Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 218.0KB
Покупки 2
Дата загрузки 11 Май 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Dehqonov

Дата регистрации 02 Апрель 2024

180 Продаж

Mo’g’ullar istilosi davrini o’rgangan olimlar

Купить
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………………………………………………………………………………...……. 5–6
I.BOB.  Mo’g’ullar istilosi davrini o’rgangan olimlar …..……………………………………….… 7–26
1.1. V.V.Bartold hayoti va faoliyati ……………………………………………………………….……………………...….. 7-11
1.2. Mo’g’ullar istilosi davri tarixshunosligi ……………………………………………………………………… 12-26
II BOB. Yevropa tomonidan Mo’g’ullar istilosining o’rganilishi ……………...…. 27–48
2.1. Yevropa olimlarining O’rta Osiyo tarixiga doir asarlari ……………………………….…… 27-43
2.2. Yevropa olimlari tomonidan mo’gullar istilosining o’rganilishi …………………... 44-48
XULOSA …………………………………………………………………………………………………………...………………...………………  49-50
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO‘YXATI ……………….. 51-52 KIRISH
      
                Kurs   ishi   m avzu si ning   dolzarbligi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganlaridek:
“Farzandlarimiz   maktabdan   qanchalik   bilimli   bo‘lib   chiqsa,   yuqori
texnologiyalarga asoslangan iqtisodiyot tarmoqlari shuncha tez rivojlanadi, ko’plab
ijtimoiy muammolarni echish imkoni tug’iladi. Shunday ekan, Yangi O’zbekiston
ostonasi   maktabdan   boshlanadi   desam,   o’ylaymanki,   butun   xalqimiz   bu   fikrni
qo’llab-quvvatlaydi”. 1
 
“Professor-o’qituvchilarning   eng   muhim   vazifasi   -   yosh   avlodga   puxta
ta’lim   berish,   ularni   jismoniy   va   ma’naviy   yetuk   insonlar   etib   tarbiyalashdan
iboratdir”.   Hayotimizning   barcha   sohalari   kabi   ta’lim   tizimini   ham
modernizatsiyalash   bugungi   kunning   eng   dolzarb   masalalaridan   biri   bo’lib
qolmoqda.   Innovatsion   ta’lim   muhitini   yaratish,   uni   xalqaro   andozalarga   to’liq
mosligini   ta’minlash   yoshlarimizni   bugungi   tez   o’zgaruvchan   ijtimoiy   hayotga
muvaffaqiyatli   ijtimoiylashtirishning   muhim   omilidir.   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi»ni amalga oshirish uzluksiz ta’lim tizimining tuzilmasi  hamda mazmunini
zamonaviy   fan   yutuqlari   va   ijtimoiy   tajriba   asosida   takomillashtirishni   ko’zda
tutadi.   Buning   uchun,   avvalo,   barcha   ta’lim   muassasalaridagi   dars   jarayonlarini
ilg’or,   ilmiyuslubiy   jihatdan   asoslangan   zamonaviy   uslubiyot   bilan   ta’minlash
lozim.   Yosh   avlodga   ta’lim-tarbiya   berishning   maqsadi,   vazifalari,   mazmunini
yangilash tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Barchamiz
bugun   chuqur   anglab   oldik-faqatgina   zamonaviy   asosda   ta’lim-tarbiya   olgan,
jahonning   manaman   degan   mamlkatlaridagi   tengdoshlari   bilan   bellasha   oladigan,
jismoniy   va   ma’naviy   jihatdan   barkamol   yoshlar   biz   boshlagan   ishlarni   munosib
davom ettirish va yangi bosqichga ko‘tarishga qodir bo‘ladi. 
“Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridanoq   ajdodlarimiz   tomonidan   ko‘p
asrlar   mobaynida   yaratib   kеlingan   g’oyat   ulkan,   bеbaho   ma'naviy   va   madaniy
mеrosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyat muhim vazifa bo‘lib
qoldi». Mustaqillikga erishgan kundan boshlab O‘rta Osiyo, shu jumladan o‘zbek
1
 Mirziyoyev.Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. – Тоshkent: O‘zbekiston, 
2017. – 456 b.
2 xalqi tarixini haqqoniy va ob’ektiv tarzda o’rganishga katta etibor berila boshlandi.
Shu o’rinda mahalliy mualliflar tomonidan yaratilgan asarlar bilan bir qatorda chet
el olimlari, sharqshunos va tarixchilari tomonidan yaratilgan vatanimiz tarixiga oid
asarlar   chuqur   tahlil   qilinib   o’rganilmoqda.   Vatanimiz   tarixini   yoritishda   rus
tarixchi   va   sharqshunoslarining   asarlari   muhim   tarixiy   manba   bo’lib   xizmat   qilib
kelmoqda. Shu jumladan Yevropa olimlarining ishlari aloxida manba sifatida tahlil
qilinib o’rganilmoqda. Mazkur kurs ishida Yevropa olimlarining vatanimiz tarixini
yoritishdagi   ilmiy   ishlariga   bag’ishlandi.   Yevropa   olimlari   Sharq   tarixiga   va
ayniqsa,   O’rta   Osiyo   xalqlari   tarixiga   oid   asarlari   juda   ko’p   va   bu
sharqshunoslikdagi   erishgan   ulkan   yutuqlarini   butun   dunyoga   namoyish   qilgan
ishlardir.
1. Kurs ishi tadqiqotining  maqsadi.
Kurs   ishidan   maqsad   Yevropa   olimlari   asarlarida   Mo’g’ullar   istilosi   davrini
o’rganish.   S huningdek   u shbu   davr   tarixiga   oid   nomalumliklarni   aniqlash   hamda
fanga yangi materiallar kiritish. Bu orqali soxani yanada rivojlantirish shuningdek
yangi adabiyotlar bilan fanni boyitish. Yoshlarni soxaga qiziqtirish ularning bo’sh
vaqtidan unumli foydalanishga o’rgatish.
2. Tadqiqot ob’ y ekti  va predmenti .
Yevropa   olimlari   asarlari   bilan   ishlash   orqali   Mo’g’ullar   istilosi   davridagi
O’rta   Osiyo   hususan   Movoraunnahr   hududlari   tarixini   kengroq   o’rganish   va
yoritish.   Shunigdek   Mo’g’ullar   istilosi   davrida   Movoraunnahrdagi   siyosiy   va
ijtimoiy   vaziyat   bilan   tanishish   uni   keng   ommaga   ko’rsatish.   Mo’g’ullar   istilosi
davrini tahlil qilish. 
3. Davriy (xronologik) chegaral a nishi.
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlaridagi   Markaziy   Osiyoni   o‘rganishda   salmoqli
ishlarni   amalga   oshirgan   Bartoldning   tarixan   boy   hudud   hisoblangan   ushbu
yerlarni   o‘rganishdagi   ilmiy   ishlari   diqqatga   sazovordir.   Shu   boisdan   ham   bu
hudud haqida ko’plab manbalar va qator hujjatlar hozirga qadar o‘rganilib kelinadi.
Ushbu   jarayonni   yoritib   beruvchi   ishimiz   o’quvchi   va   talabalar   uchun   keltirilgan
mavzu yuzasidan maxsus kerakli qo‘llanma bo’lib xizmat qilishi mumkin.
3 Kurs   ishi ning   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   to’rtta
paragraf, xulosa, mavzuga doir ilovalar hamda foydalanilgan manba va adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
4 I.BOB.  Mo’g’ullar istilosi davrini o’rgangan olimlar
1.2 Mo’g’ullar istilosi davri tarixshunosligi.
      Mo‘g‘ullarning   Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda
o‘rganilishi.   Mo‘g‘ullarning   O‘rta   Osiyo,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   va   unga   tutash
mamlakatlardagi hukmronlik davri manba va tarixshunoslikka juda boy. Bu davrda
juda   ko‘p   yirik   asarlar   yaratildi.   Vardan   Kirokatsi,   Nasaviy,   Juvayniy,   Ibn   Asir,
Hamdulloh   Qazviniy,   Vassofiylar   nomi   juda   mashhur   edi.   Ularning   hammasi
yoritilayotgan   vaqealarning   nafaqat   guvohi,   balki   qatnashchilaridir,   shu   boisdan
ular   yaratgan   asarlarning   o‘ziyoq   o‘sha   davrning   tarixiy   hujjatlari   bo‘la   oladi.
Hozirgi zamon tadqiqotchilari uchun mo‘g‘ul xoni saroylarida yozilgan tarix bilan
O‘rta   Osiyo,   Sharq,   Kavkazorti   xalqlari   vakillari,   birinchi   navbatda   arab,   o‘rta
osiyolik,   arman,   suriyalik   tarixchilar   yozgan   tarixni   qiyoslash,   evropalik
sayohatchilar   va  elchilar   keltirgan   ma’lumotlar   bilan   tanishib,   xulosalar   chiqarish
imkoni  bor. Chingizxon va uning qudratli davlatiga bag‘ishlangan bir qator asarlar
(Rashididdin,   «Jome-at-tavorix»   va   b.)   paydo   bo‘lgach,   mo‘g‘ullarning   harbiy
yurishlariga yovvoyilarning hamma narsani bosib yanchadigan, o‘zlariga notanish
bo‘lgan   madaniyatni   faqat   yo‘q   etishnigina   biladigan   tartibsiz   harakati   sifatidagi
eskicha   qarashlar   butunlay   uloqtirilib   tashlandi,   deb   hisoblash   mumkin.   Barcha
murakkabliklariga qaramasdan, ko‘chmanchilarning hayoti yovvoyilarning ibtidoiy
turmush   tarzidan     jiddiy   farq   qiladi.   Mo‘g‘ul   davlat   ko‘pchilik   tarixchilar
tomonidan   boshqa   ko‘chmanchi   davlatlar   o‘rtasida   nafaqat   o‘z   maydonining
kattaligi va uzoq hukm surganligi bilan ham ajralib turishi ta’kidlanadi. Taniqli rus
turkshunosi   V.   V.   Radlov   bu   fikrni   quyidagi   tarzda   ishonarli   qilib   tushuntiradi:
mo‘g‘ul   davlatiga   o‘troq   xalqlarning   ko‘plab   nufuzli   davlatlari   birlashgan   edi,
shuning uchun ham u bir paytlar o‘zi yaratgan alohida bo‘g‘inlarga emas, balki bir
necha madaniy davlatlarga bo‘linib ketdi. (Xitoy, O‘rta Osiyo, Fors va boshqalar).
Chig‘atoy   yurtiga   amalda   uning   o‘limidan   so‘ng   Xorazm,   g‘arbiy   Turkiston   va
Afg‘onistonni o‘z hukmronligi ostida mustahkamlagan nevarasi Hulagu tomonidan
asos   solingan   edi.   Chig‘atoy   avlodidan   birinchi   bo‘lib   Muborakshoh   (664-1266)
ochiqchasiga islomni qabul qildi. Biroq 690-1291 yilda hokimiyat tepasiga kelgan
5 Duva   va   uning   avlodlari   ashaddiy   majusiylardan   edi.   Ularning   yer-suvlari   esa
asosan   sharqda,   Tyanshanning   ikki   tomonida   joylashgan   edi.   Oradan   20   yillar
o‘tgach,   ya’ni   1309   yili   Movarounnahrga   birinchi   bo‘lib   Kebekxon   (Ko‘pekxon)
qaytdi   va   Nahshab   (Qarshi)   da   o‘zi   uchun   saroy   barpo   ettirdi.   Mo‘g‘ullarning
Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda   o‘rganilishi.   XIII   asr
oxiri   XIV   asr   boshlarida   chingiziylar   saroyida   yashagan   yirik   tarixchi   olim   va
siyosiy arbob Rashididdinning hayoti va ijodi mo‘g‘ullarning Yaqin va O‘rta Sharq
mamlakatlaridagi   hukmronligi   davri   bilan   bog‘liqdir.   Fazlulloh   Abul-Hayr
Rashididdin   Hamadoniy   1240-1247   yillar   orasida   Hamadonda   unchalik   mashhur
bo‘lmagan   tabib   olim   oilasida   dunyoga   kelgan.   U   Abakaxon   hukmdorligi   (1265-
1282)   davrida   davlat   xizmatiga   kiradi   va   G‘ozonxon   (1295-1296)   hukmdorligi
davrida   saroy   tabibi   vazifasini   egallaydi.   Mo‘g‘ul   istilochilari   davri   manbalarga
qanchalik boy bo‘lmasin «Jome’ attavorix» va «Yozishmalar» ular orasida o‘ziga
xos   alohida   markaziy   o‘rin   egallaydi.   Rashididdinda   tabiblik,   botanik,   tarixchi,
ilohiyotchi,  shoir,  davlat  arbobi  va  siyosatchining   xislatlari  mujassamlashgan  edi.
G‘ozonxonning topshirig‘ini  bajarib, u tarixchi  sifatida «Yilnomalar  majmuasi»ni
yaratdi.   «Yozishmalar»da   esa   Rashididdin   qiyofasida   buyuk   vazirni   ko‘ramiz,   bu
yarim   shaxsiy,  yarim   rasmiy  yozishmalar   o‘zi-o‘ziga  guvohlik  berib turibdiki,  bu
maktublardan   o‘sha   davr   rasmiy   tarafdan   topilmaydigan   ma’lumotlarni   topamiz.
Shu   bilan   birga   bu   ikki   asar   bir-biri   bilan   tutash,   ko‘p   tomonlama   bir-birini
to‘ldiradi. Rashididdin ma’rifatli kishi bo‘lib, ko‘p tillarni o‘rgangan, adabiyot  va
she’riyat   nafosatini   tushunar,  tarixiy  asarlarni  yaxshi  bilardi,  tibbiyot,  handasa  va
falakiyot ilmlaridan yaxshi xabardor edi. U ayniqsa ilohiyot ilmi bilimdoni sifatida
mashhur   edi,   Fazlulloh   1298   yili   vazir   etib   tayinlanadi.   U   Xulagiy   davlatining
boshqa   vazirlaridan   farqli   o‘laroq,   kuchli   markaziy   hokimiyatning   zaruriyatini
chuqur   his   qilgan   hukmdor   sifatida   aniq   siyosiy   yo‘nalishda   ish   olib   bordi,
Rashididdin 19 yil hokimiyat tepasida bo‘lib, o‘z sinfining tub an’analariga sodiq
qoldi.   U   feodal   jamiyatning   markazlashgan   davlat   hokimiyati   uchun   izchil
kurashdi.   Ammo,   afsuski,   umrini   fojiali   tugatdi.   «Markazlashtirish   siyosati»
jamiyatning feodal  ravnaqi  yo‘nalishida  eski  vaqtlardagidek tayanch topa olmadi.
6 Hukmdor   madadidan   mahrum   bo‘lgan   Rashididdin   1317   yili   iste’fo   berdi,   bir
yildan so‘ng esa dushmanlari uyushtirgan fitna qurboni bo‘ldi. U sulton Uljaytuni
zaharlashda ayblanib, o‘g‘li, sulton soqiysi  Ibrohim bilan 1318 yilning 18 iyulida
qiynab   o‘ldirishga,   mol-mulki   musodara   qilinishga   hukm   etiladi.   Tabrizda   ular
qurgan, asosan hunarmandlar, muqovachilar, xattotlik va yozuv qurollari yasovchi
ustalar   yashaydigan   Rashidiy   mahallasi   buzib   tashlanadi.   Ammo   tasodifgina   uni
qatl   etilishdan   saqlab   qoldi,   Rashididdin   10   yil   o‘tgach   oqlandi,   oilasiga   mol-
mulkining   bir   qismini   qaytarishdi.   O‘g‘li   G‘iyosiddin   vazir   bo‘ldi   va   otasining
siyosiy   yo‘lini   davom   ettirishga   urinib   ko‘rdi.   Rashididdin   esa   Xulagu   naslidan
bo‘lgan   Qozonxonning   bo‘yrug‘i   va   taqdir   taqozosi   bilan   tarixchiga   aylandi.
Keyinchalik «shunday asarlar yaratdiki, bu asarlar uning nomini asrlar osha saqlab
qoldi. «Jome’ at-tavorix» bugungi kunda haqli ravishda ko‘p mamlakatlarda uzoq
hukmronlik qilgan ko‘chmanchi mo‘g‘ullarning maishiy hayoti va ijtimoiysiyosiy
tarixi  bo‘yicha eng kuchli  manbalardan biri hisoblanadi. Forscha manbalar ichida
bunga   teng   asar   yo‘q.   «Jome’-at-tavorix»   da   boy   ma’lumotlar   asosida
mo‘g‘ullarning ko‘chmanchi turmushi, marosimlari, urf-odati va fe’li, ma’naviyati,
qonunlari   haqida   yorqin   hikoya   qilinadi.   Rashididdinning   bu   shoh   asarida   o‘troq
xalqlar hayoti, xo‘jalik iqtisodiy turmushi, ko‘chmanchi va o‘troq turmush tarzlari
o‘rtasidagi ziddiyatlar ham o‘z ifodasini topgan. «Jome’-attavorix»da ko‘chmanchi
feodallar  hukmronligi  ostida qolgan, «asosan  o‘troq aholili  ko‘p mamlakatlarning
iqtisodiy,   xo‘jalik   va   siyosiy   tarixiga   oid   ancha   mufassal   ma`lumotlar   keltiriladi
Tarixshunoslik jihatdan Rashididdin asarini chuqur o‘rgangan kishi rus olimi I. N.
Berezindir.   Bu   sharqshunos   butun   umrini   Rashididdin   merosini   o‘rganishga
bag‘ishladi. I. N. Berezin fors tilidagi nashrlarning asosiy noshiridir. U «Jome’-at-
tavorix»ning   birinchi   jildi   (CHingizxon   hukmdorligi   davri   tarixi),   shuningdek,
«turkiy va mo‘g‘ul ko‘chmanchi qabilalari» tarixini o‘z ichiga olgan qismlarining
tarjimoni-dir.   Biroq,   I.   N.   Berezin   hayotligi   davrida   asar   qo‘lyozmasining   eng
yaxshi,   Toshkent   va   Istambul   nusxalari   ma’lum   emas   edi   va   shu   bois,   ismlar,
turkiymo‘g‘ul  iboralari, jug‘rofiy, tarixiy toponimik iboralar aniqlashtirishni talab
qilardi. Shu bilan birga 
7 I, Berezining forscha matni va ruschaga tarjimasi hozirda ham bibliografik jihatdan
nodir   hisoblanadi.   Buning   ustiga   uning   nashri   to‘liq   emas   edi.   Shu   bois   1936
yildayoq   SSJI   Fanlar   Akademiyasi   Sharqshunoslik   ilmgohi   «Jome’-at-tavorix»
forscha   matni   va   ruscha   tarjimasining   qayta   ko‘rib   chiqilgan   nashrini   bosmaga
tayyorlay   boshladi.   1-139-betlarni   prof.   A.   Romaskevich,   140-231-   betlarni
filologiya   fanlari   nomzodi   L.   Xechaturov   va   nihoyat,   232-   betdan   asarning
oxirigacha   bo‘lgan   qismini   etuk   sharqshunos,   professor   A.   Alizoda   tayyorladi.
YAna shuni ham ta’kidlash lozimki, tanqidiy matn birinchi jildining I va II qismlari
hamda   ruscha   tarjima   matni   1941   yilgachayoq   professor   A.   A.   Romaskevich
tomonidan   oldindan   tahrir   qilin-gan   edi.   Rashididdin   «Jome’-at-tavorix»i
mamlakatlar   ijtimoiy-iqtisodiy   ahvoliga   oid   juda   ko‘p   ma’lumotlarni   o‘z   ichiga
oladi.   Bu   sohada   XIII-XIV   asrning   bironta   ham   tarixchilik   asari   u   bilan
tenglasholmaydi. Rashididdinning bu asari, V. Bartol’dning iborasicha, o‘rta asr fors
tarixshunosligining «so‘nggi so‘zi» mana 150 yildirki, tadqiqotchilarni o‘ziga tortib
keladi, uning to‘g‘risida ko‘plab asarlar bitiladi. Bu asarni o‘rganish va nashr etish
bilan   bugun   ham   butun   jahon   shug‘ullanayapti.   «Yilnomalar   majmuasi»   bilan   bir
qatorda   Rashididdinning   «Yozishmalar»i   ham   Yaqin   va   O‘rta   Sharq   va   O‘rta
Osiyoning   XIII-XIV   asr   boshi   tarixini   o‘rganishda   katta   manbadir.   Bu   manba
tarixshunosligi   unchalik   kuchli   emas.   Gap   shundaki,   «Yozishmalar»   muallif
o‘lgach,   1327-1336   yillar   orasida   uning   o‘g‘li   G‘iyosiddin   Muhammad
Rashidiyning   urinishlari   oqibatida   kitobga   aylandn.   Vazirning   topshirig‘iga   ko‘ra,
Rashididdinning   sobiq   shogirdi   Muhammad   Abarko‘xiy   bu   to‘plamni   tuzishga
kirishdi.   Rashididdin   maktublari   Sharqqa   keng   tarqaldi.   E.   Braunning   shaxsiy
kollektsiyasidan shu narsa anglashiladiki, bu xatlar XIV-XV asr chegaralarida ham,
keyingi asrlarda ham qayga ko‘chirnb olingan. Sovet tarixchisi I. Petrushevskiyning
guvohlik   berishicha,   «Yozishmalar»   «Yilnomalar   majmuasi»   ga   o‘xshab   ketadi   va
ularda   o‘sha   davr   rasmiy   hujjatlari   uchun   xos   bo‘lgan   iboralar   bir   xil   shaklda
uchraydi. 2
 «Yozishmalar» tarixi uchun yana shuni ta’kidlash zarurki, XV asr oxirida
Temuriylar   saroyida   ma’lum   edi   va   shu   bois,   uning   bir   necha   xatlarini
2
  Axmedjanov G.A. Rossiyskaya imperiya v Sredney Azii. Istoriya i istoriografiya kolonialnoy politiki sarizma v 
Turkestane (1867-1917)”. –T .:  Fan . 1995.
8 Sayfuddinxo‘ja   ibn   Nizom   Oqiliy   o‘zining   tarixiy   asari   «Asar   al-vuzaro»   barcha
davrlarning   eng   mashhur   vazirlariga   bag‘ishlangan   kitobiga   kiritdi.   Bu   asar   1473
yili   Sulton   Husayn   Boyqaroning   vaziri   uchun   yozilgan   edi.Yevropada
«Yozishmalar»   kitobi   XIX   asr   boshlarida   ma’lum   bo‘ldi.   Fransuz   diplomati   va
sharqshunosi   J.   L.   Russo   (1780-   1831)   oldin   Bag‘dod,   so‘ng   Xalab   va   Tripolida
bosh   konsul   bo‘lib   ishlagan   vaqtida   Xalabdan   Sharq   qo‘lyozmalarini   olib   ketdi   va
1817 yili Parijda ularning katalogini e’lon qildi. Ikki yildan so‘ng, ya’ni 1819 yilda
Rossiya   imperiyasi   fanlar   akademiyasi   bu   kolleksiyani   sotib   oldi   va   yangi   tashkil
etilgan Osiyo muzeyiga sovg‘a qildi. «Russoning birinchi kollektsiyasi» ichida besh
yuztacha   arab,   fors   va   turkiy   qo‘lyozmalar   mavjud   edi.   Ular   orasida
Rashididdinning «Yozishmalar» asari ham bor edi. 1920 yilda E. Braun mo‘g‘ullar
bosqini   davridagi   fors   adabiyotn   tarixi   bo‘yicha   kitob   nashr   qnldi.   Bu   kitobda
Rashididdinning barcha 53 maktubi mufassal bayon qilingan edi. Braun keyinchalik
qo‘lyozmaning   o‘zidan   emas,   balki   o‘sha   davrda   Kembrijda   yashovchi   hind
sharqshunosi   Muhammad   Shafiy   qo‘lyozmadan   tanlab   tayyorlagan   parchalardan
foydalandi.   O‘sha   yillari   M.   SHafiy   Rashididdinning   «Yozishmalari   tarjimasini
tayyorlagan   bo‘lsa-da,   biroq   u   1955   yilda   ham   nashr   etilmadi.   Rashididdinning
«Yozishmalar»i   tarixini   o‘rganishning   keyingi   bosqichi   20yillarning   o‘rtalarida
Eron   filologi   Vohid   Dastgiriy   tomonidan   uning   bir   necha   xatlarining   «Armug‘on»
jaridasida   bosilishi   bo‘ldi.   Bu   jaridada   Eronda   saqlanayotgan   qo‘lyozma   asosida
Rashididdinning   bitta   katta   xati   e’lon   qnlindn.   30-yillarning   boshlarida   esa   Eron
sharqshunosi  o‘zining keng ko‘lamli  «Tarixi  muffasali  Eron» («Eronning mufassal
tarixi»)   asarini   e’lon   qildi,   Vohid   Dastgariy   bu   asardan   foydalanibgina   qolmay,
balki   uning   manba   sifatidagi   tarixiy   ahamiyatini   ko‘rsatdi.   Mo‘g‘ullarning
Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda   o‘rganilishi.
Asrimizning   60-yillari   «Yozishmalar»   tarixshunosligi   ravnaqi   yillari   bo‘ldi. 3
  1956
yili   A.   Alizodaning   kitobi,   I.   Petrushevskiyning   XIII-XIV   acrdagi   Eron   qishloq
xo‘jaligi   haqidagi   maqolasi,   A.   Falina   va   R.   Kiknadze   asarlari   e’lon   qilindi. 4
«Jome’-at-tavorix»   «Yilnomalar   majmuasi»   ning   mashhur   noshiri   professor   Karl
3
  Axmedjanov G.A. Rossiyskaya imperiya v Sredney Azii. Istoriya i istoriografiya kolonialnoy politiki sarizma v 
Turkestane (1867-1917)”. –T.: Fan. 1995.
9 Yan   1963   yilda,   Amerika   sharqshunosi   X.   Shurman   1953   yilda   e’lon   qilgan
asarlarida   «Yozishmalar»   ning   mo‘g‘ullar   davri   soliqchilik   iboralari,   o‘rta   asrdagi
Eron   va   O‘rta   Osiyo   dehqonlari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlaridan   keng   foydalaniladi.
Xullas,   hozir   Rashididdin   «Yozishmalar»   ining   13   nusxasi   ma`lum.   Ulardan
sanalgani   va   ro‘yxatga   olingani   sakkiztadir.   «Yozishmalar»   ko‘p   manbalarda   yo‘q
ma’lumotlarni   beradi   va   o‘sha   davr   tarixiy   asarlarida   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotning
yo‘l-yo‘lakay   aytib   o‘tib   ketiladigan   tomonlari,   hodisalari   mohiyatini   ochib
tashlaydi. Mo‘g‘ullar bosqini O‘rta Osiyo xalqlariga cheksiz kulfat va fojealar olib
keldi.   Movarounnahr   shaharlari   xarobaga   aylandi,   hunarmandchilik   va   savdo
inqirozga uchradi, dala-yu vodiylar  bo‘shab,  huvillab qoldi. O‘zbekiston tarixining
eng fojiali sahifalaridan mo‘g‘ullar bosqini va ularning 150-yillik hukmronlik tarixi
o‘z davri va keyingi asr tarixchilari asarlarida keng yoritilgan. Mo‘g‘ullar bosqini va
hukmronligi   to‘g‘risidagi   muhim   manbalardan   yana   Mirzo   Ulug‘bekning   “To‘rt
ulus   tarixi”   asari   va   Abulg‘ozixonning   “SHajarayi   turk”   asarlarini   ko‘rsatib   o‘tish
joizdir.   Umuman   olganda,   mo‘g‘ullar   bosqini   va   ular   hukmronligi   tarixi
tarixshunosligi keng qamrovli. Lekin hali bu borada o‘rganilishi lozim bo‘lgan qator
muammolar  ham  mavjud. O‘zbekiston Respublikasi  mustaqillikni  qo‘lga kiritgach,
tarixiy   manbalarni   o‘rganishimiz   uchun   keng   yo‘l   ochildi.   Jumladan,   biz
o‘rganayotgan   davr   haqida   ma’lumot   beruvchi   Mirzo   Ulug‘bekning   “Tarix-i   arba’
ulus” (To‘rt ulus tarixi) asari 1994 yil olimlar Bo‘riboy Ahmedov, Naim Norqulov,
Mahmud   Hasaniylar   tarjimasida   Toshkentda,   “Cho‘lpon”   nashriyotida   chop   etildi.
Ushbu   asar   1425   yilda   Ulug‘bek   rahbarligida   yozib   tugallangan.   Shu   o‘rinda   asar
haqida rus olimi V.Bartold aytgan ayrim fikrlarni aytib o‘tish maqsadga muvofiqdir.
Avvalombor, shuni aytish kerakki, olim o‘zining bir qator ilmiy risolalari (Turkiston
mo‘g‘ullar bosqini davrida, Ulug‘bek va uning davri va boshqalar)da Ulug‘bekning
mazkur   asaridan   manba   sifatida   foydalangan.   Lekin   nima   sababdandir   uni   muhim
tarixiy   manbalar   qatoriga   qo‘shmaydi,   to‘g‘rirog‘i,   asarning   qimmatini   bir   qadar
pasaytirmoqchi   bo‘ladi.   CHunonchi,   u   bunday   deb   yozadi:”Shohruhning   o‘g‘li   va
4
  Ahmedov   B.A.   Istoriko-geograficheskaya   literatura   Sredney   Azii   XVI-XVIII   vv.   Pismenniye   pamyatniki.   –   T.,
1985. 
10 taxt   vorisi   Ulug‘bek   (1449   y.   o‘ldirilgan)   “To‘rt   ulus   tarixi”ni   bitgan.   Asar   o‘z
nomiga ko‘ra mo‘g‘ullar imperiyasining to‘liq tarixini o‘z ichiga oladi.
      “To‘rt   ulus   tarixi”   asarining   uchinchi   bobida   yurtimiz   tarixiga   oid   muhim
ma’lumotlar   uchraydi.   Bularga   Xorazmshoh   Alouddin   Muhammadning   mo‘g‘ullar
istilosi   arafasida   Samarqandni   mustahkamlash   borasida   olib   borgan   ishlari,   Balx
shahrining   mo‘g‘ullar   tarafidan   qamal   qilinishi   va   mo‘g‘ul   armiyasi   tarkibida
Chingizxonning   boshqa   mamlakatlarni   bosib   olishda   faol   ishtirok   etgan   turk
qo‘shinlari   hamda   ularning   sardorlari   haqidagi   ma’lumotlardir.   Mo‘g‘ullarning
Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda   o‘rganilishi.   Xarakterli
ikki   misol   “Tarix-i   arba’  ulus”da   keltirilgan  ma’lumotlarga  ko‘ra,  mo‘g‘ullar   xuruji
arafasida   Xorazmshohning   farmoni   bilan   300   ming   odam   Samarqand   devorlari,
qal’asi   va   boshqa   mudofaa   istehkomlarini   mustahkamlash   ishiga   safarbar   qilingan,
o‘shanda   haqiqatdan   ham   shaharni   mustahkamlash,   uni   qamal   janglariga   hozirlash
borasida   katta   ishlar   olib   borilgan   ekan.   “Tarix-i   arba’   ulus”da   keltirilgan   bu
ma’lumot   1960   yilda   Afrosiyobda   olib   borilgan   arxeologik   kuzatish   va   qazish
ishlarining   natijalari   bilan   ham   ta’kidlandi.   Ikkinchi   misol.   Ma’lumki,   1221   yilning
bahorida   mo‘g‘ullar   Xurosonning   qadimgi   iqtisodiy-siyosiy   va   madaniy
markazlaridan biri  bo‘lmish Balx shahrini  ishg‘ol qilib, uni  vayronaga aylantirdilar.
Ibn   al-Asirning   (1160-1232)   guvohlik   berishicha,   shahar   o‘z   ihtiyori   bilan
dushmanga   taslim   bo‘lgan.   Shuning   uchun   ham   Chingizxon   Balx   xalqiga   mehru-
shafkat ko‘rsatgan hamda shahar va uning xalqini omon qoldirgan. YAna boshqa bir
katta   tarixchi   Alouddin   Juvayniy   (1226-1273)ning   so‘zlariga   qaraganda,
Mo‘g‘ullarning   Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda
o‘rganilishi. CHingizxon avval shahar va uning xalqiga omonlik va’da qilgan, lekin
so‘zida turmay, shaharni vayron qilgan. Mirzo Ulug‘bek bu haqda tamoman boshqa
ma’lumot   keltiradi   Uning   so‘lariga   qaraganda,   Chingizxon   balxliklar   so‘nggi
xorazmshoh   Jaloliddin   (1220-1231)   ning   odamlariga   boshpana   berganliklari   uchun
shahar va uning xalqini jazolagan. Uning amri bilan Balxob daryosiga qurilgan Bandi
Amir   to‘g‘onini   buzib   tashlaganlar,   o‘shanda   Balx   va   uning   tumanlari   olti   oy
mobaynida   suv   ostida   qolib   ketgan.   Asarning   eng   muhim   qismi   –   uning   ettinchi
11 bobidir.   Unda   CHig‘atoy   ulusining   Chingizxon   zamonidan   to   Amir   Temurning
hokimiyat tepasiga kelishigacha bo‘lgan tarixi hikoya qilinadi. Ma’lumki, Chig‘atoy
ulusining   qariyb   250   yillik   tarixi   o‘rganilmagan.   Bu   haqida   qo‘lyozma   manbalarda
etarli   ma’lumot   bo‘lmasligi   bunga   asosiy   sababdir.   Bu   bobda   ham   e’tiborga   molik
ma’lumotlar   ko‘p.   Bular   orasida   CHig‘atoy   ulusining   o‘rami,   1238   yili   Buxoroda
bo‘lib   o‘tgan   Mahmud   Torobiy   boshliq   xalq   qo‘zg‘oloni,   Chig‘atoy   ulusi   bilan
Elxoniylar   davlati   o‘rtasidagi   siyosiy   munosabatlar,   Chig‘atoy   ulusining   ijtimoiy-
siyosiy   hayotida   barlos   amirlarining,   xususan   Qorachor   nuyon,   Ijil   nuyon,   Alangiz
nuyonlarning tutgan o‘rni va roli, Duvaxon va Kepakxon davrida yurtni obod qilish
yo‘lida olib borilgan katta ishlar, Chig‘atoy ulusining XIV asrning 40-50 yillaridagi
siyosiy   ahvoli   hamda   amir   Qozog‘onning   xuruji   shular   jumlasidandir.
Mo‘g‘ullarning   Xorazmshohlar   davlatiga   bosqinining   mahalliy   manbalarda
o‘rganilishi.   Chig‘atoy   qo‘shinining   tuzilishi,   ayniqsa   harbiy   bo‘linmalar   nomi
haqidagi   ma’lumotlar   o‘ta   muhimdir.   Masalan,   qorovul   qism   o‘sha   vaqtlarda
bulung‘or,  irovul  (ilg‘or   qism  orqasidan   boruvchi  bo‘linma)  –  burung‘or,  maymana
(o‘ng   qanot)   –   avang‘or   (hozirgi   “avangard”   shundan   olingan   bo‘lishi   kerak),   soqa
(ar’ergard) – o‘qchung‘or deb atalgan va hokazo. “Tarix-i arba’ ulus”da bu va bunga
o‘xshash   muhim   ma’lumotlar   ko‘p.   Bu   kabi   asarlarni   o‘rganish   O‘rta   Osiyoning
mo‘g‘ullar   istilosi   davridagi   tarixini   bilishimizga   yaqindan   yordam   beradi.   Ushbu
manbalar Mo'g'ul qabilalari va elatlarining qudratli davlatga birlashuvi va jipslashuvi
jarayoni  mo'g'ul  xoni Temuchin (1155-1227)  nomi  bilan bog'liq. U mo'g'ullarnigina
emas,   ular   bilan   yonma-yon   yashabkelayotgan   jaloyir,   o'yrot,   keroit,   nayman,
qoraxitoy,   qirg'iz,   uyg'ur,   qorliq   singari   turkiy   qabilalami   ham   o'z   qo'li   ostida
birlashtirib, kuchli davlatga asos soldi.
Temuchinning ulug' hoqon sifatida mavqeyining mustahkamlanishida 1206-yilda
Qoraqurumda   chaqirilgan   umummo'g'ul   qurultoyi   alohida   o'rin   tutdi.   Qurultoyda,
birinchidan,   barcha   mo'g'ul   urug'-qabilalari   hamda   ularning   qo'l   ostida   birlashgan
boshqa   qabila   va   elatlar   yo'lboshchilari   jam   bo'lgan   edi.   Anjumanda   Temuchinni
ulug' xon qilib ko'tarish, unga vujudga kelayotgan birlashgan qudratli harbiy davlatni
mustahkamlash,   istilochilik   urushlari   olib   borish   uchun   cheklanmagan   vakolatlar
12 beriladi.   Shuningdek,   qurultoy   mo'g'ullarning   hukmron   tabaqalari   -   no'yonlar,
bahodurlar va tarxonlarga juda katta imtiyozlar berdi, ularning manfaat-qiziqishlarini
qonunlashtirdi.   Qurultoyda   mo'g'ullarning   dunyoga   hukmron   bo'lishdan   iborat
uzoqqa mo'ljallangan asosiy maqsad va vazifalari ham belgilab olindi.
Qurultoyda   Temuchin   barcha   mo'g'ul-tatar   xonlarining   ulug'   xoni   (qooni)   deb
e'lon   qilindi   va   unga   Chingizxon   laqabi   berildi.   Chingizxon   iborasi   mualliflar
tomonidan «kuchli», «qudratli», «toza» va hokazo ma'nolarda talqin qilinadi.
Qurultoy   qabul   qilgan   «Yaso»   hujjati   ulug'   xon   hokimiyatini   yanada
Wustahkamlash,  yangi feodal  tabaqa - tarxonlar mavqeyini  kuchaytirish, davlatning
harbiy qudratini yuksaltirishning muhim qonuniy asoslarini yaratib berdi.
Chingizxon   ulug'   hoqon   deb   e'lon   qilingan   birinchi   kunning   o'zidayoq   o'zining
eng yaqin kishilaridan 95 nafarini bahodur - mingboshilar etib tayinladi va bir necha
ming   kishi   tarxonlik   yorliqlari   bilan   siylandi.   U   ayni   paytda   10   ta   oliy   hokimiyat
lavozimlarini  ta' sis etdi  va 150 kishidan iborat  shaxsiy gvardiya hamda 1000 nafar
dovyurak jangchilardan iborat shaxsiy drujina tuzdi. Keyinroq shaxsiy drujina tarkibi
10 ming nafarga yetkazildi.
Chingizxon   o'z   markaziy   hokimiyatini   mustahkamlab   olishga   erishgach,   kuchli,
har tomonlama harbiy tayyorgarlik ko'rgan jangovar armiya tuzib, qo'shni davlatlarni.
birin-ketin   istilo   etishga   kirishadi.   1206-1211-yillar   davomida   Sibir   va   Sharqiy
Turkiston xalqlari (buryat, yoqut, oyrat, qirg'izlar) bo'ysundiriladi. Mo'g'ul sarkardasi
Xubilay Yettisuvning shimoliy hududlarini zabt etadi. 1211-yilda uyg'urlar yeri istilo
etilgach, Chingizxon Xitoy hududlarini bosib olishga kirishadi.
1215-yilda   Shimoliy   Xitoy   poytaxti   Pekin   ishg'ol   qilinadi.   1217-yilga   kelib,
Xuanxe   daryosining   shimolidagi   barcha   yerlar   mo'g'ullar   qo'l   ostiga   o'tadi.   1218-
yilga kelib esa Yettisuv hududining qolgan qismi ham mo'g'ullarga tobe bo'ladi. 5
Mo'g'ul   hukmdori   Xorazmshoh   bilan   bo'lgan   o'z   diplomatik   aloqasida   shu   qadar
ustakorlik yo'lini tutdiki, bunda uning tomonidan yuborilgan elchilik missiyasi faqat
yaxshi qo'shnichilik, savdo-sotiq aloqalarini yaxshilash, mustahkamlashga qaratilgan
nomayu   samimiy   tilaklarni   Xorazm   hukmdoriga   yetkazib   turdi.   Amalda   esa   o'z
5
    Axmedov B. O‘zbekiston xalqlari tarixi manbalari. - T.: O‘qituvchi, 2001.
13 bosqinini qanday yo'llar bilan amalga oshirish choralarini ko'rib bordi, bunga sababu
bahonalar   izladi.   Nihoyat,   1218-yil   kuzida   Chingizxon   jo'natgan,   tarkibi   musulmon
savdogarlaridan   iborat   450   kishilik   boy   savdo   karvonining   O'trorda   Xorazmshoh
ishorasi bilan talanishi va yo'q qilinishi mo'g'ullar uchun shunday muhim ashyoi dalil
bo'ldiki, bu hoi ikki o'rtada yuz berishi muqarrar bo'lgan katta urushga sabab bo'ldi.
Mo'g'ul   hukmdori   Chingizxon   o'zining   ko'p   sonli   qo'shini   (ba'zi   manbalarda
ta'kidlanishicha, uning tasarrufida 600 minglik jangovar armiya to'plangan edi) bilan
Movarounnahr sarhadlariga istilochilik yurishlarini boshlaydi.
O'zini «Iskandari soniy» (Ikkinchi Iskandar) deb atagan Muhammad Xorazmshoh
mo'g'ullar hujumi boshlanishi bilanoq butunlay vahimaga tushib, dushmanga qanday
zarba berishni ham, mamlakat mudofaasini tashkil etishni ham bilmay qoladi.
1219—1221   -yillar   oralig'ida   Movarounnahr   va   Xorazm   hududlari   mo'g'ullar
asoratiga tushib qoldi.
Mo'g'ullar   saltanatining   ulug'   hukmdori   Chingizxon   vafotidan   so'ng   uning
vasiyatiga   binoan   itoatga   keltirilgan   ajnabiy   hududlar   o'g'illari   -jo'jixon,   Chig'atoy,
O'qtoy   va   To'lixonlarga   bo'lib   berilgan   edi.   Shu   iumladan,   Movarounnahr,   Yettisuv
va   Sharqiy   Turkiston   Chig'atoy   tasarrufiga   'berilganligidan   bu   hududlar   Chig'atoy
ulusi nomi bilan atala boshlandi.
XIV asrning 40-yillariga kelib Chig'atoy ulusi ikki qismga: Yettisuv, Farg'onaning
sharqiy   qismi,   Sharqiy   Turkistondan   iborat   Mo'g'ulistonga  
va   G'arbiy   ulus   -
Movarounnahrga   bo'linib   ketdi.   Xorazmning   sharqiy   qismi   ham   G'arbiy   ulusga
qaragan.
1340-1360-yillar fitna-fasod, o'zaro feodal kurash va ulusda siyosiy tarqoqlikning
kuchaygan davri bo'ldi. XIV asrning 50-yillari oxirida Chig'atoy ulusining har ikkala
qismi mayda boshqaruv tizimlariga bo'linib ketdi.
Movarounnahrda   avj   olib   ketgan   ijtimoiy-siyosiy   tarqoqlik,   mo'g'ul   va   turk
xonlari, amirlari o'rtasidagi o'zaro nizolar va besamar kurashlar o'lka hayotiga chuqur
salbiy   ta'sir   o'tkazdi,   uning   uzil-kesil   parchalanib   ketish   xavfini   keltirib   chiqardi.
Bunday   murakkab,   keskin   vaziyatda   Movarounnahr   yaxlitligini   saqlash,   mahalliy
hukmdorlarning   o'zboshim-cha   xatti-harakatlarini   jilovlash,   yurtni   mo'g'ullar
14 istibdodidan   xalos   qilish,   uni   mustaqil   taraqqiyot   yoiiga   solib   yuborishdan   iborat
birdan-bir tarixiy vazifa ko'ndalang bo'lib turardi. Uni muvaffaqiyatli uddalash ulug'
bobomiz Amir Temurga nasib etdi.
  Mo'g'ul   bosqini   O'rta   Osiyoda   mavjud   bo'lgan   ijtimoiy   tuzumni   o'zgartira
olmagan bo'lsa-da, mamlakatdagi turli sinflar hayotida turlicha namoyon bo'ldi.
Ruhoniylar, savdogarlar va yirik yer egalari ko'p o'tmay mo'g'ul is.tilochilarining
tayanchiga aylandilar. Muarrix Rashiduddinning ma'lumot berishicha, mo'g'ul xonlari
va   shahzodalari   yirik   yer   egalari   va   savdogarlarga   -   mahalliy   aholidan   soliqlar
yig'ishlariga   asoslanib,   saxiylik   bilan   qimmatbaho   hadyalar   ulashganlar.   Ammo,
shaharlarda ham, qishloqlarda ham mehnatkashlaming ahvoli nihoyatda og'ir edi.
Dehqonlar va hunarmandlar  ishlagan yerlaridan davlatga to'laydigan yillik soliq-
xirojdan tashqari yana ko'plab soliqlar to'lashlari kerak edi.
Chig'atoy   ulusida   yer   solig'i   o'ndan   bir   hajmda   belgilangan.   Oliy   mansabdorlar
soliq   to'lamaganlar.   Gap   shundaki,   yirik   mulkdorlar,   savdogarlar,   islom   peshvolari
mo'g'ullar   bilan   yaqinlashib,   katta   imtiyozlarni   qo'lga   kiritgan,   har   xil   yengilliklar
olgan   edilar.   Soliq   turlaridan   yana   biri   ko'pchur   edi.   U   chorvador   xo'jaliklardan
olingan.
Chorvadorlardan yana shulsi solig'i olingan. Bunda har suruvdan bir qo'y va qimiz
uchun har ming bosh otdan bir biya undirilgan.
Yana   bir   soliq   targ'u   deb   atalgan.   U   hunarmand,   savdogarlardan   olingan.   Targ'u
ishlab   chiqarilgan   va   sotilgan   molning   o'ttizdan   bir   ulushi   hajmida   olingan.   Yana
mahalliy xalq tuz solig'i, jon yoki kumush solig'i to'lagan.
Ma'lumki, mo'g'ul xonlari noiblarga barot (ijara yorlig'i), payza berganlar, noiblar
soliq yig'ish paytida rasmiy belgilangan hajmdan ziyodroq undirib olishlari mumkin
edi. 6
Aholi   maxsus   yorliqlarga   asosan   o'zlari   yashab   turgan   hududlardan   o'tuvchi
amaldorlar,   savdogarlar,   ruhoniylar   va   xonning   qarindoshlarini   (ular   to'xtaydigan
joylar   «yom»   -   «bekat»   deb   atalgan)   turar-joy,   oziq-ovqat   va   ot-ulov   bilan
ta'minlashga majbur edi.
6
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971.
15 Ko'p   sonli   mansabdorlar,   harbiylar,   tarxonlar,   dorug'a   va   tamg'achilar   yomlarda
(bekat)larda   to'xtab   o'tganlarida,   har   bir   oila   bir   szin   (596,8   gr.)   go'sht,   bir   shin
guruch   va   bir   shisha   aroq   yetkazib   berishlari   zarur   edi.   1235-yil   hoqon   farmoniga
ko'ra   har   bir   yomdagi   aloqa   xizmati   ikki   tuman   aholisiga   yuklatiladi.   Ikki   tuman
aholisi   yom   uchun   20   bosh   ot,   so'yishga   qo'y-echki,   sog'ishga   biyalar,   arava   va
boshqa zarur anjomlar ajratishlari lozim edi.
Shuningdek, shahar va qishloqlarda joylashgan harbiy guruhlarni kiyim-kechak va
oziq-ovqat   bilan   ta'minlash   ham   oddiy   aholi   zimmasida   edi.   Hunarmandlar   ayniqsa
qattiq   nazorat   ostiga   olingan   bo'lib,   ular   yuqorida   eslatilgan   soliqlardan   tashqari
mo'g'ul hukmdorlariga ma'lum miqdordagi mahsulotlar ishlab berardilar.
Chig'atoy   ulusi   xonlari   o'z   uluslariga   inju   tarzida   egalik   qilganlar,   ya'ni   xonu
xonzodalar   o'zlariga   berilgan   yurtning   daromadidan   foydalanish   huquqiga   ega
bo'Iganlar,   xolos.   Yer   solig'i   (xiroj)   umumiy   hosilning   o'n   foizini   tashkil   etgan.
Ko'chmanchilar   to'laydigan   ko'pchur   yuz   bosh   moldan   bir   bosh   hisobida   bo'lgan.
Savdodan   targ'u   jarimasi   olingan.   Munka   qoon   nomidan   pul   zarb   etilgach,   1270-
yildan   soliq   va   jarimalar   pul   bilan   olina   boshlagan.   Pul   ulusning   ko'plab   yirik
shaharlarida,   masalan,   Olmaliq,   Buxoro,   O'tror,   Taroz,   Koshg'ar,   Toshkand,   O'sh,
Marg'ilon, Oqtepa, O'zgand, Xo'jandda zarb qilingan.
Mas'udbek tashabbusi bilan 1271-yilda pul islohoti o'tkazildi. Chig'atoy ulusining
barcha   shahar   va   tumanlarida   bir   xil   vazndagi   kumush   tangalar   zarb   etish   va
muomalaga   kiritish   bu   islohotning   asosiy   mohiyatini   tashkil   etar   edi.   Bu   hoi   ichki
savdo   va   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solardi:   endi   kumush   tangalar   zarb   etish
erkinligi   vujudga   keldi;   xohlagan   kishi   o'z   ixtiyoridagi   kumush   buyumlarini
zarbxonaga olib kelib kumush tangaga aylantirishi mumkin edi.
Mo'g'ullar   hukmronligi   yillarida   yangi   yer   raulki   egaligi   vujudga   keladi.   Bu
davrda yerlar: devon, ya'ni davlatga, feodallarga tegishli yerlar, vaqf yeiiari va ozod
dehqonlarga   taalluqli   yerlarga   bo'lingan.   Mo'g'ullar   o'zlari   bosib   olgan   yerlarini
qabilalar va harbiy amaldorlarga xizmat evaziga bo'lib bera boshlaydilar. Bunday yer
egaligi   shartli   bo'Hb,   «suyurg'ol»   deb   atalgan,   u   vorislikka   o'tkazilgan   hamda   soliq
bobida   va   ma'muriy   sohada   to'liq   daxlsizlikdan   foydalangan   (Mang'itlar   sulolasi
16 davrigacha). Shunday qilib, bu mulkning uchta asosiy belgisi: shartliligi, merosiyligi
va daxlsizligi xarakterlidir.
Mo'g'ullar   bosib   olingan   xorazmshohlar   davlatining   aholisini   o'nlik,   yuzlik,
mingliklarga   bo'lganlar.   Ana   shu   tartibda   10.000   aholidan   iborat   ma'muriy   birlik
tumanlar joriy qilingan. 1235-1251-yillarda ikki marta aholi ro'yxati o'tkazilib, hatto
hunarmandlar   ham   mo'g'ul   feodallariga,   oilalar   hazora   -   mingliklarga   biriktiriltan.
Minglik   deganda,   shahzodalarga   soliq   to'lovchi   aholi   tushunilgan.   Mo'g'ullar   soliq
islohoti   o'tkazganlar.   Unga   ko'ra,   Ug'adoyxon   davrida   dehqonlar   (ekinchilar)dan
hosilning   10   foizi,   molchilardan   molining   1   foizi   bir   yillik   soliq   sifatida   olinishi
belgilangan bo'lsa, Munka (Munxa) xon soliqlarni pul bilan belgilab, har kishidan 11
dinorgacha soliq olishni joriy etgan.
Kebekxon Chig'atoy ulusida pul va ma'muriy-hududiy islohot o'tkazadi. Uning pul
islohotiga ko'ra, yangi  tangalar:  katta va kichik |umush tangalar, dirham  va dinorlar
zarb   qilingan.   Ularga   «Qutlug'   bo'lsin»   degan   turkiycha   (chig'atoy)   so'zlar   uyg'ur
harflarida bitilgan edi.
O'tkazilgan ma'muriy islohot asosida esa mamlakatni ma'muriy-hududiy birliklar -
tumanlarga   bo'lish   yotadi.   Bundan   maqsad   -   davlatni   markazlashtirish,   feodal
bekliklarning o'zboshimchaliklariga chek qo'yish bo'lib, ular o'rniga tumanlar tashkil
qilindi. Endi turiian boshliqlari xonning amirlari sanalardi. Markaziy Osiyoda qullar
mehnatining unumsizligi bois ularni ozod qilib, krepostnoy qaramlikka tashlash ham
shu   davrdan   boshlangan   bo'lishi   mumkin.   Bu   haqda   1326-yildagi   vaqf   yorlig'i
guvohlik   beradi.   Mo'g'ullar   asos   solgan   davlat   yarim   ko'chmanchi   tipidagi,   asosan
harbiy   tartiblarga   muvofiq   kelgan   davlat   boshqaruviga   ega   siyosiy   tashkilot   edi.
Chingizxon   va   uning   avlodlari   xon   unvoni   sohiblari   edilar.   Ularning   qo'li   ostidagi
boshqaruv   tizimida   turli   unvon,   martaba   va   mansab   egalari   bo'lgan.   Bunday
amallarning aksariyati harbiy tartiblarga mos tushardi. Yirik harbiy bo'linma boshida
no'yonlar,   bahodirlar   va   merganlar   turgan.   O'n   ming   askardan   iborat   tumanga
xonning farzandlari ham boshchilik qilishgan. Xonning. shaxsiy soqchilik bo'linmasi
-   keshik   ham   bo'lgan.   Favqulodda   holatlarda   mazkur   bo'linmaning   harakati   qo'l
kelgan.
17 Tumanlar o'z navbatida minglik, yuzlik, o'nliklarga bo'lingan va har bir bo'g'inda
harbiy boshliqlar: mingboshi, yuzboshi va o'nboshilar turgan. Tartib-intizom borasida
so'z   yuritmoqchi   bo'lsak,   bunda   mo'g'ullarning   qo'shini   eng   intizomli   va   o'z
boshliqlarining   so'zini   ikki   qilmaydigan   keskin,   o'z   zamonasining   haqiqatan   ham
qat'iy jangovar armiyasi sanalardi. Jangchilar esa botir, qo'rqmas va chaqqon bo'lgan.
Chig'atoy   ulusi   davrida   Movarounnahrni   boshqarish   ishlari   mahalliy
hukmdorlarga topshirilgan edi. Movarounnahrning boshqaruvchisi yirik savdogar va
Mahmud   Yalavoch   bo'lgan.   U   Xo'janddan   turib   o'z   qo'li   ostidagi   mo'g'ul   harbiy
bo'linmalari   yordamida   davlatni   boshqargan,   soliqlami   yiqqan.   Buxoroda   esa
mahalliy   zodagonlar   va   ruhoniy   rahbarlar   mamlakatda   boshqaruvni   o'z   qo'llariga
olgan edilar. Bular mahalliy amirlar va sadrlar hisoblangan.
Mahalliy   boy-zodagonlar   qatlamiga   tayangan   holda   mo'g'ul   xonlan   O'rta
Osiyodagi viloyat va hududlarni idora qilganlar. Ishonchli kishilarga maxsus hujjat -
payzalar berganlar. Alohida yorliqlarga ko'ra mahalliy aholi amaldorlar, savdogarlar,
ruhoniylar,  xon  xonadoni  vakillariga  o'sha   yerlardan  o'tib  qolsa,   turar  joy  berganlar
hamda ularni oziq-ovqat va ot-ulov bilan ta'minlaganlar.
  Bu davrda huquqdagi  asosiy  o'zgarishlar  Chingizxon tomonidan mo'g'ul-tatarlar
odat   huquqlarining   yozma   nusxasi   -   Yaso   qonunlarining   qabul   qilinishi   bilan   yuz
bergan   edi. 7
  Lekin   shuni   ta'kidlash   joizki,   Chingizxonning   «Yaso   qonunlari»   islom
huquqini   tugatmadi.   Movarounnahr   aholisi   juda   ko'p   va   asosiy   ijtimoiy-huquqiy
munosabat-larda   islom   huquqiga   asoslanganlar.   Mo'g'ullar   islomni   qabul   qilgandan
keyin esa islom huquqining ta'sir doirasi yanada kengaygan.
Temuchin   o'zidan   oldin   o'tgan   Qoraxoniylar   xonining   buyuk   xon   yoki   xonlar
xoniga   teng   kelgani   uchun   ham   barcha   mo'g'ullar   bajarishi   shart   bo'lgan   «Yaso
qonunlarini»   e'lon   qilgan.   «Shaboshou»   yoki   «Yaso   qonunlari»   deb   ataluvchi   bu
to'plamga   barcha   sultonlar   va   xonlar   bo'ysunishi   shart   bo'lgan.   Qurultoylarda   bu
qonunlar   o'qib   turilgan.   Chingizxon   «yaso»ga   amal   qilish   ustidan   nazorat   qilishni
katta o'g'li  Chig'atoyga  topshirgan. Bu qonunlar  Turkistonda mo'g'ullar hukmronligi
tugatilgandan so'ng ham qisman ta'sir etib turgan.
7
  Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov, 
1971.
18 1206-yilda   Qurultoyda   qabul   qilingan   «Chingizxon   yusunlari»   yoki   «Yaso
qonunlari»   nomi   bilan   ataluvchi   mazkur   to'plam   33   qismdan   iborat   bo'lib,
O'zbekiston   hududida   ham   amal   qilgan.   Unda   jinoyat   va   jazo,   harbiy   qismlarni
boshqarish   va   ularda   qat'iy   tartib-intizomni   joriy   qilish,   oila   va   nikoh,   mulk
masalalariga bag'ishlangan me'yorlar belgilangan.
Yusunlarga   binoan   suv   va   olovni   haqoratlash,   sutni   yerga   to'kish,   asirdagilarga
yordam ko'rsatish, qulni egasiga qaytarmaslik, qo'riqlash uchun topshirilgan makonni
qarovsiz   qoldirish,   yolg'on   gapirish   va   guvohlik   berish,   xoinlik,   harbiy   intizomni
buzish   kabilar   og'ir   jinoyat   hisoblangan.   Bunday   xatti-harakatlar   uchun   o'lim   jazosi
belgilangan.
Mol   o'g'rilari   molni   to'qqiz   barobar   raiqdorda   egasiga   qaytarishi,   agar   mablag'i
bo'lmasa, bolalarini qul sifatida berishi kerak edi. Agar bolalari ham bo'lmasa, o'lim
jazosiga hukra etilardi.
Chingizxon   yusunlarida   harbiy   qo'shinning   tashkiliy   ishlari   va   vazifalari,   unga
hukmronlik qilish, harbiy intizom, uni buzganlik uchun javobgarlik haqidagi qoidalar
o'rin   olgan.   O'nta   jangchi   o'n   boshiga,   yuzta   jangchi   yuzboshiga,   o'nta   yuzboshi
mingboshiga, o'nta mingboshi tumanboshiga, bir necha tumanboshilar no'yonga, ikki-
uch   no'yon   esa   bosh   qo'mondonga   bo'ysungan.   Barcha   jangchilar   bir-biriga   kafil
bo'lib, bir jangchi yoki bir necha jangchining aybi uchun o'nlik a'zolari javobgarlikka
tortilgan, asosiy jazo - o'lim jazosi hisoblangan.
«Yusun»larda   barcha   dinlarga   erkinlik   berish,   dindorlarni   va   ruhoniylarni
soliqlardan   ozod   qilish,   urush   vaqtlarida   ayollar   gunohidan   kechish,   imtiyozlar,   ov
qilish tartiblari ham o'rin olgan.
Unda   davlat   huquqi,   harbiy   qurilish,   davlat   boshqaruvi,   beklar,   no'yonlar   va
amaldorlar   o'rtasidagi   o'zaro   munosabatga   oid   qoidalar,   jinoyat,   fuqarolik,   sud
yuritish,   jazo   va   piling   turlariga   oid   qoidalar   metall   taxtalarga   o'yilib   yozilgan.
Shulardan 33 parchasi Chingizxonning davlat, harbiy va jinoyat huquqi bo'yicha: 27
nutqi biliklar tarzida qolgan. Jazo berishda, agar mo'g'ul-tatar urug'idan bo'lgan kishi
yaso qoidasini 1 marta buzsa, unga ijtimoiy jazo - so'z bilan tanbeh berish; 2-marta
buzsa,   bilikka   asosan   jazoga   tortish,   3-marotaba   esa   uzoq   Boljin   Suljurga   surgun
19 qilish   qo'llanilgan.   Shundan   keyin   ham   buzsa,   oyog'iga   kunda   urib   qorong'i
qamoqxonaga tashlangan.
20 II BOB.  Yevropa olimlari tomonidan Mo’g’ullar istilosi davrining o’rganilish
V.V.Bartoldning O’rta Osiyo tarixiga doir asarlari
21 2.2. V.V.Bartold tomonidan mo’g’ullar istilosining o’rganilishi
Bartold   har   tomonlama   chuqur   o‘rganib   chiqqan   bir   qancha   o‘rta   asr
mualliflarining   (Gardiziy,   al-G‘arnatiy.   Nasafiy,   Bakran,   Juvayniy,   Damdulloh
Qazviniy,   Hofiz   Abru   va   boshqalarning)   qo‘lyozma   asarlaridagi   O‘rta   Osiyo
tarixiga oid ma`lumotlarni o‘z tadqiqotiga asos qilib oladi.
Qo’lyozmalar   ustida   ishlash   jarayonida   Bartoldning   ajoyib   iste`dodi   Sharq
qo’lyozmalaridan   fan   uchun   eng   foydali   barcha   narsalarni   ajratib   ola   bilishdek
hayratomuz   qobiliyati   yaqqol   ko‘rindi.   Bu   narsa   yuzaki   qaraganda   oddiy   bo‘lib
ko’rinadigan ish emas, aslo. Chunki mazkur qo’lyozmalarning mualliflari turli xil
madaniy   va   bilim   darajasiga,   saviyaga,   his,   did   va   kayfiyatga   ega   hamda   o‘z
zamonasi voqeligiga turlicha baho beruvchi kishilar edi. Lekin bu qiyinchilikning
bir tomoni edi, xolos. Bundan tashqari, qo’lyozmalarda muayyan tarixiy voqealar
to’g’risida,   ma`lum   bir   davlat   arbobi   haqida   va   boshqa   xususlarda   keltirilgan
ma`lumotlarning   hammasini   ham   to’gri   deb   bo’lmasdi.   Aksincha,   qadimgi
qo’lyozmalarda faktik ma`lumotlar, aksari, afsonalarga, ishonchli ma`lumotlar esa
ishonib bo’lmaydigan naqllarga qo’shilib ketgan bo’lardi. 
Ba`zan   qo’lyozma   mualliflari   o’z   ko’zlari   bilan   ko’rgan,   o’zlari   yaxshi
bilgan   voqea-xodisalarni   yozsalar,   ba`zi   vaqtlarda   turli   voqealar   to’g’risida
birovlardan eshitgan narsalarini yozishardi, birovlar esa mazkur ma`lumotlarni o’z
navbatida   boshqa   kishilardan   eshitgan   bo‘lardi.   Bundan   tashqari,   ko’p
qo’lyozmalar   ma`lum   vaqt   mobaynida   bir   emas,   bir   qancha   kishilar   tomonidan
kuchirilgan va buning ustiga qo’lyozmaning asl nusxasi emas, ko’chirilgan nusxasi
bo’lardi.   Bu   xildagi   qo’lyozmalarda   ko’pincha,   turli   chalkashliklar   va   hatto
kuchiruvchilarning   o’zlari   kiritgan   qo’shimcha   va   tuzatishlar   uchrardi.
Shuningdek, ayni bir voqea turli mualliflar tomonidan har xil bayon etilgan, shahar
va qishloqlarning nomlari turlicha ko’rsatilgan bo’lib, ularning geografik o’rni va
oralaridagi masofa taxminan hamda noaniq keltirilgan hollar ham uchraydi. 
Shunga   ko’ra,   Sharq   qo’lyozmalarini   o’rganuvchi   olimlardan   qo’lyozma
tekstlariga   tanqidiy   munosabatda   bo’lish,   ularni   chuqur   rahlil   qila   bilish,   bir   xil
qo’lyozmalardagi   ma`lumotlarni   boshqa   qo’lyozmalarda   keltirilgan   ma`lumotlar
22 bilan sinchiklab solishtirish, to’g’ri narsalarni  noto’g’ri narsalardan farqlay bilish,
ular orasidan muayyan tarixiy faktga oid bo‘lgan eng muhim ma`lumotlarni saralab
ola bilish, bir muallif  ma`lumotlarini boshqa muallif  ma`lumotlari  bilan to’ldirish
kabi mashg’ulotlarning uddasidan chiqish talab qilinardi. 8
Bartold   tadqiqotchilarga   xos   barcha   xislatlarga   mukammal   ega   bo’lgan
ajoyib olim edi. Shu tufayli u Turkistonning mo’g’ul bosqini davridagi murakkab
va kam tekshirilgan tarixini shu qadar yaxshi va ilmiy jihatdan asosli qilib yoritib
berishga   erishdi.   Bartold   “Mo’g’ullar   bosqini   davrida   Turkiston”   asarida
sharqshunos  akademik S. F. Oldenburg so’zlari bilan aytganda, ishda asoslilik va
bir ishni oxirigacha yetkazishga qobillik kabi o’ziga xos xislatlari ochiq namoyon
bo’lgan.   «Bu   asar   -   deydi   Oldenburg,—   hozirgacha   O’rta   Osiyo   tarixi   bo‘yicha
asosiy   qo’llanma   bo’lib   kelmoqda».   Bartoldning   “Mo’g’ullar   bosqini   davrida
Turkiston” mavzusidagi dissertatsiyasini yoqlash marosimi zo’r muvaffaqiyat bilan
o’tdi.   Birinchi   rasmiy   opponent   professor   N.   I.   Veselovskiy   “Turkiston   tarixini
o’rganayotgan   har   qanday   tadqiqotchining   Bartold   kitobini   qo’liga   olmay   iloji
yo’q” deganida batamom haq edi. Fakultet kengashining Bartoldga mashxur asari
uchun   Sharq   tarixi   doktori   degan   ilmiy   daraja   berish   to’g’risidagi   taklifini
universitet   kengashi   ma`qullaydi.   V.   V.   Bartoldning   «Turkiston»   kitobi,   —
deyiladi kengash protokolida, — haqiqatan ham fanga qo’shilgan nihoyatda katta
hissa bo’ldi, u avtorga yoqsak sharaf keltiradi. 9
Bartold Sharq tarixi  doktori  ilmiy darajasi  uchun  dissertatsiya   yoqlagandan
so’ng   ko’p   o’tmay,   1901-yil   10-avgustda   Peterburg   universitetining   o’zi   uchun
jonajon bo’lib dolgan Sharq tillari fakultetiga shtatdan tashkari professor, 1906-yil
21-yanvardan   boshlab   esa   shtatli   professor   lavozimiga   tayinlanadi.   1906-yildan
1918-yilga qadar fakultet sekretari vazifasini bajaradi.
Bu vaqtga kelib, yuqorida ko’rib o’tganimizdek, Bartoldning juda boy, lekin
juda   kam   o’rganilgan   tarixiy   o’tmishga   ega   bo’lgan   bepoyon   o’lka   hisoblanmish
O‘rta   Osiyo   tarixi   muammolariga   qizikishi   to‘la   shakllanadi.   Bartold   o‘zini
8
 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov , 
1971.  B .113.
9
 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении. 
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
23 «asosan   O‘rta   Osiyo   tarixchisi»   deb   atay   boshlaydi.   «O‘rta   Osiyo   tarixi   bilan
shug‘ullanuvchi   har   bir   kishi,—-deydi   u,   —   ma`lum   darajada,   filolog   bo‘lmog‘i
kerak».
1902-yilda   Bartold   O‘rta   Osiyo   ikkinchi   marta   safar   qiladi.   Bu   gal   ham   u
O‘rta   Osiyoning   tarixiy   o‘tmishini   zo‘r   qiziqish   bilan   o‘rganadi.   Bu   narsa   Sharq
qo‘lyozmalari   ustida   ishlash   uning   eng   jonajon   ilmiy   mashg‘uloti,   butun   hayoti
davomida  asosiy   ishi   bo‘lganidan   yana   bir   marta  dalolat   beradi.  Uning   o‘zi   ham,
O‘rta   Osiyoga   qilingan   safarlari   orasida   eng   foydalisi   1902-yildagi   safari
bo‘lganini,   chunki   bu   vaqtda   mahalliy   mutaxassis   xodimlar   bilan   aloqani   yo‘lga
quyish va kengaytirishdan tashqari, asosan, qo‘lyozma yodgorliklari bilan ko‘proq
tanishganini   alohida   ta`kidlaydi:   hali   hech   kim   tomonidan   foydalanilmagan   boy
manbaalarga   ega   bo‘lgan   Sharq   tarixini   o‘rganib,   undagi   qo‘lyozmalarni   o‘qir
ekansan, ko‘pincha, o‘zingni xuddi qadimiy shaharlar o‘rnini kavlab, yangi dunyo
ochayotgan ixtirochi singari tasavvur qilib, zavq-shavqatlarga to‘lasan kishi, - deb
yozadi Bartold.
Bartold   O‘rta   Osiyoga   kelishi   bilan   o‘lkadagi   xususiy   hamda   jamoatga
qarashli   qo‘lyozma   to‘plamlarini   ko‘zdan   kechirishga   katta   e`tibor   beradi.   Bunda
o‘zining   maxsus   mashg‘uloti   hisoblanmish   O‘rta   Osiyo   tarixiga   oid   asarlarga
alohida e`tibor qildi.
Bartold   Toshkentga   kelganida   Turkiston   xalq   kutubxonasidagi   «Temur
tarixi»   (Jahongirning   hayotlik   vaqtida   G‘iyosiddin   Ali   tomonidan   yozilgan)   va
XVI   asr   o‘rtalarida   xivalik   Utemish   Hoji   tomonidan   yozilgan   «Juchiylar   tarixi»
kitoblarini   ko‘zdan   kechirdi   va   bu   har   ikki   qo‘lyozmaning   to‘la   tavsifini   yozdi.
Bartold   generalmayor   Jo‘rabek   tomonidan   yig‘ilgan   qulyozmalar   to‘plamidan
Rashididdinning mo‘g‘ullar tarixiga oid va Maxmud bin Valining tarixiy asarlarini
topdi.   O‘tkir   zehnli   Bartold   qadimgi   qo‘lyozmalar   orasida   ba`zi   hujjatlarning
(ko‘proq vaqf hujjatlari singari) qalbaki ekanini payqagan va aniqlagan hollar ko‘p
bo‘lgan.   Masalan,   Bartold   1401   yilda   guyo   Amir   Temur   tomonidan   Sig‘noq
saidlariga berilgan «Temur yorliqlari» shunday qalbaki hujjat ekanligining va hatto
uning uslubiga qarab hujjatning yozilgan aniq vaqtini (XVI asrning ikkinchi yarmi)
24 ham   aniqlay   oldi.   Bartold   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari   tugaragining   faxriy
tashkilotchia`zosi   sifatida   uning   1902-yil   16   -avgustda   bo‘lib   o‘tgan   majlisida
ishtirok   etdi   va   so‘zga   chiqib,   o‘zining   O‘rta   Osiyo   bo‘ylab   qilayotgan   safari
natijalari   to‘g‘risida   tugarak   a`zolariga   axborot   berdi.   Bartoldning   bu   safari
sharqshunoslik   sohasida   uning   mahalliy   xodimlar   bilan   bo‘lgan   aloqasini   yanada
mustahkamladi. 10
Bundan   tashqari,   Bartold   avtorlardan   biri   sifatida   «Turkestanskie
vedomosti»,   «Ukraina»   («Chekka   o‘lka»   ma`nosida),   «Russkiy   Turkestan»,
«Samarkand»   va   «Turkiston»   singari   mahalliy   gazetalarga   maqola   yozib   turishni
o‘zining   vazifasi   deb   bilardi.   Bartold   Peterburgdalik   chog‘ida   ham
«Turkistonliklar»   bilan   qizg‘in   va   mastakam   aloqasini   tark   etmadi.   O‘zbekistan
SSRda   xizmat   ko‘rsatgan   o‘qituvchi,   rus   geografiya   jamiyati   Turkiston
bo‘limining   sobiq   sekretari   N.   P.   Arxangelskiy   shunday   eslaydi:   «Vasiliy
Vladimirovichning   usha   vaqtlarda   Peterburgda   ta`lim   olib   to‘rgan   Turkistonlik
talabalarga   ko‘rsatgan   g‘amxo‘rligini   alohida   ta`kidlash   lozim.   Inqilobdan   ilgari
Peterburgda   «keksa   Turkistonliklar»   deb   nomlanuvchi   va   ilgari   o‘zoq   vaqt
Turkiston   o‘lkasida   istiqomat   qilgan   va   ishlagan   bir   qancha   shaxslar   yashardi.
Ularning   ko‘pi   Turkiston   talabalari   hamshaharlik   uyushmasiga   qo‘llaridan
kelgancha   yordam   berishni   o‘z   burchlari   deb   bilishardi.   Xatto   Peterburgda
o‘qiyotgan   Turkistonlik   talabalarga   yordam   jamiyati   ham   tashkil   etilgandi.   Bu
jamiyatning aktiv a`zolaridan biri V. V. Bartold edi. 11
1902-yili   Bartoldning   O‘rta   Osiyo   bo‘yicha   «Orol   dengizi   va   Amudaryo
etaklari   to‘g‘risida   qadim   zamonlardan   to   XVII   asrgacha   bo‘lgan   ma`lumotlar»
nomli yana bir katta asarining mahalliy nashri dunyoga keldi. Bu kitob Bartoldning
tarixiygeografik   tadqiqotlari   bo‘yicha   birinchi   yirik   asari   edi.   Bu   tadqiqotlar
olimga   O‘rta   Osiyoning   tarixiy   geografiyasini   yaratuvchisi   degan   sharafli   nom
keltirdi.   Bartold   o‘z   tadqiqotlarida   ana   shu   tarixiy-geografik   ma`lumotlardan
bizning zamonamizdagi xalq xo‘jaligi muammolarini, ayniqsa, Turkistonni sun`iy
10
 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov , 
1971.  B .113.
11
 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении. 
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
25 sug‘orish   muammolarini   hal   etishda   ham   kerakli   va   muhim   yordamchi   material
sifatida   foydalanishga   intiladi.   Turkistonning   o‘ziga   xos   tabiiy   sharoitida   sun`iy
sug‘orish muammosi xususan juda dolzarb masala edi.
Bartoldning   O‘rta   Osiyo   tarixiga   doir   maqolalari   orasida,   xususan,   «1365
yilgi   Samarqand   xalq   harakati»   (1907)   nomli   maqolasi   alohida   diqqatga
sazovordir.   Bu   maqola   Bartoldning   o‘rta   asrlarda   Sharqda   ruy   bergan   ijtimoiy
(xalq)   harakatlari   tarixiga   nixoyatda   qiziqish   bilan   qaraganidan   dalolat   beradi.
Muallif o‘z maqolasida bu harakatlarning tarixdagi roli va o‘rni to‘g‘risida to‘g‘ri
fikrlar   bayon   qiladi.   Jumladan,   Bartold   1365-yilgi   Samarqand   voqealarini
musulmon   Sharqida   ham   odatda   taxmin   qilganlaridan   ko‘ra   ko‘proq   sodir   bo‘lib
turgan   ijtimoiy   harakatlar   jumlasiga   kiritadi.   Shu   bilan   birga   Bartold,   maqolada,
garchi   vaqtincha   bo‘lsa   ham,   yakka   hukmronlikni   batamom   bartaraf   qilgan   va
ijtimoiy   o‘z-o‘zini   anglash   bilan,   shahar   hayotining   rivojlanishi   bilan,   savdo-
sanoatchilar   sinfining   paydo   bo‘lishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   harakatlarni   ham   shu
jumlaga   kiritadi.   1365-yil   voqealari   mo‘g‘ullarning   bosqinchilik   siyosatlariga
qarshi, ularga qushilgan mahalliy turalarga qarshi, ular o‘rnatgan tartibotga qarshi
bo‘lgan   va   dehqonlar,   hunarmandlar,   qullar   tomonidan   qizg‘in   qullab-
quvvatlangan sarbadorlar qo‘zg‘oloni tarixining yorqin sahifalaridan biri edi.
26 XULOSA
          Xulosa   qilib   aytganda,   Bartoldning   g‘ayrat   bilan   qilgan   ko‘magi   natijasida
Pomir   ekspeditsiyasi   tashkil   qilinadi.   Shuningdek,  sobiq   ittifoq  aholisining   etnik
tarkibini   o‘rganuvchi   akademik   komissiya   prezidiumining   a`zosi   va   shu
komissiyaning   Turkiston   bo‘limi   raxbari   ham   edi.   Bo‘lim   faqat   sovet
Turkistoninggina   emas,   balki   qo‘shni   Eron   va   Afg‘oniston   demografiyasini
(xalqlarning   soni,   tarkibi   va   ko‘payish,   kamayishini)   o‘rganish   bilan
sho‘g‘ullanardi. V. V. Bartold, jumladan, yana katta O‘rta Osiyo ekspeditsiyasiga
rahbarlik   qiladi.   Ekspeditsiyaning   samarali   faoliyati   tufayli   1926-yilda   sobiq
ittifoq   Fanlar   akademiyasining   antropologiya   va   etnografiya   muzeyiga   O‘rta
Osiyo   aholisining   hayoti   va   urf-odatlarini   o‘zida   aks   ettirgan   200   dan   ziyod
etnografik   eksponat   to‘plandi.   Bartoldning   tashabbusi   bilan   turkman   qabilalari
tekshirilib,   Turkmanistondagi   mayda   xalqlar   (jamshidiylar,   xazarlar,   barbarlar,
bulujlar)   o‘rganib   chiqildi.   Ikkinchidan,   Bartold   turkiy   qabilalar   va   xalqlarning
o‘tmishi   va   xozirgi   ahvolini   o‘rganish   ishlarini   kuchaytirish   va   birlashtirish
maqsadida   SSSR   Fanlar   akademiyasi   sistemasida   tashkil   etilgan   turkologiya
kabinetiga   1928-yil   1   oktyabrdan   boshlab   direktor   qilib   tayinlanadi.   Olim   bu
kabinet   ixtiyoriga   o‘zining   shaxsiy   kutubxonasidan   500   ga   yaqin   kitobni   sovg‘a
qiladi.   Mazkur   iliy   muassasa   1930-yilgacha,   ya`ni   to   sobiq   ittifoq   Fanlar
akademiyasining   sharqshunoslik   instituta   tarkibiga   qo‘shilguniga   qadar   mavjud
bo‘lgan 12
.
          1930-yilda   sovet   sharqshunosligida   muhim   bir   tashkiliy   tadbir   amalga
oshirildi.   Chunonchi,   Osiyo   muzeyi ,   Budda   madaniyati   instituti,   Turkologiya
kabineta   va   sharqshunoslar   kollegiyasi   bitta   yagona   yirik   ilmiy   tadqiqot
muassasasi   bo‘lmish   sobiq   ittifoq   Fanlar   akademiyasining   sharqshunoslik
institutiga   birlashtirildi.   Bu   yangi   institut   tarkibiga   V.   V.   Bartold   va   unga
zamondosh   barcha   yirik   sharqshunoslar   kiritildi.   Uchinchidan,   Bundan   tashqari,
Bartold   muzey   hamda   tarixiy   san`at   va   tabiat   yodgorliklarini   muhofaza   qilish
12
 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении. 
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
27 ishlari   bo‘yicha   O‘rta   Osiyo   davlat   muassasalari   (Samkomstaris,   Turkkomstaris,
Sredazkomstaris)   bilan   juda   yaqin   aloqada   edi.   Bu   muassasalar   Bartoldni
o‘zlarining   eng   bilimdon   ustozi   va   maslahatchisi   deb   bilishardi.   O‘rta   Osiyoda
birinchi universitetning ochilishi uchun olib borilgan tayyorgarlik ishlarida, sovet
Sharqi  xalqlari   yozuvida  yangi  turkcha  alifbeni   yaratishda  Bartold  aktiv  ishtirok
etadi.   To‘rtinchidan,   Bartold   O‘rta   Osiyoga   so‘nggi   bor   1928-yilda   keladi.   Bu
safar u mahalliy ilmiy o‘lkashunoslik muassasalari va tashkilotlarini qayta tuzish,
ularning   ish   planlarini   muhokama   qilish   va   qadimgi   yodgorliklarni   o‘rganish
hamda ularni tiklash ishlariga doir masalalarni xal etishda aktiv qatnashdi. Bartold
sobiq   ittifoq   sharqshunosligining   munosib   vakili   sifatida   xorijiy   mamlakatlarda
bo‘lgan   ilmiy   anjumanlarda   bir   necha   bor   qatnashdi.   Masalan,   1922-yilda   u
Angliyada   London   universitetining   iltimosiga   binoan   O‘rta   Osiyodagi
kuchmanchi-turkiy xalqlar va mug‘ullar tarixi to‘g‘risida olti marta leksiya o‘qidi.
1923-yil   27-martda   Antropologiya   institutida   ana   shu   leksiyalarning   qisqa
(umumlashgan)   bayonini   so‘zlab   berdi.   Shu   yili   aprel   oyida   SSSR   Fanlar
akademiyasining   delegata   sifatida   tarix   fanlari   arboblarining   Bryussel   shahrida
chaqirilgan xalqaro sezdida qatnashdi. Sezdning Sharq tarixi seksiyasida o‘zining
1922-yilda   Sankt-Peteburgda   bosilib   chiqqan   asari   (dastlabki   musulmon
masjidlari)   yuzasidan   maruza   qildi.   Finlyandiyada   (1923)   Bartold   Finugor
jamiyati majlisida rus olimlarining Turkiston tarixi to‘g‘risidagi asarlari obzorini
bayon qildi. 1926-yilda esa Turkiyada bo‘lib, Istambul shahrida O‘rta Osiyodagi
turkiy   xalqlar   tarixidan   leksiya   o‘qidi.  Bu   leksiyalar   turk   va   nemis   tillarida   ham
bosilib   chiqdi.   Beshinchidan,   Bartold   O‘rta   Osiyoning   ulug   shoiri   va   o‘rta   asr
mutafakkiri  Alisher  Navoiyga  bag‘ishlab  monografiya  ham  yaratdi. Bu  asar,  o‘z
navbatida,   Ulugbek   haqidagi   tadqiqotning   davomi   bo‘lib,   sovet
navoiyshunosligida   muhim   manba   hisoblanadi.   Bartoldning   jahon   adabiyotida
yuksak   baholagan   va   keng   tanilgan   bu   asari   ustida   mufassal   gapirib   o‘tishning
hojati   bo‘lmasa   kerak.   Dastlabki   asl   manbalar   asosida   yaratilgan   bu   asarda   o‘z
zamonasining   yirik   siyosiy   arbobi   bo‘lmish   Navoiyning   ilmiy   biografiyasi   juda
aniq   va   turli   xil   ifoda   etilgan.   Bu   asar   yana   shuning   uchun   ham   qimmatliki,
28 Navoiy   biografiyasi   Sulton   Husayn   Boyqaro   davlati   hayotining   keng   qamrovda
bayon   qilingan.   Oltinchidan,   Bartold   O‘rta   Osiyo   tarixiga   doir   yana   bir   qator
ilmiy maqolalar ham yozdi. «Sug‘d va toxar tillari masalasiga doir», «Buxoro va
uning   atrofidagi   qadamjolar»,   «Turk   va   mug‘ullarning   dafn   marosimlari
masalasiga   doir»   (1921),   «Samarqand   yodgorliklari   to‘g‘risida   yangi
ma`lumotlar»   (1921),   «Kubas   minorasi   tarixiga   ma`lum   bo‘lgan   musulmon-fors
me`morchiligining   birinchi   yodgorligidir»   (1922),   «O‘rta   Osiyoda   ruslar
kelguniga   qadar   bo‘lgan   davrdagi   paxtachilik»,   «1924   yil   yozida   Samarqandda
olib   borilgan   arxeologik   ishlar   to‘g‘risida»   (1925)   kabi   maqolalari   shular
jumlasidandir.
            Bartold   asarlari   ko‘p   hollarda   o‘zidan   keyingi   avlod   olimlarining   yangi,
qo‘shimcha   tadqiqotlarida   dastlabki   marra   bo‘lib   qoladi,   ularga   ishonchli   ilmiy
mo‘ljal beradi. Bizning zamonimiz tadqiqotchilari Bartold asarlaridagi u yoki bu
qoidalarga   qushilmagan   chog‘larida   ham,   bu   qadar   ilmiy   munozaralarga   sabab
bo‘lganida   ham,   Bartold   asarlarining   qimmati   yaqqol   namoyon   bo‘lishini
ko‘ramiz.  Chunki  mazkur   hollarda  bu  o‘lkan  ilmiy  meros  ilmiy  tafakkurni   olg‘a
siljitishga,   uni   uyg‘otishga,   unga   jonli ,   ijodiy   xarakter,   tinimsiz   izlanish   va
kashfiyotchilik xarakteri baxsh etishga yordam beradi.
29 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR
RO‘YXATI
I. Normativ huquqiy hujjatlar va metodologik
ahamiyatga molik nashrlar
1. Islom   Karimov.  Tarixiy   xotirasiz   kelajak  yo q.   –  Toshkent:   Sharq,   1998.  –ʻ
132 b.
2. Mirziyoyev.   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. – Тоshkent: O‘zbekiston, 2017. – 456 b.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Ahmedov B. Таriхdan saboqlar. – Тoshkent, 1996. – 347 b.
2. Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,1971.113 с.
3. Бартольд   В.В.   Сочинения.   Общие   работы   по   истории   Средней   Азии.
Работы   по   истории   Кавказа   и   Восточной   Европы.   –   Москва:   ИВЛ,   1963.   –
1020 с.
4. Бартольд   В.В.   Тимур   //   Энциклопедический   словарь.   “Брокгауз-
Ефран”. –  Спб.,  1901. – 197 с.
5.   Грановский Т. Лекции по истории средних веков. – Москва, 1905.     –
352 с.
6.   Якубовский   А.Ю.   Образы   старого   Самарканда   (Время   Темура)   //
Восток. М., Л.: 1925. – 163  c .
7.   Якубовский   А.Ю.   Темур:   Опыт   краткой   политической
характеристики // Вопросы истории. – Москва, 1946. – 74 с.
8.   Якубовский А.Ю. Самарканд при Темуре Темуридах. – Л., 1933. – 68 с.
30 31

Mo’g’ullar istilosi davrini o’rgangan olimlar

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha