Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 64.6KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

742 Sotish

Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol

Sotib olish
Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi
siyosiy ahvol.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob. Turkiston milliy ozodlik uchun boshlagan harakar .............................................................. 5
1.1.XX asr boshida Turkistonning ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy ahvoli, tarixiy shart-sharoitlar . . . 5
1.2.XX asr 80-yillari o rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma naviy hayotidagi ʻ ʻ
inqirozli holat. Markazning O`zbekistonda amalga oshirgan qatag`on siyosati. ........................... 13
1.3 “Paxta ishi”, “O`zbek ishi” nomli kompaniyalar. Aholi turmush tarzining og`irlashuvi. Orol 
fojasi. Farg`ona voqealari. ............................................................................................................. 14
II.Bob.Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol. .................. 22
2.1.1989 yil o`rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy hayotidagi o`zgarishlar. Milliy manfaatlar 
ustuvorligining o`sib borishi. ......................................................................................................... 22
2.2. Islom Karimovning O`zbеkiston Rеspublikasi birinchi Prеzidеnti etib saylanishi. Mustaqillik
Dеklaratsiyasining qabul qilinishi va uning ahamiyati. ................................................................. 23
Xulosa ............................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar: ............................................................................................................ 33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi :Istiqlolning   ahamiyatini   hech   narsa   bilan
qiyoslab   bo’lmaydi.   U   biz   uchun   ulkan   imkoniyatlar   eshigini   ochib   berdi.
Odamlarimiz   ko’ksiga   shamol   tegdi,   yelkasi   oftob   ko’rdi.   Erkin   va   farovon
hayot barpo etishga bo’lgan chin istak-xohish paydo bo’lib, kelajakka ishonch
tuyg’ysi   uyg’ondi.   Milliy   an’ana   hamda   qadriyatlarimiz   qayta   tiklandi,
ajdodlarimizga xurmat-ehtirom ko’rsatildi. 
O’z   navbatida,   boshlangan   ulkan   qurilish   va   obodonlashtirish   ishlari
tufayli   shaharu   qishloqlarimiz   qiyofasi   o’zgarib,   zamonaviylashib   borayotir.
Ta’lim muassasalari, yo’llar, ko’priklar, sport majmualari barpo etilayapti. 
Qisqasi,   inson   baxtli   yashashi   uchun   nimaiki   zarur   bo’lsa,   barchasi
muhayyo   qilinmoqda.   Kishi   qalbidan   joy   olish   xuddiki,   yozuvlar   bilan   to’la
daftardan   bo’sh   joy   izlashga   o’xshaydi.   Avval   daftarni   yaxshilab,   birma   bir
varaqlaganing kabi, insonni ham obdon o’rganib, u bilan yaxshi-yomon kunda
birga bo’lish kerak.
       Siz kimningdir mo’jazgina qalbidan olgan joyingiz bu sizning – Vataningiz.
Siz yashayotgan  mitti yurak siz uchun bir kichik Vatan, keyinchalik sizning 
kattaroq Vataningiz darvozalari ochila boshlaydi: siz yashayotgan qalb 
istiqomat qiluvchi boshqa bir qalblar – oilangiz, kichik qishloq, mahallangiz, 
tuman, viloyatingiz, butun boshli Respublikangiz. Qarangki, bularning barchasi 
sizniki, sizning Vataningizdir.
              Mana   yaqinda   mustaqillik   degan   ulug’   ne’matga,   bebaho   boylikka
erishganimizga ham 30 yil to’ladi. Bugun o’zbek diyori o’zgacha ko’rkka,havas
qilarli   husnga   ega.   Chiroyi   kundan   kunga   oshib,   yashnab   bormoqda.
Mustaqillikka   erishganimizdan   beri,   qilinayotgan   o’zgarish   va   yangilanishlar
maqtanishga arzigulik. 
2 Bugun qay sohaga yuzlanmang, qaysi yo’nalishga boqmang o’z yutuqlari
bilan   bo’ynini   g’oz   qilib   turibdi.   Mamlakatimizda   barcha   sohalarda   dadil
islohotlar amalga oshirilmoqda. 
Iqtisodiyot   tarmoqlarini   zamon   talablariga   moslagan   holda   yangilash,
aholi   farovonligini   oshirishga   qaratilgan   huquqiy   hujjatlar   qabul   qilinmoqda.
Tashabbus   va   takliflar   qo’llab   –   quvvatlanib,   moliyaviy   va   tashkiliy   jihatdan
qo’llab   kelinyapti.   Bunday   keng   ko’lamli   ishlar   natijasi   har   jabhada
sezilmoqda. 
Fan va madaniytat, axborot texnologiyalari, iqtisodiyot,  turizm, qurilish,
qishloq   xo’jaligi   taraqqiyoti,     farmaseftika,   meditsina,   televediniya,   radio,
kinomatagrafiya... Bularning har biri bir olam, suhbat uchun bir mavzu, soatlab,
kunlab so’z yuritsa bo’ladi. Aytib  ado qilolmaysiz. 
Zamon  talablariga mos yurish bilan birgalikda, milliylik bilan hamohang
tazrda olib borilayotgan islohotlar, yurtdoshlarimiz uchun nihoyatda shinam va
ko’rkam uy - joylar,  qulay o’qishxona va darsxonalar, maktab va universitetlar,
joriy yildan o’z faoliyatini boshlovchi ko’pgina imtiyozlarga ega bo’lgan kasb
–   hunar   maktablari,   zamonaviy   tibbiy   jihozlar   bilan   ta’minlangan   va
ta’mirlangan,   yangitdan   qurilgan   shifoxonalar,   sayyohlar   e’tiborini   o’ziga   jalb
qilib   kelayotgan   turistik   bino   majmualari,   mehmonxonalar,   yurtdoshlarimiz
vaqtini   yanada   mazmunli   o’tkazilishini   maqsad   qilib   bunyod   etilgan   istirohat
bog’lari,   tarixiy,   ijtimoiy   mavzudagi     ekranbop   kinofilmlarning   suratga
olinayotgani bugungi kunning ko’zga ko’ringan yutuqlaridandir. 
Kurs   ishining   maqsadi :   Mustaqillikdan   oldin   Turkiston   milliy   ozodlik
uchun boshlagan harakar haqida ma’lumot  berish.
Kurs   ishining   vazifasi:   Turkistonning   ijtimoiy-siyosiy   va   ma’naviy
ahvoli, tarixiy shart-sharoitlarini yoritish
3 Kurs ishining ob'ekti : “Paxta ishi”, “O`zbek ishi” nomli kompaniyalar.
Aholi turmush tarzining og`irlashuvi. Orol fojasi. Farg`ona voqealari.
Kurs   ishining   predmeti :   Mustaqillikka   erishish   arafasida   O‘zbekiston
Respubliksidagi siyosiy ahvoli haqida 
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 5 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I.Bob. Turkiston milliy ozodlik uchun boshlagan harakar
1.1. XX asr boshida Turkistonning ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy ahvoli,
tarixiy shart-sharoitlar
Xalqning,   jonajon   o’lkaning,   davlatimiz   hududining   holis   va   haqqoniy
tarixini   tiklash,   milliy   o’zlikni   anglash   jarayonida   g’oyat   muhim     o’rin   tutadi.
Shunday   ekan  tarixni   o’rganish   va  bilish  zarur.  Tarixsiz   kelajak  yo’q.   Zero   bu
maqolada   XX   asrda   Turkistonning   ijtimoiy-siyosiy   va   albatta   manaviy   hayoti
haqida  so’z  yuritishga   harakat  qildik.  Turkiston   bu  davrda  qanday   ahvolda  edi
va   mintaqada   qanday   siyosiy-ijtimoiy   o’zgarishlar,   jamoatchilik   ishlari   olib
borilmoqda   edi.   Tarix–bu   bizning   kelajagimiz.   Tarixni   bilmasdan   turib
kelajakka   yuz   tutib   bo’lmaydi.   Chunki,   kelajak   bugundan,   bugun   esa   tarixdan
boshlanadi.   Bulardan   tashqari   o’sha   davr   ma’rifatparvarlari   qanday   g’oyalar
ostida   birlashishni   ilgari   surishgan   va   o’lkani   yangilash   siyosati   qay   tarzda
amalga   oshirilganligi   haqida   ham   so’z   yuritishga   harakat   qildik.   Turkiston
xalqining   kelajagi   eng   avvalo   xalqning   o’ziga,   ma’naviy   qudratiga   va   milliy
ongining   ijodiy   kuchiga   bo’g’liq   edi.   Bu   davrda   Turkistonda   millatning
ma’naviy   va   aqliy   o’sish   salohiyatining   oshirilishiga   kuchli   e’tibor   qaratilgan
edi.   Chunki,   ma’naviylik   va   ma’rifiylik   Turkiston   xalqining   ko’p   asrlik   tarixi
davomida doimo uning eng kuchli va o’ziga xos bir xususiyati hisoblanardi.
XX asrning boshlanishi Turkiston o’lkasi tarixida eng jiddiy burilish yuz
b е rgan   davrlardan   biriga   to’g’ri     k е ldi.   O’tgan   o’n   yilliklar     mobaynida   o’lka
bag’rida   y е tilgan   jarayonlar   ijtimoiy   hayot   yuzasiga   qalqib   chiqib,   uning
n е gizini qamrab olgan chuqur tanglikni ochib tashladi. Tashqi va ichki omillar
tufayli   vujudga   k е lgan   bu   jarayonlar     o’z   tabiatiga   ko’ra   bir   xil   emas,   l е kin
o’zining   y е miruvchilik ta'siri jihatidan yaxlit edi. Turkiston 1917-yilda muhim
siyosiy   o’zgarish   arafasida   turar   edi.   Mintaqa   xalqlari   Rossiyaning   50   yillik
mustamlakachilik zulmiga qarshi tinimsiz ravishda milliy ozodlik kurashini olib
5 bordilar.   Dastlab   ma’rifatparvarlik   harakati   siyosatida   vujudga   kelgan
Jadidchilik   Turkiston   taqdiri   hal   qilinoyatgan   paytda   o’zbek   xalqini   g’oyaviy
jihatdan birlashtiruvchi kuch sifatida maydonga chiqdi.
Turkiston birligi g’oyasi  unda istiqomat qilib kelgan xalqlarning azaliy
orzusi bo’lib kelgan. Bugungi kunda ham bu g’oya barcha xalqlarimiz uchun
mushtarakdir.   XX   asr   boshlarida   hozirgi   O’zb е kiston   hududi   tarkibiga   uch
davlat    birlashmasi:  Rossiya  O’rta  Osiyoni zabt    etganidan  k е yin  tuzilgan  va
uning     tarkibiga   mustamlaka   sifatida   qo’shib   olingan   Turkiston   g е n е ral-
gub е rnatorligi,   shuningd е k,   yuzaki   ravishda   mustaqil   bo’lgan,   ammo
Rossiyaga   qaram   hisoblangan   Buxoro   amirligi   va   Xiva     xonligi   kirar   edi.
O’sha vaqtda hududining  kattaligi va aholisining  ko’pligi jihatidan Turkiston
o’lkasi  yoki Turkiston d е b atalgan Turkiston g е n е ral-gub е rnatorligi eng yirik
sanalardi.   Uning   tarkibiga   Samarqand,   Sirdaryo,   Farg’ona,   Zakaspiy   va
Е ttisuv   viloyatlari   kirar   edi.   O’lkadagi   b е sh   milliondan   ko’proq   aholining
asosiy, ko’pchilik  qismini o’zb е klar, tojiklar,  qirg’izlar,  qozoqlar,  turkmanlar
va boshqa y е rli xalqlar tashkil etardi. Ularning hammasi Islom diniga e'tiqod
qiluvchi   musulmonlar   edi.   Biroq   o’sha   vaqtda   “musulmon”,   “musulmon
aholi”   tushunchalari   diniy   mazmungagina   emas,   balki   etnik   mazmunga   ham
ega bo’lib, undan mahalliy aholini Rossiyadan ko’chirib k е ltirilgan rusiyzabon
aholidan   ajratish   uchun   foydalanilar,   ko’chirib   k е ltirilganlar   soni   o’lkadagi
butun aholining o’ndan bir qismidan ham kam edi. Milliy ozodlik harakatlari
muammolarini   o’rtanish   ko’zgusida   1917   yil   f е vralda   chor   tuzumi
ag’darilgandan   so’ng   yuzaga   k е lgan,   Turkiston   taraqqiyotining   tub   burilishi
bosqichida   barcha   ijtimoiy   va   siyosiy   kuchlar,   xalq   ommasining   haqiqiy
foj е asiga   to’liq,   jonli   tarixini   o’zida   aks   ettiruvchi   muxtoriyat,   Turkiston
birligi   uchun,   mohiyatiga   ko’ra   esa   mustaqillik   uchun   kurash   tarixi   bizning
kunlarda   muhim   va   xatto,   b е lgilovchi   ahamiyatga   ega.   O’sha   paytlarda
6 chorizim   esa   mahalliy   burjuaziyasining   paydo   bo’lishini   also   istamas   edi.
Shuning   uchun   rus   chorizimi   va   burjuaziyasi   o’sib   kelayotgan   o’zbek   milliy
burjuaziyasining   iqtisodiy-   siyosiy   huquqlarini   cheklab,   uning   rivojiga   to’siq
qo’ygan   edi.   Milliy   burjuaziya   bu   kamsitishdan   norozi   bo’lgan.   Islom   dini
arboblari   o’rtasida   xalqning   ma’rifatli   bo’lishini   astoyidil   istovchi   guruh
mavjud   bo’lib,   bu   taraqqiyparvar   ziyolilar   chorizim   va   johil   ruxoniylarga
qarshi   edilar.   Millat   taraqqiyotini   o’ylovchi   ushbu   taraqqiyparvar   kuchlar
o’zbek   xalqining   hunarmandlari,   dehqonlari,   savdogarlari,   yirik   mulkdorlari,
islom   ulamolari   xalqning   deyarli   barcha   tabaqalari   orasida   mavjud   edi.
Ziyolilar   chorizimga   qarshi   kurashni   xalqni   asriy   qoloqlikdan   uyg’otish   va
ma’rifiy   jabhadan   boshlashga   qaror   qilgan   edilar.   Jadidchilik   harakati   ana
shunday   tarixiy   bir   sharoitda   Turkiston   mintaqasida   rivojlanish   uchun   o’ziga
qulay   zamon   topdi.   Oradan   20   yil   o’tgach,   1917-yilga   kelib   jadidlar
Turkistondagi   siyosiy   jarayonlarning   qoq   markazida   turishdi.   Jadidchilik
1917-yili   ma’rifatchilik   harakatidan   siyosiy   harakat   darajasiga   allaqachon
ko’tarilgan   edi,   o’sha   1917-yilning   o’zida   to’rt     marta   butun   Turkiston
quriltoyi o’tkazildi.
1917-yil   16-23   aprelda   Toshkentda   bo’lgan   1-quriltoyda   demokratik
Rossiya   tarkibida   Turkiston   muxtoriyatida   tashkil   etish   g’oyasi   olg’a   surildi.
Bu   g’oya   Turkiston   xalqlarining   o’z   milliy   demokratik   davlatchiligini   tiklash
yo’lidagi   dastlabki   qadami   edi.   1917-yil   10-sentabrda   Toshkentda   butun
Turkiston   musulmonlarining     2-quriltoyi   ochildi.   Jadidlarning   boy   tarixiy
merosida milliy g’oya va milliy mafkura alohida o’rin tutadi. Jadidchilik faqat
madaniy   hodisa   bo’libgina   qolmasdan   u   avvalo   siyosiy   hodisa   ham   edi.
Jadidlar   o’z   faoliyatida   davlat   va   uning   qurilishidan   tortib,   jamiyat   va   uning
manaviy   hayotigacha   bo’lgan   barcha   masalalarni   qamrab   olgan   edi.   Tukiston
ijtimoiy-siyosiy   hayotida   o’lka   muxtoriyati   masalasi   asosiy   masala   bo’lib
7 qoldi. Bu paytda yuzaga kelgan   jadidlarning   milliy   g’oyasida quyidagi ikki
masala asosiy maqsad qilib qo’yilgandi:
-   xalqimizni dunyoning  ma’rifatli millatlari darajaga ko’tarish; 
-   Turkistonning o’z mustaqilligiga erishuvi.
Jadidlarning   davlat   va   jamiyat   haqidagi   qarashlarida   bu   ikki   masala   bir
biri   bilan   uzviy   bog’lanib   ketgan.   Chunki   millat   ma’rifatli   bo’lishi   uchun
mustaqil   bo’lmog’i   lozim.   Mustaqil   bo’lishi   uchun   esa   xalqimiz   eng   avvalo
ilm-ma’rifatni   puxta   egallashi   kerak   edi.   Jadidlar   bir   tamondan   Turkiston
mustaqilligi   uchun   kurash   olib   bordilar.   Ikkinchi   tamondan,   ular   Turkistonda
demakratik   huquqiy   davlat   qurish   uchun   intildilar.   Demak   bu   kurash
jadidchilik   mafkurasining   asosini  tashkil   qildi.  Jadidlar   orasida  yetuk   olimlar,
sanoat   va   ziroatchilik   sohalarining   zamonaviy   bilimdon   mutaxassislari,
madaniyat arboblari yetishib chiqib, yurtni obod va Vatanni mustaqil ko’rishni
orzu   qilar   edilar   va   shu   yo’lda   fidoyilarcha   kurashadilar.   Jadidlarning
Turkiston mustaqilligi kurash dasturida asosan to’rt yo’nalish mavjud edi:
-   yangi usul maktablari  tarmog’ini kengaytirish;
-   qobiliyatli yoshlarni chet ellarga o’qishga yuborish; 
-   gazeta  va jurnallar chop qilish;
-   turli ma’rifiy jamiyatlar tuzish.
Ana   shu   dastur   amalga   oshirilgan   taqdirda   jadid   ziyolilarining   kuchli
partiyasini   tashkil   qilish   mumkin   edi.   Jadidchilikning   asosiy   g’oya   va
maqsadlari   quyidagilar   edi:     Turkistonni   o’rta   asirlarga   hos   qaloqlik   va   diniy
xurofatdan   ozod   etish,   shariatni   isloh   qilish,   halqqa   ma’rifat   tarqatish,
Turkistonga   muxtoriyat   maqomini   berish   uchun   kurash,   Buxora   va   Xiva
davlatlarida   konstitutsion   monarxiya   va   parlament,   keyinchalik   demakratik
respublika   tuzumini   o’rnatish   orqali   ozd   va   farovon   jamiyat   qurish,   barqaror
8 milliy  valyutani   joriy   qilish  va  milliy   qo’shin   tuzish.   Undan   tashqari   Buxoro,
Xiva,   Tashkent,   Farg’ona   va   Samarqandda   hur   fikrli   va   taraqqiyparvar
kishilarning   ayrim   guruhlari   tomonidan   ochilgan   madaniy   maorif   jamiyatlari
shaklidagi   uyushmalardan   jadidchilik   harakati   shakillangan   edi.   1917   yilda
o’lka   muxtoriyati   masalasi   Turkiston   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   asosiy   masala
bo’lib   qoldi.   Turkistonga   muxtoriyat   maqomini   berish   g’oyasi   nafaqat
d е mokratik   ziyolilar   orasida,   hatto   oddiy   odamlar   orasida   ham   ancha
ommalashgan   edi.   Ijtimoiy   tafovutlarga   qaramay,   butun   Turkiston   jamiyatida
o’lkaning mustamlaka maqomini tugatishga intilish kayfiyati ustivor edi.
Milliy ozodlik uchun boshlangan harakat bu y е rda yangi hokimiyatning rus
muassasalari   bilan   bir   qatorda   “Sho’roi   islomiya”,   “Sho’roi   ulamo”,   “Mirvaj
ul-islom”,   “Miftah   ul-maorif”,   “Ravnaq   ul-islom”,   “Ittifoq   ul-muslimin”,
“Turon”   va   boshqa   turli   musulmon   tashkilotlari   paydo   bo’lishiga   olib   k е ldi.
O’lka   mahalliy   aholisi   orasida   milliy   Demokratik   tashkilot   va   jamiyatlar
yuzaga kelishi va shakllanishiga milliy ziyolilarning ijtimoiy-siyosiy qarashlari
ma’lum   darajada   ta’sir   ko’rsatdi.   Ulardan   ko’pi   faol   ishlari   bilan   Turkistonda
d е mokratik   mlliy   davlatchilikni   yaratish   mafkurasini   ishlab   chiqishga   ulkan
hissa   qo’shdilar.   Ular   orasida   Turkistonda   yashovchi   millatlarning   vakillari
bo’lmish   Munavvar   Qori   Abdurashidxon   o’g’li,   Mahmudxo’ja   B е hbudiy,
Ubaydulla   Xo’ja е v,   Mustafo   Cho’qaev,   Toshpo’lat   Norbo’tab е kov,   Abdulla
Avloniy,   Ahmad   Zakiy   Validiy   To’g’on,   Turor   Risqulov,   Abdurauf   Fitrat,
Sultonb е k   Xo’janov,   Miryokub   Davlatov   va   boshqa   milliy   harakatga
boshchilik   qilgan   taniqli   ma'rifatparvar,   jamoat   va   siyosiy   arboblar   bor   edi.
Ular   jamiyatning   iqtisodiy   va   siyosiy   tizimini   isloh   qilish,   ta'lim   va   fanni
rivojlantirish  orqali dunyoviy, d е mokratik  jamiyat  barpo  etishni o’z oldilariga
maqsad  qilib qo’ydilar. Bu musulmon xalqlarni dunyo sivilizatsiyasi,  xususan
Yevropa madaniyatiga oshno etishning o’ziga xos yo’li edi. Bu yo’l shubhasiz,
9 milliy va ma'naviy qadriyatlardan voz k е chmay, h е ch qanday zo’rliksiz, s е kin-
asta   olib   boriladigan   o’zgarishlar,   bundan   k е yinga   taraqqiyotga   xalaqit
b е ruvchi eskirgan aqida va xurofotlardan tozalanishlar yo’li edi. 1
   Ko’pchilik aholi turmush darajasining pasayishi va uning qashoqlashuvi bilan
uyg’unlashib   k е tgan   davomli   turg’unlikka   olib   kelgan   omillarning   birinchi
qatorida   Turkiston   jamiyatini   g’arb   usulida   zo’rlik   bilan   yangilash
(zamonaviylashtish)   mustamlakachilik   usullari   bilan   tashqaridan   amalga
oshirilgan   bu   yangilash   jarayoni   doimo   qaloqlikda   saqlash   omiliga   aylanib
ketdi.   Birinchidan,   iqtisodiy   ekspansiya   (bosqinchilik)   yillari   mobaynida
vujudga   k е ltirilgan   Turkiston   xalq   xo’jaligining   yangi   o’choqlari   zo’r   b е rib
rivojlanayotgan   paxtachilik,   paxta   tozalash,   paxta   yog’i   ishlab   chiqarish,
qazilma xom ashyolarni qazib olish (konchilik), t е mir yo’l transporti tarmoqlari
va boshqa sohalar o’lka milliy xo’jalik majmuasining tarkibiy qismi emas edi.
Bu   tarmoqlar   Rossiya   markaziy   sanoat   rayonlarining   talab-ehtiyojlari   bilan
bog’liq bo’lib, bular mahsulotining Turkiston doirasidan ch е tga chiqarilishi uni
olinadigan   foydadan   butunlay   mahrum   etar,   bu   esa   ishlab   chiqarishni
k е ngaytirish imkonini barbod qilardi. Ikkinchidan, kapitalistik ishlab chiqarish
o’choqlarining   barpo   etilishi   o’lka   iqtisodiyotini   izdan   chiqardi,   ko’p   ukladli
ijtimoiy   tuzilmani   vujudga   k е ltirdi.   Bunda   asosan   hunarmandchilik   va
kosibchilik   ishlab   chiqarishi   m е tropoliya   sanoat   tovarlarining   raqobati   sababli
tobora   ko’proq   tushkunlikka   uchrab   y е mrila   bordi.   Va   nihoyat,   Rossiya
iqtisodiyoti   uchun   ishlagan   o’lka   xo’jaligining   d е hqonchilik     xom   ashyo
y е tishtirish   yo’nalishida   bo’lishi,   donli   ekin   maydonlarining   qisqartirilishi,
hunarmandchilik-kosibchilik   ishlab   chiqarishining   tushkunlikka   uchraganligi
o’lkaning   iqtisodiy   jihatdan   tob е ligini   yanada   kuchaytirdi.   Ana   shu   tob е lik
halokatli   oqibatlarining   butun   og’irligini   Birinchi   jahon   urushi   (1914-1917)
1
  Ahmedov Bo’riboy. Tarixdan  saboqlar: Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlari tarix fakultetlari uchun qo’llanma.-Mas`ul muharrir H.Ziyoev. -T.: 
O’qituvchi, 2023, -432 bet.
10 yillarida xalq ommasi o’zgarganida sinab ko’rdi: muntazam harakatda bo’lgan
t е mir yo’llar  ishidagi uzilish  va barbod  bo’lish   hollarining  t е z-t е z sodir  bo’lib
turganligi sababli oziq-ovqat tangligi va ocharchilik surunkali tus oldi.
Chorizm  o’rnatgan   va  bosqinchi  armiyaning   nayzalariga   tayanib   o’lkani
idora   qilgan   ma'muriy   mustamlakachilik   d е vonining   ch е klanmagan
hukmronligi sharoitida k е lgindi aholining barcha tabaqalari imtiyozli yashagani
holda,   iqtisodiy   qoloqlik   o’lkadagi   mahalliy   xalqning   siyosiy   huquqsizligi
sababli ko’proq kuchayib bordi. 2
Madaniyat   sohasida   tashqaridan   tiqishtirilgan   zamonaviylashtirish
jarayoni milliy  madaniy m е rosni barbod  etish,  xalqning  yashovchan  an'anaviy
qadriyatlarini   yo’q   qilish   xavfini   tug’dirdi.   Mustamlakachilik   Turkiston
xo’jaligining an'anaviy tarkibiga putur y е tkazish bilan bir qatorda milliy asosda
burjua   yo’nalishida   o’z   ahvolini   mustaqil   ravishda   o’zgartirish   imkoniyatidan
uni   mahrum   etdi,   turg’unlikka,   inqirozga,   qoloqlikka   mahkum   qildi,   ishsizlik
o’sishiga, xalq turmush darajasi pasayib k е tishiga ko’maklashdi.
Bularning hammasi ijtimoiy hayotda nizo va mojarolarni ko’paytirdi. 
siyosiy b е qarorlikni, kuchlar qarama-qarshiligini kuchaytirdi.
Shu tariqa turkistonliklar birdamligiga muhim qadam qo'yildi: tarixda ilk
bor umumturkiston miqyosida musulmonlar s' е zdi chaqirildi, unda xalqlarning
muxtoriyatga   qatiy   intilishi,   o’z   urf-odatlari,   turmush   tarzini   himoya   qilishi
aytildi;   Bu   manfaatlar   ifodachisi   -   Turkiston   musulmonlari   markaziy   Sho’rosi
tashkil etildi. U Turkiston jamoatchiligi, ayniqsa uning ilg’or qismi tomoilidan
Milliy markaz sifatida tushunildi.
Taraqqiyparvarlar  (jadidlar  o’zlarini   shunday  d е b  atardilar)  chorizmning
qarshiligini   bartaraf   etib,   jismoniy   jihatdan   yo’q   qilib   yuborish   taxdidiga   ham
qaramasdan,   o’z   ma'rifatparvarlik   faoliyatidan   qaytmadilar,   tabiiy   fanlar
asoslari   o’qitiladigan   yangi   usul   maktablari   tarmoqlarini   ochib,   gaz е ta   va
2
  Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: Nur, 2022, -40 bet.
11 jurnallar  nashr etdilar,  chop  qilingan  mahsulotlarni  tarqatib, o’zlarining  badiiy
asarlari   asosida   xalq   ommasi   bilan   aloqani   yo’lga   qo’yib,   ana   shu   aloqa
vositalarini mustahkamladilar, xalqda taraqqiyot, ilm sari intilishni uyg’otdilar,
bularni butun insoniyat hayoti bilan bog’ladilar.
Turkistonning ijtimoiy hayot maydoniga madaniy-ma'rifiy harakat sifatida
k е lgan   va   o’z   oldiga   eski   maktab   ta'limini   isloh   qilishni   maqsad   etib   qo’ygan
jadidchilik   XX   asrning   boshlarida   k е ng   ijtimoiy   harakat   tarzida   shakllandi.
Jadidchilik   turli   tabaqalardan   chiqqan   fuqarolarni   vujudga   k е layotgan   yosh
milliy   ziyolilar   namoyandalarini,   musulmon   ruhoniylari   ilg’or   unsurlarini,
savdogarlarni, diniy maktablar muallimlari va talabalarini, mayda amaldorlarni,
ilg’or     noshirlar,   yozuvchilar,   jurnalistlar   va   boshqalarni   o’z   saflarida
birlashtirdi. Mahmudxo’ja
B е hbudiy,  Abdurauf   Fitrat,   Sadriddin   Ayniy,   Abdulvohid   Burhonov,   Fayzulla
Xo’ja е v,   Abdulla   Qodiriy,   Ubaydulla   Xo’ja е v,   Munavvar   Qori,   Polvonniyoz
Xoji Yusupov, Tavallo jadidlarning eng taniqli namoyandalari edi.
Jadidlarning   "Turon"   gaz е tasida   xotin-qizlar   maktabini   ochish   va   ularni
ijtimoiy hayotga jalb etish zaruriyati haqida so’z borgan maqolani tanqid qilib,
jurnal   uning   muallifiini   xudo   yo’lidan   toyganlikda   ayblaydi.   Jurnal   ayol   kishi
ayolligicha qolishi k е rak va uni erkakka t е nglashtirish  aqlsizlikdir d е b yozadi.
Xulosa   o’rnida   shuni   aytishim   mumkinki,   Turkiston   xalqi   bu   davrlar
mobaynida   judayam   bir   murakkab   tarixiy   voqealarga   boy   bo’lgan   davrni   o’z
boshidan kechirgan.
Turkiston   chor   Rossiyasi   tuzumining   zulmi   ostida   qolgan   bir   paytda
o’lkada   Taraqqiyparvar   guruhlar   paydo   bo’la   boshlagan   edi.   Va   bu   holatni
yuzaga   chiqishini,   paydo   bo’lishini   chor   Rossiyasi   xohlamas   va   bu
yo’nalishning   taraqqiyparvarlarini   jazolar   edi.   Lekin   Taraqqiyparvarlar
xalqning   g’oyaviy   jihatdan   birlashishi   va   Turkiston   xalqining   azaliy   orzusini
12 amalga oshirish  g’oyalari  ostida nazarga tusha olgan  edi. Xulosa o’rnida  yana
shuni   aytishimiz   zarurki,   Turkiston   tuprog’ini,   Turkiston   o’lkasini,   zaminini
Yaratganning o’zi ham alohida mehr va ihlos ila bino qilgan, desak mubolag’a
bo’lmaydi.   Chunki,   bu   muqaddas   zaminda   kamol   topgan   yuzlab   buyuk   zotlar
dahosi   butun   dunyo   ma’naviyati   va   madaniyatini   charog’on   etib   turgani   bejiz
emas, albatta. 3
1.2. XX asr 80-yillari o rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy vaʻ
ma naviy hayotidagi inqirozli holat. Markazning O`zbekistonda amalga	
ʻ
oshirgan qatag`on siyosati.
O‘zbekistonning   mustaqillikka   erishuvi   uzoq   davom   etgan   tarixiy
jarayonning   natijasi   bo‘ldi.   O‘zbek   xalqi   qariyib   3000   yillik   tariximizda   qisqa
vaqtgina mustaqil yashagan xolos. Ayniqsa, keyingi oq va qizil saltanatning 130
yil davom etgan hukmronligi o‘z tarixiy davlatchiligiga ega bo‘lgan Turkistonni
mustamlaka va qaramga aylantirgandi. Bu zulmatga qarshi kurash goh pinhona,
goh   oshkora   bo‘lsin   xalqimiz   azal-azaldan   o‘z   fikri-zikri   bilan   mustaqil,   ozod,
erkin yashash uchun tinimsiz intildi. 
XX   asr   90-yillariga   kelib   jahon   va   sobiq   Ittifoqdagi   o‘zgarishlar,   hamda
yuzaga   kelgan   vaziyat   o‘zbek   xalqining   mustaqillik   uchun   bo‘lgan   kurashini
tezlashtirib   yubordi.   Mana   shunday   jarayonda   o‘zbek   xalqiga   munosib
yo‘lboshchi   zarur   edi.   Tarix   taqozosi   bilan   elim   deb   yashovchi   Islom
Karimovdek jasoratli inson 198-yil 23-iyunda O‘zbekistonga rahbarlikka keldi.
O‘zbekistonning   yangi   hukumati   Markaz   bilan   bo‘ladigan   munosabatlarni
o‘zgartirmay   turib,   ijobiy   siljishlarga   erishib   bo‘lmasligini   va   buning   uchun
respublikaning to‘liq mustaqilligini ta’minlash zarurligini tushunib yetdi. Uning
3
 R.A.Mavlonova, D.Abdurahimova. “Pedagogik mahorat”. O‘quv qo‘llanma. Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-
yil.
13 tashabbusi   bilan   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   1989-yil   15-avgustda
“kolxozchilar,   sovxoz   ishchilari,   fuqarolar,   shaxsiy   tomorqa   xo‘jaliklari   va
individual   uy-joy   qurilishini   yanada   rivojlantirish   to‘g‘risida”   maxsus   qaror
qabul   qilindi.   Garchi,   bu   g‘oya   Ittifoq   rahbarlariga   yoqmagan   bo‘lsa   ham,
I.A.Karimov   o‘z   fikridan   qaytmay,   uni   jasorat   bilan   amalga   oshira   bordi.
Natijada o‘sha yilning 4 oyida aholi qo‘shimcha 90,7 ming gektar yer olishdi. 
O‘ta   qisqa   fursat   ichida   1,5   milliondan   ko‘proq   oilaning   tomorqa
uchastkalari kengaytirildi, tomorqaga yetolmay yurgan 580 ming oila unga ega
bo‘ldi.   Tomorqa   xo‘jaligi   maydonining   o‘sishi,   unga   bo‘lgan   e’tiborning
kuchayishi,   agrar   siyosatning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga   aylanishi   qishloq
xo‘jaligining   keskin   o‘sishiga   olib   keldi.   1989-2000   yillar   mobaynida   don
yetishtirish   2,5   baravar   o‘sib,   don   bo‘yicha   chetga   qaramlikdan   qutulgan
ekanmiz,   bu   muvaffaqiyatga   erishishimizda   tomorqachilarning   ham   munosib
hissasi   bor.   Yana   qator   mahsulotlar   ishlab   chiqarishda   ham   tomorqachilarning
ulushi   katta.   Masalan,   shu   davrda   kartoshka   ishlab   chiqarish,   meva,   sut
mahsulotlari   yetishtirishda   ham   ijobiy   o‘sishlarga   erishildi.   Mazkur
mahsulotlarning asosiy qismi tomorqadan olinishi hech kim uchun sir emas.  4
1.3 “Paxta ishi”, “O`zbek ishi” nomli kompaniyalar. Aholi turmush
tarzining og`irlashuvi. Orol fojasi. Farg`ona voqealari.
Shuningdek,   o‘sha   vaqtda   hali   ham   “Paxta   ishi”,   “O‘zbeklar   ishi”   kabi
uydirmalar   bilan   o‘zbek   xalqi   nafsoniyatiga   tegishi   davom   etardi.
O‘zbekistonning   amalda   mustaqillik   sari   tashlangan   eng   muhim   qadamlardan
biri   O‘zKP   Markaziy   Komitetining   1989-yil   25-noyabrdagi   XVIII   plenumida
O‘zbekiston   hukumati   avvalo   respublika   va   o‘zbeklar   boshiga   yog‘ilayotgan
malomat   toshlariga   chek   qo‘yish,   “Paxta   ishi”,   “O‘zbeklar   ishi”   degan
4
  Axmedov B. O’zbekiston tarixi manbalari (Qadimgi zamon va o’rta asrlar): Tarix mualimlari, talabalar va yuqori sinf o’quvchilari uchun 
qo’llanma. – T.: ―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
14 uydirmalarni bas qilish, Moskva matbuotida o‘zbeklarning milliy nafsoniyatiga
tegadigan   chiqishlarni   to‘xtatish   zarurligi   uqtirildi.   Paxta   xom-ashyosi
yetishtirish   1946-1985   yillarda   5,5   barovar   ko‘paydi,   paxta   ekiladigan
maydonlar   1   mln.   ga.   dan   ortdi.   1966-1986   yillar   maboynida   O‘zbekiston
qishloq xo‘jaligiga 45 mlrd. so‘m mablag‘ ajratilgan bo‘lib, shundan 17,1 mlrd.
so‘mi   sug‘orish   tarmoqlariga   sarflandi.   Shu   davrda   1,5   mln.   ga.   yer
o‘zlashtirildi.   O‘zlashtirilgan   yerlarda   yangi   160   ta   sovxozlar   tashkil   etilgan
bo‘lib,   20   yil   davomida   bu   yerlarda   10,4   mln   tonna   paxta   xom   ashyosi
yetishtirildi.
Qishloq   xo‘jaligining   ekstensiv   yo‘ldan   rivojlantirilishi,   totalitar   rejimning
sug‘orish   texnologiyasiga   qo‘pol   aralashuvi   og‘ir   ekologik   va   boshqa   turli
noxush ijtimoiy oqibatlarni keltirib chiqardi.
1985 yilga keliboq respublikada 900 ta sug‘orish tarmog‘i 92 ming gidrotexnik
qurilmalar,   10   mlrd   m 3
  hajmda   suv   to‘playdigan   23   ta   suv   omborlari   mavjud
edi.   70-80   yillarda   suvning   tabiiy   muvozanatini   buzilishi   yer,   suv,   hattoki
havoning zaharlanishiga olib keldi.
«Paxta ishi», «O`zbеklar ishi” va ularning salbiy oqibatlari.
1983-yildan   boshlab   sobiq   KPSS   Markaziy   qo‘mitasi   rahbarligida
O‘zbekistonda   navbatdagi   oshkora   qatag‘onga   yo‘l   ochildi.   “Paxta   ishi”,
“O‘zbeklar   ishi”,   “Sharqiy   front”   deb   atalgan   mash’um   siyosat   niqobi   ostida
minglab   begunoh   kishilar   jinoiy   javobgarlikka   tortildi.   Moskva   yuborgan
generallar, prokurorlar, tergovchilar istagan odamlarni hibsga olishardi.
Ma’shum nomlar bilan atalgan kompaniyavozlik davrida yo‘l qo‘yilgan xatolar,
poraxo‘rlik   qo‘shib   yozish,   mansabni   suiste’mol   qilish   kabi   illatlar   ochib
tashlandi.   Biroq   bu   nuqsonlar   sobiq   Ittifoqqa,   mavjud   chirigan   tuzumga
qolaversa Markazga ham tegishli edi.
15 Markaziy   matbuotning   ba’zi   bir   mualliflari   Kavkaz,   O‘rta   Osiyo   va
Qozog‘iston   xalqlarining   yuziga   qora   chaplashga   harakat   qila   boshladilar.   Bu
hududlarda   yashagan   millatlar   o‘z   vaqtida   mavjud   jinoiy   guruhlar   faoliyatiga
qarshi   kurashganlar.   Ular   sotsialistik   qonunchilikni   buzilayotgani   haqida
Moskvaga   arz   qilishgan,   biroq   ularning   o‘zlari,   ya’ni   “suvni   loyqalatuvchilar”
quvg‘inga uchraganlar!
1983-yilning   oxirida  respublikada  juda  og‘ir  vaziyat  vujudga  kelgan  edi.
Birinchidan,   jinoyatchilikka   qarshi   kurashish   niqobi   ostida   sobiq   markazdan
ketma-ket   turli   tergov   guruhlari   tashlandi.   Respublikamizdagi   rahbarlik
lavozimlariga   sobiq   Ittifoqning   har   xil   joylaridan   kadrlar   kela   boshladi.
O‘zbekiston   Kompartiyasi   Markaziy   Komitetining   ikkinchi   kotibligiga
Anishchev,   Ministrlar   Soveti   Raisining   birinchi   o‘rinbosari   Ogarok,   Oliy
Kengash   Prezidiumi   rayisining   o‘rinbosari   etib   Romanovskiylar   tayinlandi,
Toshkent shahrining taqdiri Satinga topshirildi.
Respublika   prokurori   etib   Buturlin,   uning   o‘rinbosarligiga   Gaydanov,
tergov   boshliqligiga   Laptev,   Ichki   ishlar   vazirligiga   Didorenko   tayinlandi.
Barcha   viloyatlarda   ham   ahvol   shunday   bo‘lib,   ular   respublikadagi
hukmronlikni to‘la qo‘lga olgan edilar.
“Paxta ishi” va “o‘zbeklar ishi” deb yuzsizlarcha nomlangan tergovlar boshlanib
ketdi.   Gdlyan   guruhi   o‘zbekistonliklarga   nisbatan   qonunsiz,   beshafqat   ishlarni
boshlab   yubordi.   Ularning   zo‘ravonligi   oqibatida   sudlar   adolatsiz   hukmlar
chiqara boshladi.
1989   yilgacha   bu   ishlar   bo‘yicha   4,5   mingdan   ko‘proq   kishi   sudlandi.
O‘sha   paytda   respublikadagi   qamoqxonalarda   joy   qolmagani   uchun
sudlanganlarning   mingdan   ortig‘i   jazoni   o‘tash   uchun   Sibir   qamoqxonalariga
jo‘natildi.
16 Gdlyan   guruhi   O‘zbekiston   hududida   cheklanmagan   vakolatlarga   ega
bo‘ldi.   Aybsiz   odamlarni,   ularning   oila   a’zolarini   qamoqqa   olish,   jismoniy   va
ruhiy   qiynoqqa   solish   avj   oldi.   Hibsga   olinganlar   tergov   usullariga   dosh
berolmay o‘z jonlariga qasd qilishgacha borib yetdilar.
O‘zbekistonda inson huquqlari behad toptalayotganligi haqida Moskvaga
minglab   xatlar   jo‘natildi.   Afsuski,   bu   xatlar   tekshirilmasdan,   hatto   javob
yozishga   ep   ko‘rilmadi.   Aksincha   Gdlyan   va   uning   gumashtalariga   ketma-ket
unvonlar berildi.
1989-yil   23-iyun   kuni   respublika   rahbarligiga   Islom   Karimov   saylandi.
Yangi   rahbarning   faoliyati   O‘zbekiston   fuqarolarining   huquqlarini   himoya
qilish, toptalgan huquqlarini tiklash kabi oliyjanob va xayrli ishdan boshlandi.
“Paxta ishlari”ni ko‘rib chiqish uchun maxsus komissiya tuzildi. Komissiya ish
faoliyatiga 40 ming tomdan iborat ishni ko‘rib chiqish topshirildi. 1990-yilning
iyun   oyiga   kelib,   komissiya   eng   muhim   bir   xulosaga   keldi.   1990-yil   13-iyun
kuni   Moskva   shahriga   SSSR   Bosh   prokurori,   SSSR   Oliy   sudining   rayisi   va
SSSR   Adliya   vaziri   nomiga   yozilgan   xatda   komissiya   xulosalari   batafsil
ko‘rsatildi. Bu xatda “Paxta ishlari” chuqur tahlil qilinib, sudlanganlarni oqlash
masalasi   qo‘yilgan   edi.   Biroq   yuqoridagi   tashkilotlar   ko‘mak   o‘rniga   tayziqni
kuchaytirdilar.
Respublika   rahbarining   qat’iyatli   harakati   bilan   nohaqlik   barham   topdi.
Komissiya ikki yildan ko‘proq vaqt orasida 40 ming tomlik ishni ko‘rib chiqdi.
3,5 mingdan ko‘proq kishi oqlandi. Qolganlarning jazo muddatlari kamaytirilib,
bir qismi Prezidentimiz tomonidan avf etildi.
Paxta komissiyasi faoliyatining eng muhim tomonlaridan biri shundan iboratki,
paxta ishlari bo‘yicha sudlanganlarning ko‘pchiligi hayotligida oqlandi, yuzlari
yorug‘ bo‘ldi, toptalgan huquqlari tiklandi, o‘z ish joylariga qaytishdi, musodara
qilingan mulki qaytarilib, boshqa yetkazilgan moddiy zararlar qoplandi.
17 O‘zbekisiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   xususan,   respublika
rahbariyatining   qat’iyatli   harakati   bilan   nohaqlik   barham   topdi.   Minglab
begunoh fuqorolarning nomlari oqlandi.
                Orol   fojiasi.   Mavjud   suv   zahirasi   imkoniyatlaridan   ortiq   yerlarning
o‘zlashtirilishi,   tog‘   yon   bag‘irlariga   ekin   ekilishi,   o‘rmonlarni   shafqatsizlik
bilan kesilishi, daryo va ko‘l suvlarining ifloslanishi hayvonot olamida halokatli
o‘zgarishlarni   yuzaga   keltirdi.   Orol   dengizi   yaqin   o‘tmishda   dunyodagi   eng
katta ko‘llardan hisoblanib, baliqchilik, ovchilik, transport sohasi yaxshi yo‘lga
qo‘yilgan   edi.   Biroq   bir   avlod   umri   davomida   bir   dengiz   quridi.   Bir   mustabid
tuzum rahbariyatining respublikadagi paxta yakka hokimligi siyosati, ma’muriy
buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyot,   Orol   atrofida   favqulodda   halokatli
ekologik xatarni keltirib chiqardi. 5
                Orol   dengizining   qurishi   1960-70   yillarda   yiliga-18   sm,   1971-1980
yillarda-53 sm, 1981-1985 yillarda-78 sm, 1985 yilga kelib esa-87 sm.ga yetdi.
1961 yildan 1991 yilgacha dengiz haji 3 baravar qisqardi, dengiz o‘z qirg‘og‘ida
75-80,   ba’zi   joylarda   100   km.ga   chekindi.   1980   yillarning   boshida   Orol
dengiziga suv kelishi deyarli butunlay to‘xtab, nodir suv makoni quriy boshladi.
Bu yerlarda 2 mln. ga tuz va qumdan iborat maydon ochilib qoldi.
             Sanoat va qishloq xo‘jaligida yuzaki islohotlar xalqning turmush ahvolida
deyarli   o‘zgarish   yasamadi.   Ayniqsa,   sobiq   ittifoqdagina   emas,   balki   mehnat
sharoiti   eng   og‘ir   bo‘lgan   o‘zbek   paxtakorlarining   turmush   darajasi   ayniqsa
achinarli ahvolda bo‘ldi.
                  O‘zbekistonda   oziq-ovqat   mahsulotlari   “sotsializm   uzil-kesil   g‘alaba
qilgan”   davrda   aholining   jon   boshiga   hisoblaganda   quyidagicha   edi:   go‘sht   29
kg, sut 150 litr, tuxum 78 dona, qand-shakar 21,2 kg, kartoshka 28, sabzavot va
5
  Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi: (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir: B.Ahmedov. –T.: ―Sharq , ‖
2000, -368 bet. Mustaqil O’zbekiston tarixining dastlabki sahifalari: (Davriy to’plam) № 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, -
‖
224 bet.
18 poliz   mahsulotlari   66   kilogramdan   to‘g‘ri   keldi.   Bu   miqdor   umumittifoq
darajasidan   ancha   past   edi.   Qishloq   aholisining   iste’mol   darajasi   bu   o‘rta
hisobdan ko‘ra yana ham achinarli edi.
                      Paxta   yakkahokimligining   kuchayishi   qishloq   xo‘jaligini   boshqa
sohalarini   qoloqlikka   olib   keldi,   g‘alla,   chorvachilik   mahsulotlari,   sabzavot-
mevaga   aholining   talabi   qondirilmadi.   Buning   ustiga   tomorqaga   nisbatan
noto‘g‘ri siyosat olib borildi. 50-yillarning boshlarida respublika rahbarlarining
tashabbusi  bilan  sug‘oriladigan  yerlarda  tomorqa  hajmi 25 sotihdan  13 sotihga
tushirildi.   Bu   ko‘rsatkich   joylardagi   rahbarlarning   o‘zboshimchaligi   bilan   10
sotihgacha, Farg‘ona, Toshkent viloyatlarida esa, hatto 6-8 sotihgacha kamayib
ketdi.   Bu   holat   respublika   qishloq   aholisining   turmush   darajasini   g‘oyat   og‘ir
qilib qo‘ydi.
Farg`ona  voqealari.
Shu   davrga   kelib   respublika   qishloq   xo‘jaligida   ko‘plab   muammolar
to‘planib   qoldi.   Sovet   tuzumining   navbatdagi   islohoti   ham   yo‘l   qo‘yilgan
xatolar   tufayli   barbod   bo‘ldi.   Ushbu   muammolardan   xalq   e’tiborini   chalg‘itish
uchun ko‘p yillar davomida yig‘ilib qolgan milliy noroziliklardan  foydalanildi.
Kommunistik   mafkura   o‘z   hukmronligini   saqlab   qolish   uchun   hatto   ayrim
respublikalarda   millatlararo   nizolarni   uyushtira   boshladi.   1989   yilda   Toshkent,
Farg‘ona,   Andijonda   ro‘y   bergan   millatlararo   mojarolar,   Kavkazdagi   qurolli
to‘qnashuvlar,   quvg‘in   qilingan   xalqlarni   noroziliklaridan   razilona   manfaat
yo‘lida, respublikalarda, shu jumladan O‘zbekistonda paydo bo‘layotgan hurlik
ovozini bo‘g‘ish uchun foydalandilar.  
Ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   mustabid   tuzum   tomonidan   deportatsiya
qilingan bir qator xalqlar qatorida mesxeti turklari ham bo‘lib, ular asosan aholi
zich   yashaydigan   Farg‘ona   viloyatiga,   bir   qismi   Andijon,   Namangan   va
Toshkent viloyatlariga joylashtirilgan bo‘lib, buning oqibatida ijtimoiy-iqtisodiy
19 va millatlararo munosabatlarda qo‘shimcha muammolarni yuzaga keltirgan edi.
Bu   muammoga   sovet   davlati   o‘z   vaqtida   e’tibor   bermadi.   1989   yil   24   mayda
Quvasoy   shahrida   yoshlar   o‘rtasida   (R.   Nishonov   ta’rificha,   “bir   banka
qulpunoy   uchun”   )   bo‘lgan   bezorilik   millatlararo   (mahalliy   yoshlar   bilan
mesxeti turklar o‘rtasida) to‘qnashuvni keltirib chiqardi va bu mojaro Farg‘ona
vodiysida ommaviy tus oldi. Respublikaning siyosiy rahbariyati yuzaga kelgan
bu   murakkab   vaziyatni   to‘g‘ri   baholay   olmagani   uchun,   yoshlarning   ommaviy
chiqishlari, millatlararo to‘qnashuvlar sodir bo‘ldi.
Bunday   ommaviy   chiqishlarga,   kommunistik   mafkura   tartibiga   qarshi
borishlariga   “ko‘nikmagan”   mustabid   tuzum   siyosiy   rahbariyati
namoyishchilarga qarshi harbiy qism tashladi. 1989 yil 8 iyunda Qo‘qonda tinch
namoyishchilar ana shu harbiy qism askarlari tomonidan o‘qqa tutildi. Natijada,
50   dan   ziyod   namoyishda   qatnashgan   aholi   halok   bo‘ldi   (ularning   ko‘pchiligi
yoshlar   edi),   200   dan   ortig‘i   esa   yarador   qilindi.   Umuman   3-12   iyun   kunlari
Farg‘ona   viloyatida   bo‘lgan   millatlararo   to‘qnashuvlar   va   ularni   harbiylar
tomonidan o‘qqa tutilishi oqibatida 103 kishi halok bo‘lgan. 1009 kishi yarador
bo‘lgan va 650 xonadonga o‘t qo‘yilib, vayron qilingan.
Farg‘ona   fojealariga   taalluqli   ma’lumotlarning   (lekin   ma’lumotlar   yo‘q
darajada) tahlili shuni ko‘rsatadiki, mesxeti turklari uchun bu mojaro mustabid
tuzum   aybi   bilan   urush   davrida   majburan   tashlab   chiqilgan   ona   vatanlariga
qaytib   borishlari   uchun   bahona   sifatida   kerak   bo‘lgan.   Mahalliy   aholi   esa   bu
mojaroga   tabiiy   ravishda  qo‘shilib   ketgan.   Chunki   joylarda   aholining   ijtimoiy-
iqtisodiy muammolariga e’tibor berilmagan, mahalliy yoshlar o‘rtasida ishsizlik
ko‘payib,   aholining   turmush   darajasi   pasayib   borgan,   aholi   uy-joylar   bilan
ta’minlanmagan,   uy   qurish   uchun   uchastkalar   ajratilmagan,   paxta
yakkahokimligi,   ekologiya,   muammolari   hal   qilinmagan,   poraxo‘rlik,
ko‘zbo‘yamachilik, qonunbuzarlik avj olgan.
20 Mudhish   voqealardan   keyin   berilgan   rasmiy   bayonotlarga   ko‘ra,
respublikada   vujudga   kelgan   ijtimoiy-iqtisodiy   keskinlikdan   ommaviy
tartibsizliklarni, millatlar o‘rtasida nifoq va to‘qnashuvlarni keltirib chiqarishga
uringan   ekstremistik   kuchlar   turgan.   Bu   ataylab   uyushtirilgan   siyosiy
ig‘vogarlik edi. Farg‘onadagi mudhish voqea Sumgayit, Boku, Tog‘li Qorabog‘,
O‘sh-O‘zgan   va   boshqa   mintaqalarda   xuddi   shunday   tarzda   uyushtirilgan
ig‘vogarlik   bilan   bir   qatorda   turar   edi.   Farg‘ona   voqealaridan   keyin
O‘zbekistonning   I.Karimov   boshliq   siyosiy   rahbariyati   bu   masalada   prinsipial
mavqeini   egalladi.   Respublika   ziyolilari   va   siyosiy   kuchlari   ana   shu   tahlikali
kunlarda   siyosiy   va   ma’naviy   jihatdan   yuksak   mavqeda   turdi.   Fojeaning   asl
sabablarini   ochib   tashlash,   o‘z   xalqining   shon-shuhrati   va   qadr-qimmatini
himoya   qilish   yo‘lidagi   o‘zlarining   mashaqqatli   urinishlarida   ular
respublikaning   eng   keskin   muammolarini   birinchi   bor   oshkora   ravishda
muhokamaga qo‘ya boshladilar. 6
6
 Axmedov B. O’zbekiston tarixi manbalari (Qadimgi zamon va o’rta asrlar): Tarix mualimlari, talabalar va yuqori 
sinf o’quvchilari uchun qo’llanma. – T.: ―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
21 II.Bob.Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi
siyosiy ahvol.
2.1. 1989 yil o`rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy hayotidagi o`zgarishlar.
Milliy manfaatlar ustuvorligining o`sib borishi.
O’zbekiston   Kompartiyasi   MQning   1989   yil   23   iyunda   bo’lgan   XIV
Plenumida   Farg’ona   fojiasi   bilan   bog’liq   masalalarni   o’rganish   uchun   maxsus
komissiyasi tuzildi. Komissiyaning O’zbekiston kompartiyasi MQning 1989 yil
29   iyulda   bo’lgan   XV   Plenumi   tomonidan   ma’qullangan   axborotida   fojiani
keltirib chiqargan sabablar ochib berildi.
 Farg’ona   viloyati,   shahar,   tuman   partiya   va   sovet   tashkilotlarining,
huquqni   himoya   qilish   organlarining   tashkilotchilik,   siyosiy   ishidagi
jiddiy   xatolar   fojiali   voqealarga   sabab   bo’ldi.   Ular   viloyatdagi   keskin
ijtimoiy,   siyosiy   vaziyatni   kuchayishi   xavfini   o’z   vaqtida   anglab
etmadilar,   millatlararo   adovatni   keltirib   chiqarishga   uringan
ekstrimistlarga, poraga sotilganlarga o’z vaqtida zarba berolmadilar.
 Farg’ona viloyatida o’n yillar davomida ijtimoiy-iqtisodiy keskinlik ortib
bordi.   Xo’jalik   strukturasi   buzilgan,   tarmoqlar   xomashyo   etishtirish,
yarim   fabrikatlar   ishlab   chiqarishga   moslashib   qolgan   edi,   ishsizlar   soni
tobora   oshib   borar,   odamlarni,   yoshlarni   ish   bilan   ta’minlash   tadbirlari
ko’rilmasdi.
 Kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish ishlari buzilgan, poraxo’rlik, xizmat
mavqeini suiste’mol qilish avj olgan edi.
 Ana   shunday   keskinlikdan,   respublikada   ijtimoiy-siyosiy   beqarorlikni
keltirib   chiqarishdan   manfaatdor   siyosiy   kuchlar   allaqachon   ishlab
chiqilgan,   puxta   tayyorgarlik   ko’rgan   reja   asosida   ig’vogarona   harakat
qildilar, olomonga oldindan tayyorlangan varaqalar tarqatdilar.
22 Farg’onada   sodir   bo’lgan   siyosiy   ig’vogarlik   Tbilisi,   Tog’li   Qorabog’,
Bokuda   tashkil   etilgan   ig’vogarliklardan   biri   edi.   Keyinchalik   1990   yil   fevral-
mart   oylarida   Bo’ka   va   Parkent,   1990   yil   iyunda   O’sh   va   O’zganda   ham
shunday   urinishlar   bo’ldi.   Yovuz   kuchlar   o’z   maqsadiga   erisha   olmadilar.
O’zbekistonning   yangi   rahbariyati   tomonidan   ko’rilgan   chora-tadbirlar
natijasida keskinlik bartaraf qilindi.
2.2.  Islom Karimovning O`zb kiston R spublikasi birinchi Pr zid ntiе е е е
etib saylanishi. Mustaqillik D klaratsiyasining qabul qilinishi va uning
е
ahamiyati.
Mustaqillik  Deklaratsiyasi   O’zbekiston  SSR Oliy Sovetining  ikkinchi sessiyasi
1990   yil   20   iyun   kuni   «Mustaqillik   Deklaratsiyasi»ni   qabul   qildi.
Deklaratsiyada   har   bir   millatning   o’z   taqdirini   o’zi   belgilash   huquqidan   kelib
chiqqan   holda,   xalqaro   huquq   qoidalariga,   umumbashariy   qadriyatlariga   va
demokratiya   tamoyillariga   asoslanib   O’zbekiston   SSRning   davlat   suvereniteti
e’lon qilindi. Mustaqillik Deklaratsiyasi 12 moddadan iborat bo’lib, quyidagilar
bayon etilgan:
O’zbekiston SSR davlat suvereniteti  •  O’zbekiston SSR demokratik davlatining 
o’z hududida barcha tarkibiy qismlarda va barcha tashqi munosabatlarda tanho 
hokimligidir. 7
  •  O’zbekiston SSR davlat hududi chegarasi daxlsiz va bu hudud 
xalqning muhokamasiga qo’yilmay turib o’zgartirilishi mumkin emas. SSSR 
Oliy Soveti qabul qiladigan qarorlar O’zbekiston SSR Konstitutsiyasiga 
muvofiq O’zbekiston SSR Oliy Soveti tomonidan tasdiqlangandan keyingina 
O’zbekiston hududida kuchga ega bo’ladi.
7
 Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi: (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir:
B.Ahmedov.   –T.:   ―Sharq ,   2000,   -368   bet.   Mustaqil   O’zbekiston   tarixining   dastlabki   sahifalari:   (Davriy	
‖
to’plam) № 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, - 224 bet.	
‖
23 •   O’zbekiston   SSR   davlat   hokimiyati   vakolatiga   O’zbekiston   SSR   ichki   va
tashqi   siyosatiga   tegishli   barcha   masalalar   kiradi   va   hokazo.   O’zbekiston
mustaqilligi   to’g’risidagi   Deklaratsiya   muhim   tarixiy   hujjat   bo’lib,
mamlakatimizning   o’z   davlat   mustaqilligini   qo’lga   kiritish   yo’lida   yana   bir
yangi qadam bo’ldi. 
1991   yil   avgust   voqеalari,   markaziy   davlatchilik   tangligi   va   SSSRning
tanazzulga   yuz   tutishi.   Sobiq   SSSR   ga   kiruvchi   respublikalar   rasman   teng   va
suveren deb yuritilsada, amalda qaram edi. Ular o’z erlari, suvlari, o’rmonlari va
er   osti   boyliklariga,   ko’pdan-ko’p   korxonalariga   o’zlari   egalik   qilolmas   edilar.
80-yillarning   oxirlari   90-yillarning   boshlarida   ko’pchilik   respublikalar   mavjud
vaziyatni   o’zgartirish   talablarini   ilgari   sura   boshladilar.   O’zbekiston
Respublikasining rahbari I.A.Karimov 1989 yil 20 sentyabrda Maskvada bo’lib
o’tgan   KPSS   MQ   ning   Plenumida   so’zlagan   nutqida   respublikalar   bilan   SSSR
o’rtasidagi   vakolatlarni   aniq-ravshan   ajratib   qo’yishni   ko’zda   tutadigan   yangi
federativ shartnoma ishlab chiqish zarurligi to’g’risida o’z fikrini bildirib: «Biz
Ittifoq   va   respublikalarning   vazifalarini,   burchlarini   va   o’zaro   majburiyatlarini
aniq-ravshan   belgilab   qo’yish,   respublikalar   mustaqilligini   har   jihatdan
mustahkamlash tarafdorimiz»,- degan edi.
Biroq   Markaziy   hokimiyat   respublikalarga   erkinlik   berish   haqidagi
talabtakliflarni   e’tiborga   olmadi,   to’g’rirog’i   ularga   erkinlik   berishni   xohlamas
edi. Markazning qaysarligi  hamda respublikalar jamoatchiligining ta’siri ostida
markazdan  ajralish   harakati  kuchayib  bordi.  1990  yil  bahorida  Boltiqbo’yidagi
Latviya, Litva, Estoniya respublikalari, keyinroq Gruziya va Ozarbayjon SSSR
tarkibidan   chiqqanligini   e’lon   qildilar.   Markazda   va   joylarda   SSSR
konstitutsiyasi   va   qonunlari   ustunmi   yoki   respublika   Konstitutsiyasi   va
qonunlari ustunmi, degan masalada bahs, munozaralar kuchaydi. Markazdagilar
24 «Kuchli markaz-kuchli respublikalar» desa, joylardagilar «Kuchli respublikalar-
kuchli markaz» der edilar.
Markaziy   hokimiyat   jamoatchilikning   talabi   ostida   Ittifoq   shartnomasini
yangilash   zarurligini   e’tirof   etishga   majbur   bo’ldi.   SSSR   Oliy   Soveti   mazkur
masala   bilan   shug’ullanuvchi   maxsus   delegatsiya   tuzdi   va   uning   tarkibini
tasdiqladi.   1990   yil   iyulda   Moskvada   Markaz   vakillari   bilan   respublikalar
delegatsiyalari   yangi   shartnoma   matnini   tayyorlashga   kirishdi.   1990   yil   avgust
oyida   Ittifoqni   yangilash   dasturi   ishlab   chiqildi.   Dasturda   respublikalar   o’z
hududlaridagi  butun   milliy   boyliklarga   egalik   qilish,   foydalanish   huquqiga  ega
ekanligi   ta’kidlangan   edi.   Ammo   shartnomaga   bunday   yondashuv
Markazdagilarga   yoqmadi.   SSSR   Oliy   Soveti   mazkur   dasturni   qabul   qilmadi.
SSSR Oliy Soveti respublikalarning istak va manfaatlarini batamom inkor etgan
yangicha shartnoma loyihasini tuzib respublikalarga tarqatdi. Respublikalar, shu
jumladan,   O’zbekiston   Markaz   loyihasini   qabul   qilmadi.   1991   yil   fevral-mart
oylarida   Ittifoq   shartnomasi   loyihasi   ustida   qayta   ish   olib   borildi.   Unda   Boltiq
bo’yi   respublikalari,   Gruziya,   Armaniston,   Moldova   vakillari   qatnashmadi,
Ozarbayjon kuzatuvchi bo’lib qatnashdi. Ittifoq bilan respublikalar vakolatlarini
farqlab   qo’yishga   harakat   qilindi.   Nihoyat,   Ittifoq   va   respublikalar   vakolatlari
belgilab   berilgan   Ittifoq   shartnomasini   yangilash   talabi   300   shartnoma
loyihasi   matbuotda   e’lon   qilindi.   Respublikalarda   mazkur   loyiha   muhokama
qilindi.   O’zbekiston   rahbariyati   respublikalarga   to’la   mustaqillik   berishni
ko’zlamaydigan   shartnoma   loyihasini   rad   etdi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   I.A.Karimov   O’zbekiston   Kompartiyasi   Markaziy   Qo’mitasining
1991   yil   12   martda   bo’lgan   IV   plenumida   so’zlagan   nutqida:   «Ittifoq
shartnomasini   imzolash   uchun   eng   qulay   payt   qo’ldan   boy   berib   qo’yildi.   Ikki
yil   muqaddam   bu   masalani   ko’targan   kishilarning   ovoziga   hech   kim   quloq
solmadi.   Markaz   1922   yildagi   shartnomaga   mahkam   yopishib   olib,   oqilona
25 takliflarni   qabul   etmadi,   ishni   paysalga   soldi»,-degan   edi.   Bu   fikrning
to’g’riligini hayot to’la isbotladi.   Butunittifoq referendumi   SSSR Oliy Soveti
Ittifoq   shartnomasini   o’zgartirish,   SSSRni   teng   huquqli   suveren   respublikalar
Federatsiyasi sifatida yangilash xususida xalqning fikrini bilish maqsadida 1991
yil 17 mart kuni Butunittifoq referendumini o’tkazishga qaror qildi. 1991 yil 20
fevralda   O’zbekiston   Oliy   Kengashning   Rayosati   referendum   o’tkazishni
maqulladi   va   SSSR   Oliy   Soveti   tomonidan   tayyorlangan   byulleten   bilan   birga
yana   bitta   qo’shimcha   byulletenni   ovozga   qo’yishga   qaror   qildi.   Qo’shimcha
byulletenga   «Siz   O’zbekistonning   mustaqil,   teng   huquqli   respublika   sifatida
yangilangan   Ittifoq   (Federatsiya)   tarkibida   qolishiga   rozimisiz?»   degan   savol
qo’yildi. Ovoz berishda qatnashgan  saylovchilarning 93 foizi bu savolga «Ha»
deb   javob   berdilar.   Demak,   o’zbekistonliklar   o’z   mamlakatini   mustaqil   davlat
sifatida   federativ   ittifoqda   bo’lishini,   O’zbekistonning   suveren   respublika
sifatida   rivojlanishini   yoqlab   ovoz   bergan   edilar.   1991   yil   aprelda   Kievda
Ukraina,   Rossiya,   Belorus,   O’zbekiston,   Qozog’iston   respublikalari
rahbarlarining   uchrashuvi   bo’ldi.   Uchrashuvda   mustaqil   respublikalar
manfaatlariga mos keladigan Ittifoq  shartnomasini tuzishga yondashish yo’llari
ishlab   chiqildi   va   tegishli   bayonot   imzolandi.   Bu   xujjatni   Qirg’iziston,
Tojikiston,   Turkmaniston   respublikalari   ham   imzolashga   rozilik   bildirdi.
Markaz yon berishga majbur bo’ldi.
1991   yil   aprelda   Novo-Ogoryovoda   SSSR   Prezidenti
M.S.Gorbachyovning   9   respublika   rahbarlari   bilan   uchrashuvi   bo’ldi.
Ishtirokchilar   tomonidan   «Mamlakatdagi   vaziyatni   barqarorlashtirish   va
tanglikni   bartaraf   etishga   doir   kechiktirib   bo’lmaydigan   choralar   to’g’risida»
qo’shma  Bayonot  imzolandi.   Bu   hujjat  «9Q1»   (9  respublika  Q Markaz)   degan
nomni oldi. Uning mazmuni markazning yon berganini, Kievda bildirilgan fikr-
mulohazalarga rozi bo’lganini ko’rsatadi. 1991 yil 3 iyunda Novo-Ogoryovoda
26 SSSR   Oliy   Soveti   vakillari   bilan   Respublika   rahbarlari   o’rtasida   uchrashuv
bo’ldi.   Uchrashchuvda   Mustaqil   davlatlar   ittifoqi   (MDI)   tuzish   masalasi
muhokama qilindi. Mulk, til va yangi shartnomani tasdiqlash tartibi to’g’risida
keskin   munozara   bo’ldi.   Uchrashuvda   ishtirokchilarning   fikr-mulohazalari
asosan   inobatga   olingan   «Mustaqil   davlatlar   ittifoqi   to’g’risida   shartnoma»
loyihasi   Mustaqil   davlatlar   ittifoqini   tuzishga   intilish   ishlab   chiqildi.   Loyiha
barcha   Respublikalar   Oliy   Sovetlariga   muhokama   uchun   jo’natildi.   Mazkur
shartnoma   loyihasi   O’zbekiston   Oliy   Sovetida   1991   yil   14   iyunda   muhokama
qilindi.   Kengash   Federatsiya   tamoyillari   asosida   Mustaqil   Davlatlar   Ittifoqini
tuzish tarafdori ekanligini bildirdi. Shu bilan birga u Respublikalar vakolatlarini
yanada   kengaytirishga   doir   takliflarni   ilgari   surdi.   1991   yil   iyul   oyining
oxirlarida   Novo-Ogoryovoda   yangi   shartnoma   loyihasini   uzil-kesil   tayorlash
uchun   Markaz   vakillari   va   Respublika   rahbarlarining   uchrashuvi   bo’ldi.
Markazni   ham,   Respublikalar   rahbarlarini   ham   qanoatlantiradigan   «Mustaqil
Davlatlar   Ittifoqi   to’g’risida   shartnoma»   loyihasi   tayyorlandi.   Ammo
hamma   rozi   bo’lgani   holda   «Mustaqil   Davlatlar   Ittifoqi   to’g’risidagi
shartnoma»ni  imzolash 1991 yil 20 avgust kuniga qoldirildi.  SSSR Prezidenti
M.S.Gorbachyov Foros (Qrim)ga dam olish uchun jo’nab ketdi.  1991 yil avgust
voqealari   Markaziy   hokimiyatni   saqlab   qolish,   respublikalarga   mustaqillik
bermaslik   payida   yurganlar   uchun   qandaydir   bir   «imkoniyat»   vujudga   kelgan
edi.   Ana   shu   kuchlar   tomonidan   1991   yil   avgustda   Markaziy   hokimiyatni
avvalgi   maqomida   saqlab   qolish   maqsadida   fitna   tayyorlandi   va   SSSR   da
Favqulodda   holat   davlat   qo’mitasi   (FHDQ)   tuzildi .   Uning   boshliqlari
G.I.Yanaev – SSSR vitseprezidenti,  O.D.Baklanov – SSSR Mudofaa Kengashi
Raisining   birinchi   o’rinbosari,   V.A.Kryuchkov   -   SSSR   Davlat   xavfsizligi
qo’mitasining   raisi,   V.S.Pavlov   -   SSSR   Bosh   vaziri,   B.K.Pugo   –   SSSR   ichki
ishlar   vaziri,   D.T.Yazov   -   SSSR   mudofaa   vaziri,   V.A.Starodubtsev   -   SSSR
27 dehqonlar   uyushmasi   raisi,   I.Tizyakov   -   SSSR   sanoat,   qurilish,   transport   va
aloqa   davlat   korxonalari   hamda   inshoatlari   uyushmasining   prezidenti   kabi
Markaziy   hokimiyatning   rahbarlari   edi.   Shu   tariqa,   fitnachilar
M.S.Gorbachyovni   noqonuniy   yo’l   bilan   hokimiyatdan   chetlashtirib,   o’zlari
hokimiyatni   egallab   oldilar.   Mazkur   qo’mita   Sovet   rahbariyatining   Bayonoti,
Sovet xalqiga murojaatnoma, Davlatlar va hukumatlarning boshliqlariga hamda
BMT   Bosh   kotibiga   murojaat   va   boshqa   qarorlarni   e’lon   qildi.   Butunittifoq
doirasida   mo’rtlashib   qolgan   ijtimoiy-siyosiy   vaziyat   yanada   taranglashdi.
Mamlakatdagi   siyosiy   kuchlar   vaziyatga   turlicha   munosabat   bildirdilar.   Qaltis
vaziyatda   1991   yil   19   avgustda   O’zbekiston   Prezidenti   I.A.Karimov
Hindistonga   qilgan   rasmiy   tashrifidan   qaytib   keldi   va   Toshkent   shahri   faollari
bilan   uchrashuv   o’tkazdi.   Uchrashuvda   Prezident   O’zbekistonning   nuqtai
nazarini bildirib, respublikamizda favqulodda holat joriy etishga hojat yo’qligi,
O’zbekistonda vaziyat barqarorligi, qonunga xilof ko’rsatmalar bajarilmasligini
qat’iy ta’kidladi.
1991   yil   20   avgust   kuni   Toshkentda   O’zbekiston   SSR   Oliy   Kengashi
Rayosati   va   O’zbekiston   Prezidenti   huzuridagi   Vazirlar   Mahkamasining
Qoraqalpog’iston,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   rahbarlari   ishtirokidagi
qo’shma   majlisi   bo’lib   o’tdi.   Majlis   mamlakatda   vujudga   kelgan   vaziyatni
muhokoma qilib, Bayonot qabul qildi. Bayonotda O’zbekiston Respublikasining
tinch   vaqtda   kuch,   avvalo,   harbiy   kuch   ishlatishga   qarshi   ekanligi   ta’kidlandi.
Unda   tinchlik,   osoyishtalikni   saqlash   va   mustahkamlash,   har   qanday
ig’vogarona harakatlarning oldini olish, hamma joyda qattiq intizom va tartibni
saqlash,   mish-mishlar   va   ehtiroslarga   berilmaslik   vazifalari   ilgari   surildi.
Bayonotda   O’zbekiston   Davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   Deklaratsiya
qoidalarini   og’ishmay   va   izchil   amalgam   oshirish   yo’lidan   boraveradi,   deb
ko’rsatildi.   1991   yil   21   avgustda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   o’z
28 farmoni   bilan   O’zbekiston   hududida   hokimiyat   va   boshqaruv   idoralari,
korxonalar, tashkilotlar hamda muassasalarning qabul qilgan barcha qarorlari va
ularning   ijrosi   SSSR   va   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyalariga   hamda
qonunlariga,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmonlariga   va   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlariga   so’zsiz   mos   kelishi   kerak,   deb   belgilab   qo’ydi.
Farmonda   SSSR   da   Favqulodda   holat   davlat   qo’mitasining   SSSR
Konstitutsiyasi   hamda   qonunlariga,   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyasi   hamda
qonunlariga   zid   keladigan   farmonlari   va   qarorlari   haqiqiy   emas,   deb   belgilab
qo’yildi.   Fitnachilarning   qonunga   hilof   ravishda   urinishlari   natijasida   1991   yil
19-21 avgust
kunlari Moskvada fojiali hodisalar ro’y berdi. Rossiya Federatsiyasi rahbariyati
tashabbusi   bilan   demokratik   kayfiyatdagi   Moskva   aholisi   tomonidan   fitna
bostirildi.   Fitnachilar   qamoqqa   olindi .   M.S.Gorbachyov   Prezidentlik
lavozimiga   qaytib   keldi.   Biroq   mamlakatdagi   siyosiy   vaziyat   tang   ahvolga
tushib   qoldi.   Markaziy   hokimiyat   falaj   bo’lib,   harakatsiz   qolgan   edi.   Sovet
Ittifoqi   Kommunistik   partiyasi   ham   halokatga   uchradi.   Shu   tariqa,   SSSR
tanazzulga uchradi va parchalana boshladi.  
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   y urtimizdagi   o’zgarishlarni   jahon   hamjamiyati
ham     tan   olmoqda.   Xususan,   dunyodagi   eng   nufuzli   nashrlardan   biri   bo’lgan
Buyuk   Britaniyaning   “Ekonomist”   jurnali   O’zbekistonni   2019-yildagi   eng
jadal   islohotlarni   amalga   oshirgan   davlat     -   “Yil   mamlakati’   deb   e’tirof   etdi.
Islohotlar   2021-yilda   ham   davom   etib,   o’z   sonini   oshirimoqda.   Joriy   yilda
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Davlat   boshqaruv
akademiyasida   “Yangilanayotgan   O’zbekiston   uchun   yangi   avlod   kadrlari”
mavzusidda xalqaro konfrensiya tashkil etildi. Ushbu konfrensiya har bir yosh
uchun qiziq bo’ldi.”El – yurt umidi” jamg’armasi tomonidan tashkil etilgan bu
anjumanda   AQSH,   Buyuk   Britaniya,   Germaniya,   Kanada,   Yaponiya,
Avstraliya,   Janubiy   Koreya   kabi   rivojlangan   18ta   davlatdan   kelgan   300dan
ziyod   “Umid”   jamg’armasi   bitiruvchilari   ishtirok   etdi.   Bu   300   o’zbek
bitiruvchilari   yosh   polaponlik   kezlarida   vatan   tomonidan   qo’llangan,   go’yoki
ilk   qadamlarini   onasi   qo’lidan   tutib   tashlovchi   go’dak   singari,   kelgusi   hayot
yo’lida   Vatanga   suyangan   yoshlar   edi.   Ular     ishtirokida   o’tkazilgan   ushbu
anjuman   bitiruvchilar   o’rtasida   doimiy   aloqa   o’rnatish     uchun   o’ziga   xos
platforma   sifatida   tashkil   etildi.   Konfrensiya   ko’pchilik     uchun   qiziqarli
bo’lganini   isbotlovchi   dalillardan   biri   http://conference.eyuf.uz   sayti   orqali
600dan   ziyod   yosh   avlodning   ro’yxatdan   o’tganidir.   Barchamizga
ma’lumki,ushbu     yilda   fan,   madaniyat,   adabiyot,   san’at   sohasida   bir   qancha
yangilanishlar,   islohotlar,   turli   masalalarni   hal   qilishga   qaratilgan
konfrensiyalar   tashkil   etilmoqda.   Shuningdek,   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   Oliy   Majlisga   murojaatnomasida   Buxoro,   Nukus,
Samarqand,Guliston, Urganch shaharlarida IT- parklar tashkil etilishini, yaqin
ikki   yil   ichida   barcha   qishloq   va   mahallalarda   tezkor   internet   xizmati   yo’lga
30 qo’yishni ta’lim sohasida esa davlat grantlari sonini yanada ko’paytirish, qizlar
uchun   alohida   grantlar   tashkil   qilishni,   ona   tili   bo’yicha   bilimlarni
baholashning milliy test tizimi paydo bo’lishini aytib o’tdilar.
        Ta’lim   sohasi   bilan   birgalikda   .   ma’daniyat   sohasiga   ham   e’tibor   katta.
Xususan,   2020-yil   20-may   kuni  Alisher   Navoiy   nomidagi  O’zbekiston   Milliy
bog’ida   barpo   etilgan   “Adiblar   xiyoboni”   buning   yaqqol   misolidir.   Bu
boradagi   reja   2017-yil   3-fevral   kuni   Alisher   Navoiy   bog’ida   yurtboshimiz
Shavkat Mirziyoyevning tashrif chog’ida belgilangan bo’lsa, o’sha yilning 18-
aprelida   davlatimiz   rahbarining   tegishli   qarori   qabul   qilinib,   xiyobonning
me’moriy – g’oyaviy loyihasi ishlab chiqildi. O’tgan vaqt mobaynida qurilish
va   obodonlashtirish   ishlari   amalga   oshirilib,8   gektardan   ziyod
maydonda”Adiblar   xiyoboni”ning     yaxlit   me’moriy   ansambli   yaratildi.
Xiyobonni   g’oyaviy   –   badiiy   jihatdan   yanada   boyitish   maqsadida   Bobur,
Berdaq,Ogahiy,   Muqumiy,   Furqat,   Behbudiy,   Avloniy,   Cho’lpon,   Abdulla
Qodiriy, To’lipbergan Qayupberganov, Ibroyim Yusupov, Aleksandr Feynberg
singari   atoqli   namoyondalar   xotirasiga   bag’ishlangan   yangi   yodgorlik
majmualari   ham   yaratildi.     Ushbu   islohot   yosh   avlodlarga   o’z   ajdodlarini
yanada   yaqindan   tanitish,   o’z   yurti   bilan   tanishtirish,   yuraklarda   Vatanga
nisbatan   muhabbat   va   iftixor   tuyg’ularini   oshirishga   ko’maklashadi,   yordam
beradi.
       Ha,  shuncha imkoniyat va yengillliklar yaratilgan yurtda yashagan har bir
shaxs   har   nafasini   “Vatan!”   deya   olsa   arziydi.   Yuqorida   sanab   o’tilganlar
dengizdan   tomchi,   xamir   uchidan   kichik   kulcha   kabidir.     Negaki,   bunday
islohot va o’zgarishlar yildan yilga, har kuni  o’z sonini oshirmoqda, ortmoqda.
Taraqqiy   etayotgan   yurtimiz   yorqin   kelajak   sari   oldinga   tomon   odimlasa
odimlayaptiki, aslo to’xtagan emas.
                       Ey, aziz tengdosh, Vatan – sening taqdiring, sening qismating va shu
31 bilan birga kelajaging hamdir! U – seni     qo’llaguvchi, u seni hammadan ham
ulug’ing,   hammadan   azizing.   Sen   uchun   borini   nisor   qilib,     sendan   bular
evaziga faqat mehr – muhabbat kutguvchi mehrga zoring va mehrga boyingdir!
Vatan kishi uchun hamdard, sirdosh, yuzini yuzingizga bosib dardingizdan dard
chekuvchi darddosh, ham aziz va suyukli singil, ham mehribon onadir. Mening
nazdimda   esa,   Vatan     -   ko’zi   muhabbatga   to’la   suyukli,   mehr   quyoshi,   nur
sochguvchi  nurafshon,  chechaklarga   to’la  guliston   va,  albatta,   O’zbekistondir!
O’zbek diyori har bir dilbandiga mehrini teng taqsimlagani uchun,   uni har bir
farzandi birdek suyadi. “Vatan ne deb so’rganlarga, bir kaftgina tuproq berdim”
deydi   shoir.   Haqiqatdan   ham,   siz   –u     biz   sevib   ardoqlaydigan,   ko’zimizga
to’tiyo   qilguvchi   Vatan   aslida   bir   kaftgina   tuproq   emasmi?!   Vatan   bir   kaft
tuproq   bo’lsa   biz   uning   tarkibidagi   qum   zarrachalarimiz,   Vatan   dengiz   bo’lsa
biz suv tomchilarimiz, na biz undan ayrila olamiz, na  u bizni tashlab keta oladi.
Bir -birimizga shu qadar bo’gliqmizki, dunyoning qaysi chetiga bormaylik bir
birimiz tomon talpinaveramiz.
32 Foydalanilgan adabiyotlar:
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.
O‘zbekiston  Respublikasi Vazirlar  Mahkamasining 2016-yil yakunlari  va 2017
yil istiqbollariga bag‘isiilangan majlisidagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Buyuk   kelajaginiizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”.  O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5. R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.  “Pedagogik  mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Asosiy adabiyotlar
1. Ahmedov Bo’riboy. Tarixdan  saboqlar: Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlari
tarix   fakultetlari   uchun   qo’llanma.-Mas`ul   muharrir   H.Ziyoev.   -T.:
O’qituvchi, 2023, -432 bet.
2. Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: 
Nur, 2022, -40 bet.
3. Axmedov B. O’zbekiston tarixi manbalari (Qadimgi zamon va o’rta asrlar):
Tarix   mualimlari,   talabalar   va   yuqori   sinf   o’quvchilari   uchun   qo’llanma.   –
T.: ―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
4.   Azamat   Ziyo.   O’zbek   davlatchiligi   tarixi:   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
33 bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir: B.Ahmedov. –T.: ―Sharq , 2000, -368‖
bet.   Mustaqil   O’zbekiston   tarixining   dastlabki   sahifalari:   (Davriy   to’plam)
№ 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, - 224 bet.	
‖
5. Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах обитавших в Средней Азии 
в древние времена.  В 3-х томах. М – Л.; 2015-1953.
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
34

Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский