Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 76000UZS
Размер 84.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo’llaniladigan asosiy ko’rsatkichlar va ularning iqtisodiy mohiyati.

Купить
Mavzu: Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo’llaniladigan asosiy ko’rsatkichlar
va ularning iqtisodiy mohiyati .
Reja:
I,KIRISH
II.ASOSIY QISM 
1.   Milliy iqtisodiyot va uning makroiqtisodiy o’lchamlari.
2.Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo‘llaniladigan asosiy ko‘rsatkichlar.
3.Yalpi ichki mahsulot tushunchasi va uni hisoblashning asosiy shartlari.
4.Milliy   hisobchilik   tizimidagi   boshqa   ko‘rsatkichlar   va   ular   o‘rtasidagi
nisbat.
III.XULOSA 
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi . O ' tish   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   va   uning   tarkibini   diversifikatsiyalash   asosida   innovatsion
taraqqiyot   yo ' liga   o ' tish   vazifalari   hal   etilmoqda . Mamlakatni   ijtimoiy - iqtisodiy
jihatdan   rivojlantirishda   modernizasiyalash   loyihasi   ishlab   chiqilgandan   so ' ng ,
tarkibiga   sanoat ,   investisiya   va   innovasiya   siyosatlarini   qamrab   oluvchi   strategiya
tuziladi .  Modernizasiyalashda   bir   tomondan   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini
texnik   va   texnologik   jihatdan   yangilash,   sifat   jihatdan   takomillashtirish,
pirovardida   ishlab   chiqarishni   diversifikasiyalash   nazarda   tutilsa,   ikkinchi
tomondan   inson   omilini   taraqqiy   ettirish   masalasi   turadi.   Milliy   iqtisodiyotni
modernizasiyalash   sharoitida   "...davlatning   innovasion   yangilanish   dasturini
shakllantirish,   innovasiya   va   investisiyalardan   samarali   foydalanadigan   yangi
avlod   kadrlarini,   yangi   sarmoyadorlar   sinfini   tayyorlash   o'ta   muhim   ahamiyatga
ega.   Buning   uchun   O'zbekistonni   texnologik   rivojlantirish   va   ichki   bozorni
modernizasiya   qilish   bo'yicha   milliy   g'oya,   milliy   dastur   kerak.   Ushbu   dastur
O'zbekistonni   jahondagi   taraqqiy   topgan   mamlakatlar   qatoriga   tezroq   olib
chiqishga   imkon   yaratishi   lozim."   1   Ushbu   uzoq   muddatli   strategik   maqsadlarga
erishishda milliy iqtisodiyotni modernizasiyalash va tarkibiy o'zgarishlarni amalga
oshirish   yetakchi   o'rin   tutadi.   2025-2030-yillarda   O'zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasida   "tarkibiy   o'zgartirishlarni
chuqurlashtirish, milliy iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarini modernizasiyalash va
diversifikasiyalash   hisobidan   uning   raqobatbardoshligini   oshirish "   ustuvor   vazifa
sifatida   ta ' kidlangan .
Jahon   amaliyoti   ko'rsatishicha,   milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlarning energiya, material va kapital sig'imkorligini yuqoriligi, zamonaviy
texnologiyani   o'zida   mujassamlashtirmaganligi   mahsulotlarning
raqobatbardoshligiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi.   Iqtisodiy   adabiyotda   "iqtisodiyotni
modernizasiyalash"   kategoriyasi   "innovasiya",   "diversifikasiya",   "barqaror
2 iqtisodiy   o'sish",   "o'tish   iqtisodiyoti"   kabi   tushunchalar   bilan   uzviy   bog'liqlikda
tahlil   qilingan.   O'tish   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   bozor   munosabatlarini
shakllantirish   jarayonida   modernizasiya   nazariyalaridan   deyarli   foydalanilmagan
va   aksariyat   hollarda   "islohotlar"   va   "o'tish   (tranzit)   iqtisodiyoti"   tushunchalari
qo'llanilgan.   Iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   birgina   bozor   institutlari   samarali
iqtisodiy   rivojlanishni   ta'minlab   bera   olmasligi   ma'lum   bo'ldi   va   iqtisodiy
aylanmaga   "modernizasiya",   "tarkibiy   o'zgarishlar",   "milliy   raqobatbardoshlik"
tushunchalari kiritildi.  Bunda modernizasiya aksariyat mamlakatlarda milliy dastur
sifatida   qabul   qilina   boshlandi.   Iqtisodiyotni   modernizasiyalash   mexanizmi
"iqtisodiyotni   modernizasiyalash"   kategoriyasi   "sanoatlashtirish",   "innovatsiya",
"iqtisodiyotni erkinlashtirish", "iqtisodiyotni diversifikasiyalash",  "inson kapitali",
"milliy   boylik"   kabi   qator   tushunchalar   bilan   uzviy   birlikda   o'rganildi.   Natijada
ushbu   tushunchalar   o'rtasidagi   o'zaro   bog'liqlik   iqtisodiyotni   modernizasiyalash
kategoriyasining   tavsifini   to'liqroq   ochib   beradi   va   iqtisodiyotni
modernizasiyalashning   iqtisodiy   qonuniyatlarini   aniqlashga   yordam   beradi.Milliy
iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun   real   sektor   tarmoqlarini
modernizasiyalash   va   diversifikasiyalash   zarur.   Bunda   iqtisodiyotni
modernizasiyalash   diversifikasiyalash   jarayonlari   bilan   parallel   ravishda   kechadi
va   o'zaro   uzviy   bog'liqlikda   amal   qilib,   pirovardida   innovasion   taraqqiyotni
ta'minlaydi.   Innovasion   taraqqiyot   yuqori   texnologiyani   mujassamlashtirgan
qo'shilgan qiymatli mahsulot ishlab chiqarib, eksport hajmini ortishiga olib keladi.
Bu esa o'z navbatida barqaror iqtisodiy o'sish sur'atlarini ta'minlab, milliy boylikni
ko'paytirish orqali  milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligi  ta'minlanadi.Iqtisodiy
adabiyotda   iqtisodiyotni   modernizasiyalash   kategoriyasiga   turlicha   iqtisodiy
qarashlar berilgan.
Mavzuning   maqsadi.   Milliy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan
asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   mohiyati   haqida   tushunchaga   ega
bo lish va ular haqida umumiy xulosa chiqarish.ʻ
3 Mavzuning   ob'yekti -   Milliy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan
asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari
tarkibiy qismilarini hisoblash tizimini tashkil etish
Ishning   predmeti   Milliy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan   asosiy
ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   tarkibiy   qismilarini
o`rganish mazmuni,shakl va usullarini to'liq o'rganish va mohiyatini ochib berish.
Mavzuni o rganish vazifalari:ʻ
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
- Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
-   Milliy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan   asosiy   ko’rsatkichlar   va
ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari   moliyaviy   –   iqtisodiy
nazariyasini rolini aniqlash.
-   Milliy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   qo’llaniladigan   asosiy   ko’rsatkichlar   va
ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari   nazariyasi   bo’yicha   jahon
tajribasidan foydalanish.
Kurs ishining tuzilish tarkibi :Mazkur kurs ishi kirish asosiy qism xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tarkib topgan.
4 II.ASOSIY QISM
1.Milliy iqtisodiyot va uning makroiqtisodiy o’lchamlari.
Milliy   iqtisodiyot   ko’plab   o’zaro   bog’liq   iqtisodiy   tizimlar   birikmasidan
iborat bo’lgan murakkab iqtisodiy tizimni vujudga keltirdi.
Milliy iqtisodiyot - barcha tarmoqlar va sohalarni, mikro va makrodarajadagi
iqtisodiyotlarni,   funktsional   iqtisodiyotni,   ko’plab   infratuzilmalarni   o’z   ichiga
olgan   yaxlit   iqtisodiyotdir.   Milliy   iqtisodiyot   bu   turli   shakldagi   xo’jaliklarning
tarkib topgan tuzilishi bo’lib, uning asosida mehnat taqsimoti va uning rivojlanishi
yotadi.   Turli   shakldagi   xo’jalik   shakllari   milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy
tuzilmasini tavsiflab beradi.
Makroiqtisodiy   jihatdan   qaralganda   milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishi
mamlakatda   mavjud   bo’lgan   ishlab   chiqarish   resurslari;   ularning   ijtimoiy   mehnat
taqsimoti   asosida   ajralib   chiqqan   iqtisodiy   sub‘ektlar   o’rtasidagi   taqsimoti   hajmi;
mazkur   sub‘ektlar   ishlab   chiqarish   hajmlari,   milliy   mahsultni   ishlab   chiqarish
jarayonlarida   shakllanuvchi   tarkibiy   qismlari   o’rtasidagi   munosabat   sifatida
namoyon   bo’ladi.   Milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   chizma   orqali
tasvirlash mumkin:  
Milliy
iqtisodiyot
↓      ↑
Iqtisodiy jihatdan nisbatan mustaqil
birliklar
                                                             ↓                                                           
                   ↓                                   ↓                                             ↓
Korxonalar Uy
xo’jaliklari Davlat (ko’plab xo’jalik
yurituvchi birliklari
5 bilan
Milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   hajmi   va   ularning
o’sishi   bir   qator   ko’rsatkichlar   tizimi   orqali,   mikro   va   makroiqtisodiy   darajada
aniqlanib, tahlil qilinadi.
Makroiqtisodiyot   –   bu   mamlakat   miqyosida   moddiy   ishlab   chiqarish   va
nomoddiy sohalarini bir butun qilib birlashtirish natijasida hosil bo’lgan milliy va
jahon   xo’jaligi   darajasidagi   iqtisodiyotdir.Makroiqtisodiyot   o’z   ichiga
iqtisodiyotning   moddiy   va   nomoddiy   ishlab   chiqarish   hamda   xizmat   ko’rsatish
sohalarini   oladi.   Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   funktsional   ahamiyati   mamlakat
barcha   aholisining   doimiy   ravishda   o’sib   boruvchi   ijtimoiy-iqtisodiy   ehtiyojlarini
qondirishda   namoyon   bo’ladi.   Milliy   iqtisodiyotning   mazkur   asosiy   muammosi
naqadar samarali hal etilayotgan makroiqtisodiy tahlilyordamida aniqlanadi.
Makroiqtisodiy   tahlilning   maqsadi   –   takror   ishlab   chiqarish   jarayonini
ob‘ektiv   ravishda   aks   ettiruvchi   ko’rsatkichlardan   foydalanish   asosida   mamlakat
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishida   vujudga   kelgan   holatlarni   ochib   berishdan
iboratdir.   Bu   maqsadga   erishishning   muhim   shartlari   sifatida   quyidagilarni
ko’rsatish mumkin:
1. Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning holati va harakatini ob‘ektiv aks
ettiruvchi statistik (holat, vaziyat) ma‘lumotlarning mavjudligi;
2.   Mamlakat   iqtisodiyotini   tahlil   qilishda   keng   miqyosda   va   tarixiy   jihatdan
yondashuv;
3.   Iqtisodiy   tizim   salohiyatini   haqqoniy   ravishda   baholamasdan   hamda
iqtisodiy   qonunlarning   ob‘ektiv   amal   qilishini   bilmasdan   turib   mamlakat
iqtisodiyotiga aralashuv salbiy holatlarni keltirib chiqarishini anglash;
6 4.   Makroiqtisodiy   nazariya   muayyan   mamlakatlarning   iqtisoiyotini   ob‘ektiv
ravishda   tadqiq   etish   asosida   yaratilishini   hamda   undan   boshqa   mamlakatlar
amaliyotida o’ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish;
5.   Ishlab   chiqarishni   mamlakat   barcha   aholisining   daromalari   va   iste‘mol
darajasini o’stirishga yo’naltirish;
6.   Aholi   daromadlari,   siyosiy   va   ijtimoiy   barqarorlik   o’sishining   yagona
manbai   bo’lib   mamlkatning   barcha   aholisining   ish   joylari   hamda   aromadlarning
oshishi   bilan   ta‘minlovchi  milliy  ishlab  chiqarishning  barqarorva   samarali   o’sishi
ekanligini tushunish.
Butun   milliy   iqtisodiyotning   holatini   tavsiflovchi   muhim   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar – yalpi milliy mahsulot (YaMM), yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof
milliy   mahsulot   (SMM),   milliy   daromad   (MD),   ishchi   kuchi   bandligi,   ishsizlik,
inflyatsiya va boshqa shu kabilar hisoblanadi.
Bu   ko’rsatkichlar   moddiy   ishlab   chiqarish   va   nomoddiy   xizmat   ko’rsatish
sohalaridagi   barcha   xo’jaliklar   iqtisodiy   faoliyatlarining   umumiy   va   pirovard
natijalarini   qarab   oladi.   Ko’pgina   maroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   yordamida
korxonalar   faoliyatiga   baho   beriladi   va   ular   faoliyatining   rivojlanish   tamoyillari
aniqlansa, makroiqtisodiy ko’rsatkichlar orqali butun iqtisodiyotning holati, uning
o’sishi   yoki   pasayishi   tahlil   qilinib,  xulosa   chiqariladi,   ular   yordamida   davlat   o’z
iqtisodiy siyosatini belgilaydi.
Jamiyat   a‘zolarining   ehtiyojlari   muntazam   ravishda   yangilanib,   miqdoran
ko’payib   va   sifat   jihatdan   takomillashib   borgani   sababli,   bu   ehtiyojlarni
qondirishga   qaratilgan   ishlab   chiqarish   jarayoni   ham   to’xtovsiz   yangilanib,
takroran   amalga   oshib   boradi.   Jamiyat   miqyosidagi   ishlab   chiqarish
jarayonlarining   muntazam   ravishda   yangilanib   va   takroran   amalga   oshirilib
turilishi ijtimoiy takror ishlab chiqarish deyiladi.
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish ikki ko’rinishida amalga oshirilishi mumkin:
1. Oddiy takror ishlab chiqarish;
2. Kengaytirilgantakror ishlab chiqarish.
7 Oddiy   takror   ishlab   chiqarish   –   bu   ishlab   chiqarish   miqyoslarining
o’zgarmagan   holda   takrorlanishini   ifodalaydi.   Bu   o’zini   ichki   ehtiyojlarni
qondirishga qaratilgan bo’lib, an‘anaviy iqtisodiyot sharoitidagi xo’jalik yurituvchi
sub‘ektlar uchun xos bo’lgan.
Kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   –   bu   ishlab   chiqarish   miqyoslarini
muntazam ravishda oshirib borishga asoslangan holdagi takrorlanishidir.
Ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish   natijasida   mamlakat   miqyosida   milliy
mahsulot yaratiladi. Milliy mahsulot barcha moddiy va nomoddiy ne‘matlar hamda
xizmatlarni   o’z   ichiga   olib,   milliy   hisobchilikda   yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)
deb yuritiladi. 
Yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   –   bu   o’z   mamlakati   yoki   xorijda
joylashuvidan   qat‘iy   nazar,   milliy   korxonalar   tomonidan   yaratilgan   mahsulot   va
xizmatlar umumiy hajmining jami qiymatidir.
Mamlakat   ichkarisida   yaratilgan   iqtisodiyt   bu   yalpi   ichki   mahsulotni   tashkil
etadi.   Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   –   bu   ma‘lum   vaqt   mobaynida   (davomida),
masalan,   bir   yilda   yaratilgan   va   bevosita   iste‘molchilarga   borib   yetadigan   barcha
tayyor mahsulot va ko’rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymatidir.  
YaIM
  
Mamlakat ichidagi ishlab 
chiqarish
Xorijiy korxonalar
mahsuloti 
M1
(2 trln) Milliy korxonalar
mahsuloti 
M2
(10 trln) CHet ellardagi milliy
korxonalar mahsuloti 
M3
(3 trln)
8 Hozirgi   vaqtda   O’zbekistonda   yalpi   ichki   mahsulot     ko’rsatkichi   hisobga
olinmoqda. 2007 yilda yalpi  ichki mahsulot  9,5 foizga o’sdi, 2008 yilda 9,0 foiz,
2009 yilda – 8,21 foiz o’sish ta‘minlandi.
Milliy   ishlab   chiqarishning   yalpi   hajmini   to’g’ri   hisoblab   chiqish   uchun
mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulot   va   xizmatlar   bir   marta   hisobga
olinishi zarur. YaIM hajmini topishda sotilgan va qayt sotilgan mahsulotlarni ko’p
marta hisobga olishlarni bartaraf qilish uchun, iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida
yaratilgan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi olinadi.
Qo’shilgan   qiymat   –   bu   korxona   yalpi   mahsuloti   bozor   narxidan
(amortizatsiya   ajratmasidan   tashqari)   joriy   moddiy   xarajatlar   chiqarib   tashlangan
miqdoriga teng.
T   =c   +   v   +   m       (1)   lar   yig’indisi   va   xizmatlar   hajmi   YaIMni   tashkil   qiladi,
undan   Aa   (amortizatsiya   ajratmasi)   chiqariladi   va   sof   milliy   mahsulot   (SMM)
qoladi.
                                         YaIM – Aa = SMM   (2)
Tovar   qiymatidagi   (c   +   v)   moddiy   xarajatlarni   mahsulotni   bozor   narxidan
ajratib tashlansa qolgan miqdor qo’shilgan qiymatni hosil qiladi. 
Yalpi   milliy   mahsulotga   baho   berishda   nominal   va   real   milliy   mahsulot
hisobga olinadi. Joriy bozor narxlarida hisoblangan milliy mahsulot nominal milliy
mahsulot, o’zgarmas qiyosiy narxlarda hisoblangan milliy mahsulot esa real milliy
mahsulot   deb   yuritiladi.   Narx   darajasi   indeks   shaklida   ifodalanadi.   Narx   indeksi
joriy   yildagi   ma‘lum   guruh   tovarlar   va   xizmatlar   to’plami   narxlari   summasini,
xuddi   shunay   tovarlar   va   xizmatlar   miqdorining   bazis   davridagi   narxlari
summasiga   taqqoslash   orqali   hisoblanadi.   Taqqoslashning   boshlang’ich   davri
9 “bazis   yili”   deyiladi.   Agar   aytilganlarni   formula   shakliga   keltirsak,   u   quyidagi
ko’rinishni oladi:
                     Narx	indeksi	=	joriy	yildagi	iste	‘mol	tovarlari	narxi	
basis	yildagi	iste	‘mol	tovarlari	narxi
                      
Joriy tsikldagi  nominal  YaIMni  real  YaIMga aylantirishning ancha oddiy va
to’g’ridan-to’g’ri usuli nominal YaIMni narx indeksi (Ni) ga bo’lishdir, ya‘ni:
                                  
Real YaIM = nominal YaIM
¿
Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   dan   joriy   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste‘mol   qilingan   asosiy   kapital   qiymati   yoki   yillik   amortizatsiya   summasi   ayirib
tashlansa sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi.
YaIM – amortizatsiya yillik summasi = SMM
SMM qiymatiga davlat tomonidan o’rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi.
Egri   soliqlar   korxona   tomonidan   o’rnatiladigan   narxga   qo’shimcha   hisoblanadi.
Bunday   soliqlar   og’irligi   iste‘molchi   zimmasiga   tushai   va   uning   hisobiga
o’zlarining   daromadining   bir   qismini   yo’qotadi.   Shuning   uchun,   SMMdan   egri
soliqlar chiqarib tashlansa milliy daromad (MD) ko’rsatkichi hosil bo’ladi.
SMM – biznesga egri soliqlar = milliy daromad
Amaliyotda   ishlab   chiqarilgan   va   foydalanilgan   milliy   daromad   farqlanadi.
Ishlab   chiqarilgan   milliy   daromad   (MD)   –   bu   yangidan   yaratilgan   qiymatning
butun hajmidir, ya‘ni:
MD = ZM + QM dan iborat.
Foydalanilgan   milliy   daromad   (MD)   –   bu   ishlab   chiqarilgan   milliy
daromaddan   yo’qotishlar   (tabiiy   ofatlar,   mahsulotlarni   zaxirada   saqlashdagi
yo’qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig’i chiqarib tashlangan miqdoriga teng.
10 Milliy   daromadning   bir   qismi,   jumladan   ijtimoiy   sug’urtaga   ajratmalar,
korxona   foydasidan   to’lanuvchi   soliqlar   (10%,   9%   hozir   8   %   ga   tushirildi)   va
korxonaning   taqsimlanmaydigan   foydasi   amalda   uy   xo’jaliklari   qo’liga   kelib
tushmaydi.   Aksincha,   uy   xo’jaliklari   oladigan   daromadning   bir   qismi,   masalan,
ijtimoiy to’lovlar – ular mehnatining natijasi hisoblanmaydi.
SHaxsiy   daromad   ko’rsatkichini   topish   uchun   milliy   daromaddan   uy
xo’jaliklari   qo’liga   kelib   tushmaydigan   daromadlarning   yuqoridagi   uchta   turini
chiqarib   tashlashimiz   hamda   joriy   mehnat   faoliyatining   natijasi   hisoblanmagan
daromadlarni unga qo’shishimiz zarur. 
Milliy daromad  – ijtimoiy sug’urta  ajratmasi  –  korxona  foydasiga  soliqlar  +
ijtimoiy to’lovlar = shaxsiy daromad
SHaxsiy   daromaddan   soliqlari   to’langandan   keyin,   uy   xo’jaliklarining   to’liq
tasarrufida qoladigan daromad shakllanadi.
Milliy   mahsulot   hajmining   aniq   baholanishiga   xufyona   iqtisodiyot   ta‘sir
ko’rsatadi.   Xufyona   istiqodiyot   –   bu   tovar-moddiy   boyliklar   va   xizmatlarning
jamiyat   tomonidan   nazorat   qilinmaydigan   harakati,   ya‘ni   davlat   boshqaruv
organlaridan yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o’rtasida amalga
oshiriluvchi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlardir.   Bu   munosabatlar   o’z   ichiga
iqtisodiy   faoliyatning   barcha   hisobga   olinmagan,   tartibga   solinmagan   turlarini
oladi. Xufyona iqtisodiyot tarkibiga quyidagilar kiradi:
1.   Jamiyatga   aloqador   iqtisodiyot   –   rasmiy   iqtisodiyot   tarkibiga   iqtisodiy
jinoyatning   kiritilishi   (boyliklarning   talon-taroj   qilinishi;   nazoratning   har   qanday
shaklidan   yashiringan   holdagi   xufyona   iqtisodiy   faoliyat   –   narkobiznes,   qimor
o’yinlari,   fohishabozlik;   daromadlarni   noiqtisodiy   qayta   taqsimlash   shakli
sifatidagi   fuqarolarning   shaxsiy   mulkiga   qarshi   mulkni   zo’rlik   bilan   tortib   olish,
o’g’irlash, reket);
2. Soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta
natijalarni   haqiqiy   natijalarni   haqiqiy   natija   sifatida   kirituvchi   rasmiy   iqtisodiyot
(qo’shib yozishlar);
11 3.   Norasmiy   iqtisodiyot   –   iqtisodiy   sub‘ektlar   o’rtasidagi   norasmiy   o’zaro
aloqalar   tizimi   bo’lib,   u   mazkur   sub‘ektlar   o’rtasidagi   shaxsiy   munosabatlar     va
bevosita aloqalarga asoslanadi;
4.   Yashirin   ikkilamchi   iqtisodiyot   –   yakka   tartibdagi   va   kooperativ
faoliyatining   nazoratdan   yashiringan,   ya‘ni   qonun   tomonidan   taqiqlangan   yoki
belgilangan tartibda ro’yxatdan o’tmagan turi.
2.Milliy iqtisodiyotni tahlil qilishda qo‘llaniladigan asosiy
ko‘rsatkichlar.
Mamlakat   iqtisodiyoti   rivojlanishini   tahlil   qilish,   milliy   iqtisodiyot
rivojlanishidagi   muammolarni   aniqlash   hamda   uni   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
chora-tadbirlar   ishlab   chiqarish   uchun   bir   qator   iqtisodiy   ko‘rsatkichlardan
foydalaniladi.Hukumat   statistik   raqamlardan   rivojlanish   darajasini   monitoring
qilish va iqtisodiy siyosatni shakllantirish maqsadida foydalanadi.Alohida firmalar
faoliyatiga   baho   berishda   qo‘llaniladigan   ko‘rsatkichlardan   farqli   tarzda   bu
ko‘rsatkichlar   milliy   iqtisodiyotning   barcha   sub’ektlari   faoliyatiga   umumiy   baho
berish, makroiqtisodiy tahlil o‘tkazish, mamlakat iqtisodiyotining jahon xo‘jaligida
raqobatga bardoshliligi darajasini aniqlash imkonini beradi.
Bu ko‘rsatkichlarga quyidagilar kiradi:
 Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM),   Sof   ichki   mahsulot   (SIM),   Yalpi   milliy
daromad (YaMD), Sof milliy daroimad (SMD), shaxsiy daromad (ShD),
 Shaxsiy   tasarrufidagi   daromad   (ShTD),   Iste’mol   (C),   Jamg‘arish   (S)
ko‘rsatkichlarining hajmi va o‘sish sur’atlari;
 iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi;
 mamlakat   eksporti   va   importi   hajmi,   tarkibi,   YaIMdagi   ulushi   va   o‘sish
suratlari;
 resurslardan   foydalanishning   samaradorligini   xarakterlovchi
ko‘rsatkichlar (Mehnat unumdorligi, Fond qaytimi);
12  davlat   budjeti   taqchilligi,   deflator,   iste’mol   baholari   indeksi,
inflatsiyaning o‘sish sur’atlari;
 ishsizlik darajasi va ishsizlar soni, aholining ish bilan bandlik darajasi;
 aholining   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlar   iste’moli   hajmi,   ularning
jamg‘armalari, ish haqining quyi miqdori va boshqalar.
Davlat   budjeti   taqchilligi   va   inflatsiya   sur’ati   kabi   ko‘rsatkichlar   umumiy
makroiqtisodiy   vaziyatga   baho   berishda   qo‘llanilsa,   YaIM,   SIM,   YaMD,   SMD,
ShD,   ShTD,   C,   S   ko‘rsatkichlari   milliy   ishlab   chiqarishning   parametrlarini   va
dinamikasini tahlil etishda foydalaniladi.
Bu   ko‘rsatkichlar   iqtisodiyotning   barcha   sub’ektlari   faoliyatlari   natijasi
sifatida   aniqlanib,   ularni   hisoblashning   asosini   Milliy   hisobchilik   tizimi   (MHT)
tashkil   etadi.   MHT   mamlakat   buxgalteriyasi   vazifasini   o‘tagani   holda   uning
standartlaridan   kelib   chiqqan   holda   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   hisoblash,
mamlakatlararo taqqoslovlarni amalga oshirish imkonini beradi.
Mamlakat   iqtisodiyotining   haqiqiy   holatini   o‘rganish,   unga   tizimli   baho
berish   uchun   yuqorida   sanab   o‘tilgan   barcha   ko‘rsakichlardan   foydalanish   zarur,
aks holda bir tomonlama yondoshuvga yo‘l qo‘yilishi mumkin.
3.Yalpi ichki mahsulot tushunchasi va uni hisoblashning asosiy shartlari.
Makroiqtisodiy   statistika   va   tahlilda   uzoq   davr   mobaynida   yalpi   milliy
mahsulot   va   yalpi   ichki   mahsulot   ko‘rsatkichlaridan   baravar   foydalanib   kelindi.
Har   ikkala   agregat   ko‘rsatkich   ham   mamlakatdagi   iqtisodiy   faollik   darajasini
xarakterlasada  kapital va ishchi  kuchi  migratsiyasi  mavjudligi  sababli  ular o‘zaro
farq qilishadi.Bugungi kunga kelib Milliy hisobchilik tizimini qo‘llaydigan deyarli
barcha   davlatlarda   yalpi   ichki   mahsulot   ko‘rsatkichi   asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkich   sifatida   tan   olindi.Ko‘pgina   iqtisodiy   adabiyotlarda   YaIMga   ishlab
chiqarilishida   qo‘llanilgan   resurslar   qaysi   davlatga   tegishliligidan   qat’iy   nazar,
mamlakatning jug‘rofiy  hududida yaratilgan pirovard tovarlar   va
xizmatlarning bozor baholari yig‘indisi deb ta’rif berib kelingan.
13 1993-   yilda   qabul   qilingan   (2008-   yilda   yangi   tahrir)   BMT   MHTning   yangi
talqiniga   ko‘ra   Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   tushunchasiga   aniqliklar   kiritildi.
Yangicha talqiniga ko‘ra:
Yalpi ichki mahsulot – mamlakat hududida ma’lum muddat davomida ishlab
chiqarilgan   pirovard   tovarlar   va   xizmatlar   bozor   baholarining   umumiy
yig‘indisidan iborat.
YaIM   ning   «ichki»   deb   atalishiga   sabab   uning   mamlakat   rezidentlari
tomonidan   yaratilishidir.   Rezident   deganda   faqatgina   mamlakatning   yuridik   va
jismoniy   shaxslari   tushunilmaydi.   Chunki   mamlakat   yuridik   shaxsi   boshqa
mamlakat hududida bir yildan ortiq faoliyat yuritsa, o‘sha mamlakat rezidenti deb
qaraladi.«Milliy   tegishliligi   va   fuqaroliligidan   qat’i   nazar,   mazkur   mamlakatning
iqtisodiy   hududida   iqtisodiy   manfaat   markaziga   ega   bo‘lgan   (ishlab   chiqarish
faoliyati   bilan   shug‘ullanadigan,   yoki   mamlakat   hududida   bir   yildan   ortiq
yashayotgan)   barcha   iqtisodiy   birliklar   (korxonalar,   uy   xo‘jaliklari)   rezident
hisoblanishadi».
Elchixonalar   va   harbiy   bazalar   o‘zlari   tegishli   bo‘lgan   mamlakatlarning
iqtisodiy   makoni   bo‘lib   qolaveradilar.   Aynan   shu   jihat   YaIMni   hisoblashda
iqtisodiy va jug‘rofiy hudud o‘rtasidagi farq deb qaraladi.
YaIM uch xil usul bilan hioblanadi:
1)ishlab chiqarish usuli;
2)xarajatlar usuli;
3)daromadlar usuli.
Har   uchala   usul   bilan   hisoblangan   YaIM   ko‘rsatkichi   hajmi   statistik   xatolar
istisno etilganda o‘zaro teng bo‘lishi lozim. Shu bilan birga har uchala usul bilan
YaIM ko‘rsatkichni hisoblashda o‘ziga xos talablarga amal qilinishi talab etiladi.9
Yalpi ichki mahsulotni hisoblashning asosiy shartlari quyidagilar:
-yakuniy tovarlar va xizmatlar bahosini ifodalaydi;
-bozor baholarida hisoblanadi;
14 -faqat joriy yilda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar bahosini o’z ichiga
oladi;
-sof moliyaviy bitimlar bahosini o’z ichiga olmaydi.
Milliy mahsulotni hisoblashda milliy hisoblar tizimidan foydalaniladi. Milliy
hisoblar   tizimi   (MHT)   –   bu   barcha   asosiy   iqtisodiy   jarayonlarni,   takror   ishlab
chiqarish   sharoitlari,   jarayonlari   va   natijalarini   tavsiflovchi   o’zaro   bog’liq
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, tasniflar va guruhlar tizimi.
MHT BMT tomonidan e‘lon qilingan “milliy hisoblar va yordamchi jadvallar
tizimini”   nomli   hujjat   asosida   xalqaro   statistikada   standart   tizim   sifatida   1953
yildan   boshlab   qo’llana   boshladi.   Hozirgi   davrda   dunyoning   100   dan   oshiq
mamlakatlarida, shu jumladan O’zbekistonda mazkur tizim keng qo’llaniladi.
Milliy hisoblar tizimi asosini yig’ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad
va   xarajatlar   balansi   misol   bo’lishi   mumkin.   Daromad   xo’jalik   birliklari   va   aholi
daromadlari   (ish   haqi,   foyda,   daromadlarning   boshqa   turlari,   amortizatsiya)
summasini aks ettiradi. Xarajatlar to’rtta guruhdan iborat bo’ladi:
1. Iste‘mol; 
2 . Investitsiyalar; 
3. Davlat xaridi; 
4. Sof eksport.
Milliy   hisoblar   makroiqtisodiyotning   me‘yordagi   –   muvozanatli   holatga
erishish darajasini aniqlashga yordam beradi. Ushbu milliy hisoblar tizimi asosida
YaIM uch xil usul bilan hisoblanishi mumkin:
Birinchi   usul   –   bu   YaIMni   hisoblashga   ko’shilgan   qiymatlar   bo’yicha
yondashuv.   Bunda   milliy   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   bo’yicha   yaratilgan
qo’shilgan   qiymatlar   qo’shib   chiqiladi   (YaIM   tarmoq   va   ishlab   chiqarishlar
bo’yicha). Bu usul bilan hisoblangan YaIM alohida tarmoq (va ishlab chiqarishlar)
larning o’z mahsulotini yaratishdagi o’rnini va hissasini aniqlash imkonini beradi.
Ikkinchi  usul    -   bu YaIMni  hisoblashga  sarf-xarajatlar bo’yicha yondashuv.
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot  (xizmat)lar  hajmini sotib
15 olishga   qilingan   butun   sarflar   qo’shib   chiqiladi.   Milliy   iqtisodiyotda   ishlab
chiqrailgan   pirovard  mahsulotlarni   mamlakat  ichida  xo’jalikning  uchta  sub‘ekti   –
uy   xo’jaliklari,   davlat,   tadbirkorlar   hamda   tashqaridan   chet   ellik   iste‘molchilar
sotib olishi mumkin.
Uy   xo’jaliklarning   iste‘mol   sarflari   –   bu   kundalik   ehtiyojdagi   tovarlarga,
xizmatlarga, uzxoq muddat foydalaniladigan iste‘mol buyumlariga va boshqalarga
qilinadigan sarflardir.
Investitsion   sarflar   –   tadbirkorlik   sektorining   asosiy   kapitalni   yalpi
jamg’arishga qilinadigan sarflardir. Investitsion sarflar asosan 3 ta qismdan iborat:
a) tadbirkorlar tomonidan mashina, uskuna va stanoklarning barcha xaridi;
b) barcha qurilishlar;
v) zahiralarning o’zgarishi. 
YaIM   o’z   ichiga   yil   davomidagi   zag’iralar   va   ehtiyojlar   barcha   o’sishining
bozor   qiymatini   oladi.   Zahiralarning   bu   o’sishi   YaIMga   joriy   ishlab   chiqarish
hajmi ko’rsatkichi sifatida qo’shiladi. Milliy hisoblar tizimida YaIMni hisoblashda
yalpi,   xususiy   va   ichki   investitsiyalar   tushunchasidan   foydalaniladi.   Xususiy   va
ichki   investitsiyalar   mos   ravishda   xususiy   va   milliy   kompaniyalar   amalga
oshiradigan investitsion sarflarni bildiradi.
Yalpi investitsiyalar o’z ichiga joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida iste‘mol
qilingan   mashina,   uskuna   va   qurilmalarning   o’rnini   qoplash   uchun   mo’ljallangan
barcha   investitsion   tovarlar   ishlab   chiqarishni   hamda   iqtisodiyotda   kapital
qo’yilmalar   hajmiga   har   qanday   sof   qo’shimchalarni   oladi.   Yalpi   investitsiyalar
ohiyatiga   ko’ra   iste‘mol   qilingan   asosiy   kapitalni   qoplash   summasini   va
investitsiyalarning o’sgan qismidan iborat bo’ladi.
  Davlat   sarflari   –   bu   mahsulotlarni   va   iqtisodiy   resurslarni,   xususan,   ishchi
kuchini   sotib   olishga   davlatning   (boshqaruvning   quyi   va   mahalliy   organlari   bilan
birga) qilgan barcha sarflarini o’z ichiga oladi.
CHet   elliklarning   milliy   iqtisodiyot   tovarlariga   sarflari   xuddi   mamlakat
ichidagi iste‘molchilik sarflari kabi milliy ishlab chiqarish darajasiga bog’liq. Shu
16 sababli YaIMni sarflar bo’yicha hisoblashda tovar va xizmatlarga chet elliklarning
sarflari,   ya‘ni   eksport   qiymati   ham   qo’shiladi.   Eksport   va   import   miqdorlari
o’rtasidagi  farq tovar va xizmatlarning sof eksport  deyiladi. Sof eksport ijobiy va
salbiy   bo’lishi   mumkin.   Agar   eksport   importdan   ortiq   bo’lsa   ijobiy,   import
eksportdan   rtiq   bo’lsa   salbiy   bo’ladi.   YaIM   hajmi   –   kasaba   uyushmalar,   siyosiy
partiyalar,   diniy   tashkilotlar   va   ijtimoiy   tashkilotlarning   sarflari   va   moddiy
aylanma   vositalari   zaxirasidagi   o’zgarishlarni   qo’shib   chiqish   yo’li   bilan
aniqlanadi.
Uchinchi   usul   –   bu   YaIMni   hisoblashga   daromadlar   bo’yicha   yondashuv.
Mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   pirovard   mahsulot   hajmidan   olingan   barcha
daromadlar   uy   xo’jaliklari   ixtiyoriga   ish   haqi,   renta   to’lovlari,   foiz   va   foyda
shaklida   kelib   tushadi.   Ana   shu   daromadlarni   barchasini   qo’shib   chiqish   orqali
YaIM aniqlanadi.
Amortizatsiya   ajratmasi   shu   yil   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   (YaIM)   qiymati
tarkibiga ishlab chiqarish xarajatlari sifatida kirib, mahsulot sotilishi natijasida pul
shaklida qaytib keladi va amortizatsiya fondi hisobida to’planib boradi.
Egri soliqlar korxonalar uchun ishlab chiqarish xarajatlari sifatida chiqadi va
shu   sababli   mahsulot   narxiga   qo’shiladi.   Bunday   soliqlar   o’z   ichiga   aktsiz
to’lovlari,   sotishdan   olinadigan   soliqlar,   mulk   solig’i,   litsenziya   va   bojxona
to’lovlarini oladi.
YaIMni   daromadlar   bo’yicha   hisoblashda   uy   xo’jaliklari,   korxona   va   davlat
muassasalarining dastlabki, ya‘ni taqsimlangan daromadlarini mehnat haqi va yalpi
foydaga (renta, ssuda foizi va tadbirkorlik foydasi va h.k.) ajratish mumkin.   
YaIMni hisoblashga sarflar va daromadlar bo’yicha yondashuv
Milliy   mahsulot   hajmini   sarflar
summasi bo’yicha hisoblash Milliy   mahsulot   hajmini
daromadlar   summasi   bo’yicha
hisoblash
1 Uy   xo’jaliklarining   iste‘mol 1 Daromad   bilan   bog’liq   bo’lmagan
17 sarflari 
+ sarf va to’lovlar 
a) amortizatsiya
b) egri soliqlar
+
2 Tadbirkorlarning   investitsion
sarflari 
+ 2 Ish haqi
+
3 Tovar   va   xizmatlarning   davlat
xaridi
+ 3 Renta to’lovlari
+
4 CHet elliklar sarfi
+ 4 Foiz
+
5 Notijorat muassasalari sarfi
+ 5 Foyda
+
6 Moddiy   aylanma   vositalar
zaxirasidagi o’zgarishlar
YaIM YaIM
Daromadlarning   eng   muhim   turi   ish   haqi   tadbirkorlar   va   davlat   tomonidan
ishchi   kuchini   taqdim   qilganlarga   to’lanadi.   U   ish   haqiga   ko’plab   qo’shimchalar,
ijtimoiy   sug’urta   to’lovlari   va   nafaqa   ta‘minotining   har   xil   xususiy   fondlari,
ishsizlik nafaqalari va boshqa har xil mukofot hamda imtiyozlarni o’z ichiga oladi.
Ish   haqiga   bu   qo’shimchalar   ishchi   kuchini   yollash   bilan   bog’liq   bo’lgan
xarajatining   bir   qismi   sifatidai   chifadi   va   shu   sababli   korxonaning   ish   haqi
to’lashga   umumiy   sarflarining   tarkibiy   qismi   sifatida   qaraladi.   Foiz   pul   kapitali
egalariga   pul   daromadi   to’lovlaridan   iborat.   Bunda   davlat   tomonidan   amalga
oshiriladigan   foizli   to’lovlar,   foizli   daromadlar   tarkibidan   chiqariladi.   Mulkdan
olinadigan daromadlar  ikki  turga bo’linadi:  bir  qismi  mulkga daromad va boshqa
qismi esa korporatsiyalar foydasi deyiladi.
18 Ishlab chiqarish  usulida  hisoblangan  YaIM  yakuniy  tovarlar   va xizmatlarni
ishlab   chiqarishning   turli   bosqichlarida   qo‘shilgan   qiymatlar   yig‘indisi   sifatida
aniqlanadi.   YaIMni bu usulda aniqlash statistik jihatdan qulay bo‘lishi bilan birga
uni hisoblashning muhim  shartiga amal qilish,ya’ni bir  qiymatni  ikki bor  hisobga
olish, yoki oraliq mahsulot qiymatini YaIMga kiritib yuborishning oldini oladi.
Ishlab chiqarish hajmini to‘g‘ri hisoblash uchun joriy yilda ishlab chiqarilgan
tovar va ko‘rsatilgan xizmatlar qiymati bir marta hisobga olinish kerak. Ko‘pgina
mahsulotlar bozorga borguncha bir nechta ishlab chiqarish bosqichini o‘taydi. Shu
sababli   YaIMda   ayrim   mahsulotlarni   ikki   va   undan   ko‘p   marta   hisobga   olmaslik
uchun,   faqat   pirovard   mahsulotning   bozor   qiymati   hisobga   olinadi,   oraliq
mahsulotlar esa hisobga olinmaydi.
Yakuniy   tovarlar   va   xizmatlar   deganda   ularning   ishlab   chiqarish,   yoki   ichki
ayirboshlash   siklidan   chiqqan,   yakuniy   iste’mol,   jamg‘arish   yoki   eksport   uchun
foydalaniladigan   qismi   tushuniladi.Yakuniy   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarishda   sarflangan   oraliq   tovarlar   va   xizmatlar   bahosi   YaIMga   qo‘shilmaydi.
Qo‘shilgan   qiymat   tovar   va   xizmatlarning   sotish   bahosi   bilan   ularni   ishlab
chiqarish   uchun   foydalanilgan   xom   ashyo   va   materiallarni   sotib   olishga   qilingan
xarajatlar o‘rtasidagi farq ko‘rinishida aniqlanadi.
Ishlab   chiqarish   usulida   aniqlangan   YaIM   ko‘rsatkichinig   strukturasini   va
undagi siljishlarni tahlil qilish juda muhim xulosalar beradi. Alohida tarmoqlarning
mamlakat   iqtisodiyotida   yaratilgan   yalpi   qo‘shilgan   qiymatdagi   ulushi,   bu
ulushning   o‘zgarishi   bu   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   va
kutilayotgan istiqboliga baho berish imkonini beradi.
Iqtisodiyot   rivojlanishi,   real   sektorda   ishlab   chiqarish   samaradrligi   oshib
borishi   bilan   sanoat   va   ayniqsa   xizmat   ko‘rsatish   sohalarining   YaIMdagi   ulushi
ortib   borilishi   jahon   iqtisodiy   tarixida   kuzatilgan   hodisadir.   O‘zbekiston
Respublikasida   2020-222-yillarda   sanoat   tarmoqlarining   YaIM   dagi   ulushi   ortib
borayotganligi progressiv tarkibiy siljishdan dalolat beradi.
19 Mamlakatimizda iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini takomillashtirish borasida
olib   borilgan   chora-tadbirlar   natijasida   ijobiy   sifat   o‘zgarishlariga   erishildi.   Bu
avvalambor   YAIMning   tarmoq   tarkibida   ro‘y   bergan   o‘zgarishlarda   o‘z   aksini
topadi.
2.1-jadval ma’lumotlariga tayangan holda O‘zbekiston Respublikasida ishlab
chiqarilgan YaIMning tarmoq tuzilishini ko‘rib chiqamiz.
Mustaqillik   yillarida   xomashyo   resurslarini   chuqurroq   qayta   ishlash,   yuqori
qo‘shilgan   qiymatli   tovarlar   ulushining   ortishiga   qaratilgan   tarkibiy   siyosatni
amalga   oshirish   natijasida   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulot   tarkibida   qishloq
xo‘jaligi   ulushining   pasayishi   va   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   sohalarining   ulushini
ortishi kuzatilmoqda.
2.1-jadval
O‘zbekiston Respublikasida YaIM ishlab chiqarish tarkibi
Savdo va
Yillar YAI Sanoat Qishloq Quri- Transpor
t umumiy Boshq
a Sof
M xo‘jaligi lish va aloqa ovqatlan lar soliqlar
ish
2006 100 16,2 34,4 6,9 8,8 12,3 21,4 12,5
2006 100 16,0 34,0 6,6 8,6 13,3 21,5 11,9
2007 100 16,6 34,5 5,6 9,4 12,6 21,3 12,6
2008 100 18,3 33,0 5,4 10,9 11,7 20,7 13,7
2009 100 20,4 30,8 5,6 11,9 11,2 20,1 14,1
2010 100 23,7 29,5 5,4 11,8 9,8 19,8 10,6
2011 100 24,2 27,9 5,6 12,3 10,0 20,0 10,1
2012 100 23,3 25,9 6,6 12,6 10,5 21,1 10,1
2013 100 26,0 21,9 6,2 13,9 9,6 22,4 9,9
2014 100 26,1 20,6 7,5 12,8 9,8 23,2 9,6
2010 100 20,2 32,9 5,8 11,3 9,3 20,5 12,8
2015 100 18,7 35,9 5,2 11,1 8,9 20,2 12,0
2016 100 19,3 34,9 5,3 11,2 8,5 20,8 11,9
2017 100 19,7 33,1 5,7 11,4 8,7 21,4 11,0
20 2018 100 20,2 33,8 5,7 10,7 8,7 20,9 10,4
2019 100 20,2 34,1 6,0 10,0 8,5 21,2 9,6
2020 100 20,6 34,0 6,0 9,6 8,5 21,3 9,2
2021 100 22,2 34,0 5,7 9,5 8,0 20,6 11,5
2022 100 26,3 32,4 5,7 8,3 7,3 20,0 11,2
2006–2022- yillarda   YAIM   tarkibida   sanoatning   ulushi   16,2   foizdan   26,3
foizgacha   ( qurilish   tarmog ‘ ini   ham   qo ‘ shib   hisoblaganda   32   foizgacha )   o ‘ sdi ,
bunda   sanoatning   tarkibi   sezilarli   darajada   diversifikatsiya   qilindi ,   bu   sanoatda
xomashyoga   yo ‘ naltirilishdan   ichki   va   tashqi   bozorda   talab   etilgan   tayyor   tovarlar
ishlab   chiqarishni   kengaytirish   borasida   amalga   oshirilgan   chora - tadbirlar   natijasi
hisoblanadi .  Bu avvalo mamlakatimiz iqtisodiyotida industrial sanoat tarmoqlari va
xizmatlarning jadal rivojlanib borayotgani bilan izohlanadi.
Qo‘shilgan qiymatlar  yig‘indisi  ko‘rinishida hisoblangan YaIM tarkibiga sof
bilvosita   soliqlar,   ya’ni   davlat   budjetiga   tushgan   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i,   aksiz
solig‘i   va   bojxona   boji   to‘lovlari   bilvosita   soliqlar   bilan   davlat   budjetidan   ishlab
chiqaruvchilarga berilgan subsidiyalar o‘rtasidagi farq ham qo‘shiladi.
Sof   soliqlarning   YaIMdagi   ulushi   2020-yilda   O‘zbekiston   Respublikasida
12,5   foizni,   2021-   yilda   esa   11,2   foizni   tashkil   etdi.   Sof   soliqlarning   YaIMdagi
ulushi kamayib borishini ijobiy tendensiya deb baholash mumkin.
Shu   bilan   birga,   ushbu   davrda   qishloq   xo‘jaligi   ishlab   chiqarishi   o‘sishining
yuqori sur’atlari (har yili o‘rtacha 6,2 foiz) saqlab qolingan holda YAIM tarkibida
qishloq xo‘jaligining ulushi 34,4 foizdan 32,4 foizgacha o‘zgardi.
O‘zbekiston   mustaqillikni   qo‘lga   kiritishi   bilan   qisqa   muddatlarda
mamlakatning   g‘alla   va   umuman   oziq-ovqat   mustaqilligiga   erishish,   aholini
o‘zimizda   ishlab   chiqarilgan   asosiy   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   ta’minlash
strategik maqsadi qo‘yildi.
Oziq-ovqat   muammosini   hal   etish   uchun   paxta   ekin   maydonlari   2   marta
qisqartirildi,   bo‘shatilgan   maydonlarda   esa   oziq-ovqat   ekinlari,   shu   jumladan,
g‘alla,   meva-sabzavot,   kartoshka,   uzum,   poliz   va   ozuqa   ekinlari   etishtirila
boshladi.
21 O‘zbekiston   mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   sanoatning
avtomobilsozlik,   neft-gaz-kimyo,   neft-gaz   mashinasozligi,   zamonaviy   qurilish
materiallari   sanoati,   temir   yo‘l   mashinasozligi,   maishiy   elektrotexnika,
farmatsevtika,   zamonaviy   oziq-ovqat   va   to‘qimachilik   kabi   mutlaqo   yangi
tarmoqlari   barpo   etildi.   Asaka   va   Pitnak   shaharlarida   «Jeneral   Motors»
kompaniyasi   bilan   hamkorlikda   yengil   avtomobillar,   Samarqandda   «Isuzu»
avtobuslari   va   «MAN»   kompaniyasi   bilan   hamkorlikda   yuk   avtomobillari   ishlab
chiqarish   bo‘yicha   yangi   zavodlar   ishga   tushirildi.   Neft-gaz-kimyo   tarmog‘ida
Buxoro neftni qayta ishlash zavodi, SHo‘rtan gaz-kimyo majmui, Qo‘ng‘irot soda
zavodi,   Dehqonobod   kaliyli   o‘g‘itlar   zavodi   va   bir   qator   boshqa   yuqori
texnologiyali ishlab chiqarishlar qurildi.
Mustaqillik   yillarida   xizmatlar   ko‘rsatish   sohasi   O‘zbekiston   Respublikasi
iqtisodiyotining   eng   istiqbolli   va   jadal   rivojlanuvchi   tarmog‘iga   aylandi.
Barchamizga   ayonki,xizmat   ko‘rsatish   sohasi   iqtisodiyotimizni   barqaror
rivojlantirishning   eng  muhim   manbai   va   omili   hisoblanadi.   Jahon   tajribasi   bugun
aynan   ushbu   soha   yalpi   ichki   mahsulotni   shakllantirish,   aholi   bandligini
ta’minlash,   odamlarning   farovonligini   oshirishda   etakchi   o‘rin   tutishini
ko‘rsatmoqda.
Agar   2020   yilda   YAIM   tarkibida   xizmat   ko‘rsatish   sohasining   ulushi   42,5
foizni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   so‘nggi   18   yil   mobaynida   mazkur   sohaning   jadal
tarkibiy   siljishlari   (o‘rtacha   o‘sish   sur’ati   114   foiz)   ushbu   sohaning   YAIMdagi
ulushini   2021   yildagi   41,4   foizdan   2022   yilda   35,6   foizgacha   o‘zgarishini
ta’minladi (2-jadval).
2-jadval
Iqtisodiy faoliyat turlari tasniflagichi bo‘yicha iqtisodiyot tarmoqlari bo‘yicha
YaIM tuzilmasi (yakunga nisbatan foizda).
Ko‘rsatkichlar2016	2017	2018	2019	2020	2021	2022
22 1. YaIM, jami 100,0100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Tarmoqlarning yalpi	
87,5
89,4	87,2	90,4	90,8	88,5	88,8
qo‘shilgan qiymati
Mahsulotlarga sof	
12,5
10,6	12,8 9,6 9,2	11,5	11,2
soliqlar
2. Tarmoqlarning yalpi
100,0	
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
qo ‘ shilgan qiymati
Qishloq, o`rmon va	
34,4
29,5	32,9	34,1	34,0	34,0	32,4
baliq xo‘jaligi
Sanoat (qurilishni	
23,1
29,1	26,0	26,2	26,6	27,9	32,0
qo‘shgan holda)
Xizmatlar	
42,5 41,4	41,1	39,7	39,4	38,1	35,6
Qayd   etish   joizki,   2019-   yil   yanvar   oyida   Davlat   statistika   qo‘mitasi
tomonidan 2017- yil uchun YaIM ko‘rsatkichi keng miqyosda qayta ko‘rib chiqildi
va   bu   asosan   qishloq   xo‘jaligi   tarmog‘i   ma’lumotlaridagi   o‘zgarishlar   natijasida
kelib chiqdi. Bu o‘zgarishlar, bir necha yillar davomida qishloq xo`jaligida ishlab
chiqarish   hajmini   hisoblashda   bozor   narxlariga   nisbatan   sezilarli   darajada   past
bo‘lgan narxlardan foydalanilganligi bilan izohlanadi.
Ushbu muammoni bartaraf etish maqsadida qishloq xo`jaligi mahsulotlarining
barcha   turlari   bo‘yicha   o‘rtacha   yillik   narxlar   qayta   ko‘rib   chiqilib,   bozor
narxlariga   o‘tkazildi.   Bunda   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish
miqdori,   ya’ni   natura   ko‘rinishidagi   hajmlari   o‘zgarmadi.   Masalan,   2017-   yil
uchun   qayta   baholashga   qadar   1   kg   donning   o‘rtacha   yillik   narxi   648   so‘mni
tashkil   qilgan   bo‘lsa,   qayta   baholashdan   keyin   1686   so‘mni,   sabzavotlar   qayta
baholashga   qadar   –   895   so‘mni,   qayta   baholashdan   keyin   –   2547   so‘mni,   poliz
23 ekinlari   qayta   baholashga   qadar   –   865   so‘mni,   qayta   baholashdan   keyin   –   1128
so‘mni,   tirik   vazndagi   mol   go‘shti   qayta   baholashga   qadar   –   5986   so‘mni,   qayta
baholashdan   keyin   –   17470   so‘mni;   sut   qayta   baholashga   qadar   –   577   so‘mni,
qayta baholashdan keyin – 1678 so‘mni tashkil etdi.
Qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarining   o‘rtacha   yillik   narxlari   qayta   hisoblab
chiqilganidan   so‘ng   ushbu   tarmoqning   yalpi   qo‘shilgan   qiymati   hajmi   43,1   trln.
so‘mdan 91,0 trln. so‘mga va mos ravishda, YaIM hajmi 254,0 trln. so‘mdan 302,5
trln.   so‘mga   oshdi   (+47,9   trln.   so‘m   qishloq   xo‘jaligi   hisobiga,   +0,6   trln.   so‘m
boshqa tarmoqlarga kiritilgan aniqliklar hisobiga). Shu bilan birga, qayta hisoblash
natijasida   YaIMning   o‘sish   sur’atlari   5,2   foizdan   4,5   foizgacha   pasaydi.
Shuningdek,   qishloq   xo‘jaligining   YaIM   tarmoqlari   bo‘yicha   tarkibidagi   ulushi
19,7 foizdan 34,0 foizgacha o‘sdi, sanoatning ulushi  27,2 foizdan 22,2 foizgacha,
qurilishning   ulushi   6,9   foizdan   5,7   foizgacha,   xizmatlar   sohasining   ulushi   46,2
foizdan   38,1   foizgacha   kamaydi.Qayd   etib   o‘tish   lozimki,   mahsulotlarga   sof
soliqlar   ko‘rsatkichidagi   o‘zgarishlar   Milliy   hisoblar   tizimi   va   Davlat   moliyasi
statistikasi   ma`lumotlari   o‘rtasidagi   o‘zaro   muvofiqlikni   ta’minlash   maqsadida
amalga oshirilganligi bilan izohlanadi.
Jahon tajribasida qabul qilinganidek, dinamik qatorlarda o‘zaro muvofiqlikni
ta’minlash   maqsadida   2017–2022yillar   uchun   YaIMni   qayta   baholash   ishlari
amalga   oshirildi.Ta’kidlash   lozimki,   uzoq   davrlar   uchun   statistik   ko‘rsatkichlarni
bunday qayta hisoblash ishlari tez-tez amalga oshirilmaydi va ular, odatda, uslubiy
yondashuvlardagi sezilarli o‘zarishlar bilan bog‘liqdir.
YaIMni xarajatlar bo‘yicha hisoblash. Bu usul yakuniy foydalanish usuli deb
ham   yuritilib,   unda   YaIMni   hisoblash   uchun   yakuniy   mahsulotlarni   sotib   olishga
qilingan   barcha   xarajatlar   o‘zaro   qo‘shib   chiqiladi.   Bu   xarajatlar   quyidagicha
guruhlanadi:
Uy xo‘jaliklarining iste’mol xarajatlari (C):
a) uzoq muddat foydalaniladigan iste’mol buyumlari sotib olishga;
b) kundalik foydalaniladigan iste’mol buyumlari sotib olishga;
24 v) iste’mol xizmatlari to‘loviga.
Yalpi ichki xususiy investitsiya xarajatlari (I):
a) asbob-uskunalar, mashinalarni yakuniy sotib olishga;
b) korxonalar, inshootlar, turar-joy binolarini qurishga sarflangan;
v) tovar zaxiralari o‘rtasidagi farqlar yoki zaxiralarning o‘zgarishi.
2.3-jadval
O‘zbekiston Respublikasida YaIMning foydalanish tarkibi(foiz)
Yakuniy iste’mol
Yalpi jamg‘arish
xarajatlari jami, foizSof
Davr Asosiy	
Zaxiralarning	
kapitalga yalpi	eksport
Xususiy Davlat o‘zgarishi va	
ichki
boshqalar
investitsiya
2005 61,9 18,7
24,0	-4,4	-0,2
2006 61,5 18,5	
27,9	-6,8	-1,1
2007 60,2 18,0	
22,1	-0,9 0,6
2008 55,6 17,4	
21,5	-0,7 6,2
2009 51,9 16,2	
23,5	1,0 7.4
2010 48.4 15.9	
22.0	6.0 7.7
2011 48.2 15.3	
21.6	8.0 6.9
2012 47,9 15.6	
23.5	4,7 8,3
2013 47,1 17,5	
25,5	5,5 4,4
25 2014 48,3 18,928,6	-1,7 5,9
2015 49,0 15,8	
27,3	-1,8 9,7
2016 50,3 15,4	
25	1,5 7,8
2017 52,2 15,8	
25,4	3,5 3,1
2018 54,5 15,8	
23,2	4,4 2,1
2019 56,0 15,9	
23,0	4,8 0,3
2020 55,3 17,6	
26,9	-0,1 0,3
2021 56,5 18,1	
26,2	-0,9 0,0
2022 53,2 16,7	
26,1	1,5 2,5
Tovar va xizmatlarning davlat xaridi (G).
Bu  guruh  xarajatlariga  mahalliy va  markaziy  boshqaruv hokimiyati   idoralari
tomonidan   korxonalarning   pirovard   mahsulotlari   va   resurslari   xaridi   (avtomobil
yo‘llari   va   pochta   muassasalari   qurilishi,   davlat   korxonalarida   to‘lanadigan   ish
haqi)   xarajatlari   kiritiladi.   Lekin   shu   o‘rinda   ta’kidlash   lozimki,   bu   xarajatlarga
davlat transfert to‘lovlari kiritilmaydi.
Sof   eksport   (Xn):mamlakatning   import   va   eksport   operatsiyalari   bo‘yicha
xarajatlar   o‘rtasidagi   farq.YaIMni   xarajatlar   orqali   hisoblash   formulasini
quyidagicha tasvirlash mumkin:
YaIM = C + I + G + Xn
O‘zbekiston   Respublikasida   yaratilgan   YaIMning   foydalanish   (xarajatlarga
ko‘ra)   tarkibi   tahlili   (3-jadval)   shuni   ko‘rsatadiki,uy   xo‘jaliklarining   iste’mol
xarajatlari   YaIM   tarkibidagi   eng   salmoqli   komponent   ekan.Bu   ko‘rsatkichning
YaIMdagi   ulushiga   ko‘ra,   O‘zbekiston   Rossiya   Federatsiyasi,   Yaponiya   va
Ispaniya   davlatlariga   yaqin   turadi.   Yalpi   jamg‘arish,   yoki   yalpi   investitsiyalar
26 ulushi   kattaligi   bo‘yicha   ikkinchi   komponent   bo‘lib   2021-yilda   YaIMning   27,6
foizini   (shu   jumladan   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investitsiyalar   26,1   foizni,
zaxiralarning   o‘zgarishi   1,5   foizni   tashkil   etgan.   Taqqoslov   uchun   maqlumotlar
keltiradigan   bo‘lsak,2021-yil   yakunlariga   ko‘ra,   yalpi   investitsiyalarning
YaIMdagi   ulushi   Rossiya   Federatsiyasida   24,1   foizni,   Yaponiyada   24,0   foizni,
Ispaniyada 20,6 foizni, Xitoy Xalq Respublikasida esa 44,4 foizni tashkil etgan.
Mamlakatda   2005–   2022   yillarda   iste’mol   ulushi   o‘rtacha   53,2   foizga   teng
bo‘lib,   uning   tarkibidagi   2021-yilda   davlat   xarajatlari   ulushi   o‘rtacha   16,7   foiz,
xususiy iste’mol ulushi esa o‘rtacha 53,2 foizga teng bo‘lgan.
YaIMni daromadlar (taqsimot usuli) bo‘yicha hisoblash. YaIMni daromadlar
bo‘yicha   aniqlashda   yakuniy   mahsulotni   ishlab   chiqarish   jarayonida   rezident-
ishlab   chiqarish   birliklari   tomonidan,   qo‘shilgan   qiymatlar   hisobidan,   to‘langan
dastlabki daromadlar qo‘shib chiqiladi.
YaIMni   daromadlari   yig‘indisi   ko‘rinishida   hisoblashda   asosan   quyidagi
ko‘rsatkichlardan foydalaniladi:
- sof   bilvostia   soliqlar   (Tn)   –   bilvosita   soliqlar   (qo‘shilgan   qiymat   solig‘i,
aksizlar, bojxona bojlari) va subsidiyalar hajmlari o‘rtasidagi farq;
- yollanma   ishchilarning   ish   haqlari   (W)   –   xususiy   va   davlat
kompaniyalarining   yollanma   ishchilarga   hisoblagan   barcha   turdagi   mehnat   haqi
to‘lovlarining   nominal   miqdori   plyus   ish   beruvchilar   tomonidan   ish   haqi   fondiga
nisbatan hisoblanib to‘lanadigan ijtimoiy sug‘urta ajratmalari.
O‘zbekiston Respublikasida bu ajratma normasi 2020- yilda ish haqi fondiga
nisbatan 31 foiz bo‘lgan bo‘lsa. 2021-yildan boshlab 25 foiz qilib belgilandi, 2017-
yildan boshlab 15-25 foiz atrofida qilib belgilandi.
- Korporatsiyalarning yalpi foydasi + nokorporativ korxonalar daromadi (R).
Nokorporativ   korxonalar   –   kichik   hajmdagi,   uy   xo‘jaliklariga   tegishli
korxonalar bo‘lib ularda korxona foydasi va korxona egasining ish haqi elementlari
o‘zaro   qo‘shilib   ketgan   bo‘ladi.   Bu   holat   aralash   daromad   atamasini   qo‘llashga
sabab bo‘ladi.
27 R=   Korporatsiyalarning   sof   foydasi   (R1   )   +   nokorporativ   korxonalar   sof
daromadlari(R2) +amortizatsiya (A);
YaIMni   daromadlar   ko‘rinishida   yalpi   qo‘shilgan   qiymatni   ko‘rsatilgan   uch
guruhga bo‘lib topish mumkin:
YaIM = Tn + W+R
Olingan   dastlabki   daromadlar   qayta   taqsimlanishi   natijasida   dividend,   renta,
to‘g‘ridan   to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalardan   olingan   reinvestitsiya   ko‘rinishidagi
daromadlar paydo bo‘ladi.
Shuningdek,   YaIMni   daromadlar   ko‘rinishida   aniqlashda,   iqtisodiy
nazariyada, daromadlarni quyidagi komponentlarga bo‘lish ko‘zda tutiladi:
-amortizatsiya (A);
- bilvostia soliqlar (T);
-yollanma ishchilarning ish haqlari (W);
- ijara haqi to‘lovi va renta ko‘rinishidagi daromadlar(R1);
- kapital uchun olingan foiz daromadlari (R2);
-mulkdan   keladigan   daromad   (nokorporativ   korxonalar   daromadi)   (P1);   -
korporatsiya foydasi (P2).
Korporatsiyalar foydasi o‘z navbatida quyidagilarga bo‘linadi:
a) korporatsiyasi foydasidan to‘lanadigan soliqlar (P2.1);
b) hissadorlar o‘rtasida taqsimlanadigan dividendlar (P2.2);
v) korporatsiyaning taqsimlanmagan foydasi (P2.3).
Keltirilgan yondoshvuga ko‘ra:
YaIM (Y) = A + T + W + R1 + R2 + P1 + P2
Xarajatlar   va   daromadlar   ko‘rinishida   hisoblab   topilgan   YaIM   hajmi   o‘zaro
mos keladi. Chunki milliy iqtisodiyot doirasida bir sub’ekt tomonidan qilingan har
qanday xarajat ikkinchi sub’ekt uchun daromad bo‘lib tushadi.
28 4.Milliy hisobchilik tizimidagi boshqa ko‘rsatkichlar va ular o‘rtasidagi
nisbat.
Milliy   hisobchilik   tizimiga   ko‘ra   milliy   iqtisodiyot   rivojlanishini   tahlil   etish
uchun   YaIM   ko‘rsatkichidan   boshqa   yana   bir   qator   ko‘rsatkichlardan
foydalaniladi.   Bu   ko‘rsatkichlar   jumlasiga   Yalpi   milliy   daromad   (YaMD)
ko‘rsatkichi ham kiradi. Bu ko‘rsatkich MHTning oldingi ko‘rinishida hisoblangan
Yalpi milliy mahsulot (YaMM) ko‘rsatkichi bilan mohiyatan bir xil.
YaMD   –   mamlakat   rezidentlari   tomonidan,   mamlakatda   va   mamlakat
tashqarisida,   ishlab   chiqarishda   ishtirok   etish   va   mulkdan   olgan   boshlang‘ich
daromadlari yig‘indisidir.
YaIM   va   YaMD   ko‘rsatkichlari   o‘rtasidagi   farqni   quyidagi   formula
ko‘rinishida tasavvur etish mumkin:
YaMD   =   YaIM   +   mamlakat   rezidentlari   tomonidan   xorijdan   olingan
daromadlari – norezidentlarning mamlakatdan xorijga jo‘natgan daromadlari.15
YaIM va YaMD ning prinsipal farqlari shundaki ulardan birinchisi mamlakat
rezidentlri   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   yakuniy   tovarlar   va   xizmatlar   oqimini
o‘lchasa, ikkinchisi ular olgan boshlang‘ich daromadlarni o‘lchaydi.
Sof ichki mahsulot (SIM) va Sof milliy daromad (SMD) ko‘rsatkichlariYaIM
va   YaMD   ko‘rsatkichlaridan   amortizatsiya   (iste’mol   qilingan   asosiy   kapital)
summasi miqdoriga farq qiladi.16
SIM = YaIM - A
SMD = YaMD - A
Makroiqtisodiy   tahlilda   shuningdek   MHTga   kirmagan   Shaxsiy   daromad
(ShD) ko‘rsaikichi ham qo‘laniladi.
ShD = SMD –[ ISA (Ijtimoiy sug‘urta ajratmalari) + T (bilvosita soliqlar) +
(R1.1)   korporatsiya   foydasiga   soliqlar)   +   R1.3   (Korporatsiya-larning
taqsimlanmagan  foydasi  +  biznesning  foiz  daromadlari  ]  + transfert to‘lovlari
(TR) + foizlar ko‘rinishida olingan shaxsiy daromad17 Foizlar  ko‘rinishida  aholi
29 olgan     daromadga     davlat     qarzlari     bo‘yicha   olingan   foiz   daromadlari   ham
kiritiladi.
Shaxsiy daromaddan aholi to‘laydigan daromad solig‘i, mulk solig‘i va ayrim
nosoliq   to‘lovlarini   ayirib   tashlab   shaxsiy   tasarrufdagi   daromad   (ShTD)
ko‘rsatkichi topiladi.
ShTD   uy   xo‘jaliklari   tomonidan   iste’mol   (C)   va   jamg‘arish   (S)   uchun
ishlatiladi.
ShTD =C + S
Makroiqtisodiy tahlilda uy xo‘jaliklarining ShTD va Yalpi milliy tasarrufdagi
daromad (YaMTD) ko‘rsatkichlari o‘zaro farqlanadi.
YaMTD= YaMD + Xorijdan olingan sof transfertlar
Xorijdan   olingan   sof   transfertlar   =   Mamlakat   tashqarisidan   olingan
transfertlar – Mamlakatdan tashqariga berilgan transfertlar)
Yalpi   milliy   tasarrufidagi   daromad   yakuniy   iste’mol   va   milliy   jamg‘armish
uchun ishlatiladi.
YaMTD= Yakuniy iste’mol +Milliy jamg‘armalar
Yakuniy   iste’mol   uy   xo‘jaliklarining   iste’mol   xarajatlaridan   tashqari
hukumatning iste’molga xarajatlarini ham o‘z ichiga oladi.
30 XULOSA
Milliy   iqtisodiyot   -   ijtimoiy   iqtisodiyotning   mavjudlik   shakli;   mamlakat,
davlat   qududida   yashovchi   millat   (xalqlar)ning   tarixan   shakllangan   yoki   tubdan
yangilanayotgan,   o zgarayotgan   va   rivojlanayotgan   mulkiy   va   boshqaʻ
ijtimoiyiqtisodiy   munosabatlari,   ular   bilan   shartlangan,   mahalliy   xususiyatlarga
ham   ega   bo lgan   iqtisodiy   faoliyat   sohalari,   tarmoqlari,   tashkilotlari,   korxonalari,	
ʻ
hududlari   va   mintaqalari   sistemasi.   Imkon   darajasida   tashqi   bozor   ta siridan   xoli	
ʼ
bo lgan milliy xo jalik sistemasi. Milliy iqtisodiyot kapitalizmning vujudga kelishi	
ʻ ʻ
va   qaror   topishi   bilan   bog liq   bo lib,   eng   avvalo,   Angliyada   shakllandi.   Hozirgi	
ʻ ʻ
paytda   Milliy   iqtisodiyotning   kapitalistik,   sotsi-alistik,   postsotsialistik   va   kam
rivojlangan mamlakatlardagi kapitalistik yo nalishli kabi turlari ma lum. Shu bilan	
ʻ ʼ
birga   har   bir   muayyan   turdagi   iqtisodiyotining   o z   milliy   modellari   va   shakllari	
ʻ
bor. Mas, kapitalistik Milliy iqtisodiyotning amerikacha, yevropacha va yaponcha
turlari,   milliy   modellari   va   ularning   "aralash   iqtisodiyot"   deb   atalayotgan
zamonaviy   shakli   bor   (qarang   Iqpgisodiy   taraqqiyot   modeli).   Rivojlangan
mamlakatlardagi   "aralash   iqtisodiyot"   xususiy   va   davlat   kapitallariga   asoslangan
hamda   bozor   va   davlat   tomonidan   tartiblanadigan,   boshqariladigan,
umumdemokratik   tamoyillar   ham   karor   topa   borayotgan   kapitalistik   Milliy
iqtisodiyotdir (qarang Davlat kapitalizmi).
Zamonaviy sotsialistik Milliy iqtisodiyot Xitoy, Vyetnam va Kubada mavjud
bo lib,   unga   eng   muhim   tarmoqlarda   sotsialistik   davlat   mulkini   va   korxonalarini	
ʻ
saqlab   qolgan   holda,   xususiy   mulkchilikka,   tovarli-pulli   xo jaliklarga   va   bozor	
ʻ
munosabatlariga keng yo l ochilmoqda (qarang Davlat sotsializmi).	
ʻ
31 Sharqiy   Yevropa   mamlakatlarida   va   SSSRda   o ta   markazlashganʻ
ma muriydavlat   sotsializmi   inqirozga   uchrab,   parchalanishi   natijasida   vujudga	
ʼ
kelgan yangi mustaqil davlatlarda (Polsha, Rossiya va boshqalarda) postsotsialistik
Milliy   iqtisodiyotga   aylanmoqda.   Boshqa   ba zi   postsotsialistik   mamlakatlarda,	
ʼ
jumladan,   O zbekistonda   o ziga   xos   demokratik,   bozorga   asoslangan	
ʻ ʻ
umumdemokratik   Milliy   iqtisodiyot   shakllantirilmoqda.   O zbekiston	
ʻ
mustaqilligining   dastlabki   o n   yilida   mamlakatda   umummilliy   va   xususiy	
ʻ
mulkchilikka   asoslangan   ko p   ukladli   Milliy   iqtisodiyot   —   xilma-xil   xususiy   va	
ʻ
davlat   xo jaliklari   sistemasi   shakllandi.   Unda   xususiy   sektor   ustuvor   o ringa,	
ʻ ʻ
asosiy   mavqega   ega   bo ldi.   Xo jalik   yurituvchi   sub yektlarning   mutlaq	
ʻ ʻ ʼ
ko pchiligini yakka shaxsiy, guruhiy, shirkat, jamoa, aksiyali korxonalar, fermer va	
ʻ
dehqon xo jaliklari tashkil etadi; ularning yalpi ichki mahsulotdagi ulushi uchdan	
ʻ
ikki qismdan oshib ketdi va tobora o smoqda.	
ʻ
Milliy   ehtiyojlarni   yaxshiroq   qondirish   zarurati   iqtisodiy   resurslardan
samarali   foydalanishni,   tovarlar   va   xizmatlarning   ijtimoiy   zarur   maksimal
hajmlariga erishishni taqozo etadi. Ayniqsa, ijtimoiy zarur mahsulot (tovar) ishlab
chiqarish, uni zarur mik,dorlarda va sifatlarda, tabiatni asrab-avaylab, ekologiyani
yaxshilab   ishlab   chiqarish   har   qanday   Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   krnunidir.
Milliy   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   va   no-ishlab   chiqarish   sohalari   o rtasida	
ʻ
maqsadga   muvofiq   nisbati   ta minlanishining   ,   ishlab   chiqariladigan	
ʼ
mahsulotlarning   va   ko rsatiladigan   xizmatlarning   mumkin   qadar   ijtimoiy   zarur	
ʻ
yuqori  hajmlarda  bo lishining  muhim   sharti   fantexnika   taraqqiyotini  tezlashtirish,	
ʻ
zamonaviy   va   samarali   texnologiyalarni   qo llash,   kadrlar   tayyorlash   sifatini	
ʻ
oshirish,   ishlashni   xoxlovchi   barcha   mehnatga   qobil   kishilarning   ish   bilan
ta minlanishiga   erishishdir.   Birinchi   navbatda,   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasini	
ʼ
intensiv   rivojlantirish,   mahsulot   hajmini,   ayniqsa,   sof   mahsulot   hajmini   sarf-
harajatlarning va aholining o sishiga nisbatan tezroq o stirish Milliy iqtisodiyot va	
ʻ ʻ
iqtisodiy   taraqqiyot   muammolarini   hal   etishning   ,   uni   uzluksiz   yuksaltirishning
bosh   yo lidir.   Bundan   tashqari   Milliy   iqtisodiyotning   sanoat,   qishloq   xo jaligi,	
ʻ ʻ
32 qurilish,   transport,   aloqa   va   boshqa   tarmoqlari   ichida   hamda   shu   tarmoqlar
o rtasida barqaror, o suvchan tarkibiy o zgarishlar va maqsadga muvofiq nisbatlar,ʻ ʻ ʻ
mutanosibliklar bo lishi muhimdir. Fuqaroviy va harbiy ishlab chiqarishlar nisbati	
ʻ
ham   to g ri,   me yorida   bo lishi   kerak.   Ishlab   chikarilayotgan   tovarlarning   va	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ko rsatilayotgan   xizmatlarning  asosiy  qismi,   birinchi  navbatda,   ichki   bozor  talab-	
ʻ
ehtiyojlarini   qondirishga   yo naltirilishi,   eng   avvalo   ichki   bozorni   sifatli   va   arzon	
ʻ
milliy tovarlar bilan to yin-tirish (to ldirish) maqsadga muvofiqsir. Shu bilan birga	
ʻ ʻ
tashqi iqtisodiy aloqalarni har tomonlama kengaytirish, jahon iqtisodiyotiga tobora
qo shilib borish, uning imkoniyatlaridan samarali foydalanish obyektiv zaruratdir,	
ʻ
xo jalik   yurituvchi   sub yektlarga,   aholiga   soliq   yukini   yengillatish,   davlat
ʻ ʼ
byudjetini   va   undan   qilinadigan   sarf-harajatlarni   optimallashtirish,   inflyasiyani
jilovlash kabilar Milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga jidsiy va ijobiy ta sir etadi.	
ʼ
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Asosiy adabiyotlar
1. Djumayev Z.A. Makroiqtisodiyot. O‘quv qo‘llanma.- T.: «Innovatsion
rivojlanish nashriyot-matbaa uyi», 2018. - 300 bet.
2. Romer   D.,   Advanced   Macroeconomics.   5th   ed.   —   McGraw-Hill,
2018. - 800 p.
3. Romer D., Advanced Macroeconomics. 4th ed. — McGrow Hill Book
Company: London, 2012.
4. Дэвид Ромер. Высшая макроэкономика: учебник /пер. с англ. под
науч. ред. В. М. Полтеровича. - 2-е изд. - Москва : Издательский дом Высш.
шк. экономики, 2015. – 854 с
5. Бродский   Б.Е.   Лекци   по   макроэкономике.   Продвинутый
уровень. М.: Магистр, НИЦ ИНФРА-М, 2016. - 336 с
6. Макроэкономика-2. Шагас Н.Л, Туманова Е.А. М.: изд-во МГУ,
2006. — 427 с.
Qo‘shimcha adabiyotlar
33 7. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O‘zbekiston, 2018.–
76 b.
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy
Majlis Senatining yigirmanchi yalpi majlisidagi nutqi // Xalq so‘zi gazetasi, 2019
yil 21 iyun.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so‘zi gazetasi, 2018 yil 29 dekabr.
10. Sh.M.   Mirziyoyev.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston
davlatini birgalikda barpo etamiz. –Toshkent: O‘zbekiston, 2016. -56 b.
11. Sh.M.   Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2017. -104 b.
12. Sh.M.   Mirziyoyev.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta’minlash   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   –Toshkent:
O‘zbekiston, 2017. -48 b.
13. Sh.M.   Mirziyoyev.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. –Toshkent: O‘zbekiston, 2017. -488 b.
14. N.   Gregory   Mankiw.   Macroeconomics.   9   th   edition.   Harvard
University. NY.: Worth Publishers, 2016
15. Abel   A.B.,   Bernanke   B.S.,   Croushore   D.   Macroeconomics.   8   th
edition .  USA :  Amazon , 2013.
16. Миропольского  Д.Ю.,   Бродский  Т.Г.,  Макроэкономика.  Учебник
для вузов. – СПб.: Пoер, 2018. – 368 с
17. O‘zbekiston   raqamlarda   2017-2018.   O‘zbekiston   Respublikasining
yillik   statistik   to‘plami   –   T.:   45.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statitika
qo‘mitasi. 2019. - 130 b.
 
34

32

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha