Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 63.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 18 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Izzatillo Xabibullayev

Ro'yxatga olish sanasi 18 Noyabr 2024

0 Sotish

O‘zbek tilshunosligida nisbat kategoriyasining o‘rganilishi

Sotib olish
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT
O ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETIʻ
O‘ZBEK TILI TA’LIMI FAKULTETI
3-KURS NOSHIRLIK ISHI YO NALISHI 	
ʻ
Xabibullayev Izzatilloning
“HOZIRGI O‘ZBEK ADABIY TILI” FANIDAN
YOZGAN 
KURS ISHI
Mavzu:   “O‘ZBEK TILSHUNOSLIGIDA NISBAT
KATEGORIYASINING O‘RGANILISHI”
Topshirdi :  Xabibullayev Izzatillo
Tekshirdi:  Qahhorova Sabohat    
Toshkent 2023 Reja:
1.Kirish 
2. Asosiy qism 
   a) Fe’l turkumining o‘rganilishi
   b) Fe’lning semantik-grammatik tabiati 
   c) Fe’llarning nisbat kategoriyasi 
3. Xulosa 
4. Foydalanilgan adabiyotlar                                                                                                      Kirish  
      Har   bir   xalqning   madaniyati   va   ma’naviyatining   tub   asosida   milliy   til   turishi
isbob  talab  etmaydigan   haqiqatdir.  Yurtimizning  Birinchi   Prezidenti  I.A.Karimov
so‘zlari   bilan   aytganla,   “Jamiki   ezgu   fazilatlar   inson   qalbiga,   avvalo,   ona   allasi,
ona   tilining   betakror   jazibasi   bilan   singari.   Ona   tili   -   bu   millatning   ruhidir”.   Shu
nuqtayi   nazardan  aytadigan  bo‘lsak,   tilimizning  nozik  ma’no  ifodalarini  bilish  va
nutq   jarayonida   til   imkoniyatlaridan   to‘laqonli   foydalanish   uchun   til   hodisalari
tabiati,   umumiy,   xususiy   jihatlari   haqida   har   bir   kishida,   ya’ni   shu   tildan
foydalanuvchilarda   tilimiz   keng   imkoniyatlari   to‘g‘risida   ozmi-ko‘pmi   ma’lumot
bo‘lishi   lozim.   Til   imkoniyatlari   bevosita   va   bilvosita   og‘zaki   va   yozma   so‘z
shaklida ro‘yobga chiqadi. Bunda tadqiqotimiz manbayi bo‘lgan fe’l turkumiga oid
so‘zlar   guruhi   ham   faol   qo‘llanadi.   Fe’l   leksemalari   ma’no   imkoniyatalari
nihoyatda   boy.   Buning   birlamchi   sababi   shundaki,   fe’llarning   aksariyati
umumturkiy so‘zlar hisoblanadi. Umumturkiy so‘zlarda, odatda, ma’no imkoniyat
keng   taraqqiy   topgan   bo‘lishi   tabiiy.   Chunki   ular   qadimiy   tadrijiy   rivojlanish
bosqichi   davomida   turli   semalar   ifoda   etishga   ixtisoslashib   borgan.   Ikkinchidan,
nutqimizda   boshqa   turkum   so‘zlariga   nisbatan   fe’llardan   ko‘proq   foydalanamiz.
Mana bu holat ham fe’l ma’no imkoniyatlarining kengayishiga zarurat  tug‘dirgan
desak, yanglishmaymiz.         Fe’l turkumiga oid so‘zlarning luqaviy ma’no guruhlari
o‘ta   keng.   Ular   haqida   manbalarda   fikrlar   aytilgan.   Biroq   fe’lning   ma’no
imkoniyatlari   haqidagi   fikrlarni   yetarli   deb   bo‘maydi.   Qolaversa,   aytigan   ayrim
fikrlarni to‘ldirish,sistemalashtirish, yig‘ish, o‘rni bilan ularga munosabat bildirish
bugungi kun fani oldida turgan vazifalardan biridir.       
Fe’l
 turkumining	 o‘rganilishi O‘zbek   tilida   (umuman,   barcha   turkiy   tillarda   ham)   fe’l   so‘z   turkumi   so‘z
turkumlari   tizimida   alohida   o‘ringa   ega.   Fikr   ifodalashda   fe’lning   mavqei   baland
ekanligini   izohlashga   hojat   bo‘lmasa   kerak.   Mazkur   so‘zlar   qadim   tarixga   ega.
So‘zlarni  turkumlashda  dastlabki  so‘z turkumi  sifatida, odatda,  fe’l  ko‘rsatilishini
ko‘p   kuzatganmiz.   Dunyo   tilshunosligida   ham   bu   turkumning   leksik-   grammatik
tabiatiga kehg o‘rin ajratilganligiga guvoh bo‘lamiz .   Fe’l so‘zlar qadimgi turkiy
tilda ham faol qollangan . Qadimgi turkiy tilda -a, -la,           -lan, -sira, -(i)q,-(i)k, -sa
kabi   qo‘shimcha   shakllar   fe’l   yasashga   xizmat   qilganligi   aytiladi.   Shuningdek,
fe’lning   daraja   shakllari,   bo‘lishsisiz,   formasi,   mayl   shakllari,   sifatdosh,
ravishdosh,   harakat   shakli   shakllari   ham   keng   iste’molda   bo‘lganligiga   guvoh
bo‘lish   mumkin.         Fe’l   uzoq   tarixiy   rivojlanish   bosqichini   bosib   o‘tdi.   Albatta,
hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   garammatikasida   fe’l   turkumi,   uning   semantik-
grammatik   tabiatini   belgilashda   mazkur   turkumning   o‘zbek   tili   tarixiy
grammatikasidagi   orniga   to‘xtalish   tanlangan   mavzuni   chuqurroq   yoritishga   qo‘l
keladi. Chunki  fe’l so‘zlarning     ma’no taraqqiyoti bevosita fe’l  tarixiy rivojlanish
jarayoni bilan ham bog‘liq.     Muayyan bir fe’lning ma’no taraqqiyoti shu so‘zning
“bosib   o‘tgan   yo‘li”   bilan   uzviy   bog‘liq.   Fe’l   turkumiga   oid   so‘zlar   o‘zining
tarixan   qadimiyligi   bilan   o‘ziga   xoslik   kasb   etadi.   Qolaversa,   fe’l   turkumiga   xos
so‘zlarning   aksariyati   o‘z   qatlam   so‘zlari   (asl   turkiy   so‘zlar)   hisoblanadi.         Fe’l
guruhiga   xos   so‘zlarni   o‘rganish   va   talqin   etish   bilan   uning   o‘ta   serqirra,   ma’no
imkoniyati   nihoyatda   boyligiga   guvoh   bo‘lish   mumkin.       Ma’lumki,   tilshunoslik
ta’limot   sifatida   dastlab   qadimgi   Hindistonda   paydo   bo‘ldi.   Qadimgi   hindlar
miloddan bir necha asr oldin til hodisalari borasida o‘z qarashlarini bayon etganlar.
Fonetik   hodisalarni   o‘rganish   bilan   birga,   morfologiya,   so‘z   turkumlari   (so‘z
tasnifi),   so‘z   yasalishi,   so‘z   o‘zgarish   bo‘yicha   o‘z   ta’limotlami   bayon   etganlar.
Hind   mutaxassislari   fe’lga   xos   zamon,   mayl,   nisbat,   bo‘lishli,   bo‘lishsizlik
borasida   fikrlar   bildirishgan.       Faylasuflar   va   shoirlar   vatani   bo‘lgan   qadimgi
Yuunonistonda   til   masalalari   dastlab   faylasuflar   tomonidan   o‘rganilgan.   Ular
fonetika,   leksika   bilan   birga,   grammatikaga   ham   alohida   e’tibor   qaratdilar.
Tilshunoslikning   garammatik  davrida  yunon  olimlaridan  biri  Dionisiy   fe’l   haqida
fikr yuritib, fe’lning kelishiksiz so‘z turkumi ekanligini aytadi. Fe’lga xos zamon,
shaxs-son,   mayl,   nisbat,   tuslanish   borasida   fikr   yuritadi.   Fe’lning   beshta:   aniqlik,
buyruq,   istak,   tobelik   va   noaniqlik   mayllarini;   fe’lning   uchta:   harakat,   o‘zlik   va
o‘rta nisbatlarini; fe’lning uchta: birlik, juftlik va ko‘plik sonlarni; fe’lning uchta:
birinchi   -   nutq   so‘zlagan,   ikkinchi   -   nutq   yo‘naltirilgan   va   uchinchi   -   so‘z
yuritilgan (o‘zga) shaxslarni  qayd etadi. Grammatik zamon esa hozirgi, o‘tgan va
kelasi   zamon   kabi   turlarga   bo‘linadi.   Sifatdoshlar   esa   fe’l   va   otlarga   xos   bo‘lgan
belgilarni   birlashtiradigan   kategoriya   sifatida   talqin   qilinadi   .       Qadimgi   yunon
olimlari, jumladan Aristolel va unga zamondosh faylasuflar uchta turkumni ajratib
ko‘rsatadilar. Ularning fikricha, nutq ismlar, fe’llar va bog‘lovchilarga bo‘linadi.     Arab   tilshunoslari   so‘z   turkumlarini   paradigmasini   uch   unsurdan   -   ot,   fe’l   va
yuklama   turkumidan   iborat   deb   hisobladilar.   Arab   tilshunosligi   o‘n   asrdan   so‘ng
o‘z   taraqqiyotini   sekinlashtirib,   inqirozga   yuz   tutayotgan   davrda,   XI   asrning
ikkinchi   yarmida   to‘ng‘ich   turkiyshunos   va   tilshunos   olim   Maqmud   Koshg‘ariy
maydonga   chiqdi.       So‘z   turkumlariga   nisbatan   qarashlar   borasida   Mahmud
Koshg‘ariyning o‘z tadqiqot obyekti - turkiy tillar tabiatidan kelib chiqib mulohaza
yuritishga   intilishi   kuzatiladi.   Olim   so‘z   turkumlarini   dastlab   uch   turkumga
ajratadi: ism, fe’l, harf. Mahmud Koshg‘ariy so‘zlarni turkumlarga ajratishda arab
tili   grammatikasiga   tayanadi.   Olimning   asari   “Devon-u   lug‘otit   turk”   asarida
fe’llarga   ismlar   qatori   katta   e’tibor   berilgan,   chunki   o‘sha   davr   tilshunoslik
an’anasiga   ko‘ra   lug‘atchilikda   nutqning   eng   muhim   komponentlari   bo‘lgan   ot
(ega)   va   fe’l   (kesim)ga   alohida   e’tibor   bilan   qarash   lozim   edi.       Mahmud
Koshg‘ariy “Devon”da fe’l to‘g‘risida mulohaza yuritayotgan o‘rinlarda fe’llaming
yasalishi,   ulardagi   zamon,   nisbat,   o‘timli-o‘timsizlik   kategoriyalari   haqida
ma’lumot   beradi.       Fe’llarning   yasalishi   to‘g‘risida   so‘z   ketganja   Mahmud
Koshg‘ariy  turkiy  tillarda   tub  (asl)  fe’llardan  farqli   o‘laroq  yasama   fe’llar   asosan
otlardan yasalishiga e’tibor qaratadi.     “Devonda fe’l zamonlaridan o‘tgan zamonga
alohida e’tibor beriladi. Asarda keltirilgan asosiy fe’l formalari o‘tgan zamondadir.
Fe’llardagi   o‘timlilik-   o‘timsizlik   masalasiga   ham   e’tibor   berilgan.       Xullas,   olim
fe’lga   alohida   e’tibor   bilan   qaraganligiga   guvoh   bo‘lamiz.   Mazkur   holat   fe’l
bo‘yicha tasavvurimizni kengaytirish bilan birga, bu turkumning o‘rganilish tarixi
uzoqligidan dalolat beradi.     Buyuk mutafakkir, o‘zbek adabiy tilining asoschisi va
targ‘ibotchisi Alisher Navoiy tilshunoslik tarixida ham o‘chmas iz qoldirgan ulug‘
olim   hisoblanadi.   Uning   lisoniy   qarashlari   “Muhokamat-ul   lug‘atayn”   asarida
jamlangan. Mazkur asarda olim ko‘pgina til hodisalariga, jumladan, fe’l turkumiga
to‘xtaldi.       Alisher   Navoiy   morfologiyaga   oid   fikrlarni   bayon   qilar   ekan,   asosiy
yetakchi   so‘z   turkumi   sifatida   fe’llarga   murojaat   qiladi.   Fe’l   birliklarining   ma’no
jihatidan,   shakl   va   qo‘llash   jihatidan   eski   o‘zbek   adabiy   tilining   o‘zigagina   xos,
ya’ni   forsiyda   uchramaydigan   xususiyatlarini   zukko   tilshunos   sifatida   tahlilga
tortadi. Fe’lning nibati, fe’lning o‘zlik, orttirma va birgalik nisbatlarini, ravishdosh
shaklini,   ko‘makchi   fe’l   yordamida   tuzilgan   murakkab   fe’llarni   qayd   etadi.    
Alisher Navoiy fe’lning orttirma nisbat shakli haqida fikr yuritar ekan, ayni nisbat
tushunchasi   -t   qo‘shimchasi   orqali   hosil   bo‘lishini   aytadi,  qator   misollar   keltiradi
(Jumladan:   yugurt, yashurt, chiqart,   va h.k.).       XX asr boshlarida Abdurauf Fitrat
so‘z   turkumlarini,   jumladan,   fe’l   turkumini   tadqiq   etadi.   Fe’lga   harakat   va   holat
ifodalovchi   turkum   sifatida   yondashadi.   Fe’lga   xos   zamon,   mayl,   shaxs-sonni
fe’lning grammatik belgilari deb baholaydi.     O‘zbek tili so‘z turkumlarini maxsus
o‘rganish   (fundamental   tadqiq   etish)   50-   yillardan   boshlandi.   Jumladan,   50-yillar
boshlarida   prof.   Ayyub   G‘ulomov   fe’l,   S.Fuzailov   ravish,   X.Komilova   son   va
olmosh,   Sh.Shoabdurahmonov   yordamchi   so‘zlar   borasidagi   kuzatishlami   e’lon qildi.   Mazkur   kuzatishlar   1957-yilda   F.Kamol   tahriri   ostida   bosmadan   chiqqan
“Hozirgi   zamon   o‘zbek   adabiy   tili”   kitobida   umumlashtirildi.   Ushbu   asarda   so‘z
turkumlari  tasnifiga  semantik,  morfologik va  sintaktik  tamoyil  asos   qilib olindi.    
1975-yilda chop etilgan “O‘zbek tili grammatikasi” kitobi tilshunoslik fani uchun
o‘ziga   xos   yutuq   bo‘ldi.   U   o‘zbek   tilshunosligi   fanining   yetakchi   namoyondalari
(A.G‘ulomov,   Sh.Rahmatullayev,   M.Sodiqova,   M.Asqarova,   A.Hojiyev,
S.Fuzailov,   Sh.Abdurahmonov,   R.Qo‘ng‘irov)   tadqiqotlariga   tayanib   tuzilgan.
Manbaning   fe’l   bo‘limi   Azim   Hojiyev   tomonidan   yoritilgan.   Olim   A.G‘ulomov,
A.Kononov   tadqiqotlariga   tayanib   ish   ko‘radi.       1980-yilda   U.Tursunov,
J.Muxtorov, Sh.Rahmatullayevlar tomonidan chop etilgan “Hozirgi zamon adabiy
tili” kitobida ham fe’lga alohida o‘rin ajratilgan [30]. “Hozirgi o‘zbek adabiy tili”
kitobi   oliy   o‘quv   yurtlari   uchun   darslik   sifatida   chop   etilgan.   Manbada   fe’lni
yoritishda   fan   yutqlari   inobatga   olingan   holda   ish   ko‘rilgan.       Yaqin   o‘n   yillikda
yaratilgan morfologiyaga oid kuzatishlarda fe’lning ma’noviy guruhlariga alohida
e’tibor   qaratilganligi   kuzatiladi.   Bu   esa   fe’l   bo‘yicha,   uning   ma’no   imkoniyatlari
borasida   yangi-yangi   tadqiqotlarga   undaydi.   Qolaversa,   leksik   qatlam   tez
o‘sadigan, o‘zgarishlarga moyil bo‘lib, tadqiqotchilaridan o‘ziga xos kuzatishlarni
kutib   turadi.       Xullas,   o‘zbek   tilida   fe’llarning   ma’no   tuzilishi,   semantik   tarkibi
o‘ziga xos kuzatish va tadqiqotni talab etadi.
                                                             Fe’lning	 semantik-grammatik	 tabiati  
    Fe’l so‘zlarning qo‘shimcha ma’nolari, uning polisemiyasi shu so‘z turkumining
semantik-grammatik   tabiatiga   ham   bog‘liq.   So‘zda   semantik,   morfologik   va
sintaktik   belgi   bir   butunlikni   tashkil   etmas   ekan,   bunda   ular   tasnif   asosi   bo‘lib
xizmat qila olmaydi.     Tasniflash, avvalo, o‘zi o‘xshash predmetlar doirasini qat’iy
belgilab   olish   zaruriyati   masalasini   qo‘yadiki,   bu   uining   ma’lum   tadrijiy   aniqlik,
mantiqiy izchilikka intilish tabiatidan kelib chiqadi. Shu sababli tadqiqotchi oldida,
dastlab   til   va   nutq,   xususan,   leksema   va   so‘z   munosabatlarini   to‘g‘ri   belgilash,
leksemalarning turli belgilari asosida tasniflash uchun saralab olish vazifasi turadi.
Fe’l   ma’no   tarkibini   tadqiq   etishda,   avvalo,   mazkur   turkumga   xos   semantik-
grammatik tabiatni yoriitish ko‘zlangan maqsadni beradi. Fe’l ma’no imkoniyatlari
mazkur   so‘z   turkumining   uslubiy   imkoniyatlarini   ham   belgilaydi   .   Mazkur
mezonga tayanib ish ko‘radigan bo‘lsak, fe’l bo‘yicha quyidagilarni kutamiz.     Fe’l
mustaqil ma’noli so‘z. U harakat-holat ifofasiga ko‘ra bir-biridan farqlanadi. Holat
ifodalash   boshqa   turkumlarga   ham   xosdir.   Biroq   fe’lda   u   bir   holatdan   ikkinchi
holatga   o‘tish   tarzida   bo‘ladi.   Masalan,   Yomg‘ir   yog‘di   gapida   bir   holatdan
ikkinchi holatga o‘tish yuz bermoqda.       Fe’llar anglatgan qator ma’nolariga ko‘ra
turli   mazmuniy   guruhlarga   bo‘linadi.   Bunda   harakatga   xos   yaratish,   buzish,
o‘zgartirish, so‘zlash, sezish, yo‘naltirish, holatga xos ruhiy-psixik, tafakkur bilan bog‘liq fe’llar  farqlanadi.       So‘z ma’nosi  so‘z tuzilishida alohida bir soha sifatida
o‘rganiladi. Jumladan, fe’l turkumiga oid so‘zlar ham. So‘z ma’nosi, bir tomondan
so‘z   masalasiga,   ikkinchidan,   til   va   tafakkurning   o‘zaro   munosabati   masalasiga
tegishlidir.       So‘z   ma’nosi   narsa-hodisa   yoki   ular   orasidagi   munosabatning   kishi
ongida   aks   etishidir.   So‘z   ma’nosi   so‘zning   tovush   tomoni   bilan   hamisha   birga
yashaydi. So‘z bir va ko‘p ma’noni bildirishi yoki to‘g‘ri va ko‘chma ma’nolarda
ishlatilishi mumkin. So‘zning har qanday ma’nosi kontekstda (matnda) aniqlanadi.
So‘z,   ya’ni   fe’l   so‘zlarning   ma’no   imkoniyati   rivoji   ba’zida   shu   so‘zning   boshqa
turkum   qatoriga  o‘tib  qolishi   bilan  ham   tugallanadi. Bu  fanda  konversiya   usulida
so‘z   yasash   deb   nomlanadi.   Odamlar   bir   manzildan   ikkinchisiga   ko‘chib
o‘tganlaridek,   so‘zlar   ham   bir   turkumdan   ikkinchisiga   ko‘chib   o‘tishi   mumkin.
So‘zlarning   bir   turkumdan   ikkinchisiga   ko‘chib   o‘tishi   ma’lum   qonuniyatlarga,
o‘zining   tipik   yo‘nalishlariga   ega.   Hozirgi   kunda   fe’l   so‘zlarning   otga
ko‘chganligini quyidagi hollarda kuzatamiz:
1.O‘zak holidagi fe’llar: kurash, yel, kengash, shish, yuq, ich, ko‘ch, qir.
2.Birgalik nisbatidagi fe’llar: o‘ynash.
3.O‘zak holidagi juft va takroriy fe’llar: ur-yiqit, ur-sur, baqir-chaqir, yasan- tusan,
supur-sidir, yugur-yugur, chopa-chop.
4.   Harakat   nomining   -v/   -uv.   -sh/-ish,   -r/ar   qo‘shimchalarini   olgan   sodda,   juft
fe’llar   va   ko‘makchi   fe’lli   so‘z   qo‘shilmalari   :   a)   saylov,   ishlov,   uquv,   chanqov,
qatnov,   qistov,   tintuv,   maqtov,   tergov,   to‘lov,   qalov,   qarov,   to‘ntarish,   o‘zgarish,
qiziqish,   o‘qish,   o‘tirish,   qarash,   muyulish//burilish,   burilish(“o‘zgarish”
ma’nosida);   yozuv-chizuv,   yirish-turish,   borish-kelish,   bosar-tusar;   ko‘rolmaslik,
kiraverish.
5.   Aniq(yaqin)   o‘tgan   zamon   shaklidagi   sodda,   juft   va   takroriy   fe’llar:   chaqirdi,
ko‘rdi;   keldi-ketdi,   qo‘ydi-chiqdi,   oldi-berdi,   oldi-sotdi,   mindi-mindi   (bolalar
o‘yinining nomi) .
   Sifatga ko‘chgan fe’llarga esa aniq (yaqin) o‘tgan zamon shaklidagi juft fe’llar va
fe’lli   birikmalari   misol   bo‘ladi:   oldi-qochdi   (gap),   kuydi-pishdi   (ayol),   iliguzildi
(vaqt),   ichakuzdi   (hangomalar),   supraqoqdi   (farzand,   ya’ni   so‘nggi   farzand).    
Fe’lning   morfologik   xususiyati   ham   yetakchi   hisoblanadi.   Fe’llar   yuqoridagi
tasnifga   suyanadigan   bo‘lsak,   o‘zgaruvchan   leksemalardir.   Fe’lda   munosabat
shakllaridan   zamon,   mayl,   shaxs-son   mavjud.   Fe’l   mazkur   shakllari   bilan
tuslanadi.   Bular   fe’lini   tasniflovchi   grammatik   shakl   hisoblanadi.   Qolaversa,
fe’lning   grammatik   kategoriyalari   sanaladi.       Fe’lning   yasalishi   ham   uning morfologik   xususiyati   sanaladi.   Fe’l   maxsus   qo‘shimchalar   orqali   yasaladi.    
Fe’llarda kuzatilgan soddalashish, ixtisoslashish hodisalarini ham ushbu turkumga
xos morfologik mezonga kiritish mumkin.       Affiksatsiya. Bu usulda fe’llar asosga
qo‘shimcha   qo‘shish   orqali   hosil   bo‘ladi.   Mazkur   usulda   yangi   so‘z   yasash
morfologik   usulda   so‘z   yasash   usuli   deb   ham   yuritiladi.   Affiksatsiya   usuli   bilan
so‘z  yasalishi  mavjud  12 ta  so‘z turkumining 5  tasiga  xosdir, ya’ni   ot,  sifat,  fe’l,
ravish, qisman, olmosh so‘z turkumida affiksatsiya usulida so‘z yasash uchraydi.   
Fe’lda   affiksatsiya   usulida   so‘z   yasash   kuchli.   Bu   usul   bilan,   odatda,   fe’l
bo‘lmagan so‘zlardan fe’l yasaladi. Yasash  asosiga  qo‘shilib, fe’l  hosil  qilishning
me’yori   turlicha.   Fe’l  yasashda   -la,  -lan,  -lashtir   kabi   affikslar  unumdor   sanaladi.
Bizningcha,   ayni   zamonda   -lashtir   affiksining   so‘z   yasashdagi   unumdorligi   -la
affiksidan   ham   yuqori.   Chunki   yaqin   yillarda   leksik   qatlamimizga   kirib   kelib
o‘rnashgan bir qator so‘zlardan aynan shu qo‘shimcha bilan fe’l yasalishi nisbatan
ko‘p   kuzatiladi.   Masalan,   kinolashtirmoq,   kompyuterlashtirmoq,
texnikalashtirmoq,   texnologiyalashtirmoq,   videolashtirmoq   kabilar   shular
jumlasidandir. Fe’l bilan bog‘liq so‘z yasash qoliplarini kuzatamiz:
1.(ot/sifat/ravish/olmosh/taqlid/undov+la)   =   asosdan   anglashilgan   asbob-qurol
bilan bajariladigan ishni qilish ma’noli: o‘g‘itla, betonla, jilovla, kishanla ; randala,
egovla, arrala; urug‘la, bolala, dodla, gumburla, sizla va h.k. Bu affiksning ma’no
imkoniyati keng . Hozirgi kunda ham ushbu qo‘shimcha faol deyish mumkin.
Siltala, opichla, quvla kabi  so‘zlarda -la shakli  so‘z yasash  vazifasini  emas, balki
lug‘aviy shakl yasash vazifasini bajaryapti.
2.   (ot/sifat/son   +lan/lash   +   subyektning   asosdan   anglashilgan   belgiga   bo‘lish
harakati]   qolipi   tarkibidagi   -lan/-lash   affiksi   o‘zining   murakkab   tabiati   bilan
xarakterlanadi.   Hozirda   ular   ikki   affiksning   birikuvida   ekanligi   bilan
xarakterlanadi. Jonlanmoq, salomlashmoq, birlashmoq, zorlanmoq, qanoatlanmoq,
zavqlanmoq, hayvonlashmoq, quyuqlashmoq va b.lar bunga misol bo‘ladi. Mazkur
affikslarning  murakkab  holga  kelishi  til  taraqqiyotining  keyingi   davrlariga  to‘g‘ri
keladi.
3.   (taqlid   so‘z+illa/ira   =   asos   bildirgan   tovush   yoki   holatni   harakat   tarzida
ifodalash] qolipi taqlid so‘zlardan fe’l yasaydi: shovulla, taqilla, chirsilla, dag‘illa,
yaltira,   shapilla   v   h.k.   Biroq   bu   qolipni   hosildor   deb   bo‘lmaydi.   Chunki   taqlidlar
nutqimizda   sanoqli,   qolaversa,   yangi-yangi   taqlidlarning   hosil   bo‘lishi
kuzatilmaydi.   Demakki,   mazkur   qo‘shimchaning   ham   so‘z   yasash   imkoniyati
chegaralangan. 4.           (ot/sifat/taqlid+a)   Yashamoq,   o‘ynamoq,   qonamoq,   bo‘shamoq.   Bu
qo‘shimchaning   ham,   ya’ni   so‘z   yasovchi   shakilning   yangi-yangi   so‘z   yasashi
cheklangan.
    Nutqimizda mavjud ayrim yasama fe’llarda -i, -(a)r, -(a)y, -t kabi so‘z yasovchi
affikslar ham mavjudki, bular kam miqdorda so‘z yasashga xizmat qiladi. Mazkur
shakllar bilan so‘z yasalishi boyi, tinchi, oqar, ko‘kar, sarg‘y, ko‘pay, to‘lat, berkit
kabilarda kuzatiladi. Bu qo‘shimchalarning mahsulsiz  shakllarga aylanishiga ham
o‘ziga yarasha sabablar bor. Bu haqda to‘xtashni maqsad qilib belgilagan emasmiz.
Xullas,   hozirgi   o‘zbek   tilida   -la   va   uning   ishtirokida   yuzaga   kelgan   -las,   -lash;   -
lantir, -lashtir affikslari mahsulli, sermahsul affikslar bo‘lib, fe’l yasashning asosiy
tiplarini   ular   yordamida   yasalgan   (yasalayotgan)   fe’llar   tashkil   etadi.    
Kompozitsiya. Bu usul leksik-sintaktik usulda so‘z yasash  ko‘rinishi  sifatida ham
keng talqin etiladi. Kompozitsiya usuli bilan so‘z yasalishiga aloqador bo‘lgan juft,
takroriy va qo‘shma so‘zlar hosil bo‘ladi. Kompozitsiya usulida fe’l yasashda ikki
shakl kuzatiladi:
a.            ism+fe’l
b.          fe’l+fe’l
   Ism+fe’l tipidagi fe’llarni hosil qilishda yordamchi fe’l vazifasida  qilmoq, etmoq,
bo‘lmoq,   olmoq,   topmoq,   urmoq,   kelmoq   kabi   so‘zlar   keladi.   Bu   so‘zlar   boshqa
turkumga oid so‘zlar bilan birikib, qo‘shma fe’llarni yasaydi: qabul qilmoq, suhbat
qilmoq, abgor etmoq, aks etmoq, rozi bo‘lmoq kabi. O‘zbek tilida fe’l+fe’l tipidagi
fe’llar   sanoqli:   sotib   olmoq,   borib   kelmoq,   kirib   chiqmoq,   chiqib   o‘tirmoq,   olib
qochmoq,   olib   kelmoq,   olib   bormoq   va   b.   Tilshunos   olim   A.Hojiyev   ta’kidicha,
hozirgi   kunda   qil   fe’li   bilangina   yangi   qo‘shma   fe’llar   hosil   bo‘lishi   kuzatiladi
xolos.   U  hatto   ruscha   va  rus   tili   orqali   o‘zlashgan   so‘zlarga   qo‘shilib   ham   fe’llar
yasaydi:   asfalt   qilmoq,   dizenfeksiya   qilmoq,   klassifikatsiya   qilmoq   va   b.   Qil
yordamida ham, asosan, -la affiksi yasagan tipdagi fe’llar yasaladi. Shuning uchun
ham ko‘p hollarda ularni birini ikkinchisi bilan almashtirish mumkin.     Juft fe’llar.
Juft fe’llar grammatik shakliga ko‘ra ikki ko‘rinishda bo‘ladi:
1.           Biri   ravishdosh   shaklida,   ikkinchisi   boshqa   shaklda:   aylanib-o‘rgirlmoq,
yelib- yugurmoq, yayrab-yashnamoq, qo‘llab-quvvatlamoq, o‘ynab-kulmoq.
2.           Har ikki qismi bir xil shaklda: Aylanib-o‘rgilib, o‘ylamay-netmay, aralashib-
quralashib, uyalmay-netmay, tejab-tergab, yuvib-tarab, yayrab-yashnab va h.k.
   Juft fe’llar tarkibiy qismlarining qo‘llanishiga ko‘ra quyidagicha bo‘ladi: 1.          Qismlari yakka holda ishlatiladigan juft fe’llar:
a.            qismlari o‘zaro sinonim: hormay-tolmay, qo‘llab-quvvatlab;
b. qismlari o‘zaro antonim: kelib-ketib, o‘lib-tirilib, o‘tirib-turib ;
c.qismlarining   ma’nosi   yaqin:   aylanib-o‘rgilmoq,   yeb-ichmoq,   yuvib-tarab,
oshirib-toshirib.
2.          Ikkinchi qismi yakka holda ishlatilmaydigan juft fe’llar: aldab-suldab, yamab-
yasqab, qolgan-qutgan, yig‘lab-siqtab va h.k.
    Kirdi-chiqdi,   oldi-berdi,   oldi-sotdi   kabi   juft   fe’llar   ot   so‘z   turkumi   guruhidan
o‘rin   olganligiga   guvoh   bo‘lamiz.       Takror   fe’llar   bir   fe’lning   takroridan   hosil
bo‘ladi.   Ularning   ayrimlari   ot   so‘z   turkumiga   o‘tganligiga   ham   guvoh   bo‘lamiz.
Dedi-dedi, mindi-mindi (o‘yin turi), mish- mish (emish-emish) kabilar bunga misol
bo‘ladi.       Fe’lning   sintaktik   tabiati   borasida   manbalarda   yetarlicha   fikr   bayon
etilgan. Bu o‘rinda quyidagilarni aytish bilan cheklanamiz. Fe’llar chapda boshqa
so‘zlar   bilan  boqlanib,  kesim,  ega,   to‘ldiruvchi,   hol,  aniqlovchi   vazifasida  kelishi
mumkin.   Buning   uchun   fe’l   maxsus   shakllarga   ega   bo‘ladi.   Turli   gap   bo‘laklari
vazifasida kelish uchun xoslangan fe’l shakllari fe’lning vazifa shakllari sanaladi.   
Xullas,   fe’l   turkumiga   oid   so‘zlar   semantik,   morfologik,   sintaktik   jihatdan   o‘z
tabiatiga   ega.   Uning   semantik   jihati   nisbatan   o‘zgaruvchan   bo‘lib,   morfologik,
sintaktik   tabiati   esa   nisbatan   barqarordir.       Biz   bu   o‘rinda   mazkur   turkumning
grammatik,   qisman   semantik   xususiyatiga   qisqa   to‘xtaldik.   Ishimizning   keyingi
bo‘limlarida   fe’lning   semantik   xususiyatiga   alohida   to‘xtalamiz.   Qolaversa,   fe’l
turkumining   semantik   xususiyati,   ma’no   tuzilishi,   ma’no   jihatdan   turlari   alohida
kuzatishni talab etadi.
 Fe’llarning	 nisbat	 kategoriyasi
      Fe’l ifodalagan harakat bilan uning bajaruvchisi (sub’ekti) va predmeti (ob’ekti)
yoki   bir   necha   bajaruvchi   (sub’ektlar)   orasidagi   munosabatning   ifodalanishi   fe’l
nisbati   deyiladi.   Harakat   bilan   uning   bajaruvchisi   orasidagi   munosabat   turlicha
bo‘ladi.   Ma’lum   bir   shaklda   harakat   ega   bilan   ifodalangan   shaxs   yoki   predmet
tomonidan   bajariladi.   Masalan:   Bobur   ota   yurtidan   batamom   ajralganini   endi
astoydil   his   qildi   (P.Qodirov).       Boshqa   bir   shaklda   harakatning   sub’ekti   (ega)
ham,   ob’ekti   ham   bir   shaxsning   (predmetning)   o‘zi   bo‘ladi. Masalan:   Feruzaga   hovliga   tushib,   shabnamda   qiyg‘os   ochilgan   atirgullar
ustiga   egildi. (H.G‘ulom).       Yana bir ko‘rinishda harakatning bajaruvchisi sub’ekt
emas,   ob’ekt   sanaladi   yoki   harakatning   haqiqiy   bajaruvchisi   noma’lum   bo‘ladi.
Masalan:   Tashqarida   so‘riga   gilam   to‘shaldi,   ko‘rpacha   solindi.   Dasturxon
yoyildi, choy damlandi (Tog‘ay Murod).
   Shuningdek, harakat bir necha sub’ekt tomonidan birgalikda bajarilishi mumkin.
Masalan:   Ichkaridan birin-ketin bolalar chiqib kelishdi (Tog‘ay Murod).
    Yana   bir   nisbat   shaklida   esa   harakat   grammatik   sub’ekt   (ega)ning   boshqa   bir
sub’ekt va ob’ekt ta’siri bilan bajariladi. Masalan:   Mo‘minning ovozidan qat’iyat,
buyruq Laylini bo‘shashtirdi (S.Z.)  Shunga ko‘ra fe’llarda besh xil nisbat ko‘rinishi
mavjud: 1. Aniq nisbat. 2. O‘zlik nisbat. 3. Majhullik nisbati. 4. Birgalik nisbati. 5.
Orttirma nisbat.
    Fe’l   nisbati   maxsus   shakl   yasovchi   qo‘shimchalar   yordami   bilan   yasaladi.   Bu
qo‘shimchalar   fe’lning   leksik   ma’nosini   o‘zgartirmaydi,   balki   unga   qo‘shimcha
ma’no   qo‘shadi.   Ya’ni   bu   qo‘shimchalar   harakatning   bajaruvchisi   (sub’ekti)   va
predmeti (ob’ekti) ni ko‘rsatib, gap qurilishining qanday bo‘lishini bildirib turadi.
Masalan:   yozdi   –   sub’ekt   (ega)ning   o‘zi   bajaradigan   harakat,   yozildi   –   predmet
(ob’ekt)   tomonidan   bajarilib,   sub’ekti   noma’lum   harakat,   yozishdi   –   bir   necha
sub’ektlar   bajaradigan   harakat,   yozdirdi   –   sub’ektning   ob’ektga   ta’siri   bilan
bajariladigan harakat.
Aniq nisbat
    Bu   shakldagi   fe’lda   harakatning   bajaruvchisi   grammatik   jihatdan   ega   vazifasini
bajargan shaxs yoki predmet bo‘ladi. To‘ldiruvchi esa harakatning ob’ekti bo‘ladi.
Gapning   bunday   qurilishi   tilshunoslikda   aktiv   konstruktsiya   (faol   qurilma)   deb
yuritiladi. Masalan:   Navoiy shiringina yasog‘liq uyda tanho ishlar edi (O.).   Ushbu
gapda   ishlar   edi   harakatning   bajaruvchisi   (sub’ekti)   Navoiy   bo‘lib,   u   ega   orqali
ifodalangan. Harakatning ob’ekti esa uyda vositali to‘ldiruvchi orqali ifodalangan.
   Bunday shaklida maxsus nisbat ko‘rsatkichi yo‘q. Bu nisbat ma’nosi fe’l negizi
orqali   ifodalanadi,   shuning   uchun   ham   u   boshqa   nisbat   shakllarini   hosil   qilishi
uchun asos bo‘la oladi (qiyoslang: o‘qidi, o‘qildi, o‘qishdi, o‘qitdi kabi).
O‘zlik
 nisbat
  Bu nisbatdagi fe’lda harakatning sub’ekti bilan ob’ekti bir shaxsning o‘zi bo‘ladi.
Masalan:   Men   har   tong   Toshkentning   go‘zilligi,   fayzi   bilan   zavqlanaman (U.Mahkamov)   gapida   zavqlanaman   fe’li   tarkibida   kelgan   –lan   qo‘shimchasi
harakatning sub’ekti bilan ob’ekti men shaxsi ekanligini ko‘rsatib turibdi.
  O‘zlik nisbati quyidagi affikslar bilan yasaladi:
a)   fe’l   negiziga   unlidan   so‘ng   –n,   undoshdan   so‘ng   –in   qo‘shish   bilan:   maqta-n,
o‘ra-n, yuv-in, kiy-in kabi;
b)   fe’l   negiziga   unlidan   so‘ng   –l,   undoshdan   so‘ng   –il   qo‘shish   bilan:   surka-l,
shosh-il kabi;
v)   –lan   (-la+-n   dan   tuzilgan   qo‘shma   affiks)   affiksini   qo‘shish   bilan:   zavq-lan,
tinch-lan, shod-lan kabi;
g) –ish qo‘shimchasini qo‘shish bilan: ker-ish kabi.
      Barcha   fe’l   negizlaridan   (o‘timli,   ba’zi   bir   o‘timsiz)   o‘zlik   nisbati   yasalmaydi:
so‘ra, bor, yugur kabi. Ba’zi fe’l negizlarining, aksincha, aniq nisbati yo‘q: quvon,
seskan kabi.
Majhullik nisbati
     Bu shakldagi fe’lda harakat bajaruvchisi sub’ekt (ega) emas, ob’ekt (to‘ldiruvchi)
sanaladi yoki harakatning haqiqiy bajaruvchisi noma’lum bo‘ladi.
Masalan:   Ot-aravalar   birin-ketin   saroyga   olib   kirildi   (H.G‘.)   gapida   olib   kirildi
harakatining bajaruvchi sub’ekti noma’lum, ot-aravalar so‘zi ega vazifasida kelsa-
da, ob’ekt vazifasini bajargan.
    Kesimi   majhullik   nisbatidagi   fe’l   bilan   ifodalangan   gap   qurilishi   tilshunoslikda
passiv konstruktsiya deb yuritiladi.
Majhullik nisbati quyidagi qo‘shimchalar bilan yasaladi:
a)   fe’l   negiziga   unlidan   so‘ng   –l,   undoshdan   so‘ng   –il   affiksini   qo‘shish
bilan:   yasa-l(-di), ata-l(-di), yut-il(-di), sot-il(-di)   kabi;
b)   fe’l   negiziga   unlidan   so‘ng   –n ,   undoshdan   so‘ng   –in   affiksini   qo‘shish
bilan:   bastala-n(-di), ol-in(-di)   kabi.
Majhullik   nisbatdagi   fe’lni   hosil   qilishda   –l   (-il)   affiksi   ko‘proq   qo‘llaniladi.
Ba’zan   ayni   bir   fe’l   negizidan   –l   (-il),   -n   (-in)   affikslari   bilan   ham   o‘zlik,   ham
majhullik   nisbati   yasalishi   mumkin.   Bunday   bir   xil   shaklda   kelgan   bir   xil   fe’l negizining o‘zlik yoki majhullik nisbatda ekanligi matndan aniqlaniladi. Masalan:
Zulfiya darsga tayyorlandi. Operatsiyaga meditsina uskunalari tayyorlandi.
Birgalik nisbat
Bu nisbatdagi fe’lda ish-harakat bir necha sub’ekt tomonidan birgalikda bajariladi.
Masalan:   Ayollar   chaqaloqqa   ko‘z   tegmasligi   uchun   qilinadigan   irim-
sirimlarini   bitirishgach,   bolani   beshikka   belashdi   (O‘.Hoshimov)   gapida
bitirishgach, belashdi fe’llari anglatgan harakatning bir necha sub’ekt, ya’ni ayollar
tomonidan birgalikda bajarilganini anglatadi.
Birgalik nisbatdagi fe’l quyidagicha yasaladi:
a) fe’l negiziga unlidan so‘ng –sh, undoshdan so‘ng –ish affiksini  qo‘shish bilan:
sana-sh(di), yugur-ish(di) kabi;
b)  so‘z o‘zagiga –lash (-la+-sh qo‘shma affiksi) affiksini qo‘shish bilan:  yordam-
lash(di), bahs-lash(di) kabi.
Orttirma
 nisbat
Bu   nisbat   shaklida   harakat   grammatik   sub’ekt   (ega)ning   boshqa   bir   sub’ekt   yoki
ob’ektga ta’siri, tazyiqi bilan bajariladi.
Masalan:   Biz   Hamid   Olimjon   bilan   bunday   oydin,   musaffo   kechalarni   ko‘p
o‘tkazganmiz (G‘.G‘.)   gapida ikkita sub’ekt mavjud bo‘lib, asosiy sub’ekt vositali
to‘ldiruvchi   (Hamid   Olimjon   bilan),   ikkinchi   darajali   sub’ekt   esa   ega   (Biz)
vazifasida   qo‘llangan   bo‘lib,   o‘tkazganmiz   harakati   sub’ektning   sub’ektga   ta’siri
natijasida bajarilgan.
Shuningdek,   orttirma   nisbatdagi   fe’lda   faqat   bir   sub’ekt   mavjud   bo‘ladi.   Bunday
holda harakat ob’ektga (to‘ldiruvchiga) o‘tadi. Masalan:   U kitob keltirdi   kabi.
Orttirma nisbat fe’l negiziga quyidagi affikslarni qo‘shish bilan yasaladi:
a) fe’l negiziga –t affiksini qo‘shish bilan: qisqart, boyit kabi;
b) fe’l negiziga –tir (-dir) affikslarini qo‘shish bilan: keltir, chaqirtir, kuldir, buzdir
kabi; v)   sh,   ch,   t,   undoshlari   bilan   tugagan   fe’l   negizlariga   –ir   affiksini   qo‘shish   bilan:
shoshir, ichir, botir kabi;
g)   oxiri   undosh   bilan   tugagan   bir   bo‘g‘inli   fe’l   negizlariga   –ar   affiksini   qo‘shish
bilan: chiqar, qaytar kabi;
d) oxiri undosh bilan tugagan fe’l negizlariga -g‘iz, -giz, -qaz, -g‘az, -kaz, -qiz, -kiz
affikslarini qo‘shish bilan: turg‘iz, egiz, o‘tkaz, qutqaz, yutqiz, etkiz kabi;
e) oxiri m, q undoshlari bilan tugagan fe’l negizlariga –iz affiksini qo‘shish bilan:
tomiz, oqiz, boqiz kabi;
yo)   fe’l   negiziga   –sat   (-sa+-t   qo‘shma   affiksi)   affiksini   qo‘shish   bilan:   ko‘rsat
(faqat ko‘r fe’l negiziga qo‘shiladi) kabi.
Fe’lning vazifadosh	 shakllari
  Fe’lning   gapda   ma’lum   bir   gap   bo‘lagi   vazifasini   bajarishga   mos   bo‘lgan   shakli
uning   funktsional1   formasi   deyiladi.   Fe’lning   funktsional   formalari   gapda   kesim,
hol, aniqlovchi, ega va to‘ldiruvchi vazifalarida keladi.
O‘zbek   tilida   fe’lning   funktsional   formalariga   1)   sof   fe’l,   2)   ravishdosh,   3)
sifatdosh, 4) harakat nomi kiradi.
Sof	
 fe’l . Fe’lning tuslangan formada qo‘llanib, kesim vazifasini bajarishga mos fe’l
shakliga   sof   fe’l   deyiladi.   Sof   fe’l   har   uch   zamon   shaklida   qo‘llangan   aniqlik,
buyruq-istak,   shart   mayli   formasidagi   fe’llarni   o‘z   ichiga   oladi.   Masalan:   To‘g‘ri
so‘z   odam   butun   hayoti   davomida   mehr,   sadoqat
nurlarini   tarqatadi   (U.Mahkamov).   Kimki   oz   bilsa,   ozga   o‘rgatadi.   (Tafakkur
gulshani). Aqlni beaqldan   o‘rgan   (Maqol).
Ravishdosh.   Harakatning   belgisini   (harakat   tarzidagi   belgi)   anglatadigan,   gapda
ko‘pincha   hol   yoki   ergash   gapning   kesimi   vazifasini   bajarishga   mos   bo‘lgan   fe’l
shakli   ravishdosh   shakli   deyiladi.   Masalan:   Ilmu   hunarni   Xitoydan   bo‘lsa
ham   borib   o‘rganinglar   (Pedagogika   tarixi).   CHoyga   fotiha   o‘qilgach,   hamma
o‘rnidan   turdi   (S.Ahmad).   Bu   misollarning   birinchisida   borib   ravishdoshi   hol
vazifasini,   ikkinchi   misoldagi   o‘qilgach   ravishdoshi   ergash   gapning   kesimi
vazifasini bajargan.
Ravishdosh quyidagi affikslar bilan yasaladi: 1)   fe’l   o‘zak-negiziga   unlidan   so‘ng   –b,   undoshdan   so‘ng   –ib   affiksini   qo‘shish
bilan: o‘qib, borib;
2)   fe’l   o‘zak-negiziga   unlidan   so‘ng   –y,   undashdan   so‘ng   –a   affiksini   qo‘shish
bilan: o‘qiy-o‘qiy, bora-bora.
Bu affikslar bilan yasalgan ravishdoshlar nutqda, asosan, takroriy holda qo‘llanadi;
-b (-ib), -a, -y affikslari bilan yasalgan ravishdosh qo‘shma fe’l (sof fe’l) tarkibida
etakchi qism vazifasida ham keladi: yoza boshladi, o‘qib chiqdi kabi.
3) –gani (-kani, -qani) affikslari bilan: o‘qigani, aytgani kabi;
4) –gach (-kach, -qach) affikslari bilan: o‘qigach, borgach kabi;
5) –guncha (-kuncha, -quncha) affikslari bilan: o‘qiguncha, borguncha kabi.
Fe’l   o‘zak-negizi   k   yoki   g   undoshi   bilan   tugasa,   -kani,   -kach,   -kuncha   tarzida,   q
yoki   g‘   undoshi   bilan   tugasa,   -qani,   -qach,   -quncha   tarzida   qo‘shiladi:   ekkani,
ekkach, ekkani, ekkuncha; chiqqani, chiqqach, chiqquncha kabi.
Fe’lning   ravishdosh   shakli   fe’l   singari   harakat   tushunchasini   anglatib,   fe’lga   xos
quyidagi morfologik belgilarga ega, ya’ni:
a)   o‘timli-o‘timsizlik   ma’nosini   ifodalaydi:   eslab   -   o‘timli,   kulib   -   o‘timsiz
ravishdosh;
b) bo‘lishli-bo‘lishsizlik ma’nosiga ega: ko‘rib – bo‘lishli, ko‘rmay, ko‘rmasdan –
bo‘lishsiz ravishdosh; kelguncha – bo‘lishli, kelmaguncha – bo‘lishsiz ravishdosh;
o‘tgach – bo‘lishli, o‘tmagach – bo‘lishsiz ravishdosh.
-gani (-kani, -qani) affiksi bilan yasalgan ravishdoshning bo‘lishsizlik shakli yo‘q
(-ma bo‘lishsizlik qo‘shimchasini olmaydi).
v) nisbat ma’nosini anglatadi: yasab - aniq nisbat, yasanib - o‘zlik nisbat, yasalib -
majhullik nisbati, yasashib – birgalik nisbat, yasatib – orttirma nisbat;
g)   ravishdoshlar   tuslovchi   qo‘shimchalarni   olish-olmaslik   xususiyatiga   ko‘ra   ikki
guruhga bo‘linadi: tuslanadigan ravishdoshlar va tuslanmaydigan ravishdoshlar.
Tuslanadigan ravishdoshlarga fe’l negiziga –b (-ib), -a, -y affikslarni qo‘shish bilan
shakllangan ravishdoshlar kiradi. Bu   guruhdagi   ravishdoshlar   tuslangan   holda   sof   fe’lga   aylanadi.   Masalan:
Kechaning   tili   qorasida   yulduzlar   yorqin   yonadi   (O).   Oyoq   ostimizda   munchoq-
munchoq oq, sariq gullar sochilib   yotibdi   (B.Jahongirov).
Tuslanadigan   ravishdoshlar   tuslovchi   olmagan   holda   ham   qo‘llana   oladi.
Masalan:   Vohid   ho‘l   sochlarini   taray-taray   boqqa   sho‘ng‘idi   (O.YOqubov).
Mashina silkinib oldinga intildi (S.Ahmad).
Ravishdoshlarning   –gach   (-kach,   -qach),   -gani   (-kani,   -qani),   guncha   (-kuncha,   -
quncha) affikslari yordamida hosil qilingan shakllari tuslanmaydigan ravishdoshlar
sanaladi:  etgach, ekkach, chiqqach;  etgani, ekkani, chiqqani;  etguncha, ekkuncha,
chiqquncha kabi. Masalan:   Sultonali   tong otguncha   ikki go‘dakning qo‘ynini puch
yong‘oqqa   to‘ldirib   chiqqan   (A.Qodiriy).   Uzun,   qorong‘i   yo‘lakka   chiqqach,
Unsin to‘xtadi (O). Siz bilan   maslahatlashgani   keldim (B.Rahmonov).
d) zamon ma’nosini ifodalaydi. Ravishdoshning zamon ma’nosini ifodalashi nisbiy
zamon   sanaladi.   CHunki   ravishdoshning   zamoni   shu   gapdagi   tuslangan   fe’lning
zamoniga nisbatan belgilanadi.
Ravishdoshlar zamon ma’nosiga ko‘ra uchga bo‘linadi: o‘tgan zamon ravishdoshi,
hozirgi zamon ravishdoshi, kelasi zamon ravishdoshi.
O‘tgan   zamon   ravishdoshlari   fe’l   o‘zak-negiziga   –b   (-ib),   -gach   (-kach,   -qach)
affikslarini qo‘shish bilan hosil qilinadi: qolib, o‘qib, qolgach, o‘qigach kabi.
-b   (-ib)   affiksi   bilan   yasalgan   ravishdosh   tuslangan   fe’l   ifodalagan   asosiy
harakatdan   ilgari   bo‘lgan   harakatni   yoki   asosiy   harakatdan   oldin   boshlangandek
ko‘rinsa   ham   ammo   u   bilan   bir   vaqtda   yuz   bergan   harakatni   anglatadi.   Masalan:
Zulfiya javob so‘rab keldi gapida javob so‘rab ravishdoshi asosiy harakatdan (keldi
harakatidan)   oldin   ro‘y   bergan   harakatni   bildirsa,   u   kulib   gapirmoqda   gapida   esa
kulib   ravishdoshi   asosiy   harakat   (gapirmoqda   harakati)   bilan   bir   vaqtda   yuz
beradigan harakatni anglatadi.
-b (-ib) affiksi bilan yasalgan ravishdosh tuslanganda, o‘tgan zamon hikoya fe’lini
hosil qiladi.
Fe’l   negiziga   –gach   (-kach,   -qach)   affiksini   qo‘shish   bilan   yasalgan   ravishdosh
tuslanmaydigan   ravishdosh   bo‘lib,   u   tuslangan   fe’l   ifodalagan   harakatdan   ilgari
uning   bajarilishi   (yoki   bajarilmaslik)   sababi   yoki   paytini   ko‘rsatadigan   harakatni
anglatadi.   Masalan:   Uch-to‘rt   kun   mehmondorchilikda   yurishgach,   maktabdan
qaytdilar   (P.Tursun).   Zorlanishdan,   ichni   eyishdan   boshqa   hech   nima   qo‘lidan
kelmagach, nima qilsin (M. Ismoiliy). Hozirgi   zamon   ravishdoshi   fe’l   o‘zak-negiziga   –a,   -y   affikslarini   qo‘shish   bilan
hosil qilinadi: bora-bora, ishlay-ishlay kabi.
Bu   affikslar   bilan   yasalgan   ravishdosh   tuslangan   fe’l   ifodalagan   asosiy   harakat
bilan bir  vaqtda  ro‘y beradigan  harakatni  anglatib, uning bajarilish  holati, paytini
ko‘rsatadi. Masalan:   Toma-toma ko‘l bo‘lur, hech tommasa cho‘l bo‘lur (Maqol).
Tog‘   oralig‘idagi   qalin   qor   eriy-eriy   odam   bemalol   kira   oladigan   g‘or   bo‘lib
qolibdi (S.Anorboev).
Bu   affikslar   bilan   yasalgan   ravishdoshlar   nutqda   odatda,   takroriy   so‘z   shaklida
qo‘llanadi. YAkka holda ishlatilganda, ravishdosh anglatgan harakatdan tuslangan
fe’l   anglatgan   harakatga   tezlik   bilan   o‘tilganlik   ma’nosi   hosil   bo‘ladi.
Masalan:   Sultonmurod kela o‘qishga kirishdi.
Hozirgi   zamon   ravishdoshi   tuslanib,   hozirgi-kelasi   zamon   fe’lini   hosil   qiladi.
Masalan:   Sada tagidagi hovuzning suvida yaproqlar   suzadi   (S.Z.).
Kelasi zamon ravishdoshlari fe’l negiziga –gani (-kani, -qani), -guncha (-kuncha, -
quncha) affikslarini qo‘shish bilan yasaladi: o‘qigani, tinchiguncha kabi.
Bu affikslar bilan yasalgan ravishdoshlar tuslanmaydi. Fe’l negiziga –gani (-kani, -
qani)   qo‘shish   bilan   yasalgan   ravishdosh   tuslangan   fe’l   ifodalagan   harakatdan
so‘ng   bajarilishi   maqsad   qilib   olingan   harakatni   anglatadi.   Masalan:   Men   bugun
yuragimni ochib   gapirgani   keldim (U.).
Fe’l   negiziga   –guncha   (-kuncha,   -quncha)   affiksini   qo‘shish   bilan   yasalgan
ravishdosh  tuslangan  fe’l  ifodalagan  harakatning  davom  qilish   vaqtining  o‘lchovi
sifatidagi   harakatni   ifodalaydi.   Masalan:   Yo‘lchi   so‘zlaguncha,   Tantiboyvachcha
qorong‘ida yo‘qoldi (O.).
SHu bilan birga ravishdosh o‘ziga xos sintaktik belgilarga ham ega, ya’ni:
a) gap tarkibida boshqa so‘zlarni boshqarib kela oladi;
b) tuslanadigan ravishdoshlar tuslovchi olmagan holda hol va –b (-ib) affiksi bilan
yasalgan   ergash  gapning  kesimi   vazifasini   bajaradi:   Gulnorning  egnida  kaltagina
qora   (lapis)   kamzul   yuvila-yuvila   yupqalashgan   (O.).   Ibn   Iroq   uning
gapidan   zavqlanib   kuldi   (M.Osim).   Kursi   ustiga   dasturxon   yozilib,   meva-cheva
to‘la patnis qo‘yildi (O.).
Shuningdek,   tuslanadigan   ravishdoshlar   o‘zlariga   tobe   bo‘lgan   so‘zlar   bilan
sostavli   hol   sifatida,   ravishdosh   o‘ram   tarzida   ajratilgan   hol   vazifasini   ham bajaradi:   Bozor   darvozasi   yoniga   kelishganida   bir   to‘da   odamni   ko‘rib   to‘xtab
qolishdi   (O‘.Hoshimov).   Aprel   oqshomlaridan   birida   Farida   ikkovlari   shahar
aylanib   yurib   stadionga   kirib   qolishdi   (O‘.Hoshimov).   Keng,   baland,   serhasham
chodirda   oltin   shamdonlarni   qo‘yib,   Navoiy   yaqin   beklari   bilan   suhbatlashib
o‘tirardi (O.).
v)   tuslanmaydigan   ravishdoshlar   gapda   hol,   ajratilgan   ikkinchi   darajali   bo‘lak   va
ergash   gapning   kesimi   vazifasini   bajarib   keladi:   Oradan   uch   oy   o‘tib   hash-pash
deguncha   issiq   kunlar   etib   keldi   (S.A.).   U   oltinsoyliklarni   kanal   va
buloq   qazigani   boshlab   ketdi   (SH.R.).   SHartning   nozik   va   qaltisligi   ko‘z   oldiga
kelgach, yuragi orqasiga tortib ketdi (H.N.). Asalxon karvon o‘tib ketguncha, yo‘l
yoqasida qo‘l siltab turdi (H.G‘.).
-gani   (-kani,   -qani)   affiksi   bilan   yasalgan   ravishdosh   gapda   faqat   hol   vazifasini
bajaradi.
Sifatdosh.   Predmetning   harakat   va   holat   belgisini   bildiradigan,   gapda   sifatlovchi
vazifasini   bajarishga   mos   bo‘lgan   fe’l   shakli   sifatdosh
deyiladi:   So‘zlayotgan   kishining   o‘ziga   emas,   so‘ziga   e’tibor   qil   («Tafakkur
gulshani»). Ko‘chaning ikki chetidagi turli mollar bilan   savdo qiluvchi   do‘konlar
joylashgan (M.Qoriev)   gaplaridagi   so‘zlayotgan, savdo qiluvchi   sifatdoshlari   kishi,
do‘konlar   otlariga   bog‘lanib,   uning   harakat   belgisini   bildirib,   sifatlovchi
(aniqlovchining bir turi) vazifasini bajargan.
Sifatdosh quyidagi affikslar bilan yasaladi:
1)   fe’l   o‘zak-negiziga   –gan   (-kan,   -qan)   affikslarni   qo‘shish   bilan:   yuklagan,
kechikkan, qiziqqan (fe’l negizi k yoki g bilan tugasa, -kan; q yoki g‘ bilan tugasa,
-qan tarzida).
Bu affiks sifatdosh yasashda eng mahsuldor, unumli affiks sanaladi.
Eski  o‘zbek  adabiy tilida  –gan affiksining ekvivalenti  –mish,  -dik  affikslari   bilan
ham yasalgan (bu affikslar hozir ham uchraydi).
2)   fe’lning   –a,   -y   affiksi   bilan   tugagan   ravishdosh   negiziga   –digan,   -yotgan
affikslarini qo‘shish bilan: kelayotgan, o‘qiyotgan, boradigan, ishlaydigan kabi;
3) fe’l o‘zak-negiziga –r (-ar) qo‘shilishi bilan (unlidan so‘ng –r, undoshdan so‘ng
–ar): sanar, ko‘kar kabi; 4)   fe’l   o‘zak-negiziga   –vchi   (-uvchi)   qo‘shilishi   bilan   (unlidan   so‘ng   –vchi,
undoshdan so‘ng –uvchi): boshlovchi, kutuvchi kabi;
Eski   adabiy   tilda   sifatdoshning   bu   turi   –guchi,   -g‘uchi   shaklida   ham   ishlatilgan
aytguchi,   kelguchi.   Bu   shakl   hozir   ham   poeziyada   uchraydi:   Kulimsirab
turg‘uchi   toleing porloq (G‘.G‘.).
Bu   affiks   bilan   yasalgan   sifatdoshning   ot   so‘z   turkumiga   ko‘chish   holati   ham
uchraydi: o‘quvchi, to‘quvchi, yozuvchi kabi.
5) fe’l negiziga –ajak qo‘shilishi bilan: kelajak, bo‘lajak kabi;
6) fe’l negiziga –gusi, -g‘usi qo‘shilishi bilan: kelgusi, bo‘lg‘usi kabi.
Sifatdosh leksik-semantik jihatdan harakat tushunchasini  anglatadi. SHunga ko‘ra
sifatdosh   fe’l   sanaladi   va   fe’lga   xos   bo‘lgan   grammatik   xususiyatlarga   egadir,
ya’ni:
1)   o‘timli-o‘timsizlik   ma’nosini   ifodalaydi:   o‘qigan,   yozdirgan   -   o‘timli;   qolgan,
qiziqtirgan - o‘timsiz sifatdosh;
2)   bo‘lishli-bo‘lishsizlik   ma’nosini   ifodalaydi:   o‘qigan   –   bo‘lishli,   o‘qimagan   –
bo‘lishsiz; aytar – bo‘lishli, aytmas – bo‘lishsiz sifatdosh;
3)   nisbat   ma’nosini   anglatadi:   yuvgan   -   aniq   nisbat,   yuvingan   -   o‘zlik   nisbat,
yuvilgan   -   majhullik   nisbat,   yuvishgan   –   birgalik   nisbat,   yuvdirgan   –   orttirma
nisbat;
4)   sifatdoshlar   tuslanganda   aniqlik   maylining   biror   zamoniga   xos   bo‘lgan   fe’lni
hosil   qiladi   (sof   fe’lga   aylanadi)   va   kesim   vazifasini   bajaradi:   Bu   hofiz   butun
olamga   tanilgan   (O.).
Sifatdoshning   deyarli   barcha   shakllari   tuslanish   xususiyatiga   (-yotgan   shaklidan
tashqari)   ega.   –r   (-ar)   bilan   yasalgan   sifatdosh   shakli   esa   hozirgi   tilda   ko‘proq
tuslangan   shaklda   ishlatiladi:   o‘qirman,   o‘qirsan,   o‘qir;   o‘qirmiz,   o‘qirsiz,
o‘qir(lar) kabi;
5)   sifatdosh   zamon   ma’nosini   ifodalaydi.   Atributiv   (sifatlovchi)   holatida   kelgan
sifatdoshning   zamon   ma’nosi   nisbiy   sanaladi,   chunki   sifatdoshning   zamoni   nutq
momentiga   nisbatan   emas,   balki   fe’l-kesimning   zamoniga   nisbatan
belgilanadi:   Ko‘nglini   kichik   tutgan,   kamtarlik   yo‘lidan   yurgan   kishi
ulug‘likka   etadi   (Yusuf   Xos   Xojib)   gapida   tuslangan   fe’l   etadi   hozirgi-kelasi zamonni ifodalasa, ko‘nglini kichik tutgan, kamtarlik yo‘lidan yurgan sifatdoshlari
o‘tgan zamonni ifodalaydi.
    Sifatdoshlar   zamon   ma’nosiga   ko‘ra   uch   guruhga   bo‘linadi:   o‘tgan   zamon
sifatdoshi,   hozirgi   zamon   sifatdoshi,   kelasi   zamon   sifatdoshi.   Sifatdoshlarni   hosil
qiluvchi maxsus grammatik ko‘rsatkichlar sifatdoshning nisbiy zamon ko‘rsatkichi
ham sanaladi.
    O‘tgan   zamon   sifatdoshi   predmetning   nutq   so‘zlanib   turgan   vaqtdan   ilgari
bo‘lgan   harakat   belgisini   anglatadi.   –gan   (-kan,   -qan)   grammatik   ko‘rsatkichlari
bilan   yasalgan   sifatdosh   o‘tgan   zamon   sifatdoshini   hosil   qiladi:   Murabbiysi
bo‘lmagan   odamni hayot o‘zi tarbiyalab qo‘yadi («Otalar so‘zi»).
    Hozirgi   zamon   sifatdoshi   predmetning   nutq   so‘zlashib   turgan   vaqtida   davom
etayotgan harakat belgisini anglatadi.
    Hozirgi zamon sifatdoshi –yotgan, -vchi (-uvchi) affikslarini qo‘shish bilan hosil
bo‘ladi:   Adolat   biz   qurayotgan   jamiyatning   mezoni   bo‘lmog‘i   darkor
(I.A.Karimov).   Elmurod   bu   erga   keluvchi   mehmonlarning   hammasini   tanib   oldi
(P.Tursun).
    Kelasi   zamon   sifatdoshi   predmetning   nutq   so‘zlanib   turgan   vaqtdan   keyin
bajariladigan harakat tarzidagi belgisini anglatadi. Kelasi zamon sifatdoshi –r (-ar),
-digan,   -ajak   affikslari   bilan   yasaladi:   Aytar   so‘zni   ayt,   aytmas   so‘zdan   qayt
(Maqol).   Dehqon   kelasi   kuzda   oladigan   hosilining   g‘amini   shu   kuzdan   ko‘radi
(M.Ismoiliy).
   Sifatdosh fe’l shaklining «sifatdosh» deb atalishi, uning sifat singari predmetning
belgisini bildirishiga ko‘radir. Sifatlar predmetning rangi, hajmi, mazasi, xususiyati
kabilarni bildirsa, sifatdosh predmetning harakat va holat belgisini anglatadi.
    Demak,   sifatdosh   sifatga   xos   bo‘lgan   grammatik   xususiyatlarga   ham   egadir,
ya’ni:  
    1)   sifatdosh   morfologik   jihatdan   o‘zgarmaydi   (egalik,   kelishik,   ko‘plik
affikslarini olmaydi);
    2)   sifatdosh   otga   bog‘lanib   kelib,   predmetning   harakat   belgisini   bildiradi   va
gapda sifatlovchi vazifasini bajaradi: Ko‘klam quyoshidan   ko‘kargan   qirlar, ko‘m-
ko‘k   (H.Olimjon).   Xadichabegim   yurt   uchun   qayg‘uradigan   bir   malika   ekanini
ko‘rsatishni sevardi (Oybek).     3) sifatdosh otlashish xususiyatiga ega, bunday holda sifatdosh bog‘lanib kelgan
ot   qo‘llanmaydi  va  sifatdosh  ot   kabi  so‘z  o‘zgartiruvchi  (egalik,  kelishik,  ko‘plik
affikslarini)   affikslarni   oladi,   ot   singari   sintaktik   vazifalarni   (ega,   to‘ldiruvchi,
qaratuvchi)   bajaradi:   Yo‘lni   bilgan   qoqilmaydi   (Maqol).   Qishloq   xo‘jaligida
bevosita   ishlab   chiqaruvchining   o‘zi   xo‘jayin   bo‘lishi   shart   (I.Karimov).   Ko‘p
yurgandan   so‘rama,   ko‘p   ko‘rgandan   so‘ra   (Maqol).   Dushmanga   nafrati
bo‘lmaganning   Vatanga muhabbati bo‘lmas (Maqol). XULOSA
Ish-harakatning atamasi bo‘lib, gapda otga xos vazifalarni bajarishga mos bo‘lgan
fe’l   shakli   harakat   nomi   deyiladi:   Ilm-fanga   intilish   insonning   eng   oliy   ma’naviy
harakatlaridandir.   Chavandoz   bu   gaplarni   Ertoevga   aytishini   ham,   aytmaslikni
ham   bilmay   turgandi   (O.Yoqubov).   Mustaqilligimiz   tufayli   xalq   va   Vatan   tarixi,
boy   ilmiy   va   adabiy   merosga   xolisona   yondashishning   guvohi   va   shohidi
bo‘lmoqdamiz   (Rahim   Vohidov)   gaplaridagi   intilish,   aytishni,   aytmaslikni,
yondashishning   fe’l   shakllari   harakatning   atamasi   (nomi)   bo‘lib,   gapda   otga   xos
ega, to‘ldiruvchi, qaratuvchi vazifalarini bajargan.
Harakat nomi quyidagi shakl yasovchi affikslar bilan yasaladi:
1)   fe’l   negiziga   –sh   (-ish)   qo‘shish   bilan   (unlidan   so‘ng   –sh,   undoshdan   so‘ng   –
ish): o‘qish, yozish, ishlash, chiqish kabi;
Harakat   nomining   –sh   (-ish)   affiksi   bilan   yasalgan   shakli   otga   yaqin   turadi,
shuning uchun ham bu shaklda harakat nomi otga ko‘chishga moyil bo‘ladi.
2) fe’l negiziga –v (-uv) qo‘shish bilan (unlidan so‘ng –v, undoshdan so‘ng –uv):
ishlov, bag‘ishlov, boruv, keluv kabi;
Bu affiks bilan yasalgan harakat nomi hozirgi o‘zbek tilida kam ishlatiladi;
3) fe’l negiziga -moq qo‘shish bilan: o‘smoq, ulg‘aymoq, o‘rganmoq kabi.
Harakat   nomining   -moq   affiksi   bilan   yasalgan   shakli   fe’lga   juda   yaqin   turadi,
chunki har qanday fe’lning bosh shakli yo buyruq-istak mayli shaklida esla, shosh
kabi; yoki eslamoq, shoshmoq kabi harakat nomi shaklida olinadi.
Harakat   nomi   leksik-semantik   jihatdan   harakat   tushunchasini   anglatadi.   SHu
jihatdan harakat nomi fe’lga xos grammatik xususiyatlarga ega:
1)   o‘timli-o‘timsizlik   ma’nosini   ifodalaydi:   o‘rganish,   ko‘rmoq   -   o‘timli   harakat
nomi; yugurish, ishonmoq - o‘timsiz harakat nomi;
2)   nisbat   ma’nosiga   ega:   yutmoq   -   aniq   nisbat,   yasanmoq   -   o‘zlik   nisbat,
baholanmoq - majhullik nisbati, qiziqtirmoq - orttirma nisbat; 3) harakat nomining bo‘lishsiz shakli faqat –maslik affiksi bilan yasaladi: aytish –
bo‘lishli harakat nomi, aytmaslik – bo‘lishsiz harakat nomi. 4) harakat nomi zamon
ma’nosiga ega emas. Lekin ma’lum bir qulay sharoitda unda hozirgi-kelasi zamon
ma’nosi aks etadi: Oilada farzand tarbiyasiga har tomonlama   e’tibor bermoq   lozim.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Abdurahmonov   G‘.,   Shukurov   Sh.   O‘zbek   tilining   tarixiy   grammatikasi.
Morfologiya va sintaksis. – Toshkent: O‘qituvchi, 1973.
2. Abdurahmonov   G‘.,   Rustamov   A.   Qadimgi   turkiy   til.   –Toshkent:   O‘qituvchi,
1982
3. Abuzalova   M.Q.   Hozirgi   o‘zbek   tili.   Morfologiya.   O‘zbek   filologiyasi
bakalavriat yo‘nalishi uchun o‘quv-metodik qo‘llanma. Buxoro, 2005.
4. Hozirgi   zamon   o‘zbek   adabiy   tili.   F.Kamol   tahriri   ostida.   –Toshkent:   Fan,
1957.

O‘zbek tilshunosligida nisbat kategoriyasining o‘rganilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский