Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 681.0KB
Xaridlar 17
Yuklab olingan sana 21 Dekabr 2023
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

abror dehqanov

Ro'yxatga olish sanasi 17 Dekabr 2023

19 Sotish

Menejmentning tashkiliy tuzilishi va uning turlari

Sotib olish
Mavzu:   Menejmentning tashkiliy tuzilishi va uning turlari
Reja:
Kirish.
I-bob.  Menejment tashkiliy tuzilishi
1.1. Menejment tashkiliy tuzilishi xaqida tushuncha.  
1.2. Tashkiliy   tuzilmalar   turlari.
1.3. Tashkiliy   strukturalarni   loyixalashtirish.
II-bob.  MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI
2.1. Boshqaruv  va menejment
2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizim
2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
Xulosa
Adabiyotlar ro’yxati Kirish
Bozor   munosabatlarining   ravnaq   topishida,   yerkin   raqobat   va   aholi   turmush
farovonligini ta’minlashda marketing faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi.
Hozirgi vaqtda dunyo bo'yicha marketingning ikki mingdan ortiq ta’rifi mavjud.
Bu   bir   tomondan,   «Marketing»   tushunchasining   juda   murakkabligi   hamda   ko‘p
qirraliligidan dalolat bersa, ikkinchi tomondan esa, marketing bo'yicha turli oqimdagi
juda ko‘p maktablar, biznes guruhlari va jamoatchilik mavjudligini ko'rsatadi.
Mamlakatimizda   marketing   haqidagi   dastlabki   maqolalar   o‘tgan   asrning
oltmishinchi   yillari   o‘rtalarida   paydo   bo‘ldi.   To‘g‘ri,   u   paytdagi   barcha   maqolalar
tanqidiy   ruhda   yozilgan   edi.   Lekin   marketingni   fan   tariqasida   o'rganish   XX   asrning
saksoninchi   yillari   oxirida   boshlandi.   Bozor   hamda   tovar-   pul   munosabatlarini   asta-
sekin rivojlanishi, ayniqsa, oliy ta’lim muassasalarining professor-o'qituvchilaridan bu
yo'nalishda faol harakat qilishni talab etdi. Shu sababli, iqtisodiyot yo'nalishlari uchun
mutaxassisliklar   tayyorlaydigan   oliy   o'quv   yurtlari   birinchilar   qatorida   «Marketing»
fanini o'rganishga kirishishdi.
Xalq   xo’jaligini   boshqarishning   ijroiya   tashkilotlariga   umumiy,   tarmoq   va
maxsus   vakolatga   ega   tashkilotlar   kiradi.   Umumiy   vakolatga   ega   ijroiya   tashkilotlariga
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasi,   Korakalpogiston   Respublikasi
Vazirlar   maxkamasi   va   xoqimiyatlar   kiradi.   Maxsus   vakolatli   tashkilotlar   tarmoqlararo
xususiyatga   ega   vazifalarni   bajaradilar.   Ular   qatoriga   Davlat   kumitalarini   kiritish
mumkin.
Umumdavlat   boshqaruvi   tashkilotlarining   asosiy   vazifalari:   FTTning   asosiy
yunalishlarini   belgilash,   tabiiy   muxitni   muxofaza   qilish,   pul   va   rkedit   tizimiga
raxbarlik   qilish,   solik   va   daromadlarni   belgilash,   xisob   va   statistikani   tashkil   etish,
narx,   tariflar   belgilash,   xalq   xo’jaligi   tarmoqlariga   raxbarlik   qilish   kiradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining   doimiy   ish   yurituvchi
tashkilotlari   faoliyati   tarmoqlararo   ilmiy-texnikaviy   ishlarga   raxbarlik   qilish,   fan-
texnika   soxasida   tanlov,   kungilli   asosda   ishlarni   tashkil   etish   kabi   vazifalarni   bajaradi.
Respublika   tovar   birjalarining   asosiy   vazifasi   korxonalar   bilan   xamkorlikda
mintakada moddiy texnikaviy ta’minotning barqaror va samarali tizimini tashkil   etish,
iste’molli   va   ishlab   chiqaruvchilar   urtasida   barqaror   mintakaviy   aloqalarni   o’rnatish,
maxsulot   yetkazib   berishni   nazorat   qilish,   korxonalarga   ularni   moddiy   texnikaviy ta’minlashda   kumak   berishdan   iboratdir.   Moddiy-texnikaviy   ta’minot   tashkilotlari
xo’jalik   xisobi   asosida   ishlab   chiqarish   vositalarini   sotishning   ko’p   tarmoqli   savdoni
ta’minlash   va   moddiy   resurslardan   maqbul   foydalanishga   raxbarlik kiladilar.
1.1. Menejment   tashkiliy   tuzilishi   xaqida   tushuncha.
Menejmentning   tarkibiy   tuzilishi   deganda   boshqaruv   bo’g’inlari   va   bosqichlari
miqdori  va tarkibi  tushuniladi. Menejment  tashkiliy tuzilishining oddiy   va   tushunarli
bo’lishi   uning   ish   kobiliyati   yuqori   bo’lishini   kafolatlaydi,   ya’ni   boshqaruv   tashkiliy
tuzilmasida   bosqich   va   bo’g’inlar   qancha   kam   bo’lsa,   boshqaruv shunchalik   samarali
bo’ladi.
Menejment   bo'g'inlari   bu   bitta   yoki   bir-qancha   vazifalarni   bajaruvchi   mustaqil
tarkibiy   unsurlar,   tuzilma   elementlari,   ularning   bo'linmalari   va   boshqaruv   apparatida
ishlovchilardir.
Menejment bosqichlari   — bu boshqaruvning biror darajasidagi ma'lum bo'g'inlar
yig'indisi.   Shu   belgisiga   ko'ra   menejmentning   tashkiliy   tuzilmalari   —   ko'p   bosqichli
(ko'p   bo'g'inlj),   uch,   ikki   bosqichli   (bo'g'inli)   bo'ladi.   Bosqichlar   va   bo'g'inlar
o'rtasidagi  aloqa  vertikal  va  gorizontal   bo'lishi  mumkin.  Vertikal   bo•g'inlar   rahbarlar
va   ularga   bo'ysunuvchilar   o'rtasidagi   munosabatlarni,   gorizontal   aloqalar
menejmentning teng huquqli bo'g'in va unsurlari o'rtasidagi munosabatlarni bildiradi.
Iqtisodiyot   boshqaruv   tashkilotlari   yuqori,   quyi,   teng   huquqli   tashkilotlarga
bo'linadi. Yuqori tashkilotlar respublika va tarmoq boshqaruv tashkilotlariga ajratiladi.
Umumdavlat   boshqaruv   tashkilotlari   ishlab   chiqarishning   turli   tarmoqlarini
birlashtiradi.   Umumdavlat   boshqaruv   tashkilotlari   Respublika   Konstitusiyasiga
asoslangan holda faoliyat yuritadi.
Milliy xo'jalikni boshqarishning umumdavlat tashkilotlari qonun chiqaruvchi, ijro
etuvchi   va   sud   tashkilotlariga   bo   i  
linadi.   Qonun   chiqaruvchi   oliv   tashkilot   —
O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisidir.   U   xo'jalik   faoliyatini   tartibga   soluvchi
qonun,   qonuniy   aktlarni   tasdiqlaydi.   Davlat   rejalari   va   budjetining   bajarilishi   haqida
hisobotni   muhokama   qilib   tasdiqlaydi,   iqtisodiyotni   boshqarishning   ijroiya
tashkilotlarini shakllantiradi.
Milliy   xo'jalikni   boshqarishning   ijroiya   tashkilotlariga   umumiy,   tarmoq   va
maxsus vakolatga ega tashkilotlar kiradi. Umumiy vakolatga ega ijroiya tashkilotlariga
O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi,   Qoraqalpog'iston   Respublikasi Vazirlar   Kengashi   va   hokimliklar   kiradi.   Maxsus   vakolatli   tashkilotlar   tarmoqlararo
xususiyatga   ega   vaziÎalarni   bajaradilar.   Ular   qatoriga   vazirliklar   va   Davlat
qo'mitalarini kiritish mumkin.
Umumdavlat   boshqaruv   tashkilotlarining   asosiy   vazifalari:   fantexnika
taraqqiyotining asosiy yo'nalishlarini belgilash, tabiiy muhitni muhofaza qilish, pul va
kredit  tizimiga  rahbarlik  qilish,   soliq  va  daromadlarni   belgilash,  hisob   va  statistikani
tashkil etish, narx, ta'riflar belgilash, milliy xo'jalik tarmoqlariga rahbarlik qilish.
O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   doimiy   ish   yurituvchi
tashkilotlari   faoliyati   tarmoqlararo   ilmiy-texnikaviy   ishlarga   rahbarlik   qilish,   fan-
texnika sohasida tanlov, ko'ngilli asosda ishlarni tashkil etish kabi vazifalarni bajaradi.
Respublika   tovar   birjalarining   asosiy   vazifasi   korxonalar   bilan   hamkorlikda
mintaqada moddiy-texnikaviy ta'minotning barqaror va samarali tizimini tashkil etish,
iste'molli   va   ishlab   chiqaruvchilar   o'rtasida   barqaror   mintaqaviy   aloqalarni   o'rnatish,
mahsulot   yetkazib   berishni   nazorat   qilish,   korxonalarga   ularni   moddiytexnikaviy
ta'minlashda   ko'mak   berishdan   iboratdir.   Moddiytexnikaviy   ta'minot   tashkilotlari
xo'jalik hisobi asosida ishlab chiqarish vositalarini sotishning ko'p tarmoqli savdosini
ta'minlash va moddiy resurslardan maqbul foydalanishga rahbarlik qiladi.
Moliya   vazirligi   va   uning   joylardagi   tashkilotlari   davlat   va   korxonalar
manfaatlarini   himoya   etishga   asoslangan   butunlay   yangi   moliyaviy   siyosatni   amalga
oshiradi,   xo'jalik   yuritish   samaradorligini   so'm   bilan   nazorat   etishni   ta'minlaydi,
shirkat   va   individual   mehnat   Îaoliyatini   moliya-kredit   vositasida   tartibga   solish
bo'yicha   choralarni   belgilaydi,   aholi   daromadlaridan   soliq   olish,   bozor   iqtisodiyotiga
mos   ish   usullari   va   shakllarini   joriy   etadi,   budjet   tashkilotlari   faoliyatini
moliyalashtirish   tizimini   o'zgartiradi,   uni   iqtisodiy   me'yor   va   normativlar   asosida
tashkil etadi, ish sifatini oshirishni iqtisodiy
rag'batlantirish   va   ajratilgan   mablag'lardan   maqbul   ravishda   foydalanishni
iqtisodiy rag'batlantirish usullarini keng qo'llashni ta'minlaydi.
Respublika   Markaziy   banki   iqtisodiyotdagi   barcha   kredit   va   hisob   kitob
munosabatlarini tashkil etuvchi va tartibga soluvchi bosh bankdir.
Tijorat   banklari   tizimi   faoliyati   to'liq   xo'jalik   hisobi   va   o'zo'zini   moliya   bilan
ta'minlash asosiga o'tkaziladi. Mehnat   va   ijtimoiy   masalalar   bilan   shug'ullanuvchi   davlat   tashkilotlari   va
u]arning   joylardagi   bo'linmalari   to'liq   bandlikni,   band   bo'lmagan   mehnat   resurslarini
qayta tayyorlash va kasb o'rgatish, kadrlarga bo'lgan talabni qondirishni ta'minlaydilar.
Respublika   vazirliklari   respublika   hududidagi   konsernlar,   tarmoqlarni
boshqarishni   amalga  oshiradi. Tarmoqni   boshqarish  tizimiga yakka  rahbarlik asosida
ish   yurituvchi   vazir   boshchilik   qiladi.   U   qo'l   ostidagi   vazirlik   va   unga   qarashli
korxonalar faoliyatiga shaxsan javobgardir.
Har   bir   vazirlikda   tarmoqni   boshqarishning   muhim   masalalarini   kollegial
ravishda   ko'rib   chiqish   va   amalga   oshirishga   imkon   beruvchi   maslahat   tashkilotlari
tashkil   etiladi.   Bosh   maslahat   beruvchi   tashkilot   —   kollegiya   bo'lib,   uning   tarkibiga
vazir o'rinbosarlari, boshqarma boshliqlari, korxonalar rahbarlari kiradi.
Boshqaruv   bo’g’inlari   -   bu   bitta   yoki   bir-qancha   vazifalarni   bajaruvchi   mustaqil
tarkibiy   unsurlardir.   Tuzilma   elementlari,   ularning   bo’linmalari   va   boshqaruv
apparatida   ishlovchilardir.
Boshqaruv   bosqichlari   -   bu   boshqarish   biror   darajasidagi   ma’lum   bo’g’inlar
yigindisidir.   Shu   belgisiga   kura   boshqaruvning   tashkiliy   tuzilmalari   -   ko’p   bosqichli
(ko’p   bo’g’inli),   uch,   ikki   bosqichli   (bo’g’inli)   bo’ladi.   Bosqichlar   va   bo’g’inlar
urtasidagi   alka   vertikal   va   gorizontal   bo’lishi   mumkin.   Vertikal   bo’g’inlar
raxbarlarning   ularga   buysunuvchilar   urtasidagi   munosabatlarni,   gorizontal   aloqalar
boshqaruvning teng xuquqli bo’g’in va unsurlari urtasidagi   munosabatlarni bildiradi.
Iqtisodiyotn   boshqaruv   tashkilotlari   yuqori,   quyi,   teng   xuquqli   tashkilotlarga
bo’linadi.   Yuqori   tashkilotlar   respublika   va   tarmoq   boshqaruv   tashkilotlariga
ajratiladi.
Umumdavlat   boshqaruv   tashkilotlari   ishlab   chiqarishning   turli   tarmoqlarini
birlashtiradilar.   Umumdavlat   boshqaruv   tashkilotlari   Respublika   Konstitusiyasiga
asoslangan   xolda faoliyat   yuritadi.
Xalq   xo’jaligini   bshqarishning   umumdavlat   tashkilotlari   qonun   chiqaruvchi,
ijro   etuvchi   va   sud   tashkilotlariga   bo’linadi.   Qonun   chiqaruvchi   oliy   tashkilot   -
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisidir.   U   xo’jalik   faoliyatini   tartibga   soluvchi
qonun,   qonuniy   aqtlarni   tasdiklaydi.   Davlat   rejalari   va   byudjetining   bajarilishi   xaqida
xisobotni   muxokama   qilib   tasdiklaydi,   iqtisodiyotni   boshqarishning   ijroiya
tashkilotlarini shakllantiradi. Xalq   xo’jaligini   boshqarishning   ijroiya   tashkilotlariga   umumiy,   tarmoq   va
maxsus   vakolatga   ega   tashkilotlar   kiradi.   Umumiy   vakolatga   ega   ijroiya   tashkilotlariga
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasi,   Korakalpogiston   Respublikasi
Vazirlar   maxkamasi   va   xoqimiyatlar   kiradi.   Maxsus   vakolatli   tashkilotlar   tarmoqlararo
xususiyatga   ega   vazifalarni   bajaradilar.   Ular   qatoriga   Davlat   kumitalarini   kiritish
mumkin.
Umumdavlat   boshqaruvi   tashkilotlarining   asosiy   vazifalari:   FTTning   asosiy
yunalishlarini   belgilash,   tabiiy   muxitni   muxofaza   qilish,   pul   va   rkedit   tizimiga
raxbarlik   qilish,   solik   va   daromadlarni   belgilash,   xisob   va   statistikani   tashkil   etish,
narx,   tariflar   belgilash,   xalq   xo’jaligi   tarmoqlariga   raxbarlik   qilish   kiradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining   doimiy   ish   yurituvchi
tashkilotlari   faoliyati   tarmoqlararo   ilmiy-texnikaviy   ishlarga   raxbarlik   qilish,   fan-
texnika   soxasida   tanlov,   kungilli   asosda   ishlarni   tashkil   etish   kabi   vazifalarni   bajaradi.
Respublika   tovar   birjalarining   asosiy   vazifasi   korxonalar   bilan   xamkorlikda
mintakada moddiy texnikaviy ta’minotning barqaror va samarali tizimini tashkil   etish,
iste’molli   va   ishlab   chiqaruvchilar   urtasida   barqaror   mintakaviy   aloqalarni   o’rnatish,
maxsulot   yetkazib   berishni   nazorat   qilish,   korxonalarga   ularni   moddiy   texnikaviy
ta’minlashda   kumak   berishdan   iboratdir.   Moddiy-texnikaviy   ta’minot   tashkilotlari
xo’jalik   xisobi   asosida   ishlab   chiqarish   vositalarini   sotishning   ko’p   tarmoqli   savdoni
ta’minlash   va   moddiy   resurslardan   maqbul   foydalanishga   raxbarlik kiladilar.
Moliya   vazirligi   va   uning   joylardagi   tashkilotlari   davlat   va   korxonalar
manfaatlarini   ximoya   etishga   asoslangan   butunlay   yangi   moliyaviy   siyosatni   amalga
oshiradi,   xo’jalik   yuritish   samaradorliginisum   bilan   nazorat   etishni   ta’minlaydi,   shirkat
va   individual   mexnat   faoliyatini   moliya-kredit   vositasida   tartibga   solish   bo’yicha
choralarni   belgilaydi,   axoli   daromadlaridan   solik   olish,   bozor   iqtisodiyotiga   mos   ish
usullari   va   shakllarini   joriy   etadi,   byudjet   tashkilotlari   faoliyatini   moliyalashtirish
tizimini   o’zgartiradi,   uni   iqtisodiy   meyor   va   normativlar   asosida   tashkil   etadi,   ish
sifatini   oshirishni   iqtisodiy   ragbatlantirish   va ajratilgan   mablaglardan   maqbul   ravishda
foydalanishni iqtisodiy ragbatlantirish   usullarini   keng   qo’llashni   ta’minlaydi.
Respublika   Markaziy   banki   iqtisodiyotdagi   barcha   kredit   va   xisob   qitob
munosabatlarini   tashkil etuvchi   va   tartibga   soluvchi   bosh bankdir.
Tijorat   banklari   tizimi   faoliyati   tulik   xo’jalik   xisobi   va   o’z-o’zini   moliya   bilan ta’minlashi asosiga   utkaziladi.
Mexnat   va   ijtimoiy   masalalar   bilan   shug’ullanuvchi   davlat   tashkilotlari   va
ularning   joylardagi   bo’linmalari   tuli   bandlikni,   band   bulmagan   mexnat   resurslarini
qayta   tayyorlash   va   kasb   urgatish,   qadrlarga   bo’lgan   talabni   kondirishni
ta’minlaydilar.
Respublika   vazriliklari   respublika   xududidagi   konsernlar   tarmoqlarni
boshqarishni   amalga   oshiradilar.   Tarmoqni   boshqarish   tizimiga   yakka   raxbarlik
asosida ish yurituvchi vazir boshchilik kiladi. U kul ostidagi   vazirlik va unga   karashli
korxonalar   faoliyatiga shaxsan javobgardir.
Xar   bir   vazirlikda   vazir   tarmoqni   boshqarishning   muxim   masalalarini   kollegial
ravishda   ko’rib   chiqish   v   amalga   oshirishga   imkon   beruvchi   maslaxat   tashkilotlari
tashkil   etiladi.   Bosh   maslaxat   beruvchi   tashkilot   -   kollegiya   bo’lib,   uning   tarkibiga
vazir   o’rinbosarlari,   boshqarma   boshliklari,   korxonalar   raxbarlari   kiradi.
Xalq   xo’jaligi   tarmogi   tarkibida   xam   davlat,   xam   xususiy   korxona,   firma,
aksioner   jamiyatlari   faoliyat   yuritadi.   Korxona,   firma,   aksionerlar   jamiyatlari   fan-
texnika   saloxiyatidagi   samarali   foydalanish,   ishlab   chiqarishni   kooperasiyalash   va
uygunlashtirish   va   uygunlashtirish   asosida   maxsulot   ishlab   chiqarish   maksadida
tashkil etiladi. Ular xo’jalik xisobi asosida sanoat, kurilish, transport, savdo va   boshqa
soxalarda faoliyat yurituvchi tarkibiy qismlardan tashkil topadi. Tarkibiy   qism   bankda
aloxida   balans   va   xisob   rakamiga   ega   bo’lishi   va   ijara   pudrati   bo’yicha,   xususiy
soxada   ish   yuritishi   mumkin.
Korxona,   firma,   aksionerlik   jamiyati   tarkibiy   birlikka   karashli   asosiy   fond   va
mablaglarni   biriqtiradi,   ichki   xo’jalik   munosabatlarini   amalga   oshirish,   tarkibiy
birliklar   urtasidagi   munozaralarni   xal   etish,   shuningdek,   ular   o’z   majburiyatlari
bo’yicha   javobgarlik   tartibini   belgilaydilar.   Tarkibiy   birlik   qonunda   belgilangan xuquqlari   doirasida   unga   biriqtirilgan   mulkni   tasarruf   etadi,   firma,   A.J.lari
nomidan   boshqa   tashkilotlar   biln   shartnomalar   to’zadilar.   Korxona,   firma,   aksionerlar
jamiyatlari   tarkibiy   birlikka   o’z   nomidan   shartnoma   to’zish   va   bu   shartnoma   bo’yicha
javobgar   bo’lish   xuquqini beradi.
Korxonani boshqarish korxona to’g’risida qonunga asosan amalga oshiriladi.   Bu
qonunda   ko’zda   tutilgan   tamoyillardan   biri   butun   jamoaning   xamda   uning
tashkilotlari   muxim   qarorlarni   qabul   qilish   va   uni   bajarishni   nazorat   qilishda   ishtirok
etish   yo’li   bilan   amalga   oshiriladigan   o’z-o’zini   boshqarish   tamoyilidir.
1.2. Tashkiliy   tuzilmalar   turlari.
Tashkiliy tuzilmalar   juda   turli-tuman, lekin ular umumiy izchil   bog’liqlikka   ega
va qonuniyatlarga buysunadi.
Boshqarishning   tashkiliy   tuzilmasining   asosiy   turi   chiziqli   va   funksional
turlaridir.   Ular   birikishi   asosida   turli   xil   chiziqli-funksional   tuzilmalar   tarkib   topadi. Shartli   belgilar:   R   -   raxbar,   B   -   boshlik,   U   -   usta,   F   -   funksional   raxbar,   SH   -
shtab,   1,1;   1,2;1,3   -   funksional   bo’limlar.
Chiziqli tuzilma   uning quyi boshqaruv bo’g’inlari yuqori bosqichdagi  raxbarga
bevosita   buysunushi   bilan   tavsiflanadi.   Chiziqli   tuzilmada   xar   bir   xodim   bitta
raxbarga   buysunadi   va   yuqori   tizim   bilan   fakat   u   orqali   boglangan   bo’ladi.   chiziqli
tuzilmaning   ijobiy   tomonlari   uning   oddiy,   ishonchli,   kamxarjligidir.   Xar   bir   raxbar
butun   mexnat   jamoasi   faoliyati   natijalari   bo’yicha   javobgar.   Bu   strategik   va   joriy
qarorlarni   qabul qilish   xuquqi markazlashishiga   olib   keladi.
Chiziqli   tuzilmalarni   xal   etiluvchi   masalalar   doirasi   keng   bulmagan,   bu
masalalar   yechilishi   oson   bo’lgan   xollarda   qo’llash   maksadga   muvofiqdir.   Sof   xolda
chiziqli   boshqaruv   juda   kam,   asosan,   brigada,   bo’lim,   shirkat,   kichik   korxonalarda
qo’llaniladi.
Chiziqli   tuzilmaning   asosiy   kamchiligi   bo’g’inlar   koordinasiyasi   puxta
bulmaydi.   Raxbar   universal   mutaxassis   bo’lishi   va   unga   buysnuvchi   barcha
bo’g’inlar   faoliyatining   xamma   tomonini   kamrab olishi   lozim.
Funksional             tuzilma      -   boshqaruv   vazifalarining   funksional   bo’g’inlar   va   raxbarlar
urtasida   taksimlanishiga   asoslanadi.   U   boshqaruv   murakkablashuvi   va   ixtisoslashuv
rivojlanishi   bilan   bog’liq xolda   vujudga   kelgan.
Funksional   tuzilmada   boshqaruvchi   ko’rsatmalar   nisbatan   malakali   bo’ladi,
lekin yakka boshchilik tamoyiliga rioya qilinmaydi. Funksional bo’g’inlar   soni   ortishi
bilan xar   bir   bo’g’in mustaqil   ravishda  xal  etuvchi  masalalar  doirasi   torayib   boradi.
Muammoning moxiyati xar bir bo’g’in o’z masalasini birinchi navbatda xal   qilishdan
manfaatdor   bo’lishida   emas,   balki   bitta   xam   bo’g’in   bu   masalani   yetarli   darajada
asoslangan  xolda va to’g’ri xal  kila olmasligi, yechimlar maydalashib,   tulik   bulmay
kolishidadir.   Bu   boshqaruvni   marakkablashtirib,   uning   samaradorligini kamaytiradi.
Chiziqli   tuzilmani   tashkil   etish   va   fnukisonal   tuzilmaning   kamchiliklari   kushma,
biriktirilgan   tuzilmalar   -   chiziqli-shtabli,   chiziqli-funksional   va   boshqa   tuzilmalar
vujudga kelishiga sabab   buldi.
Chiziqli-shtabli              tuzilmada      chiziqli   tuzilma   asos   qilib   olinadi,   lekin
boshqaruvning   quyi   bo’g’inga   ega   xar   bir   bo’g’inida   ayrim   muxim   muammolar bo’yicha   shtablar   to’ziladi.   Shtablar   malakali   qarorlar   tayyorlaydilar,   lekin   chiziqli
tuzilma   raxbari   tasdiklab,   quyi   darajaga   yuboradi.   U   shtab   tavsiyalarini   koordinasiya
kiladi,   muvofiqlashtiradi   va   natijada   boshqaruv   sifati   xshilanadi,   lekin   avzifalar
miqdori   ko’p   bo’lsa.
Lekin,   vazifalar   miqdori   ko’p   bo’lsa,   chiziqli   tuzilma   raxbari   vazifalari   xam
ortadi. Shu   sababli, amaliyotda   boshqa   kushma   tuzilmalar   vujudga keldi. Ular   orasida
eng   keng   tarqalgani chiziqli-funksional   tuzilmadir.
Chiziqli-funksional   strukturada,   funksional   zvenolar   quyi   turgan   bo’linmalarga
o’zlari   buyruq   bera   oladilar,   lekin   ular   kompetensiyasiga   taalukli   bo’lgan   aniq
belgilangan   savollar   bo’yicha.   Masalan,   rejalashtirish   -   iqtisodiy   bo’limi   sex
boshligiga   rejalashtirishni   rivojlantirish   savollari   bo’yicha   buyruq   berishi   mumkin,
Zavodnnig   bosh   buxgalteri   esa   sexda   xisob   va   xisobotni   yaxshilash   bo’yicha   va
x.k.   Chiziqli   funksional   strukturasining   ustunligi   uning   boshqaruv   prinsiplarini
buyruq   berishning   yagonaligi   prinsipi   bilan   uzviyligidadir.   Lekin   bu   ustunlik
strukturada   aloqalarning   murakkab   tiplari   mavjud:   loyixa   bo’yicha   boshqarish;
matrisali struktura va boshqalar.
Loyixa  bo’yicha  boshqarish   ishlab  chiqarish   texnologiyasining  o’zgarishi   bilan
bog’liq   qayta   qurishlar   va   yangi   texnologiyalar   kiritilishi   zarur   bo’lgan   korxona   va
tashkilotlarda   qo’llaniladi.   Bunday   qayta   qurishni   amalga   oshirish   uchun   fakatgina
shu   loyixaga   javob   beruvchi   boshqaruv   organi   to’ziladi.   Boshqaruvning   loyixa
bo’yicha   organi   vaqtinchalik   tashkilot   xisoblanadi.   Unga   yuklatilgan   vazifalar   amalga
oshirilgandan   sung   u   tugatiladi.
Matrisali   struktura   chiziqli   va   loyixa   bo’yicha   boshqaruv   strukturalarining
birlashtirilishi natijasida quriladi. chiziqli boshqaruv prinsipi saqlanib qolinadi,   loyixa
bo’yicha   boshqarishga   mos   ravishda   esa   mavzularni,   ilmiy   izlanishlar   bo’yicha
dasturlar,   loyixalashtirish   texnologik   tayyorgarlik   eksperimental   ishlab   chiqarish
maxsulotini   tayyorlash,   sotish   va   x.k.lar   tashkil qilinadi.
Boshqaruvni   tashkil   qilishning   matrisali   strukturasida   loyixa   yoki   dastur
raxbarlarining   faoliyati   erkinligi   ta’minlanadi,   ular   oldiga   qo’yilgan   masalalar
maksadli   xal   qilinadi.   Ishni   tashkil   qilish   bo’yicha   raxbarning   ma’suliyati   aniqlanadi, ularning   bajarilish   muddati,   yakuniy   natijalar   bo’yicha   raxbarning   ma’suliyati
aniqlanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   boshqaruv   apparatini   belgilangan   darajada
kiskartirishga, boshqaruvning xar-xil darajalari va xar bir   zveno chegarasida aloxida
darajalarning   vazifalari   va   funksiyalarini   aniq   ajratish,   xalq   xo’jaligi,   korxonalar
(firmalar)   tarmoqlarining   xo’jalik   mustaqilligini   ta’minlashga   imkon   beradigan yangi
tashkiliy   strukturalar   to’ziladi.
Tashkiliy   strukturalarni   loyihalashtirish.
Menejmentning   tashkiliy   strukturalarini   tashkil   qilish   ishlab   chiqarishni   tashkil
qilish va tipiga eng yaxshi  mos keluvchi  boshqaruv apparatini yaratishdan va bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   boshqaruvning   xar   bir   zvenosining   ishlab   chiqarish-texnik,
xo’jalik   ijtimoiy   va   moliyaviy   faoliyatini   boshqarish   bo’yicha   xamma   funksiyalarni
bajarilishining   zaruriyatidan   kelib   chiqadi.   Bu   muammolarning   yechimi   boshqaruvni
islox   qilish   boshqaruv   ishlari   va   funksiyalarini   rasional   taksimlash   boshqaruvning
aniq   maksad   va   vazifalarini   belgilash   bo’yicha   bir   qator   tadbirlarni   utkazish   orqali
amalga   oshiriladi.
Maksad   boshqaruv   nazariyasining   asosiy   kategoriyalardan   biri   xisoblanadi.
Boshqaruv maksadlarini shakllantirish boshqaruvning boshlangich, unga erishish   esa
yakuniy   bosqich   xisoblanadi.   Boshqarish   maksadi   boshqaruv   obyekti   va   uning
aloxida   parametrlarining   istalgan   xolatidir.   Aniq   bir   korxona   uchun   boshqaruv
maksadi aniq bir maxsulot to’rini eng kam resurslar xarajatini sarflagan xolda   kerakli
miqdorda va   yuqori   sifatda   chiqarishdan   iborat.
Maksadli   yondashuv   boshqaruv   organlari   ishining   kolleqtiv   oldiga   kuygan
maksadlariga   erishishga   buysunishni   talab   kiladi.   Boshqaruvning   xar   bir   tagtizimi
o’zining   maksadlari   (tashkiliy,   iqtisodiy,   marketing,   texnik,   ijtimoiy)ga   ega,
shuning   uchun   maksadlarning   mos   kelishi   muammosi   yo’zaga   keldi.   Boshqaruvning
xar   xil   darajalari   umumiy   maksadga   javob   berishlari, bir-birini   tuldirib turishi zarur.
Maksadlarni   tartiblashni   usullaridan   biri   maksadlar   daraxtini   to’zish   xisoblanadi.
Maksadlar va ularga erishish vositalari urtasidagi aloqalarning   grafik   tasviri. Umumiy   maksadga   erishish   uchun   asosiy   maksadga   erishish   kerak,   asosiy
maksadga   erishish   uchun   esa,   birinchi   darajaning   maksadiga   erishish   kerak   va   x.k.
Davlat   masalalarini   bajarishning   maksadi   aniqlovchi   xisoblanadi,   u   ilmiy   texnik,
ishlab   chiqarish,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   boshqa   maksadlar   bilan   uzviy   bog’liq.
Maksadli   yondashuv   boshqaruvning   zamonaviy   strukturasiga   utishga   imkon
beradi.   Bu   maqsadlar,   maksad   osti   va   rivojlanish   masalalari   tarkibini   va
loyixalashtirayotgan   boshqaruv   obyektini   faoliyat   yurgizishni   ishlab   chiqsin.
Maqsadlar   daraxtini   qurishda   uning   sifat   va   miqdor   tavsifini   to’g’ri   aniqlash
muximdir.   Sifat   tavsifi   boshqaruv   funksiyalarining   namoyon   bo’lishining   asosi
xisoblanadi,   sifat   tavsifi   esa   strukturali   bo’linmalar   (bo’lim,   sex   va   x.k.)   to’rining
asosi   bo’lib   xizmat   kiladi.   loyixalashtirilayotgan   tashkiliy   struktura   sistemasi
elementalari   oldida   turgan   maksad   va   vazifalar   raxbarlar   va   mutaxassislar   tarkibini
asoslashga   imkon   beradi,   vazifalar   nomenklaturasi   esa   strukturali   bo’linmalar xodimlari urtasidagi   vazifalar   taksimlanishidir.
Tashkiliy   strukturani   loyixalashtirishning   mustaqil   metodi   bo’lib   tashkiliy-
iqtisodiy modellashtirish   xisoblanadi.   Uning   asosida   ijro   etuvchilarning   vakolatlari   va
ma’suliyatining   taksimotining   grafik,   matematik,   maketli-devoriy   tasviri   yotadi.
Boshqaruv   tashkiliy   strukturasini   shakllantirishda   boshqaruv   pogonalari   va   zvenolari
soni,   chiziqli   va   funksional   boshqaruvning   markazlashuvi   darajasi,   boshqaruv
bo’limi va funksiyalari tarkibi, bitta raxbarga to’g’ri keladigan
buysunuvchilar   sonini   asoslash   zarur.   Boshqaruv   sistemasida   pogonalar   qancha
ko’p   bo’lsa   buyruqni   yuqoridan   pastga   va   axborotni   pastdan   yuqoriga   o’zatish
shuncha   kiyin   bo’ladi.   Buyruqni   va   axborotni   o’zatish   jarayonida   bo’zilishning
xavfi   shunchalik   yuqori   bo’ladi.   Shuning   uchun   boshqaruv   tashkiliy   strukturasini
loyixalashtirish   va   mukammallashtirishda   boshqaruv   pogonalari   soni   optimal
bo’lishiga   intilish   zarurdir.
Xar   qanday   tashkiliy   strukturaning   sifati   uning   shakllantirishda   quyidagilarga
qanchalik   amal   qilingani   bilan aniqlanadi:
– sistemali   yondashuv,   ya’ni   boshqaruv   obyekti   va   organiga   ta’sir   qiluvchi
iloji boricha xamma   faktorlarni   xisobga   olish;
– boshqaruv   markazlashuvi   va   birlamchi   zvenolar   mustaqilligining   optimal
birligi;
– oliy   raxbarlar   to’g’ridan-to’g’ri   ijro   etuvchiga   axborotni   borishi   va   vaqtning
maksimal kiskarishi;
– loyixalashtirilayotgan   strukturada   xar   bir   tarkibiy   qismning   funksiyasi   vazifasi
va xuquqini   to’g’ri aniqlash;
– boshqaruv   sistemasidagi   o’zgarishlarga   javob   qaytarishning   imkoniyati;
– xar bir   aniq   xolat   bo’yicha   kaysi   bo’linmada   axborot   ko’p   bo’lsa   shu   savolni
yechish bo’yicha bo’linmaga vakolat berish.
Boshqaruv   apparati   strukturasiga   asosiy   talab   uning   operativligidadir.   Apparat
strukturasi   shunchalik   darajada   egiluvchan   va   oddiy   bo’lishi   kerakki   boshqaruv
sistemasida qaror qabul qilish va uni amalga oshirish kerak. Operativlik bilan   faoliyat
yurgizishning   ishonchliligiga   bog’liqdir.   Bu   degani   boshqaruv   apparati   axborot o’zatishning   to’g’riligiga   kafolat   berish   o’zatilayotgan   ma’lumotlarning   bszilishiga
yo’l   kuymasligi   kerak,   boshqaruv   sistemasida   aloqaning   o’zluqsizligini   ta’minlash
kerak.
Apparat   strukturasi   boshqaruv   iqtisodini   ta’minlashi   kerak.   Buning   ma’nosi
shundaki,   boshqaruvdan   keladigan   samara   boshqaruv   apparatiga   bo’lgan
xarajatlarning minimalligi   orqali erishilsin.
Apparat   strukturasiga   ishlab   chiqarish   xaraqterining   o’zi,   uning   tarmoqli
xususiyatlari   (ishlab   chiqarilayotgan   maxsulot   tarkibi,   tayyorlash   texnologiyasi,
ishlab   chiqarish   masshtabi   va   tipi,   texnik   jixozlanganlik   va   mexnat   jarayoni   darajasi
va   boshqalar),   shuningdek   boshqaruv   ishining   mexanizasiyalanganligi   va
avtomattlashganligi   darajasi   ishchilar   malakasi,   ular   mexnatining   samaradorligi
buysunuvchilar   soni   va   boshqaruvchi   tomonidan   ularni   nazorat   kila   olish
imkoniyatlari   urtasidagi   bog’liqlik ta’sir   ko’rsatadi. II-BOB.  MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI
2.1. Boshqaruv  va menejment
Menejment (ing.  management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu:
ishlab   chiqarish,   tijoratni   boshqarish   bo’yicha,   ma’lum   maqsadlarni   ko’zlovchi
amaliy faoliyat;
- boshqaruv,   nazariyasi,   fani   boshqaruv   tamoyillari,   usullari,   vosita-   lari   va
shakllarining majmuasi;
- mamlakatimizning   hozirgi   zamon   amaliyotida   korxona,   aktsiyadorlik
jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir.
“Menejment”   tushunchasi   bizning   turmushimizga   mustahkam   kirib   borgan   va
o’zbekcha ishga doir  faoliyat  uchun odatiy bo’lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish
zarurki,   gap   yangi   falsafa   haqida   ketmoqda,   bunda   qadriyatlar   va   ustivorliklarning
yangi tizimlari amalda bo’ladilar.
SHunday   qilib,   “menejment”     atamasi   zamonaviy   tashkilotni   boshqarishga
nisbatan   qo’llaniladi,   shu   vaqtda   esa   boshqa   maqsadlar     uchun   boshqa   atamalar,
masalan: government admiristration –  davlat boshqaruvi    va publik   admiristration –
ijtimoiy     boshqaruvdan     foydalaniladi.   Bizning   sharoitlarda   buning   uchun   “tashkil
qilish”,   “tartibga   solish”,   “boshqarish”   va   “ma’muriy   boshqarish”   atamalarini
qo’llash   kerak.   SHunga   qaramasdan   davlat,   jamoa   va   boshqa   tashkilotlar   ham   agar
o’z   maqsadlariga   kamroq   xarajatlar,   faoliyat   yuritish   va   davlat     tomonidan   tartibga
solishning   yuqori   samaradorligida   erishishni   istasalar,   menejmentning   ba’zi   bir
tamoyi l lari va usullaridan foydalanishlari zarur.
Yuqorida   bayon   qilinganlari   hisobga   olish   bilan   ushbu   ishda   “boshqaruv”
atamasi   shartlilikning   ma’lum     darajasi   bilan   “menejment”   ma’nosida   ham
qo’llaniladi.
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali    faoliyat
yuritishning   ta’minlovchi   boshqaruv   nazariyasi,   ilmiy   yondashuvlar,   jarayonlar,
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo’ladi.  SHuning   bilan   bir   vaqtda,   menejmentning   samarali   boshqaruv     amaliyoti
sifatidagi   maqsadi   tashkilotning   yuqori   foydaliligi,   raqobatbardoshligi   va   boshqa
maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va
tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo’li bilan erishishdan iboratdir
Moliyaviy   menejment   –   bu   moliyalarni   boshqarishning   barqarorligi,
ishonchliligi   va   samaradorligini   ta’minlashning   majmuaviy   tizimidir.   U   o’z   ichiga
moliyaviy   ko’rsatkichlarni   menejmentga   ilmiy   yondashuvlar   va   tamoyillar,
daromadlar   va   xarajatlar   balansi,   resurslardan   foydala-   nishning   samaradorligi
ko’rsatkichlar i ,   ishlar   va   tovarlar   rentabelligiga   rioya   qilish   bilan   shakllantirish   va
rejalashtirishni oladi.
Innovatsion menejment   – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha
turlarini   rivojlantirishga   kiritiladigan     investitsiyalarni   boshqarishning   majmuaviy
usuli.   U   o’z   ichiga   tashkiliy   tuzilmalarni   qurish,   innovatsiyalarning   yo’nalishlarini
tanlash,   innovatsiyalar,   xodimlarni   boshqarishning   har   xil   jihatlarini
muvofiqlashtirishni oladi.
Savdo   menejmenti   –   savdo   korxonasi   faoliyatining   barcha   asosiy   jihatlarini
boshqarish   jarayonidan   iborat   bo’ladi.   U   aniq     savdo   korxonasini   rivojlantirish
masalalar i   bo’yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini  shakllantirish, uning faoliyati
har xil yo’nalishlarini   muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan.
Maxsus   menejmentning   yuqorida   keltirilgan   turlaridan   tashqari   hozirgi   vaqtda
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy,
xalqaro menejment va boshqalar.
Ijtimoiy   rivojlanishning   davriy   xarakteri,   inqiroz   sharoitlarida   qarorlar   qabul
qilish   zaruriyati   menejmentning     nazariyasi   va   amaliyotini   rivojlanishiga   jiddiy
motivatsiya   bo’lgan.   G’arbning   ilg’or   mamlakatlari   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,
menejment     oldiga   qo’yilgan   vazifalarni   bajarmoqda   va   uning   samaradorligini
oshishida   juda   katta   rolь   ilmiy-texnik   taraqqiyot   yutuqlaridan   foydalanishga
tegishlidir.  Bunda   shuni   ta’kidlash   kerakki,     keyingi   yillarda   boshqaruv   tizimlarini
rivojlan tir ish   markazlari   zamonaviy   darajada   takomillashyapti .   Eng   rivojlangan
mamlakatlar   guruhida   Yaponiya,   Germaniya   va   SHvetsariya   yetakchilik   qilmoqda.
Boshqaruvning   zamonaviy   talablariga   muvofiq   AQSH   -9,   Frantsiya   –   12,   Italiya   –
14,     Buyuk   Britaniya   -16   o’rinda   turibdi.   Keyingi   10-15   yillar   ichida   iqtisodiyotida
keskin ko’tarilish xos bo’lgan mamlakatlar orasida Singapur,   Gonkong va Tayvanь
yetakchilik qilmoqdalar.
2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi
Umumiy   ko’rinishda     boshqaruv       ikkita     ob’ektning   maqsadiga     qaratilgan
o’zaro   hamkorligidan   iborat   bo’lib,   bunda   ulardan   biri   boshqaruv   sub’ekti   o’rnida,
boshqasi   esa   boshqaruv   ob’ekti   o’rnida   bo’ladi.   Bu   o’zaro   hamkorlik     uchun
quyidagilar xosdir:
     boshqaruv     sub’ekti     boshqaruv     ob’ektiga   ta’sir     ko’rsatish   impulьslari
(boshqaruv   buyruqlari)ni   jo’natadi,   ular   boshqaruv   ob’ekti   qanday   faoliyat   yuritishi
haqidagi axborotga ega bo’ldilar;
   boshqaruv   ob’ekti     ushbu   impulьslar   (buyruqlar)ni   oladi   va   ularga   muvofiq
harakat qiladi.
2-rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari
Boshqaruv  sub’ekti     sifatida  firmalar   bo’limlari  va   xizmatlari  majmuasini   yoki
alohida   bo’linma,   yakka     shaxs   va   boshqalarni   ko’rib   chiqish   mumkin.   Boshqaruv
ob’ekti sifatida  xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar,  hujjatlar va h.q. bo’ladi.
Masalan,   usta    uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda   u past darajadagi   menejer
yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar  esa  – boshqaruv ob’ektlari bo’ladi. Tashkilotning tijorat   direktori     bo’linmalarning   ishini   tashkil     qiladi.   Bunda   u   menejer     yoki
boshqaruv sub’ekti, ko’rsatilgan bo’linmalar-  boshqaruv ob’ektlari bo’ladilar.
Boshqaruvning   boshqa   ta’riflari   ham   mavjud.   Masalan,   ko’zga   ko’ringan
tadqiqotchi   P.   Druke r   (AQSH)       hisoblaydiki,   boshqaruv   bu   tashkil   qilinmagan
to’dani samarali maqsadga yo’naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi
faoliyatning   asosiy   turidir.   Amerikali   olim     K.Killen   boshqaruvni     “ishni
boshqalarning qo’li bilan bajarish” sifatida belgilaydi.
Sub’ektning   boshqaruv   ob’ekti   bilan   o’zaro   hamkorligi   uchun   ular   o’rtasida
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo’lishi zarur. Bunda boshqaruvning
ayrim   darajalaridagi   munosabatlarning   u   yoki   bu   turlari   ustunlik   qiladilar.   Iqtisodiy
munosabatlarga   asoslangan   boshqaruv   munosabatlari   keng   tarqalgandirlar.
Munosabatlarning   quyidagi   ikki   turi     boshqaruv     uchun   printsipial   bo’ladi:
assotsiatsiyalangan   mulk   egalarining   birgalikdagi   faoliyati   jarayonida   mehnatni
taqsimlanishi   va   kooper a tsiyalashuvida   vujudga   keluvchi   munosabatlar   va   mulk
egalari va ishlab chiqarish vositalaridan   foydalanuvchilar   o’rtasida vujudga kelgan
yollash munosabatlari (to’lov munosabatlari).
Agar   bir   tomondan   boshqaruv   sub’ektida   boshqarishga   ehtiyoj   va   imkoniyat,
boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji
va  imkoniyati bo’lsa, boshqaruv haqiqiy bo’ladi.
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko’zlashiga ko’ra
ma’lum   yo’nalishni     oladi.   Agar   boshqaruv   maqsadlari   sub’ektning   boshqaruv
faoliyati   jarayonida   ko’zlangan   maqsadiga   mos   kelsa,   u   samarali   boshqarishga
qaratilgan  bo’ladi .
Boshqaruv   sub’ektining   boshqaruvni   amalga   oshirish   imkoniyati,   birinchidan
tashkiliy-texnik   jihatlar   bilan   xodimlarda   aloqa   va   axborotlarni     uzatishning   kerakli
kanallari,     boshqaruvning   talab   qilishidagi   texnikasi   va   h.k.   mavjudligi     bilan,
ikkinchidan,  boshqaruv  sub’ektida    boshqaruv   ob’ektiga  ta’sir  ko’rsatishning,  uning
yordamida   buyruqlarni   bajarishga   undovchi   dastaklarning   mavjudligi   bilan,   ya’ni boshqaruv   obьektining   boshqaruv   buyruqlarini   bajarishga   imkoniyati   va   tayyorligi
bilan asoslanadi.
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo’lgan haqiqiy harakat qiluvchi
tizim mavjud bo’lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi.
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak:
 yuqori egiluvchanlikka  ega bo’lish;
 ishlab   chiqarishning   mehnatni   nazorat   qilish,   tashkil   etish   va   taqsimlashning
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o’xshash bo’lish;
 korxonaning   tashqi   va   ichki   muhiti,   bozor   holatining   omillari   o’zgarishlariga
operativ javob qaytarish;
 tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;
 tashkilotning rivojlanishiga ko’maklashish; 
 fan va ilg’or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;
 o’zini o’zi tartibga solish  xususiyatiga ega bo’lish.
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo’ladi. Aloqalar
to’g’ridan to’g’ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli  va h.k bo’lishi mumkin.
To’g’ridan   to’g’ri   aloqa     -   bu     boshqaruv   sub’ektining   ob’ektga   boshqaruv
buyruqlari,   qarorlar,   tavsiyalar   va   x.q   ko’rinishidagi   ta’siridir.   Teskari   aloqa   -     bu
boshqaruv ob’ektidan  boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir.
Keltirilgan   to’g’ridan   to’g’ri   va   teskari   aloqalar   vertikalga   kiradilar.   Ulardan
tashqari   rasmiy   va   norasmiy   munosabatlarni   amalga   oshishiga   imkon   beruvchi,
bilimlar va ko’nikmalarni uzatishga ko’maklashuvchi, boshqaruv tizimining o’zining
oldiga   qo’ygan   maqsadlariga   erishish   bo’yicha   bitta   darajadagi   sub’ektlarning
harakatlari   mufoviqlashuvini   ta’minlovchi   gorinzontal   aloqalar   ham   mavjud.
Dioganal   aloqa,   masalan,   bitta   bo’limning   mutaxassisi   va   boshqa   bo’limning
boshlig’i o’rtasida mavjud bo’ladi. Boshqaruv   tizimini   ikkita   tizimchalar   –   boshqaruvchi   (boshqaruv   sub’ekti)   va
boshqariluvchi   (boshqaruv   ob’ekti),   hamda   ular   o’rtasidagi   to’g’ridan   to’g’ri   va
teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko’rinishida tasavvur qilish mumkin.
O.S.   Vixanskiy   va   A.I.   Naumov   boshqaruv   tizimida   uchta   tizimchani
belgilaydilar.   Birinchi   tizim   boshqaruv   tizimi   sifatida   avvalroq   qabul   qilingan .   Bu
o’zlarining   oldilariga   qo’yilgan   vazifalarni   bajaruvchi   boshqaruv   idoralari,
bo’linmalar   va   ijrochilar   majmuasi,   ular   yordamida   boshqaruv   amalga   oshiriladigan
usullar   yig’indisidir.   Ushbu   tizimchani   tashkilot,   texnologiya   va   boshqaruv
usullarining   birligi   deb   belgilash   mumkin.   U   tarkibiy-vazifaviy   deb   ataladi   va
boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo’ladi.
Ikkinchi   tizimcha   –   axborotli   -   ahloqiy.   Quyidagilar   uning     asosiy   bloklari
bo’ladilar:
- boshqaruv g’oyasi va boshqaruv tizimini qiymat ga   yo’naltirish;
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari;
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar.
Ushbu   bloklar   yig’indisi   asosan   butun   ko’rib   chiqilayotgan   tizimchani   qamrab
oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo’shimcha bloklar, masalan:  milliy
manfaatlar,   milliy   boshqaruv   steorotiplari   va   x.q   bo’lishi   mumkin.   Hozirgi   vaqtda
ob’ektiv   sodir   bo’layotgan   axborotlarni   jadal   va   keng   tarqalish   munosabatlari   bilan
ushbu tizimchaning roli keskin o’sadi.
Boshqaruv   tizimining   o’zini   o’zi   rivojlantirish   tizimchasi   uchinchi   tizimcha
bo’ladi.   Uni   paydo   bo’lishi     boshqaruv   tizimida   o’zini     o’zi   takomil-   lashtirishga
intilish,   ilg’or   g’oyalarini   qidirib   topish   va   ishlab   chiqish,   ularni   amaliyotga   tadbiq
etish   kabi   sifatlarni   vujudga   kelishi   bilan   asoslanadi.   Bu   tizimcha   nafaqat   ko’rsatib
o’tilgan   sifatlarni   aks   ettiradi,   balki,   ularni   qayta   ishlab   chiqilishi,   tarqatilishi   va
amalga  tadbiq etilishiga  yordam beradi.
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini
muntazam   ravishda   takomillashish   va   rivojlanishga   yo’naltiradi.   Ikkinchisi   uni
rivojlanishini ta’minlaydi. R.A.Fatxutdinov  
tashkilot   menejmenti   tizimining   quyidagi   tuzilishini   taklif
etadi.
Bunda   quyidagilar   tashkilot ning   menejment   tizimi   maqsad l i   tizimchasining
tarkibiy  qismlari  bo’ladilar:  ishlab   chiqarilayotgan  tovarlar  va  xizmatlarning  sifatini
oshirish,   resurslarni   tejash,   tovarlarni   sotish   bozorlarini     kengaytirish,   ishlab
chiqarishni   tashkiliy-texnik   rivojlan t i ri sh,   jamoani   ijtimoiy   rivojlanishi     va   atrof-
muhitni muhofaza qilish.
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o’z ichiga
oladi: uslubiy  ta’minot, resursl ar  ta’minot i , axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot.
Vazifaviy   tizimcha   quyidagi   tarkibiy   qismlarni   o’z   ichiga   oladi:   marketing,
rejalashtirish,   jarayonlarni     tashkil   qilish,   hisobga   olish   va   nazorat,   motivatsiya   va
tartibga solish.
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o’z ichiga
quyidagilarni   oladi:   xodimlarni   boshqarish,   menejmentning   sotsiologiyasi   va
psixologiyasi,   boshqaruv   qarorlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   qarorlarni
qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
Menejmentning     samaradorligi   ko’proq   darajada   ilmiy   yondashuvlar   va
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga
nisbatan   faqat   ba’zi   bir   ilmiy   yondashuvlar   va   tamoyillar   qo’llaniladi.,   bu   uni
tushunishni “torligi” bilan izohlanadi.
Har bir ob’ekt n i boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov
bo’yicha  
  menejmentga   nisbatan   o’z   ilmiy   yondoshuvlarini   qo’llash   zarurligini
belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval).
2.1 - jadval
Menejmentga nisbatan yondo shuvlar
Nomi  Qisqacha mazmuni
Ma’muriy 
Qayta ishlab 
chiqaruvchi
Dinamik
Integratsiyali
Miqdoriy 
Majmuaviy 
Marketingli   Ma’muriy   yondoshuvda   me’yoriy   hujjatlardagi   menejment
tizimining     vazifalari,   huquqlari,   majburiyatlari,   element-   lari
tartibga solinadi
 Qayta   ishlab   chiqaruvchi   yondoshuv   bozor   ehtiyojlarini
kamroq   xarajatlar   bilan   qanoatlantirish   uchun   tovar   ishlab
chiqarishni doimo qaytadan boshlashga mo’ljallangan
 Dinamik   yondoshuvda   boshqaruv   ob’ekti   dialektik
rivojlanishda,   sabab-natija   aloqalarida   va   birgalikdagi   tobelikda
ko’rib chiqiladi
 Integratsiyali   yondoshuvda   alohida   tizimchalar   va   boshqaruv
tizimining elementlar i  o’rtasida o’zaro aloqa  o’rnatiladi
 Miqdoriy   yondoshuvning   mohiyati   matematik,   statistik   va
muxandislik   hisoblashlar   yordamida   miqdoriy   baholashdan
foydalanishdan iboratdir
 Majmuaviy   yondoshuvda   menejmentning   texnik,   iqtisodiy
ijtimoiy va boshqa jihatlari hisobga olinadi
 Marketing   yondoshuv i   boshqaruvchi   tizimchalarni Me’yoriy 
Ahloqiy 
Jarayonli 
Tizimli 
Vaziyatli 
Vazifaviy  iste’molchi- ga qaratishni ko’zda tutadi
 Me’yoriy   yondoshuvda   boshqaruvdagi   me’yorlar   va
normativlar belgilanadi
 Ahloqiy   yondoshuv   xodimga   shaxsiy   imkoniyatlarini   his
qilishga yordam berishdan iboratdir.
 Jarayonli   yondoshuvda   boshqaruv   o’zaro   bog’liq
vazifalarning majmuasi sifatida ko’rib chiqiladi
 Tizimli   yondoshuvda   har   qanday   tizimga     o’zaro   bog’liq
elementlarning majmuasi sifatida qaraladi
 Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo’llanishi
aniq vaziyat bilan belgilanishi nazarda tutiladi
 Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni  qanoatlashtirish
uchun bajarish kerak bo’lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko’rib
chiqilishida iborat bo’ladi
Ushbu   yondoshuvlarni   boshqaruvning   asosiy   tamoyillariga   kiritish   mumkin.
Boshqaruv   jarayonlarini   aniq   ob’ektlarini   boshqarish   jarayonida   boshqaruv
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo’lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va
qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin.
Birinchi   marta   “boshqaruv   tamoyillari”     atamasini   F.   Teylor   kiritgan,   u   1911
yilda   “Ilmiy   menejment   tamoyillari”   nomi   ostida   asarini   nashr   qilgan.   Ishlarni
bajarish   asoslari  va mehnat  operatsiyalarini  o’rganish  asosida  ishchilarning shaxsiy
mehnatlarini boshqarishning to’rtta tamoyillarini shakllantirgan:
 ishning har bir elementini bajarilish i ga ilmiy yondoshuv;
 ishchilarni tanlash, o’qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;
 ishchilar bilan kooperatsiyalashish;
 natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o’rtasida taqsimlash.
Menejment   sohasidagi   boshqa   mashhur   mutaxassis   A.Fayolь   1916   yilda
“Umumiy   va   sanoat   boshqaruvi”   kitobida   tashkilotlardagi   boshqaruvchilar   ishini
shakllantirilgan   holda   ta’riflashni   taklif   qilgan   va   boshqaruvning   14   tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda
ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval).
                                                                                                                  2.2 -
jadval
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo’yicha)
Tamoyil  Tamoyilning  mazmuni
Mehnat taqsimoti 
Vakolatlar va javobgarlik
Intizom 
Yakka hukmronlik
Harakatlar  birligi 
SHaxsiy   manfaat-larni
bo’ysindiri-lishi 
Xodimlarni muko-fatlash
Markazlashtirish  Ish   kuchidan   samarali   foydalanish   uchun   ishlarni   ixtisos-
lashtirish   (ishlovchilarning   harakatlari   yo’naltiriladigan
maqsadlar sonini qisqartirish hisobiga)
 Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega
bo’lish uchun yetarli bo’lgan vakolatlarni berish kerak
 Ishchilar   rahbariyat   bilan   bitim   shartlariga   bo’ysunishlari
kerak,   menejerlar   intizomni   bizuvchilarga   nisbatan   adolatli
jazolarni qo’llashlari  kerak
 Xodim ko’rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq
oldida hisob beradi
 Bir   xil   maqsadga   ega   bo’lgan     barcha   harakatlar
guruhlarga   bir-lashtirilishlari   va   yagona   reja   bo’yicha   amalga
oshirilishlari kerak
 Tashkilot   manfaatlari   yakka   shaxslar   manfaatlaridan
ustunlik- ka egalar
 Xodimlar   tomonidan   o’z   manfaatlari   uchun   adolatli
mukofotni olinishi
 Boshqaruvchi   markazga   ega   tashkilotdagi   yagona   tartib.
Markazlashtirish   va   markazlashtirmaslik   o’rtasida   eng   to’g’ri
nisbatlarda   eng   yaxshi   natijalarga   erishiladi.   Vakolatlar
(hukmronlik) javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak Qoyali zanjir
Tartib 
Adolat 
Xodimlarning 
barqarorligi
Tashabbus 
Korporativ  ruh  Buyruqlarning  uzilmaslik   zanjiri,  u  bo’yicha  farmoyishlar
uzatiladi   va   ierarxiyaning   barcha   bosqichlar   o’rtasidagi
kommunikatsiyalar amalga oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”)
 Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o’zining ish
joyida
 Ma’lum   qoidalar   va   bitimlar   qoyali   zanjirning   har   bir
bosqichida hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak
 Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan
sodiqligini   o’rnatish,   chunki   xodimlar   qo’nimsizligi   samarador-
likni pasaytiradi.-
 Ishlovchilarni   ularga   topshirilgan   vakolatlar   va
bajarilayotgan   ishlari   doirasida   mustaqil   fikr   yuritishni   ishlab
chiqishga rag’batlantirish.
 Xodimlar   va   tashkilot   manfaatlarining   uyg’unligi
harakatlar birligini ta’minlaydi (“kuch  -  birlashishda”)
Sotsiolog   M.Veber   ma’muriy   tashkilotlar   tomonidan   boshqaruvning   prus
tajribasini   umumlashtirish   asosida   universal   qoidalar   deb   ataluvchilarni     ishlab
chiqqan.   Uning   fikriga   ko’ra,   boshqaruvning   har   qanday   idoralari   ularga   amal
qilishlari   kerak.   Boshqaruv   tamoyillarini   o’rganish   keyinchalik   bir   qator
mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan. Boshqaruv   tamoyillari   boshqaruvning     erishishga   harakat   qilishi   zarur   bo’lgan
nazariy   idealini   aks   ettiradilar.   Bu   tamoyillarni   amalga   oshirilishi   boshqaruvning
barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo’ladi. 
Boshqaruv   tamoyillari   cheklovchi   shartlar   sifatida   bo’ladilar.   Bundan   tashqari,
boshqaruv   sifatini,   ya’ni   boshqaruv   jarayoni   natijalarini   baholashda   ularga   amal
qilish   zarur.   Bu   ma’noda   boshqaruv   idoralari   ishining   sifati,   natijaviyligi
baholashning mezonlariga aylanadilar.
          Menement   tizimini   shakllanishi,   faoliyat   yuritishi   va   rivojlanishi   uchun
ko’rsatib  o’tilgan  asosiy  tamoyillardan  tashqari   yana  qo’shimcha   tamoyillarga  rioya
qilish zarur, ular  boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo’ladilar:
 boshqaruvni   amalga   oshirishda   ixtisoslashish   va   universallashishni   muvofiq
biriktirish   (boshqaruv   ishlarini   bajarishda   ixtisoslashish   va     universalashish
o’rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);
 tashqi muhitga nisbatan   barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining
ayrim elementlarini o’zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni  davom ettirishi
va qo’yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);
 boshqaruvning   tejamkorligi   (boshqaruvni     amalga   oshirish   va   maqsadlarga
erishish uchun usullar va vositalarni   tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va
boshqa xarajatlarni  chegaralash zarur);
 boshqaruvning samaradorligi;
 boshqaruvning insonparvarligi;
 ta’sir   ko’rsatish   usullari   va   vositalarining   boshqaruv   ob’ektiga   xos   bo’lgan
qonuniyatlarga     mosligi   (boshqaruvda   boshqaruv   ob’ektining   holati   va   rivojlanishi
qonunlarini hisobga olish zarur);
 vakolatlarning qo’yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari va
xodimlariga   o’zlarining   oldiga   qo’yilgan   vazifalarni   bajarish   uchun   zarur   bo’lgan
vakolatlarni berishi kerak);
 istisno   qilish   (faqat   standartlar   va   qoidalardan   kattaroq   chetga   chiqishlarda
nazorat tizimi ishga tushishi kerak);  boshqaruvda   markazlashtirish   va   markazlashtirmaslikni   biriktirish
(boshqaruvning   har   bir   aniq   tizimida   tegishli   vazifalari   bajarishni   markazlashtirish
(markazlashtirmaslik)ning muvofiq  darajasi bo’lishi kerak.
Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo’shimcha tamoyillari har qanday tizimcha
uchun   xosdir.   SHuning   bilan   birga   boshqaruv   tizimining   har   bir   tizimchasi   yana
o’ziga xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. Masalan,
quyidagilar   xodimlarni   boshqarishning   o’ziga   xos     tamoyillari   bo’ladilar:       mehnat
taqsimoti,   yakka   xukmronlik,   shaxsiy   manfaatlarni   umumiyga   bo’ysunishi   va
boshqalar. 
G’arbda   vujudga   kelgan   boshqaruvga   qarashlarning   zamonaviy   tizimi
boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi:
 ishlovchilarga nisbatan  xayrihohli k;
 muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik;
 firmani gorizontal va vertikal bo’yicha kesib o’tuvchi kommunikatsiyalar;
 firmadagi   ishlovchilarning   qobiliyatlarini   rivojlanishiga   ko’maklashuvchi
muhit;
 har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki;
 atrof-muhitdagi o’zgarishlarga o’z vaqtida javob qaytarish;
 odamlar   bilan   ishlashda   ishdan   qanoatlanganlikni   ta’minlovchi   usullardan
foydalanish;
 ishni   muvofiqlashtirishning   sharti   sifatida   menejerlarning   ishdagi   barcha
bosqichlardagi ishtiroki;
 menejer ishda to’qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish;
 biznesning etikasi;
 xodimlarni boshqarishga jalb qilish;
 xalollik va odamlarga ishonch;
 menejmentning   fundamental   asoslari:   sifat,   xarajatlar,   servis,   yangiliklar,
resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish;
 shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish.
Boshqaruv   nazariyasi   bo’yicha     asarlarda   boshqaruvning   30   dan   ortiq tamoyillari   keltiriladi.   Buning   ustiga,   ijtimoiy   rivojlanishni   borishida   xo’jalik
yuritishning   ma’muriy   buyruq b ozlik   tizimini   faoliyat   yuritishi   uchun   xos   bo’lgan
boshqaruvning ba’zi bir tamoyillari o’zlarining dolzarbliklarini yo’qotganlar, masalan
o’zgarishlarning   keyingi   o’n   yilliklarda   mavjud   bo’lgan   demokratik   markazlashish
tamoyili.   SHuning   bilan   bir   vaqtda   boshqaruvning   zamonaviy   sharoitlariga   adekvat
bo’lgan yangi tamoyillari ishlab chiqilmoqda, masalan tashqi  muhit omillari ta’siriga
barqarorlik tamoyili. Xulosa.
Shuni   ayta   olamizkiy   boshqaruvning   tashkiliy   tuzilishlari   juda   keng
imkoniyatlarga   ega   bo’lib,   ular   moxirona   va   o’z   vaqtida   tashkiliy-farmoyish,
ijtimoiy-psixologik   va   xuquqiy   usullar   bilan   qo’shib   olib   borilgan   taqdirda   yaxshi
natijalarga erishish   mumkin.
Boshqaruvning   tashkiliy   tuzilmalarini   tanlashda asosan   tashkilot
boshqaruvchisini   oldiga   qoyilgan   maqsadi   va   uning   malakasiga   bog’liq   bo’ladi.Har
bir   tashkiliy   tuzilmani   o’ziga   xos   qulayliklari va   kamchiliklari   mavjud.
Menejment   tashkiliy   tuzilmalari   deganda   menejment   bo'g'ini,   bo'g'in   tarkiblari
soni,   ularning   bir-biriga   bo'ysunishi,   o'zaro   bog'liqligi   tushuniladi.
Menejmentning   tashkiliy   tuzilmalaridagi   oddiylik   va   tushunar-   lilik   uning   ish
qobiliyati   kafolatidir.   Milliy   xo'jalikning   um   umdavlat   boshqaruv   organlari   qonun
chiqaruvchi,   ijro   etuvchi,   sud   organlariga   bo'linadi.   Ular   milliy   xo'jalikning   ko'p
sonli   tarmoqlarini   bir   butun   bog’lab   turadi. 
Menejment   tashkiliy   tuzilmalari   chiziqli-funksional,   chiziqli-   shtabli   turlarga
bo'linadi.   Barcha   menejment   funksiyalari   bajarilishini   ta’minlovchi   eng   yaxshi
boshqaruv   apparatini   tashkil   etish   menejment   tuzilmalarini   takomillashtirishning
asosiy   masalasi.
Menejment   tashkiliy   tuzilmalari   deganda   menejment   bo'g'ini,   bo'g   b  
in   tarkiblari
soni, ularning bir-biriga bo'ysunishi, o'zaro bog'liqligi tushuniladi.
Menejrnentning   tashkiliy   tuzilmalaridagi   oddiylik   va   tushunarlilik   uning   ish
qobiliyati kafolatidir.
Milliy   xo'jalikning   umurndavlat   boshqaruv   organlari   qonun   chiqaruvchi,   ijro
etuvchi, sud organlariga bo'linadi.  Ular milliy xo'jalikning ko'p sonli tarmoqlarini bir
butun bog•lab turadi.
Menejment   tashkiliy   tuzilmalari   chiziqli-íunksional,   chiziqlishtabli   turlarga
bo'linadi.
Barcha   menejment   funksiyalari   bajarilishini   ta'minlovchi   eng   yaxshi   boshqaruv
apparatini   tashkil   etish   menejment   tuzilrnalarini   łakomillashtirishning   asosiy
masalasi. Adabiyotlar:
1. О‘zbekiston   Respublikasining   2003   yil   11   dekabrdagi   “Xususiy   korxona
tо‘g‘risida”gi Qonuni. -О‘zbekiston Respublikasi qonun xujjatlari tо‘plami. № 3
-   T.:   Adolat,   2004 .   –   7-9   b.
2. “Monopoliyaga   qarshi   ishlarni   tartibga   solish   va   raqobatni   rivojlantirish   tizimini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari tо‘g‘risida” : О‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2010   yil   26   fevraldagi   PF-4191-son   Farmoni   //   О‘zbekiston
Respublikasi   qonun   hujjatlari   tо‘plami   –   9   son   –   2010-   9   mart.
3. “Barkamol   avlod   yili”   davlat   dasturini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish
bо‘yicha tashkiliy chora-tadbirlari  tо‘g‘risida: О‘zR Prezidentining Farmoyishi.
2009 yil 9   dekabr   //Xalq   sо‘zi.   -2009.   -   №   238.   –   mo   dekabr.   – 1   b.
4. О‘zbekistan   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   О‘zbekiston   Respublikasi,
Prezidentining   “Aholi   bandligini   oshirish   hamda   mehnat   va   axolini   ijtimoiy
muxofaza   qilish   organlari   faoliyatini   takomillashtirish chora-   tadbirlari
tо‘g‘risida”   2007   yil   6apreldagi   PK-616   sonli   qarolrni   amalga   oshirish   chora-
tadbirlari   haqida”gi   qarori   О‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlis   palatalarining
Axborotnomasi,   2007,   №5

Menejmentning tashkiliy tuzilishi va uning turlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Iqtisodiy o‘sish omillari va tiplari
  • Qayta ishlash korxonalarida mahsulot ishlab chiqarish va sotish
  • Tayvan soliq tizimi (Referat)
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский