Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 70000UZS
Hajmi 540.5KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 30 Noyabr 2023
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Ro'yxatga olish sanasi 29 Noyabr 2023

150 Sotish

O'zbek tilshonosligida til, lison, nuqt tushunchalari talqini

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………..….....4
I. BOB.  TIL SATHLARI VA LISONIY BIRLIKLAR………………………...…5
1.1.   Lisoniy UMIS va YAHVO………………………………………...….….…..6
1.2. Til, lison va nut q  munosabati……………………….…………………….…..8
II.BOB. MORFEMA VA QO‘SHIMCHA SO’ZLAR………..….……………...10
      2.1.Fonema va tovush………………………………………………………...…11
     2.2. Leksema va so‘z…………………………………………….…………….....13
      2.3.Qolip va hosila…………………………………………………...……..……17
     2.4.Lisoniy paradigma …………………………………………….………..…...20
     2.5  Lisoniy ziddiyat va uning  asosiy turlari ……………………………..……...23
III .XULOSA…………………………………………………………………..…….25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………………...26
3 Kirish
  Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Hozirgi   o zbek   adabiy   tili»   darsligi  ʻ Ma’lumki,
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fan   io zbektili   va   adabiyoti   ta’lim   yo nalishida	
ʻ ʻ ʻ
umumkasbiy   fanlar   blokidagi   asosiy   fanlardan   biri   sifatida   o qitiladi.   O quv   rejasiga	
ʻ ʻ
muvofiq   talabalar   “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanini   ikki   bosqich   davomida	
ʻ
o rganadilar, kurs yakunida esa ushbu fan bo yicha	
ʻ ʻ kurs ishi yozadilar.
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   kurs   ishlari   o zbek   tili   va   adabiyoti	
ʻ ʻ
mutaxassislarini   tayyorlashda   talaba   o rganishi   zarur   bo lgan   asosiy   fan	
ʻ ʻ
sohasiga   oid   nazariy   bilimlarni   mustaqil   o zlashtirishga   qaratilgan   hamda	
ʻ
talabalarning   bilim   doirasini   kengaytirish,   nazariyani   amaliyotga   tatbiq   etish,
fikrni   erkin   va   mustaqil   tarzda   bayon   eta   olish   malakasini   shakllantiruvchi
amaliy ish turi hisoblanadi.
          “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   ma’ruza   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
egallangan nazariy bilimlarni amaliyotga tatbiq etish, talabalarni ilmiynazariy qarashlar
asosida   umumlashma   xulosalar   chiqara   olishga   o rgatish,	
ʻ
ularning   ijodiy   tafakko rini   o stirish,   ilmiy   izlanishlar   olib   borish	
ʻ ʻ
ko nikmasini   shakllantirish,   fikrni   izchil   va   ifodali   bayon   eta   olishga	
ʻ
o rgatish   fan   bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlarining   bosh   maqsadi
ʻ ʻ
hisoblanadi.
              “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fani   yuzasidan   yoziladigan   kurs   ishi	
ʻ
talabalarni   ilmiy-ijodiy   ishga   yo naltiruvchi   amaliy   faoliyat   turi   sifatida	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Talaba   kurs   ishini   yozish   asosida   keyinchalik
yirikroq   tadqiqot   ishlarini   bajarishga   tayyorgarlik   ko radi.   Jumladan,   fanlar	
ʻ
bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlari   talabalarni   ta’limning   yuqori	
ʻ
bosqichida   bitiruv   malakaviy   ishini   yozishga   tayyorlab   boradi.
                Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   aniqlovchi   haqida   umumiy
ma’lumotlarni to plash, shuningdek olimlarning aniqlovchi haqidagi fikr-mulohazalarini	
ʻ
ko rib chiqish orqali mavzuni to liq o rganish.	
ʻ ʻ ʻ
             Kurs ishining vazifalari.   Kurs  ishining bosh  vazifasi  sifatida ta’lim  bosqichlari
ona  tili   ta’  limi   jarayonida    aniqlovchi   mavzusini   va  uning  o rganilish  tadqiqini  ochib	
ʻ
4 berish   masalasi   belgilandi.       Shunga   ko ra   Kurs   ishini   yoritish   davomida:       Ta’limʻ
bosqichlarida   sintaksis   bo limining   alohida   olingan   aniqlovchi   mavzularini   o qitishga	
ʻ ʻ
doir turli xil qarashlarni o rganish, uni o qitish bilan bog liq   ilmiy-nazariy va metodik
ʻ ʻ ʻ
adabiyotlarni tahlil qilish, mavzuning yoritilganlik   darajasini va mavjud muammolarni
aniqlash;  
       Kurs ishi mavzusining o rganilganlik darajasi.	
ʻ  O zbek tilshunosligida sodda gap	ʻ
turlari, qurilishi mavzulari haqida   N.Mahmudov, A.Nurmonov ”O zbek tilining nazariy	
ʻ
grammatikasi”   asarida   ma’lumot   bergan.   Shuningdek   SayfulIayeva   R.R.,   Mengliyev
B.R.,   Boqiyeva   G.H.,   Qurbonova   M.M.,   Yunusova   Z.Q.,   Abuzalova   M.Q.   ”Hozirgi
o zbek adabiy tili” o quv qo llanmalari metodologik asos bo lib xizmat qildi.  	
ʻ ʻ ʻ ʻ
              Kurs   ishi   predmeti .   Ta’lim   bosqichlari   ona   tili   darslarining   aniqlovchi,   uning
turlari   va   uning   o rganilish   jarayoni,   shu   jarayonga   xos   ta’lim   shakli,     vositalari,	
ʻ
mazmuni va metodlarining talqini.  
I. BOB.  TIL SATHLARI VA LISONIY BIRLIKLAR
5 1.1.Lisoniy UMIS va YAHVO.
UMIS   (zot)   va   Y А HVO   (tajalli)   butun   dialektikaning,   ya’ni   butun   borliq   -   tabiat,
jamiyat va inson tafakkurining asosiy munosabat qonunlaridan biri bo‘lganligi sababli,
u   har   bir   fanda   o‘ziga   xos   tarzda   xususiylashadi.   UMISning   tildagi   tajallisi   lison,
Y А HVOniki esa nutq deb yuritiladi. Lison va nutqning majmui til deyiladi.
Yuqorida   aytilganidek,   tilshunoslar   uzoq   zamonlar   davomida   tildagi     o‘rganish
manbaining   UMIS   va   Y А HVO   yoki   lisoniy   va   nutqiy   jihatlari   ixtilofi   (dialektikasi)
mohiyatiga   yetolmay,   boshi   berk   ko‘chada   cheksiz   xususiyliklar   doirasida   o‘ralashib
qoldilar.
Tilshunoslikda   lisoniy   va   nutqiy   jihatlarni   farqlashga   intilish   ushbu   fan   bilan
tengqurdir.   Chunki   har   qanday   fan   cheksiz   hodisalarni   umumlashtirishni   o‘z   oldiga
maqsad   qilib   qo‘yadi.   Xususiy   hodisalar   zamiridagi   umumiylikni   ko‘rishga   intilish
bilishning har ikkala bosqichi (fahmiy va idrokiy) da ham mavjud. Shu boisdan aytish
mumkinki,   bilishning   fahmiy   bosqichi   mutlaq   xususiyliklar   bilan   o‘ralashib
qolmaganligi kabi, idrokiy bosqich ham mutlaq umumiylikni - UMISni tiklay  olmaydi.
Biroq  har  bosqich  o‘z  vazifalariga   ega.  Chunki  har   bir  davr  o‘z  fani   oldiga     muayyan
maqsad va aniq talablarni qo‘yadi. «Fanlarning taraqqiyoti shu davrning ilg‘or falsafiy
fikri, davr uchun yetakchi bo‘lgan fan sohalarining yutuqlari bilan uzviy bog‘liq. Turli
fanlarning   manbalari   ko‘p   qirrali   bo‘lganligi   sababli,   davrning     yetakchi   falsafiy   fikri
aniq   fanlardan   o‘rganish   manbaining   qaysi   tomonlariga   alohida   e’tibor   berish
lozimligini, borliqdagi mavjud qonuniyatlarni mantiqiy kategoriyalarda qay usulda aks
ettirish yo‘llarini belgilab beradi» (H.Ne’matov).   Shu asosda aytish mumkinki, o‘zbek
tilshunosligining     birinchi   bosqichi   dialektika     nuqtai   nazaridan   tildagi   UMIS   va
YHVOni   bir-biridan  farqlamay  tasnif  etish  bosqichidir.  Tilshunoslikda   lison  va  nutqni
izchil   farqlab   o‘rganish   avvalo   tilshunoslar   V.   fon   Humboldt,   B.de   Kurtene   va   F.de
Sossyur   nomi   bilan   bog‘liq.   Lison   va   nutqning   farqlanishi,   tilga   tizim   sifatida
yondashuv   XX   asr   jahon     tilshunosligida   inqilobga   teng   hodisa   sifatida   baholanadi.
Chunki bu hodisa tilshunoslikdagi mavjud qarashlarni tubdan o‘zgartirib yubordi. Tilga,
xususan, o‘zbek tiliga sistema sifatida yondashuvning dastlabki yillarida lison o‘rnida til
atamasi   qo‘llanilib,   u   ko‘p   ma’nolilik   tabiatiga   ega   bo‘lganligi   sababli,   ayrim
6 chalkashliklarni   keltirib   chiqarar   edi.   Chunonchi,   insonning   nutq   so‘zlash   qobiliyati
ham,   nutqi   ham   ushbu   atama   bilan   yuritilar   edi.   Atamalarga   esa   bir   ma’nolilik   xos
bo‘lib,   ko‘p   ma’nolilik   ilmiy   aniqlikka   putur   yetkazadi.   Shu   boisdan   nazariyotchi
tilshunoslar   UMISning   tildagi   voqelanishiga   nisbatan   lison   atamasini   qabul   qildilar.
Natijada til, lison, nutq munosabati quyidagicha tushunildi: 
1.2.Til, lison va nutq munosabati.
Yuqorida UMIS va Y А HVOning tildagi tajallisi misolida lison va nutqning o‘zaro
munosabati haqida kirish xarakterida so‘z yuritildi. Endi unga batafsil to‘xtalinadi.
Lison deyilganda ma’lum bir jamiyatning barcha a’zolari uchun avvaldan (oldingi
avlodlar   tomonidan)   tayyor   holga   keltirib   qo‘yilgan,   hamma   uchun   umumiy   va
majburiy, fikrni ifodalash va boshqa maqsadlar uchun xizmat qiladigan birliklar hamda
bu birliklarning o‘zaro birikish qonuniyatlari yig‘indisi tushuniladi.
Demak, lisonda birliklar va  birikish qonuniyatlari  farqlanadi.
Har   qanday   lisoniy   birlik   psixofizik   tabiatli   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga   ular   ikki
tomonning bir butunligidan iborat:
a) lisoniy birlikning shakliy, tashqi tomoni;
b) lisoniy birlikning ma’lum bir vazifasi, ma’noviy qiymati.
Lisoniy   birliklar   UMIS   sifatida   mavjud   ekan,   u   moddiylikdan     xoli   bo‘lmog‘i
lozim.   Bunda   «lisoniy   birlikning   tashqi   tomoni»   ko‘rinishga,   moddiylikka   ishora
qilmaydimi, degan savol tug‘ilishi tabiiy. To‘g‘ri, lisoniy birlik moddiy qiyofadan xoli.
Biroq   ular   ongda   qandaydir   tarh,   ramz   sifatida   saqlanadi.   Masalan,   [a]   fonemasining
talaffuz   xususiyatlari   xaqida   umumlashma   tasavvur   o‘zbek   tilida  so‘zlashuvchi   barcha
jamiyat a’zolari ongida birdir. Bu [a] fonemasining shakli, tashqi tomoni bo‘lsa, uning
ma’no farqlash, chegaralash  tomoni ichki jihati sanaladi. [a] fonemasi  xususiyatlari  va
ma’no farqlashning o‘ziga xos birligi, yaxlitligi sifatida ongda mavjud bo‘ladi. Har bir
fonemaning  ma’no farqlash   va talaffuz xususiyatlari  umumlashmasi   o‘ziga  xos  bo‘lib,
biriniki   ikkinchisinikidan   farqlanadi   va   mustaqil     fonemaga   qo‘yilgan   talab   ularning
aynan o‘xshash bo‘lishiga yo‘l qo‘ymaydi.
7 Lisoniy birliklarining bu tashqi va ichki tomonini bir-biridan ajratish uchun ulardan
birini   mutlaqlashtirish   mumkin   emas.   Ichki   va   tashqi   tomon   bir   varaqning   ikki   betiga
o‘xshaydi va ularni ajratib bo‘lmaydi. Nutq esa yuqorida ta’riflangan lisoniy so‘zlashish
qobiliyati asosida ayrim shaxs tomonidan ma’lum bir xabar berish  maqsadi uchun ishga
solinish yoki qo‘llanish natijasidir.
Bir-birini   shartlovchi,   bir-biriga   bog‘liq   bo‘lgan   «lison   -   nutq   qobilyati   -   nutq»
zanjirida faqat nutqqina tashqi (moddiy) shaklda (og‘zaki, yozma) namoyon bo‘ladi va
bizning sezgi a’zolarimizga ta’sir qiladi.
F.de Sossyur lison-nutq munosabatini shatranj o‘yini qoidalari asosida   tushuntirib
berishga harakat qilgan.
Shaxmat   donalari va har bir donaning yurish qoidasi ongimizdagi lisoniy birliklar
va   ularning   birikish   imkoniyatlariga,   o‘yinchi   bamisoli   so‘zlovchi   bo‘lib,   shaxmat
o‘yinini   bilishi   esa   so‘zlovchining   nutq   qobiliyatiga   o‘xshaydi.   Donalarning
harakatlantirilishini nutqqa qiyoslash mumkin. Qiyoslang:
 shaxmat - o‘ynash qobiliyati 
 lison - nutq qobiliyati – nutq
Shaxmat   donalari   va   ularning   yurish   imkoniyatlari   o‘ynovchilarning   barchasi
uchun   umumiy   bo‘lganligi   kabi   lisondan   foydalanish   ham   shu   tilda   so‘zlashuvchilar
uchun tengdir.
Lison   va   shatranj   qurilmalari   o‘zaro   qiyoslanadigan   bo‘lsa,   avvalo,   ularning
birliklari orasida umumiy o‘xshashliklar  borligini ta’kidlash lozim. Har ikkala qurilma
ham   birliklar   sistemasi   (tizimi)   va   bu   birliklarning   o‘ziga   xos   vazifalari   bilan   ish
ko‘radi.   Bunda   ma’lum   qoida   va   qonunlarga   tayaniladi.   Har   ikkala   holatning   ham
ishtirokchilari insonlar bo‘lib, ular har ikkala faoliyatda ham ma’lum bir  imkoniyatlarni
ishga   soluvchilardir.   Shu   boisdan   shaxmat   taxtasi,   uning   donalari,   shaxmat   o‘yinining
tashqi, moddiy tomonini lisoniy birliklarning tashqi tomoniga, shaxmat o‘yini qoidalari
-   donalarining   joylashuvi,   harakat   qoidalari,   ya’ni   shatranj   o‘yinining   ichki   tomoni
xaqidagi tasavvurlarni lisoniy birliklarning mazmun  mundarijasiga qiyoslash mumkin.
Lison   va   nutq   munosabatiga   dialektik,   dialektika   kategoriyalari   nuqtai   nazaridan
yondashilganida, u haqdagi tasavvur va bilimlarimiz  to‘laqonli bo‘ladi.
8 Lison   va   nutq   munosabatiga   dialektikaning   umumiylik   va   yakkalik,   mohiyat   va
hodisa, imkoniyat va voqelik, sabab va oqibat munosabati asosida yondashilsa, masala
yanada ravshanlashadi:
Lison   bilan   nutqning   o‘zaro   munosabatini   yaxshi     anglamoq   uchun,   avvalo,
lisonning o‘zini, uning qanday qurilma ekanligini aniq tasavvur etmoq lozim bo‘ladi.
Lison bo‘linuvchan birliklarning majmui yoki  turg‘un xususiy birliklarning o‘zaro
barqaror,   doimiy   bog‘lanish   munosabati   asosida   tashkil   topgan   yangi   bir     butunlikdir.
Masalan,   gap   so‘zlar   va   qo‘shimchalarga,   ular   esa   tovushlarga     bo‘linadi.   Shu   nuqtai
nazardan lisoniy birliklarni avvalo, ikki guruhga ajratish mumkin:
a) tashkil etuvchi eng kichik lisoniy birliklar;
b) hosila lisoniy birliklar.
O‘zbek   tilidagi   fonemalar   ma’lum   bir   butunlikni,   bir   sath   (fonologik   sathni)   ni
tashkil etadi. Bu sath esa unlilar va undoshlar tizimlaridan tashkil topadi. Deylik, unlilar
tizimi   yana   ikkig   -   lablanmagan   unlilar   ([i]-[e]-[a])   va   lablangan   unlilar   ([u]-[u]-[o])
tizimchalaridan   tashkil   topgan.   Ko‘rinadiki,   tashkil   etuvchining   o‘zi   ham   tashkil
etuvchilardan   tashkil   topadi.   Demak,   tashkil   etuvchilik   nisbiy   tushunchadir.   Bunda
minimal tashkil etuvchigina boshqa bo‘laklarga bo‘linmasligi mumkin. Minimal
tashkil   etuvchi   nafaqat   birliklarni,   shu   bilan   birgalikda,   birliklarning   o‘zaro
munosabatlarini ham o‘z ichiga oladi. Shuni ta’kidlash lozimki, eng kichik (minimal)
____________________________
Barkamol   avlod-   O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –T.:   «Sharq»   1998   Karimov   I.   Mirqosimova   M.
Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993, 36-39 betlar
9 tashkil   etuvchilar   bo‘lgan   fonemalar   yana   ichki   va   tashqi     jihatlarga   ajraladi.
Aytilganlar   asosida,   lison,   nutq   birliklari   sifatida   quyidagilarni   ajratamiz   va   lison   va
nutq birliklari ham lison va nutq kabi UMIS va YHVO munosabatida bo‘ladi:
10 II.BOBO. MORFEMA VA QO‘SHIMCHA SO’ZLAR
2.1.Fonema  va  tovush .
Eng   kichik   lisoniy   birlik   fonemalardir.   Fonema   muayyan   til   egalarining   ma’lum
tovushlar tipi haqidagi umumiy tasavvurlaridir. Har bir fonema so‘zlovchilar ongida o‘z
tipini   farqlovchi   belgilari   majmui   asosida   vujudga   kelgan   maxsus   «akustik-
artikulyatsion portret» yoki «tovushlar obrazi» sifatida saqlanadi. Muayyan fonemaning
farqlovchi   belgilari   uning   artikulyatsion   va   akustik   xususiyatlari   asosida   shakllanadi.
Artikulyatsion belgilar muayyan tovushlarni talaffuz qilish uchun nutq a’zolarining bir
xildagi   harakatga   moslashgan   avtomatik,   standart   holatlari   haqidagi   tasavvur   bo‘lsa,
akustik   belgilar   sifatida   bir   turdagi   tovushlarga   xos     talaffuz   sifati   va     miqdori
tushuniladi.
Ma’lumki,   inson   narsalarni   ularning   umumlashtiruvchi   va   farqlovchi   belgilari
asosida esda saqlaydi. Esda saqlanishi lozim bo‘lgan narsa miqdor jihatdan ko‘p bo‘lsa,
eslab   qolishning   asosiy   yo‘li   tasniflash,   ya’ni     guruhlarga   ajratishdir.   Tasnif   esa
o‘xshash va noo‘xshash, umumiy va farqlovchi belgilarini aniqlash asosida  kechadi. Bu
tamoyil  barcha lisoniy birliklar, xususan, fonemalar  tasnifida ham to‘la amal qiladi.
Hozirgi   o‘zbek adabiy  tilida 30  ta  fonema  so‘zlovchi   ongida, avvalo  ikki  guruh -
unlilar   va   undoshlarga   bo‘lingan   holda   mavjud   bo‘ladi.   Bu   guruhlar   tovushlar
talaffuzidagi  ovoz va shovqinning ishtiroki darajasiga qarab belgilanadi. Bo‘linish shu
tarzda   alohida   fonemagacha   davom   etib   boradi.   Unlilar   ham,   undoshlar   ham   qarama-
qarshi   belgilari   asosida   kichik   guruhchalarga   bo‘linib   boraveradi.   Masalan,   o‘zbek
tilidagi 6 ta unli bir tizim bo‘lib, ular shovqinsizligi bilan undoshlardan ajraladi. Biroq
bu   tizimchaning   o‘zi   ham   unsurlarning   qarama-qarshi   belgilari   asosida   bo‘linadi.
Unlilarning qarama-qarshi  qo‘yilishi quyidagicha:  i         u -  e        o’ - a        o
Fonemalarning   ma’no   farqlash   xossasi   mavjud   bo‘lib,   bir   fonemaning   turli
ko‘rinishlari   bo‘lgan   tovushlarda   bu   hodisa   kuzatilmaydi.   Bir   fonemaning   nutqiy
varianti   bo‘lmish   tovush   boshqa     fonemaning   varianti   bo‘lgan   tovush   bilan   almash-
tirilsa,   so‘z   ma’nosi   yangilanadi,   ya’ni   boshqa   so‘zga   aylanadi.   Qiyoslang:   [qora]   va
[qara],   [ota]   va   [ata],   [ona]   va   [ana].   Shu   boisdan   ham   fonemaga   tilning   ma’no
farqlovchi eng kichik birligi deb ta’rif beriladi. 
11 2.2.Leksema va so‘z .
Lisonning borliq hodisalarini nomlash, ifodalash, ko‘rsatish uchun xizmat qiluvchi
birligi   leksemadir.   Lisoniy   birlik   sifatidagi   leksema   biri   ikkinchisisiz   mavjud   bo‘la
olmaydigan ikkita psixofizik tomon - akustik struktura (tovush qobig‘i) ya’ni nomema
hamda   ma’lum   bir   tushuncha   asosida   vujudga   kelgan   mazmuniy   struktura,   ya’ni
sememaning birligidan iborat.
Lisoniy   birlik   sifatidagi   leksemalarning   tovush   strukturasi   fonetik   birliklar
ko‘rinishlar (variant) larining turlicha kombinatsiyalari asosida vujudga kelgan. O‘zbek
tilida   mavjud   leksemalarning   barchasining   shakliy   tomoni   tilimizda   mavjud   30   ta
fonema   asosida,   xolos.   Shu   boisdan   tashqi   fonetik   strukturasi   asosida   leksemalarni
kuchli   va   kuchsiz   ziddiyatlarga   qo‘yish   mumkin.   Kuchli   oppozitsiyalar   bittadan   ( u   -
olmosh,   e   - undosh), ikkitadan ( ot - ish ), uchtadan ( bor - kel ), to‘rttadan ( qunt-band )
fonema   variantining   zidlanishi   asosida   hosil   bo‘lgan   bo‘lsa,   kuchsiz   ziddiyatlar,
leksemalarning   tarkibidagi   ayrim   fonema   variantlari   asosida   bo‘ladi:     besh-bosh,   qur-
qo‘r kabi.                
Har   bir   leksema   lisoniy   birlik   sifatida   mazmun   mundarijasiga   ham   ega.
Leksemalarning   mazmun   rejasi   denotatlar   yoki   referentlar   deb   ataladigan     borliqdagi
narsa, harakat, belgi, miqdor kabilarni bildiradigan tushunchalarni  ifodalaydi.
Masalan,   borliqda   yuz   deb   ataluvchi   kishi   burnining   ikki   tomonidagi   peshonadan
iyakkacha bo‘lgan qismi mavjud. Shu asosda kishilar ongida yuz   tushunchasi vujudga
kelgan.   Mazkur   tushuncha   asosida   esa   semema   (leksema   ma’nosi)   shakllanadi.
Tushuncha   bilan   ma’no   bitta   narsa   emas,   ular   farqli   xususiyat-larga   ega.   Masalan,
ingliz,   rus,   nemis   tillarida   so‘zlashuvchi   kishilarning   ongida   aka   va   uka   tushunchalari
mavjud.   Biroq   bu   tushunchalar   brother   (ingliz),   brat   (rus)   va   bruder   (nemis)
leksemalarida   bitta   ma’no   (semema)da   birlashgan.   Yoki   [yuz],   [bet],   [bashara],
[chehra],   [oraz]   leksemalari   bitta   tushunchani   ifodalaydi,   lekin   ularning   ma’nolari
o‘zaro farqlanadi.
Leksemalarning   mazmun   silsilasi   bo‘lgan   sememani   tashkil   etuvchi   uzvlar   -
semalardir. Nomema tovushlarning turlicha kombinatsiyalari  asosida tashkil topganligi
12 kabi, ana shu semalarning turlicha birikuvi va ba’zilarining o‘rin   almashinuvi asosida
turli mazmundagi semema vujudga keladi.  Masalan:
[yuz]   -   «odamga   xos»,   «boshning   old   qismi»,   «burunning   ikki   tomoni»,
«peshonadan   iyakkacha»,   «burundan   quloqqacha»,   «qo‘llanilishi   chegaralanmagan»,
«uslubiy betaraf», «turkiy qatlamga oid», «umumiste’mol».
[jamol]   -   «odamga   xos»,   «boshning   old   qismi»,   «burunning   ikki   tomoni»,
«peshonadan   iyakkacha»,   «burundan   quloqqacha»,   «qo‘llanilishi   chegaralangan»,
«badiiy uslubga xos», «arabiy qatlamga xos»,  
Har   ikkala   leksema   ham   bir   tushunchani   ifodalaydi.   Ularning   mazmun   rejasi   -
sememalarining   semik   tarkibi   farqlanadi.   Leksemalar   sememalarining   atash   semalari
denotatning   ongdagi   in’ikosi   -   tushunchani   ifodalaydi.   Har   bir   leksema   sememasi
o‘xshash va farqlovchi semalarga ega. O‘xshash semalar ularni guruhlarga  birlashtirish
farqli semalar esa ajratish uchun xizmat qiladi.
Leksemaning   nutqiy  qo‘llanilishidagi  varianti  so‘zlar   bo‘lib,  ular   turlicha     matniy
qurshovlar asosida har xil xususiyatlar kasb etadi.
Leksemalar   tub   yoki   yasama   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   [kitob],   [savdogar],
(nonchi)   birliklarini   olaylik.   Qatordagi   [kitob]   va   [savdogar]   birliklari   tayyorlik,
umumiylik, ijtimoiylik xossalariga ega. Savdogar leksemasi yasama bo‘lsa-da, tayyorlik
belgisiga ega. Biroq tilimizda (nonchi) degan lisoniy birlik yo‘q. U nutq jarayonidagina
hosil   qilinishi   mumkin   va   yuqoridagi   birliklar   ega   bo‘lgan   xususiyatlardan   xoli.
[nonchi]   birligining 1
  nutq   jarayonigagina   xosligi   uning   tayyorlik   belgisiga   ega
emasligini  ko‘rsatadi.
1
  Abdullaev   A.   O‘zbek   tilida   ekspressivlikning   ifodalanishi.   –Toshkent:   Fan, 2018 . 62-67 betlar.
13 Morfema   leksemadan   ajralgan   xolda   o‘z   mohiyatini   namoyon   qila   olmaydigan,
shakl   va   denotativ   bo‘lmagan   mazmunning   birligidan   iborat   bo‘lgan   kichik   lisoniy
birlikdir. Qo‘shimcha esa ana shu psixofizik  mohiyatning nutqda namoyon  bo‘lishidir.
Morfema   ham   tashqi   (moddiy)   va   ichki   (ma’no,   vazifa)   jihatlar   yaxlitligidan   iborat.
Atov   mustaqilligiga,   mustaqil   sintaktik   mavqega   ega   bo‘lmagan   bu   birliklar   o‘zida
leksik va gramatik mohiyatlarni uyg‘unlash-tirgan bo‘ladi:
       a)yangi so‘zlar hosil qiladi;
       b)so‘zlarga qo‘shimcha leksik-semantik qiymat beradi.
Har bir tilga xos birliklar boshqa tillarnikidan o‘zaro farqlanadi. Masalan, aloqasiz
(amorf),   yelimlovchi   (agglyuti-nativ)   va   egiluvchan   (flektiv)   tillardagi   leksemalar
mohiyatan o‘ziga xosdir.
2.3.Qolip va hosila .
  Lisoniy birliklarning navbatdagi turi qurilma - qoliplardir. Qolip deganda yasama
so‘z,   so‘z   birikmasi   va   gaplar   hosil   qilish   sxemalari   tushuniladi.   Qoliplar   ikki   xil
bo‘ladi:
 a) so‘z yasash qoliplari;
b) sintaktik (so‘z  birikmasi va gap) qoliplar.
Qoliplar   ham   boshqa   lisoniy   birliklar   kabi   UMIS   tabiatli   bo‘ladi.   Masalan,
nutqimizdagi cheksiz yasama so‘zlar ((nonchi), (sutchi), (uzumchi), (nisholdachi) kabi)
bitta bevosita kuzatishda berilmagan lisoniy birlik (masalan, [narsa/buyum oti+chi=shu
narsa   buyum   bilan   shug‘ullanuvchi   kishi]   ya’ni   co‘z   yasash   qolipining   nutqiy
hosilalaridir.   kitobni   o‘qimoq   nutqiy   hosilasi   boshqa   o‘ziga   o‘xshash   cheksiz   so‘z
birikmalari   (qog‘ozni   yirtmoq,   uyni   sotmoq   va   h.k.)   bilan   birgalikda   [ot t.k
.+     fe’l]   =
vositasiz   to‘ldiruvchili   fe’lli   birikma]   lisoniy   sintaktik   qolipidan   chiqqan   nutqiy
hosilalardir.
Shunday qilib fonema, morfema, leksema va qolip lisoniy birliklar bo‘lib, tovush,
qo‘shimcha,   so‘z,   so‘z   birikmasi   va   gaplar   nutqiy   birliklar   sanaladi.   Ularning   o‘zaro
munosabati   va   o‘ziga   xos   belgilariga   doir   fikrlarni   jadvalda   quyidagicha   xulosalash
mumkin:
14 Lisoniy   birliklar   bir-birini   eslatib   turish   xossasiga   ega.   Shu   boisdan   ular   jamiyat
a’zolari   ongida   bir   tizimga   birlashgan   holda   yashaydi.   Masalan,   [a]   fonemasi
[o]fonemasini, [u] fonemaci [o‘] fonemasini, [i] fonemasi [e] fonemasini eslatadi. Lekin
[a] fonemasi dabdurustdan [q] yoki [h] fonemasini eslatmaydi. Chunki ular ikki tizim -
unli   va   undoshlar   tizimiga   kiradi.   Unlilar   bir-birini   unlilar   tizimida,   undoshlar   esa
undoshlar tizimida eslata oladi. Hatto [u] fonemasining [a]ni eslatishi o‘z tizimdoshlari
bilan birgalikda amalga oshiriladi. Masalan, [a], [o] fonemalari kichik, ichki tizim hosil
qilib,   ular   birgalikda   qolgan   fonemalar   juftliklarini   eslatadi.   Eslatish   ikki   tomonlama
bo‘lishi  ham mumkin. Masalan,  [yuz] leksemasi  bir tomondan [bet], [chehra], [jamol],
[oraz]   kabi   birliklarni,   ikkinchi   tomondan   [burun],   [ko‘z],   [quloq],   [qosh],   [lab]
leksemalarini eslatadi va bunda u ikki tizimning a’zosi hisoblanadi.
  Bir-birini eslatuvchi birliklar umumiy, o‘xshash belgi-xususiyatlarga ega bo‘ladi.
Ana shu o‘xshashlik va umumiylik ularning birlashtiruvchi, bog‘lab, bir tizimda ushlab
turuvchi belgilari sanaladi. Masalan, unlilar «sof ovozga egalik» umumiy belgisi ostida
birlashadi.   Ammo   ular   farqli   belgilarga   ham   ega   bo‘lishi   shart.   Masalan,   [a]
«ablanmaganlik», [o] «lablanganlik» farqlovchi   belgilarga ega, «kenglik» belgilari esa
ularni birlashtiradi.
Umumiy belgilari asosida birlashgan va bir-birini taqozo   etadigan, ammo har biri
o‘ziga   xos   belgilari   bilan   boshqasiga   qarama-qarshi   turuvchi   lisoniy   birliklar   tizimi
paradigma deyiladi   (paradigma   grekcha   paradeigma  -  misol,  namuna  degan ma’noni
bildiradi).   Paradigmani   tashkil   etuvchi   birliklar   paradigma   a’zolari   deb   yuritiladi.
Paradigma   kamida   ikkita   a’zoli   va   ular   bir   lisoniy   sathga   mansub   bo‘lishi   shart.   Bir
paradigma a’zolari orasidagi o‘zaro munosabat paradigmatik munosabat deyiladi.
15 F.Sossyur lisoniy mikrosistema va umuman lisoniy birliklar orasidagi paradigmatik
(assotsiativ, bir-birini eslatib turish, o‘xshashlik) munosabatlarini lisoniy birliklar uchun
eng asosiy munosabat sifatida baholagan edi.
Bir   paradigma   tarkibiga   kiradigan   birliklar   quyidagi   xususiyatlarga   ega   bo‘lishi
kerak.
1.Paradigmadagi bitta birlik eslanganda, shu paradigmaga kiruvchi boshqa a’zolar
ham xotirlanishi (esga olinishi) zarur.
2.Har   bir   konkret   nutq   sharoitida   o‘zaro   paradigmatik   munosabatlarda   turgan
birliklardan, ya’ni paradigma a’zolaridan bitta tanlanishi lozim.
3.Bir   paradigmaning   a’zolari   o‘zaro   o‘xshashlik   bilan   birga,   har   bir   a’zo
ikkinchisidan qaysidir bir xususiy belgisi bilan farqlanib turishi lozim.
4.Paradigma a’zolari nutqda bir pozitsiyada (mavqeda) kela olib, bir-birini ma’lum
holatlarda almashtira olishi, o‘rnini egallashi mumkin.
Lisoniy paradigma va uning a’zolariga nisbatan F.Sossyur tomonidan qo‘yilgan bu
talablar keyingi qariyb yuz yildan beri deyarli o‘zgarishsiz saqlanib kelmoqda.   
Paradigmalar, qamroviga ko‘ra, katta va kichik yoki tashqi va ichki paradigmalarga
bo‘linadi.   Bu   paradigmalar   bir-biriga   nisbatan   olinadi.   Masalan,   undoshlar   jarangli   va
jarangsizlarga bo‘linadi. 
Demak,   paradigmatik   munosabat   atamasining   muqobillari   sifatida   o‘xshashlik
munosabati,   assotsiativ   munosabat   atamalari   ham   ishlatiladi.   Tizim   atamasi   ham   ko‘p
hollarda   paradigma   atamasi   o‘rnida   ishlatiladi:   unlilar   tizimi,   kelishik   tizimi   kabi.
Jarangli va jarangsizlar alohida kichik yoki ichki paradigmalar bo‘lib, undoshlar tizimi
bir butun holda ularga nisbatan katta yoki tashqi paradigma deyiladi. 
Lisoniy birliklar tizimining qaysi lisoniy sathga mansubligiga ko‘ra, fonetik, leksik,
morfologik, sintaktik paradigmalar farqlanadi. 
Aytilganidek,   fonemalar   tizimi   va   ularning   ichki   bo‘linishlari   fonologik
paradigmalar   deyiladi.   Fonologik   paradigmalarning   xususiyatlari,   uni   tashkil   etuvchi
birliklarning   paradigmatik   munosabatlari   xususida   «Fonetika-fonologiya»   bo‘limida
bahs yuritiladi.
16 Semantik-grammatik   umumiylikka   ega   bo‘lgan   leksik   birliklar   lug‘aviy
paradigmani   tashkil   etadi.   Sinonimik,   partonimik,   giponimik,   iyerarxionimik,
graduonimik,   funktsionimik   qatorlarga   birlashgan   leksemalar   tizimi,   alohida   lug‘aviy
guruhlar,   lug‘aviy-mavzuviy   to‘da,   so‘z   turkumlari   ham   yirik   (makro)   paradigmalarni
tashkil   etadi.   Leksik   paradigma   va   ularda   amal   qiluvchi   paradigmatik   munosabatlar
haqida «Leksikologiya-semasiologiya» bo‘limida bahs yuritiladi.
Morfologik kategoriyalar (morfologik shakllar tizimi) morfologik paradigmalardir.
Morfologik   shakllarning   paradigmatik   munosabatlari   haqida   tilshunoslikning
«Morfologiya-morfemika»  bo‘limida batafsil   to‘xtalinadi.
Sintaktik   qoliplar   tizimi   sintaktik   paradigmani   tashkil   etadi.   Sintaktik   paradigma
ikkiga   -   gap   paradigmasi   va   so‘z   birikmasi   paradigmasiga   bo‘linadi.   Gap
paradigmasining o‘zi ikki - sodda gap qoliplari va qo‘shimcha gap qoliplari kabi ichki
(mikro) paradigmalarga bo‘linadi. Bu bilan «Sintaksis» bo‘limida  tanishasiz.
2.4.Lisoniy munosabat va uning asosiy turlari.
Munosabat   keng   qamrovli   tushuncha   bo‘lib,   bir   butunlikning     tarkibiy   qismlari   -
birliklari orasidagi o‘zaro aloqa va bog‘lanishlarni   anglatadi. Bunday aloqalar turlicha
bo‘lishi  mumkin. Quyidagi gapga diqqat qilaylik:
Ularning ismlari - Salim va Halim. Bundagi nutqiy birliklar turlicha munosabatlar
bilan  bog‘langan.   Ular   so‘zi   ism   so‘zi,   -lar   qo‘shimchasi   bilan  ketma-ket,   zanjirsimon
bog‘langan.   Yoki   ism   so‘zi   uchta   tovushning   ketma-ketligidan   iborat.   Bunday
chiziqsimon,   liniyaviy   ketma-ketlik   aloqasi,   sintagmatik   aloqa   deyiladi.   Sintagmatik
aloqa   lisonda   ham,   nutqda   ham   mavjud   bo‘ladi.   Masalan,   [kitob]   leksemasi   beshta
tovushning     birikuvidan   iborat   nomemaga   ega   bo‘lib,   u   lisoniy   birlik   sanaladi.
Shuningdek,   yasama   so‘z   ((suvchi),   (ertapishar)),   so‘z   birikmasi   (kitobni   o‘qimoq)   da
ham birikuvchi a’zolar sintagmatik aloqada bo‘ladi.
    Sintagmatik aloqani sintaktik aloqadan farqlash lozim. Sintagmatik aloqa barcha
til   birliklariga   xos   ketma-ket   bog‘lanish   bo‘lsa,   sintaktik   aloqa   so‘z   va   gaplarning
hokim-tobelik   munosabatidir.   Demak,   sintagmatik   aloqa   va   sintaktik   aloqani   butunlay
boshqa-boshqa   hodisalar   ham,   shuningdek,   ularni   bir-biriga   aynan   tenglashtirish,   bir-
17 birini   qoplovchi   tushunchalar   sifatida   qarash   ham   mumkin   emas.   Sintagmatik   va
sintaktik   aloqa   butun-bo‘lak   munosabatidadir.   Boshqacha   aytganda,   sintaktik   aloqa
sintagmatik aloqaning bir ko‘rinishidir.
    Ko‘pincha   sintagmatik   aloqani   nutqqagina   xos   deb   tushunish   hollari   ham
uchraydi.  Bu  hodisani   biryoqlama,  tor   tushunish   oqibatidir.  Yuqoridagi   gapda  ishtirok
etayotgan   birliklar   orasida   pog‘onali   munosabat   ham   mavjuddir.   Pog‘onali   munosabat
deganda birliklarning boshqasi tomonidan  qamrab olinishi tushuniladi. Masalan, Salim
va   Karim   so‘zlari   erkak   kishilarning   ismi   bo‘lib,   ayollarning   ismi   bo‘lgan   Halima
so‘ziga qarama qarshi turadi. Lekin ularning barchasini [ism] lekse-masi qamrab oladi.
[ism]   leksemasi   esa,   [nom]   leksemasi   bilan   birgalikda,   [ot]   leksemasi   tomonidan
qamrab olinadi. 
Bu   pog‘ona   yuqoriga   va   quyiga   qarab   yana   davom   ettirilishi   mumkin.   Demak,
[Salim], [ism], [ot] leksemalari pog‘onali munosabatga kirishgan. Lisoniy birliklarning
pog‘onali   munosabatlari   ikki   xildir.   Masalan,   [daraxt]   va   [tana],   [ildiz],   [barg],   [shox]
birliklarining   o‘zaro   munosabati   [daraxt]   va   [olma],   [o‘rik],   [nok],   [gilos]
leksemalarining o‘zaro munosabatlaridan farq qiladi.
Avvalgi   pog‘onali   munosabatda   [daraxt]   butunni   va   qolganlari   qismni   ifodalab,
keyingisida [daraxt] turni ifodalasa, mevaning muayyan nomlarini ifodalovchi  birliklar
turning ko‘rinishlari - jinslar sifatida namoyon bo‘ladi. Ikkinchi munosabatdagi birliklar
[daraxt] leksemasining xususiy ko‘rinishlari - juziylashishidir. Birinchisida esa bunday
munosabat   mavjud   emas.   Shu   boisdan   «Gilos   daraxtdir»   tarzidagi   hukmni   aytish
mantiqiydir. Biroq «Ildiz daraxtdir» deyish mumkin emas.
Tilshunoslikda   lisoniy   birliklarning   butun-bo‘lak   munosabati   partonimik   (part   -
qicm,   bo‘lak),   tur-jins   munosabatlari   giponimik   (tur-jins)   munosabatlar   deyiladi.
Partonimik   munosabatlarga   kirishuvchi   qismni   ifodalovchi   birliklar   partonimlar,
giponimik munosabatga kirishuvchi jins nomlari giponimlar deyiladi. Butunlik totonim
va tur nomi giperonim deyiladi.
O‘xshashlik   (paradigmatik)   munosabatlari   o‘zaro   teng   (pog‘onali   munosabatdagi
[daraxt]   va   [tana],     [daraxt]   va   [gilos]   birliklari   semantik   qamrovi   jihatdan   teng   emas
18 edi),   bir   umumiy   belgi   asosida     birlashib,   qator   hosil   qiluvchi,   ammo   o‘ziga   xos
belgilarga ko‘ra farqlanib turuvchi birliklarning o‘zaro muno-sabatini ifodalaydi.
Yuqorida aytilganidek, paradigma a’zolari o‘zaro teng bo‘lib, nutqda bir xil o‘rinni
egallaydi   va   bir   xil   xususiyatlarga   ega   bo‘ladi.   Berilgan   misoldagi   [Salim],   [Karim],
[Halima] so‘zlari o‘zaro teng, bir xil o‘rinda kela oladi, biroq o‘zaro farqlarga ham ega.
O‘zaro   o‘xshashlik   munosabatlarida   bo‘lgan   birliklarning   bir-biri   bilan   farqli
xususiyatlari   asosida   qarama-qarshi   qo‘yilishi   ziddiyat   (oppozitsiya),   ziddiyatga
kirishayotgan paradigma a’zolari ziddiyat a’zolari deyiladi. Ziddiyatdagi birliklar o‘zaro
ma’lum   bir   belgi   asosida   qarama-qarshi   qo‘yiladi.   Bu   belgi   ziddiyat   belgisi   deb
yuritiladi.
2.5.Lisoniy ziddiyat va uning asosiy turlari .
Lisoniy   paradigmaga   birlashuvchi   birliklar,   paradigma   a’zolari   orasidagi
munosabatlar   lisoniy   ziddiyat   deyiladi.   Ziddiyat   (ar.qarama-qarshilik:   var.oppozitsiya.
lat.oppositio-qarama-qarshi   qo‘yish)   lisoniy   birliklarning   ifodalanmi-shidagi   farqlarga
muvofiq   ifodalovchilarining   va,   aksincha,   ifodalovchilardagi     farqlarga   muvofiq
ifodalanmishlarining   muhim   lisoniy   farqlanishidir.   Masalan,   [b]   va     [t]   fonemalari
orasida   ziddiyat   mavjud   bo‘lib,   shunga   muvofiq,   (bosh)   va   (tosh)   birliklari   orasida
shakliy-mazmuniy   qarama-qarshilik   munosabati   amal   qiladi.   Yoki   «birlik   son»,
«ko‘plik son» orasidagi semantik ziddiyat (kitob) va (kitoblar)  birliklarida ham shakliy
(formal), ham mazmuniy (semantik) farqlarni  keltirib chiqaradi.
Tabiat, jamiyat va tafakkurdagi mavjudlik va taraqqiyotning asosiy omili qarama-
qarshiliklar birligi va kurashi qonuni bo‘lganligi kabi lisoniy paradigmalarda birliklarni
bir-biriga   bog‘lab   turuvchi,   paradigmalarning   yashovchanligini     ta’minlovchi   omil
lisoniy ziddiyatlardir. Demak, lisoniy ziddiyatlar falsafiy qarama-qarshiliklar birligi va
kurashi qonunning tildagi xususiylashmasi, voqelanishidir.
Lisoniy ziddiyatlarni aniqlash yoki ziddiyatlarga bunday yondashish   ziddiyatli va
ziddiyatsiz munosabatlarni farqlashni taqozo qiladi. Chunki turli lisoniy birliklar va bir
birlikning   turli   variantlari   orasidagi   munosabatlar   turli   tabiatli   vohidlar,   a’zolar
orasidagi munosabatlar sifatida muayyanlashtirilmog‘i lozim. Masalan, shaxs-son shakli
bo‘lmish [-miz] va [-siz] (o‘qiymiz-o‘qiysiz) har xil lisoniy morfologik birliklar bo‘lib,
19 bir   paradigmaning   turli   a’zolari   sifatida   ziddiyatli   munosabatda   bo‘ladi.   Biroq   turli
farqli   xossalarga   ega   bo‘lgan   til   oldi   va   til   orqa   (o‘)   unlilari   bitta   (o‘)   fonemasining
variantlari sifatida fonetik jihatdan farqlanishsa-da, funktsional    jihatdan tafovutga ega
emas. Chunki o‘zbek adabiy tilida bitta (o‘) fonemasi  mavjud bo‘lib, uning variantlari
ma’no   farqlash   tabiatiga   ega   emas.   Ba’zilar   [o‘y]   so‘zini   ayt-ganda,   (o‘)ni   til   oldi,
boshqalar   esa  til  orqa unlisi  sifatida  talaffuz  qilishadi.  Baribir,   (o‘)   tovushlari  qanday
bo‘lishidan   qat’i   nazar,   bu   so‘z   «fikr»,   «xayol»   ma’nolarini   beradi.   Lisoniy   birlikning
variantlari orasidagi bunday munosabat ziddiyatsiz munosabat deyiladi.
Ziddiyatlar   paradigmatik   munosabatlarning   xos   ko‘rinishi   va   xossalari   sifatida
sintagmatik munosabatlarga qarama-qarshi qo‘yiladi.
Ma’lum bir lisoniy birliklar mansub ziddiyatlar majmui bu birlikning paradigmatik
sifatini   aniqlashda,   paradigmatik   muayyanlash-tirishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.
Paradigmatik muayyanlashtirish birlikning boshqa birlikdan farqlanuvchi zotiy tabiatini
oydinlashtirish demakdir.
Tilshunoslar lisoniy ziddiyatlarni bir necha tomondan tasniflaydilar:
1.Ziddiyatlar tizimida tutgan o‘rniga ko‘ra.
2.Ziddiyat a’zolarining o‘zaro munosabatiga ko‘ra.
3.Turli vaziyatlarda ziddiyatlarning amal qilishiga ko‘ra.
Lisoniy   ziddiyat   ziddiyatlar   tizimiga   munosabatiga   ko‘ra   o‘lchami   va
uchrovchanlik belgilari bilan farqlanadi.
Lisoniy   ziddiyatlar   o‘lchoviga   ko‘ra,   bir   o‘lchamli   va   ko‘p   o‘lchamli   turlarga
bo‘linadi.
Agar belgilar  majmui  tizimda zidlanuvchi  ikki  a’zo uchungina amal  qilib, boshqa
a’zolarga tegishli bo‘lmasa, bir o‘lchamli ziddiyat deyiladi. Masalan, o‘zbek tilidagi [l]
va   [h]   fonemalari   hosil   bo‘lish   o‘rniga   ko‘ra   «yon»   va   «bo‘g‘iz»   belgilari   asosida
zidlanib,   bu   belgi   undoshlar   tizimining   boshqa   a’zolarida   uchramaydi.   Chunki   bu
undoshlar o‘zbek tili fonologik tizimida yagona yon va yagona bo‘g‘iz undoshlaridir.
Ko‘p   o‘lchamli   ziddiyatda   zidlanuvchi   birlikdagi   belgi   boshqa   a’zoda   ham
uchraydi.   Masalan,   til   oldi   undoshlari   bo‘lgan   [m]   -   [d]   zidlanar   ekan,   [m]dagi   «til
20 oldi»lik   belgisi   [d]   fonemasida   ham   mavjud.   Bunda   a’zolar   boshqa   belgi   asosida
zidlanadi.
«Uchrovchanlik» belgisiga ko‘ra ziddiyatlar «ajralgan» va muntazam  ziddiyatlarga
bo‘linadi.   Ajralgan   ziddiyatda   shunday   belgi   asos   qilib   olinadiki,   bu   belgi   boshqa
ziddiyatlarga asos bo‘la olmaydi. Masalan, unlilarning lablangan-lablanmaganlik belgisi
faqat   teng   qiymatli   ziddiyat   uchun   asos   bo‘ladi.   Bunday   ziddiyat   «ajralgan»   ziddiyat
deyiladi. Lekin tilning ko‘tarilish darajasiga ko‘ra belgisi teng qiymatli ziddiyatga ham
asos bo‘lib xizmat qiladi.
Bir   belgi   turli   a’zolarni   juftlab   zidlash   uchun   xizmat   qilsa,   muntazam   ziddiyat
deyiladi. Masalan, erlik, ayollik jinsi asosidagi ziddiyat [ota]-[ona], [o‘g‘il]-[qiz], [aka]-
[singil], [chol]-[kampir] ziddiyatlarida uchrayveradi.
A’zolari orasidagi munosabatlarga ko‘ra ziddiyatlar: 
A) noto‘liq (privativ);
B) darajali (gradual);
V) teng qiymatli (ekvipolent)  
kabi turlarga bo‘linadi.
Noto ‘ liq   ziddiyatda   qarshilanuvchi   a ’ zolardan   biri   ziddiyat   belgisiga   ijobiy ,
boshqasi   esa   betaraf   munosabatda   bo ‘ ladi .   Masalan,   [bola]   va   [o‘g‘il]   leksemalarini
olaylik. Ular «erkak jinsli» deb atalgan ziddiyat belgisiga ikki xil munosabat  bildiradi.
Bu   belgi   [o‘g‘il]   leksemasi   semantik   tarkibida   aniq   berilgan,   shu   boisdan   uning
munosabati ijobiy yoki belgilangan deyiladi va shartli ravishda [+] belgisi bilan beriladi.
[bola]   leksemasida   esa   jins   belgisi   aniq   emas.   Chunki   uning   semantik     tarkibida   «er»
yoki   «ayol»   (ya’ni   jins)   semasi   yo‘q.   Boshqacha   aytganda,   bola   o‘g‘il   ham   qiz   ham
bo‘lishi   mumkin.   Shuning   uchun   bu   leksemaning   ziddiyat   ko‘rsatkichiga   ishorasi
belgilanmagan (noma’lum, majhul) deyiladi va shartli ravishda +/- yoki O (nol) belgisi
bilan beriladi. Buni chizmada quyidagicha beramiz. 
21                 Noto‘liq   ziddiyat   tilning   barcha   sathlarida   amal   qiluvchi   muhim   qonuniyatdir.
Masalan,   morfologiyada leksemalarni  umumiy  grammatik  ma’nolariga  ko‘ra, mustaqil
va   nomustaqil   leksemalarga   bo‘lish     privativlik   asosida     amalga     oshiriladi.   Bunda
«lug‘aviy   ma’no   ifodalay   olmaslik»   noto‘liq   ziddiyatning   belgisi   bo‘lib,   ziddiyatda
mustaqil leksemalar belgilanmagan, kuchsiz a’zo bo‘lsa, nomustaqil leksemalar belgili,
kuchli a’zo sifatida namoyon bo‘ladi:
Chunki mustaqil leksemalar lug‘aviy ma’no ifodalashi ham, nomustaqil leksemalar
vazifasida   kelishi   ham   mumkin.   Masalan,   ko‘makchilar,   fe’l   ko‘makchilar,   ko‘makchi
fe’llar va h.lar nomustaqil leksemalar kabi lug‘aviy ma’noga ega bo‘la olmaydi.
Noto‘liq ziddiyatda belgi tanlash ixtiyoriy emas. Masalan, bir qarashda  yuqoridagi
ziddiyatda   belgini   «lug‘aviy   ma’no   ifodalash»   deb   ham,   «lug‘aviy   ma’no   ifodalay
olmaslik»   deb   ham   qo‘yish   mumkindek   tuyuladi.   Keling,   ziddiyat   belgisini   yuqorida
qo‘yilganidek emas, balki «lug‘aviy ma’no ifodalay olish» deb o‘zgartirib ko‘raylik:
Bu   to‘g‘rimi?   Birinchidan,   noto‘liq   ziddiyatda   qaysidir   bir   a’zo   O   (nol)   belgisini
olishi kerak. Oldingi ziddiyatda mustaqil leksemalar ushbu belgiga ega edi. Bunda endi
nomustaqil   leksemalar   olishi   kerakka   o‘xshaydi.   Yo‘q,   mutlaqo   bunday   emas.   Chunki
nomustaqil leksemalar goh lug‘aviy ma’no ifodalash, goh   ifodalamaslik xossasiga ega
emas. Ziddiyatning ikkinchi a’zosi [+] belgisiga egami? Yo‘q, u, yuqorida aytilganidek,
[-]   belgisiga   ham,   qisqasi   [O]   belgiga   ega.   Demak,   keyingi   «ziddiyat»   ziddiyat   emas.
Ziddiyat   lisoniy   birliklarining   mohiyatini,   zotiy   tabiatini   o‘zida   aks   ettirmog‘i   lozim.
Aks holda «sun’iy» ziddiyatlar kelib chiqadi. Boshqa ziddiyatlar kabi noto‘liq ziddiyat
ham ob’ektiv va bizning xohish-irodamizga bog‘liq emas. 
__________________________
Barkamol   avlod-   O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –T.:   «Sharq»   1998   Karimov   I.   Mirqosimova   M.
Adabiy ta`lim metodikasi. –T. 1993     
22 Masalan,   leksikada   ninni-chaqaloq-go‘dak-bola...,   turq-bashara-bet-yuz-
chehra...,   morfologiyada   harakat   nomi-sifatdosh-ravishdosh   («fe’lni   o‘zgalash
darajasiga ko‘ra» belgisi asosida) kabi. 
Ekvipolent (teng qiymatli) ziddiyatda ikki a’zo  qarshilantirilib, har biri o‘ziga xos,
ikkinchisiga   xos   bo‘lmagan   belgiga   ega   bo‘ladi.   Masalan,   ovoz   va   shovqinga   ko‘ra
jarangli   va   jarangsiz   undoshlar   teng   qiymatli   (o‘ziga   xos   belgiga   ega   bo‘lgan   a’zoli)
ziddiyatni hosil qiladi.
Muntazam   (proportsional)   ziddiyatda   bir   ziddiyat   belgisi   turli   juftlangan   birliklar
uchun   oppozitiv   ko‘rsatkich   bo‘lib   xizmat   qiladi.   «jins»   belgisi   ota-ona,   aka-opa,
singil-uka, tog‘a-xola  lug‘aviy zidlanishlari uchun umumiydir.
Ziddiyatlar a’zolari miqdoriga ko‘ra ikki a’zoli (binar) va uch (ko‘p) a’zoli (ternar)
ziddiyatlarga   bo‘linadi.   Noto‘liq,   teng   qiymatli   ziddiyatlar   binar   va   darajali       ziddiyat
ternar ziddiyat deyiladi.
Uchinchi   belgisiga   ko‘ra   ziddiyatlar   doimiy   va   mo‘’tadillashgan   ziddiyatlarga
bo‘linadi.
Mo‘’tadillashish   jarayonida   munosabatga   kirishayotgan   birliklar   o‘rtasidagi
ziddiyat kuchsizlanadi. Masalan,   yot-yod   zidlanishda so‘z oxiridagi [t], [d]   tovushlari
jarangli-jarangsizlik   bilan   farqlanmaydi.   [d]   fonemasining   nutqdagi   vaziyatidan   kelib
chiqqan holda   unda jarangsizlik belgisi kuchsizlanadi. Ammo bu sof nutqiy hodisadir.
Mo‘‘tadillashish lisoniy birliklarning nutqiy voqelanishlarida yuz beradi. Leksemalar va
morfemalar ham nutqiy voqelanganda, ularning lisonda boshqa birliklar bilan ziddiyatli
munosabatlarini belgilaydigan xossalari, belgilari kuchsizlanishi mumkin.
Yuqorida keltirilgan [t] va [d] undoshlarining jarangli-jarangsizlilik belgisiga ko‘ra
zidlanishini   yorqin   namoyon   qiladigan   vaziyat   [d]   fonemasining   so‘z   boshi   va   so‘z
o‘rtasida   voqelanishidir.   Ziddiyatni   voqelantiradigan   pozitsiya   kuchli   va   uni
so‘ndiradigan nutqiy xolat kuchsiz pozitsiya deyiladi.
23 Tasnif (arabcha «saralash», «tartibga solish») narsa va predmetlarni aniq va doimiy
o‘ringa ega bo‘lgan guruh (sinf) larga bo‘lishdir. Agar tasnif ilmiy asosga ega bo‘lsa, u
uzoq   davr   mobaynida   amal   qiladi.   Masalan,   ximiyaviy   elementlar   soni   200   dan   oshib
ketayotgan   bo‘lsa-da,   ularning   tasnifi   bugungi   kunda   ham   o‘zgarmasdan   amal
qilmoqda.
Tasnif   oddiy   bo‘laklashdan   barqaror   tabiatliligi   bilan   ajralib   turadi.   To‘g‘ri,
tasniflashda   ham   oddiy   bo‘lishda   amal   qiladigan   barcha   tamoyillar   asos   bo‘lib   xizmat
qiladi. Ya’ni tasnifda ham bo‘lishdagi kabi:
1) tasniflangan bo‘laklar hajmi tasniflanayotgan butunlik hajmiga teng bo‘lishi;
2) tasnif bir asosda amalga oshirilishi;
3) tasniflangan guruhlar bir-birini  inkor qilishi;
4) tasnif uzluksiz bo‘lishi, ya’ni unda «sakrash» bo‘lmasligi lozim. 
Tasnif dixotomik, politomik yoki dixopolitomik bo‘lishi mumkin.
Dixotomik   tasnifda   birliklar   ikki   guruxga   ajratiladi:   «fonemalar   unli   va
undoshlarga   ajraladi»   kabi.   Politomik   tasnifda   guruhlar   soni   ikkidan   ortiq   bo‘ladi:
«Gramatik   qo‘shimchalar   lug‘aviy   shakl   hosil   qiluvchilar,   sintaktik   shakl   hosil
qiluvchilar  va lug‘aviy sintaktik shakl  hosil qiluvchilarga bo‘linadi», Yoki fe’llar  nutq
fe’llari, ruhiy-holat fe’llari va h.
Dixopolitomik tasnifda tasniflanuvchi butunlik dastlabki bosqichda ikkiga, keyingi
bosqichda ikkidan ortiq sinfga ajraladi. Masalan:
                               
Tasnifda   tasnif   asosini   tanlash   muhimdir.   Chunki   biror   narsalar   tizimini   turli
asoslarda   tasnif   qilish   turli   natijalarni   beradi.   Masalan,   undosh     fonemalarni   ovoz   va
shovqinning ishtirokiga ko‘ra jarangli va jarangsizlarga, hosil bo‘lish o‘rniga ko‘ra lab,
til, bo‘g‘iz undoshlariga tasniflash mumkin.
  Lisoniy   tasnif   tasniflanayotgan   birliklarning   ichki,   zotiy   belgilariga   ko‘ra   yoki
muhim bo‘lmagan zohiriy xossalariga asoslangan bo‘lishi mumkin. Shu boisdan tabiiy
24 yoki yordamchi tasniflar farqlanadi. Tabiiy tasnifda lisoniy birliklarning ichki, barqaror
belgilariga  tayaniladi. Biz yuqorida tabiiy tasnifga misollar keltirdik.
O‘zbek   tilida   nuqta,   vergul,   so‘roq   kabi   turli   xil   tinish   belgilari   qo‘llaniladi.   Nuqta
gapning   oxirini   bildiradi   va   aniqlik   va   tuzilish   uchun   juda   muhimdir.   Vergul   jumla
ichidagi   so'zlarni,   iboralarni   yoki   gaplarni   ajratish   uchun   ishlatiladi.   Ular   uyg'unlikni
ta'minlashga   va   noaniqlikning   oldini   olishga   yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   savol
belgilari to'g'ridan-to'g'ri so'rovni ko'rsatish uchun ishlatiladi. Har bir tinish belgilarining
vazifalarini tushunish va to g ri qo llanilishi o zbek tilida samarali muloqot va ma noniʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
to g ri yetkazishda muhim ahamiyatga ega.	
ʻ ʻ
Har bir tinish belgisining vazifalari va ishlatilishi
Yozma muloqotda tinish belgilarini tushunish va to'g'ri qo'llash juda muhimdir. Tinish
belgilari   jumlalarda   yo'l   belgisi   bo'lib   xizmat   qiladi   va   o'quvchilarga   so'zlarni   qanday
tushunish kerakligi haqida signal beradi. Ular yozishda aniqlik va izchillikni yaratishga
yordam   beradi,   o'quvchiga   mo'ljallangan   ma'noni   tushunishni   osonlashtiradi.   Tinish
belgilaridan   to'g'ri   foydalanilmasa,   xabar   osongina   buzib,   chalkashtirib   yuborishi
mumkin, natijada samarali muloqotga to'sqinlik qiladi.
Yozma muloqotda tinish belgilarini tushunish va to‘g‘ri qo‘llashning ahamiyati
O zbek   tilining   til   tizimida   til,   lison,   nuqt   atamalari   katta   ahamiyatga   ega.   "Til"   tilni
ʻ
yozma   va   og'zaki   shakllarni   o'z   ichiga   olgan   umumiy   tushuncha   sifatida   anglatadi.
Boshqa tomondan, "Lison" nutq tiliga ishora qilib, uning muloqotdagi rolini ta'kidlaydi.
Nihoyat, “nuqt” tilning yozma jihatini bildiradi, uning madaniy merosni asrab-avaylash
va   bilimlarni   adabiyot   orqali   yetkazishdagi   ahamiyatini   ko‘rsatadi.   Bu   uch   tushuncha
birgalikda   o zbek   tili   tizimining   asosini   tashkil   etib,   uning   ko p   qirrali   tabiatini,   boy	
ʻ ʻ
lisoniy va madaniy merosini ifodalaydi.
O‘zbek   tilida   tinish   belgilari   sifatida   ham   mashhur   bo‘lgan   talqin   muhim   o‘rin   tutadi.
Talqin   o‘ziga   xos   qoidalar   to‘plami   bilan   aniq   va   samarali   muloqot   qilish   imkonini
beradi.   Bu   vergul,   nuqta   va   boshqa   tinish   belgilaridan   to'g'ri   foydalanishni   o'z   ichiga
oladi. Talqinni o‘zlashtirish yozishda izchillik va ravonlikni ta’minlaydi, o‘zbek tilidagi
matnning   umumiy   sifati   va   tushunilishini   oshiradi.Yozma   matnlarni   tartibga   solish,
ma’no   ravshanligini   ta’minlashda   o‘zbek   tilidagi   tinish   belgilarining   qoidalari   hal
25 qiluvchi ahamiyatga ega. Vergul jumla ichidagi elementlarni ajratish uchun ishlatiladi,
nuqta   esa   gapning   oxirini   belgilaydi.   Qo'shtirnoq   belgilari   to'g'ridan-to'g'ri   nutqni
ko'rsatish   yoki   sarlavhalarni   ta'kidlash   uchun   ishlatiladi   va   so'roq   belgilari   so'roq
gaplarni   bildiradi.   Bundan   tashqari,   tire,   ikki   nuqta   va   nuqta-verguldan   foydalanish
so‘zlar,   iboralar   va   gaplar   o‘rtasida   bog‘lanish   o‘rnatishga   yordam   beradi,   yozma
nutqning   umumiy   uyg‘unligini   oshiradi.   O zbek   tilidagi   yozuvchilar   o z   niyatlariniʻ ʻ
to g ri yetkazishlari uchun ushbu tinish belgilariga amal qilishlari zarur.	
ʻ ʻ
O‘zbek tilidagi tinish belgilariga umumiy nuqtai
Tinish   belgilaridan   to'g'ri   foydalanishda   keng   tarqalgan   xatolar   va   qiyinchiliklar
ko'pincha   paydo   bo'ladi.   Keng   tarqalgan   xatoliklardan   biri   vergullarni   noto'g'ri
ishlatishdir, bu erda ular tasodifiy qo'yiladi yoki umuman o'tkazib yuboriladi. Yana bir
qiyinchilik   -   nuqtali   vergul   va   ikki   nuqtani   qachon   ishlatish   haqidagi   chalkashlikdir.
Bundan   tashqari,   apostrof,   defis   va   tirelardan   noto'g'ri   foydalanish   keng   tarqalgan.
Ushbu   tinish   belgilaridagi   xatolar   samarali   muloqot   va   yozma   ravshanlikka   to'sqinlik
qilishi   mumkin,   bu   esa   tafsilotlarga   ehtiyotkorlik   bilan   e'tibor   berish   zarurligini
ta'kidlaydi.
Tinish belgilaridan to‘g‘ri foydalanishda ko‘p uchraydigan xato va qiyinchiliklar
O'zbek yozuvida tinish belgilarini yaxshilash uchun bir nechta maslahatlarga amal qilish
mumkin.   Birinchidan,   vergul,   nuqta   va   nuqtali   vergul   kabi   turli   tinish   belgilarining
maqsadi   va   vazifasini   tushunish   muhimdir.   Ikkinchidan,   jumla   va   jumlalarni   to'g'ri
tuzishni   mashq   qilish   tinish   belgilarini   joylashtirishni   sezilarli   darajada   yaxshilaydi.
O‘zbek adabiyotida ko‘p kitob o‘qish ham yozuvchilarni turli tinish belgilariga duchor
qilishi mumkin. Bundan tashqari, tengdoshlari yoki o'qituvchilaridan fikr-mulohazalarni
izlash   tinish   belgilaridagi   xatolarni   aniqlash   va   tuzatishga   yordam   beradi,   natijada
o'zbek tilida yozish ko'nikmalarini oshiradi.
 O‘zbek yozuvida tinish belgilarini takomillashtirish bo‘yicha maslahatlar
Bu   maqolada   ''O zbek   tilshonosligida   til   ,lison   ,nuqt   anjumanlari   talqini''   nomli	
ʻ
muqaddimiyatli   ushbu   eseada   tushuntirilgan   nuqta   va   lisonlar   O zbek   tilidagi   o rwiga	
ʻ ʻ
oid   ma lumotlar   va   qiyosiyatlar   to plami   haqidagi   ko rgazmalar   xizmat   qiladi.   Ushbu	
ʼ ʻ ʻ
26 muhokama   O zbek   tilshunoslariga   O zbek   tilidagi   nuqta   va   lisonlarni   imkon   va   talqinʻ ʻ
etishda foydali bo lgan aniq va tafsilotli strategiyalar tavsiyasi.	
ʻ
Xulosa   qilib   aytganda,   tadqiqot   o‘zbek   tilida   til,   tafakkur   va   madaniyat   o‘rtasidagi
o‘zaro   bog‘liqlikni   yoritib   berdi.   Til   (til),   lison   (nutq)   va   nuqt   (nuqta)   ni   tekshirish
tilning murakkab dinamikasi va uning shaxs va muloqotni shakllantirishdagi roli haqida
qimmatli   fikrlarni   berdi.   Bundan   tashqari,   u   samarali   madaniyatlararo   muloqotga
erishish   va  til   xilma-xilligini   rag'batlantirish   uchun   tilning   turli   o'lchovlarini   tushunish
muhimligini ta'kidladi.
27 XULOSA
O‘zbek tilidagi muloqotda til, nutq va tinish belgilarining ahamiyatini ortiqcha baholab
bo‘lmaydi.   Ushbu   elementlar   g'oyalar,   his-tuyg'ular   va   niyatlarni   samarali   etkazishda
hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Til   fikrlarni   ifodalash   vositasi   bo'lib   xizmat   qiladi,   to'g'ri
talaffuz va intonatsiya esa ravshanlik va ma'noni oshiradi. Xuddi shunday muhim, tinish
belgilari   yozma   muloqotning   asosi   bo'lib,   o'quvchini   boshqaradi   va   izchillikni
ta'minlaydi.   Ular   birgalikda   samarali   o‘zbekcha   muloqotning   asosini   tashkil   qiladi   va
shaxslar o‘rtasida mazmunli aloqalarni osonlashtiradi.
28 Foydalanilgan a dabiyotlar
1. Mengliyev   B.R.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   Fonetika-fonologiya.   Grafika.   Imlo.
Leksikologiya-semasiologiya.  Leksikografiya.  I  qism  Qarshi. 2004.
2. SH.SHoabdura h monov va b.  H ozirgi  o ’zbek adabiy tili.  I   qism . 1980.
3. E. Qilichev.  H ozirgi  o ’zbek adabiy tili.  Buxoro . 19 99
4. Abduazizоv   A.A.   Fоnоlоgichеskaya   sistеma   sоvrеmеnnоgо   uzbеkskоgо   yazika.
Rеfеrativniy sbоrnik //Prоblеmi fоnоlоgii  i mоrfо nolo lоgii. Rеfеrati. Оbzоri.
5. Bоndarkо   L.V.   Fоnеtichеskое   оpisaniе   yazika   i   filоlоgichеskое   оpisaniе   rеchi.   -
L .:Izd. LGU, L., 1981.
Lоmtеv   T.P.   Prinsip i   binarnоsti   v   fоnоlоgii   //   Nauchniy   dоkladi   visshеy   shkоli.
Filоlоgichеskiе nauki. –M., 1965.
6. Abdullaev   A.   O‘zbek   tilida   ekspressivlikning   ifodalanishi.   –Toshkent:   Fan, 2018 .
62-67 betlar.
7. Abdurahmonov   X.,   Mahmudov N.   So‘z   estetikasi. -   Toshkent:   Fan,  2020 .
8. Aliqulov   T.   Ma’nolarning   sinekdoxa   yo‘li   bilan   farqlanishi.   //   o‘zbek   tili   va
adabiе\ti   – 2019 -   №   2-B. 62-64.
9. Aristotel.   Poetika.   –   T.:   Adabi	
е\t   va   san’at,   2020.
10. Arutyunova   N.D.   Yazыkovaya   metafora   (sint.   i   leksika).   //   Lingvistika   i   poetika.
– M.,   2019. – S. 170.
29 30

Oʻzbek tilshonosligida til ,lison , nuqt tushunchalari talqini

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский