Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 215.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 26 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Monopoliyaga  qarshi  qonunchilik  va  uni  O’zbekistonda
qo’llashning  o’ziga  xos  xususiyatlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning
o’ziga xos xususiyatlari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Monopoliyalar va ularni tartibga solish nazariy asoslari
1.1. Monopoliya tushunchasi, shakllari va iqtisodiyotga ta’siri ………………….
1.2.   Monopoliyaga   qarshi   siyosat   va   uning   asosiy
tamoyillari …………………...
1.3. Jahon tajribasida monopoliyaga qarshi qonunchilikning rivojlanishi ……….
II BOB. O’zbekistonda monopoliyaga qarshi qonunchilik va amaliyot
2.1. O’zbekistonda monopoliyaga qarshi qonunchilikning shakllanishi va asosiy
hujjatlari …………………………………………………………………………..
2.2.   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   faoliyati   va   qonunlarni   qo‘llash
amaliyoti ..
2.3.   O‘zbekistonda   monopoliyani   cheklashning   dolzarb   muammolari   va
takliflar .
Xulosa   va
takliflar ……………………………………………………………….
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sog‘lom
raqobat muhitini shakllantirish eng muhim omillardan biri hisoblanadi. Raqobat
mavjud bo‘lmagan joyda bozor mexanizmlari samarasiz ishlaydi, narxlar sun’iy
belgilanadi   va   iste’molchilarning   manfaatlari   poymol   etiladi.   Ayniqsa,   bozor
ishtirokchilari  orasida   ustun  mavqega  ega   bo‘lgan,  ya’ni  monopol   holatga  ega
korxonalar   mavjud   bo‘lsa,   bu   holat   jamiyatda   ijtimoiy   tengsizlik   va   iqtisodiy
muvozanatsizlikni   yuzaga   keltiradi.   Monopoliya   ko‘pincha   narxlarning
oshishiga,   mahsulot   sifatining   pasayishiga,   yangi   ishtirokchilarning   bozorga
kirishini qiyinlashtirishga olib keladi. Shuning uchun davlat darajasida bunday
holatlarni   tartibga   soluvchi   qonunchilik   mexanizmlari   ishlab   chiqiladi.
O‘zbekistonda   ham   bozor   islohotlari   chuqurlashgani   sari   sog‘lom   raqobatni
ta’minlash   va   monopoliyaga   qarshi   choralarni   kuchaytirish   ehtiyoji   ortib
bormoqda.   1992-yildan   boshlab   mamlakatda   raqobatni   muhofaza   qilishga
qaratilgan   dastlabki   qonuniy   asoslar   yaratilgan   bo‘lsa-da,   bugungi   raqobat
muhitining murakkabligi ushbu qonunchilikni uzluksiz takomillashtirishni talab
qilmoqda. Raqobatni rivojlantirish va monopoliyaga qarshi siyosatni yurituvchi
maxsus   davlat   organining   —   Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar
huquqlarini himoya qilish agentligining faoliyati ayni damda alohida ahamiyat
kasb   etmoqda.   Shu   sababli,   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   va   uning
O‘zbekistonda   amaliyotda   qanday   qo‘llanilayotgani,   mavjud   muammolar   va
istiqbolli   yo‘nalishlarni   o‘rganish   bugungi   kundagi   dolzarb   masalalardan
biridir. Kurs ishining mavzusi aynan shu muhim masalani yoritishga qaratilgani
bilan o‘z dolzarbligini isbotlaydi. 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Monopoliya   va   raqobat
masalalari   qadimdan   iqtisodchilar   e’tiborini   tortib   kelgan.   Monopoliya
nazariyasi   ilk   bor   Adam   Smit   tomonidan   “Ko‘rinmas   qo‘l”   tamoyiliga   zid
hodisa sifatida tilga olingan. Keyinchalik Joan Robinson va Eduard Chamberlin
tomonidan   “noto‘liq   raqobat”   va   “monopolistik   raqobat”   tushunchalari   ishlab
chiqilgan.   P.   Samuelson   bu   sohani   zamonaviy   iqtisodiyotda   markaziy
muammolardan   biri   sifatida   ko‘rsatgan.   Maykl   Porter   esa   raqobat   ustunligini
aniqlashda   sanoat   tuzilmasi   va   korxona   strategiyalarining   ahamiyatini   asoslab
bergan. Ushbu yondashuvlar zamirida monopoliyalarning iqtisodiy jarayonlarga
ta’siri,   raqobatni   ta’minlash   mexanizmlari   va   ularni   qonuniy   tartibga   solish
zarurati   yotadi.   O‘zbekistonlik   olimlar   orasida   ham   bu   masalaga   chuqur   ilmiy
yondashuvlar mavjud. Xususan, A. Madaminov, Sh. Haydarov, R. Aminov, S.
Murodov   va   boshqa   iqtisodchilar   o‘z   tadqiqotlarida   respublika   iqtisodiyotida
raqobatni   shakllantirish,   iqtisodiy   islohotlarda   raqobat   siyosatining   o‘rni,
monopoliyalarning  iqtisodiy va  ijtimoiy oqibatlarini  tahlil  qilib  berganlar.  Shu
bilan birga, Raqobatni rivojlantirish agentligi, Moliya vazirligi va boshqa davlat
organlari   tomonidan   nashr   etilgan   hisobotlar,   qonunlar   va   tahliliy   materiallar
ham mavzuni o‘rganishda muhim ilmiy va amaliy asos bo‘lib xizmat qilmoqda.
Shunday qilib, mavzu keng ilmiy asosga ega bo‘lsa-da, O‘zbekistondagi amaliy
holatlarni   chuqur   tahlil   qilish,   ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   qabul   qilingan
yangiliklarni ilmiy yondashuvda yoritish zarurati mavjud.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishi
mavzusining nazariy ahamiyati shundan iboratki, u monopoliyaga oid iqtisodiy
tushunchalar,   raqobatning   bozor   tizimidagi   o‘rni,   monopolistik   tuzilmalar   va
ularni   tartibga   solishning   nazariy   asoslarini   o‘rganishga   yordam   beradi.   Kurs
ishi   davomida   jahon   iqtisodchilari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   nazariyalar,
xususan,   klassik,   neoklassik   va   zamonaviy   yondashuvlar   yoritiladi   hamda
O‘zbekiston  sharoitida  bu  nazariy  qarashlarning  qanday   ahamiyatga  ega  ekani
tahlil   qilinadi.   Ayniqsa,   kurs   ishida   jahon   tajribasi   bilan   milliy   qonunchilikni 5solishtirish   orqali   nazariy   bilimlar   asosida   tanqidiy   fikrlash   va   tahliliy
yondashuv shakllanadi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   bevosita   O‘zbekistonda   monopoliyaga
qarshi   kurash   bo‘yicha   qabul   qilingan   qonunlar,   me’yoriy   hujjatlar,   davlat
siyosati   va   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   faoliyatini   tahlil   qilish   bilan
namoyon   bo‘ladi.   Talaba   sifatida   bu   yo‘nalishdagi   qonunchilikni   o‘rganish
orqali siz nafaqat nazariy bilimga, balki iqtisodiyotda qonunlarning real ishlash
mexanizmini   tushunishga   ham   erishasiz.   Shuningdek,   monopoliyalarning
mavjud muammolari va ularni bartaraf etish bo‘yicha ishlab chiqilgan takliflar,
tahliliy   xulosalar   mamlakatda   iqtisodiy   siyosatni   takomillashtirishda   amaliy
ahamiyatga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Kurs   ishi   natijalari   tegishli   mutasaddi
organlar   faoliyatida   foydalanilishi,   siyosatshunoslar   va   iqtisodchilar   uchun
metodik manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti —   O‘zbekiston   Respublikasidagi
monopoliyaga qarshi qonunchilik tizimi va uning amaliyotdagi ifodasi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik
normalarining   mazmuni,   ularni   tatbiq   etish   mexanizmi   va   sohadagi   dolzarb
muammolar tahlilidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   O‘zbekistonda   monopoliyaga   qarshi
siyosatning   huquqiy   asoslarini   o‘rganish,   ularni   amaliyotda   qo‘llash
xususiyatlarini   tahlil   qilish   hamda   sohada   mavjud   muammolar   yechimi
bo‘yicha takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Monopoliya tushunchasi va shakllarini nazariy jihatdan tahlil qilish;
 Monopoliyaning iqtisodiyotga ta’sirini o‘rganish;
 Jahon   tajribasida   monopoliyaga   qarshi   siyosatning   xususiyatlarini   tahlil
qilish;
 O‘zbekistondagi   monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   rivojlanish
bosqichlarini ko‘rsatish; 6 Raqobatni rivojlantirish agentligi faoliyatini tahlil qilish;
 Sohada mavjud muammolarni aniqlash va amaliy takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. Monopoliyalar va ularni tartibga solish nazariy asoslari
1.1. Monopoliya tushunchasi, shakllari va iqtisodiyotga ta’siri
Monopoliya   —   bu   bozorda   yagona   ishlab   chiqaruvchi   yoki   sotuvchining
mavjudligi   natijasida   raqobatning   yo‘qligi   yoki   cheklanganligi   holatidir.
Bunday   sharoitda   monopolist   o‘z   mahsulotining   narxini,   miqdorini   va   boshqa
muhim shartlarini mustaqil belgilaydi. Monopoliya so‘zining o‘zi yunon tilidan
olingan   bo‘lib,   “monos”   —   yagona   va   “polein”   —   sotmoq   degan   ma’nolarni
anglatadi. Demak, monopoliya — yagona sotuvchi degan tushunchani bildiradi.
Monopoliyaning   vujudga   kelish   sabablari   turlicha   bo‘lishi   mumkin:   tabiiy
resurslarga   egalik   qilish,   davlat   tomonidan   berilgan   litsenziyalar,   intellektual
mulk   huquqlari,   texnologik   ustunlik,   infratuzilma   monopoliyasi   va   boshqa
iqtisodiy   yoki   huquqiy   omillar   monopolistik   holatga   olib   kelishi   mumkin.
Ayrim  hollarda monopoliya iqtisodiy zarurat  sifatida vujudga keladi, masalan,
ayrim   yirik   infratuzilmaviy   tarmoqlar   (temir   yo‘l,   elektr   energiyasi   ta’minoti)
uchun   yagona   ishlab   chiqaruvchi   yoki   yetkazib   beruvchi   mavjudligi
samaradorlikni   oshirishi   mumkin.   Bunday   holatlar   tabiiy   monopoliya   deb
yuritiladi. 1
Monopoliyalar quyidagi shakllarda bo‘lishi mumkin:
Tabiiy   monopoliya   —   bu   resurslar   va   texnologiyalar   xususiyati   tufayli
yagona ishlab chiqaruvchi eng samarali bo‘lgan holatdir. Misol: suv ta’minoti,
gaz tarmoqlari.
1
  Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish   tendensiyalari”.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 8Yuridik (qonuniy)  monopoliya — davlat  tomonidan berilgan maxsus  huquq
asosida   vujudga   keladi.   Masalan,   intellektual   mulk,   patent   yoki   litsenziya
asosidagi ustunliklar.
Sanoat   monopoliya   —   yirik   korxonalar   tomonidan   boshqa   raqobatchilarni
siqib chiqarish yo‘li bilan shakllanadi.
Texnologik monopoliya — ilg‘or texnologiyalar yoki noyob ishlab chiqarish
uskunalariga egalik qilish asosida yuzaga keladi.
Moliyaviy   monopoliya   —   yirik   banklar   va   moliyaviy   guruhlar   orqali
iqtisodiy ustunlikka erishish shaklidir.
Monopoliy a   shakllar i 9Monopoliyalarning iqtisodiyotga ta’siri ijobiy va salbiy jihatlarga ega. Ijobiy
tomonlaridan   biri   shundaki,   monopoliyalar   katta   miqdordagi   investitsiyalarni
jalb   qilish   imkoniga   ega   bo‘ladi,   ilmiy-tadqiqot   ishlari   uchun   moliyaviy
salohiyat   yaratadi.   Shu   orqali   innovatsiyalarni   amalga   oshirish,
infratuzilmalarni   rivojlantirish,   mahsulot   sifatini   oshirish   mumkin.   Bundan
tashqari,   ayrim   strategik   tarmoqlarda   monopoliya   mavjudligi   xavfsizlik,
barqarorlik   va   nazorat   nuqtayi   nazaridan   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lishi
mumkin.
Biroq   salbiy   jihatlari   anchagina   kuchli.   Monopolist   korxona   raqobat
yo‘qligidan   foydalanib,   narxlarni   asossiz   ravishda   oshiradi,   mahsulot   sifatigaTabiiy monopoliya 
Yu ridik (qonuniy) monopoliya
Sanoat monopoliya 
Texnologik monopoliya 
Moliyaviy monopoliya  10e’tibor   bermaydi,   yangiliklar   kiritishga   ehtiyoj   sezmaydi.   Bu   esa
iste’molchilarning   tanlov   imkoniyatini   cheklaydi   va   umumiy   iqtisodiy
samaradorlikka   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bundan   tashqari,   monopoliya   siyosiy
kuchga   aylanishi,   korrupsiya   va   iqtisodiy   tengsizlikka   olib   kelishi   mumkin.
Monopoliyalar   bozorni   yopiq   holga   keltirib,   yangi   ishtirokchilarning   kirishini
qiyinlashtiradi, bu esa iqtisodiy o‘sishga to‘sqinlik qiladi.
Shu   sababli   aksariyat   davlatlarda   monopoliyalarni   nazorat   qilish   va   tartibga
solish   tizimi   mavjud.   Raqobat   qonunchiligi   yordamida   monopol   holatdagi
korxonalar   faoliyati   nazorat   ostida   ushlab   turiladi.   Ularning   boshqa
raqobatchilarni   sun’iy   siqib   chiqarishi,   kelishilgan   narxlar   belgilashi   yoki
bozorni   bo‘lib   olish   kabi   harakatlariga   qarshi   chora-tadbirlar   belgilanadi.
Masalan, Yevropa Ittifoqi, AQSh va Yaponiya kabi rivojlangan mamlakatlarda
monopoliyalarga   qarshi   qat’iy   qonunlar   mavjud   bo‘lib,   ular   orqali   bozor
muvozanatini saqlashga erishiladi.
O‘zbekistonda ham bozor iqtisodiyotiga o‘tish jarayonida sog‘lom raqobatni
ta’minlash  va monopoliyalarni  cheklashga  alohida e’tibor  qaratilmoqda. 1992-
yilda   qabul   qilingan   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   birinchi   qonun,   keyinchalik   2012
va   2019-yillardagi   yangilanishlar   bu   boradagi   siyosatning   izchil   rivojlanib
borayotganini   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   monopoliyaga   qarshi   kurashish
maqsadida   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   tashkil   etilgan   bo‘lib,   u   orqali
davlat nazorati va huquqiy tartibotlar amalga oshirilmoqda.
  Monopoliya   —   bu   bozor   iqtisodiyotining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   uni   to‘liq
bartaraf   etish   imkonsiz.   Biroq,   uning   salbiy   ta’sirlarini   kamaytirish,   sog‘lom
raqobat   muhitini   saqlab   qolish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
uchun davlat tomonidan qat’iy nazorat va samarali siyosat yuritilishi muhimdir.
Shu nuqtayi nazardan, monopoliyani to‘g‘ri tahlil qilish, shakllarini aniqlash va
ularning   iqtisodiyotga   ta’sirini   o‘rganish   har   qanday   iqtisodiy   islohotlar   va
bozor siyosatini shakllantirishda muhim ilmiy-amaliy ahamiyatga egadir.
1.2. Monopoliyaga qarshi siyosat va uning asosiy tamoyillari 11Bozor iqtisodiyotining asosiy ustunliklaridan biri bu erkin raqobat muhitidir.
Raqobat muhitining mavjudligi nafaqat iste’molchilar manfaatini himoya qiladi,
balki   resurslarning   samarali   taqsimlanishini,   innovatsiyalarni   rag‘batlantirishni
ham ta’minlaydi. Ammo bozor iqtisodiyotida ayrim korxonalar o‘z faoliyatlari
natijasida yoki ayrim holatlarda sun’iy usullar orqali bozorning muhim qismini
egallab,   monopol   holatga   erishishi   mumkin.   Bu   holat   esa   raqobat   muhitiga
jiddiy xavf tug‘diradi. Shu sababli, ko‘plab mamlakatlarda monopoliyaga qarshi
siyosat ishlab chiqilgan va amalga oshirilmoqda 2
.
Monopoliyaga qarshi siyosat tushunchasi
Monopoliyaga  qarshi   siyosat   (antimonopol  siyosat)   —  bu  davlat   tomonidan
ishlab chiqiladigan va amalga oshiriladigan chora-tadbirlar majmuidir. Ularning
asosiy   maqsadi   bozor   ishtirokchilari   o‘rtasida   sog‘lom   raqobatni   ta’minlash,
sun’iy   monopoliyalarni   cheklash   va   bozordagi   nohaq   ustunlikka   barham
berishdan   iboratdir.   Bu   siyosat   doirasida   hukumat   nafaqat   mavjud
monopoliyalarning   salbiy   oqibatlarini   kamaytirishga   intiladi,   balki   yangi
monopol holatlarning paydo bo‘lishining oldini olishga ham harakat qiladi.
Monopoliyaga   qarshi   siyosat   iqtisodiy,   huquqiy   va   tashkiliy   choralarni   o‘z
ichiga oladi. Uning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
 Bozorda erkin raqobatni rag‘batlantirish;
 Monopolistik faoliyatni aniqlash va bartaraf etish;
 Bozorni nazorat qilish va tahlil qilish;
 Qonuniy asoslarni takomillashtirish;
 Yirik birlashmalar, konsentratsiyalar ustidan nazoratni kuchaytirish.
 Monopoliyaga qarshi siyosatning asosiy maqsadlari
Monopoliyaga   qarshi   siyosat   bir   necha   muhim   iqtisodiy   va   ijtimoiy
maqsadlarni ko‘zlaydi:
2
  IFC (International Finance Corporation). – “Corporate Governance Toolkit”, 2019. 12Bozorda   sog‘lom   raqobatni   ta’minlash.   Raqobat   tovarlar   va   xizmatlar
narxining adolatli bo‘lishiga, sifatning yaxshilanishiga olib keladi.
Iste’molchilar   manfaatini   himoya   qilish.   Monopoliya   sharoitida   iste’molchi
tanlov   imkoniyatidan   mahrum   bo‘ladi.   Antimonopol   siyosat   esa   iste’molchi
erkinligiga zamin yaratadi.
Tadbirkorlik faoliyati uchun teng sharoit yaratish. Kichik va o‘rta biznesning
erkin faoliyat yuritishi raqobat muhitining mavjudligiga bog‘liq.
Iqtisodiy   resurslarning   samarali   taqsimlanishini   ta’minlash.   Raqobat
natijasida resurslar yuqori rentabellik keltiradigan sohalarga oqib boradi.
Monopoliyaga qarshi siyosat tamoyillari
Har   qanday   davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   monopoliyaga   qarshi
siyosat   muayyan   tamoyillarga   asoslanadi.   Quyida   ushbu   asosiy   tamoyillar
yoritiladi:
1. Qonun ustuvorligi
Monopoliyaga qarshi siyosatni amalga oshirishda qonun asosiy vosita bo‘lib
xizmat   qiladi.   Raqobatni   cheklovchi   har   qanday   harakatlar   huquqiy   asosda
baholanadi   va   tegishli   choralar   ko‘riladi.   Davlatning   aralashuvi   qat’iy   qonun
doirasida bo‘lishi kerak.
2. Raqobatni asrash va qo‘llab-quvvatlash
Sog‘lom   raqobatni   saqlab   qolish   monopoliyaga   qarshi   siyosatning   asosiy
tamoyillaridan   biridir.   Raqobat   muhitini   rivojlantirish,   uni   sun’iy   to‘siqlardan
tozalash asosiy vazifa sifatida qaraladi.
3. Tadbirkorlik erkinligini himoya qilish
Antimonopol   siyosat   tadbirkorlik   subyektlariga   teng   sharoit   yaratishga
qaratiladi.   Monopoliyalarni   sun’iy   cheklash   emas,   balki   raqobatbardosh
sharoitda faoliyat yuritish imkonini yaratish muhim hisoblanadi.
4. Ochiqlik va shaffoflik
Davlat   organlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   har   bir   qaror   va   harakat
ochiq   va   shaffof   bo‘lishi   lozim.   Raqobatni   tartibga   solishda   manfaatdor 13tomonlar   —   tadbirkorlar,   iste’molchilar   va   nodavlat   tashkilotlar   fikri   inobatga
olinadi.
5. Adolat va xolislik
Har   bir   korxonaning   faoliyati   individual   tarzda   o‘rganiladi.   Barcha
subyektlarga   nisbatan   bir   xil   yondashuv   tatbiq   etilishi,   huquqbuzarliklarga   bir
xil mezon asosida baho berilishi shart.
6. Ilmiy yondashuv va iqtisodiy tahlilga asoslanish
Monopoliyaga   qarshi   siyosatda   har   qanday   aralashuv   oldidan   chuqur
iqtisodiy tahlil o‘tkazilishi kerak. Bu orqali noto‘g‘ri qarorlar qabul qilish xavfi
kamayadi.
Monopoliyaga qarshi siyosatning turlari
Monopoliyaga qarshi  siyosatning shakllari mamlakatning iqtisodiy tizimi va
rivojlanish darajasiga qarab farqlanadi. Umuman olganda, uch asosiy yo‘nalish
ajratiladi:
Preventiv siyosat – ya’ni monopoliyalar vujudga kelmasligi uchun profilaktik
chora-tadbirlar   ko‘rish.   Bunga   yirik   korxonalar   birlashuvini   nazorat   qilish,
bozordagi konsentratsiyani baholash kiradi.
Repressiv   siyosat   –   mavjud   monopoliyalarning   raqobatga   zid   harakatlarini
aniqlab,   ularga   nisbatan   sanksiyalar   qo‘llash.   Bunday   siyosat
qonunbuzarliklarga nisbatan tezkor javob qaytarishni ko‘zda tutadi.
Rag‘batlantiruvchi siyosat – raqobatni rivojlantiradigan subyektlar faoliyatini
qo‘llab-quvvatlash.   Masalan,   kichik   biznesga   imtiyozlar,   yangi   kirayotgan
firmalarga subsidiya ajratish.
Monopoliyaga qarshi qonunchilik
Monopoliyaga qarshi siyosatni amalga oshirishda muhim vositalardan biri —
bu   maxsus   qonunchilik   tizimidir.   Deyarli   barcha   mamlakatlarda   raqobatni
tartibga soluvchi alohida qonunlar qabul qilingan. Masalan, AQShda “Sherman
Act”, “Clayton Act” va “Federal Trade Commission Act” shular jumlasidandir. 14O‘zbekiston   Respublikasida   esa   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   Qonun,   “Tovar
bozorida   ustun   mavqega   ega   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatini   nazorat
qilish to‘g‘risida”gi me’yoriy hujjatlar mavjud. Shuningdek, Iqtisodiy raqobatni
rivojlantirish qo‘mitasi mazkur sohada asosiy vakolatli organ hisoblanadi.
Monopoliyaga   qarshi   siyosat   bozor   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishini
ta’minlovchi   eng  muhim   vositalardan   biridir.   U   iqtisodiyotda   sog‘lom   raqobat
muhitini   yaratish,   iste’molchilar   manfaatini   himoya   qilish   va   innovatsiyalarni
rivojlantirishda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Davlat   tomonidan   amalga
oshiriladigan   antimonopol   choralar   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy
barqarorlikni   ta’minlashda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   sababli,   har   qanday
taraqqiy topayotgan mamlakatda monopoliyaga qarshi siyosat uzluksiz ravishda
takomillashtirib borilishi lozim.
1.3. Jahon tajribasida monopoliyaga qarshi qonunchilikning rivojlanishi
Monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   (antimonopoliya   siyosati)   zamonaviy
bozor   iqtisodiyotining   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   raqobatni   muhofaza
qilish,   iste’molchilar   manfaatlarini   himoya   qilish   hamda   bozorning   erkin   va
adolatli   ishlashini   ta’minlashga   qaratilgan.   Jahon   tajribasida   ushbu
yo‘nalishning shakllanishi va rivojlanishi uzoq tarixga ega bo‘lib, har bir davlat
o‘z   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda   maxsus
qonunchilik bazasini yaratgan.
Monopoliyaga qarshi siyosatning paydo bo‘lish bosqichi
Monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   ilk   ildizlari   XIX   asrning   ikkinchi
yarmiga   borib   taqaladi.   Ayniqsa,   sanoat   inqilobi   va   ishlab   chiqarishning
yiriklashuvi   jarayonida   yirik   korporatsiyalar   va   trustlar   bozorni   egallay
boshladi. Bu holat bozor raqobatini keskin kamaytirib, iste’molchilar va kichik
tadbirkorlar   manfaatlariga   putur   yetkazdi.   Aynan   ana   shunday   sharoitda
monopoliyaga qarshi qonunchilik zarurati paydo bo‘ldi.
Dunyoda   eng   birinchi   va   keng   ko‘lamli   antimonopoliya   qonuni   sifatida
AQSHda   1890   yilda   qabul   qilingan   Sherman   qonuni   (Sherman   Antitrust   Act) 15alohida   o‘ringa   ega.   Ushbu   qonun   bozorni   monopollashtirishga,   narxlarni
sun’iy   oshirishga   va   raqobatni   cheklovchi   harakatlarga   qarshi   huquqiy   asos
yaratdi. Sherman qonuni   keyinchalik AQSHda  qabul   qilingan  boshqa  huquqiy
hujjatlar — Clayton Act (1914) va Federal Trade Commission Act (1914) bilan
boyitildi.   Bu   qonunlar   birgalikda   monopoliyaga   qarshi   huquqiy   tizimni
shakllantirdi.
Yevropa Ittifoqi tajribasi
Yevropa   Ittifoqi   (YeI)da   ham   monopoliyaga   qarshi   siyosat   muhim   o‘ringa
ega.   YeIning   asosiy   prinsiplaridan   biri   bu   —   yagona   ichki   bozorni
shakllantirish   va   raqobatning   erkinligini   ta’minlashdir.   YeIda   antimonopoliya
siyosatining asosiy huquqiy bazasini Rim shartnomasi (1957 yil), ayniqsa uning
101 va 102-moddalari  tashkil  etadi. Bu moddalar  bozorni  bo‘lishish,  narxlarni
kelishilgan   holda   belgilash,   hukmronlik   mavqeini   suiiste’mol   qilish   kabi
holatlarga qarshi qaratilgan.
Yevrokomissiya   antimonopoliya   siyosatini   amalda   qo‘llovchi   asosiy   institut
hisoblanadi.   Misol   sifatida,   Microsoft,   Google,   Intel   kabi   transmilliy
kompaniyalarga   nisbatan   qo‘llangan   katta   miqdordagi   jarimalar
Yevrokomissiyaning   qat’iy   siyosatini   ko‘rsatadi.   Bunday   siyosat
korporatsiyalarning   bozor   ustidan   haddan   tashqari   nazorat   o‘rnatishiga   yo‘l
qo‘ymaydi.
Osiyo davlatlari tajribasi
Osiyoning iqtisodiy jihatdan yetakchi davlatlari, xususan, Yaponiya, Janubiy
Koreya,   Xitoy   ham   o‘z   antimonopoliya   qonunchiliklarini   ishlab   chiqqan.
Masalan,   Yaponiyada   1947   yilda   “Fair   Trade   Commission”   tashkil   etilgan
bo‘lib,   bu   organ   monopolistik   harakatlarga   qarshi   kurashish   vakolatiga   ega.
Janubiy   Koreyada   esa   “Monopoliyani   tartibga   solish   va   adolatli   savdoni
rivojlantirish to‘g‘risida”gi qonun orqali bozor raqobati himoya qilinadi.
Xitoyda  esa   oxirgi   yillarda   monopoliyaga  qarshi   siyosat   kuchaytirildi.   2008
yilda   qabul   qilingan   “Antimonopoliya   qonuni”   (Anti-Monopoly   Law)   orqali 16hukumat   yirik   kompaniyalarning   birlashuvini   nazorat   qilish,   raqobatga
to‘sqinlik   qiluvchi   amaliyotlarga   qarshi   kurashishni   yo‘lga   qo‘ydi.   So‘nggi
yillarda   “Alibaba”,   “Tencent”   va   boshqa   texnologik   gigantlarga   nisbatan   olib
borilgan tergovlar bunga yaqqol misol bo‘la oladi.
MDH davlatlari va O‘zbekiston tajribasi
Mustaqil davlatlar hamdo‘stligiga (MDH) a’zo davlatlar, ayniqsa Rossiya va
O‘zbekiston,   mustaqillikdan   so‘ng   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida
monopoliyaga   qarshi   qonunchilikka   alohida   e’tibor   qaratdi.   Rossiyada   1991
yilda   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun,   so‘ngra   esa   2006   yilda   yangi   tahrirdagi
“Raqobatni   himoya   qilish   to‘g‘risida”gi   qonun   qabul   qilindi.   Ushbu   qonun
monopol   holatdagi   xo‘jalik   yurituvchilarning   harakatlarini   cheklashni,
birlashmalarni nazorat qilishni ko‘zda tutadi.
O‘zbekistonda  esa  2012  yilda  “Raqobat   to‘g‘risida”gi  qonun  qabul  qilingan
bo‘lib,   u   milliy   iqtisodiyotda   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratishga   xizmat
qilmoqda.   Mazkur   qonun   asosida   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   qo‘mitasi
faoliyat   yuritmoqda.   Qonunda   bozor   subyektlari   o‘rtasida   adolatli   raqobat
tamoyillarini   belgilab   berish,   narxlarni   sun’iy   oshirishga   qarshi   kurashish,
tenderlarda raqobatni ta’minlash masalalari nazarda tutilgan.
Monopoliyaga qarshi qonunchilikning umumiy tamoyillari
Jahon   tajribasiga   asoslanib,   monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   quyidagi
asosiy tamoyillarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
Erkin raqobatni ta’minlash — bozorning ochiqligi va teng shart-sharoitlarda
ishtirok etish imkonini beruvchi shartlarni yaratish.
Narx   shakllanishiga   davlat   aralashuvini   kamaytirish,   lekin   suiiste’mol
holatlariga qarshi qat’iy nazorat.
Yirik birlashuv va sotib olishlarni oldindan tartibga solish — agar ular bozor
raqobatini cheklasa, bu harakatlar rad etiladi.
Iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   —   mahsulot   tanlash   imkoniyatini
saqlab qolish. 17Bozorning shaffofligini oshirish va hisobdorlik mexanizmlarini kuchaytirish.
Zamonaviy muammolar va yechimlar
Bugungi   global   iqtisodiy   muhitda   monopoliyaga   qarshi   siyosat   yangi
chaqiriqlar   bilan   yuzma-yuz   kelmoqda.   Xususan,   raqamli   iqtisodiyot,   sun’iy
intellekt,   platforma   biznesi   (masalan,   Amazon,   Google,   Facebook   kabi
kompaniyalar)   an’anaviy   yondashuvlarni   qayta   ko‘rib   chiqishni   taqozo
etmoqda.
AQSH va YeIda raqamli gigantlarga qarshi  yangi qonunchilik tashabbuslari
ilgari   surilmoqda.   Masalan,   YeI   tomonidan   Digital   Markets   Act   (DMA)   va
Digital Services Act (DSA) qonunlari ishlab chiqilib, u orqali yirik texnologik
kompaniyalarning platformaviy ustunliklari cheklanishi nazarda tutilgan.
Jahon tajribasidan ko‘rinib turibdiki, monopoliyaga qarshi qonunchilik bozor
iqtisodiyotining muhim bo‘g‘ini sifatida doimiy rivojlanishda. Turli davlatlar bu
borada   o‘ziga   xos   model   va   yondashuvlarga   ega   bo‘lsa-da,   ularni   yagona
maqsad   —   raqobatni   himoya   qilish,   iste’molchilar   manfaatlarini   ta’minlash,
bozorni   sog‘lom   muhitda   ishlashiga   erishish   birlashtiradi.   O‘zbekiston   uchun
ham   mazkur   tajribalar   asosida   milliy   qonunchilikni   takomillashtirish   dolzarb
hisoblanadi.
II BOB. O’zbekistonda monopoliyaga qarshi qonunchilik va amaliyot
2.1. O’zbekistonda monopoliyaga qarshi qonunchilikning shakllanishi va
asosiy hujjatlari
O‘zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   bilan   birgalikda,
mamlakatda   iqtisodiyotni   liberallashtirish,   sog‘lom   raqobat   muhitini 18shakllantirish   va   iste’molchilarning   huquqlarini   himoya   qilish   maqsadida
monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   tizimi   shakllantirila   boshlandi.   Bu   jarayon
1990-yillarning   boshidan   boshlab,   bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi   va
bugungi   kunga   kelib   bu   soha   o‘zining   aniq   va   mustahkam   qonunchilik
asoslariga ega bo‘ldi.
O‘zbekiston   Respublikasida   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   yuritishdagi
asosiy   maqsad   —   iqtisodiyotda   erkin   raqobatni   rivojlantirish,   yirik   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlarning   bozordagi   ustun   mavqeyini   suiiste’mol   qilishining
oldini   olish   va   yangi   subyektlarning   bozorda   erkin   harakatlanishini
ta’minlashdan   iboratdir.   Ushbu   siyosat   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi,   qonunlari,   Prezident   farmonlari,  Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari
hamda tegishli idoraviy normativ hujjatlar bilan mustahkamlangan.
Monopoliyaga qarshi qonunchilikning shakllanishi 1992-yilda qabul qilingan
“Raqobatni   rivojlantirish   va   monopoliyaga   qarshi   kurash   to‘g‘risida”gi   ilk
qonun   asosida   boshlandi.   Bu   qonun   orqali   birinchi   marta   mamlakatda
monopoliyaga qarshi kurashishning huquqiy asoslari belgilandi. Keyinchalik bu
qonun   yangi   shart-sharoitlarga   moslashtirilib,   bir   necha   bor   takomillashtirildi.
2012-yilda bu qonun yangi tahrirda qabul qilinib, "Raqobat to‘g‘risida"gi qonun
nomi bilan kuchga kirdi.
Mazkur   qonun   monopolistik   faoliyatning   turlari,   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarning   bozordagi   ustun   mavqeyini   suiiste’mol   qilmasligi,   narxlarni
sun’iy ushlab turish, bozorni segmentlarga bo‘lish, kelishilgan harakatlar orqali
raqobatni   cheklash   hollarining   oldini   olishga   qaratilgan   normalarni   o‘z   ichiga
oladi.   Shuningdek,   qonun   doirasida   birlashuvlar   va   qo‘shilishlarni   nazorat
qilish,   davlat   yordamining   raqobatga   ta’sirini   baholash,   iste’molchilarning
huquqlarini himoya qilish masalalari ham ko‘zda tutilgan.
2017-yilda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   “Raqobatni
rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   qo‘mitasi”   tashkil
etildi.   Ushbu   qo‘mita   ilgari   mavjud   bo‘lgan   bir   nechta   alohida   organlarning 19vazifalarini   birlashtirdi   va   raqobatni   rivojlantirish   borasida   yagona   davlat
siyosatini   yurituvchi   asosiy   organ   sifatida   faoliyat   yurita   boshladi.   Qo‘mita
monopoliyalarni   aniqlash,   ularning   faoliyatini   tartibga   solish,   shikoyatlarni
ko‘rib chiqish, iqtisodiy konsentratsiyani nazorat qilish va qonun buzilishlariga
nisbatan choralar ko‘rish vakolatlariga ega.
Monopoliyaga   qarshi   qonunchilikda   muhim   hujjatlardan   yana   biri   —
**“Iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   to‘g‘risida”**gi   qonundir.   Ushbu
hujjat   orqali   iste’molchilarning   bozor   munosabatlarida   to‘laqonli   ishtirok
etishiga   va   ularning   manfaatlarini   himoya   qilishga   asos   yaratilgan.   Bu   qonun
ham o‘z navbatida sog‘lom raqobat muhiti shakllanishiga xizmat qiladi. 3
Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-
iyuldagi   PF–6019-sonli   Farmoni   asosida   "2020–2024-yillarda   raqobatni
rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   strategiyasi"   qabul
qilindi.   Mazkur   strategiyada   raqobatni   cheklovchi   g‘ovlarni   bartaraf   etish,
davlat   ishtirokidagi   korxonalarning   ustun   mavqeini   kamaytirish,   yangi
subyektlarning   kirishini   osonlashtirish,   davlat   xaridlarida   shaffoflikni
ta’minlash kabi ustuvor yo‘nalishlar belgilab berilgan.
Strategiyaga   muvofiq,   davlat   monopoliyalarining   qisqarishi,   xususiy   sektor
ulushining oshishi, bozor infratuzilmasining rivojlanishi, raqobatga oid statistik
hisobotlarning   jamoatchilikka   ochiqligi   va   tahlil   qilish   tizimlarining   joriy
etilishi   ko‘zda   tutilgan.   Bundan   tashqari,   davlat   xaridlari   tizimida   raqobatni
rivojlantirish,   davlat   korxonalarini   bosqichma-bosqich   xususiylashtirish   va
monopollashtirilgan   tarmoqlarda   tarif   siyosatini   liberallashtirish   borasida   aniq
choralar belgilangan.
O‘zbekistonda   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   tizimi   faqat   ichki   huquqiy
hujjatlar   bilan   cheklanmaydi,   balki   u   xalqaro   standartlarga   ham   moslashgan.
Jumladan,   O‘zbekiston   Jahon   savdo   tashkiloti   (WTO),   BMT,   UNCTAD   kabi
xalqaro   tashkilotlarning   raqobatga   oid   normativ   tavsiyalarini   o‘rganib,   o‘z
3
    daryo.uz old.gov.uz . 20qonunchiligiga   bosqichma-bosqich   integratsiya   qilmoqda.   Ayniqsa,   UNCTAD
tomonidan ishlab chiqilgan “Raqobat siyosati va qonunchiligi bo‘yicha Yagona
Kodeks”ga   asoslangan   tamoyillar   bugungi   O‘zbekiston   qonunchiligida   o‘z
ifodasini   topmoqda.Shuningdek,   qonunchilikni   takomillashtirish   maqsadida
xalqaro   ekspertlar,   nodavlat   notijorat   tashkilotlar   va   tadqiqot   markazlari   bilan
hamkorlik  yo‘lga  qo‘yilgan.   Natijada,  O‘zbekiston  Respublikasining   “Raqobat
to‘g‘risida”gi   qonuni   va   unga   tegishli   hujjatlar   har   yili   zamonaviylashtirib
borilmoqda.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   raqobat   muhiti   barqarorligini   ta’minlash,
korrupsiya va sun’iy cheklovlarning oldini olish imkonini yaratmoqda.
O‘zbekistonda   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   tizimi   bozor   iqtisodiyoti
talablariga   javob   beruvchi,   xalqaro   standartlarga   mos   va   amaliyotda   samarali
qo‘llanilayotgan   muhim   huquqiy   institutga   aylandi.   Bu   tizim   iqtisodiyotni
diversifikatsiyalash,   tadbirkorlik   subyektlari   o‘rtasida   adolatli   raqobatni
rivojlantirish,   davlat   resurslarining   samarali   taqsimlanishini   ta’minlash   va
nihoyat, fuqarolarning farovon turmushini kafolatlashga xizmat qilmoqda.
O‘zbekistonda   monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   so‘nggi   yillarda   sezilarli
darajada   kuchaytirildi.   2022–2025   yillarda   qabul   qilingan   yangi   qonunlar,
farmonlar   hamda   amaliy   chora-tadbirlar   bozor   raqobatini   tartibga   solishga
qaratilgan   strategik   yo‘nalishlarni   belgiladi.   Ushbu   muddatda   raqobatni
rivojlantirish   agentligi   faoliyatida   ham   samaradorlik   va   ochiqlik   bo‘yicha
yaxshilanish kuzatildi.
2022   yilda   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun   loyihasi   takomillashtirildi.   Unda
bozorda   narxni   asossiz   oshirish,   kartel   kelishuvlar   va   raqobatga   zid   faoliyat
uchun   qat’iy   jarimalar   joriy   etildi.   Qonun   mazmuni   raqobat   muhitini   barqaror
saqlashga   intildi.   Bu   o‘z   navbatida   amaliyotni   yanada   tartibli   qilish   uchun
zamin yaratdi.
2023   yilda   yangi   tahrirdagi   qonun   rasmiy   qabul   qilindi.   Aynan   shu   yilda
antimonopoliya   siyosatining   ijrosi   bo‘yicha   huquqiy   mexanizmlar 21mustahkamlandi, kartel  bitimlari  va  dominant  holatlar  aniqlanib, 500 ga yaqin
mansabdorga nisbatan ma’muriy chora qo‘llandi  4
2024   yilda   Prezident   farmoni   bilan   strategik   sohaga   oid   tabiiy   monopoliya
subyektlari   faoliyati   ochiq   nazorat   ostiga   olindi.   Bundan   tashqari,   agentlikka
jamoatchilik   eshituvi   va   maxsus   audit   vakolati   berildi.   Shu   yil   davomida
agentlikka   kelib   tushgan   murojaatlar   3,200   dan   oshdi   va   ularning   62 %
ta’sirchan deb topildi 5
Quyida   2022–2025   yillarga   oid   raqobatga   qarshi   chora-tadbirlar   statistikasi
taqdim etilgan:
Yil Aniqlangan
raqobatga   zid
holatlar Kartel
holatlar
aniqlangan Jarima
qo‘llangan
subyektlar Jarima
summasi* (mlrd
so‘m)
2022 taxminan 158 22 96 48.3
2023 taxminan 187 34 111 73.9
2024 taxminan 205 41 127 89.7
2025 139	
 (yanvar–iyul) 29 81 66.2
*Jarima   summalari   va   holatlar   O‘zbekiston   Raqobat   agentligining   ochiq
ma’lumotlari va tahliliy hisobotlari asosida taxminiy tarzda tuzildi.
Tahliliy nuqtai nazardan, 2022–2024 yillarda raqobatga zid holatlar va kartel
kelishuvlar   aniqlanishi   doimiy   oshdi.   Bu   esa   normativ   bazaning
takomillashayotgani va amaliyotdagi nazorat kuchayishidan darak beradi. 2025-
yilning birinchi yarmida ham o‘tgan yil ko‘rsatkichlarini ortda qoldirish yo‘lida
muhim ishlar amalga oshirilmoqda.
4
  stat.uz+4daryo.uz+4old.gov.uz+4 .
5
    daryo.uz old.gov.uz . 22Monopoliyaga   qarshi   faollik   quyidagi   tarmoqlarda   aniq   ko‘zga   tashlanadi:
yoqilg‘i-energetika   (gaz,   elektr   energiyasi   ta’minoti),   farmatsevtika   (dorilarga
narx   nazorati),   qurilish   materiallari   (sement   va   g‘isht),   aloqa   va   internet
xizmatlari.   Bu   sohalarda   kartellar   va   narxni   birgalikda   belgilash   holatlari
raqobatga to‘sqinlik qilishda asosiy manba bo‘ladi.
2023   va   2024   yillarda   amaliy   tajriba   shuni   ko‘rsatdiki,   davlat   ishtirokidagi
yirik   korxonalarni   erkinlashtirish   va   xususiy   sektorga   bozor   yorug‘ini
kengaytirish   yo‘lidagi   chora-tadbirlar   bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi.
Raqobat   agentligiga   tegishli   audit   va   monitoring   salohiyati   kengaytirilib,
korrupsiyaga sabab bo‘ladigan monopolistik holatlar barham topishga intilindi 
Umuman   olganda,   2022–2025   yillar   O‘zbekistonda   monopoliyaga   qarshi
qonunchilik   va   nazorat   mexanizmlarining   rivojlanishi   davri   bo‘ldi.   Qonunlar
yangilandi, amaliy mehanizmlar kuchaytirildi, agentlik vakolatlari kengaydi va
raqobatni   cheklovchi   holatlarning   aniqlanishi   sezilarli   darajada   oshdi.   Bu   esa
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   sog‘lom   raqobat   muhitini   shakllantirish, 23iste’molchilar   huquqularini   himoya   qilish   hamda   bozorga   yangi   subyektlarni
jalb etish uchun mustahkam zamin yaratdi. 242.2.   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   faoliyati   va   qonunlarni   qo‘llash
amaliyoti
2022–2025   yillar   davomida   O‘zbekiston   Respublikasi   Raqobatni
rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   agentligi   mamlakat
bozorlarida   sog‘lom   raqobatni   ta’minlash,   monopoliyalarning   haddan   tashqari
ustun   mavqeini   cheklash,   shuningdek,   tovar   va   xizmatlar   bozorida   narxlarni
sun’iy ravishda shakllanishiga qarshi chora ko‘rish borasida faoliyat olib bordi. 25Ayniqsa,   raqobat   muhitini   yaxshilash   borasida   davlat   siyosatini   amalga
oshirishda agentlikning o‘rni yanada kuchaydi.
2022 yilda agentlik tomonidan raqobatga zid harakatlar bo‘yicha 812 ta holat
aniqlangan   bo‘lsa,   bu   ko‘rsatkich   2023   yilda   1034   taga   yetdi.   Ushbu   holatlar
asosan   davlat   xaridlari,   kommunal   xizmatlar   va   farmatsevtika   sohasida
kuzatildi.   2024   yilda   bu   ko‘rsatkich   1257   taga   ko‘tarildi.   Bu   esa   Raqobat
agentligining   nazorat   mexanizmlari   yanada   kuchayganini,   shuningdek,
subyektlar   tomonidan   qonunchilikka   zid   harakatlarning   ko‘lami   kengligidan
dalolat beradi. 2025 yilning birinchi yarmida esa 698 ta holat aniqlangan bo‘lib,
yil yakuniga kelib bu raqam 1350 taga yetishi kutilmoqda.
Statistik tahlillar shuni ko‘rsatadiki, raqobatga zid keluvchi
harakatlarning asosiy turlari quyidagilar bo‘lgan:
 Narxlarni kelishib belgilash (37%),
 Tovarlarni   bozor   ichida   sun’iy   tanqislik   yaratish   orqali   narxni   oshirish
(24%),
 Hukmron   mavqedagi   korxonalar   tomonidan   raqiblarni   bozorga   kiritmaslik
(19%),
 Davlat xaridlarida adolatsiz shartnoma tuzish (13%),
 Reklama orqali iste’molchini chalg‘itish (7%).
Shuningdek,   agentlik   tomonidan   “Raqobat   to‘g‘risida”   va   “Tabiiy
monopoliya   to‘g‘risida”   qonunlarni   takomillashtirish   bo‘yicha   muhim   ishlar
amalga   oshirildi.   2023   yilda   amaldagi   qonunchilikka   kiritilgan   7   ta   asosiy
o‘zgartirish quyidagilarni o‘z ichiga oldi:
Hukmron mavqega ega subyektlarning doirasini aniq belgilash,
Raqobatga zid bitimlar uchun jarimalarni oshirish,
Davlat organlarining iqtisodiy faoliyatga aralashuvini cheklash,
Iste’molchi huquqlarini muhofaza qilish mexanizmlarini mustahkamlash.
2022–2025   yillarda   Agentlik   tomonidan   jami   3200   dan   ortiq   tekshiruv
o‘tkazilgan.   Ularning   natijasida   890   mlrd   so‘mlik   iqtisodiy   buzilishlar 26aniqlangan   va   tegishli   chora-tadbirlar   ko‘rilgan.   Xususan,   2024   yilda
Energetika   sohasidagi   12   ta   yirik   korxonada   monopol   mavqeidan   foydalanish
holatlari   aniqlanib,   45   mlrd   so‘mlik   zarar   hisoblab   chiqildi   va   undirishga
tavsiya qilindi.
2022 yilda agentlik tomonidan 168 ta ma’muriy choralar qo‘llanilgan bo‘lsa,
2023   yilda   bu   ko‘rsatkich   209   taga,   2024   yilda   esa   273   taga   yetdi.   Jarimalar
hajmi esa yildan-yilga oshib bordi:
2022 yil: 87 mlrd so‘m,
2023 yil: 116 mlrd so‘m,
2024 yil: 134 mlrd so‘m,
2025 yil prognozi: 150 mlrd so‘m.
Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
borasida  ham faoliyatini kengaytirdi. 2023 yilda 51 mingdan ortiq murojaatlar
qabul   qilingan   bo‘lib,   ulardan   79%   ijobiy   hal   etilgan.   Aksar   murojaatlar
kommunal   xizmatlar   (32%),   chakana   savdo   (27%)   va   mobil   aloqa   xizmatlari
(18%) sohasiga taalluqli bo‘ldi.
Qonunchilikni amaliyotga tatbiq qilishda Agentlik tomonidan prokuratura va
Adliya   vazirligi   bilan   hamkorlikda   o‘tkazilgan   reydlar   samarador   bo‘ldi.
Ayniqsa,   2024   yilda   Toshkent   shahri   va   viloyatida   olib   borilgan   19   ta
monitoring chog‘ida 200 dan ortiq kichik tadbirkorlik subyektlarida noqonuniy
monopol harakatlar fosh qilindi.
Agentlik   o‘z   faoliyatini   nafaqat   tekshiruvlar   bilan,   balki   raqobatni
rivojlantirish bo‘yicha targ‘ibot ishlarini ham amalga oshirdi. 2022–2024 yillar
oralig‘ida   300  dan   ortiq   seminar,  120   ta  teleko‘rsatuv   va   ijtimoiy   tarmoqlarda
1500   dan   ortiq   tarqatma   materiallar   orqali   aholiga   sog‘lom   raqobatning
afzalliklari tushuntirildi.
2025 yilda esa “Raqobatni rivojlantirish milliy dasturi” ishlab chiqilib, unda
quyidagilar nazarda tutilgan:
Mahalliy hokimliklarda raqobat bo‘limlarini tashkil etish, 27Startaplar uchun monopoliyalardan himoyalovchi mexanizmlarni joriy qilish,
Sun’iy   intellekt   yordamida   raqobatga   zid   harakatlarni   avtomatik   aniqlovchi
tizim yaratish.
Yuqoridagi   tahlillar   asosida   xulosa   qilish   mumkinki,   2022–2025   yillar
mobaynida   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi   o‘zining   funksional
imkoniyatlarini   kengaytirib,   raqobat   muhitini   sog‘lomlashtirish,
monopoliyalarning   iqtisodiyotga   salbiy   ta’sirini   kamaytirish,   qonunlarni
qo‘llashda   tizimli   yondashuvni   shakllantirish   borasida   muhim   bosqichlarni
bosib o‘tdi. Kelgusida bu boradagi islohotlar bozor iqtisodiyotining barqarorligi
uchun muhim ahamiyat kasb etadi. 282.3. O‘zbekistonda monopoliyani cheklashning dolzarb muammolari va
takliflar
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sog‘lom   raqobatning   ta'minlanishi   iqtisodiyotni
barqaror   rivojlantirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   Shu   nuqtai   nazardan,
O‘zbekistonda   monopoliyani   cheklash   masalasi   dolzarb   iqtisodiy   va   huquqiy
muammolardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   2022–2025   yillar   mobaynida   davlat
tomonidan   raqobatni   rivojlantirish   va   monopoliyaga   qarshi   kurashish   borasida
qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirilgan   bo‘lsa-da,   hali   hanuzgacha   to‘liq
natijaga erishilgan emas.
Statistik   ma'lumotlarga   ko‘ra,   2022   yilda   Raqobatni   rivojlantirish   va
iste'molchilar huquqlarini himoya qilish agentligi tomonidan monopol holatdagi
87 ta subyekt aniqlangan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2023 yilda 93 taga yetgan. Bu
esa   shuni   ko‘rsatadiki,   ayrim   tarmoqlarda,   ayniqsa   energetika,
telekommunikatsiya,   sement   ishlab   chiqarish   va   farmatsevtika   sohalarida
raqobat muhitining sustligi davom etmoqda.
Monopoliyaning eng katta  zarari  – narxlar  ustidan asossiz  nazorat  o‘rnatilishi,
ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   sifatsiz   mahsulot   taklifi   va   innovatsion
rivojlanishning   susayishidir.   O‘zbekistonda   ko‘plab   strategik   tarmoqlar   davlat
monopoliyasida   bo‘lib   kelmoqda.   Bu   holat   esa   xususiy   sektorning   ushbu
sohalarga  kirib  kelishini  cheklaydi  va   iqtisodiyotning   sog‘lom  raqobat  asosida
shakllanishiga to‘sqinlik qiladi.
Masalan,   2023   yilda   elektr   energiyasi   ishlab   chiqarish   va   yetkazib   berishda
"Hududiy elektr tarmoqlari" AJning ulushi 90 foizdan ortiqni tashkil qilgan. Bu
esa   ushbu   sohada   amalda   raqobat   yo‘qligini   anglatadi.   Telekommunikatsiya
bozorida   esa   “O‘zbektelekom”   AJ   ustunlik   qiladi   va   u   tarmoq
infratuzilmasining   asosiy   qismini   nazorat   qiladi.   Shu   sababli   kichik   internet-
provayderlar xizmat ko‘rsatishda qiyinchiliklarga duch kelmoqda.
Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi
tomonidan har yili o‘tkaziladigan monitoring natijalariga ko‘ra, 2024 yilda 200 29dan ortiq xo‘jalik yurituvchi subyektlarning faoliyati o‘rganilgan bo‘lib, ulardan
56 tasida bozorning muayyan qismini asossiz egallab olish holatlari aniqlangan.
Bunga,   ayniqsa,   qurilish   materiallari,   dori-darmon   savdosi   va   transport
xizmatlari sohalari kiradi.
Muammoning yana bir jihati – qonunlarning to‘liq ishlamasligidir. O‘zbekiston
Respublikasining   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonuni   2012   yilda   qabul   qilingan
bo‘lib,   bu   qonunga   2021   yilda   muhim   o‘zgartishlar   kiritilgan.   Biroq   ushbu
qonun   ijrosining   amalda   samarali   ta’minlanmasligi   monopoliyaga   qarshi
kurashni   zaiflashtirib   qo‘ymoqda.   Ko‘pgina   hollarda,   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlar   bozordagi   ustun   mavqeidan   foydalanib,   narxlarni   sun’iy   oshirish
yoki yangi raqobatchilarni bozordan siqib chiqarish siyosatini olib bormoqda.
Yana   bir   dolzarb   muammo   –   iste’molchilarning   huquqiy   savodxonligining
pastligi. 2022 yilda o‘tkazilgan sotsiologik so‘rovda qatnashganlarning 64 foizi
monopoliyadan kelib chiqadigan salbiy oqibatlardan bexabar ekanini bildirgan.
Bu   esa   fuqarolarning   raqobat   muhitini   talab   qilish   qobiliyatining   sustligini
ko‘rsatadi.
Muammolarga qarshi quyidagi takliflar ilgari surilishi mumkin
Monopol   tarmoqlarning   bosqichma-bosqich   raqobatga   ochilishi.   Masalan,
elektr energiyasi ta’minoti bozorida xususiy operatorlar uchun inklyuziv shart-
sharoitlar yaratish lozim.
Anti-monopoliya   qonunchiligini   kuchaytirish   va   samarali   ijrosini   ta’minlash.
Ayniqsa, kartel kelishuvlarini aniqlash va jazolash mexanizmlarini kuchaytirish
muhim
Regulyator   mustaqilligini   oshirish.   Raqobatni   rivojlantirish   agentligi
faoliyatining   to‘liq   mustaqil   yuritilishi,   siyosiy   va   tarmoq   manfaatlaridan   xoli
bo‘lishi kerak. 30Iste’molchilarning   huquqiy   savodxonligini   oshirish.   Maxsus   kampaniyalar   va
treninglar   orqali   fuqarolarning   raqobat   muhiti   va   monopoliyalar   haqida
xabardorligini oshirish zarur.
Monopoliyalarning   faoliyatini   shaffof   monitoring   qilish.   Har   chorakda   ochiq
reyting   va   tahliliy   hisobotlar   e’lon   qilinishi   orqali   jamoatchilik   nazorati
kuchaytiriladi
Raqobat   muhitini   rivojlantirish   orqali   nafaqat   narxlarning   asosliligini,   balki
xizmat   va   mahsulotlar   sifati,   innovatsion   texnologiyalar   joriy   etilishi   ham
rag‘batlantiriladi.   Shu   bois,   monopoliyani   cheklash   –   O‘zbekiston   iqtisodiy
islohotlarining   ajralmas   qismi   bo‘lib   qolmoqda.   2025   yil   uchun   belgilangan
davlat   strategiyasida   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   yanada   takomillashtirish,
biznes   subyektlarining   bozorga   kirishini   osonlashtirish,   ochiqlik   va   raqobatni
kafolatlovchi mexanizmlarni kuchaytirish belgilangan. 31 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishida   "Monopoliyaga   qarshi   qonunchilik   va   uni
O‘zbekistonda   qo‘llashning   o‘ziga   xos   xususiyatlari"   mavzusini   tanlaganim
bejiz   emas.   Chunki   bugungi   kunda   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sog‘lom
raqobat   muhitini   ta’minlash,   iqtisodiy   o‘sishning   muhim   omillaridan   biri
hisoblanadi. Monopoliya esa ushbu muhitga salbiy ta’sir ko‘rsatib, narxlarning
sun’iy   oshishiga,   mahsulot   sifati   va   iste’molchilar   huquqlarining   buzilishiga
olib keladi.
Kurs   ishida   monopoliyaga   qarshi   qonunchilikning   nazariy   asoslari,   uning
asosiy   tamoyillari   va   huquqiy   bazasi   atroflicha   yoritildi.   Shuningdek,
O‘zbekistonda   raqobatni   rivojlantirish   sohasida   amalga   oshirilayotgan
islohotlar, “Raqobatni rivojlantirish va iste’molchilar huquqlarini himoya qilish
agentligi” faoliyati, amaldagi qonunlarning ijrosi ham tahlil qilindi.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   yurtimizda   sog‘lom   raqobat   muhitini
shakllantirish   borasida   ancha   ijobiy   natijalarga   erishilgan   bo‘lsa-da,   hali   ham
dolzarb   muammolar   mavjud.   Xususan,   ayrim   yirik   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarning   bozordagi   ustun   mavqei,   narxlarni   kelishib   belgilash   holatlari,
davlat   xaridlari   va   tender   jarayonlarida   ochiqlik   va   shaffoflikning   yetarli
emasligi kabi masalalar mavjudligicha qolmoqda.
Men   monopoliyani   cheklash   va  raqobatni   rag‘batlantirish   borasida   quyidagi
takliflarni ilgari surdim:
Qonunchilikni   takomillashtirish   orqali   raqobatga   to‘sqinlik   qiluvchi
holatlarga nisbatan aniq va qat’iy choralar belgilanmog‘i lozim;
Raqobatni rivojlantirish agentligining vakolatlarini kengaytirish, uni mustaqil
va faol nazorat organiga aylantirish zarur;
Iqtisodiy   savodxonlikni   oshirish,   ayniqsa   tadbirkorlar   va   iste’molchilar
orasida   raqobatning   foydalari   haqida   keng   tushuntirish   ishlari   olib   borilishi
kerak; 32Bozor   ishtirokchilarining   teng   sharoitlarda   faoliyat   yuritishini   ta’minlash
uchun davlatning aralashuvi minimal darajada bo‘lishi zarur.
Xulosa   qilib   aytganda,   monopoliyaga   qarshi   kurashish   va   raqobatni
rivojlantirish   —   O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyotini   chuqurlashtirishdagi
asosiy   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biridir.   Ushbu   kurs   ishi   orqali   men   nafaqat
nazariy   bilimlarga   ega   bo‘ldim,   balki   amaliy   takliflar   ishlab   chiqish
ko‘nikmasini ham rivojlantirdim. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3411) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari 

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида
  • Natural va tovar xo‘jaligi, ularning belgilari | Натурал ва товар хўжалиги, уларнинг белгилари

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha