Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 83.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

O‘zbegim qasidasi tahlili

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
NAVOIY DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
ONA TILI VA ADABIYOT FAKULTET
A4 -guruh talabasi  Muxtorova Gulshodaning  
«Adabiyot o‘qitish metodikasi» fanidan
«O‘zbegim qasidasi tahlili» mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   A4- guruh   talabasi Muxtorova Gulshoda
Ilmiy rahbar:   Elyor Boymanov
Navoiy-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   ERKIN   VOHIDOVNING   HAYOTI   VA   «O‘ZBEGIM»
QASIDASINING YARATILISH ASOSLARI
1.1.   Erkin Vohidov hayoti va ijodiy faoliyati……………………………………. 5
1.2.   «O‘zbegim»   qasidasining   yaratilish
sabablari ………………………………. 9
1.3.   Qasida   janrining   xususiyatlari   va   Erkin   Vohidov   ijodida   tutgan
o‘rni……… 12
II-BOB. «O‘ZBEGIM» QASIDASINING G‘OYAVIY-BADIIY TAHLILI
2.1.  Asarning asosiy g‘oyasi va mazmuni ………………………………………. 17
2.2.   Badiiy   vositalar   va   ifoda
kuchi ………………………………………………. 23
2.3.   Qasidaning   ma’naviy-tarbiyaviy
ahamiyati..................................................... 25
XULOSA……………………………………………………………………….. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 28
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .  O‘zbek she’riyatining zabardast namoyandalaridan
biri Erkin Vohidov tomonidan yozilgan «O‘zbegim» qasidasi nafaqat adabiy asar,
balki butun bir davr, xalq va millat ruhiyatining timsoliga aylangan. Ushbu qasida,
1968-yilda yozilgan bo‘lishiga qaramay, bugungi kunda ham o‘zining dolzarbligi,
g‘oyaviy   mazmuni   va   badiiy   ifoda   kuchi   bilan   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.
Shoir asarda o‘zbek xalqining o‘tmishdagi shonli tarixini, uning boy madaniyati va
bebaho qadriyatlarini g‘urur bilan madh etadi. Ayniqsa, sovet mafkurasi hukmron
bo‘lgan bir davrda yozilgan bu kabi kuchli milliy ruhdagi asarning paydo bo‘lishi
Erkin   Vohidovning   ijodiy   jasorati   va   vatanparvarlik   tuyg‘ularining   yorqin
ifodasidir.
«O‘zbegim»   qasidasi   orqali  shoir  o‘z  xalqining  kimligini,  tarixiy  ildizlarini
eslatadi,   ularning   or-nomusi,   buyuk   kelajagi   borasidagi   fikr-mulohazalarini   keng
ifoda   etadi.   Asarda   nafaqat   tarixiy   o‘tmish,   balki   kelajak   umidi,   istiqlol   g‘oyasi,
vatan   erki   kabi   muhim   tushunchalar   badiiy   vositalar   orqali   chuqur   talqin   etilgan.
Qasidada   o‘zbek   millatining   madaniy   merosi,   buyuk   ajdodlari,   istiqlolga   bo‘lgan
intilishi hamda milliy g‘ururi ulug‘lanadi. Bu asar xalqimizning mustaqil davlatga
ega   bo‘lish   orzusi,   ichki   iztirob   va   faxr   tuyg‘ularini   jamlagan   she’riy   yodgorlik
sifatida   qadrlanadi.   Mazkur   qasidaning   dolzarbligi,   ayniqsa,   mustaqillik   yillarida
yanada   oshdi.   «O‘zbegim»   nafaqat   o‘zbek   adabiyotining   mumtoz   namunasi
sifatida,   balki   tarbiyaviy,   mafkuraviy   va   ma’naviy   jihatdan   ham   yoshlar   ongiga
ta’sir   ko‘rsatuvchi   manba   sifatida   qadrlanmoqda.   Asarda   ifodalangan   fikrlar,
badiiy obrazlar  va  tarixiy ramzlar  yosh  avlodda  Vatanga  muhabbat, milliy  iftixor
va   fidoyilik   hissini   shakllantirishda   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu
jihatdan,   «O‘zbegim»   qasidasini   adabiy   jihatdan   tahlil   qilish   nafaqat   ilmiy,   balki
tarbiyaviy ahamiyatga ham egadir. Yana bir muhim jihat shundaki, Erkin Vohidov
3 ijodining chuqur o‘rganilishi orqali o‘zbek she’riyati rivojining muhim bosqichlari,
adabiyotda   milliy   g‘oya   va   istiqlol   mafkurasi   qanday   shakllanganini   anglash
mumkin. Qasidaning har bir misrasi, satri zamirida xalq ruhi, milliy o‘zlik, adolat
va   ozodlik   g‘oyalari   yashiringan.   Shuning   uchun   ham   ushbu   mavzuni   o‘rganish
hozirgi   davrda   nafaqat   adabiyotshunoslik,   balki   ta’lim-tarbiya,   ma’naviyat   va
mafkura sohalari uchun ham dolzarb hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Erkin   Vohidov   tomonidan   yozilgan   «O‘zbegim»
qasidasining g‘oyaviy va badiiy xususiyatlarini tahlil qilish, asar orqali ifodalangan
milliy   g‘oya,   tarixiy   xotira   va   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   o‘rganish,   shuningdek,
ushbu asarning o‘zbek adabiyotidagi o‘rni va yosh avlod tarbiyasidagi ahamiyatini
ochib berishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
 Erkin   Vohidovning   hayoti   va   ijodiy   faoliyati   haqida   umumiy   ma’lumot
berish.
 «O‘zbegim» qasidasining yaratilish davri va tarixiy kontekstini o‘rganish.
 Qasidadagi asosiy g‘oya va milliy ruhni tahlil qilish.
 Asarda   ishlatilgan   badiiy   vositalarni   aniqlash   va   ularning   mazmunini
ochib berish.
 Qasidaning o‘zbek adabiyotidagi ahamiyatini belgilash.
 «O‘zbegim»   qasidasining   yoshlar   tarbiyasidagi   ma’naviy-mafkuraviy
rolini yoritish.
Kurs ishining predmeti.  Erkin Vohidovning «O‘zbegim» qasidasi matni va
undagi g‘oyaviy-badiiy ifoda vositalarining tahlilidir.
Kurs   ishining   obyekti.   Erkin   Vohidov   ijodiy   merosi,   xususan,   uning
«O‘zbegim» nomli qasidasida aks etgan milliy g‘oya va badiiy talqindir.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I-BOB.  ERKIN VOHIDOVNING HAYOTI VA «O‘ZBEGIM»
QASIDASINING YARATILISH ASOSLARI
1.1.   Erkin Vohidov hayoti va ijodiy faoliyati
Erkin   Vohidov   (1936-yil   28-dekabr,   Oltiariq   tumani,   Farg ona   viloyati,ʻ
O zbekiston   SSR   –   2016-yil   30-may,   Toshkent,   O zbekiston)   –   taniqli   o zbek	
ʻ ʻ ʻ
shoiri,   dramaturgi,   adabiy   tarjimoni   va   davlat   arbobi.   Vohidov   o z   she rlarini	
ʻ ʼ
yozish bilan bir qatorda taniqli xorij ijodkorlari, jumladan, Aleksandr Tvardovskiy,
Johann Wolfgang von Goethe, Muhammad Iqbol, Rasul Hamzatov hamda Sergey
Yesenin   asarlarini   yuksak   mahorat   bilan   o zbek   tiliga   tarjima   qilgan.   Ayniqsa,	
ʻ
shoirning Yesenin asarlaridan hamda Goethening «Faust» asarini qilgan tarjimalari
e tiborga   loyiqdir.   Vohidov   1983-yil   Hamza   nomidagi   O zbekiston   SSR   Davlat	
ʼ ʻ
mukofoti   bilan   taqdirlangan.   1987-yil   O zbekiston   xalq   shoiri   unvonini   olgan.	
ʻ
1995-yilda «Do‘stlik» ordeni bilan mukofotlangan. 1999-yilda esa oliy darajadagi
O zbekiston   Qahramoni   mukofotiga   sazovor   bo lgan.   Vohidovning   she rlari	
ʻ ʻ ʼ
o zbeklar   orasida   yaxshi   tanilgan   va   tez-tez   to plamlarda   chop   etiladi.   Shoirning
ʻ ʻ
bir  necha  she riga kuy bastalangan,  jumladan,  Sherali  Jo rayev tomonidan. 2020-	
ʼ ʻ
yilning   oktyabrida   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   tuzilganligining   75   yilligi
munosabati  bilan Vohidovning «Inson» she ri  asosida  yozilgan  «Human» (Inson)	
ʼ
ashulasi   arab,   ingliz,   italyan,   qozoq,   rus,   tojik,   turk   va   o zbek   tillarida   taqdim	
ʻ
etildi 1
.
Erkin   Vohidov   dastlabki   tahsilni   maktabda   olgan.   Iqtidori,   she’riyatga
bo‘lgan   qiziqishi   yoshligidanoq   yaqqol   sezila   boshlagan.   U   O‘zbekiston   Milliy
Universitetining (o‘sha vaqtdagi Toshkent Davlat Universiteti) o‘zbek filologiyasi
fakultetida   1955–1960-yillarda   tahsil   oladi.   Universitetda   o‘qib   yurgan
kezlaridayoq   u   adabiy   jamoatchilik   e’tiborini   qozonadi.   Ayniqsa,   o‘zining
1
 Kitobxon. “Erkin Vohidov tarjimai holi.”  https://kitobxon.com/oz/yozuvchi/erkin_vohidov
5 zamonaviy   qarashlari,   badiiy   tafakkurining   kengligi   va   xalqona   ifoda   vositalarini
o‘zlashtira   olishi   bilan   ajralib   turgan.   Erkin   Vohidovning   ilk   she’riy   to‘plami   —
«Tong   nafasi»   1961-yilda   nashr   etiladi.   Ushbu   to‘plam   yosh   shoirning   adabiy
maydondagi   rasmiy   chiqishiga   asos   bo‘ladi.   «Tong   nafasi»   kitobi   o‘zbek
she’riyatiga   yangi   ruh,   yangi   badiiy   uslub   olib   kiradi.   U   nafaqat   lirik   tasvirlar,
balki   teran   falsafiy   mushohadalar,   vatanga   muhabbat,   insonparvarlik   g‘oyalari
bilan   ajralib   turadi.   Keyingi   yillarda   Erkin   Vohidov   «Yoshlik   devoni»,   «Ruhlar
isyoni»,   «Nido»,   «O‘zbegim»   kabi   qator   to‘plamlar   bilan   o‘zbek   adabiyotida
o‘ziga xos ijodiy maktab yaratdi. Uning ilk adabiy chiqishlari davrida zamondosh
shoirlar,   adabiyotshunoslar   uning   she’riyatini   iliq   kutib   oldilar,   g‘oyaviy   yetuklik
va badiiy salohiyatini alohida ta’kidladilar 2
.
Erkin Vohidovning  ilk adabiy  bosqichdagi   faoliyati  shunchaki  she’r   yozish
bilan emas, balki xalqning ruhiy ehtiyojlariga javob bera oladigan badiiy g‘oyalar
yaratish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   U   o‘z   ijodi   orqali   milliy   o‘zlikni   tiklash,   o‘zbek
xalqining   tarixiy   va   ma’naviy   qadriyatlarini   madh   etish   yo‘lida   xizmat   qilgan.
Shoirning   dastlabki   asarlaridayoq   bu   yo‘nalishdagi   izlanishlar   yaqqol   ko‘zga
tashlanadi.
Erkin   Vohidov   o‘zining   keng   qamrovli,   badiiy   jihatdan   yetuk,   g‘oyaviy
mazmunga   boy   she’riyati   bilan   zamonaviy   o‘zbek   adabiyotining   eng   yirik
vakillaridan   biri   sifatida   adabiy   jarayon   tarixida   o‘chmas   iz   qoldirgan.   Uning
she’rlari   o‘zbek   tili   go‘zalligi,   xalqona   ohanglar,   boy   ma’naviy   meros   va   hozirgi
davr   muammolarini   bir   butun   qilib   uyg‘unlashtirganligi   bilan   ajralib   turadi.
Ayniqsa, Erkin Vohidov o‘z she’riyati orqali  o‘zbek xalqining ruhiy olami, orzu-
umidlari, qadriyatlari, vatanparvarlik tuyg‘ularini teran aks ettirishga erishgan. Bu
jihatlar   uning   asarlarini   xalq   orasida   mashhur   va   sevimli   qilgan.   Shoir   o‘zbek
she’riyatida   g‘azal   janrining   yangi   bosqichda   qayta   yashnashiga   katta   hissa
qo‘shgan.   U   o‘z   g‘azallarida   Navoiy   an’analarini   davom   ettirib,   zamonaviylik,
hayotiylik   va   milliy   ruhni   birlashtira   olgan.   Bu   bilan   u   g‘azalga   ham   nafaqat
2
  Ziyouz.com.   “Erkin   Vohidov   –   She’riyat   mehr   demakdir   (suhbat,   1988-yil).”   https    ://    ziyouz    .   com    /   portal    -  
haqida    /   xarita    /   suhbatlar    /   erkin    -   vohidov    -   she    -   riyat    -   mehr    -   demakdir    -1988   
6 estetik,   balki   ijtimoiy   va   ruhiy   yuklama   bergan.   Erkin   Vohidov   o‘z   ijodi   orqali
g‘azalni nafaqat tarixiy janr, balki bugunning ham dolzarb badiiy shakliga aylantira
olgan   shoir   sifatida   e’tirof   etiladi.   Erkin   Vohidovning   o‘zbek   she’riyati
taraqqiyotidagi   o‘rnini   alohida   belgilab   beradigan   jihatlardan   biri   —   uning   o‘z
davrining   dolzarb   muammolariga   befarq   bo‘lmaganligidir.   Shoir   jamiyatdagi
o‘zgarishlar,   inson   qalbidagi   ichki   kechinmalar,   ma’naviy   va   axloqiy   qadriyatlar,
istiqlol   ruhi   va   xalq   taqdiri   bilan   bog‘liq   mavzularda   yozgan   asarlari   bilan   keng
kitobxonlar   qatlamini   tarbiyalagan.   Ayniqsa,   «O‘zbegim»   qasidasi   orqali   u
mustaqillik   shuurini   uyg‘otish,   milliy   g‘urur   va   iftixorni   yuksaltirishda   katta
ma’naviy xizmat qilgan 3
.
Shuningdek,   Erkin   Vohidov   o‘z   she’rlari   orqali   o‘zbek   tilining   go‘zalligi,
tovushlar   ohangdorligi,   xalqona   iboralar   va   milliy   obrazlarni   badiiy   tasvirda
jonlantirib   bera   olgan.   U   o‘zbek   tili   imkoniyatlaridan   mahorat   bilan   foydalanib,
she’rda   yangi   ohanglar,   ritmlar   yaratgan,   tilning   badiiy-estetik   imkoniyatlarini
yanada   kengaytirgan.   Shu   jihatdan   uning   ijodi   o‘zbek   tili   va   she’riyati
taraqqiyotining   ajralmas   qismiga   aylangan.   Erkin   Vohidov   yaratgan   obrazlar   –
xalq orasidagi oddiy insonlar, tarixiy shaxslar yoki ramziy qahramonlar – barchasi
hayotiylik, ishonchlilik va badiiy mukammallik bilan ajralib turadi. Ularning ichki
dunyosi, ruhiy iztiroblari, orzulari orqali shoir o‘zbek xalqining umumiy qiyofasini
chizadi. Uning qahramonlari xalq qahramonlaridek xalq qalbidan joy olgan, bu esa
shoirni   xalq   ijodining   zamonaviy   davomchisiga   aylantirgan.   Erkin   Vohidovning
o‘zbek she’riyati taraqqiyotidagi o‘rni juda beqiyosdir. U she’riyatga faqat badiiy
ifoda   emas,   balki   ma’naviy   ozuqa,   ruhiy   kuch,   milliy   iftixor   va   zamonaviylik
ruhini olib kirgan adibdir. Uning ijodi nafaqat o‘z zamondoshlari, balki bugungi va
kelajak avlodlar uchun ham ulkan badiiy maktab bo‘lib xizmat qiladi.
Erkin   Vohidov   ijodining   eng   asosiy   g‘oyaviy   ustunlaridan   biri   bu   —
vatanparvarlik,   istiqlol   va   milliy   ma’naviyatni   targ‘ib   qilishdir.   Uning   har   bir
she’rida   Vatanga   muhabbat,   millatga   sadoqat   va   o‘zbek   xalqining   ma’naviy
olamiga   chuqur   hurmat   ifodalanadi.   Ayniqsa,   shoirning   «O‘zbegim»   nomli
3
 Oyina.uz – “Adiblar merosi” rukni.  https    ://    oyina    .   uz    /   uz    /   generation    /55   
7 qasidasi   xalqimiz   qalbida   chuqur   iz   qoldirgan   asarlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu
qasida   o‘zbek   xalqining   tarixiy   ildizlari,   milliy   g‘ururi,   tili,   dini,   madaniyati   va
ma’naviy merosini tarannum etgan holda, mustaqillik ruhining ifodasiga aylangan.
Erkin   Vohidov   o‘z   asarlari   orqali   xalqni   o‘zligiga   qaytarishga,   uni   uyg‘otishga
harakat   qilgan.   Uning   nazarida   shoirning   eng   muhim   vazifasi   —   xalq   qalbiga
haqiqatni   olib   kirish,   uni   anglatish,   ma’naviy   uyg‘onishga   undashdir.   Shoir
shunchaki   yuksak   so‘zlar   bilan   xalqni   maqtab   qo‘ya   qolmaydi,   balki   uni   haqiqat
bilan   yuzlashtiradi,   kamchiliklarni   ko‘rsatadi,   ayovsiz   tanqidlar   bilan   xalqning
ko‘zini ochishga intiladi. «O‘zbegim» qasidasidagi hayqiriq, alam, iftixor va umid
uyg‘unligi buning yaqqol ifodasidir.
Erkin   Vohidov   istiqlol   g‘oyalarini   allaqachon   mustaqillikdan   avval   ham
yuragida   sezgan   va   uni   she’riy   ifodaga   solgan.   Ayniqsa,   sovet   davrida   yozilgan
ba’zi   she’rlari   zamonasi   uchun   jasorat   namunasi   bo‘lgan.   U   o‘z   xalqining   or-
nomusini,   qadriyatlarini   unutmaslikka,   tiliga,   diniga   va   tarixiga   sodiq   bo‘lishga
chaqirgan.   Shoirning   «Sen   o‘zingni   bil,   o‘zligingni   bil»   degan   ruhi   bugungi   kun
uchun   ham   o‘ta   dolzarbdir.   Ma’naviyat   masalasida   ham   Erkin   Vohidov   o‘zbek
adabiyotining   chinakam   ma’naviy   ustunlarini   qayta   tikladi.   Uning   asarlarida
Sharqona tafakkur, Qur’on va Hadis ilmi, tasavvufiy fikrlar, tarixiy xotira, axloqiy
poklik,   halollik,   sabr,   shukr   kabi   qadriyatlar   ulug‘lanadi.   Shu   bilan   birga,   shoir
diniy   mavzularni   ham   zamonaviy   kontekstda   bayon   eta   olgan   —   diniy
tushunchalarni faqat ibodat darajasida emas, balki insonning ruhiy kamolot yo‘lida
muhim   bosqich   sifatida   tasvirlagan.   Erkin   Vohidovning   ijodi   mustaqil
O‘zbekistonning   ma’naviy-ma’rifiy   asoslarini   yaratishda   muhim   rol   o‘ynadi.
Uning asarlari yosh avlodni Vatanga muhabbat, milliy iftixor, adolat, sabr-toqat va
pok   niyat   ruhida   tarbiyalashda   bebaho   manbadir.   Shoir   so‘z   qudrati   bilan   millat
qalbida   uyg‘onish,   g‘urur   va   birlik   tuyg‘ularini   tarbiyalagan.   Bugun   ham   Erkin
Vohidov   she’riyati   ma’naviy   uyg‘onish   va   milliy   ongning   ramzi   sifatida
qadrlanadi.
8 1.2. «O‘zbegim» qasidasining yaratilish sabablari
Erkin Vohidovning «O‘zbegim» qasidasining yozilishiga sabab bo‘lgan davr
va   tarixiy   fon   shoirning   ijodida   mustaqillik   va   milliy   o‘zlikni   qayta   tiklash
g‘oyalarining   yuzaga   kelishi   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Ushbu   asar   Sovet
Ittifoqining   oxirgi   yillarida,   1991-yilda   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishishidan
avval   yaratildi.   Bu   davrda,   butun   Ittifoqqa   xos   bo‘lgan   siyosiy   va   iqtisodiy
inqirozlar   fonida,   mustaqillikni   qo‘lga  kiritish   g‘oyasi   xalqning   ongida  asta-sekin
rivojlanayotgan edi. Erkin Vohidov o‘zining she’riyatida ushbu davrning ijtimoiy
va siyosiy o‘zgarishlariga faol munosabat  bildirgan, mustaqillik g‘oyasini nafaqat
badiiy,   balki   ma’naviy   jihatdan   ham   kuchaytirishga   intilgan.   «O‘zbegim»
qasidasining   yaratilishida   ayniqsa,   o‘zbek   xalqining   tarixiy   merosi   va   madaniy
o‘zligini   anglash   masalalari   ustuvor   bo‘lgan.   Shoirning   asarida   milliy   uyg‘onish,
mustaqillik   uchun   kurash,   Vatanga   bo‘lgan   cheksiz   muhabbat   kabi   g‘oyalar
ustunlik   qildi.   Uning   qasidasi   adabiyotda   yangi   bir   qadam   bo‘lib,   xalqning
o‘zligini   anglash   va   mustaqil   davlatga   bo‘lgan   intilishlarini   ifodalovchi   muhim
asar   sifatida   tarixiysifatda   ajralib   turadi.   Vohidov   milliy   g‘urur,   mustaqillik   va
o‘zlikni ta’riflash orqali o‘z xalqini ruhiy jihatdan tayyorlashga harakat qilgan 4
.
Shoir   ushbu   asarida   o‘zbek   xalqining   azaliy   orzulari,   shu   jumladan,
erkinlikka,  mustaqillikka  va milliy  qadriyatlarni  tiklashga  bo‘lgan  ehtiyoji   haqida
so‘z yuritgan. Boshqa tarafdan, u o‘zbek xalqi va uning tarixiga bo‘lgan hurmatni
hamda   yuksak   qadriyatlarni   yashashda   davom   etishni   ta’kidlagan.   «O‘zbegim»
qasidasidagi   badiiy   obrazlar   va   ramzlar   orqali   Vohidov   o‘zining   milliy   ongni
4
  Mahmudov ,  M . (2003). " Erkin   Vohidov   va   zamonaviy   o ‘ zbek   she ’ riyati ". O‘zbekiston adabiyoti, 6(5), 23-45.
9 uyg‘otishga,   mustaqillik   g‘oyasini   xalq   orasida   mustahkamlashga   xizmat   qilgan.
Shoirning   bu   asari   nafaqat   o‘zbek   she’riyatining   rivojlanishiga   hissa   qo‘shgan,
balki mustaqillikni orzu qilayotgan xalq uchun muhim bir ruhiy qo‘llanma bo‘lgan.
«O‘zbegim»   qasidasining   xalqning   milliy   g‘ururi   va   istiqlolga   bo‘lgan   orzulariga
ta’sir   ko‘rsatganligini   ta’kidlash   lozim.   Erkin   Vohidovning   ushbu   asari   nafaqat
adabiyotda,   balki   jamoatchilikda   ham   kuchli   turtki   bo‘lib,   o‘zbek   xalqining
mustaqillikka bo‘lgan orzusini to‘liq ifodaladi.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida   mustaqillik   g‘oyasining
shakllanishi   va   uning   adabiyotdagi   ifodasi   muhim   o‘rin   tutadi.   1980-90-yillarda
o‘zbek adabiyotida mustaqillik g‘oyasi o‘zining aniq shaklini topa boshladi. Ushbu
davrda   adabiyotda   ko‘plab   yozuvchilar   va   shoirlar,   jumladan   Erkin   Vohidov,   o‘z
xalqining tarixiy huquqlarini qayta tiklash, erkinlik va ozodlikni tarannum etishga,
millatning   boy   madaniy   merosini   ulug‘lashga   intilishdi.   Bu   davrda   mustaqillik
g‘oyasi   nafaqat   siyosiy,   balki   ma’naviy   va   badiiy   izlanishlarda   ham   aks   etdi.
Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida,   ayniqsa,   xalqning   o‘zligini   anglash,   o‘z
tarixiga va madaniyatiga hurmatni orttirish kabi g‘oyalar ustuvor o‘rin tutadi. Shoir
ushbu asarida o‘zbek xalqining ajdodlaridan meros bo‘lib qolgan g‘ururini, milliy
iftixorini,   mardligini   ulug‘ladi.   Uning   she’rida   xalqning   tarixiy   o‘zig‘ligini   qayta
tiklashga   qaratilgan   chaqiriqlar   va   mustaqillikka   bo‘lgan   intilish   aks   etadi.
«O‘zbegim» qasidasining g‘oyaviy yo‘nalishi mustaqillik g‘oyasining shakllanishi
bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, bu asar o‘zbek xalqining o‘zligini anglash va milliy
qadriyatlarni hurmat qilish zaruratini ta’kidlaydi 5
.
Erkin  Vohidov   o‘z   she’riyati   orqali   xalqni   o‘z   tarixiy  ildizlariga  qaytishga,
milliy azamatlikni qo‘llab-quvvatlashga undaydi. «O‘zbegim» qasidasining badiiy
ahamiyati   shundaki,   u   o‘zbek   xalqining   milliy   birlik,   mustaqillik   va   erkinlik
g‘oyalarini   yangi   badiiy   ifodada   taqdim   etdi.   Shoirning   bu   asari   adabiyotda
mustaqillik   g‘oyasining   muhim   ifodasiga   aylangan.   «O‘zbegim»   shuningdek,
adabiyotda xalqni birlashtiruvchi, unga o‘zligini anglashga, ozodlik va mustaqillik
5
  Tursunov ,  A . (1992).  O ‘ zbek   adabiyoti   va   mustaqillik  -  O ‘ zbekiston   Respublikasi   mustaqilligi   sharoitida   adabiyot
va   san ’ at .  Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
10 haqida o‘ylashga chaqiruvchi yuksak badiiy asar sifatida ajralib turadi. Mustaqillik
g‘oyasining   shakllanishi   va   adabiyotdagi   ifodasi   shundaki,   bu   g‘oya   o‘zbek
xalqining tarixiy va madaniy merosiga nisbatan yangicha qarashni taqdim etdi, bu
esa   xalqning   ma’naviy   uyg‘onishini   ta’minlashga   xizmat   qildi.   Erkin   Vohidov
o‘zbek she’riyatini yangi g‘oyalar bilan boyitdi va uning asarlari xalqning mustaqil
hayotga   bo‘lgan   orzusini   aks   ettirishda   katta   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Shoirning
«O‘zbegim»   qasidasidagi   milliy   uyg‘onish   va   mustaqillikka   bo‘lgan   chaqiriqlar,
shubhasiz, o‘zbek adabiyotining yangi davrining boshlanishini belgilaydi.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasining   ilk   nashri   1991-yilda,   ya’ni
O‘zbekiston   mustaqil   bo‘lganidan   avval   chop   etildi.   Bu   davrda   mamlakatda
mustaqillik   g‘oyasi   tobora   kuchayib   borayotgan,   xalqqa   yangi   istiqbollar   va
kelajak   kutilayotgan   bir   payt   edi.   Shoirning   bu   asari   o‘zbek   xalqining
mustaqillikka  bo‘lgan  orzulari,  kutgan tuyg‘ularining  va yangi   erkinlikka  bo‘lgan
ishtiyoqining   ifodasiga   aylangan.   Qasidaning   nashri   O‘zbekiston   jamoatchiligida
katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   «O‘zbegim»   she’ri   milliy   g‘urur   va   istiqlol   ruhini   o‘zgacha
tarzda tarannum etdi. Shoirning asari, faqat adabiy jihatdan emas, balki ma’naviy
jihatdan   ham   jiddiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Vohidovning   yuksak   badiiy   mahorati,   milliy
qadriyatlarni   ilgari   surishdagi   jasorati   va   xalqni   o‘zligini   anglashga   undashi
ko‘plab o‘quvchilarni o‘ziga tortdi. Ularning qalbida mustaqillikka bo‘lgan kuchli
orzu   va   umidlarni   shakllantirdi.   Bu   qasida,   ayniqsa,   milliy   iftixorni,   xalqning
tarixiy   o‘zig‘ligini   anglashni   va   mustaqillikka   bo‘lgan   intilishni   yangi   badiiy
shaklda aks ettirganligi bilan o‘ziga xosdir 6
.
Jamoatchilikda   «O‘zbegim»   qasidasiga   bo‘lgan   qiziqish   juda   kuchli   edi.
Asar   nafaqat   o‘quvchilar   orasida,   balki   ijtimoiy   muhitda   ham   katta   rezonans
uyg‘otdi.   Qasida   mustaqillik   g‘oyalarini   kengroq   ommaga   etkazish,   o‘zbek
xalqining   o‘zligini   anglashini   ta’minlashda   katta   rol   o‘ynadi.   Shoirning   bu   asari
jamoatchilikda   mustaqillik   va   erkinlikni   his   qilish,   milliy   qadriyatlarni   qadrlash
zaruratini   his   qildirdi.   Shu   tariqa,   Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasining
nashri   o‘zbek   adabiyotining   yangi   davriga   —   mustaqil   O‘zbekiston   davriga
6
 Vohidov, E. (1991). O‘zbegim - She’rlar to‘plami. Toshkent: O‘zbekiston.
11 kirishining   ramzi   bo‘ldi.   U,   o‘zbek   adabiyotida   mustaqillik   g‘oyasining   keng
ommaga   etkazilishi,   milliy   uyg‘onish   va   Vatanga   bo‘lgan   cheksiz   muhabbatni
tarannum etishning ulkan qadamidir.
1.3.   Qasida janrining xususiyatlari va Erkin Vohidov ijodida tutgan
o‘rni
Qasida janri – Sharq adabiyotining eng qadimiy va mashhur janrlaridan biri
bo‘lib, o‘zining boy tarixi, an’anaviy tuzilishi va yirik poetik vositalari bilan ajralib
turadi.   Aslida,   qasida   turk   va   fors   adabiyotlarida   keng   tarqalgan   bo‘lib,   o‘zbek
adabiyotida   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Qasida   she’r   shakli   sifatida   o‘ziga   xos
strukturaga   ega   bo‘lib,   odatda   5-15   misradan   iborat   bo‘ladi.   Ushbu   shaklning
uzunligi va tuzilishidagi o‘ziga xosliklar uning poetik imkoniyatlarini kengaytirgan
va adabiy ifodani yanada boyitgan. Qasida janrining o‘ziga xos tuzilishi va badiiy
usullari   mavjud.   Eng   asosiysi,   qasida   she’rida  ko‘plab   epik  elementlar   va  chuqur
g‘oyalar   mavjud   bo‘ladi.   Qasida   yoziladigan   asar   ko‘pincha   biror   kishi   yoki
jamiyatni   yuksaltirish,   maqtash,   ba’zan   esa   tanqid   qilish   maqsadida   bo‘ladi.
Mazmun jihatidan esa qasida, odatda, milliy qadriyatlar, Vatan, adolat, ilm, san’at
va   hokazolarni   ulug‘lash,   shuningdek,   insonning   axloqiy   fazilatlarini,   adolatni
himoya qilish, kuchli ijtimoiy mavzularni yoritish uchun xizmat qiladi. Bu janrning
badiiy   maqsadi   nafaqat   estetik   zavq   hosil   qilish,   balki   o‘quvchining   ongiga
ijtimoiy va madaniy ahamiyatga ega g‘oyalarni singdirishdir.
Qasida janri o‘zining badiiy jihatdan juda boy va ko‘p qirraliligi bilan ajralib
turadi.   Shoirlar,   bu   janrda,   asosan,   o‘z   fikrlarini,   dunyoqarashlarini,   milliy
g‘ururini,   insoniyat   qadriyatlarini   ifodalashga   intilishadi.   Qasida   she’riyatida
she’rning   o‘zi   emas,   balki   uning   tuzilishi,   so‘zlarning   tanlanishi,   nutqning   ritmik
jihatlari   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bu,   ayniqsa,   o‘zbek   qasidasida   alohida   o‘z
ifodasini   topgan,   chunki   shoirlar   o‘z   she’rlarida   milliy   g‘oyalarni   ulug‘lash   bilan
birga,   o‘zbek   xalqining   o‘ziga   xos   tarixiy   va   madaniy   o‘zig‘ligini   ta’kidlaydilar.
Qasida janrida ko‘plab poetik vositalar qo‘llanadi, masalan,   metafora ,   taqqoslash ,
12 giperbola   va   simvolizm   kabi   san’atchilik   usullari.   Ushbu   vositalar   orqali   shoirlar
qasidaning   mazmunini   chuqurlashtiradilar,   shuningdek,   adabiy   tasvirlar   orqali
o‘quvchiga   qarshi   birorta   ijtimoiy   yoki   madaniy   mavzuni   aniqroq   va   ta’sirchan
tarzda   yetkazadilar.   Shu   bilan   birga,   qasida   janrida   ko‘pincha   qahramonlik,
adolatni   himoya   qilish,   millatni   ulug‘lash   g‘oyalari   doimiy   ravishda   uchraydi.
Shoir   qahramonlarni   idealizatsiya   qilib,   ularning   fazilatlarini   ulug‘laydi,   va   shu
orqali o‘quvchining vatanparvarlik ruhini kuchaytiradi.
Qasida   janri   tarixan   ham   qadimdan   yozilgan   bo‘lsa-da,   u   doimiy   ravishda
yangilanib,   zamonaviy   sharoitlarga   moslashib   borgan.   Shoirlar   an’anaviy   she’r
shakllarini   saqlagan   holda,   o‘z   zamonasining   talablari   va   ehtiyojlarini   inobatga
olganlar. Shu nuqtai nazardan, qasida janri shoirning san’ati va g‘oyalarini keng va
ravon   tarzda   ifodalash   uchun   juda   qulay   vosita   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Shu   bilan
birga, qasida  janrida, faqatgina shaxsiy  g‘oyalar  va  qadriyatlar  emas,  balki  milliy
va jamoat g‘oyalari ham to‘liq aks etadi. Bundan tashqari, qasida janrining har bir
asarida   aniq   bir   maqsad   mavjud   bo‘ladi:   shoirning   o‘z   millatini   va   jamiyatini
o‘ziga   xos   tarzda   ifodalash,   uni   yuksaltirish,   biror   siyosiy,   axloqiy   yoki   ijtimoiy
g‘oyani ilgari surish. Qasida janrining o‘ziga xos va beqiyos xususiyatlari shu bilan
belgilanadi:   she’rning   o‘zi   bilan   birga   uning   ichki   dunyosi,   tuzilishi   va   poetik
elementlari ham muhim ahamiyatga ega.
Qasidaning xususiyatlari:
 She’rning uzunligi: odatda 5-15 misra.
 Poetik vositalarning boyligi: metafora, giparbola, taqqoslash, simvolizm.
 Kengaytirilgan tasvirlar va epik elementlar.
 Yuksaltirish va maqtash: ba’zan tanqid qilish.
 Milliy qadriyatlar, Vatan, adolat, ilm, san’atni ulug‘lash.
 Shoirning o‘ziga xos dunyoqarashi va milliy g‘ururi.
Erkin Vohidovning qasida janridagi yangiligi.   Erkin Vohidovning qasida
janridan   foydalangandagi   yangiligi,   avvalo,   uning   badiiy   uslubi   va   she’r
mazmunining zamonaviy talablarga mos ravishda yangilanishida o‘zini ko‘rsatadi.
13 Vohidov,   klassik   qasida   janrini   o‘z   zamonasining   siyosiy,   madaniy   va   ijtimoiy
ehtiyojlariga   moslashtirib,   uni   yangi   ruhda   ifodalashga   muvaffaq   bo‘lgan.   U
an’anaviy   qasida   janrining   barcha   elementlarini   saqlab   qolgan   holda,   o‘z
she’riyatida yangi fikrlar va g‘oyalarni ilgari surishga erishdi.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida   an’anaviy   qasida   tuzilishi
saqlanib,   shuningdek,   shoir   o‘zining   badiiy   uslubi   bilan   janrni   yangilashga
muvaffaq   bo‘lgan.   Uning   she’rlari   zamonaviy   o‘zbek   she’riyatining   yangi
yo‘nalishlarini   yaratdi.   U   o‘z   qasidalarida   milliy   qadriyatlar   va   global   g‘oyalarni
birlashtirib,   ularning   o‘zaro   uyg‘unlashishini   ta’minlagan.   Shu   bilan   birga,
Vohidov qasida janrining tuzilishini, mazmunini va shaklini modernizatsiya qilish
orqali, janrning o‘zini yangi zamonaviy ahamiyatga ega qilib ko‘rsatgan. Bu uning
o‘z   she’riyatini   o‘zgacha   va   ijodiy   tarzda   yangilashga   erishganini   ko‘rsatadi.
Vohidov   qasidalari,   ayniqsa,   «O‘zbegim»   she’rida,   millatni   yuksaltirish,   Vatanni
ulug‘lash,   va   xalqning   mustaqillikka   erishish   yo‘lidagi   orzularini   ifodalash   bilan
birga, tarixiy merosni tiklash, istiqlol va ozodlikni qadrlash g‘oyalarini ham ilgari
suradi.   Shoirning   she’rlari   xalqning   o‘zlikni   anglashiga   va   mustaqillik   uchun
kurashayotgan ruhi va orzulariga bo‘lgan ishonchni mustahkamladi 7
.
Badiiy uslubdagi yangiliklar:
 An’anaviy   qasida   tuzilishi   saqlanadi :   Shoir   qasidaning   uzoq   tarixiy
an’analariga   sodiq   qolgan,   lekin   uni   zamonaviy   sharoitda   yangi   mazmun   va
shaklda ifodalagan.
 Milliy   va   global   qadriyatlarni   birlashtirish :   Vohidov   o‘z   asarlarida
xalqning   milliy   g‘ururini,   istiqlol   g‘oyalarini   va   insoniyatning   universal
qadriyatlarini   birlashtiradi,   bu   esa   uning   she’riyatini   kengroq   auditoriyaga
ta’sirchan qiladi.
 O‘zbek   xalqining   tarixiy   merosi   va   madaniyatini   ulug‘lash :
«O‘zbegim» qasidasida Vohidov o‘zbek xalqining qadriyatlarini, uning boy tarixiy
merosini ulug‘lab, xalqni mustaqillikka, o‘zligini anglashga chaqiradi.
7
  Jumaev Shavkat. O‘zbek adabiyotidagi qasida janri: tarixiy rivojlanish va yangi davrda o‘zgarishlar. O‘zbekiston
Respublikasi Milliy universiteti nashriyoti, 2007. 180 bet.
14  Zamonaviy   sharoitlar   bilan   bog‘lash :   Shoir   zamonaviy   dunyodagi
muhim   ijtimoiy   va   siyosiy   jarayonlarni   qasida   janrida   yoritish   orqali,   xalqni   o‘z
orzulariga erishishga ilhomlantiradi.
Erkin   Vohidovning   qasida   janridagi   yangiligi,   albatta,   uning   she’riyatidagi
yangi g‘oyalar va badiiy uslubning o‘ziga xosligi bilan bog‘liq. U, an’anaviy she’r
shakllarini   yangicha   tarzda   ko‘rsatib,   zamonaviy   adabiyotda   o‘z   o‘rnini   topgan.
Shu   bilan   birga,   uning   she’rlari   xalqni   uyg‘otishga,   o‘zlikni   anglashga   va
mustaqillikka   bo‘lgan   orzularni   amalga   oshirishga   undaydi.   Vohidovning   qasida
janridagi   yangiligi,   aynan   shunda   –   u   zamonaviy   g‘oyalarni   an’anaviy   janrda
ulashni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirdi.   Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»
qasidasining  janrga  xos  poetik xususiyatlarini  tahlil   qilishda,  uning  she’riyatining
asosiy   o‘ziga   xosligini   va   xususiyatlarini   ko‘rib   chiqish   lozim.   Ushbu   asarda
Vohidov   o‘zining   badiiy   mahoratini   va   she’rning   mazmunini   chuqur,   keng
ko‘lamda   ifodalashga   erishgan.   «O‘zbegim»   qasidasining   poetik   xususiyatlari
quyidagi asosiy jihatlarga ega:
1. Tuzilish va ritmik xususiyatlar : Vohidovning «O‘zbegim» qasidasidagi
tuzilish   an’anaviy   qasida   janriga   xos   bo‘lib,   she’rning   ritmi   va   tuzilishi   aniq   va
kengaytirilgan.  Shoir  o‘zbek  she’riyatining klassik  an’alariga sodiq  qolgan  holda,
zamonaviy   uslubni   ham   qo‘shgan.   Bu,   shuningdek,   she’rning   zamon   bilan
uyg‘unlashishini,   shaxsiyatga   ta’sirini   oshiradi.   She’rning   ma’no   qatlamlari   va
tuzilishining   mukammalligi,   uni   o‘quvchi   uchun   eng   yaxshi   tarzda   qabul   qilish
imkonini yaratadi.
2. Tasviriy   vositalar :   Erkin   Vohidov   «O‘zbegim»da   tasviriy   vositalardan
keng foydalanadi. Metafora, giparbola, taqqoslash kabi badiiy usullar she’rda aniq
ishlatilgan.   Shoir   xalqning   ajdodlardan   meros   bo‘lgan   kuchini,   mardligini   va
mustaqillik   uchun   kurashdagi   ruhini   tasvirlashda   ko‘plab   tasvirlarni   ishlatadi.   Bu
tasvirlar   o‘quvchini   o‘sha   davrning   tarixiy   muhitiga   olib   boradi,   milliy   g‘urur   va
iftixorni his qilish imkonini yaratadi.
15 3. Yangi   mazmun   yaratish :   «O‘zbegim»   qasidasining   muhim   xususiyati
shundaki,   unda   Vohidov   milliy   qadriyatlar   va   mustaqillik   g‘oyasini   ifodalashda
yangi   mazmun   yaratgan.   Shoir   nafaqat   o‘zbek   xalqining   tarixini   yoritib,   balki
xalqning   o‘zligini   anglashga   chaqiradi.   Milliy   g‘urur   va   tarixiy   ildizlarni   tiklash,
istiqlol va erkinlikni qadrlash kabi g‘oyalar qasidaning markazida turadi. Bu yangi
mazmun   shoirning   mustaqillik   davriga   bo‘lgan   munosabatini   ifodalashda   yordam
beradi.
4. Sotsial-madaniy   va   siyosiy   ta’sir :   «O‘zbegim»   qasidasining   badiiy
ahamiyatidan   tashqari,   uning   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   ta’siri   ham   muhimdir.
Vohidov   she’ri   xalqni   birlashtirish,   Vatanga   bo‘lgan   muhabbatni,   mustaqillikni
qadrlashni   tarannum   etadi.   She’r   milliy   uyg‘onish,   yangi   davrni,   ya’ni   mustaqil
O‘zbekistonning   shakllanishini   aks   ettiradi.   Bu   she’r   o‘quvchilarni   xalqning
ulug‘vorligini anglashga, o‘zining tarixiy merosini hurmat qilishga chaqiradi.
5. G‘oyaviy   ahamiyat :   Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasidagi
g‘oyaviy   ahamiyat   milliy   g‘urur   va   istiqlolni   ulug‘lashda   o‘zini   ko‘rsatadi.
Shoirning   she’rlari   xalqni   uyg‘onishga,   o‘zligini   anglashga   va   mustaqillikka
bo‘lgan   orzularini   amalga   oshirishga   undaydi.   Bu   asar,   ayniqsa,   mustaqillikning
tarixi va uning ahamiyatini anglashda muhim bir hujjat bo‘lib xizmat qiladi.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasining   janrga   xos   poetik
xususiyatlari,   uning   badiiy   tuzilishi,   ritmik   asoslari,   tasviriy   vositalar   va   yangi
mazmun yaratishdagi  yangiligi  bilan ajralib turadi. Shoir o‘zbek xalqining tarixiy
merosini   ulug‘laydi,   milliy   g‘urur   va   istiqlolni   tarannum   etishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bu   qasida   nafaqat   badiiy,   balki   siyosiy   va   madaniy   jihatdan   ham   katta
ta’sirga ega bo‘lib, milliy uyg‘onishning timsoliga aylanadi 8
.
8
 Abdullayev Bakhrom. Erkin Vohidovning “O‘zbegim” qasidasining badiiy va g‘oyaviy tahlili. Adabiyot va san’at
nashriyoti, 2004. 200 bet.
16 II-BOB. «O‘ZBEGIM» QASIDASINING G‘OYAVIY-BADIIY TAHLILI
2.1.  Asarning asosiy g‘oyasi va mazmuni
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasining   asosiy   g‘oyasi,   shubhasiz,
o‘zbek   xalqiga   bo‘lgan   chuqur   mehr   va   faxr   tuyg‘usini   ifodalaydi.   Shoir   o‘z
she’rida Vatan, xalq va millat  g‘oyalarini  yuksaltirib, ularga bo‘lgan muhabbatini
tasvirlaydi.   Qasidada   o‘zbek   xalqining   tarixiy   merosi,   madaniyati,   ilm-fani   va
shaxsiyatlari   ta’riflanib,   Vatan   va   millatning   buyukligi   ulug‘lanadi.   Bu   she’r
shoirning   yuragi   va   vijdonidan   chiqayotgan,   uning   xalqiga   bo‘lgan   sadoqatini,
g‘ururini, faxrini va sevgisini o‘zida aks ettiradi.
O'zbegim Qasida
Tarixingdir ming asrlar 
Ichra pinhon, o‘zbegim, 
Senga tengdosh Pomiru 
Oqsoch Tiyonshon, o‘zbegim. 
So‘ylasin Afrosiyobu 
So‘ylasin O’rxun xati,  
Ko‘hna tarix shodasida 
Bitta marjon, o‘zbegim. 
Al Beruniy, Al Xorazmiy, 
Al Forob avlodidan, 
Asli nasli balki O’zluq, 
Balki Tarxon, o‘zbegim. 
O’tdilar sho‘rlik boshingdan 
O’ynatib shamshirlarin 
17 Necha qoon, necha sulton, 
Necha ming xon, o‘zbegim. 
Tog‘laring tegrangda go‘yo 
Bo‘g‘ma ajdar bo‘ldi-yu, 
Ikki daryo - ikki chashming, 
Chashmi giryon, o‘zbegim. 
Qaysari Rum nayzasidan 
Bag‘rida dog‘ uzra dog‘, 
Chingizu Botu tig‘iga
Ko‘ksi qalqon, o‘zbegim. 
Yog‘di to‘rt yondin asrlar 
Boshingta tiyri kamon,    
Umri qurbon, mulki toroj, 
Yurti vayron, o‘zbegim. 
Davr zulmiga va lekin 
Bir umr bosh egmading,    
Sen - Muqanna, sarbador - sen, 
Erksevar qon, o‘zbegim. 
Sen na zardusht, sen na buddiy, 
Senga na otash, sanam,    
Odamiylik dini birla 
Toza imon, o‘zbegim. 
Ma’rifatning shu’lasiga 
Talpinib zulmat aro,  
 Ko‘zlaringda okdi tunlar 
Kavkabiston, o‘zbegim. 
Tuzdi-yu Mirzo Ulug‘bek 
Ko‘ragoniy jadvalin,    
Sirli osmon tokiga ilk – 
18 Qo‘ydi narvon, o‘zbegim. 
Mir Alisher na’rasiga 
Aks-sado berdi jahon,    
She’riyat mulkida bo‘ldi 
Shohu sulton, o‘zbegim. 
Ilmu she’rda shohu sulton, 
Lek taqdiriga qul,    
O’z elida chekdi g‘urbat, 
Zoru nolon, o‘zbegim. 
Mirzo Bobur - sen, fig‘oning 
Soldi olam uzra o‘t,    
Shoh Mashrab qoni senda 
Urdi tug‘yon, o‘zbegim. 
She’riyatning gulshanida 
So‘ldi mahzun Nodira,    
Siym tanni yuvdi ko‘z yosh, 
Ko‘mdi armon, o‘zbegim. 
Yig‘ladi furqatda Furqat 
Ham muqimliqda Muqiym, 
Nolishingdan Hindu Afg‘on 
Qildi afg‘on, o‘zbegim. 
Tarixing bitmakka, xalqim, 
Mingta Firdavsiy kerak,    
Chunki bir bor chekkan ohing 
Mingta doston, o‘zbegim. 
Ortda qoldi ko‘hna tarix, 
Ortda qoldi dard, sitam,    
Ketdi vahming, bitdi zahming, 
Topdi darmon, o‘zbegim. 
19 Bo‘ldi osmoning charog‘on 
Tole xurshidi bilan,    
Bo‘ldi asriy tiyra shoming 
Shu’la afshon, o‘zbegim. 
Men Vatanni bog‘ deb aytsam, 
Sensan unda bitta gul,    
Men Vatanni ko‘z deb aytsam, 
Bitta mujgon, o‘zbegim. 
Faxr etarman, ona xalqim, 
Ko‘kragimni tog‘ qilib,    
Ko‘kragida tog‘ ko‘targan 
Tanti dehqon, o‘zbegim. 
O’zbegim deb keng jahonga 
Ne uchun madh etmayin!    
O’zligim bilmoqqa davrim 
Berdi imkon, o‘zbegim. 
Men buyuk yurt o‘g‘lidurman, 
Men bashar farzandiman,    
Lek avval senga bo‘lsam 
Sodiq o‘g‘lon, o‘zbegim. 
Menga Pushkin bir jahonu 
Menga Bayron bir jahon, 
Lek Navoiydek bobom bor,
 Ko‘ksi osmon, o‘zbegim. 
Qayga bormay boshda do‘ppim, 
G’oz yurarman, gerdayib,  
 Olam uzra nomi ketgan 
O’zbekiston, o‘zbegim. 
Bu qasidam senga, xalqim, 
20 Oq sutu tuz hurmati,  
 Erkin o‘g‘lingman, qabul et, 
O’zbegim, jon o‘zbegim. 
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida   Vatan,   xalq   va   millat   haqidagi
g‘oyalar chuqur va ko‘p qirrali tarzda ifodalangan. Shoir o‘zbek xalqining tarixiy
o‘tmishi,   buyuk   shaxsiyatlari   va   yuksak   qadriyatlarini   tasvirlab,   ular   bilan
faxrlanishni   ta’kidlaydi.   Shoir,   o‘zbek   xalqining   qadimiy   tarixini   ulug‘laydi   va
uning   tarixiy   buyukligini   ta’kidlaydi.   Masalan,   «O‘zbegim,   Senga   tengdosh
Pomiru Oqsoch Tiyonshon»   satrida o‘zbek xalqining o‘tmishidagi  buyuk shaxslar
va   madaniyatlar   bilan   solishtirib,   o‘z   xalqining   buyukligini   yuksaltiradi.   Bundan
tashqari,   «So‘ylasin   Afrosiyobu,   So‘ylasin   O’rxun   xati»   kabi   satrlar   bilan   shoir
xalqning   madaniy   va   tarixiy   merosiga   hurmat   ko‘rsatadi.   Shoirning   bu   asaridagi
asosiy   g‘oya   shundaki,   millatning   tarixi   va   o‘tmishidagi   yuksak   qadriyatlarni
eslatish orqali bugungi kunda bu qadriyatlarni saqlash, ularga hurmat ko‘rsatish va
ularga   sadoqat   ko‘rsatish   kerakligini   ta’kidlaydi.   Ushbu   qasida   o‘zbek   xalqining
o‘tmishiga hurmat bilan birga, kelajakdagi xalqning ruhiy kuchini ifodalaydi. Shoir
xalqni ulug‘lab, uning tarixiy merosini saqlash va uni kelajak avlodlarga yetkazish
zarurligini bildiradi 9
.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida   shoirning   yuragi   va   vijdonidan
chiqqan   satrlar   uning   xalqiga   bo‘lgan   chuqur   sadoqatini,   sevgisini   va   yuragidagi
tuyg‘ularni   aks   ettiradi.   Shoirning   she’rlari   har   doim   o‘zining   samimiyligi   bilan
ajralib turadi, u nafaqat shoir, balki xalqning og‘zi, uning vijdoni sifatida faoliyat
yuritgan.  «Men Vatanni bog‘ deb aytsam, Sensan unda bitta gul» – bu satrda shoir
o‘zining   Vataniga   bo‘lgan   chuqur   sevgisini   ifodalaydi.   U   Vatanini   gulli   bog‘
sifatida tasvirlaydi, bu esa Vatanining go‘zalligi va uning xalqiga bo‘lgan mehrini
ko‘rsatadi.   Shoirning   bu   satrida   Vatanni   sevish   va   uning   barcha   go‘zalligini   his
etish   his-tuyg‘ulari   to‘la   aks   etgan.   «Ko‘kragimni   tog‘   qilib,   Ko‘kragida   tog‘
ko‘targan   Tanti   dehqon»   –   bu   satrda   shoir   o‘z   xalqining   mehnatkashligini,
9
  Shomurodov Muzaffar. Erkin Vohidovning “O‘zbegim” qasidasidagi milliy qadriyatlar. O‘zbekiston Yozuvchilar
uyushmasi nashriyoti, 2009. 140 bet.
21 qat’iyatini   va   kuchini   ta’kidlaydi.   U,   o‘z   xalqini   yuksak   qadriyatlar   va   qat’iyat
bilan bog‘lab, uning kuchini va barcha mehnatlarini ulug‘laydi. Shoir bu satr orqali
xalqning   har   bir   a’zosining   mehnatiga   bo‘lgan   hurmatini   va   uning   kuchli   iroda
bilan yashayotganini  ta’kidlaydi. Bu  satrlar  orqali  shoirning yurakdan  chiqqan va
xalqining   ruhiyatiga   chuqur   kirib   boradigan   tuyg‘ulari   aks   etadi.   Erkin   Vohidov
o‘zining   she’rlarida   xalqining   mehnatini,   Vataniga   bo‘lgan   sadoqatini   va   uni
hurmat qilishni ulug‘laydi 10
.
Erkin Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida o‘zbek xalqiga bo‘lgan mehr va
faxr   tuyg‘usi   she’rning   asosiy   mavzularidan   biridir.   Shoir   nafaqat   o‘z   xalqining
o‘tmishini yodga olib, uning tarixiy voqealari va buyuk shaxsiyatlarini ulug‘laydi,
balki   bugungi   o‘zbek   xalqining   imkoniyatlarini,   uning   kuchini   va   jasoratini   ham
yuksaltiradi.   Shoirning   mehr   va   faxr   tuyg‘usi,   nafaqat   o‘tmishga   bo‘lgan   hurmat,
balki kelajakdagi taraqqiyotga ishonch va umidni ham o‘zida mujassam etadi.
«Men buyuk yurt o‘g‘lidurman, Men bashar farzandiman» – bu satrda shoir
o‘zining   milliy   iftixorini   ochiq-oydin   ifodalaydi.   U   o‘zini   o‘zbek   xalqining   bir
qismi, uning farzandi sifatida ko‘radi va shu orqali o‘zining buyuk tarixga bo‘lgan
aloqasini   va   bu   tarixga   bog‘langanligini   ta’kidlaydi.   Shoirning   bu   satri   xalqining
g‘ururini, milliy hissiyotini va o‘z vataniga bo‘lgan sadoqatini namoyish etadi. Bu
ifoda   shoirning   o‘z   xalqining   tarixi   va   qadriyatlariga   bo‘lgan   chuqur   hurmatini
anglatadi.   «O’zbegim   deb   keng   jahonga   Ne   uchun   madh   etmayin!»   –   bu   satrda
shoir o‘z xalqining buyukligini dunyo miqyosida ulug‘lashga chaqiradi. Shoirning
bu  so‘zlari   o‘zbek   xalqining  nafaqat   mahalliy,  balki   global   miqyosda   ham   o‘ziga
xosligini   va   buyukligini   e’tirof   etadi.   O‘zbek   xalqining   madaniyati,   tarixi,   va
umuman xalqning o‘ziga xosligi shoir tomonidan jahon miqyosida ifodalanadi. Bu
satrda o‘zbek xalqining tarixiy merosi va madaniyati orqali jahon xalqlari o‘rtasida
o‘z o‘rnini topishga chaqiriladi. Shoirning bu so‘zlari xalqning buyukligini dunyo
miqyosida   tan   olish   va   uning   o‘ziga   xosligini   ta’kidlaydi.   Erkin   Vohidovning
«O‘zbegim»  qasidasida xalqiga bo‘lgan mehr va faxr tuyg‘usi faqatgina o‘tmishga
10
 Abdullayev Bakhrom. Erkin Vohidovning “O‘zbegim” qasidasining badiiy va g‘oyaviy tahlili. Adabiyot va san’at 
nashriyoti, 2004. 200 bet.
22 bo‘lgan   hurmat   bilan   cheklanmaydi,   balki   bu   tuyg‘ular   bugungi   kunda   ham
muhimligini   va   kelajakka   bo‘lgan   umidni   ham   aks   ettiradi.   Shoir   o‘z   xalqining
kuchli,   jasoratli   va   mehnatkash   bo‘lishi   bilan   faxrlanadi   va   uning   tarixini   butun
dunyoga tanitishga chaqiradi 11
.
2.2.  Badiiy vositalar va ifoda kuchi
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasida   badiiy   vositalar   va   ifoda   kuchi
yuqori   darajada   namoyon   bo‘ladi.   Shoir   o‘zining   til   uslubi,   obrazlilik   va   poetik
qurilishi   orqali   o‘zining   hissiyotlarini   o‘quvchiga   chuqur   yetkazishga   muvaffaq
bo‘ladi.  U,  she’rda  epitet,   tashbeh,  metafora,  parallelizm   kabi   badiiy  vositalardan
keng foydalanadi, bu esa uning asarini yanada ta’sirli va estetik jihatdan boyitadi.
Epitet   –   bu   biror   narsaning   xarakterini   yoki   xususiyatini   ifodalashda
ishlatiladigan   badiiy   vosita   bo‘lib,   u   shoirning   tiliga   ifodali   va   rang-baranglik
kiritadi.  «O‘zbegim»  qasidasida shoirning ishlatgan epitetlari uning Vatan, xalq va
millatga bo‘lgan sevgisini yanada kuchaytiradi 12
.
Masalan:
 «Buyuk  yurt»   –   Bu   epitet,  o‘zbek   xalqining  qadimiy   va  yuksak   tarixini
ifodalaydi. Yurtning «buyukligi» xalqning ruhiy va madaniy boyligini ta’kidlaydi.
 «Gulli bog‘«   – Bu epitet Vatanni go‘zal va qimmatli, yashil, gullar bilan
bezatilgan bog‘ sifatida tasvirlaydi. Shoir bu obraz orqali Vatanining go‘zalligini,
o‘ziga xosligini va uning xalqiga bo‘lgan mehrini ta’kidlaydi.
Tashbeh   –   bu   taqqoslash   vositasi   bo‘lib,   ikki   narsani   bir-biriga   o‘xshatish
orqali tasvirlash usulidir. Shoirning  «O‘zbegim»  qasidasida tashbehning ishlatilishi
uning asaridagi obrazlarni yanada yaqqol va qiziqarli qiladi.
Masalan:
 «Ko‘kragimni tog‘ qilib, Ko‘kragida tog‘ ko‘targan Tanti dehqon»   –
Bu   satrda   dehqonning   mehnatini   tasvirlash   uchun   tashbeh   ishlatilgan.   Shoir
dehqonni   tog‘   ko‘targan   kabi   tasvirlaydi,   bu   esa   xalqning   mehnatkashligini,
kuchini va qat’iyatini ifodalaydi.
11
 To‘raqulov Akmal. Erkin Vohidov va uning she’riyatida milliy g‘oya. Fan nashriyoti, 2003. 150 bet.
12
  Vohidov E. O‘zbegim qasidasining badiiy va ma’naviy ahamiyati. Yoshlar nashriyoti, 1987. 132 bet.
23  «Sensan   unda   bitta   gul»   –   Vatanni   gulli   bog‘ga   o‘xshatish   tashbehi
orqali shoir Vatanining go‘zalligini, uning har bir burchagida gullar kabi nozik va
qimmatli narsalar yashashini tasvirlaydi.
Metafora   –   bu   biror   predmetni   yoki   hodisani   boshqa   biror   predmet   yoki
hodisa   orqali   bevosita   tasvirlashdir.   Shoir   o‘z   asarida   metaforalardan   foydalanish
orqali, Vatan, xalq va millatning chuqur ma’nolarini yoritadi.
Masalan:
 «Vatanimni bog‘ deb aytsam»   – Bu metafora orqali  Vatan shoir uchun
tinchlik,   farovonlik   va   gullab-yashnashni   anglatadi.   Vatan   uning   uchun   bog‘ga
o‘xshaydi, unda hayotning barcha go‘zalliklari, tinchlik va barqarorlik mavjud.
 «Tog‘   ko‘targan   Tanti   dehqon»   –   Metafora   dehqonning   har   bir
qadamini, mehnatini va uning qayg‘usiz va murakkab hayotini yanada yuksaltiradi.
Bu so‘zlar orqali shoir xalqining mehnatkashligini va uning qiyinchiliklarni engib
o‘tishga bo‘lgan tayyorligini tasvirlaydi.
Parallelizm   –   bu   bir   xil   yoki   o‘xshash   tuzilmali   gaplarni   qo‘llash   orqali
badiiy ta’sir yaratish usulidir. Erkin Vohidov  «O‘zbegim»  qasidasida parallelizmni
ishlatish orqali, o‘z xalqining xulq-atvori, uning kurashi va kuchini ta’kidlaydi.
Masalan:
 «So‘ylasin   Afrosiyobu,   So‘ylasin   O’rxun   xati»   –   Shoir,   o‘zbek
xalqining tarixiy shaxsiyatlari va madaniy merosini parallel ravishda keltiradi. Bu
gaplar orqali shoir o‘z xalqining o‘tmishdagi buyukligini va uning bugungi kuniga
bo‘lgan ishonchini ulug‘laydi.
Erkin Vohidovning she’rlari uning uslubiy mahoratiga to‘liq misoldir. Shoir
she’rlarda   nafaqat   badiiy   vositalar   yordamida   tasvirlashni,   balki   ularning
o‘quvchiga ta’sir ko‘rsatishini ham diqqat bilan ko‘rib chiqadi. Shoirning uslubida
tasavvur, obrazlilik, va ifoda kuchi bir-birini to‘ldirib, she’rni nafaqat go‘zal, balki
chuqur ma’no bilan boyitadi. Vohidovning til uslubi  soddaligi  va yorqinligi bilan
ajralib turadi, bu esa o‘quvchiga uning she’rlarini o‘qishda katta ta’sir ko‘rsatadi.
24 Shoirning badiiy vositalardan ustalik bilan foydalanganligi, uning asarlarini butun
dunyo o‘quvchisi uchun tushunarli va qadrli qiladi 13
.
2.3.   Qasidaning ma’naviy-tarbiyaviy ahamiyati
Erkin Vohidovning «O‘zbegim» qasidasining ma’naviy-tarbiyaviy ahamiyati
yosh   avlodni   tarbiyalashda   katta   rol   o‘ynaydi.   Shoirning   asaridagi   har   bir   satr,
yoshlarning ruhiyatini shakllantirishga, ular orasida o‘z xalqiga, Vataniga bo‘lgan
sadoqat,   g‘urur   va   muhabbat   tuyg‘ularini   tarbiyalashga   xizmat   qiladi.   Shoir,
xalqning tarixiy o‘tmishi va buyuk shaxsiyatlariga hurmat bilan qarab, ularni yosh
avlodga ko‘rsatadi. «O‘zbegim» qasidasidagi «Men buyuk yurt o‘g‘lidurman» kabi
satrlar   o‘quvchilarda   milliy   iftixorni,   o‘z   yurtiga   bo‘lgan   sevgini   va   uning   tarixi
bilan faxrlanishni uyg‘otadi.  Vatanparvarlik ruhini yoshlar orasida shakllantirishda
asarning   ma’naviy   ahamiyati   juda   katta.   «O‘zbegim»   nafaqat   o‘tmishni   yodga
solib,   uning   yuksak   qadriyatlarini   tasvirlaydi,   balki   kelajakni   ham   nazarda   tutib,
yoshlarni   Vataniga   sadoqatli,   uning   ravnaqiga   xizmat   qiluvchi   farzand   bo‘lishga
undaydi.   Ushbu   asar   orqali   shoir,   yoshlarni   faqat   tarixni   bilishga,   balki   uni
sevishga,   ularga   asoslangan   ma’naviy   qadriyatlarni   hayotda   amalga   oshirishga
o‘rgatadi.
«O‘zbegim»   qasidasining   mustaqillik   mafkurasini   mustahkamlovchi   adabiy
manba   sifatida   ahamiyati   ham   katta.   Mustaqillik   yillarida   «O‘zbegim»   asari
o‘zining   xalq   va   Vatan   haqidagi   chuqur   fikr-mulohazalari   bilan   mustaqil
davlatimizning   ma’naviy   asoslarini   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynadi.
Shoirning   asaridagi   milliy   g‘oya   va   mustaqillikka   bo‘lgan   sadoqat,   yurt
mustaqilligini e’lon qilgan va uni mustahkamlashga bo‘lgan ehtiyojni aks ettiradi.
Vohidov, xalqining tarixiy merosini ulug‘lash orqali o‘zbek xalqining mustaqil va
baxtli kelajagi uchun har bir fuqaroning mas’uliyatini anglatadi 14
.
«Ne   uchun   madh   etmayin»   deb   yozgan   shoir,   o‘z   xalqining   boy   tarixiy
madaniy   merosini   dunyo   miqyosida   tanitishga   chaqiradi.   Ushbu   asar,   mustaqil
13
 G‘afurov D. Erkin Vohidov va uning she’riyatidagi milliy g‘oya. O‘zbekiston davlat nashriyoti, 2011. 220 bet.
14
 Xo‘jaev F. Adabiyotda vatanparvarlik g‘oyalari. O‘zbekistan adabiyoti, 2014. 210 bet.
25 O‘zbekistonning  yuksak idealini targ‘ib qilish bilan birga, yoshlarni o‘z Vataniga
sadoqatli,   uning   ravnaqiga   hissa   qo‘shuvchi   fuqarolar   bo‘lishga   undaydi.
«O‘zbegim»   qasidasida   mujassam   bo‘lgan   milliy   g‘oya,   milliy   ozodlik,   va
mustaqillikka bo‘lgan sadoqat tuyg‘ulari bugungi kun yoshlarini ham o‘z Vataniga
sevgi va sadoqat bilan tarbiyalaydi.
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasining   ta’lim   tizimida   o‘rganilishi
o‘quvchilarga  milliy  g‘oyalarni   tushuntirish  va  ulug‘lashda  katta  ahamiyatga ega.
Ta’limda   bu   asarni   o‘rganish,   yoshlarni   o‘z   tarixini   va   madaniyatini   sevishga,
ularning ruhiyatida vatanparvarlik va o‘zligini anglash tuyg‘ularini rivojlantirishga
yordam   beradi.   Qasidaning   ma’naviy   ahamiyati,   ayniqsa,   yoshlar   o‘rtasida   milliy
g‘ururni   oshirish   va   xalqning   buyukligini   anglashda   juda   katta   rol   o‘ynaydi.
Shoirning asari o‘quvchilarga nafaqat adabiy bilimlarni, balki hayotiy qadriyatlarni
ham   o‘rgatadi.   Ularni   o‘z   yurtining   qadriyatlariga   hurmat   bilan   qarashga,   o‘z
xalqining   tarixini   va   madaniyatini   saqlashga   chaqiradi.   «O‘zbegim»   qasidasini
ta’lim   jarayonida   o‘rganish,   o‘quvchilarda   xalqning   tarixiy   o‘tmishiga   bo‘lgan
hurmatni, shu bilan birga uning kelajagi uchun mas’uliyatni hiss ettiradi.
Asarni ta’limda o‘rganishning muhim jihatlari:
 Qasida   orqali   yoshlar   o‘z   millatini   anglash,   uning   tarixiy   merosini   va
yuksak qadriyatlarini tushunishga o‘rgatiladi.
 Shoirning asaridagi vatanni sevish, unga sadoqatli bo‘lish haqida yozilgan
satrlar yoshlarni Vataniga bo‘lgan sadoqat tuyg‘ularini rivojlantiradi.
 «O‘zbegim»   mustaqillik   ruhini   oshirishda,   o‘quvchilarda   o‘z   Vataniga
bo‘lgan g‘ururni shakllantirishda yordam beradi.
Erkin Vohidovning «O‘zbegim» qasidasining ma’naviy-tarbiyaviy ahamiyati
juda   katta.   Ushbu   asar   nafaqat   yoshlarni   o‘z   millatiga   bo‘lgan   hurmat   va   sevgi
tuyg‘ulariga o‘rgatadi, balki ularni Vataniga sadoqatli va yurtining kelajagi uchun
mas’uliyatni   his   etuvchi   fuqarolar   bo‘lishga   chaqiradi.   Asar,   mustaqil   davlatning
ma’naviy   asoslarini   mustahkamlashda,   yoshlarni   Vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalashda   muhim   vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Ta’lim   tizimida   asarni
26 o‘rganish,   yoshlarni   milliy   qadriyatlarni   anglash   va   ularni   hayotda   amalga
oshirishga   undaydi,   bu   esa   o‘zbek   xalqining   kelajagi   uchun   muhim   ahamiyatga
ega 15
.
XULOSA
Erkin   Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasi   o‘zbek   adabiyotining   muhim
asarlaridan   biri   bo‘lib,   u   nafaqat   shoirning   ijodiy   yuksalishini,   balki   milliy   g‘oya
va   Vatanparvarlikni   ulug‘lashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   qasida
Vohidov   o‘zining   chuqur   hissiyotlari,   tarixiy   bilimlari   va   Vataniga   bo‘lgan
muhabbati   bilan   o‘zbek   xalqining   o‘tmishdagi   yuksak   qadriyatlarini,   madaniy
merosini   ta’kidlaydi,   hamda   kelajak   uchun   ma’naviy   poydevor   yaratadi.
Qasidaning   asosiy   g‘oyasi,   xalq   va   millatga   bo‘lgan   sadoqat,   Vatanparvarlik   va
o‘zbek   xalqining   buyukligini   ulug‘lashdir.   Shoir   o‘z   xalqining   tarixini,
madaniyatini   va   bugungi   yuksalish   istiqbollarini   ko‘rsatib,   o‘zining   chin   dildan
bo‘lgan   sevgisini   va   faxrini   ifodalaydi.   Vohidovning   she’riyatida,   Vatan   va   xalq
o‘rtasidagi   chuqur   bog‘lanish,   xalqning   ruhiy   va   jismoniy   mehnati,   uning   tarixiy
merosi  kabilar muhim o‘rin tutadi. She’rda ishlatilgan badiiy vositalar – epitetlar,
tashbehlar,   metaforalar   va   parallelizm   –   shoirning   uslubiy   mahoratini,   uning
hissiyotlarini   kuchaytiradi   va   o‘quvchiga   chuqur   ma’no   beradi.   Qasidaning
ma’naviy-tarbiyaviy   ahamiyati   ham   katta.   Bu   asar   yosh   avlodni   vatanparvarlik
ruhida   tarbiyalashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Vohidov   o‘zining   she’rida   Vatan   va
xalqga   bo‘lgan   muhabbatni,   ularga   bo‘lgan   sadoqatni   shakllantiradi.   Mustaqillik
mafkurasini mustahkamlashda, bu qasida milliy g‘oyaning kuchayishiga, xalqning
mustaqil   yurtiga   bo‘lgan   sadoqatini   yanada   yuksaltirishga   xizmat   qiladi.
Vohidovning   «O‘zbegim»   qasidasini   o‘rganish   ta’lim   tizimida   yoshlarni   milliy
qadriyatlar   va   o‘zbek   xalqining   tarixiy   merosi   bilan   tanishtirishda   muhim
ahamiyatga ega.
Ushbu   tahlil,   «O‘zbegim»   qasidasining   adabiy   va   ma’naviy   ahamiyatini,
shuningdek, uning tarbiyaviy va madaniy o‘rni haqida to‘liq tasavvur hosil qiladi.
15
  Iskandarov   J.   Erkin   Vohidov   va   uning   asarlaridagi   mustaqillik   mafkurasining   tarixi.   Tarix   va   madaniyat
nashriyoti, 2020. 198 bet.
27 Shoirning she’riyati nafaqat san’ati, balki jamiyatni shakllantiruvchi kuch sifatida
ham   ahamiyatlidir.   Vohidovning   ushbu   asari   xalqining   tarixiy   shaxsiyatlarini   va
uning   yuksak   qadriyatlarini   ulug‘lashga,   hamda   bugungi   o‘zbek   yoshlarini
Vatanparvarlik ruhida tarbiyalashga katta hissa qo‘shadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdurahmonov,   Islom.   Erkin   Vohidov   asarlarining   ma’naviy   ahamiyati .
Toshkent: O‘zbekiston, 2011, 150 bet.
2. Akramov, Nadir.  Erkin Vohidov va o‘zbek poeziyasidagi o‘rni . Toshkent:
Ma’rifat, 2007, 220 bet.
3. Hamidov,   Shukur.   O‘zbek   poeziyasi:   tarix   va   an’analar .   Toshkent:
Adabiyot, 2005, 240 bet.
4. Jumanazarov,   Abdurahmon.   Shoirning   til   uslubi   va   poetikasi .   Toshkent:
Adabiyot, 2016, 210 bet.
5. Karimov, Islom.   Mustaqillik va g‘oya . Toshkent: O‘zbekiston, 2010, 210
bet.
6. Mamatqulova, Gulchehra.   Shoirlarning badiiy vositalari va poetik uslubi .
Toshkent: Tashkent, 2012, 200 bet.
7. Mirzaeva,   Nilufar.   O‘zbegim   qasidasining   o‘quvchilarga   ta’lim-
tarbiyaviy ahamiyati . Toshkent: G‘oya, 2008, 160 bet.
8. Mustafayev, Nodir.   Shoirning g‘oya va ruhiyatini tahlil qilish . Toshkent:
Xalq, 2012, 190 bet.
9. Navoiy, Alisher.  Xamsa . Toshkent: Fan, 1960, 450 bet.
10. Navoiy,   Alisher.   O‘zbek   adabiyoti   tarixining   asoslari .   Toshkent:
Ma’rifat, 2000, 320 bet.
11. Qodirov, Tohir.  Vatanparvarlik va milliy g‘oya . Toshkent: Shurok, 2009,
180 bet.
12. Qodirxodjaev,   Abdurashid.   O‘zbek   adabiyotidagi   milliy   qadriyatlar .
Toshkent: Ta’lim, 2015, 180 bet.
28 13. Rustamov,   Bahodir.   O‘zbek   she’riyatining   rivojlanishi .   Toshkent:
Shahrisabz, 2014, 250 bet.
14. Safarov, Iskandar.  Adabiy tahlil va metodologiya .  Toshkent: O‘qituvchi,
2017, 190 bet.
15. Shamsiev, Akram.   O‘zbek adabiyoti tarixi . Toshkent: O‘qituvchi, 2003,
320 bet.
16. Shamsiev,   Muhammad.   Shoir   va   uning   g‘oyasi .   Toshkent:   Ma’rifat,
2008, 150 bet.
17. Shodmonov,   Sulton.   Erkin   Vohidov:   adabiyotdagi   joyi .   Toshkent:
Ma’naviyat, 2004, 180 bet.
18. Tadjibayeva,   Nodira.   O‘zbek   xalqining   madaniy   merosi .   Toshkent:
Yangilik, 2019, 180 bet.
19. Tursunov,   Akmal.   Erkin   Vohidov:   yuksak   san’at   va   ma’naviyat .
Toshkent: Yangi nashr, 2013, 220 bet.
20. Usmonov,   Jamol.   Adabiyotshunoslikka   kirish .   Toshkent:   Adabiyot,
2014, 230 bet.
21. Vohidov,   Erkin.   O‘zbegim   qasidasining   tahlili .   Toshkent:   O‘zbekiston,
1991, 132 bet.
22. Vohidov,   Erkin.   Tanlangan   asarlar .   Toshkent:   Yangi   nashr,   1976,   480
bet.
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский