Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 564.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

31 Продаж

O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi va davlatning ijtimoiy siyosati kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  O’zbekistonda  aholini   ijtimoiy  himoya  qilish   tizimi   va  davlatning
ijtimoiy siyosati
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                 
      __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   O’zbekistonda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimi   va   davlatning
ijtimoiy siyosati
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………..
I   BOB.   O‘zbekistonda   ijtimoiy   siyosatning   nazariy   asoslari   va   rivojlanish
bosqichlari
1.1. Ijtimoiy siyosat tushunchasi va uning mohiyati ……………….……………
1.2. O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy siyosatning shakllanishi va rivojlanish
bosqichlari ……………………………………………………………………….
1.3. Ijtimoiy siyosatning asosiy tamoyillari va yo‘nalishlari …………………….
II   BOB.   O‘zbekistonda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimi   va   amaliy
faoliyati
2.1. Aholini ijtimoiy himoya qilish tizimining tarkibi va funksiyalari ………….
2.2.   Davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   himoya   dasturlari
(pensiya, nafaqa, yordamlar va h.k.) ……………………………………………..
2.3.   Ijtimoiy   himoya   tizimidagi   muammolar   va   ularni   takomillashtirish
yo‘nalishlari ………………………………………………………………………
Xulosa   va
takliflar ……………………………………………………………….
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Hozirgi   davrda   iqtisodiy   islohotlarning
chuqurlashuvi,   bozor   mexanizmlarining   kengayib   borayotgani   va   global
iqtisodiy   beqarorliklar   ijtimoiy   himoya   tizimining   rolini   keskin   oshirmoqda.
Shu   sababli,   aholining   ijtimoiy   muhofazasi   har   qanday   davlat   siyosatining
asosiy yo‘nalishiga aylangan. Ayniqsa, pandemiyadan keyingi iqtisodiy inqiroz,
inflyatsiya  va  daromadlar  darajasidagi  tafovutlar   ehtiyojmand qatlamlar   uchun
yanada og‘ir sharoitlarni keltirib chiqardi. O‘zbekiston ham bu borada dolzarb
va kompleks siyosiy choralarni amalga oshirmoqda. “Kuchli ijtimoiy siyosat –
kuchli   davlat”   tamoyili   asosida   aholining   turmush   farovonligini   oshirishga
xizmat   qiluvchi   ijtimoiy   dasturlar   shakllantirilmoqda.   Pensiya   va   nafaqa
tizimining   raqamlashtirilishi,   “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   daftari”   va   “Temir
daftar”   kabi   manzilli   yondashuvlar   amaliyotga   joriy   qilindi.   Shuningdek,
ijtimoiy   xizmatlar   tarmog‘i   kengaytirilib,   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar,   yolg‘iz
keksa   fuqarolar,   ishsizlar,   kam   ta’minlangan   oilalar   doimiy   ravishda   davlat
qo‘lloviga olinmoqda. Ushbu holatlar, ya’ni davlat tomonidan ijtimoiy himoya
institutlarini   takomillashtirish,   ijtimoiy   xavfsizlik   tarmog‘ini   mustahkamlash
bo‘yicha   olib   borilayotgan   chora-tadbirlar,   mazkur   kurs   ishining   dolzarbligini
belgilab   beradi.   Bu   yo‘nalish   bugungi   kundagi   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlash,   kambag‘allikni   qisqartirish   va   ijtimoiy   adolatni   qaror   toptirishda
muhim   vosita   sifatida   xizmat   qilmoqda 1
  Shu   boisdan,   ijtimoiy   siyosat   va
aholiga   ko‘rsatilayotgan   ijtimoiy   himoya   xizmatlarini   o‘rganish   ilmiy,   siyosiy
va amaliy ahamiyat kasb etadi.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ijtimoiy   himoya
konsepsiyasi  va amaliyoti ko‘plab xorijiy va mahalliy tadqiqotchilar e’tiborida
bo‘lib   kelmoqda.   Xususan,   R.   Titmuss   tomonidan   ijtimoiy   davlat   modeli,   A.
Sen   tomonidan   ijtimoiy   imkoniyatlar   nazariyasi,   Esping-Andersen   tomonidan
esa   ijtimoiy   siyosatning   klassifikatsion   modellari   ishlab   chiqilgan.   Bu   ilmiy
yondashuvlar   ijtimoiy   tenglik,   adolat,   inson   huquqlari   va   manzillilik
prinsiplarini   chuqur   asoslab   beradi.   O‘zbekiston   olimlaridan   M.   Jo‘rayev,   S.
Kattabekov,   M.   Mirzaahmedov   ham   ijtimoiy   adolat,   ijtimoiy   siyosat
mexanizmlari,   ijtimoiy   xizmat   ko‘rsatish   tizimi   va   kambag‘allik   muammolari
yuzasidan   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borgan.   Respublikada   e’lon   qilinayotgan
Davlat   dasturlari,   Prezident   farmonlari,  Bandlik   va   kambag‘allikni   qisqartirish
vazirligi   va   Moliya   vazirligi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   dasturiy   hujjatlar
mavzuning   o‘rganilganlik   darajasini   oshiradi.   Ayniqsa,   2021–2023-yillar
davomida   joriy   etilgan   "Kambag‘allikni   qisqartirish   strategiyasi",   "Ijtimoiy
xizmatlar   to‘g‘risida"gi   qonun   loyihasi   va   "Ijtimoiy   himoya   milliy
agentligi"ning tashkil etilishi yangi ilmiy-amaliy tahlillarga asos bo‘ldi. Bundan
tashqari,   jahon  banki,   UNDP  va   UNICEF   kabi   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan
O‘zbekistondagi   ijtimoiy   siyosat   samaradorligiga   oid   nufuzli   hisobotlar   nashr
etilmoqda. Bularning barchasi mavzuning o‘rganilganlik darajasini yuqori ilmiy
bosqichga olib chiqqanini ko‘rsatadi. Shu bois kurs ishining nazariy bazasi boy
va turli manbalar asosida shakllantirilgan.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan
ijtimoiy   siyosatning   kontseptual   asoslarini,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish
tizimining rivojlanish bosqichlarini, tamoyillarini hamda ijtimoiy barqarorlikni
ta’minlashdagi o‘rnini chuqur ilmiy jihatdan o‘rganishga xizmat qiladi. Ijtimoiy
siyosatga   doir   nazariy   yondashuvlar,   xorijiy   tajribalar,   zamonaviy   ijtimoiy
institutlar   faoliyati   kurs   ishining   ilmiy   mazmunini   boyitadi.   Ayniqsa,   Esping-
Andersenning ijtimoiy davlat klassifikatsiyasi, A. Senning ijtimoiy imkoniyatlar 5nazariyasi orqali davlat siyosatining insonga qaratilganligi asoslanadi. Shu bilan
birga,   kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   bevosita   O‘zbekistonda   faoliyat
yuritayotgan   ijtimoiy   himoya   tashkilotlari,   dasturlar   va   normativ-huquqiy
asoslarni   tahlil   qilish   orqali   aniqlanadi.   Jumladan,   "Ijtimoiy   himoya   milliy
agentligi"   faoliyati,   “Ayollar   daftari”,   “Temir   daftar”,   "Yoshlar   daftari"   kabi
amaliy  tashabbuslarning   tahlili  orqali  davlatning  ijtimoiy  siyosati   real  hayotga
qanday   ta’sir   qilayotgani   ko‘rsatib   beriladi.   Shuningdek,   ushbu   kurs   ishi
amaliyotchi   mutaxassislar,   ijtimoiy   siyosat   sohasidagi   tadqiqotchilar,   bakalavr
va   magistrlar   uchun   foydali   nazariy   asos   va   tahliliy   manba   sifatida   xizmat
qilishi mumkin. Mavzuning yoritilishi orqali ijtimoiy himoya tizimidagi mavjud
muammolar   ochib   berilib,   ularni   takomillashtirishga   doir   real   takliflar   ilgari
suriladi. Bu esa siyosatshunoslik, sotsiologiya va iqtisodiyot sohalarida ijtimoiy
adolatga   erishish   yo‘llarini   aniqlashda   muhim   vositadir.  Shu   sababli,   kurs   ishi
nafaqat ilmiy, balki amaliy jihatdan ham dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasi   doirasida
faoliyat   yuritayotgan   ijtimoiy   himoya   tizimi,   ushbu   tizim   orqali   aholining
ehtiyojmand   qatlamlarini   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar,
dasturlar   va   ularni   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar   hisoblanadi.   Bu   tizimga
pensiya   jamg‘armasi,   ijtimoiy   nafaqalar   bo‘yicha   tuzilmalar,   ijtimoiy   xizmat
ko‘rsatuvchi   markazlar   va   mahalliy   budjetdan   moliyalashtiriladigan   dasturlar
kiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   ijtimoiy   himoya   tizimining   tuzilmasi,
vazifalari,   amal   qilish   prinsiplari   va   aholining   farovonligiga   ta’sir   etuvchi
asosiy   mexanizmlaridir.   Shuningdek,   ijtimoiy   siyosatning   qanday
yo‘nalishlarda   olib   borilayotgani,   uning   samaradorligi,   ijtimoiy   tenglik   va
adolatni   ta’minlashdagi   o‘rni   ham   ushbu   ishning   asosiy   o‘rganish   predmeti
sifatida tanlanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   O‘zbekistonda   ijtimoiy   siyosatning
shakllanishi   va   rivojlanishi   jarayonlarini   tahlil   qilish,   ijtimoiy   himoya 6tizimining   tarkibi,   faoliyat   yo‘nalishlari   va   samaradorligini   chuqur   o‘rganish
hamda   mavjud   muammolarni   aniqlab,   ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   takliflar
ishlab chiqishdan iborat. Shu bilan birga, aholining ijtimoiy muhofaza darajasi
va davlat siyosatining bu boradagi ta’sirini baholash kurs ishining maqsadlariga
kiradi.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Ijtimoiy   siyosat   va   ijtimoiy   himoya   tushunchalarini   nazariy   jihatdan   tahlil
qilish;
 O‘zbekistonda   ijtimoiy   siyosatning   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarini
aniqlash;
 Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimining   tuzilmasi   va   funksiyalarini
aniqlash;
 Davlat tomonidan amalga oshirilayotgan ijtimoiy dasturlarni o‘rganish;
 Ijtimoiy   himoya   tizimida   mavjud   muammolarni   aniqlash   va
takomillashtirish yo‘llarini taklif qilish;
 Mavjud tizimning xalqaro tajriba bilan solishtirma tahlilini o‘tkazish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. O‘zbekistonda ijtimoiy siyosatning nazariy asoslari va rivojlanish
bosqichlari
1.1. Ijtimoiy siyosat tushunchasi va uning mohiyati
Ijtimoiy   siyosat   tushunchasi   hozirgi   zamonaviy   davlat   boshqaruvi   va
iqtisodiyotni   rivojlantirish   jarayonida   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Ijtimoiy
siyosat   deganda,   eng   avvalo,   jamiyat   a’zolarining   farovonligini   ta’minlash,
aholining   barcha   qatlamlariga   ijtimoiy   adolat   asosida   iqtisodiy   va   ijtimoiy
himoya   kafolatlarini   yaratish,   teng   imkoniyatlar   va   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlashga   qaratilgan   davlat   siyosiy   choralari   va   mexanizmlari   tushuniladi.
Bu tushuncha o‘z ichiga ko‘plab yo‘nalishlarni oladi: bandlik, ta’lim, sog‘liqni
saqlash,   uy-joy,   pensiya,   ijtimoiy   yordam,   himoya   tizimlari   va   boshqalar.
Ijtimoiy   siyosat   davlat   va   jamiyatning   ijtimoiy   tenglik   va   adolat   prinsiplarini
qaror toptirishda vositachi rolini bajaradi.
Ijtimoiy   siyosatning   mohiyatini   anglash   uchun   avvalo   uning   funksiyalarini
tushunish   zarur.   Eng   asosiy   funksiyasi   –   aholining   ijtimoiy   himoyasini
ta’minlashdir.   Bu   esa   mehnatga   layoqatsiz   shaxslar,   nogironlar,   yolg‘iz
qariyalar,   ko‘p   farzandli   oilalar,   ishsizlar,   kambag‘allar   kabi   ehtiyojmand
guruhlarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashni   anglatadi.   Yana   bir   muhim
funksiyasi – ijtimoiy infratuzilmani barpo etish, ya’ni ta’lim, sog‘liqni saqlash,
madaniyat   va   turar   joy   bilan   bog‘liq   ijtimoiy   xizmatlarni   rivojlantirishdir.
Bundan   tashqari,   ijtimoiy   siyosat   mehnat   bozorini   tartibga   solish,   aholining
bandligini   oshirish,   shuningdek,   daromadlar   o‘rtasidagi   tafovutni   kamaytirish
orqali   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   vosita   bo‘lib
xizmat qiladi. 8Ijtimoiy siyosatning shakllanishiga tarixiy va siyosiy omillar ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan,   rivojlangan   davlatlarda   bu   siyosat   XIX   asrning   oxiri   va   XX   asrning
boshlarida,   ishchilar   harakatining   kuchayishi   natijasida   paydo   bo‘lgan.
Germaniya,   Buyuk   Britaniya,   Shvetsiya,   Norvegiya,   Daniya   singari
mamlakatlarda   ijtimoiy   davlat   konsepsiyasi   shakllangan   bo‘lib,   u   fuqarolarga
ijtimoiy xizmatlarning keng doirasini kafolatlaydi. A. Sen, R. Titmuss, Esping-
Andersen kabi nazariyotchilar bu borada muhim konsepsiyalar  ishlab chiqqan.
Esping-Andersen   ijtimoiy   davlatning   uch   modelini   –   liberal,   konservativ   va
sotsial-demokratik modelini ajratgan.
O‘zbekiston   misolida   ijtimoiy   siyosatning   mohiyati   mustaqillikdan   so‘ng
davlatning ijtimoiy himoya masalalariga bo‘lgan yondashuvi orqali shakllandi.
Ilk   yillarda   aholini   himoyalash   borasida   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   ko‘plab
murakkabliklar   mavjud   edi.   Biroq   keyinchalik   ijtimoiy   siyosat   ustuvor
yo‘nalishlardan biriga aylandi. Xususan, O‘zbekiston Konstitutsiyasining 39, 40
va   41-moddalarida   har   bir   fuqaroning   ijtimoiy   ta’minot,   ta’lim   va   sog‘liqni
saqlash   huquqi   kafolatlangan.   Bu   normalar   ijtimoiy   siyosatning   normativ-
huquqiy asosini tashkil etadi.
So‘nggi   yillarda   ijtimoiy   siyosatning   mohiyati   yangicha   mazmun   kasb
etmoqda. “Yangi O‘zbekiston” taraqqiyot strategiyasi doirasida ijtimoiy adolat,
manzillilik,   ochiqlik   va   shaffoflik   tamoyillari   asosida   ijtimoiy   siyosat   amalga
oshirilmoqda.   Misol   uchun,   “Ayollar   daftari”,   “Temir   daftar”   va   “Yoshlar
daftari”   kabi   tizimlar   orqali   ehtiyojmand   qatlamlar   aniq   aniqlanib,   ularga
manzilli   yordam   ko‘rsatilmoqda.   Bu   amaliyot   ijtimoiy   siyosatning   zamonaviy
tendensiyalariga mos ravishda takomillashayotganini ko‘rsatadi.
Ijtimoiy   siyosatning   samaradorligini   belgilovchi   mezonlar   orasida
quyidagilar muhim: aholining turmush darajasi, kambag‘allik darajasi, ishsizlik
ko‘rsatkichi,   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   xizmatlarining   sifati,   uy-joy   bilan
ta’minlanganlik   darajasi   va   boshqalar.   Agar   davlat   siyosati   ushbu   sohalarda
ijobiy   natijalar   bersa,   bu   ijtimoiy   siyosatning   samaradorligini   anglatadi.   Shu 9bois,   har   bir   hukumatning   ijtimoiy   siyosatiga   beriladigan   baho   aynan   amaliy
natijalar bilan o‘lchanadi.
Ijtimoiy   siyosat   iqtisodiy   siyosatdan   ajralmas   bo‘lib,   ular   o‘zaro   uyg‘un
holda   amalga   oshirilishi   kerak.   Chunki   iqtisodiy   o‘sish   ijtimoiy   xizmatlar
moliyaviy   ta’minotiga   asos   bo‘lsa,   ijtimoiy   barqarorlik   iqtisodiy   rivojlanish
uchun qulay muhit yaratadi. Shu nuqtayi nazardan, zamonaviy davlatlar doimiy
ravishda iqtisodiy va ijtimoiy siyosatni muvofiqlashtirishga intilmoqda.
1.2. O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy siyosatning shakllanishi va
rivojlanish bosqichlari
O‘zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   siyosatning   shakllanishi   va   rivojlanish
bosqichlari   mustaqillik   yillaridan   boshlab   davlat   boshqaruvi   va   iqtisodiy
islohotlar   bilan   chambarchas   bog‘liq   holda   shakllangan.   1991-yil   1-sentabrda
mustaqillik   e’lon   qilinganidan   so‘ng,   O‘zbekiston   yangi   siyosiy-iqtisodiy
tuzumga   o‘tish   bilan   birga,   aholining   ijtimoiy   muhofazasi   masalasini   davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishi   sifatida   belgiladi.   Bu   davrda   sobiq   Ittifoqdan
qolgan   markazlashgan   ijtimoiy   ta’minot   tizimidan   bosqichma-bosqich   voz
kechilib, milliy model asosida ijtimoiy siyosat yo‘nalishlari ishlab chiqildi.
Ijtimoiy   siyosat   dastlabki   bosqichda,   ya’ni   1991–2000-yillar   oralig‘ida
“evolyutsion rivojlanish” prinsipiga asoslangan tarzda amalga oshirildi. Ushbu
bosqichda O‘zbekiston o‘ziga xos “o‘zbek modeli” asosida bozor iqtisodiyotiga
o‘tishda   keskin   liberal   o‘zgarishlar   emas,   balki   asta-sekinlik   tamoyiliga   amal
qildi.   Bu   esa   aholini   keskin   ijtimoiy   zarbalardan   himoyalashga   xizmat   qildi.
Jumladan,   pensiya,   nafaqa,   subsidiyalar   va   boshqa   ijtimoiy   to‘lovlar
to‘xtatilmasdan   davom   ettirildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida
(39-41-moddalar)   har   bir   fuqaroning   ijtimoiy   ta’minot,   ta’lim,   tibbiyot
xizmatlaridan   foydalanish   huquqlari   mustahkamlangan.   Bu   esa   ijtimoiy
siyosatning huquqiy poydevorini shakllantirdi.
Ikkinchi   bosqich   –   2000–2010-yillar   oralig‘ida   ijtimoiy   sohani
modernizatsiya   qilish   va   tizimlashtirish   bosqichi   sifatida   e’tirof   etiladi.   Ushbu 10davrda O‘zbekiston iqtisodiyotida barqaror o‘sish kuzatildi, budjet barqarorligi
ta’minlandi   va   bu   ijtimoiy   sohalarga   ko‘proq   mablag‘   yo‘naltirish   imkonini
berdi.   Ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   xizmatlar   tizimi   isloh   qilindi.   2004-
yilda   “Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   konsepsiyasi”   tasdiqlandi.   Bu   hujjat
aholining   ehtiyojmand   qatlamlariga   manzilli   yordam   ko‘rsatishni   yo‘lga
qo‘yish,   ijtimoiy   xizmatlarni   diversifikatsiya   qilish   va   xususiy   sektorni   jalb
etishni ko‘zda tutdi.
2010–2016-yillar   davrida   ijtimoiy   siyosatning   muhim   bosqichlaridan   biri
sifatida ijtimoiy sohaga  innovatsion yondashuvlar, xususan, elektron xizmatlar
tizimi   joriy   qilina   boshlandi.   Prezident   Islom   Karimov   rahbarligida
iqtisodiyotning real sektori mustahkamlanib borar ekan, ijtimoiy sohalar uchun
mablag‘   bazasi   kengaydi.   Bu   yillarda   ayollar   va   yoshlar   siyosati,   nogironlar
huquqlarini   ta’minlash,   aholini   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash   kabi   yo‘nalishlarda
qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   2014-yilda   "Ijtimoiy   xizmatlar
to‘g‘risida"gi   qonunning   qabul   qilinishi   bu   borada   muhim   huquqiy   qadam
bo‘ldi.
Ijtimoiy   siyosat   rivojining   yangi   bosqichi   2016-yildan   boshlab   Prezident
Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   boshlangan   islohotlar   bilan   belgilanadi.
“Yangi   O‘zbekiston”   g‘oyasi   asosida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarda
ijtimoiy siyosat asosiy ustuvorlikka aylandi. Bu bosqichning asosiy xususiyati –
ijtimoiy   siyosatning   “manzillilik”,   “raqamlashtirish”,   “ochiqlik”   va   “adolat”
prinsiplari   asosida   qayta   tashkil   etilishidir.   2017-yilda   “Kambag‘allikni
qisqartirish   strategiyasi”,   “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   daftari”,   “Temir   daftar”
kabi   innovatsion   tashabbuslarning   joriy   qilinishi   aholining   real   ehtiyojlarini
hisobga olgan holda ijtimoiy yordam ko‘rsatish tizimini shakllantirdi.
Yana   bir   muhim   bosqich   –   2020–2023-yillar   pandemiya   sharoitida   ijtimoiy
siyosatning   yanada   kuchaytirilishi   bo‘ldi.   COVID-19   pandemiyasi   ko‘plab
qatlamlarni   qamrab   olgan   inqirozga   sabab   bo‘lgan   bo‘lsa-da,   O‘zbekiston
hukumati   tezkor   chora-tadbirlar   bilan   ijtimoiy   himoya   tizimlarini   kengaytirdi. 11Maxsus budjet ajratmalari asosida ishsizlar, yolg‘iz keksalar, kam ta’minlangan
oilalar,   nogironlar   uchun   ijtimoiy   yordam   ko‘lamlari   oshirildi.   Elektron
platformalar   orqali   murojaat   qabul   qilish,   tahlil   qilish   va   yordam   ko‘rsatish
mexanizmlari joriy qilindi.
Bugungi kunda ijtimoiy siyosatning eng muhim ustuvorliklaridan biri sifatida
kambag‘allikni   qisqartirish,   imkoniyati   cheklangan   shaxslarning   huquqlarini
ta’minlash, bandlik siyosatini isloh qilish, hududlar bo‘yicha ijtimoiy tenglikka
erishish,   yoshlar   va   ayollarni   ijtimoiy   faollikka   jalb   etish   belgilangan.   2023-
yilda   e’lon   qilingan   “2022–2026-yillarda   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot
strategiyasi”da   ijtimoiy   siyosat   alohida   yo‘nalish   sifatida   ilgari   surildi.
Strategiyada   har   bir   insonning   munosib   hayot   kechirishi   uchun   teng
imkoniyatlar   yaratish,   sifatli   ta’lim   va   tibbiyot   xizmatlaridan   foydalanish
huquqi,   ijtimoiy   himoya   darajasini   oshirish   choralari   belgilangani   bu
siyosatning istiqbolini belgilaydi.Shuningdek, ijtimoiy siyosatda xalqaro tajriba
bilan   uyg‘unlikda   yondashuvlar   kuchaymoqda.   BMT,   Xalqaro   mehnat
tashkiloti,   Jahon   banki,   UNDP   kabi   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda
O‘zbekistonda  ijtimoiy  himoya  indikatorlari   joriy  qilinmoqda.  Bu   esa,  nafaqat
ichki   barqarorlikni   ta’minlaydi,  balki  xalqaro  reytinglarda  ijtimoiy  rivojlangan
davlatlar safida turish imkonini beradi.
Yil
oralig‘i Bosqich nomi Asosiy   islohotlar   /
xususiyatlar Ijtimoiy
budjet   ulushi
(%   YIMda)
(taxminiy)
1991–
2000 Boshlang‘ich   bosqich
(barqarorlashtirish) “O‘zbek modeli”, sobiq
SSSR   tizimidan   o‘tish,
ijtimoiy   himoyani
saqlash 18%
2001–
2010 Tizimlashtirish   va
modernizatsiya Ta’lim   va   sog‘liqni
saqlashda   islohotlar, 20% 12 ijtimoiy   xizmatlar
kengaydi
2011–
2016 Innovatsiyalash
bosqichi Elektron   xizmatlar,
ijtimoiy   xizmatlar
qonuni qabul qilindi 22%
2017–
2019 Raqamlashtirish   va
manzillilik “Ayollar   daftari”,
“Yoshlar   daftari”,
“Temir daftar” kiritildi 23.5%
2020–
2021 Pandemiya   davridagi
tezkor islohotlar Tezkor   ijtimoiy
yordamlar,   onlayn
platformalar,   yangi
manzillilik 25%
2022–
2024 “Yangi   O‘zbekiston”
strategiyasi Kambag‘allikni
qisqartirish,   yoshlar,
ayollar,   nogironlar
siyosati 26%
1.3. Ijtimoiy siyosatning asosiy tamoyillari va yo‘nalishlari
Ijtimoiy siyosat davlat tomonidan aholining farovonligini ta’minlash, ijtimoiy
tenglik,   adolat   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlab   turish   maqsadida   olib
boriladigan   chora-tadbirlar   majmuasini   anglatadi.   Bu   siyosat   aholining
ehtiyojmand   qatlamlarini   himoya   qilish,   ijtimoiy   xizmatlarni   ko‘rsatish,
daromadlar   taqsimotida   muvozanatni   saqlash   va   yashash   darajasini   yaxshilash
kabi maqsadlarni ko‘zlaydi. Ijtimoiy siyosatning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan u
asoslanadigan   tamoyillar   va   yo‘nalishlarning   to‘g‘riligiga   bog‘liq.   Shuning
uchun   ijtimoiy   siyosatni   shakllantirishda   quyidagi   asosiy   tamoyillarga
tayaniladi.
Birinchidan, ijtimoiy adolat tamoyili eng muhim printsiplardan biridir. Ushbu
tamoyilga   ko‘ra,   har   bir   fuqaro   ijtimoiy   hayotda   teng   huquqqa   ega   bo‘lishi, 13davlat tomonidan ijtimoiy himoyaga muhtoj aholi qatlamlari (nogironlar, keksa
fuqarolar,   kam   ta’minlanganlar)ga   ko‘proq   e’tibor   qaratilishi   kerak.   Ijtimoiy
adolatni   ta’minlash   orqali   jamiyatda   barqarorlik,   tinchlik   va   ishonch   muhitini
yaratish mumkin bo‘ladi.
Ikkinchidan,   manzillilik   va   differensiallik   tamoyili   ijtimoiy   yordam   va
xizmatlarni   aholining   aniq   ehtiyojlari   asosida   taqsimlashni   nazarda   tutadi.
Ya’ni,   yordam   har   bir   kishining   real   ehtiyojlari,   yashash   sharoiti,   daromad
darajasi   asosida   aniqlanadi.   Bu   tamoyil   “Ayollar   daftari”,   “Temir   daftar”,
“Yoshlar daftari” kabi amaliy mexanizmlarda o‘z ifodasini topgan.
Uchinchidan,   ijtimoiy   barqarorlik   va   uzluksizlik   tamoyiliga   ko‘ra,   davlat
ijtimoiy   siyosatini   izchil,   tizimli   va   uzluksiz   amalga   oshirishi   zarur.   Davlat
siyosati   maqsadga   yo‘naltirilgan   holda   olib   borilganda,   fuqarolar   o‘rtasida
ishonch mustahkamlanadi, ijtimoiy tizimga ishonch ortadi.
To‘rtinchidan, ijtimoiy sheriklik va fuqarolik jamiyatining ishtiroki tamoyili
ijtimoiy   siyosatning   ochiqligini   ta’minlaydi.   Ijtimoiy   sohadagi   islohotlar
nafaqat   davlat   organlari,   balki   fuqarolik   jamiyati   institutlari,   NNTlar,   jamoat
tashkilotlari,   ommaviy   axborot   vositalari   ishtirokida   amalga   oshiriladi.   Bu
islohotlarning samaradorligini oshiradi.
Beshinchidan,   barqaror   moliyaviy   ta’minot   tamoyili   asosida   ijtimoiy
siyosatni   amalga   oshirish   uchun   zarur   moliyaviy   resurslar   ajratilishi   kerak.
Davlat   byudjetining   ijtimoiy   yo‘naltirilganligi,   pensiyalar,   nafaqa,   yordamlar
uchun   ajratiladigan   mablag‘lar   hajmi,   soliq   siyosatining   ijtimoiy   yuklamalarni
kamaytirishga qaratilishi mazkur tamoyilga asoslanadi.
Oltinchidan, ijtimoiy innovatsiyalar tamoyili orqali zamonaviy texnologiyalar
va   innovatsion   yondashuvlar   joriy   qilinmoqda.   Raqamli   xizmatlar,   onlayn
platformalar,   ijtimoiy   kartalar   tizimi   bunga   misol   bo‘la   oladi.   Bu   esa   xizmat
ko‘rsatish tezligi, shaffoflik va samaradorlikni oshiradi.
Yettinchidan,   gender   tengligi   va   inklyuzivlik   tamoyili   davlat   siyosatida
alohida   o‘rin   egallaydi.   Ayollar,   nogironlar,   yolg‘iz   ota-onalar   va   boshqa 14himoyaga   muhtoj   guruhlar   uchun   alohida   qo‘llab-quvvatlash   mexanizmlari
ishlab   chiqilmoqda.   Masalan,   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   maxsus
kvotalar, ayollar tadbirkorligini qo‘llab-quvvatlash dasturlari, “Ayollar daftari”
tizimi orqali manzilli yordam ko‘rsatilmoqda.
Ijtimoiy   siyosatning   yo‘nalishlari   esa   mamlakatda   ijtimoiy   sohaning   barcha
tarkibiy   qismlarini   qamrab   oladi.   Asosiy   yo‘nalishlardan   biri   bu   ta’lim   va
sog‘liqni   saqlash   tizimini   rivojlantirishdir.   Bu   ikki   soha   orqali   inson   kapitali
shakllanadi,   mehnatga   layoqatli   avlod   voyaga   yetadi.   Ta’lim   muassasalari
moddiy-texnika bazasining  yangilanishi, oliy ta’limga kirish imkoniyatlarining
kengaytirilishi,   sog‘liqni   saqlash   sohasida   raqamlashtirish,   oilaviy   shifokorlar
tizimi – ijtimoiy siyosatning bu yo‘nalishda ko‘rilayotgan choralaridandir.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   bu   bandlik   va   aholini   ish   bilan   ta’minlash
siyosatidir. Mehnat bozorida muvozanatli sharoitlarni yaratish, rasmiy bandlikni
oshirish,   mehnat   migratsiyasini   tartibga   solish,   ish   o‘rinlarini   ko‘paytirish
ijtimoiy siyosatning ajralmas tarkibiy qismidir.
Kambag‘allikka   qarshi   kurash   ham   ustuvor   yo‘nalishlardan   biridir.
Kambag‘allikni   aniqlash   mezonlari   ishlab   chiqildi,   ijtimoiy   reyestr   yaratildi,
aholining   daromad   manbalari   kengaytirilmoqda.   Ishbilarmonlik   muhitini
yaratish,   oilaviy   tadbirkorlik,   subsidiyalar   ajratish   orqali   aholini   mustaqil
daromad topishga yo‘naltirish bu yo‘nalishda muhim hisoblanadi.
Pensiya   va   nafaqa   tizimining   takomillashuvi   ham   ijtimoiy   siyosat   doirasida
muhim yo‘nalishdir. Pensiya yoshining qayta ko‘rib chiqilishi, ish staji inobatga
olinishi,   mehnat   daftarchalarining   elektronlashtirilishi   bu   yo‘nalishda   olib
borilayotgan   islohotlar   sirasiga   kiradi.Shuningdek,   ijtimoiy   infratuzilmani
rivojlantirish   –   maktablar,   bog‘chalar,   tibbiy   muassasalar,   nogironlar   uchun
mo‘ljallangan   obyektlar   sonini   ko‘paytirish   orqali   barcha   ijtimoiy   qatlamlar
uchun   teng   imkoniyatlarni   yaratish   ham   ijtimoiy   siyosatning   asosiy
yo‘nalishlaridan biridir. 15 16II BOB. O‘zbekistonda aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi va amaliy
faoliyati
2.1. Aholini ijtimoiy himoya qilish tizimining tarkibi va funksiyalari
O‘zbekiston  Respublikasida  aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi  davlatning
eng   muhim   funksiyalaridan   biri   hisoblanadi.   Ijtimoiy   himoya   tizimi   deganda,
aholining   ijtimoiy,   iqtisodiy,   jismoniy   yoki   psixologik   jihatdan   zaif
qatlamlariga davlat tomonidan ko‘rsatiladigan yordamlar, xizmatlar va huquqiy
kafolatlar   majmuasi   tushuniladi.   Bu   tizim   orqali   aholining   hayotiy   darajasini
saqlab   qolish,   minimal   darajadagi   farovonlikni   ta’minlash,   muhtoj   qatlamlarni
qo‘llab-quvvatlash hamda ijtimoiy adolatni qaror toptirish ko‘zda tutiladi.
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimi   quyidagi   asosiy   tarkibiy   qismlardan
iborat:   davlat   pensiya   ta’minoti,   nafaqalar   tizimi,   ijtimoiy   sug‘urta,   manzilli
moddiy yordam, ijtimoiy xizmatlar va turar-joy bilan ta’minlash dasturlari. Har
bir segment muayyan guruh aholiga yo‘naltirilgan bo‘lib, ularning hayot sifatini
oshirishga   qaratilgan.   Pensiya   tizimi   keksalar,   mehnatga   layoqatsizlar   va
nogironlar uchun barqaror daromad manbaidir. Nafaqalar tizimi esa yosh bolali
onalar, nogironlar va ishsizlar kabi toifalarni qo‘llab-quvvatlaydi.
Shuningdek,   ijtimoiy   himoya   tizimining   asosiy   funksiyalaridan   biri   —
aholini og‘ir hayotiy vaziyatlarda, jumladan, ishsizlik, nogironlik, tabiiy ofatlar
yoki   kasallik   holatida   moliyaviy   jihatdan   qo‘llab-quvvatlash   hisoblanadi.
Davlat   budjetidan   ajratiladigan   mablag‘lar   orqali   amalga   oshiriladigan   ushbu
yordamlar aholining muayyan qismini kambag‘allik yoqasidan saqlab qolishga
xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   pandemiyadan   keyingi   davrda   manzilli   yordam
dasturlari va subsiyalar tizimi yanada rivojlantirildi.
Ijtimoiy   himoya   tizimi   ichida   ijtimoiy   xizmatlarning   o‘rni   ham   muhimdir.
Ular   nogironligi   bor   shaxslar,   yolg‘iz   keksalar,   yetim   bolalar   va   boshqa
ehtiyojmand   shaxslarga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   yordam   uyida   parvarish,   ruhiy 17maslahat, sog‘lomlashtirish muassasalari  orqali amalga oshiriladi. Shuningdek,
davlat   va   nodavlat   sektorlarining   hamkorligida   turli   jamg‘armalar,   mahalliy
hokimliklar   va   xayriya   tashkilotlari   ijtimoiy   xizmatlar   tarmog‘ini
kengaytirishga o‘z hissasini qo‘shmoqda.
Bugungi kunda ijtimoiy himoya tizimi raqamlashtirish, manzillilik, adolat va
shaffoflik   tamoyillari   asosida   faoliyat   yuritmoqda.   Xususan,   "Yagona   ijtimoiy
reyestr"   tizimi   orqali   aholining   real   ehtiyojlari   aniqlanib,   yordam   manzilli
shaklda ko‘rsatilmoqda. Bu esa mablag‘larning samarasiz sarflanishining oldini
olib, aynan ehtiyojmand qatlamlarga yo‘naltirilishini ta’minlaydi.
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimining   yana   bir   muhim   funksiyasi   —
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashdir.   Barqaror   ijtimoiy   himoya   tizimi
fuqarolarning   davlatga   bo‘lgan   ishonchini   mustahkamlab,   ijtimoiy   norozilik
xavfini   kamaytiradi.   Bu   esa   bevosita   siyosiy   va   iqtisodiy   barqarorlikning
kafolati   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Shu   sababli,   ijtimoiy   himoya   tizimi   davlat
siyosatining   strategik   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.Shuningdek,
tizim   bandlik   siyosati   bilan   ham   uzviy   bog‘liqdir.   Davlat   tomonidan   ijtimoiy
himoya  ko‘rinishida  vaqtincha   yordam  ko‘rsatilsa-da,  bu  yordamlar   odamlarni
mehnatga undash, kasb-hunarga yo‘naltirish bilan to‘ldiriladi. Shu bois, bandlik
va   mehnatga   rag‘batlantirish   dasturlari   orqali   ijtimoiy   yordam   olayotgan
shaxslarning mehnat bozoriga qaytishi ta’minlanadi.
Statistik   ma’lumotlarga   murojaat   qiladigan   bo‘lsak,   2024-yil   yakunlariga
ko‘ra   O‘zbekistonda   4,7   million   nafardan   ortiq   fuqarolar   pensiya   va   ijtimoiy
nafaqa   oluvchilar   sifatida   ro‘yxatga   olingan.   Bu   esa   mamlakat   aholisining
taxminan 13 foizini tashkil etadi. Ayni paytda ijtimoiy yordamlar tizimi orqali
2,1   milliondan   ortiq   ehtiyojmand   oilalarga   moddiy   yordam   ko‘rsatilmoqda.
Quyidagi   jadvalda   so‘nggi   uch   yildagi   ijtimoiy   yordam   ko‘lamining   o‘sish
dinamikasi aks ettirilgan: 18Yil Ijtimoiy   nafaqa
oluvchilar soni (mln) Moddiy   yordam
oluvchilar (mln) Umumiy   mablag‘
(trln so‘m)
202
2 4,1 1,5 9,2
202
3 4,4 1,9 11,5
202
4 4,7 2,1 13,3
Yuqoridagi raqamlar ijtimoiy himoya qamrovi ortib borayotganini ko‘rsatadi.
Shu   bilan   birga,   “Temir   daftar”,   “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   daftari”   kabi
dasturlar   orqali   aholining   eng   ehtiyojmand   qatlamlari   aniq   statistik   mezonlar
asosida   aniqlanib,   manzilli   yordam   mexanizmlari   joriy   etildi.   Bu   esa
resurslarning oqilona taqsimlanishiga va korrupsiya holatlarining oldini olishga
xizmat qilmoqda.
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimi   tarkibiy   jihatdan   quyidagi   asosiy
bo‘limlardan iborat: pensiya ta’minoti tizimi, davlat nafaqalari tizimi, vaqtincha
mehnatga   layoqatsizlik   bo‘yicha   to‘lovlar,   nogironlar   va   yolg‘iz   keksalarni
qo‘llab-quvvatlash dasturlari, davlat ijtimoiy yordamlari (moddiy yordam, oziq-
ovqat, kommunal  imtiyozlar)  va ijtimoiy xizmatlar  (sog‘liqni  saqlash,  ijtimoiy
adaptatsiya).
Mazkur   tizimning   funksiyalari   esa   quyidagilardan   iborat:   aholi   turmush
darajasini  barqarorlashtirish, ijtimoiy tengsizlikni  kamaytirish, zaif qatlamlarni
muhofaza   qilish,   kambag‘allikni   kamaytirish,   favqulodda   holatlarda   yordam
berish, pensiya yoshidagi fuqarolarni qo‘llab-quvvatlash, bolali ayollar va yosh
oilalarni moliyaviy himoyalash.
2021-yilga   qadar   mavjud   tizimda   ayrim   uzilishlar,   manzillilik   darajasining
pastligi   va   noto‘g‘ri   ajratmalar   ko‘proq   uchrardi.   Lekin   2022-yildan   boshlab
Prezident   Farmonlari   asosida   yangi   “Yagona   ijtimoiy   reyestr”   tizimi   joriy 19qilindi.   Ushbu   elektron   tizim   orqali   oilalarning   daromad   darajasi,   yashash
sharoiti,   nogironlik   darajasi,   qarindoshlik   aloqalari   va   boshqa   ko‘rsatkichlar
avtomatik tarzda aniqlanib, yordam ehtiyoji ob’ektiv aniqlanmoqda.
2023-yil   yakunida   budjetdan   ijtimoiy   himoyaga   ajratilgan   mablag‘lar   hajmi
13,3   trillion   so‘mni   tashkil   etdi,   bu   2021-yildagi   9,2   trillion   so‘mga   nisbatan
44%ga   oshgan.   Quyidagi   diagrammada   ijtimoiy   himoya   xarajatlarining   yillar
bo‘yicha o‘sishi aks ettirilgan:
Ijtimoiy himoya xarajatlarining o‘sishi (2021–2024):
2021: 9,2 trln so‘m
2022: 10,3 trln so‘m
2023: 11,5 trln so‘m
2024: 13,3 trln so‘m
Shuningdek,   “Mahalla   yettiligi”   instituti   orqali   joylardagi   ehtiyojmand
aholining   holati   monitoring   qilinib,   ular   uchun   daromad   manbalarini   yaratish
choralari   ham   ko‘rilmoqda.   Jumladan,   2023-yil   davomida   250   mingdan   ortiq
ishsiz   fuqarolar   kasb-hunarga   o‘qitilib,   mehnat   bozoriga   qayta   integratsiya
qilindi.Yuqoridagi   faktlar   va   statistikalar   shuni   ko‘rsatadiki,   O‘zbekistonda
aholining ijtimoiy himoyasini ta’minlash borasidagi tizimli yondashuv, raqamli
texnologiyalarning   qo‘llanilishi   va   budjet   mablag‘larining   maqsadli
yo‘naltirilishi   orqali   ijtimoiy   adolat   tamoyillari   bosqichma-bosqich   hayotga
tatbiq  etilmoqda.  Kelgusida  bu  tizimning  yanada   takomillashuvi  fuqarolarning
hayot sifatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
O‘zbekistonda   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida
aholining zaif qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish masalasi  2024–2025-yillarda
yanada   chuqurlashdi.   Mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlar
fonida ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash va aholining ehtiyojmand qatlamlariga
ko‘mak berish davlat siyosatining ustuvor vazifasiga aylandi. Jumladan, 2024-
yilda ijtimoiy himoya xarajatlari davlat budjeti xarajatlarining 59 foizini tashkil
etdi. Bu 2023-yilga nisbatan 6 foizga ko‘pdir. 202024-yil davomida “Yagona ijtimoiy reyestr” tizimi orqali 2,4 million fuqaro
ijtimoiy   yordam   oluvchilar   sifatida   ro‘yxatga   olindi.   2025-yil   boshida   bu
ko‘rsatkich   2,6   million   nafarga   yetgani   qayd   etildi.   Ijtimoiy   yordamlar
manzillilik   va   adolat   tamoyillariga   asoslangan   holda   elektron   baholash   tizimi
orqali ajratilmoqda.
Quyidagi jadvalda 2024 va 2025-yillardagi asosiy ko‘rsatkichlar
jamlangan:
Ko‘rsatkichlar 2024-yil 2025-yil
(prognoz)
Pensiya oluvchilar soni 4,7 million 4,85 million
Ijtimoiy nafaqa oluvchilar soni 1,6 million 1,8 million
Manzilli   moddiy   yordam
oluvchilar 2,4 million 2,6 million
Ajratilgan budjet mablag‘i 13,3   trillion
so‘m 15,2 trillion so‘m
Sog‘liqni saqlash uchun subsidiya 2,7 trillion so‘m 3,1 trillion so‘m
Ta’limdagi imtiyozli to‘lovlar 1,9 trillion so‘m 2,2 trillion so‘m
2024-yilda   “Ayollar   daftari”   orqali   850   ming   nafar   xotin-qizlarga   tibbiy,
huquqiy   va   moliyaviy   yordam   ko‘rsatildi.   2025-yilda   bu   ko‘rsatkichni   1
millionga   yetkazish   rejalashtirilgan.   Bundan   tashqari,   “Yoshlar   daftari”   orqali
2024-yilda   430   ming   yoshga   manzilli   yordam   ko‘rsatildi,   shu   jumladan,   110
ming nafariga kasb-hunar o‘rgatildi.
Ijtimoiy xizmatlar sohasida ham keng ko‘lamli ishlar amalga oshirildi. 2024-
yilda   126   ta   ijtimoiy   xizmat   markazi   faoliyat   yuritgan   bo‘lsa,   2025-yilda   bu
markazlar   sonini   150   taga   yetkazish   rejalashtirilgan.   Bu   markazlarda
nogironligi   bo‘lgan   shaxslar,   yolg‘iz   keksalar,   ehtiyojmand   oilalarga   kundalik
yordam, reabilitatsiya va huquqiy maslahatlar ko‘rsatiladi.
2024-yilgi   statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarga
ajratilgan   ijtimoiy   xizmatlar   soni   330   ming   holatni   tashkil   etdi.   2025-yilda   bu 21raqamni   400   mingga   yetkazish   ko‘zda   tutilgan.   Shuningdek,   ijtimoiy   himoya
tizimi orqali 2024-yilda 45 ming oila uy-joy bilan ta’minlandi, 2025-yil uchun
esa bu ko‘rsatkichni 55 minggacha oshirish rejalashtirilgan.
Davlat budjetida ijtimoiy sohalar uchun ajratilayotgan xarajatlar yildan-yilga
ortib  bormoqda.  Quyidagi   diagramma  ushbu  xarajatlarning  yillik  dinamikasini
aks ettiradi:
 Ijtimoiy soha uchun ajratilgan mablag‘lar (2021–2025):
2021: 9,2 trln so‘m
2022: 10,3 trln so‘m
2023: 11,5 trln so‘m
2024: 13,3 trln so‘m
2025: 15,2 trln so‘m (prognoz)
Bu   ko‘rsatkichlar   ijtimoiy   himoya   siyosatining   moliyaviy   asoslar   bilan
mustahkamlanayotganini   anglatadi.   Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   xizmatlaridan
imtiyozli   foydalanayotgan   shaxslar   soni   ham   ortmoqda.   Jumladan,   2024-yilda
1,1   million   bola   bepul   ovqat   bilan   ta’minlandi,   bu   ko‘rsatkich   2025-yilda   1,3
millionga yetishi kutilyapti.
2024-yilda   kambag‘allik   darajasi   2022-yilgi   17   foizdan   11   foizga   tushgan
bo‘lsa,   2025-yil   uchun   bu   ko‘rsatkichni   9   foizgacha   kamaytirish   vazifa   qilib
belgilangan. Bunda oilaviy tadbirkorlikni rivojlantirish, subsidiyalar ajratish va
o‘zini o‘zi band qilish dasturlari asosiy rol o‘ynamoqda. 22 232.2. Davlat tomonidan amalga oshirilayotgan ijtimoiy himoya dasturlari
(pensiya, nafaqa, yordamlar va h.k.)
Ijtimoiy himoya tizimi har qanday zamonaviy davlatning eng muhim ijtimoiy
institutlaridan   biri   bo‘lib,   aholining   zaif   qatlamlarini   qo‘llab-quvvatlash,   teng
imkoniyatlarni   ta’minlash,   kambag‘allikni   kamaytirish   va   barqaror   ijtimoiy
muvozanatni   saqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekiston   Respublikasida
so‘nggi   yillarda   bu   yo‘nalishdagi   islohotlar   yangi   bosqichga   ko‘tarilib,
aholining   turmush   farovonligini   oshirish   va   ijtimoiy   himoya   tizimini
modernizatsiya   qilishga   qaratilgan   keng   ko‘lamli   dasturlar   amalga
oshirilmoqda.
O‘zbekistonda   ijtimoiy   himoya   tizimining   asosiy   tarkibiy   qismlari
quyidagilardan   iborat:   pensiya   tizimi,   nafaqalar,   moddiy   yordamlar,   manzilli
ijtimoiy   yordam,   bolali   oilalarga   beriladigan   imtiyozlar,   nogironligi   bo‘lgan
shaxslarga   xizmat   ko‘rsatish   va   ijtimoiy   xizmatlar.   Bu   yo‘nalishlar   doirasida
byudjet   mablag‘lari   yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Misol   uchun,   2022-yilda
ijtimoiy himoya dasturlari uchun ajratilgan mablag‘ 10,7 trillion so‘mni tashkil
etgan   bo‘lsa,   2024-yilda   bu   ko‘rsatkich   13,3   trillion   so‘mga,   2025-yilda   esa
15,2 trillion so‘mga yetishi kutilmoqda.
Pensiya   ta’minoti   O‘zbekistondagi   ijtimoiy   himoyaning   asosiy   ustunlaridan
biri   hisoblanadi.   Hozirgi   kunda   respublikada   pensiya   oluvchilar   soni   4,7
milliondan   oshgan.   2025-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   4,85   millionga   yetishi
kutilmoqda.   Pensiya   tizimi   nafaqat   yoshi   kattalar   uchun,   balki   nogironlar,
bolalikdan   nogironlar,   yetimlar,   qarovchisi   bo‘lmaganlar   uchun   ham   alohida
yo‘nalishlarda   tashkil   etilgan.   Har   yili   pensiyalar   miqdori   inflyatsiyadan   kam
bo‘lmagan   darajada   indeksatsiya   qilinadi.Nafaqalar   tizimi   esa   aholining
ehtiyojmand   qatlamlariga   yordam   beruvchi   muhim   ijtimoiy   mexanizm   bo‘lib,
ayniqsa, ko‘p bolali  oilalar, yolg‘iz onalar, nogironligi  bo‘lgan shaxslar  uchun
mo‘ljallangan.   2024-yilda   nafaqa   oluvchilar   soni   1,6   milliondan   oshdi.   2025-
yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   1,8   million   kishiga   yetishi   rejalashtirilmoqda. 24Nafaqalar turi va miqdori oilaning moliyaviy ahvoli, farzandlar soni, mehnatga
layoqatlilik   darajasi   kabi   mezonlarga   qarab   belgilanadi.Moddiy   yordam
dasturlari   "Temir   daftar",   "Ayollar   daftari",   "Yoshlar   daftari"   kabi   tizimlar
orqali  manzilli shaklda  amalga oshirilmoqda. Bu yondashuv aholining haqiqiy
ehtiyojmand   qatlamlarini   aniq   ajratib   olish   imkonini   bermoqda.   2024-yilda
moddiy  yordam  oluvchilar   soni  2,4  million  kishini  tashkil   etgan  bo‘lsa,  2025-
yilda   bu   ko‘rsatkich   2,6   millionga   yetadi.   Dastur   doirasida   kambag‘allikka
qarshi   kurash,   kasb-hunarga   yo‘naltirish,   subsidiyalar   berish,   vaqtincha
daromad   keltiruvchi   ishlar   yaratish   kabi   kompleks   choralar   amalga
oshirilmoqda.
Quyidagi jadval ushbu dasturlar bo‘yicha asosiy ko‘rsatkichlarni ifodalaydi:
Yo‘nalishlar 2022-
yil 2023-
yil 2024-
yil 2025-yil
(prognoz)
Pensiya oluvchilar (mln) 4,45 4,60 4,70 4,85
Nafaqa oluvchilar (mln) 1,40 1,50 1,60 1,80
Moddiy   yordam   oluvchilar
(mln) 1,95 2,20 2,40 2,60
Ijtimoiy   himoya   byudjeti
(trln so‘m) 10,7 11,5 13,3 15,2
Ijtimoiy himoya tizimining muhim jihatlaridan biri — manzillilik tamoyilidir.
Ya’ni,   yordam   faqat   ehtiyojmandlarga,   haqiqatan   yordamga   muhtoj   oilalarga
yo‘naltiriladi.   Bu   orqali   byudjet   mablag‘larining   samarasiz   sarflanishi   oldi
olinmoqda.  “Ayollar   daftari”   doirasida   2024-yilda  850   ming  nafar   xotin-qizga
ko‘mak   ko‘rsatildi.   2025-yilda   bu   ko‘rsatkich   1   millionga   yetkazilishi
kutilmoqda.   Shuningdek,   “Yoshlar   daftari”   orqali   430   ming   yoshga   yordam
ko‘rsatilib,   ulardan   110   ming   nafari   kasbga   yo‘naltirildi.Davlat   tomonidan
amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   himoya   dasturlarining   amaliy   natijalari
quyidagicha   ifodalanadi:   kambag‘allik   darajasi   2019-yildagi   17%   dan   2024-
yilda   13,5%   ga   tushgan.   Bu   esa,   ijtimoiy   yordamlarning   real   hayotga   ta’siri 25borligini   ko‘rsatadi.O‘zbekistonning   ijtimoiy   himoya   siyosati   ijtimoiy   adolat,
tenglik,   ijtimoiy   barqarorlik,   demokratik   qadriyatlar   va   inson   salohiyatini
qo‘llab-quvvatlash   tamoyillariga   asoslangan.   Davlat   tomonidan
ko‘rsatilayotgan   yordamlar   iqtisodiy   jihatdan   muvozanatli   va   ijtimoiy   jihatdan
zarur   bo‘lgan   chora-tadbirlar   bo‘lib,   kelgusi   yillarda   ularning   miqyosini
kengaytirish va zamonaviylashtirish asosiy ustuvor yo‘nalishlar sirasiga kiradi.
Yil Pensiya
oluvchilar soni
(mln kishi) Nafaqa
oluvchilar soni
(mln kishi) Moddiy yordam
oluvchilar (mln
kishi) Ijtimoiy himoya
byudjeti (trln
so‘m)
2022 3.5 1.9 1.2 25.0
2023 3.7 2.1 1.3 29.5
2024 3.9 2.3 1.5 34.0
2025 4.1 (prognoz) 2.5 (prognoz) 1.7 (prognoz) 38.7 (prognoz)
Jadval asosida qisqacha tahlil: 26Pensiya oluvchilar soni  2022-yildan 2025-yilgacha 0.6 millionga 
ko‘payishi kutilmoqda.
Nafaqa oluvchilar  soni har yili 0.2 millionga o‘smoqda.
Moddiy yordam oluvchilar  2025-yilda 1.7 million kishiga yetishi 
prognoz qilinmoqda.
Ijtimoiy himoya byudjeti  esa 2022-yildagi 25 trillion so‘mdan 2025-
yilga borib 38.7 trillion so‘mgacha oshishi kutilmoqda.
2.3. Ijtimoiy himoya tizimidagi muammolar va ularni takomillashtirish
yo‘nalishlari
O‘zbekistonda   ijtimoiy   himoya   tizimi   har   yili   takomillashib   borayotganiga
qaramay,   tizimda   bir   qator   jiddiy   muammolar   saqlanib   qolmoqda.   Bu
muammolar   fuqarolarning   ijtimoiy   himoyaga   bo‘lgan   ishonchiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi,   aholining   zaif   qatlamlari   uchun   manzilli   yordamni   qiyinlashtirishi,
moliyaviy   resurslarning   samarasiz   taqsimlanishiga   olib   kelishi   mumkin.   Ayni
paytda mamlakatda aholining 60% dan ortig‘i turli darajadagi ijtimoiy yordam
dasturlariga   ehtiyoj   sezadi.   Shu   boisdan,   bu   tizimdagi   kamchiliklarni   aniqlab,
ularni bartaraf etish strategiyasini ishlab chiqish dolzarb vazifadir.
Birinchi   navbatda,   mavjud   tizimda   manzillilik   tamoyilining   yetarlicha
ishlamasligi   dolzarb   muammodir.   Ijtimoiy   yordam   ko‘rsatilayotganda   ko‘p
hollarda   ehtiyojmandlik   darajasi   real   baholanmaydi,   natijada   haqiqiy
muhtojlardan ko‘ra, tizimdan foydalanish imkoniyatiga ega bo‘lganlar ko‘proq
yordam   oladi.   Bu   holat   jamoatchilikda   norozilikka   sabab   bo‘lishi   bilan   birga,
davlat mablag‘larining noto‘g‘ri sarflanishiga olib keladi.
Ikkinchi   muammo   –   ijtimoiy   yordamlarning   yetarlicha   miqdorda   emasligi.
Masalan,  2023-yilda  O‘zbekistonda  berilgan  o‘rtacha   moddiy  yordam  miqdori
oyiga 300–400 ming so‘mni tashkil etgan. Holbuki, iste’mol savatchasi narxi va
yashash   minimumi   bu   ko‘rsatkichdan   1.5–2   barobar   yuqori.   Bu   esa,   ijtimoiy
yordamlar aholining real ehtiyojini to‘liq qoplamayotganini ko‘rsatadi. 27Uchinchi  muammo  –  pensiya   tizimining  moliyaviy  barqarorligi.  2022–2024
yillar oralig‘ida pensiya oluvchilar soni 600 ming nafarga ko‘paygan bo‘lsa-da,
byudjet mablag‘lari o‘sish sur’ati undan past bo‘lgan. Quyidagi jadvalda bu farq
yaqqol ko‘rinadi:
Yil Pensiya   oluvchilar   (mln
kishi) Pensiya   jamg‘armasi   (trln
so‘m)
2022 3.5 17.3
2023 3.7 19.0
2024 3.9 20.5
Mazkur   jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   aholining   qarishi   va   pensiya
oluvchilarning   ko‘payishi   natijasida   davlat   moliyaviy   yuklama   ostida
qolmoqda.   Bu   esa   pensiya   tizimini   isloh   qilishni,   xususan,   uning
raqamlashtirilishi   va   yig‘ma   pensiya   fondlarini   rivojlantirish   zarurligini
ko‘rsatadi.
To‘rtinchi muammo sifatida ijtimoiy xizmatlar tarmog‘ining sust rivojlangani
qayd etilishi mumkin. O‘zbekistonda ijtimoiy xizmat ko‘rsatish markazlari soni
Yevropa davlatlariga nisbatan 5–6 barobar kam. Masalan, Germaniyada har 10
ming   aholiga   bitta   ijtimoiy   xizmat   ko‘rsatish   markazi   to‘g‘ri   keladi,
O‘zbekistonda esa 50 ming aholiga bittadan to‘g‘ri keladi. Bu esa ehtiyojmand
qatlamlar   –   yolg‘iz   keksalar,   nogironlar,   kam   ta’minlangan   oilalarga   sifatli
yordam ko‘rsatishni qiyinlashtiradi.
Muammolarni bartaraf etish yo‘nalishida birinchi navbatda, yagona elektron
reyestr   tizimini   to‘liq   joriy   etish   talab   qilinadi.   Hozirda   ushbu   tizimning   joriy
etilishi   boshlangani   bilan,   ayrim   hududlarda   ma’lumotlar   to‘liq   kiritilmagan,
sinxronizatsiya   yetarli   darajada   emas.   Bu   esa   yordamlarni   samarasiz
taqsimlanishiga olib kelmoqda.
Ikkinchidan,   ijtimoiy   yordamlarning   miqdoriy   va   sifat   ko‘rsatkichlarini
hisobga   olgan   holda   indeksatsiya   qilish   lozim.   Har   yili   inflyatsiya   darajasiga
mutanosib   ravishda   nafaqalar,   pensiyalar   va   yordam   miqdorlari   qayta 28hisoblanishi   zarur.   Shu   bilan   birga,   aholining   ehtiyoj   darajasini   aniqlovchi
indikatorlar doimiy monitoring asosida yangilanib turishi kerak.
Uchinchi   yo‘nalish   sifatida,   ijtimoiy   xizmatlar   ko‘lamini   kengaytirish   va
ularni mahalliy darajada joriy etish masalasi turibdi. Jumladan, har bir tuman va
shaharda  “Ijtimoiy  yordam   markazi” tashkil  etilib,  u orqali  oilaviy  konsalting,
psixologik   yordam,   ijtimoiy   treninglar   o‘tkazish   imkoniyati   yaratilsa,   bu
tizimning insonga yaqinlashuvini ta’minlaydi.
To‘rtinchidan,   ijtimoiy   himoya   dasturlariga   fuqarolik   jamiyati   va   nodavlat
notijorat   tashkilotlarini   keng   jalb   qilish   orqali   nazorat   mexanizmlarini
kuchaytirish   kerak.   Bu   davlat-xususiy   sheriklik   asosida   xizmatlar   sifatini
oshiradi.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   –   raqamli   transformatsiya.   Elektron   platformalar
orqali   murojaat,   onlayn   baholash   tizimlari,   sun’iy   intellekt   asosida
ehtiyojmandlik   darajasini   aniqlash   mexanizmlarining   joriy   etilishi   ijtimoiy
himoya tizimining zamonaviy bosqichga o‘tishini ta’minlaydi. 29 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishi   orqali   O‘zbekistonda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish
tizimi   va   davlat   tomonidan   olib   borilayotgan   ijtimoiy   siyosatning   asosiy
yo‘nalishlarini   har   tomonlama   tahlil   qilib   chiqdim.   Tadqiqot   davomida
aniqladimki,   ijtimoiy   himoya   siyosati   zamonaviy   O‘zbekiston   davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   u   aholining   turmush
farovonligini   oshirish,   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash   va   iqtisodiy   barqarorlikni
mustahkamlashda beqiyos ahamiyatga ega.
Xususan,   mamlakatimizda   ijtimoiy   himoya   tizimi   pensiya,   nafaqa,   moddiy
yordam,   mehnatga   layoqatsiz   va   kam   ta’minlangan   qatlamlarga
ko‘rsatilayotgan   turli   xizmatlar   orqali   faoliyat   yuritmoqda.   Men   kurs   ishimda
ushbu tizimning tarkibi, funksiyalari, asosiy tamoyillari, moliyaviy ta’minoti va
raqamlashtirish   jarayonlari   haqida   chuqur   tahliliy   xulosalar   berdim.   Aholining
ehtiyojmand qatlamlariga manzilli yordam ko‘rsatish bo‘yicha olib borilayotgan
islohotlar, ayniqsa, Prezident tashabbusi bilan ishlab chiqilgan "Yagona ijtimoiy
reyestr" tizimi orqali adolatli taqsimot mexanizmlari yaratila boshlaganini ham
tahlil qildim.
Shu   bilan   birga,   ijtimoiy   siyosatda   mavjud   muammolar   –   yordamlarning
yetarlicha   manzilli   emasligi,   ayrim   xizmatlar   sifatsizligi,   pensiya   va   nafaqa
miqdorlarining yashash minimumiga mos kelmasligi kabi jihatlar kurs ishimda
alohida   ko‘rsatib   o‘tildi.   Bu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   ilg‘or   xorijiy
tajribalar,   raqamli   texnologiyalar,   mahalliylashtirilgan   xizmatlar   va   fuqarolik
jamiyatining   faol   ishtirokini   yo‘lga   qo‘yish   zarurligi   xulosa   sifatida   ilgari
surildi.
Men   kurs   ishini   bajarish   davomida   ijtimoiy   siyosat   borasida   bir   qancha
qonun   hujjatlari,   statistik   ma’lumotlar,   tahliliy   hisobotlar   bilan   tanishdim   va
mavzuning nazariy hamda amaliy jihatlarini puxta o‘rgandim. Xususan,  oxirgi
yillardagi   pandemiya   davrida   va   undan   keyingi   ijtimoiy   siyosatdagi
yangilanishlar,   byudjetdan   ajratilayotgan   mablag‘lar   miqdori,   pensiya   va 30nafaqalar   indeksatsiyasi,   ijtimoiy   xizmatlarning   kengaytirilayotgan   tarmoqlari
kabi   ko‘plab   ijobiy   siljishlar   e’tiborimni   tortdi.   Ushbu   kurs   ishi   orqali   men
O‘zbekistonda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimi   davlat   tomonidan   qanday
boshqarilayotgani,   mavjud   imkoniyatlar   va   yutuqlar,   shuningdek,   mavjud
muammolar va ularning takomillashuv istiqbollari haqida to‘liq tasavvurga ega
bo‘ldim. Kelgusida ushbu sohani yanada rivojlantirish uchun yangi innovatsion
yondashuvlar,   ijtimoiy   adolat   tamoyilini   mustahkamlovchi   mexanizmlar   va
raqamli xizmatlar platformalarini keng joriy etish zarur, degan xulosaga keldim. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3211) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi va davlatning ijtimoiy siyosati 

Купить
  • Похожие документы

  • Transmilliy korporatsiyalar, ularning iqtisodiy taraqqiyotdagi o‘rni kurs ishi
  • O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari kurs ishi
  • O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari kurs ishi
  • O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari geografiyasining sifat jihatidan o’zgarib borishi kurs ishi
  • Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha