Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13500UZS
Hajmi 84.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

20 Sotish

“O’nlik” mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati

Sotib olish
2 “ O’nlik ”  mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati
Mundarija:
Kirish........................................................................................................................3
I.Bob. ,O'nlik ' mavzusini o'qitishda didaktik o'yinlarning ahamiyati
1.1  “O’nlik” mavzusida sonlarni nomerlashni o’rganish metodikasi……………5
1.2   Didaktik o‘yinlar va   ularni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashni   nazariy
asoslari................................................................................................................9
II.Bob Didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   ularni   guruxlarda
qo‘llash..................................................................................................................18
2.1 Didaktik   o‘yinlar   yordamida   bolalar   og‘zaki   hisoblash   malakasini
shakllantirish..........................................................................................................18
2.2 Didaktik o’yinlar mеtodi...................................................................................24
Xulosa.....................................................................................................................26
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati.....................................................................2 7 3Kirish
Kurs   ishining     dolzarbligi.   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan
islohotlarni   samarali   kechishi   davlatimizni   rivojlangan   davlvtlar   hamjamiyati
integratsiyalashuvida   yosh   avlodning   ta‘lim   jarayoni   samaradorligini   oshirish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Ta‘lim   jarayonida   bo’lajak   o’quvchi   bilish   faoliyatini   yo’lga   ko’yishm	uh	im	dir.
     	Prez	identim	iz      	I.A	.K	arim	ov      	―O’	zbekiston      	XX	I      	asirga	
intilm	okda	 ‖
asarida   dunyoviy   bilimlarga   ega   bo’lgan,   atrofida   yuz   berayotgan
hodisalarga   mustaqil   munosabat   bildira   oladigan   shaxsiy   manfaatlarini   xalk
manfaati   bilan   uy   g’unlikda   ko’radigon   barkamol   insonni   tarbiyalash   hozirgi
kunning   muhim   vazifalaridan   biri   ekanligini   ta‘kidlab   o’tgan.
Biz tafakkurga fikr musobaqarsiga ehtiyoj har qachongidan ham kuchaygan
davrda   yashamokdamiz.   Binobarin,   xalkimizning   ong   va   tafakkurida   keskin
burilish   yasash,   mamlakatimiz   yoshlarining   intellektual   salohiyatini   yanada
yuksaltirish   har   jihatdan   barkamol   yoshlarni   voyaga   yetkazish   iqtisodiy   jihatdan
qudratli   davlat   barpo   etishning   asosiy   shartidir.
Jamiyat   ravnaq   topgani   sari,   o’quvchi   mustakil   jarayonini   tashkil   etish
ularning   bilim   sa‘viyalari,   ish   unumdorligini   o’stiradi.   Bunda   didaktik   o’yinlar
asosiy   omil   hisoblanadi.   Chunki,   o’quvchi   yoshlar   shu   jumladan   individual
xususiyatlariga  ko’ra turlicha  fikrlashga   moyil  bo’ladi, ana shu  sifatlarni  didaktik
o’yinlar   orqali   amalda   ro’yobga   chiqarish,   oz   fursatda   bilimli,   iqtidorli   va   kasb
mahoratin   to’la   egallagan   yoshlarni   tarbiyalash,   voyaga   yetkazish   dolzarb
pedagogik   muammodir.   Bunday   muhim   vazifalarni   bajarish   oila   va   umumiy
o’rta   ta‘lim   maktablari,   akademik   litseylar   va   kasb-xunar   kollejlari   zimmasiga
yuklatilgan,   shu   jihatdan   ularni   ilmiy   jihatdan   asoslangan,   tajribada   sinovdan
o’tkazilgan ta‘lim   jarayonida didaktik o’yinlardan samarali  foydalanish yuzasidan
ta‘minlash   esa   maxsus   pedagogik-pisixologik   tadqiqotlarni   amalga   oshirishni
takazo   etadi. 4Kurs ishining     asosi.   Mazkur   masala   yuzasidan   o’tkazilgan   tadqiqotlarning
tahlili   O’zbekiston   olimlaridan   S.Rajabov,   U.Nishonaliev,   N.Saidahmedov,
E.Seitxalilov,   R.Safarova,   O.Roziqov,   B.Adizov,   X.   Bo’ydanov,   T.X.Hasanov,
J.Xasanboev,  A.Chorievlar muammoga aloqador masalalar  bo’yicha   tadqiqot   olib
borganliklarini   ko’rsatadi.
Psixolog   olimlarimizdan   M.G.Davletshin,   E.Goziev,   B.Qodirov,
V.M.Karimova   va   boshqalar   muammoning   psixologik   jihatlari   hakida   fikr
bildirganlar.   Shuningdek,   G.B.Niyozov,   S.X.Xurramova,   I.   Muhammadjonova,
Ya.K.Zaripova  va  boshqalar  o’z  tadqiqotlarida  muammoga sharq   allomalari   fikri
va   xalk   o   g’zaki   ijodi   asosida   yondashganligini   guvohi   bo’ldik.   Shu   bilan   bir
qatorda   tarbiyalanuvchilarning   ta‘lim   jarayonida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish
samaradorligini   oshirish   shartlarining   aniqlanmaganligi,   muammoning   uslubiy
jihatlari  tajribada  sinalmaganligi   bu  borada   maxsus   tadqiqot   o’tkazish   lozimligini
ko’rsatadi.
Kurs   ishining     maqsadi   –   maktabgacha   ta‘lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilarining   ta‘lim   jarayonida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish
samaradorligini oshirishning pedagogik asoslarini
aniqlash.. 5I.Bob. ,O'nlik ' mavzusini o'qitishda didaktik o'yinlarning ahamiyati
1.1. “O’nlik” mavzusida sonlarni nomerlashni o’rganish metodikasi.
“O’nlik” mavzusida sonlarni nomerlashni o’rgatish uslubiyoti. Bolalarni
10 ichida sanash ko’nikmalarini o’zlashtirishlari, tartib va sanoq, sonlarning
birliklardan iborat tarkibi, sonning ikkita kichik sondan iborat tarkibi, qo’shni
sonlar   orasidagi   munosabatlarni   tushunish,   to’g ’ ri   va   teskari   sanoq
tushunchalari bolalar bog ’ chalari va maktablar sinflar dasturida ko’rsatilgan.
SHu   sababli   o’qituvchining   birinchi   navbatdagi   vazifasi   birinchi   sinfga
kelgan   bolalarning   matematik   tayyorgarlik   darajalarini   aniqlashdan   iborat.
Bunday   tekshirishni   mashg ’ ulotlar   boshlangunga   qadar   bolalarni   maktabga
qabul   qilish   vaqtida   yoki   o’qishning   birinchi   haftasi   davomida   amalga
oshirish   mumkin.   Bolalar   bilim,   malaka   va   ko’nikmalarini   aniqlash   va
tekshirishda   quyidagi   savollardan   foydalanish   mumkin:   1.   Sen   sanay
olasanmi?   Sana-chi.   Ma ’ lumki,   bolalar   bog ’ chalari   dasturiga   binoan   bolalar
10  gacha  sanay  olishlari  kerak.  Birinchi  sinfga  kelgan  ko’pchilik  bolalar  10
dan   yuqori   ham   sanay   oladilar.   Bular   hali   bolalar   ongli   ravishda   sanaydilar
deyishga asos bo’la olmaydi. Sanoqning onglilik darajasini tekshirish uchun
quyidagi savollar beriladi. 2. Bu olmalarni, noklarni, sabzilarni, doirachalarni
sana.   Bunda   .........   qancha?   (6–8   ta)   O’quvchining   to’g ’ ri   javobi   taxminan
bunday   bo’ladi:   bir,   ikki,   uch,   to’rt,   besh,   olti.   Hammasi   oltita   olma...   Bu
holda   o’quvchi   oxirgi   aytilgan   sonni   umumiy   miqdor   bilan   to’g ’ ri   mos
keltirdi   va   o’quvchi   tushunib   sanaydi.   Agar   bola   oxirgi   aytilgan   sonni
umumiy miqdor bilan to’g ’ ri mos keltira olmasa, u holda bola sanay olmaydi.
3.   Stolda   nechta   qalam   yotgan   bo’lsa,   chap   qo’lingga   shuncha   qalam   ol.   4.
Bilgin-chi, qaysi doirachalar ko’p, qizillarmi yoki ko’klarmi? Bu ikkala savol
predmetlarning   ikkita   to’plamini   ularni   tashkil   etuvchi   elementlari   soni
bo’yicha   taqqoslashga   doir   amaliy   malakalarini   tekshirishga   yo’naltirilgan.
Ikki to’plamni taqqoslashni bolalar har bir to’plam elementlarini sanash yo’li 6bilan   yoki   bir   to’plamning   har   bir   elementini   ikkinchi   to’plamning
elementiga mos keltirish yo’li bilan amalga oshirish mumkin. 5.“SHolg ’ om”
ertagiga   ishlangan   rasmga   qara   va   kuchukcha   oldida,   mushukdan   keyin,
nevara   bilan,   mushuk   orasida   nimalar   turganini   ayt.   Bunday   mashqlarning
asosiy   vazifasi   “bolalarning   ...dan   keyin”,   “oldida   turish”,   “orasida”   kabi
tartib   munosabatlari   haqidagi   tasavvurlarini   aniqlashdan   iborat.   SHu   bilan
birga bolalarda “chapda o’ngda”, “yuqori pastda” kabi fazoviy munosabatlar
tarkib toptiriladi. Tekshirishning borishida bolalar geometrik figuralarni taniy
olishlarini va  farq qila  olishlarini  va  masalalarni echa  olishlarini aniqlanadi.
Birinchi   o’nlik   sonlarini   o’rganishda   tayyorgarlik   davri   va   tegishli   raqamlar
hamda sonlar bilan tanishtirish davri ajratiladi. Tayyorgarlik davrining asosiy
vazifasi   nomerlashni   o’rganishga   o’tish   uchun   zarur   bo’ladigan   bilimlar,
malakalar va ko’nikmalarni aniqlash, ularni to’ldirish va sistemalashtirishdan
iborat.   Tayyorgarlik   davrida   quyidagi   mashqlar   bajariladi.   1.   Predmetlar,
tovushlar va harakatlarni sanash Sanoq o’tkazish prosessida bolalarni bir xil
ma ’ lumotlarning o’zi bo’yicha imkoni boricha “qancha?” so’zi bilan ko’proq
savollar qo’yishga mashq qildiriladi. Sanoq bilan bog ’ liq mashqlarni bajarish
prosessida sanoqda oxirgi aytilgan son sanayotgan gruppada qancha predmet
bor?   deb   qo’yilgan   savolga   javob   bo’lishini   5   tushuntirish   kerak.
Predmetlarni   o’ngdan   chapga   yoki   chapdan   o’ngga,   pastdan   yuqoriga   yoki
yuqoridan   pastga   qarab   sanashimiz   bilan   sanoq   natijasi   o’zgarmaydi.
Predmetlarni   sanashga   bag ’ ishlangan   darslarda   bolalarni   predmetlarni
bittalab   sanashgagina   emas,   balki   ikkitalab,   beshtalab   sanashga   o’rgatish
mumkin.
2.   Ikkita   to’plamni   ularni   hosil   qilgan   elementlarning   soni   bo’yicha
taqqoslash va tenglashtirish. Mashqlar bajarish prosessida katta (ortiq, ko’p),
kichik,   (kam),   teng   (shuncha)   munosabatlarning   ma ’ nosini   ochib   berish
kerak.   3.   Tartib   munosabatlari   va   sonlarning   tartib   qiymatlari.   Tartib 7munosabatlari   (...oldida   kelish)   bilan   bolalar   maktabgacha   bo’lgan
tajribalarida   juda   ko’p   uchrashishgan.   Maktabda   esa   bolalarning   tartib
munosabatlariga   oid   bilimlarini   to’ldirish   va   sistemaga   olish   uchun   har   xil
didaktik   materiallardan   foydalanish   mumkin.   Masalan:   katakli   taxtachaning
bir   qatoriga   har   xil   rangdagi   doirachalar   qo’yib,  bunday   savollarni  beramiz:
qizil   doiracha   sanoq   bo’yicha   nechanchi?   Yashil   doiracha   sanoq   bo’yicha
nechanchi?  Uchinchi  doiracha  qanday  rangda?  va  ....  4.  Qo’shish  va  ayirish
amallarini o’rganishga tayyorlash. Masalan: Nargizaga onasi 4 ta katakli, 5 ta
yo’lli daftar berdi. Nargizaga onasi nechta daftar berdi? Bolalarni qo’shish va
ayirish   amallarini   o’rganishga   tayyorlash   maqsadida   berilgan   ikki   to’plamni
birlashtirishga doir va to’plam qismini ajratishga doir mashqlar bajariladi. 5.
Raqamlarni   yozishga   tayyorlash.   Hoshiyalar,   jiyaklar   rasmini   chizish   bilan
bog ’ liq   bo’lgan   mashqlar   raqamlarni   yozishga   tayyorlash   imkonini   beradi.
Bunday mashqlar 1- sinf darsligining dastlabki har qaysi sahifasida berilgan.
Bu   mashqlarni   bajarish   bilan   o’quvchilar   ruchkani   to’g ’ ri   tutishni,   satrni
ko’rishni,   sahifaga   yozuvni   joylashtirishni   o’rganadilar.   Dasturda   1-   sinf
uchun   matematikada   birinchi   mavzu   birinchi   o’nlik   sonlarini   nomerlashdan
iborat.   Bu   mavzu   ustida   ishlashda   o’qituvchining   vazifasi   bolalarda   sanoq
malakasini   hosil   qilish,   ularda   birinchi   o’nta   son   haqida   tasavvur
shakllantirish   son   bilan,   uning   nomi   raqamlar   yordamida   bosma   va   yozma
belgilanishi   orasida   moslik   o’rnatish   malakasini   tarkib   toptirishdan   iborat,
o’quvchilarni   sonlarning   natural   qatorining   ba ’ zi   xossalari   bilan,   sonlarning
tarkibi   bilan   tanishtirishdan   iborat.   Birinchi   o’nlikning   har   bir   soni   bilan
tanishishda   quyidagi   savollardan   foydalanish   mumkin:   1.   U   yoki   bu   son
qanday   hosil   qilinishi   mumkin?   Birinchi   o’nlikning   har   bir   soni   o’zidan
oldingi   songa   birni   qo’shish   bilan   va   o’zidan   keyingi   sondan   birni   ayirish
bilan   hosil   qilinishi   kerak.   Bu   o’quvchilarga   sonlarning   qatordagi   ketma-
ketligini   o’sib   berish   tarkibida   ham,   kamayib   berish   tarkibida   ham 8o’zlashtirish   imkonini   beradi.   Birinchi   o’nlik   sonlari   ikki   qo’shiluvchidan
tashkil   topish   ham,   alohida   birliklardan   tashkil   topish   ham   mumkin.   2.   Son
qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi? Bolalar
oldin   bosma   raqamlar   bilan   tanishadilar,   ular   predmetlarning   tegishli
to’plamlari   yoniga   o’rnatib   qo’yiladi.   3.   Berilgan   son   sonlarning   natural
qatorida   qanday   o’rinni   egallaydi?   6   Bunda   bolalarga   quyidagi   savollarga
javob   topa   olishga   o’rgatiladi.   Berilgan   son   sonlar   qatorida   qaysi   sondan
keyin   uchraydi,   qaysi   sondan   oldin   keladi,   sonlar   qatorida   berilgan   sonning
o’rni   egallaydi.   2.Natural   qatorning   birinchi   sonlari   bilan   tanishtirishda
o’quvchilar   oldin   tevrakotrofdagi   narsalar   va   ularning   tasvirlari   bilan   ish
ko’radilar.   (doirachalar,   olmalar,   mashinalar).   Katta   sonlar   6,   7,   8,   9,   10
sonlar   bilan   tanishtirishda   predmet   ko’rsatmalilikdan   foydalanish   o’rgatiladi
yoki   sonli   zinapoyachadan   foydalanish   mumkin.   3.Birinchi   o’nlik   sonlarini
o’rganishda shu sonlarning tarkiblarini qarashga oid ishlar o’rgatiladi. Bunda
2–5   sonlariga   nisbatan   bu   sonlarning   ikki   qo’shiluvchidan   iborat   tarkibini
eslab   qolishga   qoid   ishlar   qilinadi.   6–10   sonlariga   nisbatan   ishlar   esa   “10
ichida   qo’shish   va   ayirish”   mavzusini   o’rganishda   davom   ettiriladi.   Sonlar
tarkiblarining   har   xil   hollarini   ko’rsatish   uchun   didaktik   materialdan,
rasmlardan,   har   xil   jadvallardan,   kvadratlardan   foydalanish   mumkin.   Sonlar
tarkibini   mustahkamlash   va   takrorlashda   “O’ylab   top!”,   “Estofeta”,
“Arifmetik   labirint”   kabi   o’yinlardan   foydalaniladi.   Masalan:   “O’ylab   top!”
o’yinini   o’tkazishda   bolalarga   8   sonini   qanday   ikki   qo’shiluvchidan   hosil
qilish   mumkinligini   topish   taklif   qilinadi.   Eng   ko’p   holni   topgan   o’quvchi
yutib chiqadi. 1–10 sonlari bilan tanishilganidan keyin bolalar 0 raqami bilan
tanishadilar. 
1.2 Didaktik   o‘yinlar   va   ularni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashning   nazariy
asoslari. 9Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlarni samarali kechishi
davlatimizni rivojlangan davlvtlar hamjamiyati integratsiyalashuvida
yosh
avlodning   ta‘lim   jarayoni   samaradorligini   oshirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Biz tafakkurga fikr musobaqarsiga ehtiyoj har qachongidan ham kuchaygan
davrda   yashamokdamiz.   Binobarin,   xalkimizning   ong   va   tafakkurida   keskin
burilish   yasash,   mamlakatimiz   yoshlarining   intellektual   salohiyatini   yanada
yuksaltirish   har   jihatdan   barkamol   yoshlarni   voyaga   yetkazish   iqtisodiy   jihatdan
qudratli   davlat   barpo   etishning   asosiy   shartidir.
Didaetik   o’yinlar   inson   hayotida   shunday   ahamiyat   kasb   etganki,   ularga
karab   inson   shaxsiyati,   harakteri,   manfaatlari,   mayillari,   qobiliyatlari   xakida   fikr
yuritish   mumkin   hisoblangan.   O’zbeklar   farzandlarini   bolaligidanok   baxodirlik,harbiylik,
   	jang	ovorlik    	m	alakalarini    	pshirganlar.    	X	alk    	do	stonida    	―A	lpo	m	ish‖	
dagi  
sevimli   bosh   kaxramon   Xakimbek   xakidagi   satirlar   shundan   dalolat   beradi.
demak,   o’yinlar   bekorchi   mashgulot   emas.   Bu   bola   uchun   birinchi   maktab.
Bobolar   va  	
buv	ilarning    	kattikk	o’	l    	ota-onalarga    	―Bolalarning    	o’	yn	iga    	xalakit	
berm	ang	lar!‖
   	deb  tanbex   berishlari   bejis   emas-da.
Bo‘lajak   tarbiyachilar   faoliyatida   ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo‘lgan
bolalar   o‘yinlari   va   ularni   tashkil   etish.
Bolaning   butun   hayoti   o’yin   bilan   chambarchas   bo g’liqdir.   Bola   qanchalik
kichik   bo’lsa,   unga   o’yinlar   uchun   shuncha   ko’p   vaqt   berish   lozim.
Kichkintoylar   hali   mustaqil   o’   ynashni   bilmaydilar,   ularda   turmush   tajribasi
hamda   o’yinchoqlar   bilan   o’ynash   tajribasi   hali   juda   oz.   Bir   yil   mobaynida	
ularga
 	o’  	sishning,  	xususan  	o’yin  	faoliyatidan  	o’  	sishning  	katta  	yo’  	lini  	bosib	  o’
tishga   to’   g’ri   keladi,   bunda   kattalarning   tarbiyaviy   ta‘ sir   kursatishi   hal   qiluvchi
rol   o’   ynaydi.   O’yinda   bolalarning   kattalar   bilan   munosabati   ham   katta
ahamiyatga   egadir.
Pedagog   bolalar   o’   yiniga   rahbarlik   qilayotib,   amalga   oshirilishi   zarur
bo’lgan   tarbiyaviy   vazifalarni   yaqqol   tasavvur   qilishi   lozim.   Bolalarda   tetik, 10quvnoq   kayfiyat,   faol     xatti-harakat   tug’dirish;   bolalarni   o’   yinchoqlar   bilan   o’
ynashga   va   ularni   ehtiyot   qilishga,   o’   yinchoqlarning     chiroyliligini   sezishga   o’
rgatish;   birgalikda   o’   ynash   konikma   va   malakalari,   birgalikda   bolishga   intilish,
hamdardlik,   bir-birlariga   yaxshi   munosabatda   bo’   lishni   tarbiyalash   juda
muhimdir.       O’yin       pr oqessi da       tarbiyachi       bolalar       nutqini   o’   stiradi,
narsalarning   atalishi,   nimalarga   va   qanday   ishlatilishi bilan,   ayrim   belgilari   bilan
tanishtiradi,   tevarak-atrof   (bolalarga   yaqin   va   tushunarli   bo’lgan   tevarak-
atrof)   haqidagi tasavvurlarini   aniqlaydi   va   mustahkamlaydi,   har   narsani   bilishga
qiziqish   tarbiyalaydi;
Tarbiyachi   ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo’lgan   bolalar   o’   yinining
yetarli   darajada   turli-tuman   bo’lishiga,   ular   mazmunining   asta-sekin   boyib
borishiga   harakat   qilishi   lozim.   Bu   narsa   o’   yinda   tarbiya   vazifalarining
anchagina     muvaffaqiyatli   amalga     oshirilishini   ta‘ minlaydi,     bolalar   hayotini
o’   yin   asosida   yulga   qo’   yish   imkonini   beradi.
Tarbiyachining   bolalar   o’  yinini,     ularning     o’  yin     paytidagi   xulq-atvorini
kuzatib         turishi           muhimdir.           Bu           pedagogning           bolani   yaxshi
o’   rganishiga,        uning      xususiyatlarini      bilib      olishiga        faqat   o’   yinda
emas,   balki   b o s h q a     faoliyatda,   hayotda     ham.   amalga   oshirilishi   lozim
bo’lgan   tarbiyaviy   vazifalarni   belgilab   olishiga   yordambe-   radi.
O‘yinlarni   yo‘lga   qo‘yish.   Bolalar   bog’ chasida   tarbiya   programmasida
quvnoq,   ta‘   lim-tarbiyaviy   jihatdan   qimmatli   o’yinlarni   ko’   proq   uynatish
uchun   bolalarga   xilma-xil   o’   yinchoqlar,   qo’   llanmalar   berish   lozimligi   qayd
qilinadi.   Tarbiyachi   bolalarning   mehnat   proqesslari   va   mashg’ulotlardan   qolgan
bo’   sh   vaqtlarida   o’yinda   aktivlik,   mustaqillik   ko’   rsata   olishlari,   har   bir
kichkintoyning   o’ z   xohishiga   qarab     o’yinchoq,     o’yin     tanlab   olishi   haqida
g’amxo’   rlik   silishi   lozim.   Shu   bilan   birga,   bu     yoshdagi     bolalar   turmush
tajribasining   kamligini   hisobga   olib,   tarbiyachi   ularning   o’   yiniga   rahbar-   lik
qiladi,   bolalar   faoliyatining   xilma-xil   va   almashinib   turadigan   bo’lishiga   yordam
beradi.   (Tinch   o’  yinlar   bilan   harakatli   o’yinlarni   navbatlashtirib   turadi.)
Bolalar   o’yinini   yulga   qo’   yishda   vaqtni   ham   hisobga   olish   lozim. 11E r t a l a b k i   o ’   y i n l a r   bolalarda   osoyishta,     quvnokq,     shu     bilan   birga,
faol     kayfiyat   tug’dirishi   kerak.   Bolalarga   ularga   tanish  bo’lgan	  o’
yinchoqlar   beriladi,   tarbiyachi   har   bir   bolaning   o’   ziga   o’   yinchoq   tanlab   olishini
kuzatadi.   Ertalab   ba‘   zan,   gruppada     bolalar   kam   bo’lganida,   yangi  	
o’	
yinchoqni	 	bolalarga
 	ko’rsatib,	 	uni   o’   ynattirish   mumkin.   Keyinroq   bu
o’yinchoqni   vaqtincha   yashirib   qo’   yish   lozim.   Tarbiyachi     ertalab   bolalarni
q a b o ’ l   qilib   olish   bilan   band   bo’   lgani   sababli   doimo   kattalarning   nazorati
ostida     o’ynalishi lozim   bo’   lgan   (mozaika,   qirqilgan   rasmlar)   o’   yinchoq   va   qo’
llanmalar,   shuningdek   bolalarni   juda   ham   hayajonlantirib   yuboradigan   shovqin-
suron  bilan  o’  ynaladigan   mashina,     ve-   losiped   kabi   o’   yinchoqlar   berilmaydi.
Gruppada o’   yinchoqlar   yetarli  bo’   lishi va   ular   qulay   joylashtirilishi   lozim.
Bu       narsa     hatto       yangi   sharoitga       ko’   nika       olmaydigan       bolaning   o’
yinchoqni   bemalol   ko’   rishiga   va   unga   qiziqishiga   yordam   beradi.
Tanish   xatti-harakat   qilishga   undaydigan   va   murakkab   bo’   lmagan   syujetli
o’ yinlarni   vujudga   keltiradigan   o’   yinchoqlar   bolalarni   yaxshi   uyushtiradi.   Bunday
o’yinchoqlar,     masalan:   aravachaga,   mashinaga   solib  	
o’  	ynash, stulga  	o’	tqazish	
mumkin	 bo ’	lgan  	qo’g’i rchoq,	 o’yinchoq	 idish-	 
tovoqlar,   kir   yuvadigan   va
dazmollaydigan   asboblar   o’   yin   uchun   ajratilgan   burchakka         joylashtiriladi.
Yil      boshidayoq         garchi      b u   o’   yinchoqlar   harakatlar   mosligini   talab   etmasa
ham   bolalarni   bir-biriga   yaqinlashtiradi.   Bir   necha   st ol   ustiga   joylashtirilgan
qurilish   materiallari   ertalab   bolalarda   o’   yin   xohishini   paydo   qiladi   va   bolalarni
yaxshi   uyushtiradi.   Shu   maqsadda       tarbiyachi   qurilish   materiallaridan   uncha
qiyin   bo’lmagan,     bolalarni   ma‘ lum      o’   yinga     undaydigan      biror     narsa:   o’
yinchoq   mashinalar   utadigan   darvoza,   hayvonlar   uchun   saroylar,   matryoshkalarni
olib   otish    uchun   ko’  prik   va   shu    kabilarni-   qurishi   mumkin.
Ertalab   didaktik   o’   yinchoqlardan   bolalarga   tanish   bo’lganlarigina   beriladi.
G’ildirakli   o’yinchoqlarning:   aravachalar,   katalkalar   va   mashinalarning       iloji
boricha      g’ichirlamaydigani   tanlanadi.    G’ildirakli     o’   yinchoqlar   bolani   aktiv
harakatga   undaydi,   unga   zavq   ba g’ishlaydi.
Ayrim   tarbiyachilar   ertalabki   qabul     paytida,   ayniqsa,   yil   boshida   bolalarni 12ovutishning   oddiy   usullaridan,   masalan,   chapak   chalish,   barmoq   o’   yinlaridan
foydalanadilar.   Ermak,   hazil,       qiziqchilik-hazil       o’   yinlar   bolani   quvontiradi,
chunki   ular   oddiy,   tushunarli   va   serharakatdir.   Tarbiyachi   bolaning   qolini
ushlab,   uning   barmoqlarini   quyidagi   sozlarni   aytib   turib,   birin-ketin   bukadi:
Bubarmoq   —   buvamiz,   Bu   barmoq   —   buvimiz,   Bu   barmoq   —   xolamiz,   Bu
barmoq — opamiz,   Bu kenja — kichkintoy   Uning   oti   Xoltoy.
Shuningdek,   kichkintoylar:
Boqqa kirasizmi?   Uzum yeysizmi?   Ari   chaqsinmi?  Jiz-biz,   jiz-biz.  kabi   qiziq
suzlarni   aytib   uynaladigan   o’   yinlarni   yaxshiko’	 radilar.
T   u   s   h   k   i   u y   q   u   d   a   n   k   e   y   i   n   bolalarning   o’   yinini   yulga   qo’ yi sh
uchun   birmuncha   ko’  proq    imkoniyatlar   mavjuddir.   Tarbiyachi,   enaga   uyqudan
turgan   bolalarning   kiyinishiga   yordam   beradilar   va   ularga   uynab   turishni     taklif
etadilar.       Ayrim     bolalarning     diqqatini      gruppada       bo’lgan   o’   yinchoqlarga
alohida   jalb   qilish   lozim.   Gruppaga    yangi   kelgan   yoki   sustkash     bolalar   uchun
bunday   usulni   qullanish    maqsadga   muvofiqdir;   uxlab   turgandan   keyin   bunday
bolalar   lanj  bo’   lib,   nima   qilishlarini   bilmay   turadilar.
Kichik   bolalarning   uyqudan   turish   vaqtida   katta   gruppa   bolalarida   3-4
tasini   yordam     uchun   taklif   qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Ular   kichik
bolalarga   kiyinishda   yordam   beradilar,   so ’   ng   esa    shaxsan   tashabbus   ko’rsatib
yoki    tarbiyachining     «topshiri g’ini»     bajarib,     bolalar    bilan   o’   ynaydilar.
Kunning    ikkinchi   yarmida    tarbiyachi    gruppada    mavjud     bo’lgan  	
o’	
yinchoqlar	 qatoriga	 bolalarga	 tanish	 bo’  	lmagan,	 ular	 o’  	zlari
 	o’  	ynay	  olmaydigan   o’
yinchoqlardan   qo’   shib   qo’yadi.
Mana,   tarbiyachi   katta   yangi   biz-bizakni   aylantirib   yubordi,   bolalar   uning
aylanishini   zavq   bilan   kuzatdilar,   uning   aylanishidan   chiqqan   tovushga   quloq
soldilar.   So’ng   kichkintoylar   bu   o’yinchoqni   o’zlari  	
o’ynashni	 o’rganib	  oladilar
yoki   tarbiyachi   bir-ikki   bolani   chaqirib   biror   o’yinchoqni   uning   nomini   aytib   turib
olib   kelishni   buyuradi.   Bolalar   to’planishib,   o’yinchoqni   birgalashib   tomosha
qiladilar,   uning   qanday   atalishini,   qanday   o’ynash   kerakligini   bilib   oladilar. 13Tarbiyachi   hamma   bolalarning   o’yinchoqlar   o’ynab   o’tirishlarini,   tetik   va
osoyishta   bo’lishlarini   kuzatib   turadi.   Bolalar   uyqudan   uy   g’onganidan             to
sayrga   chiqqunigacha   bir   yarim   soat   vaqt   o’tadi.   Shu   vaqt   davomida   tarbiyachi
bolalar   mustaqil   yordam   beradi   va   ikkinchi   mash   g’ulotni   o’tkazadi.
Bo g’chada   kecha-kunduz   bo’ladigan   bolalar   uchun  esa   uyqudan  oldin   har   xil
turdagi tinch o’yinlarni yulga quyish lozim. Tarbiya programmasida ikki yoshdan
uch   yoshgacha   bo’lgan   bolalarning   har   xil turdagi  o’yinlari   ko’rsatib   o’tilgan.
Ikki   yashar   bolalar   mustaqil   faoliyatlarida   harakatli   o’yinlar   katta   o’rin
tutadi. Bu yoshda bolalar aravacha,   katalka   sudrab yurib, ularda narsa tashiydilar,
o’yinchoq mashinalarni yurgizadilar,     g’ildiraklar     g’ildiratib   yuradilar   va   yugurib
o’ynaydilar.   Dastavval   ular   hatto   obrazli   o’yinchoqlarni   qam   sudrab   ichiga   narsa
solib   tashib   uynaydilar.   Tarbiyachi   bolalarni   harakatli   o’yinlarga   qiziqtiradi,   shu
bilan   birga,   ularning   charchab   qolmasliklarini,   uzoq   vaqt   bir   vaziyatda
o’tirmasliklarini   kuzatib   turadi.   Uzoq   vaqt   gilamda   o’tirib   olib   qu   g’irchok,
o’yinchoq   hayvonlarni   uynab   o’tiradigan   kamharakat bolalarga   ko’proq
harakatni talab qiladigan o’yinchoqlar  berish   lozim.
Harakatlarning   o’   sishi     bolaning   umumiy   kamolotida,   uning   nerv-
psixik   jihatdan   o’   sishida,     xarakter   ijobiy   sifatlarining   tarkib   topishida   katta
rol   uynaydi.   Kuzatishlar   uch   yoshga   qadam   qo’   ygan   bolalar   o’   yinida   uncha
murakkab   bo’   lmagan   syujet   vujudga   kelishini   kursatadi.   Ular   o’yinchoqlar
yordamida         tevarak-atrofdagi         kundan-kunga      takrorlanib        boruvchi         va
o’   zlariga   birmuncha   tanish   bo’   lgan   hodisalarni   aks   ettiradilar.
Konkreg   harakatlarda:   ku   g’irchoqni   cho’   miltirish,   uxlatish,   ovqat   tayyorlash,
mashinada   sayr       qildirishlar       ifodalanadigan       o’yinlar       deyarli       hamma
bolalarga   ma‘ lumdir.   Bolalar   ancha   kichik   yoshlaridan   boshlabok   o’   yinda   ikki-
uchtadan   bo’   lib   gruppaga     birlashadilar,   lekin   bu     birlashish       hamma   vaqt
ham   yagona   maqsad   kuzlash   natijasida   bo’   lavermaydi.   Bu   faqat   «yonma-yon
turib»   o’ynashdir.   Ularni   bir-biridan   ajratmaslik lozim.   Asta-   sekin,   yangi
bilimlar   egallash   bilan,   o’   zaro   munosabat     tajribasining   ortishi   bilan,   tarbiyachi
maslahatlari   ta‘   sirida   bolalar   o’yinda     o’ z   harakatlarini   o’   rtoqlarining 14harakatlari   bilan   birmuncha   moslashtira   boshlaydilar.
Bolalarda uch yoshga to’	 lish oldida s   y   u   j   e   t   l   i   -   r   o l   l   a   r   g   a  	b o ’	 l i n	
i b 
u   y   n   a   l   a   d   i   g   a   n  	o ’	 y i n l a r , v u	 judga keladi. Maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bolalar   ma‘   lum   rolni   bajarib,   ya‘   ni   ona,   ota,   dokt or   rolini   bajarib	
o’	 ynaydilar,
ular harakatiga taqlid qiladilar;	o’	 yinga uncha   murakkab   bo’
lmagan   syujet   kiradi.   «Men   ota   bo’   laman,   sen   esa   onasi   bo’lasan,   yur ishga
bo-   ramiz»,—   deydi   Vali   (2   yashar-u   11   oylik)   Jamila   (2   yashar-u   10   oylik).
Bolalar   qo’ l   ushlashib,   xonaning   u   boshidan   bu   boshiga   yuradilar,   so ’   ngra
skameykachaga,   hayoldagi   «mashinaga»   o’   tiradilar.   Vali   u   yoq-bu   yoqda
tebranib,   mashinani   «boshqaradi».   O’yin   shu   bilan   tugaydi.
O’yinda   bolalar   faqat   har   kuni   uyda,   bog’ chada   ko’rib   yurgan
narsalarinigina   emas,   balki   yangi   faktlar,   kiziq   voqealarni   ham,   masalan,
bolaning   poezdda   ketayotganini,   avtomashinani   tuzatishini,   sa   rtarosh   bo’   lib
s o c h       olishini    ham    aks      ettiradilar.    Syujetli-rollarga    bo’linib    uynaladigan
o’   yinlarda   bolaning   tasavvuri   paydo   bo’ ladi   va   o’   sadi,   bola   tasavvurida
ijodkorlik   elementlari   kurina   boshlaydi.     Bolalar   o’yinda     hayotdagi
qandaydir      hodisani       aks   ettirayotganlarida,    faqat     shu      hodisaning   aynan
o’   zinigina   aks   zttirib   qolmay,   balki   uni   bir   oz     o’   zgartiradilar,   o’   z   his-
tuyg’ularini   aks   ettiradilar,   o’   zlarining   munosabatlarini   namoyon   qiladilar.
Uch   yoshga   qadam   qo’   ygan   bolalarga   agar   oddiy   qurilish   materiallari,
ya‘ ni   g’ishtchalar   berilib,   qurish    usullari   o’   rgatilsa,   ular   hayotida   qurilish   o’
yinlari   ma‘   lum   rol   uynay   boshlaydi.   Bola   ikki   yoshidan   to   uch   yoshga
to’lgunicha   tarbiyachi   ta‘   siri   ostida   materiallar   bilan   oddiy   o’   yinlar   qilish   va
oddiy   maqsadga   qaratilgan   harakatlar       (masalan,       kubiklarni       bir-birining
ustiga     terib     quyishdan)    qilishdan     mustaqil   ravishda     qurilishlar     qilishga—
«qurishga»   utadi.   Bola   qurgan   narsasining   o’  sha   tanish   bo’   lgan   narsaga   o’
xshaganligini   sezganida   juda   xursand   bo’   lib:   «Qarang,     ko’   prik   yasadim»,—
deydi.   Yil   oxiriga   borib     bolalar   nima   yasamoqchi   bo’lganliklarini   oldindan
aytadilar     yoki   kattalarning   –     Nima   yasaysan?     –   deb   aniq   javob   beradilar.
Haqiqatdan   ham   o’ylagan   ishlarini   bajaradilar.   Bu 15narsa   o’yinlarning   o’  sishidagi   yangi,   juda   muhim   bosqichdir.    Agar   tarbiyachilar
bolalarning   qurilish     o’   yinlariga   tug’ri   rahbarlik   qilib,   ularga  ish  	o’rgatsalar,	
qo ’ 	rish
 	o’ 	yinlarini  	ko’ rsatsalar,  	bu  	b o s q i ch  	o’ 	z  	vaqtida	  o’   tadi.
Tarbiyachi   biror   narsa   ko’rayotib,   nima   qimoqchi   ekanini   gapirib   turadi:	
―H	ozir
     	tepacha      	yasaym	iz...    	K	attarok    	ku	bikn	i    	qo’	yib,    	ung	a    	taxtachani	
qiyalatib  
qo’yamiz.   Saida,   menga   taxtachani   berib   yubor.   Doskachani   mana
bunday   qo’yamiz. Endi mashina tepachadan  g’izillab tushadi . Agar bolaning o’zi	
‖
biror   narsa   ko’rayotgan   bo’lsa,   uni   ra g’batlantirish,   undan   nima   qurayotganligini
so’rash,   qurayotgan   narsasining   tasvirlamoqchi   bo’lgan   narsasiga   o’xshashligini
toptirish   muhimdir.   Zarur   bo’lgan   holda,   qurilgan   narsada   qanday   kamchiligi
borligini   aytib   berish   lozim.   Masalan,   «Qurgan   uyingning   tomi   qani?»,   «Tomi
bo’lmasa, yom g’ir yoqqanda hamma yoq-ho’l bo’lib ketadi-ku!» va shu kabilarni
aytish   bilan   bolani   ishdagn   kamchiliklarni   tuzatishga   yullab   turishi   lozim.
Agar   bolaning   qurish   sohasidagi   malakasi   juda   sodda   bo’lsa,   qurishni
murakkablashtiradigan   savollar   berishga   shoshilmaslik   lozim.   Bola   uchun   shu
kurgan  narsasining  uziyoq   bir   yutuqdir.   O’yin   uchun   ajratilgan   soat da   tarbiyachi
bolalarning   qurilish   o’   yinlariga   rahbarlik   qilayotib,   ayrim   bola-   larning   qanday
qurishini   kuzatib,   ularga       mashg’ulotlarda       qanday   qurilishlar   qilinganligini
eslatib   o’   tadi.   Masalan,   bolaga   matryoshka   berib,   uning   atrofiga   qanday   qilib
devor   qurganligini   eslashni   taklif   qiladi.   Kattalarning   muhim   vazifasi   -   bolani
faqat   nusxa olib   qurishga emas,   balki   o’   zicha mustaqil   biror   narsa   (uycha,   ko’
prik, divan va   boshqalar)  qurishga   ham   o’   rgatishdir.
Yil   boshidayoq   tarbiyachilar   ha   r   a   k   a   t   l   i   o ’   y   i   n   l   a   r   n   i   yo’lga
qo’yadilar.   Dastavval   pedagog   kichkina   gruppani   o’   yinga   jalb   qiladi,   yil
oxiriga   borib   esa   harakatli   o’   yinlarda   gruppaning   hamma   bolalari,   uncha
murakkab   bo’   lmagan   qoidalarga   asoslanib   («Bolalar   harakatini   ustirish»
bo’limiga   qarang)   qatnashadilar.	
O’yinlarning
   	o’sishida    	va    	bolalar    	hayotini    	yo’  	lga    	qo ’  	yishda
o’   yinchoqlar   tanlash   va   ularni   qulay   joyga   qo’   yish   katta   ahamiyatga   egadir.
Mustaqil   harakatli   o’   yinlar   uchun   g’ildirakli   platformalar,   ikki     g’ildirakli 16aravalar,   aravachalar,   katalkalar,   turli   katta-kichiklikdagi   koptoklar,   halqalar
bo’lishi   lozim.   Bolalar   stolchalari,   uch     g’ildirakli   velosipedlar,   pedalli   otlar
harakatni   o’   stirish,   chaqqonlik   tarbiyalash   va   bu     sohada     ish   olib   borish
uchun   juda   qulaydir.
Syujetli   yoki   obrazli   o’   yinchoqlar   shunday   narsani   ko’   zda   tutgan   holda
tanlanadiki,   ular   bolalarga   tanish   bo’   lgan   obrazlarni   eslatsin   yoki   suratlar
ko’rayotganlarida,   kattalarning   hikoyasini   eshitayotganlarida   hosil   bo’lgan
tasavvurlarini   to’   ldirib     va   oydinlashtirib      bersin,     masalan,   bola     quyonning
o’   zini   hech   qachon   ko’   rmagan   bo’   lishi   mumkin,   lekin   u   sevimli   ertaklar,
suratlar orqali   quyonning   qandayligini   yaxshi   biladi.   O’yinchoqlar
orqali   bolani   unga   avval   tanish   bo’lmagan     buyumlar   bilan   tanishtirish
mumkin.
Kichkintoylarning   eng   sevimli   syujetli       o’   yinchoqlari       har       xilkattalikdagi	 (o’ 	 g’il va	 qiz)	 qo’ g’irchoqlardir.	 ― 	Yumshoq  	‖qo ’  	g’	irchoq	 (agar	 
boshi
va   qo’   llari   selluloiddan   qilingan   bo’   lsa   yana   ham   yaxshi)   bolalarga   juda
yoqadi;   uni   kiyintirib-echintirish   ham   o s o n   bo’   ladi.   Qo’   g’irchoqning   kiyimi
tarbiyaviy   va   didaktik   maqsadlarga   muvofiq   bo’   lishi:   ko’   ylagi   did   bilan
tikilgan,             osongina               yechib-kiydiriladigan,               tugmalanadigan,
bog’ ichlanadigan   bo’lishi;     almashtirib   turiladigan   b o s h q a   kiyim-bosh  
bo’lishi	
lozim.	 O’yin	 vaqtida	 qo ’	 g’irchoqlarni	 kiyintirishni	 mashq	 qildirish
–   mustaqillik   va   batartiblik   malakasini   tarbiyalashning   sinab   ko’   rilgan
usulidir.
Ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo’   lgan   bolalarga   qiziq   o’yinchoqlar
berildi.   Bu   o’   yinchoqlar   ko’   pincha   ovoz   chiqaradigan   bo’ladi.   Masalan,   d o n
chiqiydigan   chumchuq,   do’   mbira   chalayotgan   xo’   roz   va   boshqalar.   Kanop
yoki   yumshoq   sim   o’tkazib   o’   ynaladigan     g’ildirakchalar,   halqalar,
g’altaklardan   ham   tanlash   ma‘ qul.    
II.Bob Didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   ularni   guruxlarda
qo‘llash 171 Didaktik o‘yinlar yordamida bolalar og‘zaki hisoblash malakasini
shakllantirish.
O’quvchilarni   o   g’zaki   hisoblashga   o’rgatishning   muhim   yetakchi
metodlardan   biri   didaktik   o’yinlar.   Bolalar   fakat   o’kish   mobaynida   o’rganib
kolmay, balki o’yin jarayonida ham o’rganadilar. Bunda didaktik o’yinlarni dastur
talabiga   mos   ravishda   tanlash   kerak   bo’ladi.   O’yin   vaktida   bola   faoliyati
aktivlashadi,   ularning   erkin   dikkati   va   xotiralari   rivojlanadi.
1   sinif   matematika   darslarida   o’quvchilarning   o’zlari   va   yozma   hisoblashm	alakalarini
 	oshirishda    	―O’	rningn	i  	top‖,    	―K	im  	oldin‖,    	―Chapaklar‖,	
―Top	ishm	oq	 ‖
kabi o’yinlar   kata   yordam   beradi.
O’rningni   top   o’ynini   quyidagicha   o’tkaziladi.   Qizlar   juft   raqamlarni   2,   4,   6,
8, 10, O’gil bolalar tok  sonlarni 1, 3, 5, 7, 9, va (+) (-) (=) ishoralarini ushlab doira
shaklida   turadilar.   Xat   tashuvchi   qizlarga   xat   olib   keladi.   Masalan:
1-o’quvchi 2-o’quvchi 3-o’quvchi
Shu   raqamlarni   bolalar   va   ularning   javoblari   doiradan   chiqib,   misol   kabi
turib  	
olishlari	 kerak.	 O’z	 o’rnini	 tezda	 to’gri	 topgan	 bola	 o’yin	  g’olibi	 bo’ladi.	
―K	im
 	oldin‖  	o’	yini  	guv	ox  	bo’	yicha  	o’	tkaz	iladi.  	Bun	da  	3  	ta  	o’q	uv	chi	
do	skaga 
chiqarilib,   musobaqar   sharti   tushuntiriladi.   Kim   oldin   5   ta   yozish:
Qaysi   o’quvchi   tez va chiroyli   chizsa,   o’sha qator    g’olib   chiqadi.
―Chapaklar‖
   	o’	yini    	o’	quv	chilarning    	eshitib,    	sanash    	qob	iliyatlari	
oshiriladi.  
Necha marta qarsak urilsa o’sha son xosil bo’ladi. Bolalar buni tinglab,
ichlarida   sanab   turadilar.   To’gri   sanagan   o’quvchilar   ragbatlantiriladi.	
―Top	ishm	oq‖
     	o’	yini      	ham      	juda      	qiziqarli.      	O’	quv	chilardan      	biri 18―M	enda  hammasi bo’lib 5 ta cho’p bor, 1 ko’limda 3 ta, 2 – sida  nechta bor? , deb	‖
so’raydi.   Bolalar   javob   beradilar.   O’yin   shu   tariqa   davom   etadi.	
―So	nn	ing
   	tarkibini  	top	ing‖    	o’	yinida  	m	agn	it  	do’	skasida  	9  	raqam	i	
ko’	rsatiladi  
va   u   qanday   sonlardan   tuzilganligini   so’raladi.   O’quvchilar   magnit
do’skasida   ko’rsatishadi. 8   +   1   =   9 6   +   3   =   9
7   +   2   =   9 5   +   4 =   9
Bu   o’yin   orqali   o’quvchilar   sonining   tarkibini   aniqlaydilar.	
―M	oxir
     	hisob	chi‖      	o’	yinida      	sinf      	taxtasiga      	3      	ustun	dan      	ibo	rat	
m	illi	onlar  
yoziladi.   Har   bir   qatordan   1   tadan   o’quvchi   chiqariladigan   tegishli
ustundagi   misolni   yechiladi.   Tez   bajargan   o’quvchi   moxir   hisobchi   bo’ladi.	
―O’	ylab
    	top‖     	o’	yini     	bo	shlang‘ich     	sinflarning    	hamm	asida,     	o’	zlari    	uchu	n
ajratilgan   hisob   vaqtlarida   o’tkaziladi.   Bu   o’yin   bolalarda   qiziqishni,   faollikni
kuchaytiradi. Do’skada bir necha misollar berilgan bo’ladi. O’qituvchi aytadi: -bu
misollardan   birining   javobi   30.   Men   qaysi   misolni   yechdim.   O’quvchilardan   biri
javob   beradi.   O’qituvchi   hamma   misollar   yechilib   tamom   bo’lguncha,   o’yinni
davom   ettiradi.	
―K	im
   	tez	roq‖    	o’	yini  	uchu	n    	sonlar    	yoziladigan    	kv	adratlardan	
foydalaniladi
 	4   ta   o’quvchini   chiqarib,   ularga   kvadratlarga   yozilgan   sonlarning
qatori ko’rsatiladi.   Kim   o’ziga   berilgan   qatordagi   sonlar   yigindisini   tezroq   va   to’gri
aytsa,   shu   o’quvchi     g’olib   hisoblanadi.   Bunday   jadvallar   sinfga   va   bolaning
bilimiga   qarab   tuziladi.   Buni   ko’proq   qo‘shish   ayrishni   o’rgatishda   qo’llash
mumkin:
200 120 300 280
420 180 250 120
800 300 150 130.
Tomoshabinlardan   tashqari   bolalarga   qo’shiq-hisob   va   she‘r-hisoblar   berish
ham   ularning   qiziqishlarini   orttiradi.   Ulardan   misollar   keltiraylik.
Shohdadir   7 qush,   uchib   ketsa   5 tasi   bu shohdadir   3 Qush,   Shohda   qolar   nechtasi?
Azam   tutdi   4   sazan,   Bolta   tutdi   2   laqqa,   Chori   tutdi   3   cho’rtan,   nechta   baliq   chiqdi 19qirgoqqa?
Oyim   berdi   5   anor   O’zimda   ham   3   ta   bor   Sanab   bilsang   ayta   qol   Menda   nechta
anor bor?
O’zimda bor 5 yong‘oq   Cho’ntagimda   2   tasi   Do’stimda   ham   shuncha   bor   Hamma
yong‘oqlar   qancha?
O’quvchilarning   o’zlari   hisoblashga   o’rgatishning   yana   bir   usuli   yevristik
suxbatdir.   Bunda   o’qituvchi   tayor   bilimlarni   o’yin   harakteriga   ega   bo’lgan   savollar
orqali o’quvchilarga   beradi:
1   tovuq   bir   oyog‘i   bilan   tursa,   3   kg   2   oyog‘i   bilan   tursa   necha   kg   bo’ladi?
Qaynagan suvda 1 ta tuxum 3 minutda pishadi, 3 ta tuxum necha minutda pishadi?
Eng   kichik   2   xonali   son,   eng   katta   bir   xonali   sondan   qancha   katta?
Bir bola ko’chadan   5 so’m topib oldi. Ikkinchi kishi chiqsa necha so’m topar edi?
Ushbu savollar o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini faollashtiradi va
turli   miqdorlar   orasidagi   bo g’lanishlarni   aniqlashga   o’rgatib   boradi.
Boshqotirma
O’zbekistondagi   shaxar   va   viloyat   nomlariQ
O’	Q	O	N	
J	I	Z	Z	A	X	
B	U	X	O	R	O	
T	E	R	M	I	Z	
T	O
Sh	K	E	N	T	
X	I	V	A	
S	A	M	A	R	K	A	N	D	
G	U	L	I	S	T	O	N	
F	A	R	G	O	N	A	
N	A	M	A	N	G	A	N
Keling   endi   matematik   o’yinlarni   ham   ko’rib chiqaylik:   matematik   o’yinlar 20―Q	iziqarli kv	adrat‖  	o’	yini
0   dan   9   gacha   bo’lgan   sonlarni   bo’sh   kataklarga   shunday   joylashtiringki,   istalgan
yonalishdagi   sonlar   yigindisi   15   ga   teng   bo’lsin.	
6	7	2	
1	5	9	
8	3	4	
―Loto‖
 o’	yini.
O’qituvchi   stol   yonida   turib,   ko’paytirish   jadvaliga   tegishli   birorta   sonni
ko’rsatadi,   masalan, besh. Bolalarning qo’lidagi kartochkalarda esa ko’paytirishga
doir   misollar   bo’ladi.   Ular   tegishli   kartochkalar   5Ч4;   4Ч5   ni   ko’rsatishlari mumkin.	
―D	oirani
 aylantirish‖    	o’	yini.
Bu o’yindan maqsad o’quvchilarda hisoblash  malakasini  xosil  kilish. Doira
rasimda   ko’rsatilgandek,   sonlar   yozishib,   doira   tashqarisida   1   ta   son   belgilanadi.
So’ng   2   o’quvchi   doskaga   chiqariladi.   Ulardan   biri   doirani   aylantiradi.   Nuqta
to’g‘risiga   qaysi   son   kelib   to’xtasa,   o’sha   sonlarga   qarab   avval   qo‘shish,   keyin
ayirishga doir misol tuzadi va yechadi. Keyin navbatdagi 2 ta o’quvchi chiqadi va
o’yin   shu   tariqa   davom   ettiriladi. 8 1
6 2
3 5
7 4 4 3
1
6 5
10
7 9
21―Bir sonn	ing  	o’	rniga  ikk	i  son‖  o’	yini.
Bu   o’yindan   maqsad   yangi   o’tilgan   son   tartibini   o’rganish.
Bu   o’yinda   hamma   o’quvchilarning   oldida   raqamli   kartochkalar   bo’ladi.
O’qituvchida   kattaroq   raqamli   kartochka   bo’ladi.   O’qituvchi   o’quvchilarga
kattaroq   son   kartochkasini   ko’rsatadi,   masalan   4.   O’quvchilarga   tarkibi   4
bo’ladigon   2   va   2,   3   va   1,   1   va   3,   raqamlarini   ko’rsatadilar.   To’gri   ko’rsatgan
o’quvchi    g’olib   bo’ladi.	
―O’	qituv	chi‖
 o’	yini.
Bu   o’yindan   maqsad,   geometrik   shakllarini   farqlay   bilishiga   o’rgatish.
Bu o’yinda bolalardan biri o’qituvchi vazifasini o’taydi. U bolalarga biror shaklni
ko’rsatadi,   uni   nima   deb   atalishini   so’raydi.   Bolalar   o’qituvchiga   javob   berganda
javob   beradilar.   Shu   tariqa   boshqa   bolalar   ham   o’qituvchi   bo’lib,   o’yinni   davom
ettiradilar.	
―K	im
 	tez	roq  	aytadi‖  	o’	yini.
O’yin   maqsadi   tez   va   to’gri   aytish   malakasini   o’stirish.
O’yinda   o’qituvchi   sonlarni   aytadi.   O’quvchilar   aytilgan   sondan   oldin   keladigan
keyin keladigan sonlarni aytishi kerak. Masalan, sanaganda 4 dan oldin qaysi son
keladi? 3 dan keyin qaysi son keladi? 8 dan oldinchi? Kabi savollarga javob bergan
o’quvchi     g’olib   hisoblanadi.   Matematik   o’yinlar,   avvalambor   sinfda   o’tkazilgan 22har bir darsni mustaxkamlash uchun olib boriladi. Sinfdan tashqari ularning asosiy
shakllardan   biri   bo’ladi   qiziqarli   matematika   soatlari   minutlari   ham   bolalarni   bu
fanga   bo’lgan   qiziqishlarini   oshirishga,   yana   bilimdon,   hozir   javob,   bilimlarni
ixtiyoriy   ravishda   o’zlashtirishga   xizmat   kiladi.
1-sinifda   qiziqiarli   matematik   soatlarining   taxminiy   konspekti.   Bugun   biz
qiziqarli   matematikadarsi   o’tamiz.   Nima   bilan   shugullanishimizni   hozir   bilib
olasiz.   Juda   ziyrak   bo’lishingiz   kerak.   Mening   beradigon   savollarimga   o’ylanib
javob beringlar.  Savollarimga kim tez va to’gri javob bersa, o’sha o’quvchi  g’olib
bo’ladi.
1-  ―O’	ylab  	top‖
Beshtata   goz   bizning   ustimizdan   uchib   o’tdi,   2   tasi   bulut   tepasidano’tdi,   2   tasi
daryoga   tushdi.   Nechta   goz   xavoda?
2 –   topishmoqlarni   toping   va   masalalarni   yeching.
Yolimni 1ritar 2 chirokcha   Chirokcha   ustida   pilik   kalamcha.
(Ko’z,   qosh).
Ikkita   uchi   bor-u,   ikki   xalqali   o’rtasida   bitta   tixchasi
(qaychi).
Og‘zida   4   tishi   bor,   yegani   pichan   Qani,   ayting   bolalar,   bu   nima   ekan?   (rasmi
ko’rsatiladi)   (panshaxa)
Biri   qo’yadi,   ikkinchisi   ichadi,   uchinchisi   o’sadi (yomgir,   yer,   o’simlik)   Bola
o’ndan  o’nni ayirgan,   o’n xosil qilgan.   Bu qanday bo’lgan?   (qo’lqoplarni   yechgan)
Bir   likopchada   4   nok   bor.   Bu   noklarni   4   o’quvchi   teng bo’lib   bering   va   likopchada
fakatgina   bitta   nok   qolsin. 232.2 Didaktik o’yinlar mеtodi.
            Kеyingi yillarda ilg’or o’qituvchilar tajribasida didaktik o’yinlardan ta'lim
mеtodlari   sifatida   foydalanish   odat   tusini   olib   bormoqda.   Didaktik
o’yinlarning   samaradorligi   shundaki ,   ular   vositasida   o’quv-tarbiya   ishlari   hayotga
yaqinlashtiriladi,   shuningdеk,   ularning   har   birida   bilimlarni   Og’zaki   bayon   etish,
ko’rgazmali,   amaliy   mеtodlarning   elеmеntlari   qo’llaniladi.   Shu   xususiyatlariga
ko’ra   didaktik   o’yinlar   sintеtik   xaraktеrga   ega.   Ularning   quyidagicha   turlari
mavjud:Stimulyativ   o’yin-ta'limni   hayotda   bo’lib   o’tgani   ijtimoiy   voqеalarga
tеnglashtirish,   ularga   muqoyasa   qilib   tashkil   etish   va   boshqarish   mеtodidir.   Bu
o’yindan   tarix,   gеografiya   darslarida   unumli   foydalaniladi;   bir   o’qituvchi   Amir
Tеmur, boshqasi Boyazid, qolganlari sarkardalar, askarlar rolida ishtirok etadi, shu
yo’l   bilan   ta'lim   bo’lib   o’tgan   tarixiy   voqеaga   muqoyasa   qilib   tashkil   etiladi.
Stimulyativ   o’yinlarning   bir   ko’rinishi   instsеnirovka   (rollarga   ajratib   o’qish)
mеtodidir. Boshlang’ich sinflarda badiiy mantlar, yuqori sinflarda badiiy asarlarni
rollarga   ajratib   o’qtish   an'anasi   maktablarimiz   tajribasida   uzoq   tarixga   ega.
Adabiyot   o’qituvchilari   «Tuya   bilan   bo’taloq«   asarini   o’qitganda   bir   o’quvchi
yozuvchi  ikkinchi  o’quvchi  tuya, uchinchisi  esa  bo’taloq so’zlarini  o’qib ta'limda
ishtirok etishadi.Stimulyativ o’yinlar ham asta-sеkin maktab tajribasida o’z o’rnini
olib   bormoqda.   Mеhmon   kutish,   kasalni   davolash,   xarid   qilish   kabi   turli   hayotiy
vaziyatlar   mohiyatidan   kеlib   chiqib,   ta'limni   tashkil   etish   va   boshqarish   situativ
o’yinlar sirasiga kiradi.
Ta'limning   amaliy   mеtodlarida   o’qituvchi   va   o’quvchining   o’zaro   ta'siri 24bolalar   oldiga   qo’yiladigan   topshiriqlar   hamda   ularni   qabul   qilish   shaklida   amal
qiladi. Amaliy mеtodlarning quyidagicha turlari mavjud.       Laboratoriya     tajribasi
amaliy   mеtod   bo’lib,   ular   turli   ko’rinishlarga   ega:   kimyodan   va   boshqa   tabiiy
o’quv fanlaridan yoppasiga laboratoriya mashg’uloti, fizikadan o’quv praktikumi,
yoppasiga kuzatish kabi ish turlari mashg’ulotning bir qismini oladi, ba'zan ularga
bir  nеcha o’quv soatlari  ajratiladi.O’quv ustaxonasida   turli  topshiriqlarni  bajarish ,
o’quv-ishlab   chiqarish   sеxida,   o’quvchilar   brigadasida   ishlash   ham   amaliy
mеtodlar   sirasiga   kiradi.   O’quvchilar   turli   mеhnat   qurollaridan   qaychi,   pichoq,
chizg’ich,   sirkul   va   sh.j.dan   foydalanib   qirqish,   o’lchash   kabi   ishlarni
bajaradi.Elеktron   hisoblash   mashinalari,   ovozni   yozib   olish   va   eshittirish
apparatlari bilan ishlash, o’quv matеriallari asosida kompyutеrlarda dasturlar tuzish
amaliy mеtodlarning yangi turlari sanaladi. Amaliy mеtodlarning eng qadimiy turi
mashqdir.   Mashq-o’rganilgan   bilimlarni   turli   o’quv   sharoitlariga   tatbiq   etish
yo’lidir.   Mashq   vositasida   turli   malakalar-intеluktual   va   aqliy,   xususiy   (masalan,
matеmatika bo’yicha) va umumiy (masalan, barcha o’quv fanlariga oid) malakalar
tarkib   toptiriladi.   Mashq   o’quv   topshiriqlari   asosida   o’tkaziladi.   Uni   bajarishda
quyidagicha   bosqichlarga   rioya   qilinadi.   1-bosqich:   mashqni   bajarishda
foydalaniladigan   bilim,   faoliyat   mеtodllarini   esga   tushirish.   Bilimlarni   esga
tushirish bu xotiraning oddiygina ishi emas. Bu jarayon topshiriqni bajarishga oid
bilimni   esga   tushirish,   uni   bilimlar   orasidan   ajratib   olish,   ajratilgan   bilimni   tahlil
etish, uni o’quv sharoitiga tatbiq etishni  tasavvur  qilish kabi aqliy ishlarni taqazo
etadi.   2-bosqich:   Ajratilgan   bilimni,   faoliyat   m е todini   mashqda   b е rilgan   holatga
tatbiq etish. Bilimni, faoliyat m е todini tatbiq etish jarayonida o’rganilgan bilimlar
ongda   mustahkamlanadi,   malakalar   takomillashadi.   3-bosqich:   Bu   bosqichda
topshiriqning   bajarilishi   t е kshiriladi,   mashq   qilish   jarayonidagi   yutuq   va
kamchiliklar baholanadi, mashq qilish asosida xulosalar chiqariladi.      O'quv
materiaiini   og'zaki   bayon   qilish   metodi   bayon   qilinayot-gan   ma'lumotlarning
to'g'ridan   to'g'ri   ta'lim   beruvchining   jonli   nuqti   orqali   idrok   qilinishi   bilan
tavsiflanadi   va   ana   shu   xususiyatiga   ko'ra   ta'limning   boshqa   metodlaridan   farq
qiladi.   Ta'limning   ko'rgazmalilik   metodidan   amaliy   faoliyatda   foy-dalanishda 25namoyish   etish,   tasvirlash   va   ekskursiya   metodi   bilan   ish   ko'rishda   ta'lim
oluvchilarni turli mavzularda tasviriy materiallar bilan ishlashga jalb etish muhim
didaktik ahamiyatga ega.Amaliy mashg'ulotlar metodi, asosan o'zlashtirilgan iJmiy
bilim-larni   mustahkamlash   va   uni   amalda   qo'llay   olish,   tegishli   ko'nikma   va
malakalarga ega bo'lishni ta'minlashga xizmat qiladi.Mashq qildirish metodi o'quv
predmetlarining mazmuni va tav-sifiga qarab turlicha olib borilishi mumkin. Ta'lim
oluvchilarning o'zlashtirgan ko'nikma va malakalarini mustahkamlash va ularning
ijodiy   qobiJiyatlarini   rivojlantirishda   mashq   qildirish   lozim.Laboratoriya   metodi.
Bu   ta'lim   jarayonida   ta'lim   oluvchilarga   atrofni   o'rab   turgan   obyektiv   borliqdagi
narsa   va   hodisalar ,   ularning   shakli,   hajmi,   tarkibi,   tuzilishi,   o'zgarishi   va
rivojlanishi qobiliyatlari haqida yangi-yangi bilimlar berish, o'zlashtirayotgan ilmiy
bilimlarni   mustahkamlash   hamda   tegishli   ko'nikma   va   malakalar   bilan   qurollan-
tirishda   muhim   ahamiyatga   ega.Laboratoriya   metodi   o'z   xususiyatiga   ko'ra
quyidagicha turlarga va shakllarga bo'linadi (1-shakl):
1-shakl. Laboratoriya mashg'ulotlarining turlari va shakllari.
Ta'lim vositalari. Ta'lim jarayonida qo'llaniladigan vositalar ta'lim samaradorligini
sezilarli darajada oshirishga xizmat qiladi. O'qitishning asosiy vositalari - bu asosiy
o'quv   mazmuniga   ega   bo'igan   rejalar,   o'quv   dasturlari,   darslik   va   o'quv
qoilanmalari.   O'qitishning   qo'shimcha   vositalari   -   bu   ta'lim   oluvchilardagi   bilim,
ko'nikma   va   raalakalarni   shakllantiruvchi   masalalar,   mashqlar   to'plami,
ma'lumotnomalai;   tarqatma   materiallar,   ko'rsatmali   va   ko'rgazmali   vositalar,
disketlar, EHM va boshqalar. O'qitishni takomillashtiruvchi dastur vositalari — bu
mutaxassislar guruhi tomonidan ishlab chiqilgan va predmetdagi tegishli mavzular
bo'yicha dars jarayonini takomillashtirishga imkon beruvchi intellektuallashtirilgan
dasturlar   va   uni   amaliyotga   joriy   etishga   sharoit   yaratuvchi   dasturiy-texnik
vositalar.   Sharq   mutafakkirlarining   didaktik   qarashlarida   ham   ta'lim   metod lari
masalasiga   jiddiy   e'tibor   qaratilgan.   Buni   al-Xorazmiy,   Abu   Nasr   Forobiy,   Abu
Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   ibn   Sinolarning   turli   ta'lim   metodlari   haqidagi
fikrlari,   qarashlari,   amal   qilgan   ta'lim   yo'nalishlarida   yaqqol   sezish   mumkin. 26Muhammad   ibn   Muso   al-Xorazmiy   o'zigacha   boigan   ta'lim   metodlarini
sintezlashtirishga   harakat   qilgan.   Barcha   mutafakkirlar   kabi   u   ham   ko'rgazma-
tajriba   metodlari,   savol-javob   metodlari ,   mala-ka   va   ko'nikmalarai   shakllantirish
metodlari,   bilimlarni   sinash   metod-laridan   keng   foydalanilgan.   Al-Xorazmiy
matematika   fanining   amaliy   ahamiyatini   yuksak   cho'qqilarga   ko'tara   oldi.   Uning
buyuk   ixtirolaridan   biri   -   «0»   (nol)   sonini   yaratishi   va   bu   orqali   uning   fanga
kiritgan   buyuk   kashfiyoti   o'nli   pozitsion   sanoq   sistemasining   iste'molga
kiritilishidir.Abu   Nasr   Forobiy   ta'limda   barcha   fanlarning   nazariy   asoslari
o'rganilsa, tarbiyada ma'naviy-axloqiy qoidalar, odob me'yorlari o'rganiladi, kasb-
hunarga   oid   malakalar   hosil   qilinadi,   deb   o'qtiradi.   Bular   tarbiyachilar   va
murabbiylar tomonidan turli metodlar yordamida amalga oshiriladi. Forobiy ta'lim-
tarbiya   ishlarini   nazariy   yo'l   bilan   amalga   oshi-rishga   ko'proq   e'tibor   beradi.
Shuning   bilan   birga   u   ta'lim-tarbiyada   rag'batlantirish,   odatlantirish   va   vaqti
kelganda majbur etish metodla-ridan foydalanish g'oyalarini ham ilgari  surgan. U
matematika,   mantiq,   tibbiyot,   ilmi   nujum,   musiqa,   huquq,   tilshunoslik,   poetika
kabi sohalar bilan shug'ullangan, turli tillarni o'rgangan. Manbalarda yozilishicha,
u   70   dan   ortiq   tilni   bilgan.Abu   Rayhon   Beruniyning   ilmiy   bilimlarni   egallash
yo'llari,   usullari   haqidagi   fikrlari   hozirgi   davr   uchun   ham   dolzarbdir.   Uning
fikricha, ta'lim oluvchilarga ta'lim berishda quyidagilarga e'tibor berish kerak:
                                                                           27                                                                                                                    Xulosa
           Pedagogik texnologiyalarni o’quv jarayoniga qo’llab boorish maktabimizda
ta’lim-   tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   muhim   asosiy   rolni   o’ynamoqda,Bu
ishlarni   amalgam   oshirishda   asosiy   e’tiborni   quyidagilarga   qaratish   lozom   deb
hisoblaynan;
1.Kuchli ma’muriy rahbarlik.
2.Ichki muhitning yaxshiligi.
3.Tasyanch pedagogik yangiliklarga yonalganlik.
4.O’qituvchilarning   o’quvchilardan   yiqoriroq   natijalarni   kutishi   uchun   asoslar
mavjudligi.
5.O’quvchilaro’zlashtirishini   nazorat   qilish   tizimini   yaxshilashdan   iborat.
Olib   borayotgan   ishlarimizda   asosiy   ishtirokchilar   o’quvchilar   va   o’qituv-chilar
hisoblanib   ,ular   o’rtasida   qobiliyatlarni   shakllantirish   ,istedodlarni   royobga
chiqarish uchun imkoniyatlarni choralari topiladi.
Maktabimizda ta’lim –tarbiya jarayonning samaradorliginioshirish uchun quyidagi
masalalarni   hal   qilishda   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llashda   quyidagilarga
e’tiborga olish kerak deb hisoblaymiz;
-Maktabda ishlarni to’g’ri tashkil qilish va boshqarish.
-O’quv rejalarining turli sharoitlarga moslashganligi.
-Yo’riqnomalarning bevosita berilishi.
-Maktabda   o’quvchilarning   ta’lim-   tarbiya   olish   imkoniyatini   hamda
o’quvchilatning ijodiy ishlash imkoniyatlarini kengaytirib boorish;   -Maktabda
rag’batlantiruvchan   o’quv   muhitini   ta’minlash;     -Amaliyotda   yiqori 28ko’rsarkichlarga erishish natijalarida tasdiqlangan yangiliklarni tezkor tatbiq etish;
Kutilayotgan natijalatga mos bo’lgan pedagogik texnologiyalarni tanlash ,ta;lim –
tarbiya jarayonini amalgam oshirish va muntazam takomillashtirib borishdan iborat
deb   hisoblaymiz.   Biz   o’z   pedagogik   faoliyatimizda   pedagogik   texnologiyalarni
quyidagi   ko’rinishlarda   foydalanamiz;   Seminar,trening.individual   maslahat
berish,korgazmali darslar tashkil etish. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.Mirziyoyev.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y  -56-b.
2. Sh.M.Mirziyoyev.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M.Mirziyoyev.  “Qonun     usutuvorligi  va   inson   manfaatlarini  ta’minlash  –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-b.
4. Sh.M.Mirziyoyev.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz ”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M.Mirziyoyev. “Milliy taraqqiyot  yo’limizni  qat’iyat  bilan davom  ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6. I. A. Karimov. “Barkamol avlod orzusi”. -T.: “O‘zbekiston”  2019 y.
7. I. A. Karimov. «Barkamol avlod O’zbekiston taraqqiyotining poydevori». -T.:
1997-y.
8. I. А . K а rim о v. Yuks а k m а ’n а viyat-y е ngilm а s kuch. – T.: “M а ’n а viyat”, 2018-
y. 173 b.
9. O’zbekiston Respublikasi  Oliy ta’lim tizimini isloh qilish bo’yicha me’yoriy
hujjatlar I-qism, T.: 2018 yil
10. O’zbekiston Respublikasi  Oliy ta’lim tizimini isloh qilish bo’yicha me’yoriy
hujjatlar II-qism, T.: 2018 yil
11. N.U.Bikbay е va,   R.I.Sid е lnikova,G.A.Adamb е kova.   Boshlang’ich   sinflarda
mat е matika   o’qitish   m е todikasi.     (O’rta   maktab   Boshlang’ich     sinf   o’qituvchilari
uchun m е todik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 2016-y. -512b.
12. M. Е .Jumay е v,   Z.G’   Tadji е va.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish
m е todikasi.  (OO’Y uchun darslik.) T.: “Fan va t е xnologiya” 2021-y.
13. M.E.Jumay е v.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish   m е todikasi.   T.:
O’qituvchi. 20 20 -y.
14. M.E.Jumayеv.   “Boshlang’ich     matеmatika   o’qitish   mеtodikasidan   amaliy
mashg’ulotlar to’plami”. T.: O’qituvchi 20 21 -y.
29 15. M.E.Jumayеv.   Bolalarda   matеmatik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi
va mеtodikasi.  (KHK uchun ) ToshkеnT.: “Ilm Ziyo” 20 19 -y.
16. M.E.Jumayev .   Bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarni
rivojlantirish nazariyasi va metodikasi. -T.: ILM ZIYO,   20 19 .-232   b.
17. V.V.   Dani lova   “Matematicheskaya   podgotovka   detey   v   doshkolnix
uchrejdeniyax”.   - M ., 2017  y .
18. A.A.Stolyar   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish".  - M. , 201 8.
19. N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish".  -T.: "O`qituvchi"  2021 . 
20. E.Sayidxalilov,   Sh.Abdullayeva   O‘quvchilar   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirish - milliy dastur talabi. // “Xalq ta’limi”jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20 
21. L.P.Stoylova,   A.M.Pishkalo   Boshlang‘ich   matematika   kursi   asoslari.   –   T.:
O‘qituvchi 2021.- 336  b.
22. Ta’limda a x borot texnologiyalari  - T.: 20 2 0 .  -131b.
23. Tolipov O‘.Q., Usmonova M., Pedagogik texnologiyalarning tatbiqiy asoslari
(O‘quv qo‘llanma) - T.: Fan.2006.-262 b
24. N.N.   Azizxo’jaeva   “Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat”.
Toshkent, Nizomiy nomidagi TDPU, 2023-y.
25. S.A.   Akmalova.   “Ta’lim   nazariyasi   didaktika   masalalari   bo’yicha   o’quv
qo’llanma”. Namangan 2023-y.
26. www.natlib.uz      internet kutubxona
27. www.ziyonet.uz      materiallari
28. www.kitob.uz   
29. www.tdpu.uz   
30. www.referat.arxiv.uz   
31. www.testing.uz   
32. www.math.com   
30

 “O’nlik” mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский