O‘zbekiston respublikasida pul-kredit siyosati samarali amalga oshirish yoʻllari, kutilayotgan xatarlar va ularni bartaraf etish

1MUNDARIJA
KIRISH .................................................................................................................. 3
I BOB PUL TUSHUNCHASI VA UNING FUNKSIYALARINI 
O‘RGANISHNING UMUMIY NAZARIY ASOSLARI ................................... 6
1.1. Pul tushunchasi va uning funktsiyalari. Pul agregatlari. Pulga talabning 
klassik nazariyasi .................................................................................................. 6
1.2. Pulga talabning keynscha nazariyasi. Pul taklifi. Bank multiplikatori .... 8
1.2.1-chizma. Pulga talab grafigi ....................................................................... 11
1.3.  Pul taklifining kengaytirilgan modeli. Pul multiplikatori ...................... 14
1.3.2-chizma. Real pul vositalari muvozanatrasi ............................................. 14
II BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA PUL-KREDIT SIYOSATI 
SAMARALI AMALGA OSHIRISH YO LLARI, KUTILAYOTGAN ʻ
XATARLAR VA ULARNI BARTARAF ETISHNING DOLZARB ............ 15
2.1. Respublikamizda pul-kredit siyosatini samarali amalga oshirish .......... 16
Pul-kredit siyosatining asosiy ko rsatkichlari, foizda	
ʻ ..................................... 19
2.1.1-rasm. Iqtisodiyotning naqd pul bilan ta minlanganlik darajasi,	
ʼ .......... 19
2.1.2-rasm. Milliy valyuta - so mning 1 AQSH dollariga nisbatan nominal	
ʻ . 21
2.2. Pul-kredit siyosatining 2024 yilgacha mo‘ljallangan asosiy 
yo‘nalishlarining dastlabki konseptual loyihasi ............................................... 23
2.3. O‘zbekiston Respublikasida pul-kredit siyosatida kutilayotgan xatarlar 
va ularni bartaraf etishning dolzarb masalalari .............................................. 27
XULOSA .............................................................................................................. 32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ...................................... 34
II. Kitoblar, darsliklar va o’quv qo’llanmalar ................................................. 34
III. Internet saytlar ............................................................................................. 35
KIRISH ..................................................................................................................... 2
I   BOB   PUL   TUSHUNCHASI   VA   UNING   FUNKSIYALARINI  
O‘RGANISHNING   UMUMIY NAZARIY ASOSLARI ...................................... 5	
1.1.
Pul   tushunchasi   va   uning   funktsiyalari.   Pul   agregatlari.   Pulga  
talabning   klassik   nazariyasi ................................................................................. 5
1.2.
Pulga   talabning   keynscha   nazariyasi.   Pul   taklifi.   Bank   multiplikatori . 7
1.3.
Pul   taklifining   kengaytirilgan   modeli.   Pul   multiplikatori ..................... 12
II BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA PUL-KREDIT SIYOSATI  
SAMARALI AMALGA OSHIRISH YO LLARI, KUTILAYOTGAN	
ʻ  
XATARLAR   VA ULARNI   BARTARAF   ETISHNING   DOLZARB ............... 15	
2.1.
Respublikamizda   pul-kredit   siyosatini   samarali   amalga   oshirish ....... 15
Pul-kredit   siyosatining   asosiy   ko rsatkichlari,	
ʻ   foizda 5
.................................... 20	
2.2.
Pul-kredit siyosatining 2024 yilgacha mo‘ljallangan asosiy   2yo‘nalishlarining   dastlabki   konseptual   loyihasi .............................................. 252.3.
O‘zbekiston Respublikasida pul-kredit siyosatida kutilayotgan  
xatarlar   va   ularni   bartaraf   etishning   dolzarb   masalalari .............................. 29
XULOSA ................................................................................................................ 34
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI ......................................... 36 3KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Iqtisodiyotning   erkinlashtirilishi   sharoitlarida
investitsion   jarayonlar   milliy   iqtisodiyot   raqobatbardoshligini   oshirishga,
hududlarda va korxonalarda ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga qaratilishi
lozim. Ularning amalga oshirilishi  yalpi ichki mahsulotning yuqori sur’atlar bilan
o‘sishini,   aholi   bandligini   va   farovonligini oshirishni   ta’minlaydi.
Shuning   uchun   2022   -   2026   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasi   Taraqqiyoti
strategiyasining   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   tadbirlar
uzoq   vaqtga   mo‘ljallangan   fundamental   maqsadlarni   o‘rtaga   qo‘yish   bilan   bir
qatorda,   bu   maqsadlarga   erishish   vositalari,   yo‘llarini   belgilashni   ham   o‘z   ichiga
olmoqda.   Bular   orasida   ishlab   chiqarishni   zamonaviy   texnologiyalar   negiziga
ko‘chirish   va samaradorligini   to‘xtovsiz oshirib   borish   eng   ahamiyatlidir.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash,
eng   avvalo, real investitsion jarayonlarga tayanadi va katta   miqdordagi investitsiya
resurslarini talab etadi. Bunda investitsiyalarni moliyalashtirishning ichki va tashqi
manbalaridan unumli hamda uyg‘un ravishda foydalanish, shu bilan birga, xo‘jalik
yurituvchi   sub’yektlar   va   tadbirkorlarning   investitsion   faolligini   har   tomonlama
ta’minlash   zarur   bo‘ladi.   Mamlakatimizda   iqtisodiyotning   barcha   sohalariga   real
investitsiyalarni   kengaytirish   yuzasidan   faol   siyosat   yuritilishi   va   salmoqli
tadbirlarning   amalga   oshirilishi   bu   borada   ijobiy natijalar   bermoqda.
Hozirgi   kunda   yalpi   ichki   mahsulotning   yuqori   sur’atlar   bilan   o‘sishi   va
yuksak makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar  asosan  jiddiy tarkibiy o‘zgarishlar va ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish   evaziga   ta’minlanishi   talab   etilmoqda.
Mamlakatda amalga oshirilayotgan iqtisodiy strategiya uzoq vaqtga mo‘ljallangan
fundamental   maqsadlarni   o‘rtaga   qo‘yish   bilan   bir   qatorda,   bu   maqsadlarga
erishish vositalari, yo‘llarini belgilashni ham o‘z ichiga oladi. Bular orasida ishlab
chiqarishni   zamonaviy   texnologiyalar   negiziga   ko‘chirish   va   samaradorligini
to‘xtovsiz   oshirib   borish   eng   ahamiyatlidir.
Davlat innovatsion muhitni vujudga keltirar ekan, huquqiy asoslarni hamda
innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirish   me’yorlarini   belgilaydi.   Qulay   innovatsion 4muhitni   yaratish   innovatsion   jarayon   qatnashchilari   uchun   ma’lum   imtiyozlar
belgilab   qo‘yilishini,   yangi   texnika   va   texnologiyani   o‘zlashtirish   vaqtidagi
ortiqcha xarajatlarni qisman qoplab berilishini, innovatsion-investitsion loyihalarni
amalga   oshirish   uchun   imtiyozli   kreditlarni,   innovatsion   xatarlarni   sug‘urtalash
tizimini   o‘z   ichiga   qamrab   oladi.   Chunonchi   2022   yilda   mikrofirma   va   kichik
korxonalar  uchun  soliq   to‘lovlari   stavkalarining  kamaytirilishi   xo‘jalik  yurituvchi
sub’yektlar investitsiya faoliyatining kengayishiga xizmat qiladi. Buning natijasida
mablag‘larni,   birinchi   navbatda,   ishlab   chiqarishni   texnologik   yangilash   va
zamonaviy   texnikani   joriy   etishga   yo‘naltirish   imkoni yanada kengaydi .
Kurs   ishining   maqsadi.   Pul   taklifi   modeli.Bank   va   pul   multiplikatorini
o‘rganish va   tahlil   qilish.
Kurs   ishning   predmeti .   O‘zbekiston   respublikasida   pul-kredit   siyosati
samarali   amalga oshirish yo llari, kutilayotgan xatarlar va ularni bartaraf etishʻ ning
dolzarb   masalalari;
Kurs   ishning   ob’ekti.   Pul   tushunchasi   va   uning   funksiyalarini
o‘rganishning   umumiy   nazariy   asoslari;
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat:
 pul   tushunchasi   va   uning   funktsiyalari.   pul   agregatlari.   pulga   talabning
klassik   nazariyasini   o rganish;	
ʻ
 pulga   talabning   keynscha   nazariyasi.   pul   taklifi.   bank   multiplikatorini
tahlil   qilish ;
 pul   taklifining   kengaytirilgan   modeli. pul   multiplikatorini   o‘rganish;
 respublikamizda   pul-kredit   siyosatini   samarali   amalga   oshirish
yo llarini	
ʻ   o‘rganish;
 pul-kredit siyosatining 2024 yilgacha mo‘ljallangan
asosiy   yo‘nalishlarining   dastlabki   konseptual loyihasini   o‘rganish;
 O‘zbekiston respublikasida   pul-kredit   siyosatida   kutilayotgan   xatarlar   va
ularni   bartaraf   etishning   dolzarb   masalalarini   o‘rganish .
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan, yondashuvlardan hamda samaradorligini ta’minlovchi kurs
ishi   natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo‘yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo‘llanmalar 5yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda   samarali   foydalanishga   xizmat qiladi.
Kurs   ishining   metodlari .   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so rovnomalar, ilg orʻ ʻ ʻ
o qituvchilarning	
ʻ   ish   tajribalarini   o rganish,	ʻ   pedagogik   tajriba,   taqqoslash.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   asosiy   qism   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishga   qo yilgan	
ʻ   maqsadga   erishishi   uchun   to plangan	ʻ
adabiyotlar   manbalarning nomlari va   elektron manzillari   keltirildi.
Umumiy   hajmda   35   betdan   tashkil   qiladi. 6I   BOB   PUL   TUSHUNCHASI   VA   UNING   FUNKSIYALARINI
O‘RGANISHNING   UMUMIY NAZARIY ASOSLARI
1.1. Pul   tushunchasi   va   uning   funktsiyalari.   Pul   agregatlari.   Pulga   talabning
klassik   nazariyasi
Pul   –   iqtisodiyot   sub`ektlari   mulkining   bir   turi   bo‘lib,   mulkning   boshqa
turlaridan ikki xususiyatiga ko‘ra farq qilad:   birinchidan,   pul yuqori likvidliliklar,
ya`ni   qisqa   muddatda,   sezilarsiz   sarf   -   xarajatlar   bilan   boshqa   buyumga
ayirboshlanish  qobiliyatiga  ega;   ikkinchidan   baholar   o‘zgarmas   bo‘lgan  sharoitda
pul   yoki   xech   qanday   daromad   keltirmaydi,   yoki   uning   daromadliligi   darajasi
boshqa   mulk   turlarinikidan   ancha   kam.   Shunga   qaramasdan   kishilar   nima   uchun
mulk  sifatida  pulga  egalik  qilishga  xarakat  qiladilar?  Bu   savolga  javobni  pulning
funktsiyalaridan   topamiz.
Odatda   pulning   uch   asosiy   funktsiyasi   mavjud   deb   qaraladi.   Bular   :
1. To‘lov   vositasi   (almashinuv vositasi).
2. Qiymat   o‘lchovi   vositasi.
3. Jamgarish   (   boylik   to‘plash)   vositasi.
Umumiy   ekvivalentlilik,   yuqori   likvidlilik   xususiyatlari   pulni   ideal   to‘lov
vositasiga   aylantiradi.   Xozirgi   zamon   iqtisodiyotida   to‘lovlar   uch   yo‘l   bilan
amalgam oshiriladi: 1)   naqd pul to‘lovi; 2) bankdagi xisobvaraqlarda yozuv orqali,
ya`ni   naqd   bo‘lmagan   pul   ko‘chirish   orqali;   3)   bir   shaxsning   ikkinchi   shaxsga
qarzdorliligini   tasdiklovchi   xujjatlar(   veksellar, qarz   majburiyatlari)   yordamida.
Qiymat o‘lchovi sifatida pullar tovarlar   bahosini ifodalaydi va turli tovarlar
qiymatini   taqqoslash   imkonini   beradi.   O‘z   tovari   uchun   olgan   pulini   sotuvchi
doim   ham   birdaniga   ishlatvermaydi.   Shu   sababga   ko‘ra   pullar   ularga   o‘tkazilgan
qiymatni  saqlab  turishlari   juda muxim.  Agar   pul   aytilgan xususiyatga  ega  bo‘lsa,
unda   u   boylik   to‘plash   maqsadida   jamgariladi.   Pulning   bu   funktsiyasini   muqobil
tarzda   mulkning   boshqa   turlari   -   obligatsiyalar,   aktsiyalar,   ko‘chmas   mulk   ham
bajarishi   mumkin.Rivojlangan   iqtisodiyot   sharoitida   pulning   to‘lov   vositasi
sifatidagi vazifasi jamgarish vositasi vazifasiga nisbatan muximroq ahamiyat kasb
etadi. 7Pulning   yuqori   likvidliligi   va   qiymatni   saqlab   turishi   xususiyatlar   barcha
turdagi   to‘lov   vositalarida   bir   xil   emas.   Naqd   pullar   va   muddatsiz   depozitlarning
likvidliligi   djarajasi   muddatli   depozitlarga   yoki   veksellarga   qaraganda   yuqoriroq.
Shu   sababli   pul   massasi   likvidlilik   darajasining   pasayib   borishi   tamoyiliga
asoslangan   agregatlarga   bo‘linadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   pul   massasini
aniqlashda   -   M
1 ;   M
2 ;   M
3 ;   M
4   deb   belgilanadigan   pul   agregatlaridan   foydalaniladi.
Pul agregatlarining tarkibi va miqdori turli mamlakatlarda o‘zaro farq qilish
mumkin.   Quyida   umumlashtirib   olingan   pul   agregatlari   tarkibini   keltiramiz:
“M0   -   bank   tizimidan   tashqaridagi   naqd   pullar   va   tijorat   banklarining
Markaziy   bankdagi   rezervlari;
M
1   = M
0   +   muddatsiz depozitlar,   yo‘l   cheklari   va   boshqalar;
M
2   =M
1   +   (miqdori   va   muddati   cheklangan)   muddatli   depozitlar   va
boshqalar ;
M
3   =   M
2 +(miqdori   va   muddati   cheklanmagan)   muddatli   depozitlar   va
boshqalar”
Makroiqtisodiy   taxlilda   M
1   va   M
2   pul   agregatlari   eng   ko‘p   foydalaniladi.
Pul   agregatlarining   dinamikasi   turli   sabablarga   bog‘liq.   Masalan,   daromadlarning
oshishi natijasida M
1 ga talab tezroq o‘ssa, foiz stavkasining o‘sishi natijasida M
2
va   M
3 ga   talab   M
1 ga   nisbatan   tezroq   o‘sadi.   Pulning   miqdoriy   nazariyasi   pulga
bo‘lgan   talabni   almashinuv tenglamasi yordamida   aniqlaydi:
??????   ·   ??????   =   ??????   ·   ??????
Bu   erda:   M   –   muomaladagi   pul   miqdori;   V   –  pulning   aylanish   tezligi;   P   –
baholar   darajasi   (baho   indeksi); Y   –   real   YAIM.
Pulning   aylanish   tezligi,   iqtisodiyotda   bitimlar   tarkibi   nisbatan   barqaror
bo‘lganligi   uchun   ham   doimiy   kattalik   deb   qabul   kilinadi.   Ammo   bank   tizimiga
xisob-kitoblarni   tezlashtiruvchi   texnik   vositalar   joriy   qilinishi   natijasida   u
o‘zgarishi   mumkin.   V   doimiy   bo‘lgan   sharoitda   almashtirish   tenglamasi
quyidagicha   bo‘ladi:
??????   ·   ??????   ∗   =   ??????   ·   ??????   (Fisher   tenglamasi),   bundan: 8??????   =
??????   ∙   ??????
?????? ∗
P   ·   Y   –   nominal   YAIM   miqdorini   bildirishini   va   doimiy   miqdorligini
xisobga   olsak,   muomala   uchun   zarur   bo‘lgan   pul   miqdori   ishlab   chiqarilayotgan
tovarlar   va   xizmatlar   miqdori   va   ularning   bahosi   o‘zgarishlariga,   boshqacha
aytganda,   nominal   YAIM   o‘zgarishiga   bogliq.   Muomaladagi   pul   massasining
o‘zgarishi,   klassik   nazariyaga   ko‘ra,   Y   sekin   o‘zgarishi   tufayli   asosan   baholar
darajasiga ta`sir   ko‘rsatadi.   Bu xolat “pulning neytralligi”   nomini   olgan.
Monetaristlar qoidasiga ko‘ra hukumat pul massasining o‘sish sur`atini, real
YAMMning   o‘rtacha   o‘sish   sur`ati   darajasida   ta`minlab   tursalar   iqtisodiyotda
baholar   darajasi   barqaror bo‘ladi.
Fisher   tenglamasidan   tashqari   bu   tenglamaning   boshqa   bir   shakli   Kembrij
tenglamasidan ham   keng   foydalaniladi:
??????   =   ??????   ∗   ????????????
Bu   yerda:   k=   1/V     – pulning   aylanish   tezligiga teskari   miqdor.
k   -   koeffitsientni   nominal   pul   miqdori   (M)ning   daromadlar   (P·Y)dagi
ulushini   ko‘rsatadi.
Kembrij   tenglamasi   turli   darajada   daromadli   bo‘lgan   turlicha   moliyaviy
aktivlar   mavjudligini   va   daromadni   ularning   kaysi   biri   ko‘rinishida   saklashni
tanlash imkoniyati   mavjudligini   ko‘zda   tutadi.
Pulga   real   talab   quyidagi   ko‘rinishda   xisoblanadi:
(??????/??????)   ?????? =   ??????   ??????
Bu yerda: M/R – “real pul qoldig‘i”, “pul mablaglarining real zahirasi” deb
nomlanadi.
1.2. Pulga   talabning   keynscha   nazariyasi.   Pul   taklifi.   Bank
multiplikatori
Pulga   talabning   Keyns   nazariyasi,   likvidlilikning   afzalligi   nazariyasi,
pulni   naqd   ko‘rinishda   saqlashga   kishilarni   undovchi   uch   sababni   ajratib
ko‘rsatadi:
1. Transaktsion   sabab   (joriy   bitimlar uchun   naqd   pulga   talab). 92. Extiyotkorlik   sababli   (ko‘zda   tutilmagan   xolatlar   uchun   ma`lum
miqdorda   naqd pullarni   saklash). 103. Spekulyativ   sabab   (foyda   olish   maqsadida   qimmatli   kqog‘ozlar   sotib
olish   uchun   pulga   talab).
Spekulyativ sabab foiz stavkasi  bilan obligatsiyalar kursi o‘rtasidagi teskari
bog‘liqlikka   asoslanadi.   Agar   foiz   stavkasi   ko‘tarilsa,   obligatsiyalar   bahosi
pasayadi,   ularga   talab   esa   oshadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   naqd   pul   zahiralarining
qisqarishiga   hamda   naqd   pullarga talabning   pasayishiga olib   keladi.
Pul   likvidlilik   xususiyatiga   ega   bo‘lganligi   uchun   ham   axoli   uni   saqlashni
afzal   biladi.   Likvidlilikning   afzalligi   nazariyasi   ko‘rsatadiki   pulga   bo‘lgan   talab
miqdori  foiz stavkasiga  bog‘liq. Foiz stavkasi  naqd pul  vositalarini qo‘lda ushlab
turishning   muqobil   xarajatlari   miqdorini,   ya`ni,   siz   foiz   olib   kelmaydigan   naqd
pullarni   qo‘lda   ushlab   turgan   sharoitda   yo‘qotadigan   pul   miqdorini   bildiradi.
Nonning narxi non talabi miqdoriga ta`sir qilganidek, naqd pullarni qo‘lda ushlab
turish   miqdori   ham   pul   zahiralariga   talab   miqdoriga   ta`sir   ko‘rsatadi.   Shuning
uchun   foiz   stavkasi   oshganda,   insonlar   boyliklarini   naqd   pul   shaklida   kamroq
ushlab turishga   harakat qiladi.
Real   pul   zahiralariga talab   funktsiyasini   quyidagi   ko‘rinishda   yozamiz:
??????/??????   =   ??????(??????)
Bu   tenglama   ko‘rsatayaptiki,   pulga   bo‘lgan   talab   miqdori   foiz   stavkasi
funktsiyasi   ekan.   Grafikda   foiz   stavkasi   va   real   pul   zahiralari   miqdoriga   talab
teskari bog‘liqlikka ega ekanligi ko‘rinadi. Chunki, yuqori foiz stavkasi pulga talab
miqdorining kamayishini ko‘rsatadi.
Klassik va keynschilarga xos yondashuvlarni umumlashtirib, pulga talabning
quyidagi   omillarini   ajratib   ko‘rsatish   mumkin:
 daromadlar   darajasi;
 pulning   aylanish   tezligi;
 foiz   stavkasi.
Agar   klassik   nazariya   pulga   talabni   asosan,   real   daromad   hajmi   bilan
bog‘lasa,   keynschilarda   esa   pulga   talab   asosan,   foiz   stavkasiga   bog‘liq   deb
xisoblanadi. 111.2.1-chizma.   Pulga   talab   grafigi 1
Pulning   aylanish   tezligini   xisobga   olmaganda,   real   pul   qoldig‘iga   talab
formulasi   quyidagicha   bo‘ladi:(??????/??????)	 ?????? = ?????? (??????,	 ??????);
Bu   yerda:   R   –   foiz stavkasi;   Y   –   real   daromad.
Chiziqli   bog‘liqlikni   e`tiborga   olsak, quyidagicha   formula   xosil   bo‘ladi:
(??????/??????)??????   =   ????????????   −   ????????????
Bu   erda:   k   va   h   –   pulga   talabning   daromadlar   va   foiz   stavkasiga
ta`sirchanligini   ifodalovchi   koeffitsientlar;   k   –   foiz   stavkasi   (real   foiz   stavkasi).
Real   foiz   stavkasi   nominal   foiz   stavkasidan   inflyatsiya   sur`atini   ayirib
topiladi.
Daromad   darajasining   o‘zgarishi   foiz   stavkasi   o‘zgarmas   bo‘lgan   sharoitda
ham   pulga   talabning   ko‘payishiga   olib   keladi.   Bu   grafikda   pulga   talab   egri
chizigining siljishi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Pul taklifi (M
s ) o‘z ichiga bank
tizimidan   tashqaridagi   naqd   pullar   (S)   va   zarur   bo‘lganda   (D)   iqtisodiy   agentlar
bitimlar   uchun   ishlatishi mumkin   bo‘lgan   depozitlarni   oladi:
??????
??????   =   ?????? +   ??????.
Aksariyat mamlakatlarda davlat pul chiqarishda monopol huquqqa ega. Uni
amalga   oshirish   huquqi   nisbatan   mustakil   muassasa   Markaziy   bank   ixtiyorida.   “
Markaziy   bank   O‘zbekiston   Respublikasi   xududida   konuniy   to‘lov   vositasi   sifatida
1
 Maxmudov . N.M.,   Hakimov . H.A.  “ Makroiqtisodiy   tahlil”.   O‘quv   qo‘llanma. – T.: Toshkent nashriyoti. 
2021. 12banknotlar  va  tangalar  ko‘rinishidagi  pul   belgilarini   muomalaga  chiqarish  mutlaq
huquqiga   ega”   Ammo   pul   taklifini   ko‘paytirish   imkoniga   yoki   pul   yaratish
qobiliyatiga   tijorat   banklari   ham   ega.   Ular   kreditlar   bera   borib,   to‘lov   vositalari
emissiyasini yoki kredit multiplikatsiyasini amalga oshiradi. Masalan, A bankning
depoziti   2000   so‘mga   o‘sgan   bo‘lsa,   zahira   normasi   20   %   ga   teng   bo‘lganda
(zahira normasi – tijorat banklar depozitlarining ma`lum qismini Markaziy bankda
saqlab   turish   normasi),   u   400   so‘mni   Markaziy   bankda   zahiralab,   qolgan   1600
so‘mni   qarzga   beradi.   Shunday   qilib,   A   bank   pul   taklifini   1600   so‘mga
ko‘paytiradi   va   u   endi   2000+1600=3600   so‘mni   tashkil   etadi.   YA`ni,
omonatchilarning   depozitlardagi   2000   so‘mdan   tashkari   yana   1600   so‘m   qarz
oluvchilar   qo‘lida   qoladi.   Agar,   1600   so‘m   yana   banka   tushsa,   (masalan,   B
bankka)   unda   20   %   ga   teng   bo‘lgan   zahira   normasida   u   320   so‘mni   zahirada
qoldirib,  1280   so‘mni   kreditga   beradi   hamda   shu   miqdorda   pul   taklifini   oshiradi.
Kredit   berishning   bu   jarayoni   so‘nggi   pul   birligidan   foydalanishga   qadar   davom
etadi.   Yakuniy   xisob   kitob   bank   depozitlari   jami   10000   so‘mga   ko‘payganligini
ko‘rsatadi. Bu   jarayonni   formula   ko‘rinishida   quyidagicha   yozishimiz   mumkin:
??????   =   (??????/   ???????????? )   ??????   ??????
Bunda:   M- pul taklifi hajmi;   rr – majburiy zahiralash normasi ;   D   - dastlabki
depozit.
Keltirilgan   formuladan   ko‘rinib   turibdiki,   pul   taklifi   1/rr   koeffitsentiga
bog‘liq   bo‘lib,   uni   bank   multiplikatori   yoki   pul   ekspansiyasi   multiplikatori   ,   deb
ataladi.   U   ushbu   bank   zahiralar   normasida   ortiqcha   zahiralarning   bir   pul   birligi
bilan   yaratilishi   mumkin   bo‘lgan   yangi   kredit   pullarining   eng   ko‘p   miqdorini
bildiradi.
Pul   taklifining  umumlashma  modeli  Markaziy   bankning  pul   taklifidagi  roli
hamda pulning bir qismini depozitlardan naqd pullarga oqib o‘tishni xisobga olgan
xolda   yoziladi. Bu   model   bir   qator   yangi   o‘zgaruvchilarni   o‘z   ichiga   oladi.Bular:
-   pul   bazasi   (rezerv   pullar,   yuqori   quvvatli   pullar)   –   bank   tizimidan
tashqaridagi   naqd   pullar   va   tijorat   banklari   Markaziy   bankda   saqlaydigan
depozitlar   summasi; 13-   deponentlash   koeffitsienti   -   Cr   = S/   D
Pul   bazasini   MV   va   bank   rezervlarini   R   deb   belgilasak,
????????????   =   ??????   +   ??????.
Pul   taklifining   kengaytirilgan   modelini   iuyidagicha   yozish   mumkin:
(Cr   +1)/   (Cr   +   rr )   nisbat   pul   multiplikatori   deb   yuritilib   bir   so‘mlik   pul
bazasi   xisobiga   necha   so‘mlik   pul   taklifi   yuzaga   kelishini   ko‘rsatadi.   Pul
multiplikatori   ni   –   pul   taklifining   pul   bazasiga   nisbati   ko‘rinishida   yozish
mumkin:
Cr miqdori – axolining o‘z mablaglarini naqd pullar va depozitlar o‘rtasida
qanday   proportsiyada   saqlashni   tanlashga   bog‘liq.
rr   = R / D miqdori esa – axolining nafakat Markaziy Bank belgilab bergan
majburiy rezerv normasiga, balki tijorat banklari saqlab turishni mo‘ljallanayotgan
ortiqcha   rezerv   miqdoriga   ham   bog‘liq.
Demak,   pul   taklifi   pul   bazasi   va   pul   multiplikatori   miqdoriga   bog‘liq
ekan.Pul   multiplikatori   pul   bazasining   bir   miqdorga   oshishi   natijasida   pul   taklifi
qanday   o‘zgarishini   ko‘rsatadi.
Markaziy bank pul taklifini avvalambor, pul bazasiga ta`sir etish yo‘li bilan
tartibga   soladi.
Mamlakatda   pul miqdori   ko‘payadi,   agar:
- pul   bazasi   o‘ssa;
- majburiy   zahiralash   normasi   pasytirilsa;
- tijorat   banklarining   ortiqcha   rezervlari   kamaysa; 14- naqd   pullarningn   depozitlar   umumiy   summasiga   nisbati   pasaysa.
1.3.   Pul   taklifining   kengaytirilgan   modeli.   Pul   multiplikatori
Pul   bozori   modeli   pulga   talab   va   taklifni   birlashtiradi.   Dastlab,   soddalik
uchun   pul taklifi Markaziy Bank tomonidan nazorat kilinadi va   (M/P) s  
darajasida
qayd   qilingan   deb   olamiz.   Agarda   M-pul   taklifini,   P-narxlar   darajasini   bildirsa,
M*/P*   pul vositalarining   real   zahirasi   miqdorini   ko‘rsatadi.
(??????/??????)   ??????   =   ?????? ∗/??????   ∗
Bu   yerda:   M   -   pul   taklifi   darajasini   bildiradi;
P   –   baholar   darajasi   (ushbu   modelda ekzogen   o‘zgaruvchi   )ni   ko‘rsatadi.
Real   pul   taklifi   miqdoridagi   foiz   stavkasiga   bog‘liq   bo‘lmagan   vaziyatni
ko‘rsatadi.   Shuning   uchun   real   pul   vositalari   taklifi   grafikda
ko‘rsatayotganimizdek   vertikal   chizik   ko‘rinishiga   ega   bo‘ladi.   Bu   xolat   foiz
stavkasi   qanchalik   o‘zgarishiga   qaramasdan real pul taklifi   miqdori   o‘zgarmasdan
qolgan vaziyatni   aks   ettiradi. Baholar darajasini ham barqaror deb qabul qilamiz.
Bu xolatda real   pul   taklifi   M*/P*   ga teng   va   grafikda Ms   to‘gri   chizik   ko‘rinishiga
ega bo‘ladi.
Pul talabi berilgan daromad darajasida foiz stavkasiga  teskari  proportsional
egri chizik ko‘rinishiga ega.   Muvozanat nuktasida pul talabi va taklifi o‘zaro teng,
(1.3.2-chizma).   O‘zgarib   turuvchi   foiz   stavkasi   pul   bozorini   muvozanatda   ushlab
turadi.   Foiz   stavkasining   o‘zgarishi   natijasida   iqtisodiy   agentlar   o‘z   aktivlari
tarkibini  o‘zgartirgani  tufayli pul bozorida muvozanatga erishish uchun vaziyatga
ta`sir   etib   uni   o‘zgartirish   zarur   va   mumkindir.
1.3.2-chizma.   Real   pul   vositalari   muvozanatrasi 2
2
 Yakubov I.O., Hakimov H.A. Makroiqtisodiyot. O‘quv qo‘llanma. - T.:   TDIU,   2019. 15Agar R juda yuqori bo‘lsa, pul taklifi unga bo‘lgan talabdan yuqori bo‘ladi.
Iqtisodiy   agentlar   o‘zlarida   to‘planib   qolgan   ortiqcha   naqd   pullarni   aktsiya   va
obligatsiyalarga   aylantirib,   ulardan   qutilishga   intilishadi.
Yuqori   foiz   stavkasi,   ta`kidlanganidek,   obligatsiyalar   kursining   pastroq
darajasiga mos keladi. Shu sababli, arzon obligatsiyalarni (kelajakda foiz stavkasi
pasayishi   okibatida ular   kursi o‘sishini   ko‘zda tutib)   sotib   olish   foydali   bo‘ladi.
Banklar, Ms> Md bo‘lgani uchun foiz stavkasini pasaytira boshlaydi. Asta-
sekin   iqtisodiy   agentlar   o‘z   avtivlari   tarkibini   o‘zgartirishi   va   banklar   tomonidan
foiz   stavkasining   o‘zgartirilishi   oqibatida   pul   bozorida   muvozanat   tiklanadi.   Foiz
stavkasi   pasayib ketgan   xolatda   teskari   jarayon   ro‘y   beradi (1.3.3-chizma).
1.3.3-chizma.   Pul   bozorida   muvozanatrasi   taklifi   grafigi   modeli 3
Foiz   stavkasi   va   pul   massasi   muvozanatli   darajasining   o‘zgarib   turishi   pul
bozorining   ekzogen   o‘zgaruvchilari   –   daromadlar   darajasi   va   pul   taklifining
o‘zgarishi   natijasida   ham   ro‘y   beradi.   Grafik   ko‘rinishda,   bu,   pul   talabi   va   pul
taklifi egri chiziklarining siljishi   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
II BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA PUL-KREDIT SIYOSATI
3
 Maxmudov . N.M.,   Avazov . N.R.   «O‘zbekiston   iqtisodiyotini   rivojlantirishda investitsiyalardan samarali 
foydalanish yo‘llari»: Ilmiy-ommabop   risola.   -T.:   TDIU,   2019-y. 16SAMARALI AMALGA OSHIRISH YO LLARI, KUTILAYOTGANʻ
XATARLAR   VA ULARNI   BARTARAF   ETISHNING   DOLZARB
MASALALARI
2.1. Respublikamizda   pul-kredit   siyosatini   samarali   amalga   oshirish
yo llari	
ʻ
O zbekiston	
ʻ   Respublikasining   "Markaziy   bank   to g risida"gi	ʻ ʻ   Qonuniga
muvofiq,   Markaziy   bankning   strategik   maqsadlari   bank   tizimi   va   to lov   tizimlari	
ʻ
barqarorligini   ta minlovchi	
ʼ   infratuzilmaga   qarshi   kurashish   hisoblanadi.   Ushbu
strategik maqsadga erishish uchun pul-kredit siyosatining taktik maqsadlari sifatida
inflyatsiya   maqsadi va pul   ta minotining	
ʼ   o sish	ʻ   sur ati	ʼ   qo llanilmoqda.	ʻ
Ayni   paytda   O zbekistonda	
ʻ   pul-kredit   siyosatini   takomillashtirish   bilan
bog liq dolzarb masalalar mavjud. Hozirgi muammolarga pul ta minotining o sish	
ʻ ʼ ʻ
sur atlari
ʼ   va   milliy   valyutaning   devalvalyatsiya   darajasining   yuqoriligi,
iqtisodiyotga   pul   ta minotining	
ʼ   past   darajasi,   tijorat   banklarining   kreditlari
bo yicha   milliy   valyutadagi   nisbati   yuqori   foiz   stavkalari   kiradi.   O z   navbatida,	
ʻ ʻ
pul-kredit  siyosatini  takomillashtirish  bilan bog liq hozirgi  muammolarning ilmiy	
ʻ
jihatdan   to g ri	
ʻ ʻ   еchimini   topish   еtakchi   pul   tushunchalarining   tamoyillarini
o rganish va	
ʻ   ularning   amaliy   ahamiyatini   baholashni   zarur   qiladi.
Monetarizm pullik nazariyasining asoschisi  AQShning Chikago universiteti
professori,   Nobel   mukofoti   laureati   M.Fridmandir.   M.Fridman   iqtisodiy
adabiyotlarda   birinchi   bo lib	
ʻ   pul   ta minotining	ʼ   yillik   o sishini	ʻ   qat iy	ʼ   indikator
sifatida   belgilash   va   unga   erishish   jarayonini   Markaziy   bank   tomonidan   nazorat
ob ekti   qilib   qo yish   zarurligini   ilmiy   asoslab   berdi.   Uning   xulosasiga   ko ra,   pul	
ʼ ʻ ʻ
ta minotining o sishi yakuniy mahsulot narxining uzoq muddat davomida barqaror
ʼ ʻ
o sishiga
ʻ   asoslanishi   kerak.
J.Keynsning fikricha, foiz stavkasi pul tushunchasida muhim rol o ynaydi va	
ʻ
foiz   stavkalariga   ta sir   ko rsatish   orqali   ishsizlik   va   iqtisodiy   o sishga   bevosita	
ʼ ʻ ʻ
ta sir   ko rsatishi   mumkin.   J.Keyns   taklif   etgan   pul   muomalasining   translyatsiya	
ʼ ʻ
mexanizmi   uch   bosqichdan   iborat: 17 birinchi   bosqich:   pul   ta minoti-foizʼ   stavkasi;
 ikkinchi   bosqich:   pul   ta minoti
ʼ   -foiz   stavkasi   -   investitsiya;
 uchinchi   bosqich:   pul   ta minoti	
ʼ   -   foiz   stavkasi   -   investitsiya   -   milliy
daromad.
J.Keynsning   translyatsiya   mexanizmiga   ko ra,	
ʻ   firmalar   va   firmalar   foiz
stavkalari   tushishi   bilan   rejadagi   investitsiyalarini   ko paytiradilar,	
ʻ   bu   esa
inventarlarning kutilmagan iste mol qilinishiga olib keladi, rejadagi xarajatlarning	
ʼ
umumiy   miqdori   bilan   bir   qatorda,   firmalar   va   kompaniyalar   ishlab   chiqarishni
shunday   sharoitlarda   ko paytiradilar,	
ʻ   natijada   milliy   daromad   ko payadi.	ʻ
F.Mishkinning   so zlariga	
ʻ   ko ra,	ʻ   Markaziy   bankning   ochiq   bozordagi
operatsiyalari   quyidagi   afzalliklarga   ega:
- ochiq bozor operatsiyalari FZT tashabbusi bilan amalga oshiriladi va uning
hajmi   FZT   tomonidan   boshqariladi,   diskont   operatsiyalarini   amalga   oshirishda
bunday   nazorat   yo q;	
ʻ
- ochiq   bozor   operatsiyalarining   yuqori   darajada   moslashuvchanligi,
ularning   hajmi istalgan   vaqtda   o zgartirilishi	
ʻ   mumkin;
-ochiq bozor operatsiyalari oson o zgaruvchanlik mazmuniga ega, agar FZT	
ʻ
ushbu   operatsiyalarni   amalga   oshirishda   xatoga   yo l	
ʻ   qo ygan	ʻ   bo lsa,	ʻ   u   tezda
operatsiyani   bekor qilishi   mumkin.
T.Bobakulovning   pul   agregati   M2   ning  o sish   sur ati   Respublika   Markaziy	
ʻ ʼ
bankining pul-kredit   siyosati  ko rsatkichi   sifatida tanlanishi  lozim   degan xulosasi	
ʻ
quyidagi faktlarga   asoslanadi:
1. Pul-kredit siyosatining   ko rsatkichi	
ʻ   sifatida pul   ta minoti	ʼ     o sishidan	ʻ
foydalanishning huquqiy   bazasi   mavjudligi.
2. Markaziy   bankning   pul   ta minotiga	
ʼ   pul   bazasi   orqali   bevosita   ta sir	ʼ
o tkazish imkoniyati.	
ʻ
3. Inflyatsiyaning   strukturadagi   еtakchi   omili   pulsiz   omillarning
og irligi,
ʻ   asosiy   inflyatsiya   darajasining   inflyatsiyani   targetlash   jarayonida
ishlatilmasligi.
O zbekiston	
ʻ   Respublikasining   "Markaziy   bank   to g risida"gi	ʻ ʻ   yangi
Qonuniga   muvofiq, Markaziy bankning pul-kredit siyosatining 18strategik  maqsadlari  inflyatsiyaga   qarshi   kurashish,   mamlakat   bank   tizimi   va   to lovʻ
tizimlarining   barqarorligini   ta minlash   bo lsa,   inflyatsion   maqsadlar   va   pul	
ʼ ʻ
ta minotining   o sish	
ʼ ʻ   sur atlari	ʼ   pul-kredit   siyosatining   taktik   maqsadlari
hisoblanadi.
Tadqiqotni   o tkazishda	
ʻ   induksiya   va   deduksiya,   trend   tahlili   va   ekspert
baholash usullari   qo llanildi.
ʻ
O zbekiston	
ʻ   Respublikasida   milliy   valyutaning   davom   etayotgan
devalivatsiyasi,   inflyatsiyaning   nisbatan   yuqori   darajasi,   iqtisodiyotga   pul
tushinishning   yuqori   darajasi   monetar   tushunchalarning   amaliy   ahamiyatini
baholashda   e tiborga	
ʼ   olinishi   kerak bo lgan	ʻ   muhim   omillardir.
Yetakchi   pul   tushunchalarining   bir   qator   tamoyillari   amalda   qo rildi.	
ʻ
Ayniqsa,   monetarizmning   pul   muomalasi   nazariyasining   pul   ta minotining   o sish	
ʼ ʻ
sur atlarini	
ʼ   boshqarish   prinsipi   dunyoning   ko pgina	ʻ   davlatlarida   pul
muomalasining   taktik   maqsadi   sifatida   ishlatiladi.
Aqsh,   Yaponiya   va   Fransiyaning   pul   ta minotining	
ʼ   o sish	ʻ   sur atlarini	ʼ
cheklash bo yicha pul-kredit siyosati natijalari shuni ko rsatdiki, ushbu chora oxir-	
ʻ ʻ
oqibat ishlab chiqarish sur atlarining pasayishiga, tovar va xizmatlar ta minotining	
ʼ ʼ
kamayishiga olib keladi,   ammo   narxlar   barqarorligiga erishiladi.
M.Fridmanning   pul   ta minotining	
ʼ   o zgarishi	ʻ   iqtisodiy   vaziyatdagi
o zgarishlar tufayli emas, degan ilmiy xulosasi amalda isbotlanmagan. M.Fridman	
ʻ
monetarizm nazariyasiga ko ra, pulga bo lgan talab naqd pul balanslari va nominal	
ʻ ʻ
daromadning   o sishiga	
ʻ   mutanosib   ravishda   kamaymaydi,   balki   o zgarishsiz	ʻ
qolmoqda.   Chunki   pul   ta minotidagi	
ʼ   har   bir   o zgarish	ʻ   nafaqat   investitsiya
darajasiga, balki shaxsiy iste mol hajmiga ham ta sir qiladi. Shaxsiy iste mol hajmi	
ʼ ʼ ʼ
o z	
ʻ   navbatida   nominal   daromad   dinamikasiga   mutanosib   ravishda   farq   qiladi.
Natijada,   olingan   har   bir   alohida   davr   uchun   pulga   bo lgan   talab   doimiyligicha	
ʻ
qolmoqda, pul ta minoti esa doimiy ravishda o zgarib turadi. Bu xulosa dunyoning	
ʼ ʻ
ko plab davlatlari	
ʻ   amaliyotida   isbotlangan (2.1.1-jadval). 19  2.1.1-jadval
Pul-kredit   siyosatining   asosiy   ko rsatkichlari,ʻ   foizd a 4
Ko rsatkichlar	
ʻ	2
0
18	2 0
19	2 0
20	2 0
21 2022
1-
Chora
k
Inflyatsiya   darajasi	
1
4,
3	1 5,
2	1 1,
1	1
0 9,8
Markaziy bank qayta
moliyalashtirish   stavkasi	
1 6,
0	1 6,
0	1 4,
0	1
4 17
Tijorat banklarining
kreditlari   bo yicha	
ʻ   foiz   stavkalari	
-	
2
0,
5	2 4,
2	2 2,
3	2 2,
5	-
2.1.1-jadvalga   ko ra,	
ʻ   2018-2020   yillarda   O zbekistonda	ʻ   yuqori   inflyatsiya
darajasi   Markaziy   bankning   qayta   moliyalashtirish   stavkasini   ta minlashga   olib	
ʼ
keldi   (2.1.1-rasm).   Bu   esa   o z	
ʻ   navbatida   tijorat   banklarining   milliy   valyutadagi
kreditlari   bo yicha	
ʻ   foiz   tavkalarining   yuqori   bo lishiga	ʻ   olib   keldi.   O z	ʻ   navbatida,
tijorat   banklari   kreditlari   bo yicha	
ʻ   yuqori   foiz   stavkalari   korxonalarga   to‘sqinlik
qildi.
2.1.1-rasm.   Iqtisodiyotning naqd   pul   bilan   ta minlanganlik	
ʼ   darajasi,
foizda 5
4
  Abdullayeva.Sh “Pul, kredit va banklar”, Draslik: -T.: Toshkent Moliya instituti, 2003.
5
  Mirzaxodjayev.A.B, Sharifov.Sh.S, Boboqulov.B.M, Makroiqtisodiyot. Darslik. -S.: SamDU, 2021. 20Rasmdagi ma lumotlardan ko‘rinadiki 1 ta, 2018-2020-yillarda O zbekistonʼ ʻ
Respublikasining   iqtisodiyotining   pullik   salohiyati   darajasi   past   bo lgan.	
ʻ
Bu
esa   mamlakat   iqtisodiyotida   zo ravonlik	
ʻ   muammosini   hal   etmaydi.
Shuni   ta kidlash	
ʼ   kerakki,   J.Keynsning   pul-kredit   siyosatini   o tkazish	ʻ
mexanizmi   to g risidagi	
ʻ ʻ   qoidasi   O zbekiston   Respublikasining   amaliyoti	ʻ   uchun
muhim   ahamiyatga   ega.   Bunga   O zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklarining
ʻ
kreditlari   bo yicha   joriy   yuqori   foiz   stavkalari   kompaniya   va   firmalarning   kredit	
ʻ
olish imkoniyatini kengaytirishga to sqinlik qilayotgani sabab bo lmoqda. Chunki	
ʻ ʻ
foizlar   kreditlar   bahosi   hisoblanadi.   Kreditlar   bo yicha	
ʻ   foiz   stavkalari   qancha
yuqori bo lsa, jismoniy va yuridik shaxslarning ulardan va firmalardan foydalanish	
ʻ
imkoniyati   tijorat   banklari   kreditlariga   kirish   imkoniyatlarini   kengaytirish
imkoniyati   past   bo ladi.	
ʻ
O zbekiston	
ʻ   Respublikasi   iqtisodiyotining   pul-kredit   salohiyatining   past
darajada   bo lishi	
ʻ   kengaytirilgan   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishni   zarurat
qilib qo yadi	
ʻ   (rasm.   1).
2020   yil   1   dekabr   holatiga   ko ra,   mamlakat   korxonalari   o rtasida   jami	
ʻ ʻ
debital   daromadlar   hajmi   120,5 trln   so mni tashkil etdi.
ʻ
O zbekiston	
ʻ   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   olib   borilayotgan
pulkredit   siyosatini   takomillashtirishdagi   yana   bir   muhim   masala   –   bu   talab
qilinadigan   rezervlarning   yuqori   darajasidir.
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklarining   chet   el   valyutasidagi
depozitlari   uchun   belgilangan   rezerv   talabi   14%ni   tashkil   etadi.   Bu   juda   yuqori
kurs   bo lib,
ʻ   uning   ustiga   xorijiy   valyutadagi   omonatlar   uchun   zarur   bo lgan	ʻ
rezervlar   miqdori   milliy   valyuta   kursi   bo yicha   so mga   aylantiriladi   va   "Nostro"	
ʻ ʻ
so mdagi	
ʻ   banklarning   vakillik   hisob   varag idan	ʻ   chiqarildi.   Natijada   tijorat
banklarining likvidlikligiga kuchli nojo ya ta sir ko rsatmoqda (2.1.2-rasm).	
ʻ ʼ ʻ 212.1.2-rasm.   Milliy   valyuta   -   so mningʻ   1   AQSH   dollariga   nisbatan   nominal
kursi, so m	
ʻ 6
2.1.2-rasm   shuni   ko rsatadiki,	
ʻ   2018-2020   yillarda   O zbekistonda	ʻ   milliy
valyutaning AQSH dollariga nisbatan nominal  kursining o zgaruvchanlik darajasi	
ʻ
yuqori   bo lib,   25,6%   ni   tashkil   etdi.   Milliy   valyutaning,   xususan,   uning   yuqori	
ʻ
darajadagi   devalvolyatsiya   darajasining   o zgaruvchanlik	
ʻ   darajasining   yuqoriligi
makroiqtisodiy   o sish	
ʻ   sur atlarining	ʼ   barqarorligiga   salbiy   ta sir	ʼ   ko rsatmoqda.	ʻ
Ayniqsa,   yuqori   devalvaliatsiya   sharoitida   korxonalar   va   banklarning   investitsion
faolligi   kamayadi.   Xulosa   va   takliflar.   Ilmiy   maqolani   yozish   davomida   olib
borilgan   tahlillar shuni   ko rsatdiki:	
ʻ
 pul   ta minotining   o sish   sur atlaridan   pul-kredit   siyosatining   taktik	
ʼ ʻ ʼ
maqsadi   sifatida   foydalanilishi   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish,   pul   ta minoti	
ʼ
barqarorligini   ta minlashda	
ʼ   muhim   o rin	ʻ   tutadi;
 foiz   stavkalarining   pasayishi   firmalar   va   kompaniyalarning   rejali
investitsiyalari   hajmini   oshiradi,   bu   esa   milliy   daromadni   oshiradi;
 Narxlarning   o zgarishi   va   real   ishlab   chiqarishdagi   o zgarishlarga	
ʻ ʻ
javoban   Markaziy   bankning   o zining	
ʻ   muvozanat   darajasiga   nisbatan   foiz
stavkalarini   o zgartirishi	
ʻ   iqtisodiyotdagi   aylanma   o zgarishlarni	ʻ   minimallashtirish
imkonini   beradi.
2018-2020 yillarda O zbekiston Respublikasida yuqori inflyatsiya Markaziy	
ʻ
bankning   qayta   moliyalashtirish   stavkasi   yuqori   darajada   ta minlanishiga	
ʼ   olib
6
  Umirov.A, “Makroiqtisodiyot”, O’quv qo’llanma: -N.: NamDU, 2023. 22keldi,   bu   esa   tijorat   banklarining   milliy   valyutadagi   kreditlari   bo yichaʻ   foiz
stavkalarining yuqori   bo lishiga	
ʻ   olib keldi;
2018-2020-yillarda   O zbekiston	
ʻ   Respublikasi   iqtisodiyotining   pul-kredit
salohiyatining   past   darajada   bo lmasligi   iqtisodiyotdagi   zo ravonlik   muammosini	
ʻ ʻ
hal   qilishga   imkon   bermayapti;
Markaziy   bankning   rezerv   talabining   yuqori   darajasi   va   milliy   valyutaning
nominal   kursi   bo yicha	
ʻ   o zgaruvchanlikning	ʻ   yuqori   darajasi   -   so m	ʻ   pul-kredit
siyosatini   takomillashtirish   bo yicha	
ʻ   dolzarb   masalalardir.
O zbekiston	
ʻ   amaliyotida   еtakchi   pul-kredit   tushunchalarining   tamoyillarini
qo llash	
ʻ   orqali   pul-kredit   siyosatini   takomillashtirish   maqsadida   quyidagi
choratadbirlar   amalga   oshirilishi   lozim:
Pul-kredit   siyosati   instrumentlaridan   foydalanish   amaliyotini
takomillashtirish   maqsadida,   birinchi   navbatda,   tijorat   banklarining   xorijiy
valyutadagi   depozitlari   uchun   zarur   bo lgan   rezerv   nisbatini   milliy   valyutadagi	
ʻ
depozitlar bo yicha talab	
ʻ   qilinadigan rezerv nisbati darajasigacha pasaytirish zarur;
ikkinchidan,   Markaziy   bankning   ochiq   bozordagi   operatsiyalari   hajmini   uning
bojlari   va   davlat   qimmatli   qog ozlarini	
ʻ   chiqarish   orqali   oshirish   lozim;
uchinchidan,   kredit   resurslariga   bo lgan   talabning   oshishi   natijasida   kreditlar
ʻ
bo yicha   foiz   stavkalarining   keskin	
ʻ   ko tarilishi   xavfini   yo qotish   uchun   maxsus	ʻ ʻ
rezerv   fondini   shakllantirish   zarur;   to rtinchidan,	
ʻ   Markaziy   bank   REPO
auktsionlari   orqali   foiz   stavkalaridagi   o zgarishlarni nazorat	
ʻ   qilishi   kerak.
Tijorat   banklarining   kredit   kengayishini   rag batlantirish   orqali	
ʻ
iqtisodiyotning   naqd   pul   bilan   ta minlanganlik   darajasini   oshirish   uchun,   birinchi	
ʼ
navbatda,   tijorat   banklarining   kreditlari   bo yicha	
ʻ   nominal   foiz   stavkalarining
barqarorligini   ta minlash   zarur;   ikkinchidan,   umumiy   talabni   rag batlantirishga	
ʼ ʻ
qaratilgan   fiskal   siyosatni   amalga   oshirish   orqali   davlat   qimmatli   qog ozlari	
ʻ
hajmini oshirish orqali   markaziy bankning ochiq bozor operatsiyalari orqali tijorat
banklarining   kreditlari   bo yicha   foiz   stavkalariga   ta sir   ko rsatish   qobiliyatini	
ʻ ʼ ʻ
oshirish   zarur;   uchinchidan,   tijorat   banklari   kreditlarining   resurs   ta minotini	
ʼ
yaxshilash   maqsadida   tijorat 23banklariga   faqat   tranzaksiya   depozitlarining   barqaror   balansidan
foydalanishga   ruxsat berilgan.
2.2. Pul-kredit siyosatining 2024 yilgacha mo‘ljallangan asosiy
yo‘nalishlarining   dastlabki   konseptual   loyihasi
Pul-kredit   siyosatining   2022   yil   va   2023-2024   yillar   davriga   mo‘ljallangan
asosiy yo‘nalishlarini ishlab chiqishda, birinchi navbatda, iqtisodiyotda narxlar va
moliyaviy barqarorlikni ta’minlash, inflyasiya darajasini 2023 yil yakuniga qadar 5
foizgacha   pasaytirish maqsadlaridan   kelib   chiqilgan.
Pul-kredit   siyosatining   2022   yil   va   2023-2024   yillar   davriga   mo‘ljallangan
asosiy yo‘nalishlarini ishlab chiqishda, birinchi navbatda, iqtisodiyotda narxlar va
moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   inflyasiya   darajasini   2023   yil   yakuniga   qadar
5 foizgacha   pasaytirish maqsadlaridan   kelib chiqilgan. 7
Jahon   iqtisodiyoti   2020   yilda   koronavirus   pandemiyasi   va   uning   ta’sirida
yuzaga   kelgan   global   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   qat’iy   karantin   cheklovlarining
kiritilishi   sababli   iqtisodiy   faollikning   pasayishi   va   ta’minot   zanjiridagi   uzilishlar
hamda pul-kredit va soliq-byudjet siyosatlarining sezilarli darajada yumshatilishini
boshdan   o‘tkazdi.
2021 yilda esa pandemiya bilan bog‘liq vaziyatning nisbatan yaxshilanishi,
karantin   choralarining   yumshatilishi,   iqtisodiyot   sub’yektlarining   pandemiyaga
moslashuv   darajasining   ortishi   hisobiga   iqtisodiy   faollikning   sezilarli   tiklanishi
kuzatilib,   yalpi   talab   hajmining   pandemiyagacha   bo‘lgan   darajasiga   yetishiga
xizmat qilmoqda.
Bunda,   global   iqlim   sharoitlarning   o‘zgarishi   va   ta’minot   zanjiridagi
uzilishlarning   saqlanib   qolishi   fonida   yalpi   taklif   hajmining   talabga   nisbatan
sekinroq   tiklanishi   jahon   miqyosida   inflyasion   jarayonlarning   tezlashishiga   olib
keldi.
2020 yilning so‘nggi choragidan boshlab asosiy  oziq-ovqat mahsulotlari va
2021   yil   boshidan   energiya   resurslari   narxlarida   kuzatilgan   sezilarli   o‘sish
aksariyat   davlatlarda   inflyasiyaning   maqsadli   ko‘rsatkichidan   yuqori
7
  https://www.gazeta.uz 24shakllanishiga   sabab   bo‘ldi.
2020 yil va 2021 yilning o‘tgan 9 oyida mamlakatimizda fiskal, monetar va
tarkibiy   iqtisodiy   islohotlar borasida   ko‘rilgan   chora-tadbirlar   iqtisodiy   faollikni   va
yalpi   talabni   rag‘batlantiruvchi   omillardan   bo‘ldi.   Natijada,   2020   yil   yakunlari
bo‘yicha real iqtisodiy o‘sish sur’ati 1,7 foizni   va 2021 yilning dastlabki 9 oyligida
6,9   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2021   yil   yakunida   6,5-7,2   foizga   teng   bo‘lishi
kutilmoqda.
Pandemiya   sharoitida   2020   yilda   iqtisodiy   faollikni   qo‘llab-quvvatlash   va
narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifalari   o‘rtasidagi   muvozanatni   ta’minlash
maqasadida   Markaziy   bankning   asosiy   stavkasi   16   foizdan   14   foizgacha
pasaytirildi   hamda   pul-kredit   sharoitlari   biroz   yumshatilib   nisbatan   qat’iy   fazaga
o‘tkazildi.   2021   yilning   o‘tgan   9   oyida   esa   mazkur   pul-kredit   sharoitlari
o‘zgarishsiz   saqlab   qolindi.
Ta’kidlash   lozimki,   tashqi   va   ichki   iqtisodiy   sharoitlarning   kelgusidagi
o‘zgarishi bo‘yicha noaniqliklar hali ham yuqori darajada saqlanib qolmoqda.   Shu
bois   o‘rta   muddatli   makroiqtisodiy   rivojlanish   prognozlari   tashqi   va   ichki
omillarning   ta’siri   ko‘lami   va   davomiyligini   inobatga   olib   asosiy   va   muqobil
ssenariylari   ishlab   chiqildi.
Ssenariylarni   shakllantirishda   tashqi   iqtisodiy   sharoitlarning   o‘zgarishlari,
xalqaro   moliya   tashkilotlarining   jahon   iqtisodiyoti   va   asosiy   eksport   tovarlari
narxlari   bo‘yicha   prognozlari,   asosiy   savdo-hamkor   davlatlarda   kutilayotgan
vaziyatlar,   ichki   iqtisodiy   sharoitlardagi   ehtimoliy   tendensiyalardan   kelib   chiqildi.
Jahonda vaksinatsiyalash jarayonining borishi rivojlangan davlatlar bo‘yicha
iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarining   tezroq   tiklanishi,   rivojlanayotgan   davlatlarda   esa
nisbatan   sustroq   tiklanishini   belgilovchi   asosiy   omillardan   bo‘layotgan   sharoitda
ssenariylar   shartlarini   belgilashda   pandemiya   bilan   bog‘liq   vaziyat   muhim   omil
sifatida   qaraldi.
Shuningdek,   bu   yilgi   hisob-kitoblarda   iqlim   o‘zgarishlari   va   asosiy   oziq-
ovqat   mahsulotlari   taklifi,   moliyaviy   barqarorlik   ko‘rsatkichlari,   amalga   oshirilishi
ko‘zda   tutilayotgan   islohotlar   va   ularning   kutilayotgan   natijalari   shartli   omillar
sifatida   inobatga   olindi. 25Makroiqtisodiy rivojlanishning asosiy  ssenariysida  tashqi  va ichki  iqtisodiy
sharoitlarning   bosqichma-bosqich   yaxshilanib   borishi   kutilayotgan   bo‘lib,   keskin
tashqi  xatarlar  yuzaga kelishi  ko‘zda  tutilmaydi. Pandemiya bilan bog‘liq vaziyat
normallashib, inson resurslari migratsiyasi  va transchegaraviy harakatlar bo‘yicha
uzoq   muddatli   cheklovlar joriy   etilmaydi.
Mazkur   ssenariyga   ko‘ra,   iqtisodiy   faollik   yuqori   sur’atlarda   jadallashib
borib,   investitsion   va   iste’mol   talabi   pandemiyagacha   bo‘lgan   darajaga   to‘liq
tiklanadi.
Ushbu   ssenariy   doirasidagi   hisob-kitoblarga   ko‘ra,   2022   yilda   yalpi   ichki
mahsulot   hajmi   o‘zining   potensial   darajasiga   ko‘tarilib,   real   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlari 5,5-6,5 foizni tashkil etadi va 2023-2024 yillarda 6 foiz atrofida bo‘lishi
prognoz   qilinmoqda.
Asosiy   ssenariy   doirasida   iqtisodiy   o‘sishni   qo‘llab-quvvatlashning   muhim
drayveri   sifatida   xususiy   ichki   va   tashqi   investitsiyalar   hamda   iqtisodiyot
tarmoqlarida amalga   oshiriladigan   tarkibiy   islohotlar   qaralmoqda.
Kelgusi   yillarda   mamlakatda   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash
vazifasi   2022 yildan bosqichma-bosqich fiskal konsolidatsiya boshlanishini taqozo
qiladi   va   fiskal   taqchillikning   YaIMga   nisbati   2023-2024   yillarda   2,0-3,0   foiz
atrofida   shakllanishi   prognoz   qilinmoqda.
Yuqorida keltirilgan omillar va tartibga solinadigan narxlarni erkinlashtirish
darajasidan   kelib   chiqib   inflyasiya   sur’atlarining   2022   yilda   8-9   foizga   tashkil
etishi,   2023-2024   yillarda esa   5   foizgacha   pasayishi   kutilmoqda.
Makroiqtisodiy rivojlanishning muqobil ssenariysi  shartlari sifatida jahonda
pandemiya   bilan   bog‘liq   vaziyatning   keskinligicha   qolishi   sababli   tashqi
sharoitlarning noqulay shakllanishi va iqtisodiy faollikni pasayishi kabi ehtimollar
asos   qilib   olingan.
Ushbu   ssenariy   bo‘yicha   yalpi   ichki   mahsulot   hajmining   real   o‘sishi   2022
yilda   3-4   foiz   atrofida   bo‘lishi   mumkin.   Vaziyatning   normal   fazaga   o‘tishi   bilan
2023 yildan iqtisodiy faollik va yalpi talabning tiklanishi kuzatilib, 2023 yilda 4,8-
5,8   foizni   va   2024   yilda   5,5-6,5   foizni   tashkil   etishi   taxmin qilinmoqda.
Bunda,   ichki   iqtisodiy   faollikni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   2022   yilda   ham 26fiskal rag‘batlantirishlar davom ettiriladi va umumiy fiskal taqchillikning YaIMga
nisbati   4-5   foiz   atrofida   bo‘lishini   taqozo   etishi   mumkin.   Fiskal   konsolidatsiya
2023   yildan   boshlanib,   fiskal   taqchillikning   YaIMga   nisbati   2023   yilda   3-4
foizgacha,   2024   yilda   esa   2,0-2,5   foizgacha   pasayishi   baholanmoqda.
Makroiqtisodiy   rivojlanish   shartlari   muqobil   ssenariy   bo‘yicha   shakllangan
holatda   tartibga   solinadigan   narxlarning   erkinlashtirilishi   kelgusi   davrlarga
kechiktiriladi.   Natijada,   ushbu   ssenariy   shartlari   ro‘y   bergan   sharoitda   umumiy
inflyasiya darajasi 2022 yilda 7,5-8,5 foizni tashkil etishi va 2023 yilda esa 5,6-6,6
foiz   atrofida   bo‘lishi   prognoz   qilinmoqda.
Yuqorida keltirilgan ssenariylarning har birida pul-kredit siyosatining asosiy
maqsadi   iqtisodiyotda   narxlar   va   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   hamda
inflyasiyaning   target   ko‘rsatkichiga   erishishga   qaratiladi.   Bunda,   ssenariylarda
keltirilgan   vaziyatlarning   shakllanishiga   qarab   pul-kredit   sharoitlarining   qat’iylik
darajasi   belgilab   boriladi.
Asosiy   ssenariyda   pul-kredit   siyosatini   nisbatan   qat’iy   sharoitlari   saqlab
qolinsa,   muqobil   ssenariyda   esa   pul-kredit   sharoitlarini   biroz   yumshatish   hamda
narxlar   barqarorligi   va   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   maqsadlari   o‘rtasidagi
muvozanatni   ta’minlash   bo‘yicha   choralar   ko‘rilishi   mumkin.
Kelgusi   yillarda   operatsion   mexanizmni   yanada   takomillashtirish   va   pul
bozorini   rivojlantirish   bilan   birgalikda,   ichki   valyuta   bozorida   islohotlarning
navbatdagi   bosqichini   amalga   oshirish,   tahliliy-prognozlash   salohiyatini
rivojlantirish   va   pul-kredit   siyosati   transmisson   mexanizmi   samaradorligini
oshirish   borasida   amalga   oshiriladigan   chora-tadbirlar   Markaziy   bankning   diqqat
markazida   bo‘ladi.
Transmission   mexanizm   samaradorligini   oshirish   vazifasi   moliya   bozorini,
xususan   davlat   qimmatli   qog‘ozlari   bozorini   rivojlantirish,   xususiy   kapital   bozori
ko‘lamini   oshirish   va   iqtisodiyotda   banklardan   tashqari   moliyaviy   vositachilik
institutlarini   rivojlantirish   bilan   bog‘liq   hisoblanadi.
Kelgusi   yillarda   alohida   ahamiyat   qaratilishi   lozim   bo‘lgan   masala   –   bu
inflyasiyaning   uzoq   muddatli   barqaror   omillarini   bartaraf   etish   masalasi
hisoblanadi.   Bu,   birinchi   navbatda,   iste’mol   bozorida   raqobatni   rivojlantirish, 27iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   hajmlarini   oshirish,   tovarlar   importida
konsentratsiyalashuv   darajasini   pasaytirish,   hududlarda   savdo   va   xizmat   ko‘rsatish
infratuzilmasini   rivojlantirish   kabi   choralarni   amalga   oshirishni   taqozo etadi.
Ushbu   tarkibiy   islohotlarning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi
inflyasiyaning   target   darajasiga   yetganidan   so‘ng   pul-kredit   sharoitlarini
bosqichma-bosqich   neytral shartlarga   o‘tkazish imkonini   beradi.
2.3. O‘zbekiston Respublikasida pul-kredit siyosatida kutilayotgan   xatarlar
va   ularni   bartaraf   etishning   dolzarb   masalalari
Bugungi   kunga   kelib   dunyo   markaziy   banklari,   jumladan   O zbekistonʻ
Respublikasi   Markaziy   bank   faoliyatining   bosh   mezoni   bu   -   narxlar   barqarorligi,
inflyatsiyani   nazorat   qilish   samaradorligidir.   Hozirda   ko pchilik	
ʻ   tomonidan
umumiy   qabul   qilingan   nuqtai   nazar:   narxlar   barqarorligi,   iqtisodiy   o sish	
ʻ   va
bandlikni ta’minlash uchun zaruriy shart-sharoitni ta’minlashdir. Agar mamlakatda
yuqori   inflyatsiya   uzoq   muddat   davr   davom   etishi   iqtisodiyot   uchun   salbiy
oqibatlarga   olib   keladi.   Аyni   vаqtdа   vаlyutа   bоzоrini   libеrаllаshtirish   bоrаsidаgi
islоhоtlаrning   muvаfаqqiyatli   tugаllаnishi   ko‘p   jihаtdаn   pul-krеdit   siyosаtini
tаkоmillаshtirish,   tijоrаt   bаnklаri   fаоliyatini   mustаhkаmlаsh   hаmdа   bаnk   tizimini
rivоjlаntirish   chоrаlаri   sаmаrаdоrligi   bilаn chаmbаrchаs   bоg‘liq.
Shundаn   kеlib   chiqib,   O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   Prеzidеntining   “Vаlyutа
bоzоrini libеrаllаshtirish bo‘yichа birinchi nаvbаtdаgi chоrа-tаdbirlаr to‘g‘risidа”gi
Fаrmоni 8
  e’lоn qilinishidаn ko‘p o‘tmаy O‘zbеkistоn Rеspublikаsi  Prеzidеntining
“Pul-krеdit   siyosаtini   yanаdа   rivоjlаntirish   chоrа-tаdbirlаri   to‘g‘risidа”gi   Qаrоri
qаbul   qilindi   vа   Pul-krеdit   siyosаtini   2017-2021   yillаrdа   rivоjlаntirish   vа
inflyatsiоn   tаrgеtlаsh   rеjimigа   bоsqichmа-bоsqich   o‘tish   bo‘yichа   chоrа-tаdbirlаr
kоmplеksi   tаsdiqlаndi.
Bu   bоrаdаgi   kеyingi   muhim   qаdаmlаrdаn   biri   O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi
Prеzidеntining   2018-yil   9-yanvаrdаgi   “O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   Mаrkаziy   bаnki
fаоliyatini   tubdаn   tаkоmillаshtirish   to‘g‘risidа”gi   Fаrmоnining   qаbul   qilinishi
bo‘ldi.
So nggi   yillarda	
ʻ   mamlakat   rahbari   tomonidan   iqtisodiyot,   moliya   va   bank 28tizimiga   katta   e’tibor   qaratilayotganligi,   shuningdek,   tijorat   banklari
kapitallashuvini   yanada   jadallashtirish   borasidagi   farmonlariga   muvofiq
qilinayotgan   say-harakatlar   natijasida   korxona   va   tashkilotlar   tomonidan
investitsiyalarga   bo lganʻ   talabning   ma’   lum   darajada   o sishiga erishildi.	ʻ
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda, respublikamizda Markaziy bankning
monetar siyosatini takomillashtirishga qaratilgan ilmiy va amaliy tavsiyalar ishlab
chiqilishining   zarurligi,   hamda   mazkur   holat   iqtisodiy   adabiyotlarda   chuqur
o rganilishi,	
ʻ   ushbu   diplom   ishni   tanlanishiga   asos   bo ldi.	ʻ
Inflyatsiоn   tаrgеtlаshgа   o‘tishning   huquqiy   аsоslаri   yarаtilgаnligi   hаmdа
pul-   krеdit   siyosаtining   tаmоyil   vа   mехаnizmlаrini   аmаliy   jihаtdаn   qаytа   ko‘rib
chiqish   jаrаyonining bоshlаngаnligigа qаrаmаsdаn, ushbu rеjimgа to‘lаqоnli o‘tish
qаtоr   хаtаr   vа   chеklоvlаr   hisоbigа   qiyinlаshаdi 9
.
Хususаn,  аhоli  vа хo‘jаlik yurituvchi  subyеktlаr  inflyatsiоn kutilmаlаrining
bаrqаrоr   yuqоri   dаrаjаdа   sаqlаnib   qоlаyotgаnligi   inflyatsiоn   tаrgеtlаshgа
muvаffаqiyatli   o‘tish   jаrаyonidаgi   аsоsiy   chеklоvlаrdаn   biri   hisоblаnаdi.   Bundа
iqtisоdiyotning   bаrchа   sеktоrlаrini   erkinlаshtirish   dаvridа   inflyatsiоn   bоsimning
оshishi inflyatsiоn   хаtаrlаr   sаqlаnib qоlishigа   sаbаb bo‘lmоqdа.
Inflyatsiоn   kutilmаlаrning   o‘tgаn   yillаrdаgi   nаrхlаr   dinаmikаsi   аsоsidа
shаkllаnishini hisоbgа оlgаndа, iqtisоdiyotdаgi inflyatsiоn kutilmаlаrni pаsаytirish
vа   bаrqаrоrlаshtirish   o‘tish   dаvridаgi   аsоsiy vаzifаlаrdаn   biri hisоblаnаdi.
Inflyatsiyagа   nоmоnеtаr   оmillаr   tа’sirining   ustun   dаrаjаdа   bo‘lgаnligi
sаbаbli   ushbu   vаzifаlаrni   аmаlgа   оshirish   yanаdа   qiyinlаshаdi   vа   inflyatsiоn
tаrgеtlаshgа   muvаffаqiyatli   o‘tishdа   qаtоr to‘siqlаrni vujudgа   kеltirаdi.
Bundаy   оmillаr   qаtоrigа   аyrim   tоvаrlаr   bo‘yichа   mа’muriy   tаrtibgа
sоlinаdigаn   nаrхlаrning   sаqlаnib   qоlishi,   mаhаlliy   bоzоrlаrning
mоnоpоllаshgаnligi,   хоmаshyo   nаrхlаrining   yuqоriligi,   jаhоn   iqtisоdiyotining
tiklаnаyotgаnligi munоsаbаti bilаn inflyatsiyaning impоrt qilinishi, ishlаb chiqаrish
sаmаrаdоrligining pаstligi vа enеrgiya sаrfining yuqоriligi, infrаtuzilmаning yaхshi
rivоjlаnmаgаnligi vа   bоshqаlаr kirаdi.
Mаzkur   shаrоitlаrdа   inflyatsiоn   tаrgеtlаsh   rеjimining   sаmаrаdоrligi
Mаrkаziy   bаnk   kоmmunikаsоn   siyosаtining   tа’sirchаnligi   hаmdа   аhоlining   аmаlgа 29оshirilаyotgаn   pul-krеdit   siyosаtigа   nisbаtаn   ishоnchigа   bоg‘liq   bo‘lаdi.   Bundа
nаrхlаr   o‘sishining   sаbаblаri   vа   nаrхlаr   bаrqаrоrligini   tа’minlаsh   bоrаsidа
ko‘rilаdigаn   chоrаlаrni   аhоligа   tushuntirish   muhim   аhаmiyat kаsb etаdi.
Shuningdеk,   vаlyutа   bоzоrining   shаkllаnishi   shаrоitidа   vаlyutа   siyosаti   vа
tаshqi   iqtisоdiy   fаоliyatning   libеrаllаshtirilishi   jаrаyonlаrining   dаvоm   ettirilishi
bilаn   bоg‘liq   хаtаrlаr   hаm   kuzаtilаdi.
Bundа erkin suzib yuruvchi vаlyutа kursigа o‘tishdа vаlyutа kursining qisqа
muddаtli kеskin tеbrаnishlаrini yumshаtish vа vаlyutаni хеdjirlаsh instrumеntlаrini
rivоjlаntirish   оrqаli   sаlbiy   оqibаtlаrni   kаmаytirish muhim   hisоblаnаdi 10
.
Ushbu   mаqsаdlаrgа   erishish,   pul-krеdit   siyosаti   instrumеntlаrining
tа’sirchаnligi hаmdа sаmаrаdоrligini kаmаytiruvchi sаbаblаrni bаrtаrаf etish bilаn
uzviy   bоg‘liq.
Mоliya   sеktоrining   institusiоnаl   jihаtdаn   sust   rivоjlаngаnligi   vа   yashirin
iqtisоdiyotdа   kаttа   hаjmdаgi   nаqd   pul   mаblаg‘lаri   аylаnmаsining   mаvjudligi
Mаrkаziy   bаnk   pul-krеdit   siyosаtining   sаmаrаdоrligini   sеzilаrli   dаrаjаdа
pаsаytiruvchi   оmillаrdаn   hisоblаnаdi.
Dаvlаt   qаrz   mаjburiyatlаrining   muоmаlаdа   mаvjud   emаsligi   Mаrkаziy
bаnkning   оchiq   bоzоr   оpеrаsiyalаrini   аmаlgа   оshirish   hаmdа   bаnk   sеktоrining
ushbu   qаrz   instrumеntlаridаn   gаrоv   tа’minоti   sifаtidа   fоydаlаnib,   qisqа   muddаtli
likvidlikni   jаlb   qilish imkоniyatlаrini   chеklаydi.
So‘nggi  yillаrdа Dаvlаt  byudjеti  bаlаnslаshgаn  hоldа  ijrо etilishi  shаrоitidа
dаvlаt   qаrz   mаjburiyatlаrini   chiqаrishning   оb’еktiv   sаbаblаri   mаvjud   emаsligigа
qаrаmаsdаn,   invеstisiоn,   shu   jumlаdаn,   hududiy   vа   tаrmоqlаr   rivоjlаnish
dаsturlаrini mоliyalаshtirish mаnbаlаrini divеrsifikаsiyalаsh vа mаqbullаshtirishdа
qаrz qimmаtli qоg‘оzlаrining аfzаlligi ulаrni yaqin istiqbоldа muоmаlаgа chiqаrish
uchun   аsоs   bo‘lishi   mumkin.
Tаshqi   iqtisоdiy   хаtаrlаr   ko‘p   jihаtdаn   ekspоrt   tаrkibi   vа   iqtisоdiyotgа
vаlyutа   tushumlаri   dinаmikаsi   bilаn   bоg‘liq   hisоblаnаdi.   Bundаy   hоlаtlаrdа,
qimmаtbаhо   mеtаllаr   bоzоridаgi   nаrхlаr   o‘zgаrishi   hisоbigа   hаmdа   qo‘shni
mаmlаkаtlаr   vа   аsоsiy   sаvdо   hаmkоr   dаvlаtlаrdаgi   iqtisоdiy   muаmmоlаr   nаtijаsidа
yuzаgа   kеluvchi хаtаrlаrni   minimаllаshtirish   tаlаb   etilаdi. 30Turli mamlakatlarda maqsadli  mo ljallarni e’lon qilishda o z yondashuvlariʻ ʻ
mavjud. Masalan  Avstraliya, Finlandiya va Shvetsiyada markaziy banklar dastlab
hukumat   bilan   ochiq   kelishuvsiz   inflyatsiyaning   maqsadli   mo ljallarini	
ʻ
bildirishar   edi.   Kanada   va   Yangi   Zelandiyada   inflyatsiya   mo ljallari	
ʻ   avvaldan
moliya   vaziri   va   markaziy   bank   boshqaruvchisining   o zaro	
ʻ   kelishuvlari   natijasi
bo lib	
ʻ   kelgan 11
.   Keyinchalik   boshqa   mamlakatlar   ham   shunday   yondashuvga
kelishgan   bu   O‘zbekistonda   ham   bu   narxlarni   barqarorligini   taminlashda   muhim
ahamiyatga   egadir.
Shuningdek   yuqorida   o tkazilgan	
ʻ   tahlillarga   asoslanib   O zbekiston	ʻ
Respublikasi   Markaziy   banki   monetar   siyosatini   takomillashtirish   bilan   bog liq	
ʻ
muammolarni   bartaraf   etishda   quyidagi   takliflarni   keltirish mumkin:
1. Markaziy   bank   yaqingacha   pul   taklifini   targetlab   kelganini   va   yaqin
kelajakda   inflyatsiyani   to laqonli	
ʻ   targetlashga   o tishini,	ʻ   shuningdek,   xorijiy
kapitalni   kirib   kelishi   bilan   bog liq   bo lgan   kreditlarni   haddan   tashqari   tez   oshib	
ʻ ʻ
ketishini   ham   hisobga   olib,   majburiy   zahiralardan   foydalanishni   bosqichma-
bosqich liberallashtirib borish   jarayonini   yo‘lga   qo‘yish.
2. Dastlabki   bosqichda,   muddatli   va   jamg arma   depozitlar   bo yicha   zahira	
ʻ ʻ
normalarini   pasaytirish   va   shu   yo l	
ʻ   bilan   banklarning   ushbu   depozitlarga
omonatlarni jalb etishini   yanada   rag batlantirish	
ʻ   lozim.
3. Naqd   pullarning   bankdan   tashqari   aylanmasini   kamaytirish   va   ushbu
mablag larni bank depozitlariga jalb etish borasida tegishli dasturlar ishlab chiqish	
ʻ
kerak.
4. Naqd   va   naqd   pulsiz   hisob   -   kitoblar   orasidagi   sun’iy   tafovutni
kamaytirish.   Buning  uchun ichki   bozorni   import   o rnini  bosuvchi  sifatli   mahalliy	
ʻ
mahsulotlar   bilan   to laroq	
ʻ   qondirish   borasida   tegishli   chora   -   tadbirlarni   amalga
oshirish.
5. Mamlakatimizda   kapital   bozorining   to liq	
ʻ   shakllanmaganligi   va   uzoq
muddatli   vositalarning   taqchilligi   Markaziy   bankning   ochiq   bozordagi
operatsiyalarini rivojlantirishga to sqinlik qilmoqda. Ushbu muammolarni hal etish	
ʻ
maqsadida   Hukumatning   qisqa   va   o rta	
ʻ   muddatli   qimmatli   qog ozlari	ʻ   hamda
Markaziy   bankning   obligatsiyalari   emissiya   hajmini   oshirish   lozim   deb   o ylayman.	
ʻ 316. Inflyatsiyani   to laqonli   targetlash   uchun   narxlar   barqarorligi   Markaziyʻ
bank   pul-kredit   siyosatining   yagona   pirovard   maqsadi   bo lishi	
ʻ   shart.   Hozir
qonunchilikda belgilangan “milliy valutaning barqarorligini ta’minlash” maqsadini
milliy pul birligining tashqi (so mning kursi) va ichki (past va barqaror inflyatsiya)	
ʻ
barqarorligini   ta’minlash   sifatida   ko rish   mumkin.   Shuning   uchun,   “O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   Markaziy   banki   to g risida”gi	
ʻ ʻ   Qonunda 12
  belgilangan   “milliy 
Respublika   Markaziy   bankining   transparentligini   oshirish   uchun   bu   sohada
peshqadamlik   qilayotgan   rivojlanayotgan   mamlakatlar   amaliyotidan   kelib   chiqib
dastlabki   bosqichda   quyidagi   takliflarni   joriy   qilish   lozim: 32XULOSA
Bugun   jadal   rivojlanish   pog‘onalarida   borayotgan   jamiyatimizda
iqtisodiyotning   tiklanish   sur’atlari   juda   yuqori   bo‘lganda,   kelajakda   inqirozlarga
yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   kamaytirish   choralari   ham
ko‘rilishi   lozim.   Buning   uchun   pul-krediti   siyosati   yanada   qattiqlashadi.   Eng
avvalo,   foiz   stavkalarini   oshirish   uchun   qator   choralar   ko‘riladi.   Pul   massasini
sterilizatsiya   qilish   bo‘yicha   operatsiyalar   amalga   oshiriladi,   ya’ni   bozordan
ortiqcha   bo‘sh   moliyaviy   resurslarni   olib   tashlash   uchun   qarz   qimmatli
qog‘ozlarning ishlab chiqarilishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bundan tashqari esa,
muayyan   qonunchilik cheklovlarini   joriy   qilinishi ham   foydadan holi   bo‘lmaydi.
Pul-kredit   siyosatini   amalda   muvaffaqiyatli   joriy   qilish   uchun,   kelajakda
faqat   yuqori   natijani ko‘zlash   maqsadida   bir   necha   metodlarga   murojaat   etish   ham
albatta zaruriy amaliyotdir. Bunga aniqlik kiritish uchun hozirgi vaqtda pul-kredit
siyosatining   keng   miqyosda   tarqalib   ulgurgan   quyidagi   usullarini   keltirsh   o‘rinli:
 Markaziy   bankning   rasmiy   diskont   stavkasining   o‘zgarishi   (hisob   yoki
diskont siyosati);
 kreditlarning   ayrim   turlarini   tartibga   solishning   tanlangan   usullari;
 banklarning   majburiy   zahiralari   normalarini   o‘zgartirish;
 ochiq bozor operatsiyalari (veksellarni, davlat obligatsiyalarini va boshqa
qimmatli   qog‘ozlarni   sotib   olish va   sotish);
 banklar   uchun   iqtisodiy   standartlarni   tartibga   solish   (naqd   pul   zahiralari
va   depozitlar, o‘z kapitali   va  ssuda  kapitali   hamda aktivlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlik
va   boshqalar);
 alohida   banklar   yoki   kreditlar   uchun   bank   kreditlari   hajmini   bevosita
cheklash   (kredit   shiftlari   deb ataladigan);
 hisob   siyosati;
 kredit   tashkilotlarini   qayta   moliyalashtirish;
 pul   masssasining   o‘sishi   uchun   mezonlarni   belgilash. 33Iqtisodiyotni   kreditlashni   kengaytirish   yoxud   aksincha,   qisqartirish   orqali
Markaziy   bank   pul   massasining   barqaror   va   mo‘tadil   o‘sishiga   erishadi,   bu   esa
ishlab   chiqarish   hajmining   mos   ravishda   o‘sishi   bilan   narxlarning   barqaror
darajasini   ta’minlab   beradi.
Pul-kredit siyosati pul massasi  ma’lum darajada ushlab turilganda qat’iy va
hukumat   foiz   stavkasini   ma’lum   darajada   ushlab   turishga   harakat   qilganda
moslashuvchan bo‘lishi mumkin. Ammo pul massasini ham foiz stavkasini ham bir
vaqtning   o‘zida   to‘g‘irlab   bo‘lmaydi.   Demak,   bundan   kelib   chiqadiki,   pulga
talabning  ortishi   bilan  pul   massasini  ma’lum   darajada   «ushlab  turish»  uchun   foiz
stavkasini   oshirmoqlik   talab   etiladi.   Foiz   stavkasining   o‘sishiga   yo‘l   qo‘ymaslik
uchun   esa   pul   massasini   ko‘paytirish   masalasiga   katta   e’tibor   qaratib,   buni   joriy
qilish   o‘rinli   bo‘ladi.
Shuning   uchun   ham   amalda   Markaziy   bankning   asosiy   vazifasi   pul-kredit
siyosatining   yuqoridagi   ikki   maqsadni   muvozanatlash   va   birlashtirishdan   iborat
bo‘ladi.
Qo‘shimcha sifatida aytish joizki, moliyaviy vositachilikni takomillashtirish,
xususiy   bank   faoliyatini   kengaytirishning   hisobiga   ham   uning   samaradorligini
oshirish,   chakana   bank   faoliyatida   narxdan   tashqari   omillarni   bartaraf   qilish,
inflyatsiya   kutilmalarini   pasaytirish   va   umumiy   makroiqtisodiy   barqarorlashtirish
kelgusida   pul-kredit   siyosatining   transmessiya   mexanizmini   rivojlantirish   yo‘lida
xizmat qiladi   .
Demak, bu nazariyalardan kelib chiqib xulosa  tarzida  ayta olamizki, davlat
moliyasi   barqarorligini   ta’minlashda   pul-kredit   siyosati   o‘z   ahamiyati   bilan
bevosita   ishtirok   etadi.   Uning   bu   ishtiroki   albatta,   xalqning   farovon   turmush
tarziga   ega   bo‘lishiga,   obod   hayot   kechirishi   uchun   zaruriy   shart-sharoitlarning
yaratilishida   o‘zini   ochiq-oydin   namoyon   qiladi.   Pul-kredit   siyosati   —   davlat
iqtisodiy   tarkibiy   qismi   ekan,   davlat   moliyasi   barqarorligini   ta’minlanishi   yo‘lida
doimo   xizmatda   turuvchi   soha   bo‘lib qoladi. 34FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI
I. Normativ va huquqiy hujjatlar
1. O‘zbekiston   Respublikasining   «O‘zbekiston   Respublikasining   Markaziy
banki   to‘g‘risida"gi   qonuni   (yangi   tahriri).   2019 yil   11   noyabr.   www.lex.uz
2. O‘zbekiston   Respublikasining   "Valyutani   tartibga   solish   to‘g‘risida"gi
qonuni (yangi   tahriri).2019   yil   22 oktabr.   www.lex.uz
3. O‘zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida»gi
qonuni (yangi   tahriri).   2019   yil   22 oktabr.   www.lex.uz
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "2020   2025   yillarga
mo‘ljallangan   O‘zbekiston   respublikasining   bank   tizimini   isloh   qilish   strategiyasi
tugrisida"   gi   2020   yil   12   maydagi PF-5992-sonli   Farmoni.   www.lex.uz
II. Kitoblar, darsliklar va o’quv qo’llanmalar
5. Abdullayeva.Sh   “Pul,   kredit   va   banklar”,   Draslik:   -T.:   Toshkent   Moliya
instituti, 2003.
6. Asqarova M.T., Hakimov H.A. Makroiqtisodiy siyosat. O‘quv qo‘llanma.
T.: TDIU,   2019-y
7. Maxmudov . N.M.,   Hakimov . H.A.   “ Makroiqtisodiy   tahlil”.   O‘quv
qo‘llanma. – T.: Toshkent nashriyoti. 2021.
8. Mirzaxodjayev.A.B,   Sharifov.Sh.S,   Boboqulov.B.M,“Makroiqtisodiyot”.
Darslik. -S.: SamDU, 2021.
9. Mustafakulov . Sh.I.,   «Investitsion   muhit   jozibadorligi:   nazariya,
metodologiya   va   amaliyot» Darslik.   -   T.:   Toshkent nashriyoti.   2017.
10. Niyozov.Z.D,   “Pul   kredit   va   banklar”,   O’quv   qo’llanma:-S.:   SamDU,
2018.
11. Shodmonov.Sh.Sh,   Xodiyev.B.Y.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.-T.:
“Toshkent nashriyoti”,  2017.
12. Umirov.A, “Makroiqtisodiyot”, O’quv qo’llanma: -N.: NamDU, 2023.
13. Xadjayev.X.S,   Bakiyeva.I.A,   Fayziyev.Sh.Sh,   “Makroiqtisodiyot”,
Darslik:-T.: “Toshkent nashriyoti”, 2015.
14. Yakubov   I.O.,   Hakimov   H.A.   Makroiqtisodiyot.   O‘quv   qo‘llanma.   -
T.:   TDIU,   2019. 3515. Yoqubjonov.D,   “Dinamik   Makroiqtisodiyot”,   O’quv   qo’llanma:   -   N.:
NamDU, 2022.
16. Zaxidov.G'.E, Asqarova.M.T, Jumayev.Z.A, Amirov.L.F, Hakimov.H.A.
“Makroiqtisodiyot”. Darslik. -T.:  “Toshkent nashriyoti”,  2019.
III. Internet   saytlar
17. www.stat.uz  
18. www.lex.uz  
19. www.kun.uz  
20.   www.daryo.uz  
21.   www.gazeta.uz
22.   www.fayllar.org
23. www.cbu.uz