Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 276.4KB
Покупки 7
Дата загрузки 07 Апрель 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Diyorbek

Дата регистрации 29 Февраль 2024

151 Продаж

O'zbekiston markaziy bank infilyatsiyaga qarshi yoli

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK INSTITUTI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: O’zbekiston Markaziy Bankining infilyatsiyaga qarishi
yo’li
Bajardi: ___________________
Qabul qildi: ________________
Baho: ______
Andijon 2024 O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TASHQI QARZDORLIK
KO’RSATKICHI MAKROIQTISODIY TAHLILI
Reja
Kirish…………………………………………………………………………… 3-4
1. Inflyatsiyaning mohiyati, kelib chiqish sabablari va hisoblanishi….……..… 5-
9
2. Inflatsiyaning   turlari   va  unga   ta’sir   etuvchi   omillar…………………….…   10-
19
3. O’zbekiston   Markaziy   Bankning   inflyatsiyaga   qarshi   yo’llari………..…..   20-
24
4. O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotidagi   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat
istiqbollari…………………………………………….…………………..….. 25-28
Xulosa………………………………………………………………………... 29-30
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………...…………… 31
2 Kirish
Mavzuning dolzarbligi.   Inflyatsiya iqtisodiyotdagi eng muhim masalalardan
biridir. Chunki, inflatsiya pul qadrsizlanishini bildiradi. Bu esa inflyatsiyaning har
tomonlama   avj   olib   ketishi   mamlakatda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   jihatdan   qarama-
qarshiliklar   yuzaga   kelishiga   olib   keladi.   Barcha   iqtisodiy   aloqalar   inflatsiyani
hisobga   olgan   holda   amalga   oshiriladi.   Davlatimiz   rahbari   Prezident
Sh.Mirziyoyevning   2018-yil   28-dekabrdagi   Oliy   Majlisga   qilgan
Murojaatnomalar i d a        ―” …Biz         m a k r o i q tis o d iy         bar q a r o r l ik ni         va         y uqo r i
o ‘ s i s h sur‘atlarini   ta‘minlashimiz   shart.   Avvalo,   inflyatsiyani   jilovlamasdan   turib,
makroiqtisodiy barqarorlikka erishish mumkin emas” deb   bejiz ta‘kidlamaganlar 1
.
Shuning   uchun   davlat   inflyatsiyaning   oldini   olish   chora-tadbirlari   ishlab   chiqadi.
Inflyatsiyaga qarshi kurashning asosiy shakllari: inflyatsiyaga qarshi siyosat va pul
islohoti   hisoblanadi.   Bugungi   kunda   inflatsiya   darajasi   yurtimizda   keskin
ko‘tarilishi   kutilmoqda   va   bunga   qarshi   chora-tadbirlar   ko‘rib   chiqilmoqda.
Inflatsiyaning   jadallashuvi   bir   qator   qiyinchiliklar   tug‘diradi.   Bular   jumlasiga
ishlab   chiqarish   faoliyati   bilan   shug‘ullanish   va   investitsiya   kiritishga   qiziqishni
susaytirish   kiradi.   Bu   esa   Harakatlar   strategiyasining   uchinchi   ustuvor   yo‘nalishi	
―
I q t i s od i y ot n i     y a n a d a     r iv o j l a n t ir is h	i da g i     ta sh qi     i q ti s o diy     a loq ala r ni
k e n ga y ti r i s h,   eksportga   mo’ljallangan   mahsulot   va   materiallar   ishlab   chiqarish
uchun   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish,   tadbirkorlikni   rivojlantirish   hamda
xorijiy   investorlar   uchun   investitsiyaviy   jozibadorlikni   oshirishdagi   islohotlarga
katta   to‘siq   qo‘yadi.   Bularga   qo‘shimcha   tariqasida   katta   odimlovchi   inflyatsiya
moliyaviy   bozorlarning   me‘yordagi   faoliyatini   izdan   chiqaradi.   Qanday   foizda
kredit   berish   va   qarz   olish,   qimmatli   qog’ozlardan   qancha   daromadlilikni   kutish
kerak – bularning barchasi   kutilayotgan   inflyatsiya   sur‘atlariga   bog’liq   bo’ladi.   Bu
esa   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   o’ta   noxush   ta‘sir   ko’rsatadi.
1
  Prezident   Sh.Mirziyoyevning 2018-yil   28-dekabrdagi   Oliy   Majlisga   qilgan   Murojaatnomasi//  
www.uza.uz
3 Kurs ishining maqsadi:   Inflatsiyani kelib chiqish sabablarini va unga qarshi
siyosatni   o‘rganish va   shu   asosda   tegishli   xulosalar   chiqarishdan iborat.
Kurs   ishining   vazifalari quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi :
 Inflyatsiyaning   mohiyati;   kelib   chiqish   sabablari   va   hisoblanishini
o’rganish;
 İnflyatsiyaning turlari; shakllari va yuzaga keltiruvchi omillarini farqlash;
 O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotidagi   inflyatisya   jarayonlari   tahlil
etish;
 O’zbekiston   Respublikasida   inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   istiqbollari
o’rganish,
Kurs   ishining   obyekti .   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyoti   va   unda
kechayotgan   inflyatsiyon jarayonlar   kurs   ishining obyekti hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti . O’zbekiston Respublikasi inflatsiya jarayonlaridagi
munosabatlar   va   inflyatsiyaga   qarshi   davlat   siyosati   kurs   ishining   predmeti
hisoblanadi.
Kurs   ishi   tarkibiy   jihatdan   kirish,   4   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar   ro’yxatidan iborat.
4 1. Inflyatsiyaning   mohiyati,   kelib   chiqish   sabablari   va
hisoblanishi
Makroiqtisodiy   siyosatning   asosiy   maqsadlariga   iqtisodiy   o’sishni,   to’lov
balansining barqarorligini, ishsizlikning past darajasini ta'minlash qatori inflyatsiya
sur'atlarini   pasaytirish   ham   kiradi.   Inflyatsiyani   jilovlash,   uni   yuzaga   kelish
sabablarini   bartaraf   qilish   davlat   iqtisodiy   siyosatda   muhim   o’rin   egallaydi.
Inflyatsiya ( lotincha inflatio - shishish, bo’rtish, taranglashish)- ma'lum davr
mobaynida   mamlakatda   baholar   o’rtacha   (umumiy)   darajasining   barqaror   o’sishi,
pulning   xarid qobiliyatini uzoq muddatli pasayishi   deb   ta'riflanadi.―
I n fl y atsi y a           b o z or           i q ti s o di y o t i           s ha r o i t i da           m a k r o iq t i s od iy
be q a r o r li k   ko’rinishlaridan   biri   bo’lib,   hozirgi   davrda   barcha   mamlakatlar   uchun
umumiy   bo’lgan hol   hisoblanadi...
Inflyatsiya bu iqtisodiy tizimda narx o’sishining barqaror tendensiyasi  orqali
ifodalanuvchi   makroiqtisodiy   hodisasi   dir.
Inflyatsiya bozor iqtisodiyotining asosiy izdan chiqaruvchi omillari jumlasiga
kiradi, uning sur'ati qanchalik yuqori bo’lsa, iqtisodiyotga xavfli ta'siri shunchalik
katta   bo’ladi.   Ayniqsa,   bir   iqtisodiy   tizimdan   ikkinchi   bir   iqtisodiy   tizimga
o’tayotgan   mamlakatlarda   inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ta'siri   ancha   xavfli.
Chunki,   bu   davr   narxlarning   erkinlashuvi   va   shunga   muvofiq   ularning   umumiy
darajasi   keskin   oshib   ketishi bilan   bog’liq.
Inflyatsiyaning   past   darajada   bo’lishi   —   mamlakatda   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta'minlashga   xizmat   qilgani   holda   iqtisodiyotning   uzoq   muddatda
sog’lom   faoliyat   yuritishining   asosiy   shartlaridan   biri   hisoblanadi.   Aksincha,
narxlarning   oshishi   (inflyatsiya)   iqtisodiy   noaniqliklarni   keltirib   chiqaradi   va   bu,
o’z   navbatida,   ishlab   chiqarish   sur'atining   pasayishiga   sabab   bo’ladi.   Shu   bilan
birga,   inflyatsiya   aholi   va   xo’jalik   yurituvchi   sub'ektlarning   jamg’arma
mablag’larini   qadrsizlantiradi,   sarmoyalarning   inflyatsiyadan   himoyalangan   chet   el
aktivlariga,   qimmatbaho   metallar   yoki   ko’chmas   mulkka   yo‘naltirilishiga   turtki
5 bo’lib,   investitsion   faollikka   salbiy   ta'sir   ko‘rsatadi   va   kelajakni   rejalashtirishi
murakkablashtiradi.
Inflyatsiya   davrida   barcha   tovarlarning   baholari   ham   oshavermaydi:
ayrimlariniki   barqaror   bo’lib   tursa,   ba'zilariniki   esa   tushishi   mumkin.―
I n fl y atsi y	a   ata m a s i     i lk    b or     S hi m oliy    A m er i ka d a        18 6 1 - 1 8 6 5    y il l ar d a g i
Fuqarolar  urushi  davrida   qo’llanildi. Inflyatsiya atamasi  muomaladagi  qog’oz pul
massasining   tovarlarning   real   taklifiga   nisbatan   haddan   ziyod   ko’payib   ketishi
holatini   izohlagan.   Ammo   inflyatsiyaning   bunday   tavsifi   mukammal   emas   va
uning   sabablarini   ochib   bermaydi.   Shuni   ta'kidlash   lozimki,   rivojlangan
mamlakatlar tajribasi inflyatsiya nisbatan me'yor darajasidagi pul massasi holatida
ham   yuzaga   chiqishi   mumkinligini ko’rsatdi.
Inflyatsiyaning   mohiyati   iqtisodiy   adabiyotlarda   turli   iqtisodchi   olimlar
tomonidan turlicha   talqin etiladi. Xususan, K.R. Makkonell, S. Bryu va K.Elkund
inflyatsiyani  iqtisodiyotda  baholarning o’rtacha  ko’tarilishi   sifatida, P.  Xeyne  esa
pulning   sotib   olish   qobiliyati   pasayishi,   yoki   qiymatining   yo’qolishi   ekanligini
ta'kidlaydilar.
Agar   o’tgan   asrning   30-40   yillarida   inflyatsiya   qog’oz   pullarning   ko’payib
ke ti s h i     s a b a b l i     y uza g a     kel a d i,     d e b     h is o bl a n s a,    	
― 19 5 0     y illa r da     infl y a t si y a n i
k e li b   chiqishining   asosiy   sababi   sifatida   uning   yetarli   darajada   oltin   va   boshqa
moddiy   qimmatliklar   bilan ta'minlanmaganligi ekanligini   qayd etdilar.
1960   yillarda   iqtisodchi   olimlar   inflyatsiya   murakkab,   ko’p   omilli   ijtimoiy-
iqtisodiy   jarayon   ekanligini,   uni   ichki   va   tashqi   omillar   ta'sir   qilishi   natijasida
yuzaga keladigan   iqtisodiy   kategoriya sifatida   baholadilar	
‖ 3
Hozirgi   zamon   inflyatsiyasi   nafaqat   tovarlar   va   xizmatlarga   bo’lgan   baholarni
muntazam   o’sishi   natijasida   pulning   sotib   olish   qobiliyatini   pasayishi   bilan,   shu
bilan   bir   qatorda   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   nomutanosiblik,   pul   muomalasi,
moliya   hamda   kredit   sohasidagi   salbiy   omillar   bilan tasniflanadi.
Inflyatsiyaning   yuzaga   chiqishining   asosiy   sabablari   bo’lib   iqtisodiyot
tarmoqlari,   jamg’arma   va   iste'mol,   talab   va   taklif,   davlat   daromadlari   va   xarajatlari,
6 xo’jaliklarning   pul   massasi   va   unga   bo’lgan   talabi   o’rtasidagi   nomutanosibliklar,
shuningdek   Markaziy   bankning   kredit   ekspansiyasi   hisoblanadi.   Ushbu   keltirib
o’tilgan omillar o’z mohiyatiga ko’ra inflyatsiyaga, uning darajasiga turlicha ta'sir
etishi mumkin.
Xalqaro amaliyotda iqtisodchi olimlar inflyatsiyaning yuzaga kelishiga sabab
bo’ladigan omillarni asosan ikki guruhga: ichki va tashqi omillarga ajratadilar.   Bu
omillar   qanday   tavsiflanadi!?
Ichki   omillarni   asosan   monetar   omillari   va   nomonetar   omillarga   ajratish
mumkin.
Monetar   omillarga   davlat   moliyasining   inqirozi,   byudjet   taqchilligini
mavjudligi,   davlat   qarzdorligining   ortishi,   pul   emissiyasi,   kredit   vositalarining
aylanishini   ko’payishi,   pulning   aylanish   tezligi   va   boshqalar   kiradi.
Nomonetar   omillarga   milliy   iqtisodiyot   tarmoqlari   o’rtasidagi
nomutanosiblik,   tarmoqlarning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   bir   maromsiz   daraja,
ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalarida monopoliyaning mavjudligi, narx
shakllantirishdagi   davlat   monopoliyasi   va   boshqa   omillarni   kiritish   mumkin.
Tashqi   omillar   o’z   mohiyatiga   asosan   biron   aniq   davlat   rivojlanishiga   ta'sir
etadigan   dunyoda   amalga   oshayotgan   jarayonlarni   aks   etadi.   Ushbu   omillarga
dunyo   mamlakatlarda   yuzaga   chiqadigan   soha   inqirozlari   hisoblanadigan   xom-
ashyo,   energetika,   neft,   valyuta   inqirozlarni   kiritish   mumkin.   Ushbu   omillardan
tashqari   biron-bir   davlatning   boshqa   davlatlarga   nisbatan   olib   boradigan   davlat
miqyosidagi   valyuta   siyosatini,   yashirin   holatda   valyuta,   oltin   eksportini   amalga
oshirilishini   ham   kiritish   mumkin.
Umuman   olganda   inflyatsiya   pul   muomalasi   qonunlarining   buzilishi   shakli
sifatida   makroiqtisodiy   muvozanatning   buzilishini,   talab   va   taklif
nomutanosibligini   anglatadi.
Keynschilar   maktabi   namoyondalari   bunday   nomutanosiblikning   sababi
to’liq   bandlik   sharoitida   talabning   haddan   ziyod   bo’lishida   deb   bilishadi.   Shu
sababli ular ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi past bo’lsa byudjet
7 taqchilligi   va   qo’shimcha   pul   chiqarish   yo’li   bilan   xarid   qobiliyatini,   boshqacha
aytganda   yalpi   talabni   ko’paytirish   inflyatsiyaga   olib   kelmaydi   deb   hisoblashadi.
Neoklassik   yondoshuv   tarafdorlari   inflyatsiyaning   manbai   ishlab
chiqarishning   haddan   ziyod   o’sishida,   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   ko’payishida
deb bilishadi. Demak   keynschilar   inflyatsiyaga talab tomonidan, neoklassiklar esa
taklif   tomonidan  yondoshishadi.
Agar   iqtisodiyotda   tovarlar   va   xizmatlar   massasi   yalpi   talabga   nisbatan
sekinroq   o’ssa,   yoki   yalpi   talab   ko’paygani   holda   o’zgarmasdan   tursa,   bu
nomutanosiblik   baholar   darajasining   ko’tarilishi   orqali   bartaraf   etiladi.   Oqibatda
pul  birligining xarid qobiliyati  pasayadi  va milliy iqtisodiyotning qo’shimcha pul
massasiga   ehtiyoji paydo bo’ladi.
Inflyatsiya   nafaqat   pul   muomalasining   izdan   chiqishi,   balki   butun   takror
ishlab   chiqarish   mexanizmining   kasali,   makroiqtisodiy   buzilishlar   natijasidir.―
Bah o la r n i ng      o’ s i sh i,      pu l       b i r l ig i       xa r id      q o b i l i y at i n in g      pa s a y ish i d a n
ta sh q ar i inflyatsiya   namoyon   bo’lishining   quyidagi   uch   belgisi   ham   bor.   Bular:
1) valyuta   kurslarining   o’zgarishi;
2) kredit   berish   shartlarining   qimmatlashuv   va   muddatlarining   qisqarishi
tomon o’zgarishi;
3) ku n d a l ik   e h ti y oj   m o l la r i d an   i b or a t   is te' m ol   s a va t i   b a ho s i n in g   o’ si s hi.
Inflyatsiya   baho   indekslari yordamida   aniqlanadi.
Baholar   indeksini   yoki   inflyatsiya   darajasini   hisoblash   uchun:
- deflyator   (Paashe   indeksi);
- iste'mol   narxlari   indeksi(Laspeyres   indeksi);
sanoat   ishlab   chiqarish   baholari   indekslari   hisoblanishi   lozim.
Deflyator   (YaIM   deflyatori   yoki   Paashe   indeksi))   ko’rsatkichi
quyidagi
formula   bilan   hisoblaganadi:
8 Deflyator = ∑ Q i
1 P i
1
∑ Q i
1 P i
0 ∗ 100
Bu   yerda:   i   –   deflyatorni   hisoblash   uchun   bozor   savatiga   kiritilgan   tovarlar
soni;Q1i
  –  joriy  yilda  bozor   savatiga   kiritilgan     i   –  tovar  yoki  xizmatlar  hajmi  miqdori
(Masalan, 2kg shakar , 2 dona ko’ylak va h.k);
P1i
- joriy yilda bozor savatiga kiritlgan i – mahsulotning shu yilga bahosi;
P
0i
- joriy yilda bozor savatiga kiritilgan i – mahsulotning bazis yildagi bahosi;
Inflyatsiyani   miqdoran   o’lchash   uchun   makroiqtisodiyotda   «70-miqdor
qoidasi»   deb   atalgan   usuldan   ham   foydalaniladi.   Bu   usul   narxlarning   barqaror
o’sishi sharoitida inflyatsiya darajasi necha yilda ikki baravarga oshishini aniqlash
imkonini   beradi.   Buning   uchun   70   ni   yillik   inflyatsiya   darajasiga   bo’lish   kifoya:
Baholar ikki martaga oshishi uchun zarur yillar soni =  70
π
Misol   uchun,   yillik   inflyatsiya   darajasi   7   %   ga   teng   bo’lsa,   taxminan   10   yilda
baholar   ikki   martaga   oshadi,   ya'ni,   (70:7 =   10).
9 2. Inflyatsiyaning   turlari   va   unga   ta’sir   etuvchi   omillari
I n so n k a s a l l i gi n i ng   b el gi si   –   u n i n g   h ar o ra t i   (ist m a s i).  ― K a s al lik ni    y a s hi r s a ng   -
isitmasi   oshkor   qiladi .   Iqtisodiyot   kasalligining   belgisi   uning   inflyatsiya   darajasi	
‖
hisoblanadi. Inflyatsiya  - pul muomalasi  qonunining buzilishi, iqtisodiyotda tovar
massasi   hamda   pul   massasi   o’rtasidagi   nomutanosiblik   jarayonida   vujudga   keladi.
Inflyatsiyani vujudga kelishiga qator omillar ta'sir qilib, ularni ichki va tashqi
omillarga   ajratish   mumkin.	
―
Ic h ki o m illar   ta r k ibi ga   o r t i q c ha   p ul   m a s s a si   v u ju d g a   k e l i s h i,   m il l iy   val y ut a ga
nisbatan   ishonchning   pasayishi,   mamlakatning   nomutanosib   to’lov   balansi
kabilarni   kiritish   mumkin.
Tashqi   omillarga   mamlakat   tashqi   siyosatining   beqarorligi,   iqtisodiy   inqirozlar,
moliya   va   fond   bozorlaridagi   indekslarning   o’zgarishi   kabilarni   keltirish    mumkin.
1-rasm. Inlyatsiyaning yuzaga chiqish shakllari
Inflyatsiyani   kelib   chiqishi   sabablariga,   yoki   uni   tug’diradigan   omillarga
ko’ra   talab   inflyatsiyasi   va   taklif   inflyatsiyasiga   bo’lish   mumkin.
Talab   inflyatsiyasi   iqtisodiyotda   talab   keskin   oshib   ketishi   va   uni   ishlab
chiqarishning   real   hajmi   bilan   qondirish   mumkin   bo’lmay   qolgan   sharoitlarda
10	
Inflyatsiyaning yuzaga 	
chiqish shakllari	
Mahsulot va xizmatlar 
narxning o'sishi natijasida 
pulning qadrszlanishi	
Milliy pul birligining xarid 
qilish qobilyatini pasayishi	
Milliy pul birligining xorijiy 
valyutaga nisbatan kursning 	
tushishi	
Aholi va xo'jalik 	
sub'yektlarida xorijiy 
valyutaning jamg'arilishi	
Oltin va xorijiy valyutaning 
milliy valyutadagi narxining 	
ko'tarilishi	
Mamlakat aholisida 
oltinning to'planishi 3yuzaga   keladi.   Ya'ni,   to’liq   bandlilikka   yaqin   sharoitda   iqtisodiyotning   ishlab
chiqarish   imkoniyatlari   o’sib   borayotgan   yalpi   talabni   qondirolmaydi.   Ortiqcha
talab   esa   real   tovarlar   bahosining   ko’payishiga   iqtisodiy   bosim   beradi   va   talab
inflyatsiyasi   kelib   chiqadi.   Yoki,   oddiy   so’zlar   bilan   aytganda,   «haddan   ziyod
pullar   haddan   kam   tovarlarni   ovlaydi».   Talab   inflyatsiyasini   keltirib   chiqaruvchi
asosiy   sabablar   aholining   ish   bilan   to’liq   bandligi   va   ish   haqining   oshib   borishi
hisoblanadi.   Demak,   inflyatsiya   talab,   taklif,   ish   bilan   bandlik,   baho,   ishlab
chiqarish   sur'atlari   kabi   ko’pgina   omillarga   bog’liq.
Talab   inflyatsiyasi   natijasida   narxlarning   muvozanatli   darajasi   oshadi.
Narxlarni  muvozanatli  darajasi  deganda, yalpi  talab va  yalpi  taklif  bir-biriga
mos   kelishi   yoki   bir-biriga   teng   bo’lishi   tushuniladi.   Narxlarni   muvozanatli
darajasida   ma'lum   miqdordagi   mahsulotni   xaridorlar   sotib   olishga,   ishlab
chiqaruvchilar esa uni ishlab chiqarish va sotishga rozi bo’ladi. Buni milliy ishlab
chiqarish   hajmining   muvozanatli   real   hajmi   deb   ataydilar.   Chizmada   bu   ikki
ko’rsatkich yalpi talab va yalpi taklif egri chiziqlarining kesishgan nuqtalari bilan
aniqlanadi (2-rasm).
2-rasm. Yalpi talab o’zgarishining narxlar darajasidaga ta’siri.
Endi   u   AD
3   holatini   egallaydi   va   taklif   egri   chizig’ini   klassik   yoki   vertikal
kesmada   kesib   o’tadi.   Bu   yerda   muvozanatli   narx   P
3 *
  darajada,   ishlab
chiqarishning   muvozanatli   hajmi   Y *
  nuqtada   o’rnatiladi.   Yalpi   taklifning   bu
11AD
3
AD
2 AS
AD
1
  e 3
 
e
2
e
1 kesmasida   talabning   har   qanday   o’zgarishi   faqat   narxlar   darajasini   o’zgarishiga
olib   keladi,   ishlab   chiqarish   hajmlari   esa   bunda   o’zgarishsiz   qoladi.
Oraliq   va   vertikal   kesmalarda   narxlar   o’sib   borishi   bilan   kuzatilgan   yalpi
talabning   ko’payishi   talab   inflyatsiyasi   mavjudligini   ko’rsatadi.
Iqtisod   pasayish   holatida   bo’lganda   mamlakatda   yalpi   talab   oshsa,   ishlab
chiqarish   hajmi   ko’payadi,   ishsizlik   kamayadi,   baho   darajasi   esa   deyarli
o’zgarmaydi   yoki   kam   miqdorda   o’zgaradi.   Baho   o’zgarmasligining   sababi
shundaki,   katta   hajmdagi   bo’sh   turgan   mehnat   va   xom   ashyo   resurlarini   shu
o’zgarmas bahoda ishga tushirish mumkin bo’ladi. Chunki ishsiz yurgan kishi ish
haqini   oshirishni   talab   qilmaydi,   uning   uchun   ishga   yollanishning   o’zi   kifoya
hamda   qo’shimcha   stanok   sotib   olishga   hojat   yo’q.
Bundan   tashqari,   baho   ishchi   kuchini   to’la   ish   bilan   bandligiga   erishishdan
oldin   ham   oshishi   mumkin.   Ya'ni,   ba'zi   sanoat   korxonalarida   bo’sh   turgan   resurs   va
zahiralarni   ishlab   chiqarishga   ertaroq   to’liq   jalb   qilinadi,   natijada   ular   talabning
o’sishiga   mos   ishlab   chiqarishga,   taklifga   erisha   olmaydi.   Talab,   taklifdan
ko’payib   ketadi,   natijada   baho yana   osha   boshlaydi.
Taklif   inflyatsiyasi   -   bu   mamlakat   iqtisodiyotida   tovar   va   xizmatlar
taklifining kamayishi  natijasida tovar  va xizmatlar baholarining oshishidan paydo
bo’ladi. Bunday hollarda ortiqcha talab bo’lmasa ham tovarlarning baholari oshib
boradi.   Hatto   ish   bilan   bandlik   va   YaIM   ishlab   chiqarish   kamaygan   yillari
tovarlarning   bahosi   oshadi.   Yalpi   taklif   qisqarishining   asosiy   sababi   mahsulot
birligiga   sarflangan   xarajatlarning   o’sishi   hisoblanadi.   Bunda   nominal   ish   haqi,
xom   ashyo   va   yoqilg’i   narxlarining   oshishi   natijasida   ishlab   chiqarish   tannarxi   ham
oshadi.
Yalpi   taklif   yoki   muayyan,   narx   darajasida   bozorda   taklif   qilinishi   mumkin
bo’lgan   tovar   va   xizmatlarning   real   hajmi   narx-navoga   bog’liq   bo’lmagan   bir   qator
omillar   ta'siri   ostida   bo’ladi.   Bu   omillar   yalpi   taklifni   goh   kamayishini,   goh
ko’payishini  keltirib chiqarishi mumkin. Birinchi holatda yalpi taklif egri chizig’i
chapga,   ikkinchisida   o’ngga   suriladi.
12 Inflyatsiyaning   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlari   va   uni   xal   etish   yo’llari
Inlyatsiya   dunyoning   qay   bir   mamlakatida   mavjud   bo‘lmasin,   u   o‘z   salbiy
ta‘sirini nafaqat shu mamlakat iqtisodiyotida balki jamiyat hayotida ham namoyon
qiladi.   Iqtisodiy   jihatidan   inflyatsiya   keltirib   chiqaradigan   noxush   holatlarga   bir
qancha   misollarni  keltirish mumkin.
Avvalo,   mamlakatda   mavjud   inflyatsiyaning   o‘sishi   ishlab   chiqarish
hajmining   pasayishiga   sabab   bo‘ladi.   Bu   holatda   esa   narx-navoning   doimiy
tebranuvchanligi   sharoiti   paydo   bo‘lib,   buning   natijasida   ishlab   chiqarishni
rivojlantirishga   ishonchning yo‘qolishi   kuzatiladi.
Ikkinchidan,   ishlab   chiqarish   sohasidagi   kapitalning   asosiy   qismi   savdo   va
vositachilik   operatsiyalariga   yo‘naltirilishga   moyil   bo‘ladi.   Chunki   savdo   va
vositachilik   sohalarida   kapital   aylanishi   tez   amalga   oshishi   kuzatiladi   va   katta
foyda   keltiradi.   Inflyatsiyaning   yuqori   sharoitida   aholi   o’rtasida   puldan   qochish
holati   kuzatiladi,   ya'ni   kishilar   qo’llaridagi   pullarni   tovarlar   xaridi   uchun   sarf
etishga   urinishadi.   Bu   holat   natijasida   esa   savdo   va   vositachilik   do’konlarida
tovarlar   tez sotiladi.
Shuningdek,   narx-navoning   keskin   va   notekis   o’zgarishi   natijasida
chayqovchilik   tobora   kengayadi.   Inflyatsiya   natijasida   tovar   tanqisligi   (defitsit)
yuzaga   chiqadi.   Ushbu   taqchillik   narx-navoning   keskin   ko’tarilishiga   olib   keladi.
Davlat   moliya   resurslari   ham   qadrsizlanadi.   Davlat   byudjeti   daromadlari
byudjet   xarajatlari   amalga   oshirilguncha   qadar   davrda   qadrsizlanadi.   Byudjet
daromadlari  va xarajatlari o’rtasidagi  mutanosiblikni  saqlash  qiyinlasha boradi   va
buning natijasida   byudjet taqchilligi (defitsiti)   yuzaga   chiqadi;
Mamlakatda   kredit   operatsiyalari   cheklanishi   kuzatiladi.   Chunki   inflyatsiya
darajasi   tufayli   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   tijorat   banklaridan   beriladigan
kreditlarning   foiz   darajasi   yuqori   darajada   o’rnatiladi.
Inflyatsiyaning   eng   asosiy   ijtimoiy   oqibati   sarasiga   esa   daromadlar   va
boyliklarni   qayta   taqsimlanishini   kiritish   mumkin.   Ushbu   qayta   taqsimlanishi
quyidagi omillar natijasida   amalga   oshadi:
13 - mamlakat   aholisining   daromadlari   indeksatsiya   qilinmasligi;
- tijorat   banklari   tomonidan   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   beriladigan
kreditlar   baholar   indekslarining   o’zgarishini   hisobga   olinmagan   holda   berilishligi.
Inflyatsiya   shart-sharoitlarida   mamlakatda   ichki   mahsulot   va   milliy   daromad
quyidagi yo’nalishlarda   qayta   taqsimlanadi:
1) Milliy   iqtisodiyot   tarmoqlari,   ishlab   chiqarish   sohalari   va   mamlakat
hududlari   o’rtasida   narx-navoning   notekis   o’sishi   natijasida;
2) Mamlakat   aholisi   va   davlat   o’rtasida.   Bunda   davlat   tomonidan
muomaladagi   ortiqcha   pul   massasidan   qo’shimcha   daromad   sifatida   foydalanadi.
Xalqaro amaliyotda   bu   inflyatsion   soliq   deb   nomlanadi;
3) Mamlakat   aholisining   sinflari   va   turli   toifalari   o’rtasida.   Mahsulotlar   va
xizmatlarga   bo’lgan   narx-navoning   notekis   o’sib   ketishi   natijasida   aholi   o’rtasida
ijtimoiy   toifalarga   bo’linishini   (boylar,   kambag’allar,   qashshoqlar),   mulkiy
holatidagi   farqni   chuqurlashuviga,   jamg’armalar   va   joriy   iste'molning   keskin
o’zgarishi   yuzaga   chiqadi.   Inflyatsiyaning   ijtimoiy   salbiy   ta'siri   eng   avvalo   qat'iy
belgilangan daromadlari oluvchi shaxslar hisoblangan – nafaqaxo’rlar, nogironlar,
ko’p   farzandli   oilalar   va   davlat   xizmatchilari   (o’qituvchilar,   vrachlar,   bog’cha
xodimlari   va   boshqalar)   uchun juda   og’ir   kechadi;
4) Debitorlar   va   kreditorlar   o’rtasida.   Ushbu   holatda   olingan   qarzlarni   pul
qadrsizlanishi   natijasida   debitorlar   daromad   oladi   va   buning   aksi,   kreditorlar
qo’shimcha   zarar   ko’radi.
Yuqorida   keltirilgan   oqibatlarga   qo’shimcha   ravishda   inflyatsiya
mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   aloqalariga   ham   faol   ta'sir   ko’rsatadi.   Inflyatsiya
darajasi   yuqori   mamlakatlar   bilan   qo’shimcha   sug’urta   va   turli   kafolatlar   asosida
o’zaro   munosablar   olib   boradilar.   Xalqaro   amaliyotda   ushbu   munosabatlar
savdoning   kamsitilishi yoki diskriminatsiya   deb   nomlangan.
Mamlakat   iqtisodiyotiga   inflyatsiyaning   salbiy   ta‘siri   bo‘lishi   iqtisodiy   va
ijtimoiy   qarama-qarshiliklar   keskinlashuvida   namoyon   bo‘ladi.   Noxushliklarni
kamaytirish   uchun   hukumat   barqarorlashtirishning   oqilona   ishlab   chiqilgan
14 inflyatsiyaga   qarshi   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishi   lozim   bo’ladi.
15 O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotidagi   inflyatsiya   jarayonlari  tahlili
Inflyatsiya   mamlakatning   iqtisodiy   holatini   tavsiflovchi   eng   muhim
ko‘rsatkich   hisoblanadi.   Mamlakatimizda   mavjud   inflyatsiya   darajasini
hisoblash   iste‘mol   narxlari   indeksi(INI)   ya‘ni   iste‘molchi   o‘rtacha   xarid
qiladigan   tovar   va   xizmatlarning   miqdori   ma‘lum   davr   mobaynida
o`zgarmas   bo`lgan   holida,   aholining   iste`mol   xarajatlari   umumiy
miqdorining   o`zgarishini   ifodalash   orqali   aniqlanadi.   Iste`mol   narxlari
indeksida,   mamlakatning   barcha   hududlari   bo`yicha   xilma-xil   tovar   va
xizmatlar   narxlarining harakati o`rtacha   holga   keltiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   iste‘mol   narxlari indeksini hisoblash tizimi
ilk   bor   Xalqaro   Valyuta   Fondi   (XVF)   yordamida   1994-   yil   yanvar   oyidan
boshlab   a m alga     o s h i r i la     b o s h la d i.       I N I    ― Iste` m ol     na r xl a ri     i n d e k s i
bo` y ic h a    q o ` ll a n m a g a : Nazariya   va   amaliyot	
‖   (XVF,   Iqtisodiy   hamkorlik   va
rivojlanish   tashkiloti,   Yevrostat,   BMT   YeIK,   Butunjahon   banki   va   XMT,
2007   yil)   asosan   O`zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo`mitasining
2012-yil   8-iyundagi   10-sonli   qaroriga   muvofiq   Tovar   va   xizmatlarning
iste`mol   narxlari   (tariflari)   kuzatuvini   tashkil   etish   bo`yicha   uslubiy   nizom
shakllantirildi.
Inflyatsiya   darajasini   hisoblash   uchun   xalqaro   andozalarga   muvofiq
o‘rtacha   daromad oluvchi  aholining iste‘mol qiladigan kamida 300ta Tovar
va   xizmatlardan   iborat   iste‘mol   savati   bo‘lishi   lozim.   Agar   1994   yilda
respublikamiz   iste‘mol   savatiga   267ta   tovar   va   xizmatlar   kiritilgan   bo‘lsa,
2018   yilga   kelib   bu   miqdor   386   taga   yetdi.   (rivojlangan   mamlakatlarda–
1000-2000   ta).   Bu   uch   yirik   guruhlarga   –   oziq-ovqat   (96ta),   nooziq-ovqat
tovarlari   (188ta)   hamda   xizmatlarga   (66ta)   bo‘lingan.   Ushbu iste‘mol savati
minimal yashash byudjeti savatidan keskin farq   qiladi.
Mamlakatimizda   mavjud   inflyatsiya   darajasi   2005-2017-yillarda   tahlil
qilar   ekanmiz,   so‘nggi   yillarda   inflyatsiya   darajasi   keskin   oshib   ketgani
ko‘rishimiz   mumkin.   2017-yilga   qadar   bo‘lgan   davrda,   pul-kredit   va
16 inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   o`tkazilishi,   milliy   valyutani   barqarorligini
ta`minlashi   natijasida,   iste`mol
17 sektorida   inflyatsiya   darajasini   pasayishiga   erishilgan   edi.   Masalan,   2005
yilda   tovar   va   xizmatlar   narxlari   darajasi   o`rtacha 7,8%ga   o`sgan   bo`lsa,
2015 – 2016 yillarga kelib, yillik o`rtacha narxlarning o`sish darajasi mos ravishda
5,6%   va   5,7%ni   tashkil   qildi.   Biroq,   bu   ko‘rsatkich   2017-yilga   kelib   eng   yuqori
darajaga   14,4%   ga yetdi.
4-rasm. O’zbekiston bo’yicha iste’mol narxlari indekslari dinamikasi
O‘zbekiston 2010 yil yakunlari bo`yicha Moldova va MDHning o`nta davlati
ichida   eng   past   inflyatsiya   darajasi   bilan   birinchi   o`rinda   egallagan   edi,   2016   yil
yakunlari   bo`yicha   esa   respublikada   inflyatsiya   darajasi   Ozarbayjon,   Belarus,
Qozog`iston,   Tojikiston   va   Ukraina   kabi   davlatlarga   nisbatan   past   bo`lgan.
2005,   2010   va   2016   yillar   uchun   iste‘mol   narxlari   indeksi   taqqoslanganda,
ham   umumiy   narxlarning   (2005   yildagi   7,8%dan   2016   yilda   5,7%   gacha),   ham
iste‘mol   tovarlari   narxlarining   (2005   yildagi   6,7%dan   2016   yilda   0,3%gacha)
o`sish   suratlarini   pasayish tendensiyasiga ega   bo‘lgan.
18116
114,4
114
114,3
112
110
108 107,8 107,8 107,6
106,8
107,3
106 106,8106,8 107,4
107,0
106,1 105,6
105,7
104
102
100
2005     2006     2007     2008     2009     2010     2011     2012     2013     2014     2015     2016     2017     2018 MDH   davlatlarida   iste’mol   narxlari   indeksi   (dekabr   o’tgan   yilning
dekabriga   nisbatan,   %)
O‘zbekiston Respublikasida 2005–2017 yillarda iste`mol narxlari indeksining
o`rtacha   yillik   o`sishi   sur`ati   tahlili,   xizmatlar   va   nooziq-ovqat   tovarlari
narxlarining   o`sish   sur`atlari   oziq-ovqat   tovarlari   narxlaridagi   huddi   shunday
o`zgarishlarga   nisbatan   sezilarli   darajada   ilgarilab   ketganligini   ko`rsatib   turibdi.
2005, 2010, 2016 va 2017 yillar uchun yillik iste`mol narxlari indeksiga ta`sir
etuvchi   omillarning   tahlilida,   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlarining   o`sishi   yig`ma
indeksning   o`sishiga   ta`siri   ulushini   ko‘rib   chiqadigan   bo‘lsak,   eng   kichik
ko‘rsatkich   2016-yilda   (2%)   kuzatilganiga   guvoh   bo‘lamiz.   Bunga   qarama-qarshi
tarzda   bu   ko‘rsatkich   2017-yilda   48,1%ga   yetganini ko‘rishimiz   mumkin.
2017-yilda   bu   vaqtda   esa   asosiy   inflyatsion   omil   sifatida   nooziq-ovqat
tovarlarini tahlil etsak, muayyan holat 39,6 %ni tashkil  etganini (ta`sir ulushining
ko`payishi   2005   yildagi   19,0%dan   2016   yilda   60,4%gacha)   hamda   xizmatlar
narxining   ko`tarilishi   jihatidan   esa   12,3%   ga   yetganiga   guvoh   bo‘lamiz.
19 Bu   ko‘rsatkich   o‘tgan   davrlarga   taqqoslaganda   sezilarli   darajada   past
ekanligini   quyidagi diagrammada   yaqqol namoyon   etilgan:
5-rasm. Iste’mol narxlari indeksiga oziq-ovqat, nooziq-ovqat   mahsulotlari   va
xizmatlar   narxlari   o’zgarishining   ta’sir   ulushi
Dastlab   2005-2016-yillar   davomidagi   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlarining
oshishini tahlil qilib ko‘rsak, undagi ko‘rsatkich   (2005 yildagi 6,7%dan 2016 yilda
0,3%gacha) sezilarli darajada qisqargan ekanligini ko‘rishimiz mumkin. Quyidagi
ma`lumotlarga   ko‘ra,   tahlil   qilinayotgan   davr   mobaynida   oziq-ovqat   mahsulotlari
guruhida   birmuncha   sezilarli   inflyatsion   jarayonlar   go`sht   mahsulotlari,   non
mahsulotlari, yog`-moy va sut mahsulotlarida, shuningdek shakar, choy va boshqa
oziq-ovqat   mahsulotlarida   kuzatilgan.   Bunda,   oziq-ovqat   mahsulotlari   o`rtacha
narxlarining eng yuqori o`sish darajasi 2005 yilga to`g`ri kelgan (yillik 6,7%), bu
esa   go`sht,   parranda   go`shti   va   baliq   mahsulotlari   (24,0%ga),   non   mahsulotlari
(12,6%ga),   tuxum   (9,6%ga)   va   sut   mahsulotlari   (6,1%ga)   narxlarining   sezilarli
oshishi bilan bog`liq bo`lib, ushbu mahsulotlar ijtimoiy muhim turdagi mahsulotlar
bo`lib   hisoblanadi   va   iste`mol   narxlari   indeksini   hisoblash   uchun   tovar   va
xizmatlar   tuzilmasida   o`zining   ahamiyatli   salmog`iga   egadir   (2005   yil   yakunida
ularning   qiymat   ulushi   jami   yakuniy   ko`rsatkichda   32,9%ni   va   oziq-ovqat
20 Xizmatlar
2017y
Nooziq-ovqat 
mahsulotlari
2016y Oziq-ovqat 
mahsulotlari
2010y
2005y
0 10 20 30 40 50 60 70 tovarlarida   52,1%ni   tashkil   etgan).   Oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlari   o`sish
sur`atlarining sezilarli darajada sekinlashishi 2016 yilda qayd etilgan bo`lib, bunda
narxlarning   o`sish   sur`ati   atigi   0,3%ni   tashkil   etgan.   Bunda,   tuxum   narxlari
8,6%ga,   sut   mahsulotlari   narxi   4,2%ga,   go`sht   mahsulotlari   narxi   3,8%ga   oshdi,
non   mahsulotlari   narxi   1,0%ga   pasaydi   (guruch   narxining   25,6%ga,   mosh
11,9%ga,   fasol   4,1%ga pasayishi   hisobiga).
6-rasm.   Oziq-ovqat   mahsulotlarining   asosiy   guruhlaridagi   o’zgarishlar
Biroq   2016-2017-yillar   uchun   oziq-ovqat   mahsulotlaridagi   narxlarning
oshishi   bo‘yicha   ko‘rsatkichi   qiyoslanganda,   2017-yilga   kelib   o‘sish   sur‘ati
jadallab ketganligini   ko‘rish mumkin(mos   ravishda   2%   va   48,1%).
Ayniqsa   2017-yilda   inflyatsiya   natijasida   tuxumning   narxi   31,1%ga,   go‘sht,
parranda   va   baliqning   narxi   30%ga,   shakar,   choy   kabi   oziq-ovqatlarning   narxi
17,8%ga   oshgani   aholi   turmush   farovonligiga   salbiy   ta‘sir   ko‘rsatishi   berkirtib
bo‘lmaydigan holatdir.
21 3. O’zbekiston Markaziy Bankning inflyatsiyaga qarshi yo’llari
O'zbekiston Markaziy Banki (OMB) inflyatsiyaga qarshi yo'llarni belgilash va
amalga   oshirishda   bir   nechta   usullarni   qo'llab-quvvatlaydi.   Bu   usullar
quyidagilarni o'z ichiga oladi:
‘Moliyaviy   siyosatlar’:   OMB,   moliyaviy   siyosatlar   orqali   inflyatsiya
darajasini  nazorat  qiladi. Bu siyosatlar  orqali pul mablag'larining miqdori va turli
darajadagi qo'shilishlar bilan inflyatsiya darajasini to'g'ri vaqtida tartibga soladi.
‘Diskont   darajasi   nazorati’:   OMB,   diskont   darajasini   o'zgartirib,   bu   orqali
moliya tizimi va istiqbolli  savdo faoliyati  ustida ta'sir  ko'rsatadi. Diskont  darajasi
o'zgartirilishi  orqali moliya tizimi  orqali  aylanishni  nazorat qilish va inflyatsiyani
kamaytirishni maqsad qiladi.
‘Valyuta siyosati’: OMB, valyuta siyosatini o'zgartirishi orqali mamlakatning
valyuta bozoridagi hodisa-talqinlarni nazorat qiladi. Bu, valyuta kurslarini nazorat
qilish   va   devalvasiya   yoki   revalvasiya   jarayonlarini   to'xtatish   orqali   inflyatsiyani
ta'sir ostida qoldirishni maqsadlaydi.
‘Tijorat   to'lovlari’:   OMB,   tijorat   to'lovlari   orqali   inflyatsiyaga   ta'sir
ko'rsatishni   iloji   boricha   kamaytirishga   harakat   qiladi.   Bu,   tijorat   to'lovlari
darajasini   o'zgartirish,   to'lovlarni   o'z   ichiga   olgan   inflyatsiyani   to'xtatish   yoki
pastga tushirish orqali amalga oshiriladi.
‘Moliyaviy   stertch’:   OMB,   moliyaviy   stertchni   amalga   oshirib,   moliyaviy
tizimning   tushunarli   darajada   ozodlikni   ta'minlashga   qaratilgan   turli   chora-
tadbirlarni   qo'llaydi.   Bu,   mablag'larining   turli   operatsiyalarda   ishlatilishi   orqali
moliya   tizimining   inflyatsiya   va   devalvasiya   oqibatlari   bilan   muomalasini   ta'sir
ostida qoldirishni maqsadlaydi.
‘Moliyaviy   tahlil   va   monitoring’:   OMB,   moliyaviy   tizimning   holatini   tahlil
qilish   va   monitoring   qilish   orqali   inflyatsiya   jarayonlarini   aniqlab,   zarur   bo'lgan
holatlarda kerakli ishlarni amalga oshirishga harakat qiladi. Bu, inflyatsiya tahlili,
to'lovlarning takomillashtirilishi va mablag'larining o'zi miqdorida nazorat qilishni
o'z ichiga oladi.
22 Shunga   qaramay,   O'zbekiston   Markaziy   Banki   inflyatsiyaga   qarshi
kurashishda   keng   turdagi   vositalardan   foydalanadi   va   mamlakatning   moliyaviy
tizimining stabil va istiqbolli bo'lishini ta'minlashga intilishadi.
O'zbekiston Markaziy Bankining inflyatsiyaga qarshi yo'li strategiyasi.
O'zbekiston   Markaziy   Bankining   inflyatsiyaga   qarshi   yo'li   strategiyasi,
mamlakatning inflyatsiyani boshqarish va kuzatish sohasidagi struktura, siyosatlar
va   qo'llanmalarni   belgilaydi.   Bu   strategiya   inflyatsiyani   pastga   tushirish,   pul
miqdorining   barqarorligini   ta'minlash,   moliyaviy   iste'molni   rag'batlantirish   va
mamlakatning iqtisodiyotini barqarorlikka yo'l qo'ymoqda.
O'zbekiston   Markaziy   Bankining   inflyatsiyaga   qarshi   yo'li   strategiyasi
quyidagi asosiy komponentlarga ega bo'lishi mumkin:
‘Inflatsiyani nazorat qilish’: Inflyatsiyani nazorat qilishda mamlakatning pul-
soliq   siyosati,   moliyaviy   politikasi,   daromadni   o'stirish   siyosatlari   kabi
ko'rsatkichlar asosiy ahamiyatga ega bo'ladi.
‘Moliyaviy iste'molni  boshqarish’:   Mamlakat  pul   miqdorini  belgilashda   aniq
va   samarali   siyosatlarni   amalga   oshiradi.   Bu,   moliyaviy   siyosatlar   orqali
inflyatsiyani   nazorat   qilish,   valyuta   kursini   barqarorlash   va   mamlakatning
iqtisodiyotidagi stabi lizatsiyani ta'minlashni o'z ichiga oladi.
‘Inflyatsiyani   o'z   ichiga   olgan   sabablarga   qarshi   kurash’:   Bu   strategiya,
inflyatsiyani   o'z   ichiga   olgan   sabablarga   qarshi   kurashning   asosiy   yo'llarini
aniqlab, ularni bartaraf qilish uchun amalga oshiriladi. Misol uchun, mamlakatning
valyutasi,   ishlab   chiqarish   darajasi,   moliyaviy   ko'rsatkichlar   va   chet   el   valyutasi
miqdori   kabi   sabablarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   qilishda   o'zgarishlar   amalga
oshiriladi.
‘Ko'p tomonlama tashkilotlar bilan hamkorlik’: O'zbekiston Markaziy Banki,
hokimiyat   va   moliyaviy   tashkilotlar,   tadbirkorlik   sektori,   akademik   jamoat   kabi
tashkilotlar   bilan   ko'p   tomonlama   hamkorlik   qiladi.   Ular   mamlakatning
inflyatsiyaga   qarshi   yo'li   strategiyasini   rivojlantirishda,   uni   amalga   oshirishda   va
monitoring qilishda ishtirok etadi.
23 Ushbu   strategiya   mamlakatning   inflyatsiyaga   qarshi   kurashi   va   moliyaviy
iste'molni   boshqarishda   yuqori   darajada   muvaffaqiyatli   bo'lish   uchun   kerakli
samarali va barqaror siyosatlarni o'z ichiga oladi.
Inflyatsiyani nazorat qilish uchun qo'llaniladigan vositalar va usullar.
Inflyatsiyani   nazorat   qilish   uchun   O'zbekiston   Markaziy   Banki   (OMB)   va
boshqa   moliyaviy   tashkilotlar   kabi   instansiylar   quyidagi   vositalar   va   usullardan
foydalanadi:
‘Moliyaviy   siyosatlar   va   qo'llanmalar’:   O'zbekiston   Markaziy   Banki
inflyatsiyani   nazorat   qilish   uchun   qo'llaniladigan   eng   muhim   vosita   moliyaviy
siyosatlar   va   qo'llanmalar.   Bu   siyosatlar   orqali   O'zbekiston   Markaziy   Banki
inflyatsiyani   daromadni   o'stirish,   valyuta   kursini   barqarorlashtirish   va   pul
miqdorini boshqarish uchun kerakli harakatlarini amalga oshiradi.
‘Monetar   siyosat’:   Monetar   siyosat   orqali   pul   miqdorini   nazorat   qilish   va
nazoratli   tartibda   uni   o'zgartirish   mumkin.   Bu   siyosat   valyuta   mablag'larining
darajasi, likvidlik mablag'lar, kredit shakllari, omonatlar va qarzlar kabi faktorlarga
ta'sir qiladi.
‘Diskont   daromadi   o'zgartirish’:   Diskont   daromadi   O'zbekiston   Markaziy
Banki   tomonidan   belgilangan   muddatlar   oralig'ida   omonatlar   qabul   qilish   va
omonatlarni   taqsimlash   orqali   to'g'ri   cheklanadi.   Diskont   daromadi   o'zgartirish
orqali   banklar   orqali   qaytarib   berish   imkoniyatlari   cheklanadi,   shuningdek
kreditlarni va omonatlarni taqdim etishning murakkabliklari oshadi.
‘Valyuta kurasi  nazorati’:  O'zbekiston Markaziy Banki  o'zgaruvchan valyuta
kursini   nazorat   qiladi   va   uning   barqarorligini   ta'minlash   uchun   qo'llaniladigan
vosita.   Agar   valyuta   kursi   oshish   yo'li   bilan   o'zbekiston   somi   oshib   ketse,   bu
inflyatsiya darajasini oshirishi mumkinligini anglatadi.
‘Moliyaviy   iste'molni   boshqarishning   boshqa   vositalari’:   Bu   qo'llanmalar
mamlakatning inflyatsiyani  nazorat qilishda keng qamrovli rolini o'z ichiga oladi.
Masalan, daromadni o'stirish, sug'urta siyosati, soliq siyosati, tashqi savdo siyosati
kabi vositalar inflyatsiyani nazorat qilishda o'z hissasini o'z ichiga oladi.
24 Bu   vositalar   va   usullar   mamlakatning   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   uni
pastga   tushirishda   o'zbekiston   Markaziy   Banki   va   boshqa   moliyaviy   tashkilotlar
tomonidan amalga oshiriladi. Bu usullar mamlakatning moliyaviy stabilizatsiyasini
ta'minlash va iqtisodiyotni rivojlantirishda juda muhim ahamiyatga ega.
Inflyatsiyani pasaytirishning amaliy usullari.
Inflyatsiyani   pasaytirish   uchun   bir   nechta   amaliy   usullar   mavjud,   va   bu
usullar   mamlakatning   iqtisodiyoti   va   moliyaviy   siyosati   bo'yicha   turli   manbalar
bilan o'rganiladi. Quyidagi, eng mashhur amaliy usullardan ba'zilari:
‘Moliyaviy   siyosatlar   orqali   inflyatsiyani   nazorat   qilish’:   O'zbekiston
Markaziy Banki va boshqa moliyaviy tashkilotlar inflyatsiyani daromadni o'stirish,
pul miqdorini boshqarish, va moliyaviy stabilizatsiyani ta'minlash uchun moliyaviy
siyosatlar orqali inflyatsiyani nazorat qiladi. Bu siyosatlar monetar siyosat, diskont
daromadi o'zgartirish, valyuta kursini nazorat qilish va boshqa moliyaviy vositalar
orqali amalga oshiriladi.
‘Solig'a   tegishli   siyosatlar’:   Soliq   siyosatlar   orqali   inflyatsiyani   pasaytirish
ham   juda   muhimdir.   Soliq   siyosati   orqali   daromadni   qisqartirish,   pul   miqdorini
cheklash va moliyaviy iste'molni rag'batlantirish mumkin. Soliq daromadi o'sishini
cheklash,   soliq   qo'llanmalari   va   soliq   daromadi   so'ralgan   ko'rsatkichlar   orqali   bu
maqsadga erishish mumkin.
‘Bozor   rivojlanishini   ta'lim   etish’:   Bozor   rivojlanishini   ta'lim   etish   va   sodiq
moliyaviy siyosatlar orqali inflyatsiyani pasaytirish muhim vazifalardan biri. Bozor
rivojlanishini   ta'lim   etish,   iste'molni   ko'paytirish   va   daromadni   o'stirish   orqali
inflyatsiyani pastga tushirishga yordam beradi.
‘Daromadni   o'stirish   va   investitsiyalar’:   Daromadni   o'stirish,   iste'molni
ko'paytirish   va   investitsiyalar   mamlakatning   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   juda
muhimdir.   Investitsiyalar   orqali   tadbirkorlikni   rag'batlantirish   va   yangi   ish
o'rinlarini  yaratish, daromadni  o'stirish va inflyatsiyani  pastga tushirishga  yordam
beradi.
‘Energiya   va   resurslarni   boshqarish’:   Energiya   va   resurslarni   boshqarish,
25 tadbirkorlik sharoitlarini yaxshilash va iqtisodiyotni innovatsion yondashuv orqali
rivojlantirish   inflyatsiyani   pastga   tushirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Energiya   va
resurslarni boshqarish va ularni foydali ishlatish inflyatsiyani pasaytirishda yordam
beradi.
Bu   amaliy   usullar   mamlakatning   iqtisodiyoti   va   moliyaviy   siyosati   bo'yicha
turli  manbalar bilan o'rganiladi  va amalga oshiriladi. Inflyatsiyani  pasaytirishning
muhim   vazifasi   moliyaviy   stabilizatsiya   va   mamlakatning   iqtisodiyotini
rivojlantirishdir.
O'zbekiston Markaziy Bankining inflyatsiya belgilash uslubiyati.
O'zbekiston   Markaziy   Bankining   inflyatsiya   belgilash   uslubiyati
mamlakatning   iqtisodiyoti   va   inflyatsiya   darajasini   nazorat   qilish   uchun
o'zgaruvchan   va   aniq   belgilangan   bir   qator   indikatorlarga   e'tibor   beradi.   Bu
uslubiyat, O'zbekiston Markaziy Banki va boshqa iqtisodiy tashkilotlar tomonidan
mamlakatning   iqtisodiyoti   va   inflyatsiyasi   haqida   ma'lumotlarni   to'plash,   tahlil
qilish va e'tibor berish uchun ishlatiladi.
O'zbekiston   Markaziy   Bankining   inflyatsiya   belgilash   uslubiyati   quyidagi
asosiy komponentlarga ega:
‘Ko'rsatkichlar   to'plami’:   Bu   ko'rsatkichlar   o'zbekiston   iqtisodiyotining
umumiy   holatini   ta'minlovchi   ko'rsatkichlardir.   Bu,   GDP,   inflyatsiya,   ishlab
chiqarish   darajasi,   ishlab   chiqarish   narxi   indeksi,   ishlab   chiqarishga   qarshi   narxi
indeksi,   valyuta   kursi,   inflyatsiya   darajasi,   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar   narxi
indeksi kabi ko'rsatkichlardan iborat bo'lishi mumkin.
‘Inflyatsiya   indekslari’:   O'zbekiston   Markaziy   Banki   tomonidan   inflyatsiya
darajasi va inflyatsiya indekslari tahlil qilinishi uchun foydalaniladi. Bu indekslar,
mamlakatning   umumiy   inflyatsiya   darajasini,   mahsulot   va   xizmatlar   narxlarining
o'sishi   va   boshqa   inflyatsiya   ko'rsatkichlarini   o'lchab,   inflyatsiya   bosqichini
aniqlashga yordam beradi.
Bu   uslubiyat   mamlakatning   iqtisodiyoti   va   inflyatsiyasi   haqida   aniq   va
samarali ma'lumotlarni ta'minlashda muhim rol o'ynaydi va O'zbekiston Markaziy
26 Banki   tomonidan   inflyatsiya   belgilash   uslubiyati   ishlab   chiqiladi   va   amalga
oshiriladi.
4. O’zbekiston Respublikasining inflyatsiyaga qarshi siyosat
istiqbollari
Jahonning iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarida inflyatsiyaga qarshi kurash
olib   borishda   juda   katta   nazariy   va   amaliy   tajriba   to’plangan.   Inflyatsiyani   butunlay
yo’qotish imkoniyati yo’q. Chunki uni yuzaga chiqishiga sabab bo’lgan omillarni
(ichki   va   tashqi,   pullik   va   pulsiz)   to’liq   yo’qotish   mumkin   emas.   Shuning   uchun
hozirgi   davrda   eng   asosiy   maqsad   inflyatsiyaning   butunlay   yo’qotish   emas,   balki
uni   boshqaruvchan   qilish   va   uning   salbiy   iqtisodiy   –   ijtimoiy   oqibatlarini
zaiflashtirish   hisoblanadi.
Dunyoning   turli   mamlakatlarida   hukumat   tomonidan   mavjud   iqtisodiy-
ijtimoiy   shart-sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda   inflyatsiyaga   qarshi   turli
antiinflyasion   siyosatni   ishlab   chiqaradilar   va   uni   amalga   oshiradilar.   Davlat
tomonidan   antiinflyasion   siyosatni   olib   borishda   turli   chora-tadbirlar   hisoblangan
byudjet, ijtimoiy, soliq, baho, kredit-moliya, sanoat-investitsiya, tashqi iqtisodiy va
emissiyani amalga oshiradilar.
Byudjet   siyosati   –   bu       davlatning   asosiy   iqtisodiy   siyosati   hisoblanadi   va
uning asosiy maqsadi mamlakatning aniq belgilangan muddat mobaynida ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishning   ustuvor   yo’nalishlari   belgilanadi   va   amalga   oshiriladi.
Byudjet   siyosati   yordamida   soliqlar   va   yig’imlar   asosida   yig’ilgan   davlat   moliya
resurslarini   umummilliy   vazifalarini   bajarish   uchun   qayta   taqsimlanishi   amalga
oshiriladi.   Byudjet   siyosatining   asosiy   tarkibiy   qismi   bo’lib   ijtimoiy   siyosat
hisoblanadi.   Chunki   mamlakatdagi   ijtimoiy   tadbirlarni   moliyalashtirish   asosan
davlat byudjeti   tomonidan amalga oshiriladi.
Soliq   siyosati   –   bu   davlatning   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   siyosiy   vazifalarini
bajarishi   uchun   zarur   moliya   mablag’larini   yig’ish   uchun   xo’jalik   yurituvchi
sub'ektlar  va mamlakat  aholisidan soliqlar, to’lovlar hamda majburiy ajratmalarni
27 belgilash,   ularni   undirish   yuzasidan   qonun   asosida   belgilangan tizimdir.
Baho   siyosati   –   bu   mahsulotlar,   xizmatlar   va   to’lovga   qobiliyatli   talab
o’rtasidagi   mutanosiblikga   erishish   hamda   uni   tartibga   solib   turish   bilan   bog’liq
siyosatdir.
Kredit-moliya siyosati – bu Markaziy bank   tomonidan qayta moliyalashtirish
stavkasi,   majburiy   zahiralar   me'yori   va   ochiq   bozordagi   operatsiyalar   orqali
mamlakat   bank-kredit   tizimini   boshqarish   hamda   tartibga   solib   turishdan   iborat.
Sanoat-investitsiya   siyosati   –   bu   yalpi   ichki   mahsulotning   o’sishini
ta'minlovchi   mamlakat   sanoat-texnologik   qudratini   rivojlantirishga   qaratilgan
siyosatdan   iborat.
Tashqi  iqtisodiy faoliyat  siyosati  – bu davlat  tomonidan xorijiy mamlakatlar
bo’lib   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   boj-tarif   dastaklari   yordamida   tartibga   solib
turishdan iboratdir.
Emissiya   siyosati   –   bu   Markaziy   bank   tomonidan   milliy   iqtisodiyotning
holatiga   asosan   muomalaga   qog’oz   pul   chiqarish,   ularning   aylanishini   tartibga
solish   va   muomaladagi   ortiqcha   pullarni   aylanmadan   chiqarib   turishdan   iborat
siyosatdir.
Dunyoning har bir mamlakatidan hukumat tomonidan antiinflyatsion siyosati
mavjud   inflyatsiyani   tartibga   solishga   hamda   uni   o’sish   sur'atlarini   pasaytirishga
qaratilgan   bo’lishi   lozim.   Bunday   siyosatni   olib   borishda   asosan   ikki   shakllardan
foydalaniladi:
1. Pul   islohotlarini   amalga   oshirish;
2. Inflyasion   jarayonlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solib   turish;
Pul   islohotlari   –   bu   mamlakatdagi   pul   muomalasini   tartibga   solish   va
kuchaytirish   maqsadida   davlat   tomonidan   mavjud  pul   tizimini   to’liq   yoki   qisman
o’zgartirishlarini   amalga   oshirishdir.   Mamlakatning   iqtisodiy   rivojlangan   holati,
pullarning   ta'minlanganligi   darajasiga   asosan   pul   islohotlarining   revalvatsiya,
devalvatsiya   va   denominatsiya   usullaridan   foydalaniladi.   Iqtisodiyoti   rivojlangan
davlatlardan Germaniya Federativ Respublikasi, Isroil va   boshqalarda revalvatsiya
28 usulidan   foydalanildi.   Revalvatsiya   o’z   mohiyatiga   asosan   milliy   pul   birligini
xorijiy   valyutaga   nisbatan   kursini   ko’tarib   qo’yishdan   iborat.   Pul   islohotining
ikkinchi   usuli   bo’lib   devalvatsiya   hisoblanadi.   Devalvatsiya   o’z   mohiyatiga   asosan
milliy   pul   birligini   xorijiy   valyutaga   nisbatan   tushirib   qo’yishdan   iborat.
Devalvatsiya   usulidan   asosan   iqtisodiyoti   bozor   munosabatlariga   o’tayotgan
mamlakatlarda   keng   foydalaniladi.   Pul   islohotining   uchinchi   usuli   bo’lib
denominatsiya   hisoblanadi.   Denominatsiya   o’z   mohiyatiga   asosan   milliy   pul
birligidagi   ortiqcha   nollarni   olib   tashlab   muomalaga   yangi   pullarni   chiqarishdan
iborat.   Denominatsiya   usulida   Rossiya   (3   dona   nolni   olib   tashladi)   va   Turkiya
(liradan   6 dona   nolni   olib   tashladi)   hukumatlari foydalanishdi.
Inflyatsion jarayonlarni davlat tomonidan tartibga solib turish o’z mohiyatiga
asosan   mamlakatda   mahsulotlar,   bajarilgan   ishlar,   ko’rsatiladigan   xizmatlarga
bo’lgan   narx-navolarni   o’sib   borishini   cheklash   va   pul   tizimini   barqarorlashtirish
maqsadida   davlat   tomonidan   aniq   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishdan   iborat.
Ushbu   chora-tadbirlar   ikki   yo’nalishda   olib   boriladi:
1) Deinflyatsion   siyosat.   Ushbu   siyosat   mamlakatda   pulga   bo’lgan   talabni
pul-kredit   va   moliya   mexanizmlari   yordamida   tartibga   solib   turiladi.   Deinflyasion
siyosat   davlat   xarajatlarini   qisqartrish,   kreditlar   uchun   foiz   stavkalarini   oshirish,
soliq   yukini   kuchaytirish   (soliqlar   soni   va   ularni   foiz   stavkalarini   ko’tarish)   va   pul
massasini   cheklashni   o’z   ichiga   oladi.   Shuni   ta'kidlash   lozimki,   deinflyatsion
siyosat   mamlakatdagi   iqtisodiy   o’sishni   sekinlashuviga   sabab   bo’ladi;
2) Daromadlar   siyosati.   Ushbu   siyosat   olib   borishda   davlat   tomonidan
mahsulotlar,   ko’rsatilgan   xizmatlar,   bajarilgan   ishlarga   bo’lgan   narx-navo   va   ish
haqi   ustidan   birdaniga   nazorat   etiladi   hamda   ularni   o’sishini   ma'lum   chegarasi
o’rnatiladi   yoki   butunlay   «muzlatib»   qo’yiladi.   Daromadlar   siyosati   o’z
mohmiyatiga ko’ra qat'iy siyosat hisoblanadi va u aholi o’rtasida norozilikni kelib
chiqarishi   mumkin.   Lekin   inflyatsiya   bilan   kurashishda   ayrim   mamlakatlarda
daromadlar   siyosatidan   foydalaniladi.
Xalqaro   amaliyotda   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   inflyatsiyaga   qarshi
kurash   olib   borish   tajribasida   biz   ta'kidlab   o’tgan   ikki   yo’nalishdan   oqilona
29 birgalikda   foydalanilgan.
O’zbekistonning inflyatsiya jarayonlarini jilovlashga oid olib borilgan chora-
tadbirlar   jahonning   rivojlanayotgan   mamlakatlariga   nisbatan   yetarlicha   samarali
emas, bu esa yuqorida sanab o’tilgan mamlakatlarning tajribasini o’rganishni talab
etadi.
O’zbekistonda   inflyatsiya   muammosni   hal   etishdagi   taraqqiyotga   mustaqil
byudjet-soliq   siyosatini   shakllantirish,   narxlarni   erkinlashtirish   jarayonini
yakunlash,   shuningdek   to’lov   intizomini   mustahkamlash   bilan   bog’liq   chora-
tadbirlar   yordamida   erishildi.
Monetaristlar   inflyatsiya   aynan   pul   bilan   bog’liq   hodisa   bo’lganligi   sababli
shok   terapiyasi   pul   massasining   o’sish   sur‘atlarini   keskin   qisqartiradi   va   inflyatsiya
sur‘atlarini   tushiradi   deb   hisoblashadi.   Ammo   bunda   ishlab   chiqarish   keskin
pasayishi va   bandlilik   qisqarishi mumkin.
Konfiskatsiya   tipidagi   shok   terapiyasi   ko’rinishlaridan   biri   bo’lib
daromadlarning   va   baholarning   nominal   darajalarini   o’zgartirmagan   holda   eski
pullarni   belgilangan   nisbatda   yangisiga   alishtirishtirish hisoblanadi.
Bunday   tadbirlar   aholi   tomonidan   og‘ir   qabul   qilinishi   sababli,   u   qisqa
muddatda samara berishi   zarur.
Monetaristlar   tomonidan   taklif   qilinayotgan   inflyatsiya   jarayonlarini
jilovlashning   yana   bir   ko’rinishi   -   inflyatsiya   sur‘atlarini   asta-sekinlik   bilan
pasaytirib   borish   usulidir.   Bu   usulda   inflyatsiya   sur‘atlari   pul   massasini   ko’p
marotalaba,   lekin   oz-ozdan   kamaytirish   orqali   pul   massasining   o’sish   sur‘atini
pasaytirishni   ko’zda   tutadi.   Graduallash   usuli   inflyatsiyani   asta-sekinlik   bilan
pasaytira   borib   iqtisodiyotda   chuqur   pasayishni   oldini   olish   imkonini   beradi.
Shuningdek,   antiinflyatsion   siyosatdagi   asosiy   usullardan   biri   pul-kredit
siyosatining   targetlash   rejimi   hisoblanadi.   Ushbu   siyosat   Markaziy   bank
tomonidan   inflyatsiyaning   o‘rta   muddatli   maqsadli   darajasi   e‘lon   qilinadi   va   pul-
kredit instrumentlari ushbu inflyatsiyaning o‘rta muddatli maqsadli  ko‘rsatkichiga
erishishga yo‘naltiriladi. Pul-kredit siyosatining amalga oshirishning mazkur usuli
ko‘pgina rivojlangan hamda rivojlanayotgan mamlakatlarida, xususan, Avstraliya,
30 Argentina,   Braziliya,   Buyuk   britaniya   kabi   mamlakatlarda   qo‘llanilib   kelinmoqda.
31 Xulosa
Kurs   ishini   yozish   davomida   o’rganilgan   nazariy   bilimlarga   tayangan   holda
quyidagilar   muhim   deb   topildi:
-Inflyatsiya   iqtisodiyotni   qoni   bo‘lgan   pulni   qadrsizlanishi   bo‘lib,   barcha
mamlakatlar   uchun   umumiy   va   mamlakat   iqtisodiyotini   bir   qismi   bolgan   hodisa
hisoblanadi.
-Bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   bu   oddiy   mahsulot   va   xizmat   ko‘rsatish
narxlarining   o‘sishi   bilan   ifodalanadi.   Bunday   mamlakatlarda   inflyatsiya   aholi
daromadlari   o‘sishi va mahsulotlarning defitsiti sabab bo‘ladi.
-Inflyatsiyani   keltirib   chiqaruvchi   4   ta   sabab   borligi   aytiladi.   Bular:
mahsulotga   bo‘lgan   talabning   haddan   ziyod   ortib   ketishi,   mahsulot   taklifining
haddan   ziyod   kam   taklif   etilishidir;   pul   massasi   va   aholi   daromadlari   o‘sishi   bu
bozorda pulning ko‘p taklif qilinishi va mahsulotga bo‘lgan talabning ko‘payishiga
olib keladi; ishlab chiqarish xarajatlari ortishi  va oxirgisi  milliy valyuta kursining
jahon bozorida   kursi tushib   kelishi inflyatsiya   keltirib   chiqaradi.
-Inflyatsiya   bozor   xo‘jaligining   har   bir   sohalarida   takror   ishlab   chiqarish
mutanosibliklarini   tug‘diradigan   murakkab   ijtimoiy   iqtisodiy   xodisadir.Biroq
alohida   tovar   bozorlaridagi   talab   va   taklif   nisbatining   har   qanday   buzilishi   ham
inflyatsiyani   keltirib   chiqaravermaydi.Shuningdek,iqtisodiyotdagi   davriy
o‘zgarishlar,   masalan,   talabning   mavsum   bilan   bog‘liq   holda   o‘sishi   yoki   tabiiy
ofatlar   natijasida   tovarlarga   talabning   kuchayishi   keltirib   chiqargan   narxning
o‘sishi   inflyatsiyani   anglatmaydi.   Bu   narxlar   malum   muddat   o‘tgach   bozordagi
talab   va   taklif   muvozanatga   kelgach,yana   pasayishi   mumkin.Yuqoridagilardan
xulosa   qilib,   inflyatsiyaga   quyidagicha   ta‘rif   berishimiz   mumkin;Inflyatsiya   deb
pul   muomalasi   qonunlari   buzilishi   bilan   bog‘liq   holda   qogoz   pullarning
qadrsizlanishiga   aytiladi
-Inflyatsiya darajasini hisoblash uchun xalqaro andozalarga muvofiq o‘rtacha
daromad oluvchi aholining iste‘mol qiladigan kamida 300ta Tovar va xizmatlardan
iborat   iste‘mol   savati   bo‘lishi   lozim.   Agar   1994   yilda   respublikamiz   iste‘mol
savatiga 267ta tovar va xizmatlar kiritilgan bo‘lsa,   2018 yilga kelib bu miqdor 386
32 taga yetdi. (rivojlangan mamlakatlarda– 1000-2000 ta). Bu uch yirik guruhlarga –
oziq-ovqat   (96ta),   nooziq-ovqat   tovarlari   (188ta)   hamda   xizmatlarga   (66ta)
bo‘lingan.   Ushbu   iste‘mol   savati   minimal   yashash   byudjeti   savatidan   keskin   farq
qiladi.
Mamlakatimizda mavjud inflyatsiya darajasi 2005-2017-yillarda keskin oshib
ketgani   ko‘rishimiz   mumkin.   2017-yilga   qadar   bo‘lgan   davrda,   pul-kredit   va
inflyatsiyaga qarshi siyosat o`tkazilishi, milliy valyutani barqarorligini ta`minlashi
natijasida,   iste`mol   sektorida   inflyatsiya   darajasini   pasayishiga   erishilgan   edi.
2015   –   2016   yillarga   kelib,   yillik   o`rtacha   narxlarning   o`sish   darajasi   mos
ravishda 5,6% va 5,7%ni tashkil qildi. Biroq, bu ko‘rsatkich 2017-yilga kelib eng
yuqori   darajaga   14,4%   ga   yetdi.
2018 yilda pul-kredit siyosati  "2017-2021 yillar  davrida pul-kredit siyosatini
yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'plami"   va   "Rejimga   bosqichma-
bosqich   o'tish"   tadbirlariga   muvofiq   kelgusi   yil   tasdiqlangan   rejalarni   to'liq
bajarilishini   ta'minlashga   yo'naltiriladi.   Iqtisodiy   islohotlar   davrida   inflyatsiya
bosimi   va   sezilarli   keskin   o'sish   va   iqtisodiyotda   narx   barqarorligini   samarali
ta'minlash   uchun   iqtisodiy   va   huquqiy   bazani   mustahkamlash   bo'yicha
ogohlantirish   tatbiq   etildi.
Inflyatsiyani   kamaytirishda   hamma   mamlakatlar   uchun   birdek   ish   beradigan
usulni topish qiyin. Shuning uchun mamlakatda inflatsiyani oldini olish uchun olib
boriladigan   harakatlar   mamlakatni   iqtisodiy   holati,   inflyatsiyani   darajasi   kabi
omillarga   qarab   olib   boriladi.   Inflyatsiya   darajasini   kamaytirishga   qo‘llangan   har
bir   chora   albatta   o‘z   zararli   ta‘sirini   o‘tkazmay   qolmaydi.   O‘zbekiston
respublikasida   inflyatsiya   hozirgi   kunda   yuqoriligidan   kelib   chiqib,   inflyatsiya
dara j a s i ni      ka m a y tir i sh      u c h u n      b ar c ha      i q t is o d c h i l ar g a      m a ‘ lum     bolg a n   ―
pul ta‘ m in o t i n i    n a z orat    q i l i s h	‖     f o y da l a n i s h    m u m kin.
 	
― P ul     ta ‘ m in o t i ni     n az o rat     q i li s h	 ‖ o‘tkazishda   mamlakatda   pulni   massasini
kamaytirish   orqali   narxlarni   tushirishni   va   pulga   bolgan   ehtiyojni   ko‘paytirish
maqsad   qilinadi.
33 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.   –   T.:   O‘zbekiston,
2017
2. O’ z b e k i s to n   Re sp u bl ik a s i ni ng   2 00 3   y il   11   de k a b r d a gi      ― Bankl a r   v a
b a n k   fa o l i y a t i       to’g’r i s i d a	
‖ g i       Q o nu n i .       - O’ z b e k i s to n       R e s pu b l i k a s i       q on un
xu jj a t l ar i to’plami.   №   3.   -T.:   Adolat,   2004.
3. O’ z b e k i s to n   Re sp u bli ka si n in g  	
― I n ve s ti t s i y a   fa o l i y a t i   t o’g’ri s i d a	‖ g i
Qon u n i (yangi   tahriri).,   09.12.2014   y.   //NORMA   tizimi
4. O’ z b e k i s to n   Re sp u bli ka s i   Pre z i d e n t i ni ng  	
― 2 01 7 - 20 21   y i l la r da
O’ z b e k isto n   Re s p ub l i k a s i ni     y a n a d a       ri v o j l a n ti r i s h     bo’ y i c h a     H ara k a t lar
to’g’ri si da g i	
‖     2 01 7    y il Farmonlari // www.lex.uz
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich
Mirziyoyevning   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senatiga   Murojaatnomasi,
28.12.2018// www.uza.uz
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich
Mirziyoyevning   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senatiga   Murojaatnomasi,
22.12.2017// www.uza.uz
7. Mir z i y o e v   S h.M.  	
― Qo nu n   u s t uv or li gi   va   i n so n   m a n faa t la r i n i   t a ‘ m inla s h
–   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi	
‖   mavzusidagi   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganligining   24   yilligiga   bag’ishlangan
ta n t a n a li   m ar o s i m da g i   m a ‘ r u za s i   –  T .: 	
― O’	zb e k is t o n	,‖   20 17
8. O m on o v   A . A .,   Q ora l iev   T .M.       P ul , kr e d i t   va   b a n k lar. D a r s li k - T .:	
―
I q t i s o d- Moliya ,	‖   2012.-324   b.
9. Ishmuhamedov   A.E.,Djumayev   Z.A,Jumayev   Q.X.Makroiqtisodiyot.
(O'quv   qo'llanma)-T.:O'zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamg'armasi
nashriyoti,   2005.,   29-   b.
10. Rashid о v  О .Y., T о ymuhamed о v I.R., Alim о v I.I., T о jiev R.R. Pul, kredit
va   banklar:   Darslik. –T.: TDIU,   2009.   ,   289   b.
11. Shodmonov   Sh.   Sh.,   gofurov   U.V.   Iqtisodiy   nazariY.   ,   Darslik;   T.:
IQTISOD-MOLIYA, 2010,   517-   bet
34

Makroiqtisodiyot fanidan

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha