Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 65.4KB
Покупки 20
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Bohodir Jalolov

O‘zbek tilshunosligida umumiy va xususiy grammatik ma'no tavsifi

Купить
2O‘zbek tilshunosligida umumiy va xususiy
grammatik ma'no tavsifi
Reja:
Kirish 3
1. O`zbek tilshunosligida grammatik shakllarining o`rganilish tarixi 5
2. O`zbek tilshunosligida grammatik shakllarning milliy talqini va unda 
lug’aviy-sintaktik shakllarning o`rni 16
3. Lug’aviy-sintaktik shakllar va so`z birikmalarini ajratish   muammolari 24
4. Ravishdosh shaklining lug‘aviy-sintaktik shakllik   tabiati 26
5. Sifatdosh shaklining lug‘aviy-sintaktik shakllik   tabiati 27
Xulosa 29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 31 3Kırısh
Mavzuning   dolzarbligi:   Dunyodagi   fanlarning   eng   qadimiylaridan
bo`lmish tilshunoslik necha o`n asrlardiki, til  deyiladigan tilsimning tabiatini, tub
mohiyatini   tushunish   va   tushuntirish   yo`lida   tinimsiz   izlanadi.   Shu   bois   keyingi
yillarda   lug’aviy-sintaktik   shakllarnining   sintaktik   imkoniyatlari   o`zbek   tili
materiallari   asosida   yangicha   tadqiq   etish   va   tahlil   qilishga   qaratilgan   izlanishlar
silsilasi yuzaga keldi. Bu izlanishlarning salmog`i kundan-kunga oshib bormoqda.
O `zbekistоn   Respublikаsi   Prezidentining   2016-yil   13-mаydаgi  
PF-4797-sоn   «Аlisher   Nаvоiy   nоmidаgi   Tоshkent   dаvlаt   o`zbek   tili   vа   аdаbiyoti
universitetini   tаshkil   etish   to`g`risidа»,   2017-yil   7-fevrаldаgi   PF-4947-sоn
«O`zbekistоn Respublikаsini yanаdа rivоjlаntirish bo`yichа Hаrаkаtlаr strаtegiyasi
to`g`risidа»gi   Fаrmоnlаri,   O`zbekistоn   Respublikаsining   1995-yil   21-dekаbrdа
yangi   tаhrirdа   qаbul   qilingаn   «Dаvlаt   tili   hаqidа»gi   Qоnuni   hаmdа   mаzkur
fаоliyatgа   tegishli   bоshqа   me’yoriy-huquqiy   hujjаtlаrdа   belgilаngаn   vаzifаlаrni
аmаlgа   оshirishdа   ushbu   lоyihа   ishi   muаyyan   dаrаjаdа   хizmаt   qilаdi. Ya’ni,
grammatik   shakllarni   asosiy   xususiyatiga   ko`ra   uchga   ajratilib   o`rganish   tavsiya
etildi: a) lug’aviy shakl hosil qiluvchi; b)sintaktik shakl hosil qiluvchi; d)lug’aviy-
sintaktik   shakl   hosil   qiluvchi.   Shulardan   lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchi   va
sintaktik   shakl   hosil   qiluvchilar   tadqiqotchilar   tomonidan   o`z   ilmiy   isbotini
topgan.   Ammo   lug’aviy-sintaktik   shakllar   va   “Oraliq   uchinchi”   maqomiga   ega
o`zgalovchi   kategoriyasining   sintaktik   imkoniyatlari   hamon   munozarali   mavzu
sifatida   qolmoqda.   Uzluksiz   ta’limda   grammatik   shakllar   va   so`z   birikmalarini
o`qitishda   ayrim   muammolar   ko`zga   tashlanmoqda.   Shuningdek,   so`z
birikmalarining   grammatik   tuzilishiga   ko`ra   tasnifida   ham   chalkashliklar   mavjud.
Shunday   ekan,   mazkur   masalani   tadqiq   etish   zarurati   va   mavjud   imkoniyat
malakaviy-bitiruv ishining shakllanishi uchun yetarlicha asos bo`la   oladi.
Ma’lumki,   o`zbek   tili   qurilishiga   doir   tadqiqot,   darslik   va   o`quv
qo`llanmalarida   tilning   sistemaviy   xarakteri   haqida   ko`plab   fikr-mulohazalar
bildirilgan,   sintaktik   sathning   asosiy   birliklaridan   biri   sifatida   so`zlarning   erkin
bog’lanish   omillari   va   ularni   hosil   qilishda   bevosita   ishtirok   etuvchi   lug’aviy- 4sintaktik   shakllar   turli   ilmiy   qarashlar   va   yondashuvlar   asosida   tadqiq   etilgan.
Fanimizda   “Oraliq   uchinchi”   qonuniyati   tadqiqi   bilan   bog`liq   ma’lumotlar
qimmatli   manba   sifatida   qaraladi.   O`zbek   tilshunosligida   G`.Abdurahmonov,
M.Asqarova,   Sh.Rahmatullayev,   B.Mengliyev,   B.Bahriddinova   va   S.Nazarova
kabi   tilshunos   olimlar   yaratgan   darslik,   o`quv   qo`llanma   va   ilmiy   asarlarda
lug’aviy-sintaktik   shakllar   hamda   so`z   birikmalarini   ajratish   tahlili   natijasida
to`plangan   ilk   ilmiy   dalillar   yaratilgan.   Lug’aviy-sintaktik   shakllar   borasidagi
ilmiy   izlanishlar   morfologik   sath   doirasida   taqdim   etilgan   bo`lsa-da,   lekin   uning
sintaktik   imkoniyatlari   tadqiq   qilinmagan   va   bu   o`z   ilmiy   isbotini   kutayotgan
dolzarb muammolardan   biridir.
Kurs   ishining   obyekti ni   O‘zbek   tilshunosligida   umumiy   va   xususiy
grammatik ma'no tavsifi  haqida tushunchalarni  tаshkil etаdi .  
Kurs ishi predmeti:   O‘zbek tilshunosligida umumiy va xususiy grammatik
ma'no tavsifi  bo`yichа SG mаvzulаrini o`qitishdа qo`llаnilаdigаn ilg`оr pedаgоgik
teхnоlоgiya (grаfik оrgаnаyzer)lаrni qo`llash.
Kurs   ishi   mаqsаdi:   tа’lim   jаrаyonini   sifаtli   vа   sаmаrаli   tаshkil   etish
bаrоbаridа  “ O‘zbek  tilshunosligida  umumiy  va xususiy   grammatik  ma'no  tavsifi ”
mоdulini   o`qitishdа   grаfik   оrgаnаyzerlаrdаn   fоydаlаnish   yo`llаrini   yoritishdаn
ibоrаt 51.  O`zbek tilshunosligida  grammatik shakllarining o`rganilish tarixi
Tilshunosligimizda   grammatik   shaklning   grammatik   ma’nosi   bilan   bog’liq
masalalar   kam   o`rganilgan   mavzulardan   biri   hisoblanadi.   Ma’lumki,   grammatik
shakl   deganda   grammatik   ma’no   ifodalovchi   morfologik   ko`rsatkich   tushuniladi.
Boshqa   birliklar   kabi   grammatik   shakl   uch   tomon   –   shakl,   ma’no   va   vazifaning
yaxlitligidan   iborat.   Grammatik   shakl   va   uning   tasnifi   har   doim   dolzarb   bo`lib
kelgan.   O`tgan   davr   mobaynida   o`zbek   tili   grammatik   ko`rsatkichlarining   tasnifi
yaratildi,   ammo   qoidalar   avval   arab,   so`ngra   rus   tili   grammatik   me’yorlariga
tayanilgan   holda   taqdim   etilgan   edi.   O`zbek   substansial   tilshunosligi   ona
tilimizning   agglutinativlik   xususiyatiga   muvofiq   ravishda   grammatik
ko`rsatkichlarning yangicha tasnifini taqdim etishdi. Bunga ko`ra:
1. lug’aviy shakl hosil   qiluvchi;
2. sintaktik shakl hosil   qiluvchi;
3. lug’aviy-sintaktik shakl hosil qiluvchi ko`rsatkichlar   farqlandi 1
.
Lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchi   qo`shimchalarning   so`z   ma’nosini   qisman
o`zgartiruvchi, muayyanlashtiruvchilik  xususiyatiga   egaligi, shuningdek,  sintaktik
shakl   hosil   qiluvchilarning   so`z   lug’aviy   ma’nosiga   ta’sir   etmay,   so`zlarni   bir-
biriga   bog’lashga   yoki   ularga   ma’lum   bir   sintaktik   vazifa   berishga   xizmat   qilishi
barchamizga   ma’lum.   Biroq   o`zbek   tilida   shunday   shakllar   borki,   ular   bir
tomondan   so`zning   lug’aviy   ma’nosiga   ta’sir   etadi,   ikkinchi   tomondan,   ularni
sintaktik   aloqaga   kiritadi.   Shunga   muvofiq   ravishda   fe’lning   o`zgalovchi
kategoriyasi   shakllarining   ikkiyoqlama   mohiyatga   egaligi   isbotlandi.   Masalan,
qiziqib   so`ramoq   birikmasida   (-ib)   ravishdosh   shakli   (qiziq)   so`zining   lug’aviy
ma’nosiga   yaqin   ma’no   bergan,   shu   bilan   birgalikda,   bu   so`zni   keyingi   so`zga
bog’lash   vazifasini   ham   bajarmoqda.   Shuning   uchun   o`zgalovchi   kategoriyasi
shakllari lug’aviy shakl hosil qiluvchilar va sintaktik shakl hosil qiluvchilar   orasida
oraliq   vaziyatni   egallab,   lug’aviy-sintaktik   shakl   hosil   qiluvchi   atamasi   bilan
nomlanadi.
Tilshunoslik, xususan, o`zbek tilshunosligi hozirgi darajaga yetguncha uzoq 6tarixiy   rivojlanishni   bosib   o`tdi.   Tilshunoslik   fani   bosib   o`tgan   uzoq   o`tmishga
nazar   tashlasak,   o`zbek   tili   taraqqiyoti   va   takomillashuvining   olis   moziyga   borib
taqalishiga   guvoh   bo`lamiz.   Shu   davr   mobaynida   boshqa   sohalar   singari   o`zbek
tilshunosligining   barcha   tarmoqlarida   ilmiy   izlanishlar   olib   borildi   va   fandagi
yangiliklar hayotda tadbiq etilmoqda.
Morfologik   ko‘rsatkichlar   masalasi   tilshunoslik   fanining   azaliy
muammolaridan   hisoblanadi.   Jahon   tilshunosligida   qator   grammatik   shakllar
tasnifida   uzoq   davrlardan   hozirga   qadar   munozara   davom   etib   kelayotganligi
fikrimizning   dalilidir .   Tilshunoslik   tarixiga   e’tibor   bersak,   grammatik   shakl
tushunchasi xususida turli xil yondashuvlar kuzatiladi. Bu xilma-xillikning ta’sirini
bugungi   grammatikaga   doir   tadqiqotlardan   ham   payqash   qiyin   emas.   Xususan,   u
“grammatik   kategoriyaning   tashqi   lisoniy   vositalar   bilan   ifodalanishi”,   “ayrim
grammatik   ma’noni   ifodalovchi   formal   belgi”,   “ma’lum   grammatik   ma’no
ifodalovchi   shakl”   sifatida   tavsiflanadi.   Ammo   grammatik   shakl   atamasi   deyarli
barcha tilshunoslar tomonidan so`z shakliga nisbatan qo`llaniladi.
Grammatik   shakllarning   qator   tilshunoslik   maktablarida   o`rganilish   tarixi
mavjud,   hamda   ushbu   mavzu   yuzasidan   o`zbek   tilshunoslari   tomonidan   olib
borilgan ilmiy tadqiqotlarda ham mazkur maktablarning qimmatli  ma’lumotlariga
tayaniladi.   Xususan,   grammatik   shakllar   to`g’risidagi   nazariy   qarashlar   ilk   bor
Vedalar   tilini   tadqiq   qilgan  hind   olimlari   tomonidan   e’tirof   etiladi.   Ular   so`zlarni
tahlil   qilish   va   tarkibini   o`rganish   jarayonida   so`z   tarkibini   quyidagi   bo`laklarga
bo`lganlar: 1
1) o`zak;
2) suffiks;
3) qo`shimcha (turlovchi va   tuslovchi).
Qadimgi hindlar turlovchi va tuslovchilarning so`z o`zgartiruvchi grammatik
shakllar ekanligini aniqlaganlar, ammo mazkur shakllarni  muayyan nomlar ostida
birlashtirmasdan   ular   o`rtasidagi   farqni   faqatgina   raqamlar   bilan   ajratganlar.
Sanskrit   tili   tadqiqotchisi,   “Ashtadxyan”   asari   muallifi   Panini   ham   ushbu
1
 Mirziyoyev Sh.M. "Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan 
birga quramiz". Toshkent, ―O’zbekiston, 2017. 7nazariyani  e’tirof   etgan. Yunon  olimi  Dionisiy  va  uning zamondoshlari   ham  so`z
turkumlarini tasniflash chog’ida aynan sintaktik vazifa bajaruvchi qo`shimchalarga
tayanadi.   Uning   ta’rificha:   ot   (sifat   ham)   kelishik   va   songa   ko`ra   o`zgaruvchi
turkumdir.   Fe’l   kelishiksiz   so`z   turkumidir.   Sifatdosh   esa   fe’l   va   otlarga   xos
bo`lgan birliklarni birlashtiruvchi kategoriya hisoblanadi 1
. Qadimgi hind va yunon
tilshunosligi   nazariy   ma’lumotlariga   tayangan   Yevropa   tilshunoslari   ilmiy
tadqiqotlarida ham grammatik shakllar tasnifi uchun alohida boblar   ajratiladi.
O`zbek   tili   morfologik   tizimi   va   sintaktik   imkoniyatini   o`rganish   Yevropa
tilshunosligi   mezonlari   asosida   talqin   va   tavsif   etildi.   So`z   shakli   tushunchasi
o`zbek tilshunosligiga XIX asrning 2-yarmidan boshlab kirib kela boshladi. Bunda
Yevropa   tilshunosligi   va   o`zbek   tili   bo`yicha   yevropaliklar   tomonidan   yaratilgan
darsliklar   turtki   bo`ldi.   Shuningdek,   turkiyzabon   tadqiqotchilarimizning   arab
tilshunosligiga   tayangan   holda   olib   borgan   izlanishlari   ham   o`zbek   tili
grammatikasida ushbu tushunchaning shakllanishiga sabab bo`ldi. Chunki mazkur
masala sharq olimlari tomonidan qadimdan tadqiq etib kelingan.
Turkiy   tillar,   xususan,   o‘zbek   tili   morfologik   vositalarini   nomlash,
tasniflashga   intilishning   dastlabki   ildizlari   X-XI   asrlarga   borib   taqaladi.   Bu   ish
bilan,   ya’ni   turkiy   tillarnig   fonetik,   grammatik   va   leksik   tahlili   bilan   ilk   bor
shug‘ullangan   kishi   –   O‘rta   Osiyo   xalqlari   orasida   yetishib   chiqqan   yirik
adabiyotshunos,   tarixchi,   geograf   va   etnograf,   shuningdek,   o‘z   ta’biri   bilan
aytganda   «...tilda   ularning   eng   yetuklaridan,   eng   katta   mutaxassislaridan,
xushfahmlaridan,   eski   qabilalaridan,   usta   nayzadorlaridan»   [DLT.,I.-44]   bo‘lgan
qomusiy   olim   Mahmud   Qoshg‘ariydir.   U   turkiy   urug‘   va   qabila   tillarini,   ularda
qo‘llangan   so‘zlarning   leksik   va   grammatik   xususiyatlarini   chuqur   o‘rganish
asosida   ikki   yirik   asar   «Devonu   lug‘otit   turk»   va   «Javohir   un   nahv   fi   lug‘atit
turk»larni yatatdi.
Turkiy tillarning so`z yasash, so`z o`zgartirish va shakl yasash imkoniyatlari
haqidagi ilk nazariy qarashlar ham arab olimlari tomonidan beriladi. Xususan, Abu
Hayyon al – Andalusiyning 1312-yilda yaratilgan “Turklar tilini tushunish” nomli
asarida   morfologiya   va   sintaksisning   so`z   birikmasi   ta’limotiga   alohida   e’tibor 8qaratiladi.   Grammatika   va   mantiqni   bir-biriga   bog’lab   o`rgangan   turkiyzabon
qomusiy   olim   Abu   Nasr   Forobiyning   “Fanlar   tasnifi   haqidagi   so`z”   asarida   so`z
birikmalarini   so`zlarni   bog’lovchi   shakllar   asosida   tahlil   qiladi.   Shunga   muvofiq
so`z birikmasi qonunlari haqidagi fan - bobni ikki qismga bo`ladi:
1) ot va fe’llarning “oxiri” (qo`shimchalari)   qoidasi;
2) so`z qo`shimchalarining qo`shilish   qoidalari 1
.
So`z   oldiga   qo`shiladiganlar,   so`z   oxiriga   qo`shiladiganlar.   O`zgaradigan
(turlanuvchi   ot   va   tuslanuvchi   fe’l)   va   o`zgarmaydigan   so`zlarga   bo`lish.   “Harf”
deb   qaralgan   qo`shimchalar   va   yuklamalar   o`zgarmaydigan   so`zlar   sifatida
qaraladi.
Abu  Hayyon  yaratgan  “Kitobul  idrok  lil-lisonil  atrok”  nomli   asari  ta’sirida
XIV-XV   asrda   yozilgan   muallifi   noma’lum   “At   –   tuhfatuz   zakiyati   fillug’atit
turkiya”   asarida   o`zbek   tili   morfologik   va   sintaktik   xususiyatining   ilk   tizimli
bayoni beriladi. Har ikkala asar muallifi o`z talqinida arab tilshunosligi grammatik
an’analariga   tayanadi.   Lekin   arab   tilshunosligi   ichki   fleksiyaga   ega   arab   tili
qoidalari   asosida   ish   tutganligi   sababli,   bu   asosda   turkiy   tillarning   agglutinativ
tabiatini to`g’ri baholab bo`lmas va ilmiy manba sifatida uzoq yillar foydalanilgan
darsliklarda   so`zning   asosiga   qo`shilib   keluvchi   qo`shimchalar   arab   tili
yuklamalariga   o`xshash   bo`lganligi   uchun   “harflar”   deb   baholanar   edi.   Abu
Hayyon   va   “At   tuhfa”   asari   muallifi   turkiy   tilning   agglutinativlik   xususiyatini   –
so`z shakli  yasash  jarayonida o`zak-negizning o`zgarmasligini  anglaganlar  va o`z
tavsiflarida uni ochib berishga intilganlar. Ular o`z davri turkiy tili so`z   o`zgartirish
tizimi   uchun   xos   bo`lgan   deyarli   barcha   shaklning   –   ot   va   olmoshda   ko`plik   va
kelishik,   egalik   shakli,   fe’l   nisbati,   harakat   nomi   bilan   sifatdosh,
bo`lishli/bo`lishsizlik shakli, mayli, zamoni hamda tuslanishi tavsifini, har birining
arab tilidagi muqobilini sinchiklab yoritganlar.
Alisher   Navoiyning   lisoniy   qarashlari,   asosan,   “Muhokamatul   lug’atayn”
(1499) asarida o`z ifodasini topgan. Ikki til – o`zbek va fors tillarning solishtirma
tahliliga   bag’ishlangan   ushbu   asarda   so`z   yasashga   asos,   yasovchi   vosita   va
yasalma tushunchalari haqida qisqacha  ma’lumot beriladi. Alisher  Navoiy ikki  til 9bahsini   grammatik   sathda   olib   borganligi   tufayli,   bugungi   kunda   so`z   yasalishi,
shakl   yasalishi   atamalari   bilan   farqlanuvchi   yasalishlarni   bir-biridan   ajratmaydi.
Lekin ravishdoshning   -gach   shakli   (tegach, aytgach, yorg’och, topqoch, sotqoch)
ning   fe’lga   qo`shilib,   uning   ma’nosiga   “sur’at   yo`sunluk”   bir   ma’no   yuklashini
ta’kidlaydi. Shuningdek, fe’lning orttirma nisbati shakli haqida ham aytib o`tadi va
bu   nisbat   ma’nosi   -t   qo`shimchasi   orqali   ifodalanishini   qayd   etadi.   Masalan,
yugurt, yashurt, chiqart  .
O`rta   asr   tilshunoslaridan   biri,   “Sangloh”   asari   muallifi   Mirzo   Mehdixon
ham turkiy qo`shimchalarga “harflar” sifatida qaraydi va 6 mabna (qism)dan iborat
Tarsif   (grammatika)ning   4-qismi   “harf”   atamasi   ostida   qo`shimchalar   ro`yxati   va
ularning   tavsifiga   bag’ishlanadi.   Ushbu   qismda   bir   so`zning   turli   shakllarini
alohida   tasniflaydi. 2
Yevropada tilshunoslik  chinakam fan sifatida XIX asr boshlarida shakllana
borib, bu davrda turli lingvistik qarashlar olimlar tomonidan e’tirof etila boshlandi.
Ayni   vaqtda   ilmiy-nazariy   fikrlar,   asosan,   til   va   uning   tarixiy   taraqqiyoti   bilan
bog`liq fikrlar jamlanmasi edi. Bu davrda tarkibi tekshirilgan tillar qiyosiy-tarixiy
jihatdan   tadqiq   etildi.   Agglutinatsiya   nazariyasini   yaratgan   (garchi   keyinchalik
anchayin   o`zgartirilgan,   takomillashtirilgan   bo`lsa-da)   F.Bob   muloqotdagi   nemis
tilini   qadimgi   grek,   lotin,   slavyan,   zend   (qadimgi   avesto   tili)   bilan   qiyoslash
jarayonida   tillarning   grammatik   shakliga   e’tibor   beradi.   Ya’ni,   uning   nazaricha,
barcha   turlovchi   va   tuslovchi   qo`shimchalar   ilgari   mustaqil   qo`llangan   o`zak
bo`lgan.   Keyinchalik   tarixiy   taraqqiyot   natijasida   ular   affiks   holatiga   kelgan   va
hatto fe’llardagi shaxs-son qo`shimchalari ham olmosh o`zaklaridan kelib chiqqan.
Qiyosiy tilshunoslik oqimi vakillaridan yana biri, agglutinativ belgili tillarni
o`simlikka   o`xshatgan   olim   Avgust   Shleyxer   o`zining   biologik   (naturalistik)
konsepsiyasiga   tayangan   holda   bildirgan   fikrlarida   so`zning   shakliy   (grammatik)
xususiyatlariga   alohida   ahamiyat   qaratadi.   U   so`z   strukturasi   tiplarini   aniqlash
maqsadida   so`z   formalari   haqidagi   ta’limotni   yaratdi   hamda   uni   bungacha   faqat
tabiatshunoslar qo`llab kelgan  “morfologiya”  atamasi bilan nomladi. Shuningdek,
2
 2022-2026 yillarga mo'ljallangan O'zbekistonning yangi taraqqiyot strategiyasi" 2022 yil 28-yanvar 10A.Shleyxer turkiy tillarni agglutinativ oilaning sintetik tipi sifatida talqin etadi.
Rus olimi A.A.Shaxmatov, boshqa olimlardan farqli ravishda, morfologiyani
faqatgina   so`z   turkumlari   haqidagi   ta’limot   deb   tushunmay,   balki   o`zgaradigan
so`zlar (fe’l, ot, sifat, son, olmosh)ning grammatik formalari haqidagi tilshunoslik
sohasi sifatida talqin qiladi. U so`z shakllarini o`zgaradigan so`zlardagina mavjud
deb   biladi.   A.A.Shaxmatov   grammatik   shaklga   quyidagicha   ta’rif   beradi:
“So`zning   formal   (boshqa   so`zlar   bilan   aloqasidagina   bilinadigan)   ma’nolariga
ko`ra   farqlanadigan   turli   ko`rinishlari   grammatik   forma   deyiladi” 2
.   Olim   tilni
o`rganish   sintaksisga   asoslanib   olib   borilishi   kerak   degan   fikrda   edi.   Qizig’i
shundaki,   A.A.Shaxmatov   so`z   o`zgartirish   hodisasidan   farq   qiladigan   sifat
darajalari, sifatdosh, ravishdosh, harakat nomi, nisbat shakllarining yasalishini ham
grammatik formaga kiritadi.
So`z   shakllari   va   ularning   paradigmalarini   ajratish   N.Ostroumov,
G.Vamberi,  L.V.Shcherba  va   boshqa   rus   tadqiqotchilarining   ilmiy   izlanishlaridan
boshlanadi. Yani, so`z shakllari o`zaro bog’lanishlari jihatidan ikkiga ajratildi:
1) paradigma hosil qiladigan   shakllar;
2) paradigma hosil qilmaydigan shakllar;
Ushbu   bo`linishga   ko`ra   paradigma   hosil   qiladigan   shakllar   sirasiga   ot   va
otlashgan  so`zlardagi  grammatik  son  (birlik,  ko`plik), kelishiklar,  egalik  shakllari
va fe’llardagi bo`lishli/bo`lishsizlik hamda shaxs-son formalari kiritiladi.
Pradigma   hosil   qilmaydigan   shakllar   tarkibida   esa   hozirda   lug’aviy   shakl
hosil   qiluvchi   nomi   ostida   birlashtirilgan   otlardagi   kichraytirish-erkalash,
sifatlardagi   daraja,   fe’llardagi   nisbat   va   vazifa   shakllari   hamda   shu   kabi   boshqa
shakllar   o`rganildi.   Akademik   L.V.Shcherba   morfologiya   sohasida,   so`z
turkumlari,   so`z   shakllari   masalalarida   o`z   davri   uchun   yangilik   bo`lgan   fikrlar
bilan   chiqdi.   U   barcha   so`z   shakllari   so`z   birikmalarining   normal   holda,   nutq
vaziyatida,  shu  vaqtning aniq sharoitida yaratiladi 1
, deya ta’kidlaydi. L.V.Shcherba
fikrlarini   rivojlantirgan   Y.D.Polivanovning   nazariy   qarashlari,   xususan,
grammatika   sohasida   hammadan   oldin   uning   morfema   haqidagi   fikrlari   diqqatni
o`ziga tortadi. U morfemani ikki turga – leksik (o`zak) va formal (grammatik) kabi 11turlarga   ajratadi.   Shakl   yasash   masalasiga   to`xtalganida,   u   so`z   yasash   va   so`z
o`zgartirish   orasida   turuvchi   “ichki   tartibdagi   shakl   yasash”   hodisasi   borligini
ko`rsatadi.   Shuningdek,   Y.D.Polivanov   agglutinativ   tillarni   tuzilish   jihatidan,
boshqa   tilshunoslardan   farqli   ravishda,   analitik   tipga   kiritdi.   Chunki   u   tillarning
sintetik   yoki   analitik   bo`lishini   aniqlashda,   odatdagidek,   grammatik   ma’noning,
so`zning (so`z shaklining) o`z ichida qo`shimchalar (sintetik) yoki yordamchi so`z
bilan   (analitik)   ifodalanishidan   emas,   har   bir   grammatik   ma’noning   alohida   bitta
qo`shimcha   orqali   ifodalanishi   yoki   bitta   qo`shimchaning   bir   necha   grammatik
ma’noni ifodalashidan kelib   chiqadi.
Ma’lumki,   qo`shimchalar   o`zi   yakka   holda   qo`llanmaydigan,   so`z   yasash
yoki   forma   yasash   asosi   bilan   birikib   turli   ma’nolar   (so`z   yasalish   ma’nosi,
grammatik   ma’no)ni   hosil   qiladigan   yordamchi   morfemalardir.   Ular   ana   shu
mavqeyiga ko`ra,  ko`makchi morfema, ergash morfema, affiks morfema  tarzida
nomlanib kelinmoqda. Ushbu mavzu yuzasidan ilk qarashlar o`zbek tilshunosligida
XX asr boshlarida paydo bo`lib, 20-yillarda qo`shimchalar   “belgilar”   deb atalgan
va uch guruhga ajratib o`rganilgan:
1) ayiruv belgilari:  -da, -ga, bilan, uchun; be-, -siz, -ma, -mi?, -ay, -dosh   va
h.k;
2) turlov belgilari:   - di, -ib, -gach,  -g’ali, -g’ay, -ing, -  roq   va   b;  yasov
belgilari:  - la, -mak, -m, -ag’on, -tir,   -ma 1
;
Yuqoridagi   tasnifda   qo`shimcha   bilan   yuklama   va   ko`makchilar   umumiy
vazifa   asosida   bir   guruhga   kiritilgan.   Turlovchi   va   so`z   yasovchilar   o`zaro
farqlanmagan, shuningdek, ularning mohiyati nazarda tutilmagan.
A.Fitratning   “Sarf”   va   “Nahv”   darsliklaridan   keyin   “so`z   shakli”
tushunchasi   o`zbek   tilshunosligida   ommalasha   boshladi.   Bu   davrda   so`z   shakli
deganda asosga qo`shilib kelgan har qanday qo`shimcha tushunilib,   kitoblar   ham,
kitobcha   ham,   yozdik   ham,   yozdi   ham so`zning shakli  deb talqin qilinardi. Garchi
tugal   bo`lmasa-   da,   Fitratning   mazkur   asarlari   o`zbek   tilshunosligida
morfologiyaning   ilk   tavsifi   sifatida   tarixiy   ahamiyatini   yo`qotmaydi,   chunki   u
keyingi   davrda   –   1943-yilgacha   bo`lgan   boshqa   darsliklarda   berilgan   nazariy 12talqinlar uchun qimmatli manba vazifasini bajargan.
40-yillarda S.Barxudarov darsligi namunasi asosida yangi turdagi o`zbek tili
darsliklari   yaratila   boshlangach,   tilshunosligimizga   F.F.Fortunatov   asos   solgan
Moskva lingvistik maktabining   forma yasash, so`z o`zgartirish, forma yasovchi
qo`shimchalar, so`z o`zgartiruvchi qo`shimchalar   va   negiz   atamalari kirib kela
boshladi. F.F.Fortunatovning o`zi so`z shakllari haqida ikki xil fikr bildiradi:
1) so`zlarning negiz va affikslarga bo`linish qobiliyati   formadir;
2) so`zlarning affikslarga ko`ra farqlanishi   formadir 2
.
Shu   asosda   50-yillargacha   qo`shimchalar   ikki   turga   –   so`z   yasovchilar   va
so`z o`zgartiruvchilarga ajratilgan. Jumladan, O.Usmon, B.Avizovlarning “O`zbek
tili   grammatikasi”   nomli   1941-yilda   nashr   etilgan   kitobida   qo`shimchalar
“suffikslar”   nomi bilan yuritilib   “yasovchi suffikslar”   va   “turlovchi suffikslar”
deb   ikkiga   bo`linadi.   Shu   kitobda   turlovchi   suffikslarga   quyidagicha   ta’rif   va
misollar keltiriladi:
So`zlarning   bir-biri   bilan   bog’lanishini,   o`zaro   aloqasini   ko`rsatadigan
suffikslar so`z turlovchi suffiks deyiladi . Bunda:   Men bu kitob ni   kutubxona dan
ol dim   (turlovchilar:   -ni,   -dan,   -dim ),   Ahmad ning   aka si   institut da   o`qiy di
(turlovchilar:   -ning,   -si,   -da,   -di ),   Karim   dalaga   ket di   ( -ga,   -di )   gaplaridagi
so`zlarning   o`zaro   bog’lanishiga   xizmat   qiluvchi   suffikslarning   o`rniga   ahamiyat
berilgan.   Lekin   fe’llardagi   zamon   qo`shimchalari   ( -di:   ketdi   -   o`tgan   zamon)
turlovchilar   qatoriga   kiritiladi.   Bu   esa   mazkur   mavzuga   tegishli   masalalarning
atroflicha   o`rganilmaganligi   bilan   izohlanadi.   Shunga   qaramay,   bu   tasnif
qo`shimchalarning bo`linishi ma’lum bir izchillikka tusha boshlaganligidan dalolat
beradi. 1943-yilda prof. A.G’.G’ulomov turlovchilarni  farqlash  uchun “tuslanish”
atamasini taklif qildi. Bungacha esa tuslanish va turlanish umumiy bir nom ostida
“turlanish”  deb nomlanar edi.
70-yillarga qadar maktab darsliklarida shakl yasovchi va so`z o`zgartiruvchi
qo`shimchalar   farqlanmay,   barchasi   so`z   formasi   deb   atalgan   edi.   Ya’ni   so`z
o`zgarishi   va   shakl   yasalishi   kabi   so`zning   grammatik   shakllarini   ikki   guruhga
ajratishga   hech   qanday   asos   yo`q   ekanligi   ta’kidlab   kelinadi 2
.   Lekin   oliy   o`quv 13yurtlarida va qator ilmiy tadqiqotlarda shakl yasash va so`z o`zgartirishni farqlash
50-yillardayoq boshlangan bo`lib, 1965-yil nashr etilgan U.Tursunov, J.Muxtorov,
Sh.Rahmatullayevlarning   “Hozirgi   o`zbek   adabiy   tili”   qo`llanmasida   zikr
etilayotgan   grammatik   shakllarga   quyidagicha   ta’rif   beriladi:   “…   affikslar   ma’no
va vazifalariga qarab uch xil bo`ladi:  so`z yasovchilar, forma yasovchilar  va so`z
o`zgartiruvchilar” 3
.   Shuningdek,   ushbu   qo`llanmada   forma   yasovchilarga
quyidagicha   izoh   beriladi:   “So`zning   leksik   ma’nosini   o`zgartirmay,   unga   har   xil
semantik-grammatik   ottenkalar,   qo`shimcha   ma’nolar   kiritadigan   affiks   forma
yasovchi affiks deyiladi. Forma yasovchilar yangi so`z yasamaydi, shu bilan birga
so`zlarning   o`zaro   munosabatini   ko`rsatish   uchun   xizmat   qilmaydi”.   So`z
o`zgartirish   esa:   “Grammatik   ma’no   ifodalab,   o`zi   qo`shilib   kelgan   so`zning
boshqa   so`zlar   bilan   munosabatini   bildiradigan   affiks   so`z   o`zgartiruvchi   affiks
deyiladi. So`z o`zgartiruvchi  affikslar  turlovchi  va  tuslovchilarga  bo`linadi”,-  deb
ko`rsatiladi.   Shundan   so`ng   o`zbek   tilshunosligida   va   shu   davrda   olib   borilgan
qator   ishlarda   forma   yasovchi   va   so`z   o`zgartiruvchi   qo`shimchalari   kabi
tushunchalar   va   ularga   doir   grammatik   ta’riflar   keng   qo`llanila   boshlandi.   70-
yillardan   keyin   “maktabni   fan   bilan   bog’lash”,   “fan   yangiliklarini   maktabga
kiritish”   shiori   ostida   ona   tili   ta’limiga   dastlab   so`z   o`zgartiruvchi   qo`shimchalar
kiritilib,   ular   turlovchi   va   tuslovchilar   bilan   chegaralandi.   Forma   yasovchilar   esa
sharhlanmadi.
O`zbek   tilshunosligida   ikki   qismlik   “O`zbek   tili   grammatikasi”ning   1975-
yilda   nashr   etilishi   o`zbek   tili   morfologiyasini   tadqiq   etishdagi   eng   katta   yutuq
bo`ldi.   Ushbu   akademgrammatika   o`zbek   tilshunosligining   morfologiya   sohasida
qilingan   jiddiy   tadqiqotlardagi   barcha   yangi   qarashlarni   o`zida   mujassam   etadi.
Unda   “So`z   yasalishi”   alohida   qayd   etilib,   qo`shimcha,   o`zak   va   uning   tarkibi
hamda   morfemikaga   oid   barcha   qarashlar   o`z   ifodasini   topdi.   O`zbek
tilshunosligiga   doir   ushbu   qimmatli   manbada   shakl   hosil   qiluvchi   va   so`z
o`zgartiruvchi   qo`shimchalar   quyidagicha   umumlashtiriladi:   “Forma   yasovchi
affikslar   yangi   so`z   hosil   qilmaydi,   ma’noni   keskin   ravishda   boshqa   qilib
yubormaydi,   balki   har   xil   ottenkalar   orttiradi,   modifikatsiya   qiladi.   Yasovchilar 14leksik   ma’no   bilan   bog’lansa,   ular   grammatik   ma’noga   ega   bo`ladi.   Bular
kichraytirish, erkalash, chegaralash, kamlik, oshirish, ko`paytirish, gumon, taxmin,
emotsionallik   kabilarni   bildirish   –   asosiy   ma’noga   shularni   qo`shish   bilan
xarakterlanadi.   Bular   orttirgan   qo`shimcha   ma’no   yasovchi   darajasidagi   ayrim
ma’no   emas.   Anglashiladiki,   forma   yasovchilar,   so`z   o`zgartiruvchilardan   ham
farqlanadi:   leksik   ma’noga   qo`shimcha   ottenka   berish,   sintaktik   xarakterga
ega emaslik, paradigma hosil qilmaslik   va boshqalar. Forma yasovchi affikslar:
ot   turkumida   (keng   ma’noda);   kichraytirish,   erkalash,   achinish,   kamaytirish,
taxmin,   gumon   kabi   ma’nolar   bildiradigan   affikslar   (qizcha,   bo`taloq,   qo`zichoq,
onajon, bolagina, semizroq, oqish, qoramtir, qisqacha va b.) ; otlardagi (olmoshda
ham)   ko`plik   ko`rsatkichi   (bolalarni,   nimalarni) ,   sonlarning   turli   ko`rinishlarini
hosil   qiladigan   affikslar   (-ta,   -inchi,   -ala,   -cha,   -tacha   ) ;   gumon   olmoshi   hosil
qiluvchi   -dir  (kimdir,  nimadir)   affiksi,  fe’l   turkumida;   bo`lishsizlik  ko`rsatkichi   -
ma ,   fe’lning   “kengaytiruvchi”   –   intensivlik   bildiruvchi,   kuchaytiruvchi,   vid-tus,
harakatning   takrorlanishi,   uzoq   davom   etishi   va   kuchsizlanishini   bildiradigan
affikslari  (-qi, -qa, -gi, -g’i, -la, -inqira, -i, -a  kabilar;  bur-bura, chay-chayqa, to`z-
to`zg’i,   qo`zi-qo`zg’a,   yul-yulqi,   tep-tepkila,   oqardi-oqarinqiradi,   kuldi-
kulimsiradi   va   boshqalar.   Qiyoslang;   terladi-terchiladi,   terdi-termachaladi) ;
buyruq-istak   maylining   “kuchaytiruvchilari”   (-gil,   -in;   borgil,   bilayin) ,   zamon,
mayl   ko`rsatkichlari;   fe’l   funksional   formasini   hosil   qiluvchi   affikslar   (sifatdosh,
ravishdosh,   harakat   nomi)   daraja   ko`rsatkichlari,   taqlid   so`zlarning   kengaygan
formasini hosil qiladigan   -ir   kabi affikslar ham forma yasovchiga kiradi:   taq-tuq,
taqir-tuqir).
So`z   o`zgartiruvchi   affikslar   so`zlarni   bir-biriga   bog’lash   uchun   xizmat
qiladi.
Ular egalik, kelishik, fe’llardagi shaxs va son ko`rsatkichlaridir.
So`z   o`zgartiruvchilarning   ma’nosi   sof   grammatik   xarakterdadir.   Forma
yasovchilar   bilan   so`z   o`zgartiruvchilarning   ikkalasi   ham   faqat   bir   turkum
doirasida   bo`ladi” 1
.
Shu   bilan   o`zbek   tilshunosligida   forma   yasash   va   so`z   o`zgartirish   qat’iy 15ajratildi va shunday izchillikda o`rgatib borildi.
O`zbek   tili   me’yorlarini   belgilash   va   ommalashtirishni   o`z   oldiga   maqsad
qilib   qo`ygan   rus   tili   darsligi   namunasi   asosida   tuzilgan   qo`llanmalar   90-
yillargacha   amalda   bo`ldi.   Bu   hol   ta’lim   tizimining   turg’unlikka   yuz   tutishiga   va
ijtimoiy tarraqqiyot hamda ijtimoiy ehtiyojdan uzilib qolishiga olib keldi. Shuning
uchun istiqlol davri boshlaridayoq ona tilining ta’lim mazmunini yangilash, o`zbek
tili grammatik qurilishini rus tili grammatik me’yorlari chizmasi asosida baholash
asoratidan   qutqarish   harakati   boshlandi.   Chunki   shakl   yasash   va   so`z   o`zgartirish
o`zbek tili tabiatidan kelib chiqqan hodisa emas. Har ikki tushuncha ham tabiatan
flektiv bo`lgan rus tili me’yorlari asosida ishlab chiqilgan. Shu bois umumiy o`rta
ta’limda   ona   tilidan   ta’lim   mazmuni   va   usulini   yangilash   bo`yicha   izlanishlar
boshlanib,   respublikamizda   ona   tilidan   o`quv   fani   maqsad   va   mazmunini
yangilashga   qaratilgan   dasturlarga   tanlov   e’lon   qilindi.   Mavjud   imkoniyatlar
doirasida   o`ndan   ortiq   o`quv   dasturlari   ishlab   chiqildi   va   jamoatchilik   e’tiboriga
havola   etildi. 3
Umuman   olganda,   yuqorida   ko`rib   o`tganimiz,   qadimgi   dunyoning   barcha
tilshunoslik   maktablarida   yaratilgan   ja’miki   ilmiy   izlanishlar   keyinchalik
shakllangan   Yevropa   lingvistikasi   tamal   toshining   qo`yilishiga   asos   bo`lgan.
Shuningdek,   yangi   o`zbek   tilshunosligining   shakllanishi   hamda   taraqqiy   etishida
olis Sharq va G’arb tilshunosligining ham ahamiyati katta bo`ldi. Shu bilan birga
istiqlol   davri   o`zbek   tilshunosligida   ham   mazkur   maktab   vakillari   yondashgan
ilmiy   qarashlardan   qimmatli   manba   sifatida   hozirgacha   ham   foydalanib
kelinmoqda.
Shuningdek,   mustaqillik   sharofati   bilan   ta’lim   mazmuni   va   usulini
yangilash,   o`zbek   tili   grammatik   qurilishi   talqinini   rus   grammatikasi   asoratidan
xoli  qilish  umumxalq va davlat  ahamiyatiga molik ishga  aylandi. Ayniqsa,  1997-
yili   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   to`qqizinchi   sessiyasida   “Ta’lim
to`g’risida” gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” qabul qilinishi ona tili
ta’limida   ham   tez   orada   o`z   samarasini   berdi.   Uzluksiz   ta’limning   yangi   tizimi
3
 O zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017-2021 yillarda maktabgacha ta lim tizimini yanada ʻ ʼ
takomillashtirish chora-tadbirlari to g risida” 2016 yil 29 dekabrdagi PQ-2707-son qarori.	
ʻ ʻ 16bo`yicha   qator   ishlar   amalga   oshirildi.   O`zbek   tilshunosligi   ham   o`zining   milliy
tabiatidan   kelib   chiqqan   holda   tadqiq   qilinib,   qator   yutuqlarni   qo`lga   kiritdi.
Birgina   morfologik   shakllarning   lug’aviy,   sintaktik   va   lug’aviy-sintaktik   shakllar
kabi   turlarga   ajratilib   o`rganilayotgani   yangilanayotgan   ona   tilimiz
muvaffaqiyatlaridan biri   hisoblanadi. 171. O`zbek tilshunosligida g rammatik shakllarning milliy talqini
va unda lug’aviy-sintaktik shakllarning o`rniIstiqlol   sharofati  	bilan   hamma   fan,   hamma  	soha  	bo`yicha  	jiddiy   ilmiy	
tadqiqot  	ishlari   olib  	borishga  	keng  	yo`l  	ochildi.  O`zbek  tilshunosligini  Yevropa,	
ayniqsa,  	rus  	tilshunosligi   andozasi   ta’siridan  	holi   tarzda   tadqiq   etish   imkoni	
yaratildi.  	Endi  	o`zbek tilshunosligi mustaqil tarzda, asosan,  	o`zbek  	tilining  	o`ziga	
xos 	xususiyatidan 	kelib 	chiqqan 	holda milliy 	til 	hodisasini baholash 	imkoniga 	ega	
bo`ldi. 	Ilmiy 	izlanishlar 	ko`lami 	kengaydi.
1999-yil   qabul   qilingan   DTS   talablari   va   ta’limdagi   qator   o`zgarishlar
natijasi   o`laroq   o`zbek   tilining   mumtoz   talqini   namunasi   asosida   o`zbek   milliy
tilshunosligini   yaratish   yuzasidan   bir   qancha   muhim   ilmiy-tadqiqotlar   amalga
oshirildi, yangicha nazariy qarashlar asosida darsliklar, o`quv qo`llanmalari yuzaga
keldi.   Bu,   avvalo,   istiqlol   tufayli,   qolversa,   Prezidentimiz   I.A.Karimovning
qo`llab-quvvatlashi   bilan   o`zbek   tilining   mumtoz   tavsifini   berish,   o`zbek
tilshunosligini   yaratish   imkoni   vujudga   kelganligi   bilan   belgilanadi.   Berilgan
imkoniyatlar   natijasi   o`laroq   morfologik   ko`rsatkichlarning   asl   tasnifi   taqdim
etildi.   Yangilangan   ona   tili   darsligida   tilshunoslarimiz   o`zbek   tilining   turkona
agglutinativ   tabiati   va   shakl   yasash   xususiyatlariga   tayangan   holda   so`z
qo`shimchalarinining   yangi   tasnifini   yaratdilar.   O`zbek   tilshunosligi   tadqiq
doirasiga   lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchilar   va   aloqa-munosabat   shakli   hosil
qiluvchilar   deb   nomlangan   yangi   atama   va   tushunchalar   kirib   keldi.   Yangi   nom
ostida   qo`shimchalarning   bunday   tasniflanishining   asosi   A.Bondarko,
N.Y.Shvedova,   H.Ne’matov,   A.M.Peshkovskiy,   N.Mahmudov,   A.Nurmonov,
Sh.Shahobiddinova,   Z.Qodirov   kabi   olimlarning   ilmiy   izlanishlarida   o`z   aksini
topdi.
Keyingi   yillarda   nashr   etilayotgan   o`rta   maktab   darslikliklarida   asos   va
uning qo`shimchalari quyidagi turlarga ajratiladi va shunday izohlanadi: “ Asos   va
qo`shimchalar   so`zning   ma’noli   qismlaridir.   So`zlarning   shakl   yasovchi
qo`shimchalarisiz, tub ma’noli qismiga  asos  deyiladi. Mustaqil qo`llana 18olmaydigan,   asosga   qo`shilib   unga   yangi   yoki   qo`shimcha   ma`no
yuklaydigan,   shuningdek,   so`zlarni   bog’lashga   xizmat   qiladigan   qismga
qo`shimcha   deyiladi”.   “Asosga   qo`shilib,   yangi   ma’no   hosil   qiluvchi
qo`shimchalar   so`z   yasovchi   qo`shimchalardir”.   “Asosga   qo`shilib,   uning
ma’nosiga   qo`shimcha   ma’no   yuklash   yoki   o`zi   qo`shilayotgan   so`zni   boshqa
so`zga   bog’lash   vazifasini   bajaruvchi   qo`shimchalarga   shakl   yasovchi
qo`shimchalar deb ataladi. Ular vazifasiga ko`ra ikki turli bo`ladi: 4
1. Lug’aviy shakl   yasovchilar;
2. Sintaktik shakl yasovchilar  (aloqa munosabat   shakllari)” 1
.
“Asosga   qo`shilib,   uning   ma’nosiga   qo`shimcha   ma’no   yuklovchi
qo`shimchalar   lug’aviy   shakl   yasovchilardir.   Ularga   otlardagi   ko`plik,
kichraytirish-erkalash, qiyoslash ma’nolarini beruvchi shakllar, sifatlardagi daraja,
shuningdek, fe’ldagi  nisbat, bo`lishli-bo`lishsizlik  hamda fe’lning vazifa shakllari
(ushbu   shakllarga   keyingi   qismlarda   chuqurroq   to`xtalamiz)   kiritiladi”.   “O`zi
qo`shilayotgan   so`zni   boshqasiga   bog’lash   vazifasini   bajaruvchi   qo`shimchalar
sintaktik   shakl   yasovchilar   (aloqa-munosabat   shakllari)   deyiladi.   Mazkur
qo`shimchalarga   egalik,   kelishik,   bog’lamalar,   fe’llardagi   mayl,   zamon   hamda
shaxs-son   shakllari   kiritiladi” 2
.   Keyingi   yillarda   boshqa   mualliflar   tomonidan
yaratilgan maktab darsliklarida ham ushbu ta’riflar takrorlanadi.
Uzluksiz ta’limning keyingi uch yillik, akademik litsey va kollejlar tizimida
ham o`quvchilarga shu tarzdagi qoidalar biroz o`zgartirilgan holda beriladi. Unga
ko`ra asos  yetakchi morfema  va qo`shimcha  ko`makchi morfema  nomlari ostida
keltiriladi. Shakl yasovchi morfemalarning sintaktik imkoniyatlari hisobga olingan
holda quyidagi turlarga bo`linadi:
1) sintaktik   munosabat   bildirmaydigan   morfemalar   (lug’aviy   shakl
yasovchi qo`shimchalar);
2) sintaktik   munosabat   bildiradigan   morfemalar   (aloqa-munosabat
shakllari).
4
 Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo'yilgan davlat talablari  2018-yil 18-iyun 19Lekin ushbu mavzu yuzasidan ilmiy izlanishlar tilshunos olimlar tomonidan
turlicha,   so`z   shakllarining   hamma   imkoniyatlari   hisobga   olingan   holda
istiqlolning   dastlabki   yillaridanoq   olib   borilgan   va   hali   ham   davom   etmoqda.
Shuningdek,   qilinayotgan   keyingi   ishlarda   so`z   shakllari   yangicha   tasnif   asosida
taqdim   etilmoqda.   Morfologik   shakl   bo`yicha   zamonaviy   o`zbek   tilshunosligida
amalga   oshirilgan   muhim   tadqiqot   sifatida   B.Mengliyev,   Sh.Shahobiddinova   va
B.Bahriddinovalarning   ilmiy   izlanishlarini   alohida   ta’kidlash   lozim.
Sh.Shahobiddinova son kategoriyasi shakli misolida grammatik shaklning xususiy
grammatik   ma’nosini   bosqichli   mavhumlashtirish   asosida   umumiy   grammatik
ma’nosini   tiklash   usulini   taqdim   etdi.   B.Mengliyev   esa   morfologik   shaklning
ma’noviy   jihati   bilan   birga   sintaktik   imkoniyatga   ega   ekanligini   ilmiy   asosladi.
Olim   ishlarini   davom   ettirgan   B.Bahriddinova   grammatik   shaklning   barchasi
semantik   tabiat   va   sintaktik   imkoniyatga   egaligi,   uning   ayrimlarida   lug’aviy
ma’noni   modifikatsiyalash,   ayrimida   gap   qurilishida   ishtirok   etish   xususiyati
mohiyatni   belgilash   darajasida   bo`lishini   va   ba’zilarida   har   ikki   jihat
mushtarakligini ilgari surdi  hamda o`z fikrini sifatdosh, ravishdosh, harakat  nomi
misolida   isbotlab   berdi 1
.   Shunga   ko`ra,   o`zbek   tilshunosligida   ilk   marotaba
morfologik  shakl  yangicha   tasnif   asosida  ilmiy  tadqiq  qilindi.  Mazkur   yangilikda
lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchilar   sirasiga   otdagi   son,   fe’ldagi   nisbat,   bo`lishli-
bo`lishsizlik,   harakat   tarzi,   sifatdagi   daraja   kategoriyalarini;   sintaktik   shakl   hosil
qiluvchilarga   kelishik,   egalik,   kesimlik   kategoriyasini   hamda   “lug’aviy-sintaktik
shakl   hosil   qiluvchi”ga   o`zgalovchi   kategoriyasini   kiritdi.   Ushbu   tasnifni
muallifning o`zi quyidagi ta’rif ostida   tushuntiradi:
“1.   Lug’aviy   shakl   hosil   qiluvchi   –   leksemaning   lug’aviy   ma’nosini   nutq
talabiga muvofiq ravishda modifikatsiyalaydi.
2. Sintaktik   shakl   –   leksemani   muayyan   gap   bo`lib   kelishiga   xoslaydi   va
sintaktik aloqaga kiritish vazifasini   bajaradi.
3. Lug’aviy-sintaktik   shakl   leksemaning   ham   lug’aviy   ma’nosiga   ta’sir
qiladi, ham uning sintaktik vazifasini   belgilaydi” 1
.
Turkiy tillarda ilk marotaba murakkab tabiatli ravishdosh, sifatdosh, harakat 20nomi   shakllari   tadqiqi   bilan   shug‘ullangan   M.Qoshg‘ariy   ham   ular   tabiatidagi   bu
nozik jihtni e’tibordan chetda qoldirmaydi. «Devon»ning katta qismi   (II   tom) fe’l
qoidalari,   yasalishi,   fe’l   boblari,   turlari   va   boshqalarga   bag‘ishlanadi.
M.Qoshg‘ariyning   ta’kidlashicha,   turkiy   tillar   fe’l   qurilishi   arab   tilidagi   fe’llar
tuzilishiga o‘xshaydi. har ikki tilda ham masdar(harakat nomi), sifat(ismi foil, ismi
maf’ul   -   sifatdosh)larning   qo‘llanilishi   bir   xil.   «Fe’llarning   tuslanishi   va
sifatlarning bayoni» bobida fe’llarning yasalishi xususida to‘xtalib shunday fikrlar
keltiriladi: «...fe’llarning yasalishida o‘tgan zamon fe’li va buyruq formasi asosdir,
dedim.   Chunki   o‘tgan   zamon   fe’lining   bosh   harfi   maftuh(-a   li)   bo‘lsa,   kelasi
zamon fe’li  ham, masdar  ham   maftuh(-a li)  bo‘ladi. Uning bosh harfi  marfu’(-lo
li) bo‘lsa, o‘tgan zamon fe’li ham, masdar ham shunday bo‘ladi: bardi – barir,   turar
– turmaq.
«Devon»da   ish-harakatning   bajarilganligini   bildiruvchi   sifatida   ismi   maf’ul
termini   qo‘llanilib,   harakat   nomi   deb   izohlab   ketiladi:   «...ish-harakatning
bajarilganligini bildiruvchi ismi maf’ul formasi hamma fe’l boblarida bir xil usulda
– buyruq shakli oxiriga -sh,-m qo‘shib yasaladi: qazmish ariq - qazilgan
ariq.   O‘zak   bu   xil   sifatlarda   har   vaqt   o‘z   holida   hech   qanday   o‘zgarishsiz
saqlanadi. O‘zakka o‘timli fe’llarda - mish qo‘shimchasi qo‘shiladi. O‘tgan zamon
o‘timsiz   fe’llarda   ham   –   mish   qo‘shimchasi   qo‘shiladi,   u   holda   bu–   mish   o‘tgan
zamon gumon fe’lini yasaydi: evga barmish – uyga borgan   emish[DLT.,II.62-63].
Mahmud   Qoshg‘ariy   sifatdosh   shakllarini   ish-harakatning   bajarilishini
bildiruvchi   sifat   deb   ataydi   va   buni   quyidagicha   izohlaydi:»...barmish,   kelmish
so‘zlari   otlar   oldida   aniqlovchi   bo‘lib   kelganda   sifatga   aylanadi:   barmish   kishi   –
boradigan kishi. Buning o‘rnida bardi fe’lidagi di ni qo‘llashning o‘rni emas.
Ko‘rinib   turibdiki,   hozirgi   kunda   unumsiz   sifatdosh   hosil   qiluvchi
sanaladigan
– mish   shakli   «Devon»da   masdar(harakat   nomi),   sifat(sifatdosh)   va
o‘tgan zamon gumon fe’li yasaganligi misollar bilan tushuntirilgan. «...ishlovchini
bildiruvchi   sifatlar(ismi   foillar)   o‘g‘iz,   qipchoq,   yamak,   yag‘mo,   arg‘ular   va
suvorlardan   Tachanakkacha   bo‘lgan   ko‘chmanchilar   tilida   o‘tgan   zamon   fe’lidan 21tuziladi:   bardi
– bardachi. Butun fe’llarda bu qoida shu   xildadir.
Pedagogik   amaliyotlarda   olib   borilgan   kuzatuvlardan   shu   narsa   ma’lum
bo`ldiki,   qo`shimchalarni   farqlash   va   to`g’ri   tasnif   qilgan   holda   yodda   saqlab
qolish   6-sinf   o`rta   maktab   o`quvchisida   biroz   qiyinchiliklar   tug’dirar   ekan.
Shuningdek,   ularni   gap   tarkibida   tahlil   qilish   jarayonida   o`quvchilar
chalkashliklarga   yo`l   qo`yishadi.   Aksariyat   o`quvchilargina   sintaktik   shakllarni
farqlaydilar   (shunda   ham   yodlash   yo`li   bilan,   tushungan   holda   emas).   Bunday
hollarda, tushuntirish jarayonida o`qituvchilar ham qiyinchiliklarga duch kelishadi.
Tahlil   vaqtida   qo`shimchalarni   guruhlashda   ustozning   o`zi   ham   biroz   qiynaladi.
Dars   jarayonida   bu   kabi   muammolarga   duch   kelmaslik   uchun   esa   darslik
mualliflaridan   to`g’ri   tasnif   qilgan   holda   qo`shimchalarni   vazifasiga   ko`ra
guruhlash talab   etiladi.
Grammatik   shakllar   haqidagi   nazariy   qarashlar   B.Bahriddinova   tomonidan
bir   qator   ilmiy   maqolalarda   ham   yoritildi.   Ayniqsa,   o`rta   maktabda
qo`shimchalarning   o`qitilishi   va   pedagog-kadrlar   tomonidan   o`quvchilarga   qay
tarzda   yetkazib   berishlari   xususidagi   olimaning   taklif   va   mulohazalari   uning
keyingi ishlarida ham namoyon bo`ladi:
“Qo`shimcha   tushunchasi   nihoyatda   serqirra   mazmunga   ega   bo`lib,   uning
har bir qirrasi alohida tasnifni talab etadi. Tuzilishiga ko`ra – sodda va murakkab;
kelib  chiqishiga  ko`ra  –  o`z  va   o`zlashma;   shakl   va  ma’no  munosabatiga  ko`ra  –
shakldosh, ma’nodosh, zid ma’noli, talaffuzdosh, shuningdek, bir ma’noli va ko`p
ma’noli,   so`z   yasash   darajasiga   ko`ra   –   serunum,   kamunum,   unumsiz   va   boshqa
guruhlarga   ajratiladi.   Ammo   qo`shimchalarni   vazifasiga   ko`ra   guruhlash   tasniflar
ichida   eng   muhimidir” 1
.   “Lug’aviy-sintaktik   shakllarni   alohida   ajratmaslik
o`quvchilarda   qo`shimchalarning   vazifasini   aniqlashda   (ham   bog’lash,   ham
qo`shimcha   ma’no   yuklash),   so`z   birikmalarini   ajratishda   ( o`qigan   bola
bitishuvmi,   boshqaruvmi?),   gap   bo`laklarini   tahlil   qilishda   (lug’aviy   shakllarning
birortasi   ham   so`zning   gapdagi   sintaktik   vazifasini   o`zgartirmaydi)   kabi
tushunmovchiliklarni keltirib   chiqaradi” 2
. 22Grammatik   shakllar   xususidagi   qarashlar   o`z   ilmiy   isbotini   topgach,   keng
jamoatchilik   e’tiboriga   havola   etildi.   Keltirilgan   ta’rif   va   tavsiflar   o`quv
darsliklaridan ham joy ola boshladi. Xususan, oliy o`quv yurtlari talabalari uchun
nazariy   manba   sifatida   taqdim   etilgan   “Hozirgi   o`zbek   adabiy   tili”
(R.Sayfullayeva, B.Mengliyev  va b)  darsligida so`z shakllariga quyidagicha ta’rif
beriladi:
“O`zbek   tilida,   flektiv   tillardagidan   farqli   o`laroq,   o`zak   mustaqil   ma’no
anglatish xususiyatiga  ega. So`zning o`zakdan boshqa  qismlari esa undan ayricha
qo`llanilmaydi   va   ma’no   anglatmaydi.   Shuning   uchun   ular   morfema   deyiladi”.
“Morfema funksional-semantik xususiyatiga ko`ra ikki guruhga bo`linadi:
1) derivatsion   morfema;
2) grammatik   morfema.
Derivatsion morfema so`zga qo`shilib, yangi so`z hosil  qiladi”.  “Grammatik
morfema asosiy xususiyatiga ko`ra uchga   ajraladi:
1) lug’aviy shakl hosil qiluvchi   morfema;
2) sintaktik shakl hosil qiluvchi   morfema;
3) lug’aviy-sintaktik shakl hosil qiluvchi   morfema 3
.
Lug’aviy  shakl   hosil   qiluvchi   morfema   leksema   lug’aviy   ma’nosini   nutqqa
moslashtirish vazifasini bajaradi. Masalan,   kitob   leksemasining sememasida birlik
va ko`plik ma’nosi noma’lum. Son lug’aviy shakl hosil qiluvchisi bo`lgan  -lar  uni
ko`plik   tomon   muayyanlashtiradi.   Bu   morfemaning   o`ziga   xos   turi   lug’aviy-
sintaktik shakl hosil qiluvchi morfema  bo`lib, lug’aviy ma’noni muayyanlashtirish,
nutqqa   xoslash   bilan   birga   (kel gan ),   (o`qi gach ) ,   so`zni   sintaktik   aloqaga   ham
kiritadi:  o`qi gan  bola, o`qi gach  gapirmoq .
Sintaktik   shakl   hosil   qiluvchi   morfema   so`zning   sintaktik   qurilmadagi
o`rnini   belgilaydi.   Masalan,   kelishik   kategoriyasi   so`zga   kesimlik   mavqeyini
beradi.   Kesimning   ega   va   hol   bilan   sintaktik   aloqasini   ta’minlaydi.   Kelishik
morfemalari   oldingi   so`zni   keyingi,   egalik   qo`shimchalari   esa   keyingi   mustaqil
so`zni oldingisiga bog’lash vazifasini bajaradi” 1
.
Yuqoridagilardan   shunday   xulosaga   kelishimiz   mumkin,   o`zbek   tilidagi 23qo`shimchalar   murakkab   tabiatga   ega.   Bu,   ayniqsa,   fe’lning   o`zgalovchi
kategoriyasida   yaqqol   namoyon   bo`ladi.   Chunki   fe’lning   nisbat,   bo`lishli-
bo`lishsizlik,   harakat   tarzi   va   lug’aviy   shakllik   mohiyatiga   ega   bo`lgan   tur   kabi
to`rt   lug’aviy   shakli   mavjud.   Bu   lug’aviy   shakllarning   har   biri   o`ziga   xos
xususiyatlarga va paradigmaga birlashuvchi necha ko`rinishlarga ega, shuningdek,
ularning   nutqdagi   voqelanishi   turli   xil.   Shunga   qaramay   ular   nutqda   yuzaga
chiqadi   va   fe’l   tarkibida   qoladi.   Shakl   yasovchi,   lug’aviy   shakl   deb     yuritib
kelingan   o`zgalovchi   kategoriya   shakli   –   ravishdosh,   sifatdosh   va     harakat
nomining o`ziga xos murakkab xususiyati na lug’aviy shaklga, na sintaktik shaklga
berilgan   ta’riflarga   mos   keladi.   Chunki   mazkur   shakl   so`z   lug’aviy   ma’nosini
muayyanlashtirish   bilan   birga,   fe’lni   o`zidan   keyin   kelgan   ot   yoki   fe’lga
tobelantirib   bog’lash   va   shu   asosda   uning   gapdagi   mavqeyiga   ham   kuchli   ta’sir
etish   xususiyatiga   ega.   Lug’aviy   ma’noni   muayyanlashtirishi,   aniqlashtirishi   va
faqat   fe’lga   xosligi   ravishdosh,   sifatdosh,   harakat   nomi   shaklini   sintaktik   shakl
sifatida baholashga, fe’lni o`zidan keyingi so`zga tobelab bog’lashi hamda gapdagi
vazifasini   belgilashi   ularni   lug’aviy   shakl   sifatida   baholashga   to`siq   bo`ladi.
Shuningdek,   o`zgalovchi   kategoriyasining   “fe’lni   boshqa   so`zlarga   bog’lash   va
fe’lga otga xos vazifalarini berish” UGMsini “fe’lni fe’lga bog’lash” (ravishdosh),
“fe’lni   otga   bog’lash”   (sifatdosh)   hamda   “fe’lga   ot   vazifasini   berish”   (harakat
nomi)   tarzida   xususiylashtirsak,   mazkur   shakllarning   sintaktik   imkoniyatinatijasida fe’llik xususiyatidan uzoqlashayotganligiga guvoh bo`lamiz. Demak,
o`zgalovchi kategoriya o`zida ham lug’aviy, ham sintaktik shakllik mohiyatini
mujassamlashtiradi. Masalan, 	yorilgan devor, qizigan asfalt, qiziqib so`ramoq,	
oqar   daryo,   o`qigani   kelmoq  	kabi   birikuvlarda   sifatdosh   shakli   fe’lni   otga	
tobelantirib   bog’lamoqda   va   shu   bilan   birgalikda   fe’ldagi   harakat   ma’nosini
kuchsizlantirib, belgi ma’nosi bilan nutqqa olib kirmoqda.  	Masalan, keltirilgan	
birikmalar tarkibidagi  	-gan  	sifatdosh shaklining  	ma’noviy  	va  	vazifaviy xususiyati	
rang-barang   bo`lib,  	shu  	boisdan  	uning  	talqinida   qarama-qarshi  	nuqtayi  	nazarni	
ko`plab uchratish mumkin. O`zbek tilshunosligida 	bu 	shakl 	xususida 	har-xil 	fikrlar 24bildiriladi.  	Birgina  	-gan  	ko`rsatkichining   sifatdosh  	shakli  	sifatidagi  	umumiy	
grammatik  	ma’nosi   hamda   uning   oraliq  	grammatik  	ma’no   orqali   voqelanishiga	
e’tibor qaratsak, 	mazkur shaklning boshqa 	morfologik 	shakllar qatori ma’noviy 	va	
sintaktik  	xossa  	birligidan  	iborat  	butunlik   ekanligiga,  	uning   umumiy  	grammatik	
ma’nosi	 	ham	 shu	 	yaxlitlik	 asosida	 tiklanishiga	 	amin	 	bo`lamiz..	 Shaklning	
ma’noviy  	jihati  	“fe’lga  	sifatlik  	xususiyatini  	berish”  	bo`lsa,   sintaktik   vazifasini	
“fe’lni  	ot   va   ot  	vazifasidagi  	so`zga  	bog‘lash”   tashkil   etadi.   Demak,   sifatdosh	
shaklining  	umumiy  	grammatik   ma’nosini   “fe’lga   sifatlik   xususiyatini   berish  	va	
fe’lni otga bog’lash” deya  	aytishimiz  	mumkin  	bo`ladi. Sifatdosh  	shakli umumiy	
grammatik   ma’nosining   sintaktik   mohiyati   deyarli   o`zgarishsiz  	-  	“fe’lni  	otga	
bog’lash” tarzida xususiylashadi, bog’lanuvchi 	fe’l  	yoki  	ot  	bu 	vazifani  	o`ziga xos	
tarzda  	o`zgartira   olmaydi.  	Biroq  	ma’noviy  	jihat  	to`g’ridan-to`g’ri  	emas,   balki	
muayyan 	oraliq 	grammatik 	ma’nosi orqali 	nutqqa 	chiqadi, xususiy holda 	namoyon	
bo`ladi.  	-gan  	shaklining  	fe’lni  	aniqlovchi  	sifatida   nutqqa   olib  	kirishga  	asos	
bo`luvchi  	sintaktik   imkoniyati   borligini  	ham   qayd  	etishimiz  	mumkin  	bo`ladi:	
Chinor   bo`lmasa   ham,   boshqa	 biror	 tup	 daraxt	 eksa,	 yer	 yuzini	 shovullagan	
bog’lar	 qoplab	 ketardi.Shuningdek,   ravishdosh   shakli   ham   fe’lni   o`zidan   keyingi   fe’lga   tobelab,
harakat  ma’nosini   kuchsizlantirgan  holda holat,  payt, sabab   ma’nosi  bilan  nutqda
voqelantiryapdi.
Ravishdosh,   sifatdosh,   harakat   nomi   shakli   tizimini   kuzatish   shuni
ko`rsatadiki,   mazkur   shakllardagi   lug’aviy   va   sintaktik   imkoniyat   birdek
mutanosiblikda emas.
Shaklning lug’aviy ma’noga ta’siri kuchayishi bilan unda sintaktik qobiliyat
kuchsizlanib   boradi.   Ravishdosh   shaklida   fe’lni   fe’lga   tobelash   imkoni   kuchli,
ammo  atash   ma’nosiga   ta’sir   nisbatan   kuchsiz.   Sifatdoshda   esa   har   ikki   jihatning
mavjudligiga   guvoh   bo`lamiz.   Harakat   nomi   shaklida   atash   ma’nosiga   ta’sir
anchayin sezilarli, hatto ayrim o`rinlarda unga ot yasalishi sifatida qaraladi, ammo
fe’lni boshqa so`z bilan aloqaga kiritish imkoniyati tamoman yo`qolib boradi. Shu
vaqtga qadar lug’aviy shakl hosil qiluvchi shakl sifatida talqin etilgan o`zgalovchi 25kategoriyasi   shakli,   ta’kidlab   o`tilganidek,   o`ziga   xos   murakkab   tabiatga   ega.
Uning   serqirra   mohiyati   lug’aviy   shaklga   ham,   sintaktik   shaklga   ham   berilgan
ta’rifni   tushunishimizda   murakkablik   keltirib   chiqaradi.   Chunki   ular   har   ikki
shaklga   xos   bo`lgan   xususiyatni   o`zida   saqlaydi   va   aynan   shu   xususiyati   bilan
ushbu ikki qarama-qarshi sath orasida umumiylik shakllanayotganini   ko`rsatadi.
3. Lug’aviy-sintaktik shakllar va so`z birikmalarini ajratish
muammolari
Dunyoning   barcha   tillarida   fe’l   gap   tarkibida   u   yoki   bu   bo‘lak   vazifasida
kelishi   uchun   ma’lum   bir   shaklni   qabul   qiladi.   Qizig‘i   shundaki,   fe’lni   gap
tarkibiga olib kiruvchi bunday shakllarning har biri o‘zining turli atamalariga ega.
Masalan,   harakat   nomi   -   rus   tilida   fe’lning   noaniq   shakli   -   «infinitiv»,   Yevropa
tillarida   «gerundiy»,   arabcha   «masdar»,   sifatdosh   -   ruscha   «prichastiye»,
yevropacha   «partitsip»,   arabcha   «ismi   foil»   yoki   «ismi   maf’ul»,   ravishdosh   -
ruscha   «deyeprichastiye»,   yevropacha   «adverbiyum»,   sof   fe’l   -   ruscha   «fe’lning
tuslangan   shakli»,   yevropacha   «verbum   finitum»,   arabcha   «fe’l»   kabi   atamalar
bilan   yuritiladi.   Lekin   bu   to‘rt   turdagi   shakllar   tizimi   (o‘zbek   tilida)   o‘zining
maxsus atamasiga ega emas.
Rus tilshunosligida bu sira fe’lning funksional formalari degan noaniq atama
bilan   birlashtiriladi   va   o‘zbek   tilshunosligiga   ham   bu   kalka   asosida   kirib   keladi.
Atamaning   noaniqligi   va   kategoriyaning   nomi   bo‘la   olmasligi   haqida   ko‘pgina
tilshunoslar   fikr   bildirganlar.   Ammo   bu   kategoriya   uchun   umumiy   bir   leksemali
qulay   atamani   kamdan-kam   tadqiqotchilar   taklif   etganlar.   Jumladan,
I.I.Smirnitskiy   bu   tizim   uchun   «kategoriya   reprezentatsii»   atamasini   qo‘llaydi.
Turkiyshunoslikda   ham   bu   atama   H.Ne’matov   tomonidan   ma’qul   deb   topildi.
O‘zbek   tilshunosligida   mazkur   kategoriya   uchun   birmuncha   munosib   nom
B.Mengliyev   tomonidan   taklif   etildi.   Tadqiqotchi   bu   sirani   «fe’lning   o‘zgalovchi
kategoriyasi» deb nomladi. Ammo bu atamaning ham qulay va noqulay tomonlari
bor.   Qulayligi   shundaki,   u   bir   so‘zdan   iborat   bo‘lib,   fe’lning   boshqa   turkum
so‘zlariga   yaqinlashishiga   ishora   qiladi.   Noqulayligi   esa   fe’lni   o‘zgalash,   ya’ni 26fe’lni   fe’ldan   uzoqlashtirish   ma’nosining   anglashilib   turishidadir.   Harakat   nomi,
ravishdosh,   sifatdosh   va   tuslangan   fe’llar   yaxlit   bir   turkumga   birlashadigan
fe’lning turli shakllari bo‘lganligi sababli, masalan, harakat   nomi   yoki   sifatdoshni
«fe’ldan   o‘zgalandi»   deb   aytib   bo‘lmaydi.   Bu   shakllarning   barchasi   fe’l   turkumi
doirasida   qoladi,   ya’ni   boshqa   turkum   so‘zlariga   o‘tmaydi   -   o‘zgalanmaydi.   Shu
bois o‘zgalovchi atamasini ham qo‘llash fanda unchalik o‘zini oqlamaydi.
Umumiy   o‘rta   ta’limning   Davlat   ta’lim   standartida   bu   hodisaga   nisbatan   -
fe’lning   vazifa   shakllari   atamasi   qo‘llandi.   Vazifa   shakllari   atamasi   fe’lning   bu
bo‘limida   tahlil   etilayotgan   tasniflovchi   (ya’ni,   bu   faqat   fe’l   turkumiga   oid
so‘zlarga   aloqador),   vazifaviy   (fe’lga   gap   tarkibida   ma’lum   bir   mavqe,   vazifa
bag‘ishlovchi)   va   lug‘aviy   shakl   hosil   qiluvchi   (fe’lning   lug‘aviy   ma’nosiga
ma’lum   darajada   ta’sir   etuvchi)   shakllar   sirasiga   nisbatan   qo‘llanishi   fe’lning   bu
shakllar   sirasini   yaxlit   bir   kategoriyaga   birlashtirish   va   shu   kategoriyaga   mansub
shakllarni   alohida   bir   paradigmaga   tizish   imkoniyatini   beradi.   Mantiq,   aniqrog‘i,
so‘z va tushuncha orasidagi murakkab mutanosiblikdan ma’lumki, tushuncha so‘z
qobig‘ida shakllantirilmasa, u yaxlitlik kasb   etmaydi.
Fe’lning   vazifa   shaklari   harakat   nomi,   sifatdosh,   ravishdoshlar   va   fe’lning
kesimlik shakllari kabi  a’zolardan iborat bo‘lib, fe’lni  nutqqa - gap tarkibiga olib
kiradi. Fe’l nutqda voqelanish uchun bu kategoriya shakllaridan biriga ega bo‘lishi
shart   va   zarur.   Kategoriyaning   yaxlitligi   faqat   mana   shu   leksik-funksional
xususiyat   bilan   belgilanadi.   Fe’lning   vazifa   shakllari   (tur   kategoriyasi   ham   deb
yuritiladi)   dan   birini   qabul   qilmasdan   turib   fe’l   kommunikatsiya   jarayonida
voqelana   olmaydi.   Lekin   paradigma   unsurlarining   har   biri   mohiyatan   xilma-xil
tabiatga   ega.   Shuning   uchun   ularning   hammasi   o‘ziga   xos   ichki   paradigma   hosil
qiladi. Bu paradigmalar yuqorida ko‘rsatilgan leksik-funksional  kategorial belgini
umumiylik sifatida  saqlagan holda  alohida-alohida, har  bir  a’zo  uchun tilda zarur
deb   sanalgan   belgilar   asosida   quriladi.   Tur   kategoriyasining   bir   unsuri   -   fe’l
kesimlik   shakli   -   kesimlik   kategoriyasi   tomonidan   qamrab   olinganligi   sababli,
ularning ichki paradigmasi kesimlik kategoriyasi paradigmasi ostida ko‘riladi.
Mazkur   shakllar   tur   kategoriyasi   uchun   kategorial   bo‘lgan   ma’no   asosida 27farqlansa(ya’ni fe’lni fe’lga bog‘lash vazifasi - o‘timli fe’lni o‘timli fe’lga, o‘timli
fe’lni o‘timsiz fe’lga, o‘timsiz fe’lni o‘timli fe’lga bog‘lash, fe’lning bir ma’noviy
guruhini   ikkinchi   turdagi   fe’l   bilan   bog‘lash   kabilarda   hususiylashsa),   bunday
shakllar tom ma’noda tur kategoriyasining alohida shakllari sifatida baholanishi va
tur kategoriyasi shakllari paradigmasiga kiritilishi mumkin.
4. Ravishdosh shaklining lug‘aviy-sintaktik shakllik   tabiati
Tur   kategoriyasining   tarkibiy   qismlaridan   bo‘lgan   ravishdosh   shakli   bir
fe’lni   ikkinchi   bir   fe’lga   bog‘lash   uchun   xizmat   qiladi.   Bu   jihati   bilan   u
kelishiklarga o‘xshab ketadi. Ravishdoshning sintaktik mohiyatini ravishdosh hosil
qiluvchi boshqa shakllar uchun umumiy va mutlaq bo‘lgan «oldingi fe’lni keyingi
fe’lga tobe a’zo sifatida bog‘lash bilan fe’lni nutqqa kiritish» vazifasi, morfologik
mohiyatini «fe’lga ravishlik belgisini berish» ma’nolari tashkil etadi.
Ravishdoshlar   garchi   umumiy,   barqaror   sintaktik   mohiyatga   ega   bo‘lsa-da,
o‘zaro   o‘zga   kategoriyalar   tajallilari   asosida   xilma-xil   ma’noviy   paradigmatik
munosabatlarda bo‘ladi. Xususan, -gani va -guncha shakllari hokim fe’l ifodalagan
harakatdan keyin yuz beruvchi harakatni ifodalaydigan ko‘rsatkichlar qatorini hosil
qiladi. Shu bilan birga, ular o‘ziga xos xususiyatlari asosida teng qiymatli ziddiyat
hosil   qiladi.   Aniqrog‘i,   -gani   shakli   o‘zida   mayl   kategoriyasi   tajallisi   kuchliligi
hamda bajaruvchining yakkaligi bilan bunga salbiy munosabatda bo‘lgan va o‘zida
zamon   kategoriyasi   tajallisi   kuchli   darajada   mavjud   bo‘lgan   -guncha   shakliga
qarama-qarshi turadi.
-gach   va   (-i)b   shakllari   tobe   va   hokim   fe’llar   ifodalagan   harakatning
bajaruvchisi   bilan   o‘zaro   zidlanadi.   Tobe   uzv   -(i)b   ko‘rsatkichi   bilan
shakllanganda, har ikkala fe’l subyektlari bitta bo‘ladi: Salim xatni o‘qib o‘ylanib
qoldi.   Tobe   o‘zv   -gach   ko‘rsatkichi   bilan   shakllanganda   tobe   va   hokim   fe’llar
bajaruvchilari   bitta   ham(Salim   xatni   o‘qigach,   o‘ylanib   qoldi),   boshqa-boshqa
ham(Salim   xatni   o‘qigach,   halim   o‘ylanib   qoldi)   bo‘lishi   mumkin.   Ko‘rinadiki,
Salim   xatni   o‘qib,   o‘ylanib   qoldi   gapida   o‘qimoq   va   o‘ylanmoq   fe’llarining
bajaruvchilari   boshqa-boshqa   bo‘lishi   mumkin   emas.   -gach  shaklida   bunga  to‘siq 28bo‘lish imkoniyati   yo‘q.
Bunday   ziddiyatli   nuqtalarni   har   bir   shakl   misolida   ko‘plab   keltirish
mumkin.   Ortiqcha   tafsilotlardan   tiyilib,   ravishdosh   shakllari   paradigmatik
munosabatlarini yaxlitlik nuqtai nazaridan xulosalashga harakat qilamiz.
«Fe’lni   fe’lga   bog‘lash»   umumiy   grammatik   ma’nosi   ostida   birlashgan
shakllar   dastavval   «boshqaruvchi   fe’l   ifodalagan   harakat   paytiga   munosabat»
belgisi ostida privativ ziddiyat hosil qiladi. -a / y, -(i)b, -may / masdan, -gancha, -
gali shakllarida paytga munosabat  belgilanmagan bo‘lib, u imkoniyat  sifatidagina
mavjud   bo‘ladi:
Ko‘rinadiki,   ravishdosh   shakllari   bir   umumiy   belgi   (kuchli   sintaktik
imkoniyat
-   “fe’lni   fe’lga   bog‘lash”   belgisi)   asosida   birlashib,   ravishdoshning   zotiy
mohiyatiga daxldor  bo‘lmagan belgilar asosida  turli  xil  ziddiyatli  munosabatlarda
bo‘ladi.   Shu   bois   zotiy   mohiyatning   parchalanishi   asosida   emas,   balki   zotga
daxldor   bo‘lmagan   xossalar   asosida   farqlanishi   ravishdosh   shakllarini   yaxlit
morfologik   paradigmaga   -   kategoriyalarga   birlashtirish   uchun   mone’lik   qiladi   va
barcha   shakllarni   bitta   ravishdoshning   qorishiq   ma’nolar   bilan   murakkablashgan
turli ko‘rinishlari sifatida qarashga asos   bo‘ladi.
5. Sifatdosh shaklining lug‘aviy-sintaktik shakllik   tabiati
Sifatdoshlar nokesimlik shakllari bo‘lib, fe’lni nutqqa voqelantirar ekan, uni
o‘zidan keyingi ot(ba’zan fe’l)ga bog‘lashdek sintaktik va o‘zi shakllantirayotgan
fe’lga sifatlik belgisini berishdan iborat morfologik ma’nolarni namoyon   qiladi.
Sifatdosh   ko‘rsatkichlarining   lug‘aviy-sintaktik   shakllik   tabiati   ularning
umumiy sintaktik mohiyati - fe’lni ot(yoki fe’l)ga tobe uzv sifatida bog‘lash va shu
bilan   bog‘liq   holda   kelib   chiqqan   ma’noviy   xususiyat   -   fe’l   anglatgan   harakat   va
harakat   natijasini   narsa-predmetning   belgisi   sifatida   nutqda   voqelantirishdan
iboratdir.
Sifatdosh shakllarining so‘z lug‘aviy ma’nosiga ta’siri nutqiy hodisa bo‘lib, 29istalgan fe’l nutq tarkibida kirgandagina sifatdoshlik xususiyatini namoyon qiladi.
Shaklning lug‘aviy ma’noga ta’siri leksema semasiga ta’sir qilish degan gap emas.
Masalan, o‘qigan bola birikmasidagi “o‘qimoq” so‘zi ma’nosida orttirilgan “belgi”
ottenkasi [o‘qi] leksemasining lisoniy mohiyatini o‘zgartirmaydi.
Lug‘aviy   ma’noga   ta’sir   tur   kategoriyasining   barcha   shakllarida   birdek
emas.   Ravishdoshlar   o‘zgalanish   jarayonida   fe’lning   lug‘aviy   ma’nosini   kuchli
o‘zgartirmay,   unga,   asosan,   tobelovchi   sintaktik   vazifa   yuklasa,   sifatdoshlar
fe’ldagi dinamik belgini barqarorlashtirib, uning lug‘aviy ma’nosini qisman bo‘lsa-
da,   o‘zgartiradi.   Shuning   uchun   ayrim   nazariyotchilar   sifatdoshlarni   alohida   so‘z
turkumi sifatida qaraydilar.
Ko‘rib   o‘tilganidek,   sifatdoshlar   o‘z   mikrotizimi   ichida   sifatlik   belgisini
barqarorlashtirish   va   fe’lni   otga   (qisman   fe’lga)   tobe   uzv   sifatida   bog‘lash
belgilarini   muayyanlashtirish   jihatidan   emas,   balki   zamon,   harakat   tarzi
kategoriyalari   uchun   kategorial,   sifatdoshlar   uchun   nokategorial   bo‘lgan
ma’nolarni   ifodalash   jihatidan   farqlanadi.   Sanab   o‘tilgan   -gan,   -yotgan,   -adigan   /
ydigan   shakllari   turli   xil   sifatdoshlar   emas,   balki   tur   kategoriyaning   bitta   shakli
sifatida   namoyon   bo‘ladigan   sifatdoshning   zamon,   harakat   tarzi   kabi   boshqa
kategoriyalarga   xos   ma’nolar   bilan   farqlanuvchi   ko‘rinishlaridir.   Shu   sababli
sifatdoshlarni alohida grammatik kategoriya - paradigma sifatida baholashga  asos
yo‘q. 5
Fe’l leksemalar nutqiy aloqada rasmiylashar ekan, yuqorida aytilganidek, tur
kategoriyasi   shakllaridan   birini   qabul   qilishi   shart.   Fe’lni   nutqqa   olib   kiruvchi
shakllar   orasida  harakat   nomlari   alohida  o‘rin tutadi.  Ko‘rib o‘tilgan sifatdosh  va
ravishdosh   shakllari   kommunkatsiya   jarayonida   fe’lni   fe’likdan   “uzoqlashtirib”,
unga   tobe   uzvlik   maqomini   bergan   holda   o‘zidan   keyingi   so‘zga   bog‘lash
vazifasini  yuklasa, harakat nomi  shakllari esa  fe’llikni kuchsizlantirish uchungina
xizmat   qiladi.   Ammo   shuni   aytib   o‘tish   kerakki,   bu   shakl   vositasida   nutqda
reallashgan fe’l o‘z fe’llik belgilarini sifatdosh va ravishdoshga qaraganda ko‘proq
xiralashtiradi, ya’ni harakat/holat belgisi kuchsizlanib, predmetlashish - gapda otga
5
 Urinova Feruzakhon Uljaevna. Botirova Zuhra Abdurahmonova, Mirjalol Turgunov Mirzahamdam ugli. 30xos   belgilar   bilan   sintagmatik   munosabat   hosil   qilish   kuzatiladi.   harakat   nomi
shaklariga   nisbatan   qat’iy   ”predmetlashish”   terminini   qo‘llamaymiz,   albatta.
Chunki,   mazkur   so‘zshakllar   fe’llik   belgilarini(nisbat   -   o‘qitish,   izlanish,   qisman
bo‘lishsizlik - istamaslik, chekmaslik) ham o‘zida saqlab   qoladi. 31Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   keyingi   yillarda   o`zbek   tilshunosligida   morfologik
shakllarni   uch   guruh:   lug`aviy,   sintaktik   va   lug’aviy-sintaktik   shakllar   sifatida
ajratilishi   bitishuv   va   boshqaruv   mohiyatini   o`zida   saqlagan   “Oraliq   uchinchi”
qonuniyati so`z  birikmasi orasida mavjud degan xulosaga olib   keladi.
Ma’lumki,   boshqaruvda   tobe   so`z   hokim   so`z   talabi   bilan   o`z   shaklini
o`zgartiradi:   tobe   so`z   hokim   so`zga   qarab   ma’lum   shaklga   kiradi.   Tobe   so`z
hokim   so`zga   kelishik   qo`shimchalari   (tushum,   jo`nalish,   o`rin-payt   va   chiqish
kelishigi)   yoki   ko`makchilar   yordamida   bog’lanadi   va   kelishikli   boshqaruv,
ko`makchili   boshqaruv   deb   ataladi.   Bu   tarzdagi   bog’lanish   bizga   tanish,   albatta.
Lekin   shunisi   ham   borki,   boshqaruv   uni   amalga   oshirayotgan   vositaga   bog’liq
ravishda  ravishdoshli boshqaruv, sifatdoshli boshqaruv  kabi turlarga tasnif qilinish
holatlari   ham   mavjud.   Mazkur   xoslovchi   shakllar   sintaktik   mohiyatga   ega:
sintaktik   aloqani,   sintaktik   vazifani   ta’minlashga   xizmat   qiladi:   o`sgan   nihol,
chirsillab   yonmoq .   Shunday   qilib,   lug’aviy-sintaktik   shakl   leksemaning   ham
lug’aviy ma’nosiga ta’sir etadi, ham uning sintaktik vazifasini   belgilaydi.
Xulosa   o`rnida   shuni   aytish   joizki,   ravishdosh   va   sifatdosh   birikuvli   so`z
birikmalarini   boshqaruvli   birikma   yoki   bitishuvli   bog’lanishga   kiritish   o`zini
unchalik   oqlamaydi.   Ravishdosh   va   sifatdosh   shakllari   vositasida   yasalgan
bitishuvli yoxud boshqaruvli so`z birikmalarida grammatik ko`rsatkich qatnashadi,
lekin   sintaktik   shakl   yasovchi   emas,   balki   lug’aviy   shakl   yasovchi   hisoblanadi.
Mazkur   xoslovchi   shakllar   sintaktik   mohiyatga   ega:   sintaktik   aloqani,   sintaktik
vazifani   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   lug’aviy-sintaktik   shakl
leksemaniing   ham   lug’aviy   ma’nosiga   ta’sir   etadi,  ham   uning  sintaktik   vazifasini
belgilaydi.   Lug’aviy-sintaktik   shakl   tom   ma’noda   lug’aviy   va   sintaktik   shakllar
sirasida   “Oraliq   uchinchi”   maqomiga   ega   bo`ladi.   Shu   sababli   ravishdosh,
sifatdosh,   harakat   nomi   bir   tomondan   boshqaruvni   eslatsa,   boshqa   belgisi   bilan
bitishuvni eslatadi.
Shakllar   tabiatidan   kelib   chiqib   sifatdoshli   va   ravishdoshli   birikuvlarni
bitishuv va boshqaruv orasidagi  “Oraliq uchinchi”  sifatida talqin qilinishi va so`z 32birikmalarining   birikish   usuliga   ko`ra   turlarini:   1)   moslashuv   (mening
oilam)  ; 2) boshqaruv  (kitobni o`qimoq);  3) bitishuv  (katta ko`cha) ; 4) boshqaruvli
bitishuv   (o`qib   bilmoq,   o`qigan   bola)   tarzida   ajratishni   maqsadga   muvofiq   deb
hisoblaymiz. Harakat nomili  birikuv   (o`qish zali, kuzatuv punkti, kiyinish  xonasi)
yanada   murakkab   tabiatli   bo`lib,   uning   moslashuv,   bitishuv,   boshqaruv   yoki
qo`shma  so`zga aloqadorligi masalasi alohida tadbiqni talab qiladi. 33Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Mirziyoyev Sh.M. "Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan 
2. birga quramiz". Toshkent, ―O’zbekiston, 2017.
3. "2022-2026   yillarga   mo'ljallangan   O'zbekistonning   yangi   taraqqiyot
strategiyasi" 2022 yil 28-yanvar
4. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   30   sentyabrdagiʻ
“Maktabgacha   ta lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-	
ʼ
tadbirlari to g risida”gi PF-5198-son farmoni.	
ʻ ʻ
5. 4.O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2017-2021   yillarda   maktabgacha	
ʻ
ta lim tizimini  yanada  takomillashtirish  chora-tadbirlari  to g risida” 2016 yil  29	
ʼ ʻ ʻ
dekabrdagi PQ-2707-son qarori. 
6. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   9   sentyabrdagi	
ʻ
“Maktabgacha   ta lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari	
ʼ
to g risida”gi PQ-3261-son qarori. 	
ʻ ʻ
7. "Maktabgacha   ta'lim   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi"   PQ-
4312 2019.05.08
8. 7."Ilk qadam" davlat o'quv dasturi . Yangi tahrir. 2022.02.04
Internet saytlari
www. tdpu. uz 
www. pedagog. uz
www. Ziyonet.uz
www. edu.Uz
www.fayllar.org
www.cyberleninka.ru
www.chrome-effekt.ru

O‘zbek tilshunosligida umumiy va xususiy grammatik ma'no tavsifi

Купить
  • Похожие документы

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha