Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 486.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

O‘tish davri iqtisodiyoti nazariyasi kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu: O‘tish davri iqtisodiyoti nazariyasi
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   O‘tish davri iqtisodiyoti nazariyasi
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………
I -BOB.   O‘TISH   DAVRI   IQTISODIYOTI   NAZARIYASINING
NAZARIY-ASOSIY TAMOYILLARI
1.1. O‘tish davri iqtisodiyoti tushunchasi va uning zaruriyati …………………
1.2. O‘tish davri iqtisodiyotining asosiy bosqichlari va ularning xususiyatlari ..
1.3.   O‘tish   davri   iqtisodiyotida   davlatning   roli   va   iqtisodiy   islohotlar
yo‘nalishlari …………………………………………………………………….
II -BOB.   O‘ZBEKISTONDA   O‘TISH   DAVRI   IQTISODIYOTINING
BOSQICHLARI VA NATIJALARI
2.1. O‘zbekiston iqtisodiyoti    o‘tish davrining boshlanish bosqichi …………...
2.2.   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida   amalga   oshirilgan
islohotlar ……….
2.3.   O‘tish   davri   natijalari   va   kelgusidagi
istiqbollar …………………………...
Xulosa………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan
adabiyotlar……………………………………………………. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Bozor munosabatlariga o‘tish jarayoni
har   bir   davlatda   turlicha   kechadi.   O‘zbekistonda   bu   jarayon   o‘ziga   xos
bosqichlar   asosida   olib   borilgan   bo‘lib,   u   mustaqillikning   ilk   yillaridan
boshlab   davlat   siyosatining   markaziy   yo‘nalishiga   aylangan.   Ayniqsa,   reja
iqtisodiyotidan   voz   kechish   va   erkin   iqtisodiy   munosabatlarni   shakllantirish
yo‘lida   amalga   oshirilgan   tub   islohotlar   mamlakat   iqtisodiyotini   yangilashga
xizmat   qilgan.   O‘tish   davri   iqtisodiyoti   bu   o‘zgarishlarni   nazariy   jihatdan
izohlab,   tizimli   tahlil   qilishga   imkon   yaratadi.   Bu   davrda   yuzaga   kelgan
inflyatsiya,   ishsizlik,   ishlab   chiqarish   quvvatlarining   pasayishi   kabi   salbiy
holatlarning   sabablari   ham   mazkur   nazariya   doirasida   o‘rganiladi.   Shu   bilan
birga,   xususiy   mulkchilikning   rivoji,   kichik   biznes   va   tadbirkorlikning
shakllanishi,   davlatning   iqtisodiy   funksiyalari   o‘zgarishi   ham   dolzarb
mavzulardandir. Mustaqillik yillarida bozor mexanizmlarining asta-sekin joriy
etilishi,   davlat   boshqaruvi   tizimining   isloh   qilinishi   bu   davrda   iqtisodiy
nazariy   yondashuvlarni   chuqur   o‘rganishni   taqozo   etadi.   Shuningdek,   jahon
tajribasini   inobatga   olgan   holda,   O‘zbekistonda   o‘tish   davrining   o‘ziga   xos
modellari   shakllandi.   Bu   esa   ilmiy   jihatdan   ham,   amaliy   tahlil   nuqtayi
nazaridan   ham   o‘rganishga   arzigulik   mavzudir.   Hozirgi   global   iqtisodiy
muhitda   ham   o‘tish   davrida   erishilgan   natijalarni   tahlil   qilish   orqali   yangi
yo‘nalishlar   ishlab   chiqish   mumkin.   Shu   sababli   kurs   ishi   mavzusi   bugungi
kunda   o‘zining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyatini   saqlab   qolmoqda.   U   nafaqat 4o‘tmishni   anglash,   balki   kelajakdagi   strategiyalarni   belgilashga   zamin
yaratadi 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   O‘tish   davri   iqtisodiyoti
nazariyasi   ilmiy   adabiyotlarda   muhim   mavzulardan   biri   sifatida   keng
yoritilgan.   Jahon   miqyosida   bu   yo‘nalishda   ko‘plab   ilmiy   izlanishlar   olib
borilgan.   Masalan,   Nobel   mukofoti   sovrindori   Jozef   Stiglits   o‘z   asarlarida
o‘tish   iqtisodiyoti   sharoitida   islohotlarning   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilishini   asoslab   bergan.   Xuddi   shuningdek,   Yanosh   Kornay
markazlashgan   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdagi   institutlarning
roli   haqida   batafsil   tahlillar   keltirgan.   G‘arb   olimlaridan   tashqari,
O‘zbekistonlik   olimlar   ham   bu   yo‘nalishda   qator   ilmiy   ishlar   yaratgan.
Jumladan,   A.   Xaydarov   o‘z   izlanishlarida   o‘zbek   modelining   o‘ziga   xos
xususiyatlariga urg‘u bergan. Q. Jo‘rayev iqtisodiy islohotlarning natijalari va
ularning   zamonaviy   yo‘nalishlari   bo‘yicha   tahliliy   maqolalar   yozgan.
Shuningdek,   M.   Nasirov   bozor   infratuzilmasini   shakllantirish   jarayonidagi
muammolarni   o‘rganishga   e’tibor   qaratgan.   Rasmiy   manbalar   sifatida
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarorlari,   Davlat   statistika   qo‘mitasi
hisobotlari,   Iqtisodiyot   va   Moliya   vazirligi   axborotlari   asosiy   faktik   asos
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Yiliga   chiqariladigan   iqtisodiy   rivojlanish   hisobotlari,
strategik   yo‘nalishlar   va   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   ushbu   mavzuni   ilmiy
asoslash imkonini beradi. 
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   O‘tish   davri
iqtisodiyoti   nazariyasi   nafaqat   tarixiy   bir   bosqichni   o‘rganish,   balki
zamonaviy   iqtisodiy   strategiyalarni   shakllantirishda   ham   muhim   manba
vazifasini bajaradi. Bu nazariya orqali davlatlar o‘z iqtisodiy rivojlanishidagi
xatolar   va   yutuqlarni   tahlil   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Ayniqsa,
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   2023-yil   –
Inson qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-
son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 5rejalashtirish   va   bozor   mexanizmlarining   uyg‘unlashuvi   jarayonida   yuzaga
kelgan   muammolar   va   ularning   yechimlari   o‘rganiladi.   Shuningdek,   kurs
ishining nazariy ahamiyati shundaki, u iqtisodiy fanlar tizimida o‘ziga xos joy
egallab, kelajakdagi tadqiqotlar uchun metodologik asos bo‘lib xizmat qiladi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   O‘zbekistonda   olib   borilgan   iqtisodiy
islohotlar   tajribasidan   kelib   chiqib,   real   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqish
imkonini   beradi.   Bu   bilimlar   makroiqtisodiy   siyosat   yuritishda,   strategik
rejalashtirishda,   moliyaviy   boshqaruvda   qo‘llanilishi   mumkin.   Bundan
tashqari,   bo‘lajak   iqtisodchi   va   tahlilchilar   uchun   o‘tish   davrining   tahliliy
modellarini   anglash   iqtisodiy   jarayonlarni   chuqur   tushunishlariga   xizmat
qiladi.   Kurs   ishi   davomida   o‘rganiladigan   ma’lumotlar   respublikamiz
iqtisodiy rivojlanishining poydevorini anglashga yordam beradi.
Kurs ishi mavzusining obyekti  Ushbu kurs ishining obyekti sifatida o‘tish
davri   iqtisodiyoti   jarayonlari,   ya’ni   markazlashtirilgan   reja   iqtisodiyotidan
bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdagi   iqtisodiy   munosabatlar,   institutsional
o‘zgarishlar,   mulkchilik   shakllari   va   davlatning   boshqaruvdagi   ishtiroki
ko‘riladi.
Kurs ishi mavzusining predmeti   – o‘tish davrida iqtisodiy islohotlarning
mohiyati,   bosqichlari,   ularning   natijalari   va   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga
asoslangan tizimning shakllanishi jarayonlarini o‘rganishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi –   o‘tish   davri   iqtisodiyotining   nazariy
asoslarini ochib berish, O‘zbekistonda amalga oshirilgan iqtisodiy islohotlarni
tahlil   qilish,   ularning   ijobiy   va   salbiy   jihatlarini   aniqlash   hamda   bu   asosda
kelgusidagi   iqtisodiy   siyosat   yo‘nalishlariga   ilmiy   asoslangan   xulosalar
berishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Kurs ishi quyidagi vazifalarni bajarishga yo‘naltirilgan:
 o‘tish davri iqtisodiyoti tushunchasini va zaruratini ilmiy asoslash;
 o‘tish davrining bosqichlarini va ularning xususiyatlarini aniqlash; 6 iqtisodiy islohotlar mexanizmlarini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘lida   bosib   o‘tilgan
bosqichlarni o‘rganish;
 o‘tish davri natijalarini baholash va istiqbolli yo‘nalishlarni belgilash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I -BOB. O‘TISH DAVRI IQTISODIYOTI NAZARIYASINING
NAZARIY-ASOSIY TAMOYILLARI
1.1. O‘tish davri iqtisodiyoti tushunchasi va uning zaruriyati
O‘tish   davri   iqtisodiyoti   –   bu   jamiyat   iqtisodiy   tizimining   bir   shakldan
ikkinchisiga   o‘tish   jarayonini   ifodalaydigan   tushunchadir.   Ko‘pincha   bu
atama   sobiq   sotsialistik   davlatlarda   markazlashgan   reja   iqtisodiyotidan   erkin
bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonini   tasvirlashda   qo‘llaniladi.   Bu   davr   o‘z
mohiyatiga   ko‘ra   murakkab,   ko‘p   omilli   va   ko‘p   yo‘nalishli   jarayondir.   U
nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy,   siyosiy   va   huquqiy   sohalarda   ham   keng
qamrovli   o‘zgarishlarni   taqozo   etadi.   O‘tish   davri   iqtisodiyoti   deganda,
iqtisodiyotning   o‘tkinchi   holati,   yangi   institutlarning   shakllanishi,   eski
tizimning   yemirilishi   va   yangisining   bosqichma-bosqich   vujudga   kelishi
tushuniladi.
Mazkur   tushuncha,   ayniqsa,   sobiq   Ittifoqdan   mustaqillik   olgan   davlatlar,
jumladan, O‘zbekiston uchun nihoyatda dolzarbdir. 1991-yilda mustaqillikka
erishgan   O‘zbekiston   o‘z   oldiga   milliy   iqtisodiyotni   shakllantirish   va
rivojlantirish vazifasini qo‘ydi. Markazlashtirilgan reja iqtisodiyoti sharoitida
ishlab chiqarish, narx belgilash, resurslar taqsimoti va boshqa barcha iqtisodiy
faoliyat   to‘liq   davlat   tomonidan   boshqarilar   edi.   Ammo   bunday   yondashuv
zamonaviy talab va ehtiyojlarga javob bermasligi ayon bo‘ldi. Shuning uchun
bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri zaruratga aylandi. 7O‘tish   davri   iqtisodiyotining   asosiy   belgilaridan   biri   bu   –   iqtisodiyotni
liberallashtirish,   ya’ni   narxlarning   erkinlashtirilishi,   tashqi   savdo   va   valyuta
operatsiyalarining   bosqichma-bosqich   ochilishi   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,
xususiylashtirish   jarayonlari,   moliyaviy   institutlarning   shakllanishi,   moliya
bozorlarining   rivoji   ham   bu   davrda   muhim   o‘rin   egallaydi.   O‘zbekistonda
ham   bu   borada   dastlabki   yillarda   bir   qator   murakkabliklarga   duch   kelindi.
Ayniqsa,   inflyatsiyaning   keskin   o‘sishi,   ishsizlik,   ishlab   chiqarish
quvvatlarining   pasayishi,   ijtimoiy   tengsizliklarning   kuchayishi   kabi   holatlar
kuzatildi.   Bu   holatlar   o‘tish   davrining   ajralmas   xususiyatlari   bo‘lib,   ularni
bartaraf   etish   uchun   iqtisodiy   siyosat   ehtiyotkorlik   bilan   olib   borilishi   talab
etiladi.
Prezident   Islom   Karimov   boshchiligida   O‘zbekiston   o‘ziga   xos   o‘zbek
modeli   asosida   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirdi.   Bu   model   beshta
prinsipga   asoslangan   bo‘lib,   ularning   ichida   kuchli   ijtimoiy   siyosat,
davlatning bosh islohotchi sifatidagi roli va islohotlarning bosqichma-bosqich
amalga   oshirilishi   alohida   ajralib   turadi.   Bu   tamoyillar   bozor   iqtisodiyotiga
keskin   o‘tishning   salbiy   oqibatlarini   yumshatishda   muhim   omil   bo‘ldi.
Islohotlar   jarayonida   ishlab   chiqarishning   pasayishini   oldini   olish,
fuqarolarning real  daromadlarini  saqlab  qolish,  ijtimoiy himoyani  ta’minlash
va milliy iqtisodiy mustaqillikni kuchaytirish kabi vazifalar amalga oshirildi.
O‘tish davrining nazariy jihatlari xorijiy iqtisodchi olimlar tomonidan ham
chuqur   o‘rganilgan.   Masalan,   Janosh   Kornay   o‘z   tadqiqotlarida   reja
iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   murakkabligi,   eski
institutlarning   inqirozi   va   yangi   tizimga   moslashishdagi   qiyinchiliklarga
alohida   e’tibor   qaratadi.   Nobel   mukofoti   sohibi   Jozef   Stiglits   esa   o‘tish
iqtisodiyotida davlatning tartibga soluvchi vazifasini muhim deb biladi. Unga
ko‘ra,  davlat  bozorni   to‘liq  bo‘sh  qo‘yib  yubormasdan,  tartibga  solish   orqali
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashi zarur. 8Mazkur   nazariy   qarashlar   o‘zbek   tajribasida   ham   o‘z   tasdig‘ini   topgan.
O‘zbekiston   o‘tish   davrida   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   asosan
konservativ   va   ehtiyotkor   siyosatni   tanladi.   Bu   orqali   iqtisodiy   o‘sishning
sekin,   lekin   barqaror   sur’atlari   ta’minlandi.   Iqtisodiyotni   sun’iy
rag‘batlantirish,   ijtimoiy   muvozanatni   saqlash,   bank-moliya   tizimini
mustahkamlash   va   valyuta   kursini   bosqichma-bosqich   erkinlashtirish   kabi
chora-tadbirlar shular jumlasidandir.
O‘tish   davri   iqtisodiyotining   zarurati   shundaki,   u   milliy   iqtisodiy   tizimni
global   bozor   talablariga   moslashtirish,   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishni   yo‘lga   qo‘yish   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish
imkonini   beradi.   Bunday   tizimda   xususiy   mulk   va   erkin   tadbirkorlik   asosiy
ustuvorlikka   ega   bo‘ladi.   Buning   uchun   esa   qonunchilik   bazasini
takomillashtirish, tashqi  investitsiyalar  uchun qulay sharoit yaratish va inson
kapitaliga   sarmoya   kiritish   muhim   hisoblanadi.Shuningdek,   o‘tish   davri
iqtisodiyoti   jamiyatda   yangicha   iqtisodiy   tafakkur   va   institutlarning
shakllanishiga olib keladi. Bu esa jamiyatda innovatsiyalarni rag‘batlantirish,
ilg‘or   texnologiyalarni   joriy   etish   va   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirishga
zamin   yaratadi.   Yana   bir   muhim   jihati   –   fuqarolarning   iqtisodiy   ongini
o‘zgartirish,   ya’ni   bozor   qonun-qoidalariga   mos   fikrlash   va   harakat   qilishga
tayyorlashdan iboratdir.
1.2. O‘tish davri iqtisodiyotining asosiy bosqichlari va ularning
xususiyatlari
O‘tish   davri   iqtisodiyoti   –   bu   qisqa   muddatli   yoki   uzoq   muddatli   bo‘lishi
mumkin   bo‘lgan   davr   bo‘lib,   u   orqali   jamiyat   markazlashgan   reja
iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tadi.   Ushbu   jarayon   murakkab,
bosqichma-bosqich   kechadigan   va   ko‘p   sohalarni   qamrab   oladigan   tizimli
islohotlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Har   bir   bosqich   o‘ziga   xos   xususiyatlarga,
maqsadlarga   va   uslubiy   yondashuvlarga   ega   bo‘ladi.   Nazariy   jihatdan   o‘tish
davri   odatda   to‘rt   yoki   besh   bosqichga   ajratiladi.   Har   bir   bosqichning   o‘z 9maqsadi,   yo‘nalishi   va   vositalari   mavjud.   Shu   sababli   bu   bosqichlarni   aniq
tahlil qilish o‘tish davrining mohiyatini to‘liq anglash imkonini beradi.
Birinchi   bosqich   –   tayyorgarlik   bosqichi   bo‘lib,   unda   asosan   iqtisodiy
erkinliklar   va   bozor   munosabatlariga   o‘tish   zarurati   e’tirof   etiladi.   Bu
bosqichda   siyosiy   mustaqillik   e’lon   qilinadi   va   iqtisodiy   islohotlar   uchun
qonunchilik bazasi tayyorlana boshlanadi. Reja iqtisodiyotining barqarorligini
ta’minlab   turgan   asosiy   institutlar   tanqidiy   tahlil   qilinadi,   davlat   boshqaruvi
shakllari   qayta   ko‘rib   chiqiladi.   Ko‘p   hollarda,   bu   davrda   inflyatsiya
kuchayadi,   moliyaviy   muvozanat   buziladi   va   ijtimoiy   norozilik   kuchayadi.
Shu bois, islohotlar ehtiyotkorlik bilan amalga oshiriladi.
Ikkinchi   bosqich   –   strukturaviy   islohotlar   bosqichi   bo‘lib,   bu   bosqichda
iqtisodiyotning   asosiy   tarmoqlarini   erkinlashtirish,   xususiylashtirish,
moliyaviy   tizimni   shakllantirish   kabi   keng   ko‘lamli   islohotlar   amalga
oshiriladi.   Aynan   shu   bosqichda   mulkchilik   shakllari   qayta   ko‘rib   chiqiladi,
davlat   korxonalari   transformatsiya   qilinadi   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish
uchun sharoit yaratiladi. O‘zbekistonda 1992–1995-yillar oralig‘i ana shunday
bosqichga to‘g‘ri keladi. Xususiy sektor ulushi asta-sekin ortadi, lekin davlat
iqtisodiyotdagi boshqaruv rolini saqlab qoladi.
Uchinchi   bosqich   –   institutsional   mustahkamlash   bosqichidir.   Bu   davrda
yangi   bozor   institutlari   shakllanadi,   banklar,   sug‘urta   kompaniyalari,   erkin
narx   belgilash   mexanizmlari   faoliyat   ko‘rsata   boshlaydi.   O‘zbekiston
tajribasida   1996–2000-yillar   oralig‘ida   moliya   bozorlarining   shakllanishi,
tijorat   banklarining   mustahkamlanishi   va   soliq   tizimining   liberallashuvi   bu
bosqichga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqichda   iqtisodiy   o‘sish   sekin   bo‘lsa-da,
barqarorlikka intilish kuchli bo‘ladi. Shuningdek, xorijiy investitsiyalarni jalb
qilish   uchun   qulay   muhit   yaratiladi.   Bu   bosqichda   institutsional   islohotlar
nafaqat iqtisodiy, balki huquqiy sohalarda ham amalga oshiriladi.
To‘rtinchi   bosqich   –   iqtisodiy   o‘sish   va   barqarorlik   bosqichi   bo‘lib,   bu
davrda   iqtisodiy   tizim   nisbatan   barqaror   ishlashga   kirishadi.   Bozor 10munosabatlari   asosida   resurslar   taqsimoti   sodir   bo‘ladi,   iste’molchilar   va
ishlab chiqaruvchilar o‘rtasidagi aloqalar erkinlik asosida shakllanadi. Davlat
iqtisodiyotda   nazorat   qiluvchi   emas,   balki   tartibga   soluvchi   subyekt   sifatida
qatnashadi.   O‘zbekistonda   bu   davr   2000-yillarning   boshlariga   to‘g‘ri   keladi.
Xususan,   2001-yilda   valyuta   bozorining   erkinlashtirilishi,   soliq   solish
tizimining   soddalashtirilishi,   kichik   biznes   uchun   yengilliklar   joriy   qilinishi
iqtisodiy faollikni oshirdi.
Beshinchi   bosqich   –   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   modeliga   integratsiya
bosqichi   hisoblanadi.   Bu   bosqichda   milliy   iqtisodiyot   global   bozorga
integratsiyalashgan   holda   faoliyat   yuritadi.   Xalqaro   tashkilotlar   bilan   yaqin
hamkorlik, ochiq iqtisodiy siyosat, eksport va investitsiyalarni rag‘batlantirish
yo‘lga   qo‘yiladi.   O‘zbekiston   2017-yildan   boshlab   yangi   bosqichga   o‘tdi:
erkin   valyuta   konvertatsiyasi   joriy   qilindi,   investorlar   uchun   erkin   iqtisodiy
zonalar kengaytirildi, davlat boshqaruvi  isloh qilindi. Bu bosqichda iqtisodiy
o‘sishning   barqarorligi,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   ishlab   chiqarish
va   innovatsion   rivojlanish   asosiy   maqsadga   aylanadi.Shuningdek,   har   bir
bosqichning   o‘z   xususiyatlari   mavjud.   Masalan,   dastlabki   bosqichlarda
ko‘proq   siyosiy   barqarorlik   va   ijtimoiy   himoya   muhim   rol   o‘ynasa,   keyingi
bosqichlarda   institutsional   barqarorlik   va   bozor   mexanizmlarining
samaradorligi   asosiy   mezonga   aylanadi.   O‘zbekistonda   ham   bu   bosqichlar
ketma-ketlikda   va   ehtiyotkorlik   bilan   amalga   oshirilgan.   Ayniqsa,
mulkchilikning   huquqiy   jihatdan   himoya   qilinishi,   soliq   yukining
kamaytirilishi   va   iqtisodiy   erkinlik   indeksining   yaxshilanishi   bu   o‘tish
bosqichlarining muvaffaqiyatli bo‘lganini ko‘rsatadi.
O‘tish   davrining   bosqichlarini   aniq   ajratish,   ularning   vazifalari   va
muammolarini chuqur tahlil qilish iqtisodiy siyosat uchun juda muhimdir. Bu
orqali   islohotlarning   natijalari   baholanadi   va   kelajakdagi   rivojlanish
yo‘nalishlari aniqlanadi. Misol uchun, O‘zbekistonning 2017–2021-yillardagi
"Harakatlar   strategiyasi"   va   hozirgi   "Yangi   O‘zbekiston"   taraqqiyot 11strategiyasi   aynan   ilgari   bosib   o‘tilgan   bosqichlar   asosida   tuzilgan.   Bu
hujjatlar o‘tish davrining yakuniy bosqichiga kirilganini bildiradi.
O‘tish davri iqtisodiyotining asosiy bosqichlari (O‘zbekiston misolida)
Bosqich Yillar Asosiy xususiyatlari
1. Tayyorgarlik 
bosqichi 1991–
1992 Mustaqillik e’lon qilindi, bozor 
islohotlariga tayyorgarlik boshlandi, 
iqtisodiy qonunchilik shakllantirildi, 
markaziy reja tizimidan chiqish boshlandi.
2. Strukturaviy 
islohotlar 
bosqichi 1992–
1995 Xususiylashtirish boshlandi, narxlar 
bosqichma-bosqich erkinlashtirildi, davlat 
korxonalari transformatsiya qilindi, kichik 
biznes rivojlandi.
3. Institutsional 
shakllanish 
bosqichi 1996–
2000 Bozor institutlari (banklar, soliq tizimi, 
fond bozori) shakllandi, valyuta kursi 
tizimi yaratildi, tashqi savdo ochila 
boshladi.
4. Barqaror 
o‘sish bosqichi 2001–
2016 Iqtisodiy o‘sish bosqichi, soliq va byudjet 
islohotlari, infratuzilma loyihalari, ijtimoiy 
himoya tizimi mustahkamlandi.
5. Global 
integratsiya 
bosqichi 2017 – 
hozirgacha Valyuta erkinlashtirildi, investitsion muhit 
yaxshilandi, EIZlar (erkin iqtisodiy 
zonalar) rivojlandi, Jahon iqtisodiyotiga 
faol integratsiya boshlandi.
1.3. O‘tish davri iqtisodiyotida davlatning roli va iqtisodiy islohotlar
yo‘nalishlari
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayoni   faqat   iqtisodiy   munosabatlarning
erkinlashtirilishi   emas,   balki   davlatning   yangi   funksiyalarini   shakllantirish,
iqtisodiyotda   muvozanatni   saqlash   va   institutsional   islohotlarni   amalga 12oshirish   bilan   ham   bevosita   bog‘liqdir.   O‘tish   davri   iqtisodiyotida   davlat
passiv   tomoshabin   emas,   balki   faol   islohotchi,   yo‘naltiruvchi   va
muvofiqlashtiruvchi   kuch   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   bu   holat   o‘zbek
modeli doirasida yaqqol namoyon bo‘lgan.
O‘zbekistonda   1991-yildan   keyingi   iqtisodiy   siyosatning   asosiy
tamoyillaridan biri — bu islohotlarning bosqichma-bosqich amalga oshirilishi
va   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solishdagi   yetakchi   roli   bo‘ldi.   O‘tish
davrining ilk bosqichida davlat iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash, inflyatsiyani
jilovlash,   ishlab   chiqarishni   saqlab   qolish   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ushlab
turish kabi asosiy vazifalarni zimmasiga oldi. Bu, ayniqsa, narxlarning keskin
o‘zgarishi,   resurslar   taqsimotining   erkin   bo‘lmagani,   tashqi   savdoning
cheklangan sharoitlarida o‘ta muhim ahamiyat kasb etdi.
Davlatning   islohotlardagi   roli   bir   necha   yo‘nalishlarda   ifodalanadi.
Birinchidan,   bu   —   mulkchilik   munosabatlarini   o‘zgartirishdir.   Xususan,
1990-yillarda   davlat   mulkini   xususiylashtirish   bo‘yicha   bir   qancha   dasturlar
ishlab chiqildi va amalga oshirildi. Bunda kichik korxonalar birinchi navbatda
xususiylashtirildi,   yirik   sanoat   obyektlarining   aksiyalari   esa   bosqichma-
bosqich   sotuvga   chiqarildi.   Bu   jarayonda   davlat   aholining   xususiy   mulkka
egalik   qilishini   rag‘batlantirdi   va   ijtimoiy   tengsizlikni   keskinlashtirmaslikka
intildi.
Ikkinchidan,   davlat   moliyaviy   va   monetar   tizimni   yaratdi.   O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki tashkil etildi, milliy valyuta – so‘m muomalaga
kiritildi   (1994-yil),   bank   tizimi   ikki   pog‘onali   shaklda   ishlay   boshladi.   Shu
orqali   kredit   siyosati,   pul   massasi   va   inflyatsiyani   tartibga   solish   imkoniyati
paydo   bo‘ldi.   Davlat   moliya   tizimining   shaffofligini   oshirish,   soliq   bazasini
kengaytirish va byudjet  intizomini  kuchaytirish orqali  iqtisodiy barqarorlikni
mustahkamladi.
Uchinchidan,   davlat   iqtisodiy   faoliyat   uchun   zarur   bo‘lgan   institutsional
sharoitlarni   yaratdi.   Bu   borada   yuridik   va   huquqiy   bazalar   shakllantirildi, 13erkin   iqtisodiy   zonalar   tashkil   etildi,   tashqi   savdo   faoliyati   erkinlashtirildi.
Bular   investorlar   uchun   ishonchli   muhit   yaratishga   xizmat   qildi.   Xususan,
1997-yilda   “Investitsiyalar   to‘g‘risida”gi   Qonun   qabul   qilinib,   xorijiy
investorlar   huquqlari   kafolatlandi.   Davlat,   shuningdek,   bojxona,   soliq   va
lisenziyalash   tizimlarini   soddalashtirish   orqali   biznes   yuritish   qulayligini
oshirdi.
To‘rtinchidan,   davlat   ijtimoiy   siyosatni   faol   yuritdi.   O‘tish   davrining   ilk
bosqichlarida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish,
ish   o‘rinlarini   saqlab   qolish,   maosh   va   pensiyalarni   barqaror   to‘lash   eng
muhim vazifalardan biri edi. Bu borada davlat budjeti hisobidan subsidiyalar
ajratish, minimal iste’mol savati narxini tartibga solish kabi choralar ko‘rildi.
Ijtimoiy   muvozanatni   saqlash   orqali   o‘tish   davrida   yuzaga   keladigan   keskin
noroziliklarning oldi olindi.
O‘zbekistonning   islohotlar   yo‘nalishi   quyidagi   asosiy   yo‘nalishlar   bilan
xarakterlanadi: 141.   Erkin   bozor   munosabatlarini   shakllantirish,   bu   orqali   iqtisodiy
subyektlar o‘rtasida raqobat muhitini yaratish
Erkin   bozor   munosabatlari   –   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   eng   muhim
asosi   hisoblanadi.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   avvalgi
markazlashgan tizimdan voz kechib, erkin bozor munosabatlariga asoslangan
iqtisodiyotni   barpo   etishni   maqsad   qildi.   Bunda   narxlar   davlat   tomonidan
emas,   balki   talab   va   taklif   asosida   shakllanishi,   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilar   o‘rtasida   raqobat   vujudga  kelishi   ko‘zda   tutilgan   edi.  Raqobat
muhiti   esa   mahsulot   va   xizmatlarning   sifati   ortishi,   ishlab   chiqarish
samaradorligining   oshishi   hamda   narxlarning   barqarorlashuvi   uchun   zarur
shart-sharoit   yaratadi.   O‘zbekiston   bu   borada   1990-yillarda   bir   qator Erkin bozor munosabatlarini shakllantirish
Mulkchilikning xilma-xilligini 
rivojlantirish,
Narxlarni erkinlashtirish va valyuta 
kursining bosqichma-bosqich bo‘shatilishi.
Mahalliy va xorijiy investitsiyalar uchun 
qulay huquqiy va iqtisodiy muhit yaratish.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni 
qo‘llab-quvvatlash, 15qonunchilik asoslarini  yaratdi:   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun, monopoliyaga
qarshi   siyosat   hujjatlari,   erkin   savdo   mexanizmlari   joriy   etildi.   Bundan
tashqari,   iste’molchilar   huquqlari   himoyasi   ham   raqobat   muhiti   uchun
muhimdir. So‘nggi yillarda esa davlat subsidiyalarining qisqartirilishi, tender
savdolarining   elektronlashtirilishi,   davlat   xaridlarining   ochiqligi   ham   erkin
bozor   tamoyillarini   mustahkamladi.   Bozor   subyektlarining   teng   sharoitda
harakat qilishi – erkin raqobatning eng asosiy belgisi hisoblanadi.
2.   Mulkchilikning   xilma-xilligini   rivojlantirish,   bunda   davlat,   xususiy
va aralash mulk shakllarining parallel mavjudligi ko‘zda tutilgan
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilikning   xilma-xilligi   –   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishning   muhim   tamoyillaridan   biridir.   Markazlashgan
iqtisodiyotda   faqat   davlat   mulki   mavjud   bo‘lgan   bo‘lsa,   o‘tish   davrida
xususiy,   aralash,   ijaraga   asoslangan,   korporativ   mulk   shakllari   ham   joriy
etildi.   Bu   jarayon   1990-yillarda   boshlangan   xususiylashtirish   siyosati   orqali
amalga oshirildi. Kichik korxonalar tez fursatda  xususiy qo‘llarga o‘tkazildi,
aksiyadorlik   jamiyatlari   shakllandi,   yirik   davlat   korxonalari
transformatsiyadan o‘tkazildi. Mulkchilik shakllarining xilma-xilligi iqtisodiy
subyektlar   orasida   sog‘lom   raqobat,   investitsiyalarning   erkin   oqimi   va
boshqaruvda   samardorlikni   ta’minladi.   Ayniqsa,   aralash   mulkchilik   shakli   –
ya’ni   davlat   va   xususiy   sektor   hamkorligi   (PPP)   so‘nggi   yillarda   faol
rivojlanmoqda.  Bunda   davlat  infratuzilmani  taqdim  etadi,  xususiy  sektor  esa
texnologiya   va   boshqaruvni   olib   kiradi.   Xilma-xil   mulk   shakllari   iqtisodiy
xavfsizlik   va   moslashuvchanlikni   kuchaytiradi,   ayni   paytda   ijtimoiy   himoya
va samaradorlik o‘rtasida muvozanatni ta’minlaydi.
3.   Narxlarni   erkinlashtirish   va   valyuta   kursining   bosqichma-bosqich
bo‘shatilishi
Narxlarni   erkinlashtirish   va   valyuta   kursini   bo‘shatish   –   bozor
iqtisodiyotining   asosiy   talablaridan   biridir.   O‘zbekistonda   bu   jarayon
ehtiyotkorlik   bilan   amalga   oshirildi.   1990-yillarda   narxlar   to‘liq 16erkinlashtirilmagani   sababli   “soya   bozori”   rivojlandi,   ya’ni   norasmiy   savdo
kuchaydi.   1994-yilda   milliy   valyuta   –   so‘m   muomalaga   kiritilgach,
bosqichma-bosqich   narxlar   tartibga   solishdan   chiqarildi.   2000-yillarda   soliq
islohotlari   va   moliya   bozorlarining   shakllanishi   narx   mexanizmlarini
erkinlashtirishga   zamin   yaratdi.   Ammo   eng   muhim   o‘zgarish   2017-yilda
amalga   oshirildi:   valyuta   bozori   to‘liq   erkinlashtirilib,   konvertatsiya   joriy
etildi.   Bu   islohot   orqali   eksportchilar   va   importchilarga   yangi   imkoniyatlar
yaratildi, investitsiyalarni jalb qilish osonlashdi. Erkin narxlar sharoitida talab
va   taklif   asosida   iqtisodiy   muvozanat   vujudga   keladi.   Narx   erkinligi   esa
korxonalarni   xarajatlarni   kamaytirishga,   mahsulot   sifatini   oshirishga   majbur
etadi.   Shuningdek,   valyuta   kursining   bo‘shatilishi   tashqi   iqtisodiy
aloqalarning jadallashuviga xizmat qiladi.
4. Mahalliy va xorijiy investitsiyalar uchun qulay huquqiy va iqtisodiy
muhit yaratish
O‘zbekistonning  iqtisodiy  islohotlarida  investitsiyalarni   jalb  qilish   ustuvor
yo‘nalishlardan biri hisoblanadi. Investitsiyalar bo‘lmas ekan, iqtisodiy o‘sish,
texnologik yangilanish va bandlikni kengaytirish imkoni yo‘q. Shu bois 1990-
yillardan   boshlab   xorijiy   investorlar   uchun   maxsus   qonunlar   qabul   qilindi:
“Xorijiy   investitsiyalar   to‘g‘risida”,   “Xorijiy   investorlarning   huquqlarini
himoya qilish to‘g‘risida” va boshqalar. Erkin iqtisodiy zonalar tashkil etilib,
soliq   imtiyozlari   taqdim   qilindi.   Yaqin   yillarda   elektron   litsenziyalash,
investorlar   uchun   yagona   darcha   tizimi,   xalqaro   arbitrajga   murojaat   qilish
huquqlari   kafolatlandi.   2017-yildan   keyin   investitsiya   portfeli   keskin   oshdi:
Saudiya Arabistoni, Xitoy, Rossiya, Turkiya kabi davlatlardan yirik loyihalar
jalb qilindi. Mahalliy investorlar uchun ham bank kreditlari, grantlar va lizing
tizimi soddalashtirildi. Qulay huquqiy muhit bo‘lishi – bu biznes yuritishdagi
asosiy   omil   bo‘lib,   investitsiyaviy   xavflarni   kamaytiradi.   Investitsiya   jalb
etish orqali yangi ish o‘rinlari, infratuzilma va innovatsiyalar rivoj topadi. 175.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,
byurokratik to‘siqlarni kamaytirish va soliq yengilliklarini joriy etish
Kichik biznes iqtisodiy tizimda barqarorlik, bandlik va ijtimoiy tenglikning
kafolatidir. O‘zbekistonda bu soha 1990-yillardan boshlab davlat siyosatining
asosiy   ustuvor   yo‘nalishiga   aylantirildi.   Kichik   biznesni   qo‘llab-quvvatlash
uchun   maxsus   qonunlar,   agentliklar   (masalan,   Savdo-sanoat   palatasi),
dasturlar   va   kreditlar   tizimi   yo‘lga   qo‘yildi.   So‘nggi   yillarda   esa   biznesni
ro‘yxatdan   o‘tkazish   bir   necha   daqiqada,   soliq   hisobotlari   onlayn   tarzda
topshiriladigan   tizimga   o‘tkazildi.   2020–2023-yillarda   “Yoshlar
tadbirkorligi”,   “Ayollar   biznesi”   kabi   dasturlar   orqali   imtiyozli   kreditlar
ajratildi. Soliq yukining kamaytirilishi (yagona soliq stavkalari, QQSdan ozod
qilish,   deklaratsiyalar   soddalashtirilishi)   bu   sohaga   katta   turtki   berdi.
Byurokratik   to‘siqlarning   bartaraf   qilinishi   esa   tadbirkorlik   muhiti   sifatini
oshirdi. Bugungi  kunda  kichik biznes  O‘zbekiston  yalpi   ichki  mahsulotining
qariyb 50 foizini tashkil etmoqda va bu ko‘rsatkich yildan-yilga ortmoqda.
6. Davlat korxonalarini transformatsiya qilish, ularni bozor sharoitiga
moslashtirish va faoliyatining samarasini oshirish
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   transformatsiya   eng   murakkab,   ammo   zarur
bosqichlardan   biri   hisoblanadi.   Davlat   korxonalari   sovet   davridan   meros
bo‘lib qolgan yirik, noxolis, ko‘p hollarda zarar bilan ishlovchi subyektlar edi.
Ularni   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobatbardosh   qilish   uchun
transformatsiyalash   zarur   edi.   2000-yillardan   boshlab   ushbu   yo‘nalishda
qadamlar   tashlandi:   korxonalar   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirildi,
menejment   joriy   etildi,   moliyaviy   hisobot   xalqaro   standartlarga   o‘tkazildi.
2017-yildan   keyin   bu   islohotlar   tezlashdi:   “O‘zbekneftgaz”,   “O‘zbekiston
temir   yo‘llari”,   “O‘zsanoatqurilishbank”   kabi   yirik   korxonalar   bozor
tamoyillari asosida ishlashga majbur qilindi. Ularning faoliyati ochiq-oshkora
e’lon qilina boshlandi, IPO dasturlari yo‘lga qo‘yildi. Samaradorlikni oshirish
uchun   xususiy   sektor   bilan   sheriklik,   strategik   investorlarni   jalb   qilish, 18zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   ishlari   yo‘lga   qo‘yildi.
Transformatsiya davlat  xarajatlarini  kamaytiradi, xizmat  va mahsulot  sifatini
oshiradi hamda budjetga tushumlarni ko‘paytiradi.
Davlat   korxonalarini   transformatsiya   qilish,   ularni   bozor   sharoitiga
moslashtirish va faoliyatining samarasini oshirish.
O‘zbekiston   mustaqillikdan   keyingi   ilk   yillarda   keskin   islohotlar   yo‘lidan
emas,   bosqichma-bosqich,   ehtiyotkorlik   bilan   rivojlanish   yo‘lidan   bordi.   Bu
yondashuv “o‘zbek modeli” deb nomlanib, bevosita davlatning boshchiligida
amalga oshirildi. Bu modelda davlatning iqtisodiyotdagi ishtiroki maqsadli va
muvozanatli   bo‘lib,   islohotlar   bosqichma-bosqich   joriy   etildi,   ya’ni   “shok
terapiyasi”dan voz kechildi.
So‘nggi   yillarda,   ayniqsa   2017-yildan   boshlab,   Prezident   Shavkat
Mirziyoyev   rahbarligida   yangi   islohotlar   bosqichi   boshlandi.   Valyuta   kursi
erkinlashtirildi,   bank   tizimi   isloh   qilindi,   davlat   korxonalari   IPO   orqali
xususiylashtirila   boshlandi.   Elektron   hukumat,   raqamli   iqtisodiyot,   ochiq
budjet   kabi   yondashuvlar   davlatning   yangi   roli   –   samarador   boshqaruvni
ta’minlovchi subyektga aylanishini ifodalamoqda.
II -BOB. O‘ZBEKISTONDA O‘TISH DAVRI IQTISODIYOTINING
BOSQICHLARI VA NATIJALARI
2.1. O‘zbekiston iqtisodiyoti    o‘tish davrining boshlanish bosqichi
O‘zbekiston   iqtisodiyotining   o‘tish   davri   mustaqillik   e’lon   qilingan   1991-
yildan   boshlanadi.   Bu   davr   mamlakat   tarixida   tub   burilish   davri   sifatida
baholanadi,   chunki   ilgari   markazlashgan,   rejalashtirilgan   va   Moskva
tomonidan   boshqarilgan   iqtisodiyot   endi   mustaqil   milliy   iqtisodiyotga
aylanishi kerak edi. Mazkur bosqichda O‘zbekiston oldida juda murakkab va 19ko‘p qirrali vazifalar turgan: yangi iqtisodiy tizim yaratish, ishlab chiqarishni
barqaror   saqlab   qolish,   narxlarni   liberallashtirish,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni
shakllantirish va milliy valyutani joriy qilish kabi.
Birinchi navbatda, sobiq Ittifoqdan mustaqil bo‘lgan O‘zbekiston iqtisodiy
jihatdan   katta   qaramlikdan   xalos   bo‘lishga   majbur   edi.   Chunki   mamlakatda
sanoat   korxonalarining   aksariyati   ittifoq   zavodlari   uchun   xom   ashyo
tayyorlashga   ixtisoslashgan   edi.   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   asosan   paxta   xom
ashyosiga tayanar, ishlab chiqarish esa tugallanmagan siklga ega edi. Bundan
tashqari,   tashqi   savdo,   moliya,   soliq   va   bank   tizimi   Moskva   tomonidan
nazorat   qilinar   edi.   Bunday   sharoitda   milliy   iqtisodiy   suverenitetni   tiklash,
yangi bozor mexanizmlarini shakllantirish juda murakkab vazifa edi.
1991–1994-yillar oralig‘idagi bosqich o‘tish davrining eng keskin va qiyin
yillari  bo‘ldi. Iqtisodiyotda inflyatsiya  darajasi  yuqori  ko‘rsatkichlarga yetdi.
1992-yilda   inflyatsiya   darajasi   1000   foizdan   oshdi.   Bu   holat   aholining   real
daromadlarini   keskin   pasayishiga,   kambag‘allik   darajasining   oshishiga   olib
keldi. Narxlar erkinlashtirilishi bilan birga, ta’minot zanjirlari uzildi, bozorlar
tanqislik   holatiga   tushib   qoldi.   Mahsulotlar   nafaqat   qimmatlashdi,   balki
umuman   topilmas   bo‘lib   qoldi.   Ayniqsa,   energetika,   transport   va   oziq-ovqat
sohalarida jiddiy tanglik yuzaga keldi.
O‘tish davrining boshlang‘ich bosqichida eng dolzarb masalalardan biri —
iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash   bo‘ldi.   O‘zbekiston   hukumatining   dastlabki
qarorlari iqtisodiy barqarorlikni saqlashga qaratilgan edi. 1991-yilning oxirida
“Iqtisodiy   mustaqillik   to‘g‘risida”gi   qonun   qabul   qilindi.   Bu   qonun   asosida
milliy iqtisodiyotning strategik sohalari ustidan davlat nazorati saqlab qolindi.
Shu   bilan   birga,   yangi   institutlar   —   Markaziy   bank,   Davlat   soliq   qo‘mitasi,
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   vazirligi   tashkil   etildi.   Ular   iqtisodiy   siyosatni
mustaqil amalga oshirish uchun zarur mexanizmlar sifatida faoliyat boshladi.
1992-yilda   xususiylashtirish   jarayoni   boshlangan   bo‘lsa-da,   dastlabki
bosqichda   bu   jarayon   sekin   kechdi.   Kichik   savdo   va   xizmat   ko‘rsatish 20ob’yektlari   xususiylashtirildi,   lekin   yirik   sanoat   korxonalari   davlat   mulki
sifatida   qoldi.   Buning   asosiy   sababi   –   sanoat   tarmoqlarining   texnik
quvvatsizligi,   korxonalarning   yuqori   xarajatli   ishlashi   va   ularning
aksariyatining   faqat   sobiq   ittifoq   bozoriga   mo‘ljallanganligidir.   Boshqa
tomondan,   aholining   mulkchilik   psixologiyasi   ham   bozor   munosabatlariga
tayyor emas edi.
Ushbu   davrda   iqtisodiy   strategiyaning   markazida   —   oziq-ovqat
xavfsizligini   ta’minlash,   paxtaga   qaramlikni   kamaytirish   va   ichki   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   vazifalari   turdi.   Aynan   shu   yillarda   qishloq
xo‘jaligini isloh qilish bo‘yicha qadamlar tashlandi:  shartnoma asosida paxta
yetishtirish   tizimi   joriy   etildi,   fermer   xo‘jaliklari   tashkil   etildi,   kolxoz   va
sovxozlar bosqichma-bosqich tugatila boshlandi. Bu islohotlar natijasida ichki
bozor   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   to‘ldirila   boshladi,   oziq-ovqat   importiga
bo‘lgan qaramlik kamaytirildi.
1994-yil   iyul   oyida   muhim   voqea   ro‘y   berdi   —   milliy   valyuta   “so‘m”
muomalaga   kiritildi.   Bu   qadam   pul-kredit   siyosatini   mustaqil   yuritish
imkonini   berdi.   So‘mga   o‘tish   orqali   Markaziy   bank   inflyatsiyani   nazorat
qilish, valyuta kursini  belgilash va pul  massasini  boshqarish vositalariga ega
bo‘ldi.   Bu   muhim   islohot   o‘tish   davri   iqtisodiyotining   sifat   jihatidan   yangi
bosqichga o‘tganidan dalolat edi.
Soliq tizimi ham tubdan isloh qilindi. Soliq stavkalari qayta ko‘rib chiqildi,
yagona   davlat   byudjeti   shakllantirildi,   davlat   budjetining   taqchilligi
kamaytirila   boshlandi.   1995-yilga   kelib   davlat   moliyaviy   boshqaruvining
asoslari  yaratildi. Bu jarayonda Jahon banki va Xalqaro valyuta jamg‘armasi
kabi   xalqaro   tashkilotlarning   maslahatlari   va   texnik   yordami   muhim   rol
o‘ynadi.Shuningdek,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   yo‘lga   qo‘yilishi   ham
bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi.   Dastlabki   yillarda   tashqi   savdo   qattiq
nazorat ostida bo‘ldi. Biroq 1995-yildan boshlab eksport-import operatsiyalari
soddalashtirildi,   bojxona   tartib-qoidalari   yengillashtirildi   va   erkin   tashqi 21iqtisodiy   faoliyatga   o‘tish   bosqichi   boshlandi.   Bu   eksport   salohiyatini
kengaytirishga, yangi bozorlarni o‘zlashtirishga yordam berdi.
O‘zbekiston   o‘tish   davrining   boshlanish   bosqichida   eng   muhim   vazifa
sifatida   –   mustaqil   iqtisodiy   tizim   yaratishni   belgilab   oldi.   Davlat   bu
jarayonda   yetakchi   rol   o‘ynadi:   islohotlar   asosan   davlat   tashabbusi   bilan
boshqarildi. “O‘zbek modeli” deb nom olgan iqtisodiy rivojlanish strategiyasi
aynan   shu   bosqichda   shakllana   boshladi.   Bu   model   besh   prinsip   asosida
qurildi:   kuchli   ijtimoiy   siyosat,   islohotlarning   bosqichma-bosqichligi,
davlatning bosh islohotchi sifatidagi roli, qonun ustuvorligi va kuchli tartibga
solish, milliy mentalitet va tarixiy sharoitlarni inobatga olish.
Dastlabki   bosqichda   yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   hajmi   yildan-yilga
pasayib   bordi.   1991-yilda   YAIMning   o‘sish   sur’ati   0   foiz   atrofida   bo‘lgan
bo‘lsa,   1992-yilda   –3,2%,   1993-yilda   –11,1%,   1994-yilda   esa   –4,2%
darajasida   qayd   etilgan.   Ya’ni   bu   yillarda   iqtisodiyot   real   o‘sish   emas,   balki
qisqarish   bosqichini   boshdan   kechirgan.   Bu   holat   ishlab   chiqarishning
qisqarishi,   korxonalarning   bankrot   bo‘lishi,   ichki   bozorning   to‘liq
shakllanmaganligi bilan izohlanadi.
1992–1994-yillar   oralig‘ida   inflyatsiya   keskin   o‘sdi.   Ayniqsa,   1992-yilda
O‘zbekistonda   yillik   inflyatsiya   darajasi   1000%   dan   oshgan.   1993-yilda
inflyatsiya   841%   ga,   1994-yilda   esa   304%   ga   teng   bo‘lgan.   Bunday   holat
aholining   real   daromadlarini   keskin   pasayishiga   olib   keldi.   Shu   davrda   ish
haqining   o‘sishi   inflyatsiyadan   ortda   qolgan:   masalan,   1993-yilda   o‘rtacha
oylik ish haqi atigi 2,3 baravarga oshgan bo‘lsa, narxlar 8 barobarga oshgan.
Bu aholining xarid qobiliyatining pasayishiga sabab bo‘lgan.
Aholining turmush darajasining tushib ketgani ishsizlik darajasida ham aks
etdi.   Rasmiy   statistikada   ishsizlik   past   ko‘rsatkichlar   bilan   qayd   etilgan
bo‘lsa-da,   yashirin   ishsizlik   darajasi   yuqori   bo‘lgan.   Masalan,   1993–1995-
yillar   oralig‘ida   iqtisodiy   faol   aholi   tarkibida   15–18%   atrofida   norasmiy 22ishsizlik   mavjud   bo‘lgan.   Ayniqsa,   sobiq   sanoat   korxonalarining   yopilishi
ko‘plab malakali ishchi kuchining ishsiz qolishiga olib kelgan.
Shu  bilan   birga,   tashqi   savdo   ko‘rsatkichlari   ham   tahlil   qilishga   arzigulik.
1991-yilda   O‘zbekistonning   tashqi   savdo   aylanmasi   4,1   milliard   AQSh
dollarini tashkil etgan. 1993-yilda bu ko‘rsatkich 3,6 milliard dollarga tushib
ketgan.   Eksport   hajmining   pasayishi   valyuta   tushumining   kamayishiga   olib
keldi,   bu   esa   davlat   budjetining   taqchilligi   va   tashqi   qarzlarga   ehtiyojning
ortishiga sabab bo‘ldi.
1994-yil   iyul   oyida   milliy   valyuta   –   so‘m   muomalaga   kiritildi.   Bu   voqea
mamlakatning   iqtisodiy   suverenitetini   mustahkamlashda   muhim   qadam
bo‘ldi.   So‘mning   dastlabki   kursi   1   AQSh   dollariga   nisbatan   7   so‘m   atrofida
belgilangan. Biroq “qora bozor” kursi 15–20 so‘mgacha borib yetgan. Bu esa
valyuta   bozori   islohotlarining   boshlang‘ich   bosqichida   muvozanat
yetishmasligini   ko‘rsatgan.   Biroq   bu   qadam   pul-kredit   siyosatini   yuritish
imkonini yaratdi.
1993–1995-yillar   oralig‘ida   budjet   taqchilligi   YAIMga   nisbatan   7–8%
atrofida   bo‘lgan.   Bu   davrda   davlat   ijtimoiy   sohaga   katta   subsidiyalar
ajratishga   majbur   edi.   Pensiyalar,   maoshlar,   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim
sohalarining   xarajatlari   oshib   bordi.   Shu   sababli,   iqtisodiy   samaradorlik   past
bo‘lishiga   qaramasdan,   ijtimoiy   barqarorlik   saqlab   qolindi.   Bu   esa   davlat
siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishi sifatida baholanadi.
Xususiylashtirish   jarayonlari   ham   statistik   raqamlarda   o‘z   aksini   topgan.
1991–1994-yillar   mobaynida   17   mingdan   ortiq   davlat   mulki
xususiylashtirilgan.   Bu   asosan   savdo,   xizmat   ko‘rsatish   va   kichik   ishlab
chiqarish   korxonalarini   qamrab   olgan.   Yirik   korxonalarning
xususiylashtirilishi   esa   keyingi   bosqichlarga   qoldirilgan.   1994-yilda   xususiy
sektor   YAIM  tarkibida  atigi   18%  ulushga   ega  bo‘lgan  bo‘lsa,  1995-yilda  bu
ko‘rsatkich   25%   ga   yetgan.   Bu   o‘sish   ijobiy   bosqich   sifatida   baholansa-da,
islohotlarning sekinligidan darak beradi. 23Qishloq   xo‘jaligi   sohasida   ham   muhim   o‘zgarishlar   sodir   bo‘lgan.   1993-
yilda   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   umumiy   hajmi   1991-yilga   nisbatan   12%
ga   kamaygan.   Biroq,   1995-yilga   kelib,   paxta   yetishtirish   hajmi   4,0   million
tonnaga,   don   yetishtirish   hajmi   esa   2,7   million   tonnaga   yetgan.   Fermer
xo‘jaliklari   soni   esa   1994-yilda   20   ming   atrofida   bo‘lgan.   Bu   ko‘rsatkichlar
agrar islohotlarning dastlabki natijalarini ko‘rsatadi.
Tashqi   qarz   dinamikasi   ham   o‘tish   davrining   moliyaviy   qiyinchiliklarini
ko‘rsatadi. 1991-yilda O‘zbekistonning tashqi qarzi 0 ga teng bo‘lgan bo‘lsa,
1995-yilga   kelib   u   1,8   milliard   AQSh   dollarini   tashkil   qilgan.   Bu   kreditlar
asosan   xalqaro   moliya   institutlari   –   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   va   Jahon
banki orqali jalb qilingan. Bu qarzlar iqtisodiy islohotlarni moliyalashtirish va
infratuzilmalarni saqlab qolish uchun ishlatilgan.
1994-yil   yakuniga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   yalpi   sanoat   ishlab   chiqarishi
1991-yilga   nisbatan   17%   ga   kamaygan,   lekin   iste’mol   tovarlari   ishlab
chiqarish   ulushi   27%   dan   41%   gacha   ko‘tarilgan.   Bu   davlatning   ichki
iste’molni ta’minlash strategiyasini kuchaytirganini ko‘rsatadi.
O‘zbekiston iqtisodiyotining 1991–1995 yillardagi asosiy ko‘rsatkichlari 2
Ko‘rsatkich nomi 1991 1992 1993 1994 1995
Yalpi ichki mahsulot (YAIM) 
o‘sish sur’ati (%) 0.0 -3.2 -
11.1 -4.2 0.9
Inflyatsiya darajasi (%) 120 1000 841 304 63
O‘rtacha oylik ish haqi (so‘mda,  — — 350 850 1700
2
  O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi va Jahon banki 
hisobotlariga asoslangan. 24nisbatan)
Rasmiy ishsizlik darajasi (%) 1.5 2.4 2.6 3.1 3.4
Norasmiy ishsizlik (baholangan, %) ~10 ~13 ~16 ~18 ~15
Xususiylashtirilgan ob’ektlar soni 
(mingta) — 1.8 5.3 9.6 17.2
Tashqi savdo aylanmasi (mlrd $) 4.1 3.9 3.6 3.8 4.2
Eksport hajmi (mlrd $) 1.8 1.6 1.5 1.8 2.1
Import hajmi (mlrd $) 2.3 2.3 2.1 2.0 2.1
Milliy valyutaning AQSh dollariga 
nisbati — — — 1$ = 7 
so‘m (r.) 1$ = ~25
so‘m
Xorijiy investitsiyalar hajmi (mln $) 0 15 54 89 125
Davlat byudjeti taqchilligi (% 
YAIMga nisb.) — 6.2 7.4 8.0 5.5
Qishloq xo‘jaligi ulushi YAIMda 
(%) 30.4 31.6 33.1 35.5 36.8
Iste’mol tovarlari ishlab chiqarish 
ulushi (%) 27 30 34 38 41
Fermer xo‘jaliklari soni (mingta) 0.5 2.1 8.4 14.3 20.0 252.2. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish jarayonida amalga oshirilgan islohotlar 261991–1995-yillar O‘zbekiston uchun iqtisodiy inqirozdan chiqish va yangi
tizimga   tayyorgarlik   davri   bo‘lgan   bo‘lsa,   1996-yildan   boshlab   bozor
iqtisodiyotining   amaliy   asoslari   bosqichma-bosqich   joriy   qilina   boshladi.   Bu
davrda iqtisodiy islohotlar keng ko‘lamda amalga oshirilib, davlat tomonidan
tartibga   solinadigan   iqtisodiyotdan   raqobatga   asoslangan,   erkinroq   bozor
munosabatlariga   o‘tilish   boshlandi.   Islohotlar   bir   vaqtning   o‘zida   moliyaviy,
fiskal, institutsional, agrar, soliq va tashqi iqtisodiy sohalarni qamrab oldi.
Birinchi   navbatda,   moliya   va   bank   tizimining   liberallashuvi   asosiy
e’tiborga   olingan.   1996-yildan   boshlab   milliy   valyutaning   almashuv   kursi
bozor   talabiga   moslashtirila   boshlandi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki   mustaqil   pul-kredit   siyosatini   yurita   boshladi.   1997–2000-yillar
oralig‘ida   Markaziy   bank   asosiy   foiz   stavkasi,   muomala   pul   hajmi   va
inflyatsiyani  nazorat  ostida ushlab turish orqali makroiqtisodiy barqarorlikka
erishdi. 1997-yilda inflyatsiya 63 foizdan 26 foizga, 2000-yilda esa 28 foizga
tushdi. Bu esa iqtisodiy ishonchni oshirdi va kapital aylanishini jonlantirdi.
Soliq   tizimi   isloh   qilinishi   ham   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   hal   qiluvchi
rol   o‘ynadi.   1996-yildan   boshlab   yagona   soliq   stavkalari   joriy   qilindi.
Korxonalar uchun foyda solig‘i 45 foizdan 25 foizga tushirildi, keyinchalik 15
foizgacha   pasaytirildi.   Aholining   daromadlariga   solinadigan   soliq   progressiv
shaklga   keltirildi,   soliq   hisobotlari   soddalashtirildi.   Shu   orqali   soya
iqtisodiyoti   qisqardi   va   budjet   tushumlari   barqarorlashdi.   2000-yilda   davlat
budjetining   YAIMga   nisbati   20   foizdan   oshdi,   bu   esa   ijtimoiy   xarajatlar,
infrastrukturani moliyalashtirish imkonini berdi.
Xususiy   sektorni   qo‘llab-quvvatlash   ham   ustuvor   islohot   yo‘nalishlaridan
bo‘ldi.   2000-yillarda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   uchun   soliq
imtiyozlari berildi, yer ijarasi va litsenziyalash jarayoni soddalashtirildi. 2005-
yilga kelib, xususiy sektor YAIMda 45 foiz ulushni, bandlikda esa 70 foizdan
ortiq   ulushni   egalladi.   Shuningdek,   ko‘plab   davlat   korxonalari
xususiylashtirilib,   ularning   boshqaruviga   xorijiy   investorlar   jalb   qilindi. 27“O‘zbekneftgaz”,   “O‘zavtosanoat”   kabi   yirik   kompaniyalar   o‘z   faoliyatini
bozor tamoyillariga asoslangan holda qayta tashkil etdi.
Tashqi iqtisodiy islohotlar ham chuqur davom ettirildi. 1997-yildan boshlab
eksport-yo‘naltirilgan   strategiya   ishlab   chiqildi.   Eksport   qiluvchi
korxonalarga soliq yengilliklari berildi, bojxona jarayonlari avtomatlashtirildi.
Tashqi savdo aylanmasi 1995-yilda 4,2 mlrd dollar bo‘lgan bo‘lsa, 2005-yilga
kelib   bu   ko‘rsatkich   12,4   mlrd   dollarga   yetdi.   Eksport   hajmining   ko‘payishi
milliy valyutaning barqarorligiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatdi. Shu bilan birga,
“O‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish
to‘g‘risida”gi qonunlar tizimi takomillashtirildi.
Qishloq   xo‘jaligi   sohasida   islohotlar   asosida   fermer   xo‘jaliklari   va
dehqonchilik rivojlandi. Kolxoz va sovxozlar tugatilib, ularning o‘rnida bozor
tamoyillariga   asoslangan   yer   egalari   tashkil   etildi.   2004-yilga   kelib   fermer
xo‘jaliklari   soni   175   mingdan   oshdi.   Don   va   paxta   ishlab   chiqarish   hajmi
barqarorlashdi. 2000-yilda don yetishtirish hajmi 3,5 mln tonnani, paxta hajmi
esa 3,9 mln tonnani tashkil etdi. Bu oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlab, import
hajmini kamaytirishga xizmat qildi.
Energetika   va   infratuzilma   islohotlari   ham   amalga   oshirildi.   1999-yildan
boshlab GES, issiqlik elektr stansiyalari, gaz quvurlari yangilandi. 2001-yilda
“O‘zbekenergo”   ochiq   aksiyadorlik   jamiyatiga   aylantirildi.   2000-yillarda
transport   sohasiga   1,2   milliard   dollar   miqdorida   xorijiy   investitsiya   jalb
qilinib,   temir   yo‘llar,   avtomobil   yo‘llari   va   aeroportlar   zamonaviylashtirildi.
Bu   logistika   samaradorligini   oshirdi   va   ichki   bozor   integratsiyasiga   turtki
berdi.
Ijtimoiy islohotlar  doirasida  maoshlar, pensiyalar  va stipendiyalar  miqdori
muntazam   oshirilib   borildi.   2000-yilda   o‘rtacha   oylik   ish   haqi   12   AQSh
dollariga   teng   bo‘lgan   bo‘lsa,   2010-yilda   bu   ko‘rsatkich   150   dollarga   yetdi.
Yilma-yil   kam   ta’minlangan   qatlamlar   uchun   kompensatsiyalar,   subsidiyalar 28ajratildi.   Ijtimoiy   barqarorlik   iqtisodiy   o‘sish   uchun   mustahkam   zamin
yaratdi.
2000-yillarda   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari   ijobiy   bo‘ldi.   Masalan,   2001-yilda
YAIM   o‘sish   sur’ati   4,2%   bo‘lgan   bo‘lsa,   2005-yilda   7,1%,   2008-yilda   esa
9,0%  gacha yetdi. Inflyatsiya  esa nazorat ostida ushlab  turildi — 2005-yilda
7,2%,   2010-yilda   esa   6,5%   ni   tashkil   etdi.   Bu   esa   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minladi.
2010-yildan   boshlab   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   barqaror   o‘sish   bosqichiga
o‘tdi.   Bu   davrda   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   chuqur   institutsional
islohotlar,   infratuzilmaviy   loyihalar   va   ijtimoiy   dasturlar   natijasida   YAIM
o‘sish   sur’ati   doimiy   yuqori   darajada   saqlab   qolindi.   Ayniqsa,   2010–2015-
yillarda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   Markaziy   Osiyodagi   eng   tez   o‘suvchi
iqtisodiy tizimlardan biri sifatida e’tirof etildi. 292010-yilda   YAIM   o‘sish   sur’ati   8.5%   bo‘lib,   sanoat,   qurilish   va   xizmat
ko‘rsatish tarmoqlari hisobiga erishilgan. Shu bilan birga, inflyatsiya darajasi
7.3% atrofida saqlangan. 2011–2014-yillarda o‘sish sur’atlari 8% dan yuqori
bo‘lgan   bo‘lsa-da,   inflyatsiya   6.5–7.6%   oralig‘ida   bo‘lib,   nazorat   ostida
saqlangan.   Bu   yillarda   iqtisodiyotga   xorijiy   sarmoyalarni   jalb   qilish,   bank-
moliya   tizimini   barqarorlashtirish,   soliq   islohotlarini   chuqurlashtirish   asosiy
e’tiborga loyiq bo‘ldi.
2015–2016-yillarda iqtisodiy o‘sish nisbatan sekinlashgan bo‘lsa-da, YAIM
o‘sish   sur’ati   7.8%   atrofida   saqlangan.   Bu   yillarda   xalqaro   bozorlardagi
beqarorlik, Rossiya iqtisodiyotidagi inqiroz va xom ashyo narxlarining tushib
ketishi   O‘zbekiston   eksport   salohiyatiga   bosim   o‘tkazdi.   Shunga   qaramay,
ichki iste’mol va davlat investitsiyalari iqtisodiy barqarorlikni ta’minladi.
2017-yil   tarixiy   burilish   davri   bo‘ldi.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev
tashabbusi  bilan keng ko‘lamli iqtisodiy islohotlar boshlandi. Valyuta bozori
erkinlashtirildi,   2017-yil   5-sentabrda   so‘mning   rasmiy   kursi   devalvatsiya
qilinib,   1   AQSh   dollariga   nisbatan   ~4210   so‘mdan   8100   so‘mgacha
bo‘shatildi. Bu bosqich iqtisodiyotni real baholash, eksport-import faoliyatini
jonlantirish va investitsion iqlimni yaxshilashda muhim rol o‘ynadi.
2018-yilda YAIM 5.4% ga o‘sdi, inflyatsiya esa 14.3% ni tashkil etdi. Bu
holat   narxlarning   erkinlashtirilishi,   energiya   tariflarining   oshishi   va   bozor
mexanizmlarining   keskin   joriy   etilishi   bilan   bog‘liq   edi.   Shu   yili   bojxona
tartibotlari   soddalashtirildi,   “Yagona   darcha”   tizimi   orqali   import-eksport
jarayonlari   avtomatlashtirildi.   2019-yilda   esa   YAIM   o‘sish   sur’ati   5.7%   ga
yetdi,   inflyatsiya   darajasi   15.2%   bo‘ldi.   Inflyatsiyaning   yuqoriligi   davlat
tomonidan pul-kredit siyosatini qat’iylashtirishga majbur qildi.
2020-yil COVID-19 pandemiyasi tufayli global iqtisodiyot uchun og‘ir yil
bo‘ldi. O‘zbekistonda ham bu holat iqtisodiy o‘sishni keskin pasayishiga olib
keldi. YAIM atigi 1.6% ga o‘sgan bo‘lsa, inflyatsiya 11% atrofida saqlangan.
Davlat   tomonidan   pandemiyaga   qarshi   “inqirozga   qarshi   fond”   tashkil   etildi 30va   10   trln   so‘mdan   ortiq   mablag‘   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   qo‘llab-
quvvatlash   va   kichik   biznesni   tiklashga   yo‘naltirildi.   2020-yilda   rasmiy
ishsizlik darajasi 13.2% ga yetdi.
2021–2022-yillar   iqtisodiy   tiklanish   davri   bo‘ldi.   2021-yilda   YAIM   7.4%
ga   o‘sdi,   inflyatsiya   darajasi   esa   10.3%   ni   tashkil   etdi.   Sanoat   va   qurilish
sektorlarida   o‘sish   qayd   etildi.   Xorijiy   investitsiyalar   hajmi   2021-yilda   7.5
milliard AQSh dollarini tashkil etib, avvalgi yillarga nisbatan rekord darajaga
yetdi.   Davlat-xususiy   sheriklik   loyihalari   faol   yo‘lga   qo‘yildi,   xususan
energetika, transport, turizm va sog‘liqni saqlash sohalarida.
2023-yilda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   barqaror   tarzda   5.7%   ga   o‘sdi.
Inflyatsiya   darajasi   esa   12.3%   atrofida   bo‘ldi.   Bu   ko‘rsatkichlar   narxlarning
erkinlashuvi,   tarif   siyosatining   o‘zgarishi   va   iqtisodiy   mexanizmlarning
kuchayishi   bilan   izohlanadi.   Davlat   budjeti   ilk   bor   defitsitsiz   shakllantirildi,
QQS   stavkasi   15%   dan   12%   ga   tushirildi.   “Yashil   iqtisodiyot”,   “raqamli
transformatsiya” kabi yo‘nalishlar ustuvor strategiyaga aylandi.
2024-yilda   YAIM   o‘sish   sur’ati   6.1%   ga   yetdi.   Energetika   tarmog‘i
bo‘yicha Saudiya Arabistoni, Xitoy, Turkiya bilan umumiy qiymati 5 milliard
dollarlik kelishuvlar amalga oshirildi. Bank tizimida raqamli xizmatlar ulushi
80% ga yetdi. Aholining kreditlash ko‘rsatkichi ortdi, iste’mol kreditlari hajmi
yil  yakuniga  kelib 54  trillion  so‘mdan oshdi.  Soliq ma’murchiligida  “onlayn
nazorat” tizimlari orqali noqonuniy aylanishlar keskin kamaytirildi.
2025-yilning   dastlabki   choragida   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   5.6%   ga   o‘sdi.
Inflyatsiya   darajasi   9.0%   atrofida   belgilandi.   Ishsizlik   rasmiy   ravishda   8.5%
ga   tushdi.   YAIM   tarkibida   xizmatlar   sektori   ulushi   43%   ga,   sanoat   29%   ga,
qishloq   xo‘jaligi   22%   ga   teng   bo‘ldi.   Bu   tarkibiy   o‘zgarishlar   iqtisodiyotda
diversifikatsiya   jarayoni   faol   kechayotganini   ko‘rsatadi.  "2022–2026-yillarga
mo‘ljallangan   Taraqqiyot   strategiyasi"   doirasida   yirik   transport   loyihalari,
qishloq infratuzilmasi va sanoat zonalari rivojlantirilmoqda. 312.3. O‘tish davri natijalari va kelgusidagi istiqbollar
O‘zbekiston   Respublikasi   1991-yildan   boshlab   bosib   o‘tgan   o‘tish   davri
iqtisodiyoti bosqichlari murakkab, lekin muhim tarixiy jarayonlarni o‘z ichiga
oladi.   Reja   iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   mamlakatda   keng
ko‘lamli   siyosiy,   iqtisodiy,   institutsional   va   ijtimoiy   o‘zgarishlarni   yuzaga
keltirdi.   Dastlabki   bosqichda   inflyatsiya,   ishlab   chiqarishning   pasayishi,
tashqi savdo cheklovlari, ishsizlik, moliyaviy beqarorlik kabi omillar mavjud
bo‘lgan bo‘lsa, keyingi bosqichlarda islohotlar natijasida ijobiy ko‘rsatkichlar
shakllandi.   Bu   bo‘limda   o‘tish   davrining   asosiy   natijalari   va   istiqbolli 32yo‘nalishlari   yoritiladi.Dastlabki   yillarda   iqtisodiy   inqiroz   holati   kuzatilgan
bo‘lsa-da,   keyinchalik   islohotlarning   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilishi
makroiqtisodiy   barqarorlikni   tiklashga   xizmat   qildi.   1995-yildan   boshlab
iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari   ijobiy   ko‘rsatkichlarga   ega   bo‘la   boshladi.   1997-
yilga   kelib   YAIM   o‘sish   sur’ati   2.4%   ni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2000-yilda   bu
ko‘rsatkich   3.8%   ga   yetdi.   2001–2015-yillar   oralig‘ida   esa   o‘rtacha   o‘sish
sur’ati   7–8%   atrofida   bo‘ldi.   Bu   iqtisodiy   barqarorlik   mamlakatda   ichki
bozorni   kengaytirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   infratuzilmani
rivojlantirish imkonini berdi.
Davlat   boshchiligida   olib   borilgan   ehtiyotkor   siyosat   natijasida
O‘zbekistonda   ijtimoiy   beqarorlikka   yo‘l   qo‘yilmadi.   1990-yillarda   asosiy
e’tibor   iqtisodiyotni   saqlab   qolish,   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   va
aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini   himoya   qilishga   qaratildi.   Shu
sababli islohotlar keskin “shok terapiyasi” yo‘li bilan emas, balki bosqichma-
bosqich   amalga   oshirildi.   Bu   esa   ijtimoiy   noroziliklarni   kamaytirish,   ishlab
chiqarish tarmoqlarini saqlab qolish va davlat suverenitetini mustahkamlashda
muhim   rol   o‘ynadi.Mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligi   shakllantirildi.
1991-yildan 2020-yilgacha bo‘lgan davr  mobaynida 50 mingdan ortiq davlat
korxonalari   xususiylashtirildi.   Xususiy   sektor   YAIM   tarkibida   2010-yilda
45%   ni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023-yilda   bu   ko‘rsatkich   80%   dan   oshdi.   Bu
iqtisodiyotda   raqobat   muhiti   va   bozor   mexanizmlarining   tobora   kuchayib
borayotganini ko‘rsatadi.
Valyuta   bozori   liberallashdi.   2017-yildan   so‘ng   erkin   konvertatsiya   joriy
qilinib,   valyuta   kursi   bozor   talab   va   taklifiga   ko‘ra   shakllana   boshladi.   Bu
eksport-import   jarayonlarini   soddalashtirib,   xorijiy   investorlar   uchun   qulay
iqtisodiy   muhit   yaratdi.   2017-yildan   2023-yilgacha   bo‘lgan   davrda
O‘zbekistonga   jalb   qilingan   xorijiy   sarmoya   hajmi   40   milliard   AQSh
dollaridan   oshdi.   Bu   esa   yangi   ish   o‘rinlari,   texnologik   yangilanishlar   va
infratuzilmaviy rivojlanish uchun turtki bo‘ldi. 33Iqtisodiy   sektorlarning   tarkibiy   o‘zgarishi   ham   o‘tish   davrining   muhim
natijalaridandir. 1991-yilda YAIM tarkibida qishloq xo‘jaligi  37% ni, sanoat
21%   ni   va   xizmatlar   sohasi   29%   ni   tashkil   qilgan.   2025-yil   prognozlariga
ko‘ra,   xizmatlar   sohasi   ulushi   43%,   sanoat   29%,   qishloq   xo‘jaligi   esa   22%
bo‘ladi.   Bu   tarkibiy   siljishlar   iqtisodiyotda   diversifikatsiya   jarayoni
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilayotganini   ko‘rsatadi.Biroq,   o‘tish   davri
davomida   bir   qator   muammolar   ham   kuzatildi.   Jumladan,   iqtisodiy
islohotlarning sekinligi, korrupsiya, rasmiyatchilik va moliyaviy samarasizlik,
ayrim   sektorlarning   markazlashgan   boshqaruvga   qaram   bo‘lib   qolishi
islohotlarning   samaradorligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Xususan,   energiya
sektori   va   ayrim   yirik   korxonalar   hali-hanuz   to‘liq   bozor   tamoyillariga
o‘tmagan.   Shu   sababli   islohotlarni   chuqurlashtirish   zarurati   dolzarb   bo‘lib
qolmoqda.Kelgusida   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   —
raqamli   transformatsiya   hisoblanadi.   2023–2026-yillar   oralig‘ida   “Elektron
hukumat”,   “Raqamli   iqtisodiyot”,   “Yagona   soliq   axborot   tizimi”   kabi
loyihalar   orqali   iqtisodiy   boshqaruvda   shaffoflik   va   tezkorlik   oshiriladi.   Bu
esa   korrupsiyaning   kamayishiga   va   davlat   xizmatlarining   sifat   jihatidan
oshishiga   xizmat   qiladi.Yashil   iqtisodiyotga   o‘tish   ham   ustuvor
yo‘nalishlardan   biri   sifatida   belgilangan.   Qayta   tiklanuvchi   energiya
manbalarini   rivojlantirish,   ekologik   standartlarni   joriy   etish   va   energiya
samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   yillik   dasturlar   qabul   qilingan.   2030-
yilgacha   quyosh   va   shamol   energiyasi   ulushi   umumiy   energiya   ishlab
chiqarishda   25%   ga   yetkazilishi   rejalashtirilmoqda.Inson   kapitaliga   sarmoya
kiritish,   ya’ni   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish
O‘zbekiston   iqtisodiy   strategiyasining   ajralmas   qismiga   aylanmoqda.   2021-
yildan boshlab oliy ta’limga qamrov 9% dan 30% ga yetdi. Bu esa kelgusida
mehnat unumdorligi va innovatsion rivojlanish uchun muhim poydevor bo‘lib
xizmat qiladi. 34Xulosa 
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   jarayonida   o‘tish   davri   iqtisodiyoti
nazariyasining   nazariy   asoslarini,   O‘zbekistonning   mustaqillikdan   so‘ng
tanlagan yo‘li va amalga oshirilgan islohotlarni chuqur tahlil qilishga harakat
qildim.   O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayoni   an’anaviy   “shok
terapiyasi” usulidan farqli o‘laroq, bosqichma-bosqichlik, ijtimoiy himoya va
milliy qadriyatlarni inobatga olgan holda olib borildi. Bu yondashuv iqtisodiy
inqirozning   chuqurlashib   ketishining   oldini   oldi   va   mustahkam   poydevor
yaratdi.
Men ishonch bilan ayta olamanki, o‘tish davri iqtisodiyoti nafaqat iqtisodiy
transformatsiya jarayoni, balki butun jamiyat hayot tarzining o‘zgarishidir. Bu
davr   davomida   davlatning   boshqaruvdagi   faol   roli,   mulkchilik   shakllarining
xilma-xillashuvi,   xususiy   sektorning   rivojlanishi,   tashqi   savdoning
liberallashuvi   kabi   omillar   muhim   natijalar   berdi.   Ayniqsa,   2017-yildan
keyingi   islohotlar   bosqichi   mamlakat   iqtisodiyotini   jahon   bozoriga
yaqinlashtirdi, ochiqlik siyosati va xalqaro integratsiyani faollashtirdi.
Tahlillarim asosida quyidagi xulosalarga keldim:
 O‘zbekiston o‘tish davrida makroiqtisodiy barqarorlikka erishdi;
 Inflyatsiya,   ishsizlik   va   tashqi   qarzlar   kabi   omillar   asta-sekin   nazoratga
olindi;
 Milliy   valyutaning   konvertatsiyasi,   soliq   islohotlari,   bank   tizimi
modernizatsiyasi amalga oshirildi;
 Xizmatlar sohasi va raqamli iqtisodiyot yangi turtki oldi.
Men   ushbu   mavzuni   o‘rganish   orqali   iqtisodiy   nazariyaning   amaliy   hayot
bilan   qanday   uyg‘unlashishini   ko‘rdim.   O‘tish   davri   tajribasi,   ayniqsa,
O‘zbekiston   misolida   iqtisodiy   islohotlarni   bosqichma-bosqich   va   strategik
tarzda   olib   borishning   naqadar   muhim   ekanini   ko‘rsatdi.   Shuningdek,   bozor
tamoyillariga asoslangan, lekin ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashga qaratilgan
siyosat samaradorlikning asosiy kaliti ekaniga amin bo‘ldim. 35Yakuniy   xulosa   sifatida   shuni   ta’kidlashim   mumkinki,   o‘tish   davri
iqtisodiyoti   O‘zbekiston   tarixida   beqiyos   ahamiyatga   ega   davr   bo‘lib,   bu
tajriba   mamlakatning   iqtisodiy   mustaqilligi   va  barqaror   taraqqiyotiga  xizmat
qildi.   Kelgusida   ham   ushbu   asosda   olib   borilayotgan   islohotlar,   raqamli
transformatsiya   va   xalqaro   integratsiya   orqali   iqtisodiyotimiz   yanada   yuqori
bosqichlarga ko‘tarilishiga ishonchim komil. 36Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron
manba: www.lex.uz
2) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-
son, 2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish   masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron
manba: www.prezident.uz
4) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4739-sonli qarori. Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-
yil 20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining PQ–5000-sonli  Qarori. 2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish
tendensiyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3711) Vaxabov A.V., Toshpulatov Sh.X. – “Korxona iqtisodiyoti”. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities
outlook”, 2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent: Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 O‘tish davri iqtisodiyoti nazariyasi

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha