Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 353.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu : Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I BOB. Moliyaviy munosabatlarning nazariy asoslari
1.1.   Moliyaviy   munosabatlar   tushunchasi   va   ularning   iqtisodiy
mazmuni ……….
1.2.   Moliyaviy   tizim   va   uning   tarkibiy
qismlari …………………………………..
1.3.   Moliyaviy   munosabatlarning   tarixiy   shakllanishi   va   rivojlanish
bosqichlari ...
II BOB. Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi roli
2.1.   Moliyaviy   munosabatlarning   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri …………..
……..
2.2.   Davlat   moliyasi   va   jamiyat   farovonligi   o‘rtasidagi
bog‘liqlik ……………….
2.3.   O‘zbekistonda   moliyaviy   munosabatlarning   rivojlanish
tendensiyalari ……..
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 3Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Hozirgi davrda moliyaviy munosabatlar
davlatlar   iqtisodiy   tizimining   asosi   bo‘lib,   iqtisodiy   faoliyatning   barqarorligini
ta’minlashda,   aholi   farovonligini   oshirishda   va   investitsion   muhitni
yaxshilashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Moliyaviy   munosabatlar   orqali   davlat   va
xo‘jalik subyektlari o‘rtasida daromad va resurslar taqsimoti amalga oshiriladi.
Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   moliyaviy   tizimni   samarali   boshqarish,
fiskal   siyosatni   izchil   olib   borish   va   soliqlarni   adolatli   taqsimlash   jamiyat
taraqqiyotiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. 
O‘zbekiston   Respublikasida   so‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   moliyaviy
islohotlar,   xususan,   davlat   byudjetining   ochiqligi,   budjetdan   tashqari
fondlarning   samarali   boshqarilishi,   mahalliy   moliya   organlarining   mustaqilligi
va   raqamli   texnologiyalarning   joriy   etilishi   mazkur   munosabatlarning
dolzarbligini   yanada   oshirmoqda.   “Yangi   O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi
doirasida  moliyaviy boshqaruv tizimi xalqaro standartlarga moslashtirilmoqda.
Bu   esa   moliyaviy   munosabatlarga   yangicha   yondashuv,   shaffoflik   va
samaradorlikni   taqozo   etadi.   Shu   bilan   birga,   global   iqtisodiy   inqirozlar,
pandemiya,   inflyatsiya,   kredit-soliq   siyosatidagi   o‘zgarishlar   moliyaviy
munosabatlarning dolzarbligini yanada oshirdi. Bu munosabatlar orqali nafaqat
iqtisodiy   barqarorlik,   balki   ijtimoiy   tenglik,   bandlik,   hamda   demografik 4muammolar   yechimi   ham   topiladi 1
.   Xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan
hamkorlik   qilish,   xorijiy   sarmoyalarni   jalb   etish,   iqtisodiyotni
diversifikatsiyalash   ham   moliyaviy   munosabatlarning   dolzarbligini   amalda
isbotlaydi.   Shuning   uchun   ham   mazkur   mavzuni   chuqur   o‘rganish,   uning
iqtisodiy   va   ijtimoiy   jarayonlarga   ta’sirini   tahlil   qilish,   muammolarni   aniqlab,
ilmiy asoslangan takliflar ishlab chiqish hozirgi sharoitda ayni muddaodir.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Moliyaviy   munosabatlar
masalasi   uzoq   tarixiy   ildizlarga   ega   bo‘lib,   iqtisodiy   nazariya   rivojida   muhim
o‘rin   egallagan.   Bu   yo‘nalishda   mashhur   iqtisodchilar   A.   Smit,   D.   Rikardo,   J.
M.   Keynes,   K.   Marks   singari   mutafakkirlar   moliyaviy   munosabatlarning
mohiyati,   shakllanishi   va   iqtisodiy   tizimdagi   funksiyalarini   chuqur   tahlil
qilganlar.   Ularning   ishlari   moliyaning   davlat   bilan   aloqasi,   soliqlar,   davlat
xarajatlari   va   budjet   siyosati   kabi   masalalarni   o‘rganishda   asos   bo‘lib   xizmat
qilmoqda.
Zamonaviy iqtisodiy adabiyotlarda moliyaviy munosabatlar davlatning fiskal
siyosati,   soliqlar,   transfer   to‘lovlari,   qarz   siyosati,   investitsiyalar   va   moliyaviy
bozorlardagi   o‘zaro   munosabatlar   orqali   chuqur   yoritilmoqda.   M.   Miller,   R.
Musgrave,   P.   Samyuelson   kabi   iqtisodchilar   moliyaviy   tizimning   nazariy
asoslarini ishlab chiqqan.
O‘zbekiston   olimlari   –   S.   Xolboev,   B.   Axmedov,   A.   Qodirov   va   boshqalar
tomonidan   so‘nggi   yillarda   moliyaviy   munosabatlarning   milliy   iqtisodiyotdagi
o‘rni,   davlat   moliyasi   samaradorligi   va   byudjet   siyosati   masalalarida   muhim
ilmiy   ishlar   yaratilgan.   Ularning   tadqiqotlari   asosan   davlat   moliyasining
boshqaruvi, fiskal  barqarorlik va  soliqqa  tortish  tizimi   bilan bog‘liq bo‘lsa-da,
jamiyat   taraqqiyotiga   ta’siri   yetarli   darajada   chuqur   tahlil   etilmagan.Bundan
tashqari, so‘nggi yillarda moliyaviy texnologiyalarning (fintech), raqamli bank
tizimining   joriy   etilishi,   byudjetga   soliq   tushumlarini   avtomatlashtirish   kabi
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 5masalalar   ilmiy   nuqtayi   nazardan   keng   tadqiq   etilmoqda.   Biroq   hali   ham
moliyaviy   munosabatlarning   ijtimoiy   tenglik,   farovonlik   va   iqtisodiy
barqarorlikka ta’siri bo‘yicha yangi ilmiy qarashlarga ehtiyoj mavjud. Ayniqsa,
O‘zbekistonda   olib borilayotgan moliyaviy  islohotlar  sharoitida  bu mavzuning
o‘rganilganlik darajasini chuqurlashtirish zarur hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Ushbu kurs ishining
nazariy ahamiyati, avvalo, moliyaviy munosabatlar tushunchasini  chuqur tahlil
qilish,   ularning   iqtisodiy   tizimdagi   o‘rni   va   vazifalarini   aniqlashda   namoyon
bo‘ladi.   Ish   davomida   moliyaviy   munosabatlarning   shakllanishi,   rivojlanish
bosqichlari   va   zamonaviy   tendensiyalari   haqida   ilmiy   asoslangan   xulosalar
beriladi. Bu esa talabalarning iqtisodiy nazariya, moliya, fiskal siyosat, byudjet
boshqaruvi kabi fanlardan olgan bilimlarini mustahkamlashga xizmat qiladi.
Shuningdek,   kurs   ishi   orqali   davlat   va   jamiyat   o‘rtasidagi   moliyaviy
aloqalarning   mohiyati,   moliyaviy   resurslarni   taqsimlash   va   ularni   samarali
boshqarish mexanizmlari o‘rganiladi. Bu esa iqtisodiy siyosat yuritishda qanday
moliyaviy vositalardan foydalanish lozimligi haqida ilmiy asoslangan tavsiyalar
ishlab   chiqishga   imkon   yaratadi.   Ayniqsa,   soliqqa   oid   siyosat,   davlat   byudjeti
xarajatlari,   kredit   va   investitsiya   siyosatining   ijtimoiy   farovonlikka   ta’siri
bo‘yicha nazariy mulohazalar asoslab berilgan.
Amaliy   jihatdan   olganda,   ushbu   kurs   ishi   O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi
moliyaviy munosabatlar tizimining holatini tahlil qilish, mavjud muammolarni
aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqishga
qaratilgan.   Ayniqsa,   davlat   moliyasi,   byudjet   taqsimoti,   moliyaviy   barqarorlik
va   ijtimoiy   dasturlar   moliyalashtirilishi   sohalarida   olib   borilayotgan   islohotlar
kontekstida bu mavzu bevosita amaliy ahamiyat kasb etadi.
Shu bilan birga, kurs ishida ilgari surilgan xulosalar iqtisodchi-mutaxassislar,
moliya   sohasi   vakillari,   davlat   byudjeti   bilan   ishlovchi   organlar   hamda   ilmiy
izlanish   olib   borayotgan   tadqiqotchilar   uchun   ham   foydali   bo‘lishi   mumkin.
Demak,   mazkur   ishning   ilmiy-nazariy   va   amaliy   natijalari   iqtisodiy   bilimlarni 6boyitish   va   iqtisodiy   siyosatga   yangicha   yondashuvlar   taklif   etishda   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   davlat   va   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar
o‘rtasidagi   moliyaviy   munosabatlar   tizimi,   ularning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
jarayonlardagi roli hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   moliyaviy   munosabatlarning   jamiyat
taraqqiyotiga   ko‘rsatadigan   ta’siri,   moliyaviy   tizimning   tarkibi,   uning   faoliyat
mexanizmlari va rivojlanish tendensiyalaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi     –   moliyaviy   munosabatlarning   nazariy
asoslarini  yoritgan  holda,  ularning  jamiyat   taraqqiyotidagi  o‘rnini  tahlil  qilish,
davlat moliyasi va iqtisodiy barqarorlik o‘rtasidagi bog‘liqlikni ochib berishdan
iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Moliyaviy munosabatlar tushunchasi va mazmunini aniqlash;
 Moliyaviy tizimning asosiy tarkibiy qismlarini tahlil qilish;
 Moliyaviy munosabatlarning tarixiy rivojlanish bosqichlarini o‘rganish;
 Moliyaviy munosabatlarning iqtisodiy barqarorlikka ta’sirini ko‘rsatish;
 Davlat moliyasi va jamiyat farovonligi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ochib berish;
 O‘zbekistondagi   moliyaviy   munosabatlarning   rivojlanish   tendensiyalarini
tahlil qilish;
 Nazariy bilimlarning amaliy ahamiyatini ko‘rsatish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. Moliyaviy munosabatlarning nazariy asoslari
1.1. Moliyaviy munosabatlar tushunchasi va ularning iqtisodiy mazmuni
Moliyaviy munosabatlar – bu xo‘jalik yurituvchi subyektlar, davlat, aholi va
boshqa   iqtisodiy   agentlar   o‘rtasida   yuzaga   keladigan   pul   oqimlari   va   ularning
taqsimlanishi   jarayonida   shakllanadigan   iqtisodiy   munosabatlardir.   Ushbu
munosabatlar   moliyaviy   resurslarning   yaratilishi,   taqsimlanishi   va   qayta
taqsimlanishiga   asoslanadi.   Moliyaviy   munosabatlarning   asosiy   vazifasi   –
iqtisodiyot   subyektlari   o‘rtasida   mablag‘lar   harakatini   samarali   boshqarish   va
iqtisodiy faoliyatni moliyaviy jihatdan ta’minlashdan iborat.
Moliyaviy munosabatlar iqtisodiy tizimning ajralmas qismi bo‘lib, ular orqali
pul   mablag‘lari   markazlashtiriladi,   soliqlar   yig‘iladi,   budjet   shakllanadi,
jamg‘armalar   hosil   qilinadi,   kreditlar   ajratiladi   va   transfer   to‘lovlari   amalga
oshiriladi.   Bu   jarayonlarda   davlat   moliyasi,   korxona   moliyasi,   shuningdek,
aholining   moliyaviy   faoliyati   qatnashadi.   Ular   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   yagona
moliyaviy tizimni tashkil etadi.
Iqtisodiy   nazariya  nuqtayi   nazaridan  moliyaviy  munosabatlar  –  bu  iqtisodiy
resurslarning   taqsimotidagi   muhim   instrumentdir.   Ular   yordamida   ishlab
chiqarish   jarayonining   barqarorligi   ta’minlanadi,   davlat   funksiyalari
moliyalashtiriladi,   infratuzilma   rivojlanadi,   ijtimoiy   himoya   tizimi   qo‘llab- 8quvvatlanadi. Bu munosabatlarning  boshqarilishi  esa  davlatning fiskal  siyosati
va moliyaviy nazorati orqali amalga oshiriladi.
 Moliyaviy munosabatlar mazmunan quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
 moliyaviy resurslarni shakllantirish;
 ularni iqtisodiy subyektlar o‘rtasida taqsimlash;
 taqsimlangan resurslarning samarali ishlatilishini nazorat qilish.
Bu bosqichlar bozor iqtisodiyoti sharoitida davlat va nodavlat sektorlarining
uzviy   hamkorligini   ta’minlaydi.   Soliqlar,   bojxona   to‘lovlari,   davlat   qarzi,
byudjet   tizimi,   sug‘urta,   kredit   tizimi   –   bularning   barchasi   moliyaviy
munosabatlarning muhim unsurlari hisoblanadi.
Moliyaviy   munosabatlarning   iqtisodiy   mazmuni   ularning   quyidagi
funksiyalarida yaqqol namoyon bo‘ladi:
Ta’minlovchi funksiyasi – jamiyatda moliyaviy resurslar yordamida iqtisodiy
va ijtimoiy ehtiyojlar qondiriladi.
Taqsimlovchi   funksiyasi   –   moliyaviy   resurslar   turli   subyektlar   o‘rtasida
adolatli taqsimlanadi.
Nazorat   funksiyasi  –  moliyaviy  vositalar  oqimi  ustidan   moliyaviy   nazoratni
ta’minlaydi.
Barqarorlashtiruvchi   funksiyasi   –   makroiqtisodiy   muvozanatni   saqlashda
moliyaviy   siyosat   vositalaridan   foydalaniladi.Shuningdek,   moliyaviy
munosabatlar davlatning iqtisodiyotdagi ishtirokini belgilab beradi. Ular orqali
davlat   daromadlari   shakllanadi   va   xarajatlari   moliyalashtiriladi.   Aynan
moliyaviy   munosabatlar   yordamida   davlat   iqtisodiyotni   tartibga   soladi,   bozor
muvozanatini   ta’minlaydi,   ishsizlik   va   inflyatsiya   kabi   makroiqtisodiy
muammolarni hal etishga harakat qiladi.
Moliyaviy munosabatlar quyidagi asosiy shakllarda namoyon bo‘ladi:
Davlat   moliyasi   –   markaziy   va   mahalliy   byudjetlar,   davlat   jamg‘armalari,
soliq tizimi; 9Korporativ moliya – yuridik shaxslar moliyasi, daromad va foyda taqsimoti,
investitsiyalar;
Shaxsiy   moliya   –   aholining   daromadlari,   jamg‘armalari,   iste’mol   va
investitsion faoliyati;
Xalqaro   moliya   –   xorijiy   investitsiyalar,   grantlar,   xalqaro   kreditlar   va
moliyaviy hamkorlik.
Ushbu shakllar bir-biri bilan bog‘langan bo‘lib, moliyaviy tizimning uzluksiz
faoliyat   yuritishini   ta’minlaydi.   Ayniqsa,   bugungi   kunda   raqamli   moliya,
elektron   to‘lov   tizimlari,   fintex   xizmatlari   moliyaviy   munosabatlarning   yangi
qirralarini   yuzaga   chiqarmoqda.   Bu   esa   ularga   yangicha   yondashishni,
zamonaviy boshqaruv va nazorat mexanizmlarini talab etadi.
1.2. Moliyaviy tizim va uning tarkibiy qismlari
Moliyaviy   tizim   —   bu   mamlakat   ichida   pul   mablag‘larini   shakllantirish,
taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   muhim   iqtisodiy
munosabatlar   majmuasidir.   Bu   tizim   orqali   davlat,   xo‘jalik   yurituvchi
sub’yektlar   va   aholi   o‘rtasida   moliyaviy   resurslar   harakati   amalga   oshiriladi.
Moliyaviy   tizim   mamlakat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   vositalaridan   biri
hisoblanib,   u   orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   ijtimoiy   sohani
moliyalashtirish, investitsion faoliyatni qo‘llab-quvvatlash va iqtisodiy o‘sishni
rag‘batlantirish mumkin.
Moliyaviy   tizimning   asosiy   vazifasi   —   jamiyatda   mavjud   pul   mablag‘larini
samarali   tarzda   qayta   taqsimlash   orqali   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarni
boshqarishdan   iborat.   Bu   tizim   orqali   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida
resurslar oqimi nazorat qilinadi, iqtisodiy sub’yektlar o‘rtasida uzviy bog‘liqlik
shakllanadi.   Moliyaviy   tizim   iqtisodiyotni   barqaror   rivojlantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi,   chunki   u   orqali   daromadlar   va   xarajatlar   balanslanadi,   investitsion
resurslar shakllantiriladi va pul muomalasi tartibga solinadi.
Moliyaviy tizim odatda quyidagi tarkibiy qismlardan iborat:
1. Davlat moliyasi 10Davlat   moliyasi   —   bu   davlatning   ijtimoiy-iqtisodiy   funksiyalarini   bajarish
uchun zarur bo‘lgan moliyaviy resurslarni shakllantirish, taqsimlash va ishlatish
bilan   bog‘liq   munosabatlar   tizimidir.   Davlat   moliyasining   asosiy   elementi   —
davlat   byudjeti   hisoblanadi.   Davlat   byudjeti   orqali   ijtimoiy   sohalar   (ta’lim,
sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   ta’minot),   davlat   organlari,   mudofaa   va   huquqni
muhofaza qilish tizimlari moliyalashtiriladi.
Davlat moliyasi quyidagi bo‘limlarni o‘z ichiga oladi:
Davlat byudjeti;
Byudjetdan   tashqari   jamg‘armalar   (Pensiya   jamg‘armasi,   Bandlik
jamg‘armasi, Sug‘urta jamg‘armalari);
Mahalliy moliya (mahalliy byudjetlar);
Davlat qarzi va uning boshqaruvi;
Soliq tizimi va fiskal siyosat.
2. Korporativ moliya
Korporativ   moliya   (yoki   xo‘jalik   yurituvchi   sub’yektlar   moliyasi)   –   bu
yuridik   shaxslar   sifatida   faoliyat   yurituvchi   korxonalar   va   tashkilotlarning
moliyaviy faoliyati bilan bog‘liq munosabatlar majmuasidir. Korporativ moliya
orqali   korxona   ichida   daromadlar   va   xarajatlar   boshqariladi,   foyda
shakllantiriladi, investitsiya va rivojlanish dasturlari moliyalashtiriladi.
Korporativ moliyaning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
Moliyaviy rejalashtirish va prognozlash;
Kapital tuzilmasini shakllantirish;
Rentabellikni tahlil qilish;
Pul oqimlarini boshqarish;
Kredit va investitsion siyosat yuritish.
Korporativ moliya xususiy va davlat korxonalarining faoliyati, ularning soliq
to‘lovlari,   amortizatsiya   ajratmalari,   dividend   siyosati   va   kapitalga   kiruvchi
harajatlar bilan bog‘liq. 113. Aholi moliyasi (shaxsiy moliya)
Aholi   moliyasi   —   jismoniy   shaxslarning   daromadlari,   xarajatlari,
jamg‘armalari va sarmoyalari bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlardir.
Aholi   moliyasi   iqtisodiyotda   muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   u   ichki   talabning
shakllanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Shaxsiy   moliya   orqali   oila   byudjetlari
yuritiladi, aholi tomonidan iste’mol, investitsiya, jamg‘arma va kredit bo‘yicha
qarorlar qabul qilinadi.
Aholi moliyasiga quyidagilar kiradi:
Ish haqi va boshqa daromadlar (pensiya, nafaqa, stipendiya);
Uy xo‘jaligi xarajatlari;
Shaxsiy jamg‘armalar;
Kreditlar va qarzlar;
Sug‘urta va pensiya ta’minoti.
4. Moliyaviy institutlar tizimi
Moliyaviy   institutlar   —   bu   moliyaviy   vositachilikni   amalga   oshiruvchi
tashkilotlardir.   Ular   orqali   moliyaviy   resurslar   bir   sub’yektdan   boshqasiga
o‘tkaziladi.   Moliyaviy   institutlar   iqtisodiyotda   pulning   erkin   harakatini
ta’minlaydi,   to‘lovlar   tizimini   amalga   oshiradi,   investitsiyalarni   boshqaradi   va
iqtisodiy sub’yektlar o‘rtasida moliyaviy vositachilik qiladi.
Moliyaviy institutlarga quyidagilar kiradi:
Tijorat banklari;
Sug‘urta kompaniyalari;
Investitsion fondlar;
Lizing kompaniyalari;
Pensiya fondlari;
Mikromoliya tashkilotlari;
Kredit uyushmalari. 125. Moliyaviy bozorlar
Moliyaviy   bozorlar   —   bu   moliyaviy   vositalar   (aksiya,   obligatsiya,   valyuta,
derivativlar)   savdosi   yuritiladigan   iqtisodiy   makondir.   Moliyaviy   bozorlarda
kapitalning   erkin   harakati   ta’minlanadi,   investorlar   va   emitentlar   o‘rtasidagi
aloqalar   shakllanadi.   Bu   bozorlar   orqali   davlat   va   xususiy   sektor   o‘zining
moliyaviy ehtiyojlarini qondiradi.
Moliyaviy bozorlar quyidagi turlarga bo‘linadi:
Qimmatli qog‘ozlar bozori (fond bozori);
Valyuta bozori;
Kredit bozori;
Derivativlar bozori;
Lizing bozori;
Sug‘urta bozori.
Moliyaviy   bozorlar   iqtisodiyotning   kapitallashtirish   darajasini   oshiradi,
likvidlikni   ta’minlaydi   va   moliyaviy   vositalar   orqali   investitsiyalarni   jalb
qilishga imkon yaratadi.
6. Moliyaviy nazorat tizimi
Moliyaviy   nazorat   —   bu   moliyaviy   faoliyatni   tartibga   solish,   qonunchilik
talablariga   rioya   qilinishini   ta’minlash,   byudjet   mablag‘laridan   maqsadli   va
oqilona   foydalanishni   nazorat   qilish   tizimidir.   Bu   tizim   davlat   va   nodavlat
nazorat organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Moliyaviy nazorat quyidagi shakllarda bo‘ladi:
Ichki nazorat (korxona va tashkilotlar doirasida);
Tashqi nazorat (davlat moliya organlari tomonidan);
Auditorlik tekshiruvlari;
Soliq tekshiruvlari;
Jamoatchilik nazorati. 13Moliyaviy   nazorat   samarali   bo‘lishi   uchun   u   tizimli,   uzluksiz,   qonuniy   va
xolis   bo‘lishi   kerak.   Ayniqsa   davlat   byudjeti   va   yirik   loyihalar   moliyaviy
nazorat ostida bo‘lishi ijtimoiy manfaatlar uchun zarur.
Jadval: Moliyaviy tizim tarkibi va funksiyalari
Tarkibiy qism Tashkilotlar yoki vositalar Asosiy funksiyalari
Davlat moliyasi Byudjet, soliqlar, davlat 
qarzlari Ijtimoiy taqsimot, 
investitsiyalar, infratuzilma
Moliyaviy 
bozorlar Aksiyalar bozori, obligatsiyalar
bozori Moliyaviy vositalarni 
muomalaga chiqarish
Moliyaviy 
institutlar Banklar, kredit tashkilotlari, 
investitsion fondlar Kreditlash, depozit, to‘lovlar, 
vositachilik
Sug‘urta tizimi Sug‘urta kompaniyalari, 
agentliklar Moliyaviy xavflarni 
kamaytirish va taqsimlash
Pensiya 
fondlari Davlat va xususiy pensiya 
fondlari Nafaqalarni moliyalashtirish, 
sarmoya kiritish
Nazorat 
organlari Markaziy bank, Soliq 
qo‘mitasi, Hisob palatasi Moliyaviy faoliyatni tartibga 
solish va audit
Moliyaviy   tizim   har   bir   mamlakat   iqtisodiy   hayotida   muhim   rol   o‘ynaydi.
Uning   har   bir   tarkibiy   qismi   —   davlat   moliyasi,   korporativ   moliya,   aholi
moliyasi, moliyaviy institutlar, moliyaviy bozorlar va moliyaviy nazorat tizimi
—   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘langan   va   o‘zaro   ta’sirda   bo‘ladi.   Moliyaviy
tizimning barqaror ishlashi iqtisodiy o‘sishni ta’minlaydi, ijtimoiy barqarorlikni
mustahkamlaydi   va   investitsion   muhitni   yaxshilaydi.   Mamlakatda   moliyaviy
tizim  qanchalik rivojlangan  bo‘lsa,  iqtisodiyot  ham  shunchalik  raqobatbardosh
va barqaror bo‘ladi.
1.3.   Moliyaviy   munosabatlarning   tarixiy   shakllanishi   va   rivojlanish
bosqichlari 14Moliyaviy   munosabatlar   jamiyat   taraqqiyoti   bilan   chambarchas   bog‘liq
bo‘lib,   ularning   shakllanishi   uzoq   tarixiy   jarayonlar   davomida   yuz  bergan.   Bu
munosabatlar   insoniyat   taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida   mavjud   bo‘lib,
turli davrlarda iqtisodiy, siyosiy va ijtimoiy omillar ta’sirida rivojlanib borgan.
Quyida   moliyaviy   munosabatlarning   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarini   tahlil
qilamiz.
1. Qadimgi davr va ilk moliyaviy tuzilmalar
Moliyaviy   munosabatlarning   ilk   bosqichi   ibtidoiy   jamoa   tuzumidan
boshlangan   bo‘lib,   bu   davrda   moliyaviy   munosabatlar   bevosita   almashuv   va
ijtimoiy majburiyatlar asosida shakllangan. Davlat tushunchasi  shakllanmagan,
biroq   urug‘-qabila   boshliqlari   resurslarni   taqsimlashda   muhim   rol   o‘ynagan.
Shuningdek,   Mesopotamiya,   Misr   va   Hindiston   sivilizatsiyalarida   davlatning
dastlabki  moliyaviy institutsional  asoslari  (soliq yig‘ish, g‘aznachilik)  vujudga
kelgan.
2. Antik davrda moliyaviy boshqaruv
Antik Yunoniston va Rim imperiyasi davrida moliyaviy munosabatlar yanada
rivojlanadi.  Bu   davrda  davlat   xarajatlari  va   daromadlarini   hisobga  olish   tizimi
vujudga   keladi.   Rimda   davlat   g‘aznasi   —   “aerarium”   mavjud   bo‘lib,   davlat
moliyasini boshqarish vakolatli amaldorlar qo‘lida bo‘lgan. Davlat soliq tizimi
shakllanadi, mol-mulk solig‘i va boshqalar amaliyotga tatbiq etiladi.
3. O‘rta asrlar va feodal tizim
O‘rta asrlarda moliyaviy munosabatlar  feodal  ierarxiyaga asoslangan  bo‘lib,
markazlashmagan   davlat   moliyasi   tizimi   hukmronlik   qilgan.   Podshohlar   va
feodallar   o‘z   mulkida   soliq   yig‘ish   huquqiga   ega   bo‘lib,   bu   moliyaviy
markazlashuvni   qiyinlashtirgan.   Shu   bilan   birga,   Yevropada   ilk   banklar
(masalan,   Italiyada   Medichi   banki)   vujudga   keldi,   bu   esa   moliyaviy
xizmatlarning ko‘lamini kengaytirdi.
4. Kapitalistik jamiyatga o‘tish va moliyaviy tizimlar 15XV-XVIII   asrlarda   kapitalistik   munosabatlarning   shakllanishi   bilan   birga
moliyaviy   tizimlar   ham   jadal   rivojlandi.   Davlat   budjeti   tushunchasi   paydo
bo‘ldi,   daromadlar   va   xarajatlar   rejalashtiriladigan   bo‘ldi.   Shuningdek,   davlat
qarzlari   (obligatsiyalar)   amaliyoti   paydo   bo‘ldi.   Bu   davrda   moliyaviy   hisob-
kitob tizimlari takomillashdi, banklar soni ortdi.
5. Sanoat inqilobi va moliyaviy institutlar rivoji
XIX   asrda   sanoat   inqilobi   natijasida   iqtisodiyotda   ulkan   o‘zgarishlar   yuz
berdi. Bu davrda markaziy banklar tashkil etildi (masalan,  1694-yilda Angliya
Banki),   soliq   siyosati   tizimlashtirildi,   moliyaviy   nazorat   mexanizmlari   joriy
qilindi.   Kapital   bozorlar,   fond   birjalari   va   xususiy   banklar   faoliyati   kengaydi.
Moliyaviy   munosabatlar   davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasidagi   harakatlarga
asoslanadi.
6. XX asr va zamonaviy moliyaviy tizim
XX   asrda   davlatlarning   iqtisodiyotga   aralashuvi   kuchaydi.   Ayniqsa,   Buyuk
Depressiya (1929–1933) davrida Keynes nazariyasi asosida davlat xarajatlarini
ko‘paytirish,   byudjet   taqchilligini   moliyalashtirish,   inflyatsiyani   nazorat   qilish
kabi moliyaviy yondashuvlar shakllandi. Ikkinchi Jahon urushidan keyin global
moliyaviy tuzilmalar — Xalqaro Valyuta Fondi (IMF), Jahon banki, GATT va
keyinchalik WTO vujudga keldi.
7. XXI asr va raqamli moliyaviy tizimlar
Bugungi   kunda   moliyaviy   munosabatlar   yangi   bosqichga   ko‘tarilgan.
Internet,   sun’iy   intellekt,   blokcheyn   va   raqamli   texnologiyalar   moliyaviy
xizmatlarni   tez,   shaffof   va   global   miqyosda   amalga   oshirish   imkonini   berdi.
Kriptovalyutalar,   elektron   to‘lov   tizimlari,   fintech   kompaniyalar   moliyaviy
muhitni   tubdan   o‘zgartirmoqda.   Shu   bilan   birga,   kiberxavfsizlik,   moliyaviy
savodxonlik kabi muammolar ham dolzarb bo‘lib bormoqda.
Jadval: Moliyaviy munosabatlar rivojlanishining bosqichlari 16Tarixiy
davr Asosiy
xususiyatlari Moliyaviy
institutlar Muammolar
Qadimgi
davr Soliq   yig‘ish,
g‘aznachilik
boshlanishi Urug‘   rahbarlari,
ruhoniylar Markazlashmagan
boshqaruv
Antik davr Davlat
g‘aznachiligi,   hisob
yuritish Aerarium,
soliqchilar Qattiq   nazorat
yo‘qligi
O‘rta asrlar Feodal   soliqlar,
cherkov   moliyaviy
kuchi Feodallar, cherkov Moliyaviy
markazlashuv yo‘qligi
Kapitalistik
davr Banklar,   davlat
byudjeti,   qarzlar
paydo bo‘lishi Banklar,
obligatsiya bozori Pul   massasini
nazorat qilish
Sanoat
inqilobi Markaziy banklar,
soliq   tizimi,
moliyaviy nazorat Angliya   Banki,
fond birjalari Sanoat   moliyasini
ta’minlash
XX asr Davlat   aralashuvi,
global   institutlar,
moliyaviy siyosat IMF,   Jahon   banki,
WTO Inflyatsiya,
iqtisodiy inqiroz
XXI asr Fintech,   raqamli
valyutalar,
kriptovalyuta,
blokcheyn Fintech,   DeFi,
elektron banklar Raqamli   xavfsizlik,
regulyatsiya
Moliyaviy munosabatlar  insoniyat  taraqqiyoti  davomida ijtimoiy, siyosiy  va
iqtisodiy   omillar   ta’sirida   shakllanib   va   takomillashib   kelmoqda.   Har   bir
bosqichda   yangi   institutlar,   texnologiyalar   va   yondashuvlar   paydo   bo‘lib,
moliyaviy   tizimni   yanada   murakkab,   lekin   samarali   holga   keltirmoqda. 17Ayniqsa,   XXI   asrda   moliyaviy   raqamlashtirish   moliyaviy   munosabatlarning
yangi paradigmasini yaratmoqda.
II BOB. Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi roli
2.1. Moliyaviy munosabatlarning iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
Moliyaviy   munosabatlar   –   bu   davlat,   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   va
aholining   daromad   va   xarajatlari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   iqtisodiy   aloqalardir.
Ular iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va bo‘g‘inlarida mavjud bo‘lib, iqtisodiy
barqarorlikni   shakllantirishda   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   Aynan
moliyaviy   munosabatlarning   uzluksizligi   va   tizimliligi   orqali   iqtisodiyotda
sarmoyalar   aylanishi,   davlat   byudjeti   to‘ldirilishi,   ijtimoiy   sohalarning
moliyalashtirilishi va iqtisodiy o‘sish ta'minlanadi.
Moliyaviy   munosabatlar   iqtisodiy   barqarorlikni   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarda ta’minlab beradi:
Davlat   moliyasi   orqali   barqarorlashtirish:   Davlat   byudjeti   va   fiskal   siyosat
iqtisodiyotni   nazorat   qilish,   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   va   inflyatsiyani
cheklashda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Byudjet   daromadlarining   samarali
shakllanishi va xarajatlarining maqbulligi iqtisodiy barqarorlikka xizmat qiladi.
Bank-moliya   tizimi   orqali   iqtisodiy   faollikni   qo‘llab-quvvatlash:   Tijorat
banklari,   investitsiya   banklari,   sug‘urta   kompaniyalari   va   boshqa   moliyaviy
institutlar iqtisodiy subyektlarga zarur  kapital bilan ta’minlab, ishlab chiqarish
va xizmat ko‘rsatish sohalarining rivojiga hissa qo‘shadi.
Soliq   munosabatlari   orqali   iqtisodiy   tenglikni   saqlash:   Adolatli   va   samarali
soliq siyosati aholining turli qatlamlari o‘rtasida iqtisodiy farqni kamaytiradi va
resurslar taqsimotining optimal mexanizmini yaratadi. 18Investitsiyaviy   munosabatlar   orqali   o‘sishni   rag‘batlantirish:   Xususiy   va
davlat investitsiyalari iqtisodiyotning real sektoriga yo‘naltirilganida, bu sanoat
va infratuzilmaning barqaror rivojlanishiga olib keladi.
Moliyaviy   tartibga   solish   orqali   inflyatsiya   va   defitsitga   qarshi   kurashish:
Pul-moliya   siyosatini   samarali   yuritish   orqali   makroiqtisodiy   muvozanat
ta’minlanadi.   Markaziy   bank   siyosatining   inflyatsiyani   jilovlashga   qaratilishi
narxlar barqarorligini ta’minlaydi.
Moliyaviy munosabatlar va iqtisodiy barqarorlikning o‘zaro bog‘liqligi
Moliyaviy   munosabatlar   va   iqtisodiy   barqarorlik   o‘rtasidagi   o‘zaro
bog‘liqlikni quyidagi jadval orqali yoritish mumkin:
Moliyaviy munosabat turi Iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
Davlat   byudjeti   va   fiskal
siyosat Narx   barqarorligi,   bandlik   darajasi,   ijtimoiy
barqarorlik
Pul-kredit siyosati Inflyatsiyani   cheklash,   milliy   valyuta
barqarorligi
Soliq munosabatlari Davlat   daromadlari   barqarorligi,   tenglikni
ta'minlash
Investitsion munosabatlar Kapital   aylanishi,   real   sektorni   qo‘llab-
quvvatlash
Sug‘urta munosabatlari Tadbirkorlik   xavflarini   kamaytirish,   ijtimoiy
himoyani ta'minlash
Ijtimoiy moliyalashtirish Ijtimoiy barqarorlik, infratuzilma rivoji
Iqtisodiy barqarorlik uchun moliyaviy muvozanatning ahamiyati
Barqaror   iqtisodiyotga   erishish   uchun   moliyaviy   muvozanat   zarur.   Bu   –
daromadlar   va   xarajatlar   orasidagi   nisbiy   muvozanat   bo‘lib,   davlat   darajasida
ham, xususiy sektor va aholida ham ta’minlanishi kerak. Agar byudjet defitsiti
ko‘paysa   yoki   davlat   qarzi   haddan   ziyod   ortsa,   bu   makroiqtisodiy
muammolarga   olib   keladi.   Shu   boisdan,   moliyaviy   munosabatlarda   strategik
rejalashtirish va ehtiyotkor siyosat yuritish muhim ahamiyatga ega. 19Barqarorlikni ta’minlashda moliyaviy institutlarning roli
Moliyaviy   institutlar,   xususan,   Markaziy   bank,   Moliya   vazirligi,   tijorat
banklari   va   moliya   bozoridagi   ishtirokchilar   iqtisodiy   barqarorlikka   quyidagi
yo‘llar bilan hissa qo‘shadilar:
Pul massasini tartibga solish orqali inflyatsiyani nazorat qilish;
Kredit siyosatini optimallashtirish orqali tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash;
Soliq   darajalarini   iqtisodiy   o‘sishga   moslashtirish   orqali   ishlab
chiqaruvchilarga yengilliklar yaratish;
Kapital   bozorini   rivojlantirish   orqali   uzoq   muddatli   investitsiyalarni   jalb
qilish.
O‘zbekistonda moliyaviy munosabatlarning iqtisodiy barqarorlikdagi o‘rni
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   tarkibida   amalga   oshirilayotgan
islohotlar   moliyaviy   munosabatlarning   liberallashuvi   va   ochiqligini
ta'minlashga   qaratilgan.   Davlat   byudjeti   ochiqligi,   soliq   siyosatining
soddalashtirilishi,  bank tizimining barqarorlashuvi  va investitsiyalar  hajmining
ortib borayotgani iqtisodiy barqarorlikning asosiy tayanchi hisoblanadi.
Shuningdek, xalqaro moliyaviy institutlar bilan hamkorlik, moliyaviy axborot
tizimlarining   raqamlashtirilishi,   elektron   to‘lov   vositalari   va   fintech
kompaniyalarining paydo bo‘lishi yangi iqtisodiy muvozanatni shakllantirishga
yordam bermoqda.
Moliyaviy barqarorlik va inqirozlarga qarshi turg‘unlik
Moliyaviy munosabatlarning sog‘lomligi iqtisodiy inqirozlarga bardoshlilikni
oshiradi.   Masalan,   2020-yil   pandemiya   davrida   moliyaviy   siyosatning
moslashuvchanligi   iqtisodiy   pasayishni   cheklashga   xizmat   qildi.   Davlat
tomonidan   subsidiya,   soliq   imtiyozlari   va   kredit   yengilliklari   iqtisodiyotda
muvozanatni saqlashda muhim vosita bo‘ldi.
Moliyaviy munosabatlar – iqtisodiy barqarorlikning yuragi hisoblanadi. Ular
orqali mamlakatda ishlab chiqarish, iste’mol, sarmoya va jamg‘arma jarayonlari
bir butun tizimga aylantiriladi. Davlat va iqtisodiy subyektlar bu munosabatlar 20orqali   iqtisodiy   faoliyatni   muvofiqlashtiradi,   resurslarni   samarali   taqsimlaydi
hamda iqtisodiy barqarorlikni ta’minlaydi.
Shu   sababli,   O‘zbekistonda   moliyaviy   siyosatni   yanada   takomillashtirish,
moliyaviy   intizomni   kuchaytirish,   bank   tizimi   va   moliya   bozorlarini
rivojlantirish orqali barqaror iqtisodiy rivojlanishga erishish mumkin.
Moliyaviy   munosabatlar   har   qanday   mamlakat   iqtisodiyotining   asosiy
tamoyillaridan   biri   bo‘lib,   u   jamiyatdagi   barqarorlik,   iqtisodiy   taraqqiyot   va
sotsial   farovonlikni   ta’minlashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Moliyaviy   munosabatlar
orqali   byudjet   siyosati,   soliq   yig‘imlari,   davlat   xarajatlari   va   pul-kredit   tizimi
amalga   oshiriladi.   Aynan   ushbu   omillar   jamiyat   iqtisodiyotida   makroiqtisodiy
barqarorlikni   shakllantiradi   va   iqtisodiy   inqirozlar   oldini   olishda   vosita   bo‘lib
xizmat qiladi.
O‘zbekistonda   2022–2025   yillar   oralig‘ida   iqtisodiy   islohotlarning
jadallashuvi bilan birga moliyaviy munosabatlarning yangi bosqichga o‘tganini
ko‘rish mumkin. Xususan, davlat byudjeti, moliyalashtirish mexanizmlari, soliq
bazasini kengaytirish va fiskal barqarorlikni ta’minlash yo‘nalishlarida sezilarli 21o‘zgarishlar   amalga   oshirildi.   Bu   esa   moliyaviy   munosabatlarning   iqtisodiy
barqarorlikdagi rolini yanada kuchaytirdi.
Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, 2022 yilda O‘zbekiston Respublikasining yalpi
ichki mahsuloti (YaIM) 888,34 trln so‘mni tashkil qilgan bo‘lsa, 2023 yilda bu
ko‘rsatkich   1   056   trln   so‘mgacha   oshdi.   Bu   o‘sish   2022   yilda   5,7%   va   2023
yilda 6,2% ni tashkil etdi. 2024 yilga kelib o‘sish sur’ati 6,5% atrofida bo‘lishi
kutilmoqda.   Bu   esa   moliyaviy   tizimning   ishonchli   boshqaruvi   va   byudjet
siyosatining barqaror olib borilayotganini ko‘rsatadi.
Moliyaviy   barqarorlikni   belgilovchi   yana   bir   muhim   ko‘rsatkich   –   davlat
budjeti   defitsiti   hisoblanadi.   2022   yilda   budjet   defitsiti   YaIMning   4,0%   ini
tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023   yilda   u   3,2%   gacha   kamaydi.   2024   yil   uchun
rejalashtirilgan   defitsit   darajasi   esa   3,0%   atrofida   saqlanishi   nazarda   tutilgan.
Bu holat davlat moliyaviy siyosatining ehtiyotkorlik bilan olib borilayotganidan
dalolat beradi.
Quyidagi   jadvalda   2022–2025   yillar   davomida  iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir
qiluvchi asosiy moliyaviy ko‘rsatkichlar aks ettirilgan:
Yil YaIM
(trln so‘m) YaIM
o‘sishi (%) Byudjet
defitsiti   (%
YaIMga
nisbatan) Inflyatsiya
(%) Davlat   qarzi
(%   YaIMga
nisbatan)
2022 888,34 5,7 4,0 12,3 37,0
2023 1 056,00 6,2 3,2 10,5 36,5
2024
* 1 234,50 6,5 3,0 9,0 35,0
2025
* 1 450,00 6,8 2,8 8,2 33,8
**2024 va 2025 yillar uchun ko‘rsatkichlar prognoz asosida berilgan.
Ushbu jadvaldan ko‘rinib turibdiki, davlat moliyaviy boshqaruvini yaxshilash
orqali   byudjet   defitsitining   kamayishi,   inflyatsiya   darajasining   pasayishi   va 22davlat   qarzining   tartibli   boshqarilishi   ta’minlanmoqda.   Bu   esa   moliyaviy
munosabatlarning   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   o‘rnini   yaqqol
namoyon etadi.
Bundan   tashqari,   moliyaviy   munosabatlarning   bank   tizimi   orqali
iqtisodiyotga   ta’siri   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   2022–2023   yillarda   banklar
tomonidan   iqtisodiyotga   yo‘naltirilgan   kreditlar   hajmi   2022   yilda   340   trln
so‘mni,   2023   yilda   esa   410   trln   so‘mni   tashkil   qildi.   Kredit   portfeli   ichida
sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   qurilish   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalariga   ajratilgan
mablag‘lar   ustuvor   bo‘lib,   bu   iqtisodiy   sektorlarda   faoliyat   yuritayotgan
subyektlar   uchun   muhim   omil   bo‘ldi.Shuningdek,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
etishda   ham   moliyaviy   muhitning   barqarorligi   asosiy   rol   o‘ynadi.   2022   yilda
to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar  hajmi  8,6 mlrd AQSH dollarini tashkil
qilgan   bo‘lsa,   2023   yilda   bu   ko‘rsatkich   10,2   mlrd   dollarga   yetdi.   Bu   holat
mamlakat moliyaviy tizimiga bo‘lgan ishonchning ortib borayotganini bildiradi.
Davlat   tomonidan   ijtimoiy   sohalarga   yo‘naltirilayotgan   moliyaviy   resurslar
ham   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   2022
yilda   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   sohalariga   davlat   byudjetidan   51,3   trln   so‘m
ajratilgan bo‘lsa, 2023 yilda bu ko‘rsatkich  64,5 trln so‘mga yetdi. 2024 yilga
kelib bu mablag‘larni  yana 15%  ga oshirish rejalashtirilgan. Bu esa moliyaviy
munosabatlarning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   sotsial   barqarorlikni   ta’minlashdagi
ahamiyatini   tasdiqlaydi.   Shuningdek,   soliq   siyosati   ham   moliyaviy
barqarorlikka   katta   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   So‘nggi   yillarda   soliq   stavkalari
bosqichma-bosqich optimallashtirilmoqda. Misol uchun, yuridik shaxslar uchun
foyda   solig‘i   2022   yilda   15%   ni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023   yilda   u   12%   ga
tushirildi.   Bu   esa   korxonalarning   moliyaviy   yukini   kamaytirib,   iqtisodiy
faollikni oshirdi.
Umuman   olganda,   O‘zbekiston   Respublikasi   moliyaviy   munosabatlarini
samarali   boshqarish   orqali   2022–2025   yillarda   makroiqtisodiy   barqarorlikka
erishish   borasida   sezilarli   yutuqlarga   erishmoqda.   Davlat   byudjetining 23defitsitsiz   shakllantirilishi,   moliyaviy   resurslarni   maqsadli   taqsimlash,
investitsion   muhitning   yaxshilanishi   va   soliq-bonk   tizimidagi   islohotlar
moliyaviy barqarorlikni ta’minlayapti. 24 252.2. Davlat moliyasi va jamiyat farovonligi o‘rtasidagi bog‘liqlik
Davlat   moliyasi   har   qanday   davlatning   iqtisodiy   tizimidagi   asosiy
ustunlardan biridir. Uning samarali boshqarilishi nafaqat iqtisodiy barqarorlikni
ta’minlaydi,   balki   keng   jamoatchilik   farovonligiga   ham   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi. Davlat budjeti, soliq siyosati, byudjetdan tashqari fondlar va davlat
qarzlari   kabi   moliyaviy   vositalar   orqali   hukumat   ijtimoiy,   iqtisodiy   va
infrastruktura   sohalarini   moliyalashtiradi.   Shu   sababli,   davlat   moliyasi   va
jamiyat   farovonligi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   doimiy   ravishda   iqtisodiy   tahlil
markazida bo‘lib kelmoqda.
2022–2025   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilgan   iqtisodiy
islohotlar   davlat   moliyasining   ochiqligini   ta’minlash,   ijtimoiy   xarajatlar 26ulushini   oshirish,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   va   ijtimoiy   himoya   sohalarini
moliyalashtirishda   sezilarli   ijobiy   o‘zgarishlarga   olib   keldi.   Quyidagi   statistik
ma’lumotlar   ushbu   davr   mobaynida  davlat   moliyasining   jamiyat   farovonligiga
ta’sirini aniq aks ettiradi.
2022   yilda   O‘zbekiston   davlat   byudjeti   xarajatlarining   umumiy   hajmi   215
trillion so‘mni tashkil etgan bo‘lsa, shundan 97 trillion so‘mdan ortig‘i ijtimoiy
sohaga   yo‘naltirilgan.   Bu   esa   umumiy   xarajatlarning   45   foizidan   ortig‘ini
tashkil etdi. Aynan shu yili sog‘liqni saqlashga 23 trillion so‘m, ta’lim tizimiga
esa   28   trillion   so‘m   ajratildi.   Bu   ko‘rsatkichlar   2021   yilga   nisbatan   mos
ravishda 12% va 15% o‘sishni ko‘rsatdi.
2023 yilda ijtimoiy xarajatlar yanada oshdi. Umumiy byudjet xarajatlari 245
trillion   so‘mga   yetgan   bo‘lib,   ijtimoiy   sohalarga   113   trillion   so‘m   ajratildi.
Ya’ni   ijtimoiy   xarajatlar   ulushi   46%   ga   yetdi.   Sog‘liqni   saqlash   xarajatlari   26
trillion so‘mga, ta’lim xarajatlari esa 31 trillion so‘mga yetdi. Bu esa aholining
hayot   sifati,   sog‘liqni   yaxshilash   va   bilim   darajasini   oshirishga   bevosita   hissa
qo‘shdi.
Jamiyat farovonligini o‘lchashda asosiy ko‘rsatkichlardan biri bo‘lgan Inson
taraqqiyoti   indeksi   (HDI)   ham   o‘sish   dinamikasini   ko‘rsatdi.   2022   yilda
O‘zbekistonning   HDI   ko‘rsatkichi   0.720   ni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023   yil
oxiriga kelib bu ko‘rsatkich 0.733 ga yetdi. Bu esa davlat moliyasining to‘g‘ri
taqsimlanishi   va   ijtimoiy   sohalarga   yo‘naltirilayotgan   mablag‘lar   farovonlikka
qanday ta’sir qilayotganining dalilidir.
2024 yilda davlat budjeti xarajatlari 275 trillion so‘mni tashkil etdi. Ijtimoiy
sohaga esa 128 trillion so‘m yo‘naltirildi. Aholi jon boshiga real daromad 2022
yilga nisbatan 17% ga oshdi. Sog‘liqni saqlashga ajratilgan mablag‘ 30 trillion
so‘m,   ta’limga   esa   34   trillion   so‘mni   tashkil   qildi.   Shu   bilan   birga,   ijtimoiy
himoya dasturlari doirasida pensiyalar, nafaqalar va subsidiyalar hajmi 22% ga
oshirildi. 272025 yil  uchun dastlabki  prognozlarga ko‘ra, davlat  byudjeti xarajatlari 290
trillion so‘mga yetadi, ijtimoiy xarajatlar esa 135 trillion so‘mga yetkaziladi. Bu
esa ijtimoiy sohaga ajratilgan xarajatlar ulushining 47% dan oshishini anglatadi.
Aholi bandligi, daromadlar o‘sishi va ijtimoiy tenglik kabi ko‘rsatkichlar ijobiy
dinamikani saqlab qolmoqda.
Yuqoridagi   raqamlar   davlat   moliyasi   va   jamiyat   farovonligi   o‘rtasidagi
bevosita   bog‘liqlikni   ochiq   ko‘rsatadi.   Qanchalik   ko‘p   mablag‘   sog‘liqni
saqlash, ta’lim, bandlik va ijtimoiy himoya sohalariga yo‘naltirilsa, jamiyatdagi
turmush darajasi, salomatlik holati va bilim saviyasi shunchalik yuqori bo‘ladi.
Shu   o‘rinda   ta’kidlash   joizki,   davlat   moliyasining   jamiyat   farovonligiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   uchun   moliyaviy   resurslarning   to‘g‘ri   va   oqilona
taqsimoti,   korrupsiya   va   byudjet   mablag‘larining   isrofgarchiligi   oldini   olish
muhim   ahamiyatga   ega.   Shuningdek,   soliq   siyosatining   adolatli   va   progressiv
bo‘lishi,   budjet   daromadlarining   barqaror   manbalari   mavjudligi   farovonlikni
qo‘llab-quvvatlashda   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.Davlat   moliyasining 28ochiqligini   oshirish,   jamoatchilik   nazorati   va   moliyaviy   monitoring
tizimlarining   takomillashuvi   orqali   ijtimoiy   sohalarga   ajratilayotgan
mablag‘larning   real   samaradorligi   nazorat   qilinmoqda.   Bu   esa   uzoq   muddatli
istiqbolda jamiyat farovonligining barqarorligini ta’minlashga xizmat qiladi.
  Davlat   moliyasi   va   jamiyat   farovonligi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   o‘zaro
mustahkam,   murakkab   va   ko‘p   omilli   tizim   bo‘lib,   uni   har   yili   yangilanib
boruvchi   statistik   ko‘rsatkichlar   orqali   monitoring   qilish   zarur.   Bu   bog‘liqlik
davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   barqaror   rivojlanishga
xizmat qiladi.
2.3. O‘zbekistonda moliyaviy munosabatlarning rivojlanish tendensiyalari
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlar tizimida
moliyaviy munosabatlar markaziy o‘rinni egallaydi. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish
jarayonida   ushbu   munosabatlar   davlat,   korxonalar   va   aholining   iqtisodiy
manfaatlarini  uyg‘unlashtirishda muhim  vosita sifatida qaralmoqda. Moliyaviy
munosabatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi   mamlakatdagi   fiskal   siyosat,
bank-moliya   tizimi,   soliq   tizimi   va   byudjet   siyosatiga   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,
ular   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   va   jamiyat   farovonligini   ta’minlashga
xizmat qilmoqda.
So‘nggi  yillarda  O‘zbekiston  moliyaviy  tizimida  bir  qator  ijobiy  tendensiyalar
kuzatilmoqda. Jumladan, davlat moliyasi barqarorligi ta’minlanmoqda, byudjet
daromadlari   hajmi   ortib   bormoqda,   soliqqa   tortish   bazasi   kengaymoqda,
shuningdek,   tashqi   moliyaviy   yordamlarni   jalb   qilish   mexanizmlari
takomillashmoqda.   Moliya   bozorining   institutlari   —   banklar,   sug‘urta
kompaniyalari,   fond   bozori   —   faoliyatini   takomillashtirish   bo‘yicha   islohotlar
davom etmoqda.
2020–2024   yillar   davomida   mamlakatda   moliyaviy   barqarorlikni
mustahkamlash,   xususan,   davlat   byudjeti   va   soliq-budjet   siyosatini
takomillashtirish   borasida   sezilarli   yutuqlarga   erishildi.   O‘zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   qabul   qilingan   "Ochiq   byudjet" 29tamoyili   asosida   aholi   moliyaviy   oqimlar   ustidan   jamoatchilik   nazoratini
o‘rnatish   imkoniga   ega   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,   davlat   xarajatlari
samaradorligini   oshirish,   byudjet   mablag‘larining   maqsadli   va   oqilona
sarflanishini ta’minlash bo‘yicha muhim chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Moliyaviy   munosabatlar   rivojida   bank   tizimi   asosiy   o‘rinni   egallaydi.
O‘zbekiston   bank   sektorida   olib   borilayotgan   islohotlar   bank   xizmatlarining
qulayligini oshirish, raqamli texnologiyalarni joriy etish va aholining moliyaviy
inklyuziyasini   kuchaytirishga   qaratilgan.   Ayniqsa,   pandemiya   davrida   raqamli
to‘lovlar   hajmining   ortishi,   onlayn   bank   xizmatlarining   kengayishi   moliyaviy
munosabatlar dinamikasiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.
Sug‘urta sektori ham moliyaviy munosabatlarning muhim yo‘nalishlaridan biri
hisoblanadi.   Bu   soha   bo‘yicha   qonunchilik   bazasi   mustahkamlanmoqda,
raqobat muhitini yaxshilash va xizmat turlarini kengaytirish yo‘lida qator chora-
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Shu   bilan   birga,   2023-yilda   "Sug‘urta   faoliyati
to‘g‘risida"gi   yangi   tahrirdagi   qonun   qabul   qilinib,   bozor   ishtirokchilarining
huquqiy asoslari mustahkamlandi.
Moliyaviy   bozor   infratuzilmasini   takomillashtirish,   investitsion   muhitni
yaxshilash   ham   muhim   tendensiyalardan   biridir.   Fond   bozori   faoliyati   yildan-
yilga   faollashib,   korporativ   obligatsiyalar   va   aksiyalar   bo‘yicha   savdolar   soni
ortib   bormoqda.   Investorlarga   nisbatan   ochiqlik   va   shaffoflik   tamoyillari
mustahkamlanmoqda.
Moliyaviy   savodxonlikni   oshirish   ham   dolzarb   masala   hisoblanadi.   So‘nggi
yillarda   O‘zbekiston   Moliya   vazirligi,   Markaziy   bank   va   boshqa   moliyaviy
institutlar   tomonidan   aholining   moliyaviy   bilimlarini   oshirishga   qaratilgan
targ‘ibot   va   ta’lim   dasturlari   yo‘lga   qo‘yilgan.   Ayniqsa,   yoshlarda   moliyaviy
mas’uliyatni   shakllantirish,   tejamkorlik   va   investitsiya   madaniyatini
rivojlantirish borasida aniq natijalarga erishilmoqda.
Shuningdek,   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlik   O‘zbekiston
moliyaviy munosabatlarining tashqi vektorini belgilab bermoqda. Jahon banki, 30Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,   Osiyo   taraqqiyot   banki   va   boshqa   tashkilotlar
bilan   strategik   sheriklik   mamlakatga   kredit   resurslarini   jalb   qilish,   moliyaviy
boshqaruvni   takomillashtirish   hamda   byudjet   barqarorligini   ta’minlashda
muhim rol o‘ynaydi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   O‘zbekistonda   moliyaviy
munosabatlarning   rivojlanish   tendensiyalari   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   bu   sohada
ochiqlik,   samaradorlik,   raqamlashtirish,   moliyaviy   barqarorlik   va   fuqarolik
nazoratining   kuchaytirilishi   asosiy   yo‘nalishlar   hisoblanadi.   Ushbu   omillar
jamiyat farovonligi va milliy iqtisodiyotning barqaror o‘sishiga xizmat qiladi. 31 Xulosa 
Men   ushbu   kurs   ishim   orqali   moliyaviy   munosabatlarning   jamiyat
taraqqiyotidagi o‘rni va ahamiyatini chuqur tahlil qilib chiqdim. O‘rganishlarim
natijasida   shuni   angladimki,   moliyaviy   munosabatlar   davlat   va   jamiyat
o‘rtasidagi iqtisodiy bog‘liqlikni mustahkamlovchi eng muhim tizimlardan biri
hisoblanadi.   Ular   orqali   byudjet   siyosati   yuritiladi,   soliqlar   yig‘iladi,   ijtimoiy
dasturlar moliyalashtiriladi va umumiy iqtisodiy barqarorlikka erishiladi.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasida   moliyaviy   munosabatlarning
huquqiy va institutsional asosi bosqichma-bosqich rivojlanib, global talablar va
ichki   iqtisodiy   ehtiyojlarga   mos   ravishda   takomillashib   bormoqda.   Davlat
moliyasi,   bank-moliya   tizimi,   kreditlash   siyosati   hamda   investitsiya   oqimlari
orqali   iqtisodiy   taraqqiyotga   katta   hissa   qo‘shilmoqda.   Ayniqsa,   aholining
moliyaviy   savodxonligini   oshirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
qo‘llab-quvvatlash   orqali   moliyaviy   barqarorlikning   ijtimoiy   ahamiyati   ortib
bormoqda.
Kurs ishim davomida moliyaviy munosabatlarning nazariy asoslari, ularning
turlari,   funksiyalari   hamda   O‘zbekistondagi   rivojlanish   tendensiyalari   bilan
batafsil   tanishdim.   Mavjud   muammolar,   xususan,   moliyaviy   resurslardan
foydalanish   samaradorligi,   byudjet   intizomi,   va   soliq   siyosatining
takomillashtirilishi   lozimligi   haqida   xulosalar   chiqarildi.Shuningdek,   men
moliyaviy munosabatlarning iqtisodiy islohotlar bilan uzviy bog‘liqligini hamda
ularning   barqaror   jamiyat   qurishdagi   o‘rni   qanday   muhim   ekanligini   tushunib
yetdim. Bu sohadagi izchil yondashuvlar nafaqat iqtisodiy o‘sish, balki ijtimoiy
tenglik, bandlik, aholi turmush darajasini oshirishga ham xizmat qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   moliyaviy   munosabatlar   –   bu   iqtisodiyotning   qon
tomiridir.   Ular   orqali   barcha   iqtisodiy   jarayonlar   harakatga   keladi,   davlat
boshqaruvi va ijtimoiy barqarorlik ta’minlanadi. Shuning uchun, ushbu sohada
doimiy   islohotlar,   ilmiy   yondashuv   va   zamonaviy   boshqaruv   mexanizmlarini
joriy etish – jamiyat taraqqiyotining muhim garovi hisoblanadi. 32Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3311) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni 

Купить
  • Похожие документы

  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида
  • Natural va tovar xo‘jaligi, ularning belgilari | Натурал ва товар хўжалиги, уларнинг белгилари

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha