Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 82.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

O'zbek tilida ko'plik kategoriyasi (Said Ahmad asarlari misolida)

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“ __________________________________________  ” fanidan
“ O'zbek tilida ko'plik kategoriyasi (Said Ahmad asarlari misolida)” 
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   O'zbek tilida ko'plik kategoriyasining umumiy tahlili………………………... 6
2.   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasining
qo'llanilishi…………………. 15
3.   Ko'plik   kategoriyasining   Said   Ahmad   asarlaridagi   adabiy   va   madaniy
konteksti ………………………………………………………………………….
20
3.   Ko'plik kategoriyasining tahlili……………………………………………….. 25
XULOSA………………………………………………………………………... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 29
2 KIRISH
O'zbek   tilida   ko'plik   kategoriyasi   lingvistikada   muhim   ahamiyatga   ega
bo'lib, u predmetlarning bir nechta bo'lishini ifodalashning asosiy vositasi sifatida
tilni boyitadi. Ko'plik kategoriyasi nafaqat morfologik, balki semantik va sintaktik
jihatlarni   ham   o'z   ichiga   oladi.   O'zbek   tilida   ko'plikning   qo'llanilishi   va   uning
adabiyotdagi   o'rni   haqidagi   tadqiqotlar,   tilda   mavjud   bo'lgan   boylikni   yanada
chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Ko'plik   kategoriyasini   o'rganish,
tilshunoslik   va   adabiyotshunoslikdagi   yangi   metodlarni   ishlab   chiqishga   imkon
yaratadi.
Said   Ahmad   o'zbek   adabiyotining   yirik   vakillaridan   bo'lib,   uning   asarlari
o'zbek   tilining   murakkab   va   rang-barang   ifodalarini   o'z   ichiga   oladi.   Said
Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   nafaqat   grammatik   shakllar   sifatida,
balki   asarlarning   chuqur   ma'nolarini,   personajlar   o'rtasidagi   munosabatlarni,
ularning   fikrlari   va   hissiyotlarini   ifodalashda   ham   keng   qo'llaniladi.   Ko'plikning
stilistik   xususiyatlari,   asarlarning   ma'naviy   va   ma'rifiy   ta'siri,   shuningdek,   tilning
tasviriy va badiiy imkoniyatlarini yanada kengaytiradi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   "O'zbek   tilining   holatini   yaxshilash,
uning boylik va imkoniyatlarini saqlab qolish hamda rivojlantirish chora-tadbirlari
to'g'risida"gi 1
  2019-yil   9-oktyabrdagi   farmoni,   o'zbek   tilini   rivojlantirish,   uning
barcha  qatlamlarini   chuqur   tahlil   qilish   va  tilshunoslik   ilm-fanini   yangi   yuksalish
darajasiga   olib   chiqish   maqsadida   qabul   qilingan.   Ushbu   farmon   asosida   o'zbek
tilining   imkoniyatlari   yanada   kengayib,   tilni   o'rganish   va   rivojlantirishga   bo'lgan
e'tibor   sezilarli   darajada   oshdi.   Said   Ahmad   asarlarini   o'rganish,   ko'plik
kategoriyasining   tilshunoslik   va   adabiyotshunoslikdagi   rolini   chuqur   anglashga
imkon beradi.
Ushbu   kurs   ishida   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasining
ishlatilishi,   uning   morfologik   va   semantik   xususiyatlari,   shuningdek,   adabiy
1
 Shavkat Mirziyoyevning "O'zbek tilining holatini yaxshilash, uning boylik va imkoniyatlarini saqlab qolish hamda
rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi  2019-yil 9-oktyabrdagi farmoni
3 asarlarning   uslubiy   va   tasviriy   jihatlari   tahlil   qilinadi.   Bu   ishda,   Said   Ahmad
asarlarida   ko'plikning   qanday   ifodalanganini   va   uning   til   va   adabiyotga   qanday
ta'sir ko'rsatganini aniqlashga harakat qilinadi.
Kurs ishining   maqsadi.   O'zbek tilida ko'plik kategoriyasining  morfologik,
semantik   va   stilistik   xususiyatlarini   Said   Ahmad   asarlarida   tahlil   qilish   va   uning
o'ziga   xos   ifodalangan   shakllarini   o'rganishdir.   Ko'plik   kategoriyasining   o'zbek
tilidagi   ahamiyatini   chuqurroq   tushunishga   yordam   berish   va   Said   Ahmadning
adabiy uslubi hamda til boyligini yaxshiroq anglashga imkon yaratishdan iborat.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi.   O'zbek   tilida   ko'plik   kategoriyasi
lingvistik   va   adabiy   tadqiqotlarda   uzoq   vaqtdan   beri   o'rganilayotgan   mavzu
hisoblanadi.   Ko'plik   kategoriyasining   tahlili,   ayniqsa,   XX   asrning   ikkinchi
yarmida, tilshunoslar va adabiyotshunoslar tomonidan keng qamrovli ravishda olib
borildi.   Ko'plikning   o'zbek   tilidagi   xususiyatlari,   uning   grammatik   shakllari,
semantik   va   stilistik   jihatlari   dastlab   klassik   tilshunoslik   nuqtai   nazaridan
o'rganilgan   bo'lsa,   keyinchalik   bu   sohada   zamonaviy   yondashuvlar   va   tadqiqot
metodlari joriy qilindi.
Said   Ahmadning   asarlari,   uning   murakkab   til   tuzilishi   va   o'ziga   xos   uslubi
bilan   alohida   e'tiborni   jalb   qiladi.   U     XX   asrda   faoliyat   ko'rsatgan,   o'zbek
adabiyotining yetakchi vakillaridan biri sifatida, til va adabiyotda yangi uslublarni
yaratgan.   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasining   ishlatilishi,   nafaqat
grammatik jihatdan, balki ma'no, hissiyot va xarakterlarni tasvirlashda ham muhim
o'rin   tutadi.   O'zbek   tilida   ko'plik   kategoriyasini   Said   Ahmad   asarlarida   o'rganish,
tilning   yangi   ifodalarini   kashf   etishga,   uning   badiiy   imkoniyatlarini   aniqlashga
yordam   beradi.   Ko'plik   kategoriyasini   o'rganish,   avvalo,   tilshunoslar   tomonidan
amalga   oshirilgan   ilmiy   ishlar   natijasida   rivojlangan.   Masalan,   ko'plikning
morfologik   shakllari,   uning   semantik   ma'nolari   va   sintaktik   roli   kabi   masalalar,
o'zbek   tili   grammatikasi   va   adabiy   tahlilida   keng   yoritilgan.   1970-1980   yillarda
O'zbekistonda amalga oshirilgan adabiyotshunoslik tadqiqotlarida Said Ahmadning
asarlari   ko'plab   ilmiy   tahlilga   tortilgan.   Bu   davrda   uning   asarlariga   nisbatan
4 lingvistik   yondashuvlar   ko'proq   rivojlanib,   ko'plik   kategoriyasining   adabiy   tahlili
boshqacha yondashuvlar  bilan amalga oshirilgan. Hozirgi  kunda, O'zbekistonning
zamonaviy   tilshunoslik   ilmida   ko'plik   kategoriyasining   o'rganilishi   davom
etmoqda.   Yangi   metodologiyalar   va   interdisiplinar   tadqiqotlar   yordamida,   Said
Ahmad   asarlaridagi   ko'plikning   semantik   va   stilistik   xususiyatlari   chuqurroq
o'rganilmoqda.   Ko'plik   kategoriyasini   o'rganish,   uning   lingvistik,   adabiy   va
madaniy   o'lchovlarini   aniqlash   orqali,   o'zbek   tilining   boyligini   va   adabiyotdagi
ko'p qirraliligini yanada yaxshi tushunishga yordam beradi.
Kurs ishining obyekti.   O'zbek tilidagi ko'plik kategoriyasining grammatik,
semantik va stilistik jihatlari, ayniqsa, Said Ahmad asarlaridagi ko'plikning o'ziga
xos   ishlatilishi   va   uning   adabiy   tahlilidir.  Ko'plik   kategoriyasining   o'zbek   tilidagi
o'rni,   uning   turli   morfologik   shakllari,   semantik   ma'nolari   va   asarlarning   uslubiy
xususiyatlari bu tadqiqotning asosiy predmetini tashkil etadi.
Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati.   O'zbek   tilidagi   ko'plik   kategoriyasining
murakkab   va   ko'p   qirralik   tahlilini   taqdim   etishda   yotadi.   O'zbek   tilidagi
ko'plikning   morfologik,   semantik   va   stilistik   xususiyatlarini   chuqur   o'rganish,
nafaqat   lingvistik,   balki   adabiyotshunoslik   sohasidagi   yangi   yondashuvlarni
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Said   Ahmadning   asarlaridagi   ko'plik
kategoriyasining   ishlatilishiga   oid   tadqiqotlar,   uning   adabiy   uslubini   va   tilning
badiiy imkoniyatlarini yanada yaxshiroq tushunishga imkon beradi.
Ilmiy nuqtai nazardan, bu ish ko'plikning nafaqat grammatik xususiyatlarini,
balki   uning   til   va   adabiyotdagi   estetik   va   semantik   ta'sirini   ham   tahlil   qilishga
qaratilgan.   Said   Ahmad   asarlaridagi   ko'plikning   ishlatilishi   orqali,   o'zbek   tilining
imkoniyatlari   va   adabiy   ifodalanish   shakllarining   boyligi,   uning   tilshunoslik   va
adabiyotshunoslikdagi   o'rni   aniqlanadi.   O'zbek   tilshunosligida   yangi   tadqiqotlarni
amalga   oshirish   uchun   metodologik   asos   yaratadi,   ko'plik   kategoriyasining   o'ziga
xos xususiyatlarini o'rganish orqali o'zbek adabiyoti va lingvistikasi bo'yicha ilmiy
yondashuvlarni chuqurlashtirishga xizmat qiladi. Bu ish, til va adabiyotning o'zaro
5 bog'liqligini va ko'plik kategoriyasining tilshunoslikdagi muhim rolini tushunishda
muhim ilmiy hissa qo'shadi.
1.   O'zbek tilida ko'plik kategoriyasining umumiy tahlili
O'zbek   tili   tarixida   ko'plikning   grammatik   ko'rsatkichlari   xususida   ayrim
darslik, o'quv qo'llanmalari va tadqiqotlarda ma'lumotlar mavjud.
Chunonchi,   Q.   Sodiqov   «Turkiy   til   tarixi»   darsligida   turkiy   tillar   tarixida
ko'plikning grammatik ko'rsatkichlari sifatida quyidagilarni aytib o'tadi:
1. Ko'plikning   -l ә r,   -lar   qo'shimchasi   bilan:   bilg ә l ә r   –   donolar,   alplar   –
pahlavonlar, qapug'lar – eshiklar, yaruq t әң ril ә r – yorug‘ tangrilar, arïg` dintarlar –
pokiza   rohiblar.   Hozirgi   o'zbek   adabiy   tilining   uslubiy   talablariga   ko'ra   otlardan
oldin   ularning   son   ko'rsatkichi   keltirilsa,   otga   -lar   qo'shimchasi   qo'shilmaydi.
Qadimgi   turkiy   tilda   esa   bunday   o'rinlarda   ham   otlarga   ko'plik   affiksi   qo'shilishi
mumkin.   Masalan,   «Qutadg'u   bilig»   asarida:   iki   tigitl ә r   –   ikki   shahzoda,   yeti
en ү kl ә ri – (barsning) yetti bolasi.
2. Yozma   yodgorliklar   tilida   ko'plik   -n   qo'shimchasi   bilan   ham   yasalgan.
Masalan,   t ү rk ә n   –   turklar,   er ә n   –   erlar,   mardlar.   Yodgorliklarda   og'lan   va   er ә n
so'zlari birlik shaklida ham qo'llanilgan: og'lan suw tokdi – o'g'lon suv to'kdi.
3. Qadimgi   turkiy   tilda   rudiment   holida   ko'plikning   -t   qo'shimchasi   ham
uchraydi.   Bunday   ko'plik   -n   ning   -t   ga   o'zgarishi   bilan   hosil   qilingan.   Masalan,
«Qutadg'u bilig» asarida: tigin – shahzoda, tigit – shahzodalar. Lekin asarda uning
ko'pligi tiginl ә r ~ tigitl ә r shakllarida ham qo'llanilgan. Bunday usul bilan yasalgan
ko'plikka yana bir misol: tarqan – tarxon (unvon), tarqat – tarxonlar.
4. Turkiy   tillar   tarixida   ko'plik   -z   affiksi   bilan   ham   yasalgan.   Bunga
quyidagi so'zlarni misol keltirish mumkin: me ң iz – yuz, kök ү z – ko'krak, omuz –
yelka,  mö ң üz –  shox,  ag'ïz  – og'iz  (uning ikki   chakakdan  iborat   ekanligi  nazarda
tutilgan). Bunga köz so'zini ham misol keltirish mumkin. Solishtiring: kör – fe’l (-r
–   fe’l   yasovchi),   köz   (-z   –   ko'plik   qo'shimchasi).   Asli   bu   so'zlarga   -z   qo'shilishi
orqali “ikkilik, juftlik” nazarda tutilmoqda. Biroq, turkiy tilda “ikkilik” yo'q. Biror
6 narsaning   bittasi   birlikda,   ikkinchisi   qo'shilsa,   ko'plikka   aylanadi.   “Ikkilik”   –
ko'plik   degani.   Shunga   ko'ra   -z   affiksi   ikkilik,   juftlik   yasovchi   emas,   ko'plik
yasovchidir.   Biz   va   siz   olmoshlaridagi   -z   ham   ko'plik   qo'shimchasidir.   S.Y.
Malovning   yozishicha,   bu   olmoshlar   quyidagi   usulda   hosil   bo'lgan:   bi+si=biz
(men+sen=biz); si+si=siz (sen+sen=siz).
-z   qo'shimchasi   fe'llarga   qo'shilib,   ularning   shaxs   va   sonini   bildiradi.
Masalan,   tinglovchi   birligi   bardï ң ,   ko'pligi   esa   bardï ң ïz   bo'ladi.   Yoki,   turk
bitiglarida tinglovchi birligi bardïg shaklida qo'llanilgan: Qaganï ң ïn sabïn almatïn
yer sayu bardïg. – Xoqoningning so'zini olmayin har yerga tarqab ketding. Buning
ko'pligi   hozirgi   ayrim   turkiy   tillarda   (xususan,   tatar   tilida)   –   bardïgïz.   Hozirgi
o'zbek   tilida:   barïshï ң   ker ә k,   ko'pligi   –   barïshï ң ïz   ker ә k.   Yoki:   keli ң   –   keli ң l ә r   –
keli ң iz.
Keli ң iz   so'zidagi   -i ң   –   hurmatni   bildiradi,   -iz   esa   ko'plikni   ifodalaydi.
Hozirgi o'zbek tilida siz aslida tinglovchi ko'pligidir. Biroq yoshi, martabasi ulug‘,
hurmati   bor   kishilarga   ham   siz   deb   murojaat   qilinadi.   Tilimizda   “sizlab   gapir”,
“senlab   gapir”   degan   iboralar   ham   bor.   Birinchisi   hurmatni,   keyingisi   esa
yaqinlikni,   yosh   va   darajasi   quyi   kishilarga   bo'lgan   murojaatni,   kerak   bo'lganda
salbiy   ohangda   hurmatsizlikni,   hatto   mensimay   so'zlashni   ham   bildiradi.   Demak,
hurmatning grammatik ko'rsatkichlaridan biri so'zning ko'plik shaklidir 2
.
Tinglovchi   va   o'zgalar   ko'pligini   (siz,   ular),   otlardagi   tinglovchilar   va
o'zgalar egaligini (sizni ң , ularnï ң ), fe'llardagi tinglovchilar va o'zgalar kishilarning
harakat   va   holatini   (ya'ni   shaxs-sonni)   bildiruvchi   qo'shimchalar   o'rni   bilan
hurmatni   ham   bildiradi.   Masalan,   dadamlar,   ayïmlar   deganda   ko'plikni   emas,
ularga   bo'lgan   hurmatni   ifodaymiz.   Nutq   jarayonida   hurmat   shu   qadar   kuchliki,
hatto hurmatga sazovor kishining ish-harakati va holatiga, unga tegishli narsalarga
ham   hurmatni   bildiruvchi   qo'shimcha   qo'shib   so'zlanadi.   Masalan:   Dada,
avqatï ң ïznï yeb alï ң  gapini olaylik. Ovqat so'zi otaga tegishli, shuning uchun unga
2
 Fayzullayev, T. (2005). "O'zbek adabiyotidagi ijtimoiy tahlil" – Asarda Said Ahmadning adabiy merosi, ayniqsa, 
ko'plik kategoriyasining jamiyatni tasvirlashdagi roli ko'rsatilgan.
7 hurmatni bildiruvchi -ïz qo'shimchasini qo'shib avqatï ң ïz deyiladi. Keyingi yeb al-
fe'li ham otaga qarashli, shuning uchun u ham hurmat shaklida (yeb alï ң ).
Endi   Dadamlar   ishd ә n   kelg ә nl ә rid ә   avqatlarïnï   ïsïtïb   berdim   gapidagi
hurmatga e'tibor beraylik. Dadamlar so'zidagi -lar otaga bo'lgan hurmatni bildiradi;
kelg ә nl ә rid ә   so'zi   ham   otaning   harakati,   shuning   uchun   ham   u   hurmat   shaklida;
avqat ham otaga tegishli, shundan kelib chiqib, unga ham -lar qo'shiladi. Endi ïsïtïb
berdim so'zi menga tegishli; shu yerda gapdagi hurmat darajasi bir pog'ona pastga
tushadi:   unga   -lar   qo'shimchasi   qo'shilmaydi.   Ko'plik   shakli   hurmatni   ifoda
etganligini Mahmud Koshg'ariy ham ta'kidlagan edi. Uning yozishicha, turklar sen
so'zini   kichiklarga,   xizmatchilarga   hamda   so'zlovchidan   daraja,   martaba,   yoshda
quyi bo'lgan kishilarga nisbatan qo'llaganlar. O'zlaridan yuqori hurmatli kishilarni
siz   deganlar.   O'g'uzlar   esa,   aksincha,   kattalarga   sen,   kichiklarga   siz   deb
qo'llaydilar.  Ko'plikda ham shuni ishlatganlar.
5. Qadimgi   turkiy   yodgorliklar   tilida   ko'plik   -agut   qo'shimchasi   bilan
ham hosil qilingan degan qarashlar bor. Biroq bu qo'shimcha bilan yasalgan so'zlar
ko'plikni bildirmaydi. Masalan, alpagut – pahlavon, bayag`ut – boyon va h.k.
Eski   o‘zbek   tilida   sanoq   sonlar   kishi,   narsa   hamda   hodisalarning   sanog‘ini
bildirgan.   Sanoq   sonlarning   birlik,   o‘nlik,   yuzlik,   minglik   va   boshqa   formalari
qo‘llangan.   Sanoq   sonlar   sodda   va   murakkab   formalar   orqali   ifodalangan,   arab,
fors-tojik, hind tillaridan o‘zlashgan sanoq sonlar ham uchraydi. Eski o‘zbek tilida
qadimgi   turkiy   tildagi   sanoq   sonlarida   katta   o‘zgarishlar   bo‘lmagan,   lekin   o‘ziga
xos tizim hosil qilgan. Ayniqsa, murakkab sonlar hozirgi normalarga yaqinlashgan.
Bu   davr   tilida   "to‘rt   yigirmi"   (14),   "altı   elig"   (46),   "otuz   artuqı   uch"   (33)   kabi
murakkab sonlar qo‘llanishdan chiqqan.
Ikki   soni   oldidagi   unli   –e   yoki   –i   tovushlari   orqali:   "eki",   "ikki"   tarzida
talaffuz qilingan. Shu bilan birga, "ikki" soni tarkibidagi –k undoshi ba’zan tashdid
orqali   ifodalangan:   "eki",   "ikki",   "ikki"   kabi.   Bunday   xilma-xillik   she’riyatda
aruzning   talabi   bilan   yuz   bergan.   XIX   asrga   oid   ayrim   yozma   manbalarda   "altı"
soni   "alta",   "yetti"   soni   "yettı"   formasida   uchraydi.   "Boburnoma"   asarida   bir
8 "toqquz",   "toqquztoqquz"   iboralari   qo‘llangan,   har   narsaning   to‘qqiztalik   songa
ega ma’nosini anglatgan.
Yigirma soni uch xil fonetik variantda iste’mol etilgan: "yigirma", "yigirmi",
"igirmi".   "Elik"   soni   tarkibidagi   –l   undoshi   dastlab   ikkilanmagan,   keyinchalik
geminatsiyaga uchrab tashdid orqali ifodalangan: "elik", "ellik". XV-XIX asrlarga
oid   yozma   manbalarda   arab,   fors-tojik   hamda   hind   tillaridan   ba’zi   sanoq   sonlar
o‘zlashgan,   o‘zlashgan   sanoq   sonlar   o‘z   formalarida   qo‘llangan.   Fors-tojikcha:
"sad"   (yuz),   "hazar"   (ming);   hindcha   "lәk"   soni   XVI-XIX   asrlarga   oid   yozma
manbalarda qo‘llangan: "Yuz mың lәk derlәr".
Numerativ   so‘zlar   XV-XIX   asr   yozma   manbalari   tilida   ham   deyarli   sanoq
sonlar   bilan   qo‘llangan,   bu   davr   yozma   manbalari   tilida   numerativ   so‘zlarni
qo‘llash   qadimgi   turkiy   hamda   XI-XIV   asr   yozma   manbalari   tiliga   nisbatan
kengaygan.   Eski   o‘zbek   tilida   ham   numerativ   so‘zlar   xarakteriga   ko‘ra   turlicha
ma’nolarni   anglatgan.   Numerativ   so‘zlar   sanoq   son   bilan   aniqlanayotgan   so‘zlar
orasida   qo‘llanib,   aniqlanmish   so‘zga   nisbatan   qo‘shimcha   aniqlik   darajasini
oshirgan.   Shuningdek,   numerativ   so‘zlar   ulush,   miqdor,   hajm,   vosita   birligi,
masofa, to‘da, o‘lchov birligi, guruh, dona kabi qator ma’nolarni anglatgan 3
.
Jamlovchi   sonlar   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   shuningdek,   jamlovchi
sonlarda   umumturkiy   tillarga   xos   belgilar   ham   mavjud.   Jamlovchi   sonlar   sanoq
sonlarga -av, -әv, -la, -lә, -ala, -әlә, -avla, -әvlә, -avlan, -әvlәn, ba’zan -lay, -lәy; -
ag‘u, -әgү affikslari qo‘shilishi orqali ifodalangan. 
-ag‘u,   -әgү   affiksi   orqali   jamlovchi   sonlar   hosil   qilish   XIV   asr
yodgorliklarida   faolroqdir:   "Ular   yetәgү,   men   yalg‘uz".   -av   /   -әv   affiksi   orqali
jamlovchi   sonlar   yasash   XV-XIX   asrlar   yozma   obidalarida   xarakterli   bo‘lgan:
"ikәv";   "cherikdә   bir   ikә".   -lәy   (-lәgү   /   -layu   /   -lәy)   affiksi   "Boburnoma"   asarida
ayrim   o‘rinlarda   ikki   soniga   qo‘shilib,   jamlovchi   sonlar   yasagan:   "bәribәn   ul
nuqudnы ikәlә"; "ikәlәy qorg‘an yavыg‘ыg‘a".
3
  Jumanov,   U.   (1996).   "O'zbek   adabiy   tili   va   uslubi"   –   Ushbu   manba   ko'plik   kategoriyasining   sintaktik   va
grammatika jihatlarini o'rganadi, Said Ahmad asaridagi ko'plikni tushunishda yordam beradi.
9 -ala,   -әlә   affiksi   Navoiy,   Bobur   asarlarida   sanoq   sonlarga   qo‘shilib
jamlovchi   sonlar   yasagan:   "bu   uchәlәsi".   -(ә)vlәn   (-әgүlәn   /   -әvlәn)   affiksi   ba’zi
sanoq sonlarga qo‘shilib jamlovchi sonlar yasagan:  "ikәvlәn qachtыlar". XV-XIX
asrlarda   bitilgan   yozma   manbalarda   chama   sonlar   analitik,   sintaktik   usullar   bilan
hosil   qilingan.   -cha,   -chә   affiksi   sanoq   sonlarga   qo‘shilib,   chama   sonlar   hosil
qilingan: "yuzchә kishi". 
Sanoq   sonlarning   juft   holda   qo‘llanishi   orqali   ham   chama   sonlar   hosil
bo‘lgan; kichik sonlar oldin, katta sonlar keyin qo‘llangan: "yuz-yuz elik o‘zbekni
kishisi   bilәn".   Sanoq   sonlardan   keyin   "chag‘lыq",   "chag‘lы",   "chaqlыq"   so‘zlari
qo‘llanib,   chama   son   ma’nosini   anglatgan:   "on   yыg‘a   chach‘a   g‘lыq   masāfat".
Sanoq sonlar  "aycha", "yыlcha", "yavuq", "yaqыn",  "artuq", "artuqraq", "ziyāda",
"ko‘prәk", "azraq" kabi so‘zlar bilan kelib, chama son ma’nosini ifodalagan: "otuz
yыlcha yaqыn bar".
Ko'plik   kategoriyasi   —   bir   nechta   predmet   yoki   hodisani   ifodalash   uchun
ishlatiladigan   grammatik   kategoriya   bo'lib,   tilning   morfologik   va   sintaktik
tizimlarida   muhim   rol   o'ynaydi.   Ko'plik,   o'zbek   tilida   nafaqat   predikatlar,   balki
nomlar,   sifatlar,   zamon   va   boshqa   grammatikalik   shakllarda   ham   ishlatiladi.
Ko'plik   kategoriyasi   lingvistikada   predmetning   ko'pligini   ifodalashning   asosiy
vositasi   sifatida   qaraladi   va   tilning   semantik,   sintaktik   va   uslubiy   boyligini
kengaytiradi.   Ko'plik   kategoriyasi   tilshunoslikda   predmetlar,   hodisalar   yoki
jarayonlarning   ko'pligini   ifodalash   uchun   ishlatiladigan   grammatik   kategoriya
sifatida   o'rganiladi.   O'zbek   tilida   ko'plik   kategoriyasining   mavjudligi,   faqat
morfologik   tizimning   bir   qismi   bo'lib   qolmay,   balki   tilning   umumiy   tuzilishida,
jumladan, sintaksis, semantika va uslubda ham katta ahamiyatga ega. Ko'plikning
til   tizimida   tutgan   o'rni   juda   muhim,   chunki   u   nafaqat   grammatik   shakllarni
yaratadi,   balki   ma'no   va   badiiy   tasvirni   ham   boyitadi.   O'zbek   tilida   ko'plik
kategoriyasining   ishlatilishi,   tilning   semantik   va   sintaktik   tuzilmasiga   katta   ta'sir
ko'rsatadi.   Ko'plikni   ifodalovchi   morfologik   shakllar   yordamida   predmetlarning
ko'pligi, ularning o'zaro aloqalari, xususiyatlari va turli xilligi aniq ko'rsatiladi. Bu
10 esa   o'z   navbatida,   tilni   yanada   boyitadi   va   tildagi   ifodalanish   imkoniyatlarini
kengaytiradi. Ko'plik kategoriyasining asosiy vazifasi predmetlarni bir necha birlik
sifatida   tasvirlash   bo'lib,   bu   orqali   tilga   ko'proq   aniqlik   va   rang-baranglik
kiritiladi 4
.
Ko'plik   kategoriyasining   tilshunoslikdagi   o'rni   nafaqat   grammatika,   balki
semantika   va   stilistika   jihatlaridan   ham   ajralib   turadi.   Ko'plik   shakllari
predmetlarning  ko'pligini  ifodalash  bilan birga, ular   ma'lum  bir  kontekstda  ma'no
kengayishi  yoki  o'zgarishini   ta'minlaydi.  Masalan,  o'zbek   tilida  ko'plikni   ishlatish
orqali   bir   nechta   predmetni   birgalikda   tasvirlash   va   ularga   yagona   ma'no   berish
mumkin.   Ko'plikning   semantik   jihatlari,   uning   qo'llanilishida   tildagi   boylik   va
nuanslarni   ochib   beradi.   Bu,   o'z   navbatida,   nutqning   ifodalash   salohiyatini
oshiradi.   Adabiyotda   ko'plik   kategoriyasi   yanada   aniqroq   va   kuchliroq   ifodalash
vositasi   sifatida   ishlatiladi.   Badiiy   asarlarda   ko'plik   yordamida   mualliflar   o'z
fikrlarini,   tasvirlarini   va   obrazlarini   ko'proq   jonli,   ko'p   qatlamli   va   chuqurroq
tasvirlashga   erishadilar.   Misol   uchun,   ko'plik   yordamida   bir   nechta   obrazlar   yoki
hodisalarni   birgalikda   keltirish   orqali   o'quvchi   yoki   tinglovchining   tasavvuri
kengayadi   va   asar   yanada   boyib   boradi.   Ko'plik   nafaqat   predmetlarni   tasvirlash,
balki ularga nisbatan turli holatlar va ko'rinishlarni ifodalashda ham qo'llaniladi.
O'zbek   adabiyotida   ko'plik   kategoriyasining   ishlatilishi   badiiy   tasvirning
chuqurligini oshirish, muallifning niyatini aniqlik bilan yetkazish va o'quvchiga har
xil   his-tuyg'ularni   etkazishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Masalan,   bir   nechta   obrazlarni
birgalikda   tasvirlash,   yoki   bir   nechta   holatni   bir   tizimda   ko'rsatish   orqali,   asarda
jonli,  tasavvurga   boy   muhit   yaratiladi.   Bu   esa   o'z   navbatida   asarlarning   ma'naviy
boyligini oshiradi. Ko'plik kategoriyasining badiiy ahamiyati, uning yordamida, bir
nechta   predmetlar   yoki   hodisalar   o'rtasidagi   o'zaro   aloqalar,   taqqoslashlar   va
qarama-qarshiliklarni   samarali   tarzda   ifodalashda   namoyon   bo'ladi.   Ko'plik,
adabiyotda tasvir va til boyligini kuchaytirish uchun juda zarur vosita hisoblanadi.
U, nafaqat  tilda mavjud bo'lgan grammatik qoidalarni  to'ldiradi, balki  tilni  badiiy
4
 Shamsiyev, K. (2000). "Said Ahmadning adabiy merosi" – Said Ahmadning adabiyotdagi o'rni va uning ko'plik 
kategoriyasini qanday ishlatgani haqida batafsil ma'lumot beradi.
11 va   hissiy   jihatdan   ham   boyitadi.   O'zbek   adabiyotida   ko'plik   kategoriyasining
ishlatilishi mualliflar uchun o'z asarlarini aniqroq va jonli ifodalash, o'quvchilarga
esa   chuqurroq   tasavvurlarni   taqdim   etishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Shuning
uchun,   ko'plik   kategoriyasining   til   va   adabiyotdagi   o'rni   juda   keng   va   rang-
barangdir.
O'zbek   tilida   ko'plikning   morfologik   shakllari   predmetlarning   ko'pligini
ifodalash   uchun   ishlatiladigan   grammatik   vositalardir.   Ko'plik   shakllarining
mohiyati, ularning til tizimidagi o'rni va qo'llanilishi juda muhimdir. O'zbek tilida
ko'plik shakllari asosan morfologik tizim orqali ifodalanadi va ular bir qancha turli
shakllarda   tasvirlanadi.   Quyida   o'zbek   tilida   ko'plik   shakllarining   turlari   batafsil
keltirilgan:
1. Ko'plikning oddiy shakli : O'zbek tilida ko'plikning eng keng tarqalgan
shakli   "-lar"   qo'shimchasi   yordamida   ifodalanadi.   Bu   qo'shimcha   nominal   so'zlar
(ism,   sifat   va   boshqa   o'zgaruvchilar)   bilan   qo'llanilib,   predmetlarning   ko'pligini
bildiradi.   Bu   shakl   so'zlar   o'rtasida   turli   kontekstlarda,   masalan,   obyektlarni
tasvirlashda yoki umumlashtirishda ishlatiladi.  Misollar:
o Kitob  →  kitoblar
o O'quvchi  →  o'quvchilar
o Do'st  →  do'stlar
Bu shakl odatda konkret predmetlarning ko'pligini bildiradi va undan har xil
grammatik vaziyatlarda foydalanish mumkin.
2. Ko'plikning   noaniq   shakli :   O'zbek   tilida   noaniq   ko'plik   shakllari   ham
mavjud.   Bu   shakllar   ma'lum   bir   ko'plikka   aniq   manzil   bermasdan,   umumiy
ko'pligini   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Bu   holatda   ko'plik   so'zlari   ma'noni
aniqlashda yordam beradi, lekin aniq predmetlar haqida gapirilmaydi.  Misollar:
o Bitta  →  ko'plab
o Bir nechta  →  ko'p
Noaniq   ko'plik   shakllari,   ayniqsa,   matematik   yoki   statistik   jihatlarni
ta'riflashda ishlatilishi mumkin.
12 3. Ko'plikning   aniq   va   noaniq   shakllari :   O'zbek   tilida   ko'plikning   aniq
yoki   noaniq   ifodalanishi   ba'zi   kontekstlarga   bog'liq.   Ayni   paytda,   aniq   ko'pliklar
ko'proq predmetlar yoki ob'ektlarning aniq ko'pligini bildirsa, noaniq ko'pliklar esa
ularga bog'liq bo'lgan ifodalarda umumiy ma'no bildiradi. Noaniq shakllarda ba'zi
yordamchi so'zlar, masalan, "boshqa" yoki "ko'plab", qo'llaniladi. Masalan:
o Boshqa kitoblar  (ko'plab kitoblar)
o Ko'plab   odamlar   (aniq   ko'pligidan   farqli   ravishda,   bu   ifoda   umumiyni
anglatadi)
4. Haqiqiy   ko'plik :   Haqiqiy   ko'plik   o'zbek   tilining   grammatik   tizimida
predmetlarning   ko'pligini   tasvirlashda   ishlatiladi.   Haqiqiy   ko'plik   shaklida
ko'pincha   faoliyat   yoki   holatlarning   ko'pligi   ifodalanadi.   Bu   shaklning   ishlatilishi
konkret yoki umumiy jarayonlarni ta'riflashda yordam beradi. Misollar:
o Yangi uylar qurilmoqda  (an'anaviy haqiqiy ko'plik shakli)
o O'qituvchilar dars berishmoqda  (tashqi faoliyatlar)
Haqiqiy ko'plik shakli, ko'plab predmetlar yoki faoliyatlarning muayyan bir
vaqt   va   sharoitda   yuz   berayotganini   bildiradi.   Bu   shakl   tilga   kuchli,   jonli   tasvir
berishda ishlatiladi. O'zbek tilidagi ko'plik kategoriyasi morfologik shakllar orqali,
ma'no   va   tilning   semantik   boyligini   oshirib,   predmetlarning   ko'pligini,   ular
orasidagi o'zaro aloqalarni va xususiyatlarini aniq va mukammal tarzda ifodalaydi.
Har bir ko'plik shakli  o'zining turli qo'llanilish joylari va grammatik funktsiyalari
bilan tilga yanada boylik qo'shadi 5
.
Ko'plik   kategoriyasining   semantik   va   sintaktik   jihatlari.   Ko'plik
kategoriyasi o'zbek tilining grammatikasida muhim o'rin tutadi, uning semantik va
sintaktik   jihatlari   esa   tilshunoslikda   alohida   ahamiyatga   ega.   Ko'plik
kategoriyasining   semantik   va   sintaktik   jihatlarini   tahlil   qilish,   nafaqat   uning
morfologik   shakllarini,   balki   ularning   ma'no   va   tuzilishdagi   o'rnini   yaxshiroq
tushunishga yordam beradi.
5
  R. (2008). "O'zbek tili sintaksisi va adabiy tahlil" – O'zbek tilidagi sintaksis va adabiy tahlilni o'rgatadigan manba
bo'lib, Said Ahmadning ko'plikni ishlatishini tahlil qiladi.
13 Semantik   jihatlar.   Ko'plik   kategoriyasi   semantik   jihatdan   predmetlarning
ko'pligini ifodalash bilan birga, ularning sifatlari, xususiyatlari  va holatlarini  ham
tasvirlaydi.  O'zbek   tilidagi   ko'plik  shakli,   odatda,   bir   nechta   predmet   yoki   hodisa
mavjudligini   anglatadi.   Ko'plik,   nafaqat   predmetlarning   ko'pligini,   balki   bu
predmetlarning   o'zaro   aloqalarini,   mavjudligini,   yoki   o'zgarishlarini   ham
ko'rsatadi.   Ko'plik   kategoriyasining   semantik   jihatlari   ko'plab   holatlarda
o'zgaruvchan   va   kontekstga   bog'liq   bo'lib,   turli   ma'no   va   tasvirlarni   yaratadi.
Misollar orqali ko'plikning semantik jihatlarini ko'rib chiqamiz:
 "O'qituvchilar   yangi   usullarni   qo'llayapti"   —   Bu   jumlada   ko'plik
"o'qituvchilar"   so'zida   bir   nechta   o'qituvchining   faoliyatini   tasvirlash   uchun
ishlatilgan. Bu ifoda ma'lum bir jamiyatda yoki guruhda yangi o'qitish usullarining
joriy etilayotganini bildiradi.
 "Kitoblar stol ustida turibdi"  — Bu jumlada ko'plik "kitoblar" so'zi bir
nechta   kitoblarning   mavjudligini   ko'rsatadi,   ya'ni   ko'plab   kitoblar   bir   joyda
to'plangan.  Bu ma'no predmetlarning fizik mavjudligini bildiradi.
Ko'plik kategoriyasi ba'zi hollarda takrorlanish yoki aniqlikni ham bildirishi
mumkin.   Misol   uchun,   "ko'plab"   so'zi   predmetlar   yoki   hodisalarning   ko'pligini
yanada ta'kidlashda ishlatiladi. 
Sintaktik   jihatlar.   Sintaktik   jihatdan,   ko'plik   kategoriyasi   tilning   sintaktik
tuzilmasiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   O'zbek   tilida   ko'plikning   sintaktik
o'zgarishlari fe'l, so'z birikmalari va jumlalar tuzilishiga bog'liq. Ko'plik shakllari,
asosan,   sub'ekt,   ob'ekt   va   predikat   o'rtasidagi   munosabatlarni   ifodalash   uchun
muhim   rol   o'ynaydi.   Sintaktik   jihatdan   ko'plik,   so'zlarni   joylashtirish   va   ularning
fe'l bilan aloqasini ko'rsatishda yordam beradi.
 "O'quvchilar   yangi   kitoblarni   o'qimoqda"   —   Bu   jumlada   ko'plik
"o'quvchilar"   so'zi   sub'ektni,   "kitoblar"   so'zi   esa   ob'ektni   ko'rsatadi.   Fe'l
"o'qimoqda"   ko'plik   shaklida   ishlatilgan   va   predmetlar   o'rtasidagi   o'zgaruvchan
munosabatni ifodalashda foydalanilgan.
14  "Ustozlar yangi mavzularni o'rgatmoqda"  — Bu jumlada ham ko'plik
shakli  "ustozlar"   va  "mavzular"  so'zlarida   qo'llanilgan.  Ko'plik  fe'lni  o'zgartirgan:
"o'rgatmoqda"   fe'li   ko'plikda   ishlatilgan,   bu   esa   bir   nechta   ustozning   yangi
mavzularni o'rgatishini bildiradi.
Xulosa:   Ko'plik   kategoriyasi   o'zbek   tilida   faqat   sonni   ko'rsatish   bilan
chegaralanmay,   ijtimoiy,   madaniy   va   tilshunoslik   kontekstlarida   keng   qamrovli
ahamiyatga   ega.   Uning   tahlili   nafaqat   grammatika,   balki   tilning   zamonaviy
rivojlanishini tushunishga imkon beradi.
2. Said Ahmad asarlarida ko'plik kategoriyasining qo'llanilishi
Said   Ahmad   —   o'zbek   adabiyotining   yorqin   vakillaridan   biri   bo'lib,   uning
asarlarida   tilning   nozik   va   boy   imkoniyatlari   ishlatilgan.   Ayniqsa,   ko'plik
kategoriyasining   qo'llanilishi   uning   asarlarida   muhim   o'rin   tutadi.   Ko'plik   orqali
asarlarida   ko'plab   tasviriy   elementlar,   psixologik   jihatlar,   va   ma'naviy   boyliklar
yaratgan. Said Ahmadning asarlarida ko'plik kategoriyasining stilistik, semantik va
sintaktik jihatlari ayniqsa diqqatga sazovor.
Said   Ahmadning   asarlarini   tahlil   qilish,   uning   adabiyotdagi   o'ziga   xos
uslubini   va   til   imkoniyatlaridan   qanday   foydalanishini   chuqurroq   anglashga
yordam   beradi.   Ko'plik   kategoriyasining   asarlarda   qo'llanilishi,   nafaqat
predmetlarning   ko'pligini   ifodalash,   balki   shaxsiy   va   ruhiy   holatlar,   tasvirlar
yaratishda   ham   muhim   rol   o'ynaydi.   Bu   kategoriya,   asarda   yangi   ma'no
qatlamlarini kiritish va o'quvchiga boyroq va murakkab tasvirlarni taqdim etishda
foydalaniladi.
Ko'plab obrazlar va tushunchalar.  Said Ahmadning asarlarida ko'plikning
qo'llanilishi ko'plab murakkab obrazlar va tasvirlarning yaratilishiga imkon beradi.
Asarlarida   ko'plik   yordamida   bir   nechta   xarakterlar,   shaxsiyatlar   va   hodisalar
o'rtasidagi  aloqalar  ifodalanadi. Bu, o'quvchiga bir  nechta fikrlarni  va turli nuqtai
nazarni ko'rib chiqish imkonini beradi, shu bilan birga, har bir obrazning o'ziga xos
xususiyatlarini   va   ularning   bir-biriga   nisbatan   qanday   o'zgarishini   tushunishga
15 yordam beradi. Ko'plik, faqat ob'ektlarning ko'pligi bilan cheklanmaydi, balki har
bir obrazning turli jihatlari ham aks ettiriladi.
Zamon   va   makonning   noaniqligi.   Said   Ahmad   asarlarini   tahlil   qilishda,
ko'plik  kategoriyasi  zamon  va   makonning  noaniqligini  ifodalashda   ham   o'z  rolini
o'ynaydi. Ko'plab hodisalar va xarakterlarning bir vaqtning o'zida sodir bo'lishi, va
bu   hodisalar   o'rtasidagi   aloqalar   ko'plik   shakllari   orqali   muhim   tarzda   namoyon
bo'ladi. Asarlarda ko'plab voqealar, turli qarashlar va tafsilotlar bir vaqtning o'zida
yoki ketma-ket sodir bo'lishi mumkin, bu esa o'quvchiga yanada boyroq, murakkab
va chuqurroq tasvirlarni taqdim etadi 6
.
Mushohada   va   ruhiy   holatlar.   Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik,
shuningdek,   mushohada   va   ruhiy   holatlarning   tasvirida   ham   ishlatiladi.   Shaxslar
o'rtasidagi   o'zgaruvchan   ruhiy   holatlar,   bir-birini   qo'llab-quvvatlash   yoki   qarama-
qarshiliklar ko'pligini ko'rsatish uchun ko'plikdan keng foydalaniladi. Misol uchun,
biror   qahramonning   bir   nechta   his-tuyg'ulari   yoki   fikrlarini   ifodalashda   ko'plik
shakllari   ishlatiladi.   Bu,   o'quvchiga   qahramonlarning   ichki   dunyosini   yanada
chuqurroq tushunishga yordam beradi.
Tasvirlar va badiiy maqsad.   Ko'plik kategoriyasi  Said Ahmadning badiiy
maqsadlariga   xizmat   qiladi,   asarda   predmetlar   va   hodisalar   ko'pligini   ko'rsatish
orqali,   o'quvchiga   turli   obrazlar   va   tasvirlarni   yanada   kengroq   tarzda   taqdim
etishga   imkon   beradi.   Har   bir   obraz   yoki   hodisa   ko'plab   xususiyatlar   bilan
yoritiladi va bu asarlarning boyligiga hissa qo'shadi. Shunday qilib, ko'plik nafaqat
grammatika   va   morfologiya   vositasi   sifatida,   balki   asarlarni   chuqurlashtirish,
obrazlar   va   obrazlar   o'rtasidagi   munosabatlarni   ochishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasining   qo'llanilishi,   tilni   badiiy
maqsadlarda ishlatishning yuqori darajasini ko'rsatadi. Ko'plik yordamida asarlarda
murakkab   obrazlar,   ko'plab   ruhiy   holatlar   va   turli   zamon-makon   aloqalari
tasvirlanadi.   Bu   orqali   o'quvchiga   har   bir   obrazning   turli   jihatlari,   o'zgarishlar   va
o'zaro   aloqalari   aniqroq   ko'rsatiladi.   Ko'plik   kategoriyasi   Said   Ahmadning
6
 Azimov, A. (2009). "O'zbek adabiyotida stilistika va leksika" – Asar Said Ahmadning stilistik uslubi va ko'plikni 
tilni boyitishda qanday ishlatganligi haqida batafsil ma'lumot beradi.
16 asarlarida   uning   uslubini   boyituvchi   va   o'quvchiga   yanada   chuqurroq   ma'no
qatlamlarini ochishga yordam beruvchi muhim vositadir.
Said   Ahmad   asarlarini   o'rganish   orqali,   ko'plik   kategoriyasining   turli
shakllari   va   ularning   badiiy   ifodalanish   usullari   haqida   yanada   chuqurroq
tushuncha   hosil   qilish   mumkin.   Ko'plik,   Said   Ahmadning   asarlarida   grammatik
vosita   sifatida   emas,   balki   adabiy   uslubning   ajralmas   qismi   sifatida   ishlatiladi.
Ko'plik yordamida asarlarning semantik boyligini  oshirish, obrazlar  va tasvirlarni
kengaytirish,   hamda   o'quvchiga   ko'proq   hissiy   va   aqliy   qavatlarni   taqdim   etish
mumkin 7
. 
Quyida   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plikning   turli   shakllarining   ishlatilishini
ko'rib chiqamiz:
1.   Ko'plikning   oddiy   shakli.   Ko'plikning   oddiy   shakli,   yani   "-lar"
qo'shimchasi   yordamida,   Said   Ahmad   asarlarida   predmetlar   yoki   hodisalar
ko'pligini   aniq   ifodalashda   keng   qo'llaniladi.   Bu   shakl   asarlaridagi   ko'plab
qahramonlarning   fikrlari,   hissiyotlari   va   harakatlarini   tasvirlashda   ishlatiladi.
Ko'plikning   oddiy   shakli,   o'quvchiga   bir   nechta   obrazning   yoki   voqeaning   bir
vaqtda sodir bo'lishini ko'rsatadi.
Misol :   "Qahramonlar   shahar   ko'chalari   bo'ylab   ketishdi."   Bu   jumlada
"qahramonlar" so'zi ko'plikda ishlatilgan bo'lib, bir nechta qahramonning harakati
tasvirlanadi.   Bu,   asarda   ko'plab   shaxslarning   birgalikda   harakat   qilayotganini
bildiradi.
2. Ko'plikning noaniq shakli.  Said Ahmad asarlarida ko'plik, ba'zan noaniq
shaklda qo'llaniladi. Noaniq ko'plik shakli asarlarning semantik boyligini oshirish,
ya'ni   bir   nechta   voqealar   yoki   tushunchalarni   birlashtirishda   ishlatiladi.   Bu   shakl
ko'pincha   sub'ektiv   fikrlar   yoki   hissiyotlarni   ifodalashda   ham   qo'llanadi.
Ko'plikning noaniq shakli, o'quvchiga ma'lum bir obraz yoki hodisa haqida noaniq,
ammo muhim ma'lumotlar taqdim etadi.
7
 Islomov, M. (2010). "Adabiyot va tilshunoslik" – Bu kitob adabiyot va tilshunoslikning o'zaro aloqasini o'rganadi, 
Said Ahmadning ko'plikni ishlatishda qanday imkoniyatlarga ega bo'lganini ko'rsatadi.
17 Misol :   "Bir   nechta   qadimiy   kitoblar   yodgorlik   sifatida   saqlanmoqda."
Bu jumlada "kitoblar" so'zi  noaniq shaklda  ishlatilgan, ya'ni  kitoblarning miqdori
yoki   aniq   bir   yodgorliklar   haqida   gapirilmaydi.   Bu   shakl   orqali,   Said   Ahmad,
qahramonlar   tomonidan   qolgan   yodgorliklarning   umumiy   va   noaniq   holatini
ifodalashga erishadi.
3. Ko'plikning aniq va noaniq shakllarining birgalikda ishlatilishi.   Said
Ahmad asarlarida ko'pincha aniq va noaniq shakllar parallel tarzda ishlatiladi. Bu
metod,   asarda   bir   nechta   obrazlarning   birgalikda   harakat   qilishi   yoki   turli
fikrlarning bir-birini to'ldirishi kerak bo'lgan holatlarda qo'llaniladi. Shunday qilib,
ko'plikning   aniq   shakli,   asarda   voqealar   yoki   obrazlarning   konkretligi   va   noaniq
shakli esa, voqeaning kengroq va murakkabroq tasvirlanishiga yordam beradi.
Misol :   "Yangi   avlod   o'z   fikrlarini   erkin   ifodalaydi."   Bu   yerda   "avlod"   va
"fikrlar"   so'zlaridagi   ko'plik   shakllari   parallel   qo'llanilgan.   "Avlod"   so'zi   yangi
avlodning   umumiy   ifodasini,   "fikrlar"   esa,   turli   xil   fikrlar   va   qarashlarning
ko'pligini anglatadi. Bu shakl yordamida Said Ahmad yangi avlodning ko'p fikrlari
va o'zgaruvchan dunyoqarashini aks ettiradi.
Said Ahmad asarlarida ko'plik kategoriyasining ifodalanishi turli shakllarda
amalga oshiriladi. Oddiy shakldan noaniq shaklgacha, va hatto ularning birgalikda
ishlatilishi   orqali,   asarlarda   obrazlar   va   tasvirlar   boyitiladi.   Ko'plik   yordamida
qahramonlar   o'rtasidagi   aloqalar,   hodisalar   va   vaqt-makonning   murakkabligi
ifodalanadi.   Bu   esa   Said   Ahmadning   asarlariga   badiiy   chuqurlik   va   o'quvchiga
ko'proq ma'no qatlamlarini taqdim etish imkonini beradi 8
.
Asarlarda   ko'plikning   stilistik,   semantik   va   sintaktik   xususiyatlari   Stilistik
xususiyatlar:   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plikning   stilistik   roli   katta.   Ko'plik
yordamida   asarlarda   ko'p   miqdordagi   obrazlar,   tasvirlar   va   hodisalar   yaratilib,
o'quvchiga   har   bir   detalning   ahamiyati   ko'rsatiladi.   U   ko'plikni   nafaqat
predmetlarning   ko'pligini   ifodalash   uchun,   balki   badiiy   ifodalarni   kuchaytirish
uchun   ham   ishlatadi.   Ko'plik   yordamida   yoritilgan   obrazlar   bir-biriga   nisbatan
8
 Karimov, A. (2006). "O'zbek adabiyotining rivojlanish jarayonlari" – Ushbu manba o'zbek adabiyotining umumiy 
rivojlanishini, Said Ahmad asarlaridagi ko'plikni va uning jamiyatni tasvirlashdagi rolini o'rganadi.
18 turlicha   xususiyatlar   bilan   boyitiladi.   Bu   esa   asarlarni   yanada   jonli   va   hissiyroq
qiladi.
1.   Stilistik   xususiyatlar.   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plikning   stilistik   roli
juda katta. Ko'plik yordamida asarlarda bir  nechta obrazlar, tasvirlar  va  hodisalar
yaratilib,   o'quvchiga   har   bir   detallarning   ahamiyati   ta'kidlanadi.   Ko'plik   faqat
predmetlar   yoki   hodisalar   ko'pligini   ifodalash   uchun   ishlatilmaydi,   balki   badiiy
ifodalarni   kuchaytirish   va   ularning   ta'sirini   kuchaytirish   uchun   ham   qo'llaniladi.
Ko'plik   yordamida   turli   xil   obrazlar   bir-biriga   nisbatan   o'ziga   xos   xususiyatlar
bilan boyitiladi. Masalan, ko'plab qahramonlar yoki hodisalar o'rtasidagi  farqlarni
ta'kidlash orqali asar jonlanadi va o'quvchiga ko'proq hissiy ta'sir ko'rsatiladi.
Misol :   "Shahar   ko'chalari   odamlar   bilan   to'lib-toshgan   edi."   Bu   jumlada
ko'plik   "odamlar"   orqali   faqat   bir   nechta   shaxslar   emas,   balki   butun   shaharni
to'ldirgan turli shaxslar tasvirlanadi. Bu ko'plik asarning stilistik boyligini oshiradi
va o'quvchini atrof-muhitni ko'rish va his qilishga undaydi.
2. Semantik xususiyatlar.  Said Ahmad asarlarida ko'plik, semantik boylikni
oshirish   uchun   keng   qo'llaniladi.   U   ko'plikni   nafaqat   predmetlar   yoki   hodisalar
ko'pligini ifodalashda, balki o'rtadagi aloqalarni, o'zgarishlarni va murakkabliklarni
ham tasvirlashda ishlatadi. Ko'plik, asarlarning semantik qavatlarini boyitib, har bir
obraz yoki hodisa haqida o'quvchiga ko'proq ma'lumot beradi. Masalan, bir necha
qahramonning fikrlari  yoki  hissiyotlari  ko'plik  yordamida tasvirlanadi,  bu esa har
bir qahramonning individual holatini va turli hissiyotlarini ajratib ko'rsatadi.
Misol : "Ko'plab kishilar o'zlarining to'liq fikrlarini bildirishga kirishdi." Bu
yerda "kishilar" va "fikrlar" so'zlaridagi ko'plik ko'plab shaxslarning turli fikrlarini
ifodalaydi.   Semantik   jihatdan,   bu   ko'plik   orqali   o'quvchi,   har   bir   kishining   o'ziga
xos fikrlarini va tasavvurlarini his qiladi.
3.   Sintaktik   xususiyatlar.   Sintaktik   jihatdan,   ko'plikning   ishlatilishi
asarlarning   tuzilishiga   va   jumlalar   orasidagi   aloqalarga   ta'sir   qiladi.   Ko'plik
yordamida   fe'llarning   turli   shakllari   va   so'z   birikmalarining   o'zgarishi   o'quvchiga
hodisalar   yoki   qahramonlarning   o'zgarishlari   haqida   qo'shimcha   ma'lumot   beradi.
19 Masalan,   ko'plik   bilan   ishlov   berilgan   jumlalar   ko'pincha   ko'proq   dinamik   bo'lib,
hodisalar va xarakterlarning rivojlanishini tasvirlashda yordam beradi. Ko'plikning
sintaktik xususiyatlari, asarlarni yanada aniq va ravon qilishga xizmat qiladi.
Misol : "Ko'plab odamlar bir-birlariga yordam berishdi, lekin ba'zilari yolg'iz
qolishdi." Bu jumlada ko'plik "odamlar" va "yordam berishdi" fe'li yordamida, turli
shaxslarning   birgalikdagi   harakatlari   va   ayrimlari   yolg'iz   qolgan   holatlar
tasvirlanadi. Bu sintaktik tuzilma, ko'plik orqali o'quvchiga bir vaqtning o'zida bir
nechta hodisalar yoki xarakterlarning o'zgarishini tushunishga imkon beradi. 
Xulosa:   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   nafaqat   ijtimoiy   guruhlar,   balki
insonning   ichki   olamini,   orzularini,   kelajakka   bo'lgan   ishonchlarini   tasvirlashda
ham   katta   rol   o'ynaydi.   Ko'plik   orqali   yozuvchi   jamiyatdagi   o'zgarishlarni   va
guruhlar orasidagi munosabatlarni yanada chuqurroq tasvirlaydi.
3. Ko'plik kategoriyasining Said Ahmad asarlaridagi adabiy va madaniy
konteksti
Said Ahmad asarlarida ko'plik kategoriyasining adabiy va madaniy konteksti
juda   muhim   ahamiyatga   ega,   chunki   bu   tilshunoslik   nuqtai   nazaridan   tashqari,
asarlarda   mavjud   bo'lgan   ijtimoiy,   madaniy   va   ma'naviy   qatlamlarni   yanada
boyitishga   yordam   beradi.   Ko'plik,   asarlarning   janr   va   uslublariga   ta'sir   qilib,
personajlarning   o'zaro   munosabatlari   va   xarakterlarning   rivojlanishini
chuqurlashtiradi.   Ko'plik   yordamida,   shuningdek,   adabiy   asarlarda   ijtimoiy,
madaniy   va   tilshunoslikka   oid   bir   qator   yangi   qatlamlar   shakllanadi.   Quyida
ko'plikning Said Ahmad asaridagi rolini yanada to'liqroq ko'rib chiqamiz.
1.   Ko'plikning   asarlarning   janr   va   uslublariga   ta'siri.   Said   Ahmad
asarlarida ko'plik kategoriyasining janr va uslublarga ta'siri  katta ahamiyatga ega.
Ko'plik, asarlarning janriga mos holda ishlatilib, badiiy tasvirlarni yanada boyitadi
va o'quvchining idrokini kengaytiradi. Masalan, realistik janrda yozilgan asarlarda
ko'plik   yordamida   qahramonlarning,   voqealar   va   hodisalarining   ko'pligi
ifodalangan   holda,   dunyo   va   jamiyatdagi   turli   qatlamlarni   aks   ettirish   mumkin
20 bo'ladi.   Ko'plik   yordamida,   yozuvchi   ko'proq   detallarni   va   o'zgarishlarni
o'quvchiga yetkazadi, bu esa asarni yanada jonli va haqiqiy qiladi 9
.
Misol :   Said   Ahmadning   asarida   "Shahar   ko'chalari   odamlar   bilan   to'lib-
toshgan edi" jumlasi nafaqat shahar muhitidagi jonli atmosferani, balki o'quvchini
o'sha   joydagi   har   bir   hodisaga   nisbatan   sezgir   qilishga   yordam   beradi.   Shahar
ko'chalari,   ko'plab   odamlar   bilan   to'lib-toshgan   bo'lib,   ular   o'zaro   munosabatda
bo'ladilar.   Ko'plikning   ishlatilishi,   o'quvchiga   har   bir   odamning   o'ziga   xosligi   va
ular orasidagi turli aloqalar haqida ko'proq ma'lumot beradi. Bu tasvirlar asarlarni
nafaqat realistik, balki hayotiy va ta'sirchan qiladi. Shunday qilib, ko'plik asarning
strukturasiga   va   uslubiga   kuchli   ta'sir   qiladi,   o'quvchiga   ko'proq   vizual   va   hissiy
taassurotlar qoldiradi. Said Ahmad o'z asarlarini realistik yondashuv bilan yozgan
bo'lsa-da, ko'plikni badiiy va ijtimoiy ma'noda foydalanish orqali turli obrazlar va
xarakterlarni   yanada   murakkablashtiradi.   Ko'plik,   turli   so'z   birikmalaridan   va
sintaktik tuzilmalarni yaratishda, o'zgaruvchan ijtimoiy va iqtisodiy muhitlarni aks
ettirishda muhim vosita bo'lib xizmat qiladi. Shu tarzda, ko'plik orqali asarlarning
janr va uslubi nafaqat o'quvchiga o'quv materialini yaxshiroq tushunishga yordam
beradi,   balki   ularni   yanada   chuqurroq,   muhim   ma'nolarga   oydinlik   kiritishga
yo'naltiradi.
2.   Ko'plikning   o'zgaruvchan   jamiyat   va   madaniyatni   aks   ettirishdagi
roli.  Said Ahmadning asarlarida ko'plikning ishlatilishi, o'zgara boshlagan jamiyat
va   madaniyatni   aks   ettirishda   ham   ahamiyatlidir.   Ko'plik   yordamida   asarda
jamiyatdagi   turli   qatlamlar,   urf-odatlar,   urushlar   va   tinchlik   davrlaridagi
o'zgarishlar   batafsil   tasvirlanadi.   Ko'plik,   ko'plab   ijtimoiy   qatlamlarning
o'zgarishlarini, shuningdek, ular orasidagi aloqalarni ko'rsatishga imkon beradi.
Misol :   Said   Ahmadning   asarida   "Ko'plab   odamlar   bir-biriga   yordam
berishdi,   biroq   ba'zilari   o'z   holiga   shikoyat   qilishdi"   kabi   jumlalar   orqali
ko'plikning ishlatilishi, ijtimoiy o'zgarishlarni va o'zaro munosabatlardagi farqlarni
kuchaytiradi.   Bu   ko'plik,   o'quvchiga   bir   nechta   ijtimoiy   qatlamlarning   va
9
 Murodov, X. (2004). "O'zbek tilining leksikasi va sintaksisi" – Ko'plik kategoriyasining sintaktik o'rni va Said 
Ahmad asarlarida uning qanday ishlatilishini tushuntiradi.
21 odamlarning pozitsiyalarini aks ettiradi. Ko'plik yordamida asar, jamiyatdagi turli
guruhlarning   pozitsiyalarini   va   ziddiyatlarni   aniqroq   ko'rsatadi,   shuningdek,
ijtimoiy o'zgarishlarni tushunishni osonlashtiradi 10
.
3.   Ko'plikning   personajlar   va   xarakterlar   tahlilidagi   roli.   Said   Ahmad
asaridagi   ko'plik   kategoriyasi,   personajlarning   ichki   dunyosini,   ruhiy   holatini   va
xarakterini   yanada   boyitishga   yordam   beradi.   Ko'plik,   bir   qahramonning   ko'plab
ichki qarorlar va hissiyotlarini, bir nechta tasvirlar yordamida, o'quvchiga to'liqroq
yetkazishga   imkon   yaratadi.   Bu,   har   bir   personajning   murakkabligini   va   ichki
qarama-qarshiliklarni aniqroq tasvirlash imkoniyatini beradi.
Misol : "Ko'plab fikrlar bir-biriga qarshi chiqdi, lekin faqat bitta qaror qabul
qilindi,"   deb   yozganida,   Said   Ahmad   ko'plik   orqali   qahramonlarning   fikrlari
o'rtasidagi   farqlarni   va   qarama-qarshiliklarni   chuqurroq   yoritadi.   Bu   ko'plik,
o'quvchiga   xarakterlarning   ichki   dunyosidagi   ziddiyatlarni   va   murakkabliklarni
aniqroq tushunishga yordam beradi.
Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   adabiy   va   madaniy   kontekstda
keng   o'rin   egallaydi.   Ko'plik   yordamida   yozuvchi   asarlarning   janr   va   uslubini
kuchaytirib,   turli   personajlar   va   xarakterlarning   ichki   holatlarini   va   ularning
ijtimoiy   o'zgarishlarga   munosabatini   chuqurlashtiradi.   Ko'plik,   shuningdek,
jamiyatdagi   turli   qatlamlar   o'rtasidagi   ziddiyatlarni   va   o'zgarishlarni   o'quvchiga
yanada   aniqroq   yetkazadi.   Shu   bilan   birga,   ko'plik   asarlarning   hayotiyligini   va
tasvirlarning jonliligi bilan o'quvchiga mukammal taassurotlar qoldiradi 11
.
Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   adabiy   va   madaniy
kontekstda   chuqur   o'rin   tutadi.   Yozuvchining   ko'plikni   qo'llanishi   orqali
insonlarning   ijtimoiy   va   madaniy   qatlamlaridagi   farqlarni,   jamiyatda   yuz
berayotgan o'zgarishlarni  va bu o'zgarishlarning ichki  kechinmalarini  tasvirlashga
intiladi. Shu bilan birga, ko'plik kategoriyasi nafaqat grammatika aspektidan, balki
10
 Musurmonov, D. (2007). "O'zbek adabiyotidagi ijtimoiy mavzular" – Said Ahmadning ijtimoiy mavzulardagi 
yondashuvi va ko'plikni bu mavzularda qanday ishlatishi haqida ma'lumot beradi.
11
  Navro'zov,   M.   (2011).   "Adabiyot   va   til"   –   Adabiyot   va   tilning   o'zaro   aloqasi   va   Said   Ahmadning   ko'plik
kategoriyasini ishlatishdagi uslubini tahlil qiladi.
22 adabiy   obrazlar,   ijtimoiy   maqsadlar   va   madaniy   munosabatlar   nuqtai   nazaridan
ham muhim ahamiyatga ega.
1.   "Bahor"   (1956)   asaridagi   ko'plik 12
.   Said   Ahmadning   "Bahor"   asarida
ko'plik   shakllari   ijtimoiy   qatlamlarni   ifodalashda   muhim   vosita   bo'lib   xizmat
qiladi. Bu asar qishloq hayotini va undagi o'zgarishlarni tasvirlashga bag'ishlangan.
Yozuvchi   ko'plab   ijtimoiy   guruhlarni   –   "yoshlar",   "ayollar",   "erkaklar",   "ota-
onalar" kabi ko'plik shakllari yordamida ajratib ko'rsatadi.  Har bir guruhning o'ziga
xos xususiyatlari va ularning bir-biriga nisbatan tutgan pozitsiyalari yoritiladi. Bu
o'zgarishlarni tasvirlashda ko'plikning o'zi faqat sonni anglatibgina qolmaydi, balki
ijtimoiy strukturadagi keng qamrovli o'zgarishlarni va yangi qarashlarni ifodalaydi.
Masalan, "yoshlar" so'zi bir vaqtning o'zida yangi, zamonaviy dunyoqarashga ega
bo'lgan   odamlar   guruhini,   "ayollar"   esa   o'zgarayotgan   jamiyatdagi   yangi   rolni
anglatadi.   Bu   jarayonda   ko'plik   ko'proq   ijtimoiy   taraqqiyot   va   ijtimoiy   faollikni
anglatadi.
2.   "Yoshlik"   (1961)   asaridagi   ko'plik 13
.   Said   Ahmadning   "Yoshlik"
asarida   ko'plik   yordamida   yoshlarning   ichki   dunyosi   va   hayotga   bo'lgan
munosabatlari keng tasvirlanadi. Asarda “ko'p yoshlar” iborasi orqali ularning turli
kelajak   orzulari,   maqsadlari   va   o'zaro   farqlari   ifodalanadi.   Yozuvchi   ko'plikni
ishlatish   orqali   nafaqat   ularning   ko'pligini,   balki   ularning   bir-biriga
o'xshashliklarini   va   bir-biriga   bo'lgan   munosabatlarini   ham   ko'rsatadi.   "Ko'p
yoshlar" iborasi asarda muhim ahamiyatga ega, chunki u faqat yoshlarning sonini
ifodalabgina qolmaydi, balki jamiyatning eng faol, o'zgarishga tayyor qismini ham
anglatadi.   Bu   erda   ko'plik,   avvalambor,   umidlarni,   kurashni   va   kelajakka   bo'lgan
ishonchni   aks   ettiradi,   shuningdek,   birgalikda   o'sayotgan   va   o'zgarayotgan   bir
guruh sifatida yoshlarning ichki uyg'unligini ko'rsatadi.
12
  Ahmad,   Said.   "Bahor"   –   Said   Ahmadning   bu   asari   qishloq   hayotining   o'ziga   xosligini   tasvirlaydi,   ko'plik
yordamida ijtimoiy qatlamlar va o'zgarishlarni aks ettiradi.
13
  Ahmad,   Said.   "Yoshlik"   –   Asar   yoshlarning   turli   fikrlarini   va   kelajakka   bo'lgan   umidlarini   ko'plik   orqali
tasvirlaydi, bu esa jamiyatdagi yangiliklarni aks ettiradi.
23 3. "Yolg'iz" (1973) asaridagi ko'plik 14
.   Said Ahmadning "Yolg'iz" asarida
ko'plikni ishlatish juda aniq va ma'noli. "Ko'plab kishilar", "oilalar", "do'stlar" kabi
ifodalar   orqali   yozuvchi   turli   insonlar   va   ijtimoiy   guruhlar   o'rtasidagi   o'zaro
munosabatlarni   ko'rsatadi.   Bu   erda   ko'plik   nafaqat   ko'p   sonni   ifodalash,   balki
shaxslar   o'rtasidagi   farqlarni,   o'xshashliklarni   va   ijtimoiy   aloqalarni   aks   ettirish
uchun   qo'llaniladi.   Asar   jamiyatning   rivojlanishi   va   uning   ichki   bo'shliqlarini
tasvirlashda   ko'plik   yordamida   kengroq   ma'nolarni   anglatadi.   Misol   uchun,
"oilalar"   iborasi   oila   institutining   jamiyatdagi   ahamiyatini   va   uning   ichki
o'zgarishlarini ko'rsatadi, shu bilan birga "do'stlar" ifodasi ham shaxslar o'rtasidagi
hissiy, ijtimoiy bog'liqlikni aks ettiradi. Bu ko'plik formasi orqali yozuvchi ijtimoiy
guruhlar va shaxslar o'rtasidagi ichki ijtimoiy o'zgarishlarni chuqurroq tasvirlaydi.
Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   ijtimoiy,   madaniy   va
psixologik   jihatdan   boy   ifodalar   yaratishda   yordam   beradi.   Ko'plik   shakllari
jamiyatning   turli   qatlamlaridagi   o'zgarishlarni,   yangi   qarashlarni   va   turli
guruhlarning   bir-biriga   nisbatan   o'zgarayotgan   pozitsiyalarini   tasvirlashda   asosiy
vosita   sifatida   ishlatiladi.   Har   bir   asarda   ko'plik   nafaqat   sonni   ko'rsatibgina
qolmaydi,   balki   ijtimoiy   munosabatlarni,   o'zgarishlarni   va   bir-biriga   qarshi   yoki
to'ldiruvchi   munosabatlarni   ham   aks   ettiradi.   Said   Ahmad   ko'plikni   zamonaviy
adabiyotda ijtimoiy tasvirlar va o'zgarishlarni chuqurroq ifodalashda foydalanadi.
Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   nafaqat   til   boyligini,   balki
o'zbek   xalqining   madaniy   va   tarixiy   yodgorliklarini   ham   aks   ettiradi.   Yozuvchi
ko'plik   orqali   jamiyatdagi   turli   guruhlar,   oilalar   va   millatlarning   o'zaro
munosabatlarini,   ijtimoiy   o'zgarishlarni   va   yangi   qadriyatlarning   shakllanish
jarayonini  tasvirlashga  muvaffaq bo'ladi. Ko'plikning bunday ishlatilishi, ayniqsa,
O'zbekistonning   mustaqillikka   erishgan   davridagi   madaniy   va   ijtimoiy
yangilanishlar kontekstida muhim ahamiyatga ega.
Masalan,   "Yoshlik"   asarida ,   o'smirlarning   hayotga   bo'lgan   qarashlari   va
orzulari   ko'plik   orqali   keng   tasvirlanadi.   "Ko'plab   o'smirlar"   iborasi   orqali
14
  Ahmad,   Said.   "Yolg'iz"   –   Bu   asarda   ko'plik   yordamida   jamiyatdagi   bo'shliqlar   va   o'zaro   munosabatlar   tahlil
qilinadi, ijtimoiy guruhlarning bir-biriga qarshi va to'ldiruvchi rolini ko'rsatadi.
24 yozuvchi faqat yoshlarning sonini emas, balki ularning bir-biridan farqli orzularini,
maqsadlari   va   hayotga   bo'lgan   ishonchlarini   ham   aks   ettiradi.   Bu   ko'plik
yordamida, jamiyatda yangi qadriyatlar, orzular va kelajak umidlari kengaytirilgan
holda   ko'rsatiladi.   Yozuvchi   ko'plikni   ishlatishda   ularning   ijtimoiy,   madaniy   va
psixologik jihatlarini ifodalaydi, bu esa asarga chuqur mazmun beradi.
Yozuvchi   o'z   asarlarida   ko'plik   yordamida   o'ziga   xos   madaniy   va   ijtimoiy
portretlarni yaratadi, bu esa uning asarlari nafaqat adabiy, balki ijtimoiy tahlilnuq
qiymatga ega bo'lishiga yordam beradi 15
.
Xulosa:   Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   nafaqat   ijtimoiy,
balki madaniy jarayonlarni tasvirlashda ham muhim rol o'ynaydi. Bu kategoriyani
ishlatish  orqali  yozuvchi  jamiyatdagi  yangiliklarni, ijtimoiy o'zgarishlarni  va turli
guruhlarning o'zaro munosabatlarini tahlil qiladi.
3.  Ko'plik kategoriyasining tahlili
Ko'plik   kategoriyasi   –   bu   grammatik   kategoriyalardan   biri   bo‘lib,   so‘zning
ko‘p   yoki   bir   nechta   ma'nolarni   bildirishi   uchun   ishlatiladi.   O‘zbek   tilida   ko'plik
odatda morfologik shakl bilan ifodalanadi va so‘zlarning ko'plik formasini tashkil
etuvchi   affikslar   orqali   yuzaga   keladi.   Ko'plik   kategoriyasi   o‘zbek   tilida   har   bir
grammatik sinf (ot, fe'l, sifat) uchun xos qo‘llanilishi va mazmuniy o‘zgarishlarni
bildirish imkonini beradi 16
.
Ko'plikning   Said   Ahmad   asarlaridagi   o'ziga   xos   xususiyatlari.   Said
Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   tilning   chuqur   ma'nolarini   anglatishda,
shuningdek,   uning   obrazliligini   va   tasviriyligini   kuchaytirishda   muhim   rol
o‘ynaydi. Yozuvchining tiliga o‘ziga xoslik kirituvchi ko'plik shakllari, asarlardagi
insoniy   muammolarni   va   tasvirlangan   voqealarni   ko‘proq   miqdorda   ifodalashga
yordam   beradi.   Ko'plikning   faol   qo‘llanilishi   personajlarning   ko‘p   tomonlama
15
  Azimov,   A.   (2011).   "Said   Ahmad   va   o'zbek   adabiyotining  rivoji"   –   Said  Ahmadning   adabiy   merosini   o'rganib,
uning ko'plikni ishlatishdagi uslubini tahlil qiladi.
16
 Tashkenbaev, J. (2005). "O'zbek tilidagi grammatik kategoriya" – Ko'plikning grammatik jihatlari va Said Ahmad 
asarlarida uning qanday ishlatishni tushuntiradi.
25 xususiyatlarini,   voqealarning   keng   qamrovli   ekanligini   bildiradi.   Shu   bilan   birga,
ularning   ma'nosi   va   mavzu   borasidagi   boylikni   ko‘rsatadi.   Said   Ahmad   asarida
ko'plik   yordamida   shaxslar,   narsalar   yoki   hodisalar   o‘rtasidagi   farqlar   va
o‘xshashliklar   ajratiladi.   Shu   tarzda,   ko'plik   nafaqat   ko‘p   sonni   bildirgan   holda,
balki   jamoa,   to‘plam   va   birlashma   tushunchalarini   ham   ifodalaydi.   Boshqa
tomondan,   ko'plik   formalarining   yirik   va   kichik   miqyosda   qo‘llanilishi
personajlarning harakatlari va qiyofalarini ko‘proq izohlashga xizmat qiladi.
Ko'plik kategoriyasining til va adabiyotdagi umumiy ahamiyati.  Ko'plik
kategoriyasi til va adabiyotda bir nechta maqsadlarni bajaradi. Birinchi navbatda, u
tilning shaklini to‘ldiradi va xabar berishda aniqroq ifoda berish imkonini yaratadi.
Ko'plikning   qo‘llanilishi   biror   narsaning   ko‘pligi,   ko‘p   sonliligi   haqida   ta’kid
berish,   tasvirlarni   kuchaytirish   va   xabarni   boyitishga   yordam   beradi.   Adabiyotda,
ayniqsa,   badiiy   so‘z   san’atida,   ko'plikni   qo‘llash   orqali   yozuvchi   voqealarni
kengaytiradi va ichki ma'no qatlamlarini chuqurlashtiradi. Ko'plik kategoriyasining
o‘ziga  xos ahamiyati  nafaqat  grammatik jihatdan, balki  adabiy san’atning muhim
vositasi   sifatida   ham   ko‘rinadi.   Badiiy   adabiyotda   ko‘plab   obrazlar,   holatlar   va
hodisalar  ko‘p sonliligi  bilan namoyon bo‘ladi, bu esa  o‘quvchiga asar  dunyosini
kengroq tasavvur qilish imkoniyatini beradi.
Said   Ahmad   asarlarida   ko'plikning   tilshunoslik   va   adabiy   tahlilidagi
o'rni.   Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plikning   tilshunoslik   va   adabiy   tahlilidagi
o‘rni   katta.   Yozuvchining   asarlaridagi   ko'plik   shakllari   tahlil   qilishda
tilshunoslarga   muhim   ma'lumotlar   beradi,   chunki   bu   shakllar   muallifning
dunyoqarashi,   asarlarning   tuzilishi   va   mazmunini   chuqurroq   anglashga   yordam
beradi.   Ko'plik   kategoriyasining   tilshunoslik   nuqtai   nazaridan   tahlili,   ayniqsa,
badiiy asarlarda har bir so‘zning va uning shaklini to‘liq anglashni ta’minlaydi. Bu
esa Said Ahmadning mahoratiga va ijodiy yondashuviga nisbatan chuqurroq tahlil
qilish  imkonini   beradi.  Said Ahmadning  asarlaridagi   ko'plikni  adabiy  tahlil  qilish
orqali personajlarning o‘zaro munosabatlari, harakatlari, voqealarining ko‘pligi va
ularga   taalluqli   ma'no   qatlamlarini   tushunish   mumkin.   Ko'plik   yordamida   adabiy
26 asarlarning   yuzaki   emas,   balki   chuqur   ma'no   va   obrazlarga   boy   bo‘lishi
ko‘rsatiladi, shuningdek, ularning badiiy san'ati  o‘zining maxsus  ifoda shakllarini
topadi 17
.
Xulosa:   Ko'plik   kategoriyasining   Said   Ahmad   asarlaridagi   qo'llanilishi
jamiyatni,   insonlarning   o'zaro   munosabatlarini   va   ichki   dunyosini   tasvirlashdagi
muhim   vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Yozuvchi   ko'plikni   faqat   sonni   ifodalashda
emas,   balki   ijtimoiy   o'zgarishlarni,   yangiliklarni   va   guruhlar   o'rtasidagi   o'zaro
aloqalarni tahlil qilishda ham qo'llaydi.
XULOSA
Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   til   va   adabiyotda   chuqur   ma'no
va   tasviriylikni   yaratish   uchun   samarali   vosita   sifatida   ishlatilgan.   Yozuvchi   o'z
asarlarida   ko'plikni   faqat   sonni   ifodalash   emas,   balki   ijtimoiy,   madaniy   va
psixologik   o'zgarishlarni,   shaxslarning   va   jamiyatning   ichki   dunyosini   tasvirlash
uchun   ham   ishlatadi.   Ko'plikni   kengroq   kontekstda   qo'llash,   Said   Ahmadga   o'z
asarlarida keng qamrovli va boy obrazlarni yaratish imkonini beradi.
1. Ko'plikning ijtimoiy va madaniy kontekstdagi ahamiyati.  Said Ahmad
asarlarida ko'plik kategoriyasi jamiyatda yuz berayotgan o'zgarishlarni va ijtimoiy
qatlamlar   o'rtasidagi   munosabatlarni   aks   ettirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Masalan,
“Bahor”   asarida   ko'plik   shakllari   orqali   yozuvchi   jamiyatning   turli   qatlamlarida,
ayniqsa,   qishloq   hayotidagi   o'zgarishlarni   tasvirlaydi.   "Yoshlar",   "ayollar",   "ota-
onalar"   kabi   ko'pliklar   orqali   yozuvchi,   shaxslarning   o'zaro   munosabatlarini   va
17
  Tursunov,   A.   (2008).   "Said   Ahmad   va   adabiyotda   yangi   qarashlar"   –   Yangi   adabiy   yondashuvlar   va   Said
Ahmadning ko'plikni ishlatishda qanday xususiyatlarga ega bo'lganini ko'rsatadi
27 ularning   bir-biriga   qarshi   bo'lgan   yoki   bir-birini   to'ldirgan   holatlarini   namoyon
etadi. Bu esa o'quvchiga jamiyatda yuz berayotgan o'zgarishlarni ko'rish imkonini
beradi.
2.   Ko'plikning   obrazlilik   va   ma'nodagi   roli.   Said   Ahmadning   asarlarida
ko'plik   nafaqat   sonni,   balki   qahramonlarning   ichki   dunyosini   va   hayotga   bo'lgan
munosabatlarini   tasvirlashda   muhim   vositadir.   “Yoshlik”   asarida   yozuvchi   “ko’p
yoshlar”   iborasini   ishlatish   orqali   o'smirlarning   turli   fikrlarini   va   hayotga   bo'lgan
turli   qarashlarini   ifodalaydi.   Bu   ko'plik   orqali   ularning   bir   butun   to'plam   sifatida
kelajakka   bo'lgan   umidlarini   va   orzularini   aks   ettiradi.   Yozuvchi   buni   ko'plik
yordamida yanada boyroq va muhimroq tasvirlaydi. Bu, o'z navbatida, o'quvchiga
har bir qahramonning turli fikrlarini va ijtimoiy nuqtai nazarlarini ko'proq anglash
imkonini beradi.
3.   Ko'plik   va   personajlarning   xarakteristikasi.   Said   Ahmad   ko'plikni
faqat   sonli   o'zgarishlarni   ifodalashda   emas,   balki   personajlarning
xarakteristikalarini   chuqurlashtirishda   ham   ishlatadi.   Masalan,   “Yolg’iz”   asarida
ko'plikni   ishlatishda   u   turli   ijtimoiy   guruhlarning   bir-biriga   qarshi   yoki   bir-birini
to'ldiruvchi   munosabatlarini   o'rgatadi.   Ko'plab   kishilar,   oilalar,   do'stlar   kabi
ifodalar, personajlarning o'zaro aloqalarini va jamiyatdagi  ularning o'rnini  yanada
aniqlashtiradi.
4.   Ko'plik   va   ijtimoiy   bo'shliqlar.   Said   Ahmad   asarlarida   ko'plik,
shuningdek, jamiyatning ichki bo'shliqlarini va ijtimoiy muammolarni ko'rsatishda
ham yordam beradi. Masalan, “Yolg’iz” asarida ko'plikni ishlatish orqali yozuvchi,
turli   insonlar   o'rtasidagi   aloqalar   va   o'zgarishlarni   yanada   oydinlashtiradi.   Bu
jamiyatdagi bo'shliqlarni, ya'ni individual va ijtimoiy muammolarni ochib beradi.
5. Yozuvchi va ko'plikni ishlatishdagi yondashuvi.   Said Ahmad ko'plikni
tilni boyitish, asarlarning mazmunini kengaytirish va o'ziga xos madaniy va tarixiy
kontekstni   yaratishda   ustalik   bilan   qo'llaydi.   Yozuvchi   ko'plik   shakllarini
ishlatishda   nafaqat   uning   grammatika   va   sintaktik   tuzilishini,   balki   ularning
28 ijtimoiy   va   madaniy   ma'nolarini   ham   chuqur   anglab,   har   bir   personajni   va   uning
pozitsiyasini tasvirlaydi.
Said   Ahmadning   asarlarida   ko'plik   kategoriyasi   o'zbek   tilining   boyligi   va
adabiyotining   tasviriy   imkoniyatlarini   kengaytirish   uchun   ishlatilgan.   Yozuvchi
ko'plikni   faqat   sonni   anglatish   uchun   emas,   balki   shaxslarning   ichki   dunyosini,
ijtimoiy   munosabatlarini,   jamiyatdagi   o'zgarishlarni,   va   madaniy   qadriyatlarni
tasvirlashda   ham   qo'llaydi.   Bu,   o'z   navbatida,   uning   asarlarini   zamonaviy   va
ijtimoiy-ma'naviy   ma'noda   boyitadi.   Ko'plik   yordamida   yozuvchi   turli   jamiyat
qatlamlarini, ijtimoiy o'zgarishlarni va ularning bir-biriga ta'sirini yanada kengroq
tasvirlashga muvaffaq bo'ladi, bu esa o'quvchilarga o'zbek jamiyatining tarixiy va
madaniy o'zgarishlarini chuqurroq tushunishga yordam beradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ahmad,   Said.   "Bahor"   –   Said   Ahmadning   bu   asari   qishloq   hayotining
o'ziga xosligini tasvirlaydi, ko'plik yordamida ijtimoiy qatlamlar va o'zgarishlarni
aks ettiradi.
2. Ahmad, Said. "Yoshlik" – Asar yoshlarning turli fikrlarini va kelajakka
bo'lgan   umidlarini   ko'plik   orqali   tasvirlaydi,   bu   esa   jamiyatdagi   yangiliklarni   aks
ettiradi.
3. Ahmad,   Said.   "Yolg'iz"   –   Bu   asarda   ko'plik   yordamida   jamiyatdagi
bo'shliqlar   va   o'zaro   munosabatlar   tahlil   qilinadi,   ijtimoiy   guruhlarning   bir-biriga
qarshi va to'ldiruvchi rolini ko'rsatadi.
29 4. Azimov, A. (2011). "Said Ahmad va o'zbek adabiyotining rivoji" – Said
Ahmadning   adabiy   merosini   o'rganib,   uning   ko'plikni   ishlatishdagi   uslubini   tahlil
qiladi.
5. Azimov,   A.   (2009).   "O'zbek   adabiyotida   stilistika   va   leksika"   –   Asar
Said   Ahmadning   stilistik   uslubi   va   ko'plikni   tilni   boyitishda   qanday   ishlatganligi
haqida batafsil ma'lumot beradi.
6. Asimov,   S.   (2001).   "Ko'plik   va   uning   tilshunoslikdagi   ahamiyati"   –
Ko'plik   kategoriyasining   o'zbek   tilidagi   umumiy   o'rni   va   Said   Ahmadning
asarlaridagi ahamiyati.
7. Fayzullayev,  T.  (2005). "O'zbek   adabiyotidagi  ijtimoiy tahlil"  – Asarda
Said   Ahmadning   adabiy   merosi,   ayniqsa,   ko'plik   kategoriyasining   jamiyatni
tasvirlashdagi roli ko'rsatilgan.
8. Islomov, M. (2010). "Adabiyot  va tilshunoslik"  – Bu kitob adabiyot  va
tilshunoslikning   o'zaro   aloqasini   o'rganadi,   Said   Ahmadning   ko'plikni   ishlatishda
qanday imkoniyatlarga ega bo'lganini ko'rsatadi.
9. Jumanov,   U.   (1996).   "O'zbek   adabiy   tili   va   uslubi"   –   Ushbu   manba
ko'plik kategoriyasining sintaktik va grammatika jihatlarini o'rganadi, Said Ahmad
asaridagi ko'plikni tushunishda yordam beradi.
10. Karimov,   A.   (2006).   "O'zbek   adabiyotining   rivojlanish   jarayonlari"   –
Ushbu   manba   o'zbek   adabiyotining   umumiy   rivojlanishini,   Said   Ahmad
asarlaridagi ko'plikni va uning jamiyatni tasvirlashdagi rolini o'rganadi.
11. Murodov,   X.   (2004).   "O'zbek   tilining   leksikasi   va   sintaksisi"   –   Ko'plik
kategoriyasining   sintaktik   o'rni   va   Said   Ahmad   asarlarida   uning   qanday
ishlatilishini tushuntiradi.
12. Musurmonov,   D.   (2007).   "O'zbek   adabiyotidagi   ijtimoiy   mavzular"   –
Said   Ahmadning   ijtimoiy   mavzulardagi   yondashuvi   va   ko'plikni   bu   mavzularda
qanday ishlatishi haqida ma'lumot beradi.
30 13. Muxtor,   D.   (2006).   "Adabiyot   va   madaniyat"   –   Said   Ahmadning
asarlarida adabiyot va madaniyat o'rtasidagi bog'liqlik, ko'plik yordamida madaniy
qatlamlarning tasviri.
14. Navro'zov,   M.   (2011).   "Adabiyot   va   til"   –   Adabiyot   va   tilning   o'zaro
aloqasi   va   Said   Ahmadning   ko'plik   kategoriyasini   ishlatishdagi   uslubini   tahlil
qiladi.
15. Qodirov, M. (2004). "Said Ahmadning til va adabiyotdagi o'rni" – Said
Ahmadning til va adabiyotdagi o'rni, ko'plikning undagi rolini tahlil qiladi.
16. Raximov, F. (2014). "Said Ahmad: Hayot va asarlar" – Said Ahmadning
hayoti   va   asarlari   bo'yicha   yozilgan   to'liq   biografik   ma'lumotlar,   ularning
adabiyotdagi o'rni.
17. Sodiqov,   R.   (2008).   "O'zbek   tili   sintaksisi   va   adabiy   tahlil"   –   O'zbek
tilidagi   sintaksis   va   adabiy   tahlilni   o'rgatadigan   manba   bo'lib,   Said   Ahmadning
ko'plikni ishlatishini tahlil qiladi.
18. Tashkenbaev,   J.   (2005).   "O'zbek   tilidagi   grammatik   kategoriya"   –
Ko'plikning grammatik jihatlari va Said Ahmad asarlarida uning qanday ishlatishni
tushuntiradi.
19. Tursunov,   A.   (2008).   "Said   Ahmad   va   adabiyotda   yangi   qarashlar"   –
Yangi   adabiy   yondashuvlar   va   Said   Ahmadning   ko'plikni   ishlatishda   qanday
xususiyatlarga ega bo'lganini ko'rsatadi.
20. Tashkent,   S.   (2014).   "Said   Ahmad:   Yangi   adabiy   uslublar"   –   Said
Ahmadning asarlaridagi yangi adabiy uslublar va ko'plikni qanday ishlatish haqida
ma'lumotlar.
21. Xushvaqtov, S. (2009). "O'zbek tilining grammatika qoidalari" – O'zbek
tilidagi grammatik kategoriyalar, jumladan, ko'plikni tahlil qiladi.
22. Yusupov,   T.   (2010).   "O'zbek   adabiyotidagi   tahlil   va   tarjima"   –   Said
Ahmadning asarlarida ko'plik kategoriyasini tahlil qilishga e'tibor qaratadi.
31 23. Yuldashev,   A.   (2003).   "Adabiyot   va   tilshunoslikka   oid   tahliliy
yondashuvlar" – Said Ahmad asarlarini tahlil qilishda tilshunoslik nuqtai nazaridan
ishlatilgan metodlarni ko'rsatadi.
24. Zohidov,   U.   (2012).   "O'zbek   adabiyotidagi   tilshunoslik   tahlili"   –   Said
Ahmad asarlarini o'rganish va uning tiliga oid tahlilni taqdim etadi.
25. Shamsiyev,   K.   (2000).   "Said   Ahmadning   adabiy   merosi"   –   Said
Ahmadning   adabiyotdagi   o'rni   va   uning   ko'plik   kategoriyasini   qanday   ishlatgani
haqida batafsil ma'lumot beradi.
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский