Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 220.4KB
Покупки 1
Дата загрузки 11 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Monopoliyaga qarshi kurash va raqobatni rivojlantirish

Купить
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT”
fanidan
Monopoliyaga qarshi kurash va raqobatni
rivojlantirish
mavzusidagi
KURS ISHI 30MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................................. 3
I   BOB.   MONOPOLIYANING   MAQSAD,   MOHIYATI   VA   RAQOBATNI   RIVOJLANTIRISHDA   ANTIMONOPOL
SIYOSATINING AHAMIYATI ............................................................................................................................... 5
1.1 Monopoliya va uning vujudga kelish sabablari. ..................................................................................... 5
1.2. Monopoliyaning ijobiy va salbiy tomonlari ........................................................................................... 7
1.3. Monopoliyani oldini olishda raqobatni shakillantirish va rivojlantirish ................................................. 9
II   BOB.   O’ZBEKISTONDA   RAQOBAT   MUHITINI   SHAKILLANTIRISHDA   ANTIMONOPOLIYA   SIYOSATINING
AHAMIYATI .................................................................................................................................................... 15
2.1. Yevropa davlatlarida monopoliyaga qarshi kurash ............................................................................. 15
2.2.O’zbekistonda raqobatchilik muhitini vujudga kelishi va monopoliyaga qarshi qonunchilik ............... 20
Djumayev Z.A. “Makroiqtisodiyot” fanidan O’quv-uslubiy qo’llanma - T.: Iqtisodiyot.2016 .......................... 22
Xulosa ............................................................................................................................................................ 28
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ....................................................................................................... 30 30KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Bozor   iqtisodiyoti   o’zining   yetuklik   darajasi   va  
rivolanish   xususiyatlaridan   qat’iy   nazar   raqobatning   mavjud   bo’lishini   taqozo  
etadi.   Shu   bilan   birga,   bozor   iqtisodiyoti   rivojlanib   borishi   bilan   raqobatchilik  
munosabatlari   ham   takomillashib,   o’z   shakllarini   o’zgartirib   boradi.   Mamlakatimiz
birinchi  Prezidenti  I. A. Karimov raqobatning bozor  iqtisodiyotidagi  ahamiyatini  
ko’rsatib,   «Raqobat   bo’lmasa,   bozor   iqtisodiyotini   barpo   etib   bo’lmaydi.   Raqobat   -
bozoring   asosiy   sharti,   aytish   mumkinki,   uning   qonunidir»,   deb   ta’kidlaydi. 1
Shu-
nin п dek,   bu   masalaning   muhimligini   yana   bir   bor   ta’kidlab   o’tib,  
mamlakatimizda   yaratilgan   texnologiyalaming   raqobatdoshligini   ta’minlash,   “nou-  
xau”   namunalarini   yaratish,   zamonaviy   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalarini  
joriy   etish,   ya’ni   yuqori   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ta’minlash   bo’yicha  
tizimli   chora-tadbirlami   amalga   oshirish”   kerak.   Bu   muhim   amaliy   ahamiyatga  
ega   bo’lgan   jihatlami   yoritib   berish   mazkur   bobning  asosiy   vazifasi   hisoblanadi.  
Shuning   dek,   monopoliyalaming   iqtisodiy   asosi,   turlari   va   mamlakatimizda
monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   rivojlantirilishi   bayon   etiladi.
Kurs ishining ilmiy amaliy ahamiyati .   O’zbekistonda monopoliyaga qarshi
tartibga solishning boshlanishi 1991-yil 22 -martda RSFSRning "Tovar bozorlarida
raqobat   va   monopolistik   faoliyatni   cheklash   to’g’risida"   gi   qonunining   qabul
qilinishi bilan asos solingan.   1996 -yilda jiddiy qayta ko’rib chiqilgan ushbu qonun
O’zbekiston   huquq   tizimida   aniq   bozor   aktiga   aylandi.   Umuman   olganda,
monopoliyaga   qarshi   qonun   hujjatlari   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,
ushbu   qonun,   unga   muvofiq   chiqarilgan   federal   qonunlar,   Prezident   farmonlari,
hukumat qarorlari va farmoyishlaridan iborat.   2
Kurs   ishining   ob’ekti   va   premeti.   Raqobatning
turlariva   monopolyaning   turlari   bizning   yashab   turgan   joyimizdagi   jarayonlarga
poliyaning   nima   uchun   ajralib   turishi   va   boshqa   huquqlarga   ega   bo’lishi   uni
1
 https://www.ziyouz.com/kutubxona/category/141-iqtisodiyot?download=13294:bozor-iqtisodiyoti-t-ergashev
2
 https://lex.uz/docs/-470703 30bugungi   kundagi   holati   va   uni   yanada   kamaytirish   yo’llarini   aniqlash   mazkur
ishimizning predmeti hisoblanadi. 
  Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari .   Iqtisodiyotni,   raqobat
bozor   iqtisodiyotining   va   umuman   tovar   xo’jaligining   eng
muhim   belgisi,   uni   rivojlantirish   vositasi   hisoblanadi.   Raqobatning   iqtisodiy
mazmunini   tushunib   olish   unga   turli   tomondan   yondashishni   talab   qiladi.   Ushbu
belgilangan maqsadga erishish uchun quyidagi muhim vazifalar belgilab olindi:
-   raqobat   va   monopoliya   o’rtasida   bir   biriga   zid   bo’lgan   omillarni
o’rganish; 
-   Monopoliyani   qanday   vujudga
kelishini   va   unga   qaysi   omillar   sabab   bo’lishini   o’rganish;
-   raqobat   va   monopolyani   qanday   omillar   ajratib   turishini   taxlil   qilish;
- monopolyani   yani   yakka   hokimligni   kamaytirish   va   raqobatli   bozorlari
ko’paytirishni   yo’lga   qo’yish   bo’yicha   takliflar.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ish   kirish,   asosiy   qism   2   ta   bob   xulosa   va
foydalangan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Ⅰ   bob   “Manapoliyaning   iqtisodiy
mohiyati   va   raqobatni   rivojlantirishda   antimanapol   siyosatning   ahamiyati”   deb
nomlanib, u monapoliya va uning vujudga kelish sabablari, manapoliyaning ijboy va
salbiy   tomonlari,   manapoliyani   oldini   olshda   raqobatni   rivojlantirish   va
shakllantirish   yoritib   berilgan.   Ⅱ   bob   “O’zbekistonda   raqobat   muhitini
shakllantirishda   antimanapol   siyosatining   ahamiyati”   deb   nomlanib,   unda   Yevropa
davlatlarida   manapoliyaga   qarshi   kurash,   O’zbekistonda   raqobatchilik   muhitini
vujudga kelish va manapoliyaga qarshi qonunchilik istiqbollari keltirilgan. Umumiy
hajmi 34 betdan iborat.    
  30I BOB. MONOPOLIYANING MAQSAD, MOHIYATI VA RAQOBATNI
RIVOJLANTIRISHDA ANTIMONOPOL SIYOSATINING AHAMIYATI
1.1 Monopoliya va uning vujudga kelish sabablari.
Har   bir   davlatning   iqtisodiyotida   raqobatni   shakllantirish,   uni   rivojlantirish
uchun shart-sharoitlar  yaratish  manfaatlaridan kelib chiqqan  holda harakat  qilishiga
qaramay,   har   qanday   milliy   iqtisodiyotda   u   yoki   bu   darajada   bozorda   monopoliya
ham   mavjud   bo’lishi   mumkin.   Bu   ilmiy   yondashuvlarda   raqobatni   shakllantirish
ko’plab   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   bozorni   tashkil   etishning   eng   samarali   shakli
deb   hisoblangan.   lekin   mukammal   raqobat   shakllantirish   murakkab   masala
hisoblanadi.   Bozorni   tashkil   etishda   demak,   "monopoliya",   "raqobat"   yoki   "sof
monopoliya",   "mukammal   raqobat"   kategoriyalari   shakllanadi   hamda   ularni
o’rganish   zarurati   yuzaga   keladi.   Bugungi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
monopoliyaga   qarshi   qonunlarni   qabul   qilish   va   hayotga   tadbiq   etish   xayotiy
zaruriyatdir.   Chunki,   bozorni   rivojlanishiga   va   doimiy   taraqqiy   etishiga   erkin
raqobatgina   asos   bo’la   oladi.   Monopoliya   atamasining   mohiyati.   Monopoliya
atamasini o’rganishda ko’plab xorijiy va mahalliy iqtisodchi olimlar o’z qorashlarini
ilmiy izlanishlar natijasida turlicha izohlaganlar.
  Iqtisodiyotda   bozor   mexanizmining   samarali   amal   qilishi   va   raqobat
muhitining   ta’minlanishi   monopoliyalar,   ularning   kelib   chiqish   sabablari   va   amal
qilish   xususiyatlarini   ko’rib   chiqishni   taqozo   etadi.   Monopoliya   tushunchasiga   turli
o’quv   adabiyotlarida   turlicha   ta’rif   beriladi.   Jumladan,   ba’zi   o’rinlarda   uni   «davlat,
korxonalar,   tashkilotlar,   sotuvchilarning   qandaydir   xo’jalik   faoliyatini   amalga
oshirishdagi mutlaq huquqi» sifatida qaralsa, boshqa holatlarda «faoliyatning u yoki
bu   sohasida   shaxs   yoki   kishilar   guruhining   har   qanday   (ba’zi   adabiyotlarda   —
yakka) hukmronlik holati» deb ta’riflanadi.   3
3
 Shodmonov SH., Raxmonov M. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. – T.: Zamin nashr, 2021 30Monopoliya  -   monopol   yuqori  narxlarni   o’rnatish  hamda  monopol  yuqori   foyda
olish   maqsadida   tarmoqlar,   bozorlar   va   yaxlit   makroiqtisodiyot   ustidan   hukmronlikni
amalga   oshiruvchi   yirik   korxonalar   (firma.   korporatsiyalar)   ning
birlashmalari.«Monopoliya»   atamasining   kelib   chiqishi   bozorga   oid   tushunchalardan
(ya’ni.   grekcha   «mono»   -   yagona,   bitta   va   «poleo»   -   sotaman)   tarkib   topsada,   biroq
uning iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyalar vujudga
kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning to’planishi hisoblanadi.
Ishlab   chiqarishning   to’planishi   ishlab   chiqarish   vositalari,   ishchi   kuchi   hamda
mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmining   yirik   korxonalarda   to’planishini   namoyon   etadi.
Ishlab   chiqarish   to’planishining   asosiy   sababi   bo’lib   olinayotgan   foyda   hajmining
ko’payishi   hisoblanadi.   Foydani   muntazam   ravishda   ko’paytirib   borish   maqsadida
tadbirkor olingan qo’shimcha mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, y a’ni
unga qo’shimcha ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi sotib oladi. Bu esa ba’zi bir
korxonalarning o’sishi hamda ishlab chiqarish miqyoslarining kengayishiga olib keladi.
Shu   bilan   birga   raqobat   amaldagi   kapitallarning   ixtiyoriy   yoki   majburiy   birlashtirish,
markazlashtirish   tendensiyasini   keltirib   chiqaradi.   Shunday   qilib,   ishlab   chiqarish
to’planishining   moddiy   asosi   bo’lib   kapitalning   to’planishi   va   markazlashuvi
hisoblanadi.   Ishlab   chiqarishning   to’planishi   o   ‘z   rivojining   ma’um   darajasida
manapoliyalarning paydo bo’lishiga olib keladi.
Ishlab   chiqarishning   to’planishi   hamda   monopoliyalarning   paydo   bo’lishi
o’rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda namayon bo’ladi.
1. Tarmoqlarda bir necha yirik korxonalarning hukmron mavqega ega bo’lishi
ularning   bir-biri   bilan   kelishuviga   hamda   monopolistik   birlashmalar   tuzishiga   imkon
yaratadi.
2. Yirik   korxonalar   o   ‘rtasidagi   raqobat   juda   qaltis   bo’lib,   ular   uchun   katta
miqyosdagi   yo’qotishlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shunga   ko’ra,   raqobatni   cheklash,
tovarlarga   yuqori   narxlar   belgilash   va   yuqori   foyda   olish   uchun   yirik   ishlab
chiqaruvchilarning monopolistik ittifoqlarga birlashishi lozim bo’ladi. 30Monopoliyalarning vujudga kelishida ishlab chiqarishning to’planishidan tashqari
yana bir ator omillar ta’sir ko’rsatadi.
1.   Davlatning   proteksionistik   bojxona   siyosati.   U   chet   eldagi   raqo-
batchilarning   ichki   bozorga   kirish   imkoniyatini   yo’qotib,   monopoliyalarning   paydo
bo’lishiga sharoit yaratadi.
2. Banklarning   faoliyati   va   moliyaviy   siyosati.   Banklar   sanoat
manapoliyalarining jadal o’sishiga imkoniyat beradi.
      Monopoliyalarning   mohiyatini   ochib   berishda   uning   turlarini   ko’rib   chiqish   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Monopoliyalarning   turlarini   bir   necha   mezonlarga   ko’ra   ajratish
mumkin.³
1.2. Monopoliyaning ijobiy va salbiy tomonlari
    Monopoliyaning   ijobiy   tomonlari.   Uning   ijobiy   tomoni   asosan   (quyidagi   uch   jihat
orqali namayon bo’ladi: 
    Birinchidan   u   boshqa   bir   ma’lum   tarmoqlarga   nisbatan   samarali   amal   qiladi   va
xarajatlarning tejalishiga olib keladi.
   Ikkinchidan  monopolist  bo’lmagan, mayda,  raqobatlashuvchi  korxonalarga nisbatan
monopolistik   korxonalarda   ishlab   chiqarish   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   yutuqlarini   joriy
etish   uchun   ko’proq   rag’bat   va   imkoniyat   mavjud   bo’ladi.   Chunki   uncha   yirik
bo’lmagan   raqobatlashuvchi   korxonalarning   odatda,   moliyaviy   jihatdan   imkoniyatlari
cheklangan   bo’lib,   ular   ishlab   chiqarishga   yangiliklarni   tatbiq   etish   orqali   kelgusida
daromadlarni   oshirishdan   ko’ra   ko’proq   joriy   daromadga   e’tibor   qaratadilar.   Bundan
tashqari,   yangi   g’oyalar   raqiblar   tomonidan   juda   tez   o’zlashtirib   olinadi   va   buning
oqibatida,   mazkur   g’oyalarni   amalga   oshirish   xarajatlarini   bir   tomon   qilgani   holda,
uning   samarasidan   barcha   foydalanadi.   Yirik   monopolist   firmalarda   moliyaviy
imkoniyatlar   keng   bo’lib,   innovatsiyadan   olingan   foyda   ularning   mualliflariga   tegishi
aniq kafolatlanadi. 4
4
  Vaxabov A.V, Srojiddinova Z.X. Davlat byudjet. Darslik -T.: Iqtisod-moliya, 2007 30Uchinchidan   ba’zi   bir   sohalarda   monopoliya   sohaning   barqaror   va   uzluksiz
ishlashini   ta’minlab   bera   oladi.   Shu   sababdan   ham   bu   sohalarda   monopoliyaning
vujudga kelishi davlat tomonidan ham ta’minlab beriladi. Raqobat bu sohalar faoliyatini
buzishi yoki izdan chiqarishi mumkin. Bunga   misol qilib elektr energiyasi, gaz, suv kabi
komunal   sohalarni   yoki   metropolitelin,   temir   yo’l   va   avia   sohalarni   keltirishimiz
mumkin.   Ammo   hozirgi   kunda   dunyoning   bir   nechta   rivojlangan   davlatlarida   bu
sohalarning monopoliyadan chiqarilish holatlarini kuzatishimiz mumkin.
Salbiy   tomonlari .   Monopoliyaning   salbiy   tomoni   sifatida   quyidagi   jihatlarni
ko’rsatish   mumkin.   Resurslarning   oqilona   taqsimlanmasligi.   Bu   holat
monopoliyalarning   yuqori   foyda   ketidan,   sun’iy   ravishda   ishlab   chiqarishni   cheklash
vositasida narxlarni ko’tarishi, mahsulotlarning u qadar yaxshi bo’lmagan turlarini, past
texnikaviy darajsini va sifatini hamda sotishning yomon sharoitlarini vujudga keltirishi
orqali   namoyon   bo’ladi.   Natijada,   raqobat   sharoitida   amal   qiluvchi   iqtisodiyot
samaradorligini bozor vositasida tartibga solish mexanizmi ishdan chiqadi.
Monopoliyalar   bilan   bog’liq   bo’lgan   iqtisodiy   faoliyatlar   erkin   hamda   oqilona
tanlov   imkoniyatidan   mahrum   bo’ladi,   monopoliyalarning   iqtisodiy   jihatdan
asoslanmagan   shart-sharoit   va   narxlari   tazyiqiga   chiday   olmaydi,   ish   faolligini
pasaytirib   ba’zi   hollarda   xonavayron   bo’ladilar.   Oqibatda   ishlab   chiqarish   qisqarib,
ishsizlik va inflyatsiya o’sadi, xo’jalikning izdan chiqishi kuchayadi:
  1.   Jamiyat   boyligi   resurslarning   oqilona   raqobatli   bozor   taqsimoti   sharoitida
qo’lga kiritilishi mumkin bo’lgan miqdoriga qaraganda kamayib ketadi.
2.   Daromadlardagi   tengsizlikning   kuchayayishi.   Bu   holat   ham   narxlarning
monopol tarzda oshirilishi yoki pasaytirilishi hamda yuqori foyda olinishi bilan bo’g’liq
bo’lib, bu aholining qolgan qismi daromadlarining nisbatan kamayishiga olib keladi.
3.   Iqtisodiy   turg’unlik   va   fan-texnika   taraqqiyotining   sekinlashuvi.   Bunday
holatning   vujudga   kelishi   monopolistlarning   raqobatchilar   bosimini   sezmasliklari
hamda aksariyat hollarda yuqori foydani qo’shimcha urinishlarsiz o’zlarining bozordagi
hukmronliklari   hisobiga   olishlari   mumkin.   Bu   esa,   ularni   ishlab
chiqarishni   ratsionallashtirish   uning   samaradorligini   oshirish   imkoni-   yatlarini 30qidirish,   mahsulot   sifatini   oshirish,   uning   assortimentini   kengaytirish   (,   fan-texnika
taraqqiyotini   rivojlantirish   va   xaridorlar   manfaatlari   to’g’risida   qayg’urish   kabi   xatti-
harakatlardan qaytaradi.
4.   Iqtisodiyotda   bozordagi   erkin   harakatlarning   to’sib   qo’yilishi.   Monopolistlar
iqtisodiyotdagi   erkin   va   halol   raqobatga   to’sqinlik   qilib,   nisbatan   kuchsiz   bo’lgan
korxonalarni   o’zlariga   bo’ysundirishlari,   jamiyatga   o’z   ishchilarining   mehnatiga
pasaytirilgan miqdorda haq to’lash, sifati oast   tovarlarni ishlab chiqarish, o’ta darajada
oshirilgan   tovar   narxlari   (yoki   pasaytirilgan   xarid   narxlari),   o’z   mahsulotini   iste’mol
qilishga   bilvosita   usul   orqali   majburlash   kabi   o’zlarining   kamsituvchi   shartlarini
ko’ndalang qo’yishlari mumkin.
Monopoliyaning   salbiy   tomonlari   haqida   oldindan   ta’kidlab   kelingan   va   bir
qancha   buyuk   iqtisodchilar   bu   haqida   o’z   fikrlarini   bildirib   o’tishgan.   Buning   yorqin
misoli   sifatida   quyidagilarni   keltirishimiz   mumkin:   Arnold   Xarberger   fikriga   ko’ra
bozorda   monopoliyaning   mavjud   bo’lishi   jamiyat   boyliklarining   bir   qismi   qaytmas
harajatlar.          
1.3. Monopoliyani oldini olishda raqobatni shakillantirish va rivojlantirish
Raqobat   ko’p   qirrali   iqtisodiy   hodisa   bo’lib,   u   bozorning   barcha   sub’yektlari
o’rtasidagi   murakkab   munosabatlarni   ifodalaydi.   Raqobat-bozor   sub’yektlari   iqtisodiy
manfaatlarining to’qnashuvidan iborat  bo’lib, ular  o’rtasidagi  yuqori  foyda va ko’proq
naflilikka   ega   bo’lish   uchun   kurashni   anglatadi.   Resurslarni   yetkazib   beruvchilar
o’zlarining   iqtisodiy   resurslarini,   ya’ni   kapital,   tabiiy   resurslar,   ishchi   kuchini   yuqori
narxlarda   sotish   uchun   raqobatlashadilar.   Raqobat   iste’molchilar   o’rtasida   ham   yuz
beradi:   ular   tovarlarni   qulay   va   arzon   narxlarda   sotib   olishga   harakat   qiladilar,   ya’ni
xaridorlar har bir sarflangan pul birligi evaziga ko’proq naflilikka harakat qiladilar.
Hozirgi   bozor   iqtisodiyotida   raqobatning   quyidagi   asosiy   vazifalarini   ajratib
ko’rsatish mumkin:
- tartibga   solish   vazifasi-ishlab   chiqarishni   talab,   ya’ni   iste’molga
muvofiqlashtirish   maqsadida   taklifga   ta’sir   o’tkazishdan   iborat.   Aynan   shu   vazifa
yordamida   iqtisodiyotda   taklifning   talab   orqali,   ishlab   chiqarish   tarkibi   va   hajmining 30yakka   tartibdagi   va   ijtimoiy   ehtiyojlar   orqali   belgilanishiga   erishiladi   va   iqtisodiyot
bozor qonunlari asosida tartibga solinadi;
- resurslarni   joylashtirish   vazifasi-ishlab   chiqarishomillarini   ular   eng   ko’p
samara beradigan hudud va mintaqalarga oqilona joylashtirish imkonini beradi;
- moslashtirish   vazifasi-korxonalarning   ichki   va   tashqi   muhit   sharoitlariga
ratsional   tarzda   moslashishiga   yo’naltirilgan   bo’lib,   ularning   shunchaki   o’zini-o’zi
saqlab,   iqtisodiy   jihatdan   yashab   qolishidan   xo’jalik   faoliyati   sohalarining   kengayihga
o’tishini bildiradi;
- taqsimlash   vazifasi-ishlab   chiqarilgan   ne’matlar   yalpi   hajmi   yalpi   ichki
mahsulotning   iste’molchilar   o’rtasida   taqsimlanishiga   bevosita   va   bilvosita   ta’sir
o’tkazadi;
- nazorat   qilish   vazifasi-bozordagi   ba’zi   ishtirokchilarning   boshqa   bir
ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik   o’rnatishiga   yo’l   qo’ymaslikka
yo’naltiradi.
Raqobat kurashining mazmuni to’g’risida to’laroq tushunchaga ega bo’lish uchun
uning   asosiy   shakllari   va   belgilarini   ko’rib   chiqish   zarur.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   bir
tarmoq   ichidagi   raqobatning   to’rtta   shakli   alohida   ajratilib   ko’rsatiladi.   Bular   erkin
raqobat, monopolistik raqobat, monopoliya va oligapoliyadir.
Erkin raqobat sharoitida bir  xil  mahsulot  ishlab chiqaruvchi tarmoqda juda ko’p
sonli   korxonalar   mavjud   bo’ladi.   Yuqori   darajada   tashkil   qilingan   bozorda   ko’plab
sotuvchilar   o’zlarining   mahsulotlarini   taklif   qiladilar.                     Erkin   raqobatli   bozorda
alohida korxonalar mahsulot narxi ustidan sezilarsiz nazoratni amalga oshiradi. Chunki
har   bir   korxonada   umumiy   ishlab   chiqarish   hajmi   uncha   katta   bo’lmaydi.   Shu   sababli
alohida   korxonada   ishlab   chiqarishning   ko’payishi   yoki   kamayishi   umumiy   taklifga,
demak   mahsulot   narxiga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatmaydi.   Erkin   raqobat   sharoitida   yangi
korxonalar   tarmoqqa   erkin   kirishi,   tarmoqda   mavjud   bo’lgan   korxonalar   esa   uni   erkin
tashlab   chiqishi   mumkin.   Xususan   yangi   korxonalarning   paydo   bo’lishi   va   ularning
raqobatli   bozorda   mahsulotlarini   sotishga   huquqiy,   texnologik   moliyaviy   va   boshqa
jiddiy iqtisodiy to’siqlar bo’lmaydi. 30Sof   monopoliyada   tarmoq   bitta   korxonadan   iborat   bo’lishi   sababli,   u   mavjud
mahsulot va xizmatning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va yakka hukumronlik
qiladi va o’zaro ravishda shakillanib boradi . 5
Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli nazoratni amalga 
oshiradi.   Buning   sababi   oddiy.   U   mahsulot   va   xizmatning   yagona   ishlab   oshiradi.
Buning   sababi   oddiy.   U   mahsulot   va   xizmatning   yagona   ishlab   chiqaruvchisi
hisoblanadi va taklifning umumiy hajmi ustidan nazorat qiladi. 
Monopolistik raqobat o’z ichiga ham monopoliya, hamraqobat unsurlarini oladi.
Bunda   tarmoqdagi   bir   turdagi   mahsulotning   o’nlab   ishlab   chiqaruvchilari   bir-birlari
bilan   qulay   narx   hamda   ishlab   chiqarish   hajmiga   erishish   borasida   raqobatlashadilar.
Biroq, ayni vaqtda, har bir ishlab chiqaruvchi o’z mahsulotini tabaqalashtirish, ya’ni shu
turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir jihati, sifat darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish
sharoitlari   va   h.k.   bo’yicha   farqlantirish   orqali   uning   monopol   ishlab   chiqaruvchisiga
aylanadi.
Oligopoliya-tarmoqda u qadar ko’p bo’lmagan korxonalarning mavjud bo’lishi va
hukmronlik   qilishidir.   Bu   oligopoliyaning   eng   muhim   belgisidir.   Qaysi   tovarlar   va
xizmatlar   bozorida   nisbatan   kam   sonli   ishlab   chiqaruvchilar   hukmronlik   qilsa,   shu
tarmoq   oligopolistik   tarmoq   hisoblanadi.   Oligopolistik   tarmoq   bir   xil   yoki
tabaqalashgan   mahsulot   ishlab   chiqarishi   mumkin.   Ko’pchilik   sanoat   mahsulotlari:
po’lat,   mis,   alyuminiy,   qo’rg’oshin,   temir   va   shu   kabilar-fizik   ma’noda   bir   turdagi
mahsulotlar   hisoblanadi   va   oligopoliya   sharoitida   ishlab   chiqariladi.   Iste’molchilik
tovarlari:   avtomobillar,   yuvish   vositalari,   sigaretlar,   maishiy   elektr   buyumlari   va   shu
kabilarni ishlab chiqaruvchi tarmoqlar tabaqalashgan oligapoliya hisoblanadi.
      Oligopoliya   sharoitida   korxonalar   o’rtasidagi   raqobat   o’zaro   bog’liq   bo’ladi.
Oligopolistik   tarmoqda   hech   qaysi   korxona   o’zining   narx   siyosatini   mustaqil
o’zgartirishga   botina   olmaydilar.   Hozirda   turli   darajadagi   monopolistik   tuzilmalar
rivojlanib   borishi   bilan   ular   o’rtasidagi   raqobatning   shakllari   ham   turli   ko’rinishlarda
5
  Mariganova A., SHapiro S.A. Makroiqtisodiyot. O’quv qo’llanma - M.: KNORUS, 2010 30namoyon   bo’lib   bormoqda.   Jumladan,   turli   monopollashuv   darajasidagi   tuzilmalar
o’rtasida mavjud bo’lishiga ko’ra quyidagi raqobat turlarini ajratib ko’rsatish mumkin:
- monopollashmagan korxonalar o’rtasidagi raqobat; 
- monopoliyalar   hamda   monopolistik   birlashmalarga   kirmagan   ishlab
chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobat; 
-  turli monopoliyalar o’rtasidagi raqobat; 
- monopolistik birlashmalar ichidagi raqobat.
O’z   miqyosiga   ko’ra   raqobat   ikki   turga   -   tarmoq   ichidagi   va   tarmoqlararo
raqobatga bo’linadi. Tarmoqlar ichidagi raqobat ishlab chiqarish va sotishning qulayroq
sharoitiga   ega   bo’lish,   qo’shimcha   foyda   olish   uchun   bir   tarmoq   korxonalari   o’rtasida
boradi.   Har   bir   tarmoqda   texnika   bilan   ta’minlanish   darajasi   va   mehnat   unumdorligi
darajasi turlicha bo’lgan korxonalar borligi sababli shu korxonalarda ishlab chiqarilgan
tovarlarning individual qiymati bir xil bo’lmaydi. Tarmoq ichidagi raqobat tovarlarning
ijtimoiy   qiymatini,   boshqacha   aytganda,   bozor   qiymatini   aniqlaydi   va   belgilaydi.
Tarmoqlar ichidagi raqobat natijasida texnikaviy darajasi va mehnat unumdorligi yuqori
bo’lgan   korxonalar   qo’shimcha   foyda   oladilar   va   aksincha,   texnika   jihatdan   nochor
korxonalar esa, o’zlarida ishlab chiqarilgan tovar qiymatiningbir qismini yo’qotadilar va
zarar ko’radilar.
Tarmoqlararo   raqobat   turli   tarmoqlar   korxonalari   o’rtasida   eng   yuqori   foyda
normasi  olish uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat foyda normasi
kam   bo’lgan   tarmoqlardan   foyda   normasi   yuqori   tarmoqlarga   kapitallarning   oqib
o’tishiga   sabab   bo’ladi.   Yangi   kapitallar   ko’proq   foyda   keltiruvchi   sohalarga   intilib,
ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko’payishiga olib keladi. Bu muvozanat kapital
qaerga sarflanganligidan qat’iy nazar, teng kapital uchun teng foyda olinishiga intilishni
ta’minlaydi.   Demak,   tarmoqlararo   raqobat   kapital   qaysi   tarmoqqa   kiritilmasin,   xuddi
shu tarmoq foyda normalarini o’rtacha normasiga tenglashtiradi. Manapoliya sharoitida
narxlarni   tartibga   solish.   Narxlarni   nazorat   qilish   va   tartibga   solish   ko’proq   tabiiy
monopoliyalarga   qo’llaniladi.   Biz   bilamizki   raqobatlashgan   bozorda   narx   chekli
xarajatga  teng  bo’ladi.   Lekin  bunday  narxni   tabiiy  manapoliyalarga  qo’llab   bo’lmaydi 30chunki   bu   narxda   bir   qator   ishlab   chiqaruvchilar   zarar   bilan   ishlab   ishdan   chiqadilar.
Narx   davlat   tomonidan   tartibga   solinmasa   ,   monopolist   narxni     darajada   belgilab   Qm
miqdorda mahsulot ishlab chiqaradi deyiladi (1.3.1-chizma).
      Qm    Q1              Q
1.3. 1-chizma Monopoliya sharoitida narxlarni tartibga solish 6
 
Davlat   esa   narxni   barcha   uchun   o’rtacha   xarajat   darajasida   (o’rtacha   xarajat   chizig’i   bilan  
daromad   chizig’i   kesishgan   nuqta)   belgilaydi.   Bu   narxga   to’g’ri   ishlab   chiqarish   hajmi
P1   ga   teng.   P1=AC   bo’lishi   tabiiy   monopolistlarga   (uzoq   muddatli   raqobatlashgan
bozordagi   firmalar   kabi)   normal   foyda   olish   imkonini   beradi.   Raqobatlashuvning
noan’anaviy,   jamiyat   tomonidan   e’tirof   etilmagan,   ijtimoiy   ahloq   qoidalari   doirasidan
chetga   chiquvchi,   noiqtisodiy   ya’ni,   jismoniy   kuch   ishlatish,   majburlash,   raqiblarning
obro’siga putur yetkazish va h.k. usullaridan foydalanish g’irrom raqobat deb yuritiladi.
6
  Gaibnazarova Z.T. Iqtisodiyot nazariyasi. Iqtisodiyotning umumiy nazariy asoslari. O’quv-uslubiy qo’llanma. - Т.:
ToshDTU, 2013. MR AC
MC
AR
Q
eD
P
1PР	=	МС 30G’irrom raqobat orqali firmalar o’z raqiblarining tarmoqqa kirib kelishini tajovuzkorona
va   shafqatsiz   bartaraf   qilishi   mumkin.   Bank   va   resurslarni   yetkazib   beruvchilarni
material   va   kredit   berishdan   voz   kechirish,   yetakchi   mutaxassislarni   og’dirib   olish,
narxni keskin pasaytirish g’irrom raqobatning oddiy usullaridir.  30II BOB. O’ZBEKISTONDA RAQOBAT MUHITINI SHAKILLANTIRISHDA
ANTIMONOPOLIYA SIYOSATINING AHAMIYATI
2.1. Yevropa davlatlarida monopoliyaga qarshi kurash
Italiya   manapoliyasida   sohada   kech   boshlangan.   Italiya   monopoliyaga   qarshi
idorasi   Autorit   Garante   della   Concorrenza   e   del   Mercato   (AGCM)   1990-yillarning
boshiga qadar tashkil etilmagan. Bu kompaniyalar iste’molchilar tanlovini cheklaydigan
va   ularga   o’zlari   yoqtirgan   narxlarni   belgilashga   imkon   beradigan   monopolistik
pozitsiyalarni   egallamasligiga   ishonch   hosil   qilish   vazifasini   bajaradi.   U,   shuningdek,
kartellarga ham e’tibor beradi: raqobat qilishdan ko’ra til biriktirib, monopoliya sifatida
birgalikda   harakat   qiladigan   kompaniyalar   guruhlari   ularga   katta   foyda   olishni
kafolatlaydigan narxlarni qo’yadilar. 7
Italiyaning raqobat qonunlari, shuningdek, sobiq davlat monopoliyalari hali ham
kuchli   mavqega   ega   bo’lgan   tarmoqlar   uchun   qoidalarni   belgilaydigan   tartibga
soluvchilar tomonidan amalga oshiriladi: aloqa va energiya. Monopoliyaga qarshi organ
AGCM kabi tartibga soluvchilar 1990-yillarda elektr giganti ENEL, neft va energetika
konglomerati   ENI   va   Telecom   Italia   kabi   kompaniyalarini   xususiylashtirishdan   keyin
tashkil etilgan.
Tartibga soluvchi organlarga qisman ehtiyoj bor, chunki iste’molchilar guruhlari
sanoat guruhlari yoki kasaba uyushmalari o’z manfaatlarini himoya qilish uchun kuchga
ega emaslar. Shikoyatga ega bo’lgan ishchilar ish tashlashi mumkin va yirik biznes har
doim   siyosatchilarning   qulog’iga   ega   bo’ladi,   lekin   iste’molchilar   odatda   olgan
narsalarini   yoqtirishlari   yoki   uni   birlashtirishi   kerak.   Bundan   tashqari,   italiyalik
iste’molchilar   nohaqlikka   uchraganlarida   birlasha   olmaydilar   va   Amerika   Qo’shma
Shtatlaridagi   hamkasblaridan   farqli   o’laroq,   bu   erda   kompaniyalarga   qarshi   da’vo
qo’zg’atishlari  mumkin  emas.   Energetika  sektori,  avtomobil  yo’llari  va  (ko’p)  banklar
va sug’urta kompaniyalari 15 yil oldin davlatga tegishli  edi; hozir ular xususiy, ammo
raqobat   kam   va   bizda   Yevropada   eng   yuqori   narxlar   bor,   deb   tan   oldi   eski   hukumat
7
  https://www.openpolis.it/parole/cose-lagcm-autorita-garante-della-concorrenza-e-del-mercato/ 30davridagi   deputatlar   palatasida   ishlab   chiqarish   faoliyati   komissiyasi   prezidenti   Bruno
Tabacci.    
Y aqinda   Italiyaning   iqtisodiy   ahvolidagi   pasayish   shuni   ko’rsatdiki,   tartibga
solinmagan   bozorlar   nafaqat   iste’molchilar   manfaati   uchun   kerak.   O’nlab   yillar
davomida   davlatning   iqtisodiyotdagi   chuqur   ishtiroki   va   milliy   chempionlarni   himoya
qilish   Italiyani   bugungi   yuqori   raqobatbardosh   globallashgan   dunyo   uchun   yomon
jihozlab   qo’ydi.   Cosseted   kompaniyalar   xalqaro   bozorlarda   osiyolik   raqobatchilarga
qarshi   kurashish   uchun   kurashmoqda.   Buning   natijasi   iqtisodiy   turg’unlikdir.   Bizning
kapitalizm   tizimimiz   hozirgi   vaziyatga   mos   emasligini   ko’rsatdi,   dedi   Pier   Luidji
Bersani, Demokratik di Sinistra partiyasining iqtisodiy masalalar bo’yicha vakili. Italiya
firmalari   o’zlarining   raqobatbardosh   ustunliklarini   tiklashlari   kerak   va   erkinroq   ichki
bozorlar buning yagona yo’li. Shunday qilib, paradoksal  ravishda, ko’pincha raqobatni
to’sib   qo’yishga   harakat   qiladigan   ishlab   chiqaruvchilar   guruhi   bunga   eng   muhtoj
bo’lgandir.   Monopoliyaga   qarshi   idoralar   so’nggi   15   yil   ichida   ishlab
chiqaruvchilarning keng doiradagi manfaatlariga hujum qildi.  Bularga sug’urta va bank
dunyosi   kiradi.   Ular   ENEL,   ENI   va   Telecom   Italia   kabi   gigantlarga   qarshi   ish
qo’zg’atdilar.   Aloqa   regulyatori   (AGCOM)   uyali   aloqa   operatorlarini   o’z   tariflarini
pasaytirishga   majburlash   va   internet   provayderlarini   ADSL   (keng   polosali)   ulanishlar
narxini   pasaytirishga   majbur   qilish   kabi   muhim   yutuqlarga   erishildi.   Monopoliyaga
qarshi   organ   tomonidan   chiqarilgan   eng   katta   jarima   2002-yilda   38   sug’urta
kompaniyasidan iborat kartelga 700 million jarima solingan. 8
Afsuski,   monopoliyaga   qarshi   idoralar   ham   bir   qator   kamchiliklarni   yengib
o’tishga   majbur   bo’lmoqda.   Birinchisi,   ularning   qurollari   ko’pincha   sudlar   tomonidan
to’mtoq   bo’lib,   ular   qo’ygan   jarimalarni   bekor   qiladi   yoki   kamaytiradi.   1999   va   2005
yillar oralig’ida hokimiyat tomonidan berilgan 1,2 milliard jarimaning 700 millioni 60
foizi Latsio mintaqaviy ma’muriy sudi (TAR) yoki davlat kengashi (consiglio di stato),
ushbu   ishlar   bo’yicha   oliy   sud   tomonidan   bekor   qilindi.   Ko’p   hollarda   jarimalar
shunchalik kamaytirildiki, qayta jinoyat  sodir etishning oldini  olish omili  yo’q qilindi.
8
  https://www.openpolis.it/parole/cose-lagcm-autorita-garante-della-concorrenza-e-del-mercato/ 30Masalan,   2004-va   2005-   yillarda   telefon   kompaniyalari   jarimalarini   380   000   ga
tushirishga muvaffaq bo’lishdi, bu esa uyali aloqa operatorlarining bir haftada oladigan
umumiy   miqdorining   1000   dan   bir   qismidan   kam   bo’ladi.  
Yana   bir   shikoyat   shuki,
monopoliyaga   qarshi   organlar   o’z   ishlarini   bajarish   uchun   mablag’   va   ishchi   kuchiga
ega emas. Masalan, aloqa regulyatori AGCOMda 250 nafar xodim bor, bu 800 kishilik
ishchi   kuchiga   ega   Britaniyadagi   OFCOM   ekvivalentining   uchdan   biridan   kamrog’ini
tashkil qiladi. Monopoliyaga qarshi organ AGCM byudjeti 2001 yildagi 30,9 milliondan
2006   yilda   22,3   millionga   qisqartirildi.   Bu   summaning   besh   millioni   ijaraga   beriladi,
chunki   idora   o’z   ofislariga   ega   emas.   Bizning   majburiyatlarimiz   va   talablarimiz   ortib
bormoqda, ammo moliyalashtirish pasaymoqda, dedi AGCM bosh kotibi Fabio Cintioli.
Oldingi   hukumatlarning   yechimlaridan   biri   regulyatorlarni   o’zlari   nazorat   qiladigan
kompaniyalardan   haq   to’lash   orqali   o’zlarini   moliyalashtirishga   majbur   qilish   edi.
O’tgan dekabr oyida qabul qilingan 2006 yilgi byudjet shartlariga ko’ra, AGCOM 2007
va   2009   yillar   oralig’ida   o’z   mablag’larining   bir   qismini   shu   tarzda   jalb   qiladi   va
bundan   buyon   100   foiz   xususiy   moliyalashtiriladi.   Xavfli   tomoni   shundaki,   bu
kuzatilayotgan kompaniyalar bilan munosabatlarning yomonlashishiga olib keladi, ular
regulyatorlarning   qo’llab-quvvatlovchilariga   aylanadi,   bu   esa   mustaqillikka   putur
etkazadi   yoki   firmalarga   to’lovlarni   kechiktirish   orqali   regulyatorni   shantaj   qilishga
imkon beradi. Bu Silvio Berluskoni hukumatlarining eng yaxshi g’oyalaridan biri emas
edi va bu yangi hukumat uchun ko’rib chiqilishi kerak bo’lgan soha bo’lishi mumkin. 9
Germaniyada   manapoliyaga   qarshi   kurash.   Fermerlarning   noroziliklari   ortidan
Germaniya hukumati aybni supermarketlar zimmasiga yuklamoqchi bo’ldi, biroq hozir
Germaniya   Monopoliya   komissiyasi   shoshqaloq   siyosiy   qarorlardan   ogohlantirsa
ham,haqiqatan   ham   nomutanosibliklar   bor   degan   xulosaga   keldi.   Iqtisodiyot   vaziri
Robert   Xabek   (Yashil)   mamlakatning   manapoliyalar   komessiyasiga   bozor
hokimiyatidagi   nomutanosiblik   uchun   oziq-ovqat   zanjirini   tahlil   qilishni   topshirdi.
Germaniyaning   Yashil   partiyasi   uchun   fermerlarning   qaltis   ahvoliga   Yevropa
Ittifoqining ekologik takliflari emas balki oziq-ovqat chakana sotuvchilarning hukmron
9
  https://www.statista.com/statistics/1039278/employment-rate-developed-countries/ 30narx   siyosati   aybdor.  
Monopoliyalar   komissiyasining
dastlabki   hisobotida   "Germaniyadagi   oziq-ovqat   ta’minoti   zanjiri   tuzilmalari   raqobat   va
bozor   kuchi   nuqtai   nazaridan   potentsial   muammolarning   belgilarini   ko’rsatadi"   degan
xulosaga   keldi. 10
  Biroq,   maslahat   organi   shoshilinch   siyosiy   reaktsiyalardan   aniq
ogohlantirdi.  
Biroq,   u   ehtiyot   bo’lishga   chaqirib,   bu   imkoniyatlar   tabiiy   ravishda
bozordan   siqib   chiqarilishi   bilan   bog’liq   bo’lmagan   qishloq   xo’jaligi   korxonalari   kabi
xavflarni   keltirib   chiqaradi.   Dastlabki   hisobotda   "fermerlarning   bozordagi   mavqeini
mustahkamlash uchun qishloq xo’jaligi bozorlari yoki oziq-ovqat ta’minoti zanjirlariga
aralashuvlar faqat ehtiyotkorlik bilan va aniq faktlar asosida amalga oshirilishi" tavsiya
etiladi.Raqobatning   istalmagan   buzilishlari,   shuningdek,   fermerlarga   zarar   yetkazish
xavfini   baholash   uchun   avvalo   bozor   tuzilmalarini   chuqur   tahlil   qilish   kerak.Tergovni
e’lon   qilar   ekan,   Germaniya   Qishloq   xo’jaligi   vaziri   Jem   O’zdemir   foydalanilmagan
Yevropa   Ittifoqi   qoidalarini   ko’rib   chiqmoqchi   edi   -   masalan,   Yevropa   Ittifoqining
Umumiy   bozor   tashkiloti   (CMO)   148-moddasi,   bu   xom   sut   yetkazib   berish   bo’yicha
shartnoma   majburiyatini   kiritishi   mumkin.   Garchi   bu   MEG   Milch   Kengashi
ma’lumotlariga ko’ra, bu sut fermerlariga rejalashtirish xavfsizligini ta’minlasa ham, bu
ularning   atigi   30   foiziga   taalluqli   bo’ladi,   chunki   ko’pchilik   kooperativlar   sifatida
tashkil   etilgan   va   tartibga   solish   ularga   nisbatan   qo’llanilmaydi.“Masalan,   boshqa
sohalarda   ruxsat   etilmagan   qishloq   xo jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   va   sotishʻ
bo yicha hamkorlikning turli shakllari”, - deydi Kühling.	
ʻ 11
Biroq, hukumat rejalashtirilgan qisqartirishdan voz kechish uchun manevr uchun
kam joy ko’rdi, chunki Konstitutsiyaviy sud taklif qilingan byudjetni konstitutsiyaga zid
deb   e’lon   qilganidan   keyin   federal   byudjetni   tejash   byudjetdagi   17   milliard   evrolik
bo’shliqni   to’ldirish   uchun   zarur   edi.   Shuning   uchun   qishloq   xo’jaligini   qo’llab-
quvvatlash uchun boshqa yondashuvlar qidirildi, hukumatning bir qismi supermarketlar
tarmog’ining narx siyosatini  tezda aybladi. Germaniyaning Monopoliyalar  komissiyasi
energiya inqirozi narxini subsidiyalashni tugatishga chaqirmoqda.
10
  https://www.statista.com/statistics/1039278/employment-rate-developed-countries/
11
https://www.eeas.europa.eu/uzbekistan/yevropa-ittifoqi-va-ozbekiston_uz 30Germaniya   2023   yil   oxirigacha   energiya   inqirozi   davrida   joriy   qilingan   elektr
energiyasi   va   gaz   narxlarini   cheklash   uchun   subsidiyalash   sxemasidan   voz   kechishi
kerak   deyiladi.   Mamlakat   monopoliyalar   komissiyasi   energiya   bo’yicha   hisobotida
"Agar 2023-yil dekabr oyida gaz narxini cheklash rejalashtirilgan muddati tugaganidan
keyin   qo’llab-quvvatlash   zarurati   tug’ilsa,   narxni   shakllantirishga   aralashuvdan   ko’ra
muhtoj   uy   xo’jaliklariga   to’g’ridan-to’g’ri   o’tkazma   to’lovlari   ko’proq   mos   keladi",
dedi   komissiya.   Narxlar   aralashuvi   tanqislik   signallarini   buzdi   va   taqsimlash   nuqtai
nazaridan ham noto’g’ri edi, chunki yuqori daromadli uy xo’jaliklari ham ulardan foyda
ko’rdi.   Germaniya   hozirda   elektr   energiyasi   va   gaz   narxiga   subsidiyalarni   joriy   yil
oxiridagi   belgilangan   muddatdan   2024-yilning   martigacha   uzaytirishni
rejalashtirmoqda,   dedi   hukumat   manbasi   Reuters   axborot   agentligiga   Yevropa
Komissiyasi   davlat   yordami   qoidalariga   ko’ra   yashil   chiroq   yoqishi   kerak.   Hozirda
ushbu   chora   tekshirilmoqda,   deya   xabar   beradi   Reuters.   Hukumat   2024   yil   boshida
o’tgan yilgi yengillik choralari doirasida joriy etilgan gaz va   issiqlik ta’minotida uchun
savdo solig’i chegirmasini bekor qilishni rejalashtirmoqda.Iyul oyida Iqtisodiyot vaziri
Robert   Xabek   allaqachon   qo’llab-quvvatlash   sxemasini   uzaytirishni   taklif   qilgan   edi,
ammo   bu   haqda   qaror   e’lon   qilinmadi.   Iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
assotsiatsiyasi   vzbv   va   energetika   sanoati   assotsiatsiyasi   BDEW   o’tgan   hafta   sxema
birinchi marta joriy etilganda "qiyin va notinch" vaziyatni takrorlamaslik uchun "tezkor
tushuntirish"   ga   chaqirdi.   Hukumat   yomon   tartibga   soluvchi   ish   va   dastur   atrofidagi
yomon   aloqa   uchun   tanqid   qilingan.   Germaniya   2023-yil   davomida
qo’llanadigan   inqiroz   davrida   uy   xo’jaliklari   va   korxonalarni   energiya   narxlarining
ko’tarilishidan   himoya   qilish   uchun   o’zining   200   milliard   evrolik   "   mudofa   qalqoni   "
paketining bir qismi sifatida gaz va elektr energiyasi uchun "narxlarni pasaytirdi". 12
Monopoliyalar   komissiyasi,   shuningdek,   kelajakda   ta’minot   xavfsizligini
ta’minlash   uchun   Germaniyaga   gaz   yetkazib   berishni   yanada   diversifikatsiya   qilishni
tavsiya qiladi, ammo tabiiy gazni suyultirish va tashish natijasida atrof-muhitga ta’sirini
hisobga olish kerakligi haqida ogohlantiradi. Germaniya maishiy gaz bozorida raqobatni
12
 https://srcyrl.dsisolar.com/info/eu-s-use-of-fossil-fuels-for-electricity-falls-86220758.html 30kuchaytirish   uchun   komissiya   iste’molchilarni   o’z   provayderlarini   o’zgartirish
imkoniyatlari to’g’risida xabardor qilish uchun axborot kampaniyalarini o’tkazishni  va
"asosiy   etkazib   beruvchilar"   (Grundversorger)   tizimini   isloh   qilishni   taklif   qiladi.
mahalliy daraja. Komissiya, shuningdek,   shamol va quyosh nuri kam bo’lgan paytlarda
ham   elektr   energiyasini   yetarli   darajada   ta’minlash   uchun   raqobatbardosh
boshqariladigan   quvvat bozorini tashkil etishni taklif qilmoqda.
2.2.O’zbekistonda raqobatchilik muhitini vujudga kelishi va
monopoliyaga qarshi qonunchilik
Iqtisodiyotdagi   monopoliyaning   salbiy   tomonlari   zamonaviy   davlatlarni
monopoliyaga   qarshi   siyosat   –   davlat   hokimiyatining   monopolistik   faoliyatning   oldini
olish,   cheklash   va   bostirishga,   barcha   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga   raqobat   uchun
teng sharoitlarni ta’minlashga va adolatsiz raqobatning oldini olishga qaratilgan chora-
tadbirlar majmuini ishlab chiqish va amalga oshirishga majbur qiladi.
Iqtisodiyotni monopoliyaga qarshi davlat tomonidan tartibga solish ikkita o’zaro
bog’liq sohani o’z ichiga oladi:
1. Monopoliyaga   qarshi   maxsus   qonun   hujjatlarini   ishlab   chiqish   va   qabul
qilish.
2. Monopoliyaga   qarshi   tartibga   solish   va   monopoliyaga   qarshi   qonun
hujjatlariga rioya etuvchi nazorat organlari tizimini shakillantirish.
Monopoliyaga   qarshi   tartibga   solishning   ildizlari   asrlarga   borib   taqaladi.
“Monopoliya”   atamasi   ham   birinchi   marta   qo llanilgan   umumiy   xarakterdagi   birinchiʻ
monopoliyaga   qarshi   qonun   imperator   Zenonning   narxlar   to g risidagi   konstitutsiyasi	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Unda shunday deyilgan edi: "Biz hech kimning kiyim-kechak, baliq, oziq-
ovqat   yoki   boshqa   foydalanish   uchun   mo’ljallangan   har   qanday   narsaga   monopoliya
qilishga   jur’at   etmasligini   buyuramiz".   Shermanning   monopoliyaga   qarshi   qonuni
AQShda 1890-yildan beri amal qiladi.   U "har qanday shartnoma va birlashmalarni, xoh
trast  yoki boshqa shaklda  bo’lsin, xoh davlatlar o’rtasidagi  yoki xorijiy davlatlar bilan 30savdoni   cheklash   uchun   fitna   uyushtirishni"   qonundan   tashqari   deb   hisoblaydi.1914-
yilda Kleyton qonuni qabul qilindi, uning asosiy qoidalari:
- narx siyosatida kamsitishning deyarli barcha shakllarini taqiqlash;
-majburiy assortimentli tovarlarni sotish va sotish bo’yicha cheklovlar qo’yilgan;
-raqobatchilarning   aktsiyalarini   sotib   olish   yo’li   bilan   firmalarning   qo’shilishini
taqiqlash, agar bunday harakatlar raqobatni kamaytiradi; 
-turli   firma   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   direktorlar   kengashlaridagi
lavozimlarni birlashtirishni taqiqladi. 13
  Qabul   qilingan   qonunlar   quyidagi   asosiy   masalalarni   tartibga   soladi:   narxlarni
belgilash,   firma   va   korxonalarni   birlashtirish   va   bu   sohadagi   cheklovlar,   narxlarni
kamsitish.   Iqtisodiyotni   monopoliyaga   qarshi   tartibga   solish   bo’yicha   iqtisodiy   va
huquqiy   adabiyotlarda   uning   ikkita   asosiy   modelini   ajratib   ko’rsatish   odatiy   holdir:
tarkibiy birlik sifatida monopoliyani taqiqlash tamoyiliga asoslanadi.   Strukturalistik deb
ataladigan   ushbu   yondashuv   tarafdorlari   monopolistik   tuzilishga   ega   bo’lgan   sanoat
o’zini   monopolist   kabi   tutishini   ta’kidlaydilar.   Shuning   uchun   monopolistik   tuzilishga
ega   bo’lgan   tarmoqlarning   iqtisodiy   harakatlari   jamoatchilik   nuqtai   nazaridan,   albatta,
salbiy   bo’ladi   va   monopoliyaga   qarshi   qonunlarga   bo’ysunishi   kerak.   Monopoliyaga
qarshi   tartibga   solishning   ushbu   modeli   asosan   huquqni   qo’llash   jarayoni   va
huquqbuzarlarni   javobgarlikka   tortish   shaklini   o’z   ichiga   oladi.   Yevropa   modeli,
Amerikadan   farqli   o’laroq,   suiiste’molni   nazorat   qilish   tamoyiliga   urg’u
beradi.   Bixeviorist   deb   ataladigan   bu   yondashuv   sanoatning   tuzilishiga   emas,   balki
alohida   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   xatti-harakatlariga   e’tibor   qaratadi.   Ushbu
model hech qanday monopoliyani emas, balki faqat ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari jamiyat
uchun   salbiy   bo’lgan   monopoliyani   noqonuniy   deb   e’lon   qiladigan   aql   qoidasidan
foydalanadi.   Bunday   yondashuv   turli   bozorlardagi   raqobat   holatini   doimiy   ravishda
tahlil   qilish   va   nazorat   qilish   uchun   mo’ljallangan   ma’muriy   organlarning   maxsus
tizimini   yaratishni   talab   qiladi.   Zarur   hollarda   ushbu   organlar   asosan
13
Vaxabov A.V, Srojiddinova Z.X. Davlat byudjet: Darslik -T.:   Iqtisod-moliya,   2007 30ma’muriy   xarakterdagi tuzatuvchi tartibga soluvchi va taqiqlovchi choralarni qo’llaydi.
So’nggi   o’n   yillikda   bu   ikki   model   o’rtasidagi   farqlar   kamaydi.   Shu   bilan   birga,
ularning   yaqinlashuvi   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatini   monopoliyaga   qarshi
tartibga   solish   nafaqat   ularning   nisbiy   va   mutlaq   hajmidan   kelib   chiqib,   balki   ular
faoliyatining   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlarini   hisobga   olgan  holda   amalga   oshirilayotgan
Yevropa modeliga ham boradi.
 O’zbekistonning monopoliyaga qarshi tartibga solish amaliyoti ko’proq Yevropa
modeliga   intiladi.   Bu   O’zbekistonning   monopoliyaga   qarshi   qonunchiligining
mazmunida,   shuningdek,   federal   monopoliyaga   qarshi   organlarning   vakolatlari   va
amaliy   faoliyatida   o’z   ifodasini   topadi.   Ikkinchisi   O’zbekistonda   ijro   hokimiyati
tizimiga   kiritilgan   va   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   amalga   oshirish   uchun   asosan
ma’muriy   va   tashkiliy   usullardan   foydalaniladi.   O’zbekistonda   monopoliyaga   qarshi
tartibga   solishning   boshlanishi   1991-yil   22   -martda   RSFSRning   "Tovar   bozorlarida
raqobat   va   monopolistik   faoliyatni   cheklash   to’g’risida"   gi   qonunining   qabul   qilinishi
bilan asos solingan.   1995 -yilda jiddiy qayta ko’rib chiqilgan ushbu qonun O’zbekiston
huquq   tizimida   aniq   bozor   aktiga   aylandi.   Umuman   olganda,   monopoliyaga   qarshi
qonun hujjatlari O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, ushbu qonun, unga muvofiq
chiqarilgan   federal   qonunlar,   Prezident   farmonlari,   hukumat   qarorlari   va
farmoyishlaridan iborat. 14
Iqtisodiyotni monopoliyaga qarshi tartibga solish tizimi quyidagi elementlarni o’z
ichiga oladi:
- monopolist tushunchasi, uning sifat va miqdor belgilari;
- davlat tomonidan tartibga solinadigan monopolistik faoliyat turlari;
- taqiqlanishi mumkin bo’lgan insofsiz raqobat shakllarining ro’yxati;
 - monopoliyaga qarshi organlar tizimini, ularning vazifalarini belgilash;
- monopoliyaga qarshi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik choralari.
14
Djumayev Z.A. “Makroiqtisodiyot” fanidan O’quv-uslubiy qo’llanma -   T.:   Iqtisodiyot.2016   30 Har bir mamlakatda iqtisodiyotni monopoliyaga qarshi tartibga solish tizimining
eng   muhim   elementi   -   faoliyati   tartibga   solinadigan   sub’ekt   sifatida   monopolist
tushunchasi.   O’zbekistonning   monopoliyaga   qarshi   qonunchiligida   monopolistning
mazmuni va miqdoriy mezonlari Raqobat to’g’risidagi qonunda markaziy bo’lgan 
"hukmron mavqe" tushunchasi orqali aniqlanadi (2.2.1-jadval).
2.2.1-jadval
Raqobat qo’mitasining 2023-yil yakuniga qadar erishilishi kutilayotgan
maqsadli indikatorlari 15
T
T/R Maqsadli indikatorlar nomi O’lchov
birligi Ko’rsatkich
1
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
joriy yil  2-yarmida bajarilishi  belgilab berilgan
topshiriqlar soni Xujjat
soni
(topshiriq 
soni) 37 ta(72)
2
2. Birja   savdolarida   yuqori   likvidli   va
monopol turdagi mahsulotlarning sotish hajmi Trln so’m 120
3. Davlat   boshqaruvi   organlari   va   xo’jalik
yurituvchi   subektlarda   manapoliyaga   qarshi
kompaens   tizimi   joriy   qilinishi(o’sib   boorish
tartibida) dona 150
4
4. Insofsiz raqobat, kartel kelishuvlari va til
biriktirish   bo’yicha   o’tkaziladigan   o’rganishlar
soni dona 70
5. Ustun mavqeni egallab turgan korxonalar dona 1100
Hozirgi vaqtda O’zbekistonda xo’jalik yurituvchi sub’ektning mavqei dominant
deb   tan   olingan,   uning   ma’lum   bir   mahsulot   bozoridagi   ulushi   65%   yoki   undan
ko’p.   Ayrim   hollarda   monopoliyaga   qarshi   organning   ta’sis   etilishiga   ko’ra   bozordagi
15
  https://images.app.goo.gl/Wmeee9PHtD5N6DFA7 30ulushi 65 foizdan kam bo’lgan xo’jalik yurituvchi subyektning mavqei ustun deb e’tirof
etilishi  mumkin.   Biroq, ma’lum bir mahsulot  bozoridagi ulushi  35% dan oshmaydigan
xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   ustun   mavqeini   tan   olish   mumkin   emas.   Monopolist
sifatidagi   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   barcha   qayd   etilgan.
Monopolist   sifatidagi   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   barcha   qayd   etilgan   miqdoriy
belgilari   o’rnini   bosuvchi   yoki   almashtiriladigan   tovarlarga   ega   bo’lmagan   tovarlar
bozorlariga taalluqlidir.   Boshqa tovarlar bozorlariga nisbatan monopolistning miqdoriy
chegaralarini   belgilash   qat’iy   va   aniq   echimga   ega   emas.   ma’lum   bir   mahsulot
bozoridagi   ulushi   35%   dan   oshmaydigan.   Monopolist   sifatidagi   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektning   barcha   qayd   etilgan   miqdoriy   belgilari   o’rnini   bosuvchi   yoki
almashtiriladigan   tovarlarga   ega   bo’lmagan   tovarlar   bozorlariga   taalluqlidir.   Boshqa
tovarlar bozorlariga nisbatan monopolistning miqdoriy chegaralarini belgilash qat’iy va
aniq   yechimga   ega   emas.Rivojlangan   mamlakatlarda   monopoliyaga   qarshi   tartibga
solish amaliyotining takomillashuvi so’nggi paytlarda monopolist va uning filiallari deb
ataladigan korxonalarni hisobga  olishda iqtisodiy qudratini  aniqlashda  o’zini namoyon
qildi.   O’zbekistonning   monopoliyaga   qarshi   qonunchiligi   ham   bunday   shaxslarni
aniqlash   va   ro’yxatga   olishni   talab   qiladi.   Xususan,   1995-yil   28-dekabrdagi
"Aksiyadorlik   jamiyatlari   to’g’risida"   Federal   qonuni   aktsiyadorlik   jamiyatlarini
affillangan shaxslarning hisobini yuritish va har yili ochiq matbuotda o’zlariga tegishli
aktsiyalarning soni va toifasini ko’rsatgan holda ro’yxatlarini e’lon qilish majburiyatini
oladi   (92,   93-moddalar)   Affillangan   (bir-biriga   bog’liq)   shaxslar   -   bu   o’rtasidagi
munosabatlar ularning faoliyati yoki ular vakili bo’lgan shaxslarning faoliyati sharoitlari
va iqtisodiy natijalariga bevosita ta’sir ko’rsatishi mumkin bo’lgan har qanday jismoniy
va yuridik shaxslar. 16
    
  Monopoliyaga   qarshi   tartibga   solish   tizimining   yana   bir   muhim   elementi
xo’jalik   yurituvchi   subyekt   (yoki   bir   guruh   shaxslar)   tomonidan   bozordagi   hukmron
mavqeini   suiiste’mol   qilishini   ifodalovchi   monopolistik   faoliyat   turlarini   aniqlashdan
16
 https://lex.uz/docs/-2382409 30iborat.   Bularga raqobatni cheklash natijasi bo’lgan yoki bo’lishi mumkin bo’lgan barcha
harakatlar kiradi:
- taqchillik va narxlarni oshirish uchun tovarlarni muomaladan chiqarish;
- kontragentga   shartnomaning   qabul   qilinishi   mumkin   bo’lmagan   shartlarini
yuklash;
- "bog’langan shartnomalar" tuzishga majburlash;
-  narx belgilashning belgilangan tartibini buzish;
- boshqa xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning bozorga kirishiga to’siqlar yaratish;
- monopol yuqori (past) narxlarni belgilash;
- agar   tegishli   mahsulotni   ishlab   chiqarish   mumkin   bo’lsa,   yakka   tartibdagi
xaridorlar bilan shartnoma tuzishdan asossiz bosh tortish.
- O’zbekistonda   taqiqlangan  monopolistik  faoliyat  turlaridan  biri   sifatida,  ma’lum
bir   mahsulotning   umumiy   bozor   ulushi   35%   dan   ortiq   bo’lishi   mumkin   bo’lgan
raqobatbardosh   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   o’rtasidagi   shartnomalar,   agar   bunday
bitimlar   raqobatni   cheklash   shaklida   bo’lsa,   hisobga   olinadi.   kelishilgan   narxlarni
belgilash,   bozorlarni   bo’lish,   boshqa   sotuvchilar   bozoriga   kirishni   cheklash.   Ba’zi
hollarda,   agar   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   bunday   kelishuvning   ijobiy   ta’siri   uning
bozor   uchun   mumkin   bo’lgan   salbiy   oqibatlaridan   yuqori   ekanligini   isbotlasa,   35%
to’siqni   engib   o’tadigan   kelishuvlarga   ruxsat   beriladi.   Monopoliyaga   qarshi   tartibga
solishning   har   qanday   tizimining   elementlaridan   biri   adolatsiz   raqobat   shakllarining
ro’yxati   bo’lib,   ularga   yo’l   qo’yilmaydi(2.2.1-rasm).   Monopoliyaga   qarshi   tartibga
solishning   har   qanday   tizimining   ajralmas   elementi   monopoliyaga   qarshi   organlar,
ularning   vazifalari,   funktsiyalari   va   vakolatlari   yig’indisidir.   O’zbekistonda
monopoliyaga   qarshi   asosiy   organ   O’zbekiston   Respublikasi   Monopoliyaga   qarshi
siyosat   va   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   vazirligi   (MAP)   bo’lib,   u   hududlarda
hududiy   idoralarni   yaratadi.   Ushbu   organ   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga
monopoliyaga   qarshi   qonun   hujjatlarini   buzishni   to’xtatish   va   ularning   oqibatlarini
bartaraf   etish,   ularni   majburan   ajratish   yoki   tarkibiy   bo’linmalarni   ularning   tarkibidan
ajratish, monopoliyaga qarshi qonun hujjatlarga zid. 302.2.1- rasm O’zbekistonda monopoliyani cheklash 17
  bo’lgan   shartnomalarni   bekor   qilish   yoki   o’zgartirish   to’g’risida   majburiy   majburiy
buyruqlar   berishga,   monopoliyaga   qarshi   qonun   hujjatlarini   buzish   natijasida   olingan
foydani   federal   byudjetga   o’tkazadigan   boshqa   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   bilan
shartnoma tuzish.
Umumiy   shaklda   biz   tabiiy   monopoliyaning   tarmoq   tuzilmalarida   O’zbekiston
islohotlarining   yo’nalishini   belgilovchi   quyidagi   muhim   omillarni   nomlashimiz
mumkinko’rib   chiqilayotgan   davrdan   keyin   rivojlangan   bir   qator   retrospektiv
tendentsiyalarning, shu jumladan sanoat infratuzilmasini rivojlantirishda uzoq muddatli
va   barqaror   nomutanosiblikni   belgilovchi   salbiy   tendentsiyalarning   namoyon   bo’lishi
zararli   yoki   foydali   deb   hisoblash   mumkin   emas.   U   ob’ektiv   ravishda   mavjud.   Agar
bozor shunday shakllansa, unda yirik kompaniya mavjud bo’lsa, unda shunday bo’lishi
kerak.   Agar shunday sharoitdagina normal iqtisodiy taraqqiyot, normal texnik va ilmiy
taraqqiyot   va   normal   xalqaro   raqobat   ta’minlansa,   konsentratsiya   zarur.   Afsuski,   juda
muhim bir soha bozorni tartibga solgan.
17
 https://arxiv.uz/ru/documents/slaydlar/iqtisodiyot/iqtisodiyotning-siklliligi-va-makroiqtisodiy-beqarorlik O’zbekistonda monopoliyani chekash
to’g’risidagi qonun 30Monopoliyaga qarshi qo’mita pozitsiyasi shundaki, kontsentratsiyaning o’zini
tashqarida   olib   qolishdir.   Bu   uy-joy   kommunal   xo’jaligi   bilan   bog’liq   bo’lgan   tabiiy
monopoliyalar   sohasi:  suv  ta’minoti, gaz  ta’minoti,  issiqlik  ta’minoti,  elektr  ta’minoti,
kanalizatsiya,   ba’zi   aloqa   xizmatlari   va   boshqalar.Ammo   Konstitutsiya   ularni
Respublika   yoki   mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarining   vakolatiga   havola
qiladi. 18
18
  https://constitution.uz/oz 30Xulosa
Tanlangan mavzuni o’rganib chiqib, shuni ta’kidlash kerakki, iqtisodiyotni 
manapollashtirishning asosiy salbiy tomoni firmalarning haddan tashqari kuchliligidir. 
Savdolashish qobilyati – bu Tovar narxiga ta’sir qilish qobilyati. Har qanday 
manapoliya tuzilmasida super foyda olinadi va iste’molchilar o’z Tovar va xizmatlari 
uchun ortiqcha pul to’lashga majbur bo’ladilar. Natijada butun iqtisodiy tizimning 
samaradorligi keskin pasayadi.
Iqtisodiyotdagi   salbiy   holatlar   zamonaviy   davlatlarni   monopoliyaga   qarshi
qonunlari ishlab chiqishga va monopoliyaga qarshi siyosat yuritishga majbur qilmoqda.
Monopoliyaga   qarshi   qonunchilikni   ishlab   chiqish   va   uni   amalga   oshirish   mexanizmi
bozor raqobatining monopoliya tomonidan siqib chiqarilishi natijasida jamiyat iqtisodiy
va boshqa yo’qotishlarga duchor bo’ladi, degan xulosaga asoslanadi. Binobarin, jamiyat
monopoliyaning   rivojlanishiga   yo’l   qo’ymaslik   yoki   mavjud   bo’lgan   joyda   uning
faoliyatini to’xtatish orqali iqtisodiy foyda oladi. Yakuniy maqsad bozorda faqat yuqori
sifatli   tovarlarni,   nisbatan   arzon   narxlarni   va   assortimentni   tez   o’zgartirishni
ta’minlaydigan korxonalar qolishidir. Monopoliyaga qarshi kurash bo’yicha takliflar:
1. Rag’batlantirish va qo’llab-quvvatlash dasturlari orqali bir necha yirik firmalar
hukmronlik   qiladigan   tarmoqlarga   yangi   raqobatchilarning   kirib   kelishini   yo’lga
qo’yish.
2.   Bozorga   kirishni   rag’batlantirish:   tartibga   solish   to’siqlarini   kamaytirish,
litsenziyalash jarayonlarini tartibga solish, startap va kichik biznesni qo’llab-quvvatlash
orqali   monopoliya   yoki   oligopoliya   hukmron   bo’lgan   bozorlarga   yangi
raqobatchilarning kirib kelishiga ko’maklashish.
3.   Muhim   sanoatlarni   tartibga   solish:   Kommunal   xizmatlar,
telekommunikatsiyalar   va   sog’liqni   saqlash   kabi   muhim   tarmoqlar   raqobatbardosh   va
iste’molchilar uchun ochiq bo’lishini ta’minlash uchun qoidalarni amalga oshirish.
4. Xalqaro hamkorlik: monopolistik xatti-harakatlar bilan bog’liq transchegaraviy
muammolarni   hal   qilish   va   global   miqyosda   adolatli   raqobatni   rivojlantirish   uchun
xalqaro tashkilotlar va boshqa mamlakatlar bilan hamkorlik qilish. 305.   Soliq imtiyozlari  va biznes  muhitini  rag’batlantiruvchi  boshqa  chora-tadbirlar
orqali innovatsiyalar va tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash.
Ushbu   takliflarni   amalga   oshirish   orqali   siyosatchilar   iste’molchilarga   foyda
keltiradigan,   innovatsiyalarni   rag’batlantiradigan   va   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantiradigan yanada dinamik va raqobatbardosh bozorni yaratishi mumkin.
             30FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I.Normativ huquqiy hujjatlar
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.-Toshkent.: O’zbekiston, 2023
II.Kitoblar, o’quv qo’llanmalar va darsliklar
2. Axmedov   D.K., Ishmuxamedov   A.E.,   Jumayev   K., Djumayev   Z.A.  
Makroiktisodiyot. O’quv qo’llanma. - T.: O’zbekiston YOzuvchilar uyushmasi Adabiyot  
jamg’armasi   nashriyoti,   2004
3.   Gaibnazarova Z.T. Iqtisodiyot nazariyasi. Iqtisodiyotning umumiy nazariy 
asoslari. O’quv-uslubiy qo’llanma. - Т.: ToshDTU, 2013
4. Jumayev Z.A. “Makroiqtisodiyot” fanidan O’quv-uslubiy qo’llanma. - T.: 
Iqtisodiyot.2016
5. Mariganova A., SHapiro S.A. Makroiqtisodiyot. O’quv qo’llanma.- M.: 
KNORUS, 2010
6. Maxmudov.N, Hakimov.H.  ”Makroiqtisodiy taxlil” O’quv-uslubiy majmua – 
T.: TDIU, 2018.
7. Vaxabov A.V, Srojiddinova Z.X. Davlat byudjet: Darslik. -T.: Iqtisod-moliya, 
2007
8. Shodmonov SH., Raxmonov M. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. – T.: Zamin 
nashr, 2021
9.  Агапова   Т . А .,  Серегина   С . Ф .  МакрVкономика .  Учебник.-7-е изд., перераб. 
и доп.- М.: Издательство «Дело и сервис», 2005
10. Киселева Ю.А. МакрVкономика. Учебное пособие.- М .:  КНОРУС , 2008
III. Maqolalar va internet saytlari
11.  https://constitution.uz/oz 3012.  https://lex.uz/docs/-2382409
13. https://arxiv.uz/ru/documents/slaydlar/iqtisodiyot/iqtisodiyotning-siklliligi-va-
makroiqtisodiy-beqarorlik
14.  https://images.app.goo.gl/Wmeee9PHtD5N6DFA7
15. https://srcyrl.dsisolar.com/info/eu-s-use-of-fossil-fuels-for-electricity-falls-
86220758.html
16. https://www.statista.com/statistics/1039278/employment-rate-developed-
countries/
17.  https://www.eeas.europa.eu/uzbekistan/yevropa-ittifoqi-va-ozbekiston_uz
18. https://www.openpolis.it/parole/cose-lagcm-autorita-garante-della-concorrenza-
e-del-mercato/
19. https://www.ziyouz.com/kutubxona/category/141iqtisodiyot?
download=13294:bozor-iqtisodiyoti-t-ergashev 30  33

Monopoliyaga qarshi kurash va raqobatni rivojlantirish

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha