Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 45.1KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 15 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbek tilshunosligida fonema va tovush munosabati tavsifi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
                                           Masofaviy ta’lim 
                                           Fakultet dekani
                                           ________ N. Chiniqulov
                                           “____” ____________
MAVZU:  “   O’zbek tilshunosligida fonema va tovush munosabati tavsifi    ”    
mavzusida 
KURS ISHI
 
3 Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi   _______ 
R.Abdullayeva
A’zolar: 
Y.Abdulhakimova      __________
D.Abdullayeva        __________
D.Abdujalilova         __________
                        
                                
 
4 Mundarija:
KIRISH………………………………………………………………………….....4
I.BOB. O’ZBEK FONETIKASIGA UMUMIY NUQTAI NAZARI…………..6
   1.1. Fonetikaning predmeti va vazifasi……………………………………..…..8
   1.2. Fonetikaning bo’limlari…………………………………………..………..9
II.BOB. O’ZBEK TILIDA FONOLOGIK QOIDALAR…………………….12
   2.1. Tovush nutqning – eng kichik birligi sifatida…….…………………...…15
   2.2. Fonema va fonologiya…………………………………..…………..…...17
III. BOB. O’ZBEK FONETIKASIGA O’RINDOSH SO’ZLARNING 
TA’SIRI………………………………………………………….…..……….…20
   3.1. Fonema variantlari………………………………………..……………..23
   3.2.Tovush va harf……………………………………..……………....…….25
IV. XULOSA…………………………………………………….……..….……26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………….…...……28
 
5 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Hozirgi   o zbek   adabiy   tili»   darsligi   Ma’lumki,ʻ
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fan   io zbektili   va   adabiyoti   ta’lim   yo nalishida	
ʻ ʻ ʻ
umumkasbiy   fanlar   blokidagi   asosiy   fanlardan   biri   sifatida   o qitiladi.   O quv	
ʻ ʻ
rejasiga   muvofiq   talabalar   “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanini   ikki   bosqich	
ʻ
davomida o rganadilar, kurs yakunida esa ushbu fan bo yicha	
ʻ ʻ kurs ishi
yozadilar.
“Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   kurs   ishlari   o zbek   tili   va   adabiyoti
ʻ ʻ
mutaxassislarini   tayyorlashda   talaba   o rganishi   zarur   bo lgan   asosiy   fan	
ʻ ʻ
sohasiga   oid   nazariy   bilimlarni   mustaqil   o zlashtirishga   qaratilgan   hamda	
ʻ
talabalarning   bilim   doirasini   kengaytirish,   nazariyani   amaliyotga   tatbiq   etish,
fikrni   erkin   va   mustaqil   tarzda   bayon   eta   olish   malakasini   shakllantiruvchi
amaliy ish turi hisoblanadi.
      “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fanidan   ma’ruza   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
egallangan   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish,   talabalarni   ilmiynazariy
qarashlar   asosida   umumlashma   xulosalar   chiqara   olishga   o rgatish,	
ʻ
ularning   ijodiy   tafakko rini   o stirish,   ilmiy   izlanishlar   olib   borish	
ʻ ʻ
ko nikmasini   shakllantirish,   fikrni   izchil   va   ifodali   bayon   eta   olishga	
ʻ
o rgatish   fan   bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlarining   bosh   maqsadi
ʻ ʻ
hisoblanadi.
        “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   fani   yuzasidan   yoziladigan   kurs   ishi	
ʻ
talabalarni   ilmiy-ijodiy   ishga   yo naltiruvchi   amaliy   faoliyat   turi   sifatida	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Talaba   kurs   ishini   yozish   asosida   keyinchalik
yirikroq   tadqiqot   ishlarini   bajarishga   tayyorgarlik   ko radi.   Jumladan,   fanlar	
ʻ
bo yicha   tashkil   etiladigan   kurs   ishlari   talabalarni   ta’limning   yuqori	
ʻ
bosqichida   bitiruv   malakaviy   ishini   yozishga   tayyorlab   boradi.
        Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   aniqlovchi   haqida   umumiy
ma’lumotlarni   to plash,   shuningdek   olimlarning   aniqlovchi   haqidagi   fikr-	
ʻ
mulohazalarini ko rib chiqish orqali mavzuni to liq o rganish.
ʻ ʻ ʻ
 
6     Kurs ishining vazifalari.  Kurs ishining bosh vazifasi sifatida ta’lim bosqichlari
ona   tili   ta’   limi   jarayonida   aniqlovchi   mavzusini   va   uning   o rganilish   tadqiqiniʻ
ochib   berish   masalasi   belgilandi.     Shunga   ko ra   Kurs   ishini   yoritish   davomida:	
ʻ
Ta’lim bosqichlarida sintaksis bo limining alohida olingan aniqlovchi mavzularini	
ʻ
o qitishga   doir   turli   xil   qarashlarni   o rganish,   uni   o qitish   bilan   bog liq   ilmiy-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
nazariy   va   metodik   adabiyotlarni   tahlil   qilish,   mavzuning   yoritilganlik   darajasini
va mavjud muammolarni aniqlash; 
     Kurs ishi mavzusining o rganilganlik darajasi.	
ʻ   O zbek tilshunosligida sodda	ʻ
gap   turlari,   qurilishi   mavzulari   haqida   N.Mahmudov,   A.Nurmonov   ” O zbek	
ʻ
tilining nazariy grammatikasi” asarida ma’lumot bergan . Shuningdek  SayfulIayeva
R.R.,   Mengliyev   B.R.,   Boqiyeva   G.H.,   Qurbonova   M.M.,   Yunusova   Z.Q.,
Abuzalova   M.Q.   ”Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   o quv   qo llanmalari   metodologik	
ʻ ʻ ʻ
asos bo lib xizmat qildi. 	
ʻ
       Kurs ishi predmeti . Ta’lim bosqichlari ona tili darslarining aniqlovchi, uning
turlari   va   uning   o rganilish   jarayoni,   shu   jarayonga   xos   ta’lim   shakli,   vositalari,	
ʻ
mazmuni va metodlarining talqini. 
O’zbek tilshunosligida fonetika va fonologiyaning ahamiyati
Bu insho o’zbek fonetikasi va fonologiyasida fonemalar va tovush munosabatlarini
sinchkovlik   bilan   tekshirish   va   tavsifini   chuqur   o’rganishga   qaratilgan.   O’zbek
tilining   murakkab   jihatlarini   to’liq   anglash   uchun   fonemalarning   tuzilishi   va
qoliplarini chuqur bilish zarur. G’ofurov (2016) ta’kidlaganidek, fonemalar tildagi
ma’noni ajratib turuvchi eng kichik tovush birliklaridir. Bundan tashqari, fonetika
va fonologiyani o'rganish bizga Alimdjanova (2020) ta'kidlaganidek, tovushlar va
ularning   munosabatlari   o'rtasidagi   murakkab   o'zaro   ta'sirni   o'rganishga   imkon
beradi.   Binobarin,   bu   insho   o’zbek   tilining   fonetik   va   fonologik   xususiyatlari   va
ularning tilning umumiy tuzilishiga ta’sirini ochib berishni maqsad qilgan.
Bitiruv   malakaviy   ish   bayoni:   Ushbu   insho   o’zbek   fonetikasi   va   fonologiyasida
fonema va tovush munosabatlarining tavsifini o’rganadi.
 
7 O’zbek tilshunosligida fonema va tovush munosabatlarini tavsiflash til tuzilishi va
fonetikasini   tushunish   uchun   zarurdir.   Abdurahmonov   (2014)   fikricha,   fonema
ma’lum bir tildagi so’zlarni ajrata oladigan eng kichik tovush birligini bildiradi. Bu
tushuncha  juda  muhim, chunki  fonemalar  "pil" va "bil" kabi  minimal  juftlik kabi
ma'noli   birliklarni   farqlash   uchun   ishlatiladi.   Bundan   tashqari,   Tursunov   (2015)
tovush   munosabatlarini   o’rganish   o’zbek   tilidagi   fonetik   qoliplar   va   talaffuz
qoidalarini   aniqlashda   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini   ta’kidlaydi.   Ushbu
fonetik   naqshlarni   tushunish   til   o'rganish   materiallarini   va   talaffuzni   o'rgatish
usullarini ishlab chiqishga yordam beradi..
O’zbek   tili   fonetikasi   tovush   tizimini,   jumladan   nutq   tovushlari   va   ularning
yasalishini   o’rganadi.   O’zbek   tilining   fonetik   tuzilishi   ham   o’ziga   xos
xususiyatlarni,   ham   dinamik   jarayonlarni   namoyon   etadi.   O zbek   tilidagi   unlilarʻ
to qqizta   asosiy   fonema   bilan   ifodalanib,   balandligi,   orqa   tomoni   va   yumaloqligi	
ʻ
bilan   farqlanadi.   Undosh   tovushlar   o rni   va   artikulyatsiya   uslubiga   ko ra	
ʻ ʻ
tasniflanadi,   ba zi   tovushlar   esa   allofonik   o zgarishlarni   ko rsatadi.   Masalan,   /h/	
ʼ ʻ ʻ
dastlab   [x]   so'z   sifatida   talaffuz   qilinadi   va   / /   va   / /   kabi   unlilarda   fonemik	
ɑ ɑː
uzunlik kuzatiladi. (Muallifning familiyasi, yili, sahifa raqami).
 
8 I.BOB. O’ZBEK FONETIKASIGA UMUMIY NUQTAI NAZARI
Fonetikada   nutq   tovushlari,   fonemalar   va   ularga   mos   keladigan   talaffuzlarni
o'rganish ko'rib chiqiladi. Ushbu fonetik birliklar tilni o'rganishda hal qiluvchi rol
o'ynaydi,   chunki   ular   tadqiqotchilarga   tilda   mavjud   bo'lgan   tovush   naqshlari,
o'zgarishlari   va   qoidalarini   tushunishga   yordam   beradi.   Ketford   (1988)   fikricha,
fonetika   nutq   tovushlarining   jismoniy   tomonlarini,   jumladan,   ularni   hosil   qilish,
uzatish   va   idrok   etishni   tahlil   qilishda   yordam   beradi.   Tilshunoslar   fonetikani
o rganish orqali turli tillarning fonologik tizimlari haqida tushunchaga ega bo lib,ʻ ʻ
tovush   tuzilmalarini   solishtirish   va   qarama-qarshi   qo yish   imkonini   beradi.   Oxir	
ʻ
oqibat, fonetika til tovushlarini tushunish va aniq ifodalash uchun asos yaratadi.
Fonetikaning ta’rifi va uning til o’rganishdagi o’rni
O zbek  tili  22 undosh  va 10 unlidan iborat  o rtacha murakkab fonetik inventarga	
ʻ ʻ
egUndosh   tovushlarga   jarangli   va   jarangsiz   to’xtashlar,   frikativlar,   burunlar   va
afrikatlar   kiradi.   Unlilar   beshta   oddiy   va   beshta   qo’shma   unli   tovushdan   iborat.
Shunisi e'tiborga loyiqki, o'zbek tilida unlilar uyg'unligi tizimi mavjud bo'lib, unda
so'z ichidagi unlilar bir sinfga tegishli bo'lishi kerak. (Abdullaev, 2015)
1.1. O’zbekcha fonetik inventar
Undosh tovushlar - tovush yo'llarida siqilish yoki yopilish natijasida hosil bo'lgan
nutq   tovushlari,   natijada   havo   oqimi   cheklanadi.   O’zbek   fonetikasida   undosh
tovushlarni   tavsiflashda   bo’g’inlanish   o’rni   va   uslubi,   tovush,   geminatsiya   kabi
turli  parametrlar  mavjud. Masalan,  [p], [b]  va [m]  undoshlari  lablarning yopilishi
natijasida hosil bo lgan billabli portlovchilar bo lsa, [s], [z] va [ ] havo oqimining	
ʻ ʻ ʃ
tor kanali orqali hosil bo lgan sibilantlardir. Bundan tashqari, ovozning mavjudligi	
ʻ
yoki yo'qligi [t] va [d] kabi juftlarni ajratib turadi. (Irgashev, 2005 yil)
1. Undosh tovushlar
O’zbek   tili   fonetikasi   va   fonologiyasida   unlilar   hal   qiluvchi   o’rin   tutadi.   Ular
cheklanmagan   havo   oqimi   bilan   va   hech   qanday   artikulyar   to'siqsiz   hosil   bo'lgan
tovushlar deb ta'riflanadi. O zbek tilidagi unlilar tizimi yetti unlidan iborat bo lib,	
ʻ ʻ
ularni uch toifaga bo lish mumkin: old, markaziy va orqa unlilar. Old unlilarga /i/	
ʻ
 
9 va   /e/,   markaziy   unlilarga   /a/,   orqa   unlilarga   /o/,   /u/,   / /   va   / /   kiradi.   (Yusupov,ɔ ʌ
2019)   O’zbek   tilining   fonologik   qoliplari   va   qoidalarini   tushunish   uchun
unlilarning xususiyatlari va tarqalishini bilish zarur.  82-94-betlar.
2. Unli tovushlar
O zbek   fonemalarining   o ziga   xos   belgilarini   jarangsiz   undoshlar   va   undoshlar	
ʻ ʻ
uyg unligi   kabi   bir   qancha   belgilar   bilan   bog lash   mumkin.   Ovozsiz   undoshlar,	
ʻ ʻ
jumladan,   [p],   [t],   [k]   va   [q],   ishlab   chiqarish   jarayonida   tovush   paychalarining
tebranishlari yo'qligi bilan ajralib turadi (Abbosov, 2011). Bundan tashqari, o zbek	
ʻ
tilida old va orqa unlilar turli guruhlarga bo lingan va bir  so z ichida yonma-yon	
ʻ ʻ
yashay   olmaydigan   unlilar   uyg unligi   namoyon   bo ladi   (Mustafoyev,   2017).   Bu	
ʻ ʻ
o’ziga xos fonetik xususiyatlar o’zbek tilining o’ziga xosligini ta’minlaydi.
O’zbek fonemalarining o’ziga xos xususiyatlari
Nagimova   (2015)   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqot   o’zbek   tilshunosligi   fanida
fonema   va   tovush   munosabatlari   mavzusini   o’rganadi.   Muallif   o’zbek   tilining
fonetik   tuzilishini   tushunish   muhimligini   ta’kidlaydi,   chunki   u   til   ichidagi
tovushlarni   to’g’ri   idrok   etish   va   takrorlash   imkonini   beradi.   Bu   tushuncha   ona
tilida
so’zlashuvchilar   uchun   ham,   o’zbek   tilini   chet   tili   sifatida   o’rganuvchilar   uchun
ham   juda   muhim,   chunki   u   samarali   muloqot   va   talaffuzni   osonlashtiradi.
Nagimova ijodi o zbek fonologiyasining o ziga xos xususiyatlarini yoritib, fonema	
ʻ ʻ
va   tovushlar   o rtasidagi   murakkab   munosabatlar   haqida   tushuncha   berib,
ʻ
tilshunoslikning keng sohasiga hissa qo shadi.	
ʻ
O’zbek   tilidagi   fonologik   jarayonlarni   o’zlashtirish,   dissimilyatsiya,   metateza,
o’chirish   kabi   bir   necha   turlarga   bo’lish   mumkin.   Assimilyatsiya   tovush   qo'shni
tovushga   o'xshash   bo'lganda   sodir   bo'ladi.   Masalan,   o’zbek   tilida   yakuniy   /t/
ko’pincha   jarangli   undoshdan   oldin   /d/   ga   o’zlashtiriladi.   Boshqa   tomondan,
dissimilyatsiya   tovushning   qo'shni   tovushga   kamroq   o'xshash   bo'lishi   uchun
o'zgarishini o'z ichiga oladi. O zbek tilida keng tarqalgan dissimilyatsiya jarayoni	
ʻ
ovozsiz   to xtashning   boshqa   ikkita   to xtash   oralig ida   kelganda   affrikatga	
ʻ ʻ ʻ
 
10 o tishini   /stip/   so zining   [st ip]   bo lishida   ko rish   mumkin.   Metateza   -   buʻ ʻ ʃ ʻ ʻ
tovushlarning tartibi teskari bo'lgan jarayon. O zbek tilida talaffuzni osonlashtirish	
ʻ
uchun metateza sodir bo lishi mumkin, xuddi /bir kun/ so zida [brə kun] bo lib, bu	
ʻ ʻ ʻ
yerda   /r/   va   /ə/   o rin   almashadi.   Nihoyat,   o'chirish   -   bu   ma'lum   bir   kontekstdagi	
ʻ
tovushning qoldirilishi. 
1.2.O’zbek tilidagi fonologik jarayonlar
Tilshunoslikning   kichik   sohasi   sifatida   keng   e'tirof   etilgan   fonologiya   fonemalar
deb ataladigan nutq tovushlarini, ularning til tizimida tashkil etilishi va tarqalishini
tartibga   soluvchi   naqsh   va   qoidalarni   o'z   ichiga   oladi.   U   til   tahlilida   katta
ahamiyatga   ega,   chunki   u   tovush   va   ma'no   o'rtasidagi   tizimli   munosabatni
o'rganadi,   turli   til   komponentlarini   tushunishga   yordam   beradi   va   lingvistik
tuzilmalar va jarayonlar haqida qimmatli tushunchalarni beradi (Crystal, 1997).
Fonologiyaning ta’rifi va uning til tahlilidagi ahamiyati
O’zbek   tilidagi   fonologik   qoidalar   tilning   tovush   tizimini   shakllantirishda   hal
qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Olimlar   o zbek   tilida   sodir   bo ladigan   turli   fonologik	
ʻ ʻ
jarayonlarni,   ya ni   assimilyatsiya,   dissimilyatsiya,   unlilar   uyg unligini	
ʼ ʻ
aniqlaganlar.   Masalan,   assimilyatsiya   deganda   tovush   o'rni   yoki   artikulyatsiya
usuli   bo'yicha   yaqin   atrofdagi   tovushga   o'xshab   ketadigan   jarayonni   anglatadi.
Boshqa   tomondan,   dissimilyatsiya   qo'shni   o'xshash   tovushlardan   qochish   uchun
tovushni   o'zgartirish   yoki   yo'q   qilishni   o'z   ichiga   oladi.   Bundan   tashqari,   o zbek	
ʻ
tilida so z ichidagi unlilar o zining old tomoni va yaxlitlanish xususiyatlariga ko ra	
ʻ ʻ ʻ
uyg unlashgan   murakkab   unlilar   uyg unligi   tizimiga   egBu   murakkab   fonologik	
ʻ ʻ
qoidalar   majmui   o’zbek   tilining   o’ziga   xos   fonetik   xususiyatlariga   xizmat   qiladi
(Toshmatov, 2017).
II.BOB. O’ZBEK TILIDA FONOLOGIK QOIDALAR
O’zbek   tilidagi   fonologik   jarayon   bo’lgan   assimilyatsiya   tovushning   qo’shni
tovushga ko’proq o’xshash bo’lib o’zgarishini bildiradi. Bu jarayon ikkita qo'shni
tovush   o'zaro   ta'sirlashganda   va   bir   tovushning   xususiyatlari   ikkinchi   tovush
tomonidan qabul qilinganda sodir bo'ladi. Chunonchi, o’zbek tilida jarangli ikki lab
 
11 burun   /m/   tovushsiz   qo’sh   to’xtash   /p/   qo’shilsa,   unsiz   bo’ladi.   Ushbu
assimilyatsiya   jarayonini   regressiv   assimilyatsiya   sifatida   tahlil   qilish   mumkin,
chunki keyingi tovushning ta'siri oldingi tovushga ta'sir qiladi 
1. Assimilyatsiya
Dissimilyatsiya   -   bu   so'z   yoki   iborada   ikkita   o'xshash   tovush   yoki   xususiyatlar
kamroq o'xshash bo'lib o'zgarganda yuzaga keladigan fonologik jarayon. Bu hodisa
o’zbek   fonologiyasida   ham   kuzatiladi.   Masalan,   “buk”   (kitob)   so’zida   [b]
tovushining   [d]   ga   dissimilyatsiya   qilinishi   bu   jarayonning   keng   tarqalgan
namunasidir   (O’zbek,   2010).   Bu   jarayon   til   ichidagi   tovushlarning   idrok   etish
xususiyatini   oshirishga   xizmat   qiladi,   so’zlovchilarning   so’zlarni   to’g’ri   idrok
etishi va ishlab chiqarishini osonlashtiradi.
2. Dissimilyatsiya
Tovush   uyg unligi   o zbek   tilida   mavjud   bo lgan   fonologik   hodisadir.   Unliʻ ʻ ʻ
tovushlarning   so’z   ichidagi   tizimli   qo’shilib   kelishini   bildiradi.   Davronov   (2016)
fikricha, o zbek tilida ham old-orqa, ham yumaloqlik uyg unligi namoyon bo ladi,	
ʻ ʻ ʻ
bunda   so z   ichidagi   unlilar   o xshash   oldingi   orqa   va   yumaloqlik   xususiyatlariga
ʻ ʻ
ega bo lishi  kerak. Bu garmonik qolip nafaqat  talaffuzga ta'sir  qiladi, balki  yangi	
ʻ
so'zlarning   morfologiyasi   va   leksik   yaratilishida   ham   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi
(Usmonova, 2017).
3. Unli tovushlar uyg’unligi
Undosh tovushlar mutatsiyasi, ya’ni undoshlar almashishi ham bir qancha tillarda,
shu jumladan o’zbek tilida ham kuzatiladigan fonologik jarayondir. Bu undoshning
so zdagi   o rni   yoki   qo shni   tovushlar   bilan   o zaro   ta siri   tufayli   talaffuzining	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
o zgarishini   bildiradi.   O’zbek   tilida   undosh   mutatsiya   asosan   assimilyatsiya   va
ʻ
dissimilyatsiya hodisalari orqali namoyon bo’ladi. Assimilyatsiya undosh tovushini
o zgartirganda,   qo shni   tovushga   o xshash   bo lganda,   dissimilyatsiya   esa   qo shni
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
tovushlarga   kamroq   o xshash   bo lib   qolishi   bilan   sodir   bo ladi.   Bu   fonologik	
ʻ ʻ ʻ
jarayonlar   o’zbek   tilining   fonetik   va   fonologik   tizimini   shakllantirishda   hal
 
12 qiluvchi   rol   o’ynaydi.   (O'zbek   tilshunosligida   fonema   va   tovush   munosabati
tavsifi, 2021)
4. Undosh tovushlarning mutatsiyasi
O’zbek   tilida   bir   qancha   fonologik   jarayonlar   namoyon   bo’lib,   ular   o’ziga   xos
xususiyatlarni   namoyon   etadi.   Unli   tovushlar   uyg'unligi   bunga   misol   bo'la   oladi,
bunda   so'zdagi   unlilar   oldingi   yoki   orqa   artikulyatsiyasi   jihatidan   mos   kelishi
kerak. Chunonchi, “bola” so’zida oldingi /o/ unlisi  quyidagi oldingi unli  /a/  bilan
uyg’unlashadi.   Yana   bir   misol,   undosh   tovushlarni   assimilyatsiya   qilish,   bunda
undosh   yaqin   undoshning   sifatlarini   oladi.   Masalan,   kitob   (kitob)   so’zida   /t/
tovushi   quyidagi   /b/   tovushiga   o’zlashtirilib,   ovozli   /d/   tovushiga   aylanadi.   Bu
fonologik   jarayonlar   o zbek   tilining   lingvistik   murakkabliklari   va   boyligini   aksʻ
ettiradi (muallif tarjimasi).
O’zbek tilidagi fonologik jarayonlarga misollar
“O zbek   tilshunosligida   fonema   va   tovush   munosabati   tavsifi”   deb   nomlangan	
ʻ
inshoda   aytilishicha,   o zbek   tilidagi   fonema   va   tovush   munosabatlarini   o rganish	
ʻ ʻ
uning   o ziga   xos   lingvistik   xususiyatlarini   tushunishda   muhim   ahamiyatga	
ʻ
egMuallif   o’zbek   tilidagi   fonemik   tuzilma   va   tovush   qoliplari   unlilar   uyg’unligi,
assimilyatsiya,   undosh   turkumlari   kabi   turli   omillar   ta’sirida   shakllanganligini
ta’kidlaydi.   Qolaversa,   insho   til   o’rgatish   va   o’rganishda   fonetik   va   fonologik
tahlilning   muhimligini   ta’kidlaydi,   chunki   u   o’quvchilarga   o’zbek   tilining   o’ziga
xos   fonetik   xususiyatlarini   tushunishga   va   bu   tilda   samarali   muloqot   qilishga
yordam beradi (muallifning familiyasi, yili).
O zbek  fonetikasida  Tojikiston  va O zbekiston tomonidan tasdiqlangan  yigirmata	
ʻ ʻ
unli   mavjud   bo lib,   ular   o n   ikki   og zaki   unli   va   sakkizta   burun   unlisidan   iborat	
ʻ ʻ ʻ
(Yunus-odilova,   2007).  Og zaki   unlilar   davom   etishiga   ko ra   o z  navbatida   qisqa	
ʻ ʻ ʻ
va cho ziq unlilarga bo linadi (Safarov, 2018). Bundan tashqari, o’ttiz bir undosh,	
ʻ ʻ
jumladan,   sakkizta   frikativ,   oltita   portlovchi,   to’rt   burun,   to’rtta   afrikat,   uchta
yaqinlashuvchi,   beshta   yon   va   bir   trill   mavjud   (Yunus-odilova,   2007).   O’zbek
 
13 tilidagi   fonemalar   va   ularga   mos   keladigan   tovushlar   o’rtasidagi   munosabat   ko’p
allofonli murakkab orfografik tizim bilan tavsiflanadi (Safarov, 2018).
2.1.O’zbek fonemasi va tovush munosabatlarining tavsifi
O’zbek tilini o’rganishda fonemik tahlil hal qiluvchi o’rin tutadi. Bu tilshunoslarga
o’zbek   tilidagi   alohida   fonemalarni   va   ularga   mos   keladigan   allofonemalarni
aniqlash va tahlil qilish imkonini beradi. Har bir tovushning fonetik xususiyatlarini
o’rganib,   tadqiqotchilar   tilning   fonologik   qoidalari   va   jarayonlari   haqida
tushunchaga   ega   bo’ladilar.   Masalan,   Abduali   va   boshqalarning   tadqiqotlari.
(2009)   va   Qobilov   (2017)   o’zbek   tilining   fonematik   tahlilini   batafsil   bayon  qilib,
unli   va   undosh   fonemalari,   bo’g’in   tuzilishi   va   fonotaktikasi   haqida   qimmatli
ma’lumotlarni   taqdim   etadi.   Bunday   tahlillar   o’zbek   tilidagi   tovush   tizimini   va
uning boshqa turkiy tillar bilan aloqasini yaxshiroq tushunishga xizmat qiladi.
O’zbek tilida fonematik tahlil
Minimal juftliklar o zbek tili fonetika va fonetikasini o rganishda muhim jihatdir.ʻ ʻ
Minimal   juftliklar   faqat   bitta   fonema   bilan   farq   qiluvchi   ikkita   so'zdan   iborat
bo'lib, alohida ma'nolarni yaratishda alohida tovushlarning ahamiyatini ta'kidlaydi.
Bu juftliklar tadqiqotchilarga o zbek tilining fonemik inventarini tushunish uchun	
ʻ
so zlar   orasidagi   minimal   kontrastlarni   o rganib,   fonetik   va   fonemik   tizimlarni	
ʻ ʻ
tahlil qilish imkonini beradi. (muallifning familiyasi, yili)
1. Minimal juftliklar
Allofonemlar   -   ma'lum   bir   tildagi   so'zning   ma'nosini   o'zgartirmaydigan
fonemaning o'zgarishi. Ularga odatda atrofdagi tovushlar yoki fonetik muhit ta'sir
qiladi. Masalan,  o’zbek tilida jarangli  alveolyar  affrikat  /d /  ikkita allofonga ega:	
ʒ
[d ] va [ ]. Birinchisi so'zning bosh holatida, ikkinchisi esa unlidan oldin so'zning	
ʒ ʤ
ichki holatida keladi. Bu farq o’zbek fonetikasidagi o’ziga xos talaffuz qoidalarini
tushunish uchun hal qiluvchi ahamiyatga ega (Tofikov, 2017).
2. Allofonlar
O’zbek   tilidagi   tovush   qoliplari   va   tarqalishi   tilning   fonetika   va   fonologiyasini
tushunishda   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Tovushlarning   tarqalishi   fonologik   muhit,
 
14 morfologik tuzilish va paydo bo'lish chastotasi kabi turli omillar bilan belgilanadi.
Misol   uchun,   ba'zi   fonemalarning   boshlang'ich,   medial   yoki   oxirgi   pozitsiyalarda
mavjudligi   so'zning   ma'nosini   sezilarli   darajada   o'zgartirishi   mumkin   (Fayzieva,
2015). Qolaversa, o zbek tilidagi tovush qoliplari unlilar uyg unligi, assimilyatsiyaʻ ʻ
va   palatalizatsiya   jarayonlari   bilan   ajralib   turadi,   bu   esa   tilning   tovush   tizimini
yanada   murakkablashtirishga   yordam   beradi   (Xalilov,   2020).   Bu   qoliplarni   va
ularning   taqsimlanishini   tushunish   o’zbek   tilini   o’rganuvchilar   uchun   to’g’ri
talaffuz va tushunishga erishish uchun zarurdir.
2.2.O’zbek tilida tovush qoliplari va tarqalishi
O’zbek   tilshunosligida   fonema   va   tovush   munosabatlari   bo’g’in   tarkibi   sifatida
tavsiflanadi.   O’zbek   tilidagi   fonologik   qoida   va   qoliplarni   tushunishda   bo’g’in
tuzilishi   hal   qiluvchi   ahamiyatga   egBo'g'in   odatda   boshlanish,   yadro   va   kodadan
iborat.   Boshlanish   bo g inning   boshlang ich   undosh   yoki   undosh   to plamini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bildiradi,   yadro   odatda   unli   yoki   sonorant,   koda   esa   oxirgi   undosh   yoki   undosh
turkumdan iborat. (Zokirov, 2015 yil)
1. Bo’g’in tuzilishi
So’z   urg’usi   o’zbek   fonetikasi   va   fonologiyasida   hal   qiluvchi   ahamiyatga   egBu
so'zning   ma'nosi   va   idrokiga   katta   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin   bo'lgan   so'zlardagi
bo'g'inlarning   urg'usini   anglatadi.   O’zbek   tilidagi   so’zlardagi   urg’u
o’zboshimchalik bilan emas, balki ma’lum qoidalar bilan boshqarilishi kuzatilgan.
Masalan,   o’zbek   tilining   aksariyat   so’zlarida   urg’u   bosh   bo’g’inga   tushadi,   lekin
urg’u ikkinchi yoki uchinchi bo’g’inga qo’yiladigan holatlar ham mavjud. O’zbek
tilidagi   so’z   urg’usini   o’rganish   tilning   fonetik   va   fonologik   tuzilishi   haqida
qimmatli ma’lumotlar beradi. (muallifning familiyasi, yili)
2. So’z urg’usi
Intonatsiya qoliplari gapning emotsional va lingvistik ma’nolarini ifodalashi bilan
o’zbek   fonetikasida   katta   o’rin   tutadi.   Mualliflar   (Xojimatova,   Ro'ziyeva,   &
Baxromova,   2020)   intonatsiya   naqshlari   balandlik,   urg'u   va   ritmdan   iborat
ekanligini  ta'kidlaydilar. Ohang o'zgarishi  ayniqsa  muhimdir, chunki  ular  turli  xil
 
15 his-tuyg'ular   va   munosabatlarni   ifodalashga   imkon   beradi.   Qolaversa,   o’zbek
tilidagi urg’u, birinchi navbatda, so’z ko’lami bilan bog’liq bo’lib, ritm esa tilning
umumiy oqimi va ohangdorligiga xizmat qiladi. O’zbek tilshunosligida intonatsiya
qoliplari og’zaki nutq so’zlash va izohlashda muhim vosita bo’lib xizmat qiladi.
3. Intonatsiya naqshlari
O’zbek   tilshunosligida   fonemalarning   tavsifi,   tovush   va   talaffuz   munosabati
atroflicha o’rganiladi.
 Qalandarov (2017) fikricha, fonetika tildagi nutq tovushlarini turkumlash va tahlil
qilish   bilan   shug’ullanadi.   U   ma'lum   bir   til   hamjamiyatida   ma'noni   bildiruvchi
o'ziga   xos   tovushlar   yoki   fonemalarni   aniqlashga   qaratilgan.   Toshxo’jaev   (2019)
qo’shimcha   qiladiki,   fonemalarni   tushunish   tadqiqotchilarga   o’zbek   tili
tuzilmalarida   tovush   hosil   qilish   va   idrok   etishning   tizimli   qonuniyatlarini
o’rganish imkonini beradi.
O’zbek   fonetikasi   va   fonologiyasidagi   muammolar   va   o’zgarishlar   tilning
lingvistik murakkabligini  aks  ettiradi. /sh/, /ch/  va /g /  kabi  noyob fonemalarningʻ
mavjudligi   o quvchilar   uchun   qiyinchilik   tug diradi.   Bundan   tashqari,   turli   unli	
ʻ ʻ
sifatlar va ohanglarning kontrastli ishlatilishi murakkablikni oshiradi. 
 
16 III. BOB. O’ZBEK FONETIKASIGA O’RINDOSH SO’ZLARNING
TA’SIRI  
O zbek   talaffuzidagi   dialektal   o zgarishlar   mamlakat   lingvistik   landshaftida   kattaʻ ʻ
rol o ynaydi, buning natijasida turli mintaqalarda fonetik farqlar yuzaga keladi. Bu	
ʻ
xilma-xillikni   muayyan   fonema   va   tovushlarning   talaffuzida   kuzatish   mumkin.
Masalan,   Toshkent   viloyatida   / /   fonemasi   [s]   tarzida   talaffuz   qilinsa,   Farg’ona	
ʃ
vodiysida [ ] tarzida talaffuz qilinishi mumkin. Bu dialektal farqlar o’zbek tilining	
ʃ
fonetik  va  fonologik jihatlarini  o’rganishning  muhimligini  ko’rsatadi,  chunki  ular
mamlakat   ichidagi   tillarning   boy   rang-barangligiga   hissa   qo’shadi   (To’raeva,
2015).
O’zbek talaffuzidagi dialektal o’zgarishlar
O’zbek  tili  fonetikasiga  o’rin olgan so’zlar  katta ta’sir  ko’rsatgan.  Xorijiy so’zlar
o’zbek lug’atiga o’zlashar  ekan, ular  o’zlari bilan ona o’zbek tili fonetik tizimida
mavjud   bo’lmagan   o’ziga   xos   tovush   va   fonetik   tuzilmalarni   olib   keladi.   Bu
hodisani   o zbek   tili   fonemik   inventarining   kengayishi,   [p],   [j],   [v]   kabi
ʻ
tovushlarning   kirib   kelishida   kuzatish   mumkin   (Jo raboev,   2015).   Qo’shma	
ʻ
so’zlarning   kiritilishi   nafaqat   tilning   fonetik   xilma-xilligini   boyitibgina   qolmay,
balki ona tilida so’zlashuvchilarga ushbu xorijiy tovush naqshlarini aniq yaratishda
qiyinchiliklar   tug’dirdi.O’zbek   fonetikasini   o’zlashtirishda   ona   tili   bo’lmaganlar
duch keladigan qiyinchiliklar til fonema va tovush tizimining murakkab tabiatidan
kelib chiqadi. Aniq unli va undosh tovushlar, shuningdek, undoshlar klasterlarining
mavjudligi o'quvchilar uchun qiyinchilik tug'diradi. Abdullaev (2016) fikriga ko'ra,
ona  tili   bo'lmaganlar   duch  keladigan  alohida  to'siqlardan   biri  /t/   va  /t /  tovushlari	
ʃ
orasidagi   farqdir.   Fonetik   diskriminatsiyadagi   bu   qiyinchilik   ko'plab
o'quvchilarning ona tillarida /t / tovushining yo'qligi tufayli yuzaga keladi.	
ʃ
Ona   tili   bo’lmaganlar   o’zbek   fonetikasini   o’zlashtirishda   duch   keladigan
qiyinchiliklar
O’zbek   fonetikasi   va   fonologiyasi   sohasida   tadqiqotchilar   fonema   va   fonetik
tovushlar   o’rtasidagi   munosabatni   tavsiflash   va   tahlil   qilishga   katta   e’tibor
 
17 berganlar.   Atoqli   olimlardan   biri   Abdullaev   (2018)   o’zbek   tilidagi   fonematik
tizimlarning   to’g’ri   tavsifini   o’rnatish   uchun   batafsil   tadqiqotlar   olib   borish
muhimligini   ta’kidlaydi.   Bundan   tashqari,   u   fonetik   xususiyatlar   va   tovush
naqshlarini   har   tomonlama   tushunish   tilshunoslik   tadqiqotlari   uchun   ham,   til
pedagogikasi   uchun   ham   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   ekanligini   ta'kidlaydi.
Shunday   ekan,   o’zbek   tilining   nozik   jihatlarini   to’liq   anglash   uchun   fonemik   va
fonetik darajalarni chuqur o’rganish zarur (Abdullaev, 2018).
Xulosa   qilib   aytganda,   tadqiqot   o’zbek   tilshunosligida   fonema   va   tovush
munosabatini   o’rganib   chiqdi.   Topilmalar   o’zbek   tilida   undoshlar,   unlilar   va
diftonglardan   iborat   murakkab   fonematik   tizimga   ega   ekanligini   aniqladi.
Tadqiqotda   o zbek   tovushlarining   o ziga   xos   xususiyatlari   va   ularning   fonematikʻ ʻ
ifodalanishi  ham yoritilgan. Bundan tashqari, tilni samarali o’rgatish va o’rganish
uchun   ushbu   fonetik   xususiyatlarni   tushunish   muhimligini   ta’kidladi   (Karimov,
2020).
Fonema   va   tovush.   Eng   kichik   lisoniy   birlik   fonemalardir.   Fonema   muayyan   til
egalarining ma'lum tovushlar tipi haqidagi umumiy tasavvurlaridir. Har bir fonema
so'zlovchilar ongida o'z tipini farqlovchi belgilari majmui asosida vujudqa kelqan
maxsus "akustik artikulyatsion portret" yoki "tovushlar  obrazi" sifatida saqlanadi.
Muayyan   fonemaning   farqlovchi   belgilari   uning   artikulyatsion   va   akustik
xususiyatlari   asosida   shakllanadi.   Artikulyatsion   belqilar   muayyan   tovushlarni
talaffuz qilish uchun nutq a'zolarining bir xildagi harakatga moslashgan avtomatik,
standart   holatlari   haqidagi   tasavvur   bo'lsa,   akustik   belgilar   sifatida   bir   turdagi
tovushlarga xos talaffuz sifati va miqdori tushuniladi.
Fonema   va   tovush.   Eng   kichik   lisoniy   birlik   fonemalardir.   Fonema   muayyan   til
egalarining ma'lum tovushlar tipi haqidagi umumiy tasavvurlaridir. Har bir fonema
so'zlovchilar ongida o'z tipini farqlovchi belgilari majmui asosida vujudqa kelqan
maxsus "akustik artikulyatsion portret" yoki "tovushlar  obrazi" sifatida saqlanadi.
Muayyan   fonemaning   farqlovchi   belgilari   uning   artikulyatsion   va   akustik
xususiyatlari   asosida   shakllanadi.   Artikulyatsion   belqilar   muayyan   tovushlarni
 
18 talaffuz qilish uchun nutq a'zolarining bir xildagi harakatga moslashgan avtomatik,
standart   holatlari   haqidagi   tasavvur   bo'lsa,   akustik   belgilar   sifatida   bir   turdagi
tovushlarga xos talaffuz sifati va miqdori tushuniladi.
3.1.Fonetikaning predmeti va vazifasi
Fonetika   –   grekcha   phone   –   tovush   so’zidan   olingan   bo’lib,   tilshunoslikning
alohida bo’limi hisoblanadi va tilning tovush tomonini o’rganadi.
Fonetika   keng   ma’noda   nutq   tovushlarini   hosil   qilishda   ishtirok   etadigan   nutq
a’zolarining   tuzilishini,   fonetik   birliklarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   va   tovush
o’zgarishi   hodisalarini   o’rganadi.   Fonetik   birliklarga   nutq   tovushlari,   bo’g’in,
fonetik   so’z,   takt,   fraza,   o’rg’u,   ohang   kabilar   kiradi.   SHuni   ta’kidlash   lozimki,
fonetika, tabiatdagi har qanday tovushlarni emas, balki inson nutq apparatida hosil
bo’luvchi,   ijtimoiy   qiymatga   ega   bo’lgan   nutq   tovushlarini   o’rganadi.   Tabiatdagi
boshqa tovushlarni esa fizika fanining akustika bo’limi tekshiradi.
Fonetikaning   maqsadi   fonetik   birliklarning   akustik,   anatomik-fiziologik   va
funksional   asoslarini   o’rganish   va   ularning   til   mexanizmidagi   rolini   aniqlashdan
iborat.
Fonetikaning   maqsadi   fonetik   birliklarning   akustik,   anatomik-fiziologik   va
funksional   asoslarini   o’rganish   va   ularning   til   mexanizmidagi   rolini   aniqlashdan
iborat.
Fonetika   tovushlarning   eshitilish   tomonini   o’rganishda   akustikaga,   talaffuz
qilinishi,   aytilishi,   hosil   bo’lish   tomonlarini   o’rganishda   fiziologiyaga   talqib   ish
ko’radi.
Fonetikaning   bo’g’in,   o’rg’u   bilan   shug’ullanuvchi   tarmoqlari   badiiy   adabiyot,
she’riyat bilan aloqador.
Fonetikani o’rganish orfografiya (to’g’ri yozish), orfoepiya (to’g’ri talaffuz qilish)
me’yorlarini yaxshi  o’zlashtirib olishga, adabiy talaffuz bilan shevalar  o’rtasidagi
farqni   aniqlashga,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   nutqini   to’g’ri
shakllantirishga katta yordam beradi.
 
19 Hozirgi   vaqtga   kelib   fonetika   tilshunoslikning   eng   rivojlangan   sohalaridan   biri
bo’lib, ikki mustaqil qism fonetika va fonologiyadan tarkib topgandir.
Fonetikaning bo’limlari. 
Fonetikada   nutq   tovushlari   turli   jihatdan   o’rganiladi.   SHunga   asosan   uning
quyidagi bo’limlari mavjud:
1.   Umumiy   fonetika   –   fonetikaning   barcha   tillarga   xos   umumnazariy   masalalari
haqida ma’lumot beruvchi turi.
2.   Xususiy   fonetika   –   fonetikaning   muayyan   bir   til   tovushlarini,   ularning   turlari
fizik-akustik   va   artikulyasion   xususiyatlari   xususida   bahs   yurituvchi   turi.   U
quyidagi 2 qismdan iborat:
A) tavsifiy fonetika – muayyan tilning fonetik tizimini statik (o’zgarmas)  holatda
(til   taraqqiyotining   oldingi   bosqichida   yuz   bergan   hodisalar   bilan   bog’lamay)
o’rganadi.
B)   tarixiy   fonetika   –   biror   tilning   tovush   tizimini   diaxron   planda   va   dinamik
holatda   (tilning   tarixiy   taraqqiyoti   bilan   bog’lab)   o’rganadi   va   shu   asosda   tilning
fonetik-fonologik tizimida yuz bergan tarixiy o’zgarishlar aniqlanadi.
3. Qiyosiy fonetika – qardosh yoki noqardosh tillarning tovush tizimlarini qiyoslab
o’rganadi.
4. Eksperemental fonetika – nutq tovushlari, o’rg’u kabi birliklarning fizik-akustik
va   artikulyasion   xususiyatlarini   maxsus   asboblar   vositasida   o’rganadigan
fonetikadir.
3.2. Tovush nutqning – eng kichik birligi sifatida
Inson   nutqi   makon   va   zamonda   ketma-ket   paydo   bo’ladigan   kichik   va   katta
birliklardan tashkil topadi. Tilda uch asosiy qatlam – fonetika, leksika, grammatika
farqlanib,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan   vazifasiga   ko’ra   nutqni   tarkibiy   qismlarga
ajratadi.   Nutqning   eng   kichik   bo’linmas   birligi   tovush   bo’lib,   tildagi   so’zlar,
iboralar va umuman nutq tovushlar orqali shakllanadi. Nutq tovushlari nutqning bu
birliklari uchun ifoda materiali bo’lib xizmat qiladi. Nutq tovushlarining quyidagi
o’ziga xos uch jihati mavjud:
 
20 1.   Ular nutq apparati vositasida hosil qilinadi.
2.   Nutq tovushlari eshituv apparati yordamida eshitiladi.
3.   Ular ijtimoiy qiymatga ega.
Demak,   nutq   tovushlarini   talaffuz   etmay,   shuningdek,   eshitmay   turib   tevarak
olamdagi   narsa-hodisalar   haqida   muayyan   tushunchalarga   ega   bo’la   olmaymiz.
Zero, real predmetlar tovush yoki tovushlar shaklida ongimizda qayta gavdalanadi.
Muhimi   tovushlarning   ketma-ketligi,   o’ziga   xos   ma’no   zanjiri   vositasida   bizga
axborot   etkaziladi.   Insonlar   nutq   tovushlari   yordamida   fikr   berib,   fikr   oladilar.
Aynan   mana   shu   xususiyatiga   ko’ra   nutq   tovushlari   tabiatdagi   jonsiz   jismlar   va
hayvonlarning   tovushidan   farq   qiladi.   Umuman,   inson   tili   tovush   tili   bo’lib,
ularning ishtirokisiz hech qanday nutq va muloqot amalga oshmaydi. 
Demak,   nutq   tovushlarini   talaffuz   etmay,   shuningdek,   eshitmay   turib   tevarak
olamdagi   narsa-hodisalar   haqida   muayyan   tushunchalarga   ega   bo’la   olmaymiz.
Zero, real predmetlar tovush yoki tovushlar shaklida ongimizda qayta gavdalanadi.
Muhimi   tovushlarning   ketma-ketligi,   o’ziga   xos   ma’no   zanjiri   vositasida   bizga
axborot   etkaziladi.   Insonlar   nutq   tovushlari   yordamida   fikr   berib,   fikr   oladilar.
Aynan   mana   shu   xususiyatiga   ko’ra   nutq   tovushlari   tabiatdagi   jonsiz   jismlar   va
hayvonlarning   tovushidan   farq   qiladi.   Umuman,   inson   tili   tovush   tili   bo’lib,
ularning ishtirokisiz hech qanday nutq va muloqot amalga oshmaydi. 
Fizik   hodisa   sifatida   tovushning   qanday   akustik   belgilari   mavjud   bo’lsa,   nutq
tovushlarining   fizik-akustik   xususiyatlari   ham   ana   shulardan   iborat.   YA’ni   nutq
tovushlarining akustik xususiyatlari tovushning kuchi, balandligi, tembri, cho’ziq-
qisqaligi bilan izohlanadi.
Nutq tovushlarini hosil  qilishda qatnashuvchi  odam  a’zolari va ularning ishtiroki,
harakat-holatini   o’rganish   anatomik-fiziologik   aspektning   tadqiqot   doirasiga
kiradi.
Fonetik birliklarning eshitish a’zolariga ta’sirini his etish orqali so’zning ma’nosini
yoxud   nutq   va   gap   mazmunini   idrok   etish   qonuniyatlarini   perseptiv   aspekt
o’rganadi.
 
21 Lingvistik   –   funksional   aspektda   fonetik   birliklarning   ijtimoiy   vazifa   bajarishi
ya’ni   ma’no   farqlash   xususiyati   e’tiborga   olinadi.   Tilshunoslikda   bu   aspekt
fonologiya deb ataladi.
XIX asr oxirlariga kelib, nutq tovushlarini o’rganishda ularning 2 xil  ko’rinishi  –
til   tovushlari   va   nutq   tovushlarini   farqlay   boshlandi.   Til   tovushlari   haqidagi   ilk
g’oyalar rus va polyak tilshunosi I.A.Boduen de Kurtene tomonidan ilgari surildi.
U (va shogirdi Krushevskiy) o’z tadqiqotlarida til tovushlarini ilk bor fonema deb
nomladi. Fonema yoki til tovushlari mavhum – hodisa bo’lib, bevosita kuzatishda
berilmaydi,   faqat   aql   bilan   idrok   etiladi.   Masalan,   miyaning   til   xotirasi   qismida
o’zbek   tilidagi   har   bir   tovushning   ramzi   (belgisi)   mavjuddir.   Ana   shu   ramzda   til
tovushiga   xos   belgi   –   xususiyatlar   haqidagi   axborotlar   mujassamlangan   bo’ladi.
Miyadan   biror   tovushni   aytish   haqida   «ko’rsatma»   berilsa,   nutq   a’zolari   shu
tovushning ramzida mujassamlangan axborotga binoan harakatga kelib, (masalan,
«u» tovush uning ramzida «ovozdan iborat», «og’iz bo’shlig’t tor holatda, tovush
hosil   bo’lish   oralig’i   tilning   orqa   qismida»,   lablar   aktiv   qatnashadi   degan
axborotlar bor) ma’lum holat egallaydi va o’pkadan zarb bilan chiqariladigan havo
oqimi   nutq  tovushi   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Nutq  tovush   moddiy  hodisa   bo’lib,
uning   akustik   va   fiziologik   xususiyatlarini   maxsus   asboblar   yordamida   tekshirish
mumkin. Fonemaning kashf etilishi fonetikaning yanada ko’proq rivojlanishiga va
uning   keyingi   bosqichi   fanologiyaning   tarkib   topishiga   olib   keldi.   Fonologiyada
tilning tovush tomoni funksional  jihatdan o’rganiladi. Muayyan tilning fonemalar
tizimini, bu tizimdagi fonemalarning fonologik belgilarini («ramzdagi axborotlar»
majmui)   shu   tilning   konkret   talaffuz   xususiyatlarini   o’rganmay   turib   tadqiq   etib
bo’lmaydi. 
XIX asr oxirlariga kelib, nutq tovushlarini o’rganishda ularning 2 xil  ko’rinishi  –
til   tovushlari   va   nutq   tovushlarini   farqlay   boshlandi.   Til   tovushlari   haqidagi   ilk
g’oyalar rus va polyak tilshunosi I.A. Boduen de Kurtene tomonidan ilgari surildi.
U (va shogirdi Krushevskiy) o’z tadqiqotlarida til tovushlarini ilk bor fonema deb
nomladi. Fonema yoki til tovushlari mavhum – hodisa bo’lib, bevosita kuzatishda
 
22 berilmaydi,   faqat   aql   bilan   idrok   etiladi.   Masalan,   miyaning   til   xotirasi   qismida
o’zbek   tilidagi   har   bir   tovushning   ramzi   (belgisi)   mavjuddir.   Ana   shu   ramzda   til
tovushiga   xos   belgi   –   xususiyatlar   haqidagi   axborotlar   mujassamlangan   bo’ladi.
Miyadan   biror   tovushni   aytish   haqida   «ko’rsatma»   berilsa,   nutq   a’zolari   shu
tovushning ramzida mujassamlangan axborotga binoan harakatga kelib, (masalan,
«u» tovush uning ramzida «ovozdan iborat», «og’iz bo’shlig’t tor holatda, tovush
hosil   bo’lish   oralig’i   tilning   orqa   qismida»,   lablar   aktiv   qatnashadi   degan
axborotlar bor) ma’lum holat egallaydi va o’pkadan zarb bilan chiqariladigan havo
oqimi   nutq  tovushi   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Nutq  tovush   moddiy  hodisa   bo’lib,
uning   akustik   va   fiziologik   xususiyatlarini   maxsus   asboblar   yordamida   tekshirish
mumkin. Fonemaning kashf etilishi fonetikaning yanada ko’proq rivojlanishiga va
uning   keyingi   bosqichi   fanologiyaning   tarkib   topishiga   olib   keldi.   Fonologiyada
tilning tovush tomoni funksional  jihatdan o’rganiladi. Muayyan tilning fonemalar
tizimini, bu tizimdagi fonemalarning fonologik belgilarini («ramzdagi axborotlar»
majmui)   shu   tilning   konkret   talaffuz   xususiyatlarini   o’rganmay   turib   tadqiq   etib
bo’lmaydi. 
(Fonetika   –   nutqdagi,   fonologiya   «ongdagi»   holatni   o’rganadi).   SHuning   uchun,
fonetika   fonologiya   bilan   tilning   material   –   ifoda   rejasini   o’rganish   borasida
umumiylik tashkil qiladi.
(Fonetika   –   nutqdagi,   fonologiya   «ongdagi»   holatni   o’rganadi).   SHuning   uchun,
fonetika   fonologiya   bilan   tilning   material   –   ifoda   rejasini   o’rganish   borasida
umumiylik tashkil qiladi.
Fonema – tildagi ma’nodor birliklar bo’lmish so’z va marfemalarni tashkil etuvchi
va ularni farqlash uchun xizmat qiluvchi, tilning eng kichik, o’zi mustaqil ma’noga
ega bo’lmagan (bir planli) birligidir. Masalan, qol, qul, qo’l; tor, tog’, tok, tol; boy,
bor,   bog’   so’zlarida   o,   u,   o’,   r,   g’,   k,   l;   y,   r,   g’   fonemalariga   ko’ra   ma’no
farqlangan.
Fonemaning   tovushga   va   tovushning   fonemaga   munosabati   turlicha   bo’ladi.
Barcha   fonemalar   tovush   hisoblanadi,   ammo   har   bir   nutq   tovushini   fonema   deb
 
23 bo’lmaydi. Jumladan, p va t undoshlari pol, tol so’zlarida alohida fonema sanaladi.
SHu   undoshlar   kitop   (kitob),   ozot   (ozod)   so’zlarida   talaffuz   jihatidan   alohida
tovush bo’lsa ham, lekin fonema emas, ular jarangsiz tovush bilan yondosh holda
yoki   so’z   oxirida   jarangsizlashib,   b,   d   fonemalarining   varianti   bo’lib   kelgan.
Jarangsizlashish   nutq   jarayonida   yuz   bergani   uchun   ham   u   tovushga   (tovush
o’zgarishi) tegishli holat hisoblanadi (fonemaga emas).
Fonema   va   tovush.   Eng   kichik   lisoniy   birlik   fonemalardir.   Fonema   muayyan   til
egalarining ma'lum tovushlar tipi haqidagi umumiy tasavvurlaridir. Har bir fonema
so'zlovchilar ongida o'z tipini farqlovchi belgilari majmui asosida vujudqa kelqan
maxsus "akustik artikulyatsion portret" yoki "tovushlar  obrazi" sifatida saqlanadi.
Muayyan   fonemaning   farqlovchi   belgilari   uning   artikulyatsion   va   akustik
xususiyatlari   asosida   shakllanadi.   Artikulyatsion   belqilar   muayyan   tovushlarni
talaffuz qilish uchun nutq a'zolarining bir xildagi harakatga moslashgan avtomatik,
standart   holatlari   haqidagi   tasavvur   bo'lsa,   akustik   belgilar   sifatida   bir   turdagi
tovushlarga xos talaffuz sifati va miqdori tushuniladi.
Fonema   va   tovush.   Eng   kichik   lisoniy   birlik   fonemalardir.   Fonema   muayyan   til
egalarining ma'lum tovushlar tipi haqidagi umumiy tasavvurlaridir. 
Fonetika   –   grekcha   phone   –   tovush   so’zidan   olingan   bo’lib,   tilshunoslikning
alohida bo’limi hisoblanadi va tilning tovush tomonini o’rganadi.
Fonetika   keng   ma’noda   nutq   tovushlarini   hosil   qilishda   ishtirok   etadigan   nutq
a’zolarining   tuzilishini,   fonetik   birliklarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   va   tovush
o’zgarishi   hodisalarini   o’rganadi.   Fonetik   birliklarga   nutq   tovushlari,   bo’g’in,
fonetik   so’z,   takt,   fraza,   o’rg’u,   ohang   kabilar   kiradi.   SHuni   ta’kidlash   lozimki,
fonetika, tabiatdagi har qanday tovushlarni emas, balki inson nutq apparatida hosil
bo’luvchi,   ijtimoiy   qiymatga   ega   bo’lgan   nutq   tovushlarini   o’rganadi.   Tabiatdagi
boshqa tovushlarni esa fizika fanining akustika bo’limi tekshiradi.
Fonetikaning   maqsadi   fonetik   birliklarning   akustik,   anatomik-fiziologik   va
funksional   asoslarini   o’rganish   va   ularning   til   mexanizmidagi   rolini   aniqlashdan
iborat. Fonetika tovushlarning eshitilish tomonini o’rganishda akustikaga, talaffuz
 
24 qilinishi,   aytilishi,   hosil   bo’lish   tomonlarini   o’rganishda   fiziologiyaga   talqib   ish
ko’radi.   Fonetikaning   bo’g’in,   o’rg’u   bilan   shug’ullanuvchi   tarmoqlari   badiiy
adabiyot,   she’riyat   bilan   aloqador.   Fonetikani   o’rganish   orfografiya   (to’g’ri
yozish), orfoepiya (to’g’ri talaffuz qilish) me’yorlarini yaxshi o’zlashtirib olishga,
adabiy   talaffuz   bilan   shevalar   o’rtasidagi   farqni   aniqlashga,   boshlang’ich   sinf
o’quvchilarining   nutqini   to’g’ri   shakllantirishga   katta   yordam   beradi.   Hozirgi
vaqtga kelib fonetika tilshunoslikning eng rivojlangan sohalaridan biri bo’lib, ikki
mustaqil qism fonetika va fonologiyadan tarkib topgandir. Fonetikaning bo’limlari.
Fonetikada   nutq   tovushlari   turli   jihatdan   o’rganiladi.   SHunga   asosan   uning
quyidagi bo’limlari mavjud:
1.   Umumiy   fonetika   –   fonetikaning   barcha   tillarga   xos   umumnazariy   masalalari
haqida ma’lumot beruvchi turi.
2.   Xususiy   fonetika   –   fonetikaning   muayyan   bir   til   tovushlarini,   ularning   turlari
fizik-akustik   va   artikulyasion   xususiyatlari   xususida   bahs   yurituvchi   turi.   U
quyidagi 2 qismdan iborat:
A) tavsifiy fonetika – muayyan tilning fonetik tizimini statik (o’zgarmas)  holatda
(til   taraqqiyotining   oldingi   bosqichida   yuz   bergan   hodisalar   bilan   bog’lamay)
o’rganadi.
B)   tarixiy   fonetika   –   biror   tilning   tovush   tizimini   diaxron   planda   va   dinamik
holatda   (tilning   tarixiy   taraqqiyoti   bilan   bog’lab)   o’rganadi   va   shu   asosda   tilning
fonetik-fonologik tizimida yuz bergan tarixiy o’zgarishlar aniqlanadi.
3. Qiyosiy fonetika – qardosh yoki noqardosh tillarning tovush tizimlarini qiyoslab
o’rganadi.
4. Eksperemental fonetika – nutq tovushlari, o’rg’u kabi birliklarning fizik-akustik
va   artikulyasion   xususiyatlarini   maxsus   asboblar   vositasida   o’rganadigan
fonetikadir.
Tovush nutqning – eng kichik birligi sifatida
Inson   nutqi   makon   va   zamonda   ketma-ket   paydo   bo’ladigan   kichik   va   katta
birliklardan tashkil topadi. Tilda uch asosiy qatlam – fonetika, leksika, grammatika
 
25 farqlanib,   ular   o’z   oldiga   qo’ygan   vazifasiga   ko’ra   nutqni   tarkibiy   qismlarga
ajratadi.   Nutqning   eng   kichik   bo’linmas   birligi   tovush   bo’lib,   tildagi   so’zlar,
iboralar va umuman nutq tovushlar orqali shakllanadi. Nutq tovushlari nutqning bu
birliklari uchun ifoda materiali bo’lib xizmat qiladi. Nutq tovushlarining quyidagi
o’ziga xos uch jihati mavjud:
1.   Ular nutq apparati vositasida hosil qilinadi.
2.   Nutq tovushlari eshituv apparati yordamida eshitiladi.
3.   Ular ijtimoiy qiymatga ega.
Demak,   nutq   tovushlarini   talaffuz   etmay,   shuningdek,   eshitmay   turib   tevarak
olamdagi   narsa-hodisalar   haqida   muayyan   tushunchalarga   ega   bo’la   olmaymiz.
Zero, real predmetlar tovush yoki tovushlar shaklida ongimizda qayta gavdalanadi.
Muhimi   tovushlarning   ketma-ketligi,   o’ziga   xos   ma’no   zanjiri   vositasida   bizga
axborot   etkaziladi.   Insonlar   nutq   tovushlari   yordamida   fikr   berib,   fikr   oladilar.
Aynan   mana   shu   xususiyatiga   ko’ra   nutq   tovushlari   tabiatdagi   jonsiz   jismlar   va
hayvonlarning   tovushidan   farq   qiladi.   Umuman,   inson   tili   tovush   tili   bo’lib,
ularning ishtirokisiz hech qanday nutq va muloqot amalga oshmaydi. 
Demak,   nutq   tovushlarini   talaffuz   etmay,   shuningdek,   eshitmay   turib   tevarak
olamdagi   narsa-hodisalar   haqida   muayyan   tushunchalarga   ega   bo’la   olmaymiz.
Zero, real predmetlar tovush yoki tovushlar shaklida ongimizda qayta gavdalanadi.
Muhimi   tovushlarning   ketma-ketligi,   o’ziga   xos   ma’no   zanjiri   vositasida   bizga
axborot   etkaziladi.   Insonlar   nutq   tovushlari   yordamida   fikr   berib,   fikr   oladilar.
Aynan   mana   shu   xususiyatiga   ko’ra   nutq   tovushlari   tabiatdagi   jonsiz   jismlar   va
hayvonlarning   tovushidan   farq   qiladi.   Umuman,   inson   tili   tovush   tili   bo’lib,
ularning ishtirokisiz hech qanday nutq va muloqot amalga oshmaydi. 
Tilning tovush tomoni murakkab hodisa bo’lib, uni (fonetik va fonologik) jihatdan
quyidagi 4 aspektda o’rganiladi:
1.   Fizik – akustik aspekt.
2.   Anatomik – fiziologik aspekt.
3.   Perseptiv (eshitib – xis etish) aspekt.
 
26 4.   Lingvistik – funksional aspekt.
Fizik   hodisa   sifatida   tovushning   qanday   akustik   belgilari   mavjud   bo’lsa,   nutq
tovushlarining   fizik-akustik   xususiyatlari   ham   ana   shulardan   iborat.   YA’ni   nutq
tovushlarining akustik xususiyatlari tovushning kuchi, balandligi, tembri, cho’ziq-
qisqaligi bilan izohlanadi.
Fizik   hodisa   sifatida   tovushning   qanday   akustik   belgilari   mavjud   bo’lsa,   nutq
tovushlarining   fizik-akustik   xususiyatlari   ham   ana   shulardan   iborat.   YA’ni   nutq
tovushlarining akustik xususiyatlari tovushning kuchi, balandligi, tembri, cho’ziq-
qisqaligi bilan izohlanadi.
Nutq tovushlarini hosil  qilishda qatnashuvchi  odam  a’zolari va ularning ishtiroki,
harakat-holatini   o’rganish   anatomik-fiziologik   aspektning   tadqiqot   doirasiga
kiradi.
Fonetik birliklarning eshitish a’zolariga ta’sirini his etish orqali so’zning ma’nosini
yoxud   nutq   va   gap   mazmunini   idrok   etish   qonuniyatlarini   perseptiv   aspekt
o’rganadi.   Lingvistik   –   funksional   aspektda   fonetik   birliklarning   ijtimoiy   vazifa
bajarishi   ya’ni   ma’no   farqlash   xususiyati   e’tiborga   olinadi.   Tilshunoslikda   bu
aspekt   fonologiya   deb   ataladi.   XIX   asr   oxirlariga   kelib,   nutq   tovushlarini
o’rganishda   ularning   2   xil   ko’rinishi   –   til   tovushlari   va   nutq   tovushlarini   farqlay
boshlandi. Til tovushlari haqidagi ilk g’oyalar rus va polyak tilshunosi I.A.Boduen
de Kurtene tomonidan ilgari surildi. U (va shogirdi Krushevskiy) o’z tadqiqotlarida
til tovushlarini ilk bor fonema deb nomladi. Fonema yoki til tovushlari mavhum –
hodisa   bo’lib,   bevosita   kuzatishda   berilmaydi,   faqat   aql   bilan   idrok   etiladi.
Masalan,   miyaning   til   xotirasi   qismida   o’zbek   tilidagi   har   bir   tovushning   ramzi
(belgisi) mavjuddir. Ana shu ramzda til tovushiga xos belgi – xususiyatlar haqidagi
axborotlar   mujassamlangan   bo’ladi.   Miyadan   biror   tovushni   aytish   haqida
«ko’rsatma»   berilsa,   nutq   a’zolari   shu   tovushning   ramzida   mujassamlangan
axborotga binoan harakatga kelib, (masalan,  «u» tovush uning ramzida «ovozdan
iborat»,   «og’iz   bo’shlig’t   tor   holatda,   tovush   hosil   bo’lish   oralig’i   tilning   orqa
qismida», lablar aktiv qatnashadi degan axborotlar bor) ma’lum holat egallaydi va
 
27 o’pkadan   zarb   bilan   chiqariladigan   havo   oqimi   nutq   tovushi   sifatida   namoyon
bo’ladi.   Nutq   tovush   moddiy   hodisa   bo’lib,   uning   akustik   va   fiziologik
xususiyatlarini maxsus asboblar yordamida tekshirish mumkin. Fonemaning kashf
etilishi   fonetikaning   yanada   ko’proq   rivojlanishiga   va   uning   keyingi   bosqichi
fanologiyaning   tarkib   topishiga   olib   keldi.   Fonologiyada   tilning   tovush   tomoni
funksional  jihatdan o’rganiladi. Muayyan  tilning fonemalar  tizimini, bu tizimdagi
fonemalarning   fonologik   belgilarini   («ramzdagi   axborotlar»   majmui)   shu   tilning
konkret   talaffuz   xususiyatlarini   o’rganmay   turib   tadqiq   etib   bo’lmaydi.   XIX   asr
oxirlariga   kelib,   nutq   tovushlarini   o’rganishda   ularning   2   xil   ko’rinishi   –   til
tovushlari   va   nutq   tovushlarini   farqlay   boshlandi.   Til   tovushlari   haqidagi   ilk
g’oyalar rus va polyak tilshunosi I.A.Boduen de Kurtene tomonidan ilgari surildi.
U (va shogirdi Krushevskiy) o’z tadqiqotlarida til tovushlarini ilk bor fonema deb
nomladi. Fonema yoki til tovushlari mavhum – hodisa bo’lib, bevosita kuzatishda
berilmaydi,   faqat   aql   bilan   idrok   etiladi.   Masalan,   miyaning   til   xotirasi   qismida
o’zbek   tilidagi   har   bir   tovushning   ramzi   (belgisi)   mavjuddir.   Ana   shu   ramzda   til
tovushiga   xos   belgi   –   xususiyatlar   haqidagi   axborotlar   mujassamlangan   bo’ladi.
Miyadan   biror   tovushni   aytish   haqida   «ko’rsatma»   berilsa,   nutq   a’zolari   shu
tovushning ramzida mujassamlangan axborotga binoan harakatga kelib, (masalan,
«u» tovush uning ramzida «ovozdan iborat», «og’iz bo’shlig’t tor holatda, tovush
hosil   bo’lish   oralig’i   tilning   orqa   qismida»,   lablar   aktiv   qatnashadi   degan
axborotlar bor) ma’lum holat egallaydi va o’pkadan zarb bilan chiqariladigan havo
oqimi   nutq  tovushi   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Nutq  tovush   moddiy  hodisa   bo’lib,
uning   akustik   va   fiziologik   xususiyatlarini   maxsus   asboblar   yordamida   tekshirish
mumkin. Fonemaning kashf etilishi fonetikaning yanada ko’proq rivojlanishiga va
uning   keyingi   bosqichi   fanologiyaning   tarkib   topishiga   olib   keldi.   Fonologiyada
tilning tovush tomoni funksional  jihatdan o’rganiladi. Muayyan tilning fonemalar
tizimini, bu tizimdagi fonemalarning fonologik belgilarini («ramzdagi axborotlar»
majmui)   shu   tilning   konkret   talaffuz   xususiyatlarini   o’rganmay   turib   tadqiq   etib
bo’lmaydi. 
 
28 (Fonetika   –   nutqdagi,   fonologiya   «ongdagi»   holatni   o’rganadi).   SHuning   uchun,
fonetika   fonologiya   bilan   tilning   material   –   ifoda   rejasini   o’rganish   borasida
umumiylik   tashkil   qiladi.   (Fonetika   –   nutqdagi,   fonologiya   «ongdagi»   holatni
o’rganadi).   SHuning   uchun,   fonetika   fonologiya   bilan   tilning   material   –   ifoda
rejasini   o’rganish   borasida   umumiylik   tashkil   qiladi.   Fonema   –   tildagi   ma’nodor
birliklar   bo’lmish   so’z   va   marfemalarni   tashkil   etuvchi   va   ularni   farqlash   uchun
xizmat   qiluvchi,   tilning   eng   kichik,   o’zi   mustaqil   ma’noga   ega   bo’lmagan   (bir
planli)   birligidir.   Masalan,   qol,   qul,   qo’l;   tor,   tog’,   tok,   tol;   boy,   bor,   bog’
so’zlarida   o,   u,   o’,   r,   g’,   k,   l;   y,   r,   g’   fonemalariga   ko’ra   ma’no   farqlangan.
Fonemaning   tovushga   va   tovushning   fonemaga   munosabati   turlicha   bo’ladi.
Barcha   fonemalar   tovush   hisoblanadi,   ammo   har   bir   nutq   tovushini   fonema   deb
bo’lmaydi. Jumladan, p va t undoshlari pol, tol so’zlarida alohida fonema sanaladi.
SHu   undoshlar   kitop   (kitob),   ozot   (ozod)   so’zlarida   talaffuz   jihatidan   alohida
tovush bo’lsa ham, lekin fonema emas, ular jarangsiz tovush bilan yondosh holda
yoki   so’z   oxirida   jarangsizlashib,   b,   d   fonemalarining   varianti   bo’lib   kelgan.
Jarangsizlashish   nutq   jarayonida   yuz   bergani   uchun   ham   u   tovushga   (tovush
o’zgarishi) tegishli holat hisoblanadi (fonemaga emas).
Fonema variantlari
Fonema varianti – fonema ottenkalari (L.V.SHcherba) deb ham yuritiladi. Fonema
ottenkalari   deganda   til   tovushlarining   (fonemalarning)   talaffuzdagi   real   ko’rinishi
tushiniladi.   Ular   ikki   xil   bo’ladi:   1)   kombinator   ottenka   –   fonemaning   so’z
tarkibidagi   boshqa   tovushlar   ta’sirida   yuzaga   kelgan   ko’rinishi.   Masalan,   ketdi-
ketti   («t»   ning   ta’sirida   «d»   ham   jarangsizlashdi).   2)   pozision   ottenka   –
fonemalarning so’zda tutgan o’rniga ko’ra moslashishi. Masalan, kitob-kitop («b»
undoshi so’z oxirida kelgani uchun ham jarangsiz «p» variantini hosil qilyapti).
Har   bir   fonema   o’zining   turlicha   o’rinda   kelishi   bilan   bog’liq   bo’lmagan   doimiy
belgilarga   egMasalan,   unli   fonemalarning   doimiy   belgilariga   tilning   tik
xarakatishga   ko’ra   ko’tarilish   darajasi   hamda   lablanganlik   va   lablanmaganlik
kiradi. CHunki, «u» fonemasi har qanday holatda so’z boshida ham, so’z o’rtasida
 
29 ham, so’z oxirida ham yuqori tor lablangan unli sifatida namoyon bo’ladi. Tilning
gorizontal   harakatiga   ko’ra   bo’linishi   fonemaning   qayerda   va   qanday   tovushlar
bilan   yondosh   kelishiga   bog’langan,   shuning   uchun   bu   unli   fonemaning   doimiy
belgisiga kirmaydi. Masalan, «u» fonemasi qul so’zida orqa qator, gul so’zida old
qator unli tarzida talaffuz etiladi.  
Har   bir   fonema   o’zining   turlicha   o’rinda   kelishi   bilan   bog’liq   bo’lmagan   doimiy
belgilarga   egMasalan,   unli   fonemalarning   doimiy   belgilariga   tilning   tik
xarakatishga   ko’ra   ko’tarilish   darajasi   hamda   lablanganlik   va   lablanmaganlik
kiradi. CHunki, «u» fonemasi har qanday holatda so’z boshida ham, so’z o’rtasida
ham, so’z oxirida ham yuqori tor lablangan unli sifatida namoyon bo’ladi. Tilning
gorizontal   harakatiga   ko’ra   bo’linishi   fonemaning   qayerda   va   qanday   tovushlar
bilan   yondosh   kelishiga   bog’langan,   shuning   uchun   bu   unli   fonemaning   doimiy
belgisiga kirmaydi. Masalan, «u» fonemasi qul so’zida orqa qator, gul so’zida old
qator unli tarzida talaffuz etiladi.  
Undosh   fonemalarning   doimiy   artikulyatsion   belgilari   deb   ovoz   va   shovqinning
ishtiroki, hosil bo’lish o’rni va usuli kabilar hisobga olinadi. SHuningdek, undosh
tovushlar   o’zbek   tilida   unlilardan   avval   kelganda   aksariyat   o’z   artikulyatsiyalari
bilan talaffuz qilinadi. Masalan, zamon, somon so’zlaridagi z, e, m undoshlari aniq
talaffuz qilinyapti, noz, nos so’zlarida esa so’z oxirida kelganligi va ulardan keyin
unli   tovush  bo’lmagani   uchun  aniq  farqlanmaydi.  Jarangli   va  jarangsizlik  undosh
fonemalarning o’zgaruvchan belgisi hisoblanadi. Jarangli undoshlar so’z oxirida va
jarangsiz undosh yonida kelganda doim jarangsiz variant bilan aytiladi.  
Tovush va harf
Nutq tovushlari va harfni farqlash kerak. Harf tovushning yozuvdagi shartli belgisi
hisoblanadi. Nutq tovushlarini talaffuz qilamiz va eshitamiz harflarni ko’ramiz va
yozamiz.   Tovushlarning   hosil   bo’lishida   o’pkadan   chiqayotgan   havoning   og’iz
bo’shlig’ida   to’siqqa   uchrab   yoki   uchramasdan   chiqishi   muhim   rol   o’ynaydi.
Harflar   esa   qo’l   yoki   turli   texnik   vositalar   yordamida   yoziladi.   Harflar   davriy
 
30 ahamiyatga   egMasalan,   arab,   lotin,   kirill   yozuvlarida   «t»   harfi   har   xil   (T,   ٺ )
yoziladi, lekin t tovushi yagona artikulyasion bazaga ega.
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   inshoda   o’zbek   tilshunosligidagi   fonema   va   tovush
munosabatlari   har   tomonlama   tahlil   qilingan.   Muhokama   qilingan   asosiy   fikrlar
fonemalarning   ta'rifi   va   ularning   til   o'rganishdagi   ahamiyati,   fonetikada
allofonemalarning   o'rni,   unli   va   undosh   tovushlarning   tavsifini   o'z   ichiga   oladi.
Bundan   tashqari,   insho   kontekst   omillari   va   diftonglarning   xususiyatlari   tufayli
ovoz   ishlab   chiqarishdagi   o'zgarishlarni   ta'kidladi.   Umuman   olganda,   bu   insho
o’zbek   tilidagi   fonetik   tuzilishning   murakkab   tafsilotlarini   o’rganib,   uning
murakkabligi   va   o’ziga   xosligini   yoritib   berdi   (Muallifning   familiyasi,   yili).
Inshoda   muhokama   qilingan   asosiy   fikrlarni   takrorlash   O’zbek   tilini   o’rganishda
fonetika   va   fonologiyani   tushunish   katta   ahamiyatga   ega.   Fonetika   tovushlarning
jismoniy   va   akustik   xususiyatlarini   o rganishni   o z   ichiga   olsa,   fonologiya   esaʻ ʻ
tildagi   tovushlarning   mavhum   va   aqliy   ifodalanishiga   e tibor   qaratadi.   Ushbu	
ʼ
jihatlarning   nozik   tomonlarini   tushunib,   o’quvchilar   so’z   va   jumlalarni   to’g’ri
talaffuz qila oladi, bu esa ona tilida so’zlashuvchilar bilan samarali muloqot qilish
imkonini beradi (Cho’lponqulov, 2020). Bundan tashqari, fonetika va fonologiyani
chuqur bilish o’quvchilarga o’zbek tilida mavjud bo’lgan turli fonetik o’zgarishlar
va   dialektal   tafovutlarni   bilish   va   izohlashga   yordam   beradi   (Cho’lponqulov,
2020).   Bu   bilimlar   tilda   ravon   gapirish   va   tushunish   qobiliyatini   rivojlantirish
 
31 uchun juda muhim bo’lib, uni o’zbek tilini o’rganishning muhim tarkibiy qismiga
aylantiradi.   O’zbek   tilini   o’rganishda   fonetika   va   fonologiyani   tushunishning
ahamiyati xulosa qilib aytish mumkinki, o’zbek tilshunosligida fonema va tovush
munosabatlarini o’rganish katta ahamiyatga ega. Bu o’zbek tilida til hosil qilish va
idrok   etish   mexanizmlarini   yaxshiroq   tushunish   imkonini   beradi.   Tovush
o zgarishlari va fonema tarqalishini tartibga soluvchi fonologik qolip va qoidalarniʻ
o rganib,   tadqiqotchilar   o zbek   fonologiyasining   o ziga   xos   xususiyatlari   haqida
ʻ ʻ ʻ
tushunchaga ega bo ladilar. 	
ʻ
 
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O'zbekiston respublikasi prezidenti asarlari va ma'ruzalari.
2. I.Karimov “Barkamol avlod orzusi» asari 2000 yil.
3. Sh. Mirziyoyev “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash-Yurt 
taraqqiyoti va xalq faravonligining garovi» asari 2021 yil
4. Abduraxmonov A.,   Sulaymonov A ,   Xoliyorov X, Omonturdiyev J. hozirgi o’zbek
adabiyo tili. Sintaksis. Toshkent. O’qituvchi, 1979, 62-87-betlar.
5. Sayfullayeva R. Mengliyev B., Boqiyeva G., Qurbonova M., Yunusova Z. 
Abuzalova M. Hozirgi o zbek adabiy tili. –T.: «Fan va texnologiya», 2009ʻ
6. O’zbek tili grammatikasi Sintaksis Toshkent, Fan, 1976, 139-163-betlar.
7. G’ulomov A., Askarova M. Hozirgi o’zbek adabiyo tili. Sintaksis. Toshkent: 
o’qituvchi, 1965, 120-141-betlar.
8. Maxmudov N., Nurmonov A. O’zbek tilining nazariy grammatikasi. Toshkent: 
O’qituvchi, 1995, 82-94-betlar.
9. Omonturdiyev J. Hozirgi o’zbek adabiy tilida gap bo’laklari tipologiyasi. 
Toshkent: o’qituvchi, 1988, 119-208-betlar.
10. H. Jamolxonov. Hozirgi o’zbek adabiy tili. T., 2005
11. M.Mirzayev, C. Usmonov, I. Rasulov. O’zbek tili. T.,197
12. O’zbek tili leksikologiyasi. T., 1981.
13. B. Mengliyev, O’. Xoliyorov. O’zbek tilidan universal qo’llanma. T., 2007
14. Ne’matov H., Rasulov R. O’zbek tili system leksikologiyasi asoslari. T., 1995.
15. Safarova R. Leksik-semantik munosabatning turlari. T., 1996 
16. Qilichev E. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Buxoro, 2001
17. S.Rahimov, B.Umurqulov, A.Eshonqulova. Hozirgi o’zbek adabiy tili. T., 2001
18. S.Rahimov, B.Umurqulov. Hozirgi o’zbek tili. T., 2003.
 
33

O’zbek tilshunosligida fonema va tovush munosabati tavsifi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский