Matematika fanlaridan o’quvchilar bilim, malaka va ko’nikmalarni nazorat qilish shakllari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
ANDIJON DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
“Matematika va informatika”  yo‘nalishi
“_______________________________________”  fanidan
KURS ISHI
Mavzu :   Matematika fanlaridan o`quvchilar bilim, malaka va ko`nikmalarni 
nazorat qilish shakllari
Bajardi:                                               ___________________________  
Ilmiy raxbar:                                   ___________________________
  
Andijon 2025
1 Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qism
2 . 1   B o l a l a r   b o g ‘ c h a s i   v a   b o s h l a n g ‘ i c h   s i n f l a r d a   m a t e m a t i k a  
f a n i   o ‘ q i t i l i s h i   o r a s i d a g i   u z v i y l i k .
2 . 2   O ‘ q i t i s h   m e t o d l a r i .   M a t e m a t i k     t u s h u n c h a l a r   h a q i d a  
t a s a v v u r   h o s i l   q i l i s h d a   n a z a r i y   m a ’ l u m o t l a r n i n g   o ‘ r n i .
2 . 3   M e t o d     t u s h u n c h a s i .   U n i n g   t u r l a r i   v a   t a s n i f i .     O ‘ q u v  
b i l i s h   f a o l i y a t i n i   t a s h k i l   q i l i s h   m e t o d i   v a   u l a r   o r a s i d a g i  
b o g ‘ l i q l i k
2 . 4   M e t o d     t u s h u n c h a s i .   U n i n g   t u r l a r i   v a   t a s n i f i .     O ‘ q u v  
b i l i s h   f a o l i y a t i n i   t a s h k i l   q i l i s h   m e t o d i   v a   u l a r   o r a s i d a g i  
b o g ‘ l i q l i k
2.5 Boshlang‘ich sinf matematika darslarida interfaol metodlardan 
foydalaninsh.
2 . 6   B o s h l a n g ‘ i c h   s i n f d a   m a t e m a t i k a   o ‘ q i t i s h n i   t a s h k i l   q i l i s h  
s h a k l l a r i .   B o s h l a n g ‘ i c h   s i n f d a   m a t e m a t i k a   d a r s i n i n g  
t u z i l i s h i   v a   d a r s   t i z i m i .
    III  Xulosa 
   IV Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimining   asosiy   maqsadi   –   o‘quvchilarda   mustahkam
bilim,   mustaqil   fikrlash,   amaliy   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishdan
iboratdir. Bu borada ayniqsa matematika fani alohida o‘rin tutadi. Matematika –
o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkuri,   tahliliy   fikrlashi,   muammolarni   hal
qilishdagi   yondashuvlari   va   ijodiy   salohiyatini   rivojlantiradigan,   hayotda
uchraydigan ko‘plab vaziyatlarda to‘g‘ri qaror qabul qilishga o‘rgatuvchi asosiy
fanlardan   biridir.   Shu   sababli,   matematika   fanini   o‘qitishda   faqat   bilim   berish
emas,   balki   o‘quvchilar   egallagan   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni   doimiy
ravishda   nazorat   qilib   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Nazorat   ta’lim
jarayonining ajralmas qismi bo‘lib, u orqali o‘quvchilar tomonidan fan asoslarini
qanday   darajada   o‘zlashtirilgani   aniqlanadi,   ulardagi   bilimlardagi   bo‘shliqlar
aniqlanadi va ularni bartaraf etish yo‘llari belgilanadi. Ayniqsa matematika kabi
aniq  fanlarda  nazorat  orqali  nafaqat  formulalarni   yod  olish,  balki  ularni   to‘g‘ri
qo‘llay olish, mantiqiy fikrlash asosida muammoni yechish, natijani tahlil qilish
qobiliyatlari   baholanadi.   Matematika   fanida   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni
nazorat qilishning turli shakllari mavjud: og‘zaki so‘rov, yozma ishlar, mustaqil
ishlanmalar,   test   sinovlari,   amaliy   topshiriqlar,   interaktiv   usullar   va   boshqalar.
Har   bir   nazorat   shakli   o‘z   vazifasi   va   ahamiyatiga   ega   bo‘lib,   o‘quvchilar
bilimini   to‘liq   va   haqqoniy   baholashga   xizmat   qiladi.   To‘g‘ri   tashkil   etilgan
nazorat  o‘quvchilarni  faollikka undaydi,  o‘zlashtirishni  kuchaytiradi,  bilimlarni
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Shunday   qilib,   matematika   fanlarida   nazorat
shakllarining   o‘ziga   xos   xususiyatlari,   ularning   maqsadga   muvofiqligi   va
samaradorligini   tahlil   qilish   orqali   ta’lim   sifatini   oshirishga   erishish   mumkin.
Ushbu ishda matematika fanidan nazorat shakllarining mohiyati, turlari va ularni
o‘quv jarayonida samarali qo‘llash masalalari  yoritiladi.
3 2.1 Bolalar bog‘chasi va boshlang‘ich sinflarda matematika fani o‘qitilishi
orasidagi uzviylik.
Bolalarda elementar  matematik tasavvurlarni  rivojlantirish vazifalari  va bolalar
bog’chasida   arifmetika   asoslarini   tarkib   toptirish ,   miqdor,   makon   va   zamonga
oid tasavvurlarni rivojlantirish o’qitishning asosiy shartidir.
Har   bir   mashg’ulotda   tarbiyachi   mavzu   mazmunining   asosiy   masalalari   va   uni
darsda   ishlash   metodikasini   ochib   beradi.   Bunda   shuni   nazarda   tutish   kerakki,
berilayotgan   tavsiyalar,   odatda,   bolalarga   berilishi   kerak   bo’lgan   topshiriqlar,
mashqlar,  savollarning  tipik  namunalaridir.  Bunday   mashqlar  sonini  o’qituvchi
sinf bilan ishlashning aniq shart-sharoitlarini   hisobga olib , o’zi aniqlashi  kerak.
Dastlab, bolalar ongiga elementar matematik tasavvurlarni shakllantirish uchun
ularga kundalik rejim o’rgatilishi jarayonida matematik tushunchalar va iboralar
shakllantiriladi.   Maktabga   tayyorlov   gruhida   bolalarni   o’qitishda   didaktik
ko’rsatma   materiallardan   keng   foydalanish   xarakterlidir.   Amaliy   ishlar,
ko’rgazma   tashkil   qilish   bilan   bog’liq   bo’lgan   topshiriqlar   ham   namunalar
sifatida   qaralishi   mumkin.   O’qituvchi   ularga   o’zida   bo’lgan   ko’rsatma-
qo’llanmalarni   hisobga   olib   tuzatishlar   kiritishi   mumkin.   Ko’pchilik   hollarda
tavsiya   etilayotgan   og’zaki   mashqlar   materialini   o’qituvchi   turli   variantlarda
berishi,   Ba’zan   esa   sinfning   tayyorgarligiga   qarab   almashtirishi   ham   mumkin.
O’qituvchi   tavsiya   etilayotgan   didaktik   o’yinlarga   ham   ijodiy   yaqinlashishi
kerak,   bunda   o’yinlarni   o’tkazishda   foydalaniladigan   qo’llanmalarni
variatsiyalab,   imkoni   boricha   ko’proq   har   xilliklar   kiritishi ,   har   bir
mashg’ulotning  konkret  vazifalarini   hisobga  olib,  o’zi   topgan  o’yinlarni  sinash
maqsadida   darslarda   o’yinlar   tashkil   qilishi   mumkin.   Tayyorlov   guruhlarda
matematikani   o’rgatish   metodikasi   Bolalar   bog’chasining   tayyorlov  gruppasida
bir   haftada   ikkita,   bir   yilda   72-74   mashg’ulot   o’tkazish   rejalashtiriladi.
Mashg’ulotlar   sentyabr   –may   oyining   oxirigacha   har   biri   25-30   minutdan
o’tkaziladi. Mashg’ulotlarda didaktik o’yinlar, ko’rgazmali materiallardan keng
foydalaniladi.
4 Bolalar   mashg’ulotlarga   qiziqib   qatnashishlari   uchun   tarbiyachi   quyidagi
talablarga rioya qilishi lozim :
1. Dastur materiallarini yaxshi o’zlashtirib olish.
2. Puxta material (namoyish qiluvchi va tarqatma) tayyorlash.
3. Bolalar faoliyatini o’zgartirib turishga,qiziqishga e’tibor qilish.
4. Mashg’ulot o’rtasida harakatli o’yinlar o’tkazishni rejalashtirish.
5. Mashg’ulot davomida bolalarning mustaqil xulosa chiqarishlariga erishish.
6. Bolalarning xilma-xil javoblarini rag’batlantirish. 
Dastur   materialini   mashg’ulotlarga   taqsimlashda   bolalarning   bilim   va
ko’nikmalariga,   ularning   tayyorligiga   e’tibor   berish   lozim.   Ertaklar   olamiga
sayohat ,predmetlar   nomlari,   sanog’i   o’rganiladi.   Maxsus   terminlarni   to ’ g ’ ri
qo ’ llay   bilish   katta   ahamiyatga   ega .   Masalan,   son   va   raqam   tushunchalarini
aralashtirib yubormaslik kerak. «Qaysi son katta, qaysinisi kichik deb so’raladi.
(qaysi raqam katta deyish mumkin emas.) Mashg’ulotda hamma bolalarning faol
ishtirok   etishlariga   erishish   maqsadida   har   bir   bolaning   oldida   tarqatma
materiallar   bilan   bir   qatorda   signalli   kartochkalar   bo’lishi   tavsiya   etiladi.   Agar
o’rtog’ining   javobi   to’g’ri   bo’lsa   qizil   kartochka,   o’rtog’ining   javobi   uni
qoniqtirmasa   ko’k   kartochka   ko’tarishi   lozim.   Bunda   hamma   bolalar
o’rtoqlarining   javobini   diqqat   bilan   eshitishga   harakat   qiladilar,   intizom
buzilmaydi,   shu   bilan   bolalarning   test   sinovlariga   tayyorgarligi   ham   hisobga
olinishi   lozim.   0   dan   9   gacha   raqamlar   bilan   tanishtirish.   Raqam   –   sonning
shartli  belgisidir. Bolalarga sonni  tushuntirishda  raqam  qo’shimcha,  yordamchi
bosqichdir.
5 Bolalarni   raqamlarni   yozishga   o’rgatilmaydi,   faqat   bocma   ko’rinishi   bilan
tanishtiriladi.   Bolalar   har   bir   raqam   qaysi   sonning   belgisi   ekanligini   ajrata
bilishlari lozim. Hammasi bo’lib 10 ta raqam bor:
0,1,2,3,4,5,6,7,8,9.   10   raqami   yo’q.   10   soni   ikkita   raqam:   1   va   0   bilan
belgilanadi.   Bitta   mashg’ulotda   bitta   yoki   ikkita   raqam   bilan   tanishtirish
mumkin.
Masalan   “1”   raqami   bilan   tanishtirishda   tarbiyachi   sanoq   kartochkasiga   bitta
o’yinchoq qo’yadi, ularning oldiga 1 ta doirali kartochkani qo’yadi. 2   ta bolani
chaqirib ,   biriga   bir   marta   sakrash,   ikkinchisiga   bir   marta   stolga   taqillatishni
taklif etadi. Bolalar sanab, hammasi «bittadan» degan xulosa qiladilar.
Keyin “1” raqamini ko’rsatib bu sonni ko’rsatuvchi shartli belgidir, har bir son
o’z belgisiga egadir deb tushuntiradi. Bolalar bog’chasi  bilan boshlang’ich sinf
orasida uzviylik shundan iboratki bular bir-birini to’ldirib boradi.
2.2 O‘qitish metodlari. Matematik  tushunchalar haqida tasavvur hosil
qilishda nazariy ma’lumotlarning o‘rni.
А rifm е tik   mаteriаl   kursning   аsоsiy   mаzmunini   tаshkil   etаdi.   Boshlang‘ich
kursning   аsоsiy   o‘zаgi   nаturаl   sоnlаr   vа   аsоsiy   miqdоrlаr   аrifmеtikаsidаn
ibоrаt.   Bund а n   t а shq а ri ,   bu   kursg а   g ео m е triya   v а   а lg е br а ning   а s о siy
tushunch а l а ri   birl а sh а di .   Boshlang ‘ ich   sinfmatematik а   kursi   m а kt а b
matematik а   kursining   о rg а nik   qismi   bo ‘ lib   his о bl а n а di .   V - XI   sinfl а rd а
o ‘ qitil а dig а n   matematik а ning   eng   а s о siy   v а   o ‘ quvchil а r   yoshig а   m о s   bo ‘ lg а n
el е m е nt а r   tushunch а l а ri   beril а di .   Yuq о ri   sinfl а rd а   shu   tushunch а l а r
k е ng а ytirilg а n ,   chuqurl а shtirilg а n   v а   b о yitilg а n   h о ld а   o ‘ qitil а di .   D е m а k ,
b о shl а ngich   sinf   matematik а sining   m а zmuni   yuq о ri   sinf   matematik а sining
m а zmunini   h а m   b е lgil а b   ber а di .   Boshlang ‘ ich   matematik а ning   tuzilishi   o ‘ zig а
хо s   х ususiyatl а rg а   ega :
1. А rifm е tik   m а teri а l   kursning  а s о siy   m а zmunini   t а shkil   qil а di .  U   n а tur а l   s о nl а r
6 а rifm е tik а si ,   а s о siy   miqd о rl а r ,   а lg е br а   v а   g ео m е triya   el е m е ntl а rining
pr о p е divtik   kursl а ri   а s о siy   bo ‘ lim   sh а klid а   o ‘ qitilm а sd а n   а rifm е tik   m а teri а l
bil а n   qo ‘ shib   o ‘ kitil а di .
2.   Boshlang ‘ ich   sinf   m а teri а li   k о ns е ntrik   tuzilg а n .   Ма s а l а n ,   о ldin   I - o ‘ nlikni
n о merl а sh   o ‘ qitils а,   keyin   100   ichid а   n о merl а sh   v а   а rifm е tik   а m а ll а r   b а j а rish
o ‘ qitil а di .  Undаn keyin 1000 ichidа   аrifmеtik аmаllаr bаjаrish , keyin ko‘p хоnаli
sоnlаr   ichidа   nоmerlаsh,   miqdоrlаr,   kаsrlаr   аlgеbrаik   vа   gеоmеtrik   mаteriаllаr
qo‘shib o‘qitilаdi.
3.   nаzаriya   vа   аmаliyot   mаsаlаlаri   o‘zаrо   оrgаnik   bоg‘lаngаn   hаrаktergа   ega.
4.   Маtеmаtik   tushunchа,   хоssа,   qоnuniy   bоg‘lаnishlаrni   оchish   kursdа   o‘zаrо
bоg‘lаngаn.
5.   hаr   bir   tushunchа   rivоjlаntirilgаn   hоldа   tushuntirilаdi.   Маsаlаn,   аrifmеtik
аmаllаrni   o‘qitishdаn   оldin   uning   аniq   mоhiyati   оchilаdi ,   keyin   аmаlning
хоssаlаri, keyin kоmpоnеntlаr оrаsidаgi bоg‘lаnish, keyin аmаl nаtijаsi, охiridа
аmаllаr оrаsidаgi bоg‘lаnish berilаdi.
6.   Аsоsiy   tushunchаlаr   vа   nаtijаviy   tushunchаlаr   o‘zаrо   bоg‘lаnishdа   berilgаn.
(Rаsm)   Маsаlаn,   qo‘shish   аsоsidа   ko‘pаytirish   kеltirib   chiqаrilgаn.
Boshlang‘ich matematikа kursi o‘z tuzilishi bo‘yichа uch fаnni o‘z ichigа оlgаn
butun   kursdir,   undа   аrifmеtik ,   аlgеbrаik   vа   gеоmеtrik   mаteriаldаn   ibоrаt
qismlаrni   fаrqlаsh   kerak.Boshlang‘ich   matematikа   kursidа   аrifmеtik
mаteriаlning   kоnsеntrik   jоylаshuvi   sаqlаnаdi.   Аmmо,   аmаldаgi   dаsturdа
kоnsеntrlаr sоni kаmаytirilgаn: o‘nlik, yuzlik, minglik, ko‘p хоnаli sоnlаr. shuni
hаm   аytish   kerаk,   mаteriаl   shundаy   kаttа   gruppаlаshgаnki,   undа   o‘zаrо
bоg‘lаngаn   tushunchаlаr,   аmаllаr,   mаsаlаlаrni   qаrаsh   vаqt   jihаtdаn
yaqinlаshtirilgаn.   Аrifmеtik   аmаllаrning   хоssаlаri   vа   mоs   hisоblаsh   usullаrini
o‘rgаnish   bilаn   bir   vаqtdа   аrifmеtik   аmаl   lаr   nаtijаlаri   bilаn   kоmpоnеntаlаri
оrаsidаgi   bоg‘lа   nishlаr   оchib   berilаdi.   (Маsаlаn,   аgаr   yig‘indidаn
qo‘shiluvchilаrdаn   biri   аyrilsа,   ikkinchi   qo‘shiluvchi   hоsil   bo‘lаdi.)   Коmpо-
nеntlаridаn   birining   o‘zgаrishi   bilаn   аrifmеtik   аmаllаr   nаtijаlаrining   o‘zgаrishi
kuzаtilаdi. Аlgеbrа elеmеntlаrini kiritish, chuqur, tushunilgаn vа umumlаshgаn
7 o‘zlаshtirish   mаqsаdlаrigа   jаvоb   berаdi:   tеnglik,   tеngsizlik,   tеnglаmа ,
o‘zgаruvchi tushunchаlаri
kоnkrеt аsоsdа оchib berilаdi.
1-sinfdаn bоshlаb sоnli  tеngliklаr  vа tеngsizliklаr  (4=4, 6=1+5, 2*3, 6+1*5, 8-
3*8-2 vа hоkаzо) qаrаlаdi. Ulаrni o‘rgаnish аrifmеtik mаteriаlni o‘rgаnish bilаn
bоg‘lаnаdi   vа   uni   chuqurrоq   оchib   berishgа   yordаm   berаdi.
2-sinfdаn   bоshlаb   (х+6)-3=2   vа   h.k   ko‘rinishdаgi   tеnglаmаlаr   qаrаlаdi.
Теnglаmаlаrni yеchish, оldin tаnlаsh mеtоdi bilаn, so‘ngrа аmаllаrning nаtijаlаri
bilаn   kоmpоnеntlаri   оrаsidаgi   bоg‘lаnishlаrni   bilgаnlik   аsоsidа   bаjаrilаdi.
o‘zgаruvchi   bilаn   аmаliy   tеkshirish   o‘quvchilаrning   funksiоnаl   tаsаvvurlаrini
egallаshlаrigа imkоn berаdi. Gеоmеtrik   mаteriаl   bоlаlаrning   eng   sоddа
gеоmеtrik   figurаlаr   bilаn   tаnishtirish,   ulаrning   fаzоviy   tаsаvvurlаrini
rivоjlаntirish , shuningdеk,  аrifmеtik qоnuniyatlаrni, bоg‘lаnishlаrni  ko‘rsаtmаli
mаqsаdlаrigа хizmаt qilаdi. (Маsаlаn, to‘g‘ri to‘rtburchаkning tеng kvаdrаtlаrgа
bo‘lingаn   ko‘rsаtmаli   оbrаzidаn   ko‘pаytirishning   o‘rin   аlmаshtirish   хоssаsini
bоg‘lаnishi   оchib   fоydаlаnilаdi...).   1-sinfdаn   bоshlаb   to‘g‘ri   vа   egri
chiziqlаr,   kеsmаlаr ,   ko‘pburchаklаr   vа   ulаrning   elеmеntlаri,   to‘g‘ri   burchаk   vа
hоkаzо kiritilgаn. O‘quvchilаr gеоmеtrik figurаlаrni tаsаvvur qilа оlishni, ulаrni
nоmlаri,   kаtаkli   qоg‘оzgа   sоddа   yasаshlаrni   o‘rgаnib   оlishlаri   kerаk.   Bundаn
tаshqаri,   ulаr kеsmа vа siniq chiziq uzunligini,   ko‘pburchаk   perimеtrini,
to‘g‘ri  to‘rtburchаk, kvаdrаt  vа umumаn hаr  qаndаy figurаning  yuzini  (pаlеtkа
yordаmidа)   tоpish   mаlаkаsini   egallаb   оlishlаri   kerаk.   Аrifmеtik   mаteriаl
kursning   а s о siy   m а zmunini   t а shkil   et а di .   Boshlang ‘ ich   kursning   а s о siy   o ‘ z а gi
n а tur а l   s о nl а r   v а   а s о siy   miqd о rl а r   а rifm е tik а sid а n   ib о r а t .   Bund а n   t а shq а ri ,    bu
kursg а   g ео m е triya   v а а lg е br а ning   а s о siy   tushunch а l а ri   birl а sh а di .   Boshlang ‘ ich
sinfmatematik а   kursi   m а kt а b   matematik а   kursining   о rg а nik   qismi   bo ‘ lib
his о bl а n а di .   V - XI   sinfl а rd а     o ‘ qitil а dig а n     matematik а ning     eng     а s о siy     v а
o ‘ quvchil а r   yoshig а    m о s     bo ‘ lg а n     el е m е nt а r     tushunch а l а ri     beril а di .    Yuq о ri
sinfl а rd а     shu     tushunch а l а r     k е ng а ytirilg а n ,   chuqurl а shtirilg а n   v а   b о yitilg а n
h о ld а  o ‘ qitil а di .  D е m а k ,  b о shl а ngich     sinf     matematik а sining     m а zmuni     yuq о ri
8 sinf     matematik а sining     m а zmunini     h а m     b е lgil а b     ber а di .   Boshlang ‘ ich
matematik а ning    tuzilishi    o ‘ zig а  хо s  х ususiyatl а rg а  ega :
1.   А rifm е tik   m а teri а l   kursning   а s о siy   m а zmunini   t а shkil   qil а di .     U     n а tur а l
s о nl а r     а rifm е tik а si ,    а s о siy     miqd о rl а r ,  а lg е br а   v а   g ео m е triya   el е m е ntl а rining
pr о p е divtik   kursl а ri   а s о siy     bo ‘ lim     sh а klid а    o ‘ qitilm а sd а n    а rifm е tik     m а teri а l
bil а n   qo ‘ shib   o ‘ kitil а di .
2.  Boshlang ‘ ich     sinf     m а teri а li     k о ns е ntrik     tuzilg а n . Ма s а l а n ,  о ldin     I - o ‘ nlikni
n о merl а sh     o ‘ qitils а,    keyin    100  ichid а  n о merl а sh   v а а rifm е tik  а m а ll а r   b а j а rish
o ‘ qitil а di .   Und а n   keyin   1000   ichid а   а rifm е tik   а m а ll а r   b а j а rish ,   keyin   ko ‘ p
хо n а li     s о nl а r     ichid а     n о merl а sh ,     miqd о rl а r ,     k а srl а r   а lg е br а ik   v а   g ео m е trik
m а teri а ll а r   qo ‘ shib   o ‘ qitil а di .
3.  n а z а riya    v а  а m а liyot    m а s а l а l а ri    o ‘ z а r о  о rg а nik   b о g ‘ l а ng а n   h а r а kterg а  ega .
4.   Ма t е m а tik   tushunch а,   хо ss а,   q о nuniy   b о g ‘ l а nishl а rni   о chish   kursd а   o ‘ z а r о
b о g ‘ l а ng а n . 
5.   h а r   bir   tushunch а   riv о jl а ntirilg а n   h о ld а   tushuntiril а di .   Ма s а l а n ,     а rifm е tik
а m а ll а rni     o ‘ qitishd а n     о ldin     uning   а niq     m о hiyati     о chil а di ,     keyin   а m а lning
хо ss а l а ri ,   keyin   k о mp о n е ntl а r     о r а sid а gi     b о g ‘ l а nish ,   keyin     а m а l     n а tij а si ,
ох irid а а m а ll а r   о r а sid а gi    b о g ‘ l а nish   beril а di .
6.   А s о siy   tushunch а l а r   v а   n а tij а viy     tushunch а l а r     o ‘ z а r о     b о g ‘ l а nishd а
berilg а n . 
Ма s а l а n ,   qo ‘ shish   а s о sid а   ko ‘ p а ytirish   k е ltirib   chiq а rilg а n .   Boshlang ‘ ich
matematik а     kursi     o ‘ z     tuzilishi     bo ‘ yich а     uch   f а nni   o ‘ z   ichig а   о lg а n   butun
kursdir ,   und а   а rifm е tik ,     а lg е br а ik   v а   g ео m е trik   m а teri а ld а n   ib о r а t   qisml а rni
f а rql а sh   kerak .   Boshlang ‘ ich     matematik а     kursid а     а rifm е tik     m а teri а lning
k о ns е ntrik   j о yl а shuvi   s а ql а n а di .   А mm о,   а m а ld а gi   d а sturd а   k о ns е ntrl а r   s о ni
k а m а ytirilg а n :   o ‘ nlik ,   yuzlik ,   minglik ,   ko ‘ p   хо n а li   s о nl а r .   shuni   h а m   а ytish
ker а k ,     m а teri а l     shund а y     k а tt а     grupp а l а shg а nki ,   und а   o ‘ z а r о   b о g ‘ l а ng а n
9 tushunch а l а r ,   а m а ll а r ,   m а s а l а l а rni     q а r а sh   v а qt   jih а td а n   yaqinl а shtirilg а n .
А rifm е tik   а m а ll а rning   хо ss а l а ri   v а   m о s   his о bl а sh   usull а rini   o ‘ rg а nish   bil а n   bir
v а qtd а   а rifm е tik   а m а l     l а r   n а tij а l а ri   bil а n     k о mp о n е nt а l а ri     о r а sid а gi     b о g ‘ l а
nishl а r     о chib   beril а di .     (Ма s а l а n ,     а g а r     yig ‘ indid а n     qo ‘ shiluvchil а rd а n   biri
а yrils а,   ikkinchi   qo ‘ shiluvchi   h о sil   bo ‘ l а di .)   Ко mp о- n е ntl а rid а n     birining
o ‘ zg а rishi     bil а n    а rifm е tik    а m а ll а r   n а tij а l а rining   o ‘ zg а rishi   kuz а til а di . А lg е br а
el е m е ntl а rini     kiritish ,     chuqur ,     tushunilg а n     v а     umuml а shg а n     o ‘ zl а shtirish
m а qs а dl а rig а     j а v о b     ber а di :     t е nglik ,     t е ngsizlik ,     t е ngl а m а,     o ‘ zg а ruvchi
tushunch а l а ri    k о nkr е t  а s о sd а о chib   beril а di .   Abstract: Begin today to form and
develop   a   system   of   mathematical   knowledge   and   skills   necessary   for   the
formation   of   calculation   skills   in   students,   their   application   in   daily   activities,
the study of sciences and the continuation of education is one of the main tasks
of mathematics teachers in internal education. Therefore, this article is devoted
to   the   importance,   goals   and   objectives   of   teaching   mathematics   to   primary
school   students.   Keywords:   intelligence,   discipline,   integration   of   sciences,
general  competence, cognitive  competence. Arifmetik material  kursning asosiy
mazmunini tashkil etadi. Boshlang‘ich kursning asosiy o‘zagi natural sonlar va
asosiy miqdorlar arifmetikasidan iborat. Bundan tashqari, bu kursda geometriya
va   algebraning   asosiy   tushunchalari   birlashadi.   Boshlang‘ich   sinf   matematika
kursi   maktab   matematika   kursining   organik   qismi   bo‘lib   hisoblanadi.   V–XI
sinflarda   o‘qitiladigan   matematikaning   eng   asosiy   va   o‘quvchilar   yoshiga   mos
bo‘lgan   elementar   tushunchalari   beriladi.   Yuqori   sinflarda   shu   tushunchalar
kengaytirilgan,   chuqurlashtirilgan   va   boyitilgan   holda   o‘qitiladi.   "Science   and
Education"   Scientific   Journal   February   2021   /   Volume   2   Issue   2
www.openscience.uz 347 Demak, boshlang‘ich sinf matematikasining mazmuni
yuqori   sinf   matematikasining   mazmunini   ham   belgilab   beradi.   Boshlang‘ich
matematikaning   tuzilishi   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega:   1.   Arifmetik   material
kursning   asosiy   mazmunini   tashkil  qiladi.  U  natural  sonlar  arifmetikasi,   asosiy
miqdorlar,   algebra   va   geometriya   elementlarining   propedivtik   kurslari   asosiy
bo‘lim   shaklida   o‘qitilmasdan   arifmetik   material   bilan   qo‘shib   o‘qitiladi.   2.
10 Boshlang‘ich   sinf   materiali   konsentrik   tuzilgan.   Masalan,   oldin   I-o‘nlikni
raqamlash   o‘qitilsa,   keyin   100   ichida   raqamlash   va   arifmetik   amallar   bajarish
o‘qitiladi. Undan keyin 1000 ichida arifmetik amallar bajarish, keyin ko‘p xonali
sonlar   ichida.   Bularni   o‘qitish   bilan   birga   raqamlash,   miqdorlar,   kasrlar,
algebraik   va   geometrik   materiallar   qo‘shib   o‘qitiladi.   3.   Nazariya   va   amaliyot
masalalari   o‘zaro   organik   bog‘langan   xarakterga   ega.   4.   Matematik   tushuncha,
xossa,   qonuniy   bog‘lanishlarni   ochish   kursda   o‘zaro   bog‘langan.   5.   Har   bir
tushuncha   rivojlantirilgan   holda   tushuntiriladi.   Masalan,   arifmetik   amallarni
o‘qitishdan oldin uning aniq mohiyati ochiladi, keyin amalning xossalari, keyin
komponentlar   orasidagi   bog‘lanish,   keyin   amal   natijasi,   oxirida   amallar
orasidagi   bog‘lanish   beriladi.   6.   Asosiy   tushunchalar   va   natijaviy   tushunchalar
o‘zaro   bog‘lanishda   berilgan.   Masalan,   qo‘shish   asosida   ko‘paytirish   keltirib
chiqarilgan.   Boshlang‘ich   matematika   kursi   o‘z   tuzilishi   bo‘yicha   o‘z   ichiga
olgan,   arifmetik,   algebraik   va   geometrik   materialdan   iborat   qismlarni   .
Boshlang‘ich   matematika   kursida   arifmetik   materialning   konsentrik   joylashuvi
saqlanadi.   Ammo,   amaldagi   dasturda   konsentrlar   soni   kamaytirilgan:   o‘nlik,
yuzlik,   minglik,   ko‘p   xonali   sonlar.   Shuni   ham   aytish   kerak,   material   shunday
katta guruhlashganki, unda o‘zaro bog‘langan tushunchalar, amallar, masalalarni
qarash   vaqt   jihatdan   yaqinlashtirilgan   Arifmetik   amallarning   xossalari   va   mos
hisoblash usullarini o‘rganish bilan bir vaqtda arifmetik amallar natijalari bilan
komponentalari   orasidagi   bog‘lanishlar   ochib   beriladi.   (Masalan,   agar
yig‘indidan qo‘shiluvchilardan biri ayrilsa, ikkinchi qo‘shiluvchi  hosil bo‘ladi.)
Komponentlaridan   birining   o‘zgarishi   bilan   arifmetik   amallar   natijalarining
o‘zgarishi   kuzatiladi.   Algebra   elementlarini   kiritish,   chuqur,   tushunilgan   va
umumlashgan   o‘zlashtirish   maqsadlariga   javob   beradi:   tenglik,   tengsizlik,
tenglama, o‘zgaruvchi tushunchalari konkret asosda ochib beriladi. "Science and
Education"   Scientific   Journal   February   2021   /   Volume   2   Issue   2
www.openscience.uz   348   1-sinfdan   boshlab   sonli   tengliklar   va   tengsizliklar
(4=4,   6=1+5,   25,   8-   3<   8-2   va   hokazo)   qaraladi.   Ularni   o‘rganish   arifmetik
materialni   o‘rganish   bilan   bog‘lanadi   va   uni   chuqurroq   ochib   berishga   yordam
11 beradi.   2-sinfdan   boshlab   (x+6)-3=2   va   h.k   ko‘rinishdagi   tenglamalar   qaraladi.
Т englamalarni yechish, oldin tanlash metodi bilan, so‘ngra amallarning natijalari
bilan   komponentlari   orasidagi   bog‘lanishlarni   bilganlik   asosida   bajariladi.
O‘zgaruvchi   bilan   amaliy   tekshirish   o‘quvchilarning   funksional   tasavvurlarini
egallashlariga   imkon   beradi.   Geometrik   material   bolalarning   eng   sodda
geometrik   figuralar   bilan   tanishtirish,   ularning   fazoviy   tasavvurlarini
rivojlantirish,  shuningdek,  arifmetik qonuniyatlarni, bog‘lanishlarni   ko‘rsatmali
maqsadlariga xizmat qiladi. (Masalan, to‘g‘ri to‘rtburchakning teng kvadratlarga
bo‘lingan   ko‘rsatmali   obrazidan   ko‘paytirishning   o‘rin   almashtirish   xossasini
bog‘lanishi   ochib   foydalaniladi...).   1-sinfdan   boshlab   to‘g‘ri   va   egri   chiziqlar,
kesmalar,   ko‘pburchaklar   va   ularning   elementlari,   to‘g‘ri   burchak   va   hokozo
kiritilgan.   O‘quvchilar   geometrik   figuralarni   tasavvur   qila   olishni,   ularni
nomlari,   katakli   qog‘ozga   sodda   yasashlarni   o‘rganib   olishlari   kerak.   Bundan
tashqari, ular kesma va siniq chiziq uzunligini, ko‘pburchak perimetrini, to‘g‘ri
to‘rtburchak,   kvadrat   va   umuman   har   qanday   figuraning   yuzini   (paletka
yordamida) topish malakasini egallab olishlari kerak.
2.3  Metod  tushunchasi. Uning turlari va tasnifi.  O‘quv bilish faoliyatini
tashkil qilish metodi va ular orasidagi bog‘liqlik.
O`qitish metodi tushunchasi didaktika va metodikaning asosiy tushunchalaridan
biri.   Didaktika   va   metodikaga   oid   adabiyotlarning   ko`pchiligida   o`qitish
metodlari o`qituvchi va o`quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari usullari bo`lib,
bu   faoliyat   yordamida   yangi   bilimlar ,   malakalar   va   ko`nikmalarga   erishiladi,
o`quvchilarning   dunyoqarashlari   shakllanadi,   qobiliyatlari   rivojlanadi   deb
tavsiflanadi.   Dyemak,   o`qitish   metodlari   o`zlashtirish,   tarbiyalash   va
rivojlantirish   funktsiyalarini   bajaradi.  Myetod   aniqlab   olingandan   keyin  odatda
konkret   o`qitish   metodlari   ro`yxati   beriladi.   Ammo,   hozirgi   paytda   yangi
metodlar   soni   adabiyotlarda   100   dan   ortiq   nomda   keltiriladi.   Ma'lum   o`qitish
metodlaridan   ta'limning   yangi   mazmuniga,   yangi   vazifalariga   mos
keladiganlarini   ongli   tanlab   olish   uchun   o`qitish   metodlari   klassifikatsiyasini
12 o`rganib chiqish zarur. O`qitish metodlari 3 ta katta guruhga bo`linadi.
1. O`quv – bilish faoliyatini tashkil qilish metodlari;
2. O`quv – bilish faoliyatini rag`barlantirish metodlari;
3. O`quv – bilish faoliyatining samaradorini nazorat qilish metodlari;
Endi bu metodlar guruhini alohida qaraymiz.
I.   O`quv   –   bilish   faoliyatlarini   tashkil   qilish   metodlarini   bir   necha   kichik
guruhlarga   bo`lib   klassifikatsiyalash   mumkin.
1.   O`quvchilar   bilim   oladigan   manba   bo`yicha:
a)   og`zaki,   b)   ko`rsatmali,   v)   amaliy   metodlar
2.   O`quvchilar   fikrining   yo`nalishi   bo`yicha:
a)   induktsiya ,   b)   deduktsiya,   v)   analogiya.
3.   Pyedagogik   ta'sir,   boshqarish   darajasi,   mustaqillik   darajasi   bo`yicha:
a)   o`qituvchi   boshchiligidagi   o`quv   ishlari.
b)   o`quvchilarning   mustaqil   ishlari.
4.   O`quvchilarning   mustaqil   aktivliklari   darajasi   bo`yicha:
a)   izohli   –   illyustrativ   metod;   reprbouktik   metod;
b)   bilimlarni   problemali   bayon   qilish;
v)   qisman   izlanish   va   tadqiq   qilish;
1. Og`zaki metodlar - qisqa muddat ichida hajmi bo`yicha eng ko`p informatsiya
berish,   o`quvchilar   oldida   problemallar   qo`yish,   ularni   hal   qilish   yo`llarini
ko`rsatish   imkonini   beradi.
a)   Tushuntirish   metodi   -   bunda   o`qituvchi   materialni   bayon   qiladi ,   o`quvchilar
esa   bilimlarni   tayyor   holda   qabul   qiladilar.   Materialni   aniq   tushunarli   va   qisqa
bayon   qilish   kerak.
M:   1   yoki   0   ga   ko`paytirish   hollarini   tushunib   olishga   ko`paytirish   haqidagi
tarkib topgan bilimlari yyetarli bo`lmaydi. O`qituvchi bu bilimlarni tayyor holda
berishi   kerak.   Tushuntirish   metodida   nazariy   ma'lumotlar   bilan   tanishtirishda,
o`quv   qurollaridan   foydalanish   yo`l   –   yo`riqlar   berishda   foydalaniladi.
b)   Suhbat   -   eng   ko`p   tarqalgan,   yyetakchi   o`qitish   metodlaridan   biri   bo`lib,
13 darsning   turli   bosqichlarida,   har   xil   o`quv   maqsadlarida   qo`llanilishi   mumkin.
Suhbat   –   bu   o`qitishning   savol   –   javob   metodidir,   bunda   o`qituvchi,   maxsus
tanlangan   savollar   sistemasi   va   ularga   beriladigan   javoblar   yo`li   bilan
o`quvchilarni   qo`yilgan   ta'lim   –   tarbiyaviy   vazifalarni   hal   qilishga   olib   keladi.
Suhbat  metodidan  ko`pincha  matematik  tushunchalar   bilan  tanishtirilayotganda
qonuniyatlar tipidagi bilimlar (arifmetik amal xossalari, amal komponentalari va
natijalari   bog`liqligi)   bilan   tanishtirishda   foydalanish   tavsiya   etiladi.
Katexizik suhbat shunday savollar sistemasi asosida tuziladiki, bu savollar ilgari
o`zlashtirilgan bilimlarni oddiygina qayta eslashni talab qiladi. Undan bilimlarni
tekshirish   va   baholashda,   yangi   materialni   mustahkamlash   va   takrorlashda
foydalaniladi. Evristik suhbat (grekcha – topaman, ochaman)   da tayyor bilimlar
berilmaydi , balki qo`yilgan savollar orqali, o`quvchilarning oldingi o`zlashtirgan
bilimlari   asosida,   kuzatishlari,   tajribalari   asosida   yangi   tushunchalarga,   xulosa
va   qoidalarga   kelishga   olib   keladi.   M:   «34-20   va   34-2»   hollarni   o`rganishda
dastlab   (50k8)-30,   (40k5)-4   so`ngra   28k20k8….   Nimani   yozdim?   Shunday
yozish   mumkinmi?   Savollar   o`quvchilarning   fikrlashini   faollashtirishga,   ularni
voqyea – hodisalar va faktlarni taqqoslashga, solishtirishga, ularni   ajratish yoki
guruppalashga ,   ular   orasidagi   bog`lanishlarni   izlashga   majbur   qilish   kerak.
M: Nega? Buni qanda tushunish kerak?
v) H i k o ya bilimlarni tushuntirish hikoya tarzida amalga oshirilishi  mumkin.
Bundan   asosan   matematika   tarixining   rivojlanishi   haqidagi   ma'lumotlarni
berishda foydalaniladi.
g)   O`quvchilarning   kitob   bilan   ishlashlari.   O`qish   malakalarini   egallashlariga
qarab o`quvchilarni kitobda berilgan matnni mustaqil o`qishga jalb qilish zarur,
ammo   matematik   matnni   o`qish   o`quvchilar   uchun   yangi   va   qiyin   ishdir.
O`quvchi   darslikdan   nimani   o`qimasin,   u   tushungan   yoki   tushunmaganini
tekshirish kerak. Darsliklarda har xil mashqlardan oldin berilgan ko`rsatmalarni
o`qishga   e'tibor   berish   zarur.   Rasmlar,   chizmalar,   sxyemalarni   o`qish   malakasi
ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bunday   ishning   yakuni   rasm,   chizma,   og`zaki
ifodalar,   matematik   yozuvlar   yordamida   yangi   bilimlarni   mustaqil   egallash
14 uchun   darslik   ochib   beradigan   imkoniyatlarning   hammasidan   foydalanishdan
iborat   bo`lishi   kerak.
1. Ko`rsatmali metodlar.
O`qitishning ko`rsatmali  metodlari – o`quvchilarga kuzatishlar  asosida bilimlar
olish   imkonini   beradi.   Kuzatish   hissiy   tafakkurning   faol   formasidir,   bundan
o`qitishda keng foydalaniladi. Atrof – borliqdagi predmet va hodisalar, ularning
turli   –   tuman   modellari,   (har   xil   tipdagi   ko`rsatma   -   qo`llanmalar)   kuzatish
ob'yektlari hisoblanadi. O`qitishning   ko`rsatmali   va   og`zaki   metodlari   o`zaro
chambarchas bog`liqdir. Ko`rsatma - qo`llanmalarni namoyish qilishni har doim
o`quvchilar va o`qituvchilarning tushuntirishlari bilan birgalikda olib boriladi va
uning   tadqiqotlarda   aniqlanishicha   4   ta   asosiy   shakl   mavjud.
1. O`qituvchi o`quvchilarning   kuzatishlarini boshqaradi ;
2.   Og`zaki   tushuntirish   uning   yordamida   ob'yektning   bevosita   ko`rinmaydigan
tomonlari haqida ma'lumotlar beriladi.
3.   Ko`rsatma   -   qo`llanmalar   –   og`zaki   tushuntirishlarni   tasdiqlaydi   va
aniqlashtiruvchi illyustratsiya bo`ladi.
4. O`qituvchi o`quvchilarning kuzatishlarini umumlashtiradi va umumiy xulosa
chiqaradi.
2.4 O‘qitishni tashkil qilishda didaktik o‘yin metodidan foydalanish.
O‘quvchilar bilimini o‘zlashtirish samaradorligini aniqlash metodlari.
Bolalarning   hayotida   maktab   davri   juda   katta   o’rin   tutadi.   Chunki   bolalar
bog’cha   ta’limidan   so’ng   aynan   savodining   chiqishi   shu   davrga   to’g’ri   keladi.
Bu davrda bolalarga har taraflama tushunarli bo’lgan mashg’ulotlardan, qiziqarli
zamonaviy   usullardan   foydalanish   lozim.   Maktab   davrida   bolaning   savodi
chiqishi   bilan   birgalikda   uning   dunyoqarashi   shakllanib,   fikrlash   doirasi
kengayib   boradi.   Bolalarning   bilimini   rivojantirishda   turli   xil   o’yinlardan
foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Bolalar   o’yinlar   orqali   o’z   bilimlarini
mustahkamlab   oladilar.   ularni   o’rganib   oladilar.   Ta’lim   jarayonida
15 qo’llaniladigan   didaktik   o’yinlar   ta’lim   sifatini   yanada   oshirish,   bilish
jarayonining   muvafaqqiyatli   boshqarilishiga   turtki   bo’ladi.   Didaktik   o’yinlar
boshlang’ich ta’limning keyingi bosqichlarida ham bolalarning bilimini rivojiga
turtki   bo’lishi   mumkin.   Dars   jarayonida   o’zlashtirishi   past   o’quvchilarning
bilimini   oshirishga   bu   o’yinlar   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.   Shiddat   bilan
rivojlanayotgan   bugungi   kunda   pedagogik   texnologiyalar   asosida   ta’limni
tashkillashtirishga   e’tibor   kuchaymoqda.   Pedagogik   texnologiyalardan
foydalailmoqda.   Pedagogik   texnologiyalar   -   ta’limning   shakllari,   metodlari
hamda   yangi   usullari   tarbiyaviy   vositalar   yig’indisi   hisoblanadi.Pedagogik
texnologiyalar   o’quvchilar   imkoniyati   va   qobiliyatini   yuzaga   chiqarishda   eng
mahoratli   vositalardan   biri   hisoblanadi,   ular   orqali   ta’lim   jarayonining
tezlashishi   oshadi.   O quvchilardaning   mustaqil   fikrlash   doirasi   shakllanadi.ʻ
Bolalarda mexr muhabbat qiziqish hissi ortib boradi. Ta’lim tizimiga texnologik
vositalar   orqali   yondashish   tufayli   -ta’lim   jarayonining   maqsadi   belgilanadi;   -
o’qitish tizimining uzviy bog’liqligi rivojlanadi; -ta’limning harakatlanish tezligi
yuqorilab   boradi;   Texnologiyalardan   foydalanishda   ular   ta’limning   sifatini
belgilashi   lozim,  undan   ko’zlangan   maqsadga   yetishish   nazarda   tutilishi   kerak.
Bunda   o’qituvchilar   o’z   o’quv   fanini   maqsadini   belgilab   chiqishi   kerak.
Belgilangan   maqsad   asosida   albatta   samara   bo’lmog’i   lozim.   Bola   har   bir
o’yinga   qiziqishi   undan   o’ziga   biror   narsa   olmog’i   kerak.   Boshlang’ich   sinf
bolalariga dars jarayonida foydalanadigan o’yinlar orqali bolaning bilimi oshishi
dars jarayonini o’zlashishi  bilan birgalikda uning maktabga ustozlariga bo’lgan
mexr-muhabbati   oshib   boradi.   Aynan   boshlang’ich   sinflarda   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   bolani   darsga   jalb   etishga   yordam   beradi.
O’yinlar orqali erkin fikr yuritish tafakkurining shakllanishini  ortganini ko’rish
mumkin.   Aynan   boshlang’ich   sinflarda   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanish bolani darsga jalb etishga yordam beradi. Ularda o quvchilardaning	
ʻ
diqqati bir joyga to’planadi  tafakkuri  o’sib boradi. O’zlarida erkin fikr yuritish
jarayoni   shaklanadi.   Dars   jarayonida   qo’llanadigan   didaktik   o’yinlardan   Zanjir
o’yini:   Bu   o’yinda   o’qituvchi   bir   so’z   aytadi.   Shu   so’zning   tugagan   harfidan
16 boshab bolalar so’zni davom ettiradi. O’yin orqali bolalar hammasi  darsga jalb
etiladi.   «Tez   ayt»   o’yini:   bu   o’yinda   o’qituvchi   sinf   bo’ylab   yuradi   bir   bolani
turg’izib   uga   bir   tur   nomini   aytadi.   Bola   shu   turga   kiruvchi   so’z   topib   aytishi
kerak.   Bu   orqali   bolaning   fikri   atrof   muhitga   bo’lgan   munosabati   sinchikovlik
qobiliyati   oshib   boradi.   O’yinda   toki   javob   berolmagan   o’quvchilar   tugatadi.
O’yin bir ishtirokchi qolguncha davom etadi. Bu o’yinni o’tilgan darsga moslab
ham   tashkillashtirsa   bo’ladi.   O’qituvchi:   «Hayvon»   O’quvchi:   mushuk
O’qituvchi   :   «Mevalar»   O’quvchi:   olma   O’qituvchi   sinf   jihozlari:   O’quvchi:
doska   Dars   jarayonida   shunday   o’yinlardan   foydalanish   orqali   o’quvchilarda
dars jarayoniga bo’lgan qiziqish ortib boradi. Bolada topqirlik, chaaqqonlik, tez
harakat qilish jarayonari shakllanib boradi.
  Interfaol   metodlar.   O‘quvchilarning   faollik   darajasiga   ko‘ra   qo‘llaniladigan
metodlar.
1) Izohli - illyustrativ m е tod.Bu m е todning mohiyati shundaki, bunda o’qituvchi
tayyor   informatsiyani   har   xil   vositalar   yordamida   b е radi,   o’quvchilar   esa   bu
informatsiyani   qabul   qiladi,   tushunib   oladi   va   eslab   qoladi.   Informatsiyani
o’qituvchi   og’zaki,   yozma,   ko’rsatmali   ravishda   amalga   oshiradi.   2)
R е produktiv   m е tod.Bu   m е todning   asosiy   b е lgisi   faoliyat   usulini   tiklash   va
o’qituvchining topshiriqlari bo’yicha takrorlashdan iborat. Bu m е tod yordamida
malaka   va   ko’nikmalar   tarkib   topadi.   3)   Bilimlarni   muammoli   bayon   qilish.
Bunda   o’qituvchi   biror   qoidani   aytibgina   qolmay,   balki   «ovoz   chiqarib
mulohaza yuritib» muammoni qo’yadi va uni hal qilish jarayonini boshqaradi va
o’quvchilarni   fikrlashga   o’rgatadi,   bilish   xarakt е ridagi   izlanishlarni   olib
borishga o’rgatadi. 4) Qisman izlanish yoki evristik m е tod.Bu holda o’qituvchi
o’quvchilarga o’quv mat е rialini bayon qiladi, bu bayon qilish davomida savollar
qo’yib o’quvchilarni izlanishga va bilish xarakt е ridagi biror masalani y е chishni
talab   qiladi.   5)   O’qitishning   tadqiqot   m е todlari.   Bunda   o’quvchilar   qo’yilgan
muammoni  tushunib olgandan k е yin, o’zlari  ishlash  r е jasini  tuzadi, faraz qilib,
t е kshirish   usulini   aniqlab,   kuzatishlar,   tajribalari   o’tkazishadi,   faktlarni
17 taqqoslaydi,   umumlashtiradi   va   xulosalar   chiqarishadi.   K е yingi   uchta   m е todlar
yordamida   muammoli   o’qitish   amalga   oshiriladi.   Muammoli   o’qitish   d е ganda
nimani   tushuniladi?   Hozirgi   vaqtda   uning   yagona   ta'rifi   yo’q.   Ammo   N.M.
Skatkin,   T.I.   Shamova,   L.Sh.L е v е nberg   kabilar   muammoli   o’qitish   yagona
ta'lim tizimsining muhim tarkibiy va muammoli vaziyatlar yaratish va ularni hal
qilish   usullarini   k е ng   qo’llanish   asosida   o’quvchilarning   r е produktiv   va   ijodiy
faoliyatlarining tarkibiy birlashtirilishini ko’zlaydi d е gan yagona nuqtai nazarni
bildirishmoqdalar. Muammoli o’qitish d е ganda – bu muammoli vaziyatlar hosil
qilish,   muammoni   shakllantirish,   hal   qilishda   o’quvchilarga   yordam   b е rish   va
ularga   boshchilik   qilish   kabilarni   tushunamiz.   (Polyak   –   B.   Okon).   Muammoli
o’qitish asosida o’quv muammosi yotadi, bu muammoning mohiyati o’quvchiga
ma'lum   bo’lgan   bilimlar,   ko’nikma   va   malakalar   bilan   tushuntirmoq   va
tushuntirish   uchun   yangi   faktlar   zaruratidan   iborat.   (didaktik   M.I.   Maxmutov).
Muammoli o’qitishning eng muhim xususiyati muammoli vaziyatlar yaratishdir.
Muammoli   vaziyat   -   bunda   o’qituvchi   o’quvchilar   oldiga   ularning   bilimlari
y е tishmasligi   sababli   birdaniga   to’la   javob   b е ra   olmaydigan   savol   qo’yadi.
Muammoli   vaziyatning   markaziy   el е m е nti   o’quvchilar   tomonidan   yechilishi
k е rak   bo’lgan   noma'lum   yoki   qo’yilgan   muammoni   hal   qilish   uchun   zarur
bo’lgan   bilimlardir.   Boshlang’ich   sinflarda   muammoli   o’qitishdan   foydalanish
mumkinmi?   Buning   b е gumonligini   M.I.   Moro,   A.M.   Pishkalo,   A.S.   Sharipova
kabi   olimlar   o’z   tadqiqotlarida   isbotlaganlar.   Psixolog   A.M.   Matyushkinning
boshlang’ich   sinflarda   muammoli   o’qitishning   o’lchami   va   xarakt е ri   haqida
fikrlari   diqqatga   sazovordir:   «Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   hal   int е ll е ktual
faoliyat   m е todlariga   ega   emaslar   hamda   grammatika   va   mat е matik   qoidalar
haqida diskussiya olib borish yoki ularni tadqiq qilish uchun y е tarlicha bilimga
ega   emaslar.   Ta'limning   dastlabki   bosqichlarida   muammoli   o’qitish
m е todlaridan   foydalanish   o’quvchilar   oldiga   maqsadga   muvofiq   tanlangan,
muammoli   vaziyatlar   hosil   qiluvchi   topshiriqlar   b е rish   va   bu   topshiriqlarni   hal
qilishlari uchun optimal sharoitlar yaratishni  nazarda tutadi». Misol,  o’qituvchi
o’quvchilarga   to’rtburchaklar   va   b е shburchaklar   tasvirini   ko’rsatadi,   tasvirlar
18 har   xil   tartibda,   to’rtburchaklar   qizil,   b е shburchaklar   yashil   rangga   bo’yalgan.
Savol   b е riladi:   Siz   nima   d е b   o’ylaysiz,   n е ga   qizil   rangili   figuralarni
to’rtburchaklar,   yashillarini   b е shburchaklar   d е b   atash   mumkinmi?   Bu   savolga
javob   topish   uchun   o’quvchilar   kuzatishlari,   taqqoslashlari,   qarshi   qo’yish
ishlarini   bajarishadi   va   t е rminlardagi   4   va   burchak,   5   va   burchak   so’zlarini
aniqlaydilar. Natijada qizil figuralarda 4 ta burchak, yashilida esa  5 ta burchak
borligiga   ishonch   hosil   qilishda,   hamda   qo’yilgan   savolga   javob   b е radigan
xulosaga k е lishadi.
2.5   Boshlang‘ich sinf matematika darslarida interfaol metodlardan
foydalaninsh.
Tashhis, oldindan ko‘ra bilish va loyihalash har qanday pedagogik vazifani hal
etishning   ajralmas   uchligi   hisoblanadi.   Loyihaning   maqsadi   oldindan   qog‘ozda
taqvim-reja,   qisqacha   yozma   bayon   sifatida   aks   ettriladi.   Strategik,   taktik   va
operativ vazifalarning samarali hal etilishi loyihalash texnologiyasining sifatiga
bog‘liq.   O‘quv   dasturi   yoki   o‘quvchi   shaxsi   ta’lim   mazmunini   loyihalashning
asosi bo‘lib, bu vaziyatda o‘qituvchi pedagogik faoliyat, maqsadi va sharoitlarga
muvofiq holda o‘quvchilarga nimani taqdim etish xususida mustaqil qaror qabul
qiladi.   Qaror   qabul   qilish   jarayonida   quyidagilarni   hisobga   olish   maqsadga
muvofiqdir:  1. O‘quvchilar  tavsiya  etilayotgan ma’lumotdan nimani  va  qanday
hajmda   o‘zlashtirishlari   zarurligi;   2.   O‘quvchilarning   dastlabki   tayyorgarlik
darajasi,   ularning   o‘quv   ma’lumotlarini   qabul   qilish   imkoniyatlari;   3.
O‘qituvchining   kasbiy   mahorati,   shuningdek,   ta’lim   muassasasi   moddiytexnik
bazasi.   Bu   o‘rinda   o‘quv   ma’lumotlarini   loyihalash   texnologiyasi   muhim   o‘rin
tutadi.   Unda:   -   o‘quvchilarga   taqdim   etiladigan   materiallar;   -   o‘quvchilarga
mustaqil   bajarish   uchun   beriladigan   vazifalar;   -   o‘quvchilar   tomonidan
o‘zlashtirilgan ma’lumot (bilim) turlari o‘z aksini topadi. Agar pedagog faoliyati
o‘quvchilarning   talablarini   qondirish,   ya’ni   yakuniy   maqsadlarga   qaratilsa,   u
holda   pedagog   yaxlit   pedagogik   jarayonni   yoki   alohida   dars   va   tarbiyaviy
tadbirlarni   loyihalashda   ham   qiyinchilikka   duch   kelmaydi.   Muayyan   o‘quv
19 mashg‘uloti jarayonining loyihasini ishlab chiqish quyidagi bosqichlardan iborat
bo‘ladi:   1.   Ta’lim   jarayonini   loyihalashning   dastlabki   bosqichi   o‘quv
predmetining   mundarijasidan   joy   olgan   mavzu   yoki   faoliyat   mazmuniga   doir
manbalarni o‘rganish, chunonchi, materiallarni yig‘ish va ularning g‘oyasi bilan
ularda   ilgari   surilgan   g‘oyalarni   umumlashtirish,   turkumlashtirish   hamda
yaxlitlashdan iborat. O‘quv predmetining mavzusi yoki faoliyat mazmuniga doir
manbalar   mohiyatini   o‘rganib   chiqish   o‘qituvchi   uchun   o‘quvchilar   e’tiboriga
taqdim   etilayotgan   mavzu   xususida   ularga   batafsil,   mukammal   ma’lumotlarni
bera olish, ta’limning umumiy jarayonini tasavvur etish imkonini beradi. 2. Bu
bosqich o‘quv predmetining mavzusi yuzasidan yagona, umumiy maqsadni aniq
belgilash,   umumiy   maqsad   doirasida   kichik   bo‘limlar   bo‘yicha   hal   etiluvchi
xususiy maqsadlarni ham belgilash, ta’lim maqsadiga erishish yo‘lda ijobiy hal
etib   borilishi   lozim   bo‘lgasn   vazifalarni   ishlab   chiqishga   yo‘naltiriladi.   Ta’lim
maqsadi   va   vazifalarining   aniq,   puxta   belgilab   olinishi   o‘qituvchi,   shuningdek,
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842 November 2021 /
Volume   2   Issue   11   www.openscience.uz   926   o‘quvchilar   faoliyatini   muayan
yo‘nalishga   solish,   ta’lim   maqsadiga   erishishda   vaqtdan   unumli   foydalanish,
ta’lim   jarayonida   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   didaktik   va   tarbiyaviy
muammolarning   oldini   olish,   mavjud   sart-sharoitlardan   oqilona   foydalanishga
zamin   hozirlaydi.   Bosqich   natijasi   o‘quv   predmetining   mavzusi   bo‘yicha
yagona,  umumiy  hamda  xususiy  maqsadlar,  shuningdek,  vazifalarni   qayd  etish
bilan tavsiflanadi. 3. Mazkur bosqich ta’lim maqsadi  va vazifalariga tayanilgan
holda,   o‘quv   jarayonining   mazmunini   ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Ta’lim
jarayoni   o‘quv  materiali   mazmunini   yoritishga   xizmat   qiluvchi   muayan   mavzu
bo‘yicha   nazariy   va   amaliy   bilimlar   majmuini   ifoda   etish   imkonini   beradi.
Ta’lim   mazmunida,   shuningdek,   o‘quvchilar   tomonidan   o‘zlashtirilishi   lozim
bo‘lgan tushuncha, ko‘nikma hamda malakalarning hajmi ham o‘z ifodasini topa
olishi   lozim.   Zero,   ta’lim   mazmunining   g‘oyaviy   jihatdan   mukammalligi
o‘quvchilar tomonidan muayan bilim, ko‘nikma va malakalarning o‘zlashtirilish
darajasi  bilan belgilanadi. Bu  bosqich samarasi  o‘quvchilar  tomonidan  ma’lum
20 tushunchalarning   o‘zlashtirilishi,   ko‘nikma   va   malakalarning   shakllanishini
ta’minlovchi   shartlarning   ishlab   chiqilganligida   namoyon   bo‘ladi.   4.   Ta’lim
jarayonini   loyihalashning   eng   muhim   bosqishi   sanalgan   bu   bosqichda
mashg‘ulotning   shakli,   metodi   va   vositalarini   tanlash   kabi   harakatlar   amalga
oshiriladi.   Mazkur   bosqichning   muhimligi   shundaki,   aynan   mashg‘ulot   shakli,
metod   va   vositalari   ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatli   ta’minlanishiga   olib
keladi. Ular yordami  bilangina o‘quv predmetining mavzusi  borasidagi  nazariy
bilimlar o‘quvchilarga uzatiladi, o‘quvchilar tomonidan esa ushbu bilimlar qabul
qilinadi. Muayyan mashg‘ulot uchun eng maqbul deb topilgan shakl, metod va
vositalarning  belgilanishi  ta’lim   jarayonining  qariyb  90  foizlik  muvaffaqiyatini
kafolatlaydi.   Yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   asosiy   mohiyati
aynan mana shu bosqichda ochib beriladi. O‘quvchilarni ijodiy izlanish, faollik,
erkin fikr yuritishga yo‘naltiruvchi ta’lim shakli, metod va vositalarining to‘g‘ri
tanlanishi   mashg‘ulotlarning   qiziqarli,   bahs-munozaralarga   boy   bo‘lishi,   ijodiy
tortishuvlarning   yuzaga   kelishiga   turtki   beradi.   Mana   shu   holatdagina
o‘quvchilar   tashabbusni   o‘z   qo‘llariga   oladilar,   o‘qituvchining   zimmasida   esa
ularning   faoliyatini   ma’lum   yo‘nalishga   solib   yuborish,   umumiy   faoliyatni
nazorat   qila   olish,   murakkab   vaziyatlarda   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatish,   maslahatlar
berish hamda ular faoliyatini baholash kabi vazifalar qoladi
Matematika   darsida   nazorat   turlari   va   ularni   tashkil   qilish,   o‘quvchilarning
daftar bilan ishlashda qo‘llaniladigan metodlar.
O‘quvchilаr   bilimini   tеkshirish   vа   bаhоlаsh   didаktikаdа   bаrchа     fаnlаr
uchun    umumiy    qilib     berilgаn.     Bilimlаrni   tеkshirish     vа     bаhоlаsh     mаqsаdi
o‘qituvchi     uchun     o‘quv   mаteriаlini   o‘quvchilаrning   o‘zlаshtirish   sifаtini,
dаsturdаgi   bilimlаrni     egallаsh     dаrаjаsini,     mаlаkа     vа     ko‘nikmаlаrni   hоsil
qilingаnligini аniqlаshdаn ibоrаtdir.
Bu   оrqаli   o‘qituvchi   o‘quvchilаrning   o‘quv   fаоliyatini   o‘quvchilаr
matematikаdаn   o‘zlаshtirishi   mаjburiy   bo‘lgаn bilimlаr hаjmini o‘quv dаsturi
bilаn   sоlishtirаdi.   shu   hаjmni   o‘zlаshtirish   vа   mustаqil   mаsаlаlаr   yеchishgа
21 erishish  uchun  lоzim  bo‘lgаn  bilimlаr  hоsil  bo‘ldimi  yoki yo‘qmi ekаnligini
dоimо nаzоrаt qilib bоrаdi.
Маtеmаtikа   o‘qitishdа   o‘quvchilаrning   misоl   vа   mаsаlаlаrni   to‘g‘ri
yеchgаnligini tеkshirish muhim аhаmiyatgа ega. shu   nаrsа   mа’lumki,   mаshq
аgаrdа  o‘quvchi  uning to‘g‘ri  yеchilgаnligigа  ishоnch  hоsil  qilsаginа  o‘quv
vа mаlаkаlаrni  egallаsh  mаnbаi  bo‘lаdi.  O‘qituvchining  bа-yoni,  dаrsliklаrni
o‘qish     yoki     mustаqil     umumlаshtirish   оrqаli     оlingаn     o‘quvchilаr     bilimidа
yеtishmоvchilik, qоrоng‘u   tоmоnlаri   o‘qituvchi   tоmоnidаn   to‘ldirib bоrishni
tаlаb qilаdi. shuning uchun o‘quvchilаr bilim vа mаlаkаsini tеkshirib turish judа
hаm zаrur. 
2.6 Boshlang‘ich sinfda matematika o‘qitishni tashkil qilish shakllari.
Boshlang‘ich sinfda matematika darsining tuzilishi va dars tizimi.
               Dars o’qitish jarayoning asosiy bo’ginidir. “Dars” so’zining dastlabki
ma’nosi- bu ma’lum muddatga bajarilishiga kerak bo’lgan mehnat topshirig’idir.
Dars o’quv shakli sifatida XVII asrdan ya’ni 300 yildan buyon mavjud. Darsni
bolalar faqatginia o’qib olmasdan  balki jamoa bo’lib ishlaydir unda muloqotga
bo’lish qoidalariga o’rganadilar va har biri alohida o’rganilayotgan narsada bir-
biriga o’qituvchiga o’z munosabatlarini bildiradilar ana shu narsa tarbiyadir.
    Darsning tuzilishi haqidagi masala matematika metodikasining umumiy qismi
asosiy masalalardan biridir.
    Matematika   darslarining   tuzilishi   xususiyatlarini   tamoman   tushunib   olish
uchun har bir darsning tuzilishida hisobga olish lozim bo’lgan didaktik qoidalar
bilan   tanishib   olish   va   darsning   tuzilishiga   qanday   bo’lmasin   ta’sir   qiladigan
matematika   su   jumladn   arifmetikada   xos   bo’lgan   xususiyatlarni   nazarda   tutish
kerak.
2.Matematika darslarida asosiy didaktik maqsadlar.
22         Darsni   o`tkazishga   tayyorgarlik   ko`rishda   eng   oldin   darsning   asosiy
maqsadlarini aniq oydinlashtirib olish zarur. Darsda nazariya bilan amaliyotning
bog`liqligi,   algеbraik   va   gеomеtrik   elеmеntlarning   arifmеtika   bilan   bog`liqligi,
didaktik   maqsadlar   amalga   oshiriladi;   yangi   matеrial   bilan   tanishtiriladi   va
mustahkamlanadi, malaka, ko`nikmalar hosil qilishga doir ishlar o`tkaziladi.Har
bir   darsda   turli   xil   didaktik   maqsadlar   ko’zlanadi   ular   orasida   bittasi   bosh
maqsad bo’lib hisoblanadi, uni darsning asosiy didaktik maqsadi deyiladi. 
Har bir alohida darsning maqsadi darslar tizimining maqsadini aniqlab, uning
yordamida     o’qitilayotgan   mavzuning   mazmunini   o’quvchilarga   ochib   beradi.
Bu   holda   yangi   tushunchalar   bilan   o’quvchilarni   tanishtirish   bo’lsa,   ikkinchi
holda   tanishtirilgan   tushunchani   kengaytirsh   va   chuqurlashtirish,   uchinchisida
esa, bilim, malaka va ko’nikmalarni tekshirish va h.k. bajariladi. Har bir darsda
yuqorida   aytilganlarning   bir   nechtasi   yoritilishi   mumkin.   O’tilganlarni
takrorlash,   o’tilgan   bilimlarni   yangi   tizimga   solish,   shu   bilan   bilimlarni
tekshirishni   o’z   ichiga   oladi.   Yаngi   materialni   bayon   qilish   har   kuni   mashqlar
bajarish bilan davom ettiriladi. 
Maktablarning   tajribasi   darsning   ma’lum   tuzilishini   biladiki,   ko’pchilik
o’qituvchilar   bu   tuzilishga   rioya   qilib,   ma’lum   natijalarga   erishmoqda.   Odatda
darsning   boshida   uy   vazifasi   tekshiriladi   yoki   o’tgan   mavzu   takrorlanadi,
so’ngra o’tgan mavzu yuzasidan savol – javob o’tkaziladi. Shundan keyin yangi
material   bayon   etiladi   va   uni   mustahkamlash   uchun   o’quvchilarga   misol   va
masalalar  yechdiriladi  yoki   nazorat   savollari  beriladi.  Dars  oxirida  uyga  vazifa
va unga ko’rgazmalar beriladi. Ba’zan bu maqsadlardan bittasiga bag’ishlanishi
mumkin. Ana shu bitta maqsadni  darsning asosiy  didaktik maqsadi  deyiladi va
boshqalar unga bo’ysunadi.
Misoluchun   «Ikki   xonali   sonlarni   xona   birliklarining   yig`indisi   bilan
almashtirish» mavzusiga bag`ishlangan darsni qaraylik.
23 Dars   maqsadi.     1.   O`quvchilarni   2   xonali   sonlarni   xona   birliklarining
yig`indisi bilan almashtirishga o`rgatish.
11.    Darsni tahlil qilish
    Dars   kuzatish   va   tahlil   qilish   orqali   o‘quvchilarning   umumiy   tayyorgarligi,
bilim   olishdagi   faoliyati,   o‘quv   fanga   bo‘lgan   qiziqishi,   diqqat   bilan   ishlashi,
matn, xarita, jadval, asboblar bilan mustaqil ishlay bilishi, o‘qituvchiga bo‘lgan
munosabati   aniqlanadi.   Shu   bilan   birga   o‘qituvchining   faoliyati   ham   tahlil
qilinadi.   Chunonchi,   o‘qituvchining   o‘quv   dasturi   materiallarini   bilish   darajasi,
yangi   mavzuni   tushuntirish   jarayonida   asosiy   fikrni   ajratib   olishi,   ilmiylik   va
soddalik,   ko‘rgazmalilik   tamoyillariga   rioya   qilishi,   dars   maqsadini   to‘g‘ri
qo‘yishi, dars jarayonni to‘g‘ri rejalashtirishi, darsda hamkorlikka erisha olishi,
bilim va ko‘nikmalarni o‘zlashtirishni nazorat etish, o‘quvchilar bilan yakka va
jamoada   ishlashni   tashkil   eta   bilishi,   dars   mobaynida   vaqtdan   unumli
foydalanishi   va   pedagogik   muamala   madaniyatini   egallaganlik   darajasi,   kabi
jihatlar inobatga olinadi.
                O‘qituvchinig   darsini   bir   necha   marta   kuzatish   va   tahlil   qilish   uning
pedagogik   mahorati,   ish   tizimi,   o‘quvchilarining   o‘zlashtirishi,   bilim   darajasi
kabi sohaviy va kasbiy layoqati yuzasidan xulosa chiqarish imkonini beradi.
               Ta’kidlash joizki, umumiy o‘rta ta’lim maktab o‘qituvchilarining darslarini
tahlil   qilishda   ko‘pincha   kuzatuvchilar   darsga   yaxlit   tizim   sifatida   qaramay
ko‘proq   tashqi   jihatlariga   baho   beradilar,   darsning   mazmun-mohiyati   xususida
yuzaki   muloxaza   yuritadilar.   Shuningdek,   dars   tahlilida   o‘qituvchining
ko‘rsatmali   quroldan   foydalanishi,   didaktik   kartochkalar   bilan   ishlashi   va
24 hokazolar   aytiladi-yu,   ammo   ulardan   nima   maqsadda,   qaysi   vaziyatda
foydalanilgani,   qanchalik   samara   berganligi,   vaqt   taqsimotiga   to‘g‘ri   amal
qilinganligi,   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   olmaganligi
kabi   masalalar   to‘g‘risida   fikr   yuritilmaydi.   Bundan   tashqari   yana   bir   jiddiy
kamchilik o‘qituvchining o‘zini o‘zi tahlil qilishga e’tibor qaratmaslikdir.                         
O‘zini-o‘zi   tahlil   qilish   tamoyili   o‘qituvchining   o‘z   faoliyatidagi   yutuq   va
kamchiliklarini aniqlash va bartaraf etishga oid maqsadli yo‘lni belgilab olishiga
asos bo‘ladi.  
                O‘qituvchilar   aksariyat   hollarda   dars   jarayonida   quyidagi   xato   va
kamchiliklarga yo‘l qo‘yadilar.  Jumladan:
 Dars maqsadi bilan o‘quvchilarni tanishtirmaslik;
 Interfaol metodlardan samarasiz foydalanish;
 Dars jarayonida barcha o‘quvchilarning ishtirokini ta’minlay olmaslik;
 O‘quvchilar bilan yakka va jamoa tartibda ishlashga erisha olmaslik;
 O‘quvchilarning mustaqil ishlashini ta’minlamaslik.
 O‘quvchilar bajargan ishlarini vaqtida baholamaslik;
 O‘kituvchi nutqining ravon ta’sirchan emasligi;
 Mavzuni amaliyot bilan bog‘lab tushuntirmaslik;
 Mavzuni   ilmiy   va   amaliy   nuqtai   nazardan   tushuntirishga   e’tibor
bermaslik;
 Sinf   doskasi,   darslik,   o‘quvchi   daftari,   qo‘shimcha   adabiyotlardan
foydalanishning tizimli yo‘lga quyilmaganligi;
 O‘quvchilarga   beriladigan   savollarning   muammoli   tarzda   tuzilmaganligi
kabilar.
                Darslar aniq maqsad asosida kuzatilishi va tahlil qilish lozim. Shundagina
natijasi   samarali   bo‘ladi   va   o‘quv   jarayoni   yuzasidan   aniq   xulosa   chiqarishga
yordam   beradi.  Dars   tahlilida   tizimsizlik,   aniq   bir   maqsadning   yo‘qligi,   darsga
tasodifan   qatnashish,   darsni   chuqur   tahlil   qila   olmaslik,   o‘kituvchiga   amaliy
25 yordam ko‘rsata olmaslik esa darslar sifatining va saviyasining pasayib ketishiga
olib keladi.
                Darslarni   tahlil   qilish   faqatgina   metodik   ahamiyatga   ega   bo‘lmay,   balki
maktabda o‘quv-tarbiya jarayoniga rahbarlik va nazoratning muhim shakllaridan
biridir. O‘qituvchi darsini kuzatish va tahlil qilish amaliyotining tizimli amalga
oshirilishi darslarni qiyoslash va yo‘l qo‘yilgan xatolarning bartaraf etilganligini
aniqlash   imkoniyatini   beradi.   O‘qituvchilarning   o‘zaro   dars   kuzatishi   tajriba
almashinuv   jarayoni   bo‘lib,   dars   o‘tayotgan   o‘qituvchi   bor   mahoratini   ishga
solib,   yuqori   ishchanlik   bilan   faoliyat   ko‘rsatsa,   tahlil   qiluvchi   o‘qituvchi   esa
taklif   va   mulohazalar   berish   orqali   tajribasini   boyitadi,   metodik   malakasini
oshiradi.
               Dars tahlili o‘quv mashg‘ulotini kuzatish, o‘rganish shaklida olib boriladi.
Щ u   o‘rinda   savol   tug‘iladi.   O‘qituvchining   darsi   kim   tomonidan   kuzatilishi
lozim? Qanday maqsad Bilan kuzatiladi va tahlil qilinadi? O‘qituvchining darsi
viloyat   XTB,   tuman,   xalq   ta’limi   bo‘limi,   ta’lim   muassasalari   rahbarlari,
xodimlari, metodistlar va o‘qituvchilar tomonida kuzatiladi va tahlil qilinadi.
                Buning   uchun   eng   avvalo,   darsga   kirishdan   maqsad   nimadan   iborat
ekanligini   aniqlab   olish   zarur.   Dars   quyidagi   maqsadda   kuzatiladi   va   tahlil
qilinadi:
 ta’lim va tarbiya jarayoni sifatini aniqlash;
 o‘qituvchining pedagogik mahoratini oshirishga yordam berish;.
 ilg‘or ish usullari va metodlarini o‘rganish va ommalashtirish;.
 o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashishi;
 o‘quvchilarning bilimi va tarbiyalanganlik darajasini aniqlash;
 ilmiy-tadqiqot ishlarini amalga oshirish;
 o‘quvchilarning bilish faoliyatini o‘rganish;
26  dars jarayonida yuzaga kelashi mumkin bo‘lgan xato va kamchiliklarning
oldini olish o‘qituvchiga amaliy va metodik yordam ko‘rsatish;
 ta’lim-tarbiya jarayonida o‘quvchilar psixologik xususiyatlarinng
 tomonlarida o‘ziga xosligini e’tiborga oliish;
 darsda   o‘quvchilarni   faollashtirish   va   mavzuni   o‘zlashtirishlari   e’tiborga
olinganligi.
                Dars   o‘quv   jarayonining   juda   ko‘p   ta’lim-tarbiya   qirralarini   hal   qiluvchi
asos   hisoblanadi.   Shunga   ko‘ra   darsga   kuzatuvchi   va   tahlil   qiliuvchilardan
maxsus tayyorgarlik ko‘rish talab etiladi.
Xulosa
Matematika   fanida   o‘quvchilar   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarini   nazorat   qilish
o‘quv   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Nazorat   shakllari
o‘quvchilarning   mavzuni   qanday   o‘zlashtirganini   aniqlash,   ulardagi   muammoli
jihatlarni aniqlab, ularni bartaraf etish va ta’lim sifatini oshirishga xizmat qiladi.
Amaliyotda   nazoratning   og‘zaki,   yozma,   test,   amaliy   hamda   innovatsion
shakllari   keng   qo‘llaniladi.   Har   bir   shaklning   o‘ziga   xos   afzalliklari   mavjud
bo‘lib,   ular   o‘quvchilarning   yoshiga,   tayyorgarlik   darajasiga   hamda   dars
mavzusining xususiyatiga qarab tanlanadi.
Nazoratning   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   o‘quvchilarda   mustahkam   bilim,   puxta
malaka   va   amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirishga,   ular   orasida
raqobatbardoshlikni   oshirishga   yordam   beradi.   Shu   boisdan   matematika
o‘qituvchilari   nazorat   shakllarini   turli   usullar   bilan   uyg‘unlashtirib,
o‘quvchilarning bilimini chuqur va to‘g‘ri baholashi zarur.
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Jo‘raqulov E. va boshqalar.   Matematika o‘qitish metodikasi . – Toshkent:
O‘qituvchi, 2020.
2. Raxmatova   M.,   Karimova   D.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik
mahorat . – Toshkent: Ilm Ziyo, 2019.
3. Sultonov   A.,   Toshpulatova   D.   Nazorat   va   baholashning   zamonaviy
metodlari . – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021.
4. Abdullaeva   G.   Matematika   darslarida   nazorat   va   baholash   tizimi .   –
Andijon: ADU nashriyoti, 2022.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida matematika fanidan dars berish bo‘yicha me’yoriy hujjatlar
to‘plami , 2023.
6. Davronov   Q.   Pedagogik   nazorat   asoslari .   –   Toshkent:   Iqtisod-Moliya,
2018.
7. Internet manbalari:
28