Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 317.5KB
Покупки 15
Дата загрузки 11 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Mehnat unumdorligini oshirish - iqtisodiy o’sish omili sifatida

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT TEXNIKA UNIVERSITETI
« MUHANDISLIK TEXNOLOGIYALARI»   fakulteti
«SANOAT IQTISODIYOTI VA MENEJMENTI » kafedrasi
«IQTISODIYOT ASOSLARI » fanidan
Mehnat unumdorligini oshirish - iqtisodiy o’sish
omili sifatida
KURS ISHI
TOSHKENT   MUNDARIJA
KIRISH
MEHNAT UNUMDORLIGI HAQIDA ASOSIY NAZARIYALARI
1.1 Mehnat unumdorligining iqtisodiy mohiyati  5
1.2 Mehnat unumdorligini aniqlash usullari va  tavsiflovchi ko ’ rsatkichlar
1.3 Мehnat unumdorligini oshirish yo ’ llari ,  omillari va shart-sharoitlari
1. MEHNAT POTENTSIALIDAN FOYDALANISH 
SAMARADORLIGI STATISTIKASI
2.1 O’zbekiston Respublikasida mehnat unumdorligi holati tahlili
2.2 O ’ zbekistonda mehnat unumdorlikning statistik ko’rsatkichlari tizimi
XULOSA
ADABIYOTLAR RO’YXATI
2 KIRISH
Kurs ishi mazusining dolzarbligi va zarurati.   Makroiqtisodiy barqarorlik
iqtisodiy   isloxotlarning   mustaxkam   poydevoridir.   Kelgusidagi   iqtisodiyotning
kamida 5 foizga usishi, byudjet defitsiti yalpi ichki maxsulotga nisbatan 2 foizdan
oshmasligiga   karatilgan   chora-tadbirlar   belgilanadi.   Inflyasiyaviy   targetlash
doirasida   narx-navo   o’sishini   10   foizdan   oshirmaslik   asosiy   vazifalarimizdan   biri
bo’ladi.
2030 yilga borib o’rtacha yillik iqtisodiy usish sur’atlari 6,3-6,5 foiz, kapital
quyilmalar   8,0-8,5   foiz,   eksport   9,0-10,0   foizni   tashkil   etishiga   erishamiz.Ushbu
vazifalarga erishishda mehnat unumdorligini oshirish - iqtisodiy o’sish omili bilan
bog’liq masalalar alohida ahamiyat ega. Chunki iqtisodiyotdagi tarkibiy islohotlar
natijasida   mehnat   unumdorligining   o’sishi,   mehnat   mazmunidagi   chuqur
o`zgarishlar muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi:   Mehnat   unumdorligini   oshirish   -   iqtisodiy   o’sish
omili   bilan   bog’liq   masalalarni   nazariy   asoslar   va   amaliy   jixatlarini   tadqiq   etish,
umumlashtirish va asosida tegishli xulosalarni chiqarishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari quydagilardan iborat:
- mehnat unumdorligining iqtisodiy mohiyatini o rganishʻ
- mehnat unumdorligini tavsiflovchi ko'rsatkichlar yuzasidan tadqiqot o tkazish	
ʻ
- mehnat unumdorligini oshirish yo'llarini tahlil qilish
- iqtisodiy o sishga ta sir etuvchi omillarni aniqlash 	
ʻ ʼ
- mehnat unumdorligini iqtisodiy o sishga tasir etish yo nalishlarini yoritib berish	
ʻ ʻ
- O'zbekistonda iqtisodiy o sishga mehnat unumdorligini ta siri tahlili	
ʻ ʼ
Kurs   ishining   obekti:   sifatida   mamlakatimiz   milliy   iqtisodiyoti   va
korxonalarda ish jarayoni tanlangan.
Kurs   ishining   predmeti:   milliy   iqtisodiyotda   mehnat   unumdorligini
oshirish iqtisodiy o’sish jarayonlari bilan bog’liq ijtimoiy iqtisodiy munosabatlar.
3 MEHNAT UNUMDORLIGI HAQIDA ASOSIY NAZARIYALARI
1.1 Mehnat unumdorligining iqtisodiy mohiyati 
Mehnat   -   bu   iqtisodiy   faoliyat   jarayonida   odamlar   tomonidan   qilingan   har
qanday aqliy va jismoniy harakatlar. Ishchi ishlaydigan vaqt ish kuni yoki ish vaqti
deb nomlanadi. Uning davomiyligi ikki omil bilan belgilanadi: birinchidan, odam
kuniga   24   soat   ishlay   olmaydi,   u   uxlashi,   dam   olishi,   ya’ni   o’zini   tiklashi   uchun
vaqt   kerak;   ikkinchidan,   inson   o’zining   ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun
ham vaqt kerak. 
Mehnat   haqida   gapirganda,   mehnat   unumdorligi   va   intensivligi   haqida
gapirish kerak.   Mehnat unumdorligi   -   bu ish vaqtining birligiga ishlab chiqarilgan
mahsulot va xizmatlar miqdori yoki mahsulot va xizmatlar birligini yaratish uchun
sarflangan   ish   vaqtidir.     Mehnat   unumdorligi   -   xodimlar   mehnat   faoliyatining
iqtisodiy   samaradorligi   ko’rsatkichidir.   U   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   yoki
ko’rsatilgan xizmatlar miqdorining mehnat xarajatlariga nisbatan, belgilanadi. 
Mehnat   unumdorligining   doimo   o’sib   borishida   fan   va   texnika   jarayoni
muhim   rol   o’ynaydi.   Masalan,   XX-asr   boshlarida   konveyerning   ishlab   chiqarish
jarayoniga   tatbiq   etilishi   mehnat   unumdorligini   keskin   oshirdi.   XX   asrning   50-
yillarda konveyerni boshqarish moslamalari bo’lgan mashinalarga almashtirildi, bu
esa   yana   mehnat   unumdorligining   keskin   oshishini   ta’minladi.   Ilmiy-texnika
inqilobi   mehnat   tabiatining o’zgarishiga  olib  keldi. Malakasiz  jismoniy  mehnatga
nisbatan   malakaliy   aqliy   mehnatning   ahamiyati   oshdi.   Mehnat   murakkablashadi,
chunki   ishlab   chiqarishga   ko’plab   murakkab   mashinalar   va   mexanizmlar   tatbiq
etildi.   Xodim   ana   shu   uskunalar   bilan   ishlashga   va   tashabbus   ko’rsatishga   qodir
bo’lishi kerak.
Mehnat   faoliyatining   maqsadi   biror   natijaga   erishish,   masalan,   mahsulot
ishlab   chiqarish   yoki   xizmat   ko’rsatishdan   iboratdir.   Masalan:   u   mehnat   sifatini
hisobga   olmaydi,   bundan   tashqari,   mehnat   resurslaridan   oqilona   foydalanish
zarurligini   ifodalamaydi.   «Mehnat   unumdorligi»   tushunchasiga   o’z   ahamiyati
jihatidan   yaqin,   lekin   mazmunan   yanada   kengroq   bo’lgan   tushuncha   «mehnat
samaradorligi» tushunchasidir. 
4 Mehnat   samaradorligi   eng   kam   mehnat   xarajatlari   bilan   yuqori   mehnat
natijadorligiga   erishish   darajasini   ifodalaydi.   Mehnat   unumdorligi   va   intensivligi
mahsulot qiymati o’lchamiga turlicha ta’sir ko’rsatadi. Mehnat unumdorligi ortishi
ishlab   chiqariladigan   mahsulot   miqdorini   oshiradi   va   shunga   muvofiq   bita
mahsulotning   qiymatini   pasaytiradi,   lekin   ularning   umumiy   yangi   yaratilgan
qiymatini   o’zgartirmaydi,   mehnat   intensivligini   ortishi   esa   ishlab   chiqariladigan
mahsulotlar   va   umumiy   umumiy   yangi   yaratilgan   qiymatni   oshiradi,   lekin
mahsulot   birligining   qiymatini   o’zgartirmaydi.   Mehnat   unumdorligi   qanchalik
yuqori bo’lsa, ish sifati zarur darajada bo’lgani holda mehnat xarajatlari qanchalik
kam   bo’lsa,   mehnat   samaradorligi   shunchalik   yuqori   bo’ladi.   Tadbirkor   korxona
egasi uchun vaqt birligi ichida qanday ishlab chiqarish darajasiga erishilgani emas,
shu bilan birga u qanday mehnat xarajatlari bilan ta’min etilgani ham muhimdir. 
Mehnat xarajatlar xodimlar soni va mehnatga to’langan haq xarajatlari bilan
o’lchanadi.   Unisi   ham,   bunisi   ham   ish   vaqti   bilan   o’lchanishi   mumkin.   Shuning
uchun   ham   mehnat   samaradorligini   tahlil   qilganda   vaqt   birligi   ichida   sarflangan
mehnat xarajatlari ham, shu bilan birga uning tuzilishi hisobga olingan holda ham
qarab   chiqiladi.   Mehnat   unumdorligini   hisoblashda   quyidagilarni   ta’minlash
imkonini beradigan uslubiyot ideal hisoblanishi mumkin. korxona ishning ijtimoiy
qadriyatlar   bilan   bog’liqligi,   xodimga   rag’batlantiruvchi   ta’sirko’rsatish,   mehnat
unumdorligining   umumiy   va   xususiy   ko’rsatkichlari   bir   o’lchov   bilan   o’lchanishi
mumkinligi, mehnat miqdori bilan sifati o’rtasidagi bog’liqliklardir.
Bu ko’rsatkichni quyidagi formula bilan ifodalash mumkin:
Md=Sm/Su*100%
Md - mehnatning mexanizatsiyalash darajasi - %;
Sm- mexanizatsiyalashgan mehnat xodimlari soni;
Su- xodimlarning umumiy o’rtacha ro’yxatdagi soni;
Mexanizatsiyalashgan  mehnat  xodimlari jumlasiga  o’z ishini  mashinalar  va
mexanizmlar yordamida bajaradigan kishilar kiritiladi. Mehnatni mexanizatsialash
(avtomatlashtirish)   darajasining   ortishi   moddiylashgan   mehnat   ulushining
5 oshganligi va jonli mehnat sarflashni ko’paytirmasdan turib mehnat unumdorligini
oshirish   imkoniyatlaridan   dalolat   beradi.   Mehnat   unumdorligining   asosi   bo’lgan
mehnatning unumdorlik kuchi mehnat unumdorligining aynan o’zi emas. Haqiqiy
mehnat   unumdorligi   yana   ikkita   muhim   omilga   -   jonli   mehnatning   eng   muhim
ko’rsatkichi   bo’lgan   mehnat   intensivligiga   (jadalligiga)   va   ish   vaqtining   nominal
fondidan foydalanishga ham bog’liq.
Bunda   inson   organizmiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatmaydigan   jadallik   ijtimoiy
normal   jadallik   hisoblanadi,   sarflangan   quvvat   ovqatlanishi,   dam   olish   va   hissiy
engillanish   hisobiga   to’liq   tiklanadi.   Hisobga   ko’ra,   mehnatning   normal   jadalligi
darajasi tekis yuzada soatiga 4,8 km tezlik bilan ketayotgan kishining kuch-quvvat
sarflashiga   tengdir.   Nisbatan   normal   muayyan   mehnat   jadalligini   oshirish
mehnatga haq to’lashda tegishli darajada hisobga olishni talab qiladi.   Mehnatning
jadallik   darajasini   aniqlashda   ish   kunining   davomiyligi   yoki   bir   soat   vaqt   birligi
sifatida   qabul   qilinadi.   Mehnat   intensivligining   oshishi   muayyan   vaqt   davomida
ko’proq qiymat yaratilishiga imkon beradi. Konveyerning tezlashishi, bir vaqtning
o’zida   xizmat   ko'rsatiladigan   uskunalar   sonining   ko’payishi   va   ish   vaqtidagi
yo’qotishlarning kamayishi bilan mehnat intensivligi oshadi.
Ilmiy-texnikaviy   inqilob   sharoitida   ishlab   chiqarish   jarayonini
avtomatlashtirish   va   mexanizatsiyalash   ishchilarning   jismoniy   enyergiyasini
iste’mol   qilishni   kamaytiradi.   Yuqori   darajadagi   intensivlik   ish   kunini   uzaytirish
bilan barobardir. «Mehnat intensivligi», ―mehnat unumdorligi  tushunchasi  bilan‖
uzviy bog’liqdir. Optimal intensivlikni aniqlash iqtisodiyotdagi asosiy vazifalardan
biridir. Bu maksimal mehnat unumdorligiga yerishishga imkon beradigan optimal
intensivlikdir. Haddan tashqari intensivlik va boshqa omillar (shikastlanishlar, kasb
kasalliklari va boshqalar) mehnat unumdorligida yo ’ qotishlarga olib keladi. 
Ish   haqining   mohiyatini   ishchining   ixtiyorida   bo’lgan,   mehnatning   normal
takror ishlab chiqarilishini ta’minlaydigan yashash vositalari hajmining pul ifodasi
sifatida ta’riflash mumkin. Ish haqi ishchi  kuchining narxi hisoblanadi va mehnat
bozorida   shakllanadi.   Mehnat   unumdorligi   mehnat   jadalligi   bilan   bir   qatorda   ish
vaqti fondidan foydalanish darajasi bilan ham bog’liqdir. Ish vaqtidan foydalanish
6 ishlangan   vaqtning,   shu   jumladan,   ichki   smena   dam   olishga   ajratilgan   tartibga
solingan   tanaffus   vaqtining   mazkur   ishlar   turi   uchun   belgilangan   nominal   vaqt
fondiga (ish kunining ish haftasi, oyi va yilning soat hisobidagi miqdoriga) nisbati
sifatida   aniqlanadi.   Bu   ko’rsatkichlarning   indeks   aloqasi   quyidagi   formula   bilan
ifodalanadi:
I(mu)=I(muk)*I(mi)*I(ivf)
Bu   yerda:   I(mu),   I(muk),   I(mi),   I(ivf)   lar   mehnat   unumdorligiga   muvofiq
ravishda  mehnat  unumdorligi   kuchi,  mehnat   jadalligi   va  ish  vaqtidan  foydalanish
indekslaridir.
Agar   texnika,   texnologiya   darajasi   smena   mobaynida   200   birlik   mahsulot
ishlab   chiqarish   imkonini   bergan   bo’lib,   mehnat   jadalligi   va   ish   vaqtidan
foydalanish   indekslari   tegishli   ravishda   0,95   va   0,9   dan   iborat   bo’lsa,   u   holda
haqiqiy   mehnat   unumdorligi   200   emas,   171   birlikni   (20095.0,9)   tashkil   etadi.
Shunga   ko’ra   ishlab   chiqarish   natijasini   uning   barcha   o’lchash   mumkin   bo’lgan
omillari   majmuiga   nisbatan   yoki   alohida   guruh   omillarga   nisbatan   hisoblash
mumkin.
Shunday omillar jumlasiga quyidagilar kiradi:
1)sarflangan ishlab chiqarish omillarning miqdori va sifati (sarf samarasi); 
2)sarflangan omillar miqdorlarining foydalanilishi darajasi (foydalanish samarasi);
3)ishlab chiqarish omillari kombinatsiyalarining miqdori (substitutsiya samarasi);
4)texnika taraqqiyoti (texnika samarasi); 
5)ishlab chiqarish jarayoni tashkil qilinishi (daraja samarasi);
6)alohida jarayonlar sektorlarning yoki xarajatlar yohud mahsulotning umumiy 
miqdorida ishtirok etishi (tarkib samarasi);
1.2. Mehnat unumdorligini aniqlash usullari va tavsiflovchi
ko rsatkichlarʻ
Mehnat   unumdorlgini   o’lchash   muammosi   mazkur   iqtisodiy   kategoriyaning
mohiyatini aniqlashdan birmuncha murakkabroq. Amalda mehnat unumdorligining
o’sishi va mahsulot ishlab chiqarishni o’lchashning turli usullaridan foydalaniladi.
7 U   yoki   bu   usulning   qo’llanishi,   birinchidan,   mehnat   unumdorligini   o’lchash
darajasiga, ikkinchidan esa, hisoblashni amalga oshiradigan iqtisodiy xizmat oldida
qanday vazifa turganligi bilan bog’liqdir.
Mehnat   unumdorligini   o’lchash   darajasi   bo’yicha   bir   xildagi   mahsulotni
ishlab   chiqaradigan   alohida   ish   o’rinlari   (brigada,   uchastkalar)ni   ko’rsatib   o’tish
mumkin.   Bu   o’rinda   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   hajmini   va   ishlab   chiqarish
normalarini (dona, tonna, kub yoki kvadrat metr va hokazo) aniqlashning   natural
(tabiiy) usulini   qo’llash maqsadga muvofiqdir .   Bu usul oddiy, qulay va ishonchli
bo’lsada,   u   faqat   bir   xil   mahsulot   ishlab   chiqariladigan   ish   joylarida   qo’llaniladi,
shuning uchun ham amalda undan kamroq foydalaniladi. Korxonaning birigada va
uchastkalarida   butunlay   bir   xil   mahsulot   ishlab   chiqarilsa,   bunday   holatdagina
natural   usul   qo’llanilishi   mumkin:   Misol:   Agar   tsexning   10   ishchisi   bir   hafta
mobaynida 800 ta detal ishlab chiqargan bo’lsa, har bir ishchining ishlab chiqargan
detali quyidagicha bo’ladi:
bir haftada :   800:10  80 (detal);
bir kunda :    80:5  16 (detal);
Natural   usulning   bir   ko’rinishi   shartli-natural   usul   bo’lib,   bunda   ish   hajmi
bir   xil   mahsulotning   shartli   birligida   hisobga   olinadi.   Masalan,   turli   hajmdagi
vagonlarga, turli hajmdagi konserva bankalari shartli bankalarga, turli poyabzallar
shartli   juftga   aylantiriladi.   Shartli   o’lchovlarga   aylantirish,   odatda,   o’tkazish
birliklari   koeffitsentlari   yordamida   amalga   oshiriladi.   Shartli   natural   usul
qo’llanish   uchun   qulaydir,   chunki   ko’pgina   xilma   xil   tovarlarning,   xizmatlarning
aylantirish   koeffitsentlari   yordamida   ishlab   chiqarishni   qiyoslanadigan   turga
keltirish   mumkin.   Masalan:   un,   non   va   makaron   mahsulotlari   sotish   xarajatlarini
non-bulka   mahsulotlarini   shartli   kilogrammiga   aylantirish   orqali   ifodalash
mumkin.   Mehnat   unumdorligini   o’lchashning   yana   bir   keng   tarqalgan   usuli
mehnat   usulidir.   Mehnat   unumdorligini   mehnat   usuli   bilan   o’lchashda   mahsulot
birligini   ishlab   chiqarish   yoki   tovar   birligini   sotishga   doir   normativ   vaqtdan
foydalaniladi:
U(m) = t(1)*V/t(2)
8 U(m)  - mehnat usuli bilan o’lchangan mehnat unumdorligi.
t(1)  - vaqt;
t(2)  - rejadagi vaqt;
V  - mahsulot;
Mehnat   usulining   afzal   tomoni   uni   barcha   ish   turlari   va   xizmatlarga   tatbiq
etish   mumkinligidir.   Biroq   bu   usuldan   keng   foydalanishda   har   bir   ish   turi   uchun
vaqt   normativlari   zarurdir,   ular   hamisha   ham   mavjud   bo’lavermaydi.   Bu   usuldan
ishbay   ishlovchi   xodimlar   mehnat   unumdorligini   hisoblash   uchun   foydalanib
bo’lmaydi,   chunki   ular   uchun   vaqt   normalari   tatbiq   etilmaydi.   Unumdorlik
o’lchashning   mehnat   usuli   bir   qator   kamchiliklarga   ham   ega   (normalar   etarli
darajada asoslab berilmagan bir xil darajada jiddiy emas, ular tez-tez qayta ko’rib
chiqiladi   va   hokazo),   bu   esa   hatto   ayrim   ish   joyidagi   va   brigadalardagi   mehnat
unumdorligining   darajasi   va   o’sishiga   holisona   bahoberilishiga   imkon
tug’dirmaydi.
Mehnat   unumdorligiga   ishlarning   sermehnatligi   ta’sir   ko’rsatadi.
Sermehnatlik   –  bu,   jonli   mehnat   sarflarini   aks   ettiruvchi   ko’rsatkich   bo’lib,  u   ish
vaqtida,   mahsulot   ishlab   chiqarish   (xizmatlar)da   ifodalangan.   Sermehnatlik,
odatda,   norma-soatlarda   (haqiqiy   soatlarda)   o’lchanadi,   bu   vaqt   ish
birliginibajarishga   sarflangan   bo’ladi.   Bu   ko’rsatkich   mehnat   unumdorligi
ko’rsatkichiga qarama-qarshi bo’lib, quyidagi formula bo’yicha hisoblanadi:
S= I(v)/M(m)
S  – sermehnatlik;
I(v)  - ish vaqti;
M(m)  – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori.
Korxonalar   va   ularning   yirik   bo’linmalari   darajasida,   xuddi   iqtisodiyot
tarmoqlarida   bo’lgani   kabi,   ishlab   chiqarish   va   mehnat   unumdorligi   hajmlarini
o’lchash   uchun   asosan   qiymat   usuli   tatbiq   etiladi.   Qiymat   usuli   universal   usul
bo’lib,   u   mahsulotning   barcha   turlari   va   hajmlari,   ishlar   va   xizmatlar   yagona   pul
ko’rsatkichlari bo’lgan so’mda ifodalanadi, u hajm ko’rsatkichlarini tegishli ulgurji
narxlarga   ko’paytirish   bilan   aniqlanadi.   Masalan,   agar   besh   kishidan   iborat
9 ishchilar   brigadasi   bir   smenada   100   ming   so’mlik   ish   hajmini   bajargan   bo’lsa,   u
holda   har   bir   ishchining   smenadagi   mehnat   unumdorligi   (ishlab   chiqargan
mahsuloti) quyidagicha bo’ladi:
120:5/24 (ming so’m);
tegishli ravishda bir soatlik ish mobaynida:
20:8=2,5 (ming so’m)
Mehnat unumdorligini o’lchashningqiytat usuli turli kasb va malakaga ega bo’lgan
xodimlarning mehnat unumdorligi, masalan, qandolatchi va novvoyning, chilangar
va haydovchining mehnat unumdorligini taqqoslash imkonin iberadi. Biroq bu usul
ko’rinishdan   universal   usul   bo’lishiga   qaramay,   bir   qancha   kamchiliklarga   ham
ega.   Xususan   unga   narx   omili,   ya’ni   bozor   kon’yukturasi   vaninflyatsiya   ko’proq
ta’sir ko’rsatadi.
Ishlab   chiqarish   hajmlari   va   mehnat   unumdorligini   o’lchashning   qiymat
usuli   birmuncha   murakkab   ishlab   chiqarish   hajmlarini   hisoblashda   eng   maqbul
usulni muayyan shart-sharoitlardan kelib chiqib tanlash mumkin. 
V atanimiz   tajribasida   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   hajm
ko’rsatkichlari faqat jonli mehnat bilan bog’liq bo’lganligi sababli foydalinayotgan
materiallar   sig’imining   va   qiymat   ko’rsatkichlarining   o’zgarishiga   duchor
bo’lmoqda.   Moddiy   xarajatlarrning   har   qanday   ko’payishi   (xoh   u   ancha
qimmatbaho material bo’lsin) yoki boshqa korxonalar bilan kooperatsiya bo’yicha
mahsulot   etkazib   berish   va   sotish   bo’lsin,   baribir   mehnat   unumdorligining   ortib
borish   tasavvurini   beradi.   Material   sig’imining   kamayishi   esa   –   mazkur
ko’rsatkichning pasayishi tasavvurini uyg’otadi.
Mehnat   unumdorligini   o’lchashda   material   sig’imining   o’zgarishi   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotning   hajm   ko’rsatkichiga   va   mahsulot   ishlab   chiqarish
normasiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishiga   barham   berish   uchun   qo’shimcha   o’lchov
usullaridan   foydalaniladi:   shartli   sof,   normativ   sof   mahsulot   bo’yicha   va   ishlov
berishdagi   normativ   qiymat   usullari   tatbiq   etiladi.   Bu   usullarni   qo’llash   material
sig’imio’zgarishlarining   salbiy   ta’sirining   to’liq   yoki   qisman   barham   toptiradi.
10 Shunga   qaramay   ularning   har   biri   o’z   kamchiligiga   ega   bo’lib,   haqiqatla   ulardan
birortasi ham bozor iqtisodiyoti talablariga to’liq javob bermaydi.
Mehnat   unumdorligini   qiymat   usulida   aniqlash   uchun   foydalaniladigan
shartli   sof   mahsulot   ko’rsatkichida   yalpi   mahsulot   qiymatidan   xomashyo,
butlovchi ashyolar, energiya, yoqilg’i va hokazolarga qilingan bevosita xarajatlarni
chegirib tashlanadi. Shu bilan birga bu ko’rsatkichdan ish haqi, asosiy fondlarning
eskirishi   va   foyda   chegirilmaydi.   Bu   erda   moddiy   xarajatlar   o’zgarishi   barham
toptiriladi,   lekin   foydanining   salmog’i   va   amortizatsiyaning   salmog’i   ortadi.
Ularning   o’zgarishi   esa   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmi   va   mehnat   unumdorligi
ko’rsatkichlarini birmuncha soxtalashtirishi mumkin.
Mehnat   unumdorligi   aniqlashda   foydalaniladigan   sof   mahsulot
ko’rsatkichida   yalpi   mahsulot   qiymatidan   barcha   moddiy   xarajatlarni,   shu
jumladan   amortizatsiya   ajratmalarini   ham   chiqarib   tashlash   yo’li   bilan   hisoblab
chiqiladi.   Xarajatlarni   va   mehnat   unumdorlgini   hisoblashda   avvalgi   mehnat
xarajatlarining   soxtalashtiruvchi   ta’siri   to’la-to’kis   barham   toptiriladi,   lekin
foydaning salmog’i jiddiy ravishda ortadi. Shuning uchun turli mahsulot xillarining
turlicha   foyda   berishi   sharoitida   aynan   foyda   sof   mahsulot   va   mehnat
unumdorligini ko’rsatkichlarini soxtalashtirishda asosiy rol o’ynaydi.   Shuni aytish
kifoyaki,  foydaning  turlichaligi   bizning mamlakat  iqtisodiyot   uchun xos  bo’lib, u
sho’rolar   hukmronligi   davrida   markazlashgan   rejalashtirish   doirasida   rivojlanib
kelgan edi. Unda foyda va qiymatning o’rtacha normasi bo’yicha mavjud bo’lgan
tenglamaga   amal   qilmas   edi.   Ko’pgina   xorijiy   mamlakatlarda   olingan   foyda
darajasi  muhim  farqlar yo’qligi tufayli sof  mahsulot  usulini  mahsulot hajmlari  va
mehnat unumdorligini aniqlash uchun batamom maqbul deb hisoblaydilar.
Mehnat   unumdorlgini   aniqlashda   foydalaniladigan   normativ   sof   mahsulot
ko’rsatkichi sof mahsulot ko’rsatkichidan farqli o’laroq nomativ ish haqini va unga
qo’shib   yozilgan   haqi,   shuningdek   o’rtacha   tarmoq   foydasini   o’z   ichiga   oladi.
Shuning   hisobiga   mahsulot   har   xil   turlarning   turlicha   foyda   keltirishga   barham
beriladi.   Ushbu   usulni   qo’llanish   tajribasida   muayyan   qiyinchiliklar   va
kamchiliklar vujudga keladi.  Birinchidan,   mahsulotlarning   barcha   turlariga
11 ulgurji   narxlar   tizimiga   parallel   ravishda   ish   haqining   yaxlit   normativlari   tizimini
yaratish  zarurati   paydo  bo’ladi.  Ommaviy  ishlab   chiqarishda  bu  narsa   qiyinchilik
tug’dirmasa ham, donalik va kichik seriyali ishlab chiqarish va ulardagi mahsulot
nomenklaturasining   tez-tez   o’zgarib   turishi   sharoitida   jiddiy   qiyinchiliklar   paydo
bo’ladi.
Ikkinchidan ,   normativ   sof   mahsulot   asosini   tashkil   etuvchi   ish   haqi
normativlarini   ishlab   chiqishda   mazkur   normativlarni   oshirishga   moyillik   paydo
bo’ldi.   Bu   esa   mehnat   sarflashning   nisbatan   ko’payishiga,   demak,   mehnat
unumdorliginni oshirish sur’atlarinng sekinlashuviga olib keldi.
Uchinchidan,   unumdorlikning   normativ   sof   mahsulot   ko’rsatkichi
korxonalar   ishining   pirovardmoliyaviy   natijalar   bilan   zaif   bog’langan:   mahsulot
ishlab   chiqarish   normasi   va   mehnat   unumdorligi   hajmlari   ko’rsatkichiga   ega
bo’lish   mumkin.   Lekin   moddiy   resurslarning   ortiqcha   sarflanishi   tufayli   foydaga
ega  bo’lmasligi   mumkin. Bitta  ana  shu  sababning  o’ziyoq normativ sof   mahsulot
ko’rsatkichidan,   asosiy   usul   sifatida   foydalanishni   maqsadga   muvofiq   qilib
qo’yadi. Unda faqat tahlil qilish maqsadlarida keng foydalanish mumkin bo’ladi.
Mehnat   unumdorligini   o’lchashning   qiymat   usulida   foydalanadigan   ishlov
berishning normativ qiymati ko’rsatkichi engil sanoatda ishlab chiqarish hajmlarini
aniqlash   uchun   qo’llaniladi.   Ishlov   berish   qiymati   normativlariga   ishlab
chiqarishdagi ishchilarning ish haqi va ularga yoziladigan qo’shimcha haqlar, tsex
xarajatlar normativi; umumzavod xarajatlari normativi kiritiladi.
1.3 Мehnat unumdorligini oshirish yo'llari , omillari va shart-sharoitlari
Mehnat   unumdorligi   -   rivojlanib   boruvchi   ko’rsatkichdir.   U   ko’pgina
sabablar   va   omillar   ta’sirida   doimiy   ravishda   o’zgarib   turadi.   Ulardan   bir   xillari
mehnat   unumdorligi   oshishiga   yordam   bersa,   boshqalari   uni   pasaytirishga   sabab
bo’lishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   mehnat   unumdorligi   darajasi   va   o’sishiga
mehnat jarayoni kechadigan sharoit ham ta’sir ko’rsatishi mumkin. Shart-sharoitlar
qulay bo’lsa,  u  yoki   bu omilning  ta’sir   etishini   kuchaytiradi   yoki  noqulay  bo’lsa,
bu   ta’sirni   zaiflashtiradi.   Masalan,   tabiiy-iqlim   sharoitlari   qishloq   xo’jaligidagi
mehnat natijalariga va uning unumdorligiga jiddiy ravishda ta’sir ko’rsatadi. Ishlab
12 chiqarish   vositalarining   mulkchilik   shakllari   bilan   bog’liq   bo’lgan   ijtimoiy   shart
sharoitlar,   shuningdek,   ishlab   chiqarish   munosabatlari   bilan   bog’liq   bo’lgan   shart
sharoitlar boshqa teng sharoitda ham mehnat unumdorligiga jiddiy ravishda ta’sir
ko’rsatishi   mumkin.   Korxonada   mehnat   unumdorligining   oshishi   quyidagi   tarzda
namoyon bo’ladi:
   Vaqt   birligi   mobaynida   yaratiladigan   mahsulotning   sifati   o’zgarmagan
holda hajmi oshishi;
   Vaqt   birligi   mobaynida   yaratiladigan   mahsulotning   hajmi   o’zgarmagan
holda sifati oshishi;
  Ishlab chiqariladigan mahsult birligiga mehnat sarfining qisqarishi;
  Mahsulot tannarhida mehnat sarflari ulushi kamayishi;
  Tovarlar ishlab chiqarilishi va aylanishi vaqti qisqarishi;
Mehnat  unumdorligi darajasi va uning dinamikasiga ko’pgina omillar ta’sir
qiladi.   Omillar   deb   mehnat   unumdorligining   o’zgarishiga   ta’sir   ko’rsatadigan
harakatlantiruvchi   kuchlar   yoki   sabablarga   aytiladi.   Ulardan   ayrimlari   mehnat
unumdorligining   ortishiga   yordam   bersa,   boshqalari   unumdorlikning   pasayishiga
sabab   bo’lishi   mumkin.   Omillarning   birinchi   guruhiga   mehnat   vositalarining
samarasini   ortishi,   mehnat   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va   mehnatkashlar
ijtimoiy guruhlari sharoitining yaxshilanishi bilan bog’liq bo’lgan barcha tadbirlar
kiradi;   ikkinchi   guruhi   tabiiy   sharoitlarning   noqulay   ta’sir   ko’rsatishi,   ishlab
chiqarish   va   mehnatni   tashkil   etishdagi   kamchiliklar,   ijtimoiy   sharoitdagi   salbiy
elementlarning ta’sir ko’rsatishi kiradi. Ayrim korxona yoki tashkilot darajasidagi
omillarni   qarab   chiqqanda,   ularning   hammasini   ichki   va   tashqi   omillarga   bo’lish
mumkin.
Ichki   omillarga   korxonaning   texnika   bilan   qurollanish   darajasini,
qo’llanilayotgan   texnologiyaning   samaradorligi,   mehnat   va   ishlab   chiqarishning
energiya   bilan   ta’minlanishi   darajasi,   tatbiq   etilayotgan   rag’batlantirish
tizimlarining   ta’sirchanligi,   kadrlarni   tayyorlash   va   malakasini   oshirish,   kadrlar
tarkibining   yaxshilanishi   kabi   korxonani   rahbarlariga   bog’liq   bo’lgan   barcha
narsalar kiradi.
13 Tashqi   omillarga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:   davlat   buyurtmalari   va
bozordagi   talab   hamda   takliflarning   o’zgarishi   munosabati   bilan   mahsulot   xillari
va   ularning   sermehnatlik   darajasining   o’zgarishi;   jamiyat   va   mintaqalarning
ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlari;   mehnatni   kooperatsiyalashuv   darajasi,   moddiy
texnika   ta’minoti   tabiiy   shart-sharoitlar   va   hokazolar.   Barcha   omillarni   o’z   ichki
mazmuni   va   mohiyatiga   ko’ra,   uchta   guruhga   bo’lish   mumkin:   moddiy-texnika,
tashkiliy   va   ijtimoiy-iqtisodiy.   Mehnat   unumdorligini   oshirishning   moddiy   asosi
fan, texnika va texnologiyani rivojlantirish, ularning yutuqlarini ishlab chiqarishga
joriy   etishdir.   Shuning   uchun   ham   moddiy-texnika   omillari   guruhini,   odatda,
etakchi va qolgan barcha omillarni belgilovchi guruh deb qaraladi.
Mehnat unumdorligini oshirishning  moddiy-texnika omillariga  fan-texnika
taraqqiyotini  uzluksiz  rivojlantirish asosida  mehnatning texnika va energiya bilan
ta’minlanishini   oshirish   kiradi.   Ishlab   chiqarishda   fan-texnika   taraqqiyotining
asosiy yo’nalishlari quyidagilardir: ishlab chiqarishning avtomatlashtirishga o’tish
munosabati   bilan   uni   mexanizatsiyalash;   mehnatning   energiya   bilan   ta’minlanish
darajasini oshirish asosida mashina va asbob-uskunalar quvvatining ortishi; ishlab
chiqarishni elektrlashtirish; sanoat va qishloq xo’jaligining bir qancha tarmoqlarida
ishlab   chiqarishni   kimyolashtirish;   butunlay   yangi   texnologiyalarning   yaratilishi
(ular   ishlab   chiqarish   intensivligini   oshirishni   ta’minlaydi   va   jonli   mehnat   sarfini
keskin   qisqartiradi);   ishlab   chiqarishga   material   sarflanishining   pasayishi   va
moddiy   resurslarning   tejalishi;   mashinalar   va   asbob-uskunalar
ixtisoslashuviningchuqurlashuvi   va   shu   kabilar.   Energiyaning   yangi   qudratli
manbalari   -   atom,   ichki   yadro,   geoterial,   kosmik   va   hokazo   turlarining
o’zlashtirilishi ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Barcha   tashkiliy   omillar   bir-biri   bilan   mustahkam   bog’langan   bo’lib,
ishlabchiqarish,   mehnat   va   boshqaruvni   tashkil   etishning   yagona   tizimini   hosil
qiladi.   Ulardan   to’liq   foydalanmaslik,   turli   tashkiliy   kamchiliklarning   mavjud
bo’lishi   asosan   ish   vaqtidan   foydalanishda   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.   Ish   vaqtining
bekor   sarf   bo’lishi   mehnat   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishdagi   kamchiliklar
14 oqibati   bo’lib,   mehnat   unumdorligini   pasaytiradi,   ish   vaqti   bekor   sarf   bo’lishini
qisqartirish esamehnat unumdorligining ortishini ta’minlaydi.
Tashkiliy   omillar   tizimida   kadrlar   tarkibining   yaxshilanishi   –   boshqaruv
xodimlari sonining nisbiy qisqarishi va sanoat - ishlab chiqarish xodimlari umumiy
sonida   ishchilar   salmog’ining,   bular   orasida   esa   asosiy   ishchilar   salmog’i   rasm
ortishi   muhim   o’rin   tutadi.   Sanoat   -   ishlab   chiqarish   xodimlari   umumiy   sonida
ishchilar salmog’i qanchalik yuqori bo’lsa, bitta xodimga to’g’ri keladigan mehnat
unumdorligi ham shunchalik yuqori bo’ladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy omillarning  ta’siri shu narsa bilan bog’liqki, fan-texnika
taraqqiyotining avj olishi, ishlab chiqarish (texnika, texnologiya) moddiy asosining
ta’minlashuvi   va   xilma-xil,   ko’p   hollarda   esa   ancha   murakkab   tashkiliy
tadbirlarning   amalga   oshirilishi   o’z-o’zidan   sodir   bo’lmaydi,   balki   faqat   ijtimoiy
ishlab   chiqarish   ishtirokchilari   bo’lgan   insonlarning   faol   mehnat   faoliyati
natijasidagina   sodir   bo’ladi.   Bu   mehnat   faoliyatining   harakatlantiruvchi   kuchi   -
muayyan   natijani   qo’lga   kiritishga   bo’lgan   qiziqishdir.   U   o’z   navbatida   ishlab
chiqarish   ishtirokchilari   bo’lgan   insonlarning   moddiy   va   ma’naviy
ehtiyojlariniqondirish   imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   ishlab   chiqarish   yoki
boshqa   faoliyat   qatnashchilari   muayyan   mehnat   faoliyati   natijasini   qo’lga
kiritishga   intilishi   bilan   bir   qatorda   etarli   darajadagi   mehnat   qobiliyatiga,
ishbilarmonlik   va   shijoatkorlik   kabi   zarur   shaxsiy   sifatlarga   ega   bo’lishlari,
shuningdek,   tadbirkor   va   hushyor   bo’lishlari   lozim.   Mehnat   unumdorligiga   ta’sir
ko’rsatuvchi eng muhim ijtimoiy-iqtisodiy omillarga quyidagilar kiradi:
  mehnat natijalaridan moddiy va ma’naviy manfaatdorlik;
  xodimlarning malaka darajasi, ularning kasbiy tayyorgarligi sifati;
  mehnatga munosabat va mehnat intizomi darajasi;
  mehnat jamoalari o’z-o’zini boshqarishining rivojlanishi.
Mehnat bozori-  maxsus tovar, ishchi kuchni ayirboshlash xususida vujudga
keluvchi iqtisodiy munosabatlar tizimidir.   Unda ishchi kuchiga bo’lgan talab, taklif
va   narx   shakllanadi.   Ishchi   kuchi   bozori   milliy   bozorning   tarkibiy   qismidir.   Bir
tomondan tadbirkorlar - yirik korporatsyalar, o’rta va kichik korxonalar va davlat
15 (talab), ikkinchi tomondan esa alohida xodimlar yoki ularning uyushmalari (taklif)
ishchi   kuchi   bozorining   subyektlari   hisoblanadi.   Bozori   subyektlari   o’rtasidagi
kelishuv natijasida shakllanadigan   narx ish haqi stavkasini tashkil qiladi.   Bo’sh
ish   joylari   soni   va   band   bo’lmagan   ish   joylarini   qidirib   yurgan   fuqarolar   soni
o’rtasidagi   nisbat   ishchi   kuchi   bozori   konyukturasini   tavsiflaydi.   Mehnat
bozorisiz bozor iqtisodiyotining optimal harakat qilishini tasavvur qilib bo’lmaydi.
Mehnat   bozori   mehnat   resurslarini   soha,   tarmoq,   mintaqa,   kasb   va   mutaxassislar
bo’yicha,   talab   va   taklif   qonuniga   muvofiq   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash
vazifalarini bajaradi. 
Ishchi  kuchi bozorining dinamikasi   ishchi  kuchiga bozor  talabi va taklifi
o’rtasidagi   nisbatga   bog’liqdir.   Ish   haqi   qiymati   (W)   va   ishchi   kuchiga   bo’lgan
talab  (L)   o’rtasidagi bog’liqlik grafikda mehnatga bo’lgan talab egri chizig’i   (LD)
yordamida ifodalanadi. Grafikda ma’lum miqdordagi ish haqi sharoitida mehnatga
bo’lgan talab qanday bo’lishini ko’rsatadi.
1.1 - rasm. Mehnat bozorida talab egri chizig iʻ
Ishchi kuchi bozorida ishchi kuchiga bo’lgan talabga quyidagi omillar ta’sir
etadi :   xodimlar   tomonidan   ishlab   chiqariladigan   tovar   va   xizmatlarga   talabning
kattaligi; mehnat resurslari narx darajasi, ya’ni ish haqi darajasi; ishlab chiqarishda
mehnatni kapital bilan almashtirish darajasi; iqtisodiy sikl fazasi: jonlanish azasida
mehnatga   talab   oshadi,   inqiroz   fazasida   esa   aksincha   kamayadi;   shakllangan
iqtisodiy   konyuktura   mehnatga   talabni   oshiradi   yoki   kamaytiradi;   ilmiy   texnik
progress bir tarafdan ishlayotgan xodimlarni qisqarishiga zamin yaratadi, ikkinchi
16 tarafdan esa yangi kasb va mutaxassisliklarga ega xodimlar uchun talabni oshiradi.
Mukammal   raqobat   mehnat   bozorida   ishchi   kuchi   taklifi   ish   haqi   miqdoriga
bog’liq.   Taklif   egri   chizig’i   (LS)   shuni   ko’rsatadiki,   ish   haqi   oshishi   bilan   ishchi
kuchi   taklifi   ham   oshadi.   Ish   haqining   pasayishi   esa   ishchi   kuchi   taklifining
pasayishiga olib keladi (1.1- rasm). 
Ishchi   kuchi   bozorida   ishchi   kuchi   taklifiga   quyidagi   omillar   ta’sir   etadi:
aholi   sonini   aniqlovchi   demografik   omillar   (tuG’ilish,   o’lim,   tibbiy   o’sish,   yosh–
jins   tuzilishi);   nafaqa   yoshi;   mehnatga   yaroqli   aholining   migratsiyasi;   xodimning
kasbiy malakaviy tayyorlanganligi; va ularning ishini o’zgartirishdagi faolligi; ish
kuni davomiyligi; ish haqidan tashqari daromad olish manbaining mavjudligi.
1.2- rasm. Mehnat bozorida taklif egri chizig iʻ
Raqobatdosh mehnat bozoridagi ishchi kuchi taklifi ikkita qiziqarli iqtisodiy
hodisa   bilan   tavsiflanadi.   Xo’sh,   ishchilarning   ma’lum   bir   guruhiga   ish   haqi
stavkalari oshirish bilan ishchi kuchining taklifida qanday o’zgarishlar ro’y beradi?
Javob   aniq   bo’lib   tuyulishi   mumkin:   ishchi   kuchi   taklifi   ko’payishi   kerak,   ammo
bu yerda o’rnini  to’ldirish samarasi  va daromad samarasi  paydo bo’ladi. Dastlab,
ish   haqi   oshishi   bilan   xodim   tomonidan   bo’sh   vaqtning   har   bir   soati   zararning
ko’payishi, aniqrog’i qo’ldan boy byerilgan imkoniyat (naf) sifatida qabul qilinadi.
Ushbu   boy   byerilgan   imkoniyatni,   bo’sh   vaqtni   ish   vaqtiga   aylantirish   orqali
ro’yobga   chiqarish   mumkin.   Ushbu   jarayon   o’rnini   bosuvchi   samara   deb   ataladi.
O’rnini   bosish   samarasiga   daromad   samarasi   qarshi   turadi.   Xodimning   moddiy
farovonligi   ma’lum   bir   yuqori   darajaga   yetganda   xodimlarning   bo’sh   vaqtga
17 qarashi o’zgaradi. Endi bo’sh vaqtga boy byerilgan imkoniyat yoki naf emas, balki
dam   olish   imkoniyati   sifatida   qaraladi.   Endi   ko’proq   tovar   sotib   olish   bilan   bir
qatorda ko’proq bo’sh vaqtga ega bo’lish xohishi vujudga keladi. Buni esa mehnat
taklifini   qisqartirish,   bo’sh   vaqtni   naqd   pulga   emas   balki,   qo’shimcha   ishlaganda
olishi mumkin bo’lgan pul daromadiga sotib olish mumkin bo’ladi. Grafikda (1.3.-
rasm)   xodimlarning   bir   guruhi   ma’lum   bir   ish   haqi   darajasida   ishlashi   mumkin
bo’lgan umumiy ish vaqti aks ettirilgan.
1.3 – rasm. O rnini bosish samarasi.ʻ
Oddiy mehnatga bo’lgan talab egri chiziqidan grafikdagi egri chiziq o’zining
shakli   bilan   farq   qiladi.   I   nuqtagacha   egri   chiziq   ish   haqi   oshishi   bilan   mehnat
taklifi   oshishini   ko’rsatadi-   ordinata   chizig’idan   uzoqlashadi   (o’rnini   bosish
samarasi). I nuqtadan o’tgandan so’ng u egilib ordinata chizig’iga yaqinlashmoqda
(daromad samarasi).  Demak ish haqining ma’lum  bir  darajagacha  oshishi  mehnat
taklifini  oshiradi, maksimal  darajaga  yetgandan so’ng mehnat  taklifi  ish haqining
oshishi   sharoitida   kamayib   boradi.   Endi   biz   mehnat   bozorida   muvozanat   holatini
shakllanishini   ko’rib   chiqamiz.   Taklif   (LD)   va   talab   (LS)   egri   chiziG’ining
kesishgan   nuqtasi   (E)   real   ish   haqi   darajasini   ko’rsatadi.   Aynan   E   nuqtasida
ma’lum bir ish haqi darajasida talab va taklif tengligi kuzatilmoqda. E nuqtasi to’la
bandlikni   belgilaydi.   Boshqa   nuqtalardatalab   va   taklif   tengligi   kuzatilmaydi   (1.4-
rasm)
18 1.4 - rasm. Mehnat bozorida muvozanat holati.
Mehnat   unumdorligini   oshirish   zahiralari   (rezervlari)   –   texnika   va
texnologiyani   takomillashtirish,   ishlab   chiqarish,   mehnat   va   boshqaruvni   tashkil
etishni yaxshilash hisobiga mehnat unumdorligini oshirishning barcha omillaridan
yanada   to’laroq   foydalanish   imkoniyatidir.   Mehnat   unumdorligini   oshirish
zahiralarining   bir   necha   tasniflari   mavjud   bo’lib,   ularning   hammasi   ikkita   katta
guruhga   bo’linadi:   jonli   mehnatdan   (ish   kuchidan)   foydalanishni   yaxshilash
zahiralari   va   asosiy   va   aylanma   fondlardan  yanada  samaraliroq   foydalanish
zahiralari.   Birinchi   guruhga   mehnatni   tashkil   etish,   mehnat   sharoitlari,
ishlovchilarning   mehnat   qilish   qobiliyatini   oshirish,   kadrlar   tarkibi   va   ularni   joy-
joyiga   qo’yish,   uzluksiz   ishlash   uchun   tashkiliy   shart-sharoitlar   yaratib   berish,
shuningdek,   xodimlarning   mehnat   natijalaridan   moddiy   va   ma’naviy
manfaatdorligini   oshirishni   ta’minlash   bilan   bog’liq   masalalar   kiritiladi.   Ikkinchi
guruh   asosiy ishlab chiqarish fondlari (mashinalar, mexanizmlar, apparatlar va shu
kabilar)   dan   yaxshiroq   foydalanishi   zahiralarini,   shuningdek,   xom   ashyo,
materiallar, butlovchi buyumlar, yoqilg’i, energiya va boshqa aylanma fondlardan
yanada tejamli va to’liq foydalanishni o’z ichiga oladi.
Zahiralar   foydalanish   imkoniyatlari   belgilari   bo’yicha   zahira   zahiralariga
va   nobud   bo’lish   (bekorga   sarflash)   zahiralariga   bo’linadi .   Zahiralar
tushunchasiga   ishlab   chiqarishda   ish   vaqtining   bekor   sarf   bo’lishi   ham   kiradi.
Bular   smena   ichida   va   kun   mobaynida   bekor   turishlar,   ishga   kechikib   kelish   va
rejada   ko’zda   tutilmagan   ishga   kelmay   qolishlarning   barchasidir;   mehnatning
19 ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   bo’lmagan   holda   sarflanishi   -   mehnat   qurollari   va
mehnat   ashyolaridan   oqilona   foydalanmaslik   hamda   belgilangan   texnologiya
jarayonlarining   buzilishi   oqibatida   mehnatning   rejadagidan   tashqari   ortiqcha
sarflanishidir.
Zahiralar foydalanish vaqtiga qarab  joriy va istiqbol zahiralari ga bo’linadi.
Joriy   zahiralar   texnologiya   jarayonlari   muhim   darajada   o’zgartirilmay   va
qo’shimcha   kapital   mablag’lar   sarflanmay   amalga   oshiriladi.   Istiqbol   zahiralari
ishlab   chiqarishni   qayta   tashkil   etishni,   ancha   mukammal   asbob-uskunalar
o’rnatilishi,   tayyorgarlik   ishlariga   kapital   mablag’lar   va   ko’proq   vaqt   sarflashni
talab   qiladi.   Joriy   va   istiqbol   zahiralardan   tashqari,   ikki   guruhga   bo’linadi:
mahsulotning   sermehnatlik   darajasini   pasaytirish   zahiralari   va   jami   ish   vaqtidan
yaxshiroq foydalanish zahiralari. Ma’lumki, mehnat unumdorligi darajasi ish vaqti
birligiga  to’g’ri   keladigan  mahsulot   miqdori  bilan  aniqlanadi.  Lekin  boshlang’ich
hajmlar   vaqtda   ifodalansa,   mehnat   unumdorligi   ish   vaqti   fondining   mahsulot
sermehnatlik darajasiga nisbati sifatida hisoblab chiqariladi:
M(u)= F(iv)/M(c)
M(u) -  Mehnat unumdorligi (boshlang’ishlab chiqarish hajmlar vaqtda 
ifodalangandagi);
F(iv) -  Ish vaqti fondi;
M(c) -  Mahsulot sermehnatlik darajasi;
Buning   ma’nosi   shuki,   agar   mehnat   unumdorligi   ish   vaqt   fondini
ko’paytirish   hisobiga   ortsa,   u  holda   bu  unumdorlikni   oshirishning   ekstensiv   yo’li
hisoblanadi;   agar   unumdorlik   sermehnatlik   darajasini   qisqartirish   bilan   ta’min
etilsa, bu ekstensiv  yo’l hisoblanadi. Bunda mahsulot  tayyorlashga sarf etiladigan
sarf   xarajatlarning   kamayishi   yangi   texnika   va   texnologiya   joriy   etish,   mehnatni
tashkil etishni takomillashtirish hisobiga sodir bo’ladi.
20 MEHNAT POTENTSIALIDAN FOYDALANISH
SAMARADORLIGI STATISTIKASI
2.1. O zbekiston Respublikasida mehnat unumdorligi holati tahliliʻ
Bozor   isloxotlari   sharoitida   mehnat   unumdorligining   ish   bilan   bandligini
ta`minlash muammolari dolzarb ahamiyat kasb etadi. O ʻ zbekiston Respublikasida
iqtisodiy faol aholi tarkibida ish bilan band aholi soni yil sayin ko`patib bormoqda.
Bunday o`sish tendensiyasi mamlakatimizning barcha hududlariga xos hususiyatga
aylanmoqda.
Xizmatlar   sohasining   rivojlanishi   hozirgi   zamon   iqtisodiyotida   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Iqtisodiyotda   xizmatlar   o sishining   asosiy   omillarini   ilmiy	
ʼ
bilimlar,   nomoddiy   shakldagi   to plamlar,   axborot   texnologiyalari   va   tadbirkorlik	
ʼ
faoliyati integratsiyasi kabi omillar tashkil etadi.
Iqtisodiyotning   ushbu   sektori   turli   xil   faoliyat   turlarini   o z   ichiga   olib,   ishlab	
ʼ
chiqarish   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Ushbu   faoliyatning   yakuniy
natijasi   tayyor   mahsulot   emas,   balki   ko rsatilgan   xizmatlardir.   Xizmatlar   nafaqat	
ʼ
korxonalarga, balki jismoniy shaxslar - yakuniy iste molchilarga ham ko rsatilishi	
ʼ ʼ
mumkin.
Hozirgi   kunda   iqtisodiyotning   muhim   tarmoqlaridan   biri   bo lgan   xizmatlar	
ʼ
sohasining   o rni   juda   katta   ahamiyatga   egadir.   Bu   ishlab   chiqarishning	
ʼ
murakkablashuvi, bozorni kunlik va shaxsiy talabdan kelib chiqqan holda tovarlar
21 bilan to ldirish, jamiyat hayotini yangilovchi ilmiy-texnologik taraqqiyotning jadalʼ
o sishi bilan bog liqdir.	
ʼ ʼ
2020-yil   1-yanvar   holatiga   xizmatlar   sohasida   faoliyat   ko rsatayotgan	
ʼ
korxona va tashkilotlar tarkibida savdo faoliyati bilan shug ullanuvchi korxona va	
ʼ
tashkilotlar   ulushi   (38,6%)   yuqoridir.   Buning   sababi   ushbu   faoliyatning   yuqori
daromadliligi   va   ketgan   xarajatlarni   tez   qoplay   olishida.   Yashash   va   ovqatlanish
bo’yicha   xizmatlarni   ko’rsatuvchi   korxona   va   tashkilotlarning   ulushi   9,8   %   ga
tengdir.
Xizmatlar sohasida faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlar umumiy
sonida   tashish   va   saqlash   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   korxona   va
tashkilotlarning ulushi 5,9 % ga yetdi.
2.1-rasm. 2020-yil 1-yanvar holatiga xizmatlar sohasida faoliyat
ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning iqtisodiy faoliyat turlari bo’yicha
tarkibi, %
Axborot   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   va   aloqa   xizmatlarini   ko’rsatuvchi
faoliyat   ko’rsatayotgan   korxona   va   tashkilotlarning   ulushi   3,0   %   ni   tashkil   etdi.
Sog’liqni saqlash va ijtimoiy xizmatlar ko’rsatish sohasida faoliyat ko’rsatayotgan
korxona va tashkilotlarning ulushi 3,0 % ni tashkil qiladi.
22 Kichik   tadbirkorlik   sub’ektlari   mamlakatda   xizmatlar   sohasini
rivojlantirishda katta ahamiyatga ega va shunga ko’ra, tadbirkorlik tashabbuslarini
rag’batlantirish   sohasida   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlanishi   zarur.   Kichik
tadbirkorlik   sub’ektlariga   tegishli   faoliyat   ko’rsatayotgan   korxonalarning   o’sishi
xizmatlar   sohasida   faoliyat   ko’rsatayotgan   korxona   va   tashkilotlar   umumiy
sonining o’sishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi. Shunday qilib, o’tgan yilning shu davriga
nisbatan, 2020 yil 1 yanvar holatiga ularning soni 46,2 mingtaga ko’paydi va 199,9
mingtani tashkil etib, ularning o’sishi 30,0 % ga oshdi.
Joriy   faoliyatning   iqtisodiy,   ijtimoiy   natijalarini   va   xizmat   ko’rsatish
korxonalarining   istiqbolli   rivojlanishini   yaxshilash   zarurati,   bu   ko’p   jihatdan
miqdoriy   va   sifat   holatiga,   moddiy   (asosiy   vositalar,   aylanma   mablag’lar),   ishchi
kuchi   (korxona   xodimlari)   kabi   resurs   potensialining   tarkibiy   qismlaridan
foydalanish   samaradorligi,   xizmatlar   va   xizmatlar   bozorida   professional
ishtirokchilarning   tobora   ortib   borayotgan   raqobatidan,   manbalar   shakli   va
hajmidan,   axborot   va   moliyaviy   manbalar   xizmat   ko’rsatish   sohasining   turli
tashkiliy-huquqiy   tuzilmalarining   resurs   tarkibiy   qismlarini   ko’paytirish   uchun
moliyaviy, ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlariga bog’liqdir.
23 2.2-rasm. 2020-yil 1-yanvar holatiga faoliyat ko’rsatayotgan korxona va
tashkilotlar sonining o’tgan yilga nisbatan o’sishi, ming birlik
O’tgan yilga nisbatan savdo faoliyatida yuqori o’sish sur’atlari 42,6 % 
kuzatildi. Ushbu sohada faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlar soni 30,2 
mingtaga ko’paydi va 101,1 mingtaga yetdi.   Shuningdek, yashash va ovqatlanish 
bo’yicha xizmatlar faoliyatida ham o’sish kuzatildi. 29,4 %. Ushbu sohada faoliyat
ko’rsatayotgan korxona va tash-kilotlar soni 5,8 mingtaga ko’paydi va 25,6 
mingtani tashkil etdi. 2018 yilning shu davriga nisbatan savdo faoliyati bilan 
shug’ullanuvchi yangi tashkil etilgan korxona va tashkilotlarning o’sishi 3,1 
baravar oshdi yoki 36,3 mingtaga yetdi.
2.3-rasm. 2018-yilga nisbatan yangi tashkil etilgan kichik tadbirkorlik
sub’ektlari sonining o’sishi, ming birlik
Savdo   faoliyatida   ularning   soni   24,6   mingtaga   ko’paydi.   Bundan   tashqari,
yashash   va   ovqatlanish   bo’yicha   xizmatlarini   ko’rsatuvchi   yangi   tashkil   etilgan
korxona   va   tashkilotlarda   o’sish   kuzatildi.   Ularning   soni   3,3   mingtaga   ko’paydi.
Shuningdek,   kuzatilayotgan   davrda   tashish   va   saqlash   xizmatlarini   ko’rsatuvchi
24 yangi   tashkil   etilgan   korxona   va   tashkilotlar   sonining   0,9   mingtaga   ko’payishi
qayd etildi.
Investitsiya   faoliyati   –   mamlakatning   iqtisodiy   o’sishining   muhim
elementidir.   O’zbekiston   Respublikasida   qulay   investitsiya   muhiti   uchun   barcha
sharoitlar   yaratilmoqda,   xorijiy   sarmoyadorlar   uchun   keng   qamrovli   huquqiy
kafolatlar   va   imtiyozlar   tizimi   amal   qilmoqda   va   takomillashtirilmoqda,   xorijiy
investitsiyalar   ishtirokidagi   korxonalar   faoliyatini   rag’batlantirish   bo’yicha
kompleks chora-tadbirlar tizimi ishlab chiqilgan.
2019 yil yanvar-dekabr oylarida xizmatlar sohasiga yo’naltirilgan 
investitsiyalarning ulushi umumiy investitsiya hajmining 27,2 % ni tashkil etdi va 
51 736,6 mlrd. so’mga teng bo’ldi. 
Xizmatlar   sohasida   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investitsiyalarning   umumiy
hajmida tashish va saqlash (21,9 %), savdo (11,4 %), sog’liqni saqlash va ijtimoiy
xizmatlar (9,7 %), ta’lim (9,4 %), yashash va ovqatlanish bo’yicha xizmatlar (8,5
%), shuningdek, axborot va aloqa (6,3 %) ulushi ustunlik qiladi.
2.4-rasm. Ko’rsatilgan bozor xizmatlari hajmining oylar bo’yicha
taqqoslanishi, trln. so’m
2019   yilning   yanvar   oyiga   nisbatan   joriy   yilning   dekabr   oyida   ko’rsatilgan
bozor xizmatlari hajmi 4,9 trln. so’mga oshdi va 17,9 trln. so’mga yetdi.
25 Hududlar   o’rtasida   savdo   xizmatlarining   yuqori   ulushi   Surxondaryo
viloyatida   -   43,5   %   belgilandi.   Shu   bilan   birga,   moliyaviy   faoliyat   Toshkent
shahrida rivojlangan. Bu yerda moliyaviy xizmatlar ulushi  29,1 % ni tashkil etdi.
Shuningdek,   aloqa   va   axborotlashtirish   xizmatlarining   eng   katta   ulushi   ushbu
hududda - 9,1 % qayd etildi.
Transport   xizmatlariga   eng   ko’p   talab  Qoraqalpog’iston   Respublikasi   (26,0
%),   shuningdek   Samarqand   (25,7   %)   va   Toshkent   (25,2   %)   viloyatlariga   to’g’ri
keldi.   Ko’rsatilgan   bozor   xizmatlari   jami   hajmining   o’sishidagi   asosiy   omil
moliyaviy   xizmatlar   54,6   %   ga   (ko’rsatilgan   xizmatlar   jami   hajmining   mutloq
o’sishiga   ta’siri   8,5   %   punkt),   transport   xizmatlari   5,6   %   ga   (mutloq   o’sishiga
ta’siri   1,4   %   punkt),   savdo   xizmatlari   5,1   %   ga   (mutloq   o’sishiga   ta’siri   1,1   %
punkt), aloqa va axborotlashtirish xizmatlari 8,0 % ga (mutloq o’sishiga ta’siri 0,4
%   punkt),   ta’lim   sohasidagi   xizmatlar   6,8   %   ga   (mutloq   o’sishiga   ta’siri   0,2   %
punkt) o’sishi hisoblanadi.
Iqtisodiy sohada xizmatlar sohasining o’sishi bozor sharoitidagi ko’rsatilgan
xizmatlar   uchun   to’lovni   qabul   qilish   tezligi   va   material   sarfining   kamligi,   bu
qo’shilgan   qiymatning   oshishi   va   pirovardida   yalpi   ichki   mahsulotning   oshishiga
olib keladigan muhim omillar bilan bog’liqdir.
2.2. O zbekistonda mehnat unumdorligining statistik kursatkichlariʻ
tizimi
O ʻ zbekiston   statistikasida   mehnat   unumdorlik   ko’rsatkichlari   tizimi
yuqorida   ko’rib   chiqilgan   ishlab   chiqarish   omillari   nazariyasi   asosida   tashkil
etiladi.   Bu   nazariyaga   ko’ra,   mehnat   unumdorligi   unumdorlikning   xususiy
ko’rsatkichi sifatida qaraladi, chunki sarflangan jonli mehnat faqat ishlab chiqarish
omillaridan   biri   sifatida   qaralib,   texnik   taraqqiyot   rivojlanib   borgani   sari   uning
ahamiyati   kamayib   boradi.   Shunga   ko’ra,   iqtisodchilar   fikricha,   mehnat
unumdorlik   darajasini   aniqlash   uchun   mahsulot   hamda   uni   yaratishda   ishtirok
etadigan   ishlab   chiqarish   omillarini   statistik   o’lchash   lozim.   Ma’lumki,   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   natura,   shartli   natura   shaklida   va   qiymat
26 ko’rsatkichlarida   o’lchanishi   mumkin.   Unumdorlikni   aniqlashda   omillarni   tanlash
masalasi   juda   murakkab   va   xilma-xil.   O’zbekiston   satistikasida   ishlab   chiqarish
omillari   sifatida   mehnat,   doimiy   kapital   va   joriy   ishlab   chiqarish   iste’molidan
ko’proq   foydalaniladi.   Qator   holatlarda   bu   omillarga   tadbirkorlik   faoliyati   ham
kiradi.   Iqtisodchilar   unumdorlikning   quyidagi   ko’rsatkichlarini   mahsulotning
qiymat   ko’rsatkichlari   va   ishlab   chiqarish   omillarini   turlicha   birlashtirib
aniqlaydilar:
- mehnatning yalpi unumdorligi;
- mehnatning sof unumdorligi;
- mehnatning integral unumdorligi;
- omillarning global unumdorligi;
- omillarning total unumdorligi.
Mehnatning yalpi unumdorligi ko’rsatkichlari o’z mazmuniga ko’ra, xarajat 
birligiga mahsulot ishlab chiqarish ko’rsatkichiga juda yaqin va u quyidagi formula
bo ʻ yicha aniqlanadi:
YaMU= YaCh/T
YaMU  - yalpi mehnat unumdorligi;
YaCh  - yalpi ishlab chiqarish;
T  - mehnat sarfi.
Bu   ko’rsatkichni   hisoblashda   yalpi   ishlab   chiqarish   tannarx,   narxlar   omili
yoki   bozor  narxlari   bo’yicha   aniqlanadi.  Mehnat   sarflari  ham  quyidagilar   sifatida
ifodalanishi mumkin:
a) yollanma xodimlar soni;
b) barcha toifadagi bandlar soni;
v) ishlagan kishi  soatlar soni;
g) soliqlar chegirilishidan oldingi hisoblangan ish haqi summasi.
Bu   ko’rsatkichning   asosiy   kamchiligi   faqat   jonli   mehnatni   hisobga   olib,
boshqa ishlab chiqarish omillari e’tiborga olinmasligidir. Sof mehnat unumdorligi
ko’rsatkichi   sof   mahsulot   qiymatining   mehnat   sarflariga   nisbatini   ifodalaydi.
Iqtisodiyot tarmoqlari bo’yicha sof mahsulot (sof qo’shilgan qiymat) tarmoqlararo
27 mahsulot   balansi   asosida   yalpi   mahsulot   ishlab   chiqarish   qiymatidan   oraliq
iste’mol qiymati va doimiy kapital iste’molini chegirish yo’li bilan aniqlanadi.
Mamlakatimiz   eksport   qiluvchi   korxonalarining   raqobatbardoshlik   nuqtai
nazaridan   ustunliklarini   to’liq   ro’yobga   chiqarish,   eksport   tarkibini
diversifikatsiyalash   va   mahsulotlarni   sotishning   yangi   tashqi   bozorlarini   faol
o’zlashtirish bo’yicha aniq maqsadga yo’naltirilgan ishlar olib borilishi  2019yilda
eksport   hajmi   9.8   foizga   o’sishini,   tashqi   savdo   balansining   sezilarli   miqdordagi
ijobiy   saldosini   va   mamlakat   oltin-valyuta   zaxiralari   o’sishini   ta’minladi.   2021
yilda ish o’rinlari tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturi parametrlarini
so’zsiz bajarish yuzasidan amalga oshirilgan chora tadbirlar qariyb 6 millionta ish
o’rni   tashkil   etilishini   ta’minladi,   ularning   68   foizidan   ortig’i   qishloq   joylarga
to’g’ri keladi.
Mamlakatimiz   Prezidenti   o’z   ma’ruzasida   hal   etilmagan   mavjud
muammolarni batafsil va har tomonlama tahlil qildi hamda 2023 yilda mamlakatni
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   muhim   ustuvor   vazifalari   va
yo’nalishlarini bajarishga qaratilgan dasturiy vazifalarga atroflicha to’xtalib o’tdi .
Xalqaro   valyuta   jamg’armasining   keyingi   baholash   missiyasi   bayonotida,
jumladan,   bunday   deyiladi:   “O’zbekiston   jadal   o’sishga   erishdi   va   istiqbolli
rejalarni  amaliyotga tadbiq qilish  bo'yicha samarali  choralar  ko’rdi. Keyingi  besh
yilda O’zbekistonda o’sish sur’atlari o’rtacha 8,5 foizni tashkil etdi va bu Markaziy
Osiyodagi   o’rtacha   o’sish   ko’rsatkichidan   yuqoridir.   Qator   yillar   davomida
kuzatilgan   byudjet   profitsiti,   rasmiy   zaxiralar   darajasining   yuqoriligi,   davlat
qarzining   kamligi,   barqaror   bank   tizimi   va   xalqaro   moliya   bozorlaridan   qarz
olishga   ehtiyotkorlik   bilan   yondashish   mamlakatni   COVID-19   pandemiyasi
davridagi  inqirozidan atroflicha  himoya  qildi. O’tgan yili  sanoat  ishlab chiqarishi
6,3% qishloq xo’jaligi mahsulotlari yetishtirish 6,6 foiz, chakana savdo aylanmasi
16,4   foiz   va   aholiga   pullik   xizmatlar   ko’rsatish   16,1   foizga   barqaror   yuqori
sur’atlar   bilan   o’sdi.   Iqtisodiyotimizda   yuz   berayotgan   jiddiy   tarkibiy   va   sifat
o’zgarishlarini   birgina   misolda,   ya’ni   2015   yilda   mamlakatimiz   yalpi   ichki
mahsulotini shakllantirishda sanoat ishlab chiqarishining ulushi bor-yo’g’i 14,2%ni
28 tashkil etgan bo’lsa, 2021 yilda bu ko’rsatkich 34,1% ga y etganida yaqqol ko’rish
mumkin.
2.5-rasm. 2021-yilda tarmoqlardagi o'sish suratlari (%da)
Sanoat   mahsuloti   umumiy   osishining   qariyb   70   foizini   yuqori   qoshimcha
qiymatga   ega   bolgan   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqarishga   yonaltirilgan   sohalar
tashkil   etdi.   Bugungi   kunda   iqtisodiyotimizning   lokomotiviga   aylangan
mashinasozlik   va   avtomobilsozlik   (12,2   foiz)   kimyo   va   neft-kimyo   sanoati   (9,4
foiz),   oziq-ovqat   sanoati   (13,1   foiz),   qurilish   materiallari   sanoati   (11,9   foiz),
farmatsevtika  va  mebelsozlik  (18 foiz)   2011 yilda  jadal   sur’atlar   bilan  rivojlandi.
Iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   hajmi   2021   yilda   11,2%ga   o’sdi,   2015   yilga
nisbatan   esa   bu   ko’rsatkich   4   barobardan   ziyod   oshdi.   Ta’kidlash   kerakki,
iqtisodiyotning etakchi tarmoqlarida tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish va bu
sohalarni diversifikatsiya qilishga qaratilayotgan ulkan e’tibor eksport hajmi, uning
tarkibi va sifatiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
2021   yilda   eksport   mahsulotlari   hajmi   2016   yilga   nisbatan   qariyb   15,4
foizga   ko’paydi   va   15   milliard   dollardan   ko’proqni   tashkil   etdi.   Bu   2010   yilga
29 nisbatan 4,6 barobar ziyoddir. Tashqi savdo aylanmasining ijobiy saldosi 8   milliard
500   million   dollardan   oshdi.   Eksport   tarkibida   tayyor   mahsulotlar   ulushi   60%ni
tashkil   etdi,   holbuki,   2015-yilda   bu   ko’rsatkich   qariyb   46%ni   tashkil   etgan   edi.
O ʻ zbekiston iqtisodiyotining barqaror va mutanosib rivojlanib borayotganini 2005
yildan boshlab Davlat byudjeti profitsit bilan bajarilayotgani ham yaqqol tasdiqlab
turibdi.
Samarali   mehnat   uchun   zarur   sharoitlar,   munosib   ish   haqi,   zamonaviy   uy-
joylar,  sifatli   ta’lim   va  tibbiy   yordam,   dam   olish   va   hordiq   chiqarish   uchun  keng
imkoniyatlar   yaratish   -   bularning   barchasi   iqtisodiy   sohadagi   islohotlarimiz
mohiyati va mazmunini belgilab beradigan muhim omillardir. SHu borada nafaqat
eng   kam   oylik   ish   haqini,   balki   byudjet   tashkilotlarida   ham,   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarda   ham   o’rtacha   ish   haqi   miqsorini,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy
nafaqalar hajmini bosqichma-bosqich ko’paytirish maqsadga muvofiq.
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo’nalishi bo’yicha  Harakatlar strategiyasida  ham byudjet muassasalari
xodimlarining   ish   haqi,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   hajmini
inflyasiya   sur’atlaridan   yuqori   mikdorda   izchil   oshirish   ham   ustuvor   vazifa   qilib
qo’yilgan.
Ish   haqi,   pensiya,   nafaqa   va   stipendiyalarni   to’lash   tizimini   tubdan
takomillashtirish, pensionerlar, talabalar va aholining boshqa ijtimoiy ehtiyojmand
qatlamlari   huquq   va   qonuniy   manfaatlari   himoyasini   ta’minlash,   ularning
O’zbekiston Respublikasining barcha hududida xarid qiladigan tovar va xizmatlar
uchun to’lovlarni to’siqlarsiz amalga oshirishi uchun sharoitlar yaratish maqsadida
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   2   fevraldagi   «Ish   haqi,
pensiya,   nafaqa   va   stipendiyalarni   to’lash   mexanizmini   takomillashtirishga
doyr   qo’shimcha   chora-   tadbirlar   to’g’risida»gi   PQ-2753-son   qarori   qabul
qilindi. 1
Mamlakatimizda aholi bandligini ta’min lash ijtimoiy-iqtisodiy tarakkiyotning
1
  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2017 yil  2  fevraldagi   «Ish  haqi, pensiya,  nafaqa  va  stipendiyalarni
to‘lash   mexanizmini   takomillashtirishga   doyr   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘grisida»gi   PQ-2753-son   qarori   //
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y., 6-son, 73-modda .
30 ustuvor   yo’nalishlaridan   biri,   xalq   turmush   darajasi   va   sifatini   yuksaltirishning
muhim.
Milliy mehnat bozorining e’tiborga molik o’ziga xos xususiyatlari quyidagilar
hisoblanadi: aholining asosiy qismini yoshlar tashkil etishi (har yili yarim million-
dan ortiq bitiruvchilar ishga joylashish bo’yicha ko’makka muhtoj); 700 mingdan
ortiq   ishsizlarning,   shuningdek,   ishchi   kuchining   talab   va   taklifi   bo’yicha
nomutanosiblikning mavjudligi; ayrim tumanlarda ishsizlik va norasmiy sektorda
ish bilan bandlikning yuqori darajasi kuzatiladi.
Yaqin   kelajakda   kasb-hunar   kollejlari   va   oliy   ta’lim   muassasalari
bitiruvchilarini   ish   bilan   ta’minlash   sohasidagi   asosiy   vazifalar   quyidagilardan
iborat:
 bitiruvchilarni biriktirish ishlarini puxta tashkil etish;
 bitiruvchilar   bandligini   ta’minlashda   yangi   samarali   shakllar   va   uslublarni
davom ettirish;
 bitiruvchilar   bandligini   ta’minlashda   belgilangan   imtiyozlardan   kengroq
foy dalanish;
 bitiruvchilarga   o’z   biznesini   tashkil   etishlari   uchun   mikrokreditlar   ajratish
amaliyotini davom ettirish.
Mehnat   va   Iqtisodiyot   vazirliklari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   metodika
asosida   mehnat   bozorida   vaziyat   murakkab   bo’lgan   tuman   va   shaharlar   ro’yxati
aniqlanadi, unga muvofiq aholi bandligi dasturlarining manzilli ro’yxatlari, kichik
sanoat   zonalari,   xizmatlar   sohasini   rivojlantirish,   chorvachilik,   parrandachilik   va
issiqxona   xo’jalik-   larini   bario   etish,   kasb-hunar   kollejlari   va   oliy   o’quv   yurtlari
bitiruvchilari   uchun   «start-ap»   loyihalarini   amalga   oshirishga   mikrokreditlar   va
lizing asosida ishlab chiqarish vositalarini ajratish ishlari amalga oshiriladi.
2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustu -
vor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasida   mehnat   bozori   talablariga
asosan,  professional  kadrlarni   qayta  tayyorlash  yuzasidan  qisqa   muddatli   trening
va   o’quv   kurslarini   o’tkazish   bo’yicha   nodavlat   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
rag’batlantirish,   nodavlat   ta’lim   muassasalari   faoliyatini   litsenziyalash   tartibini
31 soddalashtirish, davlat akkreditatsiyasiga ega bo’lgan nodavlat ta’lim muassasalari
uchun   davlat   namunasidagi   hujjatlarni   berish   mavjud   cheklovlarni   bartaraf   etish
nazarda tutilgan.
Shuningdek,   Harakatlar   strategiyasida   o’rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi
muassasalarida   kerakli   talabdan   ortiq   hajmda   tayyorlanayotgan   gumanitar   ta’lim
yo’nalishlarini   qisqartirishni   va   mos   ravishda   agrar   sektor,   qurilish   va   ishlab
chiqarish   sohasi,   uy-joy   kommunal   xo’jaligi   sohasi   mutaxassislari   tayyorlashni
kengaytirishni   ko’zda   tutuvchi   o’rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’lim   mutaxassislik
yo’nalishlarini qayta ko’rib chiqish rejalashtirilgan. 
Hududlarda aholi bandligini ta’minlash hamda qo’shimcha daromad manbaini
yara tish   maqsadida   tijorat   banklari   tomonidan   mikrokreditlar   ajratish   hajmini
yanada oshirish quyidagi sohalarda nazarda tutilgan:
 fuqarolarning   shaxsiy   yordamchi   xo’jaliklarida   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari etishtirish;
 qoramol, qo’y, echki, quyon boqish va go’sht etishtirish;
 parrandachilik va asalarichilikni rivojlantirish;
 ixcham issiqxonalar tashkil etish;
 urug’ va ko’chatlar etishtirish.
Buning natijasida aholi tomorqasidan foydalanish samaradorligi oshadi, ishlab
chiqariladigan sifatli qishloq xo’jaligi mahsulotlari hajmi ko’payadi.
Harakatlar   strategiyasida   olis   va   tog’li   hududlarda   turizm   va   ekoturizmni
tashkil   etish,   dorivor   o’simliklarni   etishtirish,   yig’ish   va   qadoqlash   bo’yicha
dasturlar ishlab chiqish ko’zda tutilgan 2
. 
Bunda,   tog’   oldi   hududlaridagi   qishloqlarda   10-15   ta   xonadonlarda
sayyohlarga   xizmat   ko’rsatish   uylari   tashkil   etilib,   ya’ni   uyning   bitta   yoki   ikkita
xonasi   devorlari   so’zana,   adras   bilan   bezatilib,   ko’rpacha   to’shalib,   xontaxta
qo’yilib,   hojatxona   va   oshxonaning   sanitar   holatlari   tartibga   keltirilib,   chet   ellik
sayyohlarga tabiiy manzaralarni ko’rsatish bilan birga non yopish, milliy taomlarni
2
  2017-2021 yillarda O`zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo`nalishi bo`yicha Xarakatlar 
strategiyasini “ Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili” da amalga oshirishga oid Davlat dasturi. Toshkent.: 
2017
32 tayyorlash,   milliy   urf-odatlar   bilan   tanishtirish   kabi   xizmatlar   ko’rsatilishi
rejalashtirilgan.
XULOSA
Kurs ishimdan olgan hulosalarim shuki: mehnat unumdorligi ko’rsatkichlari
tizimining   tuzilishi   ulardan   har   birining   funktsional   vazifasini   aniqlashga
asoslanish   lozim.   Ko’rsatkichlarni   tasniflashni   mezoni   -   mehnat   natijalarini
ifodalash usulidir. Mehnat unumdorligini aniqlash vazifasi, uning tizimini yaratish,
o’rganish   muhim   yo’nalish   hisoblanadi.   Mehnat   unumdorligini   o’lchash   usullari
ko’p omilli, vektorli va mezonli sifatida tasniflanadi.
Mehnat   unumdorligi   rivojlanib   boruvchi   ko’rsatkich   bo’lganligi   sababli
omillar   va   zahiralarni   o’rganish   dolzarb   muammoga   aylandi.   Mehnat
unumdorligini oshirish zahiralar tizimini yaratish eng muhim yo’nalishdir. Mehnat
unumdorligi   darajasi   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   samaradorligini   ifodalovchi   eng
muhim   ko’rsatkich   hisoblanadi,   u   to’g’ri   va   teskari   ko’rsatkichlar   yordamida
baholanadi.   To’g’ri   mehnat   unumdorligi   ko’rsatkichi   –   vaqt   birligida   ishlab
chiqargan   mahsulot   miqdorini   ifodalaydi.   Teskari   mehnat   unumdorligi
ko’rsatkichi,   mehnat   talabchanligi   –   mahsulot   birligiga   sarf   etilgan   ish   vaqti
birligini ifodalaydi. Bu ko’rsatkichlar orasida teskari bog’liqlik mavjud.
Mehnat   unumdorligi   darajasini   o’rganish   muammosi,   iqtisodchi-statistiklar
orasida diskussiya  hisoblanib, juda ko’p fikr va mulohazalar bildirilmoqda. G’arb
statistikasida unumdorlik ko’rsatkichlari tizimi ishlab chiqarish nazariyasi asosida
tashkil   etiladi   va   bu   nazariyaga   ko’ra   mehnat   unumdorligi,   unumdorlikning
xususiy ko’rsatkichi sifatida qaraladi, chunki sarflangan jonli mehnat, faqat ishlab
chiqarish   omillaridan   biri   sifatida   qaralib,   texnik   taraqqiyot   etishi   sari   uning
ahamiyati kamayib boradi va shuning uchun mahsulot yaratishda ishtirok etadigan
ishlab chiqarish omillarini ham hisobga olish lozim.
O’zbekistonda   mehnat   unumdorligini   oshirish   uchun   quydagi   ishlarni
amalgam   oshirish   kerak:   manfaatdor   vazirliklar,   idoralar,   xo’jalik   birlashmalari,
33 kompaniya   va   korxonalar   ishtirokida   sanoatda   mahsulot   tannarxini   10-15   foizga
pasaytirish yuzasidan har bir sanoat korxonasi bo’yicha kompleks chora-tadbirlarni
ko’zda tutadigan dastur ishlab chiqish lozim.
Mamlakatimiz   korxonalarida   qishloq   xo’jaligi   xom   ashyosini   qayta   ishlash
darajasini   tanqidiy   tahlil   qilish   va   uni   rivojlantirish   bo’yicha   mavjud   resurs   va
imkoniyatlarni   aniqlash   hamda   sanoatning   qayta   ishlash   tarmoqlarini   jadal
rivojlantirish,   ishlab   chiqarilayotgan   iste’mol   tovarlari   turlarini   ko’paytirish   va
sifatini   yaxshilash,   buning   uchun   qo’shimcha   imtiyozlarni   ko’zda   tutadigan
maxsus qaror qabul qilish kerak.
Bu   borada,   birinchi   navbatda,   mahalliy   xom   ashyo   va   materiallar   asosida
sanoat   kooperatsiyasi   va   ishlab   chiqarishni   mahalliylashtirish   tizimini   yanada
rivojlantirishga   oid   ishlarni   davom   ettirishga   alohida   e’tibor   qaratish   darkor.
Bugungi   keskin   raqobat   sharoitida   mahsulotlarimizning   jahon   va   mintaqaviy
bozorlarda   xaridorgir   bo’lishi   va   mustahkam   o’rin   egallashi   uchun   bu   boradagi
ishlarni   yana   bir   bor   tanqidiy   ko’rib   chiqish   lozim.   Bunda   tashqi   bozorda
xaridorbop,   yuqori   likvidli   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun
eksportga   mahsulot   chiqaradigan   korxonalarni   rag’batlantirishni   yanada
kuchaytirish, ularga yangi imtiyoz va preferentsiyalar berish bo’yicha qo’shimcha
chora-tadbirlar tayyorlash zarur.
Mamlakatimizdagi   raqobatdosh   mahsulotlar   ishlab   chiqaradigan   sanoat
korxonalari   va   boshqa   tarmoqlarning   eksport   yarmarkalari   o’tkazishini
kengaytirish,   shuningdek,   mahsulot   sotishning   zamonaviy   usullaridan   keng
foydalanish,   asosiy   ishlab   chiqaruvchilarimizni   o’z   mahsulotlari   taqdimotini
o’tkazish   va   yangi   eksport   shartnomalari   tuzishi   uchun   nufuzli   xalqaro
yarmarkalarga   jalb   etish   bo’yicha   alohida   Hukumat   qarorini   qabul   qilish   lozim.
Mamlakatimizdagi   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlarni   ko’paytirish   va   ularni
zamonaviy texnikalar bilan jihozlash zarur.
Hozirgi kunda yurtimizda mehnat unumdorligini va samaradorligini oshirish
uchun   ko’pgina   g’oyalar   va   takliflar   yuritilayapdi.   Uning   natijasi   o’laroq
yurtimizda Yalpi ichki mahsulot o’tgan yilga nisbatan 8.3% ga oshdi.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ulmasov.A, Vaxobov.A.B “iqtisodiyot nazariyasi” darslik.-T:.iqtisodiyot,2014
2. Shcherbakov V. N. sanoat korxonasining innovatsion faoliyatining asosiy 
muammolari. Qonun biznes jurnali. 2012 yil, № 6, 288-292 s.
3. Xodjayeva M. ya. innovatsion rivojlanish omili sifatida raqobatbardoshlikning 
mohiyatiga zamonaviy qarashlarni tahlil qilish. "Ilmiy iqtisodiyotning innovatsion 
o'sish omillari". Toshkent shahridagi Plexanov nomidagi REU filiali. 2014.
4. O’zbekiston respublikasi davlat statiskas qo’mitasi 2019-2021- yillari 
malumotlari
5. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining Ijtimoiy soahni rivojlantirishga amaliy 
jihatdan yomdashuvni yanada kuchaytirish to’g’risida”gi qonnuni
6.Iqtisodiy tahlil №11 (239) 2019
7. O'zbekiston Respublikasi yangi tahrirdagi Konstitutsiyasi IX bob-TO’zb 2023
8. Tursunov. A. M. Iqtisodiyoti. o’quv qo’llanma 
35

Mehnat unumdorligini oshirish - iqtisodiy o’sish omili sifatida

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha