Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 38.6KB
Покупки 1
Дата загрузки 25 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Культурология

Продавец

Bohodir Jalolov

O’rta asrlar mutafakkirlarining axloqiy ta’limotlari

Купить
O’rta asrlar mutafakkirlarining axloqiy ta’limotlari
 Reja: 
Kirish. 
IBOB. Diniy-hadisiy yo’nalish axloqshunosligi  
1.1. Din va hadis tushunchalari, ularning axloqiy ta’limotda tutgan o’rni.
1.2. Diniy-hadisiy yo’nalishning tarixiy ko’rinishi va uning O’rta asr 
axloqshunosligi shakllanishiga ta’siri. 
 II BOB.   Mashshoiyyunlik yo’nalishi axloqshunosligi 
2.1. Mashshoiyyunlik   tushunchalari ,  ularning   axloqiy   ta ’ limotda   tutgan  
o ’ rni . 
2.2. Mashshoiyyunlik yo’nalishining rivojlanish tarixi va uning Sharq  
mutafakkirlar asarlarida aks etishi. 
 III BOB. Tasavvufiy axloqiy ta’limotlar 
3.1. Tasavvufiy   axloqshunoslik   ta ’ limoti   va   uning   tarixiy   talqini . 
3.2. Tasavvufiy   axloqshunoslik   ta ’ limotining   shaxs   axloqiy - estetik  
madaniyatiga   ta ’ siri . 
  Xulosa  
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yhati   Kirish  
  O ’ rta   asrlar   musulmon   Sharqi   mintaqasi   tafakkurida   axloqning   mohiyatini
tushuntiruvchi   va   axloqiylikni   targ ’ ib   etuvchi   diniy - hadisiy   yo ’ nalishdagi   asarlar ,
ko ’ plab   manbalar   bizgacha   etib   kelgan . 
O’rta   asrlarga   kelib   nasroniylik   Ovro’pa   xalqlarining   ijtimoy-siyosiy   va
madaniy   hayotini   cherkovga   bo’ysundirdi,   hamma   sohalar   bo’yicha   cherkov
nazorati  o’rnatildi.   Bu bilan ilm-fan va san’at  cherkov belgilab bergan chegaralar
doirasidagina   rivojlanishga   mahkum   etilgan   edi.   Islom   dinida   esa,   ayniqsa,
tasavvufning vujudga kelishi tufayli, muayyan ma’noda hurfikrlilik mavjud bo’lib,
ilm-fan   va   san’at   taraqqiyotiga   keng   yo’l   ochildi.   Natijada,   Qadimgi   dunyo
mumtoz axloqshunosligi ilgari surgan g’oyalarni rivojlantirish, u o’rtaga tashlagan
muammolarni   hal   etish,   o’sha   davr   va   keyingi   davrlar   uchun   dolzarb   bo’lgan
muhim   nazariy   hamda   didaktik-axloqiy   asarlarni   yaratish,   asosan,   musulmon
Sharqi   allomalarining   zimmasiga   tushdi.   Ular   o’ziga   xos   mumtoz   axloqshunoslik
an’analarini yaratdilar. 
Bu   davr   axloqshunosligi   ham   turli   xil   axloqiy-falsafiy   oqimlardan   tashkil
topgan. Lekin bunday  oqimlar  yoki  yo’nalishlarning o’ziga  xosligi  shundaki, ular
Qadimgi dunyo axloqshunosligi singari nisbatan qat’iy chegaralarga ega emas edi.
Chunonchi, mashshoiyyunlik oqimining buyuk vakillari deb tan olingan Forobiy va
Ibn   Sinoning   axloqiy   qarashlaridagi   ba’zi   jihatlar   tasavvufiy   axloqshunoslikka
taalluqli ekani ko’zga tashlanib turadi. Ammo shunga qaramay, umuman falsafiy-
axloqiy oqimlar borasida gap ketganda, musulmon Sharqida uch yo’nalish alohida
o’rin tutadi: 
a) diniy-hadisiy; 
b) mashshoiyyunlik 
c) tasavvuf axloqshunosligi. 
Mazkur   kurs   ishida   din   va   hadis   tushunchalari,   ularning   axloqiy   ta’limotda
tutgan   o’rni,   diniy-hadisiy   yo’nalishning   tarixiy   ko’rinishi   va   uning   O’rta   asr
axloqshunosligi   shakllanishiga   ta’siri,   mashshoiyyunlik   tushunchalari,   ularning
axloqiy   ta’limotda   tutgan   o’rni,   mashshoiyyunlik   yo’nalishining   rivojlanish   tarixi va   uning   Sharq   mutafakkirlar   asarlarida   aks   etishi,   tasavvufiy   axloqshunoslik
ta’limoti va uning tarixiy talqini va tasavvufiy axloqshunoslik ta’limotining shaxs
axloqiy-estetik   madaniyatiga   ta’siri   kabi   masalalar   atroflicha   yoritib   berishga
harakat qilingan. 
Bundan   tashqari   mazkur   kurs   ishida   diniy   manbalarga   asoslsngan   fikr-
mulohazalar, hadislardan keng foydalanilgan. Masalan, e’tiqodli bo’lish farzandlik
burchini bajarish, haromdan nari yurish, amalparastlikdan qochish, jang maydonida
mardlik-matonat   ko’rsatish,   oilaga   muruvvatli,   shafqatli   bo’lish   oila   a’zolari
tarbiyasida kaltakdan voz kechish va nasihat orqali yoiyo’riq berish kabi fazilatlar
zikr   etiladi.   Bundan   tashqari   juda   ko’p   hadislarda   insonlarga   yaxshilik   qilish,
nomusli-orli bo’lish, yolg’on gapirmaslik, munofiqlik va g’iybatdan qochish, hech
kimga   zulm   qilmaslik,   haqiqatning   yuziga   tik   boqish,   hech   qachon   insoflilik   va
xushxulqlilikni tark etraaslik, saxiylik va jo’mardlikni odatga aylantirish, ilm olish
haqida   fikr   yuritiladi.   Muhimi   shundaki,   bular   quruq   nasihatlar   emas,   balki
Payg’ambarimiz   o’zlari   hayotda   amal   qilgan   axloqiy   me’yorlardir.   U   kishining
insoniyligi, kibrdan xoliligi kabi fazilatlari to’g’risida Abu Hurayra rivoyat qilgan
quyidagi hadis ibratlidir: «Bir kuni Rasululloh bilan birga bozorga borib, u kishiga
kiyimlik   oldik.   Sarvari   olam   gazlama   uchun   ortiqcha   haq   to’ladilar.   Sotuvchi
quvonib ketganidan u kishining qoiini o’pmoqchi bo’ldi. Rasululloh shartta qoiini
tortib   oldilar-da:   «Bu   ajamliklarning   odati.   Ular   podshohlarining   qoiini   shunday
o’pishadi,   men   podshoh   emas,   sizlarga   o’xshagan   oddiy   odamman»,   dedilar.
Olingan gazlamani men ko’tarib yurmoqchi edim: «Har kim o’ziga tegishli narsani
o’zi ko’tarib yurishi kerak», deb menga bermadilar» 1
. 
Buyuk vatandoshimiz Abu Nasr Farobiy fikr-mulohazalari va ilmiy merosidan
ham foydalanilgan bo’lib, insonga uni go’zal a’mollar qilish uchun yo’naltiradigan
odat mahsuli bo’lmish yetuk xulq lozimligi, xulqning yaxshiligi xatti-harakatlarda
me’yor   qay   darajada   saqlangani   bilan   baholishi,   odobni   esa   mutafakkir
badavlatning   davlatini   bezaydigan   va   kambag’alning   kambag’alligini
o’g’irlaydigan axloqiy hodisa sifatida qarqashlari ham ko’rsatib o’tilgan. 
Mazkur   kurs   ishi   kirish,   III   bob,   6   ta   paragraf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar 
ro’yhatidan iborat bo’lib, 30 bet hajmda yo’zilgan. 
1  Xuzariy. Nur ul-Yaqin. –T.: ―Cho`lpon  – ―Kamalak , 1992. – B. 271.  ‖ ‖   1. Diniy-hadisiy yo’nalish axloqshunosligi  
O’rta asrlarda Arab va Ajam mamlakatlarida islom dini tez yoyildi. Islomning
Markaziy   Osiyoga   kirib   kelishi   ulkan   ijobiy   hodisa   bo’ldi.   Chunki
musulmonchilikning   muqaddas   e’tiqodiy   kitobi   ―Qur’on   avvalgi   muqaddas‖
kitoblarga nisbatan mukammal va nisbatan ―zaminiy  edi. Islom yahudochilik va	
‖
nasroniylikdan o’zining, ta’bir joiz bo’lsa, demokratik jihatlari bilan ajralib turardi:
har   bir   musulmon   ―Qur’on ni   tan   olishi   barobarida   Alloh   nozil   qilgan   yana   uch	
‖
kitobni 
(Tavrot, Zabur va Injilni) inkor etishi mumkin emas. Shunday qilib, ―Qur’on	
‖
insoniy muammolarni hal etishda miqyosiylik tabiatiga ega edi. 
Qur’oni   karim.   Qur’on   uch   ildizdan   bahra   olgan   abadiy   yashil
daraxtga o’xshaydi: 
1. Tavhid; 
2. Axloq; 
3. Ilm. 
Har  bir  muslim  va muslima  Allohning yakka-yagonaligiga, sherigi  yo’qligiga
shak 
keltirmasligi,   yuksak   axloq   egasi   bo’lishi   va   doimo,   umr   bo’yi   ilm   olishga
intilishi kerak. Demak, har bir musulmon uchun e’tiqod, axloq va tafakkur hamma
narsadan   ustuvor   ma’naviy   hodisalardir.   Shu   sababli   Qur’oni   karimda   tavhidga
da’vat   qatorida   ―axloq   va   ―ilm   so’zlari   eng   ko’p   qayd   etilgan   ilohiy	
‖ ‖
kalomlardir. 
Qur’oni   karimdagi   bosh   g’oya   Alloh   o’z   bandalarining   komillikka   erishuvi
bilan   bog’liq.   Zotan,   Alloh   insonni   komil   bo’la   olish   imkoniyatlari   bilan   birga
yaratgan. 
Bu   imkoniyatlardan   biri   tavhiddir.   Zero,   Xudodan   boshqa   hech   kimni   Xudo
darajasiga   ko’tarmaslik,   undan   boshqa   hech   kimga   sajda   qilmaslik   kabi   tavhidiy
tamoyillar,   Alloh   ato   etgan   erkinlikni   yo’qotmasligi   uchun   insonga   berilgan   eng
ulug’ imkoniyatdir. Insonning o’z qavmdoshidan ― ndohiy  - ulug’ rahbar yasashi,	
‖
unga   cheksiz   e’tiqod   qo’yishi,   Xudodan   emas,   undan   qo’rqishi,   Xudoning   emas,
uning nomini tinimsiz zikr etishi, unga sig’inishi, hammasi erkinlikdan qochishdir. Jamiyat a’zolarining erkinlikdan qochishi, o’z taqdiri uchun mas’ullikni rahbarga –
―dohiy ga   yuklab   qo’yishi   doimo   jamiyat   uchun   qimmatga   tushadi:   jamiyat‖
a’zolari   mavhum   «xalq»   tushunchasiga   aylanadi,   ular   shaxs   bo’lish   huquqidan
mahrum bo’lib qoladilar. 
Faqat   birgina  shaxs   -  rahbar   shaxsi,   ―dohiy  shaxsi  tan  olinadi  va  u  shaxsga	
‖
sig’inish   ro’y   beradi.   Yakka   shaxs   hokimligi   hukm   surgan   jamiyatda   inson   o’z
huquqlari   bilan   birgalikda   insoniyligini   ham   yo’qotadi.   Lenin,   Stalin,   Hitler,   Pol
Pot va boshqalar shaxsiga sig’inish davridagi xalqlarning ahvoli buning misolidir.
Tavhiddan   chekinish   ana   shunday   fojialarga   olib   keladi.   Shu   sababli   qayta-qayta
Qur’oni   karimda,   barcha   maqtovlar,   hamdu   sanolar   yolg’iz   Allohgadir,   deyiladi.
Demak,   tavhid   mustahkam   joyda   shaxsga   sig’inishga   o’rin   yo’q.   Shunday   qilib,
tavhid   -   yuksak   axloqiy   mazmunga   ega:   inson   erkining,   jamiyatdagi   teng
huquqlilikning   va   odamga   ato   etilgan   ixtiyor   erkinligining   muhofazasi   aynan   u
bilan bog’liq. 
Insoniy   komillikning   yana   bir   belgisi   uning   ilm   egasi   bo’lish   imkonidan
foydalanishidir. 
Qur’oni karimning «Mujodala» surasi, 11-oyati karimasida shunday marhamat
qilinadi:   «Alloh   sizlardan   iymon   keltirgan   va   ilm   ato   etilgan   zotlarni   (baland)
daraja-martabalarga   ko’tarur».   Bunga   odam   Atoning   xalifa   qilib   tayinlanishidagi
holat   yaqqol   misol   bo’ladi.   Odam   -   farishtalar   bilmagan   narsalarni   bilguvchi,
Allohning  ta’limini   olgan  zot   sifatida   ulardan   yuksak   maqomga   noil   etildi;   Alloh
bilguvchidir,   demak,   bandasi   bilishga   intilmog’i   lozim.   Bilish   har   ikki   dunyoni
obod   qiluvchi   xosiyatli   a’moldir.   Bilish   uchun   esa   inson   tafakkur   qilmog’i,
mustaqil   fikr   yuritmog’i   lozim.   Chunki   tafakkur   qilmasdan   turib,   Qur’oni   karim
oyatlari mag’zini ham, haqiqiy insoniy hayot nima ekanini ham bilish qiyin. Zero,
Qur’on suralarini faqat, ko’r-ko’rona yod olish musulmonchilik belgisi emas. Aks
holda   inson   mohiyatdan   yiroqlashib,   hodisalar   chilviriga   o’ralib   qolishi   mumkin.
Shu   bois   birgina   «Baqara»   surasining   o’zidayoq   ikki   o’rinda   tafakkur   haqida
oyatlar   marhamat   qilinadi:   «...   Shunday   qilib,   dunyo   va   oxirat   haqidagi   tafakkur
qilishingiz   uchun   Olloh   sizlarga   O’z   oyatlarini   bayon   etadi...   (219   -   220).   Undan
keyin  242  -  oyatda:   «Shunday   qilib,  aql  yurgazishingiz   uchun  Olloh  sizlarga  O’z
oyatlarini bayon qiladi», - deyiladi.  Eng   muhimi,   ilm,   tafakkur   qilish   xosiyati   insonning   axloqiy   jonzot   sifatidagi
maqomini belgilaydi. Inson ilm orqali o’zi va o’zgalar uchun nima yaxshi-yu, nima
yomon, nima foydali-yu, nima zararli ekanini aniqlay oladi. Buni bilmasdan turib,
odam   bolasining   hech   qachon   komillikka   erishishi   mumkin   emas.   Shunday   qilib,
ilm, tafakkur, bevosita bo’lmasa-da, bilvosita axloqiylikni taqozo qiladi. 
Umuman   olganda,   komillik   imkoniyatlarining   barchasi   insonda   go’zal   axloq
vositasida namoyon bo’ladi. Zero, islom dinining asosiy mazmun-mohiyati go’zal
axloqdan iboratdir. 
«Niso»   surasining   149-oyati   karimasida   shunday   marhamat   qilinadi:   (Ey
mo’minlar),   xoh   oshkora,   xoh   yashirincha   biron   yaxshilik   qilsangiz   yoki   biron
yomonlikni   avf   qilib   yuborsangiz   (Olloh   suygan   bandalardan   bo’lursiz).   Shu
o’rinda Imom G’azzoliy keltirgan bir hadisni eslatib o’tish joiz: 
«Bir payt payg’ambarimizga old tarafdan bir odam keldi. Ey Ollohning Rasuli,
din 
nima?   deb   so’radi.   Rasululloh:   ―Go’zal   axloq!   deb   javob   berdilar.   So’ngra
o’ng tarafiga o’tib so’radi: «Ey Ollohning Rasuli, din nima? Rasululloh: ―Go’zal
axloq!   deb   javob   berdilar.   U   odam   Rasulullohning   so’l   tarafiga   o’tib,   yana:   «Ey
Ollohning Rasuli, din nima? dedi. Rasululloh: 
―G’azablanmaslik! Tushundingmi?  deb buyurdilar»‖ 2
. 
Shunday  qilib,   ta’bir   joiz   bo’lsa,   aytish   mumkinki,   islom   dini   -   yuksak   axloq
egalarining 
dini,   Qur’oni   karim   -   eng   ulug’   Axloq   Kitobi   sifatida   inson   zotiga   Yorug’
yo’lni ko’rsatib turuvchi muqaddas ma’naviy mayoqdir. 
Hadisi   sharif.   Muhammad   alayhissalomning   hayoti   va   faoliyatlaridan   so’z
yurituvchi, u 
kishining   diniy-axloqiy   ko’rsatmalaridan   tashkil   topgan   manbalar   hadislardir.
Ular odatda Hadisi sharif yoxud Sunnat deb ataladi hamda Qur’ondan keyingi eng
ulug’   kitob   hisoblanadi.   Hadislar   yozma   emas;   og’zaki   manbalar   bo’lgani   uchun,
ular   mashhur   muhaddis-hadisshunos   olimlar   tomonidan   yig’ilib,   qiyosiy   tarzda
o’rganilgan   va   ishonchli   hisoblanganlari   haqqoniylik   darajalariga   ko’ra   kitob
holiga   keltirilib,   taqdim   etilgan.   Butun   islom   olamida   eng   nufuzli   manbalar
hisoblangan   oltita   «al-Jome’   assahih»   mualliflari   aynan   bizning   Vatanimizdan
2  Abu Homid G`azzoliy. Mukoshafat ul-qulub. –T.: ―Adolat , 2002, -B. 411.  	
‖ chiqqan   ulamolardir.   Ular   orasida   imom   Ismoil   alBuxoriy   (810—869)   va   uning
shogirdi   Abu   Iso   Muhammad   at   -   Termiziy   to’plagan   hadislar   bizda   keng
ommalashgan. 
Imom Buxoriy hadislarida namunaviy yoki boshqacha qilib aytganda, axloqiy-
e’tiqodiy   ideal   masalasi   bo’rtib   ko’zga   tashlanadi.   Ma’lumki,   Alloh   inson   uchun
ideal sifatida olib qaralmaydi, U doimiy azal-abad mavjud zot. U insonni yaratgan
zot.   Uning   darajasiga   yetib   bo’lmaydi.   Faqat   ergashish,   U   ko’rsatgan   yo’ldan
borish   imkonigagina   egamiz.   Zero   uning   surati   bizdan   yashirin,   faqat   siyratigina
bizga   ma’lum.   Ideal   esa   o’zida   insoniyat   dunyosida   ham   ruh,   ham   vujud
uyg’unligida   yashagan,   e’tiqod   va   axloqda   yuksak   namuna   bo’lgan   odamzot
timsolini   taqozo   etadi.   Shunday   Odamzot   payg’ambarimiz,   ikki   olam   sarvari
Muhammad   alayhissalomdir.   U   kishining   namunaviylik,   ideallik   xususiyati
to’g’risida   Qur’oni   karimda   oyatlar   juda   ko’p.   Shulardan   birini   keltiramiz:   (Ey
mo’minlar),   sizlar   uchun   Allohning   payg’ambari   (iymon-e’tiqodi   va   xulqi   atvori)
da go’zal namuna bordir» («Azhob» surasi, 21-oyat). Muhammad alayhissalom bu
oliy   majburiyatni   a’lo   darajada   bajardilar.   U   kishining   o’zlari   sahobalar   bilan
suhbatlaridan   birida   shunday   deganlar:   «Men   yaxshi   va   oliy   odob   va   axloqlarni
kamolotga yetkazish uchun payg’ambar qilib yuborildim» 3
. 
Hadislarda   Muhammad   alayhissalom   Qur’oni   karim   oyatlarining   e’tiqodiy   va
axloqiy 
mohiyatlarini   talqin   qilish   barobarida   o’zlarining   fe’1-atvorlari,   axloqiy   xatti-
harakatlari bilan namunaviy siymo sifatida namoyon bo’ladilar. Hadislarni kuzatib
borish   mobaynida   bizda   ayol   kishiga   bo’lgan   islomiy   munosabatning   ajoyib
namunalarini   ko’rishimiz   mumkin.   «Al-adab   almufrad»dagi   3-hadisni   keltiramiz:
«Musoviya ibn Hayyida (roziyollohu anhu) aytdilarki 
Rasullohdan:  Ey, Rasululloh,  men yaxshiligimni  kimga qilsam  bo’ladi» -  deb
so’radim.   «Onangga»,   -   dedilar.   Men   shu   savolni   uch   martaba   qaytarsam   ham,
Rasululloh: «Onangga», — deyaverdilar. 
To’rtinchi   martta   so’raganimda:   «Otangga   va   yaqin   bo’lgan
qarindoshlaringga», dedilar 4
. 
3  Imom Ismoil al-Buxoriy. Al-adab al-mufrad. –T.: ―O`zbekiston , 1990. – B. 10. ‖
4  Imom Ismoil al-Buxoriy. Al-adab al-mufrad. –T.: ―O`zbekiston , 1990. – B. 13. 
‖ Abu   ad-Dardo   (roziyollohu   anhu)   rivoyat   qilgan   hadisda   Payg’ambarimiz
aytgan 
quyidagi   so’zlarni   har   bir   musulmonning   axloq   kodeksi   sifatida   qabul   qilish
mumkin: 
«Rasululloh   menga   quyidagi   to’qqizta   amalni   buyurdilar   va   dedilarki:   garchi
majaqlanib 
ketsang   ham,   o’tda   yondirilsang   ham   Alloh   taologa   shirk   keltirma,   farz   namozni
qasddan tark qilma, uni tark qiluvchi kishilardan Alloh taoloning zimmasi ajraydi.
Mast   qiladigan   harom   ichimliklarni   aslo   ichma,   chunki   ular   hamma
yomonliklarning   kalitidir.   Ota-onangga   itoat   qil,   agar   ular   dunyodan   voz   kech
desalar   ham   hurmatlari   uchun   buyruqlarini   ijro   qil!   Garchand   ishboshi   bo’lgan
odamdan ko’ra o’zingni shu amalga munosibroq deb bilsang ham, ular bilan amal
talashma   (itoat   qil).   Yoningdagi   askarlar   qochsa   ham   va   o’zing   halokatga
uchraydigan   bo’lsang   ham   urush   maydonidan   qochma!   Qo’lingda   bor   mol-
mulkingdan   qaramog’ingdagi   ahli   ayollaringga   sarf   qil!   Xotin   va   bolalaringga
kaltak   ko’tarma,   to’g’ri   yo’ldan   yurmasa,   bola-chaqalaringni   Alloh   taoloning
qahri-g’azabiga duchor bo’lishlari bilan qo’rqit» 5
. 
Bu   hadisda   e’tiqodli   bo’lish   farzandlik   burchini   bajarish,   haromdan   nari
yurish,   amalparastlikdan   qochish,   jang   maydonida   mardlik-matonat   ko’rsatish,
oilaga muruvvatli, shafqatli bo’lish oila a’zolari tarbiyasida kaltakdan voz kechish
va nasihat orqali yoi-yo’riq berish kabi fazilatlar zikr etiladi. Bundan tashqari juda
ko’p   hadislarda   insonlarga   yaxshilik   qilish,   nomusli-orli   bo’lish,   yolg’on
gapirmaslik,   munofiqlik   va   g’iybatdan   qochish,   hech   kimga   zulm   qilmaslik,
haqiqatning   yuziga   tik   boqish,   hech   qachon   insoflilik   va   xushxulqlilikni   tark
etraaslik,   saxiylik   va   jo’mardlikni   odatga   aylantirish,   ilm   olish   haqida   fikr
yuritiladi.   Muhimi   shundaki,   bular   quruq   nasihatlar   emas,   balki   Payg’ambarimiz
o’zlari hayotda amal qilgan axloqiy me’yorlardir. U kishining insoniyligi, kibrdan
xoliligi   kabi   fazilatlari   to’g’risida   Abu   Hurayra   rivoyat   qilgan   quyidagi   hadis
ibratlidir: «Bir kuni Rasululloh bilan birga bozorga borib, u kishiga kiyimlik oldik.
Sarvari olam gazlama uchun ortiqcha haq to’ladilar. Sotuvchi quvonib ketganidan
u kishining qoiini o’pmoqchi bo’ldi. Rasululloh shartta qoiini tortib oldilar-da: «Bu
5  O`sha manba. – B. 19.   ajamliklarning odati. Ular podshohlarining qoiini shunday o’pishadi, men podshoh
emas,   sizlarga   o’xshagan   oddiy   odamman»,   dedilar.   Olingan   gazlamani   men
ko’tarib   yurmoqchi   edim:   «Har   kim   o’ziga   tegishli   narsani   o’zi   ko’tarib   yurishi
kerak», deb menga bermadilar» 6
. 
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, muborak hadislar hozirgi kunda ham
o’z   ahamiyatini   yo’qotgan   emas,   aksincha   zamonaviy   shaxs   va   jamiyat   axloqiy
darajasini yuksaltirishda muhim tarbiyaviy manbalar bo’lib qolmoqda. 
Musulmon   mintaqasi   axloqiy   tarbiyasida   buyuk   muhaddislar   bilan   bir
qatorda   o’z   asarlarida   hadislardan   samarali   foydalanib   ijod   qilgan   allomalarning
ahamiyatini alohida ta’kidlab o’tmoq joiz. Ular o’z fikrlari isboti uchun hadislarni
keltirib,   e’tiqodga,   ezgulikka,   to’g’rilikka,   muruvvatga   da’vat   qilganlar.   Ayni
paytda   shunday   olimlar   borki,   hadislardan   faqat   dalil-isbot   sifatidagina
foydalangan   emaslar,   ayni   paytda   ularni   sharhlaganlar,   sharhlaganda   ham   ularga
fiqhiy-axloqiy   nuqtayi   nazardan   yondashganlar.   Bular   orasida   buyuk   alloma,
elatdoshimiz   Abu Lays as-Samarqandiy   (978(9)—1003) alohida o’rin egallaydi.
Uning, ayniqsa, «Tanbeh ul-g’ofiliyn» va «Bo’ston ul-orifiyn» asarlari musulmon
olamida mashhur. 
Abu   Lays   Samarqandiy   o’z   kitoblarida   muayyan   diniy-fiqhiy   masala
yuzasidan 
hadislarni   isbot   tarzida   keltirar   ekan,   asosiy   e’tibomi   ularning   axloqiy   mohiyatini
ochib   berishga   qaratadi.   Bunday   yondashuvni   to’g’ridan   to’g’ri   musulmon
kishisining   fazilatlari   yoki   illatlariga   (hayo,   muloyimlik,   hasad,   kibr,   g’iybat   va
h.k.)   bag’ishlangan   boblardagina   emas,   balki   haj,   namoz,   qiyomat   singari   sof
diniy-fiqhiy   mavzudagi   masalalarda   ham   yaqqol   ko’rishimiz   mumkin.   Masalan,
taqvodor deganda xalq ichida odatda harom va makruh (cho’chqa go’shti, tuxum,
ot go’shti v.b.) narsalar iste’mol qilmaydigan, ko’pchilikdan ajralib turadigan odam
tushuniladi. Vaholanki, hadislardan birida shunday rivoyat qilinadi: 
―Payg’ambar   (s.a.v.)   aytadilar:   «Agar   sizlar   egilib   qolguninggizcha
namoz o’qib, torga 
o’xshab   qolguningizcha   ro’za   tutsalaringiz   ham,   faqat   taqvo   bilangina   ular   sizga
foyda beradi‖ 7
. 
6  Xuzariy. Nur ul-Yaqin. –T.: ―Cho`lpon  – ―Kamalak , 1992. – B. 271.  	
‖ ‖
7  Al-Faqih Abu Lays as-Samarqandiy. Tanbeh ul-g`ofiliyn. Uchinchi kitob. Arab tilidan D.Qo`shoqov tarjimasi.        Bu   hadis   bilan   tanishgach,   albatta   sizda,   nahotki   taqvo   shunchalik   katta
narsa   bo’lsa,   degan   hayrat   paydo   bo’ladi.   Abu   Lays   Samarqandiyning   sharhini
o’qiganingizdan   keyingina   uning   ma’nosi   naqadar   keng,   o’z   ichiga   deyarli   butun
boshli bir axloq kodeksini qamrab oluvchi ma’naviy hodisa ekanini anglab yetasiz.
Ana shu sharhni ixchamlashtirilgan holda keltiramiz: 
«Faqih aytadilar: «Taqvoning alomati o’nta narsada bilinadi:  
1. Tilni g’iybatdan saqlash... 
2. Yomon gumondan saqlanish... 
3. Masxara qilishdan saqlanish... 
4. Harom narsalardan ko’zni tiyish... 
5. Rost gapirish... 
6. Allohning   bergan   ne’matlarini   tanimoq   va   nafsiga   ajablanib
qolmaslik... 
7. Molini haq narsalarga ishlatish... 
8. Nafsi uchun ulug’lik va kibrni talab qilmaslik... 
9. Besh   vaqt   namozni   vaqtida,   rukulari,   sajdalarini   mukammal   qilib
o’qish...  
10. Jamoat bilan bo’lish va sunnatda istiqomat qilish...» 8
 
Mazkur sharhning o’nta bandi uchun ham Abu Lays Samarqandiy 
Qur’on oyatlarini keltirib, o’z fikrining e’tiqodiy asosini isbotlab beradi.    
Ayni   paytda   biz   ko’rib   turibmizki,   mazkur   bandlarning   asosiy   qismi
axloqiy  talablarning  bajarilishini  taqozo   etmoqda:   bu  yerda  fiqhiy  sharhdan   ko’ra
axloqiy   sharh   ustuvor.   Allomaning   buyuk   izdoshlaridan,   hadislarni   sharhlashga
jazm qilgan kamdan kam olimlardan biri, u kishining nomini ustoz sifatida ehtirom
bilan takror-takror tilga olgan imom G’azzoliy ham taqvoning axloqiy mohiyatini
bu darajada ochib berolmagan. Qiyos uchun misol keltiramiz: 
―Mo’minning   TAQVO   sohibi   bo’lgan   yo   bo’lmaganligi   uch   narsada
ma’lum bo’ladi: 
–T.: ―Movaraunnahr . 2003.  – B. 46. ‖
8   Al-Faqih   Abu   Lays   as-Samarqandiy.   Tanbeh   ul-g`ofiliyn.   Uchinchi   kitob.   Arab   tilidan   D.Qo`shoqov   tarjimasi.
–T.: ―Movaraunnahr . 2003. – B. 48-49. 
‖ 1. Erishmagan narsalari xususida TAVAKKUL qilsa. 
2. Erishgan narsalari borasida HUSNI RIZO ko’rsatsa. 
3. Yo’qotgan   va   qo’ldan   chiqargan   narsalari   xususida   HUSNI   SABR
ko’rsatsa» 9
. 
Shubhasiz, bu sharh ham taqvoni jo’n tushunishdan yiroq. Lekin unda Abu
Lays   Samarqandiy   darajasidagi   mufassallik   va   axloqiy   urg’uni   ko’rmaymiz.
Allomaning eng katta xizmatlaridan biri  shundaki, u zot  hadislarning «eng go’zal
axloq   egasi»   Payg’ambarimiz   (s.a.v.)   ga   tegishli   ekanini   ta’kidlashni,   ya’ni
ularning   mohiyati   axloqqa   borib   taqalishini   hech   qachon   nazardan   qochirmagan.
Shu   bois   ham   u   kishi   hadis   sharhi   haqida   shunday   rivoyatni   keltiradi:   «Vaki’:
«Agar rivoyat keng ma’no bilan bo’lmaganida, insonlar albatta, halok bo’lardilar»,
deydi.   So’ng   alloma   Qur’onning   «Tavba»   surasidan   keltirilgan   122-oyati   karima
vositasida shunday xulosa yasaydi: 
«Demak,   rivoyat   qilishda   lafzga   emas,   ma’noga   e’tibor   berish   kerakligi
isbotlandi» 10
.   Darhaqiqat,   Qur’oni   karim   va   Hadisi   sharifni   yuzaki,   so’zma-so’z
tushunishga   intilish   musulmon   olamida   fojialarga   olib   kelishi   mumkin   ekanligi
ko’pchilikka sir emas. 
Ayni paytda Abu Lays Samarqandiy Payg’ambarimiz (s.a.v.) qiyofasini o’ta 
ilohiylashtirishga,   u   kishini   yerdan,   dunyoviy   hayotdan   uzilib   qolgan   «hammaga
aql   o’rgatuvchi   dono»   sifatida   talqin   qilish   kabi   holatlarga   qat’iyan   qarshi.
Muhammad   alayhissalom   Allohning   rasuli,   lekin   inson,   insonlar   ichidagi   eng
insoniy Inson. 
Shunday   qilib,   Abu   Lays   Samarqandiy   sharhlagan   hadislar   islomning
axloqiylik mohiyatini 
ochib   berishi,   ularni   «keng   ma’no   bilan»   talqin   qilishi   hozirgi   paytda   ham   katta
tarbiyaviy ahamiyatga ega. Shuningdek, ular o’zlaricha dinni «musaffo» bo’lishini
ta’minlashga   urinib,   uni   o’ta   toraytirishga   intilayotgan,   haqiqiy   ilmdan   yiroq
g’ofillarga   o’rinli   tanbehlardir.   Abu   Lays   Samarqandiy   an’analari   keyinchalik
nasriy   va   she’riy   yo’l   bilan   davom   ettirildi:   G’azzoliy   asarlaridagi   hamda
9  Abu Homid G`azzoliy. Mukoshafat ul-qulub. –T.: ―Adolat , 2002, -B. 117. ‖
10   Al-Faqih   Abu   Lays   as-Samarqandiy.   Bo`ston   ul-orifiyn.   Arab   tilidan   B.Muhammad   va   M.Mahdixon   o`g`li
tarjimalari. –T.: ―Movaraunnahr . 	
‖ 2003. – B. 16.  «Arba’in»   nomi   ostida   qirqta   sahih   hadisni   saralab,   ruboiy   shaklida   she’riy
sharhlashlar bunga misol bo’la oladi. 
  2. Mashshoiyyunlik yo’nalishi axloqshunosligi 
O’rta   asrlar   musulmon   Sharqida   mashshoiyyunlik   yoki,   boshqacha   qilib
aytganda,   arastuchilik   oqimini   buyuk   arab   mutafakkiri   al-Kindiy   boshlab   berdi.
Uning   asoschisi   esa,   turkistonlik   qomusiy   alloma   Abu   Nasr   al-Forobiy   (870   -
950) hisoblanadi. 
Arastu   izidan   borib,   Forobiy   ham   falsafani   ikkiga   —   nazariy   va   amaliyga
bo’ladi hamda 
axloqshunoslikni amaliy falsafa tarkibiga kiritadi. Axloqiy muammolar uning
«Baxtga   erishuv   yo’lini   ko’rsatuvchi   kitob»,   «Baxtga   erishuv   haqida»,   «Davlat
arbobining   hikmatlari»,   «Fozil   odamlar   shahri»   singari   asarlarida   ko’tarilgan.
Ularda inson baxti eng asosiy muammo sifatida o’rtaga tashlanadi. 
«Baxt   —   har   bir   inson   intiladigan   maqsad,   zero,   u   muayyan   komillik
hisoblanadi»,   —   deydi   Forobiy 11
.   Ayni   paytda   alloma   o’z   qarashlarida   fazilatga
ham   juda   katta   o’rin   beradi.   Chunki,   uning   fikriga   ko’ra,   kimda-kim   fazilat
nimaligini   bilsagina,   haqiqiy   baxtga   erisha   oladi.   Arastuga   o’xshab,   u
hamfazilatlarni ikki qismga - fazoili nutqiya (aql-idrokka asoslangan fazilatlar) va
fazoili   xulqiya  (xulqiy  fazilatlar)   ga   ajratadi,   hamda   ularning   o’rtalik  xususiyatga
ega ekanini ta’kidlab o’tadi. 
Forobiy hayot va mamot muammosiga ham batafsil to’xtaladi. Uning fikriga
ko’ra, fazilatli 
kishi   o’lim   tufayli   baxtni   orttiruvchi   xatti-harakatlarni   ko’proq   amalga
oshirish   imkoniyatlaridan   mahrum   bo’ladi.   Shuning   uchun   uning   o’limdan
qo’rqishi   boshqalarnikidan   butunlay   o’zgacha:   u   o’lim   tufayli   ulkan   bir   yovuzlik
qurboni   bo’layotganidan   emas,   balki   yaxshilikni   kamroq   qilishga   mahkum
ekanidan   cho’chiydi.   Fazilatli   odam   o’lgan   yoki   o’ldirilganda,   u   erishgan   baxtga
havas qilish lozim, unga emas, balki undan ajralib qolgan hamshaharlarining holiga
yig’lash kerak bo’ladi. 
Buyuk   vatandoshimizning   fikr   qilishicha,   insonga   uni   go’zal   a’mollar   qilish
uchun   yo’naltiradigan   odat   mahsuli   bo’lmish   yetuk   xulq   lozim.   Xulqning
yaxshiligi   xatti-harakatlarda   me’yor   qay   darajada   saqlangani   bilan   baholanadi.
11  Аль-Фараби. Социально-этические трактаты. Алма-Ата. «Наука». 1973. С.3.   Odobni   esa   mutafakkir   badavlatning   davlatini   bezaydigan   va   kambag’alning
kambag’alligini o’g’irlaydigan axloqiy hodisa sifatida ta’riflaydi. 
Forobiy,  ba’zilar   o’ta  lazzatga   berilish,   yeyish-ichish   va  ayolga  ruju  qo’yish
tufayli juda 
bo’shashib   ketadi,   irodasi   zaiflashadi,   unda   risoladagi   nafrat   hissi   yo’qoladi,
deydi.   Butun   kuchini   o’z   nafsiga   sarflaydigan   kishida   ulug’vorlik   tubanlikka
xizmat qila boshlaydi, ya’ni fikrlash qobiliyati g’azab va ehtiros kuchlari xizmatida
bo’ladi,   bu   kuchlarning   harakati   esa   yeyish-ichish   hamda   shahvoniy   nafsni
qondirishga   bag’ishlanadi.   Faylasuf   bunday   kishilarni   arab   va   turk   zodagonlari
orasida   ko’proq   uchrashini   aytadi.   Bunday   kishilar   shahvoniy   istaklari   qutqusi
bilan   ayollar   oldida   maqtanishni   xush   ko’radilar,   ularni   taqinchoq,   bezaklarga
ko’mib   tashlaydilar,   foydali   mehnatdan   chetda   tutadilar,   ular   nima   desa   shuni
qiladilar.   Natijada   ayol   uyning   haqiqiy   hokimi   boiib   oladi,   turli   tantiqliklarni
odatga aylantiradi. Demak, Forobiy oila baxtini ehtiroslarni yo’lga sola olishda deb
biladi,   ayol   kishini   bezaklarga   ko’mib   tashlangan   qo’g’irchoq   bo’lishiga   qarshi
turadi. 
O’rta   asrlar   axloqshunosligida   raylik   (eronlik)   mutafakkir   Abu   Bakr   ar-
Roziy  (865— 
925) ta’limoti o’ziga xos o’rin egallaydi. Uning axloqiy qarashlari «Lazzat»,
«Falsafiy   hayot   tarzi»,   «Ruhiy   tabobat»,   «Baxt   va   farovonlik   belgilari»   singari
kitoblarida aks etgan. 
Ar-Roziy axloqshunoslikni insonda xushxulqlikni tarbiyalash va badxulqlikni
yo’qotish   yo’llari   hamda   usullari   haqidagi   fan   deb   biladi;   u   kishini   aql   bilan   ish
ko’rishga,   me’yorida   lazzatlanishga,   o’z   ehtiroslarini   jilovlab,   lahzalik   lazzatga
umrini baxsh etmaslikka o’rgatadi. Xullas, Ar-Roziyning axloqiy qarashlari, ilmiy
til   bilan   aytganda,   hedonizm   (lazzatning   ustuvorligiga)   va   evdeymonizmga
(baxtning   ustuvorligiga)   asoslanadi.   U   ruhiy   tabobatning   eng   muhim   vazifasi
insoniy   baxt   bilan   chambarchas   bog’liq   bo’lgan   lazzatning   mohiyatini   bilish   va
tushuntirishdan   iborat   deb   hisoblaydi:   lazzat   -   iztirobdan   qutulish.   Lazzatning   bir
shartini   farovonlikda,   ikkinchi   shartini   esa   u,   hamma   narsaga   aql   bilan
yondashuvda ko’radi.  Raylik mutafakkirning lazzat haqidagi ta’limotiga chuqurroq nazar tashlansa,
uning   Epikur   qarashlariga   asoslanganini   ilg’ab   olish   mumkin.   Ayni   paytda   Ar-
Roziy   Epikurning   taqlidchisi   emas,   davomchisi   sifatida   namoyon   bo’ladi,   undan
ancha ilgarilab ketadi. Chunonchi, Epikur inson uchun o’zini xavotir va xatardan,
jamoat   va   davlat   ishlaridan   olib   qochishni,   tashqi   shart-sharoitdan   mustaqil
bo’lishni, tabiat bilan hamnafaslikda yashashni iztirobdan qutulishning eng yaxshi
usuli   deb   hisoblaydi.   Ar-Roziy   esa   insonni   ijtimoiy   faollikka   chaqiradi,   uni
jamiyatga   foyda   keltirib   yashashga   da’vat   etadi.   Uning   nazdida   inson   ijtimoiy
mavjudot.   Inson   faqat   insoniy   jamiyatdagina   axloqiy   yuksaklikka,   baxt   va
farovonlikka   erishadi.   Jamiyatdan   tashqarida,   yakkalikda,   tanholikda   insonning
yashashi   mumkin   emas.   Bordi-yu,   yashagan   taqdirda   ham   yovvoyi,   hayvoniy,
to’pos   bo’ladi,   zero,   u   bizning   mavjudligimizni   qulaylashtiradigan,
orastalashtiradigan   insoniy   hamkorlik   va   qo’llab-quvvatlanish   imkonidan   chetda
qoladi. 
«Ruhiy   tabobat»   kitobining   o’n   oltinchi   bobida   Ar-Roziy   e’tiqodiy
aqidaparastlikning   zarari   haqida   to’xtaladi.   Ideal   darajadagi   sof   diniy   e’tiqodning
hayotda   bo’lishi   mumkin   emasligini   ta’kidlar   ekan,   taqvodorlikni   faqat   nisbiy
tarzda   tushunishga   chaqiradi.   U   suvni   misol   keltirib,   shunday   deydi:   «...Biz
foydalanayotgan   suv   odamlar   tomonidan   ifloslantirilmaganiga   yoki   unga
hayvonlar,   daydi   yoki   quturgan   itlar   yoki   boshqa   yovvoyi   jonivorlarning   sasigan
o’liklari, tezaklari yoki qushlarning najaslari tushmaganiga kafolat yo’q. Shu bois
biz uni qanchalik qayta-qayta tindirib quymaylik, eng so’nggi holati ham, bari bir,
eng   iflos,   eng   harom   bo’lib   qolaveradi» 12
.   Ar-Roziyning   fikriga   ko’ra,   suvdan
ichganda   ham,   tahorat   qilganda   ham   ular   haqida   o’ylamaslik   lozim.   Zero,   Alloh
bizdan   hech   bir   narsani   murakkablashtirmaslikni   talab   qiladi.   Aqidaparastlikka
moyil   turli-tuman   diniy   oqimlar   diniy   e’tiqodni   ana   shunday   murakkablashtirish,
noinsoniylashtirish tufayli kelib chiqadi. Ar-Roziyning bunday fikrlari hanuzgacha
o’z axloqiy ahamiyatini yo’qotgan emas. 
Mashshoiyyunlik   axloqshunosligining   yana   bir   buyuk   vakili   Forobiyning
shogirdi   Ibn Sino dir (980—1037). Ibn Sinoning axloqiy qarashlari asosan «Axloq
ilmiga   doir   risolao,   «Burch   to’g’risida   risola».   «Nafsni   pokiza   tutish   to’g’risida
12  Абу Бакр ар-Рази. Духовная медицина., Душанбе, «Ирфон», 1990. С .72-73.  risola»,   «Adolat   haqida   kitob»,   «Turar   joylardagi   tadbirlar»   singari   asarlarida   va
zamondoshlari bilan olib borgan munozara-yozishmalarida o’z aksini topgan. 
Avvalo,   Ibn   Sino   axloq   ilmining   amaliy   falsafa   tarkibidagi   o’rnini   aniqlab
olishga   intiladi.   «Hakimlarning,   -   deb   yozadi   alloma   shogirdi   Bahmanyor   al-
Ozarboyjoniy   bilan   munozarayozishmasida,   -   falsafa   nazariy   va   amaliy   bo’ladi,
deganini   falsafa   amaliy-axloqiy   bo’ladi,   deb   tushunmaslik   kerak.   Chunki   amaliy
axloqning   bunday   namoyon   bo’lish   holati   falsafa   degani   emas,   zero,   qiyosiy
malaka axloqiy malakadan mutlaqo o’zgadir... Falsafa amaliy va nazariy qismlarga
boiinar   ekan,   demak,   uni   (amaliy   falsafani)   axloq   bilan   aynanlashtirilmaydi.
Shuning   uchun   (uni)   axloq   ilmi   degan   ma’qul» 13
.   Ko’rinib   turibdiki,   Ibn   Sino
axloqshunoslikni   amaliy   falsafa,   ya’ni   nazariya   ekanini   ta’kidlaydi   va   axloqni
uning tadqiqot obyekti sifatida ta’riflaydi. 
Ibn   Sino   o’z   asarlarida   bir   qancha   axloqiy   fazilatlarga   ta’rif   beradi.
Chunonchi, iffat, himmat, shijoat, adolat, saxiylik, qanoat, qat’iyat, sadoqat, hayo,
kamtarlik   vaboshqalarshularjumlasidandir.   Shuningdek,   alloma   ularning   aksi
bo’lgan   -   o’g’rilik,   aldamchilik,   fisqu   fasod,   nafrat,   rashk,   adovat,   bo’hton,
irodasizlik,   takabburlik,   nodonlik   kabi   illatlarni   ham   tavsiflaydi;   har   ikki   turdagi
mazkur   tushunchalarning   bir-biri   bilan   bog’liqligini,   bir-biriga   o’tib   turishini   va
bunday   bog’lanish   ijobiy   hoi   ekanini   ta’kidlaydi.   Ustozlari   an’analarini   davom
ettirib,   har   bir   axloqiy   fazilat   ikki   nuqson   oralig’ida   bo’ladi,   ya’ni   o’rtalik
xususiyatiga ega, deydi. Demak, axloqshunoslik ilmida faqat fazilatlar emas, balki
illatlar ham o’rganilishi zarur. 
Alloma tasavvuf  falsafasi  va tasavvufiy axloqshunoslikka  muayyan ma’noda
taalluqli asarlar ham yaratdi. Zero, u bejiz Shayx ur-Rais, ya’ni shayxlarning raisi
degan   nom   olgan   emas.   Bu   borada   uning   mashhur   «Ishq   risolasi»   diqqatga
sazovordir.   Undagi   asosiy   muammo   -   komil   inson   masalasi.   Ibn   Sinoning   fikriga
ko’ra,   Yaratganga   muhabbat   odamni   inson   zoti   qobil   bo’lgan   komillik   darajasiga
olib   chiqadi.   Ya’ni   running   quyi   kuchlari   va   qismlari   uning   ulug’vor   va   olijanob
kuchlari hamda intilishlari bilan yaqinlikda bo’lib, ular ta’siriga tushishi natijasida
fazilat   kasb   etadi.   Bu   fikr,   Allohga   muhabbat   faqat   tarkidunyochilik   orqaligina
emas,   balki   rosmana   insoniy   hayotda   ham   ro’yobga   chiqishi   mumkinligini
13   Ibn   Sino.   Bahmanyor   al-Ozarbayjoniy   bilan   munozara.   A.Zohidiy   tarjimasi.   ―Sog`lom   avlod   uchun   jurnali.‖
1996-yil 3-4-sonlar.   anglatadi. Shu bois «Ishq risolasi»dagi bu kabi o’rinlarni naqshbandiya tariqatining
vujudga   kelishida   dastlabki   g’oyaviy   asos,   umuman,   tasavvuf   falsafasi   va
axloqshunosligi uchun ilk nazariy poydevorlardan bo’ldi, deyish mumkin. 
Ibn Sino taqdir masalasiga ham o’ziga xos yondashadi. U Navoiyning «Lison
ut-tayr»   dostonida   Xudoga   yetishgan   shayxlardan   biri   sifatida   tasvirlangan   Abu
Said   ibn   Abul   Xayr   Mehaniy   bilan   munozara-yozishmasida   Alloh   hech   qachon
biror-bir   kimsaga   yomonlik,   yomon   taqdir   istamasligini,   kimning   taqdiri   yomon
bo’lsa,   bunga   uning   o’zi   sababchiligini,   ya’ni   insonning   qilmishlari   uning   taqdiri
ekanini aytib, shunday deydi: «Asl al-Hakim (ya’ni Alloh) inoyatiga ko’ra, olamda
mavjud   bo’lgan   yomonlik   -   olamning   maqsadi   emas.   Olamning   asl   murodi
yaxshilikdir,   yomonlik   emas!» 14
.   Buyuk   vatandoshimiz   savob   ya   aqob   (jazo)
masalasida ham mohiyatan tasavvufiy yo’nalishda fikr yuritadi. 
Mashshoiyyunlik   oqimining   yana   bir   mashhur   va   so’nggi   vakili,   Ovro’pada
«Avverroizm» 
degan   yo’nalishning   asoschisi,   qurdobalik   (ispaniyalik)   mutafakkir   Ibn
Rushd   (lotincha Avverroyes, 1126—1198) ham axloqshunoslik ilmi taraqqiyotiga
ulkan hissa qo’shgan allomalardan. Uning fikriga ko’ra, ezgulik va yovuzlik, ular
tabiiy yoki ijtimoiy xususiyatga ega bo’lishidan qat’i nazar, o’z holicha mavjuddir.
Tabiiy ezgulikning manbai Alloh, lekin ezgulik yovuzlik bilan yonma-yon keladi.
Chunonchi, olov foyda keltirishi barobarida, o’rmonga o’t ketsa, hayvonlar va o’t-
o’lanlarni   halok   etish   xususiyatiga   ega.   Garchand   olovni   Xudo   yaratgan   bo’lsa
ham, uning bu xususiyatini o’zgartira olmaydi, xuddi shuningdek, rangni yaratgan
Xudo unga eshitishimiz mumkin bo’ladigan xususiyat ato eta olmaydi. 
Ibn   Rushd   butun   islom   olami   uchun   doimo   muhim   bo’lib   kelgan   ixtiyor
erkinligi   muammosiga   ham   katta   ahamiyat   bergan.   U   insonga   mutlaq   ixtiyor
erkinligi   berilganini   ham,   inson   xatti-harakati   mutlaq   oldindan   belgilab
qo’yilganini   ham   inkor   qiladi.   Chunki,   agar   insonlar   taqdiri   mutlaq   oldindan
belgilab qo’yilgan bo’lsa, u holda ularning jonsiz narsalardan farqi qolmasdi, ular
dehqonchilik, harbu zarb, tibbiyot singari baxtni qo’lga kiritib, yovuzlikni uzluksiz
yo’qotib   borishni   ta’minlaydigan   hunar   va   san’at   turlari   bilan   shug’ullana   olmas
edilar.   As!   baxtga   esa   faqat   odamdagi   hayvoniy   kuch   xatti-harakatlarini   running
14   Ibn Sino. Abu Said Abul Xayr Mehaniy bilan munozara.  A.Zohidiy tarjimasi. ―Sog`lom avlod uchun  jurnali.‖
1996-yil 5-6-sonlar.    aqliy qismi nazorat qilib turganidagina, inson o’zi intilishi lozim bo’lgan narsalarga
amaliy   aql   qay   vaqtda   va   qay   tarzda   intilishni   lozim   ko’rsa,   o’shanday   harakat
qilgandagina erishish mumkin. 
Qurdobalik   mutafakkir   ideal   davlatda   fuqarolarga   fazilatlarni   singdirish   va
taraqqiy 
ettirish uchun ikki xil usulni qo’llashni taklif qiladi. Birinchisi — ishontirish
usuli.   U   ham,   o’z   navbatida,   ikki   xil   yondashuvni   taqozo   etadi:   keng   ommani
tarbiyalash  uchun  she’riy  va  xitobiy  nutqdan,  ya’ni   badiiy  asarlar   hamda  notiqlik
san’atidan,   «sara»   kishilarda   fazilatlarni   rivojlantirish   uchun   esa   isbotiy   nutqdan,
ya’ni   ilmiy-falsafiy   nutqdan   foydalanish   lozim.   Ikkinchisi   —   majburiy   usul.   U,
asosan, tashqi dushmanlar bilan kurashni o’z ichiga oladigan hodisa. Mutafakkir bu
usulni   jihod   bilan   tenglashtiradi.   Lekin   Ibn   Rushdning   tushunchasidagi   jihod   —
kofirlarga   qarshi   olib   boriladigan   doimiy   diniy   urush   emas.   U   Arastuning
«Nikomaxning   axloq   kitobi»   asariga   yozgan   sharhida   doimo   tinchlik   zarurligini,
urushga esa ba’zan-ba’zangina yo’l qo’yish kerakligini aytadi, jihodni faqat shariat
talablari nuqtayi nazaridan tushunish musulmonlar boshiga ko’p ofatlar keltirganini
ta’kidlaydi. Demak, Ibn Rushdning  fikriga ko’ra, jihodni  tariqat  talqinlari asosida
tushunmoq   lozim.   Bu   —   qurdobalik   mutafakkirning   ham   tasavvufdan   xabardor
ekanligini ko’rsatadi. 
  3. Tasavvufiy axloqiy ta’limotlar 
Tasavvuf   axloqshunosligi   haqida   gap   ketar   ekan,   eng   avvalo,   tasavvufning
mohiyatini anglab olmoq lozim. Bu borada dastlabki so’fiylardan bo’lmish  Robiya
al-Adaviyaning  (713—801) 
Xudoga munosabati diqqatga sazovordir. Bu munosabatini u «muhabbat» deb
ataydi va Yaratganga shunday iltijo qiladi: «Yo, Alloh, yulduzlar charaqlab turibdi,
odamlarning   esa   ko’zlari   yumilgan...   har   bir   oshiq   o’z   mahbubasi   bilan   visol
lazzatini   totmoqda,   men   esa   yolg’iz   Sen   bilanman.   Yo,   Egam,   agar   Senga   men
do’zaxingdan   qo’rqqanim   uchun   ibodat   qilayotgan   bo’lsam,   meni   do’zaxingda
yondir,   agar   jannating   ilinjida   ibodat   qilayotgan   bo’lsam,   meni   unga   yo’latma.
Agar   faqat   o ’ zingni   deb   ibodat   qilayotgan   bo ’ lsam ,   mendan   mangu   go ’ zal
jamolingni   yashirin   tutma !» 15
.   Ko’rinib   turibdiki,   Robiya   al-Adaviya   Xudoga
nimadandir   qo’rqib,   yoki   nimaningdir   ilinjida   munojot   qilayotgani   yo’q,   balki
mahbub   sifatida,   ya’ni   muhabbat   izhori   bilan   murojaat   etmoqda.   Uning   nazdida
haqiqiy   ishq   manfaatsiz   voqe   bo’lishi   kerak;   Allohga   muhabbat   jannatga   erishish
vositasi   emas,   ya’ni   jannat   maqsad   emas,   maqsad   —   Alloh   va   uning   muhabbati.
Olmoniyalik ulkan mutasavvif olima, zamondoshimiz Annemariye Shimmel xonim
shu munosabat bilan o’z kitobida qiziq bir qadimiy rivoyatni keltiradi: 
«Rivoyat  qilishlaricha, bir kuni xudojoy so’fiy Robiya bir  qo’lida bir  chelak
suv,   ikkinchi   qo   ‘lida   yonib   turgan   mash   ‘ala   ko   ‘targancha   Basra   ko’chalaridan
yugurib o’tayotgan ekan. 
Yo’lovchilarh
ayron   bo’lib   undan
so ‘rashibdi: 
—Bunchalar   shoshilib   qaylarga   yo’l   tutding,   ey   Robiya?   Robiya   qo
‘lidagi chelakka ishora 
qilibdi: 
—Do ‘zaxdagi o ‘tni o ‘chirmoqchiman. 
15  Бертельс Е.Э. Суфизм и суфийская литература. М., «Наука».  1965.  С .18.    Xulosa 
  Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   o’rta   asrlar   mutafakkirlarining   axloqiy
ta’limotlarini   o’rganish,   ularning   ilmiy   merosini   asrabn-avaylash   natijasida
bizgacha   ko’plab   manbalar   etib   kelgan.   Ayniqsa   diniy   manbalar   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etib,   muborak   hadislar   hozirgi   kunda   ham   o’z   ahamiyatini
yo’qotgan   emas,   aksincha,   zamonaviy   shaxs   va   jamiyat   axloqiy   darajasini
yuksaltirishda muhim tarbiyaviy manbalar bo’lib qolmoqda. 
Musulmon   mintaqasi   axloqiy   tarbiyasida   buyuk   muhaddislar   bilan   bir   qatorda
o’z   asarlarida   hadislardan   samarali   foydalanib   ijod   qilgan   allomalarning
ahamiyatini alohida ta’kidlab o’tmoq joiz. Ular o’z fikrlari isboti uchun hadislarni
keltirib,   e’tiqodga,   ezgulikka,   to’g’rilikka,   muruvvatga   da’vat   qilganlar.   Ayni
paytda   shunday   olimlar   borki,   hadislardan   faqat   dalil-isbot   sifatidagina
foydalangan   emaslar,   ayni   paytda   ularni   sharhlaganlar,   sharhlaganda   ham   ularga
fiqhiy-axloqiy nuqtayi nazardan yondashganlar. 
Bundan tashqari kurs ishida mutafakkirlar tomonidan ideal davlatda fuqarolarga
fazilatlarni   singdirish   va   taraqqiy   ettirish   uchun   ikki   xil   usulni   qo’llashlik   aytib
o’tilganligi ta’kidlangan. Birinchisi — ishontirish usuli. U ham, o’z navbatida, ikki
xil   yondashuvni   taqozo   etadi:   keng   ommani   tarbiyalash   uchun   she’riy   va   xitobiy
nutqdan,   ya’ni   badiiy   asarlar   hamda   notiqlik   san’atidan,   «sara»   kishilarda
fazilatlarni   rivojlantirish   uchun   esa   isbotiy   nutqdan,   ya’ni   ilmiy-falsafiy   nutqdan
foydalanish lozim. Ikkinchisi — majburiy usul. U, asosan, tashqi dushmanlar bilan
kurashni   o’z   ichiga   oladigan   hodisa.   Mutafakkir   bu   usulni   jihod   bilan
tenglashtiradi. Lekin Ibn Rushdning tushunchasidagi jihod — kofirlarga qarshi olib
boriladigan doimiy diniy urush emas. U Arastuning 
«Nikomaxning axloq kitobi» asariga yozgan sharhida doimo tinchlik zarurligini,
urushga esa ba’zanba’zangina yo’l qo’yish kerakligini aytadi, jihodni faqat shariat
talablari   nuqtayi   nazaridan   tushunish   musulmonlar   boshiga   ko’p   ofatlar
keltirganini   ta’kidlaydi.   Demak,   Ibn   Rushdning   fikriga   ko’ra,   jihodni   tariqat
talqinlari   asosida   tushunmoq   lozim.   Bu   —   qurdobalik   mutafakkirning   ham
tasavvufdan xabardor ekanligini ko’rsatadi.  Mazkur   kurs   ishida   komil   insonga   Yaratgan   tomonidan   ko’rsatilgan   hurmat-
e’tiborning, oliy 
ehtiromning ham ilohiy, ham dunyoviy takomilga erishgani uchundir, chunki u
«hech kimdan xizmatini darig’ tutmaydi, tili, qo’li, moli bilan o’zgalar yordamiga
shoshiladi..., zero, qalb kamolotiga erishib, jannatiy odam nimaiki qilmasin, uning
dunyo va oxirati kengayadi» 16
. Demak, komil insonlar Allohning suyuk bandalari,
chunki   ular   Yaratganning   asl   maqsadini   ro’yobga   chiqarish   uchun   bunyod
bo’lganlar:   bu   yuksak   axloq   egalarining   har   ikki   dunyo   uchun   buyuk   xizmatlari
jannatni   kengaytirish   va   do’zaxni   toraytirishdan   iborat.   Shu   bois   ular   koinotning
sarvari, barcha borliq ular uchun yaratilgan. 
Xullas, tasavvuf axloqshunosligining o’ziga xos tabiatidan kelib chiqib, shunday
deyish 
mumkin: o’rta asr mutafakkirlari ijodidagi g’oyalar insonning Yaratgan oldidagi
qo’rquvini   muhabbatga   aylantirish   uchun   xizmat   qiladi.   Qisqasi,   tasavvuf
axloqshunosligi   insondan   Xudoning   ko’r-ko’rona   quli   bo’lib   emas,   balki   Uni
tanigan, bilgan mavjudot, Uning yerdagi xalifasi va oshig’i sifatida harakat qilishni
talab etadi. 
16  ―Zubdat ul-haqoyiq . –B. 55. ‖ Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati: 
1. А bdulla Sher. Axloqshunoslik. –T.: ―O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati . ‖
2010. 
2. G. Nosirxo’jaeva. Etika. Estetika. (o’quv qo’llanma) 2006. 
3. ―Этика . Под.ред. А.А. Гусейнова и Е.Л. Дубко. – М.: 1999 	
‖
4. Борев Ю. «Эстетика» М., 1988. 
5. Кобликов А.С. ―Юридическая этика . – М.: 2003. 	
‖
6. Кондрашов В.А., Чичина Е.А. Этика. Эстетика. Учебное пособие для 
ВУЗов. Ростов на Дону, 1998. 
7. Кривцун О.А. ―Эстетика . – М.: 1998. 	
‖
8. Кроче Б. ―Эстетика . – Тула.: 2000. 	
‖
9. Умаров Э. ―Эстетика . – Т.: 1995.	
‖

O’rta asrlar mutafakkirlarining axloqiy ta’limotlari

Купить
  • Похожие документы

  • Istiqlol davri o‘zbek tarixiy dramaturgiyasi
  • Allomalarni asarlarida barkamol insonni tarbiyalash g’oyalari
  • Boshqaruv madaniyati va uslubi
  • PR – jamoatchilik fikrini shakllantiruvchi fan sifatida
  • O’zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha