Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 64.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

742 Sotish

Mustaqil Oʻzbekistonda hokimiyatlar boʻlinishi prinsipi

Sotib olish
Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipiʻ ʻ
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob.Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipi	
ʻ ʻ ...................................................... 5
1.1.Milliy davlat boshqaruv tizimi. Mustaqil O’zbekistonda hokimiyatlar bo’linishi prinsipi. ...... 5
1.2.O’zbekistonda ko’ppartiyaviylik tizimining shakllanishi va uning ahamiyati. Siyosiy 
partiyalar faoliyatidagi xususiyatlar. O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. 
Huquq tartibot organlari va sud tizimidagi o’zgarishlar. ................................................................. 6
II.Bob.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. ..................................................... 10
2.1.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq tartibot organlari va sud 
tizimidagi o’zgarishlar. .................................................................................................................. 10
 2.2.O’zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar va ularning siyosiy, ijtimoiy hamda iqtisodiy 
jarayonlardagi ishtiroki. Ijtimoiy sherikchilik. .............................................................................. 19
2.3.Inson haq-huquqlarini ta’minlash va himoya qilish. O’zbekiston Respublikasi Mahalla va 
oilani qo’llab-quvvatlash vazirligining tashkil etilishi va faoliyati. .............................................. 29
Xulosa ............................................................................................................................................ 35
Foydalanilgan adabiyotlar: ............................................................................................................ 37
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining  konstitutsiyaviy-huquqiy  maqomi  O‘zbekiston  Respublikasi
Konstitutsiyasining   11-moddasida   belgilangan   muhim   konstitutsiyaviy
prinsip – hokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga
bo‘linishi prinsipiga asoslanadi.
Mazkur   prinsip   mustaqil,   samarali   va   mas’uliyatli   ijro   etuvchi
hokimiyat   faoliyatini   nazarda   tutadi.   Shu   nuqtai   nazaridan   ushbu   prinsipni
to‘laqonli   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining 20-bobi bevosita Vazirlar Mahkamasiga bag‘ishlandi.  
Ta’kidlash lozimki, ushbu bob 25 yil mustaqil taraqqiyot yo‘lida izchil
takomillashtirib   borildi.   Xususan,   1993-2017   yillar   mobaynida   O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasiga   9   marotaba   (1993,   2003,   2007,   2008,   2011
yilda   2   marotaba,   2014,   va   2017   yilda   2   marotaba)   o‘zgartish   va
qo‘shimchalar   kiritilgan   bo‘lsa,   ulardan   4   tasi   aynan   O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyatini   takomillashtirishga   ham
qaratilgan   edi.   Xususan,   Konstitutsiyaning   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyati   va
huquqiy maqomiga bag‘ishlangan 98-moddasi uch marotaba – 2003, 2011 va
2014 yillarda yangi tahrirda bayon etilganligi ham konstitutsiyaviy islohotlar
tizimida   Vazirlar   Mahkamasining   naqadar   ko‘p   marotaba   modernizatsiya
qilinganligidan dalolat beradi.
Qisqacha   qilib   aytganda,   Konstitutsiyaning   Vazirlar   Mahkamasiga
bag‘ishlangan   98-moddasining   1992   yilgi   tahriri   6   qismdan   iborat   bo‘lib,
unda   Vazirlar   Mahkamasi   faoliyatiga   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
rahbarlik qilishi ruhi sezilib turardi. 
2 2003 yildagi yangi tahririda ushbu 6 qism jiddiy o‘zgarishlarsiz saqlab
qolindi, shu bilan birga yangi 4 ta qism bilan to‘ldirildi (jami 9 ta qism, 1993
yilgi   tahrirdagi   ayrim   qismlar   birlashgan).   2003   yilda   98-moddada   ilk
marotaba   Bosh   vazirning   roli   mustahkamlanib,   u   konstitutsiyaviy-huquqiy
maqomga   ega   bo‘ldi.   98-moddaning   2003   yilgi   yangi   tahriri   Vazirlar
Mahkamasining   huquqiy   maqomini   (ijro   hokimiyatini   amalga   oshirishi,
tarkibiga kimlar kirishi belgilandi), Bosh vazirning huquqiy maqomini (Bosh
vazir  nomzodi  Prezident  taqdimiga   binoan  Oliy   Majlis palatalari   tomonidan
ko‘rib   chiqilishi   va   tasdiqlanishi)   va   vakolatlarini   (Vazirlar   Mahkamasining
a’zolarini   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   tasdiqlash   uchun   taqdim
etish; Vazirlar Mahkamasi faoliyatini tashkil etishi va unga rahbarlik qilishi,
uning   samarali   ishlashi   uchun   shaxsan   javobgar   bo‘lishi,   Vazirlar
Mahkamasining   majlislariga   raislik   qilishi,   uning   qarorlarini   imzolashi,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   topshirig‘iga   binoan   xalqaro
munosabatlarda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   nomidan   ish
ko‘rishi)   belgilab   berdi,   shuningdek,   eng   muhimi   Bosh   vazir   va   Prezident
o‘rtasida   ijro   hokimiyatini   amalga   oshirishdagi   vakolatlar   taqsimotini
(Prezident   Vazirlar   Mahkamasi   majlislarida   raislik   qilishga,   Vazirlar
Mahkamasi vakolatiga kiruvchi masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilishga,
shuningdek   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari   va   farmoyishlarini,   O‘zbekiston
Respublikasi   Bosh   vaziri   farmoyishlarini   bekor   qilishga   haqli   ekanligi)
mustahamladi.
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   mustaqil   O zbekistondaʻ
hokimiyatlar bo linishi prinsipi haqida ma’lumot  berish.	
ʻ
Kurs   ishining   vazifasi :   Mustaqil   O’zbekistonda   milliy   davlat
boshqaruv tizimi haqida tushuncha berish
3 Kurs   ishining   ob'ekti :   O’zbekistondagi   parlament   tizimi   va   undagi
islohotlar
Kurs ishining predmeti : O’zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar
va   ularning   siyosiy,   ijtimoiy   hamda   iqtisodiy   jarayonlardagi   ishtirokini
yoritish.
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 5 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I.Bob.Mustaqil O zbekistonda hokimiyatlar bo linishi prinsipiʻ ʻ
1.1.Milliy davlat boshqaruv tizimi.  Mustaqil O’zbekistonda hokimiyatlar
bo’linishi prinsipi.
Jahon   davlatchilik   va   demokratik   taraqqiyoti   tajribasidan   ma’lumki,
huquqiy   davlat   qurishni   maqsad   qilib   qo‘ygan   har   bir   jamiyatda   davlat
hokimiyatini   tashkil   etish   hokimiyatlar   bo‘linishi   nazariyasiga   asoslanishi
kerak.   Chunki   bunday   prinsip   yuz   berishi   mumkin   bo‘lgan   suiste’mollikni
oldini olishning ishonchli vositasi sifatida namoyon bo‘ladi. Huquqiy davlat
va erkin fuqarolik jamiyati qurayotgan O‘zbekiston ham o‘z davlat organlari
idoralari tizimini hokimiyatlar bo‘linishi asosida tashkil etgan.
Huquqiy   davlatning   muhim   tamoyillaridan   bo‘lgan   hokimiyatlar
bo‘linishi   nazariyasi   O‘zbekiston   Konstitutsiyasining   11   moddasida
“O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyatining   tizimi   –   hokimiyatning
qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyati ga   bo‘linish
prinsiplariga   asoslanadi”,   deb   mustahkamlab   qo‘yilgan.   Hokimiyatlarga
bo‘linish   prinsipining   amalga   oshirilishida   “bir-birini   tiyib   turish   va   o‘zaro
muvozanatda   ushlash”   tizimining   samarali   ishlashi   juda   muhim   bo‘lib,   bu
tizimning   huquqiy   asoslari   Asosiy   Qonunda   mustahkamlangan.   Unda
hokimiyatning   har   bir   tarmog‘i   vakolatiga   kiruvchi   masalalar   doirasi   aniq
chegaralanib,   ko‘rsatib   berilgan.   Qonun   chiqaruvchi   hokimiyatni   –   Oliy
majlis,   ijro   etuvchi   hokimiyatni   –   Vazirlar   mahkamasi,   sud   hokimiyatini   –
sudlar amalga oshiradi. 
Ta’kidlash lozimki, ilmiy doiralar va kundalik hayotda ommaviy axborot
vositalari   haqida   ba’zan   mustaqil   to‘rtinchi   hokimiyat   tarmog‘i   sifatida   fikr
yuritiladi. Ammo, ommaviy axborot vositalarini bunday ifoda etish qandaydir
5 rasmiy   hokimiyatni   bildirmaydi.   SHunga   qaramasdan,   ommaviy   axborot
vositalari   jamoatchilik   fikrini   shakllantirishda   o‘ta   muhim   rol   o‘ynaydi   va
ulkan ahamiyat kasb etadi. 
O‘zbekiston   Respublikasidagi   davlat   idoralari   davlat   hokimiyatini
amalga   oshirishning   yagona   tizimini   tashkil   etadi.   O‘zbekiston   fuqarolari
davlat   ishlarini   boshqarishda   ishtirok   etish   huquqini   amalga   oshirar   ekan,
saylovlar   va   o‘z   vakillari   orqali   davlat   organlarini   shakllantirishga   ta’sir
ko‘rsatishi   mumkin.   Konstitutsiyaga   muvofiq   (99   modda),   “Viloyatlar,
tumanlar   va   shaharlar(tumanga   bo‘ysunuvchi   shaharlar,   shuningdek,   shahar
tarkibiga   kiruvchi   tumanlardan   tashqari)   hokimlar   boshchilik   qiladigan   xalq
deputatlari kengashlari hokimiyatning vakillik organlari bo‘lib, ular davlat va
fuqarolarning manfaatlarini ko‘zlab o‘z vakolatlariga taalluqli masalalarni hal
etadilar”.  1
1. 2.O’zbekistonda ko’ppartiyaviylik tizimining shakllanishi va
uning ahamiyati. Siyosiy partiyalar faoliyatidagi xususiyatlar.
O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq tartibot
organlari va sud tizimidagi o’zgarishlar.
O`zb е kiston ko`ppartiyaviylik tizimiga asos solinishi, dastlabki asosiy
partiyalarning shakllanishi.
Siyosiy partiyalarni tuzish va ularning faoliyat ko’rsatish prinsiplari
 ixtiyoriylik 
 a’zolarning teng huquqliligi 
 o’zini-o’zi boshqarish 
 qonuniylik 
 oshkoralik 
1
  Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. – Toshkent: O‘zbekiston, 2011.
6 Quyidagilar   ta’qiqlanadi:   Irqiy,   milliy,   ijtimoiy,   diniy   adovat   va
nafratni   targ’ib   etuvchi,   zo’rlikka   va   konstitutsiyaviy   tuzumni   ag’darib
tashlashga chaqiruvchi siyosiy partiyalar. 
O’zbekistonda   5   ta   siyosiy   partiya   faoliyat   yuritmoqda.  
1.   O’zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   1991   yil   1   noyabrda   Toshkentda
bo’lib   o’tgan   ta’sis   quriltoyida   tashkil   topgan.   Ushbu   quriltoyda   uning
Dasturi   va   Nizomi   qabul   qilindi.   O’zbekiston   XDPsining   "O’zbekiston
ovozi", "Golos Uzbekistana" gazetalari va "Muloqot" jurnali nashr etilmoqda.
2.   1995   yil   18   fevralda   O’zbekiston   «Adolat»   sotsial-demokratik   partiyasi
(SDP)   tuzildi.   Partiyaning   Toshkentda   bo’lgan   I   -   ta’sis   Qurultoyida   uning
Dasturi   va   Nizomi   qabul   qilindi.   "Adolat"   sotsial-demokratik   partiyasining
"Adolat"   nomli   ijtimoiy-   siyosiy   haftalik   gazetasi   nashr   etilmoqda.  
3.   O’zbekistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan   partiyalardan   yana   biri- Milliy
tiklanish   demokratik   partiyasidir   (MTDP).   U   1995   yil   3   iyunda   Toshkentda
bo’lib   o’tgan   ta’sis   qurultoyida   tuzildi   va   partiyaning   Dasturi   va   Nizomi
qabul   qilindi.   O’zbekiston   MTDPsining   "Milliy   tiklanish"   haftalik   gazetasi
nashr etilmoqda. 
4.   2003   yil   oxirida   O’zbekiston   Liberal-demokratik   partiyasi   tashkil
topdi.   Uning   maqsadi   tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar   manfaatini   himoya
qilishdan   iborat.  
O’zLDP   ning   «XXI   asr»   haftalik   gazetasi   nashr   etilmoqda.  
5.   O’zbekiston   ekologik   partiyasi   2019   yil   8   yanvarda   tashkil   etildi.
Partiyaning   maqsadi   -   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   va   tabiiy   resurslarni
tejash biznesi davlat, jamiyat va mamlakatning har bir fuqarosining biznesiga
aylanishiga yordam berish. 
7 O’zbekistonda   turli   jamoat   tashkilotlari   ham   faoliyat   ko’rsatmoqda.
Jumladan,   O’zbekiston   kasaba   uyushmalari   turli   kasb   egalari   bo’lgan
xodimlarni   jinsi,   diniy   e’tiqodlari,   irqiy   va   milliy   munosabatlaridan   qat’i
nazar   ixtiyoriy   birlashtiruvchi   mustaqil   ommaviy   jamoat   tashkiloti   sifatidi
faoliyat   ko’rsatmoqda.   Mustaqillik   sharoitida   ayollarni,   ko’p   bolali   onalarni
har   tomonlama   muhofaza   qilishni   yanada   ko’chaytirish,   mehnatkash   va
ijodkor   ayollarni   bozor   iqtisodiyoti   bilan   bog’liq   bo’lgan   muammolarni   hal
etishga   keng   safarbar   etish,   ilm-fan   sohasidagi   ayollarning   imkoniyatlarini
yanada   kengaytirish   va   ularni   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   Vazirlar
Mahkamasining   1991   yil   1   martdagi   O’zbekiston   Respublikasi   Xotin-qizlar
qo’mitasi   to’g’risidagi   farmoyishi   bilan   Xotin-qizlar   qo’mitasi   tuzildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Xotin   -   qizlar   qo’mitasining   asosiy   maqsadi
jamiyatda   xotin-qizlarning   rolini   oshirish,   ularning   ma’naviy   va   madaniy
talablarini   qondirish,   ayollarga   ijtimoiy   –iqtisodiy,   huquqiy   va   psixologik
yordam berish, oilani, onalik va bolalikni himoya qilish, tinchlik va ijtimoiy
taraqqiyot   uchun   ayollarning   ishtirok   etishlarini   ta’minlashdan   iboratdir.
O’zbekiston   Respublikasi   Xotin-qizlar   qo’mitasi   tarkibida   Qoraqalpog’iston
Respublikasi,   12   ta   viloyat   xotin-kizlar   qo’mitalari,   Toshkent   shahar   xotin-
qizlar   qo’mitasi,   38   shahar,   170   tuman,   14   mingdan   ortiq   mexnat   jamoalari
va   turar   joylarda   ashkil   etilgan   xotin-qizlar   qo’mitalari   faoliyat
yuritmoqdalar.   Qo’mita   qoshida   xotinqizlar   toifalariga   qarab   tuzilgan   turli-
tuman   professional,   ijodiy   va   boshqa   uyushmalar   ishlamoqda.  
1996   yil   dekabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   bilan
Faxriylar   kengashi   -   "Nuroniy"   jamg’armasiga   aylantirildi.   Mustaqillik
yillarida   O’zbekistonda   aholining   keng   qatlamlarini   birlashtiruvchi   300   dan
ortiq   jamoat   birlashmalari   va   nodavlat   tashkilotlari   shakllandi   va   faoliyat
ko’rsatmoqda. Shular jumlasiga "Sog’lom avlod uchun" va "Ekosan" xalqaro
8 jamg’armalari,   "Mahalla"   va   "Navro’z"   xayriya   jamg’armalari,   iste’dodli
yoshlarni   qo’llab   –   kuvvatlash   maqsadida   "Ulug’bek",   "Iste’dod",   "Mehr–
shafqat va salomatlik", "Bolalar", "Amir Temur", "Alisher Novoiy", "Abdulla
Qodiriy"   jamg’armalari   va   boshqalar   kiradi.   Xulosa   qilib   aytganda,
mustaqillik   yillarida   O’zbekiston   fuqarolik   jamiyati   asoslari   shakllantirildi.
Bugungi   kunda   fuqarolik   jamiyatining   negizini   tashkil   etuvchi   nodavlat   va
jamoat   tashkilotlarining   o’rni   va   ahamiyatini   kuchaytirish   ustuvor   vazifa
bo’lib   turibdi.   Ijtimoiy   harakatlar   Tadbirkorlar   uyushmalari   Kasaba
uyushmalari   «Nuroniy»   jamg’armasi   Siyosiy   partiyalar   Diniy   uyushmalar
Ijodiy   uyushmalar   Jamoatchilik,   xayriya   va   boshqa   fondler   Xotin-qizlar,
yoshlar, bolalar tashkilotlari va h.k. Kasb egalarining palatalari,  hay’atlari va
boshqa   korporatsiyalari   Nogironlar   tashkilotlari   Jamoat   birlashmalari
quyidagi maqsadlarda tuziladi: 
 fuqarolik,   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   huquqlar   va   erkinliklarni   amalga
oshirish va muhofaza qilish; 
 fuqarolarning   faolligi   va   jamoatchilik   ishlarini   boshqarishda
qatnashishini rivojlantirish; 
 kasbiy   va   havaskorlik   qiziqishlarni   qondirish;   ilmiy,   texnik   va   badiiy
ijodni rivojlantirish; 
 aholining  sog’lig’ini saqlash,  xayriya  faoliyatida  qatnashish; madaniy-
ma’rifiy, jismoniy – sog’lomlashtirish va sport ishlarini o’tkazish; 
 tabiatni, tarixiy va madaniy yodgorliklarni himoya qilish; 
 vatanparvarlik va insoniylik tarbiyasi; 
 xalqaro aloqalarni kengaytirish; 
 tinchlik va xalqlar o’rtasidagi do’stlikni mustahkamlash; 
 qonunda taqiqlanmangan boshqa faoliyatni amalga oshirish.  2
2
  Karimov I.A. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yo‘lida xizmat qilish – eng oliy saodatdir. - Toshkent: O‘zbekiston. 2015. 
9 II.Bob.O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar.
2.1 .O’zbekistondagi parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq
tartibot organlari va sud tizimidagi o’zgarishlar.  
Mustaqillik   sharoitida   O`zb е kiston   parlam е nti.   Oliy   Majlisning
ko`ppartiyaviylik asosida shakllanishi. Oliy Majlisning tuzilishi, vazifalari va
faoliyati.   Ikki   palatali   parlam е nt   tuzish   to`g`risidagi   O`zb е kiston
r е f е r е ndumi.  
O’zbekiston   mustaqilligi   e’lon   qilingan   paytda   1990   yil   fevralda   saylangan
qonun   chiqaruvchi   hokimiyat   organi   -   Oliy   Kengash   faoliyat   ko’rsatmoqda
edi.   O’zbekistonda   demokratik   islohotlarni   bosqichma-bosqich   amalga
oshirish   yo’lidan   borilib,   birdaniga   Oliy   Kengashni   tarqatib   yuborilmadi.   U
1990-1994   yillarda   qonun   chiqaruvchi   hokimiyat   organi   sifatida   faoliyat
yuritdi va o’z vakolat muddati davrida 200 ga yaqin qonun va 500 dan ortiq
qarorlar tayyorladi va qabul qildi. 
Oliy   Majlis   1992   yil   8   dekabrda   qabul   qilingan   O’zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasiga muvofiq Respublika parlamentining nomi
Oliy   Majlis   deb   ataladigan   bo’ldi.   Konstitutsiyaning   76-moddasida
"O’zbekiston Respublikasining Oliy Majlisi oliy davlat vakillik organi bo’lib,
qonun   chiqaruvchi   hokimiyatni   amalga   oshiradi",   deb   belgilab   qo’yildi.
Konstitutsiyaga   muvofiq   bir   palatali   parlament   -   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisini   shakllantirish   tadbirlari   ko’rildi.   1993   yil   28   dekabrda
"O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylovlar to’g’risida", 1994 yil 22
sentyabrda   "O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   to’g’risida"   qonunlar
qabul   qilindi.   Oliy   Majlis   hududiy   saylov   okruglari   bo’yicha   ko’p
partiyaviylik   asosida   besh   yil   muddatga   saylanadigan   250   nafar   deputatdan
iborat bo’lishi belgilandi. 
10 1994   yil   25   dekabr   kuni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga
birinchi marta erkin, demokratik va ko’p partiyaviylik va muqobillik asosda
saylovlar o’tkazildi.  Har bir saylov okrugida ikki-uch nomzod, jami 700 nafar
nomzod deputatlik uchun kurashdi. Saylovchilar birinchi marta nomzodlarni
tanlab   olish   imkoniyatiga   ega   bo’ldi.   Nomzodlarning   birontasi   ham   etarli
ovoz ololmagan saylov okruglarida 1995 yil 8 va 25 yanvar kunlari takroriy
saylovlar bo’ldi. Oliy Majlisga 250 deputat saylandi. Oliy Majlis 1995- 1999
yillarda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik
davlat   qurishdan   iborat   yo’lni   huquqiy   jihatdan   ta’minlashga   qaratilgan   10
kodeks, 2 milliy dastur, 145 qonun, 452 qaror qabul qildi. Shuningdek, u 70
ta xalqaro shartnomani ratifikatsiya qildi, xalqaro konventsiyalarga qo’shilish
to’g’risida 58 ta qaror qabul qildi. 
Ikkinchi   chaqiriq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   1999   yil
dekabrda   saylovlar   bo’lib   o’tdi.   Saylovlarda   7   ta   subekt   -   beshta   siyosiy
partiya,   hokimiyat   vakillik   organlari   va   saylovchilarning   tashabbuskor
guruhlaridan jami 1010 nafar nomzod qatnashdi. Oliy Majlisga O’zbekiston
xalq demokratik partiyasidan 48, "Fidokorlar" milliy demokratik partiyasidan
34,   «Vatan   taraqqiyoti»   partiyasidan   20,   "Adolat"   sotsialdemokratik
partiyasidan   11,   "Milliy   tiklanish"   demokratik   partiyasidan   10,   hokimiyat
vakillik   organlaridan   111   va   saylovchilar   tashabbus   guruhlaridan   16   nafar
vakil   deputat   etib   saylandi.   O’zbekiston   Respublikasi   bir   palatali
parlamentining 2000-2004 yillarda bo’lib o’tgan 16 sessiyasida 101 ta qonun,
300   dan   ortiq   qaror   qabul   qilindi,   55   ta   xalqaro   shartnoma   va   bitimlar
ratifikatsiya   qilindi.   O’zbekiston   Respublikasining   329   ta   qonun   xujjatiga
1357   ta   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritildi.   Bir   palatali   O’zbekiston
Respublikasi   parlamenti   –   Oliy   Majlisi   1995-2004   yillarda   o’z   faoliyatini
quyidagi yo’nalishlarda samarali olib bordi: 
11  O’zbekistonda   o’tkazilayotgan   islohotlarning   huquqiy   bazasini
mustahkamlovchi qonunlar yaratish; 
 qabul qilingan qonun hujjatlari ijrosini nazorat qilish; 
 parlamentlararo aloqalarni rivojlantirish va mustahkamlash; 
 shaxsning konstitutsiyaviy huquqlari va erkinliklarini himoya qilish; 
 amaldagi qonun hujjatlarimiz monitoringini xalqaro huquq normalarini
o’rgangan holda olib borish; 
 joylardagi   hokimiyat   vakillik   organlariga   amaliy   yordam   ko’rsatish.
Muxtasar   qilib  aytganda,   1995-2004  yillarda   O’zbekiston  Respublikasi   Oliy
Majlisi bir palatali parlament sifatida xalq fikrini e’tiborga olish, ochiqlik va
oshkorolik tamoyillari asosida faoliyat yuritdi. 
Parlamentchilikda   demokratik   asoslar   yaratildi.   Bir   palatali   Oliy   Majlis
milliy parlamentarizm rivojlanish tarixida munosib o’rinni egalladi. Prezident
Islom   Karimov   2000   yil   25   may   kuni   ikkinchi   chaqiriq   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining ikkinchi sessiyasida doimiy asosda ishlaydigan
ikki   palatali   parlament   tizimiga   o’tishni   taklif   qildi.   Darhaqiqat,
mustaqillikning   o’tgan   10   yili   davomida   parlamentchilikda   demokratik
asoslar   shakllantirildi,   endi   bir   palatali   parlamentdan   ikki   palatali
parlamentga   o’tish   uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratgan   edi.   2001   yil   6-7
dekabr kunlari bo’lib o’tgan Oliy Majlisning ettinchi sessiyasida ikki palatali
parlament   tuzish   masalasi   muhokama   qilindi   va   parlamentni   ikki   palatali
qilib   tuzish   zarur,   degan   xulosaga   kelindi.   2002   yil   27   yanvar   kuni   «Siz
kelgusi   chaqiriq   O’zbekiston   Respublikasi   parlamentini   ikki   palatali   qilib
saylanishiga   rozimisiz?»   degan   masalada   referendum   bo’lib   o’tdi.
Referendumda   qatnashganlarning   93,65   foizi   rozi   ekanligini   bildirib   ovoz
berdilar. 2002 yil 4-5 aprel kunlari bo’lib o’tgan Oliy Majlisning sakkizinchi
sessiyasida   «Referendum   yakunlari   va   davlat   hokimiyati   tashkil   etishning
12 asosiy printsiplari to’g’risida» Konstitutsiyaviy qonun qabul qilindi. Mazkur
qonunda respublika parlamentining nomi Oliy Majlis deyiladi, u ikki palatali
-   quyi   va   yuqori   palatalardan   Ikki   palatali   parlamentning   shakllantirilishi
iborat   etib   tashkil   etiladi,   deb   belgilab   qo’yildi.   Quyi   palata   -   Qonunchilik
palatasi, yuqori palata – Senat deb ataladi, ularning vakolat muddati 5 yil deb
belgilangan.   Ikki   palatali   parlament   tuzishning   huquqiy   asoslarini   belgilab
beruvchi   yangi   qonun   loyihalarini   tayyorlsh   ishiga   kirishildi.   2002   yil
dekabrda   bo’lib   o’tgan   ikkinchi   chaqiriq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining o’ninchi sessiyasida «O’zbekiston Respublikasining Qonunchilik
palatasi   to’g’risida»,   «O’zbekiston   Respublikasining   Senati   to’g’risida»
Konstitutsiyaviy   qonunlar   qabul   qilindi.   Qonunchilik   palatasi   120   nafar
deputatdan,   Senat   100   nafar   senatordan   iborat   etib   shakllantiriladi.   Bu
o’zgarishlar 2003 yil aprelda O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga
kiritilgan   o’zgartirishlarda   ham   o’z   ifodasini   topdi.   2003   yil   29   avgustda
«O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   saylovlar   to’g’risida»gi   Qonunga
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritib,   mazkur   qonun   yangi   tahrirda   qabul
qilindi.   Shu   tariqa   ikki   palatali   professional   parlamentni   shakllantirishning
konstitutsiyaviy-huquqiy asoslari yaratildi. 2004 yil dekabr – 2005 yil yanvar
oylarida   mamlakatimizda   ilk   bor   ikki   palatali   parlamentga   saylovlar   bo’lib
o’tdi.   Qonunchilik   palatasiga   120   nafar   deputat   saylandi.   Senatga
respublikamizning   har   bir   hududidan   6   nafardan,   jami   84   senator   saylandi.
Konstitutsiyamizning   77-   moddasiga   muvofiq   16   nafar   senator   O’zbeksiton
Respublikasi Prezidenti tomonidan tayinlandi. O’zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi   Qonunchilik   palatasining   2005   yil   27   yanvar   kuni   bo’lib   o’tgan
birinchi majlisida deputatlar Oqsoqollar Kengashi tavsiyasiga ko’ra yashirin
ovoz berish yo’li bilan Qonunchilik palatasi Spikeri lavozimiga Erkin Halilov
sayladilar.   Shuningdek,   2   nafar   deputat   Spiker   o’rinbosari   etib   saylandi,
13 qo’mita rahbarlari tasdiqlandi, siyosiy partiyalar fraktsiyalari tashkil etildi va
ro’yxatga olindi. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining 2005 yil
27 yanvar kuni bo’lib o’tgan birinchi majlisida Prezident taqdimiga muvofiq
Senat   a’zolari   tomonidan   yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   Murod
Sharifxo’jaev   Senat   raisi   etib   saylandi.   Shuningdek   2   nafar   senator   Rais
o’rinbosarlari   etib   saylandi,   Senat   qo’mitalari   tashkil   etilib,   ularning   raislari
ham   saylandilar.   Muxtasar   qilib   aytganda,   2005   yil   27   yanvar   kuni   ikki
palatali   parlamenti   shakllantirish   ishlariga   yakun   yasaldi.   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senati tashkil etildi va o’z
faoliyatini boshladi. 3
Sud hokimiyati.
O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   va   1993   yil   2   sentyabrda
qabul qilingan "Sudlar to’g’risida" gi qonun asosida sud islohotlari o’tkazildi.
Sudlarning   mustaqilligi   qonunlashtirildi,   ularning   odil   sudlovni   amalga
oshirish   faoliyatiga   aralashishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Ayblanuvchining
himoyalanish   huquqi,   advokatura   tizimining   mustaqilligi   huquqiy   jihatdan
ta’minlandi.   O’zbekistonda   sud   hokimiyati   qonunning   ustunligi,   barcha
fuqarolarning   qonun   oldida   tengligini   ta’minlash   yo’lida   faoliyat
ko’rsatmoqda. 
Sud hokimiyati islohotlari. O`zbеkistonda sud hokimiyati tizimi, uning
takomillashtirilishi.  Sud tizimining lib е rallashtirilishi (Fuqarolik ishlari,
jismoniy ishlar, xo`jalik sudlari).
Davlat   hokimiyati   tizimiga   kiruvchi   hokimiyatlardan   biri   sud
hokimiyatidir.   Sud   hokimiyati   boshqa   hokimiyatlar   kabi   xalq   manfaatlarini
ko‘zlab   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   hamda   qabul   qilingan
qonunlar asosida o‘z vakolatlarini amalga oshiradi. 
3
  Mustakil O‘zbekistan tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent, 2000. 
14 O‘zbekiston   Respublikasida   sud   tizimi   quyidagicha:   besh   yil   muddatga
saylanadigan   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   sudi,   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   sudi,   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   sudi,
Qoraqalpog‘iston Respublikasining Oliy sudi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi
iqtisodiy sudi, shu muddatga tayinlanadigan viloyat sudlari, Toshkent shahar
sudi,   tuman,   shahar   sudlari,   viloyat   iqtisodiy   sudlari,   harbiy   sudlar.  
Mazkur   sudlarning   huquqiy   holati   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasida, O‘zbekiston Respublikasining 1993 yil 2 sentyabrda qabul
qilingan   “Sudlar   to‘g‘risida”gi   Qonunida   bayon   etilgan.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi-fuqarolik,   jinoiy   va   ma’muriy   sudlov
sohasida sud hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. Shu bilan birga og‘ir va
o‘ta   og‘ir   jinoyatlarni   sodir   etgan   bir   guruh   shaxslarga;   oldin
sudlanmaganlarga,   biron   bir   joyda   ishlamasdan,   mo‘may   pul   topish   yo‘liga
o‘tib   ketganlarga   nisbatan   belgilangan   jazolarni   qonun   kuchidan   to‘la
foydalanilmagan   ishlarning   jazo   qismini   yengil   deb   bekor   qilib,   og‘irroq
jazolashga o‘z ko‘rsatmasini beradi. 
Respublika   Oliy   sudi   1994-yilda   149   kishiga   nisbatan   quyi   sudlar
tomonidan   tayinlangan   jazolar   og‘ir   deb   topilganligi   sababli   hukmlar
o‘zgartirilib,   jazolar   qisqartirilgan   bo‘lsa,   1995-yilda   247   kishiga   nisbatan
jazolar   og‘ir   deb   topilib,   hukmlar   o‘zgartirildi,   25   shaxsga   nisbatan   jinoiy
ishlar sudlanganlarning harakatida jinoyat tarkibi yo‘qligi sababli harakatdan
to‘xtatildi.   4
Og‘ir va o‘ta og‘ir jinoyatlarni sodir etganligi uchun 1994-yilda quyi sudlar
tomonidan   89   kishiga   nisbatan   belgilangan   jazolar   yengil   deb   topilib,
hukmlar   bekor   qilingan   bo‘lsa,   1995-yilda   70   kishiga   nisbatan   quyi   sudlar
belgilangan   jazolar   yengil   deb,   hukmlar   bekor   qilindi   va   yangidan   sud
majlisida ko‘rish uchun yuborildi. 
4
  Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
15   O‘zbekistonda   sud   tizimini   isloh   qilish,   sud   hokimiyatini
shakllantirishda   ham   bir   muncha   ishlar   qilindi.   Sud   tuzilishi   va   sudlov
ishlarini   yurgizishga   oid   barcha   demokratik   konstitutsiyaviy   tamoyillar
yanada   rivojlantirildi.   1995-yil   30-avgustda   qabul   qilingan   O‘zbekiston
Respublikasi   “Fuqarolarning   huquqlari   va   erkinliklarini   buzadigan   xatti   -
harakatlar   va   qarorlar   ustida   sudga   shikoyat   qilish   to‘g‘risida”gi   qonun
fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquqlarini   sud   orqali   himoya   qilishning
huquqiy asoslarini yaratdi. 
Respublika   iqtisodiy   sudlari   istiqlolning   so‘nggi   yillarida   o‘zlarining
faoliyatini   aniq   iqtisodiy   vazifalar   bilan   bog‘lab   olib   bormoqda.   Xususan
iqtisodiy sudlari 1995-2000 yillarda jami 128.000 nizolarni ko‘rib chiqqan va
271,4   mlrd.   so‘m   mablag‘ni   da’vogarlarga   undirib   bergan.   Keyingi   6   yil
mobaynida   iqtisodiy   sudlarining   qarorlari   asosida   davlat   boji   va   jarimalar
hisobidan   respublika   byudjetiga   4,3   mlrd.   so‘m   mablag‘   undirilgan.  
2000-yilning 1-yarmida mazkur tizimda 17.000 dan ziyod ish ko‘rib chiqildi.
Natijada,   53,4   mlrd.   so‘mlik   hajmdagi   zarar   da’vogarlar   foydasiga   undirib
berildi.   Mamlakat   budjetiga   550   mln.   so‘m   tushum   tushirildi.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy   Majlisning
ikkinchi   chaqiriq   VI   sessiyasida   (2001-yil   29-avgust)   “Adolat   qonun
ustivorligida”   nomli   ma’ruzasida   sog‘lom   jamiyat   uchun   jinoyatchini
jazolashdan   ko‘ra,   jinoyatning   oldini   olish   muhim   ekanligini   uqtirib   o‘tdi.
Ma’ruzada   O‘zbekistonning   demokratiya   va   taraqqiyot   yo‘lidan   mustaqil
rivojlantirishning   o‘tgan   o‘n   yil   ichida   ijtimoiy   turmushning   barcha
sohalarida   sodir   etilgan   tub   o‘zgartirishlarning   muhimligi   ta’kidlanib,   sud-
huquq   tizimini   takomillashtirish,   jinoyat   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarini
insonparvarlik,   adolat,   huquqiy   fuqarolik   jamiyati   prinsiplariga   muvofiq
16 ravishda erkinlashtirish masalasiga alohida e’tibor berildi. Davlatimiz rahbari
sudlar   faoliyatiga   baho   berib   “Sud   bugungi   kunda   avvalgidek   hukmron
kommunistik   tizimning   qatag‘on   va   jazolash   apparati   emas,   balki   u   har   bir
inson va fuqaroning huquq hamda erkinliklarni ishonchli tarzda qo‘riqlash va
himoya qilishga qaratilgan chinakam mustaqil davlat institutiga aylanmoqda.
Fuqarolarning   sudga   ishonchi   mustahkamlanib   bormoqda”,-dedi.
Shuningdek,   ma’ruzada   sud   hokimiyati   tizimidagi   kamchiliklarga   ham
to‘xtalib   o‘tildi.   Bu   borada   Prezident:   “...afsuski,   sudyalar,   prokuratura   va
tergov   organlari   xodimlari,   bir   so‘z   bilan   aytganda,   qabul   qilingan   yangi
qonunlarni hayotga tatbiq  etishi  lozim bo‘lgan  kishilarning  dunyoqarashi va
tafakkuri   ancha   qiyinchilik   bilan   o‘zgarayapti.   Eng   avvalo   jazolashning
repressiv,   ozodlikdan   mahrum   qilish   hollarini   qisqartirish   hisobiga
qonunchilikning   adolat   va   insoniylik   kabi   tamoyillarining   kuchayishini   va
amalda   qo‘llanishini   ta’minlashimiz   zarur”-deydi.   Ma’ruzada   Jinoyat   va
Jinoyat-protsessual   kodekslariga   kiritilayotgan   o‘zgarishlar,   masalan,   110
turdagi uncha og‘ir bo‘lmagan jinoyatlarning ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan
jinoyatlar toifasiga o‘tkazish, 12 turdagi jinoyatni og‘ir toifadan uncha og‘ir
bo‘lmagan   jinoyatlar   toifasiga,   7   turini   esa   o‘ta   og‘ir   jinoyatlar   toifasidan
og‘ir   jinoyatlar   toifasiga   o‘tkazish   haqidagi   takliflar   bayon   qilindi.
Shuningdek,   iqtisodiy   sohada   jinoyat   sodir   etgan   shaxslarga   nisbatan
iqtisodiy   ta’sir   choralarini   qo‘llash   imkoniyatlarini   kengaytirish   zarurligi,
butun   jahonda   muhokama   etilayotgan   muhim   masalalardan   biri-o‘lim
jazosini jinoiy jazo chorasi sifatida qolayotganligi bilan bog‘liq muammolar,
qonunchiligimizda   jinoiy   jazo   turi   sifatida   mol-mulkni   musodara   qilish
jazosini   qo‘llash   tartibini   qayta   ko‘rib   chiqish,   voyaga   yetmaganlar,   ayollar
va   keksalarga   nisbatan   qo‘llaniladigan   jazo   tizimini   qayta   ko‘rib   chiqish,
jinoyat   va   jinoyat-protsessual   qonunchiligini   erkinlashtirish   va
17 demokratlashtirishda   ishlarni   ko‘rib   chiqish   tartibini   soddalashtirish,   jinoiy
ishlarni tergov qilish va sudda ko‘rish muddatlarini qisqartirish kabi dolzarb
vazifalar va takliflar mohiyati chuqur bayon qilib berildi. Jinoyat va Jinoyat-
protsessual   kodekslariga   kiritilayotgan   qo‘shimcha   va   o‘zgartirishlar   jinoiy
ishlarga   taalluqli   qonunlarni   erkinlashtirish   va   demokratlashtirish   sari
tashlangan   muhim   hamda   ma’suliyatli   qadam   ekanligi   ta’kidlab   o‘tildi.  
Insoniyat   tarixida   yangi   davr-Inson   huquqlari   davri   boshlandi.   Birlashgan
Millatlar Tashkiloti 1995-2005 yillarni yer kurramizda “Inson huquqlari o‘n
yilligi”   deb   e’lon   qildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimovning   ma’ruzalarida   inson   huquqlari   sohasida   amalga   oshirilishi
lozim bo‘lgan quyidagi besh strategik yo‘nalish belgilab berilgan: 
1. Inson   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qilishning   samarali
mexanizmini ta’minlash; 
2. Inson huquqlari bo‘yicha Xalqaro huquqning umume’tirof etilgan
tamoyillari va normalari asosida milliy qonunchilikni takomillashtirish; 
3. Qabul   qilingan   qonunlarga   og‘ishmay   amal   qilish   mexanizmini
ishlab   chiqish   va   ijtimoiy   hayotning   barcha   jabhalarida   qonun   ustuvorligini
ta’minlash; 
4. Sudlov   islohotini   amalga   oshirish   yo‘li   bilan   sud   tizimini
demokratlashtirish; 
5. Aholi   ayniqsa   yoshlar   va   mansabdor   shaxslar,   huquq-tartibot
idoralari   xodimlari,   o‘rtasida   huquqiy   tarbiya   ishlarini   tubdan   yaxshilash,
ularning huquqiy ongi va madaniyatini oshirish. 
Demokratik   jarayonlarni   chuqurlashtirishning   birdan   bir   zaruriy   sharti
sud-huquq   organlarining   ishlarini   isloh   qilish   va   erkinlashtirishni
jadallashtirishdan   iborat.   Sudlar   faoliyatiga   prokuraturaning   aralashmasligi,
prokuror   va   advokatlarni   huquqlarini   tenglashtirish,   sudlarning   tarbiyaviy
18 rolini   oshirish   lozimligini   taqqoslab   ko‘rsatadi.   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimov   Oliy   Majlis   palatalarining   qo‘shma   majlisida   (2005y.   28
yanvar).  
Xavfsiz   jinoyatlarni   ma’muriy   choralar   bilan   almashtirish   natijasida   so‘nggi
2,5   yil   davomida   11   milrd.   so‘m   undirildi.   Har   yuz   ming   kishiga
hisoblaganda   O‘zbekistonda   158   kishi   qamoqda   muddatini   o‘tamoqda.   Bu
ko‘rsatkich AQShda 715, Rossiyada 584, Ukrainada 416, Qozog‘istonda 386
kishidan iborat. 
Jinoyat   qonunchiligiga   kiritilgan   o‘zgartish   va   qo‘shimchalardan   yana
bir   muhimi   –   yarashuv   institutining   qabul   etilishi   natijasida   2006-yilda
12,605   nafar   shaxsga   nisbatan   11,503   ta   jinoyat   ishi   tugatilgan   bo‘lsa,   bu
institut amaliyotga joriy qilinganidan bugungi kunga qadar 54 mingdan ortiq
shaxs   jinoiy   javobgarlikdan   ozod   etilib,   «sudlangan»   degan   nomni   ko‘tarib
yurishdan xalos bo‘lgan.  5
2.2.O’zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar va ularning siyosiy,
ijtimoiy hamda iqtisodiy jarayonlardagi ishtiroki. Ijtimoiy sherikchilik.
Mamlakatimiz   yangi   asrga   kirar   ekan,   jamiyatda   siyosiy,   demokratik
islohotlarni   chuqurlashtirishda   yangi,   yuqori   bosqichga   ko‘tarildi.  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Birinchi Prezidenti I.A.Karimov birinchi
chaqiriq   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   o‘n   to‘rtinchi
sessiyasidagi ma’ruzasida (1999 yil, 14 aprel) O‘zbekistonning XXI asrdagi
taraqqiyot   strategiyasining   asosiy   yo‘nalishlarini   ko‘rsatib   berdi.   Shulardan
birinchi   ustivor   yo‘nalish-mamlakat   siyosiy,   iqtisodiy   hayotini,   davlat   va
jamiyat qurilishini yanada erkinlashtirish. 
5
  Mustaqillik: Izohli ilmiy-ommabop lug‘at // M.Abdullaev va boshqalar: to‘ldirilgan uchinchi nashr. - Toshkent: Sharq, 200
19 Siyosiy sohani erkinlashtirish borasida: 
Avvalambor,   aholining   siyosiy   faolligini   kuchaytirish,   jamiyatda   manfaatlar
va   qarama-qarshi   kuchlar   o‘rtasida   muvozanatni   ta’minlaydigan   kuchli
mexanizmlarni shakllantirish zarur. 
Demokratiyaning eng muhim tamoyili-odamlarning saylov huquqini, o‘z
xohish-irodasini   erkin   ifodalash,   o‘z   manfaatlarini   ro‘yobga   chiqarish   va
himoya   qilish   uchun   haqiqiy   shart-sharoit,   qonuniy-huquqiy   zamin   yaratib
berish lozim. 
O`zbеkistonimiz bosib o`tgan kеyingi o`n yillik davr aholimizning kеng
qatlamlari   qo`llab-quvvatlaydigan   turli   xil   fuqarolik   jamiyati   institutlari,
nodavlat   notijorat   tashkilotlarning   jadal   shakllanishi   va   rivojlanishi   davri
bo`ldi.  
Mustaqilligimizning   dastlabki   yillaridayoq   Konstitutsiyamizda   nodavlat
notijorat   tashkilotlari   faoliyatiga   doir   asosiy   printsiplarning   mustahkamlab
qo`yilgani   barcha   aholi   qatlamlari   manfaatlarini   aks   ettiradigan   bunday
tashkilotlar   kеng   tarmoqlarining   rivojlanishi   uchun   qulay   sharoit   yaratdi.  
Bugungi kunda mamlakatimizda jamiyat hayotining turli sohalarida 5100 dan
ziyod   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   faoliyat   yuritmoqda   va   bu   ko`rsatkich
2000 yilga qaraganda 2,5 barobar ko`pdir.   Fuqarolar yig`inlari va o`zini o`zi
boshqarish organlari – mahallalar soni 10 mingdan ortiqni tashkil etadi. Bular
qatorida   «Kamolot»   yoshlar   ijtimoiy   harakati,   O`zb е kiston   xotin-qizlar
qo`mitasi,   «Sog`lom   avlod   uchun»,   «Nuroniy»   jamg`armalari,   «Ijod»   fondi,
Nodavlat   notijorat   tashkilotlar   milliy   assotsiatsiyasi   va   boshqa   jamoat
tashkilotlarini sanab o`tish mumkin. 
Fuqarolik institutlari, nodavlat notijorat tashkilotlari hozirgi kunda 
е mokratik   qadriyatlar,   inson   huquq   va   erkinliklari   hamda   qonuniy
manfaatlarini   himoya   qilishning   muhim   omiliga   aylanmoqda,   fuqarolarning
20 o`z   salohiyatlarini   ro`yobga   chiqarishi,   ularning   ijtimoiy,   sotsial-iqtisodiy
faolligi   va   huquqiy   madaniyatini   oshirish   uchun   sharoit   yaratmoqda,
jamiyatda   manfaatlar   muvozanatini   ta`minlashga   ko`maklashmoqda.  
Mamlakatimizda   Ombudsman,   Inson   huquqlari   bo`yicha   milliy   markaz,
«Ijtimoiy fikr» jamoatchilik markazi, Amaldagi qonun hujjatlari monitoringi
instituti   kabi   inson   huquqlari   bo`yicha   milliy   institutlar   va   boshqa   bir   qator
tashkilotlar   faoliyat   ko`rsatmoqda.   O`tgan   davr   mobaynida   mamlakatimizni
d е mokratik yangilash jarayonida fuqarolik institutlarining roli va ahamiyatini
kuchaytirishga, fuqarolarning eng muhim sotsial-iqtisodiy muammolarini hal
etishga qaratilgan 200 dan ortiq qonun hujjatlari qabul qilingani ham bu soha
rivojiga bo`lgan katta etiborni ko`rsatadi. 
Fuqarolik   jamiyati   institutlari   tizimida   nodavlat   notijorat   tashkilotlarini
tobora   rivojlantirish,   ularning   mustaqil   ish   yuritishi   va   chinakam
mustaqilligini   ta`minlash,   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish,
faoliyatini   tashkiliy-huquqiy,   moddiy-t е xnikaviy   jihatdan   qo`llab-
quvvatlashni   kuchaytirishga   qaratilgan   «Nodavlat   notijorat   tashkilotlari
faoliyatining   kafolatlari   to`g`risida»gi   Qonunning   qabul   qilinishi   muhim
ahamiyat kasb etdi. 
So`nggi   yillarda   «Jamoat   fondlari   to`g`risida»gi,   «Homiylik   to`g`risida»gi
qonunlar, O`zb е kiston R е spublikasi Pr е zid е ntining «O`zb е kistonda fuqarolik
jamiyati   institutlari   rivojlanishiga   ko`maklashish   chora-tadbirlari
to`g`risida»gi qarori   va boshqa qator hujjatlar qabul qilindi va ular fuqarolik
jamiyati   institutlari   ijtimoiy   faolligini   kuchaytirishda   muhim   omil   vazifasini
bajarmoqda.  
Shuningd е k,   mamlakatimizda   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishda
O`zb е kiston   R е spublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   S е nati
K е ngashlarining   «Nodavlat   notijorat   tashkilotlarini,   fuqarolik   jamiyatining
21 boshqa   institutlarini   qo`llab-quvvatlashni   kuchaytirish   chora-tadbirlari
to`g`risida»gi   qo`shma   qarori   ham   alohida   ahamiyatga   ega   bo`ldi.   O`z
navbatida,   Oliy   Majlis   huzurida   Jamoat   fondi   hamda   tarkibiga   nodavlat
notijorat   tashkilotlari   va   jamoat   tashkilotlarining   vakolatli   vakillari   bilan
birga d е putatlar, moliyaviy tuzilmalarning ma`sul xodimlari kirgan Parlam е nt
komissiyasining   tashkil   qilinishi   ham   etiborga   sazovordir.  
              5.O’z-o’zini   boshqaruv   organlarining   faoliyati   va   ularning   jamiyatni
demokratlashtirishdagi   o’rni.   O’zbekistonda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi.  
Mamlakatimiz   Birinchi   Prеzidеnti   Islom   Karimovning   “Mamlakatimizda
dеmokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasi”   mavzusidagi   maruzasida   ta`kidlanishicha
fuqarolik   jamiyati   institutlarining   yanada   rivojlanishiga   erishish,   amalga
oshirilayotgan   islohotlarimizning   ochiq-oshkoraligi   va   samaradorligini
ta`minlashda, ularning rolini kuchaytirishda   “Ijtimoiy shеriklik to`g`risida”gi
qonunning  qabul qilinishi muhim ahamiyat kasb etadi.   “Fuqarolarning o`zini
o`zi   boshqarish   organlari   to`g`risida”gi   O`zbеkiston   Rеspublikasi   qonuniga
tеgishli   o`zgartish   va   qo`shimchalar   kiritish   maqsadga   muvofiqdir.
“ Fuqarolar   yig`ini   raisi   (oqsoqoli)   va   uning   maslahatchilari   saylovi
to`g`risida”gi   O`zbеkiston   Rеspublikasi   qonuniga   fuqarolarning   o`zini   o`zi
boshqarish   organlari   raislari   saylovi   tizimini   yanada   takomillashtirish
bo`yicha   oqsoqollar   va   ularning   maslahatchilari   eng   munosib   fuqarolar
ichidan saylanishini, fuqarolar ijtimoiy faolligini kuchaytirishda mahallaning
ahamiyati   va   roli   oshirilishini   ta`minlaydigan   chora-tadbirlarni   nazarda
tutadigan   o`zgartish   va   qo`shimchalar   kiritish   taklif   qilindi.   “ O`zb е kiston
R е spublikasida   jamoatchilik   nazorati   to`g`risida”gi   qonunni   qabul   qilish
zarurligi   takidlandi.   Shuningd е k,   O`zb е kiston   R е spublikasining   Mamuriy
22 javobgarlik   to`g`risidagi   kod е ksiga   o`zgartish   va   qo`shimchalar   kiritish
lozim.   Atrof-muhitni   himoya   qilishni   ta`minlash   tizimida   nodavlat   notijorat
tashkilotlarning   roli   va   o`rnini   b е lgilashga   qaratilgan   “Ekologik   nazorat
to`g`risida”gi   qonun   loyihasini   ishlab   chiqish   va   boshqa   qator   qonun
hujjatlarini qabul qilish fursati yetdi. 
Fuqarolarning   o`zini-o`zi   boshqaruv   organlarining   tashkil   etilishi.
Fuqarolar   yig`ini,   qishloq,   ovul,   mahalla   oqsoqollari   k е ngashlarining
tuzilishi,   vazifalari,   faoliyati.   Davlat   qurilish   va   fuqarolik   jamiyatini
shakllantirish jarayonlarini erkinlashtirish masalasi ham katta ahamiyat kasb
etadi.   Bu   boradagi   vazifalar   hokimiyat   barcha   tarmoqlarini   bir-biridan
mustaqil   holda   ish   yuritish   tamoyillarini   mustahkamlash,   hokimiyat
vakolatlarini   nodavlat   va   jamoat   tashkilotlariga,   fuqarolarni   o‘z-o‘zini
boshqarish   organlariga   bosqichma-bosqich   o‘tkaza   borish,   ularning   haq-
huquqlari   va   erkinliklarini   muhofaza   etishni   kuchaytirishdan   iborat.  
Fuqarolik   jamiyati   qurishda   fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlariga
katta   umid   bog‘lanadi.   Bu   haqda   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi
Prezidenti   I.Karimov:   “Biz   fuqarolik   jamiyati   qurishga   intilmoqdamiz.
Buning ma’nosi shuki, davlatchiligimiz rivojlana borgan sari boshqaruvning
turli   xil   vazifalarini   bevosita   xalqqa   topshirish,   ya’ni   o‘z-o‘zini   boshqarish
organlarini   yanada   rivojlantirish   demakdir”-deydi.  
O‘z-o‘zini   boshqarish   organlarini   tashkil   qilishda,   shakllantirishda
O‘zbekistonning o‘ziga xos xususiyati shundaki, ushbu masalani hal qilishga
milliy   an’analarni,   tarixiy   qadriyatlarni   tiklash,   aholining   tub   manfaatlariga
mos   keluvchi   yo‘lni   tanlash   nuqtai   nazaridan   yondashish   bo‘ldi.   Xususan,
o‘z-o‘zini boshqarishda asosiy tayanch qilib mahallalar belgilandi. Ular inson
qalbida   Vatan   tuyg‘usining   shakllanishiga,   milliy   g‘ururning   vujudga
kelishida, millatchilik illatlaridan xoli bo‘lishda katta ta’sir ko‘rsatib kelgan. 
23 O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   muvaffaqiyati
demokratik   jarayonlarni   rivojlantirish   imkoniyatini   kuchaytirmoqda,   bu   esa
o‘z   navbatida   asosiy   maqsad   -   fuqarolik   jamiyatini   qurishga
ko‘maklashmoqda.  
Fuqar о lik   jamiyatida   erkinlik,   q о nun   о ldida   barchaning   t е ngligi,   ijtim о iy
ad о latning   ta’minlanishi   hamma   fuqar о larning   ij о diy   sal о hiyati   va
ist е ’d о dining b е v о sita ro’yobga chiqarilishiga imk о niyat yaratiladi. Fuqar о lik
jamiyati   huquq   va   ad о lat   m е z о nlari   bilan   o’lchanadi.   Huquq   jamiyatning
o’ziga   хо s «gumanistik imp е rativi» (ins о nparvarvarlik talabi), ya’ni ins о niy-
ahl о qiy  q о idasi, ma’naviy  mayog’i bo’lib his о blanadi. Fuqar о larning o’zar о
huquqiy   mun о sabatidagi   mavq е i   quyidagi   printsiplar   as о sida   b е lgilanadi:  
1)   jamiyatning   har   bir   a’z о si   ins о n   sifatida   erkin   va   о z о d   bo’lishi;  
2)   har   bir   fuqar о ning   b о shqa   fuqar о   bilan   t е ngligi;  
3)   jamiyat   har   a’z о sining   fuqar о   maq о midagi   mustaqilligi.  
O’zb е kist о n   mustaqillikni   qo’lga   kiritgach,   suv е r е n   davlatchilikni
shakllantirishda   madaniyatimiz   sarchashmalariga,   t е ran   va   ulkan   ma’naviy
m е r о simizga   mur о jaat   qilish,   b о qiy   tari х iy   o’tmishimizda   mavjud   bo’lgan
barcha   ezguliklarni   yuzaga   chiqarib,   riv о jlantirish   b о rasida   b е qiyos
imk о niyatlar  о childi. O’tmish ajd о dlarimizning madaniy va ma’naviy b о yligi
chuqur   mush о hada   etilib   ijtim о iy   о ngimizga   singdirilm о qda,   shu   о rqali   biz
barp о   etayotgan   yangi   fuqar о lik   jamiyati   manfaatlariga   х izmat   qilm о qda.  
Biz shunchaki d е m о kratik jamiyat emas, balki  о dil d е m о kratik jamiyat barp о
etm о qdamiz.   Davlatchiligimiz   ad о lat   tam о yillariga   tayanadi.   «Ad о latga
intilish- х alqimiz   ma’naviy-ruhiy   dunyosiga   хо s   eng   muhim   х ususiyat.
Ad о latparvarlik   g’ о yasi   butun   iqtis о diy   va   ijtim о iy   mun о sabatlar   tizimiga
singib   k е tishi,   ijtim о iy   ko’maklashuv   m ех anizmida   o’z   aksini   t о pishi
k е rak» 1
.  
24 Ma’naviy-madaniy saviya past bo’lgan jamiyatda ad о lat tantanasi haqida gap
ham bo’lishi mumkin emas. Biz barp о  etayotgan fuqar о lik jamiyatida ad о lat,
haqiqat va ins о nparvarlik g’ о yalari ustuv о rlik qilishi l о zim. Ad о lat b о r j о yda
ins о n   haq-huquqlari   va   erkinliklari   to’la   ta’minlanishiga   umid   b о g’lash
mumkin.  
Shunday   qilib,   fuqar о lik   jamiyatining   quyidagi   as о siy   b е lgilari   va
х ususiyatlarini ko’rsatish mumkin: 
1.  jamiyat va sha х s ehtiyojlari tizimida fa о l ij о biy fa о liyat va m е hnatning r о li
al о hida   mazmuniga   ega   bo’lishi.   M е hnatga   as о slangan   ijtim о iy   ehtiyoj   va
manfaatlar tizimining qar о r t о pishi; 
              2.   jamiyat   mazmunini,   uning   riv о jlanish   q о nuniyatlari   m о hiyatini
х ususiy mulkchilik mun о sabatlari  о rqali b е lgilanishi; 
3.   хususiy   mulk   barcha   mulk   shakllari   qatоri   ravnaq   tоpishi   va   uni
muhоfazalashda   qоnunning,   davlat   hоkimiyatining   alоhida   rоl   yo’nashi;  
4.   fuqarоlarning   Yuridik   jihatdan   bir   хil   maqоmga   egaligi   va   qоnun   оldida
tеngligi.   Jamiyatda   adоlatli   sud   tizimining   qarоr   tоpishi   va   uni   fuqarоlarni
himоyalоvchi pоsbоn idоraga aylanishi. 
5.   shaхsning   хususiy   hayoti   va   iqtisоdiy   faоliyatiga   davlat
aralashuvining   qоnun   dоirasida   chеklanishi.   Huquqiy   davlatchilikning
mavjud   bo’lishi;  
6 . shaхsning davlat hоkimiyatiga nisbatan mulkiy va iqtisоdiy mustaqilligi;  
7.   davlat,   davlat   idоralari   va   fuqarоlar   huquqning   tеng   sub’еkti   sifatida
munоsabatga   kirisha   оlishi,   ular   sudda   tеng   taraflar   sifatida   maydоnga
chiqaоlishi.   Fuqarоlar   huquqlarini   kafоlatlash   va   ustuvоr   ta’minlash
mехanizmlarining   yaratilganligi;  
8.   fuqarоlik   jamiyatining   tarkibiy   institutlari,   jumladan   fuqarоlarning   o’zini
o’zi bоshqarish оrganlari tizimining mavjudligi; 
25 9.   jamiyatning   yuksak   ma’naviy-madaniy   va   ahlоqiy   rivоjlanganligi;
insоnlar   o’rtasidagi   munоsabatlar   o’zarо   hurmat,   iymоn-insоf   dоirasida,
shaхs qadrini e’zоzlash asоsiga qurilganligi. 
Shunday   qilib,   fuqarоlik   jamiyati-har   bir   insоn   manfaatini   ustuvоr
biluvchi,   huquqiy   a’ana   va   qоnunlarga   hurmat   muhiti   shakllantirilgan,
umuminsоniy   qadriyatlar   e’zоzlanadigan,   insоn   huquqlari   va   erkinliklari
so’zsiz   ta’minlanadigan,   davlat   hоkimiyatini   samarali   jamоatchilik   nazоrati
mехanizmlari   vujudga   kеltirilgan,   insоniy   munоsabatlar   chuqur   ma’naviy-
madaniy qadriyatlarga tayanadigan erkin dеmоkratik huquqiy jamiyat. 
O’zbеkistоn   Rеspublikasi   Kоnstitutsiyasi   har   bir   insоnning   ehtiyojlari,
manfaatlari,   huquq   va   erkinliklarini   amalga   оshirishga   qaratilgan.
Kоnstitutsiya   insоnni   eng   katta   bоylik   sifatida   alоhida   ko’rsatgani   hоlda
fuqarо,   jamiyat   va   davlat   o’rtasidagi   o’zarо   munоsabatlarning   оqilоna,
huquqiy   hal   etilishini   siyosiy   jihatdan   rasmiylashtiradi.   Kоnstitutsiya   va
qоnunlarning   ustunligi,   ularning   insоn   manfaatlarini   himоya   qilishga   va
ijtimоiy munоsabatlarni maqbul hоlga kеltirishga yo’naltirilganligi fuqarоlik
jamiyati   asоslarini   qarоr   tоptirishning   asоsiy   оmillaridir.  
Fuqarоlik   jamiyatida   qоnun   ustuvоr   bo’lib,   u   insоnning   o’zini-o’zi   kamоl
tоptirishiga   yordam   bеradi,   shaхs   manfaatlari,   uning   huquq   va   erkinliklari
to’la   darajada   ro’yobga   chiqishiga   ko’maklashadi.   Ayni   vaqtda   bu   barcha
оdamlar   qоnunlarga   so’zsiz   riоya   qilishlari   shart   ekanligini   ham   bildiradi.  
O’zbеkistоn fuqarоlari Kоnstitutsiyada ko’rsatilgan huquqlaridan fоydalanib,
davlatning   siyosiy   hayotida   tоbоra   kеng   ishtirоk   etmоqdalar.  
O’zbеkistоn Rеspublikasi Birinchi Prеzidеnt I.A.Karimоvning ta’kidlashicha,
«O’tmish davri sharоitida fuqarоlik jamiyati asоslarini shakllantirish jarayoni
yuz   bеrayotgan   bir   paytda   O’zbеkistоn   ahоlisi   turli   qatlamlarining
manfaatlarini ifоda etishi lоzim bo’lgan kеng tarmоqli, ko’ppartiyaviy tizim
26 kabi   dеmоkratik   institutlar   hamda   bоshqa   jamоat   tashkilоtlarining   qarоr
tоpishi   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etmоqda.  
Shu   jihatdan   оlganda,   davlatning   rоli   siyosiy   partiyalar   va   jamоatchilik
harakatlarining   vujudga   kеlishi,   qarоr   tоpishi   va   rivоjlanishi   sеkinlashtirib
qo’yadigan   har   qanday   g’оv   va   to’siqlarni   bartaraf   etishdan   ibоratdir» 1
.  
Fuqarоlik   jamiyatidagi   mavjud   manfaatlarni   qanоatlantirish,   ro’yobga
chiqarish   uchun   tеgishli   tashkiliy   tuzilmalar   va   institutlar   shakllanadi.  
Fuqarоlik   jamiyatining   ichki   tizimini   quyidagicha   tasniflash   mumkin.  
Birinchidan,   iqtisоdiy   sоhadagi   manfaatlarni   qanоatlantiruvchi   tuzilmalar:  
a)   хususiy   mulk   asоsida   vujudga   kеladigan   va   faоliyat   yuritadigan   nоdavlat
tashkilоtlar;  
       b) shirkat хo’jaliklari va ularning uyushmalari; 
v) ijara as о sida ishl о vchi jam о alar; 
g) hissadоrlik jamiyatlari; 
d) mоliyaviy jamg’arma hamda uyushmalar; 
е) ishlab chiqarish kоrpоratsiya, kоntsеrnlari va birlashmalari; 
j)   tadbirkоrlar   uyushmalari   (palatasi)   va   hоkazо.  
Ikkinchidan,   ijtimоiy   sоhadagi   manfaatlarni   ifоdalоvchi   tuzilmalar:  
a)   оila   hamda   uning   manfaatlarini   aks   ettiruvchi   maхsus   tashkilоtlar;  
b)   ta’lim-tarbiya   muassasalari   (maktab,   o’rta-maхsus   va   оliy   ta’lim
muasasasalari);  
       v) jamоat birlashmalari, nоdavlat tashkilоtlar; 
g) fuqarоlarning o’zini o’zi bоshqarish оrganlari; 
d) mustaqil оmmaviy aхbоrоt vоsitalari; 
е ) diniy tashkil о tlar; 
j) milliy-madaniy markazlar; 
z) ko’ngilli jamiyatlar; 
27 i) jam о atchilik fikrini aniqlash va o’rganish institutlari; 
y) turli ijtimоiy iхtilоflarni adоlatli hal etuvchi tuzilmalar va hоkazо. 
Uchinchidan,   siyosiy   s о hadagi   manfaatlarni   aks   ettiruvchi   institutlar   va
tuzilmalar:  
a) huquqiy davlatning mavjudligi; 
b) siyosiy partiyalar; 
v) ijtimоiy-siyosiy harakatlar; 
g) siyosiy muhоlifatning mavjudligi; 
d) insоn huquqlarini himоyalоvchi institutlar va hоkazо. 
Yuqоrida   kеltirilgan   tasnif   umumiy   bo’lib,   u   eng   asоsiy   tarkibiy
tuzilmalarni   ifоdalaydi.   Albatta,   fuqar о lik   jamiyati   o’zining   rang-barangligi,
turli-tumanligi bilan tavsiflanadi. Unda turfa ko’rinishdagi ma’rifiy, madaniy
va   b о shqa   mazmundagi   tashkil о tlar   fa о liyat   ko’rsatishi   mumkin.  
Siyosiy nuqtai nazardan bah о laganda fuqar о lik jamiyatidagi siyosiy tizim va
siyosiy b о shqaruvning mazmun-m о hiyatini huquqiy davlatchilik if о da etadi.
B о shqacha   aytganda,   huquqiy   davlat   fuqar о lik   jamiyatining   siyosiy
m о hiyatini,   siyosiy   shaklini   tashkil   etadi.   Bu   ikki   h о disaning   o’zar о
mun о sabati   shakl   bilan   mazmunning   o’zar о   al о qad о rligini   aks   ettiradi.
Bundan   k е lib   chiqadigan   х ul о sa   shuki,   fuqar о lik   jamiyati   to’la   ma’n о da
mavjud bo’lishining shak-shubhasiz sharti huquqiy davlatning mavjudligidir.
Va,   aksincha,   huquqiy   davlat   faqat   fuqar о lik   jamiyatid е k   ijtim о iy   mak о nda
qar о r t о pishi va fa о liyat yuritishi mumkin. 
Fuqar о lik   jamiyati   bilan   huquqiy   davlatning   o’zar о   nisbatini   iqtis о d
bilan   siyosatning   nisbati   tarzida   iz о hlash   o’rinli   bo’ladi.   Buni   O’zb е kist о n
mis о lida   ham   yaqq о l   ko’rish   mumkin.   Z е r о ,   iqtis о diy   isl о hatlar   t е gishli
d е m о kratik   siyosiy   tuzilmalar,   institutlar   mavjud   bo’lishini   taq о z о   etadi.  
Mamlakatimizda   mulk   shaklini   o’zgartirish,   х ususiylashtirish   jarayonlarini
28 amalga   о shirishga   qaratilgan   davlat   tuzilmalari   vujudga   k е ltirildi.  
2.3 .Inson haq-huquqlarini ta’minlash va himoya qilish. O’zbekiston
Respublikasi Mahalla va oilani qo’llab-quvvatlash vazirligining tashkil
etilishi va faoliyati.
Inson   huquqlarini   ta’minlash   borasida   1948   yil   10   dekabrda   qabul
qilingan   Inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasining   O‘zbekiston
parlamenti tomonidan tasdiqlanganligi istiqlolning ilk yillarida qabul qilingan
muhim xalqaro huquqiy hujjat bo‘ldi.
O‘zbekistonda   qisqa   tarixiy   muddat   ichida   milliy   davlatchilikni
shakllantirishning   huquqiy   asoslari   yaratildi.   Mamlakatimiz   barcha
rivojlangan   huquqiy   davlatlardagi   kabi   uch   hokimiyatga,   ya’ni   qonun
chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatiga   taqsimlandi.   Xalq   farovonligi
yo‘lida kuchli huquqiy davlatdan fuqarolik jamiyati sari ildam qadam qo‘yish
maqsadida   erkin   bozor   munosabatlariga   asoslangan   kuchli   iqtisodiyot   barpo
etildi.   Shu   tariqa,   yurtimiz   xalqaro   huquqning   to‘laqonli   va   teng   huquqli
sub’ektiga aylandi. 
Inson   huquqlari   va   erkinliklarini   muhofaza   qilishning   ta’sirli   vositasini
barpo etish, xalqaro tashkilotlar va huquqni muhofaza qiluvchi organlar bilan
hamkorlikni   kengaytirish,   davlat   muassasalari   xodimlari   va   aholining   inson
huquqlari   bo‘yicha   madaniyatini   oshirish   maqsadida   BMTning   Inson
huquqlari   va   boshqaruv   tizimini   demokratiyalashni   qo‘llab-quvvatlash
dasturiga   muvofiq,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1996   yil   31
oktyabrdagi   Farmoni   bilan   Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston
Respublikasi   Milliy   markazi   tuzildi.   Farmonda   Inson   huquqlari   bo‘yicha
Milliy markazning maqsad va asosiy vazifalari aniq belgilab qo‘yildi. 
29 1996   yil   13   noyabrdagi   “Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston
Respublikasi Milliy markazi faoliyatini tashkil etish masalalari to‘g‘risida”gi
Vazirlar   Mahkamasining   qarori   Milliy   markaz   faoliyatining   tashkiliy-
huquqiy   asosi   hisoblanadi.   Ushbu   qaror   orqali   Inson   huquqlari   bo‘yicha
O‘zbekiston   Respublikasi   Milliy   markazi   to‘g‘risidagi   Nizom   va   Milliy
markaz   tuzilmasi   tasdiqlangan.  
                  O‘zbekistonda   Inson   huquqlari   bo‘yicha   milliy   institutlarning
shakllanishi   mamlakatni   isloh   qilish   va   modernizatsiyalash   jarayonlari
doirasida   davlat   va   jamiyatning   barcha   sohalarida   demokratik   islohotlar
o‘tkazish   amalga   oshirildi.   Jumladan,   davlatimiz   rahbarining   2008   yil   1
maydagi   “Inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasi   qabul   qilinganligining
60   yilligiga   bag‘ishlangan   tadbirlar   dasturi   to‘g‘risida”gi   Farmoni
O‘zbekistonda   Inson   huquqlari   bo‘yicha   milliy   institutlarning   huquqiy
maqomini   mustahkamlash   yo‘lida   yana   bir   muhim   qadam   bo‘ldi,   deyish
mumkin.   Farmonda   inson   huquqlarini   himoya   qilish   tizimini   tashkiliy-
huquqiy   jihatdan   yanada   takomillashtirish,   shuningdek,   inson   huquqlari
bo‘yicha   milliy   institutlarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash,   moddiy-
texnikaviy   bazani   mustahkamlash,   Inson   huquqlari   bo‘yicha   O‘zbekiston
Respublikasi   Milliy   markazi   va   boshqa   milliy   institutlar   bo‘linmalarining
samarali ishlashi uchun zarur bo‘lgan sharoitlarni yaratish bo‘yicha kompleks
chora-tadbirlarni qabul qilish ko‘zda tutilgan. 
Inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar faoliyatini qo‘llab-quvvatlash
to‘g‘risida   qabul   qilingan   me’yoriy   hujjatlar,   xalqaro   standartlarga
muvofiqlashtirish   maqsadlarida   milliy   institutlarning   qonunchilik   asoslarini
takomillashtirish O‘zbekistonning demokratik o‘zgarishlarga sodiqligini yana
bir karra namoyish qilmokda. 
30 Ayni   paytda   mamlakatimizda   faoliyat   olib   borayotgan   inson   huquqlari
bo‘yicha   milliy   institutlardan   Oliy   Majlis   Inson   huquqlari   bo‘yicha   vakili
(Ombudsman),   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Amaldagi
qonunchilik   monitoringi   instituti   faoliyatini   olib   bormoqda.   Bu
tashkilotlarning   harakati,   izlanishlari   o‘laroq,   yurtimizda   inson   huquqlari
muhofazasi   yo‘lida   mustahkam   qonunchilik   tizimi   barpo   etildi.   Istiqlol
yillarida   insonning   asosiy   huquq   va   erkinliklarini   ta’minlashga   doir
konstitutsiyaviy   qonunlar,   kodekslar   va   boshqa   qonunlar   qabul   qilinib,
hayotga   tatbiq   etilmoqda.   “Bola   huquqlarining   kafolatlari   to‘g‘risida”gi,
“Odam   savdosiga   qarshi   kurashish   to‘g‘risida”gi,   “O‘zbekiston
Respublikasida nogironlarni ijtimoiy himoya qilish to‘g‘risida”gi, “Nodavlat
notijorat   tashkilotlar   faoliyatining   kafolatlari   to‘g‘risida”gi,   “Xayriya
to‘g‘risida”gi   va   boshqa   qonunlarning   qabul   qilinishi   inson   huquqlarini
himoya qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirishga zamin bo‘lmoqda.  
Ayni   paytda   mamlakatimizda   inson   huquq   va   erkinliklarining   huquqiy
asoslari   yaratilishi   va   uning   amalda   qo‘llanishi   hamda   kafolatlanishini
kuzatuvchi   mexanizmlardan   yuqorida   tilga   olib   o‘tilgan   institutlar   bilan   bir
qatorda   Oliy   sud   huzuridagi   Sud   qonunchiligini   demokratlashtirish   va
liberallashtirish hamda sud tizimi mustaqilligini ta’minlash bo‘yicha tadqiqot
markazi va Adliya vazirligi, Bosh prokuratura, Ichki ishlar vazirligida inson
huquqlari   bo‘yicha   bo‘linmalar   va   boshqarmalar   samarali   faoliyat
yuritmoqda. 
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   -   viloyat,   shahar,   tuman
hokimiyatlarining tashkil topishi, ularning vazifalari va faoliyati.  
O‘zbekistonda   davlatning   boshqaruvni   to‘liq   monopoliya   qilishdan
cheklanish va fuqarolik jamiyatini vujudga keltirish, aholi turli tabaqalarining
hokimiyat   tizimida   ishtirok   etishini   ta’minlashning   yana   bir   yo‘li   mahalliy
31 davlat   hokimiyatlarini   shakllantirish   ekanligi   e’tirof   etildi.  
1990-1992-yillari   O‘zbekiston   Respublikasining   yangi   Konstitutsiyasi   qabul
qilingunicha   bo‘lgan   davrda   mahalliy   hokimiyat   organlari   tizimini
shakllantirish   va   ish   faoliyatini   takomillashtirish   maqsadida   bir   necha
huquqiy hujjatlar qabul qilindi. 
Bular   orasida   1992-yil   4-yanvarda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston
Respublikasida   mahalliy   hokimiyat   organlarini   qayta   tuzish   to‘g‘risidagi”
qonun   alohida   ahamiyat   kasb   etdi.   Bu   qonun   asosida   mahalliy   hokimiyat
organlari   tizimida   butunlay   yangi   organ-hokimlik   va   hokim   lavozimi   ta’sis
etildi   va   uning   vakillik   organlariga   boshchilik   qilishi   tamoyillari   belgilab
qo‘yildi. 
Ijro  etuvchi  hokimiyat  organlarida  bog‘liqlikni  kuchaytirish  maqsadida,
viloyatlar   hokimlari   O‘zbekiston   Prezidenti   tomonidan,   tuman   va   shahar
hokimlari viloyat hokimi tomonidan lavozimiga tayinlanishi va lavozimidan
ozod   qilinishi   hamda   bu   masalalar   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashlari
tomonidan   tasdiqlanishi   tartiblari   belgilandi.   Partiya   organlarining
qaramligiga   tushib   qolgan   ijro   organlari-ijroiya   komitetlari   tugatildi
Hokimlarning   huquqiy   vakolatining   asosi,   avvalo,   Konstitutsiyaning   99   va
102   moddalari   va   yuqorida   tilga   olingan   qonunning   1-   moddasida
belgilangan. 
Konstitutsiya   va   qonun   normalarini   umumlashtirsak,   hokim   tegishli
hududda vakillik hokimiyatiga ham, ijro hokimiyatiga ham boshchilik qiladi
va ayni paytda shu yerdagi mansabdor shaxs hisoblanadi. 
Hokimlar   mahalliy   hokimiyatni   boshqarar   ekanlar,   ular   O‘zbekiston
Respublikasi  Prezidenti  boshqaradigan  yaxlit  ijro  hokimiyat  organlari  tizimi
tarkibiga kiradi. 
32 Shuningdek “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi Qonun (1993-yil,
sentyabr),   “Xalq   deputatlari   viloyat,   tuman,   shahar   Kengashlariga   saylovlar
to‘g‘risida”gi Qonun (1994-yil, may) kabi hujjatlar muhim o‘rin egallaydiki,
ular   kuchli   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishini   huquqiy   jihatdan
mustahkamlaydi.  
O‘z-o‘zini   boshqarish   muassasalari   faoliyatining   kengayishi   bevosita
mahallalarning   mavqeyini   kuchaytirish   bilan   bog‘liq.   O‘z-o‘zini   boshqarish
organlari   yoki   mahallalarning   vazifasi,   aholini   davlat   va   jamiyat   ishlarida
ishtirokini   ta’minlash   kam   ta’minlangan   oilalarni   ijtimoiy   himoya   qilishda
ishtirok   etish   bilan   cheklanib   qolmaydi.   Ularning   muhim   vazifasi   har   bir
shaxsning   ongini,   ma’naviy   kamolatini   oshirish   uchun,   millatchilik,
mahalliychilik kabi salbiy jihatlarni yo‘qotish uchun ish olib borish va milliy
qadriyatlar,   urf-odatlar,   an’analarga,   Vatanga,   davlatga   va   boshqa
fuqarolarning manfaatiga hurmat bilan qarash ruhida tarbiyalashdir. 
Shuningdek,   mahallalarda   “Mahalla”   xayriya   jamg‘armasi   yordamga
muhtoj   oilalarga   yordam   ko‘rsatmoqda.   Bu   jamg‘arma   1994-yilda   200   ga
yaqin   shaxs   va   oilaga   41   ming   189   so‘mlik   yordam   ko‘rsatgan.  
Faqat   O‘zbekistonga   xos   bo‘lgan   va   aynan   mahalla   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
“Korxona-mahalla”   iqtisodiy   hududni   tashkil   qilish   masalasi   katta   umid
uyg‘otmoqda.   1995-yili   davomida   respublika   bo‘yicha   shu   turdagi   204   ta
kichik va xususiy korxona tashkil qilinib, ularning faoliyati orqali 3300 kishi
ish bilan ta’minlangan. 
O‘zbekiston Respublikasi  Birinchi  Prezidentining 1999-yil  13-yanvarda
“Aholini aniq yo‘naltirilgan ijtimoiy madad bilan ta’minlashda fuqarolarning
o‘z-o‘zini boshqarish organlari rolini oshirish to‘g‘risida”gi Farmoni ijtimoiy
himoya  sohasida  o‘z-o‘zini  boshqarish  organlariga  yangi  vakolatlar  berishni
ko‘zda   tutadi:   1)   fuqarolarning   o‘zini-o‘zi   boshqarish   organlari   ijtimoiy
33 ro‘lini oshirish; 2) hududlarni ijtimoiy rivojlantirish; 3)muhtoj oilalarga aniq
yo‘naltirilgan ijtimoiy madad ko‘rsatishni takomillashtirish. 
Davlat   tomonidan   bajariladigan   vazifalarni   fuqarolarning   o‘z-o‘zini
boshqarish   organlariga   o‘tkazilishi,   nodavlat   tashkilotlar   faoliyatini
takomillashtirish,   undagi   jamoa   ruhi   va   tabiatini   mustahkamlashni,
samaradorligini   oshirishni   talab   qiladi.   1999-yil   aprel   oyida   Oliy   Majlis
tomonidan   qabul   qilingan   “Fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlari
to‘g‘risida”gi qonunning yangi tahriri aynan shu maqsadga qaratilgan. 
34 Xulosa
Prezident Sh.M.Mirziyoyevning tashabbusi bilan 2020 yil 18 fevraldagi
“Jamiyatda   ijtimoiy-ma'naviy   muhitni   sog‘lomlashtirish,   mahalla   institutini
yanada   qo‘llab-quvvatlash   hamda   oila   va   xotin-qizlar   bilan   ishlash   tizimini
yangi   darajaga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PF-5938-son
farmoni hamda 2020 yil 18 fevraldagi “Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash
vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   PQ-4602-son   qarori   bilan
Mahalla   va   oilani   qo‘llab-quvvatlash   vazirligi   tashkil   etildi.   O‘zbekistonda
mahalla   timsolida   o‘z-o‘zini   boshqaruvchi   ijtimoiy   tashkilotlarning   noyob
shakli azaldan mavjud bo‘lib kelgan. Mahallalarda obodonchilikka, xalqning
ma’murligiga,   el-yurt   farovonligiga   xizmat   qiladigan   ishlar   soni   ko‘paydi.
Mahalla   davr   o‘zgarishlariga,   talablariga   moslasha   boshladi.   Qadimiy   va
navqiron   mahalla   jonlanib,   unga   fayz   kirdi.  
O‘z-o‘zini   boshqaruvning   moliyaviy   faoliyatini   mustahkamlovchi
choralardan yana biri-aholiga kompleks tarzdagi savdo, mayishiy va madaniy
xizmatlar ko‘rsatadigan guzarlar faoliyatidir. 
Bunday iqtisodiy erkinliklar fuqarolarda mustaqil O‘zbekistonda amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlarga   ishonchini   mustahkamlaydi.
Shuningdek, har bir shaxsning fikri, ovozi e’tiborga olinishi, ularni fuqarolik
jamiyatining a’zosi ekanligini his qilishlari uchun asosiy omil bo‘lib xizmat
qiladi.  
Oliy   Majlis   II   chaqiriq   1-majlisida   (2000-yil   22.01)   Birinchi   Prezident
I.A.Karimov o‘zining “Ozod va obod vatan, erkin va farovon hayot-pirovard
maqsadimiz”   nomli   ma’ruzasida   ushbu   masalaning   dolzarbligini   shunday
uqtiradi:  
Odamlarning   siyosiy   ongi,   siyosiy   madaniyati,   siyosiy   faolligi   yaksalib
35 borgani   sari,   davlat   vazifalarini   nodavlat   tuzilmalar   va   fuqarolarning   o‘zini-
o‘zi boshqarish organlariga bosqichma-bosqich o‘tkazib borish zarur. 
Bu   borada   o‘zini-o‘zi   boshqaradigan   idoralarning,   mahallalarning
nufuzini   va   mavqeyini   oshirish,   ularga   ko‘proq   huquqlar   berish   katta
ahamiyat kasb etadi. 
Fuqarolik   jamiyatining   mustahkam   asoslarini   barpo   etish   yo‘lidagi
ishlarimizning   mazmun-mohiyatini   ham   aynan   mana   shu   masala   tashkil
etadi.  
Fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlari   mavqeyi   va   jamiyatimizdagi
ahamiyatini   oshirishga   ham   jiddiy   e’tibor   berildi.   Mahallalar   nufuzini   aholi
orasida   yanada   oshirish   maqsadida   fuqarolar   yig‘ini   tarkibiga   «Mahalla
posboni»   jamoatchilik   tuzilmasi   hamda   diniy   ma’rifat   va   ma’naviy   axloqiy
tarbiya   masalalari   bo‘yicha   maslahatchi   lavozimlari   kiritildi.  
Hokimiyat   bo’linish   prinsipi,   Oliy   Majlis,   sud   hokimiyati,   mahalla,
fuqarolarning   o’zini-o’zi   boshqarish   organlari,   ijtimoiy   sherikchilik,
demokratik islohotlar. 
36 Foydalanilgan adabiyotlar:
1.Mirziyoev Sh.M. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom 
ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. T. 1. - Toshkent: O‘zbekiston.. 2017. 
2. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz 
bilan birga quramiz. - Toshkent: O‘zbekiston. 2017. 
3. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson ma’nfaatlarini 
ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 
yiligiga bag‘ishlangan tantanali marosimidagi ma’ruzasi. - 
Toshkent: O‘zbekiston. 2017. 
4. Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston 
davlatini birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O‘zbekiston.  2017. 
5. Karimov I.A. Inson uning huquq va erkinliklari - oliy qadriyat. T. 
14. - Toshkent: O‘zbekiston, 2006. 
6. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. -Toshkent: Ma’naviyat,
2008. 
7. Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. – 
Toshkent: O‘zbekiston, 2011. 
8. Karimov I.A. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yo‘lida 
xizmat qilish – eng oliy saodatdir. - Toshkent: O‘zbekiston. 2015. 
9. Mustakil O‘zbekistan tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent, 
2000. 
10.Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
11.Mustaqillik: Izohli ilmiy-ommabop lug‘at // M.Abdullaev va 
boshqalar: to‘ldirilgan uchinchi nashr. - Toshkent: Sharq, 2006. 
37 12.2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini 
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasi. – Toshkent: Ma’naviyat, 2017. 
13.Mustaqil O‘zbekiston tarixi. Mas’ul muharrir A.Sabirov. - 
Toshkent: Akademiya, 2013. 
38

Mustaqil Oʻzbekistonda hokimiyatlar boʻlinishi prinsipi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский