O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi  talabasi  Ro‘ziqulova Lobar
              Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
Kirish ................................................................................................................... 4
I-BOB. O’qish darslarini tashkil etish metodikasi
1.1.   Boshlang’ich sinf o’qish darslarida pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish……………………………….……………………………...……… 7
  1.2. O’qish darslarida qo’llaniladigan metodlar……..…………....……..... 9
1.3.  O’qish darslarida turli qiziqarli o’yinlardan foydalanish……………... 12
II-BOB. O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
2.1.   Boshlang’ich   sinf   o’qish   darslarida   mustaqil   ish   tashkil   etish
turlari….. 17
2.2.  Boshlang’ich sinflarda o’qish fanidan tayyorlangan dars ishlanma…… 18
Xulosa…………...………….…………………………………………………... 21
Foydalanilgan adabiyotlar.................................................................................. 23
                                                  
2 O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
Reja:
1. Boshlang’ich   sinf   o’qish   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanish.
2. O’qish darslarida qo’llaniladigan metodlar.
3. O’qish darslarida turli qiziqarli o’yinlardan foydalanish.
4. Boshlang’ich sinf o’qish darslarida mustaqil ish tashkil etish turlari.
5. Boshlang’ich sinflarda o’qish fanidan tayyorlangan dars ishlanma.
3                                                            Kirish
Mamlakatimizda «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi» ning birinchi b о sqichi
yakunlanib,   ikkinchi-sifat   b о sqichiga   o‘tildi.   O‘tgan   davrda   yaratilgan   me’yoriy-
xuquqiy xujjatlar fanlar bo‘yicha o‘quv adabiyotlarining  yangi avl о dini yaratishga
as о s   bo‘lib,   o‘quv   jarayonini   sifatini   о shirishga   xizmat   qiladi.   O‘quv
adabiyotlarining   yangi   avl о dini   yaratish,   ularni     tayyorlash   b о rasidagi   ilmiy-
uslubiy,   tashkiliy   va   iqtis о diy   masalalarni   xal   qilish,   uzluksiz   ta’lim   tizimida
kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   maqsadlariga   erishishni   ta’minlashga   qaratilgan
tadbirlarni ishlab chiqishni talab qiladi.
             «Uzluksiz ta’lim tizimi uchun o‘quv adabiyotlarining yangi avl о dini yaratish
k о ntseptsiyasi»   da   ko‘rsatilganidek,   uzluksiz   ta’lim   tizimining   barcha   turlarida
fundamental   bilimlar   bo‘yicha   o‘quv   adabiyotlarining   as о siy   manbasi   sifatida
darslikdan f о ydalaniladi va u as о san an’anaviy  tarzda nashr etiladi.
H о zirgi   kunda   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarni   ch о p   etish   juda   qimmatga
tushm о qda. Uning ustiga bu kit о blar 2-3 yilda o‘z o‘quvchisini  yo‘q о tm о qda. Bu
jarayon   yengil   kechish   uchun   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarning   elektr о n
variantlaridan unumli f о ydalanishni tashkil etish zarur. Elektr о n o‘quv adabiyotlari
bilim   о luvchilarning   tasavvurini  kengashtirishgga, qo‘shimcha ma’lum о tlar bilan
ta’minlashga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   ko‘pr о q   chuqurlashtirib   o‘qitiladigan   fanlar
bo‘yicha yaratiladi. Uzluksiz ta’lim  tizimida fan va texn о l о giyalarning  riv о jlanish
sari   mazmuni   tez     o‘zgaruvchan,   chuqurlashtirib   o‘qitiladigan,kasbiy   va   maxsus
fanlar bo‘yicha as о san kam tirajli elektr о n adabiyotlari tayinlanadi.
         H о zirgi vaqtdagi zam о naviy inf о rmatsi о n texn о l о giyalar, internet va internet
tarm о qlari  о rqali elektr о n darsliklar yaratish imk о niyatlarini tavsiya etm о qda.
Ta’lim   tizimida   muvaffaqiyatli   qo‘llanilayotgan   pedagogik   texnologiya   va
interaktiv metodlarning mohiyati, uning odatdagi o‘qitish usullaridan farq qiluvchi
jihatlari,   O‘zbekiston   ta’lim   tizimiga   uni   joriy   etishning   ahamiyati,   interaktiv
metodlar  shakllari, ularni  tuzish hamda pedagogik texnologiyaning tamoyillari  va
4 qoidalari,   o‘quv   materialini   to‘la   o‘zlashtirish   g‘oyasini   vujudga   kelishi   va   uning
amalga   oshirish   usullari   bayon   etilgan.   Vazirlikning   darslik   (o‘quv   qo‘llanma)
yozishga qo‘ygan talablariga muvofiq holda, har bir mavzuga oid mustaqil  ta’lim
uchun topshiriqlar va turli shakldagi interfaol metodlar berilgan. 
Ta’lim   jaryonida   interfaol   metodlarni   qo‘llash   uchun   tuzilgan   topshiriqlar
faqatgina   o‘zlashtirishni   nazorat   qilibgina   qolmay,   balki   o‘rgatuvchi   (o‘qituvchi)
funksiyani ham bajaradi. Chunki bu topshiriqlarini yechish jarayonida mavzularni
mustaqil ravishda erkin o‘zlashtirishga ham erishiladi.
Interaktiv   usullar   va   ularning   o‘quvchilarda   erkin   fikrlashni
shakllantirishdagi o‘rni shundan iboratki, u ta’lim jarayonida erkin va demokratik
vaziyat yaratadi.
Bo‘lajak   mutaxassis   tayyorlashda   ta’lim   jarayonini   interaktiv   metodlar
asosida tashkil etish   haqida fikr yuritilishi tasodifiy hol emas. Interaktiv metodlar
asosida o‘qitishni yo‘lga qo‘yish, ta’lim jarayonini o‘quvchilar uchun tushunarli va
qiziqarli sohalarini yaratish uchun tinimsiz izlanish o‘qituvchining muhim vazifasi
bo‘lib qolmoqda. Shunday qilish kerakki, o‘quvchilar pedagogik jarayonning faol
subyektlariga   aylansinlar.Bu   jarayonniyanada   xam   faollashtirish   uchun
to’garaklarning o’rni nihoyatda kattadir. To’garak jaroyonida o’quvchi informatika
fanini   chuqurroq   bilishga   intiladi.Nimaga?   Qanday   qilib?   degan   savollar   xam
kamayadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Davlatimiz   istiqboli,   bozor   iqtisodiyoti
qonunlariga asoslangan jamiyat qurish sohasidagi  ishlarning samaradorligi yuqori
malakali, yuksak ma’naviyatli, rivojlangan mamlakatlar darajasida, raqobatbardosh
mutaxassislar   tayyorlash,   barkamol   avlodni   shakllantirish   muammosi   bilan   uzviy
bog’liq. Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov tashabbusi  bilan ishlab chiqilib, Oliy
Majlisning   IX   sessiyasida   qabul   qilingan   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”,
“Ta’lim   to’g’risidagi   qonun”,   Vazirlar   Mahkamasining   umumiy   o’rta   ta’lim,
akademik   litseylar   va   kasb-hunar   kollejlarini   tashkil   etish   haqidagi   va   boshqa
qarorlari  shu maqsadlarni ro’yobga chiqarishga qaratilgan.
5 “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ni   ro’yobga   chiqarishning   birinchi
bosqichida   (1997-2001   yillar)   –   “o’quv-uslubiy   majmualarning   hamda   ta’lim
jarayonini didaktik va axborot ta’minotining yangi avlodini ishlab chiqish va joriy
etish”;  ikkinchi  bosqich (2001-2005 yillar)da – “ta’lim muassasalarining  moddiy-
texnika   va   axborot   bazasini   mustaxkamlashni   davom   ettirish,   o’quv-tarbiya
jarayonini   yuqori   sifatli   o’quv   adabiyotlari   va   ilg’or   pedagogik   texnologiyalar
bilan   ta’minlash”;   uchinchi   bosqichi   (2005   va   undan   keyingi   yillar)da   –   “ta’lim
muassasalarining   resurs,   kadrlar   va   axborot   bazalarini   yanada   mustahkamlash,
o’quv-tarbiya   jarayoni   yangi   o’quv-uslubiy   majmualar,   ilg’or   pedagogik
texnologiyalar  bilan to’liq ta’minlanishi” dolzarb vazifalar qatorida belgilangan.
Milliy dasturni ro’yobga chiqarishning yuqori sifat  ko’rsatkichini ta’minlash,
ta’lim mazmunini Davlat ta’lim standartlaridagi talabalrni amalga oshirildi. Barcha
o’quv   fanlari   bo’yicha   Davlat   ta’lim   standartlarini   o’quv   jarayonida   qo’llab   va
o’quv   yili   yakunida   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtirilgan   bilimlar   shu
standartlarga   mosligini   aniqlash   bo’yicha   maktab,   tuman,   shahar,   respublika
darajasida   monitoring   ishlari   olib   borilmoqda.Milliy   dasturda   ko’zda   tutilgandek,
zamonaviy   axborot   texnologiyalari   va   kompyuterlar   tarmoqlari   negizida   ta’lim
jarayonini axborot bilan ta’minlash rivojlanib boradi. 
Kurs ishining maqsadi:  O’qish darslarida mustqil ishlarni tashkil etish .
Kurs ishining ob’ekti :  Boshlang’ich ta’lim o’qish darslari jarayoni. .
        Kurs ishining predmeti :  o’qish darslari
Kurs ishining vazifalari:
        1.  Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
        2. Ta’lim sifati va samaradorligini yaxshilash orqali  ta’lim natijasini 
ta’minlash yo’llarini aniqlash;
        3.  Maktabgacha ta’lim muassasalarida Oilada ma’naviyat va ma’rifatni tarkib
topishi haqida m’alumotga ega bo’lish
  4.  Tarbiya fanining o’qitishning uzviyligi va uzliksizligi ahamiyatini bilish;   
    5. O’quvchi yo’l qo’yadigan xatolarni o’rganish va uni tuzatish usullarini 
izlash;
6         6. Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish.
I-BOB. O’qish darslarini tashkil etish metodikasi
1.1 .Boshlang’ich sinf o’qish darslarida pedagogik texnologiyalardan
foydalnish
Pedagogik   texnologiya   —   bu   ta’lim   shakllarining   samaradorligini   oshirish
vazifasini   qo’yadigan   texnik   va   shaxsiy   resurslarni   va   ularning   bog’liqligini
hisobga   olgan   holda,   o’qitish   va   bilimlarni   o’zlashtirishning   butun   jarayonini
yaratish,   qo’llash   va   aniqlashning   tizimli   usuli.   Ta’limni   takomillashtirishda
zamonaviy bilimlarga yo’l ochish pedagogik texnologiyalardan unumli foydalanish
bugungi kunning asosiy talablaridan biridir. Mustaqil  O’zbekistonimizda uzluksiz
ta’lim  tizimini  isloh qilish uni  yangi davlat  ta’lim standartlari asosida  o’rnatishga
qaratilgan.   Hozirgi   kunda   o’qituvchining   faoliyati,   uning   pedagogik   mahoratiga
alohida e’tibor qaratilmoqda.
O’quv   jarayonida   ishlaydigan   o’qituvchilarning   pedagogik   tafakkurida
boshlangan   pedagogik   texnologiya   darslari   protsesslarini   qo’llash   bo’yicha
tavsiyalar   o’qituvchilar   uchun   juda   zarurdir.   Bu   hamkorlik   asosida
O’quvchilarning   faolligini   oshirish   uchun   maxsus   ishlab   chiqilgan:   o’quvchilarga
boshqalarning   fikrlarini   eshitish,   tushunish,   hurmat   qilish,   boshqalarning
manfaatlarini hisobga olish, ularni o’rgatish, ularga ta’sir qila olish.
Tushunish,   idrok   etish,   o’zini   o’zi   boshqarish,   fikrni   aniq,   aniq   va   batafsil
tushuntirish   qobiliyatiga,   interfaol   o’qitish   usullari,   o’z-o’zini   va   boshqalardan
foydalanish  “Men”  tezda rivojlanadi  va ijobiy samara beradi. O’qitishda interfaol
metodlardan foydalangan holda O’quvchilar o’rtasida raqobat muhiti yaratildi, bu
O’quvchilarning   oldinga   siljishiga   imkon   berdi,   natijada   O’quvchilar
birgalikda o’rganishni boshladilar. Har qanday interfaol usul O’quvchilarni to’g’ri
va   maqsadli   ishlatganda   mustaqil   fikrlashga   o’rgatadi.   Yangi   pedagogik
texnologiya   —   bu   o’qituvchi   asosiy   javobgar   shaxs   bo’lgan   ta’lim   tizimining
7 ratsional   usullarini   ishlab   chiqaradigan   jarayon.   Chunki   uning   asosiy   vazifasi
o’quvchilarga tezkor, aniq va tushunarli tarzda ma’lumot berishdir.
O’quvchilar   yangiliklarni   qabul   qilishlari   va   ularga   moyil   bo’lishlariga   va
fe’l-atvorning   xilma-xilligiga   qaramay,   o’qituvchi   o’quvchilarni   mustaqil
fikrlashga, kuzatishga, xulosa chiqarishga o’rgatishi kerak. Bunda o’quvchi asosiy
harakatlantiruvchi   kuchdir,   o’qish,   o’qish,   chizmalar   chizish,   proektsiyalarning
formulalarini tushunish, bir-biri bilan do’stona munosabatda bo’lish, oldida turgan
muammolarni hal qilishda bir-birlariga yordam berish ularning asosiy vazifasidir.
Ta’lim   tizimida   ro’y   berayotgan   o’zgarishlar   va   yangilanishlar   nafaqat
o’quvchilarga   yangi   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   beribgina   qolmay,   balki
yoshlarimizni   jamiyat,   davlat,   tabiatga   munosabati   bilan   vatanparvarlik   g’oyalari
ongi va qalbiga singdirishni ta’minlaydi. o’ziga va boshqa odamlarga.
Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   raqobatdosh   kadrlar   tayyorlaydigan
o’qituvchiga   zamonaviy   talablar   to’plamini   belgilaydi.   O’zaro   bog’liq   talablar
to’plami   tarbiyachining   umumlashtirilgan   modelini   tavsiflaydi   va   unga   asoslanib
quyidagi   asosiy   talablar:   o’qitish   mahorati,   tarbiya   mahorati.   Ta’lim   jarayonida
inson   omilini   ta’minlovchi   shaxsiy   fazilatlar   —   o’qituvchilarning   bilimlarini
ob’ektiv baholash va nazorat qilish qobiliyati.
Bu shuni  anglatadiki, oldiga qo’yilgan murakkab mas’uliyatli  va shoshilinch
vazifalarni   bajarish,   shuningdek,   o’quv   jarayoni   haqida   yangi   qarashlarni
shakllantirish uchun o’qituvchi quyidagi fazilatlarga ga bo’lishi kerak:
Zamonaviy, ilmiy va madaniy taraqqiyot mohiyatini chuqur anglash;
Dunyo  va   inson   to’g’risidagi   bilim   tizimini   chuqur   va   keng  nuqtai   nazardan
yangilash;
O’qitish   jarayonida   axborot   ta’limi   texnologiyalari   va   o’quv   qo’llanmalarini
qo’llash,   Internet   tarmog’ini   tushunadigan   va   undan   bilimlarini   oshirish   uchun
foydalanishi.
• pedagogik mehnat samaradorligini tahlil qilish usullarini bilish va o’zini o’zi
baholay bilish.
8 •   oilaviy   ta’lim   va   tarbiya   muammolari   to’g’risida   tasavvurlarini
rivojlantirish.
Milliy g’oya va milliy mafkura iqtisodiy islohotlarining mohiyatini tushunish
uchun umumbashariy va milliy madaniyat va qadriyatlar.
•   o’quv   jarayonida   pedagogik   texnologiyalardan   samarali   foydalanish
yo’llarini bilish.
O’quvchilarning fikrlashlari va bir-birlari bilan fikr almashishlari va do’stona
muhit yaratishi uchun sharoitlar yaratish.
•   Darsning   samaradorligini   oshirish   uchun   laboratoriya   jihozlari   va
mashg’ulotlardan foydalanishni o’zlashtirish.
•   texnik   vositalarni   va   ta’lim   vositalaridan   foydalanish   usullarini   bilish,
bolalarni  o’zlarining izlanishlari, ijodkorligi, tashabbusi  va aniq harakatlari  orqali
o’qitish kabi
1.2.  O’qish darslarida qo’llaniladigan metodlar
           Boshlang'ich sinflarning o'qish darslari o'z mohiyati, maqsad va vazifalariga
ko'ra   ta'lim   tizimida   alohida   o'rin   tutadi.   Negaki   uning   zaminida   savodxonlik   va
axloqiy-ta'limiy tarbiya asoslari turadi. Shuning uchun ham boshqa fanlar ta'limini
o'qish ta'limisiz tasavvur qilib bo'lmaydi.
O'quvchi   matnni   to'g'ri,   tez,   tushunib   o'qish,   mazmunini   o'zlashtirish   bilan
ilk   bor   o'qish   darslarida   yuzlashadi.   O'qish   darslari   orqali   o'quvchilarning   Davlat
ta'lim standard (DTS) talablari bo'yicha o'zlashtirishlari ko'zda tutilgan o'quv-biluv
ko'nikma-malakalari   hamda   bilimlarni   egallashlanga   yo'l   ochiladi.   O'qish
darslarida   insonning,   avvalo,   o'zligini,   qolaversa   olamni   anglashga   bo'lgan
intilishlariga turtki beriladi.
Shu   maqsadda   “O'qish   kitobi”   darsliklariga   ona   tabiat,   atrofimizni   o'rab
turgan   olam,   Vatanimiz   tarixi   va   bugungi   qiyofasi,   kattalar   va   bolalar   hayoti,
mehnatsevarlik, istiqlol va milliy-ma'naviy qadriyatlar, xalqlar do'stligi va tinchlik
kabi turli mavzular bo'yicha atroflicha tushunchalar berishga mo'ljallangan badiiy,
axloqiy-ta'limiy, ilmiy-ommabop asarlar kiritiladi.
9 Inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   bo'lgan   o'qish   faoliyati   barcha
predmet   darslarida   amalga   oshiriladi.   Lekin   o'qishga   o'rgatish   yo'l-yo'riqlarini
o'qish   metodikasi   ishlab   chiqadi.   O'qish   metodikasi   kichik   yoshdagi
o'quvchilarning   umum   rivojlanishi,   psixologiya,   xususiy   metodika   sohasidagi
yutuqlar asosida takomillashtirilib boriladi.
O'qish   darslarining   samaradorli   gi   ko'p   jihatdan   ta'lim   metodlarining   to'g'ri
tanlanishiga   bog'liq.   Binobarin,   fanning   o'zi   kabi   o'qitish   metodlari   ham   doimiy
rivojlanishda   bo'ladi.   Masalan,   eski   maktablarda   o'qish   quruq   yod   olish   metodi
asosida   o'rgatilgan   bo'lsa,   hozir   izohli   o'qish   asosida   olib   boriladi.   Yod   olish
metodida   matndagi   so'zlarga   izoh   berishga,   ma'nosini   tushuntirishga,   o'qilganni
qayta  hikoyalashga,   umuman olganda,  o'qishning  ongli   bo’lishiga  mutlaqo e'tibor
berilmagan.   Ularda   ko'proq   to'g'ri   talaffuz,   qiroat   bilan   o'qish,   ifodali   o'qish
nazarda tutilgan.
Hozir   maktablarda   o'qish   izohli   o'qish   metodi   asosida   olib   borilayotgan
ekan, quyidagicha savol tug'iladi: izohli o'qish nima?
Izohli   o'qishga   XIX   asrning   60-   70-yillarida   rus   pedagogi   K.   D.   Ushinskiy
asos solgan, u o'qishda o'quvchilarni “ongli, tushunib, o'ylab o'qishga” o'rgatishni
alohida ta'kidlaydi va uni “Izohli o'qish” deb nomlaydi.
Izohli   o'qish   metodiga   K.   D.   Ushinskiy   ishining   davomchilari   yangiliklar
kiritdilar.   Korf   va   Vaxlerev   izohli   o'qish   o'quvchilarga   real   bilim   berish   vositasi
desa,   Vodovozov   va   Bunakov   o'quvchilarga   o'qish   jarayonida   bilim   badiiy   asar
tahlili   va   asarning   tarbiyaviy   xarakteri   bilan   bog'liq   holda   beriladi,   degan   fikrni
ilgari suradilar.
Professor   Asqar   Zunnunov   o'qitishning   mazmuni   va   usullari   haqida   fikr
yurilib,   o'quvchilarning   oldin   bilimlarni   o'zlashtirishiga,   so'ng   yod   olishlariga
e'libor   berilishi   ta'lim   jarayonida   izohli   o'qish   deb   nomlanganini   ta'kidlaydi.
Demak,   izohli   o'qish   deb   o'ylashga,   his   qilishga,   asarni   to'liq   idrok   qilishga,
o'qilganning   mazmunini   o'zlashtirishga   olib   keladigan   o'qishga   aytiladi.   Izohli
o'qish   asar   mazmunini   tushunishni,   asardagi   muhim   fikrni,   yozuvchi   ilgari
surayotgan g'oyani anglashni ta'minlaydi.
10 Izohli o'qish quyidagi tamoyillarga to'liq amal qilingandagina muvaffaqiyatli
bo'ladi:
- o'qishni hayol bilan bog'liq holda tashkil etish;
- o'qishning   ongli   va   ta'sirchan   bo'lishi   uchun   o'quvchilarning   hayotiy
tajribalariga, taassurotlariga asoslanish;
- o'qishni   ko'rgazmali   tashkil   qilish,   tabiatga,   tarixiy   joylarga
ekskursiyalaruyushtirish, hayvonot olami va o'simliklar dunyosini kuzatish;
- rasmlar, jadvallar, predmetlar  bilan  tanishtirish  hamda matnni   o'quvchining
ifodali o'qishi tarzida olib borish.
Boshlang'ich   sinf   o'qish   darslarida   asosan   she'rlar,   masallar,   ertaklar,
hikoyalar,   afsonalar,   maqol   va   topishmoqlar,   ilmiy-ommabop   asarlar   o'qib
o'rganiladi.Tabiiyki,   ularning   har   biri   o'ziga   xos   shakl,   uslub   va   mazmunda
yaratiladi.   Shuning   uchun   ham   har   bir   janrga   mansub   asarlarni   o'ziga   xos   usulda
o'qib o'rganish taqozo qilinadi.
Badiiy asarni izohli o'qishga yaqin bo’lgan metodlardan biri ijodiy o'qishdir.
Atoqli melodist olim N. I. Kudryashov ijodiy o'qish metodi tarkibiga quyidagilarni
kiritadi:
a)   o'qilgan   asardan   о 'quvchilarning   bevosita   olgan   taassurotlarini
chuqurlashtirish   maqsadiga   ega   bo'lgan   va   ularning   diqqatini   matnning   muhim
g'oyaviy   va   badiiy   hususiyatlari   sari   yo'naltiradigan   suhbat   uyushtirish   yoki
o'qilgan   asardan   kelib   chiqadigan   badiiy,   axloqiy,   ijtimoiy-siyosiy   muammoning
qo'yilishi;
b) o'qituvchining asar o'qilganidan keyin  о 'quvchilarning asarni tadqiq qilish
jarayonida tug'ilgan badiiy kechinmalarini faollashtirish maqsadini ko'zda tutuvchi
metodlari.
Ko'rinadiki,   ijodiy   o'qish   izohli   o'qishdan   farqli   o'laroq,   to'g'ridan-to'g'ri
matn   mohiyalini   ochishga   ijodiy   yondashishni   taqozo   etadi.   Masalan,   4   -sinfda
A.Oripovning   “Dehqonbobo   va   o'n   uch   bolakay   qissasi”   asarini   ijodiy   o'qish
metodi   asosida   o'rganish   jarayonida   matn   mazmuni   va   shoir   g'oyaviy   niyatidan
11 kelib   chiqib   Vatanimiz   hududlaridagi   aholining   yashash   tarzi   bilan   bog'liq   milliy
xususiyatlar haqida ham atroflicha tushuncha beriladi. 2-sinfda “O'tinchi yigit”, 3-
sinfda O'tkir Hoshimovning “Xazonchinak”, 4-sinfda S. Anorboyevning “Qo'rqoq”
asarlarini ham ijodiy o'qish metodi asosida o'qitish ijobiy samaralar beradi.
1.3 .  O’qish darslarida turli qiziqarli o’yinlardan foydalanish
An’anaviy   dars   shaklini   saqlab   qolgan   holda,   unga   turli-tuman   ta’lim
oluvchilar   faoliyatini   faollashtiradigan   metodlar   bilan   boyitish   ta’lim
oluvchilarning   o‘zlashtirish   darajasining   ko‘tarilishiga   olib   keladi.   Buning   uchun
dars   jarayoni   oqilona   tashkil   qilinishi,   ta’lim   beruvchi   tomonidan   ta’lim
oluvchilarning   qiziqishini   orttirib,   ularning   ta’lim   jarayonida   faolligi   muttasil
rag‘batlantirilib   turilishi,   o‘quv   materialini   kichik-kichik   bo‘laklarga   bo‘lib,
ularning   mazmunini   ochishda   aqliy   hujum,   kichik   guruhlarda   ishlash,   bahs-
munozara,   muammoli   vaziyat,   yo‘naltiruvchi   matn,   loyiha,   rolli   o‘yinlar   kabi
metodlarni   qo‘llash   va   ta’lim   oluvchilarni   amaliy   mashqlarni   mustaqil   bajarishga
undash talab etiladi.
Bu metodlarni interfaol yoki interaktiv metodlar deb ham atashadi. Interfaol
metodlar   deganda-ta’lim   oluvchilarni   faollashtiruvchi   va   mustaqil   fikrlashga
undovchi,   ta’lim   jarayonining   markazida   ta’lim   oluvchi   bo‘lgan   metodlar
tushuniladi.   Bu   metodlar   qo‘llanilganda   ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchini   faol
ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok etadi.
Ta’lim   oluvchi   markazda   bo‘lgan   yondoshuvning   foydali   jihatlari
quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
- ta’lim samarasi yuqoriroq bo‘lgan o‘qish-o‘rganish;
- ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi;
- ilgari orttirilgan bilimning ham e’tiborga olinishi;
- o‘qish shiddatini ta’lim oluvchining ehtiyojiga muvofiqlashtirilishi;
-   ta’lim   oluvchining   tashabbuskorligi   va   mas’uliyatining   qo‘llab-
quvvatlanishi;
- amalda bajarish orqali o‘rganilishi;
12 - ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi.
Quyida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   mo‘ljallangan   bir   nechta   o‘yin
namunalarini   keltiramiz.O‘qituvchi   kasb   mahoratining   shakllanishida   qobiliyat
muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki   pedagogik   ko‘nikma   negizida   o‘quvchi   bilan
amalga   oshirishi   lozim   bo‘lgan   ta’lim   va   tarbiyaviy   munosabat   turadi.   Ana   shu
munosabatning   uzluksiz   va   barqaror   tus   olishi   muayyan   pedagogic   texnologiyani
keltirib   chiqaradi.   “Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”   asosida   yaqin   yillarda
ta’limning   mutlaqo   yangi   metidikasi   ishlab   chiqiladi.   Bu   esa   yangicha   pedagogic
mahorat talab etadi.
Shunga   ko‘ra   pedagogik   texnologiyada   o‘qituvchining   metodik   mahorati
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Aniqroq   qilib   aytganda,   yangi   metodik   mahorat-
yangicha   pedagogik   texnologiya   demakdir.   Yangicha   pedagogic   texnologiyaning
asosiy maqsadi va vazifasi yangi metodik mahoratni o‘rganish, umumlashtirish va
ommalashtirishga qaratilgan bo‘ladi. Xulosa qilib aytganda bilim va qobiliyatining
yuzaga chiqishi o‘qituvchining ijodkorligi, yangi pedagogik texnologiyasini kasb-
mahorati asosida amalgam tatbiq etishdir.
Buning   uchun   o‘qituvchi   o‘z   ustida   ishlashi,   tinimsiz   izlanishi   ta’limning
yangi   usullaridan   foydalanishi,   dars   berish   jarayonida   ko‘rsatmali   qurollardan,
texnika   vositalaridan,   tarqatma   materiallardan,   test   savollaridan   unumli
foydalanishi   kerak.   Darslarni   DTS   lari   talablari,   pedagogic   texnologiya   usullari
asosida   tashkil   qilib   dars   –   sahna,   dars   –suhbat,   dars   –   sayr   ko‘rinishida
o‘quvchilarga   bilim   berishga   erishish   kerak.   Darslarni   milliylik   asosida   tashkil
qilish,   noananaviy   darslar,   hamda   andozasiz   darslar   tashkil   qilish   o‘qituvchining
qobiliyatiga va mahoratiga bog‘liq deb o‘ylayman.
O‘qituvchining   innovatsion   fO‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   turli
xildagi   qarashlarning   to'qnashuvi   va   o'zaro   boyitiaoliyatini   samarali   amalga
oshirish bir qator shart-sharoitlarga bog‘liq. Unga o‘qituvchining tayinli muloqoti,
aks fikrlarga nisbatan beg‘araz munosabat, turli holatlarda ratsional vaziyatning tan
olinishini   uqtirishga   tayyorligi   kiradi.   Buning   natijasida   o‘qituvchi   o'z   bilim   va
ilmiy faoliyatini ta'minlaydigan keng hamrovli mavzu (motiv)ga ega bo'ladi.
13 O‘qituvchi   faoliyatida   o'z-o'zini   faollashtirish,   o'z   ijodkorligi,   o'z-o'zini
bilishi va yaratuvchiligi kabi mavzu (motiv)lar muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa
o‘qituvchi   shaxsining   kreativligini   shakllantirish   imkoniyatini   beradi.Yangilik
kiritishning muhim sharti muloqotning yangi vaziyatini tug‘dirishdir.
Muloqotning   yangi   vaziyati   -   bu   o‘qituvchining   o'z   mustaqillik   mavqeini,
dunyoga,   pedagogik   fanga,   o'ziga   bo'lgan   yangi   munosabatni   yarata   olish
qobiliyatidir.   O‘qituvchi   o'z   nuqtai   nazarlariga   o'ralashib   qolmaydi,   u   pedagogik
tajribalarning   boy   shakllari   orqali   ochilib,   mukammallashib   boradi.   Bunday
vaziyatlarda   o‘qituvchining   fikrlash   usullari,   aqliy   madaniyati   o'zgarib   boradi,
hissiy tuyg‘ulari rivojlanadi
Keyingi   sharti   -   bu   o‘qituvchining   madaniyat   va   muloqotga
shayligi.O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikni   o'zgartirishga,   uning
muammolari   va   usularini   echishni   aniqlashga   qaratilgandir.O‘qituvchi   va   talaba
o'rtasidagi   muloqot   namunasining   o'zgarishi,   innovatsion   faoliyat   shartlaridan
biridir.Yangi munosabatlar, an'analarda bo'lganidek, qistovlar, hukmga bo'ysunish
kabi   unsurlardan   holi   bo'lishi   lozim.   Ular   tenglarning   hamkorligi,   o'zaro
boshqarilishi,   o'zaro   yordam   shaklida   qurilgan   bo'lishi   darkor.   Ular
munosabatlaridagi   eng   muhim   xususiyat   bu   o‘qituvchi   va   talabaning   ijoddagi
hamkorligidir.
Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:
- kasbiy faoliyatning ongli tahlili;
- me’yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;
- kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;
- dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo'lish;
- (o'z imkoniyatlarini ro'yobga chiqarish, o'z turmush tarzi va intilishlarini
kasbiy faoliyatda mujassam qilish).
Demak,   o‘qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   nazariyalar,
konseptsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, foydalanuvchisi va
targ‘ibotchisi sifatida namoyon bo'ladi.
14 Hozirgi   jamiyat,   madaniyat   va   ta'lim   taraqqiyoti   sharoitida   o‘qituvchi
innovatsiya faoliyatiga bo'lgan zaruriyat quyidagilar bilan o'lchanadi:
- ijtimoiy-iqtisodiy   yangilanish   ta'lim   tizimi,   metodologiya   va   o‘quv
jarayoni texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi.
- bunday   sharoitda   o‘qituvchining   innovatsiya   faoliyati   pedagogik
yangiliklarni yaratish, o'zlashtirish va foydalanishdan iborat bo'ladi;
- mazmunini   insonparvarlashtirish,   doimo   o‘qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini, texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;
- pedagogik   yangilikni   o'zlashtirish   va   uni   tatbiq   etishga   nisbatan
o‘qituvchining munosabati xarakteri o'zgarishi.
O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning
samaradorligini   belgilovchi   muayyan   me'yorlardan   foydalanishni   talab   qiladi.
Bunday   me'yorlarga   -   yangilik,   maqbullik   (optimalnost),   yuqori   natijalilik,
ommaviy tajribalarda innovatsiyani ijodiy qo‘llash imkoniyatlari kiradi.
Yangilik   pedagogik   yangilik   me'yori   sifatida   o'zida   taklif   qilinadigan
yangini,   yangilik   darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.   Pedagog   olimlar   yangilikning
qo'llanish   mashqurligi   darajasi   va   sohasiga   ko'ra   farqlanadigan   mutlaq,
chegaralangan mutlaq, shartli, subektiv darajalarini farqlaydilar.
Natijalilik   o‘qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni
bildiradi.Pedagogik yangilik o'z mohiyatiga ko'ra ommaviy tajribalar mulki bo'lib
qolishi   lozim.   Pedagogika   yangilikni   dastlab   ayrim   o‘qituvchilarning   faoliyatiga
olib   kiradi.   Keyingi   bosqichda   -   sinalgandan   va   ob’ektiv   baho   olgandan   so'ng
pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi.V.A.Slastenin o'tkazgan
tadqiqotlar   o‘qituvchining   innovatsion   faoliyatga   kasbiy   tayyorgarligini   aniqlash
imkoniyatlarini beradi. Ular quyidagi tavsiflardan iborat:
- mo'ljallangan   yangilikni   yalpi   va   uning   alohida   bosqichlari
muvaffaqiyatini bashorat qilish;
- kelgusida   qayta   ishlash   maqsadida   yangilikning   o'zidagi   va   uni   tatbiq
qilishdagi kamchiliklami aniqlash;
15 - yangilikni boshqa innovatsiyalar bilan qiyoslash, ulardan samaradorlarini
tanlab olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini aniqlash;
- yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini tekshirish;
- yangilikni   tatbiq   etadigan   tashkilotning   innovatsiya   qobiliyatiga   baho
berish.
O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   o'z   ichiga   yangilikni   tahlil   qilish   va
unga   baho   berish,   kelgusidagi   harakatlarning   maqsadi   va   konseptsiyasini
shakllantirish,   ushbu   rejani   amalga   oshirish   va   tahrir   qilish,   samaradorlikka   baho
berish kabilarni qamrab oladi.
Innovatsion faoliyatning samaradorligi pedagog shaxsiyati bilan belgilanadi.
V.A.Slastenin   tadqiqotlarida   o‘qituvchining   innovatsion   faoliyatga   bo'lgan
qobiliyatlarining   asosiy   xislatlari   belgilab   berilgan.   Unga   quyidagi   xislatlar
taalluqli: 
-   shaxsning   ijodiy-motivasion   yo'nalganligi.   Bu   -   qiziquvchanlik,   ijodiy
qiziqish; ijodiy yutuqlarga intilish; peshqadamlikka intilish; o'z kamolotiga intilish
va boshqalar;
-   kreativlik.   Bu   —   hayolot   (fantastlik),   faraz;   qoliplardan   holi   bo'lish,
tavakkal   qilish,   tanqidiy   flkrlash,   baho   bera   olish   qobiliyati,   o'zicha   mushohada
yuritish, refleksiya;
-   kasbiy faoliyatni baholash. Bu - ijodiy faoliyat metodologiyasini egallash
qobiliyati;   pedagogik   tadqiqot   metodlarini   egallash   qobiliyati;   mualliflik
konseptsiyasi faoliyat texnologiyasini yaratish qobiliyati, ziddiyatni ijodiy bartaraf
qilish qobiliyati;
-   ijodiy   faoliyatda   hamkorlik   va   o'zaro   yordam   berish   qobiliyati   va
boshqalar;
- o‘qituvchining individual qobiliyati. Bu - ijodiy faoliyat  surati; shaxsning
ijodiy   faoliyatdagi   ish   qobiliyati;   qatiyatlilik,   o'ziga   ishonch;   ma'suliyatlilik,
halollik, haqiqatgo'ylik, o'zini tuta bilish va boshqalar.
16 II-BOB.   O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
2.1 .   Boshlang’ich sinf o’qish darslarida mustaqil ish tashkil etish turlari
Mustaqil   ish   mashqning   faol   turi   bo’lib,   uni   bajarish   jarayonida   o’quvchilar
fikrlashga   va   mustaqil   faoliyat   yuritishga   o’rganadilar.   Bir   vaqtning   o’zida   ikki
yoki uch sinf bilan ishlanadigan oz komplektli maktablarda mustaqil ish, ayniqsa,
juda zarur hamda katta ahamiyatga ega. 
O’qish   darslarida   mustaqil   ishni   bajarishga   bolalar   taxminiy   tayyorlanadi,
albatta.   O’quvchilarni   mustaqil   ishga   tayyorlashda   topshiriqning   maqsadi   ularga
qisqa va aniq tushuntiriladi. Mustaqil  ish uchun tanlangan matnning hajmi  kichik
va o’quvchilar saviyasiga mos bo’lishi lozim. Mustaqil ish turlari har xil bo’lib, uni
tanlashda   o’quvchilarning   tayyorgarligi,   o’qiladigan   matnning   xarakteri,   asarni
o’rganish bosqichi hisobga olinadi.
Boshlang’ich   sinflarning   o’qish   darslarida   mustaqil   ishning   quyidagi
turlaridan foydalaniladi:
1.   Asarni   ichda   o’qish.   1-sinfda   bu   mashqni   topshirishdan   oldin   ayrim
so’zlarni   kesma   harflar   bilan   tuzdirish   va   uni   o’qishni   mashq   qildirish   maqsadga
muvofiq.   O’quv   yilining   ikkinchi   yarmidan   boshlab   ichda   o’qib,   ayrim
qatnashuvchi   shaxslarning   gaplarini   topish,   uni   o’qish   va   o’z   so’zi   bilan   gapirib
berish,   matndan   o’qituvchi   bergan   savolga   javob   bo’ladigan   o’rinni   topish   kabi
topshiriqlar berilishi mumkin.
2. O’qilgan  matn yuzasidan  berilgan savol lar ga javob berish.   Bu  mashq
bolalarni   diqqat-e’tibor   bilan   o’qishga   o’rgatadi;   bu   ish   turidan   oz   komplektli
17 maktablarda foydalanish dars tartibini belgilashga ham yordam beradi. Mashqning
bu   turi   asta   murakkablashtira   boriladi:   avval   o’quvchilar   matnga   oid   savollarga
javob   berish   bilan   uning   mazmunini   o’zlashtirsalar,   keyin   asarning   asosiy
g’oyasini   bilib   oladilar,   voqea-hodisalar   o’rtasidagi   sabab-natija   bog’lanishlarini
tushunadilar. 
3.   O’qilgan   asar   mazmunini   to’liq   anglash,   bilib   olish   uchun
o’qituvchi topshirig’ini bajarish.  Topshiriqlar quyidagicha bo’lishi mumkin:
a)   O’qing   va   omonatga   xiyonatning   jazosi   qandayligini   aytib   bering.
(«Omonatga xiyonat»,   IV sinf) 
b)   O’qing   va   nima   uchun   hunarsiz   kishi   o’limga   yaqinligini   tushuntirib
bering. («Hunarsiz kishi o’limga yaqin», IV sinf) va hok. 
4.   O’qilgan   matn   rejasini   tuzishga   tayyorlanish   va   reja   tuzish.   Bunda
quyidagi ish turlaridan foydalaniladi: 
1) o’qilgan matnga oid rasm chizish; 
2) rasmga matndagi so’zlar yoki o’z so’zi bilan sarlavha qo’yish; 
Mustaqil   ishning   qanday   bajarilganligini   hisobga   olish   o’quvchilarning
tayyorlik   darajasini   aniqlashda   va   keyingi   bosqichlarda   mustaqil   mashqni   to’g’ri
tashkil qilish uchun material tanlashda o’qituvchiga yordam beradi.
2.2 . Boshlang’ich sinflarda o’qish fanidan tayyorlangan dars ishlanma.
Darsning   maqsadi:   O’tmishda   yashab   o’tgan   vatandoshimiz   shoh   Mirzo
Bobur   shaxsi   bilan   tanishtirish,   uning   hayoti   haqida   ma’lumot   betish.
O’quvchilarni  Vatanga sadoqat  ruhida tarbiyalash, ular  nutqini o’stirish va o’qish
malakasini oshirish
Darsning turi:  O’tilganlarni mistahkamlash.
Darsning uslubi : Suhbat.
Darsning jihozi:  Mirzo Bobur portreti va tarqatma material.
Darsning   borishi:   Dars   O’zbekiston   Respublikasining   davlat   madhiyasi
bilan boshlanadi.
18 O’tilgan   mavzuni   so’rab,   bolalar   bilimi   aniqlanadi,   quyidagi   savollar
beriladi:
a) Biz o’tgan darsda qanday mavzudagi asarlarni o’rgangan edik?
b) Alisher Navoiy Jaloliddin Munshiyga qanday topshiriq bergan edi?
d) Said Ruhillo nima uchun xursand bo’ldi?
Tanlab o’qitish:
a) Mirak naqqosh navkariga yalinib-yolvorgan qismigacha o’qing.
b)   Mirak  naqqosh  Ulug’   amirning  shartini  qabul   qilgan qismigacha   o’qing.
Lug’at ustida ishlash:
Munshiy jome masjid, tilxat, falakning gardishi, boshni tanadan judo qilish
kabi so’z va iboralar.
Yangi   mavzuning   bayoni:   Asarni   o’qishga   tayyorgarlik.   O’qituvchining
hikoyasi.
Shoh va shoir Mirzo Bobur temuriylar avlodidan edi. U taqdir taqazosi bilan
Hindistonga borib, uyerda katta davlat tuzdi.
Shu   yurtni   obod   qilishga   o’z   hissasini   qo’shdi.   Bobur   nafaqat   shoh,   balki
shoir, tarixchi, biolog, musiqachi va me’mor ham bo’lgan.
Uni dovyurak, jasur va epchil bo’lgani uchun “Bobur”, ya’ni “Yo’lbars” deb
ataganlar.   Bobur   Hindistonda   yashar   ekan,   o’z   yurtini.   Andijonu   Farg’onaning
so’lim bog’larini, shirin-shakar mevalarini qo’msaydi.
Shuning   uchun   u   Hindistonda   go’zal   bir   bog’   yaratadi.   Bu   bog’da   shirin-
shakar mevalar yetishtiriladi, polizda esa piyoz, sabzi bodring, tarvuz bitadi ammo
handalak bilan qovun bo’lmaydi.
Shoh   ketma-ket   3   yil   qovun   ektiradi,   biroq   dehqonlar   yerdan   qovun   olisha
olmaydilar.
Shoh   Bobur   bu   yil   ham   qovun   ekib   pishirmasalaring,   hammangizni
jazolayman deb g’azablanadi.
Hozir yangi mavzuni o’qib o’rganamiz.
a) Bobur yaratgan bog’da qovun yetkaza olindimi yo’qmi?
b) Dehqonlar shohning g’azabiga duchor bo’lishdimi yoki yo’qmi?
19 Degan savolga javob topamiz?
Asarni o’qish.
O’qituvchi asarni ifodali qilib o’qib beradi.
Asar yuzasidan dastlabki suhbat:
a) Asarda kim haqida hikoya qilinadi?
b) Shoh Bobur qovunning o’z yurtida yetishtirilganini qayerdan bildi?
c) Bobur bog’bomnni nima uchun bosh-oyoq sarpo bilan mukofotlaydi?
Yangi mavzuni mustahkamlash:
O’quvchilarga   asar   qismlarga   bo’lib   o’qitiladi.   Bolalar   Bobur   yaratgan
bog’ida nimalar yetishtirilganiga, nimani yetishtirishning iloji bo’lmaganiga, shoh
dehqonlardan nimani talab qilganligi, dehqonlar shohning talabini qondirish uchun
qanday hiyla o’ylab topishgani va Bobur buni nimalarga asoslanib bilib qolganiga
e’tiborni   qaratish   vazifasi   topshiriladi.   So’ngra   hikoya   qismlariga   sarlavhalar
qo’yiladi.
a) “Bog’i Boburiy” bog’i barpo etildi.
b) Bog’bonlarning qiyin ahvoli.
c) Buburning ko’ngli buzildi.
d) Bobur bog’bonga rahmatlar aytdi.
Reja asosida tanlab o’qish va qayta hikoyalash:
Xat   taxtada   reja   yozilgan   bo’ladi,   yaxshi   o’qiydigan   o’quvchilar   asarni
qisqartirib qayta hikoyalanadi.
To’liq qayta hikoyalash:
Bir o’quvchi qism sarlavhalari yordamida qayta hikoyalab beradi.
Shundan so’ng asar ichida o’qitiladi:
O’qiganda notanish so’zlarni belgilab ketish topshiriladi.
Masalan:  chekkasi rezavor, tilimlamoqchi, tilni yorar kabi so’z va iboralar.
O’quvchilarga asar mazmuni yuzasidan savollar tuzib kelish vazifa qilib qo’yiladi.
Hikoyaning   tahlilidan   so’ng   o’quvchilarning   Bobur   haqidagi   fikrlari
so’raladi.
Darsni yakunlash:
20 Bolalar, siz bu hikoya orqali kimning hayotidagi voqea bilan tanishdingiz?
Boburning   hind   yerida   qovun   yetishtirishni   talab   qilishdan   asosiy   maqsadi
nima edi?
Bu hikoyada asosiy g’oya nimadan iborat deb o’ylaysiz?
O’qituvchi   darsda   ishtirok   etgan   o’quvchilarning   bilimi   qanchalik
mustahkam   bo’lishiga   erishilsa   yuqori   sinflardagi   materialni   o’zlashtirish   oson
kichadi.
Xulosa
Kurs ishim kirish, asosiy qism,xulosa,foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan
ibоrat.   Kurs     ishimni   kirish   qismida   mavzuning   dоlzarbligi,   predmeti,   maqsadi,
оb’yekti,   bajarilishi lоzim bo’lgan vazifalari ko’rsatib   o’tilgan.
Ta’lim sifatini yaxshilash uchun  birinchi navbatda davlat ta’lim oluvchilarga
barcha sharoitlarni yaratib berishi  kerak. Prezidentimiz tomonidan hozirda barcha
maktabgacha   ta’lim   muassasalari   eng   oxirgi   zamon   talablari   asosida
jihozlaniyapti.Hozir   axborot-texnologiyalari   asri   bo’lgani   uchun   ta’lim
muassasalari   kompyuter,proyektrlar,kitoblar,o’quv   zallari,   yangi   binolar     bilan
to’liq   ta’minlaniyapti.Nimaga   kerak?   O’quvchilar   kompyuter   savodxonligini
o’rganishi   va   har   bir   dars   davomida   o’qituvchilar   o’quvchilarga   mavzuni   to’liq
yoritib   berishi   uchun   vaqtdan   tejash   va   unumli   foydalanish   uchun   qilinayotgan
ishlar   hisoblanadi.   Hamda   umum   ta’lim   maktablarida   yangi   innovatsion
texnalogiyalardan foydalanish asosida ta’lim sifatini yaxshilash  har bir pedagogni
vazifasi hamda burchidir.
Men   bu   kurs   ishimdan   xulosamni   aytishimdan   oldin   birinchi   prezidentimiz
I.A.Karimovning   shunday   satrlari   bilan   boshlamoqchiman   “Shuni   unitmasligimiz
kerakki,kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida   yaratiladi,boshqacha
aytganda,xalqimizni   ertangi   kuni   qanday   bolishi   farzandlarimizni   bugun   qanday
ta’lim va tarbiya   olishiga bog’liq”. Hozirgi kunda farzandlarimizga ta’lim tarbiya
olishlari   uchun   juda   kata   e’tibor   qaratilgan.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
21 amalga   oshiriladigan   innovatsion   pedagogik   faoliyatning   asosiy   vazifalariga
(maktabgacha   ta’limning   mohiyati,maqsadi,   mazmuni,   o’quvchilarning   o’quv
faoliyatini tashkil etish shakl, metod va vositalari, boshqaruv tizimi) sifatini ijobiy
o'zgarishi kiradi.
O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish mavzusiga kurs ishi yozdim.
Men   bu   mavzuda   o’qish   darslarida   mustaqil   ishlarni   qanday   tartibda
qo’yilishi,o’qish   darslarida   ishlatilayotgan   keng   qamrovli   metod,ped   texnologiya
va   qiziqarli   o’yinlarni   keng   qo’llash   kerak   ekanligini   o’rgandim   va   men   ham
kelajakda darslarda  mustaqil ishlardan foydalanib o’quvchilarni bilim olish sifatini
oshirmoqchiman.
Men   bu   kurs   ishimni   yozish   jarayonida   bir     necha     pedag о gik   met о dik
adabiyotlarni   tahlil   qildim   va   o’zimning   nazariy   bilimlarimni   о shirdim.   Kelgusi
pedag о gik   fa о liyatimda   o’rgatishda   ushbu   nazariy   bilimlardan   samarali
f о ydalanishni o’z   о ldimga maqsad qilib   qo’ydim.
              
22 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. F.R.Qodirova Bolalar nutqini rivojlantirish nazariyasi va metodikasi ruhiy
omillari.  T.: “ISTIQLOL”,2006. 
2. F.R.Qodirova Bolalarni chet tilga o‘rgatish nazariyasi va metodikasi. T.: “
Sano-standart” 2009. 
3. S Q. Shodiyeva . “O‘rta guruh bolalari nutqini o‘stirish“ o‘quv qo‘llanma 
T.: “O‘qituvchi” 1993 yil. 
4 .D.R. Babayeva “Nutq o‘stirish metodikasi” T.: Fan va texnalogiyalar 
2009yil. 
5. D.R. Babayeva “Nutq o‘stirish nazariyasi va metodikasi” o‘quv qo‘llanma
TDPU 2016yil. 
6. D.R. Babayeva “Nutq o‘stirish nazariyasi va metodikasi” Darslik TDPU 
2018yil. 
7. Edited by Mary Rafferty “Abrief review of approaches to oral language 
developme nt” USA 2014 
8. F.R.Qodirova «Nutq o’stirish metodikasi» O’UM T.;2012y. (electron) 
9. 1. Q.Shodiyeva ”Maktabgacha yoshdagi bolalarni to’g’ri talaffuzga 
o’rgatish” T:, - “O’qituvchi” 1995. 
10. M. Asqarova “Kichik yoshdagi bolalar nutqini o’stirish”T:,-“ 
O’zbekiston” 2001y. 
23 Internet saytlari
11.www tdpu.uz
12.www pedagog. uz 
13.www Ziyonet.uz 
14.www edu. uz 
15 .www INTRANET.  ped
24

MUNDARIJA:

Kirish ...................................................................................................................4
I-BOB. O’qish darslarini tashkil etish metodikasi 
1.1. Boshlang’ich sinf o’qish darslarida pedagogik texnologiyalardan foydalanish……………………………….……………………………...……… 

 

7

  1.2. O’qish darslarida qo’llaniladigan metodlar……..…………....…….....9
1.3. O’qish darslarida turli qiziqarli o’yinlardan foydalanish……………...12
II-BOB. O’qish darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish 
2.1. Boshlang’ich sinf o’qish darslarida mustaqil ish tashkil etish turlari…..17
2.2. Boshlang’ich sinflarda o’qish fanidan tayyorlangan dars ishlanma……18
Xulosa…………...………….…………………………………………………...21