Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
166 SotishO‘qituvchilik kasbining psixologik xususiyati
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………….………3
I.BOB.O‘QITUVCHILIK KASBINING PSIXOLOGIK ASOSLARI…….….5
1.1. Psixologik tayyorgarlikning ahamiyati……………………………...……5
1.2. O‘qituvchining emotsional intellekti…………………………………..…9
1.3. Shaxsiy xususiyatlar va ularning ta'lim jarayoniga ta’siri………………13
II.BOB.O‘QITUVCHILIKDA PSIXOLOGIK STRATEGIYALAR………...16
2.1. Ijobiy muhitning psixologik asoslari……………………………………16
2.2. O‘quvchilarning motivatsiyasini oshirish usullari………………………17
2.3. O‘qituvchilarda stressni boshqarish strategiyalari………………………21
III.BOB.PEDAGOGIК FAOLIYATNING PSIXOLOGIК XUSUSIYAT
LARI………………………………………………………………….…………..25
3.1. O‘qituvchining kasbi haqida allomalarimiz fikrlari.................................25
3.2. O‘qituvchi shaxsi, uning kasbiy xususiyatlari..........................................28
3.3. Jamiyatning o`qituvchilik kasbiga qo`yadigan asosiy talablari................32
XULOSA………………………………………………………...………….35
FOYDALANILGAN……………………………………………………….36
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan keng miqyosli ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanishni ta’minlashda yuksak kasb mahoratiga ega bo’lgan, raqobatbardosh mutaxassis kadrlar ustuvor ahamiyatga egadir. Shu maqsadda keyingi yillarda respublikamizda ta’lim tizimini tubdan isloh etish, xalq xo’jaligining turli sohalarida yuksak samaradorlik bilan faoliyat ko’rsata oladigan mutaxassislarni tayyorlashga katta e’tibor qaratilmoqda.O‘qituvchilik kasbi — jamiyatning asosiy poydevorlaridan biri bo‘lib, u nafaqat bilim berish, balki o‘quvchilarning shaxsiy va ijtimoiy rivojlanishiga ham katta ta'sir ko‘rsatadi. Shu sababli, o‘qituvchilik kasbining psixologik xususiyatlari dolzarb masala bo‘lib qolmoqda.Bugungi kunda ta'lim tizimida o‘qituvchilarning psixologik tayyorgarligi, ularning o‘quvchilarga nisbatan munosabati va pedagogik mahorati muhim ahamiyatga ega. [1]O‘qituvchining psixologik xususiyatlari quyidagi omillarga bog'liq:O‘qituvchi o‘z his-tuyg'ularini boshqarish va o‘quvchilarning hissiyotlarini tushunish qobiliyatiga ega bo‘lishi kerak. Bu, o‘z navbatida, ta'lim jarayonida ijobiy muhit yaratadi. O‘qituvchilar ko‘plab muammolar va stressli vaziyatlarga duch kelishadi. Ularning stressga chidamlilik darajasi, o‘qituvchilik faoliyatining samaradorligini belgilaydi.O‘qituvchining bilim va ko‘nikmalari, shuningdek, pedagogik strategiyalarni qo‘llay olish qobiliyati, ta'lim jarayonini muvaffaqiyatli o‘tkazishda muhimdir.Shuningdek, zamonaviy ta'lim tizimida o‘qituvchilik kasbining psixologik xususiyatlari, o‘quvchilarning individual xususiyatlarini inobatga olgan holda, turli pedagogik yondashuvlarni talab qiladi. O‘qituvchilar o‘z ishlarida innovatsion usullarni qo‘llash orqali o‘quvchilarning qiziqishini va bilim olish jarayonini yanada samarali qilishlari zarur.
O'qituvchilik kasbi — nafaqat bilim berish, balki o'quvchilarni tarbiyalash, ularning shaxsiy va ijtimoiy rivojlanishiga hissa qo'shish vazifasini ham bajaradigan muhim faoliyatdir. O'qituvchilarning psixologik xususiyatlari, bu jarayonda alohida ahamiyatga ega. Ular o'quvchilarning hissiyotlari, motivatsiyalari va o'zaro munosabatlarini tushunish va boshqarish qobiliyatiga ega bo'lishlari kerak.
O'qituvchining psixologik tayyorgarligi, uning o'quvchilar bilan o'zaro munosabatlari, o'quv muhitini yaratish va ta'lim jarayonini samarali o'tkazish uchun muhimdir. O'qituvchilar o'zlarining emotsional intellektini rivojlantirish, stressni boshqarish va o'quvchilarning individual ehtiyojlarini inobatga olish orqali ta'lim sifatini oshirishga xizmat qiladilar.
Bugungi kunda, ta'lim tizimida o'qituvchining psixologik xususiyatlari o'qitish usullarini tanlashda, o'quvchilarni motivatsiya qilishda va ijobiy ta'lim muhitini yaratishda muhim rol o'ynaydi. Ushbu xususiyatlar, o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasidagi ishonchli munosabatlarni shakllantiradi va o'quv jarayonining samaradorligini oshiradi.
Shu sababli, o'qituvchilik kasbining psixologik xususiyatlarini o'rganish, ta'lim jarayonini yanada samarali o'tkazish va o'quvchilarning rivojlanishini qo'llab-quvvatlash uchun zarurdir. Bu mavzu, o'qituvchilarni nafaqat pedagogik jihatdan, balki psixologik jihatdan ham tayyorlash zaruratini ko'rsatadi.
Kurs ishining maqsadi: O'qituvchilik kasbining psixologik xususiyatlari, asosan, ta'lim jarayonining samaradorligini oshirish va o'quvchilarning shaxsiy rivojlanishini ta'minlash maqsadida o'rganiladi.O'qituvchi psixologik jihatdan tayyor bo'lishi, o'quvchilarning hissiy va ijtimoiy ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Bu, o'z navbatida, o'quvchilarning o'z-o'zini anglashiga va ijtimoiy hayotga moslashuviga yordam beradi.
Kurs ishining vazifasi: O'qituvchilik kasbining psixologik xususiyatlari o'qituvchilar va o'quvchilar o'rtasidagi munosabatlarni yaxshilash, ta'lim jarayonini samarali o'tkazish va o'quvchilarning shaxsiy rivojlanishini ta'minlashda muhim rol o'ynaydi.
Kurs ishining tarbikiy tuzilishi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob, 9 ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar iborat.
I.BOB. O‘QITUVCHILIK KASBINING PSIXOLOGIK ASOSLARI
1.1.Psixologik tayyorgarlikning ahamiyati.
[1] Ta’lim sohasidagi islohotlarni jadallashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida qarori 54-son 2024-yil PQ-94 Shavkat Mirziyoyev