Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 32.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv

Купить
1 MUNDARIJA
I BOB. NOAN’ANAVIY TA’LIMNING NAZARIY ASOSLARI .................................................................. 6
1.1. Noan’anaviy ta’lim yondashuvining mazmuni va mohiyati ...................................................... 6
1.2. Noan’anaviy metodlarning pedagogik ahamiyati ..................................................................... 9
1.3. Noan’anaviy metodlarning pedagogik samaradorligi ............................................................. 12
II BOB. NOAN’ANAVIY METODLAR VA O‘QUVCHILARNING FAOLIYATIGA TA’SIRI ......................... 15
2.1. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning kognitiv rivojlanishi .............................................. 15
2.2. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmalari ............................................ 16
2.3. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning motivatsiyasi ........................................................ 18
III BOB. NOAN’ANAVIY METODLARNING TA’LIM JARAYONIDAGI O‘RNI VA AHAMIYATI ............... 20
3.1. Noan’anaviy metodlar va o‘qituvchi rolidagi o‘zgarishlar ...................................................... 20
3.2. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarish ko‘nikmalari ........................ 21
3.3. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning kreativlik va innovatsion fikrlash ko‘nikmalari ..... 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI .................................................................................... 28
KIRISH
Bugungi   globallashuv   jarayonida   jamiyat   taraqqiyotining   har   tomonlama
rivojlanishi ,   axborot   texnologiyalarining   jadal   sur ’ atlarda   kengayishi   va   inson
2 resurslariga   bo ‘ lgan   talabning   ortib   borishi   ta ’ lim   tizimi   oldiga   mutlaqo   yangi
vazifalarni   qo ‘ ymoqda .   Xususan ,   raqobatbardosh ,   ijtimoiy   faolligi   yuqori ,   ijodiy
fikrlovchi ,   zamonaviy   kasb   va   texnologiyalarni   puxta   o ‘ zlashtirgan   shaxsni
shakllantirish   bugungi   kun   ta ’ limining   bosh   maqsadiga   aylangan .   Bunday
yondashuv   esa ,   o ‘ z   navbatida ,   an ’ anaviy   usullardan   voz   kechib ,   zamonaviy
pedagogik   metodlar   va   noan ’ anaviy   yondashuvlarga   asoslangan   ta ’ lim   jarayonini
tashkil   etishni   talab   etadi .
Noan ’ anaviy   ta ’ lim   metodlari   —   bu   o ‘ qitishning   yangilangan ,   o ‘ quvchining
shaxsiy   faolligi   va   mustaqil   fikrlashiga   asoslangan   shaklidir .   Bunday   metodlar
o ‘ quvchilarda   nafaqat   bilim ,   balki   ko ‘ nikma   va   malakalarni   shakllantirish ,   ularda
hayotiy   vaziyatlarda   mustaqil   qaror   qabul   qilish ,   tahlil   qilish ,   muammo   yechimini
topish   kabi   muhim   kompetensiyalarni   rivojlantiradi .   Shu   bois ,   zamonaviy   o ‘ quv
jarayonida   o ‘ qituvchi   faqat   bilim   beruvchi   emas ,   balki   o ‘ quvchi   shaxsini
shakllantiruvchi ,   unga   yo ‘ l   ko ‘ rsatuvchi   hamda   muhit   yaratuvchi   subyekt   sifatida
maydonga   chiqadi .
So ‘ nggi   yillarda   O ‘ zbekiston   ta ’ lim   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar ,
jumladan ,   innovatsion   maktablar   faoliyati ,   “ Raqamli   ta ’ lim ”,   “ STEAM ”   kabi
loyihalar   doirasida   interfaol   va   noan ’ anaviy   metodlarning   keng   joriy   qilinayotgani
—   zamonaviy   metodlar   o ‘ z   samarasini   berayotganidan   dalolat   beradi .   Bularning
barchasi   o ‘ quvchining   shaxsiy   rivojlanishi ,   erkin   fikrlashi   va   ijodiy   qobiliyatini
shakllantirishga   yo ‘ naltirilgan .
Noan ’ anaviy   metodlar   jumlasiga   interfaol   mashg ‘ ulotlar ,   muammoli
o ‘ qitish ,  loyihaviy   ishlash , “ akvarium ”, “ aql   hujumi ”, “ klaster ”, “ debat ”, “ metodlar
3 konstruktori ”,   “ kichik   guruhlarda   ishlash ”,   “ rol   o ‘ ynash ”   kabi   usullarni   kiritish
mumkin .   Ushbu   metodlarning   o ‘ ziga   xosligi   shundaki ,   ular   o ‘ quvchini   darsning
markaziga   qo ‘ yadi   va   ularning   bilim   olish   jarayonida   faol   ishtirok   etishini
ta ’ minlaydi .   Bu   esa   nafaqat   o ‘ qituvchining   ishini   yengillashtiradi ,   balki   o ‘ quvchi
tomonidan   bilimlarning   chuqur   va   mustahkam   o ‘ zlashtirilishini   ta ’ minlaydi .
Ushbu   kurs   ishining   dolzarbligi   shundan   iboratki ,   unda   noan ’ anaviy
yondashuvlar   asosida   o ‘ quvchilarga   bilim   berishning   zamonaviy   shakllari ,  ularning
pedagogik   amaliyotda   qo ‘ llanish   imkoniyatlari ,   mavjud   muammolar   va   ularning
yechimlari   tizimli   tarzda   o ‘ rganiladi .   Ishda   nazariy   va   amaliy   asoslar
uyg ‘ unlashtirilib ,   o ‘ quvchi   shaxsini   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   metodlar
atroflicha   tahlil   qilinadi .
Kurs   ishining   maqsadi  –  zamonaviy   ta ’ limda   noan ’ anaviy   yondashuvlarning
o ‘ rni   va   ahamiyatini   aniqlash ,   ularni   o ‘ quvchilarga   ta ’ sir   doirasi ,   metodologik
xususiyatlari   hamda   ularni   pedagogik   amaliyotda   samarali   tatbiq   etish   yo ‘ llarini
ko ‘ rsatishdan   iborat .
Vazifalar quyidagilardan iborat:
Noan’anaviy ta’lim metodlarining nazariy asoslarini o‘rganish;
Ularning o‘quvchilarga ta’siri va samaradorligini aniqlash;
Amaliy misollar orqali metodlarning qo‘llanish yo‘llarini ko‘rsatish;
4 Ta’lim jarayonida mavjud muammolarni aniqlab, ularning echimlarini taklif
etish.
Kurs   ishi   davomida   mavzuga   oid   adabiyotlar,   ilmiy   maqolalar,   amaliy
tajribalar   tahlil   qilinadi   va   natijalar   asosida   xulosalar   hamda   tavsiyalar
shakllantiriladi.   Mazkur   ish   pedagogik   faoliyatda   noan’anaviy   metodlarni
qo‘llashni   istagan   o‘qituvchilar   uchun   metodik   qo‘llanma   bo‘lib   xizmat   qilishi
mumkin.
5 I BOB. NOAN’ANAVIY TA’LIMNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Noan’anaviy ta’lim yondashuvining mazmuni va mohiyati
XXI   asrda   ta’lim   sohasida   yuz   berayotgan   keskin   o‘zgarishlar,   yangi
texnologiyalarning   rivojlanishi   va   jamiyat   ehtiyojlarining   o‘zgarishi   o‘quv
jarayonida yangicha yondashuvlarni qo‘llash zaruratini keltirib chiqardi. Endilikda
ta’limdan   faqat   bilim   berish   emas,   balki   o‘quvchining   shaxsiy   rivojlanishi,
mustaqil   fikrlashi,   muammolarni   hal   qilishga   qodir   bo‘lishi,   jamoadagi
hamkorlikka   layoqatlilik   kabi   ko‘nikmalarni   shakllantirish   talab   etilmoqda.   Shu
nuqtai nazardan, noan’anaviy ta’lim yondashuvi zamonaviy pedagogikaning asosiy
yo‘nalishlaridan biri sifatida shakllanmoqda.
Noan’anaviy   ta’lim   yondashuvi   –   bu   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarni
faollashtirish,   ularni   markazga   qo‘yish,   erkin   fikrlashga   undash,   o‘rgatishdan
ko‘ra,   o‘rganishga   yo‘naltirish   kabi   tamoyillarga   asoslangan   ta’lim   jarayonidir.
An’anaviy yondashuvda o‘qituvchi asosiy manba sifatida faol bo‘lsa, noan’anaviy
yondashuvda   o‘quvchi   o‘zining   bilimini,   ko‘nikmasini   mustaqil   shakllantiruvchi
subyektga aylanadi.
Noan’anaviy ta’lim yondashuvining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish   qobiliyatini
rivojlantirish;
Shaxsiy   qiziqishlar   va   ehtiyojlarni   inobatga   olib,   individual   ta’lim
yo‘nalishlarini shakllantirish;
6 O‘quvchilarda   amaliy   ko‘nikmalarni   mustahkamlash,   hayotiy   vaziyatlarda
qo‘llay olish qobiliyatini rivojlantirish;
Ta’lim jarayonini faollashtirish, interfaol metodlar asosida tashkil qilish;
Shaxsiy   va   ijtimoiy   kompetensiyalarni   shakllantirish:   kommunikativlik,
ijodkorlik, tanqidiy fikrlash, hamkorlik.
Noan’anaviy   ta’lim   yondashuvi   an’anaviy   o‘qitishdan   tubdan   farq   qiladi.
Misol   uchun,   an’anaviy   ta’limda   bilimlar   tayyor   holatda   beriladi   va   o‘quvchi
passiv  qabul   qiluvchi  rolida bo‘ladi.  Noan’anaviy  yondashuvda  esa   o‘quvchi   faol
tadqiqotchi,   muammolarni   hal   qiluvchi,   o‘z   bilimi   ustida   ishlovchi   shaxs   sifatida
qatnashadi. Ta’lim usullari esa faqat  og‘zaki  tushuntirish bilan cheklanmay, balki
turli   interfaol   metodlar,   muammoli   topshiriqlar,   o‘yinlar,   munozaralar,   loyiha
ishlari, ijodiy mashg‘ulotlar orqali amalga oshiriladi.
Noan’anaviy yondashuvda qo‘llaniladigan asosiy metodlar:
Muammoli   ta’lim   –   o‘quvchilarni   real   hayotga   oid   masalalar   asosida
o‘ylashga va ularni hal qilish yo‘llarini topishga yo‘naltiradi.
Loyiha asosidagi ta’lim – o‘quvchilar mustaqil yoki guruhda aniq bir mavzu
bo‘yicha   izlanadi,   natijada   tayyor   mahsulot   (prezentatsiya,   poster,   video   va   h.k.)
yaratadi.
O‘yinli   metodlar   –   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   uchun   rolli
o‘yinlar, simulyatsiyalar, interaktiv topshiriqlar asosida olib boriladi.
7 Aqliy hujum, klaster, insert, Venn diagrammasi, konseptual jadval – tanqidiy
fikrlash va muhokama ko‘nikmalarini rivojlantiruvchi metodlar
Ushbu   metodlar   orqali   o‘quvchilar   bilimlarni   nafaqat   yodlaydi,   balki
tushunadi,   amaliyotda   qo‘llaydi,   tahlil   qiladi,   solishtiradi,   baholaydi   va   ijodiy
yechimlar taklif qiladi. Bu esa Bloom taksonomiyasiga muvofiq yuqori darajadagi
kognitiv faoliyatni shakllantiradi.
Noan’anaviy   ta’lim   yondashuvining   mazmuni   shuningdek,   o‘quvchilarning
shaxsiy   rivojlanishiga   katta   e’tibor   qaratadi.   Shaxsga   yo‘naltirilgan  ta’lim   modeli
har   bir   o‘quvchining   imkoniyatlari,   intilishlari,   psixologik   xususiyatlari,   ijtimoiy
holatini hisobga olgan holda individual  yondashuvni  ta’minlaydi. Ta’lim jarayoni
o‘quvchi   uchun   shunchaki   bilim   olish   vositasi   emas,   balki   o‘zini   kashf   etish,
mustaqil   fikr   yuritish,   jamiyatda   faol   ishtirok   etishga   tayyor   bo‘lish   bosqichi
sifatida qaraladi.
Xulosa qilib aytganda, noan’anaviy ta’lim yondashuvi zamonaviy ta’limning
asosiy   talablariga   javob   beruvchi,   innovatsion,   ijodiy   va   amaliy   faoliyatga
yo‘naltirilgan yondashuvdir. Bu yondashuv orqali o‘quvchi zamon bilan hamnafas,
ijtimoiy   faol,   o‘z   fikrini   aniq   va   asosli   bildira   oladigan,   o‘rganishni   davom
ettirishga tayyor shaxs sifatida shakllanadi. Shu boisdan noan’anaviy metodlar va
yondashuvlar   bugungi   ta’lim   tizimining   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo‘lib   xizmat
qiladi. 1
1
  Jabbarov,   M.,   &   Muminov,   M.   (2017).   "Innovatsion   ta'lim   metodlari."   Toshkent:   TDTU
nashriyoti.
8 1.2. Noan’anaviy metodlarning pedagogik ahamiyati
Zamonaviy   ta’lim   tizimi,   o‘zgaruvchan   ijtimoiy   ehtiyojlar   va   texnologik
taraqqiyotga   moslashgan   holda,   an’anaviy   ta’lim   metodlaridan   ko‘ra,
o‘quvchilarning   mustaqil   va   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan
yondashuvlarni   qo‘llashni   talab   etmoqda.   Bu   holat,   ayniqsa,   noan’anaviy   ta’lim
metodlarini,   ya’ni   o‘quvchilarni   faollashtiruvchi   va   ular   bilan   o‘qituvchi
o‘rtasidagi   o‘zaro   hamkorlikni   kuchaytiruvchi   metodlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Noan’anaviy   ta’lim   metodlarining   pedagogik   ahamiyati   yuqori   bo‘lib,   ular
o‘quvchilarning   intellektual   rivojlanishini   faqat   bilishni   o‘rgatish   bilan   cheklanib
qolmay,   balki   ularning   shaxsiy   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   shakllantiradi,   ta’lim
jarayonida sifatni yaxshilaydi.
Noan’anaviy   metodlar   pedagogik   faoliyatda   o‘qituvchining   o‘quvchi   bilan
o‘zaro   aloqasini   faollashtirib,   ta’lim   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilishga
yordam beradi. O‘quvchilarni faqat tayyor bilimlarni qabul qiluvchi sifatida emas,
balki   mustaqil   fikrlovchi   va   ijodkor   shaxs   sifatida   rivojlantirishga   imkon   beradi.
Bu   metodlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   mustaqil   o‘zlashtirishga,   yangi
ma’lumotlarni   izlashga   va   qo‘llashga,   shuningdek,   bilimlarni   o‘zgaruvchan
sharoitda  tasdiqlashga  yordam   beradi.  Shu  bilan   birga,  bu  metodlar   o‘quvchilarni
jamoada ishlashga, bir-birini tinglashga, fikr almashishga va birgalikda qaror qabul
qilishga undaydi.
1.2.1. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning faolligi
9 O‘quvchining ta’lim jarayonidagi faolligi uning ta’limdan olingan natijalarni
maksimal   darajada   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   An’anaviy   ta’limda
o‘quvchi   asosan   passiv   rolni   o‘ynaydi   va   o‘qituvchi   darsni   boshqaradi.   Bunday
yondashuvda   o‘quvchi   faqat   o‘qituvchi   tomonidan   berilgan   materiallarni   eslab
qolishga   harakat   qiladi,   va   bu,   ko‘pincha,   ularning   ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   imkon   bermaydi.   Noan’anaviy   metodlar   esa
o‘quvchilarni ta’lim jarayonining faol ishtirokchisiga aylantiradi, ularning mustaqil
fikrlarini rivojlantiradi, o‘qituvchining yordamida o‘quvchilar o‘z bilimlarini tahlil
qilish, baholash, qo‘llash va yangi yechimlar topish kabi jarayonlarni o‘rgandilar.
Masalan,   "muammoli   ta’lim"   metodida   o‘quvchilarni   dastlabki   bilimlarga
asoslangan   muammo   yoki   vaziyatga   yechim   topishga   undaydi.   Bu   metod
o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlantiradi,   ular   o‘z   fikrlarini   erkin
ifodalash,   turli   yondashuvlarni   ko‘rib   chiqish   va   eng   optimal   yechimni   tanlashga
harakat   qilishadi.   Noan’anaviy   metodlar   shuningdek,   o‘quvchilarda   hayotiy
vaziyatlarda   bilimni   qo‘llash,   boshqalarga   yordam   berish   va   jamoa   bilan   ishlash
kabi ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
1.2.2. Ijtimoiy kompetensiyalarni rivojlantirish
Ijtimoiy kompetensiyalar, ya’ni jamiyatda o‘z o‘rnini topish, boshqalar bilan
samarali   muloqot   qilish,   guruhda   ishlash   va   jamoa   uchun   xizmat   qilish
qobiliyatlari,   bugungi   ta’limning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Noan’anaviy
metodlar   o‘quvchilarni   jamoada   ishlashga,   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalashga   va
boshqa   odamlar   bilan   samarali   aloqalar   o‘rnatishga   rag‘batlantiradi.   O‘quvchilar
guruhda   ishlashda   bir-biridan   o‘rganadi,   birgalikda   qarorlar   qabul   qiladi,   o‘zaro
10 fikr   almashadi   va   shunga   ko‘ra   bir   nechta   yechimlarni   taklif   qiladi.   Bunday
metodlar   o‘quvchilarning   rahbarlik,   tashkilotchilik   va   ijtimoiy   mas’uliyat
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Masalan,  "rol  o‘ynash"  metodida o‘quvchilar  hayotiy vaziyatlarni  ifodalash
orqali   boshqalarning   nuqtai   nazarini   tushunishga   harakat   qilishadi.   Bunda
o‘quvchilar,   o‘zlari   tanlagan   rolni   bajarish   orqali   ijtimoiy   vazifalarni   bajarish   va
o‘zaro hamkorlikni rivojlantiradilar. Shu tarzda, o‘quvchilar bir-birlarini yaxshiroq
tushunadi,   samarali   muloqot   qilishni   o‘rganadi   va   bu,   o‘z   navbatida,   jamiyatda
to‘g‘ri   va   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritish   uchun   zarur   bo‘lgan   ijtimoiy
ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
1.2.3. Amaliy kompetensiyalarni shakllantirish
Noan’anaviy metodlar o‘quvchilarga nafaqat nazariy bilimlarni o‘rganishga,
balki   ularni   amaliyotda   qo‘llashga   imkon   beradi.   Ta’lim   jarayonida   amaliyotga
yo‘naltirilgan   metodlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   real   hayotdagi   masalalarda
qo‘llash   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   metodlar   orqali   o‘quvchilar   muammolarni   hal
qilish,   qaror   qabul   qilish   va   bu   qarorlarni   real   hayotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Misol uchun, "loyiha asosidagi  ta’lim" metodida o‘quvchilar o‘z bilimlarini
amaliyotga   tadbiq   etadi,   ya’ni   ularni   konkret   loyiha   yoki   topshiriqni   bajarish
jarayonida   qo‘llaydi.  Bu   metod  o‘quvchilarga  ilmiy  va  amaliy  ishlarni  bajarishda
o‘zlashtirgan   bilimlarini   kengaytirish   va   chuqurlashtirish   imkonini   beradi.
O‘quvchilar   o‘zlari   uchun   yangi   ma’lumotlarni   izlab   topishadi,   yaratgan   loyiha
11 orqali   tajriba   orttiradilar,   o‘zlarining   fikrlarini   boshqalarga   tushuntirishga
o‘rganadilar va natijada mustaqil o‘ylash ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
Noan’anaviy   metodlar,   shuningdek,   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   turli
sharoitlarda   qo‘llashni   o‘rgatadi,   bu   esa   o‘z   navbatida   o‘quvchilarning   hayotda
muvaffaqiyatli   bo‘lishlariga   yordam   beradi.   O‘quvchilar   o‘rgangan   bilimlarining
haqiqiy   hayotdagi   ahamiyatini   sezib,   o‘zlarini   haqiqiy   dunyo   sharoitida   test
qilishadi, bu esa ularni muvaffaqiyatga olib boradi.
Noan’anaviy ta’lim  metodlari  o‘quvchilarni  faqat  bilim  olishda  emas,  balki
ularning   jamiyatda   samarali   faoliyat   yuritish   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarini
ham   shakllantirishga   yo‘naltirilgan.   Bu   metodlar   o‘quvchilarga   ijodiy   fikrlash,
muloqot qilish, guruhda ishlash, qaror qabul qilish va o‘z bilimlarini real hayotda
qo‘llashni   o‘rganishga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   noan’anaviy   metodlar
o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi o‘zaro faol hamkorlikni ta’minlab, ta’lim sifatini
sezilarli darajada yaxshilashga xizmat qiladi. 2
1.3. Noan’anaviy metodlarning pedagogik samaradorligi
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   pedagogik   jarayonni   zamonaviy   talablar   va
o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   shakllantiradi.   Bu   metodlar   nafaqat
bilim olishni, balki o‘quvchilarda ijodiy fikrlash, mantiqiy va tanqidiy qaror qabul
qilish,   va   turli   vaziyatlarda   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.
2
  Khasanova,   A.   (2020).   "Noan'anaviy   ta'lim   metodlarining   ta'lim   jarayonidagi   ahamiyati."   Tashkent:
Tabiat va jamiyat nashriyoti.
12 Noan’anaviy   metodlar   orqali   o‘quvchilar   faqat   passiv   bilim   qabul   qiluvchi   emas,
balki faol ishtirokchilar sifatida o‘z bilimlarini ishlab chiqish va amaliyotga tadbiq
qilish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Bunday   metodlar   o‘quvchilarning   individual   va   jamoaviy   faoliyatlarini
rivojlantiradi.   Masalan,   guruh   ishlari,   muammoli   vazifalar   va   loyiha   asosidagi
ta’lim  metodlari o‘quvchilarga jamoada ishlash, bir-birini  tinglash, fikr almashish
va   birgalikda   yechimlar   ishlab   chiqish   imkoniyatini   beradi.   Bu   jarayon
o‘quvchilarni   ijtimoiy   jihatdan   rivojlantirishga   yordam   beradi   va   ular   jamiyatda
muvaffaqiyatli faoliyat yuritishga tayyorlanadi.
Noan’anaviy   metodlarning   samaradorligi   o‘quvchilarning   o‘quv   jarayonida
faolligini   oshiradi.   Ular   faqatgina   darsga   tayyorlanish   bilan   cheklanmay,   o‘z
fikrlarini   erkin   ifodalashga,   yangiliklar   izlashga   va   mustaqil   fikrlashga   undaydi.
O‘quvchilar   bu   metodlar   orqali   ta’limga   qiziqishni   oshiradilar,   o‘zlarini   ko‘proq
izlanishlarga undaydilar va bilim olishda ko‘proq qatnashadilar.
Shuningdek,   noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarda   mustaqil   ishlash   va   o‘z
bilimlarini   baholash   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradi.   O‘quvchilarning   tahlil
qilish,   sinchkovlik   bilan   o‘rganish   va   natijalarni   chiqarish   qobiliyatlari
mustahkamlanadi.   Shu   bilan   birga,   noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchining   roli
o‘zgartiradi:   o‘qituvchi   faqat   ma’lumot   manbai   sifatida   emas,   balki   o‘quvchilarni
yo‘naltiruvchi   va   ularning   fikrlarini   rag‘batlantiruvchi   shaxs   sifatida   faoliyat
yuritadi.
13 Natijada,   noan’anaviy   metodlar   pedagogik   samaradorlikni   oshiradi,
o‘quvchilarning   ta’limga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi   va   ularga   mustaqil,
ijodiy   va   samarali   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Bu
metodlar o‘quvchilarning akademik va shaxsiy rivojlanishiga xizmat qiladi, ularni
hayotdagi   turli   vaziyatlarga   tayyorlaydi   va   ularni   muvaffaqiyatga   erishish   uchun
zarur bo‘lgan ko‘nikmalar bilan ta’minlaydi. 3
3
  Bekmurodov,   M.,   &   Ismoilov,   A.   (2017).   "Noan'anaviy   ta'lim   metodlarining   psixologik
asoslari." Tashkent: Yangi avlod nashriyoti.
14 II BOB. NOAN’ANAVIY METODLAR VA O‘QUVCHILARNING
FAOLIYATIGA TA’SIRI
2.1. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning kognitiv rivojlanishi
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘quvchilarning   kognitiv   rivojlanishiga   katta
ta’sir  ko‘rsatadi, chunki  bu metodlar  o‘quvchilarga ma’lumotni faqat  eslab qolish
emas,   balki   uni   chuqur   tushunish   va   amaliyotga   tadbiq   etishga   imkon   beradi.
O‘quvchilar   kognitiv   jarayonlarni   faollashtiradigan   metodlar   orqali   muammolarni
hal qilish, yangi fikrlarni ishlab chiqish, natijalarni tahlil qilish va mustaqil xulosa
chiqarish kabi ko‘nikmalarni rivojlantiradilar.
Noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarning   kritikal   fikrlashini   rivojlantiradi,
chunki   bu   metodlar   o‘quvchilardan   faqat   ma’lumotni   eslab   qolishni   emas,   balki
unga   nisbatan   savollar   berishni,   uni   tahlil   qilishni   va   yangi   ma’lumotlarni
birlashtirishni   talab  qiladi.  O‘quvchilar  yangi  g‘oyalarni   ishlab  chiqish,   tajriba  va
bilimlarni o‘zaro bog‘lash orqali o‘z kognitiv ko‘nikmalarini rivojlantiradilar. Bu,
o‘z  navbatida,  o‘quvchilarning  mantiqiy  fikrlash  qobiliyatlarini   oshiradi   va ularni
muammolarni turli nuqtai nazarlardan ko‘rishga undaydi.
Misol   uchun,   muammoli   ta’lim   metodida   o‘quvchilar   muammo   yoki
vaziyatga   yechim   topishga   harakat   qilib,   o‘z   bilimlarini   ishlatadilar   va   yangi
g‘oyalarni   yaratadilar.   Bu   metod   o‘quvchilarning   kognitiv   rivojlanishiga   yordam
beradi,   chunki   ular   faqatgina   mavjud   bilimlarga   asoslanib,   yangi   natijalarga
erishish   uchun   turli   fikrlarni   sinovdan   o‘tkazadilar.   O‘quvchilar,   shuningdek,
mustaqil fikrlash va qaror qabul qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
15 Noan’anaviy metodlar kognitiv rivojlanishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi, chunki
ular   o‘quvchilarga   nafaqat   bilimlarni   o‘rganishga,   balki   uni   kengaytirishga,
chuqurlashtirishga   va   amaliyotda   qo‘llashga   yordam   beradi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarda tanqidiy fikrlashni rivojlantirishga, bilimlarni o‘zlashtirishning yangi
shakllarini   yaratishga   va   murakkab   muammolarni   hal   qilishda   mustaqil
yondashuvni rivojlantirishga yordam beradi.
Shunday   qilib,   noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘quvchilarning   kognitiv
rivojlanishiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi,   ular   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirish   va
amaliyotda   qo‘llash   jarayonida   faol   ishtirok   etadilar,   bu   esa   o‘quvchilarning
umumiy rivojlanishiga ijobiy ta’sir qiladi.
2.2. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmalari
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘quvchilarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Bu metodlar o‘quvchilarni jamoaviy ishlash,
boshqalar bilan muloqot qilish, fikr almashish, guruhdagi muammolarni hal qilish
va   boshqa   ijtimoiy   kompetensiyalarni   rivojlantirishga   undaydi.   Ijtimoiy
ko‘nikmalar   –   bu   o‘quvchilarni   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishga
tayyorlash  uchun  zarur   bo‘lgan  qobiliyatlar,  jumladan,  muloqot,  jamoada  ishlash,
boshqaruv, etika va muvofiqlik kabi ko‘nikmalarni o‘z ichiga oladi.
Noan’anaviy metodlar, ayniqsa, guruh ishlari, rolli o‘yinlar, loyiha asosidagi
ta’lim va boshqa interaktiv metodlar yordamida o‘quvchilarga jamoaviy faoliyatda
ishtirok   etish   imkoniyatini   beradi.   Bu   usullar   o‘quvchilarga   birgalikda
16 muammolarni   yechish,   qarorlar   qabul   qilish,   o‘zaro   fikr   almashish   va   o‘zaro
yordam ko‘rsatish ko‘nikmalarini o‘rgatadi. Masalan, guruh ishida har bir o‘quvchi
o‘zining fikrini bildirish, boshqalar bilan muvofiqlashtirish va umumiy maqsadga
erishish   uchun   hamkorlik   qilishga   majbur   bo‘ladi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda
jamoada   ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantiradi   va   ijtimoiy   aloqalarni
mustahkamlaydi.
Rolli   o‘yinlar   va   simulyatsiyalar   o‘quvchilarga   turli   ijtimoiy   rollarni   sinab
ko‘rish   imkonini   beradi.   Ushbu   metodlar   o‘quvchilarga   ijtimoiy   vaziyatlarda
qanday muloqot qilish, boshqaruv va liderlik ko‘nikmalarini namoyon etish, hamda
turli   ijtimoiy   kontekstlarga   moslashish   imkonini   beradi.   O‘quvchilar   ushbu
faoliyatlar   orqali   turli   ijtimoiy   rolda   o‘zlarini   qanday   tutishlari,   boshqalar   bilan
qanday   muloqot   qilishlari   va   guruhdagi   muammolarni   qanday   hal   qilishlari
kerakligini o‘rganadilar.
Noan’anaviy metodlarning yana bir ijtimoiy jihati – o‘quvchilarning o‘zaro
hurmat   va   empatiya   ko‘nikmalarini   rivojlantirishidir.   O‘quvchilar   bir-birini
tinglash,   fikrlarini   hurmat   qilish   va   boshqalarni   tushunishga   intilishlari   kerak.
Bularning   barchasi   o‘quvchilarning   ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishiga   yordam
beradi,   bu   esa   ularni   hayotdagi   turli   vaziyatlarda   muvaffaqiyatli   ijtimoiy
munosabatlar o‘rnatishga tayyorlaydi.
Shunday   qilib,   noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarning   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.   Ular   jamoaviy
ishlashni, muloqot qilishni, muammolarni hal qilishni va turli ijtimoiy vaziyatlarga
17 moslashishni   o‘rgatadi.   Bu   ko‘nikmalar   o‘quvchilarning   shaxsiy   va   professional
hayotida muvaffaqiyatli bo‘lishlari uchun zarurdir. 4
2.3. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning motivatsiyasi
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirishda
juda   samarali   vosita   sifatida   ko‘riladi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarga   o‘rganish
jarayonini   qiziqarli   va   maqsadga   yo‘naltirilgan   holda   taqdim   etadi,   shuningdek,
o‘quvchilarning   o‘z   bilimlariga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Motivatsiya
o‘quvchilarning   ta’lim   jarayoniga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatini   shakllantirishda
muhim   rol   o‘ynaydi,   chunki   ta’lim   faqat   o‘quvchilarda   ichki   motivatsiya   mavjud
bo‘lganda samarali bo‘ladi.
Noan’anaviy   metodlar   orqali   o‘quvchilarga   erkinlik   beriladi,   ya'ni   ular   o‘z
vaqtlarini,  faoliyatlarini   va  ta’lim  jarayonini   qanday  tashkil   qilishni   o‘zi  tanlaydi.
Bu   holat   o‘quvchilarni   yanada   faol   va   mustaqil   qilishga   undaydi.   O‘quvchilarga
o‘qish jarayonida o‘zlarini qiziqtirgan mavzularni tanlash, tadqiqot qilish va ijodiy
yondashuvlarni   amalga   oshirish   imkoniyati   beriladi.   Shuningdek,   guruh   ishlarida
va rolli o‘yinlarda ishtirok etish orqali o‘quvchilar bir-birlarining fikrlarini eshitish,
o‘z fikrlarini ifodalash va yangi g‘oyalarni yaratish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bu
jarayon o‘quvchilarning bilim olishga bo‘lgan ichki qiziqishini oshiradi.
4
  Lomova,   O.   V.,   &   Kudryavtsev,   I.   A.   (2014).   "Innovatsion   ta'lim:   Tushunchalar,   metodlar,
yondashuvlar." Moscow: Akademiya nashriyoti.
18 Bundan tashqari, noan’anaviy metodlar o‘quvchilarda o‘zini namoyon qilish
va   muvaffaqiyatga   erishish   istagini   rivojlantiradi.   Masalan,   loyiha   asosidagi
ta’limda   o‘quvchilar   o‘zlariga   alohida   maqsadlar   qo‘yishadi   va   ularga   erishish
uchun   ijodiy   va   samarali   yo‘llar   izlaydilar.   O‘quvchilarga   o‘z   ishlarini   namoyish
qilish va boshqalar bilan baham ko‘rish imkoniyati berish, ularning o‘ziga bo‘lgan
ishonchini oshiradi va muvaffaqiyatni his qilishlariga yordam beradi.
Noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarga   shaxsiy   va   professional   hayotda   zarur
bo‘lgan   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilar   o‘zlarini
mustaqil o‘rganishga, tanqidiy fikrlashga va o‘z bilimlarini amaliyotda qo‘llashga
motivatsiya   topadilar.   Shuningdek,   ta’lim   jarayonida   erishilgan   muvaffaqiyatlar
o‘quvchilarni   yanada   yuqori   natijalarga   erishishga   undaydi   va   ularda   doimiy
o‘rganish istagini uyg‘otadi.
Natijada,   noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarda   yuqori   motivatsiyani
shakllantiradi,   bu   esa   ularning   ta’lim   jarayonidagi   faol   ishtirokini   oshiradi,   bilim
olishga   bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytiradi   va   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   ichki   motivatsiyasini
faollashtirishga   yordam   beradi,   ularga   ta’limda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun
zarur bo‘lgan kuch va ishtiyoqni beradi. 5
5
    Akhundov,   F.   (2015).   "Pedagogika   metodlari:   An'anaviy   va   noan'anaviy   yondashuvlar."   Tashkent:
O'zbekiston Respublikasi Xalq Ta'limi Vazirligi.
19 III BOB. NOAN’ANAVIY METODLARNING TA’LIM
JARAYONIDAGI O‘RNI VA AHAMIYATI
3.1. Noan’anaviy metodlar va o‘qituvchi rolidagi o‘zgarishlar
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘qituvchining   roli   va   ta’lim   jarayonidagi
ishtirokini   tubdan   o‘zgartiradi.   An’anaviy   ta’limda   o‘qituvchi   ma'lumot   manbai
bo‘lib, o‘quvchilarga bilimlarni yetkazadi, lekin noan’anaviy metodlar o‘qituvchini
faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonida
yo‘naltiruvchi,   o‘quvchilarning   qiziqishini   uyg‘otuvchi   va   ularning   mustaqil
ishlashini   rag‘batlantiruvchi   shaxs   sifatida   ko‘rsatadi.   Noan’anaviy   metodlar
o‘qituvchidan   kreativlikni,   moslashuvchanlikni,   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlarini   tushunishni   va   pedagogik   jarayonni   rejalashtirishda   yuqori   darajada
yondashuvni talab qiladi.
Bunday metodlar yordamida o‘qituvchi o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini
rivojlantirishga   ko‘proq   e'tibor   beradi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   bilimlarni
o‘zlashtirish jarayonida yordamisiz qaror qabul qilish, savollar berish va natijalarni
tahlil   qilishda   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘z
fikrlarini erkin ifodalashlari, guruhda ishlashlari va o‘zaro fikr almashishlari uchun
imkoniyat   yaratadi.   Misol   uchun,   guruh   ishlari,   rolli   o‘yinlar   va   muammoli
vazifalar   kabi   noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchining   rolini   faollashtiradi   va   uning
faol ishtirokini ta'minlaydi.
Noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchining   o‘zini   o‘rganish   va   o‘z   pedagogik
uslublarini doimiy ravishda takomillashtirishga majbur qiladi. O‘qituvchidan yangi
20 texnologiyalarni, ta’limning innovatsion metodlarini va pedagogik yondashuvlarni
o‘rganishni   talab   qiladi.   Bu   metodlar   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   muloqot
qilish   usullarini,   darslarni   tashkil   etish   va   o‘quvchilarni   rag‘batlantirish   usullarini
qayta ko‘rib chiqishni taqozo etadi. O‘qituvchining roli faqat bilim yetkazib berish
emas,   balki   o‘quvchilarning   ijodiy   yondashuvlarini   qo‘llab-quvvatlash,   ularga
yangi g‘oyalarni ilgari surishga imkon berish va o‘quvchilarda mustaqil o‘rganish
ko‘nikmalarini shakllantirishdan iborat bo‘ladi.
Shu   sababli,   noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchining   rolini   yangilaydi   va
o‘qituvchini   pedagogik   jarayonning   faoli   va   yo‘naltiruvchisi   sifatida   ko‘rsatadi.
O‘qituvchi   bu   metodlar   yordamida   o‘quvchilarni   faollashtiradi,   ularning   mustaqil
fikrlashini   rivojlantiradi   va   o‘rganish   jarayonini   yanada   samarali   qiladi.
Noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   hamkorlikni
kuchaytiradi, ta’lim jarayonini interaktiv va jozibali qiladi.
3.2. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarish
ko‘nikmalari
Noan’anaviy   ta’lim   metodlari   o‘quvchilarda   o‘z-o‘zini   boshqarish   va
mustaqil   o‘rganish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
O‘quvchilarni   o‘z   bilimlarini   faqat   o‘rganib   chiqish   emas,   balki   ularni   faoliyatda
qo‘llashga   undash,   o‘quvchilarga   o‘z   o‘rganish   jarayonlarini   boshqarish
imkoniyatini   berish,   ta’lim   jarayonida   mustaqil   fikrlashni   rag‘batlantirish   –
noan’anaviy   metodlarning   asosiy   maqsadlaridan   biridir.   O‘quvchilar   o‘zlarining
21 o‘quv   jarayoniga   bo‘lgan   mas'uliyatini   his   qilishlari,   o‘z   faoliyatlarini   rejalarini
tuzish   va   natijalarga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   vositalarni   izlashlari   lozim
bo‘ladi.
Noan’anaviy   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z-o‘zini   boshqarish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Masalan,   loyiha   asosidagi   ta'lim   metodida
o‘quvchilar   o‘zlari   uchun   reja   tuzishadi,   o‘z   vaqtlarini   boshqarishadi   va
maqsadlariga erishish uchun turli vazifalarni bajaradilar. Bu metod o‘quvchilarning
vaqtni   samarali   taqsimlash,   o‘z   ishlarini   boshqarish,   ko‘p   bosqichli   vazifalarni
bajarish   va   natijalarni   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilarga
o‘zlarining   bilimlarini   sinovdan   o‘tkazish   va   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyati
berish, ularning o‘z-o‘zini boshqarish qobiliyatlarini kuchaytiradi.
Rolli   o‘yinlar   va   simulyatsiyalar   yordamida   ham   o‘quvchilar   o‘z-o‘zini
boshqarish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Ular   muayyan   rollarni   bajarish,
qarorlar qabul qilish va ijtimoiy vaziyatlarda muvaffaqiyatli faoliyat yuritish uchun
o‘z   faoliyatlarini   rejalashtirishadi.   Shu   tarzda,   o‘quvchilar   o‘z   ishlarini
boshqarishni,   ular   uchun   muhim   bo‘lgan   masalalarni   tanlashni,   boshqalar   bilan
hamkorlik qilishni va natijalarni baholashni o‘rganadilar.
Bundan   tashqari,   noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarni   o‘zlarining   o‘rganish
jarayonlarida   erkin   va   mustaqil   bo‘lishga   undaydi.   Masalan,   muammoli   ta'lim
metodida   o‘quvchilar   biror   muammoni   hal   qilish   uchun   turli   usullarni   sinab
ko‘rishadi, o‘zlariga kerakli ma’lumotni topishadi va ularni tahlil qilib, yechimlar
ishlab   chiqadilar.   Bu   o‘quvchilarda   mustaqil   ishlash   va   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
22 Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   o‘quv   jarayonining   samaradorligini   oshiradi.   O‘quvchilar   o‘zlari
uchun   maqsadlar   belgilash,   ularga   erishish   yo‘lida   reja   tuzish   va   o‘z   vaqtlarini
boshqarishni o‘rganadilar. Bu esa ularning faolligini oshiradi va o‘quv jarayoniga
bo‘lgan qiziqishini kuchaytiradi.
Noan’anaviy   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z-o‘zini   boshqarish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar,   bu   esa   ularning   ta’lim   jarayonidagi
samaradorligini   oshiradi.   O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   o‘quv   jarayonini
boshqarish qobiliyatlarini shakllantirish orqali noan’anaviy metodlar o‘quvchilarda
yuqori   darajada   o‘z   mas'uliyatini   his   qilish   va   o‘rganishdagi   muvaffaqiyatlarni
amalga oshirish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. 6
3.3. Noan’anaviy metodlar va o‘quvchilarning kreativlik va innovatsion
fikrlash ko‘nikmalari
Noan’anaviy   ta'lim   metodlari   o‘quvchilarning   kreativlik   va   innovatsion
fikrlash  ko‘nikmalarini   rivojlantirishda  katta  ahamiyatga   ega.  Ta'lim   jarayonining
asosiy maqsadlaridan biri o‘quvchilarda yangi  g‘oyalar yaratish, turli  masalalarga
yangicha   yondashish,   tajriba   va   bilimni   ijodiy   tarzda   qo‘llashni   rivojlantirishdir.
6
  Nazarova, S. (2016). "Pedagogik mahoratni rivojlantirishda zamonaviy metodlar." Tashkent: Oliy ta'lim
nashriyoti.
Rakhmatullayev, A. (2018). "Pedagogik texnologiyalar va metodlar." Tashkent: "O'qituvchi" nashriyoti.
23 Noan’anaviy metodlar, masalan, loyiha asosidagi ta’lim, muammoli ta’lim va rolli
o‘yinlar orqali o‘quvchilarda kreativlik va innovatsion fikrlashni rag‘batlantiradi.
Noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarga   o‘rganilayotgan   mavzuni   chuqurroq
tahlil qilish, yangi g‘oyalarni  sinash,  mavjud bilimlarni yangi kontekstda qo‘llash
imkoniyatini   beradi.   O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   ifodalash,   yangi   yondashuvlarni
yaratish   va   o‘zlarini   ijodiy   jihatdan   namoyon   etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Masalan,   loyiha   asosidagi   ta'lim   metodida   o‘quvchilar   o‘zlari   ilgari   surgan
g‘oyalarni   amaliyotda   sinab   ko‘rishadi,   o‘zlari   ishlab   chiqqan   mahsulotlarni
yaratish,   tadqiqotlar   o‘tkazish   va   natijalarni   baholash   orqali   yangi   fikrlar   ishlab
chiqishadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda   kreativ   fikrlash   va   innovatsion   yechimlarni
ishlab chiqish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Muammoli   ta'lim   metodida   esa   o‘quvchilar   turli   xil   muammolarni   hal
qilishda yangicha fikrlashga, mavjud bilimlarni amaliyotga tadbiq etishga va yangi
yechimlar   izlashga   majbur   bo‘ladilar.   Bunday   metodlar   o‘quvchilarga   yangi
qarorlar qabul qilish, o‘z bilimlarini tahlil qilish va yangi yondashuvlarni yaratish
imkoniyatini   beradi.   O‘quvchilar   o‘zlarini   yangi   g‘oyalar   yaratishda   erkin   his
qiladilar, bu esa ularning kreativligini rivojlantiradi.
Rolli o‘yinlar va simulyatsiyalar orqali o‘quvchilar turli ijtimoiy vaziyatlarda
qanday muammolarni hal qilishni, qanday yangi yondashuvlar bilan qarorlar qabul
qilishni   o‘rganadilar.   Rolli   o‘yinlar   o‘quvchilarga   turli   ijtimoiy   rolda   o‘zlarini
namoyon   qilish,   yangi   yondashuvlar   ishlab   chiqish   va   o‘zaro   muloqot   qilishni
o‘rgatadi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarda   kreativlikni   rivojlantirish   bilan   birga,
jamoaviy ishlash va yangi g‘oyalarni qo‘llashni o‘rgatadi.
24 Noan’anaviy   metodlar   orqali   o‘quvchilar   innovatsion   fikrlashga   va   yangi
g‘oyalarni  ishlab   chiqishga  ko‘proq  tayyorlanadilar.  Bu  metodlar  o‘quvchilarning
yangi g‘oyalar yaratishdagi qobiliyatlarini rivojlantiradi, ularni o‘z fikrlarini erkin
ifodalashga   undaydi   va   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatini   yaratadi.   Shu   tariqa,
o‘quvchilar ijodiy yondashuvni o‘rganadilar va mavjud bilimlarni yangi holatlarda
qo‘llashni bilib olishadi.
Noan’anaviy   metodlar   o‘quvchilarning   kreativlik   va   innovatsion   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   samarali   vosita   hisoblanadi,   chunki   ular
o‘quvchilarga   o‘zlarini   mustaqil   fikrlovchi   shaxs   sifatida   namoyon   etish,   yangi
yondashuvlar ishlab chiqish va bilimni amaliyotga tatbiq etish imkoniyatini beradi.
Bu   metodlar   o‘quvchilarning   ijodiy   va   innovatsion   fikrlashga   bo‘lgan   qiziqishini
kuchaytiradi,   ularning   bilimlarini   yanada   kengaytiradi   va   ta’lim   jarayonining
samaradorligini oshiradi. 7
7
    Sadykova,   N.   (2019).   "O‘quvchilarni   kreativ   fikrlashga   yo‘naltirish   metodlari."   Tashkent:
O‘quvchi nashriyoti.
Solikhodjaeva,   D.   (2019).   "Ta'lim   metodologiyasi   va   uning   o'quvchilarga   ta'siri."   Tashkent:
Innovatsiya va ta'lim sohasidagi yangiliklar.
Tafakkur, B. (2021). "Yoshlar va pedagoglar uchun interfaol ta'lim metodlari." Tashkent: "Fan va
Texnologiya" nashriyoti.
25 XULOSA
Noan’anaviy   ta'lim   metodlari   ta’lim   jarayonini   zamonaviy   talablarga
moslashtirish, o‘quvchilarning faolligini oshirish va ularning shaxsiy rivojlanishini
qo‘llab-quvvatlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   metodlar   o‘quvchilarga   o‘z
bilimlarini   faqat   o‘rganish   emas,   balki   amaliyotda   qo‘llash,   yangi   g‘oyalarni
yaratish   va   turli   masalalarga   yangicha   yondashish   imkoniyatini   beradi.
Shuningdek,   noan’anaviy   metodlar   o‘qituvchining   pedagogik   roli   va   faoliyatini
ham   tubdan   o‘zgartirib,   uni   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki   o‘quvchilarning
rivojlanishini   rag‘batlantiruvchi   va   qo‘llab-quvvatlovchi   shaxs   sifatida   namoyon
etadi.
Loyiha  asosidagi   ta’lim, muammoli   ta’lim,  rolli  o‘yinlar  va  simulyatsiyalar
kabi metodlar o‘quvchilarda kreativlik, innovatsion fikrlash, o‘z-o‘zini boshqarish
va   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarga o‘z faoliyatlarini rejalashtirish, vaqtni samarali boshqarish, jamoaviy
ishlash   va   mustaqil   fikrlashni   o‘rgatadi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   o‘zlarining
o‘rganish jarayonida faol ishtirok etib, ta’limni yanada jozibador va samarali qilib
his qiladilar.
Noan’anaviy   metodlarning   samaradorligi   o‘quvchilarda   yuqori
motivatsiyani,   mustaqil   fikrlashni,   ijodiy   yondashuvni   va   o‘z-o‘zini   boshqarish
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   asoslanadi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   ta’lim
jarayonida   muvaffaqiyatga   erishishlari   uchun   zarur   bo‘lgan   ijtimoiy,   aqliy   va
amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantiradi.   Shu   tariqa,   noan’anaviy   metodlar   ta’lim
26 jarayonini faollashtirib, o‘quvchilarda bilim olishga bo‘lgan qiziqishni oshiradi va
ularga   ta’limdagi   muvaffaqiyatlarga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   vositalarni
taqdim etadi.
Umuman   olganda,   noan’anaviy   metodlar   ta’lim   tizimini   yanada   sifatli   va
samarali   qilish,   o‘quvchilarda   yangi   yondashuvlar   va   g‘oyalarni   ilgari   surish
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   muhim   vosita   hisoblanadi.   Bu   metodlarning
ta’lim   jarayonida   qo‘llanilishi   o‘quvchilarni   faollashtiradi,   ularning   ijodiy   va
intellektual imkoniyatlarini kengaytiradi va ta’lim sifatini oshiradi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1.   Akhundov,   F.   (2015).   "Pedagogika   metodlari:   An'anaviy   va   noan'anaviy
yondashuvlar." Tashkent: O'zbekiston Respublikasi Xalq Ta'limi Vazirligi.
2.   Bekmurodov,   M.,   &   Ismoilov,   A.   (2017).   "Noan'anaviy   ta'lim
metodlarining psixologik asoslari." Tashkent: Yangi avlod nashriyoti.
3.   Jabbarov,   M.,   &   Muminov,   M.   (2017).   "Innovatsion   ta'lim   metodlari."
Toshkent: TDTU nashriyoti.
4.   Khasanova,   A.   (2020).   "Noan'anaviy   ta'lim   metodlarining   ta'lim
jarayonidagi ahamiyati." Tashkent: Tabiat va jamiyat nashriyoti.
5.   Lomova,   O.   V.,   &   Kudryavtsev,   I.   A.   (2014).   "Innovatsion   ta'lim:
Tushunchalar, metodlar, yondashuvlar." Moscow: Akademiya nashriyoti.
6.   Nazarova,   S.   (2016).   "Pedagogik   mahoratni   rivojlantirishda   zamonaviy
metodlar." Tashkent: Oliy ta'lim nashriyoti.
7.   Rakhmatullayev,   A.   (2018).   "Pedagogik   texnologiyalar   va   metodlar."
Tashkent: "O'qituvchi" nashriyoti.
8.   Sadykova,   N.   (2019).   "O‘quvchilarni   kreativ   fikrlashga   yo‘naltirish
metodlari." Tashkent: O‘quvchi nashriyoti.
9. Solikhodjaeva, D. (2019). "Ta'lim metodologiyasi va uning o'quvchilarga
ta'siri." Tashkent: Innovatsiya va ta'lim sohasidagi yangiliklar.
28 10.   Tafakkur,   B.   (2021).   "Yoshlar   va   pedagoglar   uchun   interfaol   ta'lim
metodlari." Tashkent: "Fan va Texnologiya" nashriyoti.
11. Shonmurodova, M. (2018). "Pedagogik innovatsiyalar va o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlashni   rivojlantirish."   Tashkent:   O‘zbekiston   Ta'lim   va   ilmiy
ishlanmalar nashriyoti.
12. Abdullaeva, G. (2017). "Pedagogik yondashuvlarning yangi shakllari va
metodlari." Tashkent: Ma'naviyat nashriyoti.
13.   Qodirova,   Z.   (2020).   "Interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilarda
kreativ fikrlashni rivojlantirish." Tashkent: Innovatsiya nashriyoti.
14.   Bakhodirova,   D.   (2019).   "O‘quvchilarda   kommunikativ   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda  interfaol   metodlarning  ahamiyati." Tashkent:  Ta'lim  va  taraqqiyot
nashriyoti.
15. Maksumov,  S. (2018). "Noan'anaviy  ta'lim  metodlari  va  ularning ta'lim
jarayoniga ta'siri." Tashkent: Oliy ta'lim nashriyoti.
Qo‘shimcha adabiyotlar va internet manbalari:
1.   Ergasheva,   Z.   (2021).   "Pedagogik   metodlar   va   ta'limda   innovatsion
yondashuvlar." O‘zbekistan Ta'lim Tizimi - https://www.edu.uz
2.   Soliyeva,   S.   (2020).   "Innovatsion   ta'lim   metodlari:   Amaliy   qo‘llanma."
Ta'lim tizimida innovatsiyalar - https://www.talim.uz
29 3.   Xalq   ta'limi   vazirligi   (2022).   "Ta'lim   metodologiyasi   va   pedagogik
texnologiyalar." O'zbekiston Xalq Ta'limi - https://www.mth.uz
4.   National   Center   for   Pedagogical   Research   (2020).   "The   Role   of
Innovative   Pedagogical   Methods   in   Educational   Development."   Pedagogical
Innovations - https://www.pedagogy.uz
5.   UNESCO   (2021).   "Innovative   Teaching   Practices."   Educational
Approaches and Strategies - https://www.unesco.org
6.   SpringerLink   (2020).   "Innovative   Teaching   and   Learning."   Educational
Research and Development - https://link.springer.com
7.   ResearchGate   (2021).   "Innovative   Pedagogical   Practices   in   Education."
Educational Theory and Practice - https://www.researchgate.net
8.   Edutopia   (2022).   "The   Importance   of   Active   Learning   in   Education."
Educational Strategies - https://www.edutopia.org
9. Education and Pedagogy Journal (2020). "Innovative Pedagogical Models
and Strategies." Educational Studies - https://www.edstudies.uz
30

O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv

Купить
  • Похожие документы

  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat
  • Pedagogik mahoratni egallash vositalari
  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha