Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 50.5KB
Покупки 1
Дата загрузки 14 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

53 Продаж

O‘smirlik davrida psixik rivojlanish xususiyatlari

Купить
“O‘smirlik davrida psixik rivojlanish xususiyatlari”.
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………..…3
I.BOB   O‘SMIRLIK   DAVRI   PSIXIK   RIVOJLANISH   HAQIDA
UMUMIY MA’LUMOT………………………………………………………..5
1.1  O‘smirlik davri va ushbu davrdagi psixik o‘zgarishlar tahlili………….5
1.2  O‘smirlik davrining boshqa yosh davrlaridan tubdan farq qilishi ………9
II.BOB   O‘SMIRLIK   DAVRIDAGI   QIYINCHILIKLAR   VA
O‘SMIRLIK DAVRI INQIROZI…………………………………………….14
2.1 O‘smirlik davridagi inqirozning kelib chiqish omillari ………………14
2.2   O‘smirlik   davridagi   inqirozdan   samarali   chiqish   uchun   bir   qator
psixologik tavsiyalar…………………………………………………………….17
XULOSA……………………………………………………………………20
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ‘ YHATI ……………………22
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Hozirgi   zamon   psixologiyasi   milliy   istiqlol
g'oyalaridan   kelib chiqib milliy , etnik   va xalq psixologiyasiga oid ajdodlarimizning
psixologik   qarashlarini,   ular   tomonidan   bayon   etilib   o'z   aksini   topgan   tarixiy,
ma'naviy,   madaniy,   ma'rifiy   manbalarni   hozirgi   kun   talablari   nuqtayi–nazaridan
talqin   etib   barkamol   shaxsni   har   tomonlama   rivojlanishini   ta'minlashda   uning
o'ziga   xos   shakllarini,   yo'l   va   usullarini   ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Shaxsning
kamol   topishi  murakkab  jarayon  ekanligini   unda  yosh  o‘sishi   bilan  bog‘liq  xolda
sodir   bo‘ladigan   o‘zgarishlar   va   yangilanishlarning   xilma-xilligi   hamda   o‘ziga
xosligida   ko‘rish   mumkin.   Ma’lumki   O‘smir   o‘sishi   bilan   bola   faqat   miqdor
jihatdar   emas,   balki   sifat   jihatdan   ham   o‘sib   boradi.   Demak   bolaning   biologik
jihatdan   o‘sishi   uning   psixikasida   ham   o‘sish   va   o‘zgarishlarga   sabab   bo‘ladi.
Ammo biologik o‘sish bilan psixik o‘zgarishlar har doim ham mutanosiblikka ega
bo‘lavermaydi.   Chunki   psixik   o‘sish   bir   tomondan   individuallik   xarakteriga   ega
bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan   u   ma’lum   ijtimoiy   va   psixik   shart-sharoitlarga   ham
bog‘liq bo‘ladi.
  Juda   k   o‘plab   psixologik   manbalar   bo’lishiga   qarmasdan   bugungi   kunda
hayot   yo'lining   ushbu   bosqichida   inson   psixikasini   rivojlantirishga   doir   juda   kam
ma’lumotlar   bor.  O'smirlik   davridagi  o’smirning  qanday  o'tayotgan  hayoti  o’smir
odamning  o'ziga   va   umuman  dunyoga   bo'lgan   munosabatiga   bog'liqdir.  O'smirlik
davriva ushbu davrda sodir bo‘ladigan inqiroz zamonaviy dunyodagi  eng dolzarb
muammolaridan   biridir.   Buning   sababi,   ularga   ijtimoiy-iqtisodiy   o'zgarishlar
yuzaga  kelganda   ularga   zamonaviy  yangi   talablarning  paydo  bo'lishi  hisoblanadi.
So'nggi   o’ttiz   yilda   davlatimizda   amalga   oshirilayotgan   jarayonlar   ijtimoiy-
iqtisodiy sohada va sog'liqni saqlash sohasidagi sog'liqni saqlash aholi salomatligi
holatida, ayniqsa bolalar salomatligining holatiga ham ko’p e’tibor qarati;ayotgani
ushbu mavzuning nechog’li dolzarb ekanligidan darak bermoqda.
2 Kurs   ishi   mavzusining       ishlanganlik   darajasi .   Turli   yosh   bilan   bog‘liq
inqirozlar   va  aqliy   qobiliyatning   yoshga   bog‘liq  xolda   rivojlanishi   masalasi   qator
psixologlar   tomonidan   qaydetilgan.   O‘smirlik   davri   va   boshqa   yosh   davrlari
inqiroz   va   aqliy   qobiliyatlarning   yoshga   bog‘liq   jihatlarini   tadqiq   etish   bo‘yicha
psixologiya   juda   boy   tajribaga   ega.   Chet   el   psixologlaridan   J.Piaje,   Dj.Kelli,
A.Vallon,   Rus   psixologlaridan   L.S.Vigotskiy,   S.L.Rubinshteyn,   A.N.Leontev,
L.I.Bojovich,   V.A.Muxina,   E.A.Golubeva,   N.S.Leytes,   o‘zbek   psixologlaridan
M.G.Davletshin E.G‘.G‘oziev, B.R.Qodirov, Z.T.Nishanova va boshqalar tafakkur
va   aqliy   qobiliyatning   yoshga   bog‘liqligini   turli   yo‘nalishlarda   o‘rganganlar.
Jumladan   taniqli   o‘zbek   psixologi   E.G‘.G‘ozievning   «Tafakkur   psixologiyasi»
nomli asarida bu boradagi tadqiqotlar keng yoritilgan.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishi   mavzusining   maqsad   hamda
vazifasi   o’smirlik   davri   psixik   rivojlanish   xususiyatlari,   o'smir   inqirozning
mohiyatini   ochish,   inqirozning   namoyon   bo'lishining   o'ziga   xos   xususiyatlarini
aniqlashdan iboratdir.
Kurs   ishining   predmeti.   O‘smirlik   davri   va   uning   psixologik   xususiyatlari
o‘smirlik inqirozlarni o‘rganishdan iboratdir.
 Kur s  ishining vazifalari:
 O‘smirlikning asosiy xususiyatlarini ko'rib chiqish ;
 O‘smirlik inqirozdan chiqish usullarini tavsiflab berish ;
 Ushbu masala bo'yicha adabiyotlarni o'rganish ;
Kurs ishining tuzilishi.  Ushbu kurs ishi  kir ish, 2ta bob 4ta bo‘lim, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar  ro‘yhatidan iborat.
3 I.BOB O‘SMIRLIK DAVRI PSIXIK RIVOJLANISH HAQIDA
UMUMIY MA’LUMOT
1.1 O‘smirlik davri va ushbu davrdagi psixik o‘zgarishlar tahlili.
O‘smirlik 10-11 yoshlardan 14-15 yoshlargacha bo‘lgan davrni  tashkil   etadi.
Hozirgi o‘smirlar o‘tmishdoshlariga nisbatan jismoniy aqliy va siyosiy jihatdan bir
muncha ustunlikka ega. Ularda jinsiy etilish, ijtimoiylashuv jarayoni, psixik o‘sish
oldinroq   namoyon   bo‘lmoqda.   Aksariyat   o‘quvchilarda   o‘smirlik   yoshiga   o‘tish,
asosan,   5-sinflardan   boshlanadi.   «Endi   o‘smir   bola   emas,   biroq   katta   ham   emas»
— ayni shu ta’rif o‘smirlik davrining muhim xarakterini bildiradi.
O‘smirlik – bolalikdan kattalikka o‘tish   davri bo‘lib, fiziologik va psixologik
jihatdan   o‘ziga   xos   xususiyatlari   bilan   xarakterlanadi.   Bu   bosqichda   bolalarning
jismoniy va psixik taraqqiyoti juda tezlashadi, hayotdagi turli narsalarga qiziqishi,
yangilikka   intilish   ortadi,   xarakteri   shakllanadi,   ma’naviy   dunyosi   boyiydi,
ziddiyatlar avj oladi. O‘smirlik balog‘atga etish davri bo‘lib, yangi hislar, sezgilar
va   jinsiy   hayotga   ta`luqli   chigal   masalalarning   paydo   bo‘lishi   bilan   ham
xarakterlanadi  Bu yoshda  o‘smir  rivojida  keskin o‘zgarishlar  ro‘y bera   boshlaydi.
Bu o‘zgarishlar fiziologik hamda psixologik   o‘zgarishlardir.             O‘smirlar o‘zlarini
kattalardek   tutishga   harakat   qiladilar.   Ular   o‘zlarining   layoqat,   qobiliyat   va
imkoniyatlarini   ma’lum   darajada   o‘rtoqlari   va   o‘qituvchilariga   ko‘rsatishga
intiladilar.   Bu   holatni   oddiy   kuzatish   yo‘li   bilan   ham   osongina   ko‘rish   mumkin.
Shu   sababli   o‘smirlik   davri   «o‘tish   davri»,   »krizis   davr»,   «qiyin   davr»   kabi
nomlarni olgan psixologik ko‘rinishlari bilan   xarakterlanadi.
Chunki,   bu   yoshdagi   o‘smirlarning   xatti-harakatida   muqobil,   yangi
sharoitlarda o‘z o‘rnini topa olmaganligidan psixik   portlash hollari ham kuzatiladi.
O‘z   davrida   L.S.   Vigotskiy   bunday   holatni   “psixik   rivojlanishdagi   krizis»   deb
nomlagan.   Kichik maktab davridan so‘ng bola alohida olingan shaxs sifatida o‘z-
o‘ziga   munosabatini   shakllantirish   jarayonida   asosan   ikki   bosqichni   boshidan
kechiradi. Bu bosqichlar o‘smirlik yoshini ikki xil davrga — kichik o‘smirlik davri
va   katta   o‘smirlik   davrlariga   to‘g‘ri   keladi.   Birinchi   bosqichda   o‘smir   o‘zini
4 ”bola”lardan  ajratib,  endi   o‘zini  kattalar  olamiga  mansubligini   ta’kidlamoqchidek
bo‘ladi.   Kattalar   hayotiga   kirishga   qiziqish   o‘smirlarning   asosiy   xarakteristikalari
hisoblanadi.
Bu davr uchun kattalarning xatti-harakatlariga   taqlid qilish va o‘zining mana
shu   yarashmagan   qiliqlariga   tanqidiy   baho   bera   olmaslik,   uning   katta   yoshli
kishilarga   yaqin   bo‘lishi,   yordam   berayotgan   bir   guruh   tengdoshlari   bilan   ortiq
darajada   bog‘liq   bo‘lib   qolishi   va   shu   singari   holatlar   xarakterlidir.   Ikkinchi
bosqichda o‘smir endi o‘zining yosh bola emasligiga shubha qilmaydi va o‘zligini
aniq   anglay   boshlaydi,   o‘z   shaxsini   ulug‘lab,   o‘ziga   xos   harakatlar   qila
boshlaydi.   O‘smirlarni o‘z shaxslari haqidagi fikrlar ko‘prok qiziqtiradi.
O‘smir   o‘zining   juda   ko‘p   istaklari,   «xohlayman»larini   amalga   oshirishga
intiladi: katta yoshli odamlar ega bo‘lgan hamma narsalardan foydalanishga, erkin,
mustaqil   va   ozod   bo‘lishga   intiladi.   Tevarak-atrofdagi   odamlarga   o‘zining
ahamiyatga   ega   ekanini   ko‘rsatish   uchun   u   kuchli,   ko‘rqmas   va   epchil   bo‘lishga
intiladi.   Ana   shunday   «xohlayman»   va   «kerak»   o‘rtasidagi   qarama-qarshiliklar
ba’zan   oilada,   maktabda,   keskin   ziddiyatli   vaziyatlarni   yuzaga   keltiradi.
O‘smirning   yangi   huquqlarga   da’vosi,   avvalo,   kattalar   bilan   o‘zaro
munosabatlarning butun muhitiga oid bo‘ladi. O‘smirlik davriga kimningdir xatti-
harakatini   imitatsiya   —   qilish   xosdir.   Ko‘pincha   ular   o‘zlariga   tanish   va
yoqadigan   kattalarning xatti-harakatlariga imitatsiya, taqlid qiladilar.
O‘smirlar   bu   davrda   chekish   hamda   spirtli   ichimliklarga   qiziqib   qolishlari
ham   mumkin.Psixik   rivoji   jihatidan   bolalarga   yaqin,   lekin   ehtiyojlari   jihatidan
kattalarga   yaqin   bo‘lgan   o‘smirda   juda   ko‘p   noqulay   va   tashvishga   tushuvchi
holatlar   bo‘ladi   va   ular   o‘smirda   krizisni   yuzaga   keltirib   chiqaradi.   Bu   krizis
o‘smirning   ma’naviy   o‘sishi,   shuningdek   psixikasidagi   o‘zgarishlar   bilan   ham
bog‘liqdir.   Bu   davrda   bolaning   ijtimoiy   mavqei   o‘zgaradi,   o‘zining   yaqinlari,
do‘stlari,   tengdoshlari   bilan   yangi   munosabatlar   yuzaga   keladi.   Lekin   eng   katta
o‘zgarish   uning   ichki   dunyosida   yuzaga   keladi.   Ko‘pgina   o‘smirlarda
o‘zidan   qoniqmaslik holati kuzatiladi.
5 O‘smirlar   haddan   tashqari   g‘ayratli   va   besaramjon   bo‘ladilar,   ular   uchun
bekorchilik juda og‘irdir, bir xil tarzdagi ishlardan tezda toliqadilar ,   bir xildagi ish
bilan   qiziqmay   qo‘yadilar,   bu   esa   ularning   ta’lim   jarayonlari
muvaffaqiyatiga   kuchli   ta’sir   qiladi.   Xulq-atvordagi   og’ish   muammosi   markaziy
psixologik   va   pedagogik   muammolardan   biridir.   Axir,   agar   yosh   avlodni
tarbiyalashda hech qanday qiyinchiliklar bo‘lmaganida, jamiyatning rivojlanish va
ta’lim   psixologiyasiga,   pedagogikaga   va   xususiy   metodlarga   bo‘lgan   ehtiyoj
shunchaki yo‘q bo‘lib ketar edi.
O smirlar   psixologiyasi     va     unga     turdosh     bo lgan     xulq-atvor     shakllariʻ ʻ
zamonaviy   psixologiya     fanida     ustuvor     tadqiqot     mavzularidan     biri     bo lib	
ʻ
kelmoqda.   Xorij   psixologiyasida   bolalar   va   o smirlardagi   xulq-atvorning   kelib	
ʻ
chiqishi,  rivojlanishi,  paydo  bo lish  omillari  va  sabablarini  o rganish borasida	
ʻ ʻ
juda     ko p     tadqiqot     ishlari     olib     borilgan     va     olib     borilmoqda:   jumladan,	
ʻ
o‘smirlarning   kognitiv   jarayonlari   va     agressiv     deviant     xulq-atvorning     o zaro	
ʻ
aloqasi     A.   Bandura   vaP.Uolters,   ota-ona   tarbiyasining   bolalardagi   shaxlararo
munosabatlarning   paydo   bo lishiga   ta siri   O.Barnett,   C.L.Miller-Perrin,	
ʻ ʼ
shuningdek   o smirlardagi   agressiv   xulq-atvorning     jamiyatda     o z     o rnini	
ʻ ʻ ʻ
anglashdagi     o rni     A.Bass,     ongni   manipulyatsiya     qilib,     agressiv     xulq-atvorga
ʻ
undashda     ommaviy     axborot   vositalarining   ta siri   B.   Kreyxi   kabi   olimlar	
ʼ
tadqiqotlarida o z aksini  topgan. Shuningdek, tadqiqot predmeti sifatida agressiya	
ʻ
hodisasi  mohiyatini  K.Lorens, A.Bandura,    jinoyatchi    o smirlarning   o ziga    xos	
ʻ ʻ
psixologik   xususiyatlarini   o rganish     D.I.Feldshteyn,   o smirlarda   agressiya   va	
ʻ ʻ
agressiv xulq-atvor shakllanishining sabablarini R. Beron, D. Richardson, Bandura
A,   Uolters   R.   Agressiya   profilaktikasi   va   korreksiyasi   masalalarini   L.M.
Semenyuk,   G.E.   Breslav   tadqiq   etganlar.   Rus     psixologlari     so nggi     davrda	
ʻ
bolalar     va     o smir     psixologyasini   o rganishda     quyidagi     muammolarga     diqqat	
ʻ ʻ
qaratayaptilar:     Ye.A.Cheprakova   agressiv     xulq-atvor     shakllanishiga     oila     va
oilaviy   munosabatlarning ta sirini, Yu.B.Mojginskiy,  A.A. Rean, L.M.Semenyuk	
ʼ
hissiy   buzilishlar,   xulqi   og ishganlik,   agressiv   xulq-atvorning   korreksiyasi	
ʻ
imkoniyatlarini, guruhda turli  yosh  va jinsdagi  shaxslar  agressiv  xulqining o ziga	
ʻ
6 xosligini,   T.P.     Smirnova     bolalar     va     o smirlardagi     agressiv     xulq-atvorningʻ
rivojlanishiga  OAVning  ta siri,  A.A.Shav	
ʼ ы rina  maktabgacha  tarbiya yoshidagi
bolalar agressiv xulqining o ziga xosligini o rganganlar. 
ʻ ʻ
O zbekistonlik     psixologlardan     E.G .G oziyev,     N.G .Kamilova,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
G.Q.To laganova,   B.M.Umarov   kabi   olimlarning   izlanishlarida   bolalik   va
ʻ
o smirlik     davridagi     psixik     xususiyatlarni     o rganishga     qaratilgantadqiqotlar	
ʻ ʻ
o tkazilgan   bo lib,   ularda   asosiy   e tibor   deviant   xulq-atvor,   xarakter
ʻ ʻ ʼ
aksentuatsiyasi,   bolalar   va   o smirlar   suitsidi,   o z-o ziga   baho   berishva   nazorat	
ʻ ʻ ʻ
qilish muammolariga qaratiladi.
Kuni   kecha   beozorgina,   yuvoshgina   bo`lib   yurgan,   qalb   kechinmalari   bilan
o`rtoqlashgan   bolaning   birzumda   tutoqib,   asabiylashib   ketishi,   gapga   quloq
solmasligi,   qo`pollik   bilan   javob   berishining   sababi   nimada   deb   o`ylanib   qoladi,
gohida ota-onalar. To`g`ri, o`smirlar ba`zida muammo tug`dirishi mumkin, ammo
mazkur   davrdagi  o`zgarishlar  sizni   xayratga   solmasin.  Axir  farzandingiz,   ba`zilar
uchun   unchalik   oson   bo`lmagan   o`smirlik   davrini   boshdan   kechiryapti.   Bunday
paytda gormonal o`zgarishlar sodir bo`lib, bolaning xatti-harakatlarida aks etadi. U
o`ta   ta`sirchan,   asabiy   bo`lib,   ba`zan   halovati   yo`qdek   ko`rinadi.   O`smirlar
ko`pincha   javobsiz   muhabbat,   ota-ona   yoki   tengqurlari   bilan   kelishmovchiliklar,
kelajak   oldida   qo`rquv   hamda   yolg`izlikdan   aziyat   chekishadi.   To`g`ri,   o`smirlik
davrida   hamma   bolalarda   ham   bu   kabi   muammolar   kuzatilmaydi,   biroq
organizmdagi   o`zgarishlar   vaqti-vaqti   bilan   o`zini   namoyon   etadi.   Bizning
vazifamiz   bunday   muhim   damda,   o`smir   bolalar   bilan   til   topishish   uchun   sabr-
toqat   kilishimizga   to`g`ri   keladi.   Avvalambor,   do`stona   munosabatlarni   o`rnatib,
ko`proq   muloqotda   bo`lish   nihoyatda   muhim.   .   Shuning   uchun   o`z   bolajoningiz
uchun   vaqt   ajratib,   ko`proq   oilaviy   yig`ilishlar   uyushtiring.   Ertalab   maktabga
kuzatayotganda,   birgalikda   nonushta   qila   turib,   uning   hayotiga   qiziqishingizni
bildirishingiz mumkin. Uning mashg`ulotlari, qiziqishlari, tanish-bilishlari, nizolari
haqida   so`rab-surishtirishingiz   ayni   muddaodir.   Siz   doimo   hammasidan   xabardor
bo`lib turishingiz kerak.
7 Farzand o`stirayotgan har bir ota-ona bolaning o`smirlik davri haqida ko`plab
ma`lumotlarni  eshitgan  bo`lsa  ajab  emas.  Ehtimol,  quloqqa chalingan  har  qanday
voqea-hodisalar   sizni   xavotirga   solgandir,   ammo   ana   shu   davr   borasidagi   aniq
ma`lumotlarga ega bo`lsangiz, xavotirga aslo o`rin yo`q.
1.2 O‘smirlik davrining boshqa yosh davrlaridan tubdan farq qilishi. 
Har   bir   yosh   aqliy   rivojlanishning   sifat   jihatidan   alohida   bosqichi   bo'lib,
uning   rivojlanishining   ushbu   bosqichida   shaxsning   tuzilishining   umumiyligini
tashkil etuvchi ko'plab o'zgarishlar bilan tavsiflanadi. Yosh xususiyatlarini ko'plab
shartlar bilan aniqlash mumkin:
 inson hayotining ushbu bosqichida unga qo'yiladigan talablar tizimi;
 boshqalar bilan munosabatlar;
 u ega bo'lgan bilim va ko'nikmalar;
pasport   yoshi   (pasport   bo'yicha   yosh).   Biroq,   ko'pincha   pasport   yoshi   insonning
psixologik va fiziologik yoshiga to'g'ri kelmasligi mumkin, bu uni ma'lum bir yosh
guruhiga   tayinlashda   darhol   tuzatishni   talab   qiladi.   Bundan   tashqari,   tez-tez
uchraydigan   jiddiy   kasallik   ham   fiziologik,   ham   psixologik   jihatdan   odamni
qaritadi   (ba'zan   2-3   oy   ichida),   so'ngra   odam   o'z   yoshi   va   imkoniyatlarini
hayotning   ushbu   sifat   jihatidan   yangi   bosqichida   amalga   oshirishga   psixologik
tayyor   emas.   paydo   bo'lgan   cheklovlar   (masalan,   jismoniy   faoliyat,   ilgari
osonlikcha   toqat   qilingan,   ammo   hozir   haddan   tashqari   ko'payib   ketgan   va
hokazo).
“Yosh   xususiyatlarini   belgilovchi   tashqi   sharoitlar   bevosita   insonga   ta’sir
qiladi.   Tashqi   muhitning   bir   xil   ta'sirlari   turli   yo'llar   bilan   ta'sir   qiladi,   ular   ilgari
rivojlangan psixologik xususiyatlardan o'tishiga (sinishiga) qarab. Ushbu tashqi va
ichki   sharoitlarning   umumiyligi   yoshning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   belgilaydi   va
ular   o'rtasidagi   munosabatlarning   o'zgarishi   keyingi   yosh   bosqichlariga   o'tish
zarurati va xususiyatlarini belgilaydi.
Shunday   qilib,   yosh   xususiyatlarini   belgilovchi   shart-sharoitlarni   uch
guruhga   bo'lish   mumkin:   fiziologik   sharoitlar,   ijtimoiy,   psixologik.   Bir   yosh
bosqichidan   ikkinchisiga   o'tish   yoshning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   aniqlaydigan
8 shartlar   o'zgarganda   sodir   bo'ladi.   Aqliy   rivojlanish   faoliyatda   rivojlanishning
ma'lum bir bosqichida  yuzaga kelgan qarama-qarshiliklarni hal  qilish orqali sodir
bo'ladi. Aqliy rivojlanishning harakatlantiruvchi kuchi shaxsning faoliyatidir.
Turli   geografik   va   etnik   omillarga   qarab,   yosh   rivojlanishining   quyidagi
davrlari shartli ravishda ajratiladi:
- prenatal (intrauterin davr);
- yangi tug'ilgan chaqaloq (tug'ilgandan 1 oygacha);
- go'daklik (hayotning 1 oyligidan 1 yilgacha);
- erta bolalik (1-3 yosh);
- kichik va o'rta maktabgacha yoshdagi (3-6 yosh);
- katta maktabgacha yoshdagi (6-7 yosh);
- kichik maktab yoshi (7-10 yosh);
- katta   maktab   yoshiga   to'g'ri   keladigan   o'smirlik   (10-11   yoshdan   13-15
yoshgacha);
- erta o'smirlik (15-16 yosh);
- o'smirlik (16-18 yosh);
- yetuklik:
- erta (18-25),
- o'rtacha (25-40),
- kech (40-55);
- keksalar (55 yoshdan 75 yoshgacha);
- qarilik (75 yoshdan keyin);
- keksalar (80 yoshdan keyin);
- uzoq umr ko'rish.
Biologik   inqirozlar   organizm   rivojlanishining   ichki   qonuniyatlaridan   kelib
chiqadi.Biologik   inqirozlar   insonning   ijtimoiy-psixologik   holatining   o'zgarishi
bilan bog'liq holda yuzaga keladi. 1
1
Dragunova   T.V.   "Inqiroz"   turli   yo'llar   bilan   tushuntirildi   //   Rivojlanish   psixologiyasi   bo'yicha   o'quvchi   /   Ed.   DI.
Feldshteyn. Moskva: Amaliy psixologiya instituti, 1996 yil.
9 Biologik   inqiroz   davrida   ruhiy   kasalliklar   tez-tez   uchraydi,   bu   vaqtda
rivojlangan   kasalliklar   yanada   og'irroq.   Bolalikda,   biologik   inqiroz   davrida,   eng
intensiv   rivojlanish   bosqichida   bo'lgan   psixofiziologik   funktsiyalar   ko'proq   zarar
ko'radi.
Inson   psixikasi   doimo   rivojlanishda.   Bola   insoniyat   tarixi   davomida
jamg‘argan   tajribalarni   o‘zlashtirishi   jarayonida   rivojlanadi.   Bu   jarayon   kattalar
tomonidan doimiy nazorat, ya’ni ta’lim sharoitida amalga oshadi. Ta’lim bolaning
psixik   rivojlanishi   jarayonida   belgilovchi   rol’   o‘ynaydi.   Ta’lim   tabiiy   iste’dod,
ijtimoiy   muhit   va   u   yoki   bu   yosh   uchun   samarali,   tushunarli   ta’lim   usullariga
asoslanadi.   Shunday   qilib,   shu   narsani   ko‘rish   mumkinki,   go‘daklikda
ko‘rgazmali-harakatli   fikrlash,   keyin   esa   ko‘rgazmali-obrazli,   og‘zaki-mantiqiy,
mavhum, umumiy nazariy fikrlash turlari paydo bo‘ladi.
Rivojlanish   jarayonida   faqat   bilim   va   harakat   usullarining   o‘zgarishi,
murakablashishi   sodir   bo‘lmaydi.   Bolaning   psixik   rivojlanishi   uning   butun
shaxsidagi   o‘zgarishlar,   ya’ni   shaxsning   umumiy   xususiyatlari   rivojlanishini   o‘z
ichiga oladi. Rivojlanish dinamikasiga quyidagilarni kiritish mumkin:
1)bola shaxsini yo‘naltirishdagi umumiy xususiyatlar (o‘qish, anglash, atrofdagilar
bilan   munosabat),   2)   faoliyatining   psixologik   tuzilishi   xususiyatlari   (motiv,
maqsad, obyekt) va 3) anglash mexanizimining rivojlanish darajasi.
Shunday   qilib,   bolaning   butun   rivojlanish   jarayonini   uch   qismga   bo‘lish
mumkin:   1)   ta’lim   jarayonida   bilim   va   faoliyat   usullarining   rivojlanishi,   2)
egallangan usullarni tatbiq etish mexanizmlarining psixologik rivojlanishi, 3) shaxs
umumiy   xususiyatlarining   rivojlanishi   (yo‘naltirilganlik,   faoliyatning   psixologik
tuzilishi, anglash va fikrlash). Ko‘rsatilgan  rivojlanish yo‘llarining har  biri  o‘ziga
xos.   Bu   yo‘llarning   barchasi   o‘zaro   bog‘liqlik   va   faqat   birgalikdagina   psixik
rivojlanish   deb ataluvchi shaxsdagi o‘zgarishlar jarayonini tashkil etadi. 2
2
Kulagina   I.Yu.   Rivojlanish   psixologiyasi   (tug'ilgandan   17   yoshgacha   bo'lgan   bolaning   rivojlanishi).   M   .:   URAO
nashriyoti, 2007.
10 Shaxsiy   inqirozning   paydo   bo'lishining   kelib   chiqishi   va   uning   yosh
dinamikasini  tushunish  muammosi  ko'plab mualliflar tomonidan o'rganilgan. Erik
Erikson,   shaxsning   ego   nazariyasini   yaratuvchisi,   psixosotsiyal   shaxs
rivojlanishining   8   bosqichini   aniqladi.   U   ularning   har   biri   bo'lishiga   ishondi
"   Inqiroz   -   bu   bosqichda   shaxsning   psixologik   etukligi   va   ijtimoiy   talablarining
ma'lum   darajasiga   erishish   natijasida   yuzaga   keladigan   shaxs   hayotidagi   burilish
nuqtasi.".
Har qanday psixologik inqiroz ham ijobiy, ham salbiy oqibatlarga olib keladi.
Agar konflikt hal qilinsa, u holda shaxs yangi, ijobiy fazilatlar bilan boyib boradi,
agar   hal   etilmasa,   ruhiy   va   xatti-harakatlarning   buzilishini   rivojlanishiga   olib
keladigan alomatlar va muammolar paydo bo'ladi (E.N. Erikson, 1968). 3
Psixoijtimoiy rivojlanish bosqichlari (Erikson bo'yicha)
Psixosotsiyal   rivojlanishning   birinchi   bosqichida(tug'ilish   -   1   yil)   birinchi
muhim   psixologik   inqiroz,   onaning   parvarishi   yetarli   emasligi   va   bolaning   rad
etilishi   tufayli   allaqachon   mumkin.   "Bazal   ishonchsizlik"   asosida   onaning
mahrumligi   yotadi,   bu   esa   qo'rquv,   shubha   va   affektiv   buzilishlarning
rivojlanishini yanada kuchaytiradi.
Psixosotsiyal   rivojlanishning   ikkinchi   bosqichida(1-3   yosh)   psixologik
inqiroz   uyat   va   shubha   hissi   paydo   bo'lishi   bilan   birga   keladi,   bu   o'z-o'zidan
shubhalanish,   tashvishli   shubha,   qo'rquv,   obsesif-kompulsiv   simptomlar
kompleksining shakllanishini yanada kuchaytiradi.
Psixosotsiyal   rivojlanishning   uchinchi   bosqichida(3-6   yosh)   psixologik
inqiroz aybdorlik, o'z-o'zidan voz kechish va befoydalik tuyg'ularining shakllanishi
bilan   birga   keladi,   bu   keyinchalik   giyohvandlik,   iqtidorsizlik   yoki   frigidlik,
shaxsiyatning buzilishiga olib kelishi mumkin.
Maktab   yoshidagi   bolalar   yoki   E.Erikson   bo'yicha   4   bosqich(6-12   yosh)
maktabda shaxslararo muloqot bo'yicha bilim va ko'nikmalarga ega bo'lib, ularning
shaxsiy ahamiyati va qadr-qimmatini belgilaydi. Ushbu yoshdagi inqiroz ko'pincha
3
Shkurenko D.A. Umumiy va tibbiy psixologiya: darslik. - Rostov n/a: "Feniks", 2007 yil.
11 bolaning   akademik   faoliyati   bilan   bog'liq   bo'lgan   kamchilik   yoki   qobiliyatsizlik
tuyg'ularining paydo bo'lishi bilan birga keladi. Kelajakda bu bolalar o'ziga bo'lgan
ishonchni,   samarali   ishlash   va   insoniy   aloqalarni   saqlab   qolish   qobiliyatini
yo'qotishi mumkin.
O'smirlik   yillari(12-18   yosh)   yoki   Psixologik   rivojlanishning   beshinchi
bosqichi,   an'anaviy   ravishda   stressli   vaziyatlar   va   inqirozli   vaziyatlarning   paydo
bo'lishi  uchun eng zaif  deb hisoblanadi. E.Erikson bu yosh davrini  psixo-ijtimoiy
rivojlanishda  juda muhim  deb hisoblaydi  va uning uchun  uchta asosiy  xulq-atvor
sohasida   namoyon   bo'ladigan   o'ziga   xoslik   inqirozi   yoki   rol   almashinuvining
rivojlanishini patognomonik deb hisoblaydi:
O‘smirlar   o‘yin   hamda   damga   kamroq   vaqtlarini   ajratgan   holda   ko‘proq
jiddiy   ishlar   bilan   shug‘ullana   boshlaydilar   va   ularda   bilish   jarayonlari   jadal
rivojlana   boshlaydi.   Maktab   ta’limi   o‘smir   bilish   jarayonlarini   rivojlanish
yo‘nalishini   sifat   jihatidan   o‘zgarishda   asosiy   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   O‘qish
o‘smirlar  hayotida katta o‘rinni  egallaydi.   Ular  uchun mashg‘ulotlarning mustaqil
shakllari   yoqadi.Boshqa   davr   bolalariga   nisbatan   o‘smirlarning
fanlarni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishlari,   qiziqishlarining   ortishi,   o‘qituvchining
o‘quv   materialini   tushuntira   olish   mahoratiga   bog‘liq.   O‘qish   faoliyati   asosida
o‘smirning   o‘z-o‘zini   anglash   darajasi   kengayadi,   boshqa   odamlar,   atrof   olam
haqidagi bilimlari chuqurlashadi.  
Psixik   rivojlanishning   yangi   bosqichi   boshlanadi.   Bilim   o‘rganish   ehtiyojlari
asosida   asta-sekinlik   bilan   o‘quv   fanlariga   nisbatan   qat’iy   ijobiy   munosabat
shakllanadi.   Bu   davrda   o‘qishning   yangi   motivlari   yuzaga   keladi.   Bu
motivlar   o‘smirning, hayotiy rejalari, kelajak kasbi  va ideali bilan bog‘liq   bo‘lgan
holda   bilish   jarayonlari   rivojlanish   xarakteriga   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatadi.   Aynan
o‘smirlik davridan boshlab, bolalar hayotiy, ilmiy,   badiiy bilimlarni kengaytirishga
alohida   ehtiyoj   sezadilar   va   bunga   harakat   qiladilar.   Bilimli   bola   tengdoshlari
orasida   hurmatga   sazovor   bo‘ladi.   Bilim   o‘smirlarga   alohida   bir   quvonch
bag‘ishlaydi   va   uning   tafakkur   qilish   layoqatini   rivojlantiradi.
12 II.BOB O‘SMIRLIK DAVRIDAGI QIYINCHILIKLAR VA
O‘SMIRLIK DAVRI INQIROZI.
2.1 O‘smirlik davridagi inqirozning kelib chiqish omillari .
O'simlik   davrining   inqirozi   zamonaviy   dunyo   bolalarining   eng   dolzarb
muammolaridan   biridir.   Buning   sababi,   ularga   ijtimoiy-iqtisodiy   o'zgarishlar
yuzaga   kelganda   ularga   zamonaviy   yangi   talablarning   paydo   bo'lishi.   So'nggi
yigirma   yillarda   davlatimizda   amalga   oshirilayotgan   jarayonlar   ijtimoiy-iqtisodiy
sohada va sog'liqni saqlash sohasidagi sog'liqni saqlash aholi salomatligi holatida,
ayniqsa   bolalar   salomatligining   holatiga   ham,   ham   miqdoriy   o'zgarishlarga   olib
keldi.
Inqiroz   -   bu   uzoq   muddatli   odamning   o'zi   va   tashqi   dunyo   bilan   bo'lgan
munosabati tufayli yuzaga kelgan ruhiy kasallikning buzilishidir.
Bu inqiroz - bu eng asosiy, o'ta muhim qadriyatlar va inson ehtiyojlariga ta'sir
qiladi, odamning ichki ichki hayotiga aylanadi va kuchli hissiy tajriba bilan birga
keladi.
Odatdagi   hayot   tarzini   buzadigan,   ajratib   turadigan   yoki   hatto   uni   imkonsiz
ravishda buzadigan inqiroz odamni o'z hayotiy maqsadlarida, atrofdagi maqsadlar,
atrofdagi, turmush tarzi va hokazolar bilan munosabatlarni amalga oshirishni talab
qiladi. Inqiroz inson uchun hayotiy vazifa va uning ruxsatining natijasi  ko'pincha
hayotning ba'zi yangi fazilatlarining paydo bo'lishiga aylanadi.
O'smirlik inqirozi barcha yoshdagi inqirozlarga nisbatan eng uzundir.
O'smirlik yoshi balog'at va psixologik o'sib borayotgan bolani qiyin davr. O'z-
o'zini anglashda muhim o'zgarishlar ro'y berdi: balog'at ballug'i, kattalar odamining
hissi paydo bo'ladi. Agar bo'lmasangiz, ishtiyoqli istak bor, lekin hech bo'lmaganda
kattalar   deb   hisoblanayotganday   tuyuladi.   Ularning   yangi   huquqlarini   himoya
qilib,   o'smir   umrining   ko'plab   sohalarini   ota-ona   nazoratidan   himoya   qiladi   va
ko'pincha   ular   bilan   mojarolarga   boradi.   Shuningdek,   o'spirin   tengdoshlar   bilan
muomala   qilishga   ulug'dir.   Ushbu   davrda   ushbu   davrda   etakchi   faoliyat
13 yaqinlashadi - shaxsiy aloqa. Norasmiy guruhlarda o'smir do'stlik va ittifoq paydo
bo'ldi. Yorqin, lekin odatda bir-biringizni sevimli mashg'ulotlarini almashtirish.
O'smirning  asosiy   faoliyati   -   bu   bola  nafaqat   bilim   olish   uchun  ko'nikma   va
texnikani usta va texnikalar usta ustalar, balki ijtimoiy munosabatlar ko'nikmalarini
o'zlashtirish, shuningdek, ijtimoiy munosabatlar ko'nikmalarini o'zlashtirish. 4
Maktab ontogenez quyidagi yosh davrlarini qamrab oladi: o'rta maktab yoshi
- 7-10 yil; Yosh o'smirlar - 11-13 yoshda; Katta o'spirin - 14-15 yil; Yoshlar yoshi
- 16-18 yosh. Rivojlanish davrlarining har biri o'ziga xos xususiyatlari bilan ajralib
turadi. 5
Maktab ontogenezning eng qiyin davrlaridan biri bu o'spirin davri bo'lib, ular
o'tish   deb   ataladigan   o'smir   davri   bo'lib,   u   bolaligidan   etuklikka   etuklikka   o'tishi
bilan ajralib turadi.
O'smirlik davri - bu tananing jadal balandligi yuzaga kelganida, tanani tez va
notekis   o'sishi   va   rivojlanishi   davri   yaxshilanmoqda,   mushaklar   apparati
yaxshilanmoqda,   skelet   jarayoni   daromad.   Nomuvofiqlik,   yurak   va   qon
tomirlarining   rivojlanishi,   shuningdek   ichki   sekretik   bezlarning   rivojlanishi,
ko'pincha   qon   bosimining   pasayishi,   qon   bosimining   o'sishi,   qon   bosimining
kuchayishi, o'smirlardagi yurak bosimining kuchayishi, o'smirlardagi yurak bosimi
kuchayadi,  Jurriylik,  tez  charchoq,  bosh  aylanishi,  bosh   aylanishi  va  yurak  urishi
mumkin   bo'lgan   hayajonlanishni   kuchaytirish.   O'smirning   asab   tizimi   har   doim
ham   kuchli   yoki   uzoq   muddatli   o'tkir   stimulyatsiyani   bartaraf   etolmaydi   va
ularning ta'siri ostida ko'pincha tormoz yoki kuchli hayajonga kiradi.
O'smirlik davrida jismoniy rivojlanishning markaziy omili - bu ishlarga jiddiy
ta'sir ko'rsatadigan balog'at   ichki organlar .
Jinsiy   jozibalar   mavjud   (ko'pincha   ongsiz)   va   yangi   tajribalar,   diqqatga
sazovor joylar va fikrlar.
4
Kulagina   I.Yu.   Rivojlanish   psixologiyasi   (tug'ilgandan   17   yoshgacha   bo'lgan   bolaning   rivojlanishi).   M   .:   URAO
nashriyoti, 2007.
5
Fromm E. Xarakter va ijtimoiy taraqqiyot. Shaxs psixologiyasi: matnlar. - M .: 1982 yil.
14 O'smirlikdagi   jismoniy   rivojlanish   xususiyatlari,   ayniqsa,   rejim,   dam   olish,
uyqu va ovqatlanish, jismoniy tarbiya va sport turlari muhim rolini aniqlaydi.
Aqliy   rivojlanishning   o'ziga   xos   xususiyati   shundaki,   bu   ilg'or   va   shu   bilan
birga   maktab   davomida   eng   zo'rlik   bilan   ziddiyatli   xususiyatga   ega.   Bu   vaqtda
psixofiziologik   funktsional   rivojlanish   ruhiy   evolyutsiyaning   asosiy
yo'nalishlaridan biridir.
O'smirlar   ilmiy   fikrlash   ko'nikmalarini   rivojlantirmoqdalar,   chunki   ular
o'tmish,   hozirgi   va   kelajak   haqidagi   farazlar,   taxminlar,   taxminlar   haqida
bahslashishadi.   Yigitlar   umumiy   nazariyalar,   formulalar   va   hokazolarda   paydo
bo'ladi.   Tizimga   nisbatan   sezilarli   xususiyatga,   yoshga   bog'liq   xususiyatga
aylanadi. Siyosat, falsafa, baxt va sevgi formulasi  nazariyalari yaratilgan. Rasmiy
operatsion tafakkur bilan bog'liq yosh ruhiy ruhiyatning o'ziga xos xususiyati - bu
fursat   va   haqiqat   toifalari   o'rtasidagi   munosabatlarning   o'zgarishi.
O'rganish   mantiqiy fikrlash   Intellektual tajriba, formulalar va boshqalarga nisbatan
intellektual   tajribaga,   shuning   uchun   butun   dunyoni   umumbashariy   egochi   ifoda
qiladi:   butun   dunyoni   universal   nazariyalarga,   ya'ni   piagetga   ko'ra,   o'zini   tutadi
Dunyo haqiqat tizimiga emas, balki tizimlarga bo'ysunishi kerak edi.
O'smirning   inqirozi   rivojlanayotgan   neoplazmalar   bilan   bog'liq,   ular   orasida
markaziy joy "balog'at tuyg'usi" va o'z-o'zini anglashning yangi darajasining paydo
bo'lishi.
10-15   yoshli   bolaning  o'ziga   xos   xususiyati   o'z   huquqlari   va  imkoniyatlarini
kattalar   tan   olishiga   erishish   uchun   jamiyatda   o'zini   tasdiqlash   istagida   namoyon
bo'ladi.   Bolalar   uchun   birinchi   bosqichda   etukligini   tan   olish   istagi.   Bundan
tashqari,   yosh   o'spirinlarning   bir   qismi,   ular   kattalar   kabi   bo'lish   huquqini
ma'qullash   uchun   (masalan,   iloji   boricha   kiyinishim   mumkin).   Boshqa   bolalarda,
balog'atga   etmaganlar   uchun   turli   xil   ishlarda   turli   xil   ishlarda   qatnashish   istagi
bilan yangi imkoniyatlarini tan olish uchun kuchli imkoniyatlar paydo bo'ldi.
Ularning   oshgan   imkoniyatlarini   qayta   baholash   o'smirlar   istiqboli   va
mustaqillik   va   mustaqillikka,   og'riqli   mag'rur   va   sintlarga   nisbatan   aniqlanadi.
Kattalar bilan bog'liq bo'lgan tanqidiylik, o'z qadr-qimmatini atrofdagi urinishlarga
15 bo'lgan   urinishlarga   o'tkir   munosabat,   ularning   huquqiy   imkoniyatlari   o'smirlik
davrida tez-tez ziddiyatlarning sababidir.
Tengdoshlar   bilan   muloqot   qilish   uchun   ko'pincha   ular   tomonidan   rad
etilganidan   qo'rqishadi.   O'smirning   hissiy   farovonligi   tobora   ko'proq   va   ko'proq
jamoadagi   ish   joyiga   bog'liq   emas,   asosan,   o'rtoqlarning   munosabati   va   baholari
bilan   aniqlanadi.   Guruhlar   mavjud   bo'lib,   ular   guruhlarni,   "birodarlik",   etakchiga
nisbatan mazali ergashishga tayyorligini keltirib chiqaradi.
O'lchovlar,   g'oyalar,   ishonchlar,   o'spirinlar   o'zlarining   xatti-harakatlarida
boshqarilishini   boshlaydigan   printsiplar   juda   shakllantiriladi.   Ko'pincha   ular
kattalar   talablariga   mos   kelmaydigan   o'zlarining   talablari   va   me'yorlari   tizimiga
ega.
Bittasi   eng   muhim   fikrlar   O'smirning   shaxsiyatini   shakllantirishda   o'zini   o'zi
anglash,   o'z-o'zini   hurmat   qilish   (CO)   rivojidir;   O'smirlar   o'z   shaxsiyatining
fazilatlariga, o'zlarini boshqalar bilan taqqoslash, his-tuyg'ulari va tajribalari bilan
kurashish,   o'z   his-tuyg'ulari   va   tajribalari   bilan   taqqoslash   zarurligini   o'zlariga
qiziqish bilan qarashadi.
O'z-o'zini   baholash   boshqa   odamlarning   hisob-kitoblari   ta'siri   ostida
shakllanadi, ularni boshqalar bilan taqqoslash, uning shakllanishida eng muhim rol
o'ynaydi.
O'tmish   tanqidiy   davri   "o'z   taqdirini   o'zi   belgilash"   atamasi   tomonidan
belgilanishi   mumkin   bo'lgan   maxsus   shaxsiy   ta'limning   paydo   bo'lishi   bilan
yakunlanadi,   bu  o'zini   jamiyat   a'zosi   sifatida   xabardorligi   va   hayotda   tayinlanishi
bilan ajralib turadi.
2.2  O‘smirlik davridagi inqirozdan samarali chiqish uchun bir qator
psixologik tavsiyalar.
Inqiroz holatidan chiqish usullari.
Yuqorida   aytib   o'tilganlar   tufayli   o'smirlar   tushuniladi   va   qabul   qilinadigan
ma'lum bir guruhga tegishli bo'lishi kerak. Ehtimol, bu hovlida o'z-o'zidan, musiqa
maktabida, musiqa maktabida, musiqa maktabida, shuningdek, jamiyatdan himoya
qilish   uchun   o'z-o'zini   anglash   va   himoya   qilish   uchun,   shuningdek,   o'smirlar   -
16 subkulturaning   ma'lum   bir   birligidan   iborat   bo'lgan   ma'lumot   guruhi   bo'lishi
mumkin.   Ba'zi   holatlarda   o'spirinning   o'zi   amalga   oshira   olmaydigan   hollarda,   u
o'z joniga qasd qilishga olib keladigan depressiya holatida sug'oriladi. 
O'smir  inqirozi  bu asrda boshqalari  bilan o'spirinlar  o'rtasidagi  munosabatlar
o'zgarayotgani   bilan   ajralib   turadi.   Ular   o'zlariga   va   kattalar   uchun   tijorat
talablarini   kuchaytirishni   boshlaydilar   va   ular   kichik   sifatida   ular   bilan
bog'lanishdan norozilik bildirmoqdalar.
Ushbu   bosqichda   bolalarning   xatti-harakati   tubdan   o'zgarib   bormoqda:
Ularning   ko'plari   qo'pol,   nazoratchan   bo'lib   qoladilar,   ularga   quloq   solmaydi,
sharhlarni   (o'smirlar   negizimizmini)   ig'vo   qiladi   yoki   aksincha   o'zlarini   to'sib
qo'yishi mumkin.
Agar   taniqli   kattalar   bolaning   ehtiyojlariga   mansub   bo'lsa   va   birinchi   salbiy
namoyandalar   bolalari   bilan   munosabatlarini   tiklasa,   o'tish   davri   ikkala   tomon
uchun ham shafqatsiz va og'riqli emas. Aks holda, o'smir inqiroz juda qattiq davom
etadi. Unda tashqi va ichki omillar ta'sir qiladi.
Osmirga‘   tashqi   omillar   bu   kattalar,   qaramlik   va   parvarish   qilish,   o'spirin
odamlar haddan tashqari ko'payib ketganligi sababli  davom etishni davom ettirish
mumkin. U o'zlarini ozod qilishga intila va mustaqil qaror qabul qilish va zarur deb
hisoblaganidek   harakat   qilish   uchun   o'zlarini   etarlicha   harakat   qilish   uchun
etarlicha etarli. O'smir juda qiyin vaziyatda: bir tomondan, u haqiqatan ham katta
yoshga to'ldi, ammo boshqa tomondan, bolalarning xususiyatlari uning psixologiya
va xatti-harakatlarida saqlanib qolmaydi, bu uning vazifalariga jiddiy munosabatda
bo'lmaydi   mas'uliyatli   va   mustaqil   ravishda   harakat   qiling.   Bularning   barchasi
kattalar buni o'zlariga tenglashtira olmaydilar.
Biroq,   kattalarni   o'smirlikka   o'zgartirish   kerak,   aks   holda   u   katta   yoshdagi
kattalar va o'spirin va shaxsiy  rivojlanishni  kechiktirishga olib keladi. O'smirning
keraksizligi, beparvolik, begonalashuv hissi bo'lishi mumkin, chunki kattalar buni
tushuna   olmaydi   va   yordam   bera   olmaydi.   Natijada,   o'spirin   chinakam   yordamga
muhtoj   bo'lsa   va   oqsoqollarning   yordami,   uning   kattalardagi   hissiy   rad   etilishi
17 bo'ladi,   ikkinchisi   bolaga   ta'sir   qilish   va   unga   yordam   berish   imkoniyatini
yo'qotadi.
Shunga   o'xshash   muammolardan   qochish   uchun   biz   bir   do'stona,   hurmat,
hurmatga   asoslangan   o'spirin   bilan   munosabatlarni   rivojlantirishimiz   kerak.
Bunday   munosabatlarni   yaratish   o'smirni   har   qanday   jiddiy   ishlarga   jalb   qilishga
yordam beradi.
Ichki   omillar   o'spirinning   shaxsiy   rivojlanishini   aks   ettiradi.   Xarajatning
odatlari   va   xususiyatlari,   uni   homilador   bo'lishiga   to'sqinlik   qiladi:   ichki   taqiqlar,
odatlar va boshqalarga odat bo'lib qoladi. O'z-o'zini yaxshilash istagi paydo bo'ladi,
bu   o'z-o'zini   anglashni   rivojlantirish   (refleksiya)   ,   o'z-o'zini   konfiguratsiya,   o'zini
tasdiqlash. O'smirning tanqidiy jihatlari jismoniy, ham shaxsiy xususiyatlarga ega
(belgi   xususiyatlari),   bu   uning   do'stona   munosabatlari   va   odamlar   bilan   aloqa
o'rnatishda  oldini  olish  uchun   uning  xarakteriga  xalaqit  beradigan  belgilar   tufayli
yuzaga   keladi.   Uning   manzilidagi   salbiy   bayonotlar   ta'sirli   tarqalish   va   nizolarga
olib kelishi mumkin.
Bu   yoshda   tananing   ko'payishi   va   hissiyotlarning   o'sishi   davom   etmoqda:
o'spirin   asabiylasha   boshlaydi:   o'zini   to'lovga   qodir   emas,   bu   unga   dosh   berish
qiyin bo'lgan ichki kuchlanishga olib keladi, bu unga bardosh berishi qiyin bo'lgan
ichki   kuchlanishga   olib   keladi,   bu   unga   bardosh   berishi   qiyin   bo'lgan   ichki
kuchlanishga olib keladi, bu unga bardosh berishi qiyin bo'lgan ichki kuchlanishga
olib keladi, bu unga dosh berish qiyin. .
Xulq-atvor   o'zgarishlari ular   «hamma   narsani   boshdan   kechirishni   istash
istagida   namoyon   bo'ladilar,   xavf   ostida   bo'lish   moyilligi.   O'smir   taqiqlangandan
oldin hamma narsani o'ziga tortadi. Ko'pgina "qiziquvchanlik" alkogol, giyohvand
moddalar chekishni boshlaydilar. Agar bu qiziquvchanlikdan emas, lekin Curazada
bo'lganligi   sababli,   giyohvand   moddalar   uchun   psixologik   qaramlik   bo'lishi
mumkin, ammo ba'zida qiziquvchanlikka olib keladi.
Bu   yoshda   ma'naviy   o'sish   ro'y   beradi   va   aqliy   holat   o'zgarishlari.   Dunyo
uchun   tegishli   bo'lgan   akad,   o'zlari   bilan   shaxsiy   g'oyalar   uchun   shaxsiy   g'oyalar
18 bilan nomuvofiqlik bilan bog'liq. Ushbu qarama-qarshiliklar obsesif holatlarga olib
kelishi mumkin: shubhalar, o'zlari haqidagi fikrlardan qo'rqish.
Nayotivizmning   namoyon   bo'lishi   ba'zi   o'spirinlarda   bir   oz   o'spirinlarda
boshqa   tomondan   qarama-qarshi   qarama-qarshilikda   ifodalash   mumkin,
boshqarilmagan   qarama-qarshiliklar   (ko'pincha   kattalar)   va   boshqa   norozilik
reaktsiyalari.   Kattalar   (o'qituvchilar,   ota-onalar,   yaqin)   o'spirin   bilan
munosabatlarni   tiklashga,   uning   muammolarini   tushunishga   va   o'tish   davrini
kamroq og'riqli qilishiga harakat qiling.
19 XULOSA.
Xulosa   qilib   shuni   ta'kidlash   kerakki,   inqiroz   qiyin,   ammo   yengib   o'tish
mumkin   bo'lgan,   katta   mas'uliyat   talab   qiladigan   va   muvaffaqiyatli   o'tib   ketgan
taqdirda   shaxsiy   rivojlanishni   ta'minlaydigan   vaziyat   sifatida   qabul   qilish
muhimdir.
Bundan tashqari, shaxsiy inqirozning rivojlanishi madaniy, ijtimoiy-iqtisodiy,
diniy   omillar   bilan   belgilanadi,   shuningdek,   shaxsning   jinsi,   uning   oilaviy
an'analari va shaxsiy tajribasi bilan bog'liq. Yosh davr inqirozi muqarrardir.
1)   Ushbu   kurs   ishida   adabiyotlarni   o'rgangandan   so'ng,   o’smirlik   inson
hayotining eng qiyin davrlaridan biri   hamda intensiv o'sish  va tanani o'zgartirish
o'smirning ruhiyatiga jiddiy ta'sir ko'rsatmoqda degan xulosaga keldik.
2)   O'smirliklarning   inqirozning   asosiy   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,
o’smirning o'zgarishi, balog'atga yetmaganlik va mustaqillikka intilish istagi, yosh
va tashqi shaxslararo to'qnashuvlardagi massaga chiqadi
3)   Inqirozning   holatini   tavsiflovchi   biz   o'spirinlik   ruhidagi   konstruktiv
hodisalarni   engish   uchun,   yaqinlarga   tegishli   bo'lganlar   (do'stlar   bilan   tanishish,
unga   taklif   qilish   uchun,   Do'stlar   ota-onalari   bilan   sport,   musiqa,   o'spirinning
konstruktiv   manfaatlarini   qo'llab-quvvatlash   va   bola   uchun   boshqa   bir   vaqt
bo'lishiga qaramay, qizg'in davrlarga rioya qiling.
Shunday qilib, biz bir bor o’ylab ko’rib, ushbu muammoni tubdan o'rganishni
davom ettirish uchun zarur deb hisoblaymiz hamda bu bilimlarning o’smirlarning
o'zlariga bo'lgan munosabati haqidagi muhimligini ta'kidlaymiz.
20 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ‘ YHATI .
1. Abdurahmonov  R.A. Umumiy psixologiya va psixoterapiyaga  kirish.  - M  .:
MPSI; Voronej: NPO MODEK nashriyoti, 2008 yil.
2. Bosart A.B. Yosh yoki tarbiya paradokslari. M .: Ta'lim, 1991 yil.
3. Dobrovich A.B. Muloqot psixologiyasi va psixogigienasi haqida o'qituvchi. -
M .: "Ta'lim", 1987 yil.
4. Dragunova   T.V.   "Inqiroz"   turli   yo'llar   bilan   tushuntirildi   //   Rivojlanish
psixologiyasi   bo'yicha   o'quvchi   /   Ed.   DI.   Feldshteyn.   Moskva:   Amaliy
psixologiya instituti, 1996 yil.
5. Jbanov E. "Biz" va "Ular" // Oila va maktab, 1990 yil, 9-son, P.4-6, 10-son.
6. Kulagina I.Yu. Rivojlanish psixologiyasi (tug'ilgandan 17 yoshgacha bo'lgan
bolaning rivojlanishi). M .: URAO nashriyoti, 2007.
7. Levy V. Nostandart bola. M .: Bilim, 1989 yil.
8. Tibbiy   psixologiya:   darslik.   Ed.   F.M.Gayduk.   -   Minsk:   O'rta   maktab,   2006
yil.
9. Umumiy psixologiya: ma'ruzalar kursi. tomonidan tuzilgan E.I.Rogov. - M .:
Vlados, 1998 yil.
10. O.I.Polyantseva Psixologiya. - Rostov n/a: "Feniks", 2008 yil.
11. Tvorogova   N.D.   Psixologiya   (tibbiyot   talabalari   uchun   ma'ruzalar).   -   M   .:
GOU VUNMTs MZ RF, 2009 yil.
12. Fromm   E.   Xarakter   va   ijtimoiy   taraqqiyot.   Shaxs   psixologiyasi:   matnlar.   -
M .: 1982 yil.
13. Shkurenko   D.A.   Umumiy   va   tibbiy   psixologiya:   darslik.   -   Rostov   n/a:
"Feniks", 2007 yil.
INTERNET SAYTLARI.
14. www    .   reformed    .   org    .
15. www.psyworld.ru/students   
21 22

“O‘smirlik davrida psixik rivojlanish xususiyatlari”.

Купить
  • Похожие документы

  • Kasbiy stress va burnout sindromi
  • Psixologik treninglar vositasida bolalar idrokini shakllantirish
  • Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar
  • Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
  • Ijtimoiy psixologiyaning metodologik muammolari va tadqiqot usullari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha