O’zbekiston Respublikasida byudjet xisobi va nazoratini rivojlantrish iqtiqbollari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
KURS ISHI
МАVZU:
_____________________________________________________________________
______________________________________________________________.
Bajardi:____________ ______ _____________
Qabul qildi:____________________________
TOSHKENT – 20 23RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga
tavsiya           qilingan
sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
«____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ 2O’zbekiston Respublikasida byudjet xisobi va
nazoratini rivojlantrish iqtiqbollari
MUNDARIJA
KIRISH   ……….…………….……………………........………. 3
I BOB   . Davlat   byudjet xisobi   daromadlar   man’baini   ta’minlashda  
soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati   va   ahamiyati   …........…......
….6
1.1. Davlat byudjeti daromadlar   man’baini   shakllantirishda  
soliqlarning   nazariy   asoslari .......................................................... 6
1.2. Davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda soliq  
siyosati   va   uning ta’siri ................................................................ 14
II   BOB.
2.1.
2.2. Davlat   byudjet   xisobi va nazoratini   shakllantirish   va  
xududlar   soliq   salohiyatini   takomillashtirish yo’llari   ..........
Davlat   byudjetining   daromadlar   man’baini   shakllantirish   va  
xududlar   soliq   salohiyatini   baholash   muammolari   …................
Davlat   byudjeti   daromadlarini   ta’minlash   va   mahalliy   byudjet
salohiyatini   oshirishda   soliq   siyosatiga   ta’sir   etuvchi   omillar ... .. 21
21
26
Xulosa   ......................…………………………………….…..… 32
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati……………………....….…. 81 3KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Respublikamiz   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
rivojlanishining   ishlab   chiqarishning   modernizatsiyalashuvi   sharoitida   soliqlar
vositasida   bir   tomondan   tartibga   solish   ikkinchi   tomondan   esa   rag’batlantirish   hamda
ikkala   jarayonni   to’g’ri   tashkil   eta   olish   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarimiz
faoliyatining   bozor   munosabatlarining   iqtisodiy   talablariga   moslashishida,   ularning
bosqichma-bosqich   rivojida   muhim   ahamiyat kasb   etadi.
O’zbekiston   Respublikasining   bozor   munosabatlariga   o’tish   xususiyatlaridan   biri
davlatning   iqtisodiy   o’zgarishlarning   tashabbuskori   va   bosh   islohotchisi   qilib
belgilanganligidir.   Iqtisodiy   islohotlar   boshlangan   to   hozirgi   davrga   qadar
respublikamizda   iqtisodiy   islohatlar   yangi   bosqichga   ko’tarildi.   Bu   esa   o’z   navbatida
iqtisodiy,   shu   jumladan   soliq   siyosatida   ham   bir   qancha   o’zgarishlarni   amalga
oshirishni   talab   etadi.
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   Prezidentimiz
Shavkat Mirziyoyevning   mamlakatimizni   2022-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
yakunlari   va   2023-yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasida
“Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   hamon davom etayotganiga qaramasdan, hisobot
yilida yalpi ichki mahsulot 8 foiz,   sanoat mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi 8 foiz,
qishloq xo‘jaligi mahsulotlari   qariyb 7   foiz,   qurilish-montaj   ishlari   hajmi   salkam   18
foizga   oshdi.
Kurs   ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ishning   maqsadi   iqtisodiy islohatlar sharoitida
davlat   soliq   siyosatining   barqarorligini   ta’minlash   va   davlat   byudjeti   daromadlarini
shakllantirishning   amaldagi   holatini   nazariy   jihatdan   o’rganish,   mavjud
muammolarni   aniqlash   va   Respublikamizda   iqtisodiy   islohatlar   va   tarkibiy
o’zgarishlarni   amalga oshirilishida   mamlakatimizda   mavjud an’analarni 4hisobga   olgan   holda   uni   takomillashtirish   bo’yicha   aniq  taklif   va   mulohazalar  
berishdan   iboratdir.
Yuqoridagi   maqsadlarga   asoslangan   holda   Kurs   ish   oldiga   quyidagi   vazifalar   qo’yildi.
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliqlarning   iqtisodiy  
mohiyati, mazmuni   va   ob’ektiv   zarurligini   asosli ravishda   o’rganish;
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliq   siyosatining   roli   va
ahamiyatini   yoritish;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash mexanizmi   va   undagi muammolarni   aniqlash;
 soliq   siyosatini   tashkil   qilishning   xorijiy   mamlakatlar   tajribalarini   o’rganish;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash   mexanizmining   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   takliflar   berish.
Kurs   ishning   ob’ekti   sifatida   O’zbekiston   Respublikasining   soliq   tizimida
olib   borilayotgan   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi,   shuningdek   unga   ta’sir
etuvchi omillar.
Kurs   ishning   ilmiy   yangiliklari   shundan   iboratki,   soliq   siyosati strategiyasi
va   taktikasi   har   tomonlama   tahlil   qilinib,   ana   shu   tahlil   asosida   aniqlangan
muammo   va   kamchiliklarni   bartaraf   etish,   shuningdek   korxona   va   tashkilotlar
zimmasidagi   soliq   yukini   kamaytirish   va   shu   orqali   korxona   va   tashkilotlar
rentabelligini   oshirishning   asosiy   yo’nalishlari   ishlab   chiqilgan.
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliqlarning   iqtisodiy  
mohiyati, mazmuni   va   ob’ektiv   zarurligini   asosli   ravishda   o’rganildi;
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliq   siyosatining   roli   va
ahamiyatini   yoritildi;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash mexanizmi   va   undagi   muammolarni aniqlandi;
 soliq   siyosatini   tashkil   qilishning   xorijiy   mamlakatlar   tajribalarini   o’rganildi;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash   mexanizmining   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   takliflar   berildi. 5Kurs ishning asosiy amaliy ahamiyati.  Kurs ishi natijalari   respublikamizda
amalda bo’lgan soliq siyosati strategiyasi va taktikasini yanada   takomillashtirishda
muhim  ahamiyat  kasb etadi.  Bundan tashqari  bu ilmiy ishimiz   hozirgi   kunda   eng
dolzarb   muammolar   echimlarini   hal   etishga   bag’ishlangandir.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   xulosa,   va
takliflar,   foydalanilgan   adabiyotlardan iborat. 6I BOB.  Davlat byudjet xisobi daromadlar man’baini ta’minlashda
soliqlarning iqtisodiy mohiyati va ahamiyati
1.1. Davlat byudjeti daromadlar man’baini shakllantirishda
soliqlarning   nazariy   asoslari
Iqtisodiyotimiz barqarorligini ta’minlash yo’lida olib borilayotgan iqtisodiy
islohotlarni   olib   borishda   jumladan,   Xalq   manfaatlariga   mos   bulib   tushadigan
mustakil   iqtisodiy   siyosat   har   qanday   davlatning   erkin   rivojlanishida   majburiy
shart   xisoblanadi.   Aynan   shunday   siyosatni   ezgulik   bilan   amalga   oshirib   borish,
Soliq   siyosati   amalga   oshirilishi   natijasida   byudjet   daromadining   barqaror
safarbarligini   ta’minlashdek   vazifaning   bajarilishi   printsipial   ahamiyatga   egadir.
Bu   vazifaning   bajarilishi   davlat   moliyaviy   ahvolining   mustahkamligidan   dalolat
beradi,   davlat   zimmasiga   yuklangan   majburiyatlarning   o’z   vaqtida   bajarilishiga
moliyaviy   zamin   yaratadi,   byudjet   sohasini   uzluksiz   moliyalashtirishda
muammolar paydo bo’lmaydi, davlat o’zining funktsiyalarini to’liq va o’z vaqtida
bajarish   imkoniga   ega   bo’ladi   va   aksincha,   soliq   siyosatini   amalga   oshirish
natijasida   byudjet   daromadlarining  barqaror   safarbarligini   ta’minlash   vazifasining
bajarilmasligi   juda   yomon   oqibatlariga   olib   kelishi   mumkinligi   shundoq   ham
ayondir.
Ikkinchi   tomondan,   soliq   siyosati   yuridik   shaxslar   uchun   zarur   bo’lgan
mahsulotlar   ishlab   ishlab   chiqarishni   ko’paytirishga   rag’batlantirishi   ham   kerak.
Bu erda gap soliq siyosatini amalga oshirish natijasida, eng avvalo, respublikamiz
ichki   bozorining   ehtiyojlarini   to’laroq   qondirishga   xizmat   qilishi   kerak.   Undan
tashqari,   soliq   siyosati   strategiyasi   umumiy   tarzda   respublikamiz   uchun   zarur
bo’lgan yoki respublikamizda hamda halqaro talabga javob beradigan mahsulotlar
ishlab chiqarishni ko’paytirishga   rag’batlantirishi   kerak.
Mustaqil   moliyaviy   siyosatni   respublikaning   byudjet   tizimini
mustahkamlash,   byudjet   daromadlarini   to’ldirishni   ta’minlaydigan   va   amaliy
faollikni   rag’batlantiradigan   izchil   soliq   siyosatini   o’tkazish   yo’li   bilan
shakllantirish   zaruriyati   vujudga   kelmoqda. 7Mamlakat   byudjetining   tarkibi   avvalo   uning   davlat   qurilishiga   bog’liq.
Unitar   tizimga   ega   bo’lgan   mamlakatlarda,   byudjet   tizimi   bamisoli   ikki   qavatli
qurilmaga-davlat   byudjeti   va   mahalliy   byudjetlarga   ega   buladi.   Federativ   tizimga
ega   bo’lgan   mamlakatlarda   oraliq   bug’inlar-shtatlar,   o’lkalar   va   ularga   muvofiq
ma’muriy   tuzilmalarning shtatlari mavjud.
Prezidentimiz   o’z   ma’ruzasida   “2022-yilda   amalga   oshirgan   keng   ko‘lamli,
uzoqni   ko‘zlagan   islohotlarni   hayotga   tatbiq   etish   erkin   tadbirkorlikka   keng
imtiyoz   va   preferensiyalar   yo‘lini   ochib   berish,   investitsiyalar,   avvalo,   chet   el
investitsiyalarining   hajmini   oshirish   va   joriy   etish   iqtisodiyotimizning   barqaror
o‘sish   sur’atlarini   va   uning   makroiqtisodiy   mutanosibligini   ta’minlash   bo‘yicha
o‘z   ijobiy   ta’sirini   berdi,   desak,   ayni   haqiqatni aytgan   bo‘lamiz.
Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   hamon   davom   etayotganiga   qaramasdan,
hisobot   yilida   yalpi   ichki   mahsulot   8   foiz,   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish
hajmi   8  foiz,  qishloq   xo‘jaligi  mahsulotlari  qariyb  7  foiz,  qurilish-montaj   ishlari
hajmi salkam   18   foizga oshdi.
Yillik   byudjet   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   0,1   foiz   profitsit   bilan
bajarildi. Inflatsiya darajasi 5,6 foizni tashkil qildi, ya’ni prognoz ko‘rsatkichlari
doirasida   bo‘ldi.
Xalqaro   miqyosda   katta   nufuzga   ega   bo‘lgan   Jahon   iqtisodiy   forumi
reytingiga ko‘ra, O‘zbekiston 2021-2022-yillardagi rivojlanish yakunlari va 2016-
2017-yillarda   iqtisodiy   o‘sish   prognozlari   bo‘yicha   dunyodagi   eng   tez
rivojlanayotgan   beshta   mamlakat   qatoridan   joy   olgani   albatta   barchamizga
mamnuniyat yetkazadi.
Bundan   tashqari,   2022-yilda   mamlakatimiz   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining   Oziq-ovqat   va   qishloq   xo‘jaligi   tashkiloti   (FAO)ga   a’zo
davlatlarning   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   sohasida   Mingyillik   rivojlanish
maqsadlariga   erishgani   uchun   beriladigan   mukofotiga   sazovor   bo‘lgan   14   ta
davlatdan   biri   sifatida   e’tirof etildi.
O‘tgan   yili   bank   tizimini   yanada   mustahkamlash,   banklarning   kapitallashuv
darajasini   oshirish   va   investitsiyaviy   faolligini   kengaytirish   ta’minlandi.   Bank 8tizimining   jami   kapitali   2021-yilga   nisbatan   23,3   foiz   ko‘payib,   7   trillion   800
milliard   so‘mga   yetdi.   So‘nggi   5-yilda   mazkur   ko‘rsatkich   2,4   barobar   o‘sdi.
Bank   tizimi   kapitalining   yetarlilik   darajasi   qariyb   24   foizni   tashkil   qildi.   Bu
umumiy   qabul   qilingan   xalqaro   standartlardan   3-marta,   bank   likvidligi   esa   eng
yuqori   ko‘rsatkichlardan   2-marta ko‘pdir.
Jahon   miqyosida   savdo-sotiq   ishlarining   o‘sish   sur’ati   sezilarli   darajada
sustlashgani, eksport qilinadigan eng muhim tovarlarga nisbatan tashqi talabning
kamayishi va narxlarning pasayishiga qaramasdan, biz tashqi savdo aylanmasida
ijobiy   saldoga   erishdik.   Bu   esa   davlatimizning   oltin-valyuta   zaxirasini   oshirish
imkonini berdi.
Davlat qarzi darajasining pastligi, ya’ni yalpi ichki mahsulotga nisbatan 18,5
foizdan   oshmagani   ham   mamlakatimizda   erishilgan   ijobiy   natijalar   va
makroiqtisodiy   barqarorlik mustahkamlanayotganidan   dalolat beradi.
O‘ta og‘ir va murakkab vaziyatda qo‘lga kiritilgan bunday yutuq va marralar
avvalo chuqur va atroflicha o‘ylangan siyosatning natijasi bo‘lib, ularning zamirida
mehnatkash,   mard   va   matonatli   xalqimizning   qahramonona   mehnati   mujassam
ekanini ko‘ramiz. 2
Diagrammadan   ko’rinadiki,   2015-2022   yillar   davomida   esa   davlat   byudjeti
taqchilligiga barham berib, davlat byudjeti profitsitini 0,1 foizdan 1,5 foizga qadar
oshirishga   erishildi.   Keyingi   yillarda   mazkur   jarayonlarga   ham   jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozi   o’zining   salbiy   ta’sirini   ko’rsatishiga   qaramasdan,   byudjet
profitsitini saqlab  qolishga   erishilmoqda. Xususan,  juda   murakkab   kechgan   2021
va   2022   yillarda   ham   maqsadga   muvofiq   yo’naltirilgan   chora-tadbirlar   natijasida
byudjet daromadlari uning harajatlaridan ortish hajmi YaIMning 0,2 dan 0,1 foizi
darajasida   bo’lishiga   erishildi.   Umuman   olganda,   davlat   byudjeti   sohasidagi
bunday   natijalarni   qo’lga   kiritishda   mamlakatimiz   iqtisodiyotini   bosqichma-
bosqich   o’zgartirish   va   erkinlashtirish,   ilgari   davlat   zimmasida   bo’lgan   bir   qancha 92
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimovning mamlakatimizni 2022-
yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish yakunlari   va 2016-yilga mo‘ljallangan 
iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan Vazirlar 
Mahkamasining   kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi 10vazifalarning   xususiy   sektorga   o’tkazish   orqali   davlat   byudjeti   harajatlarini
optimallashtirish,   yangi   sanoat   yo’nalishlarining   rivojlantirilishi   hamda   xususiy
sektor   moliyaviy   holatining   mustahkamlanishi,   shuningdek,   uning   mamlakat
iqtisodiyotidagi   roli   va   ulushining   ortishi   kabi   omillar   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi.
1- diagramma
Davlat   byudjeti   ko’rsatkichlarining   bajarilish   darajasi,   foizda 3
.
Bundan   kelib   chiqadigan   dastlabki   xulosa,   soliq   siyosati   moliyaviy
siyosatning   hayotga   tatbiq   etilishi   ko’p   jihatdan,   soliq   siyosati   strategiyasining
muvaffaqiyatiga   bog’liqdir.   Shuning   uchun   ham   bu   erda   haqli   ravishda
mamlakatimizda   mustaqil   moliyaviy   siyosatni   «soliq   siyosatini   o’tkazish   yo’li
bilan   shakllantirish   degan   fikr   bildirilmoqda.   Bir   vaqtning   o’zida   mustaqil
moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirishda   soliq   siyosati   strategiyasining   oldiga
qo’yilishi   lozim   bo’lgan   vazifalar   ham   shu   joyning   o’zida   o’z   aksini   topgan.   Bu
vazifalar   quydagilardan iboratdir:
 respublikaning   byudjet   tizimini   mustahkamlash;
 byudjet   daromadlarini   to’ldirishni   ta’minlash;1,6
1,4
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0 1,5
1,1
0,4
0,2 0,3 0,4
0,3
0,2
0,1
202120222016201720182019202020212022 113  
O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Islom Karimovning mamlakatimizni 2022-
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2016-yilga   mo‘ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi 12 amaliy   faollikni   rag’batlantirish.
Agar yurgizilayotgan soliq siyosati strategiyasi ana shu uch vazifani bajarish
imkonini bersa, uni sira ikkilanmasdan izchil soliq siyosati taktikasi deb hisoblash
va   u   mustaqil   moliyaviy   siyosatni   shakillantirishda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega
deb qayd   etish mumkin.
1. Soliq   tushumlari   tarkibini   tubdan   o’zgartirish.
Yangi   soliq   siyosati   doirasida   dastlabki   vazifaning   bu   tarzda   qo’yilishi
amaldagi   soliq   tushumlarining   tarkibi   zamonaviy   davrning   talablariga   etarli
darajada  to’liq  javob  beraolmayotganini  ko’rsatmoqda.  Soliq  tushumlarini   tubdan
o’zgartirish, bir tomondan, saqlanib qolishi mo’ljallanayotgan soliq tushumlarining
o’zaro   nisbatini ancha o’zgartirishni   talab   qiladi.
2. Resurslar,   mol-mulk   solig’ining   rolini   oshirish.
Qo’yilgan   bu   vazifa   birinchi   vazifaning   mantiqiy   davomi   hisoblanadi.
Chunki   resurslar   va   mol-mulk   solig’ining   rolini   oshirish   sari   yuz   tutish,   o’z
navbatida,   soliq   tushumlari   tarkibining   o’zgarishiga   olib   keladi.   Boshqa   bir
tomondan resurslar va mol-mulk solig’ining rolini  oshirish to’g’risida aniq vazifa
belgilangan ekan, bu narsa bizning sharoitimizda hamon resurslar va mol-mulkdan
etarli darajada samarali va oqilona foydalanib kelinmayotganini bildiradi. Bu erda
resurslar   va   mol-mulk   solig’ini   rolini   oshirishdan   ko’zlangan   maqsad   ana   shu
soliqlar   yordamida   ulardan   samarali   va   oqilona   foydalanishga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatishdir.
3. Jismoniy   shaxslardan   soliq   undirilishining   progressiv   tizimini   joriy   etish.
Yangi soliq siyosati  strategiyasi doirasida bu vazifaning qo’yilishi jismoniy
shaxslardan   olinadigan   soliqlar   mexanizmida   bir   necha   kamchiliklarning   borligi,
amaldagi   soliqqa   tortish   mexanizmi   jismoniy   shaxslarning   faollik   darajasini
oshirishga etarli darajada ta’sir ko’rsatmayotganligi, bu mexanizmni davr talabidan
kelib chiqqan holda takomillashtirishning zarurligi bilan belgilanadi. Gap bu erda
jismoniy   shaxslar   daromadlarining   ortib   borishi   bilan   to’lanadigan   soliq
summalarining ham ortib borishi to’g’risida emas, balki ulardan soliq undirishning
ilg’or   tizmini   joriy   etish   to’g’risida   ketayapti.   Bu   ilg’or   tizimining   joriy   etilishi 13jismoniy   shaxslar   va   byudjetning   manfaatlariga   baravar   mos   kelishi,   jismoniy
shaxslarning   mehnat   faoliyatini   faollashtirish   va   o’z   mehnat   faoliyatini
faollashtirish   va   o’z   mehnatlarining   natijalaridan   manfaatdorligini   oshirishga   olib
kelmog’i   lozim.
Aholini kuchli ijtimoiy himoya qilish siyosatini ya’ni to’g’ri soliq siyosatisiz
amalga   oshirishning iloji yo’qligi   qayd   etilyapti.
Shu   o’rinda   davlat   byudjeti   daromadlarining   yuksalishi   soliqlarning   o’z
vaqtida   kelib   tushishi   korxonalar,   jumladan   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlarning   faoliyatiga   chambarchas   bog’liqdir.
Respublikamizning   iqtisodiy   taraqqiyoti,   iqtisodiy   mustaqilligi,   xalqining
faravon   turmush   darajasi,   qolaversa   mehnat   resurslarining   ish   bilan   bandlik
darajasi kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning rivoji bilan bog’liqdir. Bu holat
esa   korxonalarning   iqtisodiy   erkinligini   rag’batlantirish   darajasining   rivojlanishi
bilan tavsiflanadi.
Istiqbolda iqtisodiyot   tarmoqlarida  ham  o’zgarishlar  yuzaga  keladi.  Bu  holat
ham   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   rivojlanishi asosida   ro’y   beradi.
Umumiy sanoat mahsulotini ishlab chiqarishda istiqbolda o’zgarishlar sanoat
sohasiga talab natijasida sodir bo’ladi, shuningdek qishloq xo’jaligi mahsulotlarini
qayta   ishlovchi   kichik   korxonalarning   rivojlanish   hisobiga   bu   soha   yanada
yuksaladi.   Savdo   aylanmasining   to’liq   muvofiqlashuvi   natijasida   bu   sohada
ko’rsatkich   ulushi pasayishi sodir   bo’ladi.
Mahalliyning mashinasozlik va metallga ishlov berish, engil sanoat, ayniqsa,
trikotaj,   tikuvchilik   buyumlari   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan
sohalarida kichik biznesning o’rni va ulushi etarli darajada emas. Vaholanki barcha
sohada   ishlab chiqarish   faolligi   tenglashsa,   ijobiy   natijalarga   erishamiz.
Respublikamizda   kichik   korxonalar   tomonidan   tayyor   mahsulotlar   ishlab
chiqarishning   o’sishini   yaratilgan   imkoniyatlardan   faollik   bilan   foydalanish
evaziga   ta’minlash   mumkin.   Bizning   hisoblarimizga   ko’ra,   2022   yilga   borib,
respublika bo’yicha kichik biznesning ishlab chiqarilgan YaIM hajmidagi ulushini
66,1   foizga   etkazish   Xorazm   viloyati   bo’yicha   esa   bu   ko’rsatkichni   81.9   foizga 14etkazish ko’zda tutilgan, kichik tadbirkorlik korxonalarining yillik mahsulot ishlab
chiqarishining   o’sishi   2,5   foizdan   kam   bo’lmagan   holatdagina   amalga   oshadi 4
.
Soliq   siyosatining   turli   makroiqtisodiy   modellardagi   nazariy   asosini,   1936
yili ingiliz iqtisodchisi Jon Meynard Keyns iqtisod fanining butun bir yo’nalishiga-
keynschilikka   «hayot»   bergan   va   «Bandlik,   foiz   va   pullar   umumiy   nazariyasi»
degan   kitobni   nashr   etgan.   Xozirgi   keynschilik   quydagi   nazariy   xulosalarga
tayanadi:
1. Tovar   va   resurslar   bozorlarida   nomukammal   raqobat   hukum   suradi.
Binobarin,   narxlar   pasayish   tomon   qayishqoq   emas:   talab   kamayganda   ishlab
chiqaruvchilar   o’z   mavqelaridan   foydalanib,   narxlarni   avvalgi   darajada   ushlab
turadilar.  Narxlar   asosan  resurslar   bozorlari   monopollashtirish  yuqori  darajadaligi
tufayli   pasaymayapti.
2- diagramma
O’ZBEKISTONDA 2007-2022 YILLARDA YaLPI IChKI
MAHSULOTNING   O’SIShI  DINAMIKASI, foizda   5 154  
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat Mirziyoyevning   O’zbekiston  
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzalari.
5  
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat Mirziyoyevning   2007   -2022 yillarda  
yilning   asosiy   yakunlari   va   O’zbekistonni   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   O’zbekiston  
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzalari   asosida   muallif  
tomonidan   tuzilgan . 162. Resurslar   narxining   tovarlar   narxining   o’zgarishlaridan   orqada   qolishi
mehnat bozori va sanoat  bir qator xom ashyo tarmoqlari (neft va gaz qazib olish)
monopollashtirishning   yuqori   darajadaligi   natijasidir.   Shuning   uchun   narxlar
umumiy   darajasi   o’sganda   jamuljam   taklifning   miqdori   o’sadi,   pasayganda   esa
kamayadi.
3. Iqtisodiyot   tushkunligi   sharoitida   ishlab   chiqarishni   o’stirishga   narxlarni
anchagina   hajmda   o’stirishsiz   erishib   bo’lmaydi   (chunki   ommaviy   ravishda
ishsizlik   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   to’liq   band   qilmaslik   mavjud).   To’liq
bandlikka   erishilganda   taklifning   o’sishiga   erishib   bo’lmaydi:   mehnat   resurslarini
tarmoqlar   o’rtasida   qayta   taqsimlash   mumkin,   lekin   bunda   ishlab   chiqarishning
umumiy   hajmi ko’paymaydi.
Makroiqtisodchilar   jamg’arishlarga,   import   tovarlarga   oid   soliq   va
harajatlarga   ham   e’tibor   qaratishlari   kerak.   Mikro   ma’lumotlarining   o’zgarishi
bilvosita jamuljam  talabga ta’sir  ko’rsatadi.  Chunonchi, masalan,  import  tovarlari
narxining qimmatlashuvi ko’pincha mamlakat mahsulotiga talabning o’sishiga olib
keladi.   Soliqlarning   ko’payishi,   aksincha,   investitsiya   va   iste’mol   harajatlarini
qisqartirishga   qodir.
4. Pul   iqtisodiyotda   muhim   rol   o’ynamaydi.   Biroq   muomalada   pul
miqdorining   o’zgarishi   foiz   stavkasiga   ta’sir   ko’rsatadi,   bu   esa   o’z   navbatida
investitsiyalar  hajmini  o’zgartiradi. Muomalada  pul massasining  o’sishi  natijasida
foiz   stavkasi   kamayadi,   bu   esa   tadbirkorlarning   ievestitsiyalarga   bo’lgan   talabni
rag’batlantiradi.   Pul   massasi   qisqarganda   teskari   jarayonlar   yuz   beradi.   Shunday
qilib,   pul   massasi   ko’payganda   nafaqat   narxlar   o’sadi,   balki   haqiqiy   ishlab
chiqarish kengayadi ham, narxlar va haqiqiy YaMM darajalari o’sishining nisbati
iqtisodiyot   jamuljam   taklif   egri   chizig’ining   qanday   kesimda   joylashishiga
bog’liqdir.   Agar   chuqur   tushkunlik   ko’zga   tashlansa,   ishlab   chiqarishning
o’sishidan   ancha   ahamiyatli   bo’ladi.   Agar   haqiqiy   vaziyat   to’liq   bandlik   holatiga
yaqin   bo’lsa,   narxlarning   o’sishi   ishlab   chiqarishning   o’sishidan   ildamlab   boradi.
5. Ishsizlik   va   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   uchun   davlat   iqtisodiy
jarayonlarga faol   aralashishi kerak. 17tushumlarning   ko’payishini   anglatishi   shart   emas.   Aksincha,   muayyan
chegaralar   mavjud   bo’lib,   ulardan   tashqarida   stavkaning   o’sishi   byudjetga
tushumlarning   qisqarishiga   olib keladi, chunki   yuqori miqdordagi   soliqlar   xo’jalik
faoliyatiga   rag’batlarni   yo’qotadi   va   ishlab   chiqarish   hajmlarini,   binobarin,
soliqqa   tortiladigan   daromadlarning   ham   qisqarishiga   olib   keladi.   Shunga   muvofiq,
muayyan   hollarda   stavkalarning   pasayishi   nafaqat   ishlab   chiqarishni   o’stirishga,
balki   hatto   byudjetga   soliq   tushumlari   ko’payishiga   ham   olib   kelishi   mumkin.
Yuqoridagi   fikr   mulohazalardan   kelib   chiqqan   holda   bu   bo’limni   yakunlar
ekanmiz   demak,   xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkinki,   O’zbekiston
Respublikasida   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi   o’rtasida   uzviylik   mamjud
bo’lib, to’g’ri, ilmiy asoslangan soliq siyosati strategiyasi, soliq taktikasining qisqa
muddatlarda   bajarilishiga   va   buning   natijasida   esa   davlat   byudjetining   moliyaviy
resurslar   bilan   ko’proq   ta’minlanishiga   shuningdek,   mamlakatimiz   aholisining
yaxshi   turmush   kechirishiga   olib keladi.
1.2. Davlat byudjeti daromadlar man’baini shakllantirishda soliq
siyosati va   uning ta’siri.
O’zbekiston   Respublikasining   amaldagi   soliq   tizimining   qanday   sharoitlarda
vujudga   kelganligi   ham   esdan   chiqmasligi   kerak   bozor   toifasidagi   iqtisodiyotda
soliqlar   va   soliq   tizimi   bozorning   eng   asosiy   instrumenti   hisoblanadi.   Bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   boshqaruvining   barcha   darajalarida   olinadigan
soliqlar   byudjet   jam   daromadlarining   90-95   foizni   shakllantiradi.   Ana   shu
munosabat   bilan   soliq   tizimini   shakillantirish,   soliqlarni   to’plash   va   ulardan
foydalanish   mexanizmini yaratish alohida   ahamiyat kasb   etadi.
Amaldagi yangi soliq tizimi tuzilishi tamoyillari va tarkibiy qisimlarga ko’ra
butun jahon amaliyotida keng tarqalgan soliq tizimini aks ettirgan. Yangidan joriy
etilgan   qo’shilgan   qiymat   solig’i   va   aktsizlar   bekor   qilingan   oborot   solig’i   va
sotuvdan   olinadigan   soliq   singari   egri   (bilvosita)   soliqlar   hisoblanib,   ular
o’zlarining mohiyatiga ko’ra iste’molga solinadigan soliqlardir. Chunki bu soliqlar
bilan   iste’molchilar   tomon   yuz   tutgan   mahsulotlar   va   xizmatlar   soliqqa   tortiladi. 18Oxirgi   iste’molchi   bu   erda   faqat   shaxs   sifatida   maydonga   chiqmasdan,   balki   bu
soliqlarni   to’lovchilari   bo’lib   noishlab   chiqarish   sohasidagi   iste’molchilar   ham
hisoblanadi.   Qo’shilgan   qiymat   solig’i   va   aktsizlar   bozor   iqtisodiyotiga   ega
bo’lgan   juda   ko’p   mamlakatlarda   o’zlarini   faqatgina   byudjetning   samarali   fiskal
instrumentlari   sifatida   namoyon   etib   qolmasdan,   balki   barcha   tadbirkorlar   uchun
xo’jalik   yuritishda   teng   sharoitlar   yaratib   beradigan   vosita   sifatida   ham   yaqqol
ko’rinadi.   Rivojlangan   mamlakatlar   uchun   rivojlangan   soliq   tizimi   harakterlidir.
Masalan,   Germaniyada   50dan   ortiq   turli   soliqlar   mavjuddir.   Amalda   nima
sotilayotgan bo’lsa, o’shandan ma’lum foizi davlat ixtiyoriga o’tkaziladi. Xorijdagi
soliqlarni   rang-barangligi   davlat   organlariga   har   bir   soliq   to’lovchi   (yuridik   va
jismoniy   shaxs)   ustidan   va   ishlab   chiqarish,   muomala,   taqsimlash   va   iste’mol
ustidan   nazorat   qilish   imkonini   beradi.   So’ngi   yillarda   soliq   tizimlarida   sodir
bo’lgan o’zgarishlar   quydagilardan iboratdir:
1. Juda   ko’p   mamlakatlarda   daromad   solig’i   eng   muhim   soliq   hisoblanib,   u
keng aholi qatlami orasida ommaviy soliqqa aylangandir. Ko’pgina mamlakatlarda
amal   qilib   kelgan   shedulyar   soliq   undirish   qulay   va   tejamli   bo’lgan   global   soliq
bilan almashtirildi.
2. O’z   ahamiyatiga   ko’ra   ijtimoiy   sug’urtaga   badallar   davlatning   ikiinchi
muhim soliq daromadi hisoblanadi. Bu maqsadli soliq bo’lib, ishchi kuchini takror
ishlab   chiqarishga   mo’ljallangandir.   Ijtimoiy   sug’urta   badallari   jismoniy
shaxslardan soliq chegirmalari inobatga olinmagan holda ularning daromadlaridan
proprotsional stavkalarda olinsa, yuridik shaxslardan esa ish haqi fondiga nisbatan
foizda   olinadi.   Bir   vaqtning   o’zida   stavka   qo’llaniladigan   maksimal   badal   yoki
maksimal   daromad   ham   belgilanadi.   Ko’pgina   mamlakatlarda   ijtimoiy   sug’urta
badallarining   tushib   turish   sur’atlari   boshqa   soliqlarga   tegishli   bo’lgan   shu
ko’rsatkichlardan   yuqoriroqdir.
3. Yuridik   shaxslardan   olinadigan   muhim   soliq   sifatida   hamon
korporatsiyalarning   foydasidan   olinadigan   soliq   qolayotir.   Bu   soliq   foydadan
imtiyozlar chegirilgandan so’ng joriy yildagi soliqqa tortiladigan foydadan olinadi.
Soliqning   stavkasi   proportsional   bo’lib,   oxirgi   yillarda   tadbirkorlik   faoliyatining 19manfaatlarini   hisobga   olgan   holda   birmuncha   pasaytirildi.   Umumiy   ko’rinishda
yuridik   shaxslar   foydasini   soliqqa   tortish   daromadlarni   soliqqa   tortishga   nisbatan
ancha   pastdir.   Yuqori   darajada   rivojlangan   mamlakatlarning   qonunchiligi
investitsiyalarni   soliqqa   tortishda   qulay   sharoitlar   yaratishni   ko’zda   tutgan.   Bu
mamlakatlarda   investitsion   soliq   kreditiga   amal   qilinib,   tezlashtirilgan
amartizatsiya   qo’llanib,   bu   narsa   xususiy   kapital   qo’yilmalarining   o’sishini
ta’minlamoqda.
4. Undirilishining   engilligi   va   oddiyligi   uchun   xorijiy   mamlakatlarga   egri   (
bilvosita)   soliqlar   keng   tarqalgandir.
Soliqlarni   ob’ekti   va   iqtisodiy   mohiyati   buyicha   guruhlanadi.   Soliqlarni   bu
tartibda guruhlash iqtisodiyotga ijobiy va salbiy ta’sirlarini o’rganishning ilmiy va
amaliy   uslubdir.   Soliqlar   soliqqa   tortish   ob’ektiga   qarab 3   guruhga   bo’linadi. 8
1. Oborotdan   olinadigan   soliqlar.
2. Daromaddan   olinadigan   soliqlar.
3. Mol-mulk   qiymatlaridan   olinadigan   soliqlar.
Oborotdan   olinadigan   soliqlarga   QQS,   aktsiz   solig’i,   bojxona   va   davlat
bojlaridan   olinadigan   soliqlar   kiradi.   Lekin   oborot   tushunchasi   bizning
qonunchiligimiz   buyicha   ilgaridek   mahsulot   realizatsiyasi   oborotdan   emas,   balki
mahsulotlarni   yuklab   yuborgan   qiymat   bilan   o’lchanadi.   Yalpi   tushumdan
olinadigan yagona   soliq   ham   oborotdan   olinadigan soliqlarga   kiradi.
Daromaddan   olinadigan   soliqlarga   huquqiy   shaxslarning   daromadiga
solinadigan   soliq   savdo   tashkilotlarning   daromadidan   soliqlari   kiradi.   Bu   guruh
soliqlariga   sotsial   infrastrukturani   rivojlantirish solig’i   ham   kiradi.
Mol-mulk qiymatlaridan olinadigan soliqlarga:  mol  mulk solig’i, er  solig’i,
konlardan foydalanish solig’i va   boshqalar   kiradi.
Iqtisodiy   mohiyatga   qarab   soliqlar   to’g’ri   va   egri   soliqlarga   bo’linadi.
To’g’ri   soliqlarni   to’g’ridan   to’g’ri   soliq   to’lovchilarning   o’zi   to’laydi,   ya’ni
soliqning   huquqiy   to’lovchisi   ham,   haqiqiy   to’lovchisi   ham   bitta   shaxs   bo’ladi. 20 21Soliq   yukini   boshqalarga   ortish   holati   bu   erda   bo’lmaydi.   Soliqlarga   hamma
daromaddan   to’lanadigan   va   barcha   mulk   soliqlari   kiradi.   To’g’ri   soliqlarda
to’g’ridan-to’g’ri   daromaddan   soliq   to’langanligi   uchun   soliqlar   stavkasini
kamaytirilishi   korxonalar   daromadining   ko’p   qismini   ularga   qoldirib,   investitsiya
faoliyatini   kengaytirish   imkonini   yaratib,   bozor   iqtisodiyotini   rivojlantiradi.   Bu
soliqlarning   stavkalari   ko’paytirilsa,   biznes   imkoniyatlari   kamaya   borib,   iqtisodiy
rivojlanishni susaytiradi. Demak, bu guruh soliqlarning stavkalari to’g’ridan-to’g’ri
bozor   iqtisodiyoti   bilan   bog’liqdir.   Egri   soliqlarning   huquqiy   to’lovchilari
mahsulot   yuklab   yuboruvchilardir.   Lekin   soliq   og’irligining   haqikatan   ham
byujetga   to’lovchilari   tovarni   iste’mol   qiluvchilardir,   ya’ni   haqiqiy   soliq
to’lovchilar bu erda yashiringan. Bu soliqlar tovar qiymati ustiga ustama ravishda
qo’yiladi. Bu   soliqlarning   ijobiy   tomoni   respublikada   ishlab   chiqarilgan
tovarlarning chekkaga chiqib ketishini chegaralaydi, mamlakat ichida tovarlar ko’p
ishlab chiqarilishga yordam beradi. Egri soliqlar oqali tovarlar qiymati oshirilmasa,
bozorlarda   ularning   taqchilligi   ortadi.   Soliqlar   stavkasini   oshirilishi   korxonalar
faoliyatining   moliyaviy   yakuniga   ta’sir   etmaydi,   ya’ni   investitsion   faoliyatni
qisqartirmaydi.   Bu   soliqlarning   yana   bir   tomoni   muomaladagi   ortiqcha   pul
massasini   kamaytirib,   inqirozni   jilovlab   boradi.   Biroq   bu   soliqlar   mehnatkashlar
real   daromadini   pasaytiradi.   Korxonalarda   to’g’ri   soliqlar   stavkasini   kamaytirish
hisobiga   berilgan   imkoniyat   ko’proq   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ko’paytirib,
tovarlar   mo’l-ko’lligini   ta’minlashi   kerak.
Yuqorida   aytib   o’tilganidek,   to’g’ri   va   egri   soliqlar   yagona   soliq   tizmini   tashkil
etib  bir   biri   bilan   o’zaro   bog’langan.   Umumiy  soliq   summasi   o’zgarmagan   holda
birini   stavkasini   kamaytirish   ikkinchisini   stavkasini   oshirishni   talab etadi.
Soliqlar   umumdavlat   va   mahalliy   soliqlarga   bo’linadi.   Soliqlarni
umumdavlat   va   mahalliy   soliqlarga   bo’linishi   xukumat   idoralarning   respublika
xukumati   va   mahalliy   xukumatlarga   bo’linishi   asosidan   kelib   chiqadi.   Har   bir
hokimiyat   idoralari   o’zlarining  bajaradigan  muhim   vazifalaridan  kelib  chiqib,  o’z
byudjetiga   va   uni   ta’minlaydigan   soliqlarga   ega   bo’lishi   kerak.   Umumdavlat
soliqlarining   muhim   xususiyati   shundaki,   respublika   byudjetiga   tushadigan 22soliqlardan mahalliy byudjetlarini boshqarib borish uchun ajratma sifatida tushishi
mumkin. Agar  kelgusi  yili mahalliy byudjetlarning o’z manbalari ko’payib qolsa,
respublika   soliqlaridan   ajratma   berishni   xojati   qolmaydi.   Respublika   va   mahalliy
soliqlar   yagona   mohiyatga   ega   bo’lib,   byudjetga   to’lanishi   lozim   bo’lgan
to’lovlardir.   Mahalliy   soliqlar   maxaliy   xukumatlar   bajaradigan   vazifalariga   qarab
belgilanib, ularga doimiy va to’liq biriktirib berilgan. Mahalliy xukumatlar asosan
mehnatkashlarga yaqin bo’lganligidan ular ijtimoiy masalalarini maktab, sog’liqni
saqlash,   madaniyat,   maorif,   shahar   va   qishloqlar   obodonchiligi   kabi   vazifalarni
bajaradi.   Lekin   bu   soliqlar   va   yig’imlar   ularni   byudjet   harajatlarini   30-40   foizini
qoplaydi,   holos.   Keyingi   vaqtlarda   mahalliy   byudjetlar   daromadlari   salmog’ini   50-
60   foizga   etkazish   kabi   xukumat   qarorlari   mavjud.   Mahalliy   byudjetlar
daromadlarini   ko’paytirish   eng   dolzarb   masalalardan   birdir.   Faqat   o’z   darodam
manbaiga   to’liq   ega   bo’lgan   mahalliy   xukumatlar   o’z   faoliyatlarini   to’liq   amalga
oshirishlari   mumkin.   Aks   holda   turli   moliyaviy   kamchiliklarga   yo’l   qo’yish
ehtimoli   bor.   Mahalliy   soliqlarning   muhim   xususiyati   shundaki   ular   faqat   shu
hududning   byudjetiga   tushadi.   Boshqa   byudjetlarga   ajratmalar   berilmaydi.
Mahalliy byudjetlarning soliq va yig’imlari kam bo’lganligidan bu byudjetlarning
daromad   va   harajatlarini   barqarorlashtirish   ancha   murakkabdir.   Bu   masalani
echishda   ilgari   ko’rsatganimizdek,   xududdan   tushadigan   soliqlardan   ajratmalar
beriladi.   Amaliyotda   shu   soliqlardan   mahalliy   byudjetlarga   ular   byudjetini
barqarorlashtirish   uchun   100   foizgacha   ajratma   bermasdan   turib   subventsiya
beriladi.   Subventsiya   yoki   subsidiya   uslublari   esa   mahalliy   xukumatlarning
respublika  xukumatiga  murojat   etish  lozimligini   bildirib,  ularni   o’z  mahalliyidagi
soliqlar   to’liq   undiriishi   qiziqtirmaydi,   ulardagi   boqibeg’amlik   fazilatini
kuchaytiradi.   Mahalliy   xukumatlar   o’z   xoxishlaricha   soliq   va   yig’imlar   kiritish
huquqiga   ega   emas.   Soliq   Kodeksida   ko’rsatilgan   soliqlarni   o’z   xududlarida
qo’llash   yoki   qo’llamaslik   huquqi   bor.   Undan   tashqari,   mahalliy   soliqlar   va
yig’imlardan   byudjetga   tushgan   summa   atrofida   soliq   to’lovchilarga   imtiyozlar
huquqiga ega. Mahalliy soliqlar va yig’imlarning byudjetga to’liq tushishini tashkil
qilish   ularning zimmasidagi vazifa   hisoblanadi. 23O’zbekiston   soliq   tizimi   manbaiga   qarab   soliq   huquqiy   shaxslardan   va
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlarga   ajratiladi.   Huquqiy   shaxslardan
olinadigan soliqlarga hamma egri soliqlar, korxonalar daromadiga soliq, konlardan
foydalanganlik,   suv   resurslaridan   foydalanganlik,   savdo   tashkilotlarning   yalpi
tushum   solig’i,   er   solig’i,   mol-mulk   solig’i,   kichik   biznes   uchun   yagona   soliq   va
boshqalar   kiradi.   Ba’zi   soliqlarni   ham   huquqiy   shaxslar,   ham   jismoniy   shaxslar
to’laydilar. Jismoniy shaxslar to’laydigan soliqlarga daromad solig’i, er, mol-mulk,
soliqlari   kiradi.   Huquqiy   shaxslardan   olinadigan   soliqlar   davlat   byudjeti
daromadlarning  xal  qiluvchi   qismini  (85-86 foizini)   tashkil   etadi. Bu  soliqlarning
muhim xususiyati naqd pulsiz korxonalar hisob schyotlaridan byudjet schyotlariga
ko’chirib   qo’yiladi.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   ba’zi   soliqlar   naqd   pulda
undirilganligi   uchun   uni   to’lash   qiyin   kechadi.   Soliqlar   yig’ish   harajati   ko’payib
ketadi,   chunki   bu   ish   bilan   maxsus   tajribaga   ega   bo’lgan   soliq   inspektorlari
shug’ullanadi, xujjatlar ko’p yoziladi. Jismoniy shaxslar soliqlari ichida eng yirigi
fuqarolar   daromadiga   soliqdir.   Bu   soliq   orqali   fuqarolarning   guruhlari
daromadlarini   boshqarib   borish imkoniyati   yaratildi.
Umumiy   jihatdan   olib   qaraganda   mamlakatimiz   soliq   tizimini   isloh
qilishning   bir   necha   soliq   siyosati   strategiyasi   yo’llari   mavjud,   ular   quyidagicha
bo’lish   mumkin.
 muvaffaqiyatli ravishda faoliyat ko’rsatayotgan va O’zbekiston sharoitiga yaqin
bo’lgan   g’arb mamlakatlaridan birining   soliq   tizimidan nusxa   olish;
 o’tish   davri   iqtisodiyotiga   moslashtirilgan   soliq   tizimilarining   biridan
foydalanish;
 iqtisodiy   taraqqiyot   yo’lidan   muvafaqqiyatli   ravishda   ilgari   borayotgan   o’tish
iqtisodiyotiga   ega   bo’lgan   mamlakatlar   va   rivojlangan   xorijiy   mamlakatlar
tajribasiga   tayangan   holda   butunlay   yangi   soliq   ishlab   chiqarish.   Chunki,
O’zbekistonda   hozirgi   payitda   amal   qilib   kelayotgan   soliq   tizimini   tezda   va
tubdan   o’zgartirishga   qaratilgan   har   qanaday   tadbir,   mamlakat   iqtisodiyotiga
tuzatib   bo’lmaydigan   zarar   etkazish mumkinligi,   shubhasizdir. 24Amaldagi   soliq   tizimi   barcha   resurslardan   samarali   foydalanishga
rag’batlantiruvchi   ta’sir   ko’rsatishi   lozim.   Bu   erda   resurslarning   qanday   shaklda
bo’lishi   printsipial   ahamiyatga   ega   emas.   Bozor   iqtisodiyoti   barcha   resurslardan
har   doim   samarali   foydalanishni   taqozo   etadi.   Bu   fikrdagi   «samarali»   so’ziga
alohida   e’tibor   berilishi   uning   tub mohiyatini   ochib   berishga yordam   beradi.
Soliq tizimining oldiga qo’yilgan rag’batlantirish bilan bog’liq bo’lgan eng
muhim   vazifalarning   navbatdagisi   to’plangan   mol-mulkddan   samarali
foydalanishga rag’batlantiruvchi ta’sir ko’rsatishdir. Bu erda ham to’plangan mol-
mulkning   tegishli   ekanligi   printspial   ahamiyatga   ega   emas.   Soliq   tizimi   orqali,
aksincha to’plangan mol-mulkdan samarali  foydalanishga rag’batlantiruvchi ta’sir
ko’rsatishga   harakat   qilaveradi.   Davlatning   bu   sohadagi   xatti-harakatini   tabiiy
ravishda   qabul   qilmoq   lozim.
Soliq   tizimini   o’zgartirishda   asos   qilib   olingan   bosh   tamoyil-korxonalar
zimmasidagi soliq yukini keskin kamaytirishdir. Iqtisodchi-olimlar va amaliyotchi
mutaxassislar,   moliyachilar,   soliq   xizmati   xodimlari   va   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   rahbarlari   orasida   juda   ko’p   munozaralarga   sabab   bo’layotgan
masalalardan   biri   «soliq   yuki»   yoki   «soliq   og’irligi»   masalasidir.   Bu   muammoga
nisbatan bildirilgan fikrlarni bir necha guruhlarga bo’lish va unga munosabatni eng
umumiy   tarzda   qisqacha   qilib   quydagi ko’rinishlarda   ifoda   etish   mumkin:
 soliq   yuki   haddan ziyod   og’ir;
 soliq   yuki   shu   kecha-kunduzning   talablari   darajasida   belgilangan;
 ayrim   rivojlangan   mamlakatlar   bilan   qiyoslaganda   soliq   yuki   og’ir   emas;
Bu   erda   hozirgi   paytda   korxonalar   zimmasidagi   soliq   yukining   ancha   og’ir
ekanligi   tan   olinayapti.   Shuning   uchun   ham   soliq   yukini   kamaytirish   emas,   balki
keskin kamaytirish zarurligini ta’kidlanayapti. Shu o’rinda yana bir narsani alohida
qayd   etib   o’tmoq   lozim.   Gap   shundaki,   davlatimiz   rahbari   tomonidan   korxonalar
zimmasidagi   soliq   yukiga   nisbatan   bu   tarzdagi   fikrini   xaspo’shlamasdan   ochiq-
oydin   aytilishi   quyi   doiralarda   «soliq   yukiga   nisbatan   aniq   vaziyatni
«yuqoridagilar»   bilishmaydi»,   tarzida   aytiladigan   fikrlarning   asossiz   ekanligini
ko’rsatib   beradi. 25II-BOB.   Davlat   byudjet   xisobi va nazoratini   shakllantirish   va   xududlar   soliq
salohiyatini   takomillashtirish yo’llari
2.1. Davlat byudjetining daromadlar man’baini shakllantirish va mahalliy   soliq
salohiyatini baholash   muammolari
Davlat   byudjetining   daromadlar   man’baini   shakllantirish   va   mahalliy   soliq
salohiyatini baholashda barcha soliq turlari joylardagi korxonalar faoliyati ulardan
kelib   tushadigan   soliq   salmog’i   tuman   davlat   byudjetidagi   tutgan   o’rni   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bilan   birgalikda   xukumat   faoliyati,   makroiqtisodiy
barqarorlashtirishdan   tashqari,   barqarorlashtirish   vazifasiga   zid   kelishi   mukin
bo’lgan   boshqa   maqsadlarni   ham   ko’zlaydi.   Soliq   yukining   kamayishi,   davlat
harajatlarining   ko’payishi   odatda   turli   xil   saylovoldi   tadbirlari   boshlanishi   bilan
muvofiq   kelishi   avvaldan   ko’zga   tashlanib   keladi.   Bundan   tashqari,   byudjet
siyosati   doimo   hammaning   ko’z   o’ngida:   saylovchilar   madadiga   tayanmoqchi
bo’lgan   siyosatchilar,   hatto   buni   iqtisodiy   zarurat   talab   qilgan   taqdirda   ham,
soliqlarni ko’paytirishga yoki  ijtimoiy ehtiyojlar  uchun harajatlarni  kamaytirishga
jur’at eta   olishmaydi.
Joylarda   imkoniyatlarning   tengligi   ulardan   hammaning   ham   foydalana   olishi
mumkinligidan   dalolat   bermaydi.   Yagona   iqtisodiy   manfaatlar   mavjut
bo’lmaganligi   uchun   hozirgi   jamiyat   nohoyatda   rang-barangdir.   Hozirgacha
mamlakatlarda,   hatto   yuqori   darajada   rivojlangan   mamlakatlarda   ham   tengsizlik
mavjuddir.   Soliq   siyosati   tashqi   tomondan   qanchalik   demokratik   bo’lishiga
qaramasdan   jamiyatning   ijtimoiy   ehtiyojlari   o’rtasida   farq   bo’lganligi   uchun
hammani   bir   hil   tarzda   qanoatlantira   olmaydi.   siyosat,   eng   avvalo,   kapital
egalariga,   ko’proq   ta’minlangan   go’ruhlarga   qulayliklar   to’g’diradi   va   ular
qo’shimcha   afzalliklarga ega bo’ladi.
Iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sir   etishdagi   ziddiyatlar.   Soliq   siyosati   yordamida
tartibga solishdan foydalangan holda davlat umummilliy maqsadlarni hisobga olib
ayrim   tarmoqlarda,   iqtisodiyotning   sohalarida   va   mamlakatning   ayrim
mintaqalarida   kapitalning   jamg’arilishini   rag’batlantiradi.   Bir   vaqtning   o’zida   u
xo’jalikdagi   vujudga   kelishi   mumkin   bo’lgan   nomutanosiblikni   susaytirishga 26harakat   qiladi.   Tadbirkorlarning   bir   guruhi   uchun   qulay   soliq   muhitini   yaratib
berib,   ularning   ikkinchi   bir   guruhiga   zarar   etkazadi   va   ularning   noroziligia   sabab
bo’ladi.   Xuddi   ana   shunday   holat   AQShda   butun   sanoat   uchun   soliqqa   tortishni
tenglashtirish   maqsadida   sanoatning   qazib   chiqaruvchi   tarmoqlari   uchun   qazilma
boyliklariga   nisbatan   ustamaning   keskin   qisqartirilishi   notijasida   sodir   bo’ldi.
Tadbirkorlarning umumiy manfaatlariga javob beradigan bu tadbir oldin xuddi shu
imtiyozdan   foydalanib   kelganlarning,   ayniqsa,   neft   kompaniyalarining
noroziliklariga   sabab   bo’ldi.
Tartibga   solish   maqsadlarining   ziddiyatliliga.   Davlat   soliq   tadbirlarini
amalga   oshira   borib,   turli,   ayrim   hollarda   bir-biri   bilan   mutlaqo   to’g’ri
kelmaydigan   maqsadlarni   ko’zlaydi.   Masalan,   AQSh   ma’muriyati   1981-1986
yillar   davomida   soliq   islohotining   amalga   oshirish   yordamida   federal   byudjet
kamomadiga barham berish va inflyatsiya jarayonlarini susaytirishni ko’zda tutgan
edi.   Islohot   inflyatsion   jarayonlarga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatib,   byudjet   taqchilligini
qisqartirish   tomon   bir   oz   qadam   tashlangan   bo’lishiga   qaramasdan   barbir
byudjetning   balansligini   ta’minlashning   iloji   bo’lmadi.
Soliq tadbirlarining e’lon qilinadigan demokratik tamoyillar va ularning real
namoyon   bo’lishlari   o’rtasidagi   nomutonosiblik.   Soliq   qonunlari   yaratilayotgan
payitda   bu   qonunlarning   odatda   tenglik,   oddiylik   va   ommaviylik   kabi
maqsadlarning   ko’zlash   rasmiy   ravishda   e’lon   qilinadi.   Biroq   amaliyotda   ijroya
hokimiyat,   kasaba   uyushmalari   kabi   siyosiy   kuchga   ega   bo’lgan   jamoatchilik
tashkilotlariga,   birlashgan   guruhlarga   tayanadi.   Shuning   uchun   ham   aholining   bu
qatlami   ko’proq   soliq   afzalliklariga   ega   bo’lgan   bir   payitda,   jamoatchilik
tashkilotlariga   birlashmagan   aholi   qatlami   o’zlarining   tegishli   muammolarini
echish   imkoniga ega   bo’lmaydilar.
Makroiqtisodiy   prognozlash   muammosi   mavjud.   Soliq   siyosatining
muvaffaqiyatli   ulkan   darajada   bo’lg’usi   vaziyatni   oldindan   bashorat   qilish
mumkinligiga   bog’liqdir.   Turg’unlashayotgan   iqtisodiyot   ni   bugungi   kunda
rag’batlantirish o’z samarasini yarim yildan so’ng beradi. Lekin yarim yildan ekyin
iqtisodiyot   tushkunlik   holatda   bo’ladimi   yoki   bizning   siyosatimiz   inflyatsiya 27to’lqinini   yanada   kuchaytirib   boradimi?   Afsuski,   ilm-fanning   hozirgi   holati
makraiqtisodiy   siyosat   uchun   aniqlik   bilan   uzoq   muddatli   va   hrta   muddatli
prognozlar   qilish   imkonini   bermaydi.   Odatta   qisqa   muddatli   (2-3   oyga)
prognozlargina   muvaffaqiyatli   bo’ladi.
Faol   makroiqtisodiy   siyosatning   hozirgi   ba’zi   muxoliflar o’z   dalil-isbotlarida
«Lukas tanqidi» (ratsional kutishlar nazariy maktabining asoschisi  R. Lukas nomi
bilan atalgan)   degan   kontseptsiyadan   foydalanadilar.
«Lukas tanqidi» shundan iboratki, iqtisodiy siyosat natijalarini baholash usullari
uning   iqtisodiy   sub’ektlari   umumidlarini   shakillantirishga   ta’sirini   hisobga
olmaydi.   Vaholanki   mazkur   umidlar   ulkan   rol   o’ynab,   makroiqtisodiy   siyosatni
ko’pincha   ma’nosiz   qilib   qo’yadi.   Chunonchi,   xukumat   tomonidan
rag’batlantiruvchi   siyosat   o’tkazilganda   iqtisodiyot   sub’ektlari   muayyan   vaqt
o’tganidan   so’ng   inflyatsiya   sakrashi   yuz   beraishin   tushunadilar.   Shuning   uchun
ular   o’z   rejalarini   yangi   vaziyatni   hisobga   olib   ko’ra   boshlaydilar.   Soliqlar
kamaytirilishi   yoki   davlat   rejalarini   o’stirish   to’g’risida   axborot   olinishi   bilanoq
resurslarni   sotuvchilar   inflyatsiyani   kutib,   ishlab   chiqarish   omillari   narxini
oldindan   oshiradilar.   Tovar   va   resurslarning   bir   vaqtda   o’sishi   esa   iqtisodiyotni
jonlantirishga   olib   kelmaydi.
Byudjetni to’ldirishni ta’minlashning iqtisodiyotga ham, jamiyatga ham zarar
keltirmaydigan   vositalari   faoliyatini   samarali   ishlashini   ta’minlash   zarur.   Soliq
tizimi   barcha   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   nisbatan   bir   xildagi   munosabatga
moslashishi,   bunda   iqtisodiyot   sub’ektlari   daromad   (foyda)   to’g’risidagi
tasavvurlaridan   kelib   chiqib,   qaror   qabul   qilishga   majbur   bo’lgan   holatlar   yoki
soliq   tizimi   tomonidan   majbur   qilinadigan   jarima,   jazo   kabi   mexanizm   ta’sirida
soliq   to’lovchilar   adolatsiz   deb   hisoblab,   ularning   soliq   qonunlariga   rioya
etmasliklarini   yuzaga   kelishiga   omil bo’lmasligi   kerak.
XX   asrning   so’nggi   o’n   yilliklarida   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   qator
mamlakatlarda   soliq   tizimlari   islox   etildi.   Bunda,   mazkur   mamlakatlardagi   soliq
isloxotlari   asosan   uch   yo’nalish   ya’ni : 28 jismoniy va yuridik shaxslardan undiriladigan daromad soliqlari tarkibi, soliqqa
tortish   stavkalarini  tenglashtirish, shuningdek, imtiyozlar  hamda alohida shart-
sharoitlarni   tugatish   hisobiga   soliq   bazasini   kengaytirish;
 qo’shilgan   qiymat   solig’iga   tortishda   qator   tovarlar   va   xizmatlar   is’temolini
qamrab oluvchi   soliqqa tortish   bazasini   kengaytirish;
 aktsizlar   stavkasini   oshirish   kabilarga   yo’naltirilganligini   ta’kidlash   lozim.
Bunday   soliqqa   tortish   isloxotlarini   amalga   oshirishda   quyidagi   maqsadlar
bajarilishini   ta’minlash   nazarda tutilgan:
 iqtisodiy   rivojlanishga   soliqlarning   salbiy   ta’sirini   kamaytirish;
 iqtisodiyot   sub’ektlari   uchun   faoliyat   yuritish   shart-sharoitlarini   tenglashtirish;
 soliqqa   tortishni   soddalashtirish.
Keyingi   yillarda   mazkur   yo’nalishlarga   asoslangan   soliq   isloxotlari   qator  
rivojlanayotgan mamlakatlarda ham amalga oshirila boshlandi.   Soliq  
isloxotlarining   strategiyasini   to’g’ri   tanlash   bozor   munosabatlariga   o’tayotgan  
mamlakatlarda   birmuncha   qiyinroqdir.   Shuning   uchun   ularning   quyidagi:
 soliq   islohotlari   -   bu   uzoq   davom   etuvchi   jarayon   bo’lib,   bir   laxzada   amalga
oshadigan voqeylik emasligi;
 soliq tizimining byudjet sarf-harajatlarini qoplash uchun daromadlarning
belgilangan   xajmi   kelib   tushishining   samarali   vositasiga   aylanishini   ta’minlash;
 soliq   tizimi   gorizontal   adolatni   ta’minlashi;
 yuqori,   o’rta   va   quyi   daromadga   ega   sub’ektlarni   soliqqa   tortish   jarayonida
jamiyatda   daromadlarning   adolatli   taqsimlanishi   ta’minlashda   tassavurlarning
o’zaro   mos   kelishi   kabi   tamoyillarga   asoslanganligi   maqsadga   muvofiqdir.
Bundan   tashqari,   yana   bir   muhim   vazifalardan   biri   soliq   tizimining
barqarorligini ta’minlash hisoblanadi. Masalan, xorijiy investorlar o’z kapitallarini
yangi ishlab chiqarish yaratilishi, mavjud ishlab chiqarish bazalarini kengaytirish,
ayniqsa to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalar shaklida kapital qo’yishlariga qulay shart-
sharoit   yaratish lozim. 29 shaxsiy   daromadni   soliqqa   tortish   bilan   iqtisodiyot   sub’ektlarini   soliqqa   tortish
stavkalari   o’rtasida   katta   farq   oqibatida   sub’ektlar   inkorporatsiya   qilish
to’g’risidagi   qarorini   qabul   qilishga   majbur   bo’ladi.   Dividendlarni
diskriminatsiya   qilish   shunga   olib   keladiki,   investitsiyalarni   ularga   nisbatan
zayom   mablag’lari   hisobidan   moliyalashtirish   arzonroq   bo’lib   qoladi.
Keltirilgan   jihatlarda   soliq   tizimlarning   takomillashmaganligi   namoyon
bo’ladi.   Soliqlar   orqali   davlat   harajatlarini   moliyalashtirish   imkoniyatlarining
kamayishi,   shuningdek,   tabiiy   resurslardan   yanada   oqilona   foydalanishga   bo’lgan
talab   oqibatda   mazkur   muammoni   hal etishning   dolzarbligini   oshirdi.
Shunday   qilib,   O’zbekistonda   byudjet   daromadlarini   shakllantirishni
ta’minlash va xalqaro soliq siyosati  muammolari o’zaro umumiylik hamda o’ziga
xoslikka ega ekanligini hisobga olgan holda, xulosa qilish mumkinki, egri soliqlar
ulushining   oshishi   jarayoniga   bir   tomonlama   baho   berish   mumkin   emas.   Aslida
soliq tizimlarining takomillashib borishi shuni ko’rsatmoqdaki, egri soliqqa tortish
talab   va   taklif   mexanizmiga   ta’sir   etishi   orqali   raqobatni   buzuvchi   omil   sanaladi.
Bizga   ma’lumki,   raqobatli   bozor   tizimi   resurslarni   shunday   tovarlar   va   xizmatlar
ishlab chig’arishga yo’naltiradiki, ularga hammadan ko’ra ko’proq jamiyat ehtiyoj
sezadi,   aynan   shu   faoliyat   rivojiga   egri   soliqqa   tortish   mexanizmi   salbiy   ta’sirga
ega   bo’ladi.
Ayni   vaqtda   alohida   ta’kidlash   lozimki,   albatta   egri   soliqqa   tortish   orqali
kechayotgan   tub   tarkibiy   o’zgarishlar   qator   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarning
echilishi   omili   bo’lmoqda.
Shu   nuqtai-nazardan   mamlakatimizda   soliq   tizimi   orqali   byudjet
daromadlarini   shakllantirishda   xalqaro   soliqqa   tortish   amaliyotida   shakllangan
barcha   afzalliklardan   o’ziga   xos   tarzda   foydalanishning   eng   ma’qul   bo’lgan
mexanizmi faoliyatini yo’lga qo’yish davr talabidir Iqtisodiyotni davlat tomonidan
tartibga   solishda   o’ta   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   muammolar   orasida
soliqlar   yordamida   amalga   oshiriluvchi,   byudjetning   daromad   qismini
shakllantirish   dolzarb   bo’lib   hisoblanadi.   Soliqlar   -   bu   davlat   tomonidan
ko’rsatiluvchi   xizmatlar   evaziga   to’lanadigan haqdir. 30tizimini   takomillashtirish   borasida   so’ngi   yillarda   ham   bir   qator   ishlar
amalga   oshirildi.   Masalan,   foyda   soliqni   stavkasi   va   jismoniy   shaxslarning
daromadidan   olinadigan   soliq   stavkalarining   bosqichma-boich   kamaytirilganligi
aholi   va   xuquqiy   shaxslar   ixtiyorida   qoluvchi   mablag’lar   so’mmasini   ko’payishi
ko’rinishida   qo’shimcha   investitsion   resurslar   yuzaga   kelishiga   sabab   bo’ldi.
Shu bilan birga, soliq tizimidagi o’zgarishlarning kalendar yili davomida ham
amalga   oshirilayotganligi   ma’lum   bir   qiyinchiliklarni   keltirib   chiqarayotganligini
ham   aytib   o’tish   lozim.   Hozirgi   kunda   kichik   va   xusuusiy   tadbirkorlikni
rivojlantirishga,   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlashga   katta   ahamiyat   berilmoqda.
Ma’lumki, xususiy sektordagi tijorat korxonalari faqat o’z-o’zini qoplash va o’zini-
o’zi   mablag’   bilan   ta’minlash   asosida   ish   yuritadilar.   Bunda   tadbirkor   barcha
ma’suliyatni   o’z   zimmasiga   olgan   holda   bank   kreditlari   kabi   jalb   qilingan
resurslardan   ham   foydalanishi   mumkin.   Yillik   moliyaviy   reja   tuzilayotganda   va
resurslarni   jalb   qilish   yoki   qilmaslik   xaqida   boshqaruv   qarorlari   qabul
qilinayotganda daromad va harajatlar hisob-kitobida soliq harajatlari ham salmoqli
o’rin   egallaydi.   Biznes-reja   tuzilib,   xisob-kitoblar   amalga   oshirilganidan   so’ng,
tadbirkor   resurslarni   jalb   qilish   haqida   qaror   qabul   qilsa   va   shundan   so’ng   yil
davomida soliq stavkalariga keskin o’zgartirishlar kiritilsa, bu o’zgarishlar biznes-
rejani   amalga   oshirilishiga   to’sqinlik   qilishi   mumkin.   Bu   holatda,   agar   resurslar
tadbirkorning   o’z   resurslari   bo’lsa,   u   faqat   ko’zlangan   foydani   ololmay   qoladi
xolos,   lekin,   resurs   jalb   qilingan   bo’lsa-chi,   unda   nafaqat   ko’zlangan   foydani
ololmay qolishi, balki resurslar ma’lum bir foizlar evaziga jalb qilinganligi sababli
zarar   ko’rilishi ham   mumkin.
2.2. Davlat byudjeti daromadlarini ta’minlash va mahalliy salohiyatini
oshirishda   soliq   siyosatiga   ta’sir   etuvchi   omillar
Respublikamiz   xo’jalik   yuritish   va   ijtimoiy   munosabatlarning   yangi
shakllariga   o’tish   bilan   soliqqa   tortishning   me’yoriy-huquqiy   bazasi   muntazam
ravishda   takomillashib   bordi.   Rivojlanish   va   oyoqqa   turishning   murakkab   yo’lini 31bosib   o’tib,   anchagina   barqaror   va   yaqqol   bo’lgan   soliq   tizimi   shakillandi,   u
so’nggi yillarda davlat byudjeti daromadlari va harajatlarining muvozanatlashuviga
erishish imkonini berdi. Respublika xukumati   tomonidan iqtisodiyotga tushadigan
soliq   yukini   bosqichma-bosqich   kamaytirish   izchil   siyosatining   o’tkazilishiga
jamg’armalarni   va   iqtisodiyotning   moddiy   (xususiy)   sektorining   iste’molini
oshirish zaruriyati sababchi bo’ldi, soliqlar va yig’imlarni birxillashtirish esa milliy
soliq   tizimini   xalqaro   me’yor   va   standartlarga   muvofiqlashtirish   imkonini   beradi.
Natijada   davlat   byudjeti   daromadlari   tarkibida   soliq   tushumlarining   YaIMdagi
ulushi   bir   muncha   o’zgardi.
Respublika   xukumati   tomonidan   soliq   siyosatini   yanada   takomillashtirish,
fiskal funktsiyalarni kamaytirish hamda soliqlarning rag’batlantiruvchi ahamiyatini
kuchaytirishga   doir   asosiy   omillar sifatida   quydagilarni   belgilab   olindi:
 soliq   yukini   ishlab   chiqaruvchilardan   iste’molchilarga   o’tkazish,   to’g’ridan-
to’g’ri   soliqlar   salmog’ini   qisqartirish   hisobiga   bilvosita   soliqlar   ulushini
ko’paytirish;
 soliqqa   tortishning   o’xshash   bazasiga   ega   bo’lgan   soliqlarni   birxillashtirish,
soliq   mexanizmini soddalashtirish;
 resurslarni   tejovchi   ishlab   chiqarishlarni   rag’batlantirishni   ta’minlovchi   resurs
soliqlari   stavkalarini   maqbullashtirish;
 yig’iluvchanlik   darajasini   oshirish   va   boshqa   zaxiralar   hisobiga   soliq   solish
bazasini   kengaytirish.
Soliq   yukini   ishlab   chiqaruvchilar   zimmasidan   iste’molchilar   zimmasiga
o’tkazish,   bilvosita   soliqlar   ulushini   oshirish.   Bevosita   soliqlar   salmog’ini
kamaytirish   hisobiga   bilvosita   soliqlar   ulushini   oshirish,   soliq   yukini   ishlab
chiqaruvchilar   zimmasidan   iste’molchilar   zimmasiga   o’tkazish   bevosita   soliqlar
korxonalar   hamda   fuqarolarning   moliya-xo’jalik   faoliyatiga,   ya’ni   ularning
daromadlari xajmiga bevosita ta’sir ko’rsatishi bilan bog’liq. Bevosita soliqlarning
kamayishi   bilan   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   rag’batlantiriladi,   tegishlicha
soliqqa   tortish   bazasi   kengayib,   byudjetga   tushumlar   ortadi.   Bevosita   soliqlar
stavkalarini   kamaytirish   va   bilvosita   soliqlarga   tortish   bazasini   kengaytirish   orqali 32bunga   erishish   mumkin.   Bundan   tashqari,   soliq   stavkalarini   yanada   ko’proq
pasaytirish   yo’li   bilan   ayrim   yo’nalishilar   eksport,   xorijiy   investitsiyalar   va
boshqalar   rag’batlantiriladi.
So’ngi   yillardagi   soliq   siyosatining   tahlili   davlat   byudjetining   daromadlari
tarkibida bilvosita soliqlar ulushining ancha o’sayotganini hamda bevosita soliqlar
salmog’ini   kamayayotganini ko’rsatmoqda.
Sh un i   alohida   ta’kidlash   joyizki,   soliq   kodeksi   joriy   etilgan   va   undan
keyingi   yillarga   bir   nazar   tashlaydigan   bulsak.   Soliqlar   davlat     by ud j e t i ni ng
har     yili     90   va   undan     ortiq     foiz     darom adlari ni     shakllantirayotganligiga
amin   bulamiz.   Keltirgan   ma’lumotlarni   real   raqamlarda   ko’rish       uchun
quyidagi   diagrammaga   e’tiborimizni   qaratamiz.
Y u q or i d a g i   m a ’ l um o t l a r i d a n   shu   na r s a   m a’ l u m   b u l y a p t i k i ,   Davlat
byudjeti   daromadlari   tarkibida   bevosita,   bilvosita   va   resurs   va   mol-mulk
soliqlarining   salmog’i   aloxida   ahamiyat   kasb   etayotganligining   guvohi
bo’lmoqdamiz.
Agar   daromad   manbalari   ya’ni   soliqlarni   guruxlash   buyicha   salmog’iga
nazar   tashlaydigan   bulsak   byudjet   daromadini   shakll anti ri shda   bilvosita
soliqlarning   salmogi   50   foizni     tashkil   etmokda.   Bizning   fikrimizcha,   bu
tabiiy   hol.   Chunki,   jahon   iqtisodiy   tajribasidan   ma’lumki,   har   qanday
rivojlanayotgan   mamlakatda   bilvosita   soliqlarning   salmog’i   yuqori   bo’ladi.
Ishlab   chiqarish   sektori   zimmasidagi   soliq   yukini   kamaytirish   asosan
korxonalar   daromadlarini   soliqqa   tortish   darajasini   pasaytirish   vositasida   amalga
oshirilmoqda.   Iqtisodiy   isloxatlarining   birinchi   bosqichida   korxonalar   uchun
belgilangan   soliqlarning   yuqori   stavkalari   ijobiy   natijalar   bermadi.   Ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   uni   texnik   jihatdan   qayta   qurollantirish   uchun   etarli
mablag’larni   yo’naltirish imkonini   bermadi. 33 4- diagramm
a
Bevosita,   bilvosita   va   mol-mulk   solig’ining   davlat   byudjetidagi   salmog’i 21
Shu o’rinda ta’kidlashimiz lozimki, korxonalarimizning faolligini oshirishda
hukumatimiz   tomonidan   soliqlar   asosida   ularningishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirish   yuzasidan   soliq   yuki   va   soliq   stavkalarining   yillar   davomida   pasayib
borayotganligi   bundan   dalolat   bermoqda.   Agarda   quyida   keltirilgan   jadvaldan
buning   guvoxi bo’lmoqdamiz.
Mahalliy   byudjetlarga   ayrim   daromadlarning   biriktirilishi   mahalliy
xokimiyatlarning   byudjet   mablag’larini   o’z   vaqtida   va   to’liq   yigilishini
taxminlashga,   xamda   harajatlarni   o’z   vaqtida   va   to’liq   yigilishini   ta’minlashga
shuningdek harajatlarni o’z vaqtida va to’liq moliyalashtirishga bo’lgan qiziqishini
oshiradi.   O’zbekiston   Respublikasida   mahalliy   byudjetlarga   biriktirilgan   mahalliy
soliq   va   tushumlar   xamda   har   yili   yangi   byudjet   yili   uchun   davlat   byudjetini
tasdiklash   mobaynida   davlat   tomonidan   mahalliy   byudjetlarga   biriktirilgan
daromadlardan   tashkil topadi.
Respublika   iqtisodiyotiga   xorijiy   investitsiyalar   jalb   etishni   rag’batlantirish
soliq   siyosati   strategiyasining   ustuvor   jixatlaridan   biri   sanalib,   ular
investitsiyalarga bo’lgan keskin ehtiyoj muammosini ma’lum darajada hal etadi va 34joriy iste’mol uchun resurslarni oshirish imkonini beradi. Xorijiy investorlar uchun
pasaytirilgan   stavkalar   ayrim   hollarda   foyda   solig’idan   ozod   qilishni   nazarda 35tutuvchi   foyda   solig’iga   tortish   qulay   tizimining   yaratish   qo’shma   korxonalar
sonini   ortishiga   olib   keldi,   so’ngi   5   yil   ichida   ularning   soni   ikki   barobar   orti   va
3000   tadan   oshdi.
Mahalliy   mahsulot   eksporti   va   mamlakatga   erkin   almashtiriladigan   valyuta
tushumlarini  orttirish  respublika  iqtisodiy  taraqqiyotining   boshqa  ustuvor  vazifasi
sanaladi.   Mazkur   vazifani   muvaffaqiyatli   hal   etish   uchun   mahsulot   ishlab
chiqarishning umumiy hajmida eksport  ulushi  15 foizdan 30 foizgacha bo’lganda
mulkchilik shaklidan qat’iy nazar eksportchi korxonaning foyda solig’i stavkasi 30
foizga pasaytiriladi, sotishning umumiy hajmida eksport ulushi  30 va undan ortiq
foizni   qilganda belgilangan   stavka   50   foizga   pasaytiriladi.
Jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortish aholi daromadlarini darajasi
kabi   ijtimoiy   masalalar   bilan   uzviy   aloqador.   Jismoniy   shaxslarni   daromadiga
solinadigan   soliq   yukini   kamaytirish   va   fuqarolar   daromadlarini   tegishlicha
qonuniylashtirish   maqsadida   jismoniy   shaxslar   daromadlariga   solinadigan   soliq
shkalasi muntazam ravishda takomillashtirilmoqda. 1998 yildan boshlab 45 foizlik
eng   yuqori   stavka   bilan   5   darajali   shkala   qo’llanib   kelgan.   2000   yilda   eng   kam
oylik   ish   haqining   10   baravaridan   oshuvchi   daromaddan   40   foizlik   eng   yuqori
stavka bilan 4 darajali shkala belgilandi. Jismoniy shaxslar  daromad solig’ini eng
kam   oylik   ish   haqini   hisobidan   chiqarmay   hisoblab   chiqarishning   yangi   uch
darajali   tizimiga   o’tish   hamda   2001   yildagi   36   foizlik   stavkani   2002   yilda   33
foizgacha   pasaytirish   natijasida   2001   yilgi   byudjet   daromadlari   tarkibiga   soliq
salmog’i 2000 yilga nisbatan 1,4 foizlik punktga oshdi. Shu bilan birga 2001 yilda
jismoniy   shaxslar   daromad   solig’ining   YaIMga   nisbatan   ulushi   o’tgan   yilgi   3,2
foizdan   3,3   foizgacha»   oshdi.   Xozirgi   davrga   kelib   2006   yildagi   13%, 21%   va   29%
o’rniga   2007 yildan   13%,   18%   va   25%   etib   belgilandi.
Jismoniy   shaxslar   soliq   yukini   kamaytirish   siyosati   strategiyasi   aholining,
ayniqsa   kichik   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasidagi   daromadlarini
qonuniylashtirishga,   byudjetga   daromadlar   tushumini   yanada   oshirishga
yo’naltirilgan.   Biroq   shuni   qayd   etish   lozimki,   mazkur   mexanizm   jismoniy 36shaxslar daromadlarini deklaratsiyalash instituti mavjud bo’lgandagina samaraliroq
ishlaydi.   Jismoniy   shaxslar   daromadlarini   soliqqa   tortishni   yanada
takomillashtirish   mazkur   soliq   stavkalarining   o’sib   borishini   pasaytirish   hisobiga
aholining   o’rta   va   yuqori   daromadga   ega   guruhlari   ortishini   rag’batlantirish
kontsepsiyasidan   kelib   chiqib   amalga   oshirilishi   lozim.   Bu   hol   o’rta   va   yuqori
daromadga ega soliq to’lovchilarning qonunga zid operatsiyalar sohasidan qonuniy
operatsiyalar   sohasiga   chiqishlariga   imkon   beradi.
Fikrimizcha,   foyda   solig’i   stavkasini   yanada   pasaytirish   soliq   undirishning
quyi pog’onasiga yaqinlashib qolganligimiz tufayli maqsadga muvofiq emas. Ayni
payitda   xorijiy   mamlakatlarda   daromad   (foyda)   solig’i   korxonalarning   barcha
harajatlari   chegirilganda   to’lanadigan   korparativ   soliq   18   foizdan   45   foizgacha
boradi. MDX mamlakaktlari orasida eng ko’p quyi stavka O’zbekistonda –10 foiz
va Rossiyada-24 foiz, Ukrainada-30 foiz. Olis xorijda quyi  stavka Vengriyada-18
foiz,   Eng   yuqori stavka Germaniyada-45   foiz.
2015-2022   yillarda   mazkur   soliq   bo’yicha   tushumlarni   quydagi   yo’nalishlarda
yanada   takomillashtirish   nazarda   tutilmoqda:   qaytar   tartibda   soliq   solinadigan
daromadga   kiritiladigan   soliq   solinadigan   bazadan   chegirmalarni   kengaytirish
hisobiga.
Yuridik  shaxslar  mol-mulkini  soliqqa   tortish   borasida   Respublikada  sekin   asta
xalqaro tizimga birlamchi (tarixiy) qiymatdan soliq undurishdan qoldiq qiymatdan
soliq undirilishga o’tkazilgan. Asta sekin stavka pasaytirilib, bazasiga ko’ra bir xil
yuridik   shaxslarning   mol-mulk   solig’i   va   transport   vositalariga   solinadigan   soliq
birlashtirildi. Benzin, dizel yoqilg’isi  va gaz iste’moliga soliq joriy etish bilan bir
payitda jismoniy shaxslarga solinadigan mol-mulk solig’ining soliqqa tortiladigan
bazasidan transport   vositalari   qiymati   olib   tashlandi.
Kichik korxonalarni soliqqa tortishning   soddalashtirilgan tizimini tanlangan
sub’ektlar   sonining   ko’payishi   omillari   tahlili   soliq   yukini   qisqartirish   maqsadida
yirik va o’tra korxonalarni parchalash, ular bazasida bir qator mayda korxonalarni
yaratish   (ishlovchilar   soniga   ko’ra   kichik   korxonalar   mezonlariga   mos   keluvchi)
hisobiga   kichik   biznes   sub’ektlari   soni ortayotganini   ko’rsatadi. 37 XULOSA  
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   soliq-byudjet   siyosati   mamlakat   moliya
tizimining   asosini   tashkil   etadi.   Mavjud   moliyaviy   resurslardan   oqilona
foydalanish,   ularni   to’g’ri   yo’naltirish   samaradorligini   oshirish   va   ijtimoiy-
iqtisodiy   taraqqiyotini   ta’minlashda   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi
munosabatlarining   qanday   asosga   tayanayotganligi   juda   muhimdir.   Soliq   siyosati
strategiyasi   va   taktikasining   yaxlitligiga   erishish   mamlakatda   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga,   samarali   byudjet   siyosatini   yuritishga,   aholi   turmush
darajasini   yaxshilashga xizmat   qiladi.
Soliq siyosatini takomillashtirishning asosiy yo’nalishlaridan biri korxonalar
zimmasidagi   soliq   yukini   kamaytirish   emas,   balki   soliqqa   tortishning   maqbul
tizimini shakllantirish deb hisoblaymiz.Belgilangan yo’nalishlardagi muammoldar
ijobiy   hal   qilinsa,   korxonalar   boqimandaligini   kamayishiga,   soliqlarni   byudjetga
o’z   vaqtida   to’liq   undirishga,   takror   ishlab   chiqarishni   tezlashtirishga   va   boshqa
muammolarning   hal   qilinishiga,   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohatlarning   va   soliq
siyosatining asosiy maqsadlaridan biri, mamlakatda ishlab chiqaruvchilar o’rtasida
erkin raqobatni yuzaga keltirish orqali ichki bozorni to’yintirish hisoblanadi. Soliq
siyosatining   imtiyozli   yo’nalishlari   bu   maqsadni   ba’zan   inkor   eishini   kuzatamiz,
ya’ni   bir   tarmoqdagi   ikki   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   biriga   imtiyoz   berish
orqali,   ikkinchisining   imkoniyatlarini   kamaytirib   qo’yish   mumkin.   Imtiyozlarni
belgilashda   asosiy   omil   qilib   tarmoq   xususiyatini   e’tiborga   olish   maqsadga
muvofiq.   Bu   esa,   bir   tarmoq   ichida   erkin   raqobatni   va   narxlar   tengligini
ta’minlaydi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   soliqlar   umumiqtisodiy   tizimning   bir
bo’g’ini   hisoblanib,   amalga   oshirilayotgan   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi
mamlakatning   makroiqtisodiy   va   mikroiqtisodiy   ko’rsatkichlariga   sezilarli   tarzda
ta’sir   etadi.   Shunday   ekan,   soliq   siyosatining   strategiyasini   va   taktikasini
uzviyligini   ta’minlashning   asoslarini   o’rganish   ham   muhimdir.Chunki   soliq 38siyosati   strategiyasini   chuqur   o’rganib,   ilmiy   asoslash   orqali   soliq   taktikasini
samaradarligini   oshirish   va   bozor   iqtisodiyotida   davlatimiz   va   yurboshimiz
mamlakatimiz   ravnaqi   uchun   belgilagan   strategiyasiga,   ko’zlagan   maqsadiga
erishish   oson   kechadi. 39Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Konctitutsiyasi.   T.:   O‘zbekistan,   2018   y.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   «Markaziy   bank   to‘g‘risida»gi   qonuni.
15.11.2019,   №O‘RQ-582.
3. O‘zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga solish
to‘g‘risida”gi   (yangi   tahriri)   qonuni.   22.10.2019,   №O‘RQ-573.
4. O‘zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati
to‘g‘risida”gi   qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O‘RQ-580.
5. O‘zbekiston   Respublikasining   “To‘lovlar   va   to‘lov tizimlari
to‘g‘risida”gi   Qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O‘RQ-578
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 24
yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo‘llagan   Murojaatnomasi.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,
monopoliyaga   qarshi   kurashishni   tartibga   solish   tizimini   va   kapital   bozorini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   2019   yil   14 yanvardagi   PF-5630-sonli
farmoni
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   PF-
5635-son,   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va   ijtimoiy
rivojlanish   yili”da   amalga oshirishga   oid davlat   dasturi   to‘g‘risida” farmoni.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari
ommabopligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-3620
sonli   farmoni.   2018   yil   23   mart.
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Bank   tizimining   moliyaviy
barqarorligini yanada oshirish va investisiyaviy faolligini   kuchaytirish   chora–tadbirlari
to‘g‘risida»gi   PQ–1317–sonli   qarori.   2010   yil   6   aprel. 40Internet   saytlari
11. www.ahbor-reyting.uz   –   (“Ahbor-Reyting”   reyting   agentligi   sayti)
12. www.cbu.uz (O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki   rasmiy
vev   sayti).
13. www.lex.uz (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari
ma’lumotlari   milliy   bazasi   rasmiy vev   sayti).
14. www.stat.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Statistika   qo‘mitasi   rasmiy   vev   sayti).
15. http s://www.u zse. uz   -   “Toshkent”   Respublika   fond   birjasi   rasmiy   sayti
ma’lumotlari.