Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 87.3KB
Покупки 5
Дата загрузки 27 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Moliya bozorining vujudga kelishi va rivojlanishi

Купить
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY  TA’LIM,FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ Moliya ”   Fanidan
KURS ISHI
Mavzu:
Moliya bozorining vujudga kelishi va rivojlanishi
Bajardi  
Tekshirdi:  
Toshkent-2023 Reja:
Kirish
1. Moliyaning mohiyati va  ularning obye’kti
2 . Moliya siyosatini amalga oshirish bosqichlari va asosiy xususiyatlari 
3. O’zbekiston Respublikasi moliya bozorining hozirgi holati tahlili
4. O’zbekiston Respublikasi moliya bozorining hozirgi rivojlanish 
tendensiyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
3 Kirish
Moliya  siyosati,  byudjet  siyosati  —  davlat  umumiy  iqtisodiy  siyosatining  muhim
tarkibiy   qismi;   davlat   faoliyatini   ta minlash,   mamlakat   farovonligini   oshirishʼ
maqsadlarida moliya tizimini tashkil  etish, moliyaviy resurslarni  safarbar etish va
ulardan   foydalanish,   davlat   oldida   turgan   ichki   va   tashqi   siyosat   vazifalarini
bajarish buyicha amalga oshiriladigan barcha davlat tadbirlarini uz ichiga oladi.
Moliya siyosati ta sir ko rsatadigan asosiy ob yektlar — aholining turli katlamlari,	
ʼ ʻ ʼ
davlat   institutlari   (tashkilotlari),   sanoat   va   xo jalikning   b.   sohalari,   mintakalar   va	
ʻ
mamlakatlarning   umumiy   hududi.   Moliya   siyosatining   asosiy   quroli   va   tarkibiy
qismi — davlat byudjeti daromadlari va harajatlari, zayomlari, soliq imtiyozlaridir.
Davlat tomonidan tanlagan iktisodiy siyosatga va maqsadlarga qarab ayrim bandlar
buyicha   harajatlarni   kupaytirish   yoki   kamaytirish   orqali   mamlakat   hayotining   u
yoki   bu   tomonlariga,   davlat   institutlari   ga,   iktisodiyot   tarmoqlariga,   mas,   harbiy
harajatlarni   yoki   ilmiy   texnik   taraqqiyot   uchun   harajatlarni   kupaytirib   yoki
kamaytirib, faol ta sir etish mumkin. Davlat daromadlar, ularning miqdori, soliklar	
ʼ
tizimi   orqali   iktisodiy   usish   sur atiga,   aholi   farovonligiga   ta sir   ko rsatishi,	
ʼ ʼ ʻ
inflyasiya jarayonlarini va h.k.ni boshqarishi mumkin.
Ma’lum   mamlakatning   moliya   siyosatii   qator   omillarga:   tarixiy   shart-sharoitlar,
iqtisodiyotning rivojlanish darajasi, siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy maqsadlar, ularga
erishish   muddatlari   va   hattoki   milliy   qadriyatlarga   ham   bog’liq   bo’ladi.   Ijtimoiy
hayotning   evolyutsion   rivojlanishi   va   davlat   tuzumining   barqarorlik   davrida
davlatning ichki va tashqi moliya siyosatii mavjud ijtimoiy munosabatlarni saqlab
qolish   va   o’zgartirishga   yo’naltiriladi.   Inqilobiy   o’zgarishlar   davrida   mavjud
tuzumni   tezroq   o’zgartirishdan   manfaatdor   siyosiy   kuchlar   uni   buzish   va   yangi
ijtimoiy munosabatlar tizimini shakllantirishga yo’naltirilgan siyosat olib boradilar.
Moliya   siyosatining   muhim   vazifasi   -   u   yoki   bu   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishning   davlat   rejasini   yoki   chora-tadbirlarini   amalga   oshirish   uchun
tegishli   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashdir.   Lekin   moliya   siyosatini   faqat
iqtisodiy   siyosatga   bog’lash   mumkin   emas.   Moliya   siyosati   -   bu   moliyaviy
munosabatlar   sohasida   davlatning   mustaqil   faoliyat   ko’rsatadigan   sohasi.   Moliya
4 siyosati   mustaqil   xususiyatga   ega   bo’lish   bilan   bir   vaqtda   davlatning   har   qanday
istalgan ijtimoiy faoliyatni amalga oshirishi uchun xoh ijtimoiy, xoh iqtisodiy yoki
xalqaro munosabatlar olib borishida muhim vositadir.
Kurs   ishi   maqsadi:   Moliya   siyosatini   amalga   oshirish   dastaklari   haqida   ilmiy-
metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   ob’ekti:   Moliya   siyosatini   amalga   oshirish   dastaklari   bilan   tanishtirish
jarayoni
Kurs ishi predmeti:  Moliya siyosatini amalga oshirish dastaklari bilan tanishtirish
ko’nikmalari
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan   fikrlardan,
yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi   natijalaridan
pedagogik   fanlar   bo’yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo’llanmalar   yaratish,
shuningdek metodik tavsiyanomalar  yaratishda,  ish  tajribalarini  ommalashtirishda
samarali foydalanishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   ishining   tarkibiy   tuzilishi   va   hajmi:   ish   kirish,   4   ta   reja,   umumiy
xulosalar va tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 1. Moliyaning mohiyativa ularning obye’kti
Amaliy   ish   jarayonida   turli   pul   fondlaridan   shakllanadigan   va   foydalaniladigan
moliyaviy munosabatlarning turli sohalari majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga
boshqacha   ta’rif   berish   ham   mumkin:   davlat   va   korxonalarning   pul   fondlarini
shakllantirish,   taqsimlash   va   foydalanish   borasidagi   shakl   va   metodlar   tizimiga
moliya   tizimi   deyiladi.   “Moliya   tizimi”   tushunchasi   keng   ma’nodagi   “moliya”
tushunchasining   taraqqiyoti   natijasidir.   Mamlakatda   bozor   islohotlarining   amalga
oshirilishi   va   mohiyatiga   ko’ra   butunlay   yangi   bo’lgan   iqtisodiy   va   moliyaviy
siyosatning   hayotga   tatbiq   etilishi   moliya   tizimining   sohalariga   va   bo’g’inlariga
nisbatan   obektiv   ravishda   yangichayondashuvni   taqozo   etdi.   Unga   muvofiq
ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo’linadi:
∙  davlat moliyasi va mahalliy moliya;
∙  xo’jalik yurituvchi subektlar moliyasi.
O’z   navbatida,   moliya   tizimining   har   bir   sohasi   pul   fondlari   va   daromadlarni
shakllantirishning   aniq   shakllari   va   metodlariga   bog’liq   ravishda   bir   necha
bo’g’inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi
bo’g’inlardan iborat bo’lishi mumkin:
∙  davlat byudjeti;
∙  maqsadli nobyudjet fondlari;
∙  davlat krediti.
Shuningdek,   xo’jalik   yurituvchi   subektlar   moliyasi   quyidagi   bo’g’inlardan
iborat:
∙  tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi;
∙ moliyaviy vositachilar moliyasi;
∙  notijorat tashkilotlari moliyasi.
Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko’rinishda quyidagicha ifodalash mumkin:
6 1-chizma.  Moliya tizimining sohalari va bo’g’inlari.
Moliya   tizimining   alohida   sohalar   va   bo’g’inlarga   bo’linishiYAIMni
shakllantirish,   taqsimlash   va   qayta   taqsimlashda,   daromadlarni   shakllantirish   va
ulardan   foydalanishda   iqtisodiy   munosabatlar   subektlarining   bir-birlaridan   farqli
ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi.
Moliya   tizimining   har   bir   sohasi   va   bo’g’iniga   pul   fondlari   va   daromadlarini
shakllantirish   va   ulardan   foydalanishning   o’ziga   xos   shakllari   va   metodlari
Moliya tizimi Xо’jalikyurituvchisubyektlartegishlidir. Masalan, korxonlar moliyasi
moddiy   ishlab   chiqarishga,   YAIMni   yaratishga,   uni   korxonalar   o’rtasida
taqsimlashga   va   YAIM   bir   qismining   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   jamg’arma
fondlariga   qayta   taqsimlashga   xizmat   qiladi.   Davlatbyudjeti   orqali   resurslar
davlatning   markazlashtirilgan   fondiga   jalb   qilinadi   va   ular   iqtisodiy   mintaqalar,
tarmoqlar va aholining ijtimoiy guruhlari o’rtasida qayta taqsimlanadi.
7 Moliya   tizimi   “Davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliya”   sohasining   alohida
bo’g’ini   sifatida   Davlat   byudjeti   o’z   ichiga   quyidagilarni   oladi:
∙  respublika byudjeti;
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   va   mahalliy   byudjetlar.
O’z   navbatida,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   respublika   byudjeti   hamda   Qoraqalpog’iston   Respublikasiga
bo’ysunuvchi   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlaridan   tarkib   topadi.   Viloyatning
byudjeti   esa   viloyat   byudjetini   va   viloyatga   bo’ysunuvchi   tumanlar   va   shag’arlar
byudjetlarini   o’z   ichiga   oladi.   Shuningdek,   tumanlarga   bo’linadigan   shaharning
byudjeti   shahar   byudjeti   va   shahar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlar   byudjetlaridan
iborat.
Va   nihoyat,   tumanga   bo’ysunadigan   shaharlari   bo’lgan  tumanning   byudjeti
tuman   byudjetidan   va   tumanga   bo’ysunuvidagi   shaharlar   byudjetidan   tashkil
topadi.
Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o’z oldida turgan quyidagi muammolarni
hal etishi kerak:
∙   daromadlar   asosini   mustahkamlash   zaminida   byudjet   defitsitining
darajasini kamaytirish;
∙   mamlakat   taraqqiyotining   ustuvor   yo’nalishlari   bo’yicha   byudjet
xarajatlarini restrukturizatsiya qilish;
∙   byudjet   yordamida   tartibga   solish   mexanizmini   takomillashtirish;   10
∙   byudjet   assignovaniyalaridan   samarali   foydalanish   ustidan   nazoratni
kuchaytirish.
Davlat   maqsadli   fondlari   (nobyudjet   fondlar   yoki   byudjetdan   tashqari
fondlar)   oldindan   belgilangan   ma’lum   muddatlarda   tuzilishiyoki   doimiy   ravishda
mavjud   bo’lishi   mumkin.   Bu   fondlarning   vujudga   kelishi   Davlat   byudjetining
qabul   qilinishiyoki   qabul   qilinmasligidan   qat’iy   nazar   mablag’lar   maqsadli
manbainingzarurligi   bilan   belgilanadi.   Birinchi   navbatda,   bu   ijtimoiy   ta’minot,
tekin sog’liqnisaqlash, ishsizlikni kamaytirish va boshqa xuddi shunday bir qancha
muhim   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirishga   tegishlidir.   Bu   fondlar   mablag’larini
8 shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o’ziga xos bo’lgan shakllar
va   metodlar   yordamida   amalgan   oshiriladi.   Shuning   uchun   ham   ularni   moliya
tizimining   “Davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliya”   sohasining   alohida   bo’g’ini
sifatida ajratilishi maqsadga muvofiqdir.
Mablag’lardan   foydalanishning   maqsadli   yo’naltirilganligi   belgisi   bo’yicha
davlat maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin:
∙   ijtimoiy   yo’nalishga   ega   bo’lgan   davlat   maqsadli   fondlari   (nobyudjet
fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) ;
∙   tarmoqlararo   va   tarmoq   xarakteriga   ega   bo’lgan   davlat   maqsadli   fondlari
(nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar).
Ayrim   hollarda   hududiy   yo’naltirilgan   (mo’ljallangan)   davlat   maqsadli
fondlari   (byudjetdan   tashqari   fondlar)   tashkil   qilinishi   mumkin.
Davlat   maqsadli   fondlari   moliya   tizimi   “Davlat   moliyasi   va   mahalliy
moliya”   sohasining   alohida   bo’g’ini   sifatida   quyidagilardan   iborat   bo’lishi
mumkin:
∙  Respublika yo’l fondi;
∙   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mulkini   boshqarish   va   tadbirkorlikni
qo’llab-quvvatlash davlat qo’mitasining maxsus hisob varag’i;
∙  Ish bilan ta’minlashga ko’maklashuvchi davlat fondi;
∙  O’zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari pensiya fondi.
Davlat   maqsadli   fondlarida   katta   miqdordagi   mablag’lar   to’planganligi
sharoitida   davlat   moliyaviy   nazoratining   susayishi   bu   mablag’lardan   samarasiz
foydalanishga   va   turli-tuman   su’iste’mol   holatlari   sodir   bo’lishiga   olib   kelishi
mumkin.   Shuning   uchun   ham   davlat   moliyaviy   resurslaridan   foydalanish   ustidan
nazoratni kuchaytirish maqsadida ularni Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya
qilish)   maqsadga   muvofiqdir.   Bunda   jamlangan   fondlarning   maqsadli   yo’nalishi
o’zgartirilmasdan saqlanib qolishini ta’minlash lozim.
Davlat   krediti   moliya   tizimi   “Davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliya”   sohasining
o’ziga xos bo’g’ini hisoblanadi. Uning o’ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan
fondlariga   mablag’larni   jalb   qilishbo’yicha   moliya-kredit   munosabatlariga   doir
9 alohida   shaklidan   iborat.   Bunda   davlat,   asosan,   mablag’larni   qarzga   oluvchi
vashuningdek,   kreditor   va   garant   (kafil)   sifatida   ham   maydonga   chiqadi.
Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag’larni qarz oluvchi sifatida davlat
faoliyati  ustunlik  qiladi.  Davlatning kreditor  sifatidagi  operatsiyalari, ya’ni  davlat
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   ssudalar   taqdim   qilganda   yoki   kafil   bo’lganda,
ancha   tor   bo’ladi.   Shunga   qaramasdan,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   byudjetdan
moliyalashtirish   ham   qaytaruvchanlik   va   to’lovchanlik   (haq   asosida)   sharti   bilan
amalga oshirilsa, keng rivoj topishi mumkin.
Hozirgi   sharoitda   davlat   kreditining   zarurligi   davlat   xarajatlari   davlat   o’z
daromadlari   bazasini   kengaytirish   imkoniyatlariga   nisbatan   yuqori   sur’atlarda
o’sishi   bilan   bog’liq.   Bu   narsa   byudjet   defitsiti   sharoitida   rejalashtirilgan   byudjet
xarajatlari   qoplanishini   ta’minlaydi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   pul-kredit   va
moliyaviy   siyosatlarning   bir-biri   bilan   o’zaro   bog’liq   holda   amalga   oshirilishi
moliya   tizimining   “Davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliya”   bo’g’ini   to’g’risidagi
an’anaviy   tasavvurlarni   kengaytirishi   va   zamonaviy   talablarga   muvofiq   ravishda
Markaziy bank tizimini ham uning tarkibiga qo’shishni taqazo etadi.
Xo’jalik   yurituvchi   subektlar   moliyasi   moliya   tizimining   mustaqil
sohasidir.   Uni   boshqacha   nomda   mulkchilikning   turli   shaklidagi   korxona
va   tashkilotlari   moliyasi   deb   ham   atash   mumkin.   Moliya   tizimining   ana
shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi va ular, ohiroqibatida davlat
tomonidan   o’rnatilgan   qoidalarga   muvofiq   ravishda   qayta   taqsimlanib,   barcha
darajadagi   byudjetlar   va   nobyudjet   fondlarining   daromadlarini   shakllantiradi.   Bir
vaqtning o’zida moliyaviy mablag’larning katta qismi to’g’ridan-to’g’ri byudjetdan
moliyalashtirish,   byudjet   ssudalari   va   davlat   kafolatlari   shaklida   korxonalarning
joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo’naltirishi mumkin.
Yuqorida   qayd   etilganidek,   moliya   tizimining   bu   sohasi   tijorat   korxonalari   va
tashkilotlari   moliyasi,   moliyaviy   vositachilar   moliyasi   va   notijorat   tashkilotlar
moliyasi kabi bo’g’inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo’jalik yurituvchi
subektlarning   moliyaviy   munosabatlari   tadbirkorlik   faoliyatini   tashkil   etish,
daromadlar   va   xarajatlarni   shakllantirish,   mulkka   egalik   qilish,   o’z   zimmalariga
10 olgan   majburiyatlarini   bajarish   shakllariga   bog’liq   ravishda   o’ziga   xos   bo’lgan
xususiyatlarga   egadir.   Bir   vaqtning   o’zida,   tijorat   korxonalari   vatashkilotlari
moliyasi   muhim   ahamiyat   kasb   etib,   aynan   shuyerda   moliyaviy   resurslarning
asosiy   qismi   shakllantiriladi.   Mamlkatning   umumiy   moliyaviy   holati   ana   shu
korxonalar moliyasidagi ahvol bilan belgilanadi.
Bozor   munosabatlari   sharoitida   korxonalar   o’zlarining   faoliyatlarini
tijoriy   hisob   asosida   amalga   oshiradilar.   Unga   muvofiq   ravishda   ularning
xarajatlari   o’z   daromadlari   hisobidan   qoplanishi   kerak.   Mehnat   jamoalari
ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   rivojlanishning   asosiy   manbai   foyda
hisoblanadi.
Bu soha korxonalari  real  ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni
sotishdan   olingan   tushumni   ularning   o’zi   mustaqil   ravishda   taqsimlaydi,
o’zlarining ixtiyoriga ko’ra foydadan foy dalanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy
fondlarni   shakllantiradilar,   moliyaviy   bozorning   resurslaridan   –   bank   kreditlari,
obligatsiyalar   emissiyasi,   deposit   sertifikatlari   va   moliyaviy   bozorning   boshqa
instrumentlaridan   foydalangan   horlda   investitsiyalashtirish   uchun   zarur   bo’lgan
mablag’larni qidirib topadilar.
XYUSlarning   faoliyatida   sifat   o’zgarishlarni   amalga   oshirmasdan   turib   bozor
iqtisodiyotini   rivojlantirish   mumkin   yemas.   Ularni   isloh   qilish   jarayonining
mazmuni   bozor   munosabat-lari   rivojlanishining   qonuniyatlaridan   kelib   chiqadiki,
ularda   birlamchi   bo’g’in   (XYUSlar)   ga   alohida   o’rin   berilishi   kerak.   Bozor
iqtisodiyotidagi o’zaro aloqalarning umumiy modeli quyidagi chizmada keltirilgan
(1-chizma):
11 1-chizma.  Bozor iqtisodiyotidagi o’zaro aloqalar modeli
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   XYUSlar   xaridor   va   sotuvchi   sifatida   maydonga
chiqib, tovarlar va xizmatlar bozorida o’zgaruv-chan talab va taklif asosida raqobat
muhitida   aniqlanadigan   baho   orqali   o’zaro   ta’sir   (aloqa)da   bo’ladi.   Baholarning
yig’indisi   tushumning   o’lchamini   belgilab   (aniqlab)   berganligi   uchun   XYUS
(firma,   korporatsiya   va   h.k.)   larning   moliyaviy   ahvoli   bilan   ular-ning   bozordagi
faolligi, ular faoliyatida taraqqiyotning bozor omillari o’zgarishi (dinamikasi)ni har
tomonlama hisobga olish o’rtasida to’g’ri bog’lanish mavjud. Bu omillarni hisobga
olish   XYUSlar,   firmalar   va   korporatsiyalar   faoliyatining   butun   falsa-fasini
prinsipial   jihatdan   o’zgartirishni   talab   qiladi.   XYUS-larni   bozor   sharoitlariga
moslashtirish   bo’yicha   asoslangan   chora-lar   tizimini   ishlab   chiqish   va   ularni
amalga oshirish, XYUSlarni bozor iqtisodiyotining mustaqil (to’laqonli) subektiga
aylanti-rish ularni moliyaviy isloh qilishning asosiy mazmunini tashkil yetadi.
12Davlatning tartibga soluvchi roli
Sotuvchi
(ishlab 
chiqaruvchi) Bozorba
hosi Xaridor
(iste’-
molchi)
Raqobat muhiti 2 . Moliya siyosatini amalga oshirish bosqichlari va asosiy
xususiyatlari
Turli   mamlakatlarda   notijorat   tashkilotlarini   moliyalashtirish   manbalarining
tarkibiy   tuzilmasi   turlichadir.   Masalan,   ko’pgina   rivojlangan   mamlakatlarda
xususiy   xayriyalarning   miqdori   1   foizdan   (Yaponiyada)   20   foizgacha   (AQShda)
tebranadi va o’rtacha 11 foizni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog’i esa
26   foizdan(Germaniya)   71   foizgacha   bo’lib,   uning   o’rtacha   darajasi   48   foizga
tengdir.   Notijorat   tashkilotlarining   o’zlari   tomonidan   ishlab   topilgan
mablag’larning   salmog’i   23   foizdan   (Vengriya)   71   foizgacha   tebranib,
uning o’rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir.
Notijorat   faoliyatni   moliyaviy   jihatdan   tartibga   solishning   shakllari,
ularning   davlat   va   mahalliy   hokimiyat   organlari   bilan   hamkorligi   har   bir
mamlakatning   tegishli   qonunlari   yordamida   amalga   oshiriladi.   Ularni
moliyaviy   jihatdan   qo’llab-quvvatlash   to’g’ridan-to’g’ri   (bevosita)   va   egri
(bilvosita) ko’rinishda bo’lishi mumkin.
Notijorat   sektorni   davlat   tomonidan   to’g’ri   bevosita   qo’llabquvvatlashning   uch
asosiy shakli mavjud:
- to’g’ridan-to’g’ri (bevosita) byudjet investitsiyalari;
- hamkorlikda moliyalashtirish;
- davlat ijtimoiy buyurtmasi.
Notijorat   sektorni   egri   (bilvosita)   moliyalashtirish   shaklidan   ham,   ya’ni   notijorat
tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to’lovlari va boshqa
shunga   o’xshash   majburiyatlaridan   ozod   qilish   shaklidan   ham   amaliyotda   tez-tez
foydalaniladi.
Shuningdek, soliqli imtiyozlar quyidagi ko’rinishlarda namoyon bo’lishi mumkin:
- hadya etuvchilar uchun imtiyozlar;
- homiylik qiluvchiyuridik shaxslar uchun imtiyozlar.
13 Davlat   organlari   notijorat   tashkilotlarining   faoliyatiga   aralashish,agar   ularning
sarflanishi   tashkilotning   maqsadlariga   mos   kelayotgan   bo’lsa,   xarajatlarning
yo’nalishiga o’zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas.  
Bozor   iqtisodiyoti   sari   yuz   tutilganligiga   15   yildan   ko’proq   vaqt   bo’lganligiga
qaramasdan   hamon   mamlakatimiz   XYUSlarining   ma’lum   bir   qismi   dinamik
rivojlanayotgan   bozor   munosabatlariga   moslashayotganligi   yo’q.   Ayrim
yekspertlarning   bahosiga   ko’ra,   sa-noat   XYUSlarining   ¼   qisminigina   bozor
iqtisodiyotining to’la-qonli subektlari safiga kiritish mumkin.
Yangi   sharoit   munosabati   bilan   XYUSlarni   moliyaviy   isloh   qilishning   asosiy
vazifalari quyidagilardan iborat:
● faoliyatni  bozor  talablariga yo’naltirish  va yeng yangi  tex-nologiyalarga
investitsiyalar   asosida   innovatsion   jarayonlarni   rivojlantirish   yo’li   bilan
mahsulotlar va xizmatlar raqobatbar-doshligini ta’minlash;
● XYUS kapitalini shakllantirish va boshqarish samarador-ligini oshirish;
● XYUS   rivojlanishini   moliyaviy   jihatdan   ta’minlash   va   uning   moliyaviy
barqarorligini oshirish rezervlarini qidirib topish va jalb qilish;
● ishlab   chiqarishning   barcha   omillaridan   samarali   foydala-nish   va
mahsulot   birligiga   to’g’ri   keluvchi   xarajatlarni   kamayti-rish   asosida   ularning
daromadlarini   o’stirish   yo’li   bilan   XYUS-larning   investitsion   jozibadorligini
oshirish;
● aktivlarni   restrukturizatsiya   qilish   va   bozor   konyunktu-rasini
bashoratlash,   tovarlar  va  xizmatlarning  to’lovga  layoqatli  talabi   va  taklifi  asosida
XYUS faoliyatini diversifikatsiyalash.
XYUSlar,   firmalar   va   korporatsiyalarni   moliyaviy   isloh   qilishda   kapitalizatsiya
jarayoni, ya’ni mavjud salohiyat (aktiv-lar) dan yeng yaxshi foydalanish hisobidan
kompaniyaning   qiymatini   oshirish   va   shu   asosda   kapitallashtirishning   asosiy
manbaini – kapitalni o’stirishga yo’naltiriladigan sof foydani o’stirish alohida o’rin
14 yegallaydi. Sof foydani kapitallashtirish koyeffi-siyenti aktiv (kapital)ni oshirishga
yo’naltirilgan   sof   foyda   qismining   XYUS   sof   foydasi   umumiy   hajmiga   nisbati
bilan aniqlanadi. Uni formula shaklida quyidagicha aks yettirish mumkin:
K
k  = (S F
kq  : SF
uh ),
bu yerda:  K
k    – sof foydani kapitallashtirish 
koyeffitsiyenti;
SF
kq – aktivlar (kapital)ni oshirishga 
yo’naltirilgan sof foydaning qismi;
SF
uh  –  XYUS sof foydasining umumiy hajmi.
Kapitallashtirish   jarayoni   investitsion-innovatsiya   strate-giyasini   amalga   oshirish
asosida faqat aktivlar hajmini oshi-rishni yemas, balki ularning yanada samaraliroq
foydalanilishini   ko’zda   tutganligi   bilan   ham   muhimdir.   Uni   quyidagi   tartibda
aniqlasa bo’ladi:
K
a  = (K о’
 : A
o ),
bu yerda:  K
a  – aktivlarni kapitallashtirish koyeffitsiyenti;
K
о’  – tahlil davrida o’z kapitalining o’sishi;
A
o  – tahlil davri oxiridagi aktivlar.
Kapitallashtirish   jarayoni   ishlab   chiqarishda   ilmiy   yutuq-larning
moddiylashganligini   aks   yettiruvchi   ilg’or   innovatsion   ishlab   chiqarish   vositalari
va   texnologiyalariga   qo’yiladigan   ka-pital   shaklning   intellektuallashtirishga
asoslanishi kerak.
O’zlarining   faoliyatlariga   yangi   sifat   talablarini   ilgari   surayotgan   samarali   bozor
o’zaro   aloqalarining   tizimiga   nisbatan   tezroq   kirish   uchun   XYUSlar   tomonidan
moliyaviy   isloh   qilish-ning   asoslangan   dasturini   ishlab   chiqilishi   maqsadga
muvofiq.   Bunda   butun   xo’jalik-ishlab   chiqarish   faoliyatining   natijasi   si-fatida
yuqori   yakuniy   moliyaviy   ko’rsatkichlarga   yerishishga   alohida   o’rin   ajratilmog’i
lozim. Bir vaqtning o’zida bunday dastur bozor omillari va iqtisodiy o’sish shart-
sharoitlaridan   foydalanish,   shuningdek,   innovatsion   taraqqiyotning   zamonaviy
15 tendensiyalari-ni   amalga   oshirish   asosida   XYUS   faoliyatining   samaradorligini
oshirish bo’yicha choralar tizimini o’z ichiga qamrab oladi.
16 3. O’zbekiston Respublikasi moliya bozorining hozirgi holati taxlili
va rivojlanish tendensiyasi
Yaqin   o’tmishda,   mamlakat   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   to’sqinlik
qilib   qolgan   moliyaviy   siyosat   o’z   kamchiliklarini   namoyon   qildi.   Uzoq   davrlar
mobaynida   mamlakatni   iqtisodiy   rivojlanishida   moliya   va   faol   moliyaviy
siyosatning   ahamiyatiga   yetarlicha   baho   berilmadi.   Iqtisodiyotda   moliyaviy
munosabatlarning   ahamiyatini   buzib   ko’rsatish   sodir   bo’ldi,   moliya   va   moliyaviy
dastaklarning   faol   ahamiyati   inkor   etilib,   moliyaviy   siyosat   talab   etilgan
muammolarni   xal   qilishga   qaratilgan   zarur   usullarni   ishlab   chiqishga   ojizlik   qilib
qoldi.   Rivojlanishning   uzoq   davriga   mo’ljallangan   ibratli   konsepsiyalarni   ishlab
chiqilmaganligi,   kam   samara   beradigan,   qisqa   muddatli   foyda   olishni   ko’zlab
ko’rilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotni og’ir ahvolga olib keldi.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishib,   iqtisodiy   rivojlanishda   bozor   munosabatlariga
o’tishda, ijtimoiy hayotning barcha sohalarida bo’lgani kabi, moliya va moliyaviy
munosabatlarda ham chuqur islohotlarni amalga oshirishga to’g’ri keldi.
Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   belgilab   bergan   iqtisodiy   strategiyadan   kelib
chiqqan   holda,   bozor   iqtisodiyotini   dastlabki   bosqichida   moliya   va   soliq
siyosatining   birinchi   darajadagi   chora-tadbirlari   va   ustivor   yo’nalishlari
quyidagilardan iborat bo’ldi:
1.   Barqaror   moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirish,   davlat   budjeti   taqchilligini   iloji
boricha   kamaytirish,   budjetdan   beriladigan   dotatsiya   va   subvensiyalarni   barcha
turlarini bosqichma-bosqich qisqartirib borish;
2.   Budjet   mablag’larini   daromad   tushgandan   keyingina   taqsimlanadigan   yo’ldan
og’ishmay   borish,   birinchi   darajali,   eng   zarur   umumdavlat   ehtiyojlari   uchungina
budjetdan mablag’lar ajratish; 
3.   Xalq   xo’jaligi   tarmoqlarini,   ayrim   korxonalarni   rivojlantirish   uchun   budjetdan
qaytarib   olmaslikni   ko’zda   tutib   ta’minlash   amaliyotidan   voz   kechish,   buning
o’rniga ana shu maqsadlarda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish;
17 4.   Soliq   tizimini   takomillashtirish   budjet   daromadlarini   barqaror   sur’atda   to’lab
turishni   ta’minlaydigan,   kichik   va   xususiy   korxonalarning,   chet   el   kapitali
ishtirokidagi   qayta   ishlaydigan   va   xalq   iste’moli   mollarini   ishlab   chiqaradigan
qo’shma korxonalarni rivojlanishini rag’batlantiradigan soliq siyosatini olib borish.
Belgilangan strategik vazifalar davlatning taktik chora-tadbirlari asosida bajariladi.
Hozirgi   kunga   kelib,   iqtisodiy   o’sish   davri   boshlandi.   Yalpi   ichki   mahsulotning
o’sish sur’ati barqarorlashdi. 
Taktika esa, iqtisodiy va ijtimoiy sohadagi rivojlanishning xal qiluvchi joylarini va
muhim muammolarni aniqlash, moliyaviy bog’liqliklarni tashkil etish shakllari va
usullarini o’z vaqtida o’zgartirish yo’li bilan strategiya belgilab bergan vazifalarni
qisqa muddat ichida, eng kam xarajatlar bilan amalga oshiradi.
Moliya   siyosati   inson   faoliyatining   mahsus   shakli   sifatida   ustqurma
kategoriyalariga   taalluqlidir.   U   bilan   jamiyatning   iqtisodiy   bazisi   orasida
chambarchas bog’langan o’zaro bog’liqlik mavjuddir. 
Bir   tomondan,   moliya   siyosati   iqtisodiy   munosabatlar   orqali   vujudga   keladi,
ikkinchi   tomondan,   iqtisodiy   bazis   asosida   vujudga   kelib   va   rivojlanib,   moliya
siyosati ma’lum bir mustaqillikka ega. Shuning uchun u iqtisodiyotga, moliyaning
ahvoliga   teskari   ta’sirini   o’tkazadi.   Bu   ta’sir   har   xil   bo’lishi   mumkin:   bir   xil
paytlarda   siyosiy   chora-tadbirlarni   o’tkazish   orqali   iqtisodiyotni   rivojlantirishga
qulay shart-sharoit yaratiladi, boshqalarda esa u to’sqinlik qiladi.
Moliya   siyosati   moliyaviy   munosabatlar   mohiyatini   o’zgartirolmaydi.   Lekin,
davlat moliyaning mohiyatini bilib, u o’z manfaatlariga qaratishga harakat qiladi.
Moliyaviy   munosabatlar   -   obyektiv   voqelik   iqtisodiy   munosabatining   bir   qismi
bo’lib,   jamiyatning   iqtisodiy   bazisini   tashkil   qiladi.   Moliya   siyosati   esa   bazisga
asoslanadi, shu bazisdan kelib chiqadi. Moliya siyosati ilmiy asoslangan moliyaviy
nazariyaga   tayanadi   va   tajribaga   ko’rsatma   beradi,   shu   tariqa   moliya   siyosati
nazariyani tajriba bilan bog’laydi. Tajriba esa, nazariyaning to’g’riligini tekshirish
mezonidir.   Moliya   siyosatining   samaradorligini   belgilash   uchun   jamiyatning
ehtiyoji   qanchalik   qondirilganligi,   qo’yilgan   maqsadlar   va   vazifalar   amalga
oshirilganligi baholanishi lozim.
18 Moliya   siyosatiga   baho   berish   va   unga   tuzatish,   qo’shimchalar   kiritish   uchun
birinchi   navbatda   jamiyat   ehtiyojini   qondira   oladigan   holdagi   ijtimoiy   taraqqiyot
rejasini   aniq   bilish   zarur.   U   rejada   bo’lajak   va   yaqin   kelajakda   amalga   oshirish
vaqtlari   belgilangan   chora-tadbirlar   bo’lishi   lozim.   Faqat   shundagina   moliya
siyosatini   ishlab   chiqish   va   muvaffaqqiyatli   amalga   oshirish   hamda   obyektiv
baholash mumkin.
Moliya siyosatini asosiy yo’nalishlaridan biri - moliyaviy resurslarni imkon qadar
yuqori   hajmini   aniqlash   va   ushbu   manbalar   doimiyligi   hamda   uzluksizligini
ta’minlashdir,   chunki   moliyaviy   resurslar   salohiyati   barcha   o’zgarishlarning
moddiy bazasidir. Shuning uchun moliya siyosatini aniqlash va uning strategik va
taktik   asoslarini   ishlab   chiqish   uchun   davlatning   moliyaviy   ahvoli,   moliyaviy
salohiyati,   boshqacha   qilib   aytganda   davlatning   moliyaviy   imkoniyatining
obyektivligi haqida aniq ma’lumotga ega bo’lish lozim. 
Moliyaviy   resurslarni   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   negizida   quyidagilarni
tanlash turadi:
- moliyaviy resurslar egalarini va ularni taqsimlovchilarini;
- moliyaviy resurslardan foydalanishda ustivor yo’nalishlarni;
-   moliyaviy   resurslarni   tashkil   etish   uchun   manbalar   va   mablag’larni   jalb   etish
usullarini;
- davlat qo’lida moliyaviy resurslarni markazlashtirish darajasini.
Bu   masalalar   davlatning   hayot   mazmuniga   va   funksiyalariga   bog’liq   holda
yechiladi va amalga oshiriladi.
Moliya siyosatining mazmuni ko’p qirrali bo’lib, quyidagi muhim bo’g’inlarni o’z
ichiga oladi: 
a)   moliyaviy   munosabatlarni   rivojlantirishning   ilmiy   asoslangan   konsepsiyalarini
ishlab chiqish. Bu konsepsiyalar quyidagilarni o’rganish asosida ishlab chiqiladi:
- iqtisodiy qonunlar talablarini o’rganish;
- xo’jalik rivojlanishining holatini har tomonlama tahlil qilish;
- ishlab chiqaruvchi kuchlar va ishlab chiqarish munosabatlarining bundan keyingi
rivojlanish istiqbollarini o’rganish;
19 - aholining talab va ehtiyojlarini o’rganish.
b)   istiqbolda   va   joriy   davr   mobaynida   moliyadan   foydalanishning   asosiy
yo’nalishlarini   belgilab   olish;   shu   tarzda   iqtisodiy   siyosatda   ko’zda   tutilgan
maqsadlarga yetish yo’llaridan kelib chiqiladi, xalqaro omillar inobatga olinadi va
moliyaviy resurslarni yanada ko’paytirish imkoniyatlari ko’rib chiqiladi.
v)   oldinga   qo’yilgan   maqsadlarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   amaliy   hatti-
harakatlar, chora-tadbirlar ko’rish. 
O’zbekiston   Respublikasi   moliya   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari,   tendensiyalari
va istiqbollari
Davlat   moliya   siyosati   –   ko’p   qirrali   tushuncha.   Uning   ko’lami   davlatning
iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohani   boshqarishdagi   ishtiroki   parametrlari   bilan
aniqlanadi. 
4. O’zbekiston Respublikasi moliya bozorining hozirgi rivojlanish
tendensiyasi
Budjet   va   pul-kredit   siyosati.   Odatda,   moliya   siyosati   tarkibida   ma’lum
darajadagi mustaqil budjet va pul-kredit siyosati ajratib ko’rsatiladi.
Budjet siyosati deganda davlat tomonidan quyidagilarni belgilash tushuniladi:
■ davlat budjeti daromadlarini shakllantirish manbalarini;
■ budjet xarajatlarining ustuvor yo’nalishlarini;
■ budjetning yo’l qo’yilishi mumkin bo’lgan balanslashmaslik chegaralarini;
■ budjet taqchilligini moliyalashtirish manbalarini;
■ budjet   tizimining   alohida   bo’g’inlari   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarning
tamoyillarini.
O’z   navbatida,  budjet   siyosati   tarkibida   soliq  siyosati,  investitsion   siyosat,   davlat
qarzini   boshqarish   siyosati,   budjet   yaxlitligi   siyosatlari   nisbiy   mustaqillikka   ega
bo’ladilar. Soliq siyosati soliqlarning tarkibini, ularning stavkalarini hajmlarini, har
bir soliq turi bo’yicha imtiyozlar va jazolarni belgilaydi. Bir vaqtning o’zida soliq
tizimini   to’laligicha,   shuningdek   alohida   soliqlarning   tartibga   soluvchi   yoki
rag’batlantiruvchi choralari o’rnatiladi.
20 O’tgan   yilda   ko’rsatilgan   xizmatlar   hajmi   21,3   foizga   o’sib,   uning   YaIM
tarkibidagi ulushi 45,3 foizni tashkil qildi. Xususan, savdo va umumiy ovqatlanish
xizmati 26,8 foizga hamda moliyaviy xizmatlar hajmi 32,2 foizga o’sdi 1
.
Hozirgi bosqichda davlatning moliyaviy siyosati quyidagilarga qaratilgan:
1.   Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   samaradorligini   har   tomonlama   oshirish   hisobiga
aholining turmush tarzini yuqoriga ko’tarish.
2. Tadbirkorlarning haqiqiy mustaqilligini ta’minlash, mehnat va xizmatga bo’lgan
tashabbusini oshirish hamda ularni har tomonlama huquqiy kafolatlash.
3.   Aholining   kam   ta’minlangan   qatlamini   ijtimoiy   himoya   qilish   (pensionerlar,
ko’p bolali oilalar, talabalar).
4.   Daromadi   cheklangan   xizmatchilarni   (sog’liqni   saqlash,   maorif,   boshqaruv,
mudofaa) ijtimoiy himoya qilish.
5. Yangi moliyaviy strategiya, rang-barang mulk shakllari, bozor munosabatlarini
rivojlantirish,   tovar   va   mahsulotlar   bozorini,   ish   kuchi   va   kapital   bozorlarini
rivojlantirish.
6. Jamiyatning ijtimoiy - iqtisodiy hayotiga moliyaviy ta’sir ko’rsatish, uni soliqqa
tortish, moliyalashtirish va moliyaviy bozor uslublari orqali amalga oshirish.
7.   Moliya   tizimida   iqtisodiy   tanglik   ko’rsatkichlarini   imkon   qadar   bartaraf   etish
(davlat   budjeti   kamomadi,   emissiyaning   joylarda   ko’payib   borishi,   inflyatsiya
darajasining   yuqoriligi,   ichki   va   tashqi   qarzlarni   borligi,   tugallanmagan
qurilishlarning mavjudligi), chunki iqtisodiy tanglik nisbatan davlat moliyasi bilan
bir   qatorda   korxonalar   moliyasida   ham   mavjud.   Pul   muomalasini   tartibga   solish.
Milliy valyutaning ichki va tashqi konvertatsiyasini  ta’minlash hisobiga so’mning
qadrini oshirish.
9.   Iqtisodiyotni   jahon   andozalariga   yetkazish   maqsadida   xorijiy   investitsiyalarni
kirib kelishini ta’minlash.
10.   Qimmatli   qog’ozlar   bozorini   rivojlantirish   hisobiga   korxonalar   iqtisodiy
salohiyatini oshirish.
1
 Manba: http://www.cbu.uz/uz/monet_policy/monet_direct2009.htm
21 11. Sug’urta tizimini rivojlantirish va uning samaradorligini oshirishning huquqiy
va iqtisodiy asoslarini kengaytirish va kuchaytirish.
Tovarlar va xizmatlarning mamlakatlararo harakatini tartibga solib turuvchi, milliy
iqtisodiyotni   mustahkamlash   va   himoya   qilishga   qaratilgan   boj   siyosati
takomillashib bordi. Bu siyosat hozirgi kunda mamlakat ichki bozoriga past sifatli,
inson   salomatligiga   putur   yetkazuvchi   tovarlarni   kirib   kelishini   oldini   olish   va
ilg’or   texnologiyalar,   fan-texnika   yutuqlari   natijalarining   mamlakat   iqtisodiyotiga
kirib kelishini rag’batlantirish yo’lidan og’ishmay bormoqda.
Moliya   siyosatining   muhim   vazifasi   -   u   yoki   bu   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishning   davlat   rejasini   yoki   chora-tadbirlarini   amalga   oshirish   uchun
tegishli   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashdir.   Lekin   moliya   siyosatini   faqat
iqtisodiy   siyosatga   bog’lash   mumkin   emas.   Moliya   siyosati   -   bu   moliyaviy
munosabatlar   sohasida   davlatning   mustaqil   faoliyat   ko’rsatadigan   sohasi.   Moliya
siyosati   mustaqil   xususiyatga   ega   bo’lish   bilan   bir   vaqtda   davlatning   har   qanday
istalgan ijtimoiy faoliyatni amalga oshirishi uchun xoh ijtimoiy, xoh iqtisodiy yoki
xalqaro munosabatlar olib borishida muhim vositadir.
Moliya siyosati quyidagi vazifalarni bajaradi:
✔ birinchidan,   moliyaviy   resurslarning   hajmini   va   ulardan   foydalanish
samaradorligini   oshirish.   Moliya  siyosati  ko’zda  tutayotgan  tadbirlarni,  ular  bilan
bog’liq   bo’lgan   xarajatlarni   real   mavjud   bo’lgan   moliyaviy   resurslar   bilan
ta’minlanishiga   erishishi   kerak.   Shuningdek   ajratilayotgan   har   bir   so’mlik
resursdan maksimal darajada samaraga erishishni ta’minlash lozim;
✔ ikkinchidan, moliyaviy resurslarning taqsimotida optimal nisbatlarni belgilash,
ulardan oqilona foydalanish.
  Moliya   siyosatining   bu   vazifasi   korxona   daromadlarining   davlat   ixtiyoriga
o’tishining   oqilona   shakllarini   belgilash,   aholining   davlat   daromadlarini
shakllantirishdagi xissasini to’g’ri belgilash, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish
sohalari   o’rtasidagi   taqsimlash   mutanosibliklarini   optimallashtirish   yo’llari   bilan
bajariladi;
22 ✔ uchinchidan, muhim va murakkab vazifasi, tegishli moliya mexanizmini ishlab
chiqish,   iqtisodiy   siyosat   belgilab   bergan   rivojlanish   yo’nalishlarini   ta’minlash
maqsadida uni takomillashtirish.
Moliya   siyosatining   samaradorligini   belgilash   uchun   jamiyatning   ehtiyoji
qanchalik   qondirilganligi,   qo’yilgan   maqsadlar   va   vazifalar   amalga   oshirilganligi
baholanishi lozim.
Moliya   siyosatiga   baho   berish   va   unga   tuzatish,   qo’shimchalar   kiritish   uchun
birinchi   navbatda   jamiyat   ehtiyojini   qondira   oladigan   holdagi   ijtimoiy   taraqqiyot
rejasini   aniq   bilish   zarur.   U   rejada   bo’lajak   va   yaqin   kelajakda   amalga   oshirish
vaqtlari   belgilangan   chora-tadbirlar   bo’lishi   lozim.   Faqat   shundagina   moliya
siyosatini   ishlab   chiqish   va   muvaffaqqiyatli   amalga   oshirish   hamda   obyektiv
baholash mumkin.
Moliya siyosatini asosiy yo’nalishlaridan biri - moliyaviy resurslarni imkon qadar
yuqori   hajmini   aniqlash   va   ushbu   manbalar   doimiyligi   hamda   uzluksizligini
ta’minlashdir,   chunki   moliyaviy   resurslar   salohiyati   barcha   o’zgarishlarning
moddiy bazasidir. Shuning uchun moliya siyosatini aniqlash va uning strategik va
taktik   asoslarini   ishlab   chiqish   uchun   davlatning   moliyaviy   ahvoli,   moliyaviy
salohiyati,   boshqacha   qilib   aytganda   davlatning   moliyaviy   imkoniyatining
obyektivligi haqida aniq ma’lumotga ega bo’lish lozim. 
Moliyaviy siyosatining hozirgi kundagi vazifalari quyidagilardan iborat bo’lmog’i
lozim:
1.   Respublika   davlat   budjetidagi   taqchillikni   yo’l   qo’yilgan   eng   kam   daraja
doirasida   (YaIMning   2-3   %i   atrofida)   cheklashga   yo’naltirilgan   qattiq   moliyaviy
siyosatni o’tkazish.
2.   Davlat   xarajatlarining   birinchi   navbatda   iqtisodiyotdagi   zarur   tarkibiy
o’zgarishlarni   o’tkazish,   ishlab   chiqarishning   orqaga   ketishiga   barham   berish
maqsadlarini ko’zlab yo’naltirishni ta’minlash.
3.   Ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   talablaridan   kelib
chiqqan   holda,   aholining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlash,   aholining   konstitutsiya
23 bilan   kafolatlangan   huquqlarini   himoya   qilishni   ta’minlovchi   moliyaviy   bazani
yaratish,   erkin   mehnat   va   ishbilarmonlik   asosida   aholi   turmush   darajasini
ko’tarishga   zarur   shart-sharoitlar   yaratish.   Bu   maqsadlarda   ularga   soliqlardan
imtiyozlar   berish,   imtiyozli   kreditlar   berish,   maqsadli   fondlardan   moliyaviy
qo’llab-quvvatlash.
4.   Ijtimoiy   himoyaning   adresli   bo’lishiga,   moliyaviy   mablag’larning   ijtimoiy
yordamga   haqiqatda   muxtoj   aholi   qatlamlariga   yetib   borishini   ta’minlashga
erishish.
5. Soliq siyosatini takomillashtirish:
-   soliq   tizimining   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   moddiy   xomashyo,   tibbiy,
moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan,   to’plangan   mol-mulkdan   samarali
foydalanishga rag’batlantiruvchi ta’sirini oshirish;
- korxonalar   zimmasidagi   soliq   yukini   keskin   kamaytirish,   qo’shilgan   qiymat
solig’idan olinadigan soliq stavkasini kamaytirish va shu asosda ishlab chiqarishni
jonlantirishga turtki berish;
- soliq   tushumlari   tarkibini   tubdan   o’zgartirish,   resurs   soliqlari,   mol-mulk
solig’ining rolini oshirish.
7.   Muayyan   budjetlarni   shakllantirish   manbalari   bo’lgan   umumdavlat   soliqlari
bilan mahalliy soliqlar o’rtasida aniq chegara o’tkazish.
8.   Davlat   budjeti   daromadlarini   katta   qismini   joylarga   berish,   mahalliy
budjetlarning daromad manbalarini mustahkamlash.
9.   Soliq   siyosati   belgilab   bergan   chora-tadbirlarni   amaliyotga   tadbiq   etuvchi
tegishli moliya mexanizmini ishlab chiqish va takomillashtirish.
24 Xulosa
Ushbu  jarayonlar   orasida  muallif   iqtisodiy   jarayonlarni  davlat  tomonidan  tartibga
solishni   kuchaytirishni   ta’kidlaydi,   uning   yangi   iqtisodiy   sharoitlarga   moslashish
strategiyasi   bozor   kuchlarining   harakatlariga   ko’proq   erkinlik   berish,   ularning
ustidan muayyan nazoratni saqlab qolish, bu ularning harakatlarining eng halokatli
oqibatlarini oldini olish yoki yumshatish imkonini beradi.
Ushbu   jarayonlarning   ta’siri   ostida,   kurs   siyosati,   ichki   iqtisodiy   siyosatning
deyarli barcha navlari bilan o’zaro munosabatlarining kuchayishi natijasida, davlat
iqtisodiy   siyosatining   eng   muhim   elementlaridan   biri   bo’lib,   uning   maqsadi
davlatning   tashqi   iqtisodiy   mavqeini   barqarorlashtirishdan   iborat   bo’lib,   birinchi
navbatda,   mamlakat   to’lov   balansining   muvozanati   va   milliy   valyuta   kursining
barqarorligi.
O’zbekiston   uchun,   keng   ko’lamli   valyuta   bozorini   shakllantirish   va   jahon
iqtisodiy   tizimiga   integratsiya   yo’lida   chuqur   iqtisodiy   o’zgarishlarni   amalga
oshirish   jarayonida   bo’lgan,   muntazam   ravishda   iqtisodiy   va   siyosiy   g’alayonlar
boshdan   esa,   milliy   iqtisodiyotning   valyuta   sohasini   tartibga   solish   muammolari
alohida dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Moliya   siyosati   inson   faoliyatining   mahsus   shakli   sifatida   ustqurma
kategoriyalariga   taalluqlidir.   U   bilan   jamiyatning   iqtisodiy   bazisi   orasida
chambarchas bog’langan o’zaro bog’liqlik mavjuddir. 
Bir   tomondan,   moliya   siyosati   iqtisodiy   munosabatlar   orqali   vujudga   keladi,
ikkinchi   tomondan,   iqtisodiy   bazis   asosida   vujudga   kelib   va   rivojlanib,   moliya
siyosati ma’lum bir mustaqillikka ega. Shuning uchun u iqtisodiyotga, moliyaning
ahvoliga   teskari   ta’sirini   o’tkazadi.   Bu   ta’sir   har   xil   bo’lishi   mumkin:   bir   xil
paytlarda   siyosiy   chora-tadbirlarni   o’tkazish   orqali   iqtisodiyotni   rivojlantirishga
qulay shart-sharoit yaratiladi, boshqalarda esa u to’sqinlik qiladi.
Moliya   siyosati   moliyaviy   munosabatlar   mohiyatini   o’zgartirolmaydi.   Lekin,
davlat moliyaning mohiyatini bilib, u o’z manfaatlariga qaratishga harakat qiladi.
Moliyaviy   munosabatlar   -   obyektiv   voqelik   iqtisodiy   munosabatining   bir   qismi
bo’lib, jamiyatning iqtisodiy bazisini tashkil qiladi. 
25 Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot
yo’llimizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,   yangi   bosqichga   ko’taramiz.   1-kitob.
Toshkent.: O’zbekiston, 2018.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Sh.M.   Xalqimizning   roziligi
bizning faoliyatimizga berilgan eng oliy bahodir.
3. Pugach I.L. Kichik va oilaviy biznes: tashkil etish va rivojlantirish (tadbirkorlik
uchun  qo’llanma).  Iqtisodiy   rivojlanishga   ko’maklashish   markazi.   Toshkent   2012
yil
4. LipmanFr.The familybusiness guide, NYPalrave macmillan, 2010.
5. Frederick D. Lipman The Family Business Guide, 2010
6.  Karimov. LA. Bank tizimi, pul muomalasi, kredit, investitsiya va molivaviy
bargarorlik to’ g’risida. T. O’zbekiston. 2005 y.
Internet manbalari
12. www.gov.uz – O’zbekiston Respublikasi Hukumat portali; 
13. www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi milliy qonunchilik bazasi;
14.www.kun.uz - O’zbekiston Respublikasi yangiliklar portali sayti
15.   www.stat   .uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   davlat   statistika   qo’mitasi   rasmiy
sayti
16. www.mf.uz - O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti
17. www.tfi.uz - Toshkent Moliya Instituti rasmiy sayti
26

Moliya bozorining vujudga kelishi va rivojlanishi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha