O’zbekistonda davlatning ish haqi siyosatida yagona tarif koefitsentlarini qo’llash amaliyoti

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   O’zbekistonda davlatning ish haqi siyosatida yagona tarif koefitsentlarini
qo’llash amaliyoti.
Bajardi: Askarova Nargiza Nuritdinovna
Guruh: SBIA-79/22
lmiy   rahbar:   katta.o’q.Abduxalilova Saboxat Naimovna 2 O’zbekistonda davlatning ish haqi siyosatida
yagona tarif koefitsentlarini qo’llash amaliyoti.
Reja
Kirish 3
1. Ish   haqi   tushunchasining   mazmun-mohiyati 5
2. Ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   ularni   tavsiflash 12
3. Ish   haqini   to’lash   tartibi.   Rag’batlantiruvchi   to’lovlar 17
4. Ish   haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli   yondashuvlar 22
Xulosa 2 6
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxat 28
3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Jamiyatda   yoki   alohida   olingan   mamlakatda
yaratilgan   mahsulotning   taqsimlanish   tamoyillari,   shakllari,   usullari   muhim
muammo   bo’lib,   iqtisodchilar   e’tiborini   jalb   etib   hamda   ular   o’rtasida   turli
tortishuvlarga  sabab  bo’lib  keladi.   Shunga  ko’ra,  kishilarning  hayot  kechirishi  va
turmush darajasini aniqlab beruvchi   daromadlarning asosiy turi bo’lgan ish haqini
tahlil qilish muhim ahamiyat kasb   etadi.
O’zbekiston Respublikasi  bozor munosabatlariga o’tgan davrdan to hozirga   qadar
xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlarida   muhim   o’zgarishlar   sodir   bo’lmoqda.
Korxonalarda,   tashkilotlar   va   idoralarda   mehnatni   tashkil   etish   va   uning
samaradorligini   oshirish   yo’llari   muhim   muammolardan   biri   bo’lib   qolmoqda.
Xalq   turmush   farovonligini   oshirish   Respublikamiz   Prezidenti   tomonidan   belgilab
berilgan   iqtisodiy   islohotlarning   bosh   maqsadidir.   Bu   vazifani   muvaffaqiyatli   hal
etish juda keng ko’lamli  ijtimoiy-iqtisodiy muammolar  yechimini topishni  taqazo
qiladi.   Ma’lumki,   xalq   xo’jaligi   ishlab   chiqarishida,   turli   sohalar   va   jamiyat
qatlamlarida,   ish   joylarida   korxonalar   ishini   to’g’ri   yo’lga   qo’yish,   tashkil   etish,
moddiy   texnika   bazasini   mustahkamlash,   xodimlarga   ijtimoiy   adolat   prinsiplari
asosida   ish   haqi   to’lashni   tashkillashtirish   taraqqiyotni   ta’minlashda   muhim   rol
o’ynaydi.
Ish   haqi   -   tashkilot   xodimlarining   asosiy   daromad   manbai,   uning   yordami   bilan
mehnat   va   iste'mol   o'lchovi   nazorat   qilinadi.   Ish   haqi   iqtisodiyotni   boshqarishning
eng   muhim   vositasidir,   shuning   uchun   davlat   mehnatni   tashkil   qilish   va   ish
haqining   huquqiy   asoslariga alohida   e'tibor beradi.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   islohotlarning   bosh   maqsadi
ham aholining daromadlarini, jumladan ish haqlari miqdorini oshirish   hisoblanadi.
Bu to’g’risida prezidentimiz Sh.M. Mirziyoyev ham quyidagi fikrlarni   bildirganlar:
“Aholi   daromadlarini   oshirish,   qo’shimcha   ish   o’rinlari   yaratish,   mahsulot   ishlab
chiqarishni   ko’paytirish   uchun   bizga   yangi-yangi   bozorlar   kerak.   Buning   uchun
bozor   iqtisodiyoti   va   davr   talablariga   mos   ko’plab   qonun   va   qarorlarni
4 5qabul   qilayapmiz.   Lekin,   afsuski,   ularni   ijro   qiladigan   ko’pgina   amaldorlar   hali
ham   eskicha   ish uslubi,   rasmiyatchilik   va   befarqlikdan   qutulgani yo’q” 1
.
Mazkur   bildirilgan   fikrlar   mazkur   kurs   ishining   naqadar   dolzarb   ahamiyat   kasb
etishini   asoslab   beradi.
Kurs   ishining   maqsadi   ish-haqi   bo’yicha   tashkil   etiladigan   jarayonlarda   yuzaga
kelgan   yoki   kelishi   mumkin   bo’lgan   muammolarni   bartaraf   etish   bo’yicha   ilmiy-
amaliy   tavsiya   va   takliflar   ishlab   chiqishdan   iborat.   Mazkur   maqsadga   erishish
uchun   quyidagi   vazifalar belgilab olindi:
- ish-haqi tushunchasining mazmun-mohiyatini, ularning shakllarini ochib
berish;
- ish-haqini   to’lash   tartibini   va   rag’batlantiruvchi   to’lovlarni   tadqiq   etish;
- ish-haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli   yondashuvlarni   o’rganish;
- O’zbekistonda   mehnatni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   bo’lgan
munosabatlarni   tahlil   qilish;
Kurs   ishining   obyekti   mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish   va   ish-haqini   to’lash   bilan
bog’liq   bo’lgan   turlicha   qarashlar   va   nazariyalar   hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti   mamlakatimizda   ish-haqini   to’lash,   aholi   daromadlarini
oshirish   hamda   mehnat   jarayonlarini   optimallashtirish   bo’yicha   bo’yicha   amalga
oshirilayotgan   ishlarni   o’z   ichiga oladi.
Kurs   ishining   nazariy   va   uslubiy   asoslarini   xorijlik   yetakchi   olimlarning   ish-haqi
to’lashni   tartibga   solinishi,   mehnatni   tashkil   etish   jarayonlari   bo’yicha   amaliy
ishlanmalari,   ilmiy   maqola   va   konseptual nazariyalari   tashkil etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   besh   bo’lim,   xulosa   va   takliflar
hamda   foydalanilgan adabiyotlar   ro’yxatidan iborat bo’lib.
1
  Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlash   va   inflyatsiyani   jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlarʼ
jarayonidagi   bosh   vazifamizdir   nomli maruzasi.   2020   yil   24   yanvar. https://president.uz/oz/lists/view/3317 61. Ish   haqi   tushunchasining   mazmun-mohiyati
Ish   haqi   korxona,   muassasa,   tashkilotlarning   o’z   xodimlariga   ularning   mehnati
uchun   to’lashi   shart   bo’lgan   haq   shaklidir.   Ish   haqi   asosiy   va   qo’shimcha
qismlardan   iborat.   Asosiy   qism   ish   haqining   nisbatan   doimiy   qismi   hisoblanadi.
Unga   tarif   bo’yicha   belgilangan   maosh,   ustama   va   qo’shimcha   haqlar   kiradi.
Ustama   va   qo’shimcha   haqlar   muayyan   muddatga   belgilangadi,   hamda   ish
yomonlashgan   taqdirda   (mehnat   sharoiti   uchun   to’lanadigan   haqda   tashqari)   bekor
qilinadi.   Qo’shimcha qismga yil yakunlariga ko’ra, mehnatning umumiy natijalari
uchun   beriladigan mukofot   va   rag’batlantirishlar   kiradi.
Ish   haqini   huquqiy   jihatdan   tartibga   solib   turishning   davlat   va   mahalliy   turlari
mavjud.   Davlat   yo’li   bilan   normalash-davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari
tomonidan   mehnatga   haq   to’lashning   umumiy   shartlari   belgilanishidan   iborat.
Mahalliy   yo’l   bilan   tartibga   solish-huquq   qoidalarida   mehnatga   haq   to’lash
shartlarini   belgilashdan   iborat   bo’lib,   ular   ma’muriyat   tomonidan   kasaba
uyushmasi   qo’mitasi   bilan   birgalikda   o’zlariga   berilgan   huquqlari   doirasida   ishlab
chiqishadi.
Ish   haqining   mohiyati,   uning   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   bosqichlari   bo’lgan
mahsulot   ishlab   chiqarish,   uni   taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilishda
bajaradigan funksiya   (vazifa)larida namoyon   bo’ladi (1-rasm):
1. Takror   hosil   qilish   funksiyasi.   Mazkur   funksiya   ish   haqining   davlat
tomonidan   tartibga   solishning   xususiyatlari,   ish   haqining   ish   kuchini   takror   hosil
qilishni   ta’min   etadigan   miqdorini   qonuniy   darajada   belgilash   bilan   uzviy
bog’liqdir.
2. Rag’batlantiruvchi   funksiya.   Xodimni   o’z   mehnati,   natijalarini   doimiy
ravishda   yaxshilab   borishga   qiziqtirishi   lozim.
3. O’lchov-taqsimlash   funksiyasi.   Bu   funksiya   iste’mol   fondlarini
yollanma   xodim bilan   ishlab chiqarish vositalari egasi o’rtasida taqsimlash   vaqtida
jonli   mehnat o’lchovini aks   ettirish   uchun   mo’ljallangan.
4. Joylashtirish   funksiyasi.   Mazkur   funksiyaning   hozirgi   vaqtdagi 7ahamiyati   jiddiy   ravishda   oshib   bormoqda.   Uning   mohiyati   mehnat   resurslarini
mintaqalar,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   korxonalar   bo’yicha   qulay   ravishda
joylashtirishdan   iborat.
5. Aholining   to’lovga   qodir   talabini   shakllantirish   funksiyasi.   Bu
funksiyaning   vazifasi   to’lovga   qodir   talabni   muvofiqlashtirishdir,   bunday   talab
deganda, xaridorlarning pul mablag’lari bilan ta’minlangan ehtiyojlarini namoyon
bo’lish   shakli   tushuniladi,   shuningdek,   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   ham
nazarda tutiladi. To’lovga qodir talab ikkita asosiy omil-jamiyatning ehtiyojlari va
daromadlari   ta’sirida   shakllanishi   sababli,   bozor   sharoitida   ish   haqi   yordamida
tovarni   taklif   qilish bilan   talab   o’rtasida   zarur   mutanosiblik   o’rnatiladi.
Aholining   to’lovga qodir talabini 
shakllantirish   funksiyasi
Joylashtirish  
funksiyasi
O’lchov-taqsimlash  
funksiyasi
Rag’batlantiruvchi  
funksiya
Takror hosil qilish  
funksiyasi 81-rasm.   Ish   haqining   asosiy   funksiyalari 2
Yuqorida   aytib   o’tilgan   funksiyalarni   amalga   oshirish   uchun   quyidagi   eng
muhim   tamoyillarga rioya qilinishi   zarur:
1. Ishlab   chiqarish   va   mehnat   samaradorligi   ortib   borgan   sari   real   ish
haqining   ortib   borishi.   Bu   tamoyil   ehtiyojlarning   ortishi   obyektiv   iqtisodiy
qonunning   amal   qilishi   bilan   bog’liq   bo’lib,   mazkur   qonunga   muvofiq,
ehtiyojlarning   yanada   to’laroq   qondirilishi   faqat   o’z   mehnati   uchun   ko’proq
miqdorda   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlarga   ega   bo’lish   imkoniyatlari   kengaygan
sharoitdagina   real   bo’ladi.   Biroq   imkoniyat   ishlab   chiqarish   faoliyati   natijalari
bilan, mehnat samaradorligi bilan   bog’lanishi lozim.
2. Mehnat   unumdorligi   o’sishining   o’rtacha   ish   haqining   o’sish
sur’atlaridan   ilgarilovchi   sur’atlarini   ta’minlash.   Bu   tamoyilning   mohiyati-ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   uning   samaradorligini   oshirish   asosida   mehnat
darajalarini   maksimal (eng ko’p) darajaga yetkazishdan iborat. Bu matoyilga rioya
qilinishi   jamg’arish   jarayonining,   kengaytirilgan   ishlab   chiqarishning
uzluksizligini taqozo   etadi,   va   korxonaning   rivojlanishi,   hamda   ravnaq   topishining
zarur   sharti   hisoblanadi.   Mazkur   tamoyilning   buzilishi   tovarlar   bilan   ta’min
etilmagan pulning   to’lanishiga,   uning   qadrsizlanishiga,   mamlakat avj   olishiga   olib
keladi.
3. Xodimning   korxona   faoliyati   natijalariga   qo’shgan   mehnat   hissasiga,
mehnat   mazmuni   va   sharoitlariga,   korxona   joylashgan   mintaqaga,   uning   qaysi
tarmoqqa   mansubligiga   qarab,   ish   haqini   tabaqalashtirish.   Mazkur   tamoyil
xodimning   o’z   mehnat   malakasidan,   mahsulotning   yuqori   sifatli   bo’lishini
ta’minlashdan   moddiy   manfaatdorligini   kuchaytirish   zarurligiga   asoslangan.
4. Teng   mehnatga   teng   ish   haqi.   Bozor   sharoitida   bu   tamoyilni
ishlovchining   jinsi, yoshi milliy mansubligi va hokazolarga qarab, uning mehnatga
haq   to’lashda   kamsitishga   yo’l   qo’ymaslikdir,   korxona   yoki   firma   ichidagi
taqsimotda   adolat   tamoyiliga   rioya   etilishi,   deb   tushunish   kerak.   U   bir   xildagi
mehnati   unga   haq   to’lash   orqali bir   xil   baholashni   nazarda   tutadi.
2
  Muallif   tomonidan   ishlab chiqildi 95. Mehnatga   haq   to’lashni   davlat   yo’li   bila   boshqarish   (tartibga   solish).
(Mazkur   tamoyil   quyiroqda qarab   chiqiladi).
6. Mehnat   bozorining   ta’sirini   hisobga   olish.   Mehnat   bozori-bu   shunday
bir   sohaki,   u   yerda   pirovard   natijada   mehnatning   har   xil   turlarida   baho   berish
tarkib   topadi.   Har   bir   xodimning   mehnatiga   toplanadigan   ish   haqi   uning   mehnat
bozoridagi   mavqyei   bilan   mustahkam   bog’liq   bo’lib,   mazkur   bozordagi   vaziyat,
bundan   tashqari,   bandlik   imkoniyatini   ham   belgilab   beradi.
7. Mehnatga   haq   to’lash   shakllari   va   tizimlarining   oddiyligi,   mantiqiyligi
va   qulayligi   mehnatga   haq   to’lash   tizimlarining   mohiyati   haqida   keng   xabardor
bo’lishni   ta’minlaydi.   Xodimda   ish   haqi   haqida   tushunarli   va   batafsil   axborot
mavjud   bo’lgandagina,   u   jon-dili   bilan   berilib   mehat   qiladi.   Xodimlar   qanday
holatda   ish   haqining   miqdori,   ya’ni   o’z   moddiy   farovonliklari   darajasi   oshishini
aniq   tasavvur   qilishlari   lozim.
Yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulotning   uning   ishlab   chiqaruvchilari   o’rtasida
mehnatning miqdori, sifati va unumdorligiga qarab taqsimlanadigan qismi ish haqi
deb   yuritiladi.   Ish   haqi   hozirgi   davrda   barcha   mamlakatlar   iqtisodiyotida   muhim
o’rin tutadi. Shuning uchun ham iqtisodchi olimlar ish haqining mazmuniga katta
e’tibor   beradilar.   Ish   haqining   mazmunini   aniqlashda   turli   iqtisodchilar   turli
tomondan yondashib,   unga   har   xil   ta’rif   beradilar.
Masalan,   D.Rikardo   va   T.Maltuslarning   «Yashash   uchun   vosita   minimumi»
konste’stiyasida ish haqini yashash uchun zarur vositalarning fiziologik minimumi
bilan   bir   xil   deb   hisoblanadi.   Lekin   ish   haqini   yashash   uchun   zarur   vositalarning
fiziologik minimumi bilan bir xil deb qarash to’g’ri emas. Bu minimum o’z ichiga
ishchi   kuchi   shakllanadigan   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   shart-sharoitlar
tug’dirgan   ehtiyojlarni   ham   oladi.   Shu   bilan   birga   ishchi   kuchi   narxining   quyi
chegarasini   yashash   uchun   zarur   vositalar   miqdorining   minimumi   bilan   aniqlash,
ishga yollovchilar ish haqini mazkur quyi chegaradan pasaytirishga intilishiga olib
kelishi   mumkin.   Iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarning   xo’jalik
amaliyotidagi   ish   haqining   darajasini   kuzatish   shuni   ko’rsatadiki,   ishchi   kuchi
bozorida real ish haqining o’rtacha darajasi yashash uchun zarur jismoniy vositalar 10minimumiga   qaraganda ancha   yuqori   darajada   o’rnatilgan.
Qiymatning   mehnat   nazariyasi   (ingliz   klassik   siyosiy   iqtisod   maktabi,   marksistik
yo’nalishidagi   iqtisodchilar)   ishchi   kuchini   alohida,   o’ziga   xos   tovar   deb
hisoblaydi.   Shu   sababli   bu   nazariya   ish   haqiga   tovar   bo’lgan   ishchi   kuchi
qiymatining  o’zgargan  shakli,   ya’ni  puldagi  ifodasi  sifatida   qaraydi  va   uni   ishchi
kuchini   takror   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo’lgan   tirikchilik   vositalari   qiymati
sifatida   aniqlaydi.   Mazkur   g’oya   tarafdorlari   ishchi   kuchi   qiymatiga   bir   qator
omillar,   avvalo   tabiiy   shart-sharoitlar,   aholining   madaniy   rivojlanishi,   ularning
malakasi   va   ishchi   oilasini   saqlash   hamda   ularning   tabiiy   takror   ishlab   chiqarish
sharoitlari ta’sir qilishini ko’rsatadi. Shu bilan birga bu g’oyada hayotiy ehtiyojlar
hamda   ularning   qondirilish   usullari   mamlakatning   ilmiy-texnikaviy,   ijtimoiy-
iqtisodiy   va madaniy   rivojlanishida   erishilgan   darajaga   bog’liqligi   ta’kidlanadi.
Bu   fikrlar   hozirgi   davrda   ham   ko’pgina   ko’zga   ko’ringan   iqtisodchi   olimlar
tomonidan   ma’qullanib   takrorlanmoqda.   Masalan:   A.F.Shishkin,   E.F.Borisovlar
o’zlarining   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   darsliklarida   ish   haqini   ishchi   kuchi   tovar
qiymatining   puldagi   ifodasi   deb   ta’riflamoqdalar 1
.
Bu   mualliflar   o’z   fikrlarini   asoslashda   ko’pgina   olimlar   mehnat   jarayoni   bilan
ishchi kuchining farqiga bormaganligini, shu sababli bozorda mehnat sotiladi  deb
fikr yuritishini tanqid qilib, bozorda mehnat emas, balki ishchi kuchi tovar sifatida
sotilishini,   bu   jarayon   yuzaki   qaralganda   mehnatga   haq   to’lashga   o’xshab
ko’rinishini isbotlashga harakat   qilganlar.
Lekin  ish  haqiga  «ishchi   kuchi  qiymatining puldagi   ifodasi»  sifatida  qarash,   aniq
ishchi   kuchi   bozorida   ish   haqi   darajasiga   uning   unumdorligi,   mehnat   intensivligi,
talab   va   taklif   kabi   omillarning   ta’sirini   etarli   hisobga   olmaydi.
Hozirgi   zamon   iqtisodiyot   nazariyasida   ayrim   mualliflar       (jumladan,
«Ekonomiks»   darsliklarida,   V.D.Kamaev   rahbarligida   nashr   etilgan   «Iqtisodiyot
nazariyasi»   darsligi   va   boshqalarda) 3
 
ish   haqini   mehnat   narxi   sifatida,   ayrimlari
3
  1
  Борисов   Е.Ф.   Экономическая   теория:   учеб.   –   2-е   изд.,   перераб.   и   доп.   -   М.:   ТК   Велби,   Изд-во   Проспект,
2005. – 544   с.
3
  Қаралсин:   Макконнелл   К.Р.,   Брю   С.Л.   Экономикс:   Принципы,   проблемы   и   политика.   Т.2.   –   М.:
Республика,   1992,   156-б.;
4
  Қаралсин:   Курс   экономической   теории.   Учеб.   пособ.   под   ред.   Чепурина   М.Н.,   Киселевой   Е.А.   Киров,   изд- 11esa 4  
mehnat   bozoridagi   talab   va   taklifning   muvozanat   narxi   sifatida   talqin   etadilar.
Bunda   ular   asosan   bozorda   mehnat   sotiladi   degan   bizningcha   noto’g’ri
tushunchaga   asoslanishadi.   Mehnat   ishchi   kuchining   funkstiya   qilishi,   uning
ma’lum   maqsadga   qaratilgan   faoliyat   jarayoni   bo’lib,   uning   na   qiymati,   na   narxi
yo’qligi,   bu   jarayonni   bozorga   olib   chiqib   sotib   bo’lmasligi   fanda   ham,   real
hayotda   ham,   iqtisodiy   amaliyotda   ham   hammaga   ayon   bo’lgan   va   allaqachon
isbotlangan   masaladir.   Shuning   uchun   buni   isbotlashga   harakat   qilmasak   ham
bo’ladi.
Lekin   bu   g’oyaning   negizida   bir   ijobiy   tomon   borki,   uni   albatta   hisobga   olish
zarur.   Bu   ham   bo’lsa   ular   mehnatni   ishchining   malakasi,   intensivligi   va   natijasi
bilan   bog’lashga   harakat   qilganlar.   Ish   haqining   mazmuni   to’g’risidagi   turli
nazariyalarni,   (turli   mamlakatlardagi   va   o’z   mamlakatimizdagi   amaliyotni)
umumlashtirib,   quyidagi xulosalarni   chiqarish   mumkin.
Ish   haqi   to’g’risidagi   nazariyalarda   unga   bir   tomonlama   yondashish   xususiyati
mavjud   bo’lib,   uning   murakkab   va   ko’’   qirrali   iqtisodiy   jarayon   ekanligi   ozgina
e’tibordan chetda qolgan.   Lekin bu nazariyalarning har birida ish haqining u yoki
bu   tomoniga   to’g’ri   baho   berilgan   bo’lib,   ularda   foydalanish   mumkin   bo’lgan
ijobiy   mazmun   mavjuddir.
Ish   haqining   umumiy   darajasi   har   doim   har   bir   mamlakatda   iqtisodiyotning
erishgan   darajasiga,   ya’ni   umumiy   mehnat   unumdorligi,   milliy   mahsulot   hajmi,
uning   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   miqdoriga   bog’liq   bo’ladi.   Chunki   shu
mahsulotlarning   bir   qismi   mehnatning   miqdori   va   sifatiga   qarab   taqsimlanadi.
Shuning uchun ham   u   turli   mamlakatlarda   turli miqdorlarda bo’ladi.
Ish   haqining   miqdori   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarishga,   ishchining   o’zini,
oila   a’zolarini   boqishga   etadigan   darajada   bo’lishi   lozim.
Ish   haqining   miqdori   va   darajasi   ishchi   kuchining   malakasi,   uning   mehnati
unumdorligi   bilan   bog’liq   bo’ladi.
Ish   haqining   darajasi   har   bir   firma   yoki   korxonada   ishlab   chiqarishning   erishgan
darajasi bilan, ya’ni ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot hajmi va bir   ishchiga
во
«АСА»,   1995,   233-б.; 12to’g’ri   kelgan   miqdori   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Shuning   uchun   ham   u   mehnat
miqdori,   malakasi   bir   xil   bo’lsada,   turli   korxonalarda   turlicha   miqdorda   bo’lishi
mumkin.
Ushbu   xulosalardan   keyin   ish   haqining   mazmuniga   ta’rif   berib   aytish   mumkinki,
ish haqi – ishchi va xizmatchilarning mehnatining miqdori, sifati va   unumdorligiga
qarab,   milliy   mahsulotdan   oladigan   ulushining   puldagi   ifodasidir.
Ish   haqi   ishlab   chiqarish   jarayonida   yaratilgan   zaruriy   mahsulot   bilan   chambarchas
bog’liqdir.   Chunki   ish   haqi   uning asosiy   qismini   tashkil etadi.
Ish   haqining   asosiy   vazifasi   ishchi   va   xizmatchilarning   turmush   va   mehnat
sharoitini   yaxshilash,   boshqacha   qilib   aytganda,   mehnat   me’yori   bilan   iste’mol
me’yori o’rtasidagi bog’liqlikni   ta’minlashdan iboratdir.
Albatta ishchi kuchini takror hosil qilishda ish haqidan tashqari foiz, renta,   foyda,
dividend,   turli   imtiyozlar   va   nafaqalarning   ham   roli   bor.   Ish   haqining   mazmunini
to’laroq tushunish uchun nominal va real ish haqi tushunchalarini bilish   zarurdir.
Ishchi uchun qanday shaklda va qancha miqdorda ish haqi olishi emas, balki   unga
qancha miqdorda tovarlar va xizmatlar sotib olishi mumkinligi muhim. Shu   sababli
nominal   va  real   ish  haqi  farqlanadi.   Nominal   ish  haqi  bu  ma’lum   vaqt   davomida
olingan pul summasi yoki pul shaklidagi ish haqi. Real ish haqi – bu   nominal ish
haqiga   sotib   olish   mumkin   bo’lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori.   Boshqacha
aytganda   real   ish   haqi   –   bu   nominal   ish   haqining   «xarid   etish»   qobiliyati.   O’z-
o’zidan  aniqki,  real   ish  haqi  nominal   ish  haqiga  va xarid qilinadigan  tovarlar   (va
xizmatlar)   narxiga   bog’liq.   Shunday   ekan,   real   ish   haqi   boshqa   sharoitlar   bir   xil
bo’lganda,   nominal   ish   haqiga   to’g’ri   mutanosibdir   va   iste’mol   buyumlari   va
xizmatlar   narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir.   132. Ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   ularni   tavsiflash
Ishlab   chiqarishning   texnik   asoslaridagi,   ishchilar   mehnatining   mazmunidagi,
ularga   bilim   berish   va   kasb-korlikka   o’rgatish   borasidagi   o’zgarishlar   munosabati
bilan   ish   haqi   shakli   va   tizimlari   ham   o’zgarib   boradi.   Ish   haqini   tashkil   etishda
uning   ikkita   asosiy   shakli:   vaqtbay   va   ishbay   shakllari   farqlanadi.   Vaqtbay   ish   haqi
xodimning malakasi, mehnatining sifati va ishlagan vaqtiga qarab to’lanadigan ish
haqidir.   U   odatda   mehnatning   natijalarini   aniq   hisoblab   bo’lmaydigan,   balki   ular
aniq   vazifalar   doirasini   bajarish   bilan   belgilanadigan   vaqtda   (masalan,   injener-
texnik   xodimlar va xizmatchilar, sozlovchilar, elektromontyorlar va shu kabilarga
haq   to’lashda) yoki mahsulot ishlab chiqarish texnologik jarayonining borishi bilan
belgilanadigan   va   bevosita   ishchiga   bog’liq   bo’lmagan   ‘aytlarda   (masalan
konveyerlar   va avtomat liniyalarida   ishlash)   qo’llaniladi.
Ishbay   ish   haqi   ishchining   ishlab   chiqargan   mahsulot   miqdori   va   sifati   yoki
bajargan   ishining   hajmiga   qarab   beriladigan   ish   haqidir.   Mahsulot   birligi   uchun
to’lanadigan ish haqi miqdori, ta’rif stavkasidagi haqni ishlab chiqarish normasiga
taqsimlash   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Haq   to’lash   shakllarining   aniq   mehnat
sharoitlarini   hisobga   oladigan   turlari   ish   haqining   tizimini   tashkil   qiladi.
Chunonchi,   ishchilarning bir qismiga to’g’ri ishbay tizimi bo’yicha haq to’lanadi.
Bunda   ishlab   chiqarish   me’yori   qay   darajada   bajarilishidan   qat’iy   nazar,   ish   haqi
yagona   mahsulot   birligi uchun   belgilangan   tarif   bo’yicha to’lanadi.
Ishbay-mukofot   tizimi   bir   qancha   ko’rsatkichlar   uchun   mukofot   berishni   nazarda
tutadi.   Ishbay-’rogressiv   haq   to’lashda   ishchining   belgilab   qo’yilgan   me’yor
doirasida   ishlab   chiqargan   mahsulotiga   uning   birligi   uchun   belgilangan   tarif
bo’yicha ish haqi beriladi, normadan yuqorisiga esa oshirilgan haq (tarif) bo’yicha
‘ul   to’lanadi.   Ishbay   ish   haqi   tizimida   yakka   tartibdagi,   jamoa   va   ijara   ‘udratida
qo’llaniladigan   mehnatga   haq   to’lash   farqlanadi.   Bunda   olingan   tayyor   mahsulot
uchun uning sifati va ishlab chiqarish chiqimlarini hisobga olib haq to’lanadi. Haq
to’lashning jamoa shaklida ish haqi brigada, stex va boshqa bo’linmaning ‘irovard
mehnat   natijalariga   bog’liq   qilib   qo’yiladi.   Bunda   har   bir   xodim   faqat   o’ziga
berilgan shaxsiy to’shiriqlargagina emas, balki shu bilan birga bo’linmaning butun 14ish hajmini   ham   bajarishdan   manfaatdor bo’ladi.
Ishchilarning   ish   haqini   tabaqalashtirish   eng   avvalo   davlat   tarif   tizimi   yordamida
amalga   oshiriladi.   Tarif   tizimi   yordamida   tarmoqlar   va   mamlakat   mintaqasi
bo’yicha, ular ichida esa ishlab chiqarish turlari, turli toifadagi xodimlar   malakasi
va mehnat sharoitlariga qarab ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasi   tartibga
solib   turiladi.
Tarif   tizimi   tarif-malaka   ma’lumotnomalarini   va   ish   haqiga   har   xil
koeffistientlarini   o’z ichiga   oladi.
1-jadval
O’zbekiston   Respublikasida   mehnatga   haq   to’lashning   yagona   tarif   setkasi 4
Mehnatga   haq   to’lash
razryadlari Tarif   koeffitsientlari
1 1,000
2 1,053
3 1,106
4 1,158
5 1,269
6 1,384
7 1,505
8 1,630
9 1,755
10 1,883
11 2,014
12 2,148
13 2,284
14 2,421
15 2,561
16 2,704
17 2,847
18 2,993
19 3,141
20 3,292
21 3,444
22 3,597
Tarif-malaka   ma’lumotnomalari   ayrim   kasblar   va   mehnat   turlarining   batafsil
ta’rifi,   u   yoki   bu   aniq   ishni   bajaruvchining   bilim   va   ko’nikmalariga   qo’yiladigan
4
  Vazirlar   Mahkamasining   2019   yil   16   sentyabrdagi   775-son   qaroriga   1-ilova.   https://lex.uz/docs/4514781 15talablardan   iborat   bo’ladi,   shuningdek,   unda   bu   ishni   tariflash   uchun   qo’yiladigan
razryadlar   ham   ko’rsatiladi.   Tarif   setkasida   razryadlardan   tashqari   tarif
koeffistientlari   ham   bo’lib,   ular   birinchi   razryadli   ishchiga   haq   to’lash   bilan
keyingi   razryadli   ishchilar   mehnatiga   haq   to’lashning   o’zaro   nisbatini   ko’rsatadi
(birinchi   razryadning tarif koeffistienti hamma vaqt birga teng bo’ladi). Yuqorida
1-jadvalda   O’zbekiston   Respublikasida   mehnatga   haq   to’lashning   yagona   tarif
setkasi   keltirilgan.
Tarif   stavkalari   tegishli   razryadga   ega   bo’lgan   ishchining   mehnatiga   to’lanadigan
haq   miqdorini   belgilab   beradi.
Mehnat   qilish   sharoiti   og’ir   va   zararli   bo’lgan   ishchilarga   tarif   stavkasiga
qo’shimcha   haqlar   belgilanadi.   Tarif   stavkalariga   ustamalar   shaklidagi   haq
(razryadlar   bo’yicha   farqlantirilgan) ‘rofessional   mahorat   uchun   belgilanadi.
Alohida   tarmoqning   iqtisodiyotdagi   ahamiyatiga   qarab   amalda   ish   haqini   va
mansab maoshlarini farqlantirish ishlari amalga oshiriladi. Bunda mamlakat uchun
muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   etakchi   tarmoqlarga   tajribali,   malakali   kadrlarni
jalb   etish,   bu   tarmoqlarda   ishchi   va   xizmatchilar   tarkibi   barqaror   bo’lishini
ta’minlaydigan   sharoitlarni vujudga   keltirish maqsadi ko’zlanadi.
Res’ublikamizda   ham   tarif   tizimi   orqali   ish   haqi   tabaqalashtirilib,   turli   kasblar   va
ish   turlari   uchun   ish   haqi   to’lashning   yagona   razryadlari   aniqlangan.   Narxlar
o’sishi   bilan   minimal   ish   haqi   darajasi   (1-razryad)   hamda   barcha   razryadlar   ular
o’rtasidagi nisbat saqlangan holda oshirib boriladi. Masalan oxirgi o’zgarish, 2005
yil   1   maydan   boshlab   Res’ublikamizda   ish   haqining   minimal   darajasi   7835   so’m
qilib   belgilanib,   boshqa   razryadlarga   to’g’ri   keladigan   ish   haqi   summasi   ham
shunga   mos ravishda   oshiriladi.
Ish   haqining   barcha   tizimlarini   ish   haqining   shakllari   deb   ataluvchi   ikki   katta
guruhga bo’lish qabul qilingan. Agar mehnat natijalarining asosiy o’lchovi sifatida
tayyorlangan mahsulot  (ko’rsatilgan xizmat) dan foydalaniladigan bo’lsa, u holda
mehnatga haq to’lashning ishbay shakli tushuniladi. Agar bunday o’lchov sifatida
ishlangan vaqt miqdoridan foydalanilsa, bunday holda vaqtbay ish haqi tushuniladi
(2-rasm). 162-rasm.   Ish   haqi   to’lashning   asosiy   ikki shakli 5
Vaqtbay haq to’lashda mehnatning asosiy normasi qonun tomonidan yagona   tarzda
belgilangan   ish   vaqti   muddati   bo’lib,   bunda   xodimning   mehnat   vazifalari
ko’rsatiladi,   u   ish   vaqti   mobaynida   xodimlar   o’rtasidagi   mehnat   taqsimotiga
asosan,   ishlab chiqarishning tashkiliy-texnikaviy shart-sharoitlari bilan belgilangan
ana   shu   vazifalari   ado   etishi   lozim.   Belgilangan   normani   bajarganlik   uchun   haq
to’lasho’lchovi-tarif   stavkasidir.   Agar   xodim   normada   nazarda   tuilgan   vaqtda
kamroq   ishlagan   bo’lsa,   unga   tarif   stavkasida   kamroq   haq   to’lanadi.   Bordi-yu,
xodim   ishlagan   va   muayyan   mehnat   vazifalariga   ega   bo’lgan   vaqt   belgilangan
normadan   ortib   ketsa   (bunga   ish   beruvchining   roziligi   kerak),   uning   mehnatiga
to’lanadigan haq   tarif   stavkasidan   yuqori   bo’ladi.
Ishbay   haq   to’lashda   asosiy   mehnat   normasi   sifatida   mahsulot   ishlab   chiqarish
normasi   namoyon   bo’ladi.   Bu   norma   ham   qonun   bilan   belgilangan   ish   vaqti
muddatidan kelib chiqib hisoblanadi. Xodimning asosiy mehnat vazifasini-normani
bajarganligi   uchun   u   tarif   stavkasi   miqdorida   ish   haqi   oladi.   Agar   bu   norma
bajarilmasa yoki oshirib bajarilsa, xodimga to’lanadigan haq tegishli ravishda tarif
stavkasidan kam   yoki yuqori   bo’ladi.
Iqtisodiy   mohiyat   nuqtai   nazaridan,   ish   haqining   ishbay   va   vaqtbay   shakllari
o’rtasida   unchalik   katta   farq   yo’qday   tuyuladi:   ularning   har   ikkalasi   ham   mehnat
bozori   tomonidan   belgilangan   ish   kuchi   (mehnat   xizmati)   bahosi   va   qonun   bilan
belgilangan ish vaqti muddatiga asoslanadi. Biroq, iqtisodiy adabiyotlarda vaqtbay
5
  Muallif   tomonidan   ishlab chiqildiIshbay ish  
haqi
Vaqtbay  
ish haqi 17haq to’lash shakli birlamchi, ishbay haq to’lash shakli undan paydo bo’lgan hosila
haq to’lash shakldir,   degan fikrni   uchratish mumkin.
Mehnatga   ishbay   haq   to’lash   mehnat   unumdorligining   o’sishini   va   mahsulot
miqdorini   ko’paytirishni   rag’batlantiradigan   tizim   hisoblanadi.   Lekin,   mahsulot
ishlab   chiqarishni   ko’paytirishni   rag’batlantirish   ish   beruvchida   mahsulot   ishlab
chiqarishni   belgilangan   me’yorlarini   ko’paytirish,   mazkur   texnika   darajasi   va
qo’llanilayotgan  texnologiya  sharoitida topshiriq  yoki   rejani  oshirish  real  zarurati
bo’lgandagina   ijobiy   natijalar   berishi   mumkin.   Agar   erishilgan   natijaga   nisbatan
ish   sifatining   ortishi   va   mahsulot   ishlab   chiqarishning   ko’paytirilishi   ishlab
chiqarish   jarayoniga   jiddiy   texnikaviy   va   texnologik   o’zgarishlar   kiritgandagina
mumkin   bo’lsa, u holda mahsulot ishlab chiqarishni ko’paytirish uchun ishbay haq
to’lash   tizimini   qo’llanish   oqilona hisoblanmaydi.
Bildirilgan   fikrlarga   ko’ra,   ko’pincha   ayrim   ishlarda   mehnatga   haq   to’lashning
ishbay   usulini   tatbiq   etish   mahsulot   sifatining   pasayishi,   texnologik   rejimlar   va
xavfsizlik   texnikasi   talablari   buzilishiga   yo’l   qo’yiladi,   shuningdek,   xom-ashyo
materiallar   va   energiya   sarflashda   ortiqchalik   hollari   sodir   bo’ladi.   Bu   hol
ko’pincha   ishchilar   har   turli   mahsulot   ishlab   chiqarganda,   ishlab   chiqarish
uchastkasida   muayyan   miqdorda   yaroqsiz   mahsulot   to’planib   qolganda,   sifatning
yomonlashganligi   yoki   yaroqsiz   mahsulot   ishlab   chiqarilganligi   aniqlanmaganda
ro’y   beradi.
Oddiy   vaqtbay   tizim   xodimning   ish   haqini   uning   tarif   stavkasiga   yoki   haqiqatda
ishlangan vaqtiga qarab belgilaydi. Ana shunga muvofiq, tarif stavkalari:   soatbay,
kunbay,   hamda,   oylik stavkalar   tatbiq etiladi.
Rivojlangan   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   va   boshqa   sohalarda   ish   haqining
xilma-xil   tizimlari   qo’llaniladi.   Bu   tizimlarning   hammasi   mehnatga   haq
to’lashning   keng   tarqalgan   asosiy   ikki   turi-ishbay   va   vaqtbay   haq   to’lashga
asoslanadi. Ishbay   haq   to’lash   shakli   yaqin   o’tmishda   ham   ko’pgina   korxonalarda
keng   qo’llanib   kelingan, u vaqtda mashina-qo’l mehnati va qo’l mehnati ustunroq
bo’ladi.   Xuddi   shu   davrda   mehnatni   normallash   keng   joriy   qilinib,   normalarning
ancha   zo’r   berishni   talab qiladigan mashhur Teylor tizimi vujudga kelgandi. Biroq, 18sanoatda   ishlab   chiqarishni   mexanizatsiyalash   va   ayniqsa,   avtomatlashtirishning
rivojlanib   borishiga   ko’ra   ish   haqini   tashkil   etishning   ishbay   shakli   asta-sekin
o’rnini   vaqtbay   shaklga   bo’shatib   bera   boshladi.   Hozirgi   vaqtda   mehnatga   haq
to’lashning   vaqtbay   shakli   va   uning   tarkibiga   kiruvchi   vaqtbay–mukofotli
shaklining   salmog’i   AQShda   qariyb   70%,   Buyuk   Britaniyada   taxminan   60%,
Frantsiyada   80%ni   tashkil   etadi.
3. Ish   haqini   to’lash   tartibi.   Rag’batlantiruvchi   to’lovlar
Ish   haqi   kamida   har   yarim   oyda   bir   marta,   ammo   boshqa   xodimlarning   ayrim
toifalari uchun bu muddatlar boshqacha bo’lishi ham mumkin. Ish haqi to’lashning
avans   va   avanssiz   tartibi   mavjud.   Birinchi   holda   xodim   oyning   birinchi   yarmi
uchun   avans   oladi,   oyning   ikkinchi   yarmi   uchun   esa   u   bilan   uzil-kesil   hisob-kitob
qilinadi.   Avans   miqdori   ma’muriyat   bilan   kasaba   uyushmasi   o’rtasida   kelishuv
asosida   belgilanadi. Avanssiz hisob-kitobda oyning birinchi yarmi uchun ish haqi
amalda   ishlab   chiqarilgan   mahsulotga   qarab   to’lanadi.   Ish   haqidan   ushlab
qolinishiga,   faqat   quyidagi hollardagina   yo’l   qo’yiladi:
-soliqlar   bo’yicha;
-sudning chiqarilgan hukmiga binoan ahloq tuzatish ishlari o’talayotganda,   boshqa
xil   ushlab   qolishlardan   qat’i   nazar   ish   haqining   besh   foizidan   yigirma   foizigacha
bo’lgan   miqdorda;
-sudning chiqargan qaroriga binoan 20 foizdan ortiq bo’lmagan miqdorda,   alliment
undirib olinayotganda yoki boquvchisi mayib-majruh bo’lib qolganda,   sog’lig’iga
zarar   yetkazilganda   yohud   vafot   etganda,   shuningdek,   bosqinchilik   yoki   o’g’rilik
tufayli   yetkazilgan   zarar   undirib   olinayotganda-ko’pi   bilan   ellik   foiz   miqdorda;
-ma’muriy   tartibda   solinadigan,   va   hech   shubhasiz   majburiy   tartibda   ushlab
qolinadigan jarimalar tarzida;
-korxona   oldidagi   qarzini   undirish   maqsadida   quyidagi   hollarda   ma’muriyatning
farmoyishi   bilan:
a) ish   haqiga   berilgan   avansni   ushlab   qolish   uchun: 19-hisob-kitobdagi   yanglishishlar   natijasida   ortiqcha   to’langan   pulni   qaytarib   olish
uchun;
-xizmat   safarlari   yoki   boshqa   joyda   ishlashga   o’tganligi   munosabati   bilan;
-xo’jalik   ehtiyojlariga   berilgan   bo’lib,   sarf   qilinmay   qolgan   va   o’z   vaqtida
qaytarilmagan   avansni   ushlab   qolish   uchun   bunday   hollarda   avansni   qaytarish,
qarzni   to’lash   va   hokazo   uchun   belgilangan   muddat   tamom   bo’lgan   kundan
boshlab   kamida   bir   oy   o’tmasdan   avans   yoki   qarzni   ushlab   qolish   haqida
farmoyish   berilishi   mumkin, agar bu muddat o’tib ketgan bo’lsa, u holda qarz faqat
sud yo’li bilan   undiriladi.
b) ishdan   bo’shatilgan   xodim   shu   yilgi   ta’tildan   foydalangan   bo’lsa,   ishlab
ado   etilmagan ta’til   kunlari   uchun:
-korxona   tugatilishi,   shtatlar   qisqartilishi   munosabati   bilan   egallab   turgan
lavozimiga   noloyiqligi   aniqlanganligi;
-vaqtincha ish qobiliyatini yo’qotganligi natijasida ishga uzoq
vaqt   kelmaganligi sababli;
-harbiy   xizmatga   chaqirilishi   yoki   o’tishi;
-boshqa   ishga   saylab   qo’yiladigan   lavozimiga   o’tkazilganligi;
-o’qishga   yuborilgani   bundan   mustasno.
-pensiyaga   chiqqanligi   munosabati   bilan   xodim   ishdan   bo’shatilgan   hollar
bundan mustasno.
v) xodimning   aybi   bilan   yetkazilgan   zararni   undirish   uchun,   o’rtacha   oylik
ish   haqidan ortiq   bo’lmagan   miqdorda.
Zararni   undirishi   haqidagi   farmoyish   yetkazilgan   zarar   aniqlangan   kundan   ikki
haftadan   kechikmay   chiqarilishi   va   bu   haqda   xodim   xabardor   qilingan   kundan
boshlab   kam   deganda   yetti   kundan keyin ijro   etish   uchun qo’yilishi lozim.
Rag’batlantiruvchi   to’lovlar   va   ularning   asosiy   turlari.
Mamlakatimiz   xo’jalik   faoliyati   tajribasida   xilma-xil   rag’batlantirish   tizimlari
ishlab   chiqilgan   bo’lib,   ulardan   muayyan   ishlab   chiqarish   sharoitlarida   alohida-
alohida   yoki   boshqa   tizimlar   bilan   birgalikda   foydalaniladi.   Aytaylik,   biror   xodim
mehnatda   sezilarni   yutuqlarni   qo’lga   kiritdi   va   uni   rag’batlantirish   kerak.   Bunda 20rahbariyat   quyidagi   rag’batlantirish   chora-tadbirlarini   ko’rishi   mumkin   (3-rasm):
1) xodimning   malaka   razryadini   va   tegishli   ravishda   tarif   stavkasi
(maoshi)ni   oshirish;
2) unga   kasb   mahorati   uchun   qo’shimcha   haq   to’lashni   belgilash;
3) bir   martali   mukofot   berish;
4) ko’rsatib   o’tilgan   bu   rag’batlantirish   turlarini   biron-bir   tarzda   qo’shib
foydalanish.
3- rasm.   Xodimni   rag’batlantirishning   bir   necha   turlari 6
Rag’batlantiruvchi   tizimlarning   bir   necha   guruhlarini   alohida   ajratib   ko’rsatish
mumkin:
1. Mehnat   asosiy   haq   to’lashni   xodimning   asosiy   mehnat   me’yoridan
chetga   chiqadigan   ko’rsatkichlarni   bajarish   va   oshirib   ado   etish   darajasi   bilan
bog’liq   qilib   qo’yadigan   tizimlar.   Bularga   joriy   ish   natijalari   uchun   beriladigan
turli mukofotlar   kiradi.
Mehnatga   asosiy   haq   to’lashni   xodimning   shaxsiy   ishchanlik   sifatlari,   uning   kasb
mahorati   darajasi   va   alohida   fazilatlari,   ishga   bo’lgan   munosabati   bilan
bog’laydigan   tizimlar.   Bular,   avvalo,   quyidagilar   uchun   rag’batlantiruvvchi
6
  Muallif   tomonidan   ishlab chiqildiXodimning 
malaka 
razryadini va 
tegishli ravishda  
tarif stavkasi 
(maoshi)ni 
oshirish Unga kasb 
mahorati 
uchun  
qo’shimcha  
haq   to’lashni 
belgilash
Bir martali 
mukofot  
berish Ko’rsatib 
o’tilgan bu 
rag’batlantirish  
turlarini biron-  
bir tarzda 
qo’shib 
foydalanish 21xususiyatga   ega   bo’lgan   qo’shimcha   va   ustama   haqlardir:   kasb   mahorati;   kasblar
(lavozim)ni birga qo’shib bajarganlik, xizmat  ko’rsatish me’yorlari (zonalari)ning
kengayganligi; avvalgi ko’p hajmli ishni (xizmatlarni) ozroq miqdordagi xodimlar
kuchi bilan   bajarganlik.
2. Xodim   yoki   xodimlar   guruhining   asosiy   ish   haqini   muntazam
xususiyatga   ega   bo’lmagan   muayyan   muvaffaqiyatlarga   erishgan   yoki   muayyan,
yetarli   darajada   zoq taqvim davri (yarim yil, bir yil) mobaynida qandaydir umumiy
jamoa   natijalari   bilan   bog’lovchi   tizimlar.   Bunga   bir   marta   beriladigan   turli
mukofotlar   va   to’lovlar   taalluqli   bo’lib,   hozirgi   vaqtda   ham   ayrim   korxonalarda
alohida   muhim ishlab   chiqarish   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   topshiriqlarni   bajarganlik,
ishlab   chiqarish   musobaqasida g’olib bo’lib chiqqanlik uchun, korxonaning yillik,
yarim yillik,   chorak yakunlari bo’yicha   faoliyati   va   hokazolar   to’lab borilmoqda.
Biz   yuqorida   mehnatga   haq   to’lashning   rag’batlantiruvchi   tizimini   tasniflashning
ayrim   boshqa   belgilarini,   xususan,   rag’batlantirish   tizimida   hisobga   olinadigan
ko’rsatkichlar   miqdori,   shartlar   va   boshqa   biron-bir   tavsiflarni   ajratib   ko’rsatdik
(ana   shu   nuqtai   nazardan,   rag’batlantirishning   barcha   tizimlarini   oddiy   va
murakkab   tizimlarga   ajratish   mumkin);   rag’batlantirish   tizimi   bilan   ayrim
xodimlarni   yoki   xodimlar   jamoalarini   qamrab   olish   va   tegishli   ravishda
rag’batlantirishlar   natijalari   va   miqdorlarini   hisobga   olish   (ana   shu   nuqtai
nazardan,   rag’batlantirish   tizimlari,   alohida   va   jamoa-guruh   tarzida   bo’lishi
mumkin);   rag’batlantirish   tizimida   e’tiborga   olinadigan   mezonlarga   nisbatan
mukofotlashning   ortib   borish   xususiyati   (ana   shu   nuqtai   nazardan,   rag’batlantirish
tizimlari   mutanosib   ortib   boruvchi   va   kamayib   boruvchi   tizimlarga   bo’linishi
mumkin).
Kafolatlangan   va   badal   to’lovlari.
Xodimlarning  uzrli   sabablar   bilan o’z  mehnat  vazifasini  amalda  bajarmagan   davr
uchun qonunda ko’zga tutilganiga muvofiq ravishda haq to’lashi kafolatli   to’lovlar,
deb ataladi.   Bunday   to’lovlar   quyidagi   hollarda   belgilanadi:
-xodim   davlat   va   jamoat   vazifalarini   bajarganligi   uchun,   qonun   bo’yicha   bu
vazifalar   ish   vaqtida   bajarilgan   taqdirda.   Deputatlik   burchini   bajarish,   deputat 22sifatida kasaba   uyushmasi  va  boshqa  jamoat   tashkilotlari  quriltoylari,  plenumlari,
konferentsiyalari qatnashish, surishtiruv, dastlabki tergov, prokuratura organlariga,
sudga   chaqirilish,   xalq   maslahatchilari   sifatida   sud   majlislarida   ishtirok   etish
kabilar   shular   jumlasiga   kiradi;
-ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   holda,   malakasini   oshirgan   vaqti   uchun;
-tibbiy   ko’rikdan,   albatta,   o’tishi   lozim   bo’lgan   xodimning   tibbiy   tekshiruvdan
o’tish   davri   uchun;
-donorlik   vazifasini   bajargan   hollarda
-ixtiro   yoki   ratsionalizatorlik   taklifini   ayni   ish   korxonaning   o’zida   joriy   qilish
ishida   qatnashgan   vaqti   uchun;
-yillik   ta’tilda   bo’lgan   vaqti   uchun,   xodimga   ta’tildan   oldingi   12   oxirgi   kalendar
oylar hisobidan o’rtacha   ish   haqi   to’lanadi;
-sovuq   paytlari   ochiq   havoda   yoki   usti   yopilmagan   binoda   ishlovchi   ishchi   va
xizmatchilarga   isinish va   dam   olishga   berilgan   tanaffuslar   vaqti uchun;
-bir   yarim   yoshga   to’lmagan   bolasi   bor   ayollarga   bolasini   emizishga   berilgan
tanaffus   vaqti   uchun;
-shtat   qisqartirilishi   munosabati   bilan   ishdan   bo’shatilgan   xodimlarga   ishga
joylashagan vaqti   uchun.
Xodimning   o’z   mehnat   vazifalarini   bajarilishi   yoki   boshqa   joydagi   ishga   ko’chib
o’tishi,   yohud,   boshqa   joydagi   ishga   ko’chirilishi   va   qabul   qilinishi   bilan   bog’liq
sarf-harajatlarini qoplash maqsadida to’lanadigan haq badal to’lovlari, deb   ataladi.
Bunday   to’lovlarga   quyidagilar kiradi:
-xizmat   safariga   yuborilganda   beriladigan   badal;
Bunda   safar   muddati   yo’lga   ketgan   vaqtni   hisobga   olmaganda   40   kundan   ortiq
bo’lmasligi kerak. Xizmat safariga yuborilgan xodimga sutkalik pul, yo’l kira haqi
va turar-joy ijarasi haqi to’lanadi. Sutkalik pul dam olish va bayram kunlarini ham
qo’shib hisoblab, xizmat safarining har kuni uchun to’lanadi. Safarga jo’nagan va
undan qaytgan   kuni   bir   kungi   hisoblanadi. 234. Ish   haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli   yondashuvlar
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   korxona   mehnatga   haq   to’lash   shakllari,   tizimlari   va
miqdorini,   shuningdek   boshqa   qo’shimcha   haq   va   ustama   haqlarni   respublika
qonun   hujjatlari asosida mustaqil ravishda   belgilaydi.
Ish   haqi   xodimlar   daromadining   asosiy   manbasi   hisoblanadi   va   korxona   ishining
pirovard   natijalarini   hisobga   olgan   holda   ularning   ishlab   chiqarishga   qo’shgan
mehnat   hissasi   bilan belgilanadi.
Ish   haqi   mahsulot   ishlab   chiqarish   (ishlarni   bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish)
xarajatlarining kattagina   qismini tashkil etadi. Ish haqi ishlab chiqarish (muomala)
chiqimlarining   bir   qismi   sifatida   mahsulot   tannarxini   shakllantirishga   va
pirovardida
– korxona tomonidan foyda olinishiga ta'sir ko’rsatadi. Shuning uchun ish vaqtidan
tashqari   mehnatga   haq   to’lash   va   bir   me'yordagi   ish   sharoitidan   boshqa   chetga
chiqishlar   singari   ish   haqiga   doir   noishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish   va
ularga   yo’l   qo’ymaslikka   e'tibor   berish muhimdir.
Korxona   buxgalteriyasining   muhim   vazifasi   -   ish   haqini   to’g’ri   hisoblash   va   uni
o’z vaqtida   berishdir.
Ishchilarni   ishga   qabul   qilish   mehnat   shartnomasi   va   u   imzolangandan   keyin
korxona   rahbarining   ishchini   ishga   qabul   qilish   to’g’risida   imzolagan   buyrug’i
chiqarilishi   bilan   rasmiylashtiriladi.
Korxona   bo’yicha   xodimlar   jadvali   ishlab   chiqiladi   va   tasdiqlanadi,   unda   barcha
xodimlarning   ro’yxati bo’lib,   ular   maoshining   miqdori   ko’rsatiladi.
Xodimlar   bo’limida   har   bir   xodimga   shaxsiy   varaqa   to’ldiriladi,   rahbar   xodimlar
va   mutaxassislarga   shaxsiy   varaqa   yuritiladi.   Har   bir   xodimga   ishga   qabul   qilish
paytida tabel raqami beriladi. Keyinchalik ish hajmi va ish haqini hisobga   olishga
doir barcha   hujjatlarga   ushbu   raqam   qo’yiladi.
Korxonaning   buxgalteriya   xizmati   tomonidan   har   bir   xodimga   shaxsiy   hisobvaraqa
ochiladi,   unda   xodimning   ish   haqi   to’g’risidagi   ma'lumotlar   oyma-oy   jamlanib
boriladi. 244- rasm.   Asosiy   ish   haqi   tarkibi 7
Yuqoridagi   4-rasmda   qo’shimcha   ish   haqining   tarkibini   ham   ko’rish   mumkin.
Mehnatga   haq   to’lashning   asosiy   shakllari   ishbay   va   vaqtbay   shakllar   hisoblanadi.
Ishbay ish haqi ishlab   chiqarilgan mahsulot (ishlar) miqdori va uning birligi   uchun
narxlar   asosida   hisoblanadi.   Uning   ishbay-mukofot   va   akkord   shakllari
qo’llaniladi.
Ishbay-mukofot   shakli   ishlab   chiqarish   me'yorlarini   bajarganlik   va   oshirib
bajarganlik   uchun   mukofotlar   to’lashni   nazarda   tutadi.
Mehnatga   haq   to’lashning   akkord   shaklida   ish   haqi   uning   tugashining   ko’rsatilgan
muddatlarini   hisobga   olgan   holda   bajarilgan   ishlarning   butun   hajmiga   nisbatan
hisoblanadi.   Jamoa   ish   haqi   brigadaning   har   bir   a'zosi   ishlagan   vaqt   va brigada
a'zosining razryadiga (tarif stavkasiga) mutanosib ravishda taqsimlanadi.   Jamoa ish
haqining   qismi   va   aynan   brigada   ishlab   topgan   qo’shimcha   ish   haqi   va   mukofot
mehnatda ishtirok etish koeffitsientini hisobga olgan holda taqsimlanishi   mumkin.
Mehnatda   ishtirok   etishning   haqiqiy   koeffitsientini   brigadaning   har   bir   a'zosiga
brigada   kengashi   korxona   rahbari   tomonidan   tasdiqlangan   bayonnomani
7
  G’ulomova   F.G’.   Buxgalteriya   hisobini   mustaqil   o’rganish uchun   qo’llanma.  –T.:   Norma,   2009. -   167   b.ASOSIY   ISh   HAQI   TARKIBI
Ishlangan vaqt, bajarilgan ishlar miqdori va sifati uchun xodimga  
hisoblanadigan ish   haqi
Ishbay   narxlar   bo’yicha to’lov;   tarif stavkalari;   okladlar;   mukofotlar
Ishning   me'yoriy   sharoitlaridan   chetga   chiqishlar
Tungi   vaqtda,   ish   vaqtidan   tashqari   ishlaganlik   munosabati   bilan   qo’shimcha  
to’lovlar
Brigadirlik   uchun   qo’shimcha   haq
Ishchining   aybi bo’lmagan holda   ishlamaganlik   uchun   to’lov   va   hokazolar 25rasmiylashtirish yo’li   bilan   belgilaydi.
Mehnatga   haq   to’lashning   vaqtbay   shakli   ish   haqini   xodim   tomonidan   ishlangan
vaqt   miqdoridan   va   bir   soat   ish   uchun   tarif   stavkasidan   kelib   chiqib   hisob-   kitob
qilishni   nazarda   tutadi.
Vaqtbay-mukofot   to’lovi vaqtbay ish haqining bir turi hisoblanadi. Mehnatga   haq
to’lashning   ushbu   tizimi   sifat   va   miqdor   ko’rsatkichlari   uchun   mukofot   hisoblashni
nazarda   tutadi.   U   vaqtbay   ishlaydigan   ishchilar   oylik   lavozim   maoshlari
belgilangan   xizmatchilar   ish   haqini   hisob-kitob   qilishda   qo’llaniladi.   Mukofot
tasdiqlangan   va   korxonada   amal   qilayotgan   mukofotlash   to’g’risidagi   nizom
bo’yicha,   ishlangan   vaqt   va   lavozim   maoshi   yoki   tarif   stavkasini   hisobga   olgan
holda   hisoblanadi.   Mukofotlash   to’g’risidagi   nizom   korxonaning   o’zi   tomonidan
ishlab   chiqarish   sharoitlari   va   xususiyatlariga   nisbatan   qo’llash   orqali   ishlab
chiqiladi   hamda   korxona   rahbari   yoki   ta'sischilarining   umumiy   yig’ilishi
tomonidan   tasdiqlanadi.
Tungi  vaqtdagi ish uchun haq to’lash. Soat  22.00 dan to soat  6.00 gacha   bo’lgan
vaqt   tungi   vaqt   deb   hisoblanadi 9
.   Agar   xodim   uchun   belgilangan   kundalik   ish
(smena)   muddatining   kamida   yarmi   tungi   vaqtga   to’g’ri   kelsa,   tungi   ish   vaqti
muddati   bir   soatga,   ish   haftasi   muddati   ham   shunga   muvofiq   ravishda
qisqartiriladi.
Quyidagilarning   tungi   vaqtda   ishlashiga   qo’l   qo’yilmaydi:
-homilador ayollar va o’n to’rt yoshga to’lmagan bolasi   (o’n olti yoshga   to’lmagan
nogiron   bolasi)   bor ayollar;
- 18   yoshga   to’lmagan   shaxslar;
- qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   toifadagi   ishchilar.
Tungi   vaqtdagi   ish   korxonada   o’rnatilgan   birlamchi   hujjatlar   bilan
rasmiylashtiriladi.   Tungi   vaqtdagi   ishning   har   bir   soati   uchun   kamida   bir   yarim
baravar miqdorda haq to’lanadi, ya'ni tungi vaqtdagi ish uchun   qo’shimcha to’lov
miqdori soat   stavkasining 50   %   dan   kam   bo’lishi   mumkin   emas.
Ishga   yollash   bo’yicha   korxona   ma’muriyati   va   ishchilar   o’rtasidagi   munosabat
mehnat   shartnomalari   yordamida   shakllanadi.   Mehnat   shartnomalari   avvalo   ish 26haqi stavkasi, normadan ortiqcha bajarilgan ishlar uchun stavka, dam   olish   kunlari
va   tanaffuslar,   pensiya   fondlari   va   sog’liqni   saqlashga   ajratmalar   hamda
narxlarning   o’zgarishini   hisobga   olib   iste’molchilik   savati   qiymatini   tartibga   solish
kabi   jihatlarni   o’z   ichiga  oladi.   Keyin   mehnat   sharoiti   masalalari   qarab   chiqiladi.
Nihoyat,   qator   tashkiliy   masalalar   hal   qilinadi.   Odatda   kelishuv   bir   necha   yilga
(asosan   uch   yilga) tuziladi.
Ayrim   hollarda   davlat   ham   korxona   ma’muriyati   va   ishchilar   o’rtasidagi   o’zaro
munosabatlarga,  masalan,  ish   tashlash   masalalariga  tegishli   munosabatlarga   ta’sir
ko’rsatishi   mumkin.   Ammo   ish   tashlash   huquqi   «Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy
huquqlar   haqidagi   xalqaro   pakt»da   mustahkamlangan   asosiy   ijtimoiy-   iqtisodiy
huquq   va   erkinliklar jumlasiga kiradi.
Ko’pchilik   mamlakatlarda   mehnat   munosabatlarining   rivojlanishida   bosh   masala
ishsizlikni   ijtimoiy   kafolatlashga,   ishlovchilarning   mehnat   sharoitini   yaxshilash va
ish   haqini   oshirish   imkoniyatlari   bilan   bog’liq   masalalar   hisoblanadi.   Bu
muammolarni   hal   qilishda   asosiy   rol kasaba   uyushmalariga   tegishli bo’ladi.
Ko’pchilik bozorlarda ishchilar  o’zlarining ish kuchini  kasaba uyushmalari   orqali
jamoa   bo’lib   «sotadi».   Kasaba   uyushmalari   nisbatan   ko’p   sonli   ishga   yollovchilar
bilan   muzokaralar   olib   boradi   va   ularning   asosiy   iqtisodiy   vazifasi   ish   haqini
oshirishdan iborat bo’ladi. Kasaba uyushmalari bu maqsadga turli xil yo’llar   bilan
erishishi   mumkin. 27Xulosa
Ish   haqi   to’g’risidagi   turli   xil   nazariyalarni   o’rganib   quyidagi   xulosalarga   keldik.
Ish   haqi   korxona,   muassasa,   tashkilotlarning   o’z   xodimlariga   ularning   mehnati
uchun   to’lashi   shart   bo’lgan   haq   shaklidir.
Yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulotning   uning   ishlab   chiqaruvchilari   o’rtasida
mehnatning miqdori, sifati va unumdorligiga qarab taqsimlanadigan qismi ish haqi
deb   yuritiladi.   Ish   haqining   asosiy   vazifasi   ishchi   va   xizmatchilarning   hayot   va
mehnat   sharoitini   yaxshilash,   boshqacha   qilib   aytganda,   mehnat   me’yori   bilan
iste’mol   me’yori o’rtasidagi bog’liqlikni   ta’minlashdan iboratdir.
Ishchi uchun qanday shaklda va qancha miqdorda ish haqi olishi emas, balki   unga
qancha miqdorda tovarlar va xizmatlar sotib olishi mumkinligi muhim. Shu   sababli
nominal   va  real   ish  haqi  farqlanadi.   Nominal   ish  haqi  bu  ma’lum   vaqt   davomida
olingan ‘ul  summasi  yoki  ‘ul  shaklidagi  ish  haqi. Real  ish  haqi  – bu   nominal  ish
haqiga   sotib   olish   mumkin   bo’lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori.   O’z-   o’zidan
aniqki, real ish haqi nominal ish haqiga va xarid qilinadigan tovarlar (va   xizmatlar)
bahosiga bog’liq. Shunday ekan, real ish haqi boshqa sharoitlar bir xil   bo’lganda,
nominal   ish   haqiga   to’g’ri   mutanosibdir   va   iste’mol   buyumlari   va   xizmatlar
narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir.
Real ish haqi uch omil bilan aniqlanadi: birinchidan, nominal ish haqining   miqdori
bilan;   ikkinchidan,   amaldagi   soliqlar   yuki   bilan;   uchinchidan,   iste’mol   narxlari
darajasi   bilan.
Ish   haqini   tashkil   etishda   uning   ikkita   asosiy   shakli:   vaqtbay   va   ishbay   shakllari
farqlanadi.   Vaqtbay   ish   haqi   xodimning   malakasi,   mehnatning   sifati   va   ishlagan
vaqtiga qarab to’lanadigan ish haqidir. Ishbay ish haqi ishchining ishlab   chiqargan
mahsulot   miqdori   yoki   bajargan   ishining   hajmiga   qarab   beriladigan   ish   haqidir.
Mahsulot   birligi   uchun   miqdori,   ta’rif   stavkasidagi   haqni   ishlab   chiqarish
me’yoriga taqsimlash yo’li bilan aniqlanadi. Haq to’lash shakllarining aniq mehnat
sharoitlarini   hisobga   oladigan   turlari   ish   haqining   tizimini tashkil   qiladi. 28Ishchilarning   ish   haqini   tabaqalashtirish   eng   avvalo   davlat   tarif   tizimi   yordamida
amalga   oshiriladi.   Tarif   tizimi   yordamida   tarmoqlar   va   mamlakat   mintaqasi
bo’yicha, ular ichida esa ishlab chiqarish turlari, turli toifadagi xodimlar   malakasi
va mehnat sharoitlariga qarab ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasi   tartibga
solib   turiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   mehnat   bozori   tahlil   qilinganda,   mamlakatdagi   iqtisodiy
faol   aholi   soni   2019   yilning   uchinchi   choragida   14   946,2   ming   kishini   tashkil
etganligi,   bu   2018   yilga   nisbatan   qariyb   200   mingga   ko’payganligini,   shundan   13
608,8   ming   kishi   bugungi kunda   ish bilan   bandligi ayon bo’ldi.
Mamlakatimizda   bandlik   darajasi   ya’ni   band   aholi   sonining   mehnatga   layoqatli
aholi   soniga   nisbati   2018   yilda   67,4   foizni   tashkil   etgan.   Hududlar   kesimida
qaraydigan   bo’lsak,   bandlik   eng   yuqori   bo’lgan   hududlar   jumlasiga   Toshkent
shahri   (77,5%),   Toshkent   viloyati   (71,4%),   Buxoro   viloyati   (70,7%)   va   Sirdaryo
viloyati   (70,5%)   kiradi.
Shu   o’rinda   yuqorida   bildirilgan   fikr-mulohazalarimizni   muxtasar   qilib
aytmoqchimizki,   mehnat   haq   to’lashda   rag’batlantiruvchi   vositalar   rolini   oshirish
maqsadga   muvofiq:
- mehnat   haqining   qiymatini   ishchi   va   xodimlar   tomonidan   bajariladigan
ish   faoliyatining   samaradorligiga,   unumdorligiga   va   sifatiga   bog’liq   qilib   qo’yish
kerak.   Shunday   yo’l   tutilsa,   ishchi   va   xodimlar   o’zlari   bajaradigan   funksional
vazifalarining   pirovard natijasidan   bevosita   manfaatdor   bo’lishadi;
- mehnatga   haq   to’lashning   konkret   sharoitga   mos   ravishda   amal   qila
oladigan   tizimini   joriy   etish   zarur.   Bunday   tizim   korxonaning   iqtisodiy   faoliyati
yakunlarini   hamda   alohida   olingan   har   bir   ishchi-xodimning   umumiy   ishga
qo’shgan   individual   hissasini   inobatga   olishga,   shu   bilan   birga   har   bir   ishchi-
xodimning   sof   foydadan   olishi   mumkin   bo’ladigan   ulushini   aniqlashga   imkon
beradi;
- ishchi-xodimlarga   bir   xilda   maosh   to’lashdan   voz   kechilishi   lozim;
- ishchi-xodimlarga ish haqi to’lash tizimini tashkil etish chog’ida mazkur
tizimning   amal   qilishi   oqibat   natijada   ishchilar   orasida   nifoq   tug’ilishiga   olib 29kelmasligi   lozimligini e'tiborga   olib   ish   tutish maqsadga   muvofiqdir. 30Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2017   y.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksi.   T.:   O’zbekiston,   2012   y.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni.   2017   yil   7 fevral.
4. Vazirlar Mahkamasining “Mehnatga haq to’lash yagona tariff setkasini   yanada
takomillashtirish   to’g’risida”gi   775-son   Qarori.   2019 yil   16   sentyabr.
5. Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlashʼ   va   inflyatsiyani
jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlar   jarayonidagi   bosh   vazifamizdir   nomli   maruzasi.
2020   yil   24 yanvar
6. O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy   nashriyoti.   04.02.2014.   Toshkent.
- Борисов   Е.Ф.   Экономическая   теория:   учеб.   –   2-е   изд.,   перераб.   и   доп. М.:
ТК   Велби,   Изд-во   Проспект,   2005.   –   544 с.
7. Шишкин   А.   Ф.   «Экономическая   теория»,   учебник,   книга   2,   М.   изд-ва
«Владос»,   1996   г.
8. Қаралсин:   Макконнелл   К.Р.,   Брю   С.Л.   Экономикс:   Принципы,   проблемы
и политика. Т.2. – М.: Республика,   1992   г.
9. Қаралсин:   Курс   экономической   теории.   Учеб.   пособ.   под   ред.   Чепурина
М.Н.,   Киселевой   Е.А.   Киров,   изд-во «АСА»,   1995   г.
10. Тожибоева   Д.   Иқтисодиёт   назарияси:   Олий   ўқув   юртлари
талабалари   учун   ўқув   қўлланма.   –   Т.: «Ўқитувчи».   2002 y.
11. G’ulomova   F.G’.   Buxgalteriya   hisobini   mustaqil   o’rganish   uchun
qo’llanma.   –T.:   Norma,   2009   y.
12. Sh.SH.Shodmonovning   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik;   O’zbekiston
Respublikasi   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi.   –   T.:   IQTISOD-MOLIYA,   2010..
13. M.Rasulov.   Bozor   iqtisodiyoti   asoslari.   Toshkent   “O’zbekiston”1999
yil.