O’zbekiston Respublikasi bojxona tizimida boshqaruv jarayonlarini takomillashtirish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA LIM VAZIRLIGIʹ
TOShKENT DAVLAT IQTISODIYoT UNIVERSITETI
“Biznes bosh q aruvi va logistika” kafedrasi
“Tashqi iqtisodiy faoliyatda bojxona ta’minoti” 
fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  O’zbekiston Respublikasi bojxona tizimida
boshqaruv jarayonlarini takomillashtirish
Bajardi:                        
        
Ilmiy rahbar: 
Komissiya ________________________
________________________
1 Mundarija
Kirish………………………………………………………… … ………………… 3
1.   O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   tizimida   boshqaruv   jarayonlarini ng
nazariy asoslari……………………… …... ………………..……… ………….…..5
2.   Bojxona   organlarida   “Xavfni   boshqarish”   tizimini   joriy   etilish i ning
boshqaruv   jarayonlariga   ta’siri…………… .……… ……………………..…… 12
3. Bojxona tizimida  boshqaruv jarayonlarini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari  …………………………..……………….…………………………… 19
Xulosa va takliflar…………………………………………………….…………27
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………….……………29
2 Kirish
Mamlakatimizda   tsivilizatsiyalashgan   bozor   munosabatlari   rivojlanishi
sharoitida   bojxona   organlari   oldiga   tashkiliy   ta’sirlardan   munosib   foydalangan
holda,   birinchi   navbatda,   iqtisodiy,   bozor   vositalariga   asoslangan   yaxlit,   samarali
va   moslashuvchan   boshqaruv   tizimini   yaratish   vazifasi   turibdi.   Shu   sababli,
samarali   boshqaruv   muammosi   bojxona   xizmati   rivojlanishining   o’zaro   bog’liq
jihatlari majmuasining eng dolzarb va amaliy ahamiyatli muammolaridan biridir.
Rossiya   bojxona   organlarida   menejmentga   yangi   yondashuvlarni   qo’llash,
qarorlar qabul qilish jarayonida menejerlarni maqsadli axborot, tahliliy va uslubiy
qo’llab-quvvatlash   tizimini   yaratish,   faoliyat   natijalari   to’g’risida   ishonchli
ma’lumotlarni   olish   dolzarb   muammodir.   bojxona   idoralari   va   ushbu
ma’lumotlardan   bojxona   organlarida   boshqaruvni   takomillashtirish   maqsadida
foydalanish Rossiya  Federatsiyasi. Shu bilan birga, bojxona boshqaruvi asoslarini
o’rganishga tizimli va yaxlit yondashish muammosi ham pishib yetdi.
Boshqaruv   tafakkurining   ilmiy   boshqaruv   nazariyasi   shaklida   rivojlanishi
bojxona ishidagi dolzarb muammolarni hal qilish uchun turtki bo’lib xizmat qildi.
Bu   vaqtga   kelib,   tashkiliy-boshqaruv   muammolari   salmog’i   juda   yuqori   bo’lgan
bojxona   kabi   sohada   ilmiy   bilimlarning   mustaqil   sohasi   va   amaliy   ixtisoslashuv
sifatida   boshqaruv   masalalarini   o’rganish   va   tizimlashtirish   muttasil   talab
qilinayotgani ayon bo’ldi.
Hatto qadimgi yunon faylasuflari Platon, Aristotel va boshqalar ham dunyoni
xulosa   chiqarish   jarayonlari   orqali   tanib,   ilmiy   tafakkur   asoslarini   yaratdilar.
Mantiq   va   sezgi   sintezi   asosida   inson   faoliyatini   boshqarishning   rivojlanishini
ilmiy   tadqiq   qilish   mumkin.   Agar   boshqaruv   qarorlaridagi   mantiq
rasmiylashtirilgan belgilar va matematik mantiqiy isbotga asoslansa, sezgi tasvir va
ko’rsatkichlarga asoslanadi. Isbot - bu ob’ektiv dunyo nomenklaturasiga (masalan,
TN   VED)   mos   keladigan   tekis   matritsalar   bo’yicha   strukturani   joylashtirishning
ratsionalistik   usuli   va   indikator   sizga   hajmli   majoziy   mohiyatni   qo’lga   kiritish
imkonini   beradi,   ya’ni.   ob’ekt   yoki   hodisaning   "ruhi"ning   o’zi.   Ushbu
3 ma’lumotlarga asoslangan sezgi jarayon yoki ob’ektning mohiyatini tez, chuqurroq
tushunish qobiliyatiga ega.
Demak,   bojxona   boshqaruvi   masalalarini   o’rganishning   ahamiyati   yangi
iqtisodiy   sharoitlarda   bojxona   organlarida   boshqaruvni   takomillashtirish
muammosiga ilmiy yondashuvdan foydalanish zarurati bilan bog’liq.
4 1. O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   tizimida   boshqaruv
jarayonlarini ng  nazariy asoslari .
Bojxona   o’rganish   predmeti   sifatida   polimodeldir.   U   modellarning   ierarxik
tizimi   (nazariy,   matematik,   fizik,   og’zaki   va   boshqalar)   shaklida   taqdim   etilgan   -
tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   bojxona   usullari   va   vositalari   bilan   tartibga   solish
modelidan bojxona inspektori tomonidan bojxona operatsiyalarini amalga oshirish
modellarigacha.   bojxona   rasmiylashtiruvi   va   nazorati   jarayoni.   Ularni   o’rganish
natijasida   bojxona   mutaxassisi   o’zlashtirilgan   modellar   (modellar   to’plami)
hajmida   bojxona   nazariyasi   va   amaliyoti   to’g’risidagi   bilimlarni   tushunish   va
o’rganilayotgan   modellarni   ushbu   sohada   amalga   oshirish   uchun   zarur
kompetentsiyalarni   shakllantirish   uchun   etarli   imkoniyatlarga   ega   bo’lishi   kerak.
amaliyot.
Bojxona   ishi   o’rganish,   tadqiqot   va   boshqarish   ob’ekti   sifatida   o’ziga   xos
xususiyatga ega va bo’lajak mutaxassisga alohida talablar qo’yadi.
Yuqorida   aytib   o’tilganidek,   bojxona   ishi   Rossiya   iqtisodiyotini   va   birinchi
navbatda,   tashqi   savdo   sohasini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   vositasidir   va
shuning   uchun   u   ochiq   rivojlanayotgan   boshqaruv   tizimining   barcha   asosiy
xususiyatlarini - bojxona ma’muriyati tizimini o’z ichiga oladi.
Bojxona   rasmiylashtiruvi   va   nazorati,   bojxona   qiymati   va   valyuta   to’lovlari
ustidan   nazoratni   amalga   oshirish   jarayonida   bevosita   ishtirok   etuvchi,   huquqni
muhofaza   qilish   tartib-taomillarini   amalga   oshiruvchi,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
statistikasi   va   maxsus   statistikani   yurituvchi,   alohida   bojxona   tartib-taomillarini
amalga oshiruvchi bojxona organlarining mansabdor shaxslari  muayyan tartib va  
bojxona   texnologiyalarini   joriy   etadilar.   .   Bunday   sharoitlarda   bojxona   organlari
tashqi iqtisodiy faoliyat ishtirokchilari uchun davlat bojxona xizmatlarini bevosita
belgilovchi (ma’lum bir sharoitda - ishlab chiqaradigan) maxsus texnologik tizimni
ifodalaydi.
Nazariy   ob’ektlarni   taqdim   etish   shakllari,   ularning   mazmuni   tuzilishning
tanlangan darajasiga va nazariya ob’ekti sifatida urf-odatlarni tavsiflash va tadqiq
5 qilishda   tanlangan   uslubiy   yondashuvga   bog’liq.   Asosiy   asos   -   boshqaruv   va
boshqaruvning nazariy qoidalari.
Zamonaviy boshqaruv nazariyasi doimiy rivojlanishda. Uning asosiy tarkibiy
qismlari   (tushunchalar,   nazariy   modellar,   usullar   va   texnologiyalar)   turli
sur’atlarda   rivojlanadi,   bu   ularning   inson   amaliyotiga   har   xil   aloqadorligi   bilan
izohlanadi.   Shu   sababli   har   doim   uning   turli   tarmoqlari   -   yangi   tushunchalar   va
nazariyaning   maxsus   bo’limlari,   shuningdek,   ularning   paydo   bo’lish   manbai
sifatida tegishli muammolar mavjud bo’ladi.
Boshqaruv   nazariyasini   rivojlantirishning   eng   muhim   muammolari
quyidagilardan iborat.
1. Subyekt va ob’ekt o’rtasidagi muvofiqlik muammosi.   Tadqiqot jarayonida
hal   qilinadigan   asosiy   vazifa   -   bu   sub’ektga   ta’sir   qilish   choralari,   kuchlari   va
vositalarini bir butunga birlashtirgan boshqaruv mexanizmini izlash.
2.   Optimal   yechimlar   usullarini   asoslash.   Markaziy   vazifa   makrotizim
maqsadlari   bilan   tizim   sifatida   tashkilotning   maqbul   qarorlarini
muvofiqlashtirishdir.
3.   Boshqaruv   uchun   axborot   sifatini   asoslash.   Asosiy   vazifa   boshqaruvni
axborot  bilan  ta’minlashning  ishonchliligi,  to’liqligi  va  dolzarbligini  oshirishdan
iborat.
4.   Sifat   va   samaradorlik   ko’rsatkichlarini   asoslash.   Tashkilotning
samaradorligini   baholash   mezonlari,   ko’rsatkichlari   va   maqsadlarining
kelishilgan va muvozanatli tizimini shakllantirish markaziy vazifadir.
5.   Yaxlit-evolyutsion   (kognitiv)   yondashuvga   asoslangan   metodologiya   va
boshqaruv mexanizmlarini yanada rivojlantirish.
Boshqaruvning umumiy nazariy muammolarini bojxona ishiga to’liq bog’lash
mumkin,   chunki   nazariya   ob’ekti   sifatida   bojxona   zamon   va   makonda   doimiy
ravishda rivojlanib boruvchi boshqaruv tizimidir.
6 Tizimda   bunday   belgilarning   mavjudligi   bojxona   boshqaruvi   nazariyasi   va
amaliyotini takomillashtirish uchun davlat boshqaruvi, menejment va turli xususiy
nazariyalarning   tushunchalari,   texnologiyalari   va   usullarini   keng   jalb   qilish
imkonini beradi.
Umumiy   nazariy   muammolar   bojxona   organlari   faoliyatini   boshqarish
samaradorligi va sifatini oshirishga bevosita ta’sir qiladi. Shuningdek, ular bojxona
boshqaruvining nazariy muammolarini  ham  murakkablashtiradi, ularning yechimi
murakkab va bojxona boshqaruvi nazariyasining barcha jihatlarini qamrab oladi:
Kontseptual jihat (shu jumladan g’oyalar, tamoyillar, qonunlar, qonuniyatlar);
Uslubiy jihat (jumladan, modellar, usullar, texnikalar);
®   texnologik   jihat   (shu   jumladan   dasturiy-instrumental,   axborot   va   kognitiv
vositalar va boshqaruv muhitlari);
Tashkiliy va funktsional jihat;
Psixologik jihat.
Bojxona   organlarini   boshqarish   nazariyasining   eng   dolzarb   muammoli
masalalari quyidagilardan iborat:
bojxona   ma’muriyati,   bojxona   logistikasi   va   bojxona   xizmatlari   marketingi
g’oyalarini birlashtirish orqali bojxona institutining asosiy g’oyasini shakllantirish;
Xizmatga   yo’naltirilgan   boshqaruvning   integrativ   modeli   asosida   bojxona
boshqaruvi (bojxona boshqaruvi) nazariyasini shakllantirish;
Bojxona   organlari   faoliyatini   baholash   maqsadlari,   mezonlari   va
ko’rsatkichlarining kelishilgan va mutanosib tizimini shakllantirish;
bojxona   organlari   va   ularning   tarkibiy   bo’linmalari   rahbarlari   faoliyati
samaradorligini   baholash   ko’rsatkichlari,   mezonlari   va   uslubiy   vositalari   tizimini
shakllantirish;
boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilishni   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   vazifalar
komplekslarini   shakllantirish,   ularni   avtomatlashtirilgan   hal   qilish   uchun   uslubiy
va dasturiy-texnik bazani ishlab chiqish;
Axborot   sifatini   oshirish,   axborot,   tahliliy   va   boshqaruv   faoliyatini   amalga
oshirish texnologiyasini ishlab chiqish.
7 Bojxona organlarini boshqarish nazariyasini ishlab chiqish muammolarini hal
qilishning   tsiklik   xususiyati   va   bosqichlarining   ketma-ketligi   3.5-rasmda
ko’rsatilgan.
Shunday   qilib,   bojxona   boshqaruvi   bojxona   boshqaruvining   nazariy
platformasi   sifatida   boshqaruvning   o’ziga   xos   turi   va   rivojlanayotgan   tadqiqot
sohasidir.   Uni   shakllantirish   va   o’rganishning   muhim   bosqichlari   quyidagilardan
iborat:   nazariy   asosni   tanlash,   g’oyalar,   tushunchalar   tizimini,   urf-odatlarning
nazariy   modelini   shakllantirish,   bojxona   tizimlarini   polimodel   tavsiflash
metodologiyasini   ishlab   chiqish,   ularni   tashkil   etish,   faoliyat   ko’rsatishi   va
faoliyati. boshqaruv.
Bojxona organlarining asosiy vazifalari 1
Bojxona organlarining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   huquqlari   hamda   qonun   bilan   muhofaza
etiladigan manfaatlarini himoya qilish;
O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   manfaatlarini   himoya   qilish   va   o’z
vakolati doirasida uning iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash;
bojxona siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etish;
bojxona haqidagi qonun hujjatlariga rioya etilishini nazorat qilish;
bojxona to’lovlarini undirish;
bojxona nazoratidan o’tkazilishi kerak bo’lgan tovarlar va transport vositalari
shunday nazoratdan o’tkazilishini ta’minlash;
bojxona   haqidagi   qonun   hujjatlari   buzilishining,   shu   jumladan
kontrabandaning oldini olish, uni aniqlash va ularga chek qo’yish;
tashqi   iqtisodiy   faoliyatga   doir   bojxona   statistikasini   hamda   tovar
nomenklaturasini yuritish;
O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomalarining   bojxona   ishiga   oid
qismidan kelib chiqadigan majburiyatlar bajarilishini ta’minlash.
Bojxona organlarining huquqlari
Bojxona organlari o’z vakolatlari doirasida quyidagi huquqlarga egadir:
1
 O‘zbekiston Respublikasining “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi  qonun.
8 tovarlar va transport vositalarini, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda
esa, jismoniy shaxslarning o’zini ko’zdan kechirish;
yuridik va jismoniy shaxslardan ko’zdan kechirish uchun tovarlar va transport
vositalarini, shuningdek zarur hujjatlarni taqdim etishni talab qilish;
valyuta nazoratini amalga oshirish;
moliya,   bank   va   boshqa   tashkilotlardan,   shuningdek   yuridik   va   jismoniy
shaxslardan   eksport-import   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan   bog’liq  bo’lgan
axborot   va   hujjatlarni   hamda   qonun   hujjatlarida   belgilangan   boshqa   axborotni
olish;
bojxona   nazoratidan   o’tkazish   maqsadida   tovarlar   hamda   boshqa
buyumlardan namuna va nusxalar olish;
bojxona   nazoratidan   o’tkazilishi   lozim   bo’lgan   tovarlar   saqlanayotgan
hududlarga va binolarga belgilangan tartibda kirish;
bojxona   haqidagi   qonun   hujjatlarining   buzilishiga   doir   materiallarni
belgilangan   tartibda   ko’rib   chiqish   hamda   jismoniy   va   yuridik   shaxslarni   qonun
hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortish;
bojxonaga   oid   huquqbuzarliklarning   bevosita   predmeti   bo’lgan   tovarlar   va
transport   vositalarini   qonun   hujjatlarida   belgilangan   hollarda   va   tartibda   ushlab
turish hamda olib qo’yish;
eksport   qilinishi   man   etilgan   buyumlar   va   mahsulotlar   O’zbekiston
Respublikasidan tashqariga olib chiqib ketilayotganda: shuningdek aksiz markalari
qo’yilmagan   tamaki   mahsulotlari   va   alkogolli   ichimliklar   O’zbekiston
Respublikasi   hududiga   olib   kirilganda,   transportirovka   (xalqaro   tranzit   bundan
mustasno)   qilinganda   va   saqlanganda   ularni   (xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga
nisbatan sud tartibida) musodara etish to’g’risida qaror qabul qilish;
surishtiruv o’tkazish va tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshirish;
bojxonaga oid huquqbuzarliklarni  aniqlashga xizmat  qiladigan texnikaviy va
maxsus vositalarni qo’llash.
Bojxona organlari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqlarga ham
egadirlar.
9 Bojxona organlarining majburiyatlari
Bojxona organlari:
yagona davlat bojxona siyosatini ro’yobga chiqarishda ishtirok etishga;
bojxona haqidagi qonun hujjatlariga rioya etilishi, bojlar to’g’ri hisoblanishi,
to’liq va o’z vaqtida to’lanishini nazorat qilishga;
davlat   xavfsizligini,   jamoat   tartibini   saqlash,   fuqarolarning   hayoti   va
sog’lig’ini   himoya   qilish,   atrof   muhitni   muhofaza   etish   chora-tadbirlari   amalga
oshirilishiga ko’maklashishga;
bojxona   haqidagi   qonun   hujjatlarini   qo’llanish   bo’yicha   belgilangan   tartibda
uslubiy   ko’rsatmalar   va   normativ   hujjatlar   ishlab   chiqish   hamda   ularni   nashr
etishga;
yuridik   va   jismoniy   shaxslarni   tovarlar   va   transport   vositalarini   olib   o’tish
hamda   bojxona   chegarasidan   o’tish   vaqtidagi   huquqlari   va   majburiyatlari
to’g’risida o’z vaqtida xabardor qilishga;
faoliyat   turlari   bilan   shug’ullanish   huquqini   beradigan   maxsus
ruxsatnomalarni (litsenziyalarni) qonun hujjatlarida belgilangan tartibda berishga;
o’z xizmat vazifalarini bajarishlari natijasida o’zlariga ma’lum bo’lib qolgan
davlat siri va tijorat siri hisoblangan axborotni oshkor etmaslikka majburdirlar.
Bojxona organlari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa vazifalarni ham
bajaradilar.
10 2.   Bojxona organlarida “Xavfni boshqarish” tizimini joriy etilishining
boshqaruv jarayonlariga ta’siri.
Prezidentimizning   2018   yil   12   apreldagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
bojxona   xizmati   organlari   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   farmoni   bilan   o’tgan   yil   1   sentyabrga   qadar   bo’lgan   muddatda
tovarlarning bojxona nazoratini tanlov asosida o’tkazishni nazarda tutuvchi xavfni
boshqarishning   avtomatlashtirilgan   tizimi   ishlab   chiqilishi   va   joriy   etilishini
ta’minlash belgilandi 2
.
Ushbu farmon bilan Davlat  bojxona qo’mitasida Xavflarni  monitoring qilish
va baholash boshqarmasi tashkil qilindi. Mazkur boshqarmaga bojxona organlarida
bojxona   qonun   hujjatlari   buzilishi   xavfi   yuqori   bo’lgan   tovar   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   qatnashchilarini   nazorat   qilish   uchun   kuch   va   vositalarni   jamlashni
nazarda   tutuvchi   xavfni   boshqarishning   avtomatlashtirilgan   tizimini   joriy   etish
vazifasi   yuklatildi.   Jahonning   yetakchi   davlatlarida   ushbu   yo’nalishda
foydalanilayotgan axborot texnologiyalari  imkoniyatlarini o’rgangan holda xavfni
boshqarishning avtomatlashtirilgan tizimi ishlab chiqildi va 2018 yil 1 sentyabrdan
sinov tarzida ishga tushirildi.
O’zbekiston   Respublikasining   2018   yil   18   oktyabrda   yangi   tahrirda   qabul
qilingan   “Davlat   bojxona   xizmati   to’g’risida”gi   Qonuni   bilan   esa   mazkur   yangi
tizimni   qo’llash   samaradorligining   muntazam   monitoringini   amalga   oshirish
bojxona   organlarining   asosiy   vazifalaridan   biri   etib   belgilandi.   Yana   bir   hujjat-
Prezidentimizning   2018   yil   24   noyabrdagi   “Bojxona   ma’muriyatchiligini
takomillashtirish   va   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona   xizmati   organlari
faoliyati   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”gi   farmoni   bilan   xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   to’liq
rejimda joriy etildi. Ushbu farmonga binoan 2018 yil 1 dekabrdan boshlab, “Sariq”
va   “Qizil”   yo’laklar   ishga   tushirildi.   Joriy   yil   1   martdan   esa   “Yashil”   va   “Ko’k”
yo’laklar ishga tushirdi.    
2
  https://uzhurriyat.uz/2019/03/27/yangi-tizim-yangi-imkoniyat/  
11 “Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimining   to’liq   joriy   etilishi   —
halol   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlashda   muhim   omil”   mavzusida   kuni   kecha
o’tgan matbuot anjumani ana shu o’zgarishlarga bag’ishlandi.
Unda   Davlat   bojxona   qo’mitasining   xavflarni   monitoring   qilish   va   baholash
boshqarmasi   boshlig’i   Ilhom   Muxtorov   va   boshqa   mutasaddi   vakillar   mazkur
tizimning afzalliklari haqida batafsil ma’lumot berdi.
—   Xavfni   boshqarish,   tizimni   to’laqonli   amalga   kiritish   orqali   “yalpi”
bojxona   nazoratini   o’tkazishdan   voz   kechiladi   va   xavf   profillari   yoki   tasodifiy
tanlov   asosida   tovar,   transport   vositalarining   nazorati   to’rtta   yo’lakdan   biriga
yo’naltirilgan holda amalga oshiriladi, — deydi I. Muxtorov. — “Sariq yo’lak” da
bojxona   deklaratsiyasi,   hujjatlar   va   ma’lumotlarni   tekshirish   bo’yicha   nazorat
shakllari   xavf   darajasi   o’rtacha   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy   tanlovda
aniqlangan tovar va transport vositalariga nisbatan amalga oshiriladi. 
“Qizil yo’lak” da esa xavf darajasi yuqori yoki tasodifiy tanlovda aniqlangan
tovar   va   transport   vositalariga   nisbatan   nazorat   amalga   oshiriladi.   Xavf   darajasi
past   bo’lgan   tovar   va   transport   vositalarini   o’tkazish   to’g’risidagi   qaror   qabul
qilinganda,   “Yashil   yo’lak”   qo’l   keladi,   ya’ni   bojxona   nazorati   shakllari   ularga
nisbatan   qo’llanmaydi.   Xavf   darajasi   o’rtacha   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy
tanlov asosida  aniqlangan tovarlar  nazorati esa ular  chiqarib yuborilgandan so’ng
“Ko’k yo’lak” da amalga oshiriladi.
Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   bir   qator
maqsadlarga   erishiladi:   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   qonun
hujjatlariga   rioya   etilishini   hamda   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklatilgan
vazifalarning   bajarilishi   ta’minlanadi.   Qonun   hujjatlariga   muvofiq,   bojxona
nazorati   ob’ektlariga   nisbatan   nazoratni   yetarli   darajada   ta’minlaydigan   bojxona
nazoratining shakllarini  hamda darajasini  tanlash mumkin. Nazoratni tezlashtirish
hamda   xavf   darajasi   kam   bo’lgan   tovar   va   transport   vositalarining   O’zbekiston
Respublikasi bojxona chegarasidan olib o’tilishida nazoratni soddalashtirish uchun
qulay shart-sharoitlar yaratiladi.
12 Xo’sh,   mazkur   tizim   tadbirkorlarga   nima   beradi?   Eng   avvalo,   tizim   tashqi
savdo aylanmasining oshishiga va xalqaro savdoning rivojlanishiga xizmat qiladi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   (TIF)   halol   ishtirokchilarini   rag’batlantirish   hamda
huquqbuzarliklar  profilaktikasi  samaradorligini oshirish imkonini beradi. Bojxona
nazorati va rasmiylashtiruviga sarflanadigan vaqt sezilarli darajada qisqaradi. Har
bir   TIF   qatnashchisiga   individual   baho   berish   va   ularning   halolligiga   qarab
saralash,   bir-biridan   farqlash   imkoni   tug’iladi.   TIF   qatnashchilariga   bojxona
ko’rigida yengillik yaratiladi. Ularning tovarlari aylanmasi davri qisqaradi.
Endilikda   tadbirkorlar   Davlat   bojxona   qo’mitasining   bojxona.uz   saytidagi
http://service.customs.uz   havolasi   orqali   bojxona   yuk   deklaratsiyasining   maqomi
hamda   uning   qaysi   yo’lakka   joylashtirilgani   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   aniq
vaqtda bilib olishlari mumkin.
Ma’lumki,   bojxona   organlariga   taqdim   qilinadigan   barcha   ma’lumotlarni
tekshirish va ularning ishonchliligini to’la va bekamu ko’st ta’minlashning imkoni
yo’q. Xavfni boshqarish tizimi esa bojxona organlarining cheklangan resurslaridan
eng katta samaradorlik asosida foydalanish imkonini beradi. Bunda asosiy e’tibor
yuqori   stavkali,   doimiy   xarakterdagi   bojxona   qonunchiligining   buzilishi   yoki
mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlariga putur yetkazadigan yoxud davlatning
boshqa manfaatlariga tahdid soladigan, eng xavfli holatlarga qaratiladi.
Xavf-xatar   bo’lmasa   yoki   uning   ehtimoliy   qonunbuzilishlarining   oqibatlari
minimal   darajada   bo’lsa,   bojxona   rasmiylashtiruvining   eng   sodda   texnologiyalari
qo’llaniladi   va   transport   vositalarining   kutib   qolishi,   yuklarni   tashish,   bojxona
terminallarida saqlash bilan bog’liq asossiz xarajatlarga yo’l qo’yilmaydi.
DBQ   Axborot   xizmati   bosh   inspektori   Husan   Tangriyevning   ma’lum
qilishicha,   xavfni   boshqarish   tizimning   to’laqonli   amalga   kiritish   orqali   «yalpi»
bojxona  nazoratini   o’tkazishdan  voz  kechgan   holda,  xavf   profillari  yoki  tasodifiy
tanlov   asosida   tati   va   transport   vositalarining   bojxona   nazorati   4   ta   yo’laklardan
biriga yo’naltirilgan holda amalga oshiriladi 3
.
3
 https://www.xabar.uz/uz/jamiyat/bojxonada-xavfni-boshqarish-tizimi
13 «Sariq   yo’lak» ,   bunda   bojxona   deklaratsiyasi,   hujjatlar   va   ma’lumotlarni
tekshirish bo’yicha bojxona nazorati shakllari xavf darajasi o’rta ko’rsatkichga ega
yoki   tasodifiy   tanlovda   aniqlangan   tati   va   transport   vositalariga   nisbatan   amalga
oshiriladi.
«Qizil   yo’lak» ,   bunda   bojxona   nazorati   shakllari   xavf   darajasi   yuqori
ko’rsatkichga ega yoki tasodifiy tanlovda aniqlangan tati va transport vositalariga
nisbatan amalga oshiriladi.
«Yashil   yo’lak» ,   bunda   xavf   darajasi   past   bo’lgan   tati   va   transport
vositalarini   chiqarib   yuborish   to’g’risidagi   qaror   qabul   qilinganda,   bojxona
nazorati shakllari ularga nisbatan amalga oshirilmaydi.
«Ko’k   yo’lak» ,   bunda   xavf   darajasi   o’rta   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy
tanlov   asosida   aniqlangan   tovarlarga   nisbatan   bojxona   nazorati   shakllari   ular
chiqarib yuborilgandan so’ng amalga oshiriladi.
O’zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati organlari xodimi o’rnatilgan
tartibda   tasdiqlangan   tovarlarni   ko’zdan   kechirish   hamda   namuna   va   (yoki)
sinamalar   olishda   bojxona   tartib-taomillarini   amalga   oshirish   to’g’risidagi
yo’riqnomaga   asosan   xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   buyurgan
bojxona operatsiyalarini bajarishga majbur.
Xo’sh, xavf o’zi nima?
Bu   bojxona   to’g’risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   etilmasligi   ehtimolining
darajasi   bo’lib,  xavfni   boshqarish  — xavfning  oldini   olish  va ularni  imkon  qadar
kamaytirish,   ularning   qo’llanilish   samaradorligini   baholash,   shuningdek   bojxona
operatsiyalarining   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilish   bo’yicha   chora-tadbirlarni
ishlab   chiqish   va   amalda   bajarishni,   bojxona   organlarida   mavjud   bo’lgan
axborotning   uzluksiz   yangilanishini,   tahlil   etilishini   va   qayta   ko’rib   chiqilishini
nazarda tutuvchi doimiy ishlardir.
Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   quyidagi
maqsadlarga erishiladi:
14  Xavfni boshqarish tizimini qo’llash orqali qonun hujjatlariga rioya etilishini
hamda   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalarni   bajarilishini
ta’minlash;
 Qonun   hujjatlariga   muvofiq,   bojxona   nazorati   ob’yektlariga   nisbatan
bojxona nazoratini yetarli darajada ta’minlaydigan bojxona nazoratining shakllarini
hamda darajasini tanlash;
 Bojxona   nazoratini   tezlashtirish   hamda   xavf   darajasi   kam   bo’lgan   tati   va
transport   vositalarini   O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   chegarasidan   olib
o’tilishida bojxona nazoratini soddalashtirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish.
Mazkur tizim tadbirkorga nima beradi?
 Eng   avvalo,   ushbu   tizim   tashqi   savdo   aylanmasining   oshishiga   va   xalqaro
savdoning rivojlanishiga xizmat qiladi;
 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   (TIF)   halol   ishtirokchilarini   rag’batlantirish
hamda huquqbuzarliklar profilaktikasi samaradorligini oshirish imkonini beradi;
 Bojxona nazorati va rasmiylashtiruviga sarflanadigan vaqt sezilarli ravishda
qisqaradi;
 Harbir   TIF   qatnashchisiga   individual   baho   berish   va   ularning   halolligiga
qarab saralash, bir-biridan farqlash imkoni tug’iladi;
 TIF qatnashchilariga bojxona ko’rigidan yengillik yaratiladi;
 TIF qatnashchilarining tovarlari aylanmasi davri qisqaradi.
Endilikda   tadbirkorlar   Davlat   bojxona   qo’mitasining   bojxona.uz
saytidagi   havola   orqali bojxona yuk deklaratsiyasining maqomi hamda uning qaysi
yo’lakka   joylashtirilganligi   to’g’risida   ma’lumotlarni   real   vaqt   rejimida   olishlari
mumkin.
Mazkur tizim bojxona organlariga nima beradi?
Tovar   va   transport   vositalarini,   bojxona   nazoratidan   o’tkazishda   Xavfni
boshqarish tizimi bojxona nazoratining qo’llaniladigan shakli va darajasini belgilab
beradi.   Tovarlar   bojxona   chegarasi   orqali   olib   o’tilayotganda   bojxona
operatsiyalarining o’tkazilishini tezlashtirish bilan bir qatorda bojxona to’g’risidagi
15 qonun   hujjatlari   buzilishlarini   aniqlash,   prognoz   qilish   va   ularning   oldini   olishda
muhim rol o’ynaydi.
Ma’lumki,   bojxona   organlariga   taqdim   qilinadigan   barcha   ma’lumotlarni
tekshirish   va   ularning   ishonchliligini   ta’minlashning   imkoniyati   yo’q.   Xavfni
boshqarish   tizmi   esa   bojxona   organlarining   cheklangan   resurslaridan   eng   katta
samaradorlik asosida foydalanish imkonini beradi.
Bunda   asosiy   e’tiborni   yuqori   stavkali,   doimiy   xarakterdagi   bojxona
qonunchiligining buzilishi yoki mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlariga putur
yetkazadigan   yoxud   davlatning   boshqa   manfaatlariga   tahdid   soladigan,   himoya
qilish   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklangan   eng   xavfli   holatlarga   va   yetkazib
berish jarayonlariga qaratishga katta e’tibor beriladi.
Aksincha, xavf-xatarlar bo’lmasa yoki uning ehtimoliy qonun buzilishlarining
oqibatlari   minimal   darajada   bo’lsa,   bojxona   rasmiylashtiruvining   eng   tat
texnologiyalarini   qo’llaniladi   va   transport   vositalarining   kutib   qolishi,   yuklarni
tashish,   ularni   bojxona   terminallarida   saqlash   bilan   bog’liq   asossiz   xarajatlarga
yo’l qo’yilmaydi.
Dastlabki natijalar
Xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   axborot   tizimidan   samarali
foydalanilishi natijasida dastlabki 6 oy mobaynida 135 ta holat aniqlanib, 6,3 mlrd.
So’mlik qo’shimcha bojxona to’lovlari hisoblangan.
2-rasm. “Xavfni boshqarish tizimi” bilan ishlash 4
.
4
 https://www.xabar.uz/uz/jamiyat/bojxonada-xavfni-boshqarish-tizimi
16 3. Bojxona tizimida  boshqaruv jarayonlarini yanada takomillashtirish
chora-tadbirlari .
Axborot   texnologiyalarining   davlat   idoralarida   joriy   etilishi   iqtisodiyot
rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatmoqda. Bojxona xizmati ham bundan mustasno emas.
So’nggi   o’n   yil   ichida   Rossiya   Federatsiyasi   Bojxona   xizmati   o’z   faoliyatiga
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini faol joriy qilmoqda. Ma’lumki, axborot
bojxona texnologiyalaridan  foydalanish  tovarlarni  chiqarishni   tayyorlash   va qaror
qabul qilish jarayonini soddalashtirishga, uni biznes uchun yanada shaffof qilishga
imkon beradi.
Hozirgi vaqtda bojxona rasmiylashtiruvini soddalashtirish va tashqi iqtisodiy
faoliyat sohasida davlat xizmatlarini ko’rsatish sifatini oshirish maqsadida bir qator
axborot   bojxona   texnologiyalari   ishlab   chiqilgan   va   joriy   qilingan.   Ulardan
asosiylari:
- elektron deklaratsiya;
- dastlabki ma’lumotlar;
- masofadan chiqarish;
- bojxona to’lovlari kartasi;
- davlat xizmatlarini (funktsiyalarini) elektron shaklda taqdim etish;
- ruxsatnomalar bilan ishlash va boshqalar.
Bojxona organlarining “xizmat ko’rsatuvchi provayder va shu bilan birga tati
va   tovarlar   tashqi   savdo   aylanmasi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiruvchi   huquqni
muhofaza qiluvchi organ sifatida “ 5
 qaraladi.
Har   bir   davlatning   bojxona   tizimi   o’ziga   xosligi   bilan   ajralib   turadi,   shuni
ham   e’tirof   etish   joizki   bojxona   tizimini   yaxshilash   yo’lida   olib   borilayotgan   har
qanday   harakatlar   axborot   texnologiyalari   hamda   texnik   vositalar   bilan   bog’liq
bo’lib, ularni tizimda samarali qo’llash eng old maqsad hisoblanadi.
Davlatlar   bojxona   organlari   tizimi   bir-biridan   farqli   bo’lishiga   qaramay
ularning asosiy vazifalari bir xil hisoblanadi (1-rasm).
5
 ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ТАМОЖЕННОГО АДМИНИСТРИРОВАНИЯ/2017/М.В. Бойкова/Монография 
17 1-rasm
Shuning bilan birga, Bojxona faoliyatining asosiy vazifalari quyidagilar
bilan belgilanadi 6
:
 Ichki bozor tizimning uzluksiz ishlashini kafolatlash;
 O’z vakolati doirasida soliqlar, yig’imlar va bojlarni undirish;
 Qonuniy   tashqi   savdo   operatsiyalari   va   operatsiyalarining   normal
bajarilishini   ta’minlash,   shu   jumladan   ularning   belgilangan   standartlarga
muvofiqligini nazorat qilish;
 Jamiyatni   giyohvand   moddalar   va   boshqa   zararli   moddalarning
noqonuniy   olib   o’tilishidan   himoya   qilish,   shuningdek,   iqtisodiy
jinoyatchilikka qarshi kurash. 
Hozirgi   davrga   kelib   davlatlarda   “Elektron   hukumat”   tizimi   rivojlanib
bormoqda.   Boshqaruv   tizimiga   innovatsion   axborot   kommunikatsiya
texnologiyalarini   joriy   qilish   har   doimgidan   ham   dolzarb.   “Elektron   hukumat”
tizimi boshqaruv faoliyatidagi shaffoflikni taminlabgina qolmay, davlat boshqaruv
tizimining tez va sifatli ishlashi uchun asos bo’lin xizmat qilmoqda.
Elektron   hukumat   kontseptsiyasini   amalga   oshirish   doirasida   bojxona
xizmatlarini   ko’rsatishning   muhim   tendentsiyasi   bojxona   xizmatlarini
ko’rsatishning   tatisti   usullarini   joriy   qilish   va   masofaviy   axborot   bazalaridan
foydalangan holda protseduralarni bajarishdir. Elektron hukumat tizimi bojxona va
bojxona   muassasalari   uchun   ham,   ushbu   xizmatga   buyurtma   bergan   shaxs   uchun
ham bojxona xizmatlarini ko’rsatish jarayonini sezilarli darajada soddalashtiradi va
tezlashtiradi.
Shu   o’rinda   elektron   hukumat   tizimi   yaxshi   rivojlangan   davlatlarga   e’yibor
qaratsak (2-jadval).
2-jadval
6
 ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ТАМОЖЕННОГО АДМИНИСТРИРОВАНИЯ/2017/М.В. Бойкова/Монография
18 Dunyo mamlakatlarida elektron hukumatning rivojlanish darajasi   7
.
Davlat O’rin Elektron
hukumat
rivojlanish indeksi
1 Janubiy Koreya 0.8785
2 AQSH 0.8510
3 Kanada 0.8448
4 Buyuk Britaniya 0.8147
5 Gollandiya 0.8097
6 Norvegiya 0.8020
7 Daniya 0.7872
8 Avstraliya 0.7863
9 Ispaniya 0.7516
10 Fransiya 0.7510
BMTning dunyodagi elektron hukumat holati to’g’risidagi so’nggi ma’ruzasi
jadvalidan   ko’rinib   turibdiki,   birinchi   o’rin   aksariyati   resursga   boy   bo’lgan
iqtisodiy rivojlangan davlatlar tomonidan egallangan.
Rivojlangan davlatlar bojxona xizmatlarini ko’rsatishda yangicha yondashuv,
avvalambor,   mijozlar   va   ularning   ehtiyojlarini   aniqlashga   qaratilgan.   Bu   borada
Avstraliya  bojxona  tizimi  namuna  oladigan  darajada rivojlangan.  Tizimning bosh
vazifasi   “davlatga   xizmat   ko’rsata   turib,   biznes   ishtirokchilarini   ham   hafa
qilmaslik” deb takidlaydi Avstraliya bojxona qo’mitasi raisi 8
.
Hozirda   jahon   bojxona   tizim   sifatida   rivojlanib   bormoqda,   uning   maqsadi
biznesning yuqori darajadagi xavfsizligini ta’minlashda samarali yordam berishdir.
Yaponiya   an’anaviy   ravishda   texnologik   innovatsiyalarning   tendentsiyasini
belgilab  beruvchi     davlat   bo’lib  kelgan.   Ushbu  tizim   bojxona  sohasida  ham  amal
qiladi.   1980-yillardayoq   Yaponiya   bojxonasi   samarali   va   zamonaviy   bojxona
7
 Evropa standartlashtirish / rivojlantirishga ko'maklashish qo'mitasining axborot portal tovar va xizmatlar savdosi 
[Elektron resurs]: Rasmiy sayt. Kirish rejimi: http: //www.cen.eu.
8
  http://www.tamognia.ru/rules/avst/index.php  
19 xizmatlarini   ilgari   surishga   katta   e’tibor   qaratib   kelgan.   Bojxona   xizmatlarini
kompyuterlashtirish NACCS axborot tizimi orqali olib boriladi.
Yaponiya “yagona darcha” tizimini 2003 yildayoq joriy etgan edi. Uni ishga
tushirishdan   oldin   bir   qator   davlat   idoralari   bilan   muvofiqlashtirish   ishlari   olib
borildi:
- davlat sanitariya nazorati;
-  davlat karantini xizmati;
- hayvonlar karantini davlat xizmati;
-  yuk tashish uchun mas’ul bo’lgan turli xil xizmatlar.
Bugungi   kunda   yapon   bojxonachilari   samaradorligini   oshirgan   holda   yangi
avlod dasturiy ta’minotini ishlab chiqmoqdalar. Tizimning o’zigga hosligi shunda
bo’ladiki,   endilikda   Yaponiya   bir   boshqaruv   tizimiga   ostiga   barcha   davlatlar
bojxona organlarini birlashtirmoqchi.
(TAINEO) Tayland “yagona darcha” tizimi va uning bojxona tizimiga
ijobiy ta’siri 
TAINEO tizimi 2008 yil iyul oyida ishga tushirilgan bo’lib, u davlat idoralari
va   xususiy   kompaniyalar   o’rtasida   tatisti   savdo   va   transport   hujjatlari   xavfsiz
almashinuvini   ta’minladi,   shuningdek,   660   ta   bojxona   postlarida   bojxona
rasmiylashtiruvi va tovarlarni chiqarish jarayonini to’liq avtomatlashtirishga imkon
berdi.     2011   yil   noyabr   oyida   TAINEO   obunachilari   soni   qariyb   8000   kishiga
yetdi, tizim esa import, eksport, logistika va ta’minot sohasida ishlaydigan 100000
ga yaqin treyderlarga va 36 ta davlat idoralariga xizmat ko’rsatdi. 9
Tailandning   milliy   yagona   darchasi   (TAINEO)   muvaffaqiyatli   tizin
namunasidir   .   Tizimning   maqsadi   savdoni   tezlashtirish   hamda   xalqaro   savdpga
keng yo’l ochish hisoblanadi. 
Barcha davlat idoralari va treyderlari “Yagona oyna” tizimiga mutlaqo bepul
kirishlari   mumkin.   Savdogarlar   faqat   masofadan   boshqarish   tizimi   orqali
hujjatlarni   tatisti   shaklda   rasmiylashtirish   uchun   ozgina   oylik   to’lovni   to’lashlari
kerak.   Savdo   kompaniyalari   ma’lumotlari   25   KB   tatist   bo’lgan   operatsiya   uchun
9
  https://docplayer.ru/32039118-Prakticheskie-primery-mezhvedomstvennoe-sotrudnichestvo-po-realizacii-
sistemy-edinogo-okna-opyt-tailanda-vysokourovnevaya-arhitektura-taineo.html  
20 25   baht   to’laydilar.   Har   bir   qo’shimcha   KB   ularga   1   bat   turadi.   Ma’lumotlar
miqdoridan qat’i nazar, maksimal to’lov miqdori – 300 baht.
TAINEO   tizimi   tashqi   savdo   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan   bog’liq
jarayonlarni ham, ish jarayonini ham soddalashtiradi. TAINEO  tufayli Tailand har
yili taxminan 1,5 milliard dollar uchun logistika xarajatlari tejaydi.
Quyida   TAINEO   tizimi   orqali   bojxona   organlari   faoliyati   qay   tomonga
o’zgarganini ko’rishimiz mumkin 3-jadval:
3-jadval
Bojxona rasmiylashtiruvi jarayonlarini takomillashganligi 10
.
Bojxona
rasmiylashtiruvi 
(1
deklaratsiya
uchun) 1998
yilgacha 1998-200 0 2008-2011
ya
shil qiz
il
Bojxona
rasmiylashtiruvi 6-8 etap 2-4 etap 0
etap 1
etap
Rasmiylashti
rish vaqti 3-10 kun 0.5-1 kun 0
soat 0.5
-1soat
Kerakli
hujjatlar soni 5 hujjat 3 hujjat 0 1
Ko’rib
chiqish muddati 3-10 kun 10-30 minut 95% 5 minut
TAINEO   tizimi   tashqi   savdo-sotiq   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan
bog’liq   jarayonlarni   ham,   hujjat   aylanishini   ham   soddalashtiradi.   Bu   chegaradagi
tatistic   talablarga   rioya   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   jarayonlar,   hujjatlar   va   vaqt
sonining   sezilarli   darajada   qisqarishini   ta’minlaydi.   TAINEO   tufayli   Tailand   har
yili logistika xarajatlaridan 1,5 milliard AQSh dollar tejaydi.
10
 Королевская таможенная служба Таиланда, Разработка национального «единого окна» для импорта, 
экспорта и логистики: Опыт Таиланда (2012 г.)
21 Bojxona   organlari   o’z   zimmalariga   yuklatilgan   vazifalarni   davlat
boshqaruvining   boshqa   organlari   va   davlat   hokimiyati   mahalliy   organlari   bilan
hamkorlikda   bajaradilar.   Mazkur   organlar   bojxona   nazoratini   amalga   oshirish
hamda bojxona haqidagi qonun hujjatlarining buzilishiga qarshi kurashda bojxona
organlariga   ko’maklashishlari   shart.     Bojxona   organlari   aniqlangan
huquqbuzarliklar  bo’yicha mavjud materiallar  to’g’risidagi  axborotni, shuningdek
o’zga   axborotni   boshqa   organlar   va   tashkilotlar   bilan   almashishni,   shu   jumladan
idoralararo   elektron   hamkorlik   qilishdan   foydalangan   holda   almashishni   o’z
zimmalariga   yuklatilgan   vazifalarni   bajarish   maqsadida,   qonun   hujjatlarida   va
bitimlarda belgilangan tartibda amalga oshiradi.   Bojxona organlari o’z vakolatlari
doirasida  chiqaradigan hamma uchun majburiy tusdagi  normativ hujjatlar  tegishli
vazirliklar,   idoralar   bilan   kelishilishi   va   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda
ro’yxatdan   o’tkazilishi   lozim.   Bojxona   organlari   qonun   hujjatlarida   belgilangan
tartibda   o’z   vakolatlariga   kiradigan   ayrim   harakatlarning   boshqa   organlar   va
tashkilotlar   tomonidan   bajarilishiga   yo’l   qo’yadilar.   Bojxona   haqidagi   qonun
hujjatlariga rioya etilishini ta’minlash maqsadida banklar va boshqa moliya-kredit
tashkilotlari:  
xo’jalik yurituvchi subyektlar bojxona to’lovlari bo’yicha byudjet oldidagi o’z
majburiyatlarini bajarmagan taqdirda, bunday subyektlarning hisob-kitob raqamlari
va   boshqa   hisobvaraqlarini   sudning   qaroriga   binoan   yopadilar;  
kechiktirib   yoki   bo’lib-bo’lib   to’lash   imkoniyati   berilgan,   o’z   muddatida
to’lanmagan   bojxona   to’lovlari   va   bunday   to’lovlarni   to’lash   muddati   o’tkazib
yuborilganligi uchun penya summalarini xo’jalik yurituvchi subyektlardan so’zsiz
tartibda  undirib  olish  to’g’risidagi  bojxona  organlarining  farmoyishlarini  (inkasso
topshiriqlarini) bajaradilar;  
ushbu   modda   beshinchi   qismining   uchinchi   xatboshisida   nazarda   tutilgan
hollarda xo’jalik yurituvchi subyektlarning so’mlardagi mablag’lari yetishmasa va
valyuta   hisobvaraqlarida   mablag’lari   mavjud   bo’lsa,   bojxona   organlarining
taqdimnomasiga   ko’ra   valyuta   birjasida   mazkur   valyuta   mablag’larini   byudjet
22 oldidagi   qarzni   to’lash   uchun   zarur   hajmlarda   sotishni   sotish   kunidagi   kurs
bo’yicha amalga oshiradilar.  
Xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   aybi   bilan   bojxona   to’lovlari   va   jarima
summalarini   to’lash   kechiktirilgan   bo’lsa,   shuningdek   xo’jalik   yurituvchi
subyektlar yoki bojxona organlarining bojxona to’lovlarini o’tkazish yoki qaytarish
to’g’risidagi   topshiriqlari   bank   yoki   moliya-kredit   muassasalarining   aybi   bilan
bajarilmagan  bo’lsa  (bajarish  kechiktirilgan bo’lsa),  xo’jalik  subyektlaridan, bank
yoki moliya-kredit muassasalaridan belgilangan tartibda penya undiriladi.
Dunyo   iqtisodiyotining   globallashuvi   va   davlatlararo   integratsiyalashuvning
tezlashishi   yuz   berayotgan   bugungi   shiddatli   zamon   milliy   bojxona   organlari
xodimlari  oldiga nafaqat  mamlakat iqtisodiy xavfsizligini  ta minlash, balki  tashqiʼ
iqtisodiy   faoliyatni   faollashtirish   maqsadida   uning   ishtirokchilariga   qulay
sharoitlarni yaratish va jarayonlarni huquqiy jihatdan samarali tartibga solish kabi
muhim vazifalarni yuklaydi.
Muhtaram   Prezidentimizning   2018-yil   2-noyabrdagi   “O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   bojxona   organlari   kadrlarini   tayyorlash   tizimini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi   qarori   o z   mohiyatiga   ko ra,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xalqaro-iqtisodiy   hamkorlikning   rivojlanishi   va   mamlakatimiz   iqtisodiyotining
investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirishni   hisobga   olgan   holda   bojxona   organlari
xodimlarining   bilim   va   ko nikmalarini,   shuningdek   o z   vazifalarini   samarali	
ʻ ʻ
amalga   oshirish   uchun   zarur   bo lgan   kasbiy   mahoratini   oshirishni   ta minlovchi	
ʻ ʼ
bojxona   xodimlarini   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish,   soha
bo yicha   ilmiy-tadqiqot   masalalarini   kompleks   tarzda   yangicha   mazmun   va	
ʻ
shaklda tashkil etishga xizmat qiladigan muhim hujjat hisoblanadi.
Qarorga   muvofiq,   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona   qo mitasining	
ʻ ʻ
Oliy   harbiy   bojxona   instituti   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona	
ʻ
qo mitasining   Bojxona   instituti   etib   qayta   tashkil   etildi   va   bojxona   organlari	
ʻ
xodimlarini   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   bo yicha	
ʻ
ixtisoslashtirilgan oliy ta lim hamda ilmiy-metodik muassasa sifatida belgilandi.	
ʼ
23 Institutda   bojxona   ishi   sohasidagi   xalqaro   standartlarni   hisobga   olgan   holda
kursantlarida tahliliy fikrlash, yangi bilimlarni mustaqil ravishda egallash va ularni
amaliyotda   qo llash   ko nikmasini   rivojlantirishga   yo naltirilgan   yangicha   o qitishʻ ʻ ʻ ʻ
tizimini   shakllantirish   maqsadida   ikki   bosqichli   “Bojxona   ishi”   va
“Yurisprudensiya   (iqtisodiy   xavfsizlikni   huquqiy   ta minlash)”   mutaxassisliklari	
ʼ
bakalavrlarni   hamda   “Bojxona   ishi   (faoliyat   turlari   bo yicha)”   va   “Soliq   va	
ʻ
bojxona   huquqi”   mutaxassisliklari   bo yicha   magistrlarni   tayyorlash   amalga	
ʻ
oshiriladi.   Endilikda   yurisprudensiya   mutaxassisligini   tamomlagan   institut
bitiruvchilarining   kasbiy   faoliyat   sohalari   kengayib,   nafaqat   bojxona   organlarida,
balki   boshqa   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   tizimida   ham   xizmatni   o tash	
ʻ
imkoniyatiga ega bo lishadi.	
ʻ
Qarorda mutaxassislar tayyorlash bo yicha malaka talablari, o quv rejalari va	
ʻ ʻ
dasturlarining   amaliyotga   yo naltirilganlik   jihatini   kuchaytirish   orqali   kadrlar	
ʻ
tayyorlash   sifatini   oshirishga   alohida   e tibor   qaratilgan.   Jumladan,   bitiruvchilarda	
ʼ
yetarli   amaliy   ko nikmalarni   shakllantirish   maqsadida   2018-2019   o quv   yilidan	
ʻ ʻ
nomutaxassislik   fanlarning   hajmini   kamaytirish   va   mutaxassislik   fanlari   hajmini
oshirish hisobidan uch yillik nazariy kurs hamda hududiy bojxona boshqarmalarida
bir yillik stajirovka o tashdan iborat o qitish tizimi yo lga qo yiladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Mutaxassislik   sohasidan   bilim   va   malaka   bilan   birgalikda   xorijiy   tillardan
birini   mukammal   bilish,   kasbiy   faoliyatda   axborot   kommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalanish   ko nikmasiga   hamda   metin   va   bukilmas   irodaga	
ʻ
ega   bo lish   zamonaviy   bojxonachi   uchun   zarur   bo lgan   muhim   kompetensiyalar	
ʻ ʻ
sirasiga   kiradi.   Shu   bois,   kursant   va   tinglovchilarni   psixologik   bardoshliligini
oshirish va xorijiy tillarni o rganishni zamonaviy tizimini joriy etish maqsadida Til	
ʻ
va psixologik tayyorgarlikni rivojlantirish markazi faoliyat yuritadi.
Xulosa.
Xulosa   o rnida   aytganda,   mazkur   hujjat   bilan   respublikamizda   professional	
ʻ
bojxona xodimlarini tayyorlaydigan ta lim muassasasining nafaqat vazifalari, balki	
ʼ
24 kadrlarni   tayyorlash   uslubiyoti   ham   tubdan   o zgaradi.   Bundan   ko zlangan   asosiyʻ ʻ
maqsad   innovatsion   iqtisodiyot   rivojlanib   borayotgan,   xalqaro   hamkorlik   tobora
jadallashib   borayotgan   sharoitda   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta minlashda	
ʼ
zamonaviy   iqtisodiy   va   huquqiy   bilimlarga   va   keng   dunyoqarashga   ega
bojxonachilar safini kengaytirishdan iboratdir.
Shiddat   bilan   o zgarib   borayotgan   iqtisodiy-huquqiy   voqelik   zamonaviy	
ʻ
pedagogdan   doimiy   ravishda   o z   ustida   ishlashini,   amaliyot   bilan   hamqadam   va	
ʻ
hamnafas bo lishini talab etadi. Zero, malakali o qituvchigina yuqori ta lim sifatini	
ʻ ʻ ʼ
ta minlay oladi. Aynan shu tufayli professor-o qituvchilar tarkibi yuqori darajadagi	
ʼ ʻ
kasbiy   va   pedagogik   mahoratga,   shu   jumladan   bojxona   organlarida   amaliy   ish
tajribasiga ega bo lgan mutaxassislar bilan mustahkamlanadi, mutaxassislik fanlari	
ʻ
o qituvchilarini   bevosita   bojxona   organlarida   muddati   bir   yilgacha   bo lgan	
ʻ ʻ
maqsadli rotatsiya qilish amalga oshiriladi.
Institut   bojxona   organlari   tizimida   xizmatni   olib   borayotgan   xodimlarni
yuksak   kasbiy   mahoratini   oshirish,   bojxona   faoliyatining   tegishli   sohalarida
boshqaruv ko nikmasini rivojlantirish kabi muhim vazifalarni ham bajaradi. Qaror	
ʻ
bilan bojxona organlari rahbar kadrlarini tayyorlash uchun o qish muddati 3 oydan	
ʻ
iborat   bo lgan   “Bojxona   menejmenti”   oliy   kurslari   joriy   etilganligi   bu   boradagi	
ʻ
ishlarni sifat jihatidan yangi bosqichga olib chiqadi.
Soha   bo yicha   kursantlarda   chuqur   bilimlarni   shakllantirish   tizimini	
ʻ
o qitishning zamonaviy innovatsion shakl va usullari, pedagogik texnologiyalarga	
ʻ
asoslangan   o quv-uslubiy   ta minotisiz   tasavvur   qilish   qiyin.   O zbekiston	
ʻ ʼ ʻ
Respublikasi   Oliy   va   o rta   maxsus   ta lim   vazirligi   bilan   birgalikda   institutda	
ʻ ʼ
o qitiladigan   fanlar   va   predmetlar   bo yicha   yangi   avlod   darsliklari   va   o quv	
ʻ ʻ ʻ
qo llanmalari tayyorlanadi.
ʻ
Shuni alohida ta kidlash zarurki, respublikada soha bo yicha yagona ta lim va	
ʼ ʻ ʼ
ilmiy-metodik muassassa sifatida institutda bojxona nazoratini takomillashtirishga
doir   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta minlashning   dolzarb   muammolari	
ʼ
bo yicha   ilmiy-tadqiqotlar   amalga   oshiriladi   hamda   ilmiy   ishlanmalarning	
ʻ
natijalari   o quv   jarayoniga   va   bojxona   amaliyotiga   joriy   etilishi   ta minlanadi.	
ʻ ʼ
25 Bojxona   ishining   dolzarb   muammolari   bo yicha   ilmiy-tadqiqot   ishlarini   olibʻ
borish,   natijalarini   chop   etish   uchun   Institut   huzurida   “O zbekiston   bojxona	
ʻ
axborotnomasi” davriy ilmiy jurnali faoliyat yuritadi.
Qarorda institut professor-o qituvchilarini moddiy rag batlantirish masalasiga	
ʻ ʻ
ham alohida e tibor qaratilgan. Shu maqsadda institut xodimlariga Davlat bojxona	
ʼ
qo mitasining   Maxsus   jamg arma   mablag lari   hisobidan   lavozim   maoshining   70	
ʻ ʻ ʻ
foizi miqdorida oylik ustama belgilandi.
Qaror   bilan   mustahkamlangan   yana   bir   yangilik   shundan   iboratki,   institut
faoliyatidagi xalqaro hamkorlik yo nalishidagi ishlar kadrlar tayyorlash, professor-	
ʻ
o qituvchilarning   malakasini   oshirish   va   stajirovkasini   o tkazishda   sohaviy	
ʻ ʻ
yetakchi   xorijiy   ta lim   muassasalari   bilan   hamkorlikni   rivojlantirish   va   tajriba	
ʼ
almashishga   asoslanadi.   Bakalavriat   va   magistratura   yo nalishlari   bo yicha	
ʻ ʻ
yetakchi   xorijiy   ixtisoslashtirilgan   ma lim   muassasalari   bilan   qo shma   ta lim	
ʼ ʻ ʼ
dasturlari joriy etiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.
1. O’zbekiston respublikasining bojxona kodeksi. ( 2016-yil 20-yanvardagi O’RQ-
400-sonli   qarori asosida tastiqlangan, yangi tahrir )
26 2. “AXBOROT TEXNOLOGIYALARI”/ M. ARIPOV, B. BEGALOV/2009-yil
3. Sh. Shoraxmedovning umumiy taxriri ostida «Bojxona fanlarining ilmiy 
asoslari», Solik va bojxona organlari akademiyasi, 2002 y.
4. Ершов А. Д. Международные таможенные отношения: Учеб.пос. 
ИВЭСЭП, 2003.
5. Назаренко В. М., Назаренко К.С. Таможенное обслуживание 
внешнеэкономической деятельности - М.: Экзамен, 2001
6. Зарубежный опыт таможенного администрирования/2017/м.в. 
бойкова/монография
7. Королевская таможенная служба Таиланда, Разработка национального 
«единого окна» для импорта, экспорта и логистики: Опыт Таиланда 
(2012г.)
8. O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi rasmiy sayti.
9. O’zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo’mitasi rasmiy sayti.
Saytlar:
1. www.lex.uz    
2. www.norma.uz  
3. www.kun.uz  
4. www.cyberlink.ru      
27