Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 442.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 15 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bobomurod Abdishukurov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Iyun 2024

42 Sotish

Modal so’zlar

Sotib olish
MODA L SO‘ZLA R
KURS ISHI
1 MUNDARIJA
KIRISH
Ona tilini  o’qitishda yangicha yondashuv -  davr talabi………………..... 4-6
ASOSIY QISM
1.Modal so‘zlarni o‘qitishning ilmiy-nazariy va metodik asoslari……….. 7-10
2. Modal so‘zlar va ular ifodalaydigan modal ma’nolar. ………….. 11-15
3.Modal   so‘zlarni   o’rgatishda   o’yin-texnologiyalardan
foydalanish………………………………………………………………. 16-24
Xulosa……………………………………………………………………. 25-26
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………… 27
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Inson   shaxsining   kamol   topishida,
tafakkurining   rivojlanishida,   tafakkur   mahsulini   nutq   vositasida   ifodalash
salohiyatini   egallashida   asosiy   vosita   bo‘lmish   ona   tili   fani   maktabda   yetakchi
o‘quv   fanlaridan   biri   sanaladi.   Zero,   ona   tili   millat   tafakkurini   shakllantiradi,
rivojlantiradi, takomillashtirib boradi  va namoyon ettiradi. Birinchi  Prezidentimiz
I.A.Karimov   ham   o‘zining   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengil-mas   kuch” 1
  asarida   ona
tilimizning   ana   shu   jihatiga   alohida   urg‘u   bergan:   “Ma’lumki,   o‘zlikni   anglash,
milliy ong va tafakkurning ifodasi, avlodlar  o‘rtasidagi  ruhiy-ma’naviy bog‘liqlik
til orqali namoyon bo‘ladi. Jamiki ezgu fazilatlar inson qalbiga, avvalo, ona allasi ,
ona tilining betakror jozibasi bilan singadi. “Ona tili – bu millatning ruhidir ”. Shu
bois ona tili ta’limi samaradorligini oshirish davlat siyosatiga aylandi. 
Umumta’lim maktablarining ona tili va akademik litseylarning hozirgi o‘zbek
adabiy tili darslarida “Morfologiya”   bo‘limini, shu bilan birga undov, taqlid, modal
so‘larini   izchil   kurs   sifatidao‘qitish   juda   katta   ta’limiy   ahamiyatga   ega.   Bu
bo‘limni o‘qitishning ta’limiy ahamiyati   shundaki, o‘quvchilar tilning asosiy birligi
–so‘z   turkumlari   haqidagita’limot   bilan   tanishadilar.   Zero,   morfologiya   tilning
barcha   bo‘limlari   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   shu   bo‘limlarni   o‘qitishda   izchillik
bilan   amalga   oshiriladi.   Anashu   uzviylikni   ta’minlashga   qaratilgan   usullarni   va
innovatsion   texnologiyalarni   tadqiq   qilish   va   morfologiyaga   oid   bilimlarni
mustahkamlashga   qaratilgan   mashqlar   tizimini   ishlab   chiqish   ishimizning
dolzarbligini   belgilaydi.   Jumladan,   o‘zbek   tili   o‘qitish   nazariyasi   va   metodikasi
fanida   morfologiya   bo‘limini   o‘rganish   masalalari   metodist   olimlar   tomonidan
chuqu   ro‘rganilgan.   T.Ziyodovaning   “Ona   tili   ta’limi   jarayonida   o‘quvchilarning
so‘z   boyligini     oshirish” 2
  mavzusidagi   nomzodlik   dissertatsiyasini,
A.Bobomurodovaning   “Ona   tili   ta’limi   jarayonida   o‘yin-topishmoqlardan
1
Karimov I. Yuksak ma’naviyat - y е ngilmas kuch. - T.: Ma’naviyat, 2008 
2
 Ziyodova.T.U. Ona tili ta’limi jarayonida o‘quvchilarning so‘z boyligini oshirish.-T.; 1995
3 foydalanish”   3
mavzusidagi   nomzodlik   dissertatsiyasini   asos   sifatida   keltirish
mumkin.
Ona   tili   darslarini   samarali   tashkil   etish   masalasi   har   doim   ham   yuksak
ahamiyat kasb etgan va hozirgi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q. Ona
tili darslarining samaradorligi masalasi tadqiq etilgan ilmiy tadqiqotlardan biri bu –
Sh.Yusupovaning   “Ona   tili   ta’limi   samaradorligini   oshirishda   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalarni   joriy   etish   (noan’anaviy   usullar   va   kompyuterdan   foydalanish)” 4
nomli   nomzodlik   dissertatsiyasi   hisoblanadi.   Ishda   “Aqliy   hujum”   metodidan,
shuningdek,   axborot   texnologiyalaridan   foydalanib   o‘tilgan   darslardan   namunalar
va   ularni   tashkil   qilish   yo‘l-yo‘riqlari   bayon   qilingan.   Shuningdek,   ishda   “Bu
bizniki” usulidan foydalanish yo‘llari ko‘rsatilgan.
Sh.Yusupovaning   “Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   darslarida   o‘quvchilar
tafakkurini o‘stirishning ilmiy-metodik asoslari” 4
  nomli doktorlik dissertatsiyasida
ham   dars   samaradorligini   oshirish   masalasiga   e’tibor   qaratilgan   bo‘lib,   unda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyaning   mazmuni   yoshlarga   falsafiy   fikrlashga
o‘rgatish,   ularda   bilishga   qiziqish   uyg‘otish,   motivatsiya   hosil   qilish,   nazariy
qoidalarni   so‘zma-so‘z   yodlashga   emas,   uni   ta’limga   tatbiq   etish   dolzarb   vazifa
ekanligini ta’kidlaydi. 
Metodist  o‘z ishida o‘quvchilar tafakkurini o‘stirishda zamonaviy pedagogik
texnologiyalarning   o‘rni   va   ahamiyati   haqida   to‘xtalib   o‘tgan   bo‘lib,   o‘quvchi
tafakkurini   o‘stirishda   “Aqliy   hujum”,   “Bu   bizniki”   metodlarini   qo‘llash   yaxshi
samara berishini olib borgan tajriba-sinov ishlari natijalari bilan izohlaydi
Modal   so‘zlar   yuzasidan   o‘rta   umumiy   ta'limda   olgan   bilimlarni
mustahkamlash   va   uni   amaliyotga   tadbiq   qilish,   nazariy   bilimlarni   kerakli
o‘rinlarda   metod,   o‘yin-topshiriq   va   usullardan   foydalangan   holda   amaliyotda
qo‘llay   olishni   o‘quvchilarga   o‘rgatish,   shu   orqali   ma’lumotlarni   xotiraga
muhrlashdir.   Undov,   taqlid,   modal   so‘zlardan   nutqda   o‘rinli   foydalanish
ko‘nikmasini   hosil   qilish,   yozma   nutqda   foydalanayotganda   imloviy   va
3
 Bobomurodova.A.Y.Ona til ta’limi jarayonida o‘yin-topshiriqlardan foydalanish-T.;1996
4
 Yusupova.Sh.J. Hozirgi o‘zbek adabiy tili darslarida o‘quvchilar tafakkurini o‘stirishning ilmiy-metodik asoslari.-
T.;2005
4 punktuatsion   belgilarga   alohida   e’tibor   berish   lozim.
       Kurs ishining  maqsadi . Kurs ishining  maqsadi umumta’lim maktablarining
Ona   tili   va   akademik   litseylarning   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   darslarida
morfologiya bo‘limining alohida olingan so‘z turkumlari mavzularini o‘qitishning
mazmuni, shakli, vositalari va metodlarini, shu jarayonda o‘quvchilarning og‘zaki
va   yozma   nutqini   o‘stirishga   va   ularda   nutq   madaniyatini   shakllantirishga
qaratilgan   mashq   va   topshiriqlar   tizimini   ishlab   chiqishdan   iborat.
            Kurs   ishining     vazifalari .   Kurs   ishining   bosh   vazifasi   sifatida   ta’lim
bosqichlari   ona   tili   ta’limi   jarayonida   modal   so’z   mavzularini   o‘qitish
metodikasining o‘ziga xos xususiyatlarini tadqiq qilish masalasi belgilandi. Shunga
ko‘ra kurs ishini yoritish davomida:
  Ta’lim   bosqichlarida   morfologiya   bo‘limining   alohida   olingan   so‘zlar
mavzularini o‘qitishga doir turli xil qarashlarni o‘rganish, uni o‘qitish bilan bog‘liq
ilmiy-nazariy   va   metodik   adabiyotlarni   tahlil   qilish,   mavzuning   yoritilganlik
darajasini va mavjud muammolarni aniqlash;
  amaldagi   “Ona   tili”   o‘quv   dasturi   va   darsliklarining   morfologiya
bo‘limining   alohida   olingan   so‘zlar   mavzularini   o‘tish   jarayonida   innovatsion
texnologiyalarni   qo‘llash   imkoniyatlarini   o‘rganish,   tahlil   qilish   va   xulosalar
chiqarish;
  ta’lim   bosqichlarida     o‘qituvchilar   faoliyatida   innovatsion
texnologiyalardan
foydalana olishining hozirgi holatini yoritish va tegishli xulosalar chiqarish;
  ona   tilinining   morfologiya   bo‘limining   alohida   olingan   so‘zlar   mavzusini
o‘qitishda innovatsion texnologiyalarni qo‘llashga doir mashqlarni ko’rib chiqish;
  ta’lim   bosqichlarida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanishning
samarador usul va vositalarini ishlab chiqish;
  ta’lim   bosqichlarida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   bilan
bog‘liq   samarali   mashqlar   tizimini   yaratish,   shuningdek,   o‘quvchilarning   matn
yaratish   ustidagi   ishlari,   muomala   odobini   egallashlari   bilan   bog‘liq   o‘quv
topshiriqlari va mashqlar tizimini ishlab chiqish. 
5 1.Modal so‘zlarni o‘qitishning ilmiy-nazariy va metodik asoslari.
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentining   “Ta’lim   –tarbiya   va
kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   barkamol   avlodni   yetkazish
to‘g‘risida“gi   Farmoni   (08.10.1997),   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ni   hayotga   tadbiq   etish   -   davlat   siyisatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan biriga aylandi. Tilshunos olim filologiya fanlari doktori, professor
Nizomiddin   Mahmudov   ta’kidlaganiandek,   “Ma’naviyatning,   xususan,   milliy
ma’naviyatning shakllanishi va kamol topishida ona tili fovqulodda o‘rin tutganligi
bois,   istiqlol   davrida   ona   tili,   ona   tili   ta’limi,   til   masalalariga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.
Ta’lim   bosqichlarida   morfologiya   bo‘limining   alohida   olingan   so‘z
turkumning   o‘qitishda   ilmiy-metodik   va   nazariy   asoslarini   o‘rganishda   metod
foydalanishga   oid   amalga   oshirilgan   ilmiy-tadqiqot   ishlarining,   shuningdek,   fan
dasturi   va   darsliklarining   tahlili   natijalaridan   quyidagi   xulosalarni   chiqarish
imkonini berdi:
1.   Undov   va   taqlid,   modal   so‘zlarni   o‘rganish   o‘zbek   tilini   o‘qitishning
muhim   qismlaridan   biri   hisoblanadi.   Bizga   ma’limki,   avvaldan   tilshunoslar   va
metodist  olimlar  ta’lim  jarayonida morfologiya va uning mavzularini  o‘rganishga
doir qator ilmiy ishlar qilib metodik adabiyotlar yaratishgan. Morfologiya bo‘limi
ta’limda   qator   murakkabliklar   keltirib   chiqayotgan   ham   bejiz   emas.
Morfologiyaning asosiy muammolaridan biri alohida olingan so‘zlarning, mustaqil
so‘z   turkumlari   bilan   bir   qatorga   qo‘yilmasligi   masalasidir.   Morfologiyada
mustaqil so‘z turkumlari, yordamchi so‘z turkumlari, alohida olingan so‘z masalari
ham o‘rganiladi.
2.   O‘zbek   tilining   morfologiya   bo‘limida   mustaqil   so‘z   turkumiga   ham,
yordamchi   so‘z   turkumiga   ham   mansub   bo‘lmagan   yana   bir   guruh   so‘zlar   borki,
biz   ularni   alohida   olingan   so‘zlar   deb   ataymiz.   Bular:   undov,   taqlid   va   modal
so‘zlardir.
O‘zbek adabiy tili morfologiyani alohida olingan so‘z turkumlarini o‘rganish
keyingi   davrlarda   to‘xtab   qolmadi,   bu   yillar   davomidan   H.Sulaymonov,
6 Q.Sapayev,   R.Sayfullayeva,   Sh.Raxmatullayev   kabi   olimlar   undov   va   taqlid,
modal so‘zlarni o‘rganishga doir ilmiy ishlarni amalga oshirgan. Ona tilini o‘qitish
sohasiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   Asqarova   M,   G‘ulomov   A,   Abdullaev   Y,
Omilxonova   M,   Qosimova   K,   Zahirov   ,   A.Po‘latov,   Pardayev   A   O.Roziqov,
A.Sayfullaev,   O.Yoqubjonova,   N.Shukrullayev,   Quliyeva   Sh,   R.Inog‘omova,
B.Mirzaahmedov,   R.Qayumova,   A.Ya.   Bobomurodova   T.G‘aniyev,   M.Sobirova,
Sh.Yusupova,   N.Sattorova,   T.   Yusupova,   T.Ziyodova,   B.   Yo‘ldoshev,
O.Oxunjonova   kabi   metodist   olimlarning   yaratgan   tadqiqot   ishlari,   metodik
qo‘llanmalari,   ilmiy   maqolalarida   uzluksiz   ta’lim   tizimi   bosqichlarida   ona   tilini
o‘qitish   yuzasidan   yo‘l-yo‘riqlar   bayon   qilingan.   Yuqorida   nomlari   keltirilgan
olimlarning ishlaridagi tavsiyalardan bugungi kunda ham maktab, akademik litsey
va   kasb-hunar   kollejlari   ona   tili   darslarini   tashkil   etishda   zaruriy   qo‘llanma
sifatidakeng   foydalanilmoqda.   Jumladan,   o‘zbek   tili   o‘qitish   nazariyasi   va
metodikasi   fanida   undov   va   taqlid,   modal   so‘zlarni   o‘rganish   masalalari
metodistolimlar   tomonidan   chuqur   o‘rganilgan.   Ular   tomonidan   yaratilgan
dissertatsiyalarda,   monografiyalarda,   o‘quv-uslubiy   qo‘llanma   va   tavsiyalarda,
davriy nashrlarda chop etilgan maqolalarda bu masalaga juda ko‘p marotaba qo‘l
urilgan 5
.   Ularni   o‘rganish   va   tahlil   qilish   natijalari   shuni   ko‘rsatadiki,   bu   bo‘lim
mavzularini   o‘qitish   masalasiga   nafaqat   bugungi   kunda,   balki,   uzoq   davrlardan
buyon   dolzarb   mavzu   sifatida   e’tibor   qaratilib   kelinayotganligini   guvohi
bo‘lamiz,   chunki   bu   bo‘limni   o‘rganishda   faqat   so‘z   turkumlari   haqida   bilim
berishgina emas, balki tilimizning so‘z boyliklari orqali o‘quvchilarning og‘zaki va
yozma nutqini o‘stirish, ularda mustaqil fikrlash, o‘z fikrini erkin va ravon bayon
qila   olish   malakalarini   shakllantirish   muammolari   ham   asosiy   masala
hisoblanadi.   Yana   shuni   takidlash   zarurki   o‘quvchilarga   undov,   taqlid,   modalni
o‘rgatishda   imloviy   va   punktuatsion   beldilariga   e’tibor   berilishi   nutqning
go‘zallashishiga olib keladi..
  3.   Tahlilga   tortilgan   ilmiy-tadqiqot   ishlaridan   va   o‘quv   va   metodik
qo‘llanmalarning   mazmunidan   ham   shu   narsani   bilish   mumkinki,   zamonaviy
5
  Yusupova.Sh.J. Hozirgi o‘zbek adabiy tili darslarida o‘quvchilar tafakkurini o‘stirishning ilmiy-metodik asoslari.-
T.;2005
7 pedagogik texnologiya asosida aynan “Alohida olingan so‘z turkumi”ni o‘qitishga
bag‘ishlangan   metodik   izlanishlar,   mustaqil   so‘z   turkumlarini   o‘rganishga
qaraganda kam.
4. Umumta’lim maktablarining 7-sinf Ona tili darsligidan o‘rin olgan” Undov,
taqlid,   modal   so‘zlar”   mavzulari   va   ular   uchun   ajratilgan   o‘quv   soatlari
o‘quvchilarga   bu   bo‘lim   yuzasidan   yetarlicha   bilim   berishga,   ularda   shu   mavzlar
bo‘yich   ko‘nikma   va   malakalar   hosil   qilishga   imkon   beradi.   Mavzuga   oid
o‘qitilishi   lozim   bo‘lgan   grammatik   qoidalar,   o‘quvchida   bu   bo‘lim   yuzasidan
yetarlicha   bilim   olishga,   ko‘nikma   va   malakalar   hosil   qilishga   mo‘ljallangan,
o‘quvchining   og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirishga,   bog‘lanishli   nutqini
shakllantirishga, ularning so‘z boyligini oshirishga, so‘z va uning ma’nolari ustida
ishlash ko‘nikmalarini va ularning ma’noviy qirralarini anglashga yordam beradi.
5.   Akademik   litseylarning   II   kurs   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   o‘quv   dasturini
umumta’lim   maktablarining   Ona   tili   darsligining   uzviy   davomi   deb   aytish
mumkin,   chunki   maktab   dasturida   sof   nazariy   bilimlar   berilishi   nazarda   tutilgan
bo‘lsa,   akademik   litseylarning   bu   o‘quv   dasturida   undov,   taqlid,   modal   so‘zlar
haqida juda sodda ma’lumot va mashqlar ham kam berilgan.
6.   Xulosa   shuki,   umumta’lim   maktablarining   Ona   tili   va   akademik
litseylarning   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   o‘quv   darsliklari   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi
Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” aks ettirilgan ta’limning uzviyligi va
uzluksizligi, nazariya va amaliyotning o‘zaro aloqadorligi tamoyili talablariga mos
tarzda   yaratilgan.   Faqat   e’tiroz   sifatida   shuni   aytish   mumkinki,   akademik   litsey
uchun yaratilgan Hozirgi o‘zbek adabiy tili darsligida asosiy e’tibor undov, taqlid,
modalning uslubiy xususiyatlariga va ularni mustahkamlash uchun berilgan mashq
va   topshiriqlar   uchun   tanlangan   matnlar   hajm   jihatidan   tnisbatan   kichchikroq,
hamda   unda   mavzuga   aloqador   termin-tushunchalarning   nisbatan   kamligiga
e’tiborni qaratish zarur. Bu darslikning, ona tili darsligidan farqi shundaki, har bir
mavzusi   reja   asosida   berilgani   va   matnlar   badiiy   asarlardan   tanlab   olinganligi   bu
darslikning yutug‘i hisoblanadi.
8 7.   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining
yaratilishi   sohada   ulkan   o‘zgarishlar,   mazmun   jihatidan   yangilanishlar   amalga
oshirilishiga   turtki   berdi.   Mazkur   me’yoriy   hujjatlarda   ta’lim-tarbiya   tizimida
amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   tub   islohotlar   –   ta’lim   mazmuni,   ta’lim-tarbiya
jarayonini   yangilash,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   amaliyotga   tatbiq   etish
kabi
dolzarb   vazifalar   belgilab   berilgan.   Bu   esa   ta’lim   tizimining   sifat   darajasini
yangilash,   ta’lim   jarayonlarini   tashkil   etish   va   boshqarish   tizimini   ham
takomillashtirishni ham taqozo qiladi.
8.   Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida,   har   bir   fanni   o‘quvchilarda   o‘rgatish
davomida   darsning   jonli   va   qiziqarli,   shu   bilan   bir   qatorda   sifatini   oshirishda
o‘yintopshiriqlardan,   metod   va   usullardan   foydalanish   samarali   vosita   bo‘lib
kelmoqda.
9 2.  Modal so‘zlar va ular ifodalaydigan modal ma’nolar.
O‘zb е k   tilid а   m о d а l   m а ’n о l а r   bir   q а nch а
yo‘ll а r   bil а n   -   о t,   f е ’l   v а   r а vishl а rning   а yrim   sh а kll а ri,   shuningd е k,   yukl а m а   v а
m о d а l   so‘zl а r   bil а n   if о d а l а n а di.   O‘zb е k   tilid а   fikrning   v о q е likk а   mun о s а b а tini
if о d а l а sh   uchun   х izm а t   qiluvchi   а l о hid а   so‘zl а r   b о rki,   ul а r   m о d а l   so‘zl а r   n о mi
bil а n   yuritil а di.   Мо d а l   so‘zl а r   (l о tinch а   modus   –   «usul»,   «o‘lch о v»)
so‘zl о vchining   g а pd а   а ngl а tilg а n   fikrig а ,   v о q еа -h о dis а l а rg а   mun о s а b а tini
if о d а l а ydi.   Мо d а l   so‘zl а r   g а pd а   а ngl а tilg а n   fikrning   so‘zl о vchi   uchun   q а nch а lik
а niqligini,   bu   ха b а rni   so‘zl о vchi   q а nd а y   b а h о l а shini   bildir а di.   Мо d а l   so‘zl а r,
о d а td а ,   umum а n   g а pg а   t е gishli   bo‘lib,   g а p   bo‘l а kl а ri   bil а n   gr а mm а tik   а l о q а g а
kirishm а ydi.   Shuning   uchun   ul а r   g а p   bo‘l а gi   h а m   bo‘lib   k е lm а ydi.   Ма s а l а n:
M е hn а t h а md а  turmush t а jrib а si, hun а ri bo‘lm а g а n  о d а m ishd а gi kishining o‘yini,
tuyg‘usini   а ngl а m а ydi   g а pig а   а lb а tt а ,   shubh а siz,   ehtim о l   k а bi   so‘zl а r
kiritils а ,   ya’ni   Ehtimol,   m е hn а t   h а md а   turmush   t а jrib а si,   shubhasiz,   hun а ri
bo‘lm а g а n   о d а m   ishd а gi   kishining   o‘yini,   tuyg‘usini   а ngl а m а ydi   bu   g а pning
m а zmuni   o‘zg а rib   q о lm а ydi;   bu   so‘zl а r   fikr   so‘zl о vchi   t о m о nid а n   q а nd а y
b а h о l а nishini bildir а di, xolos.
Modal   ma'nolar   R.Sayfullayeva   talqinida   so‘zlovchining   o‘z   fikriga
munosabatini   ifodalovchi   modal   ma'no   ham   gapning   sintaktik   qurilishiga   ta'sir
qilmaydi. Bularning ichida modal so‘zlar va modallik termining ustiga yuklangan
ma’no   anchagina   keng   qamrovli   va   murakkab   hodisadir.   Мо d а l   so‘zl а r   (l о tinch а
modus   –   «usul»,   «o‘lch о v»)   so‘zl о vchining   g а pd а   а ngl а tilg а n   fikrig а ,   v о q еа -
h о dis а l а rg а   mun о s а b а tini   if о d а l а ydi.   Unga   [xullas],   [demak],   [chamasi],   [tabiiy],
[ehtimol],   [shubhasiz],   [shekilli]   kabi   so‘zlar   misol   bo‘ladi.
G а pd а   if о d а l а ng а n   fikrning   v о q е likk а   mun о s а b а tini   ko‘rs а tuvchi   m о d а llik
k а t е g о riyasi   h а r   bir   g а pning   muhim   k о nstruktiv   b е lgil а rid а n   biri   his о bl а n а di.
So‘zlovchining   munosabatini   ifodalaydigan   so‘zlar   modal   so‘zlar   sanaladi.
So‘zlashuv jarayonida  albatta, darhaqiqat, ehtimol  singari so‘zlarni ko‘p eshitasiz,
lekin bunday so‘zlar borliqdagi narsa-hodisalar, belgi- xususiyatlarini nomlamaydi.
Shu   bilan   birgalikda   yordamchi   so‘zlarga   o‘xshab   sof   grammatik   ma’no   ham
10 ifodalamaydi.   Bunday   so‘zlar   bildirilayotgan   axborotga   so‘zlovchining   tasdiq,
ishonch,   gumon   kabi   munosabatlarini   bildiradi.   Modal   so‘z   ishtirok   etgan   gap
tarkibidan modal so‘zini tushirib qoldirsak ham gapning umumiy mazmuniga putur
yetmaydi.   Lekin,   ishonch,   tasdiq   ma’nosi   bo‘rtib   turmaydi.
Masalan,   Shalola   kelgan,   Shalola   kelgandir,   Shalola   keldi,   Shalola,   albatta,
keldi   gaplarining   birinchisida   so‘zlovchining   fikrga   betaraf   munosabati,
ikkinchisida gumonsirash, uchinchisida aniqlik, to‘rtinchi gapda fikrning qat’iyligi
namoyon   bo‘lgan.   Bundagi   biror   gapdan   anglashilgan   so‘zlovchining   munosabati
ikkinchi   bir   gapga   ko‘chirilsa   ham,   gaplarning   sintaktik   tabiati   o‘zgarmasdan
qolaveradi.   Yuqorida   keltirilgan   to‘rtta   gapning   birinchisida   qat’iylik   (Shavkat
uyga   borsin),   Ikkinchisida   noaniqlik   ( Qaylardasan,   sevikli   erkam),   uchinchisida
afsus (G‘urbat axtarganga g‘urbat ekan bu dunyo), to‘rtinchisida gumon ( Sen ham
uni   sevasanmi? )   kabi   ma'nolar   nosintaktik   hodisalar   sifatida   namoyon   bo‘lgan.
Ma'lum   bo‘ldiki,   tarkibida   tasdiq-inkor   va   modallik   ma'nolari   ham
mavjud.   Shuning   uchun   tarkibida     mujassamlashgan   va   turli   vositalar   bilan
ifodalangan tasdiq-inkor, taxmin, gumon, shubha, ishonch, aniqlik, qat'iylik, shart,
istak,   tilak,   buyruq,   imkoniyat,   zarurat,   majburiylik   va   h.   ma'nolar   gap   tarkibida
turlicha  –  kirish  bo‘lak,  kiritma  bo‘lak  kabi  gapning  boshqa   bo‘laklari  bilan  tobe
hokimlik   munosabatiga   kirishmaydigan   va   shu   boisdan   so‘z   birikmalarini   ham
tashkil   eta   olmaydigan   modal   va   tasdiq-inkor   so‘zlar   vositasida   kengaytiriladi.
Masalan:  1 . Nigora, ehtimol keladi. 2. Biz, shubhasiz, yutib   chiqamiz. Gaplardagi
ehtimol, shubhasiz so‘z-gaplari sodda gap tarkibiga kirar ekan, gap bo‘laklari bilan
grammatik   aloqaga   kirishmasa-da,   mazmunan   tegishli   ma'nolarini
muayyanlashtiradi.   Modal   kengaytiruvchilar   bu   bilan   lisoniy   gap   mazmunini  
nutqda   to‘laroq   ochishga   yordam   beradi.   Modal   so‘zlar   va   modallik   masalalarida
ko‘plab   tilshunos   olimlarimiz   o‘z   tadqiqotlarini   amalga   oshirganlar.
Jumladan,   quyida   Sh.   Rahmatullayev 6
  tasnifi   bilan   tanishamiz.
Modallar   gap   shaklga   bir   butun   holda   qo‘shilib,   so‘zlovchining   o‘zi
anglatayotgan   fikrning   aniqligiga,   chinligiga   ishonch   darajasini,   voqelikdan
6
 Rahmatullayev.Sh. hozirgi o‘zbek adabiy tili.-T.;2006
11 taajjublanishini,   afsuslanishini   ifodalaydi:   1.   Fikrning   aniqligini   ifodalovchi
modallar: fikrning realligini ifodalovchilar:
darhaqiqat,   haqiqatan,   haqiqatda,   filhaqiqat   (eskirgan);   fikrning   qat'iyligini
ifodalovchilar:   shubhasiz,   so‘zsiz,   shaksiz ;   anglatilayotgan   voqelikning   yuz
berishiga  ishonch bildiruvchi:   albatta ; anglatilayotgan voqelikning yuzaga kelishi
tabiiy   ekanini   ifodalovchilar:   o‘z o‘zidan,   tabiiy ;   fikrning   chinligi   eslatuvchi:
rostdan, darvoqe, aslida.
2.   Fikrning   noaniqligini   ifodalovchi   modallar:   fikrning   taxminiy   ekanini
ifodalovchilar:   shekilli,   chog‘i,   chamasi ;   fikrning   gumonli   ekanini   ifodalovchilar:
ehtimol,   balki ;   fikrning   tusmolli   ekanini   ifodalovchilar:   xoy naxoy,   aftidan,
mazmuni ; fikrning chinligiga gumon ham, ishonch ham ifodalovchilar:   har qalay,
har   holda :   Jahonning   kattaligi   aniq   o‘lchangancha   yo‘q ;   h   a   r   h   o   l   d   a,   bir
soldatning   qalbidan   kichik   bo‘lur   (G‘afur   G‘ulom).   Ayrim   modallar   yuz   bergan
voqea- hodisadan so‘zlovchining taajjubini, afsusini ifodalaydi:   ajabo, attang, esiz,
tavba,   xayriyat .   Modallar,   asosan,   quyidagi   turkumlarning   negizidan   ma'no
taraqqiyoti asosida o‘sib chiqqan:
1. Ot leksema shakldan o‘sib chiqqan modallar:
a) tub leksema shaklga teng deb qaraladi:  ehtimol  kabi;
b) asli arabcha leksemaning tushum kelishigi shakliga teng bo‘lib, o‘zbek tili
nuqtayi nazaridan tub deb qaraladi:  haqiqatan (haqiqat    an)  kabi;
c) asli predlog va leksemadan iborat bo‘lib, o‘zbek tili nuqtayi nazaridan tub
deb qaraladi:   darhaqiqat   (tojikcha   dar   predlogi va arab tilidan o‘zlashgan   haqiqat
leksemasidan   iborat   bo‘lib,   tojik   tilida   analitik   grammatik   shaklli   leksema   shakl
sifatida   dar   haqiqat   tarzida   ajratib   yoziladi),   darvoqe   (Bu   modal   ham   xuddi
shunday tuzilgan: tojikcha   dar   predlogi     arabcha   voqe'   =   dar voqe' - 'haqiqatda  )
kabi.   Arxaik   filhaqiqat   modali   esa   arabcha   fi   predlogi,   al   aniqlik   artikli   va
haqiqat(un)  leksemasidan tuzilgan:  fi al haqiqat    fil-haqiqat ;
d)   asli   "ot   leksema     atributiv   shakl   yasovchi"   tarkibiga   ega   leksema
shakldan
o‘sib   chiqqan   va   ma'noli   qismlarga   ajratilmaydigan   bo‘lgan:   shubha     siz   =
12 shubhasiz,   shakl     li     shekilli   kabi   (Keyingi   misolda   kelgan   kll   tovushlarini
talaffuz   qilish   qiyin   bo‘lgani   sababli   kl   tovushlari   oralig‘iga   i   tovushi   kiritilgan)
kabi;
f)   asli   leksema   va   shakl   hosil   qiladigan   morfemadan   tuzilgan   bo‘lib,   modal
turkum   birligi   sifatida   o‘sib   chiqqan,   shakl   hosil   qiladigan   morfemalar   o‘z
grammatik mohiyatini yo‘qotgan, ajratilmaydigan bo‘lgan. Bunday modallar asli:
1)   "leksema     birlik   sonlovchisi     III   shaxs   nisbatlovchisi     bosh   kelishik
ko‘rsatkichi" tarkibiga ega bo‘lgan:  chama     I    si     II = chamasi, mazmun

 I    i     II = mazmuni  kabi;
2)   "leksema     birlik   sonlovchisi     o‘rin   yoki   chiqish   kelishigi   affiksi"
tarkibiga   ega   bo‘lgan:   haqiqat      I     da   =   haqiqatda ,   rost      I     dan   =
rostdan
kabi (Keyingi modal ko‘pincha  rostdan ham  shaklida yuklama bilan ishlatiladi);
3)   "leksema     birlik   sonlovchisi     III   shaxc   nisbatlovchisi     o‘rin   yoki
chiqish
kelishigi affiksi" tarkibiga ega bo‘lgan:   asl      I     i     da   =   aslida ,   aft      I     i

dan  =  aftidan  kabi.
2.   Otdan   boshqa   turkum   leksema   shakllaridan   o‘sib   chiqqan:
a)   Sifat   leksema   shakldan   o‘sib   chiqqan:   tabiiy   kabi;
b)   Ravish   leksema   shakldan   o‘sib   chiqqan:   albatta   kabi;
c)   Т ojikcha   xoh noxoh   fe'l   shaklidan   o‘sib   chiqqan;   bunda   xoh   -    ista  ,   no   -
ma  ;   xoh noxoh   -   'ista   istama  ;   o‘zbek   tilida   har   ikki   qism   oxiridagi   h   tovushi   y
tovushiga, ikkinchi qismdagi birinchi  o  tovushi  a  tovushiga almashgan: xoh-noxoh
  xoynaxoy; ma'noda ham jiddiy o‘zgarish yuz bergan: 'ista I stama     'tusmol';
d) Bog‘lovchidan o‘sib chiqqan:  balki.
3.   Birikma   shakl   hokim   a'zosining   ellipslanishi 7
  natijasida   yuzaga
kelgan:  o‘z o‘zidan aniq    o‘z o‘zidan  kabi.
7
 Ellipslanishi-tushirilishi
13 4. Birikma shaklning modalga aylanishi  bilan yuzaga kelgan:   har qalay, har
holda  kabi.
Biror   turkum   birligi   asosida   modal   birlik   o‘sib   chiqqan   bo‘lsa,   bunday
hollarda   odatda   omonimiya   voqe   bo‘ladi.   F е ’lning   m а yl   sh а kll а ri   if о d а l а ydig а n
m а sl а h а t,   so‘r а sh,   ist а k,   о g о hl а ntirish,   buyruq,   qist а sh,   t а ’qiql а sh,   sh а rt   k а bi
m а ’n о l а r m о d а l m а ’n о l а rdir.
А yrim   о t   v а   r а vish   sh а kll а ri   о rq а li   хо hish,   ist а k,   z а ruriyat,   imk о niyat,
mumkinlik   k а bi   m а ’n о l а r,   yukl а m а l а r   о rq а li   es а   gum о n,   t ах min   k а bi   m о d а l
m а ’n о l а r if о d а l а n а di v а  b о shq а l а r.
Мо d а l   so‘zl а r   bir   butun   l е ksik   birlik   sif а tid а   q а r а l а di,   ul а rning   t а rkibi
m о rf о l о gik el е m е ntl а rg а   а jr а tilm а ydi.
14 3. Modal so‘zlarni o’qitishda o‘yin-texnologiyalardan foydalanish.
Ma’lumki,   modal   so‘zlar   nutqda   pauza,   yozuvda   vergul   bilan   ajratiladi.
Modal   so‘zlar   takror   qo‘llansa   yoki   emotsional   mazmunli   so‘z   bilan   birga   kelsa,
ma’no     kuchayadi.   So‘zlashuv   nutqida   birdan   optik   modal   so‘z   qo‘llanilishi
mumkin.   Modal   so‘zlarni   fikrning   o‘zaro   munosabati   (xullas,   demak,   binobarin,
qisqasi,   umuman,   masalan,   chunonchi,   jumladan,   aksincha,   avvalo,   avvalambor,
nihoyat   ),     e’tiborni   tortish   (   aytganday,   aytmoqchi,   zotan),   ta’kid   (xususan,
ayniqsa),   emotsional   ma’no   (koshki,   zora,   yaxshiyamki,   xayriyat,   attang,   afsuski,
ajabo)   kabilarni   anglatuvchi   modal   ma’noli   so‘zlardan   farqlash   kerak   Modal
so‘zlar va modal ma’noli  so‘zlar o‘zaro yaqin bo‘lib, ularning har biriga xos belgi-
xususiyatlarni   aniqlash   funksional   grammatikaning   dolzarb   vaziflaridandir.   Bu
borada bir qancha olimlar va mutaxassislar izlanishlar olib borishgan 8
. 
O‘quvchilarni   modal   so‘zlar   olamiga   olib   kirishning   eng   qulay   usullaridan
biri  bеrilgan so‘zlarni: a) fikrning rostligi, chinligini ifoda etuvchi so‘zlar (albatta,
haqiqaidan,   tabiiy,   so‘zsiz);   b)   fikrning   noaniqligini   ifoda   etuvchi   so‘zlar   (balki,
chamasi,   ehtimol);   v)   istakni   ifoda   etuvchi   so‘zlar   (zora,   shoyadki);   g)
kutilmaganlikni ifoda etuvchi so‘zlar (nahot, nahotki) ajratish, bu so‘zlar ro‘yxatini
mustaqil   davom   ettirish,   ularning   ma’no   nozikligi   ustida   ishlash,   bеrilgan   modal
so‘zlarga ma’nodosh so‘zlar topish, gapda yoyoki matnda ma’lum bir modal so‘zni
uning ma’nodoshi  bilan almashtirish, shunday so‘zlar ishtirokida gaplar tuzish va
matn  yaratish  kailar   bo‘lib  sanaladi.  Mazkur  ish   usullaridan  foydalanishda  modal
so‘zlarning   gapda   vеrgul   bilan   ajratilishaiga   ham   alohida   e’tibor   bеrishga   to‘g‘ri
kеladi. 
 “Davom ettiring” 
Albatta....................., darhaqiqat................,  
shubhasiz.................., tabiiy.......................,  
aslida......................., chamasi...................., 
balki........................, ehtimol.....................,  
koshki......................, qaniydi....................,  
8
 Rahmatullayev.Sh. hozirgi o‘zbek adabiy tili.-T.;2006
15 darvoqе...................., nahotki..................,
Quyida   berilgan   gaplar   orqali   modal   so‘zlarda   tinish   belgilarining   ishlatilish
o‘rnini ko‘rib chiqamiz:
1)   Yaxshi   kasb   egasi   bo'lish   uchun,   albatta,   bilim   olish   kerak.   Ushbu   gapda
modal   so‘zning   ishonch   ma’nosi   ifodalangan   bo‘lib,   gapning   o‘rtasida   kelganligi
sababli ikkala tomondan ham vergul qo‘yilgan. Shuni aytib o‘tish joizki , agar so‘z
o‘rtasida  modal so‘z kelsa , har ikkala tomondan ham vergul belgisi qo‘yiladi.
2)  Afsuski, men maktabga bormadim, chunki uxlab qoldim. Bu yerda modal
so‘zning afsus ma’nosi ifodalangan, gapning boshida kelgan va undan so‘ng vergul
qo‘yilgan. Agar modal so‘z gapning boshida kelsa , undan so‘ng vergul ishlatiladi.
3)   Shubhasiz,   qing'ir   ish   qirq   yilda   ham   bilinadi.   Ushbu   gapda   esa     modal
so‘zning   ishonch   ma’nosi   berilgan   bo‘lib   ,   undan   so‘ng   vergul   qo‘llanilgan.
Bundan ko‘rinadiki , modal so‘z gapning boshida kelsa , undan so‘ng vergul tinish
belgisi ishlatiladi.
4) Ertadan, havo issib ketadi, shekilli. Mazkur gapda  modal so ‘zning gumon
ma’nosi   ifodalagan   so‘z   qatnashgan   bo‘lib   ,   gapning   oxirida   kelganligi   uchun
undan avval vergul qo‘yilgan.
5)   Darhaqiqat   ,   biz   yoshlar   kelajak   sari   olg‘a   qadam   tashlashimiz   kerak.   Bu
yerda   modal   so   ‘z       gapning     boshida   kelganligi   uchun     undan   keyin   vergul
ishlatilgan.
6)Bugun biznikida dars qilamizmi? –Albatta .   Mazkur gapda esa modal so‘z
gap bo‘lib kelgan va tasdiq ma’nosini ifodalagan.
7) Uzoq yashash uchun, avvalo, sag'lom bo'lish kerak. Modal so‘zni ifodalab
kelgan so‘z gapning o‘rtasida kelgan va fikrning munosabatini bildirgan. Gapning
o‘rtasida kelganligi uchun ham har ikkala tomondan vergul qo‘llanilgan.
8)   U,   ehtimol,   bizni   kutib   o'tirgandir...   Bu   yerda   ham   gapning
gumonlanganligini   bildirgan   so‘z   gapning   o‘rtasida   kelganligi   uchun   har   ikkala
tomondan vergul ishlatilgan.
9)Esiz,   ertaroq   kelsam   bo'lar   ekan.   Afsus   ma’nosida   kelgan   so‘z   gapning
boshida kelgan va undan so‘ng vergul tinish belgisi qo‘yilgan.
16 10) Bu bola ,taxminan, 6-7 yoshlarda edi... Taxmin ma’nosidagi so‘z gapning
o‘rtasida kelganligi sababli har ikkala tomondan ham vergul ishlatilgan. 
Tinish   belgilari   –   muayyan   tilda   yozma   nutqni   to‘g‘ri   ,   ifodali   ,   mantiqli
bayon qilishda , uni ixchamlashtirishda , yozma nutq qismlarining o‘zaro mantiqiy
grammatik   munosabatlarini   ko   ‘rsatish   uchun   xizmat   qiladigan   muhim   grafik
vositalardir.   Modal  so‘zlarning qo‘llanilishida tinish belgilari muhim ahamiyatga
ega.   Og’zaki   nutqda   ham   bu   yaqqol   seziladi.     Ularning   birgina     noto’g’ri
ishlatilishi  tufayli gapning mazmunini o’zgartirib yuborishi mumkin. 
Dars   davomida   qollangan   har   qanday   metod   o‘quvchilarning
yoshi,psixologiyasi,   ruhiyatini   hisobga   olgan   holda   qo‘llanilishi   lozim.   Bugungi
kunda   eng   ommaviy   interfaol   ta’lim   metodlar   quyidagilar   sanaladi:
bugungi   kunda   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   metodlar:   “Keys-stadi”   (yoki
“O‘quv   keyslari”),   “Blist-so‘rov”,   “Tezkor   savol-javob”,   “Ijodiyish”,
“Aqliyhujum”,   “Bumerang”,   “Yulduzcha”,   “Galereya”,   “Zinama-zina”,
“Muzyorar”,   “Yumaloqlangan   qor”,   “Baliq   skeleti”,   “BBB”,   “Konsteptual
jadval”, “Venn diagrammasi”, “T-jadval”, “Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?”,
“Klaster   yoki   tarmoqlanish”,   “Kichik   guruhlarda   ishlash   yoki   hamkorlik”,
“Musobaqa”,   “Idrok   xaritasi”,   “FSMU”,   “Seminar-trening”,   “Mantiq   qani?”,
“Baliq skeleti”, “Qaysi biri ortiqcha?” Ta’lim jarayonida metodlardan foydalanish
o‘quvchilarni   guruhlarda   ishlashga   o‘rgatadi,   ishtirokchilarining   faolliklarini
oshirib, ta’lim samaradorligini yaxshilashga  xizmat qiladi. Shu bilan birga darsda
ko‘zlanadigan   uch   maqsad:   ta’limiy,   tarbiyaviy   va   rivojlantirish.   Mana   shu   uch
maqsadni amalga oshirishda innovatsion texnologiyalar yaqindan yordam beradi.
Ta’limiy   o‘yinlarning   eng   muhim   xususiyatlaridan   biri   shundaki,   u
o‘quvchidan tezkorlik, sezgirlik va topqirlikni talab qiladi.
7-sinf   Ona   tili   darsligidagi   modal   so‘zlarni   tahlil   qiladigan   bo‘lsak,   modal
so‘zlar   uchun   3   soat   dars,   shu   bilan   birga   mavzuni   mustahkamlash   uchun   12   ta
mashq   berilgan .   Ushbu   darslikda   berilgan   mashqlarni   ko‘rib   chiqib   ,   ularn   turli
metod   va   usullar   orqali   ishlab   chiqamiz.   Masalan:   276-mashq.   Gaplarni   yozing.
Modal so‘zlarning tagiga chizing.
17 Ma’nosini   tushuntiring   ,   deyilgan   va   biz   bu   mashqni   o‘quvchilarga
tushuntirish uchun ushbu metoddan foydalandik.
“BBB”   –   metodi.   Bu   metod,   darsga   sust   qatnashadigan   o‘quvchilarni
individual tarzda baholashga yordam beradi. Mashqda berilgan so‘zlarni o‘quvchi
jadvalga yozib chiqib, shu so‘z bo‘yicha qanday ma’lumot bilsalar  yozib chiqadi.
Bilmaganlarini   o‘qituvchi tushuntirib o‘tadi.
N Modal so‘zlar Bilaman
“+” Bilmayman
“-” Bildim
“+” Bilolmadim
“-”
1
Xayriyat
2
Nihoyat
3 Xullas
4 Shekilli
5 Ehtimol
6 Kelin
7 Chamasi
8 Shekilli
9 To‘gri
1. Xayriyat, daraning oxiriga yaqinlashgan sayin asov soy sayozlashib,
muz tobora  yupqalashib bordi-yu, nihoyat, qoyatoshlar  chekinib, yaylov ko‘rindi.
(O.   Yoqubov) 2. Xullas, Umidjon deyarli har kuni bitta yangi, ibratli ertak o‘ylab
topib,  buvisiga   so‘zlab   beradigan  bo‘libdi.   (N.   Aminov)   3.  Kattasi   ham   uyg‘onib
ketdi,   shekilli,   qo‘shilishib   yig‘lashga   tushdi.   (O‘.   Hoshimov)   4.   Ehtimol,   ertalab
o‘ziga   isitib   berish   uchun   shunaqa   deyayotgandir.   (O‘.   Hoshimov)   5.   To‘g‘ri,
qishloq   tomonga   bir-ikki   qadam   bosdim.   Lekin,   chamasi,   kursdoshlar   orasida
yolg‘izlanib   qolish,   ming   bir   ta’nalarni   eshitishdan   ham   qo‘rqdim,   shekilli.   (Sh.
Xolmirzayev)
2. Bu   277-mashqni   o‘quvchilarni   o‘z   holiga   qo‘ygan   holda   bajartirish
kerk. Har bir mashqqa metod yoki usul qo‘llayversak o‘quvchilarda zerikish paydo
bo‘lishi   mumkin.   Shuning   uchun   o‘zlariga   erkinlik   yaratish   lozim..   Afsuski,
demak,   binobarin,   haqiqatan,   chamasi   modal   so‘zlari   ishtirokida   «Kelajak   tarixni
bilishdan   boshlanadi»   mavzusida   matn   tuzing.   Modal   so‘zlarning   gapdagi
vazifasini aniqlang. 
18 3. 278-mashq .   Berilgan   so‘zlar   ichidan   modal   so‘zlarni   ajrating.   Ular
ishtirokida  gaplar   tuzing.   “So‘zdan   so‘z   yasash”   o‘yini.   Bu   o‘yin   ikkita   o‘quvchi
ishtirokida   amalga   oshadi.   O‘quvchilarni   so‘z   boyligini   oshirishga,   qayta
xotirlashga   va   mantiqan   fikrlashni   kengaytirishga   undaydi.   Doskaga   o‘qituvchi
tomonidan mashqdagi bir so‘z yozib qo‘yiladi. Shundan so‘ng o‘qituvchi ma’lum
vaqt   davomida   ana   shu   so‘z   harflaridan   foydalangan   holda   boshqa   so‘z
yasashlarini   aytadi.   Belgilangan   vaqtda   qaysi   o‘quvchi   ko‘proq   so‘z   yoza   olgan
bo‘lsa shu o‘quvchi g‘oliblikni qo‘lga kiritadi. 
Ehtimol – umuman -kelmagandur
Attang,   faqat,   birdan,   aftidan,   qo‘qqisdan,   haqiqatan,   essiz,   nahotki,   nihoyat,
xayriyat, xullas, hatto, masalan, biroq, ehtimol, umuman.  
“Ustunchalar”   o‘yini   o‘tgan   mavzuni   qayta   xotirlash   va   mustahkamlash,
chaqqonlik   va   tez   fikrlay   olish   qobiliyatlarini   o‘stirish   uchun   ayni   qo‘l   keluvchi
o‘yindir.   O‘quvchilar   daftar   varag‘ini   mashqdan   kelib   chiqib   2,   3,   4   yoki   5   ta
ustunchaga   bo‘lishadi.   Ustunchalar   boshiga   mavzu   nomi   yoziladi.   Har   bir
ustunchaga   belgilashingizga   qarab   5   tadan   yoki   7   tadan   mavzuga   oid   so‘zlarni
yozish kerak bo‘ladi. Birinchi yozib bo‘lgan uch o‘quvchini yozuv taxtasiga taklif
qilasiz. Ular barchasini to‘g‘ri va bexato bajarishgan bo‘lsa qo‘shimcha baho bilan
siylashingiz mumkin. 
281-mashq.   Gaplarni   ustunchalarga   ko‘chirib,   modal
so‘zlarning ma’no turlarini aniqlang. Bu o‘yinda mashqdagi modal so‘zlar birinchi
ustunchaga   qo‘yiladi   va   oxirgi   ustunchaga   yetguncha   uning   ma’nosi,   ma’no   turi
yozilib natijasi chiqariladi.
“USTUNCHALAR”  o‘yini
19 1.  Avvalo,  insonning  qalbi  go‘zal  bo‘lmog‘i  kerak.  2.  Afsuski,   besh  qo‘l   barobar
emas.   Oramizda   yomon   niyatli   kimsalar   ham   uchrab   qoladi.   3.   Ularga   qarshi
kurashish hammamizning burchimiz, albatta. 4. Xayriyat, odamlarimizga insof va
diyonat   qaytib   kelmoqda.   5.   Xullas,   biz   ulug‘   odamlarning   farzand-!   larimiz.   (A.
Oripov) 6. Qizlar jim edilar. Aravakash zerikdi, shekilli, astagina ashula boshladi.
(Cho‘lpon)   7.   Darhaqiqat,   Zulfiya   she’riyati   mardona   she’riyat.   (E.   Vohidov)   8.
Balki, ustoz Oybekdek to‘lib, Yozajaksan yangi bir doston. Balki, Habib Abdulla
bo‘lib,   Sahrolarda   ochajaksan   kon.   (A.   Oripov)   9.   Mening   beshigimga   otilgan   ul
o‘q, Sizning umringizni uzgan, ehtimol. (A. Oripov)
Maktab   o‘quvchilariga   an’anaviy   dars   tizimidan   noan’anaviy   dars   tizimiga
o‘tish  kerak,shundagina  o‘quvchining diqqatini  darsga qaratish lozim. 282-mashq
Gaplarni   yozing.   Modal   so‘zlarni   topib,   ularning   qanday   ma’no   anglatayotganini
tushuntiring. 
“TUSHUNCHALAR TAHLILI” metodi
Ushbu   metodda   har   bir   modal   so‘zni   tahlil   qilib,   ular   ishtirokida   mashqdan
tashqari o‘quvchilarning o‘zlari gap tuzishlari kerak bo‘ladi.
            1.   Xullas,   ana   shu   ajriqzordan   sal   o‘tgandan   keyin   qishloqcha   boshlanadi.
(Sh.   Xolmirzayev)   2.   Abduqodirning   ham   tomog‘iga   bir   narsa   kelib   tiqildi,
shekilli,   gapirolmadi.   (O‘.   Umarbekov)   3.   Karimberdi   otasiga   bir   qaradi-yu,
nimadandir xijolat bo‘ldi, shekilli, darrov ko‘zini olib qochdi. (X. To‘xtaboyev) 4.
Lekin Me’morning, avvalo, raiyat, qolaversa, saltanat oldidagi mavqeyi, Xurosonu
20 Movarounnahrdagi shuhrati unga qarshi keskin chora ko‘rishga yo‘l qo‘ymas edi.
(Mirmuhsin)5.   Shu   yer,   shu   Quyoshga   bo‘lsinki   qasam,   Albatta,   sen   buyuk   olim
bo‘lursan! (E. Vohidov)
Ta’limda   sohasida   yangi   mavzuni   qay   darajada   tushunganligini,
o‘quvchilarning   uyga   vazifani   bajarishiga   qarab   ham   bilib   olish   mumkin.   7-sinf
o‘quvchilarini   og‘zaki   va   yozma   nutqini   to‘g‘ri,   ravon,   o‘z   fikrini   mustaqil
ravishda   bayon   qilishi   uchun   ko‘proq   kichik   hikoya   va   matn   yozishga   undash
kerak.   Bugungi   kunda   o‘quvchilarning   savodxonligiga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   Darslikning   283-mashqida   uyga   vazifasida   u   «Mustaqillik   –   millat
ravnaqi»   mavzusida   matn   tuzish   berilgan.   Bunda   modal   so‘zlardan   ham
foydalanish zarur.   284-mashqni  o‘quvchilarga tushuntirishda faqat qoida bo‘yicha
emas,balki   o‘quvchining   boshqa   tomonlarini   ham   hisobga   olgan   holda   amalga
oshirishimiz   kerak.   Masalan:   bu   mashqimizda   juftliklarni   o‘qing   va   ajratib
ko‘rsatilgan   so‘zlar   qanday   ma’nolarda   qo‘llanganini   tushuntiring.   Biz
“MUNOSABAT”   metodimiz   orqali   o‘quvchilarning   imloviy   savodxonligini   ham
tekshiramiz.Bu   metodda   bitta   so‘z   berilib,   guruhlar   shu   so‘zga   munosabat
bildiradi,   gapda   qo‘llangan   so‘zdan   oldin   yoki   keyin   qo‘yilgan   tinish   belgilarni
ham tushuntirib o‘tadi.  Chamasi.......
1. Bo‘ron bo‘lishi ehtimol, qizim. (Mirmuhsin) Ehtimol, bu onasidan yagona
esdalik.   2.   Chamasi,   hammasining   og‘zi   tekkan   ekan   o‘sha   go‘shtga.
Gulchehraning chamasi  to‘g‘ri  chiqdi. 3. Onajonim,balki, bir kun Men ham shoir
bo‘larman.   (A.   Oripov)   U   nafaqat   kattalarga,   balki   kichiklarga   ham   shunday
muomalada   bo‘lar   edi.   4.   Aftidan,   G‘ulomjon   bu   g‘alvalarni   ataylab   boshlagan.
Uning   «ko‘cha   bolasi»   ekanini   aftidan   bilib   olish   qiyin   emas   edi.
285-mashq.Avval   sof,   keyin   vazifadosh   modal   so‘zlar   qatnashgan   gaplarni
ko‘chiring.   O‘quvchilarga   bu   mashqni   bajartirishda   “ Baliq   ovi ”   o‘yinidan
foydalanamiz.Bunda bolalar go ‘yoki baliq ovlab ularni dengizga qo‘yib yuboradi.
21 1.   Haqiqatan   ham,   ko‘rshapalaklar   qushlar   bilan   hayvonlar   orasidagi
jonivorlardir.(«Gulxan»dan) 
2. Xullas, shunday edi olam va ishlar Seni tanimagan paytlar.(Asqad Muxtor)
3.   Darhaqiqat,   chang-to‘zon   ancha   narilab,   Karki   tomonga   ketardi.
(Mirmuhsin) 
4.   Me’morning   xayol   surib   giyohvandlardek   qotib   qolganini   ko‘rgan
Xorunbek ... bu, ehtimol, achchiq alamning oqibatidir deb o‘ylardi. (Mirmuhsin) 
5.Uning   oldida   bakni   qaynatishyapti,   shekilli,   bak   karnayidan   qizil   alanga
chiqib qolardi. (Sh. Xolmirzayev) 6. Amakimning farzandi bo‘lmagani uchun otam
meni amakimga o‘g‘il  qilib bergan. Bu, taxminan, 3–4 yoshlarimda bo‘lsa  kerak.
(S.Dolimov)
Bugungi   kunda   og‘zaki   va   yozma   nutqni   shakillantirish   bilan   birga   eshtib
yozish,   tasavvur   doirasini   kengaytirish   maqsadida   audo,vidio   materiallardan   ham
foydalanishmiz,   darsning   tushunarli   va   qiziq   bo‘lib   o‘tishiga   yordamlashadi.
Quyidagi 286-mashqda berilgan modal so‘zlar qatnashgan biron bir badiiy asardan
parcha   o‘qib   eshittiriladi.   So‘zlar   ichidan   modal   so‘zlarni   ajratib,ularni   sof   yoki
vazifadoshligini   tushuntirib,   ular   ishtirokida   gaplar   tuzing.
Ammo, hamisha,  avvalo,  so‘ng,  afsus,   shubhasiz,   noiloj,  albatta,  taxminan, balki,
ehtimol, biroq, birdan, aftidan, masalan, darhaqiqat.  
22 XULOSA
Pedagogik   texnologiyalar   sohasidagi   yangi   izlanishlar   bilan   tanishish,
o’qitishning   faol   usullarini   bilish   va   qo’llay   bilish   har   bir   pedagog   oldiga
qo’yayotgan zamon talablarining asosiylaridandir.  
  Dars   jarayonida   bir   emas,   bir   nechta   metodlardan   foydalanish   mumkin,
ushbu   metodlarning   to’g’ri   qo’llanishi   mashg’ulotning   ilmiy-nazariy
samaradorligini   oshiradi,   o’quvchi-talabalarni   aqliy   va   ilmiy   jihatdan
faollashtiradi. Turli xil pedagogik vaziyatlarda o’qituvchi va o’quvchitalabalarning
faoliyati   fikrlarining   o’zgarib,   almashinib   turishi,   albatta,   dars     metodlarining
o’zgarishiga   ham   sabab   bo’ladi.   Bu   pirovard   natijada   har   bir       darsning
boshqalariga   o’xshamagan   shaklda,   o’ziga   xos   tarzda   tashkil   etilishiga     yordam
beradi   va   o’quvchi-talabalarda   ushbu   fanga   qiziqish,   yangiliklarni   ilg’ab     olishga
intilish hissini uyg;otishga olib keladi. 
Ayniqsa   oily   ta’lim   bosqichida   malakali   kasb   egalarini   tayyorlashda
zamonaviy   o’qitish   metodlari-intelektual   metodlar,   innavatsion   texnologiyalardan
foydalanish   talabalarning   mantiqiy,   aqliy,   ijodiy,   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatlarining   rivojlanishiga,   yetuk   mutaxassis   bo’lish   uchun   kerakli   kasbiy
fazilatlarga   ega   bo’lishga   olib   keladi.   Kadrlarni   shu   tarzda   tayyorlab   borish
ta’limning   quyi   bosqichlari   uchun   yuksak   pedagogik   mahoratga   ega
o’qituvchilarni,   o’z   sohasining   bilimdon   kadrlari   bilan   ta’minlanishiga   yordam
beradi   va   bu   o’z-o’zidan   ta’lim   sifatining   yaxshilanishiga,   samaradorlikning
o’sishiga   olib   keladi.   Chunki   maktabda   fan   asoslari   o’rganilsa,   ya’ni   umumiy
ta’lim   berilsa,   oily   ta’limda   talaba   zamonaviy   fanni   o’rganadi   va   ixtisoslik
bo’yicha   ta’lim   oladi.   Shuning   uchun   ham   oily   maktabdagi   metodlari   bilimlarni
yetkazish   va   anglashning   usullari   emas,   balki   fan   taraqqiyoti   jarayoniga   tobora
kirib  borish, uning metodologik va g’oyaviy asosini ochish metodi hamdir. 
Ta’lim   jarayonida   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish,   darslarda
kommunikativ-nutqiy   tamoyilni   tatbiq   etish,   texnik   vositalar:   audio-video
apparatlar,   o’quv   videofilmlaridan   foydalanish,   o’qituvchilarga   darslarni   texnik
vositalar   bilan   to’liq   ta’minlangan   auditoriyalarda   o’tkazish   uchun   to’liq
23 shartsharoit   yaratish   zarur.   Biroq   barcha   o’zbek   tili   o’qituvchilarining   ilmiy
salohiyatini    yuqori  darajada  deb bo’lmaydi.  Bugungi  kun o’qituvchisi  uchun o’z
sohasi       bo’yicha   chuqur   nazariy   bilimga   ega   bo’lishning   o’zi   yetarli   emas   u
zamonaviy     ta’lim shakllari, innovatsion va axborot texnologiyalaridan foydalana
oladigan,     muammolarni   aniqlashga,   g’oyalarni   regeneratsiya   qilishga,   qarorlarni
qabul     qilishga   qodir,   pedagogik   boshqarish   uslublari   va   vositalarini   yaxshi
biladigan  mutaxassis bo’lishi ham mumkin. 
Fikrimizni muhtasar qilib shuni aytamizki, ta’lim metodi- o’quv jarayonining
majmuaviy   vazifalarini   yechishga   yo’naltirilgan   o’qituvchi   va   o’quvchilarning
birgalikdagi   faoliyati   usuli   bo’lsa,   ta’lim   metodikasi   esa   muayyan   o’quv
predmetini   o’qitishning   ilmiy   asoslangan   metod,   qoida   va   usullar   tizimini
tavsiflaydi.
24 FOYDALANILGAN  А D А BIYO Т L А R RO‘Y ХАТ I
1.Ona   tili   fanidan   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabining   o‘quv   dasturi:
Uzviylashtitilgan Davlat ta’lim standartlari va o‘quv dasturlari. – Toshkent, 2010.
2.Abdullayeva   M.D.   O‘zbek   tili   va   adabiyotini   o‘qitish   texnalogiyalari
ma’ruza matni. –Toshkent, 2017.
3.Abdullayeva   Q.   Nazarov   K.   Abdullayeva   Q.   Nazarov   K.   Yo‘ldoshev   Y.
Savod o‘qitish metodikasi. –Toshkent:O‘qituvchi, 1996.
4.Abdurazzoqova   D.   Kichik   guruhlarni   tahkil   etish   qoidalari.   Umumta’lim
fanlari metodikasi jurnali, 2013.
5.Abdurahmonov G‘. O‘zbek tili grammatikasi. –Toshkent: O‘qituvchi, 1996.
6.Abduvalidov   E.   Yangi   pedagogik   texnologiya   nima?   –TDPU   Toshkent,
2001.
7.Ahmedov   S.   Qosimov.B.   Qo‘chqorov   R.   Riyazeyv   Sh.   5-sinf   Adaboyot
darligi. – Toshkent, 2017.
8.Axmedova   N.   O‘zbek   tili   o‘qitishning   zamonaviy   texnologiyalari.   –
Toshkent: Tafakkur nashriyoti, 2012.
9.Fessaloniskiy   S.A.   Ona   tili   metodikasi   (2001-yil)   talabalar   uchun   o‘quv
qo‘llanmasi. – Toshkent, 2001.
10. Husanboyeva. Q. Adabiy ta’limda mustaqil fikrlashga o‘rgatish asoslari. –
Toshkent: O‘zimkomts е ntr, 2003.
Elektron saytlar ro‘yxati:
–  http:  www.ziyonet.uz ;
–  http:  www.ziyo.uz ;
– http:  www.kitob.uz ;
– http :www.fikr.uz;
_ http:  www.entt.uz
25

KURS ISHINI YAXSHILAB KO'RIB OLING, YOQSA XARID QILING, YUKLAB OLGANDAN KEYIN FOYDASI YO'Q!!!

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский