Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 237.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Культурология

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

O’zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI MADANIYAT VAZIRLIGI
O‘ZBEKISTON DAVLAT SAN’AT VA MADANIYAT INSTITUTI
“XALQ IJODIYOTI” FAKULTETI
“MADANIYAT VA SAN’AT MENEJMENTI” KAFEDRASI
MAVZU:   O'ZBEKISTONDA MADANIYAT VA SAN'AT MUASSASALARI
FAOLIYATI TAHLILI
Ta’lim yo‘nalishi: 60212000– Madaniyat va san’at muassasalarini tashkil etish
va boshqarish
“Senarinavistlik va madaniy - ommaviy tadbirlarni tashkil etish asoslari”
fanidan 
KURS ISHI
Bajardi:   “Madaniyat   va   san’at
muassasalari   tashkil   etish   va   boshqarish”
ta’lim   yo‘nalishi   __-kurs     talabasi
________________________
__________
(imzo)
Tekshirdi:   “Madaniyat   va   san’at
menejementi:   kafedrasi   professor   v.b
______________________________
__________ 
(imzo)
TOSHKENT – 2024
1 Mavzu: O’ zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili
Mundarija:
KIRISH……………………………………………………………………………….3
I.BOB.MADANIYAT   VA   SAN’AT   SOHASINING   JAMIYAT   HAYOTIDAGI
AHAMIYATI
1.1 Madaniyat va san’at tashkilotlarining tasnifi……………………………...…6
1.2.   O'zbekistonda   madaniyat   va   san'at   muassasalari   faoliyati da
teatrlarning   tutgan   o’rni   ………………………………………………..
………………………..11
II.BOB. O‘ZBEKISTONDA MADANIYAT VA SAN'AT SOHASIDA AMALGA
OSHIRILAYOTGAN ISHLOHOTLAR
2.1.   O‘zbekistonda   madaniyat   va   san'at   muassasalari   faoliyati   qaratilayotgan
chora-tadbirlar……………………………………………………………………..…18
2.2.   Madaniyat   va   san’at   miuassasalari   faoliyatini   rivojlantirishda   xorij
tajribasi………………………………………………………………………….……24
XULOSA…………………………………………………………………………….30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………………...32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Har   bir   millatning   o‘tmishi,   buguni   va   kelajagidan
so‘zlovchi vosita bu madaniyatidir. Xalqimiz o‘zining boy madaniyati va san’ati bilan
bugungi   kunda   dunyo   hamjamiyatida   o‘ziga   xos   o‘rin   egallab   kelmoqda.   Ayniqsa,
mana   shu   besh   yil   ichida   e’tiborga   molik   ko‘plab   ishlar   amalga   oshirildi   desak
mubolag’a bo‘lmaydi.
Xususan,   2022-yil   7-fevralda   Muhtaram   Prezidentimiz   tomonidan   ishlab
chiqilgan   “Harakatlar   strategiyasi”   yurt   ravnaqida   o‘ziga   xos   dasturuamal   bo‘lib
xizmat   qildi   va   keng   qamrovli   ishlarni   amalga   oshirilishida   muhim   omil   bo‘ldi.
Chunonchi,   strategiyaning   4-ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lgan   “Ijtimoiy   sohani
rivojlantirish”   borasida   joylarda   keng   qamrovli   ishlar   amalga   oshirildi.   Aholi,
ayniqsa,   yoshlarning   bandligini   ta’minlash,   fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   va
salomatligini saqlash, fan, ta’lim, madaniyat va sport sohasini takomillashtirish, yo‘l-
transport,   muhandislik   kommunikatsiya   hamda   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish
bilan bog’liq choratadbirlar amalga oshirildi.
Bugungi   shiddat   bilan   rivojlanayotgan   zamonamizda   davlatimiz   rahbari
tomonidan ilgari surilgan “Yangi O‘zbekiston” tushunchasi ham xalqimiz tilida o‘ziga
xos   tarzda   yangradi   va   yangicha   dunyoqarash,   fikrlash   sari   qadam   tashlashga
undamoqda.   Zero,   Prezidentimiz   aytganlaridek,   “Bugugi   O‘zbekiston   kechagi
O‘zbekiston emas, bugungi xalimiz ham kechagi xalq emas”. 
Ta’kidlash kerakki, Yangi O‘zbekistonni barpo etish - bu shunchaki xohishistak,
subyektiv   hodisa   emas,   balki   tub   tarixiy   asoslarga   ega   bo‘lgan,   mamalakatimizdagi
mavjud   siyosiy-huquqiy,   ijtimoiy-iqtisodiy,   ma’naviy-ma’rifiy   vaziyatning   o‘zi
taqozoetayotgan,   xalqimizning   azaliy   intilishlariga   mos,   uning   milliy   manfaatlariga
tola   javob   beradigan   obyektiv   zaruriyatdir.   Yangi   O‘zbekiston   -   demokratiya   inson
huquq
3 va erkinliklari borasida umume’tirof etilgan norma va prinsiplarga qat’iy amal qilgan 
holda, jahon hamjamiyati bilan do‘sona hamkorlik tamoyillari asosida rivojlanadigan, 
pirovard maqsadi xalqimiz uchun erkin, obod va farovon hayot yaratib berishdan 
iborat bo‘lgan davlatdir.
Qaysi   davlatda   xalqning   farovonligi,   huquq   va   erkinligi   munosib   tarzda
qadrlansa,   xalqning   roziligiga   erishilsa   u   davlatning   ertasi   buyuk   hamda   e’tiborda
bo‘ladi. Xalq roziligiga erishish, yurt farovonligini ta’minlash, dunyo hamjamiyatida
munosib   o‘rin   egallash   maqsadida   bugungi   kunda   yurtimizda   keng   ko‘lamli   qator
ishlar amalga oshirilmoqda. Ko‘plab sohalarga e’tibor qaratilmoqda. Inson tirik ekan
kuy, qo‘shiqqa, ko‘ngilga kayfiyat baxsh etuvchi san’at durdonalariga ehtiyoj sezadi.
Madaniyat   va   san’at-   jamiyatning   bebaho   xazinasi,   inson   tafakkurining   bemisil
kashfiyotidir. 
Yangilanayotgan   O‘zbekistonda   e’tibor   qaratilayotgan   muhim   sohalardan   biri
ham   aynan   madaniyat   va   san’at   sohasidir.   Madaniyat   va   san’at   mamlakatning,
millatning yuzi, ko‘rki hisoblanadi. Har bir xalq o‘z milliy madaniyati, urf-odati o‘z
shakl shamoiliga egaligi bilan alohida ajralib turadi.
O‘zbek xalqining faqat o‘zigagina xos boy madaniy merosi borki, u o‘z jozibasi
bilan   kurrai   zamin   ahlini   o‘ziga   rom   etib   kelmoqda.   Bu   jahoniy   e’tirof   davlatimiz
rahbari   tomonidan   soha   taraqqiyotiga   qaratilayotgan   katta   e’tibor,   g’amxo‘rlikning
mevasi desak yanglishmagan bo‘lamiz
Kurs ishining maqsadi : Yangi O'zbekistonda   madaniyat va san'at muassasalari
faoliyati ni yanada rivojlantish istiqboli  shakllari va usullarini o’rganish.
Ushbu maqsadga erishish quyidagi  vazifalarni  hal qilishni o’z ichiga oladi:
-  O'zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili ing asosiy shakl
va usullarini tadqiq etish;
4 -   O'zbekistonda   madaniyat   va   san'at   muassasalari   faoliyati   tahlili   istiqbollari ni
o’rganish;
-   Madaniyat   va   san’at   sohasini   yanada   rivojlantish   istiqbollari ni   boshqarish
tashkilotlari faoliyatini o’rganish;
-   Madaniyat   va   san’at   sohasini   yanada   rivojlantish   istiqbollari ning   asosiy
yo’nalishlarini o’rganish.
Kurs ishining   obyekti   O'zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati
tahlili da ijtimoiy-tashkiliy omillarning roli.  
Kurs   ishining   predmeti   O'zbekistonda   madaniyat   va   san'at   muassasalari
faoliyati tahlili,  usullari hisoblanadi.
Tarkibiy   jihatdan   ish   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
5 I.BOB.MADANIYAT VA SAN’AT SOHASINING JAMIYAT HAYOTIDAGI
AHAMIYATI
1.1 Madaniyat va san’at tashkilotlarining tasnifi
Jamiyat,   ijtimoiy   guruhlar   va   shaxslarning   ma’lum   xizmatlarga   talabni
yaratadigan   turli   xil   madaniy   ehtiyojlarining   mavjudligi   madaniyat   va   san’at
tashkilotlarining   juda   xilma-xil   turlarining   paydo   bo’lishini   belgilaydi.   Yuqorida
ta’kidlab   o’tilganidek,   "madaniy   mahsulot"   ishlab   chiqarishning   o’ziga   xosligi   bir
qator hollarda u va iste’mol jarayoni o’rtasida vaqtinchalik masofa yo’qligidadir.   Shu
sababli,   madaniyat   sohasi   xizmatlarni   amalga   oshirish   faqat   ularni   taqdim   etishga
qodir   bo’lgan   tegishli   muassasalar   mavjud   bo’lgandagina   mumkinligi   bilan
tavsiflanadi.
Madaniyat va san’at sohasi mavjud manbalardan I.E.   Diskina.   U mahsulot ishlab
chiqarish   va   sotish   bilan   shug’ullanuvchi   18   turdagi   muassasalarni,   shuningdek,
moddiy-texnika   bazasini,   madaniyatni   yaratish   bilan   shug’ullanadigan   uchta   turdagi
korxonalarni   aniqladi.   Muammoning   dolzarbligini   hisobga   olib,   biz   ushbu   ro’yxatni
to’liq taqdim etamiz: 1
-   madaniy-ma’rifiy   muassasalar   (klublar,   kutubxonalar,   muzeylar,   bog’lar,
hayvonot bog’lari, dam olish markazlari);
- ko’rgazma zallari;
-teatr va ko’ngilochar tashkilotlar (teatrlar, kontsert tashkilotlari, sirklar);
- maktabdan  tashqari  estetik  tarbiya ta’lim  muassasalari  (bolalar  musiqa,  san’at
maktablari, san’at maktablari, xoreografiya maktablari);
1
Gurvich M.M. AQShda madaniy faoliyatni moliyaviy qo’llab-quvvatlash M.M. Gurvich Madaniyatni moliyalashtirish
institutlari:   xorijiy   mamlakatlar   tajribasi   RAS.   Ying   -   t   xalqaro.   iqtisodiyot   va   siyosiy.   Issled.,   Ijtimoiy   iqtisodiyot
instituti; javob. ed. VA MEN. Rubinshteyn. - M., 2020. - 194 b.
6 -   oliy   va   o’rta   maxsus   o’quv   yurtlari   (konservatoriyalar,   madaniyat   institutlari,
kinematografiya, xoreografiya bilim yurtlari);
- kinoteatrlar tarmog’i (kinoteatrlar, kinoinstagrammalar, videoteatrlar);
- ijara bazalari va ofislari;
- kinostudiyalar;
- nashriyotlar;
- gazeta va jurnallar tahririyatlari;
- poligrafiya sanoati korxonalari;
- kitob savdosi va "Soyuzpechat" (hozirgi Rospechat) muassasalari;
- telegraf va axborot agentliklari;
- radio va televideniye tahririyatlari;
- radio uylari;
- telestudiyalar va teletexnika markazlari;
- ovoz yozish studiyalari;
-   ixcham   kassetalar   va   kompakt   disklar   ishlab   chiqarish   korxonalari.   Bundan
tashqari, madaniyat va san’at sohasiga quyidagilar kiradi:
-ixtisoslashtirilgan restavratsiya korxonalari va ustaxonalari;
-kino   apparaturalari,   musiqa   asboblari,   yorug’lik   va   ovoz   uskunalari,
attraksionlar,   madaniyat   muassasalarini   jihozlash,   dam   olish   va   ommaviy   axborot
vositalari uchun ixtisoslashtirilgan texnologik uskunalar ishlab chiqarish korxonalari;
- xalq amaliy san’ati korxonalari.
7 Madaniyat   va   dam   olish   sohasidagi   yangi   hodisalar   bilan   bog’liq   holda,   ushbu
ro’yxatni to’ldirish mumkin.   Quyidagilarni kiritish juda muhim ko’rinadi:
- turizm va ekskursiya xizmatlarini tashkil etish;
- yangi shou-biznes tashkilotlari;
- o’yin va o’yin biznesini tashkil etish;
- model agentliklari;
-reklama ustaxonalari va agentliklari.
Bundan   tashqari,   oliy   va   maxsus   o’quv   yurtlari   guruhiga   teatr   va   sirk   san’ati
institutlari,   ishlab   chiqarish   va   axborot   madaniyat   vositalarini   yaratuvchi   korxonalar
guruhiga   o’yin   avtomatlari,   kompyuter   texnologiyalari,   kazino   jihozlari   ishlab
chiqaruvchi   korxonalar   kiritilsin.   Xalq   amaliy   san’ati   korxonalari   esdalik   sovg’alari
bilan to’ldirilishi kerak.
Madaniyat va san’at tashkilotlarini tasniflashda mumkin bo’lgan yondashuvlarni
ko’rib chiqish muhim emas.   Bizning fikrimizcha, tasniflash uchun quyidagi mezonlar
asos bo’lishi mumkin:
1. Mulkchilik shakli.
2. Mahsulot turi (mehnat natijasi).
3. Faoliyatning asosiy yo’nalishlari (funktsional xususiyat).
4 Iqtisodiy faoliyat usuli.
Keling, taklif qilingan belgilarni batafsil ko’rib chiqaylik.
1.   Mulkchilik   turlari   bo’yicha   tasnifi.   Hozirgi   vaqtda   madaniyat   va   san’at
tashkilotlarini   mulkchilik   shakllariga   ko’ra   tasniflashda   ular   quyidagilardan   iborat
tashkilotlarni ajratadilar:
8 -   respublika   mulk   yoki   O’zbekiston   Respublikasining   ta’sis   sub’ektlarining
mulki;
- kommunal mulk;
- yuridik va jismoniy shaxslarning xususiy mulki.
2.   Mahsulot   turlari   bo’yicha   tasniflash   (faoliyat   natijasi).   Madaniyat   va   san’at
sub’ektlari   tashkilotlari   tasnifining   ushbu   xususiyatidan   foydalanib,   biz   quyidagi
tashkilotlarni ajratib ko’rsatishimiz mumkin:
A.   moddiy mahsulotlar ishlab chiqarish;
b.   moddiy xizmatlar ko’rsatish;
V.   mumkin   bo’lgan   moddiy   (shu   jumladan   moliyaviy)   natijaga   ega   bo’lgan
xizmatlarni taqdim etish;
d) birinchi navbatda nomoddiy xizmatlar ko’rsatish;
e) birinchi navbatda madaniy ob’ektlar va vositalar savdosi bilan shug’ullanadi.
“a”   guruhiga   kompakt   disklar   va   ixcham   kassetalar   ishlab   chiqaruvchi
kompaniyalar   kiradi;   san’at   studiyalari   va   ustaxonalari;   xalq   hunarmandchiligi   va
suvenirlar   fabrikalari;   bosmaxonalar;   kinostudiyalar,   shuningdek,   teatr   rekvizitlari   va
dekoratsiyalar ishlab chiqarish ustaxonalari, kino va video texnika, musiqa asboblari,
o’yin avtomatlari va boshqalar.
“b”   guruhiga   ixtisoslashtirilgan   restavratsiya   korxonalari   va   ustaxonalari
kiradi;   audio va video yozish studiyalari, fotostudiyalar.
"C"   guruhiga   barcha   qimor   va   o’yin   biznesi   tashkilotlari   kiradi:   kazinolar,
lotereyalar, bilyardlar, o’yin mashinalari va kompyuter o’yinlari.
"G" guruhi juda xilma-xildir.   Nomoddiy xizmatlarning quyidagi turlariga qarab,
uni uchta kichik guruhga bo’lish mumkin: madaniy, ma’rifiy va axborot.
9 Birinchi   kichik   guruh   quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi;   teatrlar,   muzeylar,
filarmoniyalar, ko’rgazma zallari, klublar, dam olish markazlari.
Ikkinchisiga   estetik   tarbiyaning   maktabdan   tashqari   ta lim   muassasalari,   o rtaʼ ʻ
maxsus va oliy o quv yurtlari kiradi.	
ʻ
Uchinchisiga kutubxonalar, arxivlar, reklama va axborot agentliklari kiradi.
To’rtinchi guruhga san’at salonlari va do’konlari, antiqa do’konlar va do’konlar
kirishi   kerak;   musiqa   asboblari,   disklar   va   kassetalar   sotiladigan   do’konlar:   kitob
savdosi va boshqalar.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   tashkilotlarni   ushbu   mezon   bo’yicha   tasniflash   va
ularni   u   yoki   bu   guruhga   (yoki   kichik   guruhga)   belgilash   asosiy   mahsulotni
identifikatsiyalashni   nazarda   tutadi,   chunki   ushbu   sohadagi   ko’plab   tashkilotlar   turli
xil mahsulotlar bilan tavsiflanadi, ayniqsa, ishlab chiqarishda mahsulot turlari. xizmat
ko’rsatish sohasi.
Masalan,   muzeylarni   “b”   guruhiga   kiritish   mumkin   –   agar   ularda   uchinchi
shaxslarning   buyurtmalarini   bajarishga   qodir   restavratsiya   ustaxonalari   bo’lsa,   “d”
guruhiga – esdalik sovg’alari, kataloglar, bukletlar va boshqalar sotiladigan bo’lsa. va
muzeylarning ta’lim faoliyati (kollektsiyalarni to’plash, ekspozitsiya va ko’rgazmalar
tashkil   etish,   uslubiy   ishlar,   ekskursiyalar   o’tkazish"   ma’ruzalar   tashkil   etish)   ularni
"d" guruhiga tasniflash imkonini beradi.
Faoliyatning   maqsadli   yo’nalishlari   bo’yicha   tasniflash   (funktsional   asos
bo’yicha).   Bu   belgi   keyingi   tadqiqotlar   uchun   juda   muhim!   va   asosan   nomoddiy
xizmatlar sohasiga tegishli.
10 1.2.O'zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati da teatrlarning
tutgan o’rni
O zbekistondagi   teatrlar   ro yxati   –   mamlakatning   amaldagi   ma muriyʻ ʻ ʼ
bo linishiga   ko ra   O zbekistonda   mavjud   bo lgan   (2000   ta)   teatrlarning   yagona	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ro yxati   keltirilgan   (poytaxt   va   Toshkent   teatrlari   boshida   alohida   keltirilgan).
ʻ
O zbekistonning   deyarli   barcha   teatrlari   davlat   mulki   bo lib,   mamlakatda   madaniyat
ʻ ʻ
muassasalari   faoliyatining   ma muriy-hududiy   bo linishi   mavjud   bo lib,   ular	
ʼ ʻ ʻ
ma muriy-hududiy birliklarning eng muhim markazlarida tuziladi va faoliyat yuritadi.	
ʼ
O zbek teatrlarining deyarli uchdan bir qismi (40 ga yaqin) poytaxt Toshkentda	
ʻ
joylashgan.   O zbekistonda   bitta   opera   teatri,   viloyatlarda   (odatda   viloyat	
ʻ
markazlarida)   bir   yarim   o ndan   ortiq   Milliy   drama   teatri,   Toshkent,   Samarqand   va	
ʻ
Farg onada   bir   qancha   milliy   teatrlar,   Toshkentda,   Samarqand   va   Farg onada   esa	
ʻ ʻ
qoraqalpoq   teatrlari   mavjud.   Respublika   bolalar   teatrlari   yosh   tomoshabinlar   uchun
teatrlar   (Toshkent   va  Nukusda  2 ta)  va  qo g irchoq teatrlari  (respublikamizning  8 ta	
ʻ ʻ
viloyatlari, Qoraqalpog iston) hisoblanadi.	
ʻ
O zbekistondagi   barcha   ilk   teatrlar   ham   rus,   ham   o zbek   tillarida   bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ
O zbek teatr an anasi odatda birinchi o zbek dramaturglaridan biri bo lgan Hamzaga	
ʻ ʼ ʻ ʻ
borib   taqaladi   –   garchi   mamlakatda   kuchli   she riyat   va   musiqa   an analari   mavjud	
ʼ ʼ
bo lsa   ham,   teatr   XX   asr   boshlariga   qadar   haqiqatda   shakllanmagan.   Hamza   1929-	
ʻ
yilda   fundamentalistlar   tomonidan,   birinchi   navbatda,   ayollar   huquqlarini   himoya
qilgani   uchun   o ldirilgan.   30-yillarda   bolsheviklar   teatrdan   ta sirchan   targ ibot	
ʻ ʼ ʻ
vositasi sifatida foydalandilar.
O zbekiston mustaqillikka erishgach, milliy madaniy va ma naviy merosga ham	
ʻ ʼ
san at arboblari, ham jamoatchilik e tibori ortib, ularni chuqurroq o rganish va bilish	
ʼ ʼ ʻ
zarurati   sabab   bo lmoqda.   Shunday   qilib,   mamlakatimiz   teatrlarida   sahnalashtirilgan	
ʻ
11 spektakllarda   boy   o zbek   adabiy   merosi   bilan   bir   qatorda   jahon   mumtoz   adabiyotiʻ
mavzulari ham o z aksini topgan	
ʻ
„Ilhom“   teatri   Sovet   Ittifoqidagi   birinchi   professional   nodavlat   teatrlardan   biri
hisoblanadi.   Unga   1976-yilda   rejissyor   Mark   Vayl   (2007-yil   sentabr   oyida   fojiali
vafotigacha   uning   badiiy   rahbari   bo lgan)   hamda   Toshkent   teatr   va   rassomlik	
ʻ
institutining   bir   guruh   bitiruvchilari   tomonidan   professional   aktyorlar   uchun   teatr
studiyasi   sifatida   asos   solingan.   Ilhom   teatri   1976-yilda   M.   Vayl   tomonidan   „Teatr
yoshlari   tajriba   studiyasi“   nomi   bilan   tashkil   bo lgan.   1989-yildan   hozirgi   nomini	
ʻ
egallagan.
Teatr   ko cha   teatri   an analarida   yaratilgan   „Masxaraboz-76“   spektakli   bilan	
ʻ ʼ
boshlandi. Ushbu spektakl bilan truppa Novgorod viloyatida kontsert berishga bordi.
Spektakllari   o zbek   va   rus   tillarida   ijro   etiladi.   Studiyaning   asosiy   maqsadi   –	
ʻ
teatr san atida yangi ifoda vositalarini izlash, tajriba qilish, yosh dramaturg, aktyor va	
ʼ
rejissorlarning   ilk   chiqishi   (debyut)   larini   uyushtirishdan   iborat.   Eng   yaxshi
spektakllari:   „O rdak   ovi“   (A.   Vampilov),   „Qo shiq   uchun   o lim   yo q“   (G.   Lorka),	
ʻ ʻ ʻ ʻ
„Jamoat   fikri“   (A.   Baranga),   „Muhammad,   Mamed,   Mamesh“   (Ch.   Husainov),
„Tikansiz   tipratikanlar“,   „Oq   otlar   uchun   vals“,   „Temir   xotin“   (Sh.   Boshbekov),
„Masharabozlar   uchun   regtaym“,   „Oppoq,   oppoq   qora   laylak“   (A.   Qodiriy   asarlari
asosida),   „Baxtli   gadolar“   (K.   Gotssi)   va   boshqalar.   J.   Obidov,   K.   Arutyunyan,   A.
Zavyalova,   B.   Matjonov,   M.   Kaminskiy,   M.   Turpishcheva,   B.   Zokirov   kabilar
teatrning yetakchi aktyorlaridir. Teatrning badiiy rahbari – Mark Vayl.
Teatr   asoschisi   Mark   Vayl   ta kidlashicha,   „Ilhom“   teatri   rivojlanishida   uch	
ʼ
bosqich bo lgan: „Teatrda har doim ma lum bir davra va odamlar oqimi bo lgan, ular	
ʻ ʼ ʻ
qachonki nimadir qilish kerak bo lganida qilishgan, ammo „Ilhom“dagi ishlari tugashi	
ʻ
bilanoq teatrni tark etishgan“.
12 Birinchi   bosqich   1976-yilda   tashkil   etilgan   bo lib,   taxminan   1982-yilgachaʻ
cho zilgan. Uning birinchi gastroli Moskvada (Mossovet teatrining kichik sahnasida)	
ʻ
bo lib o tgan. „Ilhom“ repertuari Moskvada katta rezonansga sabab bo lgan.
ʻ ʻ ʻ
Ikkinchi   bosqichni   „qayta   qurish“   yillari   bilan   bog lash   mumkin.   Bu   vaqtda	
ʻ
teatrda   so zsiz   improvizatsiya   spektakllari   o ynay   boshlangan.   Masalan:   vizual	
ʻ ʻ
metafora   teatri,   masxarabozlik   teatri.   M.   Vaylning   „Masxarabozlar   uchun   ragtaym“,
„Klomadey“, „Petrushka“ (I. Stravinskiyning „Petrushka“ baleti asosida) spektakllari
shu davrga mansub.
Uchinchi bosqichni Mark Vayl SSSR parchalanib, mustaqil O zbekiston vujudga	
ʻ
kelgan   paytdan   boshlab   „Ilhom“   teatri   taraqqiyotida   belgilab   berdi.   Rejissyorning
fikricha,   o sha   davr   spektakliga   misol   sifatida   Gozsining   „Baxtli   tilanchilar“	
ʻ
spektaklini keltirish mumkin. Vayl 2006-yil aprel oyida „Rosbalt“ axborot agentligiga
bergan   intervyusida   aytganidek,   bu   spektaklda   „improvizatsiya   janrining   an anaviy	
ʼ
niqoblari   va   o zbek   maskarabozi   jonlandi“.   Shuningdek,   dramaturg   Abdulla	
ʻ
Qodiriyning   „Beliy   beliy   chorniy   aist“,   A.   Pushkinning   „Podrajeniya   Koranu“,   M.
Maylning „Radeniye s granatom“, D. Tixomirovning spektakllari shu davrdga to g ri	
ʻ ʻ
keladi.
„Ilhom“   teatri   ijodiy   hayotining   to rtinchi   bosqichi   2007-yil   7-sentyabrdagi	
ʻ
fojiali   voqea   –   Mark   Vayl   vafotidan   so ng   boshlandi.   Mark   Vayl   vafotidan   so ng
ʻ ʻ
aktyor   Boris   G ofurov   „Ilhom“   teatrining   badiiy   rahbari   bo ldi.   Hozir   teatr   bir	
ʻ ʻ
vaqtning   o zida   klassika   (Alisher   Navoiyning   „Yetti   oy“)   va   zamonaviy   drama	
ʻ
(Mixail   Ugarovning   „Bummer   off“,   Mixail   Durnenkovning   „Axlat“,   Y.
Klavdiyevning „Devor ortida yomg ir“) ikkita yo nalishni rivojlantirmoqda.	
ʻ ʻ
Muqimiy   teatri,   Muqimiy   nomidagi   O zbek   davlat   musiqali   drama   teatri   —	
ʻ
O zbekistonning   yirik   teatrlaridan   biri.   1939-yil   30-noyabrda   komik   aktyor   M.	
ʻ
Miroqilov tashabbusi bilan Respublika komediya va satira teatri sifatida tashkil etilib,
13 faoliyatini   "Burungi   qozilar   yoki   Maysaraning   ishi"   (Hamza)   spektakli   (rej.   M.
Miroqilov)   bilan   boshlagan.   Ijodiy   guruh   45   kishidan   iborat   bo lib,   Mirshohidʻ
Miroqilov—   badiiy   rahbar,   F.   Umarov,   B.Xo jayev—   rej.lar;   M.   Kuznetsova,   S.	
ʻ
Xo jayev, A. Bakirov, M. Yoqubova, M. Xolmuhamedov, A. Boltayev, O. Fayozova,	
ʻ
A.   Yusupov,   U.   Abdullayev,   M.   G ofurov,   M.   Mirtolipov,   Z.   Shermatova   singari	
ʻ
aktyorlar   tashkil   etdi.   "O jar   xonim"   (Lope   de   Vega),   "Oshiklar"   (B.   Xalil),	
ʻ
"Qozixona" (G . G afurov) kabi spektakllar teatrning dastlabki spektakllari bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ
1940-yil teatr musiqali drama va komediya teatri nomi bilan qayta tashkil topdi.
T. Jalilov — badiiy rahbar, A. Azimov — bosh rej. etib tayinlandi.
Teatrning   birinchi   katta   ishi   "Tohir   va   Zuhra"   (S.   Abdulla;   T.   Jalilov,   1941)
musiqali   dramasi   bo ldi.   Xalq   badiiy   an analariga   yaqinligi   bilan   ajralib   turgan   bu	
ʻ ʼ
spektaklning yutug i milliy musiqa merosi namunalarida va T. Jalilovning o ziga xos	
ʻ ʻ
original   kuylarida   namoyon   bo ldi.   Ikkinchi   jahon   urushi   davrida   teatr   o zbek	
ʻ ʻ
xalqining   front   orqasidagi   mardonavor   mehnati   va   jasorati   xaqida   hikoya   qiluvchi
"Qurbon   Umarov"   (S.   Abdulla,   Chustiy;   T.   Jalilov),   "Qasos"   (Sh.   Tuyg un,   A.	
ʻ
Umariy;   Yu.   Rajabiy,   B.   Nadejdin),   "Oftobxon"   (K.   Yashin;   X.   To xtasinov)   kabi	
ʻ
spektakllar bilan o z repertuarini boyitdi. O sha yillar saxnalashtirilgan "Nurxon" (K.	
ʻ ʻ
Yashin; T. Jalilov) o zbek musiqali drama janrining yuksak namunasiga aylandi.	
ʻ
Urushdan   keyingi   yillar   teatr   repertuarida   kichik   mavzularga   muroja-at   etish,
soxta   jo shqinlik   kayfiyati   yetakchilik   qildi.   Spektakllar   sahnalashtirish   va   ijro	
ʻ
mahorati   jihatidan   ancha   sayozligi   natijasida   teatr   mavkei   ancha   tushib   ketdi   va
ko pgina   ijodkorlar   teatrni   tashlab   ketdi.   40-yillarning   oxiri   —   50-yillarning	
ʻ
boshlariga kelib teatr hayoti ancha jonlandi, chunki teatr 1948-yil Toshsovet nomidagi
Yangiyo l   musiqali   drama   teatri   bilan   birlashtirildi   va   teatr   jamoasi   yangi   binoga	
ʻ
ko chib o tdi.	
ʻ ʻ
14 Teatrning   ijodiy   tarkibi   R.   Hamroyev   (1959—76   yillar   bosh.   rej.),   H.   Umarov,
M.   Isroilov,   U.  Qoraboyev,   M.   Orifboyev,   keyinchalik  S.   Po latov,   B.   Ixtiyorov,  H.ʻ
Sharipov, M. Ixtiyorova, N. Po latova, F. Ahmedov, T. Nazarova, M. Mirtolipov, V.	
ʻ
Raykova   kabi   aktyor   va   rej.lar   bilan   mustahkamlandi.   Natijada   "Alpomish"   (S.
Abdulla;   T.   Jalilov),   "Farhod   va   Shirin"   (K.   Yashin;   Yu.   Rajabiy,   G.   Mushel),
"Muqimiy"   (S.   Abdulla;   T.   Jalilov,   G.   Mushel),"Surmaxon"   (B.   Rahmonov;   T.
Jalilov,   L.   Stepanov),   "Rav-shan   va   Zulxumor"   (K.   Yashin;   T.   Jalilov,   G.   Mushel)
singari spektakllar bilan teatr o z mavqeini ko tarib oldi.
ʻ ʻ
50   —   60-yillarga   kelib   musiqali   dramalar   yaratishda   nafaqat   bastakorlar,   balki
kompozitorlar   ham   faol   qatnasha   boshladilar.   "Oltin   ko l"   (Uyg un;   M.   Leviyev),	
ʻ ʻ
"Vatan ishqi" (Sh. Sa dulla, Z. Fatxullin; S. Boboyev), "Toshbolta oshiq" (H. G ulom;	
ʼ ʻ
M.   Leviyev),   "Momo   yer"   (Ch.   Aytmatov;   I.   Akbarov),   "Nodira"   (X.   Razzoqov;   K.
Jabborov, S. Hayitboyev) va boshqa shular jumlasidan. Bu spektakllardan keyin turli
mavzudagi   asarlarni   musiqiy   va   sahna   talqinini   hal   etishda   teatrning   ijodiy
imkoniyatlari   kengligi   namoyon   bo ldi.   Shu   davrda   yaratilgan   eng   yaxshi	
ʻ
spektakllarning   sahna   yuzini   ko rishida   Mannon   Uygur,   Ya.   Bobojonov,   M.	
ʻ
Muhamedov, Z. Qobulov, E. Yungvald-Xil-kevich, R. Hamroyev, M. Mirtolipov kabi
rej.lar, F. Shamsutdinov, N.Ginzburg , F. Nazarov, G. Doniyax singari diri-jyorlar, G.
Vizel,   Sh.   Shoraximov,   Z.   G oyibov,   P.   Koval   va   boshqa   rassomlar,   V.   Gubskaya,	
ʻ
Ye.   Baranovskiy,   N.   Gordon,   R.   Vahobov,   R.   Karimova   kabi   baletmeysterlarning
xizmatlari   katta   bo ldi.   Ichki   kechinmalarni   yetkazish   bilan   birga   xonandalik   va	
ʻ
dramatik mahorat uyg unligi X. Ahmedov, M. G afurov, F. Rahmatova, E. Jalilovalar	
ʻ ʻ
ijrosida, ifoda vositalarining his-tuyg uga to laligi, bir obrazdan ikkinchi obrazga tez	
ʻ ʻ
uta   bilish   san ati   L.   Sarimsoqovada,   betakror   kolorit,   o ziga   xos   xalq   yumori   bilan	
ʼ ʻ
yug rilgan ijro S. Xujayevda, kinoya, yaxlitlik, ijro madaniyati H. Umarovda alo-xdda	
ʻ
ajralib turdi.
15 70—80-yillarga   kelib   teatrning   muvaffaqiyatli   spektakllari   asosan   tarjima
asarlardan iborat bo ldi. "Qonli to y" (Garsiya Lorka; I. Akbarov), "Reja" (R. Tagor;ʻ ʻ
M.   Bafoyev),   "Prometey"   (Yu.   Marsinkyavichus;   M.   Bafoyev),   "Jon   qizlar"   (K.
Shang itboyev,   K.   Boyseitov;   A.   Muhamedov),   "Malinovkada   to y"   (L.   Yuxvid;   B.	
ʻ ʻ
Aleksandrov),   "Momo   yer"   (Ch.   Aytmatov;   I.   Akbarov),   "Un   ikkinchi   kecha"   (U.
Shekspir), "Xonuma xonim" (A. Sagareli; G. Kancheli) kabi musiqali dramalar shular
jumlasidan.
Murakkab   falsafiy   mavzular   yoritilgan   bu   spektakllarda   musikaning   roli
kutarilishi   bilan   birga   xor,   balet   Muqimiy   teatri   binosi.   vazifalari   kengaytirildi,
metafora, simvolika, shartli teatr qullanmalaridan keng foydalanildi, shuningdek, boy
sahna kompozitsiyasi, obrazlar talqinida musiqiy kup ovozlilik qullanildi.
1972-yildan   teatr   O zbek   davlat   musikiy   teatriga   aylantiriddi.   "Zuldir"   (A.	
ʻ
Ibrohimov;   M.  Bafoyev),  "hiylai  shar iy"  (R.  Guntekin;  M.   Mahmudov)   kabi   satirik	
ʼ
komediyalarda musiqada ham, aktyorlar ijrosida ham hazilmutoyiba, uziga xos utkir
kinoya,   istehzo   ustunlik   qildi.   Lekin   70—80-yillar   tajribasi   shuni   kursatdiki,   teatr
repertuari o sha davrda yaratilgan adabiy asarlardan ancha orqada qolib ketdi. Sahna	
ʻ
rivojlanishi   juda   past   bo lib,   murakkab   mavzulardan   krchildi,   maishiy   komediyalar	
ʻ
yaratishga, bir xil qoliddgi spektakllar sahnalashtirishga e tibor qaratidsi. Bunga katta	
ʼ
avlod urniga kelgan yosh ijodkorlarning mustaqil ijodga hali tayyor emasliklari sabab
bo ldi.	
ʻ
80-yillar   oxiri   —   90-yillarning   boshlarida   teatr   repertuarini   ko proq   ertak   va	
ʻ
afsonalar   egalladi.   "Gul   va   Navruz",   "Yusuf   va   Zulayho",   "Tuyaqush   boyaqish",
"Shayton   va   muridlar"   kabilar   shular   jumlasidan.   Shuningdek,   dolzarb   mavzular,
qayta   qurish   va   qayta   qurishdan   keyingi   davr   yoritilgan   spektakllar   ham
sahnalashtirildi.   Lekin   spektakllarda   ijtimoiy   hodisalar   chuqur   taxlil   qilinmagan
holda, yuzaki hal etildi. Zamonaviy maishiy mavzu musiqali komediyalar ("Kuyovlar
konkursi", "Dilafruzga 4 oshiq" va boshqalar) bilangina chegaralanib qoldi.
16 1993—94 yillar teatr repertuari "Bir kam dunyo" (T. Yunus, A. Yunus), "To ylarʻ
muborak"   (O .   Hoshimov,   O.   Muxtor;   M.   Maxmudov),   "Toshkentga   sayohat"   (B.	
ʻ
Dar-vesh; N. Xalilov) va boshqa musiqali komediyalar bilan boyidi. Bu spektakllarda
xalq   lirik   kuylari,   hazil,   o yinbop   qo shiklar   asosiy   o rin   tutdi.   O sha   yillarda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sahnalashtirilgan   "Nodirabegim"   (T.   To la;   F.   Olimov),   "Har   kimki   vafo   qilsa"   (H.	
ʻ
Muhammad;   A.   Ismoilov,   S.   Xayitboyev,   M.   Otajonov)   kabi   spektakllarda   tarixiy
mavzuga   qaytish,   milliy   madaniyatimiz   rivojiga   katta   hissa   qo shgan   yirik   tarixiy	
ʻ
shaxslarni gavdalantirishda teatr sifat jihatiga alohida e tibor berdi.	
ʼ
1995—97-yillar   "Fotima   va   Zuhra"   (O .   Umarbekov;   F.   Olimov),   "Oqibat"   (R.	
ʻ
Ma diyev;   B.   Umidjonov),   "Devona"   (R.   Ma diyev,   F.   Olimov)   vab.   spektakllarda	
ʼ ʼ
realistik an analar ta sirchan melodramalar bilan uyg unlashib ketdi.	
ʼ ʼ ʻ
Keyingi   yillarda   syujet   chizig i   hazil-mutoyiba,   kiziqchilik,   aktyorning   yangi	
ʻ
topilmalari   bilan   qorishib   ketgan   "Bu   qanday   balo"   (E.   Yusufaliyev;   N.   Xalilov),
"Superqaynona"   (S.   Ismoilov;   F.   Olimov),   shuningdek,   "Tuydan   keyin   tomosha"
(Shukrullo; N. Norxo jayev), "Taqdir" (R. Ma diyev; B. Lutfullayev), "O lding , aziz	
ʻ ʼ ʻ
bo dding"   (X.   Xursandov;   F.   Olimov)   kabi   bir   qancha   muvaffaqiyatli   spektakllar	
ʻ
sahnalashtirildi.
Bugungi   kunda   teatr   izlanishda,   harakatda,   F.   Rahmatova,   M.   Ixtiyorova,   S
Po latov, N. Po latova, D. Safoyeva, M. Yoqubova, M. Qayumova, A. Mirzayevalar
ʻ ʻ
bilan bir qatorda R. Solihov, T. Beknazarov, M. Salimov, T. Pirjonov, X. To xtayev,	
ʻ
Z.   Boyxonova,   B.   Xolmirzayev,   M.   Bekjonova,   A.   Bekjonov,   N.   Rustamov,   G.
Rustamova, D. Uzoqov kabi yoshlar ham teatrning yetakchi aktyorlaridir.
17 II.BOB. O‘ZBEKISTONDA MADANIYAT VA SAN'AT SOHASIDA AMALGA
OSHIRILAYOTGAN ISHLOHOTLAR
2.1. O‘zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati qaratilayotgan
chora-tadbirlar
Mustaqillik yillarida mamlakatimizda madaniyat va san’at sohasini rivojlantirish,
jahon   miqyosidagi   ilg’or   tajribalar   asosida   zamonaviy   madaniyat   va   san’at
muassasalari   barpo   etish,   ularning   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlash,   ijodkor
ziyolilarni   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash   masalalariga   davlatimiz   tomonidan
ustuvor ahamiyat qaratib kelinmoqda.
Aholi,   xususan,   yoshlarning   madaniy   saviyasini   yuksaltirish,   ularni   milliy   va
umumbashariy madaniyatning eng yaxshi namunalaridan bahramand etish, shu asosda
ma’naviy yetuk, barkamol shaxslarni tarbiyalash, yosh iste’dod egalarining qobiliyati
va salohiyatini ro‘yobga chiqarish borasida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirildi.
Shu   bilan   birga,   madaniyat   va   san’at   sohasini   boshqarishda   eskicha   usullar
saqlanib   qolayotgani,   mavjud   muammolarni   hal   etish   bo‘yicha   kompleks
yondashuvning   yetishmasligi,   madaniyat   muassasalarining   faoliyatini   tashkil   etish,
aholiga   madaniy   xizmat   ko‘rsatishda   oqsoqlikka   yo‘l   qo‘yilayotgani,   aksariyat
joylarda   madaniyat   va   san’at   maskanlarining   moddiy-texnik   bazasi   bugungi   kun
talablariga javob bermasligini qayd etish zarur. Ayniqsa, soha uchun yuqori malakali
kadrlar   tayyorlashda   mavjud   talab   va   ehtiyojlarni   hisobga   olmaslik,   ularni   qayta
tayyorlash,   malakasini   oshirish   borasida   puxta   tizim   yaratilmagani   madaniyat
18 sohasida yagona davlat siyosatini samarali amalga oshirish, bu yo‘nalishdagi ustuvor
vazifalarni to‘liq bajarish imkonini bermayapti.
Mamlakatimizni   yangilash   va   modernizatsiya   qilishning   bugungi   yangi
bosqichida madaniyat va san’atning hayotimizdagi o‘rni va ahamiyatini oshirish, yosh
avlodimizni   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar,   ona   yurtga   mehr   va   sadoqat   ruhida
tarbiyalash maqsadida: 2
1. O‘zbekiston Respublikasida madaniyat va san’at sohasini yanada rivojlantirish
va   takomillashtirish   bo‘yicha   2017-2021-yillarga   mo‘ljallangan   chora-tadbirlar
dasturi (keyingi o‘rinlarda Dastur deb ataladi) 1-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Dasturning   asosiy   yo‘nalishlari   etib   belgilangan   quyidagi   vazifalar   ijro   uchun
qabul qilinsin:
 madaniyat va san’at muassasalari faoliyatini tashkil etish va samaradorligini
oshirish   borasidagi   qonunchilikni   takomillashtirish.   Jumladan,   muzeylar   va   teatrlar
faoliyatini   takomillashtirish   hamda   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlashga
qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlar   ishlab   chiqish.   Moddiy   madaniy   meros   va
arxeologiya   obyektlarini   muhofaza   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish
mexanizmlarini yanada takomillashtirish;
 madaniyat   va   san’at   muassasalari,   teatrlar,   muzeylar,   badiiy   jamoalar,
madaniyat   va   aholi   dam   olish   maskanlari,   madaniyat   va   istirohat   bog’lari   faoliyati,
moddiy-texnik bazasi holatini atroflicha o‘rganish, ularni ta’mirlash va zarur jihozlar,
musiqa   asboblari   bilan   ta’minlash,   samarali   ijodiy   faoliyat   uchun   qulay   shart-
sharoitlar yaratish. O‘zbek milliy raqs va xoreografiya san’atini yanada rivojlantirish,
madaniyat   va   san’at   rivojiga   katta   hissa   qo‘shgan   taniqli   san’atkorlar,   jahon
miqyosidagi   nufuzli   ko‘rik-tanlovlarda   yuqori   o‘rinlarni   egallagan   yoshlarni   moddiy
qo‘llab-quvvatlash;
2
  O ‘ zbekiston   Respublikasida   madaniyat   va   san ’ at   sohasini   yanada   rivojlantirish   va   takomillashtirish   bo ‘ yicha   2017-
2021- yillarga   mo ‘ ljallangan   chora - tadbirlar   dasturi
19  yoshlarni   san’at   maskanlariga,   xususan,   teatr   va   muzeylar,   konsert
tomoshalariga   muntazam   jalb   etish,   o‘zbek   va   jahon   madaniyatining   eng   sara
namunalaridan   bahramand   etish   orqali   ularning   ma’naviy-axloqiy,   estetik   didi   va
madaniy   darajasini   yanada   yuksaltirish.   Madaniyat   va   istirohat   bog’lari   hududida
“Nuroniylar   maskan”larini   tashkil   etib,   faxriylarning   madaniy   dam   olishlari   uchun
zarur sharoitlar yaratish;
 “Seni   kuylaymiz,   zamondosh!”,   “Debyut”   kabi   teatr   san’ati   ko‘rik-
festivallari samaradorligini oshirish orqali buyuk siymolar, zamonamiz qahramonlari
obrazi, bugungi kunda yurtimizda amalga oshiril ayotgan ulkan bunyodkorlik ishlarini
aks   ettirgan,   badiiy   yuksak   sahna   asarlarini   yaratish.   “Bahor   nafasi”   xalqaro   san’at
festivali, “Boysun bahori” xalqaro folklor festivali, “Yoshlik bahori” respublika yosh
opera   ijrochilari   festivali   singari   tadbirlar,   turli   xalq   sayllarini   tashkil   etib,   ularga
xorijiy sayyohlarni keng jalb etish;
 madaniyat va san’at yo‘nalishidagi ta’lim muassasalarining malakali kadrlar
va   mutaxassislarga   bo‘lgan   talab   va   ehtiyojlarini   o‘rganish,   bu   borada   kadrlar
tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirishning   samarali   tizimini
yaratish,   zamonaviy   ilg’or   tajribalardan   foydalanish,   dunyoning   mashhur
musiqachilari,   bastakorlari   ishtirokida   ijodiy   uchrashuvlar,   mahorat   darslari   tashkil
etish,   madaniyat   va   san’at   yo‘nalishidagi   ta’lim   muassasalarini   o‘quv   dasturlari   va
notalar, o‘quv qo‘llanma va darsliklar, ilmiy-metodik adabiyotlar bilan ta’minlash;
 O‘zbekistonning   yuksak   madaniyati   va   san’atini   xalqaro   maydonda   yanada
keng  targ’ib  etish,   xalqaro  ko‘rik-tanlov  va  festivallarda  mamlakatimiz  vakillarining
ishtirokini   kuchaytirish,   Samarqand   shahrida   o‘tkaziladigan   “Sharq   taronalari”
xalqaro  musiqa   festivali   nufuzini   yanada   oshirish,   boshqa   turli   tadbirlarda   chet   ellik
madaniyat   va   san’at   namoyandalari   keng   qatnashishlarini   ta’minlash,   xalqaro   ilmiy-
amaliy   anjumanlar   tashkil   etish,   sohaga   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish va ulardan samarali foydalanish.
20 2. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat vazirligi 2017-yilning 1-oktabriga qadar:
Muzeylar va teatrlar faoliyatini takomillashtirish hamda ularning moddiy-texnik
bazasini mustahkamlash kompleks chora-tadbirlarini;
Yoshlarni teatr va muzeylarga, konsert-tomosha tadbirlariga tizimli ravishda jalb
etish   orqali   ularning   ma’naviy-axloqiy,   estetik   va   madaniy   darajasini   yanada
yuksaltirishga qaratilgan chora-tadbirlar dasturini;
O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar bo‘yicha davlat qo‘mitasi va Iqtisodiyot
vazirligi   bilan   birgalikda   mamlakatimizdagi   konsert-tomosha   va   teatr
muassasalarining   ijodiy   xodimlari   uchun   grim   va   postijyor   mahsulotlari,   oyoq
kiyimlar,   maxsus   liboslar,   jumladan,   balet   san’ati   uchun   liboslar,   yuksak   darajada
ishlangan   sahna   dekoratsiyalari   va   konstruksiyalari,   parda   va   sahna   liboslarini
tayyorlashga   ixtisoslashgan   qo‘shma   korxona   tashkil   etish   yuzasidan   takliflarini
Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
3. O‘zbekiston Respublikasi  Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish va
raqobatni   rivojlantirish   davlat   qo‘mitasi   Madaniyat   vazirligi   va   Toshkent   shahri
hokimligi   bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   Toshkent   shahri,   Buxoro   ko‘chasi,   10-
uyda   joylashgan   binoni   “O‘zbekkonsert”   davlat   muassasasi   tasarrufiga   o‘tkazish   va
ushbu binoda jahon andozalariga to‘liq mos keladigan, akademik jamoalarning badiiy
dasturlari   namoyish   etiladigan,   jonli   ijroga   mo‘ljallangan   zamonaviy   konsert   zalini
barpo etish bo‘yicha Vazirlar Mahkamasiga taklif kiritsin.
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   va   Moliya
vazirligi   2018/2019   o‘quv   yilidan   boshlab   O‘zbekiston   davlat   konservatoriyasida
madaniyat   va   san’at   yo‘nalishidagi   oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   muassasalari,
shuningdek,   maktabdan   tashqari   ta’lim   muassasalari   uchun   malakali   musiqa
pedagoglarini tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishga ixtisoslashtirilgan
fakultet tashkil etish yuzasidan zarur choralarni amalga oshirsin.
21 5.   Quyidagilar   Dasturni   amalga   oshirishni   moliyalashtirish   manbalari   etib
belgilansin:
O‘zbekiston Respublikasi Investitsiya dasturlari mablag’lari;
O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti mablag’lari;
O‘zbekiston   Respublikasi   Madaniyat   vazirligi   huzuridagi   Byudjetdan   tashqari
Madaniyat va san’atni rivojlantirish jamg’armasi mablag’lari;
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Byudjetdan tashqari ta’lim
va tibbiyot muassasalarining moddiy-texnik bazasini rivojlantirish jamg’armasi;
Tijorat banklarining kredit mablag’lari;
Yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   homiylik   xayriyalari,   qonun   hujjatlarida
taqiqlanmagan boshqa manbalar.
6. O‘zbekiston Respublikasida madaniyat va san’at sohasini yanada rivojlantirish
va   takomillashtirish   bo‘yicha   2017-2021-yillarga   mo‘ljallangan   chora-tadbirlar
dasturini amalga oshirish bo‘yicha Respublika komissiyasi tarkibi 2-ilovaga muvofiq
tasdiqlansin.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar,   Toshkent   shahri,   tumanlar   va
shaharlarda   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   Raisi   va   tegishli
hududlarning   hokimlari   boshchiligida   Dasturni   amalga   oshirish   bo‘yicha   bir   hafta
muddatda tegishli ishchi guruhlar tashkil etsin;
Vazirlik   va   idoralar,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,
viloyatlar   va   Toshkent   shahri   hokimliklari   tomonidan   har   bir   davlat   va   xo‘jalik
boshqaruvi   organlari,   viloyat,   shahar,   tumanlar   bo‘yicha   Dastur   asosida   ikki   hafta
muddatda   hududiy   dasturlar   ishlab   chiqilishini   ta’minlasin,   ularni   tasdiqlasin   hamda
ularda nazarda tutilgan tadbirlar o‘z vaqtida amalga oshirilishini muvofiqlashtirsin;
22 Dasturda   nazarda   tutilgan   chora-tadbirlarning   bajarilishiga   mas’ul   bo‘lgan
vazirlik   va   idoralar,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   faoliyatini   tizimli   asosda
muvofiqlashtirib,   belgilangan   tadbirlarning   to‘liq   va   sifatli   bajarilishi   ustidan
monitoring olib borsin va nazorat qilsin.
7.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahri hokimliklari:
 Dasturni   amalga   oshirish   yuzasidan   ikki   hafta   muddatda   hududiy   dasturlarni
ishlab chiqib, Respublika komissiyasiga tasdiqlash uchun kiritish;
 Dasturni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘ladigan   mahalliy   byudjet
mablag’larining rejalashtirilishi va to‘liq ajratilishi, homiylik xayriyalari jalb etilishini
ta’minlash;
 hududlarda madaniyat sohasida faoliyat yuritayotgan yuqori malakali xodimlar,
jumladan, iqtidorli yosh mutaxassislar  uchun munosib turar joy sharoitlarini yaratish
maqsadida   hududlar   markazlarida   imtiyozli   ipoteka   kreditlari   asosida   ko‘p   qavatli
xizmat   uylarini   qurish,   shuningdek,   yuqorida   ko‘rsatilgan   toifadagi   mutaxassislar
uchun uy-joylar ajratish;
 madaniyat va istirohat bog’larida aholi, ayniqsa, bolalar va yoshlar xavfsizligini
ta’minlash   maqsadida   mavjud   attraksion   va   boshqa   o‘yin   qurilmalarining   xavfsizlik
qoidalariga muvofiqligini ta’minlash choralarini ko‘rsin.
8.   Mazkur   qarorning   ijrosini   nazorat   qilish   O‘zbekiston   Respublikasining   Bosh
vaziri   A.Aripov   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Davlat   maslahatchisi
X.Sultonov zimmasiga yuklansin.
23 2.2. Madaniyat va san’at miuassasalari faoliyatini rivojlantirishda xorij
tajribasi
Har bir millat o‘z milliy qadriyati, madaniyat va san'ati bilan ma'lum va mashhur
bo‘ladi. Qaysidir davlatni ko‘z oldimizga keltirmaylik, uni milliy kiyimlari-yu, san'at
asarlari   hamda   madaniyati   bilan   ko‘z   oldimizda   gavdalantiramiz.   Xususan,   biz   ham
chet el xalqlari tasavvurida avvalo san'at va madaniyatimiz, milliyligimiz, musiqamiz
bilan gavdalanamiz. 3
Bugungi   yangi   texnologiyalar   kun   sayin   rivojlanayotgan   yurtimizda   madaniyat
va san'at sohasiga ham alohida e'tibor qaratilyotgani barchamizga sir emas. Ma'lumki,
ko‘plab   innovatsion   loyihalarni   ishlab   chiqib   sohaga   tadbiq   etilyotganligini
ko‘rishimiz   mumkin.   Bugungi   kunda   chet   el   tajribalarini   puxta   o‘rgangan   holda
sohada qo‘llab, yuqori suratlarda rivojlantirish ishlari ham olib borilmoqda.
Misol   tariqasida,   Turkiyada   aholiga   madaniy   xizmat   ko‘rsatishning   qanday
tizimi mavjudligini o‘rgandim!?
U yerda maktab va Oliy o‘quv yurti talabalaridan iborat teatr to‘garaklari aholiga
madaniy   xizmat   ko‘rsatish   uchun   shartnoma   asosida   belgilangan   tashkilot   va
hududlarga   jalb   qilinadi.   Imkoniyati   cheklangan   o‘quvchilar   maktablarida  kasalxona
va   qariyalar   uylarida   teatr   jamoalari   bepul   xizmat   ko‘rsatishadi   yoki   homiylar
yordami asosida spektakllar ijro etishadi.
3
  https :// cyberleninka . ru / article / n / madaniyat - va - san - at - sohasini - rivojlantirishda - xorij - tajribasi
24 Aynan   O‘zbekiston   davlat   san'at   va   madaniyat   instituti   tashabbusi   bilan   ham
bugungi kunda institut talabalaridan tuzilgan ijodiy jamoa "Mahallada duv-duv gap"
shiori   ostida   mahallalarda   hamda   chekka   hududlarda   madaniy-ma'rifiy   tadbirlarni
tashkil   etib   kelmoqda.   Ushbu   madaniy-ma'rifiy   tadbir   mahalla   faollari,   hududdagi
tashkilot,   korxona,   muassasalar   mutasaddilari,   o‘quv   muassasalari   direktorlari,
mehnat   faxriylari,   ijtimoiy   yordamga   muhtoj   oilalar   vakillari,   uyushmagan   yoshlar,
ehtiyojmand   ayollar,   keksa   va   nuroniylarni   jam   qildi   desak   mubolag’a   bo‘lmaydi.
Bundan   tashqari,   ushbu   tadbirni   o‘tkazishda   faol   qatnashib   kelayotgan   institut
yoshlari   uchun   institut   tomonidan   maosh   ham   joriy   etilgan   bo‘lib,   talabalar   har   bir
tadbirdagi   ishtiroki   uchun   rag’batlantiriladi.   Bu   orqali   talabalar   ham   o‘zlari   uchun
yetarlicha tajriba va ko‘nikmaga ega bo‘lishadi ham moddiy jihatdan taqdirlanishadi.
O‘ylaymanki, bunday tadbir dasturlari yaqin kelajakda yana ham k o‘payib rivoj topib
boradi.
Bunday tadbirlar nafaqat institut talaba yoshlari tomonidan, balki, madaniyat va
san'at   sohasining   fidoyi   kishilari   tomonidan   ham   uyushtirilmoqda   va   olis   hududlar
aholisiga madaniy xizmat ko‘rsatish uchun gastrollar uyushtirib kelinmoqda. Bu kabi
tadbirlar sohaning rivoji va aholining sohaga bo‘lgan qiziqishlari ortishi uchun xizmat
qiladi.
Ana   endi   ma'rifat   maskani   bo‘lgan   teatrlar   faoliyatiga   e'tiborimizni   qaratsak.
Bilamiz teatrlarimizga kiruvchilar ozchilikni tashkil etadi. Shuningdek, tomoshabinlar
orasida   asosan   yoshi   katta   insonlarni   uchratamiz.   Yoshlarning   qatnovi   deyarli
sezilmaydi. Nima uchun shunday? Nima teatrda qo‘yiladigan spektakllar  faqat yoshi
kattalar   uchunmi?   Yoxud   yoshlarga   qiziq   bo‘lgan   mavzular   sahnada   namoyish
etilmaydimi?   Aslo   unday   emas,   teatrlarimizda   aktyor   va   aktrisalarimiz   tomonidan
juda qiziqarli va ibratli spektakllar namoyish etiladi. Mavzu doirasi ham yetti yoshdan
yetmish   yoshgacha   qiziq   bo‘lgan   mavzuni   namoyon   etadi.   Faqatgina   teatrlar
faoliyatini reklama qilish yetarli yo‘lga qo‘yilmagan. Misol uchun, Turkiya davlatida
25 teatrlar faoliyati samaradorligi, aholini teatrga keng jalb qilish uchun har bir teatr o‘z
repertuarini  mamlakat  bo‘yicha  reklama  qiladi. Teatrlar  hududlar  bo‘ylab muntazam
ravishda gastrollarga chiqishadi va spektakllar ijro etishadi. Mutasaddilar har bir teatr
bo‘yicha ish olib borishadi. Narxlar hududlar kesimida belgilanadi.
Qatar   davlatida   esa,   teatrlar   faoliyati   samaradorligini   oshirish   maqsadida   teatr
marketologlari   sahnaga   namoyish   etiladigan   spektaklar   ro‘yxatini   doimiy   ravishda
nafaqat bryoshyura shaklida, balki, elektron shaklda ham internet saytlariga joylaydi.
Teatrga   kiruvchi   asosiy   tomoshabinlar   yoshlarni   tashkil   etadi.   Agarda,   teatr
tomoshabinlar   bilan   to‘lsa,   qolgan   tomoshabinlar   onlayin   ravishda   spektaklni
ko‘rishlari mumkin bo‘ladi. Narxlar hududlar kesimida shuningdek, onlayn va oflayin
tizimida ikki narxda belgilanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   2-fevraldagi   "Madaniyat   va
san'at   sohasini   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   to‘g’risida"gi   PQ-
112-sonli qarorida teatrlar faoliyatiga ham alohida e'tibor qaratilib o‘tilgan. Xususan,
qarorda   2022-yilda   Madaniyat   vazirligi   tizimidagi   davlat   teatrlari   jamoalarining
hududlarga   gastrol   safarlarini   tashkil   etish   rejasi   tuzilgan.   Teatrlarimizda
yoshlarimizning   qatnovlarini   oshirishimiz,   ularni   ko‘proq   jalb   etishimiz   hamda
teatrlarga   bo‘lgan   qiziqishlarini   orttirishimiz   lozim.   Zero,   Maxmudxo‘ja   Behbudiy
aytib o‘tganlaridek, - "Teatr bu ibratxonadir".
Aholini   shuningdek,   yoshlarimizning   madaniyat   va   san'at   sohasiga   bo‘lgan
qarashlarini, sohaga bo‘lgan qiziqishlarini yanada orttirish uchun yoshlikdan san'atga
uyg’un holda ta'lim  olishlarini ta'minlashimiz lozim. Chunonchi xuddi bizda mavjud
bo‘lgan musiqa va san'at  maktablari kabi, Turkiyada ham  san'atga  ixtisoslashtirilgan
maktablar mavjud va ular 8 yillik bo‘lib, dars dasturlari maktab mutaxassisliklaridan
iborat  hay'at  tomonidan ishlab chiqiladi  va Turkiya ta'lim Vazirligi  bilan kelishiladi.
Fanlarning   tanlanishi   va   mazmuni   maktab   mutaxassislari   kengashi   tomonidan   hal
26 qilinadi.   Musiqa   va   san'at   sohasini   tamomlagan   o‘quvchi   davlat   standarti   bo‘yicha
imtihon topshiradi. Keyingi bosqichga o‘tishi uchun to‘plagan bali asos bo‘ladi.
Xususan,   davlat   rahbarining   "Madaniyat   va   san'at   sohasini   yanada
rivojlantirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g’risida"gi qarori ham o‘quvchi va
talabalarning   musiqiy   bilim   va   ko‘nikmalarini   ularning   qalbida   milliy   madaniyatga
bo‘lgan muhabbatini shakllantirish, yosh iste'dodlarni aniqlash va qo‘llab quvvatlash
qaratilgan chora-tadbirlar nazarda tutilgan.
Qarorga ko‘ra, musiqa fani uchun ajratilgan o‘quv soatlari doirasida "Hayotimga
hamrohdir   cholg’u"   shiori   ostida   cholg’u   ijrochiligi   dars   mashg’ulotlari   yo‘lga
qo‘yiladi.   Shuningdek,   2022-2023-o‘quv   yili   davomida   ro‘yxatida   keltirilgan   milliy
musiqa cholg’ularidan kamida bittasida kuy ijro etish ko‘nikmalari o‘rgatiladi hamda
ularning   ta'lim   to‘g’risidagi   hujjati   (shahodatnoma)ga   tegishli   qayd   kiritiladi.   2023-
2024-o‘quv   yilidan   boshlab   esa,   kamida   uchtasida   kuy   ijro   etish   mahoratiga   ega
bo‘lish   musiqa   fani   o‘qituvchilariga   majburiy   hisoblanadi.   Albatta,   mazkur   qaror
ijrosi   to‘laqonli   ta'minlansa,   o‘sib   borayotgan   yosh   avlodda,   musiqaga,
milliyligimizga   muhabbat   kun   sayin   rivoj   topib   boradi   desak   adashmaymiz.   Sababi,
bizning   xalqimizda   qadimdan   musiqaga   muhabbat,   oshuvtalik   j   o‘sh   urgan.   Mohir
sarkarda   Sohibqiron   Temur   bobomiz   ham   hatto,   janggi   kirishda   qo‘shinni
ruhlantirishda   shoshmaqomni   eshittirishlari,   jangga   kirishishda   nog’oralar   jo‘rligida
jangovarlik ruhini olg’a surganligiga tarix guvoh.
So‘z   mulkining   sultoni   hazrat   Alisher   Navoiy   bobomiz   ham   musiqa   ilmi   va
san'ati   ustasi   bo‘lgan,   asarlarida,   musiqaning   inson   faoliyatidagi   o‘rniga   alohida
e'tibor   qaratgan.   Cholg’ularda   kuylar   ijro   etgan.   Bundan   ko‘rinadiki,   musiqaga
ishtiyoqmadlik   biz   o‘zbek   xalqining   qonimizda   bor.   Qaror   doirasida,   bolalarni
musiqiy   asboblarni   chalishga   o‘rgatish,   ularni   milliy   musiqaga   bo‘lgan   muhabbat
ruhida tarbiyalash g’oyasi ilgari surilgan.
27 Ko‘pchilik  insonlarda   biror   musiqa  asbobini   chalishga   bo‘lgan  qiziqish   mavjud
bo‘ladi.   Biroq,   inson   musiqa   chalishni   xohlasayu,   lekin   notalarni   o‘qishni   bilmasa,
nima   qilishi   kerak?   Barcha   musiqiy   asarlarni   eshitib   yodlab   olishning   esa   iloji   yoq,
lekin   musiqa   yozish   uchun   notalardan   tashqari   yana   biror   usul   bormi?   Bu   kabi
savollarga  Finlandiya  davlati   antiqa yechim  topishgan.  Ushbu  maqsadda,   Finlandiya
davlatida   musiqani   o‘rganish   uslubi   o‘ylab   topilgan.   Bu   uslub   rangli   rasmlar   orqali
notalarni   o‘rganish   uslubidir.   Rangli   rasmlar   orqali   notalarni   o‘rganish   usulida,
notalar   o‘z  ranggi   va   shakli   bilan   farq  qiladi.   Xususan,   turli   ranglardan   foydalanish,
rivojlanishda   ehtiyoji   bo‘lgan   odamlar   va   bolalarga   notalar   orasidagi   farqni   yanada
aniqroq   farqlay   olish   imkonini   beradi.   Bu   tufayli   ko‘pchilik,   musiqiy   asarlarni   ular
notalarni   odatiy   uslubiyat   orqali   o‘rgangan   bo‘lganlaridan   ko‘ra   tezroq   ijro   etadilar.
Bularning   barchasi   o‘quvchining   rag’batlantirilishini   kuchaytirishga   imkon   beradi.
Ta'lim olish natijasida o‘quvchida bilim o‘zlashtirish qobiliyati shakllanadi, axborotni
qayta   ishlash   va   tahlil   qilish   jarayonlari,   hamda   mavhumalshtirish   mexanizmi   ham
yaxshilanadi.
Avvaliga   rangli   rasmlardagi   nota   savodxonligi   uslubi,   aqliy   faoliyatida
nuqsonlari bo‘lgan odamlarni musiqaga o‘rgatish uchun ishlab chiqilmoqda edi, lekin
so‘nggi   vaqtda   ushbu   uslubdan   maktabgacha   va   maktab   yoshidagi   bolalarni   ham
musiqaga   o‘rgatish   davomida   foydalanish   mumkinligi   belgilab   o‘tildi.   Bolalar   faqat
musiqiy asarlarni ijro etibgina qolamay, balki, o‘z asarlarini yaratishdan ham quvonch
oladilar.   Yaponiyada   ushbu   uslubdan   kunduzgi   xizmat   markazlariga   qatnovchi
keksalarga   musiqani   o‘rgatish   jarayonida   foydalishga   e'tibor   bermoqchilar.   Nota
savodxonligiga   o‘rgatishning   innovatsion   uslubi   ham   akademik,   ham   kasb-hunar
ta'lim   muassasalaring   tadqiqot   mavzusiga   aylandi   va   bitta   doktorlik   dissertatsiyasi
ushbu uslubga bag’ishlanadi.
28 Rangli   rasmlar   orqali   notalarni   o‘rgatish   uslubi   bo‘yicha   boshqa   mamlakatlar
bilan   hamkorlik   o‘sib   bormoqda.   Hozirgi   paytda   ushbu   uslub   bo‘yicha   o‘qitish
Estoniya, Italiya, Yaponiya, Iralndiya va Latviya kabi davlatlarda olib borilmoqda.
O‘quv   qo‘llanmalari   Finlandiyadan   tashqari,   Yaponiya,   Estoniya,   va   Italiyada
ham tayyorlangan va chop etilgan. 
Yuqorida   keltirib   o‘tilgan   o‘ziga   xos   uslubni   nima   uchun   biz   ham   qo‘llab
ko‘rmasligimiz   kerak.   Albatta   bu   kabi   o‘ziga   xos   uslublardan   foyadalinib   ko‘rish
kerak. Kezi kelsa uni yanada rivojlantitish yo‘llarini izlash lozim deb hisoblayman.
Bugungi   globallashuv   davrida   chet   el   tajribalaridan   foydalangan   holda
rivojlanish   va   hattoki   o‘zimizning   o‘ziga   xos   bo‘lgan   bilim   va   ko‘nikmalarimizni
xorij mamlakatlarida ham targ’ib etishimiz bugungi kunning zamon talabidir.
Odamzod   o‘zligini   qadimiy   qadriyati,   milliyligi-yu,   o‘lmas   durdona   tarona   va
asarlari   bilan   dunyoga   tanitadi.   Biz   ajdodlari   buyuk   xalqmiz.   Nazarimda,   ota-
bobolarimiz   bilan   faxrlanish   emas,   ularga   munosib   bo‘lish   uchun   harakat   qilishimiz
darkor.   Bizning   madaniyatimiz,   qadimiy   san'atimiz   uzoq   o‘tmishga   borib   taqaladi.
Biz mana shu san'at va madaniyatimiz bilan shunchaki faxrlanib hayot kechirishimiz
emas,   uni   dunyoga   targ’ib   eta   bilishimiz   lozim.   Barchamizga   sir   emaski,   biz   bugun
axborot-kommunikatsiya   tizimi   rivojlangan   zamonda   yashayapmiz.   Oddiygina   uyali
telefon   vositasi   orqali   jahonda   bo‘layotgan   o‘zgarishlardan   osongina   xabardor   bo‘la
olamiz.   Demak,   bizga   o‘z   san'atimizni,   madaniyatimizni   jahon   tajribalari   asosida
rivojlantirishimiz   hamda,   o‘zimizning   milliyligimizni   targ’ib   etishimiz   qiyinchilik
tug’dirmaydi.   Ko‘plab   chet   el   davlatlarida   mana   shunday   ko‘rsatuvlar   mavjud,   yani
ular   o‘zlarining   diqqatga   sazovor   joylarini,   milliy   kiyimlar-u.   taomlarini   ajoyib
teleko‘rsatuvlar  orqali   dunyoga  tanitadi,  aniqroq  aytganda  reklama  qiladi.  Xo‘sh  biz
ham   mana   shu   kabi   usullardan   foydalansak,   qanday   bo‘ladi?   Xorij   davlatlariga
sayohat   orqali   milliyligimizni   targ’ib   qilsak,   ular   bilan   o‘z   urf-odat   va
29 qadriyatlarimizni   o‘rtoqlashsak,   nazarimda   maqsadga   muvofiqdir.   Bizda   diqqatga
sazovor joylarimiz juda ham ko‘p. Hatto biz bilgan va bilmagan ajoyibotlarimiz bor.
Ularni   o‘rgansak,   yanada   rivojlanishi   uchun   e'tibor   qaratsak   hamda   dunyoga   targ’ib
qilsak, o‘ylaymanki, madaniyat hamda turizm sohasida yanada rivojlanish, yuksalish
hukm suradi.
XULOSA
O'zbekistonda   madaniyat   va   san'at   muassasalari   faoliyati   ko'p   qirralidir   va
mamlakatning   tarixiy,   madaniy   merosi   va   zamonaviy   rivojlanishiga   katta   hissa
qo'shadi. O'zbekistonda madaniyat va san'at sohalarida bir qator muassasalar faoliyat
yuritadi,   ularning   asosiy   maqsadi   o'zbek   milliy   va   umumbashariy   madaniyatni
rivojlantirish,   avvalgi   an'analarni   saqlab   qolish   va   yangi   ijodiy   yo'nalishlarni
о'rganishdir.
1. Madaniyat va san'at muassasalari:
-   Teatrlar:   O'zbekistonda   davlat   teatrlaridan   tashqari,   xususiy   teatrlar   ham
mavjud.   Bu   teatrlar   milliy   va   zamonaviy   spektakllar,   drama,   komediya,   balet   va
boshqa sahna asarlarini namoyish etadi.
- Konsert zal va philharmoniyalar: O'zbekistonning yirik shaharlarida konsert zal
va   philharmoniyalar   mavjud   bo'lib,   ularda   musiqa,   raqs   va   teatr   asarlari
sahnalashtiriladi.
30 -   San'at   galereyalari:   San'at   galereyalari   o'zbek   rassomlari   va   ijodkorlarining
asarlarini namoyish etadi, shuningdek, xalq san'ati ko‘rgazmalarini tashkil qiladi.
- Kino sanoati: O'zbekistonda kino ishlab chiqarish rivojlanmoqda, yangi filmlar
suratga olinmoqda va xalqaro kinofestivallarda ishtirok etilmoqda.
2. Madaniyat va san'atning rivojlanishi:
-  An'anaviy   san'at:   O'zbekistonda  an'anaviy   san'at   turlari,  jumladan,  qo'g'irchoq
teatri, folklor, xalq musiqasi va qo'shiqlari saqlanmoqda va rivojlantirilmoqda.
- Zamonaviy san'at: Yangi ijodiy yo'nalishlar, zamonaviy rassomlik, video san'at
va multimedia loyihalari ham ommalashmoqda. Yosh san'atkorlar ijodiy tajribalarini
kengaytirmoqda.
- Ta'lim tizimi: Madaniyat va san'at sohasida ko'plab oliy o'quv yurtlari va san'at
maktablari   mavjud   bo'lib,   ularning   vazifasi   yosh   avlodni   tarbiyalash   va   o'qitishni
ta'minlashdir.
3. Madaniy tadbirlar:
O'zbekistonda   turli   madaniy   tadbirlar,   festivallar   va   tanlovlar   o'tkaziladi.   Bu
tadbirlar orqali mahalliy va xalqaro madaniyatni mushtarak qilib, ijodiy almashinuvga
imkoniyat yaratiladi.
4. Madaniyat rivojiga ta'sir etuvchi omillar:
-   Davlat   siyosati:   O'zbekistonda   madaniyat   va   san'atni   rivojlantirishga   alohida
e'tibor qaratilmoqda, bu ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanishga ta’sir qiladi.
-   Xalqaro   hamkorlik:   O'zbekiston   xalqaro   madaniyat   tadbirlari   va   festivallarda
faol ishtirok etmoqda, bu esa o'z madaniyatining keng tanilishini ta'minlaydi.
31 Umuman olganda, O'zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati turli
xil ijodiy imkoniyatlarni ochadi va tarixiy an'analarni davom ettirishga xizmat qiladi.
Ushbu sohalar mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy hayotida muhim o'rin tutadi. 
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak   “Madaniyat   va   san’atni   rivojlantirishni   qo‘llab-
quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish to‘g’risida”gi  PQ-36-sonli hamda 2022-
yil 2-fevralda “Madaniyat va san’at sohasini yanada rivojlantirishga doir qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g’risida”gi   PQ-112-sonli   qarorlarida   ham   sohaga   oid   dolzarb
masalalar belgilangan bo‘lib, ularni amalga oshirishda soha mutasaddilariga juda kata
vazifalar yuklatilgan. Madaniyat va san’at sohasida juda ko‘p yillar davomida mehnat
qilgan   fidoyi   insonlardan   biri   bo‘lgan   siyosiy   fanlar   nomzodi,   professor   Azamat
Haydarov   “Har   bir   vazifada   juda   katta   ezgulik   va   ulug’   maqsadlar   mujassam”ligini
alohida ta’kidlagan.
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   qabul   qilingan,   2021-yil   6-yanvarda   Senat
tomonidan  ma’qullangan   “Madaniy  faoliyat  va  madaniyat   tashkilotlari  tо’g’risida”gi
О’zbekiston Respublikasi qonuni madaniy faoliyatni, madaniyat tashkilotlari faoliyati
sohasidagi  munosabatlarni tartibga solish, ijodkorni, ijodiy jamoani, ijodiy faoliyatni
qо’llab-quvvatlash   borasida   ham   nihoyatda   ahamiyatlidir.   Yurtimizda
madaniyommaviy   tadbirlar   konsert-tomosha   faoliyati   xalq   ijodiyoti,   xalq   о’yinlari,
madaniyat markazlari faoliyati, milliy madaniy markazlar, madaniy faoliyat sohasida
hamkorlik   aloqalarini   mustahkamlash   madaniyat   obyektlarini   va   san’at   asarlarini
ommalashtirish,   olis   hududlarda   madaniyatni   rivojlantirish,   madaniyat   xodimlarini
ijtimoiy himoya qilish borasidagi dasturilamal hisoblanadi.
Sohaga  hamda  soha   vakillariga   qaratilayotgan   yuksak  e’tibor  namunasi  sifatida
15-aprel   sanasini   aynan   “Madaniyat   xodimlari   kuni”   etib   belgilanishida   ham
ko‘rishimiz  mumkin.  Ushbu   quvonchli   kun  arafasida   Madaniyat   vazirligi  tashabbusi
bilan   Toshkent   viloyatining   Ohangaron   tumani   ma’rifiy   markazi   -   Nurobod
qo‘rg’onida   “San’atkorlar   bog’i”   tashkil   etilishi   to‘yga   to‘yonadek   bo‘ldi,   desak,
32 mubolag’a   emas.   Avval   hech   kuzatilmagan   bu   voqelik   soha   xodimlarini   benihoya
mamnun etti.
Ushbu tarixiy voqelik, soha xodimlari tomonidan mamnuniyat bilan qarshilandi
hamda   quvontirdi.   O‘z   vazifalarini   yanada   sidqidildan   ado   etishlarida   turtki   bo‘ldi
desak, yanglishmaymiz.
Yuqorida   ta’kidlab   o‘tilgan,   “Madaniyat   va   san’at   sohasini   yanada
rivojlantirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g’risida”gi PQ-112-sonli Prezident
qarori   yoshlarni   madaniyat   markazlariga   jalb   etish,   tanlovlar,   festivallar   o‘tkazish,
iqtidorli yoshlarni  aniqlash, ijodkor yoshlarni qo‘llab-quvvatlash, aholi, ayniqsa, olis
hududlarda   istiqomat   qiladigan   fuqarolarga   madaniy   dam   olish   xizmatlari   ko‘rsatish
darajasini   oshirish,   respublikaning   barcha   hududlarida   teatr,   sirk   va   boshqa   turdagi
ommaviy-madaniy   va   konsert-tomosha   tadbirlarini   tizimli   ravishda   yo‘lga   qo‘yish,
madaniyat   va   san’at   sohasida   iste’dodli   yosh   ijodkorlarni   izlab   topish   va
qo‘llabquvvatlash,  ta’lim muassasalarini  milliy cholg’ular musiqa darsliklari, notalar
to‘plamlari   va   o‘quv-metodik   adabiyotlar   bilan   ta’minlashning   yaxlit   tizimini
yaratish, musiqa fani uchun ajratilgan o‘quv soatlari doirasida “Hayotimga hamrohdir
cholg’u”   shiori   ostida   cholg’u   ijrochiligi   dars   mashg’ulotlari   yo‘lga   qo‘yilishi,
o‘quvchilarning   darsdan   tashqari   vaqtlarini   mazmunli   tashkil   etish   maqsadida
ularning   qiziqishlariga   ko‘ra   milliy   musiqa   cholg’ularida   kuy   ijro   etish   mahorati,
tasviriy va amaliy san’at, hunarmandchilik yo‘nalishlarida amaliy to‘garaklar  tashkil
etilishi kabi bir qator vazifalar maqsad qilingan.
Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasida aks etgan ma’naviy taraqqiyotni
ta’minlash   va   sohani   yangi   bosqichga   olib   chiqishga   qaratilgan   ustuvor
choratadbirlarga nihoyatda hamohangdir. Mazkur islohotlar ezgulik va insonparvarlik
tamoyiliga   asoslangan   “Harakatlar   strategiyasidan   -   Taraqqiyot   strategiyasi   sari”
g’oyasining   hayotiy   ro‘yobiga,   “Yangi   O‘zbekiston   -   ma’rifatli   jamiyat”
33 konsepsiyasini   amalga   oshirishga   hissa   qo‘shadi   deb   ayta  olamiz.   Har   bir   millat   o‘z
madaniyat va san’atining qudrati bilan jahon tamaddunidan mustahkam joy egallaydi.
Aynan   mazkur   soha   taraqqiyoti   mamlakatning   kuch   va   salohiyatini,   xalqning
qadr   qimmati,   dunyodagi   obro‘-e’tibori   hamda   maqomini   namoyon   etuvchi   muhim
omillardan biri sanaladi. 
Hozirda   yangi   ishlab   chiqilgan   “Taraqqiyot   strategiyasi”da   ham
ma’naviyma’rifiy   sohaga   alohida   bo‘lim   ajratilishi   va   uning   ichiga   2022-2026-yillar
mobaynida madaniyat va san’at sohasida amalga oshiriladigan ishlar rejasini kiritilishi
bu   ham   sohaga   qaratilgan   yuksak   e’tibor   namunasidir.   Biz   uchun   ma’naviyat   -
insonlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   ishonch,   hurmat   va   e’tibor,   xalq   va   davlat   kelajagini
birgalikda   qurish   yo‘lidagi   ezgu   intilishlar,   ibratli   fazilatlar   majmuasidir.   Boshqacha
aytganda,   ma’naviyat   -   jamiyatdagi   barcha   siyosiy-ijtimoiy   munosabatlarning
mazmuni va sifatini belgilaydigan poydevordir. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Abankina   T.V.   Boshqaruvni   modernizatsiya   qilish:radikal   choralar
zarurmi?   T.V.   Abankina,   M.B.Gnedovskiy,   E.L.Ignatieva   va   boshqalar   Madaniyat
muassasasi rahbarining qo’llanmasi.   - 2022. - No 5. - S. 7 - 18.
2. Babich   A.M.   Iqtisodiyot   va   ijtimoiy-madaniy   sohani   moliyalashtirish
A.M.   Babich, E.V.   Egorov.   - Toshkent, 2020. - 242 b. - Bibliografiya: 241 b.
3. Galutskiy   G.M.   Madaniy   faoliyatni   moliyalashtirish   va   moliyalashtirish
asoslari G.M.   Galutskiy.   - M .: Do’st.   Iqtisodiyot, 2020. - 225 b., tab.
4. Gurvich   M.M.   AQShda   madaniy   faoliyatni   moliyaviy   qo’llab-quvvatlash
M.M.   Gurvich Madaniyatni moliyalashtirish institutlari: xorijiy mamlakatlar tajribasi
RAS.   Ying   -   t   xalqaro.   iqtisodiyot   va   siyosiy.   Issled.,   Ijtimoiy   iqtisodiyot
instituti;   javob.   ed.   VA MEN.   Rubinshteyn.   - M., 2020. - 194 b.
34 5. Huseynova N. Britaniya muzeylarining moliyaviy muammolari N. Huseynova
Xorijiy mamlakatlar madaniy hayoti panoramasi RSL.   - 2018.
6. Dymnikova   A.I.   Madaniyat   muassasalarida   mablag’   yig’ish   amaliyoti
A.I.   Dymnikova Toshkent: Toshkent davlat universiteti nashriyoti - 2020. - 172 p.
7. Jarkova   L.S.   Madaniyat   muassasalarining   tijorat   faoliyati:   darslik.   Madaniyat
va   san’at   universitetlari   uchun   qo’llanma   L.S.   Jarkov;   Moskva   davlat   Madaniyat
universiteti.   - M., 2018. - 86 b.
8. Zagoskin   D.V.   Muzeylarning   tijorat   faoliyati:   "muzey   mahsuloti"   ni   bozorda
ilgari   surish   uchun   axborot   texnologiyalari   imkoniyatlari   D.V.   Zagoskin   Toshkent:
Toshkent davlat universiteti nashriyoti - 2020. - 84 p.
9. Ignatieva   I.L.   Madaniyat   iqtisodiyoti:   darslik.   nafaqa.   -   M   .:   GITIS,   2020.   -
232 p
35

O’zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili 34 bet

Купить
  • Похожие документы

  • Istiqlol davri o‘zbek tarixiy dramaturgiyasi
  • Allomalarni asarlarida barkamol insonni tarbiyalash g’oyalari
  • Boshqaruv madaniyati va uslubi
  • PR – jamoatchilik fikrini shakllantiruvchi fan sifatida
  • Sóylew mádeniyatı. Sóylewdiń tazalıǵı

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha