Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining
asosiy vositalaridan biri sifatida
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu : Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining
asosiy vositalaridan biri sifatida
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Mulkchilik munosabatlarining nazariy asoslari
1.1. Mulkchilik tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati …………………….….
1.2. Mulkchilik shakllari va ularning turlari …………………………………..….
1.3. Mulkchilik munosabatlarining huquqiy va iqtisodiy asoslari …………….
….
II BOB. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy taraqqiyotdagi roli
2.1. Mulkchilikning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi 
o‘rni ………………………...
2.2. O‘zbekistonda mulkchilik shakllarining rivojlanish 
bosqichlari ……………..
2.3. Mulkchilik munosabatlarini takomillashtirishning istiqbollari ……………...
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida
mulkchilik munosabatlari muhim iqtisodiy kategoriya sifatida alohida ahamiyat
kasb   etadi.   Mulkchilik   –   bu   iqtisodiy   resurslarga   egalik   qilish,   ulardan
foydalanish va ularni tasarruf etish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy, huquqiy va
ijtimoiy munosabatlar majmuasidir. Jamiyatda mavjud bo‘lgan ishlab chiqarish
vosital ari  va ularning egasi  o‘rtasidagi  munosabatlar  bevosita mulkchilik bilan
belgilanadi.   Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish,   raqobat   muhitini   shakllantirish   va   iqtisodiy
mustaqillikni   ta’minlashda   mulkchilik   muhim   vosita   hisoblanadi.   O‘zbekiston
Respublikasida 1991-yildan so‘ng boshlangan bozor islohotlari doirasida davlat
mulkini   xususiylashtirish,   mulk   shakllarining   xilma-xilligini   ta’minlash,
fuqarolarning   mulkga   bo‘lgan   huquqlarini   himoya   qilish   ustuvor   yo‘nalishlar
sifatida   belgilandi.   Bu   jarayon   iqtisodiy   o‘sish,   bandlik   darajasining   oshishi,
tadbirkorlik   muhitining   yaxshilanishiga   xizmat   qildi.   Shu   sababli,   mulkchilik
munosabatlarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish,   ularning   taraqqiyotdagi
o‘rnini tahlil qilish va takomillashtirish yo‘llarini ishlab chiqish bugungi kunda
dolzarb   hisoblanadi.   Ayniqsa,   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishga   erishish   uchun
har   xil   mulk   shakllari   o‘rtasidagi   uyg‘unlik   va   ularning   raqobatbardoshligini
ta’minlash dolzarb muammolardan biridir. Shu nuqtai nazardan olib qaralganda,
ushbu   kurs   ishining   mavzusi   o‘zining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati   bilan   ajralib
turadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Mulkchilik   munosabatlari
qadim   zamonlardan   beri   iqtisodiy   tafakkur   markazida   bo‘lgan.   Bu   mavzu   ilk
iqtisodchilar   –   A.   Smit,   D.   Rikardo,   T.   Maltus,   J.   Mill   tomonidan   bozor 4erkinligi   va   xususiy   mulkning   iqtisodiy   samaradorlikdagi   roli   asosida   tahlil
qilingan. Keyinchalik K. Marks mulkchilikka ijtimoiy-iqtisodiy nuqtai nazardan
yondashib,   sinfiy   kurash   va   ishlab   chiqarish   munosabatlari   bilan   bog‘lagan.
Yangi   zamon   iqtisodchilari   –   P.   Samuelson,   M.   Fridman   va   F.   Hayeklar   esa
mulk huquqi erkin bozor mexanizmining ajralmas elementi ekanini ta’kidlagan.
Zamonaviy   iqtisodiy   adabiyotlarda   mulkchilik   munosabatlari   bozor
infratuzilmasining asosi, tadbirkorlik muhitining kafolati sifatida talqin etiladi.
O‘zbekiston   iqtisodchilaridan   B.   Musayev,   O.   Xudoyberganov,   G.
Abdurahmonova,   M.   Saidov   kabi   olimlar   o‘z   tadqiqotlarida   mamlakatimizda
amalga   oshirilayotgan   xususiylashtirish,   mulk   huquqini   mustahkamlash   va
aralash   mulk   shakllarining   iqtisodiy   samaradorligi   masalalariga   chuqur
yondashganlar.   So‘nggi   yillarda   respublikada   mulkchilik   masalalari   davlat
strategiyalarida   ham   keng   yoritilmoqda.   Jumladan,   “2022–2026   yillarga
mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekiston   Taraqqiyot   Strategiyasi”da   mulkchilikning
himoyasi,   investorlar   huquqlarining   kafolatlanishi   ustuvor   yo‘nalishlardan   biri
etib belgilangan. Bu holat mavzuning ilmiy va amaliy jihatdan yetarli darajada
o‘rganilgan bo‘lishiga qaramay, uni yangicha sharoitda tahlil qilish zaruriyatini
yuzaga keltirmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mulkchilik
munosabatlarini   o‘rganish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   muhim
ahamiyatga ega. Nazariy jihatdan ushbu mavzu orqali mulkchilikning mazmuni,
turlari   va   rivojlanish   mexanizmlarini   chuqur   tahlil   qilish   imkoniyati   paydo
bo‘ladi.   Ayniqsa,   mulk   huquqi,   mulkchilik   turlari,   ularning   iqtisodiy
jarayonlarga   ta’siri,   bozor   munosabatlarida   tutgan   o‘rni   ilmiy   asosda
tushuntiriladi.   Bu   esa   iqtisodiyot   nazariyasining   asosiy   kategoriyalaridan   biri
sifatida   mulkchilik   mohiyatini   chuqur   anglashga   xizmat   qiladi.   Amaliy   nuqtai
nazardan   esa,   ushbu   mavzuning   tahlili   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   amalga
oshirilayotgan   xususiylashtirish,   aralash   iqtisodiyotni   shakllantirish,   mulk
huquqlarini   mustahkamlash,   tadbirkorlik   subyektlarining   mulkiy   erkinligini 5ta’minlash kabi muhim yo‘nalishlar uchun zarur nazariy poydevor bo‘lib xizmat
qiladi.   Bundan   tashqari,   mavzuda   keltirilgan   mulkchilikning   huquqiy   asoslari
va iqtisodiy samaradorligi bilan bog‘liq tahlillar orqali amaldagi qonunchilikni
yanada   takomillashtirish,   mulkni   boshqarishning   samarali   mexanizmlarini
ishlab   chiqish   bo‘yicha   takliflar   berilishi   mumkin.   Mulkchilik   bilan   bog‘liq
muammolarni aniqlash va ularni hal qilish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqilishi
esa   amaliy   jihatdan   dolzarb   masalalarga   yechim   topishga   xizmat   qiladi.   Shu
sababli,   bu   mavzuni   o‘rganish   nafaqat   ilmiy   jamoatchilik,   balki   davlat
boshqaruvi organlari, tadbirkorlar va investorlar uchun ham foydalidir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasida   shakllangan
va rivojlanib borayotgan mulkchilik munosabatlaridir.
Kurs ishi mavzusining predmeti  – mulkchilik munosabatlarining mazmuni,
shakllari, ularning iqtisodiy taraqqiyotga ta’siri va rivojlanish yo‘nalishlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   mulkchilik   munosabatlarining   nazariy
asoslarini   yoritish,   ularning   iqtisodiy   taraqqiyotdagi   rolini   aniqlash   va
O‘zbekistonda   mulkchilik   tizimining   rivojlanish   bosqichlarini   tahlil   qilishdan
iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Mulkchilik tushunchasining mohiyatini ochib berish;
 Mulkchilik shakllarining turlarini tahlil qilish;
 Mulkchilik munosabatlarining huquqiy asoslarini o‘rganish;
 Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilikning tutgan o‘rnini aniqlash;
 O‘zbekistonda mulkchilik shakllarining rivojlanish bosqichlarini o‘rganish;
 Mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirish   bo‘yicha   takliflar   ishlab
chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. Mulkchilik munosabatlarining nazariy asoslari
1.1. Mulkchilik tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati
Mulkchilik – bu iqtisodiy resurslarga, ishlab chiqarish vositalariga va boshqa
mulkiy   obyektlarga   bo‘lgan   egalik,   foydalanish   va   ularni   tasarruf   etish   bilan
bog‘liq   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   tizimidir.   U   iqtisodiy   hayotda   muhim
o‘rin   tutuvchi   kategoriyalardan   biri   bo‘lib,   ishlab   chiqarish,   taqsimot,
almashinuv   va   iste’mol   jarayonlarini   bevosita   belgilab   beradi.   Mulkchilik   –
jamiyatda mavjud bo‘lgan barcha iqtisodiy munosabatlarning asosidir.
Mulkchilik   munosabatlari   tarixan   jamiyat   taraqqiyoti   bilan   birga   rivojlanib
borgan.   Ibtidoiy   jamoa   tuzumida   ko‘pchilik   mulki   ustuvor   bo‘lsa,   quldorlik
davrida   ishlab   chiqarish   vositalari   ustidan   to‘liq   egalik   qilish   individual
xususiyat   kasb   etgan.   Feodalizm   davrida   yerga   egalik   qilish   asosiy   mulk
shakliga   aylangan.   Kapitalizm   davrida   esa   ishlab   chiqarish   vositalari,
korxonalar, moliyaviy institutlar ustidan xususiy mulk ustuvorlik qila boshladi.
Mulkchilik   ikki   asosiy   yo‘nalishda   namoyon   bo‘ladi:   birinchisi   –   huquqiy,
ya’ni  shaxsning  muayyan  mulkka bo‘lgan huquqini  qonuniy tarzda tasdiqlash;
ikkinchisi   –   iqtisodiy,   ya’ni   ushbu   mulkdan   foydalanish   orqali   foyda   olish,
iqtisodiy   resurslarni   boshqarish   va   ulardan   unumli   foydalanish.   Iqtisodiy
jihatdan   mulkchilik   –   bu   real   iqtisodiy   kuchdir,   ya’ni   u   orqali   resurslarni
nazorat qilish, ularni taqsimlash va boshqarish imkoniyati yuzaga keladi.
Mulkchilik   munosabatlarining   asosiy   elementlari   quyidagilardan   iborat:
mulkka   egalik   qilish,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish.   Mulkka   egalik
qilish   –   bu   uning   egasi   kimligini   belgilaydi.   Foydalanish   –   mulkdan   iqtisodiy
maqsadlarda   foydalanish,   ya’ni   daromad   olish,   ishlab   chiqarish   jarayonida 7ishlatish.   Tasarruf   etish   –   mulkni   boshqa   shaxslarga   topshirish,   sotish,   ijaraga
berish yoki meros qoldirish huquqidir.
Iqtisodiyotda   mulkchilikning   mavjudligi   resurslar   taqsimotining
samaradorligini   ta’minlaydi.   Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xususiy
mulkka   asoslangan   tadbirkorlik   faoliyati,   investitsion   jarayonlar   va   raqobat
muhitining   shakllanishi   bevosita   mulkchilik   munosabatlariga   bog‘liqdir.
Xususiy   mulk,   o‘z   navbatida,   foyda   olishga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,
samaradorlikni oshirishga kuchli turtki beradi.
Mulkchilik   iqtisodiy   taraqqiyotda   hal   qiluvchi   omillardan   biri   hisoblanadi.
Bu   jarayonda   mulk   egasining   manfaatdorligi,   rag‘batlantirish   mexanizmlari,
kapital   qo‘yilmalar   samaradorligi   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Mulk   egasining   mulk
ustidan   to‘liq   egalik   qilishi,   uni   boshqarishi   va   undan   daromad   olishi   ushbu
mulkning samarali ishlatilishini ta’minlaydi.
Mulkchilik jamiyatda ijtimoiy tabaqalanishni ham yuzaga keltiradi. Shaxslar
o‘rtasida   mulk   miqdori   va   sifati   farqli   bo‘lgani   uchun   ijtimoiy   tengsizlik,
mulkiy   tafovut   paydo   bo‘ladi.   Shu   boisdan   ham   har   bir   jamiyat   mulkchilik
munosabatlarini muvozanatli shakllantirishga intiladi.
Iqtisodiy nazariyada mulkchilik ko‘plab maktablar tomonidan turlicha talqin
qilingan. Masalan, klassik maktab vakillari (A. Smit, D. Rikardo) mulkchilikni
erkin bozor mexanizmining ajralmas qismi sifatida qaragan. Marxistik iqtisodiy
nazariyada esa mulkchilik – sinfiy kurash vositasi sifatida baholanadi va ishlab
chiqarish vositalarining jamiyatga tegishliligi asosiy shart sifatida ko‘riladi.
Zamonaviy iqtisodiy qarashlar, ayniqsa, institutsional  iqtisodchilar (D. Nort,
O.   Uilyamson)   mulkchilik   huquqlarining   mustahkamligi   iqtisodiy   barqarorlik
va   islohotlarning   samaradorligini   belgilovchi   asosiy   omil   ekanligini
ta’kidlaydilar.   Mulk   huquqlari   aniq   bo‘lgan   jamiyatlarda   investitsiya   muhiti
mustahkam   bo‘ladi,   iqtisodiy   erkinlik   yuqori   darajada   ta’minlanadi   va
innovatsion faollik kuchayadi. 8Mulkchilik munosabatlari, shuningdek, ishlab chiqarish omillari (yer, kapital,
mehnat)ning   o‘zaro   taqsimlanishi   va   boshqarilishi   orqali   milliy   boylikni
yaratishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Mulk   shakllarining   xilma-xilligi   –   davlat,
xususiy,   jamoaviy   va   aralash   mulk   mavjudligi   iqtisodiy   barqarorlik   va   bozor
muvozanatini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   mulkchilik
munosabatlarini   isloh   qilishga   alohida   e’tibor   qaratildi.   Davlat   mulkini
xususiylashtirish,   tadbirkorlik   subyektlariga   keng   imkoniyatlar   yaratish,   ko‘p
ukladli   iqtisodiyotni   shakllantirish   mamlakat   taraqqiyotining   asosiy
yo‘nalishlariga   aylandi.   Bugungi   kunda   mulkchilik   huquqining   kafolatlanishi,
mulk   egalari   manfaatlarining   himoyasi   va   resurslardan   samarali   foydalanish
bo‘yicha qonunlar va qarorlar qabul qilinmoqda.
Mulkchilik iqtisodiyotni liberallashtirishda va davlatning iqtisodiy hayotdagi
bevosita   aralashuvini   kamaytirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Xususiy   mulk
asosidagi   iqtisodiy   faoliyat   bozor   talablariga   moslashuvchan   bo‘ladi,   narx
mexanizmini shakllantiradi va resurslardan unumli foydalanishga olib keladi.
Ayniqsa, xususiy mulkka asoslangan korxonalar innovatsiyalarni tezroq joriy
etadi,   yangi   texnologiyalarni   qo‘llaydi,   ichki   va   tashqi   bozorlarni   o‘rganib,
raqobatbardosh   mahsulot   ishlab   chiqarishga   intiladi.   Bu   esa   mamlakatning
eksport salohiyatini oshiradi, iqtisodiy mustaqillikni mustahkamlaydi.
Mulkchilikning   iqtisodiy   mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   uning   huquqiy
asoslarini   ham   o‘rganish   zarur.   Chunki   mulkka   egalik   qilish   huquqi   qonuniy
himoya   bilan   mustahkamlanmasa,   u   holda   iqtisodiy   faoliyat   barqaror
rivojlanmaydi.   Bu   esa   huquqiy   davlat   va   kuchli   fuqarolik   jamiyatining   asosiy
tamoyillaridan biridir.   Shuningdek, zamonaviy dunyoda intellektual mulkchilik
ham katta iqtisodiy ahamiyat kasb etmoqda. Axborot texnologiyalari, brendlar,
ixtirolar   va   boshqa   intellektual   faoliyat   mahsulotlariga   egalik   qilish   orqali
korxonalar iqtisodiy ustunlikka erishmoqda. Intellektual mulk kapitalning yangi
shakli sifatida iqtisodiy tizimga kirib kelmoqda. 91.2. Mulkchilik shakllari va ularning turlari
Mulkchilik – iqtisodiy tizimlarning markaziy kategoriyalaridan biri bo‘lib, u
jamiyatdagi   moddiy   boyliklar,   ishlab   chiqarish   vositalari   va   boshqa   resurslar
ustidan   egalik,   foydalanish   va   tasarruf   etish   munosabatlarini   anglatadi.   Bu
munosabatlar iqtisodiy, huquqiy, ijtimoiy va siyosiy jihatdan jamiyat hayotining
barcha sohalariga  ta’sir  ko‘rsatadi.  Mulkchilikning  shakllari  va  turlari  ijtimoiy
ishlab   chiqarish   tizimiga,   davlat   tuzilmasiga,   tarixiy   rivojlanish   bosqichlariga
hamda bozor munosabatlarining chuqurligiga bog‘liq ravishda shakllanadi.
Mulkchilik   shakllari   –   bu   mulk   subyektlarining   kimga   tegishli   ekanligiga
qarab   tasniflanadigan   turlardir.   Har   bir   mulk   shakli   o‘zining   iqtisodiy
samaradorligi,   boshqaruv   usuli,   javobgarlik   darajasi,   foyda   olish   uslubi   bilan
farqlanadi. Umuman olganda, mulkchilikning quyidagi asosiy shakllari mavjud:
1. Davlat mulki
Davlat   mulki   –   bu   davlat   organlari   egalik   qiladigan   va   ular   tomonidan
boshqariladigan   mulkdir.   Bu   shakl   tarixan   eng   qadimgi   mulk   turlaridan   biri
hisoblanadi va bugungi kunda ham ko‘plab davlatlarda muhim ahamiyatga ega.
Davlat   mulki   odatda   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   sohalarda   –   mudofaa,
energetika,   transport,   aloqa,   kon   sanoati,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   sohalarida
saqlab   qolinadi.   Davlat   mulkining   afzalligi   shundaki,   u   muayyan   ijtimoiy
manfaatlarni   himoya   qilishga   xizmat   qiladi   va   bozor   mexanizmlarining   salbiy
ta’sirlarini   cheklaydi.   Biroq,   davlat   mulkining   kamchiliklaridan   biri   sifatida
resurslarning   samarasiz   ishlatilishi,   byurokratiya   va   korrupsiya   xavfining
yuqoriligi ko‘rsatiladi.
2. Xususiy mulk
Xususiy mulk – bu yuridik yoki jismoniy shaxslarga tegishli bo‘lgan va ular
tomonidan   mustaqil   ravishda   boshqariladigan   mulkdir.   Xususiy   mulk   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   eng   asosiy   va   ustun   mulk   shakli   hisoblanadi.   Xususiy
mulkning afzalliklari – resurslardan samarali foydalanish, foyda olishga rag‘bat,
innovatsiyalarni joriy qilish va raqobat muhitini shakllantirishdir. Xususiy mulk 10egalari mulk ustidan to‘liq ixtiyorga ega bo‘lib, uni sotish, ijaraga berish, meros
qilib   qoldirish   huquqiga   egadirlar.   Bu   shakl   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlantirish va iqtisodiy faollikni oshirishda katta rol o‘ynaydi.
3. Jamoaviy (kollektiv) mulk
Jamoaviy   mulk   –   bir   guruh   kishilar   yoki   yuridik   shaxslarga   umumiy   tarzda
tegishli   bo‘lgan   mulk   turidir.   Bu   shakl   ko‘pincha   kooperatsiyalar,   shirkatlar,
ishlab chiqarish birlashmalari, oilaviy korxonalar doirasida uchraydi. Jamoaviy
mulkning   xususiyati   shundaki,   mulk   ustidan   egalik   qilish,   foydalanish   va
tasarruf   etish   huquqlari   bir   nechta   subyektlar   o‘rtasida   taqsimlanadi.   Ushbu
mulk shaklining samaradorligi uni tashkil etgan a’zolarning o‘zaro hamjihatlik
darajasiga, boshqaruv tizimiga va bozor sharoitlariga bog‘liq bo‘ladi.
4. Aralash mulk
Aralash mulk – bu davlat, xususiy va jamoaviy mulk shakllarining birgalikda
mavjud   bo‘lishini   anglatadi.   U   aksariyat   hollarda   korporatsiyalar,   qo‘shma
korxonalar,   davlat-xususiy   sheriklik   loyihalari   ko‘rinishida   namoyon   bo‘ladi.
Aralash   mulk   bozor   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   adolat   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlashga xizmat qiladi. Masalan, infratuzilma loyihalarida davlat moliyaviy
kafolatlar   beradi,   xususiy   sektor   esa   boshqaruv,   texnologiya   va   investitsiya
kiritish bilan shug‘ullanadi.
5. Ijtimoiy mulk
Ijtimoiy   mulk   –   bu   muayyan   jamoaning,   jamiyatning   yoki   butun   xalqning
umumiy   mulki   sifatida   qaraladi.   Bu   shakl   sotsialistik   yoki   kommunistik
tizimlarga   xos   bo‘lib,   barcha   ishlab   chiqarish   vositalari   jamiyatga   tegishli
bo‘ladi.   Ijtimoiy   mulkda   shaxsiy   manfaat   emas,   balki   umumiy   manfaat
ustuvorlik   qiladi.   Ushbu   mulk   shaklida   mulkni   boshqarish   markazlashtirilgan
holda   davlat   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Amalda   esa   bu   ko‘pincha   iqtisodiy
samarasizlik va tashabbuskorlikning pasayishiga olib kelgan.
6. Diniy va xayriya mulki 11Alohida   shakl   sifatida   diniy   va   xayriya   tashkilotlariga   tegishli   bo‘lgan
mulklarni   ham   ko‘rsatish   mumkin.   Bunday   mulk   masjidlar,   cherkovlar,
ehsonlar   asosida   tashkil   etilgan   jamg‘armalar,   notijorat   tashkilotlar   tomonidan
boshqariladi. Bu mulk shakli ko‘proq ijtimoiy yordam, ta’lim, sog‘liqni saqlash
va madaniyat sohalarida xizmat qiladi.
Mulkchilik shakllarining turlari
Yuqorida   ko‘rib   chiqilgan   shakllar   ichida   mulkchilik   turlari   ham   o‘z   ichki
tasniflariga ega. Ular quyidagicha bo‘lishi mumkin:
A) Mulk egalik subyektlariga ko‘ra:
Jismoniy shaxslar mulki – fuqarolarning shaxsiy uy-joyi, transport vositalari,
texnikasi va h.k.
Yuridik shaxslar mulki – korxona, firma, tashkilotlarga tegishli mol-mulk.
Davlatga   tegishli   mulk   –   markaziy   yoki   mahalliy   hokimiyatlar   nazoratidagi
aktivlar.
B) Foydalanish maqsadiga ko‘ra:
Iste’mol   mulki   –   fuqarolar   tomonidan   bevosita   iste’mol   qilish   uchun
mo‘ljallangan (masalan, maishiy texnika).
Ishlab   chiqarish   mulki   –   ishlab   chiqarish   vositalari   sifatida   ishlatiladigan
aktivlar (masalan, uskunalar, binolar).
C) Ijtimoiy-iqtisodiy mazmuniga ko‘ra:
Asosiy   fondlar   –   uzoq   muddatda   foydalaniladigan   aktivlar   (yer,   bino,
inshootlar).
Aylana fondlar – ishlab chiqarishda tezda aylanadigan resurslar  (xomashyo,
energiya,   materiallar).   mulkchilik   shakllari   va   turlari   jamiyatning   iqtisodiy
hayotini   tashkil   etishda   muhim   o‘rin   egallaydi.   Ular   ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotga,   bozor   munosabatlarining   shakllanishiga,   foyda   olish   va  kapitalni
ko‘paytirish   imkoniyatlariga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Har   bir   davlat   o‘zining
tarixiy,   huquqiy,   siyosiy   va   iqtisodiy   xususiyatlariga   qarab,   mulkchilik 12shakllarini   tanlaydi   va   ulardan   unumli   foydalanish   uchun   tegishli   siyosat
yuritadi.
1.3. Mulkchilik munosabatlarining huquqiy va iqtisodiy asoslari
Mulkchilik   munosabatlari   har   qanday   jamiyatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
hayotida asosiy  o‘rin egallaydi. Bu munosabatlar, eng avvalo, ishlab chiqarish
vositalariga egalik qilish, ularni boshqarish va ulardan foydalanish bilan bog‘liq
bo‘lgan   huquqiy   va   iqtisodiy   tizimni   o‘z   ichiga   oladi.   Mulkchilik 13munosabatlarining   mazmuni   va   shakllari   jamiyatning   taraqqiyot   darajasi,
iqtisodiy tizimning o‘ziga xosligi, huquqiy me’yorlar va tarixiy sharoitlar bilan
bevosita bog‘liqdir.
Mulk   –   bu   shaxs   yoki   tashkilotning   biror   moddiy   yoki   nomoddiy   boylikka
egalik   qilish,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish   huquqidir.   Mulkchilik
munosabatlari   esa   aynan   shu   huquqning   kimga   va   qanday   asosda   tegishli
ekanini   belgilaydi.   Bu   munosabatlar   uch  asosiy   komponentga   tayanadi:   egalik
qilish,   foydalanish   va   tasarruf   etish.   Aynan   ushbu   tarkibiy   qismlar   mulkni
iqtisodiy toifadagi huquqiy obyektga aylantiradi.
Huquqiy   jihatdan   mulkchilik   munosabatlari   muayyan   subyektning   o‘z
mulkini   qonuniy   asosda   boshqarish   va   undan   foyda   olish   imkoniyatini
ifodalaydi.   Har   qanday   jamiyatda   bu   huquqlar   davlat   tomonidan   tasdiqlanadi,
himoya   qilinadi   va   tartibga   solinadi.   Mulk   huquqi   fuqarolik   kodekslari,
konstitutsiyalar   va   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   bilan   mustahkamlanadi.
O‘zbekiston Respublikasida mulkchilik huquqi Konstitutsiyaning 36-moddasida
mustahkamlab   qo‘yilgan:   "Har   kim   mulkka   egalik   qilish   huquqiga   egadir.
Mulkni   qonun   bilan   belgilangan   tartibda   egallash,   undan   foydalanish   va   uni
tasarruf etish kafolatlanadi."
Iqtisodiy   nuqtayi   nazardan   mulkchilik   munosabatlari   ishlab   chiqarish
jarayonining   yuritilishi,   foyda   olish,   kapital   to‘planishi   va   resurslar   taqsimoti
bilan bog‘liq. Mulkchilikning iqtisodiy mohiyati shundaki, u xo‘jalik yurituvchi
subyektlarning   harakatlariga   asos   yaratadi,   ular   o‘rtasidagi   munosabatlarni
belgilaydi, bozor mexanizmining faol ishlashiga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   bozor   munosabatlariga   o‘tish   davrida   mulkchilik
munosabatlarini tubdan isloh qilish zaruriyati paydo bo‘ldi. Chunki sobiq sovet
tizimi   davrida   mulkning   yagona   –   davlat   shakli   ustunlik   qilgan   edi.   Bozor
iqtisodiyotining   tamoyillarini   amalga   oshirish   uchun   esa   turli   mulk
shakllarining   parallel   rivojlanishi   va   ular   o‘rtasida   sog‘lom   raqobat   zarur   edi.
Shu   maqsadda   1990-yillardan   boshlab   respublikada   xususiylashtirish,   davlat 14mulkini   transformatsiya   qilish,   tadbirkorlik   subyektlarini   shakllantirish   kabi
islohotlar amalga oshirildi.
Huquqiy   jihatdan   mulkchilikni   tartibga   soluvchi   asosiy   qonunlar
quyidagilardan iborat:
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   –   mulk   huquqini   kafolatlovchi
asosiy hujjat.
Fuqarolik   kodeksi   –   mulk   ob’ektlari,   subyektlari,   egalik   qilish   va   tasarruf
etish qoidalarini belgilaydi.
“Xususiy   mulkni   himoya   qilish   to‘g‘risida”gi   qonun   –   xususiy   mulk
egalarining huquqlarini mustahkamlovchi normativ-huquqiy baza.
“Davlat   mulki   to‘g‘risida”gi   qonun   –   davlatga   tegishli   mulk   ob’ektlari   va
ulardan foydalanish tartibini belgilaydi.
Xususiylashtirishga   oid   qonun   va   qarorlar   –   mulk   shakllarining   xilma-
xilligini ta’minlovchi muhim hujjatlar.
Bu   huquqiy   baza   orqali   mulk   ob’ektlari   ustidan   egalik,   foydalanish   va
tasarruf   etish  masalalari   hal  etiladi.  Misol  uchun,  yuridik  shaxs  mulkka  egalik
qilgan holda uni ishlab chiqarish faoliyatiga jalb qilishi, undan daromad olishi,
boshqa   subyektlarga   ijaraga   berishi   yoki   sotishi   mumkin.   Fuqarolar   esa   turar
joy,   avtotransport   vositasi,   yer   uchastkasi   kabi   ob’ektlarga   egalik   qilish   orqali
o‘z hayotiy ehtiyojlarini qondiradi va iqtisodiy faoliyat yuritadi.
Mulkchilik   munosabatlarining   iqtisodiy   asoslari   esa   ishlab   chiqarish   tizimi,
tovar-pul munosabatlari, qiymat qonuni, talab va taklif, resurslar taqsimoti kabi
kategoriyalar   bilan   bevosita   bog‘liq.   Mulk   egasi   bo‘lgan   shaxs   yoki   tashkilot
kapitalni qayerga va qanday yo‘naltirish, qanday texnologiyalardan foydalanish,
qanday   ishlab   chiqarish   vositalarini   tanlash   kabi   masalalarda   mustaqil   qaror
qabul   qiladi.   Bu   esa   iqtisodiy   samaradorlikka,   raqobatga   va   innovatsiyalarni
joriy etishga olib keladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   subyektlarining   xilma-xilligi
ularning   iqtisodiy   imkoniyatlarini   oshiradi,   bandlik   darajasini   yuksaltiradi   va 15aholi   farovonligini   ta’minlaydi.   Davlat,   o‘z   navbatida,   iqtisodiyotda   strategik
tarmoqlarda   ishtirok   etuvchi   asosiy   mulk   egasi   sifatida   faoliyat   yuritadi,   lekin
kichik   va   o‘rta   biznes   sohasida   xususiy   sektor   ustunlik   qiladi.   Bu   mulkchilik
turlarining   muvozanatli   rivojlanishi   iqtisodiyotning   barqarorligiga   xizmat
qiladi.
Shuningdek, xalqaro amaliyotda mulkchilikning iqtisodiy va huquqiy asoslari
bo‘yicha   umumiy   yondashuvlar   mavjud.   G‘arbiy   Yevropa   davlatlari,   AQSh,
Yaponiya kabi mamlakatlarda mulk huquqi uzviy qonuniy kafolatlangan bo‘lib,
xususiy   mulkning   daxlsizligi   va   bozor   munosabatlarining   erkinligi
tamoyillariga   asoslanadi.   Bu   tajribani   O‘zbekiston   ham   o‘zining   milliy
sharoitidan kelib chiqib qo‘llamoqda.
Mulkchilik   munosabatlarining   rivojlanishi,   shuningdek,   iqtisodiy
islohotlarning   sifatiga,   qonun   ustuvorligining   ta’minlanishiga,   investitsiyaviy
muhitning barqarorligiga ham bog‘liq. Chet el investorlari va milliy tadbirkorlar
uchun mulk huquqining kafolatlanishi, uning qonuniy himoyasi va adolatli sud
tizimi   mavjudligi   eng   asosiy   mezonlardan   hisoblanadi.   mulkchilik
munosabatlarining   huquqiy   va   iqtisodiy   asoslari   bir-birini   to‘ldiruvchi,   o‘zaro
uyg‘unlashgan   tizimni   tashkil   qiladi.   Huquqiy   asoslar   –   bu   mulkchilikni
rasmiylashtiruvchi   va   uni   qonun   doirasida   tartibga   soluvchi   vosita   bo‘lsa,
iqtisodiy asoslar – mulkdan foydalanish orqali foyda olish, iqtisodiy resurslarni
boshqarish,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va   rivojlantirish   bilan   bog‘liqdir.
O‘zbekiston   Respublikasida   mulkchilik   munosabatlarining   takomillashuvi
bozor   iqtisodiyotining   mustahkamlanishida,   tadbirkorlik   muhitining
rivojlanishida va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda muhim o‘rin tutadi. 16II BOB. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy taraqqiyotdagi roli
2.1. Mulkchilikning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi o‘rni …
Mulkchilik   munosabatlari   har   qanday   iqtisodiy   tizimning   negizini   tashkil
etadi. Ayniqsa, bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilikning o‘rni va ahamiyati
yanada   ortadi.   Bozor   mexanizmi   erkin   raqobat,   tovar-pul   munosabatlari   va
resurslardan   samarali   foydalanish   asosida   ishlaydi.   Ushbu   omillar   samarali
ishlashi   uchun   mulkchilik   shakllarining   aniqligi,   barqarorligi   va   huquqiy
kafolatlanganligi muhim hisoblanadi.
Bozor   iqtisodiyoti   asosan   xususiy   mulkchilik   negizida   rivojlanadi.   Xususiy
mulk   esa   shaxsiy   manfaat,   tashabbuskorlik,   raqobatbardoshlik   va   rentabellik
kabi   iqtisodiy   omillarni   faollashtiradi.   Mulk   egasi   o‘ziga   tegishli   mulkni
boshqarish, undan foydalanish, uni ijaraga berish yoki boshqa shaklda iqtisodiy
aylanmaga   kiritish   orqali   foyda   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa
resurslardan   tejamkorlik   bilan   foydalanish,   samaradorlikni   oshirishga   turtki
bo‘ladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   –   iqtisodiy   erkinlik   va
mustaqillikning asosiy omilidir. Xususan:
Xususiy sektorning kengayishi ishlab chiqarish hajmini oshiradi;
Erkin raqobat muhiti yaratiladi;
Innovatsiyalar va texnologik yangilanishlar tezlashadi;
Mulk egalarining iqtisodiy javobgarligi kuchayadi;
Raqobatli muhitda xizmatlar sifati ortadi. 17Shuningdek, davlat mulkchiligining ham bozor iqtisodiyoti sharoitida o‘ziga
xos   o‘rni   mavjud.   Aholi   farovonligi,   strategik   tarmoqlarni   nazorat   qilish,
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   kabi   masalalar   davlat   mulki   orqali   amalga
oshiriladi. Bozor iqtisodiyoti davlat va xususiy sektor o‘rtasidagi muvozanatga
asoslanadi. Bu esa aralash iqtisodiyot tamoyillariga asoslangan yondashuvdir.
Mulkchilik bozor iqtisodiyotida quyidagi vazifalarni bajaradi:
Resurslar   taqsimoti   –   mulk   egasi   bo‘lgan   shaxslar   resurslarni   o‘z
manfaatlariga muvofiq taqsimlaydi;
Motivatsiya   yaratish   –   foyda   olish   istagi   ishchi   kuchi   va   ishlab   chiqarish
omillarini samarali ishlashga undaydi;
Bozor   ishtirokchilarining   mustaqilligi   –   har   bir   iqtisodiy   agent   mustaqil
faoliyat yuritadi;
Ijtimoiy tabaqalanish – daromadlar va mulk miqdoriga ko‘ra aholi guruhlarga
ajraladi;
Kapital   jamg‘arilishi   –   foyda   va   daromadlar   qayta   investitsiyalashga
yo‘naltiriladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilikning   iqtisodiy   samaradorligini
quyidagi ko‘rsatkichlar orqali baholash mumkin:
Ishlab chiqarish hajmi va o‘sish sur’ati;
Ish o‘rinlarining yaratilishi;
Soliq tushumlarining ortishi;
Raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish;
Eksport hajmlarining ko‘payishi.
Mulkchilik,   ayniqsa,   xususiy   sektor   orqali   iqtisodiyotda   muhim   tarkibiy
o‘zgarishlar   ro‘y   beradi.   Bu   esa   makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlashda   va
tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirishda   asosiy   omil   hisoblanadi.   Mulk   egaligi
shaxsga   mulk   ustidan   to‘liq   egalik   huquqini   beradi:   foyda   olish,   boshqarish,
mulkni   boshqalarga   o‘tkazish,   garovga   qo‘yish   va   boshqa   mulkiy   huquqlarni
amalga oshirish imkonini yaratadi. 18Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   munosabatlarining   muhim
jihatlaridan   biri   bu   –   iqtisodiy   xavfsizlikdir.   Mulk   egasi   bo‘lish   shaxs   va
korxonaga iqtisodiy barqarorlik, mustaqillik, o‘z rejalarini mustaqil belgilash va
ularni   amalga   oshirish   imkoniyatini   beradi.   Bu   esa   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar barqarorligiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Xususiy   mulk   egaligida   ishlaydigan   tadbirkorlar   o‘z   daromadini   oshirish
maqsadida:
 Innovatsion texnologiyalarni joriy etadi;
 Mehnat unumdorligini oshiradi;
 Sifatli mahsulot ishlab chiqaradi;
 Bozor talabini aniqlaydi va unga moslashadi;
 Xorijiy investitsiyalarni jalb etishga harakat qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   ham   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida
mulkchilik munosabatlari tubdan isloh qilindi. Davlat mulkini xususiylashtirish,
fermer   xo‘jaliklarini   rivojlantirish,   kichik   va   o‘rta   biznesga   ko‘maklashish
orqali  xususiy  sektor  ulushi   ortdi.  Shu  bilan  birga,  milliy  mulkchilik  modelini
shakllantirish   va   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   rivojlantirish
borasida muhim natijalarga erishildi.
Misol uchun, 2022–2024 yillar davomida O‘zbekiston iqtisodiyotida:
Xususiy sektor ulushi 70 foizdan oshdi;
Yalpi ichki mahsulotda xizmat ko‘rsatish sohasi salmog‘i 50% ga yetdi;
Fermer xo‘jaliklarining soni 120 mingdan oshdi;
Davlat   mulkini   xususiylashtirish   orqali   400   dan   ortiq   ob’yektlar   auksion
orqali sotildi.
Bu   natijalar   mulkchilik   munosabatlarining   iqtisodiy   taraqqiyotdagi   o‘rnini
yaqqol   namoyon   etadi.   Shu   bilan   birga,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini
ta’minlashda   mulkchilik   shakllarining   diversifikatsiyasi,   mulk   huquqlarini
himoya   qilish   va   xususiy   sektorni   qo‘llab-quvvatlash   muhim   omillar   sifatida
e’tirof etiladi. 19Bozor   iqtisodiyoti   doirasida   mulkchilik   munosabatlari   qonuniy   asosda
himoyalangan   bo‘lishi   zarur.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   va
Fuqarolik   kodeksida   mulk   huquqi   asosiy   ijtimoiy-iqtisodiy   tamoyil   sifatida
mustahkamlangan. 53-modda quyidagicha belgilaydi:
"Mulk huquqi daxlsizdir va davlat tomonidan muhofaza qilinadi. Mulk egasi
o‘z mulkidan foydalanish, uni boshqarish va tasarruf qilish huquqiga egadir."
Bu   norma   mulkchilikning   iqtisodiy   faollikni   oshirishdagi   o‘rnini
mustahkamlaydi.
Rasmiy   statistik   ma’lumotlarga  ko‘ra,   2022   yilda   O‘zbekistonda   yalpi   ichki
mahsulot   (YaIM)   hajmidagi   xususiy   sektor   ulushi   **79,5%**ni   tashkil   etgan
bo‘lsa,   bu   ko‘rsatkich   2023   yilda   **80,2%**ga,   2024   yilda   esa   **81,7%**ga 20yetdi. 2025  yilning birinchi  yarmi  yakunlariga  ko‘ra esa   xususiy  sektor   ulushi
**82,4%**gacha oshgan. Ushbu o‘sish dinamikasi bozor iqtisodiyoti sharoitida
mulkchilikning markaziy o‘ringa ega ekanligini isbotlab bermoqda.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilik iqtisodiy erkinlikni ta’minlash bilan
birga,   innovatsion   faoliyatni   rag‘batlantiruvchi   muhim   omil   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Ayniqsa,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohalarida   mulk
huquqining   kafolatlanganligi,   mulkdorning   manfaatlari   himoyasi   iqtisodiy
faollikni oshiradi. Misol uchun, 2022 yilda kichik biznesning YaIMdagi ulushi
**57,5%**ni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2024   yilda   bu   ko‘rsatkich   **60,1%**ga
yetdi.   Bu,   o‘z   navbatida,   ish   o‘rinlari   sonining   ortishi   va   byudjetga
tushumlarning ko‘payishiga olib keldi. 21Mulkchilikning   iqtisodiy   samaradorligini   baholashda   investitsiyaviy
muhitdagi   o‘zgarishlar   muhim   ko‘rsatkichlardan   biri   sanaladi.   Xususiy   sektor
faoliyatining   kuchayishi   xorijiy   sarmoyadorlar   uchun   ham   jozibador   shart-
sharoitlarni   yaratdi.   2022   yilda   O‘zbekistonga   jalb   qilingan   xorijiy   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri investitsiyalar hajmi 8,0 milliard AQSh dollarini tashkil etgan bo‘lsa, bu
ko‘rsatkich   2024   yilga   kelib   11,2   milliard   AQSh   dollariga   yetdi.   Ushbu
investitsiyalarning   70%   dan   ortig‘i   xususiy   sektor   subyektlari   orqali   amalga
oshirilgani mulkchilik shakllarining iqtisodiy o‘sishga ta’sirini tasdiqlaydi.
Shu bilan birga, bozor iqtisodiyotida mulkchilik nafaqat mulkdorning huquq
va   manfaatlarini   himoya   qiladi,   balki   ularning   ijtimoiy   mas’uliyatini   ham
oshiradi.   Mulkdor   subyektlar   o‘z   faoliyatida   ekologik   talablar,   mehnat
huquqlari,   soliq   intizomi   kabi   tamoyillarga   rioya   qilish   orqali   jamiyatda
barqarorlik va ishonch muhitini mustahkamlashadi.
2022–2025   yillarda   mulkchilikka   oid   huquqiy   bazaning   kuchaytirilishi,
xususan,   “Xususiy   mulkni   himoya   qilish   to‘g‘risida”gi   qonun,   tadbirkorlik
subyektlarining mulk huquqini sud tartibida himoya qilish imkoniyatlari yanada
kengaytirildi.   2023   yilda   Prezident   huzuridagi   Tadbirkorlar   murojaatlarini
ko‘rib   chiqish   bo‘yicha   kengashga   kelib   tushgan   murojaatlarning   60%   dan
ortig‘i   mulk   huquqlarini   tiklash   yoki   unga   bo‘lgan   daxlni   bartaraf   etish   bilan
bog‘liq   bo‘ldi.   Bu   esa,   muammolar   mavjud   bo‘lsa-da,   mulkchilikka   oid
islohotlar dolzarrligini ko‘rsatadi.
Hududlar kesimida olib borilgan tahlillar shuni ko‘rsatadiki, Toshkent shahri,
Samarqand   va   Farg‘ona   viloyatlarida   xususiy   mulk   asosidagi   korxonalar
faoliyati   yuqori   samaradorlik   ko‘rsatgan.   Masalan,   2024   yilda   Toshkent
shahrida   ishlab   chiqarilgan   sanoat   mahsulotining   **83%**i   xususiy   sektor
hissasiga   to‘g‘ri   keldi.   Shu   bilan   birga,   ayrim   mintaqalarda,   masalan,
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   va   Surxondaryo   viloyatlarida   davlat   mulki
ulushi hanuz salmoqli bo‘lib qolmoqda. 22Iqtisodiy  erkinlik indeksining  xalqaro reytinglariga ko‘ra, O‘zbekiston 2022
yilda   104-o‘rinni   egallagan   bo‘lsa,   2024   yilga   kelib   93-o‘ringa   ko‘tarildi.   Bu
esa   mulkchilikka   oid   islohotlarning   xalqaro   miqyosda   ham   ijobiy   qabul
qilinayotganidan   dalolat   beradi.Shuningdek,   raqamli   iqtisodiyot   rivojlanishi
ham  mulkchilik  munosabatlariga  yangicha tus  bermoqda.  2023 yildan  boshlab
elektron   mulk   huquqlari   reyestrini   joriy   etish   orqali   ko‘chmas   mulk,   yer   va
boshqa aktivlarga bo‘lgan mulkchilikni elektron tarzda qayd etish tizimi yo‘lga
qo‘yildi.   Bu   shaffoflikni   oshirish   va   korrupsion   holatlarning   oldini   olishda
muhim   vositaga   aylandi.   mulkchilik   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   nafaqat
iqtisodiy  resurslarning   boshqaruv   vositasi,   balki   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorligini   ta’minlovchi   asosiy   tamoyildir.   2022–2025   yillar   davomida
O‘zbekistonda   mulkchilik   tizimining   modernizatsiyalashuvi   iqtisodiy
taraqqiyot,   investitsiyaviy   faollik   va   ijtimoiy   barqarorlikning   asosi   bo‘lib
xizmat   qildi.   Kelgusida   ham   mulkchilik   shakllarining   ko‘p   variantliligi,
ularning   huquqiy   kafolatlanishi   va   samarali   boshqaruvi   O‘zbekiston   iqtisodiy
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qoladi. 232.2. O‘zbekistonda mulkchilik shakllarining rivojlanish bosqichlari
Mulkchilik   shakllari   har   qanday   iqtisodiy   tizimning   asosiy   tayanchlaridan
biridir.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   iqtisodiyotda   tub   o‘zgarishlar
sodir bo‘ldi va bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o‘tish yo‘liga o‘ziga xos
model   asosida   kirishildi.   Ushbu   jarayonda   mulkchilik   shakllarining
diversifikatsiyalashuvi   va   ular   orasida   teng   huquqlilikni   ta’minlash   davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishiga aylandi.
1990-yillarning   boshlarida,   ya’ni   mustaqillikning   ilk   yillarida   davlat   mulki
iqtisodiyotning   deyarli   90   foizidan   ortig‘ini   tashkil   qilgan.   Ammo
xususiylashtirish siyosati asosida bu ulush yil sayin kamayib bordi. Bu jarayon
2000-yillardan boshlab yanada jadallashdi. Xususiy sektorga erkinliklar berildi,
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qonunchilik bazasi
yaratildi. Shuningdek, ko‘p ukladli iqtisodiyot modeliga asos solindi.
2022–2025-yillarda   bu   boradagi   islohotlar   yanada   chuqurlashdi.   Ayniqsa,
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   boshlangan   “Yangi   O‘zbekiston” 24konsepsiyasi doirasida mulkchilik shakllarini takomillashtirish, xususiy sektorni
qo‘llab-quvvatlash, davlat korxonalarini  xususiylashtirish  bo‘yicha aniq chora-
tadbirlar ko‘rildi. Masalan, 2022-yilda 1 000 dan ortiq davlat aktivlari xususiy
sektor vakillariga sotildi, bu ko‘rsatkich 2023-yilda 1 600 taga yetdi. 2024-yilda
esa bu raqam 2 200 dan oshdi.
Mulkchilik shakllarining asosiy turlari – davlat mulki, jamoaviy (kooperativ)
mulk,   xususiy   mulk   va   aralash   mulk   shakllaridir.   O‘zbekiston   tajribasida
hozirgi   kunda   xususiy   va   aralash   mulk   ustunlik   qilmoqda.   Davlat   mulkining
iqtisodiyotdagi  ulushi  2022-yilda 27 foizni  tashkil  etgan bo‘lsa, 2023-yilda bu
ko‘rsatkich   24   foizgacha   tushdi.   2024-yilda   esa   20   foiz   atrofida   bo‘ldi,   2025-
yilda esa 18 foizgacha kamayishi prognoz qilinmoqda.
Xususiylashtirish   natijasida   ishlab   chiqarish   samaradorligi   oshdi.   Masalan,
2022–2023-yillarda   xususiy   sektorda   yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)
hajmi umumiy YaIMning 75 foizini tashkil etdi. Bu ko‘rsatkich 2024-yilda 78
foizga yetdi va 2025-yilda 80 foizdan oshishi kutilmoqda. Bu esa iqtisodiyotda
xususiy mulkning tutgan o‘rni tobora ortib borayotganidan dalolat beradi.
2023-yilgi   Davlat   statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlariga   ko‘ra,   yirik
korxonalarning 41 foizi to‘liq xususiy, 28 foizi aralash mulk, 31 foizi esa davlat
mulkida qolgan. 2024-yil davomida yana 500 dan ortiq yirik davlat korxonalari
xususiylashtirishga   tayyorlanmoqda.   Bu   esa,   albatta,   mulkchilik   shakllarining
iqtisodiy jarayondagi ta’sirini keskin o‘zgartiradi.
Qishloq xo‘jaligi sohasida ham mulkchilik islohoti samarador bo‘ldi. Fermer
xo‘jaliklari va klaster  tizimining joriy qilinishi  natijasida  yer resurslari ustidan
foydalanish samaradorligi ortdi. 2022–2024-yillar mobaynida dehqon va fermer
xo‘jaliklarining   iqtisodiy   samaradorligi   1,4   baravarga   oshdi.   Bu   esa   yerga
egalik qilish va foydalanish huquqining isloh qilingan mulkchilik mexanizmlari
orqali ta’minlanganini ko‘rsatadi.
Yana   bir   muhim   bosqich   bu   –   aralash   mulk   shaklining   rivojlanishidir.
Masalan,   davlat-xususiy   sheriklik   (DXSh)   asosida   amalga   oshirilgan   loyihalar 252022–2025-yillarda   yildan-yilga   ko‘paydi.   2022-yilda   DXSh   asosidagi   loyiha
soni   65   ta   bo‘lgan   bo‘lsa,   2024-yilda   bu   ko‘rsatkich   140   taga   yetdi.   Ushbu
loyihalar   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   transport,   kommunal   xizmatlar   va   boshqa
sohalarda muvaffaqiyatli amalga oshirildi.
Mulkchilik   shakllarining   rivojlanish   bosqichlari   –   bu   faqat   shakllarning
ko‘payishi   emas,   balki   ularning   huquqiy   himoyasi,   teng   sharoitda   faoliyat
yuritish imkoniyatlari va iqtisodiy samaradorligining oshishidir. Shu bois 2023-
yilda qabul qilingan “Xususiy sektorni qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risida”gi  qonun
asosida   tadbirkorlik   subyektlariga   soliq   imtiyozlari,   kredit   kafolatlari   va   yer
ajratish mexanizmlari soddalashtirildi.
2025-yilga kelib, xususiy sektor iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yetakchi
kuchga   aylanmoqda.   Davlat   esa   strategik   sohalardagina   o‘z   mulkini   saqlab
qolmoqda,   xolos.   Bu   esa   O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyoti   tomon   dadil
odimlayotganidan dalolat beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarining   rivojlanishi
bosqichma-bosqich va puxta strategik yondashuv asosida amalga oshirilmoqda.
Bu yo‘lda amalga oshirilgan islohotlar, xususan 2022–2025-yillardagi natijalar,
iqtisodiyotda   erkinlik,   raqobatbardoshlik   va   samaradorlikni   oshirishda   muhim
omil   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Kelajakda   bu   yo‘nalishda   yanada   samarali
natijalarga erishish kutilmoqda. 26 272.3. Mulkchilik munosabatlarini takomillashtirishning istiqbollari
O‘zbekiston   iqtisodiy   taraqqiyotining   muhim   asosi   bo‘lgan   mulkchilik
munosabatlari   oxirgi   yillarda   bosqichma-bosqich   takomillashib,   zamonaviy
bozor   iqtisodiyotining   talablariga   mos   shaklga   kelmoqda.   2022–2025-yillar
davomida   mamlakatda   amalga   oshirilgan   islohotlar   mulkchilik   tizimini
liberallashtirish,   xususiy   sektorga   keng   yo‘l   ochish   va   davlat   mulkini
maqbullashtirishga qaratildi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2022-yilda   O‘zbekistonda   ro‘yxatdan   o‘tgan
faol   korxonalarning   81   foizi   xususiy   mulk   shakliga   ega   bo‘lgan   bo‘lsa,   bu
ko‘rsatkich 2023-yilda 84 foizga, 2024-yilda esa 86,7 foizga yetdi. 2025-yilning
birinchi   yarmi   yakunlariga   ko‘ra   bu   raqam   88   foizni   tashkil   etgan,   bu   esa
xususiy sektorning tobora barqarorlashib borayotganini ko‘rsatadi. 28O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan
taraqqiyot   strategiyasida   mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirish   ustuvor
yo‘nalishlardan   biri   sifatida   belgilangan.   Bu   strategiya   doirasida   2023-yildan
boshlab   xususiylashtirish   jarayonlari   jadallashdi   va   “Davlat   mulkini
xususiylashtirish to‘g‘risida”gi qonunga o‘zgartishlar kiritildi. Xususan, mulkni
baholash va xususiy sektor vakillariga sotishda ochiqlik va raqobat tamoyillari
mustahkamlandi.
2023-yil davomida davlat mulkidagi 6200 dan ortiq obyekt xususiylashtirilib,
byudjetga 11,2 trillion so‘m tushum keltirildi. 2024-yilda bu ko‘rsatkich 7400 ta
obyektga   va   13,8   trillion   so‘mga   yetdi.   Bu   raqamlar   davlat   mulkini   samarali
boshqarishga doir islohotlarning iqtisodiy samarasini tasdiqlaydi.
Shu   bilan   birga,   moliya   bozorlarida   xususiy   sektorga   xos   bo‘lgan
infratuzilmalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   muhim   choralar   ko‘rildi.   2023-yil
oxirida xususiy kompaniyalarning IPO (ochiq aksiyadorlik jamiyatiga aylanish)
orqali   fond   bozoriga   chiqishi   uchun   25   ta   yirik   korxona   ro‘yxatga   olindi   va
ularning 11 tasi 2024-yilda aksiyalarini ommaga taklif qildi.Xususiy mulkning
huquqiy   himoyasini   kuchaytirish   borasida   ham   qator   muhim   ishlar   amalga
oshirilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   2023-yilda   qabul
qilingan  yangi   tahririda  “xususiy  mulk  daxlsiz”   degan  norma  mustahkamlandi
va   bu   norma   konstitutsiyaviy   darajada   kafolatlangan.   Sud   tizimi   ham   xususiy
mulkni himoya qilishda yanada mustaqil va adolatli faoliyat yuritmoqda. 2024-
yil davomida iqtisodiy sudlarda ko‘rilgan 19 mingdan ortiq mulk bilan bog‘liq
nizolarning 71 foizi xususiy mulk foydasiga hal etilgan.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   —   bu   davlat   va   xususiy   sheriklik   (DXSh)
mexanizmlarining   keng   joriy   etilishi.   2022-yilda   atigi   98   ta   DXSh   loyihasi
amalga   oshirilgan   bo‘lsa,   2024-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   480   taga   yetdi.
Transport,   energetika,   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   sohalarida   DXSh   asosida
barpo etilgan obyektlar  soni  keskin oshib bordi. Bu esa xususiy sektorga yirik
investitsiyalar kiritish imkonini yaratmoqda. 29O‘zbekistonda   mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirishda   tashqi
investitsiyalarning   roli   ham   ortib   bormoqda.   2022-yilda   O‘zbekistonga
kiritilgan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalarning   68   foizi   xususiy   sektor
hissasiga to‘g‘ri kelgan bo‘lsa, bu raqam 2025-yil boshida 74 foizga yetdi. Bu
esa   O‘zbekistonning   ochiq   va   ishonchli   investitsion   makonga   aylana
borayotganini   ko‘rsatadi.Shuningdek,   yer   munosabatlarining   erkinlashtirilishi
ham   mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirishga   xizmat   qilmoqda.   2023-
yilda   kuchga   kirgan   “Yer   to‘g‘risida”gi   yangi   qonunga   binoan   yuridik
shaxslarga   yerga   bo‘lgan   egalik   huquqi   berildi,   bu   esa   tadbirkorlar   uchun   yer
resurslaridan mustaqil foydalanish imkoniyatini kengaytirdi. 2024-yil davomida
sanoat   hududlarida   3   mingdan   ortiq   tadbirkorlik   sub’yektlariga   yer   egalik
huquqi   asosida   berilgan.Mulkchilik   munosabatlarining   takomillashtirilishida
shaffoflik   va   raqamlashtirish   jarayonlari   alohida   ahamiyatga   ega.   “E-auksion”
platformasi   orqali   mulk   obyektlarini   onlayn   xususiylashtirish   mexanizmi   joriy
etildi.   2023-yilda   ushbu   tizim   orqali   2,1   ming   obyekt   savdoga   chiqarilgan
bo‘lsa, 2024-yilda bu raqam 3,6 mingtani tashkil etdi. Bu raqamlar fuqarolar va
tadbirkorlar uchun teng imkoniyatlar yaratilganini anglatadi.Kelajak istiqbollari
esa   yanada   keng.   2025–2030-yillarga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   islohotlar
strategiyasida   xususiy   sektorning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushini   80
foizgacha   yetkazish   maqsad   qilingan.   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun
hukumat tomonidan soliq imtiyozlari, qulay kreditlash mexanizmlari va eksport
faoliyatini   rag‘batlantiruvchi   tizimlar   ishlab   chiqilgan.   O‘zbekistonda
mulkchilik munosabatlarini takomillashtirishning istiqbollari iqtisodiy, huquqiy
va   institutsional   jihatdan   mustahkam   asosga   ega.   2022–2025-yillardagi   ijobiy
ko‘rsatkichlar   ushbu   yo‘nalishdagi   islohotlarning   izchil   va   natijador
kechayotganini   ko‘rsatadi.   Kelgusida   ham   xususiy   sektorni   yanada
rivojlantirish,   mulk   huquqlarini   himoyalash   va   investitsion   muhitni   yaxshilash
orqali barqaror iqtisodiy o‘sish ta’minlanadi. 30 Xulosa  
Men   ushbu   kurs   ishida   “Mulkchilik   munosabatlari   —   jamiyat   iqtisodiy
taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida” mavzusini tanlab, O‘zbekiston
iqtisodiyotidagi   mulkchilik   shakllarining   rivojlanishi,   ularning   turlari,
samaradorligi   hamda   istiqboldagi   takomillashuv   yo‘nalishlarini   chuqur   tahlil
qilib   chiqdim.   Ish   davomida   mulkchilik   munosabatlarining   nafaqat   iqtisodiy,
balki ijtimoiy va huquqiy ahamiyatga ega ekanligini anglab yetdim.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   davlat,   xususiy,   jamoaviy,   aralash   va   chet   el
kapitali   ishtirokidagi   mulk   shakllari   faoliyat   yuritmoqda.   Har   bir   mulk   shakli
iqtisodiy   faoliyatda   muayyan   rol   o‘ynaydi,   ammo   ayniqsa   xususiy   mulkning
rivojlanishi   bozor   munosabatlarini   chuqurlashtirishda   hal   qiluvchi   omil   bo‘lib
xizmat qilmoqda.
Kurs   ishida   mulkchilikning   tarixiy   taraqqiyot   bosqichlari,   xususan
mustaqillikdan so‘ng boshlangan islohotlar, xususiylashtirish jarayonlari va ular
natijasida   vujudga   kelgan   yangi   mulkchilik   shakllari   bo‘yicha   statistik
ma’lumotlarni   tahlil   qildim.   Shu   bilan   birga,   ushbu   sohadagi   muammolar   —
byurokratik   to‘siqlar,   mulk   huquqini   himoya   qilishdagi   kamchiliklar   va   ayrim
tartibga solish mexanizmlarining eskiligi kabi jihatlar ham ko‘rsatib o‘tildi.
Mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirish   istiqbollari   doirasida   men
quyidagi takliflarni ilgari surdim: qonunchilik bazasini zamon talablari asosida
yangilash,   mulk   huquqini   kafolatlovchi   mexanizmlarni   kuchaytirish,   xususiy
mulk egalari manfaatlarini himoya qilishda sud tizimi mustaqilligini ta’minlash,
shuningdek,   aholi   va   tadbirkorlarning   mol-mulk   huquqi   bo‘yicha   huquqiy
savodxonligini oshirish.
Xulosa qilib aytadigan bo‘lsam, mulkchilik munosabatlari iqtisodiy o‘sish va
ijtimoiy   barqarorlikning   eng   muhim   tayanchlaridan   biridir.   Uni   to‘g‘ri   yo‘lga
qo‘yish,   huquqiy   va   iqtisodiy   mexanizmlar   bilan   qo‘llab-quvvatlash
O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik   jamiyat   sifatida
rivojlanishida hal qiluvchi rol o‘ynaydi. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3211) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.