O’zbekiston Respublikasi Markaziy Bankining maqsadi operatsiyalari va ularni takomillashtirish yo’llari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI  FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
               
KURS ISHI
МАVZU:   O’zbekiston Respublikasi Markaziy
Bankining maqsadi operatsiyalari va ularni
takomillashtirish yo’llari
Bajardi:____________ ______ _____________
Qabul qildi:____________________________
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya      
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan 
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Reja
Kirish 3
1. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining maqsadi va vazifalari ........... 5
2. Markaziy bank faoliyatining asoslari. .......................................................... 13
3. Markaziy   bankning   funksiyalari 16
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini
shakllantirish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari .................................... 21
Xulosa ..................................................................................................................... 31
Foydalingan adabiyotlar ....................................................................................... 33
2 Kırısh
Xalqaro   moliya   tizimida   yuz   berayotgan   jiddiy   o‘zgarishlar,   shuningdek
mamlakatda   milliy   iqtisodiyotni   keng   ko‘lamli   isloh   qilish   bo‘yicha   amalga
oshirilayotgan   chora-tadbirlar   bank   tizimini   yanada   rivojlantirishda   yangicha
yondashuvlarni   taqozo   qiladi.   Shu   sabab   mamlakatimizda   moliya   hamda   bank
tizimini     izchil   isloh   qilish   davomida   qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi   va
natijada   ilg‘or   bank   tizimini   yuritish   hamda   ushbu   sektorda   raqobat   muhitini
kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
2017-yilda   boshlangan   bank   sektorini   isloh   qilishning   faol   bosqichi   valyuta
bozorini liberallashtirish, bank faoliyatidagi eskirgan cheklovlarni olib tashlash va
banklarni   ularga   xos   bo‘lmagan   funksiyalardan   ozod   qilish,   bank   xizmatlari
ommabopligini oshirishga qaratildi.
Shuningdek,   bankning   faoliyatining     o’ziga   xos   uslubi   bo’lib,   bu   uslub   bank
tizimini   yanada   zamonaviylashtirish,   raqamlashtirish   hamda   moliyaviy
barqarorligini   oshirish   imkoniyatini   yaratib   beradi.   Markaziy   bank   2018-2019-
yillarda xodimlarning oqilona tanlovini, joy-joyiga qo’yish va rotatsiyasini, kadrlar
zaxirasini  sifatli  shakllantirishni, shuningdek  xodimlarning mehnati  samaradorligi
va   motivatsiyasini   oshirishni   ta’minlovchi   zamonaviy   kadrlar   xizmatini
bosqichma-bosqich   joriy   qilgan.   O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankiʻ
xodimlari   tarkibi   ko’plab   malakali   mutaxassislardan   iborat   bo’lib,     ulardan
zamonaviy ko’nikmalarni, ish faoliyatini  o rganish   menda malakaviy bilimlar va	
ʻ
bank ishi sohasiga qiziqishimni yanada ortishiga o’z hissasini qo’shdi, shuningdek,
hamkasblarni   qo‘llab-quvvatlash,   hamjixatlik,   o‘zaro   yordamga   xozirlik,
hamkasblarning   “elkadoshligini”   his   qilish   hamda   Markaziy   bankning
muvaffaqiyatlarga   erishishida,   uning   jamoasi   a’zosi   bo‘lishdan   faxrlanish
tuyg’larini shakllantirdi.   O zbekiston Respublikasi Markaziy banki	
ʻ   tashkiliy ishlar
a’lo   darajada   yo’lga   qo’yilgan.   Nazariy   ma’lumotlar   asosida   amaliy   harakatlarni
kuzatish   imkoniyati   yaratib   berildi   va   bu   amaliyotimni   to’laqonli   o’tashimni
ta’minladi. 
3 Kurs ishining maqsadi   pul-kredit siyosatining nazariy asoslarini o’rgangan holda
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatinini   amaliy   holatini
tahlil   qilish   hamda   pul-kredit   siyosatini   takomillashtirishga   qaratilgan   takliflar   va
tavsiyalar ishlab chiqish hisoblanadi.
Kurs ishining vazifalari:
- P ul-kredit siyosati ning mohiyati, maqsad va vazifalari ;
- Valyuta siyosati va uning asosiy shakllari ;
- O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki pul-kredit siyosatining amaldagi holati
tahlili ;
- O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatining       strategik
maqsadlari amaliyoti
- O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatini
takomillashtirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish
yo‘llari 
Kurs ishining ob’ekti   bo’lib, O’zbekiston Respublikasi  Markaziy bankining pul-
kredit siyosati hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti   O’zbekiston  Respublikasi  Markaziy bankning pul-kredit
siyosatini   amalga   oshirish   jarayonida   yuzaga   keladigan   moliyaviy   munosabatlar
tashkil etadi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   shundaki,   ishlab   chiqilgan   takliflar   va
tavsiyalardan O’zbekiston Respublikasi  Markaziy bankining pul-kredit   siyosatini
takomillashtirishga karatilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqish va amalga oshirishda
foydalanish mumkin.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Kurs   ish ida   kirish, 4   ta   reja ,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
      
4 1. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining maqsadi va
vazifalari
O‘zbekiston    Markaziy bankining dastlabki  nomi O‘zbekiston   SSR Davlat  banki
bo‘lgan va O‘zbekiston  SSR Oliy Kengashi tomonidan 1991 yil 15 fevralda qabul
qilingan   «Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risi da»gi   qonun   asosida   faoliyat
ko‘rsatgan.
So‘ngra   1991   yil   30   sentyabrda   Konstitusiyaga   o‘zgartirishlar   kiritilgach,
O‘zbekiston  SSR Davlat banki O‘zbekiston  Respublikasi Davlat banki deb, 1992
yil   2   iyulda   esa   O‘zbekiston     Respublikasi   Markaziy   banki   (keyingi   o rinlardaʻ
Markaziy bank) deb nomlangan.
O‘zbekiston     Markaziy   bankining   huquqiy   maqomi,   vazifalari,   funksiyalari,
vakolatlari,   tashkil   etish   va   faoliyat   ko‘rsatish   tamoyillarini   belgilovchi   hujjatlari
bu   O‘zbekiston     Respublikasi   Konstitusiyasi   (XXV   bob,   124-
modda),   «O‘zbekiston     Respublikasi   Markaziy   banki   to‘g‘risida» ,   «Banklar   va
bank faoliyati to‘g‘risida»gi qonun va boshqa rasmiy qonun hujjatlaridir. 1
1993–1994 yillarda bank tizimidagi islo hotlar davom etdi. 1994 yilning 1 iyulidan
e' tiboran   milliy   valyuta   —   so'mning   muomalaga   kiritilgani   mustaqil   bank
tizimining, umuman, O‘zbekiston  iqtisodiyotining shakllanishida muhim ahamiyat
kasb   etdi.   Bu   Markaziy   bank   o'z   faoliyatida   to'liq   mustaqil   bo'lganini,   kelgu sida
bozor   instrumentlari   orqali   milliy  pul   tizimini   tartibga   solish   samarali   tashkil   eti -
lishiga   yordam   berishi   mumkin   ekanini   ang latar   edi.   Aynan   shu   vaqtdan   boshlab
Markaziy   bank ning   pul-kredit   siyosatini   yuritish,   valyutaga   oid   ishlarni   tartibga
solish, bank faoliyatini boshqarish va keyinchalik samarali to'lov tizimi ni yaratish
bo'yicha faoliyati to'laqonli ravishda milliy valyutaning barqarorligini ta'minlash ga
qaratildi. 1995 yil bank qonunchiligini takomillashti rish davri bo'lgani bilan ajralib
turadi.   Tari xiy   muhim   hujjat   —   “O‘zbekiston     Respublikasi ning   Markaziy   banki
to'g'risida”gi   Qonun   bank   tizimining   huquqiy   asosini   boyitdi.   2017   —   2021-
yillarda   O‘zbekiston     Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasiga   muvofiq,   shuningdek   pul-kredit   siyosati,
1
  O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – T.: O'zbekiston, 2018. – 76  b
5 umuman   bank   tizimining   barqaror   faoliyat   ko‘rsatishi   ustidan   samarali   nazoratni
va   Markaziy   bank   faoliyatini   yanada   takomillashtirishni   ta’minlash   maqsadida
2019   yil     xalqaro   standartlarga   muvofiq   keladigan   va   moliyaviy   sohaga   xorijiy
investitsiyalar   kiritish   uchun   jozibador   huquqiy   muhitni   yaratadigan   O‘zbekiston
Respublikasining   “ O‘zbekiston     Respublikasining   Markaziy   banki   to‘g‘risida ”gi,
“ Banklar  va bank faoliyati  to‘g‘risida ”gi, “ Valyutani tartibga solish to‘g‘risida ”gi
hamda   “ To‘lovlar   va   to‘lov   tizimlari   to‘g‘risida ”gi   yangilangan   qonunlari   qabul
qilindi.  2
O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankiʻ     Toshkent   shahri,   Islom   Karimov
ko chasi 6-uyda joylashgan.
ʻ
  Markaziy   bank   o z   sarf-harajatlarini   o zining   daromadlari   hisobidan   amalga	
ʻ ʻ
oshiradigan,   iqtisodiy   jihatdan   mustaqil   yuridik   shaxs   bo lib,   davlatning   mutlaq	
ʻ
mulki hisoblanadi. Markaziy bank  huquqiy maqomi, vazifalari, vakolatlari, tashkil
etilishi   va   faoliyati   prinsiplari   O‘zbekiston     Respublikasining   Konstitutsiyasi ,
ushbu   Qonun   hamda   boshqa   qonunlar   bilan   belgilanadi.Markaziy   bank   o‘z
vakolatlari hamda vazifalari doirasida davlat hokimiyati va boshqaruvining boshqa
organlaridan   mustaqil   ravishda   qarorlar   qabul   qiladi.   Markaziy   bank   davlatning
majburiyatlari yuzasidan, davlat esa Markaziy bankning majburiyatlari yuzasidan,
agar   ularning   o‘zi   bunday   majburiyatlarni   o‘z   zimmasiga   olmagan   bo‘lsa   yoki
qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa, javobgar bo‘lmaydi.
O‘zbekiston  Respublikasi Markaziy banki bank faoliyati sohasini tartibga soluvchi
va   litsenziyalash,   tartibga   solish   hamda   prudensial   nazorat   bo‘yicha   vakolatlarni
amalga oshiruvchi davlat organidir.
Markaziy bank faoliyatining asosiy maqsadlari:
  narxlarning;
  bank tizimining;
  to‘lov tizimlari ishlashining barqarorligini ta’minlashdan iboratdir.
2
  O'zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to'g'risidagi qonuni”. 11.11.2019 yil, № O'RQ-580.
6 Markaziy   bankning   bank   tizimi   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha   faoliyati
narxlarning barqarorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatmasligi kerak. Foyda olish Markaziy
bankning maqsadi hisoblanmaydi.
Markaziy bankning vazifalari:
 pul-kredit siyosatini, shu jumladan valyuta siyosatini ishlab chiqadi va amalga
oshiradi;
 O‘zbekiston     Respublikasida   inflyatsiya   darajasini   monitoring,   tahlil   va
prognoz qiladi, tegishli axborot materiallarini hamda statistik ma’lumotlarni e’lon
qiladi;
 O‘zbekiston     Respublikasining   to‘lov   balansini,   xalqaro   investitsiyaviy
mavqeini,   tashqi   qarzini   va   zaxira   aktivlarini   o‘z   ichiga   olgan   bank,   pul-kredit
statistikasini,   tashqi   sektor   statistikasini   shakllantirishni   hamda   e’lon   qilishni
amalga oshiradi;
 har   yili   O‘zbekiston     Respublikasi   Hukumatiga   Davlat   byudjeti   loyihasini
tayyorlashga   doir   tavsiyalarni   o‘z   ichiga   olgan   iqtisodiy   va   moliyaviy   masalalar
bo‘yicha axborotni taqdim etadi;
 naqd pul muomalasini tashkil etadi;
 valyutani tartibga solishni va valyutani nazorat qilishni amalga oshiradi;
 valyuta   operatsiyalari   bo‘yicha   buxgalteriya   hisobi,   statistik   hisobotlar   va
boshqa   hisobotlar   maqsadlari   uchun,   shuningdek   O‘zbekiston     Respublikasi
hududida   bojxona   hamda   boshqa   majburiy   to‘lovlarni   hisoblab   chiqarish   uchun
valyuta kursini muntazam ravishda belgilab boradi;
 banklarni   va   kredit   byurolarini   davlat   ro‘yxatidan   o‘tkazishni   amalga
oshiradi;
 banklarning,   mikrokredit   tashkilotlarining,   lombardlarning,   to‘lov
tashkilotlarining,   to‘lov   tizimlari   operatorlarining,   valyuta   birjalarining,   kredit
byurolarining   faoliyatini   va   qimmatli   qog‘ozlar   blankalarini   ishlab   chiqarishni
litsenziyalaydi, shuningdek kredit tashkilotlarining, to‘lov tashkilotlarining, to‘lov
tizimlari   operatorlarining,   valyuta   birjalarining,   kredit   byurolarining   va   banklar
7 guruhlarining   faoliyatini   tartibga   soladi   hamda   ushbu   faoliyat   ustidan   nazoratni
amalga oshiradi;
 hukumatning   fiskal   agenti   vazifalarini   bajarish   uchun   zarur   bo‘lgan   bank
operatsiyalarini   va   boshqa   bitimlarni   mustaqil   ravishda   yoki   O‘zbekiston
Respublikasi Hukumatining topshirig‘iga binoan amalga oshiradi;
 O‘zbekiston     Respublikasida   to‘lov   tizimlari   barqaror   ishlashini   ta’minlash
choralarini ko‘radi;
 ichki   nazorat   qoidalariga   hamda   jinoiy   faoliyatdan   olingan   daromadlarni
legallashtirishga,   terrorizmni   moliyalashtirishga   va   ommaviy   qirg‘in   qurolini
tarqatishni   moliyalashtirishga   qarshi   kurashish   bilan   bog‘liq   axborotni   maxsus
vakolatli   davlat   organiga   taqdim   etish   tartibiga   Markaziy   bank   tomonidan
litsenziyalanadigan   tashkilotlarning   rioya   etishi   yuzasidan   monitoring   hamda
nazoratni amalga oshiradi;
 Xalqaro   valyuta   fondining   O‘zbekiston     Respublikasi   valyutasidagi
mablag‘lari   depozitariysi   hisoblanadi,   operatsiyalarni   va   bitimlarni,   shu   jumladan
O‘zbekiston     Respublikasining   xalqaro   shartnomalarida   nazarda   tutilgan
operatsiyalar va bitimlarni amalga oshiradi;
 kredit tashkilotlari xizmatlari iste’molchilari huquqlari va qonuniy manfaatlari
himoya qilinishini ta’minlash, moliyaviy xizmatlarning ochiqligini hamda aholi va
tadbirkorlik sub’ektlarining moliyaviy savodxonligi  darajasini  oshirish choralarini
ko‘radi;
 O‘zbekiston   Respublikasining xalqaro zaxiralarini, shu jumladan kelishuvga
ko‘ra O‘zbekiston   Respublikasi  Hukumatining zaxiralarini boshqarishni, hisobga
olishni va saqlashni amalga oshiradi.
Shuningdek,Markaziy bank:
   O‘zbekiston     Respublikasida   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   qoidalarini
belgilaydi;
   bank   tomonidan  milliy  va   chet   el   valyutasida   mijozlarning   hisobvaraqlarini
ochish, yuritish va yopish tartibini belgilaydi;
8    O‘zbekiston     Respublikasi   hududida   pul   belgilarini   muomalaga   kiritadi   va
muomaladan chiqaradi;
   qimmatbaho   metallardagi   aktivlarni   to‘ldirish   uchun   davlatning   affinlangan
oltin sotib olishga bo‘lgan ustuvor huquqini amalga oshiradi;
  qimmatbaho metallardan tayyorlangan quymalarni muomalaga chiqaradi;
   qimmatbaho   metallardan   tayyorlangan   pul   belgilarini   sotib   olish   va   sotish
tartibini belgilaydi;
   banklar   tomonidan   qimmatbaho   metallar   bilan   operatsiyalarni   amalga
oshirish tartibini belgilaydi;
   o‘zi  belgilaydigan  tartibda va  shartlarda banklarga  qisqa  muddatli  kreditlar,
shuningdek likvidlilikni tezkor sur’atda qo‘llab-quvvatlash uchun kreditlar beradi;
   banklar, mikrokredit tashkilotlari faoliyatini litsenziyalashda hamda banklar,
mikrokredit   tashkilotlari,   lombardlar   va   ipotekani   qayta   moliyalashtirish
tashkilotlarini (bundan buyon matnda kredit tashkilotlari deb yuritiladi) va banklar
guruhlarini   tartibga   solish   va   nazorat   qilishda   asoslantirilgan   mulohazadan
foydalanadi;
   o‘z   vakolatlarini   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan   axborotni   davlat
organlari va tashkilotlaridan so‘rab oladi;
   o‘z balansida aks ettirilgan mol-mulkka egalik qiladi, undan foydalanadi  va
uni tasarruf etadi;
  o‘z tasarrufidagi tashkilotlarni, shu jumladan valyuta birjasini tashkil etadi;
   moliyaviy   operatsiyalarni   amalga   oshiradi,   shu   jumladan   chet   el
hukumatlariga,   boshqa   davlatlarning   markaziy   banklariga   bank   xizmatlarini
ko‘rsatadi;
   boshqa   davlatlarning   markaziy   banklarida   va   xalqaro   moliya   institutlarida
O‘zbekiston  Respublikasi manfaatlarini o‘z vakolatlari doirasida ifoda etadi;
  chet davlatlarda vakolatxonalar ochadi;
  obligatsiyalar emissiyasini amalga oshiradi;
   o‘z   nomidan   yoki   O‘zbekiston     Respublikasi   Hukumatining   topshirig‘iga
binoan O‘zbekiston  Respublikasi nomidan kliring va to‘lov bitimlari tuzadi;
9    kredit   tashkilotlaridagi   qoidabuzarliklarni   aniqlash   yuzasidan   nazorat
tadbirlarini amalga oshiradi, shu jumladan masofadan turib ham amalga oshiradi;
  banknotalar va tangalar tasvirlarini aks ettirishga doir talablarni belgilaydi;
  banklar uchun hisobvaraqlar ochadi;
  autrayt (spot va forvard) sotib olish va sotish yoki kelishuvga binoan qaytarib
sotib olish yo‘li bilan, shuningdek bozor vositalarini, valyutalarni va qimmatbaho
metallarni   kreditlash   yoki   jalb   etish   yo‘li   bilan   moliya   bozorlarida   faoliyatni
amalga oshiradi.
Markaziy bank qadriyatlari bular burch, ma’suliyat hamda jamoaviylikdir.
Burch   –   bu   Markaziy   bankda   ishlashning   naqadar   muhimligini   anglash   va  
Markaziy bankning strategik maqsadlarini tushunib etgan holda birgalikda baham
ko‘rish; 
Markaziy   bankda   ishlash   –   bu   jamiyatga   va   davlatga   xizmat   qilishlikni   anglash;
Markaziy   bank   o‘z   strategik   maqsadlariga   erishishida   daxldorlik   hissi;
Burch   –   bu   o‘z   ishiga   innovatsiyalarni,   ya’ni   yangilanishlarni   kirita   bilish
qobiliyati
Burchni   amalga   oshirish   uchun   to‘xtovsiz   rivojlanish,   o‘z   ustida   ishlash   va
kamolotga etish tushiniladi.
Mas’uliyat   - bu berilgan barcha va’dalarning va yuklatilgan vazifalarning yuqori
darajada   ado   etilishiga   tayyorlik;   Mas’uliyat   -   bu   murakkab   vaziyatlarda   nafaqat
o‘zi uchun, balki jamoa uchun ham    qarorlar qabul qila bilish;
Mas’uliyat   -   bu   xatolik   emas,   bu   bildirilgan   ishonch.   Mas’uliyat   -   o‘z   o‘ziga
hisobdorlik,   Markaziy   bank,   jamoa   va   o‘zining   manfaatilari   uchun   axloqiy
me’yorlar   doirasida   harakat   qilish   qobiliyatini   o‘z   ichiga   oladi;
Mas’uliyat  -  bu  shaxsning  qarorlari  yoki   harakatlari   natijasiga  ta’sir   etuvchi  omil
ekanligini anglash. 3
Jamoaviylik -   bu   shunday   tushunchaki,   -   “Biz   barchamiz   umumiy   maqsad   sari
birlashganmiz   va   unga   erishish   uchun   birga   faol   ishlaymiz”;   Jamoaviylik   –   bu
3
  O‘zbekiston     Respublikasining   “O‘zbekiston     Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida”gi   Qonuni.   –   T.:
“O‘zbekiston ” 2019 yil.“Banklar va bank faoliyati to'g'risida”gi Qonun va unga sharhlar; 2019 yil.
10 murakkab masalalar vujudga kelganda Biz barchamiz kuchlarimizni safarbar etib,
yagona muvofiqlashtirilgan mexanizm bo‘lib ishlashga bo‘lgan ishonchimiz;
Men amaliyot o tagan Markaziy bank Toshkent viloyat hududiy Bosh boshqarmasiʻ
barcha  bo’lmlari   faoliyati   vazifalari   va   xususiyatlari   bilan  tanishib   chiqdim.     Shu
bilan birga Markaziy bankning Ijro apparati faoliyati bilan tanishdim. 
Markaziy bank ijro apparati 4 ta boshqarmadan iborat.
   Ijrochilik   intizomini   ijro   intizomining   ahvoli   monitoringini   olib   borish
boshqarmasi
  Boshqaruv Kotibiyati
  Kotibiyat
  Jismoniy va yuridik shaxslar murojaatlari bilan ishlash boshqarmasi
Departamentning vazifalari:
 O‘zbekiston     Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   qaror   va   topshiriqlari,
O‘zbekiston  Respublikasi Prezidentining farmon, qaror, farmoyish va topshiriqlari
hamda   uning   Devoni   topshiriqlari,   shuningdek   Vazirlar   Mahkamasi   qaror,
farmoyish,   bayoni   va   topshiriqlari   hamda   Markaziy   bank   Boshqaruvi   qarori   va
bayonnomalari, Markaziy bankning buyruq va farmoyishlarini Markaziy bankning
tarkibiy   bo‘linmalari,   hududiy   bosh   boshqarmalari,   tizimga   kiruvchi   korxona   va
tashkilotlar   tomonidan   o‘z   vaqtida   ijro   etilishini   tashkil   etish,   ularning   bajarilishi
bo‘yicha tizimli nazorat o‘rnatish;
 elektron   ish   yuritish   va   hujjatlar   aylanishi   tizimi   asosida   hujjatlar   va
topshiriqlarning o‘z vaqtida ijro etilishini, ularning harakati, tahlili va nazoratining
yagona tizimi amalga oshirilishini ta’minlash;
Departamentning funksiyalari: 
Markaziy   bankning   respublika   apparatida   O‘zbekiston     Respublikasi
Prezidentining   «O‘zbekiston     Respublikasi   Prezidentining   hujjatlari   va
topshiriqlari   samarali   va   natijali   ijro   etilishi,   shuningdek   ijro   intizomi
mustahkamlanishi   uchun   O‘zbekiston     Respublikasi   Prezidenti   Davlat
maslahatchilarining, Vazirlar Mahkamasi va uning komplekslari, davlat va xo‘jalik
boshqaruvi   organlari   hamda   barcha   darajalardagi   hokimliklar   rahbarlarining
11 shaxsiy javobgarligi to‘g‘risida» 2017 yil 11 apreldagi PQ-2881-sonli  va Vazirlar
Mahkamasining «Ijro intizomini mustahkamlash chora-tadbirlari to‘g‘risida» 1999
yil   12   yanvardagi   12-sonli   qarorlariga   muvofiq   hujjatlar   va   topshiriqlarning   o‘z
vaqtida ijro etilishi bo‘yicha ishlarni muvofiqlashtiradi;
Markaziy bank tizimida O‘zbekiston  Respublikasi Bosh vaziri tomonidan 2009 yil
30   avgustda   tasdiqlangan   «Vazirliklar,   davlat   qo‘mitalari,   idoralar,   xo‘jalik
birlashmalari, ularning tarkibiy bo‘linmalarida hujjatlar bilan ishlashni tashkil etish
hamda   ijro   intizomining   ahvoli   monitoringini   olib   borish   tartibi»   talablarining
bajarilishini tashkil etadi; 4
hujjatlar   va   topshiriqlarning   avtomatlashtirilgan   nazoratga   qo‘yilishini,   ularning
bajarilishini   nazorat   qilib   borishni,   ijro   intizomini   ta’minlovchi   elektron   ish
yuritish va hujjatlar aylanishi yagona tizimining ma’lumotlar bazasini yuritadi.
Markaziy bank ijro apparatida umumiy 47 ta xodim  ish faoliyatini yuritadi.
4
  O‘zbekiston     Respublikasining   “Valyutani   tartibga   solish   to‘g‘risida”gi   qonuni.   O‘zbekiston   Respublikasining
valyutani tartibga solishga oid normativ-huquqiy hujjatlari to'plami. - Toshkent: O‘zbekiston , 2019 yil.
12 2. Markaziy bank faoliyatining asoslari.
Markaziy   bank   hamda   O‘zbekiston     Respublikasi   Hukumati   pul-kredit   va   soliq-
budjet siyosati sohasida hamkorlik qiladi.
Markaziy bank va O‘zbekiston  Respublikasi Hukumati O‘zbekiston  Respublikasi
Hukumatining iqtisodiy siyosat uchun ahamiyatga ega bo‘lgan mo‘ljallanilayotgan
harakatlar   hamda   erishilgan   natijalar   to‘g‘risida   bir-birini   xabardor   qilishi   va
muntazam ravishda maslahatlashuvlar o‘tkazishi shart hisoblanadi.
Markaziy bank o‘z faoliyatida O‘zbekiston   Respublikasi  Hukumatining iqtisodiy
siyosati amalga oshirilishiga, uning asosiy maqsadlariga ziyon yetkazmagan holda,
ko‘maklashadi.
Markaziy bank va O‘zbekiston  Respublikasi Hukumati tizimli moliyaviy tanazzul
vujudga   kelishining   oldini   olish   va   uning   oqibatlarini   kamaytirish   maqsadida
moliyaviy   barqarorlik   uchun   tavakkalchilik   omillarini   birgalikda   baholash,
kelishilgan qarorlar majmuini ishlab chiqish, qabul qilish va amalga oshirish orqali
moliyaviy tizim barqarorligini ta’minlash masalalari bo‘yicha hamkorlik qiladi.
Markaziy   bank   bank   tizimi   ehtiyojlari   uchun   hamda   tegishli   davlat   boshqaruvi
organlari bilan statistik ma’lumotlarni almashish uchun axborot tarmog‘ini yaratadi
va saqlab turadi.
Markaziy   bank   o‘z   vakolatlari   doirasida   statistik   ma’lumotlarni   yig‘ish,   ularga
ishlov   berish,   ularni   saqlash   va   tarqatish   qoidalarini   tegishli   davlat   boshqaruvi
organlari bilan kelishib oladi.
Markaziy bank o‘z vakolatlarini amalga oshirish uchun tegishli davlat boshqaruvi
organlaridan   yoki   bevosita   tadbirkorlik   faoliyati   subyektlaridan   axborotni   (shu
jumladan   maxfiy   axborotni)   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   so‘rab   olishga
haqli.
Markaziy bankka qarzdorning Markaziy bankdagi hisobvaraqlaridagi qoldiqlari va
boshqa   aktivlari   hisobidan   o‘zining   qonunchilikda   belgilangan   talablarini
qanoatlantirishda ustuvor huquq beriladi.
13 Markaziy   bank   o‘zining   ustuvor   huquqini   hisobvaraqlardagi   qoldiqlarni   ushlab
qolish yoki boshqa aktivlarni maqbul narxlarda sotish va sotish xarajatlari chegirib
tashlanganidan   keyin   o‘ziga   tegishli   bo‘lgan   miqdordagi   tushumni   ushlab   qolish
orqali amalga oshirishi mumkin.
Markaziy bankning pul kredit siyosati asosiy korsatkichlari.
Markaziy bankning asosiy foiz stavkasi Asosiy foiz stavka – tijorat banklari uchun
qarz olish foiz stavkasini hamda qarz oluvchilar uchun kredit xarajatlarini belgilab
beruvchi   foiz   stavkasi.   Asosiy   foiz   stavkasi   o‘zgarishi   banklararo   pul   bozoridagi
foiz stavkalariga ta sir ko‘rsatadi.ʼ
Majburiy   rezervlar   normativlari   Majburiy   rezervlar   –   tijorat   banklari   tomonidan
Markaziy   bankda   alohida   ochilgan   hisobvaraqqa   majburiy   tartibda   milliy   valyuta
va chet el valyutasida depozitga o‘tkazilgan pul mablag‘lari. Markaziy bank tijorat
bankining   rezerv   shakllantiriladigan   majburiyatlariga   nisbatan   foiz   miqdorini
o‘rnatadi.   Majburiy   rezervlar   normativ   miqdori   rezerv   shakllantiriladigan
majburiyatlarning   hisobkitob   davridagi   o‘rtacha   miqdoriga   majburiy   rezervlar
normativini   ko‘paytirish   orqali   hisoblanadi   Majburiy   rezervlar   qoldig‘i   Majburiy
rezervlar  qoldig‘i – tijorat  banklari tomonidan Markaziy bankda alohida ochilgan
hisobvaraqqa   milliy   va   chet   el   valyutasida   o‘tkazilgan   majburiy   rezervlarning
ma lum bir sana holatiga qoldiqlari. 	
ʼ
Markaziy   bank   tomonidan   muomalaga   chiqarilib,   tijorat   banklari   orasida
joylashtirilgan   obligatsiyalar   O‘zbekiston     Respublikasi   Markaziy   banki
obligatsiyalari bank tizimi likvidligini tartibga solish hamda pul-kredit siyosati foiz
instrumentlari   samaradorligini   oshirish   maqsadida   tijorat   banklari   orasida
joylashtiriladi.   Ushbu   obligatsiyalar   “O‘zbekiston     Respublikasi   Markaziy   banki
obligatsiyalarining   chiqarilishi   va   muomalada   bo‘lishi   tartibi   to‘g‘risida”gi
(ro‘yxat   raqami   3080,   2018   yil   25   oktyabr)   nizomga   ko‘ra   bir   yilgacha   bo‘lgan
muddatlarda   chiqariladi.   Auksion   o‘tkazilishi   to‘g‘risidagi   ma lumot   auksion	
ʼ
o‘tkaziladigan   kundan   kamida   bir   ish   kuni   oldin   Markaziy   bankning   rasmiy
sahifalarida   e lon   qilinadi.   Markaziy   bank   obligatsiyalari   –   obligatsiya   egasiga	
ʼ
belgilangan   tartibda   daromad   olish   huquqini   beruvchi   Markaziy   bank   tomonidan
14 elektron   shaklda   chiqariladigan   emissiyaviy   qimmatli   qog‘ozlar.   Kupon   davri   –
obligatsiya   egasiga   foizli   daromad   to‘lab   beriladigan,   Markaziy   bank   tomonidan
belgilangan   davr.   Savdo   tizimi   –   obligatsiyalar   bo‘yicha   elektron   savdolarni
tashkillashtirish,   obligatsiyalarni   saqlash   va   ularga   bo‘lgan   huquqlarni   hisobga
olish,   tuzilgan   bitimlar   bo‘yicha   kliring   va   hisobkitoblarni   amalga   oshirishni
ta minlovchi   valyuta   birjasining   avtomatlashtirilgan   elektron   tizimi.   Diler   –ʼ
Markaziy   bank   hamda   valyuta   birjasi   bilan   tuzilgan   Bosh   bitim   asosida
obligatsiyalar   bilan   bog‘liq   operatsiyalarni   amalga   oshiruvchi   tijorat   banklari.
Auksion   savdolari   –   obligatsiyalarni   joylashtirish   bo‘yicha   Markaziy   bank
tomonidan tijorat banklari o‘rtasida amalga oshiriladigan kimoshdi savdolari.
O‘zbekiston     Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   o‘tkazilgan   depozit,
valyutaviy   svop,   REPO   auksionlari   hamda   overnayt   depozit   operatsiyalari
natijalari O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan depozit auksionlari
va overnayt depozit operatsiyalari “O‘zbekiston  Respublikasi Markaziy bankining
tijorat  banklari bilan depozit  operatsiyalarini  amalga oshirish tartibi  to‘g‘risida”gi
(ro‘yxat   raqami   3079,   2018   yil   25   oktyabr),   REPO   auksionlari   “O‘zbekiston
Respublikasining Davlat qimmatli qog‘ozlari bilan REPO bitimlarini tuzish va ijro
etish   tartibi   to‘g‘risida”gi   (ro‘yxat   raqami   1829,   2008   yil15   mart)   nizomlarga,
valyutaviy svop auksionlari “O‘zbekiston   Respublikasida valyuta operatsiyalarini
amalga   oshirish   qoidalari”ga   (ro‘yxat   raqami   3281,   2020   yil   31   avgust)   asosan
o‘tkazilib   boriladi.   Markaziy   bank   tomonidan   amalga   oshiriladigan   ushbu
operatsiyalar tijorat banklariga likvidlik berish yoki  jalb qilish maqsadida amalga
oshiriladi.   Auksion   o‘tkazilishi   to‘g‘risidagi   ma lumot   auksion   o‘tkaziladigan	
ʼ
kundan   kamida   bir   ish   kuni   oldin   Markaziy   bankning   rasmiy   veb-saytida   e lon	
ʼ
qilinadi. 5
5
  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz. – Toshkent: “O'zbekiston”
NMIU, 2017. – 488 b.
15 3. Markaziy bankning funksiyalari
Markaziy banklar asosiy to‘rtta funksiyasi
 banknotalar emissiyasi; 
 pul-kredit munosabatlarini tartibga solish; 
 banklarning banki; 
 hukumat banki.
Banknotalarni   emissiya   qilish   -   Markaziy   bankning   eng   asosiy   va   dastlabki
funksiyalaridan   biri   hisoblanadi.   Ma’lumki,   muomaladagi   pul   massasi   hajmini
oshirish   yoki   kamaytirish   aynan   Markaziy   bankning   banknotlarni   emissiya   qilish
funksiyasi bilan bog‘liq bo‘lib, uning hajmi iqtisodiyotdagi pul massasining hajmi
bilan belgilanadi. 
Markaziy   bankning   pul-kredit   munosabatlarini   tartibga   solish   funksiyasi ning
asosiy   maqsadi   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlashga   qaratilgan   bo‘lib,
ushbu funksiya qator pul-kredit instrumentlari orqali amalga oshiriladi.
Ushbu instrumentlar sifatida: 
1) tijorat banklariga nisbatan o‘rnatilgan majburiy zaxira siyosati; 
2) tijorat banklarini qayta moliyalash siyosati (hisob stavkasi); 
3) ochiq bozordagi siyosati; 
4) valyuta va depozit siyosatlarini keltirish maqsadga muvofiq. 
Markaziy   bank   banklarning   banki   sifatida   mamlakatdagi   barcha   kredit
muassasalariga   litsenziya   beradi   va   ularni   qaytarib   oladi,   shuningdek,   tegishli
iqtisodiy  me’yorlar   asosida   kredit   muassasalari   faoliyatini   tartibga   solib,   ularning
ustidan tegishli nazoratni amalga oshiradi. 
Markaziy   bank   hukumatning   banki   funksiyasini   bajarishda   asosiy   e’tibor
hukumatning   oltin   va   valyuta   zaxiralarini   saqlash   va   ularni   tasarruf   qilish,
shuningdek,   davlat   byudjeti   taqchilligini   qoplash   maqsadida   tegishli   moliyaviy
yordamni (kredit) berishga qaratiladi. 
Markaziy bankning pul-kredit siyosati 
16 Markaziy   bank   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida
mamlaklakatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarni   e’tiborga   olib   o‘zining   pul-kredit
siyosatini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. 
Markaziy bankning pul-kredit siyosati: 
restriksion (qattiq)
-   iqtisodiyotda   pul   massasi   va   kredit   operatsiyalar   hajmini   kamaytirish   va   foiz
stavkalarini oshirish bilan bog‘liq tadbirlar amalga oshiriladi. 
ekspansion (yumshoq)
- odatda kreditlash hajmini oshirish, iqtisodiyotda pul massasining oshishi ustidan
nazoratni   susaytirish,   soliq   va   bank   foiz   stavkalarini   pasaytirish   masalalariga
e’tibor qaratiladi. 
Markaziy   bank   arzon   pullar   siyosati ni   qo‘llashi   mumkin.   Bunday   siyosatning
maqsadi   kredit   foiz   stavkalarini   pasaytirish   orqali   iqtisodiyotga   pul   taklifi   va
investitsiyalar   hajmini   oshirishga   qaratilgan,   bu   albatta   mamlakatda   iqtisodiy
o‘sish   va   bandlik   darajasini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Demak,   iqtisodiyotda   pul
taklifini   oshishi   kredit   foiz   stavkalarini   pasayishiga   olib   keladi,   bunday   sharoitda
Markaziy   bank   ko‘pchilik   hollarda   davlatning   qimmatli   qog‘ozlarini   sotib   olishi,
majburiy   zaxira   normasi   va   qayta   moliyalash   stavkasi   (hisob   stavkasi)   darajasini
pasaytirishi lozim.
Iqtisodiyotda inflyatsiya darajasi  yuqori bo‘lgan hollarda Markaziy bank   qimmat
pullar siyosati ni qo‘llaydi, buning asosiy maqsadi umumiy xarajatlar va umumiy
taklifni qisqartirishga qaratiladi. Bunda Markaziy bank tijorat banklarning ortiqcha
pul  mablag‘larini  sterilizatsiya  qilish  maqsadida  davlatning qimmatli  qog‘ozlarini
sotadi, majburiy zaxira va hisob stavkalari normasini oshiradi. 
Pul-kredit   siyosatining   qator   usullari   mavjud   bo‘lib,   ularning   asosiylari
quyidagilardan iborat: 
– tijorat banklariga nisbatan o‘rnatilgan majburiy zaxira siyosati; 
– tijorat banklarini qayta moliyalash siyosati (hisob stavkasi); 
– ochiq bozordagi siyosati; 
– valyuta va depozit siyosati. 
17 Tijorat banklariga nisbatan o‘rnatilgan majburiy zaxira siyosati. 
Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini   asosiylaridan   biri   tijorat   banklariga
o‘rnatgan majburiy zahiralar siyosati hisoblanadi. 
Markaziy   bank   ushbu   siyosati   orqali,   birinchidan,   banklarning   resurslarini
chegaralashi   natijasida   iqtisodiyotda   pul   massasini   tartibga   soladi,   ikkinchidan,
bank iqtisodiy jihatdan to‘lovga layoqatsiz  holatiga  tushib qolgan paytda, qisman
bo‘lsada uning mijozlarining manfaatlarini himoya qiladi. 
Tijorat banklarini qayta moliyalash siyosati (hisob stavkasi). 
Bozor   iqtisodiyotining   doimiy   ravishda   rivojlanib   va   takomillashib   borishi
iqtisodiyotda qo‘shimcha pul resurslariga bo‘lgan talabni keltirib chiqaradi. 
Tijorat banklari xo‘jalik yurituvchi subyektlarining moliyaviy resurslariga bo‘lgan
talabini iqtisodiyotda vaqtinchalik bo‘sh pul mablag‘larini o‘ziga jalb qilish orqali
qondiradi. 
Markaziy bankning ochiq bozordagi siyosati – bu davlatning obligatsiyalari, xazina
veksellari va boshqa qimmatli qog‘ozlarini yuridik va jismoniy shaxslarga sotishi
va sotib olishi bilan bog‘liq operatsiyalaridir. 
Markaziy   bank   davlatning   va   o‘zining   qimmatli   qog‘ozlarini   sotish   orqali
iqtisodiyotda pul massasini  pasaytiradi.   Bu o‘z navbatida milliy valyutaning sotib
olish   qobiliyatini   mustahkamlash   va   inflyatsiya   darajasining   pasayishiga   olib
keladi. 
Ochiq bozordagi siyosati. 
Markaziy   bank   valyuta   siyosatining   asosiy   maqsadi   milliy   valyuta   kursining
xorijiy   mamlakatlar   valyutasi   kursiga   bo‘lgan   nisbatining   barqarorligini
ta’minlashga qaratilgan. 6
Markaziy bank o‘zining vakolati doirasida hukumat bilan hamkorlikda davlatning
valyuta   munosabatlari   bo‘yicha   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlarini   belgilaydi.
Mamlakatda   valyuta   siyosatining   joriy   va   kelgusi   davrdagi   holati   yuzasidan
rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqadi. 
Valyuta va depozit siyosati. 
6
  Mirziyoyev   Sh.M.   Yerkin   va   farovon,   demokratik   O'zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   Toshkent:
“O'zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
18 Markaziy   bank   valyuta   siyosatini   olib   borishda   quyidagi   asosiy   vazifalarni
bajaradi: 
o Vakolatli   tijorat   banklarining   o‘zlari   va   mijozlari   nomidan   chet   el
valyutalarini sotish va sotib olishning miqdorini, ya’ni ochiq valyuta pozitsiyalarini
belgilaydi.   Ochiq   valyuta   pozitsiyasi   deganda,   bankning   tegishli   chet   el
valyutasidagi   aktivlarini   uning   majburiyatidan   ortiqchaligi   (uzun   valyuta
pozitsiyasi)   yoki   ushbu   aktivlarning   majburiyatdan   pastligi   (qisqa   valyuta
pozitsiyasi) tushuniladi. 
o O‘zbekiston Respublikasi valyuta bozorida chet el valyutalarini sotish
va sotib olishni tartibga solib boradi; 
o Tijorat banklarida chet el valyutasi va to‘lov hujjatlari hamda boshqa
qimmatliklar   bo‘yicha   kassa   operatsiyalarini   tashkil   etish   va   amalga   oshirishning
tartibini belgilaydi; 
o Vakolatli   banklarda   norezedentlarning   O‘zbekiston   Respublikasi
milliy valyutasidagi hisob – varaqlarining yuritish tartibini belgilaydi; 
o Vakolatli   banklarda   rezident   va   norezedent   (yuridik   va   jismoniy
shaxs)larga   chet   el   valyutasida   hisobvaraqlarni   ochish   va   yuritish   tartibini
belgilaydi; 
o O‘zbekiston   Respublikasida   korxona   va   tashkilotlarning   chet   el
valyutalarini qabul qilish, hisobga olish, saqlash va kassa intizomiga rioya etishni
tartibga soladi; 
o Investitsion   loyihalarni   erkin   valyutalarda   kreditlashning   tartibini
belgilaydi. 
Markaziy   bank   valyuta   siyosatini   amalga   oshirishda   valyuta   intervensiyasi dan
keng miqyosda foydalandi. 
Valyuta   intervensiyasi   –   bu   Markaziy   bankning   milliy   valyuta   kursi   va   pulning
yalpi taklif va talabiga ta’sir etishi uchun moliya bozorida chet el valyutasini sotish
va sotib olish bilan bog‘liq operatsiyasidir. 
1. Valyuta interventsiyasi.
2. Deviz siyosati. 
19 3. Svop operatsiyalari.
4. Devalvatsiya. 
5. Revalvatsiya.
6. Valyuta cheklovlar siyosati va boshqalar. 
Markaziy bankning asosiy valyuta siyosati:  
O‘zbekiston Respublikasi Bank tizimi tarkibi  
Kredit tashkilotlari 
Chet el banklari vakolatlari bo’limi 
Nobank kredit tashkilotlari 
Banklar va ularning bo’limlari 
Sanoatqurilishbank, Asaka bank,  Ха lq banki va boshqalar 
Innovatsion banklar, Investitsiya banki, Ipoteka va boshqa banklar 
Tarmoqlar bo’yicha ixtisoslashgan 
Funksiyalari bo’yicha ixtisoslashgan 
Maxsus ixtisoslashgan banklar 
Universal banklar 
O’zbekiston Respublikasi Markaziy Banki
Viloyat bo’yicha Markaziy bank boshqarmalari 
Markaziy apparat
20 4.  O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankning pul-kredit
siyosatini shakllantirish amaliyotini takomillashtirish yo‘llari
Bugungi   kunda   ham   respublika   bank-moliya   tizimini   isloh   qilishni   yanada
chuqurlashtirish va uning barqarorligini oshirish, banklar faoliyatini va butun bank
tizimini   baholashga   nisbatan   yondashuv   va   uslublarni   tubdan   o'zgartirish,   uning
umum   qabul   qilingan   xalqaro   printsiplar,   standartlar   va   me'yorlarga   hamohang
tarzda   rivojlantirishni   ta'minlash   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan  iqtisodiy
islohotlarning ustuvor yo'nalishlaridan bo'lib qolmoqda.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   26-noyabrdagi   «2019-2022
yillarda   respublika   moliya-bank   tizimini   yanada   isloh   qilish   va   barqarorligini
oshirish   hamda   yuqori   xalqaro   reyting   ko'rsatkichlariga   erishishning   ustuvor
yo'nalishlari   to'g'risida»gi   PQ-1439-sonli   Qarori   ushbu   vazifalarning   ijrosini
ta'minlash borasida qabul qilingan dasturiy me'yoriy-huquqiy hujjat hisoblanadi.
Bugungi   kunda   moliya   bozorining   eng   asosiy   qismini   tashkil   etuvchi   tijorat
banklari   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   va   uning   mustahkamligini   oshirish,
markaziy   bankning   mazkur   institutlarga,   xususan   milliy   moliya   bozoriga   ta'sirini
oshirish maqsadida bir qator ishlar amalga oshirilishi muhim ahamiyatga ega bo'lib
qolmoqda. Xususan, ular jumlasiga quyidagilarni kiritish mumkin. 
-Bazel   qo'mitasi   tomonidan   belgilangan   xalqaro   andozalar   talablariga
asosan   tijorat   banklariniig   yanada   kapitallashuvi,   ushbu   sohaga   xususiy   kapitalni
jalb   qilish,   resurs   bazalarini   oshirish,   aktivlar   sifatini   yaxshilash,   bank   ishini
takomillashtirish   hisobiga   banklarning   moliyaviy   barqarorligini   va   likvidligini
oshirish;
-omonatchilar   uchun   kafolatlarni   kuchaytirish   hamda   aholi   va   xorijiy
investorlarning   bank   tizimiga   bo'lgan   ishonchini   yanada   mustahkamlash,   yangi
jozibador   omonat   va   depozitlar   turlarini   joriy   qilgan   holda   aholi   va   xo'jalik
sub'ektlarining bo'sh pul mablag'larini bank aylanmasiga keng jalb qilish bo'yicha
tizimli   chora-tadbirlarni   qabul   qilish,   ko'rsatilayotgan   bank   xizmatlari   ko'lamini
kengaytirish;
21 -etakchi   xalqaro   reyting   kompaniyalari   tomonidan   qo'llaniladigan   va
alohida   banklar   hamda   butun   bank   tiziminingbutun   dunyoda   qabul   qilingan
baholash   ko'rsatkichlari   bo'yicha   yanada   yuqori   darajaga   ko'tarilishini   ob'ektiv
baholash   imkonini   beruvchi   xalqaro   normalar,   standartlar   va   mezonlar   asosida
alohida   banklar   va   butun   bank   tizimi   faoliyatini   tahlil   qilish   va   baholashning
zamonaviy tizimini joriy qilish;
-moliya-bank   faoliyatining   me'yoriy-huquqiy   bazalariniyanada
takomillashtirish,   davr   talablari   va   xalqaro   me'yorlarhamda   andozalarga   muvofiq
amaldagi qonun hujjatlariga o'zgartishlar va qo'shimchalar kiritish, yangi qonunlar
va normativ hujjatlarni qabul qilish;
-tijorat   banklarining   investitsiyaviy   faolligini   kuchaytirish   va   ularning
investitsiyaviy   loyihalarni   moliyalashtirishdagi   ishtirokini   yanada   kengaytirish,
tavakkalchiliklarni   baholash   va   loyihalarni   ekspertiza   qilish   tizimini
takomillashtirish   orqali   kredit   portfeli   sifatini   yaxshilash   va   doimiy   o'sishini
ta'minlash,   kreditlar   bo'yicha   muammoli   qarzdorlikning   shakllanishiga   yo'l
qo'ymaslik yuzasidan ogohlantiruvchi choralar ko'rish;
-nobank   moliya   tashkilotlari,   kredit   uyushmalari,   lizing,   sug'urta   va
auditorlik kompaniyalari tarmogini yanada rivojlantirish va rolini oshirish, xalqaro
me'yorlar   va   andozalarga   muvofiq,   ularning   barqarorligini   va   samaradorligini
ta'minlash,   ular   tomonidan   ko'rsatilayotgan   xizmatlar   ko'lamini   kengaytirish   va
moliya bozori infratuzilmasi institutini mustahkamlash;
-tijorat banklarida hisob va hisobotning zamonaviy texnologiya uslublarini
yangicha   yondashuvlarini   shakllantirish   va   joriy   etish,   moliya-bank   axborotlari
sifat   darajasini   oshirish,   etakchi   xalqaro   reyting   tashkilotlari   talablariga   muvofiq
undan keng foydalanish imkoniyatlarini yaratish;
-respublika   tijorat   banklari   va   moliya   institutlarini   butun   jahonda   qabul
qilingan   andozalar,   uslublar   va   baholash   ko'rsatkichlari   tizimida   ishlay   oladigan,
mukammal   tayyorlangan   yuqori   malakali   mutaxassislar   bilan   mustahkamlash,
moliya-bank   faoliyati   sohasida   kadrlarni   tayyorlash   va   qaytatayyorlash   tizimini
yanada   takomillashtirish   masalalari   respublika   bank-moliya   tizimini   yanada   isloh
22 qilish va uning barqarorligini oshirishning ustuvor yo'nalishlaridan hisoblanadi. 
Istiqlolimizning dastlabki yillaridanoq mamlakatimizda yangi bank tizimini tashkil
qilish  va  rivojlantirishda   davlatimiz  rahbari  tomonidan  ishlab   chiqilganva  amalga
oshirib   kelinayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   «o'zbek   modeli»   tamoyillariga
asoslandi.
Sohadagi   islohotlar   boshlangan   davrda,   hattoki   xalq   xo'jaligidagi   to'lovlarni
o'tkazishni samarali tashkil qilishga qodir bo'lmagan bank tizimi qisqa vaqt ichida
eng zamonaviy talablarga javob beradigan, eng zamonaviy kompyuter va axborot
texnologiyalari   bilan   jihozlangan,   turli   moliyaviy   va   iqtisodiy   inqirozlarga
bardoshli bo'lgan, barqaror, mustahkam va tom ma'nodagi mustaqil bank tizimiga
aylanib   ulgurdi.   Prezidentimiz   ta'kidlaganlaridek,   jahon   moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi   davrida   mamlakatimiz   moliya-bank   tizimi   o'zining   barqaror   va   ishonchli
ekanligini isbotladi.
Izchil   yuqori   o'sish   sur'atlari,   yurtimizda   barpo   etilgan   bank-moliya   tizimining
barqaror   va   ishonchli   faoliyat   yuritishi,   iqtisodiyotda   amalga   oshirilayotgan
yangilanish   va   o'zgarishlar,   umuman,   mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish
yo'lidagi   dadil   qadamlarimiz   dunyo   jamoatchiligi   tomonidankeng   e'tirof   etildi.
Xususan,   2019   yilning   iyun   oyida   Xalqaro   valyuta   fondining   Bosh   direktori
tomonidan   respublika   rahbariyati   bilan   o'tkazgan   uchrashuvi   davomida
«O'zbekiston   Respublikasitomonidan   olib   borilayotgan   islohotlar   boshqa
mamlakatlarnikiga  nisbatan  farq qilib, o'zining  afzalliklarini   namoyon  qildi»,  deb
bildirgan bahosi e'tiborga sazovordir.
Shuningdek,   O'zbekiston   Respublikasiga   Xalqaro   valyuta   fondi   missiyasining
navbatdagi   2020   yildagi   tashrifi   natijasi   bo'yicha   qilgan   bayonotida,   O'zbekiston
global   moliyaviy   inqiroz   sharoitida   ham   barqarorligini   saqlab,   o'z   manbalarini
sezilarli   darajaga   o'sishini   ta'minlashiga   Hukumatning   ehtiyotkorona   iqtisodiy
siyosati sabab bo'lganligini qayd etib o'tdi.
Bugungi  kunda mamlakatimiz moliya bozorini barqror rivojlanishini  ta'minlashda
Markaziy   bank   o'zining   pul-kredit   siyosati   orqali   katta   rol   o'ynaydi   va   mazkur
vazifani   amalga   oshirishda   quyidagi   masalalarni   hal   qilishga   asosiy   e'tiborni
23 qaratish lozim. 
-mamlakatni  modernizatsiya   qilish  va  yangilash   chora-tadbirlarini   amalga
oshirishning   muhim   sharti   va   manbai   sifatida   faol   investitsiya   siyosatini   amalga
oshirish   va   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish,   zarur   ishbilarmonlik   muhitini
yaratish;
-ichki bozorda iste'mol tovarlari narxlarining shakllanishiga ta'sir qiluvchi
omillarni,   jahon   bozoridagi   narxlar   dinamikasini,   shuningdek,   ichki   talabni
rag'balantirish   bo'yicha   amalga   oshiriladigan   chora-tadbirlarni   inobatga   olgan
holda,   2020   yil   uchun   inflyatsiya   darajasi   5,5-6,5   foiz   miqdorida   bo'lishini
ta'minlash;
-asosiy   makroiqtisodiy   ko'rsatkichlar   prognozi   doirasida,   2020   yilda   yalpi
ichki   mahsulotning   7,8   foizga   o'sishining   pulga   bo'lgan   real   talablarini   va   aholi
daromadlari   o'sib   borayotganligidan   kelib   chiqib,   pulning   jamg'arish   omilini
inobatgan olgan holda, o'rtacha yillik pul massasi yalpi ichki mahsulotga nisbatini
1,0 foiz puntga oshishiga erishish;.
-inflyatsiya darajasi va pul massasini maqsadli parametrlar doirasida ushlab turish
maqsadida 2020 yilda Markaziy bank qat'iy pul-kredit siyosatini amalga oshirishni
davom   ettirishi   va   ushbu   maqsadda   monetar   siyosatning   bozor   instrumentlaridan
faol foydalanishi,  Xususan, tashqi savdo balansi ijobiy saldosining ta’minlanishi va
Davlat   budjetining   ko‘zda   tutilayotgan   (1   foiz)   taqchillik   bilan   ijro   etilishi
natijasida   bank   tizimida   vujudga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   ortiqcha   likvidlikning
inflyatsiyaga   ta’siri   oldini   olish   hamda   pul   massasini   tartibga   solish   maqsadida
tijorat   banklarining   vaqtinchalik   bo‘sh   pul   mablag‘larini   Markaziy   bankdagi
muddatli   depozitlarga   jalb   qilish   orqali   sterilizatsiya   operatsiyalari   o‘tkazib
boriladi.
-2020   yilda   ham   inflyatsiya   darajasi   2019   yildagi   kabi   5,5-6,5   fo iz   doirasida
prognoz   qilinayotganligini   hisobga   olib,   qayta   moliyalash   stavkasini   9   foiz
darajasida   qoldirish   ko‘zda   tutilmoqda.   Qayta   moliyalash   stavkasining   9   foiz
darajasida   saqlab   qolinishi   inflyatsiya   darajasini   belgilanayotgan   prognoz
24 siyosatini yuritish uchun qulay sharoit yaratadi.
-Foiz   siyosatida   asosiy   e'tibor   pul   bozorining   barqarorligini   va   bank
ko‘rsatkichlari doirasida bo‘lishini ta’minlashga qaratilgan qat’iy pul-kredit 
depozitlari   jozibadorligini   ta'minlashga,   jumladan,   aholi   omonatlari   bo'yicha   real
foiz   stavkalarining   ijobiyligini   saqlab   qolish   hamda   tijorat   banklari   depozitlar
portfelidagi   uzoq   muddatli   depozitlar   ulushini   oshirishga,   shuningdek
iqtisodiyotning   real   sektoriga   ajratiladigan   kreditlar   bo'yicha   foiz   stavkalarining
maqbulligini ta'minlashga qaratish zarur.
Valyuta   almashuv   kursini   eksportni   rag'batlantiruvchi   va   inflyatsiyaning   oldini
olishga qaratilgan mexanizm sifatida qo'llash maqsadga muvoq. Ushbu maqsadda
o'zgarib   boruvchi   boshqariladigan   almashuv   kursi   strategiyasi   qo'llash   lozim   va
almashuv   kursi   maqsadli   koridor   doirasida   ushlab   turish   kerak.   Bunda   asosiy
e'tibor   so'mning   real   effektiv   almashuv   kursining   barqarorligini   ta'minlashga
qaratiladi.
Markaziy   bank,   ichki   va   tashqi   moliya   bozorlaridagi   holatlardan   kelib   chiqib,
monetar   siyosatning   tegishli   bozor   instrumentlarini   qo'llagan   xolda   pul-kredit
siyosati   yuritishni   davom   ettiradi.   Shu   bilan   birga,   monetar   siyosat
instrumentlarining   samaradorligini   yanada   oshirish   va   ko'rilayotgan   chora-
tadbirlarning pul   bozorining  holatiga  ta'sirini  kuchaytirish  bo'yicha  aniq maqsadli
ishlar amalga oshirish kerak.
Markaziy bank tomonidan bank tizimi likvidligini domiy ravishda monitoring qilib
borish   doirasida   tijorat   banklarining   vakillik   hisobvarag'idagi   va   boshqa   yuqori
likvidli   aktivlarining   harakati   tahlil   qilib   qilib   boriladi   va   ularning   eng   maqbul
darajada   bo'lishini   ta'minlash   uchun   Markaziy   bank   tomonidan   aniq   maqsadli
chora-tadbirlar amalga oshirilishi ayni vaqtdagi muhim masalalardan hisoblanadi.
Majburiy rezervlar normasi bank tizimining likvidlik darajasi, pul massasining va
tijorat   banklari   kredit   qo'yilmalarining   o'sish   sur'atlaridan   kelib   chiqqan   holda
belgilab, zarur hollarda uni o'zgartirib borish lozim.
Shuningdek, bank tizimida vujudga kelishi mumkin bo'lgan ortiqcha likvidlikning
inflyatsion bosimining oldini olish hamda pul massasini tartibga solish maqsadida,
25 tijorat   banklarining   mablag'larini   Markaziy   bankdagi   turli   muddatli   depozitlarga
jalb qilish orqali sterilizatsiya operatsiyalari o'tkazib borish mamlakatimiz moliya
bozorining barqaror rivojlanishiga o'z ta'sirini ko'rsatadi.
Bank   tizimida   vaqtinchalik   likvidlik   muammosi   yuzaga   kelganda   Markaziy   bank
tomonidan likvidlik bilan ta'minlash instrumentlaridan, xususan:
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklaridan   xorijiy   valyutani   (AQSh   dollari,
evro,   yapon   ienasi   va   funt   sterling),   belgilangan   muddat   va   almashinuv   kursida
qayta   sotish   sharti   bilan,   sotib   olish   operatsiyalari   -   valyutaviy   SVOP
operatsiyalaridan zamonaviy sharoitdan kelib chiqib foydalanishi kerak.
Shuningdek,   ichki   valyuta   bozoridagi   barqarorlikni   va   so'mning   almashuv
kursining belgilangan koridor doirasida bo'lishini ta'minlash maqsadida, Markaziy
bank   banklararo   valyuta   bozorida   oldi-sotdi   operatsiyalarini   amalga   oshirishi
lozim.
Markaziy   bank,   zarur   hollarda,   pul   bozorida   so'nggi   instantsiyadagi   kreditor
sifatida, tijorat banklariga ularning likvidligini saqlash  maqsadida, qisqa muddatli
kreditlar ajratish faoliyatini davomiyligini ta'minlashi kerak.
Bank   tizimi   likvidligini   tartibga   solish   tizimini   bozor   tamoyillari   asosida   yanada
takomillashtirish   foiz   siyosatining   samaradorligini   oshirish   va   pul   bozorida   foiz
xatarlarini pasaytirish imkonini beradi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   mustaqillikning   ilk   davridayoq   yillarida   biz
mustahkam  poydevorga ega bo'lgan bank tizimini shakllantirdik va rivojlantirdik.
Bizning   bank   tizimimiz   mamlakatimizni   har   tomonlama   taraqqiy   ettirish,   xalq
farovonligini   oshirish   maqsadida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni
muvaffaqiyatli davom ettirish ishiga bundan buyon ham o'zining salmoqli hissasini
qo'shib boradi.
Ayni   paytda   MDH   davlatlarida,   jumladan   O’zbekistonda   ham   monetar
siyosatning   ochiq   bozordagi   operatsiyalar,   valyuta   siyosati,   majburiy   zahira
talablari, foiz siyosati,  depozit operatsiyalari  kabi bir qator  bilvosita vositalaridan
samarali foydalanilmoqda.
Shuningdek,   tijorat   banklarining   bo’sh   pul   mablag’larini   mahsus   depozitlarga   va
26 Markaziy   bankning   qimmatli   qog’ozlariga   jalb   qilish   bo’yicha   operatsiyalar   ham
muntazam   ravishda   o’tkazilmoqda.   Ushbu   operatsiyalar   bir   kunlik,   bir   haftalik,
ikki   haftalik   depozit   auksionlari   ko’rinishida   amalga   oshirilmoqda.   Ushbu
vositalar, o’z navbatida, Markaziy bankka monetar siyosat samaradorligini oshirish
imkonini bermoqda.
Monetar   siyosatning   bilvosita   vositalarini   qo’llash   xususida   mamlakat
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev,   jumladan,   shunday   deydilar:   ”Kassa   rejalarini
nazorat   qilish   singari   eskirgan   usullardan   voz   kechib,   yalpi   pul   massasini
boshqarishning   foiz   stavkalari   kabi   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   asoslangan,
zamonaviy, tez moslashuvchan  uslublari joriy etilgani bu boradagi muhim qadam
bo’ldi”  7
.                 
So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   monetar   siyosat   sohasida   qator   ijobiy
natijalarga erishildi.Ularning asosiylari quyidagilar:
1. Investitsiya   loyihalari   va   davlat   byudjeti   taqchilligini   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   kreditlari   hisobidan   moliyalashtirish   amaliyotiga
chek  qo’yildi.  Bu   esa,   monetar  siyosatni  yuritishda  Markaziy   bank  mustaqilligini
yanada oshirish imkonini berdi;
2. Bank   tizimida   yagona   vakillik   hisobraqamiga   va   yagona   balans   dasturiga
o’tilishi,   o’z   navbatida,   bank   tizimining   aktivlari,   passivlari   va   likvidliligini
tartibga   solish   samaradorligini   oshirishga   hamda   bank   tizimining   risklarini
kamaytirishga olib keldi. 
3. Amaldagi   mavjud   almashuv   kurslari   birxillashtirilishi   natijasida,   milliy
valyutaning   barqarorligi   ta’minlanmoqda.   Inflyatsiya   va   foiz   stavkalari   sezilarli
darajada   pasaytirildi.   Bu   esa,   aholi   va   xo’jalik   yuriyuvchi   sub’yektlarning   bank
tizimi   va   milliy   valyutaga   bo’lgan   ishonchining   oshishiga,   aholining   banklardagi
omonatlari miqdorining sezilarli darajada o’sishiga olib keladi.
4. Xalqaro   bankchilik   tajribasidan   kelib   chiqqan   holda,   majburiy   zahiralarga
deponetlanadigan   mablag’larni   hisoblash   uslubiyotining   takomillashtirilishi,   bank
7
 Shavkat Mirziyoyev  Erishgan marralarimizni mustahkamlab, islohotlar yo’lidan izchil borish asosiy vazifamiz.  T.:
“O’zbekiston “, 2020. 7-bet.  
27 tizimining likvidligi va pul massasini tartibga solish samaradorligini yanada osirish
imkonini berdi.     
Uning   miqdori   tijorat   banklarining   jalb   qilingan   mablag’lariga   nisbatan   foizda
belgilanadi.   Ushbu   vosita   orqali   banklarning   minimal   likviqliligi   ta’minlanadi.
Bank tizimining amaldagi  likvidlilik darajasini  inobatga olgan holda, ayni  paytda
majburiy zahira talablari me’yori yuridik shaxslarning milliy va xorijiy valyutada
1yilgacha   jalb   qilingan   mablag’lari   bo’yicha   15   foizni   tashkil   etmoqda.
Shuningdek, 3 yilgacha jalb qilingan depozitlarga 12 foiz, 3 yildan yuqori bo’lgan
muddatga jalb qilingan depozitlar uchun 10,5 foizni tashkil etmoqda.
Jismoniy   shaxslarning   depozitlari   va   yuridik   shaxslarning   xorijiy
valyutadagi depozitlari, shuningdek qimmatli qog’ozlarga jalb qilingan mablag’lar
majburiy   zahira   jamg’armasiga   deponentlashdan   ozod   qilingan   va   Markaziy
bankda   mablag’larni   majburiy   zahiralarga   deponentlashning   o’rtacha   oylik
uslubiga ko’ra hisoblash mehanizmi joriy qilingan.
Mamlakatimiz   prezidentining   2019   yil   5   avgustdagi   ”Banklardagi   depozit
hisobvaraqlardan  naqd   pul   to’lovlarini   uzluksiz   ta’minlash   kafolatlari   to’g’risida”
PQ-147-sonli   qarori   asosida   banklardagi   depozit   hisobvaraqlaridan   naqd   pullarni
olish   yuzasidan   barcha   cheklovlar   olib   tashlanib,   naqd   pul   mablag’larini
mijozlarning   birinchi   talabi   bo’yicha   uzluksiz   berilishi   yo’lga   qo’yildi.   Bu   esa,
aholi   va   xo’jalik   sub’yektlarini     bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchini   yanada
oshirishini ta’minladi.  
O’zbekistonda   monetar   siyosatni   asosiy   yo’nalishlarini   Markaziy   bankning
Monetar   siyosat   departamenti   tomonidan   departament   va   mustaqil   boshqarmalar
hamkorligida ishlab chiqiladi.
Xususan,   har   moliya   yili   boshlanishidan   oldin   Markaziy   bank   tomonidan
mamlakat   iqtisodiyoti   rivojlanishining   9   oyi   yakunlari   tahlil   qilinib,   IV   choragi
bashorat ko’rsatkichlari ishlab chiqiladi.
Hukumat   tomonidan   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   va   inflyatsiya   darajasi   kabi
belgilangan maqsadli ko’rsatkichlar asosida Markaziy bank kelgusi yil uchun pul-
kredit   ko’rsatkichlari   bo’yicha   maqsadli   ko’rsatkichlarni   belgilaydi   va   moneatar
28 siyosatning asosiy yo’nalishlarini ishlab chiqadi.
Moliya yili boshlanishidan 1 oy oldin Markaziy bank monetar siyosat asosiy
yo’nalishlarini Oliy Majlisga taqdim etadi.        
Tegishli   taklif   va   tavsiyalardan   so’ng   monetar   siyosat   asosiy   yo’nalishlari
Markaziy  bank boshqaruvi  tomonidan  tasdiqlanadi   va ijrosi   yil  davomida  amalga
oshirib   boriladi.   Buning   uchun   Markaziy   bank   ixtiyoridagi   monetar   vositalardan
foydalangan   holda,   bank   tizimi   va   pul   bozori   likvidligi   va   butun   iqtisodiyotni
tartibga soladi. 
Pul - kredit ta’limotlarining asosiy masalaridan biri monetar siyosatning maqsadli
ko’rsatkichlarini to’g’ri tanlash masalasi hisoblanadi.
Jahon   iqtisodiy   amaliyotidan   ma’lumki,   monetar   siyosatning   asosiy   yo’nalishlari
muhokama   qilinayotganda   Markaziy   bankning   ma’sul   mutaxassislari   asosiy
e’tiborni   mamlakatda   iqtisodiy   o’sish,   narxlar,   foiz   stavkalari,   moliya   va   valyuta
bozorlarining   barqarorligini   ta’minlash   hamda   mustahkamlash   kabi   bir   qator
masalalarga qaratadilar.
Yuqorida qayd etilgan maqsadlarga erishishda mamlakatda amalga oshirilayotgan
makroiqtisodiy,   monetar   va   fiskal   siyosatning   muvofiqligini   ta’minlash   muhim
ahamiyatga ega. Aks holda qo’yilgan maqsadlarga muvaffaqiyatli  darajada erishib
bo’lmaydi.
Markaziy   bank   monetar   siyosatni   amalga   oshirish   va   uning   maqsadlariga
erishishda   yetarli   darajada   samara   berishi   mumkin   bo’lgan   bir   yoki   bir   necha
maqsadli   ko’rsatkichlarni   tanlab   olishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Odatda
Markaziy   bank   monetar   siyosatining   oraliq   maqsadi   sifatida   pul   agregatlari,
jumladan, pul massasi yoki pul bazasidan foydalanadi.
Markaziy   bank   monetar   siyosatni   amalga   oshirayotganda   yakkayu   –   yagona
monetar   ko’rsatkichga   asoslanmasligi   kerak.   Chunki   har   bir   ko’rsatkich   ma’lum
kamchiliklarga   ega   bo’lishi   bilan   birga,   ular   iqtisodiyotdagi   ma’lumotlarni   to’liq
o’zida aks ettira olmaydi. Masalan, Markaziy bank monetar ko’rsatkichlardan biri-
pul   massasi   orqali   iqtisodiyotda   pulga   bo’lgan   real   talab   va   taklifni   aniqlash,
monetizatsiya darajasi, pulning aylanish tezligi yoki pul massasining inflyatsiyaga,
29 almashuv   kursiga,   foiz   stavkalariga   va   umuman   iqtisodiyotga   qay   darajada   ta’sir
etishi kabi ayrim masalalarni aniqlashi mumkin, xolos.
Shuningdek,   iqtisodiy   konyunkturaning   o’zgarishi,   makroiqtisodiy   va   moliyaviy
ma’lumotlar   hamda   bank   tizimining   monetar   siyosat   pirovard   maqsadlariga   ta’sir
etish   ko’lami   kabi   ma’lumotlarga   ega   bo’lish   markaziy   banklar   uchun   muhim
ahamiyat kasb etadi.
O’z   navbatida,   monetar   siyosatning   asosiy   yo’nalishlarida   makroiqtisodiy
siyosatning   maqsadlari,   iqtisodiy   konyunkturaning   tahlili,   jumladan,   real   sektor,
davlat   byudjeti,   investitsiya,   tashqi   savdo   aylanmasi,   to’lov   balansi,   asosiy
makroiqtisodiy va monetar ko’rsatkichlar  holati, bank tizimining rivojlanishi kabi
bir qator ma’lumotlar mujassamlashgan bo’ladi. Ushbu ma’lumotlarni tahlil qilish
asosida   markaziy   bank   inflyatsiyaning   yoki   pul   massasining   maqsadli
ko’rsatkichlarini   belgilab   oladi   va   unga   erishish   uchun   o’z   ixtiyoridagi   barcha
vosita hamda usullardan samarali foydalanadi.
30 Xulosa
Xulosa   o’rnida   Pul-kredit   ta’limotlarining   asosiy   masalalaridan   biri   monetar
siyosatning maqsadli ko‘rsatkichlarini to‘g‘ri tanlash masalasi hisoblanadi.
Jahon   iqtisodiy   amaliyotidan   ma’lumki,   monetar   siyosatning   asosiy   yo‘nalishlari
muhokama   qilinayotganda   Markaziy   bankning   mas’ul   mutaxassilari   asosiy
e’tiborni   mamlakatda   iqtisodiy   o‘sish,   narxlar,   foiz   stavkalari,   moliya   va   valyuta
bozorlarining   barqarorligini   ta’minlash   hamda   mustahkamlash   kabi   bir   qator
masalalarga qaratadilar.
Yuqorida qayd etilgan maqsadlarga erishishda mamlakatda amalga oshirilayotgan
makroiqtisodiy,   monetar   va   fiskal   siyosatning   muvofiqligini   ta’minlash   muhim
ahamiyatga ega. Aks holda qo‘yilgan maqsadlarga muvaffaqiyatli darajada erishib
bo‘lmaydi. 
Markaziy   bank   monetar   siyosatni   amalga   oshirish   va   uning   maqsadlariga
erishishda   yetarli   darajada   samara   berishi   mumkin   bo‘lgan   bir   yoki   bir-necha
maqsadli   ko‘rsatkichlarni   tanlab   olishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Odatda
markaziy   bank   monetar   siyosatning   oraliq   maqsadi   sifatida   pul   agaregatlaridan,
jumladan, pul massasi yoki pul bazasidan foydalanadi. 
Markaziy bank monetar siyosatni amalga oshirayotganda yakkayu-yagona monetar
ko‘rsatkichga   asoslanmasligi   kerak.   Chunki   har   bir   ko‘rsatkich   ma’lum
kamchiliklarga bo‘lishi bilan birga, ular iqtisodiyotdagi ma’lumotlarni to‘liq o‘zida
aks   ettira   olmaydi.   Masalan,   markaziy   bank   monetar   ko‘rsatkichlardan   biri   -   pul
massasi   orqali   iqtisodiyotda   pulga   bo‘lgan   real   talab   va   taklifni   aniqlash,
monetizatsiya darajasi, pulning aylanish tezligi yoki pul massasining inflyatsiyaga,
almashuv   kursiga,   foiz   stavkalariga   va   umuman   iqtisodiyotga   qay   darajada   ta’sir
etishi kabi ayrim masalalarni aniqlashi mumkin, xolos. 
Iqtisodiyotda   shunga   o‘xshash   ziddiyatli   holatlar   iqtisodiyotni,   jumladan,   bank
tizimi   va   moliya   bozorlarini   erkinlashtirish   jarayonlarining   chuqurlashuvi,
almashuv   kursi   bo‘yicha   cheklovlarni   olib   tashlash   natijasida   kuchayadi.   Bunday
31 salbiy   holatlarni   bartaraf   etish   uchun   makroiqtisodiy   va   monetar   siyosatning
moslashuvchan bo‘lishini talab etadi.  
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit     siyosatini   takomillashtirish
bo’yicha takliflarim quyidagilardan iborat:
1. Pul-kredit   siyosatining   bozor   instrumentlaridan   ya’ni,   ochiq   bozor   siyosati,
valyuta siyosati, deposit siyosatilaridan foydalanishni yo’lga qo’yish kerak;
2. Qimmatli qog’ozlar bozorini rivojlantirish zarur. Buning uchun yirik yuridik
shaxslarga   birja   savdolarida   ishtirok   etish   uchun   imkoniyat   yaratib   berish,
shuningdek fond birjasini zamonaviy talablarga javob berishini ta’minlash zarur;
3. Davlat yirik tijorat loyihalarini amalga oshirishda o’z mablag’lari hisobidan
foydalanishi va bosh islohotchi sifatida qatnashishi lozim;
4. Respublikamiz   hududidagi   yirik   kompaniya   va   firmalarga   obligatsiyalar
chiqarish uchun huquqiy va amaliy imkoniyatlar bilan ta’minlash;
5. Naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   o’rtasidagi   farqni   bartaraf   etish   uchun   chora-
tadbirlarni kengaytirish zarur. Buning uchun mamlakatimizda naqd pulsiz hisob-
kitoblar bo’yicha yangi xizmat turlarini joriy qilish zarur.
32 Foydalanilgan adabiyotlar royxati
1. O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – T.: O'zbekiston, 2018. – 76 
2. O'zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to'g'risidagi qonuni”.
11.11.2019 yil, № O'RQ-580. 
3. O‘zbekiston  Respublikasining “O‘zbekiston  Respublikasining Markaziy banki
to’g’risida”gi Qonuni. – T.: “O‘zbekiston ” 2019 yil.
4. “Banklar va bank faoliyati to'g'risida”gi Qonun va unga sharhlar; 2019 yil.
5. O‘zbekiston     Respublikasining   “Valyutani   tartibga   solish   to‘g‘risida”gi
qonuni.   O‘zbekiston   Respublikasining   valyutani   tartibga   solishga   oid   normativ-
huquqiy hujjatlari to'plami. - Toshkent: O‘zbekiston , 2019 yil.
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   28   yanvardagi   “2022-2026
yillarga   mo'ljallangan   yangi   O'zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to'g'risida”
gi PF-60-sonli Farmoni. 
7. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   18   noyabrdagi   “Inflyatsion
targetlash   rejimiga   bosqichma-bosqich   o'tish   orqali   pul-kredit   siyosatini
takomillashtirish to'g'risida”gi PF-5877 – sonli Farmoni.
8. O‘zbekiston  Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947- sonli
Farmoni.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida.   O‘zbekiston     Respublikasi   qonun   hujjatlari   to'plami.   -
Toshkent, 2017. - № 6 (766). - 70-modda. 
Foydalanilgan internet saytlari
1.  www.cbu.uz  (O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki);
2.  www.lex.uz  (O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi);
3.  www.stat.uz  (O’zbekiston Respublikasi statistika ko’mitasi);
4.  www.my.gov.uz  (Yagona interaktiv davlat xizmatlari portal);
5.  www.xb.uz   (Aksiyadorlik tijorat Xalq banki);
6.  www.banker.uz  (Banklar to’g’risidagi sayt).
33