Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 56.2KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 27 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

univer cafe

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

94 Sotish

Oʻzbekiston siyosiy tizimidagi oʻzgarishlar.

Sotib olish
O zbekiston siyosiy tizimidagi o zgarishlar.ʻ ʻ
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar .......................................................................................... 5
1.1. O’zbekistonning iqtisodiy mustaqillik va siyosiy suvereniteti uchun amaliy xarakatlar. ....................... 5
1.2. O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar. ......................................................................................... 11
II.Bob.Yangi Oʻzbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati ....................................................................... 14
2.1.Yangi Oʻzbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati ........................................................................... 14
2.2.Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati va uning mohiyati ..................................... 20
Xulosa ........................................................................................................................................................ 26
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 28
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: Istiqlol   yillarida   O‘zbekistonda   milliy
davlatchilikning   yangi   demokratik   asoslarini   shakllantirish,   mamlakatimizni
yanada   faol   demokratik   yangilash   va   modernizatsiya   qilish   bilan   bog‘liq
taraqqiyot davrlari bosib o‘tildi.
Jamiyatimizda   ro‘y   berayotgan   demokratlashuv   jarayonlarining   hozirgi
bosqichida   xalq   manfaat   va   ehtiyojlaridan   kelib   chiqib   uning   konseptual
asoslari   ham   uzluksiz   ravishda   rivojlantirib   kelinmoqda.   Buning   natijasida
mamlakatimizda   demokratik   islohotlarning   izchilligini   ta’minlashning
zamonaviy manbalarini yaratish jarayonlari muttasil ravishda ro‘y bermoqda.
Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
tomonidan mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasini amalga oshirish jarayonlarini
yanada yuksak pog‘onaga ko‘tarish, mazkur maqsadlarga erishishning siyosiy
mexanizmlari   va   yondashuvlari   bo‘yicha   prinsipial   jihatdan   yangi   siyosiy
g‘oyalar ilgari surilmoqda va izchillik bilan amalga oshirilmoqda.
Xususan,   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   tomonidan   2017   yil   7
fevraldagi   farmoni   bilan   qabul   qilingan   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi” buning yorqin misoli bo‘ldi. Harakatlar strategiyasida yurtimizda
olib borilayotgan islohotlar samarasini yanada oshirish, davlat va jamiyatni har
tomonlama jadal rivojlantirish uchun shart-sharoitlar yaratish, mamlakatimizni
modernizatsiya   qilish   hamda   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarini
erkinlashtirish bo‘yicha beshta ustuvor yo‘nalish tasdiqlandi. 
Unga   muvofiq,   “Davlat   va   jamiyat   qurilishini   takomillashtirish”,   “Qonun
ustuvorligini   ta’minlash   va   sud-huquq   tizimini   yanada   isloh   qilish”,
2 “Iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish”,   “Ijtimoiy   sohani
rivojlantirish”,   “Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag‘rikenglikni
ta’minlash,   chuqur   o‘ylangan   va   amaliy   ruhdagi   tashqi   siyosat   yuritish”   kabi
muhim yo‘nalishlarda aniq vazifalar belgilab olindi.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   Harakatlar   strategiyasining   ustuvor
yo‘nalishlari   bo‘yicha   qabul   qilinayotgan   meyoriy-huquqiy   hujjatlardan
aholining keng qatlamlari xabardorligini oshirish hamda amalga oshirilayotgan
chora-tadbirlarning   ochiqligi   va   shaffofligini   ta’minlash   uchun   jamoatchilik
muhokamalarini tashkil etish amaliyoti yo‘lga qo‘yildi.
2017   yildan   buyon   yurtimizda   belgilab   olingan   islohotlar   strategiyasini
izchillik   bilan   davom   ettirgan   holda,   yangi   sifat   darajasiga   ko‘tarish   jarayoni
kechmoqda.   Ya’ni   mamlakatimizni   taraqqiy   ettirish,   demokratlashtirish
jarayonlarini   chuqurlashtirish   yurtimiz   aholisi   uchun   farovon   hayot   asoslarini
mustahkamlash   uchun   muhim   bo‘lgan   navbatdagi   strategik   zaminlar   vujudga
keltirilmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   O’zbekiston   siyosiy   tizimidagi
o’zgarishlar haqida ma’lumot berish.
Kurs   ishining   vazifasi :   O’zbekistonning   iqtisodiy   mustaqillik   va   siyosiy
suvereniteti uchun amaliy xarakatlarni yoritish 
Kurs   ishining   ob'ekti :   Yangi   O zbekistonning   olib   borayotganʻ
tinchlikparvar tashqi siyosati
Kurs   ishining   predmeti :   O‘zbekiston   sharoitida   yoshlarga   oid   davlat
siyosati va uning mohiyati haqida
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 4 I.Bob.O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar
1.1.   O’zbekistonning iqtisodiy mustaqillik va siyosiy suvereniteti uchun
amaliy xarakatlar.
XX asrning 90-yillariga kelib sotsialistik mamlakatlarda inson huquqlarini
himoya   qilish   va   ozodlikka   intilishning   yangi   bosqichi   boshlandi.   Sharqiy
Yevropa   mamlakatlarida   qariyb   yarim   asr   hukm   surgan   totalitar   davlat   tuzumi
inqirozga   yuz   tutib,   demokratik   tarti-botlar   qaror   topa   boshladi.   Yugoslaviya
Sotsialistik   Federativ   Respublikasi   parchalanib,   uning   o’rnida   bir   necha
mustaqil   respublika,   Chexoslovakiya   Sotsialistik   Respublikasi   ikkiga   bo’linib,
Chexiya   va   Slovakiya   suveren   davlatlari   vujudga   keldi.   Germaniya   Federativ
Respublikasi   va   Germaniya   Demokratik   Respublikasi   birlashib,   ne-mislar
yashaydigan ulkan hududda sotsialistik tuzum barbod etildi. Ayni chog’da sobiq
SSSR   parchalanib,   uning   o’rnida   mustaqil   taraq-qiyot   yo’lini   tanlagan   15
mamlakat tashkil topdi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   bu   davrga   kelib   ko’pgina   mamlakatlarda
mustaqillikka   erishish   masalasi   dunyoni   keng   qamrab   olgan   ta rixiy   jarayonga
aylandi.   O’zbekistonning   mustaqillikka   erishishi   ana   shu   olamshumul   jarayon
tarkibida   yuz   berdi.   «Xalqlarning   ozodlik,   Mustaqillik,   baxt-saodatga   azaliy
intilishi,   o’z   taqdirini   o’zi   belgi-lashga   azm-u   qarori   hayotdagi   chuqur
o’zgarishlarni   harakatga   keltiruvchi   kuchdir»,   -   degan   edi   Islom
Abdug’aniyevich Karimov.
XX   asr   90-yillarining   boshlariga   kelib   O’zbekistonda   xalqning   ana   shu
azaliy orzusini amalga oshirish kun tartibidagi bosh masala bo’lib qoldi.
Mamlakatda shunday vaziyat vujudga keldiki, bir tomondan: zo’ravonlikka
asoslangan,   ma’muriy   buyruqbozlikka   xos   bo’lgan   markazlashgan   davlat
saqlanib   qoladimi   yoki   demokratik   jarayon-lar   chuqurlashishi   evaziga
ittifoqdosh   respublikalar   suvereniteti   ta’minlanadimi?   -   degan   masala   dolzarb
5 bo’lib   qoldi.   Ikkinchi   tomondan,   o’sha   davrdagi   SSSR   rahbariyati   mamlakat
ichkarisidagi   vaziyatni   to’g’ri   baholay   olmadi,   milliy   respublikalarda
mustaqillikka   erishishga   intilishning   tobora   kuchayib   borayotganining   oldini
ololmay qoldi.
SSSR   Oliy   Soveti   ham,   SSSR   Prezidenti   va   Hukumati   ham   inqiroziy
holatdan chiqishning yo’lini topa olmay qoldi. Xullas,  90-yillarning  boshlariga
kelganda   markaz   va   ittifoqdosh   jumhuriyat-lar   o’rtasidagi   munosabatlar
keskinlashib,   markaziy   hokimiyatning   obro’yi  pasayib   ketdi.  Siyosiy,  iqtisodiy
va   xo’jalik   hayoti   boshqa-rilmay   qoldi.   Oqibatda   turmushning   barcha
sohalaridagi   salbiy   ah-voldan   xalqning   kun   sayin   noroziligi   ortib,   turmush
darajasi   yomon-lasha   boshladi.   Ishlab   chiqarish   va   mehnat   intizomi   izdan
chiqdi.   Bu   hoi   tabiiy   ravishda   xalqning   ko’zini   ochdi,   endi   u   eskicha   buyruq-
bozlik usulini qabul qila olmay qoldi.
Qisqa   qilib   aytganda,   shu   vaqtga   kelib   respublikalar   suverenite-tini   va
inson   huquqlarini   poymol   qilgan   totalitar   buyruqbozlik   bosh-qaruvining
istiqbolsiz ekanligini hayotning o’zi ko’rsata boshladi.
Buni  birgina sobiq  SSSRda xalq xo’jaligini bozor iqtisodiyotiga o’tkazish
hamda   Yangi   Ittifoq   Shartnomasi   tayyorlash   borasidagi   na-tijasiz   qadamlarda
ham ko’rsa bo’ladi.
Shuni   aytish   kerakki,   sobiq   Ittifoqda   xalq   xo’jaligini   bozor   iqti-sodiga
o’tkazish   masalasi   1987-yili   xalq   deputatlari   II   syezdi   qarori   va   iqtisodiyotni
sog’lomlashtirishga qaratilgan Hukumat Dasturida tilga olingan, u 1990-yil may
oyida Oliy Sovet III sessiyasida muho-kama qilingan edi.
Xalq   deputatlari   Hukumat   Dasturini   muhokama   qilar   ekanlar,   bozor
iqtisodiga   o’tish   obyektiv   zaruriyat,   bundan   boshqa   yo’l   yo’q,   degan   xulosaga
keldilar. SSSR Oliy Soveti III sessiyasining «Bosh-qariladigan bozor iqtisodiga
o’tish   haqida»gi   qarorida   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   iqtisodiy   islohotlarning
asosiy mazmunini tashkil qiladi, deb qayd etildi. Shu bois bu boradagi Hukumat
6 konsepsiyasini deputatlar fikr-mulohazalari asosida qayta ishlash va 1990-yil 1-
sentabriga tayyorlash belgilandi.
SSSR Rahbariyatida shu yo’nalishdagi amaliy ishlar qizg’in tus oldi. 1990-
yil   25-iyulda   SSSR   Prezidentlik   Kengashida   Bosh   Ministrning   mamlakatni
bozor iqtisodiyotiga o’tkazish yuzasidan qo’shimcha choralar haqidagi axboroti
tinglandi.   1990-yil   27-iyuli   va   30-avgustida   SSSR   Prezidentining   olimlar,
mutaxassislar,   ommaviy   axborot   vositalari   vakillari   bilan   iqtisodiy   islohotlar
mavzuidagi uchrashuvi bo’ldi.
1990-yil sentabri boshlarida SSSR Oliy Kengashi IV sessiyasida N.Rijkov
«Boshqariladigan   bozor   iqtisodiga   o’tishga   tayyorgarlik   va   mamlakat   xalq
xo’jaligida   barqarorlikni   vujudga   keltirish   haqida»   ma’ruza   qildi.   Unda
deputatlarning avvalgi fikrlari inobatga olingan variant ishlab chiqilgani aytilsa-
da,   sessiya   Hukumat   Dasturini   qabul   qilmadi.   Buning   muhim   sababi
deputatlarda   Hukumatga   nis-batan   ishonch   yo’qola   borgan   edi.   Ayni   chog’da
Hukumat   Dasturi   sobiq   Ittifoqni   saqlab   qolishni,   shuningdek   iqtisodiyotni
sotsialistik yo’ldan rivojlantirishni ko’zda tutar edi.
1990-yil 11-sentabrda RSFSR Oliy Soveti II sessiyasi S. Shatalinning «500
kun» Programmasini qabul qildi.  Unda quyidagi masalalar ko’tarilgan edi:
Fuqarolarni   mulkka   egalik   huquqini,   iqtisodiy   mustaqillikni,   erkin
iste’mol bozori va unda erkin narx;
korxonaning mustaqil iqtisodiy faoliyat huquqi;
ittifoqdosh respublikalarning mutlaq suvereniteti;
aholi turmush darajasini pasaytirmaslikni ko’zda tutar edi.
SSSR Oliy Sovetining 21-sentabrda bo’lib o’tgan IV sessiyasida bu Dastur
ham   qabul   qilinmadi.   1990-yil   24-sentabrda   sessiya   «Xalq   xo’jaligini
barqarorlashtirishning   kechiktirib   bo’lmaydigan   vazifalari»ni   muhokama   qilib,
Hukumat   Dasturi   va   S.Shatalin   Dasturidan   iborat   Yagona   Dastur   ishlab
chiqishga qaror qildi. 1990-yil 18-oktabrda sessiya: «Bozor iqtisodiyotiga o’tish
7 jahon   amali-yotidan   kelib   chiqqan   zarurat,   ammo   u   iqtisodiyotning   sotsialistik
yo’nalishiga ziyon yetkazmaydi», - deb xulosa berdi.
Demak,   80-yillar   oxiriga   kelib,   sobiq   mamlakatda   xalq   xo’jaligini   bozor
iqtisodiyotiga o’tkazishni hayotning o’zi kun tartibiga qo’ya boshladi va uning
huquqiy   asoslarini   yaratishni   zaru-ratga   aylantirdi.   Shunday   bo’lsa-da,   1990-
1991-yillarda iqtisodiyot orqaga qarab keta boshladi va xalqning turmush tarzi,
sharoiti yomonlasha bordi. Mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan tanazzulga yuz
tuta boshladi.
Mutaxassislar   ana   shunday   tisarilish   hodisasini   mamlakat   ijtimoiy-siyosiy
hayotiga   uchta   yo’nalishdagi   kuchlar   manfaatlari   to’qnashgani   bilan
izohlaydilar. Jumladan:
Birinchi  kuchlar   - N.Rijkov  va V.Pavlov  Dasturi  tarafdorlari.   Ular sobiq
SSSRni saqlab qolish, xalq xo’jaligini markazdan bosh qarish, huquqni ko’proq
markazda to’plash niyatida edilar. Ular iqti sodiyotni rivojlantirishda sotsialistik
yo’ldan voz kechmaslikni talab qilar edilar.
Ikkinchi   kuchlar   -   S.Shatalin   guruhi   a’zolari   tarafdorlari.   Ular   SSSRni
tarqatib  yuborish, ittifoqdosh respublikalar o’rnida suveren, Mustaqil Davlatlar
tuzish, cheksiz xususiy tadbirkorlikni rivojlanti-rish, mulkni davlat tasarrufldan
chiqarish,   xususiylashtirish,   kolxoz   va   sovxozlarni   tugatib,   fermer   xo’jaliklari
tuzishni   ko’zda   tutdilar.   Bu   mohiyatan   iqtisodiy   rivojlanishning   sotsialistik
yo’lidan voz ke-chishni bildirar edi.
Uchinchi   kuchlar   -   bu   M.Gorbachyov   Dasturini   quvvatlovchilar.   Ular
murosa   yo’lini   qidirib,   yuqorida   tilga   olingan   har   ikki   dastur   yo’nalishlarini
uyg’unlashtirish   va   SSSRni   saqlab   qolish,   markazlashgan   ma’muriy
buyruqbozlik   hokimiyatini   yo’qotmaslik,   «shokovaya   Terapiya»   («falaj   qilib
davolash»)   usulidan   foydalanish   g’oyasini   ilgari   surar   edi.   Yangi   Ittifoq
Shartnomasini   tayyorlash   ham   shu   maqsadlarga   yo’naltirilgan   edi.   Jumladan,
yangi   Ittifoq   Shartnomasida   mamlakat   nomini   ham   «Sotsialistik   Respublikalar
8 Ittifoqi»   deb   emas,   «Mustaqil   Sovet   Respublikalari»,   «Mustaqil   Davlatlar
Ittifoqi» deb atash to’g’risidagi takliflar ham o’rtaga tashlana boshladi.
Shunday   qilib,   sobiq   SSSR   ijtimoiy   taraqqiyotida   uchta   yo’nalish-
totalitarizmga   qaytish,   jahon   tajribasiga   xos   transforma-tsiya   va   sotsialistik
yo’nalishdagi demokratik kuchlar to’qnashib qolgan edi. Tabiiyki, bu mamlakat
ijtimoiy-siyosiy hayotida tanaz-zulni vujudga keltirgan edi.
Ana   shunday   ziddiyatli   bir   sharoitda   O’zbekiston   rahbariyati   bu
yo’nalishlarning   nomaqbul   ekanligini   aniq-ravshan   ko’rdi   va   respublika   xalq
xo’jaligini bozor iqtisodiyotiga o’tkazishning o’ziga xos yo’lini Mustaqil tarzda
o’zi   belgilay   boshladi.   Avvalo,   «O’zbekistonning   iqtisodiy   mustaqilligini
shakllantirish   konsep-siyasini»   tayyorlashga   kirishildi.   Konsepsiya   respublika
Davlat   Reja   qo’mitasi,   Moliya   vazirligi,   boshqa   vazirliklar,   idoralar,   ilmiy-
tadqiqot   institutlari,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   ijroiya   qo’mitalari   bilan
hamkorlikda   tayyorlandi.   Unga   ko’ra,   «O’zbekiston   xalq   xo’jaligini
sog’lomlashtirish   va   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   asosiy   prinsiplari»   ishlab
chiqildi va u 1990-yil 17-oktabrida umumxalq muhokamasi uchun e’lon qilindi.
1990-yil oktabri oxirida O’zbekiston SSR Oliy Kengashi IV sessiyasida bu
masala yuzasidan Hukumatning hisoboti eshitildi.
Oliy   Kengash   sessiyasi   «vujudga   kelgan   ahvoldan   chiqishning   yo’lini...
respublikaning   iqtisodiy   mustaqilligiga   erishish   asosida   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirish va jadallashtirishdan iborat» deb hisobladi.
Shuning   uchun   ham sessiya   respublika  Hukumati   Dasturini  ma’qulladi  va
O’zbekiston   Ministrlar   Sovetiga   «O’zbekiston   SSR   mulkiga   egalik   qilish,   uni
tasarruf   etish,   taqsimlash   va   undan   foy-dalanish   masalalari   yuzasidan
respublikaning suveren huquqlarini amalga oshirishning samarali amal qiluvchi
mexanizmini   yaratish   bo’yicha   asoslangan   takliflar   tayyorlash,   shuningdek,   1-
iyungacha O’zbekiston Oliy Sovetiga iqtisodiy tizim masalalari va yer, yer-osti
hamda   boshqa   tabiiy   boyliklarni,   ishlab   chiqarish   korxonala-rini   O’zbekiston
9 SSR   mulkiga   o’tkazish   bo’yicha   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyasiga
kiritiladigan o’zgarishlar to’g’risida Qonun loyihasi kiritishni topshirdi.
Hukumat   Dasturiga   ko’ra,   quyidagilar   O’zbekiston   xalq   xo’jaligini
sog’lomlashtirish   va   bozor   iqtisodiga   bosqichma-bosqich   o’tishning   asosiy
yo’nalishlari qilib belgilandi:
Mustaqil davlat bo’lmish O’zbekiston:
 boshqa   respublikalar   bilan   muvofiqlashtirilgan   mustaqil   ijtimoiy   va
iqtisodiy   siyosatni   xalq   xo’jaligini   o’zi   boshqarish   va   o’zini   o’zi   pul   bilan
ta’minlash sohasida suveren huquqlarini amalga oshi-radi, xo’jalik turmushi va
madaniy turmushdagi milliy o’ziga xoslik saqlanib qolishini ta’minlaydi;
 boshqa   respublikalar   bilan   o’z   iqtisodiy   aloqalarini   ekvivalent-lik   va
o’zaro   manfaatdorlik   asosida   mustaqil   hal   etadi,   bu   aloqalarni   mamlakatning
yaxlit  xalq  xo’jalik   kompleksi doirasida o’zaro  shart-nomalar  va  bitimlar  bilan
tartibga soladi;
 mahalliy   Sovetlarning   mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarishni   keng
rivojlantirish,   uning   mulkiy   va   moliyaviy   negizini   mustahkamlash   huquqlariga
kafolat beradi;
 o’z   ixtiyorida   bo’lgan   hamma   vositalar   bilan   mehnat   jamoalarining   va
fuqarolarning   iqtisodiy   huquqlarini   mustahkamlashga   ko’maklashadi,   shu
huquqlarning har tomonlama himoya qilinishini ta’minlaydi.
O’zbekiston   SSR   Oliy   Kengashining   1991-yil   30-sentabr   qarori   bilan
Konstitutsiyaviy maqom berildi.  Jumladan, unda shunday deyiladi:
1. « O ` zbekiston   Respublikasining   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to ’ g ’ risida »
1991- yil ,   31- avgustida   qabul   qilingan   O ’ zbekiston   Respublikasining   Qonuniga
konstitutsiyaviy   maqom   berilsin .
2. O ’ zbekiston   Respublikasi   amaldagi   Konstitutsiya   moddalari  « O ` zbekiston
Respublikasining   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to ’ g ’ risida )) gi   Qonunning
qoidalariga   zid   kelgan   hollarda   mazkur   Qonunga   amal   qilinsin .
10 3. Konstitutsiya   komissiyasi si   tayyorlanayotgan   «Respublika
Konstitutsiyasi - ning   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to’g’risida»gi   Qonunning
qoidalariga amal qilinsin.
Shu   tariqa   qonun   tarzida   huquqiy   jihatdan   rasmiylashtirilgan   O’zbekiston
mustaqilligi barchaning dilini quvonchlarga to’ldirdi. Toshkentdagi Podyomnik
ishlab chiqarish birlashmasining ishchisi, 21-saylov okrugidan O’zbekiston xalq
deputati Botir Qosimov sessiya yakunida so’zga chiqib, shunday dedi:
«Yashirmayman,   mustaqillik   haqida   gap-so’z   ko’p   e di-ku,   lekin   ishning
amaliy   qismiga   kelganda   siljish   yo’q   e di.   Nihoyat   respublikamiz   Oliy   davlat
hokimiyati   juda   muhim   qonun,   davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   hujjatni   qabul
qildi.   E ndi mana shu  har birimizga  quvonch  va iftixor tuyg’ularini olib  kelgan
qarorni amalda quvvatlashi-miz zarur».
Shu   tariqa   xalqimizning   uzoq   yillar   kurashib,   intilib   qo’lga   kiritgan
mustaqillik erki qonun bilan mustahkamlab qo’yildi.
1.2 .  O’zbekiston siyosiy tizimidagi o’zgarishlar.
O'zbekiston Respublikasi mustaqilligi haqidagi bu hujjatlar o'zbek xalqining
asriy orzusi ro'yobga chiqqanligining huquqiy ifo-dasi bo'ldi.
«O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   Mustaqilligi   asoslari   to'g'risida»gi
qonun   g'oyat   katta   ahamiyatga   ega   bo'lganligi   uchun   bu   muhim   hujjat   haqida
batafsil   to'xtash   lozim.   Mazkur   qonun   asosida   O'zbekistonning   huquqiy   holati
tubdan   o'zgardi.   O'z   mohiya-tiga   ko'ra   bu   hujjat   respublika   uchun   vaqtincha
konstitutsiya   roli-ni   ham   o'ynaydigan   bo'ldi.   17   moddadan   iborat   bu   qonun
suveren O'zbekiston Respublikasining asosiy belgilarini aniqlab berdi.
1-moddada   O'zbekiston   Respublikasi   o'z   tarkibidagi   Qoraqalpog'iston
Respublikasi bilan birga mustaqil demokratik davlat, deb e'lon qilinadi.
11 2-moddada   O'zbekiston   Respublikasining   xalqi   suveren   ekanli-gi   va   u
respublika davlat hokimiyatining birdan bir sohibi ekanligi haqida gapiriladi.
3-moddada O'zbekiston Respublikasi to'la davlat hokimiyatiga ega, o'zining
milliy davlat va ma'muriy-hududiy tuzilishini, hokimiyat va boshqaruv idoralari
tizimini mustaqil belgilash qonunlashtirildi.
5-moddada O'zbekiston Respublikasida Konstitutsiya, uning qonunlari ustun
ekanligi   va   davlat   idoralarining   tizimi,   hokimiyatni   qonun   chiqaravchi,   ijroiya
va sud hokimiyatiga ajratish tartibi asosida ko'rilganligi haqida gapirildi.
8-12-14-moddalar O'zbekiston mustaqilligining iqtisodiy  asos-larini izohlab
berdi.
13-14-moddalarda O'zbekistonning  tashqi siyosiy  aloqalaridagi  mustaqilligi
sharhlandi.
15-moddada   O'zbekiston   Respublikasi   hududida   inson   huquqlari   umumiy
deklaratsiyasiga   muvofiq   holda   respublika   fuqaroligi   joriy   etilishi,   u   fuqarolar
millati,  elati,   ijtimoiy kelib  chiqishi,  qaysi  dinga mansubligidan  qat'i nazar,  bir
xil   huquqlarga   egaligi   va   ular   respublika   Konstitutsiyasi   va   qonunlari
himoyasida bo'lishlari qo-nunlashtirilgan.
16-moddada davlat ramzi bo'lgan gerb, bayroq va madhiya hamda davlat tili
haqida   gapirilsa,   17-moddada   esa   O'zbekistonning   Qoraqalpog'iston   bilan
munosabatlari   xususida   so'z   borib,   O'zbekiston   Qoraqalpog'istonning   hududiy
yaxlitligini   tan   olishi   haqida   fikr   yuritiladi,   u   O'zbekiston   tarkibida   ekanligi
e'tirof   etiladi   (bu   moddada   O'zbekiston   va   Qoraqalpog'iston   o'zaro
munosabatlari   ikki   tomonlama   tenglik   asosida   tarkib   topishi   kerakligi
qonunlash-tirilgan).   Shuningdek,   bu   moddada   Qoraqalpog'iston   Respublikasi
O'zbekiston   Respublikasi   tarkibidan   tegishli   qonunlar   asosida   chiqib   ketishi
mumkinligi ham e'tirof etilgan.
12 Bunday   Qonunning   qabul   qilinishi   mustaqillik   davrida   qo'lga   kiritilgan
yutuqlarning   natijasi   hisoblanadi.   Bu   esa   huquqiy,   iqtiso diy   hamda   ma'naviy-
axloqiy munosabatlar natijasi sifatida muhim ahamiyatga ega.
O'zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligi e'lon qilinganidan keyingi
tarixiy vaziyat shunday ediki, endi davlat, xalq o'z taqdirini o'zi belgilaydi, deb
e'lon   qilish   yetarli   emas   edi.   O'zbekistonning   davlat   mustaqilligi   bilan   bog'liq
qonunlar   tizimini   yaratish   zarur   edi.   Ayni   paytda   mustaqillik   g'oyasini   ham
faqat   bir   tomonlama   -   havoyi   va   yuzaki   talqin   qilib   bo'lmas   edi.   Binobarin,
erishilgan   mustaqillikni   sobitqadamlik   bilan   mustahkamlash,   buning   uchun
izchil kurashish lozim edi.
O'zbekiston   erishgan   istiqlolni   mustahkamlashda   xalq   tomonidan   uning
ma'qullanishini hisobga olib, mamlakatda referendum o'tkazishga qaror qilindi.
1991-yil   18-noyabrida   Oliy   Kengash   VIII   sessiyasi   O'zbekiston   Respublikasi
referendumini   o'tkazish   to'g'risida   qaror   qabul   qildi.   Shunga   muvofiq   29-
dekabrda:   «Siz   Oliy   Kengash   tomonidan   O'zbekiston   Respublikasi   mustaqil
davlat   deb   e'lon   qilinishini   ma'qullaysizmi?»   -   degan   masalada   referendum
o'tkazishga   katta   tayyorgarlik   ko'rildi.   Referendumni   uyushqoqlik   bilan
o'tkazish   maqsadida   Markaziy   saylov   komissiyasi   13   okrug,   7   ming   uchastka
saylov   komissiyalarini   tuzdi.   Ular   joylarda   referen dum   o'tkazish   haqidagi
Qonunning   so'zsiz   bajarilishini   ta'minlash   borasida   katta   tashkiliy   ishlarni   olib
bordilar.   Umumxalq   referen-dumiga   10   millionga   yaqin   kishi,   yoki   saylov
ro'yxatiga   kiritilgan laming   94,1   foizi   qatnashdi.   Referendumda
qatnashganlaming 98,2 foizi O'zbekiston Respublikasining mustaqil davlat, deb
e'lon   qilinishini   yoqlab   ovoz   berdi.   Shuni   aytish   kerakki,   referendum   butun
respublika   hududida   qonun   asosida   tashkiliy   jihatdan   uyushqoqlik,
fuqarolarning   yuksak   siyosiy   faolligi   bilan   o'tdi.   Buni   referendumda   AQSH,
Turkiya,   Malayziya   va   boshqa   mamlakatlardan   kelgan   beta-raf   kuzatuvchilar
ham tasdiqladilar.
13 O'zbekiston mustaqil davlat, deb e'lon qilingan kunning o'zidayoq mustaqil
davlat   ramzlarini   joriy   qilish   yuzasidan   amaliy   choralar   ko'rildi.   O'zbekiston
Respublikasining   Davlat   bayrog'i   to'g'risida,   respublika   gerbining   nusxasi   va
Davlat madhiyasining musiqiy bayoni haqida maxsus qaror qabul qilindi. Unda
Konstitutsiya   komissiyasining   ekspert   guruhiga   Davlat   bayrog'ining   variantlari
ustida   ishlashni   davom   ettirish,   Oliy   Kengashning   tegishli   qo'mitalariga
Konstitutsiya   komissiyasi   ijodiy   guruhi   bilan   hamkor-likda   Davlat   bayrog'i,
madhiyasi haqida qonun loyihalarini ishlab chiqib, navbatdagi sessiyaga taqdim
etish topshirildi.
O'zbekiston   davlat   mustaqilligiga   erishgach,   o'zining   xalqaro   talablar   va
me'yorlar   doirasida   qiyofasini   ko'rsatmog'i,   buning   uchun   esa   o'zining   butun
imkoniyatlarini,   o'ziga   xos   jihatlarini   ifo-dalovchi   davlat   ramzlariga   ega
bo'lmog'i   lozim   edi.   Odatda   ramzlar   shunchaki   ranglar   yig'indisidan   iborat
bo'lgan   shakllar   emas,   ular   ayni   ana   shu   davlatning   va   shu   mamlakat
mqarolarining   o'zligidan   kelib   chiqmog'i,   qolaversa,   davlat   siyosatining
mazmun-mohiyatini o'zida mujassam etmog'i kerak.
II.Bob.Yangi O zbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosatiʻ
2.1.Yangi O zbekistonning tinchlikparvar tashqi siyosati	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligini   qo lga   kiritib,   mustaqil	
ʻ ʻ
taraqqiyot yo lini tanlagach, jahon hamjamiyatining teng huquqli a`zosi sifatida	
ʻ
xalqaro   munosobatlarda   faol   ishtirok   etib   kelmoqda.   O zbekiston   o zaro	
ʻ ʻ
munosabatlarda   tenglik,   boshqa   davlatlarning     ichki   ishlariga   aralashmaslik,
o zaro   foydali   va  teng   huquqli  hamkorlikni   rivojlantirish,   mintaqada   va   butun	
ʻ
jahon   miqyosida   tinchlik,   xavfsizlik   va   barqarorlikni   ta’minlash   kabi
tamoyillarga   tayangan   holda  jahon   hamjamiyati   safiga   o z  o rni  va  maqomiga	
ʻ ʻ
14 ega bo lib kelmoqda.ʻ
O zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   sifatida   dunyo   mamlakatlari
ʻ
orasida   o zining   mustahkam   o rnini   egalladi   va   tashqi   siyosatning   xalqaro	
ʻ ʻ
huquq   me`yorlariga   asoslangan   va   jahon   hamjamiyatiga   asta-sekin
integratsiyalashuv   strategiyasiga   mos   keladigan   huquqiy   tizimini   yarata
boshladi.   Tariximizning   ana   shu   o tgan   davrini   aniqrog i   30   yillik   mustaqil	
ʻ ʻ
taraqqiyotimiz   sarhisob   qilinar   ekan,   tashqi   siyosat   va   diplomatik   xizmatni
shakllantirish   borasida   amalga   oshirilgan   keng   ko lamli   ishlarni   ham   alohida	
ʻ
qayd qilish lozim.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan	
ʻ
Mustaqillikning   30   yilligiga   bag ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruzada	
ʻ
o’tgan qisqa davrda Vatanimizning mintaqa va jahon miqyosidagi siyosiy o’rni
va  nufuzi   keskin   oshganligi,   dunyoda   O’zbekistonga   nisbatan   ishonch   ruhi   va
hamkorlikka intilish  tamoyillari kuchayganligi, mintaqamizdagi davlatlar bilan
do’stlik  va yaxshi qo’shnichilik  munosabatlari yo’lga qo’yilganligi, chegaralar
ochilgani,   odamlar   qavmu   qarindoshlari   bilan   aloqalarini   tiklab,   bir
mamlakatdan   ikkinchi   davlatga   emin-erkin   borib   kela   boshlangligi   alohida
ta’kidlab o tildi.	
ʻ
Darhaqiqat,   mamlakatimizning   qulay   geosiyosiy   o rni,   uning   birinchi	
ʻ
navbatda   o z   milliy   manfaatlarini   inobatga   olgan   holda   olib   borayotgan,   har	
ʻ
tomonlama chuqur o ylangan, mustaqil va izchil tashqi siyosati davlatimizning	
ʻ
jahon   hamjamiyati   tomonidan   e’tirof   etilishi,   xalqaro   maydonda   obro -	
ʻ
e’tiborining ortib borishini ta'minladi.
O zbekiston   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Islom   Konferensiyasi	
ʻ
tashkiloti,   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Yevroosiyo   iqtisodiy
hamjamiyati,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti,   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo stligi,	
ʻ
Turkiy   tilli   davlatlar   hamkorlik   kengashi   kabi   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   va
qator   ixtisoslashgan   xalqaro   tuzilmalar   ishida   faol   ishtirok   etib,   mintaqaviy
15 xavfsizlikni   ta'minlash,   Markaziy   Osiyoda   ekstremizm,   terrorizmga   qarshi
kurash   yadro   qurolidan   holi   hudud   barpo   etish,   narkotik   moddalarning
noqonuniy   aylanishi   bilan   bog liq,   shuningdek,   xalqaro   hamjamiyat   oldidaʻ
turgan   boshqa   dolzarb   muammolarni   hal   etish   ishiga   salmoqli   hissa
qo shmoqda.	
ʻ
Ma'lumki, O zbekiston geosiyosiy jihatdan ancha murakkab va shu bilan 	
ʻ
birga qulay makonda joylashgan.
  Ya’ni u, birinchidan, Markaziy Osiyo mintaqasining transport, boy hamda 
mustaqil energetika omillari markazida joylashgan.
  ikkinchidan, O zbekiston aholi soni, ilmiy-texnikaviy va boshqa 
ʻ
imkoniyatlari jihatidan mintaqadagi qo shnilardan ma'lum darajada ustun turadi.	
ʻ
  uchinchi tarafdan, O zbekiston qulay tabiiy-iqlim sharoitiga ega. Bu yerda	
ʻ
qadimiy   dehqonchilik   madaniyati   va   boy   mineral-xomashyo   resurslari   bor.
Respublika   oziq-ovqat   bilan   o zini   o zi   ta'minlashga,   texnika   ekinlarining   eng	
ʻ ʻ
qimmatli   turlarini,   jumladan   paxta   tolasini   yetishtirish   va   eksport   qilishga
imkoniyati   katta.   Shuningdek,   jahon   bozoriga   yuqori   sifatli,   ekologik   jihatdan
sof,   raqobatga   bardoshli   meva-sabzavot   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishga
hamda ularni qayta ishlangan holda yetkazib berishga qodir.
  to rtinchidan,  davlatimiz   nafaqat  o zini  o zi  ta'minlaydigan,  balki  chetga	
ʻ ʻ ʻ
chiqarishga   neft,   neft   mahsulotlari,   gaz   va   umuman,   iqtisodiyotning   asosi
bo lmish   muhim   tarmoqlarga   ega.   O zbekistonda   sanoatning   eng   zamonaviy	
ʻ ʻ
tarmoqlari,   deylik,   mikroradioelektronika   kabi   murakkab   sohani   rivojlantirish
imkoni bor.
  beshinchidan, O zbekistonning insoniyat sivilizatsiyasida salmoqli o rni 	
ʻ ʻ
bor. Yurtimiz ma'naviy-tarixiy merosga boy. U oldindan nafaqat mintaqada,
balki
dunyoda ham turli ma'naviy va siyosiy jarayonlarga, jahon sivilizatsiyasiga 
16 kuchli ta'sir o tkazib kelgan.ʻ
Shu jihatlarni hisobga olsak, O zbekiston o zining barcha ko rsatkichlari	
ʻ ʻ ʻ
bo yicha   jahondagi   madaniy,   ilmiy   texnologiya   va   iqtisodiy   yuksaklikka	
ʻ
erishib, bemalol Markaziy Osiyoda integratsiya markaziga aylanishi mumkin.
Geografik-siyosiy   o rni   jihatdan   O zbekiston   Markaziy   Osiyoning   qoq	
ʻ ʻ
o rtasida   joylashganligi   ayni   ana   shu   mintaqada   barqarorlikni   ta'minlash,	
ʻ
o zaro   hamkorlik  va  birodarlikni   chuqurlashtirish   uchun   tayanch   nuqta  bo lib
ʻ ʻ
xizmat qildi. Mustaqillikning tarixan qisqa davrida u o zining siyosiy, iqtisodiy	
ʻ
va ma'naviy qudratini to la-to kis ko rsata oldi. Ayni ana shu mintaqa taqdirini	
ʻ ʻ ʻ
hal qilishga qodir bo lgan kuchli davlat sifatida o zini namoyon etdi.	
ʻ ʻ
Bugungi   kunda   O zbekiston   Osiyo   va   Yevropa   qit'alari   o rtasida	
ʻ ʻ
munosabatlarni   muvofiqlashtiruvchi,   siyosiy   iqlimni   mo tadillashtiruvchi	
ʻ
G arbu   Sharq   o rtasidagi   azaliy   raqobatni   aql-idrok,   donolik,   tafakkurga	
ʻ ʻ
asoslangan munozaralar va muzokaralar orqali uyg unlashtirishga da'vat etgan	
ʻ
shu   mintaqadagi   davlat   bo lib   maydonga   chiqdi.   Prezidentimiz   tomonidan	
ʻ
jahon   siyosatshunosligida   “Markaziy   Osiyo   ruhi”   degan   ibora   paydo
bo’lganligi,   xalqaro   maydonda   mintaqa   nomidan   yangi   tashabbuslar
ilgari   surila   boshlanganligi   haqidagi   ma’lumot   bejiz   aytib   o tilmadi.	
ʻ
Darhaqiqat, bugun Yangi O zbekiston Pokiston, Hindiston, Eron, Afg oniston,	
ʻ ʻ
Tojikiston,   Qirg iziston   va   Qozog iston   muammolari   bilan   birga   Xitoy,	
ʻ ʻ
Rossiya   va   umuman   Yevropa   mamlakatlari   munosabatlarini   ma'lum   bir
o zanga   solishga   da'vat   qilayotgan,   uni   o zining   amaliy   faoliyati   bilan	
ʻ ʻ
yaxshilik sari burishga katta ta'sir ko rsatayotgan davlatdir.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   davlatimiz   tashqi	
ʻ
siyosatining   asosiy   qoidalari   qonun   bilan   mustahkamlab   qo yildi.	
ʻ
«O zbekiston   Respublikasi   xalqaro   munosabatlarning   to la   huquqli	
ʻ ʻ
subyektidir.   Uning   tashqi   siyosati   davlatlarning   suveren   tinchligi,   kuch
ishlatmaslik   yoki   kuch   bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,
17 nizolarni   tinch   yo l   bilan   hal   etish,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlarigaʻ
aralashmaslik   qoidalariga   va   xalqaro   huquqning   umume'tirof   etilgan   boshqa
qoidalari va me'yorlariga asoslanadi.
Respublika   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va
xavfsizligini   ta'minlash   maqsadida   ittifoqlar   tuzishi,   hamdo stliklarga   va	
ʻ
boshqa davlatlararo tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi mumkin», -
deyiladi O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 17-moddasida.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   2017-yil	
ʻ
7-fevralda   tasdiqlangan   “O zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish	
ʻ
bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   Farmonning   beshinchi   ustuvor
yo nalishi “Xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag’rikenglikni ta’minlash,	
ʻ
chuqur o’ylangan, o’zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish”ga
yo’naltirilgan   bo lib,  undan   ko zlangan   asosiy   maqsad   davlatimiz   mustaqilligi	
ʻ ʻ
va   suverenitetini   mustahkamlash,   O’zbekistonning   yon-atrofida   xavfsizlik,
barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik   muhitini   shakllantirish,   mamlakatimizning
xalqaro nufuzini mustahkamlash hisoblanadi.
Harakatlar strategiyasini ushbu ustuvor yo nalishini amalga oshirishda 	
ʻ
quyidagi vazifalarga alohida e’tibor qaratildi:
  davlat   mustaqilligi   va   suverenitetini   mustaxkamlash,   mamlakatning
halqaro munosabatlar to’la huquqli sub’ekti sifatida o’rni va rolini kuchaytirish,
rivojlangan   demokratik   davlatlar   qatoriga   kirish,   O’zbekiston   tevaragida
xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo’shnichilik mintaqasini vujudga keltirish;
  O’zbekiston   Respublikasining   halqaro   nufuzini   mustahkamlash,   jahon
hamjamiyatiga mamlakatda olib borilayotgan islohotlar haqida xolis axborotni
yetkazish;
  O’zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy faoliyatini
normativ-huquqiy   bazasini   hamda   xalqaro   hamkorlikning   shartnomaviy-
huquqiy asoslarini takomillashtirish;
18   davlat chegarasining demilitatsiya va demarkatsiya masalalarini hal etish.
Ushbu   vazifalarni   bajarishga   shaxsan   Prezidentni   o zi   boshchilik   qilibʻ
kelmoqda.   Bunga   2017-2021   yillarda   Rossiya   Federatsiyasi,   Xitoy   Xalq
Respublikasi,   Qozog iston,   Turkmaniston,   Tojikiston,   Qirg iziston   kabi	
ʻ ʻ
davlatlarga uyushtirilgan davlat tashriflari ham tasdiqlab turibdi.
O zbekistonning xalqaro miqyosda tinchliksevar siyosat o tkazishi uchun	
ʻ ʻ
keng   imkoniyatlar   vujudga   keldi.   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
nufuzini   mustahkamlash,   jaxon   hamjamiyatiga   mamlakatda   olib   borilayotgan
islohotlar   haqida   xolis   axborotni   yetkazish   maqsadida   2017   yil   19   sentabrda
bo lib   o tgan   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   72-sessiyasida   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Prezidenti   ishtirok   etdi.   Unda   Prezidentimiz   tomonidan   so zlangan   ma'ruza	
ʻ
O zbekistonni   dunyo   mamlakatlari   orasida   ko hna   va   navqiron   davlat   sifatida	
ʻ ʻ
o z o rni va mavqeiga ega ekanligini isbotladi.
ʻ ʻ
Mamlakatimizni   ahil   qo shnichilik   siyosati   ham   o z   o rnida   amalga	
ʻ ʻ ʻ
oshirib   borilmoqda.   Hususan,   davlat   chegarasining   demilitatsiya   va
demarkatsiya masalalarini hal etish borasida qo shni Qirg iziston, Qozog iston,	
ʻ ʻ ʻ
Tojikiston   Respublikasiga   qilgan   davlat   tashriflari   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.
Shuningdek   ushbu   davlatlar   bilan   savdo-iqtisodiy   aloqalarni   yo lga   qo yish	
ʻ ʻ
bo yicha yuzga yaqin shartnomalar imzolandi. Bu esa, davlatimiz va xalqimizni	
ʻ
bir   jipsligidan,   aniq   bir   maqsad   yo lida   faoliyat   olib   borayotganligidan,	
ʻ
mamlakatimizning   o ziga   xos   tinchlik   siyosatini   jahonga   namuna   qilib	
ʻ
ko rsatayotganligidan,   xalqaro   hamjamiyatni   strategik   hamkorlikni   davom	
ʻ
ettirishga chorlayotganidan dalolat berib kelmoqda.
Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining muntazam uchrashuvlari o’tkazib
kelinmoqda. Turkmanistonda bo’lib o’tgan maslahat kengashida hamkorlikning
yangi va istiqbolli yo’nalishlari belgilab olindi. So’nggi kunlarda Afg’onistonda
yuz   berayotgan   voqealarda   O zbekiston   o zining   an’anviy   tinchlikparvar	
ʻ ʻ
siyosati   bilan   munosabatda   bo lib   kelmoqda.   O zbekiston   Afg’oniston   bilan
ʻ ʻ
19 aloqalarda  do’stlik  va yaxshi qo’shnichilik  munosabatlarini qo’llab-quvvatlash
hamda ichki ishlarga aralashmaslik siyosatiga sodiq qolmoqda.
Xullas,   o z   mustaqilligini   qo lga   kiritganidan   so ng   O zbekiston   jahonʻ ʻ ʻ ʻ
hamjamiyatining   teng   huquqli   a’zosiga   aylandi   hamda   davlat   va   jamiyat
qurilishi,   iqtisod,   siyosat   doirasida   tub   islohotlarni   amalga   oshirishga   kirishdi
va   amalga   oshirib   kelmoqda.   Ushbu   isloxotlardan   ko zda   tutilgan   maqsad   esa	
ʻ
ochiq tashqi siyosatga hamda aniq ijtimoiy yo naltirilgan kuchli huquqiy davlat	
ʻ
va adolatli jamiyati qurishga qaratilgan.
2.2.Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati va uning
mohiyati
Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarga oid davlat siyosati yoshlarda 
mustaqil
faoliyat,   yangi   davrga   mos   keladigan   ijtimoiy-ma’naviy   xislatlarni,   xususan,
globallashuv   sharoitida   muhim   ahamiyat   kasb   etadigan   milliy   o‘zlikni
anglashning   nazariy-metodologik   va   amaliy   asosini   tashkil   qiladi.   Uning   shu
yo‘nalishdagi   mohiyati   siyosatshunoslik   fanlari   doktori   S.A.Jo‘raevning
yoshlar   davlat   siyosatining   ta’rifida   ochib   berilgan:   «Yoshlar   siyosati   bu
jismonan   va   ruhan   sog‘lom   milliy-etnik   genofondni   saqlash,   qayta   ishlab
chiqarish,   rivojlantirishga,   intellektuallashtirish,   ijtimoiylashtirish   darajasini
yaxshilash   hisobiga   uning   salohiyati   va   mobilligini   oshirishga,   har   bir   yoshni
faol   jamiyat   a’zosi,   uyg‘un   rivojlangan   shaxs   sifatida   yetishib   chiqish
jarayonlarini   rag‘batlantirishga   qaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy-huquqiy,
madaniy-ma’naviy   shart-sharoitlar   majmuini   yaratish   sari   maqsadli   yo‘nalish
olgan davlat va jamiyat, partiyalar va harakatlarning alohida siyosiy yo‘lidir» 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev BMTning 72-
sessiyasida
20 so‘zlagan   nutqida   “Sayyoramizning   ertangi   kuni,   farovonligi   farzandlarimiz
qanday inson bo‘lib kamolga yetishi bilan bog‘liq. Bizning asosiy vazifamiz –
yoshlarning o‘z salohiyatini namoyon qilishi uchun zarur sharoitlar yaratishdan
iborat” , deb ta’kidlagan edi.
Ta’kidlash joizki, Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
sifatida birinchi imzolagan qonun hujjati ham aynan yoshlar masalasi bilan 
bog‘liq bo‘lgan,  2016 yil 14 sentyabrdagi «Yoshlarga oid davlat siyosati 
to‘g‘risida»gi Qonun  edi.
Yoshlarning   huquqiy   madaniyatini   yuksaltirish,   demokratik   davlat   qurish
va  fuqarolik  jamiyatini  rivojlantirish  jarayonlarida   ularning   faolligini  oshirish;
yuksak   ma’naviyatli,   mustaqil   fikrlovchi,   qat’iy   hayotiy   pozitsiya,   keng
dunyoqarash   va   chuqur   bilimlarga   ega   bo‘lgan   vatanparvar   yoshlarni
tarbiyalash,   ularda   turli   mafkuraviy   tahdidlarga   qarshi   immunitetni
shakllantirish;   yoshlarni   ijtimoiy   himoya   qilish,   zamonaviy   kasb-hunarlarni
puxta egallashlari uchun munosib sharoitlar yaratish, ularni ish bilan ta’minlash
va   tadbirkorlikka   jalb   qilish;   iqtidorli   yoshlarni   qo‘llab-quvvatlash,   ijodiy   va
intelektual   salohiyatini   ro‘yobga   chiqarishga   qaratilgan   ishlarni   tizimli   yo‘lga
qo‘yish;   yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   muntazam   shug‘ullanishga
keng jalb etish, yoshlar orasida sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish;
voyaga   yetmaganlar   va   yoshlar   o‘rtasida   huquqbuzarlik   va   jinoyatlar   sodir
etilishini   oldini   olish;   barkamol   avlodni   tarbiyalashda   ommaviy   axborot
vositalari   va   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   samarali
foydalanish yoshlar siyosatining asosiy yo‘nalishlari hisoblanadi.
Iste’dodli   yoshlarni   aniqlash,   ularni   tarbiyalash   masalasining   davlat
siyosati   darajasiga   ko‘tarilganligi   yurtimizda   o‘rnak   olsa   arzigulik   tajriba
to‘planishiga   imkon   berdi.   Shu   o‘rinda   ta’idlash   joizki,   iste’dodli   yoshlarni
izlash   va   ularni   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   ishlarni   amalga   oshirishda
davlat tashkilotlari bilan bir qatorda yurtimizda faoliyat yuritayotgan nodavlat
21 tashkilotlari   ham   faol   ishtirok   etmoqdalar.   Masalan,   yoshlarga   oid   davlat
siyosatining asosiy yo‘nalishlaridan biri yoshlarning iste’dod va qobiliyatlarini
qo‘llab-quvvatlashga   qaratilganligi   ayniqsa,   ahamiyatga   molikdir.   Ta’kidlash
joizki,   ta’lim,   fan,   texnika,   axborot   texnologiyalari,   madaniyat,   san’at,   sport,
tadbirkorli   sohalaridagi   iste’dodli   va   iqtidorli   yoshlarni   rahbatlantirib   borish,
ularning   turli   sog‘lom   tashabbuslarini   qo‘llab-quvvatlash   vazifalari   bu
tashkilotning mazkur yo‘nalishdagi dolzarb vazifalaridan biri qilib belgilangan.
Yoshlarning   bilim   darajasi,   kasbiy   malakasi,   ma’naviy   va   ruhiy
barkamollik   kabi   fazilatlari   va   ijtimoiy   sifatlari   butun   jamiyatning   rivojlanish
darajasiga   salmoqli   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Aholining   turmush   sharoitini
yaxshilash,   hayotdan   rozi   bo‘lib   yashashga   erishish   bugungi   zamonaviy
davlatchilik taraqqiyotidagi muhim ko‘rsatkich hisoblanadi.
Alloma Abdulla Avloniy “Tarbiyani kimlar qilur? Qayda qilur? degan savolga
“Birinchi   -   uy   tarbiyasi.   Bu   vazifa   ona   zimmasidadir.   Ikkinchi   –   maktab   va
madrasa tarbiyasi. Ota, muallim, mudarris va hukumat vazifasidur” deb javob
berganlar.   Bu   so‘zlar   zamirida   barchaning   farzand   tarbiyasiga   mas’ulligi
ko‘rinib turibdi.
Yoshlar   masalasini   o‘rganish   kishilik   jamiyati,   ijtimoiy   munosabatlar,
millatlar   va   davlatlar,   madaniyat   va   sivilizatsiyalar   bilan   chambarchas
bog‘liqdir.   Chunki   yoshlar   masalasi,   birinchidan,   sivilizatsiya   vujudga
kelgandan   beri   mavjud   va   barcha   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarida   ular   bilan
yonma yon   keladi.   Ikkinchidan,   tafakkur   tarixida   barcha   faylasuflar,
mutafakkirlar,  davlat arboblari, shoiru adiblar farzand, yoshlar masalasiga oid
o‘z qarashlarini bayon qilganlar.
Qadimgi Arabiston yarim orolida VII asrgacha – «johiliya davri»da , hatto
qiz   bolaning   tug‘ilishi   ota   uchun   baxtsizlik   alomati   bo‘lsa,   o‘g‘il   bolaning
tug‘ilishi esa, alohida baxtning belgisi qilib ko‘rsatilgan. Hikoya qilishlaricha,
Umar ibn al Xattob (r.a.) quyidagilarni e’tirof etgan: «Musulmonlikdan avvalgi
22 ikki narsani eslaymanki, birini eslab  yig‘layman, birini eslab  kulaman. Ushbu
narsaga yig‘layman. Bir kun qizimni, jajji qizchamni, jigarpora qizchamni shu
o‘z qo‘llarim bilan qabr qazib ko‘mdim. Men qizim uchun o‘z qo‘llarim bilan
chuqur qazir ekanman, u mening soqolimga sachragan tuproqlarni jajji qo‘llari
ila silab olardi. Qachon buni eslasam doimo yig‘layman. Insoniyatning qanday
qorong‘u   davrlarida   yashaganini   tushunib,   tinmay   ko‘z   yosh   to‘kishdan
o‘zimni   tiyaman»   .   Islom   ayollarga   rahm shafqat,   mehr   ko‘rsatish   bilan   uning
maqomini   ko‘tardi   va   uning   baxtli   hayoti   uchun   muqaddas   qonunlarni   joriy
etdi.   Ushbu   qonunlarning   bajarilishi   Qur’on   oyatlari   va   Payg‘ambarimiz
(s.a.v.) Hadislari orqali mustahkamlandi.
Tadqiqotchi   N.J.Yusupova   o‘zining   “Islomda   ayol   huquqlari”   asarida
ta’kidlaganidek, ayol masalasiga oid Qur’oni karimda 309 oyat mavjud bo‘lib,
shundan 161 oyat Makkada va 148 oyat Madinada nozil bo‘lgan .
Insondagi   komillik,   eng   avvalo,   uning   fikr,   tafakkur   va   amaliy   faoliyat
erkinligini   anglashidadir.   Shu   ma’noda,   ulug‘   yunon   faylasufi   Suqrotning
“O‘zligingni   angla”   degan   da’vati   ham   insonning   o‘z   nasl-nasabini,   hayot
mazmunini,   kishining   kelajak   avlodlar   oldidagi   mas’uliyat   va   majburiyatini
anglashga   qaratilgan   chaqiriqdir.   Har   qanday   jamiyatda   komillikning   eng
asosiy ko‘rsatkichi insonning ezgulikka, ijtimoiy baxt-saodatga, insonparvarlik
g‘oyalariga   munosabatida   hamda   ularga   asoslangan   amaliy   faoliyatida
namoyon bo‘ladi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   keyingi   yillarda   ayrim   yoshlarda   millatga,
Vatanga   foyda   keltirishni   o‘ylash,   mustaqillikni   mustahkamlashda   foydali
inson bo‘lib yetishish hissi maxsus, ilmiy asosda shakllantirilmaganligi tufayli
shaxsiy   manfaatni   o‘ylash,   yengil   yo‘llar   bilan   to‘la-to‘kis   hayotga   intilish
hissi  namoyon   bo‘lmoqda.  Shu  bilan  birga,  ayrim  fuqarolar  orasida  ma’naviy
cheklanganlik, dunyoqarashning
torligi, milliy odob me’yorlariga rioya qilmaslik, so‘z va ish orasidagi tafovut,
23 milliy  g‘ururning  sustligi,  shu  kabi “ommaviy  madaniyat”ning  boshqa noxush
ko‘rinishlari uchrab turadiki, ularni birgalashib bartaraf  qilish lozim.
Bugungi   kunda   aksariyat   rivojlangan   davlatlarning   mafkurasi
umuminsoniy   qadriyatlar   va   demokratik   tamoyillarga   asoslanadi.   Ularda
tinchlik va taraqqiyot, inson haq-huquqlari va erkinligi, milliy va diniy totuvlik
g‘oyalari   ustivordir.   Bu   tamoyillarga   asoslangan   ezgu   g‘oyalar   umuminsoniy
manfaatlar,   bashariyatning   asriy   orzusi   bo‘lgan   yorug‘   kelajak   uchun   xizmat
qiladi.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   O‘zbekiston   yoshlari   forumida
ta’kidlab   o‘tganidek,   “Biz   yurtimizda   qanday   islohotlarga   qo‘l   urmaylik,
avvalo,   siz   kabi   yoshlarga,   sizlarning   kuch-g‘ayratingiz,   azmu   shijoatingizga
suyanamiz.   Barchangiz   yaxshi   bilasiz,   bugun   o‘z   oldimizga   ulkan   marralar
qo‘yganmiz.   Ona   Vatanimizda   Uchinchi   Renessans   poydevorini   yaratishga
kirishdik. Biz oila,  maktabgacha ta’lim,  maktab  va oliy ta’limni  hamda ilmiy-
madaniy   dargohlarni   bo‘lg‘usi   Renessansning   eng   muhim   bo‘g‘inlari   deb
hisoblaymiz.   Shu   sababli   ayni   ushbu   sohalarda   tub   islohotlarni   amalga
oshirmoqdamiz.   Ishonamanki,   mamlakatimiz   taraqqiyotining   yangi
poydevorini   yaratishda   sizlar   singari   fidoyi   va   vatanparvar   yoshlarimiz   faol
ishtirok etib, munosib hissa qo‘shadilar” .
Ma’lumki,   “milliy   o‘z-o‘zini   anglash   –   har   bir   millat   (elat)ning   o‘z-
o‘zini   real   sub’ekt,   muayyan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarning   egasi,
yagona   til,   urf-odatlar,   an’analar,   qadriyatlar   va   davlatga   mansubligini,
manfaatlar hamda ehtiyojlar
umumiyligini tushunib yetishga milliy o‘z-o‘zini anglash deyiladi” .
Mafkuraviy immunitet – bu, sodda qilib aytganda, insonning o‘z istak-
orzu,
maqsad-intilishlariga   mutlaqo   zid,   yot,   zararli,   begona   mafkuraviy   tahdidlarga
qarshilik   ko‘rsata   olish   salohiyati.   “Mafkuraviy   immunitet   –   falsafa:   qomusiy
24 lug‘atida   –ma’naviy   barkamol,   irodasi   baquvvat,   iymoni   butun   shaxsni
tarbiyalashda,   har   qanday   reaksion,   buzg‘unchi   xarakterdagi   g‘oyaviy
tashabbuslarga   bardosh   bera   oladigan   yoshlarni   tarbiyalashda   qo‘l   keladi”
deyiladi. Bolaga ilk yoshidan boshlab nima yaxshi, nima yomon, ularga qanday
munosabat   bildirish   kerak,   degan   savollarga   asoslangan   bog‘cha,   maktab
tarbiyasi,   undan   keyin   ijtimoiy   tarbiya   yo‘lga   qo‘yilsagina   har   bir   millat
sog‘lom,   ishonchli,   mustahkam   immunitetga   ega   bo‘ladi.   Immunitet   esa,   o‘z
navbatida,   odamni   to‘g‘ri   yo‘ldan   “ozish”dan,   turli   yo‘llarga   adashib,   keyin
pushaymon   bo‘lishlardan,   baxtsizlikdan,   millatni   esa–   parokandaliklardan,
parchalanishlardan,   sinfiy,   mahalliy   yoki   boshqa   bo‘linishlardan   asrab   turadi.
Demak,   mafkuraviy   immunitet   –davlat   va   millatning   ma’naviy   birligi,
ma’naviy sog‘lomligini himoya qiluvchi g‘oyaviy qalqon vazifasini bajaradi.
Mafkuraviy immunitet o‘z-o‘zidan namoyon bo‘lmaydi. Uning namoyon 
bo‘lishi uchun ichki yoki tashqi g‘oyaviy, fikriy ta’sir bo‘lishi kerak .
Al   Forobiyning   fikricha,   “...fozil   jamiyatning   har   bir   fuqarosi   mansabi,
tutgan o‘rni, ya’ni kim bo‘lishidan qat’iy nazar «fozil kishi», «fozil inson» o‘z
davlatining barcha qonun- qoidalarini yaxshi biladi, unga amal qiladi, fikrlaydi,
o‘z   kasbining   ustasi,   lozim   bo‘lganda   Vatan   uchun   jon   fido   qiladi.   Fozillar
shahri aholisi bir biriga hurmatda bo‘ladi.
Ota-ona va farzand, ustozu- shogird o‘rtasida  Sharqona nazokat, mehr va
ehtirom   bo‘ladi.   Avvalo   bunday   fikr   yuritishning   o‘zi   bobolarning   ma’naviy
darajasi   naqadar   yuksak   bo‘lganligini   va   albatta   bunday   fikr   aytish   bu   borada
ko‘p asrlik me’roslarni o‘rganish natijasida vujudga kelishini ta’kidlash joiz.
25 Xulosa
Davlatning qudratini belgilaydigan qator omillardan biri, shubhasiz, 
ma’nan
yetuk,   jismonan   sog‘lom,   har   tomonlama   barkamol   avlodni   voyaga
yetkazishdir.   Shu   ma’noda,   bugungi   kunda   mamlakatimizda   sog‘lom   avlodni
tarbiyalash   naqadar   muhim,   mas’uliyatli   vazifa   ekani   barchamizga   ayon.
Yoshlarga,   bolalarga   e’tibor,   darhaqiqat,   kelajakka   qo‘yilgan   sarmoyadir.
Vaholanki,   kuchli   fuqarolik   jamiyatiga   asoslangan   huquqiy-demokratik   davlat
qurish   farzandlarimizning   faol   ishtiroki,   qo‘llab-quvvatlashi   orqaligina
to‘laqonli   amalga   oshar   ekan,   ma’naviyati   yuksak,   chuqur   bilimli,   zamonaviy
fikrlaydigan,   intellektual   rivojlangan   va   professional   tayyorgarlikka   ega
bo‘lgan   o‘g‘il-qizlarni   tarbiyalash   buyuk   kelajagimizni   ham   ta’minlashiga
shubha yo‘q.
Biz   ajdodlarimiz   Muhammad   Xorazmiy,   Ahmad   Farg‘oniy,   Abu   Nasr
Farobiy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy kabi
buyuk   mutafakkirlar   bo‘lganligi,   shuningdek,   ularning   asarlari   jahon   fani   va
madaniyatida munosib  o‘rin  egallaganligi bilan  cheksiz faxrlanishga  haqlimiz.
Shu   bilan   birga   bizning   beqiyos   ma’naviy   boyligimiz   insoniyat   tomonidan
to‘plangan   eng   ilg‘or   bilim   va   tajribalar   bilan   hamohanglikda   rivojlanishini
xohlaymiz.   Aynan   shunday   qarash   va  yondashuv   bizni  doimo   oldinga  harakat
qilishimiz uchun mustahkam asos bo‘lib xizmat qiladi.
26 O‘zbekistonning siyosiy tizimi ancha vaqt yopiq bo‘lgani 
jamiyatning siyosiy tafakkuri holatini ham belgilab berdi. Siyosiy tizim 
qancha uzoq ochiq va shaffof bo‘lsa, jamiyatning siyosiy madaniyati 
ham shunchalik detallashgan, chuqur va ongli bo‘ladi.
O‘zbekistonda axborot erkinligi, siyosiy bilimlarni parvarishlash 
bo‘yicha hali juda ko‘p ishlar qilinishi kerak. Jamiyat vaziyatni o‘ta 
sodda qoliplar orqali emas, o‘zining manfaatlaridan kelib chiqib, 
O‘zbekistonni huquqiy, haqiqatda demokratik davlatga aylantirish 
borasidagi qadamlar bilan o‘lchash malakasini oshirib borishi zarur.
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   2016  йил  14  сентябрдаги  « Ёшларга   оид   давлат   сиёсати   тўғрисида » ги  
Қонун
/ https://lex.uz/docs/3026246
2.   Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Ш.Мирзиёев   БМТнинг   72-
сессиясида   сўзлаган   нутқи   //   https://uza.uz/uz/posts/zbekiston-prezidenti-
shavkat-mirziyeev-bmt-bosh-assambleyasi-20-09-2017
3.   Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Шавкат   Мирзиёевнинг
Ўзбекистон   ёшлари   форумидаги   маърузаси   //
https://uza.uz/uz/posts/ozbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-
mirziyoevning-ozbekiston-yoshlari-forumida-sozlagan-
nutqi_197662
4.   Жураев   С.А.   Особенности   формирования   государственной
молодежной   политики   Республики   Узбекистан   в   переходный   период:
теория и практика. А-р.дисс...док.политол.н..-Т., 1994. -С.17.
5.   Юсупова Н.Ж. Исломда аёл ҳуқуқлари. Тошкент:  Ў збекистон 
Республикаси Ички ишлар вазирлиги академияси, 2006
6.   Ҳасанов А. Қадимги Арабистон ва илк ислом. Жоҳилия асри. Т.: 
Тошкент ислом университети, 2001. Б.11
7.   Ҳикматлар хазинаси. Т.: Ғафур Ғулом, 1993. Б.69
8.   Фалсафа: қомусий луғат: (Тузувчи ва масъул муҳаррир Қ.Назаров). –Т.:
“Шарқ”   нашриёт-матбуот   акциядорлик   компанияси   Бош   таҳририяти,
2004, 160-бет.
9.   Khajieva,  I.,  Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F.  (2020).
Foreign   language   competenceformation   of   the   future   teacher   of   vocational
education  in  the information and  educational environment.   European Journal
28 of Molecular & Clinical Medicine ,  7 (2), 360-365.
10.   Zhabborova, O. I., & Kenjaeva, H. P. (2018). Bases  of gender equality  of
rights   in   Uzbekistan.   Международный   журнал   гуманитарных   и
естественных наук , (5-2). 11.   Кенжаева, Х. П., Тожиев, Ф. И., & Жураев,
Б.   Н.   (2014).   РОЛЬ   ЖЕНЩИН   В   СОЗДАНИИ   И   РАЗВИТИИ
ДЕМОКРАТИЧЕСКОГО ОБЩЕСТВА В УЗБЕКИСТАНЕ. In  Инновации в
технологиях и образовании  (pp. 119-123).
12.   Кенжаева, Х. П. (2021). ФУҚАРОЛИК МАДАНИЯТИ МЕЗОНЛАРИ 
ШАРҚ ФАЛСАФАСИ ТАЛҚИНИДА.  Academic research in educational 
sciences ,  2 (3).
13.   Кенжаева ,  Х .  П . (2021).  Аёллар   ижтимоий   фаоллигини   оширишда
фуқаролик   институтларининг   ўрни .  Scientific progress ,  1 (6), 957-961.
14.   Кенжаева ,  Х . (2021).  Миллий маънавий меросимизда таълим-тарбия 
масалалари.  Общество и инновации ,  2 (6/S), 18-24.
15.   Кенжаева,   Х.   П.,   &   Каримова,   Л.   М.   (2019).   ТАРИХИЙ   ХОТИРА–
ХАЛҚ   МАЪНАВИЯТИНИНГ   ТАРКИБИЙ   ҚИСМИ.   ПЕРЕКРЁСТОК
КУЛЬТУРЫ ,  1 (3).
16.   Xajieva   Iroda,   Babadjanova   Umida,   Kenjayeva   Khurshida,   Adambaeva
Feruza.   The   importance   of   spiritual   values   in   the   upbringing   of   the
harmoniously developed person in teaching and learning process.  International
Journal of Advanced Science and Technology. 29(5). P. 1496-1499
29

Oʻzbekiston siyosiy tizimidagi oʻzgarishlar.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский