O’lchash vositalarini kalibrlash boyicha labaratoryalarni akkredetlash

O’ZBEKISTON	 RESPUBLIKASI	 OLIY	 VA	
O’RTA	 MAXSUS	 TA’LIM	 VAZIRLIGIISLOM   KARIMOV   NOMIDAGI   TOSHKENT
DAVLAT   TEXNIKA   UNIVERSITETI
“ELEKTRONIKA   VA   AVTOMATIKA”   fakulteti
“METROLOGIYA,   TEXNIK   JIHATDAN   TARTIBGA
SOLISH,   STANDARTLASHTIRISH   VA
SERTIFIKATLASHTIRISH”  kafedrasi
“Metrologiya   asoslari”   fanidan
KURS   ISHI
Mavzu:   “ O’lchash vositalarini kalibirlash boyicha
labaratoryalarni akkredetlash ”
Guruh:  
Bajardi:   Tekshirdi:
1 Toshkent
MUNDARIJA
KIRISH.   Akkreditatsiya   tizimi
I- BOB.   O’lchash   vositasini   kalibirlash   bo’yicha   laboratoriyasida
qo’yiladigan   akkreditatlash   talablari   va   kalibirlash   laboratoriyasini
akkreditatlash   tartibi.
1.1.  Metrologik   xizmatlarga   qo’yiladigan   talablar.
1. 2  Kalibirlash boyicha   laboratoriyalarini   akkreditatlash   tartibi.
1. 3.   Kalibrlash to g risida sertifikatlar – alohida talablarʼ ʼ
II- BOB.   Korxona   metrologiya   xizmati   faoliyatini   tekshirish  
(Inspeksiya).
2.1.  Inspeksiya   nazorati.
 2.2.  Akkreditasiyani   o’tkazish   sxemasi.
III- BOB.   Yuridik   shaxslarning   metrologik   xizmatlarini  
akkreditlash.
3.1  Akkreditatsiya   talablari   va shartlari
  3.2.  Akkreditatsiya   o tkazish	
ʻ   tartibi.
IV- BOB.   XULOSA
 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR 
2  
Kirish
Hozirgi   globallashuv   jarayonlari   tezlashgan   vaqtda   akkreditlashtirish   tizimini
ta’minlashdagi   asosiy   yo’nalishlarni   belgilab   olish   zarur.   Kurs   ishi   davomida
o’lchash   vositasini   qiyoslash   laboratoriyasida   qo’yiladigan   akkreditatlash   talablari
va   qiyoslash   laboratoriyasini   akkreditatlash   tartibi   hamda   undagi   metrologik
xizmatlarga   qo’yiladigan   talablar   va   qiyoslash   laboratoriyalarini   akkreditatlash
tartibi   bilan   tanishib   chiqamiz.   O’lchash   vositasini   qiyoslash   laboratoriyasida
qo’yiladigan   akkreditatlash   talablarida   quyidagi   muhim   talablar   ham   keltirib
o’tilgan:   xodimlarga   talablar,   qiyoslash   xonalariga   talablar,   me’yoriy   hujjatlarga
qo’yiladigan ta’lablar. Laboratoriyani   akkreditatlash   7 ta   bosqichdan   iborat.
Akkreditasiya   obyekti   faoliyati   bo’yicha   rejadan   tashqari   inspeksiya   nazorati
akkreditasiya   talablari   va   shartlari,   shu   jumldan   akkreditasiya   belgisidan
foydalanish   buzilganligi   tug’risida   hujjatlar   bilan   tasdiqlangan   yozma   murojaat
markazga   tushgan   taqdirda   o’tkaziladi.
Akkreditatsiya   obyekti   asoslangan   sabablarni   yozma   ravishda   Markazga   taqdim
etgan   taqdirda,   nomuvofiqliklarni   bartaraf   etish   muddati   Markaz   tomonidan   bir
marotaba   bir   oydan   kup   bulmagan   muddatga   surilishi   mumkin.   Akkreditatsiya
obyekti   tomonidan   xarakatlar   rejasini   bajarish   to g risidagiʻ ʻ   malumotlar   va
nomuvofiqliklar   bartaraf   etilganligini   tasdiqlovchi   xujjatlar   belgilangan   muddatda
taqdim   etilmasa,   baxolash   guruxi   raxbari   xisobotni   ilova   qilgan   xolda,
akkreditatsiya   bo yich   ishlarni   tugatish   to g risida   markazga   raport	
ʻ ʻ ʻ   taqdim   etishi
shart.
Markaz o zining veb saytida akkreditatsiyadan o tkazilagan muvofiqlikni	
ʻ ʻ   baholash
organlari,   metrologiya   xizmatlari   davlat   reyestrini,   shuningdek   baholovchilar   va
texnik   ekspertlar   reyestrini   yuritadi.   Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvohnoma
muvofiqlikni baholash organlarining davlat reyestrida ro yxatdan	
ʻ   o tkaziladi.	ʻ   Davlat
reyestrlari tanishish uchun   ochiq xisoblanadi.
Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvohnoma   blankalari   qatiy   hisobot   yuritiladigan
3 blankalar   hisoblanadi,   ularni   ro yxatgaʻ   olish   va   saqlash   tartibi   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.
Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvoxnoma   besh   yil   muddatga   beriladi.
Akkreditatsiya   komissiyasi   salbiy   qaror   qabul   qilganda,   Markaz   akkreditatsiyani rad
etish   tug risidagi   qaror   qabul   qilingan   sanadan   boshlab,	
ʻ   uch   ish   kuni   mobaynida
akkreditatsiya   obyektiga   yozma   shaklda   xabarnoma   yuboradi.   Akkreditatsiya
obyekti   akkreditatsiya   komissiyasining   akkreditatsiyasidan   o tkazishni	
ʻ   rad   etish
to g risidagi	
ʻ ʻ   qarori   ustidan   markaz   huzuridagi   appelyatsiya   komissiyasiga   yoki   sud
tartibida   shikoyat   qilish   xuquqiga   ega.
Akkreditatsiya   tizimi
O’zbekiston   texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligi   -   O’zbekiston
Respublikasining akkreditatsiya   bo’yicha   Milliy   organi xisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Muvofiqlikni   baholash
organlarini   akkreditatsiyadan   o’tkazish   sohasidagi   ishlarni   takomillashtirishga
doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”   2019   yil   24   apreldagi   349-sonli
qarori ga   asosan   akkreditatsiya   bo’yicha   ishlarni   olib   borish   "Akkreditatsiya
markazi"   DUK ga   (keyingi   o’rinlarda   Akkreditatsiya   markazi   deb   ataladi)
yuklatilgan.
Akkreditatsiya   markazining   ustuvor   vazifalari va   faoliyat   yo’nalishlari:
 muvofiqlikni   baholash   organlarini   akkreditatsiyadan   o’tkazishda
akkreditatsiya   jarayonining   betarafligi   va   xolisligini   ta’minlagan   holda   manfaatlar
to’qnashuviga   yo’l qo’ymaslik;
 Akkreditatsiya   bo’yicha   Osiyo-Tinch   okeani   hamkorligiga   (ARAS),
Laboratoriyalar   akkreditatsiyasi   bo’yicha   xalqaro   tashkilotga   (ILAC)   va
Akkreditatsiya bo’yicha xalqaro forumga (IAF) to’laqonli a’zo sifatida   kirish;
 akkreditatsiya   milliy   tizimini   xalqaro   normalar   va   mezonlarga   muvofiq
doimiy   ravishda   rivojlantirish   va   qo’llab-quvvatlash,   ISO/IEC   17011   xalqaro
standarti   talablariga   rioya   qilish;
4  akkreditatsiya   tartib-taomillariga   taalluqli   zarur   axborotni,  shu   jumladan,
o’zining   rasmiy   veb-sayt   orqali erkin   olish   imkoniyatini yaratish;
 O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   asosida
akkreditatsiya   bo’yicha   ishlar   natijalarining   xorijiy   mamlakatlar   tomonidan   e’tirof
etilishini ta’minlash yuzasidan zarur choralar   ko’rish;
 Akkreditatsiyadan   o’tkazilgan   tashkilotlar   va   ularning   akkreditatsiya
sohasi   to’g’risidagi   ma’lumotlar   bazasining   shakllantirilishi   va   dolzarb   holatda
saqlanishini,   shuningdek,   tegishli   axborotning   maxfiyligiga   rioya   qilgan   holda
jamoatchiliknining ulardan   foydalanishini   ta’minlash.
Akkreditatsiya   markaziga   berilgan   huquqlar:
 akkreditatsiya sohasida idoralararo xususiyatga ega, shu jumladan, xorijda
akkreditatsiya   ishlari   natijalari   e’tirof   etilishini   ta’minlashga   qaratilgan   xalqaro
shartnomalarni   belgilangan   tartibda   tuzish;
 ISO/IEC   17000   xalqaro   standartlariga,   shuningdek,   Akkreditatsiya
bo’yicha   Osiyo-Tinch   okeani   hamkorligi   (ARAS),   Laboratoriyalar   akkreditatsiyasi
bo’yicha   xalqaro   tashkilot   (ILAC)   va   Akkreditatsiya   bo’yicha   xalqaro   forum   (IAF)
talablari   va   tavsiyalariga   muvofiq
akkreditatsiya   tartibotlari   bo’yicha   qoidalar,   yo’riqnomalar   va   nizomlar   ishlab
chiqish   va tasdiqlash;
 treninglar,   seminarlar   o’tkazish   va   baholovchilar,   texnik   ekspertlar,
shuningdek,   muvofiqlikni   baholash   sohasida   ishtirok   etuvchi   mutaxassislar
malakasini baholash;
 o’z   xizmat   vazifalarini   vijdonan   va   samarali   bajaryotgan   xodimlarga  o’z
mablag’lari   hisobidan   lavozim   maoshining   ikki   baravari   miqdorigacha   bo’lgan
miqdorda   har   oylik   ustamalar   to’lash;
 eng   yaxshi   amaliyotlarga   muvofiq   vazifalarni   sifatli   bajarish   maqsadida
mustaqil   maslahatchilar   va   ekspertlarni,   shu   jumladan   xorijiy   maslahatchilar   va
ekspertlarni shartnoma   asosida   jalb   qilish;
 Akkreditatsiya   markazining   tuzilmasini,   xodimlarining   shtatdagi   soni   va
5 ish haqi   miqdorlarini   mustaqil   tasdiqlash.
Akkreditatsiya   milliy   tizimini   rivojlantirishning   strategik   yo’nalishlarini   belgilab
berishi   va   Akkreditatsiya   markazi   ushbu   yo’nalishlarga   erishishi   yuzasidan
monitoring   olib   borushi   uchun   Akkreditatsiya   markazi,   O’zbekiston   Respublikasi
Savdo-sanoat   palatasi   va   boshqa   manfaatdor   vazirliklar,   idoralar,   nodavlat
tashkilotlar   vakillari,   tadbirkorlik   sub’ektlari   va   jismoniy   shaxslar   ishtirokida
Akkreditatsiya bo’yicha kengashi   tashkil etildi.
Metrologiya   (yunoncha:   metron   —   o lchovʻ   va   logos   —   ta limot)	ʼ   —   o lchovlar,	ʻ
ularning bir xilligini ta minlash usullari va vositalari hamda talab	
ʼ   etilgan   aniqlikka
erishish   yo llari	
ʻ   haqidagi   fan;   fizika   bo`limi.   Asosiy   muammolari:   a)
o lchashlarning umumiy nazariyasi; b) kattaliklar birliklarini va	
ʻ   ularning tizimlarini
yaratish;   v)   o lchash   usullari   va   vositalari;   g)   o lchashlar	
ʻ ʻ   aniushgi   (o lchashlar	ʻ
noaniqligi   nazariyasi,   o lchashlar   xatoligi   nazariyasi)   ni	
ʻ   baholash   usullari   va
ifodalash yo llari; d) o lchashlar bir xilligini ta minlash; ye)	
ʻ ʻ ʼ   etalonlarni yaratish; j)
o lchash   vositalari   va   o lchash   uslublarining   tavsiflarini	
ʻ ʻ   aniqlash   va   birliklar
o lchamlarini
ʻ   etalonlardan   qolgan   barcha   o lchash	ʻ   vositalariga   o tkazish	ʻ   usullari.
Dastlab,   Metrologiya   turli   o lchovlar   (chiziqli	
ʻ   kattaliklar,   massa,   sig im	ʻ   va
boshqalar),   shuningdek,   turli   mamlakatlarda   ko llaniladigan   tangalar   va   ular	
ʻ
orasidagi nisbatlarni bayon etuvchi fan sifatida   ifodalangan.
1975-yil   20-mayda   Xalqaro   Metrik   Konvensiyaning   imzolanishi,   o lchovlar	
ʻ   va
tarozilar   Xalqaro   byurosi   ilmiy   institutining   hukumatlararo   darajada   ta sis
ʼ   etilishi
Metrologiyaning   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega   bo ldi.	
ʻ   Metrologiya   yuqori
aniklikdagi   fizik   tajribalarga   tayanadi,   u   fizika,   kimyo   va   boshqa   tabiiy   fanlar
yutuklaridan   foydalanadi,   shu   bilan   birga,   moddiy   dunyo   obyektlari   xossalarining
miqdoriy   ifodalanishiga   imkon   beruvchi   o ziga	
ʻ   xos   qonun va kridalarni belgilaydi.
O lchashlarning   umumiy   nazariyasi   va   natijalari	
ʻ   (nazariy   Metrologiya)   ning
haqqoniyligini   baholash   uzluksiz   rivojlanmoqda;   unga   o lchash	
ʻ   jarayonlari   va   bu
jarayonlarning   elementlari:   o lchanayotgan	
ʻ
6 kattaliklar,   ularning   birliklari,   o lchash   vositalari   va   usullari,   o lchash   sharoitlari,ʻ ʻ
o lchash   natijalarini   tahlil   qilish   va   o rganish   natijasida   olingan   ma lumotlar   va	
ʻ ʻ ʼ
umumlashmalar   kiradi.
Metrologiyada   o lchanadigan	
ʻ   kattalik   obyekt   (tizim,   jarayon)   ning   xususiyati
sifatida   izohlanadi.   U   sifat   jihatidan   ajratilishi   va   miqdoriy   aniqlanishi   mumkin,
ya ni   xususiyat   sifatida   kator   obyektlar   uchun   umumiy   va   u   bir   obyekt	
ʼ   uchun
boshkasiga   Karaganda   ma lum	
ʼ   son   marta   katta   yoki   kichik   bo lishi	ʻ   mumkin.   Massa,
uzunlik,   massa,   zichlik,   temperatura,   kuch   va   boshqa   (obyektning   fizik
xususiyatlarini   aks   ettiruvchi   kattaliklar).   Har   bir   obyekt   yetarlicha   aniqlikdagi
xususiyatlarga   —   uzunlik,   massa,   zichlik   va   boshqa   ga   ega;   obyekt  uchun kattalik
tushunchasi   aniq   bo ladi   (massa,   stolning   uzunligi,   tarozi	
ʻ   toshining   massasi,
suyuklikning   zichligi   va   boshqalar).   Faqat   aniq   kattaliklarni   o lchash	
ʻ   mumkin.
Katallikka   obyektiv   (miqdoriy)   baho   berish   uchun   shu   kattalikning birligini (ayrim
kattaliklar   uchun   —   shkalani)   tanlab   olish   kerak.   Kattalik   birligi   —   sonli   qiymati
keli-shuv   bo yicha	
ʻ   birga   teng   qilib   qabul   qilingan   (aniq) kattalik. Har xil o lchamli	ʻ
(massa,   temperatura   shkalasi,   Brinel   bo yicha	
ʻ   qattiqlik   shkalasi)   bir   nomdagi
kattaliklar   qiymatlarining   ketma-ketligi   kattalik   shkalasi   deb   ataladi.   Fanning
rivojlanishi   bilan   ayrim   birliklar   va   ularning   kattaliklarini   tasodifiy   tanlashdan
birliklar   tizimlarini   tuzishga   o tildi.	
ʻ
Metrologiyada fizik kattaliklar va kattaliklar birliklari tizimlarini tuzish   prin-siplari
o rtasidagi   aloqalar,   shuningdek,   anik,   birliklar   tizimining   nazariy	
ʻ   tomonlari
ko riladi. Hozirgi vaqtda yuzdan ortiq davlat rasman qabul qilgan
ʻ   Xalqaro birliklar
tizimi   SI   keng   qo llaniladi.   Nazariy   Metrologiya   o lchashlar	
ʻ ʻ   anikligi   (o lchashlar	ʻ
xatoligi)   ni   va   noaniqligini   baholash   usullariga   bag ishlangan.   Bunda   ehtimollik	
ʻ
nazariyasi   va   matematik   statistika,   shuningdek,   matematikaning   boshqa
bo limlaridan   keng   foydalaniladi.   O lchashlarning   bir	
ʻ ʻ   xilligiga   erishish   uchun
qo llaniladigan
ʻ   barcha   o lchash	ʻ   vositalari   to g ri	ʻ ʻ   darajalanishi   va   ularni   davriy
qiyoslash   yoki   kalibrlashdan   o tkazish	
ʻ   lozim.   Buning   uchun   kattaliklar
birliklarining   etalonlari   —   o lchash	
ʻ   vositalari,   kattaliklar   birliklarini   asliday
qaytarish   va   ularning   o lchamlarini	
ʻ   boshqa   o lchash	ʻ   vositalariga   o tkazish   uchun	ʻ
7 mo ljallangan   barqarorligi   yuqori   va   aniq   maxsusʻ   texnik   vositalar   qo llanilgan.	ʻ
Metrologiya   etalonlar   yordamida   kattaliklar   birliklarini   qayta   tiklash   usullarini   va
ularning   aniqligini   oshirish   yo llarini,	
ʻ   shuningdek,   birliklar   o lchamlarini	ʻ   o tkazish	ʻ
usullari   (qiyoslash   uchullari)   ni   ham   o rganadi.   Qonunlashtiruvchi   Metrologiya   —	
ʻ
davlat tomonidan aniq belgilanishi   va   tekshirilishi   talab   qilinadigan,   o lchashlar	
ʻ   va
o lchash	
ʻ   vositalarining   bir   xilligiga   erishish   bilan   bog liq   masalalarni   ko radi.	ʻ ʻ
Davlatlarda   o lchashlar   bir	
ʻ   xilligini   talab   etiladigan   darajada   ta minlash   va   saqlab	ʼ
turish   uchun   Metrologiya   bo yicha   milliy   idoralar   tomonidan   boshqariladigan	
ʻ
metrologik xizmatlar tashkil   etiladi.
8 O’lchash vositasini qiyoslash laboratoriyasida   qo’yiladigan   akkreditatlash   talablari
va   qiyoslash laboratoriyasini   akkreditatlash   tartibi. Metrologik   xizmatlarga
qo’yiladigan   talablar.
Yuridik   shaxslarni   metrologik   xizmatlari   Texnik jihatda tartibga solish  agentligi
tomonidan   tasdiqlangan   qoidalarga   muvofiq   akkreditatlanadi.   Akkreditatlash   ishlari
Texnik   jihatda   tartibga   solish   agentligining   akkreditasiya   ishlari   tomonidan   olib
boriladi.   Akkreditasiya   attestati   5   yil   muddatga   beriladi.   Akkreditasiya   laboratoriya
va   boshqa   yuridik   shaxslarga   akkreditatlash   diorasini   belgilaydi.
Metrologik xizmat (qiyoslash laboratoriyasi) strukturaga sifatni ta’minlash   tizimiga,
ishchi   hodimlarga,   kerakli   ishchi   etalonlarga,   xonalarga   va   qiyoslashni   ta’minlab
beruvchi sharoitlarga   ega   bo’lishi   kerak.
Sifatni   ta’minlash   tizimi   qiyoslash   laboratoriyasi   tomonidan   bajarilgan   ishlarni
hajmiga   mos   bo’lishi   kerak.
Kalibirlash sifati ishlariga metrologik xizmatni  rahbar bosh metrolog javob   beradi.
Laboratoriyani   sifat   bo’yicha   yo’riqnomasi   quyidagi   ma’lumotlarni   o’z   ichiga
olishi   kerak:
1. Laboratoriyani   strukturasi;
2. Sifat   bo’yicha   siyosati;
3. Faoliyat   ko’rsatish   ob’ektini   tasnifi;
4. Ichki   tekshirishlarni   olib   borish   proseduralari;
5. Laboratoriyani   etalonlar   bilan   va   boshqa   na’munaviy   qiyoslash   asboblari
bilan ta’minlanganligi   haqida   ma’lumotlar;
6. Ishchilar   haqida   ma’lumotlar;
7. Lavozim   instruksiyalari;
8. Ishlarni   bajarish   bo’yicha   yo’riqnomalar;
9. Ishchi   xonalarni   holati   haqida   ma’lumot;
10. Qo’llaniladigan   me’yoriy   hujjatlar   haqida   ma’lumotlar.
 Kalibirlash laboratoriyasi akkreditasiya doirasi bilan belgilangan  
9 etalonlar   va   na’munaviy qiyoslash vositalariga   ega   bo’lishi kerak.
O’lchash vositalari kalibirlash uchun   texnikaviy   xizmat   grafiklari   ishlab   chiqilishi   va  
tasdiqlanishi   kerak.
Har   bir   etalon   korxonaning   metrologiya   xizmatida   qayd   qilinishi   kerak.
Qayd   qiluvchi   hujjatga   quyidagi   ma’lumotlar   kiradi.
1. Etalon   nomi;
2. Ishlab   chiqaruvchi   korxona   markasi   yoki   turi   zavod   nomeri;
3. Metrologik   harakteristikalar;
 4.Ishlab   chiqilgan   sanasi   va   ekspluatasiyaga   kiritilgan   sana;
 5. Ta’mirlash   haqida   texnikaviy   xizmat   haqida   ma’lumotlar;
4. Qiyoslash   haqida   ma’lumotlar   qiyoslashlararo   intervali.
Xodimlarga   talablar
Ishchi xodimlar ma’lum kasbiy tayyorgarlikga va tajribaga ega bo’lishi   kerak.   Har
bitta   xodimga   bajaradigan   ishiga   qarab,   ma’lumot   darajasiga   kasbiy
tayyorgarligiga   texnikaviy   bilimlarga   va   qiyoslash   ishlari   bo’yicha   tajribasiga
ta’lablar   o’rnatilishi   kerak.   O’lchash   vositalari   kalibirlash   ishlarini   bajaruvchi
xodimlar   qiyoslovchi sifatida   attestatlangan   bo’lishi shart.
10 Labaratoriya   xonalariga   talablar
Labaratoriya   xonalariga   ularni   maydoni   bo’yicha   va   sharoitlari   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlarda   belgilangan   ta’lablar   o’rnatiladi.   Talablar   xonani   temperaturasiga,
namligiga,   havo   tozaligiga,   yorug’ligiga,   shovqin   va
11 vibrasiyadan   izolyasiyasiga,   elektromagnit   va   to’lqinlardan
himoyalanganligiga   o’rnatiladi.   Bundan   tashqari   me’yoriy   hujjatlarda   xonalarni
suv,   havo,   elektro   energiya,   issiq   havo,   xladogen   bilan   ta’minlanganligiga   talablar
o’rnatiladi.   O’lchash   vositalari   kalibirlash   laboratoriyalariga   begonalarga   kirish
man   etiladi.
Me’yoriy   hujjatlarga   qo’yiladigan   ta’lablar
Laboratoriyada quyidagi hujjatlar mavjud bo’lishi shart; Akkreditasiya   doirasi   bilan  
belgilangan   o’lchov   vositalarini   qiyoslash   metodikasiga   hujjatlari.
Etalonlarni   va   na’munaviy   hujjatlarni   ishchi   holatda   saqlash   uchun  
12 reglamentlangan hujjatlar   (pasportlar,   qiyoslash grafiglari).
Jismoniy   va   yuridik   shaxslarni   o’lchov   vositalarini   ishlab   chiqish,   ta’mirlash,   sotish  
va   ijaraga   berish   bo’yicha   lisenziyalash.
  Qiyoslash va kalibrlash kleymalarining qo'llanilishi
3.1.   Qiyoslash   va   kalibrlash   kleymasi   faqat   qiyoslovchi   sifatida   attestatlangan
shaxsgina qo'llashi mumkin.
3.2.   Qiyoslash   va   kalibrlash   kleymasining   izi   o'lchash   vositasiga   bosiladi   hamda
o'lchash vositasini qiyoslash va kalibrlash bo'yicha belgilangan me'yoriy hujjatlarning
talablariga muvofiq ekspluatatsion hujjatga kiritiladi.
  Kalibrlash   kleymasi   ottiskasi   O'z   DST   8.018-97   standartining   5.5.2   bo'yicha
qo'yilgan shart asosida o'lchash vositasiga bosiladi. 
 3.3. Har bir qiyoslovchi rahbarning buyrug'i yoki ko'rsatmasi bilan individual belgiga
ega   qiyoslovchi   shaxsiy   qiyoslash   kleymasini   oladi.   Bu   kleymaning   boshqa
shaxslarga berilishi qatiy taqiqlanadi. 
3.4.   Kalibrlash   kleymalarini   shaxslarga   berish   tartibi   metrologik   xitmat   idoralari
tomonidan ishlab chiqiladi va yuridik shaxslar tomonidan tasdiqlanadi.
 
13 O’lchash vositalari kalibirlash laboratoriyalarini   akkreditatlash   tartibi
Laboratoriyani   akkreditatlash   quyidagi   bosqichlardan   iborat:
1. Akkreditasiya   meriallarini   davlat   metrologiya   xizmatini   davlat   akkreditasiya
organlariga yuborish.
2. Davlat   metrologiya   xizmatini   akkreditatlash   organini   qiyoslash
laboratoriyasini   akkreditasiya   imkoniyati   borligi   yoki   yo’qligi   haqida   xulosa
chiqaradi.
3. Texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligiga   akkreditatlash   haqida   buyurtma
taqdim   etiladi.
4. O’lchash   vositalari   kalibirlash   laboratoriyasi   tomonidan   topshirilgan   hujjatlar
ekspertizadan   o’tadi,   akkreditasiya   organi   qiyoslash   laboratoriyasini   tekshirish
bo’yicha   komissiya   tarkibini   tekshirish   bo’yicha   tasdiqlaydi.
5. Komissiya   tekshirish   aktini   tuzadi   va   bu   hujjat   akkreditasiya   organi
tomonidan   tekshiriladi.
6. Materiallarni   metrologiya   va   o’lchash   texnikasi   bo’yicha   ilmiy   texnikaviy
komissiyaga tekshirishga   taqdim   etiladi.
7. Agar   tekshiruv   natijalari   ijobiy   bo’lsa   akkreditasiya   attestati   shakllanadi,   qayd
qilinadi   va   topshiriladi.
O’lchash   vositalari   kalibirlash   laboratoriyasi   akkreditasiya   bo’linmasi   organiga
buyurtma   beradi.
1. 3.  Kalibrlash to g risida sertifikatlar – alohida talablarʼ ʼ
Kalibrlash   to g risida   sertifikat   yoki   kalibrlash   to g risida   ma lumotlarni   o z   ichiga	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
olgan   belgi   kalibrlash   intervali   bo yicha   tavsi-yalarni   o z   ichiga   olmasligi   kerak,	
ʼ ʼ
mijoz bilan oldindan kelishilgan ho-latlar bundan mustasno.
Namuna olish to g risida hisobotga qo yiladigan mahsus talablar	
ʼ ʼ ʼ
Namuna   olish   bosqichi   uchun   laboratoriya   javobgar   bo lgan   hollarda   va   sinov	
ʼ
natijalarini   talqin   qilish   uchun   zarur   bo lganda   talablarga   qo shimcha   ravishda,	
ʼ ʼ
hisobotlar quyidagilarni o z ichiga olishi zarur:	
ʼ
a) namuna olingan sana;
14 b) namuna   olingan   ob ekt   yoki   materialning   noyob   indentifikatsi-yasi   (shuʼ
jumladan,   vaziyatga   qarab,   ishlab   chiqaruvchining   nomi,   modelь   va   qo llash   sohasi	
ʼ
va seriya raqami);
c) namuna   olingan   joy,   shu   jumladan   har   qanday   sxemalar,   es-kizlar   yoki
fotosuratlar;
d) namuna olish rejasi va usuliga havolalar;
e) namuna olinayotganda atrof  muhitdagi  har  qanday sharoit  to g risidagi  sinash	
ʼ ʼ
natijalarni talqin qilishga ta sir qiladigan ma lumotlar;	
ʼ ʼ
f) keyingi o lchash yoki kalibrlash uchun o lchash noaniqligini baholashga zarur	
ʼ ʼ
ma lumotlar.	
ʼ
Muvofiqlik to g risida bayonotni rasmiylashtirish	
ʼ ʼ
Spetsifikatsiya yoki standartga muvofiqlik to g risida  bayonot taqdim  etilayotganda,	
ʼ ʼ
laboratoriya   qaror   qabul   qilish   qoidasi   va   uni   qo llash   bilan   bog liq   risk   darajasini	
ʼ ʼ
(masalan,   yolg on   qabul   qilish   yoki   yolg on   og ish   va   statistik   gipotezalar)   hisobga	
ʼ ʼ ʼ
olgan holda, foydala-nilgan qaror qabul qilish qoidasini hujjatlashtirishi lozim.
Qaror   qabul   qilish   qoidasi   buyurtmachi   tomonidan   yoki   normativ   hujjatlar   bilan
belgilanadigan bo lsa, risk darajasini hisobga olishga hojat yo q.	
ʼ ʼ
Muvofiqlik to g risida xulosani  o z ichiga olgan hisobotda quyidagilar aniq ravshan	
ʼ ʼ ʼ
ko rsatilishi kerak:	
ʼ
a) bu xulosa qanday natijalarga taalluqli;
b) qaysi   spetsifikatsiya,   standart   yoki   ularning   alohida  qismlari-ga   muvofiq   yoki
nomuvofiq;
c) foydalanilgan   qaror   qabul   qilish   qoidasi   (agar   u   tegishli   spetsifikatsiya   yoki
standartdan o rin olmagan bo lsa).	
ʼ ʼ
Hisobotdagi fikrlar va talqinlar
Fikrlar va talqinlarni ifadalashda laboratoriya fikr bil-dirish va talqin qilish vakolatiga
ega xodimlargina tegishli bayonot qilishini kafolatlashi shart. Laboratoriya fikrlar va
talqinlarni ifodalash uchun asos bo lgan narsalarni hujjatlashtirishi shart.	
ʼ
15 Hisobotlarga   kiritilgan   fikrlar   va   talqinlar   sinash   yoki   kalibrlash   ob ekti   uchunʼ
olingan natijalarga asoslanishi shart va bu yaqqol ko rsatib o tilishi kerak.	
ʼ ʼ
Fikrlar va talqinlar buyurtmachi bilan bevosita muloqotda ma lum qilinganda, bunday	
ʼ
muloqot yozuvlari saqlab qo yilishi shart.	
ʼ
Hisobotlarga kiritilgan o zgartirishlar	
ʼ
Аgar   chiqarilgan   hisobotni   o zgartirish,   to ldirish   yoki   takror   chiqarish   talab   etilsa,	
ʼ ʼ
axborotdagi barcha o zgartirishlar aniq belgilanishi shart.	
ʼ
Hisobot   chiqarilganidan   keyin   unga   kiritilgan   o zgarishlar   faqat   qo shimcha   hujjat	
ʼ ʼ
yoki “Hisobotga o zgartirish, seriya raqami .... [yoki  biror  boshqa  indikator]”singari	
ʼ
iborani   yoki   shunga   o xshash   iborani   o z   ichiga   olgan   ma lumot   uzatish   shaklida	
ʼ ʼ ʼ
bo lishi kerak.	
ʼ
Bunday o zgartirishlar mazkur hujjatning barcha talablariga javob berishi shart.	
ʼ
Аgar   butunlay   yangi   hisobot   chiqarish   zarur   bo lsa,   u   noyob   tarzda   identifikatsiya	
ʼ
qilingan   va   qaysi   dastlabki   hujjat   o rniga   qabul   qilingan   bo lsa,   o sha   hujjatga	
ʼ ʼ ʼ
havolani o z ichiga olgan bo lishi kerak.	
ʼ ʼ
Shikoyatlar (da volar)	
ʼ
Laboratoriya   shikoyatlar   (da volar)   bo yicha   ularni   qabul   qilish,   ko rib   chiqish   va	
ʼ ʼ ʼ
qaror qabul qilish bo yicha hujjatlashtirilgan taomillarga ega bo lishi kerak.	
ʼ ʼ
Da volar bilan ishlash tartibi bilan har qanday manfaatdor taraf tanishib chiqa olishi	
ʼ
kerak.   Da voni   olganidan   so ng,   laboratoriya   da vo   laboratoriya   javobgar   bo lgan	
ʼ ʼ ʼ ʼ
ishlar   bilan   bog liqmi,   yo qmi,   tasdiqlashi,   agar   bog liq   bo lsa,   da vo   yuzasidan	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
choralar   ko rishi   lozim.   Laboratoriya   da vo   bilan   ishlash   jarayonining   barcha	
ʼ ʼ
darajalarida qabul qilingan qarorlar uchun javob berishi shart.
Shikoyatlarni (da volarni) ko rib chiqish taomili eng kamida quyidagi elementlar va	
ʼ ʼ
usullarni o z ichiga olishi shart:	
ʼ
a) shikoyatni (da voni) qabul qilib olish, tekshirish, o rganish va da vo yuzasidan	
ʼ ʼ ʼ
qanday choralar ko rilishi to g risida qaror qabul qilish jarayonini, ;
ʼ ʼ ʼ
b) shikoyatlar (da volar)ni kuzatib borish va qayd qilish, shu jumladan ularni hal	
ʼ
qilish yuzasidan ko rilgan choralar;	
ʼ
c) zarur choralar ko rilganini kafolatlash.	
ʼ
16 Shikoyat   (da vo)   kelib   tushgan   olgan   laboratoriya   unitekshirish   uchun   zarur   barchaʼ
ma lumotlar to planishi va tasdiqlanishi uchun javobgar hisoblanadi.	
ʼ ʼ
Mumkin   bo lgan   barcha   holatlarda   laboratoriya   olingan   shikoyatlarni   (da volarni)	
ʼ ʼ
tasdiqlashi   va   da voni   ko rib   chiqish   borishi   va   natijalari   to g risida   shikoyatchiga	
ʼ ʼ ʼ ʼ
ma lum qilishi shart.	
ʼ
Shikoyatchiga   ma lum   qilinishi   lozim   bo lgan   natijalar   shikoyatga   (da voga)   sabab	
ʼ ʼ ʼ
bo lgan   laboratoriya   faoliyatida   ishtirok   etmagan   shaxs(lar)   tomonidan	
ʼ
shakllantirilishi yoki tahlil qilinishi va tasdiqlanishi kerak.
Mumkin   bo lgan   barcha   holatlarda   laboratoriya   shikoyatni   ko rib   chiqish	
ʼ ʼ
yakunlanganligi to g risida shikoyatchiga rasman xabar berishi shart.	
ʼ ʼ
Nomuvofiq ishlarni boshqarish
Аgar   laboratoriya   ishlarining   biror   qismi   yoki   shu   ishlarning   natijalari
laboratoriyaning o z taomillari yoki mijoz bilan kelishilgan talablarga mos bo lmasa
ʼ ʼ
(masalan,   asbob-uskuna   yoki   atrof   muhit   sharoiti   belgilangan   chegaradan   chiqsa,
monitoring   natijalari   belgilangan   mezonlarga   javob   bermasa)   bajarilishi   kerak
bo lgan taomilga ega bo lishi kerak. Bu taomillar:	
ʼ ʼ
a) nomuvofiq   ishlarni   boshqarish   uchun   javobgarlik   va   vakolatlar
belgilanganligini;
b) choralar   (shu   jumladan   ishlarni   to xtatish   va   takrorlar,   shuningdek,   zarur	
ʼ
bo lsa,   hisobot   shakllantirishni   to xtatish)   laboratoriya   tomonidan   belgilangan   risk	
ʼ ʼ
darajasiga mosligini;
c) nomuvofiq   ishning   muhimligi   baholanganligini,   shu   jumladan   oldingi
natijalarga ta siri tahlil qilinganligini;	
ʼ
d) nomuvofiq   ishning   maqbulligi   maqbul   emasligi   to g risida   qaror   qabul	
ʼ ʼ
qilinganligini;
e) zarurat bo lganda, mijoz xabardor qilingan va ish bekor qilinganligini;	
ʼ
f) ishlarni   davom   ettirishga   ruxsat   berish   uchun   javobgarlik   begilanganligini
kafolatlashi shart.
Laboratoriya 7.10.1-bandining b) – f) kichik bandlarida ko rsatilgan nomuvofiq ishlar	
ʼ
va harakatlar bo yicha yozuvlarni saqlashi shart.	
ʼ
17 Аgar   baholash   natijasida   nomuvofiq   ish   takrorlanishi   mumkinligi   yoki   laboratoriya
bajarayotgan   operatsiyalar   laboratoriyaning   o z   menejment   tizimiga   muvofiqligiʼ
borasida shubha borligi ma lum bo lsa, laboratoriya tuzatuvchi harakatlarni bajarishi	
ʼ ʼ
shart.
Buyurtmaga   quyidagi   hujjatlar   ilova   qilinadi.
1. Sifat   bo’yicha   rahbariy   hujjat.
2. Qiyoslash   huquqiga   ega   bo’lishi   uchun   texnikaviy   iqtisodiy   asos.
3. Laboratoriya   joylashgan   hududidagi   davlat   moliya   xizmatining   hulosasi.
Buyurtma   akkreditasiya   organiga   qabul   qilingandan   keyin   akkreditasiya   organi 1
oy davomida topshirilgan hujjatlarni ekspertizadan o’tkazadi.
Ekspertiza   natijalari   ijobiy   bo’lsa   akkreditasiya   organi   Texnik   jihatdan   tartibga
solish   agentligi   bilan   birgalikda   tekshiruv   komissiyasini   tashkil   qiladi.   Kamissiya
tarkibiga   Texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligi   mutaxassislari   korxona   vakillari
va   shu   sohani   chuqur   biluvchi mutahasislar   kiritiladi.
Tekshiruv   natijalari   bo’yicha   komissiya   akt   tuzadi   va   bu   aktni   boshqa   hujjatlar   bilan
birgalikda   Texnik   jihatdan   tartibga   soliah   agentligi   akkreditatlash   organiga
yuboradi.   Akkreditatlash   organi   15   kun   davomida   kerakli   hujjatlar   tayyorlaydi   va
ularni   Texnik   jihatdan   tartibga   solish   agentligi   mutaxassislari   rahbariyatiga
yuboradi.
Akkreditatlash   natijasi   ijobiy   bo’lsa   qiyoslash   laboratoriyasiga   akkreditatlash
doirasi   belgilanadi   va   akkreditatlash   attestasiyasi   beriladi.
Kalibirlash laboratoriyasi   Texnik jihatdan tartibga solish tomonidan   qayd   qilinadi
va   qiyoslash   laboratoriyasi   tamg’asiga   shifr   beriladi   va   shu   asosda   qiyoslash
laboratoriyasi faoliyat ko’rsatishga ruhsat   beriladi.
Akkreditatlash   attestati   5   yil   muddatga   beriladi.   Ba’zi   hollarda   qiyoslash
laboratoriyasini faoliyati haqida shikoyatlar tushsa qayta akkreditatlash 5 yil   ichida
o’tkaziladi.   Shu   muddat   tugamasdan   qaytadan   akkreditatlash   o’tkaziladi.   Bu
18 holda   akkreditasiya   inspeksiyasi   nazorat   shaklida o’tkazadi.
II-BOB. Korxona metrologiya xizmati faoliyatini tekshirish
(Inspeksiya)
2.1   Inspeksiya   nazorati
Inspeksiya   nazorati   akkreditasiyadan   keyingi   shartnoma   asosida   2-ilovada
keltirilgan   sxemaga   muvofiq joyning o’ziga   borib amalga   oshiriladi.
Birinchi   inspeksiya   nazorati   akkreditasiya   sanasidan   keyin   o’n   ikki   oydan
kechikmay   o’tkaziladi.   Keyingi   inspeksiya   nazorati   xar   yili   Markaz   raxbari
tomonidan   tasdiqlanadigan   inspeksiya   reja–jadvaliga   muvofiq   davriy,   biroq   avvalgi
inspeksiya   nazorati   o’tkazilagn   vaqtdan   boshlab   yigirma   to’rt   oydan   kechikmay
(maxsulotni   sertifikatlash   organlari   uchun   -o’n   ikki   oydan kechikmay)   o’tkaziladi.
Yigirma   to’rt   oy   davriylik   muddati   quyidagi   shartlar   bajarilsa   belgilanadi:
– joyning   o’zida   avvalgi   baxolash   o’tkazilganda   nomuvofiqliklar   bo’lmagan   bo’lsa;
– akkreditasiya   obyekti   faoliyati   bo’yicha   shikoyatlar   bo’lmagan   bo’lsa;
– akkreditasiya   obyekti   faoliyati   bo’yicha   o’tkazilgan   monitoring   ijobiy   natijalar
bergan   bo’lsa.
Akkreditasiya   obyekti   faoliyati   bo’yicha   rejadan   tashqari   inspeksiya   nazorati
akkreditasiya   talablari   va   shartlari,   shu   jumldan   akkreditasiya   belgisidan
foydalanish   buzilganligi   tug’risida   hujjatlar   bilan   tasdiqlangan   yozma   murojaat
markazga   tushgan   taqdirda   o’tkaziladi.
Inspeksiya   nazoratini   o’tkazish   tartibi   13-17,   19-bandlariga   muvofiq   amalga
oshiriladi.
Inspeksiya   nazorati   davomida   Markaz   muvofiqlikni   baholash   organlari   va
metrologiya   xizmatlari   tomonidan   akkreditasiya   belgisini   yoki   akkreditasiyaga
matnli   havolalar   qo’llanilishining   to’g’riligini   ham   o’rganadi.   Muvofiqlikni
baholash   organlari   va   metrlogiya   xizmatlari   xizmatlari   tomonidan   ISO/IEC17011
xalqaro   standarti   talablari   talablariga   muvofiq   belgilanadi.
19 Baholash guruxi uch ish kuni mobaynida Markazga o’tkazilgan inspeksiya   nazorati
to’g’risida   hisobot   taqdim   etishi   kerak.   Markaz   o’tkazilgan   inspeksiya   nazorati
to’g’risidagi   xisobotni   qabul   qilgandan   keyin   besh   ish   kuni   mobaynida   uning
akkreditasiya   komissiya   majlisida   ko’rib   chiqilishini   ta ь minlaydi.
Akkreditasiya   komissiyasi:
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   tasdiqlash;
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   to’xtatib   turish;
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   tugatish;
– komissiya   a ь zolarining   katta   qismi   baxolash   guruxi   xisobotiga   qo’shilmagan
taqdirda,   akkreditasiya   obyekti   akkreditasiya   talablari   va   shartlariga   muvofiqligini
xaq olmasdan qo’shimcha baxolashni o’tkazish to’g’risida qaror   qabul qiladi.
Akkreditasiya komissiyasi qarori u qabul qilingandan keyin akkreditasiya   obyektiga
bir   ish   kunidan kechiktirmay   yetkaziladi.
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishini   to’xtatib   turish   yoki
tugatish 42-52 bandlarda   belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishini   to’xtatib   turish   yoki
tugatish   to’g’risidagi   qarori   yuzasidan   Markaz   xuzuridagi   appelyasiya
komissiyasiga   yoki   sud   tartibida   shikoyat   qilish   mumkin.
20 Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishini   to’xtatib
turish   (tiklash)
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishi   quyidagi   xolatlarda
to’xtatib   turilishi   mumkin:
– akkreditasiya ob’yekti akkreditasiya to’g’risidagi guvoxnomaning amal
qilishini   to’xtatib   turish   to’g’risida   ariza   bilan   murojaat   kilinganida;
– akkreditasiya   talablari   va   shartlari   buzilishi   aniqlanganda;
– akkreditasiya   ob’yekti   tomonidan   akkreditasiyadan   keyingi
shartnoma   qoidalariga   rioya etilmaganda;
– Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishini   to’xtatib
turish   47   –   bandning   uchinchi   va   to’rtinchi   xatboshilarida   nazarda   tutilgan xollarda
markaz   tomonidan   akkreditasiya   komissiyasi   qaroriga   ko’ra,   uch   oydan
oshmaydigan muddatga   amalga   oshiriladi.
– Akkreditasiya to’g’risidagi  guvohnomaning amal qilishi  akkreditasiya
kommisiyasining qabul kilgan qarori to’g’risida ma’lumot markazining   veb   saytida
joylashtirilgan   sanadan   boshlab   to’xtatib   turiladi.
– Akkreditasiya   obyekti   akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomani   amal
21 qilish   tiklangunga   qadar   muvofiqlikni   baholash   faoliyatini   to’xtatib   turishi   shart.
Akkreditasiya   obyekti   nomuvofiqliklarni   bartaraf   etish   bo’yicha   xarakatlar   rejasini
ishlab   chiqadi   va   Markazga   taqdim   etadi.   Bunda   nomuvofiqlikdarni   bartaraf   etish
muddati   akkreditasiya   komissiyasining   qaroriga   asosan   markaz   tomonidan
belgilangan   muddatdan oshmasligi   kerak.
– Akkreditasiya   obyekti   tomonidan   harakatlar   rejasini   bajarish
to’g’risidagi   ma ь lumot   va   nomuvofiqliklar   bartaraf   etilganligini   tasdiqlovchi
xujjatlar belgilangan muddatda taqdim etilmasa, baholash   guruxi   raxbari   Markazga
akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomani   amal   qilishini   tugatish kerakligi to’g’risida
raport taqdim   etadi.
– Nomuvofiqliklarni   bartaraf   etilganligini   o’rganish   23   va   24   –
bandlarga   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Markaz   baholash   guruxi   tomonidan   yakuniy
hisobot   taqdim   etilganidan   so’ng   besh   ish   kuni   mobaynida   tegishli   qaror   qabul   qilish
uchun   akkreditasiya   komissiyasining   majlisida   uning   ko’rib   chiqilishini ta ь minlaydi
– Akkreditasiya   komissiyasining   u   qabul   qilingan   kundan   etiboran   uch
ish   kunidan   kechikmay   Markaz   tomonidan   akkreditasiya   ob’yektiga   yetkaziladi.
– Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   to’xtatib
turish   va   tiklash   to’g’risidagi   ma ь lumotlar   akkreditasiya   soxasidagi   tegishli   davlat
reyestrlariga   kiritilishi   va   markazning   veb   saytida   joylashtirilishi   lozim.
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishini   tugatish
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishi   quyidagi   xollarda
tugatilishi mumkin:
– akkreditasiya   ob’yekti   akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning
amal   qilishini   tugatish to’g’risida   ariza   bilan   murojaat   qilsa;
– yuridik   shaxs   tugatilsa;
– akkreditasiya   ob ’ yekti   tomonidan   guvohnoma   amal   qilishining
to ’ xtatib   turilishiga   sabab   bo ’ lgan   holatlar   markaz   tomonidan   belgilangan   muddatda
bartaraf   etilmasa ;
22 – akkreditasiya   sohasi   buzilsa;
– guvohnoma   soxta   hujjatlar   va   ma’lumotlardan   foydalangan   holda
olinganligi aniqlangan   bo’lsa;
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishi   akkreditasiya
komissiyasi   qaroriga   ko’ra   Markaz   tomonidan tugatiladi.
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   tugatish
to’g’risidagi   ma’lumot   qaror   qabul   qilingan   kundan   boshlab   bir   ish   kunidan
kechikmay   Markazning   rasmiy   veb-saytida   joylashtiriladi   va   akkreditasiya
ob’yektiga   yozma   ravishda   habar   yuboriladi;
– akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishi
akkreditasiya   komissiyasining   qabul   qilgan   qarori   to’g’risida   ma’lumot
Markazining   veb–saytida   joylashtirilgan sanadan boshlab tugatiladi.
55- bandning   turtinchi,   oltinchi   xatboshilariga   muvofiq   akkreditasiya
to’g’risidagi   guvoxnomaning   amal   qilishi   tugutilganidan   keyin   akkreditasiya   uchun
takroriy ariza   kamida   olti oydan keyin berilishi mumkin.
Akkreditasiya   to’g’risidagi   guvohnomaning   amal   qilishini   tugatish   to’g’risidagi
ma’lumotlar akkreditasiya sohasidagi tegishli davlat reyestrlariga   kiritilishi   lozim.
2.1   Akkreditasiyani   o’tkazish   sxemasi.
1-ilova
Akkreditasiyani   o’tkazish   sxemasi
Bosqich-
lar Sub’yektlar Tadbirlar Bajarish
muddati
1-bosqich Akkreditasiya  
olishga
talabgorlik
qiluvchi Akkreditasiya   olish  uchun   zarur
bo’lgantegishli   hujjatlarni
tayyorlaydi.
Zarur   hujjatlar   ilova   qilingan
buyurtmanomani   bevosita Ariza  
beruvchining  
23 yuridik   shaxs -
Ariza   beruvchi olinganligi to’g’risida
bildirishnoma   olingan   holda
pochta   aloqasi   vositalari   orqali
yoki   elektron   shaklda
"Akkreditasiya  markazi"
DUKga   taqdim   etadi. xohishiga   ko’ra
"Akkreditasiya  
markazi"   DUK 1. Taqdim   etilgan   xujjatlar   va
maьlumotlarning   to’liqligi
yuzasidan   buyurtmanomani
o’rganadi:
a) ijobiy   natija   bo’lganda
akkreditasiya bo’yicha
xizmatlar ko’rsatish
to’g’risida shartnoma
tayyorlanadi;
b) xujjatlar   to’liq   bo’lmagan
taqdirda xujjatlarni
qaytaradi. a) 3 ish kuni
mobaynida
b) 1 ish kuni
mobaynida
2. Markaz   xizmatlariga   xaq
to’langandan   keyin   taqdim 15   ish kuni
mobaynida
24 2-bosqich etilgan   xujjatlarni
easpertizadan   o’tkazadi.
3.   Ekspertizaning   natijalari
bo’yicha kamchiliklar
aniqlangan   taqdirda,   joyning
o’zida   baxolash   o’tkazishdan
avval   markaz   bu   xaqda
akkreditasiya   obyektini   ularni
bartaraf   etish   uchun   xabardor
qiladi. 3 ish kuni  
mobaynida
4. Taqdim   etilgan
xujjatlarni ekspertizadan
o’tkazish   tugallangandan   keyin
baxolovchi   guruxni   tuzadi.
5. Joyning   o’zida   baxolash
uchun shart-sharoitlar
taьminlanmagn   taqdirda,
Markaz   baholash   ishini
to’xtatib   turadi. 4-5.   Bir
oygacha
(akkreditasiya
obyekti   tayyorligi
natijalari
bo’yicha)
Baholash  
guruxi 6. Joyning o’zida baxolaydi
va   natijalar   bo’yicha   baxolash
to’g’risidagi xisobotni
rasmiylashtiradi.
7. Ijobiy xisobot
rasmiylashtirilgan   taqdirda   u
akkreditasiya   komissiyasining
majlisida   ko’rib   chiqish   uchun
Markazga   beriladi. 10 ish kuni  
mobaynida
3 ish kuni  
mobaynida
25 Akkreditasiya  
obyekti 1. Baxolash  guruxi  
tomonidan baxolash
to’g’risidagi xisobotni  
rasmiylashtirishda  
akkreditasiya  obyektining  
belgilangan  talablariga  
muvofiqlikni   bartaraf   etish   va  
uni bajarish to’g’risidagi
xisobot bo’yicha  xarakatlar  
rejasini ishlab chiqadi va
Markazga   taqdim   etadi. Ikki oy
mobaynida
(akkreditasiya
obyektining
hoxishiga   ko’ra)
26 3-bosqich
Akkreditasiya  
markazi 2. Xarakatlar rejasi
bajarilganligi   to’g’risidagi
axborot   va   nomuvofiqliklarni
bartaraf   etish   bo’yicha
tasdiqlovchi   xujjatlar   olingan
paytdan   boshlab   baxolash
guruxiga   akkreditasiya   obyekti
tomonidan   nomuvofiqliklar
bartaraf etilishi xolatini
o’rganish   uchun   vakolat   beradi. 5 ish kuni  
mobaynida
3. Amalga  oshirilgan  
xarakatlarning natijalarini
o’rganishni   taьminlaydi. 5 ish kuni  
mobaynida
4.   O’rganish   natijalari   bo’yicha
baxolash   to’g’risidagi   yakuniy
xisobotni   rasmiylashtiradi   va
uni   akkreditasiya
komissiyasining   majlisida
ko’rib   chiqish   uchun
Markazga   taqdim   etadi. 3 ish kuni  
mobaynida
4-bosqich Akkreditasiya  
markazi 1. Akkreditasiya  
komissiyasining majlisida
baxolash natijalri kuo’rib
chiqilishini   taьminlaydi. 5 ish kuni  
mobaynida
Akkreditasiya  
markazi 2. Akkreditasiya  
komissiyayasi  tomonidan  
ijobiy qaror  fabul qilingan  
taqdirda Markaz  bilan  
akkreditasiya  obyekti  
o’rtasilagi  akkreditasiyadan   3 ish kuni  
mobaynida
27 keyingi   shartnoma   tuziladi   va  
akkreditasiya  to’g’risida
guvoxnoma   beriladi.
Akkreditasiya  
markazi 3. Akkreditasiya  
komissiyasi   tomonidan   salbiy  
qaror   qabul   qilingan   taqdirda  
akkreditasiya obyektiga
akkreditasiya qilish rad 3 ish kuni  
mobaynida
28 etilganligi to’g’risida yozma
bildirishnoma   yuboriladi.
2-ilova
Inspeksiya nazoratini o’tkazish   sxemasi
Bosqichlar Subyektlar Tadbirlar Bajarish
muddatlari
1-bosqich Akkreditasiya  
markazi Inspeksiya   nazorati
o’tkazishning reja-jadvali  
asosida:
Baxolash guruxi tarkibini va  
inspeksiya   nazoratini   o’tkazish  
muddatlarini ko’rsatgan xolda  
buyruq   tuzadi;
inspeksiya   nazoratini   o’tkazish
rejasini   tasdiqlaydi Reja-jadvalga  
muvofiq
2-bosqich Baholash  
guruxi 1. Joyning   o’zida   baxolaydi   va
natijalar   bo’yicha   baxolash
to’g’risidagi xisobotni
rasmiylashtiradi.
2. Xisobotni akkreditasiya
komissiyasi majlisida ko’rib
chiqish   uchun   Markazga   beradi. 1. 10   ish   kuni
mobaynida
2. 3 ish kuni
mobaynida
29 3-bosqich Akkreditasiya  
markazi 1. Tegishli   qaror   qabul   qilish
uchun   baxolash   natijalari
akkreditasiya   komissiyasining
majlisida   ko’rib   chiqilishini
taьminlaydi.
2. Akkreditasiya  
komissiyasining  qarori  
akkreditasiya obyektiga
yetkaziladi. 1. 5  ish kuni
mobaynida
2. 1   ish  
kuni  
mobaynida
30 III.   Yuridik   shaxslarning metrologik   xizmatlarini
akkreditlash
Akkreditatsiya   talablari   va   shartlari
2019-yil   24-apreldagi   Vazirlar   Maxkamasining   349-sonli   qarori.   Quyidagilar
akkreditatsiyaning   umumiy   talablari   va   shartlari   xisoblanadi:
– akkreditatsiya   uchun   ariza   beruvchilarning   vakolati   va   baholashga
qo yilgan   talablarni   tartibga   soluvchi   normativ   xuquqiyʻ   xujjatlarga,   shuningdek
texnik   jihatdan   tartibga   solish   soxasidagi   xujjatlarga   majburiy rioya qilish;
– akkreditatsiya   obyektlarini   normal   va   samarali   faoliyatini   amalga
oshirish   uchun   zarur   bo lgan   mulk   xuquqi   yoki   boshqa   ashyoviy   xuquq	
ʻ   asosida
taalluqli   bo lgan   bino   va   inshootlar   texnik   –   texnologik   hamda	
ʻ   o lchash   vositalari	ʻ
mavjudligi;
– joriy   etilgan   va   amaldagi   sifat   menejmenti   tizimini   mavjudligi
xamda   akkreditatsiya   obyekti   faoliyatida   uning   talablariga   rioya   etish;
– malakasi   akkreditatsiya   jarayonida   Markaz   tomonidan   baxolanadigan
va   akkreditatsiyaning   ariza   berilgan   soxasida   malakali   xodimlarning   mavjudligi,
ularning   o zaro	
ʻ   almashinuvchanligini   taminlash;
– akkreditatsiyaning   ariza   berilgan   soxasiga   muvofiq   texnik   jixatdan
tartibga   solish   soxasida   normativ   xujjatlarning   mavjudligi;
– akkreditatsiya   obyektlari   tomonidan   9   -   bobda   ko rsatilgan	
ʻ
majburiyatlarga   o z	
ʻ   vaqtida rioya   qilish;
Akkreditatsiya   qilishda   akkreditatsiya   soxasidagi   xalqaro   qoidalar,   akkreditatsiya
bo yicha	
ʻ   xalqaro   forum   talablari   (IAF)   va   labaratoriyalar   akkreditatsiyasi   bo yicha	ʻ
xalqaro   tashkilot   (ILAC)   talablari   xisobga   olinadi.
Quyidagilar   ariza   beruvchini   akkreditatsiyadan   o tkazish   uchun   qo shimcha	
ʻ ʻ   shart
xisoblanadi:
31 – sertifikatlash   organi   yoki   sertifikatlash   bo yicha   inspeksiya   organi   sifatidaʻ
akkreditatsiya   obyektining   ishlab,   sotuvchilar,   ijrochilar   va   istemolchilardan
mustaqilligi;
– baholanayotgan   obyektning   texnik   jixatdan   tartibga   solish   soxasidagi
normativ   xujjatida   belgilangan   majburiy   kursatkichlarning   aksariyat   qismi
aniqlashni   taminlaydigan,   belgilangan   tartibda   akkreditatsiyadan   o tkazilgan	
ʻ
o zsinov	
ʻ   labaratoriyasining   mavjudligi;
– baholanayotgan   obyektning   majburiy   ko rsatkichlarining   yetishmayotgan	
ʻ
qismi   aniqlashni   taminlovchi   akkreditatsiyadan   o tkazilgan	
ʻ   boshqa   sinov
labaratoriyalari   bilan   xamkorlik   to g risidagi	
ʻ ʻ   bitimlarning mavjudligi;
– yuklarni   ortishdan   oldin   yoki   tushirish   vaqtidagi   inspeksiyani   o tkazish	
ʻ
bo yicha   inspeksiya   organ   sifatida   akkreditatsiyaning   ariza   berilgan   sohasida	
ʻ
maxsulotning   muvofiqligini   baholash   uchun   tegishli   texnika   vositalari   va   asbob
uskunalar   yoki labaratoriyaning   mavjudligi;
– xizmatlar,   menejment   tizimlari,   xodimlarni   sertifikatlash   organining
baholanayotgan   tarafdan   mustaqilligi;
– sinov,   kalibrlash   va   tibbiyot   labaratoriyalari   (markazlar),   metrologik
xizmatlar   sifatida;
– texnik   jixatdan   tartibga   solish   sohasidagi   normativ   hujjatlar   talablariga
muvofiq   bo lgan	
ʻ   ishlab   chiqarish   binolari   va   atrof   muhit   sharoitlarining   mavjudligi;
– akkreditatsiyaning ariza berilgan sohasiga muvofiq sinovlar yoki o lchovlar	
ʻ
o tkazilishini  taminlaydigan sinov, o lchov vositalari, standart namunalar	
ʻ ʻ   va   asbob
–   uskunalarning   mavjudligi.
Maxsulotlar,   xizmatlar,   menejment   tizimlari,   xodimlar   sertifikatlash   organi,
sertifikatlash   bo yicha   inspeksiya   organi   raxbari   sifat   bo yicha   ekspert	
ʻ ʻ   auditor
sifatida attestatsiyadan o tkazilgan 	
ʻ bo lishi kerak. Bunda ekspert –auditor	ʻ   faqat   bitta
muvofiqlikni   baholash   organiga   rahbarlik   qilishi mumkin.
Akkreditatsiyadan  o tgan  sinov,  kalibrlash,   tibbiyot  labaratoriiyalari  va	
ʻ   metrologik
xizmatlar   amaldagi   akkreditatsiya   doirasiga   muvofiq   o zi	
ʻ   qo llayotgan   sinov   v	ʻ
ao lchov   vostilaridan,   standart   namunalardan   va   sinash	
ʻ   asbob   uskunalaridan
32 foydalanish   yoki   ularni   qo llashʻ   xuquqlarining,   akkreditatsiyadan   o tishga	ʻ   talabgor
bo lgan	
ʻ   ariza   beruvchilar   foydasiga   berilishiga   yo l   qo yilmaydi,   O zbekiston	ʻ ʻ ʻ
Respublikasi   Prezidenti   yoki   Vazirlar   Maxkamasi   qarorlarida   nazarda   tutilgan
xollar   bundan mustasno.
3.2 Akkreditatsiya   o tkazish	
ʻ   tartibi.
Ariza   beruvchilarni   akkreditatsiyadan   o tkazish	
ʻ   1-   ilovada   keltirilgan   sxemaga
muvofiq   amalga oshiriladi.
Ariza   beruvchi   Markaz   tomonidan   belgilangan   shakl   bo yicha   xujjatlar   va	
ʻ
malumotlarni   ilova   qilgan   holda,   yozma   yoki   elektron   shaklda   akkreditatsiya
qilishga   buyurtma   beradi.
Ariza   beruvchilar   buyurtmaga   quyidagi   xujjatlarni   va   malumotlarni   ilova   qiladi:
– Akkreditatsiya qilinishi so ralayotgan akkreditatsiya soxasini aniqlovchi	
ʻ
muvofiqlikni   baholash   obyektlari   yoki   sinov   usullari   yoki   o lchash	
ʻ   turlarining
ro yxati;	
ʻ
– Sifat   bo yicha   qo llanma   va   sifat   menejmenti   tizimi   tartib	
ʻ ʻ   –tamoyil
hujjatari;
– Maxsulot,   xizmatlar,   menejment   tizimlari,   xodimlarni   sertifikatlash
organlari   va   inspeksiya   organi   uchun   qo shimcha	
ʻ   ravishda   xodimlar   va   sifat
bo yicha	
ʻ   ekspert–auditorlar   tug risidagi	ʻ   malumotlar,   sertifikatlashni   o tkazish	ʻ   tartibi
to g risidagi	
ʻ ʻ   xujjat   va   inspeksiya   organi   tomonidan   qo llaniladigan	ʻ   texnika
vositalari   va   asbob   uskunalari   tug risida	
ʻ   xujjat;
– Sinov,   kalibrlash,   tibbiyot   labaratoriyalari,   metrologiya   xizmatlari
uchun   qo shimcha	
ʻ   ravishda   laboratoriya,   xodimlar   va   ular   tomonidan
qo llaniladigan   sinov,   o lchov   vositalari   hamda   sinov   uskunasi   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
malumotlar.
Ariza   beruvchidan   nazarda   tutilmagan   hujjatlar   va   malumotlar   taqdim   etishini   talab
qilishiga yo l	
ʻ   qo yilmaydi.	ʻ
33 Ariza   beruvchi   o zʻ   ixtiyoriga   ko ra,	ʻ   akkreditatsiya   obyektiga   aloqador   qo shimcha	ʻ
hujjatlar   va   malumotlarni   taqdim   qilishi mumkin.
Markaz   taqdim   etilgan   hujjatlar   va   malumotlarni   to liqligi	
ʻ   yuzasidan   buyurtmani
o raganadi.  Buyurtmani  o rganish   ijobiy  natija bersa	
ʻ ʻ   u ro yxatdan	ʻ   o tkaziladi	ʻ   va   u
ikki   ish   kunidan   kechikmay   akkreditatsiya   xizmatlarini   ko rsatish	
ʻ   bo yicha	ʻ
shartnoma   tayyorlanadi   va   ariza   beruvchiga   yuboriladi.   8-bandda   nazarda   tutilgan
barcha   hujjatlar   va   malumotlar   taqdim   etilmagan   taqdirda,   markaz   bir  ish   kunidan
kechikmay   ariza beruvchiga hujjatlarni puxta ishlab   chiqish uchun qaytarish xaqida
xabar   qiladi.   Arizachi   yuridik   shaxs   tomonidan   to lov	
ʻ   to langach,	ʻ   Markaz   taqdim
etilgan   akkreditatsiya   obyekti   xujatlarini   ekspertizadan   o tkazadi.   Ekspertiza	
ʻ
natijalari   bo yicha   kamchiliklar   aniqlangan	
ʻ   taqdirda,   ularni   bartaraf   etish   uchun
markaz   joyida   baxolash   o tkazishga	
ʻ   qadar   bu   xaqida   akkreditatsiya   obyektini
xabardor   qiladi.   Ekspertizadan   o tkazish	
ʻ   muddati   o n	ʻ   besh   ish   kunidan   oshmasligi
kerak.
Akkreditatsiya   obyekti   aniqlangan   kamchiliklar   tug risida
ʻ   xabarni   qabul   qilgandan
so ng   joyni   o zida   baholashni   o tkazish   uchun   shartnoma   imzolashni	
ʻ ʻ ʻ   va   keyingi
akkreditatsiya jarayoni o tkazishni  rad qilish xuquqiga ega va bu	
ʻ   xaqida   Markazni
yozma xabardor   qiladi.
Taqdim   etilgan   xujjatlarni   ekspertizadan   o tkazish   tugallanganidan   so ng   va	
ʻ ʻ
akkreditatsiya   obyekti   joyining   o zida	
ʻ   baxolashni   o tkazish	ʻ   tugallanganidan   so ng	ʻ
akkreditatsiya   obyekti   joyining   o zida	
ʻ   baxolashni   o tkazish	ʻ   uchun   to lov	ʻ   to langach	ʻ
Markaz   uch   ish   kuni   davomida   milliy   yoki   xalqaro   baxolovchilar   va   texnik
ekspertlardan   iborat   baxolash   guruxini   shakllantiradi.   Baholash   guruxi   tarkibi   va
baholash   o tkaziladigan   sana   akkreditatsiya   obyektining   asoslangan	
ʻ   takliflarini
inobatga   olgan   xolda,   u   bilan   kelishib   olinadi.   Baholash   guruxi   raxbari   va   tarkibi
Markaz   raxbarining   yoki   u   tomonidan   vakolat   berilgan   shaxsning   buyrug i	
ʻ   bilan
tayinlanadi.
Akkreditatsiya   obyektining   akkreditatsiya   talablari   va   shartlariga   muvofiqligini,
texnik   jixatdan   tartibga   solish   soxasidagi   normativ   xuquqiy   xujjatlar   talablariga
muvofiqligini   va   akkreditatsiya   obyekti   so ralgan	
ʻ   funksiyalari   bajara   olish   qobiliyati
34 ni   baxolash   guruxning   asosiy   vazifalari   hisoblanadi.
Akkreditatsiya   obyektini   joyning   o zida   baxolash   muddatlari   uning   faoliyatiʻ
xususiyatlarini,   shuningdek   ularni   ixtisoslashtirilgan   baxolash   zaruratini   xisobga
olgan   xolda   Markaz   tomonidan   aniqlanadi.   Bunda   akkreditatsiya   obyektini   baxolash
o n	
ʻ   ish   kunidan   oshmasligi   kerak.
Baholash   tasdiqlangan   rejaga   muvofiq   tarzda   o tkaziladi.	
ʻ   Baxolash   rejasi   Markaz
raxbari   yoki   u   tomonidan   vakolat   berilgan   shaxs   tomonidan   tasdiqlanadi.   Buyruq va
baxolash rejasi akkreditatsiya obyektiga joyining o zida baxolash	
ʻ   o tkazishga qadar	ʻ
tanishish   uchun   taqdim   etiladi.   Baholash   guruxi   akkreditatsiya   obyektini
akkreditatsiya   soxasiga   kiritilgan   xar-bir   faoliyat   yo nalishini	
ʻ   baxolaydi.
Akkreditatsiya   obyekti   joyining   o zida   baxolash   o tkazish   uchun   sharoitlar,	
ʻ ʻ   shu
jamladan   baxolash   guruxiga   zarur   malumot,   yozuvlar   va   xujjatlardan   foydalanish,
binolarga   kirish   va   xodimlar   malakasini   baxolash   imkoniyatini   yaratadi.
Xodimlar   malakasini   baxolash   ularning   shaxsiy   kartalarini   o rgangan   xolda	
ʻ
so ralgan   soxadagi   malakasi,   tayyorgarligi   malumotini   muvofiqlikni   baxolash	
ʻ
bo yicha   ko nikmalarni   namoyish   qilshini   kuzatish   va   suxbatdan   o tkazish   orqali
ʻ ʻ ʻ
amalga   oshiriladi.
Baholash   guruxi   labaratoriyalararo   qiyosiy   sinovlar   natijalarining   va   o lchov	
ʻ
vositalarining   kalibrlash   hamda   taqqoslash   tekshiruv   natijalari,   shuningdek,
so ralgan	
ʻ   sohalarda   nazorat   sinovlari   o tkazilishini	ʻ   talab   qilishga   xaqlidir.
Tarkibida   akkreditatsiya   obyekti   kiradiagn   yuridik   shaxsda   sifat   menejmentining
sertifikatlanagan   tizimini   mavjudligi   akkreditatsiya   obyekti   uchun   bu   boradagi
akkreditatsiya   talablari   va   shartlari   bajarilganini   tasdig i	
ʻ   bo la	ʻ   olmaydi.
Joyning   o zida   baholash   o tkazish   uchun   shart   sharoit   yaratib   berilmagan	
ʻ ʻ   xolatda,
baxolash guruxi raxbari Markazga tegishli raport taqdim etishi shart,   Markaz   uning
asosida   baholash   ishlarini   bir   oydan   oshmaydigan   muddatga   to xtatib   turish	
ʻ
to g risida 	
ʻ ʻ qaror qabul qiladi. Akkreditatsiya obyekti ko rsatilagn	ʻ   muddatda   joyning
o zida	
ʻ   baxolash   o tkazish	ʻ   uchun   shart   sharoit   yaratib   bermasa,   akkreditatsiya
qilishga   berilgan buyurtma   bekor   qilinadi.
Baholash   yakunlari   bo yicha	
ʻ   baxolash   guruxining   baholash   davomida   aniqlangan
35 nomuvofiqliklarni o zʻ   ichiga   olgan xisoboti   tuziladi.
Hisobot   baholash   guruxi   azolari,   shuningdek   o zining	
ʻ   aloxida   fikrinii   ifodalashga
xaqli bo lgan akkreditatsiya obyektining vakolatli vakili tomonidan	
ʻ   imzolanadi.
Hisobot ikki nusxada tuziladi, uning bir nusxasi akkreditatsiya obyektining   vakolatli
vakiliga beriladi.
Baholash   guruxi   ijobiy   hisobot   rasmiylashtirgan   taqdirda   uch   ish   kuni   mobaynida
xisobotni   akkreditatsiya   komissiyasining   tegishli   qarorini   qabul   qilish   uchun
Markazga   taqdim etadi.
Baholash   vaqtida   nomuvofiqliklar   bartaraf   etilmasa   akkreditatsiya   obyekti
nomuvofiqliklarni   bartaraf   etishga   doir   xarakatlar   rejasini   ishlab   chiqadi   va
Markazga   taqdiim   etadi.   Bunda   nomuvofiqliklarni   bartaraf   etish   muddati   baxolash
bo yicha	
ʻ   xisobot   rasmiylashtirilgan   kundan   boshlab   ikki   oydan   oshmasligi   kerak.
Akkreditatsiya   obyekti   asoslangan   sabablarni   yozma   ravishda   Markazga   taqdim
etgan   taqdirda,   nomuvofiqliklarni   bartaraf   etish   muddati   Markaz   tomonidan   bir
marotaba   bir   oydan   kup   bulmagan   muddatga   surilishi   mumkin.   Akkreditatsiya
obyekti   tomonidan   xarakatlar   rejasini   bajarish   to g risidagi	
ʻ ʻ   malumotlar   va
nomuvofiqliklar   bartaraf   etilganligini   tasdiqlovchi   xujjatlar   belgilangan   muddatda
taqdim   etilmasa,   baxolash   guruxi   raxbari   xisobotni   ilova   qilgan   xolda,
akkreditatsiya   bo yich   ishlarni   tugatish   to g risida   markazga   raport	
ʻ ʻ ʻ   taqdim   etishi
shart.
Markaz   xarakatlar   rejasini   bajarish   to g risidagi	
ʻ ʻ   malumot   va   nomuvofiqliklar
bartaraf etilganligini tasdiqlovchi xujjatlarni qabul qilgan kundan boshlab, besh   ish
kuni   mobaynida   akkreditatsiya   obyekti   tomonidan   nomuvofiqliklar   bartaraf
etilganligi   xolatini,   zarur   bo lsa   joyning   o ziga   borgan   xolda   o rganish   uchun	
ʻ ʻ ʻ
buyruq   bilan   baxolash guruxiga vakolat   beradi.
Baholash   guruxi   besh   ish   kuni   mobaynida   qabul   qilingan   xarakatlarni   ko rib	
ʻ
chiqishni   taminlaydi.   Agar   taqdim   etilgan   malumot   va   xujjatlar   nomuvofiqliklarni
bartaraf   etish   uchun   yetarli   bo lmasa,	
ʻ   baholash   guruxi   qo shimcha	ʻ   malumot
so rashga	
ʻ   xaqli.
36 Nomuvofiqliklarni   amalda   bartaraf   etilganlik   xolatini   o rganishʻ   muddati   xarakatlar
rejasini   bajarish   tug risidagi   malumot	
ʻ   va   nomuvofiqliklar   bartaraf   etilganligini
tasdiqlovchi   xujjatlar   taqdim   etilgan   sanadan   boshlab   o n	
ʻ   ish   kunidan   oshmasligi
kerak.   Baholash   guruxi,   nomuvofiqliklarniing   amalda   bartaraf   etilganlik   xolatini
o rganish	
ʻ   natijalari   bo yicha	ʻ   yakuniy   xisobotni   rasmiylashtiradi   va   uch   ish   kuni
mobaynida Markazga   taqdim etadi.
Markaz   xisobotni   qabul   qilgan   kundan   boshlab   besh   ish   kuni   mobaynida
akkreditatsiya   komissiyasi   majlisida   uning   ko rib	
ʻ   chiqilishini   taminlaydi.
Akkreditatsiya   komissiyasi   tarkibi   Markaz   direktorining   buyrug i	
ʻ   bilan   tasdiqlanadi.
Quyidagilar   akkreditatsiyani   rad   etish   uchun   asos   hisoblanadi:
– akkreditatsiya   obyekti   u   baholanayotganda   zarur   malumotlarni   taqdim
etishni rad   etishi;
– akkreditatsiya   obyekti   tomonidan   ko rsatilgan	
ʻ   malumotlarda   ishonchsiz
yoki yolg on	
ʻ   malumot   mavjudligi;
– akkreditatsiya obyektining akkreditatsiya talablari va shartlariga
nomuvofiqligi;
– aniqlangan   nomuvofiqliklarni   o z	
ʻ   vaqtida   bartaraf   etmaslik;
– akkreditatsiyani   rad   etish   to g risida
ʻ ʻ   boshqa   asoslar,   shu   jumladan
maqsadga   muvofiqsizlik   sabablari   bo yicha	
ʻ   qaror   qabul   qilishga   yo l	ʻ   qo yilmaydi.	ʻ
Akkreditatsiya   komissiyasi   tomonidan   ijobiy   qaror   qabul   qilinsa,   Markaz   va
akkreditatsiya   obyekti   o rtasida	
ʻ   akkreditatsiyadan   keyingi   shartnoma tuziladi xamda
uch ish kuni mobaynida akkreditatsiya to g risida	
ʻ ʻ   guvoxnoma   beriladi.
Akkreditatsiyadan   keyingi   shartnomada   quyidagilar   aks   etadi:
– markaz   va   akkreditatsiya   obyekti   o rtasidagi   o zaro   munosabatlar,   shu	
ʻ ʻ
jumladan   tomonlarning   xuquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligi;
– akkreditatsiya   belgisini   qo llash   shartlari	
ʻ   va   davlat   reyestri   raqamidan
foydalanish;
– inspeksiya   nazoratini   o tkazish   davriyligi:   Uchinchi   tomon   hisoblangan	
ʻ
sinov,   kalibrlash   va   tibbiy   laboratoriyaga   metrologik   xizmatga   texnik   jihatdan
vakolat   va   mustaqillik   yuzasidan   akkreditatsiya   to g risida	
ʻ ʻ   guvohnoma   beriladi.
37 Birinchi   yoki   ikkinchi   tomon   hisoblangan   sinov,   kalibrlash va tibbiy labaratoriyaga,
metrologik   xizmatga,   texnik   jihatdan   vakolat   yuzasidan   akkreditatsiya   to g risidaʻ ʻ
guvohnoma   beriladi.
Markaz o zining veb saytida akkreditatsiyadan o tkazilagan muvofiqlikni	
ʻ ʻ   baholash
organlari,   metrologiya   xizmatlari   davlat   reyestrini,   shuningdek   baholovchilar   va
texnik   ekspertlar   reyestrini   yuritadi.   Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvohnoma
muvofiqlikni   baholash   organlarining   davlat   reyestrida   ro yxatdan	
ʻ   o tkaziladi.	ʻ
Davlat reyestrlari tanishish uchun   ochiq xisoblanadi.
Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvohnoma   blankalari   qatiy   hisobot   yuritiladigan
blankalar   hisoblanadi,   ularni   ro yxatga	
ʻ   olish   va   saqlash   tartibi   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.
Akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvoxnoma   bush   yil   muddatga   beriladi.
Akkreditatsiya   komissiyasi   salbiy   qaror   qabul   qilganda,   Markaz   akkreditatsiyani rad
etish   tug risidagi   qaror   qabul   qilingan   sanadan   boshlab,	
ʻ   uch   ish   kuni   mobaynida
akkreditatsiya   obyektiga   yozma   shaklda   xabarnoma   yuboradi.   Akkreditatsiya
obyekti   akkreditatsiya   komissiyasining   akkreditatsiyasidan   o tkazishni	
ʻ   rad   etish
to g risidagi	
ʻ ʻ   qarori   ustidan   markaz   huzuridagi   appelyatsiya   komissiyasiga   yoki   sud
tartibida   shikoyat   qilish   xuquqiga   ega.
Quyidagi   hollarda   akkreditatsiya   obyekti   takroriy   akkreditatsiyaga   buyurtmanoma
taqdim etishi   kerak:
– akkreditatsiya   to g risidagi	
ʻ ʻ   guvoxnomaning   amal   qilish   muddati
tugashidan   kamida uch   oy   oldin;
– akkreditatsiya   obyektining   vakolatini   baholashga   qo yiladigan   talablarni	
ʻ
tartibga   solish   sohasidagi   yangi   normativ   hujjat   amalga   kiritilganidan   boshlab   uch
oydan   ko p	
ʻ   bo lmagan	ʻ   muddatda.
Takroriy   appelyatsiya   ushbu   nizomning   3-bobida   belgilangan   tartibda   o tkaziladi. 	
ʻ
Markaz avval berilgan akkreditatsiya to g risidagi guvohnomaning	
ʻ ʻ   amal   qilish  
muddatini   tegishli   qaror   qabul   qilinadigan   sanagacha   uzaytirish   mumkin,   bunda  
uzaytirish muddati   uch   oydan oshmasligi   kerak.
38 Xulosa
Ushbu   kurs   ishi   yozish   davomida   o’lchash   vositasini   qiyoslash   laboratoriyasida
qo’yiladigan   akkreditatlash   talablari   va   qiyoslash   laboratoriyasini   akkreditatlash
tartibini, korxona metrologiya xizmati faoliyatini   tekshirish   (Inspeksiya),   yuridik
shaxslarning   metrologik   xizmatlarini   akkreditlash   va   boshqa   zarur   ma’lumotlar
belgilab qo’yilganini   o’rgandim.
Inspeksiya   nazorati   akkreditasiyadan   keyingi   shartnoma   asosida   2-ilovada
keltirilgan   sxemaga   muvofiq joyning o’ziga borib amalga   oshirildi.
Birinchi   inspeksiya   nazorati   akkreditasiya   sanasidan   keyin   o’n   ikki   oydan
kechikmay   o’tkaziladi.   Keyingi   inspeksiya   nazorati   xar   yili   Markaz   raxbari
tomonidan   tasdiqlanadigan   inspeksiya   reja–jadvaliga   muvofiq   davriy,   biroq
avvalgi   inspeksiya   nazorati   o’tkazilagn   vaqtdan   boshlab   yigirma   to’rt   oydan
kechikmay   (maxsulotni   sertifikatlash   organlari   uchun   –o’n   ikki   oydan
kechikmay)   o’tkazildi.
Shuningdek   metrologik   xizmatlarga   qo’yiladigan   talablarni,   qiyoslash
laboratoriyalarini   akkreditatlash   tartibini,   inspeksiya   nazorati   va   akkreditasiyani
o’tkazish   sxemasi   hamda   akkreditatsiya   talablari   va   shartlari   shuningdek
akkreditatsiya   o tkazishʻ   tartibini   yaqindan   o`rganib   chiqdim.
Yuridik   shaxslarni   metrologik   xizmatlari   texnik   jihatdan   tartibga   solish
agentligi   tomonidan   tasdiqlangan   qoidalarga   muvofiq   akkreditatlandi.
Akkreditatlash   ishlari   O’zstandart   agentligining   akkreditasiya   ishlari tomonidan
olib   borildi.   Akkreditatsiya   attestati   5   yil   muddatga   berildi.   Akkreditasiya
laboratoriya   va   boshqa   yuridik   shaxslarga   akkreditatlash   diorasini   belgiladi
39