Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 383.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arslonbek Sulaymanov

Дата регистрации 01 Декабрь 2024

22 Продаж

Mijozlarga hisobvaraq ochish, yopish va qayta rasmiylashtirish tartibi

Купить
MUNDARIJA:  
KIRISH  ……………………………………………………………………… 3
I. TIJORAT BANKLARIDA YURITILADIGAN HISOBVARAQLAR VA
ULARNI OCHISH TARTIBI
1.1 Tijorat banklarida yuritiladigan bank hisobvaraqlarining umumiy 
tavsifi ………………………………………………………………………… 5
1.2 Bank hisobvaraqlarining turlari ……………………………………….. 8
1.3 Rezident va norezidentlarga milliy va xorijiy valyutada bank 
hisobvaraqlarini ochish tartibi …………………………………………. 10
II. BANK DEPOZITORLARI MILLIY AXBOROT BAZASI. BANK
HISOBVARAQLARINI QAYTA RASMIYLASHTIRISH VA YOPISH
TARTIBI
2.1 Bank depozitorlarining Milliy axborot bazasi ………………………… 16
2.2  Mijozning asosiy hisobvarag’ini boshqa bankka o’tkazish, operatsiyalarni 
to’xtatish va hisobvaraqni yopish tartibi …………………………………... 19
XULOSA  ……………………………………………………………………... 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……………………… 26
ILOVALAR ………………………………………………………………….. 28
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Har   bir   bank   o’z   buxgalteriya   hisobini   barcha
banklar   uchun   bir   xil   bo’lgan   hisob   varaqlar   rejasi   asosida   olib   boradi.   1997-yil
apreliga qadar respublikadagi barcha banklar sobiq Ittifoq davrida tuzilgan yagona
hisobvaraqlar rejasi asosida ish yuritar edilar. Lekin iqtisodiyotimizni yangi bozor
munosabatlari   asosida   tashkil   etar   ekanmiz,   iqtisodiyotni   izga   solib,   uni   nazorat
qilish uchun buxgalteriya hisobini xalqaro miqyosda qabul qilingan yaxlit tizimga
moslashtirib olib borish talab etildi. Shu sababli, respublika banklari buxgalteriya
hisobini   yangi   hisobvaraqlar   tizimi   asosida   tashkil   etishga   kirishdilar.   Shu
maqsadda   1995-yili   Artur   Andersen   auditorlik   firmasi   bilan   shartnoma   tuzilgan
edi. Shartnomada O’zbekiston Respublikasi tijorat banklarida buxgalteriya hisobini
isloh qilish ko’zda tutilgan edi. Firma respublika Markaziy banki bilan birgalikda
bankning yangi hisobvaraqlar rejasini ishlab chiqdi. 1996-yil 13-noyabrda Vazirlar
Mahkamasining   289-sonli   qarori   bilan   “Respublika   Markaziy   bankining
hisobvaraqlar rejasi”, 290-sonli qarori bilan esa “Tijorat banklarining hisobvaraqlar
rejasi”   tasdiqlandi.   1997-yil   1-apreldan   barcha   banklar   buxgalteriya   hisobi   yangi
hisobvaraqlar rejasi asosida olib borila boshlandi. Banklarning yangi hisobvaraqlar
rejasiga   o’tishi   nimalar   bilan   belgilangan?   Umumiy   qilib   aytganda,
O’zbekistonning   xalqaro   mehnat   taqsimotiga   qo’shilganligi,   jahon   bozor
munosabatlari tizimiga o’tganligi banklar uchun yangi hisobvaraqlar rejasiga o’tish
zaruriyatini   keltirib   chiqardi.   Qolgan   barcha   sabablar   shulardan   kelib   chiqadi:
–   birinchidan,   respublikada   ikki   pog’onali   bank   tizimining   barpo   etilishi;   –
ikkinchidan,   davlat   mulki   yagona   bo’lmagan   holda   turli   mulkchilik   shakllarining
paydo bo’lishi; – uchinchidan, milliy iqtisodiyotimizga chet el investitsiyalarining
jalb   qilina   boshlanishi   va   kengayib   borishi;   –   to’rtinchidan,   chet   davlatlarda
faoliyat  yuritayotgan korxona va tashkilotlar  bilan sherikchilik munosabatlarining
o’rnatilishi;   –   beshinchidan,   hisobotlar   jahon   andozalari   talablariga   javob
beradigan   darajada   tuzilishini   ta’minlash   zarurligi   va   hokazo.   Hozirgi   kunda
amalda bo’lgan hisobvaraqlar rejasi ham mazmunan, ham tuzilishi jihatidan
3 avvalgisidan farqlanadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklarida
yuritiladigan   bank   hisobvaraqlarining   turlari,   ularni   ochish,   yuritish   va   qayta
rasmiylashtirish   tartibi   to’g’risida   o’rganish,   ularni   takomillashtirish   yo’llarini
ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   maqsadidan   kelib   chiqib   quyidagilar   oldinga   vazifa   qilib
belgilab olindi:
- Bank hisobvaraqlari to’g’risida umumiy tushunchaga ega bo’lish;
- O’zbekiston Respublikasi tijorat banklarida rezident va norezident bo’lgan
jismoniy yoki yuridik shaxslarga bank hisobvaraqlarini ochish va yuritish tartibi
to’g’risida o’rganish;
- Hisobvaraqlarni nomerlash to’g’risida o’rganish
- O’zbekiston Respublikasi Bank depozitorlarining Milliy axborot bazasi
(BDMAB) to’g’risida ma’lumotga ega bo’lish.
4 I. TIJORAT BANKLARIDA YURITILADIGAN HISOBVARAQLAR VA
ULARNI OCHISH TARTIBI
1.1.  Tijorat banklarida yuritiladigan bank hisobvaraqlarining umumiy tavsifi
Banklar   aholi   va   mijozlarning   pul   mablag'larini   saqlash,   omonatga   qabul
qilish,   naqd   va   naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   amalga   oshirish,   kredit   va   boshqa
xizmatlarni ko'rsatish uchun ularga bank hisobvaraqlarini ochadi. Banklarda talab
qilib   olinguncha   saqlanadigan   depozitlar,   jamg'arma   va   muddatli   depozitlar,
shuningdek, ssuda va boshqa hisobvaraqlar ochiladi.
Tijorat   banklarida   yuritiladigan   hisobvaraqlar   ochish,   boshqa   bankga
ko'chirish   yoki   yopish   Markaziy   bankning   “O'zbekiston   Respublikasi   banklarida
ochiladigan   bank   hisobvaraqlari   to'g'risida”gi   yo'riqnomasi   asosida   tartibga
solinadi   (Yo'riqnoma   O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining
2009-yil   16-martdagi   7/2-sonli   qarori   bilan   (№697)   tasdiqlangan,   O'zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligida   2009-yil   27-aprelda   1948-son   bilan   davlat
ro'yxatidan o'tkazilgan) 1
.
Bank   mijozlarning   hisobvaraqlariga   xizmatlarni   ularbilan   tuzilgan
shartnoma   asosida   amalga   oshiradi.   Shartnomada   bank   va   mijozning
hisobvaraqlarni yuritish bo yicha huquq va majburiyatlari belgilanadi.ʻ
Ma'lumki,   respublika   bank   tizimida   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va
buxgalteriya   ishlarini   tashkil   qilish   bo'yicha   asosiy   normativ   hujjat   O'zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining   2008-yil   3-maydagi   11/5-sonli
qarori   bilan   tasdiqlangan   “O'zbekiston   Respublikasi   banklarida   buxgalteriya
hisobini   yuritish   va   buxgalteriya   ishlarini   tashkil   qilish   tartibi   to'g'risida”gi
yo'riqnoma (ro'yxat raqami 1834, 2008-yil 11-iyul) hisoblanadi. Lekin, o'tgan davr
mobaynida respublika iqtisodiyotida, xususan bank tizimi va buxgalteriya sohasida
bosqichma-bosqich   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   natijasida   banklar   faoliyatini
tartibga soluvchi  normativ-huquqiy hujjatlarda katta o'zgarishlar  amalga oshirildi.
Jumladan,   O'zbekiston   Respublikasining   2013-yil   26-dekabrdagi   O'RQ   360-sonli
1
  .  O zb	
ʻ е kist о n R е spublikasining “Bank va banklar fa о liyati to g risida”gi q	ʻ ʻ о nuni. – T., (Yangi tahriri) 2019-y. O’RQ-580-son
5 qonuni bilan Qonunchilik palatasi tomonidan 2013-yil 28-avgustda qabul qilingan
va O'zbekiston Respublikasi Senati tomonidan 2013-yil 12-dekabrda ma'qullangan
“O'zbekiston   Respublikasining   Byudjet   kodeksi”   tasdiqlandi.   Shuningdek,
O'zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik  Kodeksi,   Soliq  kodeksi  va  boshqa   qonun
hujjatlariga   ham   bir   qator   jiddiy   o'zgartirish   va   qo'shimchalar   kiritildi.  
Bundan tashqari, O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2013-
yil   26-apreldagi   N   9/1-son   qarori   bilan   “O'zbekiston   Respublikasida   naqd   pulsiz
hisob-kitoblar   to'g'risida”gi   Nizom   yangi   tahriri   tasdiqlandi   va   2013-yil   3-iyunda
2465-son bilan davlat ro'yxatiga olindi hamda O'zbekiston Respublikasi Markaziy
banki   Boshqaruvi   va   Moliya   vazirligi   2012-yil   11-fevraldagi   38/1   va   89-son
qaroriga   asosan   “O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetining   kassa   ijrosi
to'g'risidagi   yo'riqnoma”   (ro'yxat   raqami   1009,   2001-yil   19-fevral)   o'rniga
“O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetining   kassa   ijrosi   to'g'risidagi
yo'riqnoma” yangi tahrirda tasdiqlandi va 2012 yil 1 fevralda 2320-son bilan davlat
ro'yxatiga   olindi.   Shu   bilan   bir   qatorda,   “O'zbekiston   Respublikasi   banklarida
depozit   operatsiyalarini   amalga   oshirish   tartibi   to'g'risidagi   yo'riqnoma”   (ro'yxat
raqami   2205,   2011-yil   4-mart),   “Xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarning   bank   hisob
raqamlaridan   pul   mablag'larini   hisobdan   chiqarish   tartibi   to'g'risida”   Yo'riqnoma
(ro'yxat raqami 2342, 2012-yil 15-mart) va boshqa normativ hujjatlarga bir necha
bor o'zgartirish va qo'shimchalar kiritildi. Tabiiyki, mazkur o'zgarishlar moliyaviy
axborotlashtirish   tizimi   bo'lgan,   banklarda   buxgalteriya   hisobini   yuritish
masalalariga   ham   o'z   ta'sirini   o'tkazmay   qolmadi.   Shu   munosabat   bilan,
O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2014-yil 30-dekabrdagi
47/7-sonli   qarori   bilan   1834-sonli   Yo'riqnomaga”   4-o'zgartirishlar   va   qo'shimcha
tasdiqlandi   va   2015-yil   9-fevralda   1834-son   bilan   davlat   ro'yxatiga   olindi.   Endi,
ushbu 1834-sonli Yo'riqnomaga kiritilgan o'zgartirishlar va qo'shimcha to'g'risida
fikr yuritamiz. 
Shuni   alohida   ta'kidlash   lozimki,   1834-sonli   Yo'riqnomaga   kiritilayotgan
navbatdagi   o'zgartirishlar   va   qo'shimcha   loyihasi   bo'yicha   bir   necha   marta   tijorat
6 banklaridan   yozma   fikr   va   mulohozalar   olindi   va   ularning   mutaxassislari   bilan
davra suhbati o'tkazildi. Bundan tashqari, xalqaro amaliyot tajribasi o'rganildi 5
.
Ma'lumki, Fuqarolik kodeksining 6-moddasida tadbirkorlik faoliyatining biron-bir
sohasida   vujudga   kelgan   va   keng   qo'llaniladigan,   qonun   hujjatlarida
nazarda   tutilmagan   xulq-atvor   qoidasi,   biron-bir   hujjatda   yozilganligi   yoki
yozilmaganligidan   qat'i   nazar,   ish   muomalasi   odati   deb   hisoblanishi   hamda
fuqarolik   qonun   hujjatlarida   tegishli   normalar   bo'lmagan   taqdirda,   bu
munosabatlarni   tartibga   solishda   mahalliy   odat   va   an'analar   qo'llanilishi
belgilangan. 
Shuningdek, O'zbekiston Respublikasining ‘Buxgalteriya hisobi to'g'risida’gi
Qonunining 5-moddasi to'rtinchi qismiga muvofiq banklarning buxgalteriya hisobi
va hisobotini tartibga solish Markaziy bank tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq
amalga   oshiriladi.   Binobarin,   Markaziy   bank   o'zining   banklarni   buxgalteriya
hisobini   yuritish   va   hisobot   tuzishni   tartibga   soluvchi   normativ   hujjatlar   ishlab
chiqishda   nisbiy   mustaqillikka   egadir.   Yoki,   u   o'zining   yuqoridagi   qonuniy
vakolatidan   foydalangan   holda   ushbu   normativ   hujjatlarda   banklar   faoliyati
xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   ayrim   cheklovlar   va   qo'shimchalar   kiritishi
mumkin. 
Yuqorida   aytganimizdek,   banklarda   buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilishga
doir   asosiy   normativ   hujjat   1834-son   Yo'riqnoma   hisoblanadi.   Mazkur
Yo'riqnomada   (2-band)   banklarda   buxgalteriya   hisobi   ishlarini   yuritish   va
buxgalteriya   apparatini   tashkil   qilish   tamoyillari,   mijozlarga   xizmat   ko'rsatish
hamda hujjatlar aylanmasini yo'lga qo'yish usullari to'g'risida ko'rsatmalar berilgan,
bank   operatsiyalari   hisobini   yuritish   va   ularni   nazorat   qilish   qoidalari   hamda
bajarilgan   bank   operatsiyalarining   qonuniyligi   bo'yicha   javobgarlik   belgilangan.
“Buxgalteriya   hisobi   to'g'risida”gi   Qonunining   5-moddasi   to'rtinchi   qismiga
muvofiq:   Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tashkil   etishni   korxona,   muassasa   va
tashkilot   rahbari amalga oshiradi. 
Rahbar quyidagi huquqlarga ega: 
7 -   bosh   buxgalter   rahbarligida   buxgalteriya   hisobi   xizmatini   tashkil   etish   yoki
shartnoma   asosida   jalb   qilingan   buxgalter   xizmatidan   foydalanish;  
-   buxgalteriya   hisobi   yuritishni   shartnoma   asosida   ixtisoslashtirilgan   buxgalteriya
firmasiga   yoki   tarkibiga   buxgalteriya   sub'ekti   ham   kiradigan   xo'jalik
birlashmasining   markazlashtirilgan   hisobga   olish   bo'limiga   yuklash;  
- buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish.
1.2 Bank hisobvaraqlarining turlari  
Jismoniy   va   yuridik   shaxslar   uchun   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan
depozitlar,   jamg'arma   depozitlar   va   muddatli   depozitlar   bank   buxgateriya
hisobvaraqlar rejasining majburiyatlar bo'limidagi passiv hisobvaraqlarda ochiladi.
Kredit   operatsiyalari   bo'yicha   ochiladigan   ssuda   hisobvaraqlari   esa   bank
buxgalteriya   hisobvaraqlar   rejasining   aktiv,   ayrim   hollarda,   agar   bank   boshqa
banklardan kredit olsa passiv bo'limida yuritiladi.
Banklar   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   ochiladigan   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan   depozitlar   hisobvaraqlaridagi   mablag'larni   mijozlarning   birinchi
talabidayoq   naqd   pulda   berishi   yoki   naqdsiz   pul   ko'rinishida   tegishli   manzilga
o'tkazib berish haqidagi majburiyatini oladi.
Ushbu   hisobvaraqlar   bank   buxgalteriya   hisobvaraqlar   rejasining   “20200-
Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlar” passiv hisobvarag'larida ochiladi.
Hisobvaraqlardagi   mablag'larning   manbasi   mijozlarning   nizomida   belgilab
qo'yilgan   faoliyati   doirasida   sotgan   tovarlari   yoki   ko'rsatgan   xizmatlari   uchun   va
boshqa   manabalar   hisobidan   naqd   pulda   topshirgan   yoki   naqd   pulsiz   ko'rinishda
kelib tushgan mablag'lar hisoblanadi.
Talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan   depozit   hisobvaraqlaridagi   mablag'lar
uning   egasi   tomonidan   istalgan   paytda,   ya'ni   bankni   ogohlantirmasdan   naqdsiz
ko rinishda ko'chirilishi yoki naqd pulda olinishi mumkin, shu jihatdan ham talabʻ
qilib olinguncha  saqlanadigan  hisobvaraqlardagi  mablag'lar  tijorat  banklari  uchun
beqaror,   lekin   arzon   resurs   manbasi   hisoblanadi.   Shuning   uchun   talab   qilib
8 olinguncha   saqlanadigan   depozitlari   bo'yicha   minimal   darajada   foiz   to'lovlari
to'lanadi,   ko'pchilik   hollarda   esa   to lanmaydi.   Jismoniy   va   yuridik   shaxslarningʻ
jamg'arma   depozit   hisobvarag'ida   tegishli   maqsad   uchun   jamg'ariladigan
mablag'larning   hisobi   yuritiladi.   Jamg'arma   depozitlar   bank   buxgalteriya
hisobvaraqlar   rejasining,   mulkchilik   shakliga   qarab   20400   –   “Jamg'arma
depozitlar”   passiv   hisobvarag'larida   ochiladi.   Jamg'arma   depozitlar
hisobvarag'idagi   mablag'lar   ma'lum   muddatga   saqlanganligi   bois,   bank   va
jamg'armachi   o'rtasida   tuzilgan   shartnoma   asosida   jamg'armachiga   ma'lum
miqdorda foiz to'lovlari to'lanadi.
Jismoniy va yuridik shaxslarning muddatli depozit hisobvarag'i shartnomada
qat'iy kelishilgan muddatga qo'yilgan mablag'larni hisobi yuritiladigan hisobvaraq
hisoblanadi.   Ushbu   hisobvaraqlar   buxgalteriya   hisobvaraqlar   rejasining   20600   -
“Muddatli depozitlar” passiv hisobvarag'ida ochiladi.
Bank   va   muddatli   depozit   hisobarag'ining   egasi   o'rtasida   tuzilgan
shartnomada   belgilangan   foiz   to'lovlari   bank   tomonidan   to'lanadi.   Mijoz   ushbu
hisobvaraqdagi   mablag'ni   shartnomada   belgilangan   muddatidan   oldin   olishi   ham
mumkin,   bunday   hollarda   muddatli   depozit   egasi   mablag'ni   muddatidan   ilgari
olishi   haqida   bankni   ogohlantirishi   lozim.   Mablag'ni   olish   uchun   necha   kun
oldindan   ogohlantirish   lozimligi,   shuningdek,   bunday   hollarda   foizlar   to'lovi
qanday   amalga   oshirilishi   bank   va   muddatli   depozit   egasi   o'rtasida   tuzilgan
shartnomada belgilab qo'yiladi.
Jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   bank   tomonidan  beriladigan   kreditlar   ssuda
hisobvaraqlarida   hisobga   olib   boriladi.   Ssuda   hisobvaraqlari   bank   hisobvarqlar
rejasining   11900-15500   aktiv   hisobvaraqlarida   yuritiladi.   Bank   ssuda
hisobvaraqlarini ochish va yuritish kredit shartnomasi asosida amalga oshiriladi.
Bank,   Markaziy   bankdan   olgan   kreditlarining   hisobi   21602   -   “Markaziy
bankdan   olingan   qisqa   muddatli   kreditlar”   yoki   22002   -   “Markaziy   bankdan
olingan uzoq muddatli kreditlar” hisobvaraqlarda, boshqa tijorat banklaridan olgan
kreditlarining hisobi 22006 - “Boshqa banklardan olingan uzoq muddatli kreditlar”
9 yoki   21606   -   “Boshqa   banklardan   olingan   qisqa   muddatli   kreditlar”
hisobvaraqlarda yuritiladi.
Banklar   mijozlarning   hisobvaraqlarida   pul   mablag'lari   hajmi,   ularning
harakati va boshqa ma'lumotlarini sir saqlaydi. Bu O'zbekiston Respublikasi “Bank
siri   to'g'risida”gi   qonun   asosida   tartibga   solinadi.   Qonunning   11-moddasiga
muvofiq,   bank   sirini   tashkil   etuvchi   ma'lumotlar   davlat   soliq   xizmati   organlariga
bank   mijoziga   (vakiliga)   soliq   solish   masalalariga   taalluqli   hollarda   qonun
hujjatlariga muvofiq taqdim etiladi.
Hisob   raqamlarni   o'z   vaqtida   ochish   va   ulardan   mablag'larni   muddatida
ko'chirish   hamda   ular   bo yicha   tomonlarning   javobagrligi   masalalari   hisobʻ
raqamlarni ochish to'g'risida o'z aksini topishi va ular Markaziy bankning tegishli
nizomi bilan tartibga solinishi lozim.
1.3 Rezident va norezidentlarga milliy va xorijiy valutada bank
hisobvaraqlarini ochish tartibi
O'zbekistonda   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   milliy   valutada   o'zlari   istagan
tijorat   bankida   bir   va   undan   ortiq   talab   qilib   olinguncha   depozit,   shuningdek,
jamg'arma   va   muddatli   depoоzit   hisobvaraqlarni   ochishi   mumkin.   Banklarda
yuridik   va   jismoniy   shaxs   bo lgan   rezident   va   norezidentlarga   talab   qilib	
ʻ
olinguncha   saqlanadigan,   jamg'arma   va   muddatli   depozit   hamda   ssuda
hisobvaraqlarni   ochish   Markaziy   bankning   “O'zbekiston   Respublikasi   banklarida
ochiladigan   bank   hisobvaraqlari   to'g'risida”gi   yo'riqnomasi   asosida   amalga
oshiriladi va tartibga solinadi.
Xo'jalik   yurituvchi   yuridik   shaxs   belgilangan   tartibda   davlat   ro'yxatidan
o'tgandan so'ng milliy valutada ochgan talab qilib olinguncha saqlanadigan depozit
hisobvarag'i   asosiy   hisobvaraq   hisoblanadi,   qolgan   barcha   holatlarda   boshqa
banklarda ochilgan hisobvaraqlari ikkilamchi hisobvaraqlar hisoblanadi.
Mijoz   asosiy   hisobvarag'i   ro'yxatdan   o'tganligi   haqida   davlat   soliq
inspeksiyasini   xabardor   qilgandan   keyin   boshqa   tijorat   bankida   ikkilamchi
10 hisobvaraqlarni   ochishiga   ruxsat   beriladi.   Ikkilamchi   hisobvaraqlarni   ochishda
hisobvaraq ochiladigan bankka asosiy hisobvaraq ochishda topshiriladigan barcha
huj-   jatlar   taqdim   etiladi,   mijozning   asosiy   hisobraqami   mavjud   bo'lgan   bankda
ikkilamchi   hisob   raqam   ochilishiga   yo'l   qo'yilmaydi,   qonunchilikda   belgilangan
holatlar bundan mustasno.
Hisobvaraqlar   mijoz   tomonidan   tegishli   hujjatlar   taqdim   qilingan   kundan
so'ng   ikki   ish   kuni   mobaynida   ochilishi   lozim.   Rezident   va   norezidentlarga
hisobvaraqlarni   ochishda   banklar   Markaziy   bank   tomonidan   ko'zda   tutilgan   eng
kam ish haqining bir yoki yarim barobarida haq olishi mumkin.
Bankda   mijozlarga   ochilgan   hisobvaraqlar   Markaziy   bankning   Bank
depozitorlari   Milliy   axborotlar   bazasi   (BDMAB)   tomonidan   yordamchi   kitob
talablari   bo'yicha   kodlashtiriladi,   ro'yxatga   olinadi   va   qoldiq   summalarini   qayd
etmagan   holda   saqlanadi.   Ushbu   jarayon   Markaziy   bankning   “O'zbekiston
Respublikasi   bank   depozitorlarining   milliy   axborotlar   bazasi   va   unda   mijozlarga
xos raqam berish hamda bank hisobvaraqlari ro'yxatini yuritish tartibi to'g'risida”gi
nizomi   (Adliya   vazirligida   2008-yil   27-sentabrda   1863-raqam   bilan   ro'yxatga
olingan) asosida amalga oshiriladi va tartibga solinadi.
Rezident   va   norezidentlarga   milliy   valutada   talab   qilib   olinguncha
saqlanadigan depozitlar ochish tartibi. Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozit
hisobvaraqlarini   ochish   uchun   rezident   yuridik   shaxs   quyidagi   hujjatlarni   bankka
taqdim etadi:
a) hisobvaraq ochish haqida ariza (17-ilova);
b) davlat ro'yxatidan o'tganligi to'g'risidagi guvohnomaning nusxasi;
c) imzolar namunalari va muhr izi qo'yilgan ikki dona varaqcha (18-ilova);
d) ta'sis   hujjatlari   (ta'sis   shartnomasi,   ustav)ning   notarial   tasdiqlangan
nusxalari.
Shu bilan birga, alohida hollarda boshqa hujjatlar ham talab etilishi mumkin.
Masalan,   tijorat   faoliyati   uchun   mo'ljallangan   tovarlarni   xorijdan   olib   keluvchi
yakka tartibdagi tadbirkorlar yashash joyidagi davlat soliq inspeksiyasidan tegishli
11 guvohnoma nusxasi, agar mijoz pul mablag'larini tasarruf qilish vakolatini boshqa
shaxsga   beradigan   bo'lsa   bank   vakolatiga   ega   shaxsning   shaxsini   tasdiqlovchi
hujjatlaridan nusxani talab qilish huquqiga ega. 2
Banklarda   notijorat   faoliyati   bilan   shug'ullanadigan   yuridik   shaxslar   va
davlat budjetdan mablag' oluvchilar depozit hisobvaraqlari ochishi mumkin. Ushbu
shaxslarga talab qilinguncha saqlanadigan depozit hisobvaraqlarini ochishda ta'sis
hujjatlari   (ta'sis   shartnomasi,   ustav)   ning   notarial   tasdiqlangan   nusxalaridan
tashqari   boshqa   barcha   hujjatlar   tijorat   faoliyati   bilan   shug'ullanadigan   yuridik
shaxslarga  qo'yilgan talablar  qo'yiladi. Norezidentlarga milliy valutada  talab qilib
olinguncha   saqlanadigan   depozitlar   ochish   tartibi.   O zbekiston   Respublikasiʻ
qonunchiligi   asosida   faoliyat   yuritishga   ruxsat   berilgan   xorijiy   vakolatxonalar,
konsulliklar,   kompaniyalar   va   boshqa   doimiy   muassasalar   banklarda   milliy
valutada   talab   qilib   olinguncha   depozit   hisobvaraqlari   ochishda   quyidagi
hujjatlarni taqdim qiladilar:
a) hisobvaraq ochish to'g'risida ariza;
b) faoliyati   soliqlarni   to'lash   bilan   bog'liq   bo'lsa   soliq   to'lovchi   identifikatsiya
raqami berilganligi to'g'risidagi guvohnomaning nusxasi;
c) imzo   namunalari   va   muhr   izi   qo'yilgan   hamda   notarial   tasdiqlangan   ikki
dona varaqcha.
Rezident   va   norezident   jismoniy   shaxslar   tomonidan   milliy   valutada   talab
qilib   olinguncha   depozit   hisobvaraqlari   ochishda   bankning   maxsus   blankasida
hisobvaraq   ochish   to'g'risida   ariza   hamda   shaxsini   tasdiqlovchi   hujjat   ko'rsatiladi
va ulardan tegishli nusxa olinadi.
Rezident  va norezidentlarga milliy valutada jamg'arma va muddatli  depozit
hamda   ssuda   hisobvaraqlarni   ochish   tartibi.   Yuridik   shaxslar   va   yakka   tartibdagi
tadbirkorlar tomonidan asosiy hisobvaraqqa xizmat ko'rsatuvchi bankda jamg'arma
va muddatli depozit hisobvaraqlarini ochishda qo'shimcha ariza talab etiladi.
2
  O zbekiston Respublikasi banklarida buxgalteriya hisobini yuritish va buxgalteriya ishlarini tashkil qilish tartibi to g risida 	
ʻ ʻ ʻ
yo riqnoma.
ʻ
12 Rezident va norezident jismoniy shaxslar tomonidan jamg'arma va muddatli
depozit   hisobvaraqlarini   ochishda   bankning   tegishli   blankasida   ariza   va   shaxsni
tasdiqlovchi   hujjat   shaxsan   taqdim   qilinadi.   Ssuda   hisobvaraqlari   kredit
bo'limining   farmoyishi   asosida   ochiladi   va   yuritiladi.   Kredit   shartnomasi   kuchga
kirgandan   so'ng   bank   rahbari   yoki   rahbar   tomonidan   vakolat   berilgan   shaxs
tomonidan   beriladigan   kreditning   muddati,   miqdori   va   foiz   stavkasi   ko'rsatilgan
holda,   mijoz   uchun   ssuda   hisobvarag'i   ochish   to'g'risida   buxgalteriyaga   berilgan
farmoyishga   asosan   shu   ish   kunidan   kechiktirmasdan   mijozga   ssuda   hisobvarag'i
ochiladi.   Yuridik   shaxslarga   ssuda   hisobvarag'i   mijozning   asosiy   hisobvarag'i
ochilgan bankda ochiladi, jismoniy shaxslarniki bundan mustasno.
Rezident   va   norezident   banklarga   vakillik   hisobvaraqlarini   ochish   tartibi.
Tijorat   banklari   banklararo   elektron   to lov   tizimida   ishtirok   etishlari   vaʻ
mablag'larni   jalb   qilish   hamda   joylashtirish   bilan   bog'liq   operatsiyalarni   amalga
oshirish uchun vakillik hisobvaraqlariga ega bo lishi lozim. Tijorat banklari: 	
ʻ
a) O'zbekiston Respublikasi  Markaziy bankidagi milliy va chet el valutasidagi
vakillik hisobvaraqlari; 
b) rezident banklardagi vakillik hisobvaraqlarini ochishlari mumkin.
Tijorat banklarining vakillik hisobvaraqlari ichki (aktiv) va tashqi (passiv) vakillik
hisobvaraqlaridan iborat bo'ladi. 
Banklarning   tashqi   vakillik   hisobvaraqlari   Markaziy   bankda   buxgalteriya
hisobvaraqlar   rejasining   21302   –   “Tijorat   banklari   vakillik   hisobvaraqlari”
hisobvaraqlar   rejasida,   ichki   vakillik  hisobvaraqlari   10301   –  “Markaziy   bankdagi
vakillik   hisobvarag'i”   Nostroda   yuritiladi.   Tijorat   banklarining   milliy   va   chet   el
valutasida   vakillik   hisobvaraqlari   O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining
Hisob-kitob markazida ochiladi. Faoliyatini yangidan boshlayotgan tijorat banklari
ustav kapitalini shakllantirish uchun ro'yxatdan o'tgunga qadar Markaziy bankning
Hisob-kitob markazida yoki boshqa tijorat bankida vaqtinchalik 29801 – “Mijozlar
bilan hisob-kitoblar” hisobvarag'ini ochadi.
13 Tijorat  banklarining vakillik hisobvarag'i  Markaziy bank va  tijorat  banklari
o'rtasida   tuzilgan   shartnoma   asosida   ochiladi   va   nazorat   qilinadi.   Milliy   valutada
vakillik hisobvarag'i ochish uchun quyidagilarni taqdim qiladi:
a) vakillik hisobvarag'ini ochish uchun ariza;
b) soliq to'lovchining identifikatsiya raqami berilganligi to'g'risida guvohnoma
nusxasi;
c) bank   operatsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   O'zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan berilgan litsenziyaning nusxasi;
d) statistika   organlari   tomonidan   berilgan   Korxona   va   tashkilot   (bank)ning
yagona davlat ro'yxatiga kiritilganligi to'g'risida guvohnoma nusxasi;
e) imzo namunalari va muhr izi qo'yilgan varaqcha.
Mamlakatimiz   tijorat   banklari   chet   el   valutasida   vakillik   hisobvaraqlarini
ochish uchun O'zbekiston Respublikasi Markaziy bankining valuta operatsiyalarini
amalga oshirishga ruxsat beruvchi litsenziyasi lozim bo'ladi. 3
Xorijiy   banklar   Markaziy   bankda   va   mamlakatimiz   vakolatli   banklarida
vakillik hisobvaraqlarini ochish uchun:
a) norezident   bankning   to'liq   nomi   va   uni   ro'yxatdan   o'tkazgan   davlatdagi
yuridik manzili ko'rsatilgan holda hisobvaraq ochish to'g'risida arizani;
b)   imzolar   va   muhr   izi   qo'yilgan   varaqcha   va   Markaziy   bank   tomonidan
berilgan litsenziya nusxasini;
c) norezident bank tomonidan va u ro'yxatga olingan davlatda jinoiy faoliyatdan
olingan daromadlarni legallashtirishga va terrorizmni moliyalashtirishga qarshi
kurashish   sohasidagi   xalqaro   standartlar   qo'llanilishi   to'g'risidagi   axborot   kabi
hujjatlarni taqdim etadi.
Rezident   va   norezidentlarga   chet   el   valutasidagi   talab   qilib   olinguncha,
jamg'arma,   muddatli   va   boshqa   depozit   hisobvaraqlarini   ochish   tartibi.   Banklar
3
  O zbekiston Respublikasi banklarida ochiladigan bank hisobvaraqlari to g risida yo riqnoma. O R Adliya vazirligi tomonidan ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
2009-yil 27-aprelda 1948-son (AV ro yxat raqami 1948-13, 10.10.2017-y.) bilan ro yxatga olingan.	
ʻ ʻ  
14 chet   el   valutasi   bilan   hisob   kitoblarni   amalga   oshiradigan   yuridik   va   jismoniy
shaxslarga chet el valutasida talab qilib olinguncha, jamg'arma, muddatli va boshqa
depozit   hisobvaraqlarini   Markaziy   bankning   chet   el   valutasida   operatsiyalarni
bajarish huquqini beruvchi tijorat banklarida ochishi mumkin.
Mijozlar tomonidan chet el valutalarida hisobvaraqlar ochish uchun bankka
quyidagi hujjatlar taqdim qilinadi:
a) hisobvaraq ochish haqida ariza (bankning maxsus blankasida taqdim etiladi);
b) davlat ro'yxatidan o'tganligi to'g'risidagi guvohnomaning nusxasi;
c)   imzolar   namunalari   va   muhr   izi   qo'yilgan   ikki   dona   varaqcha   (bankning
maxsus blankasida taqdim etiladi);
d) ta'sis hujjatlari (ta'sis shartnomasi, ustav)ning notarial tasdiqlangan nusxalari;
e) alohida hollarda boshqa hujjatlar ham talab etilishi mumkin.
Rezident va norezident jismoniy shaxslar tomonidan chet el valutasida talab
qilib   olinguncha   depozit   hisobvaraqlari   ochish   uchun   bankka   ariza   va   shaxsini
tasdiqlovchi   hujjat   taqdim   qilinadi,   bank   tomonidan   ushbu   hujjatlardan   nusxa
olinadi.
Rezident   va   norezident   hisoblangan   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   milliy
valutada   ochiladigan   hisobvaraqlardan   farqli   o'laroq,   chet   el   valutasidagi
hisobvaraqlar   bitta   bankda   ma'lum   bir   chet   el   valutasida   faqat   bitta   talab   qilib
olinguncha depozit hisobvaraq ochiladi.
II. BANK DEPOZITORLARINING MILLIY AXBOROT BAZASI. BANK
HISOBVARAQLARINI QAYTA RASMIYLASHTIRISH VA YOPISH
TARTIBI
2.1 Bank depozitorlarining Milliy axborotlar bazasi
Bank   depozitorlarining   Milliy   axborotlar   bazasi   (BDMAB)   banklar
tomonidan jismoniy va yuridik shaxslarga ochiladigan hisobvaraqlarga xos raqam
15 beradi,   ularning   hisobvaraqlari   ro'yxatini   yuritadi   hamda   mijozlar   hisobvaraqlari
to'g'risida ma'lumotlarni saqlaydi. BDMAB Markaziy bank huzurida tashkil etilgan
bo'lib, unga Axborotlashtirish Bosh Markazi (ABM) xizmat ko'rsatadi.
BDMAB   faoliyati   Markaziy   bankning   «O'zbekiston   Respublikasi   bank
depozitorlarining   milliy   axborotlar   bazasi   va   unda   mijozlarga   xos   raqam   berish
hamda  bank  hisobvaraqlari  ro'yxatini   yuritish   tartibi  to'g'risida»gi   nizomi  (Adliya
vazirligida   2008-yil   27-sentabrda   1863-raqam   bilan   ro'yxatga   olingan)   asosida
tartibga solinadi.
BDMABda   hisobvaraqlarni   ochish,   boshqa   bankka   o'tkazish,   yopish,
mablag'larni hisobdan chiqarish amallarini vaqtincha to'xtatib turish va ularni qayta
tiklash sanalari  shakllantiriladi va banklarga uzatiladi. Ular bankning ma'lumotlar
bazasiga   dasturiy   ravishda   kiritiladi   va   bank   tomonidan   o'zgartirishga   ruxsat
etilmaydi.
O'zbekiston   Respublikasi   banklari   bilan   BDMAB   o'rtasidagi   axborot
almashinish so'rov fayli tamoyiliga asoslanadi va ABMning elektron pochta tizimi
orqali amalga oshiriladi.
Quyidagi rasm orqali AT “Agrobank” Oqtosh filialining mijozga ochadigan
talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan   hisobvarag'ini   BDMABda   ro'yxatga   olish
jarayoni bilan tanishib chiqamiz.
1.   Mijoz,   ya'ni   yuridik   shaxs   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan   depozit
hisobvarag'ini ochish uchun zarur bo'lgan barcha hujjatlarni bankka taqdim etadi.
2.   Bank   tegishli   nazoratdan   so'ng   mijozga   xos   hisob   raqam   berish   uchun
tegishli elektron so'rov hujjatini tayyorlaydi.
3.4.   Hisobvaraq   ochish   uchun   tayyorlangan   elektron   so'rov   hujjati   AT
“Agrobank”   orqali   BDMABga   jo'natiladi.   Elektron   so'rov   hujjatida   quyidagi
ma'lumotlar aks ettiriladi.
16Markaziy bank
BDMAB 7 1) jo'natilgan so'rovnomaning tartib raqami;
2) so'rov turi raqami, talab qilib olinguncha saqlanadigan depozit hisobavarag'i;
3) mijoz maqomi (yuridik (Yu), yakka tadbirkor- (I), jismoniy shaxs (F);
4) soliq to'lovchining identifikatsiya raqami (STIR);
5) mijozning nomi;
6) mijoz turi;
7) tashkiliy-huquqiy shakli kodi;
8) mulkchilik shakli kodi;
9) manzil kodi;
10) yuridik shaxs kodi;
11) tarmoq kodi;
12) ro'yxatga olgan tashkilot nomi;
17AT “Agrobank”
AT “Agrobank”ning
Oqtosh bo’limi 2,10
Mijoz, Yuridik shaxs 5 8
4
6 9
3
1
11 13) ro'yxatdan o'tkazilganlik to'g'risidagi guvohnoma raqami;
14) ro'yxatdan o'tkazilgan guvohnoma sanasi;
15) ro'yxatga olgan tashkilotning viloyat kodi
16) ro'yxatga olgan tashkilotning tuman kodi;
17) rezidentlik belgisi (rezident yoki norezident);
18) mijozning mamlakat kodi;
19) ochilayotgan mijoz hisobvarag'ining bosh kitobdagi ba- lans hisobvaraq kodi;
20) valuta kodi;
5.6.   BDMAB   hisob   raqam   ochish   uchun   jo'natilgan   elektron   hujjatlarni
olganligi haqida tasdiqnomani jo'natadi.
7.   BDMAB   shu   kunning   o'zida   elektron   so'rov   hujjati   dasturiy   yo'l   bilan
qayta ishlanib mijozning 20 ta raqamdan iborat hisobvarag'ini shakllantiradi.
8.9.   BDMAB   dasturiy   yo'l   bilan   mijozga   yangidan   shakllantirilgan   20   ta
raqamlik   hisobvaraq   elektron   to'lov   tizimi   orqali,   shu   kunning   o zidayoq   bankkaʻ
jo'natiladi.
10.   BDMABdan   kelib   tushgan   javob   fayllarining   barcha   ma'lumotlari
bankda mijoz taqdim etgan hujjatlar asli bilan takroran solishtiriladi. Agar xatolar
aniqlansa,   xato   ma'lumotlar   bartaraf   qilingan   holda   BDMABga   so'rov   qayta
jo'natiladi,   xatolar   bo'lmasa   bank   mijozning   hisobvarag'iga   xizmat   ko'rsatish
haqida mijoz bilan shartnoma tuzadi.
11. Hisobvaraq va shartnomaning bir nusxasi mijozga taqdim etiladi.
Bank   yoki   bank   filialining   faoliyati   tugatilayotganda,   mijoz-   larning
tugatilayotgan   bankdagi   barcha   hisobvaraqlari   oldindan   yopilishi   yoki   bank
faoliyati   tugatilgunga   qadar,   BDMABga   elektron   so'rov   hujjati   jo'natilib,
mijozning asosiy hisobvarag'i boshqa bankka o'tkaziladi.
2.2  Mijozning asosiy hisobvarag’ini boshqa bankka o’tkazish, operatsiyalarni
to’xtatish va hisobvaraqni yopish tartibi
18 Xo jalik   yurituvchi   subyektlarning   banklardagi   asosiy   hisobvaraqlari   turliʻ
sabablar   tufayli   boshqa   bankga   o'tkazilishi,   operatsiyalar   vaqtinchalik   to'xtalishi
yoki yopilishi mumkin. Xo jalik yurituvchi subyektlarning faoliyati davomida juda	
ʻ
ko'p   operatsiyalar   va   hisob-kitoblar   amalga   oshirilganligi   bois,   ularning   asosiy
hisobvarag'ini boshqa bankka o'tkazish yoki yopish mijoz yoki bank istagan paytda
osonlik   bilan   amalga   oshirish   qiyin   hisoblanadi.   Ushbu   jarayon   Markaziy   bank,
Davlat   soliq   qo'mitasi   va   boshqa   davlat   idoralarining   tegishli   me'yoriy   hujjatlari
asosida amalga oshiriladi va tartibga solinadi.
Mijozlarning  asosiy  hisobvarag'ini  boshqa  bankka o tkazish  tartibi.	
ʻ   Bank
mijozning   asosiy   hisobvarag'ini   boshqa   bankka   o'tkazishda   uning   soliqlar,   davlat
budjeti   va   budjetdan   tashqari   jamg'armalar   va   bank   kreditlaridan   qarzdorligi
mavjud   emasligiga   e'tibor   qaratadi.   Shuningdek,   bank   va   mijoz   o'rtasida   aso-   siy
hisobvaraqqa xizmat ko'rsatish bo'yicha tuzilgan shartnoma shartlarining bajarilishi
ko'rib chiqiladi..
Bank   mijozning   asosiy   hisobvarag'ini   boshqa   bankka   o'tkazishda   xo jalik	
ʻ
yurituvchi   subyekti   ro'yxatda   turgan   Davlat   soliq   inspeksiyasining
ma'lumotnomasini   talab   qiladi,   bank   xo jalik   subyektining   soliqlar   va   boshqa	
ʻ
majburiy   yig'imlardan   qarzi   yo'qligiga   e'tibor   qaratadi.   Agar   ma'lumotnomada
mijozning  soliqlar   va  boshqa  majburiy  to'lovlardan  qarzi   mavjudligi  qayd   ctilgan
bo'lsa uning hisobvarag'ini boshqa bankga o'tkazishga ruxsat berilmaydi. 4
Boshqa   bankga   o tkazish   bo'yicha   barcha   hujjatlar   o'rnatilgan   talablarga	
ʻ
javob bersa, bank mijozning asosiy hisobvarag'ini boshqa bankka o'tkazish haqida
arizasi   bilan   birga   undan   foydalanilmagan   chek   daftarchalarini   qaytarib   oladi   va
mijozning   hisobvarag'i   bo'yicha   qoldiq   summani   tasdiqlab   ma'lumotnoma   beradi.
Xo jalik   yurituvchi   subyekt   asosiy   hisobvaraq   bo yicha   qoldiq   summani	
ʻ ʻ
tasdiqlovchi ma'lumotnoma bilan birga yangi hisobvaraq ochayotgan bankka ariza
beradi. Asosiy hisobvaraq ochayotgan bank mijozga vaqtinchalik 29801- “Mijozlar
4
  O zbekiston Respublikasi banklarida buxgalteriya hisobini yuritish va buxgalteriya ishlarini tashkil qilish tartibi 
ʻ
to g risida yo riqnoma. O zR Adliya vazirligi tomonidan 2008-yil 11-iyulda 1834-son (AV ro yxat raqami 1834-6, 
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
13.06.2016-y.) bilan ro yxatga olingan.	
ʻ
19 bilan   hisob-kitoblar”   hisobvarag'ini   ochadi,   bu   haqda   mijoz   hamda   hisobvaraq
yopilayotgan bankka yozma xabar beradi.
Mijoz   hisobvarag'i   yopilayotgan   bankka   hisobvaraqdagi   qoldiq   summani
vaqtinchalik   ochilgan   hisobvaraqqa   o'tkazish   uchun   to'lov   topshiriqnoma   taqdim
etadi.   Mijozning   asosiy   hisobvarag'i   yopilayotgan   bankda   quyidagi   buxgalteriya
yozuvi beriladi.
Debet  202XX   –“Mijozning   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan
depozit hisobvarag'i”
Kredit  10301-“Markaziy bankdagi vakillik hisobvarag'i – Nostro”
Shundan   so'ng   asosiy   hisobvaraqni   yopayotgan   bank   ikki   nusxada   qabul
qilish  va topshirish  haqida  dalolatnoma tuzadi.  Dalolatnoma  bank  boshqaruvchisi
va   bosh   buxgalteri   tomonidan   imzolanadi   va   bankning   muhri   qo'yiladi.
Dalolatnomaga mijozning yuridik yig'majildidagi hujjatlar va 2-sonli kartotekadagi
to'lov hujjatlarining asl nusxalari ilova qilinib. pochta, feld'eger aloqasi yoki kurer
orqali asosiy hisobvaraq ochilayotgan bankka yetkaziladi.
Asosiy hisobvaraq ochayotgan bank dalolatnoma va tegishli hujjatlar asosida
quyidagi buxgalteriya yozuvlarini amalga oshiradi.
1.Mijozning   asosiy   hisobvarag'idagi   qoldiq   summa   vaqtinchalik
hisobvarag'iga kirim qilinadi. 
Debet 10301 - “Markaziy bankdagi vakillik hisobvarag'i - Nostro” 
Kredit 29801 – “Mijozlar bilan hisob-kitoblar”
2.   Yangi   ochilgan   asosiy   hisobvaraqqa   o'tkaziladi   va   vaqtinchalik
hisobvaraqni yopadi. 
Debet  29801 – “Mijozlar bilan hisob-kitoblar” 
Kredit  202XX   –   “Mijozning   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan
depozit hisobvarag'i”
Xo jalik   yurituvchi   subyekt   asosiy   hisobvarag'i   yangi   bankda   ochilganligiʻ
to'g'risida   o'z   hamkorlariga   xabar   beradi.   Shunga   qaramasdan,   mijozning   asosiy
hisobvarag'i   yopilgan   bankka   to'lov   hujjatlari   kelib   tushadigan   bo'lsa,   ushbu
20 hujjatlarni  jo'natuvchiga qaytaradi. Bunda “Hisobvaraq yopildi, bankning filialiga
murojaat qiling”, tarzida ma'lumotnoma beradi.
Asosiy   hisobvaraq   bo'yicha   operatsiyalarni   to'xtatish   tartibi.   Xo'jalik
yurituvchi   subyektlarning   asosiy   hisobvaraqlari   bo'yicha   vaqtinchalik
operatsiyalarni to'xtatish quyidagi holatlarda qo'llanilishi mumkin: 
-hisobvaraq egasining arizasiga binoan;
-huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlarning   asosli   qarori   yoki   sud
organlarining ajrimlariga asosan;
-Soliq kodeksining 96-moddasiga binoan soliq va (yoki) moliyaviy hisobotni
taqdim etishning belgilangan muddati tugaganidan keyin o'n besh kun ichida soliq
to'lovchi   yuridik   shaxs   tomonidan   taqdim   etilmaganda   va   soliq   to'lovchi   yuridik
shaxs ko'rsatilgan manzilda bo'lmaganda;
-qonunchilikda ko'zda tutilgan boshqa hollarda amalga oshiriladi.
Mijozning   asosiy   hisobvarag'i   bo'yicha   operatsiyalar   to'xtatilganda   boshqa
banklarda asosiy yoki ikkilamchi hisobvaraqlarni ochishga ruxsat etilmaydi.
Banklarda   hisobvaraqlarni   yopish   tartibi.   Xo jalik   yurituvchiʻ
subyektlarning bankdagi asosiy hisobvarag'i quyidagi holatlarda yopilishi mumkin:
-hisobvaraq egasining arizasiga binoan;
-hisobvaraqda bank va mijoz o'rtasida tuzilgan shartnomada ko'zda tutilgan
mablag'ning   eng   kam   miqdori   ta'minlanmaganda   (agar   ko'zda   tutilgan   bo'lsa),
mijoz ogohlantirilgan kundan keyin bir oy ichida tiklanmasa;
-mijozning   hisobvarag'i   bo yicha   olti   oy   davomida   operatsiyalar   amalga	
ʻ
oshirilmagan bo'lsa uning hisobvarag'ini yopishga asos bo'ladi.
Bundan tashqari savdo va savdo-vositachilik korxonalari uch oy mobaynida
bank hisobvaraqlari bo'yicha tegishli operatsiyalar amalga oshirilmaganda banklar
uch   kun   muddat   ichida   ro'yxatga   olingan   joydagi   davlat   soliq   xizmati   organiga
tegishli choralar ko'rish uchun axborot beradi.
Sud   xo jalik   yurituvchi   subyektlar   hisobvaraqlari   bo yicha   operatsiyalarni	
ʻ ʻ
to'xtatish va  yopish  to'g'risidagi  tegishli  qarorini  taqdim  etganda, banklar  xo jalik	
ʻ
21 yurituvchi   subyektlarning   hisobvaraqlarini   yopadilar.   Ularning   hisobvaraqlaridagi
mablag'lar   bank   tomonidan   foydalanish   huquqisiz   maxsus   hisobvaraqqa
o tkaziladi.ʻ
Debet  202XX   -   “Mijozning   talab   qilib   olinguncha   saqlanadigan
depozit hisobvarag'i”
Kredit  29842   –   “Harakatsiz   depozit   majburiyatlari”   (Maxsus
hisobvaraq)
Mijozning   vaqtinchalik   yopilgan   hisobvarag'iga   kelib   tushgan   mablag'lar
uning   maxsus   hisobvarag'iga   o'tkaziladi.   Bank   maxsus   hisobvaraqlar   hisobidan
mijozning budjet va budjetdan tashqari jamg'armalar oldidagi qarzlarini to'lashga,
qolgan   summalar   esa   ularning   kreditorlik   qarzlarini   kalendar   navbatida   to'lashga
yo'naltiradi.
Xo jalik   yurituvchi   subyektlarning   asosiy   hisobvaraqlari   majburiy	
ʻ
yopilayotganda   ularning   hisobvaraqlari   bo yicha   barcha   operatsiyalar   tugatish	
ʻ
komissiyasi   qarori   asosida   amalga   oshiriladi.   Tugatish   komissiyasining
hisobvarag'ida   taqdim   qilingan   talablardan   ozod   bo'lgan   pul   mablag'lari   mavjud
bo'lsa,   ushbu   qoldiq   mijozlarning   ta'sischilariga   yoki   tugatish   komissiyasi   va
tugatilgan mijozning ta'sischilari majlisining qaroriga asosan boshqa hisobvaraqqa
o tkaziladi.	
ʻ
Mijozning asosiy hisobvarag'i  yopilganda uning boshqa  banklardagi  barcha
ikkilamchi   hisobvaraqlari   ham   yopilib,   bu   haqda   davlat   soliq   inspeksiyasiga
ma'lumotnoma   beriladi   va   ulardan   budjet   qarzdorligi   to'g'risida   ma'lumotnoma
berishni talab etadi.
Banklarda xo'jalik yurituvchi subyektlarga kredit berilganda ochilgan ssuda
hisobvaraqlari vakolatli shaxsning farmoyishiga asosan berilgan kreditlar va unga
hisoblangan foizlar to'lovi to liq amalga oshirilgandan keyin yopiladi.	
ʻ
Bank   va   mijoz   o'rtasida   asosiy   hisobvaraqqa   bank   xizmatlarini   ko'rsatish
bo'yicha   tuzilgan   shartnomaning   bekor   qilinishi   mijozning   hisobvarag'ini   yopish
uchun asos bo'ladi, bank hisobvaraqni yopganligi uchun haq olmaydi.
22 XULOSA
Buxgalteriya   hisobining   yuritilishi,   buxgalteriya   ishining   to‘g‘ri   tashkil
etilishi   va   nazoratning   aniq   olib   borilishi   bankning   o‘z   vazifalarini   to‘g‘ri
bajarishini,   mavjud   va   bo‘lg‘usi   investorlar,   kreditorlar,   hukumat   muassasalari,
vazirliklar,   idoralar,   jamoatchilik   va   boshqa   manfaatdor
foydalanuvchilar,   shuningdek,   bank   rahbariyati   va   xodimlari   uchun   bank
faoliyatiga   haqqoniy   baho   berish   imkonini   yaratadigan   aniq   va   foydali   axborot
olishni ta’minlaydi. 
23 Banklarda   buxgalteriya   hisobi   ishlarini   yuritish   va   buxgalteriya   apparatini
tashkil qilish tamoyillari, mijozlarga xizmat ko‘rsatish hamda hujjatlar aylanmasini
yo‘lga   qo‘yish   usullari   to‘g‘risida   ko‘rsatmalar   berilgan,   bank   operatsiyalari
hisobini   yuritish   va   ularni   nazorat   qilish   qoidalari   hamda   bajarilgan   bank
operatsiyalarining qonuniyligi bo‘yicha javobgarlik belgilangan. 
Shuningdek, quyidagilarni ta’minlash maqsad qilib qo‘yilgan: 
- hisob-kitob, kassa, valyuta, kredit hamda boshqa bank operatsiyalarini
to‘g‘ri bajarish hamda ularni buxgalteriya hisobi va hisobotida o‘z   vaqtida va aniq
aks ettirish; 
- majburiyatlari, daromadlari va xarajatlari hamda kapitali holati va ulardagi
o‘zgarishlar   to‘g‘risida   ishonchli   ma’lumotlar   to‘plash;  
- bankning moliyaviy holati, moliyaviy holatidagi o‘zgarishlar va moliyaviy
natijalari   to‘g‘risidagi   va   bank   rahbariyati   faoliyatiga   baho   beruvchi   moliyaviy
hisobotlarni tuzish uchun xizmat qiluvchi   axborotlar tizimini yaratish; 
- bank ish kuni tartibiga qat’iy rioya qilish, mijozlarga tez va aniq xizmat
ko‘rsatish; 
- hisob-kitoblardagi mablag‘lar aylanishini tezlashtirish; 
bankdan   chiqayotgan   hujjatlarni   tegishli   tarzda   rasmiylashtirish   va   buning
natijasida   ulardan   foydalanishni   osonlashtirish,   shuningdek,   boshqa   banklarda
ushbu   hujjatlar   bilan   operatsiyalar   bajarilishini   hamda   ular   tomonidan   xizmat
ko‘rsatuvchi mijozlarning operatsiyalari hisobini yuritishni belgilangan talablarga
muvofiqlashtirishni tashkil etish; 
- bankdagi pul mablag‘lari, moddiy qimmatliklar, shuningdek, qat’iy hisobda
turuvchi   blankalar   kamomadi   yoki   ortiqchaligiga   yo‘l   qo‘ymaslik   hamda
belgilangan   tartibda   ularning   saqlanishini   tashkil   etish;   operatsiyalarning
qonuniyligi   hamda   to‘g‘riligini   doimiy   ichki   nazorat   va   auditdan   o‘tkazish,
ularning   natijalari   bo‘yicha   ma’lumotnomalar   tuzish   va   rasmiylashtirish
imkoniyatini yaratish; 
- zamonaviy kompyuter texnikasi vositalaridan foydalangan holda bank
24 operatsiyalari   hisobini   dasturiy   amalga   oshirish,   hisob   ishlarini   yuritish   hamda
hisobotlar tuzishda mehnat va mablag‘ sarfini qisqartirish. 
Buxgalteriya hisobi va hisobotini tashkil etishni bank filiali (bundan keyingi
o‘rinlarda   bank   deb   yuritiladi)   rahbari   amalga   oshiradi.   Buxgalteriya   apparatiga
bankning bosh buxgalteri  rahbarlik qiladi. U Bank  tizimining bosh buxgaltyerlari
to‘g‘risidagi  namunaviy   nizom   (ushbu  Yo‘riqnomaning  1-ilovasi)  asosida   ish  olib
boradi. Bosh buxgalter bo‘lmagan vaqtda uning vazifalarini bosh buxgalter
o‘rinbosari bajaradi. 
Banklarda   buxgalteriya   ishlarini   yuritish   uchun   buxgalteriya   apparati
tuziladi.   Bank   buxgalteriya   apparatiga   shartnoma   asosida   chetdan   jalb   qilingan
buxgaltyerlar   yoki   buxgalteriya   firmasi   xodimlarining   kiritilishi   qat’iyan
taqiqlanadi. 
Bank buxgalteriya apparatining tashkiliy tuzilishi va unda tashkil etiladigan
bo‘limlar   soni   amalga   oshiriladigan   operatsiyalar   hajmiga   va   ularning
avtomatlashtirilganlik   darajasiga   bog‘liq   bo‘ladi.  
Ish   hajmi   kichik   banklarda   buxgalteriya   apparati   bankning   yaxlit   bo‘linmasi
sifatida   faoliyat   yuritishi   mumkin.   Bunda   banklararo   hisob-kitoblar,   chet   el
valyutasi   bo‘yicha   operatsiyalar   va   bankning   ichki   hisobvaraqlari   bo‘yicha
operatsiyalarning   hisobini   yuritish   maxsus   bo‘limlarga   topshirilishi   mumkin.  
Ish   hajmi   katta   banklarda   buxgalteriya   apparati   ushbu   Yo‘riqnoma   talablarini
hisobga olgan holda tashkil etilishi lozim. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI  
1. O zbʻ е kist о n R е spublikasi K о nstitutsiyasi. – T.: O zb	ʻ е kist о n, 2020. 
O zb	
ʻ е kist о n R е spublikasining “Buxgalt е riya his о bi to g ri	ʻ ʻ sida”gi q о nuni. – T., 
(Yangi tahriri) 2016-y. 
2. O zb	
ʻ е kist о n R е spublikasining “Bank va banklar fa о liyati to g risida”gi q	ʻ ʻ о nuni. 
– T., (Yangi tahriri) 2019-y. O’RQ-580-son 
3. O zb	
ʻ е kist о n R е spublikasining “Markaziy bank to g risida’gi q	ʻ ʻ о nu ni. – T., 
25 (Yangi tahriri) 2019-y. O’RQ-582-son 
4. O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 9-yanvardagi PF-5296-sonli ʻ
“O zbekiston Respublikasi Markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish
ʻ
chora-tadbirlari to'g'risida” farmoni.
5. O zbekiston Respublikasi banklarida asosiy vositalarning buxgal¬teriya hisobi 
ʻ
bo yicha yo riqnoma. O zR Adliya vazirligi tomonidan 2004-yil 17-dekabrda 	
ʻ ʻ ʻ
1434-son (AV ro yxat raqami 1434-1, 15.11.2010-y.) bilan ro yxatga olingan. 	
ʻ ʻ
6. O zbekiston Respublikasi banklarida buxgalteriya hisobini yuritish va 	
ʻ
buxgalteriya ishlarini tashkil qilish tartibi to g risida yo riqnoma. O zR Adliya 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
vazirligi tomonidan 2008-yil 11-iyulda 1834-son (AV ro yxat raqami 1834-6, 	
ʻ
13.06.2016-y.) bilan ro yxatga olingan. 	
ʻ
7. O zbekiston Respublikasi banklarida kassa amallarining buxgalteriya hisobini 	
ʻ
yuritish qoidalari. O zR Adliya vazirligi tomonidan 2006-yil 24-iyulda 1602-son 	
ʻ
(AV ro yxat raqami 1602-2, 21.10.2016-y.) bilan ro yxatga olingan. 	
ʻ ʻ
8. O zbekiston Respublikasi banklarida ochiladigan bank hisobvaraqlari to g risida	
ʻ ʻ ʻ
yo riqnoma. O R Adliya vazirligi tomonidan 2009-yil 27-aprelda 1948-son (AV 	
ʻ ʻ
ro yxat raqami 1948-13, 10.10.2017-y.) bilan ro yxatga olingan. 
ʻ ʻ
9. O zbekiston Respublikasi tijorat banklarida buxgalteriya hisobi hisobvaraqlari 	
ʻ
rejasi. O zR Adliya vazirligida 2021-yil 13-noyabrda 3336-son bilan ro yxatga 	
ʻ ʻ
olingan.
Darsliklar
1. Umarov Z.A. Banklarda buxgalteriya hisobi / darslik – T.: «Iqtisod-moliya», 
2021. – 580 b.
2. Abduvaxidov F.T. Banklarda buxgalt е riya hisobi. Darslik. – T.: Innovatsion 
rivojlanish nashriyot-matbaa uyi, 2021. – 503 b. 
3.  Ибрагимов   А . К ,  Умаров   З . А ,  К . Р . Хотамов ,  Н . К .  Ризаев   Тижорат  
26 банкларида   молиявий   ҳисоботнинг   стандартлари .  Дарслик . –  Т .:  Иқтисод -
молия , 2020. – 560  бет . 
4. Navro zova ʻ К ., Otamurodov X., Qurbonov R. Banklarda buxgalteriya 
hisobining milliy va xalqaro standartlari. O quv qo lIanma. – 	
ʻ ʻ Т .: Fan va 
texnologiya, 2015. – 168 bet. 
5.  Омонов   А . А .,  Қоралиев   Т . М .  Банкларда   бухгалтерия   ҳисоби .  Дарслик. 1-
нашри. ТМИ. – Т.: Иқтисод-Молия, 2014. – 295 бет.
Saytlar
http    ://    fayllar    .   org   
http    ://    lex    .   uz   
http    ://    cbu    .   uz   
http    ://    gov    .   uz   
http :// bank . uz
ILOVALAR
Hisobvaraqlarni nomerlash tartibi
27 28 29 30 31
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha