O’zbekistonda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini qayta qurish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari kurs ishi

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :     O’zbekistonda   ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilishini   qayta   qurish
jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  O’zbekistonda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini qayta qurish
jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. O‘zbekiston iqtisodiyotida ishlab chiqarish tarkibiy tuzilishini 
qayta qurishning nazariy asoslari
1.1. Ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasi tushunchasi va uning iqtisodiy 
ahamiyati …………………………………………………………………………
1.2. O‘zbekistonda ishlab chiqarish tarmoqlarining mavjud holati va tarkibiy 
muammolari ………………………………………………………………………
1.3. Ishlab chiqarish tuzilmasini modernizatsiya qilishga doir davlat siyosati va 
islohotlar yo‘nalishlari ……………………………………………………………
II BOB. Ishlab chiqarish tuzilmasini qayta qurish jarayonida 
makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash yo‘llari
2.1. Makroiqtisodiy barqarorlik tushunchasi va uni saqlash 
omillari …………….
2.2. Tarkibiy islohotlar natijasida yuzaga keladigan makroiqtisodiy 
muammolar .
2.3. O‘zbekiston sharoitida ishlab chiqarish tuzilmasini takomillashtirish orqali 
makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash istiqbollari ……………………………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   oldiga
iqtisodiy taraqqiyotning sifat jihatdan yangi bosqichiga o‘tishni maqsad qilgan
bir   davrda,   ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilmasini   qayta   ko‘rib   chiqish
zarurati   tobora   kuchayib   bormoqda.   Bozor   mexanizmlarining   chuqurlashuvi,
tashqi   iqtisodiy   ochiqlikning   ortishi,   xomashyo   resurslaridan   samarali
foydalanish va tayyor mahsulotlar ishlab chiqarish darajasini oshirish masalalari
eng   muhim   strategik   yo‘nalishlardan   biridir.   Ayni   paytda,   iqtisodiyotda
xizmatlar sohasi va sanoatning ulushi o‘rtasidagi nomutanosibliklar, texnologik
eskirgan korxonalar sonining ko‘pligi, importga qaramlik darajasi kabi omillar
mavjud   bo‘lib,   ular   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   bevosita   salbiy   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Shu   sababli   tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirish,   sanoat
tarmoqlarini   diversifikatsiya   qilish   va   raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab
chiqarishni kengaytirish dolzarb masalaga aylandi.   Iqtisodiyotning real sektori,
xususan,   ishlab   chiqarish   tarmoqlari   makroiqtisodiy   barqarorlikning   asosiy
omillaridan   biri   hisoblanadi.   Aholi   bandligini   ta’minlash,   daromadlarni
oshirish,   fiskal   barqarorlik   va   tashqi   savdo   balansini   ijobiy   holatga   olib
chiqishda   ishlab   chiqarish   tarkibining   to‘g‘ri   shakllantirilgan   bo‘lishi   hal
qiluvchi rol o‘ynaydi. Shu bois, mazkur kurs ishida ishlab chiqarish tuzilmasini
qayta   qurishning   iqtisodiy   asosi,   mavjud   muammolari   va   makroiqtisodiy
barqarorlikka   ta’siri   chuqur   tahlil   qilinadi.   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot
strategiyasida   bu   yo‘nalish   ustuvor   bo‘lib,   davlat   siyosatining   muhim
yo‘nalishlaridan biri sifatida e’tirof etilgan.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ishlab   chiqarishning
tarkibiy tuzilmasi va makroiqtisodiy barqarorlik masalalari nafaqat milliy, balki 4xalqaro miqyosda ham dolzarb tadqiqot mavzularidan biri hisoblanadi. Xorijiy
iqtisodchi   olimlar   –   M.   Porter   o‘zining   “raqobat   ustunligi”   nazariyasi   orqali
iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish   zanjirlarining   strategik   muhimligini   asoslab
bergan.   D.   Nort   va   J.   Robinson   kabi   mualliflar   esa   iqtisodiy   institutlar   va
ularning ishlab chiqarishdagi rolini yoritgan. A. Toffler esa sanoat jamiyatidan
bilim jamiyatiga o‘tish bilan bog‘liq tarkibiy siljishlarni chuqur tahlil qilgan.
O‘zbekistonda   ham   bu   masala   bo‘yicha   muayyan   ilmiy   izlanishlar   mavjud.
Xususan,   B.   X.   Xodiyev,   A.   A.   Azizov   va   Sh.   Sh.   Xakimovlarning   ishlarida
iqtisodiy islohotlarning yo‘nalishlari, investitsion faoliyat, ishlab chiqarishning
modernizatsiyasi   haqida   asosli   fikrlar   bildirilgan.   Shunga   qaramay,   ishlab
chiqarish   tuzilmasini   qayta   qurishning   bevosita   makroiqtisodiy   barqarorlikka
ta’siri,   tarkibiy   o‘zgarishlar   davrida   yuzaga   keladigan   xatarlar   va   ularni
yumshatish   strategiyalarining   o‘rganilishi   hali   yetarli   emas.   Ayniqsa,   tarkibiy
islohotlarning   makroiqtisodiy   indikatorlarga   –   inflatsiya,   ishsizlik,   valyuta
kursi, tashqi  savdo balansiga  ko‘rsatadigan ta’sirini tizimli tahlil  qilish hozirgi
kundagi   ilmiy   tadqiqotlarning   muhim   yo‘nalishidir.   Shu   sababli   mazkur   kurs
ishi ushbu bo‘shliqni to‘ldirishga xizmat qiladi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati    Mazkur kurs ishining
nazariy ahamiyati shundan iboratki, unda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasi
tushunchasi,   uning   iqtisodiy   tizimdagi   roli,   o‘zgarish   omillari   va   qayta
qurishning   ilmiy   asoslari   tizimli   tahlil   qilinadi.   Bu   orqali   iqtisodiy   nazariyada
tarkibiy   siljishlarning   makroiqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri   yanada   chuqurroq
anglanadi.   Ishlab   chiqarish   tuzilmasining   modernizatsiyasi   va   sektoral
diversifikatsiya bilan bog‘liq nazariy yondashuvlar, ilg‘or xorijiy tajribalar bilan
solishtirilib,   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   xususiyatlariga   mos   yondashuvlar
ishlab chiqiladi. Bu esa mavjud ilmiy bilimlarni to‘ldirishga xizmat qiladi.
Amaliy ahamiyati esa shundaki, kurs ishida taqdim etilgan tahlil va xulosalar
ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   rivojlantirish   bo‘yicha   davlat   siyosatini
takomillashtirishda,   investitsion   loyihalarni   rejalashtirishda,   sanoat   siyosati   va 5iqtisodiy   strategiyalarni   ishlab   chiqishda   muhim   yo‘riqnoma   bo‘lishi   mumkin.
Ayniqsa, mahalliy ishlab chiqaruvchilar uchun tarmoqaro muvozanat, resurslar
taqsimoti,   texnologik   yangilanish,   eksport   salohiyati   va   import   o‘rnini   bosish
imkoniyatlarini   aniqlashda   bu   ish   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   kurs
ishida   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   va   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   o‘rtasidagi
o‘zaro   bog‘liqlik   ochib   berilishi   natijasida,   iqtisodiy   siyosatda   muvozanatni
saqlash uchun amaliy takliflar ishlab chiqiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy
tizimi,   xususan,   uning   ishlab   chiqarish   sektori,   tarmoqlararo   tarkibi   va
makroiqtisodiy muvozanat holati tanlanadi.
Kurs ishi mavzusining predmeti   –  I shlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasini
qayta   qurish   jarayonida   yuzaga   keladigan   makroiqtisodiy   muammolar   va
barqarorlikni ta’minlash mexanizmlaridan iboratdir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   O‘zbekistonda   ishlab   chiqarish   tarkibiy
tuzilmasini   qayta   qurish   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   islohotlarni   tahlil
qilish,   bu   jarayonda   makroiqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir   qiluvchi   omillarni
aniqlash va ularni bartaraf etish bo‘yicha takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasi tushunchasini tahlil qilish;
 O‘zbekistondagi ishlab chiqarish tarmoqlarining hozirgi holatini o‘rganish;
 Tarkibiy   islohotlar   davomida   yuzaga   kelayotgan   iqtisodiy   muammolarni
aniqlash;
 Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash omillarini yoritish;
 O‘zbekiston   sharoitida   ishlab   chiqarish   tuzilmasini   takomillashtirish
bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. O‘zbekiston iqtisodiyotida ishlab chiqarish tarkibiy tuzilishini
qayta qurishning nazariy asoslari
1.1. Ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasi tushunchasi va uning iqtisodiy
ahamiyati
Ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilmasi   –   bu   mamlakat   iqtisodiyotining   real
sektorida   faoliyat   yurituvchi   tarmoqlarning   o‘zaro   nisbati,   ularning   iqtisodiy
salmog‘i,   o‘zaro   bog‘liqligi   va   resurslardan   foydalanish   darajasini   ifodalovchi
kompleks iqtisodiy tushunchadir. U sanoat, qishloq xo‘jaligi, qurilish, transport,
xizmatlar,   axborot   texnologiyalari   kabi   tarmoqlar   o‘rtasidagi   nisbat   va   o‘zaro
integratsiyani   o‘z   ichiga   oladi.   Boshqacha   aytganda,   bu   tushuncha   iqtisodiy
tizimning   ichki   strukturasini   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   o‘zaro
joylashuvi   hamda   rivojlanish   darajasini   aniqlashga   xizmat   qiladi.Mazkur
tuzilma   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyati,   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorligi   va
raqobatbardoshligining   asosiy   ko‘rsatkichlaridan   biridir.   Ishlab   chiqarishning
tarkibiy   tuzilmasi   zamonaviy   iqtisodiyotda   muhim   strategik   vosita   sifatida
qaraladi.   Chunki   iqtisodiy   resurslarning   to‘g‘ri   taqsimlanishi,   muhim   ishlab
chiqarish   tarmoqlariga   ustuvorlik   berilishi   va   texnologik   taraqqiyot   aynan   shu
tuzilmaning   qanchalik   to‘g‘ri   shakllanganiga   bog‘liq.Zamonaviy   iqtisodiy
nazariyalar,   xususan,   tarkibiy   islohotlar   konsepsiyasi,   rivojlanayotgan
mamlakatlar   iqtisodiyotida   tarmoqlararo   muvozanat   muammosini   asosiy
muammolardan   biri   sifatida   ko‘rsatadi.   Ishlab   chiqarish   tarkibidagi   disbalans,
ya’ni ayrim tarmoqlarning haddan ortiq rivojlanishi yoki boshqalarining chetda
qolishi   natijasida   iqtisodiy   o‘sish   sekinlashadi,   iqtisodiy   xavfsizlikka   tahdid
paydo   bo‘ladi.   Shu   bois   ishlab   chiqarish   strukturasini   tahlil   qilish   nafaqat 7hozirgi   holatni   anglash,   balki   istiqboldagi   rivojlanish   yo‘nalishlarini   belgilash
uchun ham muhimdir.
O‘zbekiston   sharoitida   bu   masala   ayniqsa   dolzarb,   chunki   mustaqillik
yillarida   iqtisodiyotda   sektorlararo   nomutanosibliklar   mavjud   edi.   Avval
sanoatga   ko‘proq   e’tibor   qaratilgan   bo‘lsa,   xizmatlar   sohasi   va   innovatsion
sohalarning  rivojlanishi   sust   kechdi.  Shu  sababli,   ishlab  chiqarishning  tarkibiy
tuzilmasini   tahlil   qilish,   uni   qayta   ko‘rib   chiqish   va   zamon   talablariga
moslashtirish   zarurati   yuzaga   kelmoqda.Bundan   tashqari   tarkibiy   tuzilma
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarga   ham   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Masalan,
ishsizlik   darajasi,   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi,   eksport-import   saldosi,
investitsion oqimlar, inflyatsiya bosimi kabi omillar ishlab chiqarish sektorining
samaradorligi  va  diversifikatsiyasi   bilan chambarchas   bog‘liq.  Shuning  uchun,
ishlab   chiqarish   tuzilmasi   faqat   tarmoqlar   ro‘yxati   emas,   balki   iqtisodiy
barqarorlik va taraqqiyotning muhim  me’zonidir. Ishlab  chiqarishning  tarkibiy
tuzilmasi   resurslardan   foydalanish   samaradorligini   aniqlashga   yordam   beradi.
Masalan,   agar   tabiiy   resurslar   eksportga   xomashyo   sifatida   yuborilsa,   u
iqtisodiyotga   kam   foyda   keltiradi.   Ammo   shu   xomashyo   o‘zimizda   qayta
ishlanib,   qo‘shimcha   qiymatli   mahsulotga   aylansa,   bu   milliy   daromadga
sezilarli ta’sir ko‘rsatadi. Bu jihatdan, ishlab chiqarish tuzilmasining chuqurligi,
ya’ni yuqori qayta ishlash bosqichlari mavjudligi – iqtisodiy rivojlanish sifatini
belgilaydi.Iqtisodiyotni   tarkibiy   jihatdan   diversifikatsiyalash   –   barqaror
rivojlanishning   asosiy   omillaridan   biridir.   Shu   bois,   iqtisodiyot   faqat   bir   yoki
ikki   sektorga   tayanmasligi,   balki   bir   nechta   tarmoqlar   o‘rtasida   muvozanat
bo‘lishi zarur. Raqobatbardosh sanoat tarmoqlari, zamonaviy xizmat ko‘rsatish
sektori, agrosanoat klasterlari va texnologik markazlarning uyg‘un rivoji ishlab
chiqarish tuzilmasini kompleks tarzda mustahkamlaydi.Davlat siyosatining eng
muhim   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   ishlab   chiqarish   tuzilmasining
modernizatsiyasi   iqtisodiy   islohotlarning   markazida   turadi.   O‘zbekiston
Prezidentining   “Yangi   O‘zbekiston”   strategiyasida   ham   bu   boradagi   ustuvor 8yo‘nalishlar   aniq   belgilab   qo‘yilgan.   Xususan,   tarmoqlararo   integratsiyani
kuchaytirish,   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   kichik
biznes va sanoat kooperatsiyasini rivojlantirish asosiy vazifalar sirasiga kiradi.
Ishlab   chiqarish   tarkibining   zamonaviy   talablarga   javob   berishi   innovatsion
iqtisodiyot   barpo   etishda   hal   qiluvchi   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Raqamli
texnologiyalar,   sun’iy   intellekt,   avtomatlashtirish   kabi   yo‘nalishlar   ishlab
chiqarish   zanjirlariga   integratsiya   qilinmaguncha,   mamlakatning
raqobatbardoshligi   past   bo‘ladi.   Bu   esa   global   bozorga   chiqishda   to‘siq   bo‘lib
qoladi.
1.2. O‘zbekistonda ishlab chiqarish tarmoqlarining mavjud holati va
tarkibiy muammolari
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   mustaqillik   yillarida   bir   qator   tarmoqlarda   muhim
o‘zgarishlarga   erishgan   bo‘lsa-da,   ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilmasi
hanuzgacha   bir   qator   muammolardan   holi   emas.   Ishlab   chiqarish   sektorining
mavjud   holatini   tahlil   qilganimizda,   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi   va   xizmat
ko‘rsatish  tarmoqlari  o‘rtasidagi  muvozanat,  texnologik  daraja,  mahsulot  sifati
va   innovatsion   salohiyat   jihatidan   jiddiy   tafovutlar   kuzatiladi.   Aholining
bandlik   tuzilmasi   bilan   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)dagi   ulushi   o‘rtasida   ham
nomutanosiblik mavjud.
Sanoat   tarmog‘i   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   asosiy   ustunlaridan   biri
hisoblanadi.   So‘nggi   yillarda   bu   sohada   energetika,   kimyo,   metallurgiya,
qurilish   materiallari,   to‘qimachilik   va   oziq-ovqat   sanoati   yo‘nalishlari   jadal
rivojlanmoqda.   Xususan,   yirik   sanoat   zonalari   tashkil   etilishi,   texnoparklar   va
erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyati   orqali   investitsiyalar   hajmi   oshmoqda.   Biroq,
sanoat tarmog‘ining tarkibida yuqori texnologiyali ishlab chiqarish ulushi hanuz
yetarli   darajada   emas.   Ko‘plab   korxonalar   eskirgan   jihozlar   bilan   ishlamoqda,
bu   esa   mahsulot   tannarxining   yuqoriligi   va   raqobatbardoshlikning   pastligiga
olib   kelmoqda.Qishloq   xo‘jaligi   ham   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   muhim   o‘rin
tutadi. Mamlakat  aholisi  iste’mol   qiladigan mahsulotlarning  katta  qismi  aynan 9shu   tarmoqdan   olinadi.   Bugungi   kunda   paxta,   g‘alla,   meva-sabzavot
yetishtirishda   ijobiy   siljishlar   bor.   Biroq,   bu   sohada   ham   ko‘plab   muammolar
saqlanib qolmoqda: yer resurslaridan samarali foydalanilmasligi, suv tanqisligi,
texnika   va   texnologiyalarning   eskirganligi,   ishlab   chiqarilgan   xomashyoning
chuqur   qayta   ishlanmasligi   natijasida   iqtisodiy   samaradorlik   past   bo‘lib
qolmoqda.   Ko‘plab   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   xomashyo   holatida   sotiladi,
bu   esa   qo‘shimcha   qiymat   yaratilmasligiga   sabab   bo‘ladi.Xizmat   ko‘rsatish
sohasi esa iqtisodiy o‘sishning yangi drayveri sifatida e’tirof etilayotgan bo‘lsa-
da,   uning   ishlab   chiqarish   sektori   bilan   o‘zaro   integratsiyasi   sust   darajada.
Bank-moliya,   transport-logistika,   axborot   texnologiyalari,   ta’lim   va   sog‘liqni
saqlash xizmatlari hali keng ommaga yetarli sifat va hajmda taqdim etilmayapti.
Hududlar kesimida bu sohadagi tafovutlar, infratuzilmaning notekis rivojlanishi
ham   mavjud   holatni   murakkablashtiradi.O‘zbekistonda   ishlab   chiqarish
tarmoqlari o‘rtasidagi strukturaviy muvozanatsizlik iqtisodiy tizimning umumiy
samaradorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Masalan, YaIMda xizmatlar sohasi
ulushi   37–39   foiz   atrofida   bo‘lsa,   sanoatning   ulushi   27–29   foiz,   qishloq
xo‘jaligining ulushi esa  25–27 foizni tashkil  qilmoqda. Ammo bu tarmoqlarda
yaratilgan mahsulotlar eksportbop emasligi yoki kam darajada qayta ishlanishi
milliy iqtisodiyotning zaif nuqtalaridan biridir. Ayniqsa, tashqi bozorlarda talab
yuqori   bo‘lgan   yuqori   qo‘shilgan   qiymatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmi
yetarli emas.
Yana bir muhim muammo – hududiy nomutanosibliklar. Toshkent shahri va
viloyati,   Farg‘ona   vodiysi,   Navoiy   kabi   sanoati   rivojlangan   hududlar   bilan
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   Surxondaryo,   Jizzax,   Sirdaryo   viloyatlaridagi
ishlab   chiqarish   salohiyati   o‘rtasida   sezilarli   tafovutlar   mavjud.   Bu   esa
respublika bo‘yicha iqtisodiy o‘sish va bandlik ko‘rsatkichlarining nomutanosib
rivojlanishiga   olib   kelmoqda.Ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   importga
qaramligi   ham   iqtisodiy   mustaqillik   darajasini   pasaytiradi.   Ko‘plab   sanoat
tarmoqlari   ishlab   chiqarish   uchun   kerakli   uskunalar,   texnologiyalar,   hattoki 10xomashyolarni ham xorijdan olib kelishga majbur. Bu esa valuta zaxiralarining
kamayishiga,   milliy   pul   birligining   barqarorligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Import o‘rnini bosuvchi tarmoqlar yetarli darajada rivojlanmagan.
Yuqoridagi   muammolardan   tashqari,   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   o‘zaro
kooperatsiyasi   va   integratsiyasi   past   darajada   ekanligi   ham   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatmoqda.   Korxonalar   o‘rtasidagi   texnologik   zanjirlar   yaxshi
shakllanmagan, bu esa bir mahsulotni yetkazib beruvchi va uni qayta ishlovchi
subyektlar   o‘rtasida   uzilishlar   va   samarasizliklar   keltirib   chiqaradi.   Hozirgi
kunda   sanoat   va   qishloq   xo‘jaligi   o‘rtasida   chuqur   klasterlashuvga
erishilmagan.
Yana bir muhim omil – kadrlar salohiyatining pastligi va kasbiy malakaning
bozor   talablariga   mos   emasligidir.   Ko‘plab   ishlab   chiqarish   korxonalari
zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   uchun   kerakli   malakali   ishchi   kuchiga
ega   emas.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   sifatini   pasaytiradi   va   eksport   salohiyatini
cheklab   qo‘yadi.Shu   sababli   O‘zbekistonda   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining
mavjud   holatini   tahlil   qilish   orqali   tarkibiy   muammolarni   aniqlash,   ularni
bartaraf etish bo‘yicha tizimli yondashuvlar ishlab chiqish lozim. Buning uchun
sanoat,   qishloq   xo‘jaligi   va   xizmatlar   sohalarida   texnologik   modernizatsiyani
jadallashtirish,   infratuzilmani   yaxshilash,   hududlar   o‘rtasida   ishlab   chiqarish
zanjirlarini shakllantirish, import o‘rnini bosuvchi va eksportbop mahsulotlarga
ustuvorlik berish muhim hisoblanadi.
1.3. Ishlab chiqarish tuzilmasini modernizatsiya qilishga doir davlat
siyosati va islohotlar yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   ishlab
chiqarishning   tarkibiy   tuzilmasini   takomillashtirish   va   zamonaviylashtirish
davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishiga   aylana   boshladi.   Dastlabki   yillarda
iqtisodiyotda o‘tish davrining murakkabligi, bozor munosabatlarini  joriy qilish
zarurati,   tashqi   savdo   va   moliyaviy   tizimdagi   cheklovlar   modernizatsiya 11jarayonlarini   sekinlashtirdi.   Ammo   keyingi   bosqichlarda,   ayniqsa   2017-yildan
boshlab   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   boshlangan   islohotlar
doirasida   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   tubdan   isloh   qilish   va
zamonaviylashtirish yo‘lida muhim chora-tadbirlar amalga oshirila boshlandi.
Modernizatsiya   –   bu   mavjud   ishlab   chiqarish   bazasini   texnik   va   texnologik
jihatdan yangilash, raqamlashtirish, ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga
qaratilgan   tizimli   islohotlar   majmuasidir.   Davlat   tomonidan   bu   jarayonni
qo‘llab-quvvatlashning   asosiy   shakllari   qatoriga   investitsiyalarni
rag‘batlantirish,   soliq   va   boj   imtiyozlari,   texnologik   transferlar   uchun   sharoit
yaratish,   yirik   loyihalarni   moliyalashtirish   kiradi.   Xususan,   "Sanoatni
rivojlantirish jamg‘armasi", “Texnoparklar” va “Erkin iqtisodiy zonalar” orqali
korxonalarga subsidiya, kredit va infratuzilmaviy yordam ko‘rsatilmoqda.Ishlab
chiqarishni   modernizatsiya   qilish   davlat   strategiyasida   keng   qamrovli
yondashuv   orqali   amalga   oshirilmoqda.   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan
Yangi   O‘zbekiston   Taraqqiyot   Strategiyasi   va   “Sanoatni   rivojlantirish
konsepsiyasi”da ishlab chiqarish tuzilmasini tubdan qayta ko‘rib chiqish, yuqori
qo‘shilgan qiymatga ega mahsulotlar ulushini oshirish, import o‘rnini bosuvchi
mahsulotlarni   ko‘paytirish   kabi   vazifalar   belgilanmoqda.   Shu   bilan   birga,
eksportbop   sohalarni   rivojlantirish   orqali   ishlab   chiqarish   sektori   tashqi
bozorlarga   moslashtirilmoqda.Alohida   e’tibor   qaratilgan   sohalardan   biri   bu   –
raqamli   texnologiyalarni   joriy   qilish.   “Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”   dasturi
doirasida  sanoat  tarmoqlarida avtomatlashtirish, sun’iy intellekt, robototexnika
va   IoT   (Internet   of   Things)   kabi   ilg‘or   texnologiyalarni   joriy   qilish   maqsad
qilinmoqda.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirib,   inson   mehnatiga
bo‘lgan   qaramlikni   kamaytiradi,   mahsulot   tannarxini   pasaytiradi   va
raqobatbardoshlikni oshiradi.Sanoat modernizatsiyasi jarayonida import o‘rnini
bosuvchi   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   muhim   o‘ringa   ega.   O‘zbekistonda
metallurgiya,   elektrotexnika,   farmatsevtika,   kimyo,   mashinasozlik   kabi
sohalarda   ichki   talabni   qondirishga   qaratilgan   yirik   investitsion   loyihalar 12amalga   oshirilmoqda.   Masalan,   Olmaliq   kon-metallurgiya   kombinatida   yangi
zavodlar qurilishi, Angren va Navoiyda sanoat klasterlarining tashkil etilishi bu
yo‘nalishdagi islohotlarning amaliy namunalaridir.
Qishloq xo‘jaligida esa ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish suv tejovchi
texnologiyalarni joriy etish, texnik bazani yangilash va qayta ishlash zanjirlarini
kengaytirish   orqali   amalga   oshirilmoqda.   “Agrosanoat   klasterlari”   tizimi   bu
borada   samarali   tajriba   sifatida   xizmat   qilmoqda.   Bunday   yondashuv   orqali
fermerlar,   qayta   ishlovchilar,   eksportyorlar   va   banklar   o‘rtasida   uzviy
hamkorlik   yo‘lga   qo‘yiladi.   Natijada,   xomashyoni   chuqur   qayta   ishlash   hajmi
ortadi va tayyor mahsulot ishlab chiqarish darajasi yuqorilaydi.
Davlat   siyosatida   hududiy   modernizatsiya   ham   alohida   e’tiborda.   Har   bir
viloyatda   ixtisoslashtirilgan   tarmoqlarni   rivojlantirish,   “bir   hudud   –   bir
mahsulot”   tamoyili   asosida   ishlab   chiqarish   bazasini   kengaytirish   choralari
ko‘rilmoqda. Bu orqali nafaqat tarmoqlar rivojlanmoqda, balki bandlik darajasi
oshib,   mahalliy   budjetga   tushumlar   ko‘paymoqda.   Masalan,   Jizzaxda
elektrotexnika,   Qashqadaryoda   neft-gaz   kimyosi,   Andijonda   avtomobilsozlik,
Xorazmda   to‘qimachilik   yo‘nalishlari   asosiy   tarmoqlarga   aylangan.Bundan
tashqari,   modernizatsiya   jarayonlarida   xalqaro   texnologik   hamkorlik   muhim
o‘rin tutadi. O‘zbekiston Xitoy, Janubiy Koreya, Germaniya, Turkiya, Rossiya
kabi   texnologik   rivojlangan   mamlakatlar   bilan   sanoat   integratsiyasi,   qo‘shma
korxonalar   tashkil   etish,   texnologiya   transferi   sohalarida   faol   hamkorlik
qilmoqda.   Bu   esa   yangi   bilimlar   va   texnologiyalarni   milliy   ishlab   chiqarishga
integratsiya   qilish   imkonini   bermoqda.Shu   bilan   birga,   modernizatsiya
jarayonlarining   muvaffaqiyati   malakali   kadrlar   tayyorlash   bilan   bevosita
bog‘liq. Davlat tomonidan professional ta’limni rivojlantirish, zamonaviy kasb-
hunar maktablari va oliy ta’lim muassasalari bazasini mustahkamlash bo‘yicha
muhim   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   “Ishlab   chiqarish   bilan
integratsiyalashgan ta’lim” tamoyiliga asoslangan tizim shakllanmoqda. 13Ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish   borasidagi   siyosatning   muhim
yo‘nalishlaridan   yana   biri   –   yashil   iqtisodiyotga   o‘tishdir.   Ekologik   toza
texnologiyalarni   joriy   qilish,   energiyani   tejovchi   uskunalardan   foydalanish,
qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalarini   kengaytirish   orqali   ishlab   chiqarish
sohasi   barqaror   va   ekologik   xavfsiz   bo‘lishi   ta’minlanmoqda.   Bu   boradagi
islohotlar xalqaro miqyosda ham yuqori baholanmoqda.
Jadval: O‘zbekistonda ishlab chiqarish tuzilmasini modernizatsiya qilish
bo‘yicha asosiy yo‘nalishlar va islohotlar
№ Yo‘nalish nomi Amalga oshirilayotgan
islohotlar Kutilayotgan natijalar
1 Sanoat 
modernizatsiyasi Yangi texnologiyalar 
joriy etish, texnoparklar 
tashkil qilish Sanoat mahsulotlari 
raqobatbardoshligini oshirish
2 Import o‘rnini 
bosuvchi ishlab 
chiqarish Mahalliy ishlab 
chiqaruvchilarni 
rag‘batlantirish, soliq 
imtiyozlari Valyuta tejaladi, iqtisodiy 
mustaqillik kuchayadi
3 Agrosanoat 
klasterlari Fermer-qayta ishlovchi-
eksportyor integratsiyasi Xomashyoni chuqur qayta 
ishlash, eksport hajmi ortadi
4 Hududiy 
ixtisoslashuv “Bir hudud – bir 
mahsulot” tamoyili Hududlar o‘rtasidagi 
iqtisodiy tafovutlar kamayadi
5 Raqamli sanoat Sun’iy intellekt, 
avtomatlashtirish, 
“Raqamli O‘zbekiston – 
2030” Ishlab chiqarish jarayonlari 
tezlashadi va soddalashadi
6 Energiya 
samaradorligi va 
yashil 
texnologiyalar Qayta tiklanuvchi 
energiya manbalari, 
ekologik toza ishlab 
chiqarish Atrof-muhit muhofazasi, 
energiya tejamkorligi 
ta'minlanadi
7 Kadrlar  Kasb-hunar maktablari,  Malakali ishchi kuchi bilan  14tayyorlash tizimi oliy ta’lim va ishlab 
chiqarish integratsiyasi ta’minlash
8 Xalqaro 
texnologik 
hamkorlik Germaniya, Xitoy, 
Koreya kabi davlatlar 
bilan qo‘shma loyihalar Innovatsion texnologiyalarni 
milliy ishlab chiqarishga 
tatbiq etish
II BOB. Ishlab chiqarish tuzilmasini qayta qurish jarayonida
makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash yo‘llari
2.1. Makroiqtisodiy barqarorlik tushunchasi va uni saqlash omillari
Makroiqtisodiy   barqarorlik   —   bu   iqtisodiyotda   uzoq   muddatli   o‘sishning
ta’minlanishi, narxlar barqarorligi, ishsizlik darajasining maqbul holatda ushlab
turilishi,   tashqi   savdo   va   to‘lov   balansining   muvozanatli   bo‘lishi,   shuningdek,
davlat   moliyasining   sog‘lom   holatda   bo‘lishini   ifodalovchi   holatdir.   Ushbu
barqarorlik   iqtisodiy   siyosatning   strategik   maqsadlaridan   biri   hisoblanadi   va   u
orqali   investitsion   muhitning   jozibadorligi,   ishlab   chiqarish   samaradorligi   va
aholi farovonligi ortib boradi.
Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   iqtisodiy   tizimning   asosiy
ko‘rsatkichlari   —   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   o‘sishi,   inflyatsiya   darajasi,
davlat byudjeti balansining holati, milliy valyutaning kursi, tashqi qarz miqdori,
ishsizlik   darajasi   va   aholining   real   daromadlari   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu
omillarning   har   biri   iqtisodiyotning   turli   jihatlari   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,
ularning uyg‘un rivoji orqali tizimda muvozanatga erishiladi.
Barqarorlikning birinchi va asosiy yo‘nalishi — inflyatsiya darajasini nazorat
qilishdir.   Inflyatsiya   darajasining   yuqoriligi   aholi   xarid   qobiliyatining
pasayishiga   olib   keladi,   bu   esa   iste’mol   hajmini   qisqartiradi.   Shu   bois
O‘zbekiston  Respublikasi  Markaziy banki tomonidan qat’iy pul-kredit siyosati
yuritilmoqda.   Raqamli   monitoring,   stavka   boshqaruvi   va   valyuta   bozori
mexanizmlari   orqali   narxlar   darajasining   barqarorligini   saqlab   turishga
qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. 15Ikkinchi   muhim   omil   —   ishsizlik   darajasi.   Mehnat   bozoridagi   muvozanat
makroiqtisodiy   barqarorlikka   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   qiladi.   Ishsizlik
darajasining   ortishi   ijtimoiy   tengsizlik,   byudjetga   soliq   tushumlarining
kamayishi,   iste’molning   qisqarishi   va   ijtimoiy   ziddiyatlar   kuchayishiga   olib
keladi.   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   bandlik   dasturlari,   yoshlar   uchun   ish
o‘rinlari   yaratish,   mehnat   migratsiyasi   jarayonlarini   qonuniylashtirish   orqali
ishsizlik darajasini kamaytirish bo‘yicha izchil siyosat yuritilmoqda.
Uchinchi   muhim   tarkibiy   omil   —   fiskal   (byudjet)   barqarorlik.   Davlat
xarajatlari   va   daromadlari   o‘rtasidagi   muvozanat,   byudjet   taqchilligining
kamayishi,   davlat   qarzining   boshqarilishi   makroiqtisodiy   barqarorlik   uchun
zaruriy   shart   hisoblanadi.   O‘zbekistonda   davlat   byudjeti   xarajatlarining
maqsadli   yo‘naltirilishi,   jumladan,   infratuzilma,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va
raqamli texnologiyalarga yo‘naltirilganligi bu barqarorlikka xizmat qiladi.
To‘rtinchi   omil   —   tashqi   savdo   balansining   ijobiy   holatda   bo‘lishidir.
Eksport   va   import   o‘rtasidagi   nomutanosibliklar,   valyuta   zaxiralarining
kamayishi,   tashqi   qarzlarning   ortishi   mamlakatning   moliyaviy   barqarorligiga
xavf   tug‘diradi.   Shu   sababli   eksportbop   tarmoqlarni   rivojlantirish,   import
o‘rnini bosuvchi ishlab chiqarishlarni kengaytirish orqali tashqi savdo balansini
muvozanatlash makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlashda muhim yo‘ldir.
Beshinchi   omil   —   valyuta   siyosati   va   milliy   valyuta   barqarorligi.   O‘zbek
so‘mining   nisbiy   mustahkamligi   mamlakat   ichidagi   narxlar   barqarorligiga,
investitsiyalarni   jalb   qilishga   va   tashqi   savdo   faoliyatiga   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatadi.   So‘mning   barqarorligini   ta’minlash   uchun   Markaziy   bank   kurs
siyosatini   muvozanatli   yuritmoqda,   valyuta   zaxiralari   hajmi   muntazam   oshirib
borilmoqda.Bundan   tashqari,   investitsion   muhit   va   xususiy   sektorning   faolligi
ham   barqarorlikni   ta’minlovchi   muhim   omillardandir.   Investitsion   barqarorlik
ishlab   chiqarish   quvvatlarini   kengaytiradi,   innovatsiyalarni   jalb   etadi,   ish
o‘rinlari yaratadi va iqtisodiy o‘sishni jadallashtiradi. O‘zbekistonda bu borada 16“yagona   darcha”   tamoyili,   soliq   imtiyozlari,   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyatini
kuchaytirish orqali investitsiya oqimiga qulay muhit yaratilmoqda.
Moliyaviy   sektor   barqarorligi   ham   makroiqtisodiy   muvozanatning   muhim
asosi   hisoblanadi.   Bank   tizimining   kredit   berish   salohiyati,   likvidligi,   kredit
portfeli   sifati   va   ishonchliligi   iqtisodiy   subyektlarning   faoliyatiga   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   ta’sir   qiladi.   Shu   bois,   O‘zbekistonda   banklarni   transformatsiyalash,
kredit   tashkilotlarining   faoliyatini   liberallashtirish,   xalqaro   standartlarga   o‘tish
bo‘yicha islohotlar davom ettirilmoqda.
Soliq-bujet siyosati orqali ham makroiqtisodiy barqarorlik mustahkamlanadi.
Soliq   yukining   maqbul   darajada   ushlab   turilishi,   soliq   yuki   taqsimotining
adolatliligi,   soliq   tizimining   soddalashtirilganligi   iqtisodiy   faollikni
rag‘batlantiradi.   O‘zbekistonda   2020-yillardan   boshlab   soliq   islohotlari
doirasida QQS stavkasi kamaytirildi, elektron soliq tizimi joriy qilindi va kichik
biznes   uchun   qulayliklar   yaratildi.Shuningdek,   ijtimoiy   barqarorlik   ham
makroiqtisodiy   muvozanatning   ajralmas   qismidir.   Aholining   real
daromadlarining   oshishi,   ijtimoiy   himoya   tizimining   kengaytirilishi,   ta’lim   va
tibbiyot   sohalarining   rivojlanishi   iqtisodiyotning   ichki   barqarorligini
mustahkamlaydi. Ijtimoiy siyosatning aniq maqsadli bo‘lishi iqtisodiy tenglikni
ta’minlaydi va barqarorlikni kuchaytiradi.
Makroiqtisodiy   barqarorlikning   o‘lchovi   va   holatini   aniqlash   uchun
O‘zbekistonda   asosiy   6   ko‘rsatkichga   tayaniladi:   YaIM   o‘sish   sur’ati,
inflyatsiya,   ishsizlik,   byudjet   saldosi,   tashqi   savdo   balansining   holati   va
valyuta   zaxiralari .   Quyidagi   statistik   ma’lumotlar   asosida   bu
ko‘rsatkichlarning har biri bo‘yicha barqarorlik darajasi baholanadi.
1. YaIM o‘sish sur’ati (2020–2024 yillar)
Yil YaIM o‘sish sur’ati (%)
2020 +1,7 %
2021 +7,4 %
2022 +5,7 % 17Yil YaIM o‘sish sur’ati (%)
2023 +6,0 %
2024 (prognoz) +6,6 %
Tahlil:
2020-yilda pandemiya tufayli YaIM o‘sishi keskin pasaygan bo‘lsa-da, keyingi
yillarda   iqtisodiy   faollik   tiklandi.   2021-yildan   boshlab   islohotlar   samarasi,
tashqi   savdoning   kengayishi,   investitsiyalar   oqimining   ko‘payishi   va   ishlab
chiqarishning   tiklanishi   o‘sish   sur’atini   barqarorlashtirdi.   2024-yilda
kutilayotgan 6,6% ko‘rsatkich barqaror o‘sishga ishora qiladi.
2. Inflyatsiya darajasi (% yillik)
Yil Inflyatsiya (%)
2020 11,1 %
2021 10,0 %
2022 12,3 %
2023 8,8 %
2024 (prognoz) 8,0 %
 ?????? Tahlil:
Inflyatsiya   darajasi   2022-yilda   global   oziq-ovqat   inqirozi   va   tashqi   bosimlar
tufayli biroz oshgan bo‘lsa-da, Markaziy bank tomonidan qabul qilingan qat’iy
pul-kredit   siyosati   natijasida   2023-yilga   kelib   pasayish   kuzatildi.   2024-yilga
mo‘ljallangan 8% — inflyatsiyaning ijobiy pasayish tendensiyasini ko‘rsatadi.
3. Ishsizlik darajasi (band bo‘lmagan mehnatga layoqatli aholi ulushi)
Yil Ishsizlik darajasi (%)
2020 10,5 %
2021 9,6 %
2022 8,8 %
2023 8,1 %
2024 (prognoz) 7,5 % 18  Tahlil:
Bandlik   dasturlarining   faollashuvi,   ayniqsa   yoshlarga   qaratilgan   “Yoshlar
daftari”   loyihasi,   kasb-hunar   maktablarining   rivoji,   migratsiyaning   tartibga
solinishi   natijasida   ishsizlik   darajasi   yildan   yilga   pasaymoqda.   2024-yilga
rejalashtirilgan   7,5%   daraja   iqtisodiy   faol   aholi   salohiyatining   ish   bilan
ta’minlanayotganini bildiradi.
4. Davlat byudjeti saldosi (YaIMga nisbatan, %)
Yil Byudjet saldosi (%)
2020 -4,5 %
2021 -3,7 %
2022 -4,0 %
2023 -3,5 %
2024 (prognoz) -2,9 %
  Tahlil:
Byudjet taqchilligi pandemiya va sotsial xarajatlar ortishi tufayli o‘sgan bo‘lsa-
da, so‘nggi   yillarda  fiskal   intizom  va  davlat  xarajatlarining optimallashtirilishi
orqali   bu   salbiy   saldoni   kamaytirish   yo‘lga   qo‘yildi.   2024-yilda   saldoni   -3%
darajaga tushirish rejalashtirilgan.
5. Tashqi savdo balansi (mlrd AQSh dollari)
Yil Eksport Import Balans
2020 15,1 21,2 -6,1 mlrd
2021 16,6 25,4 -8,8 mlrd
2022 19,3 28,2 -8,9 mlrd
2023 23,5 30,7 -7,2 mlrd
2024 (prognoz) 27,0 31,5 -4,5 mlrd
  Tahlil:
Tashqi savdo balansida salbiy farq mavjud, lekin eksport salohiyatining oshishi,
ayniqsa oltin, tekstil va meva-sabzavot mahsulotlari bo‘yicha eksport hajmining
o‘sishi   natijasida   balans   ijobiy   tomonga   siljimoqda.   Importni   cheklash   emas, 19balki   o‘rnini   bosuvchi   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   orqali   bu   muammoni   hal
qilishga e’tibor qaratilmoqda.
6. Valyuta zaxiralari (mlrd AQSh dollari)
Yil Zaxira hajmi
2020 34,1 mlrd
2021 35,7 mlrd
2022 34,5 mlrd
2023 35,2 mlrd
2024 (prognoz) 36,8 mlrd
  Tahlil:
Valyuta   zaxiralari   barqaror   saqlanmoqda.   Bu   milliy   valyuta   kursining   nisbiy
mustahkamligini,   tashqi   to‘lovlar   salohiyatini   va   investitsiyalarning   ishonch
darajasini   belgilaydi.   Bu   holat   Markaziy   bank   siyosatining   barqarorligini
ifodalaydi. 20      Inflyatsiya   (8.8%)   va   ishsizlik   (8.1%)   eng   sezilarli   ko‘rsatkichlar   bo‘lib,
ular makroiqtisodiy siyosatning asosiy nazorat nuqtalarini tashkil etadi.
YaIM o‘sishi (6.0%) barqaror rivojlanishni bildirsa,
  byudjet   taqchilligi   (3.5%)   va   savdo   balansidagi   manfiylik   (7.2%)   iqtisodiy
muvozanatga tahdid soluvchi omillar sifatida e’tiborga olinadi.
2.2. Tarkibiy islohotlar natijasida yuzaga keladigan makroiqtisodiy
muammolar
Tarkibiy   islohotlar   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish,   sanoatni
diversifikatsiya   qilish  va  bozor  munosabatlarini   chuqurlashtirish  kabi  strategik
vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan   uzluksiz   va   kompleks
o‘zgarishlardir.   Biroq,   bu   jarayon   har   doim   ham   silliq   kechmaydi.   Islohotlar 21jarayonida   yuzaga   keladigan   vaqtinchalik   muammolar,   nomutanosibliklar   va
beqarorliklar   iqtisodiy   tizimga   sezilarli   bosim   o‘tkazadi.   Ayniqsa,   ishlab
chiqarish   tuzilmasini   qayta   qurish   bilan   bog‘liq   tarkibiy   islohotlar   davrida
makroiqtisodiy   barqarorlikning   zaiflashishi,   inflyatsion   bosimlarning   ortishi,
bandlik   muammolari,   byudjet   taqchilligi,   xorijiy   valyutaga   talabning   oshishi
kabi holatlar vujudga keladi.
Birinchi   navbatda,   islohotlarning   boshlanish   davrida   inflyatsiyaning   oshishi
odatiy   hol   hisoblanadi.   Yangi   texnologiyalar   joriy   etilishi,   ishlab   chiqarish   va
logistika   zanjirlarining   yangilanishi,   eski   tizimlardan   voz   kechish   natijasida
xarajatlar   ortadi.   Bu   esa   tovar   va   xizmatlar   narxiga   bevosita   ta’sir   qilib,
inflyatsiyani oshiradi. O‘zbekistonda ham bu holat 2017–2019 yillar oralig‘ida
yaqqol   kuzatildi.   Narxlar   liberallashtirildi,   bozor   narxlariga   o‘tildi   va   buning
natijasida   inflyatsiya   2018-yilda   14,3%ga,   2019-yilda   esa   15,2%ga   yetdi.
Markaziy  bank  inflyatsiyani  bosib   turish   uchun  asosiy  stavkani   ko‘tardi,  lekin
bu kreditlash imkoniyatlarini chekladi.
Ikkinchi   muammo   —   ishsizlik   darajasining   vaqtinchalik   oshishi.   Islohotlar
davrida   samarasiz   korxonalar   yopiladi,   ishlab   chiqarish   qisqaradi   yoki
avtomatlashtiriladi,   bu   esa   ishchi   kuchiga   bo‘lgan   ehtiyojni   kamaytiradi.
O‘zbekistonda   davlatga   qarashli   yirik   korxonalarni   xususiylashtirish,   ularni
raqobat   muhitiga   qo‘yish   va   bozor   tamoyillariga   asoslash   jarayonida   minglab
ishchilar   qisqartirishga   uchradi.   Ayniqsa,   sovet   davridan   meros   qolgan   yirik
sanoat   majmualari   iqtisodiy   samarasizligi   sababli   to‘xtatildi   yoki   xususiy
investorlar ixtiyoriga berildi.
Uchinchi   omil   —   byudjet   taqchilligining   ortishi.   Islohotlar   davrida   davlat
ko‘proq investitsiyalar  jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish, ijtimoiy sohaga
subsidiya   ajratish,   bank   tizimini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   katta   xarajatlarga
duch   keladi.   Bu   esa   daromadlar   yetarli   bo‘lmagan   holatda   byudjet   defitsitini
oshiradi.   O‘zbekistonda   2020–2022   yillar   oralig‘ida   COVID-19   pandemiyasi
fonida   iqtisodiy   faollikning   pasayishi,   sog‘liqni   saqlash   va   ijtimoiy   sohalarga 22yo‘naltirilgan   qo‘shimcha   mablag‘lar   hisobiga   davlat   budjeti   defitsiti   4–5%
atrofida bo‘ldi.
To‘rtinchi   muammo   —   xorijiy   valyutaga   bo‘lgan   talabning   keskin   oshishi.
Islohotlar   davrida   ishlab   chiqaruvchilar   yangi   texnologiyalarni   olib   kirish,
jihozlar   xarid   qilish,   import   resurslardan   foydalanishga   ehtiyoj   sezadi.   Bu   esa
xorijiy   valyutaga   bo‘lgan   talabni   keskin   oshirib,   valyuta   kursining
beqarorlashishiga   olib   keladi.   O‘zbekistonda   2017-yilda   milliy   valyuta   erkin
konvertatsiyaga   o‘tkazilgach,   so‘mning   qadrsizlanishi   ro‘y   berdi.   Ayniqsa,
import hajmining eksportdan ustunligi fonida bu jarayon kuchayib bordi.
Beshinchi   muammo   —   tashqi   qarzning   ortishi.   Davlat   islohotlarni
moliyalashtirish,   yirik   infratuzilmaviy   loyihalarni   amalga   oshirish,   sanoatni
modernizatsiya   qilish   uchun   xalqaro   moliyaviy   institutlardan   qarz   oladi.
O‘zbekistonning tashqi qarzi 2017-yildan boshlab keskin oshdi: agar 2016-yilda
umumiy tashqi qarz YaIMning 17%ini tashkil etgan bo‘lsa, 2023-yilga kelib u
42%ga   yetdi.   Har   yili   davlat   qarziga   xizmat   ko‘rsatish   xarajatlari   byudjet
xarajatlarining muhim qismini egallayapti.
Oltinchi   muammo   —   hududlararo   nomutanosibliklarning   chuqurlashuvi.
Islohotlar   asosan   poytaxt   va   iqtisodiy   jihatdan   faol   hududlarda   tezroq   amalga
oshiriladi,   bu   esa   kam   rivojlangan   viloyatlarda   rivojlanish   sur’atining
sustlashuviga   olib   keladi.   Misol   uchun,   Toshkent   shahri   sanoat   ishlab
chiqarishining 40%ini egallab turgan bo‘lsa, Qashqadaryo, Surxondaryo, Jizzax
viloyatlaridagi ko‘rsatkichlar 3–5% dan oshmaydi.
Yettinchi   muammo   —   aholi   daromadlari   va   iste’mol   kuchining   vaqtincha
pasayishi.   Narxlarning   oshishi,   ishsizlik   va   soliq   bosimi   natijasida   aholining
xarid   qobiliyati   qisqaradi.   Bu   esa   ichki   bozor   faolligining   pasayishiga   va
mahsulot   aylanishining   sustlashuviga   olib   keladi.   Aholi   real   daromadining
o‘sishi   inflyatsiyani   to‘liq   qoplay   olmasa,   bu   ijtimoiy   beqarorlikka   ham   olib
kelishi mumkin. 23Sakkizinchi   muammo   —   investorlarda   ishonchsizlik.   Islohotlar   noaniq
yuritilsa,   siyosiy   va   huquqiy   muhitda   barqarorlik   yetarli   bo‘lmasa,   xorijiy
investorlar   ishtirok   etishdan   tortinadi.   O‘zbekistonda   bu   borada   oldinga
siljishlar   bo‘lsa-da,   hali   ham   erkin   raqobat   muhitini   ta’minlash,   investorlar
huquqini himoya qilish, sud tizimining mustaqilligini ta’minlash dolzarb masala
bo‘lib qolmoqda.
To‘qqizinchi muammo — xususiy sektorga yuklama ortishi. Soliq islohotlari,
deklaratsiyalar, yangi tartibga solishlar xususiy tadbirkorlik subyektlariga
boshlang‘ich bosqichda qo‘shimcha xarajatlar va mehnat talabini yuklaydi.
Bular qisqa muddatda ishlab chiqarish narxining oshishiga olib keladi.
Jadval: O‘zbekistonda tarkibiy islohotlar jarayonida yuzaga kelgan asosiy
makroiqtisodiy muammolar (2020–2024 y.)
№ Muammo turi Namoyon
bo‘lish shakli Statistik
ko‘rsatkichlar
(2020–2024) Izoh
1 Inflyatsiya bosimi Narxlarning tez
o‘sishi 2020 – 11.1%, 
2022 – 12.3%, 
2023 – 8.8% Valyuta kursi va 
narx liberallashuvi 
ta’siri
2 Ishsizlik Bo‘shagan ish 
o‘rinlari, 
qisqartirish 2020 – 10.5%, 
2024 – 7.5% 
(prognoz) Xususiylashtirish 
va raqobatga 
moslashuv 
bosqichi
3 Byudjet 
taqchilligi Davlat 
xarajatlarining 
daromaddan 
yuqori bo‘lishi 2020 – 4.5%, 
2023 – 3.5%, 
2024 – 2.9% 
(YaIMga 
nisbatan) Sotsial himoya, 
sog‘liqni saqlash, 
pandemiya ta’siri
4 Valyuta 
beqarorligi So‘mning 
qadrsizlanishi,  2017-yilda so‘m
2x  Valyuta bozorining
erkinlashtirilishi  24talabning 
oshishi devalvatsiyaga 
uchradi bosqichi
5 Tashqi qarz 
ortishi Davlat 
qarzining 
o‘sishi 2016 – 17% 
YaIMga 
nisbatan → 
2023 – 42% Xalqaro moliya 
institutlaridan 
kreditlar olinishi
6
Hududiy 
nomutanosibliklar Sanoat va 
xizmatlar faqat 
ayrim 
hududlarda Toshkent – 40%
sanoat, ayrim 
viloyatlar – 
<5% Infratuzilma va 
investitsiya 
yetishmovchiligi
7 Aholi real 
daromadining 
pasayishi Iste’mol 
kuchining 
zaiflashuvi Inflyatsiyani 
to‘liq qoplay 
olmagan o‘sish Narxlar o‘sishi real
xarid kuchiga 
salbiy ta’sir qiladi
8 Investitsion 
xavflar Ishonchsizlik, 
huquqiy 
xavfsizlik 
kamligi Xorijiy 
investitsiyalar 
hajmi sekin 
o‘smoqda Huquqiy muhit va 
kafolatlar yetarli 
emas
9 Soliq yuki va 
tartibga solish 
ortishi Tadbirkorlar 
xarajatlarining 
ortishi 2020-yildan 
yangi soliq 
shakllari joriy 
etilgan Yangi tizimga 
moslashish davri 
murakkab kechdi
  Tarkibiy   islohotlar   davrida   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   oson
emas. Ammo muhim jihati shundaki, bu muammolar vaqtinchalik bo‘lib, to‘g‘ri
siyosiy   va   iqtisodiy   boshqaruv   orqali   ularni   bosib   o‘tish   mumkin.   Shu   bois
islohotlar   sekinlashmasligi,   aksincha,   kuchli   prognoz,   monitoring   va   tahlil
asosida olib borilishi lozim. 252.3. O‘zbekiston sharoitida ishlab chiqarish tuzilmasini takomillashtirish
orqali makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash istiqbollari
O‘zbekiston sharoitida iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash va global raqobatga
bardosh   bera   oladigan   milliy   iqtisodiyot   yaratish   uchun   ishlab   chiqarishning
tarkibiy tuzilmasini takomillashtirish strategik ahamiyatga ega. So‘nggi yillarda
olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar,   texnologik   modernizatsiya,   investitsiya
muhitini   yaxshilash   bo‘yicha   tashabbuslar   aynan   shu   yo‘nalishda   muhim
natijalar   bermoqda.   Shu   bois   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   va   makroiqtisodiy
barqarorlik   o‘zaro   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   birining   rivoji   ikkinchisining
mustahkamlanishiga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   hali   ham   xomashyo   eksportiga   qaram   bo‘lib
qolayotganiga   qaramay,   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   asta-sekinlik   bilan   yuqori
qo‘shilgan   qiymatli   mahsulotlarga   o‘tmoqda.   Ayniqsa,   sanoat   tarmoqlarining
diversifikatsiyalashuvi,   agrosanoat   klasterlarining   shakllanishi,   raqamli
texnologiyalarning   ishlab   chiqarishga   integratsiyasi   barqarorlikni
mustahkamlovchi   asosiy   yo‘nalishlarga   aylangan.   Shu   orqali   inflyatsiya 26bosimini   pasaytirish,   importdan   qaramlikni   kamaytirish,   eksport   salohiyatini
oshirish va ish o‘rinlarini yaratish imkoniyati yuzaga kelmoqda.
Yuqori   qo‘shilgan   qiymatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   —
iqtisodiy   o‘sishni   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   olib   chiqadi.   Masalan,   paxta
tolasi   emas,   balki   tayyor   to‘qimachilik   mahsulotlari   eksport   qilinishi   valyuta
tushumlarini bir necha barobarga oshiradi. Aynan shunday yondashuvlar orqali
O‘zbekiston   sanoati   zamonaviy   shaklga   keltirilmoqda.   2023-yilda   sanoat
mahsulotlari   eksportida   tayyor   mahsulotlar   ulushi   50%   dan   oshdi,   bu   esa
strukturaviy siljishlarning amaliy ifodasidir.
Bundan   tashqari,   hududlar   kesimida   ishlab   chiqarish   markazlarini
rivojlantirish orqali makroiqtisodiy muvozanat kuchaymoqda. “Har bir hudud –
bir   mahsulot”   tamoyiliga   asoslangan   ixtisoslashuv   yondashuvi   orqali
Qoraqalpog‘istonda   go‘sht-sut   klasterlari,   Andijonda   avtomobilsozlik,
Navoiyda   kimyo   sanoati,   Surxondaryoda   meva-sabzavotchilik   va   logistika
sohalari   asosiy   drayverga   aylantirilmoqda.   Bu   esa   mehnat   bozorida   bandlikni
oshirib, ichki talab va iste’molni rag‘batlantiradi.
Makroiqtisodiy   barqarorlikning   asosiy   ustunlaridan   biri   —   soliq   va   byudjet
intizomini   ta’minlashda   ishlab   chiqarish   salohiyati   hal   qiluvchi   o‘rin   tutadi.
Ya’ni,   qancha   ko‘p   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab   chiqarilsa,   shuncha   ko‘p
soliq   tushumi   shakllanadi.   2024-yil   birinchi   choragi   yakunlariga   ko‘ra,
O‘zbekiston byudjet tushumlarining 65% dan ortig‘i aynan real sektor – sanoat,
xizmat   ko‘rsatish   va   qishloq   xo‘jaligidan   kelgan.   Bu   esa   fiskal   barqarorlikka
bevosita   ta’sir   ko‘rsatmoqda.Shuningdek,   import   o‘rnini   bosuvchi   ishlab
chiqarish  tarmoqlarini  rivojlantirish  orqali  milliy valyutaga  tushayotgan  bosim
kamaymoqda.   So‘nggi   yillarda   farmatsevtika,   qurilish   materiallari,
elektrotexnika,   oziq-ovqat   va   neft-kimyo   mahsulotlarining   mahalliy   ishlab
chiqarilishi   keskin   oshdi.   Bu   esa   bir   vaqtning   o‘zida   tashqi   savdo   balansini
muvozanatlash   va   milliy   valyuta   kursining   barqarorligini   saqlashga   xizmat
qilmoqda. 27Raqamli   iqtisodiyotga   o‘tish   —   ishlab   chiqarish   tuzilmasini
takomillashtirishda   asosiy   poydevor   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   “Raqamli
O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi   doirasida   sanoat   korxonalarida
avtomatlashtirish,   sun’iy   intellekt,   IoT   texnologiyalari   joriy   qilinmoqda.   Bu
texnologiyalar   ishlab   chiqarish   hajmini   oshiribgina   qolmay,   resurslar
tejamkorligini  ta’minlab, narx barqarorligini  ham  saqlaydi. Demak, texnologik
yangilanish bevosita inflyatsiyani jilovlash omili bo‘lib xizmat qiladi.
Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashda mehnat unumdorligini oshirish va
kadrlar  salohiyatini  rivojlantirish ham  muhim ahamiyatga ega. Bugungi  kunda
ishlab   chiqarish   tarmoqlari   uchun   zarur   bo‘lgan   muhandislar,   texnologlar,
avtomatika   va   dasturlash   sohalaridagi   mutaxassislar   soni   talabga   nisbatan
yetarli   emas.   Shu   bois   kasb-hunar   maktablari,   texnikumlar   va   oliy   ta’lim
muassasalari   ishlab   chiqarish   bilan   integratsiyalashtirilmoqda.   Bu   esa,   o‘z
navbatida,   ishchi   kuchi   malakasining   ortishi   va   ishlab   chiqarish
samaradorligining oshishiga olib keladi.
Yana   bir   muhim   istiqbol   —   eksportbop   mahsulotlar   ulushini   oshirish.
Hozirda   O‘zbekiston   eksportining   asosiy   qismini   xomashyo   tashkil   qilmoqda.
Bu   esa   valyuta   tushumlarini   cheklaydi   va   tashqi   bozorlardagi   narx
o‘zgarishlariga   bog‘liqlikni   oshiradi.   Shu   sababli,   sanoat   tarmoqlarini   qayta
yo‘naltirish,   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   brend   yaratish
orqali   eksport   tuzilmasi   takomillashtirilmoqda.   Bu   barqaror   valyuta   oqimini
ta’minlab,   makroiqtisodiy   beqarorlik   xatarlarini   kamaytiradi.Bundan   tashqari,
ishlab   chiqarish   tuzilmasini   takomillashtirish   orqali   tashqi   qarzga   qaramlikni
kamaytirish ham mumkin bo‘ladi. Ichki ishlab chiqarish bazasining kengayishi
davlatning   budjetiga   mustaqil   ravishda   daromad   keltirib,   investitsiyalarni   o‘z
hisobidan   moliyalashtirish   imkonini   beradi.   Shu   bois   davlat   xarajatlarini
qoplash uchun xorijdan qarz olishga ehtiyoj kamayadi. 28 Xulosa
Men   “O’zbekistonda   ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilishini   qayta   qurish
jarayonida   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   muammolari”   mavzusidagi
kurs   ishini   bajarish   davomida   ishlab   chiqarish   sektori   va   makroiqtisodiy
muvozanat   o‘rtasidagi   uzviy   bog‘liqlikni   chuqur   tahlil   qildim.   O‘zbekiston
iqtisodiyotining   hozirgi   bosqichida   tarkibiy   islohotlar   milliy   iqtisodiy
siyosatning   asosiy   mazmunini   tashkil  etayotganini,  ularning  muvaffaqiyati  esa
bevosita   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   bilan   chambarchas
bog‘liqligini angladim.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilmasi
tushunchasi,   uning   iqtisodiy   ahamiyati,   O‘zbekistondagi   mavjud   holati   va   bu
boradagi   tarkibiy   muammolarni   ko‘rib   chiqdim.   Tahlillar   natijasida
iqtisodiyotda   tarmoqlararo   nomutanosibliklar,   texnologik   eskirish,   xomashyo
eksportining   yuqoriligi   va   qo‘shilgan   qiymatning   pastligi   kabi   muammolar
mavjudligi   aniqlandi.   Shuningdek,   davlat   siyosati   orqali   sanoatni
modernizatsiya   qilish,   agrosanoat   klasterlarini   rivojlantirish,   xizmatlar
sektorining ulushini kengaytirish borasida olib borilayotgan islohotlar yutuqlari
va kamchiliklarini tahlil qildim.
Ikkinchi   bobda   esa,   ishlab   chiqarish   tuzilmasini   qayta   qurish   jarayonida
makroiqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir   qiluvchi   omillar   chuqur   o‘rganildi.
Jumladan,   inflyatsiyaning   o‘sishi,   ishsizlik   darajasining   vaqtincha   ko‘tarilishi,
davlat   byudjeti   defitsiti,   tashqi   savdo   balansining   salbiy   holati   kabi   tarkibiy
islohotlar   bilan   bog‘liq   makroiqtisodiy   muammolar   statistik   tahlillar   orqali
yoritildi.   Tahlillar   shuni   ko‘rsatdiki,   islohotlar   zarur   bo‘lsa-da,   ular
ehtiyotkorlik   bilan   olib   borilishi,   o‘zaro   uyg‘unlashtirilgan   iqtisodiy   siyosat
orqali muvozanatga erishilishi kerak.
Men   bu   ishda   O‘zbekistonda   ishlab   chiqarish   tuzilmasini   takomillashtirish
orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   istiqbollarini   ham   tahlil   qildim.
Bunda   yuqori   qo‘shilgan   qiymatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   kengaytirish, 29import   o‘rnini   bosuvchi   ishlab   chiqarishlarni   rivojlantirish,   raqamli
texnologiyalarni   joriy   etish,   hududiy   iqtisodiy   muvozanatni   tiklash   va   mehnat
resurslaridan samarali foydalanish asosiy yo‘nalishlar sifatida belgilandi.
Xulosa qilib aytganda, ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasini qayta qurish
bo‘yicha   olib   borilayotgan   islohotlar   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   uzoq
muddatli barqarorligini ta’minlashda hal qiluvchi rol o‘ynaydi. Shu bilan birga,
bu   jarayonda   yuzaga   keladigan   makroiqtisodiy   muammolarni   aniq   bashorat
qilish, ularni yumshatish bo‘yicha oldindan strategik choralarni ko‘rish muhim
hisoblanadi. Men o‘z kurs ishim orqali bu yo‘nalishdagi ilmiy-nazariy asoslarni
o‘rganib, amaliy tavsiyalar ishlab chiqdim deb hisoblayman. 30Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3111) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.