Moliyaviy globallashuv va uning xalqaro moliya tizimi rivojlanishiga ta'siri

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”
KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ”
fanidan
               
KURS ISHI
МАVZU:  Moliyaviy globallashuv va uning xalqaro moliya tizimi 
rivojlanishiga ta’siri
Bajardi:_________________________
Qabul qildi:______________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№___________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya   
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _________________
Kurs ishi himoya 
qilingan sana
 «____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
      ( imzo )
_ _ _________
     ( imzo )
___________
       ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
__________________
TOSHKENT
1 Moliyaviy globallashuv va uning xalqaro moliya
tizimi rivojlanishiga ta’siri
Reja:
Kirish
1. Xalqaro moliya tizimining rivojlanish tendensiyalari va o’ziga xosligi.
2. Moliyaviy globallashuv sharoitida xalqaro moliya tizimining  amal qilish 
mexanizmi
3. O’zbekistonning  xalqaro  moliya tizimiga integratsiyalashuvi
4.  Moliyaviy globallashuv jarayonining xalqaro moliya tizimi barqaror rivojiga 
ta'sirini optimallashtirish 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Kirish
Moliyaviy   bozorlarning   globallashuvi   jahon   iqtisodiyotidagi   tabiiy
iqtisodiy   jarayon   bo’lib,   jahon   iqtisodiyotining   tovarlar,   xizmatlar,   tovarlar   va
xizmatlarning   yagona   bozoriga   aylanishiga   yordam   beradi.   iqtisodiy   resurslar ,
ishchi   kuchi   va   bilim.   Aynan   globallashuv   dunyoning   barcha   mamlakatlari
iqtisodiyotining   tez   va   samarali   rivojlanishiga   xizmat   qilmoqda.   21-asrda
transmilliy   kompaniyalar   paydo   bo lgandan   keyin   jahon   iqtisodiyotida   yangiʻ
bosqich, globallashuv bosqichi vujudga keldi. Osiyodan kelgan arzon ishchi kuchi
tufayli   moliya   bozorlari   milliy   bozorga   aylandi.   Investitsiyalar   asosan   Sharq
mamlakatlariga   kelib,   u   yerdan   moddiy   boyliklar   shaklida   yana   G arb	
ʻ
mamlakatlariga   qaytdi.   Moliya   bozorining   yangi   qirralarining   paydo   bo'lishi
dunyodagi   barcha   transmilliy   kompaniyalarning   moliyaviy   manfaatlarini   qayta
ko'rib chiqishga yordam berdi.
Bu yangi jarayon milliy moliya bozorlarining yanada integratsiyalashuvini,
kapitallashuvni   oshirishni   va   moliyaviy   resurslarni   qayta   taqsimlashni   nazarda
tutadi.   Bu   pul   oqimining   ko'payishiga   yordam   beradi,   natijada   yangi   boshqaruv
portfellari   paydo   bo'ladi,   shuningdek,   kapitalga   egalik   qilish   uchun   kurash.
Globallashuv   jarayonining   asosiy   maqsadi   moliyaviy   resurslarni   dunyoning
istalgan bozoriga erkin harakatlanishini  ta'minlashdir. Jahon moliya bozorlarining
globallashuvi   kapitalning   samarali   investitsiyalanishiga   yordam   beradi.   Bu
xarajatlar   minimal   va   foyda   maksimal   bo'lgan   bozorda   sodir   bo'ladi.   Biroq,   bu
jarayon dastlabki bosqichda va jahon moliya bozorlarining globallashuvi hali ko'p
bosqichlarni bosib o'tishi kerak.
Agar   tarixga   nazar   tashlasak,   o’z   faoliyatida   boshi   berk   ko’chaga   kirib
qolganda,   hamma   vaqt   ilmiy   —   texnikaviy   yangilikka   intilgan   va   erishilgan
muvaffaqqiyat   evaziga   o’z   ko’chasini   ochiq   qilib   olgan:   olov   paydo   bo’lishdan,
bug’   mashinasi,   yadro,   atom   energiyasi   paydo   bo’lishiga   qadar   biz   uning
guvohimiz. Axborotni qayta ishlash, boshqaruv jarayonining boshi berk ko’chaga
kirib qolishi o’z navbatida tezkor elektron hisoblash mashinalari bunyod etilishiga
olib keldi.
3 Jamiyatni   axborotlashtirish   ishlab   chiqarishning   yuqori   darajasidagi
jarayon bo’lib, axborotdan jamoat resursi sifatida foydalaniladi.
Axborotlashtirish,   bu   umumjahon   jarayoni   bo’lib,   taraqqiy   etgan
mamlakatning   jahon   bozoridagi   peshqadamligi,   iqtisodiy   o’sishi   va   milliy
xavfsizligini   ta’min   etadi.   Ma’lumki,   globallashuv   jarayoni   obyektiv   va   qonuniy
jarayon   bo’lib,   o’ziga   xos   bir   qancha   ijobiy   xususiyatlarga   ega.   Bu   jarayon
birinchi   galda   davlatlarga   xalqaro   maydonga   erkin   chiqishga,   boshqalar   bilan
yaqindan hamkorlik olib borishga hamda o’z milliy manfaatlarini turli xil xalqaro
va nodavlat tashkilotlar doirasida ta’minlashga keng imkoniyatlar beradi.
Shuni   aytish   kerakki,   vaqt   o’tishi   bilan   globallashuv   jarayonining   o’ziga
xos   ijobiy   tomonlari   bilan   birga,   bir   qator   salbiy   jihatlari   ham   namoyon   bo’la
boshlaydi.   Davlatlarning   bir-biriga   sezilarli   darajada   o’sgan   bog’liqligi   shuni
ko’rsatmoqdaki,   bir   mintaqadagi   xoh   salbiy,   xoh   ijobiy   voqea   —   hodisalar
dunyoning   boshqa   bir   mintaqasiga   juda   tez   tarqalib,   o’z   ta’sirini   ko’rsatmoqda.
Buning oqibatida, mintaqa xavfsizligi  va barqarorligiga  jiddiy tahdidlar vujudga
kelmoqda.   Vaziyatning   keskinlashuvi,   tashqi   tahdidlarning   ichki   tahdidlar   bilan,
ya’ni   an’anaviy   tahdidlar   bilan   o’zaro   qo’shilishi,   ular   orasidagi   masofa
yaqinlashuvi hamda ularning o’zaro bog’liqligi o’sishi kuzatilmoqda. Bu holat esa
milliy   va   mintaqaviy   xavfsizlikni   ta’minlashda   jiddiy   muammolarni   keltirib
chiqarmoqda.
Shuningdek,   bugungi   kunda   jahon   geosiyosatida   geostrategik   kuchlar
muvozanatining   o’zgarishi,   ko’p   qutbli   markazlar   yuzaga   kelishi,   ular   orasidagi
raqobat hamda ayrim davlatlarning dunyo hukmronligi  uchun ochiqdan — ochiq
da’volari   yangi   mustaqil   davlatlarda   jamiyatni   erkinlashtirish   va   huquqiy
demokratik   davlat   qurish   jarayoniga,   milliy   va   mintaqaviy   xavfsizlikni
ta’minlashga salbiy ta’sir ko’rsatmoqda.
4 1. Xalqaro moliya tizimining rivojlanish tendensiyalari va o’ziga
xosligi.
Bugungi   kunda   respublikamizda   raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishi
natijasida,   tijorat   banklarining   yangi   innovatsion   elektron   xizmatlariga   talabi
yanada   ortgan.   Aholi   o’rtasida   bank   binosiga   bormasdan,   birgina   telefon,
kompyuter   yoki   boshqa   informatsion   texnologiyalar   orkali   ko’plab   amaliyotlarni
bajarish   imkoniyati   ommalashgan.   SHuningdek,   tanlangan   tashkilotning   mobil
ilovasi yoki rasmiy saytiga kirib,   kerakli   malumotni olish,   turli to’lovlarni   amalga
oshirish,   buyurtma berish va shikoyat yoki   etirozlar   yo’llash   mumkin.
Hozirda   elektron   bazaga   jamlangan   axborotlarning   rakamlashtirilganligi
natijasida   avvallari   ma’lum   muddat   kutishga   to’g’ri   keladigan   bank   amaliyotlarini
bir   necha   soniyada   o’tkazish imkonini   beruvchi   dasturlar,   qurilmalar   yaratilgan.
Hayotimizga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   mana   shunday
shiddat   bilan   kirib   kelishi   jahon   xo’jalik   aloqalarining   globallashuvini,   tovar   va
xizmatlar,   shu   jumladan,   moliyaviy   xizmatlarni   yetkazib   beruvchilar   bozorida
raqobatni   keskin   kuchaytirib yubordi.
Bank   tizimida   zamon   talablariga   mos   holda   axborot-kommunikatsiyatexnologiyalarini   keng   joriy   qilish   va   shu   orqali   ko’plab   bank   xizmatlarini
avtomatlashtirish	 
ishlari   jadallashgan.
O’zbekiston   Respublikasining   2020-2025 yillarga   mo’ljallangan   bank
tizimini   isloh   qilish   strategiyasida   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   keng   joriy   etish,   tijorat   banklarining   biznes   jarayonlarini
avtomatlashtirish   va   masofaviy  	
bank   xizmatlari   turlarini   kengaytirish   uchun   zarur	
shart-sharoitlar   yaratish   maqsadida   tijorat	 
banklarini   korporativ   transformatsiya
qilish   jarayonida   zamonaviy   axborot-   kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish
sohasida   asosiy   vazifalar   belgilab   olingan:
masofaviy   bank   xizmatlari,   shu   jumladan,   kontaktsiz   to’lovlar   soni   va
qamrovini   kengaytirish;
avtomatlashtirilgan skoring tizimi, raqamli
5 dentifikatsiyalash va kredit   konveyerlaridan   keng   foydalanish;
bank   ma’lumotlari   va   tizimlarining   axborot   xavfsizligini   kuchaytirish;
bank   sohasidagi   yangi   konsepsiya   va   texnologiyalarni   keng   joriy   etish
(fintex,   raqamli   bank).
Bu   vazifalarni   amalga   oshirishdan   ko’zlangan   maqsad   respublikamizdaraqamli	 iqtisodiyotni	 rivojlantirish	 asnosida	 aholining	 moliyaviy	 va	 huquqiy	
savodxonligini	 
oshirish,   mamlakatimizning   xalqaro   maydondagi   integratsiyasini
jadallashtirishdan   iborat.
O’zbekiston   bank   tizimida   so’nggi   yillarda   bank xizmatlarining   sifati   va
ko’lamini   oshirish   bo’yicha   qator   ishlar   amalga   oshirildi.   Lekin   jahonda
bo’layotgan   o’zgarishlar, globallashuv jarayoni, raqobatbardoshlikni haddan ziyod
rivojlanishi,   tijorat   banklarining   transformatsiya   jarayonini   yanada   faollashtirish,
mijozlarga   ko’rsatilayotgan   bank   xizmatlarini   yangi   bosqichga   olib   chiqish
zaruratini   yuzaga keltiradi.
Respublikamizda   so’nggi   4   yilda   bank   tizimini   transformatsiya   qilish
hamda   rivojlantirish   bo’yicha   to’g’ridan-to’g’ri   ta’sirga   ega   maqbul   qaror   va
farmonlar   qabul   qilindi:
«O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida»gi   qonun
(yangi   tahrirda);
«Banklar va   bank   faoliyati   to’g’risida»gi   qonun   (yangi   tahrirda);
«To’lovlar   va   to’lov   tizimlari   to’g’risida»gi   qonun;
“Valyuta   siyosatini   liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora
tadbirlar   to’g’risida”gi   (PF-5177-son,   02.09.2017);
“Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   barqarorligini   oshirish
chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   (PQ-3270-son,   12.09.2017);
“2020-2025   yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   Respublikasining   bank
tizimini isloh qilish strategiyasi to’g’risida” (PF-5992, 12.05.2020)   farmonlar.
Ayrim   respublika   tashkilotlari   va   mahalliy   hokimiyat   organlari   banklarning
tadbirkorlik   sub’ekti   ekanligi   to’g’risidagi   tasavvurni   o’zgartirish   yoki   fikrni
singdirish   qiyin   bo’lmoqda.   Banklar   tijorat   tashkiloti   ekanligi,   avvalo,   tijoriy
6 maqsadni   ko’zlashi   hamda   bozor   mexanizmlari   asosida   ish   tashkil   etilishi   lozimligi
haligacha   tushunib   yetilmayapti.
Banklarning   asosiy   faoliyatidan   tashqarida   bo’lgan   vazifalarni   bajarishi
kabi holatlar   davom   etmoqda.
Banklar faoliyatiga   aralashuv   hali-hanuz   davom   etmoqda.
Hududlarda   banklar   va   bank   tizimidan   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyatdagi
siyosatni yuritishda   kutilmalar   yuqoriligicha   qolmoqda.
Banklarning   rivojlanishi   uchun   mos   tijoriy   loyihalar   moliyalashtirilmadi.
Banklar   har   doim   loyihalarni   majburiy   topshiriqlar   bo’lgandan   keyin
amalda shug’ullanib   kelmoqda.
Hozirgi   kunda   ma’lumotlar   sub’ektlar   o’rtasida   elektron   tarzda   almashinib,
iqtisodiyotning   barcha   bo’g’inlarida   ish   jarayonlarining   avtomatlashtirilishi   bilan
hamma   ma’lumotlarning   elektron   bazalarini   yaratishga   kirishildi.   Buxgalteriya
hamda boshqaruv   tizimlarining   elektron   integratsiyasi   shakllanib,   CRM   (Customer
Rehtionship   Management)   mijozlar   bilan   o’zaro   munosabatlarni   boshqarish   tizimi
yaratilmoqda.
Bank   tizimida   raqamli   o’zgartirishlar   vositasida   bank   biznes-modellari
optimallashtirilib,   bank   segmentini   rivojlantirish   masofaviy   bank   xizmatlaridan
tortib   moliyaviy   operatsiyalar   sohasidagi   o’zgarishlar   jadallashuviga   olib
kelmoqda.
Bank   xizmatlari   bozorida   talabning   ortishi   natijasida   raqobat   ortib   borib,
axborot-   kommunikatsiya   texnologiyalarining   yangi   imkoniyatlaridan
foydalanishga zarurati yanada   oshdi.
2020   yil   12   mayda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–5992-
sonli   “2020-2025   yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston   Respublikasining   bank
tizimini   isloh   qilish   strategiyasi   to’g’risida”gi   Farmoni   qabul qilindi.
Farmon   bilan   2020-2025   yillarga   mo’ljallangan   O’zbekiston
Respublikasining bank   tizimini   isloh   qilish   strategiyasi,   O’zbekiston   Respublikasi
bank   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   “Yo’l   xaritasi”   hamda   strategiyani   amalga
oshirishning maqsadli ko’rsatkichlari   tasdiqlandi.
7 Mazkur   Strategiya   Markaziy   bank   va   Moliya   vazirligi   tomonidan   Jahon
banki   bilan   hamkorlikda   mamlakat   bank   tizimining   joriy   holatini   o’rganish
natijalari bo’yicha asosiy   xulosalar va tavsiyalar, shuningdek xorijiy davlatlarning
moliya   sektorini   transformatsiya  qilish   tajribasi   hamda   moliya   sohasidagi   xalqaro	
tendensiyalarni inobatga olgan holda ishlab	 
chiqildi.
Strategiyada bank tizimida hozirgi kunda saqlanib qolayotgan muammo va
dolzarb   masalalarga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Xususan:
bank   tizimida   davlatning   yuqori   darajadagi   ishtiroki   natijasida   moliyaviy
va   inson   resurslaridan   samarasiz   foydalanilayotganligi,   ularda   korporativ
boshqaruv   va   tavakkalchiliklarni   boshqarish   tizimlari   to’g’ri   yo’lga
qo’yilmaganligi;
davlat   ishtirokidagi   banklarning   ustuvor   dasturlar,   sohalar   va   davlat
ulushiga   ega   korxonalarga   bozor   stavkalaridan   kam   bo’lgan   stavkalarda   kreditlar
ajratuvchi   an’anaviy   “taraqqiyot   banklari”   vazifasini   bajarishi;
kreditlashning   yuqori   sur’atlarda   o’sib   borayotganligi   va   buning   natijasida
banklarning   barqarorlik   darajasini   ifodalovchi   likvidlilik   va   kapital   etarlilik
ko’rsatkichlariga   salbiy   ta’sir   etayotganligi;
imtiyozli   kreditlar   ulushining   yuqori   darajada   saqlanib   qolayotganligi
natijasida   moliya   bozorida   narx   signallarining   noto’g’ri   shakllanishi,   shuningdek
pul-kredit   siyosatining   transmission   mexanizmlarining   ishlashiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatayotganligi;
yuqori   darajadagi   dollarlashuv,   shuningdek   kredit   va   depozitlarning   yirik
korxonalar   va   iqtisodiyotning   alohida   sohalarida   jamlanganligi   (konsentratsiyasi)
natijasida   bank   tizimining   valyuta,   kredit   va   likvidlilik   xatarlariga
bardoshliligining   zaifligi;
davlat   ishtirokidagi   banklar   biznes-modellarining   asosan   korporativ
mijozlarga   xizmat   ko’rsatishga   yo’naltirilganligi,   nobank   moliya   tashkilotlarining
roli   sustligi,   shuningdek   innovatsiyalar   va   axborot   tizimlarining   yaxshi
rivojlanmaganligi   sababli   moliyaviy   ommaboplik   darajasining   pastligi   tizimda   tub
islohotlarni   amalga   oshirish   zaruratini   yuzaga   keltirdi.
8 2. Moliyaviy globallashuv sharoitida xalqaro moliya tizimining  amal
qilish mexanizmi
Dunyo   mamlakatlari   va   xalqlarining   o’sib   borayotgan   o’zaro   bog’liqligi,
rivojlanish   darajasi,   madaniyat,   tarixiy   an’analardagi   barcha   farqlarga   qaramay,
shunday bosqichga o’tdiki, bu bosqichni-globallashuv  deb atamoqdalar. 
Yangi tushuncha iqtisodiyot, siyosat va madaniyatga ham birdek taalluqlidir.
Biroq aynan iqtisodiyot globallashuvi barcha globallashuv jarayonlarining negizini
tashkil   etadi   va   o’rnatilgan   jahon   tuzilmasiga   tahdid   soladi.   XX   asrda   global
iqtisodiyot   kuchli   dinamizm   bilan   rivojlandi.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida
savdoning   o’sish   sur’atlari   jahon   yalpi   mahsulotining   o’sish   sur’atlariga   nisbatan
tezroq rivojlandi. 
O’tgan   asrning   so’nggi   yillarida   jahon   eksporti   yalpi   mahsulotga   nisbatan
1,7   marta   tezroq   ko’paydi.   Bu   alohida   mamlakatlarning   milliy   xo’jaligi   tobora
ko’proq darajada tashqi bozorga ishlayotganligini, eksport esa global mahsulotning
chorak qismidan oshib ketganini ko’rsatadi. 
Iqtisodiy   globallashuv   qator   yangi   sifat   belgilariga   egaligi   tufayli   uni
iqtisodiy   hayot   baynalmilallashuvining   alohida   bosqichiga   ajratish   mumkinki,   bu
bosqich   o’tgan   asrning   boshi   yoki   o’rtalariga   nisbatan   farq   qiladi.   Xo’jalik
faoliyatining   o’zaro   bog’liqligi   hozirgi   vaqtda   nafaqat   kuchliroq   namoyon
bo’lmoqda,   balki   global   darajaga   chiqib,   deyarli   barcha   mamlakatlarni   qamrab
oladi.   Albatta,   eng   avvalo   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiyotlari   o’zaro
birikib   ketadi,   lekin   boshqa   mamlakatlar   ham   turli   tezlik   va   jadallik   bilan
umumjahon jarayonlariga jalb etiladi.  
Kompyuter   texnikasi   va   elektron   telekommunakatsiyalarning   tez
rivojlanishi,   yuqori   tezlikka   va   tejamkorlikka   ega   transportning   paydo   bo’lishi
barcha   qit’alar   va   davlatlarni   bir-biriga   yaqinlashtirdi,   xalqaro   ayirboshlashning
keskin   o’sishi   uchun   kerakli   shart-sharoitlarni   yaratdi.   Mamlakatdan   mamlakatga
ko’chayotgan   tovarlar   va   xizmatlar,   kapital   va   ishchi   kuchi   oqimlari,   global
kompaniyalar   va   axborot   tizimlari,   xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy   tashkilotlar   va
9 korporatsiyalar   faoliyati   global   iqtisodiyotni   tashkil   etadiki,   unga   barcha   milliy
xo’jaliklar   u   yoki   bu   darajada   qo’shiladi.   Global   iqtisodiyotdagi   har   qanday
uzilishlar xavf- xatarlarni olib keladi. 
Iqtisodiy globallashuvning erishilgan darajasi ko’pgina bashoratlardan o’tib
ketdi. Yuqorida keltirilgan jahon tovarlar va xizmatlar eksporti va jahon yalpi ichki
mahsuloti   o’rtasidagi   o’zaro   nisbat   global   o’zaro   bog’liqlikning   haqiqiy
ko’lamlarini   kamaytiradi.   Chunki   jahon   YaIMning   60%   i   xizmatlarga   to’g’ri
keladi, ularning ko’p qismi esa (ta’lim, tibbiy xizmat ko’rsatish, davlat boshqaruvi,
ulgurji   va   chakana   savdo)   xalqaro   savdoning   predmeti   hisoblanmaydi.   Bu   savdo
qilinmaydigan   (nontradable)   deb   ataluvchi,   ya’ni   xalqaro   savdoda   ishtirok
etmaydigan   xizmatlardir.   Jahon   savdosida   ishtirok   etmaydigan   xizmatlar   chiqarib
tashlangan   jahon   YaIMda   tovarlar   eksportining   ulushi   umumiy   jahon   YaIM
hajmida   tovarlar   eksportining   ulushiga   nisbatan   ancha   ko’p   (ayrim   hisoblarga
ko’ra, deyarli 50%). 
Yirik   mamlakatlar   Belgiya,   Niderlandiya   kabi   kichik   mamlakatlarga   nisbatan
ko’proq   ichki   bozorga   tayangan   holda   rivojlanishga   qodir.   Umuman   olganda,
hozirgi   vaqtda   qator   mamlakatlar   uchun   jahon   bozori   milliy   bozorga   qo’shimcha
sifatida   emas,   balki   xalq   xo’jaligi   amal   qilishining   zaruriy   shartiga   aylandi.
Iqtisodiyotning real sektorini rivojlantirishda tashqi bozorning roli ichki bozorning
roliga tenglashadi. 
Bu   baynalmilal   o’zaro   bog’liqlik   va   kooperatsiyaning   yangi   sifat   darajasi
bo’lib, zamonaviy davrning alohida hodisasi  sifatida global  iqtisodiyot  to’g’risida
gapirishga imkon beradi. 
10 Moliya   tizimida   resurslar   oqimi
Foiz   stavkalari   xususiy   shaxslar   uchun   ham,   korxonalar   uchun   ham   va
butun   iqtisodiyot   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Foiz   stavkalarining   oshirilishi
natijasida   kredit   qiymati   ko’tarilsa,   ikkinchi   tomondan   esa   yuqori   foiz   stavkalari
jamg’armalar   bo’yicha   ko’poroq   daromad   olinishi   ta’minlaydi.   Korporatsiyalar
darajasida   esa,   ish   o’rinlarini   yaratadigan   yangi   ishlab   chiqarish   zavodlarini
qurilishini   to’xtab   qo’yilishiga   sabab   bo’lishi   mumkin.   Foiz   stavkasi   nafaqat
iste’molchi   mablag’ini   sarf   qilishi   yoki   jamg’arish   hohshiga,   balki   shu   bilan   birga,
ishlab   chiqaruvchining   investitsion   qaroriga   va   iqtisodiyotning   umumiy   holatiga
ta’sir   o’tkazadi.   Foiz   stakasi   har   bir   moliya   muasassasi,   firmalar   faoliyatida   va
iqtisodiyotda  muhim   rol  o’ynar   ekan,  foiz   stavkalarini   tebranishini   tahlil   qilinishi
lozim bo’ladi. Masalan, 2018- yilda uch oylik g’aznachilik veksellari   bo’yicha foiz
stavksi o’zining maksimal (16 foizdan yuqori) ko’rsatkichiga yetgan bo’lsa,   2018-
yildan   2021-   yilgacha   bo’lgan   davrda   nolgacha   pasaygan.   Vaa   reyting
ko’rsatkichiga   ega bo’lgan korporativ obligatsiyalar bo’yicha foiz stavkasi ayniqsa
1970-   yildan   boshqa   foiz   stavkalarga   nisbatan   yuqoriga   ko’tarilgan.   Ko’rinib
turibdiki,   turli   xildagi   qarz   obligatsiyalari   bo’yicha   foiz   stavkalari   sezilarli   farq
11 qiladi.
12 AQSh   bir   necha   turdagi   obligatsiyalari   bo’yicha   foiz   stavkalari   2018-
2020yy.)
Aktsiyalar   chiqarish   va   ularning   savdosi   korporatsiyalar   faoliyatini
moliyalashtirish   uchun   resurslar   jalb   qilish   usullaridan   hisoblanadi.   Fond   bozorida
aktsiyalar   kotirovkasining   (bahosi)   keskin   tebranishi,   aholi   faravonligiga   va
natijada   iste’molga   moyillikda   namoyon   bo’ladi.   Bundan   tashqari,   fond   bozori
ko’rsatkichlari investitsion   qarorlarni   qabul   qilishga ta’sir   o’tkazadi.
Agarda   aktsiyalar   bahosi   yuqori   bo’lsa,   korxona   yanada   ko’proq   hajmdagi
pul   mablag’larini jalb qilish imkoniyatini beradi. Bir mamlakat valyutasi   (masalan,
AQSh   dollari) mamlakatlar o’rtasidagi chegarani kesib o’tar ekan, qabul qiladigan
mamlakt   valyutasiga   (masalan,   yevro)   bir   valyutaning   boshqa   bir   valyutaga
konvertatsiya qilinishi   shart.
Valyuta   bozori -mamlakatlar   o’rtasidagi   moliyaviy   mablag’lar   harakat
insturmentini   konvertatsiyalash   uchun   mo’ljallangan.   Shuningdek,   bu   bozor
shunisi   bilan   muhim   hisoblanadiki, bu yerda bir mamlakat valyuta birligi bahosini,
boshqa mamlakat pul   birligida   ifodalanadigan   valyuta   kursi   shakllanadi.
13 AQSh   dollarining   valyuta   kursi   dinamikasi   (2018-2021 yy.)
Grafikda   AQSh   dollarining   valyuta   kursi   dinamikasi   (asosiy   valyutalar
korzinasiga   nisbati   bo’yicha   amerika   dollari   bahosi   sifatida   o’lchanishi)
tasvirlangan.   Dollar   kursini   tebranishi   amerika   iste’molchilari   hulq-atvoriga
to’g’ridan-to’g’ri   ta’sir   o’tkazadi,   chunki   import   narhi   unga   bog’liqdir.   2015-
yildan   2020-   yilgacha   va   2021-   yildan   2022-   yilgacha   bo’lgan   davrdagi   dollar
kursini   pasayishi   teskari   samara   samara   berdi,   ya’ni   import   tovarlar   qimmatlashdi,
biroq   amerika   ishlab   chiqaruvchilar   tovarlari   o’z   raqobat   pozitsiyasi   kuchaytirdi.
Shunday qilib, AQSh dollari kursini tebranishi amerika iqtisodiyotida kuchli   ta’sir
ko’rsatadi 12
.
Xalqaro   moliya   bozori   jahon   xo’jaligining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.
Barchaga   ma’lumki,   iqtisodiy   munosabatlar   asosida   jahon   darajasidagi   xalqaro
mehnat   taqsimoti   yotadi   hamda   u   jahondagi   resurslardan   yanada   ratsional
foydalanish   imkoniyatini   beradi   va   xalqaro   ishlab   chiqarishda   ixtisoslashuvini
chuqurlashiga   olib   keladi.   Bu   jarayonlar   mamlakatlar   o’rtasidagi,   shu   jumladan
moliya sohasida hamkorlikning yangi formalari   shakllanishiga   olib   keladi.
Kapital   bozori   globallashuvining   kuchayishiga   quyidagilarni,   ya’ni
kapitalning   mobilligi,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   liberalizatsiyalashuvi
hamda   yangi   inovatsion kommunikatsiya va telekommunikatsiya texnologiyalarni
keng qo’llanishini   sabab qilib   keltirish mumkin. Bugungi kundagi xalqaro moliya
tashkilotlari, agentliklar,   yirik banklar yaratayotgan kuchli axborot tizimlari kapital
oqimlari   tezlashuviga   hamda   moliya,tovar,   investitsiya   va   resurs   bozorlarining
14 o’zaro bog’liqligini kuchayishiga olib   kelmoqda.
Xalqaro  moliya   bozorining   rivojlanishi   bir   qator   xususiyatlari   bilan,   ya’ni
xalqaro   moliyaviy   operatsiyalar   masshtabining   kattaligi   va   o’sish   tempining
yuqorligi,   xalqaro   moliya   bozori   faoliyatining   aniq   bo’shliq   va   vaqt   chegarasi
mavjud   emasligi   bilan   ajralib   turadi.   Shu   bilan   birga,   institutsional   nuqtai
nazardan xalqaro moliya bozori   – bu   xorijiy   valyuta   oqimlari   harakatini   amalga
oshiruvchi   barcha   moliya   tashkilotlari,   xalqaro   moliya   bozori   ishtirokchilarining
chegaralanganligi,   xalqaro   moliya   bozorida   asosan   dollar   va   yevrodan   foydalanish,
xalqaro   moliya   bozorining   unversalligi   va   nihoyat   xalqaro   moliya   bozorida
kelishuvlarni   amalga   oshirish   jarayonlarini   soddalashtirish   va   standartlashtirish
bilan   birga,   yangi   kompyuter   va   informatsion   texnologiyalarni   qo’llanishi   orqali
takomillashtirib   borilishi   bilan   xarakterlanadi.   Yuqorida   sanab   o’tilgan   xalqaro
moliya   bozorining   xususiyatlari   shuni   ko’rsatadiki,   xalqaro   moliya   bozori   juda
murakkab tizim bo’lib, real tovarlar aylanmasiga bog’liq bo’lmagan xolda xorijiy
valyuta   resurslari va   uning   ishtirokchilari mustaqil   muomalada bo’ladi.
3. O’zbekistonning  xalqaro  moliya tizimiga integratsiyalashuvi
Moliyaviy   globallashuv   jarayonlari   natijasida   moliyaviy   resurslar   oqimi,
jumladan   transchegaraviy   oqimi   hajmining   ortishi,   o’z   navbatida   xalqaro   moliya
bozorining   kengayishi   va   jahon   iqtisodiyotining   rivojlanishida   ushbu   moliyaviy
resurslar   roli   oshmoqda.   Mazkur   jarayonlarni   rag’batlantiruvchi   omillar   sifatida,
moliya   bozorlarini   liberalizatsiyalashuvi,   bank   tizimida   kompyuter
texnologiyalarining   rivojlanishi,   moliyaviy   operatsiyalar   sohasida   hosilaviy
moliyaviy   insturmentlardan   (valyuta,   foiz   stavkalari,aktsiyalar   bilan   fyuchers,
forvard   kelishuvlari   va   boshqalar)   keng   foydalanish,   shuningdek,   moliya
bozorining   faoliyat   ko’rsatish   modelining   o’zgarishi–bank   modelidan   2021   yy.
kelib,   hukmronlik   qiluvchi   fondga   o’tishi   hamda   ofshor   markazlar   faoliyatini
faollashuvini   ko’rsatib   o’tish   mumkin.   Shu   sababdan   2015–2021yy.   va   2022y.
krizislarning jahon   moliyaviy   krizisi   nom   olishi   ham   tasodifiy   emas.
Xalqaro   moliya   bozori   ikki   tomonlama   bir   tomondan   boshqa   bozorlar
15 faoliyatini ta’minlash uchun xalqaro hisob-kitoblar tizimiga va kreditlashga xizmat
ko’rsatsa,   ikkinchi   tomondan   o’z–o’zini   ta’minlaydigan   (2015   yy.  oxiri–2020  yy.
boshi)   bozorga   aylandi,   ya’ni   iqtisodiyotning   real   sektoriga   bog’liq   bo’lmagan
xolda   riskli   aktivlarning   moliyaviy   operatsiyalardan   daromad   olish   orqali
faoliyatini   amalga   oshirmoqda 13
.
Xalqaro   moliya   bozori   shakllanishning   asosiy   bosqichlari 14
:
I–bosqich.   XIX   asrning   2015-   yy. :   tashqi   savdoning   rivojlanishi.   Valyuta
bozorining   shakllanishi.
II–bosqich.   XX   asrning   2019-   yy. :   kredit   mablag’larining   milliy
bozorlaridagi   operatsiyalarning   baynalminallashuvi.   2020-   yy.   xalqaro   kredit
mablag’lari bozorining   shakllanishi.
III–bosqich   2021-   yy.:   uzoq   muddatli   xalqaro   kreditlar   bozorining
shakllanishi   va   xalqaro   investitsiya   bozorini   tashkil   etilishi.   Milliy   fond
bozorlarining   erkinlashuvi.   Xalqaro   fond   bozorlarining   shakllanishi.   2020   yy.
transmilliy   bank   va   kompaniyalarining   yuqori   sur’atda   rivojlanishi.   Xalqaro
investitsiya   va   fond   bozorining   yanada   rivojlanishi.
  Xalqaro   sug’urta   bozoridagi   birinchi   tizimli   operatsiyalar.   Xalqaro
kreditlar bozoridagi   operatsiyalarning   ko’payishi.
IV–bosqich   XX   asrning   2021   yy.:   moliya   bozorining   fond   segmentini
shiddat   bilan   rivojlanishi.   Xalqaro   derivativlar   bozorining   shakllanishi.   XXI
asrning 2018 yy. xalqaro   derivativlar   bozorining   shiddatli rivojlanishi.
Xalqaro   moliya   bozorining   shakllanishi   va   rivojlanishi   bevosita   jahon
xo’jaligi   aloqalarining   rivojlanishi,   xususan   uning   tarkibiy   qismi   bo’lgan   xalqaro
savdo   bilan   paralel   ravishda amalga oshgan. Jahon iqtisodiyotining faoliyati uchun
zarur sharoit bo’lib, bu   jahon bozorida kapitalning erkin harakatidir. XXI asrning
ikkinchi   yarmiga   kelib,   milliy   iqtisodiyotning   internatsionnalashuvi   jarayonlarini
tezlashuvi   jahon   iqtisodiyoti   tizimining   paydo bo’lishiga olib keldi. Jahon valyuta
bozori   tashkil   topishining   obyektiv   zaruriyati   paydo   bo’ldi,   ya’ni   zamonaviy
xalqaro   moliya   bozori   shakllanishining   tarixiy   birinchi   bosqichi   yuzaga   keldi.
Jahon valyuta bozori dunyo valyuta tizimining mexanizmi sifatida   yetarli darajada
16 uzoq   muddat   amal   qilib   keldi.   Zamonaviy   xalqaro   moliya   bozorining   boshqa
segmentlari   amalda   yuz   yildan   keyin   (xalqaro   kredit   bozori,xalqaro   fond   bozori,
xalqaro kredit bozori, sug’urta bozori) rivojlana boshladi. Shuning uchun, xalqaro
moliya   bozorining   tarixiy   birinchi modeli,   jahon valyuta   bozori hisoblanadi.
2015-2020   yy.   ko’p   segmentli   xalqaro   moliya   bozorining   shakllanishida
muhim   o’rin   tutgan 15
:   xalqaro   operatsiyalarida   yyetakchi   valyutalar
almashuvchanligining   kiritilishi;   erkin   suzib   yuruvchi   valyuta   kurslari   tizimini
o’rnatilishi;   yyetakchi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   valyuta   rejimining
liberalizatsiyalashuvi.   Xorijiy   valyuta   oqimlarining   erkin   harakati   xalqaro   moliya
bozorini rivojlanishiga   olib   keldi.
2015-   y.   kelib,   xalqaro   moliya   bozorining   to’rtinchi   bosqichi   hosilaviy
moliyaviy   insturmentlar   bozori   jadallik   bilan   rivojlandi.   Xalqaro   moliya   bozori
rivojlanishining   zamonaviy   tendensiyalari   tahlili   quyidagilarni   ko’rsatmoqda:
ularning   jahon   xo’jaligining   progressiv   rivojlanishi   va   moliya   munosabatlarining
liberalizatsiyalashuvi   va   globallashuviga   uzviy   bog’liqligi,   yetarli   tartibga
solinmasligi,   eksport   bazasi   va   rivojlanmagan   iqtisodiy   struktrasiga   ega   bo’lgan
davlatlar   uchun  samarasizligi.   Ko’pgina   tahlilchi   va  amaliyotchilar   global   moliya
bozorining   bunday   xarakterda   rivojlanishi   oxir-   oqibatda   global   moliyaviy
inqirozlar   bilan   tugashi   mumkinligi   to’g’risida   ta’kidlab   o’tishgan 16
.
Hosilaviy   moliyaviy   insturmentlar   bilan   savdo   dinamikasining   o’sib
borishi,   tez   o’zgaruvchi   xalqaro   iktisodiy   munosabatlar   sharoitida   moliya
bozorining   rivojlanishini   ta’minlashga   qaratilgan   yangi   turdagi   insturmentlarni
jadal   sur’atlarda   paydo   bo’lishiga   olib   keldi.   Global   moliya   tizimining   hosilaviy
moliyaviy   insturmentlar   bozori   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   tizimini   izdan
chiqaruvchi manba   bo’lib   qoldi.
XXI   asrning   birinchi   besh   yilligi   (2015–2021   yy.)   iqtisodiy   va   moliyaviy
sharoitlari   uchun qulay bo’lgan davr (xalqaro foiz stavkalarining pastligi, dunyoda
likvidlik   darajasi   ortiqchaligi,   eksportga   jahon   talabini   yuqoriligi)   sifatida
namoyon bo’lgan. 
Jahon   moliya   bozorining   rivojlanishida   jahon   moliyaviy-iqtisodiy
17 inqiroziga qadar   quyidagi tendensiyalarni   kuzatish   mumkin 17
:
Birinchi   tendensiya ,   2015–2021   yillar   davri   davomida   aktsiya   va
obligatsiya   bozorlari   jadal   sur’atlarda   rivojlandi,   bank   depoziglari   ulushi   esa
qisqarib   bordi.   Ushbu   tendensiya   2016   yilga   qadar   davom   etgan   bo’lib,   bunga
2016 yilga kelib, bank depozitlari   avvalgi uch yilga nisbatan mutlaq qiymatda (5,6
trln.   dollar)   o’rtacha   ikki   barobarga   oshgani   o’z   ta’sirini   ko’rsatgan.   Uy–joy
qurilishidagi   shov–   shuv   (bum)   tufayli   depozitlar   hajmining   o’sishining   asosiy
manbai   AQShga   to’g’ri   kelgan.
Ikkinchi   tendensiya ,   xalqaro   moliya   bozorida   moliyaviy
chuqurlashuvning   kuchayishi   bo’lgan.   Uzoq   yillar   davomida   moliya   bozorlari
jahon YaIM ga nisbatan va   barcha   hududlarda   tez   o’sgan.   Jahon   moliya   bozorining
―moliyaviy   chuqurligi‖   ko’rsatkichi   2016-   yilda   345%   ga   teng   bo’lgani   holda
2017-   yilda   359%   ga   yetgan.   1996   -   yilda 33 ta mamlakatning moliyaviy aktivlari
hajmi YaIM hajmidan ortiq bo’lgan bo’lsa,   bu   ko’rsatkich   2016-   yilga   kelib,   ikki
baravarga   ko’payib,   mamlakatlar   soni   72   tani   tashkil   etgan.
Uchinchi   tendensiya,   xorijiy   investitsiya   darajasini   o’sishi,   moliya
bozorlarining   bir–   biriga   bog’liqligini   kuchayishi.   Axborot   ochiqligi,   yangi
texnologiya   kommunikatsiyalar   kapital   oqimi   harakatini   yana   tezlashtirish
imkoniyatini   beruvchi   global   bank   va   vositachilarni   vujudga   keltirdi.
Kelishuvlarning amalga oshirish xarajatlarini minimal   darajagacha   qisqarishi,   ko’p
mamlakatlarda   xorijiy   kapital   harakati   bo’yicha   cheklovlarning
liberalizatsiyalashuvi   natijasida,   xorijiy   investitsiyalar   hajmini   o’sishi   tezlik   olib,
kapital   bozori   globallashuning   yyetakchi   kuchiga   aylandi.   Agarda   1990-   yilda
xorijiy   investor   dunyodagi   korporativ   obligatsiya   hajmini   7   foiziga   egalik   qilgan
bo’lsa,   2017 yildagi   ulushi   21   foizga   yetgan.
To’rtinchi   tendensiya,   xorijiy   qarz   va   kredit   berilishining   keskin   o’sishi.
2016   yilda   xorijiy   qarz   va   kreditlar   hajmi   3,5   trln.   dollar   yoki   2022   yilga   nisbatan
solishtirilganda   to’rt   baravarga   ortgan.   2016   yilda   moliya   bozorining   yirik
segmenti–xorijiy obligatsiyalarga   qo’yilma miqdori   2,6   trln. AQSh   dollarini   tashkil
etgan.
18 Ushbu   ko’rib   o’tilgan   davrlarda   moliyaviy   aloqalarning   kengayishi
rivojlanayotgan   bozorlar rolini kuchayishi hisobiga amalga amalga oshgan. Bunga
asosiy   ikki   omilni   keltirib   o’tish   mumkin:   investorni   yuqori   daromad
keltiruvchi   aktivga   talabini   o’sib   borishi   va   ularning   investitsiyani
diversifikatsiya   qilishga   bo’lgan   istagi,   ikkinchidan,   xalqaro   transaktsiyalarda
ishtirok   etuvchi kompaniyalarning   soni   ortib   borishi.
Respublikamizda   moliya   bozorining   shakllanishi   va   rivojlanishi
mamlakatda   olib   borilgan   iqtisodiy   islohotlar   asosida   besh   bosqichni   bosib
o’tgan 18
.
Birinchi   bosqich .   2015–2016   yillarni   qamrab   olib,   milliy   moliya   bozori
poydevorining   yaratilishi   va   bozor   iqtisodiyotiga   xos   bo’lgan   institutsional
tarkibning   shakllanishi bilan   bog’liq.
Ikkinchi   bosqich .   2016–2018   yillarni   o’z   ichiga   olib,   milliy   moliya
bozorida   bozor   iqtisodiyotiga   xos   bo’lgan   mexanizmlarning   ishlashiga   zamin
yaratilishi   va   moliya   bozoridagi   dastlabki   raqobat   muhitini   shakllanishi   bilan
xarakterlanadi.
Uchinchi   bosqich .   2018–2020   yillar   davriy   oralig’ida   bo’lib,   moliya
bozorini   erkinlashtirilishi   va   yangi   moliya   bozori   segmentlari   rivojlanishini   o’zida
mujassamlashtiradi.
To’rtinchi   bosqich .   2020–2021   yillarni   o’z   ichiga   oladi   va   uni   moliya
bozorini   kapitallashuv   darajasining   oshirilishi,   tartibga   solish   va
modernizatsiyalash   jarayonlarini   jadallashuvi   hamda   uning   shaffofligini   oshirish
bilan   tavsiflash   mumkin.
Beshinchi   bosqich .   2021-   yildan   keyingi   davrni   namoyon   etadi   va   bu
davrda   moliya   bozori   barqarorligini   oshirish   hamda   uni   yuqori   xalqaro   reyting
ko’rsatkichlariga   erishgan   holda   rivojlanishini   ta’minlashga ustuvorlik berilmoqda.
Mustaqillik   yillarida   amalga   oshirilgan   keng   ko’lamli   iqtisodiy   islohotlar
jarayonida   qimmatli   qog’ozlar   munosabatlariga   doir   qabul   qilingan   qator   qonun
hujjatlarini amalda   tatbiq etilishi natijasida yurtimizda   fond bozori izchil shakllana
boshladi.   Bu   borada   ko’plab   qonun   hujjatlari   qatorida   muhtaram
19 Prezidentimizning   2022-   yil   19-   martdagi
«Fond   bozorini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi
PQ1727-sonli   qarorlarini   qabul   qilinishi   juda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu
qarorga   asosan   qimmatli   qog’ozlar   bozorida   investorlar   uchun   yaratilgan
qulayliklarni   yanada   kengaytirish   va   qimmatli   qog’ozlar   bilan   savdo   qilishning
zamonaviy   usul   va   texnologiyalarini   o’zlashtirish   maqsadida   Koreya   fond   birjasi
hamkorligida   respublikamiz   fond   bozorini   yanada   modernizatsiya   qilish   bo’yicha
Yagona   dasturiy–texnik   kompleksini   yaratish   va   uni   amaliyotga   joriy   etilishi
belgilab   berilgan.   Shuningdek,   mazkur   qarorga   asosan   qimmatli   qog’ozlar   bozori
professional   ishtirokchilarining   qimmatli   qog’ozlar   bozoridagi   faoliyatidan   olingan
daromadlari   2019-   yilgacha   soliq   to’lovlaridan   ozod   etilgan   bo’lib,   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2019-   yil   22-   maydagi   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   "Fond   bozorini   yanada   rivojlantirish   chora-   tadbirlari
to’g’risida" 2019- yil 19- martdagi PQ–1727–son qarorini amalga oshirish   chora–
tadbirlari   haqida   №   140   sonli   qarorining   3   banddiga   binoan,   Koreya   fond   birjasi
fond   bozori   uchun   umumiy   summasi   kamida   6   mln.   AQSh   dollari   bo’lgan   Yagona
dasturiy– texnik kompleksni yetkazib berish va joriy etishga "Toshkent" respublika
fond   birjasi"ning   bitta   aktsiya   kam   25   foiz   miqdoridagi   aktsiyalar   paketini
ayirboshlash   bo’yicha   Koreya   fond   birjasi   bilan   shartnoma   tuzilishini   ta’minlashi
deb   belgilangan.
Koreya   fond   birjasining   ―Toshkent‖   Respublika   fond   birjasiga   2018
yilning   oxirida   yagona   texnik   dasturini   joriy   qilish   yakunlanadi.Ushbu   texnik
dasturning   kimmatli   kog’ozlar   bozorining   ishtirokchilariga   avzallik   tomonlari
kuyidagilardan   iborat:
• birja   operatsiyasida   ―on-layn
‖   tizimini   yanada   rivojlantirish
imkoniyati   ega   bo’ladi.
• Jismoniy   va   yuridik   shaxslarni   internet   orqali   fond   bozoriga   jalb
qilish   ya’ni   bo’sh turgan pul mablag’larini fond bozori orqali qimmatli qog’ozlar
oldi-sotdi bilan   shug’ullanib   qo’shimcha   daromad   olish   manbai   paydo bo’ladi.
• Tijorat   banklari,   sug’urta   kompaniyalari,   aktsiyadorlik   jamiyatlar
20 o’zining   koshida   yirik   brokerlik   idoralari   ochilib,   qimmat   kog’ozlar   bozorida
anderrayterlik va market-   meykerlik faoliyati   orqali yangi daromad olish   manbaiga
ega   bo’lishga   erishadi.
• Bir   kun   bir   dona   aktsiyaning   oldi-sotdi   operatsiyasi   bir   necha   marta
amalga   oshirishga   erishiladi.
• Fond   birjasida   savdo   hajmining   bir   necha   barovar   o’sishiga   olib
keladi.
• Iqtisodiyotimizni   real   sektoriga   ya’ni   ishlab   chiqarish   korxonalariga
kreditga   qaraganda   kam   foizli   moliyaviy   resurslarni   kiritish   imkoniyatiga   ega
bo’lishi.
• REPO   kelishuvlarini   amalga   oshirish   uchun   investorlarga   xar
soniyada   yagona   texnik-dastur   tomonidam   ma’lumotlarni   yangilanib   turilishi
imkoniyati   shakllantiriladi.
• Aktsiyadorlik   jamiyatlar   o’z   faoliyatini   kengaytirish   uchun   kredit
olishga   qiziqmay   faqatgina   aktsiya   emissiya   qilish   orqali   moliyaviy   resurs topishga
intiladi.   (Xalqaro   amaliyotda   yirik   kompaniyalar   misol   uchun   Samsung,   LG,   Kia
motors   kompaniyalari   o’z   faoliyatini   kengaytirmoqchi   bo’lsa   asosan   aktsiya
emissiya   qilish   orqali   moliyaviy   resurs   topadi.)
―Toshkent   Respublika   fond   birjasi   tomonidan   qimmatli   qog’ozlarning‖
birlamchi   va ikkilamchi bozordagi erkin muomalasi uchun teng huquqli sharoitlar
yaratish   hamda   talab   va   taklifdan   kelib   chiqqan   holda   qimmatli   qog’ozlarning
bozor   narxlarini   shakllantirish, investorlarni tegishli ma’lumot va axborotlar bilan
ta’minlash vazifalari   amalga   oshirilib   kelinmoqda.
Respublikaning   xalqaro   moliya   munosabatlari   va   jahon   xo’jaligiga
integratsiyasi   majmui aniq belgilangan maqsadlar hamda ularni amalga oshirishga
qaratilgan quyidagi   asosiy   tadbirlarni   o’z ichiga oladi 20
.
Birinchidan,   respublika   milliy   iqtisodiyotining   kuchli   eksport   bo’ganini
tashkil   etuvchi   va   uning   jahon   bozorida   munosib   o’rin   egallashini   ta’minlovchi
bo’g’inlarni   aniqlash;
Ikkinchidan,   iktisodiyotning   eksport   sohasida   davlat   tomonidan   qo’llab–
21 quvvatlash   usulidan keng   foydalanish.
Bu   usullar   quyidagilardan   iborat:   eksportga   yo’naltirilgan   ishlab
chiqarishni   kengaytirish   uchun   imtiyozli   foizlar   bo’yicha   uzok   muddatli   kreditlar
ajratish,   mo’ljallangan investitsiyalarni sug’urtalash;   eksportyorlarga milliy ishlab
chiqarish va   uning   xorijiy   raqobatchilari   ishlab
chiqarishi   xarajatlari   o’rtasidagi   farqni   qoplash;   davlat   tomonidan
respublikaga   ilgor   texnologiyalar,   tajribalar   va bilimlarning
kirib kelishi uchun subsidiyalar ajratish;   eksport va importni litsenziyalash
yoki chetga   mol chiqarishga va chetdan   uni
olib   kelishga   ruxsatnomalar   berish;   ishlab   chiqarish   jarayonida
qatnashuvchi,   xorijdan   keltirilgan   xomashyo   va   materiallar,   asbob–uskunalar
xamda   jihozlar   ulushini   bosqichma–   bosqich   kamaytirish   va boshqalar.
Shu   bilan   birga   xalkaro   moliya   sohasidagi   siyosat   milliy   valyutani
mustahkamlash   va   uni   boshqa   valyutalarga   erkin   almashuvini   ta’minlashni,   ichki
narxlarni   jahon   bozori   narxlariga   yaqinlashtirish   maqsadida   baholar   islohotini
tugallashni,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   meyoriy–hukuqiy   asoslarini   xalqaro
talablar darajasiga yetkazishni nazarda   tutadi.
22 4. Moliyaviy globallashuv jarayonining xalqaro moliya tizimi
barqaror rivojiga ta'sirini optimallashtirish  
Xalqaro   moliya   bozorining   globallashuvi   xalqaro   moliya   bozori
ishtirokchilarining   operatsiyalari   mamlakat   va   mintaqalar   bo’yicha   (filiallar
tarmog’i,   vakolatxona   va   sho’’ba   korxonalari   tashkil   etilishi   orqali)   xalqaro   keng
diversifikatsiyalashuvida kuzatilmoqda.  
Global   moliya   markazlari,   transmilliy   korporatsiyalar   va   transmilliy
banklar,   elektron   birjalar   va   xalqaro   moliya   tashkilotlari   tarmog’ini   kengayishiga
olib keladi 22
.
Bugungi   kunda   globallashuv   natijasida   ishlab   chiqarish   omillari   va   jahon
bozori   shaklanishida   yyetakchi   rolni   transmilliy   korporatsiyalar   (TMK)   va
transmilliy banklar   (TMB)   o’ynamoqda.
Globallashuvning   asosiy   belgilari   quyidagilar   hisoblanadi:
 global   informatsion
– texnologik   va   informatsion
–
telekommunikatsion  
tarmoqlarning rivojlanishi;
 zamonaviy   sharoitda   ilmiy–texnik   taraqqiyotining   kapital   va   ishlab
chiqarishni   baynalminallashuviga   sezilari   ta’siri,   ularning   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   ko’chishiga   olib   kelishi;
 davlat   standartlarining   yaqinlashishi   (texnologik,   ekologik,   statistik,
buxgalteriya, moliyaviy   va boshqalar);
 turli   shakllardagi   firmalararo   xalqaro   hamkorlik   intensifikatsiyasi   va
ko’lamini   kengayishi;
 kapitalning   baynalminallashuv   mexanizmlari,   shakllari   va
tarmoqlari   ko’lamini   global   kengayishi,   uning   davlatlar   o’rtasidagi   migratsiyasi
ko’lami   va   intensivligining   oshishi,   ayniqsa   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda
kompaniya   va   banklar   qo’shilishi   va   yutilishi   asosida   kapital   kontsentratsiyasi   va
markazlashuvi;ishlab   chiqarishdagi   globallashuv   darajasiga   moliya–bank
sohasining   ta’sirini   keskin   kuchayishi;
 xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy   tashkilotlarning   global   miqyosdagi
tartibga   soluvchi roli;
23  dunyoning   barcha   eng   muhim   iqtisodiy   mintaqalarning   mintaqaviy
integratsiya   qamrab   olishi.
Moliya   bozorlarini   globallashuvi   va   yangi   moliyaviy   oqimlarni   paydo
bo’lishi   dunyodagi TMK, TMB manfaatlari ortishiga olib keldi. Bu milliy moliya
bozorlarining   liberalizatsiyalashtirish   (milliy   bozorlar   faoliyatining   huquqiy
normalaridagi   o’zgarishlar,
milliy   huquqiy
– normativ   aktlarning   yaqinlashishi)   siyosatini   olib   borilishi
natijasi  
hisoblanadi.
Xalqaro   kapital   manbalarining   2018   yil   hajmi   (mlrd.AQSh   doll.)
Shimoliy   Amerikada   investorlar   bozorda   katta   ulushga   ega   bo’lib,   butun
dunyoda   yyetakchilik   qilishmoqda.   Yevro   qiymatini   pasayishi   amerikalik
investorlar   uchun   nisbatan   arzon   aktivlar   manbasiga   Yevropa   aylanmoqda,   biroq
Kanada   kapitalini   chiqib   ketishi   neft   narhini   pasayishiga   ta’sir   etishi   mumkin.
Shuningdek,   keyingi   yillarda   osiyolik   investorlarni bozorda faollashuvini kuzatish
mumkin   bo’lib,   bu   jarayon   ularning   portfelni   valyuta   riskini   kamaytirish   va
diversifikatsiyalash   imkoniyatlari   izlanishlari   bilan   bog’liqdir 24
.
UNCTAD   ma’lumotlariga   asosan   yuqori   daromad   olish   imkoniyati
mavjudligi   sababli,   oxirgi   yillarda   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   to’g’ridan-
24 to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   ortishining   (55   foiz)   (iqtisodiyoti   rivojlangan
mamlakatlarda hajmi   qisqarib   borishi)   ijobiy   dinamikasi   kuzatilmoqda 25
.
Moliyaviy   globallashuvning   zamonaviy   jarayonlari   milliy   hukumatlar
tomonidan   uning   ko’lamini   kengaytirishga   intilishlariga   asoslangan.   Mazkur
jarayon   xorijiy   investitsiyalarga   cheklovlar   qo’llanish   darajasining   pasaytirish
usullari orqali bozorni   rag’batlantirish hisobiga   yuz bermoqda.
Informatsion   va   telekommunikatsiya   texnologiyalari,   kapital   bozorining
liberalizatsiyalashuvi   va   yangi   moliyaviy   insturmentlarning   ishlab   chiqilishi,
shubhasiz   kelajakda xalqaro kapital oqimi   o’sishini rag’batlantirib boradi va bu   o’z
navbatida,   xalqaro   moliya   bozorlarini kengayishi   va   samaradorligini   oshishiga   olib
keladi.
Zamonaviy   global   moliya   bozori   quyidagilar   bilan   xarakterlanadi:
 moliya   bozori   pul   oqimlari   summasida   uzoq   muddatli   davrda   o’sish
tendensiyasi   saqlanib qolinishi, ularning jahon iqtisodiyotiga ta’sirini oshib borishi,
shu bilan birga bir   vaqtni o’zida qisqa muddatli davrdagi kapital oqimi dinamikasi
bozorlarni nolikvidlik   riskini ortishiga   olib   kelishi;
 moliyaviy   resurslar   mobilizatsiyasining   tezlashuvi   arbitraj
operatsiyalar   imkoniyatlari   pasaytirib,   hududiy   bozorlarda   turli   foiz   stavkalari
o’rtasidagi farqlarning   kamayishiga   olib   kelishi;
 yuqorida   ko’rsatilgan   omillarning   bir   vaqtda   ta’siri   xalqaro   moliya
bozoridagi   aktivlar   harakatini   sinxronizatsiyaga   olib   kelishi   va   buning   natijasida
milliy   moliya   bozorlari   o’rtasida   to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalarning   xalqaro
diversifikatsiyasini   zaiflashtiradi.
Moliya   bozorlarining   globallashuv   darajasini   ko’tarish   uchun   milliy
hukumatlar   tomonidan   qulay   investitsion   iqlim   yaratish   bo’yicha   samarali
infratuzilma   va   qonun   bilan   ta’minlangan   investitsiya   mexanizmiga   asoslangan
chora-tadbirlarni   amalga   oshirilishi   zarur.   Bu   milliy   iqtisodiyotda   xorijiy
investitsiyalar   hajmining   o’sishi,   iqtisodiyot   raqobatbardoshligi   va   iqtisodiy
o’sishining   asosiy   manba   bo’lib   hisoblanishi   bilan   bog’liq.   Zamonaviy   xalqaro
moliya   bozorida   turli-tuman   moliyaviy   insturmentlar   bilan   amalga   oshiriladigan
25 operatsiyalarning paydo bo’lishi  va keng masshtabda  rivojlanishi, xalqaro   moliya
bozori   evolyutsiyasining  tezlashuviga,   shu  bilan birga bir  qator   tendensiyalarning
shakllanishiga   olib   keldi.
Xalqaro   moliya   bozorining   zamonaviy   faoliyatida   quyidagi   tendensiyalar
kuzatilmoqda 27
:
 xalqaro   moliya   bozorining   globallashuvi;
 xalqaro   moliya   bozorining   integratsiyasi   va   konvergentsiyasi;
 xalqaro   moliya   bozori   ishtirokchilari o’rtasida   xalqaro   raqobatning  
ortishi;
 xalqaro   moliya   bozorida   yutilish   va   qo’shilishni   o’sishi;
 xalqaro   moliyaviy   hududiylashuv   (regionalizatsiya);
 xalqaro   moliya   bozorini   tartibga   solishning   amaldagi   samarali  
tizimini   mavjud emasligi.
Shunday   qilib,   globallashuv   jarayonlari   xalqaro   moliya   bozorining
shakllanishidagi   asosiy   bosh   omillardan   biriga   aylandi.   Shu   bilan   bir   qatorda,
ushbu   jarayonga   ta’sir   etuvchi   quyidagi:   xalqaro   moliya   operatsiyalari   amalga
oshirish vaqti va operatsion xarajatlarini   keskin qisqarishiga hamda asosiy moliya
markazlarini bog’lovchi yangi informatsion–   texnologiyalarni   rivojlanishi,   xalqaro
moliyaviy   insturmentlar   bilan   operatsiyalar   va   banklar   faoliyatini
liberalizatsiyalashuviga   bog’liq   xolda   xalqaro   moliya   bozori   ishtirokchilari
faoliyati   shartlarini   o’zgarishi,   risklarni   boshqarish   va   xejirlash   mexanizmlari
asosida   yangi   xorijiy   valyuta   insturtmentlarini   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishi   kabi
boshqa   omillarni   keltirish   mumkin.
26 Xalqaro   moliya   operatsiyalarining   liberalizatsiyalashuvi   moliyaviy
transaktsiyalardan   olinadigan   soliqlar   va   komission   to’lovlarning   pasayishiga,
imtiyozli   soliq   rejimida   faoliyat   ko’rsatuvchi   offshor   moliya   institutlari
tarmog’ining   shakllanishiga   olib   keladi.   Liberalizatsiya   davomida   moliya
institutlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   ko’pgina   operatsiyalar   bo’yicha
cheklovlarning olib tashlanishi, jumladan, investitsion   banklar,   sug’urta   va   pensiya
fondlari   tijorat   kreditlash,   tijorat   banklari–fond   operatsiyalari,   sug’urta,   xorijiy
valyuta   derivativlari   savdosi   bilan   shug’ullanishi.   Natijada,   mijozlarga   xalqaro
moliyaviy   insturmentlar   to’liq   to’plamini   taklif   qiluvchi   global   moliya   tarmoqlarini
shakllantiruvchi moliya xoldinglari vujudga keldi. Oxirgi yigirma yillikda   xalqaro
moliya   bozorining   integratsiya   va   konvergentsiya   tendensiyasi   rivojlanmoqda.
Xalqaro   moliya   bozorining   konvergentsiyasi   asta - sekinlik   bilan   uni
segmentlari   o’rtasidagi   chegarani   yo’q   bo’lib   ketishidan   iborat   bo’lib,   bu   xorijiy
valyuta   oqimlariga   qonunda   o’rnatilgan   cheklovlarning   olib   tashlanishi   va   yangi
xorijiy   valyuta   hisobiga   yuz   beradi.   Oxirgi   yuz   bergan   global   moliyaviy   inqiroz
xalqaro   moliya   bozorini   tartibga   solishning   amalda   samarali   mexanizmi   mavjud
emasligini   ko’rsatib   berdi.   Xalqaro   moliya   bozorining globallashuvi jarayoni uning
beqarorligini kuchayishiga va tartibga solishda   qiyinchiliklarga   olib   keldi 28
.
Global   moliyaviy   inqiroz   holatini   va   uning   yuz   berishi   mumkin   bo’lgan
oqibatlari   bo’yicha   quyidagicha   xulosaga   kelish   mumkin 29
:
Birinchidan,   moliya-bank   tizimidagi   inqiroz   jarayonlari   deyarli   butun
dunyoni   qamrab   olayotgani,   retsessiya   va   iqtisodiy   pasayishning   muqarrarligi,
investitsiyaviy   faollik   ko’lamining   cheklanishi,   talab   va   xalqaro   savdo   hajmining
kamayishi,   shuningdek,   jahonning   ko’plab   mamlakatlariga   ta’sir   ko’rsatadigan
jiddiy   ijtimoiy   talafotlar   sodir   bo’lishi mumkinligi   o’z tasdig’ini topmoqda.
Ikkinchidan,   avj   olib   borayotgan   global   moliyaviy   inqiroz   jahon   moliya–
bank   tizimida   jiddiy   nuqsonlar   mavjudligi   va   ushbu   tizimni   tubdan   isloh   qilish
zarurligini   ko’rsatdi.   Ayni   vaqtda   bu   inqiroz   asosan   o’z   korporativ   manfaatlarini
ko’zlab   ish   yuritib   kelgan,   kredit   va   qimmatbaho   qog’ozlar   bozorlarida   turli
spekulyativ   amaliyotlarga   berilib   ketgan   banklar   faoliyati   ustidan  yetarli   darajada
27 nazorat yo’qligini   ham   tasdiqladi.
Uchinchidan,   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozning   har   qaysi   davlatdagi
miqyosi,   ko’lami   va oqibatlari qanday bo’lishi ko’p jihatdan bir qancha omillardan
kelib   chiqadi.   Ya’ni,   bu   avvalo,   ana   shu   davlatning   moliya–valyuta   tizimi
nechog’liq   mustahkam   ekaniga,   milliy   kredit   institutlarining   qay   darajada
kapitallashuvi va likvidligi (to’lov imkoniga), ularning   chet el va korporativ bank
tuzilmalariga   qanchalik   qaram   ekaniga,   shuningdek,   oltin-   valyuta   zaxirasining
hajmi,   xorijiy   kreditlarni   qaytarish   qobiliyati   va   pirovard   natijada   mamlakat
iqtisodiyotining   barqarorlik,   diversifikatsiya   va   raqobatga   bardoshlik   darajasiga
bog’liq.
To’rtinchidan,   jahon   moliyaviy   inqirozidan   imkon   qadar   tez   chiqish,
uning   oqibatlarini   yengillashtirish   ko’p   jihatdan   har   qaysi   davlat   doirasida   va
umuman,   dunyo   hamjamiyati   miqyosida   qabul   qilinayotgan   chora-tadbirlarning
qanchalik   samaradorligiga,   ularning   bir–biri   bilan uyg’unligiga bog’liq.
Jahon   moliyaviy   inqirozining   har   bir   mamlakatga   ta’siri,   undan
ko’riladigan   zararning   darajasi   va   ko’lami   birinchi   navbatda   shu   davlatning
moliyaviy-iqtisodiy   va   bank   tizimlarining   nechog’liq   barqaror   va   ishonchli
ekaniga,ularning himoya mexanizmlari   qanchalik   kuchli   ekaniga   bog’liq.
2018   yilning   eng   muhim   yutuqlaridan   biri   O’zbekiston   bank   tizimiga
jahonning   nufuzli   reyting   agentliklaridan   bo’lgan   «Mudis»   agentligi   tomonidan   bir
yo’la   uchta   yo’nalish, ya’ni, bank–moliya tizimining barqarorligi, milliy valyutada
uzoq muddatli   depozit   reytingi   va   xorijiy   valyutada   uzoq   muddatli   depozit   reytingi
yo’nalishlari   bo’yicha
Amalga   oshirilayotgan   tarkibiy   islohotlar   bo’yicha   qizg’in
munozaralarning   mavjudligiga   qaramasdan,   tashqi   iktisodiy   siyosatni   ishlab
chiqishda,   hukumat   mamlakatning   geografik,   ishlab   chikarish   va   texnologik,
mehnat   resurslaridan   foydalanish   samarasini   inobatga   olmokda.   Xalkaro   mehnat
taqsimotining   kuchayishi   xalqaro   moliyaviy   munosabatlar   ishtirokchilaridan
yuqori   darajadagi   raqobatbardoshlikni   talab   etadi.   Shu   jihatdan   jahon   xo’jaligida
O’zbekiston   qo’shni   MDH   mamlakatlaridan   o’zining   kuyidagi   xalqaro
28 ustuvorliklari bilan   ajralib turadi 30
:
1. qadimiy   boy   madaniyat,   tarixiy   va   diniy   yodgorliklar   xalqaro   turizm
sonoatini   rivojlantirish   uchun   kulay   imkoniyaglarni   yuzaga   keltiradi;
2. qulay tabiiy iqlim va tabiiy boyliklar – ishlab chiqarish, qurilish va
qishloq   xo’jaligi sohasida   raqobatbardosh muhitni   shakllantiradi;
3. ―Buyuk   ipak   yo’li da   joylashganligi   xalqaro   integratsiyada‖
Yevropa   bilan   Osiyoni   bog’lovchi   ―ko’prik	
‖   vazifasini   bajarishga   yetarlicha
imkoniyatni   vujudga   keltiradi;
4. O’zbekiston   Respublikasi   yetarli   darajada   malakali   mutaxassislar
bilan   ta’minlanganligi, zamonaviy texnologiya va ishlab chiqarish infratuzilmasini
barpo qilish   bu   sohadagi   imkoniyatlarni   kengaytiradi;
5. mamlakat   hukumati   tomonidan   ichki   ishlab   chiqaruvchilarni   himoya
qilish   va   eksportni rag’batlantirish siyosatining   yuritilishi.
29 Xulosa
Ayrim   mamlakatlar   iqtisodiyotini   nazorat   qilish   mustaqil   hukumatlar
ixtiyoridan   eng   kuchli   davlatlar,   ko’pmillatli,   global   korporatsiyalar   va   xalqaro
tashkilotlar   qo’liga   o’tishi   xavfi   ham   mavjud.   SHu   bois   ba’zi   siyosatshunoslar
globallashuv   hodisasida   milliy   suverenitetdan   ajralish   xavfini   ko’rmoqdalar.   SHu
sababdan globallashuv milliy davlatlar etakchilarida uning kuchi qarshisida ojizlik
hissini   tug’dirishi,   oddiy   fuqarolarida   esa   uni   yoqtirmaslik   tuyg’usi   uyg’otishi
mumkin.   Bu   kabi   kayfiyatlar   proteksionizmga   chorlovchi   ksenofobiya   va
millatchilikni   qayta   tug’dirishi,   ekstrimistik   siyosiy   harakatni   keltirib   chiqarishi
mumkin.   Bu   esa   o’z   navbatida   jiddiy   mojarolarning   yuz   berishiga   kuchli   sabab
bo’ladi. Ko’pincha ish haqi yuqori bo’lgan iqtisodiy rivoj topgan mamlakatlardagi
ishsizlikni   globallashuv   to’siq   bo’ladigan   hodisalar   qatoriga   kiritishadi.   Ammo,
e’tirof   etish   lozimki,   bu   kabi   fikrlarni   ularning   ko’pchiligida   ishsizlikning   past
me’yori   va   ish   haqi   past   bo’lgan   davlatlarda   ishsizlikning   yuqori   darajasi   inkor
etadi.   Haqiqatda   esa   bandlikka   hukumat   siyosati   va   texnologik   jarayon
globallashuvning boshqa omilllariga nisbatan ko’proq ta’sir ko’rsatadi.
Globallashuv   kengayib   borishiga   ba’zan   uning   ijtimoiy   farovonchilikka
xavfi to’g’risidagi afsonalarni bog’lashadi. Biroq ijtimoiy farovonchilik darajasiga
mutlaqo boshqa ta’sirlar — soliq siyosati, demografik tendensiyalar ancha ko’proq
ta’sir   etadi.   SHu   bilan   birga   keyingi   vaqtlarda   ko’pchilik   rivojlangan
mamlakatlarda o’rta sinfning foiz ulushi kamayib borayotganini aniq dalil sifatida
inkor etmaslik kerak.
Bu tendensiyalarning asosiysi iqtisodiyotning globallashuvidir. Xorijda 2-3
ming   yilliklarda   geosiyosiy   o’zgarishlarning   sodir   bo’lishini   tahlil   qilarkan,
O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Abdug’anievich   Karimov
quyidagicha izoh beradi. 
”strategik   vazifalarni   hal   etib   jahon   hamjamiyatida   keng
integratsiyalashgan,   zamonaviy   demokratik   davlat   qurishni   yaxshi   tushunamiz.
CHunki  jahon xo’jaligi bugunga kelib ko’p qirrali bo’lmoqda… XXI     asr  xalqaro
munosablarda shak shubhasiz globallashuv asri bo’ladi.”   1
 
Jahon   iqtisodiyotida   globallashuv   jarayonlarini   quyidagilarda   ko’rish
mumkin:   xalqaro   kapital   bozorlari   hamda   infrastrukturaning   rivojlanganligida,
global   telekommunikatsiya   sistemasining   shakllanganligida,   transmilliy
korporatsiyalarning   yuqori   sur’atda   o’sganligi,   kichik   va   o’rta   korxonalarning
ishlab   chiqarishi,   iqtisodiy   va   investitsion   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan
integratsiyalashgan   milliy   korporativ   strukturasining   tashkil   topishini   keltirish
mumkin.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidentimiz Islom Abdug‘anievich Karimov  nutqidan.
30 Foydanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.T:O’zbekiston,1992 yil.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   9   yanvardagi
“O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish
chora-tadbirlari to’g’risida”gi PF- 5296-sonli Farmoni
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   6   dekabrdagi   “Jismoniy
shaxslar tomonidan naqd xorijiy valyutani olib kirish va olib chiqib ketish tartibini
yanada soddalashtirish chora-tadbirlari to’g’risida ”gi PF-5276-sonli Farmoni
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 20 apreldagi «Oliy ta’lim
tizimini   yanada   rivojlantiish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   PQ   №   2909-sonli
Qarori.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   23   martdagi   “Bank
xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida ”gi PQ-3620-sonli Qaror
6.  “Naqd pul muomilasini mustahkamlash va tijorat banklarining masuliyatini
oshirishga   doir   qo’shimcha   chora   tadbirlar   to’g’risi   “O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining Qarori 22.06.2011.y № 264
31