• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15246

Moliyaviy boshqaruvda moliyaviy nazoratni modellari

1.2. Moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish institutlari va
ularning o'zaro bog'liqlikdagi faoliyati
Jahon   amaliyotida   moliya   bozorlarining   mavjud   regulyativ   modellarini
infratuzilmaviy   (funktsional   va   tuzilmaviy   tarkiblari)   mezonlariga   (kriteriylariga)
asosan quyidagicha ajratish mumkin.
Moliya   bozori   infratuzilmasini   faqat   davlat   organlari   tomonidan
tartiblashtirish   modeli.   Unga   asosan   moliya   bozorining   har   bir   segmenti   (bank
kapitali,   pul   va   valyuta,   sug‘urta,   fond   bozorlari)   regulyativ   infratuzilmasini   mos
ravishda davlat organlari muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Masalan: Avstraliya,
Avstriya, Belgiya, Braziliya, Vengriya, Venesuela, Germaniya, Gonkong, Daniya,
Hindiston, Ispaniya, Italiya, Xitoy, Lyuksemburg, Niderlandiya, Tayvan, Turkiya,
Finlyandiya, Fransiya, Chexiya, Shvetsiya, Shveytsariya. Misol tariqasida hozirda
(1996   yildan   beri)   O‘zbekistonni   ham   keltirish   mumkin,   ya’ni   milliy   moliya
bozorining   bank   kapitali,   pul   va   valyuta   bozorlarini     Markaziy   bank   va   Moliya
vazirligi,   sug‘urta bozorini O‘zdavsug‘urtanazorat, korporativ qimmatli qog‘ozlar
bozorini   Davlat   mulki   Qo‘mitasi   qoshidagi   qimmatli   qog‘ozlar   bozorini
muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   Markazi   (quyida   uni   qisqacha   Markaz   deb
nomlaymiz),   davlat   qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   Moliya   vazirligi   va   Markaziy
bank tartiblashtiradi. Bu institutlami har biri alohida organ sifatida barchasi milliy
moliya bozorining bir butun davlat tartiblashtirish tizimini tashkil qiladi.
Moliya   bozori   infratuzilmasini   davlat   organlari,   vakolatli   muassasalar   va
o‘zini   o‘zi   muvofiqlashtiruvchi   (   O‘O‘M)   tashkilotlar   tomonidan   tartiblashtirish
modeli.   Unga   asosan   moliya   bozori   infratuzilmasi   ushbu   modelning   tarkibiga
kiruvchi   organ,   muassasa   va   tashkilotlar   tomonidan   uyg‘unlikda
muvofiqlashtiriladi   va   nazorat   qilinadi.   Masalan:   AQSh   misolida   O‘O‘M
tashkilotlar   na   faqat   o‘zini   o‘zi   muvofiqlashtiruvchi   funktsiyalarni,   balki   bozomi
tashkillashtirish funktsiyasini ham bajaradi. Xususan, qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha
dilerlarning   Milliy   assosiasiyasi   O‘O‘M   tashkilot   sifatida   tuzilgan   boiib,   unga
birjadan   tashqari   bozor   va   uning   elektron   savdo   tizimlari   (masalan,   NASDAQ)
biriktirilgan.   AQSh   fond   birjalari   esa   O‘O‘M   tashkilotlari   maqomini   olganlar. xalqaro   nazoratchilar   guruhlari   orqali   boshqa   milliy   tartibga   soluvchi   organlar
bilan ma'lumot almashish milliy va xalqaro moliyaviy kompaniyalar monitoringini
kuchaytirishi   mumkin.   Tartibga   solish   choralari   hanuzgacha   davlat   tomonidan
boshqariladigan tartibga soluvchi organlar tomonidan amalga oshiriladi, ammo bu
jarayon ma'lumot almashishni yaxshilaydi va samarali amaliyotni keng qo llashdaʻ
qo shimcha kanal vazifasini o taydi.	
ʻ ʻ
3. Mintaqadagi   regulyatorlar   o rtasidagi   muvofiqlashtirishni   amalga   oshirishning	
ʻ
zarurligi.
Bu   mintaqaviy   moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlash   uchun   muhim.   G-20
ishchi   guruhi   tomonidan   ilgari   surilgan   ushbu   g‘oya   asosan   mamlakatlararo
operatsiyalarni   amalga   oshiradigan   moliyaviy   kompaniyalar   to g‘risidagi	
ʻ
ma'lumotlarni   muvofiqlashtirishi   yoki   hech   bo lmaganda   ma’lumotlarni   o zaro	
ʻ ʻ
almashishni   nazarda   tutadi.   Moliya   bozori   rivojlanishining   darajasi,   institutsional
sifati   va   tartibga   solish   ko lamiga   ega   mamlakatlar   o rtasida   muvofiqlashtirish	
ʻ ʻ
ishlarini   olib   borishda   bir   qator   amaliy   muammolar   mavjud.   Osiyo   Taraqqiyot
Banki   va   Amerika   Taraqqiyot   Banki   kabi   mintaqaviy   ko p   tomonlama   institutlar	
ʻ
ushbu   jarayonni   qo llab-   quvvatlashda   yordam   berishi   mumkin.   Masalan,   moliya	
ʻ
vazirligi xodimlari, Markaziy bank xodimlari va moliyaviy tartibga soluvchilar o z	
ʻ
faoliyatini   mintaqaviy   moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlash   uchun   Osiyo   moliyaviy
barqarorligi bo yicha muvofiqlashtirish ishlarini tashkil etishi mumkin.	
ʻ
Shveytsariyada   Shveytsariya   Milliy   banki   moliyaviy   barqarorlik   uchun
javobgardir.   Shveytsariya   Milliy   Banki   (SNB)   barqaror   moliyaviy   tizimni
individual   komponentlari,   ya’ni   moliyaviy   vositachilar   va   moliya   bozori
infratuzilmasi   o zlariga   tegishli   funksiyalarni   bajaradi   va   kutilmagan   vaziyatlarga
ʻ
chidamli bo ladi. Muhim tizimli to lovlar va qimmatli qog‘ozlar bilan hisob-kitob	
ʻ ʻ
qilish   tizimini   nazorat   qilish   Shveytsariya   Milliy   Bankiga   yuklatilgan.   Shu
munosabat  bilan Shveytsariya  Milliy Banki  Shveytsariya  moliya  bozorini  nazorat
qilish   boshqarmasi   (FINMA)   bilan   hamkorlik   qiladi   va   bu   ikki   moliyaviy
institutlarning   vazifalari   aniq   belgilab   berilgan.   Agar     mahalliy     banklar
o zlarining     ochiq     bozordagi     operatsiyalarini     qayta  	
ʻ moliyalashtira   olmasa, 2.2. O‘zbekiston moliya bozorini tartibga solishda xalqaro tajribadan
foydalanish
Mamlakatimizda   moliya   bozorini   rivojlantirish   bugungi   kunda
iqtisodiyotimizdagi   muhim   vazifalardan   biridir.   Moliya   bozori   iqtisodiyotni
rivojlantirish,   yalpi   ichki   mahsulotni   oshirish,   kapital   jalb   qilish,   investitsion
jozibadorlikni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli   O zbekiston   Respublikasiʻ
Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   tomonidan   tasdiqlangan   PF-4947-sonli   Farmonida   ham
ushbu masalaga alohida to xtalib o tilgan bo lib, unda kapitalni jalb qilish hamda	
ʻ ʻ ʻ
korxonalar, moliyaviy institutlar va aholining erkin mablag‘larini joylashtirishning
muqobil   manbai   sifatida   moliya   bozorini   rivojlantirishga   qaratilgan   O‘zbekiston
Respublikasi   moliya   bozorini   o‘rta   muddatli   va   uzoq   muddatli   istiqbolda
rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish belgilab qo’yilgan  13
. 
Moliya   bozorlarini   tartibga   solish   axborot   assimetriyasining   oldini   oladi,
moliya   bozorlaridagi   firibgarliklarni   kamaytiradi,   boshqaruvning   buzilishidan
himoya   qiladi   hamda   moliya   bozorlarida   investorlarga   ishonch   bilan   ishlashga
imkon beradi. Ishtirokchilar har doim ham ushbu muammolarni mustaqil ravishda
harakat  qilish  orqali  hal   qila olmaydilar, aksincha,   hukumat  moliya  bozorlarining
xavfsizligini ta'minlashi va ularning ishlashini tartibga solib turishi kerak.
Moliya bozorlarini tartibga soluvchi tashkilotlarning ishtirokchilarga tegishli
barcha ma'lumotlarni to liq ochishini ta'minlash oshkoralikka olib keladi. Tartibga	
ʻ
solinmagan bozorda sarmoyadorlar ishonchli ma'lumotga ega bo lmaydilar, chunki	
ʻ
kompaniyalar   ba’zi   ma'lumotlarni   oshkor   qilmaydi.   Investorlar   to liq   ma'lumotga	
ʻ
muhtoj,  chunki   noaniq  va  ishonchli  bo lmagan  ma’lumotlar  asosida  biznesni  olib	
ʻ
borish va investitsiya kiritish xavfli hisoblanadi. Tartibga solish moliya bozorlarini
faoliyatini yaxshilash, ma’lumotlar shaffofligini ta'minlash, investorlarni jalb qilish
imkonini   beradi.   Shu   jihatlarni   inobatga   olgan   holda   moliya   bozorlarini   tartibga
solishni   xalqaro   darajada   o rganish,   mamlakatimizda   moliya   bozori   faoliyatini	
ʻ
rivojlantirish mavzuning dolzarbligini ochib beradi.
13
 O zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning “O zbekiston Respublikasini rivojlantirish bo yicha 	
ʻ ʻ ʻ
harakatlar strategiyasi to g risida”gi PF-4947- sonli Farmoni. 	
ʻ ʻ 17.02.2017.  https://lex.uz/docs/-3107036 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va
modernizasiyalash,   bozor   islohotlarining   yanada   chuqurlashtirilishi   natijasida
yildan yilga salmoqli  natijalar qo‘lga kiritilib, barqaror iqtisodiy o‘sish  yo‘nalishi
mustahkamlanib   bormoqda.   Hukumatimiz   tomonidan   ishlab   chiqilgan   moliyaviy
siyosat   to’la   va   izchil   amalga   oshirilishi,   iqtisodiyotning   muhim   ustuvor
tarmoqlarining   belgilab   berilishi   hamda   ularni   rivojlantirish   bo‘yicha   barcha
imkoniyatlarning safarbar etilishida moliyaviy nazorat o‘z ahamiyatini yo‘qotgani
yo‘q.
O’zbekistonda siyosiy va davlat mustaqilligi kamol topishi bilan uning bozor
munosabatlariga   asoslangan   Milliy   iqtisodiyoti   shakllana   boshladi.   Milliy
iqtisodiyot   -   bu   ma’lum   bir   davlat   hududida   tarixan   tashkil   topgan,   bir-biri   bilan
maqsadi va mehnat taqsimoti bog’liq bo’lgan tarmoqlar yig’indisidir. Yagona tizim
sifatida   milliy   iqtisodiyot   o’ziga   xos   bo’lgan   munosabatlari,   boshqaruv   tizimi,
umumiqtisodiy   infrastrukturasi   va   mustaqil   qonunchiligiga   ega   bo’lgan   mustaqil
davlatchilikni taqozo qiladi.
Bizga   ma’lumki,   mamlakatda   iqtisodiy   o’sish   va   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashda   moliya   bozori   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Moliya   bozorlari   samarali
ishlashi uchun uni doimo tartibga solib turish muhim ahamiyat kasb etadi. So’nggi
yillarda mamlakatimiz moliya bozorini rivojlantirish va uni uni faoliyatini tartibga
solish   bo’yicha   sezilarli   darajada   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Sir   emаski,
mаzkur   islоhоtlаrning   muvаffаqiyаti   kо’p   jihаtdаn   iqtisоdiyоtimizning   bаrchа
tаrmоqlаrigа xоrijiy investitsiyаlаrni jаlb qilish, ilg’оr xаlqаrо tаjribаni jоriy qilish
vа   shаffоflikni   tа’minlаsh   bilаn   chаmbаrchаs   bоg’liq.   Bugungi   kunda   moliya
bozorini   tartibga   solish   bo’yicha   amal   qiladigan   nazariyalarga   o’zo’zini
boshqaruvchi  tashkilotlar  tomonidan asos  solingan va xalqaro darajada emitentlar
hamda investorlarni jalb etish uchun raqobat natijasida shakllangan. 1
 
Moliya   bozorlarining   shakllanishini   dastlabki   davrlaridan   boshlab,   ushbu
maqsadlar   deyarli   o zgarmagan   va   xalqaro   tashkilotlarning   hujjatlari   (eng   avvaloʼ
1
 Carson J. W. Selfregulation in Securities Markets. World bank policy research working paper series. Vol. #5542. 
2011.P.75 Xulosa
Moliya   bozorlarining   iqtisodiyotni   rivojlantirishdagi   o rnini   oshirish   uchunʻ
samarali tartibga solish tizimi o rnatilishi lozim. Moliya bozorini tartibga soluvchi	
ʻ
organlar   ishtirokchilar   va   investorlarning   firibgarlik   va   manipulyatsiyadan   aziyat
chekmasligini   ta'minlashga   e’tibor   qaratadi.   Shuningdek,   regulyatorlar
bozorlarning   samarali   ishlashini   va   bozor   ishtirokchilarining   bozor   yaxlitligiga
ishonchlarini   ta'minlashga   e’tibor   qaratadi.   Likvidlilik,   keng   qamrovdagi
ishtirokchilar   hamda   ishonchli   ma'lumotlarning   mavjudligi   moliya   bozorlarining
samarali faoliyat yuritishiga yordam beradi. Ushbu faktorlarni moliya bozorlarida
yuzaga   keltirish,   ishtirokchilar   faoliyatini   mavjud   xalqaro   standardlarga
moslashtirish mamlakatimizda moliya bozorini rivojlantirish imkonini beradi.
O tkazilgan tadqiqotimiz natijasida quyidagi xulosa va takliflarni beramiz:	
ʻ
1. Moliya   bozorlarida   tartibga   solish   usullarini,   ya’ni   litsenziyalash,
nazorat   qilish,   qoidalar   ishlab   chiqish,   hisobotlar   taqdim   etish,   standartlashtirish,
ro yxatdan   o tkazish   tartibini   belgilash   kabilarni   keng   qo llash   firibgarlikning	
ʻ ʻ ʻ
oldini olish va moliya bozorini rivojlantirishda yordam beradi.
2. Moliya   bozorini   tartibga   solishda   asosiy   maqsadlardan   biri   sifatida
investitsion   jozibadorlikni   oshirish   ta’kidlanadi.   Bunda   moliya   bozorini   tartibga
solish orqali moliya bozorining faoliyat mexanizmlarini ishlab chiqish, moliyaviy
barqarorlikni   ta’minlash   va   investorlarning   huquqlarini   himoya   qilish   orqali
investorlarni jalb qilish imkoni yuzaga keladi.
3. Hukumat   tomonidan   mamlakatimiz   moliya   bozorining   Osiyodagi   va
xalqaro   darajadagi   moliya   bozorlarini   tartib   soluvchi   tashkilotlar   bilan,
shuningdek,   jadal   rivojlanayotgan   davlatlar   moliya   bozorlari   bilan
integratsiyalashuvi   yo llari   ko rib   chiqilishi   lozim.   Bu   xalqaro   darajadagi	
ʻ ʻ
talablarga   mos   keladigan   moliya   bozorini   shakllantirish,   xorijiy   mamlakatlar
moliya   bozorlarini   tartibga   solish   amaliyotini   o rganish   va   milliy   moliya	
ʻ
bozorimizga moslashtirish imkoniyatini taqdim etadi.
4. Mamlakatimizda   moliya   bozorini   tartibga   solish   va   rivojlantirishda
e’tibor qaratilishi lozim bo lgan jihat shundaki, moliya bozorini tartibga solish bir	
ʻ Foydalanilgan adabiyotlar organlar, davlat tomonidan tartibga soluvchi organlar va xalqaro tartibga soluvchi
tashkilotlardir.   Tartibga   soluvchi   tashkilotlar   litsenziyalash,   ro yxatga   olish,ʻ
tartibga solish, nazorat qilish, ijro etish va qaror qilish vakolatlaridan foydalangan
holda   moliya   bozorlari   va   moliyaviy   institutlarni   tartibga   soladi.   Amalda
kompaniyaning qay tarzda va kim tomonidan boshqarilishi, u amalga oshiradigan
faoliyat   turlariga   emas,   balki   ko proq   kompaniyaning   huquqiy   maqomiga	
ʻ
bog‘liqdir. Bu  shuni  anglatadiki,  ikki  xil  kompaniya  tomonidan olib  borilayotgan
o xshash   faoliyat   turli   xil   tartibga   soluvchi   organlar   tomonidan   turlicha   tartibga	
ʻ
solinishi mumkin. Moliyaviy kompaniyalar bir nechta subyekt tomonidan tartibga
solinishi   mumkin.   Masalan,   kompaniya   tartibga   solinadigan   faoliyat   bilan
shug‘ullanganda   tashkilot   boshqaruvchisi   va   faoliyatni   tartibga   soluvchi   organ
tomonidan nazorat qilinadi.
Moliyaviy tartibga solish turli xil maqsadlarga erishishga qaratilgan: moliya
bozorining   samaradorligi   va   yaxlitligi,  ishtirokchilar   va   investorlarning   himoyasi,
kapitalning shakllanishi  yoki kreditdan foydalanish, soliq to lovchining himoyasi,	
ʻ
noqonuniy faoliyatning oldini olish va moliyaviy barqarorlik. Ushbu maqsadlarga
erishish   uchun   turli   xil   tartibga   solish   turlari   -   ehtiyotkorlik   (xavfsizlik   va
barqarorlik),   oshkor   qilish,   standartlar,   raqobat,   narxlar   va   stavkalarni   tartibga
solish   qo llaniladi.   Ko pgina   kuzatuvchilar,   tartibga   solish   tizimining   tuzilishi	
ʻ ʻ
tartibga   solish   natijalariga   ta'sir   qiladi,   deb   hisoblashadi.   Shu   sababli,   tartibga
solish   tizimini   tuzishning   eng   yaxshi   usuli   haqida   Kongressda   tez-tez   muhokama
qilinadi. hukumat   aralashuvini   talab   qilishi   mumkin   degan   fikr-mulohazalarni   ilgari
surgan. 10
 
O’zbekistonlik   iqtisodchi   olimlar   ham   moliya   bozorini   tartibga   solish
bo’yicha   tadqiqotlar   o’tkazgan.   Xususan,   S.Elmirzayev   boshchiligidagi   mualliflar
jamoasining fikriga ko’ra, moliya bozorini tartibga solishning tashqi mexanizmlari
sifatida   megaregulyator   va   makroregulyator   keng   qo llaniladi.   Moliya   bozoriniʻ
megaregulyator   orqali   tartibga   solish   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   belgilangan
talablar, tamoyillar asosida amalga oshiriladi. Makroregulyator esa bevosita davlat
tomonidan tartibga solishni nazarda tutadi va odatda, qimmatli qog ozlar bozorini	
ʻ
tartibga   solish   bo yicha   vakolatli   davlat   organi   belgilanadi.   Jamoatchilik	
ʻ
tashkilotlari orqali moliya bozorini tartibga solish amaliyoti ham jahon amaliyotida
tashqi mexanizm sifatida keng qo llaniladi.	
ʻ 11
Moliya   bozorini   tartibga   solish,   xususan,   uning   tarkibiy   qismi   sifatida
qimmatli   qog’ozlar   bozorini   tartibga   solish   jarayoni   xalqaro   miqyosda   ham
dolzarblik   kasb   etadi.   Shu   jihatdan   xalqaro   moliya   bozorida   AQSh   tomonidan
amalga oshirilayotgan moliya bozorini tartibga solish amaliyoti va tajribasi moliya
bozori rivojlanayotgan ko’pchilik mamlakatlar uchun qo’l keladi. Shuni ta’kidlash
lozimki, AQShda qimmatli qog’ozlar bozorini tartibga solishda “144A qoidasi”dan
foydalaniladi.   “144A   qoidasi”   AQShda   “Qimmatli   qog’ozlar   to’g’risida”gi
Qonunning   5-qismida   ko’rsatilgan   ro’yxatdan   o’tish   talablaridan   ozod   qilish
imkonini   beradi,   ya’ni   ma’lum   bir   vaziyatlar   yuzaga   kelganda   ro’yxatdan
o’tkazilmagan va nazorat qiluvchi qimmatli qog’ozlarni ommaviy sotishga bo’lgan
cheklovni   olib   tashlash   mumkin.   Bu   orqali   ushbu   turdagi   qimmatli   qog’ozlar
savdosini amalga oshirish imkoniyati yuzaga keladi. 
AQShda   1933-yilda   qabul   qilingan   “Qimmatli   qog’ozlar   to’g’risida”gi
Qonunga   ko’ra   kompaniya   tomonidan   chiqarilgan   barcha   turdagi   qimmatli
qog’ozlarni   ommaviy   joylashtirish   yoki   sotishdan   oldin   Qimmatli   qog’ozlar   va
birja   komissiyasida   ro’yxatdan   o’tkazilishini   majburiydir.   “144A   qoidasi”
10
 Reto Francioni, James H. Freis, Alexandra Hachmeister. Financial market regulation. Article. Springer Link. 
January 18, 2017. p3.
11
 https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-45848-9_9 tomonlama   bo lmasligi   kerak.   Davlat   tomonidan   tartibga   soluvchi   organlarʻ
faoliyati   yo lga   qo yilishi   bilan   birga   bozor   orqali   tartibga   solish   shakllarining	
ʻ ʻ
ishlashiga   yo l   ochib   berilishi   lozim.   Bozor   regulyatorlarining   ishlashi   narx,	
ʻ
raqobat, talab va taklifning yuzaga kelishida muhim jihat hisoblanadi.
5. Moliya   bozorimizda   axborot   ochiqligi   va   ishonchli   ma’lumotlar
mavjudligini   ta’minlash   ishtirokchilarga   samarali   faoliyat   yuritish   “eshik”larini
ochadi. Bu moliya bozoriga kirmoqchi bo lgan ishtirokchilarga ishonch beradi.	
ʻ Bugungi   kunda   moliya   bozorlarini   tartibga   solishning   ahamiyati   xalqaro
darajada   ko pchilik   mutaxassislar   tomonidan   ta’kidlanmoqda.   F.Moshiriangaʻ
ko ra, jahon miqyosida integratsiyalashgan moliyaviy tizim mavjud bo lmaganligi	
ʻ ʻ
sababli   milliy   va   global   moliyaviy   inqirozlar   vaqtida   mavjud   tartibga   solish
qoidalari transchegaraviy tartibga solish masalasini hal qilolmadi 14
.
K.Amadeo   ta’kidlashicha,   moliyaviy   tartibga   solish   iste'molchilarning
investitsiyalarini   himoya   qilishini   aytib   o tgan.   Tartibga   solish   moliyaviy	
ʻ
firibgarlikning   oldini   oladi   va   moliya   institutlari   tomonidan   investorlarning
pullarini   jalb   qilish   riskini   kamaytiradi.   Moliyaviy   tartibga   solish   uch   asosiy
moliyaviy sektorni nazorat qiladi: bank, moliya bozori va iste'molchilar 15
.
M.Kavai   va   E.S.Prasadlarning   fikrlariga   ko ra,   tartibga   solish   xususiyatlarini
ʻ
tavsiflaydigan   prinsiplarga   asoslangan   tartibga   solish   qoidalari   iqtisodiy
rivojlangan moliya bozorlari uchun ko proq mos keladi degan fikr ilgari surilgan,	
ʻ
ammo   bu   yondashuv   o zlarining   moliyaviy   bozorlarini   yanada   ko proq	
ʻ ʻ
innovatsiyalar   va   tavakkalchiliklarga   yo l   ochib   rivojlantirmoqchi   bo layotgan	
ʻ ʻ
rivojlanayotgan mamlakatlar uchun ham tegishlidir 16
.
O zbekistonlik   iqtisodchi   olimlar   ham   moliya   bozorini   tartibga   solish	
ʻ
bo yicha   tadqiqotlar   o tkazishgan.   Xususan,   professor   S.Elmirzayev	
ʻ ʻ
boshchiligidagi   mualliflar   jamoasining   ta’kidlashlaricha,   moliya   bozorlarini
qonunchilikka   zid   xatti-harakatlar   va   firibgarliklardan   himoya   qilish   masalasi
jahon   hamjamiyati   uchun   nihoyatda   muhim   hisoblanadi.   Aynan   shuning   uchun
moliya   bozori   rivojlangan   barcha   davlatlarda   davlat   tomonidan   tartibga   solishni
ham o z ichiga olgan tartibga solish tizimi shakllangan	
ʻ 17
.
I.f.n. S.P.Abdullayevning fikriga ko ra, O zbekiston moliya bozorini yanada	
ʻ ʻ
rivojlantirish va barqarorligini oshirish uchun jahon amaliyoti talablariga muvofiq 
14
  Fariborz Moshirian. The global financial crisis and the evolution of markets, institutions and regulation. Journal of
Banking & Finance. Volume 35, Issue 3, March 2011. Page 502.  https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2010.08.010 . 
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378426610003110
15
  K.Amadeo. Financial Regulations. The balance. March 14, 2020.  https://www.thebalance.com/financial-
regulations-3306234
16
  Masahiro Kawai and Eswar S. Prasad. Financial Market Regulation and Reforms in Emerging Markets. Asian 
Development Bank Institute, Tokyo 100-6008, Japan. The Brookings Institutions, Washington DC 20036, US. 2011.
Page 4. https:// www.adb.org/sites/default/files/publication/159338/adbi-financial-market-  regulation-and-reforms-
emerging-markets-highlights.pdf
17
  S.Elmirzayev va boshqalar. Moliya bozori. Darslik. Iqtisod-moliya. Toshkent. 2019. 298-bet. rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish belgilab qo’yilgan 4
. Moliya bozorlarini
tartibga   solish   axborot   assimetriyasining   oldini   oladi,   moliya   bozorlaridagi
firibgarliklarni   kamaytiradi,   boshqaruvning   buzilishidan   himoya   qiladi   hamda
moliya   bozorlarida   investorlarga   ishonch   bilan   ishlashga   imkon   beradi.
Ishtirokchilar har doim ham ushbu muammolarni mustaqil ravishda harakat qilish
orqali   hal   qila   olmaydilar,   aksincha,   hukumat   moliya   bozorlarining   xavfsizligini
ta'minlashi va ularning ishlashini tartibga solib turishi kerak.
Moliya bozorlarini tartibga soluvchi tashkilotlarning ishtirokchilarga tegishli
barcha ma'lumotlarni to liq ochishini ta'minlash oshkoralikka olib keladi. Tartibgaʻ
solinmagan bozorda sarmoyadorlar ishonchli ma'lumotga ega bo lmaydilar, chunki	
ʻ
kompaniyalar   ba’zi   ma'lumotlarni   oshkor   qilmaydi.   Investorlar   to liq   ma'lumotga	
ʻ
muhtoj,  chunki   noaniq  va  ishonchli  bo lmagan  ma’lumotlar  asosida  biznesni  olib	
ʻ
borish va investitsiya kiritish xavfli hisoblanadi. Tartibga solish moliya bozorlarini
faoliyatini yaxshilash, ma’lumotlar shaffofligini ta'minlash, investorlarni jalb qilish
imkonini   beradi.   Shu   jihatlarni   inobatga   olgan   holda   moliya   bozorlarini   tartibga
solishni   xalqaro   darajada   o rganish,   mamlakatimizda   moliya   bozori   faoliyatini	
ʻ
rivojlantirish mavzuning dolzarbligini ochib beradi.
Mavzuning   maqsad   va   vazifalari .   Ushbu   mavzuning   asosiy   maqsadi
moliya   bozorini   tartibga   solish   yo‘llarini   o’rganish   va   bunda   xalqaro   tajribalarni
tahlil qilish.
Ushbu maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalarni belgilab olindi:
 Moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish kontseptsiyalarini
o‘rganish va tahlil qilish
 Moliya   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   institutlari   va
ularning o'zaro bog'liqlikdagi faoliyatini o‘rganish va tahlil qilish
 Moliya   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   modellarini
o‘rganish va tahlil qilish
 O'zbekistonda   moliya   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish
mexanizmlarini o‘rganish va tahlil qilish
4
 O zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning “O zbekiston Respublikasini rivojlantirish bo yicha 	
ʻ ʻ ʻ
harakatlar strategiyasi to g risida”gi PF-4947- sonli Farmoni. 	
ʻ ʻ 17.02.2017.  https://lex.uz/docs/-3107036 II.  MOLIYA BOZORINI TARTIBGA SOLISH BO YICHA JAHONʻ
TAJRIBASI
2.1.  Moliya bozorini tartibga solish amaliyotini takomillashtirish
masalalari
Bizga   ma’lumki,   mamlakatda   iqtisodiy   o’sish   va   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashda   moliya   bozori   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Moliya   bozorlari   samarali
ishlashi uchun uni doimo tartibga solib turish muhim ahamiyat kasb etadi. So’nggi
yillarda mamlakatimiz moliya bozorini rivojlantirish va uni uni faoliyatini tartibga
solish   bo’yicha   sezilarli   darajada   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Sir   emаski,
mаzkur   islоhоtlаrning   muvаffаqiyаti   kо’p   jihаtdаn   iqtisоdiyоtimizning   bаrchа
tаrmоqlаrigа xоrijiy investitsiyаlаrni jаlb qilish, ilg’оr xаlqаrо tаjribаni jоriy qilish
vа   shаffоflikni   tа’minlаsh   bilаn   chаmbаrchаs   bоg’liq.   Bugungi   kunda   moliya
bozorini   tartibga   solish   bo’yicha   amal   qiladigan   nazariyalarga   o’zo’zini
boshqaruvchi  tashkilotlar  tomonidan asos  solingan va xalqaro darajada emitentlar
hamda investorlarni jalb etish uchun raqobat natijasida shakllangan. 5
Moliya   bozorlarining   shakllanishini   dastlabki   davrlaridan   boshlab,   ushbu
maqsadlar   deyarli   o zgarmagan   va   xalqaro   tashkilotlarning   hujjatlari   (eng   avvalo	
ʼ
“moliya   bozorlarni   tartibga   solishning   maqsad   va   tamoyillari”   Xalqaro   qimmatli
qog ozlar   bozorini   tartibga   soluvchi   tashkilot   –   IOSCO)   da   rasmiy   tarzda   o z	
ʼ ʼ
ifodasini   topgan.   Shunday   qilib,   moliya   bozorlarini   tartibga   solishning   asosiy
maqsadlari   quyidagilardan   iborat:   investorlarni   himoyalash   va   moliya   bozorlarini
shaffofligini, haqqoniyligi va samaradorligini ta minlash. 	
ʼ
Moliya   bozorlarining   rivojlanishi   bilan,   bozorning   professional
qatnashuvchilari va bozor vositachilarining sonining ortishi hamda ular o rtasidagi	
ʼ
munosabatlarning   yaqinlashuvi   bilan,   yuqoridagi   ikki   maqsadga   yangi   maqsad   –
tizimli risklarni pasaytirish ham qo shildi.	
ʼ 6
 
Shuningdek,   moliya   bozorining   tarkibiy   qismi   sifatida   qimmatli   qog’ozlar
bozorini   tartibga   solish   va   uni   rivojlantirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
5
 Carson J. W. Selfregulation in Securities Markets. World bank policy research working paper series. Vol. #5542. 
2011.P.75.
6
 Persaud A. Macro-Prudential regulation in financial markets, ECMI Commentaries. August. 2009. P. 9 tashkiloti tashkiloti Britaniya
22. Moliyaviy xizmatlar
boshqarmasi DFS AQSh 53. Hindiston zaxira banki RBI Hindiston
23. Dubay moliyaviy
xizmatlar
boshqarmasi DFSA BAA 54. Qimmatli qog‘ozlar va
tovarlar tashkiloti SCA BAA
24. Yevropa Bank
Assosiatsiyasi EBA Yevropa
Ittifoqi 55. Hindistonning qimmatli
qog‘ozlar va birja
kengashi SEBI Hindiston
25. Yevropa Markaziy
Banki ECB Yevropa
Ittifoqi 56. Qimmatli qog‘ozlar
birjasi
bo yicha komissiyaʻ SEC AQSh
26. Risklarni boshqarish
bo yicha Yevropa	
ʻ
Kengashi ERMC Yevropa
Ittifoqi 57. Qimmatli qog‘ozlar va
fyucherslar bo yicha	ʻ
komissiya SFC Gonkong
27. Qimmatli qog‘ozlar
bozorlari bo yicha	
ʻ
Yevropa
Assotsiatsiyasi ESMA Yevropa
Ittifoqi 58. Janubiy Afrika zaxira
banki - JAR
28. Yevropa Komissiyasi - Yevropa
Ittifoqi 59. Yagona nazorat
tashkiloti SSM Yevropa
Ittifoqi
29. Moliyaviy Aloqalar
Assotsiatsiyasi FCA Buyuk
Britaniya 60. Buyuk Britaniya listing
tashkiloti UKLA Buyuk
Britaniya
30. Kanada moliyaviy
iste'mol
agentligi FCAC Kanada 61. Gonkong pul-kredit
ma'muriyati HKMA Gonkong
31. Omonatlarni
sug‘urtalash federal
korporatsiyasi FDIC AQSh - - -
Yuqoridagi   jadvalga   ko ra,   moliyaviy   mutaxassislar   tomonidan,   asosan,	
ʻ
xalqaro   darajadagi   moliyaviy   institutlar,   rivojlangan   davlatlardagi   moliyaviy
tashkilotlar   bilan   moliyaviy   aloqalar   yo lga   qo yilganligini   ta’kidlashgan.   Bular	
ʻ ʻ
orasida   AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Yevropa   Ittifoqi   va   uning   tarkibidagi
davlatlarning moliyaviy tashkilotlarni alohida ta’kidlab o tishimiz joiz.	
ʻ
Moliya   bozorlari   munosabatlarini   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   bilan
bog‘liq   muammolar   Osiyoning   rivojlanayotgan   iqtisodiyotlarida   ko payib	
ʻ
bormoqda,   chunki   xorijiy   moliyaviy   kompaniyalar   mintaqadagi   moliya
bozorlaridagi   ishtirokini   oshirmoqda   va   mintaqaning   moliyaviy   kompaniyalari
o zlarining tashqi	
ʻ   operatsiyalari ko lamini ham kengaytirmoqda. Bundan tashqari,	ʻ
Osiyo mamlakatlari o rtasidagi moliyaviy aloqalarning o sishi mintaqaning o zida	
ʻ ʻ ʻ
mamlakatlararo   moliyaviy   operatsiyalar   hajmi   tez   sur'atlar   bilan   o sishini	
ʻ
anglatadi.   Osiyo   uchun   moliyaviy   integratsiyalashuvning   asosiy   jihati   mintaqaga samaraliyligi bilan isbotladi. Natijada, oxirgi yillarda dunyoning yirik davlatlaridan
bo‘lmish   Rossiya   ham   makroregulyator   kontseptsiyasini   o‘zlarida   qo'llashni
ma’qul topmoqda.
Tartiblashtirish   tizimlarini   yana   quyidagi   belgilar   bilan   ham   tasniflash
mumkin:
Pog'onalariga ko'ra tartiblashtirish global ko'p (5)  pog‘onali (bir-  biri bilan.
bog'liq   tartiblashtirishning   xalqaro,   milliy,   regionlararo,   regional   va   munisipal
pog‘onalari)   va   milliy   ko'p   pog'onali   (federal,   regional,   munisipal   pog‘onalar)
muvofiqlashtirish va nazorat qilish modeli ko‘rinishida bo‘lishi mumkin.
Tartiblashtirish usullari bo'yicha - administrativ, indikativ (makroiqtisodiy),
makroregulyatorli   va   gibrid   (aralash)   usullariga   asoslangan   modellar.   Bu
modellarda   moliya   bozoriga   umumiqtisodiy   darajadagi   bilvosita   (kredit-pul,
byudjet-soliq,   ijtimoiy,   valyuta,   xususiylashtirish   va   h.k.   siyosatlar   negizida)   va
bevosita (administrativ) ta’sir ko‘rsatishga asoslangan bo‘lishi mumkin.
Tartiblashtirishning   milliy   tizimini   tashkillashtirishda   qabul   qilingan
yondashuvlari   bo'yicha   -   hukumat   tomonidan   to'g'ridan   to'g'ri   tartiblashtirish
(masalan,   Irlandiya,   Niderlandiya,   Portugaliya),   moliya   va   bank   tizimlarini
regulyatorlari   bo'lmish   organlar   tomonidan   tartiblashtirish   (masalan,   Belgiya,
Daniya,   Yaponiya,   Qozog'iston),   maxsus   tuzilgan   vakolatli   davlat   tashkiloti
tomonidan   tartiblashtirish   (masalan,   AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Italiya,   Frantsiya,
Ispaniya va h.k.), vakolatli davlat organlari va O'O'M tashkilotlari bilan birgalikda
tartiblashtirish modellari.
Manfaatlami himoyalanishi bo'yicha - davlat manfaatlariga (Pokiston, Eron),
yirik   (strategik)   investorlar   manfaatiga   (Germaniya,   Frantsiya,   Belgiya   va   h.k.),
minoritar   (mayda)   investorlar   manfaatlariga   (anglo-sakson),   aralash   manfaatlarga
qaratilgan tartiblashtirish modellari.
Iqtisodiy tuzum  shakli  bo'yicha - ochiq (barcha industrial  hamda ko'pchilik
rivojlanayotgan mamlakatlar) va yopiq (Eron, Pokiston va shu kabi yopiq ravishda
rivojlanayotgan   davlatlar)   iqtisodiyot   modellariga   asoslangan   tartiblashtirish
modellari. investitsiyalami   yo'naltirishni   ko'pdanxohlamaydilar,   balki   iloji   boricha
kompaniyaning ichki rezervlari hisobiga o'zlarining sarflagan kapitallari qaytimiga
qiziqadilar,   bu   esa   kompaniyaning   kapitalizatsiya   darajasini   keskin   pasaytirib,
modernizatsiyalashtirish   va   investitsiyalarga   muhtojligini   keskin   oshiradi.   Tashqi
yirik   strategik   investorlar   esa   o‘zlariga   tobe   boigan   kompaniyani   uzoq   muddatli
strategik reja va manfaatlari ili ikkilamchi bozorga chiqarishga moyil boimaydilar.
Bank   tizimi   modeli   anglo-sakson   modelidan   farqli   ko‘proq
Germaniyadagiga   o‘xshash   modelga   asoslanganligi   banklami   moliya   bozorlarida
to   ‘liq   qonli   investision   va   kredit   operatsiyalaming   tashabbuskori   va   katalizatori
sifatida   faollik   qilishiga   to‘sqinlik   qilmoqda.   Banklar   uchun   aksiyalar   bozori
yuqori riskli boigani va kompaniyalaming korporativ boshqaruvida ishtirok etishga
moyil bo‘lmaganliklari (nazorat paketi boimaganligi va ulaming asosiy faoliyatlari
doirasidan   tashqari   boiganligi)   uchun   portfel   investitsiyalarga   kam   moyil
bo‘ladilar.   Bundan   tashqari   banklaming   resurslari,   kapitalizatsiya   darajasi   va
marjasi nisbatan kamligi sezilmoqda.
Sug'urta tizimi hali yahshi rivojlanmaganligi va investitsion
resurslari   kamligi,   hamda   fond   bozorida   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   portfel
investitsiyalar   bilan   shug‘ullanmaganligi   sabali,   ular   na   korporativ   boshqaruv
tizimida, na birlamchi va ikkilamchi bozorlarda faolligi sezilmayapti.
Byudjetdan   tashqari   fondlar   faqat   davlat   qimmatli   qog‘ozlariga
investitsiyalar   qilish   bilan   cheklanganlar,   aksiyalar   bozori   ular   uchun   bir   muncha
riskli.
Investitsiya   institutlari,   ayniqsa   investitsiya   fondlari   va   kompaniyalaming
investitsion   resurslari   hajmi   va   menejmenti   sifati   juda   past,   ular   asosan
xususiylashtirish mexanizmi omili ta’siri ostida qolganlar.
Nisbatan   ko‘p   vaqt   davomida   xususiylashtirilgan   kompaniya-   larda
davlatning   ixtiyorida   aksiyalaming   yirik   paketlari   turib   qolganligi   va   ularda
korporativ boshqaruv va menejment (moliyaviy, administrativ va strategik) tizimi
samarasiz   qolganligi   (unda   asosan   davlatning   ishonchli   vakillari   sifatida   davlat
organlari   xizmatchilari   va   ishonchli   boshqaruvchi   kompaniyalar   davlat   nomidan 1.3. O'zbekistonda moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish
mexanizmlari
O‘zbekiston moliya bozorini tartiblashtirish tizimi birinchi turkum modeliga
kiradi.   Uning   xususiyati   shundaki,   unda   hozircha   na   banklaming,   na   moliya
institutlarining   (investitsiya   institutlari,   sug'urta   tashkilotlari,   fondlar),   na
institutsional   investorlaming,   na   mayda   chakana   investorlaming   alohida   ustunligi
kuzatilmaydi. Alohida segmentlarga (pul, valyutalar, korporativ va davlat qimmatli
qog'ozlari,   sug'urta   instrumentlari,   kredit   va   banklaming   boshqa   instrumentlari
bozorlariga)   ega   bo‘lib,   ular   hozirda   bir-biri   bilan   to'liq   bog'liq   emas   va   har   biri
turli   vakolatli   davlat   organlar   tomonidan   alohida   tartiblashtiriladi
(muvofiqlashtiriladi va nazorat qilinadi).
Moliya   bozorini   tartiblashtirish   modeli   anglo-sakson   va   kontinental
modellari elementlami o‘z ichiga oluvchi gibrid modelga asoslangan.
Moliya   bozorida   aksiyadorlik   kompaniyalari   korporativ   boshqaruv   tizimi
anglo-sakson   («investorlik»)   modelidan   farqli   kontinental   (Germaniyadagiga
o'xshash   «insayderlik»   yoki   «ikki   pog'onali»)   modelga   asoslanganligi   (3.4-
paragrafga   qaralsin)   va   ichki   nodavlat   investitsiyalar   hajmini   kamligi,
xususiylashtirish   mexanizmi   kam   samarali   bo'lgani   va   regulyatorlaming   ko‘p
sonliligi, banklar, sug'urta tashkilotlari va byudjetdan tashqari fondlaming etarlicha
investitsion   samara   bilan   ishlamayotgani   sababli,   barcha   o'tish   iqtisodiyotiga
mansub mamlakatlar singari ma’lum darajada muammolar kelib chiqmoqda:
Minoritar aksiyadorlar ulushlari kamayishi hisobiga yirik aksiyadorlar paydo
bo‘lishi,   natijada   investitsiyalar   sifatidagi   moliyaviy   resurslar   jalb   qilinishi
susayishi   kuzatilmoqda.   Chunki   yirik   investorlar   korporativ   manfaatlari   ila
kompaniyalarda   ustuvor   mavqeni   egallab,   tashqi   portfel   investitsiyalar   oqimiga
to'sqinlik qiladilar, bu esa yangi emissiyalarga   (ayniqsa   IPO   mexanizmini  joriy
qilinishini)     yo‘l   bermaydi,     listing   darajasidan   uzoqlashtiradi,     qimmatli
qog'ozlaming   ochiq   birlamchi   va   davomiy   uzluksiz   ikkilamchi   bozori   rivojiga
salbiy ta’sir ko'rsatadi.  Bunda aytish joizki,  ko'pchilik  ichki  strategik investorlar
aksiyalarini   yirik   paketlari   doirasida   kompaniyalariga   uzoq   muddatli   qo'shimcha Mamlakatimizda   ham   moliya   bozorini,   ayniqsa,   qimmatli   qo’go’zlar   bozorini
rivojlantirish dolzarblik kasb etmoqda. Shu sababli  so’nggi yillarda ushbu sohada
keng   islohotlar   olib   borilmoqda.   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   ta’kidlaganlaridek,
“Qimmatli qog’ozlar bozori iqtisodiyotdagi bo’sh pul mablag’larini jamlash va uni
investitsiya jarayonlariga yo’naltirishning muhim vositasi hisoblanadi”. 7
 
Shu   sababli   bugungi   kunda   moliya   bozorini   tartibga   solish   va   bu   bo’yicha
xalqaro   tajribani   o’rganish   mamlakatimizda   moliya   bozorini   rivojlantirish   uchun
muhim jarayon hisoblanadi.
Moliya   bozorini   tartibga   solish   masalalari   bo’yicha   xorijiy   olimlardan
I.Atiyas   va   H.Ersellar   tadqiqot   o’tkazgan   bo’lib,   unga   ko’ra   hukumat   tomonidan
tartibga solishning “iks-post” va “iks-ante” shakllari mavjud. Moliya bozorini “iks-
post”   shakli   yordamida   tartibga   solishda   kompaniya   tomonidan   raqobat
to’g’risidagi   qonunlarga   zid   xatti-harakat   amalga   oshirilgandan   so’ng
kompaniyalar   jazolanadi.   Boshqa   ko’plab   tartibga   soluvchi   hujjatlar   “iks-ante”
shakliga   muvofiq   amalga   oshiriladi,   ya’ni   moliya   bozorida   qonunga   zid   holatlar
yuzaga kelmasligi uchun oldindan qoidalar ishlab chiqiladi. 8
 
Shuningdek, R.Fransioni, J.Freyz va A.Hekmeysterlarning ta’kidlashlaricha,
moliya   bozorini   tartibga   solishning   asosiy   maqsadi   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashdir.   Shu   nuqtai   nazardan,   barqarorlikning   muhim   shartlaridan   biri
moliya   bozorlarida   ishlaydigan   infratuzilma   tizimi   hisoblanadi.   Moliya   bozorlari
o’rganiladigan   har   bir   tahlilda   tabiiy   ravishda   ushbu   moliya   bozorining
infratuzilmasi qoidalari hisobga olinishi kerak degan fikrni ilgari surgan. 9
 
A.M.Pakkes   va   D.Heremanslarga   ko’ra,   asosan   ma’lumotlar
nomutanosibligi tufayli moliya bozorlari  mukammal ishlay olmaydi. Ma’lumotlar
nomutanosibligi   moliya   bozorini   tartibga   solish   zarurligini   ko’rsatadi   va   buning
uchun   yechimlar,   asosan,   moliyaviy   ishtirokchilar   orqali   ta’minlanishi   yoki
7
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 7.10.2019dagi fond bozorini rivojlantirish 
masalalariga bag‘ishlangan yig‘ilishdagi ma’ruzasi; https://president.uz/uz/2913
8
 Izak Atiyas and Hasan Ersel. Financial markets, regulation and financial crises. Article. Semantic Scholar. 
November 1, 2010. p 4-5.
9
  https://pdfs.semanticscholar.org/05ae/271e1eca5482d896399806be7d37982b05bc.pdf   Bunday   model   Rossiyada   ham   qabul   qilingan   (quyidagi   juftliklar   misolida:
MMVB   -   NFA,   RTS   -   NAUFOR).   Yangi   Zelandiya,   Polsha,   Koreyada   faqat
birgina O‘O‘M tashkiloti kiritilgan. AQSh, Kanada, Yaponiya va Norvegiyada esa
O‘O‘M tashkilotlar ko‘pchilikni tashkil etadi. O‘zbekistonda yangi qabul qilingan
«Qimmatli   qog‘ozlar   bozori   to‘g‘risidagi»   qonun   (2007   yil)   bilan   milliy
tartiblashtirish tizimiga O‘O‘M tashkilotlar ham kiritilmoqda.
Moliya  bozori  infratuzilmasini  vakolatli  kvazi-hukumat
umummilliy   organ   (makroregulyator)   tomonidan   tartiblashtirish   modeli.
Masalan,   Buyuk   Britaniyada   awal   «super-0‘O‘M   tashkiloti»   bo‘lgan   bo‘lsa,
hozirda   Moliya   vazirligiga   hisobot   beruvchi   kvazi-hukumat   organi   (FSA)   moliya
bozori   makroregulyatori   funktsiyasini   bajaradi.   Bu   mamlakatdan  boshqa   yana  bir
qator davlatlarda ham makroregulyator qabul qilingan (9.5-paragrafga qaralsin). 
Jahon   amaliyotida   mavjud   makroregulyatorlami   shartli   ravishda   ikki   katta
guruhga ajratish mumkin:
1. faqat     (yoki     ko‘proq)     nazorat     funktsiyalarini     bajaruvchi
makroregulyatorlar   (masalan,   bundaylari   Yaponiyada   1998   yildan,   Janubiy
Koreyada   1998   yildan,   Vengriyada   1996   yildan,   Daniyada   1988   yildan,
Norvegiyada   1986   yildan,   Shvetsiyada   1991   yildan,   Finlyandiyada   1991   yildan,
Janubiy Afrika Respublikasida 1990 yilda tuzilgan);
2. ham   nazorat,   ham   me’yorlashtiruvchi   (tartib-qoidalami   o‘matuvchi)
funkiyalami   bir   vaqtning   o‘zida   amalga   oshiruvchi   makroregulyatorlar   (masalan,
bundaylari   Buyuk   Britaniyada   1997   yilda,   Avstraliyada   1998   yilda,   Kanadada
1987 yilda, Singapurda 1998 yilda, Shveytsariyada 1997 yilda tuzilgan).
Ko‘rsatib   o‘tilgan   barcha   mamlakatlarda   bunday   organ   (makroregulyator)
moliya   bozorini   o‘zaro   uyg‘unlikda,   bog'liqlikda   va   mutanosiblikda
tartiblashtiradi.   Bunda   ushbu   davlatlar   makroregulyatomi     o‘zlarida     joriy     qilish
chog‘ida  uning  ijobiy oqibatlaridan, mavjud va zaruriy resurslarda, milliy moliya
bozorining   bunday   makroregulyatorga   tayyorliligi   darajasidan   kelib   chiqqanlar.
Olz   vaqtida   ba’zi   davlatlar   makroregulyator   kontseptsiyasiga   skeptik   qaraganlar.
Ammo,   hozirga   kelib   makroregulyator   kontseptsiyasi   o'zining   hayotiyligini darajalilar   qatoriga   o'tadilar   va   ulaming   investision   faolligi   susayadi.   Shu   bilan
birga, aksiyadorlarning korporativ boshqaruvda maxfiy ishtiroki ta’minlanmagan.
Yuqoridagilar   va   boshqa   sabablaming   barchasi   mamlakatda   kollektiv
investorlar   institutlarini   investitsion   jarayonda   sezilarli   emasligiga,   aksincha   yirik
deyarli   samarasiz   bo'lgan   investorlaming   salmog'ini   keskin   oshib   ketishiga   olib
kelmoqda.
Moliya   bozori   qatnashchilarining   faolligi   sust,   muomaladagi   moliyaviy
instrumentlarining turi kam, riskliligi va volatillik darajasi baland, kapitalizatsiyasi
va   likvidliligi   past,   hajmi   kam,   oboroti   sekin,tartiblashtirish   mexanizmi   takomil
emas   va   h.k.   Bulaming   barchasi   vaqtinchalik   holat   bo‘lib,   kelajakda   boshqa
tivojlanayotgan   mamlakatlaming   moliya   bozorlari   singari   raqobatbardoshlik
darajasiga erishishi muqarrar.
Aytish   mumkinki,   o‘rta   va   o‘rta   muddatda   O‘zbekiston   moliya   bozorining
omillaming   ijobiy   ta’siri   sharoitida   keskin   rivojlanishini   bashorat   qilsa   bo‘ladi.
Buning uchun unda barcha imkoniyatlar mavjud.
Moliya  bozorining  regulyativ  infratuzilmasi . Moliya  bozorining regulyativ
infratuzilmasi   institutlariga   quyidagi   davlat   organlari   kiradi   va   ular   qonunchilik
bilan biriktirilgan tegishli vakolatlarga ega.
Asosiy   organlarga   Markaziy   bank,   Moliya   vazirligi,   Davlat   mulkini
boshqarish   Qo‘mitasi   huzuridagi   qimmatli   qog‘ozlar   bozori   faoliyatini
muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   Markazi   (quyida   qisqacha   Markaz   deb
yuritamiz)   kiradi.   Moliya   bozorida   antimonopol   siyosatni   ko'rsatib   o'tilgan
organlar   bilan   birgalikda   monopoliyadan   chiqari,   raqobatni   rivojlantirish   va
tadbirkorlikni   qo‘llab-quwatlash   Davlat   Qo‘mitasi   amalga   oshiradi.   Moliya
bozoriga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   fiskal   siyosatni   esa   Moliya   vazirligi,   Davlat   soliq
Qo‘mitasi   va   Davlat   bojxona   Qo‘mitasi   birgalikda   olib   boradi.   Moliya   bozoriga
oid   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   bilan   bog‘liq   masalalami   O‘zbekiston   Respublikasi
tashqi iqtisodiy faoliyat vazirligi (Agentligi) iqtisodiyot vazirligi birgalikda amalga
oshiradi.   Milliy   moliya   bozorining   bank   kapitali,   pul   va   valyuta   bozorlarini
Markaziy   bank   va   Moliya   vazirligi,   sug‘urta   bozorini   O‘zdavsug‘urtanazorat, I. MOLIYA BOZORINI MUVOFIQLASHTIRISH VA NAZORAT QILISH
1.1. Moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish kontseptsiyalari
Turli   mamlakatlarda   moliya   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish
uchun   bosh   va   eng   asosiy   institutlar   bo‘lib   faqat   davlat   moliya   organlari   va/yoki
hukumat   tomonidan   vakolat   berilgan   davlat   muassasasi   hisoblanadi.   Masalan,
Germaniya,   Avstraliya,   Kanada,   Yaponiya,   AQSh,   Belgiya,   Frantsiya,   Buyuk
Britaniya, Italiya va Ispaniyada   hukumat   organlari   yoki   qonun   bilan   nazarda
tutilgan muassasalar. Xususan, Kanadada qimmatli qog'ozlar bozori provintsiyalar
organlari   tomonidan   tartiblashtiriladi,   Yaponiyada   esa   awal   Moliya   vazirligida
bo'lgan,   hozirda   alohida   bo'lgan   moliyaviy   xizmatlar   Agentligi   (makroregulyator
funktsiyasini bajaradi va unga qimmatli qog'ozlar va birja savdolari ustidan nazorat
bo'yicha   Komissiya   bo'ysunadi),   AQShda   qimmatli   qog'ozlar   va   birjalar   bo'yicha
Komissiya,   Avstraliyada   -   qimmatli   qog'ozlar   bo'yicha   Komissiya,   Belgiyada   -
bank va moliya Komissiyasi, Frantsiyada - biija operatsiyalari Milliy komissiyasi,
Italiyada   -   aksiyadorlik   jamiyatlari   va   birjalar   bo'yicha   Milliy   komissiya,
Ispaniyada - qimmatli qog'ozlar bozori bo'yicha Milliy komissiya, Germaniyada -
qimmatli   qog'ozlar   bo'yicha   Komissiya,   Rossiyada   -   molya   bozorlari   bo'yicha
Federal   xizmat,   Qozog'istonda   -   Markaziy   bank,   O'zbekistonda   -   Davlat   mulki
Qo'mitasi   huzuridagi   qimmatli   qog'ozlar   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat
qilish   Markazi   va   h.k.   O'zbeksitonda   davlat   tartiblashtirish   Markazining   hududiy
boshqarmalari   bir   vaqtning   o'zida   mahalliy   hokimiyatlarga   (Davlat   mulki
Qo'mitasining   hududiy   boshqarmalari   orqali)   ham   bo'ysunadi   (bunda   mahalliy
hokimiyattaming   ham   qimmatli   qog'ozlar   bozorini   tartiblashtirish   jarayoniga
ma’lum   darajada   taalluqli   ekanidan   dalolat   berishi   mumkin).   Kelejakda
O'zbekistonning tartiblashtirish modeli o'zgarishi muqarrar.
Boshqa   bir   mamlakatlarda   esa   vakolatli   maxsus   davlat   tartiblash-   tirish
organlari   bilan   birga   moliya   bozori   professional   qatnashchilari-   ning   ihtiyoriy
tarzda   birlashgan   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   bo'lgan   o'zini   o'zi
muvoflqlashtiruvchi   tashkilotlar   (O'O'M)   namoyon   bo'ladi.   Lekin   bunday
mamlakatlarda   O'O'M   tashkilotlar   moliya   bozorida   ma’lum   bir   tartiblashtirish fiinktsiyalarini bajarish uchun vakolatli davlat tartiblashtiruvchi organi tomonidan
akkreditatsiyalanib ruxsat beriladi.
Buyuk   Britaniyada   awal   «super-О'О'М   tashkiloti»   bo'lgan   bo'lsa,   hozirda
Moliya vazirligiga hisobot beruvchi kvazi-hukumat organi (FSA).
AQSh   misolida   O'O'M   tashkilotlar   na   faqat   o'zini   o'zi   muvoflqlashtiruvchi
funktsiyalami, balki bozomi tashkillashtirish funktsiyasini ham bajaradi. Xususan,
qimmatli   qog'ozlar   bo'yicha   dilerlaming   Milliy   assotsiatsiyasi   O'O'M   tashkilot
sifatida   tuzilgan   bo'lib,   unga   birjadan   tashqari   bozor   va   uning   elektron   savdo
tizimlari   (masalan,   NASDAQ)   biriktirilgan.   AQSh   fond   birjalari   esa   O'O'M
tashkilotlari   maqomini   olganlar.   Bunday   model   Rossiyada   ham   qabul   qilingan
(quyidagi juftliklar misolida: MMVB - NFA, RTS - NAUFOR).
Ko‘pchilik   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   0   ‘0   ‘M
tashkilotlari   qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   tartiblashtirishga   kiritilmagan.   Masalan:
Avstraliya,   Avstriya,   Belgiya,   Braziliya,   Vengriya,   Venesuela,   Germaniya,
Gonkong, Daniya, Hindiston, Ispaniya, Italiya, Xitoy, Lyuksemburg, Niderlandlar,
Tayvan, Turkiya, Finlyandiya, Frantsiya, Chexiya, Shvetsiya, Shveytsariya.
Yangi Zelandiya, Polsha, Koreyada faqat birgina O‘O‘M tashk'ioti kiritilgan.
AQSh,   Kanada,   Yaponiya   va   Norvegiyada   esa   O‘O‘M   tashkilotlar   ko‘pchilikni
tashkil etadi. chiqarilmasligi   qo‘shimcha   investitsion   resurslar   manbasidan   foydalanmaslikka
olib kelmoqda.
Ipoteka   va   lizing   bozorlari   eetarlicha   shakllanmagan.   Hanuzgacha   eksport
lizingi   va   ipotekaviy   qimmatli   qog‘ozlari,   veksellar   va   mavjudlaridan   boshqa
turdagi qimmatli qog‘ozlar yo‘q. Aktivlar sek’yuritizatsiyasi mavjud emas. Moliya
injeneriyasi va uning innovatsion mahsulotlari faol yaratilmayapti va h.k.
Mamlakatda   birjalar   va   birjadan   tashqari   elektron   savdo   tizimlarining
nisbatan   ko‘pligi   oborot   hajmlari   kamligi,   ulaming   barchasini   tijorat   tashkilotlari
ekanligi,   mos   ravishda   hisob   yuritish,   savdo   va   hisob-kitoblar   o'tkazish   bo'yicha
tegishli   institutlar   xizmatidan   foydalanuvchi   qatnashchilaming   transaktsion
harajatlari   miqdori   ko'pligi,   va   o'zini   o‘zi   muvofiqlashtirish   mexanizmiga
asoslanmaganligi   moliya   bozorini   maydalanishiga   va   samaradorligini   pasayishiga
olib kelmoqda. Umuman olganda, hisob yuritish, savdo va hisob-kitoblar o'tkazish
tizimi mukammal emas.
Davlat   kompaniyalarning   korporativ   boshqaruvi   siyosatida   ikki   tomonlama
ishtirok etmoqda:
zaruratga   qarab   korporativ   siyosatning   huquqiy   bazasini   yaratish   va
takomillashtirish hamda qonun hujjatlari normalariga rioya qilinishni nazorat qilish
yo‘li   bilan   qatnashmoqda.   Bu   yo‘l   korporativ   siyosat   modelini   shakllantirishda
ko'pincha   investorlar   uchun   qimmat   bo'lgan   davlatning   amaliy-eksperimental
evolyusionizmini keltirib chiqaradi;
Ustav   fondida   Davlat   aksiyalari   ulushiga   ega   bo'lgan   aksiyadorlik
jamiyatlarining   korporativ   siyosatida   ushbu   jamiyatlarni   boshqarish   organlaridagi
o'z   vakillari   orqali   to'g'ridan-to'g'ri   ishtirok   etish.   Bunda   uchta   variant
qo'llanilmoqda:   davlat   xizmatchilari   ichidan   vakillami   saylash   (tayinlash),
ishonchli   boshqaruvchiga   topshirish,   davlat   xoldinglari   orqali   boshqarish
(Italiyacha   model).   Bu   holat   kompaniyani   davlat   siyosatiga   to'liq   bog'liq   qilib
qo'yadi,   kompaniyaning   korporativ   siyosatida   ishtirok   etuvchi   xususiy   sektordan
bo'lgan   manfaatdor   shaxslar   (investorlar,   sheriklar   va   kreditorlar)   ikkinchi 3. Abu-Dabi xalqaro
bozori ADGM BAA 34. Federal uy-joylarni
moliyalashtirish
agentligi FHFA AQSh
4. Avstraliya prudensial
tartibga solish
boshqarmasi APRA Avstraliya 35. Moliyaviy nazorat
tashkiloti KNF Polsha
5. Moliyaviy nazorat
tashkiloti ASF Ruminiya 36. Shveytsariya moliya
bozorini nazorat
qilish tashkiloti FINMA Shveytsariy
a
6. Moliyaviy tizimni
nazorat
qilish boshqarmasi ASFI Boliviya 37. Moliya sohasini
tartibga
solish tashkiloti FINRA AQSh
7. Portugaliya Banki - Portugaliya 38. Federal zaxira banki FRB AQSh
8. Gretsiya Banki - Gretsiya 39. Moliyaviy xizmatlar
agentligi FSA Yaponiya
9. Italiya Banki - Italiya 40. Gonkong pul-kredit
tashkiloti HKMA Gongkong
10. Bank nazorati
bo yicha bankʻ
qo mitasi	
ʻ BIS Dunyo
bo ylab	ʻ 41. Axborot komissarlari
idorasi ICO Buyuk
Britaniya
11. Angliya Banki BOE Buyuk
Britaniya 42. Kanada investitsiya
sanoatini tartibga solish
tashkiloti IIROC Kanada
12. Irlandiya Markaziy
Banki - Irlandiya 43. Man oroli hukumati IOM Man oroli
13. BAA Markaziy Banki - BAA 44. Singapur pul-kredit
tashkiloti MAS Singapur
14. Iste'molchilarni
moliyaviy
himoya qilish byurosi CFPB AQSh 45. Kelajak majburiy
fondlarini
rejalashtirish tashkiloti MPFA Gonkong
15. AQSh tovar xom
ashyosi fyucherslari
bo yicha	
ʻ
savdo komissiyasi CFTC AQSh 46. Sug‘urta komissarlari
milliy assotsiatsiyasi NAIC AQSh
16. Milliy fyucherslar
assotsiatsiyasi NFA AQSh 47. Valyutani nazorat qilish
tashkiloti OCC AQSh
17. Kayman orollari
pul-
kredit tashkiloti CIMA Kayman
orollari 48. Sug‘urta komissarlari
idorasi OCI Gonkong
18. Portugaliya
qimmatli
qog‘ozlar bozori
bo yicha	
ʻ
komissiyasi CMVM Portugaliya 49. Moliya institutlari
rahbarlari idorasi OFSI Kanada
19. Milliy qimmatli
qog‘ozlar
bozori komissiyasi CNMV Ispaniya 50. Hisob-kitob auditorlari
instituti OROC Portugaliya
20. Italiya kompaniyalari
va birja komissiyasi CONSOB Italiya 51. Ontario qimmatli
qog‘ozlar bo yicha	
ʻ
komissiyasi OSC Kanada
21. Moliya  sohasi
nazorati CSSF Lyuksembur
g 52. Prudensial tartibga
solish PRA Buyuk korporativ   qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   Markaz,   davlat   qimmatli   qog‘ozlar
bozorini Moliya vazirligi va Markaziy bank tartiblashtiradi. Bu institutlami har biri
alohida   davlat   organi   sifatida   barchasi   milliy   bozorining   bir   butun   davlat
tartiblashtirish tizimini tashkil qiladi.
Ko‘rinib   turibdiki,   moliya   bozori   hozirda   (toki   tegishli   O‘O‘M   tashkilotlar
ochilmagunicha)   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta   davlat   organlari   tomonidan
tartiblashtiriladi.
Aytish   joizki,   O‘zbekistonda   fond   bozorini   tartiblashtirish   tizimiga   o‘zini
o‘zi   muvofiqlashtirish   (   O‘O‘M)   tashkilotlar   ham   kiritilgan.   Bu   bilan   qimmatli
qog‘ozlar   bozorini   tartiblashtirish   modeli   uzoq   kelajakda   anglo-sakson   va   yaqin
muddatda Rossiya modellariga yaqinlashadi.
Yuqorida   sanab   o'tilgan   davlat   institutlari   moliya   bozorining   umumiy
regulyativ   infratuzilmasini   tashkil   etib,   ulaming   har   biri   o‘ziga   xos   regulyativ
funktsiyalami   bajaradi,   ya’ni   ular   o‘z   vakolatlari   vasohasi   maqsad-manfaatlari
doirasida   moliya   bozori   qatnashchilari   faoliyatini   tartiblashtirishda   bir   vaqtning
o‘zida  ham   nazorat  va  ham  qonuniy  tartib-qoidalarni  o‘matuvchi  davlat   organlari
funktsiyasini   bajaradi.   Bu   esa   ko‘pincha   ular   tomonidan   regulyativ   me’yorlar   va
nazoratiy   harakatlarni   amalga   oshirilishi   chog‘ida   nomutanosibliklar   va   qarama-
qarshiliklarni   keltirib   chiqarmoqda.   Boshqacha   qilib   aytilsa,   davlat   regulyativ
organlarining   faoliyatlari   bir-birlari   bilan   moslashtirilmaganligi,
unifikatsiyalashtirilmaganligi,   uyg‘unlashtirilma-   ganligi,   umuman   bir   butun
samarali   regulyativ   tizimga   keltirilmaganligi   moliya   bozorini   tartiblashtirish
mexanizmida sezilarli bo’lmoqda.  Shveytsariya  Milliy Banki  garovga  qarshi  likvidlilik yordamini  ko rsatib,  so nggiʻ ʻ
yordamni   amalga   oshiruvchi   (LoLR)   sifatida   ishlaydi.   Bank   sektorini   boshqarish
Shveytsariya moliyaviy bozorini  nazorat  qilish boshqarmasi  (FINMA)  zimmasiga
yuklangan.   Shveytsariya   moliyaviy   bozorini   nazorat   qilish   boshqarmasi
(FINMA)ning   maqsadi   kreditorlarni,   investorlarni   himoya   qilish   va   moliya
bozorlarining   uzluksiz   ishlashini   ta'minlashdir.   Shveytsariya   moliyaviy   bozorini
nazorat   qilish   boshqarmasi   (FINMA)   moliya   bozorlari   ishtirokchilarini   nazorat
qilish   va   tartibga   solish   uchun   javobgardir.   Shveytsariya   moliyaviy   bozorini
nazorat   qilish   boshqarmasi   (FINMA)   banklar,   sug‘urtalovchilar,   fond   birjalari,
qimmatli   qog‘ozlar   dilerlari,   jamoaviy   investitsiya   loyihalari,   distribyutorlar   va
sug‘urta   vositachilari   ustidan   vakolatlarga   ega.   U   litsenziyalar   beradi   va   pul
yuvishga qarshi  kurash olib boradi. Bundan tashqari, u sanksiyalarni  qo llaydi va	
ʻ
kerak bo lganda qayta tashkil etish va bankrotlik to g‘risidagi ish yuritishni amalga	
ʻ ʻ
oshiradi.   Shveytsariya   moliyaviy   bozorini   nazorat   qilish   boshqarmasi   (FINMA)
aksiyalar   joylashtirilishini   nazorat   qiladi,   ish   yuritadi,   qarorlar   chiqaradi   va
qonunbuzarlikda   gumon   qilingan   hollarda   Shveytsariya   Federal   Moliya
Departamentiga   (FDF)   jinoiy   shikoyatlarni   yuboradi.   U   ochiq   savdolarni   nazorat
qiladi   va   Shveytsariya   qo shib   olish   kengashining   (TOB)   qarorlariga   qarshi	
ʻ
apellyatsiya   sudi   sifatida   ishlaydi.   U   qonunchilik   jarayonida   ishtirok   etadi,
vakolatli   bo lgan   qarorlar   chiqaradi,   moliya   bozori   to g‘risidagi   qonunlarni	
ʻ ʻ
sharhlash va qo llash masalalari  bo yicha tushuntirishlar  olib boradi  va o z-o zini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tartibga solish standartlari bo yicha javobgardir.	
ʻ
So nggi   moliyaviy   inqirozga   qarshi   kurashishda   2010-yilda   Dodd-Frank	
ʻ
Uoll   Stritdagi   Islohotlar   va   iste'molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   to g‘risidagi	
ʻ
qonun   (Dodd-Frank   qonuni;   PL   111-203)   va   2008-yildagi   Uy-joy   va   iqtisodiy
tiklanish   to g‘risidagi   qonun   (HERA;   PL   110-289)   orqali   tartibga   solish   tizimiga	
ʻ
o zgarishlar   kiritdi.   Tizimning   parchalanib   ketgan   mohiyatini   hal   qilish   uchun	
ʻ
Dodd-Frank qonuni G‘aznachilik kotibi boshchiligidagi tartibga soluvchi konsullik
Moliyaviy barqarorlikni nazorat qilish kengashini (FSOC) tuzdi.
Moliyaviy   tartibga   solishda   rol   o ynaydigan   boshqa   subyektlar   idoralararo	
ʻ “moliya   bozorlarni   tartibga   solishning   maqsad   va   tamoyillari”   Xalqaro   qimmatli
qog ozlar   bozorini   tartibga   soluvchi   tashkilot   –   IOSCO)   da   rasmiy   tarzda   o zʼ ʼ
ifodasini   topgan.   Shunday   qilib,   moliya   bozorlarini   tartibga   solishning   asosiy
maqsadlari   quyidagilardan   iborat:   investorlarni   himoyalash   va   moliya   bozorlarini
shaffofligini,   haqqoniyligi   va   samaradorligini   ta minlash.   Moliya   bozorlarining	
ʼ
rivojlanishi   bilan,   bozorning   professional   qatnashuvchilari   va   bozor
vositachilarining   sonining   ortishi   hamda   ular   o rtasidagi   munosabatlarning	
ʼ
yaqinlashuvi   bilan,   yuqoridagi   ikki   maqsadga   yangi   maqsad   –   tizimli   risklarni
pasaytirish ham qo shildi.	
ʼ 2
Shuningdek,   moliya   bozorining   tarkibiy   qismi   sifatida   qimmatli   qog’ozlar
bozorini   tartibga   solish   va   uni   rivojlantirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Mamlakatimizda   ham   moliya   bozorini,   ayniqsa,   qimmatli   qo’go’zlar   bozorini
rivojlantirish dolzarblik kasb etmoqda. Shu sababli  so’nggi yillarda ushbu sohada
keng   islohotlar   olib   borilmoqda.   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   ta’kidlaganlaridek,
“Qimmatli qog’ozlar bozori iqtisodiyotdagi bo’sh pul mablag’larini jamlash va uni
investitsiya   jarayonlariga   yo’naltirishning   muhim   vositasi   hisoblanadi”. 3
  Shu
sababli   bugungi   kunda   moliya   bozorini   tartibga   solish   va   bu   bo’yicha   xalqaro
tajribani   o’rganish   mamlakatimizda   moliya   bozorini   rivojlantirish   uchun   muhim
jarayon hisoblanadi.
Mamlakatimizda   moliya   bozorini   rivojlantirish   bugungi   kunda
iqtisodiyotimizdagi   muhim   vazifalardan   biridir.   Moliya   bozori   iqtisodiyotni
rivojlantirish,   yalpi   ichki   mahsulotni   oshirish,   kapital   jalb   qilish,   investitsion
jozibadorlikni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   tomonidan   tasdiqlangan   PF-4947-sonli   Farmonida   ham
ushbu masalaga alohida to xtalib o tilgan bo lib, unda kapitalni jalb qilish hamda	
ʻ ʻ ʻ
korxonalar, moliyaviy institutlar va aholining erkin mablag‘larini joylashtirishning
muqobil   manbai   sifatida   moliya   bozorini   rivojlantirishga   qaratilgan   O‘zbekiston
Respublikasi   moliya   bozorini   o‘rta   muddatli   va   uzoq   muddatli   istiqbolda
2
 Persaud A. Macro-Prudential regulation in financial markets, ECMI Commentaries. August. 2009. P. 9
3
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 7.10.2019dagi fond bozorini rivojlantirish 
masalalariga bag‘ishlangan yig‘ilishdagi ma’ruzasi; https://president.uz/uz/2913 va undan tashqariga yo naltirilgan kapital oqimi bilan bog‘liq bo lib, ularning harʻ ʻ
ikkisi   ham   so nggi   yillarda   keskin   o smoqda.   Quyidagi   omillar   Osiyoda	
ʻ ʻ
mamlakatlararo moliya bozori munosabatlarini samarali tartibga solish zaruriyatini
kuchaytiradi:
1. Iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlardan kapital kirib kelishi;
2. Osiyo banklarining o sib borayotgan xalqaro ekspozitsiyasi;	
ʻ
3. Osiyo uy xo jaliklarining chet el investitsiyalariga bo lgan talabi;	
ʻ ʻ
4. Institutsional investorlarning roli .
Osiyo mintaqasida joylashgan institutsional investorlar, shu qatorda pensiya
jamg‘armalari   ham   xususiy,   ham   davlat   mablag‘larning   chet   elga   chiqishi   uchun
muhim   kanal   bo lib   xizmat   qiladi.   Milliy   valyuta   zaxiralarining   bir   qismini	
ʻ
boshqaradigan   suveren   fondlar   chet   el   aktivlari   qiymati   nisbatan   arzon   bo lgan	
ʻ
taqdirda   ham   chet   elga   investitsiyalarni   izlashlari   mumkin   va   bu   holat   global
moliyaviy bozorlar barqarorlashgandan keyin ham saqlanib qolishi mumkin.
Yuqorida   sanab   o tilgan   barcha   omillar   Osiyoda   transchegaraviy   nazoratni	
ʻ
talab     qiladi.     Mintaqadagi     boshqaruv     organlari     mintaqada     ham     jahon
moliya   bozorlaridagi   kabi   katta   moliyaviy   integratsiya   jarayonida   bir   qator
qiyinchiliklarga   duch   kelishmoqda.   Ushbu   tendensiyalar   tartibga   solishda
qo shimcha 3ta jihatni ko rib chiqish lozimligini ko rsatadi:	
ʻ ʻ ʻ
1. Mamlakat ichida regulyatorlar orqali nazoratni yanada kengaytirish zarurligi.
Mamlakatlararo operatsiyalar  tabiiy ravishda qo shimcha  risklarni, ayniqsa,	
ʻ
valyuta   riskini   yuzaga   keltiradi.   Mamlakatdagi   tartibga   soluvchi   tashkilotlar
alohida   moliyaviy   kompaniyalar   nuqtai   nazaridan   ham,   to liq   tizim   nuqtai	
ʻ
nazaridan   ham   mamlakatlararo   operatsiyalar   ta'siridan   kelib   chiqadigan   turli   xil
risklar   bilan   kurashmoqda.   Moliyaviy   qiyinchilikka   uchragan   kompaniyalarga
o zini   tiklab   olishga   yo naltirish   uchun   moliyaviy   kompaniyalarning   bo limlarida	
ʻ ʻ ʻ
kapital   talabini   qo yish   prinsipini   keng   qo llash,   kompaniyaning   alohida	
ʻ ʻ
operatsiyalariga kapital talablarini aniq belgilab qo yish kerak.	
ʻ
2. Xalqaro regulyatorlarni muvofiqlashtirish zarurligi.
Moliyaviy   tartibga   solish   bo yicha   G-20   ishchi   guruhining   ta'kidlashicha,	
ʻ  Moliya   bozorini   tartibga   solish   amaliyotini   takomillashtirish
masalalarini o‘rganish va tahlil qilish
 O‘zbekiston   moliya   bozorini   tartibga   solishda   xalqaro   tajribadan
foydalanishni o‘rganish va tahlil qilish
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti .   Mazkur   kurs   ishining   obyekti
O‘zbekiston moliya bozori hisoblanadi. Mavzuning predmeti sifatida O‘zbekiston
moliya bozorini tartibga solish masalari o’rganiladi.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi .   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   5   ta
paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismidan iborat. O zbekiston   moliya   bozori   faoliyatini   tartibga   solish,   nazorat   qilish   vaʻ
barqaror   rivojlanishini   ta’minlash,   shuningdek,   moliyaviy   xizmatlar   bozori
ishtirokchilari   va   investorlarining   huquqlarini   himoya   qilishning   qonunchilik
asoslarini yanada takomillashtirish maqsadga muvofiq.
SH.Shoha’zamiy   moliya   bozorini   tartiblashtirish   uning   funksional   va
operatsion   tarkiblarining   uyg‘unlikdagi   faoliyatini,   undagi   barcha
ishtirokchilarning   moliyaviy   instrumentlar   bilan   bog‘liq   barcha   munosabatlarini
tizimli   tarzda   barqarorlashtirish   va   samarali   rivojlantirish   maqsadida   davlat
tomonidan   vakolat   berilgan   organlar   tomonidan   o rnatilgan   unga   oid   me’yorlar	
ʻ
majmuasiga mos   ravishda muvogiqlashtirish va nazorat qilishning tartibli jarayoni
ekanligini aytib o tgan	
ʻ 18
.
J.Ataniyazov   va   E.Alimardonovlar   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   moliya
bozori  rivojlanishiga qarab uning ishtirokchilari faoliyatini tartibga solish  ikki xil
bo lishini   aytgan,   ya’ni   ular   davlat   va   bozor   orqali   tartibga   solish   shakllari	
ʻ
hisoblanadi. Moliya bozorini bozor orqali tartibga solish iqtisodiyotning qiymat va
talab-taklif   qonuniga   asoslanadi.   Moliya   bozori   ko plab   subyektiv   omillar,   ya’ni	
ʻ
siyosiy, ijtimoiy, informatsion, madaniy va boshqa omillar ta’sirida har doim ham
o z-o zini tartibga solish qobiliyatiga ega emas.	
ʻ ʻ   Bunday holatda davlat aralashuvi
talab   etiladi.   Moliya   bozorini   davlat   va   bozor   orqali   tartibga   solinishi   o zaro   bir-	
ʻ
birini to ldirib boradi	
ʻ 19
.
Moliya bozorlarini tartibga solish barcha mamlakatlar uchun dolzarblik kasb
etadi,   chunki   hozirgi   kunda   iqtisodiyotni   rivojlantirishda   moliya   bozorining   katta
o rni   bor.   Bugungi   kunda   bir   qator   xalqaro   standartlashtirish   organlari   mavjud	
ʻ
bo lib,   ularning   bir   guruhi   moliyaviy   tartibga   solishning   quyidagi   uchta   asosiy
ʻ
yo nalishga 
ʻ bo linadi:	ʻ
 Bank   faoliyatini   tartibga   solishda   Bank   nazorati   bo yicha	
ʻ   Bazel   qo mitasi;	ʻ
 Qimmatli   qog‘ozlar   hamda   derivativlarni   tartibga   solish   bo yicha   Qimmatli
ʻ
qog‘ozlar bo yicha komissiyalarning xalqaro tashkiloti (IOSCO);	
ʻ
18
  Sh.Shoha’zamiy. Moliya bozori va qimmatli qog‘ozlar. Darslik.-T.:”Fan va texnologiya”, 2012. 289-bet
19
  J.Ataniyazov, E.Alimardonov. Xalqaro moliya munosabatlari. Darslik.Toshkent. O zbekiston faylasuflari milliy 	
ʻ
jamiyati nashriyoti, 2014. 336-bet.  http://el.tfi.uz/images/Xalqaro_moliya_munosabatlari_a4e0e.pdf sotuvchilar uchun imtiyoz beradi. Ushbu imtiyoz qimmatli qog’ozlarni belgilangan
xaridorlarga   sotish   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Belgilangan   xaridor   har   qanday
shaxs emas, balki ba’zi moliyaviy tashkilotlardir. Ushbu qoidaga ko’ra ro’yxatdan
o’tish   jarayonidan   chetga   chiqib   moliyaviy   tashkilotlar   ro’yxatdan   o’tkazilmagan
va nazorat qiluvchi qimmatli qog’ozlar savdosi bilan shug’ullanishi mumkin. 12
 
Ushbu   qoida   ro’yxatdan   o’tkazilmagan   va   nazorat   qiluvchi   qimmatli
qog’ozlarning   likvidliligini   oshiradi,   chunki   bu   yirik   institutsional   investorlarga
ushbu qimmatli qog’ozlar savdosini yanada erkin amalga oshirishga imkon beradi.
Qoidaga   ko’ra   sotishdan   oldin   cheklovlarni   olib   tashlash   majburiydir.   “144A
qoidasi”   cheklovlarni   qanday   olib   tashlashni   tasvirlaydi.   Ushbu   imtiyozdan
foydalanish uchun ba’zi boshqa shartlarni bajarish lozim hisoblanadi. Shuningdek,
AQShda qimmatli qog’ozlar bozorini tartibga solishda fond birjalarining o’z ichki
tartib-qoidalari ham muhim o’rin tutadi. Bunda listing va delisting talablari alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Kompaniyalar   fond   birjalarida   savdo   qilishni   boshlashdan
oldin muayyan talablarga yoki listing talablariga javob berishi kerak. Turli birjalar
aksiyalar   savdosini   amalga   oshirish   uchun   o’zlarining   listing   talablarini
belgilaydilar.   Dastlab,   ro’yxatdan   o’tish   uchun   kompaniya   minimal   moliyaviy   va
moliyaviy bo’lmagan talablarga javob berishi kerak.
12
 Alessio M.Pacces, Dirk Heremans. Regulation of Banking and Financial Markets. DOI: 10.2139/ssrn.1914461. 
SSRN lectronic Journal. May 2011.  Sug‘urtani   tartibga   solish   bo yichaʻ   Sug‘urta   nazoratchilarining   xalqaro
assotsiatsiyasi (IAIS).
Ushbu   xalqaro   tashkilotlar   moliya   bozorlarini   tartibga   solishda   xalqaro
darajadagi   standartlarni   joriy   etish,   banklar   faoliyatini   nazorat   qilish,   qimmatli
qog‘ozlar va derivativlar bozorlarini tartibga solish, moliya bozorlari ishtirokchilari
faoliyatlarini yaxshilash va tartibga solish bilan shug‘ullanmoqda.
Bundan tashqari, Amerika Qo shma Shtatlari, Yevropa Ittifoqi va boshqa 18	
ʻ
mamlakatdan   tashkil   topgan   G-20   xalqaro   moliyaviy   inqirozdan   keyin   tartibga
soluvchi islohotlarni xalqaro darajada muvofiqlashtirishga rahbarlik qildi. Amaliy
kelishuvlarni   tuzish   va   tartibga   solish   islohotlarini   amalga   oshirish   uchun   G-20
ushbu   mamlakatlarning   moliya   vazirlari   va   moliyaviy   tartibga   soluvchi
tashkilotlari, 4ta rasmiy xalqaro moliyaviy institutlar va standartlashtirish bo yicha	
ʻ
oltita   xalqaro   tashkilotdan   (shu   jumladan   yuqorida   sanab   o tilganlardan)   iborat	
ʻ
bo lgan   Moliyaviy   Barqarorlik   Kengashini   (FSB)   tuzgan.   Ushbu   moliyaviy	
ʻ
institutlar birgalikda xalqaro darajada moliyaviy munosabatlarni standartlashtirish,
shuningdek, moliya bozorlarini tartibga solishni amalga oshiradi.
Moliyaviy   mutaxassis   J.Boyan   moliyaviy   munosabatlarni   amalga
oshirishda  moliyaviy  mutaxassislar  qaysi  xalqaro  tartibga   soluvchi  tashkilotlarni
e’tirof   etishi   bo yicha   so rovnoma   o tkazdi   (1-jadval).   So rovnoma   asosida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tuzilgan ro yxat keng qamrovli bo lganligini ta’kidlash joiz.	
ʻ ʻ
1 - jadval 
Moliyaviy munosabatlarni amalga oshirishda moliyaviy mutaxassislar eng
ko ʻ p  e’tirof etgan xalqaro tartibga soluvchi tashkilotlar 20
№ Tashkilot nomi Qisqa
nomi Davlat № Tashkilot nomi Qisqa
nomi Davlat
1. Fransiya
prudensial
nazorat va
qarorlarni
qabul qilish markazi ACPR Fransiya 32. Federal moliyaviy
institutlarni tekshirish
konsulligi ACPR AQSh
2. Moliya bozorlarini
tartibga solish
tashkiloti AMF Fransiya 33. Federal moliyaviy
nazorat
assosiatsiyasi FFSA Germaniya
20
  Joe Boyhan .    Know   Your   Third   Party ,  KYTP ,  vendor   risk ,  Regulation ,  Third party risk . February 7, 2017.
https://mco.mycomplianceoffice.com/blog/a-z-list-of-financial-regulators Moliyaviy boshqaruvda moliyaviy nazoratni
modellari
Reja:
Kirish
I. MOLIYA BOZORINI MUVOFIQLASHTIRISH VA NAZORAT QILISH 
1.1. Moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish kontseptsiyalari
1.2. Moliya bozorini muvofiqlashtirish va nazorat qilish institutlari va ularning
o'zaro bog'liqlikdagi faoliyati
1.3.   O'zbekistonda   moliya   bozorini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish
mexanizmlari
II.   MOLIYA   BOZORINI   TARTIBGA   SOLISH   BO YICHA   JAHONʻ
TAJRIBASI
2.1.  Moliya bozorini tartibga solish amaliyotini takomillashtirish masalalari
2.2.   O‘zbekiston   moliya   bozorini   tartibga   solishda   xalqaro   tajribadan
foydalanish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar qatnashganlari   samarasiz   boMganligi),   natijada   restrukturizatsiya   samarasiz
amalga   oshirilib,   modemizatsiya   qilinmay   moliyaviy   ahvoli   borgan   sari
yomonlashib borganligi  sababli,  davlat  resurslarining  ko‘p  qismi  strategik  va
spekulyativ portfel investorlarga sotilishi qiyin bo‘lib kelmoqda, sotilsa ham
yirik   investorlarga   ketmoqda,   natijada   salbiy   holatlar   yuzaga   kelmoqda.   Bunda
banklar va boshqa moliya institutlarining investitsion faolligi sezilmay kelmoqda,
xususiylashtirish   organi   esa   hozirda   ko‘p   mamlakatlarda   samara   berayotgan   IPO
mexanizmini   qoMlash   asosida   davlat   resurslarini   samarali   joylashtirishni   joriy
qilmayaptilar.
Xususiy   mulkchilik   tizimi   va   unga   tayangan   biznes   yaxshi   rivojianmay
sustligicha   qolmoqda.   Bunda   Emando   de   Soto   xulosa   va   ta’kidlari   o‘z   tasdig‘ini
topmoqda.
Kompaniyalaming   bazaviy   qimmatli   qog'ozlari   jalbdor   va   tovar   bozorida
raqobatbardosh bo‘lmaganligi, davomiy uzluksiz barqaror ikkilamchi (spekulyativ)
bozor   yo‘qligi   sababli,   bazisli   qimmatli   qog‘ozlar   (derivativlar)   bozori
shakllanishiga yo‘l bermayapti.
Banklar   va   turli   kompaniyalarda   emission,   dividend   va   investitsion
siyosatlari   menejmentining   uyg‘unlikdagi   optimal   balansiga   erishish   masalasiga
ahamiyat berilmasdan kelinmoqda, natijada ular ichki va tashqi resurslami samarali
jalb qila olmayaptilar.
Davlat   regulyativ   institutlarining   ko‘p   sonligi   va   tartiblash-   tirish
mexanizmlari   bir-birlari   bilan   bir   muncha   nomutanosiblikda   bo‘lganligi   (ulami
uyg‘unlikda   birlashtiradigan   bir   butun   yagona   umummilliy   makroregulyator
yo‘qligi) sababli, moliya bozori umuman olganda iqtisodiyotdagi o‘z funktsiyasini
to'liq   va   samarali   borishi   qiyin   kechmoqda,   bunda   esa   bozor   qatnashchilari   o‘z
vazifalarini bajarishga to‘liq qodir boMmaganicha qolmoqdalar.
Davlat   qimmatli   qog‘ozlari   turlari   va   hajmi   nisbatan   kamligi,   ular   bilan
bog‘liq operatsiya laming sustligi, Markaziy bankning ochiq moliya bozorlaridagi
operatsiyalari sezilarli emasligi moliya bozorini rivojlanishiga to‘sqinlik qilmoqda.
Bundan   tashqari   mahalliy   hokimiyatlar   tomonidan   munitsipal   obligatsiyalar

Moliyaviy boshqaruvda moliyaviy nazoratni modellari