Milliy hisoblar tizimi va O’zbekistonda unga o’tishning vazifalari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Milliy hisoblar tizimi va O’zbekistonda
unga o’tishning vazifalari
Bajardi: _____________________
Guruh: _______________________
Ilmiy   rahbar:   ________________________ Milliy hisoblar tizimi va O’zbekistonda unga
o’tishning vazifalari
Mundarija
Kirish 3
1. Milliy hisoblar tizimi tushunchasi, paydo bo’lishtarixi va rivojlanish 
bosqichlari 6
2. MHT va Xalq xo’jaligi balansi, ular o’rtasidagi o’xshashliklar 
va tub farqlar. 18
3. MHT - bozor iqtisodiyotining modeliekanligi va uni qo’llash zaruriyati
20
4. O’zbekiston statistika amaliyotida MHTni joriy qilish muammolari. 23
Xulosa 28
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 30
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgan   kundan
boshlab,   iqtisodiyotni   boshqarish   bozor   iqtisodiyoti   prinsiplari   asosida   olib
borilmoqda. Bozor iqtisodiyotiga o’tish o’ta murakkab jarayon   bo’lib, bu iqtisodiy
jarayonlarni ifodalovchi yangi makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimini shakllantirish
va uni amaliyotga   tatbiq etishni talab etadi. 
Bu   xususida,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev
ta’kidlaganlaridek,   “Ilmiy   asoslangan,   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   tamoyillariga
javob beradigan, milliy hisoblar tuzishni ta’minlaydigan hamda xalqaro statistika
andozalariga   muvofiq   bo’lgan   yagona   statistika   metodologiyasi   va   ko’rsatkichlar
tizimini ishlab chiqib, tatbiq etish asosiy vazifalardan biri”.
Bozor   munosabatlari   iqtisodiyotni   yuritish   tizimi   sifatida   o’z   qonunlariga
ega.
Bu   qonunlardan   samarali   foydalanish,   ularni   hayotga   tatbiq   etish   ijtimoiy
yo’naltirilgan bozor  munosabatlarini shakllantirishda, uning asosiy quroli bo’lgan
milliy   hisobchilik   tizimi   asosiy   va   zaruriy   ahamiyatga   egadir.   Bozor   iqtisodiyoti
rivojlangan   va   rivojlanayotgan   198   mamlakatda   iqtisodchilar   makroiqtisodiy
siyosatning   turli   yo’nalishlarini   uyg’unlashtirishda   milliy   hisoblar   tizimi
uslublaridan u yoki bu darajada foydalanishmoqda.
Milliy   hisoblar   tizimi   –   bu   aynan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   tizim
bo’lib,   milliy   iqtisodiyot   bo’yicha   chambarchas   bog’langan   statistik
ko’rsatkichlarni   makroiqtisodiy   tuzilmada   baholash,   hisob-kitoblar   to’plami   va
balans jadvallar tuzish, iqtisodiy faoliyat natijalarini xarakterlash hamda iqtisod
tuzilmasini   va   boshqa   muhim   zaruriy   bog’lanishlarni   ifodalashga   xizmat
qiladigan tizimdir.
Shu jihatdan ham xalqaro andozalar talablariga muvofiq respublikada milliy
hisoblar   tizimini   joriy   etish   maqsadida   1994-   yil   24-avgustda   “O’zbekistonda
xalqaro   amaliyotda   qabul   Oxirgi   yillarda   va   o’tgan   yili   mamlakatimiz
iqtisodiyotini   rivojlantirish   borasida   qo’lga   kiritilgan   natijalar   Xalqaro   valyuta
3 jamg’armasi,   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   va   boshqa   nufuzli   xalqaro
moliya   tashkilotlari   tomonidan   yuksak   baholanmoqda.   Xalqaro   valyuta
jamg’armasining   keyingi   baholash   missiyasi   bayonotida,   jumladan,   bunday
deyiladi:
“O’zbekiston   jadal   o’sishga   erishdi   va   global   moliyaviy   inqirozga   qarshi
samarali   choralar   ko’rdi.   Keyingi   besh   yilda   O’zbekistonda   o’sish   sur’atlari
o’rtacha   8,5   foizni   tashkil   etdi   va   bu   Markaziy   Osiyodagi   o’rtacha   o’sish
ko’rsatkichidan yuqoridir.
Qator   yillar   davomida   kuzatilgan   byudjet   profitsiti,   rasmiy   zaxiralar
darajasining  yuqoriligi, davlat  qarzining kamligi,  barqaror  bank  tizimi  va  xalqaro
moliya bozorlaridan qarz olishga ehtiyotkorlik bilan yondashish mamlakatni global
inqirozning   bevosita   oqibatlaridan   himoya   qildi ...   Missiya   2019   yilda   yalpi   ichki
mahsulot   8,3   foiz   ko’payishini   kutmoqda   va   o’rta   muddatli   istiqbolda
iqtisodiyotning yuqori o’sish sur’atlari saqlanib qolishini bashorat qilmoqda”.
Ta’kidlash   joizki,   o’tgan   yili   mamlakatimizda   yalpi   ichki   mahsulotning
o’sish   sur’ati,   kutilganidek,   amalda   8,3   foizni   tashkil   etdi,   2018   —   2019   yillar
mobaynida   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi   2,1   barobar   oshdi.   Mazkur   ko’rsatkich
bo’yicha   O’zbekiston   dunyoning   iqtisodiyoti   jadal   rivojlanayotgan   mamlakatlari
qatoridan joy oldi.
O’tgan   yili   sanoat   ishlab   chiqarishi   6,3   foiz,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari
yetishtirish  6,6  foiz, chakana savdo aylanmasi  16,4  foiz va aholiga pullik xizmatlar
ko’rsatish   16,1   foizga   barqaror   yuqori   sur’atlar   bilan   o’sdi.   qilingan   hisob   va
statistika   tizimiga   o’tish   davlat   dasturi”   ishlab   chiqildi   va   u   bosqichma-bosqich
amalga oshirilmoqda. 
Hozirgi   davrda   iqtisodiyotning   rivojiga   to’sqinlik   qilayotgan   muammolarni
hal   etishda   milliy   tizim   imkoniyatidan   to’liq   foydalanib   bo’lmaydi.   Bunga   bir
tomondan,   ushbu   mavzulardagi   o’quv   adabiyotlarining   kamligi   sabab   bo’lsa,
ikkinchi   tomondan,   bozor   iqtisodiyoti   mazmunini   yorituvchi   va   ifodalovchi
tushunchalar,   klassifikatsiyalar,   schyotlarini   tuzish;   ularning   hisoblash   usullarini
amaliy misollar yordamida o’rganish, tahlil va talqin qilishga imkoniyat beradigan
4 ilmiy manbalarning yetarli emasligi sabab bo’lmoqda. 
Mazkur   darslik   iqtisodchi   mutaxassislar   tayyorlaydigan   va   qayta
tayyorlaydigan barcha oliy o’quv yurtlarida bozor iqtisodiyoti sharoitida mamlakat
iqtisodiyotida   kechayotgan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jarayonlarni   ifoda   etuvchi
ko’rsatkichlar tizimi, ularni hisoblash va tahlil qilish usullari bilan tanishtirish, bu
ko’rsatkichlarni   xalqaro   amaliyotda   qabul   qilingan   andozalar   asosida   hisoblash
usul   va   uslublarini   o’rgatish,   ular   yordamida   iqtisodiyotda   kechayotgan
jarayonlarni   mushohada   etish,   makroiqtisodiy   muammolarni   yuzaga   kelishiga
sabab bo’lgan omillarni aniqlash usullari bilan tanishtirishda muhim manba bo’lib
xizmat qiladi, deb o’ylayman. 1
1. Milliy hisoblar tizimi tushunchasi, paydo bo’lish tarixi va
rivojlanish bosqichlari
Milliy   hisobchilik   deganda,   mamlakat   miqyosida   bo’layotgan   iqtisodiy   va
sotsial jarayonlarni ifodalovchi ko’rsatkichlar tizimi, bu ko’rsatkichlarni hisoblash
metodologiyasi   va   usullari   tushuniladi.   Milliy   hisobchilik,   dastlabki   davrlarda
(XVII- XIX   asr)   asosan   mamlakat   miqyosida   yaratilgan   milliy   daromadni
hisoblashga   qaratilgan   edi.   Hozirgi   zamon   milliy   hisobchiligi   nazariy   va   amaliy
jihatdan   o’ta   yuksak   darajada   rivojlangan   hisobot   tizimi   bo’lib,   mamlakatdagi   va
uning   tarmoqlari   va   sektorlaridagi   iqtisodiy   va   sotsial   jarayonlarni   to’la   aks
ettirishga   qaratilgan.   Bu   tizimda   qabul   qilingan   hisoblash   usul   va   uslublari,
tasniflar va tushunchalar boshqa hisobot (buхgalteriya, moliya, bank hisobotlari va
boshqalar) va statistika tizimlari (moliya, bank, bojхona, baho va h.k. statistikasi)
bilan uyg’unlashtirib tuzilgan.
Milliy hisoblar tizimi - mamlakat iqtisodiy rivojlanishining xalqaro statistika
amaliyotida   qabul   qilingan   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlari   tizimi.   Bozorʻ
iqtisodiyoti   sharoitida   mamlakatlarning   makrodarajadagi   milliy   mahsulotini   va
milliy daromadini hisoblash metodologiyasi. Milliy hisoblar tizimi jarayonlarining
turli  bosqichlarini va iqtisodiyotdagi  eng muhim o zaro aloqalarni  aks ettiradigan	
ʻ
hisoblamalar   va   balans   jadvallari   to plamidan   iborat.   Uning   muhim   belgisi   xalq	
ʻ
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2017   y.
5 xo jaligi   faoliyati   yakunlarida   moddiy   ishlab   chiqarish   dan   tashqari   nomoddiyʻ
xizmatlar   sohalarini   ham   aks   ettirishidir.   Bunday   yondoshuvda   butun   mamlakat
iqtisodiy   faoliyatining   umumlashtiruvchi   tavsiflariga   erishiladi.   Milliy   hisoblar
tizimit.   negizini   ishlab   chiqarish ,   iste mol,   jamg arish   va   xo jalik   yurituvchi	
ʼ ʻ ʻ
sub yektlar   o rtasidagi   real   munosabatlar   jarayonida   qayta   taqsimlash   tamo-yili	
ʼ ʻ
tashkil   etadi.   Bu   tizim   yer   va   ka-pitalni   mehnat   bilan   teng   darajada   qiymatni
yaratishda   qatnashuvchi   omillar   tarzida   qaraydigan   konsepsiyaga   asoslanadi.
Milliy hisoblar tizimit. da iqtisodiy faoliyatni umumlashtiruvchi ko rsatkichi yalpi	
ʻ
ichki mahsulot (YAIM) dir. Uning asosida qo shilgan qiymat, ya ni shu jarayonda	
ʻ ʼ
iste mol   etilgan  mahsulotlar   va  xizmatlar   qiymatiga  ("oraliq  iste mol"  qiymatiga)	
ʼ ʼ
qo shilgan   qiym   at   turadi.   Milliy   iqtisodiyot   darajasida   ichki   iktisodiyot   faoliyati
ʻ
natijalarining jamlanma  hisoblamalari  tuziladi:  YAIM  ning shakllanishi  va undan
foydalanishning jami bosqichlarini nazarda tutishga imkoniyat yaratadigan (har bir
hisoblamada, bir tomondan, ko rilayotgan ko rsatkichni  tashkil etadigan resurslar,	
ʻ ʻ
ikkinchi tomondan — ulardan foydalanish keltiriladi) to-varlar va xizmatlar hisobi;
ishlab   chiqarish   hisobi;   daromadlarning   hosil   bo lish   hisobi;   daromadlarning	
ʻ
taqsimlanishi   hisobi;   daromadlardan   foydalanish   hisobi;   kapital   harajatlar   hisobi;
moliyaviy hisob. Ular tashqi iqtisodiy aloqalar hisobi, boshqa hisoblar va balanslar
bilan   to ldiriladi.   Bu   hisoblarda   kengaygan   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining	
ʻ
hamma bosqichlari aks etishi tu-fayli, yalpi ichki mahsulot hajmini uch xil: ishlab
chiqarish, taqsimot va pirovard foydalanish  usullarini  qo llab aniqlash imkoniyati	
ʻ
yaratiladi.   Milliy   hisoblar   tizimit.   da   iqtisodiy   faoliyatning   barcha   turlari   foydali
natija   bilan   tugallanadi,   deb   qaraladi,   demak   xalq   xo jaligidagi   barcha   mehnat
ʻ
harajatlari   foydali   mehnatdir.   Milliy   hisoblar   tizimit.   ishlab   chiqarishdan
boshlanib, daromadlarning shakllanishi, ularning taqsimlanishiga o tadi va mavjud	
ʻ
pul qiymati (zargarlik mahsulotlarisiz), turli qimmatbaho qog ozlar, o rta va qisqa	
ʻ ʻ
muddatli zayo-mlar ko rinishida iqtisodiyotni moliyaviy nuqtai nazardan ifodalash	
ʻ
bilan   yakunlanadi.   Ma muriy   buyruqbozlik   tizimi   davrida,   makroiqtisodiyotni
ʼ
o rganish   va   tahlil   qilish   uchun   xalq   xo jaligi   balansinit   ko rsatkichlar   tizimidan	
ʻ ʻ ʻ
foydalanilgan. Ularning asosida A. Smit, K. Marksning siyosiy iqtisod ta limotlari:	
ʼ
6 xalq   xo jaligini   moddiy   ne mat   ishlab   chikaradigan   va   ishlab   chiqarmaydiganʻ ʼ
sohalarga   ajratish,   unumli   va   unumsiz   mehnat,   ja mi   ijtimoiy   mahsulot,   milliy	
ʼ
daromadni yaratish, uni taqsimlash va pirovard foydalanish nazariyalari yotar edi.
Unda xo jalik yurituvchi sub yektlar orasidan mavjud aloqalar, aholi farovonligi va	
ʻ ʼ
turmush   darajasiga   baho   berish,   mehnatga   haq   to lash,   davlat   byudjeti,   kredit,	
ʻ
to lov   balansi   kabi   tushunchalar   va   tasniflashlar   yetarlicha   yoritilmas   edi.   Milliy	
ʻ
hisoblar   tizimit.   esa   bu   kamchiliklarni   bartaraf   etib,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
iqtisodiyotni har taraflama boshqarish imkoniyatini yaratadi.
Zamonaviy   Milliy   hisoblar   tizimit.ni   yaratish   va   uni   takomillashtirishga
iqtisodchi   olimlardan   J.   Keyns,   V.   Leontyev,   S.   Kuznets,   R.   Stoun,   K.   Klark   va
boshqa   katta   hissa   qo shdilar.   Butun   dunyo   kapitalistik   davlatlar   iqtisodiyotini	
ʻ
qamrab   olgan   1929—33   yillardagi   inqiroz   davlat   ijtimoiy   bozor   faoliyatini   bir
tomonlama,   faqat   kuzatib   turish   emas,   balki   uning   ichki   mohiyatni   tahlil   qilib
muvofiklashtirib turishi lozimligini ko rsatdi. Shundan kelib chiqib "davlatlarning	
ʻ
aktiv   iqtisodiy   roli"ni   bajarish   uchun   mamlakatlarning   makroiqtisodiy
ko rsatkichlarini   hisoblaydigan   tizimni   —   Milliy   hisoblar   tizimit.ni   yaratish	
ʻ
zaruriyati   tug ildi.   Dastlabki   vaqtda   Milliy   hisoblar   tizimit.   milliy   daromad	
ʻ
ko rsatkichini   hisoblashga   qaratildi.   20-asrning   30-yillarida   Angliya,   Avstriya,	
ʻ
Fransiya,   Norvegiya,   Germaniya   va   AQShda   milliy   daromad   ko rsatkichi	
ʻ
hisoblandi.   40—50   yillarda   kapitalistik   mamlakatlarda   Milliy   hisoblar   tizimit.ni
qo llash   kengaya   bordi   va   Ikkinchi   jahon   urushi   yakunlangandan   so ng   davlatni	
ʻ ʻ
boshqarish tizimida Milliy hisoblar tizimit.ni qo llash zaruriyati yanada kuchaydi.	
ʻ
Makroiqtisodiy   ko rsatkichlar   —   milliy   mahsulot,   milliy   daromad,   iste mol,	
ʻ ʼ
jamg arma (kapital qo yilmalar) va h.k.lar hisoblana boshlandi. 1951-yilda Parijda	
ʻ ʻ
Yevropa iqtisodiy hamjamiyatiniig Milliy hisoblar tizimit. standarti loyihasi qabul
qilindi.   1953-yil   BMT   ning   statistika   bo limi   tomonidan   amaliyotga   tadbiq   etish	
ʻ
uchun   Milliy   hisoblar   tizimit.   ning   andozasi   qabul   qilindi.   1968-yil   BMTning
statistika   komissi-yasi   15  yillik  tajriba  asosida  Milliy  hisoblar  tizimit.  ning  yangi
xalqaro   andozasini   ishlab   chiqdi   va   u   1993-yilning   fevralga   qadar   qo llanildi.	
ʻ
1993-yil   fevralda   BMT   statistika   komissiyasining   navbatdagi   sessiyasida   Milliy
7 hisoblar   tizimit.   ning   yangi   xalqaro   andozasi   qabul   qilindi,  undagi   yangiliklardan
biri   sifatida   makro-iqtisodiy   statistikaning   ko rsatkichlari   qatoriga   to lovʻ ʻ
balanslari,   davlat   byudjeti   ko rsatkichlari   kiritildi.   Yevropa   Ittifoqi   1995-yilda	
ʻ
BMTning "Milliy hisoblar  tizimit. 93" andozasi  asosida  "Yevropa Milliy hisoblar
tizimit 95" ni qabul qildi.
Barcha   rivojlangan   mamlakatlar   o z   iqtisodiy   qudrati   va   aholi   turmush	
ʻ
darajasi   ko rsatkichlarini   Milliy   hisoblar   tizimit.   yordamida   hisoblaydilar.	
ʻ
BMTning   xalq-aro   tashkilotlari   bunday   tizimga   o tishni   har   tomonlama	
ʻ
rag batlantirmoqdalar.	
ʻ
O zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   hisob   va   statistikani   xalqaro	
ʻ
andozalarga   o tkazishta   kirishdi   va   shu   maqsadda   1994-yilda   "O zbekistonda	
ʻ ʻ
xalqaro   amaliyotda   qabul   qilingan   hisob   va   statistika   tizimiga   o tish   davlat   Das-	
ʻ
turi"   ishlab   chiqildi   va   u   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilmoqda.   Bu   ishga
O zbekiston   Respublikasi   Statistika   davlat   qo mitasi   rahbarlik   qiladi   va   1991—	
ʻ ʻ
20202-yillar   bo yicha   i.ch,   daromadlarning   hosil   bo lishi,   taqsimlanishi,   ulardan	
ʻ ʻ
foydalanish,   shuningdek,   kapital   harajatlarning   umumiy   hisoblamalari   tuzildi.
Milliy   hisoblar   tizimit.ni   "Yevropa   M.H-T.—   95"   metodologiyasi   asosida
O zbekiston   Respublikasi   ning   bozor   munosabatlarini   o tish   davri   xususiyatlarini	
ʻ ʻ
hisobga olgan hodda joriy etish bilan bog liq ishlar amalga oshirilmoqda.	
ʻ 2
Hozirgi   vaqtda   amaliyotda   ishlatilayotgan   milliy   hisobchilik   tizimi   «Milliy
hisoblar   tizimi»   (MHT)   deb   nom   olgan.   Bu   tizim   hozirgi   vaqtda   \alqaro   standart
sifatida er yuzining 160 dan ortiq mamlakatlar amaliyotida ishlatilyapti. Bu tizim,
iqtisodiyoti   bozor   iqtisodiga   asoslangan   mamlakatlarda   bo’layotgan   iqtisodiy   va
sotsial   jarayonlarni   to’laqonli   aks   ettirishga   qaratilgan.   MHTda   mamlakatda
bo’layotgan ishlab chiqarish, iste’mol, jamg’arish, investitsiya jarayonlari,
mаmlаkаtning mоliyaviy vа chet el bilan bo’lgan iqtisоdiy hаmkоrligining
natijalari bir-biri bilan uzviy bog’liq bo’lgan schyotlarda ifodalanadi.
MHT iqtisodiyoti bozor munosabatlariga asoslangan rivojlangan kapitalistik
2
  Sh.SH.Shodmonovning   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik;   O’zbekiston   Respublikasi   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim  
vazirligi.   –   T.:   IQTISOD-MOLIYA,   2010..
8 mamlakatlarda   vujudga   keldi.   Dastlab   bu   mamlakatlarda   hisobot   tizimiga   zarurat
unchalik   sezilmadi.   Lekin,   ilg’or   texnologiyalarning   rivojlanishi,   kapitalistlarning
yuqori   darajada   foyda   olishga   intilishlari   tovarlar   ishlab   chiqarish   va   iste’mol
o’rtasida   nomutanosibliklarni   keltirib   chiqara   boshladi.   Natijada,   talab   va   taklif
o’rtasidagi   muvozanat   buzilib,   iqtisodiy   inqiroz   (krizis)lar   sodir   bo’la   boshladi.
Bunday inqirozlar XlX-asrning oxiri va XX asrning boshlariga kelib butun dunyo
kapitalizmini qamrab ola boshladi. Ayniqsa, 1929-1933 yillardagi «buyuk inqiroz»
yillari   kapitalistlarning   sillasini   quritdi,   bu   mamlakatlarda   sotsial   va   siyosiy
noroziliklar   yuzaga   kela   boshladi.   Pirovardida,   aholining   katta   qatlamlari
qashshoqlashdi,  kapitalistlar   esa  ishlab   chiqargan  mahsulotlarini   sota  olmay  katta
zarar   ko’rdilar.   Mamlakatda   talab   va   taklif   o’rtasidagi   muvozanatni   tiklash   juda
katta   mablag’larni   va   vaqtni   talab   etadi.   Bunday   inqirozlarga   asosiy   sabab,   bu
mamlakatlarda   mamlakat   iqtisodiyotiga   chetdan   ta’sir   o’tkazish   (davlat   idoralari
tomonidan  uni   boshqarish   yoki   to’g’ri   izga   yo’naltirish)   inkor   qilinib   kelinar   edi.
Shu   davrga   qadar   bu   mamlakatlarda   «bozor   iqtisodiyotining   tabiatida   bunday
inqirozlarni   oldini   olish   mexanizmi   bor,   bozorda   bahoning   o’zgarishi   talab   va
taklifni muvozanatlashtiradi» degan nazariya hukm surardi. Lekin, 1929-1933 yilgi
kapitalistik   davlatlarning   chuqur   inqirozi   kapitalistlarning   ko’zini   ochdi.   Ular,
bunday inqirozlarning oldini olish yo’llarini o’rganish zarurligini tushunib etdilar.
Bozor   iqtisodiga   asoslangan   iqtisodiyot   talab   va   taklif   o’rtasidagi   muvozanat
buzilganda   ishlamasligi   va   bu   muvozanatni   tiklashda   davlatning   aralashuvi
zarurligi   his   qilindi.   Mamlakatda   bozor   muvozanatini   tiklash   uchun   mamlakat
miqyosida   zarur   choralar   ko’rish   va   uning   oldini   olish   mexanizmlarini   ishlab
chiqish zaruratini tug’dirdi. Bunday ishlarni amalga oshirish mamlakat miqyosida
hisob-kitoblarni   yuritishni   taqozo   etadi.   Chunki,   to’laqonli   axborotsiz   mamlakat
iqtisodiyotini   ma’lum   bir   yo’lga   yo’naltirish   va   boshqarish   mumkin   emas.   Shu
davrdan   boshlab,   kapitalistik   dunyodagi   mamlakatlarda   mamlakat   miqyosida
hisobotlar   yuritish   zarurati   tan   olindi   va   bu   sohadagi   ishlar   keng   ko’lamda
rivojlana boshladi.
Shuni aytish joizki, yarim asrdan ortiq bo’lgan davrda dunyo mamlakatlarida
9 hisobot   tizimi   uch   evolyutsion   bosqichni   o’tab,   to’laqonli   hisobot   tizimi   sifatida
shakllandi.   Lekin,   shunga   qaramay,   dunyo   mamlakatlarida   global   miqyosda
moliyaviy-iqtisodiy   inqirozlar   yuzaga   kelmoqda.   Ayniqsa,   XX-asrning   oxiri   va
XXI- asrning boshlarida Amerikada yuzaga kelgan moliyaviy inqiroz 20207-20208
yillarga kelib butun jahon mamlakatlarini o’zining domiga torta boshladi. Albatta,
bu   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozidan   O’zbekiston   ham   chetda   qolmadi.
Chunki,   “O’zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global   moliyaviy-
iqtisodiy bozorning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi” 1
.
Bunday   inqirozlarlarning   kelib   chiqishi   va   uning   dunyo   miqyosida   tarqalib
ketishining   asosiy   sabablaridan   biri   -   birinchi   navbatda   mavjud   hisobot   tizimi
tamoyillariga   mos   ravishda   hisobot   ko’rsatkichlarining   ishlab   chiqilmaganligi
yoxud   ularning   keng   ommaga   oshkor   etilmaganligi   bo’lsa,   ikkinchidan,   hisobot
tizimidan foydalanuvchilarning (siyosatdonlarning, xalqaro moliya institutlarining)
mamlakat va jahon miqyosida kutilishi mumkin bo’lgan moliyaviy-iqtisodiy xavfni
ko’ra   bilmasliklari   yoki   ko’ra   bila   turib   uning   oldini   olish   chorasini
ko’rmaganliklari hamda dunyo ahlini ogohlikka chaqirmaganliklaridir.
Shuni   aytish   joizki,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezident   Sh.M.Mirziyoyev
boshchiligida   bu   sohada   o’ta   hushyor   moliyaviy-iqtisodiy   siyosatni   yuritib,
mamlakatga   yopirilib   kelayotgan   iqtisodiy   inqirizning   oldi   olindi.   Inqiriz   yetib
kelishidan   qarib   2   yil   avval,   mamlakat   bank-moliya   tizimining
raqobatbardoshligini   ta’minlash   borasida   tegishli   choralar   ko’rildi.   Mamlakatda
jahon   moliya-iqtisodiy   inqirozining   salbiy   oqibatlarini   kamaytirish   va   bartaraf
etish,   inqiroz   davrida   iqtisodiyot   real   sektori   bazaviy   tarmoqlarining   iqtisodiy
o’sish   sur’atlarini   barqarorligini   ta’minlash,   eksport   qiluvchilar,   sanoatning
yetakchi   tarmoqlari   hamda   kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   maqsadida
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining maxsus farmoni qabul qilindi 2
.
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   samarali   iqtisodiy   siyosatni   yuritishda   milliy
hisobchilikning   qay   darajada   shakllanganligi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Chunki,
milliy hisoblar iqtisodiy siyosat yuritishda asosiy qurol hisoblanadi.
Hozirgi   MHTni   vujudga   kelishi   bir   qancha   intilektual   manbalarga   ega.
10 Ularning   ichida   eng   qadimgilaridan   biri   milliy   daromad   ko’rsatkichini   hisoblash
(baholash)   dir.   Bunday   hisoblarni   bajarishga   urinishlar   XVII   asrning   oxirlarida
Evropa mamlakatlari - Angliya, Gollandiya va Fransiyada sodir bo’ldi. Bu davrda
iqtisodchilarni   asosan   mamlakatda   yaratilgan   milliy   daromad,   boylik
ko’rsatkichlarini  hisoblash va natijada armiya va davlat  xarajatlarini moliya bilan
ta’minlash muammolari qiziqtirar edi. Shunday qilib, iqtisodchilardan Peti (1665 -
1676   yy.)   va   King   (1696   y.)   Angliyada,   Voban   (1707   y.)   Fransiyada   milliy
daromad   qiymatini   hisoblab   chiqdilar.   Bu   hisoblarni   bajarishdan   asosiy   maqsad,
mamlakatda   yig’ilayotgan   soliq   miqdorini   bilish   va   kelajakda   uning   tushumini
ko’paytirish choralarini ko’rish edi. Bu hisoblarni basharish jarayonida, qo’yilgan
maqsadga   yarasha,   mamlakatda   yig’ilayotgan   soliqlar   tarkibi   va   manbalari
bo’yicha axborotlarni ishlab chiqdilar. Bundan tashqari, hisoblarni bajarish usullari
va manbalari o’rtasidagi bog’liqliklar ishlab chiqildi. 
Natijada,   soliqlar   tarkibi   (egri   va   to’g’ri,   mahsulotlarning   guruhlari
bo’yicha) va hajmi to’g’risidagi a\borotlarga ega bo’lindi. Bu esa, soliq miqdorini
(stavkasi)   belgilash   va   istiqbolda   yig’ilishi   mumkin   bo’lgan   soliq   miqdorini
aniqlashga imkon yaratdi.
XVIII   asrga   kelib   iqtisodiy   ilm   sohasida   asosiy   e’tibor   ishlab   chiqarish
jarayonini   o’rganish   va   hisobga   olish   muammolariga   qaratildi.   Natijada,   milliy
daromad ko’rsatkichini hisoblash ma’lum bir ishlab chiqarish chegarasida amalga
oshirildi.   O’sha   davrdagi   iqtisodiy   nazariyaga   asoslanib   ayrim   faoliyatlar   ishlab
chiqarish   sifatida   hisobga   olindi,   boshqa   faoliyatlar   esa   ishlab   chiqarish   sifatida
hisoblanmadi.   Masalan,   Fransiyada   (Marshall)   \izmatlar   moddiy   ishlab   chiqarish
bilan   bir   qatorda   ishlab   chiqarish   sifatida   qaralgan   bo’lsa,   Angliyada   (A.   Smit)   \
izmatlar   ishlab   chiqarish   sifatida   qaralmadi.   Bunga   asosiy   sabab,   bu   davrlarda   \
izmat   ko’rsatish   sohalarining   kam   rivojlanganligi   va   ular   salmog’ining   umumiy
ishlab   chiqarish   hajmida   ozligidir.   Bundan   keyingi   davrlarda   milliy
hisobchilikning   rivojiga   fransuz   iqtisodchisi,   fiziokrat   F.   Kene   (Iqtisodiy   jadval),
K.     Marks   (oddiy   va   kengaytirilgan   ishlab   chiqarish   nazariyasi),   A.Marshall,
angliyalik   olim   K.Klark,   amerikalik   iqtisodchi   S.Kuznes   va   J.M.Keynslar   katta
11 hissa qo’shdilar.
XVIII asr o’rtalarida fiziokratlar sardori bo’lgan fransuz iqtisodchisi F. Kene
o’zining   «Iqtisodiy   jadval»ini   tuzib,  bu   jadval   orqali   oddiy   tovar   ishlab   chiqarish
va   kengaytirilgan   tovar   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   ifodalab,   mamlakat
iqtisodiyotining   yaxlit   tizim   sifatida   qanday   rivojlanayotganligini   o’rganishga
harakat   qildi.   Albatta   bu,   milliy   hisobchilik   sohasida   qo’yilgan   muhim
qadamlardan   biri   edi.   Lekin,   shuni   aytish   lozimki,   F.   Kenening   «Iqtisodiy
jadval»ida qo’llanilgan g’oyalar va tushunchalar amaliyot sinoviga uzoq vaqt dosh
beraolmadi.   Shulardan   biri,   ishlab   chiqarish   konsepsiyasi   edi.   Kene   qarashiga
ko’ra,   faqat   qishloq   \o’jaligi   va   kon   sanoati   ishlab   chiqarish   sifatida   qaraldi   va
uning fikriga ko’ra faqat shu sohalardagina qiymat yaratiladi.
Makroiqtisodiy tahlilning rivojiga munosib hissa qo’shgan K.  Marks, oddiy
va   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   nazariyasini   yaratdi.   Bu   nazariyaga
asosan   u   mamlakat   iqtisodiyotida   bo’layotgan   jarayonlarni   bilishga   va
tushuntirishga imkon yaratadigan modelni tuzishga harakat qildi.
Mashhur   iqtisodchi   A.     Marshall   (1925   y.)   birinchilar   qatorida   milliy
daromadni   hisoblash   prinsiplarini   ishlab   chiqdi.   U   milliy   daromad   ko’rsatkichini
quyidagicha   ta’rifladi.   Mamlakatning   kuzatilayotgan   davrdagi   sof   daromadi
mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   hamma   tovarlarning,   \izmatlarning   va   chet   el
investitsiyasidan olingan sof daromadlarning yig’indisidan shu tovar va \izmatlarni
ishlab   chiqarishda   ishlatilgan   tovarlar   va   asosiy   kapital   amortizatsiyasi   qiymatini
ayrilganiga teng. Milliy daromadning bu ta’rifi o’tgan davrlarda juda kam o’zgardi
va   uning   o’zagi   MHTda   hozirgi   zamon   talabidan   kelib   chiqqan   holda
rivojlantirildi.
Milliy   daromad   statistikasini   va   milliy   hisobchilik   rivojiga   angliyalik   olim
K.     Klark   va   amerikalik   iqtisodchi   S.Kuznetslar   ham   juda   katta   hissa   qo’shdilar.
Ular   milliy   daromadni   hisoblash   va   MHT   schyotlarini   tuzish   uslubiga   bir   qator
oydinliklar, aniqliklar kiritdilar. Masalan, K. Klark uy xo’jaliklarining o’z uylarida
turganliklari uchun «shartli ravishda hisoblangan ijara» miqdorini milliy daromad
tarkibiga   qo’shish   kerakligini   asoslab   berdi.   Bundan   tashqari,   u   inflyatsiya
12 natijasida   qiymat   o’sishini   milliy   daromaddan   chegirishni   va   milliy   daromadni
bozor   baholarida   hisoblashni   taklif   qildi.   K.   Klark   birinchilar   qatorida   milliy
daromad   va   milliy   mahsulot   kategoriyalarining   farqiga   bordi   va   milliy   hisoblarni
choraklar  mobaynida   hisoblash   zarurligini   asoslab   berdi.  Uning  bu  sohada  qilgan
ishlari hozirgi zamon milliy hisobchiligida keng ishlatilayapti.
S.   Kuznes   makroiqtisodiyot   va   milliy   hisobchilik   sohasida   uning   asosiy
tushunchalari   va   qoidalariga   muhim   takliflar   kiritdi.   Jumladan,   milliy   boylik   va
milliy   daromad   kategoriyalariga,   davlat   boshqaruv   idoralarining   nobozor
xizmatlarini   baholash   usullariga   aniqliklar   kiritdi.   U,   pirovard   iste’molni   oraliq
iste’moldan   farqlash   zaruratini   va   davlat   boshqaruv   idoralarining   ko’rsatayotgan
xizmatlarini   qay   birini   pirovard   iste’mol   yoki   oraliq   iste’mol   sifatida   qarash
kerakligini   asoslab   berdi.   Uning   fikriga   ko’ra,   davlat   boshqaruv   idoralarining
aholiga   ko’rsatgan   xizmatlarining   bevosita   foydasi   bo’lgan   qismi   (meditsina,
maorif,   madaniyat   va   san’at   sohalari)   milliy   daromad   tarkibiga   kiritilishi   lozim.
Qolgan   xizmat   sohalarini   (militsiya,   havfsizlik   va   mudofaa,   umumdavlat
boshqaruvi)   oraliq   iste’mol   sifatida   qarash   va   bular   milliy   daromad   tarkibiga
qo’shilmasligi   kerak,   degan   g’oyani   ilgari   surgan.   Lekin,   uning   bu   takliflari
MHTda   inobatga   olinmay,   davlat   boshqaruv   idoralarining   hamma   xizmatlari
pirovard iste’mol sifatida qaraladigan bo’ldi.
1930-yillar   boshlarida   Kuznes   o’zining   «Sotsial   fanlar   ensiklopediyasi»
asarida   Amerika   qo’shma   shtatlari   (AQSH)   milliy   daromadini   hisoblash
prinsiplarini   ifodalab   berdi.   Bu   asarda   u,   jumladan,   milliy   daromadni   uchta   usul:
ishlab   chiqarish,   daromad   va   iste’mol   usullari   bilan   hisoblash   mumkinligini
asoslab berdi. Natijada, hisoblangan «milliy daromadlar» bir-biridan farqli bo’lib,
ularning axborot manbalari turli iqtisodiy jarayonlarni ifodalashi ko’rsatib berildi.
Bu   esa,   iqtisodiy   tahlilning   maqsadi   va   yo’nalishiga   mos   ravishda   milliy
daromadni   hisoblash   usuli   va   axborot   manbalarini   tanlash   imkonini   yaratdi.
Masalan,   milliy   daromadni   hisoblashning   «ishlab   chiqarish   usuli»   va   uning
ko’rsatkichlar tizimi mamlakatning tarmoqlari va sektorlarida ishlab chiqarishning
holati   qandayligini   bilishga   va   bu   jarayonlarni   tahlil   qilish   uchun   etarli   imkon
13 yaratadi.   Milliy   daromadni   hisoblashning   «daromad   usuli»   yaratilgan   milliy
daromadni   mamlakat   iqtisodiyotida   qatnashuvchilar   o’rtasida   qanday
taqsimlanganligini,   natijada   iqtisodiyot   sektorlarining   iqtisodiy   faoliyat   natijasida
qay   miqdorda   birlamchi   daromadlarga   ega   bo’lganliklarini   ifodalaydi.   Milliy
daromadni   hisoblashning   «iste’mol   usuli»   mamlakatda   yaratilgan   milliy
daromadning   qanchasi   pirovard   iste’molga   va   eksportga   ishlatilganligini,
mamlakat   miqyosida   jamg’arishning   (asosiy   kapitalning   yig’ilmasi,   aylanma
fondlarning o’sishi yoki kamayishi, sof aktivlar) ko’lamini bilishga imkon beradi.
Shuni   aytib   o’tish   lozimki,   milliy   daromadni   ishlab   chiqarish,   daromad   va
iste’mol nuqtai nazaridan tahlil qilish g’oyasini sovet iqtisodchisi A. Pervuxin   30-
yillarning boshlarida Kuznes ishlaridan xabarsiz, mustaqil ravishda ishlab chiqqan.
Kuznesning   MHTni   rivojiga   qo’shgan   hissasining   buyukligi   shundan   iboratki,   u
milliy   daromadni   hisoblashning   «iste’mol   usuli»ni   amaliyotga   tatbiq   etdi.   Uning
boshchiligida AQSHning  1929-1932  yillardagi milliy daromadi hisoblanib, AQSH
Kongressi   tamonidan   chop   etildi.   Kuznesning   milliy   hisobchilikni   va   milliy
daromad   konsepsiyasini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   rivojlantirishga   qo’shgan
xizmatlari   munosib   taqdirlanib,   bu   sohadagi   ishlari   uchun   u   Nobel   mukofotiga
sazovor bo’ldi.
Milliy daromad konsepsiyasi  nazariyasini yaratilishida va uning amaliyotda
qo’llanishiga   amerikalik   iqtisodchilar   M.     Jilbert,   E.Denison   va   D.Yassilar   katta
hissa   qo’shdilar.   Ularning   rahbarligi   ostida   AQSHning   milliy   daromad   va   milliy
mahsulot   ko’rsatkichlarini   hisoblash   uchun   schyotlar   tarkibi   ishlab   chiqildi   va
amaliyotga   tatbiq   etildi.   Natijada,   AQSHning   1929-1946   yillar   uchun   milliy
daromad va milliy mahsulot ko’rsatkichlari hisoblab chiqildi va chop etildi.
Milliy   hisobchilikni   rivojlanishida   buyuk   rus   iqtisodchi   olimi   V.
Leontevning ham hissasi katta bo’ldi. U mamlakat iqtisodiyotida sodir bo’layotgan
jarayonlarni   uning   tarmoqlari   o’rtasidagi   bog’lanishlar   orqali   ifodalash   usulini
ishlab   chiqdi.   Bu   usul   tarmoqlararo   balans   deb   nom   oldi.   Bu   usul   orqali
tarmoqlararo   bog’liqliklarni   matematik   usullar   yordamida   ifodalab,   ularning
matematik tenglamalarini   ishlab  chiqdi. Tarmoqlararo balans  usulining  yaratilishi
14 mamlakat   iqtisodiyotini   modelini   yaratishga   imkon   yaratdi.   Bu   model   orqali
mamlakatning   kelajakdagi   ravnaqini   prognoz   qilish   masalalarini,   har   xil
ssenariylar  asosida  iqtisodiy siyosatning natijalarini  baholash va maqbul  iqtisodiy
siyosat   yo’nalishlarini   tanlab   olish   imkonini   yaratdi.   V.Leontev   tarmoqlararo
balans sohasidagi ishlari uchun Nobel mukofotiga sazovor bo’lgan.
Milliy hisobchilikning yuzaga kelishi jarayonida uch bosqich yaqqol ko’zga
tashlanadi.   Birinchi   bosqich   -   XVII   asrning   ikkinchi   yarmidan   1930   yilgacha
bo’lgan davr. Ikkinchi bosqich  - 1930  yildan  1945  yilgacha bo’lgan davr. Uchinchi
bosqich  - 1945-1953  yillar.
Birinchi bosqich yillarida milliy hisobchilik ilk bor kurtak yoza boshladi. Ilk
bor   mamlakat   miqyosida   hisoblar   yuritishga   qiziqishlar   ayrim   olim   va
iqtisodchilarda tug’ildi. Ular, shu davrlardagi mavjud siyosiy iqtisod nazariyasidan
kelib   chiqqan   holda   milliy   daromad   (mahsulot)   ko’rsatkichlarini   hisoblab
chiqdilar. Bu davrlarda, milliy hisobchilik yagona bir tizim sifatida shakllanmadi.
Bu ko’rsatkichlarga iqtisodiyotni boshqarish (iqtisodiyotga ta’sir o’tkazish) quroli
va   mamlakat   e’tiboridagi   ish   sifatida   qaralmadi.   Bu   davrdagi   izlanishlar   milliy
hisobchilikning yuzaga kelishiga nazariy va amaliy poydevor yaratdi.
Yuqorida   qayd   etilgan   izlanishlardan   keng   foydalanilgan   holda   va   ularni
zamon talabi asosida rivojlantirish natijasida Amerikada XX asrning   30 -   yillarida
yalpi ichki
mahsulot   ko’rsatkichini   hisoblash   konsepsiyasi   ishlab   chiqildi.   Bundan
asosiy   ko’zlangan   maqsad   mamlakatda   kechayotgan   iqtisodiy   jarayon   natijalarini
bilish   edi.   Bu   holda   ham   shu   davrda   mavjud   iqtisodiy   nazariya   bilan   hisoblash
mazmuni o’rtasida uzviy bog’liqlik saqlangan edi.
1940   yildan   keyingi   davrlarda   iqtisodiy   nazariyada   3   ta   yo’nalish   vujudga
keldi.   Bu   yo’nalishlardan   birinchisi   -   Keynsning   (1936   y.)   makroiqtisodiy
nazariyasi   edi.   Bu   nazariyaga   asosan,   iqtisodiyotni   (iqtisodiy   jarayon   natijalarini)
o’zaro bir-biriga bog’liq bo’lgan o’zgaruvchilar orqali ifoda etish mumkin.
Ikkinchi   yo’nalish   (Marshall,   1990y.)   iqtisodiyot   holatini   iqtisodiyot
sektorlari   o’rtasida   bo’layotgan   iqtisodiy   operatsiyalar   orqali   ifodalashga
15 asoslangan.
Uchinchi   yo’nalish   -   tovar   va   \izmatlarning   ishlab   chiqarish   jarayonida
holatini   o’zgarishi   yoki   harakatini   (ishlab   chiqarish,   qayta   ishlab   chiqarish,
iste’mol   jarayonlari)   kuzatishga   asoslangan   (fiziokratlar,   Kuesney,   1760   y.;
Rikardo,   1817   y;   Marks,   1885   y.).   Bu   yo’nalish   amaliyotga   tatbiq   etilishi   uchun
ancha   vaqt   sarflandi.   Keyinchalik,   bu   yo’nalish   Leontevning   tarmoqlararo   balans
jadvallarida o’z rivojini topdi.
Hozirgi   zamon   milliy   hisoblar   tizimi   (MHT)   yuqorida   keltirilgan   uch
yo’nalishning   uzviy   birikishi   natijasida   yuzaga   keldi.   Dastlab,   1952   yilda
Birlashgan   millatlar   tashkilotining   (BMT)   statistika   departamenti   tashabbusiga
binoan   R.   Stoun   rahbarligida   iqtisodchilar   tomonidan   MHTning   birinchi
umumlashgan   metodologiyasi   ishlab   chiqildi   va   \alqaro   standart   sifatida
amaliyotda   qo’llash   uchun   tavsiya   etildi.   1968   yilda,   o’tgan   16   yil   mobaynida
iqtisodiy statistika nazariyasi va amaliyotida to’plangan tajribalar umumlashtirilib
MHTning   ikkinchi   namunasi   ishlab   chiqildi   va   amaliyotga   tatbiq   etish   uchun
tavsiya   qilindi.   1970-80   yillarda   mamlakatlar   o’rtasida   (ayniqsa   Evropada)
iqtisodiy   integratsiya   yanada   kuchaydi.   MHT   amaliyoti   va   nazariyasida   ham   bir
qancha o’zgarishlar yuz berdi. 1993 yilning boshlarida MHTning yangi - uchinchi
namunasi   ishlab   chiqildi   va   amaliyotga   tatbiq   etish   uchun   tavsiya   qilindi.   Uning
asosini   (tarmoqlararo   balans   jadvallari,   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   tizimi,
iqtisodiy sektorlar va ularning o’zaro munosabatlarini \arakterlovchi operatsiyalar)
yuqorida qayd etilgan iqtisodiy nazariyadagi uch yo’nalish tashkil etgan.
Yuqorida   keltirilgan   MHTning   rivojlanish   tari\iga   asoslanib   shuni   aytish
mumkinki, MHT mamlakatlar iqtisodiyotida kechayotan jarayonlarni aks ettirishga
qaratilgan   va   iqtisodiy   nazariyada   mavjud   bo’lgan   eng   muhim   yo’nalishlarni
o’zida mujassamlashtirgan hisobot va statistika tizimidir. 3
3
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar 
strategiyasi to’g’risida”gi PF-4947-sonli   Farmoni.   2017   yil   7 fevral.
16 2. MHT va Xalq xo’jaligi balansi, ular o’rtasidagi
o’xshashliklar va tub farqlar.
2019   yilda   sotsialistik   inqilob   g’alaba   qozongandan   so’ng   er   yuzida
sotsialistik   tizimga   asoslangan   davlat   vujudga   keldi.   Dunyo   ikki   lagerga   -
kapitalistik   va   sotsialistik   lagerga   bo’lindi.   Sotsialistik   tizim   mamlakatlarida
iqtisodiyot   markazdan   rejali-ma’muriy   boshqarishga   va   moddiy   resurslarni
markazdan taqsimot usuligi
asoslangan.   Bu   tizimda   iqtisodiy   ishlab   chiqarish   negizida   moddiy   ishlab
chiqarish yotadi. Mamlakat iqtisodiyotini boshqarish hisobot tizimini joriy etishni
taqozo   etadi.   Shu   sababli,   bu   mamlakatlarda   hisobot   tizimini   yaratishga   katta
e’tibor   qaratildi.   Bu   tizimdagi   hisobot   tizimi   “Xalq   xo’jaligi   balansi”   (XXB)   deb
ataldi. Ma’lumki, har qanday hisobot tizimi mos ravishda shu tizimning tabiatidan
kelib   chiqqan   holda   qabul   qilingan   siyosiy   iqtisod   nazariyasiga   asoslanadi.   XXB
hisobot   tizimini   yaratishda   metodologik   asos   sifatida   dastlab   Adam   Smit
tomonidan yaratilgan va keyinchalik K. Marks tomonidan rivojlantirilgan g’oyalar
qabul qilingan. Bu g’oyaga ko’ra, iqtisodiy ishlab chiqarish deganda, faqat moddiy
ne’matlarni   yaratish   va   bu   moddiy   ne’matlarni   iste’molchiga   yetkazish   bilan
bog’liq   bo’lgan   xizmatlar   (moddiy   ishlab   chiqarishni   davomi   sifatida)   sohalari
tushuniladi.   Ularning   fikriga   ko’ra,   xizmatlar   ko’rsatish   faoliyatlari   noishlab
chiqarish sohalari deb qaralib, iqtisodiy faoliyat qatoriga qo’shilmaydi. Va, xizmat
ko’rsatish sohalarida milliy daromad yaratilmaydi, deb qaraladi. Xizmat ko’rsatish
sohalari   milliy   daromadni   iste’molchisi   sifatida   qaraladi.   Bu   g’oyalar   asosida
qurilgan   sotsialistik   mamlakatlarda   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarini
rivojlantirishga   ustuvor   e’tibor   qaratildi   va   xizmat   ko’rsatish   sohalari   ikkilamchi
sohalar deb qaralib, ularning kam rivojlanishiga sabab bo’ldi.
XXB   hisobot   tizimi   sotsialistik   tizimdagi   mamlakatlarning   hisobot   tizimi
bo’lib,   u   shu   tizimga   mos   siyosiy   iqtisod   nazariyasi   asosida   qurilgan.   Bu   tizim
sotsialistik tizim tabiatidan kelib chiqqan holda, shu tizimda bo’layotgan iqtisodiy
va   sotsial   jarayonlarni   mufassal   ifodalashga   qaratilgan   tizimdir.   1953   yilda
Birlashgan   millatlar   tashkilotiga   (BMT)   XXB   tizimini   xalqaro   standart   sifatida
17 qabul qilish taklifi kiritildi. Lekin, BMT statistika hay’ati XXBni xalqaro standart
sifatida qabul  qilmadi. Bu tizim  1990 yillarning yarmigacha  sotsialistik  lagerdagi
mamlakatlarda rasmiy hisobot tizimi sifatida amaliyotda qo’llanib kelindi.
MHT   va   XXB   tizimlari   vazifalari   bir-biriga   o’xshash   bo’lishiga   qaramay,
ular   turlicha   siyosiy   iqtisodiy   nazariyaga   asoslangan   tuzumlar   hisobot   tizimi
bo’lganligi   uchun   ularni   tuzish   tartibi   va   ko’rsatkichlarini   hisoblash   konsepsiyasi
bir-biridan farq qiladi. Ikkala tizim o’rtasidagi asosiy farqlar sifatida quyidagilarni
keltirish mumkin:
- MHT   XXBga   nisbatan   o ’ zining   keng   qamrovliligi   bilan   ajralib   turadi .
MHTda   iqtisodiy   jarayonlarda   qatnashuvchi   barcha   xo ’ jalik   birliklarining   faoliyati
natijalari ,   ular   o ’ rtasidagi   hamma   iqtisodiy   operatsiyalar ,   ularning   aktivlari   va
passivlaridagi   o ’ zgarishlar   to ’ g ’ risidagi   axborotlar   ketma - ket ,   bir - biri   bilan   uzviy
bog ’ langan   schyotlarda   keltiriladi .   Iqtisodiyotda   ishlab   chiqarishni ,   daromadlarni
taqsimlash   va   qayta   taqsimlashni ,   aktiv   va   passivlardagi   o ’ zgarishlarni   va   boshqa
iqtisodiy   jarayonlarni   ifodalovchi   millionlab   operatsiyalar   mavjud .   Bu
operatsiyalarning   schyotlar   ko ’ rinishida   ixcham   va   sodda   holda   keltirilishi
iqtisodiyotda   bo ’ layotgan   jarayonlarni   tez   anglashga   imkon   yaratadi ,   iqtisodiy
tahlilni   engillashtiradi ;
ikkala   tizimda   ishlab   chiqarish   konsepsiyasi   bir-biridan   tubdan   farq   qiladi.
MHTda   har   qanday   tovar   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   ishlab   chiqarish
sifatida hisoblanadi. XXBda esa, ishlab chiqarish sifatida tovarlar ishlab chiqarish
va   bu   tovarlarni   iste’molchiga   yetkazish   bilan   bog’liq   xizmatlargina   hisobga
olinadi.   Natijada,   xizmat   sohalarining   ko’p   qismi   (aholiga   transport,   aloqa,
meditsina,   maorif,   kommunal   va   shunga   o’xshash   boshqa   xizmatlar,   davlat
idoralari   va  jamoat   tashkilotlari   xizmatlari)   ishlab   chiqarish   qatoriga   kiritilmaydi.
Bu   esa,   mamlakatda   ishlab   chiqarish   jarayonini   qanday   kechayotganligini   to’la
ifodalamaydi;
- MHTdagi   daromad   konsepsiyasi,   hisoblash   usuli   va   qamrovligiga
ko’ra  ХХВ   tizimidagidan ancha farq qiladi. Ishlab chiqarish konsepsiyasidan kelib
chiqqan holda XXBda xizmat sohalari daromad yaratmaydi, deb qaraladi. MHTda
18 esa, har qanday iqtisodiy faoliyat natijasida daromad yaratiladi;
- tarmoq   va   sektorlar   tasnifi   ham   ikkala   tizimda   turlicha.   MHTda
xalqaro tarmoq va sektorlar tasnifi ishlatiladi. XXBda esa unga xos bo’lgan tarmoq
va sektorlar tasnifi ishlatiladi;
- jarayonlar   MHTda   T-ko’rinishidagi   schyotlarda,   XXBda   esa   balans
jadvallari ko’rinishida ifodalanadi;
- axborotlarni   yig’ish   usuli   XXBda   yalpi   kuzatish,   MHTda   esa   tanlab
kuzatish usuliga asoslangan;
- iqtisodiy   tahlil   usuli   XXBda   reja   ko’rsatkichlariga   solishtirish,
MHTda esa o’tgan davrlarga solishtirish usuliga asoslangan;
- ayrim   ko’rsatkichlar   ikkala   tizimda   bir   xil   nomlansa   ham,   ularning
mazmuni va hisoblash usullari ikkala tizimda bir-biridan tubdan farq qiladi.
Yuqoridagi   keltirilgan   asosiy   farqlardan   tashqari,   shuni   aytish   lozimki,
ikkala   tizimda   qo’llaniladigan   baholar   tizimi,   ko’rsatkichlar   tizimi   tarkibi   va
hisoblash usullari bir-biridan katta farq qiladi.
3. MHT - bozor iqtisodiyotining modeli ekanligi va uni qo’llash
zaruriyati.
Milliy   hisobchilikni   yuzaga   kelish   tarixiga   nazar   tashlasak,   u   dastlabki
davrlarda   ayrim   iqtisodchi   olimlarning   o’z   mamlakatlarining  salohiyatini   bilishga
va   mamlakatning   umumxarajatlarini   qoplash   uchun   soliq   miqdorini   aniqlashga
bo’lgan qiziqishlar hosilasi sifatida paydo bo’ldi. Keyinchalik iqtisodiyotning sifat
jihatdan   tez   rivojlanishi,   iqtisodiyotda   xizmatlar   nufuzining   oshishi   va
iqtisodiyotning   tez   sur’atlar   bilan   rivojlanishiga   olib   keluvchi   yangi   ishlab
chiqarish  usullari  va  texnologiyalarning  joriy  etilishi   talab va  taklif   muvozanatini
tez-tez   buzilishlariga   olib   kela   boshladi.   Shu   davrlardagi   iqtisodiy   nazariyaga
asosan   «bozor   iqtisodiyotida   iqtisodiyotni   tashqaridan,   ya’ni   hukumat   tomonidan
boshqarish   zarurati   yo’q»   deb   hisoblanar   edi.   Chunki,   bozor   iqtisodiyotida
iqtisodiyot   bozor   qonunlari   asosida,   ya’ni   talab   va   taklif   asosida   ishlab   chiqarish
bilan   iste’mol   o’rtasidagi   muvozanatni   ta’minlaydi,   deb   qaralar   edi.   Lekin,   XX
asrning boshlariga  kelib,  fan  va  texnikaning taraqqiyoti  va  yangi   ishlab  chiqarish
19 texnologiyalarining amaliyotga keng tatbiq etilishi natijasida yirik ishlab chiqarish
korxonalari vujudga kela boshladi. Natijada, foyda normasi katta bo’lgan tovarlar
ko’plab ishlab chiqarilib, ishlab chiqarish va iste’mol o’rtasidagi nomutanosibliklar
vujudga   keldi,   talab   va   taklif   o’rtasidagi   muvozanat   buzildi.   Bozordagi
muvozanatning   buzilishi   mamlakatlarda   inqiroz   (krizis)larni   yuzaga   keltirdi.   Bu
esa   mamlakatlarda   iqtisodiy   o’sishga   salbiy   ta’sir   etib,   bir   tomondan   ishlab
chiqaruvchilarning   aylanma   mablag’larini   kamayishiga   va   ishlab   chiqarishni
qisqartirishga   olib   kelgan   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan   aholi   o’rtasida   ishsizlikni
yuzaga   keltirdi,   uning   turmush   darajasini   pasayishiga   sabab   bo’ldi.   Natijada,
jamiyatda   noroziliklar   yuzaga   keldi,   siyosiy   tuzum   inqirozi   \avfi   tug’ildi.   Shu
davrga   kelib,   bu   mamlakatlarda   iqtisodiyotni   o’z   holiga   qo’yib   bo’lmasligi,   uni
boshqarish   zarurligiga   tushunib   etildi 3
.   Ma’lumki,   mamlakatda   boshqarish   usuli
(ma’muriy   yoki   iqtisodiy)   qanday   bo’lishidan   qat’iy   nazar,   u   mamlakatning
iqtisodiy   holatini   ifodalovchi   a\borot   bazasiga   tayanadi.   Shu   sababli,   XX   asrning
30 -  yillariga kelib rivojlangan kapitalistik mamlakatlarda mamlakatning iqtisodiy-
sotsial   rivojlanish   holatini   ifodalovchi   tizim   -   MHTni   yaratishga   kirishildi.   Uni
yaratishdan   maqsad,   uning   yordamida   mamlakat   iqtisodiyotini   iqtisodiy   usullar
bilan   taraqqiyotga   yo’naltirish   va   kelajakda   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   inqirozlarni
oldini   olishdan   iborat.   Shu   davrdan   boshlab,   bu   mamlakatlarda   MHTni   yaratish,
uni   takomillashtirish   va   a\borot   bazasini   yaratish   davlat   miqyosidagi   vazifa
darajasiga ko’tarildi.
Bozor   munosabati   deganda   iqtisodiyotda   qatnashuvchi   birliklar   o’rtasidagi
tovarlar, \izmatlar va aktivlarni o’zaro boshqa aktivlarga ayirboshlashning talab va
taklif   asosida   yuzaga   kelgan   baholarda   amalga   oshirilishi   tushuniladi.   Bozor
munosabatlarining   tarkib   topishida   raqobat   muhiti   yaratilganligi   muhim
shartlardan   biridir.   Chunki,   faqat   raqobat   muhiti   yaratilgandagina
ayirboshlashuvning   haqiqiy   bahosi   yuzaga   keladi.   Ayirboshlash   baholari   odatda
bozor   baholarideb   yuritiladi.   Masalan:   bozor   bahosi   -   tovar   sotuvchining   o’z   i\
tiyori bilan tovar evaziga beriladigan   miqdorga   rozi bo’lishi va tovar oluvchining
o’z i\tiyori bilan shu tovar evaziga bu miqdorni berishga tayyorligi bilan namoyon
20 bo’ladi.
Bozor munosabatlariga asoslangan iqtisodiyot tushunchasi birmuncha nisbiy
bo’lib,   hech   bir   mamlakat   iqtisodiyotidagi   iqtisodiy   birliklar   o’rtasidagi
operatsiyalarning   hammasi   hech   qachon   yuz   foiz   bozor   baholarida   amalga
oshirilmaydi.   Mamlakat   iqtisodiyotida   amalga   oshirilayotgan   operatsiyalarning
aksariyati   bozor   baholarida   amalga   oshirilishi,   bu   iqtisodiyotning   bozor
munosabatlariga asoslangan iqtisodiyot deyilishga asos bo’ladi.
Sotsialistik   tizimdagi   iqtisodiyotni   bozor   munosabatlariga   asoslangan
iqtisodiyot   deb   bo’lmaydi.   Chunki,   bu   tizimda   iqtisodiy   operatsiyalarning
ko’pchiligi   davlat   tomonidan   belgilangan   baholarda   va   taqsimot   tizimidan   kelib
chiqqan   holda   amalga   oshiriladi.   Bu   tizimda   bozor   baholarini   faqat   dehqon
bozorlaridagina uchratish mumkin.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   bozor   iqtisodiyotiga
asoslangan   jamiyat   qurishga   dadil   kirishdi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   o’ta
murakkab jarayon
bo’lib,   jamiyatda   va   iqtisodiyotning   har   bir   jabhalarida   o’zaro   raqobat
muhitini   va   butunlay   yangi   iqtisodiy-ijtimoiy   munosabatlarni   shakllantirishni
taqozo etadi.
MHTda   xarakteriga   ko’ra   bozor   uchun   tovar   va   xizmatlar   ishlab
chiqaradigan   ishlab   chiqarish   sohalari   bozor   ishlab   chiqarish   sifatida   hisobga
olinadi.   Xarakteriga   ko’ra   bozor   ishlab   chiqarish   bo’lmagan   ishlab   chiqarish
sohalari   nobozor   ishlab   chiqarish   sifatida   hisobga   olinadi.   Nobozor   ishlab
chiqarishni   bozor   ishlab   chiqarishdan   farqlash   uchun   quyidagi   belgilardan
foydalanish mumkin:
- ishlab chiqaruvchi birlikning maqsadi foyda olish emas;
- ishlab chiqarilgan tovar yoki xizmatlarni iste’molchiga yetkazilgandan
olingan daromad,  shu  tovar   yoki  xizmatni   ishlab  chiqarish  va  yetkazishga   ketgan
sarf- xarajatlarni to’la qoplamasligi.
Shu   bilan   birga,   ishlab   chiqaruvchi   birlikning   o’zining   pirovard   iste’moli
uchun ishlab chiqargan tovar  va xizmatlari  (uy xo’jaligining o’zi  iste’moli  uchun
21 yetkazgan mahsuloti, o’zi tomonidan bajarilgan kapital ta’mirlash), nobozor ishlab
chiqarish   faoliyatini   bajarish   maqsadida   zaxiraga   kelib   tushgan   mahsulotlar   va
tugallanmagan   ishlab   chiqarish   hajmi   nobozor   ishlab   chiqarish   sifatida   hisobga
olinadi.
Bozor ishlab chiqarish  quyidagi belgilar bilan xarakterlanadi:
- ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlarni bozor baholarida sotilishi;
- ishlab   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlarni   boshqa   tovar   yoki   xizmatlarga
bozor baholaridan kelib chiqqan holda almashish (barter operatsiyalari).
Bundan   tashqari,   bozor   ishlab   chiqaruvchilarning   o’z   xodimlariga   ish   haqi
sifatida   bergan   tovarlar   va   ko’rsatgan   xizmatlari,   tayyor   mahsulot   zaxirasiga
tushgan mahsulot, tugallanmagan ishlab chiqarish va asosiy kapitalning yig’ilmasi
miqdorlari ham  bozor ishlab chiqarish  tarkibiga kiradi.
4. O’zbekiston statistika amaliyotida MHTni joriy qilish
muammolari.
Institutsion   birliklarni   tarmoqlar   va   sektorlarga   guruhlashda   ayrim
chegaralash   muammolariga   duch   kelish   mumkin.   Ularning   ayrimlari   to’g’risida
mulohazalar bildirib o’tamiz.
Ish   joylarini,   binolarni   boshqa   birliklarga   vaqtinchalik   berib   turish,
tashqaridan   qaraganda,   o’z   mulkini   berib   undan   daromad   olinayotganday
ko’rinadi.   Aslida,   bu   mulkka   egalik   huquqi   egasida   qoladi.   Uni   oluvchi
vaqtinchalik foydalanish huquqiga ega xolos. Mulk egasi mulkini ijaraga berayapti
xolos.   Shu   sababli,   bu   faoliyat   ishlab   chiqarish   sifatida   ijara   xizmati   hisoblanadi.
Bu o’rinda, uyni ijaraga berish bilan mehmonxona xizmati o’rtasida farq yo’qligini
eslash kifoya.
Korxonalar turlicha nomlanishi mumkin. Ularning nomlariga qarab, ularning
qaysi sektorga tegishli ekanliklarini bilish oson emas. Masalan, davlat korxonalari,
qo’shma   korxonalar,   birlashmalar,   ma’suliyati   cheklangan   korxonalar,   xususiy
korxonalar va h.k. Sektorlarga guruhlashda korxonalarning nomlariga qarab emas,
avvalo   ularning   oldilariga   qo’ygan   maqsadlariga,   bu   maqsadlarga   qanday
erishayotganliklariga   va   o’z   faoliyatlarini   yuritish   uchun   mablag’larni   qaysi
22 manbalardan   olayotganliklariga   e’tiborni   qaratish   zarur.   Ayrim   hollarda,   korxona
bir   vaqtning   o’zida   bajarayotgan   vazifalariga,   o’zini   tutishiga   ko’ra   turli
sektorlarga  tegishli  belgilarga  ega  bo’lishi  mumkin.  Masalan,  davlat  tasarrufidagi
va nazoratidagi diagnostika markazi bir vaqtning o’zida bozor va nobozor xizmati
ko’rsatadi. Bu markaz aholining ma’lum bir guruhlariga bepul va qolganlarga pulli
xizmat   ko’rsatadi.   Mos   ravishda   davlat   byudjetidan   va   pulli   xizmatdan   tushgan
mablag’  evaziga  faoliyatini  yuritadi. Bu  markaz  qaysi   sektorga taalluqli?  -  degan
savol   tug’iladi.   Bunday   muammo   davlatga,   uy   xo’jaliklariga   va   chet   el
rezidentlariga   qarashli   korxonalarda   ham   ko’plab   uchraydi.   Shu   sababli,   ikki
sektorga   moyil   bunday   korxonalarni   shartli   ravishda   ikki   institutsional   birlikka
ajratiladi.   Shartli   ravishda   hosil   bo’lgan   korxona   -   kvazikorxona
(kvazikorporatsiya)   deb   ataladi.   Hosil   bo’lgan   bu   ikki   korxona   mos   ravishda
sektorlarga kiritiladi. Keltirilgan misoldagi diagnostika markazini ikkiga bo’linadi.
Birinchisi,   davlat   boshqaruv   idoralari   sektoriga   kiruvchi   korxona,   korxonaning
nobozor xizmati ko’rsatadigan qismi. Ikkinchisi, - pulli xizmat ko’rsatuvchi qismi
shartli   ravishda   hosil   bo’lgan   kvazikorxona   nomoliya   korxonalar   sektoriga
kiritiladi.
Chet   el   korxonalarining   bizning   mamlakatdagi   bo’linmalari,   filiallari,
vakolatxonalari   mustaqil   korxona   hisoblanmasada,   ularning   faoliyatlari   mustaqil
korxonalarnikiga o’xshash va iqtisodiy faoliyatlari chegarasida mustaqil bo’lishlari
mumkin. Ular mamlakatda uzoq vaqt iqtisodiy faoliyat yuritish maqsadini ko’zlab
tashkil   qilingan   va   ularning   milliy   iqtisodiyotga   qo’shayotgan   hissalari   katta
bo’lishi mumkin. Shu sababli, ularni rezident birlik sifatida kvazikorxona hisoblab,
ichki   iqtisodiyot   sektorlari   tarkibiga   kiritish   mumkin.   Bunday   kvazikorxonalarga
mamlakatda   uzoq   muddat   davomida   faoliyat   ko’rsatayotgan   chet   el
korxonalarining   qurilish   brigadalarini   misol   qilib   ko’rsatish   mumkin.   Uy
xo’jaliklari   tasarrufida   va   nazoratida   bo’lgan   nokorporativ   korxonalarning
ayrimlari   faoliyat   yuritishlari   va   o’zlarini   tutishlariga   ko’ra   ko’proq   nomoliya
korxonalar  sektoriga qarashli  xususiy korxonalarga o’xshaydi. Shu sababli, ularni
ham   kvazikorxona   sifatida   nomoliya   sektoriga   kiritish   mumkin.   Bunga,   uy
23 xo’jaligi   tomonidan   litsenziya   asosida   tashkil   qilingan   va   tashqaridan   yollanma
ishchi-xizmatchilar jalb etilgan nonvoyxona, oshxona, qurilish brigadalarini misol
qilib ko’rsatish mumkin.
Notijorat   tashkilotlarni   sektorlarga   ajratishda   ham   bir   qancha   chegaraviy
muammolar   mavjud.   Bu   tashkilotlar   tashqaridan   qaraganda   «notijorat»bo’lib
ko’rinsada,   faoliyatlariga   ko’ra   har   doim   ham   ularni   uy   xo’jaligiga   xizmat
ko’rsatuvchi notijorat tashkilotlar sektoriga kiritib bo’lmaydi. Notijorat tashkilotlar
davlat tomonidan, rezident yoki norezident  korxonalar, aholi guruhlari va alohida
shaxslar  tomonidan turli maqsadlarni  ko’zlagan holda tuzilishi  mumkin. Ularning
oldiga   qo’ygan   maqsad   va   vazifalariga   qarab   to’g’ridan-to’g’ri   qaysi   sektorga
kirishlarini bilish ancha mushkul. Ularning asosiylari ustida to’xtalib o’tamiz.
Bozor   uchun   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchi   notijorat   tashkilotlar .
Byudjet   mablag’laridan   moliyalashtiriladigan   maktab,   bog’cha,   kasalxona   va
boshqa   davolanish   maskanlari,   nogironlar   uchun   aravacha   yoki   protezlar   ishlab
chiqaradigan   zavodlar,   oliy   o’quv   yurtlari   aholiga   bepul   xizmat   ko’rsatadilar.   Bu
notijorat tashkilotlar bilan bir qatorda xuddi shu tovar va xizmatlarni haq evaziga
ko’rsatuvchi tashkilotlar ham bor bo’lishi mumkin. Ular aholiga bozor xizmatlarini
ko’rsatadilar.   Bu   tashkilotlar   vazifalariga   va   maqsadlariga   ko’ra   nomoliya
korxonalari sektoriga kiradi. Ko’p hollarda, bir tashkilotning o’zi bozor va nobozor
xizmatlar   ko’rsatishi   mumkin.   Masalan,   kasalxona   bepul   va   pulli   xizmat
ko’rsatadi.  Bunday hollarda, bu birlik shartli  ravishda  ikkita  birlikka bo’linadi  va
mos   ravishda   davlat   boshqaruv   idoralari   va   nomoliya   korxonalar   sektorlariga
kiritiladi.
Bozor ishlab chiqaruvchilarga xizmat ko’rsatuvchi notijorat tashkilotlar.  Bu
tashkilotlar   o’z   a’zolarining   manfaatini   himoya   qilishga   qaratilgan   xizmatlar
ko’rsatadi. Ular o’z a’zolari tomonidan to’langan badallar yoki ajratmalar hisobiga
faoliyat   ko’rsatadilar.   Bu   to’lovlar   ularning   xizmatlariga   to’langan   haq   deb
qaraladi.   Shu   sababli,   ular   bozor   ishlab   chiqaruvchilar   qatoriga   qo’shiladi   va
nomoliya   korxonalar   sektoriga   kiritiladi.   Masalan,   fermer   va   dehqon,
xunarmandlar   va   boshqa   ishlab   chiqaruvchilar   uyushmalari   faoliyati   tashqaridan
24 qaralganda,   nobozor   ishlab   chiqarishga   o’xshasa   ham,   ular   aslida   bozor   ishlab
chiqaruvchilardir.   Ularning   faoliyati   bir   jihatdan   davlat   boshqaruv   idoralarinikiga
o’xshasa,   ikkinchi   jihatdan   uy   xo’jaligiga   xizmat   ko’rsatuvchi   notijorat
korxonalarga   o’xshaydi.   Bunday   tashkilotlarni   nomoliya   korxonalar   sektoriga
kiritsa to’g’ri bo’ladi.
Davlat   tomonidan   mohyalashliriladigan   va   nazorat   qilinadigan   notijorat
tashkilotlar.   Bu   tashkilotlar   davlat   tomonidan   alohida   tashkilot   sifatida   tashkil
etilgan   bo’lib,   davlat   byudjetidan   moliya   resurslari   bilan   ta’minlanadi.   Bular
qatoriga ilmiy- tekshirish institutlarini, sog’liqni saqlash bilan bog’liq xizmatlarni
bajaruvchi   tashkilotlar,   maorif,   atrof   muhitni   himoya   qilish   bilan   bog’liq
tashkilotlarni   kiritish   mumkin.   Bu   tashkilotlar   o’z   sohalari   miqyosida   davlat
bajaradigan   vazifalarni   bajaradilar   va   davlat   nazoratida   bo’ladilar.   Ular   xo’jalik
hisobidagi   yoki   byudjet   tashkiloti   bo’lishi   mumkin.   Nomlaridan   nomoliya
korxonalariga   o’xshashlari   mumkin.   Masalan,   «Kibernetika»,   «Quyosh»   ilmiy-
ishlab   chiqarish   birlashmalari.   Bunday   tashkilotlar   nomi   va   faoliyati   qanday
bo’lishidan qat’iy nazar davlat boshqaruv idoralari sektoriga kiritiladilar.
Institutsion   birliklarning   rezident   yoki   norezident   birlik   ekanligini   bilishda
ham   chegaraviy   muammolar   mavjud.   Masalan,   institutsion   birlikning   iqtisodiy
manfaati   qaysi   mamlakat   iqtisodiy   hududiga   qaratilganligini   bilish   bu   birlikning
qancha   muddatga   kelganligi   bilan   (bir   yil   va   undan   ortiq),   ish   joylari   bor   yoki
yo’qligi,   birlikning   oldiga   qo’ygan   maqsadiga   ko’p   jihatdan   bog’liq.   Bu   belgilar
orqali   institutsion   birlikning   rezident   yoki   norezident   ekanligini   bilishga   ma’lum
bir   vaqt   kerak   bo’ladi.   Lekin,   ular   bilan   operatsiyalar   ularning   kelgan   kunidayoq
bo’lishi   mumkin.   Shu   sababli,   rezident   yoki   norezidentlilikni   belgilashda   dastlab
ularning   maqsadlariga   qarab   ajratish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   chet   ellik   fuqaro
O’zbekistonga   yuz   foiz   o’z   kapitali   hisobiga   korxona   ochdi.   Korxonaga
O’zbekiston   fuqarosidan   ijrochi   direktor   tayinladi.   Bu   misolda,   korxona   tashkil
qilingan   vaqtidan   boshlab   rezident   birlik   hisoblanadi.   Chunki   korxonaning
maqsadi shu mamlakatda uning qonunlari asosida iqtisodiy faoliyat ko’rsatib, tovar
va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   va   foyda   ko’rish.   Bu   korxona   100   foiz   chet   el
25 (fuqarosi) nazoratidagi korxona hisoblanadi. Shu sababli, korxona egasi (chet ellik
fuqaro)   norezident   birlik   bo’lib   hisoblanadi.   Chunki,   uning   kapital   olib   kirishdan
maqsadi   foyda   olishdir.   Bu   misolda   korxonaning   soliq   to’lagandan   keyin   qolgan
foydasi uning ixtiyorida bo’ladi 4
4
  Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlashʼ   va   inflyatsiyani   jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlar
jarayonidagi bosh vazifamizdir nomli   maruzasi.   2020   yil   24 yanvar
26 Xulosa
Kurs   ishida   O’zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimi:   holati   va   istiqbollari
nazariy va amaliy jixatdan tadqiq qilib quyidagi xulosalarga kelindi. 
-Tadbirkorlik     va   biznes   tushunchalari   mazmunan   bir-biriga   yaqin.   U
ishbilarmonlikdan   kelib   chiqqan   munosabat   bo’lib,   biror   bir   unumli   ish,   faoliyat
bilan bog’liqlikni anglatadi.  
-Mustaqillik   yillarida   respublikamizda   kichik   biznes   sezilarli   rivojlandi.
Ammo kichik korxonalarni  tashkil  qilish sur’ati, ularning barqaror  rivojlanishi  va
umumiy   iqtisodiy   tizimdagi   o’rni   hali   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   to’la   javob
bermaydi.  
-Bizning   fikrimizcha,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   kafolatlari
va   davlat   tamonidan   qo’llab-quvvatlash   quydagi   yo’nalishlarda   olib   borilishi
lozim: 
-O’zbekiston   Respublikasida   tadbirkorlik   sub’ektlari   huquqlari   va
manfaatlarini   huquqiy   jihatdan   kafolatlash;   -   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlantirishni   davlat   tomonidan   moddiy   va   ma’naviy
rag’batlantirish;   -   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash
fondlarini tashkil etish;  Qator yillar davomida kuzatilgan byudjet profitsiti, rasmiy
zaxiralar darajasining yuqoriligi, davlat qarzining kamligi, barqaror bank tizimi va
xalqaro   moliya   bozorlaridan   qarz   olishga   ehtiyotkorlik   bilan   yondashish
mamlakatni global inqirozning bevosita oqibatlaridan himoya qildi ...  Missiya  2011
yilda   yalpi   ichki   mahsulot   8,3   foiz   ko’payishini   kutmoqda   va   o’rta   muddatli
istiqbolda   iqtisodiyotning   yuqori   o’sish   sur’atlari   saqlanib   qolishini   bashorat
qilmoqda”.
Ta’kidlash   joizki,   o’tgan   yili   mamlakatimizda   yalpi   ichki   mahsulotning
o’sish   sur’ati,   kutilganidek,   amalda   8,3   foizni   tashkil   etdi,   2018   —   2011   yillar
mobaynida   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi   2,1   barobar   oshdi.   Mazkur   ko’rsatkich
bo’yicha   O’zbekiston   dunyoning   iqtisodiyoti   jadal   rivojlanayotgan   mamlakatlari
qatoridan joy oldi.
O’tgan   yili   sanoat   ishlab   chiqarishi   6,3   foiz,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari
27 yetishtirish  6,6  foiz, chakana savdo aylanmasi  16,4  foiz va aholiga pullik xizmatlar
ko’rsatish   16,1   foizga   barqaror   yuqori   sur’atlar   bilan   o’sdi.   qilingan   hisob   va
statistika   tizimiga   o’tish   davlat   dasturi”   ishlab   chiqildi   va   u   bosqichma-bosqich
amalga oshirilmoqda. 
Hozirgi   davrda   iqtisodiyotning   rivojiga   to’sqinlik   qilayotgan   muammolarni
hal   etishda   milliy   tizim   imkoniyatidan   to’liq   foydalanib   bo’lmaydi.   Bunga   bir
tomondan,   ushbu   mavzulardagi   o’quv   adabiyotlarining   kamligi   sabab   bo’lsa,
ikkinchi   tomondan,   bozor   iqtisodiyoti   mazmunini   yorituvchi   va   ifodalovchi
tushunchalar,   klassifikatsiyalar,   schyotlarini   tuzish;   ularning   hisoblash   usullarini
amaliy misollar yordamida o’rganish, tahlil va talqin qilishga imkoniyat beradigan
ilmiy manbalarning yetarli emasligi sabab bo’lmoqda.
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2017   y.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksi.   T.:   O’zbekiston,   2012   y.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni.   2017   yil   7 fevral.
4. Vazirlar Mahkamasining “Mehnatga haq to’lash yagona tariff setkasini   yanada
takomillashtirish   to’g’risida”gi   775-son   Qarori.   2019 yil   16   sentyabr.
5. Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlashʼ   va   inflyatsiyani
jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlar   jarayonidagi   bosh   vazifamizdir   nomli   maruzasi.
2020   yil   24 yanvar
6. O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy   nashriyoti.   04.02.20 2 1.   Toshkent.
- Борисов   Е.Ф.   Экономическая   теория:   учеб.   –   2-е   изд.,   перераб.   и   доп. М.:
ТК   Велби,   Изд-во   Проспект,   20 19 .   –   544 с.
7. Шишкин   А.   Ф.   «Экономическая   теория»,   учебник,   книга   2,   М.   изд-ва
«Владос»,   1996   г.
8. Қаралсин:   Макконнелл   К.Р.,   Брю   С.Л.   Экономикс:   Принципы,   проблемы
и политика. Т.2. – М.: Республика,   2019   г.
9. Қаралсин:   Курс   экономической   теории.   Учеб.   пособ.   под   ред.   Чепурина
М.Н.,   Киселевой   Е.А.   Киров,   изд-во «АСА»,   2019   г.
10. Тожибоева   Д.   Иқтисодиёт   назарияси:   Олий   ўқув   юртлари
талабалари   учун   ўқув   қўлланма.   –   Т.: mқитувчи».   20 2 2 y.
29