Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 18000UZS
Hajmi 65.3KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 04 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Navruz

Ro'yxatga olish sanasi 04 May 2024

4 Sotish

"Mirzo Ulug‘bek” tragediyasida shaxs fojiasi talqini

Sotib olish
                              O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
                OLIY TA LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGIʼ
            CHIRCHIQ DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
                O ZBEK  ADABIYOTSHUNOSLIGI  KAFEDRASI	
ʻ
                               Gumanitar fanlar fakulteti 
                         O’zbek tili va adabiyoti yo’nalishi
                2 3 /1 - guruh talabasi   Abduraximov Novro’zbek ning
    “ Mirzo Ulug‘bek” tragediyasida shaxs fojiasi talqini ”
mavzusidagi
KURS ISHI
                            
                        
                                            Ilmiy rahbar:                       R.Murodova
                                                      Chirchiq – 2023
1          Kurs ishi Chirchiq davlat pedagogika universiteti o zbek  adabiyotshunosligiʻ
kafedrasida bajarilgan.
           Ilmiy rahbar:                  _____________________
       Himoya  2023 – yil  _________________ oyining _____ kuni soat ______ da  
Chirchiq davlat pedagogika universiteti o zbek  adabiyotshunosligi kafedrasida 	
ʻ
kurs ishlari himoyasi yig ilishida o tkaziladi.	
ʻ ʻ
         Manzil:  Chirchiq shahri  Istiqbol ko’chasi
         Kurs ishi 2023-yil  ________________ oyining ____ kunida kafedraga 
topshirildi.
  Kurs ishi bilan Chirchiq davlat pedagogika universiteti o zbek adabiyotshunosligi	
ʻ
kafedrasida tanishish mumkin. 
      Manzil : Chirchiq shahri Istiqbol  ko’chasi
                                                                                                      
      Yig ilish kotibi:                                             __________________	
ʻ
2                                                Mundarija: 
Kirish.
I bob: Maqsud Shayxzoda va o‘zbek dramaturgiyasi
1.1 Maqsud Shayxzodaning o‘zbek dramaturgiyasiga qo‘shgan hissasi.
1.2   “Mirzo   Ulug‘bek”   tragediyasida   tarixiy   va   to‘qima   obrazlar
talqini.
II bob:  “Mirzo Ulug‘bek” tragediyasida shaxs fojiasi
2.1 Mirzo Ulug‘bek-  ma’rifatparvar shaxs.
2.2 Asarda yuzaga kelgan fojia talqini.
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiyotlar.
3 KIRISH. Ishning umumiy tavsifi.
Mavzuning dolzarbligi va ilmiy ahamiyati.
O‘zbek adabiyoti   kundan kunga turli asarlar bilan boyib bormoqda. Nasriy
va   she’riy   asarlar   bilan   birgalikda   dramatik   asarlar   ham   inson   ma’naviyatida
o‘ziga   xos   o‘ringa   ega.   Dramatik   tur   –   so‘z   san’atining   asosiy   ko‘rinishlaridan
biri.Dramatik   asarlar   dialoglarga   asoslanadi.Uning   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan
biri   asarning   sahnada   ijro   etilishidir.Dramatik   asar   sahnada   qo‘yilmas   ekan,
tomoshabin   aktyorning   harakat   va   holatini   kuzatib,   so‘zlarini   tinglamas   ekan,
haqiqiy   badiiy   asar   darajasiga   ko‘tarila   olmaydi.   Dramatik   tur   o‘z   navbatida
xilma-xil   janrlarga   ajratiladi:   tragediya,   drama,   komediya,   kinodramaturgiya,
teleminiatyura, intermediya.          
   Dramatik janrlar orasida o‘zining ulug‘vorligi bilan ajralib turadigan janr-
tragediyadir.Unda   insonning   kuchli   ehtiroslari,   katta   qurbonlar   talab   qiluvchi
yuksak   maqsad   yo‘lidagi   kurash   va   intilishlari   tasvirlanadi.   Shunday   asarlardan
biri  Maqsud  Shayxzodaning  “Mirzo Ulug‘bek” tragediyasidir.  Asarda ma’rifatni
ulug‘lash,   xalqparvarlik,   ezgulik   tantanasiga   ishonch   singari   g‘oyalar   ilgari
surilgan.M.Shayxzoda   ana   shu   g‘oyalarni   amalga   oshirish   uchun   o‘zbek   xalqi
tarixida muhim rol o‘ynagan olim, mutafakkir, adolatli hukmdor Mirzo Ulug‘bek
hayotining   so‘nggi   yillarida   ro‘y   bergan   shiddatli   va   dramatizmga   boy   tarixiy
voqealarni asarga mavzu qilib olgan.
  Tarixdan   ma’lumki,   temuriylar   sulolasining   eng   mashhur   vakillaridan   biri
bo‘lgan Mirzo Ulug‘bekning taqdiri hozirgacha insoniyat  olamini  hayratga solib
keladi.   Davlat   arbobi,   adolatli   shoh,   ilm-fanda   yuksak   cho‘qqilarni   egallagan
inson,   mislsiz   ilmiy   qobiliyat   Mirzo   Ulug‘bek   shaxsida   mujassamlanishi
hayratlanarli   hol.Shundan bo‘lsa  kerak, ijodkor  sultonlar   orasida   uni   ulkan  daho
sifatida baholaydi. 
4 Maqsud Shayxzoda “Mirzo Ulug‘bek” tragediyasi  bilan o‘zbek adabiyotida
tragediya   janrining   yuksak   namunasini   yaratdi.Ulug‘bek   xarakterini   va   u
yashagan   davr   sharoitini   dramatik   harakatga   boy   mazmun   vositasida   ko‘rsatib
berdi.   Tarixiy   faktlarni   mukammal   bilish,   ulardan   xarakter   qirralarini   ochishda
moslab   foydalanish,   badiiy   to‘qima   me’yorini   saqlash,   romantik   ko‘tarinkilikni
xarakterni   ochishga   bo‘ysundirish,   Shekspir   tragediyalaridan   oziqlanish   va
nihoyat,   badiiy   asar   vositalarini   xarakterni   ochishga   qaratish   tragediya
muvaffaqiyatini ta’minlagan omillardir.
Ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ulug‘bek   xarakterini   va   u   yashagan   davr
sharoitini dramatik harakatga boy mazmun vositasida ko‘rsatib berishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari quyidagilar:
- Maqsud   Shayxzodaning   “Mirzo   Ulug‘bek”   tragediyasini   o‘rganish
yuzasidan tahlil usullaridan foydalanish; 
- Maqsud Shayxzodaning “Mirzo Ulug‘bek” tragediyasini g‘oyaviy yo‘nalishi
va mavzu ko‘lamini o‘rganish
- Maqsud   Shayxzodaning   “Mirzo   Ulug‘bek”   tragediyasini   chuqur   ma’no   va
uyg’unlikni keng  ommaga yoritish;
Kurs   ishining   metodologik   asosi   va   metodlari .     Dramatik   janrlar   orasida
o‘zining   ulug‘vorligi   bilan   ajralib   turadigan   janr-   tragediyadir.Unda   insonning
kuchli   ehtiroslari,   katta   qurbonlar   talab   qiluvchi   yuksak   maqsad   yo‘lidagi   kurash
va intilishlari tasvirlanadi. Shunday asarlardan biri Maqsud Shayxzodaning “Mirzo
Ulug‘bek”   tragediyasidir.   Asarda   ma’rifatni   ulug‘lash,   xalqparvarlik,   ezgulik
tantanasiga   ishonch   singari   g‘oyalar   ilgari   surilgan.M.Shayxzoda   ana   shu
g‘oyalarni amalga oshirish uchun o‘zbek xalqi tarixida muhim rol o‘ynagan olim,
mutafakkir,   adolatli   hukmdor   Mirzo   Ulug‘bek   hayotining   so‘nggi   yillarida   ro‘y
bergan shiddatli va dramatizmga boy tarixiy voqealarni asarga mavzu qilib olgan.
5 U   hayotiy   hodisalarni   sinchiklab   kuzatar   ekan,   inson   taqdirida   ro‘y   beradigan
keskin burilish nuqtalari va ularning natijalarini ko‘ra oladi.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   unga   tegishli   ma’lumotlar,
xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro`yxatidan   iborat   bo`lib,   33   betni   tashkil
qiladi.
I Bob:  Maqsud Shayxzoda va o‘zbek dramaturgiyasi
1.1 Maqsud Shayxzodaning o‘zbek dramaturgiyasiga qo‘shgan
hissasi.
Tarjimai   holi:   M.Shayxzoda   1908   yil   Ozarbayjonning   Ganji   viloyatiga
qarashli   Oqtosh   shahrida   tug’ilgan.   Otasi   Ma’sumbek   obro’-e’tiborli   shifokor
bo’lgan.   San’at   va   adabiyotni   syevgan,   tarix   va   falsafaga   qiziqqan.   Nizomiy   va
firdavsiy,   Nizomiy  va   Firdavsiy,   Navoiy  va   Fuzuliy,  Pushkin   va   Lermontov  kabi
nomlarni o’z uyida bo’lib turgan Oqtosh ziyolilarining suhbatida eshitgan.
O’qish davri:   Oqtoshdagi ibtidoiy maktab, Bokudagi pedagogika bilim yurti
(!921-1925). Bu erda Abdulla Shoyiq, Husayin Jovid kabi  mashhur  ijodkorlardan
saboq   tinglash   va   ular   ta’sirida   mashqlar   qila   boshlash.   Dog’istonning   Darband,
keyinchalik   Bo’ynoq   shaharlarida   bir   necha   yil   o’qituvchi   bo’lib   ishlash.   Boku
Oliy pedagogika institutida sirtdan o’qish.
Hayotidagi   qiyin   davrlar:   20-yillarning   oxirlarida   ziyolilarga   nisbatan
qatag’onning   boshlanishi.   Otasi   Ma’sumbekning   aksisho’roviy   unsur   sifatida
qamoqqa   olinishi.   18   yoshga   to’lib-to’lmagan     Shayxzodaning   ta’qib   etila
boshlashi.   Ona   yurtdan  chiqib   ketib  1928   yilda  Toshkentga   kelishi.   O’zbekistoda
ham   bu   ta’qiblarning   davom   etishi.   O’zbekiston   uning   ikkinchi   vatani   bo’lib
qolishi.
Shayxzodaning   O’zbekistondagi   faoliyati:   Narimanov   nomidagi
texnikumda   o’quvchi   “Sharq   xaqiqati”,   “Qizil   O’zbekiston”,   “Yosh   leninchi”
6 gazetalarida   ishlashi.   Keyinchalak   yana   pedagogik   faoliyatni   davom   ettiradi.
Nizomiy nomidagi pedinstitutda uzoq yillar dars beradi.Ilmiy-tadqiqot ishlari bilan
ham   shug’ullanadi.   Navoiyning   badiiy   mahorati   haqida   turkum   maqolalar   e’lon
qiladi.   Vafotidan   sal   oldin   “G’azal   mulkining   sultoni”   nomli   Navoiy   haqidagi
mashhur maqolasini e’lon qiladi.
Shayxzodaning qamalishiga doir tafsilot:  1946-48 yillarda VKP (b) MIning
adabiyot   va   san’at   masalalariga   bag’ishlangan   mash’um   qarorlari   chiqadi.   Unda
adabiyot   va   san’at   namoyondalari   uchun   yangi   ijodiy   qoliplar   yasaladi.   Shundan
kelib   chiqib,   Shayxzodaning   “Jaloliddin   Manguberdi”   tragediyasi   o’tmishni
ideallashtiruvchi   asardeb   e’lon   qilinadi.   Uning   orginal   ijodidan   siyosiy
kamchiliklartopish   qiyin   bo’lgach,   V.Mayakovskiyning   “Vladimir   Ilich   Lenin”
dostoni   tarjimasidan   juz’iy   kamchiliklar   topib,   uni   siyosiy   ayb   darajasiga   olib
chiqishadi.   Xullas,   shoir   25   yilga   ozodlikdan   mahrum   etiladi.   Shaxsga   sig’inish
illati fosh etilgachgina u maxbuslikdan ozod etiladi.
M.Shayxzodaning   O’zbekistondagi   ijodining   boshlanishi :   1929   yildan
e’tiboran   matbuotda   ko’rina   boshladi.   30-yillarning   birinchi   yarmida   ketma-ket
“O’n she’r”, “Undoshlarim” (1933), “Uchinchi kitob” (1934), “Jumhuriyat” (1935)
kabi she’riy to’plamlar chiqardi.   Bu to’plamga kirgan aksariyati hali g’o’r, hayot
haqiqatidan   uzoq,   joriy   siyosatining   aqidalrini   qo’llab-quvvatlashga   moyillik
kayfiyati   bilan   yozilgan   edi.   Masalan   “Sanoqli   kunlar”   (1932)   she’rida   shunday
misralar bor:
                                       Men dunyoda bo’lmadim ishq shoiri,
                                       Birida “yasha-yasha”, birida “go’zal pari”
                                       Ikki daftar yozadigan shoir shoir emasmi,
                                       She’rda ko’zbo’yamachilik o’chtrilsin dillardan.
Bunday   kamchiliklar   Shayxzodaning   tengdoshlari   bo’lgan   boshqa
ijodkorlarga ham xos edi. 30-yillarda Shayxzoda  o’z ustida qattiq ishladi, bilimini,
7 mahoratini oshirish uchun astoydil mehnat qildi. Bokudagi pedinstitutni tugatgach,
O’zbekiston   Fanlar   komitetida   o’zbek   adabiyoti   bo’yicha   aspiranturada     o’qidi.
Shu   davrdan   boshlab   u   munaqqid   va   adabiyotshunos   sifatida   ko’rina   boshladi.
Maqolalarida   o’nlab   yozuvchilarning,   shuningdek   rus   va   jahon   klassiklarining
asarlarini tahlil va targ’ib qildi. 
              Shayxzodaga   Mayakovskiy   ijodining   ta’siri:   30-yillarda   shoirlar
yoppasiga   Mayakovskiy   ijodini   o’rganishga   kurishdilar.   Bu   o’rganish   ko’pincha
taqlid   ko’rinishida   edi.   Mayakovskiy,   aslida   juda   iste’dodli   shoir   bo’lsa-da
poeziyaning   eshigini   siyosatga   lang   ochib   qo’ydi.   She’riyatning   qo’lini   siyosatga
bog’lab   berilishiga   sababchi   bo’ldi.   U   o’sha   paytda   yaratgan   she’riy   andoza
bo’yicha   faqat   sotsialistik   tuzumni   ko’klarga   ko’tarib   maqtash   lozim     edi.   30-
yillarda   shu   boisdan   ham   Mayakovskiyning   “shogird”lari   ko’payib   ketdi.   Faqat
ayrim   ijodkorlargina   unga   ko’r-ko’rona   erishmasdan,   bu   mashhur   shoirga   xos
bo’lgan   jihatlardan   samaraliroq   o’rganishga   harakat   qildilar.   Bular   safida
Shayxzoda   ham   bor   edi,   Shayxzoda   dastlab   Mayakovskiy   she’rlarining   tashqi
belgilarini   o’zlashtirish   yo’lidan   borgan   bo’lsa   keyinchalik   bu   tashqi   belgilar
muayyan   ichki   zaruriyatga   bo’ysinishini   anglaydi.   U   Mayakovskiyning   yangicha
o’poetik   obrazlar   yaratish   printsipini   o’zlashtiradi.   Natijada   Shayxzodaning
she’rlarida voqelikni tadqiq etish teranlashadi, hissiyot va orginallik kuchayadi. Bu
jihatdan uning “Vatan” (1934) she’ri xarakterlidir: Hislar sig’mas qalbimga,
Yondirmoqchi bo’laman.
Labimdagi papirosni
Osiyo quyoshidan.
                Urush   yillari   ijodi:   “Kurash   nechun?”,   “Jang   va   qo’shiq”,   “Ko’ngil
deydiki...”   va   rus   tilida   “Saaz”,   “Garozoyu   roekdenno’e”,   “Serdtse   gavorit”   kabi
to’plamlari   chiqdi.   “Oqsoqol”   (Y.Oxunboboyev   haqida),   urush   mavzusida   “o’n
bo’ldi”, “Jenya”, “Uchinchti o’g’il” kabi dostonlar yaratdi. 
8 Shayxzodaning   bu   davr   she’riyatining   xususiyatlari:   odamlarning   ichki
dunyosi, ma’naviy fazilatlari chuqur ochilgani; publitsistik ruh, notiqlik ohanglari
kuchaygani;   she’rlarida   lirik   qahramon   obrazining   mukammallashganini
ko’zramiz.   “Kurash nechun?”, “Kapitan Gastello”, “Xaritang oldida”, “Yo’q men
o’lgan   emasman”,   “Chorak   asr”,   kabi   she’rlarida   yuqoridagi   xususiyatlar   yorqin
namoyon bo’ladi. 
Urushdan   keyingi   yillar   ijodi:   qisqa   muddat   ichida   uning   “O’n   besh   yilning
daftari”,   “Olqishlarim”   “Zamon   torlari”,   “Shu’la”   kabi   to’plamlari   chiqdi.
Shayxzoda   qamoqdan   chiqqandan   so’ng   1956-66   –yillar   maboynida   “Chorak   asr
dyevoni” “Toshkentnoma” dostoni, “Yillar va yo’llar” “Xiyobon”, “Dunyo boqiy”
kabi asarlar nashr ettirdi. 
Shayxzodaning   urushdan   keyingi   ijodida   bayonchilik,   va’zxonlik   va
madhiyabozlik   kuchaydi.   “O’zbek   dengiziga”   she’rida   buni   kuzatish   mumkin.
Shayxzoda ijodida bunday holatning ko’zga tashlanishining ikkixil sababi  bor: 1)
shoir o’z ijodiga nisbatan talabni ancha bo’shashtiradi; 2) bunday holatining kelib
chiqishiga   urushdan   keyingi   “konfliktsizlik   nazariyasi”ning   ta’siri   bo’lishi
mumkin.   Bu   kamchilik   uning   1956   yildan   keyingi   ijodida   barham   topa   boradi.
Ayniqsa,   shoirning   “Hiyobon”   to’plamida   “Dunyo     boqiy”   turkumida   bu   yaqqol
seziladi. “Yuksal tinchlik bayrog’i”dan:
Do’stlar omon bo’lsin tinchlik qo’shig’i,
Yashasin .....boltayu o’roq!
Yashasin tabassum, yo’qolmin yig’i!
Bo’lsin odamzotga tinch isyon o’rtoq!
“Syevgi va tinchlik” she’ridan
Bilasanmi, bo’sa nima?
U – so’zsiz g’azal!
9 Shayxzodaning   1956-66   yillar   oralig’ida   yaratilgan   etuk   she’rlaridamazmun
boyligi,   inson   psixologiyasini   ochish,   uning   yurak   dardlarini   kuylash   avj
pardalarga   ko’tarilganligi   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.   Bu   xususiyatlarning   uning
“Ayriliq”,   “She’r   chin   go’zallik   singlisi   ekan...”,     “Quyosh   va   oy”,   “Xiyobon”,
“Qalam”,   “Binafsha”,   “Tovushlar”,   “Kechir   meni”,   “Mayli,   de”   kabi   she’rlarida
kuzatish mumkin. Shoirning bu  davr ijodida, ayniqsa, “G’afurga xat” (1966) she’ri
alohida   ahamiyatga   egadir.   Bu   mazmun   yo’nalishiga   ko’ra   marsiyadir,   ya’ni   u
G’afur   G’ulom   vafotiga   bag’ishlangan.   Lekin   undan   mungli   bir   taassurot
qolmaydi.   Chunki,   she’rda   buyuk   inson   haqida,   uning   hayot   yo’li   to’g’risida   va
umuman, inson hayotining ziddiyatlari, inson umridagi o’tkinchi va boqiy narsalar
haqida   yozilgan.   Bu   va   yana   shu   davrda   yaratilgan   bir   qator   she’rlar
Shayxzodaning   umrining   oxirgi   yillarida   yuksak   balog’at   cho’qqisiga
ko’tarilganligini ko’rsatadi.
Dostonchilikdagi  ijodi:    Shayxzoda butun ijodi davomida o’n beshga yaqin
doston   yaratgan.   Bular   30-yillarda   yaratilgan   “Chirog’”,   “O’rtoq”,   “Meros”,
“Tuproq   va   haq”,   “Ovchi   qissasi”,   “Iskandar   Zulqarnayn”,   urush   yillarining
mahsuli   bo’lgan   “Jenya”,   “O’n   birlar”,   “Oqsoqol”,   “Ahmadjonning   hikmati”,
“Uchinchi   o’g’il”,   urushdan   keyingi   tinch   qurilish   yillarida   yozilgan   “Nurmat
otaning   tushi”,   “Toshkentnoma”     kabi   dostonlardir.   Bu   liro-epik   yo’nalishdagi
asarlar   orasida   eng   mashhuri   “Tokentnoma”   dostonidir.   Dostonga   xos
xususiyatlardan   biri   uning   yaxlit   voqea   asosiga   qurilmaganligi.   Shoir   o’zi
aytmoqchi bo’lgan bir fikrni turli qirralarini ayrim-ayrim epizodlarda ochib berish
yo’lidan boradi. Tashqi tomondan qaraganda bu epizodlar o’zaro bog’lanmagandek
tuyulishi   mumkin.   Lekin   sinchiklab   qaraladigan,   mushohada   qilib   ko’riladigan
bo’lsa   ular   ichki   bir   mantiqiy   butunlikka   ega   ekanligini   payqash   qiyin   emas.
“Toshkentjnoma”   –   janr   tabiati   bilan   lirik-falsafiy   doston.   U   insondagi   fikrlar,
tuyg’ular,   hissiyotlar   oqimi   haqidagi   asardir.   “Toshkentnoma”   da   eski   mafkura
ta’sirida   yozilgan   parchalar   ham   yo’q   emas.   Lekin   butunicha   asar   hozir   ham   o’z
ahamiyatini saqlab turibdi. 
10 Dramaturgiya   sohasidagi   ijodi:   Shayxzoda   o’z   ijodiy   faoliyati   davomida
mashhur   taniqli   shaxslar   haqida   bir   necha   drammatik   asarlar   yaratgan.   Bular
“Jaloliddin   Manguberdi”   (1944),   “Mirzo   Ulug’bek”   (1961)   va   tugallanmagan
“Beruniy”   kabi   asarlardir.   “Jaloliddin   Manguberdi”   tragediyasi   urush   yillari
yozilgan, sahnalashtirilgan va matbuotda u haqda yaxshi  fikrlar bildirilgan. Lekin
keyinroq bu asar sahnadan olib tashlandi. Oradan ko’p o’tmay Shayxzodaning o’z
qamaldi.   Shu   bilan   bu   asar   uzoq   vaqt,   ya’ni   43   yil   o’quvchi   e’tiboridan   chetda
saqlandi,   faqat   80-yillarning   ikkinchi   yarmiga   kelib,   dastlab,   “Yoshlik”   jurnalida
keyin esa, shoirning “Boqiy dunyo” (1988) kitobida e’lon qilindi.
“Jaloliddin   Manguberdi”   urush   davrida   yozilgan   asar.   Shuning   uchun   unda
harbiy   vatanparvarlik,   chet   el   bosqinchilariga   qarshi   kurash,   vatanning
muqaddasligi   haqidagi   g’oyalar   keng   o’rin   egallagan.   Lekin   uning   g’oyaviy
mazmuni   faqat   shundangina   iborat   emas.   U   –   romantik   yo’nalishdagi   tarixiy-
falsafiy asardir. Shayxzodaning Jaloliddinning faqat mo’g’il bosqinchilariga qarshi
olib   borgan   kurashining   tasvirlashi   bilan   cheklanadi,   balki   shu   asnoda   tarixiy
jarayonni tahlil etadi. Jaloliddindek o’zining saralagan qo’shniga ega bo’lgan ulug’
bir   sarkardaning   engilish   sabablarini   ochishga   intiladi.   500   ming   kishilik   yaxshi
qurollangan lashkariga ega bo’lgan Xorazmshohning Chingizxon qo’shiniga qarshi
turolmaganligiga tarixdan javob axtaradi. Bu haqda voqealar va obrazlar tasvirlari
orqali   ikkita   mantiqiy   xulosaning   kelib   chiqishiga   erishadi:   birinchidan,
mamlakatning  boshqaruvchi   kuchlar   o’rtasida   ahillik  bo’lmagan,  nizo   va   nifoqlar
bu   kuchlarni   ichidan   kemirgan;   ikkinchidan,   mamlakat   boshiga   kelgan   xatarni
donolik   bilan   qilish   o’rniga,   el   boshida   turganlar   manmanlikka   berilgan.   O’zaro
hushomadgo’ylikni   avj   oldirigan   kuchaytirgan,   aql-idrok,   fahm-farosat   orqaga
chekingan. 
Mana   shunday   bir   tarixiy   vaziyatda   Jaloliddin   qiyofasi   ayricha   ko’zga
tashlanadi. U mamlakat taqdirini o’ylaydi, yurt manfaatini hamma narsadan ustun
qo’yadi. U odamning kimligi boshidagi toji bilan emas, el-yurt uchun qilgan ezgu
ishlari   bilan   belgilanadi,   deb   hisoblaydi.   Shuning   uchun   ham   Jaloliddin   ko’z
11 oldimizda haqiqiy vatanparvar, dovyurak, shijoatli, zukko inson sifatida namoyon
bo’ladi. 
  Shayxzodaning “Mirzo Ulug’bek” tragediyasini  1964 yilda yozgan. Bu asar
ulug’   bobokolonimiz   g’aqida   yaratilgan   birinchi   yirik   asardir.   Mazkur   tragediya
bizdan uzoqda bo’lgan davr – XV asr o’rtalaridagi Samarqand muhitiga olib kiradi.
Unda   Xo’ja   Axror,   Said   Obid,   Abbos,   Ali   Qushchi,   Sakkokiy,     Shayxulislom
Burxoniddin,   Abdurazzoq   Samarqandiy,   Qozi   Miskin   kabi   tarixiy   shaxslar,
shuningdek,   Feruza,   Piri   Zindoniy,   Bobo   Kayfiy,   Otamurod,   Ko’r   Qalandar   kabi
to’qima obrazlar vositasida o’sha davr hayoti badiiy tadqiq etiladi. 
Shayxzodaning   birinchi   navbatda   Ulug’bekning   mutafakkirlik   xislatlarini
ochishga,   falsafiy   qarashlarini   ochishga,   inson   va   olam   haqidagi   o’ylarini
tasvirlashga   intiladi.   U   ilm   yordamida   tafakkur   kuchi   bilan   mamlakatni
boshqarishni   orzu   qiladi.   Ammo   bunday   yahshi   niyatlar   ushalmaydi.   Asarda
Ulug’bek fojeasi shunchaki ota va noqobil farzand o’rtasidagi nizo oqibati sifatida
ko’rsatilmaydi, balki chuqur  tarixiy ildizlarga ega bo’lgan ijtimoiiy daraja tarzida
ochiladi.   Dramaturg   masalaga   kenroq   yondoshib,   Ulug’bek   fojeasi   XV   asr
voqealigini mohiyatidan mantiqan kelib chiqishini ko’rsatib beradi.
“Mirzo Ulug’bek” asarida Shekspir ruhi yaqqol sezilib turadi. Shayxzodaning
Shekspirdan   o’rganganini   asarning   syujet   qurilishida   ham,   kompozitsiyasida   ham
sezilib   turadi.   Xullas   “Mirzo   Ulug’bek”   tragediyasi   ham   XX   asr   o’zbek
adabiyotining eng sara asarlari ro’yxatidan o’rin olgan asarlardan biridir. 
Albatta Shayxzodaning hamma asarlari ham davr sinovlaridan muvaffaqqiyat
bilan o’tgan emas, leki buning uchun shoirni ayblash to’g’ri emas. O.Sharafiddinov
ta’kidlaganidek, u adashsa, zamon bilan birga adashgan, izlansa ham zamon bilan
hamnafas izlangan. 
Shayxzodaning adabiyotshunoslik faoliyati: Shayxzodaning 1969- 1974 yillar
davomida nashr etilgan 6 jildlik asarlarining ikkita kitobi adabiyotshunoslikka oid
me’rosni   qamrab   olgan.   Masalan,   to’rtinchi   jild   to’liq   A.Navoiy   haqidagi
12 tadqiqotlarni o’z ichiga oladi. Unga “Genial shoir” risolasidan tashqari Navoiyning
hayoti va ijodini uning badiiy mahoratini o’rganishga  bag’ishlangan
yigirmaga yaqin maqolasi ham kiritilgan. Shuningdek, “Ustozning san’atxonasida"
maqolalar   turkumi   va   umrining   oxirgi   paytlarida   yozilgan   adabiyotshunoslikning
mumtoz   namunalaridan   biri   darajasiga   ko’tarilgan   asari   -   "G’azal   mulkining
sultoni"   maqolasi   ham   shu   jumladan   o’rin   olgan.   "Asarlar"ning   5   jildida   uning
o’zbek   mumtoz   adabiyoti   va   XX   asr   o’zbek   adabiyoti   shuningdek,     xalq   og’zaki
ijodi   nimunalari   haqida   yozilgan   maqolalar   berilgan.   Shayxzodaning   rus   va
qardosh xalqlar haqidagi maqolalari ham shu jildga jamlangan.
Shayxzodaning   adabiyotshunoslik   sohasiga   bunchalik   katta   e’tibor   berishi
bejiz emas. Chunki u uzoq yillar davomida Nizomiy nomli pedagogika institutida
talabalarga adabiyotdan saboq bergan. Fan nomzodi ilmiy darajasiga, dotsent ilmiy
unvoniga ega bo’lgan. 
Demak,   Shayxzodaning   badiiy   ijodining   sohalaridagi   asarlari   blan   XX   asr
o’zbek adabiyotida o’z o’rniga ega bo’lgan adibdir.
O‘zbek   dramaturgiyasi   haqida   gap   borganda   Maqsud   Shayxzodani   alohida
e’tirof   etish   lozim.Chunki   uning   asarlari   hali   hanuz   inson   qalbining   eng   nozik
cho‘qqilarini zabt  eta olgan.   U   o‘zbek adabiyotini  «Jaloliddin Manguberdi» (1944),
«Mirzo   Ulug‘bek»   (1964)   nomli   tarixiy   dramalar   bilan   boyitdi. Ikkala   drama   ham
o‘zaro tarixiy buyuk shaxslar hayotini aks ettirishi bilan bir-biriga o‘xshab ketadi. 
XX  asr  o‘zbek  adabiyotining  yorqin  siymolaridan  biri  –  Maqsud  Shayxzoda
shoir,   dramaturg,   adabiyotshunos   olim,   tarjimon,   muallim   sifatida   adabiyotimiz
tarixida o‘chmas iz qoldirdi.Uning o‘zbek xalq og‘zaki  ijodi, mumtoz va qardosh
xalqlar     adabiyoti     namoyondalari   xususidagi   maqolalari   ham   badiiy-estetik,
nazariy   tafakkur   taraqqiyotida   salmoqli   o‘rin   egallaydi. 1
  Dramaning   adabiy   tur
sifatida   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   ,   uning   sahnada   ijro   etilishi   hisoblanadi.
Shu sababdan dramatik asarlarda kishilar obrazi faqat harakatda ifodalanadi, o‘zaro
1
 Rahimjonov N. Shayxzoda abadiyati. //Sharq yulduzi, 2008.5-6-son.170-bet.
13 so‘zlashuvlarida,   bu   holat   qahramonlarning   bahs   va   munozaralarida   namoyon
bo‘ladi. Shuning uchun drama janri so‘z san’atiga mansub bo‘lsa ham, sahnada ijro
etilishi   bilan   roman   va   qissa   janridan   farq   qiladi.   Dramada   har   bir   obraz   o‘z
xarakteriga   xos   xislatlarni   jonli   tili,   hatti-harakati   orqali   namoyish   qiladi.  Shunga
ko‘ra, dramada muallif nutqi bo‘lmaydi, balki uning nutqi qavs ichida izohlanadi.
Kitobxon   yoki   tomoshabin   dramada   sodir   bo‘layotgan   qahramonlarning   o‘zida
payqab   oladi.   Binobarin   dramaturg   o‘z   qahramonlarining   hayoti   haqida   hikoya
qilmaydi,   balki   ularni   harakatda   ko‘rsatadi.   Dramatik   janr   asarlari   adabiyotning
eng murakkab  shakli  bo‘lib, unda har  bir  shaxs  muallifning izohisiz, o‘z so‘zi  va
ismi bilan harakat qiladi, harakat , qarama-qarshilik va dialoglar qahramonlarning
xarakterini ochishda asosiy vosita sanaladi.   Dramatik asar qahramonlari o‘zlarini
faqat   harakatda   namoyish   qiladilar,   ularning   nutqi   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega
bo‘lib,   xatti-harakati   bilan   bevosita   bog‘lanadi.   Dramatik   asarlarda   ohang,   pauza
va ovozning baland - pastligi katta ahamiyatga ega bo‘lib, nutqning o‘ziga xos bu
xususiyati sahnada yanada aniqroq ko‘rinadi.
Dramaturg   qahramonlarning   harakatini   ochib   berish   uchun   zarur   bo‘lgan
voqea-hodisalarnigina ifodalaydi. Boshqacha qilib aytganda, tanlab olingan voqea-
hodisalar   dramada   ishtirok   etuvchi   shaxslar   o‘rtasidagi   qarama-   qarshilikni
asoslash   uchun   xizmat   etadi.   Tasvirlangan   masalaga   bevosita   aloqasi   bo‘lmagan
yoki harakat rivojini susaytiruvchi hayotiy dalillar olinmaydi. Shuning uchun ham
dramada   biror   hayotiy   voqea   boshdan   -   oyoq   batafsil   tasvirlanmaydi,   unda   inson
hayotining   eng   muhim   nuq’talari   aks   ettiriladi,   ya’ni   dramaturg   o‘z   g‘oyaviy
niyatlariga  qarab butun voqealarni  shunday  markazlashtiradiki, tomoshabin katta-
katta voqealar mohiyatini kichkina shtrixlardan ham anglab oladi.
Drama   syujeti   o‘zining   rivojlanish   tezligi   va   g‘oyat   siqiqligi   bilan
xarakterlidir.   Dramatik   asar   syujeti   o‘ziga   xos   bu   xususiyati   bilan   nasriy   asar
syujetidan farq qiladi.
Shuningdek, dramatik asar nasriy va lirik asardan teatr uchun yoziladiganligi
va   sahnada   ijro   etilishi   bilan   farq   qiladi.Dramatik   asar   syujeti   hayotiy   qarama-
qarshiliklar   asosida   quriladi,   hayotiy   kurashlarni   aks   ettirish   o‘ringa   qo‘yiladi.
14 Yuqorida qayd qilingan xususiyatlariga qarab maktabda dramatik asarni o‘rganish
usullari belgilanadi.
Dramatik   asarni   o‘rganishda   o‘quvchining   kirish   so‘zidan   keyin,   nasriy
asarlarni o‘rganishda bo‘lgani kabi, u sinfda va uyda o‘qiladi, so‘ngra matn ustida
ish   olib   boriladi.   O‘zbek   adabiyotining   atoqli   vakili   Maqsud   Shayxzodaning
«Mirzo   Ulug‘bek»   fojiaviy   asari   endilikda   o‘rta   maktab   adabiyot   dasturidan
mustahkam   o‘rin   olgan   asarlardan   biri   bo‘lib   qoldi.Tragediya   qahramonlarining
ilojsiz   vaziyatdagi   og‘ir   kolliziyalari   (qarama-qarshi   kuchlarning   murosasiz
kurashlari)   asosida   oqibati   fojia   bilan   tugaydigan   dramatik   janr   hisoblanadi.
Demak,   fojiaviy   asar   ayovsiz   kurash,   o‘tkir   ziddiyat,   favqulodda   keskin   qarama-
qarshilik zamini bo‘lgan asardir.  
Unda   xarakter   va   ehtiroslarning   kurashi   aks   etadi,   yirik   tarixiy   fojialar,
davrlarning almashinuvi kabi ukan hodisalar tasvirlanadi.
  «Tragediya, - deydi V.G.Belinskiy, - dramatik poeziyaning oliy bosqichi va
gultojidir.Shuning   uchun   ham   tragediya   dramatik   poeziyaning   butun   mohiyatini
o‘z   ichiga   oladi,   uning   hamma   elementlarini   qamraydi.Tragediyaning   mohiyati
kolliziya, ya’ni qalbning tabiiy, jarayoni, maylning axloqiy burch yoki daf qilinmas
bir   to‘siqlik   bilan   to‘qnashuvidir».     Jaloliddin   Manguberdi-   tarixiy   shaxs   (1198-
1231).   xorazm   shohi   Muhammadning   o‘g‘li.   U   umrining   so‘nggi   o‘n   yilida
Xorazmshohlar  davlati  hukmdori  esa-da, Chingiz boshliq mo‘g‘ul bosqinchilarining
quvg‘ini tufayli, hayotining bu davridagi asosiy qismini lashkarlari va saltanati bilan
yurt sarhadlaridan olisda o‘tkazishga majbur bo‘lgan. Jaloliddin mo‘g‘ul qo‘shinlariga
qaqshatqich   zarbalar   bergan,   Vatan   ozodligi   uchun   kurashlar   olib   borgan,   lekin
kuchlar   teng   bo‘lmagani   bois   chekingan.1231-yilda   qaroqchi   kurdlar   qo‘lida   halok
bo‘lgan.«Jaloliddin   Manguberdi»   dramasida   Shayxzoda   Vatan   erki,   mustaqilligi
uchun   fidoyilarcha   kurash   olib   borgan   mana   shu   jasur   sarkarda   qiyofasini   badiiy
gavdalantirdi.Jaloliddin   Manguberdi   Amir   Temurga   ham   ibrat   bo‘lgan   buyuk
siymodir.Ma’lumki,   sho‘ro   davrida,   o‘tmishdagi   xon,   sulton,   hukmdorlarimiz
nechog‘lik buyuk va vatanparvar bo‘lishidan qat’iy nazar, yoppasiga qoralab kelindi.
Chunki   sho‘rolarga   buyuklarimizdagi   xuddi   ana   shu   vatanparvarlik   qudrati   ma’qul
15 kelmas, ota-bobolarimizdagi ana shu buyuk xislat yangi avlodlarga o‘tishini istamas
edilar.Sho‘rolar   qatag‘on   qilgan   bunday   ulug‘   siymolar   nomi   mustaqillik   davriga
kelib   tiklandi.   O‘zbekiston   hukumati   xalqning   bu   jasur   farzandi   nomini
abadiylashtirish   maqsadida   «Jaloliddin   Manguberdi   tavalludining   800   yilligini
nishonlash   haqida»   (1998)   maxsus   qaror   qabul   qildi,   O‘zbekiston   Prezidentining
farmoni bilan (2000) «Jaloliddin Manguberdi» ordeni ta’sis etildi.
Vatanparvarlik hissiyoti jo‘sh urib yozilgan Maqsud Shayxzodaning «Jaloliddin
Manguberdi»   dramasi   1945-yilda   Hamza   nomidagi   O‘zbek   davlat   drama   teatri
tomonidan muvaffaqiyat  bilan sahnalashtirilganiga  qaramay, ko‘p o‘tmay, sahnadan
olib   tashlandi.   Muallifga   esa   o‘tmishni,   xonlarni,   beklarni,   feodalizmni   oqlash   va
yoqlash tamg‘asi yopishtirildi. Bu «aybnoma» nohaq qamalishiga ta’sir ko‘rsatdi.
Dramaning   ayrim   parchalarigina  yozilgan   kezlari   nashr   etildi.   Muallif   hayotlik
chog‘ida, biror marta to‘lig‘icha chop qilingani yo‘q. To‘lig‘icha ilk bor o‘zbek tilida
dramaturg vafotidan yigirma bir yil o‘tgach (1988) bosmadan chiqdi.
«Jaloliddin   Manguberdi»   dramasida   ona-Vatan   uchun,   uning   ozodligi   uchun
bosqinchilarga   qarshi   kurash   olib   borgan   jasur   sarkarda,   buyuk   hukmdor   siymosi
o‘zining, ayniqsa, tabiiy, jonli tasvirlanishi bilan ajralib turadi. Tasvirdagi qahramon
tabiiyligini   ta’minlovchi   muhim   hayotiy   omillar   bor,   albatta.Ma’lumki,   hayot,
insonlararo munosabatlar kurash, nizo, ziddiyatlarsiz bo‘lmaydi. Jaloliddin qo‘shinida
lashkarboshilar   aro   ana   shunday   ziddiyatlar   kuchli   edi.   Shayxzoda   o‘z   qahramoni
Jaloliddinni ana shunday ziddiyatlar girdobida gavdalantiradi. Bu esa qahramonning
hayotiyligini   ta’minlashda   muhim   o‘rin   tutadi..Mana   shu   vaziyatda   Jaloliddinning
o‘zini tutishi, mardligi, insoniyligi yanada yorqinroq ochiladi
1.2 Mirzo Ulug‘bek” tragediyasida tarixiy va to‘qima obrazlar talqini.
Tarixdan   ma’lumki,   temuriylar   sulolasining   eng   mashhur   vakillaridan   biri
bo‘lg i
an   Mirzo   Ulug‘bek   (asl   ismi   Muhammad   Tarag‘ay)ning   taqdiri   hozirgi
kungacha   kishilarni   hayratga   solib   kelyapti.   “Ulug‘bekning   hayoti   va   ilmiy
faoliyati   xalqimiz   ma’naviyatining   poydevoriga   qo‘yilgan   tamal   toshlaridan   biri
16 bo‘lib,   yurtimizda   bundan   necha   zamonlar   oldin   fundamental   fanlarni
rivojlantirishga qanchalik katta ahamiyat berilganini ko‘rsatadi.” 2
 
Darhaqiqat,   tadbirkor ,   davlat   rahbari,   adolatli   shoh,   ilm-fanda   yuksak
cho‘qqilarni   egallagan   inson,   mislsiz   ilmiy   qobiliyat   Mirzo   Ulug‘bek   shaxsida
mujassamlanishi  hayratlanarli   hol.   Shundan  bo‘lsa   kerak,  hazrat   Navoiy  sultonlar
orasida   uni   ulkan   daho   sifatida   baholaydi.   Umuman,   temuriyzodalar   orasida
bunday   aql   sohiblari   ko‘p   uchraydi   (Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   Husayn
Boyqaro   kabi).   Alisher   Navoiy   o‘zining   «Majolis   un-nafois»   asarining   yettinchi
majlisini temuriylarga mansub shoirlar, sakkizinchi majlisini yana bir temuriyzoda
- Sulton Husayn Boyqaroga bag‘ishlagani bejiz emas.
     Mirzo Ulug‘bek - Amir Temurning suyukli nabirasi, ya’ni to‘rtinchi o‘g‘li
Shohrux   Mirzoning   farzandi,   u   bobosi   Temurning   barcha   yurishlarida   ishtirok
etgan.   Buyuk   olim   va   hukmdor   haqida   tarixiy   ma’lumotlarni   ko‘plab   keltirish
mumkin.  Bu  ishni  tarixchi   olimlarimizga  qo‘yaylik-da,  suhbatimizni  yuqorida  siz
tanishib   chiqqan   drama   voqealari   xususida   davom   ettiraylik.   Ushbu   sahna
mazmunidan   ma’lum   bo‘lganidek,   ulug‘   adibimiz   Maqsud   Shayxzoda   mazkur
asarni   yaratishda   jiddiy   tayyorgarlik   ko‘rgani,   dramani   yozishda   behisob   ilmiy-
tarixiy manbalarga tayangani ko‘rinib turibdi.  
“Bu   porloq   siymo   1940-   yildan   meni   bezovta   qilib,   yozishga   qistay
boshladi.Shundan keyin o‘rtaga urush yillari tushganiga qaramay, ko‘p o‘qib, izlab
materiallar   to‘pladim,nihoyat,1959-yilda   she’riy   pyesa   yozdim.Albatta,   Ulug‘bek
haqida   faqat   fojia   yozish   mumkin.chunki   uning   hayoti   va   mashaqqatli   kurashi
chuqur fojiaviy ziddiyatlarga to‘ladir.” 3
Adib   asarda   Ulug‘bek   yashagan   davrni,   u   hukmronlik   qilgan   saroy   muhitini
ko‘z   o‘ngimizda   yaqqol   gavdalantirgan.   Mirzo   Ulug‘bek   hayotida   ko‘p   voqealar
yuz   bergan.   U   oliy   hukmdor,   buyuk   olim   sifatida   ko‘p   narsalarni   o‘z   boshidan
kechirgan.   Bularni   besh   pardali   tarixiy   fojiaga   sig‘dirib   bo‘lmasligini   bilgan.   M.
2
3
Karimov N. Maqsud Shayxzoda.T., “Sharq” nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi, 2010. 235-bet.
17 Shayxzoda   ushbu   asarga   asosan   ikki   yo‘nalishdagi   voqealarni,   ya’ni   saroy
ixtiloflari   va   buyuk   olim   olib   borgan   ilmiy   izlanishlarni   yoritishga   jazm   qilgan.
Asar bilan tanishganingizda sizda ikki xil tuyg‘u paydo bo‘lgani aniq. Adib Mirzo
Ulug‘bekni   bir   tomondan,   qattiqqo‘l,   butun   Xurosonni   o‘z   qo‘lida   saqlab   qolish
uchun har  qanday chorani  ko‘rishga  tayyor  hukmdor  sifatida, ikkinchi  tomondan,
ilm-fanning   jonkuyari,   jahonshumul   kashfiyotlar   qilgan   olim,   fan   ahlini   jonidan
ortiq   ko‘radigan   (masalan,   Ziji   Ko‘ragoniyning   so‘zboshisida   shogirdi   Ali
Qushchini «farzandi arjumand» - aziz farzandim deb ataydi), biroq saroydagi fisq-
fasod,   ig‘vo   ishlar   oldida   ojiz   bir   inson   qabilida   tasvirlaydi.   O‘quvchi   hukmdor
Ulug‘bekning   zulm-u   zo‘ravonligini   inkor   qilmagan   holda,   olim   va   fozil,
ma’rifatparvar   Ulug‘bekka   achinadi,   unga   ixlosi   ortadi.   Haqiqatan   ham,
Ulug‘bekni   tarix   oldidagi   katta   xizmati   uning   hukmdorlik   faoliyatidan   ko‘ra   ilm-
fanni, ma’rifat va madaniyatni rivojlantirishidadir.Shu ma’noda Ulug‘bekning fan,
madaniyat  ravnaqi  yo‘lidagi  xizmatlari uning zulm-zo‘ravonlik faoliyatidan ustun
ekanligiga kishida shubha qolmaydi. Maqsud Shayxzoda Ulug‘bek shaxsidagi shu
xususiyatlarni   teran   anglagan   holda   o‘quvchi   diqqatini   ko‘proq   uning
ma’rifatparvarlik faoliyatiga qaratadi. Buni dramadagi Mirzo Ulug‘bek so‘zlaridan
ham anglasa bo‘ladi:
Ma’rifatning dargohiga qo‘ydim ixlosim.
Og‘ir bo‘ldi qismat menga ortgan vazifa. 
Men, sultonlar o‘rtasida bo‘ldim donishmand, 
Donishmandlar tepasida sulton sanaldim. 
Ma’rifatni hukumatga qilib rahnamo, 
Bu o‘lkaning yerida ham yulduzlar yoqdim. 4
Agar   Ulug‘bekning   «Ma’rifatni   hukumatga   qilib   rahnamo,   Bu   o‘lkaning
yerida ham yulduzlar yoqdim»,– degan so‘zlariga e’tibor beradigan bo‘lsak, uning
4
 Maqsud Shayxzoda .Mirzo Ulug`bek.T., “O`qituvchi”, 1994.165-bet.
18 davlatchilik  faoliyati   ma’rifatchilik   asosiga   qurilganiga   amin  bo‘lamiz.     Dramada
Ulug‘bek   qiyofasi   uning   ko‘proq   asardagi   boshqa   obrazlar   orqali   ochilgan,
masalan, Ali Qushchi, Sakkokiy, Shayxulislom Burhoniddin, Chin, Hind, Farang,
Misr, Rus elchilari bilan bo‘lgan muloqotda ilm-fan homiysi, buyuk olim, ma’rifat
fidoyisi   kabi   xislatlari   namoyon  bo‘lsa,   Abdullatif  Mirzo,   uning  mahrami  Abbos,
Qozi Miskin kabi saltanat dushmanlari, ig‘volarga nisbatan bo‘lgan munosabatida
mutaassiblikka qarshi ashaddiy kurashgan inson sifatidagi xarakteri ochilgan.
  Mirzo   Ulug‘bek   hukmdor,   katta   saltanat   egasi   bo‘lganiga   qaramay,   avvalo,
insoniy   fazilatlardan   begona   bo‘lmagan,   o‘z   farzandiga   mehribon   ota.   Shundan
bo‘lsa   kerak,   saltanat,   ilm-fan   ishlari   bilan   mashg‘ul   bo‘lib,   o‘z   o‘g‘lini   unga
dushman sifatida qayrab, uni avval taxtidan, so‘ng hayotdan mahrum qilish uchun
amalga   oshirilgan   fitnalardan   bexabar   bo‘lib   g‘aflatda   qoladi.   O‘g‘li   Abdullatif
otasiga qarshi isyon ko‘taradi va uning buyrug‘i bilan Ulug‘bek qatl ettiriladi. Shu
o‘rinda   marhum   shoirimiz   Muhammad   Yusufning   Ulug‘bek   tilidan   aytgan
quyidagi so‘zlari asl haqiqat sifatida jaranglaydi:
Yulduzlarda ekan nigohim, bilmadim ne edi gunohim... 
Men dardimni kimga aytaman.
Qancha g‘amga botmagan edim, qancha og‘u yutmagan edim... 
O‘z bolamdan kutmagan edim... men dardimni kimga aytaman. 5
    Ulug‘bekning   haqiqiy   insonparvar   sifatidagi   qiyofasi   uning   taxtdan   iste’fo
berishi   sahnasida   yorqin   ifodalangan.   U   dushman   qo‘shini   bilan   kurashda   ahvoli
tang   bo‘lgach,   o‘z   jonini   qutqarish   uchun   emas,   balki   mamlakat   fuqarosining
tinchligini   o‘ylab   Abdullatif   odamlari   oldiga   quyidagi   shartlarga   ko‘nishsagina
taxtdan   voz   kechishini   e’lon   qiladi:   avvalo,   mamlakatda   fitna-yu   fasod   darhol
tugatilishi, qo‘ni-qo‘shni o‘lkalarga bosqinchilik qilib, temuriylar nasliga qarg‘ish
va   la’nat   keltirmaslik,   o‘z   xizmatidagi   arboblardan   qasos   olinmaslik,   haramidagi
ahli   ayolning   iffati   va   izzatiga   g‘ubor   cho‘ktirmaslik,   madrasa   va   rasadxonalarga
5
 Muhammad  Yusuf. She’rlar.ziyonet.uz. 2008. 112-bet.
19 zavol   yetkazmaslik,   kutubxona   va   kitoblarni   omon   saqlashga   qasam   ichishlarini
talab   qiladi.   Shu   o‘rinda   naql   keltirsak:   "yana   tajribamdan   bildimki,   sodiq   va
vafodor do‘st ul-kim, o‘z do‘stidan ranjimaydi, do‘stining dushmanini o‘z yovi deb
biladi" 6
Adib tasvirida tarixiy haqiqat va uning badiiy ifodasi juda ishonarli chiqqan.
Ulug‘bek davrida Amir Temur shakllantirgan juda kuchli davlat parchalanib ketdi.
Temuriyzodalar   bobolari   qoldirgan   vasiyatlarga   amal   qilmadilar.   Toj-taxt
talashishlar oqibatida mamlakat inqirozga yuz tutdi. Bu holat Ulug‘bekning bobosi
Amir Temur qabri tepasida aytgan so‘zlarida yaqqol ifodalangan:
Shu - qirq yillik andishaga alamli yakun,
Ketib qoldi zamonadan diyonat, rostlik.
Mudhish bir jar yoqasida turmish mamlakat,
Zulmatli tun qo‘nayotir yurtning ufqiga. 
Bobo Temur, omonating saqlayolmadik,
Avlodlaring chiqib qoldi g‘oyat noqobil. 
Bobo Temur, tirigingda o‘zing va so‘zing
Ulkanlikda sig‘mas edi shu yer yuziga.
Endi nega maydalandi Temur urug‘i,
Endi nega razillashdi hokimlar ruhi.
Endi nega mirzolarning ko‘zlari ojiz,... 7
Fojea   Mirzo   Ulug‘bekning   o‘limi   bilan   tugaydi,   biroq   o‘quvchi   yoki
tomoshabin   bu   manzaradan   tushkunlikka   tushmaydi,   aksincha,   buyuk   olim
ishlarining   davom   etishiga   ishonadi,   Abdullatif   kabi   padarkush   g‘alamislarning
umri   qisqa   ekanligiga   iymon   keltiradi.Dramada   adibning   sahna   asari   yaratish
6
Темур   тузиклари . –  Т .:  1996 . –Б.  113.
7
 O`sha asar.173-bet.
20 bobidagi   mahorati   tufayli   Ulug‘bek   yashagan   davr,   kishilar   hayoti   aniq,   jonli,
jozibador, eng muhimi, ishonadi  chiqqan. Bu asardagi  har bir  so‘zga, manzaraga,
sahna  jihozlariga ishonasiz,  uni  qalbdan  his  etasiz,  go‘yo  o‘zingizni   shu  voqealar
ichida   yurgandek   sezasiz.   Shu   ma’noda   «Mirzo   Ulug‘bek»   dramasini   Vatanimiz
tarixining eng hasratli davridan hikoya qiluvchi mukammal sahna asari sifatida har
qancha   o‘qib   o‘rgansak   arziydi.   Ushbu   sahna   durdonasining   hali-hanuz   sahnadan
tushmay   kelayotgani,   uning   asosida   yaratilgan   «Ulug‘bek   yulduzi»   kinofilmi
(rejissor Latif Fayziyev)ning Vatanimiz va xorij ekranlarida qayta-qayta namoyish
etilayotganligi fikrimizning isbotidir.
  Tragediya   adabiyotning   dramatik   tur   janrlaridan   biri   bo‘lib,   uning   lug‘aviy
ma’nosi   yunoncha   tragos-echki,   ode-qo‘shiq;   tragediya-echki   qo‘shig‘i   ma’nosini
anglatadi.   Echki   qayoqda-yu,   fojiali   sahna   asari   qayoqda,   deb   o‘ylashingiz
mumkin.   Aslida,   yuqoridagi   so‘zlarning   zamirida   haqiqatga   yaqin   ma’no   bor:
qadim   yunonlarda   hosil   xudosi   Dionis   sharafiga   xalq   bayramlari   o‘tkazilgan.   Bu
bayramlarda   echkilar   so‘yilib   dasturxonga   qo‘yilgan.   Qiziqchilar   esa   echki
terilarini yopinib yurishib, turli sahna tomoshalarini ko‘rsatishgan. Bunday jaydari
qiziqchilarni   tragoslar   deyishgan.   Keyinchalik   bu   so‘z   oqibati   fojia   bilan
tugaydigan sahna asarlariga nisbatan qo‘llanila boshlagan.
Tragik   asar,   ya’ni   tragediyaning   boshqa   sahna   asarlari   (komediya,   drama,
monodrama,   intermediya)dan   farqi   shundaki,   u   qahramonlar   o‘rtasidagi   kuchli
ziddiyatlar   asosiga   quriladi,   qahramonlar   taqdiri   fojia   bilan   yakun   topadi,   ular
o‘rtasidagi   konflikt   (ziddiyat)   shiddatli   va   keskin   tus   oladi.   Fojeiy(fojiiy)   asar
qahramonlar   xarakterining   yorqinligi,   ichki   kolliziya   (qarama-qarshilik,
to‘qnashuv)   kuchliligi,   personajlar   o‘rtasidagi   konfliktning   o‘ta   kuchli   ekanligi
bilan   farqlanadi.   Tragediya   murosasiz   kurash,   g‘oyatda   kesk   ziddiyat   zaminiga
quriladi. Bunday asar asnosida kishilar qismati shiddatli, suronli siyosiy voqealar,
turli ijtimoiy, shaxsiy qarashlar kurashi fonida ko‘rsatiladi.
Tragediya   doimo   hayotdagi   eng   muhim,   dolzarb   hayot-mamot   masalalarini
ko‘tarib   chiqadi.   Ijobiy   qahramon   istagi,   qarashlari   bilan   u   yashagan   muhit
21 o‘rtasidagi   ziddiyat   tragediyaning   asosiy   kolliziyasi   (qarama-qarshiligi)ni   keltirib
chiqaradi   va   albatta   ezgulikni   e’zozlagan,   haqiqat   fidoyisi,   yaxshi   inson   fojiasi
uning   o‘limi   bilan   tugaydi.   Biroq   bu   qayg‘uli,   faqat   ko‘zyosh   oqizib   tomosha
qiladigan  holat   emas,   balki   dramaturg  ko‘zda   tutgan  ezgu   g‘oyalarning  tantanasi,
kelajakka katta ishonch bilan yo‘g‘rilgan ijtimoiy ruhning g‘olib kelishidir. Ijobiy
qahramonni   mahv   etgan   qora   kuchlar   asar   davomida   o‘zlarining   kaltabinliklari,
ma’naviy   tubanliklari,   taraqqiyot   dushmanlari   ekanlari   kabi   «xislatlari»ni   fosh
etadilar.   Fojeiy(fojiiy)   sahna   tomoshasi   so‘ngida   qahramon   halokati   yovuz
kuchlarning   ham   ma’naviy   o‘limi   bilan   tugaydi.   Agar   «Mirzo   Ulug‘bek»
fojiasidagi voqealarni esga olsak, bunga ishonch hosil qilamiz. Asar buyuk olim va
hukmdor Mirzo Ulug‘bekning o‘limi bilan tugasa-da, undagi optimistik ruh kishiga
dalda   beradi.   Ali   Qushchining   tragediya   nihoyasidagi   kelajakka   ishonch,   yaxshi
kunlar umidi bilan yo‘g‘rilgan quyidagi so‘zlari fikrimizning dalilidir:
Koinotning chamaniga ochgan yo‘limiz 
Yo‘lchilarsiz qolmas, biling, aziz muallim!
 Orta borar yulduz soni jadvalingizda, 
Qoningizdan o‘sib chiqar shodlik gullari. 8
  Mirzo   Ulug‘bekning   ham   inson,   ham   olim,   ham   davlat   arbobi   sifatidagi
obrazini   badiiy   mujassamlashtirish   uchun   ko‘plab   personajlarni   asar   to‘qimasiga
olib   kirish   va   bu   personajlar   harakat   qiladigan   sujet   chiziqlarini   ishlab   chiqish
lozim edi.Bunday personajlar tarixiy voqelikning o‘zida serob bo‘lishiga qaramay,
dramaturg ularni saralab olishi va shu bilan birga baiiy to‘qimadan ongli ravishda
foydalanishi, ya’ni to‘qima qahramonlar obrazini asarga dadil jalb etishi zarur edi.
Maqsud   Shayxzoda   “Mirzo   Ulug‘bek”   dramasida   chinakam   tarixiy   obrazlar   va
to‘qima   obrazlardan   foydalanadi.Masalan,   olim   Ulug‘bek,   riyokor   Xo‘ja   Ahror,
Mirzo Ulug‘bekning onasi Gavharshodbegim, tarixchi Abdurazzoq, yosh olim Ali
Qushchi,   shayxulislom   Burhoniddin,Ulug‘bekning   qotili   Abbos   tarixda   o‘tgan
8
 O`sha asar. 176-bet.
22 shaxslardir. Shu bilan birga har bir badiiy asarda bo‘lganidek, bu yerda ham ba’zi
bir   to‘qima   siymolar   bor.   Shular   qatoriga   Feruza,   Bobo   Kayfiy,   Berdiyor,
Otamurod, Piri Zindoniylar kiradi.    Lekin ularning har qaysisiga ma’lum darajada
o‘xshagan  va bularga prototip bo‘ladigan bir qancha odamlarni tarixiy materialda
uchratish mumkin. 9
 Maqsud Shayxzoda ko‘plab tarixiy manbalarni o‘qib, mashhur
mutafakkir Mirzo Ulug‘bekning ayanchli hayotini bir kitob qilib, kitobxonlar ko‘z
oldiga gavdalantiradi.Maqsud Shayxzodaning birdan bir maqsadi bir necha to‘qima
obrazlardan foydalanib, asarning   ta’sirchanligini oshiradi. Abdulatifni o‘z otasini
o‘ldirish   darajasiga   borishi,   boylik   uchun,   toj-u   taxt   uchun   hatto   uni   ulg‘aytirgan
otasidan   ham   voz   kechishi   va   padarkush   nomini   olishi   asarda   badiiy   tarzda   aks
etadi. 
II Bob:  “Mirzo Ulug‘bek” tragediyasida shaxs fojiasi
2.1 Mirzo Ulug‘bek-  ma’rifatparvar shaxs.
  O‘zbek   adabiyotida   fojianing   yorqin   namunasi   Maqsud   Shayxzodaning
«Mirzo Ulug‘bek» asaridir.
Shayxzoda   ushbu   asarda   bosh   qahramon   –   Ulug‘bek   bilan   «daf   qilinmas»
qora   kuchlar   o‘rtasidagi   murosasiz   kurash,   ziddiyat   va   bu   tengsiz   kurashda
Ulug‘bekning fojiali qurbon bo‘lishini aks ettirdi.Buning uchun u Ulug‘bek haqida,
temuriylar to‘g‘risida ko‘plab manbalarni o‘rganadi.
  Ulug‘bek   yigirma   yoshlarida   o‘z   davrining   yirik   olimlaridan   bo‘lib,   uning
hokimligi   davridagi   muhim   yangiliklar   butun   o‘rta   asr   madaniyati   tarixida   ulkan
ahamiyat   kasb   etdi.Ulug‘bekning   xodimi   bo‘lmish   G‘iyosiddin   Jamshid   Koshifiy
1417-yili   Samarqanddan   Koshonga   otasiga   yozgan   maktubida   Ulug‘bekning
bilimdonligini quyidagicha ta’riflaydi: 
“Allohga   va   uning   ne’matlariga   shukronalar   bo‘lsinkim,   yetti   iqlimning
farmonbardori, islom podshohi donishmand kishidirlar.Men bu narsani odob rasmi
9
 Karimov N. Maqsud Shayxzoda  T., “Sharq” nashriyot-matbaa  aksiyadorlik kompaniyasi, 2010.237-bet.
23 yuzasidan   aytayotganim   yo‘q.   Haqiqat   shuki,   avvalo   u   kishi   Qur’oni   Karimning
aksariyat qismini yoddan biladilar.Shuningdek, u kishi fiqhdan ancha xabardorlar,
mantiqni ham juda yaxshi bilardilar.” 10
    Tabiiyki,   asarda   tasvirlangan   murakkab   voqealarni   o‘rganish   maxsus
tayyorgarlikni   -   fojia   matnini   jiddiy   e’tibor   bilan   o‘qib   chiqishni,   obrazlarni
guruhlashni,   tanqidiy   adabiy   asarlardan   foydalangan   holda   tarixiy   va   to‘qima
obrazlarni   aniqlashni,   asar   muallifining   san’atkorlik   mahoratini   belgilashni   talab
etadi.   Maqsud   Shayxzoda   fojia   janridagi   «Mirzo   Ulug‘bek»   asarida   Amir
Temurning   nabirasi   ,   Shoxruxning   o‘g‘li   Ulug‘bekning   shohlik   va   olimlik
faoliyatini, unga xos shaxsiy xislatlarni hayotiy haqiqatlar asosida, XV asr birinchi
yarmidagi   ijtimoiy   -   siyosiy   hayotda   davom   etgan   ziddiyatlarga   bog‘liq   holda
tasvirladi, Ulug‘bek qurbon bo‘lganini ko‘rsatdi.
Asarda   Ulug‘bekning   olimlik   xislati   o‘z   shogirdi   Ali   Qushchi   bilan   qilgan
suhbatlari,   oy   tutilishi   xususida   qilgan   bahslari   ,   tabiatda   yuz   beradigan
hodisalarning   siri   ,   ularning   qonuniyatini   ochish   haqidagi   fikr   yuritishlarida
ochiladi.   Uning   shohlik   faoliyati   Toshkentga   hujum   qilgan   qipchoqlarga   qarshi
kurashi orqali ko‘rsatiladi. Ana shu voqea ta’sirida Ulug‘bekda ichki ruhiy iztirob,
dard, alam kuchayadi. Buni biz Ali Qushchiga: «Oh azizim, shu serxatlar yirtqich
zamon senu menga ilmu fanga fursat qayoqda?»- deb aytgan so‘zlarida ko‘ramiz.
Ulug‘bek   adolatli   hukmdor   sifatida   ish   yuritadi,   mamlakatda   osoyishtalik
bo‘lishi   uchun   harakat   qiladi,   ilm-ma’rifat   rivojiga,   xalqni   undan   bahramand
qilishga e’tibor beradi. U o‘z mehnatining natijasini ko‘rishni orzu qiladi. Maqsud
Shayxzoda Ulug‘bekning bu orzu - umidlarini ichki monologi orqali ochadi:
Qirq yil bo‘ldi koinotning kitobin o‘qib,
Ma’rifatning dargohiga qo‘ydim ixlosim.
Og‘ir bo‘ldi qismat menga ortgan vazifa,
Men, sultonlar o‘rtasida bo‘ldim donishmand.
Donishmandlar tepasida sulton sanaldim,
10
 Ma’naviyat yulduzlari.T., A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti,1999.155-bet.
24 Ma’rifatni hukumatga qilib rahnamo,
Bu o‘lkaning yerida ham yulduzlar yoqdim.
Insonlarga aytib turdim: boqdin samoga,
Qancha toza va musaffo, farahbaxsh, zebo.
Ey , odamzod, ibrat olgan yulduzlardan sen 
Xayrixohlik va balandlik xislatlaridan.
Shaltoqlarda ag‘namagin , ko‘taril, yuksal,
So‘qir baxtdan ko‘rar ko‘zli baxtsizlik afzal.
Eh, saodatlar yaratilmas buyruqlar bilan,
Zehnlarga nur urug‘in sepdim muttasil,
Katta hosil kutmoqdaman, nuroniy hosil! 11
Ulug‘bek   haqiqatgo‘y,   qat’iy   so‘zli   bo‘lib,   inson   degan   nomni   ulug‘lagan,
xotin-qizlarga   hurmat   ehtirom   saqlagan   shoh   edi.   Undagi   bu   oliy   fazilatlar   onasi
Gavharshodbegim   bilan   uchrashganda   namoyon   bo‘ladi.   Onasi   bilan   uchrashgan
payt   tasvirlangan   lavhada   Ulug‘bek   o‘ziga   hayot   baxsh   etgan   ulug‘   zot-onasidan
minnatdor   bo‘lgan,   onalik   haqqini   hamisha   o‘z   bo‘ynida   his   etgan   yuksak   qalbli
inson bo‘lganini ko‘ramiz.
Ulug‘bek Feruzani qalbdan sevadi. Uning haqida Abdulatif tarqatgan gaplarni
ig‘vo   deb   biladi.   Ammo,   onasi   Gavharshodbegimdan   ham   bu   xunuk   xabarni
eshitgach,   Ulug‘bekda   shubha   kuchayadi.   Lekin,   shunda   ham   u   o‘zini   dadil
tutishga   harakat   qiladi,   haqiqatning   tantana   bo‘lganini   ko‘ramiz.   Dramaturg
Shayxzoda   Feruza   voqeasi   bilan   Ulug‘bekda   paydo   bo‘lgan   iztirob,   ruhiy
kechinmalarni shunday tasvirlaydi:
Ko‘p g‘alati zamonda yashar ekanman,
Qalbimdagi haroratni insonga berib,
Evaziga olmoqdaman sovuq g‘arazlar.
Men otamga, jannatmakon Shohruh Mirzoga 
Kamarbasta o‘g‘il bo‘ldim qirq yil muttasil.
11
 Maqsud Shayxzoda.Mirzo Ulug‘bek.T., “O`qituvchi”,1994. 195-bet
25 Ammo shuni o‘g‘illardan ko‘rmadim, hayhot!
Abdulaziz fikri zaif, jismi nogiron.
Abdulatif- jisman tetik, xulqi xatarli.
Bu-ku mayli ! Onalarning ikrom- izzatin
 Umr bo‘yi talqin etdim ahli vatanga.
O‘z onamga ehtiromim evaziga men
 Ne eshitdim! Zug‘um bilan ta’na , arazlar.
Bu ham mayli! Feruzaning sha’niga g‘iybat!
Yoki uning biron aybi bormikan bunda!
Yoki osmon kitobini varaqlab ochib,
Sirlarini o‘rganmoqchi bo‘lganim uchun 
Falak mendan qasos olishga tushgan!
Yo‘q, tushmagin vasvasaga, Mirzo Ulug‘bek!
Shubha- boshqa, dalil- boshqa, xulosa- boshqa . 12
Bu   satrlarda   Ulug‘bekning   faqat   ruhiy   iztirobi   emas,   balki   o‘zi   bilan   zamon
o‘rtasidagi   ziddiyat,   o‘g‘li   Abdulatifdan   noroziligi,   Feruzaning   pokligiga,
haqiqatning g‘alaba qilishga ishonchi ham o‘z ifodasini topgan.
Ulug‘bek   kamtar,   mehnat   ahllariga   mehribon   shoh.   Undagi   bu   fazilatlar
Samarqand   atrofida   ov   qilib   qaytib   kelayotganda   dehqon   Otamurodga   bo‘lgan
samimiy   munosabatida   ko‘rsatilgan.   Ulug‘bek   dehqonga   zulm   qilgani   uchun
Abdulatifni   taxt   merosxo‘rligidan   mahrum   etadi,   uni   Balxga   hokim   qilib
tayinlaydi.
Ulug‘bek   Abdulatifning   zimdan   ish   ko‘rsatayotganini   sezgach   va   u
ko‘rsatayotgan qarshilik keskin tus olayotganini ko‘rgach, ruhan eziladi. Ayniqsa,
Feruza haqida Abdulatif  to‘qigan ig‘vo, tuhmat Ulug‘bekning qalbiga qattiq ta’sir
qiladi.
Ulug‘bek bilan Abdulatif va uning atrofdagilar o‘rtasidagi qarama- qarshilik,
umuman   u   bilan   zamon   o‘rtasidagi   ziddiyat   zindonda   yotgan   Piri   Zindoniy   bilan
12
 Maqsud Shayxzoda.Mirzo Ulug‘bek.T., “O`qituvchi”,1994. 198-bet.
26 uchrashish   lavhasida   ham   ochiladi,   shu   erda   u   o‘zini   fojiaga   olib   kelgan
ziddiyatlarning   sababini   anglab   oladi.   Voqealar   so‘ngida   Ulug‘bek   Abdulatifning
munofiq,   taxtparast   ig‘vogar   bo‘lib   yetishganiga,   uning   shunday   bo‘lishiga
saroydagi   muhit   sabab   bo‘lganiga   qat’iy   ishonch   hosil   qiladi.   U   dushman
tomonidan   shaharning   qurshab   olinishidan,   xalqning   och   qolishi,   noroziligining
kuchayishidan   dushmanning   elchi   yuborib   taslim   bo‘lishini   talab   etishidan   azob
chekadi, orzu - umidlari, ezgu niyatlari amalga oshmasligini his qiladi. Shayxzoda
undagi ana shu ruhiy azobni o‘z do‘stlariga aytgan so‘zlari orqali yoritadi:
Hammangizning ra’yingizni tingladim, do‘stlar,
Hammangizga astoydil arzi - tashakkur!
Bilamanki, gaplaringiz vijdon sadosi,
Do‘stlik bilan sadoqatning qayg‘usi , xolos.
Yolg‘iz qolib bu pandlarni tortib ko‘raman
Tafakkurning g‘oyat hassos tarozusida.
Endi ruxsat, hammangizga - xayrli kecha.
Men u bilan shu tundayoq , kengashmoqchiman! 13
Ulug‘bek   tunda   Amir   Temurning   qabriga   kelib,   o‘g‘li   Abdulatifning   qabih
ishlarini,   boshiga   tushayotgan   kulfatlarni,   podsholik   va   olim   sifatida   qilgan
ishlarning   oqibati   fojiali   bo‘layotganini   izhor   etadi   va   bobosidan   madad   so‘rab,
yo‘l-yo‘riq ko‘rsatishni iltimos qiladi:
Bu kulfatli zamonda bergin maslahat,
Tag‘in lashkar, tag‘in jangu, yaroq-aslaha!
Oxiratga qadar shumi sultonlar ishi?..
Turkistonda garchi menga teng keladigan
Mergan yo‘g‘-u, ammo urush ta’bimga yoqmas.
Jang, ma’raka, odam qirish, safarda yurish..
13
 Maqsud Shayxzoda.Mirzo Ulug‘bek.T., “O`qituvchi”,1994. 185-bet
2
 O‘sha asar  189-bet.
27 Sening sevgan nabirangga , menga iztirob,
Bobo Temur, bu jumboqqa o‘zing ber javob: 14
Shayxzoda   ushbu   satrlarda   Ulug‘bekning   ma’naviyatini,   tarixning   sirli
muammolari qarshisida lol qolgan ulug‘ insonning ruhiy fojiasini tasvirlagan, ulug‘
shoh fojiasining eng yuqori nuqtasini ana shu lavhada ifodalangan.
Ulug‘bek Piri Zindoniy timsolida xalq kurashchilarini ko‘radi. U shoh sifatida
umri tugaganligiga ishonch hosil qilsa-da, olim sifatida samarali mehnat qilganini
his etadi, shu fazilati tufayli nomining mangu qolishiga ishonadi.Ulug‘bek bobosi
Amir   Temur   va   otasi   Shohruh   qabrlari   yonida   fojiali   hayotiga   shunday   yakun
yasaydi:
Uxlang, uxlang shum dunyoning betinch shohlari,
Siz pashshadan ham beozor yotibsiz bunda,
Faqat goho kirasizlar tushlarga tunda,
Yotasizlar yangi-yangi qo‘shinlar kutib,
Tiriklikning ro‘yxatidan,  kim  bilar , bu gal-
 Qay birini o‘chirarkan kotibi azal.
Kim biladi, balki navbat menga etgandir,
Chunki umrim ozi qolib, ko‘pi ketgandir.
Yo‘q, yo‘q, sulton o‘lsa hamki donishmand yashar,
Olimlarga mangu hayot tarixi – bashar 15
                                                         
Ulug‘bek   o‘z   orzulari   amalga   oshadigan,   baxtli   zamon   bunyod   bo‘lishiga
ishonadi, shu fikr- o‘ylari unga taskin beradi.
O‘tib ketar bu dahshatlar, bu ma’rakalar,
Urush, vabo va jaholat o‘tib ketadi.
Shunday do‘stlar. Ammo, hanuz sulton ekanman,
Buyurishga hali borkan salohiyatim,
Bu mansabda qilib qo‘yay so‘nggi yaxshilik.
14
15
 Maqsud Shayxzoda.Mirzo Ulug‘bek.T., “O`qituvchi”,1994. 205-bet
28   Bu   monologda   Ulug‘bek   insonparvarligi   ,   ilg‘or   g‘oyalarga   sodiqligi
ifodalangan.   Ulug‘bek   insonlarga   so‘nggi   marta   yaxshilik   qilish   niyatida   Piri
Zindoniyni zindondan ozod qilishga farmon beradi, Feruzani o‘ziga qayta nikohlab
oladi.
  Ulug‘bekning   so‘nggi   vasiyati   uning   asarlari   mangu   barhayot   qolishi   kerak
edi.Shayxzoda asarda uni shunday ta’riflaydi:
                    Vasiyatim,vasiyatim! Kim ham eshitgay.
                     Mulkim yo‘qki, birovlarga meros qoldirsam, 
                     Xazinam yo‘q birovini boyitib qo‘ysam. 
                     Merosimdir kitoblarim va jadvallarim. 16
  Ulug‘bek   bir   guruh   fitnachilar   tomonidan   qatl   etiladi.   Bu   shum   xabarni
eshitgan,   umrida   hech   ko‘z   yoshi   to‘kmagan   Piri   Zindoniy   ham   yig‘lab,   qattiq
qayg‘uradi. 
Men yig‘layman, yurak qoni bilan yig‘layman 
Yetim qolgan el dardida kuyib yig‘layman!
Bosh qo‘yaman tuprog‘iga ulug‘ insonning!   17
Maqsud   Shayxzoda   Ulug‘bek     va     uning     fojiali   hayoti   to‘g‘risida   shunday
jo‘shib so‘zlaydiki, bu uning qisqa vaqt ichida o‘zbek  xalqi tarixining bu musibatli
sahifasini   mukammal   o‘rganganidan   dalolat   beradi.   Asarda   kitobxonni   larzaga
soladigan   joylaridan   biri   Ulug‘bekning  zindonda   saqlanayotgan   mahbuslar   oldiga
kirish   va   u   yerda   ellik   yildan   beri   zanjirband   bo‘lib   yotgan   Piri   Zindoniy   bilan
uchrashish holatidir. Mashhur dramaturg Ulug‘bek bilan Temuriylarning g‘oyaviy
raqibi   Piri   Zindoniy   bilan   uchrashishi   kitobxonga   qanday   ta’sir   ko‘rsatishi
mumkinligini  bilmoqchi  bo‘ladi.Asarda Piri  Zindoniy Ulug‘bekka qarata shunday
fikrlarni aytadi: 
16
 O`sha asar. 207-bet
17 1
Maqsud Shayxzoda.Mirzo Ulug‘bek.T., “O`qituvchi”,1994. 200-bet
2
O`sha asar. 210-bet.
29                       Eshitganman, o‘taketgan fozil ekansiz,  
                      Ammo asli shoh o‘g‘lisiz, shu uchun har dam,
                      Ko‘zingizni qamashtirar toj yaltirog‘i.                             Piri
Zindoniy   “Baribir   toj-u   taxt   sizga   meros.Shunday   ekan,   undan   voz   kecha
olmaysiz”- deb aytadi.Ulug‘bek esa shunday javob beradi: 
                 Bu davlatning boshida men, nelar bo‘lardi!
                 Ammo biling,gapim xolis,Piri Zindoniy, 
                Faqat tojning mehri emas shu andishalar
               Men shohlikni ma’rifatga qildim dastyor 18
2.2 Asarda yuzaga kelgan fojia talqini.
  Dramaturg   Maqsud   Shayxzoda   «Mirzo   Ulug‘bek»   asarida   hayotiy   fojiani
tasvirladi.   U   bizlarda   insoniyat   ,   kelajak   avlod   uchun   ilm-fan   ravnaqi   yo‘lida
xizmat   qilgan,   fazo   haqidagi   fanga   asos   solgan   ulug‘   inson   Ulug‘bekka   nisbatan
mehr-muhabbat   tuyg‘usini   uyg‘otdi.   Biz   «Mirzo   Ulug‘bek»   fojiasini   o‘qir
ekanmiz,   qalbimizda   Vatanimiz,   xalqimiz   tarbiyalab   yetishtirgan   Ulug‘bekdek
allomalar bilan faxrlanish tuyg‘usi jo‘sh uradi.  
  Mirzo   Ulug‘bek   O‘rta   Osiyo   xalqlari   ilm-fani   va   madaniyatini   o‘rta   asr
sharoitida   dunyo   fanining   eng   yuqori   pog‘onasiga   olib   chiqdi.   Uning   qilgan   eng
buyuk   ishi   Samarqand   ilmiy   maktabini     —   o‘sha   davr   akademiyasini   barpo
etganligi bo‘ldi. Bu ilmiy maktabda 200 dan ortiq olimlar faoliyat olib bordi. Ular
orasida  Qozizoda Rumiy, G‘iyosiddin Jamshid Koshiy kabi  yirik olimlar  bor  edi.
Ulug‘bekning   ilmiy   maktabi   o‘z   faoliyatida   o‘rtaosiyolik   mashhur   olimlar
18
30 Muhammad Xorazmiy, Ahmad al-Farg‘oniy,       Abul Abbos al-Javhariy, Ibn Turk
al-Xuttaliy,   Xolid   al-Marvarrudiy,   Ahmad   al-Marvaziy,   Abu   Nasr   Forobiy,   Abu
Rayhon   Beruniylar   boshlab   bergan   ilmiy   an’anaga   asoslangan   edi.   Ulug‘bek,
shuningdek, Samarqand yaqinida astronomik muassasa — rasadxona barpo qildi.
Maqsud   Shayxzoda   shu   yurt   farzandiligidan,   buyuk   ajdodlarning   izdoshi
ekanligidan g‘ururlanib shunday derdi: 
                                   Ulug‘ Temur  avlodiman,
                                           Xoh bo‘lsam-da ozari,
Tabarrukdir ziyoratgoh                      
                                                                Menga uning mozori.        
                                 Ulug‘bekning poyin izlab, 
                                                          Zarafshondan o‘tganman, 
                                   Samarqandning tarixini
                                                         Yuragimga bitganman.
                                   Tarix hukm etgan bu yurt – 
                                                          O‘zbek elin diyori, 
                                    Yelkasida ulug‘ tarix, 
                                                           Hech toliqmas madori. 
                                    Quyosh o‘sha, osmon o‘sha,
                                                           Faqat yurtim o‘zgardi,
                                     Ma’rifatning  shulasidan 
                                                           Har puchmog‘i qizardi. 19
  
19
 Karimov N.Maqsud Shayxzoda T., “Sharq” nashriyot matbaa aksiyadorlik kompaniyasi, 2010.81-bet.
31         Maqsud   Shayxzodaning     “Mirzo   Ulug‘bek”     tragediyasi   o‘zbek   adabiyotida
temuriylar davrida bo‘lib o‘tgan toj-u taxt uchun kurashning  qanday oqibatga olib
kelishi   va   padarkush     Abdulatifning   o‘z   otasiga   qarshi   isyon   ko‘tarishi   bilan
bog‘liq holatlarni insonlar ko‘z o‘ngida gavdalantirish uchun alohida   ahamiyatga
ega. 
Ulug‘bek  bilan  bog‘liq bu voqealar  bir  necha  bor  sahnada  qo‘yiladi  va Shukur
Burhonov     bosh     qahramon-   Ulug‘bek   rolini   mahorat   bilan   ijro   etadi.1964-yili
Maqsud   Shayxzodaning   “Ulug‘bek   yulduzi”   filmi   yakunlanib,   mamlakat
ekranlaridan   o‘rin   oldi   va   tarixiy   mavzudagi   eng   yaxshi   film   uchun   ta’sis   etilgan
diplomga musharraf bo‘ldi. 
32 Xulosa
  Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   Maqsud   Shayxzoda     XX   asr     adabiyoti,
xususan,   dramaturgiyasi taraqqiyotiga   munosib hissa qo‘shgan ijodkordir. Uning
asarlari     bugungi   kunda   ham   yoshlarimiz   tarbiyasini   mukammal-   lashtirishga,
ularni   xalq va vatan oldida , ma’naviy qadriyatlarimiz oldida   qarzdor   ekanligini
his   qilishga   ko‘maklashuvchi   omil   sifatida   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun   ham
mazkur   adibning   asarlari   respublika   teatrlari   repertuarlaridan   doimiy   o‘rin
egallagan. 
Maqsud   Shayxzoda   o‘zining   “Mirzo   Ulug‘bek”   dramasi   orqali   temuriylar
sulolasining   yetuk   vakili,   mutafakkir,   yulduzlar   ilmining   munajjimi   ham   shoh
bo‘lgan Mirzo Ulug‘bek obrazini yarata olgan.  
Asarda   ko‘plab   tarixiy   shaxslar   bilan   birga   to‘qima   obrazlardan   ham
foydalanadi.Mirzo Ulug‘bekning fojiasi butun bashariyatning fojiasi kabi namoyon
bo‘ladi,   Mirzo   Ulug‘bek   haqiqiy   mutafakkir   shaxs,   hatto   o‘limi   oldidagi   niyati
faqat   uning   kitoblari   omon   qolsa   bas.   U   yaratgan   asarlar   insonlarga   yetib   borishi
kerak   edi.   U   inson   o‘lsa-da   u   yozgan   asarlari   orqali   uning   nomi   mangu   qolishini
ta’kidlaydi.
  Maqsud   Shayzodaning   bu   dramasi   bir   necha   bor   sahnada   o‘ynaldi.   O‘zbek
milliy akademik drama teatrining mumtoz spektakllaridan biri sahna yuzini ko‘rdi.
Bu   o‘zbek   madaniyati   tarixining   shavkatli   sahifalaridan   biri   edi.Shayxzodaning
buyuk asari   Shukur Burhon va boshqa ajoyib san’atkorlar ijrosida o‘zining yangi
talqinini   topdi.   Mirzo   Ulug‘bek   rolini   o‘ynagan   Shukur   Burhonov   insonlar   ko‘z
oldiga   mashhur   mutafakkir,   munajjim,   davlat   arbobini   gavdalantira   oldi.   Bundan
tashqari   yana   Mirzo   Ulug‘bek   haqida   ko‘plab   asarlar   yaratilgan:   Odil   Yoqubov
33 “Mirzo   Ulug‘bek”   dramasi,   A.Kozlovskiy   “Ulug‘bek”   operasi,   M.   Bafoyev
“Ulug‘bek   burji”,   Latif   Fayziyev   “Ulug‘bek   yulduzi”   filmi   bunga   misol   bo‘la
oladi. 
 
  Umuman,   Maqsud  Shayxzodaning   “Mirzo Ulug‘bek”   tragediyasi    o‘zbek
dramaturgiyasida o‘ziga xos o‘ringa egadir.Buyuk mutafakkir Mirzo Ulug‘bek va
u   bilan   bog‘liq   voqealar   to‘qima   obrazlar   orqali   asarni   yanada   ta’sirchanligini
oshiradi.Faqat   ilm-u   ma’rifat   va   mamlakat   taqdiri   bilan   bo‘lib   qolgan
Ulug‘bekning   farzand   tarbiyasiga   e’tiborsizligi   katta   bir   fojeaga   olib   keladi   va
Abdulatifga   tarix   “padarkush”   tamg‘asini   yopishtiradi   va   hokimiyat   unga   ham
nasib   etmaydi.Asarda   toj-   u   taxt   hatto   ota-   o‘g‘il   orasida   ham   shunday   fojiani
solishi asarda badiiy tarzda  aks ettiriladi. 
Mirzo   Ulug‘bek   qirq   yillik   hukmronligidan   keyin   yuragida   og‘ir   asnchiq,
huvillagan   bo‘shliq   ko‘radi.   Toj-taxt,   saltanatdan   mazmun   topmaydi.Bu   –   Mirzo
Ulug‘bekning   shoh   sifatidagi   inqirozi,   halokati   esa-da,   alloma   shaxs,   mutafakkir
tariqasidagi   fojeasi   emas.Shu   jihatdan   ham   uning   ideali   halokatga   uchrayotgani
yo‘q.   Faqat     shoh   va   mutafakkir     hayotda   qoqildi,   hali   yiqilgani   yo‘q.u   saltanat
orqali   xalqni   ,   mamlakatni   saodatga   erishtirmoqchi   edi.Bu   yanglishish   shoh   va
mutafakkir     uchun   qimmatga   tushadi.Padarkush     o‘g‘li   uni   qatl   etishga   farmon
beradi.Bu Mirzo Ulug‘bekning shoh va shaxs sifatidagi halokati emas. Bu – buyuk
shaxsni   tarbiyalab   voyaga   yetkazgan,   ulug‘lagan     va   oxiri   qatl   etgan     ijtimoiy
muhitning, davrning fojeasi edi.Asarda ana shu ijtimoiy voqelik keltirib chiqargan
fojeaning hayotiy asoslari badiiy tadqiq etiladi, shafqatsizlik bilan ochib tashlanadi.
34 Foydalanilgan adabiyotlar:
1.Maqsud Shayxzoda “Mirzo Ulug‘bek” dramasi T: “G‘afur G‘ulom” 1992. 221 bet. 
  2.Naim   Karimov   Maqsud   Shayxzoda.   T.,   “Sharq”   nashriyot-matbaa   aksiyadorlik
kompaniyasi,2010.335 bet.
 3. Maqsud Shayxzoda “Maqsud Shayxzoda zamondoshlari xotirasida” –T.: Adabiyot
va san’at nashriyoti,1996 . 255  bet 
4.Azizov   O.   “Umrlar   bo‘ladiki:”   [   Shoir,   yozuvchi,   dramturg   M.   Shayxzoda
hayotidan lavhalar] – T.: Jahon adabiyoti , 2001. 1-son 234 bet. 
 5.Ma’naviyat yulduzlari.T.,A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti,1999.395 bet.
6. Zokirov M. “Hamisha yodlanadigan shoir” “O‘zbekiston ovozi”.- 1993.-8-yanvar
25 bet
7. Normatov U. “Alloma haqida qatra xotiralar”: [Maqsud Shayzoda tavalludining 90
yilligiga”   “G‘afur   G‘ulom”   nomidagi   badiiy   adabiy   nashriyot,   //O‘zbekiston
adabiyoti va san’ati. 1998. 6-noyabr  178 bet
8.Ahmedov   Sh.   “Shoirning   ikki   taqrizi”   “G‘afur   G‘ulom”   nomidagi   badiiy   adabiiy
nashriyot,//O‘zbek tili va adabiyoti-2002. 1-son, 159 bet.
9.Rahimjonov N Maqsud Shayxzoda abadiyati.// Sharq yulduzi,2008.5-6-son.170 bet
35 Chirchiq davlat pedagogika universiteti
Gumanitar fanlar fakulteti O‘TA(2-OTM sirtqi)23/1- guruh talabasi
Yo’ldosheva Madina ning
“ Mumtoz asarlarni òrganishda luģatlardan foydalanish usullari ”
mavzusida yozilgan kurs ishiga
XULOSA
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi, o‘rganilganlik darajasining
aniqlanganligi
_________________________________________________________
__________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Kurs ishining maqsad va vazifalari, tadqiq usullarining to‘g‘ri
belgilanganligi
________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
36 Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to‘planganligi,
mavjud ilmiy manbalarning qay darajada tahlil qilinganligi
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
________________________________________________________
Kurs ish mavzusi yuzasidan talabaning o‘z nuqtayi nazarini haqqoniy
aks ettira olganligi, ko‘tarilgan muammoni hal etishga ijodiy
yondashuvi
_________________________________________________________
__________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Talabaning kurs ishi mavzusini yozma madaniy nutq talablari asosida
chuqur ilmiy mushohada bilan izchillikida yoritib berganligi darajasi
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
_________________________________________________________
__________________________________________________________
Talabaning kurs ishida ko‘tarilgan muammo yuzasidan umumlashma
ilmiy-nazariy xulosalar chiqara olganligi
________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
37 __________________________________________________________
__________________________________________________________
Talabaning kurs ishini rasmiylashtirishi va ochiq himoya qilishi.
Himoya vaqtida talabaning mavzuni ilmiy nutq malakasi asosida izchil
yorita berish mahorati, uning axborot texnologiyalaridan to‘g‘ri va
samarali foydalanganlik darajasi
_________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ilmiy rahbar ___________
Kafedra mudiri A.Davlatova
   
 
 
38 39 i

Mirzo Ulug‘bek tragediyasida shaxs fojiasi talqini

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский