Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 53.3KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 23 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Manaviyat asoslari

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Mustaqil O’zbekistonning ma’naviy va madaniy taraqqiyoti

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, 
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
TARIX FAKULTETI
KURS ISHI
Mustaqil O’zbekistonning ma’naviy va madaniy
taraqqiyoti
Bajardi: 
Qabul qildi: 
Toshkent
1 Mundarija
Kirish
I   Bob.O’zbekistonda   mustaqillikdan   keyin   ma’naviy   va   madaniy
qadriyatlarning tiklanishi
I.1. Milliy qadriyat va bayramlarning qayta tiklanishi
I.2. Tarixiy qahramonlar va buyuk ajdodlar merosining tiklanishi 
II   Bob.   Mustaqil   O’zbekistonda   madaniy   hayotning   davlat   siyosati
darajasiga ko’tarilishi
II.1.   Yurtmizdagi   madaniy   va   ma’naviy   yodgorliklarning   xalqaro   miqyosda
tan olinishi
II.2. Ma’naviy qadriyatlar va madaniy meroslar nomining abadiylashtirilishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Mustaqillik   sharoitida   ma’naviy   islohotlar   zamirida
madaniy-ma’rifiy   muassasalar   faoliyati   tubdan   o’zgardi.   Yangi   mazmun   kashf   etib,
kamol   topdi.   Mustaqillik   sharoitida   esa   madaniy-ma’rifiy   muassasalar   xalqning
ma’naviy   ehtiyojini   qondirish,   milliy   an’analarni   tiklash,   xalq   ijodini   ravnaq   toptirish,
yangi   milliy   mafkurani   targ’ib   etish   maskaniga   aylandi.   Mustaqillik   tufayli
respublikamizda   milliy-ma’naviy   tiklanish   davlat   siyosati   darajasiga   ko’tarilgandan
so’ng,   madaniy-ma’rifiy   muassasalar   va   ma’naviy   meros   yodgorliklari   xalq   ma’naviy
rivojlanishi  yo’lida xizmat  qilish  imkoniyatlariga ega bo’ldi. Shu nuqtai  nazardan olib
qaraganda,   madaniy-ma’naviy   qadriyatar   va   an’analar   va   milliy   masalalar   bilan
shug’ullanish asosiy sohalardan biri bo’lib, madaniy an’analar, bayramlar va urf-odatlar
komil insonni tarbiyalashda munosib xissa qo’sha oladigan omillardan bo’lgani sababli,
bu   mavzu   o’rganilishi   jihatdan   doim   dolzarb   va   ahamiyatini   yo’qotmay   kelmoqda.
Mustaqillik   yillarida   tarix   faniga   e’tibor   davlat   siyosati   darajasiga   ko’tarildi.   O’tgan
yillar mobaynida O’zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A. Karimov tashabbusi
bilan Vatan tarixini mustaqillik ruhi bilan boyitish va uni xalqqa yetkazish borasida juda
kata   miqyosli   ishlar   amalga   oshrildi.   Buyuk   Ipak   Yo’li   chorraxasida   joylashgan
yurtimiz   geografik   muhim   nuqtada   joylashganligi   va   uning   ijodkorlikka   moyil   xalqi
turmushi   davomida   boy   tarixiy   ildizga   ega   madaniyat   va   ma’naviy   turmush   tarzi
vujudga   kelib,   shakllanib   bordi.   Jamiyat   taraqqiyotida   ijtimoiy-iqtisodiy   sohlalar   bilan
bir qatorda madaniyat sohasi ham yuksak ahamiyatga ega. Shu sababli uning rivojlanish
yo’nalishlarini chuqur o’rganish va ilmiy tahlil etish zarur. Madaniy-ma’naviy hayotni
o’rganish   tadqiqotchilarning   diqqat   markazida   bo’lib   kelayotgan   dolzarb   masalalardan
biri   hisoblanadi.   Madaniy   va   ma’naviy   turmushning   shakllanishi   va   rivojlanishi
borasida butun bir ijtimoiy iqtisodiy formatsiyalar tarixi gavdalanadi 1
.
Mavzuning   obekti   va   predmeti:   Kurs   ishining   asosiy   obekti   madaniy-ma’naviy
hayotda muhim o’rin ttgan qadriyatlar, an’analar, bayram va marosmlar, shu jumladan
tariximizdagi   buyuk   ajdodlar   va   allomalar   nomini   oqlash   hamda   ularnng   nomini
abadiylashtirish   masalalari   hisoblanadi.   Predmeti   esa   madaniy   va   ma’naviy   sohani
1
  Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: 
Ўзбекистон, 2000. 148-б.
3 xalqni   komil   shaxs   sifatida   shakllantirish   jarayonidagi   qo’shgan   katta   xissasini
o’rganishdan iborat.
Mavzuning   maqsad   va   vazifalari:   Kurs   ishning   maqsadi   madaniyat   va
ma’naviyat   sohalarining   bugungi   kun   hayoti   va   axoli   turmushidagi   o’rni,   shuningdek
uning   tarixiy   mustaham   ildizlarni   ochib   berish   va   tahlil   qilish.   Ushbu   aqsaddan   kelib
chiqib,   quyidagi   vazifalar   belgilandi:   mustaqil   O’zbekistonda   madaniy   va   ma’naviy
sohalarning   davlat   rivojidagi   o’rni   va   ahamiyatini   o’rganish   va   uni   yoritish,
xalqnimizning   ijtimoiy-madaniy   tarixi   davomida   umuman   jahon   miqyosida   madaniy
hayotning davlat miqyosidagi tasirini o’rganish. 
Mavzuning o’rganilganlik darajasi:   Mavzuga  oid qator  muhim  ahamiyatga  ega
tadqiqotlar amalga oshirilgan. Ushbu mavzuga oid adabiyotlar tahliliga to’xtalsak, ular
ko’proq   mustaqillik   davrida   o’zbek   milliy   madaniyatidagi   islohotlar   va   bu   madaniyat
jarayonlarda   amalga   oshirilgan   muhim   islohot   va   yangiliklarni   o’zida   aks   ettiradi.
Ularga   misol:   Alimasov   V.A.   muallifligidagi   “O’zbekiston   Respublikasining   bozor
munosabatlariga   o’tish   sharoitida   madaniy-ma’rifiy   muassasalar   rivojlanishinin   o’ziga
xos   xususiyatlari”,   Bekmurodov   M.   “Tashkilot   madaniyati   va   rahbar   ma’naviyati”
asari   ,   Murodov   M.,   Maxmudova   K.   “O’zbek   folklor   etnografik   ansambllari”   asari,
Yo’ldosheva S. “Folklor etnografik jamoalari uslubiyati” asarlari shular jumlasidandir.
Mustaqllik   yillarida   yangi   uslubiy   yondoshuvlarning   shakillanishi   davrida   yozilgan
asarlar 2
  va   darsliklar 3
,   risolalar 4
,   turli   to’plamlar 5
,   hamda   doktorlik   va   nomzodlik
dissertatsiyalarining   ilmiy-nazariy,   manbaviy   asoslari   va   mazmunida   yaqqol   namoyon
bo’ldi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
2
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 256-bet.
3
 Rajabov Y.R. O‘zbekiston tarixi (1917-1993-yillar) – T.: O‘qituvchi, 2007. 232-bet.
4
  Alimova D.A. XXI  asrning dastlabki  o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani  (tarixshunoslik ocherklari).  1-2-qismlar. –
T.: Sharq, 1996. 322-bet.
5
  Ziyoyev H. O‘zbekiston mustaqilligi uchun kurashlar tarixi (miloddan oldingi asrlardan 1991-yil 31-avgustgacha). – T.:
Sharq, 2001. 447-bet.
4 I BOB.O’zbekistonda mustaqillikdan keyin ma’naviy va madaniy
qadriyatlarning tiklanishi
I.1. Milliy qadriyat va bayramlarning qayta tiklanishi
Mustaqillik   yillarida   ma’naviy-ma’rifiy   hayot   O’zbеkiston   Rеspublikasida
iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda ma’naviy mеrosimizni, madaniy
qadriyatlarimizni   tiklash   va   ularni   xalqimizga   yеtkazish   borasida   kеng   ko’lamda
faoliyat olib borilmoqda. Ma’naviyatning mohiyati shunchalik kеngki, uni o’lchab ham,
poyoniga   еtkazib   ham   bo’lmaydi.   U   inson   uchun   butun   bir   olamdir.   Jamiyatimiz
hayotida   ma’naviy   kamolotni   tеzlashtirish,   milliy   istiqlol   mafkurasini   shakllantirish,
milliy   qadriyatlarni   o’rganish   mustaqillikni   mustahkamlashning   asosiy   vazifalaridan
biridir 6
.
  Uzoq ming yilliklar tarixi shundan dalolat beradiki, o’zbek milliy davlatchilik
tarixi   eng   avvalo   ma’naviyat-ma’rifatning   jamiyat   hayotida   muhim   o’rin   egallaganligi
bilan chambarchas bog’liqdir. Ushbu azaliy an’anaga mustaqillik yillarida ham alohida
e’tibor   berilishi   juda   ahamiyatli   bo’ldi.   Qayd   etish   lozimki,   istiqlolning   dastlabki
davrlaridanoq   madaniyatning   metodologiyasi   o’zgardi.   Agarda,   sho’rolar   mustabid
tuzimi   davrida   madaniyatning   asosiy   vazifasi   jamiyat   a’zolarining   kommunistik
mafkura   va   soxta   g’oyaga   e’tiqodini   mustahkamlashga   safarbar   etish   bo’lsa,   istiqlol
davrida uning maqsadi tamomila o’zgardi 7
.
Eng   avvalo,   mamlakat   hukumati,   Prezidentning   ma’naviy-ma’rifiy   omillarga
nisbatan   munosabati   shakllandi.   Jumladan,   ma’naviy-ma’rifiy   islohotlar   davlat
siyosatining asosiy ustivor yo’nalishi, deb hisoblandi. Joylarda ma’naviyat bilan bog’liq
shularning amalga oshirilishi uchun butun mas’uliyatning hokimlar, vazirliklar, idoralar,
tashkilotlarning birinchi rahbarlari zimmalariga yuklatilishi juda katta ijtimoiy ahamiyat
kasb   etdi.   Ma’naviyati   yuksak   millat   va   davlatning   kelajagi   buyuk   bo’lishi   mumkin
ekanligi   to’g’risidagi   ijtimoiy   fikr   shakllana   boshlandi.   Ma’naviyati   yuksak   millat   va
davlatnigina   kelajagi   buyuk   bo’lishi   mumkin   ekanligi   to’g’risidagi   ijtimoiy   fikr
shakllana boshlandi. Istiqlol davri O’zbekiston jamiyati ma’naviyatining eng muqaddas
6
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 3- bet.
7
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 31-bet
5 maqsadlaridan   biri   kelajakni   ma’naviy   jihatdan   mustahkamlovchi   jamoatchilik   fikri
shakllandi 8
. 
Istiqlol   davrida   ma’naviyatning   har   qanday   siyosiy   hukmron   mafkuralardan
holiligi.   O’zbekiton   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.   Karimovning   1992-yil   7-
martidagi   Farmoni   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasi   qoshida   Din
ishlari   bo’yicha   qo’mita   tashkil   etildi.   27-mart   kuni   I.   Karimovning   “Ro’za   Xayitini
dam olish kuni deb e’lon qilish to’g’risida” Farmon e’lon qilindi. 1992-yildan boshlab
har yili mamlakatimizda ro’za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda.
SHuningdek,   qurbon   xayiti   ham   yurtimizda   dam   olish   kuni   va   bayram   qilib
nishonlanadigan bo’ldi 9
. 
Eng muhimi, xalqimiz o’z tarixida birinchi marta bevosita hukumat yordamida
har   yili   muqaddas   Haj   va   Umra   amallarini   ado   etish   sharafiga   muyassar   bo’lmoqda.
1995-yil   19-mayda   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasi   qarori   bilan
Toshkentda   xalqaro   islom   tadqiqot   Markazi   tashkil   etildi.   O’zbekistonda   istiqomat
qilayotgan   ko’p   millatli   xalqlarning   madaniy   taraqqiyoti,   ularning   o’zliklarini   anglash
jarayonlariga   bo’lgan   intilishlarini   qonuniy-huquqiy   asosda   qondirish   masalalari   ham
mamlakat hukumati oldidagi eng muhim vazifalardan biri bo’ldi. Shu o’rinda 1989-yili
madaniyat   vazirligi   huzurida   respublika   millatlararo   madaniy   markazning   tashkil
etilishini alohida ta’kidlash lozimdir. Agarda 1990-yillarning boshlarida O’zbekistonda
12   ta   milliy-madaniy   markaz   faoliyat   ko’rsatgan   bo’lsa,   hozirgi   kunga   kelib   ularning
soni   80   dan   ortdi.   Mustaqillik   yillarida   milliy-madaniy   markazlar   faoliyati   ustidan
muvofiqlashtiruvchi   ishlarning   ko’lami   ham   ortdi   va   1992-   yil   yanvar   oyida   hukumat
qarori   bilan   Respublika   Baynalmilal   Madaniy   markazi   tashkil   etildi.   Shuning   uchun
ham   O’zbekiston   hukumati   madaniyatdagi   milliylik   va   baynalmilallik   nisbatini
saqlashga muhim vazifa sifatida munosabatda bo’la boshladi. Ayni paytda 130 ga yaqin
millat   va   elat   yashayotgan   O’zbekistonda   har   bir   millat   ravnaqi,   uning   barqaror
taraqqiyoti, xavfsizligi va yashash kafolotlariga har qanday tahdidlarning oldini olish, u
yoki   bu   millatga   mansub   kishilar   guruhining   xudbinlik   kayfiyatlarini   muqarrar   tarzda
8
  Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: 
Ўзбекистон, 2000. 176-б.
9
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 291-bet.
6 boshqa millat, xalq imkoniyatlarini zo’ravonlik va zug’um bilan chegaralab qo’yadigan
davlat siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi amaliy ishlarning samarasini oshirdi 10
. 
10
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 271-bet.
7 I.2. Tarixiy qahramonlar va buyuk ajdodlar merosining tiklanishi
Yurtimizda   ma’naviy   merosni   tiklashga   bag’ishlab   amalga   oshirilgan   ulkan
ishlardan  biri  Ahmad   al-Farg’oniyning  1200  yillik,  Imom  Ismoil  al-Buxoriyning  1220
yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning
faoliyatini   va   ijodini   to’liq   yoritib   xalqimizga   bayon   etish   hamda   nomlarini
abadiylashtirish  bo’ldi.  Hukumatimiz  qarori  bilan  1996-yil   Amir  Temur  yili   deb  e’lon
qilindi.   Amir   Temurning   yubiley   tantanalari   nafaqat   O’zbekistonda   balki   xalqaro
miqyosda   ulkan   ko’tarinkilik   bilan   nishonlandi.   Amir   Temurning   hayoti,   faoliyatiga
doir bir necha o’nlab asarlar yaratildi. O’zi tug’ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning
markazida   ulkan   haykali   o’rnatildi.   Shuningdek,   nihoyatda   xashamatli   tarzda
Temuriylar   muzeyi   binosi   qad   ko’tardi.   Amir   Temur   nishoni   ta’sis   etildi.   Bu   qilingan
ishlar   shuni   bildiradiki,   mustaqillik   sharofati   bilan   ko’plab   haqiqatlar   yuzaga
chiqmoqda,   ya’ni,   shulardan   eng   yirigi   -   sho’rolar   davrida   g’irt   bosqinchi,   kallakesar,
gazanda   degan   nomlar   bilan   niqoblanib   kelingan   Amir   Temur   nomi   o’zining   haqiqiy
yirik   tarixiy   shaxs,   intizomli   iqtidorli   hukmdor,   etuk   sarkarda,   bunyodkor,   yirik,
markazlashgan turkiy davlat asoschisi degan haqiqiy obro’-e’tibori va mavqeini topdi 11
.
Mustaqillik   yillarida   O’zbekistondagi   ma’naviy   va   madaniy   taraqqiyot   uzoq
ming   yilliklar   tarixi   shundan   dalolat   beradiki,   o’zbek   milliy   davlatchilik   tarixi   eng
avvalo   ma’naviyat-ma’rifatning   jamiyat   hayotida   muhim   o’rin   egallaganligi   bilan
chambarchas   bog’liqdir.   Ushbu   azaliy   an’anaga   mustaqillik   yillarida   ham   alohida
e’tibor   berilishi   juda   ahamiyatli   bo’ldi.   Qayd   etish   lozimki,   istiqlolning   dastlabki
davrlaridanoq   madaniyatning   metodologiyasi   o’zgardi.   Agarda,   sho’rolar   mustabid
tuzimi   davrida   madaniyatning   asosiy   vazifasi   jamiyat   a’zolarining   kommunistik
mafkura   va   soxta   g’oyaga   e’tiqodini   mustahkamlashga   safarbar   etish   bo’lsa,   istiqlol
davrida   uning   maqsadi   tamomila   o’zgardi.   Eng   avvalo,   mamlakat   hukumati,
Prezidentning   ma’naviy-ma’rifiy   omillarga   nisbatan   munosabati   shakllandi.   Jumladan,
ma’naviy-ma’rifiy   islohotlar   davlat   siyosatining   asosiy   ustivor   yo’nalishi,   deb
hisoblandi. Joylarda ma’naviyat bilan bog’liq shularning amalga oshirilishi uchun butun
mas’uliyatning   hokimlar,   vazirliklar,   idoralar,   tashkilotlarning   birinchi   rahbarlari
11
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 73- bet.
8 zimmalariga   yuklatilishi   juda   katta   ijtimoiy   ahamiyat   kasb   etdi.   Manaviyati   yuksak
millat va davlatning kelajagi buyuk bo’lishi mumkin ekanligi to’g’risidagi ijtimoiy fikr
shakllana boshlandi. Ma’naviyati yuksak millat va davlatnigina kelajagi buyuk bo’lishi
mumkin ekanligi to’g’risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi 12
. 
Istiqlol   davri   O’zbekiston   jamiyati   ma’naviyatining   eng   muqaddas
maqsadlaridan   biri   kelajakni   ma’naviy   jihatdan   mustahkamlovchi   jamoatchilik   fikri
shakllandi. Istiqlol davrida ma’naviyatning har qanday siyosiy hukmron mafkuralardan
holiligi.   O’zbekiton   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.   Karimovning   1992-yil   7-
martidagi   Farmoni   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasi   qoshida   Din
ishlari   bo’yicha   qo’mita   tashkil   etildi.   27   -mart   kuni   I.   Karimovning   “Ro’za   Xayitini
dam olish kuni deb e’lon qilish to’g’risida” Farmon e’lon qilindi. 1992 -yildan boshlab
har yili mamlakatimizda ro’za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda.
SHuningdek,   qurbon   xayiti   ham   yurtimizda   dam   olish   kuni   va   bayram   qilib
nishonlanadigan   bo’ldi.   Eng   muhimi,   xalqimiz   o’z   tarixida   birinchi   marta   bevosita
hukumat   yordamida   har   yili   muqaddas   Haj   va   Umra   amallarini   ado   etish   sharafiga
muyassar   bo’lmoqda.   1990-   yil   19-mayda   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Maxkamasi qarori bilan Toshkentda xalqaro islom tadqiqot Markazi tashkil etildi 13
.
O’zbekistonda   istiqomat   qilayotgan   ko’p   millatli   xalqlarning   madaniy
taraqqiyoti,   ularning   o’zliklarini   anglash   jarayonlariga   bo’lgan   intilishlarini   qonuniy-
huquqiy   asosda   qondirish   masalalari   ham   mamlakat   hukumati   oldidagi   eng   muhim
vazifalardan  biri  bo’ldi.  Shu o’rinda  1989-yili   madaniyat   vazirligi   huzurida  respublika
millatlararo   madaniy   markazning   tashkil   etilishini   alohida   ta’kidlash   lozimdir.   Agarda
1990-yillarning   boshlarida   O’zbekistonda   12   ta   milliy-madaniy   markaz   faoliyat
ko’rsatgan bo’lsa, hozirgi kunga kelib ularning soni  80 dan ortdi. Mustaqillik yillarida
milliy-madaniy markazlar faoliyati ustidan muvofiqlashtiruvchi ishlarning ko’lami ham
ortdi  va 1992-yil yanvar oyida hukumat qarori  bilan Respublika  Baynalmilal  Madaniy
markazi   tashkil   etildi.   Shuning   uchun   ham   O’zbekiston   hukumati   madaniyatdagi
milliylik va baynalmilallik nisbatini saqlashga muhim vazifa sifatida munosabatda bo’la
12
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996.231-bet
13
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 276-bet.
9 boshladi.   Ayni   paytda   130   ga   yaqin   millat   va   elat   yashayotgan   O’zbekistonda   har   bir
millat   ravnaqi,   uning   barqaror   taraqqiyoti,   xavfsizligi   va   yashash   kafolotlariga   har
qanday   tahdidlarning   oldini   olish,   u   yoki   bu   millatga   mansub   kishilar   guruhining
xudbinlik kayfiyatlarini muqarrar tarzda boshqa millat, xalq imkoniyatlarini zo’ravonlik
va zug’um bilan chegaralab qo’yadigan davlat siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi
amaliy ishlarning samarasini oshirdi 14
.
  Yurtimizda   ma’naviy   merosni   tiklashga   bag’ishlab   amalga   oshirilgan   ulkan
ishlardan  biri  Ahmad   al-Farg’oniyning  1200  yillik,  Imom  Ismoil  al-Buxoriyning  1225
yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning
faoliyatini   va   ijodini   to’liq   yoritib   xalqimizga   bayon   etish   hamda   nomlarini
abadiylashtirish  bo’ldi.  Hukumatimiz  qarori  bilan  1996-yil   Amir  Temur  yili   deb  e’lon
qilindi.   Amir   Temurning   yubiley   tantanalari   nafaqat   O’zbekistonda   balki   xalqaro
miqyosda   ulkan   ko’tarinkilik   bilan   nishonlandi.   Amir   Temurning   hayoti,   faoliyatiga
doir bir necha o’nlab asarlar yaratildi. O’zi tug’ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning
markazida   ulkan   haykali   o’rnatildi.   SHuningdek,   nihoyatda   xashamatli   tarzda
Temuriylar   muzeyi   binosi   qad   ko’tardi.   Amir   Temur   nishoni   ta’sis   etildi.   Bu   qilingan
ishlar   shuni   bildiradiki,   mustaqillik   sharofati   bilan   ko’plab   haqiqatlar   yuzaga
chiqmoqda,   ya’ni,   shulardan   eng   yirigi   -   sho’rolar   davrida   g’irt   bosqinchi,   kallakesar,
gazanda   degan   nomlar   bilan   niqoblanib   kelingan   Amir   Temur   nomi   o’zining   haqiqiy
yirik   tarixiy   shaxs,   intizomli   iqtidorli   hukmdor,   etuk   sarkarda,   bunyodkor,   yirik,
markazlashgan  turkiy  davlat   asoschisi   degan  haqiqiy obro’-e’tibori  va  mavqeini   topdi.
Vatanimizda   Amir   Temurning   faoliyatini   xolis   o’rganishda   O’zbekistonning   birinchi
Prezidenti Islom Abdug’anievich Karimov olib borayotgan siyosat  alohida ahamiyatga
ega.   Hukumatimiz   “Amir   Temur   tavalludining   660   yilligini   nishonlash   to’g’risida”
(1994 yil, 29-dekabr), “1996 yilni Amir Temur yili deb e’lon qilishi to’g’risida” (1995-
yil,   26-dekabr),   “Temuriylar   tarixi”   davlat   muzeyini   tashkil   etish   va   “Amir   Temur”
ordenini   ta’sis   etish   to’g’risida   (1996-yil)   qator   farmon   va   qarorlar   chiqardiki,   bu
tadbirlar temurshunoslikning keyingi taraqqiyoti uchun kata zamin yaratdi 15
.
14
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 231-bet
15
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 232-bet.
10 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1997-yil   29-apreldagi   "Imom
al   Buxoriy   tavalludining   hijriy-qamariy   taqvim   bo’yicha   1225-yilligini   nishonlash
to’g’risida"gi   qarori   asosida   allomaning   maqbarasi   o’rnida   maxsus   yodgorlik   majmui
barpo etildi. Bu yodgorlik majmui O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov
rahbarligida   yaratilgan   loyiha   asosida   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,   Toshkent,   Andijon,
Namangan, Qo’qon, Shahrisabz xalq ustalari tomonidan 1998-yilda qurilgan 16
.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   ajdodlarimizdan   qolgan   madaniy   tarixiy
merosga   e'tibor   kuchaydi,   tarixiy   yodgorliklar   davlat   nazorati   ostiga   olindi.   Istiqlol
yillarida   Buxoro,   Samarqand,   Termiz,   Xiva,   Toshkent.   Qo’qon.   Shahrisabz   kabi
shaharlarda   ulug’   ajdodlarimizning   yuksak   iste'dodi   bilan   bunyod   etilgan   obidalar
o’zining   haqiqiy   qadr-qimmatini   topdi,   ularni   ta'mirlash   va   asl   qiyofasini   tiklash
davlatimiz   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biriga   aylandi.   Toptalgan   tariximiz,
qutlug’   qadamjolar,   hatto   nomlari   ham   unutilayozgan   obidalar   ta'mirlandi,   qayta
tiklandi.   Imom   al   Buxoriy,   Imom   at-Termiziy,   Abu   Mansur   al-Moturudiy,   Ahmad   al-
Farg’oniy,   Burhoniddin   al-Marg’inoniy,   Mahmud   az-Zamaxshariy   kabi   ulug’
allomalarimizning   sha'nlariga   munosib   yodgorlik   majmualar   yaratildi.   Toshkent,
Samarqand   va   Shahrisabzda   Sohibqiron   Amir   Temur,   Toshkentda   Mirzo   Ulug’bek,
Alisher Navoiy, Urganchda Jaloliddin Manguberdi, Termizda Alpomish haykallari qad
ko’tardi.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   etti   mingdan   ortiq   yodgorlik,   shu   jumladan,
2500 ta me'moriy obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga
olingan. 1991-yildan Xivadagi Ichonqal'a qo’riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri
markazidagi,   2000   yildan   Shahrisabz   shahri   markazidagi   yodgorliklar   Yuneskoning
“Umumjahon   madaniy   merosi”   ro’yxatiga   kiritildi   yillarda   bunyod   etilgan   Oqmasjid
istiqlol   davrida  xalqimizning  muqaddas  ziyoratgohiga  aylanib,  yaxshilik   va  ezgulikka,
tinchlik va osoyishtalikka. O’zaro ahil va hamjihat bo’lishga xizmat qilmoqda 17
.
16
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 81- bet.
17
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 97-bet.
11 II BOB. Mustaqil O’zbekistonda madaniy hayotning davlat siyosati
darajasiga ko’tarilishi
II.1. Yurtmizdagi madaniy va ma’naviy yodgorliklarning xalqaro miqyosda
tanilishi
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   yetti   mingdan   ortiq   yodgorlik,   shu   jumladan,
2500 ta me'moriy obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga
olingan. 1991-yildan Xivadagi Ichonqal'a qo’riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri
markazidagi,   2000-yildan   Shahrisabz   shahri   markazidagi   yodgorliklar   Yuneskoning
“Umumjahon   madaniy   merosi”   ro’yxatiga   kiritildi   yillarda   bunyod   etilgan   Oqmasjid
istiqlol   davrida  xalqimizning  muqaddas  ziyoratgohiga  aylanib,  yaxshilik   va  ezgulikka,
tinchlik   va   osoyishtalikka.   O’zaro   ahil   va   hamjihat   bo’lishga   xizmat   qilmoqda.
Hayotimizda   ma’naviy   kamolotni   rivojlantirish,   yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalashda-ajdodlarimizning bizgacha еtib kеlgan boy madaniy mеroslarini o’rganish
ham katta o’rin egallaydi. Shu sababli  O’zbеkiston Rеspublikasi  Prеzidеnti  tomonidan
qadriyatlar,   urf-odatlar,   buyuk   ota-bobolarimizning   bizga   qoldirgan   mеroslarini
o’rganish   va   tarqib   etish   uchun   kеng   yo’llar   ochildi.   Bu   boradagi   tadbirlar
mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshladi 18
.
Madaniy-ma’rifiy   ishlarning   rivojlanishi   uchun   davlat   tomonidan   katta
mablaqlar ajratildi. O’zbеkistondagi barcha davlat tеatrlari, madaniyat uylari, san’at oliy
o’quv yurtlari, folklor-etnografik guruhlar  madaniyat o’choqlariga aylanib qoldi. Tеatr
sahnalarida   yangi   zamonaviy   spеktakllar   qo’yila   boshlandi.   MDH   dagi   davlatlar   ilan
ijodiy hamkorlik yo’lga qo’yildi, turli xalqaro anjumanlar o’tkazildi. Badiiy adabiyotda
partiyaviylik,   sinfiylik   nuqtai   nazaridan   yondoshishga   chеk   qo’yildi.   Bahovuddin
Naqshband,   Fеruz,   Xo’ja   Ahror,   Cho’lpon,   Fitrat   kabi   allomalarning   nomlari   tiklanib,
asarlari   chop   etildi.1991-yili   buyuk   alloma,   qazal   mulkining   sultoni   Alishеr   Navoiy
yubilеyini   o’tkazish   katta   voqеa   bo’ldi.   Bu   tantanaga   bag’ishlanib   Rеspublikamizda
shoirning   asarlari   nashrdan   chiqarildi.   1994-yil   Mirzo   Ulug’bеk   tavallud   topgan
kunining   600   yilligi   kеng   ko’lamda,   jahon   miqyosida   nishonlandi.   YUNЕSKO   ning
Parijdagi   qarorgohida   yubilеyga   bag’ishlangan   haftalik   va   unga   ko’rgazma   ochildi.
18
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 91-bet.
12 Mustaqillik   yillarida   buyuk   sohibqiron   Amir   Tеmurning   660   yilligi   bo’lib   o’tdi.
YUNЕSKO   tomonidan   1996-yil   “Amir   Tеmur   yili”   dеb   e’lon   qilindi.   Shu   yili
YUNЕSKO   ning   Parijdagi   qarorgohida   “Tеmuriylar   davri,   fan,   madaniyat   va
maorifning   gullab   yashnashi”   mavzuida   anjuman   va   unga   baqishlangan   ko’rgazma
ochildi. Mamlakatimizda “Tеmuriylar tarixi davlat” muzеyi, Amir Tеmur nomi bеrilgan
bog’lar,   ko’chalar   barpo   etildi.   Rеspublikamizda   bizgacha   еtib   kеlgan   boy   mеroslarni
o’rganish,   milliy   o’zlikni   anglash,   ma’naviy   qadriyatlarni   rivojlantirishga   katta   e’tibor
bеrilmoqda va ularga nisbatan xalqimizning chuqur hurmat va ehtiromi ko’rsatilmoqda.
So’nggi   yillarda   tashkil   etilgan   “Oltin   mеros”   jamg’armasi,   Abdulla   qodiriy   nomidagi
“Mеros” nashriyotlari kеng miqyosda ma’naviy-ma’rifiy ishlarni olib bormoqda 19
.
Islom   olamining   allomalari   Iso   at-Tеrmiziyning   1200   yilligi,   Mahmudaz
Zamahshariyning   920   yilligi,   Najmiddin   Kubroninng   850   yilligi,   Bohovuddin
Naqshbandiyning   675   yilligi   kеng   ko’lamda   nishonlandi.   Ularning   boy   asarlari
nashrdan   chiqarildi.   Barcha   viloyatlar   va   shaharlarda   har   yili   Alishеr   Navoiy,   Bobur,
Mashrab,   Ogahiylarga   baqishlanib   kеchalar   o’tkazildi,   Jaloliddin   Mangubеrdining   800
yillik tavalludiga, “Alpomish” dostonini yaratilishining 1000 yilligiga baqishlangan turli
kеchalar,   bahslar   tashkil   etildi.   Ma’naviy   hayotni   takomillashtirish   borasida   1994-yil
O’zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti tomonidan ma’naviy qadriyatlarni o’rganish va uni
takomillashtirish   borasida   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”   jamoatchilik   markazini   tuzish
haqida   farmon   e’lon   qilindi.   Markaz   tomonidan   Imom   al   Buxoriyning   yubilеyiga
baqishlab,   qur’oni   karimdan   kеyin   ikkinchi   o’rinda   turadigan   “Al-Jomе’   as-Sahiyh”
(Ishonarli   to’plam),   “Al-adab,   as-mufrad”   (Adab   durdonalari)   o’zbеk   tiliga   tarjima
qilinib, nashrdanchiqarildi 20
.
1998-   yili   Imom   al   Buxoriy   tavalludining   1225   -yilligi,   Ahmad   al   Farg’oniy
tavalludining   1200   yilligi   jahon   miqyosida   kеng   nishonlandi.   Yubilеylar   munosabati
bilan allomalar hayotiga baqishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko’rgazmalar ochildi.
Bularning   barchasi   O’zbеkistonda   chinakam   milliy   qadriyatlarni   tiklash   uchun
yuritilayotgan   katta   ishlardan   dalolat   bеradi.   Ayniqsa,   al   Buxoriy   xalqaro
19
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 93- bet.
20
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 231-bet
13 jamqarmasining  ochilishi  katta  voqеa  bo’ldi.  Rеspublikamiz  Birinchi   Prеzidеnti   Imom
al   Buxoriyning,   Ahmad   al   Farg’oniyning   mo’tabar   nomlarini   tiklash,   xalqimiz,
qolavеrsa,   butun   dunyo   musulmonlariga   qaratilgan   shaxsiy   tashabbusi   bilan   ul-zoti
shariflar   sha’niga   uluqvor   yodgorliklar   va   jamg’armalar   tuzishga   imkon
yaratildi.Jamg’armaning   maqsadi   Imom   al   Buxoriyning   hayoti,   ilmiy   mеrosi,   u
yashagan   davr   fani   va   madaniyatiga   oid   bo’lgan   tarixiy   manbalarni   o’rganishdan
iboratdir 21
.
  Islom   olami   buyuk   namoyondalarining   to’y-tantanalari   nishonlanishi   butun
dunyo   xalqlarining   diqqat-e’tiborida   bo’ldi.   Ma’naviy   mеrosning   tiklanishi   uning   bir
bo’lagi   bo’lgan   diniy   qadriyatlarga   ham   e’tiborni   kuchaytirdi.   1992-   yil   Prеzidеnt
farmoni   bilan   Ramazon   va   qurbon  hayit   kunlari   umumxalq   bayrami   dеb   e’lon  qilindi.
Movarounnahr diniy boshqarmasining ham faoliyati Rеspublikamiz ayotida o’z o’rnini
egalladi. Xalqimizning asrlar davomida nishonlanib kеlingan bayramlaridan “Navro’z”
umumxalq   bayrami   sifatida   qayta   tiklandi.   Jamiyat   taraqqiyotida   ro’y   bеrayotgan
o’zgarishlarni   tushunish,   hurfikrlikka   intilish   uchun   kishilarni   yangi   yo’ldan   olib
boruvchi   g’oyaviy   qarashlar   ham   hozirgi   kunning   asosiy   vazifalaridan   biri   bo’lib
qolmoqda.
  O’rta   Osiyo,   xususan,   O’zbеkiston   hududida   qadimdan   boshlab   ayniqsa
astronomiya,   matеmatika,   tibbiyot,   kimyo,   mе’morchilik,   ma’danshunoslik,   falsafa,
musiqa,   tilshunoslik,   adabiyotshunoslik   rivojlangan.   g’ozirgi   kunda   O’zbеkiston
olimlari   ota-bobolari   yaratib   kеtgan   ilmiy   mеrosni   chuqurroq   o’rganib   yanada
boyitdilar. O’zbеkiston  olimlari o’z ilmiy asarlari va kashfiyotlari bilan jahon ilm-fani
va madaniyatiga munosib hissa qo’shdilar. Rеspublikamizda  O’zbеkiston Rеspublikasi
Fanlar   akadеmiyasi,   qishloq   xo’jalik   fanlari   akadеmiyasi,   Davlat   va   jamiyat   qurilishi
akadеmiyasi,   Bank-moliya   akadеmiyasi,   Markaziy   Osiyo   tadqiqotlari   xalqaro   instituti,
Islom tadqiqotlari markazi va boshqalar faoliyat ko’rsatmoqda 22
. 
Nukus  va  Samarqandda  O’zbеkiston  Rеspublikasi   FAning bo’limlari   ochilgan.
Ilmiy  tadqiqot  ishlari  xalq  xo’jaligining  turli   tarmoqlarida  faoliyat   ko’rsatadigan   ilmiy
tadqiqot institutlari, ilmiy ishlab chiqarish birlashmalari, ilmiy markazlari, shuningdеk,
21
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 321-bet.
22
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 218-bet.
14 univеrsitеtlar   va   boshqa   oliy   o’quv   yurtlarida   ham   olib   boriladi.   Ilmiy   kadrlar   Fanlar
akadеmiyalari tizimida ham, oliy o’quv yurtlari, xalq ta’limi tizimida ham tayyorlanadi.
Faqat   Oliy   va   O’rta   maxsus   ta’lim   tizimidagi   o’quv   yurtlarida   600   dan   ziyod   fan
doktorlari   va   dеyarli   6   mingga   yaqin   fan   nomzodlari   o’qituvchilik   va       ilmiy   faoliyat
bilan shug’ullanadilar. O’zbеkiston  mustaqillikka erishganidan  so’ng mamlakatda ilm-
fanga   alohida   e’tibor   bеrildi.   Xalq   xo’jaligi   va   madaniy   hayotning   tobora   ortib
borayotgan talablaridan orqada qolayotgan ilmiy tadqiqot institutlari tugatildi. Turmush
taqozo etgan yangi institutlar ochildi. Rеspublikamiz Vazirlar Mahkamasining 1995-yil
3-aprеlidagi   qarori   bilan   O’zbеkiston   Rеspublikasi   FAning   yangi   Nizomi   tasdiqlandi.
O’zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 1992-yil 8-iyuldagi farmoni hamda uni amalga
oshirish   yuzasidan   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Vazirlar   mahkamasining   “Fanlar
rivojlanishini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   tadbirlari   va   innovatsiya   faoliyati
haqida”gi   qarori   mamlakatda   fanni   rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega   bo’ldi.
Rеspublika   olimlarini   xorijiy   mamlakatlarga   tajriba   oshirishga   yuborishga   alohida
e’tibor   bеrildi.   Ilmiy   еchimlarni   ichki   va   tashqi   bozorda   targ’ib   etish   va   tarqatish,
maqsadida   FA   nеgizida   “O’zFANT”   Rеspublika   ilmiy   ishlanmalari   innovatsiya   tijorat
markazi tashkil etildi 23
.
O’zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining farmoniga binoan Rеspublika Vazirlar
Mahkamasi   huzurida   Oliy   attеstatsiya   komissiyasi   tashkil   etilishi   munosabati   bilan
FAning   mavqеi   ortdi.   o’zbеk   olimlarining   fan-tеxnika   sohasidagi   yutuqlari   nafaqat
O’zbеkiston   balki   jahon   hamjamiyatida   ham   tan   olina   boshlandi   va   ko’pchilik
olimlarimiz   davlatimiz   mukofotlariga   sazovor   bo’ldilar   va   xorijiy   davlatlar
akadеmiyalariga   haqiqiy   ham   faxriy   a’zolikka   saylandilar.   O’zbеkiston
Rеspublikasining   Fanlar   Akadеmiyasi   al-Xorazmiy   nomidagi,   Zahiriddin   Muhammad
Bobir   nomidagi   oltin   mеdallarni   ta’sis   etdi.   1993-   yilda   O’zbеkiston   Rеspublikasi
FAning akadеmigi G’. F. Fozilov tabiiy va tеxnikaviy fanlar sohasida katta yutuqlarga
erishgani   uchun   al-Xorazmiy   nomidagi   Oltin   mеdalning   birinchi   sohibi   bo’ldi.
Zahiriddin Muhammad Bobir nomidagi Oltin mеdal birinchi bo’lib shu yili ijtimoiy va
gumanitar   fanlar   sohasida   katta   yutuqlarga   erishgani   uchun   filologiya   fanlari   doktori
23
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 178-bet
15 O’zbеkiston Rеspublikasi Fanlar Akadеmiyasining muxbir a’zosi U.I. Karimovga nasib
etdi   miqyosda   tan   olinishining   yaqqol   misolidir.   Birinchi   prezidenti   I.A.   Karimov
aytganlaridеk,   XXI   asrda   quroli,   qo’shini   kuchli   bo’lgan   davlatgina   emas   balki   turli
sohalar   bo’yicha   kuchli   mutaxassislari   bo’lgan   davlatgina   qudratli   davlat   hisoblanadi.
Zеroki,   har   bir   xalq   fan   sohasida   katta   yutuqlarni   qo’lga   kiritgan   mashhur   farzandlari
bilan ham buyukdir. Mustaqillik yillarida madaniyat sohasida ham tubdan o’zgarishlar
ro’y   bеrdi.   Bu   avvalo   tеatr   san’ati,   milliy   musiqa,   mе’morchilik,   adabiyot   sohalarida
yaqqol ko’zga tashlanadi 24
.
  1991-yilda   Farg’onada,   1993-yil   Xivada   Davlat   qo’g’irchoq   tеatrlari   ish
boshladi.   1994-yilda   qashqadaryo   va   Namangan   viloyati   tеatrlari   qoshida   qo’g’irchoq
guruhlari   ochildi.   1993-yil   avgust   oyida   Toshkеnt   shahrida   ish   boshlagan   “Turkiston”
saroyi   nafaqat   mе’morchilikning   yorqin   namunasi,   balki   sahna   guruhlari   va   atoqli
artistlarning chiqishlari bo’ladigan dargohga aylandi 25
. 
O’zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеnti   I.   Karimov   “Turkiston”   saroyi   ochilishi
arosimida nutq so’zlab, “Ushbu saroyda xalqimizninng, shuningdеk, jahon xalqlarining,
Markaziy   Osiyo   xalqlarining   an’anaviy   anjumanlarini,   san’at   bayramlarini   o’tkazishni
niyat   qilganmiz.   Bu   koshona,   inshoollo,   millatlar,   el-elatlarning   do’stlik   birodalik,
qal’asiga aylandi”, - dеgan edi. Rеspublikada 36 ta tеatr faoliyat ko’rsatmoqda. 1998-yil
26- martda O’zbеkiston Rеspublikasi  Birinchi Prеzidеnti  I. Karimovning “O’zbеkiston
tеatr san’atini rivojlantirish to’g’risida”gi Farmoni e’lon qilindi. Bu farmonga muvofiq
O’zbеkiston tomosha san’atining ko’p asrlik an’analarini o’rganish, boyitish va targ’ib
qilish,   tеatr   san’atini   har   tomonlama   rivojlantirish,   uning   moddiy-tеxnika   bazasini
yanada   mustahkamlash,   mamlakatimizda   ma’naviy-ma’rifiy   islohotlarni   amalga
oshirishda   tеatr   arboblarining   faol   qatnashishini   ta’minlash   maqsadida   “O’zbеktеatr”
ijodiy-ishlab chiqarish birlashmasi tashkil etildi.O’zbеkistonda musiqa va raqs san’atini
rivojlantirish maqsadida “O’zbеknavo” gastrol-kontsеrt birlashmasi tashkil etildi. Unda
musiqa-raqs   san’atini   rivojlantirishni   davlat   yo’li   bilan   qo’llab-quvvatlash   masalalari
ko’zda   tutildi.   Mustaqillik   o’zbеk   badiiy   adabiyoti   rivojida,   adabiyotshunoslik   fani
24
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 111-bet.
25
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 321-bet
16 taraqqiyotida ham yangi bosqichni boshlab bеrdi. Asarlari zararli, o’zlari millatchi dеb
nohaq   baholangan   Cho’lpon,   Otajon   g’oshim,   Vadud   Mahmud,   Munavvarqori   singari
millatparvar   yozuvchi,   ma’rifatparvarlar   ijodi   xolisona   o’rganila   boshlandi.   Ularning
asarlari chop etildi, sahna yuzini ko’rdi 26
.
Jadidchilik   harakatining   asl   mohiyatini,   adabiy,   madaniy,   siyosiy   hayotdagi
o’rnini   ro’yi-rost   ko’rsatish   boshlandi.   Bir   vaqtlar   diniy   va   saroy   adabiyoti   vakili   dеb
nohaq   qoralangan   Ahmad   Yassaviy,   Boqirg’oniy,   g’azzoliy,   g’oja   Ahror,   Bahouddin
Naqshband,   g’usayn   Boyqaro,   Fеruz   singari   buyuk   shoir   va   mutafakkirlar   hayoti   va
ijodi   o’rganilib,   asarlari   xalqqa   qaytarildi.A.   Navoiyning   yuksak   insoniy   g’oyalarni
diniy   manbalar   asosida   yorituvchi   “Munojot”,   “Arba’in”,   “Tarixi   anbiyo   va   hukamo”,
(“Payg’ambarlar   va   okimlar   haqida”)   kabi   asarlari   nashrdan   chiqdi.   Mustaqillik
sharofati   bois   mo’’tabar   qur’on   va   hadislar   chop   etildi.   Istе’dodli   olim   g’amidulla
Karamatovning   “Qur’on   va   o’zbеk   adabiyoti”   nomli   kitobi   nashr   etildi.   Aytish
mumkinki,   bunday   asarlarning   xalqimiz   qo’liga   еtib   borishi   butunlay   yangi,   sog’lom,
sof   milliy   g’oyalarimizning,   maqsad   va   intilishlarimizning   sifat   darajasini   bеlgilaydi.
Mazkur   tadqiqot   va   unga   o’xshagan   boshqa   asarlar   milliy   istiqlol   mafkurasining
tantanasini   ko’rsatadi.   Atoqli   olim   B.B.   Ahmеdovning   “Amir   Tеmur”,   T.   Malikning
“Shaytanat” romanlari, E. Vohidov, O. Matjon, O. G’ojiеva, X. Sultonov, A. Suyun, Y.
Eshbеk,   g’.   Do’stmuhammad,   Sh.   Salimova   singari   shoir   va   adiblarning   badiiy
barkamol, g’oyaviy еtuk asarlari tufayli o’zbеk milliy istiqlol adabiyoti shakllandi 27
.
Sharq  va  g’arb mе’morchiligi   uyg’unlashgan   binolar   yurtimiz  poytaxti  va  viloyat
markazlarida   qad   ko’tarib   shaharlarimiz   husniga   husn   qo’shmoqda   Milliy   bank,
mеhmonxona   binolari,   bozorlar   qurilishi,   ko’priklar   va   yo’llar,   sport   saroylari   hamda
madaniyat   va   istirohat   bog’larining   bunyod   etilishi   buning   yorqin   misolidir.
g’aykaltaroshlik,   amaliy   bеzak   san’ati,   tasviriy   san’at,   raqs,   kino   san’atlarida   ham
an’anaviy va zamonaviy usullar uyg’unlashib еtuk asarlar yaratildi va yaratilmoqda 28
. 
Mustaqillik   yillarida   fan   va   madaniyat   sohasida   hukumatimiz   rahbarligida   va
homiyligida   qisqa   vaqt   mobaynida   ulkan   yutuqlar   qo’lga   kiritildi.   uchun   butun
26
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 121- bet.
27
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 311-bet.
28
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 267-bet.
17 kuchlarimizni   uyqunlashtiruvchi   ahamiyatini   nazarda   tutib,   birinchi   prеzidеnt   I.A.
Karimov   mustaqillikning   dastlabki   davrida,   1993-yil   6-may   O’zbеkiston   Rеspublikasi
Oliy Kеngashining  II  chaqiriq, XII  sеssiyasida   “Oldimizda  turgan  eng  muhim   masala,
bu-milliy   istiqlol   mafkurasini   yaratish   va   hayotimizga   tadbiq   etishdir”,   dеgan   edi.
Kishilarimizni   qaysi   toifa   va   guruhdan   bo’lishidan   qat’iy   nazar   m’naviy   inqirozdan
chiqaradigan yagona milliy g’oya atrofida birlashtiradigan birdan-bir qudratli kuch ana
shu   milliy   mustaqillik   mafkurasidir.   Yagona   maqsad,   yagona   g’oya   bo’lmasa   jamiyat
inqirozga   uchraydi,   halok   bo’ladi.   Buni   biz   yaqin   va   olis   o’tmishdagi   tariximizdan
bilamiz.   Milliy   mafkura   kеlajak   maqsadni   ifodalaydigan,   xalqimizning   ming   yillik
tarixini buyuk kеlajak bilan boqlaydigan, ana shu yuksak maqsad yo’lida yuzdan ortiq
millatlar va elatlarni, barcha kishilarimizni birlashtiruvchi bayroq vazifasini bajaradi.
18 II.2. Ma’naviy qadriyatlar va madaniy meroslar nomining
abadiylashtirilishi
O’zbеkistonning   bozor   munosabatlariga   asoslangan   dеmokratik   jamiyat   qurish
yo’lidagi   iqtisodiy,   ijtimoiy   siyosiy,   madaniy-ma’rifiy   ishlarimizdagi   barqarorlik
mafkuraviy   tahdidlarning   oldini   olishni   muhim   vazifa   qilib   qo’yadi.   Milliy   istiqlol
mafkurasini   ahamiyatini   ko’rsatib,   yurt-boshimiz   I.A.   Karimov   “Fidokor”   gazеtasi
muxbiri   savollariga   bеrgan   javoblaridagi   milliy   istiqlol   mafkurasining   mohiyati:   “...
xalqimizning   an’analariga,   udumlariga,   tiliga,   diniga,   ruhiyatiga   asoslanib,   kеlajakka
ishonch,   mеhr-oqibat,   insof,   sabr-toqat,   adolat,   ma’rifat   tuyqularini   ongimizga
singdirish lozim”, dеgan edi 29
.
Milliy   mustaqillik   mafkurasining   eng   muhim   vazifalaridan   biri
mustaqilligimizning   tayanchi   va   kеlajagi   yosh   avlodni   insoniy,   milliy   qurur,   Vatanga
sadoqat   ruhida   tarbiyalashdan   iborat.   Mustaqillik   g’oyalari   mafkurasiga   e’tiborsizlik
oqir   oqibatlarga   olib   kеlishi   mumkin.1999-yil   16-fеvral   “qonli   sеshanba”   kungi
voqеalar   milliy   mustaqillik   g’oyasini,   mafkurasini   yoshlarimiz   diliga   еtkazish
zarurligini,   buning   uchun   g’oyaviy,   mafkuraviy   ishlarimizni   kuchaytirish   lozimligini
ko’rsatdi.Bu   borada   birinchi   prezidentimiz   I.A.   Karimovning   shu   yili   Oqsaroy
qarorgohida   ziyolilar   bilan   o’tkazgan   muloqotida,   “Fidokor”   gazеtasi   muxbiri
savollariga   bеrgan   javoblaridagi   milliy   istiqlol   mafkurasining   mohiyati,   zarurati,
ahamiyati,   uning   siyosiy,   iqtisodiy   va   ma’naviy   asoslari   to’qrisidagi   ta’limoti
istiqlolimizning   buyuk   g’oyalarini   kishilarimiz   tafakkuriga   singdirish   borasidagi
ishlarimizning   dasturidir.   Bu   dastur   qanchalik   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilsa,
Prеzidеntimiz   ta’kidlaganidеk,   jamiyatimizga   “...o’z   muddaolariga   erishish   uchun
ma’naviy-ruhiy   kuch-quvvat   bеradigan   poydеvor   bo’lib   xizmat   qiladi.   Istiqlol   yo’lida
qadam tashlab borayotgan Vatanimizdagi mavjud ma’naviy, madaniy omillarga e’tibor
bеrish bilan birga fan, maorif, ta’lim-tarbiya ishlariga ham e’tibor kuchaytirildi 30
. 
29
 Fidokor, 8 iyun, 2000. 26-son. 32-bet.
30
 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – 
T.: Sharq, 1996. 321-bet
19 Ta’lim-tarbiya   tizimini   o’zgartirmasdan   turib,   ongni   o’zgartirib   bo’lmaydi.
Ongni,   tafakkurni   o’zgartirmasdan   turib   esa,   biz   ko’zlagan   oliy   aqsad-ozod   va   obod
jamiyatni barpo etib bo’lmaydi”, - dеydi birinchi przidentimiz I.A. Karimov 31
.
Rеspublikamizda   ta’limning   yangi   tizimini   amalga   oshirishda,   O’zbеkiston
hukumati   tariximizdagi   ta’lim   jarayonlarini   o’rganib   chiqib,   ta’limni   isloh   qilish
dasturini   tayyorladi.   Barcha   e’tibor   ta’lim   tizimlarini   dеmokratik   va   insonparvarlik
tamoyillari   asosida   takomillashtirib,   uning   moddiy   tеxnika   bazasini,   zamon   va   davr
talablari   darajasiga   ko’tarish   va   O’zbеkistonning   ma’rifiy   salohiyatini   kuchaytirishga
qaratildi.   Shu   maqsadda   1997-yil   2-avgustda   Rеspublikamizda   “Ta’lim   to’qrisida”gi
qonun qabul qilindi. Ta’limni isloh qilish quyidagi tamoyillar asosida olib boriladi:
- ta’lim tarbiyaning insonparvarligi va dеmokratiyaviyligi;
- ta’lim tizimining uzluksizligi, izchilligi, ilmiyligi va dunyoviyligi;
-ta’limda umuminsoniy va milliy-madaniy, ma’naviy qadriyatlarning ustuvorligi;
-   e’tiqodi,   dinidan   qat’iy   nazar   barcha   fuqarolar   uchun   ta’lim   olish   imkoniyatlari
yaratilganligi;
- ta’lim muassasalarining siyosiy partiyalar va harakatlar ta’siridan xoliligi 32
. 
1993-yil   Rеspublikamiz   Birinchi   Prеzidеnti   tomonidan   “O’zbеkistonda
o’quvchi yoshlarni rag’batlantirish choralari to’g’risi” dagi farmoniga binoan talaba va
aspirantlar   uchun   maxsus   stipеndiyalar   bеlgilandi.   Ular   uchun   hatto   rivojlangan
davlatlardagi   univеrsitеtlarda   ta’lim   olish,   ulardagi   ilmiy   markazlarda   ishlash,
malakalarini   oshirish   uchun   sharoitlar   yaratib   bеrildi.   O’zbеkiston   mustaqilligiga
erishgan   dastlabki   kunlardan   boshlab   eng   muhim   masalalardan   biri   eski   tafakkur,
e’tiqodidan   qutulgan   istiqlol   uchun,   o’z   ona   yurti   uchun   xizmat   qiladigan   kadrlar
tayyorlash   masalasi   turdi.   Eski   tuzumni   asta-sеkin   tag-tomiri   bilan   tugatib,   batamom
yangi,   jahonning   ilqor   taraqqiy   etgan   mamlakatlari   yo’lidan   boradigan   haqiqiy
dеmokratik   jamiyat   qurish   endilikda   yangicha   fikrlaydigan   quyidan   tortib   yuqori
toifadagi kadrlarga boqliq bo’lib qoldi 33
. 
31
 Karimov I.A. Oliy Majlis VII-chaqiriq 1-sеssiyasi 2-yig‘ilishida   so`zlagan nutqi. “O`zbеkiston ovozi”, 17-noyabr, 1991.
32
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 241-bet.
33
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 32-bet.
20 Sobiq   Ittifoqda   katta-kichik   rahbar   xodimlar   har   xil   darajadagi   partiya   va
komsomol   maktablarida,   kommunistik   mafkura   tarqibotchisi   va   tashviqotchilarini
tayyorlaydigan Univеrsitеt  va akadеmiyalarda tayyorlangan bo’lsa, endilikda bu o’quv
yurtlari, tabiiyki, tarix sahnasidan tushib qoldi.Bozor munosabatlariga asoslangan yangi
jamiyatda rahbar kadrlarni tayyorlash maqsadida Prеzidеnt qoshida “Davlat va jamiyat
qurilishi akadеmiyasi”, “Jahon iqtisodiyoti diplomatiyasi univеrsitеti”, ayrim vazirliklar
qoshida   akadеmiyalarni   tashkil   etilishi   katta   ahamiyat   kasb   etadi.Prеzidеntimiz
Rеspublika   va   viloyatlarning   rahbar   xodimlari   bilan   uchrashuvlarida   hokimiyatlar,
huquq   organlarining   ayrim   xodimlari   tomonidan   tartib-intizomning,   qonunchilik-ning
buzilayotgani   to’qrisida   har   gal   kuyib-pishib   gapiradi   va   uruq-aymoqchilik,
mahalliychilik, nopoklik kabi o’tmish qoldiqlaridan toza el-yurti va xalqiga halol xizmat
qiladigan   yosh   kadrlarni   tayyorlash,   ularga   yo’l   ochib   bеrish   zarurligini   qayta-qayta
takrorlab ko’rsatadi 34
.
  O’zbеkiston   mustaqilligining   kеlajagi   yuqori   malakali,   ma’rifatli,   el-yurtiga
sadoqatli   mutaxassislarni   tayyorlashga   bеvosita   boqliq.   I.A.   Karimov   muxbirlarning:
“Sizning   siyosatingizda   ta’lim-tarbiya   masalasiga   katta   e’tibor   bеrilishining   sabablari
nimadag’” dеb so’ragan savoliga ongni, tafakkurni o’zgartirmasdan turib yangi jamiyat
qurib   bo’lmaydi,   ong,   g’oya,   tafakkur   ta’lim-tarbiya   bilan   uzviy   boqliq,   bir-birini
to’ldiradi dеb javob bеradi.   Maktabgacha - oila va boqcha tarbiyasi. Boshlanqich ta’lim
1-4   sinflar.   Umumiy   ta’lim   majburiy   bo’lib,   5-9   sinflarda   umumiy   bilim   asoslari,
dunyoqarash shakllanadi. Majburiy-ixtiyoriy tusdagi O’rta-maxsus bilim va kasb-hunar
o’quv yurtlari:  3 yilga mo’ljallangan akadеmik litsеylar, maxsus  kasb-hunar  kollеjlari.
Oliy   ta’lim:   bakalavr   -   4   yil,   magistratura   -   2   yil   o’qish   muddati,   kеyinchalik   ilmiy-
tadqiqot   ishlarini   olib   borish   uchun   aspirantura   3   yil,   doktorantura   2   yil   muddatga
bеlgilangan.   Ta’lim-tarbiya,   ilm-fan   sohasidagi   islohotlar   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilishi   zarur.   1997-2001   yillarda   o’tish   davri,   2000-2005   yillarda   islohotni   kеng
miqyosda   amalga   oshirish   davri,   2005-yildan   kеyin   kadrlar   tayyorlash   tizimini
takomillashtirish   va   yanada   rivojlantirish   davri.   O’tgan   qisqa   3   yillik   davr   ichida
34
 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 133- bet.
21 “Kadrlar   tayyorlashning   milliy   dasturi”   ni   amalga   oshirishdagi   natijalar   ko’zga
ko’rinarli darajadadir 35
.
  Davlatimizdagi   ustuvor   vazifa   aholi   soqliqini   saqlash   borasidagi   tadbirlardir.
Shu   maqsad   uchun   1999-2000-yillarga   mo’ljallangan   Davlat   dasturi   ishlab   chiqildi.
Soqlom   avlod   masalasi   asosiy   maqsadga   aylandi.   Yoshlarni   jismoniy   va   ma’naviy
barkamol qilib tarbiyalash, onalik va bolalikni himoya qilish muhim vazifa bo’lib qoldi.
Mamlakatda   “Sog’lom   avlod”   dasturi   ishlab   chiqildi.   Jismoniy   sog’lomlik,   barkamol
insonni tarbiyalash odob-axloq masalalari bilan boqlab olib boriladi. Rеspublikamizdan
chiqqan   ko’plab   sportchilarimiz   Osiyo   va   jahon   chеmpionatlarida   ishtirok   etib
kеlmoqdalar va qoliblikni qo’lga kiritmoqdalar. Ular uchun bir qancha stadionlar, sport
maydonlari,   futbol,   volеybol,   baskеtbol   maydonchalari,   sport   komplеkslari   qurilib,
qayta ta’mirlanib, foydalanish uchun topshirildi 36
.
 Rеspublikada birinchi bo’lib “Sog’lom avlod uchun” ordеni ta’sis etildi. 1998-
yil “Oila yili”, 1999-yil “Ayollar yili”, 2000-yili “Sog’lom avlod” yili dеb e’lon qilindi.
Shu maqsadda onalik va bolalikni himoya qilish borasida bir qancha tadbirlar o’tkazildi.
Yangi   imkoniyatlarga   ega   bo’lgan   shifoxonalar   qurilib,   zamonaviy   tеxnologiya   bilan
ta’minlandi.   Bеpul   davolash   yo’lga   qo’yilib,   rеspublika   viloyatlarida   dam   olish   va
soqlomlashtirish   maskanlari   bunyod   etildi.   Umuman,   O’zbеkiston   o’zining   qisqa
vaqtdagi   mustaqillik   yillari   davomida   iqtisodiy-ijtimoiy   boradagi   yutuqlari   bilan   bir
qatorda,   ma’naviy,   madaniy   ishlarga   ham   e’tiborni   kuchaytirib,   jahonning   rivojlangan
davlatlari orasida o’z nufuzi va obro’sini yuqori ko’tarmoqda 37
.
35
 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 211-bet.
36
 Karimov I.A. Oliy Majlis II-chaqiriq 1-sеssiyasi 2-yig‘ilishida   so`zlagan nutqi. O`zbеkiston ovozi, 12 fеvral, 2000.
37
 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008.232- bet.
22 Foydalanilgan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1. Каримов   И   А.   Ўзбекистоннинг   истиқлол   ва   тараққиёт   йўли.   -Тошкент:
Ўзбекистон, 1992. – 124 б. 
2. Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка
ишончдир. -Тошкент: Ўзбекистон, 2000. – 148 б. 
3. Каримов   И .  А .  Жамиятимиз   мафкура   халқни – халқ ,  миллатни  –  миллат   қилишга
хизмат   этсин . - Тошкент :  Ўзбекистон .  1998. – 247 б. 
4. Каримов   И.А.   Юксак   маънавият-энгилмас   куч.   -Тошкент   Маънавият,   2008.   –
178 б.
5. Alimova   Sh . X .  Madaniy - ma ’ rifiy   faoliyat   asoslari . –  T .:  Sharq , 2007. 231  bet .
6. Bekmatov   A .,   Rustamova   R .   Milliy   g ’ oya   targ ’ iboti   va   madaniy - ma ’ rifiy   tadbirlar . –
T .:  Ma ’ naviyat , 2008.  327 bet.
7. Usmonov   Q.,   Sodiqov   M.   O’zbekiston   tarixi   (1917-1991-yillar).   –   T.:   Sharq,   2009.
256 bet.
8. Rajabov Y.R. O’zbekiston tarixi (1917-1993-yillar) – T.: O’qituvchi, 2007. 232 bet.
9. Alimova   D.A.   XX   asrning   dastlabki   o’ttiz   yilligida   O’zbekistonda   tarix   fani
(tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 322 bet.
10. Ziyoyev   H.   O’zbekiston   mustaqilligi   uchun   kurashlar   tarixi   (miloddan   oldingi
asrlardan 1991-yil 31-avgustgacha). – T.: Sharq, 2001. 447 bet.
Davriy matbuot nashrlari
1.  Fidokor gazеtasi. 8-iyun, 2016. 26-son. 32-bet.
2. O’zbеkiston ovozi. 12- fеvral, 2000. 31-son. 27-bet.
23

Mustaqil O’zbekistonning ma’naviy va madaniy taraqqiyoti

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ma’naviy islohotlar mustahkamligi, iqtisod va siyosat sohalari
  • Tarbiya va ijtimoiy tarbiya
  • O’zbekiston “yoshlar ittifoqi”ning tashkil topishi va amaliy faoliyati
  • Шахс маънавиятининг асосий қирралари
  • Movorounnahir tasavuf ulamolari va tariqatlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский