Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 57.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

180 Sotish

O‘rta asrlarda xristian dini

Sotib olish
«O‘rta asrlarda xristian dini va unga qarshi harakat» 
MUNDARIJA:
Kirish……………………………….…………………………………………3 
I.BOB. XRISTIAN CHERKOVINING O‘RTA ASRLAR JAMYATNING 
HAYOTDAGI O‘RNI. 
1.1. Xristian cherkovining bo‘linishi tarixi va sabablari …………………….4-6 
1.2. O‘rta asrlar cherkov ierarxiyasi…………………………………………7-13 
II.BOB. YEVROPADA FEODAL MUNOSABATLAR RIVOJLANISHI 
CHERKOVNING UNGA TA’SIRI. 
2.1. Cherkovning feodal-davlatchilikdagi o‘rnini ortishi…………………..14-22 
2.2. G‘arbiy va Sharqiy cherkovlarning o‘zaro qarama-qarshiligi………….23-28 
Xulosa ............................................................................................................29 
Foydanilgan adabiyotlar ro‘yxati ................................................................30  KIRISH
Mavzuning dolzarbligi:   Xristianlik  dini  buddizm  va islom  dinlari  qatorida
jahonda   eng   keng   tarqalgan   dinlardan   biri   hisoblanadi.   Ularning   miqdori   boshqa
dinlarga   qaraganda   eng   ko‘p   bo‘lib,   bu   ko‘rsatkich   dunyo   aholisining   deyarli
uchdan birini (taqriban 28 %) tashkil etadi. Xristianlik, asosan, Yevropa, Amerika,
Avstraliya   qit’alarida   hamda   qisman   Afrika   va   Osiyo   qit’alarida   tarqalgan.
Xristianlik   milodning   boshida   Rim   imperiyasining   sharqiy   qismida   joylashgan
Falastin   yerlarida   vujudga   keldi.   Iso   Masih   (Iisus   Xristos),   Bibliyaning   xabar
berishiga  ko‘ra,  xristianlik  ta’limotining  asoschisi  bo‘lib,  u  Rim   imperiyasi   tashkil
topganining   747   yili   Falastinning   Nazaret   qishlog‘ida   bokira   qiz   Maryamdan
Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning
dunyoga kelishi bilan bog‘liq.
Milodning   boshlarida   yahudiylar   hokimiyatning   uch   tabaqasi   bilan   bog‘liq
og‘ir tushkunlikni  boshdan kechirar  edilar. Bir tomondan Rim  imperatori  va uning
joylardagi   noiblari,   ikkinchi   tomondan   Falastin   podshohi   Irod   Antipa,   uchinchi
tomondan   esa   ruhoniylar   xalqni   turli   soliqlar   va   majburiyatlar   bilan   ko‘mib
tashlagan   edilar.   Xuddi   shu   davrda   yahudiylar   o‘rtasida   kutilayotgan   xaloskorning
kelishi yaqinlashib qolganligi haqida xabar tarqatuvchilar paydo bo‘ldi. Ular xalqni
kutilayotgan xaloskor kelishiga tayyorlash uchun chiqqan edilar. Shunda Iso Masih
yahudiylikni   isloh   qilish   va   uni   turli   xurofotlardan   tozalash   g‘oyasi   bilan   chiqib,
xristian diniga asos soldi. Yahudiylar uni va uning izdoshlarini Falastindan quvg‘in
qildilar. Isoning 33 yoshida fitnachilikda ayblab, qatl etishga hukm qildilar. Isoning
tarixiy xususida diniy va diniy bo‘lmagan manbalar orasida ixtilof mavjud: xristian
manbalarida   Isoning   o‘zi   xudo   bo‘la   turib,   insoniyatning   gunohlarini   o‘ziga   olish
uchun   odam   qiyofasida   tug‘ilgani,   uning   hayot   tarzi,   insonlar   bilan   muloqoti
haqidagi   ma’lumotlar   qayd   etilsa-da,   diniy   bo‘lmagan   manbalarda   Iso   nomi
uchramaganligini   nazarda   tutib,   u   tarixiy   emas,   balki   afsonaviy   shaxs   deb
hisoblovchilar ham bor.
2  
  Kurs ishining maqsad va vazifalari:    Kurs ishini mukammal o‘rganish va
uning   tarixiy   ahamiyatini   tushunib   yetish   bugungi   kunda   bo‘layotgan     voqa
xodisalarni to‘g‘ri anglash Xristian dini afsona emas xaqiqatligini anglab yetish.
Kurs   ishining   ob`ekti   va   predmeti,   metodlari.   Ushbu   kurs   ishini
tayyorlashda   muammoni   har   tomonlama   ko‘rib   chiqish   tamoyiliga   rioya   qilish,
mantiqiy, tarixiy, qiyosiy va xronologik usullardan foydalanishni oldimizga maqsad
qilib olganmiz.
Kurs   ishining   nazariy-uslubiy   asoslari.   Xristianlik   dini   o‘rta   asrlarda
xalqning   ijtimoiy   –   iqtisodiy   hayotidagi   tutgan   o‘rni   ahamiyati   va     tarixi
to‘g‘risidagi tarixiy adabiyotlar o‘rganiladi.
Kurs ishining tuzilishi  va hajmi.   Kurs ishi  kirish, ikki  bob, xulosa hamda
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3  
   
I.BOB. Xristian cherkovimning o‘rta asrlar jamiyati hayotidagi o‘rni 
1.1. Xristian cherkovining bo‘linishi tarixi va sabablari 
Iso nomiga qo‘shiluvchi  “Masih”  so‘zi  qadimiy yahudiy tili ivritdagi  meshiax
so‘zidan   olingan   bo‘lib,   «silangan»   yoki   «siylangan»   ma’nolarini   beradi.   Yunon
tilida bu so‘z «xristos» shakliga ega. Bu dinning «xristianlik» yoki «masihiylik» deb
atalishi   ham   shu   so‘zlar   bilan  bog‘liq.  Bundan   tashqari   xristianlikni   Iso   Masihning
tug‘ilgan qishlog‘i – «Nazaret» bilan bog‘lab, nazroniya deb ham ataganlar. 
Keyinchalik   bu   nom   nasroniya   shaklini   olgan.   Iso   Masih   o‘z   ta’limotini
o‘zining 12 o‘quvchisi apostollar – havoriylarga o‘rgatdi. Ular esa Isoning vafotidan
keyin   ustozlarining   ta’limotlarini   har   birlari   alohida-alohida   tarzda   kitob   shakliga
keltirdilar 1
.   Bu   kitoblar   Bibliyaning   «Yangi   Ahd»   qismini   tashkil   etadi.   Xristianlik
ta’limoti. 
Manbalarning   xabar   berishicha,   xristianlik   yahudiy   muhitida   yuzaga   kelgan.
Shu   bois   yahudiylikning   xristianlikning   shakllanishida   yaxudiylikning   ta’siri
salmoqli bo‘lgani, shubhasiz. Xristianlikning asosiy g‘oyasi – Isoning odamzodning
xaloskori   «messiya»   ekanligi   yahudiylikda   mavjud   bo‘lib,   oxiratga   yaqin   kelishi
kutilayotgan xaloskor haqidagi ta’limotdan kelib chiqqandir. Keyinchalik bu ta’limot
Xudoning   mujassamlanishi   yoki   Isoning   ikki   xil   –   odam   va   xudo   mohiyati   haqida
«gunohni   yuvish»,   ya’ni   Isoning   o‘zini   ixtiyoriy   tarzda   qurbon   qilishi   haqidagi
ta’limot   bilan   mustahkamlanadi 2
.   Xristianlik   Ota-Xudo,   o‘g‘il-Xudo   va   Muqaddas
Ruh   –   Uch   yuzlik   Xudo   (Trinity)   to‘g‘risidagi   ta’limotni,   jannat   va   do‘zax,   oxirat,
Isoning qaytishi haqidagi va boshqa aqidalarni o‘z ichiga oladi. Xristian jamoasining
shakllanishi,   aqidalarining   tartibga   solinishi,   cherkov   munosabatlarining   ishlab
chiqilishi,  diniy  tabaqalar  tuzumining  vujudga kelishi  milodning IV  asr  boshlarida,
ya ь ni 324 yili xristianlik Rim imperiyasida davlat dini deb e’lon qilinganidan so‘ng
amalga oshirildi. 3
 
 
1  Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. -C. 69. 
2
 Родригес А.М .,Пономарев М.В. Новейшая история стран Европа и Америки в ХХ в.M., 2001. -C.211.
4  
  325   -yili   tarixda   birinchi   marta   Rim   imperatori   Litsiniya   imperiya   hududidagi
xristian jamoalarini o‘zaro kelishtirish va tartibga solish maqsadida Nikeya shahrida
I Butun 
Olam   Xristian   Soborini   (o‘tkazilgan   21   sobordan   birinchisi)   chaqirdi.   Bu   soborda
«e’tiqod timsoli»ning (Credo) dastlabki tahriri qabul qilingan, pasxani bayram qilish
vaqti   belgilangan,   ariychilik   qoralangan   (Ariy   Aleksandriya   shahridan   chiqqan
ruhoniy; 318 yilda o‘g‘il-Xudo va Ota-Xudoning yagona mohiyati haqidagi cherkov
ta’limotiga   qarshi   chiqib,   Isoning   ilohiy   xususiyatlari   va   shon   shuhrati   jihatidan
OtaXudodan   keyin   turadi,   chunki   ota-xudo   azaliy   va   abadiy,   Isoni   u   yaratgan   deb
targ‘ib   qilgan).   20   ta   kanon,   jumladan,   Aleksandriya,   Rim,   Antioxiya,   Quddus,
mitropolitlarining   imtiyozlari   to‘g‘risidagi   qoidani   ishlab   chiqqan.   381   yili
Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori bo‘lib o‘tdi. Bu soborda Nikeyada
qabul   qilingan   «e’tiqod   timsoli»ga   aniqlik   kiritish,   ariychilar,   yevnomiychilar,
fotinianlar,  savelianlar  kabi   adashgan   firqalar  bilan  kurashish  masalalari   ko‘rilgan.
II   Jahon   sobori   troitsa   (Trinity)   haqidagi   qoidani   ishlab   chiqqan   va   «e’tiqod
timsoli»ni   qonunlashtirgan.   Konstantinopol ь   patriarxi   Rim   patriarxi   kabi   barcha
boshqa yepiskoplarga nisbatan imtiyozlarga ega degan qoidani kiritgan.  Bu soborda
qabul qilingan «e’tiqod timsoli» 12 qismda ifodalandi: 
1. olamni yaratgan Xudo haqida; 
2. nasroniylikda   Xudoning   o‘g‘li   hisoblangan   Iisus   xristosga   imon   keltirish
haqida; 
3. ilohiy mujassamlashuv haqida so‘z yuritilib, unga ko‘ra, Iso Xudo bo‘la turib,
bokira Bibi Maryamdan tug‘ilgan va inson qiyofasiga kirganligi haqida; 
4. Isoning   azob-uqubatlari   va   o‘limi   haqida   so‘z   ketadi.   Bu   gunohlarning
kechirilishi   haqidagi   aqidadir.   Bunda   Isoning   tortgan   azoblari   va   o‘limi
tufayli 
Xudo   tomonidan   insoniyatning   barcha   gunohlari   kechiriladi   deb   e’tiqod
qilinishi haqida; 
5. Isoning xochga mixlanganidan so‘ng uch kun o‘tib qayta tirilganligi haqida; 
6. Isoning me’roji haqida; 
5  
  7. Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida; 
8. Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasida; 
9. cherkovga munosabat haqida; 
10. cho‘qintirishning gunohlardan forig‘ qilishi haqida; 
11. o‘lganlarning ommaviy tirilishi haqida; 
12. abadiy hayot haqida so‘z yuritiladi. 
13. xristianlikning   bundan   keyingi   falsafiy   va   nazariy   rivojida   avliyo
Avgustinning ta’limoti katta ahamiyat kasb etdi.  
Beshinchi   asr   bo‘sag‘asida   u   dinning   bilimdan   afzal   ekanligini   targ‘ib   qila
boshladi.   Uning   ta’limotiga   ko‘ra,   borliq   inson   aqli   bilishga   ojizlik   qiladigan
hodisadir,   chunki   uning   ortida   ulug‘   va   qudratli   Yaratuvchining   irodasi
yashiringan.   Avgustinning   taqdir   haqidagi   ta’limotida   aytilishicha,   Xudoga   imon
keltirgan har bir kishi najot topganlar safidan o‘rin egallashi mumkin, chunki imon
taqdir taqozosidir 1
. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  Дементев И.П., Патрушев А.И. Историческая наука в ХХ веке. М.,2002. -C. 74. 
6  
   
1.2. O‘rta asrlar cherkov ierarxiyasi 
        Xristianlikdagi   oqimlar.  Xristian   cherkovining  Katolik   va  Pravoslav   (ortodoks)
cherkovlariga ajralib ketishi  Rim papasi  va Istambul patriarxining xristian olamida
yetakchilik   uchun   olib   borgan   raqobati   oqibatida   vujudga   keldi.   Ajralish   jarayoni
Rim   imperiyasining   g‘arbiy   va   sharqiy   tafovutlari   o‘sib   chuqurlashib   borayotgan
asrlardayoq   boshlangan   edi.   867   yillar   orasida   Papa   Nikolay   va   Istambul   patriarxi
Fetiy orasida uzil-kesil ajralish ro‘y berdi va bu ajralish 1054 yili rasman tan olindi.
XVI   asr   boshlarida   katolitsizmdan   bir   necha   Yevropa   cherkovlari   ajralib   chiqishi
natijasida   xristianlikda   protestantlik   harakati   vujudga   keldi.   Buning   davrasida
lyuteranlik, baptizm, anglikanlik va kal ь vinizm cherkovlari shakllandi. 
Bular   bir   cherkovning   asosiy   marosimlari   jihatidan   o‘zlariga   xos   bo‘lgan
tomonlarga   ega   bo‘lishi   bilan   bir   qatorda,   bir   necha   yo‘nalishlar,   mazhablar   va
oqimlarga bo‘lindi.             
    Pravoslav   (Ortodoks)   oqimi.   Pravoslav   oqimi   xristianlikning   uch   asosiy
yo‘nalishidan biri o‘laroq, tarixan uning sharqiy shohobchasi sifatida shakllandi. Bu
oqim, asosan, Sharqiy Yevropa, Yaqin Sharq va Bolqon mamlakatlarida tarqalgan. 
Pravoslav   atamasi   yunoncha   ortodoksiya   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   ilk   davr   xristian
yozuvchilari   asarlarida   uchraydi.   Pravoslaviyaning   kitobiy   asoslari   Vizantiyada
shakllandi,   chunki   bu   yo‘nalish   u   yerdagi   hukmron   din   edi.   Muqaddas   kitob
bo‘lmish   Injil   va   muqaddas   o‘gitlar   IV-VIII   asrlardagi   yetti   butxona   soborlarining
qarorlari,   shuningdek,   Afanasiy   Aleksandriyskiy,   Vasiliy   Velikiy,   Grigoriy
Bogoslov,   Ioann   Damaskin,   Ioann   Zlatoust   kabi   yirik   cherkov   xodimlarining
asarlari ushbu oqim ta’limotining asosi deb tan olingan 1
.        
  Xristianlikning Sharqiy tarmog‘i bo‘lmish pravoslaviyaning rivojlanishi jarayonida
15 mustaqil (avtokefal) cherkov: Konstantinopol, Aleksandriya, Antioxiya, Quddus,
Gruzin, Serb, Rumin, Bolgar, Kipr, Ellada, Alban, Polyak, Chexiya, Slovakiya, Rus
va Amerika cherkovlari vujudga keldi. Bu cherkovlardan eng kattasi Rus pravoslav
cherkovi (RPCH, boshqa rasmiy nomi Moskva patriarxati) 
1  Актуальное проблемо новейшей истории.// Волоусов Т.Л. М.,1991. -C. 154. 
7  
   
bo‘lib, unga 19 ming cherkov va 127 yeparxiya birlashgan. Bulardan 150 dan ortiq
cherkov   va   5   yeparxiya   chet   elda   faoliyat   olib   boradi.   Pravoslav   oqimida   sirli
rasmrusumlar  muhim  o‘rin egallaydi.  Cherkov ta’limotiga ko‘ra,  bunday paytlarda
Xudo   tomonidan   dindorlarga   alohida   savoblar   nozil   bo‘ladi.   Cho‘qintirish   sirli
hodisasi   (tainstvo).   Bunda   dindor   o‘z   tanasini   uch   marta   suvga   botirishi,   Xudo-
Otani,   o‘g‘ilni   va   Muqaddas   ruhni   chaqirishi   bilan   ruhiy   tug‘ilishni   kasb   etadi.
Badanga   miro   surkash   ham   sirli   bo‘lib,   bunda   dindorga   Muqaddas   ruhning   ruhiy
hayotga   qaytaruvchi   va   chiniqtiruvchi   ehsonlari   ulashiladi.   Poklanishning   sirliligi.
Unda   dindor   non   va   vino   ko‘rinishida   o‘z   badanida   Iso   qonini   abadiy   hayotga
tayyorlaydi.   Nadomatning   sirliligi   shundaki,   dindor   o‘z   gunohlarini   din   peshvosi
oldida   tan   oladi,   din   peshvosi   esa   uning   gunohlarini   Iso   nomidan   kechiradi.
Ruhoniylikning   sirliligi   u   yoki   bu   shaxsni   ruhoniy   darajasiga   ko‘tarish   uchun
yepiskopning   qo‘lini   o‘sha   shaxs   badaniga   tegizishi   (yoki   qo‘yishi)   orqali   amalga
oshiriladi.   Nikohning   sirliligi.   Bunda   kelin-kuyov   turmush   qurish,   farzand   ko‘rish
va   uni   tarbiyalashga   oq   fotiha   oladilar.   Badanni   yeley   bilan   ishqalash   sirida
Xudoning   ruhiy   va   jismoniy   zaifliklarni   tuzatuvchi   lutfu   marhamatidan   umid
qilinadi.   Pravoslav   cherkovi   bayramlar   va   diniy   marosimlarga   alohida   ahamiyat
beradi. Pasxadan so‘ng pravoslav dinining o‘n ikki kunlik o‘n ikki muhim bayrami
boshlanadi.  
1. Bibi Maryamning tug‘ilishi (Rojdestvo Boj ь ey materi); 
2. Isoning xochini tiklash (Vozdvijenie kresta Gospodnya); 
3. Bibi   Maryamning   ibodatxonaga   kirishi   (Vvedenie   vo   xram   Presvyatoy
Bogorodits ы ); 
4. Isoning tug‘ilishi (Rojdestvo Xristovo); 
5. Isoni cho‘qintirish (Kre щ enie Gospodnya) 
6. Olqishlash (Sretenie); 
7. Xushxabarning nozil bo‘lishi (Blagove щ anie); 
8. Isoning Quddusga kirishi (Vxod Gospodnya v Ierusalim) – pasxa postidan 6
haftadan keyingi yakshanba; 
8  
  9. Isoning   qayta   tirilishi   (Voskresen ь e   Xristovo)   –   Pasxa,   bahorgi   kecha   va
kunduz tengligi va oy to‘lishgan birinchi yakshanba; 
10. Isoning osmonga ko‘tarilishi (Voznesenie Iisusa) – Pasxadan 39 kun keyin; 
11. Muqaddas Ruhning tushishi (Soshestvie svyatogo duxa–Troitsin Den ь ); 
12. Iso qiyofasining o‘zgarishi (Preobrajenie) – 6 avgustda. 
Cherkov yili eski hisobga muvofiq 1 sentyabrdan boshlanadi. 8 sentyabr kuni 
« Рождество   Божьей   матери »   bayrami   o‘tkaziladi.   12   sentyabr   kuni
« Воздвижениэ   креста   Господня »   bayrami   nishonlanadi.   Bu   bayram   imperator
Irakliy   davrida   Iso   krestining   forslar   tutqunidan   qaytarib   olib   kelinishiga
bag‘ishlanadi.   21   noyabr ь   kuni   « Введениэ   во   храм   Пресвятой   Богородитсы »
bayrami o‘tkaziladi. Bu bayram uch yoshli Maryamning birinchi ruhoniy tomonidan
Qadimiy Ahd ibodatxonasiga olib kirilganligiga bag‘ishlanadi. Ibodatxonaga kirish
bayramidan   bir   hafta   oldin,   ya ь ni   15   noyabrda   Rojdestvo   posti   boshlanadi.   Va
nihoyat,   20   dekabrda   Rojdestvo   bayrami   kiradi   va   31   yanvargacha   davom   etadi 1
.
Isoning   cho‘qintirilishi   ( Крещениэ   Господня )   bayrami   6   yanvarda   nishonlanadi.
Bu bayram Isoning Yah’yo tomonidan cho‘qintirilishiga bag‘ishlanadi.         
  Navbatdagi yana bir yirik bayram Sretenie (olqishlash, kutib olish) bayramidir. Bu
bayram Iso tug‘ilgach, avliyo Simeon tomonidan uni kutib olinishiga bag‘ishlanadi.
Buyuk bayramlar ichida Pasxa birinchi o‘rinda turadi 2
. Pasxa – Isoning o‘lganidan
so‘ng   qayta   tirilganini   nishonlab   o‘tkaziladigan   bayram.   Pasxaning   tarixi
yahudiylikdagi   peysax   bayrami   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   u   yahudiylarning   Misrdan
qochib   chiqishi   va   ozodlikka   erishishining   nishonlanishidir.   Xristianlik
yahudiylikdan   to‘la   ajralib   chiqqach   Pasxa   yangicha   tus   olgan.   Yuqorida   sanab
o‘tilgan   bayramlar   oldidan   ularga   tayyorgalik   sifatida   turli   muddatli   postlar
o‘tkaziladi.   Postning   mohiyati   inson   ruhini   tozalash   va   yangilash,   diniy   hayotning
muhim voqealariga tayyorgarlikdan iborat. Rus Pravoslavining ko‘p kunlik postlari 
(ro‘zalari)   bo‘lib,   ular   to‘rtta:   Pasxa   oldidan,   Pyotr   va   Pavel   kuni   oldidan,
Bogoroditsa   uyqusidan   oldin   va   Iso   tug‘ilgan   kundan   oldin   bo‘ladigan   postlar.
1  Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001. -C. 164. 
2
 Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. -C. 75.  
9  
  Pasxa oldidan bo‘ladigan « Великий   пост » 40 kunga cho‘ziladi. Ushbu post davrida
– eski 
hisob   bo‘yicha   25   martda   « Благовешениэ »   bayrami   o‘tkaziladi.   Post
boshlanishidan 
 
olti   hafta   o‘tgach   yakshanba   kuni   xristianlikning   o‘n   ikkinchi   bayrami   yoki   8-
bayram   «Xudoning   Quddusga   kirishi»   nishonlanadi   Pravoslav   oqimidagi   diniy
mansablar.   Pravoslav   oqimidagi   diniy  mansablar.   Pravoslav   cherkovida   ruhoniylar
uch   tabaqaga   bo‘linadi:   1)   diakon,   2)   ruhoniy   (svya щ ennik),   3)   yepiskop.   Diakon
(grek. “xizmatchi”) ruhoniylikning eng quyi tabaqasi hisoblanadi. U mustaqil hech
qanday ibodatni boshqara olmaydi, balki faqatgina ruhoniy yoki yepiskopga ibodat
marosimini   o‘tkazishda   yordam   bera   oladi,   xolos.   Uni   ruhoniylik   sirliligiga
(tainstvo) yepiskop qabul qiladi.           
    Katta   diakonlar   protodiakon,   rohib   diakonlar   ierodiakon,   katta   ierodiakonlar
arxidiakon deb ataladi. Ruhoniy (svya щ ennik) yoki ierey pravoslav ruhoniyligining
ikkinchi   tabaqasi   hisoblanadi.   U   boshqalarni   ruhoniylikka   bag‘ishlash   va   cherkov
suvini muqaddaslashtirishdan boshqa barcha sirli marosimlarni bajara oladi. Kichik
ruhoniylar ierey, katta ruhoniylar protoierey va eng katta ruhoniylar  protopresviter
deb nomlanadi. Yepiskop yoki arxierey ruhoniylikning eng oliy unvoni hisoblanadi.
Yepiskoplar   barcha   ibodat   va   sirli   marosimlarni   bajara   oladilar.   Shuningdek,   ular
ma’lum   bir   shahar,   oblast   cherkovi   yoki   yeparxiyani   boshqara   oladilar.   Nisbatan
kattaroq   yepiskoplar   arxiepiskop   deyiladi.   Poytaxt   shaharlarning   yepiskoplari
mitropolit deb ataladi. Pravoslav cherkovining eng oliy mansabi patriarxdir. Katolik
oqimi   Xristianlikning   yirik   yo‘nalishlaridan   biri   katolik   oqimidir.   U   Yevropa,
Osiyo, 
Afrika   va   Lotin   Amerikasi   mamlakatlarida   tarqalgan   bo‘lib,   muxlislari   taxminan
800   mln.   kishini   tashkil   etadi.   Katolitsizm   “umumiy,   dunyoviy”   degan   ma’nolarni
ifodalaydi.   Uning   manbai   –   uncha   katta   bo‘lmagan   Rim   Xristian   jamoasi   bo‘lib,
rivoyatlarga   ko‘ra   uning   birinchi   Yepiskopi   apostol   Petr   bo‘lgan.   Katolik   diniy
ta’limotning   asosini   Muqaddas   kitob   va   Muqaddas   yozuvlar   tashkil   qiladi.   Biroq
10  
  pravoslav   cherkovidan   farqli   o‘laroq   katolik   cherkovi   Muqaddas   yozuvlar   deb
nafaqat   avvalgi   yetti   Butun   Olam   Xristian   Soborlarining   qarorlarini,   balki
hozirgacha   bo‘lib   o‘tgan   barcha   Soborlar   qarorlarini,   bundan   tashqari   Papaning
maktublari va qarorlarini ham hisoblaydi Katolitsizmda Bibliyani sharhlash huquqi
faqatgina   ruhoniylarga   beriladi,   chunki   ular   uylanmaslik   –   tselibat   haqidagi   diniy
talabga   amal   qiladilar.   Diniy   ibodatlar   dabdabali   va   soxtalashtirilgan   ko‘rinishga
ega,   diniy   o‘qish,   duo,   iltijolar   lotin   tilida   olib   boriladi.   Pravoslaviyadagi   kabi
katolitsizmda   ham   farishta,   ikona,   ilohiy   kuch,   chirimaydigan   marhum   jasadlariga
sig‘inish odatlari mavjuddir 1
.            
    Katolitsizm   xristianlikning   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   uning   asosiy   aqida   va
qoidalarini   tan   oladi,   biroq   diniy   ta’limot,   sig‘inish   va   tashkiliy   masalalarda   bir
qator   xususiyatlar   bilan   ajralib   turadi.   Katolik   cherkovi   tashkiloti   qat’iy
markazlashuv   bilan   ajralib   turadi.   Rim   papasi   bu   cherkovning   boshlig‘i   bo‘lib,   u
diniy   axloq   masalalariga   oid   qonun-qoidalarni   belgilaydi.   Uning   hokimiyati
dunyoviy   soborlar   hokimiyatidan   yuqori   turadi.   Katolik   cherkovining
markazlashuvi,   jumladan,   diniy   ta’limotni   noan’anaviy   tahlil   qilish   (sharhlash)
huquqida   aks   etgan   dogmatik   taraqqiyot   tamoyilini   keltirib   chiqaradi.   Masalan,
pravoslav cherkovi tomonidan tan olingan diniy ramzda ta’kidlanishicha, Muqaddas
Ruh   Ota   Xudodan   kelib   chiqadi.   Katolik   aqidasiga   ko‘ra   esa,   Muqaddas   Ruh   Ota
Xudodan va O‘g‘il Xudodan kelib chiqadi. 
Cherkovning   najot   borasidagi   roli   haqida   ham   o‘ziga   xos   alohida   ta’limot
shakllangan.   Najotning   asosi   iymon   va   xayrli   ishlar   hisoblanadi.   Cherkov,   katolik
ta’limotiga   ko‘ra,   xayrli   zaruriy   ishlar   xazinasiga   –   Iso   tomonidan   yaratilgan
«Xayrli   ishlar   zahirasiga»   ega 2
.   Cherkov   Iso,   Bibi   Maryam,   Muqaddas   Ruh
nomidan  bu   xazinani   tasarruf   qilish,   undan   muhtojlarga   ulashish,   ya’ni   gunohlarni
avf   etish,   nadomat   chekuvchilarga   kechirim   tufha   qilish   huquqiga   ega.   Pul   yoki
tufha evaziga avf qilish huquqiga ega. Pul evaziga yoki cherkov oldidagi xizmatlari
uchun gunohlarini kechirish – indul ь gentsiya haqidagi ta’limot mana shundan kelib
1  Пономарёв М.В.,Смирнова С.Ю. Новая и новейшая история стран Европа и Америки. М., 2000. -C. 143. 
2
 Хрестоматия по философии. –M. 1987. -C. 189.  
11  
  chiqqan.   A’rof   haqidagi   (do‘zax   va   jannat   oralig‘idagi   mavze)   aqida   faqat   katolik
ta’limotida   mavjud.   Gunohi   katta   bo‘lmagan   gunohkorlarning   ruhi   u   yerda   o‘tda
kuyadi   (ehtimol,   bu   vijdon   va   nadomat   azobining   ramziy   in’ikosidir),   keyin
jannatga   yo‘l   topadi.   Ruhning   a’rofda   bo‘lish   muddati   xayrli   ishlar   tufayli
qisqartirilishi   (ibodat   va   cherkov   foydasiga   xayr-ehson   qilish   bilan)   mumkin.   Bu
ibodat   va   xayrehsonlar   o‘lganlar   xotirasiga   yaqinlar   tomonidan   qilinadi.   A’rof
haqidagi ta’limot I asrdayoq paydo bo‘lgan edi. Pravoslav va protestant cherkovlari
a’rof haqidagi 
 
ta’limotni   rad   etadi   Bundan   tashqari   pravoslav   dini   ta’limotidan   farqli   o‘laroq,
katolik yo‘nalishida papaning begunohligi  haqidagi  aqida ham  bor. Bu aqida 1870
yildagi birinchi Vatikan soborida qabul qilingan. G‘arb cherkovining Bogoroditsaga
nisbatan   alohida   e’tibori   1950   yilda   papa   Piy   XII   tomonidan   kiritilgan   Bibi
Maryamning me’roji haqidagi aqidada o‘z aksini topdi.        
    Katolik   ta’limoti   pravoslav   ta’limoti   kabi   yetti   asrorni   tan   oladi,   biroq   bu
asrorlarning talqin qilinishida qarashlar mos kelmaydi. 
Masalan, pricheshenie (tamaddi) qilish qattiq non bilan (pravoslaviyada bo‘ktirilgan
non bilan) dunyoviy(miryane)larga non va vino bilan, shuningdek, faqat  non bilan
amalga oshiriladi. Cho‘qintirish sirini o‘tash paytida suv sepiladi 
(cho‘qintiriluvchiga),   muz   ostidagi   suvga   cho‘ktirilmaydi.   Miropomazanie
(cho‘qinuvchining   peshonasiga   yeley   surkash)   yetti-sakkiz   yoshlarda   amalga
oshiriladi,   go‘dakligida   emas.   Bunda   o‘spirin   (bola)   yana   bitta   ismga   ega   bo‘ladi.
Bunda u o‘sha avliyoning qilmishlari va g‘oyalarini maqsad qilib qo‘yadi. Shunday
qilib, bu rusmning ijro etilishi imon mustahkamlanishiga xizmat qilishi zarur 1
. 
 
 
 
 
 
1  Хрестоматия по новейшей истории.// Гофман А.Т. 1961. -C. 121. 
12  
   
 
 
 
 
 
II.BOB. Yevropada feodal munosabatlar rivojlanishi cherkovning unga tasiri 
2.1. Cherkovning feodalva davlatchilikdagi o‘rnini ortishi 
Pravoslavlarda   nikohsizlik   rusumini   faqat   qora   ruhoniylik   qabul   qiladi.
Katoliklarda   esa   nikohsizlik   (tselibat)   Papa   Grigoriy   VII   tomonidan   joriy   qilingan
qoidaga   ko‘ra   barcha   ruhoniylar   uchun   majburiydir.   Din   markazi   ehromdir.
Katolitsizmning   muhim   elementlari   cherkovga   qatnovchilar   hayotining   maishiy
asoslarini   tartibga   soluvchi   bayramlar,   shuningdek,   postlardir.   Milodiy   post
katoliklarda   advent   deb   ataladi.   U   Avliyo   Andrey   kunidan   keyingi   birinchi
yakshanba – 30 noyabrda boshlanadi. Ular uch ibodat bilan: yarim tundagi, ertalabki
va kunduzgi ibodat bilan nishonlanib, Bibi Maryamning homilador bo‘lishi, Isoning
tug‘ilishi va dindorning qalbida bo‘lishi kabi ramziy ma’noni anglatadi. O‘sha kuni
ta’zim   qilish   uchun   ehromlarda   go‘dak   Isoning   timsoli   qo‘yilgan   belanchaklar
o‘rnatiladi.             
  Katolik ierarxiyasida uch darajadagi ruhoniylar bor: diakon, ruhoniy (kyure, pater,
kendz),   yepiskop.   Yepiskopni   papa   tayinlaydi.   Papani   kardinal   kollegiya   saylaydi.
Bunda umumiy ovozning uchdan ikki qismi plyus 1-ovoz (yashirin ovoz berish yo‘li
bilan) II Vatikan soborida (1962-1965 yillar) cherkov hayotining barcha jabhalarini
yangilash,   zamonaviylashtirish   jarayoni   boshlandi.   Bu   birinchi   navbatda   ibodat
an’analariga   tegishli   bo‘ldi.   Masalan,   ibodatni   lotin   tilida   olib   borishdan   voz
kechildi.   Protestantizm.   Protestantizm   tarixi   Martin   Lyuterdan   (1483-1546)
boshlanadi 1
.   U   XVI   asrda   Yevropada   katoliklarga   qarshi   qaratilgan   reformatsiya
harakati bilan bog‘liq juda ko‘p mustaqil cherkovlar va sektalarni o‘z ichiga oladi. 
1  Ergashov.  Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013. - Б . 196. 
13  
  Protestantizm   atamasi   «protest»   (norozilik)  so‘zidan   kelib  chiqqan.  Bunday  nomni
olishiga  sabab  1526  yilda  Shpeyer   reyxstagi  nemis   lyuterchi  knyazlari  talabi  bilan
har   bir   nemis   knyazi   o‘zi   va   fuqarosi   uchun   xohlagan   dinni   tanlash   huquqiga   ega
ekanligi to‘g‘risida qaror qabul qildi. Ammo 1529 yilda ikkinchi Shpeyer reyxstagi
bu   qarorni   bekor   qildi.   Bunga   qarshi   imperiyaning   barcha   shaharlari   va   besh
knyazlik norozilik (protest) e’lon qildi. Protestantizmning ilk shakllari: lyuterchilik,
tsvinglichilik, 
 
kal ь vinizm,   unitarizm   va   sotsinchilik,   anabaptizm,   mennochilik   va   anglikanchilik
edi. Keyinroq, «so‘nggi  protestantizm»  shakllari:  baptistlar, metodistlar, kvakerlar,
adventistlar,   Iegova   shohidlari,   mormonlar   yoki   «Oxirat   avliyolari»,   «Najot
armiyasi», «Xristian fani», pyatidesyatniklar va boshqa diniy oqimlar paydo bo‘ldi. 
Bu   oqimlarning   ko‘pchiligi   «diniy   uyg‘onish»,   ilk   xristianlik   va   Reformatsiya
ideallariga qaytish shiori ostida tashkil topdi.       
    Hozirgi   vaqtda   protestantizm   dunyoning   barcha   qit’alarida   keng   tarqalgan.
Protestantizmning   jahon   markazi   AQShda,   bu   yerda   baptist,   adventist,   Iegova
shohidlari   va   boshqalarning   qarorgohlari   joylashgan.   Hozirgi   protestantizm
integratsiya   (birlashish)ga   intilmoqda,   bu   1948   yilda   Jahon   cherkovlari
kengashining   tuzilishida   o‘z   ifodasini   topdi.   Protestantizm   ilohiyoti   xristian
mafkurasining   bir   ko‘rinishi   sifatida   o‘z   taraqqiyotida   muayyan   bosqichlardan
o‘tdi 1
. XVI acp ortodoksal ilohiyoti (M. Lyuter, J. Kal ь vin), XVIII-XIX acplardagi
yangi   protestantizm   yoki   liberalizm   ilohiyoti   (F.   Shleyermaxer,   E.   Tryol ь ch,   A.
Garnak), birinchi jahon urushidan keyin paydo bo‘lgan dialektik ilohiyot (K. Bart,
P. Tillix, R. 
Bul ь tman), Ikkinchi jahon urushidan so‘ng tarqalgan radikal yoki «yangi» ilohiyot
(D.   Bonxeffer   va   boshqalar)   shular   jumlasidandir.   Protestantizm   xudoning   borligi,
uning uch qiyofada namoyon bo‘lishi, jonning o‘lmasligi, jannat va do‘zax 
1  Родригес А.М .,Пономарев М.В. Новейшая история стран Европа и Америки в ХХ в.M., 2001. -C.213. 
2
 Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965. -C. 77.  
14  
  (katolitsizmdagi   a’rofdan   tashqari)   haqidagi,   vahiy   va   boshqalar   to‘g‘picidagi
umumxristian tasavvurlarini e’tirof etadi 2
.        
    Biroq   Lyuter   katolik   cherkovi   bilan   aloqani   uzib,   protestant   cherkovining   asosiy
qoidalarini  ishlab  chiqdi  va uni  himoya qildi. Bu nizomga ko‘ra  inson Xudo bilan
bevosita   muloqot   qilishi   mumkin.   Papaning   diniy   va   dunyoviy   hokimiyat,   katolik
dindorlarining   imonni   va   vijdonni   inson   bilan   Xudo   o‘rtasidagi   vositachi   sifatida
nazorat   qilish   haqidagi   mulohazalariga   Lyuterning   qarshi   chiqishi   jamoatchilik
tomonidan   favqulodda   diqqat   bilan   tinglandi.   Protestantizmning   mohiyatiga   ko‘ra
ilohiy lutfu marhamat insonlarga cherkovning ishtirokisiz in’om etiladi. Inson najot
topishi   uning   shaxsiy   e’tiqodi   va   Isoning   vositasi   orqali   ro‘y   beradi.   Avom
ruhoniylardan   farqlanmaydi,   ruhoniylik   hamma   dindorlarga   bir   xilda   joriy   etiladi
Protestantlik diniy marosimlarning ko‘pchiligini bekor qildi, faqatgina 
lyuteranlikda   non   va   vino   bilan   cho‘qintirish   saqlanib   qoldi.   O‘lganlarga
bag‘ishlangan   duo   o‘qish,   aziz-avliyolarga   sig‘inish,   muqaddas   murdalarga,
sanamlarga   topinish   bekor   qilindi.   Ibodat   uylari   ortiqcha   hashamlardan,
mehroblardan,   sanamlar,   haykallardan   tozalandi,   ruhoniylarning   uylanmaslik
shartlari   bekor   qilindi.   Ibodatlar   faqatgina   lotin   tilida   olib   borilishi,   Bibliyaning
faqatgina ruhoniylar tomonidan sharhlanishi zarurligi shartlari inkor etildi.   
    Bibliya   milliy   tillarga   tarjima   qilindi,   uni   sharhlash   har   bir   xudojo‘yning   eng
muhim   burchi   bo‘lib   qoldi.   Asror   (tainstva)lardan   faqat   cho‘qinish   va   mansublik
(cherkovga)   e’tirof   etiladi.   Ibodat   va’z-nasihatlar,   birgalikdagi   ibodat   va   suralarni
kuylashdan   iborat   bo‘ldi.   Lyuter   tomonidan   tuzilgan   Reformatsiya   bosh   taomillari
95   tezis   shaklida   yozib   berilgan.   Ular   Vittenberg   nasroniy   cherkovining   shimoliy
eshiklariga   yozib   qo‘yilgan.   Tezislarning   bir   nusxasida   Iso   payg‘ambar:   «Tavba
qiling,   chunki   samoviy   shohlik   yaqinlashib   qoldi»,   deb   jar   solganida   shuni
ta’kidlaydiki,   imon   keltirganlar   hayoti   boshdan-oyoq   to‘xtovsiz   tavba-tazarrudan
iborat bo‘lmog‘i darkor. Tavba-tazarru ruhoniy (avliyo) oldidagi birgina tazarrudan
iborat emas. Birinchi to‘rt tezisda Lyuter ta’kidlaydiki, haqiqiy tavba uzoq muddatli
jarayondir,   birgina   xatti-harakat   bilan   ro‘yobga   chiqmaydi.   Bu   bilan   u
katolitsizmdagi   «a’rof»   va   u   bilan   bog‘liq   indulgentsiya   masalasini   rad   etadi.
15  
  Aytadiki,   Papa   faqat   o‘zi   belgilagan   jazoni   olib   tashlashi   mumkin.   Cherkov   hech
qaysi  samoviy  jazodan insonni  ozod qila olmaydi. Tavba-tazarru qonunlari  tiriklar
uchun joriy qilinadi (belgilanadi).         
    «Ruhlar   uchun   indultgentsiya   olgan   shaxslarga   tavba-tazarru   qilish   talab
qilinmaydi»,   degan   ta’limot   Iso   ta’limoti   emas.   Chindan   tavba   qilgan   kishilarning
gunohlarini   Xudo   kechadi   va   abadiy   azobdan   ozod   qiladi.   Gunohkor   papa
yorlig‘isiz ham bunday mag‘firatdan umid qilishi mumkin. Bu yerda va keyingi bir
qancha   tezislarda   papaning   a’rof   ustidan   hukmronligi   rad   etiladi.  Lyuter   bir   necha
tezislarda   ta’kidlaydiki,   chindan   tavba   qilgan,   nadomat   chekkan   xristian   «samoviy
jazoga shoshilmaydi, ya’ni unga samoviy jazo joriy etilmaydi».     
  Lyuterning   ta’kidlashicha,   cherkovning   haqiqiy   xazinasi   muqaddas   Injil   va
Xudoning   marhamatidir.   «Xayrli   amallar   xazinasi»ning   mavjudligi   kambag‘allar
uchun   emas,   boylar   uchun   foydalidir,   bu   xazinalarga   papa   marhamati   bilan   emas,
o‘z   amallari   bilan   erishuvi   mumkin.   Bu   xil   vositalar   bilan   Xudoning   mehrini
qozonmoqni 
Lyuter   sarob   deb   ataydi.   Haqiqiy   xristian   Isoga   ergashish   istagi   bilan   yonmog‘i
zarur. 
Najot yo‘li ruxsatnoma yorlig‘ida emas, balki chin yurakdan nadomat  chekmoq va
tavba   qilmoqdadir.   1517   yili   31   oktyabrda   jamoatchilik   hukmiga   havola   qilingan
tezislar   shundan   iborat.   Keyinchalik   bu   kun   protestantlar   bayrami   bo‘lib   qoldi.
Kal ь vinizm. Diniy islohotning boshqa bir yirik arbobi Jan Kal ь vin (1509-1564) edi. 
Uning 1536  yilda nashr  etilgan  «Xristian  dinidagi   ko‘rsatmalar»  degan bosh  asari,
protestantizm   ta’limot   sifatida   shakllanganidan   keyin   yangi   bir   diniy   yo‘nalish   –
kal ь vinizmning asosi bo‘lib qoldi.        
  Dastlabki islohot arboblaridan farqli o‘laroq Kal ь vin uchun diqqat markazi 
Injil  emas, Tavrot  bo‘lib qoladi. Kal ь vin absolyut  taqdir haqidagi ta’limotni  ishlab
chiqdi. Bu ta’limotga ko‘ra, barcha odamlar xudoning biz uchun noma’lum bo‘lgan
irodasiga   asosan   mag‘firat   qilinganlar   va   mahkum   etilganlar   toifasiga   bo‘linadi.
Inson   na   imon,   na   «xayrli   ishlar»   bilan   taqdirga   yozilganini   o‘zgartira   olmaydi:
mag‘firat qilinganlar najotga mahkum, mag‘firatdan mahrum bo‘lganlar esa abadiy
16  
  azobga   mahkum.   Taqdir   haqidagi   ta’lim   shunday   asosga   qurilganki,   Iso   ham
bizning   gunohlarimiz   uchun   azobu   uqubatlarga   giriftor   qilingan   edi.   Protestant
cherkovining   kalvinistik   yo‘nalishdagi   davomchilari   (kalvinistlar   yoki
reformatorlar) Shotlandiya, 
Gollandiya,  Shimoliy  Germaniya,   Frantsiya,   Angliyada   katta   obro‘   va  ta’sirga   ega
edilar.  Presviterpanlik.  Presviterianlik  kalvinistik  cherkovdan  kelib  chiqqan  bo‘lib,
(yunoncha   eng   eski)   mo‘tadil   puritanlardir.   1592   yili   Shotlandiya   parlamenti   bu
ta’limotni   asosiy   mafkura   deb   hisoblash   haqida   qaror   qabul   qilgan.   Bu   jamoa
boshida jamoa a’zolari tomonidan saylangan presviter turadi. Jamoalar mahalliy va
davlat   ittifoqlariga   birlashadi.   Diniy   marosim   juda   sodda,   ibodat   paytida   va’z
aytiladi,   birgalashib   duolar   o‘qiladi   va   diniy   qo‘shiqlar   kuylanadi.   Presviterning
mav’izasi, oyatlarni kuylashdan iborat. Liturgiya bekor qilingan, boshqa oqimlarda
asosiy ibodat qo‘shig‘i hisoblangan «din ramzi» va « отче   наш » o‘qilmaydi. Faqat
dam  olish kunlari  bayram  kuni  deb hisoblanadi. Presviterianlar  diniy ta’limotining
asosiy   aqidalari   « Вестминстер »   kitobida   bayon   qilingan.   Bu   aqidalar   ortodoksal
kalvinizm ruhida bo‘lib, olamdagi barcha odamlarning gunohkorligi va qismatning
mutlaqligiga ishonishdan iborat. Presviter jamoasi qavmlar saylagan presviterlar va
pastorlardan iborat konsistoriya tomonidan boshqariladi 1
.        
    Presviterchilarning   oliy   organi   –   bosh   assambleya.   Bosh   assambleya
presviteriyalar vakil qilib yuborgan presviter va pastorlardan iborat. 
Presviterchilarning   ko‘pchiligi   o‘zlarining  xalqaro   tashkiloti   –   «Presviterchilarning
tashkiliy   tuzilishiga   amal   qiluvchi   Jahon   reformatsiya   cherkovlari   alyansi»ga
a’zodir.   Mazkur   alyans   1875   yilda   tashkil   etilgan.   Hozirgi   paytda   Shotlandiya
(davlat   cherkovi),   Angliya,   Irlandiya,   AQSH,   Kanada,   Avstraliya   va   boshqa
mamlakatlarda   presviterchilar   mavjud.   Anglikan   cherkovi.   Anglikan   cherkovi   –
Angliyaning   davlat   cherkovi   1534   yilda   mahalliy   katolik   cherkovi   Rim   qiroli
Genrix   VIIIni   cherkov   boshlig‘i   deb   e’lon   qildi,   ya’ni   cherkov   qirol   hokimiyatiga
bo‘ysundirildi.   
1  Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М ., 2001. -C. 166. 
17  
    XVI asr o‘rtalariga kelib ibodatni ingliz tilida olib borish joriy etildi, postlar bekor
qilindi,   but   va   sanamlar   olib   tashlandi,   ruhoniylar   uylanmasligi   majburiy   bo‘lmay
qoldi.   «Mo‘tadil   yo‘l»   ta’limoti,   ya’ni   Rim   katolitsizmi   va   protestanizm   orasidagi
o‘rtacha yo‘l shakllandi. Anglikan diniy ta’limoti «Umumiy ibodatlar kitobi»da aks
ettirilgandir.   U   cherkovning   najotkorlik   kuchi   haqidagi   katolik   aqidalari   hamda
shaxsiy   e’tiqod   orqali   najotga   erishish   haqidagi   protestant   ta’limotlarini   o‘zida
jamlagan.   Anglikan   cherkovida   katolitsizmdagi   marosimlar   shundayligicha   qabul
qilinib, undagi ierarxiya tuzumiga o‘xshash tartib joriy etilgan. 
Bu   tartibga   ko‘ra,   qirol   Anglikan   cherkovining   boshlig‘i   hisoblanadi   va   u
yepiskoplarni   tayinlaydi.   Anglikan   cherkovining   birinchi   diniy   rahbari   Kenterberi
arxiepiskopi hisoblanadi.           
   Anglikan cherkovi tarkibiga 3 cherkov kiradi. Ular katolitsizmga yaqin turadigan
oliy cherkov, puritanizmga va pietizmga yaqin quyi cherkov, xristian oqimlarining
barchasini birlashtirishga intiluvchi hukmron oqim – keng cherkov. 
 
Anglikan   cherkovidan   rasman   ajralgan   cherkovlar   Shotlandiya,   Uel ь s,   Irlandiya,
AQSH,   Kanada,   Avstraliya   kabi   jami   16   mamlakatda   tarqalgan.   1867   yildan
Anglikan cherkovi o‘z mustaqilligini saqlagan holda Anglikan cherkovlar ittifoqiga
birlashgan.   Lambet   konferetsiyalari   Anglikan   cherkovida   konsul ь tativ   organ
hisoblanadi.   Baptizm.   Protestant   ta’limotining   eng   ko‘p   sonli   davomchilari
baptistlardir. Baptizm (yunoncha «suvga cho‘ktirish») XVII asr boshlarida vujudga
kelgan bo‘lib, hozirgi kunda dunyoning 130 mamlakatida o‘z tarafdorlariga ega. Bu
ta’limot   tarafdorlari   faqat   o‘spirinlarnigina   cho‘qintirishga   olib   boradilar.   «Hech
kim, jumladan, ota-onalar ham kishi  uchun biror dinni tanlay olmaydi. Kishi dinni
ongli   ravishda   o‘zi   ixtiyor   qilmog‘i   zarur»   degan   qoida   baptistlar   va   zabur
xristianlarining asosiy qoidasidir. Ularda ibodat o‘ta soddalashtirilgan bo‘lib, diniy
qo‘shiq,   ibodat   va   mav’izadan   iborat.   Zabur   xristianlari   to‘rtta   rusumni   saqlab
qolishgan: cho‘qintirish, (o‘spirinlar uchun) tanovul, nikoh, qo‘l bilan silab qo‘yish.
Bu xristianlar uchun but ehtirom ramzi emas.        
18  
      Adventistlar   harakati.   Adventistlar   harakati   (lot.   –   “kelish”)   Amerikada   XIX
asrning 30-yillari og‘ir iqtisodiy buhron (krizis), umumiy ishsizlik davrida vujudga
keldi.   Asoschisi   Vilyam   Miller   (1782-1849).   Adventistlar   bir   necha   mustaqil
cherkovlarga   bo‘lingan   bo‘lib,   ularning   eng   kattasi   «Yettinchi   kun   adventistlari»
sanaladi. Ularning asosiy g‘oyasi Isoning ikkinchi bor yerga tushishi va insoniyatni
shayton va uning tarafdorlaridan mutlaq xalos etishidir. Ular odamlarni Isoni kutib
olish uchun xush axloq bo‘lishga chaqiradilar. Dindorlardan mablag‘larining o‘ndan
birini   cherkov   hisobiga   o‘tkazishlarini   va   targ‘ibot   ishlarini   uzluksiz   olib
borishlarini talab qiladi. Iso payg‘ambarning ikkinchi marta yerga qaytishi haqidagi
bashorat   ''   najot   yo‘li''   deb   hisoblanadi.   Hozirgi   paytda   g‘arbiy   hamda   sharqiy
cherkovlarning   rahbarlari   ko‘p   asrli   ixtiloflarning   ayanchli   oqibatlarini   bartaraf
qilishga intilmoqdalar.            
  Masalan, 1964 yili Rim papasi Pavel ь  VI va Konstantinopol ь  patriarxi 
Afinagor   ikkala   cherkov   vakillarining   XI   asrda   aytgan   o‘zaro   qasamyodlarini
tarqoqligini   bartaraf   qilish   uchun   birinchi   qadam   qo‘ydilar.   Bibliya.   Bibliya
yahudiylik va xristianlik dinlari ta ь limotiga ko‘ra, Xudo tomonidan nozil qilingan,
asosiy   diniy   aqida   va   axloq   qonunlarini   o‘zida   jamlagan   muqaddas   kitoblar
majmuasidir.   U   ikki   qismdan   iborat:   «Qadimiy   Ahd»   (Old   Testament)   va   «Yangi
Ahd»   (New   Testament).   Yahudiy   va   xristian   Bibliyalari   (Bible)   bir-biriga   mos
kelmaydi.   Yahudiylarning   muqaddas   kitobi   qadimiy   Isroil   va   qadimiy
yahudiylarning   diniy   ta’limot   va   urf-odatlari   asosida   mil.   av.   XIII   asrda   yozilgan
bo‘lsa,   xristianlarning   kitobi   milodning   boshlarida   vujudga   keldi.   Yahudiylar
xristianlarning   kitobini   muqaddas   kitob   sifatida   tan   olmaydilar.   Xristianlar   esa
yahudiylarning kitobini muqaddas kitob sifatida tan oladilar 1
.      
    Bibliya  so‘zi  grek  tilida  biblia  –  “kitob”,  “o‘ram”   ma’nolarini   anglatadi.  Hozirgi
Bibliya   katolik   nashrlarida   72,   protestant   nashrlarida   66   kitobdan   iborat 2
.
Yahudiylarning yana bir diniy manbasi Talmudning xabar berishicha, Qadimiy 
1  Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013. - Б . 199. 
2  E.Qosimov, E.NlIriddinov, R.Muliadjanova, F.lsmatullaycv, N.Rasulova. Sh.7okirov, A.Abdazirnov, 
T.Ponomaryova, M.Nasritdinova.  Jahon tarixi., T.: 2013., -B.216.  
19  
  Ahdda   24   ta   kitob   bo‘lishi   kerak.   Qadimiy   yahudiy   tarixchisi   Iosif   Flaviyning
aytishicha, 22 ta kitob bo‘lishi kerak. Protestantlar va yahudiylar, Trident Soboridan
keyin   (1545-1563)   katoliklar   ham   Qadimiy   Ahd   tarkibiga   45   ta   kitob   kirgizadilar.
Bu   son   bilan   yuqorida   keltirilgan   son   o‘rtasidagi   tafovutni   keyinchalik   ba’zi
kitoblarning bir necha mustaqil kitoblarga bo‘linib ketgani bilan izohlash mumkin.
Masalan,   «Musoning   besh   kitobi»   avval   bir   butun   bo‘lib,   keyinchalik   beshta
mustaqil   kitobga,   «Kichik   payg‘ambarlar   kitobi»   12   kitobga   ajratib   yuborilgan.
Xristianlar Qadimiy 
Ahdni   «Rivoyatlar   kitoblari»,   «Ta’limotlar   kitoblari»ga,   «Payg‘ambar   kitoblari»ga
bo‘lishadi.   Ular   Yangi   Ahdning   27   kitobini   shunday   tasnif   qiladilar:   «Rivoyatlar
kitoblari»ga   «Injil»   va   «Havoriylar   faoliyati»   kiradi.   «Ta’limotlar»ga   «Havoriylar
maktublari» kiradi, «Payg‘ambarlar  kitoblari»ga «Vahy» kitobi  kiradi. Bibliyaning
kitoblari   boblarga,   boblar   esa   suralarga   bo‘linadi.   Uning   hozirgi   qabul   qilingan
bo‘linishi   Nenterberiya   yepiskopi   Stefan   Langton   (vafoti   1228   y.)   tomonidan
kiritilgan.   U   1214   yili   lotin   tilidagi   matnni   boblarga   bo‘lib   chiqdi   va   bu   narsa
keyinchalik yahudiy va yunon tillaridagi matnlarga ham joriy qilindi. Suralar avval
Santes Panino (v. 1541 y.), keyinchalik 1555 yillarda Robert Et ь enlar tomonidan 
 
raqamlandi. Yevangeliya. Injil so‘zi yunoncha «evangelion» so‘zidan kelib chiqqan
bo‘lib,   “xushxabar”   ma’nosini   anglatadi.   Unda   odamzodni   qutqaruvchi   yagona
Najotkor   hisoblanmish   Iso   Masihning   yer   yuziga   yuborilganligi   haqida   hikoya
qilinadi.            
    Injil   milodning   birinchi   asrida   yozilgan,   27   bo‘limdan   iborat.   Injil   Iso   Masihni
ko‘rib,   uni   yaqindan   bilgan,   uning   ta’limotini   sinchiklab   o‘rgangan   mualliflar
tomonidan yozilgan. Xristianlikda bu mualliflar xudoning ruhidan ilhomlanib aynan
xudoning   buyurganini   Injilda   yozib   qoldirganlar   deb   hisoblanadi.   Injilning   matni
yozib   tugatilgandan   keyin   undan   ko‘p   nusxa   ko‘chirilib,   dunyoning   har   tarafiga
tarqatilgan. Xristianlikda Yangi Ahd tarkibiga kirgan Injil 4 qismga bo‘linadi: 
Injilning dastlabki  4 kitobchasi  Iso Masihning hayoti va ta’limotiga bag‘ishlangan,
ular   Matto   (Matfey),   Marko,   Luka,   Yuhanno   (Ioann)   bayon   etgan   Muqaddas
20  
  xushxabar   (Yevangelie)   deb   ataladi.   Bu   4   kitob   muallifining   har   biri   Iso   Masih
shaxsiyati   va   faoliyatining   alohida   xususiyatlarini   tasvirlaydi,   to‘rttala   kitob   ham
Isoning yo‘li va qayta tirilishi bilan yakunlanadi. Bu Injil xushxabarining markaziy
nuqtasi   hisoblanadi.   Aziz   Havoriylarning   faoliyati   (Deyaniya   svyat ы x   apostolov)
nomli   kitobchada   Iso   Masihning   alohida   tanlagan   shogirdlari   –   havoriylarning
nasroniylik   dinini   tarqatish   yo‘lida   qilgan   ishlari,   nutqlari,   quvilishlari,   xristian
jamoalarining vujudga kelishi haqida hikoya qilinadi. Pavel, Iakov, Petr, Ioann, Iuda
nomli havoriylarning turli mamlakat va podshohlarga xristianlik dinining aqidalarini
bayon   qilib   yo‘llagan   maktublari   ham   Injilda   jamlangan.   Vahy   (Otkrovenie)   deb
nomlangan   bu   kitob   xudo   tomonidan   avliyo   Ioannga   yuborilgan   bashorat
hisoblanadi. Unda  oxirzamonda  yuz beradigan  musibatlar, Iso Masihning  dunyoga
qaytishi, 
Ya’juj-Ma’juj, Dajjol, qiyomat, jannat va jahannam tasvirlanadi.   
    O‘zbekistonda   xristianlik.   Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   bir   necha   xristianlik
oqimlari faoliyat olib boradi. Xristianlikning ham zardushtiylik, buddizm kabi O‘rta
Osiyo   xalqlari   tarixida   o‘ziga   xos   o‘rni   bor.   Bu   din   O‘rta   Osiyoga,   xususan,
O‘zbekistonga ikki yo‘l bilan kirib kelgan: bunga bir tomondan xristianlikka da’vat
etuvchi missionerlarning targ‘ibotchilik faoliyati sabab bo‘lsa, ikkinchi tomondan, 
O‘rta   Osiyoning   Rossiya   tomonidan   bosib   olinishi   va   xristian   diniga   e’tiqod
qiluvchi   aholining   bu   hududga   ko‘plab   ko‘chib   kelishi   orqali   oshdi.   Bu   dinni
mahalliy   aholi   Missionerlar   O‘rta   Osiyoning   turli   viloyatlariga   milodning   III
asrlarida   kirib   kelganlar.   Masalan,   280   yilda   Taroz   (Merke)   cherkovlari   qurilib
bo‘lgan,   Samarqandda   (310   yildan),   Marvda   (334   yildan),   Hirotda   (430   yildan),
Xorazmda   va   Markaziy   Osiyoning   boshqa   shaharlarida   yepiskoplik   va   missiyalar
tuzilgan.   Keyinchalik   Samarqandda,   Marvda   (430   yillar),   Hirotda   (658   yillar)
yepiskoplikdan  iborat   diniy hududiy  jamoalar, birlashmalar  bo‘lgan.  Xurosonliklar
va   sug‘diyonaliklar   zardushtiylar,   monaviylar,   buddistlar   bilan   bir   qatorda
xristianlar   ham   bo‘lganlar.   Ular   Sosoniylar   va   Qoraxitoylarga   qarashli   yerlarda
yashaganlar.    Markaziy Osiyo territoriyasida islomning tarqalishi davrlarida islom
bilan   xristianlik   o‘rtasidagi   ziddiyatlar,   kelishmovchiliklar   keskinlasha   boshladi.
21  
  Biroq   X   asrgacha   Samarqand,   Xorazm,   Toshkent   viloyatlarida   xristianlarning
manzilgohlari   bo‘lgan.   Hatto   Beruniy   yashagan   davrda   ham   (973-1056)   Marvda
pravoslav metropoliyasi bo‘lgan. 
22  
  2.2. G‘arbiy va Sharqiy cherkovlarning o‘zaro qarama-qarshiligi 
Cherkov     —   xristianlikning   maxsus   diniy   tashkilot.   O z   diniy   aqidalari   vaʻ
marosimlari   tizimiga   ega.   Cherkov   iyerarxik   tarzda   boshqariladi.   Cherkovga
mansub   kishilar   ruhoniylar   va   oddiy   dindorlarga   bo linadi.   Xristianlik   cherkovni	
ʻ
"Isoning   ilohiy   tanasi",   unga   e tiqod   kiluvchilar   shu   tana   a zolaridir,   Iso   esa   shu	
ʼ ʼ
tananing   boshi   deb   ta lim   beradi.   Cherkov   dindorlar   uyushmasi   bo‘lib,   sirli	
ʼ
marosimlar   (xususan,   non   va   vino   totish   marosimi)da   inson   bilan   xudoning
birgalikdagi   ishtiroki   orqali   ularning   birlashib   ketishi   amalga   oshiriladi,   deb
tasavvur qilinadi.      
    Yirik   xristian   cherkovlari   —   pravoslav   cherkovi   (qarang:   Pravoslaviye ) ,   katolik
cherkovi   (qarang   Katolitsizm) ,   protestant   cherkovi   (qarang   Protestantizm)   va
boshqa;   2)   xristian   dinida   ibodat   qilish   uchun   maxsus   qurilgan   bino.   U   mehrobli
qism   va   unga   tutash   zal   —   dindorlar   ibodatga   tuplanadigan   xonadan   iborat.   Turli
xalqlarda   cherkov   binolarining   turli   tiplari   vujudga   kelgan.   Shahar   yoki
monastirning bosh cherkovi sobor deb ataladi. Lyuterchilar cherkovi, odatda, kirka
yoki kirxa, polyak katolik cherkovi kostyol deyiladi. O zbekistonda 160 ta xristian	
ʻ
cherkovi faoliyat ko‘rsatadi (2004-yil). Cherkov —   xristian dinining    urf-odatlari va
ibodatlari   uchun   barpo   etilgan   imorat 1
.   Xristian   dinining   ko p   asrlik   rivojlanish	
ʻ
tarixida   har   bir   xalqda   har   turli   cherkov   turlari   shakllangan.   Umumiy   cherkovga
o rtoq   belgi   Sharqqa   yo naltirilgan   mixrabli   qismi   va   unga   qo‘shimcha   ibodat	
ʻ ʻ
qiluvchilarga   atalgan   xonasi   bo ladi.   Cherkov   undan   bo lak  	
ʻ ʻ   Kapella ,     Kripta ,
Pridel ,     Trapeznaya,   va   boshqa   bo laklardan   tashkil   topgan.   Shaharning   bosh	
ʻ
cherkovi  “ Sobor“   deb ataladi.    
    Lyuteranli cherkov — kirxa,    polyaklarda    katolik cherkovi —   kastel    deb ataladi.
Xristian   dinini   tarqatishda   Yevropadan  chiqqan  serg‘ayrat  rohiblarning    xizmatlari
katta   bo‘lgan   ular   dunyoning   turli   burchaklariga   borib   ham,   xristian     dinini
tarqatishga kirishadi. Janubiy-sharqiy mamlakatlardan bo‘lgan Chexiya  
Polsha,   Bolgariya,   rus   yerlari   va   boshqalar   ham   bu   dinni   g‘arbiy   Yevropa
davlatlaridan keyin qabul qilishadi.  
1  Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013. - Б . 206. 
23  
   
Xristian   dinini   keng   tarqalishida   Chexiya   qiroli   Vatslavning   xizmatlari
katta   bo‘lgan   bu   shaxs   o‘z   davlatida   birinchi  bo‘lib   Avliyovit  ibodatxonasini
qurishadi.     Keyinchalik   uning   din   borasidagi   qolgan   ishlari   ayrim   kishilarning
qarshilik  noroziligiga aylangan. Shunday bo‘lsada Chexiyada bu din keng tarqaldi.
Dastlabki   cherkov   IV   asrda     qurilgan.   Polshada     cherkovlarning   tashkil     topishi
umuman   Chexiyada   bu   din   keng   tarqaldi.   Dastlabki   cherkov   IV   asrda   qurilgan
polilada     cherkovlarning   tashkil     topishi     umuman     xristian       dinining     kirib
kelishida   Meilka   1   ning     xizmatlari     katta   bo‘lgan.   Rus   davlatida   esa   xristian
dinining   tarqalishida   Viladimirning   xizmatlari     katta   xristian   cherkovi   g‘arbiy
Yevropa   mamlakatlarida   bo‘lgani   kabi   markaziy     janubiy-sharqiy   Yevropa
mamlakatlarida   ham   o‘zining   feodallashuv   jarayonida   katta   ta’sirga   ega   bo‘lgan.
Markaziy   janubiysharqiy   Yevropa   mamlakatlarida   xristian   dini   XII-XIV   asrlarda
ham tarqalayotganligini ko‘rishimiz mumkin o‘rta asrlarda cherkov 
Rim  popolar  dovesti  tashkil  etilgan  bo‘lib,  o‘zining  kuchli  ta’sirining  tarqalishi
va   uning   feodallashuv   jarayonini,   cherkov   soliqlari   va   majburiyatlarining   qay
yo‘sinda bo‘lganligiga guvoh  bo‘lamiz.       
   Italiya zodagonlari va simonist ruhoniylar papa etib, o‘zlarining tarfdori  Benedikt
X   nomzodini   qo‘llab   quvvatlaydilar.   Bu   bilan   ular   patar   “yeresi”ga     barham
bermoqchi  bo‘ladilar. Chunki  bu yereslik simonist  ruhoniylarga qarshi    qaratilgan,
deb   e’lon   qiladilar.   Benediktga   islohotchilar   qarshi   Islohotchilarning   yetakchisi
Gildebrand   edi.   Dastlab     u     kam     tarafdorlarga     ega     bo‘lib,   cherkov   ma’muriyati
simonist   ruhidagi   kishilar   edi.   Ammo   Gildebrandni     imperator   partiyasi   qo‘llab
quvvatlardi.   Ularning   maqsadi   dunyoviy   simonist     feodallariga   qarshi   kurashda
cherkovdan yordam olish edi. Imperator  
antisimonistlari o‘zlariga   papa  sifatida  Nikolay II  saylaydilar. Qurol  kuchi  bu  i
kki  papadan qaysi biri hokimyatda qolishi kerakligini hal etishi kerak edi. 
Umumiy     dushman   oldida   papa   va   imperator   bo‘lajak   g‘alabani   bo‘lishishni
boshlamay   turadilar. Jiddiy kurashda isolohotchilar g‘alaba qozonishadi. Milan va
Shimoliy Italiyadagi boshqa shaharlardagi patarlar ham bu  kurashda o‘zlarini g‘olib
24  
  deb   hisoblay   boshlaydilar   va   papa   Nikolay   II   (1059-   1061)ning   saylanishini
tantanali ravishda nishonlaydilar. Patarlar ko‘z o‘ngida 
Nikolay   II   simoniyaga   qarshi   kurash   ramzi   bo‘lgan.   Papa   va   patarlar   o‘rtasidagi
ittifoq ma’lumiy sioysiy chiziqga ega emasdi. 1
  Bundan tashqari, patarlar harakatiga
papalik     ko‘p     kuchini     sarflardi.   U     tufayli   papalik   o‘zining   sinfiy   dushmanlarini
yengishga   muvaffaq   bo‘ladi.   Patarlik     harakatini   rohiblar   ham   qo‘llab
quvvatlashgan.   Imperator   partiyasi   Nikolay   II   ni   papalikga   ko‘targach,   undan   o‘z
manfaatlari   yo‘lida   foydalana   boshlaydi.   Nikolay   II   ning   faoliyati   va   imperator
hukumatining ikki tomonlama siyosati Gildebrand boshliq islohotchilar noroziligiga
sabab bo‘ladi.           
        1059 yili  Lateran  soborida  Nikolay II  dekret  chiqaradilar. Unga  ko‘ra  endi
papa   faqat   kardinal   yepsikoplar   tomonidan   saylanishi,   mulkdor   magnatlar   esa
bunda   ishtirok   etmasligi   belgilab   olinadi.   Imperatorda   esa   kardinallar   jamoasi
tomonidan   saylangan   papani   tasdiqlash   huquqi   qoldiriladi.   Bu   dekret   faqatgina
feodallar   huquqiga   zarba   bermay,   balki   imperator   hukumatiga   ham   jiddiy   zarba
beradi.   Nikolay   II   ning   dekreti   simoniyani   rad   etib,   ruhoniylarning   uylanishlarini
ta’qiqlashga olib keladi.           
    Nikolay  II  o‘zining    Lateran   soboridagi   dekreti   s anksiyalaridan  qoniqmaydi      va
o‘z   xizmatchilaridan   simoniya   va   ruhoniylar    nikoh   qurishiga qarshi  kurashish
haqida   qasam   ichishlariga   majbur   qiladi.   Cherkov     islohotlariga   qarshi     harakatlar
boshlanib   ketadi. Bunga javoban Breshi, Kremon va Pyachentsda patarlar harakati
boshlanib   ketadi.   Ular   jiddiy   tus   ola   boshlaydilar,   imperatorning   Nikolay   II
dekretini   tan   olishdan   bosh   tortib,   1061   yil   Bazelda   maxsus   sinod   (kengash)
chaqiradilar.   U     yerda   dekretlarning   hech   qanday   kuchga   ega   emasligi,   imperator
hokimyati   manfaatlariga   zid   ekanligi   e’lon   qilinadi.   Bu   sinodda   faqat   german
ruhoniylari   qatnashgan   edi.   Bazel   sinodining   qarorlari   amalga   oshirilisa,   ya’ni
Nikolay   II   papalikdan     tushirilsa,   bu   papa   Nikolay   II   ning   butun   islohotlar
siyosatining yo‘q bo‘lishini anglatardi. Ammo ishohot o‘tkazish muhim edi. Uning
o‘tkazilishini Klyuni abbatligi (Burgundiya) boshchiligidagi rohiblar xohlashardi. 
1  Aристотел.Сочиненияв4-xтомах.T.1.–M.,1975-1984. -C. 47.  
25  
   
Ularning maqsadi alohida feudal senorlarga qaraganda, ko‘proq Rim bilan aloqalar
olib boris. G‘arbiy Yevropadagi ko‘pgina rohiblik qarorgohlari o‘zlarining markazi
Klyuni   bilan   yaxshi   munosabatlarda   edi.   XI   –   XII   asrlarda   katolik   cherkovida
rohiblik   hayoti   uchun   islohotlar   o‘tkazish   harakati   boshlanadi.   Uning   markazi
Klyuni   monastiri   bo‘ladi.Klyuniychilar   harakatining   asosiy   talablari   rohiblar
hayotida.Nursiyning ustavining amal  qilinishi, liturgiya va ibodatlarning nazoratini
tartibga  solish  kabilar  edi.  Bu   harakat   cherkov  hayotiga   dunyoviy  hukmdorlarning
aralashuviga qarshi norozilik belgisi bo‘lgan.      
    Klyuniy   harakati   yetakchilari   simoniyani   tanqid   qilib,   selibatning   nazorat
qilinishini   talab   qilganlar   va   monastirlarning   dunyoviy   senorlar   va   yepiskoplar
nazorati   ostidan   ozod   etilishlarini   ham   talab   etishgan.   Klyuniy   islohoti   tufayli
monastirlarda   kutubxona   tashkil   etilib,   rohiblarning   bilim   darajasi   oshirilishiga
imkon beradi. Islohotni Klyuni abbati avliyo Odon 
Klyuniyskiy boshlab bergan. Klyuniy monastiri ostida ko‘pgina monastirlar ittifoqi
paydo   bo‘ladi.   Agar   XI   asrda   klyuniychilik   monastirlarining   soni   30   ta   bo‘lgan
bo‘lsa,   XII   asr   1-yarmida   ularning     soni     mingtadan     oshib     ketadi.   Islohot
bo‘lishining  asosiy  sabablari  quyidagilar:  monastirlarni  isloh    qilish,    ularga  jiddiy
ustavni   o‘rnatish,   selibatning   amalga   oshirilishini   qattiq   nazorat     qilish,   simonyani
ta’qiqlash,   isloh   qilingan   monastirlarni   dunyoviy   feodallar   va     yepiskoplar
nazoratidan to‘liq mustaqil deb e’lon qilib, bevosita papaga  bo‘ysunish.              
   Grigoriy XI (1370-1378) so‘nggi Avinion papasi bo‘ldi. Florensiya bilan bo‘lgan
urushda   u   Rimdan   ajralib   qolishi   mumkinligi   xavfi   uni   Rimga   ko‘chib   o‘tishga
undadi.   Grigoriy   XI   o‘limidan   sal   oldin   Angliya   siyosatiga   keskin   fikrda   bo‘lgan
edi.   Viklif   degan   yeris   o‘z   kitobida   papa   va   uning   yordamchilari   orasida   keng
tarqalgan   yovuz   illatlarni   ochiq   oydin   isbotlab   berdLViklif   cherkovning   shaxsiy
boshqaravidagi   huquqlarini   inkor   qildi.   Grigoriy   XI   Viklifni   18   yeristik   «holati»
uchun   qamoqqa   olishni   buyuradi.   Biroq   Oksford   universiteti   Viklifni   qamoqqa
olinishiga   qarshi   turadi,   uni   kitoblarida   hech   qanday   yeritik   g'oyalarni   yo‘qligini
isbotlashga   harakat   qiladi.   Bu   papalik   uchun   katta   zarbabo‘lgan.   1378   yilda
26  
  Grigoriy   XI   vafot   etadi   va   75   yillik   uzilishdan   so‘ng   Rimda   yangipapa   saylanadi.
Tanlangan   16kardinaldan   11   tasi   fransuz,   4   tasi   italyan,   ltasi   is   pan   edi.   U   juda
o‘zboshimcha,  o‘zbilarmon  chiqib  qolgan   edi.  Bu  hatti   harakatlari     albatta  fransuz
qiroli   noroziligiga   sabab   bo‘ldi.   Papadan   kardinallar   kollegiyasi     norozi   edi,   unga
o‘rganib qolgan bo‘lsalarda, injiqliklariga bo‘ysungan emas.  
Kollegiya allaqachon o‘ziga yetarli darajada byurokratiya tuzib olgan edi.      Fransuz
qiroli   Karl   V   ning   qo‘llab   quvvatlashi   natijasda   fransuz   kardinallari     fransuz
Kliment VII ni papa qilib sayladilar. Kliment VII nomi bilan papalikka   saylangan
Robert   Jeenevskiy   (1378-yildan   to   1394   yilga   qadar   shu   lavozimda     faoliyat
yuritdi) 1
.   Bu   ikki   papalik   deyarli   40-yil   davom   etdi.   1378-yildan   to   1417   yilga
qadar.   Shu   tariqa   katolik   cherkovining   birligi   buzuldi.   Bir   vaqtda   papalar   ikki
bo‘ldi-biri Rimda, ikkinchisi Avinionda edi, ular bir birlarini qarg'aganlari qarg'agan
edi. Urban VI, Rimda o‘tirardi, ko‘psonli dushmanlari bilan hisoblashish uchununda
yordam   beradigan  kuch   yo‘q  edi,   unga  yarasha   unda  pul   ham   yo‘q  edi.       Kliment
VII esa Avinionda Fransiya, Kastiliya, Aragon, Neopol va Shotlandiya cgerkovlari
orasida harakatlanar bevosita Fransiya qiroli qo‘llabquvvatlar edi. Urbanning 1389
yilda   o‘limidan   so‘ng   papa   xazinasi   bo‘m   bo‘sh   edi.   Uning   davomchisi   sifatida
saylangan   Bonifatsiy   IX   Lukkeda   bankirlar   uyidan   3ming   florin   qarz   ko‘tarishga
majbur   bo‘ladi 2
.   Yevropaning   bir   xil   mamlakatlari   bir   papani,   boshqalari
ikkinchipapani   tan   olgan   edilar.   Urban   VI   bilan   Kliment   VII   vafot   etganlaridan
keyin,   Katolik   cherkovining   ajralishi   doimiy   ajralishga   aylanib   qolish   xavfini
tug'dirar edi. Urban VI dan keyin papalikni egallagan  Bonifatsiy  IX ning  a sl ismi
Pyetro   Tomachelli   bo‘lib,   13   56-1404   yillar   oralig'ida   yashab   o‘tgan.   Papalikka
1389-yilda  o‘tiradi.  l404-yilning 1 oktabriga qadar. 
Urban   VI  ga  hattoki  kardinallar   ham   qarshi  chiqib  uni   vazifasidan   chetlatib,
hayotligidayoq   yepiskop   saylashni    reja qiladi.   Kardinallarning   bu rejasi   Urban
VI  ga  ma'lum  bo‘lib  qoladi  va  Rimdan  Genuyaga  qochib  ketayotgan  yettida  k
 
1  Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001. -C. 199. 
2  E.Qosimov, E.NlIriddinov, R.Muliadjanova, F.lsmatullaycv, N.Rasulova. Sh.7okirov, A.Abdazirnov, 
T.Ponomaryova, M.Nasritdinova.  Jahon tarixi., T.: 2013., -B.217.  
27  
  ardinalni  qamoqqa  oladi.  Yo‘lda  u  qopga  5
ta  kardinalni  solib,   dengizga  tashlaydi. Butub bir yil  davomida papasiz qoladi 
Rim.   Xullas   papalar»   dunyo   poytaxti»   bo‘lgan   Rimda   bo‘lishni   istamas   edilar.
Kampi   va   Blondus   yozishmalarida   papa   davlatidagi   qishloq   tipidagi     shaharlarni
ozod   qilish,   qator   ozod   qilingan   joylarda   krestiyanlikni   yo‘q   qilish,     mayda
dvoryanlarning   qarovsiz,   tashlandiq   qolgan   yer   uchastkalari   Masalan   kichikkina
Chittadi-Kastello   har   yili   bir   ming   oltin   florin   to‘lab   10-yil   avtanom   kommuna
bo‘laolardi. Fermo va Askol esa bu ozodlikni 2 ming florin hisobiga ololdi. Bolonya
ishonchi bo‘lmagan g'alaba tufayli 5 ming florin badaliga 25-yillik ozodlikni qo‘lga
kiritdi.   Shaharlardan   birqanchasi   «ozodlik   muddati»ni   uzaytirish   maqsadida
qaytadan   shartnoma   tuzadi.   Va   bu   ikki   tomon   uchun   ham   manfaatli   bo‘laolardi.
Papalar biri boshqa joyda yana biri boshqa   joyda turib kurash olib   b ordi. Papalarni
kimlar qo‘llab quvvatlagan?   
    Fransiya   bilan   aloqada   bo‘lgan   qator   mamlakatlar   Kliment   VII   (1378-1394)
atrofida guruh bo‘lib to‘plangan bo‘lsa,  anglosakson  va nemis  knyazlari  Urban VI
ni   o‘z   papalari   deb   bilishardi.   G'arbiy   Yevropada   bo‘layotgan   diniy   inqirozlar
adabiyot vakillarining ham e'tiboridan chetda qolgan emas edi.   
Xulosa 
Xristianlik   milodning   boshida   Rim   imperiyasining   sharqiy   qismida
joylashgan  Falastin   yerlarida  vujudga  keldi.  Iso   Masih   (Iisus   Xristos),   Bibliyaning
xabar   berishiga   ko‘ra,   xristianlik   ta’limotining   asoschisi   bo‘lib,   u   Rim   imperiyasi
tashkil topganining 747 yili Falastinning Nazaret qishlog‘ida bokira qiz Maryamdan
Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning
dunyoga kelishi bilan bog‘liq.         
    Milodning   boshlarida   yahudiylar   hokimiyatning   uch   tabaqasi   bilan   bog‘liq   og‘ir
tushkunlikni   boshdan   kechirar   edilar.   Bir   tomondan   Rim   imperatori   va   uning
joylardagi   noiblari,   ikkinchi   tomondan   Falastin   podshohi   Irod   Antipa,   uchinchi
tomondan   esa   ruhoniylar   xalqni   turli   soliqlar   va   majburiyatlar   bilan   ko‘mib
tashlagan   edilar.   Xuddi   shu   davrda   yahudiylar   o‘rtasida   kutilayotgan   xaloskorning
kelishi yaqinlashib qolganligi haqida xabar tarqatuvchilar paydo bo‘ldi. Ular xalqni
28  
  kutilayotgan xaloskor kelishiga tayyorlash uchun chiqqan edilar. Shunda Iso Masih
yahudiylikni   isloh   qilish   va   uni   turli   xurofotlardan   tozalash   g‘oyasi   bilan   chiqib,
xristian diniga asos soldi. Yahudiylar uni va uning izdoshlarini Falastindan quvg‘in
qildilar. Isoning 33 yoshida fitnachilikda ayblab, qatl etishga hukm qildilar. Isoning
tarixiy xususida diniy va diniy bo‘lmagan manbalar orasida ixtilof mavjud: xristian
manbalarida   Isoning   o‘zi   xudo   bo‘la   turib,   insoniyatning   gunohlarini   o‘ziga   olish
uchun   odam   qiyofasida   tug‘ilgani,   uning   hayot   tarzi,   insonlar   bilan   muloqoti
haqidagi   ma’lumotlar   qayd   etilsa-da,   diniy   bo‘lmagan   manbalarda   Iso   nomi
uchramaganligini   nazarda   tutib,   u   tarixiy   emas,   balki   afsonaviy   shaxs   deb
hisoblovchilar ham bor. 
Foydanilgan adabiyotlar ro‘yxati 
1. Всемирная история.//Султанов Ф.В.М.,1965  
2. Хрестоматия по новейшей истории.// Гофман А.Т. 1961  
3. Актуальное проблемо новейшей истории.// Волоусов Т.Л. М.,1991  
4. Дементев И.П., Патрушев А.И. Историческая наука в ХХ веке. М.,2002
5. Язков   Е.Ф.История   новейшего   времени   стран   Европо   и   Америки.   M.,
2002  
6. Пономарёв М.В.,Смирнова С.Ю. Новая и новейшая история стран 
Европа и Америки. М., 2000  
7. Родригес А.М.Новейшая история зарубежнух стран ХХ век. М., 2001  
8. Родригес   А.М   .,Пономарев   М.В.   Новейшая   история   стран   Европа   и
Америки в ХХ в.M., 2001 
9. 9.Шабелникова Н.А. История  с древнейших времен до начала ХХ1 в. 
М., 2002 
10. Ergashov. Sh – Jahon tarixi. Yangi davr XVI – XVIII asrlarda., T.: 2013 
11. Мунчаев Ш.Н., Устинов В.М.История советского государства. М.,2002 
12. E.Qosimov,   E.NlIriddinov,   R.Muliadjanova,   F.lsmatullaycv,   N.Rasulova.
Shokirov,   A.Abdazirnov,   T.Ponomaryova,   M.Nasritdinova.     Jahon   tarixi.,
T.: 
2013.,  
29  
  1. Хрестоматия по философии.–M.1987. 
2. Шопавалов В.А.–M.1999 
3. MuhammadjonQodirov  
4. Toshkent:Yangiasravlodi,2002.-371b. 
5. Aристотел.Сочиненияв4-xтомах.T.1.–M.,1975-1984.   6.
Асмус.В.Ф Античная философия.–M.,1976.   Internet saytlari va
materiallari 
 
1. www.ivran.ru  
2. www.krugosvet.ru  
3. www.vokrugsveta.ru  
4. www.worldhistory.ru  
5. www.wikipedia.org  
6. www.yestravel.ru     
 
 
30

O‘rta asrlarda xristian dini

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский