Дата регистрации 05 Декабрь 2024
111 ПродажNutqida kamchiligiga ega bo'lgan bolalarning tasavvur faoliyati xususiyatlari
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB. NUTQIDA KAMCHILIKKA EGA BO‘LGAN BOLALAR VA ULARNING PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI.
1.1.Nutqida kamchilikka ega bo‘lgan bolalar turlari (dislaliya, disartriya, alaliya, afaziya va boshqalar)……………………………………………………………….5
1.2.Nutqdagi kamchiliklarning paydo bo‘lish sabablari (biologik va psixologik omillar)…………………………………………………………………………......9
1.3.Bunday bolalarning psixologik va kognitiv rivojlanishida kuzatiladigan xususiyatlar……………………………………………………………………..…13
II.BOB.NUTQ KAMCHILIKLARI VA TASAVVUR FAOLIYATI O‘RTASIDAGI BOG‘LIQLIK.
2.1.Tasavvur faoliyati va nutq rivojlanishi: nazariy asoslar………………………16
2.2.Nutq kamchiliklari bolalarning ijodiy tasavvuriga ta’siri…………………….21
2.3.Nutq va tasavvur faoliyatini rivojlantirishdagi integratsiyalashgan yonda-
shuv………………………………………………………………………………..25
III.BOB.NUTQ KAMCHILIKKA EGA BO‘LGAN BOLALARNING TASAVVUR FAOLIYATINI RIVOJLANTIRISH METODIKASI.
3.1.Tasavvur faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan o‘yin metodlari……………...28
3.2.Nutq va tasavvurni rivojlantirishga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar dasturi….…31
3.3.Logoped va pedagoglarning hamkorlikda ishlash strategiyalari………….…..35
XULOSA…………………………………………………………………………40
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..42
KIRISH
Nutqida kamchiligiga ega bo'lgan bolalarning tasavvur faoliyati xususiyatlari dolzarbligi bugungi ta'lim tizimida alohida ahamiyatga ega. Nutq qobiliyatlaridagi muammolar bolalarning o‘zini ifoda etishiga, muloqot qilishiga va ijodiy faoliyatlarida qatnashishiga to‘sqinlik qiladi. Bunday bolalar ko‘pincha o‘z his-tuyg‘ularini va g‘oyalarini ifoda etishda qiyinchiliklarga duch kelishadi, bu esa ularning tasavvur faoliyatini cheklaydi.
Nutq kamchiliklari bolalarning kognitiv rivojlanishiga, ijtimoiy aloqalariga va ijodiy fikrlashlariga salbiy ta'sir ko‘rsatadi. Ularning tasavvur faoliyatida vizual va kinestetik elementlar ko‘proq namoyon bo‘ladi, bu esa ularning o‘rganish jarayonini murakkablashtirishi mumkin. Shu sababli, nutqida kamchiliklari bo‘lgan bolalarning tasavvur faoliyatini rivojlantirish dolzarb masala hisoblanadi.
Ta'lim jarayonida logopedlar va pedagoglar o‘rtasida hamkorlik, bolalarning nutq qobiliyatlarini oshirish va tasavvur faoliyatini kengaytirish uchun zarur. Ota-onalar ham bolalarning rivojlanishida muhim rol o‘ynaydi va ularning ijodiy faoliyatlarini rag‘batlantirishda ishtirok etishlari kerak. Shunday qilib, nutqida kamchiliklari bo‘lgan bolalar uchun ta'lim muhitini yaratish va tasavvur faoliyatini rivojlantirish dolzarb vazifadir. Bu jarayon, bolalarning kelajakdagi muvaffaqiyatlari va ijtimoiy hayotda faol ishtirok etishlariga yordam beradi.
Kurs ishhining maqsadi:Nutqida kamchiligiga ega bo'lgan bolalarning tasavvur faoliyati xususiyatlarini o‘rganishning maqsadi, avvalo, bunday bolalarning ijodiy fikrlash va o‘zini ifoda etish qobiliyatlarini yanada chuqurroq tushunishdir. Bu jarayon, nutq kamchiliklari ularning tasavvur faoliyatiga qanday ta'sir ko‘rsatishini tahlil qilishni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, bolalarning nutqiy muammolarini yengib o‘tishlari uchun samarali strategiyalar va metodlarni ishlab chiqish maqsad qilib qo‘yilgan.
Kurs ishining vazifasi:Nutqida kamchiligiga ega bo'lgan bolalarning tasavvur faoliyati xususiyatlarini o‘rganishning vazifalari quyidagi jihatlarni o‘z ichiga oladi. Birinchidan, bolalarning nutqiy muammolarini aniqlash va ularning tasavvur faoliyatiga ta'sirini o‘rganish zarur. Bu jarayonda, nutq kamchiliklarining turli xillari va ularning bolalarning ijodiy fikrlashiga qanday ta'sir ko‘rsatishi tahlil qilinadi.
Ikkinchidan, bolalarning tasavvur faoliyatini rivojlantirish uchun samarali pedagogik strategiyalar va dasturlarni ishlab chiqish lozim. Bu, o‘qituvchilar va logopedlar uchun aniq ko‘rsatmalar taqdim etishni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, bolalarning ijodiy qobiliyatlarini oshirishga qaratilgan turli xil faoliyatlar va o‘yinlarni tashkil etish vazifasi ham mavjud.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob 9 ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.