O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularining tarixiy shakllanishi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularining tarixiy
shakllanishi
Reja:
KIRISH
ASOSIY QISM
1. O‘zbek xalq cholg‘ularining tarixi va rivojlanishi.
2. O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularning turlari. 
3. “Doira” o‘zbek xalq cholg‘usining paydo bo‘lish tarixi.
4. “Nog‘ora” o‘zbek xalq cholg‘usi va uning turlari. 
5. O‘zbek milliy cholg‘ulari rivojida zarbli cholg‘ularning o‘rni.
XULOSA
FOYDALLANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
2 KIRISH
  Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunga   kelib   san at   sohasiniʼ
rivojlantirish   borasida   muhtaram   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoev   shunday
deydilar: “Men shoir va adiblar, rassomlar, aktyorlar va rejissyorlar,  musiqachilar,
kompozitoralar, ommaviy axborot vositalarining vakillari bilan doimiy muloqotda
bo‘laman.   Shu   bois   to‘la   ishonch   bilan   ayta   olamanki,   ular   o‘z   kasblariga   ona
Vatanimiz, halqimizga juda sodiq insonlardir. Ular ish sharoiti yoki moddiy ahvoli
haqida   hech   qachon   shikoyat   qilmaydilar.   Eng   muhimi,   ular   el-yurtimiz   rivoji
uchun chin dildan hizmat qilishni istaydilar” 1
.
Mazkur   masalalar   aynan   Xuddi   shuningdek,   O‘zbekiston   Respubliqasi
Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022 - 2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi
O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi”   to‘g‘risidagi   PF-60-sonli   ,   2021-yil   26-
martdagi   “Ma`’naviy-ma’rifiy   ishlar   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risidagi   PQ-5040-sonli   qarori,   ushbu   sohani   rivojlantirish   Davlat
nazoratida   ekanligidan   dalolatdir.   Mamlakatimiz   madaniy   faoliyatida   yana   bir
ulkan yangiliq bo‘ldiki, bu ham bo‘lsa madaniy faoliyat va madaniyat tashkilotlari
to‘g‘risidagi qonunni qabul qilinishi bilan bog‘liq holda namayon bo‘lmoqda.
O‘zbekistonning   buyuk   davlatga   aylanishida   ta lim-tarbiya   ishlarini	
ʼ
oqilona yo‘lga qo‘yish, yoshlarni zamonaviy ilm-fan, madaniyat, texnika yutuqlari
bilan   muntazam   tanishtirib   borish   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   kelajak
taqdirini   ma naviy   jihatdan   yetuk,   irodasi   bakuvvat,   zamonaviy   fikrlaydigan	
ʼ
yuksak salohiyatga ega kadrlar hal etadi. Ilm-fan, madaniyat, ma rifat har kanday	
ʼ
1
Shavkat Mirziyoev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan birga quramiz”/ Toshkent 
“O zbekiston”/ 2017	
ʼ
3 mamlakatni   yuksaklikka   ko‘taradi,   uning   taraqqiyotini   ta minlaydi,   yeng   muhimiʼ
ilm-ma rifat insonni komillik sari yetaklaydi.	
ʼ
Yosh   avlodni   har   tomonlama   yetuk   qilib   tarbiyalashda,   maktabda
o‘qitiladigan   barcha   fanlar   qatori,   nafosat   tarbiyasining,   tarkibiy   qismi   bo‘lgan,
musiqa madaniyati darslarini ahamiyati katta. 
Musiqa   inson   his   -   tuyg‘ularini,   orzu   -istaklarini   o‘ziga   xos   badiiy   tilda
ifoda etadi va bolaning hissiyotlariga faol ta'sir ko‘rsatadi.
Ma lumki,   musiqa   san ati   qadim   zamonlarda   vujudga   kelgan   va   hozirgi	
ʼ ʼ
kunlarda   ham   o‘z     rivojini   davom   ettirayotgan   ijodiyotdir.   Musiqa   azal-azaldan
insoniyat   hayotida   hamroh   bo‘lib   kelgan   va   insonning   ma naviy   va   madaniy,	
ʼ
g‘oyaviy va ahloqiy tarbiyasida bosh tarbiyachi rolini o‘tagan. Bugun ham musiqa
hayotimizda   ma naviy   va   madaniy,   ahloqiy   tarbiyani   joriy   qiladigan   asosiy	
ʼ
omillardan   biridir.   Bu   borada   «Milliy   istiqlol   g‘oyasi:   asosiy   tushuncha   va
tamoyillar» risolasida ham alohida keltirilgan. Yurtimiz mustaqillikga yerishgach,
muhtaram   birinchi   Prezidentimiz   rahbarligida   musiqa   va   qo‘shiq   san ati   rivojiga	
ʼ
katta   axamiyat   qaratilyapti,   bu   san at   turi   millatning   qiyofasi,   tarbiya   vositasi	
ʼ
sifatida   baholanyapti.   Buning   bosh   sababi   –   milliy   anglash,   milliy   yuksalish   va
milliy   uyg‘onishdir.   Haqiqatdan   ham,   qo‘shiq   insonlarning   qalbiga   tez   kirib
boradigan,   qalb   pardalarini   chertadigan,   dillarning   tub-tubida   cho‘kib   yotgan
Vatanparvarlik   tuyg‘ularini   anglatib   yuboradigan,   ezgu   ishlarga   da vat   qiladigan	
ʼ
kuchli   omildir.   Insonning   ruhan   poklanishida,   qalban   ulg‘ayishiga   chorlaydigan,
irodasi,   iymon-ehtiqodini   butun   qiladigan,   vijdonini   uyg‘otadigan   beqiyos   kuch
ham qo‘shiqdir. Barkamol inson, komil inson tarbiyasida musiqaning, qo‘shiqning
kuchi va axamiyati kattadir.
  Ta kidlab   o‘tish   joizki,   ma naviy-ahloqiy   barkamollik,   insoniy   komillik	
ʼ ʼ
bizga ota-bobolarimizdan o‘tib kelayotgan bebaho me rosdir. Aslida insonning eng	
ʼ
olijanob va muqaddas burchi – Vatanga, millatga fidoiy bo‘lib xizmat qilishdir. 
4 Tabiiyki, yoshlarning ma naviy dunyosini shakllantirishda tarixiy va milliyʼ
ma naviy   omillar   bilan   birga   Vatanparvarlik   ruhidagi   qo‘shiqlarning   kuchi   va	
ʼ
ahimyati   kattadir.   O‘zbekiston   mustaqillikga   erishgach,   davlatimiz   rahbariyati
tomonidan   qo‘shiqchilik   san ati   rivojiga,   ayniqsa   Vatanparvarlik   ruhidagi	
ʼ
qo‘shiqlarga katta e tibor berilib kelmoqda.	
ʼ
 M usiq iy milliy cholg‘uarimiz orqali yoshlarninig nafaqat Vatanga bo‘lgan
muhabbat his tuyg‘usini, tafakkurini tarbiyalaymiz, balki ko‘plab o‘quv-pedagogik
va   badiiy   –   ijodiy   masalalarni   hal   yetishimiz   mumkin.   Vatanparvarlik   ruhidagi
asarlar   badiiy   tafakkur,   hissiy   ta sirchanlik   rivoji   doirasida   talabalar   uchun   juda	
ʼ
foydali   materialdir.   Ular   ijrosida   talaba   yirik   shakldagi   keskin   xarakterlardagi
obrazlarni   ifodalashni,   butun   musiqiy   boylikni   va   ta sirchanlik   imkoniyatlarini	
ʼ
ishlatmoqni   o‘rganadi.   Vatanparvarlik   asarlari   asosida   yosh   avlodni   va   jamiyatni
xaqiqiy   vatanparvar   millat   etib,   vatan   manfaati   bilan   yashash,   uning   istiqboli   va
taraqqiyoti   yo‘lida   fidoiy   hizmat   qilish   va   kurashishni   tarbiyalash,   insonning
ongiga   Vatan   tuyg‘usini,   milliy   g‘urur,   milliy   iftixor   tuyg‘ularinin   singdirish
mumkin.
Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   isloxatlarni   yangi   davriga   xos   vazifalarini
belgilab   berar   ekan,   u   shunday   deydi:   «Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob
xalqimiz   bilan   birga   quramiz.   Xalqimizning   qadimiy   ma naviy   bisoti   xilma-xil	
ʼ
shaklda   turli   qadimiy   arxitektura   yodgorliklari,   xaykallar,   rasmlar,   an anaviy   urf-	
ʼ
odatlar va boshqa tarzda avloddan avlodga o‘tib kelgan.
O‘zbekiston   Respublikasida   madaniyatni   yanada   rivojlanitirish
kontseptsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida   28 - noyabr   2018 - yilda   Prezidentimiz
Sh.Mirziyoev tomonidan qaror qabul  qilindi . 2
Yuqoridagi   fikrlardan   ko‘rinib   turibdiki,   vatanparvarlik   tarbiyasini
shakllantirish masalasi  asosiy falsafiy-ahloqiy, ma naviy-ma rifiy burch va vazifa	
ʼ ʼ
bo‘lib kelgan va shunday bo‘lib qoladi. Zero, tarbiyasiz hech qanday rivojlanish va
2
  O zbekiston respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoevning karori // O zbekiston Respublikasida milliy madaniyatni 	
ʼ ʼ
yanada rivojlanitirish kontseptsiyasini tasdiqlash to g risida. PQ-4038-son. 11. 28. 2018.	
ʼ ʼ
5 taraqqiyotni   tasavvur   qilib   bo‘lmaydi.   Mustaqillikka   erishgan   O‘zbekiston
Respublikasi  jahon hamjamiyati oldida o‘zining yuksak potentsial imkoniyatlarini
namoyon qila boshladi. 
Xalqaro   arenada   teng   huquqli   davlatlar   O‘zbekiston   o‘zining   tarixan   boy,
sharqona   betakror   an analar   va   madaniyatga   yega   bo‘lgan   mamlakat   ekanliginiʼ
birin-ketin tan ola boshladilar.
Yoshlarga Vatan insonni  kindik qoni to‘kilgan muqaddas makon ekanligi,
bizning vatandoshlarimiz jaxon adabiyoti durdonalariga o‘zlarinig yozgan asarlari,
barpo etgan imortlari, asori atiqalari bilan bugungi kunda va xar doimdunyo axlini
lol qoldigan bunday buyuk navqiron va bepoyon vatanni sevish ardoqlash xam farz
xam qarz yekanligini ta kidlab o‘tish lozim.
ʼ
 Ajdodlarimizdan estalik bo‘lib qolgan xalq og‘zaki ijodiyoti va qo‘shiqlari
shunday   ma naviy   bisotimizning   bir   qismini   tashkil   yetadi.   Yosh   avlodga   milliy	
ʼ
rux,   bag‘ishlaydigan   bu   ulkan   me rosning   salmoqli   bir   bo‘lagini   musiqiy   asarlar	
ʼ
tashkil qiladi. Xalqimizning milliy ruxiyatini o‘ziga singdirgan va yosh avlodning
ilmiga   milliy   an analari   ruxini   olib   kiradigan   bu   hofizlar   ijro   etgan   asarlarini	
ʼ
yoshlar tarbiyasiga tadbiq etish ko‘p jixatdan mukammal o‘rganilgan emas. 
 Bugungi kunda yoshlarga ko‘proq vatanparvarlik mavzusidagi qo‘shiqlarni
iloji   boricha   ko‘proq   o‘rgatishimiz   kerakki,   bu   ularning   o‘zlarini
takommillashtirishlari, ma naviy o‘sishlari, hayot yo‘llarini tanlashda, ma suliyatli	
ʼ ʼ
qarorlar   qabul   qilishda   ko‘maklasha   olish   kerak.   O‘zbekiston   Respublikasining
umumta lim   maktablarida   hozirgi   zamon   musiqa   ta lim-tarbiyasining   maqsadi-	
ʼ ʼ
yosh   avlodni   milliy   musiqa   ma rosimizga   vorislik   qila   oladigan   hamda	
ʼ
umumbashariy   musiqa   boyligini   idrok   eta   oladigan   va   qadrlaydigan   madaniyatli
ona   vatanni   sevuvchi,   erkin   fikr   yurita   oladaigan   jaxon   arenalarida   o‘zining
mahorati  bilan O‘zbekistonimiz  madxini  baralla  kuylay  oladigan inson darajasida
voyaga yetkazishdan iboratdir.
6  Ilm fan, madaniyat soxalarnida yoshlarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash
va   ularning   ongiga   ona   yurt,   vatan   qadrini   singdirishda   vatanni   madh   etuvchi
musiqalar, qo‘shiqlarning ornini belgilash, yosh o‘sib kelayotgan avlodlarga vatan
qo‘shiqlar   orqali   qalbiga   muhabbatni   uyg‘otishdir.   Bu   borada   o‘zbek   estradasi
ijodkorlari   tomonidan   yaratilgan   vatanni   madh   etuvchi   kuy   va   qo‘shiqlarni
o‘rganish va ularni tahlil qilishdan iborat.
Kurs   ishining   maqsadi:   O‘zbek   xalq   urma   zarbli   cholg‘ularining   tarixiy
shakllanishi mazmunini o‘rganish.
Kurs   ishining   obyekti.   O‘zbek   xalq   urma   zarbli   cholg‘ularining   tarixiy
shakllanishi o‘rganish jarayoni. 
Kurs   ishining   predmeti.   O‘zbek   xalq   urma   zarbli   cholg‘u   turlarining
tahlili
Kurs ishining vazifalari:
 Mavzu   bo‘yicha   ilmiy   o‘quv   adabiyotlar   bilan   tanishish   va   tahlil
qilish;
 O‘zbek xalq cholg‘ularining paydo bo‘lish tarixi;
 O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘u turlari bilan tanishish; 
 O‘zbek   xalq   urma   zarbli   cholg‘ularining   tarixiy   shakllanish
ahamiyatini yoritish.
Kurs   ishining   metodlari.   To‘plangan   ma’lumotlarni   bir-biri   bilan
taqqoslash, tahlil qilish, umumiylashtirish, xulosa chiqarish. 
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   5   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
7 1. O‘zbek xalq cholg‘ularining tarixi va rivojlanishi.
Tarixdan ma’lumki, o‘zbek xalq cholg‘ulari rang-barang tarzda, oziga xos
shakllardan   va   musiqaning   barcha   tarmoqlariga   mos   ravishda   shakllanib,   asrlar
osha rivoj topib kelgan. Buyuk allomalarimiz Abu Nasr Farobiy (IX asr) o‘zining
"Katta   musiqa   kitobi"da,   Safiuddin   Urmaviy   (XII   asr)   Musiqiy   risolasida,
Abdulqodir   Marog‘iy   (XIV   asr)   "Jami   al-alhon   fi-ilm   al-musiqiy"   risolasida,
Ahmadiy   (XIV   asr)   "Sozlar   munozarasi"   asarida,   Zaynullobiddin   Husayniy   (XV
asr)  "Risola   dar   bayoni   qonuni   va  amali  musiqiy"  risolasida,  Abdurahmon  Jomiy
(XV   asr),   Amuliy   (XVI),   Darvesh   Ali   Changiy   (XVII)   musiqiy   risolalarida
musiqiy cholg‘ularni o‘rganib, tadqiq etish masalalarini turli tomonlariga to‘xtalib,
o‘z   davrining   musiqiy   cholg‘ulari   tasnifotini   bayon   etganlar.   O‘tmishning
zabardast   shoirlari   o‘z   asarlarida   musiqiy   cholg‘ular   nomlari   va   ularning   mohir
ijrochilarini qayd etishda cholg‘ularga murojaat etganlar. Ayniqsa, o‘z ijodi bilan
ma'rifat   darajasiga   erishgan   buyuk   mutafakkir   shoir   Alisher   Navoiy   hazratlari
musiqa ilmining eng nafosatli va mumtoz tarmoqlariga urg‘u berib o‘tganlarini ul
zotning asarlaridan bilib olish mumkin. XX asrga kelib Eyxgorn, Abdurauf Fitrat,
Viktor Belyayev kabi olimlar musiqiy cholg‘ular va ularda ijrochilik masalalarini
o‘rganish xususida samarali harakatlarni amalga oshirganlar. Tarixiy qo‘lyozmalar,
adabiy   asarlar   va   musiqiy   risolalarda   O‘rta   Osiyo   xalqlari   cholgu   ijrochiligi
amaliyotida vujudga kelgan cholg‘ularning nomlari o‘z ifodasini  topgan. Musiqiy
risolalarda   esa   cholg‘ularga   tegishli   (shakl,   tuzilish,   torlar   nisbati,   sozgarlik
mezonlari,   cholg‘ular   tayyorlashda   ishlatiladigan   daraxtlar   va   materiallar   haqida
malumotlar   keltirilgan.   Ularda   torli   cholg‘ulardan:   Borbad,   Ud,   Rud,   Qo‘biz,
G‘ijjak,   Navha,   Nuzxa,   Qonun,   Chang,   Rubob,   Tanbur,   Dutor;   Damli
cholg‘ulardan:   Ruhafzo,   Shammoma,   Organun,   Sibizg‘i,   Nayi   anbon,   Chag‘ona,
8 Bulamon, Surnay, Nay, Qoshnay, Karnay; Urma zarbli cholg‘ulardan: Daf, Doira,
Nog‘ora, Safoil kabilar to‘g‘risida turli darajadagi ma'lumotlar keltirilgan.
Davrlar   o‘tishi,   jamiyat   taraqqiyoti   mezoniga   cholg‘ular   ham   hamnafas
tarzda   rivojlanib,   zamonaga   mos   takomillashib,   mukammallashib   borgan.   Tarixiy
manbaalarda   Qulmuhammad   Udiyning   Ud   cholg‘usiga   tortinchi   sim   taqqanligi
yoki   g‘ijjak   cholg‘usining   avval   ikki   torli,   keyin   uchinchi   va   tortinchi   torlari
taqilganligi   kabi   ma'lumotlar   aynan   cholg‘ular   takomillashishi   bilan   bog‘liqdir.
Takomillashish jarayonida cholg‘ularning shakl va ovoz mezonlarini boyitish katta
ahamiyat kasb etgan. Bu ikki mezon cholg‘ularning ma'naviy va moddiy qiymatini
ham belgilashga asos bolib xizmat qilgan. Zero, chiroyli cholg‘u go‘zal ovozga ega
ekan,  u  xalq  ma'naviy   boyligi  hamda   mulki  ekanligini  e'tirof   etish  lozimdir.  XIX
asr oxiri va XX asrning o‘zida Chang va Qashqar rubobi shakllandi hamda cholg‘u
ijrochiligidan   keng   o‘rin   egalladi.   Ud   va   Qonun   cholg‘ulari   qayta   tiklanib,
ijrochilik   amaliyotini   sezilarli   darajada   boyitdi.   Afg‘on   rubobi   hamda   Kurd   sozi
ham   oziga   xos   jozibasi   bilan   cholg‘u   ijrochiligidan   munosib   orin   oldi.   Musiqiy
cholgularning   ta'rifi,   shakllari,   tuzilishlari,   tarkibiy   jihatlari,   ijrochilari   bilan
bog‘liq   ma'lumotlar,   asosan   o‘rta   asrlardan   boshlab   badiiy   adabiyotlar   hamda
musiqiy   risolalarda   yoritila   boshlandi.   Demak,   o‘rta   asrlarga   kelib,   qadimdan.
shakllanib,   takomillashib   kelgan   xalq   musiqiy   cholg‘ulari   ijrochilik   amaliyotida
o‘z o‘rnini topgan. Abu Nasr Farobiy, Abu Ali ibn Sino, Muhammad Al Xorazmiy,
Zaynulobiddin   Husayniy,   Sayfiuddin   Urmaviy,   Abdulqodir   Marog‘iy,   o‘z
risolalarida   cholg‘ular   va   ularning   bir   qator   sifat   va   xususiyatlari   haqida   oz
risolalarida   mufassal   bayon   etganlar.   O‘rta   asrda   yozilgan   musiqiy   risolalarda
cholg‘ularning   takomillashishi   hamda   rivoji   yo‘lida   qilingan   o‘zgarishlar,
yaratilgan   yangi   cholg‘ular   va   istemoldan   chiqqan   cholg‘ular   tasnifotini   ko‘rish
mumkin. XIX asrning II yarmiga kelib o‘zbek an'anaviy cholg‘ularini o‘rganishga
alohida   ahamiyat   berila   boshlandi.   O‘rta   Osiyo   xalqlari   madaniyatiga   qiziqish
G‘arb   mamlakatlarida   ortib   bordi   va   uni   o‘rganish   maqsadida   mutaxassislar   kela
boshladi.   Marko   Polo,   Vamberi,   Ankomin,   Leysek,   Eyxgorn   kabi   sayohatchi
etnograflar,   tarixchilar,   kopelmeysterlarning   kundaliklarida   qayd   etilgan
9 ma'lumotlar  keyinchalik yirik-yirik maqolalar  va kitoblar  tarzida  nashr  etildi. XX
asrga kelib cholg‘u ijrochiligi san'atida keng ommalashgan cholg‘ularni o‘rganish
va   tadqiq   etish   ishlariga   e'tibor   kuchaydi.   Bu   ishni   atoqli   jadidchilik   harakati
namoyandalaridan Abdurauf Fitrat boshlab berdi. 
Zamonaviy an’anaviy o‘zbek cholg‘u asboblari bag‘oyat rang-barang. Ular
orasidan   barcha   guruhlarga   oid   sozlar   namunalarini   topish   mumkin.   Hozir
o‘zbekistonda   taomilda   bo‘lgan   xalq   cholg‘u   asboblari   quyidagi   guruhlarga
bo‘linadi:
— torli asboblar, torli-kamonchali (g‘ijjak, sato), torli-chertma (dutor,
tanbur,   qashqar   va   afg‘on   ruboblari,   ud,   do‘mbira)   va   torli-urma   (chang)
sozlarga bo‘linadi;
—   puflama   (duxovoy)   asboblar,   mis-puflama   (karnay)   va   yog‘och-puf-
lama (nay, sumay, qo‘shnay 3
, bulaman, cho‘pon nay, sibizg‘a)dan iborat;
— urma asboblar (doira, nog‘ora, safoil, qayroq, qoshiq).
An’anaviy   ijrochilik   madaniyati   vakili   bo‘lgan   xalq   sozandalari   asosan
temperatsiyalanmagan   diatonik   tovushqatorli   an’anaviy   cholg‘u   asboblarida   kuy
ijro   etishadi.   Bu   asboblarda   asosan   an’naviy   xalq   kuylari,   shuningdek   og‘zaki
an’anadagi   professional   kuylar   ijro   etilgan.   Olis   o‘tmishda   shakllangan   xilma-xil
turdagi cholg‘u ansambllari havaskorlik jamoalarida ham, professional jamoalarda
ham hozirgacha mavjud bo‘lib kelmoqda. Ulami madaniyat saroylari va uylarida,
konsert   zallarida,   radio  va   televideniyeda   tinglash   mumkin.   O‘zbek  xalqi   bizning
kunlargacha   yetkazib   kelgan   boy   musiqiy   meros   xalq   ijodiyotini   ham,   xalq-
professional ijodiyotini ham og‘zaki yetkazish yo‘li bilan saqlab qolingan.
Hozirgi   bosqichda   milliy   chog‘u   asboblari   sadosi   sifatini   og‘zaki
an’anadagi   ijrochilik   orqali   yaxshilashga   urinishlar   an’anaviy   sozlarni   muntazam
takomillashtirish   jarayoni   bo‘lib,   obyektiv,   ijobiy   qabul   qilinadigan   va   an’anaviy
3
  Ushbu  tasnifni   keltirar   ekanmiz,  u  birmuncha  shartli   xususiyatga  egaligini   qayd  etishni   istardik.   Nay,   qo‘shnay,
sibizg‘ani   yog‘och-puflama   asboblarjumlasiga   kiritib,   bu   bilan   qaror   topgan   an’anaga   hurmat   bajo   keltirdik;   bu
asboblar alohida nav qamishdan yasalishini eslatib o‘tamiz.
10 musiqa sozandalari  tomonidan o‘z amaliyotida qabul  qilinadigan hodisadir. Hatto
turmush sharoiti taqozosi bilan xalq cholg‘u an’analari- ning amal qilishi bo‘yicha
tabiiy imkoniyatlar saqlanib qoladigan mintaqalarda ham milliy cholg‘u asboblari
tarixiy   rivojlanishining   turli   davr-   larida   ulaming   yozma   an’anadagi   professional
akademik   musiqa   ijrochilari   bilan   aloqasi,   «apparat   postanovkasi,   o‘yin   uslublari
va   eng   ko‘p   darajada   yaqinlashtirilgan   badiiy   ifodalash   usullari   kuzatiladi»,   deb
hisoblaydi ukrain folklorchisi M. Xay 4
.
Milliy   cholg‘u   asboblari   xalqning   madaniy   qadriyati   bo‘lib,   ijrochilik
san’ati bilan chambarchas bog‘langan.
Ijrochilik   san’ati   rivojlanishi   bilan   cholg‘u   asboblari   ham   takomillashib,
ularning   ko‘rinishi   o‘zgarib   boradi.   Ijrochilik   madaniyatining   takomilla-   shuvi
jarayoni   bilan   milliy   cholg‘u   asboblarining   rivojlanish   jarayonining   ushbu
chambarchas   o‘zaro   munosabati   ularni   jamiyat   musiqiy   ehtiyojlariga   javob
beradigan tarzda takomillashtirish g‘oyasini olg‘a suradi.
Xalqning   kundalik   turmushida   ham   cholg‘u   ansambllariga   katta   o‘rin
berilgan.   Janr   vazifasiga   ko‘ra   xilma-xil   ansambllar   mavjud   bo‘lgan.   Masalan,
maqomlar   ijrosida   ishtirok   etgan   ansambl   (dutor,   tanbur,   doira)   dorbozlar
tomoshalarida   jo‘r   bo‘lgan   yoki   saroylardagi   tantanali   marosimlarda   va   harbiy
yurishlarda   kuy   ijro   etgan   ansambllardan   (karnay,   sumay,   nog‘ora)   cholg‘u
tarkibiga ko‘ra farq qilgan.
4
  «Роль оркестров народных инструментов в межэтническом общении». М., 1999. С. 17.
11 2. O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularning turlari.
Urma   cholg‘u   asboblarining   paydo   bo‘lishi   va   rivojlanishi   tarixi   qadimgi
davrlarga borib taqaladi, chunki ular barcha cholg‘u asboblaridan oldin tug‘ilgan.
Dastlab zarbli asboblar  signal  yoki  kult  asboblari  sifatida ishlatilgan. Kult
asboblari   ham   muqaddas   asboblar   hisoblangan.   Qadim   zamonlardan   beri   timpani
va   nog‘oralar   harbiy   yurishlar   va   tantanali   marosimlarda   qo‘llanilgan,   raqs   va
qo‘shiq jo‘rligidagi barcha turdagi xalq bayramlari, yurishlarining uzluksiz atributi
bo‘lib kelgan.
Simfonik   musiqaning   paydo   bo lishi   bilan   zarbli   cholg u   asboblari   asta-ʻ ʻ
sekin   opera   va   simfonik   orkestrlar   tarkibiga   kirdi,   jo r   cholg u   asboblari   rolini	
ʻ ʻ
o ynadi. Ular kuchli zarba yoki ritmik figuraga urg‘u beradi yoki orkestrning tutti	
ʻ
tovushini kuchaytiradi.
Urma   cholg‘u   asboblarining   rivojlanishi   orkestrning   boshqa   cholg‘u
asboblari   va   guruhlari,   shuningdek,   musiqaning   asosiy   ekspressiv   vositalari:
ohang,   garmoniya,   ritmning   rivojlanishi   bilan   chambarchas   bog‘liq   holda   davom
etdi.   Hozirgi   vaqtda   orkestrning   zarbli   cholg‘u   asboblari   guruhining   asboblari
ancha   kengaydi   va   umuman   olganda   zarbli   cholg‘u   guruhining   roli   juda   o‘sdi.
Orkestrda zarbli cholg‘u asboblari ko‘pincha harakatning ravshanligi va aniqligini
saqlab, ritmik vazifani bajaradi. Shuningdek, ular orkestr sadosiga dabdaba va juda
o‘ziga xos lazzat qo‘shib, zamonaviy orkestrning rang-barang palitrasini boyitadi.
Urma   cholg u   asboblarining   ohang   vositalari   juda   cheklangan   bo lishiga	
ʻ ʻ
qaramay,   ko pincha   bastakorlar   zarbli   cholg u   asboblari   tovushining   o ziga	
ʻ ʻ ʻ
xosligidan mohirona foydalanib, ularga eng muhim qismlarni ishonib topshiradilar.
Urma   cholg‘u   asboblari   ba’zan   asar   mavzusini   ochib   berishda   faol   ishtirok   etib,
uning  katta  shakli  yoki  katta  bo‘lagi  butun  asar  davomida   tinglovchilar  e’tiborini
tortadi.   Masalan,   M.Ravelning   “Bolero”sida   musiqaning   asosiy   badiiy
12 elementlaridan   biri   bo‘g‘ozning   o‘tkir   ostinata   ritmik   figurasidir.   Shuningdek,   D.
Shostakovich
yettinchi   simfoniyaning   birinchi   qismining   markaziy   epizodida   dushman
bosqinining rasmini tasvirlaydigan asboblar ovozidan foydalangan.
Urma cholg u asboblari o zaro ma lum balandlikdagi asboblarga bo linadi:ʻ ʻ ʼ ʻ
timpani,   qo ng iroq,   lira,   quvurli   qo ng iroq,   vibrafon,   tubafon,   marimba   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshqalar.   va   uchburchak,   kastanet,   qamchi,   marakas,   daf,   braziliyalik   pandeira,
ratchet, yog‘och quti, baraban kabi tovush balandligi aniqlanmagan asboblar.
Muayyan   ohangga   ega   zarbli   asboblar   Lira   -   guruchlarda   ishlatiladigan
qo‘ng‘iroqlarning   bir   turi.   Lira   -   lira   shaklidagi   ramkaga   bir   yoki   ikki   qatorda
o‘rnatilgan metall plitalar to‘plami. Liraning xromatik tarzda to‘ldirilgan diapazoni
birdan ikki oktavagacha.
Bir   qatorli   tartibga   solishda,   plitalar   gorizontal   ravishda   ramkaning
o‘rtasida joylashgan ikkita relsga o‘rnatiladi. Zamonaviy bir qatorli lira diapazoni -
1,5   oktava,   1-oktava   G   dan   3-oktavagacha.   Ikki   qatorli   tartibda,   zarbli
qo‘ng‘iroqlar   klaviaturasiga   o‘xshash,   plitalar   gorizontal   ravishda   ramkaning
o‘rtasida joylashgan to‘rtta lamelga o‘rnatiladi.
Ikki   qatorli   lira   diapazoni   2   oktava,   1-oktavadan   A   3-gacha.   Lira   yuqori
nuqtada qayd etilgan va bir oktava balandroq eshitiladi.
Lira   plastinkalarni   uchlarida   sharlari   bo‘lgan   yog‘och   tayoqlar   bilan   urish
orqali   ijro   etiladi.   Piyoda   o‘ynaganda   lira   chap   qo‘l   bilan   tutqichning   yuqori
qismidan   ushlab   turiladi,   tutqichning   pastki   uchi   esa   bo‘yniga   taqiladigan   charm
tasmaning tirqishiga kiritiladi. O‘ng qo‘lda bolg‘a ushlab turiladi, u plitalarga urish
uchun   ishlatiladi.   Liraning   ovozi   orkestr   qo‘ng‘irog‘i   bilan   bir   xil.   Biroq,   uning
texnik   imkoniyatlari   ancha   kam.   Lira,   asosan,   oddiy   marsh   kuylarini   ijro   etish
uchun   ishlatiladi.   Statsionar   sharoitda   lira   o‘ynaganda,   u   maxsus   stendga
o‘rnatiladi   va   keyin   uni   oddiy   qo‘ng‘iroqlarda   bo‘lgani   kabi   ikki   qo‘l   bilan   ham
bajarish mumkin.
19-asrning   oxiridan   boshlab   orkestr   foydalanmoqdaquvurli
qo‘ng‘iroqlarular asta-sekin qimmat va massiv prototiplarini almashtirdilar.
13 Quvurli   qo‘ng‘iroqlar   -   diametri   40-50   mm   bo‘lgan   mis   yoki   po‘lat   uzun
quvurlar, maxsus ramkaga osilgan.
Ular   1-oktavadan   2-oktava   fagacha   bo‘lgan   xromatik   to‘ldirilgan
diapazonda ma'lum bir tovushga aniq sozlangan.
Qo‘ng‘iroqlar   odatda   yuqori   nuqtada   qayd   etiladi   va   oktavadan   pastroq
ovoz   chiqaradi.   Ovoz   teri   yoki   kauchuk   bilan   qoplangan   barrel   shaklidagi   boshli
yog‘och bolg‘a bilan ishlab chiqariladi. Qo‘ng‘iroqlar juda toza va shaffof bo‘lib,
qo‘ng‘iroq   tovushini   eslatadi   va   orkestr   massasi   bilan   yaxshi   ketadi.   Ularning
ovozini pasaytirish uchun pedal damperi qo‘llaniladi.
Qo‘ng‘iroqlarda   alohida   tovushlardan   tashqari,   kichik   va   oddiy   melodik
ketma-ketliklar   ijro   etiladi.   Ikkita   nota   va   akkordlarni   o‘ynash   mumkin,   ikkinchi
holda, ikkita ijrochi bo‘lishi maqsadga muvofiqdir.
Tremoloni   bitta   tovushda   va   intervalda   olish   mumkin;   quvurli
qo‘ng‘iroqlarda o‘ziga xos effekt ham mumkin - uzoq tovushli glissando.
Quvurli   qo‘ng‘iroqlardan   tashqari,   ko‘pincha   plastinka   yoki   yarim
sharsimon qo‘ng‘iroqlar qo‘llaniladi, ular ham ma'lum bir balandlikka sozlangan.
Vibrafon   ikki   qator   metall   plitalardan   iborat   bo‘lib,   ular   xromatik   shkala
hosil qiladigan tarzda sozlangan. Yozuvlar mobil stend stolida shnur bilan osilgan.
Quvurli rezonatorlar plitalar ostida joylashgan bo‘lib, ularda pichoqlar o‘rnatilgan,
umumiy   metall   mil   bilan   bog‘langan.   Maxsus   elektr   motori   rezonatorlarni
ochadigan   va   yopadigan   pichoqlarga   ulangan   milni   aylantiradi,   bu   dinamik
tebranish   hosil   qiladi   (tovushlarning   davriy   kuchaytirilishi   va   zaiflashishi   ta'siri).
Plitalar   ostida   pedalga   ulangan   amortizator   bor,   bosilganda   amortizator   plitalarga
bosilib, ularning tebranishlarini sekin to‘xtatadi.
Do‘mbira ikkita yog‘och tayoq bilan chalinadi. O‘yinning asosiy usullari -
bu   bitta   zarbalar   bo‘lib,   ulardan   turli   xil   ritmik   naqshlar   va   drodlar   shakllanadi.
14 Butun   o‘ynash   texnikasi,   aslida,   bu   ikkita   asosiy   texnikaning   kombinatsiyasi
bo‘lib, buning natijasida barabanda eng murakkab ritmik figuralar olinadi.
3. “Doira” o‘zbek xalq cholg‘usining paydo bo‘lish tarixi.
Xalq   cholg‘u   asboblarinnng   paydo   bœlish   tarixi   uzoq   o‘tmishga   borib
taqaladi.   Musiqachilikda   dastlab   urma   zarbli   cholg‘ular   paydo   bo‘lgan.   Bular
Nog‘ora, chindovul, childirma, dovul va doiralardir. Qadim zamonlardan to hozirgi
davrimizgacha   bizga   yetib   kelgan   doira   cholg‘u   asbobi   o‘zgarmagan   holda
saqlanib kelmoqda.
Musiqa   sohasida,   O‘rta   Osiyo   va   Sharq   xalqlari   qatori,   o‘zbek   usullari,
ya’ni ritmik yo‘llari va ularning rivojlanish usullari alohida o‘rin egallaydi. Usullar
qoida bo‘yicha urib chalinadigan musiqa asboblari  ijrosida qo‘llaniladi. Eng ko‘p
tarqalgan urma zarbli musiqa asboblaridan, O‘zbekistonda, Tojikistonda va Uyg‘ur
xalqlari,   shu   bilan   bir   qatorda,   Sharqda   o‘zining   shirali   ovoziga   ega   bo‘lgan,
musiqa cholg‘u asbobi doira hisoblanadi.
Doira   iborasi   ba’zan   «Dapp»,   «Childirma»,   «Chirmanda»   deb   yuritiladi.
Xorazmda   dapp,   childirma   ijrochini   esa   “Dappchi”-childirmachi   deb   aytadilar,
Buxoroda   Doiradast,   Farg‘onada   chirmandachi,   Samarqanda   esa   Doirachi   deb
yuritiladi.                            
O‘zbek xalqi qadimdan doira asbobini juda ardoqlab kelgan. O‘tmishda bu
asbob   sadolari   ostida   xalqni   maydonlarga,   to‘y-tomoshalarga,   musobaqa
kurashlarga va har-xil sayillarga chaqirganlar. Jumladan: "Hosil bayrami", "Uzum
sayli", "Qovun sayli" kabi mavsumiy bayramlar keng tarqalgan.
Bayramlarda,   madaniy   marosimlarda   ayniqsa   karnay,   surnay   va   nog‘ora,
doira kabi urma zarbli musiqa cholg‘ulari keng qo‘llanilgan.
Buyuk   Shark   mutafakkirlarining   merosi,   halq   cholg‘ularini   o‘rganish
sohasida  ham  tarixiy  qimmatga   ega.  Abu  Nasr  Muhammad  Farobiyning  mashhur
asari  "Musiqa haqida katta kitob" ("Kitob al-musiqa, al-kabir")  ulkan ahamiyatga
15 ega.   O‘rta   asr   olimi   bu   kitobdan   ikki   xil   musiqa   ijrochiligi:   ohangni   inson   ovozi
(qo‘shiq san’ati) va cholg‘ular vositalarida qayta tiklashga ajratadi.
Darvish Ali o‘z davri (XVII asr) da mavjud bo‘lgan cholg‘u ansambllari va
ularning   ijrochilari   haqida   ma’lumot   bergan.   Saroyda   60   cholg‘uchidan   iborat
ansambl bo‘lgan. «Nog‘ora xona» deb atalgan 60 kishilik cholg‘uchilar ansamblni
nog‘orachi boshqargan. Darvish Ali misol tariqasida shunday dalilni keltiradi:
«Sulton Husayin saroyida ansamblning rahbar-mehtar vazifasini nog‘orachi
Sayid   Ahmadbin   mehtariy   Miroqiy   bajargan.   «Nog‘ora   xona»   nog‘ora   va   damli
musiqa   cholg‘ularida   kuy   chalayotgan   paytda   ijrochilar   joylashgan   xona   ko‘zda
tutiladi.
Bizning jumhuriyatimizda doira ritmik usullarini dunyoga mashhur qilishda
o‘z   hissasini   qo‘shgan   Usta   Olim   Komilovning   boy   merosi   avlodlar   uchun   katta
maktab   vazifasini   o‘tamoqda.   Mashhur   Doirachilar   G‘ofur   Azimov,   G‘ofur
Inog‘omov,   Rahim   Isaxo‘jayev,   Evner   Barayev,   Qahramon   Dadayev,   Ravshan
Akbarbekov,   Odil   Kamolxo‘jayev,   Dadaxo‘ja   Sottixo‘jayev,   To‘ychi
Inog‘omovlar ustaning ananalarini davom ettirdilar.
Shuningdek,   Toshkent   Davlat   konservatoriyasi   dosenti   A.XLiviyev   ham
"Doira uchun etyudlar" to‘plamini yaratgan edi. Sam.DU. musiqa fakulteti dosenti
Ya.Haqqulov   "Doira   uchun   pyesalar"   to‘plami   yaratganlar.   A.Rasulov   nomidagi
Sam.   DSBYu   katta   o‘qituvchisi   Asliddin   Sirojev   "Doira   uchun   pyesalar»
yaratdilar, A.Ashrafxo‘jayev "Doira sinfi bo‘yicha xrestomatiya yozganlar".
Doira ko‘rinishidan oddiy aylanma shaklida bo‘lib, diametri    taxminan 400
mm   bo‘lgan,   gardishi   ilgari   uzum   zangidan   qilingan,   so‘ngi   vaqtlarda   yog‘ochni
egib   yoki   kichik   bo‘laklarga   bo‘lib,   ularni   bir-biriga   ulab   yasaladi.   Doiraning  
gardishiga buzoq yoki baliq, ba’zan toyning terisidan qoplangan. Gardish o‘rtasiga
qirqdan   ortiq   halqachalar   taqiladi.   Bu   halqachalar   doirani   chalganda   ijroga
qo‘shimcha   sado   beradi.   Bu   halqachalarning   nomi   shing‘iroq,   shilshila   deyiladi,
shing‘iroqlar mayda doiracha shaklida bo‘lib, misdan va temir  metallardan ishlab
yasaladi.   Doirada   2   ta   asosiy   tovush   bor.   Biri   past   "bum"   (Xorazmda   "gup")
ikkinchisi   baland   "bak"   (xorazmda   "toq")   deb   yuritiladi.   Ketma-ket   kelgan   ikkita
16 qisqa tovush "bakko" yoki «bakka» (tak-tak) yoki (bak-bak) "taka" deb yuritiladi.
Ilgarilari Bum (gup) 1ta chorak notaga teng bo‘lgan. Bak (tak) ham 1ta chorak nota
hisoblangan. Bak-bak (tak-tak) 2 ta-choraktalik notaga teng. Bakka (taka) esa 2 ta
8   talik   notaga   teng.   Agar   taktlar   o‘rtasida   pauza   kelsa   "Ist"   so‘zi   qo‘llanilgan.  
Masalan: bakka bum bak ist baka bak.
30   yillardan   so‘ng   doira   usullari,   ya’ni   "Bum"   chiziq   ostiga   "Bak"   esa
chiziq   ustiga   yozilib,   ijro   etiladigan   bo‘ldi.   Bu   doira   usullarini   A.Eyxgorn,
V.Leysok,   N.Mironov,   V.Uspenskiylar   bir   nota   chiziq   oralig‘ida   nota   yo‘lida
yozganlar.
Doirani   tovush   balandligi   noaniq,   ya’ni   uning   terisi   qanday   tortilganiga
qarab sado beradi, aniq bir nota, ya’ni tovush, ovoz bir xil chiqmaydi. Bum bilan
bak  oralig‘i   kvarta  intervaliga   yaqinroq.   Ijro  har   xil   usul   bilan  kelishi,   barmoqlar
harakatida tovushlar o‘zgarishiga olib keladi.
Doira   ijrosi,   o‘ng   qo‘l   bilan   chap   qo‘l   harakatiga   bog‘liq,   doirani   qaysi
yeriga,   gardish   o‘rtasiga   yo   chetiga   yoki   bo‘lmasa   gardishdan   ozgina   o‘rtasiga
yaqinroq urib cholish, o‘ziga xos tovush chiqaradi. Ba’zan barmoqlarga metaldan
yasalgan noxun taqilib chalinadi. Mana shunaqa ijro etilgan bum bilan bumni, bak
bilan bakni farqi juda katta bo‘ladi.
XX asrning 50-60-yillariga kelib, Doira usullari A.I.Petrosyans tomonidan
o‘zgartirildi,   Toshkent   eksperemental   labaratoriyasida   tasdiqlanib,   ko‘pchilik
musiqashunos   olimlar   tomonidan   4   qatorlik   doira   usul   yuli   joriy   etildi   va
hozirgacha   qo‘llanilib   kelinmokda.   Har   bir   qo‘lning,   ya’ni   o‘ng   va   chap
qo‘llarning ovozlari tovushlari alohida yoziladi.
Quyida Doirachilikda don taratgan mashhur va mohir doirachilar xotirasini
yodga olamiz.
Usta Olim Komilov, To‘ychi Inog‘omov, G‘ofur Azimov, Bolta Sharipov,
Dadaxo‘ja   Sottixo‘jayev,   Rashid   Nurmehammedov,   Rahmon   Otaboyev,
Samarqandlik Baxtiyor Jobirov va boshqalar.
17 Endilikda   sitqi   dildan   xizmat   qilib   kelayotgan   doirachilar:   Rahim
Isaxo‘jayev,   Qahramon   Dadayev,   Tal’at   Sayfiddinov,   Dilmurod,   Elmurod,
Xolmurod Islomovlar, Rahmatullo Samadov, Abbos Qosimov va boshqalar.
Doira   —   yog‘och   gardishli   yumaloq   shakldagi   musiqa   cholg‘usi.   Gar-
dishning   tashqi   tomoniga   teri   qoplanadi.   Ichki   tomoniga   esa   jiringlaydigan   sim
halqalar o‘rnatiladi. Gardish egma, diametri 400 mm ga yaqin bo‘ladi. Qoplamasi
teridan yoki hayvon me’dasidan, ba’zan esa (laqqa) baliq terisidan tayyorianadi.
Chalishdan   oldin   teri   quyosh   yoki   olov   tañida   qizdiriladi.   Teri   yaxshi
tortilgan   bo‘lsa,   toza,   jarangdor   va   kuchli   tovush   chiqaradi.   Doira   bosh   va
ko‘rsatkich   barmoqlar   orasida   tutiladi,   ikki   qo‘lning   to‘rt   barmog‘i   bilan   teri
o‘rtasiga va chetlariga, shuningdek gardishga uriladi. Birinchi holatda tovush past
va   bo‘g‘iq,   keyingi   holatda   esa   baland   va   jarangdor   chiqadi.   Doira   chalishni
o‘rgatishning   mnemonik   metodida   birinchi   zarb   bo‘g‘iq   «bum»,   ikkinchisi
esajarangdor   «bak»  deyiladi.   Urma   cholg‘u  asboblari   va,   eng  awalo,   doira  uchun
alohida ritmik formula —usul shu belgilar asosida
tuziladi.   Bundan   tashqari   doira   barcha   barmoqlar   bilan   barobar,   alohida,
barmoq   bilan   chertib,   ko‘rsatkich   barmoq   bilan   sirpantirib   uriladi   va   h.   k.   Zarur
bo‘lganda   doira   silkitilib,   bir-biriga   va   gardishga   urilgan   sim   halqalar   jiringi
chiqariladi. Yakka ijroda tovush balandroq chiqishi uchun ba’zan barmoqqa metall
noxun   taqiladi.   Doira     o‘zbekistonda   eng   ko‘p   tarqalgan   cholg‘u   asbobi   bo‘lib,
unda ko‘pincha raqs, ashula kuylari chalinadi. Bironta ham cholg‘u ansambli yoki
orkestri   doirasiz   bo‘lmaydi.   Barcha   rang-barang   g‘aroyib   ritmlarni   faqat   doirada
chiqarish mumkin, shu bois doirakashlar ijro mahorati bilan ajralib turadi.
Doira   —   ko‘hna   cholg‘u   asbobi,   u   haqda   ma’lumotlarni   hamda   uning
tavsifi   va   tasvirini   X   asrdan   boshlab   ko‘plab   adabiy   manbalarda   va   rasmlarda
uchratish   mumkin.   Rasmlardagi   tasviriarga   ko‘ra,   ilk   doira   shaklan   tog‘   tojiklari
chirmandasi   —   gardishidagi   teshiklarda   jaranglaydigan   «likopchalar»   bo‘lgan
dafga   ancha   yaqin   bo‘lgan.   Biroq   ko‘hna   cholg‘u   asboblari   hozirgilardan   hajman
birmuncha kichik bo‘lgan.
18 4. “Nog‘ora” o‘zbek xalq cholg‘usi va uning turlari.
Nog‘ora-urib   chalinadigan   o‘zbek   xalq   musiqa   asbobi   hisoblanadi.   Halq
cholg‘ularining   paydo   bo‘lish   tarixi   esa   eramizdan   avvalgi   II   ming   yillikda
dunyoga kelgan, deb taxmin qilinadi. Musiqachilikda dastlab urma zarbli cholg‘u
asboblarn   paydo   bo‘lgan.   Chunki   eng   qadimgi   mehnat   qo‘shiqlari,   shuningdek,
ovga chiqishlar ritmik tuzilishi bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan. Nog‘oraga o‘xshash
cholg‘ular bilan shovqinli cholg‘ular ham o‘sha paytda paydo bo‘lgan.
XV-XVII asr yozma yodgorliklari, tasvrfiy san’atda va adabiy merosimizda
ildizlari   uzoq   o‘tmishga   borib   taqaluvchi   musiqa   cholg‘ularining   asosiy   tiplarini
barqarorligini   tasdiqlovchi   boy   manba   berilgan.   Ikki   guruhga   bo‘lingan   cholg‘u
ansambli   mavjudligi   ko‘rsatilgan.   Birinchi   doyra   va   nay   jo‘rligida,   ansambl
(xonaki   tipdan)   ikkinchi   damli   va   urma   zarbli   cholg‘ular   (karnay,   surnay,
bo‘laman, doyra, nog‘ora) ansambli.
Ansamblning   ikkinchi   tipi   ko‘proq   harbiy   orkestr   sifatida   foydalanilgan.
Buni   quyidagi   satrlar   tasvirlaydi:   "Karnay   va   nog‘oralar   chalindi,   saf   tortgan
sipohlar bir ovozda uch karra harbiy xitobni takrorlaydilar" 5
. 
  Toshkent   Davlat   konservatoriyasida   ta’sil   olgan   talabalar,   urma   zarbli
cholg‘ulardan hammasini mukammal o‘rganadilar. Bularga doyra, ksilafon, litavra
katta nog‘ora va hokazolar kiradi.
O‘zbekistonimizda ijro etiladigan nog‘ora asosan sapoldan yasalgan bo‘lib,
ustiga   echki   yoki   kiyik   terisi   qoplanadi.   Nog‘orani   ko‘pincha   ikkitasi   chalinadi,
bayramlarda, sayillarda, to‘y-hashamlarda chalinadigan nog‘oralar bir oz kichikroq
bo‘ladi.   Ikkalasi   bir-biridan   kvarta   soziga   farq   qilishi   kerak.   Nog‘ora   o‘zi   aniq
ma’lum  bir   sozga   ega  emas.   Shunga  ko‘ra,  tovushi  ham  aniq   bir  balandlikka  ega
5
  (Boburnoma Toshkent., 1948 yil 100 bet)
19 emas.   Nog‘oralardan   birini   (kichigi)   bak,   ya’ni   baland   tovush,   ikkinchisi   bum,
ya’ni past tovush beradi.
Nog‘ora   olov   yoki   oftobda   qizdirilib,   tovushi   balandlashtiriladi.   Turli
bayram,   halq   sayillarida   katta   nog‘ora   ishlatiladi.   Buni   qo‘sh   nog‘ora   deb   ham
yuritiladi.   Nog‘orani   asosan   ikkita   ingichka   uzun   kaltakcha   (cho‘p)   bilan   urib
chalinadi. Nog‘orada asosan ikkita tovush (bak va bum) bulganligi uchun, buning
notalari bir chiziqda quyidagiga yoziladi.
Chiziq   tagidagi   notalar   bum,   ustidagi   notalar   esa   bak   tovushini   bildiradi.
Nog‘ora   O‘zbekistondan   tashqari   Tojikiston,   Qirg‘iziston   va   halqlarda   ham
qo‘llaniladi.
Surnay    chalganda    usulni      nog‘ora bilan saqlaydilar. Nog‘ora usullaridan:
– Birinchi "Shodyona" usulidir.  
– Ikkinchi usuli "Bululcha" yoki "Bulujiy" usulidir.
– Uchinchi usuli-ufor usulidir.
– To‘rtinchisi   "Ducho‘ba"   deb   ataladiki,   ufor   usulining   tez   juda
chalinishidan iborat.
Nog‘ora — hajmi har xil bo‘lgan ikki tuvaksimon litavra (qo‘sh nog‘ora).
Tuyakning   ochiq   tomoniga   teri   qoplanadi.   Tuvak   gildan   yasalib,   pishiriladi,   teri
hayvon   (odatda,   echki)   terisidan   tayyorianadi.   Teri   bir-birini   kesib   0‘tadigan
tasmalar   bilan   tortiladi.   Tuvak   tubida   dumaloq   teshik   qilinadi.   Teriga   yo‘nilgan
ikki   tayoqcha   bilan   uriladi.   Tuvaklar   hajmi   har   xil   bo‘lgani   uchun   ular
chiqaradigan tovush ham har xil: biri — past, boshqasi — lialandroq bo‘ladi, biroq
ular   aniq   sozlanmaydi.   Chalishdan   oldin   nog‘ora   terisi   quyosh   yoki   olov   taftida
qizdiriladi.
Xalq   musiqa   amaliyotida   hajmi   uncha   katta   bo‘lmagan   nog‘oralar
ishlatilatiladi. Ikkala tuvakning balandligi taxminan 200—250 mm. Nog‘ora kiichli
tovushga   ega   bo‘lgan   surnay   va   karnay   singari   cholg‘u   asboblari   liilan   jo‘rlikda,
ayniqsa, yaxshi jaranglaydi. Torli cholg‘u ansamblida unda, liucldi doiradagi kabi,
usul   beriladi.   Surnay,   karnay,   nog‘oradan   tuzilgan   ansambl   ochiq   joyda
o‘tkaziladigan   turli   ommaviy   bayramlar   hamda   ilorbozlar,   qo‘g‘irchoqbozlar   va
20 hokazo   ko‘rsatadigan   tomoshalarda   albatta   ishtirok   etadi.   Nog‘orada   professional
sozandalar kuy ijro etishadi.
O‘tmishda   nog‘oradan  harbiy   musiqa   cholg‘usi   va   saroy   qo‘riqchilarining
lai-solish   vositasi   sifatida   foydalanügan,   uning   yordamida   farmoni   oliy   hamda
aniirlar   va   xonlaming   tantanali   yurishlari   to‘g‘risida   xabar   berilgan.   Yurishlar
iK'.hun   katta   nog‘oralar   tayyorlangan   va   ular   ko‘s   nog‘ora   deb   atalgan.   Bunday
iiog‘oralarni   ba’zan   ikkita   nog‘orachi   chalgan   va   uning   tovushi   uzoq-   uzoqlarga
yetib   borgan.   Ozarbayjonlarning   g‘o‘sha   nog‘ora,   armanlarning   migara,
gruzinlaming diplipito va dog‘istonliklaming tiplipitomlari nog‘oraga o‘xshashdir.
O‘zbek xalq cholg‘u orkestrlarida xalqona namunadagi nog‘ora ishlatiladi.
Bundan tashqari urma zarbli cholg‘u turlariga:
Safoyil-   musiqa   asbobi   Xitoy,   Uyg‘ur   xalš   cholg‘u   asbob   sifatida   keng
tarqalgan musiqa cholg‘usidir. Safoyil cholg‘usining ko‘pincha raqsona, marshona
kuylarda   uchratish   mumkin.   Uyg‘ur   xalq   raqslarida   ham   keng   qo‘llaniladigan
musiqa cholg‘usi hisoblanadi.
O‘zbekiston va Tojikistonda bu cholg‘u asbobi keng qo‘llanilib kelmoqda.
Safoyil   musiqa   asbobi,   tuzilishidan     shiqildoqli   urma   zarbli   cholg‘u   asbobi
guruhiga kiradi. Safoyil ikki bo‘lak kattiq yog‘och kaltakchasidan iborat bo‘lib, bu
kaltakcha mayda temir halqachalar taqilgan katta temir xalqachaga o‘rnashtiriladi.
Safoyilni   silkitib   yelkaga   urib   shovqinli,   turli   xil   murakkab   tovush
chiqarishadi.   Ikkita   kaltakchasini   uzunligi   400   mm   ni   tashkil   etadi.   Safoyil
cholg‘uchisi yelkaga urib va havoda tebratib har xil kerakli usullarni chiqaradi.
"Soqiynoma"   va   "Qashqarcha"   kuylarida   ham   safoyil   cholg‘usi   ishlatilib,
ritm berib, kuchli hissani tovush bilan yetkazib beradi.
  Qayroq-O‘rta   Osiyo   xalqlarining   o‘rtasida   keng   tarqalgan   urma   zarbli
musiqa   asbobi   hisoblanadi.   Ma’lumotlarga   qaraganda   qadimda   saroy
marosimlarida   bo‘ladigan   bazmlarda   qayroq   ijrosi   ko‘p   ishlatilgan.   Asosan   bu
cholg‘uni ayollar ijro etishgan.
      O‘zbekistonda   jumladan   Xorazm   va   Buxoroda   qayroq   cholg‘usini   ko‘p
ishlatadilar.   Raqslarda   ijro   etiladigan   qayroq   cholg‘usi,   yapaloq,   tekis   qilib
21 silliqlangan to‘rtta toshdan iborat bo‘ladi. Ijrochi har bir qo‘liga bir juftdan ushlab,
qayroqlarni   silkitib   yoki   titratib   har   xil   kerakli   usullarni   beradi.   Qayroqda   biror
kuy,   raqs   yoki   ashula   usulini   (ritmini)   ijro   etish   paytida,   ijrochi   har   xil   milizm
ya’ni milliy bezaklardan foydalanadi.
  Odatda   qayroqni   raqs   tushuvchi   o‘zi   chaladi.   Raqqos   yoki   raqqosa
qayroqni   bir-biriga   urilishidan   chiqqan   ritmik   tovushni   o‘z   raqsiga   jo‘r   qiladi.
Qayroq   cholg‘usida   ijro   etiladigan   kuylardan:   «Qayroq   o‘yini»,   «Norin-norin»,
«Xorazm lazgisi» va shunga o‘xshash rašsona kuy qo‘shiqlardir.  
Chang   cholg‘usi   juda   ko‘hna   va   qadimiy   cholg‘ulardan   hisoblanadi.   Abu
Nasr   Muhammad  Forobiyning  ta’kidlashicha  o‘sha  davrdagi   changning 15  ta tori
bo‘lgan, ikki oktavalik musiqa cholg‘ulari guruhiga kirgan. Oralig‘i teng yarim ton
tovushlarga ega bo‘lgan. Risolada ta’rif berishicha barcha cholg‘ular ashula, raqs,
yakkanavoz   va   ansambl   ijrochiligiga   jo‘r   bo‘lishda   foydalanilgan.   Ayniqsa   ud
cholg‘usida   ijro   etilayotgan   kuyga,   tanbur,   rubob,   chang   uyg‘un   jo‘r   bo‘lishi
uchun,   sozlash   usullarini   tushuntiradi.   Sharqning   ulug‘   allomasi   Al-Forobiy
musiqa   ilmining   bir   bo‘limi   sifatida   cholg‘ularni   o‘rganuvchi   cholg‘ushunoslik
sohasiga asos soldi. Bu soha keyinchalik boshqa olimlarning asarlarida ham keng
boyitildi va rivojlantirildi.
Abu   Ali   ibn   Sino   (980-1037)   ning   "Davolash   kitobi"   deb   nomlangan
qomusining   "   Musiqa   xaqida   risola"   bobida   o‘sha   davrning   musiqachiligiga   oid
ilmiy-falsafiy   bilimlari   bayon   etilgan.   Bu   risolada   cholg‘ular   ikki   guruhga
bo‘linganlgini   ta’riflaydi:   mizrobli,   noxunli   (barbod,   tanbur,   rubob)   va   butun
rezanator   qopqog‘i   bo‘ylab   tortilgan   ochiq   torli   cholg‘ular   (shohrux,   chiltor,   lira)
chang va arfa asboblaridir.
XVII   asrda   yashab   ijod  etgan   mashhur   musiqashunos   olim   Xofiz   Darvish
Ali chang cholg‘usidagi mukammal ilm olgan cholg‘uchi hisoblangan. U kishining
ustozlari   Toshkentlik   Amir   Fathiy   bo‘lgan.   Abdurauf   Fitratning   ma’lumot
berishicha XVII asrda Abdullaxon zamonidan Imomqulixon zamonigacha bo‘lgan
mashhur   musiqashunoslar:   Hofiz   Darvish   Ali   changchi,   Buxorilik   dutorchi
Mahmud   Ishoq   o‘g‘li,   Toshkentlik   Amir   Fathiy,   Samarqandlik   Mavlono   Boqiy
22 Zardo‘z,   Hojagiy   Ja’far   qonuniy,   Hofiz   Tonish,   Hofiz   Turdiy   qonuniy,   Mirza
arabiy   Qo‘ng‘irot,   Qubuzchi   Hofiz   Poyanda,   Qubuzchi   Shayx   Ahmad,   Qubuzchi
Mirmastiy,   Balxlik   ustod   Abdullo   Naychi,   tanburchi   Xo‘ja   Navro‘z,   Husayin
Uddiy, g‘ijjakchi ustod O‘zbek va boshqalar.
Darvish   Ali   (XVII)   ning   ma’lumotiga   qaraganda   chang   cholg‘uvchilar  
homiysi Zuhraga bag‘ishlangan. Ta’riflangan changning yetti maqom ijrosi uchun
yigirma olti tori va yetti pardasi bo‘lgan.
Hozirgi   qo‘llaniladigan   chang   cholg‘usi   O‘rta   Osiyo   va   boshqa   xalqlar
orasida   keng   uchraydi.   Changdan   o‘zbek,   tojik,   uyg‘ur   va   rus   xalqlari   ham   keng
foydalanadilar. Ruslar uni «Simbal» deb atashadi. U tut, yong‘oq, o‘rik va boshqa
yog‘ochlardan   yasaladi.   Changning   quloqlari   76   ta   bo‘lib,   u   chang   korpusining
o‘ng tomoniga o‘rnatiladi, pardalari xromatik yarim tonlikdan iborat. Changda turli
millat   musiqa   asarlarini,   hamda   G‘arbiy   Ovropa   klassik   kompozitorlarining   yirik
va murakkab asarlarini ijro etish imkoniyati  yaratildi. Uning diapozoni  juda keng
bo‘lib, uch oktavaga yaqin. Changni chalish uchun ishlatiladigan cho‘p, g‘arovdan
yoki   qamishdan   ishlangan   bo‘lib,   yumshoq   ovoz   berish   uchun   uchiga   rezinka
o‘rnatiladi.
  Chang   ansambl   va   orkestrlarda   eng   asosiy   boshlovchi   rolni   o‘ynaydi.   U
yakkavozlikda   ham   mashhur   bo‘lib,   yuqori   texnikaviy   asarlarni   ijro   etish   uchun
qulaydir.   Chang   sozining   mohir   ijrochilaridan   marhum   Faxriddin   Sodiqov,
Matyusuf   Xarratov,   Fozil   Xarratov,   Tilash   Xo‘jamberdiyev,   San’at
Ruzmatovlarning   porloq   xotiralari   qalblarda   abadiy   saqlanadi.   Hozirgi   kunda
xalqimizga   xizmat   qilib   kelayotgan   changchilar:   Ahmad   Odilov,   Rustam
Ne’matov,   Fazilat   Shukurova,   Abdurahmon   Xoltojiyev,   Baxtiyor   Aliyev,   Temur
Mahmudov,   Abdusalom   Mutalov,   Tohir   Sobirov,   Ismoil   Jobirov,   Xurshida
Muhammadqulova va boshqalar.
23 5. O‘zbek milliy cholg‘ulari rivojida zarbli cholg‘ularning o‘rni.
O‘zbek  xalq  cholg‘u orkestr, ansambllarining  tashkil   etilish  tarixiga  nazar
tashlaydigan   bo‘lsak   XIX   asrning   60-70   yillarida   Toshkent,   Moskva   Peturburg
shaharlari   musiqa   sohasi   ommalashgan   yirik   madaniy   markazga   aylanganligi,   bu
kabi   rivojlangan   markazlarda   mahaliy   cholg‘uchilar   va   musiqa   ixlosmandlari
ishtirokida   konsert,   madaniy   tadbirlar   faoliyatlari   faollashishiga   o‘z   tasirini
o tkazgan   1877   -   yildan   boshlab   esa   Turkiston   diyori   (Toshkent   keyinroqʻ
Samarqand   va   Farg‘ona)   ning   boshqa   markazlarga   yetuk   musiqa   jamoalari,
gastrollar   va   dramatik   guruhlarning   tashrif   buyura   boshladiBu   esa   rus
cholg‘ularining   demokratik   an'analari   Turkistonda   baynalmilal   aloqalarning
o rnatilishiga   ko‘maklashgan.   Keyinroq   tezda   Toshkent,   Buxoro,   Samarqand
ʻ
shaharlarida   kasbiy   musiqiy   o‘quv   yurtlarining   tashkil   etilishiga   ma'lum   darajada
asos bo‘lib xizmat qildi.
1884 yilda Toshkentda Eyxgori tashabbusi bilan "Musiqa jamiyati" tashkil
qilinib,   NShletinskiy   bu   jamiyatning   birinchi   raisi   bo‘ldiXalqning   musiqaviy
ma'rifatini   yuksalishiga   yordam   ko‘rsatgan   L.AShadurenskiy   va   N.LTrusovlar
jamiyatning   faol   a'zolari   edilarShu   tariqa   XIX   asrning   80   yillarida   Toshkentda
Tarixiy   manba'larda,   Qulmuhammd   Udiyning   ud   cholg‘usiga   to‘rtinchi   torni
taqqanligi   yoki   g‘ijjak   cholg‘usining   avval   ikki   tori,   keyin   uchinch   va   to‘rtinchi
torlari   qo‘shilganli   kabi   ma'lumotlar   aynan   cholg‘ular   takomillashishi   va
murakkablashib   kelganligi   bilan   bog‘liqdir.   Bu   kabi   takomillashtirilib   istemolga
kirgizilgan cholg‘ularga ko‘plab misollar keltirish mumkin.
"XIX asr oxiri va XX asrda o‘zbekona chang, qashqar ruboblari shakllanib
iste'molga kirdi. Ud va qonun sozlari qayta tiklanib, ijrochilik amalyotini sezilarli
darajada  boyitdi.   Afg‘on  rubobi   hamda   turk  cholg‘usi   bo‘lmish   -   soz   ham   o‘ziga
xos jozibasi bilan amaliy jarayondan munosib o‘rin oldi
24 Zamonaviy   musiqa   ijodiyoti   bilan   birga   chang,   rubob,   dutor,   g‘ijjak   kabi
xalq cholg‘ularining oilaviy namunalari yaratildiPirovardida, zamonaviy jarayonga
kelib musiqiy cholg‘ularning turli yo nalishlariga mos, xilma-xil tarkiblari yuzagaʻ
keldiAmalyotda   an'anaviy,   qayta   ishlangan,   takomillashganqayta   tiklangan,   yangi
zamonaviy   (hamda   elktron)   cholg‘ularning   xillari   keng   qo‘llanilmoqda.
Takomillashish   jarayonida   cholg‘ularning   shakl   va   tarannum   (ovoz)
imkoniyatlarini   boyitish   katta   ahamiyat   kasb   etganBu   ikki   mezon   cholg‘ularning
ma'nan   va   moddiy   qiymatini   ham   belgilashga   asos   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Zero,
chiroyli   cholg‘u   go zal   ovozga   ega   bo lishi,   u   xalq   madaniy-ma'naviy   boyligi	
ʻ ʻ
ekanligini etirof etish lozimdir.
"Biz   yashab   turgan   hududimizda   ishlatiladigan   milliy   musiqa
cholg‘ularining   turlari   nihoyatda   ko‘p   agar   ular   nomma-nom   sanab   chiqilsa,   50
tadan   ortiq   ekanligining   guvohi   bo lish   mumkin.   Shular   ichidagi   18   nomdagi	
ʻ
musiqiy   cholg‘u   XX   asrning   30-yillari   oxiridan   boshlab   yangidan   yaratilgan
musiqiy cholg‘ular hisoblanadi va ular asosan orkestr va ko‘p ovozli ansambllarda
foydalanish uchun mo ljallangan. Bu cholg‘ular muqaddam mavjud bo lgan milliy	
ʻ ʻ
musiqa cholg‘ularining shaklini yiriklashtirish yoki kichikroq ko‘rinishga keltirish
asosida   yaratilgan   bo lib,   o‘sha   cholg‘u   oilasini   yaratish   ustida   olib   borilgan
ʻ
tajribalar   natijasida   yaratilgan.   Takomillashtirilgan   cholg‘ularda   tajribalar   olib
borildi va chang, rubob, dutor, g ijjak, qo‘biz asboblarining oilasi yaratildi	
ʻ
O‘zbek   xalq   cholg‘ularing   rekonstruksiya   qilish   va   takomillashtirishdan
maqsad, milliy ohanglarimizni ijro qilishda yanada keng imkoniyat hosil qilish va
ularni   Yevropa   tovush   qatori   tizimiga   o‘tkazish   kabi   vazifalar   ustida   ish   olib
borishgan.   A.I.Petrosyans   rahbarligi   qo‘l   ostida   bir   guruh   ustalar:   Usta   Usmon
Zufarov   ko‘plab   dutor   va   tanbur,g ijjaklarning   turdosh   oilalarini   yaratgan   bo lsa,	
ʻ ʻ
Matyusuf   Xarratov   chang   cholg‘usining   yuqori   registrini   qo shimcha   torlar   va	
ʻ
xarraklar   hisobiga   kengaytirdiYunus   Rajabiy   Usta   Usmon   Zufarov   bilan
hamkorlikda dutor bas, g‘ijjak bas, g‘ijjak alt na'munalarini yaratdilar.
Cholg‘ularning   takomillashtirish   natijasidaxalq   cholg‘ularimiz   diatonik
tovushqatordan   xromatik   tovush   qatorga   o‘tkazildiBu   kabi   ijod   na'munalari
25 cholg‘u ustalarining bevosita sozgarlik sohasida  yetarlicha tajriba to‘plashganlari,
asta   sekinlik   bilan   an'anaviy   cholg‘ularning   eski   na'munalari   orkestr   jamoasi
tuzilgan   va   orkestr   tuzishning   asosiy   maqsadi,   o zbeklarning   xalq   musiqasiniʻ
Nijniy     Novgoroddagi     Butunrossiya   qishloq   xo jalik   ko‘rgazmasida   namoyish
ʻ
etish bo lgan.	
ʻ
Keyinchalik o‘zbek musiqashunoslari dekadalarda faol ishtirok etib, ancha
tajriba   to‘plagan.   Ular   qardosh   xalqlar   cholg‘ulari,   kuy-qo‘shiqlarini   o‘rganib
mahalliy   bayram   va   tantanalarda   foydalanganShu   bilan   birga   boshqa   o‘sha
davrdagi Butunittifoq xalqlari ham O‘zbek madaniyati va san'atiga yuqori qiziqish
bildirib,   uni   o‘rganganlar.   Mustaqillikga   erishgach   bu   jarayonlar   yanada
jadallashdi.
Hozirgi   kunda   ham   O‘zbek   madaniyat   va   san'at   dunyo   xalqlarini   o ziga	
ʻ
maftun   etib   kelmoqada.   Respublikamizda   o tkazilayotgan   xalqaro   festival,	
ʻ
anjuman   va   bayram   tantanalari   esa   xalqaro   madaniy   hamkorlika   yo‘l   ochdi.
Madaniyat   sohasiga   berillayotgan   bu   kabi   imkoniyatlar   biz   yosh   avlod   vakillari
ruhida   shukuronalik   ruhini   uyg‘otmasdan   qolmaydi   va   yaratilgan   sharoit,
e'tibordan oqilona foydalanib, bunga javoban munosib yuksak yutuqlarga erishib,
vatanimiz rivojiga o‘z hissamizni qo‘shishimiz kerakligini unutmasligimiz kerak.
O zbek milliy cholg u asboblarining rivojlanishida zarbli cholg u asboblari	
ʻ ʻ ʻ
muhim o rin tutgan. O zbekistonning boy musiqiy merosi  turli an anaviy cholg u
ʻ ʻ ʼ ʻ
asboblarini   yaratishga   hissa   qo shgan   va   zarbli   cholg u   asboblari   bu   cholg u	
ʻ ʻ ʻ
asboblarining shakllanishi va rivojlanishida muhim tarkibiy qism bo lgan.	
ʻ
O‘zbek   xalqining   eng   mashhur   zarbli   cholg‘ularidan   biri   doyradir.   Bu
yog‘och   ramka   va   cho‘zilgan   hayvon   terisi   membranasidan   tayyorlangan   ramka
barabanining bir turi. Doira o‘zbek musiqasining ruhi hisoblanib, turli  bayram va
tadbirlarda   qo‘llaniladi.   Doira   qo shnay   va   daf   kabi   o zbek   milliy   cholg u	
ʻ ʻ ʻ
asboblarining yaratilishiga ta sir ko rsatgan.	
ʼ ʻ
O zbekcha   zarbli   cholg u   asboblaridan   yana   biri   —   nag‘ora   bo lib,   u	
ʻ ʻ ʻ
loydan yasalgan pardasi hayvon terisidan yoki mato bo lagidan og ziga cho zilgan.	
ʻ ʻ ʻ
26 Nag‘ora   to‘y   va   boshqa   bayramlarda   keng   qo‘llaniladi.   Xuddi   shunday   qadah
shaklidagi nog‘ora ham o‘zbek musiqasida keng qo‘llanilgan.
Musiqa   inson   his   -   tuyg‘ularini,   orzu   -istaklarini   o‘ziga   xos   badiiy   tilda
ifoda etadi va bolaning hissiyotlariga faol ta'sir ko‘rsatadi.
Ma lumki,   musiqa   san ati   qadim   zamonlarda   vujudga   kelgan   va   hozirgiʼ ʼ
kunlarda   ham   o‘z     rivojini   davom   ettirayotgan   ijodiyotdir.   Musiqa   azal-azaldan
insoniyat   hayotida   hamroh   bo‘lib   kelgan   va   insonning   ma naviy   va   madaniy,	
ʼ
g‘oyaviy va ahloqiy tarbiyasida bosh tarbiyachi rolini o‘tagan. Bugun ham musiqa
hayotimizda   ma naviy   va   madaniy,   ahloqiy   tarbiyani   joriy   qiladigan   asosiy	
ʼ
omillardan   biridir.   Bu   borada   «Milliy   istiqlol   g‘oyasi:   asosiy   tushuncha   va
tamoyillar» risolasida ham alohida keltirilgan. Yurtimiz mustaqillikga yerishgach,
muhtaram   birinchi   Prezidentimiz   rahbarligida   musiqa   va   qo‘shiq   san ati   rivojiga	
ʼ
katta   axamiyat   qaratilyapti,   bu   san at   turi   millatning   qiyofasi,   tarbiya   vositasi	
ʼ
sifatida   baholanyapti.   Buning   bosh   sababi   –   milliy   anglash,   milliy   yuksalish   va
milliy   uyg‘onishdir.   Haqiqatdan   ham,   qo‘shiq   insonlarning   qalbiga   tez   kirib
boradigan,   qalb   pardalarini   chertadigan,   dillarning   tub-tubida   cho‘kib   yotgan
Vatanparvarlik   tuyg‘ularini   anglatib   yuboradigan,   ezgu   ishlarga   da vat   qiladigan	
ʼ
kuchli   omildir.   Insonning   ruhan   poklanishida,   qalban   ulg‘ayishiga   chorlaydigan,
irodasi,   iymon-ehtiqodini   butun   qiladigan,   vijdonini   uyg‘otadigan   beqiyos   kuch
ham qo‘shiqdir. Barkamol inson, komil inson tarbiyasida musiqaning, qo‘shiqning
kuchi va axamiyati kattadir.
  Ta kidlab   o‘tish   joizki,   ma naviy-ahloqiy   barkamollik,   insoniy   komillik	
ʼ ʼ
bizga ota-bobolarimizdan o‘tib kelayotgan bebaho me rosdir. Aslida insonning eng	
ʼ
olijanob va muqaddas burchi – Vatanga, millatga fidoiy bo‘lib xizmat qilishdir. 
Tabiiyki, yoshlarning ma naviy dunyosini shakllantirishda tarixiy va milliy	
ʼ
ma naviy   omillar   bilan   birga   Vatanparvarlik   ruhidagi   qo‘shiqlarning   kuchi   va	
ʼ
ahimyati   kattadir.   O‘zbekiston   mustaqillikga   erishgach,   davlatimiz   rahbariyati
tomonidan   qo‘shiqchilik   san ati   rivojiga,   ayniqsa   Vatanparvarlik   ruhidagi	
ʼ
qo‘shiqlarga katta e tibor berilib kelmoqda.	
ʼ
27 Xulosa
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   zarbli   cholg‘u   asboblari   o‘zbek   milliy
cholg‘u   asboblarining   yaratilishi   va   rivojlanishida   katta   rol   o‘ynagan.   Doira,
nag‘ora   va   boshqa   zarbli   cholg‘u   asboblari   o‘zbek   musiqasining   o‘ziga   xos
ohangini  shakllantirishga yordam  berdi  va mamlakat  madaniy merosining muhim
qismi bo‘lib qolmoqda.
O‘zbek   milliy   cholg‘u   asboblari   tarix   davomida   mintaqani   bosib   o‘tgan
turli   sivilizatsiya   va   madaniyatlar   tomonidan   shakllangan.   Masalan,   dutor   va
tanbur kabi o zbek torli cholg u asboblarining yaratilishiga qadimgi so g dlar kattaʻ ʻ ʻ ʻ
ta sir   ko rsatgan.   Arab   savdogarlari   va   fors   sozandalari   olib   kelgan   cholg u	
ʼ ʻ ʻ
asboblari ham o zbek cholg u asboblarining rivojida muhim rol o ynagan.	
ʻ ʻ ʻ
Mo‘g‘ullar   imperiyasining   13-asrda   O‘rta   Osiyoga   bostirib   kirishi   surnay
va nay kabi yangi cholg‘u asboblarining paydo bo‘lishiga yordam berdi. 14-asrda
boshlangan temuriylar davrida doyra va qushtak kabi turli zarbli cholg u asboblari,	
ʻ
g ijak   va   qo biz   kabi   torli   cholg u   asboblari   paydo   bo ldi.   Keyinchalik   o zbek	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
xonligi   (1512-1855)   cholg u   asboblari,   xususan,   turli   puflab   va   zarbli   cholg u	
ʻ ʻ
asboblarining shakllanishiga ham ta sir ko rsatdi.	
ʼ ʻ
Bundan   tashqari,   20-asrda   O zbekistonning   suveren   davlat   sifatida	
ʻ
shakllanishi   g ijjak-robob,   karnay,   xromatik   tanbur   kabi   yangi   cholg u	
ʻ ʻ
asboblarining paydo bo lishiga olib keldi. Ushbu asboblar O‘zbekistonning o‘ziga	
ʻ
xos   musiqiy   o‘ziga   xosligini   namoyish   etadi   va   mamlakat   madaniy   merosida
muhim o‘rin tutadi.
M usiq iy milliy cholg‘uarimiz orqali yoshlarninig nafaqat  Vatanga bo‘lgan
muhabbat his tuyg‘usini, tafakkurini tarbiyalaymiz, balki ko‘plab o‘quv-pedagogik
va   badiiy   –   ijodiy   masalalarni   hal   yetishimiz   mumkin.   Vatanparvarlik   ruhidagi
asarlar   badiiy   tafakkur,   hissiy   ta sirchanlik   rivoji   doirasida   talabalar   uchun   juda	
ʼ
28 foydali   materialdir.   Ular   ijrosida   talaba   yirik   shakldagi   keskin   xarakterlardagi
obrazlarni   ifodalashni,   butun   musiqiy   boylikni   va   ta sirchanlik   imkoniyatlariniʼ
ishlatmoqni   o‘rganadi.   Vatanparvarlik   asarlari   asosida   yosh   avlodni   va   jamiyatni
xaqiqiy   vatanparvar   millat   etib,   vatan   manfaati   bilan   yashash,   uning   istiqboli   va
taraqqiyoti   yo‘lida   fidoiy   hizmat   qilish   va   kurashishni   tarbiyalash,   insonning
ongiga   Vatan   tuyg‘usini,   milliy   g‘urur,   milliy   iftixor   tuyg‘ularinin   singdirish
mumkin.
Yoshlarga Vatan insonni  kindik qoni to‘kilgan muqaddas makon ekanligi,
bizning vatandoshlarimiz jaxon adabiyoti durdonalariga o‘zlarinig yozgan asarlari,
barpo etgan imortlari, asori atiqalari bilan bugungi kunda va xar doimdunyo axlini
lol qoldigan bunday buyuk navqiron va bepoyon vatanni sevish ardoqlash xam farz
xam qarz yekanligini ta kidlab o‘tish lozim.	
ʼ
 Ajdodlarimizdan estalik bo‘lib qolgan xalq og‘zaki ijodiyoti va qo‘shiqlari
shunday   ma naviy   bisotimizning   bir   qismini   tashkil   yetadi.   Yosh   avlodga   milliy	
ʼ
rux,   bag‘ishlaydigan   bu   ulkan   me rosning   salmoqli   bir   bo‘lagini   musiqiy   asarlar	
ʼ
tashkil qiladi. Xalqimizning milliy ruxiyatini o‘ziga singdirgan va yosh avlodning
ilmiga   milliy   an analari   ruxini   olib   kiradigan   bu   hofizlar   ijro   etgan   asarlarini	
ʼ
yoshlar tarbiyasiga tadbiq etish ko‘p jixatdan mukammal o‘rganilgan emas. 
 Bugungi kunda yoshlarga ko‘proq vatanparvarlik mavzusidagi qo‘shiqlarni
iloji   boricha   ko‘proq   o‘rgatishimiz   kerakki,   bu   ularning   o‘zlarini
takommillashtirishlari, ma naviy o‘sishlari, hayot yo‘llarini tanlashda, ma suliyatli	
ʼ ʼ
qarorlar   qabul   qilishda   ko‘maklasha   olish   kerak.   O‘zbekiston   Respublikasining
umumta lim   maktablarida   hozirgi   zamon   musiqa   ta lim-tarbiyasining   maqsadi-	
ʼ ʼ
yosh   avlodni   milliy   musiqa   ma rosimizga   vorislik   qila   oladigan   hamda	
ʼ
umumbashariy   musiqa   boyligini   idrok   eta   oladigan   va   qadrlaydigan   madaniyatli
ona   vatanni   sevuvchi,   erkin   fikr   yurita   oladaigan   jaxon   arenalarida   o‘zining
mahorati  bilan O‘zbekistonimiz  madxini  baralla  kuylay  oladigan inson darajasida
voyaga yetkazishdan iboratdir.
29  Ilm fan, madaniyat soxalarnida yoshlarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash
va   ularning   ongiga   ona   yurt,   vatan   qadrini   singdirishda   vatanni   madh   etuvchi
musiqalar, qo‘shiqlarning ornini belgilash, yosh o‘sib kelayotgan avlodlarga vatan
qo‘shiqlar   orqali   qalbiga   muhabbatni   uyg‘otishdir.   Bu   borada   o‘zbek   estradasi
ijodkorlari   tomonidan   yaratilgan   vatanni   madh   etuvchi   kuy   va   qo‘shiqlarni
o‘rganish va ularni tahlil qilishdan iborat.
Umuman olganda, o zbek milliy cholg u asboblarining tarixiy shakllanishiʻ ʻ
mamlakat   musiqa   merosini   shakllantirgan   turli   madaniyatlar   va   sivilizatsiyalar
ta sirida namoyon bo ladi.	
ʼ ʻ
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1.  O‘zbekiston Respublikasi "Ta'lim to`g`risida"gi Qonuni 2020-yil 23-sentabr
2.   Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘ishlangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining    nutqi   //   Xalq
so‘zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11.
3.  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
4.     Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   faravon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. - T.: O‘zbekiston NMIU, 2016.
5.     “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida.”   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni.   1-ilova:
“2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi”. Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil 8
fevral soni va Internet resurs: www.lex.uz
6 .   Sh.Mirziyoev   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq faravonligining garovi. “O‘zbekiston” NMIU, 2016 y.
7. Akbarov Il.    Musiqa lug‘ati    T., San’at    1990 yil.
8. Vizgo T.    O‘rta Osiyo musiqa asboblari. Moskva., 1980 yil.
9. Karomatov F. O‘zbek chlg‘uchilik musiqasi. Moskva., Muzika 1980yil.
10.   Odilov   A.   O‘zbek   xalq   cholg‘u   asboblarida   ijrochilik   tarixi.   Toshkent.,
O‘qituvchi    1995 yil.
11.     Fitrat     A.     O‘zbek     klassik       musiqasi     va     uning       tarixi. Toshkent., Fan., 1993
yil.
12.Petrosyants A.I. Cholg‘ushunoslik    T., San’at 1990 yil.
31 13. Odilov A.    Chang    darslik T., O‘qituvchi                  2002 yil.
14.   Asqar   FMusiqa   va   inson   ma'naviyati.   Toshkent.:   O‘zbekiston   milliy
entsiklopediyasi, 2000.
15. SBegmatov O‘zbek an'anaviy cholg‘ulari- Toshkent: Yangi nashr, 2008.
  16.   Toshmatov   O,   Turatov   S,   Ko‘hna  cholg‘ular   ijrochiligi.   Toshkent   "Tafakkur
nashriyoti, 2016
17.  Jumayev   SMilliy  cholg‘ular   tarixi   va   evolyutsiyasiToshkent:   "Kamron  Press"
2017.
  18.   Toshmatov   O .,Beknazarov   X.   Cholg‘uchunoslik-   Toshkent:   Turon-Iqbolʻ
2018.
32

O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularining tarixiy shakllanishi

KIRISH

ASOSIY QISM

1. O‘zbek xalq cholg‘ularining tarixi va rivojlanishi.

2. O‘zbek xalq urma zarbli cholg‘ularning turlari. 

3. “Doira” o‘zbek xalq cholg‘usining paydo bo‘lish tarixi.

4. “Nog‘ora” o‘zbek xalq cholg‘usi va uning turlari. 

5. O‘zbek milliy cholg‘ulari rivojida zarbli cholg‘ularning o‘rni.

XULOSA

FOYDALLANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI