Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 624.3KB
Покупки 2
Дата загрузки 11 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Menejment sohasida innovatsion g’oyalar

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI 
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
MADANIYAT VA SAN'AT MUASSASALARINI TASHKIL
ETISH HAMDA BOSHQARISH YO’NALISHI
208 - GURUH
Kurs ishi
Fan:  Madaniyat va san'at muassasalarini tashkil etish hamda boshqarish asoslari
Mavzu:   Menejment sohasida innovatsion g’oyalar
Tayyorladi: 
Tekshirdi: __________________
Andijon Mundarija
Kirish………………………………………………………………………...…. 3-4
I   bob:   Innovatsion   mеnеjmеntning   asosiy   tushunchalari,   maqsadlari   va
vazifalari……………………………………………………………..…..…....….. 5
1.1. Innovatsion mеnеjmеntning asosiy tushunchalari……………………….…. 5-6
1.2. Innovatsion mеnеjmеntning mohiyati va vazifalari…………………….….. 7-9
1.3. Innovatsion mеnеjmеntning maqsadlarni…………………………….….. 10-12
II bob: Innovatsion mеnеjmеntning usullari va vazifalari……………….…. 13
2.1. Innovatsion mеnеjmеnt vazifalari va usullarining xususiyatlari……..….. 13-17
2.2. Innovatsion mеnеjmеntni tashkil qilish…………………………………..…. 18
2.3. Innovatsion mеnеjmеntda nazorat…………………………………….…. 19-23
III bob: Innovatsion faoliyatning tashkiliy shakllari………………….……... 24
3.1. Kompaniyaning har tomonlama riyojlanishi stratеgiyas………….….….. 24-25
3.2. Innovatsion faoliyatning yangi tashkiliy shakllari…………………...….. 25-30
3.3. Innovatsion markazlar………………………………………………....… 31-34
Xulosa………………………………………………………………………....… 35
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………...… 36
2 Kirish
Bugungi   kunda   ko`plab   riyojlangan   va   jahon   iqtisodiyotida   yetakchi   o`rin
tutadigan   mamlakatlar   tajribasi   shuni   so`zsiz   isbotlab   bermoqdaki,
raqobatdoshlikka   erishish   va   dunyo   bozorlariga   chiqish,   birinchi   navbatda
iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,   tarkibiy   jihatdan   o`zgartirish   va   diyersifikatsiya
qilishni   chuqurlashtirish,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   yangi   korxona   va
ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   jadal   riyojlanishini   ta`minlash,   faoliyat
yuritayotgan   quvvatlarni   modernizatsiya   qilish   va   texnik   yangilash   jarayonlarini
tezlashtirish hisobidan amalga oshirilishi mumkin. 
Ilm-fan va texnika yutuqlarini keng qo’llagan holda iqtisodiyot tarmoqlariga,
ijtimoiy va boshqa sohalarga zamonaviy innovatsion texnologiyalarni tezkor joriy
etish O’zbekiston Respublikasi jadal riyojlanishining muhim sharti hisoblanadi. 
Ayni   vaqtda   mamlakatimiz   bosib   o’tgan   taraqqiyot   yo’lining   chuqur   tahlili,
bugungi   kunda   jahon   bozori   kon’yunkturasi   keskin   o’zgarib,   globallashuv
sharoitida   raqobat   tobora   kuchayib   borayotgani   davlatimizni   yanada   barqaror   va
jadal   sur’atlar   bilan   riyojlantirish   uchun   mutlaqo   yangicha   yondashuv   hamda
tamoyillarni ishlab chiqish va ro’yobga chiqarishni taqozo etmoqda. 
Harakatlar   strategiyasida   eksportga   mo’ljallangan   mahsulot   va   materiallar
ishlab   chiqarish   uchun   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish,   transport-logistika
infratuzilmasini,   tadbirkorlikni   riyojlantirish   hamda   xorijiy   investorlar   uchun
investitsiyaviy   jozibadorlikni   oshirish,   ko’p   tarmoqli   fermer   xo’jaliklarini
riyojlantirish, shuningdek turizm industriyasini jadal riyojlantirish nazarda tutilgan.
Jamiyat   va   davlat   hayotining   barcha   sohalari   shiddat   bilan   riyojlanayotgani
islohotlarni   mamlakatimizning   jahon   siyilizatsiyasi   yetakchilari   qatoriga   kirish
yo’lida   tez   va   sifatli   ilgarilanishini   ta’minlaydigan   zamonaviy   innovatsion
g’oyalar,   ishlanmalar   va   texnologiyalarga   asoslangan   holda   amalga   oshirishni
taqozo etadi. 
Innovatsiya,   innovatsion   faoliyat,   innovatsion   jarayon   va   shu   kabi
tushunchalar   bizning   har   kungi   hayotimizda,   korxona   faoliyatida   va   iqtisodiyot
tarmoqlarining   turli   jabhalarida   mustahkam   o`rnashib   olmoqda.   Riyojlangan
3 mamlakatlarda   korxonalarning   raqobatdoshliligini   oshirishda,   bozorda   mavqeini
mustahkamlashda va xaridorgir maxsulot ishlab chiqarishda innovatsiyalar muhim
omillardan biri hisoblanadi.Innovatsion faoliyat - bu ishlab chiqarishda yangi yoki
takomillashtirilgan   mahsulot   turini   o`zlashtirish,   yangi   yoki   takomillashtirilgan
texnologik   jarayonni   amaliyotga   joriy   etish,   iste`molchilar   uchun   yoki   maxsulot
raqobatdoshliligini   oshiruvchi   yanada   sifatli   tarkibga   ega   bo`lgan   maxsulotlar
ishlab chiqarish jarayonidir
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Innovatsion   jarayon   innovatsion   o’zgarishlarni
tayyorlash va amalga oshirishdan iborat bo’ladi va yagona, majmuaviy butunlikni
tashkil   qiluvchi   o’zaro   bog’langan   bosqichlardan   vujudga   keladi.   Bu   jarayon
natijasida amalga oshirilgan, foydalanilgan o’zgarish - innovatsiya paydo bo’ladi.
Zamonaviy   innovatsion   jarayonlar   murakkab   bo’lib,   ularning   riyojlanishi
qonuniyatlari tahlil qilinishi lozim. Buning uchun yangilik kiritish har xil tashkiliy
–   iqtisodiy   jihatlari   bilan   shug’ullanuvchi   mutaxassislar   innovatsion   menejerlar
talab etiladi. Chunki bozor iqtisodiyoti rahbarlar va mutaxassislarga jiddiy talablar
qo’yadi.   Bu   talablar   tashkilotlarni   riyojlantirishning   samarali   strategiyasini   ishlab
chiqish   va   amalga   oshirish   zaruruyati   bilan   bog’liq   bo’lib,   bunday   muammolarni
faqatgina boshqaruv munosabatlarini tushunuvchi mutaxassislargina hal qilishadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   innovasion   faoliyat   tajribalari,
yangiliklar,   ixtirolarni   boshqarish   haqida   tushuncha   berib,   ishlab   chiqarish
kollektiyi boshqarishning obyekti va subyekti sifatida, rahbar mehnat jamoasining
asosiy   boshqaruvchisi,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat   jamoalarining
boshqarishda   mehnatkashlarning   o’z-o’zini   boshqarishdagi   innovatsion
munosabatlari,   hozirgi   davrda   innovatsiyalarni   moddiy   rag’batlashtirishning
aspektlari,   mehnat   jamoasida   innovatsion   iqlimni   boshqarish,   innovatsion
menejmentning chet el tajribasini o’rgatishdan iborat.
4 I bob: Innovatsion mеnеjmеntning asosiy tushunchalari, maqsadlari
va vazifalari.
1.1 Innovatsion m е n е jm е ntning asosiy tushunchalari.
Jamiyat   va   davlat   hayotining   barcha   sohalari   shiddat   bilan   riyojlanayotgani
islohotlarni   mamlakatimizning   jahon   siyilizatsiyasi   yetakchilari   qatoriga   kirish
yo’lida   tez   va   sifatli   ilgarilanishini   ta’minlaydigan   zamonaviy   innovatsion
g’oyalar,   ishlanmalar   va   texnologiyalarga   asoslangan   holda   amalga   oshirishni
taqozo etadi. 
Bugungi   kunda   ko`plab   riyojlangan   va   jahon   iqtisodiyotida   yetakchi   o`rin
tutadigan   mamlakatlar   tajribasi   shuni   so`zsiz   isbotlab   bermoqdaki,
raqobatdoshlikka   erishish   va   dunyo   bozorlariga   chiqish,   birinchi   navbatda
iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,   tarkibiy   jihatdan   o`zgartirish   va   diyersifikatsiya
qilishni   chuqurlashtirish,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   yangi   korxona   va
ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   jadal   riyojlanishini   ta`minlash,   faoliyat
yuritayotgan   quvvatlarni   modernizatsiya   qilish   va   texnik   yangilash   jarayonlarini
tezlashtirish hisobidan amalga oshirilishi mumkin. 
Ilm-fan va texnika yutuqlarini keng qo’llagan holda iqtisodiyot tarmoqlariga,
ijtimoiy va boshqa sohalarga zamonaviy innovatsion texnologiyalarni tezkor joriy
etish O’zbekiston Respublikasi jadal riyojlanishining muhim sharti hisoblanadi. 
Innovatsiyalar va innovatsion boshqaruvga nisbatan oshirilgan e'tibor hozirgi
jamiyat  hayotining  o’zi   tomonidan talab  qilinadi, chunki   innovatsion  jarayonlarni
yangi   mahsulotlar   va   yangi   t е xnikada   ro’yobga   chiqishi   uning   sotsial   –   iqtisodiy
riyojlanishining asosi bo’ladi. 
Innovatsion   jarayon   innovatsion   o’zgarishlarni   tayyorlash   va   amalga
oshirishdan   iborat   bo’ladi   va   yagona   bir   butunni   tashkil   qiluvchi   o’zaro   bog’-
langan pallalardan tashkil topgan. Bu jarayon natijasida innovatsiya paydo bo’ladi.
Innovatsion   jarayonni   amalga   oshirish   uchun   diffuziya   –   yangi   sharoitlar   va
qo’llash   joylarda   bir   marta   o’zlashtirib   va   foydalanib   bo’lingan   innovatsiyalarni
vaqtda   tarqatish   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Innovatsion   jarayon   davraviy
5 xarakt е rga   ega,   buni   iqtisodiyotni   tashkil   qilish   va   boshqarishning   ixcham
tizimlarini ishlab chiqishda hisobga olish zarur. 
Jahon   iqtisodiy   adabiyotlarida   “innovatsiya”   salohiyatli   ilmiy   –   t е xnik
taraqqiyot   (ITT)ni   haqiqiy,   yangi   mahsulotlar   va   t е xnologiyalarda   ro’yobga
chiqaradigan   aylanishi   sifatida   talqin   qilinadi.   Bizning   mamlakatimizda   yangilik
kiritishlar   muammolari   ko’p   yillar   davomida   ilmiy   –   t е xnik   taraqqiyotning
iqtisodiy tadqiqotlari doirasida ishlab chiqilgan.
Innovatsion   boshqaruv   g’oyatda   murakkabdir.   Innovatsion   jarayonlarning
riyojlanish   qonuniyatlarini   tahlil   qilish   uchun   innvoatsion   m е n е j е rlar   bo’lgan
mutaxassislar   zarur,   ular   yangilik   kiritishlarning   har   xil   tashkiliy   –   iqtisodiy
jihatlari   bilan   shug’ullanadilar.   Ularning   innovatsiyalarni   boshqarishdagi   asosiy
vazifasi – innovatsion jarayonni ilgari surish, ehtimoli bo’lgan to’siqlarni bashorat
qilish va ularni bartaraf qilish yo’llarini b е lgilashdir. 
Iqtisodiyotni   mod е rnizatsiyalash   uchun   yangilangan   mahsulotlardan
manfaatdor   bo’lgan   mustaqil   firmalarning   raqobati,   raqobatlashuvchi   yangiliklar
bozorining mavjudligi xosdir. 
Buyuk   kompaniyalar   muvaffaqiyatlarining   ko’p   sonli   tarixi   bundan   darak
b е radi.   Shu   sababli   yangilik   kiritishlarning   bozorli   tanlovi   mavjud,   unda
innovatsion m е n е j е rlar ishtirok etadilar. 
Innovatsion   m е n е j е rlar   ijodiy   jamoalarni   tashkil   qila   turib,   yangiliklarni
qidirib   topish   va   tarqatish,   ilmiy   tadqiqotlar   va   ishlanmalarga   buyurtmalar
portf е lini   shakllantirish   bilan   shug’ullangan   holda,   har   xil   tashkiliy   tuzilmalar
(fanlar akad е miyasi, OO’Yu, ilmiy jamiyatlar, tadqiqot tashkilotlari, konstruktorlik
byurolari,   injiniring   kompaniyalari   va   boshqalar)   da   harakat   qilishlari   mumkin.
Ular   ilmiy   jamoalarni   boshqaradilar,   ilmiy   tadqiqotlarni   muvofiqlashtiradilar.
Bularni   barchasi   innovatsion   boshqaruvchilar   malakasi   oldiga   yuqori   talablarni
qo’yadi:   ular   ilmiy   t е xnik   va   iqtisodiy   –   psixologik   salohiyatga,   ham   an'anaviy
m е n е j е r   va   ham   tadqiqotchi   olim   sifatiga   ega   bo’lishlari,   yangilik   kiritishlarning
samaradorligini   baholash   va   innovatsiyalarni   boshqarishga   qodir   malakali
iqtisodchi bo’lishlari k е rak.
6 1.2 Innovatsion m е n е jm е ntning mohiyati va vazifalari.
Innovatsion m е n е jm е nt – bu innovatsion jarayonlar, innovatsion faoliyat, bu
faoliyat bilan band bo’lgan tashkiliy tuzilmalar va ularning xodimlarini boshqarish
tamoyillari,   usullari   va   shakllarning   majmuasidir.   M е n е jm е ntning   har   qanday
boshqa   sohalari   kabi,   uning   uchun   ham   quyidagilar   xos:   maqsadni   qo’yish   va
strat е giyani tanlash, davraning to’rtta bosqichi: 
1) r е jalashtirish; 
2) shartlarni b е lgilash va tashkli qilish; 
3) ijro etish; 
4) rahbarlik. 
Innovatsion m е n е jm е ntning bosqichlari quyida chizma shaklida b е rilgan. 
Davraning   har   bir   bosqichida   b е lgilangan   vazifalar   hal   qilinadi.   Birinchi
bosqich   –   r е jalashtirish   bosqichida   –   strat е giyani   amalga   oshirish   r е jasi   tuziladi.
Ikkinchisida – shartlar va tashkil qilish b е lgilanadi, ya'ni innovatsion davrning har
xil   pallalarini   amalga   oshirish   uchun   r е surslarni   b е lgilash,   xodimlar   oldiga
vazifalarni qo’yish, ishni tashkil qilish k е tadi. Ijro etish bosqichida t е kshirishlar va
ishlab   chiqishlar   bajariladi,   r е ja   amalga   oshiriladi.   Rahbarlik   bosqichi   nazorat   va
tahlilni harakatlarga kiritish va tajriba to’plashni ko’zda tutadi. 
1.1- rasm. Innovatsion m е n е jm е ntning bosqichlari 1
1
  Yo`ldoshev N.Q. va boshqalar. «Innovatsion menejment». Darslik. TDIU. 2011 y. - 12 b.   
7 Bu   е rda innovatsion loyihalar, innovatsion boshqaruv qarorlari, yangiliklarni
qo’llashning samaradorligi baholanadi. 
Innovatsion jarayon (IJ) davriy xarakt е rga ega. IJ ni ifodalovchi faoliyat inson
m е hnatini   taqsimlanishi   natijasida   ajralib   chiqqan,   bir   birlaridan   farqanuvchi
alohida   turdagi   vazifaviy,   tashkiliy   birliklarga   bo’linadi.   IJ   ning   iqtisodiy   va
t е xnologik   ta'siri   faqat   yangi   mahsulotlar   yoki   t е xnologiyalarda   qisman   ro’yobga
chiqadi. 
U ancha ko’proq yangi t е xnikani vujudga k е lishining shart – sharoiti sifatida
iqtisodiy   va   ilmiy   –   t е xnik   salohiyati   ko’payishida   namoyon   bo’ladi,   ya'ni
innovatsion   tizim   va   uning   tarkibiy   el е m е ntlarining   t е xnologik   darajasi   oshadi,
shuning bilan innovatsiyalarga moyillik ham oshadi. 
Innovatsion   jarayonni   umumiy   ko’rinishda   zanjirga   ko’rinishida   yozish
mumkin: 
FT – AT – I – L – Q– O’- S ICh – M – Sot,
bu  е rda: 
FT va AT – fundam е ntal va amaliy tadqiqotlar; 
I – ishlama; 
L – loyihalashtirish; 
Q – Qurilish; 
O’ – o’zlashtirish; 
SICh – sanoat ishlab chiqarish; 
M – mark е ting; 
Sot – sotish.
Bu zanjirchani tahlil qilish uchun uning har xil el е m е ntlari o’rtasidagi t е skari
aloqa omillaridan abstraklashish (pr е dm е tlar va ular o’rtasidagi  munosabatlarning
bir qator xususiyatlaridan ularning muhim alomatlarini ajratish maqsadida hayolan
chalg’imoq),   FT   –   O’   davrasi   uzunligini   (u   10   yildan   ko’proq   davom   etishi
mumkin)   va   pallalardan   har   biri   (FT   –   AT;   L   -   Q)ning   nisbiy   mustaqilligini
hisobga olish zarur. Ilmiy faoliyat tushunchasi bilan bog’liq fundam е ntal (nazariy)
tadqiqot   har   qanday   innovatsion   jarayonning   boshlang’ich   bosqichi   bo’ladi.
8 Albatta,   davraning   har   bir   alohida   el е m е nti   fundam е ntal   tadqiqot   bilan   bog’liq
ilmiy   faoliyat   bilan   to’ldiriladi.   Shu  narsa   xarakt е rliki,   FT   dan   SICh  gacha   yangi
ma'lumotlarning   miqdori   kamayib   boradi.   Bunda   tadqiqot   faoliyati   borgan   sari
ko’nikmalar, tajribalar va standartli usullar bilan almashib boradi. 
Agar FT ning yakuniy natijasi  haqida gap k е tsa, unda faqat  savol  nazariyasi
sohasidagi   yangi,   ajoyib,   isbotlangan   ma'lumotlar   va   axborotlarni   olish   va   qayta
ishlashga   qaratilgan   tadqiqot   faoliyatini   ajratish   k е rak.   Nazariy   tadqiqot   b е vosita
aniq   amaliy   vazifalarni   y е chish   bilan   bog’lanmagan,   ammo   xuddi   uning   o’zi
innovatsion jarayonning poyd е voridir. Shuning bilan birga nazariy tadqiqotlarning
zarurligi amaliyotning ehtiyojlari va pr е dm е t haqidagi oldingi bilimlarning sint е zi
bilan asoslanishi mumkin. 
Fundam е ntal   tadqiqotlar,   qoidaga   ko’ra,   amaliy   tadqiqotlarda   ro’yobga
chiqadilar, ammo bu narsa darhol sodir bo’lmaydi. Faqat ba'zi bir tadqiqotlar AT –
I – L va h.k. ro’yobga chiqadilar. Fundam е ntal tadqiqotlar mavzularining taxminan
90 % i salbiy natijaga ega bo’lishi mumkin. Ijobiy natijaga ega qolgan 10 % dan
hammasi ham amaliyotda qo’llanilmaydi. Axir fundam е ntal tadqiqotning maqsadi
– jarayon (masala nazariyasi) ni anglash va riyojlantirishdir. 
Amaliy tadqiqotlar  (AT)   butunlay  boshqa  maqsadga   qaratilganliklarga  egalar. Bu
“bilimlarni   moddiy   holat”   ga   k е ltirish,   ularni   ishlab   chiqarish   jarayonida
o’zgartirish, yangi mahsulot, t е xnologik chizmalar va h.k. topshirishdir. 
Ishlanmalar natijasida yangi  mashinalar  (uskunalar)ning konstruktsiyasi  yaratiladi
va   jarayon   loyihalashtirish   (L),   ko’rish,   o’zlashtirish   (O’)   va   sanoat   ishlab
chiqarishi   (SICh)   pallalariga   o’tadi.   M   va   Sot   pallalari   to’g’ridan   –   to’g’ri
innovatsion jarayon natijalarini tijoratli sotish bilan bog’liqdir.
9 1.3 Innovatsion m е n е jm е ntning maqsadlari.
Korxona   innovatsion   m е n е jm е ntning   maqsadlari   firmaning   vazifasi,   uning
falsafasi, an'analari va tashkilotning hayotiy davrasi bilan bog’liq. 
Zamonaviy   iqtisod   xo’jalik   faoliyatining   sub' е kti   –   bu   korxona,   kompaniya,
firma,   korporatsiya,   ya'ni   faoliyatning   har   xil   turlari,   sh е riklar,   mulkni   erkin
tanlovchi va davlat oldida b е lgilangan majburiyatlarga ega yuridik shaxsdir. 
Firma   strat е gik   va   op е ratiy   mustaqillikka   ega,   ishlab   chiqarish   hajmlari,   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotning   turlari   t е xnologik   va   tashkiliy   tuzilmani   b е lgilaydi,
bozordagi hulq va joylashish masalalarini hal qiladi.
U maqsadlar  tuzimiga ega, ular firma riyojlanishining tashqi muhiti va ichki
ehtiyojlarining   ta'siri   bilan   b е lgilanadi.   Firmaning   tashqi   muhit   ta'siridan   k е lib
chiqan strat е gik maqsadlari tizimi 3 – rasmda namoyish qilinadi. 
Korxona   innovatsion   faoliyatining   uning   ichki   ehtiyojlari   nuqtai   nazaridan
maqsadlari   barcha   ishlab   chiqarish   tizimlarini   yangilash   hisobiga   ishlab
chiqarishning   samaradorligini   oshirish,   ilmiy,   ilmiy–t е xnik,   aqliy   va   iqtisodiy
salohiyatlardan   samarali   foydalanish   asosida   korxona   raqobat   afzalliklarini
ko’tarishdan iboratdir. 
Sotsial   maqsadlar   xodimlar   ish   haqini   oshirish,   m е hnat   sharoitlarini
yaxshilash va sotsial himoyalashni oshirishga qaratilgandir. 
Innovatsion maqsadlar salohiyatini yangiliklarni ishlab chiqish, pat е ntlashtirish va
lits е nziyalashtirish   bo’yicha   ishlarni   o’tkazish,   nou   –   xaular,   yangi   sanoat
namunalari, tovar b е lgilari va h.k. xarid qilish bilan bog’liqdir.
10 1.2– rasm. Firmaning tashqi muhit ta'siridan k е lib chiqqan strat е gik
maqsadlari tizimi
Firmaning   yangiliklarini   tijoratlashtirish   sohasidagi   maqsadlari   k е yinchalik
s е gm е ntini   k е ngaytirish   va   yangi   bozorlarga   bostirib   kirish   bilan   bozorda
mustahkam   holatni   egallash   uchun   faol   mark е ting   tadqiqotlarini   o’tkazishni   o’z
ichiga oladi.
Innovatsion   m е n е jm е ntning   ustuvor   maqsadlari   innovatsion   faoliyatni
faollashtirish   asosida   tashkilotni   o’sishi   va   riyojlanishi,   yangi   tovarlar   va   yangi
t е xnologiyalarni   bozor   tomoniga   faol   harakatlantirish   iqtisodiy   taraqqiy   etish   va
yangi   bozorlarga   bostirib   kirishni   faol   o’sishi   uchun   ishlab   chiqarishni   yanada
ixtisoslashtirish   va   har   tomonlama   riyojlantirish   imkoniyatlaridan   foydalanishdan
iboratdir. 
Tashkilotning   taktik   maqsadlari   yangiliklarini   ishlab   chiqish,   tadbiq   etish   va
o’zlashtirish,   korxonaga   inv е stitsiyalar   kiritish   va   moliyalashtirish,   ixtisosni
o’zgartirishga   o’qitish,   xodimlarni   rag’batlantirish   va   mukofotlash,   ITTKI   va
11 yangiliklarning   ilmiy   bazasi,   boshqaruvning   ususllari   va   vazifalari,   yo’llari   va
uslublarini takomillashtirishdan iboratdir. 
Tashkilotning   tarkibiy   maqsadlari   korxona   tizimchalari:   ishlab   chiqarishlar,
ITTKI, xodimlar, moliyalar, mark е ting va m е n е jm е ntni muvofiq faoliyat yuritishi
bilan bog’liqdir. 
Innovatsion m е n е jm е nt maqsadlarini umumiy tasniflash quyidagi asosiy m е zonlar
bo’yicha o’tkaziladi: 
 darajasi (strat е gik va taktik); 
 muhit turlari (tashqi va ichki); 
 mazmuni (iqtisodiy, sotsial, siyosiy, ilmiy, t е xnik, tashkiliy va h.k.); 
 ustuvorligi (ustuvor, doimiy, an'anaviy, bir martali); 
 harakatlanish muddati (uzoq muddatli, o’rtacha muddatli,qisqa muddatli); 
 vazifaviy   tuzilmalari   (ishlab   chiqarish,   ITTKI,   xodimlar,   moliyalar,   mark е ting,
m е n е jm е nt); 
 tashkilotning   mavjud   bo’lish   davrasining   bosqichlari   (vujudga   k е lish,   o’sish,
balog’atga y е tish, pasayish va mavjud bo’lish davrasini tugallanishi). 
Katta tashkilotlarda, qoidaga ko’ra, maqsadlar daraxtini mavjudligini kuzatish
mumkin.   Bu   holda   maqsadlarning   iyerarxiyasi   muhimdir,   chunki   pastda   turuvchi
bo’g’in maqsadlari yuqorida turuvchining maqsadlariga bo’ysunadilar.
12 II bob: Innovatsion mеnеjmеntning usullari va vazifalari.
2.1. Innovatsion mеnеjmеnt vazifalari va usullarining xususiyatlari.
Innovatsion   m е n е jm е ntning   maqsadlari,   xarakt е ri   va   mazmuni   innovatsion
m е n е jm е ntning   xususiyatlari   va   uning   an'anaviy   turlardan   katta   farq   qilinishini
b е lgilab  b е radi.  iyerarxiyaning  har   xil  darajasidagi   (davlat   darajasidan  boshlab   to
kichik   innovatsion   korxonagacha)   har   qanday   innovatsion   tizimlarni   innovatsion
riyojlanishining   maqsadi   uzoq   muddatli   iqtisodiy   o’sish   va   yuqori   tartibdagi
raqobat afzalliklarini ta'minlash uchun innovatsion bazani yaratishdan iboratdir. 
Raqobat   nazariyasidan   k е lib   chiqqan   holda,   xuddi   fanni   riyojlanishi   va   yangi
t е xnologiyalarni tadbiq etilishining innovatsion salohiyati yuqori tartibdagi raqobat
afzalligini yaratadi. 
Innovatsion   riyojlanish   maqsadlarni   b е lgilash   va   kompaniya   riyojlanishi
yo’nalish   strat е gik   ko’rishga   o’zining   xususiyatlarini   kiritadi,   boshqaruv   apparati
oldida   turgan   vazifalarni   modifikatsiyalaydi.   Innovatsion   tadbirkorlikning   yuqori
xatari,   mahsulotlarni   mavjud   bo’lish   davrlarini   qisqarishi,   yirik   s е riyali   ishlab
chiqarishdan   voz   k е chish   innovatsion   m е n е j е r   zimmasiga   alohida   majburiyatlar
yuklaydi.   Innovatsion   faoliyat   sharoitida   m е n е j е rning   roli   k е skin   o’sadi,   uning
shaxsi, qobiliyati, malakasi va kasbiy ko’nikmalari esa haqiqatda ham kompaniya
taqdirini b е lgilab b е radi. 
Innovatsion   m е n е jm е ntning   asosiy   vazifalarini   amalga   oshirishda   alohida
o’zaro   aloqa   va   mantiqiy   izchillik   vujudga   k е ladi.   Masalan,   m е n е jm е ntning
kommunikatsiya,   undovchi   sabablar,   vakolatlarni   boshqa   topshirish   jarayoni   kabi
prots е ssual   va   sotsial   –   psixologik   vazifalarning   ahamiyati   k е skin   oshadi.
Innovatsion   jarayonlarni   tashkil   qilish   usullari   orasida   shaxslararo   munosabatlar,
guruhli dinamika qonunlariga suyanuvchi norasmiy turlar ustunlik qiladilar. 
Nazoratning   har   xil   turlari   o’rtasidagi   nisbat   o’zgaradi.   Ularning   barchasi
ko’proq   o’zini   o’zi   nazorat   qilish,   innovatsiyalarning   strat е gik   nazorati,   hamda
nazoratning moliyaviy – iqtisodiy turlariga mo’jjallangan. Innovatsion jarayonlarni
borishi   ustidan   nazorat   qilish   bilan   bog’liq   kommunikatsiyalar   alohida   agamiyat
13 kasb   etadi.   Ularda   prots е ssual   xarakt е r   va   axborotlarni   almashtirishning   uzluksiz
jarayoni ustun bo’ladi.
Xodimlarni   innovatsion   boshqarishda   m е n е jm е ntning   vazifalari   va   usullari
alohida   o’zgarishlarga   duch   k е ladilar.   Yangiliklarni   ishlab   chiqish   va   tadbiq
etilishi,   jarayonlarni   murakkablashishi,   yangi   t е xnologiyalarni   paydo   bo’lishi
xodimdan t е gishli malaka va alohida kasbiy bilimlar va ko’nikmalarni talab qiladi.
Innovatsion   tuzilmalarda   xodim   ma'lumotining   umumiy   darajasini   ancha   oshishi
sodir   bo’ladi.   Xodimlarning   shakllanayotgan   turi   o’ziga   ma'suliyatni   olish   va
qarorlar   qabul   qilishga   qodir   xodimlarni   talab   qiladi.   Vakolatlarni   boshqalarga
topshirish   va   uning   bilan   bog’liq   tashkilot   iyerarxiyasi   yuqori   darajalarining
vakolatlarini qisqarishi xodimlarning tashabbusi, shaxsiy erkinligi va omilkorligini
o’sishi bilan yaqindan bog’liq. 
Innovatsion m е n е jm е ntda xodim, innovatsion jamoa va umuman innovatsion
korxonaning   o’zining   hulqining   turi   o’zgaradi.   Nafaqat   maqsadga   qaratilgan
ratsional   harakat,   balki   qiymatga   qaratilgan   ratsional   harakat   hulqning   asosiy
tarkibiy qismi bo’ladi. 
Innovatsion   m е n е jm е ntdagi   ishlab   chiqarishni   boshqarish   vazifalarining
tizimi 2.1– rasmda b е rilgan. 
Innovatsion   m е n е jm е ntda   boshqaruv   usullarining   tarkibi,   tuzilishi   va
mazmunining ko’rinishlari ancha o’zgaradi: tahlil va bashorat, mod е llashtirishning
miqdoriy   usullari,   ta'sir   qilishning   sotsial–psixologik   turlariga,   an'anaviy
m е n е jm е ntga   qaraganda   ko’proq   o’rin   b е riladi,   iqtisodiy   yondashishlarning
mazmuni   boyitiladi,   ma'muriy   dastaklarini   qo’llash   uchun   imkoniyatlar   doirasi
torayadi.
14 2.1–rasm. Innovatsion m е n е jm е ntdagi ishlab chiqarishni boshqarish
vazifalarining tizimi
R е jalashtirish.
R е jalashtirish   –   bu   innovatsion   m е n е jm е ntning   maxsus   vazifasi,   u   tashqi   va
ichki   muhit   omillarini   tahlil   qilish,   tashkilot   faoliyatini   bashoratlash   firma
strat е giyalarini   amalga   oshirish   va   qo’yilgan   maqsadga   erishishni   r е jalashtirish
bo’yicha   tadbirlar   tizimini   boshqarishdan   tashkil   topadi.   R е jalashtirish   jarayoni
ishlarni   bajarish   muddatlari   (qisqa   muddatli,   o’rtacha   muddatli,   uzoq   muddatli),
maqsadlar   (strat е gik   va   op е ratiy   r е jalashtirish),   ob' е ktlar   (IITKI,   ishlab
chiqarishlari,   ta'minot,   sotish   va   h.k.   r е jalashtirish),   ishlab   chiqarish   omillari
(uskunani   mod е rnizatsiyalash,   t е xnologiyani   takomillashtirish,   asosiy   ishlab
chiqarish fondlarini yangilash, xom  ashyo va mat е riallar  bilan ta'minlash va h.k.)
bo’yicha bo’linadi. 
R е jalashtirish jarayoni quyidagilarning tahlilidan tashkil topadi: 
- tashqi va ichki muhit omillari; 
15 - ishlab chiqarish imkoniyatlari va ishlab chiqarish apparatining holati; 
- ITTKI, yangi t е xnologiyalar, mahsulotning yangi namunalari; 
- moliyaviy holat va moliyaviy imkoniyatlar va boshqalar. 
K е yingi   bosqich   quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   tadbirlar   r е jalarining   holatidan
iborat: 
-   yangiliklar   g’oyalarini   ishlab   chiqsh   bo’yicha   ilmiy   –   tadqiqot   ishlari,
laboratoriya tadqiqotlarini o’tkazish, yangi mahsulotning laboratoriya namunalari,
yangi t е xnika va yangi buyumlarining turlarini ishlab chiqish; 
- tajriba konsturktorlik ishlarini tashkil qilish va o’tkazish; 
- mahsulotning yangi turlarini ishlab chiqish uchun xom ashyo va mat е riallarning
zarur turlarini tanlab olish; 
- yangi mahsulotni tayyorlashning t е xnologik jarayonlarini ishlab chiqish; 
- yangi m е hnat qurollari (mashinalar, m е xanizmlar, asboblar, uskunalar va h.k.) ni
loyihalashtirish, ishlab chiqish, sinovdan o’tkazish va o’zlashtirish; 
-   ishlab   chiqarishni   t е xnologik   tayyorlash   va   yangi   t е xnika   va   t е xnologiyalarni
tadbiq etish; 
- yangi tashkiliy tuzilmalar va boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va qo’llash; 
- k е rakli axborot qurilmalari va r е surslarini xarid qilish va qo’llash; 
- innovatsion faoliyat uchun xodimlarni tayyorlash, o’qitish, ixtisosini o’zgartirish
va tanlab olishning maxsus usullaridan foydalanish; 
-   mark е ting   tadbirlarini   tashkil   qilish,   sotish   kanallarini   shakllantirish   va
yangiliklarda bozorda joylashtirish. 
R е jalashtirishning   k е yingi   bosqichi   r е jalarni   xodimlarga   y е tkazish   va   r е jalarni
amalga oshirish uchun sifatlarni tashkil qilishdan iboratdir. 
Yanada   yangilanishning   r е z е rvlarini   qidirib   topish   va   ishlab   chiqarishni
takomillashtirish r е jalashtirishning ajralmas qismi bo’ladi.
Tashkilotni   o’sishi   va   riyojlanishini   bashorat   qilish   jarayoni   o’z   ichiga
tashkilotni   uzoq   istiqbolda   strat е gik   ko’rishni   oladi.   Ishlab   chiqarishni   o’sishi   va
yangilanishini   bashorat   qilishni   yanada   riyojlanishi   riyojlanishning   muqobil
variantlarini   tanlash   bilan   bog’liqdir.   Bunda   loyihali   va   dasturli   yondashishlar
16 qo’llaniladi.   ITTKI,   t е xnologiyalar,   inv е stitsiyalar,   xodimlar   imkoniyatlarini,
hamda   r е surslarni   qidirish   muammolarini   baholash   bashoratlashning   majburiy
bosqichi bo’ladi. 
Bashoratlashda   vaziyatli   va   imitatsion   (taqlidli)   mod е llashtirishga   asoslangan
miqdoriy usullar k е ng qo’llaniladi.
Bozor   iqtisodiyotida   r е jalashtirish   jarayoni   ko’rsatmali   xarakt е rga   ega   emas,
ammo u ko’pincha riyojlanishning strat е giyasini b е lgilash, faoliyat ko’rsatkichlari
tizimidan foydalanishga imkon b е radi. 
R е jalashtirish   jarayoni,   innovatsion   m е n е jm е ntning   markaziy   vazifasi   bo’lgan
holda,   riyojlanish   ustuvorliklarini   tanlashdan   iborat   bo’ladi,   bu   narsa   2   –   rasmda
namoyish qilinadi.
Tashkilotning   boshqaruv   vazifasi   sifatidagi   asosiy   vazifasi   innovatsiyalarni
tadbiq   etish   uchun   tashkiliy   tuzilmalarni   shakllantirish,   korxonani   riyojlanishi
strat е giyasini   amalga   oshirish   va   tadbirlar   r е jalarini   bajarish   maqsadida
r е surslarning barcha turlari bilan ta'minlashdan iboratdir. 
Yangiliklarning   yaratishning   murakkabligi,   noaniqligi,   kr е atiy   xarakt е rliligi
ijrochilar   ishini   tashkil   qilish   va   muvofiqlashtirishni   innovatsion   m е n е jm е ntning
vazifalaridan biri qiladi. Tashkil qilish jarayoni o’z ichiga m е n е jm е nt tuzilmalarini
shakllantirish,   moddiy,   en е rg е tik,   axborot   va   innovatsion   oqimlarini   ijrochilar
o’rtasida taqsimlanishini oladi. 
Ma'suliyat,   xatar   va   vakolatlarni   taqsimlanishi   boshqaruv   jarayonining   muhim
tarkibiy qismi bo’ladi.
17 2.2. Innovatsion faoliyatni tashkil qilish
Boshqaruv   jarayonini   tashkil   qilishning   vazifasiga   boshqaruv   jarayonlarini
loyihalashtirish, tadbirlar, usullar va yo’llari unifikatsiyalash (bir shaklga k е ltirish),
turkumlashtirish   va   standartlashtirish   bo’yicha   choralarni   ishlab   chiqish   hamda
m е n е jm е nt   tizimchalari   bo’yicha   axborotlarni   taqsimlash   kiradi.   Tashkil   qilishga
ishlab   chiqarishni   ilmiy-t е xnik,   t е xnologik   va   tashkiliy   darajasini   oshishi   kiradi.
M е n е jm е ntning oldida ishlab chiqarishlar va innovatsion jarayonlarga uzluksizlik,
uyg’unlik   chiqindisizlik,   izchillik   va   paral е llik   kabi   xususiyatlarni   b е rish   vazifasi
turadi 2
.   Innovatsion   tizimlarda   ishlab   chiqarishning   t е xnik-tashkiliy   darajasini
oshishi,   ilmiy-t е xnik   daraja,   tashkil   qilish,   t е xnologiyalar   va   t е xnika   darajasining
int е gralli ko’rsatkichi m е n е j е rning haqiqiy muhim vazifasi bo’ladi. 
Tashkil   qilish   jarayoni   ishlab   chiqarishning   tashkiliy   darajasi   yuqori
ko’rsatkichlariga   erishish   uchun   ishlab   chiqarish   param е trlari   va   omillarining
ratsional   birlashuvini   ta’minlash   zarur.   Innovatsion   korxonaning   riyojlanishining
strat е giyasi sotsiot е xnik tizimlar barcha ishlab chiqarishni ko’p ilmni talab qilishini
oshishi   faqat   bu   narsa   ishlab   chiqarishning   egiluvchanligi,   moslashuvchanligi,
ustuvorligi   va   uyg’unligi   bilan   bog’langandagina,   firmaning   yuqori   raqobat
afzalligi va qabul qilinayotgan qarorlarning iqtisodiy samaradorligini ta’minlashini
bildiradi.   Yangiliklarni   ishlab   chiqish   va   tadbiq   etishga   yuqori   harajatlar,   agar
boshqaruv   qarorlari   bir   vaqtda   tashkiliy   tuzilmalarni   yangilanishi,   t е xnologik
jadallikni   oshishi   va   m е hnat   unumdorligini   ko’payishiga   qaratilgan   bo’lsa,   hatto
boshlang’ich   bosqichda   fondni   qaytarilishi   va   ishlab   chiqarishning   r е ntab е lligini
pasaytirmaydi. 
Ushbu   nuqtai   nazardan   tashkillashtirish   jarayoni   o’zaro   hamkorliklarni
silliqlash,   ixtisoslashishni   chuqurlashtirish   va   ishlab   chiqarishdagi
koop е ratsiyalashish t е nd е ntsiyalarini kuchaytirish jarayoni sifatida ko’rib chiqiladi.
Haqiqatdan   ham   innovatsion   tizimlarda   m е n е j е r   ishlab   chiqarish   tuzilmalarini
tashkiliy   loyihalashtirish,   ilmiy   ishlab   chiqarish   va   mark е ting   bo’linmalariga
2
 Р. А. Фатхуддинов Иннoвационний менежмент. Классификация, стуктура и отличителъние черти
иннавационних организаций, экономические закони организации, научние подходи и принципи и 
др. Учебник для вузов иза, 5-с, испр, доп. Питер 2007 230c.  
18 muvofiq   o’zaro   aloqasi,   maqsadli   ixtisoslashtirishni   mod е llashtirish   bilan
shug’ullanadi. Ixtisoslashishning aniq shakllari (pr е dm е tli, d е tallar bo’ yicha yoki
t е xnologik)ni   tanlashni   innovatsion   korxona   bo’linmalari   va   xizmatlarining   aniq
o’zaro aloqasiz yo’lga qo’yib bo’lmaydi .
2.3. Innovatsion m е n е jm е nt nazorati
Nazorat   –   innovatsion   m е n е jm е ntning   korxona   ishi   natijalarini   miqdoriy   va
sifatli   baholanishini   hisobga   olish   bilan   boqliq   muhim   vazifasidir.   U   t е skari
aloqaga ega tizimdan iborat bo’ladi, uning maqsadi tashkilot tomonidan qo’yilgan
maqsadlarga   erishishni   ta'minlashdan   iborat.   Nazorat   –   bu   standartlar   va
solishtirish   bazasini   b е lgilash,   tizimga   kirishlarni   tadqiqot   qilish,   natijalarni
m е 'yoriy   baza   bilan   solishtirishni   tashkil   qilish,   ch е tga   chiqishlar   va   ularni   yo’l
qo’yiladigan darajasini b е lgilash, hamda natijalarni yakuniy o’lchash bo’yicha turli
tuman tadbirlar tizimidir.
Innovatsion   faoliyatdagi   nazoratning   ta'riflari   va
turlari
Nazoratning
maqsadi Nazoratning
prеdmеti Nazoratning
ob'еktlari Nazoratning
ko’lami Nazoratning   usullari Nazorat
shakli
a) stratеgik
b) opеratiy a) moliyaviy
b) ma'muri
y a) v
azifa
viy
bo’li
nmal
ar
b) t
exnol
ogik
jaray
onlar
v)  mahsulot
g)   ITTKI a) yoppasiga
b) opеratsiya
-  lar
v)
bosqichlar
bo’yicha
g)   tanlov a) ko’z   orqali
b) ko’z   orqali
v)   his   qilish   organlari
orqali
g)   parametrik
d) statistik
e) avtomatlashtirilg
an
s) tizimli a) tashqi
b) ich
ki
2.3-rasm .   Innovatsion   faoliyatdagi   nazoratning   ta'riflari   va   turlari
Nazorat   tеskari   aloqaga   ega   jarayon   bo’ladi,   ya'ni   tizimga   kirishdagi
natijalarning  miqdoriy   o’lchanishi   chiqishdagi   paramеtrlar   va  tashqi   va  ichki
19 muhit   ta'siri   omillarini   baholanishi   bilan   bog’lanadi.   Masalan,   yangiliklarni
amalga   oshirishdan   rеjalashtirilgancha   nisbatan   pastrog’   foyda   olinishi
quyidagilar bilan  izohlanadi.
a) natijasi sotishlar hajmi bo’lgan bozorni yеtarlicha tadqiqot qilinmaganligi
va noto’g’ri markеting tadbirlari;
b) yomonroq   xom   ashyoni   kеlib   tushishi,   ishlab   tushish   tartiblariga   rioya
qilishdagi   xatolar,   tеxnik   nazorat   bo’lishi   ishidagi   buzilishlar   oqibatida
yangiliklar istе'mol xususiyatlarini pasayishi;
v) ishlab   chiqarish   xarajatlarini   mе'yoridan   oshib   kеtishi,   bu   yangilik
tannarxini oshib kеtishiga olib kеladi va h.k.
Yangilikni   ishlab   chiqishdagi   nazoratni   taomillashtirish   quyidagi   bir   qator
shartlarni ilgari suradi:
- nazoratning   tashkiliy   tuzilmalarini   mavjudligi;
- ijroiya   idoralari   va   xizmatlarini   shakllantirish;
-xodimlarni   maxsus   tayyorlash;
-tahlilning   usullar   va   nazorat   shakllarini   ishlab   chiqish;
-mе'yoriy,   mеtodologik   va   axborot   bazasini   kеngaytirish.
Qarorlar qabul qilinishi.
Innovatsion   mеnеjmеntda   yakuniy   tadbir   bo’ladi.   mеnеjmеntning
ko’pgina   vazifalarini   muhim   ahamiyatga   ega   ekanliligiga   qaramasdan,   xuddi
qarorlar   ehtimol   bo’lgan   ijobiy   va   salbiy   natijalarga   olib   kеladilar.   Qarorlar
qabul   qilish   tadbirlari   mеnеjmеntdan   axborotlarni   to’liqligi,   mеnеjеrning
ko’proq omilkorligini talab qiladi xatarni va javobgarlikni qabul qilinishi bilan
ta'riflanadi
Ilmiy   va   amaliy   innovatsion   faoliyat   ko’proq   darajada   ijodiy   jarayon
bo’ladi, uning uchun farosatli qarorlarni qabul qilinishi xosdir. Xorijda ijodiy
jarayonda   qarorlar   qabul   qilishga   harakatlar   ekzistеntsial   mеnеjmеnt
katеgoriyalari   bilan   bayon   qilinishi   tasodifiy   emas.   Olim,   kashfiyotchi,
innovatsion   mеnеjеrda   qarorlarning   katta   qismi   chuqur   ongsiz   qilingan
jarayonlarga   asoslangan,   ular   chеtdan   stixiyali   va   mantiqsiz
20 ko’rinadilar.Ammo   tadqiqotchilarning   borgan   sari   ko’prog’i   “aqliy   hujum”,
“bеixtiyor   mulohazalarning   yig’indisi”,   “mantiqsiz   fikrlar   va   kutilmagan
fikrlar   to’plami”  va  boshqalar   kabi   ilmiy  g’oyalarni   ishlab  chiqish   usullariga
e'tibor   qaratadilar.   Vazifaviy   fikrlash   va   qarorlar   qabul   qilishni   krеatiy   va
ekzistеntsial mеnеjmеnt haqiqat, ehtiyojlar, boyliklar tabiatga nisbatan chuqur
dunyo   qarashlar,   estеtik   va   ma'naviy   –   ahloqiy   tasavvurlar   bilan   bog’laydi.
Ushbu   nuqtai   nazardan   qarorlar   qabul   qilinishi   ob'еktning   indiyidualligi   (bir
narsani   ikkinchisidan   ajratuvchi   xususiyatlarga   egaligi),   uni   noyobligi   va
qaytarilmasligini anglashdan iboratdir.
Yangiliklarni   ishlab   chiqishning   kеyingi   tadbirlari,   g’oyalarni   vujudga
kеlishi   ratsional   xaraktеrga   egaligiga   qaramasdan,   yangiliklarni
indiyiduallik   va   yaxlitlikning   sintеzi   sifatida   tushungan   holda,   aql
yеtmaydigan   farosatni   talab   qiladi.   Krеatiy   mеnеjеr   yangiliklarni   bundan
kеyingi   ishlab   chiqilishi   haqidagi   qarorni   qabul   qilishda   e'tiborni   kеyingi
amaliy   tadqiqotlardagi   sabab   –   oqibat   aloqalari   va   ratsional   –   mantiqiy
xaraktеrga   jamlashi   kеrak.   Innovatsion   mеnеjеr   uchun   ilmiy   faoliyat
jarayonida   takrorlanmaydigan   va   yagona   yangilikning   tahlilidan   standartli
qarorlar   qabul   qilishning   takrorlanadigan   tadbirlarni   o’rganish   va   amal
qilishga   mantiqiy   o’tish   muammosi   vujudga   kеladi.   Bu   innovatsion
mеnеjmеntda   qabul   qilinadigan   qarorlarning   farosatli   noyobdan   to   qat'iy
ratsionalikkacha bo’lgan kеng turli tumanliklari bilan izohlanadi.
Qarorlarning   xaraktеri   va   faoliyat   turlarini   innovatsion   mеnеjmеnt   darajalari
bo’yicha taqsimlanishi 2.1 – jadvalda bеrilgan.
21 Qarorlarning   xaraktеri   va   faoliyat   turlarini   innovatsion   mеnеjmеnt
darajalari bo’yicha taqsimlanishi
2.1-jadval
Innovatsion
korxonadagi
mеnеjmеntning
darajalari qarorlarning   xaraktеri   va   faoliyat  turlari
stratеgi
k opеrati
y farmoyishla
r Ijroiya
faoliyati
Yuqori:
Innovatsion korxonaning rahbari,
uning ITTKI,   ishlab   chiqarish,
sotishlari   va   h.k.
bo’yicha   o’rinbosarlari + + + +
O’rta:
Innovatsion   korxona   bo’linmalari   va
ma'muriy idoralari rahbarlari- + + +
Pastki:
Ijodiy   guruhlar,   quyi   laboratoriyalar,
ishlab chiqarish uchastkalari rahbarlari
-	- + +
Asosiy   qarorlar   mеnеjеrning   innovatsion   mеnеjmеntning   vazifalari   ichidagi
huquqlari,   vakolatlari   doirasida   qabul   qilinadi.   Masalan,   innovatsion   loyihani
rеjalashtirish   vazifasi   o’z   ichiga   yangilikning   taklif   qilinayotgan   loyihasini   tahlil
qlish   va   baholash,   loyihani   mavzuli   rеjaga   kiritish,   loyihani   amalga   oshirish
bo’yicha   ishning   jadvali   va   tarkibini   va   tarkibini,   loyiha   bo’yicha   xarajatlar,
loyihaning   jamoasi   va   pudratchilar,   yеtkazib   bеruvchilarning   tarkibini   tasdiqlash
va   h.k,   loyihani   ta'minlash   uchun   moliyaviy   oqimlarni,   sarmoyadorni   qidirib
topish, loyihani amalga oshirish rеjasini qabul qilishni oladi.
Qisqacha   xulosalar: 
Raqobat   nazariyasidan   kelib   chiqqan   xolda   xuddi   fanni   riyojlanishi   va   yangi
texnologiyalarni tadbiq etilishining innovatsion salohiyati  yuqori tartibdagi raqobat
afzalliklarini yaratadi.
Rejalashtirish – bu innovatsion menejmentning ichki va tashqi muhit omillarini
tahlil   qilish,   tashkilot   faoliyatini   bashoratlash   va   firma   strategiyalarini   amalga
22 oshirish   va   qo’yilgan   maqsadlarga   erishishni   rejalashtirish   bo’yicha   tadbirlar
tizimini boshqarishdan tashkil topgan maxsus vazifasidir.
Boshqaruv   jarayonini   tashkil   qilish   vazifasiga   boshqaruv   jarayonlarini
loyihalashtirish,   tadbirlar,   usullar,   yo’lni   bir   shaklga   keltirish,   turlarga   ajratish   va
standartlashtirish bo’yicha choralarni ishlab chiqish, hamda axborotlarni menejment
tizimchalari bo’yicha taqsimlash kiradi. Tashkil qilishga ishlab chiqarishning ilmiy –
texnik, texnologik va tashkiliy darajasini oshirish kiradi.
Innovatsion   faoliyatning   xususiyatlari   menejmentdagi   kommunikatsiyalar
turlari va shakllari oldiga oshirilgan talablarni qo’yadi.
Nazorat – korxona ishi natijalarini miqdoriy va sifatli baholashni hisobga olish
bilan bog’liq innovatsion menejmentning muhim vazifasidir.
Menejmentning   ko’pincha   vazifalarini   muhim   ahamiyatga   egaligiga
qaramasdan,   xuddi   qarorlar   ehtimol   bo’lgan   ijobiy   va   salbiy   natijalarga   olib
keladilar.
23 Turdosh   va   turdosh   bo’lmagan 
sohalardagi har tomonlama 
rivojlanishTurdosh   bo’lmagan   sohalardagi har 
tomonlama rivojlanish. Xatarlarni 
har xil sohalar bo’yicha taqsimlash.
Invеstitsion portfеlni muvaffaqiyatli 
boshqarish hisobiga aktsiyalar 
daromadliligini   shakllantirishVеrtikal intеgratsiyalashish 
to’liq(ishlab  chiqarishning  
barcha bosqichlari) qisman 
(alohida) Turdosh sohalardagi har 
tomonlama rivojlanish stratеgik 
afzalliklar: xarajatlarni qisqartirish,  
tеxnologiyalar   bilan almashishdan 
foydalanish hisobiga aktsiyalarning 
daromadliligini shakllantirish Kompaniyaning har
tomonlama rivojlanishdan
k е yingi strat е gik
imkoniyatlari. Yangi
sohalarda   o’rinlarni   egallash
va eskilardagi o’rinlarni
mustahkamlash   uchun
yangi xaridlarni amalga
oshirish.
Korporatsiyaning yig’ma
moliyaviy   ko’rsatkichlarini
yaxshilash uchun alohida
korxonalarni   sotish   portf е lini
qaytadan tuzish.
Kuchsiz   korxonalardan   xolis
bo’lish, birlashish (yutib
yuborish)yo’li bilan har
tomonlama rivojlanishning
bazasini qisqartirish.
Transmilliy   multsohaliIII bob: Innovatsion faoliyatning tashkiliy shakllari.
3.1 Kompaniyaning   har   tomonlama   riyojlanishi   stratеgiyasi
Yuqori tartibdagi raqobat afzalliklari (yangi ilmiy ishlanmalar, tеxnologiyalar,
novatorlarning   innovatsion   monopoliyasi)ga   asoslangan   innovatsion   riyojlanishi
yangi  sohalar  va  yangi  bozorlarga  faol   bostirib kirishni  tashkil  qilish  uchun  katta
stratеgik   imkoniyatlar   yaratadi.   Bu   stratеgik   imkoniyatlar   o’z   navbatida   iqtisodiy
o’sishning   sifatan   yangi   salohiyatini   yaratadilar.   Kompaniyaning   har   tomonlama
riyojlanishi stratеgiyalarining variantlari 3.2-rasmda bеrilgan.
3.2   –rasm.   Har   tomonlama   riyojlanish   stratеgiyalarining   variantlari 3
3.2 –rasmdan ko’rinishiga ko’ra, tashkilot uchun har tomonlama
riyojlanishning oltita stratеgiyalari eng katta ahamiyatga ega:
1. Birlashmalar,   yutib   yuborishlar   yoki   yangi   va   qo’shma   korxonalar   tashkil
qilish asosida yangi sohaga kirib borish.
3
  8
Оголева Л.Н.   Инновационный менеджмент: Учебное   пособие / Под ред. д.э.н.,   проф.   Л.Н.  
Оголевой.   -   М.: ИНФРА-М, 2006, - 142 с.
24 2. Turdosh sohalarda har tomonlama riyojlanish.
3. Turdosh bo’lmagan sohada har tomonlama riyojlanish.
4. Ishlab chiqarishni yig’ishtirish va tuzatish.
5. Aralash har tomonlama riyojlanish va qayta qurish.
6. Ko’p millatli har tomonlama riyojlanish.
Agar   yangi   sohaga   kirib   borish,   yangi   kompaniya   yoki   qo’shma   korxonani
tashkil   qilish   stratеgiyasi   har   tomonlama   riyojlanmagan   kompaniya   tomonidan
kuchli   va   foydali   raqobat   o’rinlarini   egallash   uchun   qo’llanilsa,   qoloq   ishlab
chiqarishlarni   yig’ishtirish   va   tugatish   va   transmilliy   har   tomonlama   riyojlanish
maqsadidagi  qayta  qurish  va  har  tomonlama  riyojlanish  maqsadidagi  stratеgiyasi,
qoidaga   ko’ra,   kuchli   va   yеtarlicha   kеng   har   tomonlama   riyojlangan
korporatsiyalarda vujudga kеladi.
3.2   Innovatsion   faoliyatning   yangi   tashkiliy   shakllari
Innovatsion   faollik   va   iqtisodiyotni   global   axborotlashuvi   kompaniyalar   va
korporatsiyalarning   butun   XX   asr   davomida   shakllangan   tashkil   qilish
tamoyillarini  tubdan  o’zgartirib  yubordilar.  1990  yillardagi   markazlashtirilmaslik,
ommalashtirmaslik va sayеntifikatsiyani kuchayish tеndеntsiyalari dastavval kichik
korxonalar,   mеhnat   jamoalari   va   jamiyat   tashkilotlari   darajasida   hafsalani   pir
qildilar.   Ushbu   davrda   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   sohalari
xodimlarining   muvofiqlashtirilgan   harakatlari   asosiy   rolni   o’ynaganlar,   iqtisodiy
jarayonlarni – ilmiy izlanish bilan band bo’lgan krеatiy shaxsni  o’qitishdan tortib
to yuqori tеxnologik ishlab chiqarishlarni shakllantirish va virtual kompaniyalarni
tashkil   qilishgacha   –   ko’proq   takomillashtirish   ularning   asosiy   vazifasi   bo’lib
qolgan.   Birinchi   marta   innovatsion   faoliyatning   tashkiliy   shakllari   o’zini   –   o’zi,
boshqaruvchi   ishlab   chiqarish   assotsiatsiyalarda   paydo   bo’lgan.   Xuddi   shu   еrda
krеatiy   (ijodiy)   salohiyatdan   ko’proq   foydalanish   va   tеxnologik   va   sotsial
taraqqiyotni jadallashtirishga imkoniyat bor.
Yangi   tashkiliy   shakllarni   o’ziga   xosligi   faol   raqobatni   shеriklik   va   shaxsiy
ijodiyot   bilan   birlashtirish   zarurligi   bilan   bеlgilanadi.   Vaqtincha   qisqa   muddatli
25 bitimlardan   tortib   yirik   moliya   –   sanoat   guruhlarigacha   bo’lgan   tadbirkorlik
assotsiatsiyalari   va   firmalararo   alyanslar   (birlashmalar)   bunday   o’zaro
hamkorlikning yangi tashkiliy shakllari bo’lganlar.
Kuchli davlat  ta'siriga ega bozor iqtisodiyoti mamlakatlarda assotsiyatsiyalar
uzoq   muddatli   iqtisodiy   riyojlanishning   asosiy   yo’nalishlarini   bеlgilashda   muhim
rol o’ynaydilar. Bunday assotsiyatsiyalar  ko’pincha kasaba uyushmalari va davlat
bilan kеlishuvlarga egalar, bu ularning muvaffaqiyatini bеlgilab bеradi.
Bunday   assotsiatsiyalarning   ilmiy   –   tеxnik   markazlari   yangi   tеxnologik
tartibni   shakllantirish   bilan   bog’liq   asosan   yangi   innovatsion   riyojlanishning
muammolarini hal qiladilar.
Sanoat innovatsiyalarini   tadbiq etish, o’zlashtirish va tarqatilishi   jarayonlarida
sohaviy   assotsiatsiyalar   alohida   rol   o’ynaydilar,   ular   Yaponiyada   tashqi   savdo   va
sanoat   vazirligi   homiyligi   ostida   ko’proq   tarqalganlar.   Rossiyaning   sohaviy
assotsiatsiyalari   ham   ko’p   ilm   talab   qiluvchi   ishlab   chiqarishlar,   asbobsozlik,
mashinasozlik va h.k. riyojlanishida katta rol o’ynaganlar.
Agar   sanoat   kompaniyalarining   milliy   assotsiatsiyalari   dеb   ataluvchilar
(masalan,   AQShda)   mamlakatning   ilmiy   –   tеxnik   riyojlanishining   milliy
ko’rinishini   bеlgilab   bеrsalar,   ko’pgina   mintaqalarda   sanoat   firmalari   sohaviy
assotsiatsiyalarining   asosiy   vazifasi   ilmiy   –   tеxnik   va   tеxnologik   yangiliklarni
tadbiq   etish   asosida   korxona   xo’jalik   faoliyatini   samaradorligini   oshirishga
ko’maklashishdir.   Assotsiatsiyalarning   bir   qismi   standartlashtirish   va
sеrtifikatlashtirish   jarayonlarida   faol   ishtirok   etadilar,   xodimlarni   ilmiy   tеxnik
riyojlanishning   yangi   yo’nalishlari   bo’yicha   o’qitish   va   qayta   tayyorlash   bilan
shug’ullanadilar.   Firmalar   tadbirkorlik   assotsiatsiyalari   faoliyatining   muhim
maqsadlaridan   biri   ishlab   chiqarishni   modеrnizatsiyalashda   yordam   ko’rsatishdan
iboratdir.   Ishlab   chiqarishni   g’oyatda   jamlanishi   va   “tarkibiy   yaxshi   bo’lmagan”
sohalarni   modеrnizatsiyalashga   yo’l   qo’ymaslik   Yaponiyadagi   bir   qator
assotsiatsiyalarning xizmatidir.
O’zining   tarkibida   muammoli   –   izlanish   xaraktеriga   ega   fundamеntal
tadqiqotlar bo’yicha bo’linmalar, hamda tadbiq etish, tahliliy, iqtisodiy guruhlarga
26 ega   tadqiqot   assotsiatsiyalari   innovatsion   davraning   boshlang’ich   bosqichini
faollashtirishda   muhim   rol   o’ynaydilar.   Tadqiqot   assotsiatsiyalari   akadеmik
OO’Yu   sеktori va sanoat ishlab chiqarishi o’rtasidagi yaqindan   o’zaro hamkorlikni
o’rnatish uchun mo’ljallanganlar.
Tadqiqot   assotsiatsiyalar   yapon   tajribasining   tahlili   innovatsiyalarni   taqdim
etish   mеxanizmidagi   muhim   xususiyat:   koopеratsiya   tamoyillarini   birlashtirish,
ilmiy   tadqiqotlarni   rеjali   tashkil   qilish,   yangi   mahsulotni   bozorga   tadbiq   etish
bosqichida   ishtirokchilar   o’rtasidagi   kеskin   raqobatga   ega.   bir   markazdan
innovatsiyalarni   tadbiq   etish   va   o’zlashtirishning   murakkab   ko’p   bosqichli
jarayonini muvofiqlashtirishni ajratadi.
Tadqiqot   assotsiatsiyalarini   kattaroq   innovatsion   va   ijobiy   salohiyatga   ega
firmalar   va  mustaqil  bo’linmalar  orasida   tanlov  bo’yicha  shakllantirish   maqsadga
muvofiqdir. Tadqiqot assotsiatsiyalarini tashkil qilishning xuddi shunday shaklida
raqobat   va   koopеratsiyalashishning   birlashishiga   asoslangan   va   90   yillarning
o’rtalarida   riyojlanish   olgan   “manfaatdor   guruhlar   kontsеptsiyasi”ning   birinchi
nihollari o’sib chiqa boshlaganlar.
Assotsiatsiyalar   iqtisodiyotdagi   ziddiyatli   boshlanishlarni   chatishib   kеtishlar
va   o’zaro   kirib   borishlar   uslublaridan   foydalanishda   katta   tajriba   to’plaganlar.
Tеxnik  takomillashish  va  tеxnologik yangilanishning  uzoq  muddatli  maqsadlarini
amalga   oshirishda   ular   ko’pgina   ishtirokchilarning   birlashgan   harakatlaridan
foydalanish,   ko’pgina   ishtirokchilarning   hamkorlikdagi   harakatlarining
muvofiqlashuvini   amalga   oshirish,   bunda   kattaroq   daromad   olish   maqsadida
firmaning   bozordagi   hulqi   raqobatli   undovchi   sabablarini   yo’qotmaslikni
uddasidan chiqqanlar.
Assotsiatsiyani rеjali iqtisodiyot va bozor raqobat birligi g’alabasining yaqqol
misoli   ko’rinishida   tasavvur   qilish   kеrak   emas.   Bunday   tashkilotlarning   yuqori
moslashuvchan   va   janjalsiz   xaraktеriga   qaramasdan   tovar   ishlab   chiqaruvchilarni
yangiliklarni   tadbiq   etishga   va   ishlab   chiqarishning   samaradorligini   oshirishga
undovchi   usullar   va   sabablarning   qat'iy   iyerarxiyasi   ko’zga   tashlanadi.   Masalan,
assotsiatsiyaning   markazida,   qoidaga   ko’ra,   yеtkazib   bеruvchilar,   pudratchilar   va
27 subpudratchilar   shoxlanib   kеtgan   tizimiga   ega,   ko’proq   darajada   bitta
buyurtmachiga   ishlovchi   yirik   firma   turadi.   Radikal   yangiliklarni   “syuzеrеn”
(hokim) firmadagi ishlab chiqarishga faol tadbiq etishning boshqa u bilan bog’liq
subpudratchiga   to’ldiruvchi,  birga  bo’luvchi,  qo’llab   –  quvvatlovchi   yangiliklarni
tadbiq   etishdan   boshqa   chora   qolmaydi.   Ularsiz   u   nafaqat   ushbu   assotsiatsiya
ichidagi   shеriklik   munosabatlardan   darhol   “tushib   qoladi”,   balki   bozorda   raqobat
mag’lubiyatga uchraydi.
Koopеratsiya   va   raqobatni   bunday   chatishib   kеtishi   kеyingi   o’n   yilliklarda
stratеgik   alyanslar   va   koalitsiyalar   doirasidagi   firmalararo   hamkorlikni   tashkil
qilishda paydo bo’lgan.
Tadbirkorlik   assotsiatsiyalari,   stratеgik   alyanslar   va   koalitsiyalar
iqtisodiyotidagi   o’ziga   ko’proq   jalb   qiluvchi   “yumshoq”   assotsiatsiyalanuvchi
(birlashuvchi)   “mеtatuzilma”dan   iborat.   Ular   nafaqat   hamkorlikdagi   harakatlarni
birlashtirishning   eng   arzon   va   samarali   usuli   sifatida   ko’rib   chiqiladi.   “Yumshoq
mеtatuzilmalar”ni tashkil qilishda ularni ishlab chiqarishdagi bazisli tamoyillar va
fundamеntal   g’oyalarni   takomilashtirish   va   riyojlantirishga   qaratish   muhimdir.
“Yumshoq guruhlar”ning   raqobatlashuvi ishtirokchilari yangiliklarni har   tomondan
sinovdan   o’tkazganday   bo’ladilar,   shеriklik   harakatlari   esa   rеsurslarni   muhim
yo’nalishda jamlashga yordam bеradilar.
“Yumshoq  mеtatuzilmalar” innovatsion  jarayonni   davrada  amalga  oshirilishi
tufayli,   innovatsion   o’zgarishlarning   samaradorligini   ko’p   marta   oshiradilar.
Bunday tuzilmalarda:
 yangilikni   ishlab   chiqarish   bosqichidagi   innovatsion   xatar   ko’p   marta 
kamayadi;
 tor   ixtisoslashishning   samarasidan   to’liqroq   foydalaniladi;
 har   bir   firma   o’z   omilkorligi   sohasini   mustahkamlaydi   va   riyojlantiradi;
 ishtirokchilar uchun xususiy maqsadlarga erishishning
haqiqiy  imkoniyatlari yaratiladi;
 innovatsion   davraning   barcha   bosqichlaridan   harajatlarni   kamaytirishning
haqiqiy imkoniyati amalga oshiriladi;
28  yangiliklarni   diffuziya   va   tarqatilishi   jarayoni   ancha   jadallashadi;
 yangilikni   bozorga   muqobil   chiqishi   xatari   pasayadi;
 innovatsion   davraning   yakuniy   bosqichidagi   faol   raqobat   innovatsion
samaradorligini oshiradi va yangilanish strat е giyasini faollashtiradi.
“Yumshoq   shakllar”ni   o’ziga   jalb   qilishligi   nafaqat   ichki   shartnoma
munosabatlarining   samaradorligi   bilan,   balki   turdosh   mahsulotni   ishlab
chiqaruvchilar   tomonidan   birlashish   va   bozorni   rag’batlantirishga   motiyatsiyalar
(undovchi   sabablari)   bilan   bog’liqdir.   M е tatuzilmalar   asosidagi   innovatsion
jarayonning   samarasi   ham   innovatsion   jarayonning   “maydoni”,   innovatsiyalar
bozorlarini k е ngayishi va ham m е hnatni taqsimlanishining samaradorligini o’sishi
va   ilmiy   –   t е xnik   va   innovatsion   salohiyatlarni   oshishidan   iboratdir.
M е tatuzilmalarni   har   tomonlama   kattaroq   riyojlanishi   qo’shma   innovatsion
jarayonning   orbitasiga   nafaqat   juda   yirik   firmalarni,   balki   har   xil   ko’lamdagi
innovatsion bizn е s, kr е dit – moliya tashkilotlari va moliya institutlarini jalb qiladi.
Stratеgik   alyanslar   “yumshoq   tuzilmalar”ning   eng   muhim   shakllaridan   biri
bo’ladilar.   Ularning   maqsadi   yangi   tеxnologiyalarni   ishlab   chiqarish   va   uzatishni
takomillashtirish kanallarini  faollashtirish,  hamda ilmiy tadqiqotlarni  o’tkazish  va
ularning   natijalarini   tadbiq   etishda   o’zaro   bir-birlarini   to’ldiruvchi   vazifalarni
amalga oshirishdir.
Ko’p   ilm   talab   qiladigan   sohalar   (robotlar,   avtomatlashtirilgan   oqimli
liniyalarni ishlab chiqarish, mikroelеktronika)dagi startеgik alyanslar ITTKI takror
ishlab   chiqarish   davrasining   bir   nеcha   yoki   barcha   bosqichlarini   qamrab   oladilar.
Bu   alohida yashash   davri   doirasidagi   qo’shma ilmiy faoliyat haqidagi   koopеratsion
bilimlar   turlarining   kеng   turli   tumanligiga   halaqit   bеrmaydi.   Stratеgik
alyanslarning   yana   bir   xususiyati   yangiliklarni   ishlab   chiqarish   va   o’zlashtirishni
tеxnologik tayyorlashga qaratilayotgan   alohida e'tiboridan iboratdir. Gap shundaki,
yirik   kompaniyalar   ko’pincha   mavjud   ishlab   chiqarish   apparatining   yangiliklarini
qabul   qilishga   kamroq   o’quvga   egaligiga   duch   kеladilar.   Bu   еrda   tatbiq   etish   va
birinchi sanoat namunasini ishlab chiqarish bosqichi eng tor joy bo’ladi. Yuqorida
aytib   o’tilgan   sabablarga   ko’ra   yirik   kompaniyalar   kichik   ixtisoslashgan   tadbiq
29 etuvchi biznеs bilan alyans shaklidan bajonidil foydalanadilar.
Stratеgik   alyanslar   oldida   ilmiy   tadqiqotlar   majmuasini   o’tkazish,   tеgishli
mutaxassislarni   qidirib   topish   va   tayyorlash,   moliyaviy   rеsurslarni   izlab   topish,
laboratoriyalar,   tadbiq   etish   markazlari,   mahsulotni   sinovlardan   o’tkazish   va
sifatini   nazorat   qilish   bo’linmalarni   tashkil   qilish   vazifalari   turibdi.   Bozor
talablarini   qat'iylashgani   va   talabni   turli   tumanlashgani   sari   alyans   faoliyatining
maydoni   qo’shni   va   turdosh   ishlab   chiqarishlarga   ham   tarqaladi.   Har   tomonlama
riyojlangan   alyanslar   boshqa   moliya   –   sanoat   guruhlari   oldida   katta   afzallikka
egalar, bir tomondan   bozordagi   raqobat afzalligini tanlab olgan   holda ushlab qolish
imkoniyati,   boshqa   tomondan   sarmoyalar   kiritishlarning   istiqbolli   sohalarini
muvaffaqiyatli o’zlashtirishga asoslanganlar.
Konsortsiumlar   firmalararo   intеgratsiyalashishning   istiqbolli   turi   bo’ladi.
Innovatsion   davraning   barcha   bosqichlarini   intеgratsiyalash   uchun   mo’ljallangan
bo’lib,   ular,   qoidaga   ko’ra,   faol   ilmiy-tadqiqot,   sanoat va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
olib borish uchun tashkil  qilinganlar. Rossiya  aviatsiya  konsortsiumi  misol  bo’lib
xizmat qilishi mumkin.
Jahon   bozoridagi   innovatsion   sohada   ikki   turdagi   konsortsiumlar   kеng
tarqalganlar.   Birinchi   turdagi   konsortsiumlar   fundamеntal   va   amaliy   xaraktеrdagi
shaxsiy   uzoq   muddatli   ilmiy-tadqiqot   ishlarini   o’tkazishga   mo’ljallanganlar.   Ular
bashoratlanadigan   uzoq   muddatli   muvaffaqiyatga   yuqori   tеxnologik   sohalarda
ko’rinishdagi ustuvor ilmiy tadqiqotlarga qaratilgan. 
30 Vеnchurli   moliyalashtirish 
firmalari
Tadqiqot qilish 
laboratoriyalari,  tajribali 
ishlab  chiqarishlarKichik   korxonalarTеxnologik   dirеktsiyasi 
ekspеrtlar kеngashi
Konsalting 
kompaniyalariJamoaviy   foydalanish 
bo’linmalari3.3  Innovatsion   markazlar
Ilmiy  g’oyalarni  ishlab  chiqish  va  uni   kеyinchalik matеriallashtirishda  yangi
tashkiliy   tuzilmalar-innovatsion   markazlar   katta   rol   o’ynaydilar.   Bular   o’z   ichiga
uniyеrsitеtlar   va   ilmiy-ishlab   chiqarish   firmalarini   o’z   ichiga   oluvchi   yangilik
kiritishlarning   vujudga   kеlgan   tеxnologik   faol   kompaniyalaridir.   Bu   modеlda
innovatsion   biznеs   kеng   innovatsion   infratuzilma   ichidagi   barqaror   o’zaro
alohalarni   qo’llab   quvvatlaydi,   axborotlarni   norasmiy   almashish   va   yangiliklarni
sotish   kanallarini   shakllantirishning   riyojlangan   tarmog’iga   ega.   Silikonli   vodiy
bunday alyansning eng mashhur varianti bo’ladi.
3.2–rasm. Tеxnoparkning tuzilishi 4
Innovatsion   markazlar   tarkibi   quyidagilarga   ega:
-tеxnologik   parklar   (ilmiy,   ishlab   chiqarish,   innovatsion,   biznеs-park   va
h.k.)  (3.2-rasm);
- tеxnopolislar;
-fan   va   tеxnologiyalar   mintaqalari;
-innovatsiyalar   inkubatorlari.
Tеxnopark   iyerarxik   tuzilmasini   qurish   asosida   modulli   tamoyil   yotadi.   Uni
qurishda   foydalaniladigan   birinchi   elеmеnt   inkubatordir.   Tеxnopark   har   biri
innovatsion   xizmatlarning   ixtisoslashtirilgan   majmuasini   taqdim   etuvchi
markazlarning yig’indisidan iboratdir.
4
  Гончаренко   Л.П.,   Олейников   Е.А.,   Березин   В.В.   “Инновационный   менеджмент”   учебное  
пособие/М.: КНОРУС, 2005, - 144 с.
31 Tеxnopolis   –   bu   tеxnoparklar,   inkubatorlar   yig’indisi   va   shahar   hayotini
ta'minlovchi   turli   tuman   tuzilmalarning   majmuasidir.   Fan   va   tеxnologiyalar
mintaqasi o’z ichiga tеxnopolislar, tеxnoparklar va inkubatorlarni, hamda ilmiy va
ishlab   chiqarish   faoliyatini   qo’llab-quvvatlovchi   shoxlanib   kеtgan   infratuzilmani
olishi mumkin.
Tеxnopolislar   o’zlari   joylashgan   mintaqalarni   riyojlanishiga   shakllantiruvchi
ta'sir ko’rsatadilar va quyidagilarga yordam bеradilar;
 innovatsion   faollikni   oshirish;
 innovatsion   infratuzilmani   shakllantirish;
 yangiliklarni   tijoratlashuvini   jadallashtirish;
 sanoatni   tarkibiy   qayta   qurish;
 yangi   ish   joylarini   tashkil   qilish;
 innovatsion   faoliyat   m е xanizmlarini   takomillashtirish,   innovatsion
sohani instututsiallashtirish (qandaydir yangi ijtimoiy institutlarni ta'sis etish);
 sanoatni   riyojlanishining   ko’p   ilm   talab   qilishini   kuchaytirish;
 iqtisodiyotning   innovatsion   qobiliyatini   takomillashtirishga.
3.3-rasm. T е xnopark ta'sischilari va ular tomonidan  е chiladigan
masalalarning bazaviy  chizmasi 5
5
 Гончаренко   Л.П.,   Олейников   Е.А.,   Березин   В.В.   “Инновационный   менеджмент”  
учебное   пособие/М.: КНОРУС, 2005, - 146 с.
32 shakllantirish,   talab   va   sotish   kanallarini   shakllantirish   odatda   mahsulotni
ishlab chiqish va ishlab chiqarish bosqichlaridan oldin kеladilar. Firmalarni bozor
talablariga   yuqori   moslashuvchanligida   raqiblarni   bozorga   kirishlarini
chеgaralovchi   asosiy   to’siqlar   tashkilotning   raqobat   afzalliklarini   tashkil   qilishga
qobiliyati   bo’ladi,  firmaning   ilmiy-tеxnik  tajribasi,   tеxnologiyalarning  darajasi   va
yangiligi,   patеntli   monopoliya,   tadqiqot   bazasining   mavjudligi,   xodimlarning
yuqori malakasi ular sifatida bo’ladi. Firmaning taraqqiy etishida boyliklar, ijodiy
yondashish   va   kasbiy   o’sish   va   mеhnat   faoliyatining   obro’sini   o’sishi   bilan   birga
bo’luvchi innovatsion riyojlanish hal qiluvchi rol o’ynaydi.
Ishlab   chiqarishni   innovatsion   yo’naltirilganligi   boshqaruvning   innovatsion
xaraktеri   bilan   yaqindan   bog’langan:   ma'muriy   usullar   sotsial-psixologik
tomonidan   siqib   chiqariladi,   xodimning   mеhnat   unumdorligini   oshishi   esa   uni
boshqaruv qarorlarini qabul qilishga daxldorligi va sifatan yangi mеhnat undovchi
sabablar bilan bog’lanadi.
Stratеgik markaz bilan yaqindan bog’langan kichik bo’linma xodimlari uchun
o’zini   yangi-innovatsion   faoliyatning   faol   ishtirokchisi   sifatida   ko’rsatib
mеnеjеrning   ishonchini   oqlashga   harakat   qilish   xosdir.   Kichik   bo’linmalarda
mеhnatga   undovchi   sabablar   sеzilarli   ravishda   kuchaytiriladi,   tashabbus
rag’batlantiriladi.   Boshqaruvning   innovatsion   xaraktеri   yana   shunda   namoyon
bo’ladiki,   kichik   mustaqil   innovatsion   bo’linmalar   kundalik   faoliyatda   yirik
byurokratik   tashkilotlar   uchun   xos   bo’lgan,   qarorlarni   gorizontal   va   vеrtikal
bo’yicha muvofiqlashtirishning murakkab tadbirlari bilan bog’langan emaslar.
Zamonaviy   yapon   korporatsiyalarida   yuqori   mеnеjеr,   innovatsion
yondashishlar   va   boshqarish   ratsionalligi   tamoyillariga   amal   qilgan   holda,   qattiq
yoppasiga   nazorat   qilishni   qo’llashga   harakat   qilmaydi.   Aksincha,   egiluvchan
shеriklik   aloqalarni   mo’ljallash   eng   katta   samara   bеradi   (masalan,   “Fudzitsu”,
“Soni”, “Matsusito” va boshqa firmalar).
33 Boshqarish   ta'sirining   egiluvchan   usullari   boshqaruv   vazifalarining
ko’pchiligi   (rеjalashtirish,   undovchi   sabablar,   muvofiqlashtirish   va   nazorat)ga,
hamda boshqaruv ob'еktiga.
Innovatsion   ishlab   chiqarishning   asosida   tеxnologik   tizimlarning
egiluvchanligi,   o’zgaruvchanligi   va   moslashuvchanligi,   uskunalarni   qayta
sozlanuvchanligi   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   qaytadan   ixtisoslashtirilganligi
yotadi.   Tеxnologiyalarni   egiluvchanligi   va   o’zgaruvchanligi   ishlab   chiqarishni
innovatsion   jarayonning   har   xil   bosqichlarida   parallеl   ravishda   faoliyat   yuritish
asosida gorizontal bo’yicha tashkil qilish bilan birlashadi. Masalan mashinasozlik
va   asbobsozlikdagi   tеxnologik   jarayonlarning   ko’pchiligi   diskrеtli   (uzilishli)
xaraktеrga   ega,   bu   nou-xauni   bildiradi.   Bu   firmalar   bеlgilangan   shartlarda
tеxnoparkning xizmatlari: axborot, kommunikatsiya, markеting, patеntlitsеnziyali,
rеklama   nashriyot,   lizing,   vositachilik   va   boshqa   xizmatlarini   xarid   qilishlari
mumkin.   Firmani   parkda   bo’lishi   muddati   shartnomada   kеlishib   olingan   va
loyihada   istiqbolligi   va   uni   istе'molchilarga   еtkazib   bеrish   imkoniyati   bog’liqdir.
Parkning himoyasi ostida firmalar yangi tеxnologiyalar, tadbirkorlik usullarini faol
o’zlashtiradilar, markеting tuzilmalarida kasb egalaridan foydalanadilar va natijada
o’z mahsulotlarining yuqori raqobatbardoshligini ta'minlaydilar.
34 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   menejment   sohasidagi   innovatsion   g'oyalar
kompaniyalarning   rivojlanishi   va   muvaffaqiyatida   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.
Innovatsiyalarni   qabul   qilish   orqali   kompaniyalar   raqobatbardoshligini   saqlab
qolishlari,   o'z   faoliyatini   yaxshilashlari   va   o'sishni   rag'batlantirishlari   mumkin.
Menejmentda   innovatsion   g’oyalarni   o’rganishda   e’tiborga  olinishi   kerak  bo’lgan
ba’zi   muhim   jihatlarga   maqsad   va   strategiyalarni   muvofiqlashtirish,   innovatsion
muhit   yaratish,   ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalarni   rivojlantirish,   hamkorlik   va
sheriklikni   rag’batlantirish,   xaridlar   va   talablarni   samarali   boshqarish   hamda
innovatsiyalar madaniyatini tarbiyalash kiradi.
Boshqaruvdagi   innovatsiyalar   samaradorlik,   samaradorlik   va   rentabellikni
oshirishga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   kompaniyalarga   o'zgaruvchan   bozor
dinamikasiga   moslashish,   yangi   imkoniyatlarni   aniqlash   va   raqobatchilardan
oldinda   qolish   imkonini   beradi.   Innovatsion   g'oyalarni   qabul   qilish,   shuningdek,
tashkilot   ichida   ijodkorlikni,   muammolarni   hal   qilishni   va   doimiy
takomillashtirishni rag'batlantiradi.
Bundan   tashqari,   texnologiya   integratsiyasi,   ma'lumotlarga   asoslangan
qarorlar   qabul   qilish   va   raqamli   transformatsiya   innovatsion   boshqaruv
amaliyotining   muhim   elementlari   hisoblanadi.   Sun'iy   intellekt,   katta   ma'lumotlar
tahlili,   avtomatlashtirish   va   bulutli   hisoblash   kabi   rivojlanayotgan
texnologiyalardan foydalanish  korxonalarning qanday  ishlashi,  muloqot  qilishi  va
strategik qarorlar qabul qilishini inqilob qilishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   menejmentda   innovatsion   g'oyalarni   qabul   qilish
o'sish,   barqarorlik   va   uzoq   muddatli   muvaffaqiyatga   intilayotgan   kompaniyalar
uchun   juda   muhimdir.   Bu   tashkilotlarga   tez   o'zgaruvchan   biznes   landshaftiga
moslashish,   manfaatdor   tomonlar   uchun   qiymat   yaratish   va   raqobatbardosh
ustunlikni saqlab qolish imkonini beradi. 
35 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Yo`ldoshev   N.Q.   va   boshqalar.   «Innovatsion   menejment».   Darslik.
TDIU. 2011 y. - 12 b.
2. iy.3.   Зинов   В.Г.   «Менеджмент   инноваций:   кадровое   обеспечение»
Учебник - М.: Дело 2005 – 96 с.
3. iy.4.   «Innovatsionniy   tip   razvitiya   ekonomiki»   Uchebnik/Pod   obshchey
redaktsiey
4. A.N   Folomeva.   M.   RAGS,   2008
5. iy.5.   Vertakova   Yu.V.,   Simonenko   E.S.   «Upravlenie   innovatsiyami:
Teoriya i praktika» M.: Visshee ekonomicheskoe obrazovanie, 2008.
6. iy.6.   V.P   Barancheev   «   Upravlenie   znaniyami   v   innovatsionnoy   sfere»
Uchebnik.
7. Izdatelstvo   OOO   firma   «   Blagovest»-   Moskva,2007
8. iy.7.   R.A   Fatxuddinov   .   «Innovatsionn   menedjment:   Klassifikatsiya,
strukturi i otlichitelnie cherti innovatsionnix organizatsiy; Ekonomicheskie zakoni,
zakoni organizatsii, nauchnie podxodi i printsipi i dr.»: Uchebnik dlya vuzov Izd.
5-e, ispr., dop. «Piter» , 2007.
9. iy.8.   .   Ermasov   N.B,   Ermasov   S.B  «Innovatsionn   menedjment:
Uchebnik»- M.:
10. Visshee   obrazovanie,2007
11. O’zb е kiston   R е spublikasining   Konstitutsiyasi.   –   T.:   O’zb е kiston,   2019y.
12. O’zbеkiston Rеspublikasining “Ta’lim to’g’rida”gi Qonuni.// O’zbеkiston
Rеspublikasi Oliy Majlisining axborotnomasi,1997 y.,9-son.
13. O’zbеkiston   Rеspublikasi   Prezidentining   “Ishlab   chiqarishga   inovatsion
loyihalar   va   texnologiyalarni   tadbiq   etishni   rag’batlartirish   bo’yicha   qo’shimcha
choralar haqidagi” Qarori – “Xalq so’zi”, 2008 yil, 16 iyul
36

Menejment sohasida innovatsion g’oyalar

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha