Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 203.1KB
Покупки 5
Дата загрузки 17 Июнь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Dilfuza

Дата регистрации 17 Июнь 2024

7 Продаж

Monopol raqobatlashgan bozor,uning afzalliklari va kamchiliklari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
Sirtqi bo`lim “Tarmoqlar iqtisodiyoti” kafedrasi
Ro'yxatga olindi №
«____» _______2024 Ro'yxatga olindi №
«____» _______2024
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT”
fanidan
Mavzu:   Monopol raqobatlashgan bozor,uning afzalliklari va kamchiliklari
Ilmiy  rahbar :
( lavozim, FISh)
                                  Bajardi: 
( kurs, guruh, FISh )
Komissiya a’zolari:    ____________________________
_________________________
___________________________
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»   ______________ 2024.
Toshkent – 20 24
1KURS ISHI Mavzu:Monopol raqobatlashgan bozor,uning afzalliklari va kamchiliklari
                                           
                                                      MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………..3
                                        
1-BOB. Monopoliya nazariyasi va uning turlari……………………….. 5
1.1 Monopoliya va uning vujudga kelishi………………………………. 5
1.2 Monopoliya turlari…………………………………………………….8
1.3.Monopoliyaning ijobiy va salbiy jihatlari………………………….. 14
2-BOB. O’zbekistonda antimonopol siyosat…………………………... 18
2.1 Antimonopol siyosatning vujudga kelishi. …………………………18
2.2 O'zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi. ……….20
2.3 O’zbekistonda antimonopol siyosat ………………………………..22
2.4 O’zbekistonning antimonopol siyosatinig natijalari……………… 25
Xulosa……………………………………………………………………. 27
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………… 28
2                                             
                                             Kirish
O’zbekistonda   davlatning   raqobatchilik   muhitini   shakllantirishga   qaratilgan
siyosatida   xususiylashtirish,   davlat   mulki   hisobidan   mulkchilikning   boshqa
shakllarini   vujudga   keltirish   asosiy   o’rin   tutadi.   Xususiylashtirish   natijasida
mulk   egalari   qo’liga   topshirilgan   taqdirda,   ko’p   tarmog’li   iqtisodiyot   va
raqobatchilik   muhiti   vujudga   keladi.   Raqobatning   amal   qilishi   ma'lum   shart-
sharoitlarning   mavjud   bo’lishini   taqozo   etadi.   Bunday   shart-sharoitlar   faqat
bozor munosabatlari qaror topgan muhitda mavjud bo’lishi mumkin.
Shunday   ekan,   bozor   iqtisodiyotini   yuzaga   keltirish   ayni   vaqtda   raqobatchilik
muhitining shakllanishini ham bildiradi.
Iqtisodiy sub'ektlarning qulay mavqega ega bo’lish, daromad olishga intilishlari
natijasida raqobat  kelib chiqadi. Raqobat  tarixiy taraqqiyot  mahsuli  bo’lganligi
uchun   uning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   jihatlari   mavjuddir.   Raqobatda   inson
manfaatini   aks   ettiruvchi   barcha   xususiyatlar,   ya'ni   ijtimoiy,   siyosiy,   huhuqiy,
ma'naviy kabi qator boshqa jihatlar asos sifatida yuzaga chiqadi.
Bozor munosabatlari rivojlangan mamlakatlarda raqobatchilik muhiti uzoq davr
mobaynida   o’z-o’zidan,   evolyusion   yo’l   bilan   vujudga   kelgan.Bunday   holat
asta-sekin erkin raqobat muhitining tashkil bo’lishiga olib keldi.
Iqtisodiyotda   monopollashuv   tamoyillari   kuchayib   borishi   bilan   raqobat
cheklanadi.Shu   sababli   raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirishda   davlat   kam
qatnashadi.  Bu  davlatning  monopoliyalarga  qarshi   siyosatida  o’z aksini  topadi.
har   bir   mamlakatdagi   aniq   vaziyat,   ya'ni   iqtisodiyotning   monopollashuv
darajasi, uning miqyosi va xarakteriga qarab, bu siyosat  erkin raqobat muhitini
yangidan   yaratish,   uni   saqlab   qolish ,   zarur   bo’lganda   qaytadan   tiklash,   raqobat
usullarini qaror toptirishga qaratiladi
3 Jahon   mamlakatlari   tajribasi   ko’rsatadiki,   monopoliyalarga   qarshi   qonunchilik,
asosan,quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   shakllanadi:   1)   ishlab   chiqarish
(tarmoq)ni   boshqa   ruvchi   qonunlar.   Bu   qonunlarga   ko’ra,   hech   bir   korxona
(korporasiya)   biror   turdagi   mahsulot   ishlab   chiqarishning   yarmidan   ortig’ini
nazorat   qilishga   haqli   bo’lmaydi;   2)   barcha   yirik   korporasiyalar   ishtirokchilari
boshqa   korporasiyalar   aksiyalarining   ma'lum   cheklangan   miqdordan   ortig’iga
ega bo’la olmasligi kerak; 3) baholarni bozor muvozanati belgilangan darajadan
yuqori yoki past tutib turish, narx ustidan kelishib olishni taqiqlovchi kartellarga
qarshi   qonunlarni   joriy  qilish.   Milliy   iqtisodiyotda   davlatning  monopoliyalarga
qarshi   siyosati   raqobat   oldidan  shakllanib  bo’lgan  mamlakatlarda  raqobatchilik
muhitini takomillashtirish, bozor iqtisodiyotiga o’tayotgan mamlakatlarda esa bu
muhitni yangidan shakllantirishga qaratiladi.
1-BOB. Monopoliya nazariyasi va uning turlari.
4 1.1 Monopoliya va uning vujudga kelishi.
Iqtisodiyotda bozor mexanizmining samarali amal qilishi va raqobat muhitining
ta'minlanishi   monopoliyalar,   ularning   kelib   chiqish   sabablari   va   amaliyotidagi
xususiyatlarini ko'rib chiqishni taqozo etadi.
Monopoliya   tushunchasiga   turli   o'quv   adabiyotlarida   turlicha   ta'rif
beriladi.Jumladan,   ba'zi   o'rinlarda   unga   «davlat,   korxonalar,   tashkilotlar ,
sotuvchilarning   qandaydir   xo'jalik   faoliyatini   amalga   oshirishdagi   mutlaq
huquqi* 1
  sifatida   qaralsa,   boshqa   holatlarda,   «faoliyatning   u   yoki   bu   sohasida
shaxs   yoki   kishilar   guruhining   har   qanday   (ba'zi   adabiyotlarda   yakka)
hukmronlik   holati» 2
,   deb   ta'riflanadi.   Bu   ta'riflardagi   monopoliyaning   «mutlaq
huquq»   yoki   *har   qanday   yoki   yakka   hukmronlik   holati»   kabi   tavsiflari   uning
mohiyatini   aniq   yoritib   berolmasligi   sababli,   uni   quyidagicha   ta'riflash   o'rinli
deb   hisoblaymiz:   monopoliya   —   monopol   yuqori   narxlarni   o'rnatish   hamda
monopol   yuqori   foyda   olish   maqsadida   tarmoqlar,   bozorlar   va   yaxlit
makroiqtisodiyot   ustidan   hukmronlikni   amalga   oshiruvchi   yirik   korxonalar
(firma, korporatsiyalar)ning birlashmalari. 3
«Monopoliya»   atamasining   kelib   ehiqishi   bozorga   oid   tushunchalardan   (ya'ni.
grekcha   «monoc»   -   yagona,   bitta   va   «poleo»   -   sotaman)   tarkib   topsada,   biroq
uning iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi.
Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning to'planishi
hisoblanadi.Ishlab   chiqarishning   to'planishi   ishlab   chiqarish   vositalari,   ishchi
kuchi   hamda   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmining   yirik   korxonalarda
to'planishini namoyon etadi.
Ishlab   chiqarish   to'planishining   asosiy   sababi   bo'lib   oli-   nayotgan   foyda
hajmining ko'payishi hisoblanadi. Foydani muntazam ravishda ko'paytirib borish
maqsadida   tadbirkor   olingan   qo'shimcha   mahsulot   (foyda)ning   bir   qismini
kapitallashtiradi ,   ya'ni   unga   qo'shimcha   ishlab   chiqarish   vositalari   va   ishchi
5 kuchi sotib oladi. Bu esa, ba'zi bir korxonalarning o'sishi hamda ishlab chiqarish
miqyoslarining   kengayishiga   olib   keladi.Shu   bilan   birga   raqobat   amaldagi
kapitallarning   ixtiyoriy   yoki   majburiy   birlashtirish,   markazlashtirish
tendcnsiyasini keltirib chiqaradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish to'planishining
moddiy   asosi   bo'lib   kapitalning   to'planishi   va   markazlashuvi   hisoblanadi.
Kapitalning   to'planishi   -   bu   qo'shimcha   qiymatning   bir   qismini   jamg'arish
(kapitallashtirish)   natijasida   kapital   hajmining   oshishidir.   Bu   jarayon   quyidagi
ko'rsatkichlar   orqali   tavsiflanadi:   korxonadagi   ishlovchilar   soni.   korxonaning
ishlab   chiqarish   quvvati,   qayta   ishlanayotgan   xom   ashyo   miqdori,   tovar
aylanmasi hajmi, foyda hajmi.
Kapitalning   to'planishi   kapitalning   markazlashuvi   jarayoni   bilan   yanada
to'ldiriladi.Kapitalning markazlashuvi   - bu bir kapital tomonidan boshqa birining
qo'shib   olinishi   yoki   bir   qancha   mustaqil   kapitallarning   aksiyadorlik   jamiyati
shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o'sishidir.
Ishlab chiqarishning gorizontal va vertikal to'planishi farqlanadi.
Ishlab chiqarishning gorizontal to'planishi   - bu milliy iqtisodiyotning ma'lum 
tarmog'i doirasidagi korxona va firmalarning yiriklashuvidir. U erkin raqobat 
davri, shuningdek, XX asrning boshlarida Ishlab chiqarish to'planishining asosiy
shakli sifatida maydonga tushgan edi.
Ishlab chiqarishning vertikal to'planishi   - bu milliy iqtisodiyotdagi bir necha 
o'zaro bog'liq tarmoqlarda mahsulot Ishlab chiqarishning to'planishidir.U ilmiy-
texnika taraqqiyoti sharoitlarida keng rivojlandi.
Ishlab   chiqarishning   to'planishi   o'z   rivojining   ma'lum   darajasida
monopoliyalarning paydo bo'lishiga olib keladi. Ishlab chiqarishning to'planishi
6 hamda monopoliyalarning paydo bo'lishi o'rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda
namoyon bo'ladi:
 tarmoqlarda   bir   necha   yirik   korxonalarning   hukmron   mavqyega   ega
bo'lishi   ularning   bir-biri   bilan   kelishuviga   hamda   monopolistik
birlashmalar   tuzishiga imkon yaratadi ;
 yirik   korxonalar   o'rtasidagi   raqobat   juda   qaltis   bo'lib,   ular   uchun   katta
miqyosdagi   yo'qotishlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shunga   ko'ra,   raqobatni
cheklash, tovarlarga yuqori narxlar belgilash va yuqori foyda olish uchun
yirik   ishlab   chiqaruvchilaming   monopolistik   ittifoqlarga   birlashishlari
lozim bo'ladi.
Monopoliyalarning   vujudga   kelishida   ishlab   chiqarishning   to'planishidan
tashqari yana bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi:
 davlatning   proteksionistik   bojxona   siyosati.   U   chet   eldagi
raqobatchilarning   ichki   bozorga   kirish   imkoniyatini   yo'qotib,
monopoliyalarning paydo bo'lishiga sharoit yaratadi:
 banklarning   faoliyati   va   moliyaviy   siyosati.   Banklar   sanoat
monopoliyalarining jadal o'sishiga imkon beradi.
7 1.2 Monopoliya turlari.
Monopoliyalarning   mohiyatini   ochib   berishda   uning   tur-   larini   ko'rib   chiqish
muhim  ahamiyat  kasb etadi.  Monopoliyalarning turlarini  bir  necha  mezonlarga
ko'ra ajratish mumkin:
1. Bozorni qamrab olish darajasiga ko'ra:sof monopoliya, oligopoliya va 
monopsoniya.
Sofmonopoliya   — tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining 
narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi yakkahukmronlik holati 
hisoblanadi. O'zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O'zbekiston havo 
yo'llari» DAK, «0'zbekiston temir vo'llari» DAK, Toshkent aviatsiya ishlab 
chiqarish birlashmasini misol qilib keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o'z 
tarmoqlaridagi tegishli faoliyatlarning yagona ishlab chiqaruvchisi 
hisoblanadilar.Shuningdek.ba'zi hollarda tarmoqdagi monopolist ishlab 
chiqaruvchilar sonining ko'payib borishi monopolistik raqobat holatining 
vujudga kelishiga sabab bo'Iadi. Monopolistik raqobat — tarmoqdagi ishlab 
chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni ko'p hamda ular o'rtasida ma'Ium darajada 
raqobat mavjud bo'lgan, biroq har bir ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchi o'z tovar 
yoki xizmat ining alohida, maxsus xususiyatlari mavjudligi sababli ularning 
narxi va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi ma'Ium darajada hukmronlik 
holati hisoblanadi. Bunga misol tariqasida ko'plab mebel, kiyim-kechak turlari, 
kir yuvish vositalari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarni keltirish 
mumkin.
Oligopoliya -   tarmoqdagi bir necha yirik ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining 
narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi hukmronlik holati hisoblanadi. 
Oligopolist-ishlab chiqaruvchilarga O'zhekistonda sement (asosan, Bekobod. 
Quvasoy, Ohangaron, Navoiy shaharlarida joylashgan). ko'mir (Angren shahri, 
Surxondaryo viloyatining Sariosiyo (Sharg'un) va Boysun (To'da) tumanlarida 
8 joylashgan) ishlab chiqarishni misol keltirish mumkin.
Monopsoniya  —   tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda ko'p 
bo'lib, ular tovar yoki xizmatlarining yagona iste'molchisi yoki xaridori mavjud 
bo'lgan sharoitdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi.Bunga «0'zDEUavto» 
korxonasi yaqqol misol bo'la oladi. Mazkur yirik korxona mamlakatimizdagi 
vengil avtomobillarni ishlab chiqarishda zarur bo'lgan ko'plab ehtiyot va 
butlovchi qismlarni ularning nisbatan mayda ishlab chiqaruvchilaridan sotib 
olishda yakkahukmronlik mavqyeiga ega bo'ladi.
2. Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsiflga ko'ra:   tabiiy 
monopoliya,   legal monopoliya , sun'iy monopoliya.
Tabiiy monopoliya tarkibiga kamyob va ishlab chiqarishning erkin tarzda takror
hosil   qilib   bo'lmaydigan   unsurlari   (masalan,   nodir   metallar,   foydali   qazilmalar
va   h.k.)ga   ega   boigan   mulkdorlar   va   xo'jalik   tashkilotlari   kiradi.   Shuningdek,
mazkur   monopoliya   tarkibiga   o'ziga   xos   texnologiyaning   qo'llanishi   sababli
raqobatni   rivojlantirib   bo'lmaydigan   ba'zi   bir   tarmoqlari   va   ishlab   chiqarish
turlari ham kiritiladi.
Tabiiy   monopoliya   —   korxonaning   texnologik   xususiyatlari   sababli
mahsulotga   bo’lgan   talabni   qondirish   raqobat   mavjud   bo'lmagan   sharoitda
samaraliroq   amalga   oshiriluvchi   tovar   bozorining   holatidir.   Bunday
samaradorlik   ishlab   chiqarish   hajmining   ko'payib   borishi   bilan   tovar   birligiga
to'g'ri   keluvchi   xo'jalik   xarajatlari   ning   ahamiyatli   darajada   pasayib   ketishida
namoyon   bo'ladi.   Shu   bilan   birga,   tabiiy   monopoliya   subyektlari   tomonidan
ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   iste'molini   boshqa   turdagi   mahsulotlar   bilan
9 almashtirib   bo'lmaydi.
1-rasm.Tabiiy monopoliya.
Tabiiy monopoliyada ishlab chiqarish hajmi
Tabiiy monopoliya xolati  quyidagi  rasmda berilgan. Unga ko`ra LAC va LMC
lar   uzoq   muddatli   davrdagi   xarajatlar,   D   talab,   AR,   MR   meyoriy   daromad   va
MC   meyoriy   harajatlar.   Monopolist   narxni   P
1   o`rnatib   Q
1   hajmda   ishlab
chiqaradi. Bu holatda LMC va MR teng bo`ladi. Monopolist foydasi esa CP
1 AB
to`tburchak   yuziga   teng   bo`ladi.   Lekin,   Q
1   hajmda   chiqarilayotgan   maxsulotlar
jamiyat  uchun kam , P
1   narx esa juda baland.  Grafikdan ko`rishimiz  mumkinki,
10 Jamiyat   uchun   eng   optimal   narx   va   hajm   monopolist   ishlab   chiqarmaydigan
P
3   va   Q
3 dir.   Shuning   uchun   boshqaruvchi   organ   narxni   P3   =   LMC(Q3)   =
AR(Q3) da o`rnatish kerak. Muommo shundaki, bunday narx monopolist  ihlab
chiqarishini qoplamaydi va o`rtacha xarajatlardan kamroq bo`ladi 
2-rasm.Tabiiy monopolist tanlaydigan ishlab chiqarish hajmi va jamiyat uchun 
optimal hajm.
Legal monopoliya  -   bu qonuniy tarzda tashkil etiluvchi monopolistik holat. 
Ular tarkibiga raqobatdan himoya qiluvchi quyidagi monopoliya shakllarini 
kiritish mumkin:
 patent tizimi   — bu ixtirochi  va mualliflar  tomonidan yaratilgan ixtirolar,
foydali   modellar,  sanoat   namunalarini   tasdiqlovchi   hamda  ularga   mutlaq
huquqni taqdim etish tizimi. Bu jarayon maxsus guvohnomalar - patentlar
orqali amalga oshiriladi;
 mualliflik   huquqi   —   ilmiy,   badiiy   va   san'at   asarlari,   ijro   san'ati
fonogrammalari, ko'rsatuvlar. efir to'lqini yoki kabel orqali tasvir uzatish
kabilarni yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy tarzda
tartibga   solish   shakli.   Mualliflik   huquqi   faqat   mualliflar   tomonidan   o'z
mahsulotlarini ma'lum   vaqtga yoki butunlay sotish , ulardan nusxa olish va
ko'paytirishga ruxsat berish imkonini ta'minlaydi;
 tovar   belgilari   —   bu   savdo   belgilari,   nishonlari,   maxsus   ramzlari,   nomi
hamda   boshqalarni   ro'yxatga   olish,   huquqiy   jihatdan   himoya   qilish   va
ulardan   foydalanish   bo'yicha   paydo   bo'lgan   munosabatlami   qonuniy
tarzda tartibga solish shakli.
Suniy   monopoliya   -   monopol   foyda   olish   maqsadida   tash kil   etiluvchi
birlashmalarning shartli (tabiiy monopoliya-lardan ajratib turish uchun) nomi.
11 Sun'iy   monopoliya   o'z   manfaatlari   yo'lida   bozor   muhiti   tuzilishini   ataylab
o'zgartiradi, ya'ni:
 bozorga   yangi   raqiblarning   kirib   kelishiga   yo'l   qo'ymaslik   uchun   turli
to'siqlar   hosil   qiladi   (xom   ashyo   va   energiya   manbalarini   egallab   oladi;
banklarning yangi korxonalarga kredit berishini taqiqlashga harakat qiladi
va boshqalar);
 ishlab   chiqarishning   eng   yuksak   darajadagi   texnolo-   giyasiga   erishib,
qolgan raqiblarini bu darajaga chiqishiga imkon bermaydi;
 ishlab   chiqarish   miqyosi   samarasidan   unumliroq   foydalanish   imkonini
beruvchi nisbatan yirik hajmdagi kapitalni qo'llaydi;
—   o'z   faoliyatini   yuqori   darajada   reklama   qilish   orqali   boshqa   raqobatchilarni
bozordan siqib chiqarishga harakat qiladi.
Sun'iy   monopoliyalar   kartel ,   sindikat,   trest,   konsorsium.konsern   kabi   aniq
shakllarda namoyon bo'ladi.
Kartel   -   bitta   sanoat   tarmog'idagi   bir   necha   korxonalarning   uyushmasi   bo'lib,
uning   ishtirokchilari   ishlab   chiqarish   vositalari   va   mahsulotlariga   o'z   mulkiy
egaligini   saqlab   qoladi,   yaratilgan   mahsulotlarni   sotish   esa,   kvota,   ya'ni
mahsulot   ishlab   chiqarish   umumiy   hajmidagi   har   bir   ishtirokchining   ulushi,
sotish   narxlari,   bozorlarning   bo'lib   olinishi   va   h.k,   bo'yicha   kelishuv   asosida
amalga   oshiriladi.
Sindikat   —   bir   turdagi   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   bir   necha   korxonalarning
birlashmasidir.Bunda   ishlab   chiqarish   vositalariga   mulkchilik   birlashma
ishtirokchilarining   o'zida   saqlanib   qolgani   holda,   ular   tomonidan   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   maxsus   tashkil   etilgan   yagona   sotish   tashkiloti   orqali
amalga   oshiriladi.
12 Trest   -   ishlab   chiqarish   vositalari   va   tayyor   mahsulotga   birgalikdagi   mulkiy
egalikni   ta'minlovchi   ishlab   chiqaruvchilarning   yuridik   shaxs   ko'rinishidagi
birlashmasi.
Konsorsium   -   tadbirkorlarning   yirik   moliyaviy   opera-   siyalarini   birgalikda
amalga oshirish maqsadida birlashuvi (masalan, yirik miqyosli loyihalarga juda
kata   miqdorda   va   uzoq   muddatli   kredit   berish   yoki   investitsiyalar   qo'yish).
Konsern—   rasmiy   jihatdan   mustaqil   bo'lgan,   ko'p   tarmoqli   korxonalar   (sanoat,
savdo,   transport   va   bank   kabi   turli   soha   korxonalari)ning   majmuini   o'z   ichiga
oluvchi birlashma. Odatda, bunday birlashma ma'lum ishlab chiqarish faoliyatini
bosqichma-bosqich   ravishda   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo'lgan   turli   soha
korxona va tashkilotlaridan tuziladi. Bunda bosh tashkilot qolgan ishtirokchilar
faoliyati   ustidan   moliyaviy   nazorat   olib   boradi.   Hozirda   sun'iy
monopoliyalarning sanab o'tilgan shakllari orasida konsernlar keng tarqalgan
Monopoliyaning turlari
Bozorni qamrab olish darajasiga ko'ra Monopoliyaning vujudga kelishi sababi
 va tavsiflga ko'ra
1 Sof monopoliya 1 Tabiiy monopoliya
2 Oligopoliya 2 Legal monopoliya
3 Monopsoniya 3 Sun'iy monopoliya
13 1.3 Monopoliyaning   ijobiy va salbiy jihatlari .
Har bir narsaning bir yaxshi bir yomon tomoni bo’lganidek, monopoliyaning 
ham bir qancha ijobiy va salbiy tomonlari bor. Monopoliyaning asosiy ijobiy va 
salbiy tomonlarini ko’rib chiqamiz.
Uning   ijobiy tomoni   asosan, quyidagi ikki jihat orqali namoyon bo'ladi.
Birinchidan, yuqorida ta'kidlab o'tilganidek, u ma'lum tarmoqlarda nisbatan 
samarali amal qiladi va xarajatlarning tejalishiga olib keladi.
Ikkinchidan, monopolist bo'lmagan, mayda, raqobatlashuvchi soha 
korxonalariga nisbatan monopolistik korxonalarda ishlab chiqarishga ilmiy-
texnika taraqqiyoti yutuqlarini joriy etish uchun ko'proq rag'bat va imkoniyat 
mavjud bo'ladi. Chunki uncha yirik bo'lmagan raqobatlashuvchi korxonalarning 
odatda, moliyaviy jihatdan imkoniyatlari cheklangan bo'lib, ular ishlab 
chiqarishga yangiliklarni tatbiq etish orqali kelgusidagi daromadlarni 
oshirishdan ko'ra, ko'proq joriy daromadga e'tibor qaratadilar.   Bundan tashqari , 
yangi g'oyalar raqiblar tomonidan juda tez o'zlashtirib olinadi va buning 
oqibatida, mazkur g'oyalarni amalga oshirish xarajatlarini bir tomon qilgani 
holda, uning samarasidan barcha foydanadi.   Yirik monopolistik f irmalarda 
moliyaviy   imkoniyatlar   keng bo'lib, innovatsiyadan olingan foyda ularning 
mualliflariga tegishi aniq kafolatlanadi.
Uchinchidan,ba’zi bir sohalarda monopoliya sohaning barqaror va uzluksiz 
ishlashini ta’minlab bera oladi. Shu sababdan ham bu sohalarda monopoliyaning
vujudga kelishi davlat tomonidan ham ta’minlab beriladi.Raqobat bu sohalar 
faoliyatini buzishi yoki izdan chiqarishi mumkin. Bunga misol qilib elektr 
energiyasi, gaz, suv kabi komunal   sohalarni yoki metropolitelin , temir yo’l va 
avia sohalarni keltirishimiz mumkin. Ammo hozirgi kunda dunyoning bir nechta
14 rivojlangan davlatlarida bu sohalarning monopoliyadan chiqarilish holatlarini 
kuzatishimiz mumkin.
Monopoliyaning salbiy tomoni sifatida quyidagi jihatlarni ko’rsatish mumkin:
1.   Resurslarning   oqilona   taqsimlanmasligi.   Bu   holat   monopoliyalarning   yuqori
foyda   ketidan   quvib,   sun’iy   ravishda   ishlab   chiqarishni   cheklash   vositasida
narxlarni   ko’tarishi,   mahsulotlarning   u   qadar   yaxshi   bo’lmagan   turlarini,   past
texnikaviy   darajsini   va   sifatini   hamda   sotishning   yomon   sharoitlarini   vujudga
keltirishi   orqali   namoyon   bo’ladi.   Natijada ,   raqobat   sharoitida   amal   qiluvchi
iqtisodiyot   samaradorligini   bozor   vositasida   tartibga   solish   mexanizmi   ishdan
chiqadi.
Monopoliyalar   bilan   bog’liq   bo’lgan   iqtisodiy   faoliyatlar   erkin   hamda   oqilona
tanlov   imkoniyatidan   mahrum   bo’ladi,   monopoliyalarning   iqtisodiy   jihatdan
asoslanmagan   shart-sharoit   va   narxlari   tazyiqiga   chiday   olmaydi,   ish   faolligini
pasaytirib,   ba’zi   hollarda   xonavayron   bo’ladilar.   O   qibatda   ishlab   chiqarish
qisqarib ,   ishsizlik   va   inflyatsiya   o’sadi,   xo’jalikning   izdan   chiqishi   kuchayadi.
Jamiayt boyligi resurslarning oqilona raqobatli bozor taqsimoti sharoitida qo’lga
kiritilishi mumkin bo’lgan miqdoriga qaraganda kamayib ketadi.
2.   Daromadlardagi   tengsizlikning   kuchayayishi.   Bu   holat   ham   narxlarning
monopol tarzda oshirilishi yoki pasaytirilishi hamda yuqori foyda olinishi bilan
bo’g’liq   bo’lib,   bu   aholining   qolgan   qismi   daromadlarining   nisbatan
kamayishiga   olib   keladi.
4-rasm.Monopol   hokimiyat
keltirgan   sof   zararlarning   chizma
tasviri.
15 AvaB   iste’molchi yutug’ining yo’qotilishi.
A   monopol yutug’i.
B   va   C   monopol yo’qotishi .
3. Iqtisodiy turg’unlik va fan-texnika taraqqiyotining sekinlashuvi.   Bunday 
holatning vujudga kelishi monopolistlarning raqobatchilar bosimini 
sezmasliklari hamda aksariyat hollarda yuqori foydani qo’shimcha urinishlarsiz 
o’zlarining bozordagi hukmronliklari hisobiga olishlari mumkin. Bu esa, ularni 
ishlab chiqarishni ratsionallashtirish, uning samaradorligini oshirish 
imkoniyatlarini qidirish,   mahsulot sifatini oshirish , uning assortimentini 
kengaytirish, fan-texnika taraqqiyotini rivojlantirish va xaridorlar manfaatlari 
to’g’risida qayg’urish kabi xatti-harakatkardan qaytaradi.
4.   Iqtisodiyotda   demokratik   harakatlarning   to’sib   qo’yilishi.   Monopolistlar
iqtisodiyotdagi   erkin   va   halol   raqobatga   to’sqinlik   qilib,   nisbatan   kuchsiz
bo’lgan   korxonalarni   o’zlariga   bo’ysundirishlari,   jamiyatga   o’z   ishchilarining
mehnatiga   pasaytirilgan   miqdorda   haq   to’lash,   sifati   oast   tovarlarni   ishlab
chiqarish,   o’ta   darajada   oshirilgan   tovar   narxlari   (yoki   pasaytirilgan   xarid
narxlari), o’z mahsulotini iste’mol qilishga bilvosita usul orqali majburlash kabi
o’zlarining kamsituvchi shartlarini ko’ndalang qo’yishlari mumkin.
Monopoliyaning   salbiy   tomonlari   haqida   oldindan   ta’kidlab   kelingan   va   bir
qancha   buyuk   iqtisodchilar   bu   haqida   o’z   fikrlarini   bildirib   o’tishgan.   Buning
yorqin   misoli   sifatida   quyidagilarni   keltirishimiz   mumkin:
-   Arnold   Xarberger   fikriga   ko’ra   bozorda   monopoliyaning   mavjud   bo’lishi
jamiyat   boyliklarining   bir   qismini   qaytmas   xarajatlar   (DeadWeight   Loss
(DWL))ga   aylantiradi.   Bu   fikr   o’z   tasdig’ini   topgan.
16 5-rasm.Jamiyatning qaytarib bo’lmas yo’qotishlari.
 Xavri   Leybenstayn   monopoliyada   samaradorlikni   oshiruvchi   stimul
yo’qligini ta’kidlaydi.
 Richard   Pozdner   esa   monopolist   monopol   hokimiyatini   ushlab   qolish
uchun qo’shimcha keraksiz sarf-xarajatlar qilishini va bu harajatlar odatda
iste’molchining   zimmasiga   tushishini ,   hamda   natijada   bu   aholi
daromadlarining kamayishiga olib kelishini aytib o’tgan.
6-rasm .Zarar keltiruvchi monopoliya .
17 2-BOB. O’zbekistonda   antimonopol siyosat
2.1 Antimonopol siyosatning vujudga kelishi.
Yuqorida   monopoliyaning   salbiy   jihatlari   bilan   tanishib   chiqdik   .   Umuman
olganda   monopoliyaning   ijobiy   tomonlari   ham   mavjud,   biroq   uning   bozor
iqtisodiyotiga   va   umuman   iqtisod   sohasiga   yetkazadigan   zararlari   bir   talay.
Monopollizm   avj   olib   ketgan   sharoitda   ayni   amalakatdagi   raqobat,   narx-navo,
ish   haqi,   bozorning   amal   qilish   sikli,   pul   aylanmasi   va   shu   kabi   iqtisodiy
jarayonlarga   jiddiy   zarar   yetadi.   Bundan   ko’rinadiki,   monopolistik   faoliyat
iqtisodiy   rivojlanishga   ancha   jiddiy   ta’sir   ko’rsatishi,   taraqqiyot   yo’liga   g’ov
bo’lishi ham mumkin.Monmopoliyanig yo’liga to’siq sifatida davlatdan boshqa
subyekt   maydonga   chiqa  olmaydi.Shunga   ko’ra,   bugungi   kunda   deyarli   barcha
mamlakatlar   iqtisodiyotida   monopoliyalarni   davlar   tomonidan   tartibga   solish
chora-tadbirlari qo’llanilib, bu   monopoliyaga qarshi siyosat   deb ataladi.
Davlat  monopoliyaga qarshi   siyisat  yurgizishda avvalo , qonun tashabbuskorligi
va qonun chiqaruvchi huquqlaridan foydalanadi va monopoliya qarshi qonunlar
ishlab chiqadi. Bu jarayon   antimonopol qonunchilik   deb ataladi.
Tarixdan   ma’lumki   antimonopol   siyosat   yurgizgan   birinchi   mamlakat   AQSH
hisoblanadi. Hozirgi bozor iqtisodiyoti rivojlangan bir davrda esa deyarli barcha
mamlakatlar   monopoliyaga   qarshi   jiddiy   kurash   olib   bormoqda(ba’zi   davlatlar
bundan mustasno).
Monopoliyagaqarshiqonunfirmalardajamiyatuchunxavflibo’lganmonopolistikho
kimiyatnito’planishinicheklashgaqaratilgan.Monopolistik   hokimiyat   yuqorida
aytganimizdek,   monopolistning   bozor   narxiga   ta’sir   qilish   kuchini
bildiradi.Qaysi   firma   bozor   narxiga   ko’proq   ta’sir   qila   olsa,   u   ko’proq
monopolistik   hokimiyatga   ega   bo’ladi.   Davlatning   antimonopol   siyosati   esa
shunga o’xshash nohush holatlarning oldini olish maqsadida amalga oshiriladi.
Iqtisodiyotda   manopollashuv   prinsiplari   kuchayib   borishi   bilan   raqobat
cheklanadi, shu sababli raqobatchilik muhititini vududga keltirishda davlat ham
qatnashadi   .Bu   esa   yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   davlatning   monopoliyalarga
qarshi   siyosatida   o’z   aksini   topadi.   Har   bir   mamlakatdagi   aniq   vaziyat,   ya’ni
iqtisodiyotning   monopollashuv   darajasi   uning   miqyosi   va   tavsifiga   qarab ,   bu
siyosat   erkin   raqobat   mihitini   yangidan   yaratish,   uni   saqlab   qolish,   zarur
bo’lganda   qaytadan   tiklash,   raqobat   usullarini   qaror   toptirish   kabilarga
qaratiladi.
Davlat monopolizmga   й arshi siyosat yurgizishida, umuman olganda, bozorning
"bir   maromda"   faoliyat   ko’rsatishidagi   to’siqlarni   bartaraf   etishdan   jamiyat
manfaatdorligining   oshirilishi   tushuniladi.   Davlatning   monopolizmga   qarshi
siyosati   ra?obat   munosabatlarini   takomillashtirishda   g’oyatda   muhim   vositadir.
U,   birinchidan   ayrim   firmalar   tomonidan   bozorning   egallab   olinishiga   qarshi
18 kurashni,   ikkinchidan ,   firmalar   o’rtasidagi   bozor   mexanizmlari   harakatini
cheklashi mumkin bo’lgan
yashirin kelishuvlarni bartaraf etishni, uchuinchidan, zaxiralarning
iqtisodiyotning   bir   tarmog’idan   boshqasiga   erkin   o’tishi   yo’lidagi   g’ovlarni
o’qotishni taqozo etadi.
Yetarli   bo’lmagan   yoki   buzib   ko’rsatilgan   axborotlar   muayyan   an'analar,
qonunlar,   mayda   tadbirkorlar   uchun   kredit   yo’lining   berkligi   va   hokazolar   ana
shunday g’ovlar jumlasiga kiritilishi mumkin.
Monopolizmga   qarshi   siyosat   shart   qilib   qo’yilgan   choralar,   ko’pincha,   erkin
bozor   iqtisodiyoti   prinsiplariga   zid   keladi.   Lekin,   qanday   g’ayritabiiy
tuyulmasin,   ular   bozor   stixiyasining   o’z-   o’zidan   yemirilishidan   (monopoliya
bozor   kuchlari   harakatining   qonuniy   natijasi   bo’lgan   holda)   va   bozorni
tashqaridan   yemiruvchi   omillar   (raqobatning   nomukammalligini
tabiiy   resurslarning   cheklanganligi ,   xo’jalik   faoliyati   va   qonunchilikning
xususiyati, hukumat muassasalari, an'analar va hokazolarning harakatlari keltirib
chiqargan holda)dan himoya qilishga yordam beradi.
Monopolizmga qarshi siyosatni amalga oshirishning ikkita asosiy usuli ma'lum:
ma'muriy   (qonun   chiqaruvchilik)   va   raqobat   munosabatlarini   bilvosita   tartibga
solish.
19 2.2 O'zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi .
Raqobatning   amal   qilishi   ma'lum   shart-sharoitlar   mavjud   bo'lishini   taqozo
etadi.Bu shart-sharoitlar faqat bozor munosabatlari qaror topgan muhitda bo'lishi
mumkin.Shunday   ekan,   bozor   iqtisodiyotini   yuzaga   keltirish   ayni   vaqtda
raqobatchilik muhitining shakllanishini bildiradi.
Bozor munosabatlari rivojlangan mamlakatlarda raqobatchilik muhiti uzoq davr
davomida, o'z-o'zidan, evolyutsion yo'l bilan vujudga kelgan.Bu asta-sekin erkin
raqobat muhitini keltirib chiqargan.
Iqtisodiyotda   monopollashuv   prinsiplari   kuchayib   borishi   bilan   raqobat
cheklanadi.shu   sababli   raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirishda   davlat   ham
qatnashadi.   Bu   esa,   yuqorida   ta'kidlanganidek,   davlalning   monopoliyalarga
qarshi   siyosatida   o'z   aksini   topadi.   Har   bir   mamlakatdagi   aniq   vaziyat,   ya'ni
iqtisodiyotning   monopollashuv   darajasi   uning   miqyosi   va   tavsifiga   qarab,   bu
siyosat   erkin   raqobat   muhitini   yangidan   yaratish ,   uni   saqlab   qolish,   zarur
bo'lganda qaytadan tiklash, raqobat usullarini qaror toptirish kabilarga qaratiladi.
Ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor
iqtisodiyotiga   o'tayotgan   mamlakatlarda,   shu   jumladan,   bizning   respublikada
sog'lom   raqobatga   shart-sharoit   hozirlash.   iqtisodiy   subyektlar   mustaqilligini
kengaytirish   orqali   ularni   raqobatchilikka   jalb   qilish   iqtisodiy   islohotlarni
amalga   oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarning   muhim   jihatlari   hisoblanadi.
Zero.Prezidentimiz   ta'kidlaganidek,   bugungi   kunda   «...   kuchli   talab   va   raqobat
iqtisodiy islohotlarni yanada chuqurlashtirishni obyektiv shart  qilib qo'ymoqda.
Bu   borada   ham   juda   ko'p   yechilmagan   muammolar   bor.   Ya'ni   eski   ma'muriy-
taqsimot   tizimi   qoliplaridan   butunlay   voz   kechish,   davlatning
iqtisodiyotga   aralashuvini   yanada   cheklash ,   erkin   tadbirkorlik   faoliyati   uchun
amaliy   kafolatlarni   ta'minlash,   iqtisodiyot   va   biznesni   barqaror   rivojlantirish,
to'laqonli   bozor   infratuzilmasini   shakllantirish   yo'lidagi   mavjud   g'ovto'siqlarni
bailaraf etishimiz zarur».
Bugungi   kunda   O'zbekistonda   ham   uyushmalar,   konsernlar,   korporalsiyalar,
kompaniyalar   shaklidagi   monopoliyalar   saqlanib   qolgan   bo'lib,   ular   ko'pincha
tarmoq   vazirliklari   mavqye   va   vazifalariga   ega   bo'ladilar.   Mahsulot   va   xom
ashyolarning   alohida   turlarini   limit   hamda   fond
ko'rinishida   taqsimlanishning   eskicha   tizimi ,   shuningdek,   biznesni   amalga
oshirish   uchun   ruxsat,   litsenziya,   sertifikatlar   berish,   kelishish   kabi   mavjud
ma'muriy to'siqlar monopolistik tendensiyalarga ko'proq imkon yaratadi.
Shunga   ko'ra,   O'zbekistonda   samarali   raqobat   muhitini   yaratish   uchun
quyidagilar bo'yicha chora-tadbirlarning amalga oshirilishi taqozo etiladi:
20 a.iqtisodiyotda   davlat   monopolizmining   har   qanday   namoyon   bo'lishini
maksimal  darajada  bartaraf   etish.  Buning  uchun   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   uchun
nisbatan   qulay   shart-sharoitlarni   yaratishga   qaratilgan   chuqur   institutsional
islohotlar zarur;
b.bozor sharoitida vujudga kelayotgan monopoliyalarning bozordagi o'z ustunlik
mavqyelarini   suiiste'mol   qilish   imko-   niyatlarining   oldini   olish.   Davlat
muassasalari   raqobatning   rivojlanishini   ta'minlashlari   lozim.   Busiz   samarali
innovatsiyalar,   past  xarajatlar  va narxlar , mahsulotning yuqori  sifatiga erishish,
boshqacha   aytganda,   butun   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirish
mumkin emas. 5
O'zbekistonda   davlatning   raqobatchilik   muhitini   shakllantirishga   qaratilgan
siyosatida   xususiylashtirish,   davlat   mulki   hisobidan   mulkchilikning   boshqa
shakllarini   vujudga   keltirish   asosiy   o'rin   tutadi.Xususiylashtirish   natijasida,
birinchidan,   mulk   o'z   egalari   qo'liga   topshirilsa,   ikkinchidan.ko'p   ukladli
iqtisodiyot va raqobatchilik muhitini vujudga keltiradi.
Shunday   qilib,   O'zbekistonda   raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirishning
asosiy  yo'li, bu raqobatni  inkor  qiluvchi  davlat   monopoliyasidan nodavlat , turli
xo'jalik shakllarining mavjudligiga asoslangan  va  iloji  boricha erkin raqobat  ni
taqozo etuvchi bozor tizimiga o'tishdir. Bu yerda raqobatchilik munosabatlarini
shakllantirish, avvalo, mustaqil tovar ishlab chiqaruvchilarning paydo bo'lishini
taqozo   qiladi,   cluinki   raqobatning   asosiy   sharti   alohidalashgan,   mulkiy
mas'uliyat   asosida   o'z   manfaatiga   ega   bo'lgan   va   tadbirkorlik
tahlikasini   zimmasiga oluvchierkin xo'jalik subyektlarining mavjudligi. ularning
bozor orqali aloqa qilishidir.
21 2.3 O’zbekistonda   antimonopol siyosat
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   ham   uyushmalar,   konsernlar,   korporatsiyalar ,
kompaniyalar   shaklidagi   monopoliyalar   saqlanib   qolgan   bo’lib,   ular   ko’pincha
tarmoq   vazirliklari   mavqe   va   vazifalariga   ega   bo’ladilar.   Shunga   ko’ra
mamlakatimizda samarali raqobat muhitini yaratish uchun quyidagilar bo’yicha
chora-tadbirlarning amalga oshirilishi taqozo etiladi:
a)   iqtisodiyotda   davlat   monopolizmining   har   qanday   namoyon   bo’lishini
maksimal  darajada  bartaraf   etish.  Buning  uchun   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   uchun
nisbatan   qulay   shart-sharoitlarni   yaratishga   qaratilgan   chuqur   institutsional
islohotlar zarur.
b)   bozor   sharoitida   vujudga   kelayotgan   monopoliyalarning   bozordagi   o’z
ustunlik mavqelarini suiiste’mol qilish imkoniyatlarini oldini olish.
Shu   maqsadda   1992-yilning   avgust   oyida   O’zbekistonda   “Monopol   faoliyatni
cheklash   to’g’risida”gi   qonun   kuchga   kiritildi.Mazkur   qonunga   ko’ra,   bozorda
ataylab   taqchillik   keltirib   chiqarish,   narxlarni   monopollashtirish,
raqobatchilarning bozorga kirib borishiga to’sqinlik qilish, raqobatning g’irrom
usullarini qo’llash man etildi.
Iqtisodiyot va monopoliyaga qarshi amaliyot sohasidagi ahamiyatli o’zgarishlar
tegishli   qonunchilik   bazasini   yanada   takomillashtirishni   taqozo   etdi.   Shunga
ko’ra,   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   1996-yil   27-
dekabrda   “Tovar   bozorlarida   monopolistik   faoliyatni   cheklash   va   raqobat
to’g’risida” gi   yangi qonun qabul qilindi. Ushbu qonun monopolistik faoliyat va
g’irrom   raqobatning   oldini   olish ,   uni   cheklash,   to’xtatishning   tashkiliy   va
huquqiy   asoslarini   belgilab   berib,   respublikaning   tovar   bozorlarida   raqobat
munosabatlarini shakllantirish va samarali amal qilishga qaratilgan.
Mazkur   qonun   monopoliyalarning   amal   qilishini   taqiqlamay ,   balki   bozorda
ularning hukmronligi oqibatida kelib chiquvchi salbiy holatlarning oldini olishga
qaratilgan. Qonunda ko’zda tutilgan taqiqlar ham rivojlangan bozor iqtisodiyoti
mamlakatlari   uchun,   ham   O’zbekiston   va   boshqa   o’tish   davri   iqtisodiyoti
mamlakatlari   uchun   xos   bo’lgan   monopolistlar   xatti-harakatiga   qarshi
o’rnatilgan.
Quyidagi xatti-harakatlar monopoliyaga qarshi qonunchilikka zid hisoblanadi:
 xo’jalik   yurituvchi   subyekt   tomonidan   bozordagi   ustunlik   holatining
suiiste’mol qilinishi   (5-modda)
 xo’jalik subyektlarining raqobatni cheklashga qaratilgan bitimlari (o’zaro
kelishilgan xatti-harakatlar)   (6-modda)
22  davlat   boshqaruvi   va   mahalliy   hokimiyati   organlarining   raqobatni
cheklashga yo’naltirilgan   xatti-harakatlari   (7-modda)
Monopoliyaga   qarshi   faol   choralarni   amalga   oshirish   uchun   1992-
yilda   O’zbekiston   monopoliyaga   qarshi   organ   –   Moliya   Vazirligining
Monopoliyaga   qarshi   va   narx   siyosati   bosh   boshqarmasi   sifatida   tashkil   etildi.
Boshqarmaga ro’yxatga kiritilgan monopoliya mavqeidagi korxonalar mahsuloti
bo’yicha   narxlarni   va   rentabellikni   tartibga   solib   turish   huquqi   berildi.   1996-
yilda   ushbu   boshqarma   negizida   Moliya   vazirligi   huzuridagi   Monopoliyadan
chiqarish   va   raqobatni   rivojlantirish   qo’mitasi   tashkil   qilindi.   2000-yilda
Respublika Prezidentining “ O’zbekiston Respublikasi Monopoliyadan chiqarish
va   raqobatni   rivojlantirish   davlat   qo’mitasini   tashkil   etish
to’g’risida ”gi   Farmoniga   asosan ,   Monopoliyaga   qarshi   organ   Moliya   vazirligi
tarkibidan   chiqarildi   va   muqil   davlat   qo’mitasiga   aylandi.   Keyinchalik   mazkur
qo’mitaning   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   va   samaradorligini   oshirish
maqsadida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005-yil   30-apreldagi
farmoniga   binoan,   u   monopoliyadan   chiqarish,   raqobatni   va   tadbirkorlikni
qo’llab-quvvatlash davlat qo’mitasiga   aylantirild i.
Hozirgi   davrda   Respublikada   agar   korxona   ishlab   chiqargan   muayyan
mahsulotlar   bozoridagi   shu   turdagi   mahsulotning   35   %dan   ortiq   bo’lsa,   bu
korxona   monopolistik   korxona   sifatida   Davlat   reyestriga   kiritiladi.Oziq-ovqat
tovarlari guruhi uchun bunday mezon darajasi 20 % deb belgilanadi. 6
Respublikada   monopoliyalar   ro’yxatiga   kirgan   korxonalarning   bozordagi
mavqeini tartibga solishda davlat bir qator usullardan foydalanadi. Bu usullardan
ikkitasini ajratib ko’rsatish lozim:
1.   Monopol   mavqeidagi   korxonalar   mahsulotlariga   narxlarning   eng   yuqori
darajasini yoki rentabellikning chegarasini belgilab qo’yish.
2.   O’z   monopol   mavqeini   suist’mol   qilgan   monopolistik   birlashmalarni   bo’lib
tashlash   yoki   maydalashtirish.   Bu   usul   Vazirlar   Mahkamasining   1994-yil   18-
iyuldagi   366-sonli   qarori   bilan  tasdiqlangan   “Obyektlarning  xo’jalik  yurituvchi
jamiyatlar   va   shirkatlar   tarkibidan   chiqish   tartibi   to’g’risidagi”   nizom   asosida
amalgam oshiriladi.
Monopoliyani   maksimal   darajada   kamaytirishga   qaratilgan   bu   chora-tadbirlar
o’z   natijasini   berdi.   Bu   chora   tadbirlar   samarasi   sifatida   shuni   aytishimiz
mumkinki,   oxirgi   12   yil   mobaynida   monopolist   korxonalar   soni   deyarli
4   barobar   kamaydi ,   monopolist   mahsulotlar   soni   esa   30   barobarga   kaamaydi.
2004-yilda   yalpi   ichki   mahsulotning   umumiy   hajmida   monopoliyaning   ulushi
26%ni tashkil qilgan bo’lsa, 2009-yilga kelib bu ko’rsatkich 19%ni tashkil qildi.
23 2003-yilda   1-yanvarida   Davlat   reyestrida   monopol   sifatida   386   ta   xo’jalik
yurituvchi   subyektlari   hisobga   olingan   bo’lsa,   2009-yil   1-yanvaridagi   holatiga
ko’ra   bu   ko’rsatkich   95   tani   tashkil   etdi.2007   yilda   qo‘mita   va   uning   hududiy
organlari   tomonidan   tabiiy   monopoliya   subyektlarida   monopoliyaga   qarshi
qonunchilik talablariga  rioya  etish  yuzasidan  o‘tkazilgan  tekshirishlarning 87,5
foizida turli xildagi qonunbuzarlik holatlariga yo‘l qo‘yilganligi ma’lum bo‘ldi.
Ularga nisbatan o‘z vaqtida zarur chora-tadbirlar  ko‘rildi, aybdorlarga nisbatan
2,3 milliard so‘m miqdorida jarima qo‘llanildi.
Bu   sohada   mamlakatimizda   katta   yutuqlarga   erishilgan   bo’lsada   bu   bilan
cheklanib qolinayotganligi yo’q.Buning yorqin misoli sifatida joriy 2010-yilning
26-fevralda   yurtboshimizning   “Monopoliyaga   qarshi   ishlarni   tartibga   solish   va
raqobatni   rivojlantirish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   farmonlarini   ko’rishimiz   mumkin.   Bu   farmonga
binoan   O‘zbekiston   Respublikasi   Monopoliyadan   chiqarish ,   raqobat   va
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   davlat   qo‘mitasi   O‘zbekiston   Respublikasi
Monopoliyadan chiqarish va raqobatni rivojlantirish davlat qo‘mitasi   etib qayta
tashkil   qilindi.   Bundan   tashqari   farmonda   qo’mitaning   asosiy   vazifalari   va
huquqlari aniq qilib belgilab berildi.
2010-yilning   12-noyabrida   bo’lib   o’tgan   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Islom   Karimov   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va
Senatining   qo‘shma   majlisidagi   ma’ruzasida   ham   monopoliyani   cheklash   va
raqobatni   rivojlantirish   haqida   alohida   to’   xtalib   o’tdilar.   Bu   borada
tadbirkorlikni,   asosan,   kichik   biznesni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   berilishi
zarurligini   ta’kidlab   o’tdilar.O’tgan   2011-yilning   “kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik” yili   deb e’lon qilinishi esa so’zlarining isboti bo’ldi.Hozirgi kunga
kelib, O’zbekistonda kichik biznessning yalpi ichki mahsulotdagi o’rni 50 %dan
oshgan bo’lsada, uni yanada yuksaltirish va rivojlantirish rejalashtirilmoqda.
24 2.4 O’zbekistonning antimonopol   siyosatinig natijalari .
So‘nggi 10 yil mobaynida monopolist korxonalar soni 3,5 barobar kamaydi
Prezidentimiz   Islom   Karimovning   2007   yilda   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish yakunlari va 2008 yilda iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirishning
eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasi
majlisidagi   ma’ruzasida   iqtisodiyot   rivojining   bugungi   bosqichida   monopolizm
ko‘rinishlariga qarshi kurash va raqobat muhitini shakllantirish masalalari g‘oyat
muhim ahamiyatga ega ekanligi alohida qayd etildi.
Mamlakatimizda   monopoliyaga   qarshi   siyosat   olib   borilishi   natijasida   so‘nggi
10 yil mobaynida monopolist korxonalar soni 3,5 barobar, monopol mahsulotlar
turi   esa   26   barobar   qisqardi.   2004-2007   yillar   davomida   yalpi   ichki
mahsulotning   umumiy   hajmida   monopol   mahsulotlar   ulushi   26   foizdan   21
foizgatushdi.
O’zbekiston   Respublikasida   monopol   subyektlar   va   mahsulotlar   soni
Manba:   O’zbekiston   Respublikasi   monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni
rivojlantirish davlat qo’mitasining reysteri
To‘laqonli   bozor   infratuzilmasini   shakllantirish ,   uning   eng   muhim   talablaridan
biri bo‘lgan sog‘lom raqobat muhitini vujudga keltirish natijasida tadbirkorlik va
kichik   biznes   subyektlari   soni   hamda   ularning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi
yil sayin ortib bormoqda.
Yurtimizda monopolist va tabiiy monopol bo‘lgan korxonalar faoliyatini tartibga
solish   hamda   sog‘lom   raqobat   muhitini   ta’minlashga   doir   qonunchilik   asoslari
yaratilgan.   Jumladan ,   1996   yilda   qabul   qilingan   “Tovar   bozorlarida
monopolistik   faoliyatni   cheklash   va   raqobat   to‘g‘risida”gi,   1999   yilda   qabul
qilingan   “Tabiiy   monopoliyalar   to‘g‘risida”gi   qonunlar   monopolistik   mavqega
ega   bo‘lgan   korxonalar   faoliyatini   tartibga   solishning   qonuniy   asoslarini
ta’minlashda mustahkam huquqiy zamindir.
Ammo,   ba’zi   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   qonunbuzarlikka   yo‘l
qo‘yish   holatlari   kuzatilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Monopoliyadan
chiqarish, raqobat va tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash davlat qo‘mitasi  bunday
holatlarga barham berish yuzasidan izchil chora-tadbirlarni amalga oshirmoqda.
Tovar   va   xizmatlar   bozoridagi   o‘zaro   tenglik,   tabiiy   monopol   korxonalar
tomonidan   narxlarning   asossiz   oshirilishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   borasida   qo‘mita
tomonidan   muayyan   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   tabiiy
monopoliyalar   sohasiga   kiritilgan   24   xil   mahsulot   va   ko‘rsatilayotgan
25 xizmatlarning   narxlarini   moliya   organlarida   deklaratsiyadan   o‘tkazmasdan
iste’molchilarga   yetkazib   berayotgan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   aniqlandi.
Ko‘rilgan chora tufayli ularning narxlari moliya organlarida belgilangan tartibda
deklaratsiyadan o‘tkazilishiga erishildi.
2007   yilda   qo‘mita   va   uning   hududiy   organlari   tomonidan   tabiiy   monopoliya
subyektlarida monopoliyaga qarshi qonunchilik talablariga rioya etish yuzasidan
o‘tkazilgan tekshirishlarning 87,5 foizida turli xildagi qonunbuzarlik holatlariga
yo‘l   qo‘yilganligi   ma’lum   bo‘ldi.   Ularga   nisbatan   o‘z   vaqtida   zarur   chora-
tadbirlar   ko‘rildi,   aybdorlarga   nisbatan   2,3   milliard   so‘m   miqdorida   jarima
qo‘llanildi.Bunday   tadbirlarning   amalga   oshirilishi   sog‘lom   raqobat   muhitini
barqarorlashtirishda,   mamlakatimiz   iqtisodiyoti   va   aholi   turmush   darajasini
yuksaltirishda muhim omil bo‘layotir.
Raqobat   muhitini,   jumladan ,   kichik   biznes   sohasida   yangi   ishlab   chiqarishlarni
tashkil   etishni   rag‘batlantirish   orqali   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratish bo‘yicha amalga oshirilgan chora-tadbirlar xo‘jalik subyektlari umumiy
sonida   monopolist   korxonalar   ulushini   2010   yilning   birinchi   yarmidagi   0,43
foizdan 0,37 foizgacha kamaytirish imkonini berdi.
                                                              
26 Xulosa.
D е m о kr а tik j а miyatni b а rp о  etishning   а s о siy sh а rtl а rid а n biri , n о m а rk а zl а shg а n
t а rtibd а   iqtis о diy q а r о rl а rni q а bul qilish bil а n b о g’liq sh а r о itl а rning m а vjudligi
his о bl а n а di.Erkin   r а q о b а t   -   t а nl а sh   erkinligi,   t а dbirk о rlik   erkinligi ,   b о z о rg а
kirish erkinligi k а bi t а l а bl а rning sin о nimidir, u fuq а r о lik j а miyatid а  kishil а rning
k о nstitutsiyad а   b е lgil а ng а n   iqtis о diy   erkinligining   muhim   t а rkibiy   qismi
his о bl а n а di.
Iqtis о diyotd а   m о n о p о ll а shuv   t е nd е nsiyal а ri   p а yd о   bo`lish   mun о s а b а ti   bil а n
erkin   r а q о b а t   ch е kl а n а di ,   shu   s а b а bd а n   s о g`l о m   r а q о b а tchilik   muhitini
yar а tishd а   d а vl а t   h а m   q а tn а sh а di.   Bu   d а vl а tning   а ntim о n о p о l   siyos а ti   о rq а li
а m а lg а   о shiril а di.   Bu   siyos а t   erkin   r а q о b а t   muhitini   yangid а n   yar а tishg а
em а s,   b а lki   uni   s а ql а b   q о lishg а ,   q а yt а d а n   tikl а shg а ,   r а q о b а tning
m а d а niyl а shg а n usull а rini q а r о r t о ptirishg а  q а r а til а di.
O`zb е kist о nd а   ham   b о shq а   s о biq   ittif о qd о sh   r е spublik а l а ri   k а bi,   r а q о b а tni
umum а n   ink о r   etuvchi   d а vl а t   m о n о p о liyasid а n   d а vl а tl а shm а g а n,   turli   х o`j а lik
sh а kll а rining muv о z а n а tig а   а s о sl а ng а n v а   erkin r а q о b а tni t а q о z о   etuvchi b о z о r
tizimig а   o’tish   yuz   b е rm о qd а .   Bu   y е rd а   а vv а ll о   r а q о b а tchilik   mun о s а b а tl а rini
sh а kll а ntirish v а  shu bil а n bir q а t о rd а  uni t а k о mill а shtirish v а zif а si turibdi. Har
qanday   iqtisodi   rivojlangan   davlatni   qarasak ,   eng   avvalo   ichki   iqtisodiyotini
rivojlantirganligiga   guvoh   bo`lamiz.   Buning   uchun   esa   u   eng   avvalo   erkin
raqobatni   vujudga   keltirishga   harakat   qilgan.   Bunday   erkin   raqobat   bozorlarini
yuzaga   keltirish   qiyin   bo`lsada,   lekin   iloji   boricha   shu   bozorga   yaqin
raqobatlashgan   monopol   bozorni   yuzaga   keltirishimiz   kerak.
А ntim о n о p о l   q о nunl а rni   q а bul   qilish   v а   h а yotg а   t а tbiq   qilish   b о z о r
mun о s а b а tl а rig а  o`t а yotg а n h а r bir m а ml а k а t uchun h а yotiy z а rur а tdir, chunki
erkin r а q о b а tg а   yo`l b е rm а y turib b о z о r iqtis о diyotini sh а kll а ntirib bo`lm а ydi.
27                              Foydalanilgan adabiyotlar:
1.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   Oliy   Majlisi
(12.11.2010)
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Monopoliyaga   qarshi   ishlarni
tartibga   solish   va   raqobatni   rivojlantirish   tizimini   yanada   takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni. (26.02.2010)
3.“Iqtisodiyot nazariyasi” - Sh.Shodmonov, U.V.G’afurov /2005y
4.“Iqtisodiyot nazariyasi” Norboy BEKNOZOV (Darslik)/2005 y
5.“Mikroiqtisodiyot” – B.T.Salimov, U.S.Muxiddinov/ /2006y
6.“Mikroiqtisodiyot” – Robert Pindayk/ /2002y
7.“Iqtisodiyot nazariyasi” – D.Tojiboyeva/ /2005y
8.“ Курсмикроэкономики ” – R.M.Nuriyev/ /2005y
9.“Mikroiqtisodiyot” – K.R.Makkonel/ /2005y
10.“ Микроэкономика ” – L.S.Tarasechev/2006y
11.“Microeconomics” – P.Samuelson/531-537-betlar
12.“Микроэкономика и поведение” - Роберт Х. Франк.
Foydalanilgan saytlar:
1. www.iet.ru
2. www.ic.omskreg.ru
3. www.wikipedia.com
4. www.knigi.alhademic.ru
5. www.economics.ru
6. www.google.co.uz
7. www.antitrust.com
8. www.stat.uz
9. www.press-service.uz
10. www.globalcompetitionpolicy.org
28

Monopol raqobatlashgan bozor,uning afzalliklari va kamchiliklari

Купить
  • Похожие документы

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha