Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 52.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 08 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Sevara

Ro'yxatga olish sanasi 07 Aprel 2025

0 Sotish

Maxmur

Sotib olish
Reja:
I. Kirish. O‘zbek adabiyotida Maxmur ijodining o’rganilishi.
II. Asosiy qism:
1. Maxmur ijodining g’oyaviy yo’nalishi.
2. Maxmur hajviyotida badiiy-uslubiy xususiyatlar.
3. Maxmur hajviy ijodining o’zbek adabiyotidagi ahamiyati, uning 
g’oyaviy-estetik o’rni.
III. Xulosa.
IV. Foydalanilgan adabiyotlar. Kirish
O‘zbek adabiyotida Maxmur ijodining o’rganilishi.
Qo qonda yashab ijod qilgan Maxmur hayoti va ijodiga doir ma’lumotlarʻ
unchalik ham ko p emas. Adabiyotshunoslar va adabiyot ixlosmandlariga uning	
ʻ
ilk   bora   “Guliston”   jurnalida   bosilib   chiqqan   “Hapalak”   she’ri   ma’lum   edi.
Ushbu   she’rdan   keyin   Maxmur   ijodi   maktablarning   adabiyot   darsliklariga
kiritilgan   va   oliy   o‘quv   yurtlari   uchun   tayyorlangan   “O zbek   adabiyoti   tarixi	
ʻ
xrestomatiyasi”   da   hamda   “O zbek   poeziyasining   antologiyasi”   ham   bosilib	
ʻ
chiqqan.   Undagi   ma’lumotlarga   ko ra:   “Maxmur   haqida   juda   oz   ma’lumotga	
ʻ
egamiz.   Fazliy   “Majmuat-ush-shuaro”da   Maxmurning   Umarxon   saroyida
yashagan mashhur olim va shoir Akmalning o‘g‘li ekanini aytadi. Maxmurning
hayoti   haqida   boshqa   ma’lumotlarga   ega   emasmiz”   –   deb   aytilgan.   Yuqorida
ta’kidlangan   Fazliy   qalamiga   mansub   “Majmuat-ush-shuaro”   tazkirada
Maxmurning   500   ta   g azali   kiritilgani   ma’lum.   XX   asrning   50-yillarida	
ʻ
Maxmurning   ilk   devoning   topilishi   o qituvchi   Po latjon   Qayumov   va   Asqarali	
ʻ ʻ
Hamroaliyev (Charxiy)lar nomi bilan bog liq. Bu qo‘lyozma devon o‘z tarkibiga	
ʻ
Maxmurning   hajviy   yumoristik   she’rlari,   tarix   va   qasidalarini   o‘z   ichiga
olganligi   qayd   etilgan.   Qo‘lyozmani   ko‘chirgan   kishining   nomi,   shuningdek
shoirning   ijod   namunalarining   yozilgan   yili   va   qo‘lyozmaning   qachon
yozilganligi   yoki   ko‘chirilgan   yili   haqida   ma’lumotlar   uchramaydi.   Faqat   bir
she’rning   yozilgan   yili   hijriy   1229-yil   (1813—1814)   deb   ko‘rsatilgan.   “Bu
devonda shoirning 3417 misrani  tashkil  etgan 69 asari  bo‘lib, ular  muxammas,
mustahzod,   g‘azal,   masnaviy,   ruboiy,   qit’a   va   bahri   madid   shaklida   yozilgan
she’rlardir.”   Ushbu  devon Maxmur  butun ijodiy faoliyati  davomida yaratilgan
adabiy merosining satirik va yumoristik merosini o‘z ichiga oladi. 
Yuqorida   ta’kidlab   o tilganidek,   Maxmur   hayotiga   doir   ma’lumotlar   kamligi	
ʻ
sababidan   biz   uning   hayotiga   oid   voqea-hodisalarni   o rganishda   Maxmurning	
ʻ
asarlariga,   davr   adabiy   muhitiga,   shuningdek,   o sha   davrda   yozilgan   bayoz   va	
ʻ
to plamlarga   murojaat   qilamiz.   XVIII   asr   1-yarmida   Qo‘qonda   adabiy   muhit	
ʻ uchun   yetarlicha   harakatlar   boshlangan.   Jumladan,   bu   borada   Mirzo   Olim
“Ansob   us-salotin”   asarida   1732-1733-   yillarda   Abdulkarimxon   davri   haqida
shunday   yozgan:   “Abdulkarimxon...   xizmatiga   eshon,   domullo,   Olim
Konibodomiy   va   domullo   Vali   Xojandiy   va   Mashrabi   devonayi   Namangoniy
kelib   suhbat   tutar   erdilar.   Alarning   suhbatidin   ifoda   va   istifoda   topib,   necha
umumiy   diniy   va   kashf   yaqinig‘a   olim   va   koshif   bo‘lib   kamolot   hosil   qildi.”
Qo‘qonda   adabiy   muhitning   eng   gullagan   davri   Amiriy   taxallusi   bilan   she’rlar
bitgan   shoh   va   shoir   Amir   Umarxon   (1787-1822)   nomi   bilan   bevosita   bog‘liq.
Amir   Umarxon   siyosiy   hayot   bilan   bir   qatorda   ilm-fan   rivoji,   adabiyot   va
san’atga   ham   katta   e’tibor   bergan.   Xonlik   hududidagi   barcha   iqtidorli
ijodkorlarni   saroyga   jamlab,   faol   ijodiy   jarayonni   tashkil   etgan.   Ushbu   adabiy
jamoadagi ijodkorlar o‘zlarini turli yo‘nalishlarda namoyon eta olgan.
Tarixnavislik,   tazkiranavislik,   she’riyat,   nasr,   matbaa   ishlari,   adabiy
hamkorlikning   bebaho   namunalari   yaratilgan.   Avazmuhammad   Attorning
“Tuhfat   uttavorix”,   Hakimxon   To‘raning   “Muntaxab   ut-tavorix”,   Mushrifining
“Shahnomayi   Nusrat   payom”   Is’hoqxon   To‘raning   “Tarixi   Farg‘ona”,
Mushrifhing “Ansob ussalotin va tavorixi Xavoqin” kabi tarixiy asarlari, Fazliy
Namangoniyning   “Majmuayi   shoiron”   tazkirasi   mazkur   ijod   qaynagan   davrda
yaratilgan, u haqdagi ma’lumotlami o‘zida jamlagan. Umarxon tashabbusi bilan
dunyoga   kelgan   Fazliy   tazkirasi   tazkiranavislikda   yangi   yo‘nalishni
shakllantirgani   bilan   alohida   ahamiyatga   ega.   Keyinchalik   bu   an’ana   boshqa
adabiy   muhitlarga   ham   ko‘chgan.   “Qo‘qon   adabiy   muhitida   xalq   og‘zaki   ijodi
namunalarini   o‘zlashtirishga,   jamlashga,   yozma   adabiyot   bilan
uyg‘unlashtirishga katta e’tibor berilgan. Bu harakatning noyob mahsuli sifatida
Gulxaniyning   «Zarbulmasal»   asarini   eslash   kifoya.   Uvaysiy,   Nodira,   Fazliy,
Ado, Maxmur, Amiriy kabi ijodkorlaming asarlarida ham xalqona hikmatlardan,
iboralardan unumli foydalanish ko‘zga yaqqol tashlanadi.”
O‘zbek mumtoz adabiyoti tarixida Qo‘qon adabiy muhitining o‘ziga xos zalvorli
o‘rni   borligi   hech   kimga   sir   emas.   Qo‘qon   adabiy   muhitida   tarbiya   topgan   va
ijod   qilgan   Uvaysiy,   Nodira,   Gulxaniy,   Maxmur,   Fazliy   kabi   bir   qancha ijodkorlarning ilmiy meroslarisiz bu jarayonning ko‘lamini so‘z bilan ifodalash
qiyin. Shoir va adiblarning ijodiy yutug‘ining rivojida “amir ul-mo‘minin” Amir
Umarxonning   beqiyos   o‘rni   va   uning   rahnamoligiga   alohida   e’tibor   bergan
taniqli adabiyotshunos Abdurauf Fitrat “XVI asrdan so‘ngra o‘zbek adabiyotig‘a
umumiy   bir   qarash”   nomli   maqolasida   Qo‘qon   adabiy   muhitidagi   Farg‘ona
adabiyotiga   alohida   e’tibor   qaratgan.   Fitrat   Amir   Umarxon   boshchiligida   va
homiyligida   yaratilgan   Gulxaniyning   “Zarbulmasal”   asariga   to‘xtalib,   “bu
davrda   Farg‘ona   saroy   adabiyotlarining   xalq   adabiyotig‘a   ayricha   diqqat
qilg‘anlari ham ko‘riladir”, deya qayd etgan.
Mavzuning   dolzarbligi.   Adabiyot   jamiyat   hayotining   ajralmas   qismi
sifatida   inson   tafakkurini,   uning   orzu-umidlarini,   ijtimoiy-siyosiy   voqelikni
ifodalashda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi. Adabiyotning muhim janrlaridan
biri   bo‘lgan   hajviyot   esa   jamiyatdagi   illatlar,   insonlardagi   salbiy   fazilatlar,
turmushdagi   nohaqlik   va   nosog lom   holatlarni   fosh   etish,   ularni   kulgi   orqaliʻ
tanqid   qilish   orqali   tuzatishga   xizmat   qiladi.   Hajviy   adabiyot   xalq   ruhiyatini
tarbiyalashda, ijtimoiy ongni uyg‘otishda, axloqiy me’yorlarni mustahkamlashda
alohida o rin tutadi.	
ʻ
O‘zbek adabiyotida ham hajviyot o‘ziga xos taraqqiyot bosqichlariga ega
bo‘lgan janrdir. Ayniqsa, XX asrda yashab ijod qilgan shoira, adiba va jurnalist
Maxmur   (Mukarrama   Saidova)   ijodida   hajviy   ruh,   tanqidiy   nigoh   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Maxmur   o‘z   asarlarida   jamiyatdagi   muammolarni   ochib
berish,   byurokratiya,   loqaydlik,   dangasalik   kabi   illatlarni   hajv   orqali   tanqid
qilish orqali o‘quvchida ijtimoiy mas’uliyat hissini uyg‘otishga harakat qilgan.
Mazkur  kurs ishida  Maxmur  hajviyotining g oyaviy yo nalishi, ya’ni  u qanday	
ʻ ʻ
ijtimoiy,   axloqiy   va   estetik   maqsadlarga   xizmat   qilganligi,   qanday   uslubiy
vositalardan   foydalanganligi,   hajvning   o‘zbek   adabiyotidagi   umumiy
taraqqiyotidagi   o‘rni   va   ahamiyati   tahlil   qilinadi.   Ishning   dolzarbligi   shundaki,
bugungi kunda ham hajviyotning ijtimoiy hayotda tutgan o rni va zarurati katta	
ʻ
bo‘lib, Maxmur singari ijodkorlar merosini o‘rganish nafaqat adabiyotshunoslik,
balki ma’naviy tarbiya nuqtai nazaridan ham muhimdir. Kurs ishining maqsadi: 
Kurs ishi vazifalari :
Kurs   ishi   ob’ekti   va   predmeti.   o‘zbek   adabiyotida   hajv   janrining   rivoji
jarayonida o‘ziga xos ijodiy yondashuvi bilan ajralib turgan adiba Maxmur ijodi
hisoblanadi.
Kurs   ishida   foydalanilgan   metodlar.   Kurs   ishida   foydalaniladigan
metodlar   orasida   analiz   (tahlil)   va   sintez   (umumlashtirish)   metodlari   hamda
kuzatish, taqqoslash, empirik tadqiqotlardan iborat. 
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 1. Maxmur ijodining g‘oyaviy yo‘nalishi.
Maxmur  (taxallusi;  asl  ism-sharifi  Mahmud  Mulla Shermuhammad o‘g‘li,
Qo‘qon - 1844) - o‘zbek mumtoz adabiyoti namoyandalaridan biri. Shoir Mulla
Shermuhammad   Akmal   Ho‘qandiyning   o‘g‘li.   Qo‘qondagi   Madrasai   Mirda
tahsil   olgan.   Umarxon   qo‘shinida   sarbozlik,   sipohiylik   qilgan.   Maxmur
yoshligidan   she’riyatga   havas   qo‘yib,   Sa’diy,   Hofiz,   Jomiy,   Navoiy   merosini
o‘rgangan.
Shoirning shaxsiy hayoti juda og‘ir kechgan, bu esa uning ijodida ham yorqin iz
qoldirib,   ko‘pchilik   she’rlarining   mazmun   ruhiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatgan.
Maxmur tabiatan munofiqlik va riyokorlikni qat’iy qoralovchi, hiylanayrang va
qing‘ir   ishlarni   yoqtirmaydigan,   ayni   zamonda,   nozik   did   va   serjahl,   o‘z
qadrqimmatini yuqori tutuvchi inson bo‘lgan.
Maxmurning   an’anaviy   devon   tuzganligi   noma’lum.   1950   yilda   Po‘latjon
Qayumov   va   Asqarali   Charxiylar   izlanishlari   tufayli   Qo‘qonda   Maxmurning
o‘zbek   va   forsiy   tillardagi   she’riy   majmuasi   topilgan.   Maxmur   asarlarining
deyarli hammasi o‘z mazmun va ruhiga ko‘ra, hajviy va tanqidiy yo‘nalishdadir.
Mumtoz   she’riyatning   g‘azal,   masnaviy,   muxammas   va   qasida   turlarida
yaratilgan   bu   asarlar   milliy   adabiyotda   ijtimoiy   hajviyotning   Maxmur   ijodida
yanada   yuksak   pog‘onaga   ko‘tarilganini   ko‘rsatadi.   Shoir   o‘z   davridagi
tuzumning ko‘pdan-ko‘p illatlarini keskin tanqid ostiga olgan, o‘sha zamondagi
adolatsizlik,   zo‘ravonlik   va   huquqsizlikni   fosh   etgan.   Bu   tanqid,   ko‘pincha,
«jafokor  falak»,  «berahm   charx»  qilmishidan   o‘tli  shikoyat,   achchiq  taqdirdan,
befayz hayotdan nola-fig‘on tarzida yuzagakelgan.
Qishloq   ahlining   och-yalang‘och   hayoti,   o‘lkani   qurshagan
vayronagarchilik,   xarobazorlarga   aylangan   qishloklarning   ayanchli   manzarasi
«Hapalak» satirasida jonli va ta’sirchan chizilgan. Unda shoir juda katta ijtimoiy
mazmunni o‘ziga xos ramziy obrazlarda, xalqona qochiriq va achchiq kinoyalar,
imo-ishoralar   vositasida   esda   qolarli   darajada   badiiy   mahorat   bilan   ifodalay
olgan.   Maxmurning   xalq   so‘zlashuv   tiliga   ko‘chib,   maqol-matallar   doirasidan mustahkam o‘rin olgan «Tovuqi ignachiyu o‘rdagu g‘ozi - kapalak!; Bir katak,
ikki   kapa,   uch   olachuq,   to‘rt   katalak!;   Xalqini   ko‘rsang   agar   o‘lasiyu   qoqu
xarob,   ochlikdan   egilib   qomati   misli   kamalak»   kabi   misralari   Hapalak
qishlog‘ining   xarobaga   aylanganini   (shoirning   onasi   shu   yerlik   bo‘lgan),
dehqonlarning   esa   o‘ta   qashshoq   hayotini   ishonarli   gavdalantiradi.   Vayrona
qishloqlar va bechora dehqon ahli mavzui Maxmurning boshqa she’rlarida ham
shu   tarzda   tanqidiy   ruhda   hayotiy   tahlil   etilgan.
Maxmurning ko‘pgina hajviy she’rlari zamonasidagi aniq shaxslarga qaratilgan:
«Isqotiy», «Amakim», «Xo‘ja Mir Asad hajvi», «Hajvi Atoyi poraxo‘r», «Qozi
Muhammad Rajab Avj sifatlari» va b.
Maxmur   ijodiy   merosida   hajv   san’atining   murakkab,   ayni   zamonda,
mahsuldor va yorqin usullaridan biri — o‘z-o‘zini fosh etish usulida yaratilgan
asarlar   alohida   o‘rin   tutadi.   Shoirga   zamondosh   tarixiy   shaxslar   —   yuqori
lavozimli amaldorlardan Hoji Niyoz, Hakim Turobiy, Mulla Ya’qub Xo‘jandiy
kabilarning jirkanch tabiati va qabih amaliy-ijtimoiy faoliyatlarini ayovsiz fosh
etuvchi hajviyalar bu turkumning yetuk namunalaridir.
Shoir qoldirgan adabiy meros ichida «Karimquli Mehtarning sifatlari» deb
nomlangan   masnaviy   alohida   o‘rin   tutadi.   Tarixan   hayotda   bo‘lgan   voqeani
badiiy bayon etuvchi bu asarda shoir mohir hajviy — hazil she’r ustasi sifatida
namoyon bo‘ladi. Karimquli Mehtar tomonidan o‘ziga ajratilgan sovg‘a — otni
ta’riflash   jarayonida   hajviy   tasvirning   go‘zal   lavhalarini   yaratadi.   «Suv   ham
ichsa tamog‘iga tiqilar, Pashsha gar qo‘nsa yoliga yiqilar» darajasida qirchang‘i
bo‘lgan,   «kunda   yetti   no‘xta   uzar,   misli   qo‘chqor   suzar,   og‘zida   tishdin   asar
yo‘q»   ot   ta’rifida   Maxmur   xalq   og‘zaki   ijodining   lof,   askiya   turlari   ruhi   va
uslubida quvnoq misralar  bitadi («Ham harishu ham xarobu ham badnom, Ikki
ming   ayb   angadur   mudom...»).
Maxmur   —   zullisonayn   shoir.   Fors   tili   va   she’riyatini   mukammal   bilgan.   Bir
qancha   forsiy   asarlar   ham   yaratgan.   Uning   merosida   Sharq   she’riyatining
mulamma   va   shiru   shakar   turlarining   namunalari   mavjud.   Maxmur   ijodiy faoliyati   o‘zbek   mumtoz   adabiyotida   tanqidiy   yo‘nalishning,   ayniqsa,
hajviyotning taraqqiyotida navbatdagi yuqori bosqich bo‘ldi.
Maxmurning hajviy  she’rlar   devoni  saqlangan,   unda  69 asar   (3417 misra)
jamlangan,   lirik   asarlari   esa   bayozlarda   uchraydi.   Maxmur   adabiy   merosi
keyingi davrlar qalam ahli, xususan, hajvgo‘ylar ijodiga jiddiy ta’sir ko‘rsatgan.
Muqimiyning   Hapalak   qishlog‘i   haqidagi   hajviyaga   taxmis   bog‘laganligi,
Maxmur yumoristik tahlil etgan qirchang‘i ot mavzuida 19-asr oxirlari va 20-asr
boshlarida ko‘plab hajviy namunalarning paydo bo‘lishi xulosa uchun ishonchli
dalildir.
Maxmurning yuksaklikka erishish yo’llari  haqida gapirganda, bu mavzu
asosan   uning   hayotidagi   ijtimoiy,   axloqiy   va   badiiy   jihatlarni   ko'rib   chiqishni
talab   etadi.   Maxmur   hajviyoti,   o'zining   kulgili   va   satirik   usullari   bilan,
insonlarning o'z-o'zini  anglash, jamiyatdagi  o'zgarishlar  va axloqiy yuksalishga
intilishlarini   tasvirlaydi.   Maxmur   hayotidagi   yuksaklikka   erishish   yo’llari
ko'pincha uning ijtimoiy pozitsiyasini  yaxshilash, axloqiy va ma'naviy o'sishini
ta'minlash va jamiyatda o'zining o'rnini topish bilan bog'liqdir. Quyidagi jihatlar
orqali Maxmurning yuksaklikka erishish yo'llari haqida ma'lumotni kengaytirish
mumkin:
Axloqiy va ma'naviy o'sish.
Maxmur   hayotidagi   yuksaklikka   erishishning   asosiy   yo'li   axloqiy   va
ma'naviy o'sishdan boshlanadi. U o'z ichki dunyosini anglash va axloqiy qarorlar
qabul   qilish   orqali   yuksaklikka   erishishi   mumkin.   Hajviy   asarlarda,   ko'pincha,
qahramonlar   o'zlarining   zaifliklari   va   kamchiliklarini   tan   olishadi   va   shu   yo'l
orqali rivojlanishadi.
   Maxmurning ichki kurashlari va o'zining zaif tomonlari bilan yuzma-yuz
kelishi uning rivojlanishining boshlanish nuqtasi bo'lishi mumkin. Bu jarayonda
u   o'zining   ahloqiy   va   ma'naviy   qiyinchiliklarini   yengish   orqali   yuqori
maqsadlarga erishishga intiladi. Yangi   qadriyatlar   va   maqsadlar:   Maxmurning  axloqiy   o'sish   yo'lida  yangi
qadriyatlarni   qabul   qilishi,   jamiyatda   o'z   o'rnini   topishga   yordam   beradi.
O'zgarishlar orqali u o'z hayotini va boshqalarni yaxshilashga harakat qiladi.
Ijtimoiy pozitsiya va o'zgarishlar.
Maxmurning   jamiyatdagi   o'rni,   uning   yuksaklikka   erishish   yo'li   bilan
bog'liqdir.   Badiiy   asarlarda   ko'pincha   qahramonlar   jamiyatning   o'zgarishlariga
moslashish,   ijtimoiy   qatlamlar   bilan   o'zaro   munosabatlarni   yaxshilash   orqali
yuksaklikka   erishishga   intilishadi.   Maxmur   hajviyotida   voqealar   ko'pincha
jamiyatdagi   adolatsizliklarni,   korrupsiyani   va   ijtimoiy   muammolarni   tanqid
qilish orqali voqealarga chuqur ma'no kiritiladi.
Siyosiy   va   ijtimoiy   o'zgarishlar :   Maxmur   jamiyatdagi   muammolarni
badiiy   talqin   qilish   orqali   o'zining   siyosiy   va   ijtimoiy   pozitsiyasini   aniqlaydi.
Ularning tanqidi va satirasi orqali, aslida, o'zini jamiyatda yaxshiroq o'rin topish
uchun qayta shakllantirishga urinishni ko'rishimiz mumkin.
Yangi imkoniyatlar yaratish : Maxmur, ko'pincha, o'z hayotidagi ijtimoiy
o'zgarishlardan foydalanishga harakat qiladi. Buning uchun u jamiyatda mavjud
bo'lgan   nohaqlik   va   adolatsizliklarga   qarshi   kurashishga,   o'zgarishlarni   amalga
oshirishga intiladi.
  O'zini tanish va o'z-o'zini anglash
Maxmur   hayotida   yuksaklikka   erishish   uchun,   o'zini   tanish   va   o'z-o'zini
anglash yo'li muhim ahamiyatga ega. Bu yo'l, ko'pincha, o'zining kuchli va zaif
tomonlarini, ichki kurashlarini tushunish orqali amalga oshiriladi.
O'ziga   bo'lgan   ishonchni   rivojlantirish :   Maxmur   o'zining   ichki
dunyosini   anglab,   uning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   qabul   qilish   orqali   o'ziga
bo'lgan   ishonchini   orttiradi.   Bu   ishonch   unga   yangi   maqsadlar   qo'yish,
jamiyatdagi o'rnini mustahkamlashga yordam beradi.
O'zgarishlarga   ochiq   bo'lish :   Maxmur   o'zgarishlarni   qabul   qilishga
tayyor bo'lishi kerak. O'z-o'zini anglash jarayonida, u o'z hayotini, qarorlarini va
istiqbolini qayta ko'rib chiqishi mumkin.   O'zgarishga chaqirish va boshqalarni ilhomlantirish
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'li   ko'pincha   boshqalarni
ilhomlantirish   va   jamiyatda   o'zgarishlarga   chaqirish   bilan   bog'liqdir.   Hajviy
asarlarda Maxmur  ko'pincha  jamiyatning ayrim  noxush  holatlarini  tanqid qilib,
o'z o'quvchilarini yoki tomoshabinlarini o'zgarishlarga chaqiradi.
Sosial   aktivizm :   Maxmur   hayotidagi   o'zgarishlar   jamiyatdagi
o'zgarishlarga ham olib keladi. U boshqalarni adolatsizlikka qarshi turishga, o'z
huquqlarini himoya qilishga va o'zgarishlarni amalga oshirishga undaydi.
Axloqiy savodxonlikni oshirish : Maxmur, o'z asarlari orqali, o'quvchilarni
ma'naviy   va   axloqiy   jihatdan   o'zgartirishga   harakat   qiladi.   Ularning   fikrlarini
o'zgartirish, yangilash va ijtimoiy mas'uliyatni oshirishga yordam beradi.
  O'zini tanqid qilish va mukammallikka intilish
Maxmurning yuksaklikka erishishining yana bir yo'li o'zini tanqid qilish va
mukammallikka intilishdir. U o'z hayotidagi kamchiliklar va xatolarni tan olish
orqali rivojlanish uchun imkoniyatlar yaratadi.
O'zgarishga   tayyorlik :   Maxmur,   ko'pincha,   o'zining   xatolarini   tan   olib,
ularni   tuzatish   yo'lini   qidiradi.   Bu   jarayon   orqali   u   nafaqat   o'zini   yaxshilaydi,
balki jamiyatga ham yaxshilik olib keladi.
Mukammallikka   intilish :   Maxmur,   ba'zan,   o'zining   ba'zi   kamchiliklarini
tushunib, mukammallikka erishish uchun doimiy ravishda o'zgarishga intiladi.
Axloqiy o'sish va ichki kurashlarni yengish
Maxmurning hayotidagi yuksaklikka erishish yo'llarining eng muhim jihati
— bu axloqiy yuksalish va ichki kurashlarni yengishdir. Uning badiiy asarlarida
qahramonlar ko'pincha o'zining ichki qarama-qarshiliklari, zaifliklari va hatolari
bilan   kurashadilar.   Maxmur   bu   jarayonni   badiiy   talqin   qilib,   o'quvchini   yoki
tomoshabinni o'zining axloqiy pozitsiyasini qayta ko'rib chiqishga undaydi.
O'zining xatolarini tan olish : Maxmur, ko'pincha, o'z qahramonlarini o'z
xatolarini   anglashga   va   tan   olishga   chaqiradi.   Ularning   axloqiy   o'sish   jarayoni shu   tarzda   boshlanadi.   Xatolarni   anglash,   ulardan   saboq   olish   va   o'zini
yaxshilashga intilish -yuksaklikka erishishning birinchi bosqichi hisoblanadi.
Yangi   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantirish :   Maxmur   o'zining
personajlarini yangi axloqiy qadriyatlarni qabul qilishga undaydi. Bu qadriyatlar
orqali   ular   jamiyatdagi   yuksaklikka   erishadilar.   Ularning   harakati,   ba'zida,
tanqidiy   kulgilar   orqali   ijtimoiy   zaifliklarni   va   adolatsizliklarni   aniqlashda   aks
etadi.
Shaxsiy va ijtimoiy o'sish
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'llarining   yana   bir   muhim   jihati
shaxsiy   o'sishdir.   Bunda   shaxsning   o'zini   anglash,   o'zgarishga   ochiqlik   va
jamiyatdagi o'zgarishlarga tayyorlik muhim rol o'ynaydi.
Ijtimoiy   o'zgarishlarga   tayyorlik :   Maxmur   jamiyatdagi   ijtimoiy
o'zgarishlarni yaxshi  tushunib, ularga moslashishga  harakat  qiladi. U ko'pincha
jamiyatdagi   adolatsizliklarni   tanqid   qilib,   bu   o'zgarishlarni   amalga   oshirishga
chaqiradi.   O'zgarishlarga   ochiq   bo'lish   va   yangi   imkoniyatlarni   qidirish
Maxmurning shaxsiy yuksalishining asosiy yo'lidir.
Sosial   jihatdan   ta'sir   ko'rsatish :   Maxmur   asarlari   orqali   jamiyatni
o'zgartirishni   maqsad   qilib   qo'yadi.   U   ijtimoiy   mas'uliyatni   oshirish   va
boshqalarga  ilhom  berish  orqali   o'zini   jamiyatda  yuqori  maqomga  erishtirishga
harakat qiladi.
O'zgarishlarga intilish va maqsadni aniqlash
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'li   doimo   o'zgarishlarga   intilish   va
yangi   maqsadlarni   aniqlash   bilan   bog'liqdir.   U   o'zgarishlarni,   ko'pincha,
jamiyatdagi yuksalish va taraqqiyotning asosiy omili sifatida ko'radi.
O'zgarishlarga tayyorlik :  Maxmur o'zining qahramonlarini o'zgarishlarga
tayyor   bo'lishga   undaydi.   Bu,   ayniqsa,   ijtimoiy,   siyosiy   va   axloqiy  o'zgarishlar
haqida   gapirganda   muhimdir.   Shaxs,   faqat   o'zini   tanqid   qilib   va   yangi
imkoniyatlar   yaratib,   o'zgarishlarga   moslasha   oladi.   Maxmurning   shaxsiy
rivojlanishi o'zgarishlarga bo'lgan ochiq fikr va tayyorlik orqali amalga oshadi. Yangi   maqsadlarni   qo'yish :   Maxmur   o'zining   qahramonlarini   yangi
maqsadlar   qo'yishga   undaydi.   O'zining   yuksaklikka   erishish   yo'lida,   ular
jamiyatdagi   an'anaviy   qadriyatlarni   yangilash,   o'zining   o'rnini   topish   va
o'zgarishlarga ta'sir ko'rsatish uchun yangi yo'llarni izlashadi.
  Badiiy satira va kulgi orqali yuksaklikka erishish
Maxmur   asarlaridagi   yuksaklikka   erishish   yo'li   ko'pincha   satira   va   kulgi
orqali   amalga   oshiriladi.   Maxmur   jamiyatdagi   mavjud   zaifliklarni   va   ijtimoiy
nohaqliklarni   kulgili   tarzda   ta'riflaydi,   bu   orqali   o'zining   yuksaklikka   erishish
yo'lini ochib beradi.
Sosial   tanqid :   Maxmur   satira   yordamida   jamiyatning   ijtimoiy,   siyosiy   va
axloqiy zaif tomonlarini tanqid qiladi. Ushbu tanqid o'quvchi yoki tomoshabinni
ijtimoiy   muammolarni   yaxshiroq   tushunishga   undaydi   va   jamiyatdagi
o'zgarishlarga olib keladigan bir yo'lni ko'rsatadi.
Kulgili   holatlar   va   absurdlik :   Maxmur   o'z   asarlarida   absurd   holatlar
yaratadi,   bu   holatlar   voqelikni   kulgili   tarzda   talqin   qiladi.   Kulgili   ta'riflar   va
qahramonlarning   chiqishlari   orqali   u   ijtimoiy   zaifliklarni   ko'rsatadi   va   bu
zaifliklarni tuzatish uchun yangi yo'llarni yaratadi.
Intellektual rivojlanish va bilim olish
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'lida   intellektual   rivojlanish   va   bilim
olish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O'zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun
Maxmur o'zining bilim va tajribasini oshiradi.
Bilim  olish  va ma'rifat :  Maxmurning personajlari  o'z bilimlarini  oshirish
va   yangi   bilimlar   olishga   intilishadi.   Bu   jarayon,   ularning   jamiyatda   yuqori
mavqega erishishiga yordam beradi.
O'z-o'zini rivojlantirish : Maxmur o'zining personajlariga bilim va tajriba
orqali   o'zgarishlarni   amalga   oshirish   imkoniyatini   yaratadi.   Bilim   olish,
intellektual   yuksalish   va   o'z-o'zini   rivojlantirish   orqali   ular   o'zlarini   jamiyatda
muvaffaqiyatli odam sifatida namoyon etadilar.
Axloqiy va ma'naviy yuksalish Maxmurning   asarlari   orqali,   ayniqsa,   axloqiy   yuksalish   va   ma'naviy
rivojlanish   muhim   o'rin   tutadi.   Ularning   har   biri   o'zining   ichki   zaifliklari,
o'zgarishlarga qarshi kurashish va o'z-o'zini yaxshilashni qidiradi. Bu jarayonda
shaxs o'zini anglashga va o'zgarishga ochiq bo'lishga harakat qiladi.
O'z-o'zini   tanqid qilish :  Maxmurning  qahramonlari   o'zlarining zaifliklari
va kamchiliklarini tan olishlari kerak. Bu jarayon o'z-o'zini anglashni va shaxsiy
rivojlanishning   boshlang'ich   nuqtasini   tashkil   etadi.   Ularning   badiiy   hikoyalari
ko'pincha   qahramonlarning   o'z   xatolarini   tushunib,   ular   bilan   kurashishi   va
kamchiliklarini tuzatishga bo'lgan intilishlarini aks ettiradi.
Shaxsiy o'sish va axloqiy me'yorlar : Maxmur asarlarida o'zining axloqiy
me'yorlariga   bo'lgan   ishonchni   shakllantirish   muhimdir.   Qahramonlarning   har
biri   o'zining   axloqiy   qadriyatlarini   qayta   ko'rib   chiqadi,   yaxshilaydi   va   yangi
maqsadlar   sari   intiladi.   Bu   jarayonda   ular   o'zlariga   bo'lgan   ishonchni   oshirish,
hatto ijtimoiy bosimlarga qarshi kurashish orqali yuksaklikka erishadilar.
Ijtimoiy va siyosiy o'zgarishlar
Maxmurning asarlari, asosan, ijtimoiy va siyosiy o'zgarishlar haqida bo'lib,
u   ijtimoiy   muammolarni   badiiy   talqin   qiladi.   Ushbu   o'zgarishlar   orqali
qahramonlar o'zgarishga ochiq bo'lib, ijtimoiy jihatdan yuqoriga ko'tarilishadi.
Jamiyatdagi   nohaqliklarni   tanqid   qilish :   Maxmur   o'z   asarlari   orqali
jamiyatdagi   nohaqliklarni,   adolatsizliklarni   va   o'zgarishga   muhtoj   bo'lgan
ijtimoiy   strukturalarni   tanqid   qiladi.   Ularning   har   biri   bu   nohaqliklarni   badiiy
vositalar bilan ochib beradi, va bu o'zgarishlarga ta'sir ko'rsatish uchun harakat
qilishadi.
Siyosiy kurash va jamiyatga ta'sir : Maxmur hajviy asarlarini yaratishda,
siyosiy   va   ijtimoiy   kurashni   ham   muhim   unsur   sifatida   ko'rsatadi.   U  ko'pincha
ijtimoiy qatlamlar, siyosiy tizimlarning adolatsizligini va xalqni himoya qilishni
o'zining   badiiy   izlanishlari   sifatida   talqin   etadi.   Bu   jarayonda   Maxmurning
qahramonlari   o'zining   shaxsiy   o'sishlari   bilan   birga,   jamiyatdagi   tizimni
o'zgartirishga harakat qilishadi.   O'zgarishlarga intilish va yangi maqsadlarni qo'yish
Maxmurning yuksaklikka erishish jarayoni davomida o'zgarishlarga intilish
va yangi maqsadlarni qo'yish alohida ahamiyatga ega. U o'zgarishlarni o'zining
ijtimoiy va ma'naviy pozitsiyasini mustahkamlash, o'zini rivojlantirish va yangi
qadriyatlarni shakllantirishga yordam beradigan vosita sifatida ko'radi.
O'zgarishlarga   ochiq   bo'lish :   Maxmurning   asarlaridagi   qahramonlar
o'zgarishlarga  ochiq  bo'lishi   kerak.  O'zgarishlarga  ochiq  fikrli  va  ularga  tayyor
bo'lish   —   bu   ularning   rivojlanish   yo'lida   muhim   omildir.   Shaxs,   jamiyatda
yashayotgan   muammolarni   tushunib,   o'zining   axloqiy   yuksalishi   uchun   bu
o'zgarishlarni qabul qiladi.
Yangi   maqsadlarni   qo'yish   va   ularga   erishish :   Maxmur   o'zining
qahramonlariga   yangi   maqsadlar   qo'yishga   undaydi.   Yuksaklikka   erishishning
asosiy   yo'li   yangi   maqsadlar   va   yangi   yo'llar   yaratishda   yotadi.   Jamiyatda
o'zining   yuksak   mavqeiga   erishish   uchun,   ularning   har   biri   o'z   yo'lini   va
imkoniyatlarini topishga harakat qiladi.
  Badiiy satira va kulgi yordamida jamiyatni o'zgartirish
Maxmur   hajviyoti   jamiyatdagi   muammolarni   o'ziga   xos   tarzda,   kulgi   va
satira   yordamida   ko'rsatadi.   Bu   jarayon   orqali   u   o'zgarishlarga   chaqiradi   va
yuksaklikka erishish yo'lida muhim rol o'ynaydi.
Kulgili   usullar   orqali   jamiyatni   tanqid   qilish :   Maxmur   asarlarida   kulgi
va   absurdni   ishlatish   orqali   jamiyatdagi   zaifliklarni,   korrupsiyani,
adolatsizliklarni   va   boshqa   salbiy   jihatlarni   tanqid   qiladi.   Buning   natijasida,
o'quvchi yoki tomoshabin ijtimoiy muammolarni o'zgartirishga chaqiriladi.
Kulgili ta'riflar orqali ijtimoiy o'zgarishlar : Maxmurning kulgili uslubi,
o'quvchini   yangi   qarashlar   va   yangi   qadriyatlarni   qabul   qilishga   undaydi.   U
ijtimoiy   zaifliklarni   kulgi   va   absurd   tarzda   tasvirlash   orqali,   o'quvchi   yoki
tomoshabinni   jiddiy   ijtimoiy   o'zgarishlarga   undaydi.   Bu   esa,   jamiyatdagi
yuksaklikka erishishning bir yo'li bo'ladi.
5.  Fikrlash va bilim olish, intellektual rivojlanish Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'llarida   intellektual   rivojlanish   va
bilim olish ham muhim ahamiyatga ega. O'zining o'zgarishlarini amalga oshirish
va yuksaklikka erishish uchun, u qahramonlari o'z bilimlarini oshiradilar.
Bilim   olish   va   ilmiy   rivojlanish :   Maxmurning   personajlari   ilm-fan   va
bilim   olishga   intilishadi.   Bilim   olish   orqali   ular   nafaqat   shaxsiy   yuksalishga,
balki   jamiyatdagi   o'zgarishlarga   ham   ta'sir   ko'rsatishadi.   Ular   o'zlarining
bilimlarini ijtimoiy muammolarni hal qilish uchun ishlatadilar.
Fikrlash   va   tahlil   qilish :   Maxmur,   o'zining   personajlarini   jamiyatdagi
muammolarni   tahlil   qilishga   undaydi.   Ular   ijtimoiy   va   siyosiy   holatlarni   tahlil
qilib,   jamiyatdagi   salbiy   jihatlarni   badiiy   talqin   qilish   orqali   o'zgarishlarga
chaqiradi.
  O'zgarishlarga chaqirish va boshqalarni ilhomlantirish
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'lidagi   yana   bir   muhim   jihati
boshqalarni   ilhomlantirish   va   ijtimoiy   o'zgarishlarga   undashdir.   Uning
asarlaridagi   kulgili   va   satirik   xususiyatlar   ko'pincha   boshqalarni   yangi
qarashlarga undaydi.
Ijtimoiy   mas'uliyatni   oshirish :   Maxmur   o'z   asarlarida   ijtimoiy
mas'uliyatni   oshirishni   maqsad   qilgan.   U   boshqalarni   o'zgarishlarga   chaqirib,
ularga   ilhom   beradi.   Bu,   jamiyatda   ijtimoiy   adolatni   tiklash   va   o'zgarishlarni
amalga oshirish uchun katta ahamiyatga ega.
Ilhomlantirish   va   ta'sir   qilish :   Maxmurning   ijtimoiy   va   badiiy
o'zgarishlarga   chaqirishi   o'quvchilarni   yangi   yo'llar   va   imkoniyatlar   yaratishga
ilhomlantiradi.   Bu   jarayonda   ular   o'zgarishlarni   amalga   oshirishda   o'zlarini   va
jamiyatni yaxshilashga harakat qilishadi.
Maxmurning   yuksaklikka   erishish   yo'llari,   asosan,   uning   axloqiy,   ijtimoiy
va   ma'naviy   o'sishiga,   o'zgarishlarga   ochiq   bo'lishiga   va   boshqalarni
ilhomlantirishga   qaratilgan.   U   o'zining   ichki   kurashlari,   ijtimoiy   tanqidlari,   va
o'zgarishlarga   bo'lgan   tayyorligi   orqali   jamiyatdagi   nohaqliklarni   ko'rsatib,
o'zining yuksaklikka erishish yo'lini qidiradi. Maxmurning yuksaklikka erishish yo'llari   haqidagi   tushuncha,   nafaqat   badiiy   adabiyotda,   balki   jamiyatda   ham
o'zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun   ilhomlantiruvchi   bir   vosita   bo'lib   xizmat
qiladi.
1956-yili   uning   tadqiqot   va   matnlardan   iborat   «Maxmur»   nomli   kitobi
nashr   etildi.   Bu   kitob   ikki   qismdan   iborat   bo‘lib,   I   qismi   Maxmur   hayoti   va
ijodiga oid ma’lumot hamda Maxmurning she’rlariga Aziz Qayumov fikrlaridan
tashkil   topgan   bo‘lsa,   ikkinchi   qismi   esa,   Maxmur   she'rlaridan   namunalar
keltirilgan. “Maxmur otasi Akmal kabi zullisonayn shoir bo'lgan. Uning hajviy
asarlari   ichida   fors-tojik   tilida   yozilgan,   ba’zan   o'zbek   va   tojik   tillarida   shiru-
shakar, mulamma’ usullarida bitilgan she’rlari bor.” 1
2. Maxmur hajviyotida badiiy-uslubiy xususiyatlar.
Maxmur o’zining xajviy asarlari bilan inqilobgacha bo’lgan o’zbek adabiy
tilidagi   satirik   oqimni   rivojlantirdi.   Maxmurning   hajviyotiga   murojaat   qilish
bejiz   emas.   Chunki   xalqning   achinarli   hayot   kechirishini,   qishloq   va
shaharlarning xarobaga aylanib borishini ko’rgan shoirning g’azabi oshgan edi.
Ana   shu   g’azablari   «Munojon   ba   dargohi   qoziyul   xrjot»   (xudo   dargohida
yolvorish),   «Hapalak»,   «Ta’rifi   valoyati   qurama»   kabi   satirik   asarlarida   o’z
aksini   topdi.
Avval   aytganimizdek,   Satira   janrida   ijod   etish   san’atkordan   badiiy   til
vositalaridan   ustalik   bilan   foydalanib   satira   ostiga   olinayotgan   obraz   tilini
1
 R.Orzibekov. 0’zbek adabiyoti tarixi. 0‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi Adabiyot jamg'armasi nashriyoti. 
Т oshkent2006. 185-bet individuallashtirishda   jonli   til   elementlaridan   unumli   foydalanishni   taqozo
qiladi.
Maxmur   satirasida   adabiy   til   normalaridan   chetga   chiqish   hollari   ham
seziladi.   Shunday   qilib,   XIX   asrning   1-yarmida   Qo’qon   xonligida   yashab   ijod
etgan,   progressiv   o’zbek   adabiyotining   vakillaridan   biri   bo’lgan   Maxmur
o’zining   merosi,   xususan   satirik   asarlari   bilan   o’zbek   adabiyotining,   o’zbek
adabiy tilining taraqqiyotiga munosib hissa qo’shdi.
Maxmur   hayoti   va   ijodiga   bag‘ishlangan   ushbu   kitob   “Majmuat   ut-
shuaro”da   Fazliy   Namangoniy   tomonidan   Maxmur   nomiga   aytilgan   xolisona
tarzda   berilmagan   fikrlar   asossiz   ekanligini   ta’kidlaydi:   “Shoir   Fazliyning
Maxmurga   nisbatan   g‘arazli   munosabati   hukmron   feodal   guruhlarning
Maxmurga   bo‘lgan   munosabatini   bildiradi.   Fazliy   Maxmurni   «yaxshilardan»
past turuchi (Fazliyning tushunishidagi yaxshilar saroy shoirlari — A. Q.) shoir
deb   xarakterlaydi.   Maxmurga   nisbatan   bo‘lgan   bu   haqoratli   munosabat
Fazliyning boshqa izohlarida ham aniq sezilib turadi. 2
Maxmurning   an’anaviy   devon   tuzganligi   noma’lum.   1950   yilda   Po‘latjon
Qayumov   va   Asqarali   Charxiylar   izlanishlari   tufayli   Qo‘qonda   Maxmurning
o‘zbek   va   forsiy   tillardagi   she’riy   majmuasi   topilgan.   Maxmur   asarlarining
deyarli hammasi o‘z mazmun va ruhiga ko‘ra, hajviy va tanqidiy yo‘nalishdadir.
Mumtoz   she’riyatning   g‘azal,   masnaviy,   muxammas   va   qasida   turlarida
yaratilgan   bu   asarlar   milliy   adabiyotda   ijtimoiy   hajviyotning   Maxmur   ijodida
yanada   yuksak   pog‘onaga   ko‘tarilganini   ko‘rsatadi.   Shoir   o‘z   davridagi
tuzumning ko‘pdan-ko‘p illatlarini keskin tanqid ostiga olgan, o‘sha zamondagi
adolatsizlik,   zo‘ravonlik   va   huquqsizlikni   fosh   etgan.   Bu   tanqid,   ko‘pincha,
«jafokor  falak»,  «berahm   charx»  qilmishidan   o‘tli  shikoyat,   achchiq  taqdirdan,
befayz   hayotdan   nola-fig‘on   tarzida   yuzaga   kelgan.
Qishloq   ahlining   och-yalang‘och   hayoti,   o‘lkani   qurshagan   vayronagarchilik,
xarobazorlarga   aylangan   qishloklarning   ayanchli   manzarasi   «Hapalak»
satirasida jonli va ta’sirchan chizilgan. Unda shoir juda katta ijtimoiy mazmunni
2
 Aziz Qayumov. “Maxmur.”Oʻzbekiston SSR Fanlar akademiyasi nashriyoti.  Toshkent-1958. 10-bet. o‘ziga   xos   ramziy   obrazlarda,   xalqona   qochiriq   va   achchiq   kinoyalar,   imo-
ishoralar   vositasida   esda   qolarli   darajada   badiiy   mahorat   bilan   ifodalay   olgan.
Maxmurning   xalq   so‘zlashuv   tiliga   ko‘chib,   maqol-matallar   doirasidan
mustahkam   o‘rin   olgan   «Tovuqi   ignachiyu   o‘rdagu   g‘ozi   -kapalak!;   Bir   katak,
ikki   kapa,   uch   olachuq,   to‘rt   katalak!;   Xalqini   ko‘rsang   agar   o‘lasiyu   qoqu
xarob,   ochlikdan   egilib   qomati   misli   kamalak»   kabi   misralari   Hapalak
qishlog‘ining   xarobaga   aylanganini   (shoirning   onasi   shu   yerlik   bo‘lgan),
dehqonlarning   esa   o‘ta   qashshoq   hayotini   ishonarli   gavdalantiradi.   Vayrona
qishloqlar va bechora dehqon ahli mavzui Maxmurning boshqa she’rlarida ham
shu tarzda tanqidiy ruhda hayotiy tahlil etilgan.
Maxmur   ijodiy   merosida   hajv   san’atining   murakkab,   ayni   zamonda,
mahsuldor   va   yorqin   usullaridan   biri   -   o‘z-o‘zini   fosh   etish   usulida   yaratilgan
asarlar   alohida   o‘rin   tutadi.   Shoirga   zamondosh   tarixiy   shaxslar   -   yuqori
lavozimli amaldorlardan Hoji Niyoz, Hakim Turobiy, Mulla Ya’qub Xo‘jandiy
kabilarning jirkanch tabiati va qabih amaliy-ijtimoiy faoliyatlarini ayovsiz fosh
etuvchi hajviyalar bu turkumning yetuk namunalaridir.
Shoir qoldirgan adabiy meros ichida «Karimquli Mehtarning sifatlari» deb
nomlangan   masnaviy   alohida   o‘rin   tutadi.   Tarixan   hayotda   bo‘lgan   voqeani
badiiy bayon etuvchi bu asarda shoir mohir hajviy — hazil she’r ustasi sifatida
namoyon bo‘ladi. Karimquli Mehtar tomonidan o‘ziga ajratilgan sovg‘a — otni
ta’riflash   jarayonida   hajviy   tasvirning   go‘zal   lavhalarini   yaratadi.   «Suv   ham
ichsa tamog‘iga tiqilar, Pashsha gar qo‘nsa yoliga yiqilar» darajasida qirchang‘i
bo‘lgan,   «kunda   yetti   no‘xta   uzar,   misli   qo‘chqor   suzar,   og‘zida   tishdin   asar
yo‘q»   ot   ta’rifida   Maxmur   xalq   og‘zaki   ijodining   lof,   askiya   turlari   ruhi   va
uslubida quvnoq misralar  bitadi («Ham harishu ham xarobu ham badnom, Ikki
ming ayb angadur mudom...»).
Maxmur-zullisonayn   shoir.   Fors   tili   va   she’riyatini   mukammal   bilgan.  
Maxmurning   hajviy   she’rlar   devoni   saqlangan,   unda   69   asar   (3417   misra)
jamlangan,   lirik   asarlari   esa   bayozlarda   uchraydi.   Maxmur   adabiy   merosi
keyingi davrlar qalam ahli, xususan, hajvgo‘ylar ijodiga jiddiy ta’sir ko‘rsatgan. Muqimiyning   Hapalak   qishlog‘i   haqidagi   hajviyaga   taxmis   bog‘laganligi,
Maxmur yumoristik tahlil etgan qirchang‘i ot mavzuida 19-asr oxirlari va 20-asr
boshlarida ko‘plab hajviy namunalarning paydo bo‘lishi xulosa uchun ishonchli
dalildir.
Maxmurning ijodi va asarlari   haqida gapirganda, biz birinchi navbatda uning
hajviy   asarlarining   badiiy   va   ijtimoiy   ahamiyatiga   e'tibor   qaratishimiz   lozim.
Maxmur   (toliq   ismi   Abdurauf   Fitrat   Maxmur)   o'zining   badiiy   san'ati   va   badiiy
talqini orqali jamiyatdagi muammolarni ochib beradi, shuningdek, insoniyat va
axloqiy qadriyatlar haqida fikrlarni ifodalaydi.
Maxmur   ijodining   markazida   hajviy   usulda   yozilgan   asarlar   joylashgan
bo'lib,   bu   asarlarda   o'z   zamonining   ijtimoiy-siyosiy   vaziyatlari,   odatlari   va
qadriyatlari tanqid qilinadi. Uning asarlari nafaqat o'z davrining hajviy san'ati va
adabiyotini   o'zida   aks   ettiradi,   balki   o'quvchiga   ijtimoiy   o'zgarishlar   haqida
chuqur   fikrlar   beradi.   Quyida,   Maxmurning   ijodi   va   asarlari   haqida   batafsil
ma'lumotlar keltiriladi.
Maxmur,   asosan,   hajviy   adabiyot   janrida   ijod   qilgan.   Uning   asarlari
ijtimoiy   tanqidga   boy   bo'lib,   jiddiy   ijtimoiy,   siyosiy   va   axloqiy   masalalarni
kulgili va satirik tarzda ko'rsatadi. Badiiy talqinda Maxmur ijtimoiy adolatsizlik,
korrupsiya,   axloqiy   muammolarni   o'zining   zamonaviy   hayotini   aks   ettirish
orqali   ochib   beradi.   Uning   hajviy   uslubi   o'z   zamonasining   siyosiy   va   ijtimoiy
muammolarini obrazli, kulgili, va ba'zida absurd tarzda ifodalaydi.
Maxmurning   ijodi   nafaqat   badiiy   yuksalishni,   balki   jamiyatdagi
muammolarni   o'zgartirishga   chaqiradi.   U   o'zining   asarlari   orqali   o'quvchini
jamiyatda ijtimoiy o'zgarishlarni amalga oshirishga undaydi.
Maxmurning   asarlari   asosan   hajv   va   satira   janrida   yozilgan   bo'lib,   ularni
turli xil ijtimoiy va siyosiy mavzularda qoralashni maqsad qilgan. Asarlarida o'z
zamonining ijtimoiy nohaqliklari, korrupsiya,  yolsizlik va odamlarning axloqiy
zaifliklari haqida satirik tahlil keltirilgan.
Maxmurning  eng  mashhur  asarlaridan  biri   "Yangi  Hayot"  (1913)   asaridir.
Bu   asar,   jamiyatdagi   o'zgarishlarni   anglash   va   ularga   tayyor   bo'lishning muhimligini   ko'rsatadi.   Maxmur   bu   asarida   o'z   zamonining   yangi   ijtimoiy   va
siyosiy vaziyatlarini aks ettirgan. Asarda Maxmur zamonning yangi kuchlariga,
ijtimoiy   o'zgarishlarga   tayyor   bo'lish,   axloqiy   jihatdan   yuksalish   va   yangi
qadriyatlarni shakllantirish haqida fikrlar bildiradi.
"Zarif" Maxmurning boshqa bir muhim asaridir, bu asar odamlar o'rtasidagi
munosabatlar   va   o'zaro   ziddiyatlarni   satirik   tarzda   tasvirlaydi.   Asarda
jamiyatdagi axloqiy va ijtimoiy zaifliklarni tanqid qilish, shaxsiy rivojlanish va
o'zgarishlarga tayyor bo'lish temalariga alohida e'tibor qaratiladi.
"Uchinchi   o'zgarish"   asarida   Maxmur,   jamiyatdagi   mavjud   nohaqliklar   va
adolatsizliklarni   yoritib   beradi.   Asarda   u   o'zgarishlarga   tayyor   bo'lish   va   yangi
jamiyat   yaratish   zarurligini   ko'rsatadi.   Ushbu   asarda   Maxmur,   ijtimoiy-siyosiy
o'zgarishlar   qilishni   o'rgatadi   va   yangi   qadriyatlarni   joriy   etish   zarurligini
tasvirlaydi.
Maxmurning   ijodida   hajviy   uslub,   ijtimoiy   muammolarni   yoritishda   eng
samarali   vositalardan   biri   sifatida   ishlatilgan.   U   satira,   parodiya   va   absurdni
ishlatib,   o'quvchini   jiddiy   ijtimoiy   va   siyosiy   masalalar   haqida   fikr   yuritishga
undaydi.   Maxmur   asarlarida   jamiyatdagi   adolatsizliklarni   ochib   ko'rsatishda,
uning   badiiy   uslubi   va   tafakkuri   o'ziga   xosdir.   U   odatda   jamiyatning   zaif
tomonlarini kulgili, bazi hollarda g'ayrioddiy tarzda ta'riflaydi.
Maxmur   o'z   ijodi   bilan   nafaqat   badiiy   adabiyotda,   balki   jamiyatda   ham
muhim   ta'sir   ko'rsatgan   shaxsdir.   U   o'z   asarlarida   zamonaviy   jamiyatni,   uning
adolatsiz   tomonlarini   va   ijtimoiy   zaifliklarini   tanqid   qilib,   o'quvchiga   axloqiy
yuksalish,   ijtimoiy   o'zgarishlarga   tayyorlik   va   yangi   qadriyatlarni   joriy   etish
zarurligini  ko'rsatadi. Jamiyatni  o'zgartirishga  chaqirish :  Maxmur   o'z  asarlari
orqali   jamiyatni   o'zgartirishni   maqsad   qilib   qo'ygan.   U   ijtimoiy,   siyosiy   va
axloqiy   o'zgarishlarga   undaydi   va   shu   yo'l   bilan   xalqni   yuksaklikka   erishishga
chaqiradi. Ijtimoiy   mas'uliyat :   Maxmur   asarlari   o'quvchini   jamiyatdagi
adolatsizliklarga   qarshi   kurashishga,   ijtimoiy   mas'uliyatni   oshirishga   va
o'zgarishlarni amalga oshirishga undaydi. Maxmurning   ijodi   va   asarlari   o'z   davrining   eng   muhim   badiiy   san'ati   va
adabiyotidan   biri   sifatida   ajralib   turadi.   U   o'zining   hajviy   uslubi   orqali
jamiyatdagi   ijtimoiy   va   siyosiy   muammolarni   tanqid   qilishda,   o'quvchini
o'zgarishlarga tayyor bo'lishga, axloqiy yuksalishga va yangi qadriyatlarni qabul
qilishga chaqiradi. Maxmur asarlari nafaqat o'z zamonining, balki hozirgi kunda
ham dolzarb bo'lgan ijtimoiy va axloqiy masalalar haqida chuqur fikrlar beradi.
Uning   badiiy   va   intellektual   talqini,   bugungi   kunda   ham   adabiyotshunoslar   va
ijtimoiy faollar uchun muhim yo'l-yo'riqdir.
Qo qonda   yashab   ijod   qilgan   Maxmur   hayoti   va   ijodiga   doir   ma’lumotlarʻ
unchalik ham ko p emas.  Adabiyotshunoslar va adabiyot ixlosmandlariga uning	
ʻ
ilk bora “Guliston” jurnalida bosilib chiqqan Hapalak” she’r ma’lum edi.  Ushbu
she’rdan keyin  Maxmur  ijodi  maktablarning  adabiyot  darsliklariga  kiritilgan
va     oliy   o‘quv   yurtlari     uchun     tayyorlangan     “O zbek     adabiyoti     tarixi	
ʻ
xrestomatiyasi”da     hamda“O zbek   poeziyasining   antologiyasi”3ham   bosilib	
ʻ
chiqqan.Undagi  ma’lumotlarga  ko ra:  “Maxmur  haqida  juda  oz  ma’lumotga	
ʻ
egamiz.   Fazliy   “Majmuat-ush-shuaro”da     Maxmurning     Umarxon     saroyida
yashagan     mashhur   olim     va     shoir     Akmalning   o‘g‘li     ekanini     aytadi.
Maxmurning   oti   haqida   boshqa ma’lumotlarga ega emasmiz”4–deb  aytilgan.
Yuqorida   ta’kidlangan   Fazliy   qalamiga   mansub   “Majmuat-ush-shuaro”
tazkirada     axmurning     500     ta     g azali     kiritilgani   ma’lum.         XX   asrning   50-
ʻ
yillarida   Maxmurning   ilk   devoning   topilishi   o qituvchi   Po latjon   Qayumov   va	
ʻ ʻ
Asqarali   Hamroaliyev   (Charxiy)lar   nomi   bilan   bog liq.     Bu   qo‘lyozma     devon	
ʻ
o‘z  tarkibiga  Maxmurning  hajviy    yumoristik  she’rlari,  tarix  va qasidalarini
o‘z ichiga olganligi qayd etilgan.Qo‘lyozmani     ko‘chirgan     kishining    nomi,
shuningdek     shoirning     ijod namunalarining yozilgan yili va qo‘lyozmaning
qachon   yozilganligi   yoki   ko‘chirilgan   yili   haqida   ma’lumotlar   uchramaydi.
Faqat   bir   she’rning   yozilgan   yili   hijriy   1229-yil   (1813—1814)   deb
ko‘rsatilgan.“Bu     devonda     shoirning     3417     misrani     tashkil     etgan     69     asari
bo‘lib,   ular muxammas,  mustahzod, g‘azal,  masnaviy,  ruboiy,  qit’a  va  bahri
madid   shaklida   yozilgan   she’rlardir.”5Yuqorida     ta’kidlab     o tilganidek,	
ʻ Maxmur  hayotiga  doir  ma’lumotlar  kamligi sababidan   biz   uning   hayotiga
oid       voqea-hodisalarni     o rganishda     Maxmurning   asarlariga,   davr   adabiyʻ
muhitida yozilgan bayoz va to plamlarga murojaat qilamiz.
ʻ
Shoir   Maxmur   Qo‘qon   xonligining   markazi   bo‘lgan   Qo‘qon   shahrida
tug‘ilgan.   Uning   tug‘ilgan   yili   hozirgacha   fanga   ma’lum   emas.   Lekin   ba’zi
ma’lumotlarga ko‘ra, uning tug‘ilgan davri sifatida XVIII asrning oxirgi choragi
taxmin   qilinadi.   Shoirning   otasi   Shermuhammad   kelib   chiqishi   Qo‘qon   shahri
yaqinidagi Boytuman qishlog‘idan bo‘lgan.  Maxmurning    otasi Akma taxallusi
bilan   she’rla   yozgan.     Akmalning   she’rlari         Fazliy         tomonidan         yig‘ilgan
«Majmuat-ush-shuaro”       tazkirasida       va   Sharqshunoslik   institutidagi   boshqa
bayoz   va   to‘plamlarda   uchraydi.   P.       Qayumovga       ko‘ra,             Mulla
Shermuhammad     Akmal     Qo‘qon     shahridagi Madrasayi    Mirda   mudarrislik
qilgan.     Shoir     Akma     to‘g‘risida     qisqacha     ma’lumot   “Tuhfat   ul-ahbob   fi
tazkirat-ul as’hob” asarida hamuchraydi. Bu asarning muallifi Qori Rahmatullo
Akmalning     kamolga     yetishgan,     iqtidorli     shoir     ekanini,     uning     adabiyot
ixlosmandlari     orasida     ancha     obro‘ga     ega     bo‘lganini     aytadi.     Bu   asar
muallifiining yozishicha, Akmal tojik va o‘zbek tillarida yozilgan ikkiga devon
tuzgan.   Lekin   bu   asarda   Akmalning,   xuddi   Maxmur   kabi   tug‘ilgan   va   vafot
etgan   yili   haqida   ma’lumot   uchramaydi.Aytishlariga     qaraganda,     Mulla
Shermuhammad     Akmal   o‘z     davrining     tanilgan   xattotlaridan     Turdialining
qiziga,     Maxmurning     bo‘lajak     onasiga   uylangan.     Xattot   Turdiali   esa   o‘z
davrida katta naqshli yozuvlar yozish bo‘yicha shuhrat topganligi aytib o‘tilgan.
O‘z   navbatida,   Maxmurning   ijod   ahli   vakillaridan   biri   bo‘lib   ulg‘ayishiga
oilaviy   ijodiy   muhit   sabab   bo‘lgan   bo‘lsa,   ne   tong!   Maxmur   otasi   rahbarlik
qilgan   madrasada   o‘qigan.     AzizQayumov   u   yoshlik   yillaridan   adabiyotga
qiziqqanligini,   she’rlar   mashq   qila   boshlagani,   va   bu     he’rlari   orqali   adabiyot
shinavandalari orasida muhokama mavzusi bo‘lganligini qayd etadi.
Maxmur       oilasida       iqtisodiy       jihatdan       qiyinchiliklar,       muhtojliklar
bo‘lganini she’rlarida  qayd  etadi. Hatto, farzandlarini ham ta’minla olmaganini
bir she’rida kuyinganicha yozadi:   Har se atfoli duogo‘ye, ki hazrat donand,
Har sero banda tasadduq kunam az hazrati jon.
Ro‘zi id ast nadorand libose har se,
Onchi zodand zamon nav hamon, tarz hamon.
Shoir   oilasining   iqtisodiy     tomonlama     muhtojlik     ichida     yashagani     bir
qator   she’rlarida     ta’kidlanadi.     Maxmurning     “Maxmurning     Amir     Umar
Sultonga  arzi” sarlavhali she’ri quyidagicha boshlanadi:
Ey jahongiri dinu-dunyo ham,
Berdi haq dinu davlatingni baham.
Arz etar xokisor Maxmuring,
Banda zodi zalili mahjuring..
She’rning  avj  nuqtalarida  esa uyida  yeyish  uchun  ovqati  ham  yo‘qligi,
bir hovuch ham g‘alla qolmagani shoirning quyidagi misralarida bayon qilinadi:
Kechalar yotgani na qo‘shim bor
Kunduzi ichgani na no‘shim bor.
Bir hovuch na uyimda g‘allam bor,
Ikki gaz na boshimda sallam bor.
Boshima gaz desamki, sallam yo‘q
Salladesam, uyimda g‘allam yo‘q.
Bir   so‘z     bilan     aytganda,     Maxmur     iqtisodiy     jihatdan     yaxshigina
qiynalgani,   bolalarining   yo‘qchilikdan   ezilayotganini   ko‘rish   u   uchun   og‘ir
bo‘lgan   va   bunday   hol   hech     bir     oilaga     dahl     solmasligini     istashi     ko‘p
she’rlaridan     ma’lum.   Vaijodkor     bir   she’rida   qo‘lidan   she’r   yozishdan   boshqa
ish kelmasligini afsus ila qayd etib ketgan:
Na maro kasb na dar dast hunar g‘ayr az she’r
Na maro yovare, na dodare g‘ayr az-shon
Na maro g‘alla zi ahdi tu rasid, na joma
Na maro boisi avqoti amal hast ayon.
Maxmurning       tiliga       e’tibor       bersak,   Aziz       Qayumov       tomonidan
yig‘ilgan   to‘plamdagi       she’rlarining       aksariyat       qismini       tojik       tilida yozilganligining       guvohi   bo‘lamiz.     U   atrofidagi   kimsalarning   johilligidan,
nodonligidan kuyinganicha davr jamiyatiga nisbatan g‘azab ko‘zi bilan qaragani
“Arzi qishlog‘i Hapalak ba janobi Said Umar Sulton”ida yozadi:
Shaho, kamina duogo‘yi ibni Akmalro..
Buvad zi jam’i g‘ulomat Skandaru Doro.
Ba davri chun to jahongir qay ravo boshad,
Kamina bandai doiy fitad zi g‘am az po..
“Shoir Fazliyning Maxmurga nisbatan g‘arazli munosabati hukmron feodal
guruhlarning   Maxmurga   bo‘lgan   munosabatini   bildiradi.   Fazliy   Maxmurni
«yaxshilardan» past turuchi (Fazliyning tushunishidagi yaxshilar saroy shoirlari
—   A.   Q.)   shoir   deb   xarakterlaydi.   Maxmurga   nisbatan   bo‘lgan   bu   haqoratli
munosabat   Fazliyning   boshqa   izohlarida   ham   aniq   sezilib   turadi.   Maxmur
bukabi   she’rlariyuqori   tabaqa   vakillari   bo lmish   shoh   va   uning   atrofidagiʻ
kimsalarning xalq boshiga solgan ko rguliklarni, ularning sababkorlarini ayovsiz	
ʻ
tanqid ostiga olib, real hayot voqeligini yoritish yo lidan bordi. 	
ʻ
3. Maxmur hajviy ijodining o’zbek adabiyotidagi ahamiyati, uning
g’oyaviy-estetik o’rni.
Maxmur   hajviyoti   orqali   o'zini   anglash   va   ma'naviy   qadriyatlarni
tarbiyalashga   qaratilgan   voqelikni   talqin   qilish   mavzusi   juda   chuqur   va
murakkab   bir   masala   bo'lib,   unda   zamon   va   inson   hayoti,   adabiyotdagi   hajviy
janrlar va ma'naviyat o'rtasidagi aloqalar ko'rib chiqiladi. Ushbu mavzuda talqin
qilishni boshlash uchun, bir necha asosiy fikrlarni keltiraman:
Maxmur hajviyoti va uning ma'naviy mohiyati.
Maxmur   hajviyoti   –   bu   hajv   janrining   bir   turi   bo'lib,   odamlarning   zaif
tomonlari,   kamchiliklari   va   ijtimoiy   muammolarni   tanqid   qilish   orqali jamiyatdagi   noxush   holatlarni   ko'rsatadi.   Hajv,   odatda,   kishilarning   shaxsiy
xatoliklari,   ikkiyuzlamachilik,   adolatsizlik,   mansabparastlik   kabi   masalalarni
ta'kidlaydi va ularni kulgili shaklda yoritadi. Bu usul orqali yozuvchi o'z fikrini
inoyatli, ammo ta'sirli tarzda yetkazadi.
Maxmur   hajviyoti   –   aniq   bir   ijtimoiy   haqiqatni,   uning   qaysi   nuqtalarini
ko'rsatishni, va bu orqali o'zini anglash, insonning ichki dunyosini, ruhiy holatini
hamda ijtimoiy mas'uliyatini o'zgartirishni maqsad qiladi.
O'zini anglash va ma'naviyatni tarbiyalash.
O'zini anglash – bu shaxsning o'zining haqiqiy xususiyatlari, imkoniyatlari
va   cheklovlarini   tushunishi   va   bu   borada   ongli   ravishda   qarorlar   qabul   qilishi
demakdir. Maxmur hajviyoti orqali odamlar o'z zaif tomonlarini va jamiyatdagi
o'z o'rnini anglashga harakat qiladilar.
Hajv   va   humor,   ayniqsa,   ijtimoiy   tazyiqlarni,   yuksak   qadriyatlar,   adolat,
xolislik   va   mehnatsevarlik   kabi   masalalarni   tarbiyalashda   samarali   vosita
bo'lishi   mumkin.   Hajviy   ijodkorlar   odamlarni   o'z   xatolaridan   o'rganishga   va
jamiyatning noxush holatlari haqida chuqurroq o'ylashga undaydilar.
Hajv va ijtimoiy tahlil
Maxmur hajviyoti ijtimoiy tahlilning bir shakli sifatida qaraladi. Bu turdagi
asarlar   jamiyatdagi   adolatsizliklarni,   ijtimoiy   va   siyosiy   kamchiliklarni   tanqid
qilish   orqali   odamlarni   haqiqatni   anglashga   undaydi.   Hajviy   asarlar   jamiyatda
sodir   bo'layotgan   muammolarni   yoki   insonning   ichki   kurashlarini   ochib
ko'rsatadi,   bu   esa   o'z   navbatida,   o'zini   anglashni   va   ma'naviy   qadriyatlarni
mustahkamlashni rag'batlantiradi.
Maxmur   hajviyoti   orqali   yozuvchi   quyidagi   jihatlarni   ko'rsatishga   harakat
qiladi:
Odamlarning xulq-atvori, ularning kamchiliklari va ikkiyuzlamachiligi.
Jamiyatda mavjud adolatsizlik, tengsizlik va muammolarni ta'kidlash.
Boshqalarning   holatini   tushunish   va   ularga   nisbatan   rahm-shafqat,
insoniylikni ko'rsatish zarurligi. Maxmur hajviyoti va o'zini anglashning psixologik jihatlari
Psixologik   nuqtai   nazardan,   o'zini   anglash   –   bu   shaxsning   o'z   ichki
dunyosini  va his-tuyg'ularini to'g'ri talqin qilish, bu orqali o'zining fikrlarini  va
his-tuyg'ularini   boshqarish   qobiliyatidir.   Maxmur   hajviyoti   ham,   asosan,
shaxslarning   ichki   kurashlarini   va   o'zlarini   anglash   jarayonlarini   tasvirlashga
qaratilgan.   Bunday   asarlarda   insonning   zaif   tomonlari   va   kamchiliklari   kulgili
shaklda   ko'rsatiladi,   lekin   bularning   asosiy   maqsadi   shaxsni   o'z   xatolarini   tan
olishga va ularni tuzatishga undashdir.
Maxmur hajviyoti va ijtimoiy o'zgarishlar.
Maxmur   hajviyoti   orqali   yozuvchilar   o'z   jamiyatlarida   ijtimoiy
o'zgarishlarni taklif qiladilar. Ular ijtimoiy tuzilmalarda mavjud bo'lgan illatlarni
ko'rsatib,   bu   holatlarni   yaxshilash   uchun   yangi   qadriyatlar,   to'g'ri   fikrlar   va
ijtimoiy me'yorlarni tarbiyalashni maqsad qiladilar.
Hajviy   asarlarda   ijtimoiy   masalalar   (masalan,   ta'lim,   adolat,   tenglik)
ko'rsatiladi   va   bu   jamiyatni   yaxshilashga   yo'naltirilgan   fikrlarni   ifodalaydi.
Shaxsning   o'zini   anglash   va   ijtimoiy   qadriyatlarni   tarbiyalash   bu   jarayonda
muhim rol o'ynaydi.
Maxmur   hajviyoti   va   qadriyatlarni   tarbiyalashning   rolini
kengaytirish.
Maxmur   hajviyoti   orqali   yozuvchi   o'z   asarida   o'quvchini   nafaqat   kuldira,
balki  ularni  jamiyatdagi   axloqiy qadriyatlar, haqiqat,  adolat,  va insoniylik  kabi
muhim   mavzularda   o'ylashga   undaydi.   Hajv   esa,   kulgili   ko'rinishi   mumkin
bo'lsa-da, ko'pincha juda chuqur ma'nolarga ega bo'lib, o'zini anglash va axloqiy
qadriyatlarni oshirish uchun samarali vosita bo'ladi.
O'zini   anglash   -   bu   insonning   ichki   dunyosini   anglash,   o'zining   haqqoniy
holatini,   ijtimoiy   o'rnini   va   hayotdagi   maqsadlarini   bilish   jarayonidir.   Maxmur
hajviyoti bunday anglashni kuchaytirishga yordam beradi. Hajv orqali yozuvchi o'z asariga jamiyatdagi noxush holatlarni kiritadi, shuningdek, odamlarning zaif
tomonlarini, ichki kurashlarini va xatolarini ochib ko'rsatadi.
Hajvning   asosiy   maqsadi   -o'quvchini   xursand   qilish   emas,   balki   uni
jamiyatdagi yoki o'z hayotidagi muammolarni tushunishga va bu muammolarni
hal   qilish   yo'llarini   izlashga   undashdir.   Hajviy   adabiyotda   kulgi   va   tanqid
birgalikda   ishlaydi:   kulgili   vaziyatlar   orqali   insonlar   o'zlarini   anglashadi,   o'z
xatolarini ko'rishadi va bu orqali ma'naviy o'sish uchun asos yaratadilar.
Maxmur   hajviyoti   ijtimoiy   tahlil   vositasi   sifatida   juda   kuchli   ta'sirga   ega.
Hajviy   adabiyotda   jamiyatdagi   adolatsizlik,   korrupsiya,   mansabparastlik,
tengsizlik   va   boshqa   ijtimoiy   illatlar   keskin   tanqid   qilinadi.   Bunday   asarlarda
jamiyatni   tanqid   qilish   bilan   birga,   yozuvchi   odamlarni   o'zlarini   anglashga,   o'z
ichki dunyosini va axloqiy qadriyatlarini yangilashga undaydi.
Bundan   tashqari,   hajviy   asarlar   o'quvchilarga   jamiyatdagi   kamchiliklarni
o'zgarish   yo'li   bilan   hal   qilish   uchun   ilhom   beradi.   Hajviy   janrda,   jamiyatdagi
individual yoki ijtimoiy muammolar kulgili shaklda ko'rsatilganida, ular yanada
ta'sirli   va   o'ylashga   undovchi   bo'ladi.   O'quvchi   bunday   asarlar   orqali   o'z
jamiyatining   ayni   paytdagi   holatini   tahlil   qiladi   va   unga   yaxshilanish   uchun
qanday hatti-harakatlar qilish kerakligini anglaydi.
Maxmur   hajviyoti   orqali   yozuvchi   o'z   asarida   axloqiy   qadriyatlarni
shakllantirishga   harakat   qiladi.   Hajv,   ijtimoiy   va   shaxsiy   kamchiliklarni   tanqid
qilishning o'ziga xos usulidir va bu usul orqali yozuvchi o'z o'quvchisiga axloqiy
tushuncha   va   me'yorlarni   yetkazadi.   Asar   orqali   o'quvchilar   quyidagi   axloqiy
qadriyatlarni anglashlari mumkin:
Adolat:   Yozuvchilar  adolatsizlikni  tanqid qilish  orqali  o'z  asarida adolatni
qadrlashni rag'batlantiradi.
Xolislik   va   insoniylik:   Ijtimoiy   adolatsizliklar,   korruptsiya   yoki   boshqa
illatlar haqidagi kulgilihikoyalar odamlarni xolis bo'lishga, boshqalarga nisbatan
mehr-muhabbat va insoniylikni ko'rsatishga undaydi.
Ijtimoiy   mas'uliyat:   Maxmur   hajviyoti   insonlarni   o'z   jamiyatida   roli   va
mas'uliyatini anglashga chaqiradi.   Hajv va psixologik o'zgarish
Maxmur   hajviyoti   shaxsning   psixologik   o'zgarishlariga   ham   katta   ta'sir
ko'rsatadi.   Hajviy   asarlar,   insonning   ichki   holatini   va   psixologik   holatlarini
ko'rsatishda   yordam   beradi.   Kulgi   orqali,   odamlar   o'zlarini   yanada
engillashtirgan holda, o'z hayotining noxush tomonlarini ko'rishga va anglashga
harakat   qiladilar.   Maxmur   hajviyoti   shaxsiy   o'zgarishlarga,   ijtimoiy   holatlarni
to'g'ri tushunishga va shaxsiy o'zgarishlarni amalga oshirishga yordam beradi.
Masalan,   hajviy   asarlarda   kulgili   yoki   kutilmagan   vaziyatlarda   odamlar
o'zlarini   noqulay   vaziyatlarga   tushishadi,   ammo   bunday   vaziyatlar   ularni
o'zlarini   o'zgartirishga   undaydi.   Bu   asarlar,   odatda,   o'zining   ichki   dunyosini
rivojlantirishga,   muammolarni   qanday   hal   qilishni   tushunishga   va   axloqiy
qadriyatlarni anglashga yo'naltiriladi.
  Maxmur hajviyoti va madaniy qadriyatlar
Maxmur   hajviyoti   faqat   jamiyatni   tanqid   qilish   bilan   cheklanmaydi,   balki
madaniy qadriyatlarni ham rivojlantiradi. Hajviy asarlarning bir jihati shundaki,
ular   o'quvchilarga   madaniy   qadriyatlarni   tarbiyalashda   yordam   beradi.   Ushbu
asarlar odatda o'z xalqining qadriyatlari, an'analari va me'yorlarini tanqid qilish
bilan birga, ularni qadrlashga chaqiradi.
Bundan   tashqari,   hajviy   asarlarda   ko'pincha   o'quvchilarga   xalqning
ulug'vor   qadriyatlarini   saqlab   qolish,   ularni   boshqalarga   etkazish,   va   eng
muhimi,   bu   qadriyatlarni   hayotda   amalga   oshirish   zarurligi   ko'rsatiladi.
Shuningdek,   hajviy   asarlar   o'quvchini   shaxsiy   va   ijtimoiy   hayotdagi   yuqori
axloqiy standartlarni tushunishga, qadriyatlarni shakllantirishga undaydi.
  Maxmur hajviyoti va o'zini anglashning falsafiy jihatlari
Maxmur   hajviyoti   orqali   o'zini   anglash   nafaqat   psixologik   yoki   axloqiy
o'zgarishlarga, balki falsafiy nuqtai nazarga ham ta'sir qiladi. Hajviy adabiyotda
ko'plab falsafiy savollar ko'rib chiqiladi: insonning hayotdagi o'rni, jamiyatdagi munosabatlar,   hayotning   ma'nosi   va   boshqalar.   Hajviy   asarlarning   maqsadi   —
o'quvchini o'z hayotiga falsafiy yondashishga undashdir.
Masalan,   hajviy   asar   orqali   yozuvchi   hayotning   kutilmagan   holatlariga,
odamlarning   zaif   tomonlariga   yoki   ular   duch   keladigan   shaxsiy   krizislarga
falsafiy   yondashuvni   ko'rsatishi   mumkin.   Bu   asarlar   odamlarni   o'z   hayotini
chuqurroq tahlil qilishga va hayotdagi ma'noni anglashga chaqiradi.
Xulosa 
Muallif   asarda   voqelikni   oddiy   va   kundalik   ko'rinishda   emas,   balki   uning
o'ziga xos ichki talqini orqali ko'rsatadi. Hajviy uslubida yoritilgan voqealar va
holatlar   orqali   jamiyatdagi   ijtimoiy   tengsizlik,   adolatsizlik,   insonlar   o'rtasidagi
aloqa   va   har   qanday   ijtimoiy   ko'rsatkichlar   kutilmagan,   ammo   chuqur   ma'no
kasb etadi.
Badiiy   talqin   voqelikning   ikki   jihatini   –   tashqi   va   ichki   –   ko'rib   chiqadi.
Tashqi voqelikning, ya'ni kundalik hayotdagi oddiy hodisalarning badiiy talqini,
o'quvchiga   kengroq   fikrlash   imkonini   beradi.   Ularni   hajviy   tarzda   keltirish
orqali, muallif o'zining jamiyatdagi kutilmagan va noxush holatlarni qiziqarli va
tahlilga   boy   shaklda   ko'rsatadi.   Bu   voqelikni   taqdim   etishning   badiiy   usulidir, chunki   unda   voqealar,   obrazlar   va   syujetlar   jiddiy   mazmunni   saqlagan   holda,
yumoristik nuqtai nazar bilan yoritiladi.
Hajviyotni   tahlil   qilishda,   voqelikning   badiiy   talqini   orqali   ko'rsatilgan
ijtimoiy   tahlil   o'zining   haqiqiy   va   chuqur   ma'nolarini   saqlaydi.   Bu   asarda
tasvirlangan   ijtimoiy   nohaqliklar,   insonning   ichki   ruhiy   holati,   uning   o'ziga
nisbatan   munosabati,   hayotga   bo'lgan   qarashlari   va   jamiyatdagi   o'rni   o'zaro
bog'liq   tarzda   taqdim   etilgan.   Hajviyadagi   voqealar   va   obrazlar   o'quvchida
tasavvur   qilish,   o'z   holatini   tahlil   qilish   va   hayotdagi   o'zgarishlarni   anglash
uchun keng imkoniyatlar yaratadi.
Maxmur   hajviyoti   voqelikning   badiiy   talqinini   taqdim   etishda,   badiiy
san'atning   kuchini,   inson   ruhiyatining   murakkabligini   va   hayotning   nozik
noaniqliklarini   aks   ettirishga   erishadi.   Asarda   jamiyatdagi   adolatsizliklar,
ijtimoiy   tengsizlik   va   inson   o'rtasidagi   munosabatlardagi   murakkabliklar
o'zining   eng   yuqori   darajadagi   badiiy   ifodasini   topadi.   Shunday   qilib,   asar
voqelikni   ko'rish   va   tushunishda   o'quvchiga   yangi   qarashlar   va   fikrlarni   taklif
etadi, uning jahonni idrok etish tarzini o'zgartiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Maxmur   hajviyoti   voqelikni   badiiy   talqin   qilishda
nafaqat zamonaviy jamiyatning og'riqli muammolarini yoritadi, balki o'z vaqtida
ijtimoiy   va   insoniy   masalalarga   e'tibor   qaratadi.   Asar   o'quvchining   hayotga
bo'lgan qarashini o'zgartirishga va uni yanada chuqurroq o'ylashga undaydi.
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR:
1. Valixo‘j ayev B., Toxirov Q. O‘zbek adabiyoti tarixi (O‘quv qo‘llanma).  XVI
asr. – Sam.: SamDU nashri, 2002.
2. Muhammad Haydar. Tarixi Rashidiy. – T.: Sharq, 2010.
3. Vohidov   R.,   Eshonqulov   H.   O‘zbek   mumtoz   adabiyoti   tarixi.   (O‘quv
qo‘llanma) –T.: Yangi asr, 2006.
4. Ibrohimov   I.   XVI   asr   o‘zbek   adabiyotining   asosiy   xususiyatlari.   –T.:   Fan,
1976. 5. Aziz   Qayumov.   “Maxmur.”O zbekiston   SSR   Fanlar   akademiyasi   nashriyoti.ʻ
Toshkent-1958
6 .https://tafakkur.net/asarlar.
7. https://uz.wikipedia.org
8.   https://baxtiyor.uz/maxmur-vafoti-1844-yi
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tilini o‘qitishda Morfemika bo‘limini o‘qitish metodikasi kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarini axloqiy tarbiyalashda Kaykovusning Qobusnoma asaridan foydalanish
  • Omon Matjonning “Najmiddin Kubro” tarixiy fojiasi
  • Zebo Mirzo she’riyatida muhabbat
  • Iqbol Mirzo lirikasida xalqona badiiy uslub

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский