Дата регистрации 05 Декабрь 2024
111 ПродажNutqida nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ishlar
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.NUTQ NUQSONLARINING PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI.
1.1.Nutq nuqsonlarining turlari va tasnifi………………………………………..…5
1.2.Nutq muammolari kelib chiqishining psixologik omillari…………….……….9
1.3.Nutq nuqsonlarining bolalarning ruhiy rivojlanishiga ta’siri………………....11
II.BOB.NUTQ NUQSONI BOR BOLALAR BILAN PSIXOKORREKSION ISHLARDA YONDASHUVLAR.
2.1.Psixokorreksion ishlarning asosiy prinsiplari…………………………………14
2.2.Nutq nuqsonlarini bartaraf etishda o‘yin terapiyasi usullari………………….16
2.3.Art-terapiya va musiqa terapiyasining nutq rivojlanishiga ta’siri………….....20
III.BOB.NUTQ NUQSONI BOR BOLALAR BILAN AMALIY PSIXOKOR-
REKSION ISHLARNI TASHKIL ETISH.
3.1.Psixokorreksion mashg‘ulotlar uchun dastur tuzish………………………..…23
3.2.Ota-onalar bilan ishlashning o‘ziga xos xususiyatlari……………………...…26
3.3.Korrektsiya jarayonining samaradorligini baholash…………………………..29
XULOSA…………………………………………………………………………35
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………..…37
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi:Bolalarning har bir toifasi o‘ziga xos psixologik-pedagogik xususiyatlarga ega, ularni psixologik-pedagogik o‘rganish strategiyalarini aniqlash kerak. Shunday qilib, birlamchi va ikkilamchi nuqsonlar natijasida anomal rivojlanishning shakllanishi murakkab bo‘lib, u bir tomondan har bir bola uchun individual nuqsonlar, ikkinchidan esa shunga o‘xshash nuqsonlar bilan tavsiflanadi. Bu o‘ziga xoslik rivojlanish nogironligining har bir turiga taalluqlidir va bolalarning psixofizik xususiyatlarini hisobga olgan holda maxsus ta'lim sharoitlarini aniqlashga yordam beradi. Shunday qilib, rivojlanishida nuqsonlari bo‘lgan odamlarning zamonaviy psixodiagnostikasi nazariy va uslubiy tizimlarga asoslanadi, ular quyidagilardan iborat. Rivojlanish buzilishining har bir turi o‘ziga xos psixologik tuzilishga ega. Ushbu tuzilma birlamchi va ikkilamchi nuqsonlar o‘rtasidagi munosabatlar bilan belgilanadi. Rivojlanish buzilishining har bir turi o‘ziga xos kamchiliklarga ega. Rivojlanishdagi nuqsonlarni tashxislash umumiy va maxsus qonunlarga asoslanadi.Oila bolaning birinchi ta'lim olish joyi hisoblanadi, shu bois, oiladagi munosabat bolaning barcha ruhiy, psixologik [1]va til rivojlanishida asosiy omil bo‘lib qoladi. Nutqida kamchiligi bo‘lgan bola o‘zining ko‘plab o‘ziga xos muammolarini oilada yuzaga chiqaradi. Bunday bolalar ko‘pincha o‘zlarini boshqa bolalar bilan taqqoslaganda kamchiliklar sezib, o‘zlarini boshqa odamlar orasida izolyatsiya qilishga moyil bo‘lishlari mumkin. Shuning uchun oilaning bolaning nutqida bo‘lgan kamchiliklarga nisbatan sog‘lom, sabr-toqatli va qo‘llab-quvvatlovchi munosabati juda zarurdir.Nutqidagi muammolarni bartaraf etishda oila a'zolarining to‘g‘ri yondashuvi bolaning psixologik va ijtimoiy rivojlanishiga katta ta'sir ko‘rsatadi. Oila muhitida bolaga o‘zini ishonchli his qilish imkoniyatini berish, uning nutqini rivojlantirish va ijtimoiy muhitga moslashishida samarali yordam ko‘rsatish mumkin. Oila nutq rivojlanishining dastlabki bosqichlarida bolaning nutqida yuzaga kelgan kamchiliklarni tan olib, to‘g‘ri pedagogik yondashuvni tanlashi kerak. Bu nafaqat bolaning nutqini yaxshilashga, balki uning emotsional va psixologik holatini muvozanatlashishga ham yordam beradi.Shuningdek, nutqida kamchiligi bor bolalarning o‘ziga xos ehtiyojlarini inobatga olib, oiladagi muhitni moslashtirish zarur. Oila ichida nutqni yaxshilash uchun maxsus mashqlar, o‘yinlar va interaktiv metodlardan foydalanish orqali bolaning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirish mumkin. Bu jarayonda oila a'zolarining bolaga nisbatan mehr-muhabbati, vaqt ajratib, uni tinglash va unga maslahat berish qobiliyati juda muhimdir.
Kurs ishining maqsadi: Nutqida kamchiligi bor bolalarning oiladagi munosabati mavzusining maqsadi – oilaning nutq rivojlanishidagi muammolarni tushunishi, bolaning nutqidagi kamchiliklarni aniqlash, ularga nisbatan to‘g‘ri yondashuvlarni belgilash va bu jarayonda oilaning roli va ahamiyatini o‘rganishdan iboratdir. Ushbu mavzu orqali, nutqida kamchilik bor bolalarga qanday yordam ko‘rsatish, oiladagi ijtimoiy va psixologik muhitni qanday shakllantirish zarurligi ko‘rsatiladi.
Kurs ishining vazifasi:Nutqida kamchiligi bor bolalarning oiladagi munosabati mavzusining vazifasi, birinchi navbatda, oilaning bolaning nutq rivojlanishidagi muammolarni qanday tushunishi va bu muammolarni yengishda qanday faoliyat ko‘rsatishi kerakligini o‘rganishdan iboratdir.Ushbu mavzu doirasida quyidagi asosiy vazifalarni bajarish ko‘zda tutiladi.
Kurs ishining predmeti:Nutqida nuqsoni bo‘lgan bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ishlarning predmeti bu bolalarning nutq faoliyatidagi buzilishlarni aniqlash, ularni tuzatishga yo‘naltirilgan psixologik va pedagogik usullarni qo‘llash hamda bolalarning kommunikativ qobiliyatlarini rivojlantirish jarayonidir.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob, 9 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
[1] Ayupova M.Yu. Logopеdiya. O’zbеkiston faylasuflar Milliy jamiyati. T.: 2017 y.